مسأله خلافت و جانشيني پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم

مشخصات كتاب

عنوان و نام پديدآور: مساله ي خلافت و جانشيني پيامبر(ص)/از هيت تحريريه موسسه در راه حق

مشخصات نشر: [قم]: در راه حق، [××13]

مشخصات ظاهري: 12ص.؛17×12س.م

فروست: موسسه در راه حق؛ 9

وضعيت فهرست نويسي: در انتظار فهرستنويسي (اطلاعات ثبت)

شماره كتابشناسي ملي: 1746905

مقدمه

تمام جوامع بشري نياز به سرپرست و زمامداري كه چرخ جامعه را به كار اندازد، درك مي كنند و به همين دليل موقعيكه زمامداري از دنيا برود لازم مي دانند شخصي به جاي او بنشيند و زمام امور را به دست گيرد و هرگز حاضر نيستند جامعه بدون سرپرست و زمامداري باقي بماند، زيرا مي دانند كه پيكره ي آن به زودي از هم مي پاشد و به هرج و مرج دچار مي شود.

جامعه ي مسلمانان نيز كه خود يكي از جوامع بزرگ بشري است ضرورت و لزوم اين موضوع را درك كرده و مي داند كه پس از رحلت پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله زمامداري مي خواهد كه ضامن بقاي آن جامعه باشد.

ولي چون اين نياز انگيزه هاي مختلفي دارد هر جمعيّتي درباره ي خصوصيات زمامدار نظري ويژه ي خود دارد و براساس آن انگيزه قضاوت مي كند، لذا گروهي از مسلمانان كه فكر مي كنند وظيفه ي زمامدار فقط تشكيل دادن حكومت است، مي پندارند كه خلافت و جانشيني پيامبر اسلام انتخابي است و خود مسلمانان مي توانند شخصي را به جاي پيامبر انتخاب كنند.

در مقابل، پيروان مذهب تشيّع كه بر اساس براهين علمي و فلسفي و نيز، آيات قرآن و روايات زياد، با ديد وسيعتري به اين مسأله مي نگرند و انگيزه ي نياز به زمامدار و جانشين پيامبر را تكامل همه جانبه ي بشر مي دانند، مي گويند:

زمامداري كه از عهده ي اين كار برمي آيد، كسي است كه برگزيده ي خدا باشد و همانند پيامبرصلي الله

عليه وآله؛ نيازهاي مادّي و معنوي مردم را كاملاً تشخيص داده و به وسيله ي احكام واقعي الهي آنها را بر طرف سازد تا بتواند راه تكامل واقعي و سعادت همه جانبه ي انسان ها را هموار سازد.

اينك انگيزه ي واقعي نياز به جانشين پيامبر اسلام از ديدگاه تشيّع توضيح داده مي شود تا اين مسأله روشنتر گردد.

چرا به جانشين پيامبر نيازمنديم؟

انگيزه ي نياز به جانشين پيامبر همان انگيزه ي نياز به پيامبر يا ممتم همان اصل اساسي است چه آنكه طبق قانون ثابت و ضروري هدايت عمومي، هر موجودي از موجودات جهان از راه تكوين و آفرينش، وسايل تكامل آن فراهم شده و به سوي كمال و سعادت نوع خود هدايت و رهبري مي شود.

نوع انسان نيز كه يكي از موجودات جهان آفرينش است از حكم اين قانون عمومي مستثني نيست و مي بايد به وسيله ي قوانيني كه بر طبق ناموس آفرينش و درخور احتياجات واقعي او(اعم از مادي، معنوي و روحي و جسمي تنظيم شده و از هرگونه پيرايه و اغراض شخصي و انحراف به دور است، هدايت شود تا سعادت دنيا و آخرتش تأمين گردد. و درك اين برنامه كار عقل نيست زيرا بينش عقل انسان محدود است به اضافه: انديشه ي انسان از خطر اشتباه و انحراف فكري و عاطفي در امان نيست و نمي تواند برنامه يي همه جانبه و صد در صد مفيد عرضه نمايد بلكه مي بايد پيامبران به وسيله وحي آن برنامه را از خدا دريافت كنند و بدون كوچكترين انحراف يا اشتباه به مردم تعليم دهند تا راه تكامل براي همه هموار گردد.

بديهي است كه اين دليل همچنان كه لزوم و ضرورت پيامبران را در ميان افراد بشر اثبات مي كند همچنين لزوم

و ضرورت پيدايش افرادي را به عنوان امام و جانشين پيامبر به ثبوت مي رساند كه پيكره ي دست نخورده ي اين برنامه را حفظ كنند و بدون كم و زياد آن را به مردم تعليم دهند و با كردار و رفتار صحيح خويش مردم را به سوي كمال و سعادت واقعي سوق دهند، زيرا بدون اين كار بشر به كمال واقعي خود نمي رسد و نمي تواند از استعدادهاي نهفته و خداداد خود بطور كامل بهره برداري نمايد و سرانجام، اين استعدادها كه مورداستفاده قرار نمي گيرد، لغو و بيهوده مي گردد و خداوند چنين نخواهد كرد، زيرا صحيح نيست استعداد ترقّي و تكامل را در انسانها بيافريند ولي وسايل بهره برداري از آن را فراهم نسازد.

بوعلي سينا در كتاب شفا مي گويد: خدايي كه از ابروان و گودي كف پا هم كه به نظر مي رسد در زندگي انسان چندان ضرورتي ندارد دريغ نداشته، ممكن نيست جامعه را بدون راهنما و راهبر قرار دهد كه نتوانند به سعادت واقعي خود برسند [1].

اين است كه شيعه مي گويد: كمك هاي غيبي پيوسته ادامه دارد و بين عالم ربويي و عالم انساني هميشه ارتباط برقرار است.

و همين دليل به خوبي روشن مي كند كه جانشين پيامبر بايد برگزيده ي خدا و از هرگونه گناه و اشتباه پاك و معصوم باشد چه آنكه كسي كه برگزيده ي خدا نباشد، مجهولات بيشماري خواهد داشت و نيز از اشتباه و خطا مصونيت ندارد و در نتيجه نمي تواند سعادت همه جانبه ي بشر را تشخيص دهد و دين واقعي و دست نخورده را به مردم بياموزد تا در اثر به كار بستن آن مردم به سعادت واقعي خود برسند و تكامل يابند [2].

لذا، خداوند بزرگ در قرآن مي فرمايد:

مسلمانان وظيفه دارند كه در تمام مسايل زندگي از برگزيدگان او پيروي كنند.

«يا ايّهاالذين آمنوا اطعيوا اللّه و اطعيوا الرسول و اولي الامرمنكم» [3].

اي كساني كه ايمان آورده ايد خدا را اطاعت و فرمانبرداري كنيد و از رسول خدا و اولي الامر پيروي و اطاعت كنيد.

بديهي است كه مقصود از اولي الامر كه خداوند اطاعت و پيروي آنان را همانند پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله لازم و واجب مي شمارد و به طور كلي دستور مي دهد در تمام مسايل زندگي از آنها پيروي كنيد، همان افراد برگزيده ي الهي هستند كه اشتباه و اغراض شخصي در وجودشان راه ندارد و پيوسته بشر را به واقعيات راهنمايي مي كنند نه افرادي كه در گفتار و كردار خود هزاران خطا دارند و پيرويشان موجب هدايت و تكامل واقعي انسان نمي گردد [4].

آيا پيامبر اسلام جانشين خود را معين كرد؟

پيامبري كه اسلام عزيز را از جان خود بيشتر دوست داشت و بهتر از همه مي دانست كه اسلام واقعي بايد در جهان انساني پيوسته محفوظ بماند، تصور نمي رود كه رحلت كند و برگزيده ي خدا را معرفي نكرده باشد.

پيامبرگرامي اسلام از ابتداي رسالت خويش به اين موضوع اهميّت زيادي داد و در موارد مختلفي جانشين واقعي خود را به طور روشن معرّفي كرد.

هر كس در گفته هاي پيامبر اسلام بيانديشد، به خوبي درمي يابد كه نظر پيامبر اسلام به علي عليه السلام و دودمان پاك او بوده است و در اين امر به ديگران هيچ نظري نداشته است.

اينك نظر شما را به نمونه اي از آنچه پيامبر اسلام در اين زمينه فرموده جلب مي كنيم:

1 - پيامبرصلي الله عليه وآله در آغاز دعوت به اسلام خويشان خود را در مكه جمع كرد و فرمود علي وصي و جانشين

من در ميان شما خواهد بود و بايد از او پيروي كنيد [9].

2 - دانشمندان شيعه و سني نقل كرده اند كه پيامبر اسلام در مجامع عمومي آن هم در چند مورد فرمود: من دو چيز گرانبها بين شما مي گذارم چنانچه از آنها پيروي كنيد هرگز گمراه نمي شويد.

1- قرآن كتاب خدا 2- عترت واهل بيت خودم

مبادا از آنان فاصله بگيريد و يا جلو بيافتيد كه منحرف مي شويد [6]. منظور از اهل بيت كانون وحي و الهام است كه علي عليه السلام و دودمان پاك او باشند. زيرا آنان را پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله معرّفي كرد و آنان بودند كه هيچگونه خطا و اشتباهي نداشتند و پيرويشان هرگز به گمراهي كشيده نمي شود.

3 - احمدبن حنبل كه از علماي بزرگ اهل تسنن است مي نويسد: پيامبر اسلام به علي عليه السلام فرمود: تو پس از من از جانب من بر هر مؤمني ولايت داري [7].

4 - دانشمندان و علماي حديث عموماً ذكر كرده اند كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله در آخرين سال زندگي خود پس از انجام حج در غدير خم مقابل ده ها هزار نفر ايستاده و فرمود: مرگ من نزديك شده و طولي نمي كشد كه از ميان شما مي روم آنگاه دست علي عليه السلام را افراشت و گفت: هر كه من ولي و سرپرست او هستم علي مولي و سرپرست او خواهد بود [8].

5 - روايات زيادي در دست است كه پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله فرمود: جانشينان من از قريش و 12 نفر هستند و حتي در برخي از آنها خصوصيات ائمه اطهار و نام مبارك آنها را ذكر نموده است [9].

نمونه هاي فوق كه برخي از آنها هنگام مرگ و

سال آخر عمر آن حضرت به مردم ابلاغ شده است، به خوبي روشن مي كند كه پس از پيامبر گرامي چه شخصي بايد زمام امور مسلمانان را به دست بگيرد.

شورا در امامت و خلافت

برخي از نويسندگان مي گويند: امامت و خلافت هم باشور و اكثريت آراء ممكن است تعيين شود و در اين مطلب به چند آيه از قرآن كريم كه دستور مي دهد در كارها مشاوره كنيد استدلال و چنين تصوّر كرده اند كه انتخابات يكي از اصول اجتماعي و سياسي اسلام است غافل از اين كه:

1 - مسأله ي امامت متمّم اصل اساسي نبوّت است و همچنان كه نبوّت انتخابي نيست، امامت نيز كه جانشيني همان مقام است انتخابي نخواهد بود.

2 - اصل شورا در موردي قابل استفاده است كه وظيفه از جانب خدا و رسول او معّين نشده باشد و چنان كه ملاحظه شد، پيامبر اسلام طبق روايات صريح و روشن جانشين خود را معين كرد و با اين وصف ديگر موردي براي شور باقي نمي ماند.

3 - فرضاً اگر مشاوره در اين امر درست مي بود حتماً پيامبر خصوصيات آن را ذكر مي كرد و شرايط انتخاب كننده و انتخاب شونده را، به طور واضح بيان مي كرد تا مردم در مسأله اي كه اساساً بقاء و رشد جامعه ي اسلامي و حيات دين به آن توقف دارد، بيدار و هشيار باشند ولي مي بينيم كه چيزي درباره ي آن نفرموده بلكه به عكس هنگامي كه بني عامر نزد پيامبرصلي الله عليه وآله آمدند يك نفر از آنان به پيامبر گفت:

اگر ما با تو بيعت كنيم تا خدا تو را بر دشمنانت پيروز و غالب گرداند؛ آيا ممكن است پس از تو امر خلافت با ما باشد؟

… آن گرامي فرمود:

امر خلافت به دست خداست و آن را هر كجا كه بخواهد مي گذارد …

«الامر الي اللَّه يضعه حيث يشاء … » [10].

شيعه بر اساس نمونه هاي فوق، معتقد است كه جانشينان پيامبر كه وي ايشان را معرفي كرده است همه برگزيده ي خدا هستند، و نيز لازم مي داند كه در تمام مسايل زندگي از آنان كه دين واقعي و دست نخورده در اختيار دارند، پيروي كند.

و خوشبختانه در اثر اين عقيده و گرايش ذخاير علمي و حقايق و معارف زيادي از امامان و پيشوايان معصوم خود جمع آوري كرده است كه مي تواند در تمام مسايل زندگي جوابگو باشد و از اين نظر غني ترين مكتب مذهبي به شمار مي آيد.

پاورقي

[1] ج 2، مقاله ي دهم، فصل 2.

[2] تفصيل اين بحث رامي توان دركتاب شيعه دراسلام مطالعه بفرماييد ضمناً در اين مورد اگر سؤال داشتيد مي توانيد با خود ما مستقيماً در ميان بگذاريد.

[3] سوره ي نساء، آيه 59.

[4] براي توضيح بيشتر به تفسيرالميزان، ج 4، ص 412 - 427 مراجعه شود.

[5] تاريخ طبري، ج 3، ص 1173 - 1171 اين حديث در كتابهاي معتبر شيعه و علماء مشهور و بزرگ اهل تسنن مذكور است.

[6] در كتاب غايةالمرام به اين مضمون 39 حديث از اهل تسنن و 82 حديث از شيعه نقل كرده است، ص 235 - 211.

[7] مسند احمدبن حنبل، ج 1، ص 331.

[8] اين حديث از احاديث قطعي است و در پيرامون آن، كتاب هاي مفصّلي تأليف شده است.براي توضيح بيشتربه الغدير، ج1 مراجعه شود.

[9] منتخب الاثر، ص 141 و 10 و غيره.

[10] سيره ابن هشام، ج 1، ص 424، چاپ 1375 هجري.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109