شفاعت در قرآن و سنت

مشخصات كتاب

مولف:جعفر سبحاني

مقدمه

يكي از عقايد مسلم اسلامي، شفاعت شافعان در روز قيامت است كه به اذن الهي انجام مي يابد. شفاعت در مورد افرادي صورت مي گيرد كه پيوند خود را بكلي با دين خداي متعال قطع نكرده و قابليت آن را دارند كه، با وجود آلودگي به برخي گناهان، به بركت شفاعت شافعان بار ديگر مشمول رحمت حق شوند. عقيده به شفاعت از قرآن و سنت گرفته شده كه ذيلا به آنها اشاره مي كنيم:

شفاعت در قرآن

آيات قرآن حاكي از وجود اصل شفاعت در روز رستاخيز بوده و اين كتاب شريف به اصل شفاعت، و منوط بودن آن به اذن و رضاي خداوند، تصريح دارد: (و لا يشفعون الا لمن ارتضي) (انبياء / 28): شافعين جز در حق كساني كه خدا مي پسندد، شفاعت نمي كنند. در آيه ديگر مي فرمايد: (ما من شفيد الا من بعد اذنه) (يونس / 2). بنابر اين اصل شفاعت (البته با اذن و رضاي خداوند) از نظر قرآن، امري قطعي و واقعيتي مسلم است.

حال ببينيم شفاعت كنندگان چه كساني هستند؟

از برخي آيات استفاده مي شود كه فرشتگان از شافعانند چنانكه مي فرمايد: (و كم من ملك في السموات لا تغني شعاعتهم شيئا الا من بعد ان ياذن الله لمن يشاء و يرضي) (نجم / 26): چه بسيار فرشتگاني در آسمانها هستند كه شفاعت آنان جز پس از اذن خداوند، در مورد آن كس كه مشيت و رضايت الهي به (رستگاري وي) تعلق گيرد، سود نمي بخشد. مفسران در تفسير آيه (عسي ان يبعثك ربك مقاما محمودا) (اسراء / 79): اميد است كه پروردگارت تو را به مقام پسنديده اي برساند، مي گويند مقصود از مقام محمود، همان مقام شفاعت براي پيامبر اسلام است.

شفاعت در روايات

گذشته از قرآن، در كتب حديث نيز روايات بسياري درباره شفاعت پيامبر اكرم صلي الله عليه و اله و سلم نقل شده است كه به برخي از آنها اشاره مي كنيم: 1. پيامبر مي فرمايد: «انما شفاعتي لاهل الكبائر من امتي »: شفاعت من مخصوص مرتكبان كباير از امتم مي باشد. ظاهرا علت اينكه شفاعت را مخصوص مرتكبان كباير دانسته اين است كه خداوند صراحتا در قرآن وعده داده كه هر گاه انسانها از گناهان كبيره اجتناب ورزند، آنها را خواهد بخشيد(نساء / 31) و ديگر نيازي به شفاعت و امثال آن نيست. 2. نيز مي فرمايد:«اعطيت خمسا و اعطيت الشفاعة، فادخرتها لامتي فهي لمن لا يشرك بالله ». از جانب خداوند پنج موهبت به من اعطا شده، و (از آن جمله) به من شفاعت داده شده، كه آن را براي امتم ذخيره كرده ام. شفاعت من در حق كساني خواهد بود كه به خداوند شرك نمي ورزند. طالبان آگاهي از هويت شافعان روز محشر غير از پيامبر (مانند ائمه معصومين و

دانشمندان و شهداء) و نيز شفاعت شوندگان آنها بايستي به كتابهاي عقايد و كلام و حديث رجوع كنند. ضمنا، بايد توجه داشت كه اعتقاد به شفاعت - همچون اعتقاد به قبولي توبه - نبايد مايه تجري افراد بر گناه شود، بلكه بايد آن را روزنه اميدي شمرده و اصطلاح، آب را از سرگذشته مي پندارند و در نتيجه هيچگاه به فكر بازگشت به طريق صحيح نمي افتند. از بيان گدشته همچنين روشن مي شود كه اثر بارز شفاعت، بخشودگي برخي از گنهكاران است، و بنابر اين تاثير آن منحصر به ترفيع درجه شفاعت شوندگان، كه برخي از فرق اسلامي (مانند معتزله) گفته اند، نيست.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109