پيام به نمايندگان مذهبي

مشخصات كتاب

سرشناسه: حسيني شيرازي ، محمد

عنوان و نام پديدآور: پيام به نمايندگان مذهبي / نوشته محمد شيرازي ؛ ترجمه محسن خاتمي

مشخصات نشر: قم : انتشارات قرآن ، [1353؟].

مشخصات ظاهري: ص 184

شابك: 35ريال

وضعيت فهرست نويسي: فهرستنويسي قبلي

يادداشت: كتابنامه به صورت زيرنويس

موضوع: اسلام -- مسائل متفرقه

شناسه افزوده: خاتمي ، محسن ، مترجم

رده بندي كنگره: BP8/ح 5پ 9 1353

رده بندي ديويي: 297/02

شماره كتابشناسي ملي: م 78-5937

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه

سپاس مر خداي را و درود بر محمد (صلي الله عليه و آله) و آل پاك او و نفرين بر دشمنان آنان باد.

از فضل و نعمت خداي بزرگ بر بشر است كه براي آنان پيامبراني راهنما فرستاد، و بر ايشان اماماني پيشوا گمارد، و ميانشان علما و دانشمنداني مصلح بر انگيخت تا آنان را بسوي حق و راه راست رهنما گردند، و نيكيهاي دنيا و خوشبختي آخرت را بر ايشان به ارمغان آورند. پيامبر و امام جانشين خدا در زمين مي باشند، همانطور كه خداي بزرگ در قرآن مي فرمايد: اي داود! ما تو را جانشين خود در زمين گمارديم و پيش از آفريدن آدم (عليه السلام) به فرشتگان خطاب مي نمايد: من چنين اراده نموده ام كه در زمين جانشين بيافرينم.

و سپس پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) و امامان پس از وي، علما را جانشينان خود قرار دادند، آنجا كه پيامبر اكرم(صلي الله عليه و آله) مي فرمايد. پروردگارا جانشينان مرا بيامرز. پرسنده اي سؤال مي كند. اي پيامبر جانشينان تو كسيتند؟ رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) در پاسخ مي فرمايد. آنان كه پس از من مي آيند و حديث و سنت مرا براي ديگران بازگو مي كنند. و در حديث ديگري ازامام زمان (عجل الله فرجه) رسيده است كه هنگاميكه حوادث و پديده هائي

براي شما رخ مي دهد و (حكم اسلامي آن را مي جوئيد)، به بازگو كنندگان احاديث ما رجوع نمائيد، زيرا آنان حجت من بر شما و من حجت خدا ميباشم و در روايت ديگر چنين آمده است؟ از فقها آنكس كه لگام نفس خود را باز داشته و دين خود را نگهداشته وبا هوسهاي خويش مخالفت ورزيده و فرمان مولا و سرور خود را فرمانبردار بوده باشد، بر عوام مردم است كه از او پيروي و تقليد نمايند.

در نتيجه … علما مركز مراجعات جهانيان و جانشينان ائمه اطهار (صلوات الله عليهم) مي باشند و با داشتن اين سمت مسئوليتهاي دين و دنيا بر گردن آنان افتاده است و وكلا و نمايندگان علما در شهرها و دهات كساني هستند كه از طرف آنان براي نشر تعاليم اسلام و بر پا داشتن احكام قرآن و راهنمائي مردم و نگهداري شهرها و رسيدگي به بندگان خدا و پيشبرد زندگي آنان گمارده مي شوند. و لذا بر علما و مراجع و نمايندگان ايشان واجب است رعايت مقام خود و خواسته هاي بيشمار آن را بنمايد و در انجام وظيفه اي كه بر عهدة آنان است، بي توقف كوشش نمايند و در راه آن از هيچ نيرو و نشاط و فعاليتي دريغ نكنند؛ زيرا اگر چنين نباشد كار مسلمانان به گمراهي و وضع مردم به تباهي خواهد كشيد.

و چونكه خداوند متعال با لطف بي پايان خود، نه به استحقاق من از او؛ بلكه چنانكه در دعاي كميل آمده است كه (چه بسا سپاس نيكوئي را كه من اهل آن نبوده ام منتشر نموده اي) ما را محل اطمينان مردم قرار داده و برخي از

امور مسلمانان را در دستمان گذارده است. بسيار انديشيدم و دربارة مسائل بيشمار زندگي و اراده كارهاي شهرها و مردم با بسياري مشورت نمودم كه چگونه بر ما سزاوار است خداي متعال را براي سپاس اين نعمت بزرگي كه وي به كرم محض و لطف بي دريغش بر ما ارزاني داشته است شكر گزار باشيم؟ و چه سان بر ما لازم است كه بار اين مسئوليت بزرگ را تحمل كنيم و وظيفة خود را ادا نمائيم؟

و در نتيجة تفكر فراوان و مشورت بسيار، اين كتابچه (پيام به نمايندگان مذهبي) را نگاشتم، تا خود و نمايندگانم در پرتو اين اساسنامه در راهي كه در پيش داريم واقعبينانه تر سير كنيم، شايد خداي متعال كوشش ما را نيكو بپذيرد و ما را براي خدمت باسلام و مسلمين توفيق روز افزوني عنايت فرمايد.

و من درست نميدانم كه نقصها و كمبودهاي اين كتاب نسبت به آنچه مي بايستي بنگارم چه اندازه مي باشد؟ بلكه هرفم از اين جزوه آن بوده است كه روزنه اي بر بعضي از جنبه هائي كه پس از تفكر و مشورت بسيار دستگيرم شده است بگشايم و خواستة من از نمايندگانم كه خداوند عزت آنان را در دنيا و آخرت بيافزايد اين استكه بمواد اين كتاب بي دريغ عمل كنند و خواهش بيافزايد اين استكه بمواد اين كتاب بي دريغ عمل كنند و خواهش ديگرم اينست كه مرا بنقاط ضعف آن آگاه ساخته و سپس مرا به نقاط ضعف شخصي خودم كه مي انديشند لايق اين سمت نيست مطلع نموده تا شايد خداي بزرگ ما را براي تدارك كمبودها توفيق دهد و ضعف را به نيرو و نقص

را به كمال مبدل سازد، و بر خاي توانا سخت و دشوار نيست.

و ما بايد بدانيم كه اين بحراني كه گريبانگير كشورهاي اسلامي شده است و اين عقب گرد و ركوردي كه مسلمانان دچار آن گشته اند، و اين ناداني و جهلي كه بر گروههاي بزرگي از گروندگان دور پرچم (لا اله الا الله محمد رسول الله) سايه افكنده است، كه در نتيجة آن مسلمانان در دنبالة قافله قرار گرفتند پس از آنكه پيش از اين به فضل تعاليم اسلام و تمسكشان به قرآن در پيشاپيش آن و بر تخت سروري مطلق تكيه زده بودند، آري … تمام اينها به ما هشدار ميدهد تا كوششها و تلاش و بي خوابيهاي دايم و فعاليتهاي پي گير و نشاطهاي خستگي ناپذير را ديگر بار به كار اندازيم تا امور بر سر جاي خود قرار گيرند و آبها در مسير خود جاري شوند.

و من بي شك مطمئن و عقيده مندم كه روزي فرا خواهد رسيد و آن روز به اميد خدا نزديك است كه پرچم اسلام را بر افراشته مي بينيم و احكام آن را برپا داشته ميا بيم … روزي كه همگان از اسلام فرمان مي برند و فرمانهاي آن را به كار مي بندند. روزي كه اسلام آغاز و پايان زندگيهاي مردم در كشورهاي اسلامي و در كشورهائي كه در آينده دور پرچم دين گرد خواهند آمد، ميگردد انشاءالله تعالي.

و مهم انست كه ما با كوششي بي درنگ در راه تحقيق بخشيدن به اين آرمان بزرگ تلاش كنيم زيرا بوسيلة آن عزت دنيا و پاداش آخرت نصيبمان خواهد گرديد، و خدا توفيق دهنده و ياري كننده ما است.

محمد بن

المهدي الحسيني الشيرازي

كربلاء المقدسه

1 توكل بر خدا

بر مبلغ و نمايندة مذهبي واجب است در تمام كارهاي كوچك و بزرگ خود بر خداوند توانا توكل داشته باشد. خداوند در قرآن ميفرمايد: و كسيكه بر خدا توكل كند. خداوند او را كافي باشد. و در حديث شريفي آمده است: كسيكه بر خدا توكل داشته باشد در كارهايش او را كافي خواهد بود؛ و كسيكه به خدا اطمينان داشته باشد او را به سرور و خوشحالي خواهد رساند.

و توكل آنگونه كه شرع مقدس اسلام آن را تعريف نموده است، چنين مي باشد: انسان در تهيه و آماده نمودن اسباب ظاهري و علل آشكار كارها اقدام نمايد و تا آخرين مرحلة قدرت خود كوشش ورزد، و آنچه از اسباب و علل پنهاني بر او مخفي است و نيروئي در مقابل آنها ندارد به خداي توانا واگذار كند. و لذا پيامبر اسلام(صلي الله عليه وآله) به آن مردم عرب كه شتر خود را آزادانه در بيابان رها كرده بود چنين فرموده: شترت را ببند و سپس بر خداوند توكل كن. زيرا پوشيده نيست كه براي هر كاري اسباب و علل آشكار و اسباب و علل پنهاني مي باشد كه ما دستور يافته ايم علل آشكار آن را آماده سازيم. همانگونه كه خداوند در قرآن كريم در مورد داستان ذولقرنين ميفرمايد: (وسپس دنبال علت و سبب روانه گشت)

و در مورد اسباب و علل پنهان، انسان هيچ تاثيري در بوجود آمدن آنها ندارد و اگر آدمي در كارهايش به خدا پناه برد و با توجه به اينكه علل پنهاني به خدا مربوط است و در بوجود آمدن آنها از او كمك و ياري بخواهد خداوند آنها

را برايش مهيا ميسازد تا نتيجة مطلوب و دلخواهش برآورده شود. و اما اگر بر خداوند توكل ننمود، نتيجة كار در صورت تحقق بي خير و بركت خواهد بود و چه بسا نتيجه و ثمره اي هم ببار نيايد.

بعنوان مثال: براي ايجاد خرما اسباب و علل آشكاري در ميان است. نخست بايد آن را غرس كنند و سپس هر سال شاخه هاي اضافي آن را ببرند و به آبياري و نگهداري آن توجه كنند. و در عين حال، اسباب و علل پنهاني در بوجود آمدن آن دست اندر كار است. سرماي شديدي رخ ندهد و گرماي زيان آوري پيش نيايد و ملخ و كرمهاي ديگر زياني نرسانند و خرما در اثر بادهاي سوزان مسموم نگردد. در اين امور انساني بايد بر خداي توانا توكل كند و از او ياري خواهد.

و مبلغ و نمايندة مذهبي، به اقتضاي سمت بزرگ خود كه همانا پياده كردن فرمانهاي خداوند مي باشد بايد بيش از مردم ديگر بر خداوند توكل نمايد، و بيش از هر فرد ديگر از او كمك بخواهد زيرا نماينده يك دولت بيش از مردم ديگر بايد به نظم و قانون مملكت احترام قائل شود.

2 بهره گيري هر چه بيشتر از دانش

بر مبلغين و نمايندگان مذهبي لازم است در طلب علوم اسلامي بكوشند، زيرا دانش از گهواره تا به گور است و شايد بتوان گفت كه علوم اسلامي داراي بيش از يك ميليون موضوع و مسئله مي باشد. چونكه علوم اسلامي به ده شعبه تقسيم مي شود:

1 تفسير قرآن 2 تاريخ اسلام 3 اصول دين 4 حديث و روايت 5 فقه اسلامي 6 نظر اسلام دربارة جهان و زندگي 7 اخلاق اسلامي مانند مواضعي كه در

كتاب جامع السعادات مثلا نگاشته شده است 8 آداب اسلامي مانند مباحثي كه در كتاب مرآت الكمال مثلا آمده است 9 مقارنة دين اسلام يا اديان و مذاهب و مرامهاي ديگر 10 تطبيق و پياده كردن اسلام بر تمام جنبه هاي نوين جهان مانند بانك و بيمه و فضانوردي و غيره.

و كافي است بدانيد كه تنها يكي از اين ده شعبه يعني فقه اسلامي شامل بيش از صد هزار مسئله و قانون مي باشد، و در اين باره دانشمند بزرگ مرحوم صاحب جواهر در كتاب پر ارج خود (جواهر) بيش از شصت هزار مسئله را ذكر نموده است، و همچنين ميتوان شمارة مواضيع و حوادث تاريخ اسلام از پگاه پيامبري تا امروز را به بيش از صد هزار موضوع رساند؛ زيرا تاريخ زندگي پيامبر و ائمْة اطهار و فتوحات و تمدنهاي اسلامي و شرح حال شخصيتهاي بزرگ اسلام و غير آن را در بر مي گيرد.

لذا بر مبليغن و نمايندگان مذهبي لازم است كه در دروس و مطالعة كتابهاي مختلف دمي نايستند و پيوسته از اين سرچشمه اي كه عمرها پايان مي يابند ولي آن تمام نمي شود بهره گيرند، واصولا انسان هر چه بر علم و معرفت خود بيافزايد در حقيقت بر رفعت و توانائي خويش براي خدمت به اسلام و ارشاد مسلمانان و راهنمائي غير مسلمين افزوده است.

3 سرچشمه هاي سه گانه علوم

بر روحانيت ونمايندگان مذهبي لازم است كه هيچگاه خود را از سه سرچشمة اسلام دور ننمايند … قرآن كريم و نهج البلاغه و صحيفة سجاديه. قرآن كتاب اول مسلمانان كه سبب سعادت آنان در دنيا و آخرت است و نهج البلاغه كه تعاليم پر ارجش مقام بلندي براي آن

در تمام مراحل علم و عمل گذارده است و صحيفه سجاديه يا دريايي علوم و معارفي كه در قالب دعاهاي روان و زيبا با معاني رسا و سبك جالب ريخته شده است. و بر تمام اهل علم ضروري است كه از اين سه كتاب و يا سه سرچشمة هستي اسلام بهره گيري كنند و در حفظ و مطالعه و فهم و نشر آنها در اجتماع و تطبيق و پياده كردن آنها برخود و ديگران و وا داشتن مردم بر تمسك و پيروي از آنها كوتاهي ننمايند.

همچنانكه لازم است كوششي نمود تا نهج البلاغه و صحيفة سجاديه را در دستگاههاي سخن پراكني وارد نمود و همانگونه كه قرآن سهمي بسيار كم در راديو و تلويزيون دارد، اين دو كتاب نيز در آنها با روش نيكوئي نه آنگونه كه قرآن تلاوت ميشود خوانده شوند و همچنين بايد روزنامه ها و مجلات قطعه هاي حكيمانه و زيباي اين دو كتاب را گر چه همه قطعات آن دو زيبا و حكيمند نشر دهند تا بدين وسيله راه خوشبختي و سعادت دنيا و آخرت را براي مردم نمايان ساخته و آنان را راهنمائي كرده باشد.

4 مؤسسه ها و بنيادها

بر روحانيون و نمايندگان مذهبي لازم است كوشش نمايند تا آنجا كه ممكن است مؤسسه هاي ديني و اجتماعي و بهداشتي و فرهنگي بنا كنند … مانند مسجد و دبستان و دبيرستان و درمانگاه و آسايشگاه براي درماندگي و معلولين و همچنين تأسيس بانكهاي اسلامي وغيره و مخفي نيست كه درتأسيس اينگونه مؤسسه ها و بنيادها فوائد بسياري نهفته و بي شك مردم بوسيله آنها گرد دين جمع خواهند شد، و حوائج و نيازمنديهاي آنان بر آورده

خواهد گرديد، و اسلام بر اجتماع حكومت خواهد نمود، … زيرا اين حقيقت ثابت است كه اجتماع هميشه پيرو كسي است كه احتياجات و كارهاي او را انجام دهد، بعلاوه، هر چه مؤسسه هاي اسلامي گسترش پيدا كند، به همان نسبت مؤسسه ها و سازمانهائي كه واقعا ضد اسلامي هستند مانند سازمانهاي تبليغي خارجي و چه آنها كه بي طرف هستند و فقط براي بدست آوردن سود بنا شده اند و بالاخره با اين نهضت، اسلام در همه امور جاي پا باز خواهد كرد و به پيشرفت خود ادامه خواهد داد.

5 طلاب علوم ديني

بر مبلغ و نمايندة مذهبي ضروري است كه گروهي از جوانان را براي تحصيل علوم ديني آماده سازد. زيرا شهرستانها و دهات هميشه از نظر مبلغ و رهبر ديني در مضيقه هستند و بهتر آنست كه افرادي از خود آن محلها براي كسب علم آماده شوند، زيرا آنها بر شرايط محل سكونت خود آگاهي و تسلط بيشتري دارند، همانگونه كه قرآن حكيم مي فرمايد: بايد عده اي از هر گروه (بسوي مراكز علمي و ديني) كوچ كنند تا در دين خدا فقيه گردند و سپس هنگام بازگشت به محل خود؛ آنان را تبليغ و رهبري كنند تا شايد آگاه گردند.

و وكيل و نمايندة مذهبي بخوبي مي تواند اين وظيفه بزرگ ديني را انجام دهد، و كافي است كه بمحل تبليغي خود و اطراف و جوانب آن نظر افكند و سپس مقدار نياز آنجا را به اهل علم تخمين زند و سپس آستين همت و كوشش را بالا زند و با جديت هر چه تمامتر جوانان با نشاط و هوشمند را براي ورود به گروه اهل علم تشويق

و ترغيب نمايد، و از آنان سربازان فداكاري براي امام زمان حجة بن الحسن العسكري (عجل الله تعالي فرجه الشريف) بسازد.

ومن شخصا چنين حدس ميزنم گر چه اين حدس و تخمين بر تجربه و مشورت استوار نيست كه هر دويست خانواده نيازمند يك مبلغ و نمايندة مذهبي مي باشد تا به تمام كارها و نيازمنديهاي آنان مانند داوري و قضاوت و ازدواج و طلاق و بر پاداشتن نماز جماعت و بيان مسائل و احكام ديني و شركت در امور اجتماعي مانند تشييع جنازه و ديدار مسافرين و كمك به نيازمندان و و غيره رسيدگي كند … و بي شك لازم است هر خانواده اي يك صدم در آمد خود را براي ادارة كارهاي آن نماينده تخصيص دهد تا وي از نظر معاش و گذراندن امور زندگي در كفايت و آسايش آنگونه كه خود هستند باشد و از نظر ادارة كارهاي اجتماعي خود نيز راحت گردد.

براي مثال: اگر مخارج هر خانواده اي در ماه دوهزار تومان باشد در آمد نمايندة مذهبي چهار هزار تومان خواهد گرديد كه نيمي از آن براي امرار معاش خود و خوانواده اش و نمي براي كارهاي اجتماعي و رسيدگي به امور ديني مردم مي باشد البته اين فقط يك تخمين ابتدائي بود. و تنها هدف من از اين مثال اين است كه بگويم: وظيفة دقيق روحانيون در هر محل دربارة نيازمنديهاي آن محل و حومة آن چگونه است، و چه سان يك نمايندة مذهبي بايد عميقانه براي آيندة شهرها و نيازمنديهاي ديني آنها بيانديشند و با كوششي فراوان تراوشهاي فكري خود را پياده كند. البته براي اينكه آمار و حدس ما با حقيقت بيشتري

توأم باشد بايد در اين باره آزمايش نمود …

اين موضوع از نظر مقدار و شمارة لازم و ضروري روحانيون و نياز ديني و اجتماعي يك شهر و حومه آن بود، ليكن اگر بخواهيم نيازمنديهاي تمام كشورهاي اسلامي و غيراسلامي را در نظر آوريم، بايد بيش از اين طرح به شمارة سربازان امام زمان (عج) بيافزائيم.

6 معاشرت با مردم

مبلغ و نماينده مذهبي بيش از هر فرد ديگر به حسن معاشرت و نيك رفتاري با مردم نيازمند است، زيرا او با تمام طبقات اجتماع در تماس مي باشد … افرادي كه هر كدام از آنان يك طرز فكر و يك عقيده خاص و يك خواسته مشخص دارند و اگر نماينده و مبلغ داراي صفات نيكو و اخلاق پسنديده باشد؛ بي شك در اداي رسالت اسلام موفق و پيروز خواهد شد، و بدين وسيله بهتر خواهد توانست مردم را گرد كلمه توحيد جمع نمايد …

و اصولا صفات پسنديده و نيكو پيش از آنكه اعمالي بوسيله اعضا و جوارح باشد، ملكه ايست در نفس انسان و بايد در تحصيل آن ملكة والا بسيار كوشش نمود. و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه احكام و مسائل ديني را به خوشروئي و نيك گفتاري براي مردم بازگو كند، و پيوسته آنان را بسوي خدا و فضيلت و اخلاق بخواند در تشييع جنازه و ديدار مسافرين و شاديها و سوگوهاي مردم شركت كند و در غم و شادي با آنان همدم شود و براي خدا، بدرفتاري و زمختي برخي از مردم را تحمل نمايد، و در معاشرت با متكبران و مغروران حلم و بردباري را فراموش نكند … زيرا اين امور روزانه

دهها بار براي يك مبلغ پيش خواهد آمد و او بايد حكيمانه و پيروزمندانه از تمام آنها بگذرد.

7 معروف و منكر يا نيكيها و پليديها

بر مبلغ و نماينده مذهبي واجب است آستين همت و كوشش خود را بالا زند و در امر به معروف و نهي از منكر بي دريغ فعاليت نمايد. نخست خود گفتار و كردار و رفتار نمونه باشد و سپس ضروري است كه خويشان و بستگان خود را از منكرات و لغزشها تا آنجا كه ممكن است بدور دارد، و كوشش كند تا مظاهر گناه و پليدي را از جامعة مسلمانان بزدايد: افطار آشكار در روز ماه مبارك رمضان، دكانهاي آزاد شراب فروشي، سفره ها و ميزهاي گسترد قمار، مظاهر فساد و بي عفتي و گناههاي ديگر را با كوشش بسيار تا آنجا كه نيرو دارد از اجتماع دور سازد.

در مراحل نخست، براي مبلغ مخصوصاً در شهرهائي كه فساد و بي بند و باري شيوع يافته بسيار سخت و محال مينمايد كه بتوان اصلاحي نمود؛ ليكن حقيقتي است ثابت كه كس بكارد حتماً درو خواهد نمود؛ و هر كس در را با اصرار سماجت بكوبد لابد جوابي خواهد شنيد. همانگونه كه شاعر مي گويد:

مگو كه روزهاي پيروزي سپريد گشتند.

تو نيكو بدان هر آنكس بر راه كوشش نمود خواهد رسيد.

و هر چه گناهكاران و پيروان پليدي و فساد در كار خود اصرار ورزند، استمرار و پشت كار مبلغ براي زرودن آنها با روشهاي نيكو و مناسب در پايان نتيجة مطلوب را خواهد بخشيد. نتيجه اي كلي و عمومي يا نتيجه اي كوچك و بريده و اصولا جلوگيري و كاهش دادن به فعاليت پرنشاط منكرات و گناهها دو فايده خواهد داشت: يكي

كاهش خود گناه و ديگري لااقل جلوگيري از گسترش بي حد آن.

8 همكاري در كارهاي خير

بر روحانيون و نمايندگان مذهبي لازم است در كارهاي خير با ديگران شركت كنند، چون در هر شهر يا دهي بي شك افراد نيكو كاري هستند كه براي اسلام و مسلمانان بوسيله پول دادن يا تأسيس بنيادها و يا برپا داشتن مراسم ديني يا كمك به نيازمندان گامهائي بر ميدارند. و چونكه مبلغ و نمايندة مذهبي مقام اول را در شهر يا ده دارا مي باشد و مي تواند با زبان و قلم و پول و آبروي خود در امور خير خدماتي انجام دهد، و اگر روحاني اين روش را بكار برد و در كارهاي خير شركت جويد، نيكي و پرهيزكاري در محل سكونت او گسترش پيدا ميكند و در نتيجه فوائد سودمندي نصيب او و اسلام و مسلمانان خواهد گرديد.

و در مقابل، اگر دستهاي خود را قفل زند، و از همكاري و تعاون در كارهاي نيك دريغ نمايد، قضيه برعكس خواهد شد. و چه بسا خود پسندي و خود خواهي جلوي چشمان برخي از مردم را ميگيرد و نمي خواهند كسي جز آنان كار نيكي انجام دهد و نام نيكي بدست آورد، و لذا چنين افراد با ديگران هرگز همگام نخواهند شد و چه بسا زبانهاي هتاك خود را براي توهين به آن كار خير يا عامل آن باز مي كنند. و من خود چنين افرادي را با چشمان خود مي بينم كه چه سان بدست خويش نيك نامي را از خود دور مي كنند و با عمل خود دوستان فراواني را از خويش ميرانند، و عملا جلوي پيشرفت اسلام و خير را مي گيرند وعوض اينكه به گمان

خود نيكي براي خويشتن بيافزايند شرتوشه ميكنند، و بجاي آنكه برتري ومقامي براي خود بياندوزند پستي و خواري ذخيره مي نمايد.

خداوند ما و ديگر مؤمنان را از اينگونه حالات پست بدور دارد.

9 بالا بردن سطح فرهنگ

دين و دنيا با فرهنگ پيشرفت مي كنند، و لذا بر مبلغين و نمايندگان مذهبي لازم است كوشش فراواني براي بالا بردن سطح فرهنگ مردم بنمايند، چه فرهنگ ديني و چه فرهنگ دنيوي، و چه فرهنگ ابتدائي مانند خواندن و نوشتن و چه فرهنگ واقعي يعني شناسائي اصول و احكام دين و شناختن روش بهتر زيستن.

و بر روحانيت است كه در اين باره طرح ريزيهاي واقعبينانه اي براي پيشبرد فرهنگ مردم بنمايد و امور ذيل كمك فراواني به اين جنبه خواهد كرد.

باز كردن مدارس و تأسيس كتابخانه و چاپ و نشر كتاب و برپا داشتن جلسهاي ارشادي و تعليم و تدريس محصلين و گماردن استاداني براي آنان و برنامه هاي بسيار ديگري كه در اين مورد سودمند مي باشد.

و اگر روحانيون اين برنامه ها را پياده كنند قدر و منزلت خود و شهر خويش را بالا برده و خود را در معرض بزرگداشت و احترام همگان قرار داده اند.

خداوند متعال ميفرمايد: (آيا برابرند آنان كه ميدانند و علم دارند و آنان كه بهره اي از دانش نبرده اند؟)

و امام اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) ميفرمايد: (ارزش هر فردي به آنچه كه ميداند وابسته است).

10 بالا بردن سطح صنعت و كشاورزي

برخي از مردم چنين گمان ميبرند كه وظيفه و كار مبلغ ديني تنها امور آخرت و فضيلت هاي معنوي مي باشد در صورتيكه چون روحاني نمايندة عملي اسلام مي باشد بايد به تمام جنبه هاي زندگي مربوط و وابسته باشد. مگر قرآن كتاب نخستين مسلمان نيست، و مگر نبايد مسلمان به آن عمل كند؟ و مگر قرآن نفرموده است كه: هيچ تر و خشكي نيست مگر در كتاب روشني (قرآن) ثبت شده است؟

و لذا بر مبلغ و

نمايندة مذهبي هر شهر و دهي لازم است كه به اين مسئله صنعت اهميت بسزائي دهد، و براي پيشرفت آن كوشش نمايد. خداوند متعال در قرآن كريم ميفرمايد: (و ما آهن را كه در آن هم سختي و كارزار و هم منافع بسياري براي مردم است بيافريديم). و در جاي ديگر ميفرمايد: (و براي مقابلة با آنان (دشمنان) هر چه ميتواند نيرو آماده سازيد).

و اما زراعت و كشاورزي … هنگاميكه امير مؤمنان علي (عليه السلام) مالك اشتر را بر مصر گمارد، به او فرمان داد تا به امر كشاورزي اهميت زيادي قائل شود. و در اين باره روايات و دستورات زيادي را در كتاب هاي تفسير و حديث و فقه ميتوان يافت.

و از جهتي ديگر … توسعه و ترويج صنعت و كشاورزي در شهرها و دشتها و حتي بيابانها و كويرها واجب زفع نيازمنديهاي ساكنين و كاهش بي كاري خواهد شد و اين دو بدون شك در سعادت و رفاه مسلمانان تأثير فراواني دارد، مبلغ ديني مسئول پيشرفت و سعادت آنان مي باشد.

11 وقار

مبلغ و نماينده مذهبي بايد هيبت و وقار و سنگيني خود را در نشستن و سخن گفتن و راه رفتن و منبر و تدريس و غيره نگهدارد و آنطور كه از احاديث بسياري نمايان است پيامبر اكرم و ائمه (سلام الله عليهم) همگي در كمال هيبت و وقار بوده اند و در حديث شريفي آمده است كه، سرعت در راه رفتن نيكي ودرخشندگي مؤمن را مي زدايد.

و اصولا انسان با وقار بيش از ديگران در دل مردم جاي مي گيرد و عامه و خاصه او را مي پذيرند و خواسته هاي وي را اجرا مي كنند و

با او به نيكوئي بر خورد مي نمايند و لذا متكلمان گفته اند كه واجب است پيامبر و امام از كمبودهاي اخلاقي و خلقتي منزه باشند زيرا اين كمبودها موجب نفرت و انزجار مردم ميشود و اين نقض غرض از گماردن آنان است.

پس بر مبلغ ديني لازم است كه وقار و سنگيني را پيشة خود كند، البته اين وقار نبايد از روي تكبر و برتري جستن باشد بلكه از خرد و استواري و نرمي سرچشمه گرفته باشد.

12 ميهمانداري

بر مبلغ و نمايندة مذهبي شهر ياده سزاوار است كه به ميهمانان و بازديدكنندگان خود احترام نمايد زيرا كساني كه براي زيارت و ديدار وي بسوي او مي آيند بي شك توقع پذيرائي و خشروئي و ميهمانداري دارند و لذا مي بينيم دربارة اطعام ميهمان روايتهائي از ائمه رسيده است و اصولا احترام ميهمان موجب روي آوردن مردم بسوي مبلغين مي باشد وچه بسا همين كار باعث پيشبرد مقاصد ديني شود.

و ميهمان بر دو گونه است: يكي ميهمان غذا و خواب و ديگري ميهمان ديدار و سخن و سزاوار است كه مبلغ براي قسم اول جاي مناسب و نيازمنديهاي لازم را آماده كند و براي ديگران ديوان و مجلسي را تهيه نمايد و با مقداري خوردني و آشاميدني از مردم پذيرائي كند البته بايد براي مدت اين پذيرائيها و مخارج آنها برنامه حكيمانه اي داشته باشد و هيچوقت از حد وسط بدون افراط يا تفريط تجاوز ننمايد.

13 توجه به مسئله اقتصاد و در آمد

بي شك علماي شهر و مبلغين دهات مخارجي براي خانواده خود و مخارجي براي ميهمانان خويش و مخارجي براي فقرا و نيازمندان و مخارجي براي كارهاي اسلامي دارند و لذا بايد براي امور اقتصادي خود طرح ريزي كنند و كوشش نمايند تا واردات خود را نه براي رفاه حال خود چه از حقوق شرعي و در آمدهاي وقف و چه از راه تجارتهاي آزادي كه خود يا بستگان و وكلايشان انجام ميدهند افزايش دهند، زيرا هر چه در آمد عالم و نماينده مذهبي بيشتر باشد بهتر ميتواند برنامه هاي خود را پياده كند و در حديث آمده است كه: كسكه اقتصاد و ميانه وري را پيشة خود سازد هرگز نيازمند نخواهد

گشت.

و بي شك بي اعتنا بودن بحساب و كتاب خرج و دخل را اسلام نمي پذيرد و از آن خوشنود نيست، اضافه بر اينكه اين امر موجب كاهش توليد و نتيجه گيري از كوششهاي اسلامي ميگردد و چه بسا شكست آفرين هم باشد.

در حديث آمده است كه: بهترين كمك و همكاري دين دارائي و بي نيازي است. و در حديث ديگري است كه كسيكه بفكر گذران زندگي و اقتصاد خود نباشد معاد و قيامت ندارد و از حق لازم روحاني است كه خود و خانواده اش زندگي مرفه و ميانه روي بدون افراط يا تفريط داشته باشند و من گمان ميكنم كه اگر هر شهر يا دهي براي مخارج نمايندة مذهبي خود بودجة مناسبي تهيه ميكرد، هيچيك از شهرها و قريه ها و دهكده ها از مسئله كمبود مبلغين و راهنمايان مذهبي شكايت نمي كردند. زيرا دليل كمبود نمايندگان مذهبي و علت خالي بودن اكثر دهات از مبلغين اينست كه مخارج و هزينه هاي زندگي سنگين گشته و مرا و خوزهاي علمي نمي تواند آن هزينه هاي سنگين را تأمين كنند و بيشتر ساكنين و اهالي محل در اين باره بعلت افزايش مخارج اقدام نمي كنند و نتيجة دردناك و حتمي آن چنين ميشود كه بيشتر شهرها و دهات از مبلغين ديني و نمايندگان مذهبي خالي است. و اين بزرگترين ضرر را به اسلام و مسلمين وارد ميكند.

14 شناسائي منطق روز

براي هر كشور و براي هر زماني و براي هر امت و ملتي منطق ويژه اي مي باشد كه اگر مبلغين آن را بشناسد ميتواند براي پيشبرد كارها و برنامه هاي اسلامي گامهاي مفيدي بر دارد و اگر توجهي به آن ننمايد كارش به

فرسودگي و شكست خواهد انجاميد.

مثلا عراق منطق خاصي دارد و لبنان منطق ويژه اي و زمان الاغ سواري منطق مخصوصي داشت و عصر هواپيما سواري منطق ديگري دارد اعراب منطق مخصوص خود و فارسها منطق ديگري دارند. و لذا مبلغ بايد منطق مناسب محل خدمت خود را نيكو بداند تا بهتر بتواند برنامه هاي خويش را پياده كند.

خداوند ميفرمايد: هيچ فرستاده و رسولي را نفرستاديم مگر به زبان قوم خودش. و در حديث نبوي آمده است: ما گروه پيامبران دستور يافته ايم كه با مردم به اندازة عقل آنان سخن گوئيم.

مثلا: اگر مبلغ ديني مسائل اقتصاد اسلامي را آنگونه كه در كتابها شرايع شرح لمعه و مكاسب آمده است نيكو بداند لكن هيچگونه آگاهي نسبت به فعاليتهاي اقتصادي اين قرن نداشته باشد و توجهي به مسائل اقتصادي بانك و بيمه و بورس و غيره نكند، چگونه خواهد توانست صدها سئوال و پرسش را كه متوجه او ميشود پاسخ گويد؛ و چه جواب آن پرسشها را نگويد و چه اينكه پاسخهائي كه با اين زمان تناسب ندارد بدهد، نتيجه كار شكست حتمي او ميباشد.

و شكي نيست كه شناسائي منطق روز تا اندازه اي مشكل است؛ زيرا اين كار نيازمند تطبيق اسلام بر عصر حاضر مي باشد و چونكه هنوز كتابهاي تطبيقي براي مسائل گوناگون فلسفه و اقتصاد و بحث و مناظره تهيه نشده است، مبلغ ديني كه خود را مانند پرچمي براي خدمت به اسلام ميان مردم برپا داشته است، با مشكلات و سختيهاي بيشماري روبرو مي گردد، لكن چاره اي نيست و در هر صورت بايد آستين همت را بالا زد وارد ميدان شد.

15 با دشمنان

براي هر فردي

كه در اجتماع ابراز وجود نمايد، چه عالم ومبلغ و چه بازرگان و نويسنده، دشمنان و حسوداني ظهور ميكنند. و اين افراد نخست با عداوت كمي آغاز دشمني مي كنند و سپس گرد هم جمع مي شوند و زياد ميگردند و در بيشتر اوقات براي خو حزب و جبهه هاي متحد ميسازند و غالباً نيرومند ترين سد را جلوي انسان كار كن و فعال برپا مي كنند تا او را از فعاليت و كوشش باز دارند و چه بسا مانع زيستن و ماندن وي در آن محل گردند.

و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه در اين باره بسيار دقت كند و با تمام نيروها و امكانات خود براي كاهش نشاط دشمنان و تخفيف شدت وحدت دشمني آنان و تقليل شماره آ نها با هر وسيله و روش حكيمانه اي كه شده است فعاليت نمايد.

و شما مي دانيد كه اسلام يك هشتم زكات را مخصوص (المؤ لفة قلوبهم) يا كساني كه بوسيله پول قلبشان به اسلام روي مي آورد قرار داده است و در آيه شريفه چنين آمده است: به آنچه كه نيكوتر است دفاع كن … و ناگهان مي بيني آنكه با تو دشمن بود گوئي دوستدار و خويشاوند تو گرديده است … و اين صفت والا را كسي بر خوردار نيست مگر آنان كه صبر نمودند و آنان كه بهرة عظيمي (از ايمان و دين)برده اند.

و در دعاي حضرت سجاد (عليه السلام) آمده است كه: مرا استوار بخش تا با آنكس كه به من نيرنگ زده است با نصيحت روبرو گردم و با آنكس كه مرا ترك كرده است به نيكي تلافي كنم و به آنكس كه

مرا محروم كرده است با بخشش پاداش دهم و به آنكس كه از من قطع نموده است با صله و رسيدگي مكافات كنم و با آنكس كه غيبت مرا كرده است با نيك ياد كردن مخالفت نمايم و در برابر نيكي شكر گذار باشم و از بدي در گذرم.

و از حضرت مسيح (عليه السلام) روايت شده است؛ دشمنان را دوست بداريد. و بديهي است كه دوستداري دشمنان سبب ميشود كه دشمن نيز دوستي را بگزيند زيرا قلب، آئينة قلب است.

16 روش سخن

برخي از مردم گمان نمي كنند كه صحبت كردن و سخن گفتن نيازي به تعليم و آموختن ندارد و اين اشتباه بزرگي است، زيرا انساني كه مي داند چگونه سخن بگويد، طوري صحبت خواهد كرد كه حتماً اثر گذارد، و كسي كه به روش حرف زدن آشنا نيست توانائي چنين امري را ندارد و شناسائي روش سخن گوئي تنها موهبة خدادادي نيست بلكه امري است اكتسابي و حكايت كرده اند كه بيابان نشيني درشعر خود خليفه اي را از نظر صراحت لهجه به بز و از نظر وفا به سگ تشبيه نمود. ليكن پس از مدتي كه تربيت و پرورش فرهنگي يافت بهترين وشيوا ترين اشعار را سرود كه از آن جمله اين بيت است:

عيون المها بين الرصافة و الجسر سلبن فواد حيث ادري و لا اداري

بنابر اين … مبلغ و نمايندة مذهبي بايد خود را براي نيكو سخن گفتن و ريختن معاني در قالبهاي مناسب و زيبا تمرين دهد. زيرا همانگونه كه بدنهاي مردم متفاوت است و ذوق و فكر آنها نيز متفاوت مي باشد. و همانگونه كه خياط هوشمند بدنها و ذوقها را در نظر مي گيرد،

مبلغ نيز بايد ذهنها و مغزها و افكار و انديشه ها را در نظر آورد، و چه بسا يك كلمه مردي را مي راند و چه بسا كلمه اي ديگر را جلب ميكند و چه بسا يك جمله گناهكاري را از گناه باز ميدارد و چه بسا جمله اي، ديگري را به فسق و حرام روانه ميسازد.

17 نويسندگي

براي مبغ و نماينده مدهبي ضروري است همانگونه كه صاحب بيان است داراي قلم و قدرت نويسندگي هم باشد زيرا بيان و قلم دو بال نيرومند مبلغ مي باشند. بخصوص در اين عصر كه راديو و تلويزيون و روزنامه و مجله و كتاب در صدر وسائل تبليغي و توجيهي قرار گرفته است. مبلغ بوسيله قلم خواهد توانست صداي اسلام را به دور دست ترين شهرها برساند و با قلم مي تواند حقايق اسلام را بيان كند و مردم را راهنما گردد و آنان را ارشاد نمايد و كينه توزيهاي دشمنان را كه همواره بر اصول و فروع اسلام زخم زبان ميزند رد كند.

و اگر مبلغ پيش از رسيدن به منصب (وكالت) و نمايندگي مرجع تقليد نويسندگي فرا گرفته باشد كه زحمت او كمتر خواهد بود و بهتر مي تواند براي خدمت به اسلام آنان را بكار برد، و اگر پيش از آن نعمت نو نويسندگي برخور دار نگرديده باشد، بايد هرچه زودتر آن را بياموزد. و گمان نبرد كه نويسندگي كار سخت و محالي است بلكه بايد بداند كه اگر فقط ششماه همت گمارد و مداومت كند از آن برخوردار خواهد گشت.

و اگر در محل سكونت خود راهنمائي براي نويسندگي يافت بايد از او بهره گيرد و اگر چنين كسي را نيافت بايد

از كتابها و مجلات ادبي استفاده كند. و هر روز تمرين نمايد و نخست (وصفيات) بنويسد مانند وصف مدرسه يا خيابان يا انسان و يا محفل و مجلس و غيره … و تعمد ورزد كه ريزه كاريهاي يك موضوع را وصف نمايد و سپس آنچه را كه نوشته است بدور اندازد و همينطور اين كار را تا شش ماه ادامه دهد و پس از آن خود خواهد يافت كه در نويسندگي تا چه اندازه زيادي پيشرفت كرده است. و چه بسا نويسندة توانا و زبر دستي گردد..

18 آداب و رسوم اسلامي

اسلام احاديث بسيار فراواني را دربارة آداب اسلامي تشخيص داده است … مانند آداب سخن و مجلس و ازدواج و عبادت و سلام و دوستي و همسايگي و خانواده وكسب و كار و غيره … كه در كتابهاي وسائل و مستدرك و بحار و مكارم الاخلاق و غيره درج گرديده است.

و اين آداب علاوه بر اينكه فوائد ديني و دنيوي فراواني را دارا است، سبب احترام و بزرگداشت گروههاي مختلف اجتماعي نسبت به دارندة آنها مي گردد، لذا بر روحاني و نمايندة مذهبي لازم است كه به آنها توجه كاملي بنمايد و هرگز نگويد كه اين آداب اموري هستند مستحب و اشكالي ندارد كه انسان آنها را ترك كند و چون قسمت بزرگ پيروزي او بسته به آنها است.

كما اينكه بر او لازم است كه اين آداب را در اجتماع نشر كند و آنها را ميان مردم رواج دهد، زيرا قسمتي از اسلام مي باشند و نشر آنها نشر اسلام خواهد بود، علاوه بر اينكه خود آنها فوائد بيشماري براي دين و دنياي مردم دارد.

19 تأسيس صندوقهاي تعاوان

صندوقهاي تعاون و همكاري در آغاز كار خود ساده و آسان شروع ميشوند ليكن نتايج بزرگ و فوائد زيادي خواهند بخشيد، و چونكه مبلغ مخارج فراواني دارد و بعلت اينكه او مصدر داد و ستد و مرجع طرحها و برنامه ها ومحل اميد فقرا و نيازمندان مي باشد بايد صندوقهاي خيريه اي براي نيازمنديهاي شهر يا ده خود تأسيس نمايد. چه نيازمنديهاي ديني و چه احتياجات اجتماعي.

و اگر بعنوان مثال در شهر تبليغي خود هزار صندوق تعاون بگمارد و در آمد روزانه هر صندوق يك ريال باشد، در سال 360000 ريال خواهد شد.

و با

اين: پولها است كه مؤسسات و بنيادهاي خيريه ساخته ميشود و حوائج و نيازمنديهاي مردم تأمين ميگردد و جشنها برپا ميشوند و بينوايان به توائي ميرسند در حاليكه هيچ تحميلي هم بر كسي نخواهد داشت لازم است كه خود مبلغ متكفل خرج و صرف پولهاي جمع آوري شده نگردد بلكه هيئت امنائي از نيكو كاران شهر بر آن صندوقها و جمع و صرف آنها بگمارد تا مردم نيز بي طمعي او را دريابند و بدانند كه اموال آنان حتما در موارد مناسب و بدست خود آنان صرف مي گردد و تا خود را هدف تهمتهاي مغرضين نسازد و محل شبهه ديگران واقع نگردد.

20 فراهم نمودن مقدمات ازدواج جوانان

تجرد همانگونه كه يكي از دردهاي فردي انسان است، يكي از دردهاي اجتماعي او نيز بحساب مي آيد، و بي مورد نبوده است كه در حديث آمده است: كسيكه ازدواج نمايد در حقيقت دو سوم دين خود را نگهداشته است و بر او باد كه در يك سوم ديگر آن از خدا بترسد.

و لذا بر هر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه در امر ازدواج مجردين همت گمارد و وسائل آنان را با تشويق جوانان و همكاري در حل مشكلات و سختيها و جبران كمبودهاي زندگي آنان فراهم نمايد. روحاني با اين كار دوستي مردم را به خود جلب كرده و به اسلام خدمت بزرگي مي نمايد زيرا او يكي از برنامه هاي زنده و سازندة اسلام را عملي ساخته و اجتماع را از فساد و تباهي نجات بخشيده و جوانان دختر و پسر را از آلودگي و مرض نگداشته است؛ چونكه ازدواج آنگونه كه در علم طب ذكر ميكنند يكي از وسائل مهم

مبارزه با امراض متعددي ميباشد و در عين حال كه درمان مي باشد پيشگيري نيز هست.

و اگر مبلغ و نمايندة انجمني براي پياده نمودن اين طرح بزرگ تأسيس نمايد كه وظيفة آن تشويق جوانان و جمع آوري پول براي قرض دادن به نيازمندان و كمك به فقرائي كه توانائي ازدواج ندارند باشد؛ در كار خود پيشرفت بيشتري خواهد نمود. و من چنين فكر مي كنم كه اگر مبلغين هر شهر يا دهي موضوع ازدواج را يكي از برنامه هاي حتمي خود قرار دهند بي شك مي توانند آمار تجربه را دست كم به نصف برسانند، و اين خود خدمتي است بزرگ به اسلام و مسلمانان.

21_تاسيس حوزه هاي عليمه

برمبلغ و نمايندة مذهبي است كه در شهر يا دهي كه در آن زندگي ميكند و در دهات و محلات اطراف آن كه خانواده ها يا قبيله هاي بسياري در آنها زندگي ميكنند مدارس ديني مناسب و حوزهاي علمية فعالي كه با تعداد ساكنين آنجا تناسب داشته باشد تشكيل دهد. و اگر اين طرح سازنده عملي گردد، در اندك زماني فوائد و نتايج بيشمار آن عايد اسلام و مسلمانان خواهد گرديد.

و شايد همان كسي گمان كند كه اين كاري است بسيار دشوار؛ ليكن بعقيدة من پياده نمودن اين طرح بسيار سهل و آسان مي باشد چون ساختن يك مدرسه اي بودجه اي بيشتر از ساختمان يك مسجد با يك خانة بزرگ يا يك كتابخانه مجلل نميخواهد، و در محيطهاي متمول ساختن يك مدرسه در مدت سه ماه امكان پذير است و در محيطهاي كم در آمد ساختمان آن در مدت يكسال تقريبا امكان پذير ميباشد.

ومسئله طلاب خود بخود حل ميگردد زيرا اگر جوانان كمي كمك

و همكاري فكري و مادي ببينند با علاقه فطري خود به اسلام روانة اين گونه مدارس خواهند شد و در زمرة دانشجويان اين كانونهاي فرهنگي خواهند گرديد.

و اين سخن ادعاي بي دليل و از روي خيالپردازي نيست بلكه حقيقتي است روشن و ثابت و حتي يكي از علما و مراجع اين برنامه بزرگ را پياده نمود و در كمتر از ده سال بيش از صد مدرسة ديني در مناطق گوناگون يك كشور بنا نمود.

و فائدة ديگري در ساختن مدرسه و سازمان دهي طلاب عائد خود عالم و مبلغ ديني ميشود، زيرا دانشجويان و طلاب آن مدارس كمك و همكاري او در راهنمائي و ارشاد مردم خواهند شد، و با كوشش آنان مردم بيشتر گرد اسلام جمع ميشوند و در آن خير دنيا و آخرت براي مبلغ و مردم خواهند بود.

22 جلب اعتماد

مردم با اعتماد ديگران زندگي ميكنند. بعنوان مثال بازرگاني كه اعتماد مردم از او سلب شود تجارت وي به نابودي ميكشد چون مردم ديگر با او معامله نخواهند نمود و رئيس و فرمانروائي كه مردم به او اعتماد نداشته باشند دير يا زود از سمت خود كناز زده ميشود و او را يا بوسيله انتخاب اگر سيستم دموكراسي حاكم باشد و يا با زور و نيرو اگر كشور ديكتاتوري باشد از كار بر كنار خواهند كرد. و امام جماعتي كه اعتماد مردم از او سلب شود، كارش بجائي ميكشد كه تنها خودش نماز گذارد و كسي گرد او جمع نخواهد شد و همچنين در فعاليتهاي اجتماعي ديگر.

و مبلغ ديني بيش از افراد ديگر به اعتماد مردم نيازمند است، زيرا اگر اعتماد نباشد كسي به او

توجه نخواهند نمود و در نتيجه توانائي ارشاد و هدايت از او سلب مي گردد، و لذا بر مبلغين و نمايندگان مذهبي واجب است كه از نظر كيفي و كمي هر چه بيشتر اعتماد مردم را نسبت به خود جلب نمايند تا بدين وسيله افراد بيشتري را گرد خود جمع كنند، و همچنان بكوشد تا اعتماد آنان را بيشتر كنند چونكه هر چه همكاران مبلغ بيشتر شوند و اعتماد آنان به او فزون تر گردد؛ بيشتر خواهد توانست به اسلام ومسلمين خدمت كند.

و جلب اعتماد مردم كاري است بس دشوار كه كوشش بي دريغ و فعاليت هميشگي و پيگيري از آنسان ميخواهد. و ما در اين جا به برخي از اصول آن اشاره ميكنيم:

1 ¬ اخلاصي براي خداي متعال. زيرا اگر خدا كسي را دوست بدارد بي شك مردم هم او را دوست خواهند داشت همانگونه كه در برخي از احاديث وارد است.

2 همساني ظاهر و باطن يا برابري پنهان و آشكار. و اين يكي از سخت ترين امور مي باشد.

3 قطع طمع از مردم.

4 ادامه و استمرار در كار و فعاليت چون مردم هميشه گرد علماي عامل و فعال جمع مشوند و به آنان اعتماد مي روزند.

5 اخلاق نيكو كه از آن جمله: شجاعت و شهامت و كرم ونگهداري زبان و صفات بسيار ديگر ميباشد.

6 عدم تكبر و فخر ورزي حتي در نوشتن يا به اشاره و كنايه.

7 ميانه روي در تمام كارها.

8 مراقبت و مواظبت بر عكس العمل كارهاي خود. چون در مقابل تمام كارهاي انسان واكنشهائي نيكو يابد در اجتماع رخ مي دهد. و برخي از مردم فقط به هدف خود نظر دارند و بدون توجه

به عكس العمل مردم كه آيا آنان كار او را مي پسندند يا نه، به سير خود ادامه ميدهند. و چنين افرادي سزاوار است كه بهدف خود نرسند و برخي ديگر گامهاي خود را با فكر و توجه بر مي دارند و در هر قدم انعكاس آن را بررسي مي كنند. اگر انعكاس نيكوئي داشت آن را ادامه داده و فعاليت خود را گسترش ميدهند و اگر انعكاس بدي از كار خويش يافتند آن را اصلاح مي كنند تا نقص روي نقص ديگري نيافزايند، و در پايان مردم از گرد او پراكنده شوند و خود به هدف نرسد.

و مفهوم اين موضوع اين نيست كه انسان به باطل عمل كند و كارهاي نيك را رها سازد، بلكه معني آن چنين است كه كارهاي نيك را با روشي كه با ذوق مردم نيز سازگار باشد انجام دهد تا از گرد او پراكنده نشوند.

به اين آيه شريفه توجه نما: ما و شما بر هدايت يا در گمراهي آشكاري مي باشيم … جمله اي است كه طرف مقابل هرگز از آن آزرده نخواهد شد رنجش خاطري برايش پيش نخواهد آمد و در عين حال سخن راست و صحيح مي باشد و اگر ميگفت: شما بر باطل هستيد اي كافران فاجر … باز هم سخن راست و صحيح را عنوان كرده بود ليكن بي شك غضب و رنجش آنان را سبب مي گرديد.

23 مناسبت ها و رويدادها

بر مبلغ ونمايندة مذهبي سزاوار است كه توجه بسزائي به مناسبتهاي ديني نمايد و با برپا داشتن جشن به مناسبت عيدها و تأسيس مجالس سوگواري به مناسبت وفاتها و توجه مردم را نسبت به ائمة اطهار (عليهم السلام) و بزرگداشت مقام آنان جلب كند،

و با اين كار مردم راوا دارد تا گردم شمع هدايت امامان (عليهم السلام) جمع شوند و از پرتو تعليمات آنان فيض برند و به آنان اقتدا كنند. و اين گامي است بسوي هدف و در عين حال موجب جمع شدن مردم گرد مبلغين ميشود و او را براي نشر اسلام و هدايت مردم و ترويج احكام كمك و ياري خواهد كرد.

24 زيارت

بر مبغ و نمايندة مذهبي سزاوار است كه بر حسب امكان و توانائي خود در مراسم مخصوص به حج و زيارت مشاهده مشرفه ملتزم باشد، زيرا در آن ترويج شعائر اسلامي و تعليم مردم مي باشد. چون هميشه روحانيون نمونه اي براي مردم خواهند بود و هر چه آنان انجام دهند ديگران نيز پيروي مي كنند و آنچه ترك كنند مردم نيز رها خواهند نمود.

و مردم پيش از آنچه به گفتار ديگران توجه كنند به كردار و رفتار آنان نظر مي اندازند، و واضح است كه عادت دادن مردم به حج و زيارت موجب توجه آنان به خدا و اولياي او خواهد شد و سبب تقويت دين و برپا داشتن پايه هاي اسلام و عادت دادن مردم به سير در راههاي هدايت و نيكي ميباشد.

25 اخلاق

مبلغ و نماينده مذهبي بيش از هر چيز نيازمند اخلاق ميباشد. و اخلاق همان هدف و منظور بزرگي است كه رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) براي تحقق بخشيدن و تكميل آن مبعوث شدند، آنجا كه خود ميفرمايند: من براي اتمام و تكميل مكارم اخلاق فرستاده شدم. و دارا بودن اخلاق موجب ميشود كه:

1 مردم گرد مبلغين جمع شوند و به آنان توجه كنند. و در مثل است كه … يك قطره عسل بيش از يك بشكه حنظل مگس گرد خود جمع مي كند.

2 پيروي مردم از او در اخلاق و صفات نيكو.

و منظور ما از اخلاق تعارف و سلام و خوشروئي تنها نيست بلكه آنچه كه مثلا در كتاب جامع السعادت و كتابهاي ديگر اخلاقي ذكر كرده اند مي باشد مانند: راستگوئي و امانت داري و غيرت و حيا و نشاط و نرمش

وخوش زبوني و مراقبت و توجه به همه اشياء و افراد و صفات بيشمار ديگري كه همگي در جرگة اخلاق جمع مي باشد.

26 سطح بهداشت

مبلغ و نماينده مذهبي در عين اينكه طبيب روح مردم است، طبيب جسم آنان نيز ميباشد. امير مؤمنان علي (عليه السلام) ميفرمايد. علوم بر چهار دسته هستند … و طب براي نگهداري بدنها.

و اگر كسي همت گمارد و تمام راهنمائيهاي بهداشتي كه در قرآن و سنت آمده است جمع نمايد وتوضيح و حاشيهاي بر آنها بيافزايد بيش از هزار صفحه خواهد شد. و لذا بر مبلغين لازم است كه به مسئله بهداشت مردم اهميت و توجه نمايد و آنان را به راههاي درمان و پيشگيري تا آن اندازه كه ميدانند راهنمائي كنند. و در عمل كوشش كنند تا وسائل پيشگيري و درمان بيماران را فراهم سازند تا با اين كار به جسم و روح مردم خدمت كرده و آنان را بسوي خود جلب كنند، زيرا اگر مردم آشكارا ديدند كه مبلغين به امور ديني و دنيوي آنان اهميت بي دريغي مبذول ميدارند، فرمان آنان را عملي مي سازند و در نتيجه به نفع اسلام و مسلمين خواهد بود.

27 رسيدگي به خويشاوندان

درست است كه مبلغ نمي تواند بر تمام خويشاوندان خود نفوذ داشته باشد و بر آنان تأثير گذارد و همگي را به راه راست هدايت كند، چون ما در تاريخ انبيا پسر نوح (عليه السلام) و عموي پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را مي يابيم كه چه سان كجرو و منحرف بوده اند؛ ليكن در رسيدگي و نگهداري خويشان ونزديكان اهميت زيادي نهفته است. زيرا اگر فرزندان و خانواده و نزديكان مبلغ ونمايندة مذهبي نيكو باشند تأثير سخن وي بيشتر خواهد بود و اگر بر عكس باشد، سخنش كم اثر مي گردد.

و مردم بخصوص مغرضين آنان، چنين ميگويند: اگر

آنچه عالم و مبلغ ميگويد راست ميباشد پس چرا فرزندان خود را نصيحت نمي كند؛ و چرا به نزديكان خويش هشدار نمي دهد، و چرا عيال خود را نهي نمي كند.

و چه بسيار اتفاق افتاده است كه كردار بستگان مبلغ از نظر شرعي مجاز بوده است، ليكن لائق شأن او نبوده و لذا بايد آنان را از انجام چنين كارهائي بدور دارد.

28 برنامه ريزي

يكي از عوامل مهم پيشرفت افراد فعال اينست كه براي كارهاي خود برنامه ريزي اي منظم تعيين نمايد و كارهاي خويش را روي موازين صحيحي تقسيم بندي كنند. چون برنامه ريزي يكي از عوامل پيروزي و رسيدن بهدف است. البته بايد پيش از برنامه ريزي تفكر و انديشة پخته اي وجود داشته باشد. علما و مبلغين نيازمند اين دو خصلت ميباشند زيرا آنان خود را در مسير كورانها و بحرانها و آرزوها و سختيهاي بسياري قرار ميدهند و اگر چنين افرادي براي كارهاي خود برنامه اي منظم نريزند و كارها را بدست باد بسپارند هرگز به هدف خود نخواهند رسيد و عمر خويش را بيهوده از دست خواهند داد و در نتيجه اسلام به خسارتي بس عظيم دچار خواهد شد.

بعنوان نمونه بر روحاني سزاوار است كه بيانديشد.

1 از كجا پول بدست آورد، و براي تحقق بخشيدن به اهداف و آرمان هاي تبليغي خود چه اندازه پول نياز دارد.

2 و چگونه پول را اصراف نمايد.

3 و چه اندازه به كمك و يار نياز دارد و تا چه اندازه نيرو ميخواهد تا او را به هدفش برساند؟

4 و چگونه و از چه راه بايد پايه هاي ايمان و فضيلت را بنا كند؟ و چگونه و از چه راه

ميتوان اركان گمراهي و بي ديني را ويران ساخت؟

5 و به چه كسي ميتوان اعتماد كند،

6 وچگونه با مردم رفتار كند و با آنان معاشرت ورزد؟

و هميشه بايد برنامه ريزي و طرحهاي مبلغ وسيع و بلند پايه باشد، گرچه پياده كردن برنامه ها هميشه از زاويه هاي كوچك و تنگي آغاز ميگردد، بعنوان مثال. مهندس براي ساختمان آپارتمان بيست طبقه اي روي زمين بمساحت ده هزار متر مربع و در مدت چند سال طرح ريزي ميكند ولي در آغاز، كار خود را از ده متر شروع ميكند و در نخست، تنها طبقه اول را بنا مي كند.

و بهمين گونه اگر مبلغ و نمايندة مذهبي در محلي زندگي مي كند كه جمعيتش صد هزار نفر باشد، حكيمانه است كه برنامه كار خود را چنين طرح ريزي كند:

صد نفر مبلغ، ده مدرسه، صد مسجد، پنج بيمارستان يا درمانگاه، ده كتابخانه، هدايت و رهبري ده هزار نفر از جوانان، و فراهم نمودن وسائل ازدواج دو هزار دختر و پسر جوان و امثال اين كارهاي اجتماعي و سازنده. و سپس واقعبينانه بيانديشد كه در چه مدت و با چه وسائلي اين برنامه را مي توان عملي ساخت؟ و به چه چيزهائي نيازمند ميباشد؟ و سپس بكار شروع كند.

اگر مبلغين براي خود برنامه اي تعيين كنند و بيدريغ كوشش نمايند، بي شك به مقدار زيادي از اهداف خود خواهند رسيد و در مقابل اگر برنامه و طرح آنان منظم نباشد و ندانند چه ميخواهند بكنند و يا طرح كامل باشد ولي به اندازه لزوم فعاليت وكوشش نكنند، هرگز به جزئي از هدفهاي خود هم نخواهند رسيد و پيروزي نصيب آنان نخواهد گشت.

29 پخش كتاب

بر مبلغ

و روحاني لازم است براي نشر فرهنگ اسلامي با تمام وسائل ممكن فعاليت كند و يكي از عوامل فعال پخش و توزيع كتاب مي باشد. به اين ترتيب كه مقدار زيادي كتاب بخرد و نسبت سطح فرهنگ افراد در دسترس آنان قرار دهد، چون اسلام را غباري از افكار بيگانه پوشانده است و لذا بسياري از روشنفكران هم گمان برده اند كه اسلام داراي سيستم اقتصادي و سياسي و نظام و قوانين اجتماعي و جنائي و مانند آن نيست.

و اين غبار آلوده را بايد بوسيلة نشر كتابهائي كه تمام جوانب اسلام را بيان مي كند از مغز جوانان زدود.

و ديگر اينكه بد نيست مبلغين و نمايندگان مذهبي را نسبت به نشر كتاب، چنين دسته بندي كنيم:

1 گروهي كه بايد روزانه دست كم ده جلد كتاب در دسترس مردم قرار دهند.

2 گروهي كه بايد روزانه شش جلد كتاب در دسترس مردم بگذارند.

3 گروهي كه بايد روزانه دست كم چهار جلد كتاب در دسترس مردم قرار دهند.

و اگر بداند كه تنها يكي از مجلات در يكي از كشورهاي اسلامي تيراژ پخشش به بيش از 25 هزار نسخه ميرسد؛ و اگر بدانيد كه مسيحيان در يكي از كشورهاي (اسلامي) كه بيش از 25 ميليون جمعيت ندارد در هر سال بيش از 60 ميليون جلد كتاب پخش مي كنند؛ آري اگر به اين آمار توجه داشته باشيد هرگز تعجب نخواهيد كرد هنگاميكه ميگوئيم مبلغ و نمايندة مذهبي بايد روزانه بيش از ده كتاب پخش كند.

30 ايجاد روحيه اي توانا و نيرومند در مردم

بر مبلغين و نمايندگان مذهبي است كه روح مسلمانان را همواره بزرگ و توانا نمايند و با رهبري هاي مداوم خويش روح عزت و اميد را در

دل مردم زنده كنند. البته عزتي استوار كه از روي تكبر نباشد و اميدي راستين كه بر پايه هاي لزران توهم و خيال بنا نشده باشد؛ بلكه عزتي كه خداوند متعال درباره آن ميفرمايد: (و عزت از آن خدا و رسول و مؤمنان مي باشد) و اميدي كه توأم با عمل و كوشش باشد.

زيرا عزتي كه از روي تكبر و برتري جوئي باشد سزاوار سقوط و عقب گرد است و اميد بي پشتوانه اي كه از خيال پردازي انسان تراوش كند، آرزوي بيهوده اي بيش نخواهد بود و خداوند فرموده است: كارها به آرزوهاي شما و آرزوهاي اهل كتاب وابسته نيست، كسيكه كار بدي انجام دهد جزايش را خواهد ديد..

پس آرزو و اميد دروغين هرگز باعث پيشرفت نخواهد شد بلكه روح بلند پايه اي كه همواره با عمل مناسب توأم باشد پيشرفت و پيروزي را سبب ميگردد.

و در اين روزگار كه مسلمانان در مقابل زرق و برقهاي شرق و غرب عقب نشيني نموده اند و فريبندگيهاي تمدن نوين دلها و عقول آنان را ربوده است، و سوگمندانه احساس حقارت و خواري مي كنند و يأس و نا اميدي بر آنان مستولي شده است … آري، در اين موقعيت. اين كوشش اهميت بيشتري پيدا كرده است. و پر واضح است انساني كه احساس ذلت و خواري نمايد و انساني كه نا اميد از پيشروي و تقدم باشد، به اندازة يك مورچه هم نخواهد توانست جلو رود زيرا در مقدمة هر پيشرفت عزت نفس و اميد فراواني قرار گرفته است.

31 حاشيه يا اطرافيان

انسان به تنهائي نمي تواند كار فراواني انجام دهد؛ و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازمست براي خود اطرافيان

صالحي كه او را در رسيدن به اهداف اسلاميش كمك كنند تهيه نمايد، البته اطرافيان بايد منظم باشند و از روي برنامه وظائف خويش را انجام دهند. مثلا عالمي كه در شهر بزرگي زندگي ميكند، اطرافيان خود را از ده نفر نيكوكار و فعال تشكيل مي دهد و براي هر كدام از آنان چهار نفر كمك مي گمارد و براي هر كدام از آنان وظيفه اي معين تنظيم مي كند … گروهي را براي امور اقتصادي و گروهي را براي امور فرهنگي و گروهي را براي امور ساختماني و تشكيلاتي و گروهي را براي امور اجتماعي و كارها را چنان منظم ميكند كه هر كس وظيفة خود را بداند و به آن عمل كند.

وظيفة گروه اقتصادي جمع حقوق شرعي. و وظيفة گروه فرهنگي نشر فرهنگ اسلام بوسيلة چاپ و نشر و پخش كتاب و مجله و غيره. وظيفه گروه ساختماني و تشكيلاتي ساختن مدارس و مساجد و كتابخانه هاي اسلامي وظيفه گروه اجتماعي برپا داشتن جشنها و رسيدگي به كارهاي مردم خواهد بود و همچنين كارهاي ديگر …

البته بايد هر ماه براي برنامه ريزي و حل مشكلات و راه يابي و تفكر با اطرافيان خود اجتماع كند و همه با هم مسائل را مورد بررسي قرار دهند اي تقسيم كار عامل فعالي است براي براه انداختن كارها و رسيدگي به هدف.

و به عقيدة من اگر نمايندگان محترم در تمام شهرها اين روش را بكار بندند، بي شك همه شهرها و دهات گامهاي سريعي بسوي اسلام بر خواهند داشت و در كمتر از پنج سال مردم به اسلام عزيز باز خواهند گشت.

32 انتقاد از خويشتن

يكي از امور مهم براي مبلغ اينست

كه همواره خود را مقصر بداند و چنين عقيده داشته باشد كه در برابر خدا و اسلام و مسلمانان هنوز آنطور كه بايد عمل نكرده است چون انتقاد از خويشتن و عقيده به تقصير و كوتاهي يكي از عوامل سوق دهنده و وادار كنندة انسان به پيشروي است و همچنين اين حالت آدمي را وا مي دارد تا اشتباهات خود را اصلاح و جبران كند و براي مشورت با مردم و پذيرفتن عقايد آنان آماده شود و لذا در دعا وارد است كه: پروردگارا هيچگاه مرا از تقصير و كوتاهي جدا مكن … يعني هميشه چنان باشم كه خود را مقصر بدانم تا بيش از پيش در راه تو خدمت كنم.

33 كسب اطلاعات

بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است دربارة شهر تبليغي خود و اطراف آن اطلاعاتي كسب نمايد و دربارة مردم و امور عمومي و خصوصي آنان اطلاع حاصل كند زيرا اگر فعاليت در اجتماع بدون اطلاع بر حالات و شرايط آن باشد نتيجه نيكوئي نخواهد بخشيد.

و لذا هنگاميكه درباره محل خود بررسي و مطالعه ميكند و چنين نتيجه مي گيرد كه كجرويها و انحرافات در ميان جوانان نفوذ كرده است و سپس جستجو مي كند كه علت و جهت انحراف كدام واز كجا است، با درايت كامل كوشش خواهد كرد تا انحرافات را بزدايد، و اگر در اجتماع شكست اقتصادي و كسبي اي مشاهده كند فعاليت مي ورزند تا سطح اقتصادي مردم را بالا برد مشكلات آنان را حل نمايد و اگر ببيند جنايات و بزه ها در اجتماع زياد گشته است و انگيزة آنها را بيابد مي تواند آن علل و انگيزه ها را از بين ببرد و اجتماع را

پاك و منزه سازد و همچنين در امور ديني و دنيوي ديگر.

و بهتر است كه براي كسب اطلاعات و معلومات لازم افراد آگاه و درستي را انتخاب كند و هر روز اخبار و احوال را برايش گزارش كنند. و اين وظيفة مهم را به اطراف شهر يا ده خود نيز گسترش دهد تا بر تمام ريزه كاري هاي محل آگاه گردد و واقعبينانه براي اصلاح امور بپا خيزد.

34 ميانه روي در زندگي

بر مبلغ و نمايندة مذهبي است كه در زندگي شخصي خود ميانه روي را پيشه كند و حتي اگر يكي از ثروتمندان هم باشد حد وسط را برگزيند، زيرا افراط و زياده روي باعث مي شود مردم پشت سر او حرف بزنند و فقرا و مستمندان از گرد او پراكنده شوند و هر دوي اينها با هدف مبلغ و نمايندة مذهبي سازگار نيست، چون سقوط و پائين آمدن منزلت و ارزش وي را سبب مي شود، و ديرتر به هدف خود يعني نشر احكام اسلام و برپا داشتن ستون دين خواهد رسيد.

و در مقابل افراط، تفريط و سختگيري را نبايد پيشه خود نمايد، چون اين يكي نيز باعث رانده شدن مردم شده و موجب برتري جوئي متكبران و ثروتمندان بر او خواهد شد، و پر واضح است كه اين حالات نيز برخي ديگر از مردم را از انسان دور مينمايد و باز هم به هدف لطمه مي زند.

35 تعاون و همكاري

و چه بسيار اتفاق مي افتد كه در شهر دو نماينده يا چندين نماينده وجود دارد. در اين موقعيتها سودمند ترين و مهمترين راه، تعاون و همكاري مي باشد، زيرا تعاون چند فائده ي بزرگ را در بر دارد.

1 نيرو و قوت. زيرا هميشه نيرو با اجتماع و اتحاد است و ضعف و ناتواني با تفرقه و پراكندگي است و نيرو از اموريستكه مبلغين به آن نيازمندند.

2 باز داشتن مردم از غيبت علما … و اگر مردم پشت سر عالم حرف بزنند، زيانهاي ديني و تبليغي فراواني را در بر خواهد داشت.

3 اگر برخي از مبلغين مشغول خرده گيري بر ديگران باشند، اين عمل موجب ميشود كه مقدار زيادي از نيروهاي آنان

صرف در اين بيهودگيها گردد، و شكي نيست كه صرف نيرو در ساختن بهتر از صرف در ويرانگري است.

و چه بسيار افراد روحاني نما را مي بييم كه هرگز آمادة همكاري و تعاون نيستند، بلكه هميشه دنبال خرده گيري و توهين به ديگران مي باشند و لذا بر مبلغ حكيم و منزه واجب استكه زبان خود را از اين گونه گناهها باز دارد و خود را مشغول دشمني و عداوت و جدال ننمايند و گمان نبرد كه اگر كسي را كوچك شمرد، موجب خواهد شد كه او شكست بخورد بلكه بايد هميشه بداند كه اگر از خرده گيري و بيهوده گري دست بر دارد بي شك دردل مردم جاي خواهد گرفت و باعث شكست طرف مقابل اگر او بدشمني ادامه دهد خواهد شد.

و در دعاي مكارم الاخلاق از حضرت سجاد(عليه السلام) چنين آمده است: پروردگارا … و مرا وادار تا به كسيكه غيبت مرا ميكند بنكوئي ياد كنم.

ليكن اين صفت والا را كسي دارا نخواد شد مگر آن كسي كه بهرة عظيمي از ايمان برده باشد.

36 هدايت و راهنمائي منحرفان

بر مبلغ و نماينده مذهبي لازم است اهتمام ورزد تا گروههاي منحرف از اسلام را هدايت و راهنمائي كند، زيرا هميشه چنين بوده و هست كه در تمام شهرها و اطراف آنها، گروههائي خارج از دين يا منحرف از اصول صحيح اسلام وجود دارند و اغلب مبلغين دربارة تأثير زبان و صحبت با چنين گروهها و هدايت آنان، اظهار ياس و نااميدي مي كنند ليكن حقيقت بر عكس اين تصور است، زيرا انسان غالباً معاند و لجباز نيست و كسيكه لجباز نباشد و حق را به او بگويند، از آن پيروي خواهد

كرد. وحتي معاند و لجباز هم اگر حق را بشناسد در برابر آن تواضع مي كنند گرچه در زمرة حقيقت پرستان نمي رود.

و تاريخ بهترين گواه اين حقيقت است كه بسياري از علما براي راهنمائي گمراهان كوشش كردند و پيروزيهاي بزرگي نصيبشان گشت.

و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه آستين همت بالا زند و با كوشش بي دريغ خود در راه هدايت گروههاي منحرف از مسلمان و غير مسلمان فعاليت نمايد.

37 آزردگي و خشم

دو صفت است كه بها و روحانيت مبلغ ديني را ميزدايد در صورتيكه مبلغين مذهبي بعلت برخورد با طبقات مختلف مردم هميشه در معرض اين دو صفت هستند.

يكي خشم و ديگري آزردگي يا بستوه آمدن. و چنين است كه مردمي كه گرد مبلغ جمع ميشوند هميشه اسباب آزردگي و دلسردي او را فراهم ميسازند و با اصرارهاي و نادانيها و خشونتها و بد رفتاريها و وراجيهاي خود، مبلغ را بستوه مي آورند.

و مبلغ مذهبي هر چه باشد، بالاخره انسان است، و انسان از كارهاي ناپسند آزرده ميگردد و آزردگي خود را نمودار ميسازد و انسان هر چه باشد به خشم مي آيد و گاهي خشم خود را اظهار ميكند؛ و در نتيجه، خشم و آزردگي موجب پراكندگي مردم ميشود.

براي نمونه بسيار اتفاق مي افتد كه مستخدم مستمندي در طلب پول، بسيار اصرار و از حدادب خارج مي شود و با رفتار توهين آميز خود، مبلغ زخم داري از دهان خود خارج كند وهمين كلمه بيشك موجب پراكندگي ديگران خواهد شد. بخصوص اينكه مردم از مبلغين توقع دارند كه به نيكوترين اخلاق متصف باشند و براي ديگران نمونه اي والا گردند و در صبر و مدار نمودن با

ديگران گوي سبقت را از ديگران بر ده باشند، و چنين انتظار دارند كه مبلغ و نمايندة مذهبي در صفات برتر و ملكات نيكو خليفه و جانشين رسول اكرم وائمه طاهرين (عليهم السلام) باشد.

و لذا بر مبلغ لازم است كه هر اندازه برخوردهاي ديگران بي ادبانه باشد، تصميم جدي بگيرد كه هرگز خشمگين نگردد وهيچوقت بستوه نيايد. و هميشه انسان اگر صفتي را مدتي تمرين نمايد و به آن عادت ميكند و بدين وسيله تحمل بر او آسان ميشود وخشونت و بدرفتاري مردم بر او سهل و آسان مي گردد.

و در نتيجه با اين كار مردم هرگز از گرد او پراكنده نمي شوند و در نتيجه از هدف خويش دور نخواهد گشت.

38 حقوق شرعي

شكي نيست كه حقوق شرعي پايه و اساس امور تبليغ وموجب پيشرفت اسلام مي باشد، چون بيشتر كارها نيازمند به پول است، و خداوند متعال حقوق شرعي را براي برپا داشتن طرحهاي اسلامي و بر آوردن نيازمنديها گذارده است و در حديث آمده است كه. خمس كمك ما، در دينمان مي باشد.

و لذا بر مبلغ و نماينده مذهبي لازم است كه همت نمايد تا مردم را براي دادن حقوق شرعي راهنمائي كند، زيرا در پرداخت اين حقوق فوائد بسياري است كه از جمله آنها پاك گردانيدن مردم از حرام خواري است؛ چون ندادن حقوق شرعي از محرمات بزرگ است و همانگونه كه برخي از فقها در كتابهاي فقهي ذكر كرده اند، چه بسا بطلان نماز و روزه و حج و عبادات ديگر هم گردد. و فائدة ديگر آن برپا گرديدن طرحهاي اسلامي و رسيدگي به نيازمنديهاي فقرا و مستمندان و تأمين بودجه اهل علم و توجه بيشتر

مردم نسبت به دين مي باشد زيرا كسيكه حقوق شرعي خود را ميپردازد، در حقيقت علاقه ويژه اي به دين پيدا ميكند، چون انسان وقتي براي كاري پولي بپردازد خود را نزديك و مربوط به آن كار خواهد دانست و در اين صورت از آن كار دفاع خواهد كرد و خود را مسئول آن خواهد يافت، گوئي ولي آن گرديده است.

بعنوان مثال كسيكه چند توماني براي ساختمان حسينيه يا مسجد يا مدرسه اي داه است، در خود لزومي مي بيند تا از آن بيناد دفاع كند و محاسن و نيكيهاي آن را به رخ مردم بكشد، و در اطراف مقابل كسيكه اقدامي براي آن نكرده است، گوئي خود را در برابر آن بيگانه ميداند و برايش اهميتي نخواهد داشت اگر بد گوئي آن را كردند، و فرقي نخواهد داشت اگر خوبيهاي آن را بر شمردندو اين بدان جهت استكه طبيعت انسان هميشه او را وا دار ميكند تا از خود و ويژگيهاي مربوط به خويش دفاع كند، هر چند آن ويژه گيها ضعيف و كوچك باشند و يكي از انواع احداث ويژگي پرداخت پول است.

39 تعمير قبور صلحا و نيكان

بر مبلغ و نماينده مذهبي است كه بتمام خدمات اسلامي اهتمام ورزد، چون بوسيله آن اسلام پيشرفت ميكند و دين در دل مردم جاي ميگيرد، و هر چه كارهاي اسلامي زبون وضعيف گردد، مردم نيز نسبت به دين ضعيف مي شوند.

يكي از خدمات اسلامي تعمير قبور پيامبران و امامان و خويشان پاك آنان و قبور علما و مساجد و غيره ميباشد. و بر مبلغين لازم است كه اهتمام زيادي براي تعمير مراقد و مشاهد مشرفه و مساجد معظمه بنمايند و هر كدام را

نسبت به اهميت و قداست آن برپا دارند و بكوشند تا اطراف و جوانب آنها را از منكرات و گناهها و آنچه كه لايق شأن و منزلت آنان نيست پاك و منزه سازند، زيرا اين اماكن از خانه هائي است كه: (خداوند اذن فرموده است كه برپا گردد و نام او در آنها ياد شود … ) و در اغلب شهرها قبر يكي از بزرگان مسلمانان يا مسجدي وجود دارد كه بايد به همة آنها رسيدگي شود.

و من خود از نزديك مي بينم كه چه سان ويراني مسجد حضرت امر المؤمنين (عليه السلام) نزديك شهر بصره و مسجد جمجمه منسوب به آن حضرت نزديك شهر حله در عراق موجب آزردگي بعضي از مؤمنين گشته و آنان را به سئوال وا داشته است كه چرا اين دو اثر بزرگ خراب و ويران مي باشد (و شايد عذري در اين ميان باشد و تو ملامت ميكني) زيرا عذرهاي موجهي براي كساني كه ميخواهند اين دو مسجد بزرگ را بسازند وجود دارد، ليكن در هر صورت اين عذرها در برابر ملامت و آزردگي مردم نميتواند پايدار ماند و بر همه لازم است هر طور شده در اين باره اقدام كنند حتي اگر عذر موجهي در ميان باشد.

40 هنگام اختلافات بيهوده

بي شك در هر اجتماعي اختلافاتي ميان مردم آن بوجود مي آيد. اختلافات بيهوده و سست يا نزاعتهاي عميق و ريشه دار. مثلا هميشه مي بيند كه در بيشتر مجالس مردم با هم نزاع مي كنند كه رزق بقسمت است يا بهمت و عيال به شانس است يا به انتخاب و از اين قبيل بحثها.

يا اينكه نزاع و بحث و نقل مجالس مدتي چنين مي گردد كه

فلان عالمي كه پيش از يك قرن مي زيسته و اكنون زير خاك آرميده است، مرد خوبي بوده است يا نه؟ و يا اينكه فلان محل در فلان شهر بهتر است يا فلان محل … و در اينجاست كه تعصبات ظهور ميكنند.

و بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازمست كه در اين گونه اختلافات هيچ دخالتي نكند زيرا بوسيلة مداخلة او مردم نيز دراين راه تفرقه آميز بيشتر سير مي كنند و در اين ميان هيچ نفعي هم به او نرسيده بلكه ضررش بيش از نغمش ميباشد.

و لذا بر مبلغ و روحاني لازمست كه از اين گونه نزاعها با هوشمندي و لطافت دوري گزيند و سپس اگر توانست بايد آن اختلاف را كاهش دهد و جلوي گسترش آنها را بگيرد و مردم را بسوي راه راست هدايت نمايد و در اينراه از نرمي و نيك رفتاري فرو گذار ننمايد.

و چه بسيار ميبينيم كه در يك اجتماع مردم دسته دسته گرد افرادي بنا به عللي جمع ميگردد و هر كدام جبهه اي تشكيل ميدهند … بعضي مخالفت ميكنند و بعضي ديگر طرفداري ميكنند و در اين مواقع بر روحاني لازمست كه بدون سر و صدا از آنان كناره گيري كند و زبان و حركات خود را از اظهار مخالفت يا موافقت باز دارد، زيرا اين مخالفتها و موافقتهاي بيجا در بر نخواهد داشت.

41 شجاعت

يكي از مهمترين اموريكه روحاني بايد خود را به آن عادت دهد شجاعت توأم با حكمت است. زيرا شجاعت كليد پيشرفت انسان در هر زمان و مكان مي باشد، و اگر شما نظري بتاريخ اديان و مكتبها و مذاهب و حكومتها بكنيد، خواهيد ديد كه آنها هميشه

با شجاعت آغاز گشتند و با ترس و جبن پايان پذيرفتند ليكن مهم اينست كه شجاعت با حكمت و آگاهي كامل توام بوده و از تهور بدور باشد.

و چه بسا فردي به طبيعت خود ترسو باشد ولي اگر براي كسب خصلت شجاعت اقدام كند و مغز خود را بكار اندازد و در بدترين احتمالات ممكن عاقبت و فرجام كار را در نظر آورد و خويشتن را به شجاعت تلقين كند و بنيانگذارد كه واقعا به اين صفت والا برسد، بي شك شجاعت در وجود او بروز خواهد كرد.

و روحاني در سخنگوئي و برخورد با باطل و اصلاح مفاسد و امر به معروف و نهي از منكر و تأسيس و بنيانگزاري و خوض در مشكلات و داد و ستد به شجاعت بسيار نيازمند مي باشد. پس بايد هر طور شده اين خصلت را در خود بوجود آورد.

42 زدودن منكرات

وضع مسلمانان باندازه اي اندوهبار گشته است كه در هر شهر و قريه و حتي بياباني منكرات زيادي يا كمي بروز كرده است و آشكارا حرمت اسلام را لكه دار ساخته و جوانان دختر و پسر و حتي پيرمردان و پيرزنان را سرسام آور بسوي كانونهاي منحرف خود جلب كرده است و منكرات و پليديها با طبيعت گسترش آميز خود در اندك زماني توسعه مي يابد و به ديگران سرايت ميكند و لذا بر روحاني و نماينده مذهبي واجب است كه هر چه زودتر با اين پليديها مبارزه كند و محل خود را از آنها پاك نمايد.

و اگر مبلغ ديني در اين راه براي كار خود برنامه اي تهيه كند و پيوسته خود در فكر باشد و از ديگران مشورت نمايد

و از همه كمك بخواهد حتماً براي از بين بردن منكرات يا كاهش آنها موفق خواهد شد.

و اين وظيفة مقدس يكي از واجب ترين خدمتهائي است كه بر روحاني لازم است هر چه زودتر به آن قيام كند زيرا زدودن منكرات پيش از هر چيز خدمتي است اسلامي و پس از آن هيبت عظيمي از روحاني در دل مردم جاي گزين مينمايد و موجب توجه بيشتر به او و راهنمائي هاي او ميشود و در نتيجه اجتماع را از كجروي و لغزش در امان خواهد داشت.

43 خدمات اسلامي

بر روحاني لازم است كه خود را چون سربازي آماده به خدمت براي كارهاي اسلامي قرار دهد … هميشه براي قضاوت ميان مردم و اصلاح كارهاي آنان و مواظبت بر نماز جماعت در هر سه وقت اگر چه مأمومين كم باشند و حضور يافتن در جشنهاي مذهبي و غيره مهيا باشد. زيرا شعائر و ظواهر بزرگي در جلب مردم بسوي اسلام دارد، و بايد در اين راه تبليغات دامنه دارو وسيعي بنمايد.

و مخفي نيست كه اين كار دعوت بسوي خويشتن نيست بلكه دعوت مردم به اسلام … مردم را بخواند تا در نزاعهاي خود از قضاوتهاي اسلامي او بهره گيرند و آنان را به نماز جماعت خود دعوت كنند و براي حضور در جشنهاي مذهبي تشويق و دعوت نمايد و بداند كه پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) و ائمه طاهرين (عليهم السلام) همواره مردم را بسوي خود ميخواندند نه از روي خود پسندي و العياذ بالله بلكه براي دعوت آنان بسوي اسلام و هدايت و راهنمائي ايشان. و هميشه رفتار پيامبر و امامان درسي براي جانشينان آنان يعني

علماء ميباشند: ولذا بر روحاني لازم است كه با نيت پاك در اين راه مقدس از رهبران خود پيروي كند.

44 قانون

يكي از بزرگترين بدبختيهائي كه مسلمانان دچار آن گشته اند، قوانين اسلامي ميباشد: خداوند متعال ميفرمايد. و آنكس كه چنين گفت. من همانند آنچه خدا نازل كرد فرو خواهم آورد..

و شرم آورتر اينكه قانونگذاران به همين ادعا اكتفا نكرده بلكه پا را فراتر گذاردند و چنين گفتند كه. ما بهتر از آنچه خدا نازل كرده است فرود خواهيم آورد.

در اين ميان بر مبلغ و نمايندة مذهبي واجب است كه براي جلوگيري از گسترش و ازدياد قوانين ضد اسلامي كوشش بي دريغ نمايد، و بوسيلة ياد آوري دستگاه هاي حكومتي و نمايان ساختن اشتباهات و لغزشهاي آن قوانين و بيدار نمودن مسلمانان نسبت به اين فاجعة هولناك و تأليف كتابها و نوشتن مقاله هائي دربارة زيان قوانين ضد اسلامي و خلاصه با تمام وسائل ممكن براي لغو و برچيدن آنها كوشش نمايد.

و من فكر ميكنم اگر فقط صد نفر از علما و مبلغين مخلص و فداكار و دانشمند براي لغو و برچيدن قوانين ضد اسلامي و تبديل آنها به قوانين اسلامي قيام كنند، و بي شك در كمتر از ده سال به اين هدف والا كه بزرگترين خدمت به اسلام و مسلمين است خواهند رسيد.

45 جهاد

روحية جهاد و مبارزه، صفتي است و ويژه كه گاهي در ملتي وجود دارد و گاهي از آن برخوردار نيست. اين روحيه، در واقع معيار پيشرفت و تعالي ملتها ميباشد.

و هر اندازه يك ملت بيشتر و عالي تر پايبند اين خصلت عظيم باشد، سريعتر و عميقتر بسوي ترقي گام برخواهد داشت و هر ملتي كه از اين روحية سازنده جدا گردد، بي شك كارش به انحطاط و زوال خواهد انجاميد تا

آنجا كه حتي تاريخ هم يادي از آن نخواهد كرد.

مسلمانان از هنگام بعثت تا قريب يك قرن داراي چنين روحيه اي بودند و پس از گذشت زمان، غرب بكمك حكمرانان نادان مسلمان بي دريغ كوشش كرد تا بالاخره اين روح پر خروش را خاموش ساخت، بحدي كه اكنون جزو عدمها و نيستها شمرده ميشود.

و لذا يكي از ضروري ترين كارهاي روحاني اينست كه در محل سكونت و تبليغ خود بوسيلة سخنراني و نوشتن و ارشاد و راهنمائي و كردار خود و هر وسيلة ديگر اينروح بزرگ را در مردم تازه كند و آنان را با روح جهاد پرورش دهد.

و منظور ما از جهاد همان معني وسيع آن است كه نخست با ارشاد و موعظه و امر بمعروف آغاز مي گردد و بميدانهاي مبارزه جنگ پايان مي پذيرد. خداوند متعال مي فرمايد: چه شده است كه شما در راه خدا و براي نجات ستمديدگان و ضعفا نميجنگيد؟؟

آري … مبارزه و جهاد اسلامي براي تحقق بخشيدن به اين دو هدف بزرگ است:

نخست: بر پا داشتن حكم خداي متعال در روي زمين

و ديگر: نجات و رهائي بخشيدن درماندگان و ضعفا از دست جباران ستمگر و مستعمرين استثمارگر …

46 مسلمانان جهان

بر روحاني و نمايندة مذهبي لازم است كه همواره بر دگرگونيها و احوال جهان آگاه باشد و از تمام جنبشها و اهداف و فعاليتهاي گروههاي مختلف جهان اطلاع داشته باشد. و بخصوص گروههاي مختلف جهان آگاهي كامل داشته باشد تا خود را واقعبينانه براي خدمت بمسلمانان در تمام كارها و مشكلات آنان آماده ساخته و در حد امكان خود در مصائب ومشكلات آنان با تلگراف و وساطت يا ملاقات با سفرا و فرستادن

كمكهاي گوناگون يا تحريك و تشويق نيروهاي محل خود براي كمك بمسلمانان مصيبت زده و ستمديده و بالاخره با تمام وسائل در غم و شادي با آنان شريك باشد.

او بايد هميشه با جهان و بويژه با مسلمانان هر كشور در تماس دائم باشد تا در وقت لزوم و بهر وسيله اي براي كمك و پشتيباني آنان كوشش نمايد و اگر چه اين كوششها نسبت به جهان بزرگ كوچك مي نمايد ليكن حتماً فوائد ارزشمندي براي ستمديدگان ومصيبت زدگان خواهد داشت.

47 حل مشكلات مردم

بر روحاني و نمايندة مذهبي لازمست خود را وقف حل مشكلات مردم و رسيدگي به كارهاي آنان نمايد. نخست بايد دانست كه عالم و مبلغ مذهبي براي دين و دنيا هر دو بوجود آمده است و ديگر اينكه هميشه مردم گرد آن كسي جمع ميشوند كه مشكلات آنان را حل و فصل نمايد و لذا در احاديث متواتر اصرار و تأكيد فراوان شده است كه حوائج مردم را بر آوريد.

و چون كه مبلغ و نمايندة مذهبي ببركت دين تسلط و نفوذ بيشتري در اجتماع دارد، بر او واجب است كه در مقابل اين نعمت شكر گذار باشد. و يكي از انواع شكرگذاري اين نعمت، قضاي حوائج و برآوردن نيازهاي مردم و حل مشكلات و نجات آنان از بلاها و مصيبتها ميباشد.

خداوند متعال در قرآن مي فرمايد: اي آل داود با كردار خويش شكر گزاري نماييد. زيرا شكر گزاري علاوه بر قلب و زبان به اعضا و جوارح ديگر وابسته است.

و شكي نيست كه اگر مبلغ و نمايندة مذهبي در حل مشكلات مردم قيام كند، مردم ببركت آن گرد اسلام جمع خواهند شد و اين وسيله براي خدمت

و رسيدن به هدف كه همانا ترويج دين و نشر شريعت مقدس و جاي گزين نمودن اسلام در دل مردم خواهد گرديد.

48 تكثير مبلغين و ائمة جماعت

بر عالم و روحاني لازم است هر اندزه كه مي تواند پيشنمازان و مبلغين دين را در شهر خود و دهات اطراف آن زياد نمايد تا بدين وسيله اسلام توسعه يابد و گناهان كاهش پذيرند. اين خدمت بسيار آسان و مستلزم كوشش و زحمت زيادي از روحاني نخواهد بود زيرا رزق بدست خداي منان است و مردم هميشه گرد امام جماعت و مبلغ دين پس از مرور زماني اندك جمع خواهند شد.

و در حقيقت گسترش فعاليت تبليغي بوسيله ازدياد ائمه جماعت ومبلغين ديني بزرگترين نتايج ديني و دنيوي را براي روحاني خواهد داشت. چون هيچوقت درخت بدون ريشه نمي ايستد و ائمه جماعت و مبلغين در اطراف شهر و دهات و قصبات بمنزله ريشه هاي فعاليت تبليغي عالم و مبلغ خواهند بود و در وقت لزوم جلوي دشمنان وي را گرفته و در راه جلب فوائد مادي و معنوي براي وي اقدام خواهند كرد.

49 آسان نمودن راههاي تبليغ

يكي از وظائف مهم مبلغ و نمايندة مذهبي اين است كه راههاي تبليغ و ارشاد دين را در محل خود آسان نمايد. اين كار بوسيله ايجاد مجالس براي مبلغين دين و سفارش مردم نسبت به آنان و تأسيس مساجدي براي ائمه جماعت و مدارسي براي طلاب علوم ديني و ايجاد موقوفاتي براي كارهاي اسلامي و گشودن كتابخانه هاي اسلامي براي مطالعه كنندگان و تأسيس مراكز تأليف و انتشار و برقرار ارتباط مراكز علمي براي پذيرفتن دانشجويان ديني و حل مشكلات آنان تحقق خواهد يافت.

و بايد دانست كه گشودن راه براي مبلغين دين و اهل علم و حل مشكلات و بر طرف نمودن موانع از سر راه تبليغات اسلامي، يكي از مهمترين وسائل پيشرفت

اسلام و نشر احكام دين خواهد بود، و در ضمن بدين وسيله مبلغ ديني نزد مردم محبوب مي گردد و توجه همگان را به خود جلب ميكند، و اين كمك شاياني براي تحقق بخشيدن به هدف و مقصد وي يعني نشر تعاليم اسلام خواهد كرد.

بعلاوه؛ با توجه مردم سختي هاي كار مبلغ ديني كاهش مي يابد و نيروي دستگاه تبليغي و ارشادي وي در مقابل دشمنان دين و در هنگام بروز حوادث ناگوار و ناگهاني قوي تر خواهد شد.

50 پسران و دختران

برمبلغ و نمايندة مذهبي لازم و ضروري است كه برنامه هاي ويژه اي براي جوانان پسر و دختر وضع و اجرا نمايد. چون قطع پيوندهاي اجتماعي ميان فرزند و والدين خود بر آن روشي كه غرب ستمگر پيش گرفته است، بي شك سبب گم گشتگي و پراكندگي و آشفتگي جوانان از دو جنس شده است. اين روش غلط غربي كودكان را آقاي خويش ميسازد، در صورتيكه آنان هنوزپخته و با تجربه نشده اند و هرگز مصالح و مفاسد جامعه را نمي دانند، با اين رهائي ستمگرانه و بعلت توجه جوانان به مطالعة كتابهاي قهرمان سازد و بعلت راهنمائيهاي منحرف كنندة و اراداتي و بعلت گسترش وسائل فريبنده و كثيف و بعلت اينكه جوانان داراي خلاء فكري و وقت اضافي وسيعي هستند كه با هر فتنهاي پر ميشود … آري، بعلت همة اينها وضع چنين گشته است كه جوانان وسيله ويراني و از هم پاشيدگي جامعه ها شده اند و از عقيدة پاك و اخلاق نيكو و كردار صحيح دور گشته اند بلكه بر عكس بسوي فساد و تباهي گرائيده اند.

با درك اين حقيقت دردناك بر مبلغين و نمايندگان مذهبي واجب

است اين نيروي پراكنده و متلاشي را جمع كنند و آن را بسوي راه صحيح سوق داده و از نظر عقيده و اخلاق و كردار پاك گردانند.

براي تحقق بخشيدن به اين هدف بايد جوانان را گروه گروه در مساجد و مدارس و كتابخانه ها و حسينيه ها جمع آوري نمود و در جسله هاي معين و مرتبي آنان را با فرهنگ اسلام آشنا ساخت و از گرداب هولناك فساد و بيكاري و ولگردي و بي هدفي نجات بخشيد.

و پر واضح است كه تنها تأسيس هيئت هاي ديني كافي نيست بلكه بايد عملا وارد ميدان شد: عزبهاي پسر را زن و دوشيزگان را شوهر دهن، براي بيكاران كار تهيه نمايند، به مستمندان آنان رسيدگي نمايند؛ و بالاخره اوقات فراغ آنان را با وسائل تفريحي مشروع پر كنند.

كما اينكه بر روحانيون لازم است كه به دوشيزگان توجه شاياني نمايند و آنان را به عفت و پاكدامني و حجاب بازگردانند و از انحراف و فساد و لامبالاتي و بي قيدي برهانند در اين راه بايد از برنامه هاي ويژه اي مانند تأسيس جلسه هاي زنانه و نشر مجلات ديني و پخش كتابهاي سودمند و غيره كمك گرفت.

51 وسائل جديد

بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه از جديدترين وسائل تبليغي روز در راه ترويج اسلام و خدمت به مسلمانان و پيشرفت آنان در امور زندگي استفاده نمايد.

راديو، تلويزيون، سينما، تآتر، مجله و روزنامه، و باشگاه و غيره از جمله وسائلي هستند كه بايد با برنامه هاي اسلامي صحيحي به كار افتند و از اين راه اسلام و ارزشهاي عالي انساني نشر و پخش شوند.

و برخي گمان مي كنند كه نمي شود از اين

وسائل براي خدمت به اسلام استفاده كرد. اين گروه ادعا مي كنند كه اگر برنامه هاي اسلامي دراين وسائل نفوذ كند، مردم از آنها روگردان خواهند شد، ولي اين گمان هرگز درست نيست، زيرا منظور ما اين نيست كه اين وسائل مخصوص برنامه هاي ديني گردد بلكه بايد دين هم سهمي وسيع از آنها داشته باشد، و بقية سهام را به امور زنده و سازنده تخصيص دهند: مانند كشاورزي، تجارت، صنعت، آباداني، فرهنگ، اقتصاد، مسائل اجتماعي، اخلاق، تعليم و تربيت، ارتش، اختراعات و اكتشافات، فضا و علوم ديگر از قبيل هندسه و طب و نظم و غيره.

هدف اينست كه اين وسائل ارزشمند از محرمات و فساد پاك گردد و بجاي ويرانگري سازندگي يابد و از آنها براي دنيا و آخرت استفاده شود.

52 بدست آوردن نيرو

هر فردي كه داراي پيروان و ياراني مي باشد، احتياج فراواني به نيرو و قدرت دارد تا بوسيله آن ياران خويش را نگهدارد و نيازمنديهاي آنان را بر طرف سازد و از آنان دفاع كند. و نيز هر انساني كه عقيده و ايدة خود را نشر دهد و دشمنان خويش را عقب زند و چونكه عالم و مبلغ ديني داراي عقيده و هدف و در عين حال ياران و پيرواني دارد: از هر جهت به نيرو نيازمند است.

لذا يكي از كارهاي واجب مبلغ دين بدست آوردن نيرو است. و در اين باره خود بايد بيانديشد و برنامه ريزي كند. البته بدست آوردن نيرو و قدرت چندين راه دارد: از راه بزرگان شهر از راه رؤساي قبايل و ايلها در دهات، از راه دولت از راه طرفداري وسيع ملت از او و از راه تشكيل انجمنهائي

مذهبي كه داراي افراد پاك و فداكار باشد.

و در حديث آمده است كه براي انسان، فقيه دانشمندي لازم است كه او را راهنمائي كند و براي وي سفيه بي باكي ضروري است تا از او پشتيباني كند.

با اين مقدمه كوتاه، ضروري به نظر ميرسد كه انسان فعال؛ اين گروهها را براي رضاي خدا آماده نمايد. زيرا هدف و انگيزة او از تمام اين نيروها خدمت به اسلام و زدودن فساد و آلودگيهاي اجتماعي است، البته در اين باره بايد توجه داشته باشد كه موجب مفاسد اجتماعي يا زيانهائي نگردد.

53 رسيدگي بموقوفات

و بي شك عالم و مبلغ دين پول فراواني را نيازمند است تا كارها و طرحهاي اسلامي متعدد خود را بوسيله آن عملي سازد. و آن مقدار پولي را كه به عنوان تبرع يا حقوق شرعي بدست ميآورد هر اندازه باشد باز هم كم و غير منظم است و لذا بر او لازم است كه موقوفات پايداري تأسيس نمايد تا بوسيله آن سود مداوم و پول فراوان تر و منظم تري بدست آورد.

البته بايد چند موضوع را در نظر داشته باشد:

1 مورد وقف را ملاحظه و دقت نمايد تا هر چه بيشتر از تغيير و تبديل دور باشد، و مخصوصاً توجه كند كه نسل خود و نسل متوليان يا مردم ديگر نتوانند در آن تغييراتي بدهند.

2 دقت كند تا وقف هر چه كمتر پول بخواهد و هر چه بيشتر سود عائد نمايد.

بعنوان مثال: او ميتواند خانه اي را به چهل هزار تومان خريداري كند و هر سال دو هزار تومان مثلا از آن سود ببرد، در صورتيكه ممكن است مغازه اي را به بيست هزار تومان

بخرد و هر سال همان دو هزار تومان را بدست آورد.

3 وقف را گونه اي تأسيس نمايد كه بتواند آن را به مؤسسه هاي ديگري تغيير دهد وطوري باشد كه از ربح آن بشود در كارهاي مختلف استفاده كرد.

و چه بسا موقوفات در نظر بسياري از مبلغين چيز بي اهميتي جلوه كند ليكن اگر آن را بعنوان يك كل در نظر آوريم خواهيم دريافت كه فوائد فراواني بر آن مترتب است.

براي مثال: اگر فرض كنيم صد نمايندة مذهبي هر كدام در عرض ده سال پنج خانه براي كارهاي اسلامي وقف نمودند و چنين فرض كنيم كه هر كدام از آن خانه ها خرج در رفته و پس از مخارج تعمير و غيره سالانه سه هزار تومان سود داشته باشد، نتيجه چنين خواهد شد كه اين گروه صد نفري براي طرحهاي اسلامي و مخارج فقرا و غيره سالانه يك ميليون و پانصد هزار تومان خواهد داشت و اين مبلغ بزرگي است.

البته ما در اين محاسبة فرضي خود حداقل امكان را درنظر آورديم، در صورتيكه نمايندگان مذهبي هر كشوري خيلي بيشتر از صد نفر مي باشد و امكانات و نيروهاي آنان بمراتب بيشتر از وقف نمودن پنج خانه مي باشد. بخصوص اگر نمايندگان بانشاط و فعال باشند و اطمينان مردم را نسبت بخود جلب كنند. مردم موقوفات بسياري براي آنان تأسيس خواهند نمود.

و نبايد نمايندة مذهبي در اين باره بيانديشد كه ممكن است وقف خورده پايمال شود، بلكه به گفتار خداي بزرگ توجه نمايد كه:

(و كسيكه آن (قف) را پس از آنكه شنيد تبديل نمايد پس گناهش بر كساني است كه آن را دستخوش تغيير قرار ميدهند) و بيشتر بايد

به اين حقيقت توجه داشته باشد كه تاكنون چه فوائد بزرگي حتي پس از خورده شدن مقدار زيادي از اوقاف عائد گرديده است و چه بسيار مسجد و مدرسه و حسينيه ومؤسسات مذهبي و كتابخانه و خانة وقفي وجود دارد كه مسلمانان در كشورهاي اسلامي از آنها بهره برده و ميبرند.

54 آگاهي در كارها

و يكي از مهمترين اموري كه مبلغ و نمايندة مذهبي به آن نيازمند است؛ حزم و آگاهي كامل مي باشد. حزم بمعني توجه به تمام جوانب كار و سپس اقدام يا ترك آن مي باشد. اين صفت از عوامل پيروزي و هميشه شكست را فرسنگها از انسان دور مي كند.

و آگاهي و حزم پيش از آنكه يك حالت نفساني شود نياز فراوان به دانش و علم وسيع و مشورت هميشگي وعبرت گيري ازكارهاي گذشته و انديشيدن بسيار دارد تا اشتباهات و پيروزيها و مصالح و مفاسد كار را به انسان هشدار دهد، و سپس آنچه بايد ترك كند رها كرده و آنچه بايد انجام دهد عملي سازد.

و در حديث شريفي آمده است:

(مؤمن هميشه زرنگ و زيرك است)

شاعر عرب مي گويد:

(آگاه ترين مردم آن كسي است كه كاري را انجام ندهد مگر آنكه دربارة عاقبت و پايان آن نيكو بيانديشد)

و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازمست هميشه در كارهاي خود فكر كند و بيانديشد كه چه چيزهايي ممكنست موجب پيشرفت اسلام و مسلمانان شود، او هميشه بايد از ديگران مشورت كند و براي كارهاي خود برنامه دقيق و سالم بريزد و كتابهائي را كه آگاهي او را نسبت به همه چيز زيادتر مي كند مطالعه نمايد و از گذشته عبرت گيرد و سپس اقدام كند و برنامه هاي خود

را عملي سازد … زيرا ما در تاريخ گذشته و معاصر افرادي را مي يابيم كه پيشرفت شگرفي كرده و بهدفهاي دور دست خود رسيدند گو اينكه در آغاز كار رسيدن به آن اهداف براي آنان غير ممكن مي نمود و پيشرفت آنان بعلت حزم و آگاهي كامل آنان بوده است.

و همچنين افراد ديگري را مي بينيم كه بعلت دارا نبودن اين صفت سازنده شكست نصيبشان گشت و از صحنه كار عقب نشيني كردند.

55 توجه به زندگي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله)

بر مبلغ و نمايندة مذهبي كه مي خواهد وارد ميدان كار و فعاليت شود و هدفش خدمت به اسلام است ضرورت دارد كه با دقت هر چه تمامتر تاريخ زندگي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) را بخواند و از روشهاي او در چگونگي اقدامات و كارهايش پيروي نمايد.

تاريخ زندگي رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) مملو از عبرتها و راهنمائيها و دلالتها مي باشد. بعنوان مثال: در تاريخ ميخوانيم كه او با برخي از كفار براي بقاي اسلام و مسلمين و بدست آوردن نيرو در مقابل نيروهاي يكپارچة كفاري كه براي جنگ با مسلمين متحد شده بودند پيمان مي بندد.

و همچنين مي بينيم كه قسمتي از پول دولت اسلامي را براي (المؤلفة قلوبهم) يعني كساني كه بوسيله پول دلهايشان بطرف اسلام ميل ميكند قرار داده است. و نيز او را مي يابيم كه چه سان نيروهاي پنهان و خفته را در افراد آشكار ميكند و گنجهاي انديشه و عقل را در آنان نمودار ميسازد كه در نتيجه از افراد عادي كارهاي برجسته و بزرگي سر ميزند.

و نيز او را مي بينيم هنگاميكه مشركين مدينه را در محاصره اقتصادي قرار دادند، فرمان ميدهد كه به كاروانهاي تجارت آنان حمله شود

و بدين وسيله مكه را محاصره اقتصادي شديدي قرار مي دهد و پيمان شكني آنان را جواب ميدهد.

ولي در عين حال … او را در فتح مكه با قلبي آكنده از مهر و انسانيت مي يابيم كه سخترين دشمنان يعني اهل مكه را مشمول عفو عمومي قرار ميدهد و همين كار ثمره هاي نيكوئي براي اسلام و پيامبر ببار مي آورد. و هزاران مثال تعليمي و ارشادي ديگر …

و بايد بدانيم كه كتابخانه اسلامي نياز مبرمي به تاليف كتابهائي دارد تا موارد عبرت و راهنمائي زندگي رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) را بيان كند و آنچه را كه در عصر حاضر بلكه در هر عصر و زماني، ميتوان از آن استفاده كرد بيان نمايد.

56 تقسيم بندي اوقاف

وقت انسان بسيار كوتاه و كم است و لذا اگر او با دقت كامل به اندازة وقتش توجه نكند، نتيجه فعاليتش كم خواهد شد. و در مقابل، اگر انساني مراقب اوقات خود باشد و آنها را بر كارهاي روزانه اي كه بايد انجام دهد تقسيم نمايد نتايجي معجزه آسا در بر خواهد داشت.

و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است وقت خود را با دقت و نظم كامل تقسيم كند و براي هر كار نتيجه داراي وقت مناسب و لازمي را تعيين نمايد … وقتي براي تاليف و زماني براي قضاي حوائج مردم و حل مشكلات آنان وزماني براي رسيدگي به كارهاي تاسيس بنيادها و مؤسسات و وقتي براي نماز جماعت و وقتي براي وعظ و منبر و هنگامي براي درس و تدريس و غيره.

البته بايد وقتي را كه براي كاري معين ميكند، در بهترين و لازمترين جنبه هاي آن كار

صرف نمايد … براي مثال: اگر زماني را براي درس ومطالعه قرار داد، بايد ببيند كدام درس و كدام كتاب را بهتر است بخواند؟ وسپس مشغول آن شود. و اگر وقتي را براي ديد و بازديد تعين نمود، بايد بيانديشد كه مهمترين افرادي كه اگر به ديدار آنان رود در برنامه هايش مفيدتر خواهد بود كدام هستند؟ و همچنين نسبت به كارهاي ديگري كه اوقات معيني را براي آنها قرار داده است.

57 موضوعات جالب

سزاوار است كه مبلغ ديني از داستانهاي جالب و عبرت آفرين و امور اجتماعي و اخبار جهان و آيات و روايات در مجلس و منبر و تأليفات اجتماعي خود استفاده كامل بنمايد، تا مردم توجه بيشتري به او كنند و موجب خستگي و نفرت آنان نشود در نتيجه كارش بجائي برسد كه از گرد او پراكنده شوند و تنها پيرمردان و پيرزنان وكساني كه شعله نشاط و خروش در آنان خاموش گشته و تحريك از آنان سلب شده است در محضرش جمع شوند.

آري گونه اي نباشد كه سطح راديو و مجله و روزنامه و تلويزيون از سطح منبر و مجلس مبلغ دين بالاتر باشد، تا مردم آنها را بر مجالس ديني ترجيح دهند و در مبلغين و نمايندگان مذهبي كمبودهائي يابند و نظر آنان نسبت به دين منحرف گردد، و چنين گمان برند كه دين بدرد دنياي آنان نمي خورد و بپندارد كه دين به زندگي مردم كاري ندارد.

58 توجه به آخرت

هيچ نويد دهنده و هشدار دهنده اي مانند آخرت انسان را تحت تأثير عميق خود قرار نمي دهد. ولذا قرآن حكيم توجه بسيار فراواني به مسئله بهشت و جهنم نموده است و بايد مبلغين نيز از روش قرآن در اين مورد پيروي كنند بايد از بهشت براي تشويق مردم به اعمال نيك و از جهنم براي برحذر داشتن از اعمال بد استفاده كنند.

زيرا اين دو حقيقت بزرگترين مشوق انسان در استقامت و ادامة كارهاي خوب مي باشد، بخصوص اگر مبلغ در وصف آنها دقت كند و از روشهاي مؤثر سخنراني استفاده نمايد، و بكوشد تا در شنوندگان خود اثر عميق گذارد.

براي مثال: اگر كسي روش تشويق تنها را در

مورد جمع آوري اعانه براي كمك به يك مؤسسه خير به بكار برد، نخواهد توانست بيش از دو هزار تومان جمع كند، ولي اگر تشويق قرآن يعني استفاده از حقيقت بهشت و جهنم را به ميان آورد، بي شك خواهد توانست بيست هزار تومان هم جمع آوري كند.

و اگر زيانهاي مادي و دنيوي مشروبات الكلي را مثلا براي مردم بازگو كند، بيش از پنج نفر از عادت نوشيدن شراب دست بر نخواهد داشت، ليكن اگر همراه آن كيفر و عذاب جهنم با زنجيرهاي آتشين آن را ياد آور شود، صد نفر از اين فساد دوري خواهند جست.

و لذا بر مبلغ و نماينده مذهبي لازم است تمرين كند و مقدار زيادي از آيات و روايات را در اين باره حفظ كند و بر اصول روانشناسي آگاهي يابد تا بتواند بر دلها اثر گذارد و تا اعماق قلوب و عواطف نفوذ كند، و سپس آنها را در راه حق و نيكي سير دهد و به انجام كارهاي نيك و بزرگ وادار سازد.

59 گزارش فعاليتها به پيشگاه امام زمان(عج الله)

يكي از ضروري ترين و لازم ترين كار اينست كه روحاني در هر هفته يا در پايان هر ماه يا هر سه ماه يا شش ماه يكبار و سپس آخر هر سال خودش را مورد بازجوئي و محاسبه قرار دهد. از خود بپرسد چه اندازه كار كرده است؟ و چه مقدار از برنامه هاي سازندة خود را عملي ساخته است؟ و چندنفر را هدايت كرده؟ و چند نفر را از گناه دور نموده؟ و چند بنياد تأسيس كرده، و چقدر ساخته و پرداخته است؟ و براي مسلمانان چه فايده و سودي ببار آورده و اسلام

با كارهاي او چه اندازه به پيش رفته است؟

محاسبه و بازخواست يكي از امور تشويق كننده و سوق دهندة انسان بسوي پيشرفت مي باشد … و اگر انسان بتواند در پايان هر محاسبه، گزارشي براي خود بنويسد و چنين نزد خود بينديشد كه بايد اين گزارش را حضور امام زمان حضرت مهدي (عليه السلام) كه او را از طرفش نماينده شده است تسليم كند؛ بهتر و سازنده تر خواهد گرديد.

و راستي اگر انسان اين گزارشها را با دقت تهيه كند خودش از خويشتن خجالت خواهد كشيد كه چه اندازه كم كوشش كرده و چه مقدار كمي بهره برده است. و شايد همين باز خواست ها او را بيش از پيش به كار و كوشش در راه اسلام وادار سازد.

60 ريشه هاي اجتماع

براي هر اجتماعي ريشه هائي است و تمام افراد اجتماع مانند شاخه هاي كوچك و برگهاي ريزي نسبت به آن ريشه ها مي باشد و اگر انساني كه ميخواهد اجتماع را اداره كند به آن ريشه ها توجه نمايد خواهد توانست كارها را آن گونه كه بايد و ميخواهد سير دهد ليكن اگر توجه و عنايتي نسبت به آن ريشه ها نكند و فقط با نمودهاي آشكار جامعه سر و كار داشته باشد ديري نمي يابد كه كارش به سقوط ميكشد و حتي وجود اجتماعي او هم به زاويه هاي فرسودگي و فراموشي سپرده خواهد شد.

براي مثال: افرادي هستند كه گروههاي اجتماعي هميشه گرد آنان جمع ميشوند: يا براي آنكه رئيس قبيله هستند و يا بعلت آنكه از خانواده هاي اصيل و قديمي شهر مي باشند و با اينكه چون شاعر يا اديب يا مطلع بر امور و كارها مي باشند مكانت اجتماعي اي كسب

كرده اند.

نماينده مذهبي و مبلغي كه ميخواهد براي اسلا م خدمت كند و به تمام جنبه هاي يك شهر يا ده كار داشته باشد، براي آنكه بتواند شعائر دين را برپا كند و با پليديها و فساد مبارزه كند، بايد خود را با چنين افراد پر نفوذ آشنا سازد و با آن نيك رفتاري كند و بوسيلة پول و هديه و بازديد و درستي و رفاقت با آنان پيوندي ببندد. و اگر اين كار را نكنند بي شك خود ميماند و گروهي از پيرمرداني كه از آنان نه براي پيشرفت دين و نه براي پيشرفت دنيا نفعي نخواهد برد.

و در زيارت جامعه آمده است.

(درود بر شما باد … اي سياستمداران و اراده كنندگان عباد و بندگان خدا). و حقيقت چنين است كه ائمه (عليهم السلام) رهبر ما هستند همانگونه كه قرآن حكيم ميفرمايد:

(و براي شما به رسول خدا تأسي و پيروي نيكوئي مي باشد)

و آنچه كه از حالات مراجع بزرگ و نمايندگان مذهبي و مبلغين كه سهم بزرگي در ادارة شهرهاي خود و پيشبرد دين و اهل آن در محل خوددارند نمايان و آشكار است هيمن روش (نزديكي با ريشه هاي اجتماع) است آنان همانگونه كه به شاخه هاي مربوط اند با ريشه هاي جامعه نيز در تماس دائم مي باشند.

البته … نبايد مبلغ دين كاملا بسوي آنان ميل و توجه كند و شاخه ها و برگ ها را رها سازد، بلكه لازم است همانند آب فراوان ريشه ها را سيراب كند و شاخه ها و برگها را نيز آبياري نمايد.

61 درمورد مراكز حساس

درهر اجتماعي مراكز حساسي وجود دارد كه بوسيلة آنها مبلغ دين ميتواند بيشتر خدمت كند. و نمايندة مذهبي و مبلغ

دين چون ميخواهد دنيا را آباد كند و مردم را به سعادت و آخرت راهنمائي نمايد، به اين مراكز حساس نياز فراواني دارد. و لذا لازم است به اين مراكز توجه شود و آنها را از مردان نيك و خير انديش كه به دنيا و آخرت مردم خدمت مي كنند پر كند.

مثلاً: مدير مدرسه مركزيت حساسي دارد كه ميتواند بوسيلة آن خدمت بزرگي نمايد. و اگر اين مركز حساس رها شد و در نتيجه شخص ملحد يا فرصت طلب و منحرف يا سودپرستي آن را اشغال كرد، خدمتي كه از اين مركز انتظار ميرفت ديگر بدست نخواهد آمد. بلكه چه بسا ويرانگري و انحراف آن فزون تر گردد.

در صورتيكه اگر مبلغ دين توجه كاملي به اين مسئله داشته باشد و همت ورزد تا اين پست حساس در دست فرد مناسبي كه ببندگان خدا و شهر آنان خدمت مي كند برسد نتيجه هاي نيكوئي در بر خواهد داشت. و همچنين نسبت به پست ها و خدمات دولتي و مراكز اجتماع ديگر مانند رئيس قبيله هنگامي كه امر دائر شود كه نيكو يا نيكوتر زمام را در دست گيرد يا در موقعي كه نيكو با پليد رقابت نمايد.

62 بهره گيري از فرصتهاي مناسب

اجتماع هميشه در سير و جريان است، اگر نيكي بكارد نيكو درو مي كند اگر شر را غرس نمايد شري ديگر نصيبش خواهد شد و شكي نيست كه در اين سير و جريان چه مبلغ دين بخواهد و چه نخواهد افرادي پيشرفت مي كنند ليكن اگر جريان اجتماع به گونه اي باشد كه نيكان را هميشه مقدم بدارد اگر چنين باشد كه مبلغ و نمايندة مذهبي هر شهر يا دهي بتواند افراد نيكو را

به پيش اندازد، بي شك خير و نفعي براي همه در پيش خواهد بود.

ولي اگر نمايندة مذهبي اوضاع و احوال را طوري يافت كه اميدي براي پيشبرد مقاصد خويش در ميان نديد، و پديده هائي به او هشدار دادند كه پليدان و پستان در راه پيشرفت مي باشند اينجا ديگر مصلحت اقتضا ميكند كه از فرصت استفاده كند نخست به آنان سلام و تعارف كند و تا حدودي كه به دين يا دنياي او زيان نرساند با آنان مجامله كند تا هنگامي كه به موقعيت دلخواه و بلند پايه خود برسد و زمام امور را بدست گيرد.

سپس با آنان دشمني نورزد يا اگر با آنان دشمن بود عداوت خود را نمايان نسازد. زيرا غالبا مجامله با دشمنان ا زحدت وشدت عداوت ميكاهد يكي از حكما گفته است هنگاميكه ميبيني دشمن نفاق و دوروئي نشان ميدهد؛ دشمنيت را نمايان مساز زيرا او منافق و دورو بماند و در ظاهر دوست تو باشد بهتر است از اينكه آشكارا با او اظهار عداوت كني تا او نيز هم در ظاهر و هم در باطن با تو به مبارزه بايستد.

63 بهترين روشها

براي هر كدام ازگرفتن و سود بردن يا دادن و از خود مايه گذاشتن و براي تأسيس و راه انداختن امور روش هائي است كه برخي از آنها زيان آور و برخي نيكو ميباشد و نيكوي آن گاهي خوب و گاهي خوب تر است.

در اين ميان بر مبلغ ديني كه هدفش خدمت به اسلام است لازم مي آيد كه در كارهايش از بهترين روشها و نيكوترين راهها استفاده كند.

براي نمونه: هنگاميكه منكري را مي بيند و ميداند كه اگر با آن برخورد

كند اثري نخواهد داشت، در اين جا برخورد با آن منكر و گناه روشي زيان آور مي باشد.

ليكن اگر كمي فكر كرد و دانست كه اگردوست آن گناهكار را واسطه اي براي هدايت او قرار دهد از آن گناه دست بر خواهد داشت ولي با مبلغين دين سر دشمني خواهد گزارد اين روش خوبي خواهد بود ليكن اگر كمي دقت بيشتري كند و باين نتيجه رسد كه اگر بدون اطلاع ديگران با بعضي از مقامات تماس بگيرد و از آنان بخواهد كه آن منكر را برچيند، آنان اجابت خواهند كرد و در اين ميان غافل آن منكر هم به محرك و مسبب امر پي نخواهد برد. اين روش بهتر و خوب تر خواهد بود و لازم است كه مبلغ از آن پيروي كند.

و همچنين نسبت بكارهاي ديگر مثلا … اگر مبلغ و نمايندة مذهبي بخواهد وساطتي كند تا زنداني بي گناهي را آزاد كنند ولي بداند كه اين وساطت موجب خواهد شد كه مقامات از او چيزي را توقع مي نمايد كه بعلت ضرر دنيوي يا اخروي نخواهد توانست آن را انجام دهد، بيشك وساطت او به صلاح نيست ليكن اگر بداند كه ميانجيگري يكي از محترمين شهر مؤثر و اقع خواهد شد و در مقابل توقعي از شخص مبلغ نخواهند داشت در اينجا راه و روش بهتر همين خواهد گرديد و همچنين در كارها و فعاليتهاي ديگر.

64 برتري بنيادهاي اسلامي

بي شك در هر شهر يا كشوري گروهها يا مؤسسات بي طرف يا دشمن اسلام وجود دارد، چه در سطح فرهنگي يا بهداشتي و چه در سطحهاي اجتماعي ديگر. مثلا از مراكز بي طرف مدرسه هاي دولتي يا مؤسسات

بي طرف ديگر و از بنيادهاي دشمن مؤسسات مسيحي و خارجي و درمانگاههاي تبليغي و تبشيري آنان را ميتوان نام برد.

در اين مورد بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه بكوشد تا اسلام در تمام سطحهاي اجتماعي بر تمام گروهها و سطح هاي ديگر برتري يابد … هنگاميكه مدرسه اي ميسازد سعي كند به بهترين طرز و با نيكو ترين وسائل و بهترين آموزگار باشد. و همچنين در تأسيس درمانگاه يا مؤسسات خيريه ديگر.

اين كار گرچه سعي و كوشش فراواني از انسان مي خواهد، ليكن در پايان فوائد چشمگيري براي اسلام و مسلمانان در بر خواهد داشت و نتيجه چنين خواهد شد: مدارس او دانش آموزاني به جامعه تحويل خواهد داد كه با بهترين وجه ممكن در نظم و فرهنگ تربيت شده اند و فائده ديگر آن اينست كه مردم برتري اسلام و قدرتش را بر آنچه ديگران نمي توانند از نزديك خواهند يافت و توجه بيشتري بمراكز ديني خواهند نمود.

و اين نتايج شكوهمند باعث مي شود و مردم به اسلام با نظر بزرگداشت و احترام بنگرند و بيش از پيش گرد آن جمع شوند تا هم آخرتشان معمور و آباد گردد.

65 يك دستگاه سازنده و كامل

روحاني و مبلغ دين بايد از وجودخود يك دستگاه سازنده و كامل اسلامي بسازد. او بايد با تمام نيروها و امكانات خود براي پيشبرد اسلام و مسلمانان بكوشد. دقيقه اي از عمر خود، ريالي از پول خود، نيروي كمي از نيروي هاي خود را در جائي جز خدمت به اسلام صرف نكنند.

حتي اگر در حال سفر و سياحت باشد بي كار ننشيند بلكه با همراه خود مشغول صحبت شود و اگر همراهي نداشت كتابي را

بگيرد و مطالعه كند و اگر كتابي نيافت محفوظات خود را بخواند و تكرار كند تا ملكه حفظ او نيرومند شود و اگر محفوظاتي هم به خاطرش نيامد، مغز خود را بكار اندازد و براي بدست آوردن روشهاي نوين و بهتر در راه ساختن آينده اي زيباتر براي اسلام و مسلمين به فكر فرو رود …

آري … روحاني بايد مانند پنكه اي باشد كه شب و روز روشن است و بدون خستگي و توقف مشغول فعاليت و چرخيدن مي باشد.

و بايد دانست كه اگر كسي مدتي بر اين حالت ادامه دهد ملكه او خواهد گشت تا آنجا كه اگر بخواهد آن را ترك و رها كند بوحشت خواهد افتاد … زيرا در صورت بوجود آمدن آن ملكة والا خدمت وكار براي انسان فعاليتي خود كار خواهد شد و هيچ زحمت و خستگي و آزردگي و ملالي برايش بوجود نخواهد آورد، و چنين افرادي هستند كه كارهايشان پر توليد و پر نتيجه خواهد گرديد.

ميگويند علامة حلي (رحمة الله) در حال خوردن غذا هم تأليف مي كرد زيرا بعضي از خدمتگذارن او در دهانش لقمه هاي غذا ميگذارد و او خود مشغول تأليف و نوشتن ميشد و لقمه ها را با دستش نمي گرفت تا او را از گرفتن قلم و نوشتن باز دارد! و نيز او بوده است كه در سفر روي الاغ خود هم مينگاشته است و لذا تاليفات علامة حلي را كه مي شمردند به بيش از هزار جلد كتاب ميرسانند و اين عددي است بسيار بزرگ و شگفت آور!

66 پاكيزگي و آلودگيها

يكي از مهمترين اموري كه بايد مبلغين ديني به آن توجه داشته باشند اينست كه از اموري كه موجب

نفرت و انزجار مردم ميگردد، حتي اگر نفرت و آزردگي كمي را موجب شود، خود را پاك سازند زيرا نفرت و آزردگي مردم از مبلغ باعث شكست وي و نرسيدنش بهدف و مقصد خواهد شد.

او نبايد در وقتيكه سير يا تره يا پياز خورده است ميان مردم رود و نبايد لباس و بدن و فرش خانه اش كثيف و چركين باشند و يا بعلت عرق كردن يا استفاده از صابون بدبوئي بوي كريهي داشته باشد. او بايد هميشه مواظب نظافت و پاكيزگي دندانها و شانه كردن ريش و عطر زدن باشد عمامه اش معتدل باشد نه خيلي بزرگ و نه بسيار كوچك.

هنگاميكه چيزي مخرد و يا اگر بخواهد چيزي را بفروشد زياد از اندازه در معامله و چانه زدن دقت نكند تا از هيبت و وقارش كاسته شود با مردم در نزاع و جدال گر چه حق با او باشد وارد نشود و به زيبائي خود و اشيائي كه به او وابسته اند توجه كند.

در حديث شريفي آمده است كه: خداوند زيباست (يعني اعمالش زيبا و نيكو هستد) و زيبائي را دوست دارد اما متأسفانه در اثر غفلت بعضي از روحانيون از اين امور برخي از مردم درباره روحانيت گمانها برده اند و چنين پنداشته اند كه دين براي مرگ آفريده شده است نه براي زندگي.

و اگر ما زندگي سراسر افتخار حضرت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) را بخوانيم خواهيم دانست كه تا چه اندازه آن رهبر بزرگ در پاكيزگي و ظرافت و زيبائي خود دقت ميكرد و آنگاه خواهيم يافت كه كردار بعضي از اهل علم، نيكو و پسنديده نيست.

و بطور خلاصه: روحاني

بايد دقت هر چه تمامتر بنمايد تا در نظافت و زيبائي نمونة برتري براي مردم باشد تا بدين وسيله مردم از او پراكنده نشوند و گمان نبرند كه اسلام به اين جنبه هاي زندگي توجهي ندارد يا ببيند كه در افراد غير مسلمان و علماي آنان نظافت و زيبائي و نظم بيشتري به چشم ميخورد و بهمين علت بسوي آنان ميل كنند و وبال اين انحراف بر مسلمانان بماند.

و پس از خود، روحاني بايد به نظافت مسلمانان و زيبائي و نظم آنان اهميت ورزد، نظافت شهر يا ده، زيبائي آن با ساختن پاركها و عمارتهاي مرتب و خيابانهاي اسفالت شده و پهن و امور بسيار ديگر … تا بدين وسيله مظاهر بلاد اسلامي و بخصوص مظاهر مسلمانان آنگونه كه اسلام فرمان داده است باشد، اين دقتها و سفارشها در روايات متواتري كه در كتابهاي طهارت و احياء اموات و كتابهاي ديگري كه دربارة آداب اسلامي ميباشد ذكر شده است.

و چونكه مردم از مبلغ و نمايندة مذهبي اطاعت ميكنند و به سخنان او گوش فرا ميدهند، بيش از ديگران خواهد توانست اثر بزرگي در اين جنبه از زندگي مردم بگذارد، بخصوص اگر خود نيز با آنان دربارة اين امور پرسش و مشورت كند.

67 نشاط و خروش

بر مبلغ و نمايندة مذهبي سزاوار است كه همواره با نشاط و پر جوش و پر خروش باشد و در تمام جنبه هاي زندگي … در تعليم و تربيت و در تزكيه و پرورش و در تأسيس و كار، شبانه روز فعاليت كند و هميشه با نشاط جلوه نمايد.

و بر او لازم است كه مردم را نيز همواره به نشاط و فعاليت پي

گير دعوت كند، تا ملت اسلام فهميده و روشن و وظيفه شناس بار آيد و هرگز از سازندگي و كار و فعاليت و تأسيس و كوشش خسته نشود.

در دعاهاي ماه مبارك رمضان از خداوند ميخواهيم كه نشاط و شادابي نصيبمان كند، و در دعاي مكارم الاخلاق امام سجاد(عليه السلام) ميفرمايد:

«خداوندا هنگامي كه خسته و معلول ميشوم نيرومند ترين قوتهاي خود را در من قرار ده».

و نشاط و همت هميشگي ميتواند مسلمانان را مستحق پيشرفت سازد ليكن اگر وضع به همين منوال بماند و كفار با اين كوشش پيگرد و هولناك خود كه تمام ميدانهاي عمل فعاليت ميكنند اگر مسلمانان بر تنبلي و ركورد خود بمانند، هرگز نخواهد توانست پيشرفتي نموده يا سعادت گذشتة خود را ديگر بار بدست آورند.

68 محكم كاري

يكي از عوامل پيشرفت و ترقي، اتقان و محكم كاري درتمام كارها مي باشد.

محكم كاري در ساختمان و در نظم و در نقل و تأليف و غيره … و بر مبلغ و نمايندة مذهبي است كه در تمام كارها از اين صفت برخوردار باشد. درس و مطالعه خود و تعليم شاگردان و تربيت مردم و هر كاري را كه انجام ميدهد كامل و متقن تمام كند، و مردم را نيز وا دارد تا اين صفت سازنده را دارا شوند.

رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) هنگاميكه آجرهاي قبري را با دقت عجيبي مي چيد فرمود:

(خداوند رحمت كند كسي را كه كاري را بادقت و كمال انجام دهد)

يعني حتي ترتيب و چيدن آجرهاي داخلي قبر هم بايد با اتقان انجام پذيرد، در حاليكه اين چيزي است كه پس ازچند لحظه در زير خاك پنهان خواهد شد و اصولاً براي

مرگ ساخته ميشود نه براي زندگي و پس از چند روز بدني كه اين سنگها بترتيب دقيق روي آن چيده شده اند پوسيده خواهد شد … پس چه رسد به آنچه كه به زندگي مربوط است از قبيل ساختمان و پيشرفت و عمران؟

و اتقان ومحكم كاري حالتي است كه اگر فردي مدتي بر آن مداومت ورزد ملكه خود كاري خواهد گرديد كه انسان با طبيعت خود و بدون نياز به زحمت و مشقت آن را عملي مي سازد، و لذا يكي از وظائف روحاني اينست كه خود را به اين صفت عادت دهد و پيروان خويش را بر آن پرورش دهد تا از كساني باشد كه در پيشبرد كشورهاي اسلامي و بازگرداندن سروري مسلمانان سهمي داشته است.

69 رسيدگي به شهرها و دهات

بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است كه هميشه از دولت بخواهد تا به شهر يا ده محل سكونت او توجه كند و آن را از نظر آباداني و زيبائي و جبران كمبودها و پيشبرد همه جانبة آن تكميل نمايد.

اگر در شهر يا ده او درمانگاه يا بيمارستان، مستراحهاي عمومي، صندوقهاي پست، ايستگاه راه آهن؛ وسائل نقليه و يا آب و برق و غيره وجود ندارد، با اصرار و سماجت از دستگاههاي دولتي بخواهد كه اين نيازمنديها را برآورده و شهر يا ده را كامل كنند، و اگر شهرش خراب يا كثيف باشد يا خيابانها و راههايش بي اسفالت باشد و يا اينكه اماكني براي جمع آوري خاكروبه و يا زباله دان نداشته باشد و يا در شهر يا در اطراف آن آبهاي آلوده و كثيفي بوده باشد با اصرار هر چه بيشتر از مقامات مربوطه بخواهد كه آنها

را مرتفع سازند.

و اگر شهر محل سكونتش به كارگاه يا كارخانه يا چاپخانه و يا مؤسسات ديگر نياز دارد از دولت بخواهد كه در تهية آنها كوشش نمايد و همچنين هر چيز ديگري كه يك شهر يا ده به آن نياز دارد، زيرا اسلام دين زندگي و رفاه است.

خداوند در قرآن حكيم ميفرمايد:

(اي گروهي كه ايمان آورده ايد! دعوت خدا و رسولش را استجابت كنيد … آنگاه كه شما را به چيزي ميخواند كه زنده تان ميگرداند).

علاوه بر اين، درخواست اين امور و انجام آنها موجب توجه بيشتر مردم به اسلام ميشود؛ زيرا مردم گرد كسي جمع ميشوند كه نيازمنديهاي آنان را بر طرف كند و پيشرفت و ترقي را براي شهرشان بخواهد. و اگر در اسلام چنين ديني را يافتند دور پرچم آن جمع ميشوند … و اين خود در پيشبرد هدف مبلغي كه خود را وقف خدمت به اسلام ومسلمين كرده است كمك شاياني مي نمايد.

70 اقامة شعائر و مستحبات

بر مبلغ دين لازم است كه نسبت به مظاهر مستحب دين كه باعث اعتقاد مردم به خدا و تمسك و گرويدن آنان به دين ميگردد توجه فراواني بنمايد. مراكز اذان را در شهر خود به اندازه اي كه همگان بشنوند گسترش دهد. و اگر شهر بسيار بزرگ باشد و به اذان گويان متعددي نيازمند است، در هر گوشه اي از شهر مؤذني را مأمور اذان گفتن نمايد تا همه با اين شعار اسلامي به خدا توجه كنند.

و نيز توجه فراواني به برگزاري مناجاتهاي سحر بكند و در تمام شبهاي سال كساني را وا دارد كه صداي مناجات را در دل شب بگوش مردم برسانند؛ زيرا نداي مناجات قلبها

را روشن و بيدار ميسازد و مردم را به خدا نزديك مينمايد.

و صبح روزهاي جمعه دعاي ندبه و عصر آن دعاي سمات و شب آن دعاي كميل و دعاهاي مخصوص ماهها بخصوص دعا هاي ماه مبارك رمضان را بخواند، و توجه داشته باشد كه هر مسجدي هيئتها و مجالس (زنانه و مردانه) براي تعليم قرآن و تدريس مسائل ديني و اخلاق و آداب اسلامي داشته باشد. و كارهاي تبليغي ديگري كه در صفحات قبل نيز اشاره اي بآنها شد.

71 مشورت

بر عالم و مبلغ دين لازم است هميشه با همكاران و پيرواني كه بر اسرار و امور او آگاه هستند مشورت نمايد زيرا انسان هر اندازه كه دانشمند و متوجه به كارها باشد؛ بي شك نسبت به امور فراواني اطلاع ندارد و هميشه چيزهائي بر او مخفي مي ماند.

مشورت نقاب را از چهرة پوشيدة آن رازها بر ميدارد و در نتيجه كارهاي پر منفعت تر و رسيدن به هدف سريعتر خواهد گرديد.

علاوه بر اينكه مشورت كردن روح تواضع و بحث مستدل را در انسان زنده ميكند و روحاني در كارها و اهدافش به باين موضوع نيازمند مي باشد. زيرا كسي كه با روح تواضع درباره مسئله اي تحقيق كند، چيزهائي دستگيرش خواهد شد كه با روح تكبر هرگز به آنها نخواهد رسيد. و همچنين كسي كه مسائل را با بحثهاي مستدل با ديگران مورد آزمايش قرار دهد زودتر از آنكس كه بمجرد نمايان شدن نيكي و مناسبت كاري بدان اقدام كند به حقيقت خواهد رسيد.

و فردي كه همواره مشورت ميكند سود فراواني خواهد برد، زيرا اگر كار يا طرحش صحيح باشد پيروان و مدافعين و تأييد كنندگاني خواهد

يافت و اگر اشتباه باشد، آنانكه راي داده اند سنگيني مسئوليت آن را به دوش خواهند كشيد.

72 نيروها

هر اندازه در اجتماع پيشرفت و نشاط و استفاده از نيروها حاكم باشد باز هم نيروهاي مخفي و خفتة بيشماري كه صلاحيت بروز و سپس پيشبرد اجتماع را دارند وجود دارد، و بر عالم و مبلغ دين است كه اين نيروهاي پنهان را از مخفيگاه هاي خود بيرون كشد و از آنها براي پيشرفت كارهايش استفاده كند.

بعنوان مثال: اگر در شهري هزار خانه باشد و همه از طبقة متوسط اجتماع باشند، حتماً و دست كم خمس شرعي پولهاي آنان دويست هزار تومان خواهد شد هر خانه اي دويست تومان، و اگر نماينده اي بتواند اين مبلغ را بدست آورد بي درنگ خواهد توانست تمام طرحهاي اسلامي خود را پياده كند و نيازمنديهاي مستمندان را بر طرف سازد در صورتي كه اگر او از اين نيرو نتوانست استفادة كامل ببرد و اين مقدار پول را بدست نياورد؛ شايد بتواند فقط يك دهم كارهاي خود را انجام دهد.

و همچنين نسبت به برانگيختن نيروهاي انساني و تأسيس بنيادهاي اجتماعي و رهبري جنبه هاي ديني مردم.زيرا اگر مبلغ (براي خدا) مشغول تأسيس و كار شود متبرعان و افراد نيكو كار از هر طرف بسوي او روي خواهند آورد در صورتيكه اگر كاري را انجام ندهد كسي ولو يك تومان به او نخواهد داد. وهمچنين اگر هيئتي براي جوانان تأسيس كرد، طبقة جوان بسوي هيئت روي خواهند آورد و بدين وسيله هم دنيا و هم آخرت آنان نيكو خواهد گشت در صورتي كه اگر همين هيئت را تأسيس نكند، جوانان از اين فيض

بزرگ محروم خواهند شد، و نيروهاي خود را در جاي ديگري صرف خواهند كرد. و واضح است كه استفاده و بهره گيري از نيروها نيازمند شناسائي افراد و موقعيتها و فن مديريت مي باشد. و بر مبلغ و نمايندة مذهبي است كه اين مقدمات را براي رسيدن به هدف آماده سازد تا بتواند بيشتر به اسلام و مسلمانان خدمت نمايد.

73 دعا و صدقه و توجه

در آية كريمة قرآن آمده است:

(بدرستيكه ابراهيم بسيار (أواه) است).

در تفسير، اواه را بمعني دعا و راز و نياز با خدا معني كرده اند و در حديث است كه:

خداوند كسي را كه با اصرار و سماجت از خدا چيزي بخواهد دوست دارد.

و در حديث ديگري آمده است كه:

صدقه بلائي را كه قطعي شده است دفع ميكند).

و با در نظر گرفتن اينكه ما عقيده منديم كه امام زمان (عليه السلام) تنها امام زنده و حاضري است كه ما گروه اهل علم زير پرچم شريف او و بنام وي كار مي كنيم و از سهم او در ضمن خمس (سهم امام) تصرف مي كنيم و لذا دستور يافته ايم كه در كارهايمان به او توجه داشته باشيم.

و بعلت اينكه روحاني و نمايندة مذهبي بخصوص در اين زمان در شديد ترين مبارزه هاي خود با نيروهاي شر و فساد درگير است، بر او واجب است كه بسيار دعا كند و صدقه بدهد و هميشه توجه داشته باشد و از حضرت حجت امام زمان (عجل الله فرجه) كمك و ياري بخواهد.

و اگر كسي به اين سفارشهاي سه گانه عمل كند، عجيب ترين نتيجه ها را خواهد ديد و نيكو ترين توفيق ها را خواهيد يافت.

و بد نيست در اينجا مشكلي را نيز بازگو كرده

و حل كنيم، سؤال از اين قرار است. اگر راستي براي اين اموري كه ذكر شد اثري هست، پس چرا مسلمانان عقب ماندند و كساني كه عقيده اي به اين كارها ندارند مانند غرب و شرق پيشرفت كردند؟

جوابش بسيار ساده و آسان است: هم ملتهاي مسلمان و هم ملتهاي غير مسلمان در اين زمان در مشكلات پيچيده و سختي فرو رفته اند. آيا سه جنگ جهاني در كمتر از يك قرن دو تاي آن سپري گشته و سومي جهان را با جنگهاي موضعي وحشتناكي ميلرزاند از سخت ترين و شديد ترين مشكلات كه سابقه نداشته است نيست؟ آيا مرض هاي روز افزون و پراكندگيها و آشفتگيها و بهرانهاي دائم يكي از سهمگين ترين گرفتاريهائي نيستند كه بشر در اين قرن دچار آن گشته است پس، آنان نيز به مشگلاتي سخت تر دچار شده اند.

و اما عقب ماندگي و تاخر مسلمانان در حاليكه دعا و صدقه و توجه از ايشان است؟ جوابش چنين است … مسلمانان يا برخي از آنان تنها به اين جزء چسپيده اند، در صورتيكه اين سه عامل جزئي از كار مي باشد، و جزء ديگر يعني فعاليت و كوشش را مسلمانان رها كرده اند. و پر واضح است كه نتيجه هر كاري هميشه بر تمام اجزاء سازنده آن مترتب است.

در قرآن حكيم آمده است: (و اگر دعاهاي شما نبود و شما بدعا توجه نميكرديد، خدا چه توجهي ممكن بود به شما بنمايد؟)

و نيز ميفرمايد: (براي مقابله با دشمن هر آنچه نيرو ميتوانيد ذخيره كنيد).

و نيز فرموده است: بگو اي پيامبر كوشش و عمل كنيد)

و نيز فرموده است: (كسيكه مثقال ذره اي كار خوب

انجام دهد نتيجه آن را خواهد ديد و كسيكه مثقال ذره اي كار بد انجام دهد حاصل آن را خواهد يافت)

و سپس … همان گونه كه مبلغ دين خود را بايد بدعا و صدقه و توجه وا دارد؛ بايد مردم را نيز با اينوسيله ها با جديت و اهمتام راهنمائي كند.

74 مجلس مبلغ دين

مبلغ دين و نمايندة مذهبي بايد توجه زيادي داشته بايد كه مجلس وي از جملة (مجالس البطالين) و جلسه هاي بيكاران و بيهودگران نباشد. و چنان نباشد كه حرمتها در آن هتك شود حتي اگر وجه شرعي اي براي آن تراشيده و از موراد استثنائي غيبت هم باشد، چون مجالس بيهوده چه غيبت در آن باشد و چه نباشد دو ضرر خواهد داشت:

1 نيروي فرواني از وقت و غيره بهدر ميرود، و اين زيان را هنگامي درك مي كنيم كه دقت و ارزش وقت را بدانيم.

فرض كنيد يك جلسه هر روز سه ساعت بطول انجامد و حضار روزانه فقط سي نفر باشند، نتيجه چنين خواهد شد:

در هر روز در اين مجلس (90) ساعت و در ماه (2700) ساعت و در سال (34400) ساعت بهدر رفته است.

و اگر فرض كنيم كه ارزش و اجرت هر ساعتي دو تومان باشد، سالانه (64800) تومان از بين رفته است.

اين رقم را در سي سالي كه احتمالا روحاني در ميان مردم ميماند ضرب كنيد. خسارت و زيان به نزيك دوميليون تومان خواهد رسيد.

و اينحساب گر چه تقريبي بود ولي حقيقي است غير قابل انكار و واضح است كه يكساعت سخن مفيد و سازنده، ارزشش كمتر از يكساعت كار مفيد نيست، بلكه چه بسا يك ساعت سخن با هزارها تومان برابري كند

و لذا بر انسان واجب است كه هر چه بيشتر بر اين امور مواظبت كند.

در حديثي روايت شده است كه حضرت اميرمؤمنان (عليه السلام) حاضر نشده جيب پيراهن او را بدوزند و چنين فرمود: (وقت و زمان شتابان تر از آن است)

و در حديث ديگري حلاق به اميرمؤمنان (عليه السلام) عرض مي كند: (لبهايتان را رويهم بگذاريد تا شارب را بچينم. امام (عليه السلام) مي فرمايد: آنچه را كه امكان دارد بچين زيرا من ذكر خدا را بر اين كار رها نميكنم)

اينك ببين چگونه امام (عليه السلام) براي لحظه هاي عمر و ثانيه هاي آن ارزش قائل است؛ چه رسد به، دقيقه ها و ساعت هاي آن.

2 و ديگر اينكه تلف كردن وقت ويران گريست، زيرا بطالت و بيكاري بهر نوعي كه باشد ويران گري است و ويران كردن فضيلت و ارزش معنوي كمتر از ويران نمودن ساختمان و عمارت نيست و اگر مثال گذشته را در نظر آوريم و فرض كنيم كه هر ساعت دو تومان ارزش دارد؛ نتيجه نيز بدو ميليون تومان ضرر خواهد رسيد.

و علاوه بر تمام اين مقدمات غيبت شرعاً حرام است و بطالت و بيكاري باعث انحطاط و سقوط درجات انسان در آخرت مي شود و موجب نفرت مردم از آن مجلس و تحقير كردن مبلغ بيهوده گر مي شود.

و (پس از آن بايد متذكر شويم كه اگر عبرتها و راهنمائيها و برنامه ريزي و انديشه و تفكر مجلسي را تشكيل دهد مردم نيز بسراغ آن مي آيند و اين خود خدمت شاياني بهدف مي نمايد در صورتيكه در فرض مقابل مبلغ با آن مجلس بيهوده هيچ خدمتي كه سزاوار باشد نخواهد انجام داد.

75 مراجع تقليد و مؤسسات اسلامي

سزاوار است بر

مبلغ ونماينده مذهبي هر شهر كه مردم را بسوي مراجع تقليد راهنمائي كند و آنان را وادارد تا گرد مراجع جمع شوند و با آنان داد و ستد داشته باشند و در مناسبتهاي اسلامي از آنان ديدن كنند و از آنان راه حل براي مشكلات خود بخواهند.

و همچنين بر او لازم است كه مردم را به مؤسسات ديني مانند مساجد و مدارس و كتابخانه ها و حسينيه ها و باشگاههاي اسلامي و غيره راهنمائي كند.

زيرا گرويدن مردم به مراجع تقليد و مؤسسات اسلامي گامي بزرگ بسوي زنده كردن اسلام و فضيلت مي باشد و در مقابل ويرانگر مفاسد اخلاقي و انحراف در عقيده و كردار ميباشد. زيرا انسان رنگ همان مجلس و محفلي را بخود ميگيرد كه در آن رفت و آمد دارد و رنگ انساني را بخود ميگيرد كه بزيارت او رود و اگر اين رفت و آمدها و زيارتها ادامه يابند، آن رنگ مخصوص ملكة انسان ميشود و اگر هم ادامه نيابد بالاخره خاطره هائي زيبا از آن درانسان باقي خواهد ماند شاعر عرب ميگويد:

(طبيعت انسان) مانند باد است كه از آنچه بر آن جريان يابد بو خواهد گرفت.

(بوي بد از لاشه و مردار و بوي خوش از عطر و ريحان)

بعلاوه … ثواب آخرتي هم در بردارد:

(در حديث است: كسيكه نزد عالمي دو لحظه بنشيند و از او دو مسئله بياموزد خداوند براي او دو بهشت مي آفريند هر بهشتي دو بار از دنيا بزرگتر باشد) و در حديث ديگر است (نگاه كردن بصورت عالم عبادت است)

76 مكان و زمان عبادت

بر مبلغ و نمايندة مذهبي سزاوار است مردم را به مكانهاي عبادت و طاعت خدا مانند حج و مشاهده مشرفه

ائمه طاهرين(عليه السلام) و مساجد مهم مثل مسجد رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) ومسجد بيت المقدس و مسجد كوفه و مسجد بصره و قبور انبياء و قبور عبرت آميز مؤمنين راهنمائي كند.

و نيز سزاوار است كه مردم را بزمانهاي عبادت مانند ماه مبارك رمضان و مواسم ديني مانند ماه محرم و صفر و غيره راهنمائي كند، زيرا توجه و گرويدن مردم گرد اين مراكز و در اين زمانهاي شريف فوائد بيشماري براي آنان در بر خواهد داشت:

فائدة تطهير و تزكية خود، و فائدة نيرو و اتحاد مسلمانان بأضافة ثوابي كه خداوند متعال براي حجاج و زائرين و روزه داران و غير هم قرار داده است.

77 حسن انتخاب

شهرهائي هستند كه سطح بالائي از دانش و فضيلت را نيازمندند و شهرهائي هستند كه سطح متوسط يا پائين آن برايشان كافي است و همچنين نسبت به محله هاي يك شهر.

و لذا بر مبلغ و نمايندة مذهبي لازم است آن شهر يا محلي را انتخاب كند كه با شأن او برابري كند. مثلا اگر سطح فرهنگ مبلغ دين بالا باشد و در يك قرية كوچك كه سطح پائين دارد بماند به خود ظلم كرده و نيريش را بهدر داده است، و اگر بر عكس سطح پائين از فرهنگ و علم دارا باشد و در شهر پيشرفته و بزرگي بماند خود را خسته كرده و خويشتن را مورد مسخره و استهزاء مردم قرار داده است، شاعر ميگويد:

(اگر بر چيزي توانائي نداري … آن را رها كن و به چيزي بپرداز كه قدرت آنرا داشته باشي)

و درحديث است كه (خداوند رحمت كند كسي را كه قدر و ارزش خود را بداند

و از حد خود تجاوز ننمايد)

و لذا اگر مبلغ به جائي رفت و ديد كه لياقت آنجا را ندارد يا محل لياقت او را ندارد، بي درنگ بايد به محل مناسبي انتقال يابد … كما اينكه مرجع تقليد نيز بايد طبق اين ميزان نمايندگان خود را بگمارد.

78 شعارها

شعار اثر عجيبي بر نفوس مردم ميگذارد و لذا خرمندان را مي يابيم كه از قديم به اين مسئله توجه داشته اند شعار صورتهاي مختلفي دارد و بر مبلغ است كه از اين عامل مؤثر براي جلب مردم بسوي ايمان و فضيلت آشنا كند. بعنوان مثال: جمله هايي از آيات حكيم قرآن يا احاديث شريف يا كلمات حكيمانه يا شعارهاي تشويق كننده اي را روي تابلوهاي زيبائي بنويسد و بر درد كانها و در خانه ها نصب كند.

و همچنين در مناسبتهاي اسلامي مانند اعياد و وفاقها و مراسم عباداتي مانند موسم حج و هنگام فرا رسيدن ماه مبارك رمضان؛ پرده ها و پلاكاردهاي بزرگي درباره آنها در خيابانها نصب كند و نيز عكسهاي زيبايي از مشاهد و مساجد در محلها پخش كند و نيز شعارهائي از قبيل (به پيش بسوي كوشش براي اسلام) و (به پيش بسوي فضيلت و تقوي) و (همه بسوي خدا باحكمت و دوستي دعوت كنيد) را ميان مردم پخش كند.

79 احترام به همگان

از اموري كه بر مبلغين دين لازم است احترام نمودن به مردم هركس به اندازة خود مي باشد. زيرا هر انساني قدر و منزلت خاصي دارد كه اگر نمايندة مذهبي او را بيش از آن احترام نمود به خود ظلم كرده؛ و اگر كمتر از آن حد احترام نمايد به آن فرد ستم نموده است.

و بعلاوه، احترام بيش از حد موجب جرئت يافتن كوچكان و سرد شدن بزرگان ميشود و در هر دوي اينها زيان و ضرر نهفته است … براي يك جوان روشنفكر احترام معين است و هر كدام از تاجر و واعظ و كارمند و رئيس قبيله و شاعر حدي از معين از

احترام لازم دارند.

البته شناختن مردم و شناختن ارزشهاي متفاوت آنان و آنچه كه لايق آنان است كار سختي مي باشد كه با كوشش و مراعات و توجه و تفكر و مشورت عملي ميشود. و بر روحاني است احترام بمردم را يكي از برنامه هاي عملي خود قرار دهد تا بتواند هر چه بيشتر به مردم و اسلام خدمت كند.

اينها نكاتي بود كه با تجربه و مشورت و مطالعة كتابهاي مختلف و با توجه به احوال مراجع و نمايندگان مذهبي و با مقايسه و برابري و ارزش گيري بدست آورده ام و برتمام نمايندگان مذهبي سزاوار است كه آنها را هر چه دقيقتر و كاملتر بكار بندند.

و از خداوند متعال توفيق روز افزوني براي نمايندگان و براي ما و سائر اهل علم و تبليغ خواهانيم و از او لطف و عنايت و رعايت را مسئلت داريم … اوياري كننده است.

كربلاء مقدسه محمد شيرازي

پي نوشتها

«يا داود انا جعلناك في الارض خليفة» آيه 26 سوره 38.

«اني جاعل في الارض خليفة» آيه 30 سوره2.

«ومن يتوكل علي الله فهو حسبه» آيه 4 سوره65.

«ثم اتبع سببا) آيه 92 سوره 18.

آيه 122 سوره 9 فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم لعلهم يحذرون.

لا تقولن مضت ايامه ان من جد علي الدوب وصل.

«هل يستوي الذين يعلمون و الذين لا يعلمون» آيه9 سوره39.

«ولا رطب و لا يا بس الا في كتاب مبين» آيه 59 سوره 6.

¬ «و انزلنا الحديد فيه بأس شديد و ضا فع للناس»

و اعدوالهم ما استطعتم من قوة سورة 8.

«و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قرمه» آيه4 سوره14.

«ادفع بالتي هر احسن،

فاذا الذين بينك و بينه عداوة كانه ولي حميم، و لا يلقاها الا الذين صبروا، و لا يلقاها الاذوحظ عظيم» آية 35 سوره 41.

بنظر ما بهترين راه براي تمرين نويسندگي آنست كه انسان قبلا مدتي آثار و نوشته هاي نويسندگان خوش قلم را مطالعه كند و دقت كند كه سبك جمله بندي نوشته ها را بذهن بسپارد؟ قهرا پس از مدتي كه شروع بنويسندگي كرد ميتواند بهمان سبك كه

ميخواهد بنويسد: علي كاظمي

«و انا او اياكم لعلي هدي او في ظلال مبين» آيه24 سوره 34.

لله العزة و لرسوله و للمؤمنين آيه8 سوره 63.

ليس با امانيكم و لا اماني اهل الكتاب من يعمل سوءاً يجزيه (آيه 123 سوره 4)

و ما يلقا ها الا ذوحظ عظيم، آيه 35 سوره 41.

الخمس عوننا لديننا (وسائل الشيعه)

في بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه. آيه 36 سوره نور24.

نيم بيت شعر عربي است … و لعل له عذراً و انت تلوم مترجم.

ومن قال سا نزل مثل من انزل الله. آيه 93 سوره انعام 6.

و ما لكم لا تقاتلون في سبيل الله و المستضعفين.آيه 75 سوره نساء 4.

اعملوا آل داود شكراً. آيه 13 سوره سبأ 34.

فمن بدله بعد ما سمعه فانما علي الذين يبدلونه آيه 181 سوره بقره.

امؤمن كيس.

و احزم الناس من لم يرتكب عملا حتي يفكر ما تجني عواقه

وساسة العباد.

و لكم في رسول الله آسوة حسنة آيه 21 سوره احزاب 33.

اما براي اينكه در معامله مغبون نشود و هم چانة بسيار نزند بهتر آنستكه چندين مورد قبلا جنس مورد نظر خود را قيمت كند تا قيمت آنرا بدست بياورد سپس با تكلم مختصري اقدام بخريد نمايد علي كاظمي

(و اجعل اقوي قوتك في

اذا نصبت)

رحم الله احرءأ عمل عملا فا تقنه.

(يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله و الرسول اذا دعاكم لما يحييكم) آيه 24 سورة انفال 8.

ان ابراهيم … اواه.. آية 75 سورة هود11.

ان الله يحب الدعاء الملح.

(ان الصدقة ترد البلاء و قدا برم ابراماً).

قل ما يعبأبكم ربي لولا دعاؤكم آية 77 سوره فرقان 25.

واعدوالهم ما استطعتم من قوه. آيه60 سوره انفال 8.

و قل اعملو … آيه 105 سوره توبه 9

فمن يعمل مثقال ذرة خيراً يره ومن يعمل مثقال ذرة شراً يره آيه 7-8 سورة زلزله 99.

اشاره بجمله اي است در دعاي ابوحمزه كه مي فرمايد: (اولعلك رأيتني آلف مجالس البطالين فبيني و بينهم خليتني). (يعني بار خدايا نكند مرا ديده اي كه بامجلس بيهودگان انس مي گيرم از اينرو مرا بحال خود گذاشته اي؟.) (مترجم)

(ان الوقت اسرع من ذلك).

قص مايمكن، فاني لا اترك الذكر لاجل ذلك.

كالريح آخذه مما تمر به نتنا من النتن او طيبا من الطيب

من جلس عند العالم لظتين و تعلم منه مسالتين بني الله له جنتين كل جنة اكبر من الدنيا مرتين.

النظر الي وجه العالم عبادة.

(اذا لم تستطع شيئا فدعه و جاوزه الي ما تستطيع)

(رحم الله امراءاً عرف قدره و لم يتعد طوره)

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109