چگونگي الگوگيري از امام حسين عليه السلام در عصر حاضر

مشخصات كتاب

عنوان : چگونگي الگوگيري از امام حسين (ع) در عصر حاضر
پديدآورندگان : امام سوم حسين بن علي(ع)(توصيف گر)
مريم معين الاسلام(پديدآور)
زبان : فارسي
صاحب محتوا : موسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان
توصيفگر : الگوهاي تحولات اجتماعي
وضعيت نشر : قم: مؤسسه فرهنگي و اطلاع رساني تبيان، 1387
يادداشت : , ملزومات سيستم: ويندوز 98+ ؛ با پشتيباني متون عربي؛ + IE6شيوه دسترسي: شبكه جهاني وبعنوان از روي صفحه نمايش عنوانداده هاي الكترونيكي
شناسه : oai:tebyan.net/3343
تاريخ ايجاد ركورد : 1387/10/23
تاريخ تغيير ركورد : 1387/10/23
تاريخ ثبت : 1389/6/28
قيمت شيء ديجيتال : رايگان

مقدمه‌

يكي از مسائل مهم و پيچيده‌اي كه امروزه متوليان تعليم و تربيت اسلامي با آن رو به رو هستند، چگونگي الگوسازي از اسوه‌هاي ديني، متناسب با شرايط موجود است،زيرا به طور قطع مي‌توان گفت كه در نظام تربيتي اسلام، يكي از عوامل مؤثر در شكل‌گيري‌ِ شخصيت مذهبي همانند سازي با الگوهاي برتر است.از سوي ديگر، تاريخ اجتماعي بشري نشان داده مي‌شود كه در صورت عدم وجود الگوها در يك جامعه انساني، افراد در زندگي ظاهري، عقلي و ايماني خويش سر در گم و حيران مي‌مانند؛ زيرا انسان شاخصي (معياري) براي سنجش و تعيين مقدار دارايي‌هاي ارزشي، اخلاقي و انساني خودش ندارد و سلامت و يا بيماري اجتماعي‌اش را تشخيص‌نمي‌دهد. انسان در چنين حالتي نه ميزاني براي سنجش حدود و كمالات و صفات انساني و الهي خويش دارد و نه ميزاني براي سنجش نارسايي و كمبودهايش. شايد گزاف نباشد اگر قائل شويم كه بحران‌هاي بي شمار اخلاقي و ارزشي كه در قرن بيستم براي بشر پديد آمده، به دليل وجود همين خلا است.به هر حال براي جامعه‌اي كه مي‌خواهد نسلي توانمند، پويا، مؤثر، پرصلابت،داراي عشق و ايمان، پرورش دهد بدون توجه به الگوي بي بديل عالم اسلام مسير نخواهد بود. در اين نوشتار، نگارنده سعي دارد به يكي از سؤالات اساسي و مهم، اين مسئله، كه همان چگونگي الگوسازي از اسوه‌هاي ديني در عصر حاضر است پاسخ گويد.به اين اميد كه با طرح و رديابي اين مسئله روزنه‌اي به دنيايي از پژوهش‌ها و ككاوش‌هايي كه برآيند آن، دستيابي به مدلي از الگوگيري باشد، گشوده شود.

مفهوم الگوگيري‌

الگو (pattern) در كتاب فرهنگي علوم اجتماعي چنين تعريف شده است: الگو به معناي مدل، گونه و هنجار است.الگو به افراد انساني كامل و رشد يافته‌اي كه لياقت سرمشق بودن ديگران را دارند اطلاق مي‌گردد.الگوي تربيتي نيز كه در فرهنگ اسلامي از آن به اسوه، امام، شاهد و ولي الله تعبير مي‌شود، عبارت از شخص يا جامعه‌اي است كه مي‌تواند آيينه يا تبلور عيني يك مكتب يا نظام فكري باشد. به همين جهت نظريه پردازان معتقدند كه از دو طريق مي‌توان به ساختار يك مكتب و نظام فكري آن پي برد:1ـ شناخت طرح و اصول اساسي آن در جنبه تئوريك؛2ـ شناخت الگوهاي عيني و عملي براي تربيت افراد.در فرهنگ قرآني از عالمان رباني، حزب خدا، اولياي خدا، جانشينان خدا، اهل ذكر، نفس‌هاي مطمئن، راسخان در علم، عبادالرحمان، درهاي اسلام، احياگران معارف و مباني ديني به عنوان الگوها و اسوه‌ها ياد شده است. عرفاي اسلام از آنان به «انسان‌كامل»، «پير و مرشد»، «ولي الله»، «عقل كامل»، «مرد حر»، «آيينه خدانما» و... تعبير كرده‌اند.اسوه در لغت نامه دهخدا چنين تعريف شده است: اسوه، پيشوا، مقتدا، قدوه ، پيش‌رو، خصلتي كه شخص بدان لايق مقتدايي و پيشوايي مي‌گردد.راغب اصفهاني در كتاب مفردات معنايي اين گونه ارائه مي‌دهد و اسوه را حالتي از حالات انساني مي‌داند كه از آن طريق آدمي پيروي مي‌كند از ديگري در خوب و بد و سود و ضرر.

نقش اسوه‌هاي ديني در تكوين شخصيت انسان‌

عوامل متعددي در تحول و تكون شخصيت انسان مؤثر است؛ مانند: وراثت،فطرت ، نظام سياسي، خانواده، گروه هم سن و مسائل فرهنگي. ولي در بين اين عوامل،مؤثرترين تأثير و نقش را الگوها دارد.الگوها (مثبت يا منفي) از امتيازاتي برخوردارند كه مي‌توانند تمام يا بخشي از آرمان‌ها و آرزوهاي متعلم و طالب را به طور عيني و مجسم در پيش روي او قرار دهند و بر عمق وجود آنان نفوذ كنند. يعني الگوها گم شده انسانند كه با نبودشان شاگرد احساس خلا و كمبود مي‌كند. او مي‌خواهد پيش از آن‌كه اوصاف شخصيت رباني را بشنود او را با چشم‌خويش ببيند.اصلاًگرايش انسان به اسطوره سازي از همين نياز يا خلا ذاتي سرچشمه مي‌گيرد.از ديدگاه عقل بيشترين نقش در تكوين شخصيت از الگوهاي عيني است، زيرا دريافت پيام از طريق الگوها آسان‌تر از دريافت از طريق عامل ذهني و آموزشي است. علاوه برآن عامل عيني مؤثر است. يادگيري از طريق الگو از مقوله ديدن است ولي شرح و بيان از مقوله شنيدن. تحقيقات نشان مي‌دهد كه 80% يادگيري از طريق ديدن صورت مي‌گيردو فقط 13% يادگيري از طريق شنيدن است و 7% از طريق حواس ديگر. دقيقاًبه همين‌دليل است كه در آموزه‌هاي ديني ما سفارش شده است:«كونوا دعاة الناس بغيرالسنتكم؛ دعوت كنندگان مردم باشيد به غير زبانتان».به هر حال، نخستين عامل سرنوشت ساز در تربيت انسان الگو است. انسان همواره به الگو نياز دراد و براي شكل دادن شخصيت خود نمونه و سرمشق مي‌طلبد. اين‌نياز و طلب، ريشه در فطرت دارد. معرفي الگوهاي رباني در قرآن پاسخ به همين نيازاست: (لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة) و (قد كانت لكم اسوة في ابراهيم والذين معه)»، (لقد كان لكم فيهم اسوة حسنة لمن كان يرجوالله).يكي از دلايل استمرار امامت و خالي نبودن زمين از حجت كه از مسلمات مذهب ماست در همين نكته نهفته است، زيرا انسان همواره به چهره‌هاي صالح و شايسته و محتاج است تا با اقتداي به سيماي فكري و اعتقادي، علمي، عملي و اخلاقي آنان درس فضيلت بياموزد و راه سعادت دنيا و آخرت خويش را بيابد.در مجموع بايد گفت: دست‌يابي به قرآن و اسلام ناب بدون عنايت به الگوهاي عيني ممكن نخواهد بود.حضرت علي (ع) با آن همه فضايل خود را بي‌نياز از الگو و مقتدا نمي‌بيند و درخصوص تأثير تربيت رسول اكرم (ص) در شكل‌گيري شخصيت اخلاقي خود مي‌فرمايد:«من از پيامبر اكرم (ص) به طور كامل پيروي مي‌كردم و هر روز براي من از اخلاق خود نشانه‌اي برپا مي‌داشت و مرا به پيروي آن فرمان مي‌داد».انسان همواره به الگو نياز دارد و براي شكل دادن شخصيت خود نمونه و سرمشق مي‌طلبد. اين نياز و طلب ريشه در فطرت دارد. معرفي الگوهاي رباني در قرآن پاسخ به همين نياز است.در مجموع بايد گفت: فقدان اسوه حسنه در طي طريق كمال، بدان معناست كه انسان اسير شيطان گشته و خلا وجودي «اسوه حسنه» را در همه ابعاد اعم از فردي - اجتماعي با اسوه‌هاي سيئه پرسازد:«من لم يكن له شيخ فشيخه الشيطان».استعمار گراني كه به دگرگوني ارزش‌هاي ملت‌ها فكر مي‌كنند ابتدا الگوها را تغيير مي‌دهند و الگوهاي دل‌خواه را در تمام جوانب زندگي يك جامعه مطرح مي‌سازند تا نسبت به استحاله فرهنگي و همسان سازي فرهنگي فرد با فرهنگ خود موفق شوند.

ويژگي‌هاي الگو

قرآن براي شخصيت‌هاي رباني پنج ويژگي بنيادين را معرفي مي‌كند:1- عشق آتشين به حضرت حق و اولياي او؛2- تعقل و علم برتر؛3- توانايي و قدرت برتر؛4- هماهنگي بين عمل و گفتار؛5- تلازم با اجتماع يا وحدت در عين كثرت.حضرت علي (ع) در اين زمينه مفرمايد: «اولياي خدا (الگوهاي رباني) آنانند كه به باطن دنيا مي‌نگرند، آن گاه كه مردم به ظاهر آن مي‌نگرند و به فرداي آن مي‌پردازند، آن‌گاه كه مردم به امروز آن سرگرم‌اند. از آنچه كه ترسيده‌اند آنان را بميراند، ميرانده‌اند. آنچه را كه دانسته‌اند و به زودي تركشان خواهد كرد ترك گفته‌اند. بهره‌گيري فراوان ديگران ازدنيا را اندك خواهي و دست يافتنشان به آن را از دست دادن مي‌بينند. دشمن آنند كه مردم با آن آشتي كرده‌اند. با آنچه مردم با آن دشمن‌اند در آشتي به سر مي‌برند. كتاب خدا به واسطه آنان دانسته مي‌شود و آنان با كتاب خدا دانا شده‌اند. كتاب به سبب آنان برپا مي‌ايستد و آنان به سبب كتاب خدا برپا ايستاده‌اند.»الگوهاي رباني بر اثر معرفت و محبت به حضرت حق و انبيا و اولياي الهي محبوب حضرت حق و اولياي او واقع مي‌شوند كه نهايت آن وحدت محب و محبوب است و به حدي از كمال مي‌رسد كه روح محب آيينه سان، تمام صفات و اسماي الهي را در خود منعكس مي‌نمايد. شخصيت رباني، قرآن مجسم و اسلام زنده است. به همين جهت دست‌يابي به قرآن و اسلام ناب بدون عنايت به اين الگوهاي عيني ممكن نخواهد بود.

چگونگي الگوگيري از اسوه‌هاي ديني‌

ترديدي نيست كه شخصيت عظيم اسوه‌هاي ديني در همه زمينه‌هاي زندگي الگو و اسوه‌اند. به گونه‌اي كه اگر همه انسان‌ها از آن سرمشق بگيرند به طور قطع سعادت در دو جهان را به دست خواهند آورد. با توجه به اين كه در ميان غرايز متفاوت انسان، غريزه الگوخواهي و سمبل طلبي از نظر تربيتي و روان‌شناسي تربيتي اهميت فراوان دارد،«انسان با غريزه الگوخواهي به شناخت و شناسايي سمبل‌ها، سرمشق‌ها، و الگوهاي‌برتري روي مي‌آورد. انسان با الگوها و سمبل‌هايش زندگي مي‌كند، تصميم مي‌گيرد و انتخاب مي‌كند.»از اين‌رو استعمارگراني كه به دگرگوني ارزش‌هاي ملت‌ها فكر مي‌كنند ابتدا الگوها را تغيير مي‌دهند و الگوهاي دل‌خواه را در تمام جوانب زندگي يك جامعه مطرح مي‌سازند تا نسبت به استحاله فرهنگي و همسان سازي فرهنگي فرد با فرهنگ خود موفق شوند.معرفي الگوهاي معصوم از جانب پروردگار، پاسخ مناسب خالق انسان‌ها به غريزه الگو خواهي و سمبل‌طلبي است. به همين جهت است كه مفسر و مبين به حق‌ِ قرآن،حضرت علي (ع) مي‌فرمايند:«در زندگي فردي و اجتماعي و در تحولات سياسي و اجتماعي، در جنگ و صلح درقيام و قعود، به امامان معصوم و اهل بيت: بنگريد، از آنها الگو بگيريد، روش‌هاي آنان را با روح تقليد و تمرين تكرار كنيد. در غير اين صورت مثل گوسفندي كه از گله خود جدا گشته طعمه گرگهاي گرسنه خواهيد شد.» اما آنچه كه در اين نوشتار ما درصدد پاسخ‌گويي به آن هستيم اين است كه چگونه با اين الگوهاي معصوم هم‌چون امام حسين (ع)، همانند سازي نماييم و با توجه به شرايط موجود چگونه الگو سازي نماييم.روان شناسان اجتماعي در دو دهه به تبعيت از باندورا ـ نظريه پرداز برجسته ـ يادگيري اجتماعي در بررسي‌هاي علمي خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه آموزش و يادگيري اجتماعي از طريق الگوها فرآيندي پيچيده است كه حداقل دو شرط در تحقق آن دخالت دارد:1ـ اكتساب و اختيار رفتارها و عادت‌هاي آنان.2ـ پذيرش رفتار الگوها به عنوان الگوي رفتاري و حركت در مسير آنها و تكراري رفتارشان.براي الگو سازي از الگوهاي ديني بايد ببينيم آنها چه قدم‌هايي را برداشته و چه باورهايي داشتند به بيان ديگر كشف دقيق و مشخص راه‌هايي كه آنها رفتند كه به اين عمل در اصطلاح مدل سازي مي‌گويند.پايه گذاران علم مدل سازي، جان گريندر (Ggreinder)، زبان شناس برجسته جهان و ريچارد بندلر (bandler) رياضي‌دان، دريافتند كه براي الگوسازي بايد از رفتار الگوها مدل سازي نمود. آنان معتقدند كه براي الگوسازي بايد سه عنصر اساسي را همانندسازي كرد:الف: در نظام عقيدتي شخص (beleif)(system) يعني آنچه الگو باور دارد.بنابراين اگر نظام عقيدتي شخصي را مدل سازي نماييد، اولين قدم را برداشته‌ايد، تا مانند او عمل كنيد و در نتيجه به همان هدف برسيد.ب: قالب فكري، شيوه سازمان دادن به افكار و انديشه هاست.ج: اعمال جسماني: طرز تنفس، ژستها، تغييرات قيافه و...به طور كلي مدل سازي، يعني بررسي راه‌هاي رفته ديگران.دستاورد اين بحث اين است كه اگر انسان مي‌خواهد فردي قدرت‌مند، بزرگ و پيروز و سرنوشت ساز باشد و احياناً آرزو دارد كه تحولات عظيمي را در جامعه خود و يا درجهان ايجاد نمايد بايد از افراد نيرومند، تحول آفرين و انقلابي الگوبرداري نمايد و خود را در زمينه اعتقادات، قالب‌هاي فكري و هم چنين حالت‌هاي جسماني و رفتاري با آنها همانند سازي و هماهنگ نمايد.نكته جالب توجه اين است كه، تعليمات اسلام مجموعاً در سه بخش متمركز است.الف: بخش اعتقادات (نظام عقيدتي)ب: بخش احكام.ج: بخش اخلاقيات (كيفيت و روابط اجتماعي مسلمان را سامان مي‌دهد. اخلاق ويژه هر فرد را مي‌توان قالب فكري او دانست).در الگو سازي از اسوه‌هاي ديني اگر بتواند اين سه عنصر اساسي را در الگو مدل‌سازي نمايد در الگو سازي موفق خواهد بود. به بيان ديگر: اگر دقيقاًبه نظام عقيدتي و باورهاي الگو دست‌رسي پيدا كند و آنها را به خوبي بشناسد و علاوه بر آن دست‌رسي دقيق و صحيح بر قالب‌هاي فكري حاكم براو و رفتارها و حالات جسماني و اخلاقي الگوپي ببرد و بتواند آنها را به خوبي تشخيص دهد و بشناسد آن زمان است كه مي‌تواند مدل‌سازي نمايد.اگر گام‌هايي را كه او برداشته به خوبي بشناسد و او هم سعي كند با شوق و علاقه آن‌گام‌ها را دقيق و صحيح بردارد، مي‌تواند همانند سازي نمايد و در الگو گيري موفق شود و به همان اهدافي كه الگو رسيده او هم مي‌تواند برسد.همان طور كه در بخش قبلي نوشتار توضيح داده شد حضرت علي (ع) مي‌فرمايد:«انظروا بيت نبيكم...،دقيقاًنگاه كنيد به اهل بيت پيامبر اكرم... (ص)».حضرت توصيه مي‌كنند كه روش‌هاي آنان را با روح تقليد و تمرين تكرار كنيد.زماني كه حضرت ضرورت الگوگيري از پيامبر اكرم (ص) را در خطبه‌اي بيان مي‌نمايند،مي‌فرمايند: فتأس بنبيك الاطيب الاطهر، فان فيه اسوة لمن تأسي...؛ پس به پيامبر پاكيزه و پاك اقتدا كن كه راه و رسم الگويي است براي الگوطلبان و سايه فخر و بزرگي‌است براي كسي كه خواهان بزرگواري باشد.»«محبوب‌ترين بنده نزد خدا كسي است كه از پيامبرش پيروي كند، گام بر جايگاه قدم او نهد.»حضرت بعد از اين مقدمه به معرفي نظام عقيدتي حضرت رسول (ص) مي‌پردازد و سپس قالب فكري پيامبر اكرم (ص) را بيان مي‌كند. نحوه بر خورد ايشان با دنيا، دوستي‌ها و دشمني‌هاي وي.نكته جالب توجه اين‌كه به تبيين حالات جسماني و رفتاري حضرت رسول (ص) مي‌پردازند و چه زيبا از اين حالات سخن مي‌گويند: او روي زمين مي‌نشست و غذا مي‌خورد، ساده مي‌نشست، با دست خود كفش خود را وصله مي‌زد جامه خود را با دست خود مي‌دوخت و بر الاغ برهنه مي‌نشست»؛ حتي از پرده در اتاق حضرت نيز سخن مي‌گويند.اين نحوه بيان مولاي متقيان حضرت علي (ع) از پيامبر اكرم (ص) به عنوان «اسوه حسنه» دقيقاً نشان دهنده اين مطلب است كه اگر كسي اراده كرده كه فردي را به عنوان الگو بپذيرد ابتدا بايد خودش بخواهد فردي را به عنوان الگو بپذيرد. اگر خواست فردبود آن گاه براي الگو سازي از اين شخصيت بزرگ همان طور كه روان‌شناسان ومتخصصان تعليم و تربيت مطرح كردند بايد كاملاً نظام عقيدتي و فكري و هم‌چنين حالات جسماني و رفتارهاي او را بشناسد و به دقت بداند تا ـ به تعبير حضرت علي (ع) ـ بتواند گام بر جايگاه قدم او نهد. شناسايي دقيق و كامل گام‌هايي كه او برداشته براي تأسي‌از ضرورت‌هاي اساسي است تا بتواند به خوبي مدل سازي نمايد.

نتيجه‌

در جمع بندي نهايي بايد گفت: اگر مسلمانان اراده كردند كه از شخصيت‌هاي حسنه و برتري هم‌چون امام حسين (ع) الگو برداري كنند، ابتدا بايد نظام عقيدتي امام حسين (ع) را به خوبي بشناسند كه براي شناخت نظام عقيدتي ايشان مي‌توان از كلمات و احاديث به جا مانده از حضرت و هم‌چنين با بررسي و دقت در ادعيه منتسب به ايشان ـ مثل دعاي عرفه ـ با مضامين بسيار بلند عرفاني، به انديشه‌هاي ناب اعتقادي حضرت‌پي برد.از سوي ديگر از موضع‌گيري‌هاي حضرت در طول حياتشان و بالاخص در جريان عاشورا به خوبي مي‌توان به قالب فكري حضرت حسين (ع) پي برد. از طرف ديگر با بررسي و دقت فروان در رفتارها و حتي حالت‌هاي جسماني كه اتفاقاً بر خلاف بقيه بزرگان ديگر در تاريخ، زياد از حالات و رفتار جسماني حضرت سخن به ميان آمده است،مي‌توانيم از اين شخصيت بزرگ الهي همانند سازي و الگو سازي نماييم.به اميد آن‌كه خداوند به همه ما انسان‌ها توفيق عنايت نمايد تا بتوانيم با شناخت الگوهاي برتر، با تأسي به آنها در طريق سعادت و كمال گام برداريم. بالاخص در سال عزت و افتخار حسيني فرصت را مغتنم شمرده و بتوانيم از شخصيت نادر جهان اسلام،سرور شهيدان حضرت امام حسين (ع) همانند سازي و الگوگيري نماييم.در اين صورت است كه سعادت دنيا و آخرت ما تضمين مي‌گردد. بر خود لازم مي‌دانم كه از مقام معظم رهبري كه اين فرصت را براي ما ايجاد نمودند و با اختصاص اين سال به نام سال امام حسين (ع) زمينه آشنا كردن‌ِ بيشتر با ابعاد شخصيتي حضرت را فراهم نمودند تشكر نمايم.

درباره مركز تحقيقات رايانه‌اي قائميه اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم
جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ في سَبيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (سوره توبه آیه 41)
با اموال و جانهاى خود، در راه خدا جهاد نماييد؛ اين براى شما بهتر است اگر بدانيد حضرت رضا (عليه السّلام): خدا رحم نماید بنده‌اى كه امر ما را زنده (و برپا) دارد ... علوم و دانشهاى ما را ياد گيرد و به مردم ياد دهد، زيرا مردم اگر سخنان نيكوى ما را (بى آنكه چيزى از آن كاسته و يا بر آن بيافزايند) بدانند هر آينه از ما پيروى (و طبق آن عمل) مى كنند
بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار ص 159
بنیانگذار مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه اصفهان شهید آیت الله شمس آبادی (ره) یکی از علمای برجسته شهر اصفهان بودند که در دلدادگی به اهلبیت (علیهم السلام) بخصوص حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهره بوده و لذا با نظر و درایت خود در سال 1340 هجری شمسی بنیانگذار مرکز و راهی شد که هیچ وقت چراغ آن خاموش نشد و هر روز قوی تر و بهتر راهش را ادامه می دهند.
مرکز تحقیقات قائمیه اصفهان از سال 1385 هجری شمسی تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن امامی (قدس سره الشریف ) و با فعالیت خالصانه و شبانه روزی تیمی مرکب از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مختلف مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.
اهداف :دفاع از حریم شیعه و بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام) تقویت انگیزه جوانان و عامه مردم نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی، جایگزین کردن مطالب سودمند به جای بلوتوث های بی محتوا در تلفن های همراه و رایانه ها ایجاد بستر جامع مطالعاتی بر اساس معارف قرآن کریم و اهل بیت علیهم السّلام با انگیزه نشر معارف، سرویس دهی به محققین و طلاب، گسترش فرهنگ مطالعه و غنی کردن اوقات فراغت علاقمندان به نرم افزار های علوم اسلامی، در دسترس بودن منابع لازم جهت سهولت رفع ابهام و شبهات منتشره در جامعه عدالت اجتماعی: با استفاده از ابزار نو می توان بصورت تصاعدی در نشر و پخش آن همت گمارد و از طرفی عدالت اجتماعی در تزریق امکانات را در سطح کشور و باز از جهتی نشر فرهنگ اسلامی ایرانی را در سطح جهان سرعت بخشید.
از جمله فعالیتهای گسترده مرکز :
الف)چاپ و نشر ده ها عنوان کتاب، جزوه و ماهنامه همراه با برگزاری مسابقه کتابخوانی
ب)تولید صدها نرم افزار تحقیقاتی و کتابخانه ای قابل اجرا در رایانه و گوشی تلفن سهمراه
ج)تولید نمایشگاه های سه بعدی، پانوراما ، انیمیشن ، بازيهاي رايانه اي و ... اماکن مذهبی، گردشگری و...
د)ایجاد سایت اینترنتی قائمیه www.ghaemiyeh.com جهت دانلود رايگان نرم افزار هاي تلفن همراه و چندین سایت مذهبی دیگر
ه)تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و ... جهت نمایش در شبکه های ماهواره ای
و)راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی (خط 2350524)
ز)طراحی سيستم هاي حسابداري ، رسانه ساز ، موبايل ساز ، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک ، SMS و...
ح)همکاری افتخاری با دهها مرکز حقیقی و حقوقی از جمله بیوت آیات عظام، حوزه های علمیه، دانشگاهها، اماکن مذهبی مانند مسجد جمکران و ...
ط)برگزاری همایش ها، و اجرای طرح مهد، ویژه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در جلسه
ی)برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم و دوره های تربیت مربی (حضوری و مجازی) در طول سال
دفتر مرکزی: اصفهان/خ مسجد سید/ حد فاصل خیابان پنج رمضان و چهارراه وفائی / مجتمع فرهنگي مذهبي قائميه اصفهان
تاریخ تأسیس: 1385 شماره ثبت : 2373 شناسه ملی : 10860152026
وب سایت: www.ghaemiyeh.com ایمیل: Info@ghaemiyeh.com فروشگاه اینترنتی: www.eslamshop.com
تلفن 25-2357023- (0311) فکس 2357022 (0311) دفتر تهران 88318722 (021) بازرگانی و فروش 09132000109 امور کاربران 2333045(0311)
نکته قابل توجه اینکه بودجه این مرکز؛ مردمی ، غیر دولتی و غیر انتفاعی با همت عده ای خیر اندیش اداره و تامین گردیده و لی جوابگوی حجم رو به رشد و وسیع فعالیت مذهبی و علمی حاضر و طرح های توسعه ای فرهنگی نیست، از اینرو این مرکز به فضل و کرم صاحب اصلی این خانه (قائمیه) امید داشته و امیدواریم حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف توفیق روزافزونی را شامل همگان بنماید تا در صورت امکان در این امر مهم ما را یاری نمایندانشاالله.
شماره حساب 621060953 ، شماره کارت :6273-5331-3045-1973و شماره حساب شبا : IR90-0180-0000-0000-0621-0609-53به نام مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان نزد بانک تجارت شعبه اصفهان – خيابان مسجد سید
ارزش کار فکری و عقیدتی
الاحتجاج - به سندش، از امام حسین علیه السلام -: هر کس عهده دار یتیمی از ما شود که محنتِ غیبت ما، او را از ما جدا کرده است و از علوم ما که به دستش رسیده، به او سهمی دهد تا ارشاد و هدایتش کند، خداوند به او می‌فرماید: «ای بنده بزرگوار شریک کننده برادرش! من در کَرَم کردن، از تو سزاوارترم. فرشتگان من! برای او در بهشت، به عدد هر حرفی که یاد داده است، هزار هزار، کاخ قرار دهید و از دیگر نعمت‌ها، آنچه را که لایق اوست، به آنها ضمیمه کنید».
التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام: امام حسین علیه السلام به مردی فرمود: «کدام یک را دوست‌تر می‌داری: مردی اراده کشتن بینوایی ضعیف را دارد و تو او را از دستش می‌رَهانی، یا مردی ناصبی اراده گمراه کردن مؤمنی بینوا و ضعیف از پیروان ما را دارد، امّا تو دریچه‌ای [از علم] را بر او می‌گشایی که آن بینوا، خود را بِدان، نگاه می‌دارد و با حجّت‌های خدای متعال، خصم خویش را ساکت می‌سازد و او را می‌شکند؟».
[سپس] فرمود: «حتماً رهاندن این مؤمن بینوا از دست آن ناصبی. بی‌گمان، خدای متعال می‌فرماید: «و هر که او را زنده کند، گویی همه مردم را زنده کرده است»؛ یعنی هر که او را زنده کند و از کفر به ایمان، ارشاد کند، گویی همه مردم را زنده کرده است، پیش از آن که آنان را با شمشیرهای تیز بکشد».
مسند زید: امام حسین علیه السلام فرمود: «هر کس انسانی را از گمراهی به معرفت حق، فرا بخواند و او اجابت کند، اجری مانند آزاد کردن بنده دارد».