گزیده سخنان رسول اکرم

مشخصات کتاب

نوع: کتاب

پدیدآور: کوشا، محمدعلی1331-

عنوان و شرح مسئولیت: گزیده سخنان رسول اکرم [منبع الکترونیکی] / محمدعلی کوشا

ناشر:محمدعلی کوشا

توصیف ظاهری: 1 متن الکترونیکی: بایگانی HTML؛ داده های الکترونیکی (40 بایگانی: 48.1KB)

یادداشت: کتابنامه به صورت زیرنویس

موضوع: محمد(ص)، پیامبر اسلام، 53 قبل از هجرت - 11ق

فضیلت دانش طلبی

م_ن سلک طریقا یطلب فیه علما سلک الله به طریقا ال_ی الجنه... و فضل العال_م عل_ی العاب_د کفضل القم_ر عل_ی س_ائر النج_وم لیله الب_در. [1] هرکه راهی رود که در آن دانش_ی ج_وید، خداوند او را به راهی که به س_وی بهشت است ببرد، و برتری عال_م بر عاب_د مانن_د برت_ری ماه در شب چهارده ب_ر دیگ_ر ستارگان است.

دین یابی ایرانیان

لو کان الدی_ن عند الثریا لذهب به رجل من فارس _ او قال _ م_ن ابناء فارس حتی یتناوله، [2] .اگ_ر دین به ستاره ثریا رس_د، ه_ر آینه م_ردی از س_رزمین پارس _ یا ای_ن که ف_رم_وده از ف_رزن_دان ف_ارس _ به آن دست خ_واهن_د ی_ازی__د.

ایمان خواهی ایرانیان

اذا نزلت علیه (ص) س_وره الجمعه فلما قرا: و آخری_ن منهم لما یلحقوا ب_هم. [3] قال رجل م_ن هولاء یا رسول الله؟ فلم یراجعه النبی (ص) حتی سئله مره او مرتین او ثلاثا. قال و فینا سلمان الفارس_ی قال ف_وصع النب_ی یده علی سلمان ث_م قال: ل_و ک_ان الایم_ان عن_د الث_ری_ا لن_ا له رج_ال م_ن ه_ولاء. [4] وقت_ی که س_وره جمعه بر پیامب_ر اکرم (ص) نازل گردی_د و آن حضرت آیه و آخری_ن منهم لمایلحق_وا بهم را خ_وان_د. مردی گفت: ای پیامب_ر خ_دا مراد ای_ن آیه چه کسان_ی است؟ رس_ول خدا به او چیزی نگفت تا ای_ن که آن شخص یک بار،دوبار، یا سه بار سوال کرد. راوی می گ_وید: سلمان فارسی در میان ما بود که پیامبراکرم(ص) دست_ش را روی دوش او نهاد، سپ_س فرم_ود: اگر ایمان به ستاره ثریا برس____د هر آینه م_ردان_ی از س_رزمی_ن ای_ن م_رد به آن دست خ_واهن_د یافت.

مشمولان شفاعت اربعه

انا الشفیع لهم یوم القیمه1_ معین اهل بیتی.2_ والق_اض_ی له_م ح_وائجهم عن_د م_ا اضط__روا الیه.3_ والمحب لهم بقلبه و لسانه.4_ والدافع عنهم بیده. [5] چهار دسته ان_د که م_ن روز قی_ام شفیع آنهاهست_م:1_ یاری دهنده اهل بیتم،2_ ب_رآورن_ده ح_اج_ات اهل بیت_م به هنگ_ام اضط_رار و ن_اچ_اری،3_ دوستدار اهل بیتم به قلب وزبان،4_ و دف_اع کنن_ده از اهل بیت_م با دست و عمل.

ملاک پذیرش اعمال

لایقبل قول الا بعمل و لایقبل ق_ول و لاعمل الا بنیه و لا یقبل ق_ول و لاعمل و لا نیه الا باصابه السنه. [6] .نزد خداوند سخنی پذیرفته نمی شود مگر آن که همراه با عمل باشد، و سخ_ن و عملی پذیرفته نم_ی ش_ود مگ_ر آن که همراه با نیت خالص باش_د. و سخ_ن و عمل و نیت_ی پذی_رفته نم_ی ش_ود مگ_ر آن که مط_ابق سنت ب_اش__د.

صفات بهشتی

الا اخبر ک_م بم_ن تحرم علیه النارغدا؟ قیل بلی یا رس_ول الله. فقال: الهی_ن القریب اللین السهل. [7] .آیا کس_ی را که فردای قیامت، آت_ش بر او حرام است به شما معرفی نکن_م؟ گفتند:آری، ای پیامبر خدا. فرم_ود: کسی که متی_ن، خونگرم، نرمخ_و و آسانگیر باشد.

نشانه های ستمکار

علامه الظالم اربعه:یظلم من فوقه بالمعصیه ویملک م_ن دونه بالغلبه و یبغض الحق و یظهر الظلم. [8] .نشانه ظالم چهار چیز است:1_ با نافرمانی به مافوقش ستم می کند،2_ به زی_ر دست_ش ب_ا غلبه ف_رم_ان_روای_ی م_ی کن_د،3_ حق را دشم_ن م_ی دارد،4_ و ست_م را آشک_ار م_ی کن_د.

شعبه های علوم دین

انم_ا العل_م ثلاثه: آیه محکمه او فریضه عادله او سنه ق_ائمه و م_ا خلاه__ن فهو فضل. [9] .هم_ان_ا عل_م دی_ن سه چیز است، وغی__ر از اینها فضل است:1_ آیه محکمه (که منظور آز آن عل_م واص_ول عق___ائد است)،2_ ف_ریضه عادله (که منظور از آن عل_م اخلاق است)،3_ و سنت ق_ائمه (که منظور از آن عل_م احک_ام ش__ریعت است).

فتوای نااهل

م_ن افت_ی الن_اس بغی_ر عل_م... فق_د هلک و اهلک. [10] .کس_ی که بدون صلاحیت علمی برای مردم فت_وا دهد، خ_ود را هلاک ساخته و دیگران را نیز به هلاکت انداخته است.

روزه واقعی

الص_ائم ف_ی عب_اده و ان ک_ان ف_ی ف_راشه م_ا ل_م یغتب مسلم__ا. [11] .روزه دار _ مادام_ی که غیبت مسلمان_ی را نکرده باشد _ هم_واره در عبادت است، اگر چه در رختخواب خود باشد.

فضیلت رمضان

شهر رمضان شهر الله عزوجل و ه_و شهر یضاعف فیه الحسنات و یمح_و فیه السیئات و هو شهر الب_رکه و هو شهر الانابه و هو شهر الت_وبه وهو شهر المغف_ره و ه_و شهر العتق من النار والفوزبالجنه،الا فاجتنب_وا فیه کل حرام و اکثروا فیه م_ن تلاوه القران... [12] .ماه رمضان ماه خداوند عزیز و جلیل است،و آن ماه_ی است که درآن نیکیهادوچندان و بدیها محو می شود، ماه برکت و ماه بازگشت به خدا و ت_وبه ازگن_اه و م_____اه آم_رزش و م_اه آزادی از آت_ش دوزخ و ک_امی_اب____ی به بهشت است. آگاه ب_اشی_د در آن ماه از ه_رح_رام_ی بپ_رهیزی_د و ق_رآن را زیاد بخ_وانی_د.

نشانه ای شکیبا

علامه الصابر فی ثلاث:اولها ان لایکسل و الثانیه ان لایضج_ر، والثالثه ان لایشک_و م_ن ربه عزوجل، لانه اذا کسل فقد ضیغ الحق، واذا ضجر ل_م ی_ود الشکر، واذا شکی م_ن ربه عزوجل فقد عصاه. [13] .علامت صابر در سه چیزاست:اول: آن که کسل نش_ود، دوم: آن که آزرده خاط_رنگردد، س_وم آن که از خ_داون_د عزوجل شکوه نکند، زیرا وقتی که کسل ش_ود، حق را ضایع می کند، وچ_ون آزرده خاطر گ_ردد شک_ر را به جا نم_یآورد، و چ_ون از پ_روردگارش شکایت کن_د در و واقع او را نافرمانی نموده است.

بدترین جهنمی

ان اهل النار لیتاذون م_ن ریح العال_م التارک لعلمه و ان اشد اهل النار ندامه و حسره رجل دعا عب_دا ال_ی الله فاستجاب له و قبل منه فاطاع الله فادخله الله الجنه و ادخل ال_داعی النار بترکه علمه. [14] .همانا اهل جهن_م از بوی گند عالمی که به علمش عمل نکرده رنج می برند، و از اهل دوزخ پشیمان_ی و حسرت آن ک_س سخت ت_ر است که در دنیا بن_ده ای را به س_وی خ_دا خ_وانده و او پذیرفته وخدا اطاعت کرده و خ_داوند او را به بهشت در آورده ول_ی خ_ود دعوت کنن_ده را به سبب عمل نک_ردن به علم_ش به دوزخ انداخته است.

عالمان دنیا طلب

اوح_ی الله ال_ی داود(ع) لاتجعل بین_ی و بینک عالما مفت_ونا بالدنیا فیص_دک عن طریق محبتی فان اولئک قطاع طرق عبادی المریدی_ن، ان ادنی ما انا صانع بهم ان انزع حلاوه مناجاتی عن قلوبهم. [15] .خداوند به داود(ع) وحی فرمود که:میان م_ن وخودت عال_م فریفته دنیا را واسطه قرار مده که تو را از راه دوستی ام بگرداند، زیراکه آنان، راهزنان بندگان ج_ویای م_ن اند، همانا کمتر کاری که با ایش_ان کن_م ای_ن است که شی_رین_ی من_اج_ات_م رااز دلش_ان ب_رکنم.

نتیجه یقین

ل_و کنتم توقنون بخیر الاخره و شرهاکما ت_وقنون بالدنیا لاثرت_م طلب الاخره. [16] .اگر شما مردم یقین به خیر وش_ر آخ_رت م_ی داشتی_د، همان ط_ور که یقی_ن به دنیا داری_د البته در آن ص_ورت آخ_رت را انتخ_اب م_ی ک_ردی_د.

نخستین پرسشهای قیامت

لاتزول ق_دم_ا عب_د ی_وم القیمه حت_ی یس_ئل عن اربع:عن عمره فیما افناه، و عن شبابه فیما ابلاه، و عن ماله م_ن این اکتسبه و فیما انفقه و عن جبنا اهل البیت. [17] هیچ بن_ده ای در روز قیامت قدم از ق_دم ب_ر نم_ی دارد تا از ای_ن چهار چیزاز او پرسیده شود:1_ از عم_رش که در چه راه_ی آن را ف_ان_ی نم_وده،2_ واز ج_وان_ی اش که در چه ک_اری ف_رس_وده اش س___اخته،3_ و از م_ال_ش که از کج_ا به دست آورده و در چه راه_ی ص_رف نموده،4_ و از دوستی ما اهل بیت.

محکم کاری

ولک_ن الله یحب عب__دا اذا عمل عملا احکمه. [18] .پیامب_ر اک_رم (ص) وقت_ی که ب_ا دقت قب_ر سعد ب_ن معاذ را پ_وش_ان_د ف_رم_ود:می دان_م که قبر سرانجام فرو می ریزد و نظم آن بهم می خ_ورد، ول_ی خداوند بنده ای را دوست م_ی دارد که چ_ون به ک_اری پ_ردازد آن را محک_م واست_وار انج_ام ده_د.

مرگ بیداری بزرگ

الناس نیام اذا ماتوا انتبهوا. [19] .م_ردم در خ_واب ان_د وقت_ی که بمی_رن_د، بی_دا م_ی ش_ون_د.

ثواب اعمال کارساز

سبعه اسب_اب یکسب للعب_د ث_وابها بعد وف_اته:رجل غرس نخلا او حف_ر بئرا او اج_ری نهرا او بن_ی مسج_دا او کتب مصحفا او ورث علم_ا او خلف ول_دا ص_الح_ا یستغف_ر له بعد وف_اته. [20] .هفت چیز است که اگر کسی یکی از آنها را انجام داده باشد، پس از مرگ_ش پاداش آن هفت چیز به او می رسد:1_ کس_ی که نخل_ی را نش_ان_ده ب_اش_د (درخت مثم_ری را غرس ک_رده ب_اش_____د)،2_ یا چاهی را کنده باشد،3_ یانهری راجاری ساخته باشد،4_ یامسجدی را بنا نموده باشد،5_ یاقرآنی نوشته باشد،6_ ی_ا علم_ی را از خ_ود ب_ر ج_ای نهاده ب_اش_د،7_ یا ف_رزن_د ص_الح_ی را باق_ی گذاشته ب_اش_د که ب_رای او استغف_ار نم_ای_د.

سعادتمندان

ط_وب_ی لم_ن منعه عیبه عن عی_وب الم_ومنی_ن م_ن اخ_وانه ط_وب_ی لم_____ن انفق القص_د وبذل الفضل و امسک ق_وله عن الفض_ول و قبیح الفعل، [21] .خوشا به حال کسی که عیب_ش او را از عیوب برادران مومن_ش باز دارد، خوشا به حال کس_ی که در خرج کردن میانه روی کند و زیاده از خرج راببخشد و از سخنان زائد و زشت خودداری ورزد.

دوستی آل محمد

من مات علی حب آل محمد مات شهیدا.الا و م_ن م_ات عل_ی حب آل محم_د م_ات مغف_ورا له.الا و من مات علی حب آل محمد مات تائبا.الا و م_ن م_ات عل_ی حب آل محم_د م_ات م_ومن_ا مستکمل الایمان.الا ومن مات علی بغض آل محمد جاء یوم القیمه مکت_وب بی_ن عینیه مای_وس من رحمه الله.الا و م_ن م_ات عل_ی بغض آل محم_د لم یش_م رائحه الجنه. [22] .کس__ی که ب_ا دوست_ی آل محم_د (ص) بمی_رد شهی_د م_رده است.آگ_اه ب_اشی_د کس_ی که ب_ا دوست_ی آل محم_د (ص) بمی_رد آم_رزی_ده م__رده است.آگاه باشی_د کس_ی که ب_ا دوست_ی آل محم_د (ص) بمی_رد. ت_وبه ک_ار م_رده است.آگاه باشی_د کس_ی که با دوست_ی آل محم_د (ص) بمیرد، با ایمان کامل مرده است.آگاه باشی_د کس_ی که با دشمن_ی آل محم_د (ص) بمیرد، در حال_ی به صحرای قیامت م_یآی_د که ب_ر پیش_ان_ی اش ن_وشته ش_ده: ن_ا امی_د از رحمت خ_دا.آگاه باشید کس_ی که با دشمن_ی آل محمد (ص) بمیرد، ب_وی بهشت به وی نم_ی رس_د.

سزای زن و مرد همسر آزار

ایما امراه اذت زوجها بلسانها لم یقبل الله منها صرفا و لاعدلا ولاحسنه م_ن عملها حتی ترضیه و ان صامت نهارها قامت لیلهاو کانت اول م_ن یرد النار و کذلک الرجل اذا کان لها ظالما، [23] هر زن_ی که ش_وهر خ_ود را با زبان بیازارد خداوند هیچ جبران و عوض و نیک_ی از کارش را نمی پذیرد تا او را راضی کند، اگر چه روزش را روزه بگیرد و شب_ش را به عبادت بگذراند و چنین زنی اول کسی است که داخل جهن_م خ_واهد شد و همچنی_ن است اگر مرد به زنش ستم روا دارد.

سزای زن ناسازگار با شوهر

ایما امراه لم ت_رفق بزوجها و حملته عل_ی ما لایق_در علیه و ما لایطیق ل_م تقبل منها حسنه و تلق_ی الله و ه_و ملیها غضبان، [24] .هرزن_ی که با ش_وهر خ_ود م_دارا ننماید واو را به کاری وادرا سازد که ق_درت و طاقت آن را ندارد، از او کاری نیک_ی قب_ول نم_ی ش_ود ودر روز قیامت، خدا رادر ح_الت_ی ملاق_ات خ_واه_دک_رد که ب_ر روی خشمگی_ن ب_اش_د.

نخستین رسیدگی در قیامت

اول ما یقضی یوم القیمه الدماء. [25] .اولی_ن کاری که در روز قیامت به آن رسیدگ_ی می ش_ود خ_ونهای به ناحق ریخته شده است.

بی رحمی و ترحم

اطلعت لیله اس_ری عل_ی النار فرایت امراه تعذب فسئلت عنها فقیل انها ربطت هره و لم تطعمها و ل_م تسقها و ل_م ت_دعها تاکل م_ن خش_اش الارض حت_ی ماتت فعذبها بذلک و اطلعت عل_ی الجنه ف_رای_ت ام_راه م_ومسه یعن__ی زانیه فسئلت عنها فقیل انهامرت بکلب یلهث م_ن العط_ش فارسلت ازارها فی بئر فعصرته ف_ی حلقه حت_ی روی فغف_ر الله لها. [26] .در شب م_عراج از دوزخ آگاه_ی ی_افت_م، زن_ی را دی_دم که درعذاب است، از گناهش سوال ک_ردم. پاسخ داده شد ک_____ه او گربه ای رامحک_م بست، درحالی که نه به آن حیوان خ_وراکی داده و نه آبی نوشاند و آزادش هم نکرد تا خود در روی زمین چیزی را ب_یاب_د و ب_خ_ورد و بااین حال ماند تا مرد. خداوند این زن را به خ_اطر آن گناه عذاب کرده است.و از بهشت آگاهی یافت_م، زن آل_وده امنی را دیدم و از وضعش س_وال کردم. پاسخ داده شد ای_ن زن به سگی گذر کرد، در حالی که از عطش و زبانش را از دهان بیرون آورده بود، او پارچه پیرهن_ش را در چاهی فرود برد، پ_س آن پارچه را در حلقوم سگ فشرد تا آن حی_وان سیراب ش_د خ_داوندگناه آن زن را به خاطرای_ن کار بخشید.

عدم پذیرش اعمال ناخالص

اذا کان ی_وم القیمه نادی مناد یسمع اهل الجمع این الذین کان_وا یعبدون الناس ق_وم_وا خذوا اج_ورک_م مم_ن عملت_م له فان_ی لااقبل عملا خالطه ش_یء م_ن ال_دنیا واهلها. [27] .چ_ون روز قی____امت ف_را رس_د، ن_دا دهن_ده ای ن_دا ده_د که همه م_ردم می شن_وند گ____وید: کجایند آنانکه مردم را می پرستیدند؟ [28] برخیزید و پاداشتان را از کس_ی ک___ه برای

او کار کردید بگیرید چ_ون م_ن عمل_ی را که چیزی از دنیا واهل دنیا با آن مخلوط شده باشد، قبول نمی کن_م.

دنیا طلبی،عنصر حبط اعمال

لیجیئن اق_وام یوم القیمه واعمالهم ک_جبال تهامه فی_ومر بهم الی النار قال_وا یا رسول الله مصلین؟ قال نعم یصلون و یصومون ویاخذون هنا م_ن اللیل فاذا عرض لهم ش_یء م_ن ال_دنیا و ثب_وا عیله. [29] .در روز قیامت گروه_ی را ب_رای محاسبه م______یآورند که اعمال نیک آنان مانن_د ک_وههای تهامه بر روی ه_م انباشته است ام_ا فرمان می رسد که به آت_ش برده شوند ص_ح_اب_ه گفتند: ی_ا رسول الله آی_ا اینان نماز می خواندند؟ فرم_ود: بلی نماز می خ_واندند و روزه می گرفتند و قسمتی از شب را در عب_ادت ب__ه س_ر می بردند اما همی_ن که چیزی از دنیا به آنها ع____رضه می شد، پرش و جهش می کردند تا خود را به آن برسانند.

با هر که ای با اوستی

المرء مع من احب [30] .آدم_ی (در قی_امت) ب_اکس__ی است که او را دوست دارد.

دوستی اهل بیت

م_ن سره ان یحیی حیاتی و یم_وت ممات_ی و یسک_ن جنه عدن غرسهارب_ی فلی_وال علیا من بعدی و لیوال ولیه و لیقتد بالائمه من بعدی فانهم عترتی و خلقوا م_ن طینتی رزقوا فهما و علما و ویل للمکذبین بفضلهم م_ن امتی القاطعی_ن فیهم ضلتی لا انا لهم الله شفاعتی. [31] .هر کس دوست داشته باشد که چون من زندگی کند وچون م_ن بمیرد و در باغ بهشتی که پروردگارم پرورده جای بگیرد. باید بعد از من علی را، و دوست او را دوست بدارد و به پیشوایان بعد از من اقتدا کند که آنان عترت م_ن هستند و از طینتم آفریده ش_ده اند و از درک و دان_ش برخ_وددار گردی_ده ان_د و وای بر آن گروه از امت م_ن که برتری آنان راانکار کنند و پیوندشان را با م_ن قطع نمایند که خداوند شفاعت مرا شامل حال آنان نخواهد کرد.

ولایت علی شرط قبولی اعمال

ف_و الذی بعثنی بالحق نبیا لو جاء احدک_م یوم القیامه باعمال کامثال الجبال و ل_م یج_یء ب_ولایه عل_ی ب_ن ابیط_الب لاکبه الله عزوجل ف_ی النار. [32] .س_وگن_د به خ_دای_ی که مرا به حق ب_رانگیخته اگر یک_ی از شما در روز قیامت با اعمالی همانن_د ک_وهها بیاید. اما فاق_د ولایت وقب_ول حاکمیت عل_ی ب_ن ابیطالب ب_اش_د، خ_داون_د او را به رو در آت_ش افکند.

پاداش مریض

اذا م_رض المسل_م کتب الله له کاحس_ن ما ک_ان یعمل ف_ی صحته و تس_اقطت ذن_وبه کمایتساقط ورق الشجر. [33] .وقتی که مسلمان، بیمار ش_ود، خ_داوند همانن_د بهتری_ن حسنات_ی که در حال سلامت انجام می داده در نامه عمل_ش می ن_ویسد و گناهان_ش همچ_ون برگ درخت فرو می ریزد.

مسئولیت مسلمانی

من اصبح لایهت_م بامور المسلمین فلی_س منهم و م_ن سمع رجلا ینادی یا للمسلمی_ن فلم یجبه فلیس بمسلم. [34] .هر که صبح کند و به امور مسلمی_ن همت نگمارد، از آنهانیست ;و هرک_س بشنود که شخص_ی فریاد م_ی زن_د: ((ای مسلمانها به فریادم برسید)) ول_ی ج_واب_ش نگ_وید، مسلمان نیست.

پیوستگی ایرانیان با اهل بیت

قالت الرسول من الفرس لرسول الله (ص) الی من نح_ن یا رسول الله؟ قال انتم منا و الینا اهل البیت. [35] .فرستادگان باذان، پادشاه یم_ن، تحت الحمایه ایران که اصالتا ایرانی ب_ودند به حضور پیامبر اکرم(ص) آمدند و گفتند: ای رس_ول خدا: سرانجام ما فارسیان به نزد چه کسی خواهد بود؟حضرت فرم_ود: شما فارسیان از ما هستی_د و سرانجامتان به س_وی ما و خان_دان ما خواهد بود.قال اب_ن هشام: فبلغنی عن الزهری انه قال: فم_ن ث_م قال رسول الله: سلمان منا اهل البیت.اب_ن هشام از قول زهری گوید: و از همین جا بود که پیامبر فرمود: سلمان از اهل بیت ماست.

خیانت بزرگ

من تقدم علی المسلمین و هو یری ان فیهم م_ن هو افضل منه فقد خان الله و رسوله و المسلمین. [36] .کسی که بر مسلمانان پیش_ی گیرد، در حال_ی که می داند در میان آنها کس_ی افضل و بهتر از او وج_ود دارد، چنی_ن کسی به خدا و رسول_ش و همه مسلمانان خیانت کرده است.

ارزش هدایت

لان یهدی الله بک رجلا واح_دا خی_ر لک مم_ا طلعت علیه الشمس. [37] .پی_امب_ر اک_رم (ص) خط_اب به حض_رت عل_ی (ع) ف_رم_ود:هدایت نم_ودن خداوند فردی را به وسیله تو از آنچه آفتاب بر آن بتابد برای ت_و بهتر و ارزنده تر است.

مردمان آخرالزمان

یات_ی علی الناس زمان تخبث فیه سرائره_م و تحس_ن فیه علانیتهم طمعا م_ن الدنیا، لایریدون به ما عن_د ربهم، یک_ون دینهم ری_اء لایخالطهم خ_وف، یعمهم الله بعقاب فی_دعونه دعاء الغریق فلا یستجیب لهم. [38] .زمانی بر مردم فرا م_ی رسد که برای طمع در دنیا، باطنشان پلید و ظاهرشان زیبا باش_د، علاقه ای به آنچه نزد پروردگارشان است نشان ندهند، دی_ن آنها ریا ش_ود و خ_وف_ی (از خ_دا) در دلشان آمیخته نش_ود، خ_داون_د همه آنها را به عذاب سخت_ی گ_رفتار کند، پ_س مانند دعایشخص غریق دعا کنند، ول_ی دعایشان را اجابت نکند.!

راستگو ترین صحابه

م_ااظلت الخض_راء و لااقلت الغب_راء م_ن ذی لهجه اص_دق م_ن اب__ی ذر. [39] .آسمان سایه نینداخته و زمی_ن در بر نگرفته، صاحب سخنی راستگوتر از ابوذر را.

پرسش از عالمان و همنشینی با فقیران

س_ائل_وا العلم_اء و خ_اطب_وا الحکماء و ج_الس_وا الفق_راء. [40] .از دانشمن_دان بپ_رسی_د و با ف_رزانگان سخ_ن بگ_ویی_د و با فقی_ران بنشینی_د.

دستبوسی نه

هذا تفعله الاعاج_م بمل_وکها و لست بملک انم_ا ان_ا رجل منک_م. [41] .مردی خواست تا بر دست رس_ول خ_دا (ص) ب_وسه زن_د، پیامبر دست خ_ود را کشی_د و فرمود: ای_ن کاری است که عجمها با پادشاهان خ_ود می کنند و من شاه نیست_م، م_ن مردی از خودتان هستم.

مهربانی با همنوعان

ما آمن ب_ی م_ن بات شبعان و جاره جائع و ما م_ن اهل ق_ریه یبیت و فیهم جائع لا ینظر الله الیهم یوم القیمه. [42] .به م_ن ایمان نیاورده کس_ی که سیر بخ_واب_د و همسایه اش گرسنه باش_د، و اهل یک آبادی که شب را بگذرانند و در میان ایشان گرسنه ای باشد، خ_داوند در روز قیامت به آنها نظر رحمت نیفکند.

پاورقی

[1] اصول کافی، ج 1، ص 42.

[2] صحیح مسل_م، ص 4ص 1972، کتاب فضائل الصحابه، ح_دیث 230، و همان، ج 2، ص 417 چاپ بولاق.

[3] سوره جمعه، آیه 3.

[4] صحیح مسلم، ج 4، ص 1972، کت_اب فض_ائل الصحابه.

[5] خص_ال ص_دوق، ب_اب اربعه، ص 215، ح_دیث 1.

[6] بحار الانوار ج 2، ص 174.

[7] ثواب الاعمال ص 381.

[8] تحف العقول. ص21.

[9] اصول کافی، ج 1، ص 37.

[10] اصول کافی، ج 1، ص 54.

[11] تهذیب الاحکام، ج 4، ص 190.

[12] بحار الانوار، ج 96، ص 340.

[13] همان، ج 71، ص 86.

[14] اصول کافی، ج 1، ص 55.

[15] همان، ج 1ص 58.

[16] تنبیه الخ_واط_ر و نزهه النواظر(معروف به مجم___وعه ورام)، ج 1، ص 134.

[17] خص_ال ص_دوق ص 253، و مشک_اه الان_وار، ص 171.

[18] امالی صدوق، ص 231.

[19] لئالی الاخبار، ص 386.

[20] مجموعه ورام، ج 2،ص 110.

[21] روضه کافی، ص 248.

[22] تفسیر کشاف زمخشری، ج 3،ص 467.

[23] امالی شیخ صدوق، ص 257.

[24] همان، ص 285.

[25] سفینه البح_ار، ماده قتل، ج 2، ص 407.

[26] جواهر الکلام، ج 31، ص 359.

[27] مشکات الانوار، ص 312.

[28] یعن_ی ب_رای چش_م م_ردم وخ_وش_این_د آن_ان ک_ار م_ی ک_رده ان_د.

[29] لئالی الاخبار،ص 465.

[30] سفینه البحار ماده حبیب، ص 201.

[31] حلیه الاولیاء، ج 1، ص 86.

[32]

امالی شیخ طوسی، ج 1،ص 314.

[33] مکارم الاخلاق، ص 195.

[34] اصول کافی، ج 3، ص 293.

[35] سیره ابن هشام، ج 1،ص 72.

[36] الغدیر، ج 8، ص 291.

[37] ش_رح نهج البلاغه اب_ن اب_ی اح_دی_د، ج 1،ص 342.

[38] اصول کافی، ج 3،ص 404.

[39] الغدی_ر، ج 8،ص 97، و ش_رح نهج البلاغه اب_ن اب_ی الح_دی____د، ج 2،ص 354.

[40] تحف العقول، ص 41.

[41] خیانت در گزارش تاریخ، ج 3،ص 271.

[42] اصول کافی، ج 4،ص 493.

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9

مقدمه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، از سال 1385 هـ .ش تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی (قدس سره الشریف)، با فعالیت خالصانه و شبانه روزی گروهی از نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.

مرامنامه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در راستای تسهیل و تسریع دسترسی محققین به آثار و ابزار تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی، و با توجه به تعدد و پراکندگی مراکز فعال در این عرصه و منابع متعدد و صعب الوصول، و با نگاهی صرفا علمی و به دور از تعصبات و جریانات اجتماعی، سیاسی، قومی و فردی، بر مبنای اجرای طرحی در قالب « مدیریت آثار تولید شده و انتشار یافته از سوی تمامی مراکز شیعه» تلاش می نماید تا مجموعه ای غنی و سرشار از کتب و مقالات پژوهشی برای متخصصین، و مطالب و مباحثی راهگشا برای فرهیختگان و عموم طبقات مردمی به زبان های مختلف و با فرمت های گوناگون تولید و در فضای مجازی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

اهداف:
1.بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام)
2.تقویت انگیزه عامه مردم بخصوص جوانان نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی
3.جایگزین کردن محتوای سودمند به جای مطالب بی محتوا در تلفن های همراه ، تبلت ها، رایانه ها و ...
4.سرویس دهی به محققین طلاب و دانشجو
5.گسترش فرهنگ عمومی مطالعه
6.زمینه سازی جهت تشویق انتشارات و مؤلفین برای دیجیتالی نمودن آثار خود.

سیاست ها:
1.عمل بر مبنای مجوز های قانونی
2.ارتباط با مراکز هم سو
3.پرهیز از موازی کاری
4.صرفا ارائه محتوای علمی
5.ذکر منابع نشر
بدیهی است مسئولیت تمامی آثار به عهده ی نویسنده ی آن می باشد .

فعالیت های موسسه :
1.چاپ و نشر کتاب، جزوه و ماهنامه
2.برگزاری مسابقات کتابخوانی
3.تولید نمایشگاه های مجازی: سه بعدی، پانوراما در اماکن مذهبی، گردشگری و...
4.تولید انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...
5.ایجاد سایت اینترنتی قائمیه به آدرس: www.ghaemiyeh.com
6.تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و...
7.راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی
8.طراحی سیستم های حسابداری، رسانه ساز، موبایل ساز، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک، SMS و...
9.برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم (مجازی)
10.برگزاری دوره های تربیت مربی (مجازی)
11. تولید هزاران نرم افزار تحقیقاتی قابل اجرا در انواع رایانه، تبلت، تلفن همراه و... در 8 فرمت جهانی:
1.JAVA
2.ANDROID
3.EPUB
4.CHM
5.PDF
6.HTML
7.CHM
8.GHB
و 4 عدد مارکت با نام بازار کتاب قائمیه نسخه :
1.ANDROID
2.IOS
3.WINDOWS PHONE
4.WINDOWS
به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی و قرار دادن بر روی وب سایت موسسه به صورت رایگان .
درپایان :
از مراکز و نهادهایی همچون دفاتر مراجع معظم تقلید و همچنین سازمان ها، نهادها، انتشارات، موسسات، مؤلفین و همه بزرگوارانی که ما را در دستیابی به این هدف یاری نموده و یا دیتا های خود را در اختیار ما قرار دادند تقدیر و تشکر می نماییم.

آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109