زندگي نامه آيت الله العظمي شيخ جعفر سبحاني

مشخصات كتاب

عنوان و نام پديدآور : زندگي نامه آيت الله العظمي شيخ جعفر سبحاني/ آيت الله العظمي شيخ جعفر سبحاني.

مشخصات نشر : تهران : قطره ، 1384.

مشخصات ظاهری : 306 ص.

فروست : سلسله انتشارات نشر قطره581..متون کهن66.

شابک : 28000 ریال 964-341-454-x:

وضعیت فهرست نویسی : فاپا

یادداشت : کتابنامه ص [303] - 306؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : آيت الله العظمي شيخ جعفر سبحاني-- سرگذشتنامه.

رده بندی کنگره : PIR5305 /ھ2ز9

رده بندی دیویی : 8‮فا 1/31

زندگي نامه

يكي از فقيهاني كه ساليان دراز به تدريس و تربيت شاگردان، تبليغ معارف ديني، و تحقيق و تأليف و ترجمه كتابهاي ارزنده علمي و خدمات جاودانه اشتغال داشته و دارد، متفكر بزرگ اسلامي و انديشمند سترگ معاصر، فقيه اصولي، مفسر رجالي، متكلم اديب، و فيلسوف مورخ، حضرت آيت الله حاج شيخ جعفر سبحاني دام ظله العالي است. حضرت آيت الله سبحاني در 28 شوال المكرم 1347 ق (20 فروردين 1308 ش) در تبريز در خانواده علم و تقوا و فضيلت ديده به جهان گشود. پدر بزرگوار ايشان: زاهد وارسته، مرحوم آيت الله حاج شيخ محمد حسين سبحاني خياباني ، يكي از عالمان و فقيهان تبريز بود كه بيش از 50 سال به كار تدريس، تأليف، راهنمايي مردمان و پرورش شاگردان اشتغال داشت.

آيت الله سبحاني، پس از فراغت از تحصيلات ابتدايي، در مكتبخانه مرحوم ميرزا محمود فاضل فرزند فاضل مراغي از شاگردان شيخ اعظم انصاري) به فراگيري متون ادب پارسي پرداخت و كتابهايي مانند: گلستان، بوستان، تاريخ معجم، نصاب الصبيان، ابواب الجنان و غيره را فرا گرفت . سپس در 14 سالگي (361 ق)رهسپار مدرسه علميه طالبيه تبريز گرديد و به آموختن مقدمات علوم و

سطوح پرداخت. علوم ادبي را نزد مرحومان: حاج شيخ حسن نحوي و شيخ علي اكبر نحوي، و بخشي از مطول، منطق منظومه و شرح لمعه را در محضر علامه بزرگوار ميرزا محمد علي مدرس خياباني صاحب ريحانة الأدب (م 1373 ق) بياموخت و اين همه پنج سال (تا 1365 ق) به طول انجاميد.

استاد سبحاني، در آن زمان سخت مشغول تعليم و تعلم (دروس مقدمات) و مباحثه و تأليف بود . يادگار قلمي ايشان از آن زمان (با اينكه نوجواني 17 ساله بود) دو كتاب است كه هم اينك موجود مي باشد:

1. معيار الفكر (در منطق)،

2. مهذب البلاغة (در علم معاني، بيان و بديع). [4]

دگرگوني در آذربايجان و ظهور فرقه دمكرات به رهبري پيشه ور و غلام يحيي (در شهريور 1325 ش) و تشكيل حكومت وابسته به شوروي، عرصه را براي تحصيل تنگ كرد و به همين جهت، استاد لازم ديد محيط تحصيل را عوض كرده و رهسپار حوزه علميه قم گردد. لذا در مهرماه 1325 شمسي وارد قم شد و به تكميل سطوح، همت گماشت. بقيه فرائد الاصول را نزد مرحوم آيت الله حاج ميرزا محمد مجاهدي تبريزي (1327 _ 1379 ق) و آيت الله حاج ميرزا احمد كافي (1318 _ 1412 ق) آموخت و كفاية الاصول را هم نزد مرحوم آيت الله العظمي گلپايگاني (م 1414 ق)آموخت.

آيت الله سبحاني پس از تكميل سطوح عاليه در 1369 ق، به درسهاي خارج فقه و اصول راه يافت و به خوشه چيني از محضر بزرگان زير پرداخت:

1. مرحوم آيت الله العظمي بروجردي (1292 _ 1380 ق) كه در آن روزها مبحث وقت

از كتاب صلاة را تدريس مي فرمود.

2. مرحوم آيت الله حاج سيد محمد حجت كوهكمري (1301 _ 1372 ق) كه در آن زمان تدريس خارج بيع را آغاز كرده بود.

مرحوم آيت الله بروجردي، شاگردان خويش را با آراي قدما، فتاوي اهل سنت، و نيز تتبع در اسناد و فهم روايات و ريشه يابي مسائل آشنا مي ساخت و درس مرحوم آيت الله حجت نيز، از نظر دسته بندي مطالب و نتيجه گيري، امتياز خاصي داشت.

3. مرحوم آيت الله العظمي امام خميني (1320 _ 1409 ق)كه در آن زمان بحث استصحاب را مطرح مي فرمود. [6]معظم له تا پايان دوره اول درس اصول حضرت امام، به درس ايشان حاضر گشت آنگاه بر آن شد تا مجموع درسهاي ايشان را به دقت ضبط كند و تحرير نمايد، كه اين كار در ضمن 7 سال (1330 _ 1337 ش) انجام گرفت و در همان زمان به چاپ رسيد.

حضرت آيت الله سبحاني به غير از تحصيل دروس فقه و اصول، به آموختن فلسفه و كلام و تفسير نيز اشتغال داشت. استاد از دوران نوجواني به مسائل فكري و عقلي كشش بسيار زيادي داشت و به شخصيتهاي متفكر و اساتيد منطق و معقول ارجي شايان مي نهاد.

از همين رو در تبريز به محضر مرحوم آيت الله حاج سيد محمد باد كوبه اي (م 1390 ق) شتافت و از او شرح قواعد العقائد علامه را بياموخت. سپس در حوزه علميه قم مطالعات فلسفي خويش را با شركت در درسهاي منطق و فلسفه حضرت آيت الله علامه سيد محمد حسين طباطبائي (م 1402 ق)تكميل نمود و در

سالهاي 1328 تا 1330 ش شرح منظومه و سپس از آن بخش اعظم اسفار را نزد ايشان فرا گرفت و همزمان، در جلسه شبهاي پنجشنبه و جمعه علامه طباطبائي، كه در آن فلسفه مادي به نقد كشيده مي شد و نگارش كتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئاليسم» توسط استاد شهيد آيت الله مطهري حاصل آن جلسات بود، شركت جست و پس از پايان اين دوره به خواست حضرت استاد علامه، كتاب اصول فلسفه را به عربي باز گرداند كه اولين جلد آن با تقريظ علامه طباطبائي به چاپ رسيد.

استاد آيت الله سبحاني، از زمان تحصيل (1362 ق/1322 ش) به تدريس مقدمات مي پرداخت و پس از آنكه به حوزه علميه قم آمد (18 سالگي) كار تدريس را ادامه داد و پس از زماني چند نيز به تدريس سطوح پرداخت. ايشان نزديك به 7 سال مطول، چند دوره معالم و لمعتين، 7 دوره فرائد شيخ انصاري (در 21 سال)، چند دوره مكاسب و كفايه، و پنج مرتبه شرح منظومه (در 10 سال) را تدريس نمود.سال 1394ق - 1354 ش نيز بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقمند حوزه، درس خارج فقه و اصول را تشكيل داد كه تا كنون بحمد الله ادامه دارد.درس خارج اصول ايشان يكي از شاخصترين حلقه هاي درسي حوزه به شمار مي رود و از مزاياي آن اين است كه هر روز درس معظم له زير نظر ايشان به چاپ رسيده و بيش از 600 نفر در آن شركت مي نمايند .

استاد معظم تا كنون سه دوره كامل اصول و هر دوره در 6 سال، تدريس نموده و هم

اكنون چهارمين دوره آن را پشت سر مي نهد. تقريرات اين درسها بسيار است و يك دوره كامل آن در 4 جلد به نام المحصول في علم الأصول به چاپ رسيده است. نيز جناب ايشان در طول بيش از 20 سال تدريس منظم خارج فقه، تاكنون مباحث مختلفي را بحث نموده است كه عبارتند از: كتب زكات، حدود، ديات، قضاء، مضاربه (دو بار)، مكاسب محرمه، خيارات، ارث، طلاق، نكاح، خمس و بسياري از فضلاي حوزه به ضبط افادات استاد پرداخته اند، كه برخي از آنها نيز به چاپ رسيده است . همچنين استاد ساليان درازي كتاب عميق اسفار را براي گروه بسياري تدريس نموده است كه پاره اي از آنان اكنون خود از اساتيد فلسفه به شمار مي روند. ايشان به غير از تدريس منظم فقه، اصول و فلسفه در حوزه علميه، ساليان دراز به آموزش عقايد، رجال، درايه، تاريخ اسلام و تشيع، ملل و نحل، تفسير و ادبيات پرداخته و در هر يك از آنها آثار مفيد و متعددي را به جامعه اسلامي تقديم نموده است.

در سالهاي 1337 و 1338 ش خلأ فكري بر جوانان كشورمان حاكم بود و غالب مجلات كشور وابسته به دولت فاسد بودند و كمتر مجله اي بود كه به طور مستقيم و غير مستقيم به تخريب بنيانهاي اخلاقي و فرهنگي نپردازد. از همين رو استاد و گروهي از فضلاي حوزه تصميم گرفتند تا شالوده بناي يك مجله وزين فكري اسلامي را بريزند، و اينچنين بود كه مجله «درسهايي از مكتب اسلام» تأسيس شد.

روزهاي نخست تصور نمي رفت كه مجله مزبور تا اين اندازه مورد استقبال جامعه مذهبي كشور

قرار گيرد، اما به مرور زمان مجله سراسر ايران را فرا گرفت و در برخي اوقات با شمارگان بيش از صد هزار منتشر گرديد. استاد در اين مجله با نگارش تاريخ اسلام و تفسير قرآن آثار ماندگاري از خويش به يادگار نهاد و هم اكنون نيز صاحب امتياز آن بوده و مجله تحت سرپرستي ايشان به حيات علمي خود ادامه مي دهد.

استاد معظم حضرت آيت الله سبحاني از روز نخست در مبارزات حق طلبانه روحانيت بر عليه رژيم فاسد شركت داشت و نامش هماره در ذيل اعلاميه هاي مدرسين حوزه علميه قم ديده مي شد . ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي (كه ثمره شيرين مجاهدات روحانيت و مردم مسلمان ما بود) براي شركت در انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسي، احساس وظيفه نمود و به امر و ترغيب امام خميني قدس سره از استان آذربايجان شرقي نامزد شد و با آراي ميليوني مردم استان (به عنوان نماينده اول)انتخاب شد. در تنظيم قانون اساسي (هم از نظر تعبير و هم از نظر محتوا) تأثير بسزايي داشت و مرحوم آيت الله شهيد دكتر بهشتي رسما از تريبون مجلس از دقت و ژرف نگري ايشان تقدير به عمل آورد.

از هنگامي كه پايه مجله مكتب اسلام گذاشته شد، نگارش تفسير قرآن بر عهده حضرت آيت الله سبحاني قرار گرفت و استاد در طول ساليان متمادي به نگارش تفسير قرآن پرداخت و از اين رهگذر به ترجمه و توضيح سوره هاي: توبه، رعد، فرقان، لقمان، حجرات، حديد، صف و منافقين توفيق يافت. در خور ذكر كه استاد پس از گذشت زماني چند به ضرورت تفسير موضوعي قرآن پي

برد و به اين نتيجه رسيد كه: قرآن مجيد در موضوعات گوناگون به بحث و بررسي پرداخته است، اما آيات هر موضوع، در محل واحدي گرد نيامده و چه بسا آيات يك موضوع در سوره هاي مختلف پخش شده است و نتيجه گيري كلي از آيات قرآني درباره هر عنوان، در گرو آن است كه آيات در جاي واحدي جمع آوري شود و آنگاه با ملاحظه مجموع آيات، و احيانا با پرتوگيري از تبيينات حضرات معصومين عليهم السلام، ديدگاه قرآن مشخص شود. البته نخستين كسي كه اين باب را بر روي ما و دانشمندان گشود، مرحوم علامه مجلسي است كه در كتاب ارزشمند بحار الانوار در هر باب، آيات آن را گرد آورده و به صورت كوتاه (مانند تفسير بيضاوي و يا طبرسي) تفسير نموده است.

استاد در اين راستا به بررسي و تفسير آيات عقايد اسلامي پرداخت و در اين مورد تفسير بي همانند «مفاهيم القرآن» را در 7 جلد به رشته تأليف كشيد، كه از همان زمان انتشار مورد تقدير دانشمندان جهان اسلام قرار گرفت. استاد بزرگوار پس از چندي به نياز شديد جامعه فارسي زبان به اين گونه تفاسير آگاه شد و بر آن شد تا با استفاده از كتاب فوق، نخستين تفسير موضوعي قرآن به زبان فارسي را نگارش دهد كه به فضل الهي به نوشتن كتاب «منشور جاويد قرآن»، توفيق يافت كه تا كنون 14 جلد آن در تفسير موضوعات مختلف قرآن مجيد چاپ و منتشر شده است.

استاد آيت الله جعفر سبحاني كه توفيق داشتند از هيجده سالگي قلم بزنند و در وادي تحقيق و نگارش گام بردارند، در

طول 48 سال، ارزش آنچه را كه در دست يافتن به مآخذ و منابع از دست مي رود به خوبي احساس كردند و همواره به تأسيس مركزي ويژه محققين و مؤلفين مي انديشيدند كه در آن بتوان بدون طي مراحل دست و پا گير، به مخزن كتابخانه مراجعه مستقيم كرد و به دور از جار و جنجال روز مرگيها، در سالن مطالعه آن يا اتاقهاي مخصوص مؤلفين و محققين به تأليف و تحقيق پرداخت. با پيروزي انقلاب اسلامي ايران زمينه تحقق اين انديشه فراهم شد و با همت بلند و تلاش پيگير ايشان و همراهي جمله اي از فرهنگدوستان نخستين گام يعني هسته مركزي مؤسسه تعليماتي و تحقيقاتي امام صادق عليه السلام در سال 1359 ش تأسيس و در روز عيد غدير افتتاح شد.

اين مؤسسه كه با انگيزه فراهم آوردن كتابخانه اي ويژه براي محققين و مؤلفين تأسيس شد، بنا بر مقتضيات زمان و احساس نيازهاي اساسي ديگر، مواردي چند را به دستور كار خود افزود كه فشرده آن عبارت است از:

1. تربيت و آموزش استعدادهاي جوان براي تحقيق در مسائل اسلامي، بويژه تفسير، حديث و عقايد،

2. احياي متون اسلامي و تحقيق بر روي آثار بزرگان شيعه،

3. نقد آثار روز درباره اسلام،

4. پاسخ به سؤالات ديني،

5. انتشارات جزوه هاي مختصر در زمينه مسائل اسلامي.

از زماني كه پايه تأسيس رشته هاي تخصصي: تبلغ، تفسير و كلام در حوزه علميه قم گذاشته شد، سرپرستي اين رشته به عهده حضرت آيت الله سبحاني نهاده شد و ايشان با كمال دلسوزي به سرپرستي دانشجويان و داوطلبان اين رشته پرداخته است.

آموزش اين رشته

و تخصص آن در آن چهار سال به طول مي انجامد و ارزش علمي آن برابر دكترا است. دانشجويان پس از چهار سال برنامه فوق تخصصي دارند و سرانجام تدريس كتابهاي فلسفي و كلامي را بر عهده مي گيرند.

نيز به وسيله استاد، مجله علمي كلام اسلامي انتشار يافت كه خود سر فصل جديدي در مجلات علمي كشورمان به شمار مي رود. هم اكنون 36 شماره از اين فصلنامه به چاپ رسيده است.

استاد معظم حضرت آيت الله سبحاني از دير زمان به دفاع از باورهاي عقيدتي شيعه پرداخته و در اين راستا كتابهاي فراواني را به نگارش در آورده است. وي اولين گام را با نگاشتن كتاب «تفسير صحيح آيات مشكله قرآن» در نقد كتاب «تفسير آيات مشكله قرآن» برداشت و پس از آن با احساس ضرورت، به نقد كتاب محرف و مشوة «32 سال» پرداخت. در سالهاي بعد براي روشن ساختن عقايد شيعه براي غير شيعيان و تفهيم علمي آن براي ديگران به نوشتن كتابهايي پيرامون مسأله امامت، خلافت پيامبر، بدا، توسل، شفاعت، رجعت، امامان دوازده گانه، مجموعه اعتقادات شيعه، شخصيتهاي شيعي و نقش فرهنگ شيعي در پيشبرد تمدن اسلامي و تاريخ تشيع پرداخت و الحق در اين راستا به خوبي از عهده بر آمده است.

از آن روز كه نغمه شوم وهابيت در سرزمين اسلامي حجاز طنين افكند و پيروان متحجر و خشك سر آن به حمله و سركوب ديگر مذاهب اسلامي پرداختند، عده بسياري از دانشمندان بزرگ مسلمان به نقد و رد اين آيين پوشالي پرداختند و به خوبي از عهده بر آمدند. يكي از آنان كه در ساليان اخير به مبارزه

اي پي گير با عقايد خرافي آنان پرداخته و كتابهايش موج جديدي از بيدارگري اسلامي را در كشورهاي مسلمان ايجاد نموده، حضرت آيت الله جعفر سبحاني است . ايشان با تأليف كتابهايي نظير: الوهابية في الميزان، آيين وهابيت، التوحيد و الشرك في القرآن الكريم، الشفاعة و مفهومها، التوسل، خرافات و ترهات اين دسته بي منطق را روشن ساخته و بسياري را از خطر گمراهي باز داشته و سبب هدايت گروه بيشماري از جوانان متدين (به خصوص در مغرب و سودان) گرديده و موجب صيانت آنان از فرو افتادن به دامان وهابيت شده است (كه اين امر از تقديرنامه هايي كه براي استاد فرستاده شده، هويدا است)

تاليف

تأليفات

استاد معظم حضرت آيت الله سبحاني در طول ساليان دراز تدريس، تربيت شاگردان بسيار، بزرگداشت شعاير ديني، سخنراني در مجامع فرهنگي، نگارش مقالات متعدد در مجلات معتبر علمي، مصاحبه هاي فراوان، تبليغ ارزشهاي مذهبي، بنياد مؤسسات تحقيقاتي و تأسيس مجلات علمي، به تأليفات بسيار در زمينه هاي مختلف ديني همچون: تفسير، حديث، فقه، اصول، كلام، تاريخ، فلسفه، ملل و نحل، رجال، درايه، علوم ادبي، دفاع از ساحت تشعي، نقد وهابيت و موضوعات ديگر نگاشته است، كه ما مهمترين آنها را به ترتيب موضوعي فهرست مي كنيم:

الف: تفسير قرآن الف/1(تفسير ترتيبي): 1. تفسير سوره رعد به نام قرآن و اسرار آفرينش.

2. تفسير سوره فرقان به نام سيماي انسان كامل در قرآن.

3. تفسير سوره توبه به نام در سرزمين تبوك.

4. تفسير سوره منافقون به نام دوست نماها.

5. تفسير سوره حديد به نام قرآن و معارف عقلي.

6. تفسير سوره حجرات به نام سيستم اخلاقي اسلام.

7. تفسير سوره لقمان به نام مربي نمونه. الف/2 (تفسير موضوعي): 1. منشور جاويدان قرآن (14 جلد):

ج 1: شامل موضوعات: يكتا پرستي، نيكي به والدين، احترام جان انسان، فرزندكشي، مبارزه با فساد جنسي، حمايت از يتيم، عدالت در گفتار، ابعاد قسط و عدل، بعد جهاني جامعه، شكر و سپاس، اسراف و تبذير، تعصب زبان در قرآن، قلب و فؤاد، قانونمندي جامعه و تاريخ، سنت هاي تغيير ناپذير.

ج 2: مباني توحيد از ديدگاه قرآن.

ج 3: جهاد، هجرت، حق و باطل، اخلاص، نور و ظلمت، عوامل گمراهي، نعمت هاي جاويدان، وجدان، اميد و ترس، روح، تأويل، عمل صالح، نسل صالح، خدا فراموشي، وسوسه هاي شيطان در تدبير پيامبران، محكم و متشابه، راسخان در علم، تأويل در مقابل تنزيل، قرآن و ياران پيامبر .

ج 4: نفاق و سرگذشت منافقان، شناخت انسان.

ج 5: دلايل عصمت پيامبر اسلام، مقامات پيامبران و ولايت تكويني آنان، امام در قرآن و عصمت ايشان.

ج 6: زندگاني پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در قرآن (از ولادت تا بنيان مسجد قبا و تغيير قبله).

ج 7: زندگاني پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در قرآن (از هجرت تا وفات).

ج 8: شفاعت، توبه، احباط و تكفير، آگاهي سوم.

ج 9: جهان برزخ، تجسم اعمال، معاد جسماني و روحاني، كيفرها و پاداشها.

ج .10 پيامبران در قرآن.

ج 11و 12: داستان پيامبران.

ج 13 و 14:تحليل زندگاني پيامبران در قرآن.

2. مفاهيم القرآن (7 جلد):

ج 1: معالم التوحيد في القرآن الكريم (مسائل مربوط به شرك و توحيد).

ج 2: حكومت اسلامي، برنامه ها

و ويژگيها (نگارش: استاد جعفر الهادي). اين كتاب تحت عنوان مباني حكومت اسلامي توسط آقاي داود الهامي به فارسي ترجمه شده است.

ج 3: رسالت جهاني، امي بودن، خاتميت و زندگي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در قرآن.

ج 4: اجر رسالت، معجزات و كرامات و شفاعت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم در قرآن.

ج 5: عصمت پيامبران و امامان، عدالت صحابه و اطاعت سلطان جائر در قرآن.

ج 6: اسماء و صفات الهي.

ج 7: شخصيت و زندگي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم

3. اصالت روح از نظر قرآن.

4. التوحيد و الشرك في القرآن الكريم.

5. شورا در قرآن و نهج البلاغه.

6. احمد موعود انجيل

7. مكتب وحي (مفهوم امي بودن پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم).

8. خاتميت از نظر قرآن و حديث و عقل. ترجمه: رضا استادي.

ب: علوم قرآني 1. مرزهاي اعجاز: ترجمه بخشي از تفسير البيان مرحوم آيت الله العظمي خوئي.

2. برهان رسالت (پيرامون قرآن و وجه اعجاز آن).

ج: كلام 1. شناخت صفات خدا.

2. آشنايي با اصول اسلام.

3. جهان بيني اسلامي (ديدگاه اسلام درباره هستي، دنيا، انسان در جهان).

4. الهيات و معارف اسلامي: .1 خدا و نظام آفرينش، .2 خدا و صفات جمال و جلال، .3 خدا و پيامبران، .4 خدا و پيامبر اسلام، .5 خدا و امامت، .6 خدا و معاد. نگارش و تنظيم: دانشمند معظم آقاي استادي.

5. نيروي معنوي پيامبران.

6. رسالت جهاني پيامبران(نبوت عامه).

7. في ظل اصول الإسلام(شامل بحثهاي: توحيد، شرك، بدعت، شفاعت، توسل،

زيارت، حب اهل بيت، زندگي انبياء پس از مرگ و امكان اتصال با آنان نگارش به قلم: استاد جعفر الهادي، الالهيات علي هدي الكتاب و السنة و العقل(4 جلد)، نگارش به قلم: حسن مكي عاملي)..

8. معاد انسان و جهاد.

9. راه خداشناسي.

10. مصدر الوجود.

11. جبر و اختيا(نگارش: استاد علي رباني گلپايگاني).

12. حسن و قبح عقلي(نگارش: همو).

13. توسل(به عربي ترجمه شده است).

14. البداء في الكتاب و السنة.

15. آگاهي سوم( پيرامون علم غيب ائمه اطهار عليهم السلام).

16. رهبري است.

17. پيشوايي از نظر اسلام(اامت و خلافت).

18. سرنوشت از ديدگاه قرآن و حديث و عقل.

19. شفاعت از ديدگاه قرآن و حديث و عقل.

20. كاوشهايي پيرامون ولايت.

21. مفهوم العبادة في الكتاب و السنة.

22. رؤية الله.

23. الزيارة.

د: فلسفه 1. اصول الفلسفة (ترجمه جلد اول درسهاي استاد علامه طباطبايي).

2. فلسفه اسلامي و اصول ديالكتيك.

3. نظرية المعرفة. نگارش: حسن مكي عاملي.

4. سرنوشت از ديدگاه علم و فلسفه.

5. شناخت در فلسفه اسلامي.

6. هستي شناسي در مكتب صدر المتألهين.

7. تحليلي از فلسفه ماركس.

8. نيروي محرك تاريخ.

ه: فقه. 1. المواهب في أحكام المكاسب. نگارش. آقاي سيف الله يعقوبي.

2. المختار في أحكام الخيار.

3. نظام الارث في الشريعة الإسلامية الغراء. نگارش آقاي سيد محمد رضا پيغمبرپور.

4. نظام الطلاق في الشريعة الإسلامية الغراء. نگارش: آقاي سيف الله يعقوبي.

5. نظام المضاربة في الشريعة الغراء.

6. كتاب الخمس.

7. قاعدتان فقهيتان: لا ضرر و رضا. نگارش: حسن ملكي عاملي.

8. الاعتصام بالكتاب و السنة(پيرامون: مسح پاها در وضو، سجده بر زمين، خمس در

كتاب و سنت، ازدواج موقت، گذاشتن دستها بر روي هم در نماز، سه طلاق در يك مجلس، سوگند طلاق، طلاق در حيض و نفاس، عول و تعصيب، تقيه، ارث مسلمان از كافر، وصيت كمتر از ثلث، مصادر قانونگذاري نزد شيعه اماميه).

9. نظام النكاح في الشريعة الإسلامية الغراء.

10. سبع مسائل(پيرامون 7 مسئله فقهي اختلافي ميان شيعه و سني).

و: اصول 1. تهذيب الاصول(3 جلد)_ تقريرات درس اصول حضرت امام خميني قدس سره.

2. المحصول في علم الأصول(4 جلد)_ تقريرات درس اصول استاد سبحاني. نگارش: سيد محمود جلالي مازندراني.

3. الرسائل الأربع.

ملازمه حكم عقل و حكم شرع. نگارش به قلم: استاد.

التسامح في أدلة السنن. نگارش به قلم: آقاي علي اكبر كلانتري.

الاجتهاد في أدلة السنن. نگارش به قلم: آقاي علي اكبر كلانتري.

قاعدة لا ضرر. نگارش به قلم: شيخ علي حيدري.

ز: تاريخ 1. فروغ ابديت (2 جلد): تجزيه و تحليل كاملي از زندگاني پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم اين كتاب به عربي، اردو، انگليسي، تركي و اسپانيولي ترجمه شده و در سراسر جهان منتشر گرديده است.

2. فروغ ولايت: تجزيه و تحليل زندگي امير المؤمنين علي عليه السلام.

3. زندگاني امامان به زبان ساده(به عربي ترجمه شده است).

4. الائمة الاثني عشر.

5. تاريخ اسلام.

ج: رجال 1. كليات في علم الرجال.

ط: درايه 1. اصول الحديث و أحكامه

ي:عقايد 1. بحوث في الملل و النحل(7 جلد)

ج 1: تاريخ عقايد اهل الحديث، حنابله و سلفيه.

ج 2: تاريخ امام اشعري، شخيصتها و عقايد ايشان.

ج 3: ما تريديه، مرجثه، جهميه، كراميه، ظاهريه و معتزله.

ج 4: زندگي ابن

تيميه و محمد بن عبد الوهاب و عقايد وهابيها.

ج 5: تاريخ خوارج، عقايد و مذاهب آنها.

ج 6:تاريخ تشيع، عقايد و مذاهب آن.

ج 7: تاريخ زيديه، عقايد و شخصيتهاي آن.

2. فرهنگ عقايد و مذاهب اسلامي( 4 جلد).

3. مع الشيعة الإمامية في عقائدهم.

4. الشيعة في موكب التاريخ.

5. الشيعة و علم الكلام عبر القرون الأربعة.

6. آئين وهابيت(به اردو ترجمه شده است).

7. الوهابية في الميزان.

ك: متفرقات 1. بازگشت به عصر ايمان.

2. رمز پيروزي مردان بزرگ.

3. پرسشها و پاسخها.

ل: تراجم 1. شخصيتهاي اسلامي شيعه(2 جلد). نگارش آقاي مهدي پيشوايي. اين كتاب به عربي ترجمه شده است.

2. زندگي بزرگان شيعه(در شماره هاي مختلف مجله مكتب اسلام).

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109