چهل حدیث پیرامون حجاب و عفت زنان (به همراه آیات مربوط به حجاب و عفت در قرآن)

مشخصات کتاب

سرشناسه : احمدی جلفائی، حمید، 1357-

عنوان و نام پدیدآور : چهل حدیث پیرامون حجاب و عفت زنان (به همراه آیات مربوط به حجاب و عفت در قرآن)/ حمید احمدی جلفائی.

مشخصات نشر : قم: آستانه مقدسه قم، انتشارات زائر، 1382.

مشخصات ظاهری : 63ص.؛16/5×11/5س م.

فروست : انتشارات زائر؛ 69.

شابک : 9646401880 : ؛ 2500ریال (چاپ دوم)

یادداشت : چاپ دوم: 1385.

یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس

موضوع : حجاب

موضوع : اربعینات

شناسه افزوده : آستانه مقدسه قم. انتشارات زائر

رده بندی کنگره : BP230 /17/الف 355چ 9

رده بندی دیویی : 297/636

شماره کتابشناسی ملی : م 82-28973

ص: 1

اشارة

پیرامون حجاب و عفّت زنان

(به همراه آیات مربوط به حجاب و عفّت در قرآن)

حمید احمدی جلفائی

ص: 1

چهل حدیث پیرامون حجاب و عفّت زنان

نویسنده: حمید احمدی جلفائی

ناشر: انتشارات زائر / آستانه مقدّسه قم

لیتوگرافی: بیان / قم

چاپخانه: توحید / قم

حروفچینی: فیض اللّه / قم

نوبت و سال چاپ: اوّل / زمستان 1382

تیراژ: 3000 نسخه

قیمت: 250 تومان

شابک: 0 - 88 - 6401 - 964

ص: 2

ص: 3

تقدیم به:

عفیفه مکرّمه، محتجبه مطهّره، بانوی عصمت و طهارت، الگوی حجاب و عفّت حضرت فاطمه زهراء علیهاالسلام !

و

آخرین پیک هدایت، منجی أهل طهارت، سفینه نجات، آب حیات، محیی احکام قرآنی، احیاگر فرائض آسمانی، حضرت اباصالح المهدی، روحی و ارواح العالمین له الفداء!

ص: 4

«آنچه از امر ولایت مُفْهَم است بر دو پایه دین زن مستحکم است

حکم اوّل عفّت و دوّم حجاب غیر این زن را تکامل مبهم است»

احمدی (خاک)

ص: 5

فهرست

پیشگفتار ··· 7

بخش اوّل

آیات مربوط به حجاب و عفّت در قرآن ··· 17

بخش دوّم

چهل حدیث پیرامون حجاب و عفّت زنان ··· 29

هدیه ما به همه مادران و خواهران ··· 62

ص: 6

پیشگفتار

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم، و به نستعین.

«ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است»

یکی از مهمترین مسائلی که از ضروریات و شعائر اساسی دین مبین اسلام محسوب می شود، و در روایات مربوط به آخرالزمان چهره بسیار نامطلوبی برای آن ترسیم شده است مسأله «حجاب و عفّت زنان» در جامعه و یا در میان نامحرمان می باشد. و عواقب بسیار وخیمی همچون: ضعف روحیه ایمان و تقوا، شهوت سالاری، تسلّط ظالمین بر ممالک اسلامی، کاهش برکات آسمانی، افزایش مرگهای ناگهانی و زودهنگام، نبود امنیّت لازم برای زنان حتّی از دست محارم و پدران و برادران خود، و غیره، همگی از پیامدهای منفی آن در آیات و روایات اسلامی معرفی شده اند.

ص: 7

متأسّفانه ما از دیرباز، در کشور خودمان هم شاهد یک حرکت منفی در این خصوص بوده و هستیم، و مخصوصا در سالهای اخیر، این انحطاط، شتاب بسیار زیادی به خود گرفته است، بگونه ای که هر روزش بدتر از دیروز دیده می شود، و روز به روز زنان و دختران ایرانی از این آرمان مهمّ علوی و فاطمی علیهاالسلام فاصله گرفته و می گیرند.

به نظر ما مهمترین عواملی را که می توان در این حرکت منفی از همه عوامل دیگر مؤثّرتر دانست و بلکه در تاریخ حجاب و عفّت کشور ما، همچون سایر کشورهای مسلمان می توان آنها را بوضوح دید، و در بسیاری از اخبار و روایات اسلامی هم تقریبا اشاره هایی به آنها شده است، عبارتند از:

1. تهاجمات و القائات فرهنگی دشمنان خارجی و داخلی اسلام و مسلمین؛ که درست از همان زمانی که متوجّه اهمّیت این ارزشها در جوامع اسلامی شده اند از هیچ کوششی در فریب مردم، دولتها و سایر تأثیرگذاران در این امر دریغ نکرده اند، و در تضعیف این شعائر اسلامی سرمایه گذاریهای کلانی کرده و می کنند.

با بررسی تاریخی این مسأله در ایران و همچنین در

ص: 8

بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر همچون: مصر، الجزایر، ترکیه و... بوضوح می بینیم که حدأقل تا دوره محمّد شاه قاجار در ایران، مسأله حجاب و عفّت در غالب این کشورها در کاملترین شکل خود یعنی در قالب چادر و نقاب و روبند رایج بوده است.

اوّلین انگیزه ای که از این دوره به بعد دشمنان خارجی را متوجّه مبارزه با حجاب و عفّت در کشورهای اسلامی نمود، یافتن بازارهایی مناسب برای فروش تولیدات پوشاک آنها بود، آنها برای اینکه بتوانند انواع تولیدات خود را در این کشورها به فروش برسانند ناچار بودند این التزام به چادر و نقاب را در میان زنان و دختران ایرانی در هم شکنند و آنها را به تنوّع طلبی در امر پوشش، مخصوصا از نوع غربی و اروپائی عادت دهند.

بعدها علاوه بر این مسأله، آنها متوجّه عظمت تأثیر این ارزش های اسلامی در قوام سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ممالک متدین و مخصوصا اسلامی شدند، و با انگیزه ها و اهداف جامعتر و حسّاستری وارد مبارزه با این مقدّسات شدند، خواه با سیاستهای تبلیغی _ القائی و ترویجی _ و خواه با مبارزات علنی در قالب طرحهایی همچون رفع

ص: 9

حجاب و کشف حجاب.

یکی از جاسوسان انگلیسی بنام «مستر همفر» که در دوره ناصرالدین شاه مرتبط با همین موضوع در ایران فعالیّت می کرد در گزارشی به اربابان خود چنین می نویسد:

«در مسأله بی حجابی زنان باید کوشش فوق العاده ای به عمل آوریم تا زنان مسلمان به بی حجابی و رها کردن چادر مشتاق شوند، باید با استفاده شواهد و دلایل تاریخی اثبات کنیم که پوشیدگی زن از دوران بنی عبّاس متداول شده و مطلقا سنّت اسلام نیست، مردم همسران پیامبر را بدون حجاب می دیده اند، و زنان صدراسلام در تمام شئون زندگی دوش به دوش مردان فعالیّت داشته اند... پس از آنکه حجاب با تبلیغات وسیعی از میان رفت، وظیفه مأموران ما آن است که جوانان را به عشق بازی و روابط نامشروع با زنان تشویق کنند و بدین وسیله فساد را در جوامع اسلامی گسترش دهند...».(1)

ص: 10


1- 1 _ خاطرات همفر، حسن مؤیّدی، ص93.

و اکنون هم این مبارزات در گسترده ترین شکل خود در جوامع اسلامی و حتّی ایران، با سوء استفاده از موقعیّت بسیاری از روشنفکران و مسئولین کج فهم داخلی انجام می گیرد، و این فعالیّت های زیرزمینی و مدرن بر علیه حجاب و عفّت اسلامی روز به روز در انواع برنامه ها و سیاستها و گفتارهای برخی از نهادها و مسئولین و صاحبان گفتار و قلم، مخصوصا در انواع برنامه ها و ترویجات رسانه های گروهی ما مثل تلویزیون، سینما، ادارات، دانشگاهها و... چهره آشکارتری بخود می گیرند، و همه اینها، علاوه بر تبلیغات منفی و مستقیم دیگر آنها هستند که از طریق شبکه های غیر قانونی و اینترنت و... بر پیکره فرهنگ اسلامی تحمیل می کنند.

آری، امروزه همه دشمنان اسلام به این موضوع و آرمان اسلامی بعنوان یک نماد اساسی برای دین اسلام و علی الخصوص انقلاب اسلامی ایران و همچنین بعنوان رمز هویّت ممالک اسلامی و موجب استحکام آنها نگاه می کنند، و بهتر از خود ما می دانند که چگونه تضعیف آن در این کشورها هویّت اسلامی و حتّی سیاسی و اقتصادی

ص: 11

آنها را به خطر انداخته و نفوذ پذیر خواهد نمود؛ اخیرا «ریون کرکت» صهیونیست و مسئول سابق شبکه جاسوسی سیاه در ایران چنین گفته است:

«چادر، نمادی است که وجود انقلاب را در سر هر چهار راه به نمایش می گذارد، با چادر می توان این احساس را پدیدآورد که انقلاب اسلامی هنوز زنده و جاوید است».(1)

اما افسوس که این نماد اسلام و انقلاب و این شعار مهمّ اسلامی را که دشمنان اسلام نتوانستند با چوب و چماق نابودش کنند، عده ای به اسم دفاع از اسلام و انقلاب و جوانان و با انواع ترفندها و روشنفکر مآبی ها و شعارها و ترویجات و مغالطات توانستند آن را درهم بکوبند و آن را یک امری بسیار قابل تسامح جلوه دهند و بالاخره زنان و دختران مسلمان را روز به روز با حجاب و عفّت واقعی اسلامی و موازین آن بیگانه تر سازند!

ص: 12


1- 1 _ هفته نامه فیضیّه، کشف حجاب به روش مدرن، 15 بهمن سال 1379، ص1.

2. مهمترین عامل تأثیرگذار دیگر، سیاستهای ناسنجیده و یا گاها ضد اسلامی و حتّی بعضا عمدی برخی از نهادها و مسئولین مربوطه داخلی است که مخصوصا در سالهای اخیر انقلاب با انواع برنامه ها و سیاستها و ترویجات منفی به ریش بسیاری از آرمانها و سنّتهای اسلامی پوزخند زده و می زنند.

هر نهادی و یا مسئولی برای خودش یک مرجع تقلید شده و هرچه دلش می خواهد عمل و یا ترویج می کند، و روز به روز اصل حجاب و عفّت و شاخه های اساسی آن را در اذهان مردم و خصوصا زنان و دختران ایران مشتبه و تسامح بار جلوه می دهد و... .

سیاستها و تبلیغات و ترویجات وزارت ارشاد و فرهنگ، گاها نه تنها مشوّق به سمت این ارزشها نیست، بلکه معارض با آنها هم هست؛ نظام آموزشی ما از سطوح ابتدائی گرفته تا سطوح عالیه از هرگونه تأثیرگذاری مثبت در این خصوص تقریبا خالی است، اختلاطهای موجود در دانشگاهها و برخی از ادارات ما به اوج خود رسیده اند و روز به روز دامنه زیادتری پیدا می کنند (این در حالی است

ص: 13

که امروزه بسیاری از کشورهای خارجی و حتّی غیر اسلامی متوجّه عواقب منفی این اختلاطها شده اند و حرف از جداسازی می زنند)، و سیما و سینمای کشور ما که گویا اصلاً بویی از اسلام و ارزشهای اسلامی در این خصوص به دماغش نرسیده است و...!

3. دیاثت و بی غیرتی برخی از مردان مسلمان _ که در این کتاب هم، ما به برخی از اخبار و روایات اسلامی در این خصوص پرداخته ایم، و بالجمله یکی از مهمترین عواملی است که امروزه دشمنان اسلام روی آن حساب بازکرده اند _ از عوامل مهم دیگر در ازدیاد و تعمّق هر چه بیشتر بی حجابی و بی عفّتی است؛ اینکه پدران و مادران مسلمان نه تنها دختران خود را به حجاب و عفّت اسلامی تشویق نکنند و یا مردان و پدران نه تنها به حفظ ناموس خود و کنترل حجاب و عفّت آنان ارزشی قائل نباشند، بلکه از گرایش زنان و دختران خود به سمت بی حجابی و بی عفّتی احساس لذّت و فخر و مباهات هم بکنند، و همه ارزشهای اسلامی را پوچ و کهنه پنداشته و بی حجابی و بی عفّتی نوامیس خود را به حساب ترقّی زمان و پیشرفت علم و

ص: 14

صنعت و تمدّن بگذارند، بگونه ای که مرد مسلمان از اینکه ناموس او بگونه ای لباس پوشیده و یا بزک نموده که بیشترین چشمهای نامحرمان را به سمت خود جذب نموده است نه تنها احساس شرم و غیرت نکند و بلکه برخود ببالد، اللّه اکبر!

4. یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار دیگر، سکوت علماء و مبلّغین و تقریبا تعطیلی تریبونهای دینی در بیان این مسائل به مردم و رسوانمودن فعالیتهای خلاف شرع در این خصوص، و یا حتّی گاها سرپوش شرعی گذاشتن و یا توجیه نمودن سیاستها و ترویجات بیمار برخی از نهادها و مسئولین و رسانه ها، و همچنین بیان مبهم و چند پهلوی این مسائل در رساله های عملیّه و آنهم بصورت متفرّق و پراکنده، و بالأخره برخوردهای سیاسی و جناحی برخی از مسئولین و یا حتّی برخی از اقشار مردم با گویندگان این مسائل می باشد.

و امّا، این زحمت مختصر، گام نخست ما در خدمت به این آرمان و فریضه اسلامی بوده، و به همه مبلّغین و گویندگان دینی توصیه می کنیم در هر مجلس و یا منبری

ص: 15

حداقلّ این آیات و روایات آمده در خصوص حجاب و عفّت اسلامی را در چند جلسه برای مردم ترجمه نموده و یا شرح دهند. و پدران و مادران دلسوز که خیر دختران خود را می خواهند آنها را بگونه ای با این آیات و احادیث اسلامی آشنا کنند.

امید است که مولایمان و مقتدایمان، از گردش مختصر قلم در این صفحات، تبسّمی توأم با رضایت و عنایت در گلستان لبهایش و بهار چشمانش بگرداند!

در پایان ضروری می دانم از زحمات خالصانه برادر محترم جناب آقای «علی عبّاس پور خویی» در طبع و نشر این کتاب کمال تشکّر را بنمایم.

ربّ تقبّل سعیی و عملی، بحقّ محمّد و علی

حمید احمدی جلفائی

ص: 16

بخش اوّل

آیات مربوط به حجاب و عفّت در قرآن

1. اصل فطری بودن حجاب و عفّت در قرآن.

«فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ...»(1) الآیة.

ترجمه _ پس (شیطان) با سوگند دروغش آن دو را (یعنی آدم و حوّاء را) فریب داد، وقتی از آن درختِ (ممنوعه) تناول کردند، عورتهایشان آشکار شد، و آنگاه از برگ درختان بهشتی خود را می پوشاندند (تا عروتهایشان معلوم نباشد)... .

ص: 17


1- 1 _ الأعراف (7): 22؛ و مشابه آن در سوره طه (20): 121.

2. فلسفه حجاب و عفّت: تأثیرات منفی بی حجابی و بی عفّتی مادران در شخصیّت فرزندان.

«یَاأُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیّاً».(1)

ترجمه _ (وقتی حضرت مریم علیهاالسلام بدون آنکه ازدواج کند با نوزادی در بغل از صحرا به شهر وارد شد، مردم او را سرزنش نموده و چنین می گفتند:) ای خواهر هارون، تو که نه پدرت آدم بدی بود و نه مادرت زن بدکار!؟

3. فلسفه حجاب و عفّت: ازدواج موفّق.

«الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ».(2)

ترجمه _ زنان خبیث و بدکار نصیب مردان خبیث و آلوده شوند و مردان خبیث هم قسمت زنان آلوده، و زنان

ص: 18


1- 1 _ مریم (19): 28.
2- 2 _ النور (24): 26.

پاکدامن شایسته مردان پاک هستند و مردان پاکدامن سزاوار زنان پاک و نیکوکار... .

4. عفّت در چشم _ عفّت در فرج و دامن _ عفّت در زینت و آرایش _ حدود پوشش زن در اجتماع و یا در میان نامحرمان _ عفّت در رفتار و کردار _ و استثنائات آنها.

«وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَلاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلی عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلاَ یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللّه ِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ».(1)

ترجمه _ و به زنان مؤمن بگو چشمهای خود را (از

ص: 19


1- 1 _ النور (24): 31.

نامحرمان) ببندند و فرجهای خود را از گناه حفظ کنند، و زینتهای خود را آشکار نکنند مگر آن زینتهایی که آشکار هستند، و روسری های خود را بر گردنهای خود بپوشانند، و آشکار نکنند زینت و آرایش خود را جز برای:

1. شوهران خودشان.

2. پدران خود.

3. یا پدران شوهرانشان.

4. یا فرزندان خود.

5. یا فرزندان شوهرانشان از زنان دیگر.

6. یا برادران خود.

7. یا پسرهای برادران خود.

8. یا پسرهای خواهران خود.

9. یا زنان مؤمن و مسلمان.

10. یا کنیزان خود.

11. یا مردانی که میل جنسی ندارند مثل دیوانگان.

12. یا بچّه های کوچکی که شهوت جنسی در آنها بیدار نشده است. و پاهای خود را محکم نکوبند تا زینتهای باطنی آنها (مثل خلخال و... صدا نکرده و) آشکار نشوند،

ص: 20

و همگی بسوی خداوند بازگشت کنید ای مؤمنان، شاید رستگار شوید.

7 _ 5 . حدود پوشش _ رعایت حریم و فاصله با نامحرمان _ عفّت در اختلاط _ فلسفه حجاب و عفّت: آرامش روحی زن و مرد و موفقیّت هر کدام از آنها در وظایف خودشان.

«وَإِذَا سَأَلْتُ_مُوهُنَّ مَتَاعاً فَسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللّه ِ وَلاَ أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللّه ِ عَظِیماً * إِنْ تُبْدُوا شَیْئاً أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللّه َ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً * لاَ جُنَاحَ عَلَیْهِنَّ فِی آبَائِهِنَّ وَلاَ أَبْنَائِهِنَّ وَلاَ إِخْوَانِهِنَّ وَلاَ أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلاَ أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلاَ نِسَائِهِنَّ وَلاَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ وَاتَّقِینَ اللّه َ إِنَّ اللّه َ کَانَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهِیداً».(1)

ترجمه _ و وقتی (شما مردان نامحرم) چیزی را از زنان پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم می خواهید از پشت پرده ای بخواهید، این کار موجب طهارت و پاکی قلبهای شما مردان و زنان نامحرم

ص: 21


1- 1 _ الأحزاب (33): 53 _ 55.

(از اوهام و خباثتها و افکار منفی) است، و نباید کسی از شما رسول الهی را آزاری برساند، و احدی از شما نباید بعد از رحلت پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم با زنان او ازدواج کند، که این کار در نزد پروردگار گناه بسیار بزرگی است. و اگر شما چیزی را آشکار کنید و یا پنهان نمائید خداوند بر هر چیزی آگاه است.

باکی نیست برای زنان تا بدون حجاب باشند در نزد پدران خود و فرزندان خود و برادران خود و برادر زادگان و خواهرزادگان خود و در نزد سایر زنان مسلمان و کنیزان خود؛ و باید از خداوند متعال بترسند، که خدا بر هر چیزی گواه است.

8. حدود پوشش _ کیفیّت پوشش _ جایگاه پوشش سرتاسری (و چادر) _ عفّت در آرایش و زینت.

«وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاءِ اللاَّتِی لاَ یَرْجُونَ نِکَاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَاللّه ُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ».(1)

ص: 22


1- 1 _ النور (24): 60.

ترجمه _ و بر زنان از کار افتاده که در آنها امید ازدواج نیست (یعنی دیگر کسی در آنها طمع نمی کند) باکی نیست که لباسهای ظاهری و روئین خود را (که اغلب روایات و تفاسیر آن را تنها در جلباب یعنی لباس روئین و سرتاسری، که در زبان فارسی ما به آن چادر می گوئیم، منحصر نموده اند)(1) کنار بگذارند، بشرطی که آرایش و زینتی نداشته باشند، والبتّه اگر اینها هم عفّت پیشه کنند (و لباسهای ظاهری و سرتاسری خود را کنار نگذارند) برایشان بهتر است، و خداوند شنوا و داناست.

9. حدود پوشش _ کیفیّت پوشش (پوشش سرتاسری و چادر) _ فلسفه حجاب و عفّت: امنیّت زن در جامعه.

«یَا أَیُّهَا الْنَّبِیُّ قُلْ لاِءَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ

ص: 23


1- 1 _ الکافی (ج5، ص222)؛ عیون اخبار الرضا (ج1، ص104)؛ التهذیب (ج7، ص480)؛ وسائل الشیعة (ج2، ص194)؛ بحار الانوار (ج6، ص101)؛ علل الشرایع (ج2، ص565)؛ و تفاسیری همچون نور الثقلین، المیزان، صافی، و... .

یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَلبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنَی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلاَ یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللّه ُ غَفُوراً رَّحِیماً».(1)

ترجمه _ ای پیغمبر به زنان و دختران خود و زنان مؤمنین بگو تا چادرهای خود را بر صورتهایشان نزدیک آورند؛ این کار بهتر است تا آنکه (به فسق و فجور و آلودگی) شناخته نشوند و مورد آزار و اذیّت (هوسرانان و مزاحمین نامحرم) قرار نگیرند، و خداوند بخشنده و مهربان است.

10. تأکید بر دقّت زیاد در امر حجاب و عفّت برای زنانی که در جامعه الگو محسوب می شوند _ عفّت در دهان _ عفّت در کلام و گفتار _ فلسفه حجاب و عفّت: کاهش مفاسد جنسی و اجتماعی.

«یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً».(2)

ص: 24


1- 1 _ الأحزاب (33): 59.
2- 2 _ الأحزاب (33): 32.

ترجمه _ ای زنان پیغمبر، شما مانند دیگر زنان نیستید اگر خداترس و پرهیزکار باشید، پس (با نامحرمان) با صدای نرم (و فریبنده) سخن نگوئید، تا مبادا آنکه قلبش بیمار است در شما طمع کند، و آنچنانکه (برای یک زن مؤمن) شایسته است سخن بگوئید.

11. حفظ حریم بین زن و مرد نامحرم و پرهیز از اختلاط _ عفّت در آرایش و زینت.

«وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الاْءُولَی...».(1)

ترجمه _ و (ای زنان و دختران پیغمبر، و همچنین ای زنان مؤمنه و مسلمان) در خانه های خودتان آرام و قرار بگیرید (و بدون ضرورت در جامعه و در بین نامحرمان حاضر نشوید)، و خود را همانند زنان دوران جاهلیّت (در پیش نامحرمان) آرایش و زینت نکنید و... .

ص: 25


1- 1 _ الأحزاب (33): 33.

12. حیاء زن _ عفّت در رفتار و کردار.

«فَجآءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا...».(1)

ترجمه _ پس یکی از دختران شعیب علیه السلام نزد حضرت موسی علیه السلام آمد در حالیکه با حیاء و متانت راه می رفت و به او گفت: پدرم تو را می طلبد تا اجر آب دادن گوسفندان ما را عطا کند... .

13. پرهیز از اختلاط، و حضور زن در اجتماعِ مردان بدون ضرورت.

«إِذْ رَأی نَاراً فَقَالَ لاِءَهْلِهِ امْکُثُوْا إِنِّی آنَسْتُ نَاراً لَّعَلِّی آتِیکُم مِّنْهَا بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَی النَّارِ هُدیً».(2)

ترجمه _ آنگاه که (موسی علیه السلام در آن بیابان، بهنگام شب) آتشی را از دور دید، پس به اهل خودش گفت: شما همینجا

ص: 26


1- 1 _ القصص (28): 25.
2- 2 _ طه (20): 10.

بایستید، من آتشی را از دور دیدم، بروم شاید بتوانم پاره ای از آن را برای شما بیاورم، و یا راه را از آن تشخیص دهم.

17 _ 14 . عفّت در فرج و دامن (حرمت زنا).

«وَلاَ تَقْرَبُوا الزِّنَی إِنَّهُ کَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِیلاً».(1)

ترجمه _ و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید، که آن کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند (در ارضاء غریزه شهوت) است.

«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ... وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللّه َ کَثِیراً وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللّه ُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِیماً».(2)

ترجمه _ همانا مردان و زنان مسلمان...، و مردان و زنانی که فرجهای خود را (از زنا و آلودگی) حفظ کنند، و خدا را زیاد یاد کنند، خداوند متعال مغفرت و أجر و پاداش بزرگی برای آنها مهیّا نموده است.

ص: 27


1- 1 _ الإسراء (17): 32.
2- 2 _ الأحزاب (33): 35.

«وَالَّذِینَ لاَ یَدْعُونَ مَعَ اللّه ِ إِلهاً آخَرَ وَلاَ یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّه ُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَلاَ یَزْنُونَ...».(1)

ترجمه _ و (بندگان خالص الهی) کسانی هستند که با خدا کسی را شریک نمی خوانند و نفسی را که خدا خونش را حرام کرده به ناحقّ نمی کشند و زنا نمی کنند و... .

«الزَّانِی لاَ یَنْکِحُ إِلاَّ زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَالزَّانِیَةُ لاَ یَنْکِحُهَا إِلاَّ زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذلِکَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ».(2)

ترجمه _ مرد زناکار نصیبش از ازدواج، زنان زناکار و یا مشرک خواهد شد، و زن زناکار هم عاقبت، قسمت مردان زناکار و یا مشرک خواهد شد، و این کار (یعنی: زنا)، بر همه مؤمنین حرام است.

«صَدَقَ اللّه ُ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ»

ص: 28


1- 1 _ الفرقان (25): 68؛ و مشابه آن در سوره الممتحنة (60): 12.
2- 2 _ النور (24): 3؛ و آیه دوّم از این سوره مربوط به حکم کیفری عمل زنا است که چون مباحث فقهی و اجتهادی زیادی پیرامون آن مطرح است و ذکر آن ممکن بود موجب تشتّت اذهان غیر اهل علم واقع گردد فلذا ما آن را نیاوردیم.

بخش دوّم

چهل حدیث پیرامون حجاب و عفّت زنان

اهمیّت موضوع حجاب و عفّت.

1. فرازی از دعای امام زمان(عج): «... وَعَلَی النِّسآءِ بِالْحَیآءِ وَالْعِفَّةِ!».(1)

ترجمه _ و پروردگارا به زنان امّت من حیاء و عفّت ارزانی دار!

حجاب و عفّت مهمترین خصوصیّت زنان و همسران نمونه.

2. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «خَیْرُ نِسائِکُمُ الْعَفِیفَةُ فِی فَرْجِها، الْغِلْمَةُ عَلی زَوْجِها».(2)

ص: 29


1- 1 _ مفاتیح الجنان (1/116)؛البلد الأمین (1/350)؛ جنة الأمان (1/281).
2- 2 _ الکافی (5/324)؛ دعائم الاسلام (2/197)؛ مستدرک الوسائل (14/159)؛ النوادر (116)؛ کنز العمّال (16/409).

ترجمه _ بهترین زنان و همسران شماکسانی هستند که هم عفیف باشند و هم شهوتناک؛ عفیف در فرجهایشان (در اجتماع و در بین نامحرمان)، و شهوتناک برای شوهران خودشان.

3. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «إِنَّ مِنْ خَیْرِ نِسائِکُمُ: الْوَلُودُ، الْوَدُودُ، السَّتِیرَةُ، الْعَزِیْزَةُ فِی أَهْلِها، الذَّلِیلَةُ مَعَ بَعْلِها، الْمُتَبَرِّجَةُ مِنْ زَوْجِها، الْحِصانُ عَنْ غَیْرِهِ، الَّتِی تَسْمَعُ قَوْلَهُ وَتُطِیعُ أَمْرَهُ، وَإِذا خَلا بِها بَذَلَتْ لَهُ ما أَرادَ مِنْها...».(1)

ترجمه _ بهترین زنان شما کسانی هستند که: بچّه زا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزّت باشند، در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، برای شوهران خودشان خود را آرایش و زینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن شوهران خود را گوش داده و اطاعت کنند، و هرگاه که با شوهران خود خلوت می کنند خود را کاملاً در اختیار آنها بگذارند و... .

ص: 30


1- 1 _ الکافی (5/324)؛ الفقیه (3/389)؛ التهذیب (7/400)؛ روضة الواعظین (374)؛ وسائل الشیعة (20/29)؛ مکارم الاخلاق (200).

عفّت برترین جهادها، هم برای زنان و هم برای مردان.

4. امام باقر علیه السلام : «أَیُّ الاْءِجْتِهادِ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَفَرْجٍ».(1)

ترجمه _ چه جهادی برتر از عفّت در شکم و عفّت در فرج و دامن است!؟

5. امیر المؤمنین علیه السلام : «أَفْضَلُ الْعِبادَةِ الْعِفافُ».(2)

ترجمه _ عفّت برترین عبادتها است.

زنان بی حجاب و بی عفّت بیشترین أهل جهنّم از طایفه زنان _ حدود پوشش _ عفّت در اختلاط _ عفّت در آرایش و زینت _ عفّت در فرج و دامن _ عفّت در رفتار و کردار _ عفّت در دهان و کلام.

ص: 31


1- 1 _ الکافی (2/79)؛ وسائل الشیعة (15/25) و (11/198)؛ مشکاة الانوار (275)؛ عدّة الداعی (140)؛ بحار الانوار (68/269).
2- 2 _ الکافی (2/79)؛ وسائل الشیعة (15/25)؛ معدن الجواهر (22)؛ بحار الانوار (68/269).

6. امیر المؤمنین علیه السلام : «دَخَلْتُ أَنَا وَفاطِمَةُ عَلی رَسُولِ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وسلم ، فَوَجَدْتُهُ یَبْکِی بُکاءً شَدِیدا، فَقُلْتُ: فِداکَ أَبِی وَأُمِّی یا رَسُولَ اللّه ِ، مَا الَّذِی أَبْکاکَ؟ فَقالَ: یا عَلِیُّ، لَیْلَةً اُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمآءِ رَأَیْتُ نِسآءً مِنْ اُمَّتِی فِی عَذابٍ شَدِیدٍ، فَأَنْکَرْتُ شَأْنَهُنَّ فَبَکَیْتُ لِما رَأَیْتُ مِنْ شِدَّةِ عَذابِهِنَّ: رَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِها یَغْلِی دِماغُ رَأْسِها، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِلِسانِها وَالْحَمِیمُ یُصَبُّ فِی حَلْقِها، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِثَدْیَیْها، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِها وَالنّارُ تُوقَدُ مِنْ تَحْتِها، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً قَدْ شُدَّ رِجْلاها إِلی یَدَیْها وَقَدْ سَلَّطَ عَلَیْها الْحَیّاتُ وَالْعَقارِبُ، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً صَمّاءَ عَمْیاءَ خَرْساءَ فِی تابُوتٍ مِنْ نارٍ یَخْرُجُ دِماغُ رَأْسِها مِنْ مَنْخَرِها وَیَدَیْها مُنْقَطَعٌ مِنَ الْجُذامِ وَالْبَرَصِ، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِرِجْلَیْها فِی تَنُّورٍ مِنْ نارٍ، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً تُقْطَعُ لَحْمُ جَسَدِها مِنْ مُقَدَّمِها وَمُؤَخَّرِها بِمَقارِیضَ مِنْ نارٍ، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً تَحْرُقُ وَجْهُهاوَیَداها وَهِیَ تَأْکُلُ أَمْعاءَها، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً رَأْسُها رَأْسُ خِنْزِیرٍ وَبَدَنُها بَدَنُ الْحِمارِ وَعَلَیْها أَلْفُ أَلْفُ لَوْنٍ مِنَ الْعَذابِ، وَرَأَیْتُ امْرَأَةً عَلی صُورَةِ الْکَلْبِ وَالنّارِ تَدْخُلُ فِی دُبُرِها وَتَخْرُجُ مِنْ فِیها، وَالْمَلائِکَةُ یَضْرِبُونَ رَأْسَها وَبَدَنَها بِمَقامِعَ مِنْ نارٍ!

ص: 32

فَقالَتْ فاطِمَةُ: حَبِیبِی وَقُرَّةَ عَیْنِی، أَخْبِرْنِی ما کانَ عَمَلُهُنَّ وَسِیرَتُهُنَّ حَتّی وَضَعَ اللّه ُ عَلَیْهِنَّ هذَا الْعَذابِ!

فَقالَ: یا بِنْتِی، أَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِشَعْرِها فَإِنَّها کانَتْ لا تُغَطِّی شَعْرَها مِنَ الرِّجالِ، وَأَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِلِسانِها فَإِنَّها کانَتْ تُؤْذِی زَوْجَها، وَأَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِثَدْیَیْها فَإِنَّها کانَتْ تَمْتَنِعُ مِنْ فِراشِ زَوْجِها، وَأَمَّا الْمُعَلَّقَةُ بِرِجْلَیْها فَإِنَّها کانَتْ تَخْرُجُ مِنْ بَیْتِها بِغَیْرِ إِذْنِ زَوْجِها، وَأَمَّا الَّتِی کانَتْ تَأْکُلُ لَحْمَ جَسَدِها فَإِنَّها کانَتْ تُزَیِّنُ بَدَنَها لِلنّاسِ، وَأَمَّا الَّتِی شُدَّ یَداها إِلی رِجْلَیْها وَسَلَّطَ عَلَیْها الْحَیّاتُ وَالْعَقارِبُ فَإِنَّها کانَتْ قَذِرَةُ الْوُضُوءِ، قَذِرَةُ الثِّیابِ وَکانَتْ لا تَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنابَةِ وَالْحَیْضِ وَلا تَتَنَظَّفُ وَکانَتْ تَسْتَهِینُ بِالصَّلاةِ، وَأَمَّا الْعَمْیاءَ الصَّمّاءَ الْخَرْسآءَ فَإِنَّها کانَتْ تَلِدُ مِنَ الزِّنا فَتَعَلَّقَهُ فِی عُنُقِ زَوْجِها، وَأَمَّا الَّتِی کانَ تُقْرَضُ لَحْمُها بِالْمَقارِیضِ فَإِنَّها کانَتْ تَعْرِضُ نَفْسَها عَلَی الرِّجالِ، وَأَمَّا الَّتِی کانَ تَحْرُقُ وَجْهُها وَبَدَنُها وَهِیَ تَأْکُلُ أَمْعاءَها فَإِنَّها کانَتْ قَوّادَةٌ، وَأَمَّا الَّتِی کانَ رَأْسُها رَأْسُ خِنْزِیرٍ وَبَدَنُها بَدَنُ الْحِمارِ فَإِنَّها کانَتْ نَمّامَةٌ کَذّابَةٌ، وَأَمَّا الَّتِی کانَتْ عَلی صُورَةِ الْکَلْبِ وَالنّارُ تَدْخُلُ فِی دُبُرِها وَتَخْرُجُ مِنْ فِیها فَإِنَّها کانَتْ قَیْنَةٌ نَوّاحَةٌ حاسِدَةٌ. ثُمَّ قالَ: وَیْلٌ لاِمْرَأَةٍ أَغْضَبَتْ

ص: 33

زَوْجَها، وَطُوبی لاِمْرَأَةٍ رَضِیَ عَنْها زَوْجُها».(1)

ترجمه _ حضرت علی علیه السلام فرمودند: روزی من و فاطمه بر منزل رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم داخل شدیم، و دیدم که رسول گرامی گریه شدیدی می کنند، عرض کردم: پدر و مادرم فدایت ای رسول خدا، چه چیزی تو را به گریه انداخته است؟

فرمود: ای علی، شبی که مرا به آسمانها بردند، زنانی از امّت خود را دیدم که در عذابهای بسیار سختی به سر می بردند، عذاب سخت آنها را یاد کردم و گریه بر من غلبه نمود: زنانی را دیدم که از موهای سرخود آویزان هستند و از آتش جهنم آب دماغشان می جوشید؛ عدّه ای از زنان را دیدم که از زبانهای خود آویزان بودند و آب جهنّم در گلوی آنان ریخته می شد؛ گروهی دیگر از پستانهای خود به طرف جهنّم آویزان شده بودند؛ و برخی دیگر گوشت بدن خود را می خوردند در حالیکه آتش جهنّم از زیر آنها شعله ور

ص: 34


1- 1 _ عیون أخبار الرضا علیه السلام (1/13)؛ وسائل الشیعة (20/213) و (14/156)؛ بحار الانوار (8/309) و (18/351) و (100/245).

بود؛ و برخی از آنها، پاهایشان به دستهایشان بسته شده بود و مارها و عقربهای جهنّمی آنها را احاطه کرده بودند؛ برخی از زنان کر و کور و لال بودند و در داخل تابوتی از آتش اسیر بودند و آب دماغ آنها می جوشید و از بینی آنها خارج می شد و دستان آنها از جذام و پیسی قطع شده بودند؛ و زنانی از پاهای خود به طرف تنوری از آتش آویزان بودند؛ و برخی از آنها گوشت بدنشان توسّط قیچی هایی از آتش از عقب و جلو بریده می شد؛ و برخی صورت و دستهایشان می سوخت و جگرهای خودشان را می خوردند؛ و برخی را دیدم که سرشان شبیه سرخوک و بدنشان مثل الاغ بود و در هزاران عذاب گرفتار بودند؛ و برخی به صورت سگ بودند و آتش از پشت آنها داخل بدنشان می شد و از دهانشان خارج می شد و ملائکه الهی با گرزرهایی از آتش بر سر و بدن آنها می کوبیدند!

آنگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام عرض کردند: ای محبوب من و ای نور چشم من! ما را با خبر کن از عمل و گناه این زنان در دنیا که به آن عذابهای سخت گرفتار بودند!

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: ای دخترم، امّا آن زنانی که از موهای سرشان آویزان بودند کسانی هستند که در دنیا

ص: 35

موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی پوشاندند، و آنها که از زبانشان آویزان بودند زنانی هستند که در دنیا شوهران خود را با زبانشان می رنجاندند، و آنها که از پستانهای خود به طرف جهنّم آویزان بودند کسانی هستند که به تقاضای شوهران خود برای هم بستر شدن پاسخ مثبت نمی دادند، و آنها که از پاهای خود آویزان بودند زنانی هستند که بدون اجازه شوهرشان از خانه های خود خارج می شدند، و آنها که گوشت بدنهای خودشان را می خوردند کسانی هستند که خود را برای نامحرمان زینت می کردند، و آنها که دستهایشان به پاهایشان بسته شده بود و مارها و عقربها آنها را احاطه کرده بودند زنانی هستند که در وضو و لباسهای خود نجاست را مراعات نمی کردند و از جنابت و حیض غسل نمی کردند و پاکی را رعایت نمی نمودند و نماز را سبک می شمردند، و امّا زنان کر و کور و لال آنهایی هستند که از زنا بچّه بدنیا آورده اند و آن را به شوهر خودشان بسته اند، و آنها که گوشت بدنشان با قیچیها بریده می شد زنانی هستند که در دنیا با رفتارهای مختلف به نامحرمان اظهار تمایل می نمودند و خود را برای آنها نشان می دادند، و آنها که صورت و بدنهایشان می سوخت و جگرهای

ص: 36

خودشان را در دهانهایشان می جویدند زنانی هستند که در دنیا واسطه بین زنای دو نفر بوده اند، و آنها که سرشان سرخوک و بدنهایشان بدن الاغ بود در دنیا سخن چین و دروغگو بوده اند، و آنها که بصورت سگ بودند و آتش از پشت آنها داخل بدنشان می شد و از دهانشان بیرون می آمد زنان آوازه خوان و ترانه خوان و حسود در دنیا هستند.

و در پایان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: وای بر آن زنی که شوهرش را به غضب آورد، و خوشا به حال آن زنی که شوهرش از او راضی باشد.

حدود پوشش زن در جامعه و کیفیّت آن، و تفاوت آن با داخل منزل و در پیش محارم.

7. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «لِلزَّوْجِ ما تَحْتَ الدِّرْعِ، وَللاْءِبْنِ وَالاْءَخِ ما فَوْقَ الدِّرْعِ، وَلِغَیْرِ ذِی مَحْرَمٍ أَرْبَعَةُ أَثْوابٍ: دِرْعٌ وَخِمارٌ وَجِلْبابٌ وَإِزارٌ».(1)

ص: 37


1- 1 _ زبدة البیان محقّق اردبیلی (554)؛ تفسیر مجمع البیان (7/271)؛ تفسیر الصافی (3/430)؛ تفسیر الأصفی (2/844)؛ تفسیر نور الثقلین (3/624).

ترجمه _ زن برای شوهر خود از زیر پیراهن همه بدنش را می تواند نشان دهد، و در پیش برادر و فرزند خود تنها اگر یک پیراهن بپوشد (که تا زانوان و یا ساق پای او مستور باشد) کافی است، ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس حتما داشته باشد: پیراهن _ روسروی _ چادر _ و شلوار.

مقنعه و چادر و حتّی روبند سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در حجاب و عفّت.

8. آنگاه که برای دفاع از حقّ غصب شده خود (یعنی: فدک) به مجلس أبی بکر می رفت: «لاثَتْ [لأتت] خِمارَها عَلی رَأْسِها، وَاشْتَمَلَتْ جِلْبابَها».(1)

ترجمه _ حضرت روسری (یا مقنعه) خود را سرکرد، و چادرش را پوشید و... .

ص: 38


1- 1 _ شرح الأخبار (3/34)؛ الطرائف (264)؛ بحار الانوار (29/218)؛ الغدیر (7/192) و (9/387)؛ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید (16/249)؛ بشارة المصطفی (163).

9. وقتی می خواست به طرف خانه پدرش از منزل خود خارج شود: «فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبابِها وَتَبَرْقَعَتْ بِبُرْقَعِها وَأَرادَتِ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله وسلم ».(1)

ترجمه _ چادرش را سر نمود، و روبندش را انداخت و به طرف منزل پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم حرکت نمود... .

نهی زنان از نگاه به مردان نامحرم (عفّت در نگاه).

10. امام صادق علیه السلام : «فَزِنَا الْعَیْنَیْنِ النَّظَرُ».(2)

ترجمه _ زنای دوچشم زن (و یا مرد) نگاه به نامحرمان است.

11. امام صادق علیه السلام : «النَّظْرَةُ سَهْمٌ مِنْ سِهامِ إِبْلِیسَ».(3)

ترجمه _ نگاه به نامحرم تیری از تیرهای شیطان بر قلب

ص: 39


1- 1 _ علل الشرایع (1/163)؛ المناقب (3/342)؛ البحار (43/147) و (39/207)؛ بشارة المصطفی (101).
2- 2 _ الکافی (5/559)؛ وسائل الشیعة (20/191) و (14/138)؛ مشکاة الانوار (275)؛ عون المعبود (6/123)؛ کنز العمّال (5/324).
3- 3 _ الفقیه (4/18)؛ وسائل الشیعة (20/191) و (14/138).

انسان است.

12. حضرت عیسی علیه السلام : «إِیّاکُمْ وَالنَّظْرَةَ؛ فَإِنَّها تَزْرَعُ فِی قَلْبِ صاحِبِها الشَّهْوَةَ، وَکَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَةً».(1)

ترجمه _ شما را بر حذر می دارم از نگاه به نامحرمان، چرا که تخم شهوت را در قلب انسان می کارد و او را به هر فتنه و فساد دیگری می کشاند.

از القاب حضرت زهرا علیهاالسلام متناسب با حجاب و عفّت.

13. «مُحْتَجَبَة»، «عَفیفة»، «حِصان»، «مطهّرة» و «معصومة».(2)

ترجمه _ «با حجاب»، «با عفّت»، «پاکدامن»، «پاکدل و پاک سیرت» و «بی گناه».

ص: 40


1- 1 _ مستدرک الوسائل (14/270)؛ الأمالی للمفید (208)؛ بحار الانوار (14/325).
2- 2 _ مناقب ابن شهرآشوب (3/132)؛ المعجم الکبیر (22/397)؛ القاب الرّسول و عترته (39).

از فرمایشات حضرت زهرا علیهاالسلام در خصوص حجاب و عفّت.

14. عن فاطمةَ الزهراء علیهاالسلام : إذا سُئِلَتْ: أیُّ شیء خیرٌ للمرأة؟ قالت: «أَنْ لا تَری رَجُلاً، وَلا یَراها رَجُلٌ».(1)

ترجمه _ از حضرت سؤال شد: چه صفتی برای یک زن از هر چیز دیگری بهتر است؟ فرمود: آنکه (تا می تواند بگونه ای زندگی کند که) نه مردی را ببیند و نه مرد نامحرمی او را ببیند.

15. و قالت علیهاالسلام : «أَدْنی ما تَکُونُ الْمَرْأَةُ مِنْ رَبِّها أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِها».(2)

ترجمه _ نزدیکترین حالت یک زن نسبت به خداوند، زمانی است که در منزل خودش باشد (و در میان نامحرمان حاضر نشود).

ص: 41


1- 1 _ دعائم الإسلام (2/215)؛ مناقب آل ابی طالب (3/119)؛ کنز العمّال (16/601)؛ بحار الانوار (43/84).
2- 2 _ مستدرک الوسائل (14/182)؛ النوادر (119)؛ العدد القویة (224)؛ بحار الانوار (43/92) و (100/250).

16. وقالت علیهاالسلام : «إِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّسآءِ، إِنَّهُ یُطْرَحُ عَلَی الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُها لِمنْ رَأی».(1)

ترجمه _ همانا من دوست ندارم کاری را که با جنازه زنان می کنند، و پارچه ای بر روی آن می اندازند که بر آمدگی های بدنش را نامحرمان می بینند. (فلذا حضرت دستور داد برای جنازه او تابوتی سازند و بدن او را در داخل تابوت بگذارند بگونه ای که کسی او را نبیند).

بی حجابی و بی عفّتی از نشانه های مسلّم زنان جهنّمی.

17. امام صادق علیه السلام : «ثَلاثٌ إِذا کُنَّ فِی الْمَرْأَةِ فَلا تَحْرُجْ أَنْ تَقُولَ: إِنَّها فِی جَهَنَّمَ؛ الْبِذآءُ، وَالْخُیَلآءُ، وَالْفَجَرُ».(2)

ترجمه _ سه خصلت هست که اگر یک زن آنها را داشت، نترس و بگو: اهل جهنّم است، آن سه خصلت عبارتند از: بدزبانی، خودخواهی و غرور، بددامنی (و بی حجابی و بی عفّتی).

ص: 42


1- 1 _ کشف الغمّة (1/504)؛ ذخائر العقبی (53)؛ مناقب اهل البیت (233)؛ بحار الانوار (78/251)؛ وسائل الشیعة (3/221).
2- 2 _ الخصال (159)؛ بحار الانوار (70/306)؛ میزان الحکمة (1/472).

کیفیّت پوشش اجتماعی زن (حرام بودن نازک پوشی) _ و عفّت در رفتار و کردار.

18. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «مَنْ أَطاعَ امْرَأَتَهُ أَکَبَّهُ اللّه ُ عَلی وَجْهِهِ فِی النّارِ». فقال علیٌّ علیه السلام : وما تلک الطّاعة؟ قال: «یَأْذَنَ لَها فِی الذَّهابِ إِلَی الْحَمّاماتِ، وَالْعُرُساتِ، وَالنِّیاحاتِ، وَلَبْسِ الثِّیابِ الرِّقاقِ».(1)

ترجمه _ رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: هر کس از زنش اطاعت کند خداوند او را با صورت برآتش خواهد انداخت. حضرت علی علیه السلام عرض کردند: منظور از اطاعت زن چیست؟ فرمود: اینکه به او اجازه دهد تا به حمامهای عمومی (و اختلاطی) و عروسی ها و مجالس آوازه خوانی برود، و لباس نازل در بین نامحرمان و در جامعه به تن کند.

ص: 43


1- 1 _ الکافی (5/517)؛ دعائم الاسلام (2/216)؛ الفقیه (1/115) و (4/362)؛ الخصال (196)؛ ثواب الأعمال (224)؛ مکارم الاخلاق (231)؛ بحار الانوار (74/53).

زنان زیبا عذری برای بی حجابی و بی عفّتی خود ندارند!

19. امام صادق علیه السلام : «تُؤْتی بِالْمَرْأَةِ الْحُسْنآءِ _ یَوْمَ الْقِیامَةِ _ الَّتِی قَدِ افْتَتَنَتْ فِی حُسْنِها، فَتَقُولُ: یارَبِّ، حَسَّنْتَ خَلْقِی حَتّی لَقِیْتُ ما لَقِیْتُ، فَیُجآءُ بِمَرْیَمَ علیهاالسلام ، فَیُقالُ: أَنْتَ أَحْسَنُ أَوْ هذِهِ؟ قَدْ حَسَّنّاها فَلَمْ تَفْتَتِنُ...».(1)

ترجمه _ روز قیامت، زن زیبا را که بخاطر زیبائی اش در فتنه افتاده است، (و فریب زیبائی خود را خورده و بی حجابی و بی عفّتی و آلودگی دامن گناه او می باشد) به پای حساب خواهند کشید. خطاب به خداوند متعال خواهد گفت: خدایا، خودت مرا زیبا خلق کردی تا اینکه در فتنه افتادم. به اذن الهی، حضرت مریم علیهاالسلام را در آنجا حاضر خواهند نمود، و ندا خواهد شد: نگاه کن ببین تو زیباتری یا این زن (یعنی حضرت مریم علیهاالسلام )، ما او را هم در نهایت زیبائی آفریدیم امّا او گناه نکرد و فریب نخورد... .

ص: 44


1- 1 _ الکافی (8/228)؛ بحار الانوار (12/241) و (14/192).

حجاب و عفّت زنان در آخر الزّمان.

20. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «کَیْفَ بِکُمْ إِذا فَسَدَتْ نِسائُکُمْ وَفَسَقَ شَبابُکُمْ وَلَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ؟» فقیل له: ویکون ذلک یا رسول اللّه؟ فقال: «نَعَمْ، وَشَرُّ مِنْ ذلِکَ؛ کَیْفَ بِکُمْ إِذا أَمَرْتُمْ بِالْمُنْکَرِ وَنَهَیْتُمْ عَنِ الْمَعْرُوفِ؟» فقیل له: یا رسول اللّه ویکون ذلک؟ قال: «نَعَمْ، وَشَرُّ مِنْ ذلِکَ؛ کَیْفَ بِکُمْ إِذا رَأَیْتُمُ الْمَعْرُوفَ مُنْکَرا وَالْمُنْکَرَ مَعْرُوفا؟».(1)

ترجمه _ فرمودند: چگونه خواهید بود آنگاه که زنانتان به فساد کشیده شوند، و جوانانتان گمراه گردند، و به کارهای خوب أمر نکنید، و از بدیها نهی نکنید! عرض شد: یا رسول اللّه، چنین زمانی خواهد آمد؟ فرمود: بلی، و بدتر از آن هم خواهد آمد؛ چگونه خواهید بود آنگاه که به کارهای بد امر کنید و از خوبیها نهی کنید؟ عرض شد: آیا

ص: 45


1- 1 _ الکافی (5/59)؛ التهذیب (6/177)؛ روضة الواعظین (265)؛ وسائل الشیعة (16/122) و (11/397)؛ مشکاة الانوار (101)؛ بحار الانوار (97/91).

چنین زمانی هم خواهد آمد؟ فرمود: بلی، بدتر از آن هم خواهد آمد، زمانی که اصلاً خوبی را بد بدانید و بدیها را خوب پندارید!

21. امیر المؤمنین علیه السلام : «یَظْهَرُ فِی آخَرِ الزَّمانِ وَاقْتِرابِ السّاعَةِ _ وَهُوَ شَرُّ الاْءَزْمِنَةِ _ نِسْوَةٌ کاشِفاتٌ، عارِیاتٌ، مُتَبَرِّجاتٌ، مِنَ الدِّینِ خارِجاتٌ، داخِلاتٌ فِی الْفِتَنِ، مائِلاتٌ إِلَی الشَّهَواتِ، مُسْرِعاتٌ إِلَی اللَّذّاتِ، مُسْتَحِلاّتٌ لِلْمُحَرَّماتِ، فِی جَهَنَّمَ خالِداتٌ».(1)

ترجمه _ در آخر الزمان و نزدیکیهای قیامت _ که بدترین زمانها خواهد بود _ زنان حجابهای خود را بر خواهند داشت،و بدنهایشان را به نامحرمان نشان خواهند داد، و سرهای خود را زینت نموده و در معرض دید نامحرمان قرار خواهند داد، و از دین اسلام خارج شده و در انواع فتنه ها و مفاسد داخل خواهند شد، و به سمت شهوت ها ره خواهند تافت، و به طرف لذّتهای پست و زودگذر

ص: 46


1- 1 _ الفقیه (3/390)؛ وسائل الشیعة (20/35) و (14/19)؛ مکارم الاخلاق (201).

دنیوی شتاب خواهند گرفت، حرامهای الهی را حلال خواهند شمرد، و بصورت ابدی در جهنّم خواهند افتاد.

22. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «إِذا رَأَیْتُمُ اللاّتِی أَلْقَیْنَ عَلی رُؤُوسِهِنَّ مِثْلَ اسْنَمَةِ الْبَعْرِ [البقر]، فَاعْلَمُوهُنَّ أَنَّهُ لا یُقْبَلُ لَهُنَّ الصَّلاةُ».(1)

ترجمه _ زمانیکه دیدید زنانی از امت من سرهای خود را مثل برآمدگی پشت شتر دسته نموده و در میان نامحرمان ظاهر می شوند، به آنها بگوئید که نمازشان قبول نیست.

عفّت در اختلاط (و حضور در جامعه بدون ضرورت) _ عفّت در رفتار و کردار.

23. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «لَیْسَ لِلنِّسآءِ مِنْ سَراةِ الطَّرِیقِ وَلکِنْ جَنْبَیْهِ».(2)

ص: 47


1- 1 _ المعجم الکبیر (22/370)؛ الجامع الصغیر (1/99)؛ کنز العمّال (16/392)؛ السنن الکبری (2/234)؛ مجمع الزوائد (5/137).
2- 2 _ الکافی (5/519)؛ معانی الاخبار (156)؛ وسائل الشیعة (20/183) و (14/132)؛ بحار الانوار (73/302)؛ مجمع الزوائد (8/115)؛ المعجم الأوسط (3/235).

ترجمه _ زنان نباید در جامعه از وسط جادّه و یا خیابان و یا کوچه عبور کنند و راه بروند، و بلکه باید همیشه از دوطرف آن، یعنی از کناره های آن راه روند.

حرمت استفاده از خوشبو کننده ها در میان نامحرمان برای زن.

24. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «أَیُّ [أیّة] امْرَأَةٍ تَطَیَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حَتّی تَرْجَعَ إِلی بَیْتِها مَتی ما رَجَعَتْ».(1)

ترجمه _ وقتی زنی خود را خوشبو می کند و از خانه اش خارج می شود، تا به خانه اش برنگشته است (خداوند و ملائکه خداوند و اولیاء خداوند) او را لعنت می کنند.

25. امام صادق علیه السلام : «سُئِلَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله وسلم : ما زِینَةُ الْمَرْأَةِ لِلاْءَعْمی؟ قالَ: الطِّیبُ وَالْخِضابُ، فَإِنَّهُ مِنْ طِیبِ النَّسَمَةِ».(2)

ص: 48


1- 1 _ الکافی (5/518)؛ عوالی اللئالی (3/309)؛ بحار الانوار (100/247)؛ و مشابه این خبر با الفاظ مختلف، و سندهای متفاوت، از معصومین علیهم السلام بصورت فراوان نقل شده است.
2- 2 _ الکافی (5/564)؛ وسائل الشیعة (20/167) و (14/119).

ترجمه _ سؤال شد از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم : زینتِ زن در پیش مرد نابینا چه چیزی می تواند باشد؟ فرمود: عطر و حناء؛ چرا که حناء هم از خوشبو کننده های انسان محسوب می شود.

کیفیّت پوشش _ عفّت در خلوت با نامحرمان.

26. امام صادق علیه السلام : «فِیما أَخَذَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وسلم مِنَ الْبَیْعَةِ عَلی النِّسآءِ أَنْ لا یَحْتَبِینَ وَلاَ یَقْعُدْنَ مَعَ الرِّجالِ فِی الْخَلاءِ».(1)

ترجمه _ از جمله پیمانهایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از زنان امّت خود گرفته است این است که چادرهای خود را در بین ساق پا و پشت خود جمع نکنند (و بر بدن نچسبانند)، و با مردان نامحرم در محلّ خلوتی ننشینند.

27. امام صادق علیه السلام : «لا یَنْبَغِی لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَجْمَرَ ثَوْبَها إِذا خَرَجَتْ مِنْ بَیْتِها».(2)

ص: 49


1- 1 _ الکافی (5/519)؛ وسائل الشیعة (20/185) و (14/133).
2- 2 _ الکافی (5/519)؛ الفقیه (3/440)؛ وسائل الشیعة (20/161) و (14/114).

ترجمه _ شایسته نیست یک زن مسلمان وقتی از خانه اش خارج می شود لباسهای خودش را زینت دهد (و یا لباسهای رنگارنگ و جذّاب و زینت دار خودش را بپوشد).

عفّت در «لمس و تماسّ» و دست دادن با نامحرمان.

28. سماعة بن مهران: سألت أبا عبداللّه علیه السلام عن مصافحة الرجل المرأة، قال: «لا یَحِلُّ لِلرَّجُلِ أَنْ یُصافَحَ الْمَرْأَةَ إلاَّ امْرَأَةً یَحْرُمُ عَلَیْهِ أَنْ یَتَزَوَّجَها: اُخْتَ أوْ بِنْتَ أَوْ عَمَّةَ أَوْ خالَةَ أَوْ ابْنَةَ اخْتٍ أوْ نَحْوَها...».(1)

ترجمه _ سؤال شد از امام صادق علیه السلام در مورد دست دادن مرد با یک زن، فرمود: حرام است یک مرد با زن نامحرم دست دهد، مگر با زنانی که ازدواج با آنها برای او حرام است، مثل: خواهر، یا دختر، یا عمّه، یا خاله، یا دختر خواهر و یا امثال آن.

وظیفه والدین در آموزش مسائل حجاب و عفّت برای دختران خود.

29. امیرالمؤمنین علیه السلام : «لا تُعَلِّمُوا نِسآئَکُمْ سُورَةَ یُوسُفَ

ص: 50


1- 1 _ وسائل الشیعة (20/208) و (20/363)؛ الکافی (5/525).

وَلا تَقْرَئُوهُنَّ إِیّاها؛ فَإِنَّ فِیهَا الْفِتَنُ، وَ عَلِّمُوهُنَّ سُورَةَ النُّورِ فَإِنَّ فِیهَا الْمَواعِظُ».(1)

ترجمه _ برای زنان (و دختران) خود، سوره یوسف (و یا هر نوع قصّه، ماجرا، فیلم و یا تصویر مبتذل و تحریک کننده) را یاد ندهید (و یا نگذارید نگاه کنند و یا برایشان تعریف نکنید)؛ چرا که در اینگونه ماجراها و برنامه ها برای آنها فتنه وجود دارد (و آنها را به سمت گمراهی و فساد می کشاند)، و سوره مبارکه نوررا (که بسیاری از آیات حجاب و عفّت در آن آمده است) برای آنها بخوانید و یاد دهید؛ چون پندهای مؤثّری در آن است.

بازهم از اخبار آخر الزمان در خصوص حجاب و عفّت زنان.

30. امیرالمؤمنین علیه السلام : «... وَشارَکَتِ النِّساءُ أَزْواجَهُنَّ فِی التِّجارَةِ حِرْصا عَلَی الدُّنْیا، ... وَتَشَبَّهَ الرِّجالُ بِالنِّسآءِ

ص: 51


1- 1 _ الکافی (5/516)؛ وسائل الشیعة (20/177) و (14/127)؛ النوادر (215).

وَالنِّسآءُ بِالرِّجالِ...».(1)

ترجمه _ ... و زمانی خواهد آمد که زنان بخاطر حرص به دنیا، همچون مردان در انواع تجارتها و خرید و فروشها شرکت خواهند کرد... و مردان (از لحاظ پوشش و آرایش و پیرایش) خود را شبیه زنان خواهند نمود، و زنان هم خود را شبیه مردان... .

31. امیرالمؤمنین علیه السلام : «... وَرَأَیْتَ النِّسآءَ یَتَّخِذْنَ الْمَجالِسَ کَما تَتَّخِذُهَا الرِّجالُ... وَرَأَیْتَ أَکْثَرَ النّاسِ وَخَیْرَ بَیْتٍ مَنْ یُساعَدُ النِّساءُ عَلی فِسْقِهِنَّ... وَرَأَیْتَ النِّسآءَ قَدْ غَلَبْنَ عَلی الْمُلْکِ وَغَلَبْنَ عَلی کلِّ أَمْرٍ لا یُؤْتی إِلاّ ما لَهُنَّ فِیهِ هَوی...».(2)

ترجمه _ ... و روزگاری خواهد آمد در آن روزگار، زنان را خواهی دید که در انواع و اقسام مجالس و مجامع عمومی

ص: 52


1- 1 _ کمال الدین (526)؛ بصائر الدرجات (31)؛ مستدرک الوسائل (12/327)؛ الخرائج (3/1134)؛ بحار الانوار (52/193) و (75/23)؛ درر الاخبار (538).
2- 2 _ الکافی (8/38)؛ وسائل الشیعة (16/276) و (11/515)؛ بحار الانوار (52/257)؛ درر الاخبار (396).

مثل مردان شرکت می کنند، ... و مردم بهترین خانواده ها و متمدّن ترین آنها را خانواده هایی می بینند که در آن زنان و دختران بر فسق و فجور (و بر بی حجابی بی عفّتی) کمک می شوند، (و یا بهترین شوهران کسانی معرفی خواهند شد که هیچ ممانعتی نسبت به فسق و فجور و بی حجابی و بی عفّتی زنان و دختران خود نشان ندهند)... و در این روزگار زنان در امور حکومتی کشورها بر مردان غلبه خواهند نمود (و بیشتر از آنها خواهند بود)، و همچنین در هر کار (و یا حرفه و فعالیّت خلافی) که در آن هواپرستی (و شهوت رانی) است بیشتر از مردان حضور خواهند داشت... .

معجزه ای از چادر حضرت زهرا علیهاالسلام .

32. «رُوِیَ أَنَّ عَلِیّا علیه السلام اسْتَقْرَضَ مِنْ یَهُودِیٍّ شَعِیرا، فَاسْتَرْهَنَهُ شَیْئا، فَدَفَعَ إِلَیْهِ مُلاءَةَ فاطِمَةَ رَهْنا وَکانَتْ مِنَ الصُّوفِ، فَدَخَلَهَا الْیَهُودِیُّ إِلی دارِهِ، وَوَضَعَها فِی بَیْتٍ، فَلَمّا کانَتِ اللَّیْلَةُ دَخَلَتْ زَوْجُهُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْمُلاءَةُ بِشُغْلٍ، فَرَأَتْ

ص: 53

نُورا ساطِعا فِی الْبَیْتِ أَضاءَ بِهِ کُلَّهُ، فَانْصَرَفَتْ إِلی زَوْجِها، فَأَخْبَرَتْهُ بِأَنَّها رَأَتْ فِی ذلِکَ الْبَیْتِ ضَوْءا عَظِیما، فَتَعَجَّبَ الْیَهُودِیُّ زَوْجَها وَقَدْ نَسِیَ أَنْ فِی بَیْتِهِ مُلاءَةُ فاطِمَةَ، فَنَهَضَ مُسْرِعا وَدَخَلَ الْبَیْتَ، فَإِذا ضِیاءُ الْمُلاءَةِ یَنْشُرُ شُعاعُها کَأَنَّهُ یَشْتَعِلُ مِنْ بَدْرٍ مُنِیرٍ یَلْمَعُ مِنْ قَرِیبٍ، فَتَعَجَّبَ مِنْ ذلِکَ، فَأَنْعَمَ النَّظَرَ فِی مَوْضِعِ الْمُلاءَةِ، فَعَلِمَ أَنَّ ذلِکَ النُّورَ مِنْ مُلاءَةِ فاطِمَةَ، فَخَرَجَ الْیَهُودِیُّ یَعْدُو إِلی أَقْرِبائِهِ، وَزَوْجَتُهُ تَعْدُو إِلی أَقْرِبائِها، فَاجْتَمَعَ ثَمانُونَ مِنَ الْیَهُودِ، فَرَأَوْا ذلِکَ، فَأَسْلَمُوا کُلُّهُمْ».(1)

ترجمه _ روایت شده است که روزی حضرت علی علیه السلام از یک یهودی مقداری جو بعنوان قرض خواست، پس یهودی از او چیزی را به عنوان گرو طلب نمود، و امیرالمؤمنین علیه السلام یکی از چادرهای حضرت زهرا علیهاالسلام را که از پشم بود (و فعلاً حضرت از آن استفاده نمی کرد) در پیش او به گرو گذاشت.

یهودی آن چادر را به خانه خود برد، و آن را در یکی از اتاقهای خانه اش گذاشت، شب که شد زن آن یهودی

ص: 54


1- 1 _ الثاقب فی المناقب (301)؛ بحار الانوار (43/30) و (109/66).

بخاطر کاری به آن اتاق داخل شد، و با کمال تعجّب نوری را در آن اتاق دید که تمام اتاق را منوّر کرده است.

با عجله به طرف شوهرش دوید، و او را از این ماجرا آگاه کرد، یهودی که فراموش کرده بود چادر چه کسی را در خانه خود نهاده است با تعجّب تمام به سمت آن اتاق دوید، و خود دید که چگونه نور آن چادر مانند ماه تمام، تمامی خانه را نورانی کرده است.

وقتی با نگاهی دوباره مطمئنّ شد که نور از چادر مبارک آن حضرت ساطع شده است، از خانه خارج شد و به طرف خویشان خود دوید، و آنها را از این ماجرا آگاه نمود، و زن نیز دوید و خویشان خود را با خبر کرد، و بالأخره هشتاد نفر یهودی در آن خانه جمع شده و آن اعجاز را دیدند، و همگی در آن منزل اسلام آوردند.

دیاثت و بی غیرتی مردان و پدران مهمترین عامل افزایش بی حجابی و بی عفّتی زنان _ حدود و کیفیّات حجاب و عفّت بصورت متفرّق.

33. امیرالمؤمنین علیه السلام : «أَما تَسْتَحْیُونَ وَلا تُغارُونَ

ص: 55

نِساءَکُمْ؛ یَخْرُجْنَ إِلَی الاْءَسْواقِ وَیُزاحِمْنَ الْعُلُوجَ».(1)

ترجمه _ آیا حیا نمی کنید و برای زنانتان غیرت ندارید؛ آنها را به بازارها می فرستید تا مزاحم مردان نامحرم شوند (و آنها را فریب دهند).

34. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «إِنَّ الْجَنَّةَ لَیُوجَدُ رِیحُها مِنْ مَسِیرَةِ خَمْسَمِائَةِ عامٍ وَلا یَجِدُها عاقٌّ وَلا دَیُّوثٌ!» قیل: یارسول اللّه، وما الدیّوث؟ قال: «الَّذِی تَزْنِی امْرَأَتُهُ وَهُوَ یَعْلَمُ». وفی روایة اُخری: «وَالدَّیُّوثُ الَّذِی یَجْلِبُ عَلی حَلِیلَتِهِ الرِّجالَ». وفی خبر: «وَهُوَ الَّذِی لا یُغارُ وَیُجْتَمَعُ فِی بَیْتِهِ عَلَی الْفُجُورِ».(2)

ترجمه _ فرمود: «بوی بهشت از فاصله پانصد سالگی آن استشمام می شود، مگر دو طایفه که حتّی بوی آن را هم

ص: 56


1- 1 _ الکافی (5/537)؛ وسائل الشیعة (20/236) و (14/174)؛ مشکاة الانوار (417).
2- 2 _ الخصال (37)؛ وسائل الشیعة (20/154) و (20/327) و (14/109)؛ بحار الانوار (76/114)؛ الفقیه (3/444)؛ روضة الواعظین (366)؛ وسائل الشیعة (2/58)؛ دعائم الاسلام (2/449)؛ شرح الکافی للمازندرانی (11/336)؛ النوادر (129)؛ بحار الانوار (8/119) و (73/351).

نخواهند شنید: 1. عاق والدین، 2. دیّوث!

عرض شد: ای رسول خدا، دیّوث به چه کسی می گویند؟ فرمود: «کسی که زنش زنا بدهد و او هم بداند ولی جلوگیری نکند». و در روایتی دیگر فرمود: «دیّوث کسی است که با انواع حرکات و رفتارها (مثل دست همسرش را در خیابان گرفتن، دست به گردن او انداختن، اجازه هرگونه پوشش جذّاب و آرایشی را در جامعه به او دادن و...) توجّه نامحرمان را به ناموس خود جلب کند». و یا در خبری دیگر فرمود: «دیّوث کسی است که نسبت به همسرش (و یا دخترانش) غیرت نشان ندهد و خانه اش محلّ برنامه های مبتذل و خلاف عفّت باشد».

35. رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم : «وَأَیُّما رَجُلٌ تَتَزَیَّنُ امْرَأَتُهُ وَتَخْرُجُ مِنْ بابِ دارِها فَهُوَ دَیُّوثٌ... وَالْمَرْأَةُ إِذا خَرَجَتْ مِنْ بابِ دارِها مُتَزَیِّنَةً مُتَعَطِّرَةً وَالزَّوْجُ بِذلِکَ راضٍ یُبْنی لِزَوْجِها بِکُلِّ قَدَمٍ بَیْتٌ فِی النّارِ، فَقَصِّرُوا أَجْنِحَةَ نِسائِکُمْ، وَلا تَطُولُوها، فَإِنَّ فِی تَقْصیرِ أَجْنِحَتِها رِضیً وَسُرُورا وَدُخُولَ الْجَنَّةِ بِغَیْرِ حِسابٍ، احْفَظُوا وَصِیَّتِی فِی أَمْرِ نِسآئِکُمْ حَتّی تُنْجُوا مِنْ شِدَّةِ الْحِسابِ، وَمَنْ لَمْ یَحْفَظْ وَصِیَّتِی فَما أَسْوَأَ حالُهُ بَیْنَ یَدَیِ اللّه ِ».

ص: 57

وقال صلی الله علیه و آله وسلم : «النِّسآءُ حَبائِلُ الشَّیْطانِ».(1)

ترجمه _ مردی که زنش خود را زینت دهد و از خانه خارج شود دیّوث (یعنی: بی غیرت) است... و زن اگر از خانه خودش با آرایش و زینت و خوشبو خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد، به هر قدمی که آن زن (یا دختر) در جامعه بر می دارد برای شوهرش (یا پدرش)، خانه ای در جهنّم بنا می شود؛ پس بال و پرِ زنان خودتان را کوتاه کنید (و آنها را در بی حجابی و بی عفّتی بی پر و بال بگذارید)؛ چرا که در کوتاه کردن بال و پر آنها هم رضایت خدا، و هم سرور و شادی کانون خانواده، و هم داخل شدن در بهشت بدون حساب و کتاب وجود دارد، وصیّت مرا در مورد زنان خود حفظ کرده و بدان عمل کنید تا از شدّت عذاب روز حساب نجات یابید، و هر که این وصیّت را در

ص: 58


1- 1 _ بحار الانوار (100/249)؛ مستدرک سفینة البحار (4/396) و (10/47)؛ المجازات النبویّة (202)؛ مستدرک الوسائل (14/159)؛ کنز الفوائد (97)؛ عوالی اللئالی (1/291)؛ شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید (18/199).

مورد زن و یا دخترش ترک کند چه حال و روز بدی در فردای قیامت در برابر پروردگارش خواهد داشت؟!» و فرمود: «زنان (بهترین) دامهای شیطان هستند».

36. امام رضا علیه السلام : «وَقَدْ لَعَنَ رَسُولُ اللّه ِ صلی الله علیه و آله وسلم سَبْعَةً، _ إِلی أَنْ قالَ: _ وَالْمُتَغافِلُ عَنْ زَوْجَتِهِ وَهُوَ الدَّیُّوثُ».(1)

ترجمه _ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هفت دسته را لعنت می کرد، یک دسته از آنها مردانی هستند که از زنان خود (و نحوه حجاب و عفّت آنها) غافل باشند و این مردان دیّوث نام دارند.

37. امام صادق علیه السلام : «ثَلاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللّه ُ یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَلا یُزَکِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ: الشَّیْخُ الزّانِی، وَالدَّیُّوثُ، وَالْمَرْأَةُ تُوطِئُ فِراشَ زَوْجِها».(2)

ترجمه _ سه دسته هستند که خداوند متعال در روز قیامت با آنها سخن نخواهد گفت، و پاکشان نخواهد نمود،

ص: 59


1- 1 _ مستدرک الوسائل (14/291) و (14/341)؛ بحار الانوار (76/116).
2- 2 _ الکافی (5/547)؛ دعائم الاسلام (2/449)؛ الفقیه (4/21)؛ وسائل الشیعة (20/236) و (20/327) و (14/175).

و در عذاب دردناکی خواهند بود: زناکار پیر، دیّوث، و زنی که بدون عذر از همبستر شدن با همسرش دوری کند.

38. امام صادق علیه السلام : «حُرِّمَتِ الْجَنَّةُ عَلَی الدَّیُّوثِ».(1)

ترجمه _ بهشت بر مردان دیّوث و بی غیرت حرام است.

39. امام باقر علیه السلام : «ثَلاثَةٌ لا یُقْبَلُ مِنْهُمْ صَلاةٌ: مِنْهُمُ الدَّیُّوثُ».(2)

ترجمه _ سه دسته هستند که نمازشان قبول نیست: یک دسته از آنها مردان دیّوث و بی غیرت هستند.

40. امام باقر علیه السلام : «قامَ رَجُلٌ إِلی عَلِیٍّ علیه السلام ، فَقالَ: جَعَلَنِیَ اللّه ُ فِداکَ، إِنِّی لاَءُحِبُّکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ... فَأَثْنی عَلَیْهِ عِدَّةٌ، فَقالَ: کَذَبْتَ؛ ما یُحِبُّنا مُخَنَّثٌ وَلا دَیُّوثٌ وَلا وَلَدُ زِنا وَلا مَنْ حَمَلَتْ بِهِ اُمُّهُ فِی حَیْضِها». قال: «فَذَهَبَ الرَّجُلُ، فَلَمّا کانَ یَوْمَ صِفِّینَ قُتِلَ مَعَ مُعاوِیَةِ».(3)

ص: 60


1- 1 _ الکافی (5/537)؛ وسائل الشیعة (20/236) و (14/175)؛ کنز العمّال (6/130).
2- 2 _ المحاسن (1/115)؛ وسائل الشیعة (20/328) و (14/248)؛ بحار الانوار (76/115).
3- 3 _ مستدرک الوسائل (2/19)؛ بحار الانوار (27/148).

ترجمه _ مردی محضر حضرت علی علیه السلام آمد و عرض کرد: فدایت شوم، من شما اهل بیت علیهم السلام را از قلب دوست دارم... عدّه ای از حاضرین هم مدحش گفتند، ولی حضرت فرمود: دروغ می گویی، سه دسته هستند که ما را دوست ندارند (و بدون ولایت ما خواهند مرد): 1. مخنّث (یعنی: مردی که از لحاظ پوشش و آرایش و پیرایش خود را شبیه زنان کند)، 2. دیّوث (یعنی: مرد بی غیرت)، 3. زنازاده، و یا کسی که مادرش در ایام حیض به او حامله شده است. و سپس امام باقر علیه السلام فرمود: این مرد سرانجام در جنگ صفّین در حالیکه از لشکر معاویه بود به هلاکت رسید.

[وصدقوا موالینا و ساداتنا علیهم السلام ]

* * *

ص: 61

هدیه ما به همه مادران و خواهران

نصیحت گوش دار اِی زن اگر دارایِ دانایی بنای وهم بر هم زن اگر جویای فتوایی

چو غنچه رخ بپوش از چشم طمّاع هوسرانان وگرنه جز صباحی چند نباشی در فرح زائی

که تا مهتابِ زیبا رخ نپوشد پرده شب را کجا در صبحِ پیروزی ببیند روزِ پیدائی

برون از کیسه چون دُر شد کمینش دزدْ چادر زد خیال شوم دارد او از این توصیفِ زیبائی

فنایِ ماهی زیبا همان آزادی از دریاست برون از خیمه عفّت تو در زندانِ کُبرایی

زِهَر کُنجی نواهایی زهر فکری سخنهایی اگر بیراهه رفتی تو گرفتار شَرَرهایی

چو از دروازه عصمت برون رفتی خطا کردی صباحی حور و شیدائی سپس مبغوض و تنهایی

ص: 62

چراغ روزِ فردایت حجابِ خوبِ امروزست نهایت چادرِ شب را سحرگاهی است مینایی

لباسِ عصمت و تقواست، نشانِ حکمِ «کَرَّمْنا» میفکن سایه طوبی اگر هشدار و بینائی

تو رمزِ خلقتی ای زن، تو محبوب خداوندی دل مردانْ حریم اوست، رها کن این خودآرایی

بدانْ بی پرده می گویم اگر گوشَت خریدار است مرو از چادرِ عصمت اگر در راه زهرائی

احمدی جلفائی (خاک)

ص: 63

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109