دل آرام عرصه طوس: پیرامون احادیث فضایل زیارت حضرت رضا صلوات الله علیه

مشخصات کتاب

سرشناسه : شیخ زاده، محمدرضا

عنوان و نام پدیدآور : دل آرام عرصه طوس: پیرامون احادیث فضایل زیارت حضرت رضا صلوات الله علیه/ محمدرضا شیخ زاده

مشخصات نشر : قم: نشر مولود کعبه، 1379.

مشخصات ظاهری : ص 72

شابک : 964-6343-09-03200ریال ؛ 964-6343-09-03200ریال

وضعیت فهرست نویسی : فهرستنویسی قبلی

یادداشت : چاپ قبلی: نشر مولود کعبه، عمادزاده، 1377

یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس

موضوع : علی بن موسی(ع)، امام هشتم، 203 - 153ق. -- احادیث

موضوع : علی بن موسی(ع)، امام هشتم، 203 - 153ق. -- زیارتنامه ها

رده بندی کنگره : BP47/ش 9د8 1380

رده بندی دیویی : 297/957

شماره کتابشناسی ملی : م 80-16489

ص: 1

اشاره

ص: 2

دل آرامِ عرصه طوس

پیرامون احادیث

فضائل زیارت حضرت رضا صلوات اللّه علیه

محمّدرضا شی_خ زاده

نشر مولود کعبه

ص: 3

دل آرام عرصه طوس

محمّدرضا شیخ زاده

نشر مولود کعبه

حروفچینی : سجّاد

چاپ : نگارش

چاپ سوم : 1500 نسخه

شوال 1435 / شهریور 1393

مرکز پخش :

ق_م _ خیابان شه_دا (صفائی_ه) ، کوچه 28، کوچه پنجم، پلاک 79

تلفن : 37737410 _ فاکس : 37732298 _ صندوق پستی : 7511 _ 35371

شابک 0 - 09 - 6343 - 964 0 - 09 - 6343 ISBN 964 -

3000 تومان

ص: 4

ص: 5

پیشگفتار

ص: 6

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

الحمدللّه الّذی وفّقنی لزیارتک فی البقعة الّتی قُلتَ فی حقّها: هی واللّه روضة من ریاض الجنّة...(1)

مولای! ما أحسب فی صحیفتی عملاً أرجی عندی من زیارتک.(2)

زیارت قبور امامان صلوات اللّه علیهم دارای فضیلتها و آثار زیادی است که بیان آن، خود نیاز به کتابی مستقل دارد، امّا در این مقدّمه ی کوتاه برآنیم تا با استعانت از کلام خود آن بزرگواران به بعضی از این آثار اشاره ای داشته باشیم.

وشّاء می گوید: از حضرت رضا صلوات اللّه علیه شنیدم که فرمودند:

«اِنَّ لِکُلِّ اِمامٍ عَهدَا فِی عُنُقِ أَولِیائِهِ و شِیعَتِهِ و اِنَّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأَداءِ زِیارَةَ قُبُورِهِم. فَمَن زَارَهُم رَغبَةً فِی زِیارَتِهِم و تَصدِیقَا بِما رَغِبُوا فِیهِ کَانَ اَئِمَّتُهُم

ص: 7


1- 1 و 2_ قسمتی از زیارت «هفت حدیث» که در بخش زیارات می آید.

شُفَعاءَهم یَومَ القِیامَة.»(1)

«هر امامی عهد و پیمانی بر گردن دوستان و شیعیانش دارد و از تمامیّت وفای به این عهد و نیکو ادا نمودن آن رفتن به زیارت قبور آنهاست. بنابراین، کسی که با میل و ایمان به ثوابهای آن، به زیارت این بزرگواران برود ایشان روز قیامت شفیع او خواهند بود.»

جابر از حضرت باقر صلوات اللّه علیه نقل می کند که فرمودند: امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرمودند:

«زَارَنا رَسُولُ اللّه ِ صلی اللّه علیه وآله وسلّم و قَد أَهدَتْ لَنا أُمُّ أَیمَنَ لَبَنا و زَبَدا و تَمْرا. قَدَّمنَا مِنهُ فَأَکَلَ. ثُمَّ قَامَ اِلی زَاوِیَةِ البَیتِ، فَصَلّی رَکَعاتٍ. فَلَمّا کَانَ فِی آخِرِ سُجُودِهِ بَکی بُکَاءً شَدِیدا، فَلَم یَسْأَلْهُ اَحَدٌ مِنَّا اِجلاَلاً واعِظَاما لَه.

فَقَامَ الحُسَینُ صلوات اللّه علیه، فَقَعَدَ فِی حَجرِهِ و قَالَ لَه: یَا أَبَه! لَقَد دَخَلتَ بَیتَنَا، فَما سَرَرنا بِشَیءٍ کَسُرُورِنَا بِدُخُولِکَ، ثُمَّ بَکَیتَ بُکاءً غَمَّنَا. فَمَا أَبکاکَ؟

فَقَالَ: یَابُنَیَّ! أَتانِی جِبرائِیلُ علیه السَّلام آنِفا، فَأَخبَرَنی أَنَّکم قَتلی و أَنَّ مَصَارِعَکم شَتّی.

فَقَالَ: یَا أَبَه! فَما لِمَن یَزُورُ قُبُورَنا عَلی تَشَتُّتِها؟

فَقَالَ: یَا بُنَیَّ! أُولئِکَ طَوائِفُ مِن اُمَّتِی یَزُورُونَکُم، فَیَلتَمِسُونَ

ص: 8


1- 1. بحارالأنوار: 100/116 ح 1، از عیون اخبار الرّضا علیه السلام : 2/260 و علل الشّرایع: 459.

بِذلِکَ البَرَکَةَ وحَقِیقٌ عَلَیَّ أَن آتِیَهُم یَومَ القِیامَةِ حَتّی اُخَلِّصَهُم مِن اَهوالِ السَّاعَةِ مِن ذُنُوبِهِم ویُسْکِنَهُم اللّه ُ الجَنَّةَ.»(1)

«رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلّم به دیدن ما آمدند. امّ ایمن مقداری شیر، کره (یا سرشیر) و خرما برای ما هدیه آورده بود. ما آنها را به پیامبر تقدیم کردیم و ایشان نیز از آنها میل فرمودند. بعد از آن، به گوشه ای از اتاق تشریف برده و چند رکعت نماز بجای آوردند. زمانی که در سجده ی آخر بودند گریه ی شدیدی نمودند.

ما به خاطر جلالت و بزرگواری ایشان از علّت آن سؤال ننمودیم، امّا حسین صلوات اللّه علیه به آغوش آن بزرگوار رفت و گفت: ای پدر عزیز! وقتی به خانه ی ما آمدید از چیز دیگری به اندازه ی آمدن شما خوشحال نبودیم، امّا چنان گریه ای نمودید که ما را غمگین ساخت. علّت گریه ی شما چه بود؟

پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند:

پسرم! جبرئیل الآن به نزد من آمد و خبر داد که شماها کشته می شوید و محلّهای قتلتان پراکنده خواهد بود.

حسین صلوات اللّه علیه عرض کرد: کسی که به زیارت قبور ما _ با پراکندگی شان _ بیاید چه ثوابی دارد؟

فرمودند: پسرم! اینان گروهی از امّت منند که شما را زیارت می کنند و از آن برکت می جویند. بر من بایسته و سزاوار است که روز قیامت به نزد آ نها بیایم تا آنها را از هراسهائی که از

ص: 9


1- 1. بحارالأنوار: 100/118 ح 11، از کامل الزیارات: 125.

گناهانشان دارند نجات دهم. خداوند آنها را در بهشت مسکن می دهد.»

حضرت صادق صلوات اللّه علیه از پدران گرامیشان صلوات اللّه علیهم، از امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه نقل می کنند که رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلّم به ایشان فرموده اند:

«... و اِنَّ اللّه َ جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِن خَلقِهِ و صَفوَةٍ مِن عِبادِه تَحِّنُ اِلَیکُم و تَحتَمِلُ المَذِلَّةَ و الأَذی، فَیُعَمِّرُونَ قُبُورَکُم و یُکثِرُونَ زِیارَتَها، تَقَرُّبَا مِنهُم اِلَی اللّه ِ وَ مَوَدَّةً مِنهُم لِرَسُولِه.

أُولئِکَ یا عَلِیُّ! المَخْصُوصُونَ بِشَفاعَتِی، الوَارِدُونَ حَوضِی و هُم زُوّاری غَدَا فِی الجَنَّةِ.

یَا عَلِیُّ! مَن عَمَّرَ قُبُورَکم و تَعَاهَدَها فَکَأَنَّما اَعَانَ سُلَیمانَ بنَ داوُدَ عَلی بِناءِ بَیتِ المَقْدِسِ و مَن زَارَ قُبُورَکُم عَدَلَ ذلِکَ ثَوابَ سَبعِینَ حَجَّةً بَعدَ حَجَّةِ الإِسلامِ و خَرَجَ مِن ذُنُوبِهِ حَتّی یَرجِعَ مِن زِیارَتِکُم کَیَومٍ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ.

فَأَبشِر و بَشِّر أَولِیائَکَ و مُحِبِّیکَ مِن النَّعِیمِ و قُرَّةِ العَینِ بِما لاَ عَینٌ رَأَتْ و لا اُذُنٌ سَمِعَتْ و لا خَطَرَ عَلی قَلبِ بَشَرٍ وَلکِن حُثالَةٌ مِن النَّاسِ یُعَیَّرُوْنَ زُوَّارَ قُبُورِکُم کَما تُعَیَّرُ الزَّانِیَةُ بِزِنائِها. أُولئِکَ شِرارُ اُمَّتِی، لا اَنَالُهُم اللّه ُ شَفاعَتِی و لا یَرِدُونَ حَوضِی.»(1)

ص: 10


1- 1. بحارالأنوار: 100/121 ح 22، از فرحة الغریّ: 76 و المزار: 198.

«... همانا خداوند دلهای پاکان و برگزیدگان خلقش را به سوی شما متوجّه می نماید. آنها اذیّت و خواری را تحمّل می کنند تا قبور شما را آباد نمایند و زیاد به زیارت شما می آیند به خاطر نزدیک شدنشان به خدا و دوستیشان به رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلّم.

ای علیّ! این گروه به شفاعت من اختصاص دارند و در کنار حوضم وارد می شوند و فردای قیامت در بهشت از زیارت کنندگان من خواهند بود.

ای علیّ! کسی که قبرهای شما را تعمیر کند و هم پیمان با آنها باشد (یعنی به زیارت آنها رود) مثل کسی است که سلیمان بن داوود را در ساختن بیت المقدس کمک کرده است.

کسی که به زیارت قبور شما برود، این عمل او معادل هفتاد حجّ بعد از حجّ واجب او خواهد بود و تا زمانی که از زیارت شما برگردد _ مثل بچّه ای که تازه از مادرش متولّد شده است _ از گناهانش خارج می شود.

پس به دوستان و محبّانت نعمتها و روشنائی چشمی را بشارت بده که هیچ چشمی ندیده باشد و هیچ گوشی نشنیده باشد و بر قلب هیچ بشری خطور ننموده باشد. امّا گروه پستی از مردم زیارت کنندگان قبور شما را سرزنش می کنند؛ چنان که زن بدکاره ای به عملش سرزنش شود. اینها بدترین گروه از امّت منند. خداوند شفاعت مرا شامل آنها نگرداند و بر حوضم داخلشان ننماید.»

ص: 11

پس؛ از این روایات استفاده می شود که زیارت قبرهای ائمّه صلوات اللّه علیهم به خاطر تمامیّت وفای به عهدی است که ما با آنان داریم و برای تبرّک جستن به آن قبور و برای نزدیک شدن به خدا و به خاطر دوست داشتن رسول خداصلی اللّه علیه وآله وسلّم و رسیدن به شفاعت آن بزرگوار و برای آمرزش گناهانمان و نائل شدن به ثوابها و نعمتهای غیر قابل توصیف است.

البتّه؛ اینها مختصری از آن همه فضیلتها و آثاری است که بر زیارت قبور آن بزرگواران مترتّب است.

به امید آن که خداوند ما را از زیارت کنندگان حقیقی آن سروران و به خصوص از زیارت کنندگان حضرت رضا صلوات اللّه علیه _ که بالاترین درجه را نسبت به زیارت کنندگان بقیّه ی امامان صلوات اللّه علیهم دارند(1) _ محسوب فرماید.

قم المقدّسة

محمّدرضا شیخ زاده

شوّال 1419

ص: 12


1- 1. رجوع شود به حدیث 9 همین کتاب .

روایات

اشاره

ص: 13

ص: 14

1

1- برطرف شدن گرفتاریها

عَن جَابِر الجُعفِی، عَن اَبِی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه، عَن اَبِیهِ، عَن جَدِّه، عَن اَمیرِالمُؤمِنینَ صلوات اللّه علیهم قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم :

«سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنِّی بِخُراسَانَ. مَا زَارَها مَکرُوبٌ اِلاّ نَفَّسَ اللّه ُ کُربَتَهُ وَ لا مُذنِبٌ اِلاّ غَفَرَاللّه ُ ذُنُوبَه.»

بحارالأنوار: 102/33 ح 10، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/257 و امالی صدوق: 181.

از جابر جُعفی، از حضرت باقر صلوات اللّه علیه، از پدرشان، از جدّشان، از امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیهم روایت شده است که آن حضرت فرمودند: رسول خداصلّی اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند:

«به زودی پاره ای از من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ گرفتاری او را زیارت نمی کند مگر این که خدا گرفتاری او را برطرف می نماید و هیچ گناهکاری او را زیارت نمی نماید مگر این که خدا گناهانش را می آمرزد.»

ص: 15

2

2- بهشت برای زائر

عَن جَعفَرِ بنِ مُحمَّدِ بنِ عُمارَةَ، عَن اَبِیهِ، عَنِ الصَّادِقِ صلوات اللّه علیه، عَن آبائِهِ صلوات اللّه علیهم، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم:

«سَتُدفَنُ بَضعَةٌ مِنِّی بِأرضِ خُراسَانَ. لاَ یَزُورُها مُؤمِنٌ اِلاّ أَوجَبَ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ لَه الجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَه عَلی النَّارِ.»

بحارالأنوار: 102/31 ح 1، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/255 و امالی صدوق: 119.

از جعفربن محمّد بن عماره، از پدرش، از حضرت صادق صلوات اللّه علیه _ از پدران گرامیشان صلوات اللّه علیهم _ نقل شده است که آن حضرت فرمودند: رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند:

«به زودی پاره ای از من در سرزمین خراسان دفن خواهد شد. مؤمنی او را زیارت نمی کند مگر این که خدای بلندمرتبه بهشت را برای او واجب می گرداند و بدنش را بر آتش حرام می نماید.»

ص: 16

3

3- آمرزش گناهان تمام عمر

عَن النُّعمانِ بنِ سَعدٍ قَالَ: قَالَ اَمیرُالمُؤمِنینَ صلوات اللّه علیه:

«سَیُقتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِی بِأرضِ خُراسانَ بِالسَّمِّ ظُلما. اِسمُه اِسمِی، واسمُ اَبیهِ اِسمُ بنِ عِمرانَ مُوسی علیه السَّلام. أَلا فَمَن زَارَه فی غُربَتِهِ غَفَرَاللّه ُ ذُنُوبَهُ؛ ما تَقَدَّمَ مِنها و ما تَأَخَّرَ ولَو کانَتْ مِثْلَ عَدَدِ النُّجُومِ و قَطْرِ الأَمْطارِ و وَرَقِ الأَشْجارِ.»

بحارالأنوار: 102/34 ح 11، از عیون اخبار الرّضا علیه السلام : 2/258 و امالی صدوق: 181.

از نعمان بن سعد روایت شده است که گفت: امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه فرمودند:

«بزودی مَردی از فرزندان من، در سرزمین خراسان به وسیله ی سمّ _ از روی ستم _ کشته می شود. اسم او اسم من است و اسم پدرش اسم پسر عمران _ یعنی موسیعلیه السّلام _ است. آگاه باشید؛ کسی که او را در

ص: 17

غربتش(1) زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده ی او را _ اگرچه به اندازه ی تعداد ستارگان و قطره های باران و برگهای درختان باشند _ می آمرزد.»

ص: 18


1- 1. چرا که ؛ این بزرگوار را از وطنشان _ مدینه ی منوّره _ به خراسان فرا خوانده و در آنجا شهید نمودند.

4

4- پاداش جهادگران صدر اسلام

عَنِ الحُسَینِ بنِ زَیدٍ، عَنِ الصَّادِقِ صلوات اللّه علیه قَالَ: سَمِعتُهُ یَقُولُ :

«یَخرُجُ رَجُلٌ مِن وُلدِ اِبنِی مُوسی؛ اِسمُهُ اِسمُ اَمیرِالمُؤمِنینَ صلوات اللّه علیه، فَیُدفَنُ فِی أَرضِ طُوسٍ و هِی بِخُراسانَ. یُقتَلُ فِیها بِالسَّمِّ، فَیُدفَنُ فِیها غَرِیبا. مَن زَارَه، عَارِفا بِحَقِّهِ، اَعطاهُ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ اَجرَ مَن اَنفَقَ قَبلَ الفَتحِ و قَاتَلَ.»

بحارالأنوار: 102/33 ح 9، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/255 و امالی صدوق: 180.

از حسین بن یزید، از حضرت صادق صلوات اللّه علیه روایت شده است که گفت: از آن حضرت شنیدم که می فرمودند:

«مردی از فرزندان پسرم موسی؛ که اسم او اسم امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیهاست، خارج می شود و در زمین طوس، که در خراسان است، دفن می شود. در آن سرزمین به وسیله ی سمّ کشته می شود و در آنجا با غربت دفن می گردد. کسی که او را با شناخت حقّش زیارت کند

ص: 19

خدای بلندمرتبه و عزیز مزد کسی که در زمان قبل از فتح مکّه انفاق نموده و در آن موقع جنگ کرده (یعنی پیش از فتح مکّه، در راه خدا بذل مال و جان نموده) به او می دهد.»

ص: 20

5

5- پاداش شهدای در رکاب پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم

عَن حَمزَةَ بنِ حُمرانَ قَالَ: قَالَ اَبُوعَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه:

«یُقتَلُ حَفَدَتِی بِأرضِ خُراسَانَ؛ فِی مَدِینَةٍ یُقالُ لَها: طُوسٌ. مَن زَارَه اِلیهَا، عَارِفا بِحَقِّه، اَخَذْتُهُ بِیَدِی یَومَ القِیامَةِ وَ اَدخَلتُهُ الجَنَّةَ و اِنْ کَانَ مِنْ أَهلِ الکَبائِرِ.»

قُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ؛ و مَا عِرفانُ حَقِّه؟

قَالَ: «یَعلَمُ اَنَّه یُفْتَرَضُ الطَّاعَةُ، غَریبٌ، شَهِیدٌ. مَن زَارَه، عَارِفا بِحَقِّه، اَعطَاهُ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ اَجرَ سَبعِینَ شَهِیدا مِمَن اُسْتُشْهِدَ بَینَ یَدَی رَسُولِ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم عَلی حَقِیقَةٍ.»

بحارالأنوار: 102/35 ح 17، از امالی صدوق: 183.

از حمزة بن حمران نقل شده است که گفت: حضرت صادق صلوات اللّه علیه فرمودند:

«نوه ی پسری من، در سرزمین خراسان کشته می شود؛ در شهری که

ص: 21

به آن طوس گفته می شود. کسی که در آنجا او را با شناخت حقّش زیارت کند من به دست خودم، در روز قیامت، او را می گیرم و داخل بهشت می نمایم _ اگرچه اهل انجام دادن گناهان کبیره باشد _ .»

گفتم: فدایت گردم؛ شناخت حقّشان چیست؟

فرمودند:

«بداند که ایشان واجب الاطاعه هستند و از وطنشان دور مانده و شهید شده اند. کسی که با شناخت حقّشان ایشان را زیارت کند خدای بلندمرتبه و بزرگ مزد هفتاد شهید از شهیدانی که در پیشگاه رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله وسلّم با درستی و حقیقت کشته شده اند، به او می دهد.»

ص: 22

6

6- زیارت کردن شیعیان

قَالَ الصَّادِقُ صلوات اللّه علیه:

«یُقتَلُ لِهذَا _ وَ اَوْمَأَ بِیَدِه اِلی مَولاَنَا مُوسی صلوات اللّه علیه _ وَلَدٌ بِطُوسٍ. لاَ یَزُورُه مِنْ شِیعَتِنا اِلاّ الأَندَرُ فَالأَندَرُ.»

بحارالأنوار: 102/35 ح 19، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/259.

حضرت صادق صلوات اللّه علیه فرمودند:

«فرزندی از این _ و با دست مبارکشان به سوی آقای ما موسی(بن جعفر) صلوات اللّه علیهما اشاره نمودند _ در طوس کشته خواهد شد. از شیعیان ما جز افراد نادر و کمیاب ایشان را زیارت نمی کند.»

ص: 23

7

7- زیارت پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم

عَن سُلَیمانَ بنِ حَفصٍ قَالَ: سَمِعتُ اَبَا الحَسَنِ مُوسی بنَ جَعفَرٍ صلوات اللّه علیهما یَقُولُ:

«اِنَّ اِبنِی عَلِیَّا مَقتُولٌ بِالسَّمِّ ظُلما و مَدفُونٌ اِلی جَانِبِ هَارُونَ بِطُوسٍ. مَن زَارَه کَمَن زَارَ رَسُولَ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم .»

بحارالأنوار : 102/38 ح 32، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/260.

از سلیمان بن حفص نقل شده است که گفت: از حضرت موسی بن جعفر صلوات اللّه علیهما شنیدم که می فرمودند:

«همانا؛ پسرم علی، از روی ستم، به وسیله ی سمّ، کشته می شود و در کنار هارون، در طوس دفن می شود. هر که او را زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا صلّی اللّه علیه وآله وسلّم را زیارت نماید.»

ص: 24

8

8- پاداش شهدای جنگ بدر

عَن عَلِیِ بنِ عَبدِاللّه ِ بنِ قُطْرُبٍ، عَن اَبِی الحَسَنِ مُوسی بنِ جَعْفَرٍ صلوات اللّه علیهما قَالَ:

مَرَّ بِه اِبنُهُ و هُو شَابٌّ حَدَثٌ وَبَنُوهُ مُجتَمِعُونَ عِندَه، فَقالَ:

«اِنَّ اِبنِی هذَا یَمُوتُ فِی أَرضِ غُربَةٍ. فَمَن زَارَه، مُسَلِّما لاِءَمرِه، عَارِفا بِحَقِّهِ، کَانَ عِندَاللّه ِ جَلَّ و عَزَّ کَشُهداءِ بَدرٍ.»

بحارالأنوار: 102/41 ح 43، از کامل الزیارات: 507.

از علیّ بن عبداللّه بن قطرب از حضرت موسی بن جعفر صلوات اللّه علیهما نقل شده است که گفت:

پسرشان _ در موقعی که تازه جوانی بود و فرزندانشان در حضور ایشان جمع شده بودند _ به نزد ایشان آمد. پس آن حضرت فرمودند:

«همانا؛ این پسرم در سرزمین غربت از دنیا خواهد رفت. کسی که او را زیارت کند، با حالتی که دربرابر امرش تسلیم است و به حقّش شناخت دارد، خدای بلندمرتبه وعزیز پاداش شهدای جنگ بدر به او عطا خواهد فرمود.»

ص: 25

9

9- برترین زیارت کنندگان

عَن یَحیَی بنِ سُلَیمانَ مازِنِیٍّ، عَن اَبِیالحَسَنِ مُوسی بنِ جَعفَرٍ صلوات اللّه علیهما قَالَ:

«مَن زَارَ قَبرَ وَلَدِی کَانَ لَه عِندَاللّه ِ کَسَبعِینَ حَجَّةً مَبرُورَةً.»

قَالَ: قُلتُ : سَبعِینَ حَجَّةً؟!

قَالَ: «نَعَم و سَبعُمِائَةِ حَجَّةٍ.»

قُلتُ: و سَبعُمِائَةِ حَجَّةٍ؟!

قَالَ: «نَعَم و سَبعِینَ اَلفَ حَجَّةٍ.»

قُلتُ: و سَبعِینَ اَلفَ حَجَّةٍ؟!

قَالَ: «رُبَّ حَجَّةٍ لا تُقبَلُ. مَن زَارَه و(1) بَاتَ عِندَه لَیلَةً کَانَ کَمَن زَارَاللّه َ فی عَرشِهِ.»

قُلتُ: کَمنَ زَارَاللّه َ فی عَرشِهِ؟!

ص: 26


1- 1. در بعضی از روایات به جای لفظ (و) لفظ (اَو) به معنی (یا) بکار رفته است.

قَالَ: «نَعَم، اِذَا کَانَ یَومَ القِیامَةِ کَانَ عَلی عَرشِ اللّه ِ اَربَعَةٌ مِن الأَوَّلِینَ و اَربَعَةٌ مِن الآخِرینَ؛ فَامَّا الأَربَعَةُ الَّذینَ هُم مِنَ الأَوَّلِینَ فَنُوحٌ و اِبراهِیمُ و مُوسی و عِیسی علیهم السّلام و اَمَّا الأَربَعَةُ الَّذِینَ هُم مِنَ الآخِرینَ فَمُحمَّدٌ وَ عَلِیٌّ والحَسَنُ والحُسَینُ صلوات اللّه علیهم،

ثُمَّ یُمَدُّ المِطْمَارُ، فَیَقعُدُ مَعَنَا مَن زَارَ قُبُورَ الأَئِمَّةِ صلوات اللّه علیهم. أَلاَ اِنَّ اَعلاَهُم دَرَجَةً و اَقرَبَهُم حَبْوَةً زُوَّارُ قَبرِ وَلَدِی عَلِیٍّ صلوات اللّه علیه.»

بحارالأنوار: 102/41 ح 46، از کامل الزیارات: 511 و در آن آمده است: «ثُمَّ یُمَدُّ المِضْمَارُ».

از یحیی بن سلیمان مازنیّ،از حضرت موسی بن جعفر صلوات اللّه علیهما روایت شده است که فرمودند:

«کسی که قبر فرزندم را زیارت کند در نزد خدا برای او مثل ثواب هفتاد حجّ پذیرفته شده است.»

یحیی می گوید: گفتم: هفتاد حجّ؟!

فرمودند: «بله، هفتصد حجّ.»

گفتم: هفتصد حجّ؟!

فرمودند: «بله، هفتاد هزار حجّ.»

گفتم: هفتاد هزار حجّ؟!

فرمودند: «چه بسیار حجّی که قبول نمی شود. کسی که او را زیارت کند و (یا) شبی نزد قبر او بماند مثل کسی است که خدا را در عرشش زیارت کرده باشد.»

گفتم: مثل کسی که خدا را در عرشش زیارت کرده باشد؟!

فرمودند: «بله، زمانی که روز قیامت فرا می رسد بر روی عرش خدا

ص: 27

چهار نفر از اوّلین(1) و چهار نفر از آخرین(2) خواهند بود؛ امّا چهار نفری که از اوّلین خواهند بود: نوح، ابراهیم، موسی و عیسی علیهم السّلام هستند و امّا چهار نفری که از آخرین خواهند بود: محمّد، علی، حسن و حسین صلوات اللّه علیهم هستند.

سپس ریسمانی کشیده می شود و کسانی که به زیارت قبور امامان صلوات اللّه علیهم رفته باشند همراه ما می نشینند.

آگاه باشید؛ که بلندترین آنها از جهت درجه (درجه شان از همه بلندتر) و نزدیک ترین آنها از جهت پاداش الهی (عطایشان از همه بیشتر) زائران قبر فرزندم علیّ صلوات اللّه علیه هستند.»

ص: 28


1- 1 و 2_ امّتهای قبل از اسلام را اوّلین و از پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم به بعد را آخرین گویند.

10

10- هزار حجّ و هزار عمره

عَن عَلیِّ بنِ الحَسَنِ بنِ فَضَّالٍ، عَن اَبِیهِ، عَن اَبِی الحَسَنِ الرِّضَا صلوات اللّه علیه اَنَّه قَالَ:

«اِنَّ بِخُراسانَ لَبُقْعَةً یَأتِی عَلیها زَمانٌ تَصِیرُ مُختَلَفَ المَلائِکَةِ، فَلاَ یَزالُ فَوجٌ یَنزِلُ مِن السَّماءِ و فَوجٌ یَصْعَدُ، اِلَی اَنْ یُنفَخَ فِی الصُّورِ.»

فَقِیلَ لَه: یَابنَ رَسُولِ اللّه ِ! وَ اَیَّةُ بُقعَةٍ هذِه؟

قَالَ: «هِی بأرضِ طُوسٍ و هِی وَاللّه ِ؛ رَوضَةٌ مِن رِیاضِ الجَنَّةِ. مَن زَارَنِی فِی تِلکَ البُقعَةِ کانَ کَمَنْ زَارَ رَسُولَ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم و کَتَبَ اللّه ُ تَبارَکَ و تَعَالی لَه بِذلِکَ ثَوابَ اَلفِ حَجَّةٍ مَبرُورَةٍ و اَلفِ عُمرَةٍ مَقبُولَةٍ و کُنتُ اَنَا و آبائِی شُفَعَاءَهُ یَومَ القِیامَةِ.»

بحارالأنوار: 102/31 ح [ 2 زیاد شده از نسخه ی خطی ای که

مورد بررسی خود علاّمه ی مجلسی رحمه الله بوده است.]

از علی بن حسن بن فضّال، از پدرش، از حضرت رضا صلوات اللّه علیه روایت شده است که آن حضرت فرمودند:

ص: 29

«همانا؛ در خراسان بارگاهی است که زمانی محلّ رفت و آمد فرشتگان گردد. پس همیشه _ تا زمانی که در صور دمیده شود (یعنی تا روز قیامت ) _ گروهی از آنها از آسمان به پایین می آیند و گروهی از زمین به بالا می روند.»

به ایشان گفته شد: ای پسر رسول خدا! این بارگاه کدام است؟

فرمودند: «آن در سرزمین طوس است. به خدا قسم؛ آنجا باغی از باغهای بهشت است. کسی که مرا در این بارگاه زیارت کند مثل کسی است که رسول خداصلّی اللّه علیه وآله وسلّم را زیارت نموده باشد و خدای بزرگ به سبب این زیارتش ثواب هزار حجّ قبول شده و هزار عمره ی پذیرفته شده برای او می نویسد و من و پدرانم صلوات اللّه علیهم شفاعت کنندگان او در روز قیامت خواهیم بود.»

ص: 30

11

11- همراهی با اهل بیت صلوات اللّه علیهم

عَن الهَرَوِیِ قَالَ: سَمِعتُ الرِّضَا صلوات اللّه علیه یَقُولُ:

«وَاللّه ِ؛ مَا مِنَّا اِلاَّ مَقتُولٌ، شَهِیدٌ.»

فَقِیلَ لَه: فَمَنْ یَقتُلُکَ یَابنَ رَسُولِ اللّه ِ؟

قَالَ: «شَرُّ خَلْقِ اللّه ِ فِی زَمانِی یَقتُلُنِی بِالسَّمِّ، ثُمَّ یَدفُنُنِی فِی دارِ مَضِیْعَةٍ و بِلادِ غُربَةٍ. أَلاَ فَمَن زَارَنِی فِی غُرْبَتی کَتَبَ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ لَه اَجرَ مِائَةِ اَلفِ شَهِیدٍ و مِائَةِ اَلفِ صِدِّیقٍ و مِائَةِ اَلفِ حَاجٍّ و مُعتَمَرٍ و مِائَةِ اَلفِ مُجاهِدٍ و حُشِرَ فِی زُمرَتِنا و جُعِلَ فِی الدَّرَجاتِ العُلی مِنَ الجَنَّةِ رَفِیقَنا.»

بحارالأنوار: 102/32 ح 2، از عیون اخبار الرّضا علیه السلام : 2/256 و امالی صدوق: 120.

از هرویّ روایت شده است که گفت: از حضرت رضا صلوات اللّه علیه شنیدم که فرمودند:

«به خدا سوگند؛ هیچ کدام از ما (ائمّه) نیست مگر این که کشته و شهید خواهیم شد.»

ص: 31

به ایشان گفته شد: ای پسر رسول خدا! چه کسی شما را شهید می کند؟

فرمودند: «بدترین خلق خدا در زمان من، به وسیله ی زهر، مرا می کشد. سپس در خانه ای که محلّ از بین رفتن و هلاکت است و در سرزمینی دور از وطنم، دفنم می نماید.

آگاه باشید؛ هر کس مرا در غربتم زیارت کند، خدای بلند مرتبه برای او مزد صد هزار شهید و صد هزار راستگو و درست کردار و صد هزار حجّ و عمره بجاآورنده و صدهزار جهادکننده می نویسد و در درجه و گروه ما محشور می شود و همراه ما در مرتبه های بالای بهشت قرار داده می شود.»

ص: 32

12

12- نجات زائر

عَن عَلیِّ بنِ الحَسَنِ بنِ فَضّالٍ، عنَ اَبِیهِ، عَن الرِّضَا صلوات اللّه علیه اَنَّه قَالَ لَه رَجُلٌ مِن اَهلِ خُراسانَ: یَابنَ رَسُولِ اللّه ِ! رَأَیتُ رَسُولَ اللّه ِصلّی اللّه علیه وآله وسلّم فِی المَنامِ، کَاَنَّه یَقوُلُ لِی:

کَیفَ اَنتُم اِذَا دُفِنَ فِی أَرضِکُم بَعضِی فَاستَحْفَظْتُم وَدِیعَتِی و غُیِّبَ فِی ثَراکُم نَجمِی؟

فَقَالَ لَه الرِّضَا صلوات اللّه علیه: «اَنَا المَدفُونُ فِی أَرضِکُم و اَنَا بَضعَةٌ مِن نَبِیِّکُم و اَنَا الوَدِیعَهُ و النَّجمُ.

أَلاَ فَمَن زَارَنِی و هُو یَعرِفُ مَا اَوجَبَ اللّه ُ تَبارکَ وَ تَعالی مِن حَقِّی و طَاعَتِی فَأَنا و آبائِی شُفَعاؤُه یَومَ القِیامَةِ و مَن کُنَّا شُفَعاؤَهُ یَومَ القِیامَةِ نَجا و لَو کَانَ عَلیهِ مِثلُ وِزرِ الثَّقَلَینِ؛ الجِنِّ و الإِنسِ.

و لَقَد حَدَّثَنِی اَبِی، عَن جَدِّی، عَن اَبِیهِ، عَن آبائِهِ صلوات اللّه علیهم اَنَّ رَسُولَ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم قَالَ:

مَن رَآنِی فِی مَنامِهِ فَقَد رَآنِی، لاِءَنَّ الشَّیطَانَ لاَ یَتَمَثَّلُ فِی صُورَتِی و

ص: 33

لا فِی صُورَةِ اَحَدٍ مِن اَوصِیائِی و لا فِی صُورَةِ اَحدٍ مِن شِیعَتِهِم و اِنَّ الرُؤیَا الصَّادِقَةَ جُزءٌ مِن سَبعِینَ جُزءَا مِن النُبُوَّةِ.»

بحارالأنوار: 102/32 ح 3، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/257 و امالی صدوق: 120.

از علی بن حسن بن فضّال، از پدرش، از حضرت رضا صلوات اللّه علیه نقل شده است که مردی از اهالی خراسان به آن حضرت عرض کرد:

ای پسر رسول خدا! پیامبرصلّی اللّه علیه وآله وسلّم را در خواب دیدم، مثل این که به من می فرمودند:

شما چگونه خواهید بود زمانی که پاره ائی از من در سرزمین شما دفن شود؟ و چگونه امانت مرا حفظ خواهید کرد زمانی که ستاره ی من در خاک شما پنهان شود؟

حضرت رضا صلوات اللّه علیه به او فرمودند:

«منم آن کسی که در سرزمین شما دفن می شود و من پاره ی تن پیامبر شمایم و منم آن امانت و آن ستاره.

آگاه باشید؛ کسی که مرا زیارت کند در حالی که می شناسد آن حقّی را که خدای بزرگ برای من واجب گردانیده و اطاعت از مرا لازم شمرده، در روز قیامت من و پدرانم صلوات اللّه علیهم شفیعان او خواهیم بود و کسی که ما شفاعت کنندگان او در روز قیامت باشیم، نجات پیدا می کند، اگرچه؛ گناهانی مثل گناهان همه ی جنّیان و انسانها بر گردن او باشد.

پدرم برای من روایت کردند، از جدّم، از پدرشان، از پدران گرامیشان صلوات اللّه علیهم که رسول خدا صلی اللّه علیه وآله وسلّم فرمودند:

ص: 34

کسی که مرا در خواب ببیند به یقین خود مرا دیده، چرا که؛ شیطان به شکل من و به شکل هیچ یک از جانشینانم و به شکل هیچ یک از شیعیان آنها درنمی آید و همانا؛ خواب راست و صحیح یک قسمت از هفتاد قسمت نبوّت است.»

ص: 35

13

13- یک میلیون حجّ

عَن البَزَنطِی قَالَ: قَرَأتُ کِتَابَ أَبِی الحَسَنِ الرِّضَا صلوات اللّه علیه:

اَبلِغْ شِیعَتِی أَنَّ زِیارَتِی تَعدِلُ عِندَاللّه ِ عَزَّوجَلَّ اَلفَ حَجَّةٍ.

قَالَ: فَقُلتُ لاِءَبی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه: اَلفُ حَجَّةٍ؟!

قَالَ صلوات اللّه علیه: «اِی، وَاللّه ِ؛ اَلفُ اَلفِ حَجَّةٍ لِمَن زَارَه، عَارِفا بِحَقِّه.»

بحارالأنوار : 102/33 ح 4، از ثواب الأعمال: 221 و عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/257

و امالی صدوق: 181 و کامل الزیارات : 510.

از بزنطی نقل شده است که گفت: نامه ی حضرت رضا صلوات اللّه علیه را خواندم (که نوشته بودند) :

به شیعیان من خبر برسان؛ که زیارت من نزد خدای عزیز برابر با هزار حجّ است.

می گوید: به حضرت جواد صلوات اللّه علیه عرض کردم: برابر هزار حجّ است؟!

حضرت فرمودند: «بله، به خدا قسم؛ هزار هزار (یک میلیون) حجّ برای کسی است که ایشان را با شناخت حقّشان زیارت نماید.»

ص: 36

14

دستگیری نمودن حضرت رضا صلوات اللّه علیه

عَن حَمدانَ الدِّیوَانِیِّ قَالَ: قَالَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه:

«مَن زَارَنِی عَلی بُعدِ دَارِی اَتَیتُهُ یَومَ القِیامَةِ فِی ثَلاثِ مَواطِنَ حَتّی اُخَلِّصَهُ مِن أَهوَالِها : اِذَا تَطَایَرَتِ الکُتُبُ؛ یَمِینَا و شِمالاًَ و عِندَ الصِّراطِ و عِندَ المِیزَانِ.»

بحارالأنوار: 102/34 ح 13، از الخصال: 1/167 و امالی صدوق: 183.

از حمدان دیوانی نقل شده است که گفت: حضرت رضا صلوات اللّه علیه فرمودند:

«کسی که مرا _ با توجّه به دوری خانه ام _ زیارت نماید، روز قیامت در سه محلّ به نزد او می آیم تا او را از ترسهای آنها نجات دهم:

زمانی که نامه های اعمال به دست راست و چپ (نیکوکاران به دست راست و بدکاران به دست چپ) داده می شود و در هنگام عبور از پل صراط و در هنگام حسابرسی اعمال.»

ص: 37

15

14- استجابت دعا

عَن یَاسِرِ الخَادِمِ قَالَ: قَالَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه:

«لا تُشَدُّ الرِّحالُ اِلی شَیءٍ مِنَ القُبُورِ اِلاّ اِلی قُبُورِنا. أَلا و إنِّی مَقتُولٌ بِالسَّمِّ، ظُلمَا و مَدفُونٌ فِی مَوضِعِ غُربَةٍ. فَمَن شَدَّ رَحلَه اِلی زِیارَتِی اُستُجِیبَ دُعَاؤُهُ و غُفِرَلَه ذَنْبُه.»

بحارالأنوار: 102/36 ح 21، از عیون اخبارالّرضا علیه السلام : 2/254 و الخصال: 1/143.

از یاسر؛ خادم امام هشتم نقل شده است که گفت: حضرت رضا صلوات اللّه علیه فرمودند:

«برای هیچ قبری بار سفر بسته نمی شود (یعنی عزم حرکت پیدا نمی شود) مگر برای قبرهای ما. آگاه باشید؛ من از روی ظلم، به وسیله ی زهر، کشته می شوم و در محلّ غریب و دوری، دفن می شوم. پس کسی که برای زیارت من بار سفر ببندد، دعایش مستجاب و گناهش بخشوده می شود.»

ص: 38

16

15- شفاعت اهل بیت صلوات اللّه علیهم

عَن الهَرَوِیِ قَالَ: دَخَلَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه القُبَّةَ الَّتِی فِیها قَبرُ هَارُونَ الرَّشیدِ. ثُمَّ خَطَّ بِیَدِه اِلی جَانِبِه. ثُمَّ قَالَ:

«هذِهِ تُربَتِی و فِیها اُدفَنُ و سَیَجعَلُ اللّه ُ هذَا المَکانَ مُختَلَفَ شِیعَتِی و اَهلِ مَحَبَّتِی. وَاللّه ِ؛ مَا یَزُورُنِی مِنهُم زَائِرٌ و لاَیُسَلِّمُ عَلَیَّ مِنهم مُسَلِّمٌ اِلاّ وَجَبَ لَه غُفرَانُ اللّه ِ و رَحمَتُهُ بِشَفَاعَتِنا اَهلَ البَیتِ....»

بحارالأنوار: 102/36 ح 22، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/136.

از هرویّ نقل شده است که گفت: حضرت رضا صلوات اللّه علیه وارد محلّی که قبر هارون الرشید آنجا بود، شدند و با دست مبارکشان در کنار آن خطّی کشیدند. سپس فرمودند:

«اینجا مزار من است و در این محل دفن می شوم و به زودی خدا این مکان را محلّ رفت و آمد شیعیان و دوستانم قرار می دهد. به خدا قسم؛ هیچ زیارت کننده ای از اینان مرا زیارت نمی کند و هیچ سلام کننده ای از

ص: 39

آنها به من سلام نمی کند، مگر این که به سبب شفاعت ما اهل بیت آمرزش خدا و بخشش او بر او واجب می شود.»

ص: 40

17

16- گرامی ترین واردشوندگان بر خدا

عَنِ الهَرَوِیِّ قَالَ: سَمِعتُ الرِّضَا صلوات اللّه علیه یَقُولُ:

«اِنِّی سَأُقتَلُ بِالسَّمِّ، مَسمُومَا و مَظْلُومَا و أُقبَرُ اِلی جَنبِ هَارُونَ و یَجعَلُ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ تُربَتِی مُختَلَفَ شِیعَتِی و اَهلِ بَیتِی. فَمَن زَارَنِی فِی غُربَتِی وَجَبَتْ لَه زِیارَتِی یَومَ القِیامَةِ.

وَ الَّذِی أَکَرَمَ مُحَمَّدا صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بِالنُبُوَّةِ و أصطَفَاهُ عَلی جَمیعِ الخَلِیقَةِ؛ لاَیُصَلِّی أَحَدٌ مِنکُم عِندَ قَبرِی رَکعَتَینِ اِلاّ اِستَحَقَّ المَغفِرَةَ مِنَ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ یَومَ یَلقَاهُ.

وَالَّذِی أَکْرَمَنا بَعدَ مُحَمَّدٍ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم بِالاِمَامَةِ وَ خَصَّنَا بِالوَصِّیَةِ؛ اِنَّ زُوَّارَ قَبرِی لاَءَکْرَمُ الوُفُودِ عَلیاللّه ِ یَومَ القِیامَةِ و مَا مِن مُؤمِنٍ یَزُورُنِی فَتُصِیبَ وَجْهَهُ قَطرَةٌ مِنَ السَّماءِ اِلاّ حَرَّمَ اللّه ُ عَزَّوجَلَّ جَسَدَه عَلی النَّارِ.»

بحارالأنوار: 102/36 ح 23، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/226.

از هرویّ نقل شده است که گفت: از حضرت رضا صلوات اللّه علیه

ص: 41

شنیدم که فرمودند:

«همانا؛ من به زودی با زهر مسموم شده، مظلومانه کشته خواهم شد و در کنار هارون مدفون می شوم و خدای عزیز و بزرگ مزار مرا محلّ رفت و آمد شیعیان و خانواده ام قرار خواهد داد. پس کسی که مرا در دوری از وطنم زیارت کند، بازدید من از او در روز قیامت برای آن شخص واجب می شود.

قسم به آن کسی که محمّد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم را به نبوّت گرامی داشت و او را بر جمیع بندگانش برگزید؛ هیچ کدام از شما دو رکعت نماز نزد قبر من نمی خواند مگر این که آمرزش خدای بزرگ _ در روزی که او را ملاقات می کند _ بر او واجب می شود.

قسم به آن کسی که بعد از محمّد صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ما را به امامت گرامی داشت و ما را به وصایت ایشان مخصوص نمود؛ همانا زائران قبر من گرامی ترین واردشوندگان بر خدا در روز قیامت خواهند بود. هیچ مؤمنی نیست که مرا زیارت کند و (در مسیر زیارت) قطره ای از آسمان بر صورت او بچکد مگر این که خدای بزرگ بدن او را بر آتش حرام می کند.»

ص: 42

18

17- تولّدی دوباره

عَنِ الهَرَوِیِّ قَالَ: کُنتُ عِندَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه، فَدَخَلَ عَلیهِ قَومٌ مِن اَهلِ قُم، فَسَلِّمُوا عَلیهِ. فَرَدَّ عَلیهِم و قَرَّبَهم، ثُمَّ قَالَ لَهُم :

«مَرحَبَا بِکُم و أَهْلاًَ؛ فَاَنتُم شِیْعَتُنَا حَقّا و سَیَأتِی عَلَیکُم یَومٌ تَزُورُونَ فِیهِ تُربَتِی بِطُوسٍ. أَلاَ؛ فَمَن زَارَنِی و هُو عَلی غُسْلٍ خَرَجَ مَنْ ذُنُوبِهِ کَیَومٍ وَلَدَتْهُ اُمُّهُ.»بحارالأنوار: 120/49 ح 6 ، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/260.

از هرویّ روایت شده است که گفت: در حضور حضرت رضا صلوات اللّه علیهبودم که گروهی از اهالی قم به نزد ایشان آمده و سلام نمودند. حضرت نیز جواب سلام آنها را داده و به خود، نزدیکشان کردند و فرمودند:

«خوش آمدید؛ شما شیعیان حقیقی ما هستید. به زودی روزی بر شما می آید که در آن روز مزار مرا در طوس زیارت می نمائید.

آگاه باشید؛ کسی که با غسل مرا زیارت کند، از گناهانش خارج می شود؛ مثل روزی که از مادرش متولّد شده است.»

ص: 43

19

18- منبری مقابل منبر پیامبرصلّی اللّه علیه وآله وسلّم

عَن اَیُّوبَ بنِ نُوحٍ، عَن اَبِی جَعفَرٍ الثَّانِی صلوات اللّه علیه قَالَ:

«مَن زَارَ قَبرَ اَبِی صلوات اللّه علیه بِطُوسٍ غَفَرَاللّه ُ لَه مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنبِهِ و مَا تَأَخَّرَ. فَإذَا کانَ یَومُ القِیامَةِ، نُصِبَ لَه مِنْبَرٌ بِحَذَاءِ مِنْبَرِ رَسُولِ اللّه ِ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم حَتّی یَفْرُغَ اللّه ُ مِنْ حِسابِ عِبادِهِ.»

بحارالأنوار: 102/34 ح 12، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/259 و امالی صدوق: 183.

از ایّوب بن نوح، از حضرت جواد صلوات اللّه علیه نقل شده است که فرمودند:

«کسی که قبر پدرم صلوات اللّه علیه را در سرزمین طوس زیارت کند خدا گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد. پس زمانی که روز قیامت برپا شود، برای او منبری در روبه روی منبر رسول خداصلّی اللّه علیه وآله وسلّم قرار داده می شود تا این که خدا از حسابرسی بندگانش فارغ شود.»

ص: 44

20

19- حرام شدن آتش بر بدن

عَن عَبدِالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ قَالَ: سَمِعتُ اَبَا جَعفَرٍ الثَّانِی صلوات اللّه علیه یَقُولُ:

«مَازَارَ اَبِی صلوات اللّه علیه أَحَدٌ فَاَصَابَهُ اَذَیً مِنْ مَطَرٍ اَو بَرْدٍ اَو حَرٍّ، إلاّ حَرَّمَ اللّه ُ جَسَدَه عَلی النَّارِ.»

بحارالأنوار: 102/36 ح 20، از امالی صدوق: 752.

از عبدالعظیم حسنیّ روایت شده است که گفت: از حضرت جواد صلوات اللّه علیه شنیدم که فرمودند:

«کسی پدرم را زیارت نمی کند _ در حالی که اذیّتی از باران یا سرما یا گرما (در مسیر زیارت) به او برسد _ مگر این که خدا بدنش را بر آتش حرام می گرداند.»

ص: 45

21

20- امنیّت از آتش

عَن أَبِی هَاشِمٍ الجَعفَریِّ قَالَ: سَمِعتُ اَبَا جَعْفَرٍ صلوات اللّه علیه یَقُولُ:

«اِنَّ بَینَ جَبَلَی طُوسٍ قَبضَةً قُبِضَتْ مِنَ الجَنَّةِ. مَن دَخَلَها کانَ آمِنَا یَومَ القِیامَةِ مِنَ النَّارِ.»

بحارالأنوار 102/37 ح 24، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/256.

از ابی هاشم جعفری روایت شده است که گفت: از حضرت جواد صلوات اللّه علیه شنیدم که فرمودند:

«همانا؛ بین دو کوه طوس سرزمینی است که از بهشت گرفته شده است. کسی که وارد این سرزمین شود روز قیامت از آتش در امان خواهد بود.»

ص: 46

22

21- رفع تحیّر

عَن عَبدِالعَظِیمِ قَالَ: قُلتُ لاِءَبِی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه: قَد تَحَیَّرْتُ بَینَ زِیَارَةِ قَبرِ اَبِی عَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه وَ بَینَ قَبرِ اَبِیکَ صلوات اللّه علیه بِطُوسٍ. فَمَا تَرَی؟

فَقَالَ لِی: «مَکانَکَ.» ثُمَّ دَخَلَ وَ خَرَجَ و دُمُوعُهُ تَسِیلُ عَلی خَدَّیهِ، فَقَالَ:

«زُوَّارُ قَبرِ اَبِی عَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه کَثِیرُونَ و زُوَّارُ قَبرِ اَبِی صلوات اللّه علیه بِطُوسٍ قَلِیلٌ (قَلِیلُونَ خ. ل).»

بحارالأنوار: 102/37 ح 26، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/256.

از عبدالعظیم نقل شده است که گفت: به حضرت جواد صلوات اللّه علیه عرض کردم:

من بین زیارت قبر ابی عبداللّه(الحسین) صلوات اللّه علیه و زیارت قبر پدر شما صلوات اللّه علیه در طوس سرگردان هستم (که کدام را انتخاب کنم) نظر شما چیست؟

ص: 47

حضرت به من فرمودند:

«در جای خودت باش.» سپس داخل اندرون شدند و بعد در حالی که اشک از چشمان مبارکشان بر دو گونه شان جاری بود بیرون آمدند و فرمودند:

«زیارت کنندگان قبر ابی عبداللّه صلوات اللّه علیه زیادند و زیارت کنندگان قبر پدرم صلوات اللّه علیه در طوس کم.»

ص: 48

23

22- زیارت برتر

عَن اِبنِ مَهزِیَارٍ قَالَ: قُلتُ لاِءَبِی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه:

جُعلِتُ فِدَاکَ؛ زِیَارَةُ الرِّضَا صلوات اللّه علیه أَفضَلُ اَمْ زِیارَةُ أَبِیعَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه؟ فَقَالَ:

«زِیَارَةُ أَبِی صلوات اللّه علیه أَفضَلُ و ذلِکَ أَنَّ أَبَاعَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه یَزُورُه کُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی صلوات اللّه علیه لاَ یَزُورُه اِلاّ الخَواصُّ مِنَ الشِّیعَةِ.»

بحارالأنوار: 102/38 ح 34، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/261.

از ابن مهزیار روایت شده است که گفت: به حضرت جواد صلوات اللّه علیه عرض کردم:

فدایتان گردم؛ زیارت حضرت رضا صلوات اللّه علیه با فضیلت تر است یا زیارت ابی عبداللّه(الحسین) صلوات اللّه علیه؟ فرمودند:

«زیارت پدر من فضیلتش بیشتر است و این به خاطر آن است که همه ی مردم اباعبداللّه صلوات اللّه علیه را زیارت می کنند، ولی پدر من صلوات اللّه علیه را کسی جز شیعیان خاصّ، زیارت نمی نماید.»

ص: 49

24

23- پاداش زیارت

عَن عَلیِّ بنِ مَهزِیَارٍ قَالَ: قُلتُ لاِءَبی جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه :

مَا لِمَن اَتَی قَبرَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه؟

قَالَ: «اَلجَنَّةُ وَاللّه ِ.»

بحارالأنوار: 102/39 ح 37، از ثواب الأعمال : 220 و کامل الزیارات: 509 .

از علی بن مهزیار روایت شده است که گفت: به حضرت جواد صلوات اللّه علیه عرض کردم:

برای کسی که به زیارت قبر حضرت رضا صلوات اللّه علیه برود چه ثوابی است؟

فرمودند:

«به خدا قسم؛ بهشت.»

ص: 50

25

24- زیارت رجبیّه

عَن مُحَمَّدِ بنِ سُلَیمانَ قَالَ: سَأَلتُ اَبَا جَعفَرٍ صلوات اللّه علیه عَن رَجُلٍ حَجَّ حَجَّةَ الإِسلامِ، فَدَخَلَ مُتُمَتِّعا بِالعُمْرَةِ اِلی الحَجِّ، فَأَعَانَه اللّه ُ تَعالی عَلی حَجَّةٍ و عُمرَةٍ (حَجَّتِهِ وَ عُمْرَتِهِ خ.ل). ثُمَّ اَتی المَدِینَةَ، فَسَلَّمَ عَلی النَبِیِّ صلّی اللّه علیه وآله وسلّم. ثُمَّ اَتی اَباکَ اَمیرَالمُؤمِنینَ صلوات اللّه علیه، عَارِفا بِحَقِّهِ؛ یَعلَمُ اَنَّه حُجَّةُ اللّه ِ عَلی خَلْقِهِ و بابُهُ الَّذِی یُؤتی مِنهُ، فَسَلَّمَ عَلَیهِ. ثُمَّ أَتی اَبَاعَبدِاللّه ِ صلوات اللّه علیه ، فَسَلَّمَ عَلَیهِ. ثُمَّ أَتی بَغدادَ، فَسَلَّمَ عَلی اَبِی الحَسَنِ مُوسی صلوات اللّه علیه. ثُمَّ اِنْصَرَفَ اِلی بِلادِهِ.

فَلَمَّا کَانَ فِی هذَا الوَقْتِ رَزَقَهُ اللّه ُ تَعالی مَا یَحِجُّ بِه. فَأَیُّهُما اَفضَلُ؛ هذَا الَّذِی حَجَّ حَجَّةَ الإِسلاَمِ یَرجِعُ اَیضا، فَیَحِجُّ اَو یَخرُجُ اِلی خُراسَانَ؛ اِلی اَبِیکَ عَلِیِّ بنِ موسَی الرِّضَا صلوات اللّه علیه ، فَیُسَلِّمُ عَلَیهِ؟

قَالَ: «بَل یَأتِی خُراسانَ، فَیُسَلِّمُ عَلی أَبِی صلوات اللّه علیه أَفضَلُ ولْیَکُنْ ذلِکَ فِی رَجَبٍ و لاَیَنبَغِی أَنْ تَفْعَلُوا هذَا الیَومِ؛ فَاِنَّ عَلَینَا و عَلَیکُم مِنَ السُّلطَانِ شَنْعَةً.»بحارالأنوار: 102/37 ح 29، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/258.

ص: 51

از محمّدبن سلیمان نقل شده است که گفت: از حضرت جواد صلوات اللّه علیه سؤال کردم درباره ی مردی که حجّ واجب خود را انجام داده به نحوی که در عمره ی تمتّع باشد و داخل حجّ شود، پس خدای بزرگ او را به اتمام حجّ و عمره کمک نموده، سپس به مدینه می رود و بر پیامبرصلّی اللّه علیه وآله وسلّم سلام می نماید.

پس از آن، به حضور پدرتان امیرالمؤمنین صلوات اللّه علیه می رسد، در حالی که به حقّ آن بزرگوار شناخت دارد و می داند که ایشان حجّت خدا بر خلقش می باشند و طریقی به سوی خدا هستند که باید از آن راه به خدا رسید، بر ایشان سلام می کند. سپس به نزد اباعبداللّه صلوات اللّه علیه می رود و بر ایشان نیز سلام می نماید. پس از آن، به بغداد می رود و بر حضرت موسی بن جعفر صلوات اللّه علیهما سلام می کند، آنگاه به وطنش برمی گردد.

اگر خدای بزرگ در چنین وقتی وسائل حجّ (استطاعت رفتن به حج) به او نصیب نمود کدامیک فضیلتش بیشتر است؛ این کسی که حجّ واجب را انجام داده باز به حجّ برود یا به خراسان به سوی پدر شما برود و برایشان سلام کند؟ فرمودند:

«بلکه اگر به خراسان برود و بر پدرم صلوات اللّه علیه سلام نماید فضیلتش بیشتر است و باید این زیارت او در رجب باشد. ولی سزاوار نیست در این زمانِ ما، آن را بجا آورید؛ چرا که از طرف پادشاه، بر ما و شما بدی می رسد (چون احتمال ضرر در زمان حضرت صلوات اللّه علیه داده می شده، از این جهت، ایشان آن را نهی نموده اند).»

ص: 52

26

25- نماز حاجت

عَنِ الصَقْرِ بنِ دَلْفٍ قَالَ: سَمِعتُ سَیِّدِی عَلِیَّ بنَ مُحمَّد بنِ عَلِیٍّ الرِّضَا صلوات اللّه علیهم یَقُولُ:

«مَنْ کَانَتْ لَه اِلَی اللّه ِ عَزَّوجَلَّ حَاجَةٌ فَلْیَزُرْ قَبرَ جَدِّی الرِّضَا صلوات اللّه علیه بِطُوسٍ و هُو عَلی غُسلٍ ولْیُصَلِّ عِندَ رَأسِهِ رَکعَتَینِ ولْیَسْألِ اللّه َ تَعالی حَاجَتَهُ فِی قُنُوتِهِ. فَإِنَّه یَستَجِیبُ لَه مَا لَم یَسأَلْ فِی مَأْثَمٍ اَو قَطِیعَةِ رَحِمٍ؛ فَاِنَّ مَوضِعَ قَبرِهِ لَبُقْعَةٌ مِنْ بُقاعِ الجَنَّةِ. لاَ یَزُورُهَا مُؤْمِنٌ اِلاّ اَعتَقَهُ اللّه ُ تَعالی مِن النَّارِ وَ أَدخَلَهُ دَارَالقَرارِ.»

بحار الأنوار: 102/49 ح 4، از عیون اخبارالرّضا علیه السلام : 2/262.

از صقر بن دلف نقل شده است که گفت: از آقایم حضرت هادی صلوات اللّه علیه شنیدم که فرمودند:

«کسی که برای او حاجتی به سوی خدای بلندمرتبه است باید قبر جدّم حضرت رضا صلوات اللّه علیه را در طوس زیارت نماید؛ در حالتی که

ص: 53

با غسل باشد و در نزد سَر مبارک آن حضرت، دو رکعت نماز بخواند و حاجت خود را در قنوت آن، از خدای بزرگ بخواهد. همانا؛ حاجت او _ مادامی که در مورد گناهی یا قطع رحِمی نباشد _ برآورده می شود.

همانا؛ محلّ قبر ایشان جایگاهی است از جایگاههای بهشت. هیچ مؤمنی ایشان را زیارت نمی کند مگر این که خدای بلندمرتبه او را از آتش آزاد و در بهشت وارد می نماید.»

ص: 54

27

26- نماز جعفر علیه السّلام

قَالَ العَلاَّمَةُ المَجلِسیّ رحمه الله : وَجَدتُ بِخَطِّ الشَّیخِ حُسَینِ بنِ عَبدالصَّمَدِ رحمه الله مَا هذَا لَفظُه:

ذَکَرَ الشَّیخُ ابُوالطَّیِبِ الحُسینُ بنُ اَحمَدَ الفَقیهُ:

مَن زَارَ الرِّضَا صلوات اللّه علیه اَو واحِدا مِن الاَئِمَّةِ صلوات اللّه علیهم، فَصَلّی عِندَهُ صَلاَةَ جَعفَرٍ، فَإِنَّه یُکْتَبُ لَه بِکُلِّ رَکعَةٍ ثَوابُ مَن حَجَّ؛ اَلفَ حَجَّةٍ وَاعتَمَرَ؛ اَلفَ عُمرَةٍ و اَعتَقَ؛ اَلفَ رَقَبَةٍ و وَقَفَ؛ اَلفَ وَقْفَةٍ فِی سَبیلِ اللّه ِ مَعَ نَبِیٍّ مُرسَلٍ و لَه بِکُلِّ خُطوَةٍ مِائَةُ حَجَّةٍ و مِائَةُ عُمْرَةٍ وعِتقُ مِائَةِ رَقَبَةٍ فِی سَبِیلِ اللّه ِ و کُتِبَ لَه مِائَةُ حَسَنَةٍ و حُطَّ مِنه مِائَةُ سَیِّئَةٍ.

بحارالأنوار: 100/137 ح 25.

علاّمه ی مجلسی رحمه الله فرموده است : نوشته ائی به خطّ حسین بن عبدالصمد (پدر شیخ بهائی رحمه الله ) یافتم که عبارت آن این بود:

شیخ ابوطیّب حسین بن احمد فقیه (رازی) نوشته است:

ص: 55

کسی که حضرت رضا صلوات اللّه علیه یا یکی از امامان صلوات اللّه علیهم را زیارت کند و نماز جعفر (طیّار) علیه السّلام را نزد ایشان بخواند، همانا؛ برای او به عوض هر رکعت، ثواب کسی که هزار حجّ و هزار عمره بجا آورده و هزار بنده آزاد کرده و هزار مرتبه در راه خدا _ به همراه پیامبر مُرسلی _ به جهاد ایستاده باشد، نوشته می شود و به عوض هر قدم، برای او ثواب صد حجّ و صد عمره و آزاد کردن صد بنده در راه خدا نوشته می شود و برای او صد عمل نیک ثبت می شود و از او صد گناه پاک می گردد.

ص: 56

زیارات

اشاره

ص: 57

ص: 58

1- زیارت هفت حدیث

مخصوص حضرت امام رضاصلوات اللّه علیه

بِسْمِ اللّه ِالرَّحْمنِ الرَّحیمِ

اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّه ُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه، وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُه، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الْمَلائِکَةِ الْمُقَرَّبینَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الاْءَنْبِیاءِ وَالْمُرْسَلینَ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی الاْءَئِمَّةِ الْمَعْصُومینَ.

اَلسَّلامُ عَلی مَوْلانا وَمُقْتَدانا؛ اِمامِ الْهُدی، وَالْعُرْوَةِ الْوَثْقی، وَ حُجَّتِکَ عَلی اَهْلِ الدُّنْیا؛ اَلَّذی قالَ فی حَقِّهِ سَیِّدُ الْوَری وَ سَنَدُالْبَرایا : سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنّی بِأَرْضِ خُراسانَ، مازارَها مَکْرُوبٌ اِلاّ نَفَّسَ اللّه ُ کَرْبَهُ، وَ لا مُذْنِبٌ اِلاّ غَفَرَاللّه ُ ذَنْبَه.

ص: 59

اَللّهُمَّ بِشَفاعَتِهِ الْمَقْبُولَةِ وَ دَرَجَتِهِ الرَّفیعَةِ؛ اَنْ تُنَفِّسَ بِهِ کَرْبی، وَ تَغْفِرَبِه ذَنْبی، وَ تُسْمِعَهُ کَلامی، وَ تُبَلِّغَهُ سَلامی.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَاللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَیْبَةَ عِلْمِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَعْدِنَ حِکْمَةِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حامِلَ کِتابِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حافِظَ سِرِّاللّه ِ، اَنْتَ الَّذی قالَ فی حَقِّکَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ وَقامِعُ الْفَجَرَةِ؛ عَلِیٌّ اَمیرُالْمُؤْمِنینَ وَ وَصِیُّ رَسُولِ رَبِ الْعالَمینَ صَلَواتُ اللّه ِ وَ سَلامُهُ عَلَیْهِ: سَیُقْتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدی بِأَرْضِ خُراسانَ بِالسَّمِّ ظُلما؛ اِسْمُهُ اِسْمی وَ اسْمُ اَبیهِ اِسْمُ ابْنِ عِمْرانَ مُوسی عَلَیْهِ السَّلامُ، اَلا فَمَنْ زارَه فی غُرْبَتِهِ غَفَرَاللّه ُ لَه ذُن_ُوبَهُ؛ ما تَقَدَّمَ مِنْها وَ ما تَاَخَّرَ وَ لَوْ کانَتْ مِثْلَ عَدَدِالنُّجُومِ وَ قَطْرِ الاْءَمْطارِ وَ وَرَقِ الاْءَشْجارِ.

مَوْلایَ مَوْلای! ها اَن_َا ذا واقِفٌ بَیْنَ یَدَیْکَ، وَذُن_ُوبی مِثْلُ عَدَدِ النُّجُومِ وَ قَطْرِ الاْءَمْطارِ وَ وَرَقِ الاْءَشْجارِ، وَ لَیْسَ لی وَسیلَةٌ اِلی مَحْوِها اِلاّ رِضاکَ.

ص: 60

مَوْلایَ! ما اَحْسِبُ فی صَحِیفَتی عَمَلاً اَرْجی عِنْدی مِنْ زِیارَتِکَ. کَیْفَ وَ قَدْ قالَ فی حَقِّها باقِرُ عِلْمِ الاْءَوَّلینَ وَالاْآخِرینَ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَیْهِ: یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وَلَدی مُوسی؛ اِسْمُهُ اِسْمُ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ، فَیُدْفَنُ بِأَرْضِ خُراسانَ. مَنْ زارَه، عارِفا بِحَقِّهِ، اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ مَنْ اَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ.

فَاَتَیْتُکَ، زائِرا، عارِفا بِحَقِّکَ، عالِما بِاَن_َّکَ اِمامٌ مُفْتَرَضُ الطّاعَةِ، غَریبٌ، شَهیدٌ، راجِیا بِما قالَهُ الصّادِقُ عَلَیْهِ السَّلامُ وَالصَّلوةُ : یُقْتَلُ حَفَدَتی بِأَرْضِ خُراسانَ، فی مَدینَةٍ یُقالُ لَها: طُوسٌ. مَنْ زارَه، عارِفا بِحَقِّهِ، اَخَذْتُهُ بِیَدِی یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَاَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ اِنْ کانَ مِنْ اَهْلِ الْکَبائِرِ. قیلَ لَه: ما عِرْفانُ حَقِّهِ؟

قالَ: اَلعِلْمُ بِاَنَّهُ اِمامٌ مُفْتَرَضُ الطّاعَةِ، غَریبٌ، شَهیدٌ. مَنْ زارَه، عارِفا بِحَقِّهِ، اَعْطاهُ اللّه ُ اَجْرَ سَبْعِینَ شَهیدا مِمَّنِ اسْتُشْهِدَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللّه ِ صَلَّی اللّه ُ عَلَیْهِ وآله.

یَابْنَ رَسُولِ اللّه ِ! اَبْتَغی بِزِیارَتِکَ مِنَ اللّه ِ تَعالی غُفْرانَ ذُن_ُوبی، وَ ذُن_ُوبِ والِدَیَّ وَالْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ

ص: 61

وَاَسْئَلُکَ الاِْءتْیانَ الْمَوْعُودَ فِی الْمَواطِنِ الثَّلاثَةِ: عِنْدَ تَطائُرِ الْکُتُبِ وَ عِنْدَ الصِّراطِ وَ عِنْدَالْمیزانِ.

وَ قُلْتَ _ وَ قَوْلُکَ حَقٌّ _ : اِنَّ شَرَّ ما خَلَقَ اللّه ُ فی زَمانی یَقْتُلُنی بِالسَّمِّ، ثُمَّ یَدْفُنُنی فی دارِ مَضِیعَةٍ وَ بِلادِ غُرْبَةٍ. اَلا فَمَنْ زارَنی فی غُرْبَتی کَتَبَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ اَجْرَ مِأَةِ اَلْفِ شَهیدٍ، وَ مِأَةِ اَلْفِ صِدِّیقٍ، وَ مِأَةِ اَلْفِ حاجٍّ وَ مُعْتَمَرٍ، وَ مِأَةِ اَلْفِ مُجاهِدٍ، وَحُشِرَ فی زُمْرَتِنا، وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجاتِ العُلی مِنَ الْجَنَّةِ رَفیقَنا.

اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذی وَفَّقَنی لِزِیارَتِکَ فِی الْبُقْعَةِ الَّتی قُلْتَ فی حَقِّها : هِیَ وَاللّه ِ؛ رَوْضَةٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّةِ. مَنْ زارَنی فی تِلْکَ الْبُقْعَةِ کانَ کَمَنْ زارَ رَسُولَ اللّه ِ صَلَّی اللّه ُ عَلَیهِ وآله، وَ کَتَبَ اللّه ُ لَه ثَوابَ اَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُوْرَةٍ، وَ اَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ کُنْتُ اَنَا وَ آبائی شُفَعاءَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ. فَکُنْ شَفیعی بِآبائِکَ الطّاهِرِینَ وَ اَوْلادِکَ الْمُنْتَجَبینَ. (یا) مَوْلایَ! اَنْتَ الَّذی لا یَزُورُکَ اِلاَّ الْخَواصُّ مِنَ الشِّیعَةِ، فَبِحَقِّکَ وَ بِحَقِّ شِیعَتِکَ؛ نَسْئَلُ اللّه َ اَنْ تَشْفَعَنی، وَ نَسْئَلُ اللّه َ اَنْ یَحْشُرَنی مَعَ شِیعَتِکَ

ص: 62

فی مُسْتَقَرٍّ مِنَ الرَّحْمَةِ مَعَکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ، مَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ غَیْرِکُمْ، بَرِئْت اِلَی اللّه ِ مِنْ اَعْدائِکُمْ وَ تَقَرَّبْتُ بِاللّه ِ اِلَیْکُمْ. اِنِّی مُؤْمِنٌ بِإِیابِکُمْ، مُنْتَظِرٌ لاِءَمْرِکُمْ، مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکُمْ، مُتَرَقِّبٌ لِدَوْلَتِکُمْ، عارِفٌ بِعِظَمِ شَأْنِکُمْ، عالِمٌ بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَکُمْ، مُوالٍ لَکُمْ وَ لاِءَوْلِیائِکُمْ، مُبْغِضٌ لاِءَعْدائِکُمْ، عائِذٌ بِکُمْ، لائِذٌ بِقُبُورِکُمْ.

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍنِالنَّبِیِّ وَالْوَصِیِّ وَالْبَتُولِ وَالسِّبْطَیْنِ وَالسَّجّادِ وَالْباقِرِ وَ الصّادِقِ وَالْکاظِمِ وَالرِّضا وَ التَّقِیِ وَالنَّقِیِّ وَالْعَسْکَرِیِّ وَالْمَهْدِیِّ صاحِبِ الزَّمانِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیهِمْ اَجْمَعینِ.

اَللّهُمَّ اِنَّ هؤُلاءِ اَئِمَّتُنا وَ سادَتُنا وَ قادَتُنا وَ هُداتُنا وَ رُعاتُنا.

اَللّهُمَّ وَفِّقْنا لِطاعَتِهِمْ، وَارْزُقْنا شَفاعَتَهُمْ، وَاحْشُرْنا فی زُمْرَتِهِمْ، وَاجْعَلْنا مِنْ خِیارِ مَوالیهِمْ، بِرَحْمَتِکَ یا

اَرْحَمَ الرّاحِمینَ.(1)

ص: 63


1- 1. حاشیه زادالمعاد : 544 چاپ سنگی و جامع الزّیارات الرّضویّه : 63 .

2- زیارت حضرت امام رضا صلوات اللّه علیه

معروف به جوادیّه

بِسْمِ اللّه ِالرَّحْمنِ الرَّحیمِ

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَلِیَ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَاللّه ِ فی ظُلماتِ الاْءَرْضِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَمُودَالدِّینِ.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبیِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اِسْمعیلَ ذَبیحِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسی کَلیمِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عِیسی رُوْحِ اللّه ِ.

ص: 64

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ عَلِیِّ بْنِ اَبیطالِبٍ وَلِیِ اللّه ِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِالْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اَبیمحَمَّدٍنِالْحَسَنِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ اَبیعَبْدِاللّه ِ الْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ اَجْمَعینَ.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ زَیْنِ الْعابِدینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُحَمَّدِبْنِ عَلِیٍّ باقِرِ عِلْمِ الاْءَوَّلینَ وَالاْآخِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ جَعْفَرِبْنِ مُحَمَّدٍنِالصّادِقِ الْبآرِّ الاْءَمینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍنِالْکاظِمِ اِمامِ الْعارِفینَ.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَاالصِّدِّیقُ الشَّهیدُ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِیُّ الْبآرُّالتَّقِیُّ، اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَ اتَیْتَ الزَّکوةَ، وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوْفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ عَبَدْتَ اللّه َ مُخْلِصا حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ.

ص: 65

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ مِنْ اِمامٍ غَصیبٍ، وَ اِمامٍ نَجیبٍ وَ بَعیدٍ وَ غَریبٍ وَ مَسْمُومٍ وَ شَهیدٍ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ النَّبیهِ، ذُوالْقَدْرِ الْوَجیهِ، النّازِحُ عَنْ تُرْبَةِ جَدِّهِ وَ اَبیهِ، اَلسَّلامُ عَلی مَنْ اَمَرَ اَوْلادَه وَ عِیالَهُ بِالنِّیاحَةِ عَلَیْهِ قَبْلَ وُصُولِ الْقَتْلِ اِلَیْهِ، اَلسَّلامُ عَلی دِیارِکُمُ الْمُوحِشاتِ کَمَااسْتَوْحَشَتْ مِنْکُمْ مِنی وَ عَرَفاتٌ.

اَلسَّلامُ عَلی ساداتِ الْعَبیدِ وَ عُدَّةِ یَوْمِ الْوَعیدِ وَالْبِئْرِ الْمُعَطَّلَةِ وَ الْقَصْرِالْمَشیدِ، اَلسَّلامُ عَلی غَوْثِ اللَّهْفانِ وَ مَنْ صارَتْ بِه أَرْضُ خُراسانَ خُراسانَ، اَلسَّلامُ عَلَی الْقَلیلِ الزّائِرِینَ وَ قُرَّةِ عَیْنِ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَی الْبَهْجَةِ الرَّضَوِیَّةِ وَالاْءَخْلاقِ الرَّضِیَّةِ وَالْغُصُونِ الْمُتَفَرِّعَةِ عَنِ الشَّجَرَةِ الاْءَحْمَدِیَّةِ، اَلسَّلامُ عَلی مَنِ انْتَهی اِلَیْهِ رِیاسَةُ الْمُلْکِ الاْءَعْظَمِ وَ عِلْمُ کُلِّ شَیْ ءٍ لِتَمامِ الاْءَمْرِالْمُحْکَمِ.

اَلسَّلامُ عَلی مَنْ اَسْماؤُهُمْ وَسیلَةُ السّائِلِینَ وَ هَیاکِلُهُمْ

ص: 66

اَمانُ الْمَخْلُوقِینَ وَ حُجَجُهُمْ اِبْطالُ شُبَهِ الْمُلْحِدینَ، اَلسَّلامُ عَلی مَنْ کُسِرَتْ لَه وَسادَةُ والِدِهِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ حَتّی خَصَّمَ اَهْلَ الْکُتُبِ وَ ثَبَّتَ قَواعِدَ الدِّینِ، اَلسَّلامُ عَلی عَلَمِ الاْءَعْلامِ وَ مَنْ کُسِرَ قُلُوبُ شِیعَتِهِ بِغُرْبَتِهِ اِلی یَوْمِ الْقِیامِ.

اَلسَّلامُ عَلَی السِّراجِ الْوَهّاجِ وَالْبَحْرِ الْعَجّاجِ؛ الَّذی صارَتْ تُرْبَتُهُ مَهْبِطَ الاْءَمْلاکِ وَ الْمِعْراجِ، اَلسَّلامُ عَلی اُمَراءِ الاْءِسْلامِ وَ مُلُوکِ الاْءَدْیانِ وَ طاهِرِی الْوَلادَةِ، اَلسَّلامُ عَلی مَنِ اطَّلَعَهُمُ اللّه ُ عَلی عُلُومِ الْغَیْبِ وَالشَّهادَةِ وَجَعَلَهُمْ اَهْلَ السَّعادَةِ.

اَلسَّلامُ عَلی کُهُوفِ الْکایِناتِ وَ ظِلِّها وَ مَنِ انْتَهَجَتْ بِهِ مَعالِمُ طُوسٍ حَیْثُ حَلَّ رَبْعَها.

یا أَرْضَ طُوسٍ! سَقاکِ اللّه ُ رَحْمَتَه ماذا ضَمِنْتِ مِنَ الْخَیْراتِ یا طُوسُ!

طابَتْ بُقاعُکَ فِیالدُّنْیا وَ طابَ بِها شَخْصٌ ثَوی بِسَنابادَ مَرْمُوسٌ

ص: 67

شَخْصٌ عَزیزٌ عَلَی الاْءِسْلامِ مَصْرَعُهُ فی رَحْمَةِ اللّه ِ مَغْمُورٌ وَ مَغْمُوسٌ

یا قَبْرَهُ! اَنْتَ قَبْرٌ قَدْ تَضَمَّنَهُ حِلْمٌ وَ عِلْمٌ وَ تَطْهیرٌ وَ تَقدِیسٌ

فَخْرا بِأنَّکَ مَغْبُوطٌ بِجُثَّتِهِ وَ بِالْمَلائِکَةِ الاْءَطْهارِ مَحْرُوْسٌ

فی کُلِّ عَصْرٍ، لَنا مِنْکُمْ اِمامٌ هُدیً فَرَبْعُهُ آهِلٌ مِنْکُم وَ مَأنُوسٌ

اَمْسَتْ نُجُومُ سَماءِ الدِّینِ آفِلَةً وَظَلَّ اُسْدُ الثَّری قَدْ ضَمَّهَا الْخِیسُ

غابَتْ ثَمانِیَةٌ مِنْکُمْ وَ اَرْبَعَةٌ تُرْجی مَطالِعُها ما حَنَّتِ العِیسُ

حَتّی مَتی یَظْهَرَ الْحَقُّ الْمُنیرُ بِهِ فَالْحَقُّ فی غَیْرِکُمْ داجٍ وَ مَطْمُوسٌ

اَلسَّلامُ عَلی مُفْتَخَرِالاْءَبْرارِ وَ نائِی الْمَزارِ وَ شَرْطِ دُخُولِ

ص: 68

الْجَنَّةِ وَالنَّارِ، اَلسَّلامُ عَلی مَنْ لَمْ یَقْطَعِ اللّه ُ عَنْهُمْ صَلوتَهُ فی آناءِ السّاعاتِ وَ بِهِمْ سَکَنَتِ السَّواکِنُ وَ تَحَرَّکَتِ الْمُتَحَرِّکاتُ.

اَلسَّلامُ عَلی مَنْ جَعَلَ اللّه ُ اِمامَتَهُمْ مُمَیِّزَةً بَیْنَ الْفَریقَیْنِ کَما تَعَبَّدَ بِوِلایَتِهِمْ اَهْلَ الْخافِقَیْنِ، اَلسَّلامُ عَلی مَنْ اَحْیَی اللّه ُ بِهِ دارِسَ حِکَمِ النَّبِیِّینَ وَ تَعَبَّدَهُمْ بِوِلایَتِهِ لِتَمامِ کَلِمَةِ اللّه ِ رَبِّ الْعالَمینَ.

اَلسَّلامُ علی شُهُورِ الْحَوْلِ وَعَدَدِ السّاعاتِ وَ حُرُوْفِ «لا اِلهَ اِلاَّ اللّه ُ» فِی الرُّقُومِ الْمُسَطَّراتِ.

اَلسَّلامُ عَلی اِقْبالِ الدُّنْیا وَ سُعُودِها، وَ مَنْ سُئِلَ عَنْ کَلِمَةِ التَّوْحیدِ فَقالَ: نَحْنُ مِنْ شُروْطِها.

اَلسَّلامُ عَلی مَنْ یُعَلَّلُ وُجُودُ کُلِّ مَخْلُوقٍ بِتَوَلاّهُمْ، وَ مَنْ خَطَبَتْ لَهُمُ الْخُطَباءُ:

بِسَبْعَةِ آباءَهُم ما هُمْ؟ هُم اَفْضَلُ مَنْ یَشْرَبُ صَوْبَ الْغَمامِ

اَلسَّلامُ عَلی مَنْ عَلا مَجْدُهُمْ وَ ثَناؤُهُمْ وَ مَنْ اُنْشِدَ فی

ص: 69

فَخْرِهِمْ وَ عَلائِهِمْ بِوُجُوبِ الصَّلوةِ عَلَیْهِمْ وَ طَهارَةِ ثِیابِهِمْ.

اَلسَّلامُ عَلی قَمَرِ الاْءَقْمارِ؛ الْمُتَکَلِّمِ مَعَ اَهْلِ کُلِّ لِسانٍ بِلِسانِهِمُ؛ الْقائِلُ لِشِیعَتِهِ ما کانَ اللّه ُ لِیُوَلِّیَ اِماما عَلی اُمَّةٍ حَتّی یُعَرِّفَهُ بِلُغاتِهِمْ وَ اَدْیانِهِمْ.

اَلسَّلامُ عَلی فَرْحَةِ الْقُلُوبِ وَ فَرِجِ الْمَکْرُوبِ وَ شَریفِ الاْءَشْرافِ وَ مَفْخَرِ عَبْدِ مَنافٍ.

یا لَیْتَنی کُنْتُ مِنَ الطّائِفینَ بِعَرْصَتِهِ وَ حَضْرَتِهِ، مُسْتَشْهِدا لِبَهْجَةِ مُؤانَسَتِهِ.

اَطُوفُ بِبابِکُمْ فی کُلِّ حِینٍ کَأَنَّ بِبابِکُمْ جُعِلَ الطَّوافُ

اَلسَّلامُ عَلَی الاْءِمامِ الرَّؤُفِ؛ الَّذی هَیَّجَ اَحْزَانَ یَوْمِ الطُّفُوفِ. بِاللّه ِ اُقْسِمُ وَ بِآبائِکَ الاْءَطْهارِ وَ بِاَبْنائِکَ الْمُنْتَجَبِینَ الاْءَبْرارِ؛ لَوْلا بُعْدُ الشُّقَّةِ حَیْثُ شُطَّتْ بِکُمُ الدّارِ لَقَضَیْتُ بَعْضَ واجِبِکُمْ بِتَکْرارِالْمَزارِ، وَالسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا حُماةَ الدِّینِ وَ اَوْلادَ النَّبِیِّینَ وَ سادَةَ الْمَخْلُوقِینَ وَ رَحْمَةُ اللّه ِ وَ بَرَکاتُه.(1)

ص: 70


1- 1. جامع الزّیارات الرّضویّه : 78 و بحارالأنوار : 102 / 52 ح 11 با کمی اختلاف .

فهرست

پیشگفتار ··· 5

روایات

28 . برطرف شدن گرفتاریها ··· 15

29 . بهشت برای زائر ··· 16

30 . آمرزش گناهان تمام عمر ··· 17

31 . پاداش جهادگران صدر اسلام ··· 19

32 . پاداش شهدای در رکاب پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ··· 21

33 . زیارت کردن شیعیان ··· 23

34 . زیارت پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ··· 24

35 . پاداش شهدای جنگ بدر ··· 25

36 . برترین زیارت کنندگان ··· 26

ص: 71

37 . هزار حجّ و هزار عمره ··· 29

38 . همراهی با اهل بیت صلوات اللّه علیهم ··· 31

39 . نجات زائر··· 33

40 . یک میلیون حجّ ··· 36

41 . دستگیری نمودن حضرت رضا صلوات اللّه علیه ··· 37

42 . استجابت دعا ··· 38

43 . شفاعت اهل بیت صلوات اللّه علیهم ··· 39

44 . گرامی ترین واردشوندگان بر خدا ··· 41

45 . تولّدی دوباره ··· 43

46 . منبری مقابل منبر پیامبر صلّی اللّه علیه وآله وسلّم ··· 44

47 . حرام شدن آتش بر بدن ··· 45

48 . امنیّت از آتش ··· 46

49 . رفع تحیّر ··· 47

50 . زیارت برتر ··· 49

51 . پاداش زیارت ··· 50

52 . زیارت رجبیّه ··· 51

53 . نماز حاجت ··· 53

54 . نماز جعفر علیه السّلام ··· 55

زیارات

زیارت هفت حدیث ··· 59

زیارت حضرت امام رضا صلوات اللّه علیه معروف به جوادیّه ··· 64

ص: 72

(73)

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109