درس حجاب از قرآن و حضرت زهرا (سلام الله علیها)

مشخصات کتاب

سرشناسه : شریعت موسوی اصفهانی، مصطفی، - 1310

عنوان و نام پديدآور : درس حجاب از قرآن و حضرت زهرا (سلام الله علیها)/ مولف علامه محقق فقیه مدقق آیة الله سید مصطفی شریعت موسوی اصفهانی.

مشخصات نشر : قم : دارالتفسیر، 1384.

مشخصات ظاهری : ص 32

شابک : 964-7866-98-43500 ریال :

يادداشت : فهرستنویسی براساس اطلاعات فیپا

موضوع : حجاب

حجاب -- جنبه های قرآنی

فاطمه زهرا (س)، 8؟ قبل از هجرت - ق 11

رده بندی کنگره : BP230/17/ش4د4 1384

رده بندی دیویی : 297/636

شماره کتابشناسی ملی : م 84-16800

ص: 1

اشاره

شریعت موسوی اصفهانی، مصطفی، 1310 -

درس حجاب از قرآن و حضرت زهرا (سلام الله عليها) / :مؤلف: مصطفی شریعت موسوی اصفهانی.-- قم: دار التفسیر، 1384.

32 ص.

3500 ریال. ISBN :964 - 7866 - 98 - 4

فهرست نویسی بر اساس اطلاعات فیپا.

1. حجاب. 2. حجاب -- جنبه های قرآنی - 3 فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ، 8؟ قبل از هجرت - 11 ق. الف . عنوان.

4 د 4 ش/ 230/17 BP 297/636

1384

کتاب خانه ملی ایران 16800- 84 م

آدرس: قم - خیابان معلم، میدان روح الله - تلفن : 7744212 - تلفاكس: 7741621

نام کتاب: درس حجاب از قرآن و حضرت زهراء علیها السلام

مؤلف: آية الله حاج سید مصطفی شریعت موسوی

نوبت چاپ: دوّم چاپ: شریعت

تاريخ نشر: 1384 ه- . ش 1426 ه- . ق تیراژ: 3000 نسخه

شابك : 7866984 - 964 ISBN : 964-7866-98-4

خیراندیش دیجیتالی: انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان

ویراستار کتاب: خانم مریم محققیان

ص: 2

فهرست مطالب

مقدمه - ابعادی از اهمیّت بحث در «حجاب زن»...5

نگاهی کوتاه به «مسأله حجاب» در قرآن...7

آن چه در قرآن واجب شده و مراتب سنگینی و اجرای آن برای پیامبر صلى اللَّهُ عَلَيْهِ و آله...8

عمر بن خطاب و تحریف در تفسیر آیه حجاب...8

شیوع این تحریف با توجیهات زشتی در روایات عامّه...9

جواب مختصر به این توجیهات...10

یزید بن معاویه و کوشش های او بر ضدّ حجاب...11

«شجره ملعونه» در قرآن...11

ضربه های یزید در سایه ادعای خلافت پیامبر صلی الله علیه و آله و ولایت امر مسلمین...12

شروع پیاده کردن نقشهٔ بی حجابی در کربلا پس از شهادت امام حسین علیه السلام...13

خنثی شدن نقشه های یزید با خطبه های اهل بیت علیهم السلام...14

اشاره به چند مطلب و بیان انگیزه های یزید...15

استعمار و بی حجابی...20

تاثیر بی حجابی و بد حجابی در: «الف» کوبیدن تمام نظم ها و قوانین مخصوصاً قوانین اسلام و قرآن...23

«ب» ایجاد صحنه بی بند و باری و هرج و مرج عمومی...23

ص: 3

بهترین آرزوی استعمار برای تسخیر ملّت ها و تاراج ثروت های آن ها در سایه بی حجابی و بد حجابی...24

پاسخ به کسانی که پوشاندن صورت را واجب نمی دانند...24

كيفيّت حجاب حضرت زهرا علیها السلام...26

بر داشت از دو گوشه زندگی آن حضرت...26

1- حجاب و پوشش های آن حضرت در جهیزیه اش...26

2- کیفیت لباس پوشی و حجاب آن حضرت هنگام رفتن به سوی مسجد برای محاجّه با ابی بکر دربارهٔ غصب فدک و خلافت و دیگر امور اسلامی...27

چهار درس از حضرت زهرا علیها السلام...29

ص: 4

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه

«مسألۀ حجاب زن» از اهمیت ویژه ای برخوردار است که ناچار باید توجه خاصی به آن مبذول داشت.

از یک سو، پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و انحراف از خط ولایت و خلافتِ آن بزرگوار از مقّر اصلی و بر حقّ خود (یعنی: امیر المؤمنین) و دیگر ائمۀ دوازده گانه - صلوات الله عليهم - که مفسّر و مبیّن قرآنند به ،دیگران مسأله حجاب زن نیز دچار تفسیر غلط گردید.

و از سویی هرج و مرج جنسی که تمام قوانین و انضباط ها و نظم ها و از جمله برنامه های اسلامیِ مربوط به امور خانوادگی را بر هم زده و جامعه را دست خوش کشمکش های داخلی بر سر امور شهوانی می نماید از طریق بی حجابی و بد حجابی به آسانی تحقق پیدا می کند.

و از سوی دیگر دشمنانِ استعمار گر ممالک اسلامی کم و بیش از طریق متخصّصین سیاسی و خاور شناسان ،خود، به آثار و راز بی حجابی پی برده و به دنبال آن از راه های گوناگون توسط دست نشاندگان خود به

ص: 5

ترویج و گسترش بی حجابی می پردازند و از فرهنگ سازی در کیفیت لباس زنان و کیفیتِ خانه سازی تا انتشار عکس های زنان بی حجاب و بد حجاب (حتّی در کتاب های درسی) و روی پارچه ها و ظروف تا نشر مقاله در روز نامه ها و مجلّات و تهیهٔ فیلم های سینمایی و صحنه های تئاتر و... برای رسیدن به هدف های نا مشروع خود استفاده کرده و از هیچ کوششی کوتاهی نمی کنند.

متأسفانه برخی از نویسندگان اسلامی هم غافلاً و يا اغفالاً و یا به علّت کمی سرمایهٔ اطلاعات اسلامی و یا به کار نبردن فرصت کافی جهت تحقیق در این گونه مسائل مبادرت به نشر مطالبی می کنند که مخصوصاً با انگیزه های شیطانی دیگر جمع شده و بهانه ای برای بی حجابی و بد حجابی می گردد و بدتر از آن این که بی حجابی و بد حجابی مستند به آن نوشته های بی اساس به عنوان «حجاب اسلامی» تلقی می گردد!

و از سوی دیگر، اساساً این مسأله در خور بحث بوده و هست که:

مقدار پوشش و حجاب را قرآن و اسلام در چه حدّی تعیین نموده، و حکم الهی دربارۀ چهره و دست ها چیست؟ و پس از آن که تمام هیکل زن باید پوشیده باشد آیا صورت و دست هایش را هم باید بپوشاند یا نه؟ البته با در نظر گرفتن این که اولاً: حجاب برای جلوگیری از انگیزه های شیطانی است که با دیدن حاصل می شود و ثانیاً عمده زیبائی های بر انگیزنده در چهره می باشد

ص: 6

اکنون ببینیم قرآن که اساس قوانین اسلام است چه می گوید و حجاب حضرت فاطمه زهرا - صلوات الله عليها - که بهترین نمونه زن در اسلام بوده و کار هایش و مخصوصاً حجابش مستقیماً زیر نظر پیامبر صلی الله علیه و آله انجام می شده، چگونه بوده است؟

نگاهی کوتاه به مسأله حجاب در قرآن: 1 – مقنعه 2 - چادر:

در اسلام برای زن دو پوشش در مقابل نا محرمان که یکی را بر فراز دیگری بپوشد واجب شده و مورد عمل حضرت زهرا علیها السلام بوده است.

1 - خِمار: که به نام «مقنعه» و «روسری» از آن تعبیر می کنند و روی سر قرار گرفته، به وسیله آن سر و گردن و اطراف سینه پوشیده می شود:

﴿وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ) (1)

یعنی: «حتماً باید زنان مؤمنه مقنعه و روسری خود را تا سینه خود قرار دهند»

2 - جلباب: که به نام های «چادر»، «عبا» یا نام های محلی دیگری از آن تعبیر می کنند، و از فرازِ سر تا پا ها را می پوشانند و بر فراز «مقنعه» و سایر لباس های دیگر پوشیده می شود:

﴿يا أَيُّهَا النَّبيُّ قُلْ لِاَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ﴾ (2)

یعنی: «ای پیامبر! بگو به همسرانت و دخترانت و زنان مؤمنین که

ص: 7


1- سوره نور آیه 31
2- سوره احزاب آیه 59

گوشه های چادر خود را بر فراز خود به هم نزدیک آورند چون این کار کمترین مقداری است که شناخته شوند تا مبادا مورد اذیت قرار گیرند»

چون جلوگیری از شناخته شدن چهره جذاب زن جلوگیری از آفات تولید شده آن تحریکات است که آن آفات و حجم آن قابل پیش بینی نیست و باعث نابودی عزّت و شرف و شخصیت زن می شود و ممکن است تا نابودی و از بین رفتن او نیز بیانجامد

همان گونه که آیه فوق بیان کرده تمام زن های مسلمان باید با «چادر» چهرۀ خود را از نا محرم بپوشانند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و موظف به اجرای این حکم است و قرآن بر حسب مراتب سنگینی اجرای این حکم برای پیامبر صلی الله علیه و آله زنان را در سه گروه ذکر کرده:

1- ازواج آن حضرت.

2- دختران آن حضرت

3- زنان عموم مؤمنين.

عمر بن خطاب و تحریف در تفسیر آیه شریفه:

عمر بن خطاب در زمان خلافتش اوّلاً: «چادر» که در آیه سوره احزاب به «جلباب» تعبیر شده را به «مقنعه» و «خمار» تحریف کرده( با این که دستور «مقنعه» جداگانه در سوره نور ذکر شده:

﴿وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ﴾ (1)

ص: 8


1- سوره نور آیه 31

یعنی: «باید زنان مؤمنه مقنعه بر سر کرده و تا گریبان و سینه بیاندازند»

و ثانیاً :گفت این پوشش قرآنی (یعنی: «جلباب» که به «خمار» و «مقنعه» تحریف و تنزّل داده بود) تنها نشانه ای برای زنان آزاد است تا از برده ها متمایز شوند و با این نشانی کسی متعرض آنان نگردد. (1)

در حالی که آیه شریفه اصلاً سخنی از زنان آزاد و زنان بَرْدِه (حرائر و اماء) به میان نیاورده است.

تحریفِ عمر در این موضوع تا آن جا رسید که روزی کنیزی که سرش را پوشانده بود با شلاق خود کتک زد و گفت: خود را شبیه زنان آزاد نکن. (2)

این تحریفِ غلط در میان اتباع او نیز تا آن جا پیش رفت که ابن شهاب زهری یکی از علماء و محدثین از تابعین رسماً گفت: «این آیه نهی کرده از کنیزان که سر خود را بپوشانند. (3)

ص: 9


1- ابن ابی شیبه، عن أبي قلابة، عنه، قال: كان عمر بن الخطاب لا يدع في خلافته أم-ة ت-ق-نّع، يقول: انّما القناع للحرائر كي لا يؤذين. ر. ك : «المصنف» ابن ابى شيبة الكوفى ج2/ ص 135 ، «كنز العمال» المتقى الهندى ج 15/ ص 485 ، «الدر المنشور» جلال الدّین سیوطی ج 5 /ص 221
2- ابن ابى شبية عن انس قال: رأى عمر جاريةً مقنّعة، فضربها بدرته، و قال: القى القناع لا تشتبهنَّ (تشبهين. خ . ل) بالحرائر. ر.ك: «المصنف» ابن ابى شبية الكوفى ج 2/ ص 135
3- عبد بن حميد، عن ابي شهاب انّه قيل له: الأمة تزوّج فتخمّر، قال: ﴿يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ﴾ فنهى الله الاماء ان يتشبهنّ بالحرائر. ر.ك: «الدّرّ المنثور» جلال الدّين سيوطى ج 5 / ص 221

ولی ملاحظه می کنید در آیه شریفه چنین نیست: ﴿يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لاَزْواجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ) (1)

یعنی: «ای پیامبر! به ازواج خود و دخترانت و زنان مؤمنین بگو بر فراز همه خود گوشه های چادر را به هم نزدیک کنند»

و عجیب تر آن که قرآن بلافاصله و صریحاً دلیل و علّت این حکم را بیان می فرماید:

﴿ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ﴾ (2)

یعنی: «این کمترین مقداری است که زن شناخته شود تا آن که اذیت نشود»

چون هنگامی که چهره و زیبائی های چهره زن برای مردان - مخصوصاً جوانان - شناخته نشده و دیده نشود، تحریکات جنسی به حداقل کاهش می یابد و زن مورد تهاجم جنسی قرار نمی گیرد

از این جا پایه تحریف در «حجاب اسلامی» در دستگاه های حاکمه مسلمانان شروع شد، ولی اوّلاً: بیان صریح قرآن (چنان چه گذشت) و

ثانياً: وجود ائمه طاهرين علیهم السلام و بیانات و فداکاری های آن ها و سپس فقهای راستین و با تقوای ،اسلامی هم چنان باعث استحکام «حجاب

ص: 10


1- سوره احزاب 59
2- سوره احزاب آیه 59

اسلامی» و پایداری آن در بستر زمان در میان مسلمین تا این زمان شده است.

البته برای کسانی که پیرو قرآن و اسلام باشند.

يزيد بن معاویه و کوشش های او بر ضدّ حجاب:

یزید بن معاویه که یکی از شاخه های شجره ننگین بنی امیّه است و در قرآن اصل این شجره - به اتّفاق مفسّرین شیعه و سنی - به عنوان «شجره ملعونه» یاد شده و دور نمای آفت بار آن بر اسلام را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خواب دیدند و از دیدنش آشفته و ناراحت بیدار شدند

آن حضرت در خواب دیدند: بوزینه ها و میمون هایی در محراب و منبرشان بازی می کنند و بر روی هم می جهند و شهوت رانی می کنند لذا ناراحت و غمگین بیدار شدند آن گاه آیه نازل شد که:

﴿وَ إِذْ قُلْنا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ مَا جَعَلْنَا الرَّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ الّا فِتْنَةً لِلنّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِى الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُم إِلّا طُغياناً كبيراً﴾ (1)

یعنی: « (ای رسول! ما) هنگامی که به تو گفتیم پروردگارت بر همهٔ مردم احاطه دارد و قرار ندادیم آن چه در خواب به تو نشان دادیم جز آزمایشی برای مردم و شجره ملعونه را و ما آن ها را از عواقب آن می ترسانیم ولی زیاد نمی کند آن ها را جز طغیانِ «بزرگی.»

ص: 11


1- سوره اسراء آیه 60

این آیه نازل شد و از بنی امیّه به عنوان «شجرۀ ملعونه» یاد کرد و خبر داد از طغیان بزرگ آن ها بر اسلام. (1)

یکی از ضرر های بزرگ آن ها بر اسلام این بود که به عنوان خلیفه جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خود را بر مسلمین تحمیل کرده و بر ضدّ اسلام کار می کردند

یزید بن معاویه که یکی از پلید ترین آن ها بود با این که علناً پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را انکار می کرد و می گفت:

ص: 12


1- ابن جرير عن سهل بن سعد رأى رسول الله صلی الله علیه و آله بنى فلان ينزون على منبره نز و القردة فساءة ذلك فما استجمع ضاحكاً حتى مات و انزل الله: ﴿وَ مَا جَعَلْنَا الرّؤْيَا الَّتِي أَريناك إِلا فِتْنَةٌ لِلناسِ﴾ - ابن ابی حاتم عن ابن عمر عنهما: انّ النبى صلی الله علیه و آله قال: رَايَةُ وُلْدِ الْحَكَمِ بْنِ ابی الْعَاصِ عَلَى الْمَنَابِرِ كَأَنَّهُمْ الْقِرَدَةُ وَ انْزِلْ اللَّهُ فِي ذَلِكَ: ﴿وَ مَا جَعَلْنَا الرّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناكَ إِلَّا فِتْنَةٌ لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ ﴾ يعنى: الحكم و ولده - ابن ابی حاتم عن يعلى بن مرة، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اريت بني اميّة على منابر الأرض و سيملكونكم فتجدونهم ارباب سوء و اهتمّ رسول الله صلی الله علیه و آله لذلك، فانزل الله: ﴿وَ ما جَعَلْنَا الرّؤْيَا الَّتى أَرَيْناكَ إِلّا فِتْنَةً لِلنّاسِ﴾. - ابن مردويه عن الحسين بن على علیهما السلام، عنهما ان رسول الله صلی الله علیه و آله اصبح و هو ،مهموم، فقيل: مالک یا رسول الله؟ قال: انى اريت فى المنام كأن بني امية يتعاورون منبرى هذا فقيل: يا رسول الله! لا تهتمّ فانّها دنيا تنالهم فانزل الله: ﴿وَ ما جَعَلْنَا الرّؤيَا الَّتى أَرَيْناكَ إِلّا فِتْنَةٌ لِلناسِ) ر.ك: «الدّرّ المنثور» جلال الدین سیوطی ج 4 / ص 191، «المیزان» علامه طباطبائی ج 13/ ص 149

لعبت هاشم بالملک فلا *** خبرٌ جاء و لا وحىٌ نزل (1)

با این حال خود را به عنوان خلیفه و جانشین همین پیامبر و ولیّ امر مسلمین و واجب الاطاعة بر آن ها می دانست.

یزید بن معاویه با انواع گوناگون فسق و فجور و فحشاء و منکرات و قتل عام در شهر های مقدس مکّه و مدینه و بالاتر از آن قتل عام ذریهٔ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و در رأس آن ها جانشین راستین آن حضرت یعنی امام حسین علیه السلام و حبس و قتل و اختناق شدید بزرگان و نیکان مسلمین و غیر ذلک در هَدم اسلام کوشا بود

از جمله نقشه های پلید و بسیار مؤثر او در هَدْم اسلام «نقشه کشفِ حجاب زنان» بود

شروع پیاده کردن نقشه بی حجابی در کربلا

یزید بن معاویه نقشه های بسیاری در نابودی اسلام و تسلّط طغیان گرانه خود بر جامعه اسلامی داشت که بالاخره همه اش با یاری پروردگار و کوشش فداکارانه مسلمین خنثی شد مانند:

1- نگذاشتن قبر و اثری از امام حسین علیه السلام و یارانش که خداوند این نقشه را خنثی کرد و جامهٔ عمل به خود نپوشید.

ص: 13


1- ر.ك: «شرح الاخبار» قاضی نعمان مغربی ج 3/ ص 252 «الاحتجاج» شیخ طبرسی ج 2/ ص 34، «الغدیر» علامه امینی ج 3 /ص 261 و ج 11/ ص 14، «تاریخ طبری» ج 8/ ص 188

2- ارعاب شدید مسلمین که دیگر کسی جرأت نا فرمانی از او را به دل راه ندهد و حکومت او مدّت ها بلا مانع بماند که این هم جامه عمل به خود نگرفت و شورش هایی از هر سو بر ضد او شروع شد مانند: شورش مسيّب بن نجبه فزاری کوفی، سلیمان بن صرد، مختار بن ابی عبیده ثقفی و دیگران و حکومت او تقریباً بیش از سه سال و نه ماه طول نکشید و در حدود سن سی و هفت سالگی در چهاردهم ربیع الاول سال 64 هجری مرد.

3- «نقشه کشف حجاب» که از روز عاشورا پس از شهادت حضرت ابا عبد الله الحسين - صلوات الله علیه - و یاران فداکارش و تاراج اموال اثاثیه آن حضرت و اهل بیتش علیهم السلام شروع شد و چادر و مقنعه از سر زن ها ربودند ولی با عکس العمل ها و سخنرانی های کوبنده اسیران اهل بیت علیهم السلام مانند: امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیها السلام و ام كلثوم علیها السلام و سکینه علیها السلام و فاطمه علیها السلام روبرو و خنثی گردید.

حضرت زینب علیها السلام در مجلس یزید روی همین مسأله کشف حجاب صریحاً به یزید اعتراض شکننده فرمود که:

اَمِن العدل يابن الطُلقاء! تخدیرک حرائک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبايا؟ قد هتكت ستورهنّ و ابدیّت وجوههنّ تحدو بهنّ الاعداء من بلد الى بلدٍ و يستشرفهنّ اهل المناهل و المناقل و يتصفح وجوههنّ القريب و البعيد و الدنىّ و الشريف ليس معهنّ من رجالهنّ ولىّ و لا من حماتهنّ حمّىٌ.»

ص: 14

یعنی: «ای فرزند آزاد شدگان! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را پس پردۀ حجاب حفظ کرده ای و دختران رسول خدا را در معابر و کوچه و بازار به شکل اسیری بی پرده و حجاب با صورت های گشوده بین مردم می گردانی؟ که مردم سر راه از دور و نزدیک از وضیع و شریف چهرهٔ آن ها را تماشا بکنند در حالی که باقی نگذاشته ای از مردان آن ها کسی را و نه از حمایت گران آن ها حمایت گری را.» (1)

و حضرت امام سجاد علیه السلام در مسجد ،شام میان انبوه جمعیت و حضور یزید بن معاویه با خطبه ای آتشین و غرّاء او را کاملاً رسوا کرد و ارکان حکومتش را متزلزل ساخت و بدین وسیله نقشه کشف حجاب اهل بیت علیهم السلام که می توانست سر آغاز کشف حجاب عمومی بین مسلمین شود خنثی گردید و بالأخره یزید بن معاویه ناچار شد ضمن اظهار پشیمانی و توبه از امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب علیها السلام و دیگران عذر خواهی کند و لباس و لباس و پوشاک و چادر و مقنعه به آن ها بدهد تا بپوشند و کلیه درخواست های آن ها را از سر تسلیم بپذیرد

اشاره به چند مطلب مهم و بیان انگیزه های یزید

نقشه کشف حجاب یکی از مؤثر ترین نقشه ها برای ایجاد هرج و مرج و به هم خوردن نظم عمومی و گسیختگی قوانین مخصوصاً

ص: 15


1- ر.ك: «ناسخ التواريخ» مرحوم سپهر ج 6 / ص 357، «بحار الانوار» علّامۀ مجلسی ج 45/ ص 134، «احتجاج» شیخ طبرسی ج 2/ ص 35

شکسته شدن قوانین و مقررات اسلامی است زیرا:

اوّلاً: جاذبه جنسی مرد و زن و غریزه شهوت در آن ها از مهم ترین و آماده ترین و پر قدرت ترین و فعال ترین و بیدار ترین قوای انسانی است که حتّی بسیاری از اوقات در خواب هم به کار خود ادامه می دهد.

ثانياً : بیشترین جاذبه از طریق دیدن حاصل می شود

ثالثاً: بیشترین زیبائی ها و طروات هایی که جذب محبت و شهوت می کند در چهره است که مرکز بیش ترین زیبائی های هر شخص بوده و معمولاً زیبایی و زشتی اشخاص را از چهره مشخص می کنند و از این از دیدن چهره است که محبّت و شهوت و عشق جنسی بین زن و مرد بر انگیخته و قوای دیگر را به سوی آن گسیل داشته و در کمین صید یک دیگر بر آمده و با مزاحمت و ایجاد زمینه موجب تنازع و درگیری های شدید شده و چه بسا به جنگ های کوچک و بزرگ منجر گردیده است.

از این بیان دو نکته ظاهر گردید:

1 - یکی از مؤثر ترین عوامل برای بر هم زدن قوانین و نظم اسلامی و هر نظم دیگری، همانا ایجاد روح آزادی جنسی و شهوانی بین مردم است.

2- یکی از بهترین موجبات بر انگیختن شهوات عمومی بین مرد و زن برداشتن موانع دیدن همدیگر که همان «حجاب» است می باشد.

اگر چه بر انگیختن شهوات و تهییج مرد و زن به سوی یک دیگر و رواج آن راه های بسیار دارد مانند:

ص: 16

«الف» ایجاد اماکن تفریحی عمومی برای مرد و زن.

«ب» ایجاد استخر ها و فراهم نمودن موجبات شنا در دریا و رود خانه ها برای مرد و زن

«ج» ایجاد اماکن آموزشی مختلط مخصوصاً در سطح دبیرستان و دانشگاه

«د» ایجاد اماکن ورزشی ،مختلط چه برای ورزش و چه تماشای ورزش کاران

«ه-» و حتّی ایجاد اماکن درمانی به صورت مختلط

و لیکن از همه آن ها آسان تر و بی خرج تر و همگانی تر و همه جائی تر، همانا «رواج بی حجابی» بین زنان و قرار گرفتن آن ها بدون پرده و حجاب و رو پوش در اختیار دید عمومی مردان است که همه جا و همیشه و بدون هزینه اثر سوء خود را می بخشد.

یزید بن معاویه برای منهدم کردن اسلام، چنین نقشه هایی در سر داشت او می خواست اسلام راستین که آئین الهی و قرآنی و ضامن تکامل و سعادت حقیقی است نابود شود و فقط یک نوع مراسم قشری و سطحی و ظاهری باقی مانده و او هم خلیفه و ولیّ امر مسلمین آن باشد

یزید بن معاویه از اول نقشه بی حجاب کردن زنان را کشیده بود و برای عملی کردن آن از اهل بیت پیامبر علیهم السلام شروع کرد

فاطمه صغری دختر امام حسین علیه السلام، روز عاشورا پس از غارت کردن

ص: 17

لشکر می گوید:

دیدم عمه ام زینب بالین سرم گریه می کند گفتم:

«يا عمّتاه! هل من خرقة استتر بها رأسى عن اعين النظّار؟ فقالت: يا ! بنتاه و عمّتک مثلک فرأيتُ رأسها مكشوفة».

یعنی:«ای عمه آیا پوشش پارچه ای هست که سرم را از نگاه نا محرمان بپوشانم؟ جواب داد: دختر جان! عمّه ات نیز همانند تو است پس دیدم سر او هم مکشوف و برهنه است».(1)

شیخ مفید از حمید بن مسلم نقل می کند که:

«فسالته النسوةُ ان يسترجع ما اخذ منهنّ ليستترنّ به»

یعنی: «زنان امام حسین علیه السلام (گریه کنان در مقابل عمر بن سعد درخواست کردند که: لشگر پوشش های غارت شده را برگردانند تا خود را مستور کنند و عمر بن سعد نیز دستوری داد ولی کسی آن را عمل نکرد».(2)

سید ابن طاووس در کتاب «الملهوف» چنین نقل می کند:

«و حمل نسائه على احلاس اقتاب الجمال بغير وطاء مكشّفات الوجوه»

یعنی: «زنان امام حسین علیه السلام را (از کربلا) بر شتران سوار کردند در حالی که صورت های شان مکشّفه و بدون پوشش بود.» (3)

ص: 18


1- ر.ك: «بحارالانوار »ج 45 / ص 61
2- ر.ك: «بحار الانوار» ج 45 / ص 61
3- ر.ك: «بحارالانوار» ج 45/ ص 107

این «کشف حجاب» از دختران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در واقعه کربلا مستقیماً زیر نظر و به دستور یزید بن معاویه بود و از این رو حضرت زینب علیها السلام در مجلس یزید حضوراً نسبت این کار را به خود یزید داد و فرمود: «تو این کار را کردی» و یزید هم انکار نکرد.

«اَمِن العدل يا ابن الطلقاء تخدیرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبايا ؟ قد هتكت ستورهنّ و ابدیّت وجوههنّ»

یعنی: «ای فرزند آزاد شدگان! (که جدّم پدرانت را از بند اسارت نجات داد) آیا از عدالت است که اکنون تو زنان و کنیزان خود را در پشت پرده و پوشش حفظ کرده ای و دختران پیامبر را به اسارت بدون پرده و حجاب با صورت های مکشوفه به اطراف شهرها می گردانی؟» (1)

خطبه های کوبنده اهل بیت علیهم السلام خط و نقشه های یزید را خنثی کرد و یزید آن چنان رسوا و بی اعتبار و بی آبرو شد که حتّی خودش احساس خطر جدی بر مُلک و سلطنت خویش نمود لذا اوّل ادّعا کرد که این کار ها به دستور عبید الله بن زیاد بوده و خودش را تبرئه کرد، و بعداً شروع به دلجویی و اظهار محبّت به اهل بیت علیهم السلام اعلام نموده و حتّی مجلس عزائی در دمشق به در خواست اهل بیت علیهم السلام برای امام حسین علیه السلام بر پا شد و بالأخره نقشه و طرح بی حجابی او به همین جا خاتمه یافت.

ص: 19


1- ر.ك: «ناسخ التواريخ» مرحوم سپهرج 6/ ص 357، «بحارالانوار» علّامه مجلسی ج 45/ ص 134 ، «احتجاج» شیخ طبرسی ج 2 /ص 35

استعمار و بی حجابی

یکی از نیرو های بسیار پر قدرت که می تواند غالب بر تمام قوای انسانی و حاکم بر بسیاری از تصمیمات او بشود قوای شَهَوی و جنسی در مرد و زن است این قوّه از پدیده های آفرینش و بسیار مرموز و عمیق و پر شاخه در وجود انسان و تمام قوای او با هدف بقاء نسل تعبیه و تنظیم شده است بر این اساس جاذبه جنسی بین مرد و زن در سرشت آنان آن چنان آمیخته شده که در تمام حالات از نظر روحی و عاطفی یکدیگر را جذب می کنند

این جاذبه جنسی اگر مهار و تنظیم و محدود به زن و شوهرش شود و آزاد و عمومی گردد نه تنها آن هدف بقاء نسل تأمین نمی شود

بلکه:

- تمام امور زندگی پایمال و مختل می شود.

- شخصیت انسانی و کمالاتش منهدم و از حیوانات و وحوش هم پست تر می گردد.

- از خدا و دین و عوالم آیندۀ خود بی خبر و غافل می ماند

- زندگی او دچار جنگ ها و خونریزی های نابود کننده خواهد شد.

- از آنچه برکاتِ این قوه به شمار می رود مانند لذائد جنسی و پیدایش فرزند و روابط عاطفی بین آن ها و دیگر نتایج محروم خواهد شد.

- و هم چنین از بر خورد های متزاحمین موجبات نابودیش فراهم

ص: 20

شده و به بدترین سرنوشت دچار خواهد شد.

همۀ این آفات در صورتی است که مرد و زن به طور آزاد چهرهٔ یک دیگر را ببینند چون در چهرۀ انسان زیبائی هایش متمرکز است.

ولی قرآن دستور داده زن از غیر محارم صورت خود بپوشاند تا زیبائی های چهرۀ او برای نامحرم شناخته نشده مجذوب او نشود و در کمین او در نیامده که او را صید کند و چه بسا نابودش سازد.

قرآن به طور صریح در سوره احزاب حکم پوشاندن صورت و علّت و راز این حکم را به طور فشرده ذکر کرده (که آن را قبلاً با ترجمه اش ذکر کردیم)

در سوره نور هم می فرماید:

﴿وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا﴾ (1)

یعنی: «نباید زن ها زیبائی های خود را ظاهر سازند مگر به طور نا خود آگاه و خود بخود چیزی از زیبائی های آن ها ظاهر شود.

و به دنبال آن می فرماید:

﴿وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ﴾ (2)

یعنی: «نباید زن ها زیبائی های خود را ظاهر کنند مگر برای شوهران خود و پدران خود و دیگر محارم»

و باز در همین آیه دستور پوشش «مقنعه» را داده که سر و گردن و

ص: 21


1- سوره نور آیه 31
2- سوره نور آیه 31

اطراف سینه را بدان بپوشند که اگر اتفاقاً در هنگام راه رفتن و نشست و بر خاست و یا پیش آمد دیگر (مانند: وزش باد) چادرش کمی باز شد به وسیلهٔ مقنعه سر و گردن و سینه پوشیده باشد:

﴿وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ﴾ (1)

یعنی: «زنان مقنعهٔ خود را تا سینه برسانند» تا این قسمت های حسّاس پوشش بیش تری داشته باشد و احتیاطی افزون انجام گیرد تا عفت و نجابت و شخصیت زن کاملاً از دید گاه اجانب مصون و محفوظ بماند.

پس نتیجتاً دو مطلب روشن می شود:

«اوّلاً»: کاربرد جاذبه جنسی در ایجاد تباهی تمام قوانین و مقررات و به هم خوردگی تمام اوضاع انسانی و شخصیت زن و مرد

«ثانياً» کاربرد «حجاب زن» در مهار و کنترل کردن جاذبه جنسی و حفظ زن و مرد و تمام جامعه از خطرات و آفات ناشی از آن جاذبه جنسی.

با این بیان مختصر که ذکر کردیم متوجّه می شویم که «چرا دستگاه های استعمار علاقمند به بی حجاب کردن زنان بوده و در این راه سرمایه گذاری های فراوان نیز می کنند؟»

هنگامی که قوای شهوی بیدار شد و جاذبه جنسی بین زن و مرد با

ص: 22


1- سوره نور آیه 31

دیدن یکدیگر به فعالیت افتاد بر تمام افکار و روحیه طرفین سایه می افکند و تمام افکار و تصمیمات تحت تأثیر آن متأثر می شود، تا جایی که بر تمام ذهنیات او غلبه می کند

در چنین حالتی حاکمیت خدا و دین و ایمان در جامعه نابود شده و یا در نهایت ضعف قرار می گیرد و در نتیجه قانون و نظم پایمال شده و حساب کار با عواطف عشقی بی حساب و بی نظم می شود که همه چیز را به هرج و مرج می کشد.

در چنین جامعه ای - که اکثراً غرق در عوالم شهوانی هستند - دیگر اداره امور مملکت به دست چه کسی انجام خواهد شد و کجا صحّت عمل در امور دیده می شود؟

در چنین جامعه ای طبقهٔ جوان که اکثر قوای فعال را تشکیل داده و سرمایه مملکت هستند و باید در مقابل تهاجم اجنبی و غارت گران از ثروت های ملی دفاع نموده و در نگهداری و پیشرفت علم و صنعت و انتظامات و کشاورزی و دیگر شئون مملکت از خود حساسیت نشان دهند دلباخته در عشق و شهوات بی مرز و حساب گشته و از کار افتاده می گردند

و در این حال بهترین صحنه برای دستگاه استعمار فراهم و به هر شکلی که می خواهد حاکمیّت خود را پیاده کرده در حالی که اهل آن مملکت سر گرم هوس رانی جنسی بوده و به یک دیگر مشغول هستند.

از این جاست که می بینیم سالیان بسیاری است که استعمار (غرب و

ص: 23

(شرق در راه «بی حجاب کردن زنان» مخصوصاً در ممالک اسلامی گام های بلندی بر داشتند علی الخصوص در ایران دوران حکومت رضا خان پهلوی به شکل قُلدری و زور شروع و بعد از آن تا این زمان نیز به شکل های مختلف از طریق تهاجم فرهنگی و غیره این هدف را دنبال کرده اند که از جملهٔ این فعالیت ها شایان ذکر است: تنزّل «حجاب» از اصول واقعی اسلامی و قرآنی خود و تحریف آن به شکل های مختلف دیگر که چه بسا بدتر از بی حجابی است مثلاً: چادر سیاه بر سر کردن با چهرهٔ باز و گشوده که خود یک نوع آرایشی برای درخشندگی بیشتر و جلوه دادن چهره است.

پاسخ به کسانی که پوشاندن صورت را واجب نمی دانند

در اینجا لازم است در پاسخ برخی که پوشاندن چهره و صورت را غیر واجب شمرده اند مختصراً عرض کنیم:

«اولاً» در سوره احزاب می فرماید:

﴿يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ﴾ (1)

یعنی: «گوشه های چادر را بر فراز سر به هم نزدیک کنند که این کمترین مقداری است که شناسایی شوند تا مورد اذیّت قرار نگیرند (و با این نزدیک کردن گوشه های چادر، شناسایی چهرۀ خود را برای اجانب به حداقل کاهش دهند.)»

ص: 24


1- سوره احزاب آیه 59

«ثانیاً»: در سورۀ نور می فرماید:

﴿وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إلّا ما ظَهَرَ مِنْها﴾ (1)

یعنی: «هیچ زیبائی های خود را نباید اظهار کنند مگر آن که خود بخود ظاهر باشد» مانند چادر زیبا و کفش زیبا.

و به دنبال آن می فرماید:

﴿وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ﴾ (2)

یعنی: «نباید زیبائی های خود را ظاهر کنند مگر برای شوهران و پدران... (و دیگر محارم)»

«ثالثاً»: در گوشه هایی از واقعه کربلا (که ذکر شد): «الف» از عمل یزید بن معاویه در بی حجاب کردن اهل بیت علیهم السلام: «مكشفات الوجوه» که صورت و چهرهٔ آن ها را مکشفه کرد «ب» از سخنان حضرت زينب علیها السلام در اعتراض به یزید: «قد ابدیّت وجوههنّ»

یعنی: «صورت و چهره های دختران پیامبر را گشوده و باز و ظاهر کردی»، آن چهره هایی که دختران پیامبر صلی الله علیه و آله به حسب حكم الهی پوشانده بودند تو گشوده و بی حجاب و برای مردان اجنبی ظاهر ساختی.

در همه این ها روی سخن به «گشودن چهره و حرمتِ آن» است.

ص: 25


1- سوره نور آیه 31
2- سوره نور آیه 31.

كيفيّت حجاب حضرت زهرا علیها السلام

حال برای نمونه حجاب حضرت زهرا علیها السلام، که اقتباس از قرآن و دستور پدر بزرگوارش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است از دو گوشه حسّاس زندگی آن حضرت شاهد می آوریم که زیر نظر پیامبر عظیم الشأن بنا به دستور قرآن به آن حضرت در سوره احزاب بوده است.

«الف» جهیزیه آن بانوی بزرگ جهان علیها السلام

جهیزیه آن حضرت از مهریه ایشان که یک زره از امیر المؤمنین علیه السلام بود و به بازار برده و به پانصد درهم فروختند تهیه شد.

جهیزیه از نوع پوشش

1- یک پیراهن به هفت درهم

2- یک مقنعه به چهارده درهم

3- یک رو لباسی که روی پیراهن پوشیده می شد به نام «قطیفه» سیاه رنگ

4- یک عبای سفید (1)

پس از این که با بقیه اثاث البیت از جهیزیه بر پیغمبر صلی الله علیه و آله عرضه داده شد آن حضرت با دست آن ها را زیر و رو کردند و گریستند، سپس سر به سوی آسمان بلند کرده و فرمودند:

«خداوندا ! مبارک کن بر هر قومی که عمده از ظروف آنان سفالین

ص: 26


1- اعيان الشيعه ج 1 / ص 312

است» (یعنی: طبقه ضعیف)

این جهیزیه که به دستور پیامبر صلی الله علیه ابو آله به طبق دستور قرآن تهیه شده بود و پس از تهیه نیز مورد بررسی و تجدید نظر آن حضرت قرار گرفت نشان می دهد «پوشش زن» از نظر قرآن، اسلام و پیامبر صلی الله علیه ابو آله به چه نوع است؟ و زنان از سیدة النسوان علیها السلام و نیز از خاتم پیامبران صلی الله علیه ابو آله باید درس گرفته و آن را الگو و سر مشق قرار دهند.

و پس از لباس های معمولی و یک رو لباسی سر و گردن و اطراف سینه را با «مقنعه» بپوشانند و سپس با «چادر» خود را از نا محرم بپوشانند.

«ب» کیفیت لباس پوشی آن حضرت علیها السلام

کیفیت لباس پوشی آن حضرت علیها السلام هنگامی که می خواستند به مسجد بروند برای سخنرانی و خطبه در حضور عموم مهاجر و انصار و سایر مسلمین و محاجّه با ابی بکر دربارهٔ غصب فدک و میراث و خلافت و غیر آن، به این شرح است:

«... انّه لما اجتمع ابوبكر و عمر على منع فاطمة علیها السلام فدكاً و بلغها ذلك لاثت خمارها على رأسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت في لمة من حفدتها و نساء قومها تطأ ذيولها ما ت-خرم مشيتها مشية رسول الله صلی الله علیه ابو آله، حتّى دخلت على ابى بكر و هو في حشد من المهاجرين و الانصار و غیر هم فنيطت دونها ملائة فجلست ثم أَنَّت أَنَّةً اجهش القوم لها بالبكاء فارتجّ المجلس، ثم امهلت هنيئة، حتّى اذا سكن

ص: 27

تشيج القوم و هدأت فورتهم، افتتحت الكلام بحمد الله و الثناء عليه و الصلاة على رسوله فعاد القوم في بكائهم، فلّما امسكوا عادت فى کلامها فقالت الحمد للّه على ما انعم... الخطبة».

یعنی: «هنگامی که ابو بکر و عمر اتّفاق نظر کردند بر جلوگیری فاطمه علیها السلام از فدک و این خبر به آن حضرت رسید، مقنعه اش را بر سر پیچید و خود را در میان عبا قرار داد و اطراف خود را از سر و صورت و سایر بدنش را تا پاهایش به آن پوشانید و در میان جمعی از زنان خدمت گزاران و یاران و زنان قوم خود به جانب مسجد رو کرد و به قدری لباس هایش بلند بود که هنگام راه رفتن پایش را به دامن آن می نهاد و مانند رسول خدا صلی الله علیه و آله راه می رفت تا وارد مسجد شد بر ابی بکر که در میان گروهی از مهاجر و انصار و غیر هم بود، بعداً پرده ای در مقابل آن حضرت کشیده شد و نشست پس ناله ای برکشید که جمعیّت به گریه و ضجّه در آمدند سپس کمی آرام شد تا از شیون مردم کاسته شد پس شروع به سخنرانی نمود با حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر باز جمعیت به گریه افتادند پس از آن که از گریه خودداری کردند به سخنرانی و خطبه اش اعاده فرمود.... و تا آخر آن خطبه معروفه را و احتجاجاتش با ابی بکر و سایرین ایراد فرمود.» (1)

ص: 28


1- «احتیاج طبرسی» ج 1/ ص 131 و ص 132

چهار درس از حجاب حضرت زهرا علیها السلام

نتیجه ،بحث به چند نکته درباره حجاب دختر پیامبر صلی الله علیه و آله اختصاص دارد که ذیلاً متذکر می شویم:

1- با مقنعه سرش را پوشاند همان طور که در قرآن در سوره نور آمده (و قبلاً ذکر شد).

2- خود را تماماً از سر و صورت تا همهٔ روی پاهایش را با «عبا» (به تعبیر عرب) و «چادر» (به تعبیر ما ایرانیان) پوشاند همان گونه که در سوره احزاب دستور آن آمده است و مخصوصاً به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داده که به دخترانش امر کند

3- هنگام نشستن در مسجد که مردم حضور داشتند اوّل پرده ای در مقابل کشیده شد و از پس پرده آن حضرت سخنرانی و ایراد خطبه فرمود.

4- هنگام سخنرانی در وسط جمعی از زنان قرار داشت و جُدا و مشخّص خود را قرار نداده بود.

این بود مختصری در رابطه با مسأله حجاب و اهمیت آن از منظر قرآن و زندگی حضرت زهرا علیها السلام و تفصیل و توضیح بیشتر را به موقع دیگر وا می گذاریم و السّلام عليكم و على عباد الله الصالحين

حوزه علميه اصفهان

مدرسة صدر بازار

مصطفى شریعت موسوی

جمادى الثانية 1415

ص: 29

مژده به پژوهش گران معارف اسلام و اهل بیت علیهم السلام

به زودی طرح «مسأله حجاب» به صورت مشروح شامل بررسى تحقيقى مسئله از نظر قرآن و تفسیر شیعه و سنی و حدیث و فقه مشتمل بر چهل و نه درس خارج فقه از همین مؤلف به نام «الشّهاب في مسألة الحجاب» منتشر خواهد شد.

«ان شاء الله»

ص: 30

قسمتی دیگر از آثار این مؤلف

تفسير

سلسله تفسير «المستنير من الوحى المنير» شامل:

تفسیر سوره حمد

العسس فى تفسير سورة عبس (عربي) مطبوع

تفسیر سورۂ فجر (فارسی) در شرف چاپ

تفسیر سوره توحید (فارسی)

تفسیر سوره ناس (عربی) در شرف چاپ

تفسیر سوره فلق (عربی) در شرف چاپ

و تفسیر سوره های دیگر که هنوز تنظیم نشده

حواشی بر تفسیر «الميزان» مرحوم استاد علامه طباطبائی قدس سره (عربی)

حواشی بر «قاموس مفردات قرآن» حجة الاسلام و المسلمين قریشی (فارسی)

فقه

تقریرات درس مرحوم استاد آیة الله بروجردی قدس سره (عربی)

تقریرات درس مرحوم استاد آیة الله خویی دس سره (عربی)

حواشی بر «مستمسک» مرحوم استاد آیة الله حکیم قدس سره(عربی)

ص: 31

حواشی بر «تکلمه» مرحوم استاد آیة الله خویی قدس سره (عربی)

حواشی بر قسمتی از مباحث حدود «جواهر» (عربی)

حواشی بر «مکاسب» مرحوم شیخ اعظم انصاری قدس سره از اول مکاسب محرمه تا آخر احکام خيارات و قبض (عربی)

رساله در قسمتی از احکام قبله (عربی)

اصول

تقریرات درس مرحوم استاد آیة الله خوبی (عربی)

حواشی بر «کفایه» (عربی)

حواشی بر «فرائد» (عربی)

رساله ای دربارۀ نماز و جماعت مطبوع

امامت جماعت غیر اهل علم (فارسی) مطبوع

نظری به موسیقی از طریق کتاب و سنت (فارسی) مطبوع

الشّهاب فى مسألة الحجاب (فارسی) در شرف چاپ

رساله ای در شرح احوال مرحوم میر لوحی سبزواری قدس سره در شرف چاپ

مجموعه اشعار مؤلف به نام «بلبلی در بزم آفرینش» در شرف چاپ

و غیر این ها از رساله های بزرگ و کوچک به فارسی و عربی

ص: 32

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109