سه میلیارد کتاب

مشخصات کتاب

سرشناسه : حسینی شیرازی، سیدمحمد، 1307 - 1380.

عنوان و نام پديدآور : سه میلیارد کتاب/ محمد حسینی شیرازی.

مشخصات نشر : تهران: حجت، 1420 ق.= 1378.

مشخصات ظاهری : 48 ص.؛ 16×12 س م.

شابک : 964-7146-12-4

یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس.

موضوع : اسلام -- تبلیغات

رده بندی کنگره : BP11/62/ح5س9 1378

رده بندی دیویی : 297/045

شماره کتابشناسی ملی : م 78-11982

ص: 1

شناسنامه کتاب

نام کتاب: سه میلیارد کتاب

نام مؤلّف: آية الله العظمی سیّد محمّد شیرازی

ناشر: نشر حجّت - اصفهان ص. 631-81395

تیراژ: 15000 جلد

چاپ: نوبت اوّل

تاریخ چاپ : اربعین حسینی 1420

ص: 2

پیشگفتار

بسم الله الرحمن الرحيم

الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العالَمين والصلوةُ وَالسَّلام عَلَى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين وَ اللَّعْنَةُ عَلَى أَعْدَائِهِم أَجْمَعِين

کتاب نقش مهم و قابل توجهی در بیداری انسان و پیشرفت وی در زمینه های گوناگون حیات علمی ایفا میکند.

از همان زمانی که انسان عهد عتیق برای اولین بار نوشتن را آموخت و توانست با کشیدن خطوط و تصاویری بر روی صخره ها و دیوار غارها از آنچه در ذهن خویش داشت پرده بردارد، امکان ارتباط با نسلهای آینده و انتقال افکار به آنها فراهم گردید.

و اهمیت این موضوع بر کسی

ص: 3

پوشیده نیست، و از جمله فوائد آن استفاده نسلهای پیشین در راستای بهبود وضع زندگی و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی به سطحی فراتر و فراگیرتر است.

علیرغم دشواری کار نگارش کتاب، با سادگی ابزار و آلات چاپ و تکثیر در طول قرنها و نسلهای متمادی ثروتهای فکری را از نسلی به نسل دیگر منتقل ی سازد تا جایی که در زمان کنونی پیشرفتهای این ابزار آلات ، یکی پس از دیگری به سطح شگفت انگیزی که در دستگاه های نوین تبلیغاتی ملاحظه و لمس میکنیم رسیده است، به گونه ای که ایجاد ارتباط با دیگران حتی به رغم دوری مسافت ها و گوناگونی زبانها ، جداً کاری آسان شده و موضوع چاپ و نشر کتاب از جمله امور سهل و آسان گردیده است.

با این حال از جمله اموری که باید بر آن به حق تأسف خورد آن است که مسلمانان علیرغم این که در زمینه نشر علوم و چاپ و توزیع انواع کتاب پیشگام بودند

ص: 4

تا جایی که آنها را پدران دانش نوین مینامیدند(1)، اکنون مرکب پیشتاز آنها را دیگران سوار شده اند ، بطوری که حتی از رقابت با دیگران در بهره برداری از آسانترین و کم هزینه ترین و کم زحمت ترین وسایل مذکور یعنی نگارش و گرد آوری پردازش و ترویج حقایق و تعالیم نورانی و حیاتبخش اسلام و رساندن ندای پروردگار سبحان به گوش مردم جهان ناتوان هستند، چه رسد به استفاده از رسانه های گروهی پیشرفته نظیر ماهواره و اینترنت و .... و این در حالی است که غیر مسلمانان علیرغم این که بر باطل هستند با استفاده از همه این وسایل برای نشر اندیشهای ویرانگر خود از ما پیشی گرفته اند. در عين حال، بحمد الله تعالی همچنان دانشورانی فرزانه و مسلمانانی وجود دارند که با مسأله فرهنگ اسلامی و بیدار سازی جامعه انسانی همت می گمارند و در رأس

ص: 5


1- « موجز تاریخ الاسلام از حضرت آیة الله سیّد محمّد شیرازی دام ظله» و «حضارة العرب» از دکتر گوستاو لوبون

همه حضرت«آية الله العظمی شیرازی» دام ظله هستند که از چند دهه قبل همواره بر نقش کتاب تأکید داشته اند و شخص ایشان نسبت به تألیف توجه خاص داشته و دیگران را به تألیف و نشر فرا خوانده اند .

ایشان تا به حال متجاوز از هزار عنوان کتاب کوچک و بزرگ در زمینه های فقه، اصول، اخلاق، عقاید، تاریخ ، اقتصاد ، سیاست ، اجتماع و سایر زمینه ها به رشته تحریر در آورده اند و همه این تألیفات به منظور بیدارسازی نسل مسلمانان و رساندن اندیشه دین حنیف اسلام به همه طبقات و در همه سرزمینهای مسلمان نشین تدوین گردیده اند. همچنین دوستان ایشان به تشویق ایشان بیش از پنج هزار عنوان کتاب و جزوه به زیور طبع آراسته اند ، مشهور است که این شخصیت بزرگ همواره ملاقات کنندگان و به ویژه جوانان

را به نگارش و سخنوری ترغیب مینمایند ، و نیز مربیان و سرپرستان مؤسسات آموزشی و دانشگاهها را به آموزش دانش پژوهان و ترغیب آنها به نگارش و سخنوری ضمن

ص: 6

طی مراحل آموزشی ، توصیه میکنند زیرا با این دو عمل شایسته به بهترین وجه میتوان به دین حنیف اسلام خدمت کرد و تعالیم پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و ائمه هدى علیهم السلام را در مقیاس وسیعی به گوش آحاد اجتماع رساند .

و خوانندهٔ عزیز! کتابی که در دست دارید با حجم کم و محتوای فکری ،والا نمونه ای بی شائبه از این تلاشهای فراگیری است که برای ما چگونگی پیشرفت و رشد را بیان میدارد.

بنابراین مسؤلیتی بزرگ نسبت به دین حنیف اسلام بر دوش همه ما مسلمانان میباشد از پروردگار سبحان توفیق و قبولی طاعات طلب مینماییم.

مرکز پژوهش و نشر رسول الأعظم صلی الله علیه و آله وسلم

بيروت لبنان

ص: 7

مقدمه مؤلف

بسم الله الرحمن الرحيم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالْصَلوةُ

وَ السَّلامُ عَلَى مُحَمَّد و آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.

با توجه به اهمیت «کتاب» و نقش آن در رهایی جامعه بر آن شدیم تا این جزوه را بنویسیم. امید است اهل ایمان از آن استفاده کنند و یکی از اسباب رهایی مسلمانان ،شود و این امر برای پروردگار متعال کاری دشوار نیست.

قم المقدسة

محرم الحرام 1419 هجری قمری

محمد شيرازى

ص: 8

ضرورت اهتمام به نشر کتاب

سه میلیارد جلد کتاب، چاره و اندیشهٔ شخص مضطر، و كمترين رقم یقینی برای کسی است که قصد دارد مسلمانان را از این سقوط و انحطاطی که در تاریخ طولانی اسلام مانندی نداشته است برهاند. البته ابزار آلات نوین و وسایل سمعی و بصری، روزنامه ها، مجلات، اینترنت ، ماهواره ها و وسایل مشابه آنها همگی ابزارهای فرهنگی و تبلیغاتی زمان ما هستند و استفاده از آنها ضروری است.

ولی جایی که مرکبی جز پاها برای راه رفتن نیست،چاره ای جز سوار شدن بر پاها نیست(1).

ما نیاز به سیصد مؤسسه چاپ و نشر گسترده در سرزمینهای گوناگون اسلامی و غیر اسلامی داریم تا در

ص: 9


1- إِذا لَمْ تَجِدْ غَيْرَ الأَسِنَّةِ مَرْكَباً ***فَما حيلَةُ المُضْطَرَّ إلا رُكُوبِها.

مدت سه سال هر مؤسسه تعداد ده میلیون جلد کتاب به زبانهای مختلف بین المللی و محلّی چاپ و منتشر سازد و در جمع سه میلیارد کتاب بر پهنه زمین پخش شود و اسلام پیشرفته ای که پاسخگوی نیازهای هر دوران و زمانی است را همچنانکه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: « اسلام برترین بینش ها و روشها میباشد و هیچ عقیده ای از آن برتر و بالاتر نیست»(1)، برای مسلمانان پیرو حقیقت بیان نماید. این کتابها است که امت ها و نسل ها را می سازند و ایشان با تکیه بر اندیشه های والای مندرج در بر آنها بر سایر ملل پیشی می گیرند خداوند متعال می فرماید: ﴿ وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الأَعْلَوْنَ﴾ (2)

و پیامبر گرامی اسلام فرموده اند: پیشی بگیرید، و این در حالی است که دوست دارند ما پیشگام باشیم (3).

ص: 10


1- « الاسلام يَعْلُو وَ لا يُعْلىَ عَليه» غوالى اللّيالی ، جلد 3 صفحهٔ 496.
2- سورة آل عمران، آیه 139، هرگز سست نشوید و حزن و اندوه در خود راه ندهید و شما امت برترید».
3- وقَالَ نَبِيُّ الْمُسْلِمِينَ : تَقَدَّمُوا وَأَحَبَّ إِلَيْنَا أَنْ نَكونَ الْمُقَدِّمَا﴾.

ویژگیهای اسلام پیشرفته

اسلام پیشرفته ویژگیهایی به شرح زیر دارد :

الف - اسلام دارای امتی واحد و بدون مرزبندی های جغرافیایی است چنانکه پروردگار سبحان می فرماید :

﴿وإنَّ هذه أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقون﴾ (1)

ب - اسلام به روح برادری اسلامی پایدار است، به طوری که هر فرد مسلمان در هر سرزمینی از اقطار کشورهای اسلامی در همه شئون ، برادر دیگران است . در اسلام هیچ فرقی بین آنچه در زمان ما تحت عنوان تبعه یا شهر وند مصطلح شده است، و غیر او از کسانی که بیگانه تلقی میشوند وجود ندارد. پرورگار متعال

ص: 11


1- سوره مؤمنون ، آیه 52

می فرماید: ﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ﴾ (1)

و هیچ فرقی بین آحاد امت اسلامی جز به تقوا نیست، چنانکه پروردگار متعال می فرماید:

﴿إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ ﴾(2) .

و نیز می فرماید :

﴿يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذينَ أوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ ﴾(3)

ج - اسلام در هر زمینه ای جز در آنچه پروردگار متعال تحریم فرموده -که موارد آن به نسبت ناچیز می باشد - آزادیهای وسیعی به مسلمانان داده است، همانطور که خداوند می فرماید :

﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلال الَّتي كانَتْ عَلَيْهِمْ ﴾(4)

د - اسلامی که نبی اکرم صلى الله عليه وسلم پیام آور آن بودند ، و در قرآن کریم کلام خدا وكلمات بلند پایه و سیرت

ص: 12


1- سوره حجرات، آیه 10.
2- سوره حجرات ، آیه 13.
3- سوره مجادله آیه 11.
4- سوره اعراف، آیه 157.

روشنگرانه پیامبر والا مقام اسلام صلی الله علیه و آله وسلم، ملاحظه می شود .

که جلوه های چند از آن را به شرح زیر ملاحظه می کنیم:

ایشان می فرمایند:

﴿ مَنْ سَبَقَ إلى ما لَمْ يَسْبَقُ إِلَيْهِ مُسْلِمٌ ، فَهُوَ أَحَقُّ بِهِ ﴾(1).

یعنی کسی که پیشی بگیرد به سوی چیزی که قبل از او مسلمان دیگری سابقۀ مالکیت بر آن نداشته باشد احق به بهره برداری از آن است و میتواند از آن استفاده کند ﴾ ،

﴿فَإِنَّ الأَرْضَ لِلَّهِ وَلِمَنْ عَمَّرَها﴾ (2).

یعنی زمین از آن خدا و کسی است که آنرا آباد سازد. و نمونه های متعدد دیگری از این قبیل.

ما به حول وقوّهٔ الهی، راههای دست یابی به این بینش فراگیر اسلامی را طی مباحث آینده توضیح خواهیم داد.

ص: 13


1- غوالى اللّيالي ، جلد 3 صفحهٔ 480 ، باب احیاء موات حدیث 4
2- وسائل الشيعه، جلد 17 صفحهٔ 328، باب 3 حدیث 1.

تأسیس یک سازمان تبلیغات جهانی

شناساندن اسلام پیشرفته ای که ذکر آن گذشت ، نیاز به یک تشکیلات تبلیغی فراگیر و جهانی دارد، که هدف «استراتژیک» آن ، انتقال این اندیشه و نشر آن در بین مردم جهان باشد.

همچنین لازم است این تشکیلات همه سازمانها و احزابی را که در حال حاضر موجود هستند و در این زمینه فعالیت میکنند پوشش دهد، زیرا رساندن ندای اسلام به گوش مردم دنیا به شکل مطلوب بدون تشکیلات جهانی امین و قابل اعتماد امکان پذیر نیست. به علاوه چنین مجموعه ای باید فقط به مهمترین وظیفهٔ خود یعنی نجات مسلمانان بپردازد و سایر جزئیات و موارد اختلافی را که وجود داشته اند و تا زمان ظهور امام

ص: 14

زمان، مهدی موعود ﴿عجل الله تعالى فرجه الشريف ﴾ باقی خواهند ماند رها سازد، زیرا آن بزرگوار به هنگام ظهور با برکت خویش ، دست پر کرامتشان را بر سر مردم می نهند و در نتیجه عقلهای آنها کامل میگردد.

بدیهی است که کمال عقل موجب رفع اختلاف خواهد شد (1).

طرح این موضوع از آن جهت است که هم عقل و هم شرع «اهم» رابر «مهم» مقدم می دارند، چنانکه در فقه آن را بیان کردیم(2)، بنابراین برای رفع اختلافات مذهبی یا فقهی یا اصطلاحی لازم است مجامع خاصی تشکیل شود و هر موضوع در جای خویش مورد بحث قرار گیرد.

اما در چنین سازمان جهانی باید به مسأله «استيلاء» بیگانگان بر کشورهای مسلمان نشین و پراکندگی ، تشتت

ص: 15


1- کمال الدین ، صفحهٔ 675 باب نوادر الكتاب حدیث 31 :عن الباقر عليه السلام: ﴿ إِذَا قَامَ قَائِمُنا ﴿ عَجَلَ اللهُ تَعَالَى فَرَجَهُ الشَّريف ﴾ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى رُؤوسِ العِبَادِ فَجَمَعَ بِها عُقُولَهُمْ وَكَمْلَتْ بِها أَحْلامَهُمْ﴾ .
2- موسوعهٔ فقهيّه «كتاب قواعد فقهیه» مبحث الاهمّ والمهمّ، صفحه 141 تا 146 مراجعه شود.

و تفرقهٔ مسلمانان و انحراف آنها از آیات صریح ، روایات صحیح و سیره نبوی که از ابتدای اسلام تاکنون مسلمانان طبق آن عمل میکرده اند، تأکید شود.

ص: 16

اعزام مبلغین بیدار

این سازمان باید بیش از یکصد نفر از روشن فکران

اسلام شناس و دنیا دیده را طبق استاندارد مناسب تربیت

نماید و به منظور ادای رسالت و ایجاد وحدت و پرکردن شکافهای موجود بین آحاد امت اسلامی آنها را برای

مسافرت به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی مهیّا سازد.

هند هنگامی از یوغ بیگانگان رهایی یافت که تعداد اعضای «حزب کنفرانس» در آن سرزمین به چهار هزار نفر رسید و وظیفۀ ایشان در تمام طول سال حرکت از شهر و روستایی به شهر و روستایی دیگر برای نشر اندیشه های بیدار گرانه و استقلال طلبانه بود.

ص: 17

نرم خوئی

شماری از روایات به لفظ « لا عُنف» و امثال آن اشاره دارند که در کتاب «الآداب و .» آنها را ذکر کردیم (1).

همهٔ کسانی که به نحوی در امر تبلیغ دین خدا فعالیت میکنند باید نرم خو و خوش اخلاق باشند قدرت روح بر نیروی بدن غالب است و ملکه نرم خوئی از صفات روح است ، لذا بر رفتار انسان و تصرفات آن تأثیر تام دارد.

آنچه از سیره انبیاء الهی به ما رسیده است ، حاکی از نمونه های برجسته ای از حسن سلوک و نرم خوئی است و این بزرگواران الگوهای ما هستند چنانکه پروردگار متعال

ص: 18


1- المقنعه ، صفحهٔ 255 باب الزّيادات في الزّكاة حديث 28 . رُوِى عَن حريز عن بريد العجلي قال سمعتُ ابا عبد الله علیه السلام يقول : ﴿ فَإذا أَذِنَ لَكَ فَلَا تَدْخُلُهُ دُخُولَ مُتَسَلَّطٍ عَلَيْهِ وَلَاعُنْفَ بِهِ﴾.

می فرماید : ﴿لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ ﴾(1).

اما در مورد این آیه که می فرماید:

﴿وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ ﴾ (2) .

و آية ﴿ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقَاتِل في سَبيلِ اللّٰهِ﴾ (3). جز این نبود که اهل ایمان در مقام دفاع با کفار کارزار میکردند، زیرا اگر از خود و حریم حق دفاع نمیکردند ، اهل فساد شایستگان را نابود مینمودند و در نتیجه دیگر اصلاح ، موضوعیتی نمی یافت. بدین لحاظ روشن است که اصل قتال در اسلام با صلح خواهی و نرم خویی منافات ندارد.

خداوند سبحان می فرماید: ﴿اُدْخُلُوا في السِّلْمِ كَافَّةً ﴾ (4)

و پروردگار متعال می فرماید:

ص: 19


1- سوره احزاب، آیه 21 «بحق در شخصیت وسیره رسول خدا الگوی نیکویی برای شما وجود دارد».
2- سورة آل عمران آیه 146 «چه بسیار پیامبرانی که پیروان خدا پرست زیادی به همراه ایشان جهاد کردند».
3- سوره بقره آیه 246 «برای ما فرماندهی تعیین کن تادر راه خدا جنگ کنیم».
4- سوره بقره، آیه 208 «همگی به صلح اندرآیید».

﴿أُدْعُ الىٰ سَبيل رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ﴾﴿1﴾.

همچنین می فرماید:

﴿إدْفَعْ بِالّتي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الدِّي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَداوَة كَأَنَّهُ وَليُّ حَميمٌ. وَ مَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَ مَا يُلَقَّاها إلا ذُو حَظٍ عَظيم﴾﴿2﴾.

از این بالاتر در قرآن می یابیم هابیل به قاتل خود قابیل می گوید :

﴿لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَى يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطِ يَدِيَ لأَقْتُلَكَ ، إنّي أَخَافُ اللهَ رَبَّ الْعالَمينَ﴾ ﴿3﴾

---

1 - سوره نحل، آیه 125«مردم را با استدلال و پندِ نیکو به سوی راه مستقیم پروردگارت دعوت نما و در مقام جَدَل به بهترین شیوه با آنها مجادله کن»

2 - سوره فصلت ، آیه 34 - 35 «پیوسته بدیهای مردم را با بهترین واکنشها دفع کن زیرا با اتخاذ این روش آن کسی که در صدد اذیت و آذار تو میباشد دوست و یار تو می گردد».

3 - سوره مائده آیه 28 «ای قابیل بدان که اگر به قصد کشتن من دست به سوی من دراز کنی من دست به سوی تو دراز نکنم و دست خویش به خون تو نیالایم.من،از پروردگار جهانیان می هراسم»

ص: 20

و در قصۀ حضرت نوح علیه السلام می فرماید:

﴿فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلا خَمْسِينَ عاماً﴾ (1).

آن بزرگوار در مدت طولانی نهصد و پنجاه سال بین قوم خود زندگی میکرد در حالی که با او به شدت ضدیت میکردند و او را آزار و تمسخر مینمودند، با این حال با بردباری مصایب را تحمل میفرمود و هرگز در دعوت الهی خویش قساوت قلب به خرج نداد.

همچنین موضع حضرت موسی علیه السلام در قبال فرعون و حاشیه نشینان سرکش وی و بنی اسرائیل خشونت آمیز نبود. در حالی که از جانب پروردگار متعال ، بالاترین قدرتها را در اختیار داشت : ﴿إذْهَبٰاِ إلى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَيْناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى﴾(2).

همچنین موضع حضرت عیسى علیه السلام موضع مؤمنينِ به او در برابر دشمنانشان چنین بود. آن حضرت تا زمانی

ص: 21


1- سورهٔ عنکبوت، آیه 14 «پس به مدت 950 سال در میان قوم خود بود».
2- سوره طه، آیه 43 - 44«ای موسی و هارون به سوی فرعون بروید که به حق،تجاوز و ظلم را به نهایت رسانده است و در کمال نرمی با او سخن بگویید».

که پروردگار سبحان او را به آسمان برد نرم خو ماند در حالی که توان معجزات و خوارق عادات زیادی داشت.

همۀ این نمونه ها بر لزوم اتخاذ خط مَشى «لأعُنف»، در راه هدایت بندگان خدا دلالت تام دارند.

بنابراین تشکیلاتی جهانی که عهده دار ترویج دین خدا هستند ، باید فقط و فقط منطقی و معقول باشند و از محور نرم خویی ولاعنف تخطّی نکنند. زیرا اعمال خشونت و ایجاد وحشت در دل مردم به گونه ای که امروز برخی از گروهها برای نیل به منویات خویش به آنها متوسل میشوند ، نتیجه ای جز عقب افتادگی ندارد و موجب میشود وجهه اسلام و مسلمانان در دیدگان مردم جهان از بین برود ، و این کار شرعاً حرام است . که شرح آنرا در كتاب «الفقه» بیان داشته ایم(1).

ص: 22


1- مؤلف در تعدادی از کتب فقهی به موضوع سلم» ولاعنف نظر داشته اند، از جمله در «الفقه : السّلام﴾» ، « الفقه : السياسة » ، « الفقه : طريق النجاة»و از جمله در موسوعة الفقه ، جلد 102 صفحهٔ 66 کتاب «الدولة الاسلامية» ، چنین می خوانیم، چنانکه در وسائل الشيعه والمستدرک نیز آمده است: «در تعدادی از روایات اعمال خشونت تقبیح شده و عُنف در شمار سپاهیان جهل به حساب آمده است ، و روایاتی وجود دارد که رفق و مدارات را مدح میکند و این خصلت ضد عنف است».

محورهای موضوعی این سه میلیارد کتاب

اشاره

مشکلاتی که ما اکنون با آنها مواجه هستیم ، ما را بر آن میدارد تا برای دست یابی به جایگاهی ویژه در پهنه محصولات فرهنگی جهان، حول سه محور عمده به نگارش اقدام و دربارۀ هر یک بالغ بر یک میلیارد جلد کتاب تدوین ،نماییم این محورها عبارتند از:

بیدار سازی

الف - باید بالغ بر یک میلیارد جلد کتاب در راستای بیدار سازی مسلمانان چاپ و منتشر شود و به مسلمانان

ص: 23

تفهیم شود که اسلام چیست.

آیا در حال حاضر انجام این کار ممکن است؟!

به نظر ما این کمترین رقم یقینی در شرایط کنونی است ، زیرا بنابر آمارهای اخیر جمعیت مسلمانان جهان دو میلیارد نفر است (1) حال اگر یک میلیارد جلد کتاب چاپ و به طور صحیح منتشر شود، به این معنی است که به هر دو نفر یک جلد کتاب تخصیص می یابد.

واکنش نسبت به حملات فکری دشمنان

ب – در پاسخ به حملات فکری که علیه مسلمانان به وسیله انواع کتاب و از طریق رسانه های گروهی مختلف انجام میشوند و چهره اسلام و مسلمانان را مُشَوّه و تعالیم الهی اسلام را تحریف میکند لازم است برخی از

ص: 24


1- به كتاب «عند ما يحكم الاسلام» تأليف عبدالله فهد نفیسی، صفحه آخر مراجعه فرمایید.

مؤسسات دینی نسبت به چاپ و نشر لااقل یک میلیارد جلد کتاب ،اقدام و قرآن کریم و سیره نبی اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و عترت گران قدر ایشان را به عنوان اساس شناخت اسلام معرفی نمایند.

اخيراً «چهار کتاب گمراه کننده» در میلیونها نسخه یا عددی قریب به آن چاپ شده است ، مثل کتاب « فصل الخطاب فى تحريف الكتاب» و كتاب دیگری که مؤلف آن به شیعه چیزهایی را نسبت می دهد که قائل به آن نیستند . وکتاب سومی درباره برخی از آیات قرآن که به اشخاص معینی اشاره دارند می باشد، که او آن آیات را به نحو غیر صحیح تفسیر به رأی کرده است و کتاب چهارمی درباره «مُتعه» که ادّعا نموده است این عمل مشروع ، انحراف بزرگی است!

هدف از چاپ این نوع کتابها ، اهانت به نیمی از مسلمانان و ایجاد آشوب در میان فرق اسلامی است چندی پیش رئیس جمهور یکی از کشورهای عربی گفت:

ص: 25

«تقریبا نیمی از مسلمانان شیعه هستند»(1).

غرب و اسلام حقیقی

ج – بخش سوم از کتابهایی که باید به تعداد یک میلیارد جلد چاپ و منتشر شوند کتابهایی هستند که اسلام را به مردم مغرب زمین معرفی میکنند تا تصوّر نکنند، ﴿چنانکه اکنون با توجه به تاریخ حکومتهای اموی ، عباسی ، عثمانی ، و غیر آنها تصوّر می کنند﴾ مسلمانان ، جنایتکاران خونریز و وحشتناکی هستند که باید آنها را نابود کرد.

این کتابها باید به زبانهای مختلف از جمله زبانهای ،انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، و غیر آنها از زبانهای زنده دنیا و طبق استانداردهای مختلف ﴿عمومی و تخصّصی﴾ تهیه و تنظیم شوند .

ص: 26


1- این مطلب را آقای محمد انور السادات رئیس جمهور مصر در سال 1975 میلادی تصریح کرده و در بعضی از جرائد آن وقت به طبع رسید.

دشمنان آنچه نمی شناسند

به نظر اینجانب مردم کشورهای مغرب زمین و حتی سایر سرزمینهای جهان، دشمن اسلام حقیقی و یا مسلمانان نیستند، بلکه دشمن همان چیزی هستند که گمان میکنند اسلام است و مسلمانان را از روزنه تاریخ حکامی که ذکر آنها گذشت می بینند.

مردم مغرب زمین مسیحیّت را فقط از آن جهت به عنوان یک دین پذیرفته اند که پرتویی از وحی آسمانی و شمه ای از مفاهیم بلند انسانی و گوشه ای از زیبایی بجا مانده پیامبر ارجمند حضرت مسیح را در آن میبینند ، با این حال نسبت به بهرهٔ از آنچه یادآور شدند بی اعتنا گذشتند . زیرا با وجود آنکه تعالیم عالیهٔ اسلام از حيث كمال و جمال با هیچ دین، مکتب و ایدئولوژی قابل مقایسه نیست، آنها تصوّر نمودند زمامدارانی که

ص: 27

برکشورهای اسلامی حکومت می کنند ، نمایندگان حقیقی اسلام هستند لذا جرمهایی که آنها مرتکب شده و می شوند، بر اسلام حمل می نمایند. و این در حالی است که جنایات بزرگ و استبداد کم نظیری را که امثال هیتلر و موسولینی و غیر آن دو، در طول تاریخ غرب انجام داده اند به دین مسیحیت نسبت نمی دهند و مسیحیّت را به این مدعیان دروغین مسیحیت نمی شناسند و آنها را نمونه هایی از آن دین معرفی نمی کنند.

پس چگونه است که زمامداران سرزمینهای اسلامی را نمونهٔ اسلام معرفی می نمایند؟!

اگر مردم مغرب زمین به این آگاهی دست یابند و نیز بین دین اسلام و زمامداران کشورهای اسلامی و مسلمانان تفصيل و جدایی قائل شوند و دریابند که حکام بلاد اسلامی اساساً پایبند اجرای احکام نورانی اسلام نیستند و اسلام را آنگونه که هست و قرآن بیان میکند و رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امیرالمؤمنین علیه السلام به اجرا در آورده اند

ص: 28

بشناسند، بی شک به اسلام شدیدتر از مسیحیّت می گروند .

اما اکنون سخن ما در این نیست که آنها به اسلام بگروند، بلکه میخواهیم دست از دشمنی با اسلام و کشورهای اسلامی بردارند، زیرا تردیدی نیست که بسیاری از مشکلات مسلمانان بطور مستقیم یا غیر مستقیم

ریشه در عداوت برخی از مردم مغرب زمین نسبت به اسلام و مسلمین دارد و از جمله اخباری که در این رابطه اینجانب در این روزها شنیده ام و به نحوی بر موضوع فوق دلالت سلبی دارد عبارتند از:

1- دعوت به استقلال جنوب سودان برای سکنهٔ مسیحی.

2 - جدا سازی یک دهم مساحت کشور بنگلادش برای مسیحیان.

3 - ممانعت دولت ترکیه از استقلال مساجد در این کشور.

ص: 29

آیا در پشت صحنه همۀ این دعاوی و جنبشها غرب کارگردانی نمی کند؟

«اینجانب با توجه به قرینه حالیّه احتمال میدهم امثال این کارها در سرزمینهایی نظیر اندونزی و سایر کشورهای اسلامی هم تکرار شوند».

ص: 30

امور شایان توجه

اوّل:بهره برداری از رسانههای مختلف

اهتمام به چاپ و نشر کتاب به معنای بی توجهی به سایر رسانه های گروهی و آموزشی نظیر رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ها اینترنت و سایر ابزارهای سمعی بصری و فرهنگی و حتی وسایل لمسی برای افراد نابینا نیست ، بلکه همه این رسانه ها مهم هستند.

تأکید بر چاپ و نشر کتاب از آنجهت می باشد که در هر زمان و مکانی معمولاً اقدام به آن آسان و ممکن است .

ص: 31

دوم :مشکل تحریف کتابها

از جمله مشکلاتی که ما از قدیم با آن مواجه بوده ایم ، مسأله تحریف است. کتابهای آسمانی و غیر آسمانی زیادی تحریف شده اند، به جز قرآن که بدون تحریف باقی مانده و محفوظ باقی خواهد ماند همانطوری که پروردگار سبحان می فرمایند :

﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّٰا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾(1).

بنابراین لازم است کمیسیون کمیته یا سازمانی تشکیل شود و از اینگونه تحریفها جلوگیری بعمل آورد.

نمونه های زنده از آنچه یادآور شدیم فراوان است.

ص: 32


1- سوره حجر، آیه 9 «به حقیقت که ما قرآن را نازل کردیم و به تحقیق حافظ نگهدار آن ما هستیم».

«فصل الخطاب في تحريف الكتاب» ، كتاب تحريف شده ای است. آیات عظام مرعشی نجفی قدّس سرّه و کشمیری قدّس سرّه برای اینجانب نقل نمودند که: «حاجی نوری قدّس سرّه» كتاب «فصل الخطاب في ردَّ تحريف الكتاب» را نوشت و برخی از تحریف کنندگان رد و جوابها را از کتاب ایشان حذف نمودند و اصل اشکالات را باقی گذاردند.

اینجانب خود نسخهٔ تحریف شدهٔ «کشکول» و «مخلات» شیخ بهایی قدّس سرّه و «مکارم الاخلاق» مرحوم طبرسی قدّس سرّه را دیده ام. همچنین برخی از متعصبین مسیحی کتابی را که شیخ مفید قدّس سرّه در نقد برخی از کتب آسمانیِ تحریف شده نوشته بوده اند، تحریف نموده اند و اصل اشکالات را ذکر کرده اند ولی جوابهای آنها را که شیخ مفید بیان داشته ،بود ذکر نکردند و آن کتاب تحریف شده را بطور مستقل چاپ نمودند.

اینجانب در برخی از کتابها خوانده ام که پاره ای از يهوديان نسبت به تحریف قرآن کریم اقدام نموده و نسخهٔ

ص: 33

تحریف شده را در آفریقا چاپ نمودهاند ولی موفق نشده اند. پروردگار متعال می فرماید:

﴿يُريدُونَ لِيُطْفِئُوا نورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الكٰافِرُونَ﴾(1).

اگر جمعی از اهل علم والا همت ، بتوانند کتاب «فصل الخطاب في ردّ تحريف الكتاب» را یافته و آنگونه که مؤلف آن، آنرا نوشته است منتشر سازند، بی شک خدمتی بزرگ انجام داده و انشاء الله مأجور خواهند بود.

آری دشمنان ما با سابقه اند و هرگز از اتخاذ سیاست تحریف ، دست برنمی دارند. آنها گاهی شخص و گاهی شخصیت را تحریف میکنند و تاریخ خود شاهد این مطلب می باشد:

لشکر یزید گفتند: آن کسی که در کربلا کشته شد

«حَنْظَلَهُ غسیل الملائکه» بوده نه امام حسین علیه السلام و با این

ص: 34


1- سوره صف آیه 8 «کافران اراده میکنند که نور خداوند را با نفس تیره و گفتار جاهلانه خود خاموش کنند و البته خدا نور خود را هر چند کافران خوش ندارند در منتهای ظهور حدّ اعلاء و کمال برسانند».

کار قصد داشتند خود را از خون پاک آن شهید تبرئه کنند و بعضی از افراد ساده لوح نیز این موضوع را تصدیق نمودند و گفتند: امام حسین علیه السلام به آسمان رفت، همانطوریکه حضرت عیسی مسیح علیه السلام به آسمان صعود نمود.

«انوري شاعر» روزی شنید مردی در عقب قافله اشعار او را میخواند، پرسید این شعر از کیست ؟ خواننده شعر :گفت از انوریو انوری گفت: تو کیستی و با اشعار انوری چه کار داری ؟

گفت : «من خود انوری هستم!» انوری با شنیدن این مطلب گفت: تحریف شعر شنیده بودیم ولی تحریف شاعر نشنیده بودیم.

ص: 35

جهان ارقام

و چگونه نیازمند میلیونها کتاب برای بیدار سازی مسلمین نباشیم در حالیکه یک زن غربی «114» عنوان کتاب تألیف کرده است که فقط یکی از کتابهای او به «103 زبان» ترجمه و چاپ شده است و هزارها میلیون نسخه از کتب او منتشر شده است ، که اینجانب شخصاً نسخه ای از آنها را به زبان عربی دیده ام(1).

در کتابی خواندم که غربیها در هنگامه ای که میخواستند از بند زمین خواران اروپا و کلیساهای منحرف رهایی یابند، بیست هزار عنوان کتاب به زبانهای مختلف

ص: 36


1- به مجلهٔ دیدگاه، العدد التجريبي صفحهٔ 20 سال 1998 میلادی مراجعه شود.

تألیف نمودند که خود یکی از اسباب دوران روشنگری .بود ولی نمیدانم چه تعداد از آنها چاپ و منتشر شده اند.

آری اگر غرب در جریان رهایی از آتش قرون وسطیٰ به بیست هزار عنوان کتاب احتیاج داشته است ما اکنون به دویست هزار عنوان کتاب نیازمندیم ، گرچه نسبت نیاز بین آن زمان و زمان ما به مراتب بیشتر است و اگر برخی از آمارهای موجود در دنیای کتاب را ملاحظه کنیم، میبینیم چقدر مسلمانان در این زمینه عقب افتاده اند ﴿1﴾.

همچنین در کتابی خواندم مردم مغرب زمین «انجیل» را به «هزار زبان» ترجمه و در همه جای دنیا منتشر کرده اند و یکی از دولتهای غربی بالغ بر«200 میلیارد دلار» در سال صرف تبلیغات، به شکلهای مختلف می نماید .

1 - در مجله «النبأ» شمارهٔ 23 و 24 صفحه 37 سال 1419 هجری و 1998 میلادی چنین میخوانیم تعداد نشریّات اسرائیل به اندازه کل تعداد نشریات جهان غربی می باشد با توجه به آنکه جمعیت فعلی اسرائیل فقط « 5 میلیون » نفر است و جهان غرب دارای«250 میلیون» نفر می باشد و در ژاپن روزانه«72/2 میلیون» نسخهٔ روزنامه به فروش می رسد.

ص: 37

سوم :كتاب و أجر اخروى

مشهور بین فقهای ما آنست که خواب حجت نیست به جز آنچه که صاحب قوانین محقق مرحوم میرزا ابوالقاسم قمی قدّس سرّه فرموده است، و در آخر کتاب خود به آن اشاره نموده و فی الجمله برای خواب حجیّت قائل است. اما خوابی که اینجانب ذکر میکنم به خودی خود دلالت کافی دارد:

یک شب در خواب امام حسین علیه السلام را دیدم و این اولین مرتبه ای بود که در شهر مقدس قم خواب ایشان را می دیدم. آن حضرت به زیّ علماء و مراجع ما با لباسی نظیف ، به هیئتی زیبا و به نورانی ترین وجه در ایوان مقدّس

ص: 38

رو به قبله و پشت به ضریح مطهّر نشسته بودند.

رو در روی ایشان مقبرۀ سخنرانان و مبلغان دینی قرار داشت که برخی از آنها را می شناختم خطباء مذکور از قبرهایشان خارج و سیمای معمولی به خود گرفتند ، گویا بین حیات و مرگ آنها فاصله ای نبود از برخی قبور شیرهایی به سوی صحن مقدس کشیده شده بود که به حوض آب منتهی می شد ، اطراف آن حوض مردم مشغول ساختن وضو بودند و دستها و صورتهای خود را میشستند و از آن آب می نوشیدند، در حالتی که از نحوه نوشیدن آنها پیدا بود که آب کاملاً پاک و پاکیزه است. یکی از خطباء از قبر خویش خارج شد و خطاب به امام حسین علیه السلام عرض کرد : چرا من حوضی ندارم؟

حضرت دست چپ خود را بلند کردند - مانند کسی که قصد دارد با دست راست روی دست چپش چیزی بنویسد – و در این حال به آن خطیب فرمودند: «تو بر خلاف این خطباء پس از خود کتابی به جا نگذارده ای

ص: 39

تا مردم از آن بهره مند شوند».

در مجله ای میخواندم درباره «گاندی » دوره ای مشتمل بر سیصد جلد کتاب در رابطه با زندگی او نوشته اند.

و در یک مجله عرب زبان دیدم درباره شخصيّت اقبال پاکستانی پانصد عنوان کتاب و جزوه به زبانهای مختلف نوشته شده است. ولی کسی را نیافتم که در مورد منش و سیره پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم کتابی مشتمل بر سیصد جلد بنویسد و تصوّر نمی کنم مجموع آنچه دربارۀ ایشان نوشته شده است به پنج هزار کتاب برسد.

البته برخی از دوستان ما دوره ای مشتمل بر «پانصد جلد» کتاب درباره امام حسین علیه السلام تدوین نموده اند.

ص: 40

شبکه نشر

برای نشر سه میلیارد جلد کتاب میتوان سیصد مرکز نشر در سیصد شهر دنیا پایدار نمود که هر یک شاخه ها و شعبه هائی در شهرهای مرتبط با مرکز ﴿ شهر مادر﴾ داشته باشند تا کار توزیع کتابها در همه سرزمین ها در کمترین زمان و به بهترین وجه صورت پذیرد.

و لازم است این کتابها به صورتهای مختلف و ممکن نشر و توزیع شوند، به صورت فروش یا بلاعوض یا آشکال .دیگر مثلاً مشارکت و حضور در نمایشگاهها و اهداء کتاب به کتابخانه ها و غیره.

ص: 41

فواید نشر اسلام در مغرب زمین

اگر بتوان اسلام را از طریق کتابهای فوق و سایر وسایل در منتشر ساخت، اثر استعمار نیز تخفیف ممالک غربی یافته و فشار آن کمتر می گردد . پر واضح است که هر قدر اسلام و ایمان در این سرزمینها پا بگیرد، ماده پرستی و دنیا طلبی رو به ضعف مینهد و با ضعف آن ، بهره کشی و استثمار ضعیف میگردد علاوه بر اینکه مردم غرب از حقیقت اسلام آگاهی ندارند، لذا هرگاه حقیقت اسلام را بشناسند، در برابر موازین آن سر تعظیم فرود می آورند.

ص: 42

اسلام حقیقی و اسلام امروزی

نگاه کنید چقدر فرق است بین آنچه امروز به عنوان اسلام می بینیم و بین آنچه که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم با الگو و نماینده آن بودند.

آن بزرگوار شبی را در اندوه به صبح آوردند ، فقط به آن علت که نزد او چهار در هم از بیت المال مسلمین باقی مانده بود. از ابوذر رحمه الله نقل شده است که گفت: یادم می آید در وقت عشاء رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم را محزون دیدیم، حضرت

وَالدَّوَسَامِ ل :فرمودند چهار در هم از فیی ﴿غنیمت جنگی﴾ مسلمانان نزد من باقی مانده است که هنوز تقسیم نکرده ام سپس تقسیم کردند.

هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و از جنگ خیبر فارغ شدند به سوی وادی القُریٰ رفتند و آن را محاصره نمودند، در اثناء محاصره «مدعم» غلام آزاد شده رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم.

ص: 43

کشه شد ، مسلمانان به او خطاب نمودند گوارا باد تو را بهشت برین، رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: نه هرگز قسم به

کسی که جان محمد در قبضه قدرت اوست، عبایی که در خیبر دزدید آتش را بر او شعله ور می سازد.

و فرمودند: هرکس به اندازه یک وجب به زمین همسایه خود خیانت کند ، خداوند آن را به صورت طوقی در گردن او خواهد انداخت، از اعماق هفت طبقهٔ زمین تا اینکه خداوند را در روز قیامت ملاقات کند، در حالتی که آن طوق به گردن اوست مگر آنکه توبه کند و باز گردد.

و آن حضرت روزی دیگر به این علت که یکنفر از اسیران بیمار بود یک شب را تا به صبح نخوابیدند .

و درباره غنیمتی که مغیره آورده بود فرمودند:

این خیانت است و خیری در خیانت نیست.

و آن حضرت در مورد کسی که به ناحق کشته شود فرمودند : اگر اهل آسمانها و زمین برای کشتن مؤمنی جمع شوند یا به قتل او رضایت دهند ، پروردگار توانا همه آنها را در آتش وارد خواهد فرمود و پیش از این قرآن حکیم می فرماید:

ص: 44

﴿مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً﴾(1)

و وصیّ ایشان حضرت امیر المؤمنين على علیه السلام

می فرمایند :

﴿وَاللّٰهِ لَوْ أُعْطِيتُ الأقاليمَ السَّبْعَةَ بِمَا تَحْتَ أفلاكِهَا عَلَى أَنْ أَعْصى اللهَ فِي نَمْلَةٍ أَسْلُبُها جَلْبَ شَعِيرَةٍ مَا فَعَلْتُهُ﴾ (2). وبه برادر خویش عقیل صاعی از گندم ندادند و فرمودند : ﴿وَتَجُرُّني إلى نارٍ سَجَّرَها جَبَّارُها لِغَضَبِهِ﴾ (3).

در حالی که امروز از روش کردار استعمارگران و غافلین از خدا و رسول او صلی الله علیه و آله وسلم در روز قیامت چیزهایی میبینیم که اصلاً با این اسلام تطبیق نمی کند. و واضح است که فرهنگ نافذ اولین شرط در تغییری است که یک انسان عادی از بنی غفار را به ابو ذر رحمه الله تبدیل می کند تا جایی که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم در وصف او می فرماید: «کسی که می خواهد به زهد عیسی علیه السلام بنگرد به زهد ابوذر نگاه کند» .

ص: 45


1- سوره مائده، آیه 32.
2- نهج البلاغه، خطبه 244 بند 11.
3- نهج البلاغه خطبه 244 بند 8 .

سخن آخر

از مهمترین اموری که نشر این فکر﴿چاپ سه میلیارد جلد کتاب یا اندیشۀ یک سازمان جهانی﴾ به آن محتاج می باشد، موارد زیر است :

1 - همّت والا، آنجا که فرمود: «انسان به همت خود پرواز می کند چنانکه پرنده بواسطهٔ بالهای خود می پرد»(1).

2- شرح صدر، چنانچه حضرت موسی علیه السلام فرمود:

﴿رَبِّ اشْرَحْ لي صَدْري﴾(2).

و خداوند متعال می فرماید:

﴿قد أوتيتَ سُؤْلَكَ يا مُوسى﴾(3).

ص: 46


1- مناقب ، جلد 1 صفحهٔ 177 ، ﴿يَطيرُ المَرْءُ بِهِمَّتِهِ كَمَا يَطِيرُ الطَّيْرُ بِجِناحَيْهِ﴾.
2- سوره طه، آیه 25.
3- سوره طه، آیه 36.

و خداوند سبحان آن را به رسول خود صلی الله علیه و آله وسلم و نیز عطا فرمود:

﴿أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ﴾ (1)

از پروردگار سبحان می خواهیم که این آرزو را به لطف و فضل و کرم خود محقق نماید.

و او یاری کننده و توفیق بخش است.

سُبْحَانَ رَبَّكَ رَبَّ العِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ

وَسَلامٌ عَلى المُرْسَلِينَ وَالحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ

وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.

محمد شیرازی

شهر مقدس قم

11 محرم 1419 هجری

ص: 47


1- سوره انشراح،آیه 1.

فهرست

پیشگفتار ... 3

مقدمه مؤلف ... 8

ضرورت اهتمام به نشر کتاب ... 9

ویژگیهای اسلام پیشرفته ... 11

تأسیس یک سازمان تبلیغات جهانی ... 14

اعزام مبلغین بیدار ... 17

نرم خوئی ... 18

محورهای موضوعی این سه میلیارد کتاب ... 23

امور شایان توجه ... 31

اول : بهره برداری از رسانه های مختلف ... 31

دوم : مشکل تحریف کتابها ... 32

جهان ارقام ... 36

سوم : كتاب و أجر اُخروى ... 38

شبکهٔ نشر ... 41

فواید نشر اسلام در مغرب زمین ... 42

اسلام حقیقی و اسلام امروزی ... 43

سخن آخر ... 46

ص: 48

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109