غنا و موسیقی از دیدگاه قران و عترت

مشخصات کتاب

سرشناسه: غنا و موسیقی از دیدگاه قرآن و عترت

نام پدیدآورنده: حضرت آية الله حیدر تربتی کربلائی

تایپ و ویرایش: محدثه تربتی

طرح جلد: محدّثه تربتی

رایانامه: Zabihe.ale.mohammad@gmail.com

وبگاه: Torbatikarbalaee.loxblog.com

شماره تماس: 0913700461

تمامی حقوق چاپ و نشر این اثر برای مؤلف محفوظ است.

خیراندیش دیجیتالی : انجمن مددکاری امام زمان (عج) اصفهان

ص: 1

اشاره

غنا و موسیقی از دیدگاه قران و عترت

حضرت آية الله حیدر تربتی کربلائی

ص: 2

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

ص: 3

ص: 4

فهرست مطالب

مقدّمات ...7

آنان که امرهدایت گری بر عهده دارند ...12

و هرگز نیاز ندارد به روز شود ... 13

در این واویلای گناه چه کنیم؟ ...15

غنا و موسیقی از دیدگاه قرآن کریم ...17

آیه یکم:

آیه دوم: ...18

آیه سوم:

آیه چهارم: ...19

آیه پنجم:

آیه ششم: ... 20

آیه هفتم: ...22

آیه هشتم: ...23

آیه نهم: ... 25

آیه دهم: ... 26

غنا و موسیقی از دیدگاه اهل بیت اطهار علیهم السّلام ...29

ص: 5

نهى الهي

نهى نبوی صلی الله عليه وآله

مأموریّتی الهی

نردبان فحشاء ...30

مانند شکوفه ؟! ...

آشیانه دو رویی ...31

تھی دستی

پست ترین مخلوق

حرام محض

آموزش کفر ... 32

پای کوبی شیطان ...

نفرین کبوتران ...33

ناامن و بی نور

غضب الهی

حشرنوازنده و ...

نشانه آخرالزمان ...34

رساله دیگری درباره موسیقی و نوازندگی ...37

حكم غنا و موسیقی چیست؟ ...38

حکمت تحریم موسیقی چیست؟ ...39

پی نوشت ها ...40

کتابنامه ...49

ص: 6

مقدمات

اشاره

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلِهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ اَفْضَل الصّلوات و التحیِات علیّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّیّیینَ الطّاهِرِين ، وَ لعنة اللَّهِ عَلَي أَعْدَائِهِمْ وَ ظالمیهم و غاصِبِي حُقُوقِهِم، مُخَالِفِيهِمْ وَ

وَ مُنكِري فَضائِلِهِم وَمَناقِبِهِم وَ مُدَّعي شُئونِهِم وَ مَراتِبِهِم وَ الرَّاضينَ بِذلِكَ مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ

الله تعالی می فرماید:

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ .... (1)

بگو ( ای پیامبر ! ) همانا شما را به يك چیز پند می دهم، این که برای الله دوتا دوتا و تک

تک بپاخیزید ....

الله تعالی انسان را خلق نمود و خود آگاه است که طبیعت واقعی انسان (2) به چه چیز گرایش دارد و پاسخ صحیح به این گرایش ها کدام است. و این از لطف او بود که پاسخ به این نیازها را در قالبی به نام دین نهاد تا بشر بداند، آنچه را باید بداند.

آنچه با نام ارزش های معنوی تلقی می شود، فقط یک گفتار نیست، سیره ای است که در کلام خلاصه شده و با جاری شدن آن در جامعه پرتوهای هدایت تابش می گیرند و راه را روشن می کنند. راهی که برای پیمودن آن آمده ایم. راهی که انتهای آن مردی است از تبار نور، مردی

ص: 7


1- سوره (34) سبأ آیه 46.
2- سوره (30) الروم آیه 31: « فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ».

راست قامت و مهربان، که همه ما روزی باید پاسخگوی او باشیم.

روزی باید ببینیم چطور جواب محبت های او را داده و چه به درگاهش می بریم ؟ (1)

دانستن این موضوع که نافرمانی از آنچه تحت عنوان وحی از آن یاد می شود، چه تبعات و آثاری را به دنبال دارد، بسیار مهم است. زیرا از این جاست که پی می بریم خداوند نیازی به من وما ندارد و خود قادر مطلق است و اگر فرمان او را بر دیده نهیم، رستگار خواهیم بود و چنانچه نافرمانی او را سرلوحه رفتار کنیم، خود و خانواده و جامعه خود را درگیر آثار زیانبار این نافرمانی کرده ایم.

آنچه امروزه شاهد آن هستیم، چیزی جز ندانستن، رسیدگی نکردن یا لجبازي بدون علم، نیست؛ لجاجتی که به دنبال ناآگاهی از سیمای واقعی وحی به وجود آمده. و این من و ما هستیم که باید به آنان که نمی دانند، بگوییم تا بدانند و به آنان که گوشزد نمی کنند، بگوئیم تا آگاه باشند و به آنان که سیمای واقعی وحی را ندیده اند، نشان دهیم آنچه را که می توان دید و همه به هم کمک کنیم تا رنگ ها عوض شوند و سمت و سوها، یک جهت واحد بگیرند و به درستی که این جهت همان است که خداوند تعيين فرموده ، همان که خداوند خود فرمود تبعيتش کنید تا رستگار شوید؛ (2) راه مردی که گناهان من قلبش را به درد می آورد و اشک را از

چشمانش جاری می سازد.

امام عزیزی که شاید هرگز او را ندیده باشیم ولی قلب هایمان را صاحب است.

امروز آنچه ما را از واقعیّت دین دور می کند « توجیه گناه » و « تفسیر » هایی است که شیطان می پسندد، اما خدا آن را قصد ننموده، هوس های آلوده آن را زیبا می بینند، اما قلب امام عزیزمان را به درد می آورد.

شیطان هر زمان حربه ای جدید می سازد و هر روز به شکلی در می آید.

باید دانست که او از کار نمی نشیند و می خواهد آخرین تلاش خود را برای گمراه نمودن انسان، به کاربندد. دنیای او صحنه نمایشی است که امروزه با بیان لغات و بازی با الفاظ آن را اجرا می کند. و می بینیم در این زمان ، که سخن از فکر روشن و روشنفکری است، از این راه به دل های پاک

ص: 8


1- سوره (19) التوبة آيه 105: « وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ».
2- سوره (6) الأنعام آیه 154: « وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ».

جوانان نفوذ کرده و آنان را غافل می نماید و گمراه می کند و سپس برای این که آنان را از سرزنش های نفس لوامه یا همان وجدان برهاند، گناهان را برایشان «توجیه می کند ... و این جا است که دیگر تصورش را هم نمی توان کرد که جامعه به چه شکلی درخواهد آمد؟ آیا دیگر حتی می تواند لباس زیبای لفظ را که خود سرپوش گناهش قرار داده، درآورد و زشتی گناه را ببیند و باور کند؟ دیگر حرب های جدید به میدان آمده، که نام آن را «دلیل» می گذارد، در

حالی که واقعیّت آن را نمی بیند و نمی داند «دلیل» را جایگزین «توجیه» کرده و مصمّم ادامه

می دهد...، تا نا کجا آباد ... .

روی سخن با همه ماست، همه ما، کسانی که خود را پیرو مکتب علوی می دانند، آنان که قرآن را در میان دست های خود می گیرند و تلاوت می کنند و می خواهند عمل کنند، اما ... شاید راه را گم کرده اند.

اصل مسلّم این است که خداوند متعال، آفریدگار مهربان جهان، آنچه را پاک است و سودمند، حلال و آنچه را ناپاک است و برای حیات مادی و معنوی بشر زیان بار، حرام نموده است. و این یکی از الطاف اوست. همچنان که در قرآن کریم فرموده است:

وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ».

و خداوند برای ایشان آنچه را پاک باشد، حلال و آنچه را ناپاک باشد، حرام نمود. (1)

او پیامبران الهی و جانشینان آنان را برای بیان حلال و حرام فرستاد و به وسیله متابعت از فرمان ایشان ، پاک را از ناپاک جدا می کند: « لِيَمِيزَ ٱللَّهُ ٱلْخَبِيثَ مِنَ ٱلطَّيِّبِ » (2) ، و خدا با لطفی که در حق ما روا داشته ، راه را به وسیله ایشان نمایان می سازد. قرآن را می فرستد تا هدایت باشد و اهل بیت اطهار علیهم السلام را می فرستد تا معنای این هدایت را بیان کنند.

و ابلاغ را به پیامبر امر می فرماید تا کسی نگوید نمی دانستم یا نفهمیدم.» (3)

او برای دانستن و فهمیدن تک تک ما، راهی گذاشته است، و آن را به لطف خود با چهارده

ات

ص: 9


1- سوره (7) الأعراف آیه 158.
2- سوره (8) الأنفال آیه 38.
3- سوره (4) التساء آیه 14: «... وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ». سوره (4) التساء آیه 60: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ». سوره (4) التساء آیه70: « موَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ ۚ وَحَسُنَ أُولٰئِكَ رَفيقًا ». سوره (4) التساء آیه 81: «مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ». سوره (24) النور آیه 53: «و من يطع الله ورسوله ويخش الله و یتقه فأولئك هم الفائزون ». سوره (33) الأحزاب آیه 72: «... وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا ». سوره (48) الفتح آیه81: «... وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَنْ یَتَوَلَّ يُعَذِبْهُ عَذاباً أليماً ».

خورشید و ماه و ستاره آذین بسته تا همه راه را ببینند و بخواهند تا هدایت شوند ... . (1)

فضای نفس کشیدن ما باید پاک باشد تا بتوانیم نفس بکشیم، غذایی که می خوریم باید پاکیزه باشد تا با خوردن آن بیمار نشویم، برای استراحت و رفع خستگی نیاز به محیطی آرام برای تسکین روح داریم، براستی ! چرا راهی را نپیماییم که همانا همه خوردن و خوابیدن ها و نفس کشیدن ها را برای پیمودن آن خلق کرده اند؟!

ما آمده ایم تا بمانیم. (2)

از این روست آن جا که می بینیم گناهی رخ می دهد، گویا نفس کشیدن . که مایه و لازمه تداوم حیات ماست . برایمان عذاب آور است، و گویا احساسمان می گوید: سینه ام برای تحمل این عذاب تنگ می آید ... و می خواهیم هر طور شده خود را خلاص کنیم.

پس بیایید همه با هم تلاش کنیم تا خود، خانواده و اجتماعمان را پاک نگه داریم، بیایید به هم کمک کنیم تا بتوانیم فضای کشور اهل بیت اطهار علیهم السلام، ایران عزیز را از آلودگی های اخلاقی پاک کنیم و همان شویم که او می خواهد ... . (3)

گناهانی چون بی حجابی، ربا، شطرنج و موسیقی از جمله گناهانی هستند که بستر انجام بسیاری از گناهان دیگر را فراهم می آورند و این از مکر شیطان است که زشتی را زیبا جلوه دهد تا آن که ربا می خورد، از ربا خوردن لذت ببرد و هوس آلوده آن که تربیت شده مکتب وحی نیست از نگاه حرام، لذت ببرد و آن که پا در عرصه شطرنج یا موسیقی می نهد، احساس کند لذت می برد، حال آن که شیطان زشتی را زیبا جلوه می دهد (4) و آن گاه که دست انسان از همه جا قطع شد، خود را به کناری کشیده، سخن از اختیار به میان می آورد . (5)

و انسان را از یاد خدا . که همانا تمام زیبایی است. غافل می سازد، تا آن جا که می تواند گناه کند و از خدا دور شود، تا به حدی برسد که دیگر نیاز به تلاش او نباشد، تا آن قدر نفس او را بروی مسلط سازد که بتواند رو در روی امام خویش بایستد ... .

آنچه در این کتاب آمده است در واقع سخن خدا و پیامبر و اولیاء اوست، کلام پروردگار متعال

ص: 10


1- سوره (76) الدّهر ( الإنسان ) آیه 4: « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا».
2- بحارالأنوار: ج 6 ص 249 ب8 وج58 ، ص78: النبي صلى الله عليه و آله: «ما خلقهم للفناء بل خلقهم للبقاء، وإنما تنفقون من دار إلى دار پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند: شما برای نابود شدن آفریده نشده اید، بلکه آفریده شده اند تا بمانید و جاودانی شوید و همانا از خانه ای (دنیا) به خانه دیگر (آخرت) منتقل می شوید. وغرر الحكم: ص 133ح2291: « إنَّمَا خُلِقْتُمْ لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ، وَ إِنَّکُمْ فی دارِ بُلْغَةٍ وَ مَنْزِلِ قُلْعَةٍ ».
3- «أَنْت کمَا أُحبُّ فَاجْعَلْنِی کمَا تُحِبُّ ». امیرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: پروردگارا ! تو همانطوری که من دوست دارم، مرا هم همان گونه کن که خود دوست می داری. الخصال: ج2 ص420، روضة الواعظين: ج1 ص109، بحارالأنوار: ج 74 ص 402 ب15 و ج91 ص 92 ب 32.
4- سوره (6) الأنعام آیه 44: « فَلَولا إِذ جاءَهُم بَأسُنا تَضَرَّعوا وَلٰكِن قَسَت قُلوبُهُم وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيطانُ ما كانوا يَعمَلونَ »..
5- سوره (14) ابراهيم عليه السلام آیه 23: «... وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَٰنٍ إِلَّآ أَن دَعَوْتُكُمْ فَٱسْتَجَبْتُمْ لِى ۖ فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوٓاْ أَنفُسَكُم ۖ مَّآ أَنَا۠ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ » .

پیرامون موضوع حجاب. و در ذیل آیات، گزیده ای از احادیث پیرامون موضوع حجاب ذکر شده که محققین محترم می توانند جهت اطلاع بیشتر به مصادری که مختص به آن ها است مراجعه نمایند. احادیث از معتبرترین کتاب های حدیثی و فقهی آورده شده است و برای ترجمه نمودن متن احادیث، اقدامی دقیق به انجام رسانده ایم.

برای آنان که کلام اهل بیت اطهار علیهم السلام قلب هایشان را صیقل داده و نورانی می کند، پیش از آغاز متن کتاب، سه قسمت آورده شده:

تا بدانیم خداوند، قرآن را نازل کرد و عترت را خلق نمود تا ما، راز سعادت ابدی را از آنان جویا شویم ...، آنان که امرهدایتگری را به عهده دارند.

و بدانیم آنچه را برایمان برای پیمودن این مسیر توشه نهادند، تا ابد كفاف سعادتمان را می دهد و هرگز نیاز ندارد به روز شود، و یا اگر به روز نبود نتواند پاسخگو باشد، و هرگز نسخه ای از قرآن با ویرایش و اضافات، چاپ نخواهد شد و همان قرآنی که بر قلب پیامبرمان نازل گشت برای

خوشبخت شدن ، خوشبخت باقی ماندن، و عاقبت به خیر شدن همه ما کفایت می کند. هیچ نیازی بی پاسخ باقی نمانده که ما بخواهیم برای پاسخ گویی به آن دست به دامن بیگانه شویم و یا خود را اسیر هوس های آلوده دیگران کنیم یا به شیطان پناه ببریم . بلکه خداوند به ما می آموزد تا از شیطان به او پناه ببریم.

و بدانیم که در این واویلای گناه چه کنیم تا نگاه آن مرد پاک از آن سلاله پاک را برای خود بخریم و چه کنیم تا پاک به درگاهش زانو زده، دست او را ببوسیم و از حمایتگران او باشیم. تا آن روز که آمد، اگر بودیم، از ما روی نگرداند و مبادا ما از او روی بگردانیم ... چرا که تنها غصه چنین کابوسی برای مردن تک تک ما کافیست.

و این تنها تذکّری است برای آنان که ایمان آورده اند:

« وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ » (1)

ص: 11


1- سوره (51) الذاريات آيه 56.

یادآور شو، بدرستی که تذکّر مؤمنان را سود می بخشد.

و در پایان همه ما را بس است که تحفه ای به عنایت او به درگاهش ببریم و او لطف کند و یک شاخه گل لبخند را از روی لب هایش به ما هدیه دهد ... به خدا سوگند که دنیا و آخرت همه ما را کفایت می کند.

« اللّهُمَّ ... وَأَعِنّا عَلى تَأدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ, وَالاجْتِهادِ فِي طاعَتِهِ وَاجتِنابِ مَعْصِيَتِهِ، وَامنُنْ عَلَيْنا بِرِضاهُ, وَهَبْ لَنا رَأفَتَهُ وَرَحْمَتَهُ وَدَعاءَهُ وَخَيْرَهُ ما نَنالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَفَوْزًا عِنْدَكَ ....) (1)

لازم به ذکر است که صبيّه فاضله ام در تنظیم و تایپ و ویرایش و بازنویسی کتاب یاری ام نموده اند، و امیدوارم این عمل صالح وی مورد قبول ولي الله الأعظم صلوات الله علیه قرار گیرد.

آنان که امرهدایت گری بر عهده دارند

در بسیاری از کتب حدیث و تفسیر و تاریخ شیعیان اهل بیت علیهم السلام و پیروان خلفاء با سندهای بسیار و از حدّ تواتر گذشته و صحیح، به روایت اهل بیت علیهم السلام و دوستان ایشان و حتی دشمنان آنان، حديث گرانقدر ثقلين آمده است که پیامبر گرامی اسلام صلى الله عليه وآله حداقل در پنج موقعیت و همچنین در آخرین لحظات زندگی خویش، در بستر بیماری، از آن سخن به میان آورده اند، و این جا به ذکریک حدیث از آن ها بسنده می کنیم. رسول الله صلى الله عليه وآله فرمودند:

إِنِّي قَدْ تَرَكَ فِيهِ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اَللَّهِ وَعِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي فَانَّ اَللَّطِيفَ اَلْخَبِيرَ قَدْ عَهِدَ إِلَى أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَى الْحَوْضِ كَهَاتَيْنِ وجْمَعَ بَيْنَ مُسَبِّحَتَيْهِ وَلا أَقولُ كَهَاتَيْنِ وجَمَعَ بَيْنَ المُسَبِّحَةِ وَالوُسْطَى فَتَسْبِقُ إِحْدَاهُمَا الأُخرى فَتَمَسَّكُوا بِهِمَا لا تَزِلُّوا وَلا تَضِلُّوا وَلا تَقَدَّمُوهُمْ فَتَظِلُّوا، ... » (2)

)

ص: 12


1- فرازی از دعای شریف ندبه که از امام جعفرصادق و حضرت صاحب الأمر عليهما السلام نقل شده است.
2- الكافي: ج2 ص 414 باب أدني ما يكون به العبد مؤمنا ... ح1.

بدرستی که دو چیز را برای شما به یادگار می گذارم، تا آن هنگام که به آن دو روی آورید ( از ایشان پیروی نمایید ) ، هرگز گمراه نخواهید شد، کتاب خداوند و عترتم، اهل بیت من، زیرا خداوند مهربان و آگاه با من عهد نموده است آن دو تا زمانی که در کنار حوض کوثر برمن همچون این دو انگشتم ( و پیامبر آن گاه میان دو انگشت کنار شست جمع فرمود ) وارد شوند و نه همچون این دو انگشت ( ومیان انگشت اشاره و وسط جمع نمود ) و هیچکدام از آن دو بر دیگری پیشی نخواهد گرفت. پس به آن دو چنگ زنید (آنچه امر می فرمایند،

پیروی نمایید) و دور و گمراه نشوید و بر آنان پیشی نگیرید که گمراه خواهید شد.

نتیجه: خداوند برای ما اهل بیتی را در کنار قرآن قرار داده که آنچه می گویند، و آنچه عمل می کنند و آنچه را تایید می نمایند، همان است که خداوند فرموده است. کلام مولایمان پیامبر خدا صلى الله عليه وآله بسیار ظریف است: «دور و گمراه نشوید، و بر آنان پیشی نگیرید که گمراه خواهید شد»، ....

و هرگز نیاز ندارد به روز شود ...

امام محمّد باقر علیه السلام فرمود: جدّم رسول الله صلى الله عليه وآله فرمودند:

أَيُّهَا اَلنَّاسُ ! حَلاَلِي حَلاَلٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ حَرَامِي حَرَامٌ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ أَلاَ وَ قَدْ

بينهما الله وكل في بَيَّنَهُمَا اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي اَلْكِتَابِ وَ بَيَّنْتُهُمَا فِي سِيرَتِي وَ سُنَّتِي وَ بَيْنَهُمَا شُبُهَاتٌ مِنَ اَلشَّيْطَانِ وَ بِدَعٌ بَعْدِي مَنْ تَرَكَهَا صَلَحَ أَمْرُ دِينِهِ وَ صَلَحَتْ لَهُ مُرُوءَتُهُ وَ عِرْضُهُ وَ مَنْ تَلَبَّسَ بِهَا وَ وَقَعَ فِيهَا وَ اِتَّبَعَهَا كَانَ كَمَنْ رَعَى غَنَمَهُ قُرْبَ اَلْحِمَى وَ مَنْ رَعَى مَاشِيَتَهُ قُرْبَ اَلْحِمَى نَازَعَتْهُ نَفْسُهُ إِلَى أَنْ يَرْعَاهَا فِي اَلْحِمَى أَلاَ وَ إِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَ إِنَّ حِمَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَحَارِمُهُ فَتَوَقَّوْا حِمَى اَللَّهِ وَ مَحَارِمَهُ (1)

ای مردم! حلال من ( آنچه را به امر خداوند حلال نموده ام ) تا روز قیامت حلال است، و حرام من ( آنچه را به امر خداوند حرام نموده ام ) تا روز قیامت حرام است، آگاه باشید که خداوند آن ها را در

ص: 13


1- کنزالفوائد: ج1 ص352، وسائل الشيعة: ج 27 ص 169 ب12ح 33515، بحارالأنوار: ج2 ص260 ب31 ح 17 و ج71 ص 28 ب18ح7، مستدرك الوسائل: ج12 ص 217 ب14 ح2.

قرآن بیان نموده، و من در سنت و سیره ام آن ها را بیان نموده ام. در میان آن ها شبهه هایی از شیطان، وبدعت هایی پس از من است، هرکس این شبهه ها و بدعت ها را ترک نماید، امردين، مروت و آبروی خود را نیکوقرارداده است، و هرکس خود را به آن آلوده کند، و در پی بدعت ها برود، مانند کسی است که گوسفندانش را نزدیک مرز (حصار) چراگاه می چراند، نفس او وسوسه اش می کند که آن ها را در چراگاه پس مرز نیز بچراند. آگاه باشید سرزمین هر پادشاهی مرزی دارد، و مرز خداوند محرمات ( ممنوعیت های ) اوست، پس مراقب مرزهای فرمان ها و محرمات او باشید. و امام جعفرصادق عليه السلام فرمودند:

« حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقَيامَةِ ، يَكُونُ غَيْرُهُ وَلا يَجيئُ غَيْرُهُ، . قالَ عَلِيٌّ عَلَيْه السَّلامُ : مَا أَحَدٌ اِبْتَدَعَ بِدْعَةً إِلاَّ تُرَكَ بِهَا سُنَّةً (1)

آنچه حلال محمد است برای همیشه تا روز قیامت حلال است، و آنچه حرام محمد است برای همیشه تا روز قیامت حرام است، جز این نمی شود، و نباید بشود. و حضرت علی علیه السلام

فرمودند: کسی نیست که بدعتی را بنیان نهد مگر این که سنتی را ترک کرده باشد.

و فرمود:

مَا خَلَقَ اَللَّهُ حَلاَلاً وَ لاَ حَرَاماً إِلاَّ وَ لَهُ حَدٌّ كَحَدِّ اَلدُّورِ ، و َانَّ حَلالُ مُحَمَّدٍ حَلالٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ حَرامُهُ حَرامٌ ابَداً الى يَوْمِ الْقَيامَةِ، ... ) (2)

خداوند متعال حلال و حرامی را نیافریده است مگر این که برای آن حد و مرزی مانند خانه ها قرار داده است، و به درستی که حلال محمد حلال است تا روز قیامت، و حرام

محمد نیز حرام است تا روز قیامت، ....

نتیجه: احکام شرعی بخش عظیمی از دین کامل اسلام هستند که سعادت همیشگی انسان را تضمين نموده، و دستورات خداوند است که از نیازهای مادی و معنوی بشر آگاهی کامل دارد و

ص: 14


1- الكافي: ج1 ص 58 باب البدع و الرأي والمقاييس ... ح19.
2- بصائرالدرجات: ص 148 ب 13 ح 7.

او را سعادتمند می خواهد.

احکام مطهر اسلام از استاندارد الهی برخوردار هستند و هیچ خطا و اشتباهی در آن ها نیست .

زمان و دگرگونی های آن نباید هیچ گونه تغییری در آن ها ایجاد کند، و نباید تابع زمان و مقتضيات آن باشند، تا بتواند سعادت ابدی را برای بشر به ارمغان آورد، در هر زمان و هر مکان .

در این واویلای گناه چه کنیم ؟

حضرت خاتم الأنبياء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:

« إذا ظَهَرتِ البِدعُ في اُمّتي فلْيُظهِرِ العالِمُ علمَهُ ، فمَن لَم يَفعلْ فعَلَيهِ لَعنةُ اللّه ».(1)

آن زمان که بدعت ها در میان امتم آشکار گردند، برعالم واجب است علم خود را آشکار

کند، هرکس به این وظیفه خود عمل ننماید؛ لعنت خداوند بر او باد.

و فرمودند:

« إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ وَ إِلاَّ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ » (2)

آن زمان که بدعت ها در میان امتم آشکار شود، بر عالم واجب است علم خود را آشکار

سازد ( بیان حقائق شرعی کند )، وگرنکند لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر او باد.

رسول الله صلى الله عليه وآله فرمودند:

كَيْفَ أَنْتُمْ إِذَا ظَهَرَ فِيكُمُ الْبِدَعُ حَتَّى يَرْبُوَا فيهَا الصَّغِيرُ وَيَهْرَمُ الْكَبِيرُ ويَسْلَمَ عَلَيهَا الأَعاجِمُ، وَ إِذا ظَهَرَتِ البِدَعُ قيلَ سُنَّةٌ، وَ إِذا عَمِلَ بالسُنَّةِ قيلَ بِدْعَةٌ ؟ ! ». (3)

حال شما چگونه است هنگامی که بدعت ها در میان شما آشکار گردد، تا آن که کودکان با آن بزرگ می شوند، و بزرگان با آن پیر می گردند، و بیگانگان بر آن ( دین آلوده به بدعت ها ) اسلام می آورند، و وقتی بدعت ها آشکار شدند، به آن ها ستت گفته شود، و هنگامی که به سنت عمل شود، ( به آن ) بدعت گفته شود.

ص: 15


1- الكافي: ج1 ص 54 باب البدع و ... ح2، عوالی اللآلي: ج4 ص 70 جمله 2 ح 39، نهج الحق: ص 37، منية المريد: ص186، وسائل الشيعة: ج16 ص 269 ب.4 ح21538، بحارالأنوار: ج 105 ص 15 اجازه 28.
2- بحارالأنوار: ج 4 ص 234.
3- إرشاد القلوب: ج1 ص 69 ب17.

از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام روایت شده که فرمودند:

« إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فَعَلَی الْعالِمِ أَنْ یُظْهِرَ علْمَهُ ، فَإنْ لَمْ یَفْعَلْ سُلِبَ نورَ الْإیمانِ . ». (1)

آن زمان که بدعت ها آشکار شوند، بر عالم واجب است علم خود را آشکار کند، اگر( با بدعتها مبارزه ) نکند نور ایمان از او گرفته خواهد شد.

پذیرفتن این که خدایی یکتا وجود دارد و او تنها وجود لايق پرستش است، کار سختی نیست. مشکل کنار گذاشتن غیراوست، اگر غیر او را، غیراو ببینیم و بدانیم. وقتی کسی کار زشتی را مرتکب می شود ، اگر آن اشتباه را زشت نپندارد، اصلا اشتباهی نمی بیند، که بخواهد رهایش کند، و امروز ما به این بلای عظیم گرفتار آمده ایم. گناهان وجهه شرعی پیدا کرده اند و دیگر نمی گوییم فلان کار حرام است، باید بگوییم: حلال نیست، تا شکل حلال بودن به خود نگیرد.

ص: 16


1- رجال الكشّيّ: ص 493 ح 946، علل الشّرائع: ج1 ص235 ب171 ح 1، عیون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 112 ب 10 ح2، الغيبة، الشيخ الطوسي: ص 63، وسائل الشيعة: ج16 ص271 ب 40 ح21546، بحارالأنوار: ج 48 ص 252 ب.10 .

غنا و موسیقی از دیدگاه قرآن کریم

آیه یکم:

« وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا » (1)

و به دنبال چیزی که حقانیت آن را نمی دانی نرو، زیرا گوش و چشم و دل، همه را، بدان

بازخواست کنند.

مسعدة بن زیاد می گوید: نزد امام جعفر صادق علیه السلام بودم که مردی به آن حضرت عرض کرد: پدر و مادرم به فدایت ! من همسایگانی دارم و آنان کنیزکانی دارند که آواز می خوانند و با ابزار غنا (موسیقی) می نوازند؛ هرگاه به دستشویی می روم وآن صداها را می شنوم، ماندنم را طول می دهم تا آن صداها را بیشتر بشنوم، چگونه است؟ حضرت به او فرمودند:

این کار را مکن.

آن مرد گفت: به خداوند سوگند ! من به سوی ( مجلس ) آنان نمی روم بلکه این صدایی است که با گوش خود می شنوم. امام علیه السلام فرمودند:

« لِلَّهِ أَنْتَ أَمَا سَمِعْتَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ : إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسئولًا »؟

تو را به خدا سوگند ! آیا نشنیده ای که خداوند عزوجل (در قرآن می فرماید: گوش و

ص: 17


1- سوره (17) اسراء: آیه 37.

چشم و دل، همه را بازخواست کنند؟.

گفت: آری؛ به خدا سوگند گوئی هرگز این آیه از کتاب خدا را نه از عجم و نه از عرب نشنیده بودم و بدرستی که دیگر چنین کاری را انجام نخواهم داد . إن شاء الله . و از خدا طلب مغفرت می کنم. حضرت فرمودند:

« قُمْ فَاغْتَسِلْ وَ سَلْ مَا بَدا لَكَ فَإِنَّكَ كُنْتَ مُقيماً عًلى أًمْرٍ عَظیمٍ ما كانَ أَسْوَأَ حالَكَ لَؤْمِتَّ عَلى ذلِكَ إِحْمَدِ اللهَ وَ سَلْهُ التَّوْبَةَ مِنْ كُلِّ ما يَكْرَهُ فَإِنَّهُ لا يَكْرَهُ إِلّا قَبیحٍ وَالْقَبيحَ دَعْهُ لِأَهْلِهِ فَإِنَّ لِکُلٍّ أَهْلاً ». (1)

برخیز و غسل کن و هرچه می خواهی درخواست کن، زیرا تو برامر و گناه بزرگی بودی، اگر در آن حال ( بدون توبه و بازگشت از دنیا می رفتی ( می مردی )؛ در حالت بسیار بدی بودی. حمد و سپاس خداوند را بگو و از او درخواست توبه کن از انجام هر کاری که خدا را خوش نیاید، چرا که خداوند جز کارهای قبیح ( زشت و پلید ) را ناپسند نمی دارد و انجام

هرگونه امر زشت و پلید را برای اهلش رها کن زیرا هر چیزی اهلی دارد.

آیه دوم:

« وَٱسْتَفْزِزْ مَنِ ٱسْتَطَعْتَ مِنْهُم بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِی الْامْوالِ وَ الْأولادِ وَ عِدْهَمْ وَ ما یَعِدهُمُ الشَّیْطانُ إِلّا غُرُوراً ». (2)

و ( ای شیطان ! ) هرکس از آنان را که می توانی با صدا و ندای خود ( غنا و موسیقی ) دچار الغزش نما، و با سواران و پیادگان خود بر آنان بتاز، و در مال و فرزند با آنان شریک شوو

به آنان وعده بده، و حال آن که شیطان جزبه غرور و فریب ایشان را وعده نخواهد داد.

آیه سوم:

« وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ. »

آسمان و زمين و آنچه را که میان آن هاست بازیچه نیافریده ایم .

ص: 18


1- الكافي: ج 6 ص 432 باب الغناء .... ح10، مستدرك الوسائل: ج13 ص221 ب 80 ح15182 - 2 و 15186 - 4.
2- سوره (17) الإسراء آیه 65.

آیه چهارم:

« لَوْ أَرَدْنَا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْوًا لَاتَّخَذْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فَاعِلِينَ ».

بر فرض محال اگر می خواستیم سرگرمی اتخاذ کنیم آن سرگرمی را از نزد خود می گرفتیم.

آیه پنجم:

« بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ». (1)

بلکه ما به وسیله حق بر سر باطل می کوبیم تا آن را نابود سازد و آن باطل به نابودی

کشیده می شود، و وای بر شما از آنچه توصیف می کنید.

عبد الأعلى می گوید: از امام جعفرصادق عليه السلام درباره غنا سؤال کردم و گفتم: می گویند که پیامبر خدا صلى الله عليه وآله رخصت داده اند که بگویند (ترانه ای به این مضمون را بخوانند): "ما آمدیم شما را ما آمدیم شما را، ما را خوش آمد بگویید، ما را خوش آمد بگویید تا شما را خوش آمد گوییم" آن حضرت فرمودند:

« كَذَبُوا إِنَّ اللهَ عَزَّ و َ جَلَّ يَقُولُ : مَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا لَاعِبِینَ؛ «لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً لَاتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ کُنَّا فاعِلِینَ بَلْ نَقْذِفُ بِالحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَکُمُ الْوَیْلُ مِمَّا تَصِفُونَ ».

دروغ می گویند، بدرستی که خداوند می فرماید: (به ترجمه آیه توجه کنید).

سپس فرمودند:

« الْوَيْلُ مِمَّا یَصِفُ ». (2)

وای به حال فلانی از آنچه نسبت می دهد.

( مقصود حضرت کسی بود که در آن مجلس حضور نداشت و این سخن دروغ را به پیامبر صلى الله عليه وآله بسته بود ).

ص: 19


1- سوره (21) الأنبياء آیات 17 الی 19.
2- الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء... ح10، دعائم الإسلام: ج2 ص 206 فصل 4 ح 753، وسائل الشيعة: ج 17 ص303 ب99 ح22608، مستدرك الوسائل: ج13 ص216ب 79 ح15164 - 5.

ا

آیه ششم:

« ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۗ وَأُحِلَّتْ لَكُمُ الْأَنْعَامُ إِلَّا مَا يُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ ۖ فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » (1)

همچنین هرکس دست از حرام بردارد، نزد پروردگارش برای او بهتر است، و چهارپایان بر شما حلالند مگر آن هایی که برایتان خوانده شده، پس، از پلیدی از بت ها (بت پرستی) و

سخن باطل و دروغ اجتناب ورزید.

ابوبصیر می گوید: از امام جعفرصادق علیه السلام درباره سخن خداوند عزوجل: « فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » سؤال کردم، فرمود:

مقصود از (قول الزور - سخن ناروا) غنا می باشد. (2)

زید شحّام گوید: از امام جعفر صادق عليه السلام سؤال کردم درباره سخن خداوند عزوجل:

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»، حضرت فرمودند:

« اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ ؛ اَلشِّطْرَنْجُ، وَ قَوْلُ اَلزُّورِ ؛ اَلْغِنَاءُ » (3)

مقصود از پلیدی از بت ها شطرنج است و مقصود ازسخن ناروا، غنا می باشد.

از امام جعفرصادق عليه السلام سؤال شد از فرمایش خداوند عزوجل: «فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ»، فرمود:

« اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ ؛ اَلشِّطْرَنْجُ، وَ قَوْلُ اَلزُّورِ ؛ اَلْغِنَاءُ ... إِيَّاكَ وَ الضَّرْبَ بِالصَّوَانِيجِ فَإِنَّ الشَّيْطانَ يَرْكُضُ مَعَكَ وَ الْمَلائِكَةَ تَنْفِرُ عَنْكَ وَمَن بَقِيَ فِي بَيْتِهِ طُنْبُورٌ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ عِزَّ وَ جَلَّ » (4)

مقصود از پلیدی از بت ها ( بت پرستی ) ، شطرنج و مقصود از سخن ناروا، غنا است ... و مبادا با آلات موسیقی بنوازی چرا که شیطان همراه با تو پایکوبی کند و فرشتگان از تو

ص: 20


1- سوره (22) الحج آیه 31.
2- الكافي: ج6 ص 431 باب الغناء... ح1، وسائل الشيعة: ج 17 ص 303 ب 99 ح22602.
3- الكافي: ج6 ص 435 باب النّرد و الشّطرنج...ح2 و7، وسائل الشّيعة: ج 17 ص 303 ب99 ح 22595 و ص308 ح 22619 و ص318 ب 102 ح 22646
4- من لایحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حدّ شرب الخمرو ... ح8093

دوری کنند. و هرکس چهل روز در خانه خود طنبور (ابزار موسیقی) نگه دارد به سوی

غضب خداوند بازگشته است.

برخی از اصحاب امام جعفرصادق علیه السلام از حضرت نقل می کنند که درباره فرماییش خداوند متعال: «و الجيبوا قول الورا، فرموده اند:

مقصود از سخن ناروا، غنا (آوازه خوانی و نوازندگی) است . (1)

امام جعفر صادق علیه السلام می فرمایند:

« اِجْتَنِبُوا قَوْلَ اَلزُّورِ اَلْغِنَاءَ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ لَفِي شُغْلٍ . » (2)

مراد خداوند از این که فرمود: از سخن ناروا بپرهیزید، غنا می باشد، و همانا مؤمن از انجام دادن تمامی این کارها به کار دیگر ( از باطل روی گردان ) است.

عبدالأعلى می گوید: از امام جعفرصادق عليه السلام در مورد فرمایش خداوند متعال

« فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَولَ الزُّورِ » ، پرسش نمودم، فرمود:

مقصود از پلیدی از بت ها ( بت پرستی ) شطرنج، و مقصود از سخن ناروا، غنا است.

عرض کردم: کلام پروردگار متعال: «ومن الناس من يشتري لهو الحديث» فرمود:

از جمله آن (سخنان بیهوده) غنا است . (3)

برخی اصحاب از امام جعفر صادق علیه السلام درباره فرمایش خداوند متعال: « فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَولَ الزُّورِ »، نقل کرده اند که فرمود:

مقصود از پلیدی از بت ها ( بت پرستی ) شطرنج، و مقصود از سخن ناروا، غنا است.

شیخ صدوق می نویسد:

« وَ إِيّاكَ وَ الْغِناءَ فَإِنَّ اللهَ تَوَعَّدَ عَلَيْهِ النّارِ وَ الصّادِقُ عَلَيْه السَّلامُ وَ یَقُولُ : شَرُّ الأَصْواتِ الغِناءُ. وَقالَ اللهُ تَعالى: وَ اجْتَنَبُوا قَوْلَ الزَّورِ، وَ هُوَ الْغِناءُ. وَقَالَ: وَ

ص: 21


1- وسائل الشّيعة: ج 17 ص 303 ب99 ح22601.
2- مستدرك الوسائل: ج13 ص 214، 78- باب تحريم الغناء حتى في القرآن و ... ح15153- 13.
3- دعائم الإسلام: ج2 ص207 فصل 4 ح 757، وسائل الشيعة: ج 17 ص 308 ب99 ح22613 و بحارالأنوار: ج 76 ص 245 ب99 - الغناء... ح20، مستدرک الوسائل: ج13 ص 222 ب81 ح15186-1.

مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مَهينٌ، وَلَهْوُ الْحَدیثِ في التَّفْسيرِ هُوَ الغِناءُ » (1)

تو را از غنا برحذر می دارم زیرا خداوند متعال برای انجام آن وعده آتش داده است و امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: پلیدترین صداها، صدای غناست و خداوند متعال فرموده است:وَ اجْتَنَبُوا قَوْلَ الزَّورِ. از گفتار ناروا بپرهیزید، که همان غنا است و

فرموده است:مِنَ النّاسِ.... و از میان مردم ...، وَ لَهْوَ الْحَديث در تفسیر، همان غنا است.

و ابن عباس و ابن مسعود روایت کرده اند در تفسیر سخن خدای تعالی: «وَ اجْتَنَبُوا قَوْلَ الزَّورِ» و کلام پروردگار متعال: «مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ » که مقصود از هر دوی آن ها غنا می باشد. (2)

حضرت امام علىّ الهادی از پدرانش علیهم السلام نقل می فرماید که:

از امام جعفرصادق عليه السلام درباره کلام خداوند متعال: « فَاجْتَنِبُوا اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَولَ الزُّورِ » پرسیده شد، آن حضرت فرمود: «الْرِجْس» شطرنج

است و «قَولَ الزُّورِ» غنا است . (3)

آیه هفتم:

« وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا » (4)

و آنان (بندگان ويژوی خداوند) که به دروغ شهادت نمی دهند و چون بر ناپسندی

بگذرند به شتاب از آن دوری می جویند.

از امام جعفر صادق علیه السلام پیرامون کلام خداوند تعالى: « وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ » سؤال شد، فرمود:

ص: 22


1- مستدرك الوسائل: ج13 ص 214 ب78 ح15156 - 16.
2- عوالي اللآلي: ج1 ص 244 فصل 9 ح173، مستدرك الوسائل: ج13 ص215 ب78 ح15108 - 18 .
3- بحارالأنوار: ج 76 ص 244 ب99 ح17.
4- سوره (25) الفرقان آیه 73.

مقصود) غنا می باشد. (1)

و در برخی کتاب ها اضافه بر غنا، مجالس لغو نیز ذکرشده است. (2)

محمد بن أبي عبّاد که آشکارا به خوانندگی و نوازندگی گوش می داد و آبجو می خورد می گوید: از امام على الرضا عليه السلام درباره سماع (گوش دادن به آواز و موسیقی) سؤال کردم، فرمود:

اهل حجاز را نظری ( رأيي ) است و آن داخل در باطل ( ناروا ) است، آیا نشنیده ای که خداوند می فرماید: وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا و چون بر ناروایی گذر کنند به

شتاب از آن دور شوند؟ (3)

ابو ایّوب خرّاز می گوید: به مدینه رفتیم و نزد امام جعفر صادق علیه السلام، به ما فرمود: «کجا بارنهاده اید؟» گفتيم: نزد فلانی که دارای نوازندگان و خوانندگان است. فرمودند: « کرام باشید ».

به خداوند سوگند ما گمان کردیم که به ما فرمود « بفرمایید »، به سوی ایشان بازگشتیم و عرض نمودیم این که فرمودید « کرام باشید » مقصود شما را نفهمیدیم. فرمودند:

آیا نشنیده اید که خداوند می فرماید: وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا و چون برناروایی

گذر کنند به شتاب از آن دور شوند؟ . (4)

از امام جعفر صادق علیه السلام درباره فرمایش خداوند تعالى: « وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا » سؤال شد؛ فرمود:

از جمله آن غنا و شطرنج می باشد؟ (5)

آیه هشتم:

« مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مَهينٌ، ».(6)

برخی از مردم خریدار سخنان بیهوده ( غنا ) هستند تا ( بدین وسیله ) مردم را از راه خدا گمراه کنند و قرآن را به مسخره می گیرند. آنان کسانی هستند که عذاب خوار کننده

ص: 23


1- الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء...ح13، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304 ب99 ح22598.
2- بحارالأنوار: ج 76 ص240ب 99 ح 3 و5 از تفسیر قمی: وَ مِنَ النّاسِ ... قالَ: الْغِناءُ وَ شُرْبُ الْخَمْرِ وَ جَميعُ الْمَلاهي.
3- وسائل الشيعة : ج 17 ص 308 ب99 ح22612.
4- الكافي: ج6 ص 432، باب الغناء ...ح9، وسائل الشّيعة: ج 17 ص316 ب 101 ح22642.
5- دعائم الإسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح763، مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78 ح15147- 7.
6- سوره (31) لقمان عليه السلام آیه 7.

برایشان است.

از امام محمدباقر و امام جعفرصادق و امام على الرضا علیهما السلام روایت گردیده است که درباره این آیه فرمودند:

از جمله آن ( سخنان بیهوده ) غنا می باشد .(1)

از امام جعفرصادق علیه السلام در مورد این آیه سؤال شد، فرمود: امام محمدباقر علیه السلام فرمود:

« هُوَ الغِناءَ ُ وَقَد تَواعَدَ اَللَّهُ عَلَيْهِ بِالنَّارِ »

آن غنا می باشد، و همانا خداوند برای آن وعده آتش داده است (2)

در کتاب فقه منسوب رضوی علیه السلام آمده است:

« إِعْلَمَ أَنَّ اَلْغِنَاءَ مِمَّا وَعَدَ اَللَّهُ عَلَيْهِ اَلنَّارَ في قوله: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ ... » (3)

بدان ! غنا از گناهانی است که خداوند در کلام خود برای انجام دادن آن، وعده آتش داده، آن جا که فرموده است: برخی از مردم خریدار سخنان بیهوده ( غنا ) هستند، تا مردم را بدین وسیله از راه خدا گمراه کنند و قرآن را به سخره می گیرند. عذاب خوارکننده برای

آن ها است.

محمد بن مسلم می گوید: شنیدم امام محمدباقر عليه السلام می فرمودند:

غناء از گناهانی است که خداوند برای انجام آن ها وعده آتش داده است، و این آیه را تلاوت فرمودند:

« مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مَهينٌ » .(4)

امام محمدباقر علیه السلام فرمود:

« اَلْغِنَاءَ مِمَّا وَعَدَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ النّارَ ».(5)

ص: 24


1- وسائل الشيعة: ج 17 ص310 99 ح22618 از تفسیر مجمع البيان .
2- مستدرك الوسائل: ج13 ص 212 ب78 ح15142- 2.
3- بحارالأنوار: ج 76 ص 249ب 99 - الغناء... ح 23، مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78 ح15149-9.
4- الكافي: ج6 ص431 باب الغناء... ح4، من لایحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حد شرب الخمر و ...، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304ب 99 ح22599.
5- الكافي: ج 6 ص 431 باب الغناء... ح4، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304 ب99ح 22599، مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78 باب تحريم الغناء حتى في القرآن ح15149-9 .

همانا غنا از چیزهایی است که خداوند متعال در کلامش برای انجام دادن آن وعده آتش

داده است.

و این آیه را تلاوت فرمودند: « مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مَهينٌ ».

امام جعفر صادق علیه السلام فرمود:

غنا همان لَهْوَ الْحَدیثِ در کلام خداوند تعالی است که فرمود: وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ (1)

حسن بن هارون می گوید: شنیدم امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

مجلس غنا مجلسی است که خداوند تعالی به اهل آن مجلس نظر رحمت نمی اندازد و از مجالسي است که ( خداوند ) درباره اش فرموده است:

مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ (2)

وَشّاء می گوید: شنیدم امام علىّ الرضا عليه السلام فرمودند:

از امام جعفرصادق درباره غنا سؤال شد، حضرتش فرمود: غنا همان است که خداوند درباره اش فرمود:

مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَري لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللهِ (3)

آیه نهم:

وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ ۚ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ». (4)

از نصایح حضرت لقمان علیه السلام به فرزندش است که فرمود: در رفتارت (راه

رفتن ) راه میانه را برگزین و صدایت را فرود آور، همانا ناخوش ترین نواها صدای خران است.

شیخ محمد بن الحسن الحر العاملي قدس سره صاحب کتاب شریف « وسائل الشيعة »، در کتاب ارزشمند خود « الإثني عشريّة في الردّ على الصّوفية » از جمله آیاتی که در حرمت غناء (خوانندگی و

ص: 25


1- الكافي: ج6 ص 431 باب الغناء... ح5، وسائل الشيعة: ج17 ص305 ب99 ح.22600.
2- الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء... ح16، وسائل الشيعة: ج 17 ص 307 ب99 ح22609.
3- الكافي: ج 6 ص 432 باب الغناء... ح8، وسائل الشيعة: ج 17 ص 306 ب 99 باب تحريم الغناء ...ح22604.
4- سوره (31) لقمان علیه السلام آیه 20.

موسیقی) ذکر می کند آیه: «إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ»

می باشد و می نویسد: به روایت برخی از علماء ما منظور از این صدا غنا می باشد.

آیه دهم:

« وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ ما عِنْدَ اللهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ الِّتجارَةِ وَ اللهُ خَيْرُ الرّازِقينَ » (1)

و چون تجارتی را دیدند و با صدای آوازی ( غنا و موسیقی ) را شنیدند به سوی آن رفته و تو را ( ای پیامبر ! ) در حال ایراد خطبه ( جمعه ) ایستاده رها می کنند و از گرد تو پراکنده می شوند، بگو: آنچه نزد خداست از سرگرمی و تجارت بهتر است، و خدا بهترین روزی

دهندگان است.

امام جعفرصادق عليه السلام از پدران خود نقل نموده است که فرمودند:

همچنان که پیامبر در روز جمعه ای ایستاده خطبه نماز جمعه را ایراد می فرمودند، و در آن نزدیکی بازاری بود که به نام بطحاء نامیده می شد و بنوشیم در آن برده ها و شتران و گوسفندان خود را برای فروش می آوردند و در چنین اوقاتی و هنگام ازدواج خود، ( تنبک و تار آلات موسیقی ) می نواختند، و چون مردم می شنیدند به سوی آن ها می رفتند و پیامبر خدا را ایستاده رها می کردند، پس خداوند آن ها را به این سبب سرزنش فرمود و این آیه را فرستاد.

« وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا قُلْ ما عِنْدَ اللهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ الِّتجارَةِ وَ اللهُ خَيْرُ الرّازِقينَ » (2)

علّامه ملّا محمّد باقر مجلسی رحمة الله علیه می نویسد:

فرمایش خداوند متعال: « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا » مقصود از « لَهْو » همان طبل است و گفته شده است که مقصود از آن آلات موسیقی است، و معنای « انْفَضُّوا إِلَيْهَا» یعنی از کنار تو پراکنده شوند و به سوی آن بروند. (3)

ص: 26


1- سوره (62) الجمعه آیه 12.
2- مستدرك الوسائل : ج 6 ص 24 ب14 ح6346 - 3.
3- بحارالأنوار: ج 22 ص 59 ب37 تفسيرالآيات.

تفسير مجاهد و ابویوسف يعقوب بن ابی سفیان از ابن عباس در مورد کلام خداوند تعالى: « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا » نقل کرده اند که:

دحیه کلبی در روز جمعه ای از شهر شام غذا آورده بود و در محلی به نام اَحجارالزّیت بار انداخت، سپس برای آگاهی مردم به طبل نواخت؛ پس از شنیدن آن صداها مردم از پیرامون رسول الله صلى الله عليه وآله پراکنده شدند و تنها حضرت علی و امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه و سلمان و ابوذر و مقداد و صُهَیب، کس دیگری نماند و رسول خدا را ایستاده بر روی منبر ترک نمودند، آن گاه حضرت فرمود:

« لَقَدْ نَظَرَ اَللَّهُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ إِلَى مَسْجِدِي، فَلَوْلاَ الْفِئَةُ اَلَّذِينَ جَلَسُوا فِي مَسْجِدِي لَأُضْرِمَتِ اَلْمَدِينَةُ عَلَى أَهْلِهَا نَاراً، وَ حُصِبُوا بِالْحِجَارَةِ كَقَوْمِ لُوطٍ . »

بدرستی که خداوند در روز جمعه به مسجدم نظر فرمود و همانا اگر نبودند گروهی که در مسجد من باقی ماندند، هرآینه شهر بر اهل آن آتش می گرفت و ( اهل شهر ) مانند قوم لوط سنگباران می شدند. و درباره آن گروه که در مسجد ماندند.

این آیه نازل گردید: « رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ . »

مردانی که تجارت و خرید و فروش آن ها را از یاد خدا و ادامه نماز و دادن زکات باز

نمی دارد، آنان از روزی که دل ها و دیده ها دگرگون می شوند بیم دارنده (1) » (2)

در تفسیر علی بن ابراهیم قمی قدس سره آمده است:

پیامبر صلی الله عليه وآله در روز جمعه ای در حال ایراد خطبه بودند؛ در آن هنگام کاروان آذوقه ای وارد شهر شد و جلوی آن گروهی بود که به دف و دیگر ابزار موسیقی می نواختند، مردم نمازگزار با شنیدن آن صدا، نماز را رها کردند و برای تماشای آن ها (از مسجد) بیرون رفتند، آن گاه خداوند تعالی این آیه را نازل فرمود:

« وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ

جام

ص: 27


1- سوره (24) التور آیه 38.
2- بحارالأنوار: ج 86 ص 195 تبيين ...ح 39.

أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَيْهَا ... ». (1)

نکته: برادران و خواهران ایمانی خود را برای آگاهی از آثار شوم و زیانبار موسیقی به کتاب ارزنده: تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب ، نوشته مرحوم حسين عبداللهی خوروش ارجاع می دهم .

ص: 28


1- تفسیر علی بن ابراهيم القمي: ج 2 ص 367 س62، بحارالأنوار: ج22 ص 72 ب 37 ح 24 .

غنا و موسیقی از دیدگاه اهل بیت اطهار علیهم السلام

نهی الهی جل جلاله

پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند:

« إِنَّ اَللَّهَ حَرَّمَ اَلدَّفَّ وَ اَلْكُوبَةَ وَ اَلْمَزَامِيرَ وَ مَا يُلْعَبُ بِهِ ». (1)

همانا خداوند دف زدن و طبل زدن و بازی با آنچه از ابزار موسیقی با آن بازی می شود را

حرام نموده است.

نهى نبوی صلی الله عليه و آله

پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند:

أَنْهَاكُمْ ( أَنْهی أُمَّتی ) عَنِ اَلزَّفْنِ وَ اَلْمِزْمَارِ وَ عَنِ اَلْكُوبَاتِ وَ اَلْكَبَرَاتِ ( الْکنّاراتِ - الکُبُوبات ) .»!؟ (2)

شما (امّت خود را ) از رقصیدن و نی زدن و طبل زدن و تنبک زدن نهی می کنم.

و معلوم است که نهی خدا و رسول و امام دلالت بر حرمت می کند.

مأموریتی الهی

پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند:

« إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بَعَثَنِي « رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ وَ لِأَمْحَقَ اَلْمَعَازِفَ وَ اَلْمَزَامِيرَ وَ أُمُورَ اَلْجَاهِلِيَّةِ » (3)

ص: 29


1- مستدرك الوسائل: ج1 ص218 ح15170- 11.
2- الكافي: ج6ص431 باب الغناء... ح7 - علي بن إبراهيم، عَن أَبيه، عَن النوفليّ، عَن السكونّي، عن أبي عبدالله عليه السلام قَالَ: قَالَ رَسُول الله صلى الله علیه و آله. و دعائم الإسلام: ج2 ص 207 ح 754، وسائل الشيعة: ج 17 ص 314، مستدرك الوسائل: ج13 ص217 ح .6-15165 .
3- الكافي: ج6 ص 395 باب شارب الخمر... ح1، الأمالي، الشيخ الصدوق: ص 417 المجلس 65 ح1، بحارالأنوار: ج 76 ص 125 ح4.

بدرستی که خداوند مرا رحمتی برای جهانیان، به پیامبری مبعوث فرمود و مرا برانگیخت

تا آلات موسیقی و نیها و امور زمان جاهلیت (کفر) را از میان ببرم.

پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند:

« إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى بَعَثَنِي هُدًى وَ رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ وَ أَمَرَنِي أَنْ أَمْحُوَ اَلْمَزَامِيرَ وَ اَلْمَعَازِفَ وَ اَلْأَوْتَارَ وَ اَلْأَوْثَانَ وَ أُمُورَ اَلْجَاهِلِيَّةِ ... إِنَّ آلاتِ الْمزامیرَ شِراوُها وَ بَیْعُها وَ ثَمَنُها وَ التّجارَةٌ بِها حَرامٌ » (1)

خداوند تعالی مرا برای هدایت و رحمت برای عالمیان به پیامبری برانگیخت، مرا امر نمود که نی ها و آلات موسیقی و تارها و بت ها و امور زمان جاهلیت (کفر) را از میان ببرم ...

همانا خرید و فروش و پولی که در این راه داد و ستد می شود و تجارت با ابزار موسیقی

حرام است.

نردبان فحشاء

پیامبر اکرم صلی الله عليه وآله فرمودند:

« اَلْغِنَاءُ رُقْيَّةُ اَلزِّنْيِ » ؛(2)

غنا افسون زنا است.

توضیح: می بینی؟ ... شیطان با این تزویر به سوی اعمال منافی عفت فرامی خواند. و همان چیزی که از آن می ترسیدیم، جامعه را فرا خواهد گرفت و دیگر کسی پایبند به اصول اخلاق نخواهد بود. این است تابلوی راهنمای ناکجا آباد ... .

مانند شکوفه ؟! ...

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند:

« اَلْغِنَاءُ يُنْبِتُ اَلنِّفَاقَ فِي اَلْقَلْبِ كَمَا يُنْبِتُ النَّخْلُ الطَلْعَ . ».(3)

موسیقی و آوازه خوانی در دل دورویی می کارد همچنان که درخت خرما شکوفه می زند.

ص: 30


1- مستدرك الوسائل: ج13 ص 219 ح 15175- 16.
2- جامع الأخبار: ص180.
3- دعائم الإسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح761 .

آشیانه دو رویی

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

« اَلْغَنَاءُ عُشُّ اَلنِّفَاقِ »؟ (1)

آوازه خوانی و موسیقی، آشیانه دورویی است.

تهی دستی

امام جعفرصادق عليه السلام فرمودند:

« الْغِنَاءُ يُورِثُ النِّفَاقَ وَ يُعْقِبُ الْفَقْرَ » .(2)

آوازه خوانی و موسیقی، دورویی و تهیدستی به بار می آورد.

پست ترین مخلوق

امام جعفرصادق علیه السلام فرمودند:

« مَجْلِسٌ اَلْغِنَاءِ مَجْلِسٌ لاَ يَنْظُرُ اَللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) إلى أَهلِهِ وَ الغِناءُ أَخْبَثُ مَا خَلَقَ اَللَّهُ (تعالى)، الْغِنَاءُ يُورِثُ النِّفَاقَ وَ يُعْقِبُ الْفَقْرَ » (3)

مجلس موسیقی و آوازه خوانی، مجلسی است که خدای تعالی براهل آن نظررحمت نمی اندازد

( رحمت الهی شامل حال آن ها نمی شود )؛ و موسیقی و آوازه خوانی بدترین و پلیدترین

آفریده های خداوند هستند، موسیقی و آوازه خوانی دورویی و فقر به بار می آورد.

حرام محض

امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:

إِنَّمَا حَرَّمَ اللَّهُ الصِّنَاعَةَ الَّتِي حَرَامٌ هِيَ كُلُّهَا الَّتِي يَجِيءُ مِنْهَا اَلْفَسَادُ مَحْضاً ؛ نَظِيرَ اَلْبَرَابِطِ وَ اَلْمَزَامِيرِ وَ اَلشِّطْرَنْجُ وَ کُلِّ مَلْهُوٍّ بِهِ وَ الصُّلْبانِ وَ الْأصْنامِ وَ ما أَشْبَهَ ذلِكَ مِنْ صِناعاتِ الأَشْرِبَةِ الحَرامِ وَ ما يَكُونَ مِنْهُ وَفيه الْفَسادُ مَحْضاً وَ لا يَكُونُ مِنْهُ ولا فيهِ شَيءٌ مِنْ وُجُوهِ الصَّلاحِ فَحَرامٌ تَعْلیمُهُ وَ تَعَلُّمُهُ وَ

دوه

ص: 31


1- الكافي: ج6 ص 631 کتاب الأشربة، باب الغناء ح2. ثَوَابُ اَلْأَعْمَالِ وَ عِقَابُ اَلْأَعْمَالِ : ص 244- وبهذا الإسناد () عن محمد بن أحمد، عن محمد بن جعفر القمي رفعه إلى أبي عبد الله عليه السلام قال: الغناء عش النفاق، و شرب الخمر مفتاح کل شر، وشارب الخمر مكذب کتاب الله عز و جل، ولؤصدق الله وكل لاجتنب محارمه.و علل الشرائع: ج2 ص 476 ب 244 ح 3 - حدّثنا محمّد بن الحسن رحمه الله قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار رحمه الله، عن يعقوب بن يزيد، عن إبراهيم، عن أبي يوسف، عن أبي بكر الحضرمي عن أحدهما (علیهماالسلام) قال: اَلْغِنَاءُ عُشُّ اَلنِّفَاقِ وَ اَلشُّرْبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ وَ مُدْمِنُ اَلْخَمْرِ كَعَابِدِ اَلْوَثَنِ مَكْذُوبٌ بِكِتَابِ اَللَّهِ لَوْ صَدَّقَ كِتَابَ اَللَّهِ لَحَرَّمَ حَرَامَ اَللَّهِ .
2- الخصال: ج1 ص24 ح 84 .
3- دعائم الإسلام: ج2 ص 207 فصل 4 ح756.

الْعَمَلُ بِهِ وَ أَخْذُ الْأَجْرِ عَلَيْه؛ وَ جَميعُ الَّقَلُّبِ فيهِ مِنْ جَميعِ وُجُوهِ الْحَرَكاتِ كُلِّها » (1)

و همانا خداوند تعالی کار و ابزاری را حرام کرده است که تمام کاربرد و مصرف آن حرام است و جز در راه فساد کاربرد ندارد؛ مانند تارسازی و فنی سازی و شطرنج سازی و هر آلت لهو دیگری و همچنین حرام فرموده است ساختن صلیب ها و بت ها و شبیه آن ها، مانند نوشیدنی های حرام و آنچه که از آن و در آن جز فساد نیست و از آن و در آن چیزی از کاربردهای سالم نباشد.

آموختن آن و آموزش دادن آن و کار کردن با آن و مزد گرفتن

برای آن و همه کاربردهای آن و هرگونه حرکتی با آن ها حرام است.

دقت کردید در فرمایش امام علیه السلام: « هِيَ حَرامٌ کُلُّهَا الَّتي يَجيءُ مِنْهَا الْفَسادُ مَحْضاً نَظيرَ الْبَرابِطِ وَ الْمَزامِيرِ وَ... ) کاملا دقت کنید.

آموزش کفر ...

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

« لاَ يَحِلُّ بَيْعُ اَلْغِنَاءِ وَ لاَ شِرَاؤُهُ وَ اِسْتِمَاعُهُ نِفَاقٌ وَ تَعَلُّمُهُ كُفْرٌ . ».(2)

خرید و فروش آلات موسیقی حرام است، و گوش دادن به آن دورویی ، و آموختن آن کفراست .

پای کوبی شیطان ...

پیامبراکرم صلى الله عليه واله فرمودند:

« مَا رَفَعَ أَحَدٌ صَوْتَهُ بِغِنَاءٍ إِلاَّ بَعَثَ اَللَّهُ شَيْطَانَيْنِ عَلَى مَنْكِبَيْهِ يَضْرِبَانِ بِأَعْقَابِهِمَا عَلَى صَدْرِهِ حَتَّى يُمْسِكَ. » (3)

هیچ کس صدای خود را به آوازه خوانی بلند نمی کند مگر این که خداوند تعالی دو شیطان را می فرستد که بر شانه هایش بنشینند و با پاشنه هایشان به سینه او بکوبند تا هنگامی

که از آوازه خوانی بازایستد.

نفرین کبوتران

ص: 32


1- وسائل الشيعة: ج 17 ص 83 ح 22047.
2- دعائم الإسلام: ج2 ص 209 فصل 4 ح 767.
3- جامع الأخبار: ص 154.

امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره خواندن نوعی کبوتر به نام راعبي فرمودند:

« تَدْعُو عَلَى أَهْلِ اَلْمَعَازِفِ وَ اَلْقِيَانِ وَ اَلْمَزَامِيرِ وَ اَلْعِيدَانِ . » (1)

برنوازندگان و ترانه خوانان و نی زنان و تارزنان لعنت می فرستد.

ناامن و بی نور

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

« بَيْتِ اَلْغِنَاءِ لاَ يُؤْمَنُ فِيهِ الْفَجِيعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِيهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَك » (2)

خانه ای که درآن آوازه خوانی شده و موسیقی نواخته می شود، خانه ای است که از وقوع

حوادث ناگوار ایمن نیست ، دعا در آن مستجاب نمی شود و هیچ فرشته ای وارد آن نمی شود .

غضب الهی

در کتاب فقه منسوب رضوی علیہ السلام آمده است:

نَرْوِي أَنَّهُ مَنْ أَبْقَى فِي بييرِ طُنْبُورٍ وَ عُوداً أو شَيْئاً مِنَ الْمَلاهِي مِنَ المَعْزَفَةِ وَ الْشِّطَّرَنْج وأَشْبَاهِهِ أرْبَعِينَ يَوْماً فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اَللَّهِ فَإِنْ مَاتَ مَاتَ فِي أَرْبَعِينَ ماتَ فاجِراَ فاسِقاَ وَ مَأوَاهُ النّار وَ بئْسَ الْمَصيرُ »؛ (3)

هرکس در خانه خود یکی از ابزارهای موسیقی و شطرنج و مانند آن ها را چهل روز نگهدارد به غضب خدا گرفتار آید، اگر در آن مدت بمیرد، فاجر (گناه کار) و فاسق مرده

است و جایگاه او آتش است و چه بد جایگاهی است.

حشرنوازنده و ...

پیامبراکرم صلى الله عليه وآله فرمودند:

« يُحْشَرُ صَاحِبُ اَلطُّنْبُورِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ و هُوَ أَسْوَدَ اَلْوَجْهِ وَ بِيَدِهِ طُنْبُورٌ مِنْ نَارٍ وَ فَوْقَ رَأْسِهِ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ بِيَدِ كُلِّ مَلَكٍ مِقْمَعَةٌ يَضْرِبُونَ رَأْسَهُ وَ وَجْهَهُ وَ يُحْشَرُ صَاحِبُ اَلْغِنَاءِ مِنْ قَبْرِهِ أَعْمَى وَ أَخْرَسَ وَ أَبْكَمَ وَ يُحْشَرُ اَلزَّانِي مِثْلَ

ص: 33


1- وسائل الشيعة: ج21 ص 443 ح27536.
2- الكافي ج:6 ص 433 ح15، دعائم الاسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح762: بَيْتُ الغناء بَيْتُ لا تُوْمِنُ فيهِ الْفَجيعَةُ، و لا تُجابُ في الدَّعْوَةُ، وَ لا تَدْ خُلُهُ الْمَلائِكَةُ، وسائل الشّيعة: ج 17 ص 303 ب99 ح 22594، مستدرك الوسائل: ج13 ص213 ب78 ح15146-6.
3- فقه الرضا عليه السلام: ص 282 ب45.

ذَلِكَ وَ صَاحِبُ اَلْمِزْمَارِ مِثْلَ ذَلِكَ وَ صَاحِبُ اَلدَّفِّ مِثْلَ ذَلِكَ . » (1)

اهل طنبور (نوازنده و شنونده و سازنده و نگهدارنده و ...) روز قیامت در حالی محشور می شوند که روسیاه هستند و طنبوری از آتش به دست دارند و هفتاد هزار فرشته از بالای سر با عمود آهنين بر سر و صورت آن ها می زنند. آوازه خوان ، کور و کر و گنگ از

گورخود محشور می گردد وزناکار ونوازنده نی و نوازنده دف نیز با این حالت محشور می شوند.

نشانه آخرالزّمان

عبدالله بن عباس گوید: رسول الله صلى الله عليه و آله در حجّة الوداع حلقه در کعبه را گرفتند، رو به مردم کردند و فرمودند:

مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ ! اَ أُخْبِرُكُمْ بِأَشْرَاطِ اَلسَّاعَةِ ؟».

ای مردم! آیا شما را به نشانه های ساعت ( آخرالزمان ) خبر دهم ؟

گفتند: آری. فرمود:

مِنْ أَشْرَاطِ اَلسَّاعَةِ إِضَاعَةَ،الصَّلَواتِ و..وتَظْهَرُ الكُوبَةُ والْقَيْنَاتُ والمَعَازِفُ والْمَيْلُ إلى أصحابِ الطَّنابيرِ وَالدُّفوفِ والْمَزَامِيرِ و

سَائِرِ آلاتِ اللَّهْوِ ألا وَمَن أعانَ أحَداً مِنهُم بَشِئَ مِنَ الدِّينَارِ والدِّرْهَمِ والألْبِسَةِ وَالأطعِمَةِ وَغَيرِها فَكَأَنَّمَا زَنَى مَعَ أُمِّهِ سَبْعِينَ مَرَّةً

في جَوفِ الْكَعْبَةِ فَعِنْدَهَا يَلِيهِم أَشْرَارُ أُمَّتي وَتَنتَهِكُ المَحارِمُ وَتَكتَسِبُ المَآثِمُ وتَسَلَّطُ الأشْرارُ علَى الأخْيَارِ ويَتَبَاهَوْنَ فِي اللِّبَاسِ

ويَسْتَحْسِنُونَ أصْحَابَ الْمَلاهِي والزَّانِيَاتِ فَيَكُونُ الْمَطَرُ قَيْظاً ويَغِيظُ الكِرامُ غَيظاً وَيَفْشوا الكَذِبَ وتَظْهَرُ الْحَاجَةُ وتَفْشُو الفَاقَةُ فَعِنْدَهَا

يَكُونُ أَقْوَامٌ يَتَعَلَّمُونَ القُرآنَ لِغَيرِ اللَّهِ فَيَتَّخِذُونَهُ مَزامِيرَ ويَكونُ أقْوامٌ يَتَفَقَّهُونَ لِغَيْرِ اللَّهِ وَيَكثُرُ أولادُ الزِّنى وَيَتَغَنَّوْنَ

ص: 34


1- جامع الأخبار: ص 154 فصل 115 وقال رسول الله صلى الله عليه وآله: از او : بحارالأنوار : ج76 ص 253 ح 12 و مستدرك الوسائل: ج13 ص215 ح 15179- 17 .

بِالْقُرْآنِ فَعَلَيْهِم مِن أُمَّتِي لَعْنَةُ اللَّهِ، و ... فَأُولَئِكَ يُدْعَوْنَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ السَّماواتِ وَالأرضِ الأرجاسَ وَالأنْجاسَ...» (1)

از نشانه های ساعت (آخر الزمان) است: تباه نمودن نمازها و... و طبلها، زنان آوازه خوان، ابزارهای موسیقی و میل به نوازندگان طنبور و دف و نی و سایر آلات موسیقی آشکار شود. آگاه باشید هر که آن ها را به دینار و درهمی (ازنظر مالی و یا پوشاک و غذایی و یا غیر از این ها کمک کند؛ گناهش مانند کسی است که با مادر خود در درون کعبه هفتاد مرتبه زنا نموده باشد. در آن هنگام بدترین امتم آن ها را سرپرستی کنند و حرمت ها هتک گردد و گناهان کسب شوند، شرورترین افراد بر نیکوکاران چیره گردند، با پوشاک خود بریک دیگر فخرفروشند و نوازندگان و اهل فساد و زنان بی عفت را نیکو شمارند، آن گاه باران (به جای رحمت) بلا خواهد بود و... و دروغ گفتن آشکار گشته،

نیازمند فراوان شود و تهی دستی آشکار گردد، آن زمان گروه هایی قرآن را برای غیر خداوند بیاموزند و آن را به آواز بخوانند و گروه های علم فقه را برای غیر خداوند بیاموزند و زنازادگان زیاد شوند و قرآن را با آواز بخوانند، پس آن گاه از سوی امتم لعنت خدا بر آنان باد و... آنان در ملکوت آسمان ها و زمین نجس و آلوده خوانده می شوند.

سخن پایانی

ای کاش همه ما معنای گناه را می فهمیدیم. چهار حرف بیشتر ندارد ولی چهار ستون بدن را می لرزاند. چه چیز بدتر از این است که خدا نگاه لطف خود را از من بگیرد؟ یا نه، من به او پشت کنم و نخواهم بپذیرم که او برای من نیکویی را می پسندد؟... نخواهم ببینم که او مرا پاک می خواهد، برای خودش بدون غل وغش، تا امروز دنیایم آباد باشد و وسیله ای برای آباد شدن زندگی جاودانه ام، فراهم سازم ؟! .... براستی مگر زور و زر دنیا چه چیزی با خود دارد و چقدر ارزش و دوام دارد که من بخواهم

ص: 35


1- مستدرك الوسائل: ج11 ص 372 ح 13294- 11 - أبو محمد الفضل بن شاذان في كتاب الغيبة، حدثّنا عبد الرحمان بن أبي نجران رضي الله عنه قال: حدّثنا عاصم بن حميد قال: حدّثنا أبو حمزة الثمالي، عن سعيد بن جبير، عن عبد الله بن العبّاس قال:. و كفاية المهتدي في معرفة المهدي عليه السلام: ص 693 قال الشيخ السعيد أبو محمد بن شاذان عليه الرحمة و الرضوان : حدّثنا عبد الرّحمان بن أبي نجران رضي الله عنه ....تفسیرالقمي: ج2 ص 303 فإنه حدّثني أبي، عن سليمان بن مسلم الخشّاب، عن عبد الله بن جريح المكي، عن عطاء بن أبي رباح، عن عبد الله بن عباس قال: حججنا مع رسول الله صلى الله عليه و آله حجة الوداع فأخذ بحلقة باب الكعبة ثم أقبل علينا بوجهه فقال: ألا أخبركم بأشراط الساعة؟ و كان أدنى الناس منه يومئذ سلمان رحمة الله عليه ، فقال : بلى يا رسول الله ! فقال صلى الله عليه و آله: «... يا سَلْمَانُ! ذَاكَ إذَا انْتُهِكَتِ الْمَحَارِمُ، وَ اكْتُسِبَت الْمَآثِمُ، وَ سُلِّطَ الأشْرَارُ على الأخْيَارِ، وَ يَفْشُوَ الْكِذْبُ، وَ تَظْهَرُ اللَّجَاجَةُ، وَ تَفْشُو الْفَاقَةُ، وَ يَتَبَاهَوْنَ في اللِبَاسِ، وَ يمْطَرُونِ في غَيرِ أوانِ الْمَطَرِ، وَ يَسْتَحْسِنُونَ الْكُوبَةَ1 وَ الْمَعَازِفَ وَ يُنْكِرُونَ الأمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ حَتَّى يَكُونَ الْمُؤمِنُ في ذَلِكَ الزَّمَانِ أذَلَّ مَنْ في الأمَّةِ، وَ يُظْهِرُ قُرَّاؤُهُمْ وَ عُبَّادُهُمْ فيمَا بَيْنَهُمْ التَّلَاوُمَ؛ فَاولَئِكَ يُدْعَوْنَ في مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ: الأرْجَاسَ وَ الأنْجَاسَ. »

احساس در سایه لطف خدا بودن را به آن بفروشم؟

آیا اگر همه دنیا از آن ما بود، حاضر نبودیم آن را بپردازیم تا خدا از ما راضی شود؟ فقط همین را بدانیم برای آن مرد از آن سلاله پاک، یک قدم هم برداریم کافیست. اگر هر کدام از ما یک قدم بردارد، راهی نمانده، خوب بودن سخت نیست، اما تلاش می خواهد و درک این که این یک قدم ها وظیفه ای است که باید از عهده آن برآییم، خود حکایتی طولانی دارد، پس به جای حرف بهتر است به دنبال عمل برویم.

و در پایان تو را که می دانم قلبت از آن اوست و برای او می تپد به او می سپارم تا به من و ما بگوید: فرقی نمی کند که نوازندگی و غنا چطور باشد، تفاوتی نیست که مثلا برای چه و چگونه باشد. و هرگز انبیاء و ائمه علیهم السلام با هوو آلات موسیقی دست های خود را آلوده نکرده اند . کافی است نگاهی به ادیان نسخ و تحریف شده و پیروان فرقه های گمراه و گمراه کننده بیندازیم و توجه کنیم که چه کسانی هستند که از این آلات استفاده می کنند. خدا کند که بفهمیم، و اگر فهمیدیم به لطف او، خدا کند که وارد راه شویم، و اگر وارد راه شدیم به لطف او، خدا کند رهایش نکنيم، باز هم به لطف او ....

وَ آخِرُ دَعْوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين

وَصَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ وَ آلِهِ اَلطَّاهِرِينَ وَ لَعْنَةُ الله عَلى أَعْدائهم أَجمعين

حیدرحسين التربتي الكربلائي عفي الله عن والديه و عنه آمین

جمادى الآخرة 1428 ه.ق

ص: 36

رساله دیگری درباره موسیقی و نوازندگی

اشاره

و در کتاب المقنع ابن بابویه قمّی: ص 154 که از کتب متون احادیث است چنین آمده:

در تفسیر از اهل بیت علیهم السلام است که:

« أَنَّ اَلرِّجْسَ مِنَ اَلْأَوْثَانِ اَلشِّطِّرَنْجِ، وَ قَوْلَ اَلزُّورِ اَلْغِنَاءُ ، ... وَ اجْتَنِبِ الْمَلاهِيَ کُلَّهَا وَاللَّعْبَ بِالْخَواتِيومِ وَالأربَعَةَ عَشَرَ فَإِنَّ الصَّادِقِينَ نَهَوْاعَنْ ذَلِك أجْمَعَ » .

الرجس من الأوثان» شطرنج و «قول الور» غنا می باشد ...

و از انجام کارهای بیهوده ( استعمال آلات موسیقی ) بپرهیز، و از بازی کردن با خواتيم و اربعة عشر دوری

کن. زیرا امامان راستگو از انجام دادن همه آن ها نهی فرموده اند.

و از امام جعفر صادق علیه السلام درباره آیه: «...فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ » پرسیده شد که حضرت فرمودند:

مقصود از « الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ » شطرنج است، و مقصود از «قول الورا غنا

می باشد، و نرد شدیدتر از شطرنج است.

و فرمود:

«... ولا يَجُوزُ اللَّعِبُ بِالْخَوَاتِيمِ والأرْبَعَةَ عَشَرَ وَ کُلُ ذلِكَ وأشباهُهُ قِمارٌ حُتّي لَعِبُ الصّبيانِ بِالْجوْزِ هُوَ الْقِمارُ ..». (1)

و

ص: 37


1- فقہ الرّضا عليه السلام: ص284 ح4، و من لا يحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حدّ شرب الخمرح5093.

و جایز نیست بازی با خواتيم و اربعة عشر و همه آن ها و چیزهای دیگری که شبیه آن

است قمار می باشد، و حتی بازی کودکان با گردو همان نیز قمار است، ....

و امام جعفرصادق عليه السلام فرمودند:

«... وَ أَمَّا الشِطْرَنْجُ فَهِيَ الَّذي قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ : فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الأَوثانِ وَ الجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ، فَقُوْلُ الزُّورِ الْغِناءُ، وَ ِانَّ الْمؤمِنَ عَنْ جَميعِ ذلِكَ لَفي شُغُلٍ، ما لَهُ وَ الْمَلاهي ؟! قإِنَّ الْمَلاهِيَ تُورِثُ قَساوَةَ القَلْبِ، وَ تُورِثُ النّفاقَ، وَ ...) . (1)

و اما شطرنج، همان است که خدای عزوجل در مورد آن فرموده است: از پلیدی از بت ها

بت پرستی) اجتناب ورزید، و از سخن ناروا دوری کنید و «سخن ناروا» غنا است، و همانا مؤمن از تمامی این کارها به کار دیگر است، مؤمن را چه به آلات لهو، (مؤمن و شطرنج بازی و مطربی؟!) زیرا استعمال) آلات لهو، قساوت قلب می آورد، و دورویی را به یادگار می نهد، و....

حكم غنا و موسیقی چیست؟

سؤال: آیا غنا و موسیقی در اسلام حرام است؟ دلیل آن را ذکر فرمایید. جواب - غنا بر دو قسم است: یکم از حنجره، دوم از آلت و یا آلاتی که برای غنا و طرب بنیان گذاری شده اند، و صدایی را که از آن ها تولید می گردد موسیقی می گویند. برای قسمت یکم و دوم آیات و روایاتی می باشد که برخی از آن ها را پیش تر آورده ایم، و در آن روایاتی است که بر حرمت نواختن این آلات تصریح شده است،

و در آن آیات و احادیث نیامده است که اگر مطرب بود حرام است و اگر مطرب نبود حلال می باشد، بلکه نواختن و استعمال آن ها به طور مطلق حرام می باشد، بلکه ساختن و خرید و فروش و نگهداری آن ها نیز حرام است، و ما در این جا برخی از آن روایات را می آوریم:

ص: 38


1- الأصول السّتّة عشر ( دار الحديث ) : ص 199 کتاب زيد النّرسّي: زيد، عن أبي عبد الله عليه السلام، قال: سأله بعض أصحابنا عن طلب الصيد، و قال له: إني رجل ألهو بطلب الصيد و ضرب الصّوالج و ألهو بلعب الشّطرنج قال: فقال أبو عبد الله عليه السلام: أَمَّا اَلصَّيْدُ فَإِنَّهُ مُبْتَغًى بَاطِلٌ وَ إِنَّمَا أَحَلَّ اَللَّهُ اَلصَّيْدَ لِمَنِ اُضْطُرَّ إِلَى اَلصَّيْدِ فَلَيْسَ اَلْمُضْطَرُّ إِلَى طَلَبِهِ سَعْيُهُ فِيهِ بَاطِلاً وَ يَجِبُ عَلَيْهِ اَلتَّقْصِيرُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ جَمِيعاً إِذَا كَانَ مُضْطَرّاً إِلَى أَكْلِهِ وَ إِنْ كَانَ مِمَّنْ يَطْلُبُهُ لِلتِّجَارَةِ وَ لَيْسَتْ لَهُ حِرْفَةٌ إِلاَّ مَنْ طَلَبَ اَلصَّيْدَ فَإِنَّ سَعْيَهُ حَقٌ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ لِأَنَّ ذَلِكَ تِجَارَتُهُ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ صَاحِبِ اَلدُّورِ اَلَّذِي يَدُورُ اَلْأَسْوَاقَ فِي طَلَبِ اَلتِّجَارَةِ أَوْ كَالْمُكَارِي وَ اَلْمَلاَّحِ وَ مَنْ طَلَبَهُ لاَهِياً وَ أَشِراً وَ بَطِراً فَإِنَّ سَعْيَهُ ذَلِكَ سَعْيٌ بَاطِلٌ وَ سَفَرٌ بَاطِلٌ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَفِي شُغُلٍ مِنْ ذَلِكَ شَغَلَهُ طَلَبُ اَلْآخِرَةِ عَنِ اَلْمَلاَهِي .و أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَهُوَ الَّذي قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ الغِناءَ ، و ورث النفاق.وَ اِنَّ اَلْمُؤْمِنَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ لَفِى شُغُلٍ مَا لَهُ وَ لِلْمَلاهِىَ فان اَلْمَلاَهَى تُورِثُ قَسَاوَةَ اَلْقَلْبِ وَ تُوَرِثُ اَلنِّفَاقَ .وَ مَا ضَرْبُكَ بِالصَّوالِجِ فَانٍ الشَّيطانَ مَعَكَ يَركُضُ وَ الْمَلَائِكَةُ تَنْفِرُ عَنْكَ .وَ اَنْ اصابَكَ شَىْءٌ لَمْ تُوْجَرْ وَ مَنْ عَثَرَ بِهِ دابَّتُهُ فَماتَ دَخَلَ النّارَ . از او : بحارالأنوار: ج 73 ص 356 ب 67 ح 22ومستدرک الوسائل: ج13 ص 222 ب81 ح 3/15188 .

امیرالمؤمنين عليه السلام فرمودند:

نهى رسول الله صلى الله عليه و آله عَنِ اَللَّعِبِ بِالنَّرْدِ وَ اَلشِّطْرَنْجِ وَ اَلْكُوبَةِ وَ اَلْعَرْطَبَةِ وَ هِيَ اَلطُّنْبُورُ وَ اَلْعُودُ .. ».(1)

رسول خدا صلى الله عليه و آله از بازی کردن با نرد و شطرنج و طبل و طنبور و سه تار و

دیگر ابزارهای موسیقی... نهی فرمودند.

سؤال: حکمت تحریم موسیقی چیست؟

جواب: در بیان محکم قرآن کریم است که، پیامبری را که فرستاده ایم آن چه را که پلید و منفور و زیانبار است بر شما از جانب ما حرام می کند و آن چه را که طيب و پاکیزه است حلال می نماید:

«... وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ... ».(2) ...و بر آنان هر پلید منفوری را حرام می گرداند، و احکام پررنج و مشقتی را چون زنجیر که

برگردنشان نهاده شده از آنان بر می دارد .... و به علم تجربی و واقع ثابت شده است که موسیقی زیان های جبران ناپذیری بر جسم و روح و روان و اعصاب انسان و حیوان وارد می نماید، برای اطلاع مستند از برخی از آن آسیب های جدی به کتاب تأثیر موسیقی براعصاب و روان نوشته علی اکبر خوروش مراجعه شود.

والله العالم .

ص: 39


1- من لایحضره الفقيه: ج4 ص 3 ح 4998 - قال أبو جعفر محمد بن الحسين بن موسی بن بابويه القميّ الفقيه نزيل الرّيّ مصنّف هذا الكتاب رضي الله عنه و أرضاه: روي عن شعیب بن واقد، عن الحسين بن زيد، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن آبائه، عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهم السلام قال : و الأمالي، الشّيخ الصّدوق: ص 424 مجلس 66 ح 1 حدّثنا حمزة بن محمد بن أحمد بن جعفر بن محمد بن زید بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام قال: حدّثني أبو عبد الله عبد العزيز بن محمّد بن عيسى الأبهريّ قال: حدّثنا أبو عبد الله محمد بن زكريا الجوهري الغلابّي البصري قال: حدّثنا شعیب بن واقد قال: حدّثنا الحسين بن زيد، عن الصّادق جعفر بن محمّد، عن أبيه، عن آبائه، عن أمير المؤمنين عليهم السّلام قال:. از او: مکارم الأخلاق: ص 425 و مجموعه ورّام: ج2 ص 257.
2- سوره (7) الأعراف آیه 158: « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ».

پی نوشت ها

1- سوره (34) سبأ آیه 46.

2- سوره (30) الروم آیه 31: « فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا ».

3- سوره (19) التوبة آيه 105: « وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ».

4- سوره (6) الأنعام آیه 154: « وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ۚ ذَٰلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ».

5- سوره (7) الأعراف آیه 158.

6- سوره (8) الأنفال آیه 38.

7- سوره (4) التساء آیه 14: «... وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ».

سوره (4) التساء آیه 60: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ».

سوره (4) التساء آیه70: « موَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسولَ فَأُولٰئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنعَمَ اللَّهُ عَلَيهِم مِنَ النَّبِيّينَ وَالصِّدّيقينَ وَالشُّهَداءِ وَالصّالِحينَ ۚ وَحَسُنَ أُولٰئِكَ رَفيقًا ».

سوره (4) التساء آیه 81: «مَّن يُطِعِ ٱلرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ ٱللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَآ أَرْسَلْنَٰكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا ».

سوره (24) النور آیه 53: «و من يطع الله ورسوله ويخش الله و یتقه فأولئك هم الفائزون ».

سوره (33) الأحزاب آیه 72: «... وَمَن يُطِعِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِيمًا ».

سوره (48) الفتح آیه81: «... وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَ مَنْ یَتَوَلَّ يُعَذِبْهُ عَذاباً أليماً ».

ص: 40

8- سوره (76) الدّهر ( الإنسان ) آیه 4: « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا».

9- بحارالأنوار: ج 6 ص 249 ب8 وج58 ، ص78: النبي صلى الله عليه و آله: «ما خلقهم للفناء بل خلقهم للبقاء، وإنما تنفقون من دار إلى دار پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله فرمودند: شما برای نابود شدن آفریده نشده اید، بلکه آفریده شده اند تا بمانید و جاودانی شوید و همانا از خانه ای (دنیا) به خانه دیگر (آخرت) منتقل می شوید.

وغرر الحكم: ص 133ح2291: « إنَّمَا خُلِقْتُمْ لِلْبَقاءِ لا لِلْفَناءِ، وَ إِنَّکُمْ فی دارِ بُلْغَةٍ وَ مَنْزِلِ قُلْعَةٍ ».

10- «أَنْت کمَا أُحبُّ فَاجْعَلْنِی کمَا تُحِبُّ ». امیرالمؤمنين عليه السلام فرمودند: پروردگارا ! تو

همانطوری که من دوست دارم، مرا هم همان گونه کن که خود دوست می داری.

الخصال: ج2 ص420، روضة الواعظين: ج1 ص109، بحارالأنوار: ج 74 ص 402 ب15 و ج91

ص 92 ب 32.

11- سوره (6) الأنعام آیه 44: « فَلَولا إِذ جاءَهُم بَأسُنا تَضَرَّعوا وَلٰكِن قَسَت قُلوبُهُم وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيطانُ ما كانوا يَعمَلونَ »..

12- سوره (14) ابراهيم عليه السلام آیه 23: «... وَمَا كَانَ لِىَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَٰنٍ إِلَّآ أَن دَعَوْتُكُمْ فَٱسْتَجَبْتُمْ لِى ۖ فَلَا تَلُومُونِى وَلُومُوٓاْ أَنفُسَكُم ۖ مَّآ أَنَا۠ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَآ أَنتُم بِمُصْرِخِىَّ » .

13- سوره (51) الذاريات آيه 56.

14- فرازی از دعای شریف ندبه که از امام جعفرصادق و حضرت صاحب الأمر عليهما السلام

نقل شده است.

15 - الكافي: ج2 ص 414 باب أدني ما يكون به العبد مؤمنا ... ح1.

16- کنزالفوائد: ج1 ص352، وسائل الشيعة: ج 27 ص 169 ب12ح 33515، بحارالأنوار: ج2 ص260

ب31 ح 17 و ج71 ص 28 ب18ح7، مستدرك الوسائل: ج12 ص 217 ب14 ح2.|

17 - الكافي: ج1 ص 58 باب البدع و الرأي والمقاييس ... ح19.

ص: 41

18- بصائرالدرجات: ص 148 ب 13 ح 7.

19 - الكافي: ج1 ص 54 باب البدع و ... ح2، عوالی اللآلي: ج4 ص 70 جمله 2 ح 39، نهج الحق:

ص 37، منية المريد: ص186، وسائل الشيعة: ج16 ص 269 ب.4 ح21538، بحارالأنوار: ج 105

ص 15 اجازه 28.

20- بحارالأنوار: ج 4 ص 234.

21- إرشاد القلوب: ج1 ص 69 ب17.

22- رجال الكشّيّ: ص 493 ح 946، علل الشّرائع: ج1 ص235 ب171 ح 1، عیون أخبار الرضا

عليه السلام: ج 1 ص 112 ب 10 ح2، الغيبة، الشيخ الطوسي: ص 63، وسائل الشيعة: ج16

ص271 ب 40 ح21546، بحارالأنوار: ج 48 ص 252 ب.10 .

23- سوره (17) اسراء: آیه 37.

24 - الكافي: ج 6 ص 432 باب الغناء .... ح10، مستدرك الوسائل: ج13 ص221 ب 80 ح15182 -

2 و 15186 - 4.

25- سوره (17) الإسراء آیه 65.

26- سوره (21) الأنبياء آیات 17 الی 19.

27 - الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء... ح10، دعائم الإسلام: ج2 ص 206 فصل 4 ح 753، وسائل الشيعة: ج 17 ص303 ب99 ح22608، مستدرك الوسائل: ج13 ص216ب 79

ح15164 - 5.

28- سوره (22) الحج آیه 31.

29 - الكافي: ج6 ص 431 باب الغناء... ح1، وسائل الشيعة: ج 17 ص 303 ب 99 ح22602.

30 - الكافي: ج6 ص 435 باب النّرد و الشّطرنج...ح2 و7، وسائل الشّيعة: ج 17 ص 303 ب99

حہ22595 و ص308 ح 22619 و ص318 ب 102 ح 22646

ص: 42

31- من لایحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حدّ شرب الخمرو ... ح8093

32 - وسائل الشّيعة: ج 17 ص 303 ب99 ح22601.

33- مستدرك الوسائل: ج13 ص 214، 78- باب تحريم الغناء حتى في القرآن و ... ح15153- 13.

34- دعائم الإسلام: ج2 ص207 فصل 4 ح 757، وسائل الشيعة: ج 17 ص 308 ب99 ح22613 و

بحارالأنوار: ج 76 ص 245 ب99 - الغناء... ح20، مستدرک الوسائل: ج13 ص 222 ب81

ح15186-1.

35- مستدرك الوسائل: ج13 ص 214 ب78 ح15156 - 16.

36- عوالي اللآلي: ج1 ص 244 فصل 9 ح173، مستدرك الوسائل: ج13 ص215 ب78 ح15108 - 18 .

37 - بحارالأنوار: ج 76 ص 244 ب99 ح17.

38 - سوره (25) الفرقان آیه 73.

39 - الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء...ح13، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304 ب99 ح22598.

40- بحارالأنوار: ج 76 ص240ب 99 ح 3 و5 از تفسیر قمی: وَ مِنَ النّاسِ ... قالَ: الْغِناءُ وَ شُرْبُ

الْخَمْرِ وَ جَميعُ الْمَلاهي.

41- وسائل الشيعة : ج 17 ص 308 ب99 ح22612.

42 - الكافي: ج6 ص 432، باب الغناء ...ح9، وسائل الشّيعة: ج 17 ص316 ب 101 ح22642.

43 - دعائم الإسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح763، مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78

ح15147- 7.

44 - سوره (31) لقمان عليه السلام آیه 7.

45- وسائل الشيعة: ج 17 ص310 99 ح22618 از تفسیر مجمع البيان .

ص: 43

46 - مستدرك الوسائل: ج13 ص 212 ب78 ح15142- 2.

47- بحارالأنوار: ج 76 ص 249ب 99 - الغناء... ح 23، مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78

ح15149-9.

48 - الكافي: ج6 ص431 باب الغناء... ح4، من لایحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حد شرب الخمر

و ...، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304ب 99 ح22599.

49- الكافي: ج 6 ص 431 باب الغناء... ح4، وسائل الشيعة: ج 17 ص 304 ب99ح 22599،

مستدرك الوسائل: ج13 ص 213 ب78 باب تحريم الغناء حتى في القرآن ح15149-9 .

50 - الكافي: ج6 ص 431 باب الغناء... ح5، وسائل الشيعة: ج17 ص305 ب99 ح.22600.

51- الكافي: ج6 ص 433 باب الغناء... ح16، وسائل الشيعة: ج 17 ص 307 ب99 ح22609.

52 - الكافي: ج 6 ص 432 باب الغناء... ح8، وسائل الشيعة: ج 17 ص 306 ب 99 باب تحريم

الغناء ...ح22604.

53 - سوره (31) لقمان علیه السلام آیه 20.

54- سوره (62) الجمعه آیه 12.

55- مستدرك الوسائل : ج 6 ص 24 ب14 ح6346 - 3.

56- بحارالأنوار: ج 22 ص 59 ب37 تفسيرالآيات.

57- سوره (24) التور آیه 38.

58- بحارالأنوار: ج 86 ص 195 تبيين ...ح 39.

59 - تفسیر علی بن ابراهيم القمي: ج 2 ص 367 س62، بحارالأنوار: ج22 ص 72 ب 37 ح 24 .

60 - مستدرك الوسائل: ج1 ص218 ح15170- 11.

61- الكافي: ج6ص431 باب الغناء... ح7 - علي بن إبراهيم، عَن أَبيه، عَن النوفليّ، عَن

السكونّي، عن أبي عبدالله عليه السلام قَالَ: قَالَ رَسُول الله صلى الله علیه و آله. و دعائم

ص: 44

الإسلام: ج2 ص 207 ح 754، وسائل الشيعة: ج 17 ص 314، مستدرك الوسائل: ج13 ص217 ح

.6-15165

62 - الكافي: ج6 ص 395 باب شارب الخمر... ح1، الأمالي، الشيخ الصدوق: ص 417 المجلس 65

ح1، بحارالأنوار: ج 76 ص 125 ح4.

63 - مستدرك الوسائل: ج13 ص 219 ح 15175- 16.

64 - جامع الأخبار: ص180.

65 - دعائم الإسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح761 .

66 - الكافي: ج6 ص 631 کتاب الأشربة، باب الغناء ح2.

ثَوَابُ اَلْأَعْمَالِ وَ عِقَابُ اَلْأَعْمَالِ : ص 244- وبهذا الإسناد () عن محمد بن أحمد، عن محمد بن جعفر القمي رفعه إلى أبي عبد الله عليه السلام قال: الغناء عش النفاق، و شرب الخمر مفتاح کل شر، وشارب الخمر مكذب کتاب الله عز و جل، ولؤصدق الله وكل لاجتنب محارمه.

و علل الشرائع: ج2 ص 476 ب 244 ح 3 - حدّثنا محمّد بن الحسن رحمه الله قال: حدثنا محمد بن الحسن الصفار رحمه الله، عن يعقوب بن يزيد، عن إبراهيم، عن أبي يوسف، عن أبي بكر الحضرمي عن أحدهما (علیهماالسلام) قال:

اَلْغِنَاءُ عُشُّ اَلنِّفَاقِ وَ اَلشُّرْبُ مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ وَ مُدْمِنُ اَلْخَمْرِ كَعَابِدِ اَلْوَثَنِ مَكْذُوبٌ بِكِتَابِ اَللَّهِ لَوْ صَدَّقَ كِتَابَ اَللَّهِ لَحَرَّمَ حَرَامَ اَللَّهِ .

67 - الخصال: ج1 ص24 ح 84 .

68 - دعائم الإسلام: ج2 ص 207 فصل 4 ح756.

69 - وسائل الشيعة: ج 17 ص 83 ح 22047.

70- دعائم الإسلام: ج2 ص 209 فصل 4 ح 767.

71- جامع الأخبار: ص 154.

72- وسائل الشيعة: ج21 ص 443 ح27536.

ص: 45

73 - الكافي ج:6 ص 433 ح15، دعائم الاسلام: ج2 ص 208 فصل 4 ح762: بَيْتُ الغناء بَيْتُ لا تُوْمِنُ

فيهِ الْفَجيعَةُ، و لا تُجابُ في الدَّعْوَةُ، وَ لا تَدْ خُلُهُ الْمَلائِكَةُ، وسائل الشّيعة: ج 17

ص 303 ب99 ح 22594، مستدرك الوسائل: ج13 ص213 ب78 ح15146-6.

74- فقه الرضا عليه السلام: ص 282 ب45.

75- جامع الأخبار: ص 154 فصل 115 وقال رسول الله صلى الله عليه وآله: از او : بحارالأنوار :

ج76 ص 253 ح 12 و مستدرك الوسائل: ج13 ص215 ح 15179- 17 .

76- مستدرك الوسائل: ج11 ص 372 ح 13294- 11 - أبو محمد الفضل بن شاذان في كتاب

الغيبة، حدثّنا عبد الرحمان بن أبي نجران رضي الله عنه قال: حدّثنا عاصم بن حميد قال: حدّثنا أبو حمزة الثمالي، عن سعيد بن جبير، عن عبد الله بن العبّاس قال:. و كفاية المهتدي في معرفة المهدي عليه السلام: ص 693 قال الشيخ السعيد أبو محمد بن شاذان عليه الرحمة و الرضوان : حدّثنا عبد الرّحمان بن أبي نجران رضي الله عنه ....

تفسیرالقمي: ج2 ص 303 فإنه حدّثني أبي، عن سليمان بن مسلم الخشّاب، عن عبد الله بن جريح المكي، عن عطاء بن أبي رباح، عن عبد الله بن عباس قال: حججنا مع رسول الله صلى الله عليه و آله حجة الوداع فأخذ بحلقة باب الكعبة ثم أقبل علينا بوجهه فقال:

ألا أخبركم بأشراط الساعة؟ و كان أدنى الناس منه يومئذ سلمان رحمة الله عليه ، فقال : بلى يا رسول الله ! فقال صلى الله عليه و آله:

«... يا سَلْمَانُ! ذَاكَ إذَا انْتُهِكَتِ الْمَحَارِمُ، وَ اكْتُسِبَت الْمَآثِمُ، وَ سُلِّطَ الأشْرَارُ على الأخْيَارِ، وَ يَفْشُوَ الْكِذْبُ، وَ تَظْهَرُ اللَّجَاجَةُ، وَ تَفْشُو الْفَاقَةُ، وَ يَتَبَاهَوْنَ في اللِبَاسِ، وَ يمْطَرُونِ في غَيرِ أوانِ الْمَطَرِ، وَ يَسْتَحْسِنُونَ الْكُوبَةَ1 وَ الْمَعَازِفَ وَ يُنْكِرُونَ الأمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ حَتَّى يَكُونَ الْمُؤمِنُ في ذَلِكَ الزَّمَانِ أذَلَّ مَنْ في الأمَّةِ، وَ يُظْهِرُ قُرَّاؤُهُمْ وَ عُبَّادُهُمْ فيمَا بَيْنَهُمْ التَّلَاوُمَ؛ فَاولَئِكَ يُدْعَوْنَ في مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ: الأرْجَاسَ وَ الأنْجَاسَ. »

77 - فقہ الرّضا عليه السلام: ص284 ح4، و من لا يحضره الفقيه: ج4 ص 58 باب حدّ شرب

ص: 46

الخمرح5093.

78 - الأصول السّتّة عشر ( دار الحديث ) : ص 199 کتاب زيد النّرسّي: زيد، عن أبي عبد الله

عليه السلام، قال: سأله بعض أصحابنا عن طلب الصيد، و قال له: إني رجل ألهو بطلب الصيد و ضرب الصّوالج و ألهو بلعب الشّطرنج قال:

فقال أبو عبد الله عليه السلام:

أَمَّا اَلصَّيْدُ فَإِنَّهُ مُبْتَغًى بَاطِلٌ وَ إِنَّمَا أَحَلَّ اَللَّهُ اَلصَّيْدَ لِمَنِ اُضْطُرَّ إِلَى اَلصَّيْدِ فَلَيْسَ اَلْمُضْطَرُّ إِلَى طَلَبِهِ سَعْيُهُ فِيهِ بَاطِلاً وَ يَجِبُ عَلَيْهِ اَلتَّقْصِيرُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ جَمِيعاً إِذَا كَانَ مُضْطَرّاً إِلَى أَكْلِهِ وَ إِنْ كَانَ مِمَّنْ يَطْلُبُهُ لِلتِّجَارَةِ وَ لَيْسَتْ لَهُ حِرْفَةٌ إِلاَّ مَنْ طَلَبَ اَلصَّيْدَ فَإِنَّ سَعْيَهُ حَقٌ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ لِأَنَّ ذَلِكَ تِجَارَتُهُ فَهُوَ بِمَنْزِلَةِ صَاحِبِ اَلدُّورِ اَلَّذِي يَدُورُ اَلْأَسْوَاقَ فِي طَلَبِ اَلتِّجَارَةِ أَوْ كَالْمُكَارِي وَ اَلْمَلاَّحِ وَ مَنْ طَلَبَهُ لاَهِياً وَ أَشِراً وَ بَطِراً فَإِنَّ سَعْيَهُ ذَلِكَ سَعْيٌ بَاطِلٌ وَ سَفَرٌ بَاطِلٌ وَ عَلَيْهِ اَلتَّمَامُ فِي اَلصَّلاَةِ وَ اَلصِّيَامِ وَ إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ لَفِي شُغُلٍ مِنْ ذَلِكَ شَغَلَهُ طَلَبُ اَلْآخِرَةِ عَنِ اَلْمَلاَهِي .

و أَمَّا الشِّطْرَنْجُ فَهُوَ الَّذي قالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ الغِناءَ ، و ورث النفاق.

وَ اِنَّ اَلْمُؤْمِنَ عَنْ جَمِيعِ ذَلِكَ لَفِى شُغُلٍ مَا لَهُ وَ لِلْمَلاهِىَ فان اَلْمَلاَهَى تُورِثُ قَسَاوَةَ اَلْقَلْبِ وَ تُوَرِثُ اَلنِّفَاقَ .

وَ مَا ضَرْبُكَ بِالصَّوالِجِ فَانٍ الشَّيطانَ مَعَكَ يَركُضُ وَ الْمَلَائِكَةُ تَنْفِرُ عَنْكَ .

وَ اَنْ اصابَكَ شَىْءٌ لَمْ تُوْجَرْ وَ مَنْ عَثَرَ بِهِ دابَّتُهُ فَماتَ دَخَلَ النّارَ .

از او : بحارالأنوار: ج 73 ص 356 ب 67 ح 22ومستدرک الوسائل: ج13 ص 222 ب81 ح 3/15188 .

79- من لایحضره الفقيه: ج4 ص 3 ح 4998 - قال أبو جعفر محمد بن الحسين بن موسی بن

بابويه القميّ الفقيه نزيل الرّيّ مصنّف هذا الكتاب رضي الله عنه و أرضاه: روي عن شعیب بن واقد، عن الحسين بن زيد، عن الصادق جعفر بن محمد، عن أبيه، عن آبائه، عن أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليهم السلام قال : و الأمالي، الشّيخ الصّدوق: ص 424 مجلس 66 ح 1 حدّثنا حمزة بن محمد بن أحمد بن جعفر بن محمد بن زید بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب عليهم السلام قال: حدّثني أبو عبد الله عبد العزيز بن محمّد بن عيسى الأبهريّ قال: حدّثنا -

ص: 47

أبو عبد الله محمد بن زكريا الجوهري الغلابّي البصري قال: حدّثنا شعیب بن واقد قال: حدّثنا الحسين بن زيد، عن الصّادق جعفر بن محمّد، عن أبيه، عن آبائه، عن أمير المؤمنين

عليهم السّلام قال:. از او: مکارم الأخلاق: ص 425 و مجموعه ورّام: ج2 ص 257.

80 - سوره (7) الأعراف آیه 158: « الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ».

ص: 48

کتاب نامه

القرآن الكريم، کلام الله سبحانه و تعالى.

الف

الإثني عشريّة في الرّدّ على الصّوفية = نقدی جامع بر تصوف: المحدّث الجليل الشّيخ محمد بن حسن الحرّ العامليّ (ت1104 ه)، مترجم: عباس جلالی، انتشارات انصاریان - قم، چاپ اول 1925ه.

إرشاد القلوب: حسن بن أبي الحسن محمد الديلميّ (از علمای قرن 8)، نشر الرّضيّ - قم،

چاپ دوم 1409ه.

و دارالأسوة، تهران، 1417ه .

الأمالي: الشّيخ الصّدوق محمد بن عليّ بن الحسين بن بابويه القميّ (ت381 ه)، مكتبة الإسلامية ، 1362ش.

ب

بحارالأنوار: العلّامة محمّد باقر المجلسي (ت1111 ه)، دار الكتب الإسلاميّة تهران ، چاپ چهارم 1362ش.

و مؤسسة الوفاء - بيروت، 1403.

بصائر الدرجات الكبرى: محمّد بن الحسن الصّفّار (ت290 ه)، انتشارات کتابخانه آية الله مرعشی نجفی، چاپ 2.

ت

تفسير القميّ: علىّ بن ابراهيم القميّ (ت329ه)، مؤسّسه دارالکتاب - قم، چاپ سوم

1406ه.

تهذیب الأحکام: شيخ الطّائفة الحقة محمد بن الحسن الطّوسّي (ت 460ه)، دارالکتب

ص: 49

الإسلامية - تهران چاپ چهارم.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال: الشيخ الصدوق محمد بن علي بن بابويه القمي (ت381 ه)، نشر رضی1364ش.

ج

جامع الأخبار: محمد بن محمد السبزواري (قرن 7)، مؤسسة آل البيت عليهم السلام قم.

خ

الخصال: الشيخ الصدوق محمد بن علي بن بابویه (ت381 ه)، جامعه مدرسین حوزه علميه - قم .

د

دعائم الإسلام: نعمان بن محمد التميمي المغربي (ت 363 ه)، دارالمعارف - مصر، چاپ دوم

1385 ه.

ع

علل الشرائع: الشيخ الصدوق محمد بن علي بن بابویه (ت381 ه)، المطبعة الحيدريه - التجف الأشرف، 1386ه.

عوالي اللآلي العزيزية في الأحاديث الدينية: ابن أبي جمهور الأحسائي (ت880ه)، تحقیق مجتبی عراقی ، نشر سيد الشهداء - قم، چاپ اول 1405ه.

عيون أخبارالرضا عليه السلام: الشيخ الصدوق محمد بن علي بن بابویه (ت381 ه)، نشر مؤسسة الأعلمي- بيروت.

غ

غرر الحكم: عبدالواحد الآمدي التميمي (ت.550ه)، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه - قم، چاپ اول 1366ش.

ص: 50

الغيبة: شیخ الطّائفة الحقّة محمد بن الحسن الطوسيّ (ت460ه)، مؤسّسة المعارف الإسلاميه - قم، چاپ اول 1411ه.

ف

و في فقه الرضا عليه السلام: تحقيق مؤسسة آل البيت عليهم السلام ، چاپ کنگره جهانی امام رضا عليه السّلام.

ک

الكافي: ثقة الإسلام أبوجعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق الكليني الرازي (ت 329 ه)، دارالکتب الإسلاميّة - تهران، چاپ سوم 1388 ه

م

المقنع: الشيخ الصدوق أبو جعفر محمد بن علي بن بابويه القمي (ت381 ه)، نشر مؤسّسه امام هادی علیه السلام - قم.

مجمع البيان في تفسير القرآن: فضل بن الحسن بن فضل الطوسي (ت560)، نشر مؤسسه الأعلمي- بيروت.

مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل: الحاج میرزا حسين الكوري الطبرسي (ت1320 ه)، مؤسسة آل البيت عليه السلام - قم، 1407ه

مکارم الأخلاق: أبونصرحسن بن الفضل الطبرسي (از علمای قرن 6)، منشورات الشّريف الرضي، قم.

و چاپ جامعه مدرّسین قم.

من لا يحضره الفقيه: الشيخ الصدوق محمد بن علي بن بابويه القمي (ت381 ه)، نشر جامعه مدرّسین حوزه علميّه - قم، چاپ دوم 1404ه

منية المريد في آداب المفيد و المستفيد: الشّهيد الثّاني زين الدّين بن عليّ بن أحمد العامليّ

ص: 51

الشامي (ت 965 ه )، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه عمليه - قم، چاپ اول 1409 ه.

ن

نهج الحق و کشف الصّدق: العلّامة حسن بن يوسف بن عليّ بن مطهّر الحلّيّ (ت 729ه)،

چاپ 4، دارالهجرة - قم

و

وسائل الشّيعة إلى تحصيل مسائل الشّريعة: الشيخ محمد بن الحسن الحرّ العامليّ (ت 1104 ه)،

تحقیق مؤسّسه آل البيت عليهم السّلام - قم، چاپ اوّل 1411ه.

ص: 52

برخی از تالیفات فارسی حضرت آیت الله شیخ حیدر تربتی کربلائی مدّ ظلّه

آداب حج و عمره، اعمال و دعاهای مستحب

از برکه غديرتا بی کران عاشوراء

امامت اصل اصول دین محمّدی صلی الله عليه وآله

امامت و رهبریّت حضرت فاطمة الزهرا سلام الله عليها

تبّری و تولّی اساس توحید

ترجمه زیارات ذبيح آل محمد صلى الله عليهم العاشورائيّة

حجاب (نگاه ، پوشش و روابط) از دیدگاه قرآن و عترت

حج در احادیث اهل بیت علیهم السلام

ربا اعلان جنگ با الله و رسولش

ریش تراشی از دیدگاه قرآن و عترت

غنا و موسیقی از دیدگاه قرآن و عترت

پاک نهاد دیرین حضرت زهیربن القين عليه السلام (دفاعيّه)

پرسش و پاسخ جلد 1 پرتوی حق (پاسخ شیعه به شبهات وارد شده از جانب وهّابیان)

پرسش و پاسخ جلد 2 (جبرو عصمت انبیاء، علم و عصمت اهل بیت علیهم السلام)

پرسش و پاسخ جلد 3 فضل طینت نور (در عزاداری)

پژوهش و واکاوی منابع، سند و اعتبار حدیث شریف کساء يماني ( دفاعيه )

پژوهش و واکاوی منابع، سند و اعتبار دعای صنمي قريش ( دفاعيه )

پژوهش و واکاوی منابع، سند و اعتبار زیارت جامعه کبیره (دفاعيه)

پژوهش و واکاوی منابع، سند و اعتبار زیارت عاشوراء معروفه ( دفاعيه )

پژوهش و واکاوی منابع، سند و اعتبار زیارت عاشوراء ناحیه مقدسه ( دفاعيه )

پژوهشی نو پیرامون حدیث شریف کسای یمانی به روایت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها

ص: 53

حريم و حیا

حضرت حرّ آزاد مرد شهید علیه السّلام (دفاعيّه)

حلّاج مرتدّی به دار آویخته (ردّ تصوّف و فلسفه)

حور و آتش (دفاع از حضرت فاطمه و خدیجه سلام الله عليهما)

در محضر فقیه معارف جلد1 و 2 و 3 مجموعه ای نفیس از پاسخ به سؤالات و شبهات معارفي،

قرآنی، فقهی، تاریخی ، حدیثی، درایه و منبع شناسی

گزیده ای از فقه طه و آل یاسین علیهم صلوات الله ( فقهی فتوائی؛ عبادات، معاملات و ...)

مناسک حج و عمرہ ( فقهی فتوائی)

یکصد و ده حديث معارفي

و...

ص: 54

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109