اهتمام ائمه صلوات الله علیهم اجمعین به مسئله غدیر و اهمیت زیارت غدیریه امام هادی صلوات الله علیه

مشخصات مقاله

حامد کاشانی

روز سه شنبه مورخ 14 مرداد ماه 1399

در برنامه تلویزیونی «سمت خدا» شبکه سوم سیما حضور یافتند

و پیرامون موضوع «اهتمام ائمه صلوات الله علیهم اجمعین به مسئله غدیر و اهمیت زیارت غدیریه امام هادی صلوات الله علیه» به گفتگو پرداختند که مشروح این برنامه تقدیم حضورتان می گردد.

خیراندیش دیجیتالی : جناب آقای سید علی بحرینی به نیابت از مرحومه حاجیه خانم کسایی _گروه هم پیمانان موعود غدیر.

ص: 1

شریعتی

صوت

بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

لنگر آسمان، ستون زمین تو به جبریل داده ای پر و بال

مستی ام را بیا دو چندان کن یا علی یا محول الاحوال

«الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین» سلام می کنم به دوستان عزیزم، انشاءالله هرجا هستید باغ دلتان آباد باشد و زیر سایه مهربانی و کرامت امیرالمؤمنین باشید. به سمت خدای امروز خیلی خوش آمدید. حاج آقای کاشانی سلام علیکم و رحمه الله خیلی خوش آمدید.

ص: 1

حاج آقای کاشانی

سلام علیکم و رحمه الله، بنده هم خدمت حضرتعالی و همه بینندگان و شنوندگان سلام می کنم. ایام را تبریک می گویم، انشاءالله خداوند به برکت ولایت امیرالمؤمنین دلشان را شاد کند، امیدواریم خداوند ما را از ولایتمداران امیرالمؤمنین قرار بدهد و حضرت ما را در قیامت انکار نکند.

شریعتی: بحث امروز شما را خواهیم شنید.

حاج آقای کاشانی

بسم الله الرحمن الرحیم، خدا را شاکر هستیم که اجازه داریم از امیرالمؤمنین دم بزنیم و اگر همه دار و ندارمان را فدا کنیم تا یک جمله از او بگوییم یقین داریم ضرر نکردیم. عزیزانی که نگران محرم هستند بدانند سیدالشهداء به پدرش امیرالمؤمنین خیلی عِرق دارد. عرق تعصبی نه، سیدالشهداء هم از شیعیان امیرالمؤمنین است و اگر می خواهیم عزاداری ما در ماه محرم مورد پسند اهل بیت

ص: 2

باشد به نیابت از سیدالشهداء پرچم غدیر را بالا نگه داریم. چرا غدیر مهم است؟ اهل بیت برای غدیر چه می کردند؟ امام هادی(ع) برای غدیر چه کردند؟ چرا غدیر مهم است؟ غدیر ضمانت اجرای اسلام بود، اسلامی که رسول خدا آورده که ما در مبعث انقدر شاد هستیم و رحمت خدا بر ما نازل شد. رحمه للعالمین تشریف آوردند دست خلایق را بگیرند، آغاز بود و غدیر اکمال آن است، دینی که خدا می پسندد دینی است که با غدیر به نهایت و کمال می رسد. بعدها که می بینیم بعضی دستاوردها مورد انتظار نبود، چون آن دینی که رسول خدا برای ما آوردند به همه آن عمل نشد وگرنه همانطور که صدیقه طاهره فرمودند، حضرت زهرا(س) وقتی عیادت حضرت رفتند، فرمود: از دنیای شما بیزار هستم. چون دنیایی که در پیش گرفتید دنیایی است که نمی توانید علی بن ابی طالب را تحمل کنید. فکر نکنید دنیای شما آباد می شود و اگر مسیری که رسول خدا به علی بن ابی طالب سپرد، اجازه می دادید این اتفاق بیافتد، می دیدید بدون درد سر، بدون اینکه شما را دچار عسرت مالی و جسمی و روحی کند، یک طوری نرم شما را به سمت هدایت می برد که زندگی دنیایی شما آباد می شد. وگرنه شما سراغ دنیایی می رفتید که یک جایش آباد و صد جای آن خراب است، برای رسیدن به لذتی باید صد تا زجر بکشی، لذا غدیری که رسول خدا برای بشر آورده بود باعث می شد دین ضمانت اجرا پیدا کند و دین دچار تأخیر شد و عقب افتاد.

نکته دیگر اینکه چرا غدیر مسأله امروز ماست؟

اولاً غدیر رد تمام طاغوت هاست و ردّ ابلیس و قریش و بنی امیه

ص: 3

و بنی عباس و مغول و استکبار جهانی و مدرنیته است. ترجمه لا اله است. لا اله الا الله بخواهد در زندگی ما جاری شود، باید با ولی که خدا قرار داده همراه شویم، لذا غدیر می گوید: الگوی زندگی شما را باید پیغمبر تعیین کند. تا امام زمان (عج) لذا غدیر روزی است که باید بدانی ولی و الگو لازم داری. نه اینکه هرچیزی را از جایی بگیریم و تلفیق کنیم. اولین قدم در این بحث این است که امروز امام لازم داریم. عمود و عماد یقین نداریم. دست ما خالی است. چرا شب آرام می خواهم و صبح آرام بیدار می شوم؟ یادم می رود و باید به من تذکر بدهید یک سلام به امام زمان بکن ولی اگر تشنه باشم شب بخوابم تشنه هستم، صبح زود آب می خورم. ماء معین و آب گوارا، نعمت بی بدیل عالم وجود امامت هست با غدیر به ما معرفی شده و امروز ما خلأ داریم. غدیر یادآور غربت امام زمان ماست.

نکته سوم این است که غدیر باعث می شود ما بدانیم امام زمان بیایند چطور عمل می کنند؟ به آن آموزه هایی که در ولایت یاد گرفته بودیم و عمل نکردیم ما را پایبند می کنند و این پایبندی باعث می شود دنیا گلستان شود. در اربعین سیدالشهدا مردم چطور پذیرایی می کنند، بخاطر حبّ امام حسین است. چرا در اربعین اینطور پذیرایی می کنند؟ چون تولی نسبت به امام دارند و می دانند اگر بخواهد امام به او نظر کند باید به محبّ امام محبت کنی. ما اگر شیعه امیرالمؤمنین هستیم، باید به همدیگر محبت کنیم. ما شیعه امیرالمؤمنین نیستیم که این وضع آمار طلاق است.

ص: 4

اولین قدم امام زمان بیاید تولی بین ما را تقویت می کند و ما برای همدیگر می میریم. لذا هم معرفت امروزی ما به غدیر ربط دارد و هم سبک زندگی ما، امروز خلأ ولایت داریم که چنگ به صورت هم می کشیم. صاحبخانه به مستأجر و فروشنده به خریدار رحم نمی کند. ولایت ما خراب است و اگر درست باشد اینطور نیست.

فرض کنید همه اینها نبود، ائمه ما معصوم حکیم هستند. برای هیچ چیز به اندازه غدیر و ولایت سرمایه گذاری نکردند. غدیر برای من با مناسبت های دیگر فرق ندارد! وقتی دهها هزار یا صد هزار روایت در این زمینه داریم از معصومین، شک ندارد که این موضوع اهمیت زیادی دارد. حضرت صادق فرمود: فکر می کنید از غدیر مهمتر روزی هست؟ لا والله، لا والله، لا والله! آقای بهجت(ره) برای یک موضوع سه بار قسم بخورد، بگوید: دنیا و آخرت و سعادتت به این است. والله والله! امام صادق(ع) که کسی در این عالم با او قابل قیاس نیست. سه بار قسم می خورد، رسول خدا کاری کرده بود که مردم تا می خواست صحبت کند می دانستند الآن یک جمله در مورد علی(ع) خواهد گفت. با این حال حضرت فرمود: علی جان در مورد تو پیمان شکنی می شود.

«إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفی بِما عاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً» (فتح/10)

مردم می خواهند با خدا بیعت کنند، چطور بیعت کنند؟ با کسی که علمش علم خداست و دستش دست خداست، کسانی که با تو بیعت کردند با خدا بیعت کردند. شما روز غدیر وقتی نگاه

ص: 5

می کنی آن تصویر را که پیغمبر اکرم دست امیرالمؤمنین را بالا برده، در ذهنت بیاید، «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» ظهور دست خدا، پیغمبر فرمود: هرکس این پیمان را بشکند، پیمان خدا را شکسته است. پیغمبر فرمود: علی جان پیمان غدیر متأسفانه شکسته می شود و بعضی پیمان شکنی می کنند ولی با این حال اینقدر پیغمبر اکرم روایت فرمود که افرادی که در بیان فضایل امیرالمؤمنین سخت گیر هستند و وقتی حدیث غدیر را نزد او می خوانند، کنار بگذارید و در مورد اینها حرف نزنید. او می گوید: برای هیچکسی از اصحاب رسول خدا روایات صحیح و معتبر نداریم که برای علی داریم. بزرگان غیر شیعه می گویند: برای هیچکس اینقدر فضیلت نیست. هم فضیلتش بالاست و هم بیان پیامبر اینقدر زیاد است. لذا پیغمبر اکرم خیلی رسانه ای عمل می کرد.

فرض کنید مردم از در خانه هایشان وارد مسجد می شوند، رسول خدا بیاید همه درها را ببندد، بگویند: علی با ما چه فرقی دارد؟ برای چه ما باید از یک در دیگر بیاییم؟ رسول خدا فرمود: من چه کار کنم؟ خدا گفته او بیاید چون او طهارت دارد. رسول خدا می دانست بعدها اتفاقی خواهد افتاد فضایل امیرالمؤمنین را نمی توانند بگویند، یک کاری کرده تصویر در ذهن مردم بماند.

«مَنْ أَرَادَ أَنْ یَنْظُرَ إِلَی آدَمَ فِی علمه»

می خواهید آدم را در علمش ببینید؟ یک روایت از امام رضا هست. پیغمبر فرمود: می خواهید آدم را در علمش و نوح را فهمش و ابراهیم را در خلقتش و موسی را در مناجاتش ببینید، ببینید چه کسی می آید؟ چرا اسم نبرد. مردم این طرف و آن را نگاه کنند و بگویند: چه کسی

ص: 6

را می گوید و می بینند امیرالمؤمنین وارد شد. چرا؟ چون ابلیس، شیطان با خدا مشکلی نداشت و هزاران سال عبادت می کرد، سر ولایت دعوا شد. خدا فرمود: من خدا هستم که نمی توانی انکار کنی، با من نمی توانی در بیافتی. یک خلیفه الله دارم بر او سجده کنید. خاضع و تسلیم باشید، ولی شماست. شروع کرد به ملائکه درس دادن دیدن علم را باید از آدم گرفت و در برابرش تسلیم بود.

«وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ» (بقره/34)

سر ولایت نتوانست، گفت: برای چه؟ حضرت می فرماید: ماجرای علی ماجرای انبیاء است. محنت های انبیاء در او پیاده شده است. رسول خدا با ادبیات مختلف، الفاظ مختلف، قصه ها و حکایات مختلف، امیرالمؤمنین را معرفی می کردند. اگر کسی می آمد اعتراض کند، پیغمبر گوش نمی داد چه می گوید. چون علی را در مقام قضا نمی دید که باید ببینند شاکی چه می گوید و طرف مقابل چه می گوید. می گفتند: دست به بیت المال زده و اینطور تقسیم کرده است. پیغمبر گوش نمی داد این راست است یا دروغ است، می فرمود: علی ولی بعد از من است، شما می گویید: اینطور تقسیم کن، او می گوید: من باید اینطور تقسیم کنم. اینقدر بده، او می گوید: باید اینقدر بدهم. هرچه او بگوید.

فراوان داریم کسانی که گفتند: ما از علی بیزار بودیم رفتیم نزد پیغمبر زیرآب او را بزنیم، پیغمبر فرمود: از او چه می خواهید. او ولی است. هرکاری کرد چشم بگو و مطیع باش. یک روز رسول خدا به اباذر فرمود:

«یَا بَا ذَرٍّ أَحِبَّ عَلِیّاً مُخْلِصاً»

با اخلاص علی را دوست بدار. یعنی هم باید در دلت محبت او شعله بکشد و هم باید

ص: 7

محبت امیرالمؤمنین را بروز بدهی.

«فَمَا مِنِ امْرِئٍ أَحَبَّ عَلِیّاً مُخْلِصاً وَ سَأَلَ اللَّهَ تَعَالَی شَیْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ وَ لَا دَعَا اللَّهَ إِلَّا لَبَّاهُ»

اگر می خواهید دعا می کنید مستجاب شود و خدا بگوید: لبیک، باید علی بن ابی طالب را دوست بداری. تا این را شنید ابوذر گفت: «فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّی لَأَجِدُ حُبَّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَی کَبِدِی کَبَارِدِ الْمَاءِ» مثل آب خنک که به جگرم می چسبد، اینطور دوستش دارم. آنطور که «أَوْ کَعَسَلِ النَّحْلِ» عسل می خورم برایم شیرین است. «أَوْ کَآیَهٍ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ أَتْلُوه هُوَ عِنْدِی أَحْلَی مِنَ الْعَسَلِ» از عسل برایم شیرین تر است. این ایام فصل ابراز محبت به امیرالمؤمنین است. الآن که شرایط سخت است کاری کنیم بگویند: فلانی روز غدیر، ایام عید غدیر کارت را حل می کند. اگر گرفتار هستی نزدیک عید غدیر برو! اگر می خواهید به شما مهلت بدهد، نزدیک غدیر بروید. این را بروز بدهید مستجاب الدعوه می شوید. حبّ امیرالمؤمنین را خیلی ها بیان می کنند، فصل ابراز آن مهم است. حبّ علی داری به مستأجرت رحم کن. مهربان باش. چون تمام اینها ذیل محبت به شیعیان امیرالمؤمنین است.

موضوع امیرالمؤمنین برای ائمه ما متفاوت است. امام حسن(ع) می فرمود: وقتی امیرالمؤمنین در جنگ ها می جنگید، جبرئیل از راست و میکائیل از چپ و در برابرش ملک الموت همراهی می کردند. کارگزاران حضرت حق در عوالم همه در خدمت امیرالمؤمنین هستند. چرا؟ چون شمشیر امیرالمؤمنین مشیعت و اراده خدا را ظاهر می کند. لذا اگر می خواهیم ائمه ما را دوست بدارند باید به این توجه کنیم. غدیر به نیابت از سیدالشهداء کاری کنیم. یک روز در مسجد نشسته بودند،

ص: 8

ابوسعید از اصحاب رسول خداست، عبدالله پسر عمروعاص، با چند نفر دیگر بودند. سیدالشهداء رد شد. سلام کرد همه پاسخ حضرت را دادند ولی عبدالله پسر عمروعاص سکوت کرد. وقتی حضرت رد شد، صدایش را بلند کرد و گفت: و علیک السلام و رحمه الله و برکاته. نمی خواست صدایش در صدای بقیه گم شود و حضرت بشنود. بعد گفت: به شما بگویم بین شما زمینی ها چه کسی از همه محبوب تر است نزد اهل آسمان؟ گفت: این آقایی که پیاده راه می رود. منظور امام حسین بود. از شب های صفین دیگر مرا آدم حساب نکرده با من صحبت کند. به خدا اگر از من راضی شود از همه دنیا برایم بهتر است! ابوسعید می گوید: می خواهی برویم از او عذرخواهی کنیم!؟ گفت: خوب است. فردا صبح رفتیم. ابوسعید می گوید: من اجازه گرفتم و وارد شدم. خیلی تلاش کرد تا حضرت به او اجازه ورود دارد. حضرت با او قهر است! وقتی وارد شد سیدالشهداء فرمود: می دانی من محبو ب ترین اهل زمین بر آسمانیان هست؟ گفت: بله. حضرت فرمود: برای چه جلوی پدرم روز صفین ایستادی؟ پس چطور جرأت کردی؟ تو می خواهی در جامعه بگویی من طرفدار حسین بن علی هستم و متهم نشوی! پدرم از من بهتر بود، چرا باید در جامعه لعن شود؟ اگر می خواهیم به چشم ائمه بیاییم باید امیرالمؤمنین و این ایام و شیعیانشان را تکریم کنیم.

اینقدر رسول خدا این را بیان کرده بود و بعضی کتمان کرده بودند. بعضی از اصحاب امیرالمؤمنین این مسأله با گوشت و پوستشان آمیخته شده بود. شخصیتی داریم به نام «عامر بن واصله» ابی الطُفیل، خیلی آدم عجیبی است.

ص: 9

کسی است که در بین اصحاب صغار اصحاب است. لذا بعضی از مطالب را نشنیده بود. می گوید: وقتی امیرالمؤمنین در میدان کوفه مناشده کرد، ایستاده بودم دیدم حضرت فرمود: آیا یادتان نیست پیغمبر فرمود: من از شما به خودتان اولی هستم و باید همه چیز را فدای رسالت کنید. همه گفتند: بله، بعد فرمود: «من کنتُ مولاه» تا این را شنیدم گویی منقلب شدم. خلافت او چه شد؟ چرا مقابلش جنگیدند؟ نزد زید بن اَرقم رفتم و گفتم: واقعاً پیغمبر این جمله را فرمود؟ گفت: بله. اگر این جمله را شنیدید درگیری و همراهی نکردن با او معنایی ندارد. أبی الطُفیل می گوید: اصحاب پیغمبر می گفتند: مناقب علی اینقدر زیاد است که اگر یکی را به همه مردم بدهی همه برای قیامت پرونده اعمالشان پر است. مناقبی دارد که یکی را به همه بدهیم بس است. لذا بعضی از اینها حق اش را به جا آوردند. نقل اینطور است در تاریخ دمشق هست. وقتی معاویه حکومتش مستقر شد، خیلی دوست داشت ابی الطفیل را ببیند. وقتی وارد شد به عمروعاص گفت: می دانی این کیست؟ این پهلوان صفین است و شاعری است که در بزنگاه ها از امیرالمؤمنین دفاع کرده و این رفیق ابوالحسن علی است. به ابی الطفیل نگاه کرد. معاویه به أبی الطفیل گفت: چقدر برای علی گریه می کنی؟ چه بلایی روزگار سرت آورد وقتی علی را از دست دادی؟ گفت: عین مادر بچه مرده گریه می کنم. مصیبت ما این است که مولای خود را از دست دادیم. گفت: چقدر دوستش داری؟ گفت: همانطور که مادر موسی، موسی را دوست داشت. به خدا شکایت می کنم از کم کاری

ص: 10

خودم در حق علی. ما باید ایام غدیر دست برداریم و بگوییم: خدایا ما شکایت می کنیم به تو از اینکه کم کار هستیم و نتوانستیم امیرالمؤمنین را به عالم معرفی کنیم. این مقدمه بحث ما بود.

شب ولادت حضرت هادی(ع) هست، امام هادی از کسانی است که خیلی برای امیرالمؤمنین زحمت کشید. امام هادی زیارتنامه های متعددی برای اهل بیت دارند. روایات امام صادق برای علما هست، عموم مردم خیلی با روایت کار ندارند ولی عموم مردم زیارت عاشورا را خواندند و زیارت جامعه را خواندند، یعنی یکی از کارکردهای معرفتی این است که شما معارف آسمانی الهی را بیاوری به عموم مردم در مناسکی یاد بدهی بگویند و هم یاد بگیرند با امامشان چطور حرف بزنند و هم وسط این حرف زدن اعتقادات بفهمند، جایگاه من کجاست و نسبت من با امامم چیست؟ لذا این زیارتنامه ها بسیار مهم است. چند زیارتنامه مهم قابل اعتنا از امام هادی داریم و در بعضی روایات ما هست که امام هادی(ع) خطیب شیعه هست. خطیب شیعه را نفرمودند امام صادق، امام هادی یک زیارت جامعه دارند که قدری مردم آشنا هستند و یک زیارتی دارند روز غدیر خودشان انجام دادند. زیارت امام هادی در روز غدیر از غرر زیارات است، سندش معتبر است. ای کاش مردم ما این ایام که فرصت دارند این را یک دور بخوانند و یکی از اعمال مخصوص روز عید غدیر است. امام هادی که شیعه امیرالمؤمنین است در شرایطی که حکومت ستمگر بنی عباس ایشان را محدود کرده در شرایط تبعید چه عباراتی را فرموده است؟ یک نکته این است که این زیارت تعلیمی نیست.

ص: 11

یکوقتی می گویند: محضر این امام برو و این جملات را بگو. امام عسکری می فرماید: پدرم من وقتی روز غدیر مشرف شد مرقد امیرالمؤمنین، این جملات را در زیارت خواند.

الآن اگر به ما بگویند: یک نفر را پیدا کنیم امام زمان را دیده باشد، چقدر حاضر هستیم بدهیم تا بپرسیم آقا به شما چه گفت؟ امام عسکری(ع) با دست و دلبازی می فرماید: پدر من در زیارت خصوصی خود در کنار قبر امیرالمؤمنین این عبارات را فرمود.

امام هادی(ع) در این زیارتنامه که بسیار با ادب به حضرت می فرماید: ای مولای من! خدا تو را مولای من و مولای مؤمنان قرار داد. می فرمایند: «فَلَمَّا آلَ الْأَمْرُ إِلَیْکَ أَجْرَیْتَهُمْ عَلَی مَا أَجْرَیَا» تا وقتی که کار به دست پیغمبر رسید و پیغمبر به نبوت رسید و تو امام شدی، سختی های تو سختی های انبیاء شد. تمام سختی های تو سختی های انبیاء شد. یکی این بود که همانطور که حضرت اسماعیل را در عید قربان خداوند امتحان سختی کرد، پیغمبر هم به تو امر کرد علی جان لیله المبیت جای من در بستر من می خوابی که من بروم؟ اینطور نیست، «وَ أَمَرَکَ أَنْ تَضْجَعَ فِی مَرْقَدِهِ» پیغمبر دستور داد علی جان تو باید این کار را بکنی. «وَاقِیاً لَهُ بِنَفْسِکَ» جانت را باید فدا کنی، «أَسْرَعْتَ إِلَی إِجَابَتِهِ مُطِیعاً» یا امیرالمؤمنین شما برای این کار دویدی و مکث نکردی. «وَ لِنَفْسِکَ عَلَی الْقَتْلِ مُوَطِّناً» خودت را برای شهادت آماده کردی. «فَشَکَرَ اللَّهُ تَعَالَی طَاعَتَکَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِیلِ فِعْلِکَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِکْرُهُ وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» خداوند تو را در این آیه تبیین کرد.

یک

ص: 12

کتابی داریم زیدی ها نوشتند برای قرن چهارم است به نام «المصابیح» از مصادر مهم تاریخی است و به تازگی در یمن چاپ شده است. آنجا می گوید: لیله المبیت اینطور نبود که بگوییم چه کسی حاضر است جای پیغمبر بخوابد، لباس پیغمبر بپوشد و امیرالمؤمنین داوطلب شود. نه! چون امیرالمؤمنین و پیغمبر مثل یک روح در دو بدن بودند و نور چشم رسول خدا بود، پیغمبر دستور داد علی جان تو جای من بخواب. چون «إنّ قریشا لن یفقدونی ما رأوک» تا وقتی تو را ببینند دنبال من نمی گردند، چرا؟ چون وقتی نگاه می کنند می بینند تو هستی، می گویند: حتماً رسول خدا هجرت و فرار نکرده است. بین پیغمبر و رسول خدا اتحاد بود، وقتی صبح شد دیدند علی هست، اگر می خواست از مدینه خارج شود، حتماً علی را با خودش می برد. لذا دنبالش نگشتند، فرصتی پیدا شد که پیغمبر اکرم بتوانند فاصله بگیرند. لذا لیله المبیت امر رسول خداست و اگر امیرالمؤمنین این را نپذیرفته بود، کسی دیگر قبول می کرد هم فایده نداشت. چون پیدا می کردند. این یکی از فضایلی است که در این زیارت عظیم الشأن امر آمده است.

یکی دیگر اینکه

امام هادی در این زیارتنامه بسیار پر نکته بیش از سی آیه در مورد امیرالمؤمنین بیان فرموده است با این عبارت «اشهد أنک امیرالمؤمنین الحق» امیرالمؤمنین حق تو هستی، قرآن به ولایت تو ناطق شده و بیان کرده است. خداوند از امت عهدی گرفته است. شهادت می دهم تو و عموی تو و برادر تو، شما ای کسانی که جانتان را با خدا تجارت کردید، خدا این آیه را نازل کرد، «إِنَّ اللَّهَ اشْتَری مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ

ص: 13

وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّهَ» (توبه/111) شهادت می دهم ای امیرالمؤمنین صراط مستقیمی که خدا دستور به تبعیت آن داده تو هستی. یا امیرالمؤمنین تو هستی که اینقدر منیع الطبع بودی که فرمودی: همه عالم بیایند درود بگویند ذره ای به عزت من اضافه نمی شود. همه عالم مرا لعن کنند، یک ذره وحشت ندارم. چرا؟ اگر همه مردم دست به دست بدهند علیه من برای من مهم نیست. عزت من از خداست. لذا همیشه می گویم: تو را به خدا از خدا بخواهید به ما لیاقت بدهد برای امیرالمؤمنین کار کنیم. امیرالمؤمنین به کسی نیاز ندارد. نعوذ بالله اگر به کسی نیاز داشت، فاطمه زهرا از امیرالمؤمنین دفاع کرده است. لذا ما هستیم که باید این وسط زرنگ باشیم و خودمان را به حضرت نشان بدهیم. امام مظهر غنای خداست.

امام هادی یک عبارت دارند، می فرمایند: پیغمبر اکرم بعد از اینکه می خواست امامت تو را بیان کند و به امتش معرفی کند، آنجا یک عده شروع کردند به اینکه مجلس پیغمبر را به هم بزنند. چون پیغمبر در هر مجلسی فرصت می شد از امیرالمؤمنین سخن می گفت. مردم عادی دوازده امام را نمی شناختند. توضیح دادیم که فضا برای اینکه عموم حدیث جابر را بشناسند نبود، حدیث جابر یک گوهر مخفی بود برای شاگردان خاص الخاص، پیغمبر اکرم در جاهای مختلف وقتی می خواست اسم ببرد، می فرمود: من دوازده خلیفه دارم. در روایتی هست که مجلس را به هم زدند. اینکه در قرآن داریم «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس» (مائده/67) پیغمبر اکرم نمی خواهد امر خدا را اطاعت نکند، چند بار از جمله عرفه خواست مقام امیرالمؤمنین و ولایتش را بیان کند،

ص: 14

مجلس را به هم زدند. خداوند از مکه و مدینه که پیغمبر خارج شد از مکه به سمت مدینه بیاید، در جایی که غدیر خم بود، جایی که جزء مناسک حج حساب نشود، منافقینی که در مکه بودند با حضرت حرکت نکردند بیایند، جمعیت اهل نفاق که کم شد، ناگهان حضرت دوباره از ولایت امیرالمؤمنین پرده برداری کرد. لذا این عبارت «وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس» در روایات ما و برادران غیر شیعه هست که پیغبر فرمود: مرا تکذیب می کنند منتهی این نبود که رسول خدا نخواهد بیان کند. چون کسی نتواند به هم بزند و جمعیت منافقین کم شود دوباره پیغمبر اکرم دست امیرالمؤمنین را بالا برد و کار عظیمی کرد. پیغمبر اکرم عمامه سیاه خودشان را برداشتند و به سر مبارک امیرالمؤمنین بستند. این علامت امامت و رهبری است و تا پایان شهادت رسول خدا این عمامه بر سر امیرالمؤمنین بود. بعضی می گفتند: علی در سحاب آمد! اسم این عمامه سحاب بود. آنجا عملیات واگذاری و تنفیذ امامت رخ داد. روایت بسیار مهمی داریم که اگر شروع کنیم یک سنت حسنه پا بگیرد، تمام کسانی که به آن عمل می کنند ما شریک هستیم. بزرگواری راه انداخت اول اخبار صلوات بفرستید. تا قیامت هرکس صلوات بفرستد، او شریک است. در برنامه سمت خدا کسی باور نمی کرد روزی بگویند: قربانی عید قربان به دو هزار و سیصد تا برسد. تمام کسانی که روزهای اول پول دادند تا این سنت حسنه پا بگیرد، امسال اگر پول نداده باشند در ثوابش شریک هستند و آنهایی که دادند دو برابر شریک هستند. افرادی هستند که فرزند ندارند، دوست

ص: 15

دارند فرزندی داشته باشند و اسمش را علی بگذارند. اینها از خدا می خواهند ولی شرایط مادی ندارند. یک سنت حسنه این است که دست به دست هم بدهیم کمک مادی کنیم. بعضی بانک ها هستند که پول را نگه می دارند و وام می دهند و می توانید به برنامه واگذار کنید تا عزیزانی که مشکل باروری دارند، صاحب فرزند شوند. انشاءالله این سنت حسنه پا بگیرد و چه بسا از بین این فرزندان عالم برجسته، محقق برجسته، یک خدومی باشد که نشود حسابش را شمرد.

شریعتی

امروز صفحه 489 قرآن کریم، آیات پایانی سوره مبارکه شوری و آیات ابتدایی سوره مبارکه زخرف را تلاوت خواهیم کرد.

«وَ کَذلِکَ أَوْحَیْنا إِلَیْکَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما کُنْتَ تَدْرِی مَا الْکِتابُ وَ لَا الْإِیمانُ وَ لکِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِی بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ «52» صِراطِ اللَّهِ الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ أَلا إِلَی اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ «53»

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، حم «1» وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ «2» إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ «3» وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ «4» أَ فَنَضْرِبُ عَنْکُمُ الذِّکْرَ صَفْحاً أَنْ کُنْتُمْ قَوْماً مُسْرِفِینَ «5» وَ کَمْ أَرْسَلْنا مِنْ نَبِیٍّ فِی الْأَوَّلِینَ «6» وَ ما یَأْتِیهِمْ مِنْ نَبِیٍّ إِلَّا کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ «7» فَأَهْلَکْنا أَشَدَّ مِنْهُمْ بَطْشاً وَ مَضی مَثَلُ الْأَوَّلِینَ «8» وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ خَلَقَهُنَّ الْعَزِیزُ الْعَلِیمُ «9» الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَ جَعَلَ لَکُمْ فِیها سُبُلًا لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ»

ترجمه آیات

و بدین گونه ما روحی (به نام قرآن) را از فرمان خود به تو وحی کردیم

ص: 16

و تو نه کتاب را می دانستی چیست و نه ایمان را، ولی ما آن را نوری قرار دادیم که هر که از بندگانمان را بخواهیم به وسیله آن هدایت کنیم و همانا تو (مردم را) به راه راست هدایت می کنی. راه خداوندی که آنچه در آسمان ها و زمین است برای اوست. بدانید که همه امور به سوی او باز می گردد.

به نام خداوند بخشنده مهربان، حا، میم. به کتاب روشنگر سوگند. همانا ما آن را قرآنی عربیّ قرار دادیم باشد که در آن تعقّل کنید. و همانا آن در امّ الکتاب (لوح محفوظ) است که نزد ما بلند مرتبه و حکمت آمیز و استوار است. آیا به خاطر آنکه شما گروهی اسرافکارید ما ذکر (قرآن) را از شما بازگردانیم. و چه بسیار پیامبری که در میان پیشینیان فرستادیم. و هیچ پیامبری به سراغشان نمی آمد مگر آنکه او را مسخره می کردند. پس ما کسانی را که از نظر قدرت سخت تر از این اسرافکاران بودند هلاک کردیم و سرنوشت پیشینیان تکرار شد. و اگر از آنان سؤال کنی چه کسی آسمان ها و زمین را آفرید؟ قطعاً خواهند گفت: آنها را (خداوند) قادر دانا آفریده است. همان که زمین را برای شما محل آسایش قرار داد و در آن برای شما راه هایی قرار داد تا شاید راه یابید.

شریعتی

نکات پایانی شما را می شنویم

حاج آقای کاشانی

ریان بن صلت شاگرد امام رضا، امام هادی(ع) و امام جواد را هم دیده است. بسیار آدم خدومی است. خیلی از اطلاعات مهم ما از ولایتعهدی امام رضا از ایشان است. مناظرات امام رضا، موارد زیادی را ریان بن صلت برای ما نقل کرده است. حضرت

ص: 17

چگونه پیروز شدند و استدلال به قرآن کردند. ماجرای مأمون چگونه بود؟ در کتب تاریخی طوری ذکر شده که امام رضا(ع) خودش خواسته نزد مأمون برود و ولیعهد شود. کتب تاریخی با جنگ روایت کاری کردند که امام رضا خودش می خواست، ریان به حضرت عرض می کند که مردم می گویند: شما با این زهد چطور ولیعهد شدی؟ حضرت می فرماید: من را مجبور کردند. جزئیات این ولایتعهدی چه بود، ریان گفته است. یک روز نزد محمد دربان حضرت رفتم و گفتم: کاش به آقا بگویی از لباس تنش بدهد من برای کفنم بردارم. این خادم امام رفت داخل و برگشت و گفت: تا وارد شدم، حضرت فرمود: ریان دلش نمی خواهد لباسمان را به او بدهیم؟ حضرت فرمود: به او بگو هم برایت لباس گذاشتم و هم پول به تو می دهم. محبوب دل امام رضا بود انشاءالله ما هم محبوب دل امام زمان باشیم.

شریعتی

«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»

ص: 18

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109