جوانان و غریزه جنسی: پاسخ به نامه های شما درباره اونانیسم ، خود ارضائی

مشخصات کتاب

سرشناسه : حق جو، محمدحسین

عنوان و نام پديدآور : جوانان و غریزه جنسی: پاسخ به نامه های شما درباره اونانیسم، خود ارضائی / محمدحسین حق جو

مشخصات نشر : قم: مرکز فرهنگی انصار المهدی، 1379.

مشخصات ظاهری : ص 64

فروست : (معارفی از قرآن و عترت علیهم السلام؛ 48. روانشناسی جوان)

شابک : 964-5698-12-x4000ریال ؛ 964-5698-12-x4000ریال

وضعیت فهرست نویسی : فهرستنویسی قبلی

موضوع : امور جنسی -- جوانان -- اخلاق

جوانان و اسلام

نوجوانان -- روانشناسی

رده بندی کنگره : HQ35/ح 7ج 9

رده بندی دیویی : 363/4

شماره کتابشناسی ملی : م 79-20448

ص: 1

اشاره

جوانان و غريزۀ جنسى

پاسخ به نامه هاى شما دربارۀ

«اونانيسم، خودارضايى»

محمّدحسين حق جو

ص: 1

مقدمه

پس از نگارش كتب مختلف(1) در رابطه با مشكلات و آسيب هاى جوانان و تقدير و سپاسگزارى از طرف آن عزيزان و از سوى ديگر سؤالات گوناگونى كه برايم به صورت حضورى، مكاتبه اى و تلفنى مطرح شده، و گاه هم برخى از دست آوردهاى تلخ و دردآور ايام جوانى خود را بازگو مى نمودند و مرتب از بنده مى خواستند كه اين تجربيات تلخ و ناگوار را با ذكر عوامل آن تدوين نمايم و در اختيار نسل جوان قرار دهم، بر آن شدم تا از ميان دهها هزار نامه و دفترهاى تنظيمى كه از طريق تلفن و حضورى در اختيار داشتم، مطالبى كه در يكى از موضوعات مبتلابه (يعنى اونانيسم يا خودارضايى) جوانان عزيز مى باشد، دسته بندى كرده و با يك توضيح مختصر اين مجموعه را تدوين نمايم.

البته با توجه به روحيه ويژۀ جوانان عزيز تصميم گرفتم از خلاصه نويسى بهره جويم شايد از حوصلۀ عزيزان خارج نشود و مورد مطالعه دقيق قرار گيرد و از دست آورد اين مسئلۀ خطرناك نجات يابند.

مباحث اين كتاب را در فرايند شناخت، عوامل، آثار، ابعاد، پيشگيرى و درمان، تنظيم نمودم و مى تواند اين سرفصل ها مورد استفادۀ مربيان و اولياء عزيز نيز قرار گيرد و با يادآورى اين محورها به تناسب گروههاى سنى و علمى، زمينه درمان و پيشگيرى بهترى از اين مشكل دردآور را فراهم آورد.

جوانان عزيز پس از مطالعه، مى توانند نظرات خود را به صندوق پستى مؤلف يا ناشر محترم ارسال فرمايند تا از راهكارهاى موردى بهره مندى گردند.

انتقادات و پيشنهادهاى شما بزرگواران گرانمايه چون گذشته، مؤلف را در موفقيّت به اهداف خود يارى خواهد نمود.

ص: 2


1- . 45 عنوان

از مربّيان و اولياء بزرگوار عاجزانه مى خواهم كه به يارى همه جانبۀ جوانان عزيز بيش از پيش بپردازند.

از جوانان عزيز تقاضا دارم خود را از دامن نااهلان و ظاهرسازان گمراه نجات داده و به آغوش اولياء و مربيان گرانقدر بازگردانند.

والسلام عليكم

حوزه علميه قم

محمدحسين حق جو

تابستان 1379

ص: 3

آثار و مشكلات جسمى، روحى و اجتماعى

خط مسير كار ما:

پى آوردهاى هر بيمارى جسمى و روحى به سيستم هاى گوناگون بدن تأثير پيدا يا نا پيدا، كوتاه مدّت يا دراز مدّت، ضعيف و قوى مى گذارد. درمان، پيشگيرى بيمارى رابطه تنگ اتنگ با آن خواهد داشت. لذا در اين بخش به پاره اى از دست آوردهاى متفاوت آن مى پردازيم. و ابتدا بصورت فهرست گونه مطرح و سپس به صورت مختصر توضيح مى دهيم.

اگر با انگيزۀ اختصار نگارى كار را شروع نكرده بوديم مى بايست براى هر مورد نمونه هايى همراه با منابع دينى، علمى و مستند نقل مى كرديم. ولى اين شيوه با گزيده نويسى، و حوصلۀ جوانان عزيز هماهنگ نبود! ولى اطمينان مى دهيم كه علّت ها علاوه بر اينكه با مضامين دينى و شرعى هماهنگ مى باشد تجربه هاى مستند فراوانى هم كه در دفاتر نمودارى ما موجود است اين مسائل را تأييد مى كند طرح كرده ايم.

اميد است جوانان عزيز و اولياء گرامى ما را در اين تلاش يارى كرده تا بتوانيم در چاپهاى بعدى نكات ارزنده ترى را تقديم شما عزيزان نموده و آنها را از اين بيمارى مهلك نجات دهيم.

آثار جسمى

1 - رنگ پريدگى

2 - پيدايش كم خونى

3 - تورّم غدد وذى در انسان

4 - تورّم كانال نطفه

5 - تورّم قسمت پايانى و انتهاى مجارى ادرار

6 - ايجاد خستگى و رخوت در افراد

7 - خواب آلودگى و چرت زدن زياد

8 - خواب رفتن اعضاى به ويژه دست و پا

9 - زود انزالى در پسران

10 - برهم ريختن نظم قاعدگى در دختران

11 - احساس درد در دختران در ايّام عادت ماهانه

ص: 4

12 - پيدايش ترشحات چركى از مجراى ادرار يا رحم

13 - سر درد، سوت كشيدن سر و گيج خوردن

14 - عقيم شدن (پسر يا دختر)

15 - زوال عفاف جنسى در دختران

16 - امكان نازايى براى دختران و نابارورى در پسران

17 - كج ارضايى براى پسران

18 - تنفر از ازدواج براى دختران و پسران

19 - عدم التذاذ از روابط زناشويى

20 - تنفر از آميزش (در دختران)

21 - ضعف در شنوايى، بينايى و اعصاب

22 - لررزه و تيك در اعضاى بدن

23 - پيدايش ترشحات زياد درون رحمى براى دختران

آثار روحى

1 - گوشه گيرى

2 - افسردگى

3 - عدم اعتماد به نفس

4 - كم حوصله گى

5 - تنفر فوق العاده از صدا، نور و رنگها

6 - ترسو بودن

7 - زود رنجى

8 - حساسيّت هاى بى جا

9 - از دست دادن اراده

10 - وسواسى

11 - دلهره و وحشت هاى بيجا

12 - نگرانى از پى آمدهاى اين رفتار

13 - كم حالى و بى حوصلگى در انديشه.

14 - خيال پردازى و توهّم زياد.

ص: 5

پى آمدهاى اجتماعى

1 - كاهش نسل سالم و پويا

2 - افت روابط صحيح خانوادگى بعد از ازدواج

3 - ضربه به نشاط و شادابى اجتماعى

4 - لطمه به راندمان كارهاى اجتماعى

5 - عدم استفادۀ بهينه از توانايى هاى اجتماعى و خانوادگى

6 - زمينه سازى براى ترويج انحرافات اجتماعى

7 - اختلافات شديد خانوادگى

8 - نزاغهاى متفاوت در محيط كار و جامعه

9 - كاهش روابط سالم و صحيح اجتماعى

چند تذكّر:

قبل از ورود به توضيح اين آثار شوم لازم است چند نكته را يادآور شويم:

1 - ممكن است اين آثار از عوامل ديگرى در افراد به وجود آيد. پس هر كس به چنين مسائلى مبتلا بود نمى توان او را متهم به اين گونه بيمارى كرد.

2 - اكثر اين بيمارى ها و دست آوردهاى شوم آن قابل درمان و جبران است، افرادى كه مبتلا هستند نبايد نااميد شوند و يا ديگران را كه مبتلا هستند مأيوس كنند

3 - اين پى آمدها بستگى به عوامل مختلف جسمى، روحى، جغرافيايى، سِنّى و نيز زمان انجام دارد.

4 - اين عواقب درد آور ممكن است يك مورد يا چند مورد آن در يك فرد ظاهر شود.

5 - اين آثار گاه در يك نماى آن جلوه گر مى شود كه همان عكس العمل براى بروز مشكلات مدّتهاى زياد كافى است.

6 - به اولياء و مربيان عزيز توصيه مى شود، كه مبتلايان به اين بيمارى را يارى و يا به مراكز مشاوره در شهرستان خود، مراكز استان، تهران و قم راهنمايى كنند.

7 - اگر برادر يا خواهرى به دلايل مطرح شده گرفتار اين بيمارى شده اند مى توانند با صندوق پستى 844 قم به نام مركز فرهنگى انصارالمهدى (عج) مكاتبه كنند و ما هم در خدمتشان خواهيم بود.

مشكلات جنسى

اشاره

در اين بخش به برخى مشكلات و آثارى كه براى افراد مبتلا به اين بيمارى مطرح است، مى پردازيم. ولى اين بدان معنى نيست كه هر كس يك يا چند مورد از اين مشكلات را دارد حتماً

ص: 6

ناشى از گذشته يا حال انحرافى اوست چون بطور طبيعى برخى بيمارى ها مى تواند عوامل گوناگونى داشته باشد، حتّى بعضى مشكلات و بزهكارى هاى جسمى، روحى و روانى دست آورد وراثت، خانواده و جامعه است و به خود شخص مربوط نيست.

در واقع اين يك تذكر و بلكه هشدارى به اولياء و مربيان عزيز است تا با مشاهدۀ اينگونه موارد فوراً نسبت نابجا وانگ انحراف به شخص نزنند چرا كه گاهى پى آمد اين انگها غير قابل جبران است.

براى هر كدام از آثار مطرح شده در اين بخش مدارك واقعى و حقيقى در دسترس مى باشد ولى چون بنابر اختصار مى باشد به همين مقدار بسنده مى گردد. ولى عزيزان جوان بدانند اين ها مواردى است كه در اثر رفتار انحرافى افراد ناآگاه، كمآگاه و زود باور به وقوع پيوسته است. و هنوز پس از گذشت سالهاى متمادى جبران نشده است و فرياد دردها و ندامت هاى آنها پايان نيافته است و پيوسته نامه هاى دردمندانۀ آنها روح بنده را مى آزارد و چون دوست ندارم شما عزيزان نوجوان ويا جوان، در آينده با اين گونه مشكلات مواجه شويد، اين مسائل را برايتان نوشتم ولى نمى دانم چه تصميمى خواهيد گرفت. آيا باز هم به كارتان ادامه داده و اين حرفها را بى پايه مى پنداريد؟

من بعيد مى دانم شما جوان بيدار و آگاه امروز، پس از دريافت اين آثار، رفتار زشت، باز هم آن را ادامه دهيد. ولى شما كه اين نوشته را مى خوانيد كمى بيشتر انديشه كرده و از خداوند متعال مدد خواسته و به نفس خودتان اعتماد كنيد و از شيطان و وسوسه هاى پليد او به خداوند عزيز پناه بريد.

من هم براى شما دعا كرده كه خداوند ياريتان نمايد.

سفيليس

يكى از بيمارى هايى كه در اثر خود ارضايى ممكن است افراد به آن مبتلا شوند بيمارى سفليس است. مشكلات اين بيمارى به حدّى است كه براى افراد معمولى قابل تحمّل نيست و گاه ديده شده افراد تنومند از نظر جسمى با شخصيّت از نظر علمى و اجتماعى در برابر مشكلات اين بيمارى تاب و توان را از دست داده اند و به عجز و ناتوانى خود اقرار كرده اند. و ناچار به استفاده از مسكّن هاى قوى در دراز مدّت گرديده اند.

آثار بيمارى

1 - اگر زخمى در بدن ايجاد شود التيام بخش نبوده يا دير بهبود مى يابد و بلكه هر لحظه مزمن تر مى گردد.

2 - ترشّحات چركين از مجراى ادرار و بوى تعفّن فراوان

3 - عقيم شدن، نازايى و...

ص: 7

4 - تنفّر از ازدواج و التذاذات زناشويى

5 - انتقال عفونت ها به نسل و جنين

سوزاك

يكى ديگر از بيماريهاى جنسى كه گاه در افراد مبتلا به خودارضايى مشاهده مى شود، سوزاك است. اگر چه وجه تشابه اين دو بيمارى زياد است ولى آثار و توابع سوزاك شديدتر است. بسيارى از دانشمندان معتقدند بيمارى سوزاك در غدده تأثير فراوانى دارد و سيستم دفاعى بدن را كاهش مى دهد و به علاوه زمينه ساز پرورش تومور مى گردد. و گاهى در سيستم هاى جنسى يا پوستى و يا لنفاوى دچار اختلالات شديد مى شود كه غيرقابل درمان و تحمّل است.

كج ارضايى

اشاره

از پى آمدهاى خانمان برانداز اين بيمارى بد ارضايى يا كج ارضايى است. برخى از مردان بخاطر ابتلاء به اين بيمارى در سنّ جوانى، از مسير طبيعى و صحيح در آميزش ارضاء نمى شوند. وزن را مجبور به كارهايى مى كنند كه موجب تنفّر او از روابط زناشويى مى شود. خانم هايى كه مبتلا به خود ارضايى (استشهاد) هستند معمولاً از آميزش لذّت نمى برند و مرد را از روابط زناشويى متنفر مى كنند.

گاهى در اثر تبعات اين بيمارى، جدايى، دعوا و اختلافات شديدى در بين خانواده ها پيدا شده كه تمام افراد از حلّ آن مشكل عاجز مانده اند و سرانجام گفته اند شايد آنها سحر و جادو شده اند، دعاى دشمنى خوانده اند و...(1)

در حالى كه اين ها دچار يك مشكل ويژه هستند كه از بازگو كردن آن به اقوام و دوستان خجالت كشيده مگر در مواردى كه منجر به نزاعهاى تند گردند.

تذكر: باز هم به عزيزان توصيه مى كنيم در بيماريها، نگرانى مشكلى را حل نمى كند بلكه فقط تلاش براى درمان و به دنبال راه صحيح رفتن كار ساز است.

و اگر چنين مشكلاتى داشته يا دارند با آرامش و توكّل به خداوند متعال و حضرات معصومين عليه السلام اقدام به درمان كنند.

1 - شرم اغراق آميز

اگر چه يكى از صفات ارزشى مكتب اسلام شرم و حياء مى باشد ولكن هر شرم و حيايى ارزش نسيت، گاه برخى شرمرها موجب بروز گناهان بزرگ مى شود، مثلاً خجالت كشيدن از سؤال مسائل

ص: 8


1- . اينها هيچ كدام پايه و اساس دينى مورد اعتماد ندارند

دينى، اجتماعى، علمى، و عقيدتى و...

يكى از دست آوردهاى اين كردار شوم، شرم و حياء بى مورد است، زيرا در خود يك مشكل اساسى را مى بيند و بيم آن دارد كه ديگران متوجّه شوند و لذا هميشه در يك حالت خجالت و شرم و حياء بى بى اساس قرار دارد. اين كار و صفت پى آمدهاى منفى زيادى دارد.(1)

تذكر: در اين گونه موارد انسان مى تواند در شهر ديگرى اقدام به درمان كند، تا هيچ گونه مشكلى را به بار نياورد.

2 - گوشه گيرى

يكى از آثارى كه براى افراد مبتلا به اين بيمارى به وجود مى آيد گريز از افراد و جامعه است كه اين نگرش به زمينه سازى انجام و شدّت اين رفتار زشت كمك مى كند.

فرار از جامعه و افراد علاوه بر اينكه انسان را از علم، تجربه و كردارهاى سرنوشت ساز محروم مى دارد انسان را به انحرافات گوناگون ديگرى مى كشاند.

در بسيارى از مواقع اين گونه افراد حتّى حاضر به ازدواج هم نمى شوند و از كارهاى اجتماعى و علمى و عمومى پرهيز مى كنند. كه خود اين ديدگاه براى انسان مصيبت بار است.

افرادى كه در سنّ و سال نوجوانى هستند با گوشه گيرى، خط بطلانى بر راههاى رشد و كمال خود مى كشند و حركت سقوطى آنها مشكلات ديگرى را نيز به بار مى آورد.

افرادى كه از جامعه گريزان هستند بايد بدانند كه براى بسيارى از مردم اين رفتار بعنوان ارزش مطرح نيست و آن را يك كار معمولى تلقّى نمى كنند بلكه برخاسته از يك مشكل مى دانند و چه بسا بسيارى عامل آن را انحراف جنسى، فكرى، عاطفى تلقّى مى كنند پس اگر چنين گرايشى به وجود مى آيد، بهتر است به مرور از خود دور كنيم تا از توابع منفى آن زودتر نجات پيدا كنيم. و يا اينكه با افراد مشورت كرده و در صدد درمان برآييم.

3 - اضطراب و هيجان

3 - اضطراب و هيجان(2)

دست آورد ديگر اين بيمارى هيجان و اضطرابهاى فراوان در گفتار، كردار و پندار مى باشد و گاه اين استرس در روابط خانوادگى، ادارى، اجتماعى و دينى اختلال ايجاد مى كند و فرد را در برابر مشكلات طاقت فرسا قرار مى دهد.

استرس هاى روانى كه از اين بيمارى حاصل مى شود در مسائل آموزشى مانند تمركز فكر، تداعى،

ص: 9


1- . براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «كم رويى و ترس و دلهره» مراجعه كنيد
2- براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «اضطراب و نگرانى» مراجعه كنيد

تأثر، دريافت مطالب و پرداخت اندوخته هاى ذهنى، اثرات منفى زيادى دارد كه معمولاً فراموشى، خيال بافى، دير سپارى و دير دريافتى مطالب را از ذهن، در پى دارد.

اضطراب در مسائل مختلف مشكلاتى را به بار آورده كه سالها براى جبران آن زحمات طاقت فرسايى برده است.

4 - آشفتگى در خواب

خداى متعال خواب را يك عامل تجديد قوا و پايدارى و نشاط انسان و خلاصه آرام بخش براى تلاشهاى فكرى و جسمى بشر قرار داده است.(1) ولى دريافت هاى خواب افراد برخاسته از رفتارهاى روزانه اوست، در اين رابطه تنگاتنگ برداشت دانشمندان يك علم نسيت بلكه در هر علمى كه در رابطه با انسان است اگر انسان ژرف انديشى كند دريافت خواهد كرد كه بسيارى از حركات جسمى و متافيزيكى روزانۀ انسان در خواب شبانه او مؤثّر بوده و خواهد بود.

از آنجا كه اين امر يك زلزله و نابسمانى جسمى، روحى، فكرى و معنوى را براى انسان به بار مى آورد طبعاً در آرامش و استراحت شامگاهى انسان نمى تواند بى اثر باشد.

گاهى در نامه اى مى خوانيم كه همين آشفتگى در خواب پى آوردهاى منفى جسمى، روحى و معنوى براى افراد ايجاد كرده كه گاه قابل جبران هم نبوده است. بعنوان نمونه: برادر ب الف از تهران در نامۀ خود مى نويسد: آه آنشب، در نيمه هاى شب از جاى برخاستم بر اثر آشفتگى زيادى كه در اثر اين عمل شوم برايم به وجود آمده بود براى هميشه خود را از پدرى مهربان و دلسوز و سالم محروم كردم. واى، واى!

5 - خيال پردازى زياد

تفكّر و انديشه كليد موفقيّت و بالندگى استعدادهاى انسان است. تفكّر و انديشه پايدارى، برنامه ريزى و شناخت لازم را در مسير زندگى براى انسان به وجود مى آورد.

و براى اين كردار انسان امتيازات و دست آوردهاى ويژه در فرهنگ دينى و علمى مطرح شده است. و در لابلاى سخنان گهربار حضرات معصومين عليهم السلام نيز بر آن تأكيد زياد شده است. تا جايى كه يك ساعت آن را از هفتاد سال عبادت بالاتر شمرده اند.

در مقابل اين كار ارزشى، توهّم، تخيّل و خيال پردازى بعنوان يك تاريكى و ظلمت تباهى و انحراف مطرح شده است و توهّم زياد بر اثر عدم تفكّر و ضايع كردن قواى جسمى، فكرى و روحى مى باشد. و كسانى كه مبتلا به اين بزهكارى هستند طبعاً از خيال پردازى و انگاره هاى بى اساس

ص: 10


1- . «و جعلنا نومكم سباتا»؛ سورۀ نباء، آيۀ 80

مصونيّت نخواهند داشت. تا به حدّى كه تبعاتى منفى در تحصيل، كار، آرامش و سعادت و... او خواهد داشت.

تخيّل زياد معمولاً قدرت تمركز، تعقّل، تداعى و تأثيرپذيرى دريافت هاى علمى را از انسان مى ربايد و حتّى در عبادات و مطالعات متنوّع و دوست داشتنى خود نيز تمركز را از دست مى دهد و پيوسته نگران فرصت هاى گذشته مى باشد.

اصولاً تخيّل چون بر اساس مبانى عقل، شرع، قانون، علم و توان انسان است براحتى وارد انديشه انسان مى گردد و هرگز هم به مرحلۀ تحقق نمى رسد.

در معارف دينى ما از توهّم به ظلمت و تاريكى نام برده شده و از تفكّر و انديشه به عنوان نور و روشنى و سعادت ياد شده است. بسيارى از عزيزان از پندارگرايى خود در هنگام مطالعه، كلاس درس، امتحان و حتّى خواب و... گله و فرياد دارند و حتّى به گريه و زارى مى پردازند. چه بسا ضرر و زيانهاى غير قابل جبرانى را متحمّل شده اند.(1)

توهّم و تخيّل علاوه بر اثرات منفى علمى، ضررهاى معنوى، روحى و جسمى هم براى انسانها در بر دارد.

كسى كه در نماز، تلاوت قرآن، قرائت دعا، مجالس ذكر مصائب اهل بيت عليهم السلام نمى تواند تمركز پيدا كند چه زيان غير قابل جبرانى متحمّل شده است.

كسى كه در هنگام مطالعه، حضور در كلاس وبازگويى دروس و علوم دريافتى نمى تواند تمركز پيدا كند و پيوسته به اوهام و تخيّلات مى پردازد ضرر فروانى را بر خود روا داشته است و چه ندامت و پشيمانى هايى را براى خود به بار مى آورد و طبعاً عواقب روحى، فكرى، و اجتماعى بدى را براى خود رقم خواهد زد، از هر بُعْد كه بنگريم تخيّل و توهّم كه يكى از دست آوردهاى اين بيمارى است پى آوردهاى منفى بسيارى را به همراه دارد.

6 - احساس ترس و ناامنى

اين گونه افراد هميشه ازآشكار شدن خود احساس ترس و دلهره مى كنند.

1 - ترس از عواقب اخروى آن

2 - ترس از عواقب دنيوى

3 - ترس از تبعات جنسى آن

4 - ترس از آگاهى افراد از وضع ظاهرى او

5 - ترس از اختلافات خانوادگى بعدى

ص: 11


1- . براى نجات از اين مشكل به «شيوه هاى تمركز» اثر ديگر مؤلف مراجعه فرماييد

6 - ترس از بيماريهاى احتمالى

7 - ترس از عقب افتادگى در مسائل مختلف زندگى

8 - ترس از آبروريزى خانوادگى و...

اين موارد و دهها مسائل ديگر خود زمينه ساز مسائل گوناگون خواهد بود.

7 - افت ذهنى

انجام اين كردار تأثير فراوانى در انديشه و فكر انسان دارد. آثار منفى آن در دريافت، پرداخت، انتقال و بهره گيرى از فكر تجلّى خواهد كرد. اگر چه اين دست آورد در كتب زيستى به طور كامل مطرح گرديده است. ولى نامه هاى جوانان عزيز براى ما يادآور اين است كه در بسيارى از موارد، افرادى بوده اند كه داراى معدلهاى بالايى بوده اند ولى پس از درگيرى با اين رفتار شوم ناخودآگاه دچار افت تحصيلى چشمگيرى شده اند.

متأسفانه تبليغات غلط دشمنان و دامهايى كه دشمن براى افراد خوش استعداد گسترده موجب شده در مواردى اين مشكل به افراد بالنده از نظر ذهنى منتقل شود.

گاه برخى از هم كلاسى هاى، دوستان يا همسايگان از روى حسادت يا دشمنى افراد خوش فكر و با استعداد را مبتلاء به اين عمل ناشايست مى نمايند.

گاه جوانان عزيز گفته يا نوشته اند كه عامل گرفتارى ما استعداد بالاى ما بود و اطرافيان نتوانستند تحمّل كنند و ما را به بدبختى مبتلا كرده اند.

در سالهاى گذشته قبل از انقلاب موارد زيادى را ديده يا خوانده ام كه جوانان خوش فهم و با انديشه و متديّن را به اعتياد و ولگردى مأنوس مى كردند تا استعدادهاى پويا در خانواده هاى ديندار شكوفا نشود. امروزه دشمن با تمام توان تلاش مى كند فرزندان انقلاب به ويژه متديّنين آنها را به كارهايى وا دارد كه از رشدهاى لازم محروم گردند و نتوانند در آينده از ارزشهاى اسلام و انقلاب دفاع كنند تا افكار انحرافى و كم رنگ دينى را در جامعه تحقق بخشند.

8 - خود كم بينى

اين گونه افراد چون بارها تصميم به ترك گرفته اند ولى موفق نشده اند فكر مى كنند در تمام كارها توان كافى را ندارند در صورتى كه اگر اين افراد معمولاً در اين موارد موفق نمى شوند و چون ادامه اين امر اعتماد به نفس را از آنها گرفته و چنين وانمود مى كند كه در هر كارى پشتكار ندارند وقتى كه سؤال مى شود مى گويند نمى توانيم در صورتى كه اين حس خود كم بينى آنها را به اين انديشه وا داشته است.

بارها شده در برخورد با اين گونه افراد كه از طريق مشاوره و گفتگو آشنا شده ايم به همين نكته

ص: 12

اقرار كرده اند ولى به عنوان آزمايش در همان جلسه و بعد از جلسه مواردى را تأكيدكرده ايم و پس از بررسى متوجّه شده ايم كه چه نيروى قوى دور آنها وجود دارد كه وقتى آن را مطرح نموده ايم خودشان شگفت زده شده اند.

استعدادهايى در انسانها وجود دارد كه 90% آنها شكوفا نشده ولى توان و ظرفيت در افراد هست.

متأسفانه زمينه ها و باورهاى لازم را ندارند.

گاه مطالعه نامۀ پسران و دختران جوان مرا به تأسف شديد وا داشته تا آنجا كه گاه گريه كرده و از خداى متعال براى ايشان آرزوى نجات نموده ايم.

چرا بايد جوان ارزنده اى كه مى تواند جهانيان را به شگفت در آورد آنقدر خودش را فراموش كند كه به اين ورطه سقوط در افتد.

9 - ضعف مفرط اعضاى بدن

ابتلاء به اين بيمارى ضعف شديد را در افراد در پى دارد: مانند: كم خونى، افت فشار خون ناتوانى در برابر بيماريهاى ساده جسمى و...

اين گونه افراد از كوچكترين حركات و فعاليّت هاى فيزيكى دچار مشكل مى شوند، ضعف فراوان آنها را مبتلا به پيرى زود رس و ناتوانى در برابر مشكلات روحى و فكرى مى كشاند. ضعف اعضاى جسمى بدن انسان را در برابر تغييرات آب و هوا و حتّى غذاها حساس كرده و بخاطر يك تغيير جزيى مدّت ها گرفتار خواهند بود.

ضعف عمومى موجب مى شود كه از نشاط، طراوت و شادابى افراد كاسته شود و با وجود سنّ كم فكر مى كند سنّ بالايى دارد. ضعف جسمى فراوان انسان را در برابر تلاش هاى فيزيكى و علمى ناتوان كرده و با كم ترين تلاش ها از پاى در مى آورد.

10 - نفاق گرايى

اين گونه افراد از آنجا كه به وسيلۀ اين خصوصيّت يعنى چند چهره اى و نفاق بهره منفى مى برند كم كم در ذهن آنان جاى مى گيرد حال كه با اين دورويى و حركات زير زيركى توانستم به هدف خودارضايى برسم و چند مدّت است كسى نفهميده است پس مى شود. در كارهاى ديگر هم اين نفاق را بكار گرفت و بهره جست.

نفاق گرايى اگر چه در آغاز دلهره و ترس بهمراه دارد ولى وقتى كه اين دلهره شكست ديگر براى كارهاى مهم و بزرگ هم ممكن است دست به چند چهرگى بزند و كم كم نفاق در انديشه و فكر را به همراه داشته باشد.

ص: 13

اگر در كسى نفاقگرايى رشد كند و حالت عادى بخود بگيرد، اركان دين و عقل و عقيده را متزلزل خواهد كرد و سرانجام به كفر و شرك و الحاد كشانده خواهد شد.

ضرر نفاق از كفر و شرك براى فرد، جامعه و دين بيشتر است. البته نفاق داراى مراتب گوناگون مى باشد و هر كس در هر مرتبه از نفاق باشد به همان اندازه به جامعه و دين و خودش صدمه مى زند.

11 - كم اشتهايى

از آنجايى كه ابتلاء به اين كردار شوم اختلالاتى در سيستم هاى گوناگون بدن انسان ايجاد مى كند اين بهم خوردن توازن در متابوليسم بدن «سوخت و ساز» نيز اثر بيشترى خواهد داشت زيرا در صورتى پذيرش غذا تحقق پيدا خواهد كرد كه تعادل لازم در سلسله اعصاب، افكار و اعضاى بدن انسان وجود داشته باشد.

همانگونه كه در گذشته مطرح گرديد اين كار پليد آرامش را از اعصاب، افكار و اعضاى بدن انسان مى گيرد و در نتيجه گرايش به خوردن و نوشيدن مناسب از انسان دور مى شود و اگر هم با اكراه و اجبار خورد و خوراكى صورت گيرد نشاط و نيروى لازم را ايجاد نخواهدكرد و انسان با اين رويه روز به روز از ذخاير بدنى و روحى خود بهره خواهد برد و سلامتى همه جانبه خود را در معرفى نابودى خواهد گذاشت حتّى به آنجا مى رسد كه بدن او توان پذيرش بسيارى از غذاها، ميوه ها و خوردنى ها را نخواهد داشت و دچار پيرى زود رس و بيماريهاى مداوم و مرگ زود به هنگام خواهد شد.

12 - زود رنجى

اين گونه افراد از آنجايى كه بارها با شكست در ترك كارهاى خود روبرو شده اند و در مسائل مختلف دچار عدم موفّقيت بوده اند و گاهى هم از افراد سر زنش هايى شنيده اند و خود را فردى موفق نديده و آينده اى روشن براى خويش تصور ندارند لذا در اوّلين برخوردهاى افراد، رنجيده مى شوند و اين تذكر، نصيحت و هشدار را براى خود يك شكست پنداشته و در خود فرو مى روند و بدون هيچ گونه بازنگرى در رفتار خود به سرزنش خويش مى پردازند و مرتّب خويشتن را ملامت و سرزنش مى كنند. در صورتى كه ممكن است برخورد آن فرد ناصحيح بوده است و انسان بطور طبيعى دچار رفتارهاى ناشايست مى شود. كه قابل جبران است. و زود رنجى و تأمل نكردن در كردارهاى گذشته انسان را در تجديد نظر نسبت به آينده موفق نمى دارد، بلكه به جاى زود رنجى كه ممكن است به صورت گريه، اخم، قهر يا كردار و گفتار معترضانه جلوه كند تفكّر و انديشه را انتخاب نمايد كه اين گزينش زمينه ساز رشد و كمال او خواهد شد. پذيرش اشتباه بهتر است تا اين كه انسان در اشتباه غرق شود و راه نجات پيدا نكند و عواقب دردناكى براى خودش ايجاد كند.

ص: 14

13 - مشكلات گوارشى

بسيارى از مشكلات گوارشى برخاسته از اضطرابها و استرسهاى روحى و پرخوريها است كه به گوارش و سيستمهاى همراه او صدمه مى زند. آنگاه كه غذاى خورده شده بستر لازم را براى جذب و دفع نداشته باشد طبعاً از بيماريهاى معدودى هم گريزى نيست.

برادر م - ح از تهران مى گويد:

«از زمانى كه به اين بدبختى آلوده شده ام تمام راههاى موفقيّت به رويم بسته شده است حتّى سلامت جسم كه يك نعمت مهمّ و اساسى است از آنهم محروم شدم. بطورى كه بعد از حدود 3 سال به بيمارى ورم معده، زخم معده و... مبتلا شدم و گاه از بنده خون دفع مى شد كه برخى از اطباء احتمال سرطان معده را نيز دادند. (اگر چه مثلاً خود اطّلاع ندارم) با اينكه جوان هستم خيلى از غذاهاى معمولى را نمى توانم بخورم و اگر هم اتّفاقى بخورم بايد شب و روز از شدّت درد و سوزش عرق بريزم و گاه هم به گوشه اى مى روم و آنقدر گريه مى كنم تا خوابم مى برد.»

مى دانيد اين جوان غافل و بيچاره چگونه آلوده شده؟ با ديدن يك فيلم و رابطه با يك دوست منحرف و گمراه:

برادر عزيز خواهش مى كنم مواظب خود باش و اجازه نده در آينده دچار اين چنين دردهاى گريه آفرين باشى.

14 - ضعف اراده

اراده يكى از استعدادهايى است كه خداى متعال در نهاد هر انسانى به صورت كامل قرار داده است. ولى بايد آن را شكوفا كرد. اگر كسى موفّق شود در بالندگى ارادۀ خويش تلاش كند زمينۀ رشد توانايى هاى مادّى و معنوى و روحى در عرصه هاى گوناگون برايش مهيّا مى گردد.(1)

ولى افرادى كه مبتلا به هر عادت منفى باشند هر چه بر عمر آنان مى گذرد از امكان رشد اراده آنها كاسته مى شود. مخصوصاً اين بيمارى كه تأثير منفى آن بر تمام ابعاد وجودى انسان سايه مى گستراند.

طبيعى است كسى كه بارها اثرات منفى يك كردار خود را از راههاى گوناگون شنيده و خوانده و يا بارها خود ديده كه انجام اين انحراف او را از چه موفقيّت هايى محروم ساخته است چگونه مى تواند قبل از فرار از اين منجلاب، در امور ديگر موفّق شود اينگونه افراد بارها تصميم مى گيرند كه اين كار شوم را انجام ندهند ولى نمى توانند چون زمينه هاى لازم را مهيا نكرده اند و يا بارها خواسته اند يك كردارى را انجام ندهند ولى موفّق نشده اند.

ص: 15


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «شيوه هاى بالندگى اراده» مطالعه فرماييد

اين يك پندار و احتمال نيست بلكه دست آورد مطالعۀ صدها نامۀ عزيزان مبتلا به بيمارى اونانيسم «خود ارضايى» است.

15 - وسواس

يكى از مهمترين عوامل اين بيمارى را ضعف جسم و روح مى توان مطرح كرد كه دانشمندان دينى و روانشناسان با تحليل هاى گوناگون به آن اذعان دارند. از آنجا كه مبتلايان به بيمارى خودارضايى، جسم و روح خود را تضعيف كرده اند بستر مناسبى را براى ورود وسواس مهيّا نموده اند. نمايه هاى اين بيمارى در ابعاد مختلف نمايان مى گردد. برخى در مسائل نجس و پاكى، نمايه هاى اين بيمارى در ابعاد مختلف در روابط و دوستى، گروهى در انتخاب رشته هاى تحصيلى، ازدواج، خريد و حتّى تهيه لوازم اوّليه زندگى با اين بيمارى دچار وسواس شده و زندگى را بر خود يا ديگران سخت و تلخ مى كنند.

وسواسى ها صدها مشكل و بيمارى را براى خود به بار خواهند آورد.(1) بارها شاهد بوده ام كه نوجوان و جوان مبتلا به خودارضايى چه مسائلى وسواسى فراوانى داشته كه گاه انسان خنده اش مى گيرد گر چه من به جاى خنده متأثر و حتّى خلوت گريه مى كردم كه چرا يك جوان بايد به اين حالت مبتلا گردد.

16 - فرار از ازدواج

ازدواج معمولاً با گرايش فطرى انسان همگون است ولى ديده شده يا شنيده و يا خوانده شده كه پسر يا دخترى از ازدواج فرار مى كند، بلكه اعلام مى دارد كه از جنس مخالف خود متنفّر است پس از بررسى هاى لازم كشف مى شود كه تنفّر آن دختر و پسر براى اينست كه:

1 - مى ترسد عفت خود را از دست داده باشد.

2 - مى ترسد مبتلا به بيمارى هاى جنسى شده باشد.

3 - مى ترسد از ازدواج لذّت نبرد.

4 - مى ترسد از روابط زناشويى تنفّر داشته باشد.

5 - مى ترسد دچار نازايى شود.

6 - مى ترسد اطلاع يافتن همسر او برايش مشكل بيافريند.

7 - بيم دارد كه نزاع و اختلافات بخاطر بيمارى او در پيش آيد.

8 - از سرد مزاجى ا حتمالى نگران است.

ص: 16


1- . توضيح بيشتر را در كتاب «وسواس» اثر ديگر مؤلف مطالعه كنيد

9 - نگران است كه اگر طرف مقابل بفهمد كه او مبتلاء به اين بيمارى بوده و از مسير غيرصحيح مى خواهد خود را ارضاء نمايد، چه كند!

17 - كاهش نسل سالم و پويا

طبيعى است محصول سالم و پويا از آغوش پدر و مادرى به بار مى آيد كه خود آنها از سلامت و بالندگى كافى بهره مند باشند. اوليايى كه خود دچار بزهكاريهاى جسمى، روحى، معنوى و جنسى هستند در نسل آنها بى تأثير نخواهد بود. اگر چه نمى توان گفت تمام بزهكارى هاى جوانان از طريق وراثت و خانواده ايجاد شده است ولى بى تأثير هم نخواهد بود. آرى مى توان گفت مسائل و مشكلات اولياء در بالندگى و پويايى بجا و همه جانبه فرزندان آنان تأثير دارد و خود اين كاستى و خلاء ممكن است گاه غير قابل جبران باشد، اگر يك نوجوان يا جوان در يك خانواده مشكل دار رشد كرده باشد و وارد اجتماعى شود كه در معرض تهاجم همه جانبه دشمنان داخلى و خارجى قرار گرفته است ديگر چه انتظارى مى توان از او داشت؟

اگر اين انحراف در نوشته ها و يا ترجمه هاى رايج جامعه خود را نشان دهد.

اگر اين انحراف در عكس ها و مجلات و فيلم ها و... خودنمايى كند.

اگر اين انحراف در گفتگوها، لطيفه ها و شوخى ها و... وجود داشته باشد.

اگر اين انحراف در ترغيب به برخى خوردنى ها و نوشيدنى ها نمايان گردد.

اگر اين نگرش انحرافى در روابط دوستانۀ، خويشاوندى و هم سنّ و سالى هم نمود پيدا كند و اگر... حالا كه انسان به صورت شفاف مى بيند كه اين بزهكارى و حتّى انحراف در امور مذكور نمايان است وظيفۀ كيست كه تذكر دهد و يا فرياد برآورد و چاره انديشد. و وظيفۀ همگان است. ولى جوانان عزيز حداقل بايد فعلاً مراقبت بيشترى از خود و دوستان خويش داشته باشيد و اولياء و مربيان هم سريعتر به فكر چاره باشند. تا در آينده با نسل سالم و پويا مواجه باشيم و نه جوانان ناسالم و مشكل دار. پس همه با هم به پا خيزيم و از خدا هم مدد جوييم، تا ريشۀ اينگونه مشكلات را از بين ببريم و زمينه ساز نسلى سالم و پويا باشيم. چنان باد و به اميد آن روز.

18 - افت روابط صحيح خانوادگى

كسانى كه دچار اين مشكل مى باشند معمولاً دچار نزاعهاى ناپيدايى در زندگى هستند ولى هيچ كس متوجّه نمى شود زيرا نه زن مى تواند آن مسئله را به اقوام خود بگويد و نه مرد قدرت طرح آن را دارد. و در نتيجه هميشه با ديد تنفّر و انزجار به هم مى نگرند. در بسيارى از موارد به قهرهاى طولانى مى انجامد در حالى كه اولياء امور نمى دانند. زيرا يكى از اهداف ازدواج ارضاء غريزۀ جنسى از

ص: 17

طريق صحيح و منطقى است ولى اگر يكى از دو همسر مشكل داشته باشند طبعاً براى خود و براى همسر خويش مسئله بلكه مسائلى را مى آفرينند گاه در گفتگوهاى دادگاه مطرح مى شود كه زن يا مرد به انحراف كشيده شده اند كه پس از بررسى هاو تحقيق كارشناسى علّت اين اختلاف را عدم بهره گيرى صحيح زن يا مرد از همديگر بيان مى كنند، حتّى گاه مفاسد همسران متأهّل را همين انحراف طرف مقابل وانمود كرده اند.

بسيارى از طلاق ها، ازدواج هاى مجدد و مشكلات اجتماعى ديگر از اين مسئله نشأت گرفته است به هر حال اگر انسان بخواهد خانواده اى سالم، همگون و آرامش بخشى داشته باشد بايد زمينۀ اين مسائل را از خود دور كند و حتّى اگر انحرافى هم دارد تا زمانى كه كاملاً نجات نيافته و آثار آن از وى تا حدّ زيادى جدا نشده اقدام به ازدواج نكند. زيرا قبل از رهايى از دست آوردهاى اين مشكل در زندگى جديد و تولّد نوين خود نيز مشكلات جديدى را به وجود خواهد آورد. توصيۀ بنده به عزيزان جوان اين است كه اوّلاً مراقب باشند مبتلا نشوند اگر هم مبتلا شدند زود درمان كنند كه پى آوردهاى منفى آن رسوخ نكند و قبل از پالايش خود اقدام به ازدواج نكنند.

19 - ضربه به نشاط و شادابى اجتماعى

سامان، هماهنگى، نشاط، و شادابى جامعه از طريق خانواده ها و افراد آن ايجاد مى شود، اگر در جامعه افراد مشكل دار و خانواده هاى مشكل آفرين وجود داشته باشند، طبعاً به جامعه هم راه پيدا مى كند. مرد و زنى كه از نظر روحى، جسمى، جنسى دچار مشكل باشند خانواده اى كه بابزهكاريهاى رفتارى پيوسته همراه باشند تأثير مستقيم يا غير مستقيمى در جامعه خواهد گذاشت و اگر ضريب اين امر بالا باشد حتّى بازتاب آن به ديگر اعضاى جامعه بر مى گردد و اعضاى سالم جامعه را هم آلوده خواهد كرد. و به صورت تصاعدى افزايش پيدا مى كند و اينجاست كه مى توان گفت بيمارى مسرى شده و حتّى در برخى مواقع به مرحله بدخيمى رسيده است و شايد چاره اى براى درمان نباشد. (نمونۀ بارز آن در كشورهاى غربى ظهور دارد.)

در اين كشورها خانواده ها و حتّى جوامع هم از صدمات همديگر مصونيّت ندارند و امنيّت فرد، خانواده، جامعه و... در معرض خطر و بلكه نابودى است.

در اين فضا نشاط، شادابى و طراوت از جامعه جدا شده و مجموعه اى ناهمگون در زواياى گوناگون مردمى حاكم مى باشد و چه بد جامعه اى خواهد بود و خداى نياورد مردم خوب و ايثارگر ما در آينده جزء چنين مجموعه هايى باشند.

خدايا به جوانان ما كمك كن كه از سلامت همه جانبه اى بهره مند باشند و جامعه اسلامى ما هر روز به انتها نزديكتر شده از ضد ارزشها دورتر گردد.

ص: 18

20 - لطمه به دست آورد تلاش هاى اجتماعى

فرد يا افرادى كه از نظر فردى و خانوادگى دچار مشكل باشند قطعاً در دست آوردهاى آنها در عرصه اجتماعى بى تأثير نيست، چه كسانى كه كارى فكرى مى كنند و چه آنانكه تلاش فيزيكى دارند.

آرامش، سلامت، روح و جسم، ضريب كاربردى آنها را افزايش مى دهد.

اگر فردى با نگرانى و ناراحتى از فضاى خانوادۀ خود دور شود نمى تواند هنگام حضور در سركار تمركز كافى را پيدا كند تا بتواند پاسخگوى مناسبى براى مراجعين خود باشد و يا اينكه از اندوخته هاى فنى يا ذهنى خود در برنامه ريزى هاى كارى بهرمند گردد. آرى كسى كه يك بزهكارى روحى و روانى از طريق اين گونه مسائل در خود احساس مى كند پيوسته نگرانى و تشويش خاطر دارد و نمى تواند كارايى بهينه را داشته باشد مخصوصاً اگر اين امر موجب محروميّت از امتيازات گردد و يا سرزنش هايى را به دنبال داشته باشد. اينكه گاه انسان مشاهده مى كند در يك اداره اى ده نفر مشغول هستند ولى به اندازۀ 10 1 نيروى موجود كاربرد ندارند به خاطر اين است كه نيروها حتما يك مشكلى دارند و از نشاط لازم بهره مند نيستند! نه اينكه همه گرفتار اين بيمارى هستند بلكه به هر حال داراى مشكلات فردى، خانوادگى و اجتماعى هستند و اين موارد بايد ارزيابى شده و از طريق صحيح درمان گردد.

21 - مفاسد اجتماعى

دست آورد ديگر اين مسئله گسترش مفاسد اجتماعى است، وقتى كه جوانى از سلامت روحى، جسمى، فكرى بهره مند نباشد طبعاً بستر مناسبى است براى بدام افتادن در ناهنجارى هاى ديگر اجتماعى، اگر مى بينيم جوانهاى ما ساعت ها وقت خود را در كوچه و خيابان با اهداف خيالى مى گذرانند. اگر ديده مى شود عدّه اى از جوانان با نامه، عكس، هديه و... افراد زود باور را گمراه مى كنند، اگر افت تحصيلى به صورت گسترده در ميان جوانان بروز كرده است. اگر اختلاف پسرها و دخترها با اولياء خود به خاطر كنترل آنها در روابط و دوستى بطور چشمگيرى مشاهده مى شود و اگر روابط غير اخلاقى ميان پسرها با زنان همسردار شنيده مى شود و...

يكى از عوامل آن همين بيمارى و پى آمدهاى آن در جامعه و خانواده و افراد است.

تذكر مهمّ:

باز هم ياد آورى مى شود مسائل مطرح شده هرگز به اين معنى نيست كه تمام آنها دست آورد همين انحراف است بلكه عوامل گوناگون نيز وجود دارد كه فعلاً مجال بحث در مورد آنها نيست.

ص: 19

آنگاه كه فرد يا افراد جامعه از طريق اين بيمارى توازن روحى و اخلاقى خود را از دست بدهند طبعاً به مراتب بعدى و شديدتر مفاسد هم روى خواهند آورد.

آنگاه است كه محارم هم امنيّت كافى را نخواهند داشت، اقوام هم آرامش لازم را نخواهند داشت.

دوستى ها هم از صداقت برخوردار نخواهد بود. انتقال بيماريهاى بدخيم و مسرى جنسى نيز يك امر معمولى خواهد بود و دشمنان جوانان هم از ابزارهاى گوناگون بهره مى برند، و نسل آينده را به نابودى مى كشانند گرايش جوانان كم تجربه به ابزارهاى مشكوك و سوق دهنده به انحرافات فراوان مى شود.

دست اندركاران انديشه هاى منحرف قدرت پيدا مى كنند زمينه گسترش اهداف شوم خود را پيدا كنند و اوقاتى كه در اين سنّ به زمانهاى طلايى معروف است صرف كارهاى پوچ مضر و گمراه كننده مى شود.

مراتب بيمارى جنسى

1 - استمناء

2 - استشهاء

3 - چشم و نگاه

يكى از راههاى خودارضايى كه زمينه ساز مسائل و مشكلات فردى و اجتماعى فراوان خواهد بود نگاه كردن به چهره افراد است. اگر چه آنانكه خود را به گونه اى سامان مى دهند كه زمينه ساز جلب نظر ديگران شوند خود نوعى ارضاء منفى است ولى افراد آگاه و توانا بايد توجّه داشته باشند كه اين گونه افراد بيمارانى هستند كه دنبال همفكرانى براى خود مى گردند. و نامه ها و تجارب نشان مى دهد كه هر دو گروه مشكل آفرينند و در آينده نزديك و يا نه چندان دور پشيمان مى شوند ولى آن زمان دير است و توان نجات خود را ندارند.

در كتب روانشناسى جوان اين نوع ارضاء را به بهره گيرى كاذب و غير واقعى تعبير كرده اند و پى آمدهاى منفى فراوانى را براى آن مطرح كرده اند و ما به مناسبت برخى از آنها را عرضه كرديم.

ولى در خصوص اين موضوع مجموعه اى مستدل تحت عنوان «چشم و نگاه» تنظيم شده است كه مطالعه آن مى تواند نتايج فراوانى را برايتان در بر داشته باشد.

4 - التذاذ از گفتگو

يكى از راههاى خود ارضايى از طريق گفتگو با ديگران از طريق حضورى، تلفنى و حتّى مكاتبه اى

ص: 20

انجام مى گيرد. برخى از تن صداها، جمله بنديها، حركات دست و صورت افراد و... لذّت مى برند. و بعضى هم سعى دارند از اين طريق بديگران لذّت ببخشند. و در نهايت به انتظار عكس العمل طرف مقابل مى باشند تا از آن بهره ببرند. اگر چه بطور مستقيم خودارضايى ندارند ولى سرمايه اى را در اختيار ديگران مى گذارند تا بهرۀ مورد نياز را ببرند. اين كار هم پى آمدهاى منفى فراوان دارد كه فعلاً مجال بحثِ آن نيست.

5 - هديه ها

يكى از راههاى غير مستقيم براى ارضاء غريزۀ جنسى تقديم هدايا مى باشد. چه كسى كه هديه مى دهد و چه كسى كه مى پذيرد در واقع به دنبال ارضاء اين مسئله هستند.

البته همه هدايا شامل اين قانون نمى شوند بلكه معمولاً اهداف عاليّه و معنوى و اجتماعى فراوانى مى تواند در پى داشته باشد ولى برخى هديه ها با اين هدف انجام مى گيرد. كه هديه گيرنده بايد مواظب باشد كه هديه را از چه كسى دريافت مى كند و چه اهدافى در پى دارد و هديه دهنده نيز بايد بداند كه بسيارى از افراد به هدف واقعى او پى برده اند و او را فردى سودجو و بدانديش خواهند دانست. از همين مسير گاه تحويل گرفتن هديه سوژه اى مى شود كه طرف مقابل براى آبروريزى يا پيروى از اهداف باطل خود بكار مى گيرد.

كم نيستند دختران و پسرانى كه در همين داد و ستدها سوژه اى را به طرف داده اند كه مدّتها حتّى بعد از ازدواج آرامش نداشته اند. مخصوصاً چيزهايى كه شاخص باشند مانند: نامه، عكس، كتاب (دست نويس) و... كه ديگر مصيبت بيشتر است.

نكته اى مطرح مى شود كه خيلى ريز است ولى مسائلى را براى ديگران به وجود آورده است.

ممكن است كه طرف مقابل شما خيلى هم فكر باطل نداشته است. ساده لوح باشد يا خيلى زود باور باشد و يا ضريب ذهنش بالا نباشد و... ولى همين هديه شما را از دست بدهد يا او بطور غير مستقيم مأمور باشد و يا دقّت كافى نداشته باشد و افراد سودجود از اين موقعيّت سوء استفاده كنند.

يكى از نمايه هاى اين بيمارى كه اختصاص به پسران دارد عملى است كه افراد با خود كارى كنند كه در حال بيدارى از آنها منى خارج شود. اين كردارى است كه در تمام اعضاى مادّى و معنوى انسان اثر سوء مى گذارد كه مباحث آن را در بحث آثار مطرح مى كنيم، و اين عمل معمولاً با اين شرايط ايجاد مى شود:

1 - در فضاى تنها و بيكار

2 - با ديدن عكس، مجله، فيلم و...

3 - با پندارهاى باطل و تحريك كننده

ص: 21

4 - تصوّر يكى از صحنه هاى زيبا و جالب

5 - آنگاه با نابود كردن انرژى زيادى از بدن بپايان مى رسد.

6 - پشيمانى فراوان بهمراه دارد.

7 - محروميّت از بالندگى استعدادها

6 - خود ارضايى يا با تلاق تباهى

يكى از بيماريهايى كه متأسفانه هم چون موريانه بطور خزنده و ناگويايى نسل جوان ما را بسوى تباهى و سقوط مى كشاند بيمارى مهلك اونانيسم يا خودارضايى مى باشد. مبتلايان به اين بيمارى به گونه اى غيرواقعى و خطرناك لحظه هايى را براى خود بدست خويشتن سامان مى دهند و لذّت مى برند كه آينده جانكاهى را براى خود سازماندهى مى نمايند.

لحظه هاى لذّت بخشى را براى خود به وجود مى آورند، امّا ماهها بلكه سالها باغم و اندوه خود را دمساز مى كنند. دختران و پسران اين لذّت را از طريق غريزه جنسى براى خود به بار مى آورند. انجام اين كار به گونه اى است كه پس از بازى كردن با خود، انزال منى مى شود كه اين كار همراه با تخليه ميليونها انرژى و توان پيدا و ناپيداى آنان خواهد بود.

اين عمل را براى دختران استشهاء و براى پسران استمناء مى گويند، و اين نخستين مرحله انحراف است كه مراتب بعدى را هم علاوه بر آثار شوم معمولاً در پى دارد، كه در بخشهاى مختلف اين نوشتار براى عزيزان تشريح خواهد شد.

7 - خود فروشى

اگر كج روى و انحراف در قالب فرسايش درآيد كم كم فرد به عرضه خود به ديگران كشيده مى شود، و كارهايى انجام مى دهد تا ديگران به او تمايل پيدا كنند و از آن لذّت جنسى ببرند كه به اين وسيله خود اوهم لذّت مى برد. اگر چه اين لذّت بريها براى انسانهاى متعادل و متشخص ضدّ ارزش محسوب شده و از نظر شرعى هم حرام مى باشد، اگر هم حرام نباشد ماندگار نيست و پى آمدهاى بدى را به بار مى آورد، ولى اينگونه افراد كم كم با تمام توان حاضرند خود را به ديگران حتى همجنس خود عرضه نمايند تا هم آنها لذّت ببرند و هم ديگران بهره مند شوند كه بااين تبادل لذّت با راههاى مختلف قابل طرح مى باشد كه انسان از توضيح آن شرم دارد و تبيين موارد ممكن است بدآموزيهايى را به همراه داشته باشد. لذا صرف نظر كرده و به همين مقدار بسنده مى كنيم. و در نهايت عرض مى شود به هر صورتى كه كارى را انجام دهيم تا خود لذّت ببريم يا ديگران را به لذّت برسانيم حرام است مگر موارد خاص كه شرع اجازه داده است. و حتّى همان افرادى كه لذّت مى برند از اين گونه افراد

ص: 22

به عنوان انسانهاى بيچاره و زبون ياد مى كنند اگر چه بروز ندهند و در پرتو اين كردارها عواقب شوم و شرم آورى در پى دارد كه نامه هاى جوانان گمراه در هر مرحله با وضع درد آورى آن را توضيح داده اند.

تقاضاى عاجزانۀ من از شما خوانندۀ محترم اين است كه به يارى اين جوانان فريب خورده و مظلوم و بيچاره بشتابيد و آنها را به افراد يا مراكز يارى رسان معرفى كنيد و به اين وسيله جامعه را از باتلاقهاى انحراف زا نجات دهيد.

8 - هم جنس گرايى

مساحقه و هم جنس بازى از نمونه هاى ديگر اين بيمارى است كه معمولاً در دختران يافت مى شود كه اين تلذذهم براى دو طرف پى آوردهاى خطرناكى در بر دارد.

و ما نمونه هاى زيادى را در نامه هاى ارسالى مشاهده كرده ايم. كه زندگى قبل و بعد از ازدواج خود را به تباهى كشانده اند. وكمتر راهى براى نجات يافته اند. و بسيارى از مواقع منجر به جدايى، فرار، خودكشى، دگركشى و آبروريزى و... گشته است.

صدها نامه در خصوص اين موضوع و آثار آن حاضر است، دهها گفتگوى تلفنى كه به صورت نوشتارى تنظيم شده است در قفسه هاى واحد تحقيقات مهيّا است و هزاران گفت و شنود حضورى كه به دست آورد اين مشكل شوم از زبان دختران جوان تدوين شده، كه از فكرم عبور مى كنند ولى چه بايد كرد كه نمى توان آنهارامطرح كرد و از سوى ديگر چه بايد كرد كه با همان عوامل و علل 20 سال پيش امّا به صورتهاى جديدتر جوانان پاك و عزيز ما به دام مى افتند و همان آثار را هم دارند و تحمّل مى كنند و خيلى ها هنوز هم گرفتارند و پناهگاهى را نمى يابند تا در مراحل اوليّه خود را نجات دهند.

9 - گرايش به جنس مخالف

لطافت روح نوجوان و جوان، حساسيّت اين گروه سنّى، كم توجهى و يا بى توجهى، ناآگاهى ياكم آگاهى اولياء و مربيّان، مشكلات و مسائل فوق العاده در زندگى، افزايش دامها و حيله هاى دشمن، نبود و يا ناشناخته ماندن افراد و يا مراكزى كه مى توانند براى اين قشر پناهگاهى مناسب باشند و صدها عامل ديگر، زمينه را براى انس هاى مشكوك و مبتذل به وجود آورده است.

دختران و پسران جوان از اعضاى خانواده ناهماهنگ، اقوام كم حوصله، خواهر و برادر بى توجّه، خلأ عاطفى فراوان و دامهاى بسيار، مسائلى را به بار آورده كه شرم آور است. در اين ميدان معمولاً دختران جوان قربانى زيادى داده اند و پسران حيله گر و شيّاد لذّت ها برده اند. البتّه بعد از بررسى هاى فراوانى معلوم شده همين پسران هم خود بوسيله افراد ديگر به اين گونه ميدانهاكشيده شده اند و بايد در نهايت گفت: نسل مظلوم، ناآگاه و گول خورده فضاى آلوده اى را به وجود آورده اند. در بسيارى

ص: 23

مواقع خود آنها مقصّر نيستند بلكه افرادى هستند كه به آنها خط مى دهند لذا پسران و دختران جوان عزيز بايد بدانند اين گونه گرايش ها عاقبت روشنى نخواهد داشت و معمولاً پس از گذر زمان كوتاهى پشيمانى پايدارى را براى انسان به بار مى آورد. 80% اين گونه تمايلات بر اساس آمار مراكز پژوهشى واقعى نبوده و فقط راهى بوده براى بهره كشى جنسى و يا اهداف شوم ديگر.

10 - ناامنى محارم يا اوج جنايت

اگر انحراف شدّت پيدا كند و انسان رفتار انحرافيش به صورت عادت درآيد و يا برايش ملكه شود كم كم به خودارضايى بسنده نخواهد كرد بلكه به فساد و تجاوز به ديگران دست خواهد زد و گاهى هم اگر زمينه تجاوز به بيگانگان را پيدا نكند محارم او مصونيّت نخواهند داشت. اشك ها، ندامت ها و فريادهاى فراوانى را شاهد بوده ايم از جوانان عزيزى كه به اين سوى كشانده شده اند.

فرار، خودكشى، خودسوزيهاى زيادى را از مجريان اين گونه مفاسد خوانده ايم خواهران، برادران، خواهر زاده و برادر زاده هاى زيادى از وجود ناامنى و دلهره فراوان در فضاى امن خود رنج مى برند.

اى واى مرگ بر اين گونه رفتارها كه زمينه شرمندگى براى خود و ناامنى براى نزديكترين عزيزان خود را فراهم مى آورد.

تذكر:

اين گونه رفتارها معمولاً از ذهن افراد بيرون نمى رود و در بسيارى مواقع حتّى افشاء خواهد شد و بايد جوانان گمراه از آبروريزى دنيوى و اخروى اين گونه كارها، بهراسند.

به عزيزان مظلوم هم توصيّه مى شود كه مسائل را بصورت خصوصى با افراد ذى صلاح مطرح كنيد و يا حداقل خود را از مجاورت هايى كه زمينه ساز اين گونه فجايج مى باشد رها سازيد، و هر دو از خداى متعال و حضرات معصومين عليهم السلام مدد جوييد.

11 - بيماريهاى ماندگار

اگر كسى به اينگونه كارهاى انحرافى شوق يافت ديگر در مسير كام گرفتن خود هيچ پياوردى را براى خود و طرف مقابل در نظر نمى گيرد. گاهى هم به دام افراد مى افتد كه دچار بيماريهاى خطرناك مانند سوزاك، سفليس و حتّى ايدز هستند كه ديگر با يك رابطه لذّت بخش از بهره و لذايذ ماندگار دنيا و آخرت محروم خواهد شد.

تنها كافى است يك بار با فردى كه مبتلا به ايدز هست انسان آميزش كند و براى هميشه گرفتار بيمارى ايدز شود.

ص: 24

اگر اين گونه مسائل را قبول نداريد به بيمارستانها، درمان گاهها و مطب هاى پزشكان متخصص در اين زمينه مراجعه كنيد و وضع ظاهرى و روحى آنان را بررسى كنيد.

براى راهنمايى و كمك يكى از افراد به مطب يكى از پزشكان متخصص تهران مراجعه كردم با چنان چهره هاى شرمنده و افسرده روبرو شدم كه ناخود آگاه اشكهايم روان شد وقتى نزد پزشك مورد نظر رسيدم بعد از ويزيت همراه خود يك جمله به دكتر گفتم: آقاى دكتر چرااين بيماران چنين روحيه اى دارند. ناگاه فرياد برآورد. آقا اگر بدانيد اينها چه بدبختى هايى دارند چه شرمندگى هاى فردى، اجتماعى، خانوادگى و... دارند به آنان حق مى داديد.

عوامل انحراف

اشاره

ناآگاهى

گفتگوها

فكر و انديشه

لباس

پيش از خواب

و بعد از خواب

تنهايى

نارسايى مجارى

ناآگاهى به مسائل شرعى

استفاده از تيغ

نوع نشستن و راه رفتن

بى توجهى اولياء

ناآشنايى به بيولژى بدن

خوراكى ها

ديدنى ها

شنيدنى ها

حالات روح

دوستان ناباب

رفاقت و دوستى

پربودن معده و مثانه

1 - ناآگاهى به عواقب

جوانان عزيز برخى مسائل را قبول ندارند ولى ناخودآگاه خويشتن را گرفتار آنها مى كنند، نگاه كردن به برخى فيلم ها و مجلاّت، شنيدن برخى مطالب، گفتن امورى كه حول و حوش مسائل جنسى مى باشد، خوردن برخى خوراكى ها و نوشيدنى ها و حتّى برخى كارهاى ريز و درشت مازمينه ساز اين بيمارى است. خيلى چيزها را مى خوريم و نمى دانيم چه تأثيرى در اعضاى بدن ما دارد وقتى كه به پزشك مراجعه مى كنيم او مى گويد فلان چيز را بخور و از ديگرى اجتناب نمااگر مى خواهى خوب شوى. آنگاه متوجّه مى شويم كه اين خوراكى مفيد بوده و ديگرى ضرر داشته است مسائلى كه برايتان مطرح مى كنيم شايد خيلى در نظرتان مهم نباشد ولى تجربه نشان داده كه بى تأثير نبوده و گاه اثرات

ص: 25

زود رس داشته و گاه هم نتيجه ديررسى داشته است. شما چه بخواهيد و چه نخواهيد ميكروب اثر منفى در بدن دارد و در اين صورت گاه ويتامين هم نتيجه منفى خواهد داشت.

2 - گفتمانها

گفتگوهايى كه زمينه تحريك و يادآورى مسائل جنسى را فراهم كند زمينه ساز تحريكاتى مى شود كه در نتيجه مولّد منى شده و در اثر ادامه اين گويشها احتلامهاى پى در پى به دنبال داشته كه اگر به صورت طبيعى صادر نگردد انسان ممكن است مرتكب گناهانى مى شود كه يكى از آن گناهان خودارضايى است. براى اينكه انسان به انحرافات جنسى مبتلا نگردد بايد از اين گفتگوها پرهيز نمايد. اولياء و اقوام گرامى جوانان نيز بايد از طرح اين گونه مطالب دورى جسته تا از نسل سالم و پاكى بهره مند شوند. جوانان آينده انديش براى اينكه بتوانند خود را از بزهكاريهاى جنسى نجات دهند بايد اين گونه نشستها را رها كرده و زمينه انحراف خويش را مهيّا نسازند. حتّى عزيزان دلسوز اگر ديدند چنين مطالبى مطرح مى شود و جوان پاكى هم حضور دارد و نمى تواند آنها را از كار باز دارد بهتر است به هر بهانه اى او جوان را از خانه خارج كرده يا فكر او را به گفته هاى مثبت ديگرى مشغول سازند.

3 - فكر و انديشه

انسان بايد قبل از انجام هر كارى در اطراف آن فكر و انديشه نمايد.

دانشمندان روانكاو معتقدند هر كار فيزيكى و رفتار با انديشه شروع مى شود. ولى گاهى اين اركان تفكر با مبانى شرع، عقل، عرف و قانون منافات دارد و نتيجۀ كار توليد شده و رفتار انجام شده با آن مبانى تعارض دارد.

براى همين است كه اسلام عزيز تأكيد كرده كه براى هر كارى انديشه نماييد. تا در نتيجه بتوانيد از عقل و وجدان سليم خود بهره جسته و كردار و رفتار ارزشى را سامان دهيد.

امّا گاه انسان به جاى انديشه و تفكّر به توهّم و تخيل هاى منفى تمايل پيدا مى كند كه اين گرايش ها انسان را به سقوط و تباهى مى كشاند. براى اينكه انسان بداند و اراده و صادرات فكر او تفكرساز است يا توهّم آفرين بايد به دست آورد توليدات ذهن مراجعه كند. اگر در اثر انديشه هاى او به اعمال و رفتارى دست زد كه همسويى با عقل، شرع، عرف و قانون ندارد بايد بداند كه او خيال پرداز است و سرانجام پندارگرايى گناه و تباهى خواهد بود.

ص: 26

4 - لباس

پوشش براى انسان يك ارزش دينى، عقلى و عرفى محسوب مى گردد. و برخى لباس ها براى جوانان عزيز مضر بوده و زمينه هاى تحريك را مهيّا مى سازد.

پوشيدن لباس هاى نامناسب گاه براى ديگران موجب تحريك مى گردد و گاه براى خود انسان مقدّمات گناه را مهيّا مى سازد.

لباس از نظر رنگ علاوه بر اينكه براى خود انسان مشكلات به بار مى آورد براى ديگران هم مصائب آفرين خواهد بود. جنس لباس مى تواند در پوست بدن مسائلى را به وجود آورد مانند خستگى پوست بدن، خارش پوست بدن، رويش قارچهاى بدن و...

اگر جنس لباس مخصوصاً لباس هاى زيرين از مواد نفتى باشد در اثر اصطكاك الكتريسيته ايجاد شده و پوست بدن را خشك مى كند و آنگاه خارش پوستى را همراه داشته و خارش زيادى مخصوصاً در اطراف دستگاه تناسلى ايجاد مى كند، جاى تأسف است كه گاه اولياء محترم بدون توجّه و آگاهى براى فرزندان خود لباسهايى تهيّه مى كنند كه از جنس پوليستر و مواد نفتى است به ويژه اگر لباس هاى زيرين باشد اثرات منفى آن بيشتر است.

لباس اگر از نظر اندازه و سايز چسبناك باشد مخصوصاً هنگام خواب مشكل آفرين خواهد بود.

اندازۀ لباس مخصوصاً براى جوانان توصيه شده كه گشادتر باشد مخصوص لباس خواب بايد راحت تر بوده تا مشكلى به وجود نيايد. پس در اين بعد اندازه، جنس و رنگ لباس مؤثر بوده و مى تواند از عوامل اين گونه انحرافات باشد.(1)

پيشنهاد مهمّ:

خوب است اولياء محترم فرزندان عزيز خود را توصيه كنند در اين سنّ و سال حدّاقل براى داخل منزل از لباس هاى راحتى و گشاد استفاده كنند و از پيراهنهاى بلندتر و يا عربى استفاده كنند، به اين ترتيب برخى حالات خاص جوان «به ويژه پسران» موجب نگرانى و خجالت آنها مى شود و در بعضى مواقع با ماندن در رختخواب براى اينكه حالت عادّى ايجاد شود و... ممكن است به انحراف كشيده شوند.

5 - پس از خواب و پيش از خواب

اشاره

از ميان نامه ها و گفتگوهاى تلفنى بخوبى استفاده مى شود كه معمولاً جوانهايى كه گرفتار انحراف جنسى هستند بسيارى از موارد در همين لحظات «قبل و بعد از خواب» به اين گناه كبيره مبتلا شده اند. به جوانان عزيز توصيه مى شود بلكه از آنها خواهش مى شود كه از اين رفتار بسيار خطرناك و

ص: 27


1- . توضيح بيشتر در اثر ديگر مؤلف «نيازمنديهاى نسل جوان» مى باشد

مصيبت بار دورى گزينند. و بمحض بيدار شدن از خواب فورى رو انداز خود را كنار بزنند و به انجام كارهاى مختلف بپردازند. و تا كاملاً خواب آنها را فرا نگرفته به رختخواب نروند.

به اولياء عزيز هم عرض مى كنيم چون درصد بالايى از اين پس و پيش خواب ها خطرات فراوانى را در بر دارد با متانت و دلسوزى تذكر دهيد تا فرزندان گرامى شما از اين گونه انحرافات مصون بمانند. به مربيان گرانقدر هم يادآورى مى شود كه در جلسات انجمن و اولياء و مربيان تذكرات لازم را به صورت كلّى و در برخى موارد جزيى بيان نمايند.

بسيارى از جوانان (پسر) كه دير از رختخواب بيرون مى آيند و حتّى از خواب بيدار مى شوند بخاطر نعوظتى كه برايشان پيش مى آيد تعلل ورزيده و ناخودآگاه گرفتار خودارضايى مى شوند.

تذكر:

دراين مرحله خوب است داخل رختخواب نشسته و روانداز خود را كنار زده و با حركات فيزيكى نشسته آمادگى براى بلند شدن را پيدا كنيد.

براى نجات از زمينه تحريك در رختخواب قبل از خواب چند توصيه تقديم مى گردد:

الف) قبل از خواب:

1 - سعى كنيد همانگونه كه در روايات اسلامى توصيه شده به اعمال روزانه خود انديشه كنيد، نسبت به كارهاى خوبى كه انجام داده ايد خداوند را شكر نموده و از او بخواهيد كه در روزهاى آينده توفيق بيشتر به شما عنايت فرمايد و نسبت به كارهاى نابجايى كه انجام داده ايد توجّه كنيد و آثار اخروى آن را در ذهن بياوريد و از خداوند تقاضا نماييد در آينده شما را از انجام چنين اعمالى مصون بدارد.

2 - سعى كنيد دستها از رختخواب بيرون باشد.

3 - پاها تا مچ از روانداز بيرون باشد.

4 - به طرف راست بخوابيد.

5 - سعى كنيد دستگاه تناسلى در فشار قرار نگيرد.

6 - بهتر است قبل از خوابيدن به دستشويى رفته و مقدار زيادى آب سرد روى آلت تناسلى بريزد.

7 - خواندن سوره ها و آياتى كه حفظ هستيد بسيار مناسب است.

ب) بعد از بيدار شدن:

1 - بلافاصله با بسم اللّه الرحمن الرحيم از جاى برخيزيد.

2 - اگر مى خواهيد در بستر بمانيد برنامه هاى مانده از روزهاى قبل را مورد بررسى قرار دهيد.

ص: 28

3 - برنامه هاى روزانه اى را كه مى خواهيد انجام دهيد بررسى ذهنى كنيد.

4 - روانداز را بلافاصله از روى خود كنار بزنيد و يا آن را جمع كنيد و سرجايش قرار دهيد.

5 - سر و صورت خود را بشوييد. (بهتر است وضو بگيريد.)

چند تذكر كلّى:

فضاى اتاق خواب خوبست از مسائلى كه انسان را به تحريك و انديشه هاى باطل مى كشاند، پالايش شود و به جاى آن به اين امور تزيين گردد:

1 - داراى تصاوير زيبا و جذاب طبيعت

2 - نمايى از گلزار شهداء و چهره هاى معصوم شهداء

3 - روايات و آيات الهى با تزيين دلچسب

4 - روايات و آياتى دربارۀ بازتاب عملكرد انسان در قيامت

5 - در و ديوار و پرده و پوشش رختخواب از رنگهاى ملايم و آرامش بخش آذين شده باشد.

6 - هواى اطاق ملايم باشد. (نه سرد و نه گرم)

7 - داشتن يك گلدان يا حتّى تصويرى از يك نماى طبيعى

8 - در كنار بستر هم خوب است چند جلد كتاب راجع به زندگى بزرگان دين و دانشمندان و مسائل اخلاقى و معاد باشد.

9 - داشتن نوارهاى قرآن و تواشيح و اخلاقى و آگاهى به مسائل جوانان بسيار مفيد خواهد بود تا آن آمادگى لازم براى خوابيدن پيدا شود.

6 - تنهايى

اگر چه در روايات اسلامى از تنهايى به ويژه تنهايى جوانان بشدّت نهى شده است ولى پدران و مادران عزيز بايد بدانند اين تأكيد مقدّس اسلام عللى داشته است كه يكى از آنها گرايش به اينگونه انحرافات است.

حتّى در اسلام خوابيدن تنها در خانه و اتاق مكروه شمرده شده و از مسافرت تنها نهى شده است و سفارش اكيد شده كه غذا به تنهايى صرف نشود، و همچنين از زندگى در اتاق به صورت تنها نهى شده است.

اگر فرزند شما در اتاق مخصوص خود مطالعه مى كند بايد درب اطاق بگونه اى باشد كه فرزند شما احساس نكند كسى نمى تواند وارد شود. و گاه به صورت نامشخص وارد اتاق شده ولى به گونه اى كه گمان نكند شما به عنوان تجسسّ وارد اطاق شده ايد اگر موارد مشكوكى مشاهده كرديد در اين ورود

ص: 29

عكس العمل نشان ندهيد بعد از مدّتى و پس از بررسى هاى مستقيم و غيرمستقيم قضيه را ارزيابى نماييد و تذكرات لازم را بدهيد.

جوانان عزيز هم بايد بدانند اين كنجكاويهاى اولياء بنفع آنهاست و از بسيارى از مشكلات مصون مى مانند، در روايات اسلامى آمده است در اطاق كه فردى تنها باشد دوّمين نفر همراه او شيطان است و شيطان وسوسه مى كند تا انسان را به گناه وا دارد. اگر چه اسلام حضور در سفره تنها، اطاق تنها، منزل تنها را نكوهش كرده است ولى تنها به حمّام رفتن را براى جوان بيشتر مورد ملامت بيشترى قرار داده است حتّى زير دوش رفتن صابون زدن چندان بجا نبوده و زير دوش فقط براى آب كشيدن كلّى بدن يا غسل خوب است و آن هم بسيار با سرعت و فورى انجام شود.

7 - نارسايى مجارى ادرار

مجارى ادرار گاهى دچار نارسايى مى شود كه اين خود آغاز انحراف جنسى است مثلاً عفونت، تورّم، سوزش، درد و... مى تواند از آن امور باشد. در اين گونه موارد اولياء بايد فوراً اقدام كنند و او را به پزشك حاذق ارائه دهند. تا هر چه سريعتر معالجه شوند. گاهى اوقات در اثر ختنه و يا سوختگى اطراف دستگاه تناسلى اين مسئله به وجود مى آيد. برخى از عزيزان هم به خاطر اينكه گاه بعد از ادرار رطوبتى از آنها صادر مى شود و حكم شرعى آن را نمى دانند براى اينكه نجس نباشد و وضويشان باطل نباشد و... عمل استبراء را مكررّ انجام داده كه اين موجب تحريك مى شود.

يا گاهى برخى بعد از احتلام و غسل و... باز رطوبتى از آنها خارج مى شود كه بگمان آنها نجس و يا غسل آنها باطل است و به همين خاطر دست به امور محرّك مى زنند در صورتى كه اگر به مسائل شرعى آگاهى پيدا كنند دچار اين مشكلات نمى شوند.

تذكر مهمّ:

در مسائل شرعى دقّتهاى عقلى و علمى در احكام تأثير ندارد. مثلاً اگر در يك ليوان آب قطره اى خون ياادرار بيفتد و نجس شود به محض اينكه به آب كُر وصل شود پاك مى گردد اگر چه از نظر دقّت عقلى و علمى ذرّات ادرار و خون در آب معلّق است ولى پاك مى شود.

در مسائل طهارت و نجاست هم دقّت هاى عقلى، علمى و عرفى لازم نيست لحاظ شود فقط بايد به احكام شرعى بسنده كرد.

جوانان عزيز بايد توجّه داشته باشند گاه بخاطر خجالت، كم رويى و ترس، مشكلات علمى و جسمى خود را با اولياء خود مطرح نمى كنند و دست آوردهاى بدى را براى خود به بار مى آورند. البتّه اين مسائل تا حدّى حساس است ولى مى توان از طريق طرح آنها به وسيلۀ نامه، تلفن يا اقوامى كه

ص: 30

خودمانى هستند انتقال دهيد تا چاره انديشى شود.

8 - ناآگاهى به مسائل شرعى

از نامه هاى دريافتى بخوبى استفاده مى شود بسيارى از عزيزانى كه به انحراف كشيده شده اند بخاطر ناآگاهى به مسائل شرعى است. فكر مى كنند هر رطوبتى كه از انسان صادر مى شود، منى است و نجس مى باشد. و موجب غسل است، گمان مى كنند اگر كسى مثلاً در روز دوبار محتلم شود مريض است، به اين پندارند كه خودارضايى يك امر طبيعى است و از نظر شرعى مجاز مى باشد. بر اين باورند حال كه تحريك شده اند اگر اقدام به خودارضايى كنند از نظر شرعى اشكال ندارد.

در صورتى كه اين موارد و دهها مورد مشابه آن از نظر شرعى جايز نبوده و علاوه بر پى آمدهاى معنوى، جسمى، روحى، عاطفى و فكرى، عذابهاى درد ناكى نيز در آخرت خواهد داشت. گاهى شيطان در ذهن انسان وسوسه مى كند كه چون چند روزى است محتلم نشده اى شايد بيمار هستى و براى اطمينان چه اشكالى دارد اين كار را انجام دهى و بعد هم توبه نمايى... او مى گويد چون امكان ازدواج برايم فراهم نبود كنترل هم برايم غير ممكن بود بهترين راه را در اين ديدم كه براى نجات از گناهان... به اين عمل اقدام نمايم. آرى اين يك توجيه شيطانى است. راه نجات از اين گناه مسائل ديگرى است كه در بخش درمان و پيشگيرى مطرح خواهد شد.

9 - استفاده از تيغ

اگر چه در روايات اسلامى توصيه شده تا قبل از ازدواج براى تقليل غريزۀ جنسى كمتر اقدام به حذف موهاى اطراف آنه (آلت تناسلى) نماييد مگر در موارد ضرورى، اگر چه توصيه شده كه موهاى پا و دست كوتاه شود تا نقش كاهش غريزه را احياء نمايد در هر حال بهتر است براى كوتاه كردن موها از مو بَر استفاده شود زيرا اين امر هم از افرايش قارچ هاى پوستى جلوگيرى مى كند و هم موها را ملايم نگه مى دارد.

زيرا تيغ موها را زبر مى كند و توليد خارش نموده و در برخى از موارد زمينه ساز تحريك خواهد بود. آرى استفاده از تيغ چند مشكل را به وجود مى آورد:

1 - پوست را لطيف نموده در نتيجه زمينه ساز قارچ هاى پوستى مى شود.

2 - موها در رويش بعدى زبر شده و پوست لطيف شده را دچار ناراحتى مى كند.

3 - ممكن است بخاطر كم تجربه گى پوست بدن بريده شود.

4 - با لمس آنه، حساس و دچار تحريك گردد و...

گاهى مى پرسند ما هرچه از موبر استفاده مى كنيم خوب تميز نمى كند و گاه هم زياد نگه

ص: 31

مى داريم تا كامل پاك شود ولى پوست بدن را دچار مشكل مى كند.

براى حلّ اين مسئله چند تذكر خدمت عزيزان عرض مى كنيم.

1 - بدن بايد خيس نشود.

2 - آب بايد گرم باشد.

3 - خمير نبايد رقيق باشد.

4 - خمير بايد به زير موها برسد.

5 - بعد از ماليدن خمير نبايد آب روى آن ريخت.

6 - حدود 10 دقيقه صبر كرده بعد آزمايش مى كنيد اگر ديديد موها از بدن جدا مى شود در اين صورت بدن را بشوييد و بعد از شستن يكبار هم با صابون خوب تميز كنيد.

10 - نوع نشستن و راه رفتن

اسلام براى نشستن روشهاى ويژه اى را طرح كرده كه اگر انسان به آن عمل كند از آثار منفى آن نجات پيدا مى كند. مثلاً نشستن بايد بگونه اى باشد كه بين دو زانو فاصله باشد بطورى كه دستگاه تناسلى در فشار نباشد. نشستن به صورت تورك يا چهار زانو و يا تكيّه دادن به ديوار به گونه اى كه سنگينى بدن روى ناحيۀ شكم و پايين آن نباشد. نشستن روى صندلى بايد به گونه اى باشد كه بين دو زانو فاصله باشد. پا روى پا انداختن و فشار آوردن دو ران به هم و... از امورى است كه موجب تحريك مى شود. در راه رفتن بايد قدم ها طورى جابجا شود كه فاصله بين دو انگشت شصت پا بيست سانتى متر باشد تا در نتيجه زاويۀ دو زانو خيلى حادّه نباشد و دستگاه جنسى انسان در تنگنا قرار نگيرد تا موجب تحريك گردد. هنگام نشستن دستها و وسائل روى ناحيۀ اعضاى تناسلى قرار نگيرد يا سنگينى زياد به آن وارد نشود.

11 - بى توجهى اولياء

عدم رعايت اولياء هنگام روابط زناشويى يكى از مهمترين مسائلى است كه زمينه ساز انحراف فرزندان مى شود. حالتى كه براى زن و شوهر پيش مى آيد بطور معمول اگر به وسيلۀ پوشش كم اثر نشود اثر منفى داشته اگر چه بچّه ها خواب باشند. در آن هنگام ارتعاشاتى از زن و مرد صادر مى گردد كه به طور معمول در فكر افراد تأثير داشته و انتقال مى يابد. در هر حال اگر زن و مرد پوشش مناسب نداشته باشند و اطمينان لازم از خواب فرزندشان نداشته باشند ديگر مصيبت آور خواهد بود.

بسيارى از جوانان عزيز در نامه هاى خود ابراز داشته اند كه عامل انحراف ما بى احتياطى پدر مادرمان بوده است، حتّى گاهى پدر و مادر شوخى هاى شرعى مى كنند ولى براى اوليايى كه فرزندان

ص: 32

نوجوان و جوان دارند مجاز نبوده و گاهى موجب گناه مى شود برخى بى توجّهى هاى محارم مانند خواهر، مادر، عمّه، خاله و دختر برادر و خواهر نيز جوانان عزيز را به گناه مى كشاند. اگر چه آنها محرم هستند ولى چون بيم انحراف مى رود اگر رعايت نكنند گناه كرده اند. در نامه هاى زيادى از برادران عزيز به اين نكته اشاره شده كه محارم ما با پوشش هاى نامناسب و تزيين هاى محرك ما را به گناه وا مى دارند.(1)

12 - ناآشنايى به بيولوژى بدن

برخى بخاطر كم آگاهى به مسائل زيستى بدن بسيارى از رخدادهاى بدن را با ديد مشكل مى انگارند و براى خود و جوان زمينه مشكل روحى مى آفرينند. مثلاً مدّتى كه طول بكشد و محتلم نشوند و يا اگر چند روزى بطور متناوب محتلم شوند و... گمان اينكه مريض شده اند يا احتياج به خودارضايى پيدا كرده اند غافل از اينكه اين امور مربوط به مسائلى است كه معمولاً در روز و شب و قبل از خوابيدن پيش آيد.

خروج مايعاتى از مجراى ادرار در برخى موارد نه نجس است و نه غسل دارد و به آنها به اصطلاح ودى و مذى مى گويند و مأموريت ويژه اى براى نشاط جوانى و پالايش مجراى ادرار دارند. بايد توجّه داشته باشيم كه اين سيستم بدن رابطۀ نزديكى با تمام حركات بدن دارد. خوردن، ديدن، شنيدن، فكر كردن و... با اين غريزه رابطۀ محكمى دارند.

نكتۀ مهمّ:

همان گونه كه حول و حوش بلوغ تغييرى در صدا، رويش مو و... ايجاد مى شود رشد آلت تناسلى و نعوظ(2) بيشتر براى جوان يك امر طبيعى بايد باشد. و خود اين مسئله ممكن است او را به انحراف بكشاند كه بايد اولياء با روش مخفى و صحيح به او يادآور شوند.

13 - خوراكى ها

برخى خوردنى ها هستند كه اگر چه مفيد هستند و حتّى شايد براى افراد لازم هم باشد و براى بعضى گروههاى سنّى مناسب باشد ولى اين مواد براى جوانان عزيز مضرّ بوده و موجب تحريك مى گردد و گاه هم به انحراف كشيده مى شوند.

اولياء گرامى بايد همان طور كه خود از خوردن برخى غذاهاى مسموم پرهيز مى نمايند و به

ص: 33


1- . براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «آئين خانه دارى» مراجعه شود
2- . سيخ شدن، بزرگ شدن

فرزندان خود نيز اجازه نمى دهند از آنها استفاده كنند، از اين گونه خوراكى هايى را كه براى عزيزان خود مضر مى باشد پرهيز نمايند. حتّى اگر لازم باشد خودشان هم از آنها استفاده نكنند مصرف اين گونه خوراكى ها براى جوانان عزيز مضر است.

1 - سير 2 - پياز 3 - موز 4 - هويج 5 - گلپر كه در ترشى و شور استفاده مى شود 6 - آجيل ها 7 - شيرينى هايى كه واينيل دارند 8 - نارگيل 9 - دنلبلان

تذكر:

مصرف اين مواد غذايى ممكن است تا حدّى لازم باشد ولى مصرف زياد آن خطر به بار مى آورد ممكن است حتّى براى برخى نوجوانان و جوانان ضررى نداشته باشد در هر صورت نكته لطيفى است كه اولياء گرامى بايد از آن مطلع بوده و پس از ارزيابى هاى لازم موضع گيرى مناسب را انجام دهند و دست اندركاران فرهنگى نيز با آگاهى از شيوه هاى صحيح مسائل را به اولياء گرامى انتقال دهند.

14 - ديدنى ها

غريزۀ جنسى ارتباط تنگاتنگ با اعضاى بدن دارد هر يك از اعضاى بدن مى تواند عامل تحريك غريزه جنسى باشد. لذا ديدگان انسان با تصويرهايى كه به انديشه منتقل مى كند مى تواند انسان را به انحراف بكشاند، شاعر نيز گويد:

ز دست ديده و دل هر دو فرياد

نگاه كردن يكى از زمينه هاى مهمّ تحريك و انحراف است.(1)

خواندن كتب، ديدن مجلّات و عكس ها و فيلم هاى سينمايى و ويديويى و حتّى تلويزيونى و نيز نگاه كردن به افراد از امورى است كه انسان را به گناهان گوناگون مى كشاند خود اين از موارد خودارضايى است. اولياء گرامى بايد در مشاهدۀ فيلم ها، نوارهاى ويديويى و مجلات كاملاً دقّت كنند و عزيزان خود را بيدار نمايند. ممكن است صحنه اى براى اولياء مفيد باشد ولى براى جوانان عزيزشان مضرّ باشد يا بايد نگاه نكنند و يا آنها را قانع نمايند كه به كارهاى ديگر مشغول شوند.

خواهران و برادران عزيز هم بايد براى حفظ سلامت خود از اين امور استقبال نمايند و بدانند كه گاه ممكن است با نگاه به يكى از اين صحنه ها زندگى آيندۀ خود را تباه سازند. شما مى دانيد گاه روى يك ميكروب يا ويروسى كه اگر ده هزار برابر بزرگ شود تازه مى شود آن را با چشم ديد همين موجود ريز ميكروسكوپى در بسيارى موارد موجب مرگ افراد مى شود كه حدّاقل وزن بدن او هفتاد يا هشتاد

ص: 34


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «چشم و نگاه و...» مطالعه بفرماييد

كيلوگرم است.

و در برخى موارد هم تا نابودى آن پيش مى رود و براى جبران آثار و عوارض آن مدّتها بايد دارو مصرف كند تا بهبودى يابد و گاهى هم مدّتها آثار ورود اين ميكروب در انسان باقى مى ماند. نگاه كردن به يك چهره انسان در فيلم، عكس، مجلّه گاه تا مدّتها اثر منفى آن در روح و فكر انسان باقى مى ماند و حتّى موجب نابودى هستى و شخصيّت عاطفى، روحى و فكرى انسان مى گردد و در مواردى انسان را به بيمارى هاى بدخيم جنسى مى كشاند خواندن يك داستان و يا ديدن يك مجله، فيلم و... اگر موجب تحريك انسان گردد حرام است و اولياء گرامى بايد با امكانات فرزندان خود آگاهى داشته و آنها را مورد بررسى قرار دهند مربيّان گرامى بايد در جلسات اولياء و مربيان تذكرات لازم را به صورت مكرّر مطرح نمايند كنترل اولياء و مربيان در برخى مقاطع كيف و لباس و جيب و كتاب عزيزان خود را به صورتى كه ايجاد حساسيّت و بى امنى نشود، كار ارزشمندى است.

جوانان عزيز نبايد از اين كنترل نگران شوند بلكه بايد خوشحال هم بشوند چون گاهى يك صحنه را با ناآگاهى مى بينند و مدّتها در بدبختى و مشقت غوطه ور مى شوند.

البتّه اولياء و مربيان عزيز هم اگر موارد مشكوك و نابجايى را مشاهده كردند بايد با سعۀ صدر و بررسى لازم و تبادل نظر با افراد صاحبنظر چاره جويى كنند. مبادا خودسرانه، با خشونت و ضرب و جرح همراه باشد كه اثر منفى آن بيشتر خواهد بود.

15 - شنيدنى ها

برخى دوستان ناآگاهانه در صحبتهاى خود رعايت ادب را نكرده و براى دوستان خود انحراف و بدبختى مى آفرينند. جمعى از اولياء و اقوام هنگامى كه دور هم جمع شوند مسائلى را مطرح مى نمايند كه جوان كنجكاو را به افكار و اعمال ناشايست مى كشاند. گاه مربيّان در ناسزايى كه مطرح مى كنند و يا شوخى هايى كه با دانش آموز خود مى كنند او را به ياد مسائل مبهم و محرك مى اندازند ديده شده در كوچه و خيابان افراد بد زبان و بى ادبى پيدا مى شوند كه با طرح جملات گمراه كننده، جوان را به بيچاره گى سوق مى دهند.

كوتاه سخن اينكه جوانان عزيز بايد مراقب باشند همانطور كه در خانه، مدرسه، جامعه جاهايى وجود دارد كه مركز تجمع آشغال است و بالطبع آنجا مركز «رشد و پرورش ميكروبها» مى باشد و ميكربها هم به انسانها از نظر جسمى ضرر وارد مى كنند و بايد مواظب باشند هنگام عبور از كنار زباله دانها ميكروبها به بدن انسان وارد نشوند. در خانه مدرسه و جامعه و... گاه مسائلى مطرح مى شود كه بايد جوانان عزيز به آنها توجّه نكنند و يا فوراً محلّ را ترك كنند و از همه مهمتر روى حرفهاى گفته شده فكر نكنند كه مصيبت به بارر خواهد بود.

ص: 35

16 - حالات روحى

جوانانى كه در محيط استبدادى زندگى مى كنند و جرأت اظهار نظر ندارند و معمولاً سعى مى كنند نظر ارائه نكنند و حتّى آنانكه هميشه بدون چون و چرا دستورات اولياء خود را مى پذيرند زمينه گرايش به اين بيمارى را دارند. زيرا استبداد و اختناق، زمينه ساز طوفان روحى و سرعت جريان خوف مى شود، اصولاً فشارها، زورگويى، اكراه به كارها و اطاعت بى چون و چرا قطعاً مشكلات روحى متفاوتى را به وجود مى آورد. و يكى از آن مشكلات ايجاد زمينۀ انحراف جنسى است، در گيريهاى خانوادگى، خويشاوندى و حتّى پدر مادر و برادر و خواهر مى تواند زمينه ساز مشكلات روحى و جسمى فراوانى باشد كه آن جمله نمايه هاى انحرافات جنسى را مى توان نام برد.

انزوا، افسردگى، نااميدى و سكوت زياد زمينه ساز مسائل گوناگون خواهد بود كه يكى از نمايه هاى آن خودارضايى و انحراف جنسى است.

17 - دوستان ناباب

يكى از عوامل مهمّى كه مى تواند انسان را به سوى ارزش ها سوق دهد و يا از ارزشها باز دارد و به سوى انديشه هاى باطل، شيطان و بزهكارى سوق دهد دوست است اگر چه يكى از نيازهاى فطرى انسان علاقه به دوست و همراز و همفكر سنّى، علمى و جنسى است ولى بايد اين انتخاب بر اساس معيارهاى صحيح دينى و انسانى باشد.

بسيارى از افراد در چهرۀ دوست نقش انحراف و بدبختى انسان را بازى مى كنند و يا مأمور افراد منحرف و ناباب هستند و يا خيلى زودباور و ساده انديش هستند، در هر صورت يكى از مهم ترين عوامل انحراف و سعادت را مى توان دوست معرفى كرد.

نامه ها و گفتگوهاى فراوان جوانان عزيز منحرف شده اين نكته را صد در صد تأييد مى كند.

18 - رفاقت و دوستى

اگر چه انسان بر اساس يك غريزۀ ثابت و عمومى از يك گرايش اجتماعى برخوردار است و اين نياز براى نوجوانان بيشتر مطرح مى باشد ولى بايد اين روابط و دوستى ها همراه با ضوابط و شرايط مناسب باشد. هر دوستى كه ادعاى دوستى كرد نبايد پذيرفت حتّى بايد انسان او را مورد آزمايش قرار دهد و آنگاه كه او را فردى متين، منطقى و متديّن تشخيص داد باب رفاقت را بگشايد. هر دوستى كه انسان را به گناه دعوت كرد يا نسبت به ارزشهاى دينى و خانوادگى بى توجهى نمود او دوست واقعى نيست و هر زمانى كه بتواند ضربه خودش را خواهد زد، و اگر فعلاً حركتى از خود نشان نمى دهد، يا

ص: 36

راهى را بلد نيست يا نيروى اراده و ايمان شما را قوى مى بيند.

بسيارى از جوانان عزيز در نامه هاى خود، علّت اصلى انحراف خويش را دوستان ناباب مطرح كرده اند.

جوانان عزيز، فرزندان عزيز! اين كلام را از دوست و برادر خود بپذيريد كه هر كس ادعاى دوستى نمود نپذيريد، اگر هم پذيرفتيد مراقب حركات و رفتارهاى او باشيد تا زمانى كه به سلامت او اطمينان داشتيد دوستى را ادامه دهيد، آنگاه كه احساس كرديد تغيير رويه داده است بدون هيچ گونه ترس و خجالتى او را رها كنيد.

بنظر بنده مطالعه ويژگى هاى دوستان ارزشى و منحرف بايد مورد مطالعه قرار گيرد، صرف اينكه دوست من فرزند فلانى است، دوستش خوب است، پدرش پولدار است، خوش سيما و رفتارش خوب است و... نمى تواند علّت اصلى براى دوستى باشد.(1)

19 - پر بودن معده و مثانه

از مواردى كه زمينه ساز تحريك و انحراف مى شود پر بودن معده و مثانه به ويژه هنگام خوابيدن مى باشد، اسلام عزيز پر بودن و معده و مثانه را در روز و شب بشدّت ناشايست دانسته و به مؤمنين توصيه نموده از اين امر پرهيز نمايند. پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله به امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: هرگاه خواستى بخوابى خود را به مستراح عرضه كن اگر چه اندكى ادرار در مثانه جمع شده باشد، پربودن معده به ويژه در شب سبب جابجايى زياد شده و موجب ورود شيطان در اين ميدان مى شود و آنگاه مشكل آفرين خواهد بود. دوستان عزيز بايد پس از غذا و قبل از خواب حتماً يكى دو ساعت فاصله باشد و شبها بعد از غذا خوردن حدّاقل 200 قدم راه بروند آنگاه بخوابند.

شيوه هاى درمانى

اشاره

ترس از خدا

اعتقاد به قيامت

ياد خدا

توسل

تذكر به اولياء

آگاهى به آثار اعمال

تقويت اراده

فرار از القاءات شيطان

نقش شيطان

پركردن اوقات فراغت

اشتغال به كارهاى فيزيكى

ص: 37


1- . توضيح بيشتر را در كتاب «نيازمنديهاى نسل جوان» اثر ديگر مؤلف مطالعه كنيد

حسن ظن

عفت و پاكدامنى

حفظ كرامت

تأكيد بر ازدواج

ورزش

برنامه خواب منظم

ريشه هاى درمانى

اشاره

اگر چه موارد و شيوه هاى درمانى فروان است ولى ما بيشتر مسائلى را گزيده ايم كه جوانان عزيز از ما پرسيده اند. سعى شده توضيح زياد و خيلى علمى هم نباشد ولى با اصول و چهار چوب مسائلى علمى و دينى هم كاملاً هماهنگ باشد.

تذكرات ما براى جوانان است و بُعد كاربردى و موردى دارد ولى اگر اولياء يا مربيان گرامى بخواهند مى توانند به كتب عميق تر مراجعه نمايند. توضيح و تبيين اين مسائل بخاطر مراجعات زيادى كه به صورت تلفنى، مكاتبه اى و حضورى داشته ايم، بوده است، آنانكه گمان مى كنند اين موارد خيلى ساده و غير علمى است لطفاً مراجعه كنند تا نامه هاى عزيزان جوان را مطالعه كنند و بدانند كه از يك مسئله كوچك چه مصايبى به بار آمده است.

1 - ترس از خداند

ترس و بيم اگر سمت و سوى سازنده داشته باشد در فرهنگ دينى به عنوان يك ارزش مطرح است. ترس و بيم از خداى متعال كه هم ارزش مطلق است و هم انسان را به سوى كمالات انسانى رهنمون مى باشد از اهميّت بالاترى برخوردار است. يكى از عواملى كه مى تواند در نجات از هر بزهكارى و گرايش بسوى هنجارها مددكار انسان در همۀ حالات باشد دلهره و دغدغۀ از پيشگاه حضرت احديّت مى باشد.

ترس از خداوند در برابر نافرمانى او، ترس از خداوند به خاطر عذابها و مشكلات دنيا و آخرت(1)ترس از خداند براى محروميّت از نعم فراوان او و ترس از خداى متعال براى محروميّت از موقعيّت ها و توفيق هاى الهى به عنوان يك تلاش بالنده خواهد بود.

اين گونه ترس ها با شناخت لازم و اهداف عالى مى تواند انسان را در برابر اين مشكل خانمان سوز كمك كار خوبى باشد.

آيا فكر نمى كنى اگر در حين انجام اين گناه جان انسان از بدن فارق شود فرداى قيامت انسان چه پاسخى مى تواند به خداى متعال بدهد؟ آيا مى دانيد هر گناه در هر جاى خلوتى كه انجام شود خداى

ص: 38


1- . براى تأمين اين بعد به اثر ديگر مؤلف «سيماى معاد» مراجعه كنيد

متعال شاهد است و همان خدا در روز قيامت مى خواهد انسان را براى آن گناه عذاب كند.(1)

2 - ياد خدا

سخنانى از حضرات معصومين عليهم السلام دربارۀ آثار ذكر خداوند متعال، تلاوت قرآن، خواندن برخى ادعيّه و تكرار بعضى ذكرها مطرح شده است و براى آنها فوايدى بيان كرده اند كه شايد هنوز هم از نظر علمى خيلى از آن آثار ثابت نشده باشد ولى چون اين بيانات از منبع وحى الهى صادر شده است قطعاً تأثير فراوانى دارد مثلاً در 14 قرن قبل پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سيب براى قلب، هويج براى چشم، مويز براى عقل و... مفيد است آن روز مردم نفهميدند امروز هم علم علّت تام آن را نمى دانند، ولى در كتب گياه شناسى توضيحاتى داده اند كه گويا همان رابطه تنگاتنگ و پر ثمر بين سيب و قلب، هويج و چشم و مويز و عقل مى باشد.

در اذكار و ادعيه و تلاوت قرآن هم مطالبى بيان شده است.(2) كه شايد علم امروز نتواند رابطۀ آن را با مسائل جسمى، روحى، فكرى و معنوى درك كند، و قطعاً اين پيوند وجود دارد ما برخى از اين موارد را اشاره مى كنيم كه براى نجات از اين گونه مشكلات مى تواند مفيد باشد:

1 - تلاوت زياد قرآن (حتّى همان سوره هايى كه حفظ هستيد.)

2 - خواندن ادعيّه معروف، ندبه، كميل، توسّل، عاشوراء و...

3 - ذكر لاحول و لاقوّه الّا باللّه (در حدّ امكان)

4 - ذكر استغفراللّه ربّى و اتوب اليه (در حدّ امكان)

5 - تلاوت هر روز حدّاقل يكبار سوره هاى ناس، توحيد، فلق، كافرون

6 - تلاوت آية الكرسى حدّاقل هر روز 3 بار

3 - بازگشت

استغفار يكى از بهترين راههايى است كه انسان را از مسير گناه باز مى دارد يا او را هنگام گناه متزلزل خواهد كرد. و يا آثار منفى گناه را پالايش مى كند يا حدّاقل آنكه تداوم در عصيان را به طرف كاهش مى برد، در روايات اسلامى آمده است كه توبه از گناه مثل اينست كه انسان گناهى را انجام نداده است.

ص: 39


1- . «اتقوا معاصى اللّه فان الشاهد هو الحاكم»؛ امام على عليه السلام، نهج البلاغه، كلمات قصار
2- . براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «خواص سور قرآن» مراجعه فرماييد

در كتب روانشناسى مراتبى را براى عمل ذكر كرده اند كه شامل، انجام اوّليّه، عادت، حالت و ملكه شدن مى باشد و استغفار و توبه انسان را از گناه همراه با ملكه شدن باز مى دارد كه اين نوع عمل ديگر از كبائر خواهد بود. اگر چه در آغاز معصيت كوچك (صغيره) باشد.

توبه و استغفار زمينه ساز اين مى شود كه از حساسيّت روح در برابر گناه كاسته نشود و توبه نكردن موجب مى شود روحيّه انسان در هنگام و بعد گناه بى تفاوت شود و بلكه گاهى از انجام معصيت خرسند است و لذّت مى برد، و كارش را توجيه مى كند و حتّى به فرامين الهى معترض است و در پاره اى از اوقات ديگران را هم به انجام گناه دعوت مى كند.

و حتّى آنها را تشويق مى كند و از قدرت خود بهره مى جويد تا ديگران هم آلوده شوند. توبه و استغفار انسان را از اين مراحل پست و زبون نجات مى دهد و اين خود يك مرتبه اى از مراتب فلاح و رستگارى است. حدّاقل توبه و استغفار اين است كه انسان را از مراتب بدتر نجات مى دهد. اينكه گاهى فردى توبه مى كند باز انجام مى دهد نبايد نااميد شود.

اگر چه بايد انسان سعى كند بعد از توبه از خداوند متعال بخواهد توفيق دهد كه ديگر به آن گونه گناهان موفق نشود ولى نااميدى از توبه و رحمت الهى هم خود گناه ديگرى محسوب مى شود. پس از هر توبه اى بايد به دست آوردهاى گناه انديشه كند زمينه هاى آن گناه را از بين ببرد (پيشگيرى) و با انجام كارهاى شايسته خود را مشغول نمايد. استغفار اگر چه لفظى باشد رسوبات سفت گناه را در هم مى شكند و زمينه ساز نفوذ سريع تر آثار الهى و ارزشى خواهد شد. عدم توبه و استغفار، پرده هاى گناه را سخت خواهد كرد و راهى براى نفوذ نور هدايت و تنبّه براى انسان به وجود نخواهد آمد.

پس توصيه مى شود در برابر گناهان كوچك و بزرگ سعى كنيد از توبه و تلاوت مداوم استغفار(1)غفلت نفرماييد. اميد است خداى متعال همه ما را در مسير رضاى خودش يارى كند.

4 - توسّل

يكى از راههايى كه براى درمان مشكلات و نگرانى هاى انسان مى تواند مدد كار خوبى باشد توسّل به حضرات معصومين عليهم السلام است. برخى افراد به عواقب كار خود آگاه مى شوند و قبول مى كنند ولى قدرت مقابله و مبارزه را در خود نمى يابند. اين جاست كه بايد از خداى متعال و حضرات معصومين عليهم السلام مدد جويند. براى توجه و حال پيدا كردن كافى است پى آمدهاى دنيوى و اخروى كردار خود را از ذهن عبور دهد وبعد هم زمان ويژه، مكان خاصّ و توسّل خود با حال هم يارى تا بتوانيد ارتباط كافى را با آن انوار پاك درخود به وجود آوريد و توفيق نجات از آن مشكل را برايش به وجود آورد.

گاه آنقدر انسان آلوده مى شود كه نورپذير نيست بلكه يك حالت وازدگى و تنفّر از اين گونه مسائل برايش پيش مى آيد. در اين صورت بايد عواقب افراد مبتلا به اين گونه بيماريها را مورد مطالعه قرار

ص: 40


1- . استغفرواللّه ربّى و اتوب اليه، استغفرو اللّه و اسئله التوبه

داده تا زمينۀ لازم در او به وجود آيد. اين كه انسان توقع داشته باشد با اوّلين توسّل توفيق درمان را پيدا كند اگر چه خوب است ولى چنانچه تحقق نيافت، نبايد نااميد شود بلكه بايد بداند براى پالايش برخى گناهان و آلودگى ها ممكن است به توسّلات زيادى نياز داشته باشد تا گرد و غبار گناه پاك شود و در برخى مواقع بايد انسان چنان متأثر و متحوّل گردد تا يك زلزلۀ روحى در او به وجود آيد و روحش منقلب گردد و پالايش لازم برايش به وجود آيد.

اين نكته قابل توجّه است كه نااميدى از پى آمدهاى بيمارى و آثار آن مشكلى را حلّ نمى كند بلكه مشكل را گسترده تر خواهد كرد و اين گونه ارتباطات انسان را از گسترش بيشتر و غرور و طغيان نجات مى دهد.

گاه نفس و يا شيطان، تلقين مى كند اى بابا با اين همه گناه و فساد حالا در جلسۀ دعاى توسّل، ندبه، عاشورا، كميل و نماز جماعت و جمعه آمده اى؟ خود اين يك انحراف ديگرى است.

آيا اگر كسى كه دستش شكست، دست ديگرش را هم مى شكند؟

آيا اگر كسى چشمش كور شد، پايش را هم مى شكند؟

آيا اگر كسى دردى پيدا كرد دنبال درمان و يا تقويت خود نمى رود تا دردش درمان پيدا كند و پيشرفت نكند؟ هرگز!

هر گناه و عمل جاى خويش و عمل خوب هم به جاى خودش، ارتباط با خداوند متعال و حضرات معصومين عليهم السلام مثل ويتامين است كه علاوه بر تقويت ايمان كه يكى از عوامل مهمّ درمان اينگونه بيماريهاست نقش پالايشى خواهد داشت. آرى اين دو نقش ممكن است ناپيدا باشد و يا به مرور محقق گردد.

5 - اعتقاد به قيامت

در معارف دينى ما آمده است كه بهترين تذكر دهندۀ انسان، يادآورى قيامت و مر گ است.(1) اعتقاد به قيامت يعنى اعتقاد به بازتاب اعمال در دنيا و آخرت اين انديشه انسان را در تصميم گيرى و رفتارهاى روزانۀ خود حساس مى كند و خود اين حساسيّت در رفتار موجب مى شود افراد حتّى در راههاى مثبت براى خود بهترين را برگزينند تا چه رسد به رفتار و كردارهاى منفى آن هم اعمال و حركاتى كه دنيا و آخرت، سلامت و رشد انسان را در معرض خطر قرار مى دهد. اعتقاد به قيامت و حسابرسى انسان را به تأمل و بازنگرى رفتارى وا مى دارد و درصد و جبران كردارهاى ناهنجار و گرايش به اعمال ارزشى مى كند.

اعتقاد به قيامت نيرويى ايجاد مى كند كه هر فردى از بكارگيرى انرژى هاى خويش در موارد

ص: 41


1- . كفى بالموت و اعظا (نهج البلاغه)

كم ارزش خوددارى نموده و تمام هم و غم خويش را در مسير بالندگى استعدادهاى خود مصرف نمايد.

باور قيامت افراد را در بازتاب اعمال دنيا حساس خواهد كرد و فرد را در هر لحظه با يك نگرانى رشد دهنده همراه مى كند.

آيا اگر كسى قبول داشته باشد كه هر كردار او پاداش و عقاب خواهد داشت باز هم به گناه كشيده مى شود.؟

6 - تذكر به اولياء و مربيان گرامى

از آنجا كه انسان داراى ابعاد مختلفى است ممكن است براى هر كدام از ابعاد وجودى آن مشكلات و ناسازگاريهايى به وجود آيد. هر كدام از ابعاد وجود انسان كه به بيمارى مبتلا مى شود نياز به شناخت، درمان و سرمايه گذارى دارد تا سامان لازم را باز يابد و بى توجهى به مشكل، شدّت عمل به خرج دادن، خود درمانى كردن و... نه تنها كارى را از پيش نمى برد بلكه ممكن است مشكلات بسيار ساده معمولاً به مراحل حادّ و غيرقابل درمان منتهى شود يك سرما خوردگى ساده ممكن است به آسم، سينوزيت و برونشيت هاى بدخيم و... منتهى شود. يك كاستى شخصيت گاه مشكلات غيرقابل جبران را براى فرد يا جامعه به بار مى آورد. با يك بى دقّتى در آزمون ممكن است تا آخر عمر براى انسان امكان ادامۀ تحصيل پيدا نشود.(1) يك بعد شخصيت انسان مسئلۀ غريزۀ جنسى او است گاه ممكن است با ورود اوّلين ميكروب جنسى به كشور بدن، غريزۀ جنسى فرد را بيمار كند و حركات مشكوك و غيرمعمول از او سر زند. اين مسائل با شدّت، حدّت، آبروريزى، قهر، غضب، كتك و... حلّ نمى شود بلكه ابتداء بايد انديشه كرد آنگاه اگر انسان به نتيجه نرسيد با افراد كارآمد و با تجربه تبادل نظر كرد و حتّى او را معرفى كرد تا از نزديك گفتگوى خصوصى با او انجام گيرد و مشكل او شناسايى و مورد چاره جويى قرار گيرد. 80% بيماريهاى بدخيم و غيرقابل درمان در تمام ابعاد وجودى انسان ابتدا از يك مسئلۀ جزيى شروع شده است و چون توجّه لازم به درمان آن نشده است مشكل به صورت فرسايشى نمود پيدا كرده است.

بسيارى از نامه هاى جوانان فريب خورده از اين رهگذر حكايت مى كند، لذا به اولياء و مربيان و دست اندركاران عزيز و دلسوز توصيه مى كنيم اگر با اين گونه مسائل انحراف جنسى مواجه شدند با دقّت، دلسوزانه، همراه با حوصله، مؤدبانه با تقويت روحيّه و... برخورد كنند. حتّى در مسائل مختلف و افراد گوناگون عوامل متفاوت است و آثار آن هم فرق مى كند. ممكن است فردى اين مشكل را داشته باشد امّا عامل آن ناگآاهى و دوست بد باشد. يا در شخص ديگر عامل وراثت يا جامعه و يا ضعف روحى باشد.

ص: 42


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «جلوه ها و زمينه هاى بلوغ» مطالعه فرماييد

لذا از عزيزان تقاضا مى شود با توجّه به دشمنان قسم خورده داخلى و خارجى آگاه و ناآگاه به اين آينده سازان گرامى يعنى جوانان بذل محبّت بيشتر فرماييد.

البتّه ما نمى خواهيم جوانان را جسور كنيم يا شما عزيزان رامقصر بدانيم ولى اين نكات برخاسته از هزاران نامۀ رسيده بدست ماست كه براى شما بزرگواران بازگو مى شود.

7 - آگاهى به آثار عمل

اكثر جوانانى كه به انحرف و بزهكارى كشانده مى شوند بخاطر ناآگاهى به بازتاب اعمال خود مى باشد. نيرويى در درون هر موجودى نهفته است به نام حبّ ذات «خويشتن خواهى» يعنى از هر كارى كه براى سلامت او مضر است متنفر مى باشد. شايد همين نيرو را بتوان وجدان ناميد كه هر گناهى را كه از انسان سر مى زند پس از انجام آن عمل فرد پشيمان شده و خود را سرزنش مى كند.

اين يكى از ويژگى هاى انسان كمال پذير است. و يكى از مقاطع ارزشى انسان است كه خداى متعال به آن قسم ياد كرده است و به عنوان يك اصل ارزشى براى انسان در قرآن كريم مطرح نموده است.(1)

اكنون افرادى كه دست به فساد مى زنند يا اطلاع از پى آمد كار خود ندارند يا اطلاع دارند ولى قبول ندارند يا قبول دارند ولى كاملاً نپذيرفته اند و حتّى بخاطر تبليغات منفى، دوست ناباب، كتاب فاسد و...

گمان مى كنند كه اين امور نه تنها مضر نيست بلكه مفيد هم مى باشد. بسيارى از جوانان عزيزى كه براى ما نامه نوشته اند وقتى آثار كارشان بر ايشان مطرح مى شود ابراز مى دارند ما عكس اين مسائل را شنيده يا خوانده ايم اگر مى دانستيم هرگز به اين كارها اقدام نمى كرديم.

بجاست كه دوستان، اولياء، مربيان و دست اندركاران فرهنگى، جوانان و حتّى خانواده ها را آگاه سازند تا از سقوط به منجلاب گناهان به ويژه خودارضايى پرهيز نمايند.

8 - تقويت اراده

8 - تقويت اراده(2)

يكى از نيروهايى كه خداى متعال در درون هر فردى بعنوان وديعه و امانت خود قرار داده است اراده مى باشد. و اصولاً در فرهنگ معارف دينى تفاوت اساسى انسان با تمام موجودات همين نيروى اساسى مى باشد. اراده يكى از نيروهايى است كه زمينه ساز شكوفايى تمامى استعدادهاى انسان مى باشد.

اراده قدرتى است كه مى تواند انسان را از گرايش به كردارهاى منفى در انحراف باز دارد. در هر انسانى اين پتانسيل ارزنده وجود دارد و هيچ فردى نيست كه از اين توان محروم باشد مگر درصد

ص: 43


1- . «لا اقسم بيوم القيامة و لااقسم بالنفس اللوامة»؛ سورۀ قيامت
2- (2) . براى مطالعۀ بيشتر به اثر ديگر مؤلف «شكوفايى اراده» مراجعه كنيد

ناچيزى از افراد جامعه، اگر كسى بخواهد خود را در برابر تمام بزهكاريها بيمه نمايد و به قلّه ارزشها دست پيدا كند بايد اين نيروى عظيم درونى خويش را بارور سازد. اكثر نوابغ و بزرگان تاريخ رمز موفقيّت خويش را همين مسئلۀ اراده نقل كرده اند.

بالندگى اراده استعدادهاى نشكفتۀ انسان را نيز به مرحلۀ بروز مى رساند و انسان مى تواند به بهترين مقامات علمى، معنوى، اجتماعى و... نائل گردد. از همه مهمتر ارادۀ قوى انسان را در برابر گناهان و ضد ارزشها بيمه مى كند و به راحتى مى تواند او را نجات دهد.

9 - فرار از القائات شيطان

شيطان موجود مرموزى است كه از راههاى گوناگون انسان را به انحراف و كارهاى زشت دعوت مى كند، آنگاه كه در طرف مقابل زمينه باشد يا بتواند زمينه را به وجود آورد تلاش خود را آغاز مى نمايد. كم آگاهى، احساسات، زودباورى، مشكلات درسى و خانوادگى و... زمينه ساز پذيرش القائات شيطان مى گردد.

آرى شيطان گاهى كارهاى زشت را زيبا جلوه مى دهد، گاهى گناهان بزرگ را در ذهن انسان ناچيز نمايان مى كند. گاهى تلقين مى كند كه توبه مى كنى، عيبى ندارد، گاهى صحنه هايى زمينه ساز را در ذهن انسان ترسيم مى كند تا انسان اقدام به رفتار و كردار حرام كند.

گاه كارهاى خوب انسان را به ذهن عبور مى دهد بعد هم طرح مى كند كه در برابر آنهمه كار خوب اين كار چندان مهمّ نيست وقتى او آرى مى گويد، بله نوجوان! احساس دارى، غريزه دارى، امكان ازدواج هم كه نيست اين همه زمينه هاى تحريك هم كه وجود دارد ديگر چاره اى نداريم و... خلاصه افكار گوناگون و متفاوت جوان را به گناه آلوده مى كند براى هر كسى شيطان بگونه اى طراحى مى كند و اين جوان آگاه و با شخصيّت است كه بايد متوجه شود با اين رفتارش چه مصايب و مشكلات جانكاه را براى خود رقم مى زند و گمان نكند اوّلين بار و اين بار و... مشكلى را به وجود نمى آورد. بداند كه براى او مشكلات فراوان را در پى خواهى داشت.

10 - نقش شيطان و حيلۀ او

بسيارى موارد در نامه ها ديده شده كه جوانان عزيز مى نويسند بارها تصميم به ترك گرفته ايم ولى بعد از مدّتى كه ترك كرده ايم خوشحال مى شويم، خدا را شكر مى كنيم كه توفيق يافته ايم ولى بعد از چند روز به ذهنمان مى افتد كه حال پس از مثلاً يك هفته، ماه، فصل و... يك بار انجام دهيم، اوايل كار چندان انگيزه هم نيست ولى با تأكيد يك نيروى ضعيف و ناگويا دست به گناه زده و باز هم ادامه پيدا مى كند.

ص: 44

آرى شيطان در همۀ موارد در ميدان مبارزه با ارزشها و گرايش بسوى انحرافات بيكار نمى ماند گاهى انسان به اوج پيروزى مى رسد ولى با يك لغزش او را ساقط مى كند اگر بتواند نمى گذارد اوج بگيرد و يا حتّى فكر اوج گيرى را از او مى ربايد.

آنگاه كه فردى آن هم جوان بسوى قلّۀ ارزشها اوج مى گيرد و يا از قعر درّۀ تباهى ها به مسير ارزشها تغيير جهت دهد، شيطان نگران تر شده و تلاش بيشترى اعمال مى كند البتّه تلاش او در صورتى مؤثر است كه زمينه اى در جوان وجود داشته باشد.

زمين اگر زمينۀ كشاورزى داشته باشد كشاورز مى تواند از بذر افشاندنش نتيجه بگيرد، ولى اگر زمين ويژگى هاى بذرپذيرى را نداشته باشد تلاش زارع بى حاصل است.

آرى اگر زمين مساعد باشد كشاورز مى تواند با تلاش بيشتر و سرمايه گذارى فراوانتر از همين محصول بيشتر و بهتر بدست آورد. جوانى كه نفس خود را كشتزار شيطان قرار ندهد او به وى طمعى نخواهد كرد. گاهى شيطان با غرور، عجب اعتماد به نفس بدون توكّل به خداى متعال و... انسان را به دام اوّلين گام گناه و انحراف وا مى دارد.

آن زمانى كه جوان جان خود را به خداى متعال، حضرات معصومين عليهم السلام اولياء الهى و دوستان متديّن و زيرك بسپارد خود را بيمه كرده است و مى تواند در برابر هر بحرانى پيروز شود.

جلوگيرى از مسائلى كه محرك مى باشد خود يكى از عواملى است كه زمينۀ فعاليت شيطان را مهيّا مى سازد زمانى كه شيطان در گام نخست موفق شود و بتواند زمينه را در نفس انسان مهيّا كند آنوقت است كه نفس پذيراى بذر و آب و كود خواهد شد و محصول آن هم غير از انحراف و بدبختى چيزى نخواهد بود آرى نپذيرفتن زمينه سازى خيلى راحت و ممكن است ولى پس از ايجاد زمينه ورود شيطان به ميدان نفس انسان ديگر بيرون راندن او غير ممكن است و ياتلاش و امكانات زيادى را مى طلبد.

11 - پُر كردن اوقات بيكارى

يكى از مهمّترين عوامل انحراف و گناه جوانان عزيز بيكارى، بى برنامه بودن آنهاست كار اگر چه بظاهر دست آورد مادّى و دنيوى نداشته باشد حدّاقل استعداهاى انسان را شكوفا كرده و از پى آوردهاى بيكارى انسان را مصونيت مى بخشد ولى بيكارى راه براى از پاى درآوردن جوان با راههاى گوناگون باز مى كند.

كارهاى فنّى، علمى، هنرى، صنعتى، دينى، اجتماعى و(1)... از امورى است كه اگر از حقوق مادّى، اجتماعى و... برخوردار نباشد اوّلين نتيجۀ آن اين است كه انسان را از گناه و انحراف نجات مى دهد.

ص: 45


1- . به اثر ديگر مؤلف «برنامۀ زندگى» مراجعه فرماييد

اگر چه گاهى برخى افراد كه داراى هنر و صنعت و حرفه هستند ممكن است بدآموزى هاى داشته باشند و يا شغل و مجموعۀ آنان مشكلاتى را به بار آورد ولى اگر اولياء گرامى با دقّت و نظارت خود جوان را تشويق به انجام كارهاى مفيد كنند و حتّى اگر استاد كار او كمكى نمى تواند بكند مبلغى را به او بدهند كه هر هفته به فرزندشان به عنوان حقوق بدهد و از او بخواهند كه نظم، اخلاق و رفتار فرزندشان را كنترل نمايد به فرزندشان هم توصيه نمايند رعايت احترام و ادب را نسبت به او اعمال كند اگر مسائل مشكوكى هم احساس كرد با پدرشان در ميان بگذارد و ولىّ محترم هم با صبر و حوصله و درايت مسئله را حل نمايد. حتّى بنده به جوانان عزيز عرض مى كنم اگر اولياء هم فرصت ندارند شما خود كارى را كه دوست داريد انتخاب كنيد و بصورت رايگان وارد شويد و بدانيد كه كار و تلاش اگر چه براى ديگران آنهم رايگان ننگ نيست، بلكه بيكارى و بيعارى زشت است و تبعات بدى را هم به بار خواهد آورد.

12 - اشتغال به كارهاى مفيد و فيزيكى

معمولاً بيكارى و كم نشاط بودن براى جوان اثرات منفى فراوانى دارد، اگر جوان برنامه متنوع و جانبى براى خود تنظيم كند و اوقات خود را در مسير كارهاى ارزشى صرف كند قطعاً به اين كارها كشيده نمى شود.

جوان در آغاز بلوغ چون داراى انرژى فراوانى مى باشد اگر اين توانايى ها جهت داده نشود و بصورت ماندگار و مفيد بكار گرفته نشود طبعاً زمينه ساز اين گونه امور مى شود. ورزش هاى پر تحرك مى تواند بخشى از اين قضيه را تأمين كند.

حضور در برنامه هاى اجتماعى، خانوادگى، دينى و... كارساز خواهد بود. تشكيل كلاس هاى قرآن، نهج البلاغه، مقاله نويسى، خطاطى و... بخشى از وقت جوان را مى تواند به خود اختصاص دهد.

كمك كردن به اقوام، دوستان، همسايگان و افراد كم توان علاوه بر دست آوردهاى معنوى و اخروى، در نجات از اين گونه منجلابها مى تواند مؤثّر باشد. يارى رساندن به اين افراد از طريق خريد لوازم خانوادگى، پى گيرى و مساعدت كارهاى داخل منزل و... مى تواند از بهترين اوقات طلايى جوان محسوب شود.

13 - حسن ظن بيجا

اگر چه حسن ظن يكى از صفات و كردارهاى ارزشى مكتب اسلام معرفى شده است و بدبينى به عنوان يك ضد ارزش بلكه از گناهان كبيره شمرده شده است تا جايى كه آن را پيش درآمد گناهان كبيرۀ ديگر دانسته اند و افراد بدبين از آرامش و سلامت نفس بهره مند نخواهند بود ولى از نظر

ص: 46

فرهنگ دينى آنهم با نگرشى جامع و عالى نمى توان بطور كلّى خوشبينى را در تمام جوامع ارزش ناميد و يا بدبينى را در همۀ موارد ضدّ ارزش دانست بلكه در برخى موارد و مقاطع سننّى و علمى لازم است انسان تبادل نظر با افراد انديشمند و آگاه را از ياد نبرده و از آنان بهره مند گردد.

در مقطع سنّى نوجوانى و جوانى چون عرصۀ حاكميّت احساسات بر عقل است و تجربه و آگاهى و درايت كافى در آنها وجود ندارد، نبايد جوانان عزيز خيلى نسبت به افراد و دوستان خود، خوش باور باشند.

چه بسا خوش باورى برخى عزيزان مسائلى را به وجود آورده كه در زمان كوتاه براى آنان قابل پذيرش نبوده و بعد از مدّتى هم غيرقابل درمان بوده و يا جبران آن بسيار با مشكل روبرو بوده است.

لذا توصيه مى شود عزيزان جوان و نوجوان دختر و پسر هميشه در روابط و ارتباطات خود با افراد منطقى، دينى، دلسوز و آگاه تبادل نظر كنند و در برخى موارد مى توانند تبادل نظر را اگر چه مربوط به خودشان است، از زبان ديگران مطرح كنند تا بدين وسيله از مشكلات مقطعى رهايى يابند شايد به عنوان يك قانون بتوان در مقطع فعلى بيان كرد كه ناباورى منطقى و حسابشده از زودباورى مفيدتر خواهد بود.

14 - عفت و پاكدامنى

در فرهنگ اسلام به پاكى و تميزى و امور بهداشتى توجه فراوانى شده است تا به آنجا كه جلوۀ ايمان را در پاكيزگى و بهداشت معرفى كرده است. همانگونه كه رعايت بهداشت جسمى انسان را در برابر بيماريهاى جسمى مصونيّت مى بخشد و انسان را از مشكلات كلان حفظ مى كند و در روند كردارهاى او تأمل و احتياط قرار مى دهد.

عفت و پاكدامنى در امور جنسى نيز انسان را از بيماريهاى خانمان برانداز حفظ كرده و نجات مى دهد. براى يافتن اين نعمت الهى، عقل و شرع حكم مى كند كه بايد از رفتارهاى نسنجيده احساسى پرهيز كرد و مسير اولياء الهى را برگزيد و از روشهاى افراد هرزه و ناپايدار دورى گزيد.

بر همين اساس براى يافتن عفت و پاكدامنى در فرهنگ دينى ضرورت دارد كه بايد از كوچكترين مسائلى كه احتمال انحراف و گمراهى در آن داده مى شود دورى گزيد و به كارهاى صد در صد مطمئن اهتمام ورزيد.

عفت و پاكدامنى در ابعاد گوناگونش علاوه بر اينكه جزء تأكيدات معارف دينى ماست عقل و عرف و منطق هم بدان اهميّت مى دهد تا آنجا كه اين ضرورت حتّى در بين افراد بزهكار و منحرف به عنوان يك ارزش مطرح است و لكن خود را يك انسان ناپايدار و منحرف معرفى مى كنند و از كردارهاى خويش به روشهاى گوناگون ابراز ندامت و پشيمانى مى كنند و خود را از كسانى مى دانند كه

ص: 47

به دام انحراف و فساد افتاده اند و گاه صيّادان را شيطان نفس، ناآگاهى، جامعه و... معرفى مى كنند.

نامه هايى كه از عزيزان منحرف به دست ما مى رسد اين نكته را بوضوح نشان مى دهد.

15 - حفظ كرامت شخصيّت خويش

كرامت انسانى مى طلبد كه انسان بسوى رفتارهايى تمايل نيابد كه براى او ندامت و پشيمانى به همراه داشته باشد. كرامت انسان اقتضاء دارد انسان كردارهايى را انتخاب نكند كه با فطرت و عقل سليم و ارزشهاى او تضاد دارد انسان كردارهايى را انتخاب نكند كه با فطرت و عقل تسليم او تضاد داشته باشد. كرامت انسان ايجاب مى كند از اعمالى كه توانايى و ارزش هاى انسانى او را نابود مى سازد و يا از بالندگى او مى كاهد، پرهيز نمايد. كرامت انسانى ايجاب مى كند رفتارهايى را كه حتّى احتمال انحراف و زمينه ساز بزهكاريهاى گوناگون است رها كند.

وقتى مسائل و مشكلات اساسى و مهمّ دست آورد اين گونه كردارهاست آيا اين يك انتخاب كرامتمندانه است يا يك گزينش ضد ارزشى؟ اگر عملى موجب شودانسان به هزاران مشكل روحى، جسمى، فكرى و معنوى مبتلا شود آيا يك انسان كرامتمدار اين انتخاب را خواهد كرد؟ هرگز!

16 - تأكيد بر ازدواج و ايجاد زمينه هاى لازم

يكى از راههاى مهم و اساسى براى پيشگيرى از انحرافات جنسى و مفاسد اجتماعى ازدواج مى باشد. و در كلام نورانى خداى متعال و حضرات معصومين عليهم السلام تأكيدات فراوانى مطرح شده است.

ولى از آنجايى كه پيوند زناشويى يك حركت مهمّ و حياتى است حتماً بايد با ساماندهى مناسب انجام پذيرد تا بتوان پايۀ زندگى آيندۀ را مناسب رقم زد، در امر ازدواج نبايد شتاب نمود ولى عاقلانه دنبال كرد، نبود شرايط لازم، نداشتن هدف دائم، و نداشتن برنامه ريزى صحيح نه تنها مشكلى را حل نمى كند بلكه زندگى حدود نيم قرن آينده را نيز به خطر مى اندازد و مشكلات عظيمى را به بار مى آورد و نسل آينده را هم دچار بحران و نابسامانى خواهد كرد. بسيارى از افراد بخاطر فرار از بحران جوانى و برآيندهاى آن اقدام به ازدواج كرده اند كه اين مسئله نه تنها مشكلى را حلّ نكرده بلكه مسائل مهمترى از جمله طلاق ها، نزاغ ها و نارسايى هاى خانوادگى را به بار آورده است.

ازدواج بايد دست آورد يك حركتى باشد كه از ابراز دقّت، تلاش، هم انديشى، جامعيّت، ملاكات دينى و اجتماعى و عرفى شكل گرفته باشد تا بتوان با نگاه اميدوار كننده اى بدان نگريست.

17 - تفاوت ازدواج و خودارضايى

برخى گمان مى كنند تفاوتى بين خودارضايى وازدواج وجود ندارد و بر اين اساس تحليل هايى نيز

ص: 48

در آثار خود دارند و گاه در آثار هنرى نيز بنظر مى رسد، ولى اين قضيه از امور روشن و بديهى است كه تفاوت فراوانى وجود دارد كه در علوم مختلف زيستى، روانى و پزشكى نيز تبيين شده است، واگر هم از نظر علوم رايج در مجامع علمى مطرح نشده باشد حدّاقل در روايات اسلامى فراوانى، زشتى و پليدى خودارضايى بوفور بچشم مى خورد، در جاى جاى معارف دينى مطرح شده است، از سوى ديگر اگر علوم تجربى و روانى در اين فرآيند مطلبى نداشت و در معارف دينى هم به خاطر تهاجمات گوناگون و فراوان دشمنان اسلام به منابع اسلامى مطلبى مناسب مطرح نشده بود حدّاقل تجربه دست اندركاران فرهنگى نشان مى دهد كه بر اساس ارتباط با دختران و پسرانى كه به عوامل مختلف به اين وادى كشيده شده اند پى آوردهاى شومى را بهمراه داشته است و آنقدر اين دست آوردهاى خانمانسوز فراوان است كه جاى هرگونه شك و ترديد را از بين مى برد.

خلاصه اگر چه ممكن است در ظاهر برخى نتايج اين دو مقوله مشترك باشند ولى تفاوتهاى بسيار زيادى را با يكديگر دارند.

در زمانهاى نه چندان دور اعتياد را يك ارزش، تيپ، و فيگگورى مى دانستند ولى از زمانى كه در جمهورى اسلامى با اين بلاى خانمان سوز مبارزه شده است چقدر خانواده ها و مسئوليت فرهنگى ذى ربط حتّى عموم مردم تغيير نظر داده اند تا آنجا كه اين تحول به فراسوى مرزهاى ايران اسلامى نيز نفوذ كرده و انديشمندان دلسوز و با وجدان را نيز متوجه ساخته است.

كوتاه سخن اينكه اگر چه امر خودارضايى يك ضدّ ارزش از نظر مكتب اسلام و حتّى علوم رايج مى باشد ولى برخى افراد مغرض يا جاهل آن را بعنوان يك رفتار هنجار و معمولى تلقى مى كنند و گاهى هم افراد را به آن تشويق مى كنند اميد است جوانان عزيز به تبليغات نامسئولانۀ اين جانيان توجه نكنند و بيشتر خود را به مسير ارزشهاى واقعى و دينى و مسائلى كه با مبانى عقل و شرع و علم همسويى دارد نزديك نمايند.

18 - ورزش تخليه انرژيهاى متمركز

ورزش(1) يكى از ساده ترين و سالم ترين شيوۀ تخليۀ انرژيهاى اضافى بدن است. اگر چه ممكن است برخى ورزشها كه به آن گرايش پيدا مى كنند بگونه اى نباشند كه از نظر اخلاقى و رفتارى با فرهنگ ورزشى و دينى همسويى داشته باشند ولى با رعايت مراقبت و مواظبت هاى لازم، مى شود به وسيلۀ ورزش از بسيارى از بيماريهاى روحى، جسمى و جنسى نجات يافت و بسوى درمان حركت كرد و يا زمينۀ پيشگيرى را مهيّا ساخت. اگر چه ورزش، قوا و انرژى هاى انحرافى بدن را كاهش مى دهد ولى بايد در نظر داشت كه نبايد موادى را قبل و يا بعد از ورزش مصرف كرد كه باز از نظر

ص: 49


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «ورزش و ورزشكار» مطالعه نماييد

انرژى افزوده از نياز ضرورى بدن بيشتر باشد و همان حالت قبل را ترك نمايند براى ورزش فوايد فراوان و زيادى مطرح شده است كه شايد عاليترين ثمرۀ آن بخصوص براى جوانان عزيز تعديل و كنترل انرژيها و قواى اضافى باشد و سوق دادن جوانان به كارهاى اساسى همراه با نشاط بسيار مهم مى باشد البته ورزش زمينه ساز تلف كردن انرژى اضافه و ايجاد قدرت و نشاط در انسان مى گردد ولى اگر هدفمند باشد تلاش ارزشمندى است.

19 - برنامۀ منظم براى خواب

آغاز و پايان خواب براى جوان بايد مشخص باشد. نظم در تمام امور كار بسيار خوبى است ولى براى جوانان عزيز خوبتر است. از برنامه ها و گفتگوهاى تلفنى و حضورى جوانان عزيز استفاده مى شود كه برخى مواقع خودارضايى را در قبل يا بعد از خواب انجام مى دهند و بعد هم پشيمان مى شوند.

معمولاً اگر انسان بررسى كند به مقدارى خواب نياز دارد(1) بقيه آن اگر هم انحرافى در بر نداشته باشد حدّاقل اتلاف وقت خواهد بود اگر انسان بررسى كند كه چه مقدار براى او خواب ضرورت دارد و فراتر از آن عواقب بدى براى او مى تواند به همراه داشته باشد قطعاً مصمّم خواهد شد از مواقعى كه نه خواب است و نه بيدار بتواند كارهاى مفيد انجام دهد و علاوه زمينه ساز انحراف هم خواهد بود كنترل كند و قطعاً تجديد نظر خواهد كرد.

بيداريهاى قبل از خواب و فكر و خيالهاى آن موجب مى شود انسان خوابهاى وحشتناك ببيند و به جاى آرامش به اضطراب مبتلا شود و گاه هم به انحراف كشيده شود.

بيداريهاى بعد از خواب هم روحيّۀ انسان را مأيوس، افسرده و سست مى كند و گاه تا ساعت ها دستش بكار نمى آيد اگر چه به اندازۀ لازم خوابيده باشد و چند ساعت هم پس خواب و پيش خواب طول كشيده باشد ولى نشاط لازم را براى شروع كار جديد در روز را ندارد.

ص: 50


1- . توضيح بيشتر را در كتاب «نيازمنديهاى نسل جوان» اثر ديگر مؤلف مطالعه فرماييد

پيشگيريها

اشاره

كاستى هاى علمى

ادعاهاى دورغين

طرح معايب

خودنمايى

خلاءهاى عاطفى

مراقبت در نوازش

مراقبت در اماكن خلوت

تأمين نياز عاطفى

آگاه كردن

برخورد مناسب

رعايت روابط جنسى

دقت در روابط

بيماريهاى انگلى

جبران كمبودهاى جسمى

دورى از نزاعهاى خانوادگى

ايجاد عادتهاى صحيح

تمرين اراده و ايمان

تهيۀ امكانات لازم

دامهاى طلايى

زودباورى

كاستى هاى علمى

اشاره

برخى از توانايى هاى انسان ممكن است زمينۀ گناه را براى افراد كم توان فراهم آورد و گاه ديگران بخاطر استعداد بالاتر ممكن است خود را براى گناه عرضه بكنند تا بتوانند از دانش برتر او بهره ببرند و در هر صورت مشكل آفرين خواهد بود.

گاه در نامه ها نوشته اند كه اوّلين نقطۀ شروع انحراف ما دعوت دوستم براى درس خواندن بود و يا وقتى كه مطلبى را كه برايش مهمّ بود توضيح دادم و فهميد از شدّت شادى حركاتى از خود نشان داد كه مرا تحريك كرد يا وقتى مطلبى را به من آموخت و من خوب فهميدم آنگاه حركاتى از خود نشان داد كه احساس كردم گويا انحرافى دارد و من هم... اين مسائل ويروس هايى بسيار كوچك و ظريف هستند كه ممكن است تا آخر عمر و حتّى در قيامت هم اثر اين ميكروب زندگى انسان را تباه كند.

براى جبران كاستى هاى علمى بايد به خدا پناه برد و تلاش هم كرد و براى دريافت همكارى فكرى به ديگران بايد از منابع ديگرى بهره جست و شكر نعمت زود فهمى به انحراف كشاندن ديگران نباشد كه خود اين ناسپاسى در برابر نعمت الهى است و قطعاً از انسان گرفته خواهد شد.

كم نيستند افرادى كه با به انحراف كشاندن و سوء استفاده كردن خود را هم به منجلاب تباهى كشانده اند به گونه اى كه راه فرار را هم كمتر يافته اند. توصيه بنده اين است كه هم خود عزيزان و هم اولياء بزرگوارشان مراقبت بيشترى داشته باشند كه دو جوان وقتى در فضاى خلوت باشند، سوّمى آنها

ص: 51

شيطان است شيطان هم كارى جز دعوت به گناه و تباهى نخواهد داشت.

1 - ادعاهاى دروغين

برخى افراد براى جلب نظر ديگران ادعاهايى دارند و با طرح آن مسائل طرف مورد نظر خود را براى اهداف خود مهيّا مى سازند. و گاه هم خود ادعايى ندارند ولى با بودن نزد برخى افراد يا جلسات همراه با ادعاهايى او را وابسته مى نمايند كه اين رابطه زمينه انحراف را به وجود مى آورد.

جوانان عزيز بايد مسائل مشكوك و مبهم را با اولياء و افراد صلاحيّت دار تبادل نظر كنند و پيوسته مراقبت هاى ويژه را نسبت به خود اعمال كنند، كم نبودند و نيستند جوانان عزيز و گمراهى كه عامل بدبختى آنها حتّى جلسات مذهبى بوده است.

ابتدا با دعوت به جلسۀ مذهبى و دينى بوده تا ايجاد اعتماد در فرد و اولياء او شود بعد كم كم اهداف باطل خود را اعمال مى كرده اند. انسان هميشه حركات و رفتارش در مرز حقّ و باطل است و اگر از خود مراقبت نكند ممكن است با يك لغزش از مرز حقّ و ارزشها به مرز باطل و گناه كشيده شود خصوصاً اگر افراد مغرض و منحرف هم در ميدان عمل با انسان همراه باشند.

2 - طرح معايب

دوستى بايد زمينه ساز كمال انسان باشد عالى ترين راه كمال رها كردن گناه و انجام واجبات است اينكه انسان تمام مسائل خود را براى دوستش مطرح مى كند كار بجايى نيست و بيان معايب و كاستى ها براى ديگران مبدأ سوء استفاده خواهد بود.

دوستى به اين نيست كه وقتى خيلى خودمانى شديم آنچه در دل داريم براى ديگران بازگو كنيم بلكه بهتر است از دوستان خود راه حلّ بخواهيم به اين نامه توجّه كنيد:

... من از شدّت علاقه به دوستم تمام مسائل ريز و درشت زندگى شخصى خود را برايش مطرح كردم بعد از مدّتى كه گذشت او تقاضايى كرد و من بخاطر مسائل اخلاقى و دينى قبول نكردم بعد صريح گفت حالا قبول نمى كنى پس من هم فلان مسئله شما را با پدر و مادر و معلّم و دوستانت مطرح مى كنم و...

آرى اگر انسان با كسى خودمانى شد نبايد تمام مسائل زندگى خود را خصوصاً امورى كه ممكن است زمينه سوء استفاده گردد، مطرح نمايد و اين نشانه دوستى صميمى نيست بلكه انسان با اين ساده نگرى آبروى آيندۀ خود را در معرض خطر قرار مى دهد.

بلكه اين يك شيوه اى است كه از نظر شرع و عقل و منطق پسنديده نخواهد بود بلكه سرزنش آفرين خواهد بود و نمونه هاى زيادى در دسترس است كه از اسرار افراد سوء استفاده كرده اند لذا به

ص: 52

جوانان عزيز پسر و دختر عرض مى شود كه مراقبت هاى لازم را بكار ببريد كه خداى ناخواسته زمينه ساز انحراف خود و ديگران نگردد.

3 - خودنمايى

يكى از عواملى كه زمينه ساز انحراف در افراد شده و مى شود خودآرايى و خودنمايى است اگر چه نظافت و تميزى، آراستگى و... از امورى است كه مورد تأييد معارف دينى ما مى باشد و گاهى اين مسائل موجب تحريك و جلب نظر افراد سودجود منحرف شده و با روشهاى خاصّى خود را ارضاء مى كنند و براى رسيدن به اهداف شوم خود ممكن است اقدام به انحراف فرد مورد نظر كنند.

در برخى موارد كه انسان احساس مى كند افرادى هستند كه از سلامت لازم روح و فكر برخوردار نيستند بهتر است از خود آرايى هاى غير ضرورى پرهيز كند يا حدّاقل مراقبت بيشترى داشته باشد، كم نيستند كسانى كه عامل انحراف خود را پوشيدن يك لباس با رنگ خاص و حالات خاصى بيان كرده و بعد هم خود را به گناه ابدى كشانده اند و هم طرف مقابل را به انحراف سوق داده اند.

البته گاهى خود ايجاد زمينه گناه براى ديگران به وسيلۀ خودآرايى، خودنمايى و... مسير انحراف را براى انسان رقم مى زند.(1)

آرى نگاه، حركات چشم و چهره و اعضاى ديگر بدن نمايى از انحراف و يا زمينۀ گناه را در افراد پديد مى آورد، تا انسان احساس كرد بايد در اوّلين فرصت ممكن فضاى لازم را به وجود آورد تا از دام گناه رهايى يابد. اصولاً گاهى يك ويژگى هايى در صورت، اندام، نگاه، رنگ مو و گفتار فردى ممكن است باشد كه براى ديگران زمينه تحريك مى شود و اگر اين خصوصيّات مقدارى تزيين هم بشود تحريك شدّت پيدا مى كند.

4 - خلاءهاى عاطفى

نمونه هاى زيادى در دست است كه اوّلين گام و زمينۀ انحراف و را خلاءهاى عاطفى مطرح كرده اند افراد مغرض و منحرف هم براى شروع كارهاى انحرافى از همين راهها بهره جسته اند، فراز و نشيب، محبّت و غضب، قهر و دوستى و توجّه و كم توجهى پدر و مادر معمولاً حاكى از علاقۀ فراوان آنها به فرزندان خود مى باشد.

براى مثال: اگر پدر و مادرى از شدّت تنفر و خشم فرزند خود را مورد تنبيه و تأديب قرار دهند بمحض اينكه احساس كنند لطمۀ قابل توجه روى ابعاد جسمى فرزند خود گذاشته است فورى او را به پزشك مى رسانند و تمام توان خود را در اين راه بكار مى برند ولى آيا دوست هم اين گونه است؟ يا

ص: 53


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «خودنمايى و جلوه گرى» مطالعه بفرماييد

پس از تخليه غضب خود فرار خواهد كرد و انسان را رها مى سازد؟!

در موارد فراوان دوستان تا جايى با افراد ابراز ارادت مى كنند كه هماهنگى مناسب را از فرد ببينند در غير اين صورت ترجيح مى دهند دوستى خود را ادامه ندهند ولى آيا پدر و مادر اينگونه عمل مى كنند؟ هرگز!

ممكن است گاهى به برخى مسائل تربيتى توجه نداشته باشند و گرنه غرض ورزى نخواهند داشت با توجّه به اين توضيح آيا شايسته است بخاطر يك حركت نسنجيده يا ناآگاهانه آنها، انسان خود را به دام دوستان ناباب بياندازد؟

اگر افراد سودجو احساس كنند انسان در فضاى خانه مشكلات و ناراحتى هايى دارد قطعاً در كمين هستند تا او را در مسير اهداف باطل خود قرار دهند اگر چه از راه تغذيه مسائل عاطفى دروغين باشد.

و اين گونه موارد كم نبوده و نخواهد بود براى همين است كه از جوانان عزيز تقاضا مى شود دقّت بيشترى نمايند.

5 - مراقبت در نوازش

اگر چه نوازش و محبّت براى فرزند يك نياز واقعى است تا جايى كه روانكاوان معتقدند خود پدر و مادر هم از اين نوازش لذّت مى برند ولى همين لذّت لازم و مفيد براى اولياء و فرزندان گاهى مشكل به بار مى آورد. براى پرهيز از اين كار بايد مراقبت هاى لازم را بكار برد.

اولياء گرامى، برادر و خواهر، دوستان و عزيزان، اقوام و خويشان محارم بزرگوار بايد توجّه داشته باشند كه نوازش بدن نوجوان و جوان در بسيارى مواقع براى او مضر بوده مخصوصاً اگر اين نوازش ها در نقاط حساس بدن مانند صورت، لب، ران، پايين و اطراف دستگاه تناسلى باشد خطر جدّى تر و قوى تر خواهد بود.

اگر چه پدر و مادر، خواهر(1) و برادر، عمّه و دايى، خاله و عمو، خلاصه انسان با محارم احكام استثنايى دارند ولى اين موارد باز هم بى مشكل نخواهد بود و اگر انسان احتمال دهد كه انحرافى را همراه دارد حرام خواهد شد.

بر اساس نامه هايى كه دريافت شده است مى توان يك نكته اى را يادآور شد و آن اينكه موارد اين چنينى دست آوردهاى منفى كمى را دارا نبوده است و پيشنهاد مى كنيم كه در اين موارد تجديد نظر كنند و احتياط بيشترى را مبذول نمايند.

6 - مراقبت در اماكن خلوت

ص: 54


1- . براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «آيين خانه دارى» مراجعه شود

خلوت گزينى براى اكثر مردم پسنديده نيست به ويژه براى جوانان و نوجوانان در فرهنگ دينى ما هم از خلوت گرايى به عنوان يك شيوه ناشايست نام برده شده و يا زمينه ساز انحراف و گناه مطرح گرديده است.

تنهايى به حمّام رفتن(1)، در خانه تنها ماندن، در اطاق در بسته بودن، به تنهايى مسافرت رفتن و...

براى افراد پسنديده نيست و براى نوجوان و جوان خطر آفرين خواهد بود. يكى از آثار منفى آن همين زمينه سازى براى انحرفات جنسى است.

اگر چه كنترل در اماكن خلوت ممكن است براى فرزندان گراميتان چندان جالب نباشد ولى مى توان اين نظارت را با ظرايفى انجام داد كه تبعاتى در پى نداشته باشد.

توجيه صحيح و منطقى فرزندان مى تواند نظارت شما را به محبّت و علاقه شما به آنها تبديل كند. در مقابل اگر اين كنترل ها احساس ناامنى را در محيط خانه ايجاد كند ممكن است او را به خارج منزل سوق دهد و رفت و آمد با دوستان ناباب را به همراه داشته باشد.

به جوانان عزيز هم توصيه مى شود از رفت و آمد اعضاى خانواده هنگامى كه در مكان مخصوص خود مشغول انجام كارى هستيد يا با دوستانتان مى باشيد، نگران نباشيد بلكه با آغوش باز به استقبال آن برويد، حتّى آنگاه كه احساس كرديد شيطان شما را وسوسه مى كند فورى مكان خلوت را ترك كنيد يا يكى از اعضاى خانواده را به اطاقتان دعوت كنيد تا از دام شيطان رهايى يابيد.

7 - تأمين نياز عاطفى

برخى بيماريها و بزهكاريهاى جوانان عزيز حاكى از كمبود محبّت و علاقه مى باشد.

نياز عاطفى مانند نياز جسم به ويتامينهايى مادّى است كه انسان لازم دارد و ما نمى توانيم نياز عاطفى را با غذا، لباس، مسكن و... جايگزين نماييم.

بارها ديده يا شنيده شده انحراف جوانان عزيز بخاطر خلأ عاطفى بوده كه براى تأمين نياز عاطفى خود به ديگران پناه برده اند آنها هم از اين نياز سوء استفاده كرده و فرد را به انحراف كشيده اند.

بسيارى از اولياء فكر مى كنند تأمين غذاى مادّى براى فرزندان كافى است غافل از اينكه تدارك نيازهاى عاطفى اهميّت بيشترى دارد اصولاً ساختار شخصى انسان از چندين بعد ساخته شده و تأمين و تقويت يك بخش نه تنها مفيد نيست بلكه در بسيارى موارد مضرّ نيز مى باشد. كاستى هاى عاطفى جوان را در برابر طوفانهايى كه دشمن سامان مى دهد ناتوان كرده و زود به دام دشمن مى افكند برخى دامها چنان خطر ناك است كه گاه بصورت طبيعى انسان نمى تواند از آن برهد. به اين نامه دقّت كنيد:

ص: 55


1- . براى توضيح بيشتر به اثر ديگر مؤلف «آيين خانه دارى» مراجعه شود

احمد در گوشۀ مدرسه نشسته و زانوى غم بغل گرفته نزد او رفتم پرسيدم چه شده؟ گفت: پدرم ناراحت شده به او گفتم اين كار بسيار خطرناك است و علاوه آنها نگران مى شوند و حتماً به مدرسه مراجعه مى كنند و... يك هفته نگذشته بود كه ديدم احمد آن نشاط و علاقه در خواندن را ندارد و هميشه با جواد گفتگوى خصوصى دارند و در كلاس هم گفتگوها ادامه دارد و گويا با من نامحرم شده تا من نزد آنها مى روم سكوت مى كنند و... روزى استادمان به صورت غير مستقيم راجع به اين كردار شوم سخنى گفت و آثار منفى آن را برشمرد.

وقتى كه از كلاس بيرون آمدم ناگاه احمد را ديدم كه خيلى گرفته بود و گريه مى كرد گفتم چه شده گفت چه كنم جواد مرا در همان روزهاى اوّل مبتلا به آن چيزى كرد كه آقا گفت: آه خداى من چه كنم... اگر پدر با او رفتار مناسبى مى داشت اين احمد با آن استعداد به اين وادى كشيده نمى شد. آرى پدرمقصر بوده، حتماً احمد هم بى تقصير نبوده ولى خلاء عاطفى احمد زمينۀ ساز به انحراف كشانده شدن او توسط جواد مى شود.

اسلام توصيه مى كند اگر با فرزند خود قهر كرديد نگذاريد ادامه پيدا كند و زود آشتى كنيد براى اين است كه خلأ عاطفى او را به واديهاى ناامن مى كشاند. امروزه دشمنان اسلام و مسلمين به ويژه جوانان در كمينگاه هستند تا به هر صورت ممكن و مخصوصاً از خلأهاى عاطفى سوء استفاده كرده و او را به وادى انحراف سوق دهند.

برادر و خواهر عزيز! اگر هم از پدر يا مادر، برادر و خواهر و يا دوستان بدى ديدى و ناراحت شدى زود گذشته ها را فراموش كن و از خوبى هاى گذشته آنان غافل نباش از همه مهمتر از دام صيّادهاى جوانى هم غافل مباش. چه بسا صيّادانى در چهرۀ دوست دلسوز در كنارى نشسته اند و منتظر اين لحظه هاى طلايى براى خودشان و استثنايى براى شما هستند تا براى هميشه آرامش، دين و انديشۀ شما را به يغما ببرند.

8 - آگاه كردن جوانان به صورت غيرمستقيم

برخى اولياء و مربيّان گمان مى كنند تمام مسائل را بى پرده و بدون ايجاد زمينۀ لازم مى توان به فرزندان القاء كرد. عدّه اى ديگر بى پرده سخن گفتن را براى انتقال مفاهيم يك امتياز تلّقى مى كنند در صورتى كه از نظر فرهنگ دينى طرح مسائل مشكل ساز بدون ايجاد زمينه پرهيز داده شده است. و يكى از مواردى كه انسان مى تواند دروغ بگويد همين امورى است كه توضيح و تشريح مطلب براى او ضرر دارد حتّى مى توانيم توريه كنيم، دروغ بگوييم البته در صورتى كه او متوّجه نشود.

برخى اولياء و مربيان نيز چنين انديشه اى دارند كه اگر نوجوان يا جوان مسئله اى را پرسيد حتماً بايد پاسخ آنها رابگويند اين هم يك پندار ناصحيح است بلكه اگر آنها تشخيص دادند مطلبى براى

ص: 56

آنها ضرورت دارد بايد طرح كنند البته نه تمام مطلب را، بلكه به مرور و ضمناً فكر و انديشه و حالات روحى او را نيز در ضمن سخن خود ارزيابى نمايند تا آنجا كه احساس كردند ظرفيت دارد او را آگاه كنند و گاه ممكن است به عنوان اينكه يكى از بچّه ها سؤال كرده، اگر كسى از شما سؤال كند چه مى گويى...؟

در خيلى از موارد ديده شده كه نوجوان بر اثر ناآگاهى به مسائل شرعى يا زيستى منحرف شده است و يا از يك فرد منحرف سؤال كرده است واو از نادانى و ى به نفع اهداف باطل خود بهره برده است، اگر خود نمى دانيم، نمى توانيم، فرصت نداريم و يا حال نداريم با تهيۀ كتب مناسب و معرفى مراكز مناسب و افراد متخصص به او جهت صحيح بدهيم.

9 - برخورد مناسب با انحرافات اوّليّه

انسان معصوم نيست همه كارها هم بر اساس آگاهى و عمد انجام نمى شود، برخورد نابجا و خشن هم سازنده نيست و... اگر پدر و مادر و يا معلّم اشتباه، خطاء، انحراف و حتّى گناهى از نوجوانى ديد بايد ابتداء دقّت كند، بررسى كند، تغافل نمايد، اگر تجاهل به عمل دارد، به تبادل نظر با افراد آگاه بپردازد و زمينۀ لازم را در او ايجاد كند و... بعد وارد توضيح و ميدان عمل شود. اين تحليل بر فرض انجام بزهكارى و انحراف و گناه است اگر پندار آنها بر خلاف واقع و كردار او باشد كه خطرناك تر است و تازه او ممكن است حسّاس شود كه مگر چه رخ داده است؛ مراحل و مراتب برخورد با بزهكارى متفاوت است(1) و براى هر كس به اندازۀ ظرفيت و توان او و حتّى نسبت به عمل انجام شده بايد مراتب آن را در نظر داشت و به تناسب كردار زشت راه درمان را انديشه نمود.

10 - رعايت روابط جنسى پدر و مادر و...

بسيارى از بيماريها بلكه تمام بيماريهاى جسمى در انسان به وسيلۀ ورود يك ميكروب يا ويروس آن بروز مى كند اگر از پزشك معالج خود بپرسيم كه اين ميكروب از چه حجمى برخوردار است كه يك انسان 50 كيلويى را از پاى درآورده است؟ خواهد گفت اگر اين ميكروب را مثلاً ده هزار برابر بزرگ كنيم تازه مى توان آن را با چشم ديد. عجبا و صد عجب كه يك موجود به اين كوچكى تا اين حدّ مى تواند ضربه گذار باشد. آرى هيچ كس هم ترديدى نمى تواند بخود راه دهد.

در مسائل روحى و انحرافات جنسى نيز گاه كردار، گفتار، ديدار و يا پندار ريز زمينه ساز انحراف هاى زيادى مى گردد.

گفتارها، كردارها، برخوردهاى ريز و درشت پدر و مادرها، خواهر و دامادها، برادر و زن برادر عمّه و

ص: 57


1- . توضيح بيشتر را در اثر ديگر مؤلف «آيين هدايت و ارشاد نسل جوان» مطالعه كنيد

شو هر عمه ها و... مى تواند آغاز انحراف يك جوان دختر يا پسر باشد.

يك رفتار و گفتار نسنجيده مى تواند زمينه پندار انحرافى جوان را مهيّا سازد و آنگاه به ديدار و جستجوگرى و خلاصه انحراف كشيده شود.

اولياء گرامى، اقوام عزيز، مربيان محترم و اعضاى دلسوز جامعه اگر مى خواهند جامعه و خانواده اى سالم داشته باشند اگر ميل دارند امنيّت و سلامت لازم در اطراف خود را به ارمغان آورند بايد با جدّيت تمام رعايت حضور جوانان عزيز را در جلسات و ميهمانى ها و گفتگوها بنمايند. بسيارى از نامه هاى جوانان عزيز حاكى از اين نكته است كه اوّلين جرّقۀ انحرافشان با گفتار، كردار اولياء، اقوام و دوستانشان به وجود آمده است و بعد هم فرار از اين مهلكه را غير ممكن و يا بسيار دشوار مطرح كرده اند.

11 - دقّت در روابط اقوام جوان

اگر چه در رفت و آمدهاى خويشاوندى ارتباط افراد هم سنّ و سال مى تواند مبدأ عقده گشايى و پناهگاه و تبادل تجربيات و پذيرش بسيارى از آموزه هاى اخلاقى، علمى، دينى و رفتارى باشد. ولى توجه به برخى تعرفه هاى اساسى مى تواند به عنوان پيشگيرى از مشكلات باشد. در بازيهاى جمعى و دو نفرى گفتگوهاى خصوصى و كنترل نشده تبادل اطلاعات و آموخته هاى گوناگون و...

برخى افراد مبدأ مشكل آفرينى خود را گفتگوى چند دقيقه در يك ميهمانى مطرح مى كنند چه خوب است گاه گفتگوها و تبادل نظرهاى هم سنّ و سالان عزيزان را جويا شويم تا بتوانيم تصميم لازم را در ديدارهاى بعدى بگيريم كه مثلاً بايد مراقبت بيشترى را اعمال كرد يا زمينۀ تقويت ارتباط را ايجاد كرد بخاطر اينكه عزيز ما در اين گفتمان به آموزه هايى نوين و ارزنده اى دست يافته است و يا حرف هاى او در وى تأثير كرده است.

يكى از بهترين راههاى سازندگى افراد اين است كه از هم سنّ و سالهاى خودشان بهره بگيريم و حرفهاى خودمان را ازط ريق آنها منتقل نماييم.

و اين بدان معنى نيست كه آزادى تمام عيار داشته باشند و هيچ گونه كنجكاوى ظريف و ارزيابى بجا نداشته باشيم.

12 - بيماريهاى انگلى

برخى كردارها ممكن است حاكى از انگل باشد كه بايد به پزشك متخصص مراجعه و معالجه شود بى توجهى به اين مشكل بسيار ساده كه ممكن است با مصرف دارويى اندك از شكل كلان و خانمان برانداز جلوگيرى نمايد.

ص: 58

وجود انگل و كرمك مى تواند زمينۀ خارش بدن را مهيّا سازد و آنگاه مشكل انحراف را به بار آورد.

بيماران انگلى در چهره و نوع گرايش به غذاها نمايه هايى دارند كه اولياء مى توانند با مشاهدۀ آن نمادها به درمان آن بپردازند.

اصولاً بسيارى از بيمارى هاى جسمى مزمن، بدخيم و بدون علاج از يك زمينه هاى بسيار ساده و كوچك پيش آمده است و چون چاره انديشى نشده است بيمارى شدّت يافته است.

13 - جبران كمبودهاى جسمى و فكرى

كاستى هاى جسمى، فكرى و روحى گاه افراد را به انزوا و گوشه گيرى مى كشاند و سپس به افسردگى و عقدۀ حقارت تبديل مى شود و تنهايى هم بلايى است كه شيطان انسان را به مسير انحراف مى كشاند ابتدا تخيل و توهّم بعد هم اقدام، زمينه هاى انحراف را فراهم خواهد كرد.

40% افرادى كه به بزهكارى كشيده مى شوند، اوّلين مرحلۀ آن را تنهايى و عدم نظارت لازم مى دانند.

نوجوان و جوانى كه تنها باشد اندكى هم از نظر درسى ضعيف باشد يا از نظر جسمى مشكل داشته باشد و راهى هم به ذهن او نرسد ممكن است اين راه را آرام بخش بپندارد در حالى كه نخستين مرحلۀ نگرانى و سقوط است.

در گذشته مسئلۀ اعتياد به مواد مخدّر و... را عامل رهايى از اين نگرانى ها مطرح مى كردند ولى امروزه متأسفانه نوارهاى مبتذل ويديويى، مجلاّت، كتابها و پندارهاى انحرافى را عامل نجات معرفى مى كنند بعد هم بطور خواسته يا ناخواسته به اين مسيرها كشانده مى شوند و پس از انجام چندبار و رها كردن آن بر ايشان بسيار مشكل و بنظر برخى از مبتلايان غيرممكن است.

14 - دورى از نزاع خانوادگى

نزاعهاى خانوادگى در بسيارى از موارد زمينه ساز مشكلات روحى و جسمى فرزندان مى گردد تفاهم و هماهنگى اولياء در محيط خانه در برابر فرزندان موجب شكوفايى استعدادها و جلوگيرى از مشكلات روحى و جسمى فرزندان مى شود.

نزاع ها موجب انزوا، گوشه گيرى، ترس و دلهرۀ فرزندان مى گردد كه خود اينها يكى از عوامل مهمّ انحراف بشمار مى آيد.

كشمكشهاى خانوادگى، اعضاى خانواده را دچار اضطراب و استرس مى كند و اين اضطرابها به دست آوردهاى فراوانى منجر مى گردد كه يكى از آنها همين گونه بيماريهاست.

ص: 59

15 - ايجاد عادت هاى صحيح

براى جلوگيرى، پيشگيرى يا درمان بسيارى از بيماريهاى روحى و روانى بهترين راه را جايگزين رفتار جذاب و بهتر به جاى آن كردار ناشايست بايد دانست.

همانگونه كه در گذشته مطرح گرديد بسيارى از عوامل اين بيمارى مى تواند با جابجايى آنها جهت صحيح به فرد بدهد، مثلاً به جاى انزوا و گوشه گيرى او را به كارهاى اجتماعى، خانوادگى و فردى تغريب نماييم و به جاى مشغول به خود بودن كه مى تواند انحراف را مهيّا سازد يك كار فيزيكى و اشتغال بيشتر در اوقات بيكارى به او عرضه كنيم.

به جاى خواندن كتابها و مجلات محرك، كتب و مجلات جذاب و آموزنده را هديه كنيم و او را به افراد آگاه يا مراكز يارى رسانى معرفى نماييم.

16 - تمرين اراده و ايمان

خيلى از جوانان تصريح دارند كه ما تصميم به رها كردن بسيارى از مشكلات خود داريم و گاه هم مدّتى انجام نمى دهيم ولى بعد از مدّتى دوباره به آن عمل مى پردازيم. اين بازگشت ها بيشتر بخاطر ضعف اراده و ايمان است. براى بارورى اراده بايد از كم شروع كرد و حتّى از كارهايى شروع كرد كه مورد علاقۀ اوست تا كم كم موفق به انجام امورى شود كه عادت كرده ولى برايش ضرر و زيان دارد.

تشويق وترغيب به كارهاى كوچك و مستمر خيلى مى تواند مفيد باشد تعيين جايزه و مزيت ويژه كار بسيار خوب مى تواند باشد.(1)

17 - تهيه امكانات لازم

گاه نبود امكانات پر جاذبه در منزل، جوان را به انزوا مى كشاند و كم كم به انحراف كشيده مى شود اگر چه ممكن است تهيۀ ابزار و لوازم سرگرمى براى جوان در توان خانواده نباشد ولى اينجا بايد به جاى تهيۀ امكانات انسان از فرصت و دقّت خود مايه بگذارد و او را مشغول سازد.

در برخى موارد هم لازم است از آبرو و موقعيّت خود يا دوستان سرمايه گذارى كند تا بتواند جوان را ارضاء نمايد. حدّاقل اگر موارد يادآورى شده ممكن نباشد بهتر است از برخى هزينه ها و نيازهاى جسمى كاسته شود و به اين مسائل اختصاص داده شود درگير كردن جوان در كارهاى منزل بصورت شخصيّت دارى مى تواند او را از بسيارى نارسايى ها مصونيّت بخشد.

طرح انجام كارهاى داخلى منزل بايد بگونه اى باشد كه حالت تحميل و زور و يا از روى ترس انجام نگيرد. اگر پدر و يا مادر براى فرزندشان هفتگى يا ماهانه در نظر مى گيرند مى توانند به او در

ص: 60


1- . جهت آگاهى به راهبردهاى عملى به اثر ديگر مؤلف «شكوفايى اراده» مراجعه فرماييد

مصرف و هزينه كمك نمايند و او را به خريد و تهيۀ امكانات ترغيب نمايند.

گاه تهيۀ بسيارى از امكانات مقدور نيست در اين موقع بايد به مراكز سالمى كه مى توانند نيازهاى مورد علاقۀ او را تأمين كنند، راهنمايى شوند.

18 - دامهاى طلايى، سقوط ابدى

يكى از راههايى كه افراد براى ارضاء خود از آن استفاده مى كنند گستردن دامهايى جاذب و طلايى است تا بتوانند ديگران را سقوط دهند يا بهتر است بگوييم خود بهره مند شوند اگر چه يك فرد و يا افراد و نسلى را به انحراف و بدبختى بكشانند.

گاه با گفتگوهاى خيلى شيرين و جذّاب، دعوت به خوردنى ها و نوشيدنى ها، هديه مجلّات، كتب، فيلم و عكسهاى محرّك، درخواست بازيهايى كه سر و كار آن با بدن است مثل كشتى، بغل گرفتن، بكس زدن و... تحت عنوان شوخى كردن با طرف مقابل و حتّى در برخى مواقع تست كردن طرف مقابل كه عكس العمل او را در برابر كارهاى مشكوك چگونه است را بفهمد. اگر طرف حساسيّت نشان نداد به راحتى به اهداف خود اقدام مى كنند اگر هم طرف مقابله كرد با عبارات، شوخى پذير نيستى، ببخشيد قصدى نداشتم، دو تا دوست صميمى كه اين حرفها را ندارند، من همينكه با شما مقدارى شوخى كنم لذّت مى برم ولى قصد بدى ندارم زيرا خودم مى دانم گناه است و...

با اين گونه جملات از اين صحنه خود را نجات مى دهند و سعى مى كنند با روشهاى ديگرى به اهدافشان دست يابند.

برادر و خواهر عزيز مراقب اين گونه دوستان خطرناك و مرموز باشيد و از جملات و كارهايى كه موجب تحوّل عواطف شما مى شود پرهيز كنيد.

در اوّلين فرصت رابطۀ خود را قطع كنيد. و يا خيلى مواظب حركت مرموز او باشيد. از همه مهمتر مراقب باشيد اسرار خود را با او مطرح نكنيد و نقطه ضعف نشان ندهيد كه هلاكت شما ممكن تر خواهد شد.

19 - زود باورى

يكى از راههايى كه زمينه را براى انحراف انسان مهيّا مى سازد نقطۀ ضعف نشان دادن به افراد و اسرار خود و خانواده را با ديگران مطرح نمودن است.

اين نشانۀ صداقت و دوستى نيست كه انسان بدون ارزيابى دوستان خود و بدون شناخت كافى، مسائل و مشكلات خانوادگى وشخصى خويش را براى آنان مطرح كند و اشتباهات و گناهان احتمالى خود را براى ديگران بازگو نمايد.

ص: 61

چه بسيار افرادى كه جستجو مى كنند از انسان نقطۀ ضعفى پيدا كنند، گاه شنيده شده جوانان عزيزى بخاطر ساده گى، خوش باطنى و زود باورى مسائلى را از زندگى خود مطرح كرده اند و بدام بلاهاى خانمان سوز افتاده اند. وقتى طرف مقابل به نقطۀ ضعف او پى برد از همان راه وارد شده و فشارهاى انحرافى خود را اعمال مى كند.

افرادى پيدا مى شوند كه با ابراز محبّت، دلسوزى و هميارى و حتّى سرمايه گذارى مادّى در صدد هستند از افراد نكته اى پيدا كنند و همين امر را عامل انحراف افراد قرار دهند.

آرى مسائل شخصى، خانوادگى و اجتماعى هم بايد طبقه بندى بشود ممكن است فردى تا چند مرحله از اين مسائل را مى تواند تحمّل كند ولى اگر مقدارى افزوده شود با گناه و افكار شيطانى براى انسان مشكل ايجاد مى كند.

پس بهتر است افراد را ارزيابى كرده و در حدّ توان، ظرفيت و تحمّل آنها مسائل را بازگو كرد و اگر چه برخى مسائل را فقط بايد انسان بين خود و خداى خويش حفظ كند و به هيچ كس بازگو ننمايد.

انسان به پناهگاههاى ماندگار و واقعى نياز دارد. پدر، مادر، خواهر، برادر، اقوام و دوستان متديّن بهترين پناهگاههاى انسان محسوب مى شوند اگر چه خطاها و اشتباهاتى از آنان سر بزند. ولى ايثارگريهايى كه آنها دارند دوستان موقتى نخواهند داشت. بارها ديده شده دشمنان دوست نما براى تحقق اهداف خود انسان را به اينها (پدر، مادر، اقوام و...) بدبين يا بى توجه مى كنند، از آنها بدگويى مى كنند و آنها را مزاحم جلوه مى دهند آنها را ناهماهنگ با نگرشهاى دوران جوانى عنوان مى كنند و براى آنها اشكال تراشى مى كنند تا به اهداف باطل خود برسند.

عوامل احتلام

محرك

1 - خوراكى ها: حاره (گرمازا)

پرانرژى

كتب

مجلات

2 - ديدنى ها: عكس

فيلم

چهره ها

3 - شنيدنى ها

ص: 62

4 - انديشه ها

جنس

5 - لباس: رنگ

سايز

6 - پيش خواب، پس خواب

7 - تمركز انرژى

8 - هواى گرم

9 - تنهايى

10 - نارسايى مجارى

11 - استفاده از تيغ

راههاى كنترل احتلام

1 - ترس از پيرى زود رس

2 - هراس از زمينۀ گناهان

3 - نجات از اتلاف وقت

4 - صرفه جويى در هزينه

5 - خواندن دعا قبل از خواب

6 - تعادل هواى اطاق

7 - فعّاليّت مختصرى قبل از خواب و بعد از خوردن غذا

8 - صرف انرژى به اندازۀ نياز

تفاوت احتلام و خودارضايى

برخى بر اين باورند يا براى ديگران اينگونه تحليل مى كنند كه بين احتلام و خودارضايى تفاوتى نيست اگر چه اين پندار برخاسته از كتب ترجمه شدۀ غربى هاست و متأسفانه افرادى كه عهده دار ترجمۀ اين گونه كتب هستند تحت عنوان امانت دارى اين موارد خلاف شرع، عقل و علم را نيز حذف نمى كنند يا حدّاقل در پاورقى توضيح نمى دهند و چنين ميكروب خانمان براندازى را در بين جوانان عزيز ما رواج مى دهند، فيلترهاى ادارى و قانونى هم چندان بدان اهميّت نمى دهند، احتلام يك عمليات طبيعى و لازم مى باشد در صورتى كه خودارضايى به تمام سيستمهاى روحى، معنوى، فكرى، علمى و جسمى انسان ضربه وارد مى آورد، احتلام ريزش مجموعۀ اضافى مخزن منى است

ص: 63

در صورتى كه خودارضايى جذب اين مواد از اجزاء حساس بدن و دفع آن به بيرون از بدن مى باشد.

اگر كسى واقعاً با نگرش عقل، علم و دين به اين قضيه توجه كند خواهد فهميد كه اين دو تفاوت فراوانى دارند.

تذكر:

شما مى توانيد مسائل و مشكلات خود را با صندوق پستى 844 قم مركز فرهنگى انصارالمهدى در ميان بگذاريد تا با لطف الهى و عنايات حضرات معصومين عليهم السلام راهنمايى شويد.

پايان

محمدحسين حق جو

ص: 64

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9
آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109