بیاد مهدی (علیه السلام) : ویژگیهای حکومت جهانی امام عصر (علیه السلام)

مشخصات کتاب

بیاد مهدی (ع) : ویژگیهای حکومت جهانی امام عصر(ع)

آیه الله مکارم شیرازی

ص: 1

اشاره

مشخصات : نام : بیاد مهدی (عج)

مؤلف : ناصر مکارم شیرازی

تیراژ : سه هزار نسخه

حروف : لا ینوتایپ مهر

چاپ : چاپخانه مهر

ص: 2

بسمه تعالی

نیمه شعبان

روزی که حکومت مستضعفان را بر ستمگران، و پیروزی لشکر حق را بر باطل، و برچیده شدن بساط ظلم و بیدادگری را از صفحه زمین، و استقرار حکومت اسلامی وتوحیدی را بر کل جهان نوید میدهد.

برهمه مسلمین مبارک باد

15 شعبان 1404

ص: 3

ص: 4

بسم الله الرحمن الرحیم

همه مسلمین در انتظار او هستند

این حقیقت امروز بر کسی پنهان نیست که «انتظار قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) همان کسی که جهان انسانیت را به هدف نهائیش نزدیک می سازد، و جهان پر آشوب را زیر پرچم توحید و عدل قرار می دهد، قوانین قرآن و تعلیمات آن را در تمام ابعاد پیاده می کند، وقدرتهای طاغوتی و استکباری را در شرق و غرب عالم در هم می شکند، انحصار به پیروان مکتب اهل بیت وجمعیت شیعه ندارد .

همه علمای اسلام (اعم از شیعه و اهل سنت) معتر فند که این حقیقت در روایات فراوانی که از شخص پیامبر اسلام (ص) به ما رسیده است صریح آمده.

«حفاظ۔ احادیث و بزرگان دانشمندان اسلام تصریح کرده اند که احادیث مر بوط به ظهور «مهدی» (ع) مشتمل بر احادیث صحیح وحسن می باشد و مجموع آن متواتر است، و اعتقاد به ظهور او بر هر مسلمانیواجب می باشد وجز افراد ناآگاه و بیخبر آن را انکار نمی کنند.»

ص: 5

«محمد کنانی» رئیس اداره مجمع فقهی اسلامی حجاز» در پاسخ سؤالی که در باره ظهور مهدی (عج) از او کردند مطالب فوق را ذکر کرده است :

و سپس می افزاید : «او آخرین خلفای دوازدهگانه ای است که پیامبر (ص) از آنها در کتب صحاح خبر داده است»

او بعد از آنکه نام بیست نفر از معاریف صحابه را که روایات مهدی (عج) را نقل کرده اند ذکر می کند می افزاید : « غیر از اینها افرادی زیاد دیگری نیز هستند که این روایات را نقل کرده اند»

او بعد از اشاره به تعداد زیادی از کتب معروف اهل سنت که ظهور مهدی (عج) را خبر می دهد مانند «سنن ابوداود، سنن ترمذی، ابن ماجه، مسند احمد، صحیح حاکم ، معاجم طبرانی ، دار قطنی ، ابو نعیم اصفهانی ، خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ابن عساکر در تاریخ دمشق» به کتابهائی اشاره می کند که از سوی علمای معروف اهل سنت پیرامون ظهور مهدی (عج) نوشته شده و نام گروهی از علما را ذکر می کند که متواتر بودن احادیث مہدی را با صراحت در نوشته های خود آورده اند.

او سخن خود را با این جمله پایان میدهد : أن الاعتقاد بخروج المهدی و اجب وانه منعقائد السنه والجماعه و لاینکرها الاجاهل بالسنه و متبدع بالعقیده و الله یهدی الی السبیل : « به عقیده ما اعتقاد به قیام مهدی (عج) (بر هر

ص: 6

مسلمانی) واجب است و این جزء عقائد اهل سنت وجماعت بشمار می رود و جز افراد نادان یا بدعت گذار آن را انکار نمی کند خداوند همه را بهسوی حق و راه راست هدایت کند.(1)

* * *

انتظار سازنده مهمترین وظیفه ما در عصر غیبت است

ممکن است افراد ناآگاه تعجب کنند که چگونه ممکن است مهمترین وظیفه ما در این عصر و زمان انتظار ظهور آن پیشوای بزرگ باشد؟ مگر انتظار چه مشکلی را حل می کند؟ انتظار چه گرهی می تواند از کار ما بگشاید؟! |

فرض ما سالها در انتظار محبوبی بنشینیم، آیا این انتظار تأثیری در فرارسیدن او دارد، جز اینکه خودرا به یک مسأله ذهنی مشغول کرده باشیم ؟!

اما اگر کمی در حقیقت «انتظار» دقت کنیم و محتوای این کلمه کوچک را تحلیل نمائیم آنگاه متوجه خواهیم شد که چه اسرار مهمی در همین یک کلمه کوچک نهفته شده است، و اعتراف خواهیم کرد که:

«انتظار» به معنی واقعیش چهره جهان را دگرگون

ص: 7


1- 1- از نامه دبیر کل رابطه العالم الاسلامی در مکه در پاسخ سئوالی که از کشور کنیا در این زمینه شده و به وسیله پنج تن از علمای معروف حجاز نو شته شده است

می کنند!

انتظار محیط را برای حکومت عدل عالمگیر آماده می سازد !

و بالاخره انتظار زمینه های اصلی آن ظهور بزرگی را فراهم می کند.

آری «انتظار» مرکب از دو عنصر است عنصر «نفی» و عنصر «اثبات».

شخصی که انتظار وصول محبوبی را می کشد از شرائط موجود، از غم فراق و از درد جانکاه عدم حضورش رنج می برد و سخت ناراحت است بنابراین می کوشد شرایط موجود را نفی کند.

و بر عکس آنچه را که به آمدن او کمک می کند با تمام وجودش می خواهد، و بنابراین می کوشد تا شرایط لازم را فراهم سازد ، یعنی :

- خویشتن را از نظر ایمان و اعتقاد و اخلاق می سازد. - بذر آگاهی را در دلهای آماده می باشد.

- عوامل بد بختیهای کنونی بشر را افشا می کند و با مستکبران به ستیز بر می خیزد.

- در میان صفوف مؤمنین راستین الفت و وحدت ایجاد می کند.

- پایه های حکومت جهانی مهدی (عج) را به مقدار توان خود فراهم می سازد.

ص: 8

خلاصه انتظار - نه به صورت یک اندیشه ذهنی که به صورت یک حرکت فکری و عملی تمام زندگی او را به رنگ مکتب آن پیشوای بزرگی در می آورد .

بنابراین، و با توجه به آنچه در بالا اشاره کردیم ، تعجب نخواهید کرد که امام باقر (ع) در باره منتظران ظهورش بفرماید : العارف منکم بهذا الأمر المنتظرله المحتسب نیه الخیر کمن هو جاهدو الله مع قائم آل محمد حق بسیفه ثم قال بل والله کمن جاهد مع رسول الله ثم قال بلی والله کمن استشهد مع رسول الله فی فسطاطه «آنها که به حقیقت ولایت عارفند، و انتظار آن ظهور بزرگ را می کشند، و نیت خیر در دل دارند و خود را آماده می سازند) همانند کسانی هستند که با رسول خدا به جهاد (در برابر کفر و شرک و ظلم) برخاسته - سپس فرمود - آری بخدا سوگند همانند کسی هستند که در کنار پیامبر در خیمه او شربت شهادت نوشیده است»! (1)

* * *

ویژگیهای انقلاب جهانی مهدی (عج)

برای اینکه بدانیم خودسازی و انتظاری که به آن اشاره کردیم در چه ابعادی صورت می گیرد؟ و در چه زمینه هائی

ص: 9


1- تفسیر برهان جلد 4 صفحه 292

باید آماده شد؟ فراز هائی از چگونگی آن حکومت الهی جهانی را با استناد به روایات صریحی که در این زمینه رسیده طی ده « پخش» در اینجا می آوریم :

ویژگیهای حکومت مهدی (عج) بعد از ظهور

اشاره

بحث در باره این مسأله کار ساده ای نیست زیرا بیشترین سخن در روایات و آیاتی که پیرامون قیام مهدی وارد شده از اصل قیام و مقدمات و چگونگی آن و نشانه های این رهبر بزرگ الهی است، و اما اینکه بعد از پیروزی این انقلاب بزرگ جهانی و برقرار شدن حکومت عدل و داد، دنیا در چه شرایطی زندگی خواهد کرد؟ مطالب زیادی در این زمینه در دست نیست.

اما اشارات کوتاه و پر معنی که در منابع حدیث در این زمینه وارد شده هر کدام می تواند دریچه ای به سوی این بحث معهم بگشاید و شرایط زندگی انسانها را در آن دوران پرشکوه اجمالا مشخص کند.

البته حدیث معروف نبوی (ص) «یملاء الله الأرض به قسطا وعدلا کما ملئت ظلما وجورا» که در طرق عامه و خاصه در کتابهای زیادی نقل شده، و متواتر یا نزدیک به تواتر است، به مقدار کافی گویا است.

چراکه تعبیر به پر شدن زمین از قسط و عدل، با توجه

ص: 10

به مفهوم دقیق این دو کلمه (قسطی به معنی نفی هر گونه تبعیض است و عدل به معنی نفی هر گونه تجاوز) ترسیم بسیار جالبی از وضع آنحکومت می کند، و نشان می دهد که چگونه بوستان جهان انسانیت که بر اثر ظلمها و بیدادگری ها و تجاوزها و تبعیضها پژمرده و افسرده شده، با نزول باران رحمت انقلاب مهدی (عج) جان و حیات تازه ای پیدا می کند، و شکوفه ها و گلها و میوه های فضیلت و سعادت در آن ظاهر می شود.

زاغانی که نغمه های شوم و وحشتناک پائیزی را سر داده بودند و پیام آور خرابی و ویرانی این باغ بودند جای خود را به مرغان خوش الحان می دهند که جز نغمه های توحید و عدل و داد در گردش منقار خویش ندارند.

عدل و داد، نه در یک بعد که در تمام ابعاد، از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و عقائد و از داخل خانه ها گرفته تا مهمترین مراکز بین المللی حاکم خواهد شد و به تعبیر خود روایت هر قدر امروز ظلم و بیدادگری و تبهکاری و استعمار و استثمار و خونریزی و فساد در سطح جهان مادی حکمفرما است، به همان اندازه عدل و داد در آن حکومت بزرگی که حکومت مستضعفین در ارض است حاکمیت پیدا می کند و به خودکامگی های مستکبران پایان می بخشد.

به هر حال، هدف این است که در این بحث فشرده از اشاراتی که در روایات در باره ویژگیهای این حکومت شده

ص: 11

استفاده کنیم، واین دریچه هارا یکی پس از دیگری بگشائیم، و دور نمائی از آن جامعه شکوهمند انسانی و آن حکومت پیروز الهی ببینیم، هر چند شبحی باشد از دور، و رؤیائی دل انگیز و جالب، و در عین حال غم انگیز و سازنده برای امروز !

1۔ حکومت مهدی شرق و غرب جهان را زیر پرچم خود قرار خواهد داد .

در حدیثی از امام باقر (ع) چنین آمده است: یفتح الله له شرق الأرض و غربها : خداوند شرق و غرب جهان را برای او فتح می کند و تمام عالم را زیر پرچم او قرار میدهد »(1)ناگفته پیدا است قسمت عمده جنگهای خونین و کشمکشهای دائمی و همیشگی استعمار واستثمار در کره زمین به خاطر مرزهائی است که قطعات جهان را از یکدیگر جداساخته و یکپارچگی و توحید جامعه انسانی را بر هم زده است،

هر گاه بنی آدم که همگی اعضای یک پیکرند به صورت اصلی خود در آیند، وقلب واحد ، و مغز واحدی بر آنها حکومت کند ، برنامه ها هماهنگی و امکانات ومواهب پروردگار در مجموع کره زمین به صورت عادلانه در همه جا تقسیم گردد،

ص: 12


1- بحار الانوار ج 2 صفحه 390.

ریشه های ظلم و فساد وجنگی خواهد خشکید.

یک نگاه به وضع جهان نشان می دهد که در دنیای امروز مناطق بحرانی و آتشفشانی فراوان است که قسمت عمده آن را نزاعهای ارضی و مرزی تشکیل میدهد و قسمت مهم دیگر آن منافع نامشروعی است که به قوم وملت خاصی تعلق دارد.

هنگامی که حکومت جهانی تشکیل شود نه از بحرانهای مرزی خبری خواهد بود، و نه از منافع ویژه این ابر قدرت و آن ابر قدرت ، و به همین دلیل تادولتهای متعدد و حکومتهای مختلف بر جهان حکمرانی می کنند ادامه ظلم و فساد اجتناب ناپذیر است و این دردبزرگی بشریت جز از طریق حکومت جهان درمان نخواهد شد.

امروز بخش عظیمی از سرمایه های مردم دنیا صرف هزینه های کمر شکن تسلیحات مدرن، و نگهداری لشکرهای بسیار پرخرج، و تهیه اخبار و گزارشهای سری حکومتهای دیگر از طریق جاسوسان ماهر ، و دستگاههای ضد جاسوسی و همچنین ساختن خطوط دفاعی پر هزینه در مرزها می شود، که اگر روزی این مرزهای ساختگی، این دیوارهای بی معنی که برادرانی را که از یک پدر ومادر ند از هم جدا کرده ویران گردد، تمام این بساطها برچیده می شود، و این همه سرمایه عظیم و سرسام آور که به دره هولناک اختلافات می ریزد، صرف عمران و آبادی آن جامعه توحیدی خواهد شد

ص: 13

وچه گلستانی بر پا خواهد گشت؟! واین نخستین رسالت مهدی (عج) است

2-هسته اصلی انقلاب مهدی (عج) و یاران او .

در حدیثی از امام نهم محمد بن علی النقی (ع) در باره مهدی (عج) چنین آمده است .:

یذل له کل صوب، یجتمع الیه أصحابه عده اهل بدر، ثلاثمائه و ثلاثه عشر رجلا، من اقاصی الأرض، وذلک قول الله عزوجل : اینما تکونوایات بکم الله جمعیه أن الله علی کل شیای قدیر، ڈاذا اجتمعت له هذه العده فی الارض اظهر امره اذا اکمل له العقد وهو عشره آلاف رجل خرج باذن الله عزوجل.(1)

« هر مشکلی در برابر او تسلیم می شود، یارانش که به تعداد یاران بدر، 313 نفر ذن، از دورترین نقاط روی زمین گرد او جمع می شوند، و این همان است که خداوند عز وجل فرموده؛ هر کجا باشید خداوند شما را جمع می کند که او بر همه چیز توانا است»

هنگامی که این عدد از یاران او جمع شدند دعوت خود را آشکار می سازد و پس از اینکه ده هزار نفر دعوت او را

ص: 14


1- بحار الانوار ج 2 ص 283 (باب یوم خروجه حدیث 10).

لبیک گفتند به فرمان خدا قیام مسلحانه می کند؟

و در حدیث دیگری که سخن از کیفیت روحی و جسمی این سربازان انقلاب جهانی به میان آمده چنین می خوانیم که امام صادق (ع) فرمود :

ان الرجل منهم یعطی قوه اربعین رجلا، وأن قلبه لاشد من زبر الحدید، ولومروا بجبال الحدید لقطعوها! «هر یک از یاران او قدرت چهل مرد را دارند و قلب آنها محکمتر از قطعات آهن و فولاد است، و اگر از کوههای آهنین بگذرند آنها را از هم متلاشی می کنند»!(1)

آری آنها نیروی فکری و جسمی دهها انسان را در خود متمرکز ساخته اند که بدون آن کشیدن چنین بار سنگینی امکان پذیر نیست، به خصوص اینکه طبق روایت دیگری آن 313 نفر اصحاب الالویه هستند، یعنی هر کدام پرچمی را بر دوش می کشند و رهبری لشگری را بر عهده دارند، و اگر «لواء» را به معنی متداول امروز که به معنی «استان» است بگیریم کره زمین به 313 استان تقسیم می شود و هر یک از آنها یک استان از 313 استان کره زمین را اداره می کنند و مسلما برای این کار بزرگیانسانهای بسیار قدرتمند و آهنین اراده لازم است.

ص: 15


1- بحارالانوار ج 52 صفحه 327.

ص: 16

ص: 17

می شود، اما تا روز و وقت معین»!

از این سخن معلوم می شود که در خواست او به طور کامل اجابت نشد، بلکه این مهلت و انتظار تا میعاد معین تصویب شد.

از سوی دیگر در حالات امام مهدی (عج) چنین آمده است که «یوم الوقت المعلوم» زمان ظهور آن حضرت و برقراری حکومت عدل الهی او می باشد .

در حدیثی چنین می خوانیم : در صدد ادریس پیامبر آمده است.

لکنک من المنظرین إلی یوم الوقت المعلوم، فانه یوم قضیت وحتمت ان اطهر الارض ذلک الیوم من الکفر والشرک والمعاصی، وانتخبت لذلک الوقت عباد الی امتعنت قلوبهم الایمان ... استخلفهم فی الأرض، وامکن لهم دینهم الذی ارتضیته لهم، ثم یعبدوننی لایشرکون بی شیئا ... ابیدک یومئذ وخیلک ورجلک وجنودک اجمعین»:

تو تا زمان معینی مهلت داده خواهی شد، تا زمانی که مقدر کرده ام زمین را از کفر وشرک ومعاصی پاک کنم ، و برای آن روز بندگانی انتخاب نموده ام که قلوبشان را برای ایمان آزموده ام، آنان را جانشینان درزمین قرار می دهم، و دینشان را پا برجا می کنم، تا مرا بپرستند و چیزی را شریک من قرار ندهند، من در آن روز تو (شیطان)

ص: 18

وسواره و پیاده لشگرت را همگی نابود می کنم»!(1)

البته این احتمال وجود دارد که شیطان در آن زمان نیز زنده باشد، اما چون ابزار کارش از دستش گرفته شده است گوئی مرده است و قدرت بر اغواگری ندارد.

لشگر شیطان و ابزار او استکبار جهانی، حکومتهای خودکامه، ثروتهای نامشروع، مراکز فساد، تبلیغات زهرآگین و گمراه کننده و مانند اینها است، و می دانیم در آن حکومت حق و عدالت جائی برای این لشگریان، و آن ابزار نخواهد بود.

البته هیچگاه آزادی اراده و اختیار از انسانها گرفته نخواهد شد، و ریشه شهوات نیز در وجود انسان باقی خواهد بود، اما عواملی که به آنها دامن بزند وجود نخواهد داشت، و به عکس وسائل حاکمیت عقل و ایمان بر شهوات برای طالبان حق و سالکان راه خدا آماده است.

* * *

5- توجه روز افزون مردم به معنویت

می دانیم پرستش خداوند مکتب عالی تربیت انسان است، و در پرتو آن روح و جان آدمی تکامل می یابد، سطح ایمان و معرفت بالا می رود، اخلاق انسانی در عمق روح

ص: 19


1- بحارالانوار ج 52 صفحه 386.

انسان جوانه می زند، و روابط صحیح اجتماعی مستحکم می گردد .

به همین دلیل در حکومت مهدی (ارواحنافداه) توجه انسانها به مسأله عبادت بسیار وسیع و گسترده است.| . در حدیثی چنین آمده که امام صادق (ع) فرمودند :

«اذا قام قائم آل محمد(ص) بنی فی ظهر الکوفه مسجده له الف باب، واتصلت بیوت الکوده بنر کربلا» : «هنگامی که مهدی آل محمد قیام کند در پشت کوفه مسجدی بر پا می کند که هزار در دارد و خانه های کوفه به نهر کربلا متصل می شوند»!(1)

البته مسجد کانونی برای همه فعالیتهای مثبت اسلامی و سنگری است بزرگی برای مبارزان راه حق.

و نیز از حدیثی چنین استفاده می شود که اقبال مردم به مسأله حج به قدری افزون می گردد که «از طرف آن حضرت منادی صدا می زند کسانی که دج و طواف مستحب بجا می آورند محل طواف و حجر الاسود را به کسانی بسپارد که حج واجب بجا می آورند و این اولین گامی است که او در مسیر عدل بر می دارد» : «اول ما یظهر القائم (ع) من العدل ان ینادی منادیه أن یسلم صاحب النافله لصاحب الفریضه الحجر الاسود والطواف .

ص: 20


1- بحار الانوار جلد 52 ص 337 (حدیث 76).

6-انتخاب دقیقترین روشها برای قضاوت

از منابع اسلامی استفاده می شود که در قیام مهدی (عج) قضاوت تنها بر معیار «شهود» و مدارکی از قبیل آن نخواهد بود، بلکه از طرقی که حقایق را آشکار می سازد، بدون نیاز به شهود واقرار، حق را به حقدار میرساند، و منظور از از حکومت آل داود که در روایات به آن اشاره شده همین است چرا که خداوند علم و فراستی به داود پیغمبر داده بود که از قرائن به اسرار پی می برد و بر اساس آن داوری می کرد . در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است که می فرمود: الایذهب الدنیا حتی یخرج رجل منا یحکم بحکومه آل داود، الایسئل عن بینه، یعطی کل نفس حکمها! :

دنیا به پایان نمی رسد تامردی از دودمان ما در میان مردم به روش آل داود داوری کند از کسی در خواست بینه وشاهد نمی کند، و حق هر کس را به او میدهد»!(1)

در چنین حکومت گسترده ای مسلمه طرق تحقیق از واقعیتهای باید به قدری دقیق و حساب شده باشد که مجرمان کمتر بتوانند از چنگال عدالت فرار کنند، حتی در بعضی از روایات در مورد نامگذاری حضرت مهدی (عج) به نام «مهدی» چنین آمده است.

«انما سمی المهدی لأنه یهدی الی امر خفی، حتی انه

ص: 21


1- کافی جلد 4 صفحه 27 و بحار الانوار ج 2 ص 376.

یبعث الی رجل لا یعلم الناس له ذنب فیقتله! حتی ان احدهم یتکلم فی بیته فیخاف أن یشهد علیه الجدار»:

«آن حضرت به نام مهدی نامیده شده است به خاطر اینکه از سوی خداوند) به امور پنهانی هدایت می شود، تا آنجا که در دوران حکومتش) گاه به سراغ کسی می فرستد که هیچکس او را گناهکار نمی شمرد، و فرمان قتل او را صادر نمی کند!، (که در واقع مستحق اعدام است) کار بجائی می رسد که وقتی مجرمی در خانه اش سخن می گوید می ترسد دیوار بر ضد او شهادت دهد،(1)

روشن است در عصر و زمانی که انسان در تمام زمینه ها ،آگاهی های تازه ای پیدا می کند، به طرق مرموز جدیدی برای جنایت و اخفای آن نیز دست می یابد که نمونه های آن را در دنیای پر غوغای امروز می بینیم .

اگر در حکومت حضرت مهدی (ع) برای اثبات جرم تنهاروی طرق ساده تکیه شود اجرای عدالت بسیار مشکل خواهد بود، لذا خداوند هدایتهای تازه وطرق جدید و دقیق و حساب شده ای برای کشف جرم در اختیار آن حضرت می گذارد تا حقی از کسی ضایع نشود و جنایتکاری از چنگال عدالت فرار نکند .

ص: 22


1- بحار الانوار جلد 2ص 1390

7- تعمیم عدالت اجتماعی در همه زمینه ها

میدانیم در اخبار مربوط به قیام حضرت مهدی (عج) بیش از همه چیز روی مسأله گسترش «عدالت» تکیه شده ، و در حقیقت او دست قدرت خدا است که از آستین عدلش برای برچیدن بساط۔ ظلم بیرون می آید، و نیز می دانیم یکی از زشتترین مظاهر ظلم و ستم بر انسانها در طول تاریخ بیعدالتی در مسائل اقتصادی بوده است .

از اخبار و روایات مربوط به دوران استقرار حکومت حضرت مهدی (عج) این نکته به خوبی استفاده می شود که او مشکلات اقتصادی را حل می کند، و منابع ثروت روی زمین بطور عادلانه تقسیم می نماید، جلوی اجحاف و تعدی را می گیرد آنچنان که مردم از استثمار به وسیله دیگران رهائی یابند .

به علاوه از نظر غنای روحی، سطح اخلاق و معرفت عمومی را چنان بالا می برد که دامنه حرص و آز که سر چشمه «تکاثر» و «بذل» و «احتکار» و «تنازع» است، بر چیده می شود .

در حدیثی از امام صادق (ع) چنین می خوانیم : ان قائمنا اذاقام... تظهر الأرض کنوزها حتی تراها الناس علی وجهها ویطلب الرجل منکم من یصله بماله ویأخذ من زکاته لایوجد احدا یقبل منه ذلک، واستغنی الناس بما

ص: 23

« هنگامی که قائم ما قیام کند... زمین (با تدبیر امام) گنجها وذخائر گرانبهای خود را آشکار می سازد، آنچنان که مردم آنرا با چشم خود می بینند، و (آنچنان غنای ظاهری و معنوی مردم را فرا می گیرد که نمی توانید کسی را پیدا کنید که هدیه شما را بپذیرد، یا زکات مال را قبول کند؟همه مردم به آنچه خدا از فضلش به آنها روزی داده مستغنی و بی نیاز می شوند»!(1)

* * *

8- انقلاب فکری و فرهنگی جامعه انسانی

بدیهی است هیچ انقلاب «سیاسی» و «اجتماعی» بدون پشتوانه «انقلاب فکری و فرهنگی» امکان پذیر نیست، و تا مردم از نظر فکر و اخلاق و فرهنگی ساخته نشوند اجرای اصول عدالت غیر ممکن است .

لذا در احادیث مربوط به این قیام بزرگی اشاره هائی بسیار پر معنی در این زمینه دیده می شود .

امام باقر (ع) در روایت ابوخالد کابلی می فرماید :

اذا قام قائمنا وضع یده علی رؤس العباد، فجمع به عقولهم واکمل به اخلاقهم :

ص: 24


1- بحار الانوار ج 52 صفحه 337.

هنگامی که امام قائم (ع) ظهور کند خداوند دستش را بر سر بندگان می گذارد، عقول آنهارا متمرکز می سازند و اخلاق آنها را تکامل می بخشد .

و در حدیث دیگری از ابوالربیع شامی از امام صادق (ع) در باره وسعت روح و درک و دید پیروان این مکتب چنین می خوانیم :

«ان قائمنا اذا قام مد الله لشیعتنا فی اسماءهم و ابصارهمحتی لا یکون بینهم وبین القائم برید»!

هنگامی که امام قائم ما ظهور کند خداوند گوشها و چشمهای شیعیان مارا آنچنان گسترش و توسعه می دهد که در میان آنها و امام قائم پیک و پست نخواهد بود و نامه ای مبادله نمی شود» (و دائمأ بطور مستقیم با امام در تماسند) ! (1)

9- تکامل گسترده در صنایع :

به عکس آنچه بعغمی می پندارند که در حکومت مهدی (عج) دنیا از نظر صنعتی به عقب باز می گردد و زندگی انسانها از نظر صنعتی بسان زندگی عصر پیامبر (ص) خواهد شد، نوع سلاح همان نوع سلاح گذشته ، و مرکب همان مرکب ،

ص: 25


1- بحار الانوار ج 52 صفحه 339.

و سایر وسائل زندگی نیز متناسب همان خواهد بود .

به عکس این پندار یک حکومت گسترده جهانی نیازمند به وسائل بسیار پیشرفته ای است که بتواند ارتباط قسمتهای مختلف سراسر جهان را تأمین کند، تسلط۔ حکومت مرکزی رابر آنها آسان سازد، و بر وسائل صنعتی و سلاحهای پیچیده موجود جهان پیشی گیرد.

زیرا بنا نیست که پایه های حکومت امام عصر (عج) در تمام زمینه ها بر اعجاز باشد، بلکه باید در زندگی عادی همانند پیامبر (ص) بر وسائل معمولی تکیه کند و از اعجاز تنها در موارد فوق العاده و استثنائی استفاده نماید.

احادیث متعددی که در این زمینه وارد شده مؤید این مدعا است :

در حدیثی که مفضل ابن عمر از امام صادق (ع) نقل کرده ، چنین می خوانیم ::

ان قائمنا از اتمام اشرقت الارض بنور ربها واستغنی العباد من ضؤ الشمس»

هنگامی که امام قائم (ع) قیام کند زمین به نور پروردگار روشن می شود تا آنجا که مردم از نور آفتاب مستغنی می گردند» ! (1)

و در حدیث دیگری از امام باقر (ع) آمده است

ص: 26


1- بحارالانوار ج 52 ص 330.

ان ذا القرنین قد خیر بین السحابین فاختار الذلول، وذخر الصاحبکم الصهب، قال قلت وما الصعب؟ قال ماکان من سحاب فیه رعد و صاعقه او برق فصاحبکم یرکبه، أما انه سیر کب سحاب، ویرقی فی الأسباب، اسباب السماوات السبع والأرضین السبع»(1)

: ذوالقرنین در میان دو نوع ابر مخیر گردید، او ابر راهوار ورام را برگزید، وابر دیگر که سر کش است برای حضرت صاحب (عج) ذخیره شده ، راوی می گوید: پرسیدم ابر سر کش چیست؟ .فرمود: ابری است که رعد و صاعقه یا برق دارد، او بر آن سوار می شود و در آسمانهای هفتگانه و زمینهای هفتگانه بالا می رود .!

در حدیث دیگری از امام صادق (ع) می خوانیم : ان المؤمن فی زمان القائم وهو بالمشرقیری اخاه بالمغرب، وکذا الذی فی المغرب یری اخاه الذی فی المشرق .!

در عصر قائم (عج) مؤمنی که در شرق جهان است برادر مؤمنش را در غرب جهان می بیند، همچنین آنکه در غرب دنیا است برادرش را در شرق مشاهده می کند»(2)

در این زمینه روایات دیگری نیز هست که گواه روشنی

ص: 27


1- بحار الانوار ج 52 ص 221.
2- بحار الانوار ج 52 ص 391.

بر پیشرفت وسیع در زمینه های صنعتی است که حتی تصور آن امروز برای ما مشکل و پیچیده است .

10- زیربنا همان روش حکومت پیامبر است.

طرز حکومت مهدی (عج) را در یک جمله می توان خلاصه کرد و آن این است که از روش پیامبر الگو می گیرد، هر چند دائره حکومت اسلامی را به کل زمین بسط میدهد .

او در زمانی قیام می کند که جاهلیت دوم با قدرت تمام بردنیا مسلط شده و ابر قدرتهای شرق و غرب داعیان این جاهلیتند ،

او نیز مانند جدش بت شکنی می کند آداب و رسومجاهلی را محو و نابود می سازد.

خرافاتی را که با تعلیمات پاک قرآن آمیخته شده و گاه در میان مسلمین آنچنان رسوخ یافته است که آنرا سنت می پندارند، به عنوان بدعت بر می چیند؟

در حدیثی از امام باقر (ع) آمده است که شخصی از حضرتش سئوال کرد که امام قائم (عج) به هنگام قیام به روش چه کسی در میان مردم عمل خواهد کرد؟ فرمود : بسیره ماسار به رسول الله، حتی یظهر الاسلام، قلت وما کانت سیره رسول الله؟ قال أبطل ماکانت فی الجاهلیه و استقبل الناس بالعدل؟

« به همان سیره ای که پیامبر در میان مردم رفتار می کرد

ص: 28

تا اسلام ظاهر شد، راوی سئوال می کند! سیره پیامبر چگونه بود» ؟

می فرماید : آنچه را در عصر جاهلیت بود ابطال کرد، و با عدالت به استقبال مردم شتافت (1)

ولذا گاهی در مورد دعوت آن حضرت (عج) تعبیر «دین جدید» یا، «دعوت جدید،» در احادیث دیده میشود، چنانکه امام باقر (ع) فرمود:

«ان قائمنا اذا قام دعا الناس الی امر جدید کما دعا الیه رسول الله» .

«هنگامی که مهدی ما قیام کند مردم را به امر تازه ای دعوت می نماید همانطور که رسول خدا به امر تازه دعوت می کرد»(2)

گر چه بعضی از شیاطین خواسته اند از این تعبیر برای دین سازی خود بهره بگیرند ولی پاسخ آنها در ذیل همان روایت به روشنی آمده است آنجا که می گوید :

الاسلام بداغریبا وسیعود غریبأ کما بدا».

اسلام اصیل در آغاز ناشناخته بود بعدا هم به خاطر افزودن خرافات) ناشناخته خواهد شد و به وسیله مهدی معرفی جدید می شود»(3)

ص: 29


1- تهذیب جلد 2 صفحه 51.
2- بحار الانوار ج 52 ص 366.
3- همان مدرک.

عنایات خاص مهدی (عج) نسبت به دوستانش

با اینکه آفتاب وجود محبوب خدای جهان حضرت صاحب الزمان، در پس پرده های غیبت مخفی و پنهان است، ولی همانگونه که در روایات اسلامی آمده آن بزرگوار همچون خورشید در پشت ابر نیز پرتو افشانی کرده، و جهانیان را از اشعه جانبخش خویش بهره ور می سازد، پرده های ظلمت را می شکافد و گلهای فضیلت را در دلهای مشتاقان پرورش می دهد.

طبیعی است زمانی که این وجود مقدس نسبت به کل جهانیان بهره رسان باشد نسبت به شیعیان که وابسته به اویند چگونه عنایت و توجه خواهد فرمود.

چه مصائب و بلاهائی را که پروردگار جهانیان به خاطر آن بزرگوار از دوستانش بر طرف نمی فرماید، و از آن گذشته در طول این مدت طولانی غیبت چه بسا پاکباختگان و دلدادگانی که به حریم وصال او راهیافته، و از شر بت وصل وی آشامیده اند که در اینجا سخن بسیار است وجان پرور، که خود نیاز به بحث جداگانه و فرصتی دیگر دارد.

بهر حال باید بگویم که حتی اگر شیعه نسبت به امام زمان خویش توجهی را که لازمه یک محب نسبت به محبوب و یک پاکباخته نسبت به آقای مهربان خود نداشته، و به

ص: 30

وسائل گوناگون مانند توجه به اهداف آن بزرگوار و توسل پیدا کردن به وجود مقدسش با ادعیه آموزنده و الهام بخش مانند دعاء ند به ودیگر دعاها سعی در جلب محبت و عنایت امام محبوب خویش را ننمایند آن بزرگوار از عنایات خاصه والطاف بزرگوارانه اش نسبت به آنها مضایقه نخواهد فرمود .

حال که چنین است سزاوار است پیروان مکتبش نیز با خودسازی پی گیر و توجه مستمر به امام عصر (عج) و سعی نمودن در کم کردن فاصله با مولای و سرور خود و بزرگواریهای آن امام (عج) بهتر و بیشتر استفاده نمایند و تشکرات و سیاسهای خویش را نسبت به مقتدا و پیشوا واسوه خود ابراز واظهار کنند و زمینه را برای گسترش حکومت اسلامی بر کل جهان فراهم سازند که ((در خانه اگرکس است یک حرف بس است)).

قم - حوزه علمیه - ناصر مکارم شیرازی

شعبان 1404

ص: 31

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9
آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109