حلال مشکلات بین زن و شوهر

مشخصات کتاب

سرشناسه:موسوی دهسرخی اصفهانی، محمود، 1305-

عنوان و نام پدیدآور:حلال مشکلات بین زن و شوهر/ تالیف سیدمحمود بن سیدمهدی موسوی ده سرخی اصفهانی؛ محقق محمدباقر موسوی ده سرخی.

مشخصات نشر:[قم]: میرفتاح، 1395.

مشخصات ظاهری:240 ص..م س 20/5×14/5 ؛

شابک:100000 ریال 978-764-6688-84-9 :

یادداشت:عنوان روی جلد: حلال مشکلات بین زن و مرد یا گره گشای خانواده.

عنوان روی جلد:حلال مشکلات بین زن و مرد یا گره گشای خانواده.

موضوع:زناشویی (اسلام) -- احادیث

Marriage -- Religious aspects -- Islam -- Hadiths

زناشویی -- ارتباط -- جنبه های مذهبی -- اسلام

Communication in marriage -- Religious aspects -- Islam

احادیث شیعه -- قرن 14

Hadith (Shiites) -- Texts -- 20th century

شناسه افزوده:موسوی ده سرخی، محمدباقر

رده بندی کنگره:BP141/5/ز9 م9 1395

رده بندی دیویی:297/218

شماره کتابشناسی ملی:5109797

اطلاعات رکورد کتابشناسی:رکورد کامل

ص: 1

اشاره

ص: 2

بسم الله الرحمن الرحیم

ص: 3

ص: 4

بسم الله الرحمن الرحیم والحمد لله رب العالمین وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین واللعن الدائم علی أعدائهم أجمعین

وبعد ؛ چنین گوید محمود بن سید مهدی موسوی ده سرخی اصفهانی غفر الله ذنوبهما که چون در این زمان گرفتاریهای خانواده گی زیاد شده و همه جوانها مبتلی شده اند در نظرم رسید که اگر کتاب «النساء فی أخبار الفریقین »(1) وکتاب «النساء فی الاسلام» (2)تلخیص و به ترتیب حروف درآید و عمل به آن بشود شاید تخفیفی در این گرفتایها حاصل آید البته اصلاح کلی منحصر به آمدن حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام است ولی اصلاح جزئی ممکن است و نامیدم آن را به «حلال مشکلات بین زن و شوهر به شرط عمل ،

ص: 5


1- تألیف 28 جمادی الثانی سنه 1415 هجری.
2- تألیف 28 شعبان سنه 1421 هجری

چون اگر واقعا عمل به احکام دین و دستورات سید مرسلین صلی الله علیه و آله انجام شود اختلافی در بین زن و شوهر نخواهد بود انشاء الله مگر اندکی. .

هفتم شهر رمضان المبارک سنه 1428 ھ مطابق 1386/6/27 شمسی

ص: 6

بسم الله الرحمن الرحیم

آب دادن به شوهر

در وسائل ج 14 ص 123 از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: نیست زنیکه آب بدهد به شوهرش جز آنکه این کار بهتر است از برای او از عبادت یکسال که روزهایش روزه باشد و شبهایش به عبادت ایستاده باشد، و خداوند به عوض اینکار برای او شهری در بهشت بنا کند و شصت گناه او را بیامرزد.

آخر الزمان

در کنز العمال ج 16 ص 401 از پیغمبر صلی الله علیه و آله روایت کند که فرمود: زود است که بوده باشد در آخر الزمان زنانی که سوار بر زین شوند مثل مردها و درب مسجد

ص: 7

پیاده شوند پوشیده و برهنه باشند (مثل لباس بدن نما ) سرهاشان مثل کوهان شتر بختی باشد ( یک نوع شتری است) پس لعن کنید ایشان را که ایشان ملعونات هستند.

آدم

در کافی ج 5 ص 337 از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: خداوند آدم را از آب وگل خلق کرد لذا همت ابن آدم در آب و گل است و حواء را از آدم خلق نمود لذا همت زنان در مردان است، پس زنان را در خانه حفظ کنید و نگاهداری نمائید .

آلت صید

در فقیه ج 4 ص 272 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها آلت صید شیطانند.

ص: 8

آمرزیده شدن زن و پدر او به واسطه اطاعت شوهر

در کافی ج 5 ص 513 از امام صادق منقول است که : مردی از انصار در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم برای بعض کارهایش به سفر رفت و با زنش عهد کرد که تا من از سفر نیامده ام از خانه بیرون نرود. پدر زن مریض شد ، زن به پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم پیغام داد که شوهر من به سفر رفته و با من عهد کرده که از منزل بیرون نروم، پدرم مریض شده اجازه می فرمائید به عیادت پدر بروم ؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خیر در خانه بنشین و شوهرت را اطاعت کن، حال پدر سخت شد دوباره پیغام فرستاد که اجازه می فرمائید به عیادت پدرم بروم ؟ فرمود: بنشین در خانه ات و اطاعت شوهرت کن، پدر از دنیا رفت زن پیغام داد که پدرم از دنیا رفت اجازه می دهید بر او نماز بخوانم؟ فرمود: خیر بنشین در خانه و شوهرت را

ص: 9

اطاعت کن، پس پدر را دفن کردند، پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم به زن پیغام داد که خداوند تو را و پدرت را آمرزید به واسطه اطاعت کردن تو از شوهرت را.

ابراهیم علیه السلام

در کافی ج 5، ص 513 از امام صادق علیه السلام منقول است که : حضرت ابراهیم علیه السلام از بد ځلقی ساره به خدا شکایت کرد،پس خداوند به او وحی کرد که مثل زن مثل استخوان کج است اگر بخواهی راستش کنی میشکند، و اگر به حال خود واگذاری نفع خواهی برد پس صبر کن و تحمل نما.

در روضه کافی حدیث 560 از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت ابراهیم محل تولدش در حوالی کوفه بود که آن را «کوثی ربّا» می گویند و بعد از آنکه نمرود هر چه کرد نتوانست ابراهیم را از بین ببرد تصمیم

ص: 10

گرفت از بلاد خود دور سازد، لذا حضرت ابراهیم هرچه داشت از گوسفند و اموال برداشته و صندوقی ساخت وزن خود را که ساره نام داشت در صندوق گذاشت و در آن را قفل کرد برای غیرتی که داشت، نسبت به زن خود و از عراق حرکت کرد و از مملکت نمرود بیرون رفت تا رسید به مملکت مردی از قبطی که او را (عراره ) می گفتند پس رسید به گمرک او گمرکچی خواست که از او مالیات بگیرد، چون ابراهیم رسید به گمرکچی و صندوق هم با او بود گمرکچی به ابراهیم گفت: این صندوق را باز کن تا آنچه در صندوق است ده یک آن را بگیرم ، ابراهیم فرمود: هر چه از طلا و نقره می خواهی بگو تا بدهم و صندوق را باز نکنم ، گمرکچی گفت: باید صندوق باز بشود، و صندوق را باز کرد، ابراهیم از باز کردن صندوق غضب آلود شد، وقتی ساره را که موصوف به حسن و جمال بود گمرکچی دید

ص: 11

گفت : این زن چه نسبتی با تو دارد؟ ابراهیم فرمود: این زن من است و دختر خاله من ، گمرکچی گفت: چه سبب شده که تو او را در این صندوق پنهان نموده ای ؟ ابراهیم فرمود: برای غیرتی که نسبت به این زن دارم ، نخواستم احدی او را ببیند ، گمرکچی گفت: من دست از تو برنمی دارم تا خبر این زن و تو را به پادشاه برسانم، پس قاصدی را نزد پادشاه فرستاد و او را مطلع ساخت پادشاه هم قاصدی از طرف خود فرستاد که صندوق را به نزد او بفرستند، چون خواست صندوق را بفرستد، ابراهیم فرمود تا جان در جسد دارم از صندوق جدا نخواهم شد ، قصه را به پادشاه خبر دادند، شاه فرستاد که صندوق را با او بیاورید، پس صندوق و ابراهیم و آنچه با او بود به نزد شاه فرستادند، شاه گفت: صندوق را باز کن، ابراهیم فرمود: ای پادشاه در صندوق حرمت من و دختر خاله من می باشد و من

ص: 12

آنچه را دارم فدای او میکنم، پس شاه ابراهیم را مجبور کرد که صندوق را باز کند، چون نظر شاه به ساره افتاد حلمش را به جهت بی خردی از دست داد، و دست دراز کرد به سوی ساره، ابراهیم صورتش را برگردانید از شدت غیرتی که داشت و عرض کرد خدایا دستش را از حرمت و دختر خاله من نگاه دار، پس دست شاه خشک شد نه به ساره رسید و نه توانست برگرداند ، شاه گفت: خدای تو با من این کار کرد؟ ابراهیم فرمود: بلی، خدای من غیور است و حرام را دوست نمی دارد، لذا مانع شد بین تو و بین آنچه را اراده کرده بودی از حرام، شاه گفت از خدای خود بخواه که دست من برگردد، اگر دعایت به اجابت رسید من دیگر متعرض او نمیشوم، ابراهیم عرض کرد: خدایا دستش را به او برگردان تا دست از حرمت من باز دارد، پس خدای عزوجل دستش را برگردانید پس شاه با چشم خود سپس با

ص: 13

دست خود به ساره اشاره کرد،پس ابراهیم صورت از او برگردانید از جهت غیرتی که داشت و عرض کرد خدایا باز دار دستش را از ساره پس دستش خشک شد و به او نرسید، شاه به ابراهیم گفت: خدای تو غیور است و تو هم غیوری بخواه از خدای خود که دست من خوب شود اگر خوب شد دیگر متعرض او نمیشوم، ابراهیم فرمود: من از خدای خود می خواهم ولی به شرط آنکه اگر تو دست درازی کردی از من نخواهی که من از خدا بخواهم. شاه گفت: مانعی ندارد، پس ابراهیم عرض کرد خدایا اگر راست می گوید دستش را به او برگردان، پس دستش به او برگشت و خوب شد، تا آخر حدیث که مفصل است.

پس ای خواننده عزیز با ملاحظه این حدیث وحدیثی که در کافی ج 5 ص 536 از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم منقول است که فرمود: ابراهیم غیور است و من از او غیورترم،

ص: 14

و خداوند به خاک بمالد بینی کسی را که غیرت ندارد از مؤمنین و مسلمین شاید قبل از اینکه خدایت رسوا کند و بینیت را به خاک بمالد از خواب غفلت بیدار شوی و ناموس خود را برای مال دنیا از دست ندهی.

ابلیس

در کافی ج 5 ص 515 امام باقر علیه السلام فرمود: لشکری بزرگتر از زنان و غضب برای ابلیس نیست.

در فقیه ج 4 ص 11 امام صادق علیه السلام فرمود: یک نگاه به زن نامحرم یک تیریست از تیرهای ابلیس و مسموم است، کسی که آن را ترک کند برای خدای عزوجل خداوند هم ایمانی به او کرامت کند که لذتش را دریابد .

إبن أم مکتوم

در مکارم الاخلاق ص 267 ام سلمه گوید: من نزد

ص: 15

پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم بودم و میمونه نیز نزد آن حضرت بود که ابن أم مکتوم وارد شد و این واقعه بعد از آمدن حجاب بود، حضرت فرمود: خود را بپوشانید، ما عرض کردیم یا رسول الله آیا او کور نیست ما را نمی بیند؟ حضرت فرمود: او کور است شما که کور نیستید آیا شما او را نمی بینید ؟ ( یعنی از آدم کور هم باید رو بگیرید).

اخلاق

در کافی ج 5 ص 32 از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود: از اخلاق انبیاء دوست داشتن زنان است.

أذان و اقامه

در فقیه ج 1 ص 194 امام صادق علیه السلام فرمود: بر زنان اذان و اقامه نیست.

أیضا در همان صفحه نقل کند که امام صادق علیه السلام

ص: 16

فرمود: بر زنان اذان و اقامه نیست و جمعه نیست و بوسیدن حجر نیست ، و داخل شدن در کعبه نیست ، و هروله بین صفا و مروه نیست، وسر تراشیدن نیست ، بلکه تقصیر می کند یعنی در حج قدری از موی سر ویا ناخن خود را می گیرد همین کافی است احتیاج به تراشیدن سر ندارد.

و در فقیه ج 4، ص 263 از امام صادق علیه السلام او از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نقل کند که فرمود: بر زنها جمعه و جماعت نیست، اذان و اقامه نیست، عیادت مریض نیست، تشییع جنازه نیست، هروله بین صفا و مروه نیست، بوسیدن حجر الاسود نیست، در حج تراشیدن سر نیست، و تولیت قضاء نیست، و مورد مشورت واقع نمی شوند، و سر بریدن حیوانات نیست مگر در وقت ضرورت، و تلبیه بلند گفتن نیست، و نزد قبری ماندن نیست ، و خطبه شنیدن و تولیت تزویج نیست، و از خانه

ص: 17

شوهر بیرون رفتن جایز نیست مگر به اذن شوهر، و اگر بدون اذن شوهر بیرون برود خدا و جبرئیل و میکائیل او را لعن کنند، و نباید بخوابد و حال آنکه شوهرش بر او خشمگین باشد، اگر چه شوهر ظالم باشد.

إذن

در فقیه ج 2 ص 3 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نهی فرمود که زن بدون اذن شوهرش از منزلش بیرون رود، و اگر بیرون رفت لعن کند او را هر ملکی که در آسمان است و هر چیزی که بر آن عبور کند از جن و انس تا برگردد به منزلش.

در فقیه ج 3 ص 278 امام صادق علیه السلام فرمود: هر زنیکه بگذارد لباسش را در غیر منزل شوهرش یا بدون اذن شوهرش همیشه در لعنت خداباشد تا بمنزلش برگردد.

ص: 18

در وسائل ج 14 ص 157 از امام صادق علیه السلام نقل کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نهی فرمود که مردان وارد بر زنان شوند مگر به اذن اولیاء ایشان.

در خصال در باب هفتاد به بالا جابر از امام باقر علیه السلام نقل کند که بر زنان اذان و اقامه نیست تا آنجا که فرمود: جایز نیست از مال خود بنده آزاد کند یا به کسی کمک کند مگر به اذن شوهرش.

در کافی ج 5 ص 514 امام صادق علیه السلام فرمود: بر زن نیست با بودن شوهرش هیچ کاری انجام دهد مگر به اذن شوهرش.

در فقیه ج 4 ص 263 از امام صادق علیه السلام نقل کند که بر زن جایز نیست بدون اذن شوهرش از خانه بیرون رود و اگر رفت خدا و جبرئیل و میکائیل او را لعن کنند.

در کافی ج 5 ص 514 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر زنی از خانه خود بدون اذن شوهرش خارج شود نفقه

ص: 19

ندارد تا وقتی که برگردد.

در کنز العمال ج 16 ص 399 فرمود: هر زنیکه از خانه شوهرش بدون اذن خارج شود لعن کند او را هر چیزی که آفتاب و ماه بر او بتابد تا وقتی که شوهرش از او راضی شود.

در کنز ج 16 ص 382 فرمود: هر زنی که بدون اذن شوهرش از خانه اش خارج شود همیشه در سخط وغضب خدا باشد تا وقتی که برگردد یا شوهرش از او راضی شود.

در کنز العمال ج 16 ص 382 فرمود: هر زنی بدون اجازه شوهرروزه بگیرد پس شوهر بخواهد با او جماع کند و او مانع شود خداوند سه گناه کبیره برای او بنویسد.

ص: 20

اذیت

در بحار ج 103 ص 252 امام صادق علیه السلام فرمود: ملعون است ، ملعون است زنی که شوهرش را اذیت کند.

ازدواج

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق الا فرمود: بیاید زمانیکه ببینی زنها با زنها ازدواج کنند.

استخوان

در کافی ج 5 ص 513 امام صادق علیه السلام فرمود: مثل زن مثل استخوان کج است اگر بخواهی راستش کنی میشکند و اگر به حال خود واگذاری نفع خواهی برد پس صبر و تحمل کن.

در کنز العمال ج 16 ص 376 روایت کند که زن مثل دنده کج است اگر بخواهی راستش کنی میشکند.

ص: 21

استلام

در حجر خواهد آمد.

اسراف

در تفسیر نور الثقلین ج 1 ص 438 امام صادق علیه السلام فرمود: در هر چیزی اسراف است مگر در زنها که خدا می فرماید کابین بیندید آنچه شما را خوش آید از زنان دو تا ، و سه تا ، و چهار تا.

اسلام

در کافی ج 5 ص 327 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: مرد مسلمان استفاده نکرده بعد از اسلام به چیزی که افضل باشد از زن مسلمانی که خوشحالش کند وقتی نظر به او کند، و اطاعتش کند وقتی امرش کند، و حفظش کند وقتی غائب می شود ناموسش را وهم مال شوهرش را .

ص: 22

اسماء دختر یزید انصاری

در جماعت خواهد آمد.

اطاعت

در کافی ج 5 ص 517 از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده که اطاعت کردن از زن پشیمانیست.

در کافی ج 5 ص 517 از امام صادق علیه السلام روایت کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود کسی که زنش را اطاعت کند خداوند او را به رو به آتش اندازد، گفته شد این چه اطاعت است ؟ فرمود: از او طلب کند بیرون رفتن به حمامها و عروسیها و عیدها و نوحه گری ها و پوشیدن لباس نازک.

در فقیه ج 3 ص 361 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ای مردم هیچ وقت اطاعت زنهای خود نکنید . همه حدیث در شکایت خواهد آمد.

ص: 23

اعتکاف

در مواعظ العددیه ص 33 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:نشستن مرد نزد عیالش محبوبتر است به سوی خدا از اعتکافی که در مسجد من باشد.

افتراء به کسی زدن پا

در تهمت خواهد آمد.

اقسام زنها

در معراج خواهد آمد.

الهام

در فقیه ج 3 ص 280 از امام صادق علیه السلام است که فرمود: الهام و تلقین زنها کنید حب و دوستی علی علیه السلام را و بگذارید نادان بمانند.

ص: 24

ام سلمه

در ابن ام مکتوم گذشت.

امام

در فقیه ج 3 ص 279 امام باقر علیه السلام فرمود: هر کس زن داشته باشد و به او مقدار لباسی که عورتش را بپوشاند و مقدار خوراکی که او را سیر کند ندهد بر امام واجب است که بین ایشان جدایی بیندازد.

امت

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السلام فرمود: افضل زنهای امت من آنهایی هستند که زیبا و مهرشان کم باشد.

ص: 25

امر

در کافی ج 5ص 514 امام صادق علیه السلام فرمود: برای زن با بودن شوهرش امری نیست یعنی کاری نمی تواند بدون اذن شوهرش انجام دهد مثل بنده آزاد کردن و صدقه دادن ، و تدبیر نمودن که یکنوع بنده آزاد کردن است یا هبه نمودن، و یا از مالش نذر کند هیچ یک از اینها بدون اذن شوهرش جایز نیست ، بلی در زکات دادن و نیکویی به پدر و مادر کردن و صله رحم نمودن جایز است.

امر به معروف

در کافی ج 5 ص 259 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود چه شود شما را وقتی که زنهای شما فاسد شوند و جوانان شما فاسق و امر به معروف نکنید و نهی از منکر ننمائید ، گفته شد یا رسول الله اینها خواهد شد؟ فرمود: بلی و بدتر از

ص: 26

این، چه شود شما را وقتی که امر به منکر کنید و نهی از معروف ، گفته شد این خواهد شد؟ فرمود: و بدتر از این چه شود شما را وقتی ببینید معروف منکر شده و منکر معروف.

انبیاء

در کافی ج 5 ص 32 امام صادق علیه السلام فرمود: از اخلاق انبیاء دوست داشتن زنان است.

اهل کفر

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق علیه السلام فرمود: بیایدزمانیکه ببینی زنها خود را به اهل کفر ببخشند.

ص: 27

بادسرخ

در کنز العمال ج 14 ص 236 فرمود: وقتی زنها به زنها و مردها به مردها اکتفا کردند ایشان را بشارت بده به وزیدن باد سرخ از طرف مشرق، که بعضی را مسخ کند و بعضی را به زمین فرو برد به علت آنکه نافرمانی کردند و از حد خود تجاوز نموده اند .

بازی

در کافی ج 5 ص 510 از امام صادق 2 از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زن آلت بازی است هر کسی او را گرفت ضایعش نکند.

در پیلی خواهد آمد آنچه مناسب است.

بالا خانه

در کنز العمال ج 16 ص 380 فرمود:سکونت ندهید

ص: 28

زنهای خود را به بالا خانه وکتابت و نوشتن یاد ایشان ندهید.

در کافی ج 5 ص 516 امام صادق علیه السلام فرموده زنها را در بالاخانه جا ندهید و نوشتن یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السلام فرمود: زنان خود را در بالا خانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید، و سوره یوسف یادش ندهید ، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یادشان بدهید.

بچه

در کنزج 16 ص 407 فرمود: هر زنی که بمیرد و سه بچه داشته باشد، آنها حجاب و حائل شوند از برای او از آتش .

ص: 29

بخور

در کافی ج 5 ص 519 امام صادق علیه السلام فرمود: سزوار نیست برای زن که بخور بدهد به لباس خود وقتی که از منزلش بیرون می رود.

بَد

در کافی ج 5 ص 517 از امام صادق علیه السلام فرمود: بپرهیزید از زنان بد و از خوبهای ایشان در حذر باشید ، و اگر شما را به چیز خوبی امر کردند مخالفت کنید ایشان را تا در کارهای بد به شما طمع نداشته باشند.

در کافی ج 5 ص 516 دارد که : نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم یادی از زنها شد فرمود: در کارهای خوب نافرمانی ایشان کنید پیش از آنکه شما را امر به منکر کنند، و پناه به خدا برید از بدهاشان و از خویشان در حذر باشید.

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السلام فرمود: از

ص: 30

زنهای بد پناه به خدا برید و از خوبشان برحذر باشید و در کارهای خوب اطاعت ایشان نکنید تا در کارهای بدطمع نکنند.

در نهج البلاغه ذیل خطبه 80 امیرالمؤمنین علی فرمود: بپرهیزید از زنهای بد و از نیکانشان برحذر باشید، و در کارهای خوب اطاعتشان نکنید تا درکارهای بد به شما طمع نکنند

بد خلقی

در وسائل ج 14 ص 124 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر کس بر بد خلقی زن صبر کند و به حساب خدا بگذارد خداوند مزدش را مثل مزد شاکرین عطا فرماید.

برادرم بود

در جنگ خواهد آمد.

ص: 31

بربر

در ملاحم سید ص 37 فرمود: زنان بربر بهتر از مردانشان هستند به جهت آنکه پیغمبری در ایشان مبعوث شد پس او را کشتند پس زنان متصدی دفن او شدند.

برکت

در کافی ج 5 ص 564 امام صادق علیه السلام فرمود: از برکت زن آن است که خرجیش سبک باشد و زایمانش آسان باشد، و از شومی زن آن است که خرجیش زیاد باشد و زایمانش سخت باشد .

در فقیه ج 3 ص 245 فرمود: از برکت زن آن است که مهرش کم باشد و از شومیش آن است که مهرش زیاد باشد.

ص: 32

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السلام فرمود: در مخالفت زنان برکتست.

برهنه

در کنز العمال ج 16 ص 571 فرمود: کمک کنید بر برهنه بودن زنها که اگر لباسشان زیاد شد و زینتشان نیکو گشت هوس بیرون رفتن میکنند.

در بحار ج 103 ص 250 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها عورتند حبس کنید ایشان را در خانه و کمک کنید بر ایشان به برهنگی.

در کنز ج 16 ص 383 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: دو صنف از اهل آتش هستند: یکی زنانیکه پوشیده وبرهنه اند با ناز وغمزه راه می روند سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، داخل بهشت نشوند و بوی آن

ص: 33

را استشمام نکنند.

در تازیانه خواهد آمد.

در مستدرک ج 4 ص 436 فرمود: زنهایشان پوشیده وبرهنه هستند، روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، لعن کنید ایشان را که ایشان ملعونانند.

بلغم

در کافی ج 5 ص 336 امام صادق علیه السلام فرمود: زن زیبا بلغم را قطع میکند و زن سیاه سوداء را به هیجان می آورد.

بنواسرائیل

در کافی ج 5 ص 520 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هلاک شدند زنان بنی اسرائیل به واسطه کاکل گذاشتن ونقش خضاب نمودن .

ص: 34

در کافی ج 5 ص 519 امیرالمؤمنین عابر فرمود: نهی شده از کاکل گذاشتن و نقش و نگار بر کف دست با حناء نمودن و فرمود: زنهای بنی اسرائیل به واسطه این خصلتها هلاک شدند.

بهترین زنان در کافی ج 5 ص 324 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: بهترین زنان شما آنهایی هستند که اولاد زیاد داشته باشند، زیاد مهربان باشند، با عفت باشند، در بین اهلشان عزیز باشند و با شوهرانشان ذلیل باشند، وقتی با شوهرش باشد زینتش را ظاهر سازد، وقتی با غیر او باشد خود را حفظ کند، قول شوهرش را قبول کند، و امر او را اطاعت کند، به طوریکه هر وقت با او خلوت کرد بخشش کند آنچه را از او می خواهد، و ترک زینت نکند

ص: 35

در کافی ج 5 ص 324 حضرت رضا از امیرالمؤمنین علیهماالسلام روایت کند که فرمود: بهترین زنان شما صاحب پنج صفت هستند، عرض شد آن پنج صفت کدام است؟ فرمود: آن است آسان و نرم و موافق باشد ، بطوریکه اگر شوهرش غضب کرد خواب نرود تا او را راضی کند، و اگر غایب شد ناموس او را حفظ کند، پس یک همچه زنی کارگریست از کارکنان خدا، و کارگر خدا خسارت نمی کند.

در کافی ج 5 ص 325 از امام صادق علیه السلام روایت کند که فرمود: بهترین زنان شما آن است که بوی خوش داشته باشد، و پخت و پز او پاکیزه باشد، و اگر انفاق کرد بجا باشد و اگر امساک نمود بجا باشد، پس یک همچه زنی عامل وکارگری است از کارکنان خدا و کارگر خدا ضرر نمی کند و پشیمان نمی شود.

در کافی ج 5 ص 103 رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

ص: 36

بهترین زنان شما آن است که عفیفه باشد، و شهوتش زیاد باشد.

در کنز العمال ج 16 ص 409 از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمود: بهترین زنان شما آن است که عفیفه و پر شهوت باشد، عفیفه باشد نسبت به فرجش، و پر شهوت باشد برای شوهرش.

در کافی ج 5 ص 326 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: بهترین زنان شما زنهای قریشند ، لطف بیشتری به شوهرشان دارند، و رحم بیشتری به اولادشان دارند، مانع هم خوابی شوهرشان نیستند، و نسبت به شوهرشان پارسا و پرهیزکارند.

در کنز العمال ج 16 ص 408 فرمود: بهترین زنان کسی است که تو را خوشحال کند وقتی نگاهت به او می افتد، و اطاعت کند وقتی که امرش میکنی، و در غیاب تو خود را و مال تو را حفظ کند.

ص: 37

بهشت

در وسائل ج 14 ص 123 امام صادق علیه السلام فرمود: یک زن شایسته بهتر از هزار مرد غیر شایسته است. و هر زنیکه هفت روز خدمت شوهرش را بنماید، خداوند هفت درب جهنم را بر او ببندد و هشت درب بهشت را برای او باز کند که از هر دری می خواهد وارد شود.

بیرون رفتن زن

در خانه خواهد آمد.

بی نیازی زنها به زنها

در کنز العمال ج 14 ص 226 فرمود: دنیا نرود تا اینکه زنها به زنها بی نیاز شوند ( یعنی مساحقه کنند یعنی خود را به هم بمالند تا دفع شهوت بشود) و مردها

ص: 38

به مردها ( یعنی لواط کنند) و زنای زنها بین خود مساحقه است.

برهنه

در پوشیده و برهنه خواهد آمد.

پادشاهی کردن زنها

در بحار ج 6 ص 306 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: ای سلمان در آن وقت پادشاهی زنانست.

پدرم بود

در جنگ خواهد آمد.

پز عالی

در تهذیب ج 3 ص 290 از امام صادق علیه السلام که

ص: 39

فرمود: کم کنید از هیئت و پز زنها تا درخواست بیرون رفتن نکنند (چون اگر زن پزش عالی شد دلش می خواهد خودنمایی کند).

پناه به خدا برید از زنهای بد

در بد گذشت رجوع شود.

پنج قسم از زنها را نگیر

در (زید) خواهد آمد.

پنج کلمه

در فقیه ج 4 ص 3رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم نهی فرمود که زن نزد غیر شوهرش و یا نزد غیر محرمش بیش از پنج کلمه سخن گوید آنهم در وقت ضرورت که ناچار باشد از آن.

ص: 40

پوشیده و برهنه

در مستدرک ج 4 ص 436 فرمود: زنهایشان پوشیده و برهنه هستند، روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است (یکنوع شتر خراسانی است ) لعن کنید ایشان را که ملعونانند.

در کنز العمال ج 16 ص 383 از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم نقل کند که دو صنف از اهل آتش هستند که هیچ یک را هنوز ندیده ام ، گروهی که با خود تازیانه هایی دارند مثل دم گاو و به آن مردم را می زنند، و زنانی که پوشیده و برهنه هستند خمان و چمان روند از ناز و گردن کشی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است داخل بهشت نشوند و بوی بهشت را هم نیابند و حال آنکه بوی بهشت از پانصد سال راه به مشام می خورد.

در کنز العمال ج 16 ص 401 فرمود: در آخر این امت مردانی باشند که سوار زین شوند (مثل دوچرخه

ص: 41

وموتور) و درب مسجدها پیاده شوند زنهایشان پوشیده و برهنه هستند روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است پس لعن کنید ایشان را که این زنان ملعونات هستند، که اگر پشت شما اُمّتی باشند از اُمّتها هرآینه خدمتگذار ایشان باشند، چنانچه زنان أمتهای گذشته خدمتگذار شما بودند.

پیری

دروسائل ج 14 ص 19 امام صادق علیه السلام فرمود: یکی از دعاهای رسول خدا این بود که می فرمود: خدایا پناه به تو از زنیکه مرا پیر کند قبل از پیری.

بچه دار نشوند مگر در سن پیری. در عروس خواهد آمد.

ص: 42

پیلی و چرخ ریسی

پیلی آنتی است که نخ ریسی با آن میکردند .

در کافی ج 5 ص 516 امام صادق علیه السلام فرمود: زنها را در بالاخانه جاندهید ، و نوشتن یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السلام فرمود: زنهای خود را در بالاخانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید و سوره یوسف یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید. .

در کنز العمال ج 16 ص 412 فرمود: چه خوب اسباب بازی است برای زن پیلی او.

در بحار ج 103 ص 258 و ص 261 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: خوب اسباب بازی است برای زن صالحه پیلی و چرخ ریسی.

در مکارم الاخلاق ص 273 از معصوم طلا روایت

ص: 43

کند که فرمود: پیلی در دست زن شایسته مثل تیر است در دست جهاد کننده برای رضای خدا، و فرمود امر کنید زنهای خود را به پیلی ریسی که آن بهتر است برای او و نیکوتر است.

تازیانه

در کنز العمال ج 16 ص 383 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: دو صنف از اهل آتش هستند، که هیچ یک را هنوز ندیده ام ، گروهیکه با خود تازیانه دارند مثل دم گاو و مردم را با آن می زنند (حقیر خودم در زمان پهلوی دیده بودم ) و زنانی که پوشیده و برهنه هستند ، خمان و چمان ( یعنی در راه رفتن به ناز و غمزه برود )روند از روی ناز و گردن کشی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، داخل بهشت نشوند و بوی بهشت هم نیابند وحال آنکه بوی بهشت ( از پانصد سال راه ) به شام می رسد.

ص: 44

تدبیر

در کافی ج 5 ص 518 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: مردی که تدبیر کارش به دست زنی باشد او ملعون است.

نگذارید کارهای عیال خود را ایشان تدبیر کنند. در شکایت خواهد آمد.

تزویج

در کافی ج 5 ص 333 امام صادق علیه السلام فرمود: اگر زنی را برای جمال ومالش تزویج کنند خداوند او را به آن واگذار کند (که نه از جمال او بهره مند شود و نه از مال او) ولی اگر زن را برای دینش تزویج کند و بگیرد خداوند روزی او نماید هم جمال و خوشگلی و هم مال دنیا را.

ص: 45

تشییع

در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

تعجب

در بحار ج 103 ص 249 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من تعجب می از کسی که زنش را می زند. و حال آنکه خودش به زدن سزاوارتر است ، زنها را نزنید با چوب که موجب قصاص می شود، ولیکن زنها را بزنید به گرسنگی و برهنگی تا در دنیا و آخرت راحت باشد و هر مردی که زنش آرایش کند و از خانه اش بیرون رود پس او دیّوث است.

تمام حدیث در ( دیّوث ) خواهد آمد.

تعریف زن

در کافی ج 5 ص 505 مردی زنش را نزد امام

ص: 46

صادق علیه السلام تعریف و یاد کرد، حضرت فرمود: او را به سر غیرت در آورده ای ؟ عرض کرد خیر، فرمود: او را به غیرت آور یعنی بگو من می خواهم زن دیگر بگیرم، همان عمل را انجام داد، وزن به حال خود ثابت ماند ، پس به حضرت عرض کرد او را امتحان کردم ثابت قدم ماند، حضرت فرمود: ستایش تو او را به جا بوده.

تلبیه

در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

تهمت زدن

در بحار ج 103 ص 249 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: تهمت و نسبت زنا کسی به زنش ندهد مگر کسی که ملعون باشد ، و یا منافق ، چون نسبت زنا کفر است و کفر در آتش است. پس تهمت و نسبت زنا به زنهای خود

ص: 47

ندهید که در آن پشیمانی دراز و عقوبت سخت است.

و در بحار ج 103 ص 248 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: کسی تهمت و نسبت زنا به زنش بدهد از کارهای خوبش خارج شود چنانچه مار از پوستش خارج می شود و به عدد هر مؤمنی که در بدنش هست گناهی برایش نوشته شود.

در بحار ج 103 ص 249 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: کسی که به زنش تهمت زند و نسبت زنا به او بدهد لعنت بر او نازل شود، و توبه و فدیه اش قبول نشود (فدیه مالی را برای رهایی خود بدهد آن را فدیه گویند).

و دائماً تهمت می زند. در شکایت خواهد آمد.

ثواب جماع کردن و حمل برداشتن و شیر دادن

در مستدرک ج 2 ص 530 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

ص: 48

وقتی مرد مؤمن اراده کند با زنش مجامعت کند دو ملک اطراف او را بگیرند و مثل این است که در راه خدا شمشیرش را برهنه کرده (و برای خدا جهاد می خواهد بکند) و چون از مجامعت فارغ شود، گناهانش ریخته شود، چنانچه ورق و برگ درختها در وقت خزان می ریزد، و چون غسل کند از گناهانش پاک شود.

زنی عرض کرد پدر و مادرم فدای شما این ثوابها مال مردان است پس برای زنان چه باشد، فرمود: زن چون حامله شود خداوند بنویسد برای او ثواب کسی را که روزها روزه و شبها به عبادت ایستاده باشد، و چون درد زایمان بگیرد ثوابش را جز خدا کسی نداد و چون وضع حمل کند خداوند بنویسد به هر مکی که بچه میزند حسنه ای و محو گرداند گناهی را.

در کنز العمال ج 16 ص 405 فرمود: آیا راضی نیست یکی از شما زنان وقتی که حامله باشد از

ص: 49

شوهرش و شوهرش هم از او راضی باشد مزدش مثل کسی باشد که روزها روزه و شبها به عبادت ایستاده باشد، و چون درد زایمان به او برسد اهل آسمان و زمین ندانند که چه چشم روشنائی برای او پنهان شده و چون وضع حملش شود به هر قطره شیری که از پستانش مک زند حسنه ای برای او نوشته شود، و اگر شبی را بیداری بکشد مزدش مثل کسی باشد که هفتاد بنده در راه خدا آزاد کرده باشد تا آخر حدیث.

در بحار ج 103 ص 251 حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زن وقتی که حمل برداشت اجرش مثل کسی است که در راه خدا به جان و مالش جهاد کند، و چون زائید به او گفته شود گناهان تو آمرزیده شد، عملت را از سر بگیر، و چون بچه را شیر دهد به هر شیر دادنسی ثواب آزاد کردن بندهای باشد از اولاد اسماعیل.

در کنز العمال ج 16 ص 411 فرمود: زن وقتی

ص: 50

حامله است مزدش مثل کسی است که روزه دار و مطمئن به خدا و جهاد کننده باشد، و چون درد زایمان بگیرد خلائق ندانند که چه مزدی دارد، و چون وضع حملش بشود مزدش مثل کسی است که کسی را زنده کند، و چون از شیر گرفته شود ملکی پشت کتف او بزند و بگوید عمل را از سر بگیر (یعنی گناهان گذشته همه بخشیده شد ).

در کنز ج 16 ص 411 و مکارم الاخلاق ص 273 فرمود: زن وقتی حامله شود تا وقتیکه شیر می دهد مثل کسی است که در حدود نگهبان است برای خدا و اگر در این بین بمیرد مزد شهید داشته باشد.

در مستدرک ج 2 ص 530 فرمود: وقتی مؤمن دست زنش را بگیرد (و اراده جماع داشته باشد) خداوند برای او ده حسنه بنویسد ، و ده گناه از او محو کند، و اگر او را ببوسد بنویسد برای او صد حسنه و محو گرداند از

ص: 51

او صد گناه و اگر با او جماع کند بنویسد هزار حسنه و محو گرداند هزار گناه، و ملائکه نزد ایشان حاضر شوند، و چون غسل کنند به هر موئی که آب رسد خداوند ثوابی به ایشان بدهد، و گناهی از ایشان محو گرداند، الخ.

جاده

بر زنها وسط جاده رفتن جایز نیست.

در 73 خصلت خواهد آمد.

در وسط جاده زنا دهند.

در راه خواهد آمد.

جاکشی

در محاسن ص 114 به امام باقر علیه السلام گفته شد که به ما رسیده که حضرت رسول و لعن فرموده واصله

ص: 52

و موصله را حضرت فرمود: معنایش این است لعن فرمود زنی را که در جوانی زنا می داد و درپیری جاکشی می کرد، زنها را به مردها می رسانید، این است معنای واصله و موصله.

جبرئیل علیه السلام

در کافی ج 5 ص 512 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: جبرئیل علیه السلام مرا وصیت کرد نسبت به زنها بطوریکه گمان کردم سزاوار نیست طلاق دادن او مگر وقتی که گناه روشنی ( مثل زنا ) انجام دهد.

در بحار ج 103 ص 253 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: همیشه جبرئیل و مرا وصیت می کرد نسبت به زنها به طوری که گمان کردم سزاوار نیست طلاق دادن ایشان مگر وقتی مرتکب گناه روشنی شوند .

ص: 53

جدائی

در امام گذشت.

جماع

در عروس و مجامعت خواهد آمد که پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم علی علیه السلام فرمود یا علی جماع مکن ، الخ.

جماعت

در کنز العمال ج 16 ص 411 دارد که اسماء دختر یزید انصاری خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسید و عرض کرد من از طرف زنها پیش شما آمده ام که مردها بر ما فضیلت داده شده اند، به نماز جمعه و جماعت و عیادت مریض رفتن ، و تشییع جنازه نمودن ، و حج و عمره بجا آوردن ، و حفظ حدود نمودن.

رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: برگرد و به زنها خبر ده که اگر

ص: 54

شما خوب شوهرداری بکنید و رضایت ایشان را جلب کنید و موافقت ایشان کنید مزدش مطابق همه آنهاست که مردها دارند.

در خصال در حدیث 73 خصلت امام باقر علیه السلام فرمود: بر زنها اذان و اقامه نیست و جمعه و جماعت نیست تا آخر حدیث که در 73 خصلت خواهد آمد.

جمال

در کافی ج 5 ص 333 امام صادق علیه السلام فرمود: اگر زنی را برای جمال یا مالش بگیرند، خداوند او را واگذارد به آن ( یعنی نه از جمالش بهره مند شود و نه از مالش) ولی اگر زن را برای دینش بگیرند خداوند روزی او گرداند جمال و هم مال را.

در مکارم الاخلاق ص 238 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: عقل زنان در جمال و زیبائی ایشان است،

ص: 55

و جمال و زیبایی مردن در عقل ایشان است.

جمع شدن زنان

در کنز العمال ج 16 ص 403 فرمود: خیری نیست در جمع زنان مگر نزد ذکری و یا جنازه ای برای انکه مثل جمع شدن زنان مثل آهنی است که داخلکوره حدادی کنند خوب که سرخ شد خارج کنند و آن را خوب بکوبند ، هر جاجرقه انداخت آنجا را بسوزاند.

جمعه

در فقیه ج 1 ص 194 امام صادق علیه السلام فرمود: بر زنها اذان و اقامه نیست ، و جمعه نیست.

در فقیه ج 4 ص 263 امام صادق علیه السلام فرمود: بر زنها جمعه و جماعت نیست.

در خصال در باب (73) خصلت فرمود: بر زنها اذان

ص: 56

واقامه نیست و جمعه و جماعت نیست تا آخر حدیث که در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

جنگ و جهاد

در کافی ج 5 ص 9 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: جهاد زن صبر و تحمل بر اذیتهای شوهرش وغیرت اوست.

در کافی ج 5 ص 9 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: جنگ و جهاد زن خوب شوهر داری کردن است و کسی بیشتر از شوهر حقی بر زن ندارد.

در خصال در باب 73 خصلت امام باقر علیه السلام فرمود: جهاد زن خوب شوهرداری کردن است. .

در کافی ج 5 ص 508 دارد که هر وقت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم می خواستند جنگی بروند زنان خود را صدا می زد و از ایشان مشورت می کردسپس مخالفت ایشان می فرمود.

ص: 57

در کافی ج 5 ص 9 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: خداوند جهاد و جنگ را برای مردها و زنها نوشته ، پس جهاد مرد آن است که مال و جان خود را ببخشد تا در راه خدا کشته شود، و جهاد زن آن است صبر کنند بر اذیتها و غیرت شوهرش.

در کافی ج 5 ص 506 امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از جنگی برگشته بود که در آن جنگ مردمان بسیاری کشته شده بودند، پس زنها استقبال حضرت رفته و از کشتگان خود سئوال می کردند، پس زنی نزدیک حضرت رفته و عرض کرد: فلان چه شد؟ حضرت فرمود: چه نسبت با او داری؟ عرض کرد: پدرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله وإنا إلیه راجعون که او شهید شد، پس بجا آورد سپس پرسید فلانی چه شد؟ حضرت فرمود: چه نسبت با او داری ؟ عرض کرد: برادرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله

ص: 58

وإنا إلیه راجعون که او شهید شد، مرتبه سوم عرض کرد: فلان چه شد؟ حضرت فرمود: با او چه نسبت داری؟ عرض کرد: شوهرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله وإنا إلیه راجعون که او شهید شد، عرض کرد وای بر من (وای بر ذلتی که به من رسید ) پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من گمان نداشتم که زن این همه محزون شود برای شوهرش تا اینکه این زن را دیدم.

جهل

در کافی ج 5 ص 535 وکنز العمال ج 16 ص 375 و فقیه ج 3 ص 247 و بحار ج 103 ص 251 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها سر تا پا جهل و عورت هستند پس جهلشان را به سکوت و عورتشان را به خانه حفظ کنید (مثلا اگر زن ناراحت شد و فحش داد شوهر باید خود را به کری بزند و فحش او را نادیده پندارد و إلا باید

ص: 59

همیشه در جنگ و جدل باشد).

چرخ و پیلی ریسی

در کافی ج 5 ص 516 امام صادق علیه السلام فرمود: زنها را در بالا خانه جا ندهید و نوشتن یاد ایشان ندهید بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السلام فرمود: زنان خود را در بالا خانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید و سوره یوسف یاد ایشان ندهید بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

چند چیز بر زنها نیست

در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

ص: 60

چهار صنف

در فقیه ج 3 ص 244 امام صادق علیه السلام از پدرش تقل فرماید که: زنها چهار صنفند بعض ایشان یک بچه در دامندارند و یک بچه در شکم وبعض ایشان کثیر الخیرند و بعض ایشان بد اخلاقند با شوهرهاشان، وبعض ایشان مثل غل که از پوست باشد و شپش گرفته باشد گردن گیر شوهر هستند. .

حب

در کافی ج 5 ص 320 امام صادق علیه السلام فرمود:گمان نکنم که مردی ایمانش زیاد شود جز آنکه دوستی او بر زنان زیادتر شود، یعنی هر قدر ایمانش قوی شود محبتش نسبت به زنان زیادتر می شود.

در کافی ج 5 ص 506 به امام صادق علیه السلام عرض شد: زن شوهرش را اذیت میکند و رشک می برد؟ حضرت

ص: 61

فرمود: این از جهت حب و دوستی است (یعنی زن وقتی شوهرش را دوست دارد هر لحظه گمان می کند او می خواهد زن دیگری بگیرد لذا اذیت میکنند که مبادا به فکر زن دیگری بیفتد ).

حب علی علیه السلام

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السلام فرمود: تلقین زنها کنید حب و دوستی علی علیه السلام را و بگذارید نادان بمانند (چون هر چه علمش و فهمش زیادتر شود بدبختی او زیادتر و ناسازگاری او بیشتر می شود امتحانش مجانیست زنهای قدیم را با زنهای امروزه قیاس کنید ببینید کدام بهتر زندگی میکردند ؟

حباله الشیطان

در آلت صید گذشت.

ص: 62

حبس

در بحار ج 103 ص 250 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها عورتند حبس کنید ایشان را در خانه و کمک کنید بر ایشان به برهنگی.

در کافی ج 5 ص 337 امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: زنان از مردان خلق شده اند لذا همتشان در مردان است پس حبس کنید زنهای خود را ای جماعت مردان.

حجاب

در کافی ج 5 ص 510 امیرالمؤمنین علیه السلام به پسرش امام حسن علیه السلام نوشت: تکلیف نکن به زن چیزی را که از عهده اش خارج است که این کار برای حالش بهتر است و خیالش راحت است و جمالش را بهتر حفظ می کند ، چون زن مثل شاخه ریحان است نه کارگذاران، و به واسطه کرامتی که دارد کارهای خارج از قدرتش را به

ص: 63

او ارجاع مده ، و چشمش را به واسطه پوشش و حجاب خود از نامحرم باز دار ، تا آخر حدیث.

حجر الأسود

درج 1 ص 194 امام صادق علیه السلام فرمود: چند چیز بر زنها نیست یکی بوسیدن حجر الأسود است.

در فقیه ج 4 ص 263 امام صادق علیه السلام از قول پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: چند چیز بر زنها نیست یکی بوسیدن حجر الاسود است.

در خصال باب (73) امام باقر علیه السلام فرمود: هفتاد و یک چیز بر زنها نیست یکی بوسیدن حجر الاسود .

حق زن

در فقیه ج 2 ص 378 امام زین العابدین ؟ فرمود: اما حق زن آن است که بدانی خدای عزوجل او را برای

ص: 64

تو موجب آرامش و اُنس قرار داده و بدانی که او نعمتی است از طرف خدا برای تو، پس گرامیش دار و با رفق و مدارا با او رفتار کن و اگر چه حق تو بر او بیشتر است ، جز آنکه بر تو واجب است که او را رحم کنی چون زن اسیر تو است، پس سیرش کن و بپوشانش و اگر او جهل ورزید عفوش کن.

در فقیه ج 3 ص 279 اسحاق بن عمار از امام صادق علیه السلام پرسید از حق زن بر شوهرش ؟ حضرت فرمود: شکمش را سیر کند، و بدنش را بپوشاند و اگر جهالت کرد او را ببخشد.

در کافی ج 5 ص 510 از امام صادق علیه السلام سؤال شد که حق زن بر شوهرش چیست که اگر بجای آورد نیکوکار به شمار آید؟ فرمود: سیرش کند و لباس به او بپوشاند، و اگر نادانی کرد او را ببخشد، نزد پدرم زنی بود که او را اذیت می کرد پدرم او را می بخشید.

ص: 65

در کافی ج 5 ص 511 از امام صادق علیه السلام سئوال شد که حق زن بر شوهرش چیست؟ فرمود: از گرسنگی سیرش کند، و عورتش را بپوشاند، و به او نگوید تو زشت رو هستی پس چون این کارها را انجام داد به خدا قسم که حق او را اداء کرده، راوی عرض کرد: پس روغن ؟ فرمود: یک روز در میان، عرض کرد: گوشت چطور؟ فرمود: سه روز در میان که در هر ماهیده مرتبه می شود، نه زیادتر، عرض کرد: پس رنگ وحنا؟ فرمود: هر شش ماه یک مرتبه، و در هر سالی چهار دست لباس، دو دست برای زمستان و دو دست برای تابستان الخ.

حق شوهر

در کافی ج 5 ص 408 امام صادق علیه السلام فرمود: زنی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسید و عرض کرد: حق شوهر

ص: 66

بر زن چیست ؟ حضرت فرمود: هر وقت خواست با او جمع شود اجابت کند ولو بر پشت شتر باشد و چیزی عطا نکند مگر به اذن او، و اگر بدون اذن او عطا کند وزرش مال زن است و اجرش مال او، و یک شب نخوابد که او خشمناک باشد، عرض کرد: اگر چه شوهر ظالم باشد ؟ فرمود: بلی ، زن گفت به حق آن کسی که تو را به حق فرستاده هرگز شوهر نکنم.

در کافی ج 5 ص 508 امام صادق علیه السلام فرمود: زنی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسید و عرض کرد: حق شوهر بر زن چیست؟ فرمود: بیش از آن است که شماره توان کرد. عرض کرد: بعض آن را به من خبر ده ، فرمود: روزه مستحبی بدون اذن او نگیرد، و بدون اذن او از خانه اش بیرون نرود، و واجب است که خود را به بهترین بوی خوش خوشبو کنند و بهترین لباس را بپوشد و صبح و شب خود را به شوهرش عرضه کند، خلاصه

ص: 67

حق شوهر بر زن بیش از اینها است.در کافی ج 5 ص 507 زنی خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده عرض کرد حق شوهر بر زن چیست ؟ حضرت فرمود: حقش آن است که اطاعتش کنی و نافرمانی او نکنی و بدون اذن او از خانه اش صدقه ندهی و روزه مستحبی بدون اذن او نگیری، و اگر شوهر میل به تو داشت مانعش نشوی ، اگر چه پشت شتر باشد و اگر زنی بدون اذن او از خانه خارج شود، ملائکه آسمان و زمین و ملائکه غضب و ملائکه رحمت او را لعنت کنند تا برگردد به منزل الخ.

در کافی ج 5 ص 506 امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا از جنگی برگشته بود که در آن جنگ مردان بسیاری شهید شده بودند، پس زنها استقبال حضرت رفته و از کشته گانشان پرسش می کردند، پس زنی نزدیک رفته و عرض کرد: فلانی چه شد؟ حضرت

ص: 68

فرمود: چه نسبت با او داری؟ عرض کرد: پدرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله وإنا إلیه راجعون که او شهید شد ، پس بجا آورد دوباره پرسید فلانی چه شد؟ حضرت فرمود: چه نسبت با او داری ؟ عرض کرد: برادرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله وإنا إلیه راجعون که او شهید شد، مرتبه سوم عرض کرد: فلانی چه شد ؟ حضرت فرمود: با او چه نسبت داری ؟ عرض کرد: شوهرم بود، حضرت فرمود: بگو الحمد لله و انا إلیه راجعون که او شهید شد، عرض کرد: وای بر من (وای بر ذلتی که به من رسید) پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من گمان نداشتم که زن این همه محزون شود برای شوهر تا اینکه این زن را دیدم.

حمّامها

در کافی ج 5 ص 517 امام صادق علیه السلام از پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم

ص: 69

نقل کند که فرمود: کسی که زنش را اطاعت کند خداوند او را به رو به آتش اندازد، گفته شد: این چه اطاعت است ؟ فرمود: از او طلب کند بیرون رفتن به حمامها و عروسیها و عیدها و نوحه گریها و پوشیدن لباس نازک.

حواء

در کافی ج 5 ص 337 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند آدم را از آب وگل خلق کرده لذا همت ابن آدم در آب و گل است، و حواء را از آدم خلق نمود لذا همت زنها در مردان است، پس زنان را در خانه حفظ و نگاهداری کنید .

در کافی ج 5 ص 337 امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند حواء را از آدم خلق نمود لذا همت زنان در مردان است پس در خانه حفظش کنید.

ص: 70

حیاء

در کافی ج 5 ص 537 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: آیا حیاء نمیکنید و غیرت به خرج نمیدهید می گذارید زنهای شما از خانه خارج شوند و به بازارها روند و با مردان مزاحمت کنند.

در محاسن ص 115 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ای اهل عراق خبر دار شده ام که زنهای شما در راه موافقت با مردان می کنند، آیا حیاء نمیکنید خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نورزد.

حیض

در کافی ج 5 ص 520 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: حلال نیست برای زنیکه حیض شده و به تکلیف رسیده کاکل بگذارد و یا موهایش را پیش سرش جمع کند.

گشنیز به هیجان می آورد حیض را.

ص: 71

در (عروس) خواهد آمد.

سیب ترش حیض را قطع میکند.

در (عروس) خواهد آمد.

خال

در کافی ج 5 ص 515 امام صادق علیه السلام فرمود: مثل زن مؤمنه مثل خال سفیدی است در گاو سیاه (یعنی خیلی کم است).

خواب

در کافی ج 5 ص 507 امام صادق علیه السلام فرمود: هر زنی که بخوابد و شوهرش از روی حق بر او خشمناک باشد، نمازش قبول نشود تا شوهرش از او راضی شود.

در مکارم الاخلاق ص 244 پیغمبر فرمود: دو زن در یک لباس نخوابند مگر اضطرار باشد.

ص: 72

خانه

در کافی ج 5 ص 514 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر زنیکه از خانه خود بدون اذن شوهرش خارج شود نفقه ندارد.

در کنز العمال ج 16 ص 399 فرمود: هر زنیکه از خانه شوهرش بدون اذن خارج شود لعن کند او را هر چیزی که آفتاب و ماه بر آن بتابد تا وقتیکه شوهرش از او راضی شود.

در کنز العمال ج 16 ص 382 فرمود: هر زنیکه بدون اذن شوهرش از خانه خارج شود همیشه در سخط وغضب خدا است تا برگردد یا شوهرش از او راضی شود.

در وسائل ج 15 ص 175 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر زنی چیزی را از خانه شوهر جابجا کند و قصدش اصلاح آن باشد خداوند نظر به آن زن کند، و هر کس را خداوند نظر به او کرد عذابش نکند ، أم سلمه عرض

ص: 73

کرد: یا رسول الله هرچه خیر و خوبی بود نصیب مردان شد پس برای زنان بیچاره چه مانده ؟ حضرت فرمود: زن وقتی باردار شد بمنزله کسی است که روزها روزه و شبها به عبادت ایستاده باشد، و به منزله کسی است که به جان و مالش در راه خدا جهاد کند، و چون وضع حمل کند مزدی برای او باشد که از بزرگی کس نداند آن را و چون شیر بدهد بر هر مکیدنی برای او باشد مثل اینکه یکی از فرزندان حضرت اسماعیل را آزاد کرده و چون از شیر دادن فارغ شود ملکی بزرگ منش به پهلوی او زند و می فرماید عملت را از سر بگیر گناهان گذشته ات آمرزیده شد.

در کافی ج 5 ص 535 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها سر تا پا جهلند و سر تا پا عورتند، پس جهلشان را به سکوت بپوشانید و عورتشان را به خانه .

ص: 74

خدمت

در وسائل ج 14 ص 123 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: یک زن صالحه و شایسته بهتر است ، از هزار مرد غیر صالح و هر زنیکه هفت روز در خدمت شوهرش باشد خداوند هفت در جهنم را به روی او ببندد و هشت در بهشت را برای او باز کند که از هر دری خواست وارد شود.

در بحار ج 103 ص 251 امام صادق علیه السلام فرمود: أم سلمه از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم سئوال کرد از فضل زنانیکه در خدمت شوهر هستند، حضرت فرمود: هر زنیکه چیزی را از خانه شوهرش جابجا کند که فاسد نشود خداوند نظر به او کند و کسی را که خدا نظر به او کند عذابش نکند، أم سلمه عرض کرد: زیادتر بفرما راجع به زنان بیچاره از ثواب پدر و مادرم فدایت شود.

حضرت فرمود: ای أم سلمه وقتی زن حامله شود

ص: 75

اجر و مزدش مثل کسی است که در راه خدا با جان و مالش جهاد کند، و چون وضع حملش شود به او گفته شود گناهت بخشیده شد عملت را از سر بگیر، و چون بچه اش را شیر هد مثل کسی است که یک بنده از فرزندان حضرت اسماعیل را آزاد کرده باشد.

در مواعظ العددیه ص 33 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود نشستن مرد نزد عیالش محبوبتر است به سوی خدا از اعتکافیکه در مسجد من باشد.

در بحار ج 103 ص 132 از امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کند که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بر ما وارد شد در حالیکه فاطمه علیهاالسلام نزد دیگ نشسته بود و من عدس پاک میکردم، فرمود: یا أبا الحسن عرض کردم: لبیک یا رسول الله ، فرمود: از من بشنو و من نمی گویم مگر از طرف خدا مردی نیست که در خانه کمک به همسرش کند مگر آنکه برای او باشد

ص: 76

بعدد هر موئی که در بدنش هست عبادت یکسال که روزها روزه باشد و شبها به عبادت ایستاده باشد، و عطا کند او را از ثواب آنچه را که به صابرین عطا کرده که داود نبی و یعقوب و عیسی علیهم السلام باشد.

یا علی کسی که در خانه در خدمت عیالش باشد وکراهت نداشته باشد خداوند اسمش را در دیوان شهداء بنویسد، و به هر شب و روزی ثواب شهید ثبت کند و بنویسد برای او به هر قدمی ثواب یک حج وعمره، و خداوند عطا کند او را به هر رگی که در بدنش هست شهری در بهشت.

یا علی یک ساعت در خدمت خانه بهتر است از عبادت هزار سال و هزار حج و هزار عمره و بهتر است از آزاد کردن هزار عبد و بنده و هزار جنگ در راه خدا و از عیادت هزار مریض و هزار نماز جمعه و تشییع هزار جنازه و از سیر کردن هزار گرسنه و هزار برهنه که

ص: 77

ایشان را بپوشاند و هزار اسب که در راه خدا بفرستد و بهتر است برای او از هزار دینار که صدقه بدهد به مساکین و بهتر است از خواندن تورات و انجیل و زبور وقران و بهتر است از هزار اسیر که در راه خدا آزاد کند و بهتر است از برای او از هزار شتر قربانی که به مساکین بدهد و از دنیا خارج نشود مگر وقی که جایش را در بهشت ببیند.

یا علی کسی که از خدمت عیال کراهت نداشته باشد پس آن کفاره گناهان بزرگ باشد، و غضب خدا را خاموش کند و مهریه حورالعین باشد و حسنات و درجاتش را زیاد کند.

یا علی خدمت نکند عیال را مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را خواسته باشد.

ص: 78

خشم

در خواب گذشت.

خصی

مردی که تخم او را کشیده باشند.

در مکارم الاخلاق ص 266 امام صادق علیه السلام فرمود: زن نباید نزد مرد خصی بنشیند.

خضاب

در بحار ج 103 ص 262 أمام علیه السلام فرمود: من دشمن می دارم زنهایی را که سلتا ومرهاء هستند.

سلتا یعنی زنیکه خضاب نمیکند و مرهاء یعنی زنی که سرمه نمیکشد.

در کافی ج 5 ص 509 امام علیه السلام در ذیل حدیثی فرمود: سزاوار نیست که زن دستش را خالی از خضاب

ص: 79

کند ولو اینکه مختصر حنایی به دستش بمالد و اگر چه پیر زنی باشد.

خضراء الدمن

یعنی زن خوشگل در خانواده پست

در فقیه ج 3 ص 248 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: ای مردم دوری کنید از زنانیکه نیکو هستند ولی در خانواده های بد به دنیا آمده اند ( یعنی باید به نجابت زن نگاه کرد نه به خوشگلی او)

خلاف زنها

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السلام فرمود: در مخالفت زنان برکتست

ص: 80

خلوت کردن با زنها

در بحار ج 103 ص 261 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم پیمان گرفت از زنها که نوحه سرایی نکنند و صورت خود را نخراشانند و با مردان نامحرم در جای خلوت ننشینند.

خوب

در کافی ج 5 ص 517 امام صادق علیه السلام فرمود: بپرهیزید از زنان بد و از خوبهای ایشان در حذر باشید واگر شما را به چیز خوبی امر کردند مخالفت کنید ایشان را تا در کارهای زشت به شما طمع نداشته باشند.

در کافی ج 5 ص 515 امام باقر علیه السلام فرمود: زن چون پیر شود دو قسمت خوبیش می رود و شر آن باقی می ماند، جمالش می رود و رحمش عقیم می گردد و زبانش تیز میشود.

ص: 81

در کنز ج 16 ص 601 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم از ما سئوال فرمود: که چه چیز برای زن خوب است ؟ ما جوابی نداشتیم، چون به نزد فاطمه علیهاالسلام رفتم گفتم: ای دختر رسول خدا پدرت از ما مسئله ای پرسید ما جواب نداشتیم، فرمود: از چه چیز از شما سئوال فرمود؟ گفتم فرمود چه چیز برای زن خوب است ؟

فرمودندانستید چگونه جواب بدهید؟ گفتم : خیر ، فرمود: چیزی بهتر از این نیست که او نه مردی را ببیند ونه مردی او را ببیند، چون شب خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم رسیدیم جواب حضرت فاطمه علیهاالسلام را عرضه کردیم، فرمود: راست گفته او پاره تن منست.

خیر

در کافی ج 5 ص 327 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

ص: 82

خداوند فرموده: وقتی خواسته باشم خیر دنیا و آخرت را برای مسلمان جمع کنم، قرار می دهم برای او قلب خاشعی و لسان ذاکری و جسدی که بر بلاء صابر باشد وزن مؤمنه ای که خوشحال کند او را وقتی نظرش به او افتاد و حفظ کند او را وقتی که غائب شد از او هم ناموسش را حفظ کند و هم مالش را .

در فقیه ج 3 ص 243 امام صادق علیه السلام فرمود: بیشتر خیرها و خوبیها در زنان است.

در فقیه ج 3 ص 278 امام صادق علیه السلام فرمود: هر زنی که به شوهرش بگوید من از طرف تو خیری ندیدم، تمام عملش حبط و از بین خواهد رفت.

در کنز العمال ج 16 ص 403 فرمود: خیری در جمع شدن زنها نیست مگر نزد ذکری یا جنازه ای ، برای آنکه مثل جمع شدن زنان مثل آهنی است که حداد داخل کوره کند خوب که سرخ شد خارج کندو آن را خوب بکوبد هر جاجرقه انداخت آنجا را بسوزاند.

ص: 83

خیرات الحسنان

در مکارم الاخلاق ص 239 امام صادق علیه السلام فرمود: خیرات الحسان ( یعنی زنهای نیکو) از زنهای اهل دنیا می باشند، ایشان از حورالعین زیباترند.

دام

در فقیه ج 4 ص 272 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنهاآلت صید شیطانند.

دختر

در کافی ج 6 ص 5 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: کسی که یک دختر داشته باشد گران بار و سنگین است و کسی که دو دختر داشته باشد پس پناه به خدا و کسی که سه دختر داشته باشد جنگ و جهاد و هر کار مکروهی از او برداشته شده و کسی که چهار دختر داشته باشد ای

ص: 84

بندگان خدا او را کمک کنید به او قرض بدهید، به او رحم کنید.

مؤلف گوید: پس حقیر که یازده دختر دارم باید چه کرد.

درنده گان

در کافی ج 5 ص 82 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: درنده گان همتشان تعدی و تجاوز است و چهارپایان همتشان شکمشان میباشد و زنها همتشان می دانند.

در کافی ج 5 ص 337 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: درنده گان همتشان شکمشان می باشد و زنها همتشان مردانند.

دستمال

یا علی جماع مکن با زن خود مگر آنکه تو دستمالی

ص: 85

داشته باشی و او هم دستمالی .

در عروس خواهد آمد.

دشمن

در فقیه ج 3 ص 247 امام صادق علیه السلام فرمود: بیشترین دشمن مؤمن زن بد است.

در بحار ج 103 ص 262 از بعضی از معصومین فرمودند: من دشمن دارم زنهائی را که سلتاء ومرهاء هستند.

سلتاء یعنی زنیکه خضاب نمی کند و مرهاء یعنی زنیکه سرمه نمی کشد.

دشنام

امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه کتاب 14 فرمود: زنها رابه واسطه اذیت و آزار به هیجان نیاورید اگر چه

ص: 86

دشنام بدهند به عرض شما وسب کنند بزرگان شما را ، به جهت آنکه ایشان ضعیف القوی و ضعیف النفس و ضعیف العقول هستند.

دنده کج

در استخوان گذشت.

دوری کردن زن از شوهرش

در هجرت خواهد آمد.

دوست

در کافی ج 5 ص 321 امام صادق علیه السلام فرمود: پیغمبر فرمود: دوست نمی دارم از دنیای شما مگر زن و عطر را.

در فقیه ج 3 ص 242 امام صادق علیه السلام فرمود: بنده

ص: 87

هرچه زنها را بیشتر دوست داشته باشد ایمانش بیشتر می شود.

در وسائل ج 14 ص 10 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: مردی که به زنش بگوید من تو را دوست دارم این حرف در قلب زن اثری می گذارد که هیچ وقت یادش نمی رود.

دو صنف از اهل آتشند

در کنز العمال ج 16 ص 383 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: دو صنف از اهل آتش هستند، که هیچ یک را هنوز ندیده ام گروهی که با خود تازیانه هایی دارند مثل دم گاو است و با آن مردم را می زنند و صنف دیگر زنانیکه پوشیده وبرهنه هستند خمان و چمان روند از ناز و گردن کشی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است ( یکنوع شتر خراسانی است ) داخل بهشت نشوند و بوی بهشت هم به

ص: 88

ایشان نرسد، و حال آنکه بوی بهشت از پانصد سال راه به مشام می خورد.

مؤلف گوید: هر دو صنف را ما دیدیم.

دیدی

در روضه کافی ص 38 امام صادق علیه السلام در علامت آخر زمان می فرماید: هر وقت دیدی فسق ظاهر شده و مردان بر مردان اکتفا می کنند و زنان به زنان و دیدی زنها با زنان از دواج می کنند و دیدی که مردان خود را برای مردان فربه می کنند و زنها برای زنها و دیدی که معیشت و زندگانی مرد از برش و زن از فرجش می باشد ( یعنی مرد لواط می دهد و زن زنا) و دیدی که زنها مثل مردها مجلس می گیرند و دیدی که زن رشوه می دهد به شوهرش که با مردان نکاح کند و دیدی که اکثر مردم و بهترین خانواده ها کسانی هستند که زنها را

ص: 89

بر فسقشان کمک میکنند و دیدی که مرد را سرزنش می کنند اگر با زنش جمع شود و دیدی که مرد از کسب زنش که زنا داده می خورد و می داند و با این حال با او سازگار است (و او را طلاق نمی دهد ) و دیدی که زن بر شوهرش غلبه میکندو انجام می دهد چیزی را که شوهر نمی خواهد و خرجی شوهر را می دهد و دیدی که مرد زن و کنیز خود را کرایه می دهد و به پست ترین طعام وشراب راضی میباشد و دیدی که زنها خود را به اهل کفر می بخشند.

دین

نقصان دین و عقل ما چیست، در زن حدیث 20 و 38 خواهد آمد

ص: 90

دیّوث

یعنی مردی که بی غیرت باشد وزن خود را حفظ نکند.

در بحار ج 103 ص 249 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: من تعجب می کنم از کسی که زنش را می زند و حال آنکه خودش به زدن سزاوارتر است ، زنها را با چوب نزنید که موجب قصاص می شود ولکن زنها را بزنید به گرسنگی و برهنگی تا در دنیا و آخرت راحت باشند ( یعنی خوراک ولباسشان را کم کنید) و هر مردی که زنش آرایش کند و از خانه اش بیرون رود پس او دیّوث است.

و کسی هم به او بگوید دیّوث گناه نکرده وزن چون خود را زینت کند و عطر به خود بزند و شوهر به این کار راضی باشد به هر قدمی که زن برمی دارد در آتش خانه ای برای او بنا شود، پس پر و بال زنها را کوتاه

ص: 91

کنید ونگذارید بلند شود که کوتاه نمودن پر زنها خوشنودی است و داخل شدن به بهشت است بدون حساب پس وصیت مرا حفظ کنید درباره زنهای خود تا از سختی حساب نجات یابید و هر کس وصیت مرا گوش ندهد نزد خدا حال بدی داشته باشد و زنها آلت صید شیطانند.

راضی

در کنز العمال ج 16 ص 407 فرمود: هر زنی که بمیرد وشوهرش از او راضی باشد داخل بهشت میشود.

در اذن گذشت.

راه

در مستدرک حاکم ج 4 ص 495 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:

ص: 92

ساعت برپا نشود تا اینکه روی زمین احدی باقی نماند که خدا به او حاجتی داشته باشد تا اینکه زن در روز علنی وسط راه زنا بدهد و احدی این عمل را انکار نکند و به غیرتش در نیاورد و آنهائی که خیلی خوب باشند بگویند اگر قدری کنار می رفتید خوب بود.

رختخواب

در کنز العمال ج 16 ص 381 فرمود: وقتی زن از رختخواب شوهرش دوری کند ملائکه او را لعن کنند تا برگردد.

رزق

در وسائل ج 14 ص 26 امام صادق علیه السلام فرمود: رزق بازن وعیال است .

ص: 93

رستگار

در کنز العمال ج 6 ص 79 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: رستگار

نشوند جماعتی که زن برایشان حکومت کند.

در کنز ج 6 ص 79 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هرگز رستگار نشوند جماعتی که واگذار کنند کارهای خود را به زنی.

رِشک

در غیرت خواهد آمد.

رشوه

در روضه کافی در ذیل حدیث 7(از علامات اخر زمان آن است که ) ببینی زن رشوه می دهد به شوهر که با مردان جمع شود و لواط کند.

ص: 94

روزه

در کنز العمال ج 16 ص 382 فرمود: هر زنی بدون اجازه شوهرش روزه بگیرد پس شوهر بخواهد با او جماع کند و او مانع شود خداوند سه گناه کبیره برای او بنویسد.

بدون اذن شوهر روزه نگیرد در اذن گذشت.

ریحان

در فقیه ج 3 ص 362 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: زن مثل ریحان و گلی است که باید او را بو کردنه کارگشا و پهلوان که از او کار بکشند.

در کافی ج 5 ص 510 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: زن مثل شاخه ریحان است نه کارگذران.

ص: 95

زبان

اگر شومی در چیزی هست در زبان زنها است.

در شوم خواهد آمد.

زدن زن

در ( دیّوث ) گذشت و در عیب خواهد آمد.

زمان

در جامع الاخبار فصل (88) رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: بیاید بر مردم زمانی که شکمشان خدایشان باشد وزنهای ایشان قبله ایشان و پول ایشان دین ایشان باشد و شرفشان متاعشان باشد ، نماند از ایمان مگر اسمش و از اسلام مگر رسمش و از قرآن مگر درسش، مساجد ایشان آباد و قلوب ایشان از هدایت خراب باشد، علماء ایشان شرورترین خلق خدایند روی زمین.

ص: 96

زن

1-چند چیز بر زنها نیست در 73 خصلت خواهد آمد.

2- در کنز العمال ج 16 ص 408 فرمود:گناه یک زن گناهکار مثل گناه هزار مرد گناهکار است و نیکی یک زن صالحه و شایسته مثل عمل هفتاد صدیق است.

3- زدن زن در دیّوث گذشت.

4- در فقیه ج 3 ص 248 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: بدانید که زن سیاه اگر بچه دار باشد بهتر است نزد من از زن خشگل نازا.

5- در کافی ج 5 ص 517 امام صادق علیه السلام فرمود: بپرهیزید از زنان بد و از خوبهای ایشان در حذر باشید و اگر شما را به چیز خوبی امر کردند مخالفت کنید ایشان را تا در کارهای زشت به شما طمع نداشته باشند.

ص: 97

6- در بحار ج 103 ص 245 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: ای مردم زنها نزد شما عیب هستند الخ.

در عیب خواهد آمد.

7- در کافی ج 5 ص 511 امام صادق علیه السلام فرمود: بپرهیزید از دو ضعیف که یتیمان و زنان باشند و بدرستی که زنها عورتند ( و پوشیدن عورت واجب است).

8- در کافی ج 5 ص 518 امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: هر مردی که تدبیر کارش به دست زن باشد او ملعونست.

9- در کنز العمال ج 14 ص 226 فرمود: دنیا نرود تا اینکه زنها به زنها بی نیاز شوند ( یعنی خود را به هم بمالند تا دفع شهوت بشود ) و مردها به واسطه لواط به مردها بی نیاز شوند.

10- در مستدرک حاکم ج 4 ص 495 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم

ص: 98

فرمود: ساعت (ظهور) بر پا نشود تا اینکه روی زمین باقی نماند احدی که در آن برای خدا حاجتی باشد تا بجایی برسد که زن در روز علنی در وسط راه زنا بدهد.

همه حدیث در زنا خواهد آمد.

11- در کافی ج 5 ص 329 امام صادق علیه السلام به مردی فرمود: آیا تو زن داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: من دوست نمیدارم دنیا و آنچه در آن است مال من باشد و یکشب بیزن بخوابم، سپس فرمود: دو رکعت نماز مردزن دار افضل است از مرد عزبی که شبها عبادت کند و روزها روزه دار باشد، پس پدرم هفت دینار به او عطا فرمود و فرمود با این پولها زن بگیر، چون رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زن بگیرید که آن رزق شما را زیاد میکند .

12 - در کافی ج 5 ص 327 حضرت رضا علیه السلام فرمود: هیچ بندهای فایده ای نبرده که بهتر باشد از زن

ص: 99

شایسته که هر وقت او را دید خوشحالی کند و چون پنهان شد مال و ناموس او را حفظ کند.

13 - در کافی ج 5 ص 327 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: مرد مسلمان فائده ای نبرده که بهتر باشد از زن مسلمانی که خوشحالش کند وقتی نظر به او کند و اطاعتش کند وقتی امرش کند و حفظ کند ناموس و مال او را در وقتی که پنهان شود.

14 - در کنز العمال ج 16 ص 409 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: مثل زن شایسته در بین زنان مثل کلاغ أعصم است که یکی از دو پای آن سفید است.

15 - در کافی ج 5 ص 515 امام صادق علیه السلام فرمود: مثل زن مؤمنه مثل خال سفید است در گاو سیاه.

16 - در کافی ج 5 ص 513 امام صادق علیه السلام فرمود: مثل زن مثل استخوان کجی است اگر بخواهی راستش کنی میشکند و اگر واگذاری به حال خود نفع خواهی

ص: 100

برد پس صبر کن بر او.

17 - در کافی ج 5 ص 506 از امام صادق (علیه السّلام) است که زن اذیت می کند و رشک می برد بر مرد؟ فرمود: این از جهت محبت است (یعنی زن وقتی شوهرش را دوست دارد هر لحظه گمان می کند او می خواهد زن دیگری بگیرد لذا اذیت میکند که مبادا به فکر زن دیگر بیفتد).

18 - در کافی ج 5 ص 336 امام صادق علیه السلام فرمود: زن زیبا بلغم راقطع میکند و زن سیاه سوداء را به هیجان می آورد.

19 - در بحار ج 103 ص 252 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: زن تمامش شرّ است و شر ترین چیزی که در اوست این است که انسان ناچار از او است.

20- در بحار ج 103 ص 259 زنی آمد نزد رسول خدا و عرض کرد: چرا دو زن در شهادت وارث به

ص: 101

جای یک مرد حساب می شوند؟ فرمود: به جهت اینکه عقل و دین شما ناقص است، عرض کرد: نقصان دین ما چیست؟ فرمود: چون در ایام حیض و نفاس نماز نمی خوانید و لعن زیاد می کنید و کفران حق شوهر می کنید و یک وقت یکی از شماها ده سال یا بیشتر نزد شوهر می ماند و شوهر به او نیکی می کند و چون یک وقت دست شوهر خالی شد و یا مخاصمه کرد می گوئید هرگز هیچ خیری از تو ندیدم.

21- در قصار الحکم حدیث 61 امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمود: زن مثل عقرب است ولی گزیدنش شیرین است.

22 - در کنز العمال ج 16 ص 389 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زن عورت است پس چون از خانه خارج شود شیطان بر او مشرف شود و با تأمل به او نظر کند یا بر او تسلط کامل پیدا کند و در صدد گول زدن او باشد.

ص: 102

23 - در کنز العمال ج 16 ص 411 از ابن مسعود حدیث کند که فرمود: زن عورت است و چون از خانه بیرون رود شیطان مسلط بر او گردد و او وقتی به خدا نزدیک است که در ته خانه اش باشد.

24 - در کنز العمال ج 16 ص 411 فرمود: وقتی که زن حامله می شود تا وقتی که شیر می دهد مثل کسی است که در حدود نگهبان است برای خدا و اگر در این بین بمیرد برای اوست مزد شهید.

25 - در مکارم الأخلاق ص 273 فرمود: برای زن در حملش تا وضع حملش و تا از شیر برداشتن بچه اش مثل مزد کسی است که جهاد در راه خدا کند و اگر در این بین مرد اجرش مثل أجر شهید است.

26 - در مکارم الاخلاق ص 231 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: شنیدم رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: هر زنی که از شوهرش دوری کند در حالی که ظالم باشد در روز

ص: 103

قیامت با فرعون وهامان و قارون محشور شود در و درک اسفل از آتش باشد مگر آنکه توبه کند.

27 - در کنز العمال ج 16 ص 411(رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود: زن وقتی حامله است مزدش مثل مزد کسی است که روزه دار باشد و به خدا اطمینان داشته باشد ، و در راه خدا جهاد کند و چون درد زایمان بگیرد کسی نداند که چه مزدی دارد و چون وضع حملش بشود و شیر بدهد به هر مک زدن مزدش مثل مزد کسی باشد که کسی را زنده کرده باشد و چون بچه را از شیر بگیرند ملکی به پشت آن زن بزند و بگوید عملت را از سر بگیر (یعنی گناهان گذشته ات بخشیده شد).

28 - در فقیه ج 4 ص 272 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها آلت صید شیطانند.

29 - در کنز العمال ج 16 ص 378 (پیغمبر علیهما السلام )

فرمود: زنها خلق شده اند از ضعف و عورت پس

ص: 104

بپوشانید عورتشان را به خانه و غلبه کنید بر ضعفشان به سکوت. 30- در بحار ج 103 ص 250 پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها عورتند پس حبس کنید ایشان را در خانه و کمک کنید بر ایشان به برهنگی.

31- در بحار ج 103 ص 251 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: زنها سرتا پا جهلند و عورتند پس جهلشان را به سکوت مداوا کنید و عورتشان را به خانه.

32- در کافی ج 5 ص 535 امام صادق علیه السّلام از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) روایت کند که فرمود: زنها سرتا پا جهل و عورتند پس عورتشان را به خانه ها و جهلشان را به سکوت بپوشانید. .

33 - در کافی ج 5 ص 565 امام صادق علیه السلام از جدش نقل فرماید که: چون زن در جایی نشسته باشد پس برخیزد مردی در جای او ننشیند تا سرد شود.

ص: 105

34 - در فقیه ج 3 ص 361 از پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که چون زنی ازجایش برخیزد احدی در جای او ننشیند تا سرد شود.

35- در کنز العمال ج 16 ص 412 فرمود: زن حق خدا را اداء نکرده مگر وقتی که حق شوهرش را بتمامه اداء کند و اگر شوهرش قصد کرد با او جماع کند و زن پشت شتر سوار است حق شوهرش را منع نکند.

36 - در کنز العمال ج 6 ص 383 فرمود: هر زنی موئی را که از خودش نیست به سرش زیاد کند باطلی را در آن زیاد کرده.

37 - زدن زن در ( دیّوث ) گذشت.

38 - در فقیه ج 3 ص 247 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) گذارش افتاد بر زنها پس ایستاد و فرمود: ای جماعت زنان من ندیدم کسی که عقل و دینش ناقص باشد و بیشتر عقلها صاحب عقل را ببرد از شما زنان ، به درستی که من دیدم

ص: 106

در روز قیامت بیشتر اهل آتش شما زنان هستید، پس تا می توانید به خدا تقرب جوئید ، زنی از زنها گفت: یا رسول الله نقصان دین و عقل ما چیست؟ فرمود: اما نقصان دین شما حیض است که به شما می رسد و مدتی باید نماز و روزه را ترک کنید و اما نقصان عقل شما شهادت شما است به جهت آنکه شهادت زن نصف شهادت مرد است.

39- در فقیه ج 3 ص 361 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود:

هیچ وقت اطاعت زن خود نکنید.

در شکایت خواهد آمد.

زنا

در کنز العمال ج 16 ص 384 (رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) ) فرمود: هر چشمی زنا کننده است و زن چون عطر استعمال کند و به مجلسی مرور کند پس او زناکننده است.

ص: 107

در کنز العمال ج 14 ص 226 (از رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) ) روایت کند که: دنیا نرود تا اینکه زنها به زنها بی نیاز شوند ( یعنی مساحقه کنند و خود را به هم بمالند تا دفع شهوت بشود) و مردها به مردها بی نیاز شوند (یعنی لواط کنند) و زنای زنها بین خود مساحقه است ( یعنی خود را به زن دیگری بمالد تا دفع شهوتش شود).

در مستدرک حاکم ج 4 ص 495 رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: ساعت (ظهور) برپا نشد تا اینکه روی زمین باقی نماند احدی که خدا به او حاجتی داشته باشد تا اینکه زن در روز علنی در وسط راه زنا بدهد و احدی این کار را انکار نکند و به غیرتش در نیاورد و آنهائی که خیلی خوب باشند بگویند اگر قدری کنار جاده می رفتید بهتر بود.

زوجه

در زن گذشت.

ص: 108

در وسائل ج 14 ص 19 زید بن ثابت گوید رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) به من فرمود: ای زید زن گرفته ای؟ عرض کردم: خیر، فرمود: زن بگیر که عفتت زیادتر شود، ولی پنج قسم از زنها را نگیر ، عرض کردم: آن پنج قسم کدامند؟ فرمود: (شهبره) و (لهبره) و (نهبره) و (هیدره) و (لفوت) زید گفت : یا رسول الله هیچ یک از اینها را نشناختم، فرمود: مگر عرب نیستید؟ اما شهبره یعنی زنی که چشمانش آسمانی و فحاش باشد ، واما لهبره یعنی زنیکه لاغر و قد بلند باشد، واما نهبره یعنی زنیکه کوتاه و زشت باشد، واما هیدره یعنی زنیکه پیر باشد و پشت به دنیا کرده باشد، واما لفوت یعنی زنی که از غیر تو بچه داشته باشد.

ص: 109

زین

در کنز العمال ج 16 ص 401 از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ) روایت کند که فرمود: زود است که بوده باشد در آخر زمان زنانی که سوار بر زین شوند مثل مردان و درب مسجد پیاده شوند، پوشیده و برهنه باشند ، سرهاشان مثل کوهان شتر بختی باشد پس لعن کنید ایشان را که ایشان لعن کرده شده اند.

در کافی ج 5 ص 516 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زنها را سوار بر زینها نکنید که ایشان را برای معصیت به هیجان آورد.

در بحار ج 6 ص 306 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) به سلمان فرمود: ای سلمان آن وقت پادشاهی زنانست و آنوقت است که زن با شوهرش تجارت می کند و آنوقت است که زنها شبیه مردان و مردان شبیه زنان می شوند وزنها سوار بر زینها می شوند پس بر چنین زنان امت من لعنت

ص: 110

خدا باد.

در مستدرک حاکم ج 4 ص 437 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلم فرمود: قسم به کسی که مرا به حق فرستاد دنیا از بین نرود تا وقتی که مردم را زمین فرو برد و مسخ شوند (یعنی به شکل سگ و خوک در آیند) و سنگباران شوند.

عرض کرد: ای رسول خدا پدر و مادرم فدایت شوند چه وقت اینها خواهد شد؟ فرمود: وقتی که دیدی زنها سوار زین شدند و زنهای آوازه خوان زیاد شدند.

در کنز العمال ج 16 ص 401 فرموده باشد: در آخر این امت مردانی که سوار زین شوند و بیایند درب مسجدها پیاده شوند، زنهاشان پوشیده و برهنه هستند روی سرشان مثل کوهان شتر بختی است ( یکنوع شتر خراسانی است ) پس لعن کنید ایشان را که این زنان لعن شده اند که اگر پشت شما امتی باشند از امتها هر آینه

ص: 111

زنان خدمتگزار ایشان باشند چنانچه زنان امم خدمتگزار شما بودند .

زینب (علیها السّلام)

رحمانی در کتاب فاطمه الزهراء(علیها السّلام) بهجه قلب المصطفی از کتاب زینب کبری ص 642 نقل کند که یحیی مازنی گوید: مدتی در جوار امیرالمؤمنین علیه السّلام در مدینه همسایه بودم و نزدیک خانه زینب بودم به خدا قسم نه شخص زینب را دیدم و نه صدائی از او شنیدم و هرگاه قصد زیارت جدّش رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) را داشت شب می رفت درحالی که امام حسن علیه السّلام از طرف راست و امام حسین (علیه السّلام) از طرف چپ و امیرالمؤمنین (علیه السّلام) از جلو می رفت و چون نزدیک قبر شریف می شد امیر المؤمنین (علیه السّلام) زودتر می رفت و چراغها را خاموش می کرد یک مرتبه امام حسن (علیه السّلام) از سبب سؤال کرد،

ص: 112

امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: می ترسم کسی به خواهرت زینب نگاه کند.

(زینت)

در بحار ج 103 ص 249 در ذیل حدیثی دارد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: وقتیکه زن خود را زینت کند وعطر استعمال کند و شوهرش به این کار راضی باشد به هر قدمی که زن برمی دارد خانه ای در آتش برای آن شوهر بنا شود.

در کافی ج 5 ص 509 امام باقر علیه السّلام فرمود: سزاوار

نیست زن خود را خالی از زینت کند ولو اینکه یک گردنبندی داشته باشد.

در فقیه ج 4 ص 3 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

نهی فرمود که زن زینت کند برای غیر شوهرش و اگر این عمل را انجام داد سزاوار است که خدا او را به آتش بسوزاند.

ص: 113

سؤال

در کنز العمال ج 16 ص 399 (از رسول خدا ) نقل کند که اول چیزی که از زن در روز قیامت سئوال می شود از نمازش سپس از شوهرداریش که چگونه با او رفتار کردی؟

سجده

در کافی ج 5 ص 508 از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم )نقل کند که فرمود: اگر کسی را امر کرده بودم به کسی سجده کند هر آینه امر میکردم زن به شوهرش سجده کند.

در کافی ج 5 ص 507 از امام صادق (علیه السّلام) نقل فرماید

که فرمود: جماعتی نزد رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم آمدند و عرض کردند ما مردمی را دیدیم که بعض ایشان به بعض دیگر سجده می کردند، رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: اگر امر می کردم کسی را به کسی سجده کند هر آینه امر میکردم زن به شوهرش سجده کند.

ص: 114

سِحر

در بحار ج 103 ص 250 امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود: زنی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید و عرض کرد من شوهری دارم که با خشونت با من برخورد می کند و من کاری کردم ( از سحر و جادو ) که نسبت به من مهربان شود.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: اف بر تو، تیره کردی دین خود را ولعنت کردند تو را ملائکه خوب آسمان و زمین ، پس زن روزها روزه گرفت و شبها به عبادت ایستاد و لباس خشن پوشید و سرش تراشید، پس رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: این کارها از او قبول نیست مگر آنکه شوهر را راضی کند.

سحق

یعنی زنها خود را بهم بمالند تا دفع شهوت بشود.

ص: 115

در مساحقه خواهد آمد.

در کنز ج 14 ص 226 ( از رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم )روایت کند که دنیا نرود تا اینکه زنها به زنها بی نیاز شوند ( یعنی مساحقه کنند) و مردها به مردها (یعنی لواط کنند) و زنای زنان بین خود مساحقه است.

سخط

یعنی غضب در کافی ج 5 ص 507 امام صادق علیه السّلام فرمود: هر زنی که بخوابد و شوهرش از روی حق بر او خشمناک باشد نمازش قبول نشود تا شوهرش از او راضی شود الخ.

سر تراشیدن برای زنها نیست

در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

ص: 116

سرد

در زن حدیث 33 و 34گذشت.

سرکوب زدن

در مکارم الاخلاق ص 231 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: اگر جمیع آنچه در زمین است از طلا و نقره زنی آن را حمل کند به خانه شوهرش پس روزی از روزها سرکوب زند به شوهرش بگوید تو کیستی ؟ مال، مال من است، تمام عملش حبط و از بین برود ولو اینکه آن زن عابد ترین مردم باشد مگر آنکه توبه کند و برگردد و از شوهرش عذرخواهی کند .

در حدیث دیگر سلمان فارسی (رضی الله عنه) فرمود: از رسول خدا شنیدم فرمود: هر زنی منت گذارد بر شوهرش به واسطۀ مالش و بگوید تو از مال من می خوری اگر همه آن مال را در راه خدا صدقه بدهد خداوند از او قبول

ص: 117

فرمود: آگاه باشید که آتش خلق شده برای سفهاء و بی خردان و ایشان زنانند مگر زنی که اطاعت کند شوهرش را.

سفیانی

در البرهان متقی ص 128 از حذیفه روایت کند: زنی را در مسجد دمشق بگردانند و از این مجلس به آن مجلس ببرند در یک روز (یا در یک لباس) تا اینکه بیاید و روی زانوی سفیانی که در محراب نشسته بنشیند پس مردی از مسلمانان اعتراض کند و بگوید وای بر شما آیا کافر شدید بعد از ایمانتان ؟ این کار حرام است پس سفیانی بلند شود و گردنش را در مسجد دمشق بزند، و هرکس با او هم قول باشد او را بکشد، پس آن وقت است که منادی از آسمان ندا کند ای مردم خدا مدت حکومت ستمکاران را خلاص کرد، و بهترین

ص: 118

امت محمد را برای شما به حکومت رسانید پس در مکه ملحق به او شوید که اوست مهدی اسمش (محمد بن عبدالله است).

سلام دادن بر زنان

در کافی ج 5 ص 535 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) بر زنها سلام می داد و زنها هم جواب می دادند و امیرالمؤمنین(علیه السّلام) نیز به زنها سلام می داد ولی کراهت داشت که به زن جوان سلام بدهد و می فرمود: می ترسم از صدای ایشان خوشم آید پس داخل شود بر من بیش از آنچه طالب بودم از ثواب.

در کافی ج 5 ص 535 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: شما ابتداء سلام نکنید به زنها و ایشان را دعوت به طعام نکنید چون رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها سرتا پا جهلند

ص: 119

و سرتا پا عورتند پس جهلشان را به سکوت بپوشانید و عورتشان را به خانه.

در کافی ج 5 ص 535 امام صادق علیه السّلام فرمود: به زنها

سلام نکنید.

سلتا

در خضاب گذشت.

سُنّت

در مستدرک الوسائل ج 2 ص 530 در ذیل حدیثی دارد که رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلم فرمود: ای عثمان از سنت من کناره مگیر که هرکس اینکار کند ملائکه در روز قیامت صورتش را از حوض من برگردانند تا آخر که در عثمان بن مظعون خواهد آمد.

ص: 120

از آنچه طالب بودم از ثواب.

در کافی ج 5 ص 535 امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: شما ابتداء به سلام نکنید به زنها و ایشان را دعوت به طعام نکنید چون رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها سر تا پا جهلند وسرتا پا عورتند پس جهلشان را به سکوت بپوشانید و عورتشان را به خانه.

در کافی ج 5 ص 535 امام صادق علیه السّلام فرمود: به زنها

سلام نکنید.

سلتا

در خضاب گذشت.

سُنّت

در مستدرک الوسائل ج 2 ص 530 در ذیل حدیثی دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: ای عثمان از سنت من

ص: 121

کناره مگیر که هرکس اینکار کند ملائکه در روز قیامت صورتش را از حوض من برگردانند تا آخر که در عثمان بن مظعون خواهد آمد.

(سه چیز )

در وسائل ج 14 ص 24 امام صادق(علیه السّلام)

فرمود: سه چیز است که برای مؤمن راحتی دارد یکی خانه بزرگ که ناموس و بد حالیش را از مردم بپوشاند، دیگر زن شایسته که کمک او کند در امر دنیا و آخرتش، سوم دختری را از خانه خارج کند یا به موت ویا به شوهر دادن.

سه طایفه

در محاسن ص 108 امام صادق علیه السّلام فرمود: سه

طایفه اند که خدای عزوجل با ایشان تکلم نکند

ص: 122

و اعمالشان را پاکیزه ننماید و برای ایشان عذابی باشد دردناک یکی از ایشان زنی است که در فراش شوهرش زنا می دهد.

سیاه

در فقیه ج 3 ص 248 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: بدانید زن سیاه اگر بسیار زاینده باشد بهتره است به سوی من از زن خوشگل نازا.

در کافی ج 5 ص 336 امام صادق علیه السّلام فرمود: زن

سیاه سوداء را به هیجان می آورد .

سیب ترش

سیب ترش حیض را قطع می کند.

در عروس خواهد آمد.

ص: 123

شایسته

در صالحه خواهد آمد.

شب

در کافی ج 5 ص 329 امام صادق (علیه السّلام) به مردی فرمود: آیا زن داری؟ عرض کرد: خیر، حضرت فرمود: من دوست نمی دارم دنیا و آنچه در آن است مال من باشد و یک شب بخوابم و زن نداشته باشم، سپس فرمود: دو رکعت نماز مرد زن دار افضل است از مرد بی زن که شبها عبادت کند و روزها روزه باشد تا آخر حدیث که در زن حدیث 11 گذشت.

شتر

در کنز العمال ج 16 ص 383 از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که فرمود: دو صنف از اهل آتش هستند که هیچ یک را

ص: 124

هنوز ندیده ام ، گروهی که با خود تازیانه هائی دارند مثل دم گاو و به آن مردم را می زنند و زنانی که پوشیده وبرهنه هستند خمان و چمان روند از ناز و گردن کشی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، داخل بهشت نشوند و بوی بهشت هم نیابند و حال آنکه بوی بهشت از پانصد سال راه به شامه می خورد.

در مستدرک ج 4 ص 436 فرمود: زنهایشان پوشیده و برهنه هستند روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است لعن کنید ایشان را که ایشان ملعونانند.

شرّ

در بحار ج 103 ص 252 امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمود:زن تمامش شرّ است، و شرترین چیزی که در اوست این است که ناچار است از او .

در فقیه ج 3 ص 247 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ظاهر

ص: 125

می شود در آخر الزمان و نزدیک ساعت ظهور که آن بدترین زمانها است زنانیکه برهنه و پوشیده هستند اظهار کنندۀ زینتهای خود و خارج شده گان از دین می باشند و داخل فتنه می شوند و میل به شهوترانی دارند و سرعت کننده اند به سوی لذات و حلال می دانند محرمات را لذا همیشه در جهنّم خواهند بود.

شقائق

در کنز العمال ج 16 ص 407 نقل کند که فرمود: زنها مثل گل شقائق هستند برای مردان .

شکایت

حضرت ابراهیم (علیه السّلام) شکایت نمود به خدا از

بداخلاقی زنش الخ . در ابراهیم گذشت ملاحظه کن.

در فقیه ج 3 ص 361 دارد که مردی از اصحاب

ص: 126

امیرالمؤمنین (علیه السّلام) شکایت نمود از زنهای خود، پس حضرت ایستاد و خطبه ای خواند و فرمود: ای مردم هیچ وقت اطاعت زن خود نکنید و بر مال خود ایشان را امین ندانید و نگذارید کارهای عیال خود را ایشان تدبیر کنند چون اگر بگذارید زنها هرچه می خواهند انجام دهند به هلاکت می کشانند و ستم بر مالک می کنند چون ما یافتیم ایشان را که اگر محتاج شدند مراعات ورع را نمی کنند و در وقت هیجان شهوت صبر ندارند و تکبّر لازمه ایشان است، اگر چه پیر شده باشند و خودنمائی چسبیده به ایشان است اگر چه عاجز باشند و شکر نکنند از خوبی های زیاد اگر از چیز کمی بازداشته شوند، خوبی ها را فراموش می کنند و بدیها را حفظ می کنند و دائماً تهمت می زنند و همیشه سرکشی می کنند و متصدی کارهای شیطان هستند، پس در هر حال مدارا کنید با ایشان و خوش رفتاری کنید در گفتار

ص: 127

شاید ایشان هم خوش رفتاری کنند.

در کنز العمال ج 16 ص 382 از ام سلمه نقل کند که فرمود: من دشمن زنی هستم که از خانه اش خارج می شود و دامنش را به زمین می کشد و شکایت از شوهرش می کند .

ابراهیم (علیه السّلام) از بد خلقی ساره به خدا شکایت کرد. - در ابراهیم گذشت.

شوم

در فقیه ج 4 ص 263 پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: اگر شومی در چیزی هست پس آن در زبان زنها است.

در کافی ج 5 ص 564 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: از

برکت زن آناست که مؤونه اش سبک باشد و زایمانش آسان و ازشومیش آن است که مؤونه اش سخت باشد و زایمانش مشکل.

ص: 128

شوهر

در حق شوهرگذشت.

او شوهرم بود، در جنگ گذشت.

در کنز العمال ج 16 ص 411 دارد که اسماء دختر یزید انصاری خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید و عرض کرد من از طرف زنها پیش شما آمده ام که مردها بر ما فضیلت داده شده اند به نماز جمعه و جماعت و عیادت مریض و رفتن تشییع جنازه و حج و عمره و حفظ حدود، رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: برگرد و به زنها خبر بده که اگر شما زنان شوهر داری خوب بکنید و رضایت شوهرها را جلب کنید و موافقت شوهرها باشید مزد و ثوابش مطابق همه آنها است که مردها دارند.

در کافی ج 5 ص 509 دارد که زنی داخل شد بر امام صادق علیه السّلام و عرض کرد من زنی هستم متبتله، حضرت فرمود مرادت چیست ؟ عرض کرد شوهر نمی کنم،

ص: 129

حضرت فرمود: برای چه؟ عرض کرد: فضیلتی می خواهم به دست آورم، حضرت فرمود برگرد اگر شوهر نکردن فضیلتی داشت حضرت زهرا(علیها السّلام) سزاوارتر بود به این و حال آنکه احدی فضیلتش به او نمی رسد.

هر زنی که از شوهرش دوری کند، در زن حدیث 26 گذشت.

شهادت

در خصال باب هفتاد و بالاتر مرحوم صدوق از امام باقر (علیه السّلام) فرمود: شهادت زن در حدود و طلاق وهلال ماه جایز نیست و درآنجائیکه بر مردها جایز نیست نگاه کنند آنجا شهادتشان جایز است.

در بحار ج 103 ص 259 دارد که زنی آمد نزد رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) و عرض کرد: چرا دو زن در شهادت

ص: 130

وارث به جای یک مرد حساب می شود؟ فرمود: به جهت اینکه عقل و دین شما ناقص است، عرض کرد: نقصان دین ما چیست ؟ فرمود: چون در ایام حیض و نفاس نماز نمی خوانید و لعن زیاد می کنید و کفران حق . شوهر می کنید و یک وقت یکی از شماها ده سال با بیشتر نزد شوهر می ماند و شوهر به او نیکی می کند و چون یک وقت دست شوهر خالی شد و یا مخاصمه کرد می گوئید هرگز هیچ خیری از تو ندیدم.

شهپره

پنج قسم از زنها را نگیر یکی شهپره است، در زید

گذشت.

شهوت

در فقیه ج 3 ص 298 امام باقر (علیه السّلام) فرمود: خداوند

ص: 131

خلق فرمود شهوت را ده جزء، نه تای آن در مردان است و یکی در زنان و این در بنی هاشم و شیعیان ایشان است و در زنان بنی امیه و شیعیان ایشان به عکس است نه جزء شهوت در زنان ایشان است و یک جزء در مردان ایشان.

در کافی ج 5 ص 564 امام صادق علیه السّلام فرمود: خداوند شهوت را از زنان بنی هاشم کنده و در مردانشان قرار داده و همین عمل را نسبت به شیعیان فرموده و خداوند شهوت را از مردان بنی امیه کنده و درزنانشان قرار داده و همین عمل را نسبت به شیعیانشان کرده.

.. در کافی ج 5 ص 338 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: خداوند شهوت را ده جزء خلق فرموده، نه تای آن را در زنان قرار داده و یکی را در مردان و اگر خداوند به مقدار اجزاء شهوت زنان حیاء قرار نداده بود هرآینه

ص: 132

برای هر مردی نه زن بود و به او آویزان می شدند.

در کافی ج 5 ص 321 امام صادق علیه السّلام فرمود: مردم در دنیا و آخرت لذتی بیش از لذت زنها نچشیده اند وآن فرمایش خدا است که آراسته شد از برای مردان دوستی خواهشها از زنان و پسران سپس فرمود: اهل بهشت لذت نبردند به چیزی که بهتر باشد نزد ایشان از نکاح و مجامعت .

شهید

در جنگ گذشت.

شیر دادن

در مستدرک وسائل ج 2 ص 530 از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: چون زن وضع حملش بشود و بچه اش را شیر بدهد. به هر مک زدن خدا بنویسد حسنه ای و محو

ص: 133

و نیست کند گناهی را.

در کنز العمال ج 16 ص 405 از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که: چون زن وضع حملش شود به هر قطره شیری که از پستانش می زند حسنه ای برای او نوشته شود، و اگر شبی را بیداری بکشد مزدش مثل کسی باشد که هفتاد بنده در راه خدا آزاد کرده باشد.

در کنز العمال ج 16 ص 411 از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که: چون زن وضع حملش بشود می بوده باشد برای او به هر مک زدن و شیر دادن مزد کسی که کسی را زنده

کند.

شیطان

در فقیه ج 4 ص 272 از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: زنها آلت صید شیطانند.

در کافی ج 5 ص 515 امام باقر علیه السّلام فرمود: لشکری

ص: 134

بزرگتر از زنان و غضب برای شیطان نیست و متصدی کارهای شیطانند.

در شکایت گذشت.

صالحه

در کافی ج 5 ص 327 امام رضا (علیه السّلام) فرمود: هیچ بنده ای فائده نبرده که بهتر باشد از زن صالحه (شایسته ای) که هر وقت او را دیده خوشحال کند او را و چون غائب شد حفظ کند ناموس خود را ومال شوهرش را .

وسائل ج 14 ص 123 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: یک زن صالحه و شایسته بهتر است از هزار مرد غیرشایسته و هر زنی که هفت روز خدمت شوهرش بکند خداوند هفت درب جهنم را بر او ببندد و هشت درب بهشت را برای او باز کند که از هر دری که می خواهد داخل شود.

ص: 135

صبر

در کافی ج 5 ص 9 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: جهاد زن صبر و تحمّل بر اذیتهای شوهرش و غیرت اوست.

در کافی ج 5 ص 513 امام صادق علیه السّلام فرمود: مَثَل زن مثل استخوان کج است اگر بخواهی راستش کنی می شکند و اگر به حال خود بگذاری نفع خواهی برد پس صبر کن بر او.

در وسائل ج 14 ص 124 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: هرکس بر بد خلقی زن بد خلق صبر و تحمل کند و به حساب خدا بگذارد مزدش را خداوند ثواب شاکرین به او عطا فرماید. .

در کافی ج 5 ص 338 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: خداوند برای زنان صبر ده مرد قرار داده پس چون هیجان کند و شهوتش حرکت کند قوت شهوت ده مرد داشته باشد.

ص: 136

صَبغ

در کافی ج 5 ص 511 از امام صادق (علیه السّلام) سؤال شد

که حق زن بر شوهرش چیست ؟ تا آنجا که فرمود: پس صبغ فرمود هر شش ماه یکمرتبه.

صبغ یعنی حناء و وسمه.

صدقه

در کاف ج 5 ص 514 از امام باقر (علیه السّلام) روایت شده که روز قربان رسول خدا بر شتر برهنه سوار بود و به پشت مدینه تشریف برد، مرورش به زنان افتاد پس ایستاد و فرمود: ای جماعت زنان صدقه بدهید و اطاعت کنید شوهرهای خود را که اکثر شما در آتش هستید چون این را شنیدند گریان شدند سپس زنی از ایشان بلند شد و گفت ای رسول خدا در آتش باکفّار هستیم به خدا قسم ما کافر نیستیم که از اهل آتش باشیم، رسول

ص: 137

خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: شما نسبت به حق شوهرها کافرید یعنی حق شوهر را ادا نمی کنید.

در کافی ج 5 ص 514 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) برای زنها خطبه خواند، فرمود: ای جماعت زنان صدقه بدهیدولو از زیور خودتان ولو یک دانه خرما باشد ولو نصف دانه خرما باشد بدرستی که شماها هیزم جهنّم هستید چون لعن زیاد می کنید و حق شوهر راکفران می کنید، پس زنی از بنی سلیم که عاقله بود عرض کرد یا رسول الله ما مادرها نیستیم؟ آیا ما حامله ها نیستیم؟ آیا ما شیر دهنده ها نیستیم ؟ آیا ما دختران آماده به خدمت نیستیم؟ آیاما خواهران مهربان نیستیم ؟ پس رسول خدا دلش به حال ایشان سوخت و فرمود: حامله ها، مادرها، شیر دهنده ها، مهربانها، اگر نه این بود که شوهران خود را اذیت می کنید هیچ یک از نمازگزاران شما داخل آتش

ص: 138

نمی شدید ( یعنی همۀ اینها که می گوئید هستید ولی چون حق شوهرها را اداء نمی کنید لذا مستحق آتش هستید).

در کافی ج 5 ص 514 امام صادق علیه السّلام فرمود: برای زن با بودن شوهرش هیچ امری نیست یعنی کاری نمی تواند انجام دهد، مثل بنده آزاد کردن یا صدقه دادن یا تدبیر نمودن ( یک نوع بنده آزاد کردن است) یا هبه نمودن یا نذر کردن از مالش مگر به اذن شوهرش بلی در زکاه وبرّ والدین و صلۀ رحم اجازه نمی خواهد .

صلاح

در کافی ج 5 ص 396 امام صادق علیه السّلام فرمود: صلاح و سزاوار نیست زن مسلمان بپوشد مقنعه و پیراهنی را که او را نپوشاند.

ص: 139

صنف

در تازیانه گذشت.

صورت خراشیدن

در بحار ج 103 ص 261 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم پیمان گرفت از زنها که نوحه سرائی نکنند و صورت خود را نخراشانند و با مردان در جای خلوت ننشینند.

ضعیف

در کافی ج 5 ص 511 امام صادق(علیه السّلام) فرمود:

بپرهیزید از دو ضعیف که یتیمان و زنان باشند، بدرستی که زنها عورتند ( و پوشیدن عورت واجب است).

در فقیه ج 3 ص 247 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: ندیدم کسی را که هم دینش ناقص باشد و هم عقلش وغارتگر تر باشد از صاحبان عقل را از شما زنان

ص: 140

یعنی با اینکه شما زنها از حیث دین وعقل ناقصید صاحبان عقل را بیشتر گول می زنید و دین ایشان را بیشتر غارب می کنید).

طلا

در کنز العمال ج 16 ص 389 فرمود: وای بر زنان از

دو چیز سرخ طلا و لباس زرد.

طلاق

کافی ج 5 ص 512 و بحار ج 103 ص 253 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: جبرئیل مرا وصیت کرد نسبت به زن بطوری که گمان کردم سزاوار نیست او را طلاق داد مگر وقتی که گناه واضحی بجا آورد.

وقتی که عثمان بن مظعون میخواست زن خود را طلاق دهد الخ در عثمان بن مظعون خواهد آمد.

ص: 141

عبادت

در فقیه ج 2ص 247 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: اگر زنها نبودند هرآینه خداوند از روی حقیقت عبادت می شد.

عثمان بن مظعون

در مستدرک وسائل ج 2 ص 503 دارد که چون عثمان بن مظعون می خواست زن خود را طلاق دهد حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: ای عثمان این کار مکن بجهت آنکه بنده مؤمن وقتی دست زنش را بگیرد خداوند برای او ده حسنه بنویسد و ده گناه از او محو گرداند و اگر او را ببوسد خداوند بنویسد برای او صد حسنه و محو گرداند از او صد گناه و اگر با او جماع کند بنویسد هزار حسنه و محو گرداند هزار گناه ، و ملائکه نزد ایشان حاضر شوند، و چون غسل کنند به هر موئی که آب رسد خداوند ثوابی به ایشان بدهد، و گناهی از

ص: 142

ایشان محو گرداند و اگر این غسل در شب سردی باشد خداوند به ملائکه می فرماید نگاه به این دو بنده کنید که در شب سرد غسل کردند، چون می دانند که من خدای ایشانم، من شما را شاهد می گیرم که من ایشان را آمرزیدم و اگر از این مجامعت بچه ای بوجود آید، در بهشت غلامی برای ایشان باشد، پس حضرت با دست مبارک به سینه عثمان زد و فرمود: ای عثمان از سنّت من کناره مگیر که هر کس اینکار کند ملائکه در روز قیامت صورتش را از حوض من برگرداند.

عراق

در کافی ج 5 ص 537 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ای اهل عراق خبر دار شده ام که زنهای شما در راه به مردان بر می خورند آیا حیاء نمی کنید؟

در حدیث دیگر فرمود: آیا حیاء نمی کنید و غیرت

ص: 143

ندارید می گذارید زنهای خود را بازار بروند و مزاحم با مردان نامحرم شوند؟

محاسن ص 511 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: ای اهل عراق خبردار شدم که زنهای شما در راه موافقت با مردان می کنند، آیا حیاء نمی کنید خدا لعنت کند کسی را که غیرت نورزد.

عرض

در نهج البلاغه کتاب 14 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زنها را به واسطۀ آزار و اذیت به هیجان نیاورید و اگر چه به عرض شما فحش دهند و فرمان دهان شما را سبّ و ناسزاگویند به جهت آنکه ایشان ضعیف القوی وضعیف النفس و ضعیف العقول هستند.

عرضه داشتن زن خود را به شوهرش

در وسائل ج 14 ص 126 از پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) روایت کند

ص: 144

که فرمود: حلال نیست برای زنی که بخوابد تا اینکه خود را عرضه کند به شوهرش ، و عرصه کردن آن است که لباسهایش را بیرون کند و داخل لحاف شوهرش بشود و جلد و پوستش را به جلد و پوست شوهرش بچسباند که اگر این کار را کرد خود را عرضه داشته .

عروس

در بحار ج 103 ص 280 حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) به أمیر المؤمنین (علیه السّلام) وصیت نمود: یا علی چون عروسی داخل خانه تو شد کفشهایش را بکن تا بنشیند و پایش را بشو و آن آب را از در خانه تا منتهای خانه بپاش که چون چنین کنی خدا هفتاد هزار نوع فقر را از خانه تو بیرون کند و هفتاد نوع برکت در خانه تو داخل کند و نازل کند بر تو هفتاد رحمت که بر سر عروس فرود آید، تا آنکه آن برکت به هر گوشه آن خانه برسد و ایمن

ص: 145

گردد عروس از دیوانگی و خوره و پیسی تا در آن خانه باشد و منع کن عروس را تا هفت روز از خوردن شیر و سرکه (ماست و سرکه ) و گشنیز و سیب ترش،امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عرض کرد: یا رسول الله به چه سبب منع کنم از اینها؟ فرمود: زیرا که رحم به سبب خوردن اینها سرد و عقیم می شود و فرزند نمی آورد و حصیری که در ناحیه خانه افتاده باشد بهتر است از زنی که فرزند از او بوجود نمی آید پس علی(علیه السّلام) عرض کرد: یا رسول الله سبب چیست که او را از سرکه منع کنم؟ فرمود: اگر سرکه بخورد و حیض شود هرگز پاک نشود و گشنیز به هیجان می آورد حیض را در شکم زن، آنوقت زائیدن برای او سخت می شود، و سیب ترش حیضش را قطع کند و ایجاد مرض شود.

سپس فرمود: یا علی جماع مکن با زن خود در اول ماه و وسط ماه و آخر ماه که دیوانگی و خوره و خبط

ص: 146

دماغ راه می یابد به آن زن و فرزندانش.

یا علی جماع مکن با زن خود بعد از ظهر که اگر فرزندی بهم رسد لوچ و احول خواهد بود و شیطان خوشحال می شود به انسانی که لوچ باشد.

یا علی در وقت جماع سخن مگو که اگر فرزند حاصل شود ایمن نیستی که لال باشد و نگاه نکند احدی به فرج زن خود و چشم بپوشد در آن حالت که نظر کردن به فرج در آن حالت باعث کوری فرزند می شود.

یا علی جماع مکن با زن خود به شهوت و خواهش زن دیگری که اگر فرزندی بهم رسد مخنّث (زن مانند ) یا دیوانه باشد.

یا علی وقتی که جنب هستی و با زن خود در رختخواب منی باشی قرآن نخوان که می ترسم آتشی از آسمان نازل شود و هر دو را بسوزاند .

ص: 147

یا علی جماع مکن با زن خود مگر آنکه تو دستمالی برای خود داشته باشی و او هم دستمالی و هر دو خود را به یک دستمال پاک نکنید که دشمنی در میان شما پیدا می شود و آخر به جدایی و طلاق می کشد.

یا علی ایستاده با زن خود جماع مکن که آن کار خرانست و اگر فرزندی بهم رسد مانند خران در رختخواب بول می کند ، مثل خران که در هر جایی بول می کنند..

یا علی در شب عید فطر جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید و بزرگ شود بچه دار نشود مگر در سنّ پیری.

یا علی در شب عید قربان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد شش یا چهار انگشتی شود.

یا علی در زیر درخت میوه دار جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد جلّاد و کشندۀ مردم باشد یا رئیس

ص: 148

و سرکردۀ ظلم باشد.

یا علی در برابر آفتاب جماع مکن مگر آنکه پرده ای بیاویزی که اگر فرزندی بهم رسد همیشه در بد حالی و پریشانی و فقر باشد تا بمیرد.

یا علی در میان اذان و اقامه جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید در خون ریزی جری باشد.

یا علی چون زنت حامله شود با او بی وضوء جماع مکن که اگر چنین کنی فرزندی که بهم می رسد کور دل و بخیل باشد. .

یا علی در شب نیمه شعبان جماع مکن که اگرفرزندی بهم رسد شوم باشد و در صورت و مویش نشان سیاهی باشد. .

یا علی در روز آخر ماه شعبان جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد احمق یا فقیر باشد.. .

یا علی با زن جماع مکن به شهوت خواهرش که اگر

ص: 149

فرزندی بهم رسد عشّار (گُمرکچی و ده یک گیر ) باشد و یاور ظالمان باشد و هلاک بسیاری از مردم بر دست او بود.

یا علی بر پشت بام جماع مکن که اگر فرزندی بهم

رسد منافق و ریاء کننده و صاحب بدعت باشد.

یا علی چون به سفری بروی در آن شب که می روی جماع مکن که اگر فرزندی بوجود آید مالش را بناحق صرف کند و اسراف کنندگان برادران شیطان هستند.

با علی اگر به سفری روی که سه شبانه روز باشد جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد یاور هر ظالمی گردد.

یا علی بر تو باد به جماع کردن در شب دوشنبه که اگر فرزندی بهم رسد حافظ قرآن و راضی به قسمت خدا باشد.

یا علی اگر جماع کنی در اول شب سه شنبه

ص: 150

و فرزندی بهم رسد بعد از سعادت اسلام شهادت روزی او شود و خدای عزوجل او را با مشرکان عذاب نکند و دهانش خوشبو و دلش رحیم و دستش جوانمرد و زبانش از غیبت و بهتان پاک باشد.

یا علی اگر جماع کنی در شب پنجشنبه و فرزندی بهم رسد حاکمی از حکّام شریعت و یا عالمی از علماء باشد و اگر در روز پنجشنبه وقتی که آفتاب در میان آسمان باشد نزدیکی کنی با زن خود و فرزندی بهم رسد شیطان نزدیک او نشود تا پیر شود و با فهم باشد و خدا او را روزی کند سلامتی دنیا و دین را.

یا علی اگر جماع کنی در شب جمعه و فرزندی بهم رسد خطیب و سخنگو باشد و اگر در روز جمعه بعد از عصر جماع کنی و فرزندی بهم رسد از دانایان مشهور باشد و اگر جماع کنی در شب جمعه بعد از نماز عشاء امید هست آن فرزند از ابدال باشد.

ص: 151

یا علی در ساعت اول شب جماع مکن که اگر فرزندی بهم رسد ایمن نیستی که ساحر باشد و دنیا را بر آخرت اختیار کند.

یا علی این وصیت را از من بیاموز چنانچه از جبرئیل آموختم.

عطر

در کنز العمال ج 16 ص 381 از رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم روایت کند که وقتی زن عطر استعمال کند و عبور کند بر جماعتی که بوی آن را دریابند پس آن زناکننده است.

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق (علیه السّلام) از پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که هر زنی بوی خوش به خود بزند و از خانه اش خارج شود پس او لعن کرده شده تا به منزلش برگردد.

در کافی ج 5 ص 507 امام صادق علیه السّلام فرمود: هر

ص: 152

زنی بوی خوش بخود بزند برای غیر شوهرش نمازش قبول نشود تا وقتی آن بوی خوش را بشوید چنانچه از جنابت خود را می شوید.

در فقیه ج 3 ص 278 امام صادق (علیه السّلام) فرمود هر زنی برای غیر شوهرش عطر استعمال کند نماز از او قبول نشود تا وقتی که از آن عطر غسل کند چنانچه از جنابتش غسل می کرد.

عفو

در کافی ج 7 ص 357 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: بر زنها عفو و قصاص نیست.

عقرب

در قصار الحکم (61) امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زن

عقرب است ولی گزیدنش شیرین است.

ص: 153

عقل و عقول

در نهج البلاغه کتاب 14 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زنها را به واسطۀ اذیت و آزار به هیجان نیاورید اگر چه عرض شمارا دشنام دهند و بزرگان شما را فحش دهند چون ایشان ضعیف القوی و ضعیف النفس وضعیف العقول هستند.

در مکارم الاخلاق ص 228 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: عقل زنان در زیبائی ایشان است و زیبائی مردان در عقل ایشان.

در نهج البلاغه خطبه هشتاد امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ای مردم زنها ایمانشان ، ارثشان و عقلشان ناقص است.

اما ایمانشان ناقص است برای آنکه در ایام حیض از

نماز و از روزه معفو هستند.

واما عقلشان ناقص است برای اینکه شهادت دو زن

ص: 154

به جای شهادت یک مرد است.

واما ارثشان ناقص است برای اینکه نصف مردان ارث می برند، پس بپرهیزید از زنها بد و از نیکانشان بر حذر باشید، و در کارهای خوب اطاعتشان نکنید تا در کارهای بد به شما طمع نکنند.

ندیدم کسی را که هم دینش ناقص باشد و هم عقلش.

در ضعیف گذشت.

علماء

علماء ایشان شرورترین خلق خدایند روی زمین. در زمان گذشت.

علناً زنا دهند

در زنا گذشت .

ص: 155

علی (علیه السّلام)

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: تلقین زنها کنید حب و دوستی علی (علیه السّلام) را و بگذارید نادان بمانند.

یا علی جماع مکن... در (عروس) گذشت.

یا علی این وصیت من است به تو ... در (عروس)

گذشت.

عورت

در کافی ج 5 ص 511 امام صادق علیه السّلام فرمود: بپرهیزید از دو ضعیف که یتیمان و زنان باشند و بدرستی که زنها عورتند.

(و پوشیدن عورت واجب است).

در کنز العمال ج 16 ص 357 فرمود ( یعنی رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم ) زنها جهل و عورتند ، پس باز دارید جهلشان

ص: 156

را به سکوت و بپوشانید عورتشان را به خانه.

در فقیه ج 3 ص 247 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها سرتا پا جهلند و سر تا پا عورتند، پس عورتشان را به خانه بپوشانید و جهلشان را به سکوت، یعنی هرچه گفتند خود را به کری بزن و نادیده پندار والّا باید دائماً در جنگ و جدال باشید.

در کنز العمال ج 16 ص 389 فرمود: زن عورت است پس چون از خانه خارج شود شیطان بر او مشرف شود و با تأمل به او نظر کند یا تسلط کامل بر او پیدا کند و در صدد گول زدن او باشد.

در کنز العمال ج 16 ص 378 فرمود: زنها از ضعف خلق شده اند و عورتند ، پس عورتشان را به خانه حفظ کنید و ضعفشان به سکوت.

در بحار ج 103 ص 250 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود:زنها عورتند ، حبس کنید ایشان را در خانه ها و کمک

ص: 157

کنید بر ایشان به برهنگی.

در بحار ج 103 ص 251 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها جهلند و عوراتند، پس جهلشان را به سکوت مداوا کنید و عورتشان را به خانه ها.

در کافی ج 5 ص 535 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها سرتا پا جهلند و سر تا پا عورتند ، پس عورتشان را به خانه ها و جهلشان به سکوت بپوشانید .

عیّ

یعنی جهل، در عورت گذشت.

عیادت

در فقیه ج 4 ص 263 امام صادق علیه السّلام فرمود: بر زنها جمعه و جماعت نیست و اذان و اقامه نیست و عیادت مریض نیست.

ص: 158

در خصال، خصلت هفتاد و بالاتر امام باقر (علیه السّلام) فرمود: بر زنها اذان و اقامه نیست، جمعه و جماعت نیست ، عیادت مریض نیست.

عیال

نگذارید کارهای عیال خود را ایشان تدبیر کنند. در شکایت گذشت.

عیب

در بحار ج 103 ص 545 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: ای مردم زنها نزد شما عیبند و هیچ ضرر و نفعی را برای خود مالک نیستند شما ایشان را به امانت خدا گرفتید و به کلمات خدا فروج ایشان را حلال کردید، پس بر گردن ایشان برای شما حقی است و ایشان هم بر شما حقی دارند، از جمله حقوق شما بر ایشان آن است که

ص: 159

اجنبی در فراش شما نیاورند ( یعنی زناندهند ) و در کارهای خوب شما را نافرمان نکنند و چون این کارها را انجام دادند بر شما واجب است خوراک و پوشاک به مقدار معروف به ایشان بدهید و ایشان را کتک نزنید.

غرفه

در بالا خانه گذشت.

غُسل

در جمعه گذشت.

غلبه

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: یکی از علامات ظهور آن است که ببینی زن بر شوهرش غلبه کند و کارهائی را که شوهر نمی خواهد

ص: 160

انجام دهد و خرجی شوهرش را بدهد.

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: یکی از علامات آن است که ببینی زنها بر مملکت غلبه کرده اند بلکه بر هر چیزی غلبه کرده اند و بجا نیاورند مگر آنچه را که در آن هوس داشته باشند و دلشان خواسته باشد.

غیرت

یعنی رشک.

در کافی ج 5 ص 505 امام صادق علیه السّلام فرمود: خداوند برای زنان غیرت قرار نداده بلکه برای مردان غیرت قرار داده زیرا که از برای مردان چهار زن حلال کرده و از صیغه ( متعه ) هرچه بخواهند حلال نموده ولی برای زنها یک شوهر حلال کرده و اگر شوهر دیگری بخواهند نزد خدا زناکار محسوب می شوند و غیرت

ص: 161

ورشک نمی برد مگر زنان بد و زنان مؤمنه صاحب رشک نمی باشند.

در کافی ج 5 ص 505 امام باقر علیه السّلام فرمود: غیرت زنها حسد است و حسد ریشه کفر است چون زنها اگر گول بخورند غضب می کنند و اگر غضب کردند کافر می شوند مگر زنهائی که مسلمانند.

در وسائل ج 14 ص 111 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود:

رشک بردن زن کفر است و رشک بردن مردان ایمان است.

غیرت حضرت ابراهیم (علیه السّلام)

در ابراهیم (علیه السّلام) گذشت.

فائده

در کافی ج 5 ص 327 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: مرد

ص: 162

مسلمان استفاده نکرده بعد از اسلام فائده ای را که افضل باشد از زن مسلمانی که خوشحالش کند وقتی نظر به او کند و اطاعتش کند وقتی امرش می کند و حفظش کند وقتی غائب و پنهان می شود ناموسش را و هم مالش را.

در کافی ج 5 ص 327 امام رضا (علیه السّلام) فرمود: هیچ بنده ای فایده ای نبرده که بهتر باشد از زن شایسته ای که هر وقت او را دید خوشحال کند و چون غائب شد ناموس و مالش را حفظ کند.

فاسد شدن زنان

در کافی ج 5 ص 59 امام صادق (علیه السّلام) از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل فرماید که فرمود: چه شود شما را وقتی که زنهای شما فاسد شوند و جوانان شما فاسق و امر به معروف نکنید و نهی از منکر ننمائید ؟ گفته شد: یا رسول الله این

ص: 163

خواهد شد؟ فرمود: بلی و بدتر از این.

چه شود شما را وقتی که امر به منکر کنید و نهی از معروف ؟ گفته شد: این خواهد شد یارسول الله ؟ فرمود: بلی و بدتر از این.

چه شود شما را وقتی که بینید معروف منکر شده و منکر معروف.

مؤلف گوید: به خدا قسم آنچه را پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) پیش از هزار و چهار صد و بیست و نه سال فرمود ما با چشم خود مشاهده می کنیم.

فاسق شدن جوانان

در فاسد شدن زنان گذشت.

فاطمه (علیها السّلام)

در بحار ج 103 ص 259 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود:

ص: 164

هرگز خداوند زنی را با مردی مساوی نکرد مگر فاطمه (علیها السّلام) را با علی(علیه السّلام) مساوی گردانید و او را با علی (علیه السّلام) ملحق فرمود که افضل مردان عالمین بود.

فتنه

در وسائل ج 14 ص 12 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: فتنه ها و آزمایشها سه چیز است دوست داشتن زنان (اجنبی ) که او شمشیر شیطان است و آشامیدن خمر و آن آلت صید شیطان است و دوستی طلا و نقره که آن تیر شیطان است.

پس کسی که زنها را دوست دارد (از راه حرام) از زندگی نفعی نبرد و کسی که خمر و شراب را دوست دارد بهشت برای او حرام است و کسی که طلا و نقره دوست دارد او بندۀ دنیا است.

در کافی ج 5 ص 516 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود:

ص: 165

سورۂ یوسف یاد زنها ندهید و برای ایشان نخوانید که در آن فتنه و آزمایش است، بلکه سورۀ نور را یاد ایشان بدهید که در آن مواعظ و پند است.

فتوا

در الزام الناصب ج 2 ص 250 امیرالمؤمنین(علیه السّلام)

فرمود: زنهای پرده نشین شما را فتوا دهند.

فحش

در عِرض گذشت.

فرعون

بافرعون محشور شود... در زن حدیث 26 گذشت.

ص: 166

فسق

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق علیه السّلام فرمود: یکی از علامات ظهور آن است که ببینی بیشتر مردم و بهترین خانواده ها کسی است که بر فسق زنان کمک کنند.

فلانی

فلانی چه شد؟ در جنگ گذشت.

قبله

در جامع الاخبار ص 151 فصل 88 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: بیاید بر مردم زمانیکه شکمشان خدایشان باشد وزنهایشان قبله ایشان باشد ( در زمان تمام حدیث گذشت). .

ص: 167

قتلاهن

در جنگ گذشت.

قذف

یعنی تهمت و افترا بستن . در تهمت گذشت.

قرآن

یا علی وقتیکه جنب هستی قرآن نخوان که می ترسم

آتش از آسمان نازل شود.

در عروس گذشت.

قصاص

در کافی ج 7 ص 357 امام صادق علیه السّلام فرمود: بر زنها

عفو و قصاص نیست.

ص: 168

قضاوت

در کنز العمال ج 6 ص 79( از پیغمبر صلّی الله علیه و آله وسلّم ) نقل کند که فرمود: زنی نمی تواند بین عامه مردم قضاوت کند.

و در خصال باب هفتاد و بالاتر امام باقر(علیه السّلام) فرمود:

زن نمی تواند قضاوت کند و حکومت نماید .

قلاده

یعنی گردن بند.

در گردن بند خواهد آمد.

قهرمان

یعنی کارگشا.

در کارگشا خواهد آمد.

کارگر

در کنز العمال ج 16 ص 410 راوی به رسول

ص: 169

خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) می گوید: من زنی دارم که هر وقت وارد بر او می شوم می گوید: مرحبا به آقای اهل بیتم و چون مرا محزون می بیند می گوید: چه چیز تو را محزون کرده، دنیا است ؟ و حال آنکه امر آخرتت کفایت شده، کنایه از اینکه تو باید همّ و غمت در آخرت باشد.

رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: به او خبر دهید که او کارگریست از کارگران خدا ونصف مزد جهاد کننده ها مال اوست.

در وسائل ج 14 ص 17 دارد که مردی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید و عرض کرد: من زن دارم که چون وارد بر او می شوم مرا استقبال می کند و چون خارج می شوم مرا مشایعت می کند و هر وقت مرا محزون می بیند می گوید چه چیز تو را محزون کرده اگر غصه ات برای رزق است که خدا ضامن است و اگر برای امر آخرتت غصه می خوری خدا زیادتر کند

ص: 170

(چون غصه برای آخرت خوب است ) رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: برای خدا کارکنانی است و این زن یکی از آنها است و برای او نصف مزد شهید است.

کارگشا

در فقیه ج 3 ص 362 امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمود: زن

گُلی است ( بوی کن ) نه کارگشا.

در کافی ج 5 ص 510 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زن

گُلی است نه کارگشا.

کاسیات

در پوشیده و برهنه گذشت.

کاکل

در کافی ج 5 ص 520 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود:

ص: 171

هلاک شدند زنان بنی اسرائیل به واسطۀ کاکل گذاشتن و نقش خضاب نمودن.

در کافی ج 5 ص 520 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: حلال نیست برای زنی که حیض شده و به تکلیف رسیده کاکل بگذارد و یا موهایش را پیش سرش جمع کند.

در کافی ج 5 ص 519 أمیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمود: نهی شده از کاکل گذاشتن و نقش و نگار بر کف دست با حناء نمودن و فرمود: زنهای بنی اسرائیل به واسطۀ این خصلتها هلاک شدند.

کتک

کتک زدن در دیّوث و عیب گذشت.

کج

در استخوان گذشت.

ص: 172

کشتگان

در جنگ گذشت.

کعبه

در خصال باب هفتاد و بالاتر امام باقر (علیه السّلام) فرمود: بر

زنها داخل شدن در کعبه نیست.

کلاغ اعصم

در کافی ج 5 ص 515 امام صادق علیه السّلام فرمود: مثل زن صالحه و شایسته در بین زنها مَثَل کلاغ اعصم است در بین کلاغها و آن یک پایش سفید است (یعنی چنانچه کلاغ اعصم کمیاب است زن خوب هم کمیاب است).

در حدیث دیگر فرمود: مثل زن صالحه مثل کلاغ اعصم است که قدرت اطلاع بر آن نیست، گفته شد

ص: 173

کلاغ اعصم چیست ؟ فرمود: آن کلاغی است که یک پایش سفید است، کنایه از اینکه زن صالحه کمیاب است.

در کنز العمال ج 16 ص 409 گوید مثل زن صالحه در بین زنها مَثَل کلاغ اعصم است که یکی از دو پای آن سفید است.

در کنز العمال ج 16 ص 397 گوید زن مؤمنه بین زنها مثل کلاغ اعصم است، در بین کلاغها و آتش برای سفهاء خلق شده و زنها از سفهایند، مگر زنیکه شوهرش را خدمت کند و قیام به امورش نماید و آب وضوء و چراغ تهیه کند ( این معنی از نهایه ابن اثیر ج 4 ص 60) استفاده می شود .

کمک

در کنز العمال ج 16 ص 571 فرمود: کمک کنید بر

ص: 174

برهنه بودن زنها که اگر لباسشان زیاد شد و زینتشان نیکو گشت هوس بیرون رفتن می کنند.

در مکارم الاخلاق ص 230 از پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که هر زنی کمک کند به شوهرش در حج و یا جهاد و یا در طلب علم خداوند ثوابی را به او عطا کند که به زن حضرت ایوب (علیه السّلام)عطا فرمود.

کور

در مکارم الاخلاق ص 267 ام سلمه گوید: من نزد پیغمبر(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) بودم و میمونه نیز نزد آن حضرت بود که ابن أم مکتوم وارد شد و این واقعه بعد از آمدن حجاب بود، حضرت فرمود: خود را بپوشانید، ما عرض کردیم یا رسول الله آیا او کور نیست ما را نمی بیند؟ حضرت فرمود: او کور است شما که کور نیستید آیا شما او را نمی بینید ؟ ( یعنی از آدم کور هم باید رو بگیرید).

ص: 175

کوهان

در کنز العمال ج 16 ص 383 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: دو صنف از اهل آتش هستند، که هیچ یک را هنوز ندیده ام ، گروهی که با خود تازیانه دارند مثل دم گاو و مردم را با آن می زنند (حقیر خودم در زمان پهلوی دیده بودم ) و زنانی که پوشیده و برهنه هستند ، خمان و چمان ( یعنی در راه رفتن به ناز و غمزه برود) روند از روی ناز و گردن کشی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، داخل بهشت نشوند و بوی بهشت هم نیایند و حال آنکه بوی بهشت از پانصد سال را به شامه می رسد.

در مستدرک ج 4 ص 436 فرمود: زنهایشان پوشیده وبرهنه هستند، روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، لعن کنید ایشان را که ایشان ملعونانند. .

در کنز العمال ج 16 ص 401 فرمود: در آخر این

ص: 176

اُمّت مردانی باشند که سوار زین شوند ( مثل دوچرخه و موتور ) و درب مسجدها پیاده شوند زنهایشان پوشیده و برهنه هستند روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است پس لعن کنید ایشان را که این زنان ملعونات هستند، که اگر پشت شما اُمّتی باشند از آنها هرآینه خدمتگذار ایشان باشند، چنانچه زنان اُمّتهای گذشته خدمتگذار شما بودند.

کَیف

یعنی چگونه است

در کنز العمال ج 14 ص 219 پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: کاش می دانستم بعد از من امت من چگونه خواهد بود وقتی که مردهاشان خودنمایی کنند و به نازند وزنهایشان شادمان باشند.

در کافی ج 5 ص 59 امام صادق علیه السّلام از پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

ص: 177

نقل فرماید که چگونه شود شما را وقتی که زنهای شما فاسد شوند و جوانان شما فاسق، و امر به معروف نکنید و نهی از منکر ننمائید ، گفته شد یا رسول الله این خواهد شد؟ فرمود: بلی و بدتر از این.

چه شود شما را وقتی که امر به منکر کنید و نهی از معروف، گفته شد این خواهد شد؟ فرمود: بلی و بدتر از این چه شود شما را وقتی که ببینید معروف منکر و منکر معروف شده.

گاو

تازیانه مثل دُم گاو الخ ، در تازیانه گذشت.

در کافی ج 5 ص 515 امام صادق علیه السّلام فرمود: مثل زن مؤمنه مثل خال سفیدی است که در گاو سیاه باشد (یعنی زن مؤمنه بسیار کم است).

ص: 178

گردنبند

در گلوبند ذکر می شود.

گُل

در فقیه ج 3 ص 362 امیرالمؤمنین(علیه السّلام) فرمود: زن

گُلی است (بوی کن ) نه کارگشا.

در کافی ج 5 ص 510 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زن

گُلی است نه کارگشا .

گلوبند

در وسائل ج 14 ص 17 امام صادق علیه السّلام فرمود: زن مثل گلوبند است ، مواظب باشید چه چیز به گلوی خود بند می کنید ، خوبهایشان از طلا و نقره بهترند وبدهایشان به خاک هم نمی ارزند.

در کافی ج 5 ص 509 امام باقر (علیه السّلام) فرمود: سزاوار

ص: 179

نیست زن خود را خالی از زینت گذارد ولو اینکه یک گردن بندی داشته باشد.

گناه

در کنز العمال ج 16 ص 408 فرمود:گناه یک زن گناهکارمثل گناه هزار مرد گناه کار است و نیکی یک زن صالحه مثل عمل هفتاد صدیق است.

گشنیز

گشنیز به هیجان می آورد حیض را، در عروس گذشت.

گوشت

در کافی ج 5 ص 511 از امام صادق علیه السّلام سئوال شد که حق زن بر شوهرش چیست ؟ تا آنجا که فرمود:

ص: 180

گوشت سه روز در میان که در هر ماهی ده مرتبه می شود، نه زیادتر ، تمام حدیث در حق زن گذشت.

لباس

در کنز العمال ج 16 ص 571 فرمود: کمک کنید بر برهنه بودن زنها که اگر لباسشان زیاد شد و زیتتشان نیکو گشت هوس بیرون رفتن می کنند.

در کافی ج 5 ص 396 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: صلاح و سزاوار نیست زن مسلمان بپوشد مقنعه و پیراهنی را که او را نپوشاند.

در کنز العمال ج 16 ص 399 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: هر زنی که لباسش را در غیر منزلش بیرون کند هتک نموده ، هر حجابی که بین خود و خدا بوده .

لذت

در کافی ج 5 ص 321 امام صادق علیه السّلام فرمود: مردم

ص: 181

در دنیا و آخرت لذتی بیش از لذت زنها نچشیده اند و آن فرمایش خدا است که آراسته شد از برای مردان دوستی خواهشها از زنان و پسران سپس فرمود: اهل بهشت لذّت نبردند به چیزی که بهتر باشد نزد ایشان از نکاح و مجامعت ، الخ.

لعن

در کنز العمال ج 16 ص 381 فرمود: وقتی زن از رختخواب شوهرش دوری کند ملائکه او را لعن کنند تا برگردد.

در کافی ج 5 ص 508 امام صادق علیه السّلام فرمود: زنی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید برای کاری، حضرت فرمود: نکند تو از مسوفات باشی؟ عرض کرد: مسوّفات چیست ای رسول خدا؟ فرمود: زنی که شوهرش می خواهد با او جمع شود می گوید: زود

ص: 182

می آیم و همین طور طول می دهد تا شوهرش به خواب می رود این زن را ملائکه لعنت کنند تا شوهرش از خواب بیدار شود.

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السّلام از پیغمبر صلّی الله علیه و آله وسلّم نقل کند که هر زنی بوی خوش به خود بزند و از خانه اش خارج شود پس او لعن کرده شده تا به منزلش برگردد.

همیشه در لعنت خدا باشد تا برگردد، در اذن گذشت.

در بحار ج 6 ص 306 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: زنها سوار بر زینها نشوند پس بر چنین زنان امت من لعنت خدا باد.

تمام حدیث در زین گذشت.

در کنز العمال ج 16 ص 399 فرمود: هر زنی که از خانه شوهرش بدون اذن خارج شود لعن کند او را هر

ص: 183

چیزی که آفتاب و ماه بر او بتابد تا وقتی که شوهرش از او راضی شود.

در کنز العمال ج 16 ص 385 فرمود: خداوند لعنت کند زنهائی را که خود را شبیه به مردان می کنند و مردانی را که خود را شبیه به زنان می کنند.

در مستدرک ج 4 ص 436 فرمود: زنهایشان پوشیده وبرهنه هستند، روی سرهاشان مثل کوهان شتر بختی است، لعن کنید ایشان را که ایشان ملعونانند.

در محاسن ص 115 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: ای اهل عراق خبردار شده ام که زنهای شما در راه موافقت با مردان می کنند، آیا حیاء نمی کنید خداوند لعنت کند کسی را که غیرت نورزد. .

لوچ

در عروس گدشت.

ص: 184

لهبره

لهبره یعنی زن لاغر و قدبلند ، در زید گذشت.

لهو

لهو یعنی اسباب بازی.

در کنز العمال ج 16 ص 412 فرمود: چه خوب اسباب بازی است برای زن پیلی او.

در بحار ج 103 ص 258 و ص 261 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: خوب اسباب بازی است برای زن صالحه پیلی و چرخ ریسی.

در پیلی گذشت مراجعه شود.

مال

در کافی ج 5 ص 333 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: اگر زنی را برای جمال یا مالش بگیرند، خداوند او را

ص: 185

واگذارد به آن ( یعنی نه از جمالش بهره مند شود و نه از مالش ) ولی اگر زن را برای دینش بگیرند خداوند روزی او گرداند جمال و هم مال را .

مالک

در مستدرک ج 4 ص 525 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: رستگار نشوند جماعتی که مالک ایشان زن باشد.

مانع

در کنز العمال ج 16 ص 414 فرمود: مانع نشوید کنیزان خدا را از مساجد ولیکن اگر مسجد خواستند بروند باید عطر استعمال نکنند.

در حدیث دیگر فرمود: مانع نشوید زنهای خود را از مساجد ولی خانه ایشان برای ایشان بهتر است.

ص: 186

مثل

در کنز العمال ج 16 ص 409 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: مثل زن شایسته در بین زنان مثل کلاغ اعصم است که یکی از دو پای آن سفید است.

در کافی ج 5 ص 515 امام صادق علیه السّلام فرمود: مثل

زن مؤمنه مثل خال سفید است درگاه سیاه.

در کافی ج 5 ص 513 امام صادق علیه السّلام فرمود: مثل زن مثل استخوان کجی است اگر بخواهی راستش کنی می شکند و اگر واگذاری به حال خود نفع خواهی برد پس صبر کن بر او.

مجامعت

در مستدرک ج 2 ص 530 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: وقتی مرد مؤمن اراده کند با زنش مجامعت کند دو ملک اطراف او را بگیرند و مثل این است که در راه خدا

ص: 187

شمشیرش را برهنه کرده (و برای جهاد می خواهد بکند) و چون از مجامعت فارغ شود، گناهانش ریخته شود، چنانچه ورق و برگ درختها در وقت خزان می ریزد، و چون غسل کند از گناهانش پاک شود.

زنی عرض کرد پدر و مادرم فدای شما این ثوابها مال مردان است پس برای زنان چه باشد، فرمود: چون زن حامله شود خداوند بنویسد برای او ثواب کسی را که روزها روزه و شبها به عبادت ایستاده باشد، و چون درد زایمان بگیرد ثوابش را جز خدا کسی نداد و چون وضع حمل کند خداوند بنویسد به هر مکی که بچه می زند حسنه ای و محو گرداند گناهی را.

در حدیث عثمان بن مظعون گذشت که اگر با زن خود جماع کند بنویسد هزار حسنه و محو گرداند هزار گناه، تا آخر حدیث رجوع شود.

در حدیث عروس گذشت که پیغمبر صلّی الله علیه و آله وسلّم به علی (علیه السّلام)

ص: 188

فرمود: یا علی جماع مکن تا آخر حدیث رجوع شود.

مجلس

در روضه کافی ذیل حدیث 7 امام صادق (علیه السّلام)

فرمود: یکی از علامات آن است که ببینی زنها مجلس می گیرند چنانچه مردان مجلس می گیرند.

مخالفت با زنان

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: در

مخالفت با زنان برکت است.

مدارا

در وسائل ج 14 ص 154 رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: هر زنی که با شوهرش مدارا نکند و او را وادار کند به چیزی که قادر بر آن نیست و طاقتش را ندارد خداوند از

ص: 189

او حسنه ای را قبول نکند و خدا را ملاقات کند در حالی که بر او غضبناک باشد.پس در هر حال مدارا کنید ایشان را.

در شکایت گذشت.

مرها

یعنی زنیکه سرمه نمی کشد.

در بحار ج 103 ص 262 از بعضی از معصومین فرمودند: من دشمن دارم زنهائی را که سلتاء ومرهاء هستند.

سلتاء یعنی زنی که خضاب نمی کند و مرهاء یعنی

زنی که سرمه نمی کشد.

مساحقه

یعنی بهم مالیدن.

ص: 190

در کنز العمال ج 14 ص 226 فرمود: دنیا نرود تا اینکه زنها به زنها بی نیاز شوند ( یعنی زنها مساحقه کنند و مردها لواط ) و مساحقه زنای زنها است.

و در مکارم الاخلاق ص 266 پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: مساحقه و بهم مالیدن در زنها بمنزلۀ لواط است در مردها پس اگر کسی این کار را انجام داد بکشید او را ، بکشید ( برای تأکید دو مرتبه فرمود).

مسجدها

در فقیه ج 1 ص 244 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: بهترین

مسجدها برای زنان خانه هاست و نماز زن در خانه اش افضل و بهتر است از نماز او در ایوان خانه اش و نمازش در ایوان خانه اش افضل است از صحن خانه اش ونمازش در صحن خانه اش افضل است از پشت بامش و کراهت دارد زن در پشت بامش که دیوار ندارد نماز بخواند.

ص: 191

در فقیه ج 1 ص 154 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: بهترین مساجد زنهای شما خانه هاست.

در کنز العمال ج 16 ص 414 فرمود: مانع نشوید زنهای خود را از مسجد رفتن ولی خانه های ایشان برای ایشان بهتر است.

مسخ

یعنی به شکل بوزینه درآمدن .

در کنز العمال ج 1 ص 236 فرمود: وقتی زنها به زنها و مردها به مردها اکتفا کردند ایشان را بشارت بده به وزیدن باد سرخ از طرف مشرق، که بعضی را مسخ کند و بعضی را به زمین فرو برد به علت آنکه نافرمانی کردند و از حدّ خود تجاوز نموده اند.

مسلمه

در کافی ج 5 ص 396 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: صلاح

ص: 192

و سزاوار نیست زن مسلمان بپوشد مقنعه و پیراهنی را

. که او را نپوشاند.

در کافی ج 5 ص 327 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: مرد مسلمان استفاده نکرده بعد از اسلام به چیزی که افضل باشد از زن مسلمانی که خوشحالش کند وقتی نظر به او کند، و اطاعتش کند وقتی امرش کند، و حفظش کند وقتی غائب می شود ناموسش را وهم مال شوهرش را .

مسوّفات

یعنی زنهائی که شوهر با او کاری دارد بگوید زود می آیم ، زود می آیم و طول بدهد تا شوهر خواب رود.

در کافی ج 5 ص 508 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: زنی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید برای کاری، حضرت فرمود: نکند تو از مسوفات باشی؟ عرض کرد: مسوّفات چیست ای رسول خدا؟ فرمود: زنی که

ص: 193

شوهرش می خواهد با او جمع شود می گوید: زود می آیم و همین طور طول می دهد تا شوهرش به خواب می رود این زن را ملائکه لعنت کنند تا شوهرش از خواب بیدار شود.

مشورت

در کافی ج 5 ص 338 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به امام حسن (علیه السّلام) فرمود: دوری کن از مشورت کردن با زنان که رای ایشان و عزمشان سست است و با حجاب خود چشمان ایشان را از نامحرم بازدار که هر چه حجابشان محکم باشد برای تو و برای خود ایشان بهتر است از شک و تهمت و خروج ایشان از منزل سخت از دخول کسی که به او اطمینان نداری نیست (یعنی از جهت فساد فرقی ندارد که بگذاری از خانه بیرون رود یا نامحرمی را که به او وثوق نداری بر ایشان داخل کنی)

ص: 194

و اگر می توانی که نگذاری غیر خودت را بشناسد بجای آور.

در کافی ج 5 ص 517 امام صادق علیه السّلام فرمود: دوری کنید از مشورت کردن با زنان که در ایشان ضعف و سستی و عجز است.

در کافی ج 5 ص 517 نزد امام باقر(علیه السّلام) یادی از زنها شد فرمود: در اسرار خود با ایشان مشورت نکنید و نسبت به خویشان اطاعت ایشان ننمائید.

در بحار ج 103 ص 262 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: با زنها مشورت کنید و مخالفت نمائید که در خلاف ایشان برکت است.

در فقیه ج 3 ص 298 امام باقر (علیه السّلام) در زنان فرمود: مشورت نکنید با ایشان در سرّ و اطاعت نکنید ایشان را در خویشی و نزدیکانتان بدرستی که زن چون پیر شود خیر دو جزء او می رود و شرش باقی می ماند خوشگلی

ص: 195

او می رود و زبانش تند می شود و رحمش عقیم می شود.

در کافی ج 5 ص 508 دارد رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) هر وقت می خواست جنگی برود زنان خود را صدا می زد و از ایشان مشورت می کرد سپس مخالفت ایشان می فرمود.

در مکارم الاخلاق ص 265 امام باقر (علیه السّلام) فرمود: با زنان در راز خود مشورت نکنید و نسبت به نزدیکانتان اطاعت ایشان نکنید چون زن وقتی پیر شد خوبی های او می رود و بدی هایش می ماند، جمالش می رود، رحمش عقیم می شود و زبانش تند می گردد، بخلاف مردان که چون پیر شود بدی هایش می رود و خوبی هایش می ماند، عقلش ثابت می ماند و رأیش محکم وجهلش کم می شود.

و در خصال صدوق باب هفتاد به بالا فرمود:

و مشورت از زن نشود.

ص: 196

مصافحه

یعنی دست بهم زدن.

در فقیه ج 4 ص 8 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم )

فرمود: هر کس با زن نامحرم مصافحه کند و دست بدست هم دهد خدا را به غضب در آورد و هر کس خود را به زن نامحرم بچسباند با زنجیر آتشی او را و شیطان را با هم ببندند و در آتش انداخته شوند.

معراج

در بحار ج 18 ص 351 امیرالمؤمنین فرمود: من وفاطمه داخل بر رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) شدیم پس یافتم او را که گریه سختی می فرمود، گفتم پدر و مادرم فدای شما چرا گریه می کنی؟ فرمود: یا علی شبی که مرا به آسمان بردند دیدم زنهای اُمت من در عذاب سختی هستند پس ناخوش داشتم شأن ایشان را و گریان شدم برای سختی

ص: 197

عذاب ایشان، زنی را دیدم به موی خود آویزان شده و دماغ سرش می جوشید و زنی را دیدم که به زبانش آویزان است و آب گرمی به حلقش ریخته می شود و زنی را دیدم به پستانش آویزان است و زنی را دیدم دست و پاها بهم بسته و مارها و عقربها به جانش ریخته وزنی را دیدم کر و کور و گنگ در تابوتی از آتش است و مغز سرش از بینی خارج می شود و بدنش از اثر خوره و برص قطعه قطعه شده و زنی را دیدم به پایش آویزان است در تنوری از آتش و زنی را دیدم که جسدش از جلو و عقب با مقراض آتشی قطعه قطعه می کنند و زنی را دیدم که صورت و دست هایش می سوزد و روده های خود را می خورد و زنی را دیدم که سرش سر خنزیر و بدنش بدن خر بود و به هزار هزار عذاب معذب بود و زنی را دیدم بصورت سگ و آتش از دبرش داخل و از دهانش خارج می گشت و ملائکه با

ص: 198

عمود آتشی به سر و بدنش می زدند.

پس حضرت فاطمه (علیها السّلام) عرض کرد: حبیبم ونور چشمم مرا خبر ده که عمل ایشان چه بود که خداوند اینطور عذاب به ایشان روا داشت ؟

حضرت فرمود: ای دختر من آنکه آویزان به مویش بود زنی بود که موهایش را از مرادن نمی پوشانید و آنکه آویزان به پستانش بود زنی بود که مانع همخوابی با شوهرش بود و آنکه به پایش آویزان بود زنی بود که بدون اجازه شوهرش از خانه بیرون می شد و آنکه گوشت جسدش را می خورد زنی بود که آرایش می کرد برای مردم و آنکه دستها و پاهایش به هم بسته بود و مارها و عقربها مسلط او بودند زنی بود که وضوئش نجس ولباسش نجس و غسل از حیض و جنابت نمی کرد و نظافت نداشت و نمازش را سبک می شمرد و آنکه کور و گنگ بود زنی بود که اولاد از زنا به هم

ص: 199

می رسانید و به گردن شوهرش می انداخت و آنکه صورت و دستش می سوخت و روده های خود را می خورد زنی بود که جاکش (زن و مرد را جمع می کرد به حرام) و آنکه سرش سر خنزیر و بدنش بدن خر بود زنی بود سخن چین و دروغگو و آنکه بر صورت سگ بود و آتش از دبرش داخل و از دهانش خارج می شد زنی بود آوازه خوان و نوحه خوان و حسود.

پس از آن فرمود وای بر زنی که شوهرش را به غضب آورد و خوش به حال زنی که شوهرش از او راضی باشد.

معروف

در کافی ج 5 ص 516 دارد که : نزد رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) یادی از زنها شد فرمود: در کارهای خوب نافرمانی ایشان کنید پیش از آنکه شما را امر به منکر کنند، و پناه

ص: 200

به خدا برید از بدهاشان و از خوبشان در حذر باشید .

مغزل

یعنی پیلی و در پیلی گذشت.

ملائکه

در کنز العمال ج 16 ص 381 فرمود: وقتی زن بخوابد در حالیکه از رختخواب شوهرش دروی کند ملائکه او را لعن می کنند تا برگردد.

در کافی ج 5 ص 508 امام صادق علیه السّلام فرمود: زنی خدمت رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) رسید برای کاری، حضرت فرمود: نکند تو از مسوفات باشی؟ عرض کرد: مسوّفات چیست ای رسول خدا؟ فرمود: زنی که شوهرش می خواهد با او جمع شود می گوید: زود می آیم و همین طور طول می دهد تا شوهرش به خواب

ص: 201

می رود این زن را ملائکه لعنت کنند تاشوهرش از خواب بیدار شود.

ملعونه است

در بحار ج 103 ص 252 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: ملعونه است، ملعونه است زنیکه شوهرش را اذیت کند و غمگینش سازد ونیک بخت است، نیک بخت است زنی که شوهرش را گرامی دارد و اذیتش نکند و همه وقت او را اطاعت کند.

مِنبَر

در کنز العمال ج 14 ص 613 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: یکی از علامات خروج دجال آن است که زنها منبر بروند و شبیه مردان شوند و مردها شبیه زنان گردند.

ص: 202

منت

در سرکوب زدن گذشت.

منزل

در اذن گذشت.

مو

36 - در کنز العمال ج 6 ص 383 فرمود: هر زنی موئی را که از خودش نیست به سرش زیاد کند باطلی را در آن زیاد کرده.

مؤمن

هر وقت مرد مؤمنی رو کند به زن مؤمنه اش الخ ، در

مجامعت گذشت.

و در وسائل ج 14 ص 24 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: سه

ص: 203

چیز است که برای مؤمن راحتی دارد یکی خانۀ بزرگ که ناموس و بد حالیش را از مردم بپوشاند، دیگر زن شایسته که کمک او کند در امر دنیا و آخرتش، سوم دختری را از خانه خارج کند یا به موت و یا به شوهر دادن.

مؤمنه

در مجامعت وکلاغ اصم وگاو گذشت .

مهریه

در کافی ج 5 ص 518 امام صادق علیه السّلام فرمود: افضل زنهای امت من آنهایی هستند که زیبا و مهرشان کم باشد.

در فقیه ج 3 ص 245 فرمود: از برکت زن آن است که مهرش کم باشد و از شومیش آن است که مهرش زیاد باشد .

ص: 204

ناجی

یعنی نجات یابنده.

امام باقر (علیه السّلام) از جدّش رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) نقل کند که: ناجی و نجات یابنده از مردان کم هستند و از زنها کمتر و کمتر، سئوال شد چرا؟ فرمود: چون زن وقت غضب کردن کافر می شود و وقت خشنودی مؤمن است (یا زود کافر می شوند و دیر مؤمن).

در وسائل ج 14 ص 111 امام صادق علیه السّلام فرمود:

نجات یابنده از مردان کمتر و از زنها کمتر و کمتر.

ناقص العقول

در زن حدیث 20 و 38گذشت.

نظر

در فقیه ج 4 ص 11 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: یک نگاه

ص: 205

به زن نامحرم بک تیریست از تیرهای ابلیس و مسموم است، کسی که آن را ترک کند برای خدای عزوجل خداوند هم ایمانی به او کرامت کند که لذتش را دریابد .

در کافی ج 5 ص 559 امام ششم (علیه السّلام) فرمود: یک نگاه و نظر کردن به نامحرم تیری است از تیرهای ابلیس مسموم است و چه بسا یک نظر کردن موجب حسرت طولانی شود.

در فقیه ج 4 ص 11 امام صادق علیه السّلام فرمود: نگاه بعد از نگاه (به نامحرم) در قلب موجب شهوت شود و همین برای صاحبش موجب فتنه و آزمایش خواهد بود.

در فقیه ج 3 ص 304 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: اول نظر ( (به نامحرم) مال تو است و دومی بر علیه تو است و در سومی هلاکت تو در آن است.

در تهذیب ج 7 ص 435 امام صادق علیه السّلام فرمود:

ص: 206

دروی کنید از نظر کردن ( به نامحرم) که آن تیری است از تیرهای ابلیس.

در کافی ج 5 ص 494 امام صادق (علیه السّلام) از پیغمبر نقل کند (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: ای مردم نظر کردن ( به نامحرم ) از شیطان است هر کس این معنا را از خود درک کرد با اهلش جماع کند (تا وسوسه شیطان از او دور شود).

در فقیه ج 3 ص 304 امام صادق علیه السّلام فرمود: کسی که نظرش به زنی (نامحرم) بیفتد پس نظرش را به آسمان کند یا ببندد در عوض خداوند حورالعین نصیب او گرداند یا خداوند ایمانی به او بدهد که لذتش را به او بچشاند.

نفقه

در کافی ج 5 ص 514 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: هر زنی از خانه خود بدون اذن شوهرش خارج شود نفقه

ص: 207

ندارد تا وقتی که برگردد.

نکاح

در لذت گذشت.

نگاه

در نظر گذشت.

نماز

در کافی ج 5 ص 321 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: قرار داده شده نور چشم من در نماز ولذتم در دنیا زنها هستند و گل خوشبویم حسن و حسین می باشند.

در کنز العمال ج 16 ص 406 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: وقتی زنها نماز پنجگانه را بخوانند و روزه ماه رمضان را بگیرند و زنا ندهند و اطاعت شوهرها را بنمایند

ص: 208

داخل بهشت می شوند. در کنز العمال ج 16ص 416 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: : نماز شما زنها در بالاخانه افضل است از نماز در خانه سرا و نماز شما در خانه سرا افضل است از نماز شما در مسجد جماعت.

در حدیث دیگر فرمود: نماز زن در خانه اش افضل است از نماز او در بالاخانه اش ونمازش در پستو خانه اش افضل است از نماز در خانه اش.

در کنز العمال ج 16 ص 416 فرمود: نماز زن تنها افضل است از نمازش در جماعت به بیست و پنج درجه.

در بحار ج 103 ص 261 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: نماز زن تنهائی در خانه اش مثل نماز در جماعت است بیست و پنج درجه فضیلت دارد.

در کافی ج 5 ص 508 امام باقر علیه السّلام از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )

ص: 209

نقل کند که حضرت به زنها فرمود: نماز خود را طول ندهید تا بخواهید مانع شوید از هم خوابی شوهرتان.

در کنز العمال ج 16 ص 416 فرمود: نماز نخوانده زنی که محبوب تر باشد نزد خدا از نمازی که در تاریکترین جای خانه اش خوانده.

در کافی ج 5 ص 555 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: وقتی که زن نمازهای پنجگانه اش را بخواند و یک ماه رمضان را روزه بدارد و اطاعت شوهرش را بجا آورد و حق علی(علیه السّلام) را بشناسد پس از هر یک درهای بهشت می خواهد داخل شود.

نوحه گری

در کافی ج 5 ص 517 از امام صادق(علیه السّلام) روایت کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود کسی که زنش را اطاعت کند خداوند او را به رو به آتش اندازد، گفته شد این چه

ص: 210

اطاعت است ؟ فرمود: از او طلب کند بیرون رفتن به حمامها و عروسیها و عیدها و نوحه گریها و پوشیدن : لباس نازک.

در بحار ج 103 ص 261 رسول خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) پیمان گرفت از زنها که نوحه سرایی نکنند و صورت خود را نخراشانند و با مردان نامحرم در جای خلوت ننشینند.

(جدید)

نور

در کافی ج 5 ص 516 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: سورۀ یوسف یاد زنها ندهید و برای ایشان نخوانید که در آن فتنه و آزمایش است، بلکه سوره نور را یاد ایشان بدهید که در آن مواعظ و پند است.

یعنی از حفظ یاد ایشان بدهید نه از روی خط والا سورۀ یوسف و نور فرقی ندارد).

در کافی ج 5 ص 516 امام صادق (علیه السّلام) فرموده زنها

ص: 211

را در بالاخانه جا ندهید و نوشتن یاد ایشان ندهید ، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

و در خصال باب هفتاد به بالا امام باقر (علیه السّلام) فرمود:مستحب است برای زنان پیلی ریسی و سورۀ نور.

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق (علیه السّلام) فرمود: زنهای خود را در بالاخانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید و سورۀ یوسف یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سورۀ نور یاد ایشان بدهید.

نوشتن

در کنز العمال ج 16 ص 380 فرمود:سکونت ندهید زنهای خود را به بالا خانه و کتابت و نوشتن یاد ایشان ندهید.

در کافی ج 5 ص 516 امام صادق (علیه السّلام) فرموده زنها را در بالاخانه جا ندهید و نوشتن یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یاد ایشان بدهید.

ص: 212

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السّلام فرمود: زنان خود را در بالا خانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید، و سوره یوسف یادش ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یادشان بدهید.

در خصال باب هفتاد به بالا امام باقر (علیه السّلام) فرمود: جایز نیست برای زنان به بالا خانه رفتن و نوشتن یادگرفتن و مستحب است برای ایشان پیلی ریسی و سورۀ نور و کراهت دارد سورۂ یوسف یاد گرفتن.

در فقیه ج 3 ص 280 امام صادق علیه السّلام فرمود: زنان خود را در بالا خانه جای ندهید، و نوشتن یاد ایشان ندهید ، و سوره یوسف بادش ندهید، بلکه پیلی ریسی و سوره نور یادشان بدهید.

نهبره

یعنی زنی که کوتاه و زشت باشد.

در زید گذشت.

ص: 213

وسط راه

در مستدرک حاکم ج 4 ص 495 پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: ساعت برپا نشود تا اینکه روی زمین احدی باقی نماند که خدا به او حاجتی داشته باشد تا اینکه زن در روز علنی وسط راه زنا بدهد واحدی این عمل را انکار نکند و به غیرتش در نیاورد و آنهائی که خیلی خوب باشند بگویند اگر قدری کنار می رفتید خوب بود.

در فقیه ج 3 ص 366 موسی بن جعفر علیهما السّلام فرمود: سزاوار نیست که زن در وسط جاده راه برود بلکه از

کنار دیوار برود.

در کافی ج 5 ص 519 امام صادق علیه السّلام فرمود: جایز نیست بر زنها که از وسط جاده بروند بلکه از دو طرف جاده بروند.

وصیت جبرئیل (علیه السّلام)

کافی ج 5 ص 512 و بحار ج 103 ص 253 رسول

ص: 214

خدا(صلّی الله علیه وآله وسلّم ) فرمود: جبرئیل مرا وصیت کرد نسبت به زن بطوریکه گمان کردم سزاوار نیست او را طلاق داد مگر وقتی که گناه واضحی بجا آورد.

. در بحار ج 103 ص 253 رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: همیشه جبرئیل(علیه السّلام) مرا وصیت می کرد نسبت به زنها به طوری که گمان کردم سزاوار نیست طلاق دادن ایشان مگر وقتی مرتکب گناه روشنی شوند.

هامان

در زن حدیث 26گذشت و در هجرت خواهد آمد.

هجرت

در مکارم الاخلاق ص 231 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: شنیدم رسول خدا صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود: هر زنی که از شوهرش دوری کند در حالی که ظالم باشد در روز

ص: 215

قیامت با فرعون وهامان و قارون محشور شود و در درک اسفل از آتش باشد مگر آنکه توبه کند.

هروله

بین صفا و مروه بر زنها نیست.

در هفتاد و سه خصلت خواهد آمد.

هزار

در صالحه گذشت.

هفت

هر زنیکه هفت روز خدمت کند شوهرش را .

در خدمت گذشت.

هفتاد و سه خصلت

جابر از امام باقر (علیه السّلام) روایت کند که فرمود: بر زنها

ص: 216

اذان و اقامه نیست و جمعه و جماعت نیست و عیادت مریض نیست و تشییع جنازه نیست، و نه تلبیه بلند گفتن و نه هروله بین صفا و مروه ونه استلام حجر الاسود و نه دخول در کعبه هیچ یک نیست، در منی برای زن سر تراشی نیست بلکه باید تقصیر کند (قدری از موی خود و یا ناخن خود را بگیرد).

و فرمانروایی در قضاوت برای زن نیست و امیر نمی تواند بشود، با زن مشورت نمی شود، سر حیوان نمی تواند ببرد مگر وقت ضرورت، زن در وضوء به باطن دستش آب می ریزد و مرد به ظاهر دستش، زن مثل مردان مسح نکشد بلکه در نماز صبح و مغرب روسری خود را بیندازد و بر سرش مسح کند و در باقی نمازها روسری خود را دور نکند بلکه انگشت خود را از زیر روسری داخل کند و سرش را مسح نماید و چون در نماز بایستد پاهای خود را جمع کند و بهم بچسباند

ص: 217

و دستهای خود را روی سینه اش بگذارد و در حال رکوع دستهایش را روی رانش بگذارد و چون به سجده رود خود را به زمین بچسباند و چون سر از سجده برداشت بنشیند سپس بلند شود و چون برای تشهد بنشیند پاها را بلند کند و رانها را بهم بچسباند و چون بخواهد تسبیح بگوید با انگشتها بشمارد چون انگشتها روز قیامت مورد سؤال واقع می شوند و چون حاجتی به خداداشته باشد برود بالای پشت بام خانه اش و دو رکعت نماز بخواند و سرش را باز کند به طرف آسمان که چون این عمل را انجام دهد خداوند حاجتش را برآورد و دست خالیش برنگرداند .

و در سفر برای زن غسل جمعه نیست ولی در حضر جایز نیست ترکش کند و در حدود و طلاق وهلال ماه شهادت زن جایز نیست و در چیزهائی که برای مردان حلال نیست نگاه به آن آنجا جایز است که زنها شهادت

ص: 218

بدهند و جایز نیست زنها از وسط جاده بروند بلکه باید از کنار جاده بروند و رفتن به بالاخانه برای زنها جایز نیست و یاد گرفتن نوشتن جایز نیست و برای ایشان مستحب است پیلی ریسی و سوره نور وکراهت دارد سوره یوسف را یاد بگیرند و اگر زنی از اسلام بسرگردد و مرتد شود باید او را توبه داد اگر توبه نمود والاهمیشه زندانی می شود و او را نمی کشند مثل اینکه مرد مرتد بشود کشته می شود بلکه زن را وادار به خدمت سختی میکنند و از نان و آب منعش می کنند مگر به مقداری که جانش سالم بماند و خوراکی که به او می دهند باید درشت باشد ولباسی که به او می پوشانند باید خشن باشد و در وقت نماز و روزه او را می زنند ( تا شاید توبه کند و خود را جهنمی نکند) و جزیه از زنان نمی گیرند و در وقت زائیدن باید زنها را که در اطاق او هستند بیرون کنند که نظر ایشان به عورت او نیفتد و زنهائی که

ص: 219

در حال حیض یا جنابت هستند نباید در وقت تلقین میت حاضر باشند چون ملائکه از ایشان اذیت می شوند و جایز نیست برای زن حائض وجنب میت را داخل قبر کنند و چون زنی از جای خود برخیزد بر مردان جایز نیست آنجا بنشینند تا وقتی آن مکان سرد شود و جهاد زن نیکو شوهرداری کردن است و کسی بیشتر از شوهر حقی بر زن ندارد یعنی حق شوهر از همه مردم بیشتر است وزن چون بمیرد شوهرش سزاوارترین مردم است که بر او نماز بخواند و بر زن جایز نیست که نزد زن یهودی و نصرانی سرش را برهنه کند چون آنها نزد شوهر خودشان توصیف او را می کنند و جایز نیست زنیکه می خواهد بیرون برود عطر استعمال کند و جایز نیست زن خود را مثل مردان کند از حیث لباس چون رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم )لعن فرمود مردانیکه خود را مشابه زنان می کنند و زنانی را که خود را مشابه

ص: 220

مردان می کنند و جایز نیست زن خود را خالی از زینت گذارد بلکه باید خود را زینت کند ولو اینکه نخی به گردن آویزد و جایز نیست که زن ناخن خود را سفید گذارد بلکه ولو کم باشد حناء استعمال کند و در حال حیض دست خود را خضاب نکند چون بر او ترس از شیطان است و چون زن در حال نماز باشد و احتیاج پیدا کند به صدا کردن، دست خود را بهم زند و اگر مرد باشد با سرش اشاره کند یا با دستش و یا تسبیح بگوید و جایز نیست برای زن بدون روسری نماز بخواند مگر کنیز باشد که او می تواند با سر برهنه نماز بخواند و بر زن جایز است که با لباس حریر نماز بخواند مگر نماز احرام که نمی تواند با حریر بخواند و بر مردها حرام است که در حریر نماز بخوانند مگر در حال جنگ و بر زن جایز است که با انگشتر طلا نماز بخواند ولی بر مردان جایز نیست مگر در حال جنگ).

ص: 221

پیغمبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) به علی (علیه السّلام) فرمود: یا علی انگشتر طلا دست مکن که آن زینت تو است در بهشت ولباس حریر مپوش که آن لباس تو است در بهشت.

و جایز نیست زن از مال خودش بنده آزاد کند یا به کسی کمک کند مگر به اذن شوهرش و جایز نیست روزه مستحبی بگیرد مگر به اذن شوهرش و جایز نیست با غیر محرمش مصافحه کند مگر از روی لباس و بیعت نکند مگر از روی لباس و حج مستحبی نکند مگر به اذن شوهرش و جایز نیست برای زن داخل در حمام شود، چون این عمل حرامست برای زن و جایز نیست برای زن سوار زین شود مگر در حال ضرورت یا در سفر و میراث زن نصف میراث مرد است و دیه زن نصف دیه مرد است و زن تا ثلث مقابل مرد مرد است و چون از ثلث تجاوز کرد بر می گردد به نصف و اگر زن تنها بخواهد با مردی نماز جماعت بخواند باید پشت

ص: 222

سید محمود موسوی ده سرخی / 223

مرد بایستد و در پهلوی مرد نایستد و اگر زن مُرد باید نمازگزار مقابل سینه زن بایستد و اگر مرد باشد باید نزد سرش باشد.

و چون زنی بمیرد و بخواهند داخل قبرش کنند باید شوهرش جائی بایستد که بالای رانش را بگیرد و شفیع برای زن نیست که بهتر باشد از رضایت شوهرش و چون فاطمه زهرا(علیها السّلام) فوت شد امیر المؤمنین (علیه السّلام) ایستاد و عرض کرد خدایا من از دختر پیغمبرت راضی هستم خدایا او وحشت دارد انیس او باش، خدایااو هجرت نمود پس پیوندکن با او، خدایا او ستم شد وظلم کرده شد تو برای او حکم کن که بهترین حکم کنندگانی.

همّت

در کافی ج 5 ص 337 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود:

ص: 223

همت درندگان تجاوز و تعدیست و همت بهائم شکمشان می باشد و همت زنان مردانند.

و در حدیث دیگر فرمود: درندگان همتشان شکمشان می باشد و زنان همتشان مردانند.

در کافی ج 5 ص 337 از امام صادق (علیه السّلام) منقول است که فرمود: خداوند آدم را از آب وگِل خلق کرد لذا همت ابن آدم در آب وگل است و حواء را از آدم خلق نمود لذا همت زنان در مردان است ، پس زنان را در خانه حفظ کنید و نگاهداری نمائید.

در کافی ج 5 ص 337 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: مردان از زمین خلق شده اند لذا همتشان در زمین است و زنان از مردان خلق شده اند لذا همتشان در مردان است، حبس کنید زنهای خود را ای جماعت مردان.

در کافی ج 5 ص 337 امام صادق علیه السّلام فرمود: همت زنان در مردان است ، پس ایشان را در خانه حفظ کنید.

ص: 224

هیجان

امیرالمؤمنین (علیه السّلام)در نهج البلاغه کتاب 14 فرمود: زنها را به واسطه اذیت و آزار به هیجان نیاورید اگر چه دشنام بدهند به عرض شما وسبّ کنند بزرگان شما را ، به جهت آنکه ایشان ضعیف القوی و ضعیف النفس وضعیف العقول هستند.

در کافی ج 5 ص 336 امام صادق(علیه السّلام) فرمود: زن

سیاه سوداء را به هیجان می آورد.

در کافی ج 5 ص 516 امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: زنها را سوار بر زینها نکنید که ایشان را برای معصیت به هیجان أورد.

در فقیه ج 3 ص 361 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نسبت به زنها فرمود: ما یافتیم ایشان را که اگر محتاج شدند مراعات ورع را نمیکنند و در وقت هیجان شهوت صبر ندارند.

در کافی ج 5 ص 338 امام صادق علیه السّلام فرمود:

ص: 225

خداوند برای زنان صبر ده مرد قرار داده پس چون هیجان کند و شهوتش حرکت کند بوده باشد برای او قوت شهوت ده مرد.

هیدره

یعنی زنی که پیر باشد و پشت به دنیا کرده باشد . در زید گذشت.

یحیی مازنی

در زینب (علیها السّلام) گذشت.

یوسف

در کافی ج 5 ص 516 امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمود: سورۀ یوسف را یاد زنها ندهید و برای ایشان نخوانید که در آن فتنه و آزمایش است، بلکه سوره نور را یاد

ص: 226

ایشان بدهید که در آن مواعظ و پند است.

در فقیه ج 2 ص 280 امام صادق علیه السّلام فرمود: زنهای و خود را در بالاخانه جای ندهید ، وکتابت و نوشتن یاد ایشان ندهید و سورۀ یوسف یاد ایشان ندهید، بلکه پیلی ریسی و سورۀ نور یاد ایشان بدهید.

در خصال در باب هفتاد و سه خصلت أمام باقر (علیه السّلام) فرمود: وکراهت دارد برای زنان یادگرفتن سورۀ یوسف.

یهودی

در کافی ج 5 ص 519 امام صادق علیه السّلام فرمود: سزاوار نیست که زن مسلمان نزد زن یهودی و نصرانی صورتش را باز کند چون زن یهودی و نصرانی نزد شوهر خود او را توصیف می کنند.

ای شیعۀ با غیرت خوب دقت کن که دین تو راضی

ص: 227

نیست زن یهودی و نصرانی به زن تو نگاه کنند).

در خصال باب هفتاد و سه خصلت امام باقر (علیه السّلام) فرمود: جایز نیست برای زنها نزد زن یهودی و نصرانی رو باز باشند چون آنها نزد شوهران خود توصیف می کنند او را .

تا اینجا ختم کردم این کتاب شریف را و امیدوارم مقبول ارباب ذوی العقول گردد.

والحمد لله رب العالمین وصلّی الله علی محمد وآله الطاهرین ولعنت الله علی أعدائهم أجمعین آمین رب العالمین

شنبه پنج ربیع الثانی سنه 1429 هجری مطابق 24

فروردین 1387 شمسی :

ص: 228

الآثار المطبوعه من المؤلف

(1) سراج المبتدئین طبع أربع مرات.

(2) هدایه الطالبین ترجمه آداب المتعلمین خواجه طوسی طبع

أربع مرات.

(3) مفاتیح الصحه طبع (13) مره.

(4) رمز الصحه طبع فی ایران والعراق ولبنان مرات عدیده .

(5) الجمان الحسان فی أحکام القرآن طبع ثلاث مرات.

(6) ثواب اعمال الحج طبع مرتین.

(7) منتخب المناسک مطابق فتوای ثمانیه شخصٍ طبع مرتین.

(8) جزء اول ایضاح الطریقه إلی تصانیف أهل السنه والشیعهفی تلخیص کشف الظنون وذیله والذریعه.

(9) جزء ثانی ایضاح الطریقه.

(10) جزء (1) مفتاح الکتب الأربعه من آب الی الأحیاء

(11) جزء (2) من الأخ إلی الأشیاء

(12) جزء (3) من الاصابع إلی ایوب بن یقطین.

ص: 229

(13) جزء (4) من البائت إلی الترویه .

(14) جزء (5) من التزور إلی التیه.

(15) جزء (6) من الثائر إلی الجمعه.

(16) جزء (7) من الجمیل إلی حجه الوداع.

(17) جزء (8) من الحجه إلی حجه بن الحسن (علیه السّلام) . (18) جزء (9) من الحد إلی الحفیف.

(19) جزء (10) من الحق إلی الحیّه.

(20) جزء (11) من الخائف إلی الخیول.

(21) جزء (12) من الداء إلی الدنیه.

(22) جزء (13) من الدواء إلی الذکیه.

(23) جزء (14) من الذلّ إلی الرفیق.

(24) جزء (15) من الرق إلی الزمیل.

(25) جزء (16) من الزنا إلی السرف.

(26) جزء (17) من السرقه إلی الشئه.

(27) جزء (18) من السواء إلی الشهاده .

(28) جزء (19) من الشهباء إلی الصلاه.

(29) جزء (20) من بقیه الصلاه إلی الصبود.

ص: 230

(30) جزء (21) من الضائن إلی الطینه .

(31) جزء (22) من الظاعن إلی العدیله.

(32) جزء (23) من العذاب إلی علی بن محمد النوفلی

(33) جزء (24) من علی بن محمد الهادی الی الغسیل. .

(34) جزء (25) من الغش إلی الفیل.

(35) جزء (26) من القائد إلی القصیل.

(36) جزء (27) من القضاء إلی الکزبره.

(37) جزء (28) من الکساء إلی اللین.

(38) جزء (29) من الماء إلی المحاضیر .

(39) جزء (30) من المحافظه إلی المدینه .

(40) جزء (31) من المذاء إلی المشیّع

(41) جزء (32) من المص إلی المکث.

(42) جزء (33) من المکحله إلی الموم.

(43) جزء (34) من مه إلی النسک.

(44) جزء (35) من النسل إلی النیّه.

(45) جزء (36) من الواثق إلی الوقایه.

(46) جزء (37) من الوقت إلی الیهودیه.

ص: 231

(47) جزء (38) مستدرکات مفتاح الکتب الأربعه.

(48) فهرست طبع بحارالانوار للقدیم والجدید.

(49) یأتی علی الناس زمان فی احوالات آخر الزمان فی جزئین طبع أربع مرّات.

(50) جزء اول رمز المصیبه فی مقتل من قال انا قتیل العبره. (51) جزء ثانی رمز المصیبه

(52) جزء ثالث رمز المصیبه.

(53) رمز الجلی فی طب الوصی امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) .

(54) النساء فی اخبار الفریقین

(55) معجم الملاحم والفتن ج 1.

(56) معجم الملاحم والفتن ج 2

(57) معجم الملاحم والفتن ج 3.

(58) معجم الملاحم والفتن ج 4.

(59) النساء فی الإسلام.

(60) کشکول ج 1.

(61) کشکول ج 2،

(62) خلاصه المفتاح.

(63) حلال مشکلات.

ص: 232

فهرست عناوین

آب دادن به شوهر ..........................................................7

آخر الزمان ..................................................................7

اسراف..........................................................................7

آدم .............................................................................8

آلت صید ......................................................................8

آمرزیده شدن زن و پدر او .............................................9

به واسطۀ اطاعت شوهر............................................9

ابراهیم(علیه السّلام) ..............................................10

ابلیس ...... ..........................................................15

إبن أم مکتوم . .....................................................15

اخلاق..................................................................16

أذان و اقامه ........................................................16

إذن ...................................................................18

اذیت.................................................................21

ازدواج ...........................................................21

استخوان ... ....................................................21

استلام..... .....................................................22

اسراف...........................................................22

اسلام ............................................................22

اسماء دختر یزید انصاری....................................23

اطاعت ...........................................................23

اعتکاف ...........................................................24

افتراء به کسی زدن ....................................... 24

اقسام زنها....................................................24

الهام ............................................................24

ام سلمه ........... .......................................25

امام..............................................................25

امّت...........................................................25

امر ...........................................................26

امر به معروف ........................................ 26

انبیاء .....................................................27

اهل کفر................................................27

ص: 233

باد سرخ ...................................................................28

بازی .........................................................................28

بالا خانه ...................................................................28

بچه .........................................................................29

بخور ...... .................................................................30

بَد........... ...................................................................30

بد خُلقی ... .............................................................31

برادرم بود ...............................................................32

بربر.......................................................................32

برکت.....................................................................32

برهنه.....................................................................33

بلغم......................................................................34

بنو اسرائیل ........................................................34

بهترین زنان.........................................................35

بهشت.............................................................38

بیرون رفتن زن.................................................38

بی نیازی زنها به زنها......................................38

برهنه............................................................39

پادشاهی کردن زنها......................................39

پدرم بود.......................................................39

پز عالی................................................... 39

پناه به خدا برید از زنهای بد .........................40

بد...............................................................40

پنج قسم از زنها را نگیر...............................40

پنج کلمه...................................................40

پوشیده و برهنه...........................................41

پیری..........................................................42

پیلی و چرخ ریسی ................................ 43

تازیانه ............................................... 44

تدبیر.......................................................45

تزویج.....................................................45

تشییع ...................................................46

تعجّب....................................................46

تعریف زن...............................................46

تلبیه......................................................47

تهمت زدن...........................................47

ثواب جماع کردن و حمل برداشتن و شیر . 48

دادن ...................................................48

جاده.............................................. 52

ص: 234

جاکشی ........................................................................52

جبرئیل (علیه السّلام) . ..................................................53

جدائی ........................................................................54

جماع ........................................................................54

جماعت ....................................................................54

جمال .....................................................................55

جمع شدن زنان ........................................................56

جمعه .................................................................. 56

جنگ و جهاد .........................................................57

جهل ............................................................... 59

چرخ و پیلی ریسی.......................................... 60

چند چیز بر زنها نیست.................................... 60

چهارصنف..................................................... 61

حُب ........................................................... 61

حب علی (علیه السّلام) ........................... 62

حباله الشیطان.........................................62

حبس ............... ..........................................63

حجاب ..................................................... 63

حجر الأسود............................................ 64

حق زن .............................................. 64

حق شوهر ........................................ 66

حمّامها .................................................69

حواء.........................................................70

حیاء .........................................................71

حیض ........................................................71

خال .........................................................72

خواب.........................................................72

خانه ..........................................................73

خدمت .................................................... 75

خشم......................................................79

خصی ......................................................79

خضاب........................................................79

خضراء الدمن .............................................80

خلاف زنها ...............................................80

خلوت کردن با زنها .....................................81

خوب ................................................................81

خیر.................................................................82

خیرات الحسنان .............................................84

دام ............................................................ 84

دختر......................................................... 84

ص: 235

درنده گان .............................................................85

دستمال............. ................................................85

دشمن ...............................................................86

دشنام ...............................................................86

دنده کج........................................................... 87

دوری ک ردن زن از شوهرش ............................87

دوست .............................................................87

دو صنف از اهل آتشند........................................88

دیدی..............................................................89

دین ..............................................................90

دیّوث...........................................................91

راضی...........................................................92

راه...............................................................92

رختخواب....................................................93

رزق..........................................................93

رستگار....................................................94

رشوه .....................................................94

روزه ........................................................95

ریحان ................................................... 95

زبان .................................................. 96

زدن زن...............................................96

زمان................................................96

زن ............................................... 97

زنا .................................................107

زوجه ...........................................108

زید...................................................109

زین..................................................110

زینت(علیها السّلام) ........................ 113

زینت..................................................113

سؤال.................................................114

سجده................................................114

سِحر...................................................115

سحق.................................................115

سخط..................................................116

سر تراشیدن برای زنها نیست.............116

سرد ........................................... 117

سرکوب زدن ...............................117

ص: 236

سرمه.....................................................................118

سریه.....................................................................118

سعادت ................................................................118

سفهاء................................................................119

سفیانی.........................................................119

سلام دادن ب زنان..............................................120

سلتا...............................................................121

سُنّت............................................................121

سه طایفه.....................................................122

سیب ترش...................................................123

شایسته...................................................124

شب........................................................124

شتر.......................................................124

شرّ.........................................................125

شقائق..................................................126

شکایت.................................................126

شوم......................................................128

شوهر....................................................129

شهادت....................................................130

شهپره.................................................. 131

شهوت ................................................ 131

شهید................................................. 133

شیر دادن .......................................... 133

شیطان ................................................134

صالحه ............................................ 135

صبر..................................................136

صبغ...................................................137

صدقه.................................................137

صلاح....................................................139

صنف ................................................ 140

صورت خراشیدن................................ 140

ضعیف ........................................... 140

طلا................................................ 141

طلاق .......................................... 141

عبادت ........................................... 142

عثمان بن مظعون .......................... 142

عراق ........................................ 143

عرض..................................... 144

ص: 237

عرضه داشتن زن خود را به شوهرش........... 144

عروس ................................................... 145

عطر ...................................................... 152

عفو....................................................... 153

عقرب.................................................. 153

عقل و عقول ..................................... 154

علماء................................................. 155

علناً زنا دهند .................................. 155

علی(علیه السّلام) ........................ 156

عورت................................................156

عیّ.................................................158

عیادت............................................158

عیال ..............................................159

عیب................................................159

غرفه...............................................160

غُسل.............................................160

غلبه.................................................160

غیرت...............................................161

غیرت حضرت ابراهیم(علیه السّلام).....162

فائده ............................................ 162

فاسد شدن زنان .......................... 163

فاسق شدن جوانان................... 164

فاطمه(علیه السّلام) ........... 164

فتنه................165

فتوا............... 166

فحش...........166

فرعون ............. 166

فسق................167

فلانی .............. 167

قبله............... 167

قتلاهن .. ........168

قذف.....................168

قرآن.........................168

قصاص.......................168

قضاوت........................169

قلاده.............................169

قهرمان.........................169

کارگر..............................169

کارگشا............................171

ص: 238

کاسیات ............ 171

کاکل ......... .........171

کتک.......................172

کج..........................172

کشتگان...................173

کعبه.......................173

کلاغ اعصم...............173

کمک ........................174

کور..........................175

کوهان.......................176

کَیف........................177

گاو...........................178

گردن بند......................179

گُل................................179

گلوبند...........................179

گناه.................................180

گشنیز..............................180

گوشت..............................180

لباس...............................181

لذت.................................181

لعن.............................. 182

لوچ.................................184

لهبره...............................185

مال...................................185

مالک................................186

مانع................................186

مثل................................187

مجامعت..........................187

مجلس.............................189

مخالفت با زنان ............. 189

مدارا............................ 189

مرها...............................190

مساحقه ........... 190

مسجدها............ 191

مسخ............... 192

مسلمه ............ 192

مسوّفات...........193

مشورت ........... 194

مصافحه ............ 197

ص: 239

معراج....................197

معروف....................200

مغزل.....................201

ملائکه....................201

ملعونه است.............202

مِنبَر.........................202

منت........................203

منزل.........................203

مو.............................203

مؤمن.............................203

مؤمنه...........................204

مهریه.........................204

ناجی.........................205

ناقص العقول...............205

نظر..........................205

نفقه..........................207

نکاح.........................208

نگاه.........................208

نماز........................208

نوحه گری .......... 210

نور ...............111

نوشتن ..........212

نهبره...............213

وسط راه ...........214

وصیت جبرئیل (علیه السّلام) ..214

هامان............. 215

هجرت............215

هروله ............. 216

هزار .............. 216

هفت.............. 216

هفتاد و سه خصلت... 216

همّت .............223

هیجان ..............225

هیدره............. 226

یحیی مازنی ........226

یوسف ............ 226

یهودی ............227

ص: 240

«آثار چاپ شده مؤلف»

1) سراج المبتدین: روش زندگی اهل علم

2) هدایه الطالبین: روش تعلیم و تعلّم

3) مفاتیح الصحه: دستورات طبی پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم ) له و ائمه (علیهم السّلام)

4) رمز الصحه: دستورات طبی به زبان عربی 5

) الجمان الحسان فی أحکام القرآن: کلیه آیات قرآن که دربارۀ احکام است

6) ثواب اعمال حج: ثوابهای مناسکی که در حج انجام می دهند. 7) منتخب المناسک: گزیده ای از مسائل حج

8) ایضاح الطریقه (2 جلد): بخشی از اسامی کتب شیعه و سنی

9) مفتاح الکتب الأربعه (38 جلد): روایات چهار کتب معتبر شیعه (کافی، استبصار، تهذیب، فقیه) که به ترتیب حروف، جمع آوری شده و روش استفاده از آن در جلد اول آمده است

10) فهرست بحارالانوار: تنظیم فهرست چاپ قدیم و جدید دائره المعارف شیعه، علامه مجلسی (قدس سرّه)

11) یأتی علی الناس زمان (2 جلد): علائم آخرالزمان به ترتیب حروف الفبا به زبان فارسی

ص: 241

12) رمز المصیبه (3 جلد): سرگذشت حضرت سید الشهدا(علیه السّلام) از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه

13) رمز الجلی فی طب الوصی: دستورات طبی حضرت امیرالمؤمنین (علیه السّلام)

14) النساء فی اخبار الفریقین: روایاتی درباره بانوان عالم از کتابهای اهل سنت و شیعه به زبان فارسی

15) النساء فی الإسلام: روایاتی درباره بانوان عالم به ترتیب حروف الفبا به زبان عربی

16) معجم الملاحم و الفتن (4 جلد): علائم آخر الزمان و حوادث آن به ترتیب حروف به زبان عربی

ص: 242

صفحه سطر اشتباه درست

48 - 6 - مؤمنی - موئی

78 - 7 - وقی - وقتی

84 -2 - الحسنان - الحسان

104- 2 - درو درک - ودردرک

112 2 - امم - امم گذشته

117 14 تو از مام من - تو از مال من

123 7 بهتره است - بهتر است

128 13 برکت زن آناست - برکت زن آن است

135 8 دیده - دید

141 4 غارب - غارت

183 12 پس بر چنین - پس اگر شدند پس بر چنین

199 14 ولیاسش - ولباسش

209 6 مسجذ جماعت - مسجد با جماعت

217 16 بجسباند - بچسباند

222 14 مرد مرد است - مرد است

ص: 243

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9
آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109