استفتائات محیط زیست

مشخصات کتاب

سرشناسه:صافی گلپایگانی، لطف الله، 1298 -

Safi Gulpaygan, Lutfullah

عنوان و نام پديدآور:استفتائات محیط زیست/ مولف صافی گلپایگانی؛ تهیه و تنظیم سیدمحمدتقی علوی فریدنی.

مشخصات نشر:تهران: انتشارات منیر، 1399.

مشخصات ظاهری:215ص.

شابک:300000 ریال: 978-964-539-735-5

وضعیت فهرست نویسی:فاپا

يادداشت:عنوان عطف: محیط زیست در آیینه فقه و حدیث.

یادداشت:کتابنامه:ص.[211]- 215.

عنوان عطف:محیط زیست در آیینه فقه و حدیث.

موضوع:علوم زیست محیطی -- فتواها

موضوع:Environmental sciences‪ -- Fatwas

موضوع:علوم زیست محیطی -- جنبه های قرآنی

موضوع:Environmental sciences -- Qur'anic teaching

موضوع:علوم زیست محیطی -- احادیث

موضوع:Environmental sciences‪ -- Hadiths

موضوع:فتوا های شیعه -- قرن 14

موضوع:Fatwas, Shiites -- 20th century

شناسه افزوده:علوی فریدنی، سید محمد تقی، 1333 -

رده بندی کنگره:BP183/9

رده بندی دیویی:297/3422

شماره کتابشناسی ملی:7275550

اطلاعات رکورد کتابشناسی:فاپا

ص: 1

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

ص: 2

ص: 3

استفتائات محیط زیست

مرجع عالیقدر

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

ص: 4

سیدمحمدتقی علوی

ص: 5

فهرست مطالب

تصویر

ص: 6

تصویر

ص: 7

تصویر

ص: 8

تصویر

ص: 9

تصویر

ص: 10

تصویر

ص: 11

تصویر

ص: 12

تصویر

ص: 13

تصویر

ص: 14

تصویر

ص: 15

تصویر

ص: 16

تصویر

ص: 17

تصویر

ص: 18

تصویر

ص: 19

ص: 20

مقدمه ناشر

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند متعال نعمت های بی شماری را به انسان ارزانی داشته و زمین و آنچه را در اوست، مسخر انسان به عنوان گل سرسبد آفرینش فرموده است.

نعمت های بسیاری وجود دارد که مورد استفاده انسان هاست، اما متأسفانه از آن غافل اند و میزان تأثیرگذاری آن را نمی دانند و چه بسا به عنوان نعمت به آن نگاه نمی کنند؛ اما چنانچه مشکلاتی پیش آید

ص: 21

و از آن نعمت محروم گردند، متوجه تأثیرات آن خواهند شد.

قرآن مجید در سوره واقعه به چند مورد اشاره فرموده و نظر افراد را جلب می نماید.

«أَ فَرَأَيْتُمُ الْ-مَاءَ الَّذِي تَشْرَبُونَ * أَ أَنْتُمْ أَنْزَلْتُمُوهُ مِنَ الْ-مُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْ-مُنْزِلُونَ * لَوْ نَشَاءُ جَعَلْنَاهُ اُجَاجاً فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ».(1)

«آیا به آبی که می خورید توجه کرده اید، آیا شما آن را از ابرها نازل می کنید یا ما؟ اگر بخواهیم می توانیم آن را شور قرار دهیم؛ پس چرا شکر نمی کنید؟».

تفکر در این آیات شریفه می تواند ما را متوجه قدرت خداوند متعال سازد که آب شیرین را از دریاهای شور جدا کرده و صدها کیلومتر آن را به راحتی و بدون وسیله و محفظه ای برای ما انتقال می دهد و با لطافت خاص، آن را برای سرسبزی طبیعت و شست وشوی ناپاکی ها فرو می بارد. این ابرها گاهی حامل میلیون ها متر مکعب آب پاک سالم خالص و شیرین است که برای مصرف

ص: 22


1- . واقعه، 68 - 70.

شرب و کشاورزی و... مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا تاکنون فکر کرده ایم که نمک زدایی این همه آب و انتقال آن از صدها کیلومتر چه هزینه سنگینی می طلبد؟ (و کدام روستا و شهر و کشور و دولت قادر به تأمین هزینه آن هستند؟) آیا چنین امکان و قدرتی برای غیرخداوند قادر متعال متصور است؟ پس لاجرم باید قدری تأمل و درنگ کرد.

دهنده ای

که به گُل نِکهت و به گِل جان داد

به ابر قطره چکاندن، به باد غریدن

به

هرکه آنچه سزاوار آن بود، آن داد

برای نزهت دیرین سرای دوران داد

و آیا فکر کرده ایم که خسارت تنها یک باران شور که موجب خشکیدن همه درختان و گیاهان محل خواهد شد، چه مقدار است؟ و چند سال طول می کشد که بتوانیم جبران نماییم؟ و در مواردی جبران آن اصلاً ممکن نیست.

آیات دیگری از روییدن گیاهان سخن به میان آورده، می فرماید:

«أَ فَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ * أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ».(1)

ص: 23


1- . واقعه، 63 - 64. «آیا هیچ درباره آنچه کشت می کنید، اندیشیده اید؟ آیا شما آن را می رویانید یا ما آن را می رویانیم؟».

هیچ فکر کرده ایم که نقش بشر در رویش گیاهان و درختان چه مقدار است؟

کاری که انسان انجام می دهد؛ زیر خاک کردن دانه هاست که درواقع سبب گندیدگی و پوسیدگی آنها را فراهم می نماید، اما زمینه های مساعد داخلی و بیرونی برای رشد دانه مربوط به انسان نیست؛ لذا خداوند می فرماید: «أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ»؛ شما زراعت می کنید یا ما؟

قدرت خداوند متعال است که از گندم پوسیده شده زیر خاک پس از مدتی تا هفتاد برابر به شما محصول می دهد و اگر بخواهیم نعمت های مجهول مانده برای بشر را مورد کنکاش قرار دهیم، مثنوی هفتاد من کاغذ شود.

یکی از این نعمت ها، محیط زیستی است که خداوند متعال برای ما قرار داده و با سرپنجه حکمت و مصلحت چنان سازگار با طبیعت ما شده که به کلی آن را فراموش کرده ایم.

هوای پاکیزه، چشمه ها، دریاها، رودخانه ها و منابع زیرزمینی و

ص: 24

روزمینی آب، کوه ها، تپه ها، مراتع، جنگل ها، انواع گیاهان و... همه از نعمت های فراموش شده اند.

راکد شدن چندروزه هوا و آلودگی شهرها و افزایش مرگ ومیر ناشی از ناراحتی قلب و ریه می تواند تلنگری به خواص باد باشد؛ لذا امام صادق(علیه السلام) به فواید این نعمت بزرگ در درس توحیدی که برای صحابی خاص خود (مفضل) بیان می فرمایند، اشاره می کنند و آن را یکی از دلایل وجود و حکمت و علم و قدرت خداوند به حساب می آورند.(1)

در سال های اخیر که پیشرفت های صنعتی بی رحمانه طبیعت را هدف گرفته و همه منابعی را که در سلامت و کمال انسان تأثیر دارد، زیر چکمه های خود لگدکوب می کند، گروهی را در جهان به فکر حفاظت از طبیعت و محیط زیست و آثار زیان بار نابودی آن قرار داده است.

کتاب حاضر که مشتمل بر آیات قرآن مجید و روایاتی از ائمه هدی(علیهم السلام) و سؤالات فقهی مربوط به محیط زیست است که از محضر مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

ص: 25


1- . جعفی، التوحید، ص140.

پرسیده شده، خدمت دیگری است که به وسیله جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمدتقی علوی فریدنی

آماده شده تا مردم و دستگاه های مربوطه به وظایف شرعی خود آشنا شده و از نابودی محیط زیست جلوگیری نمایند.

امید است این کتاب مورد قبول و عنایات خاصه حضرت ولیّ الله الاعظم - روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء - قرار گیرد.

از سروران معظم انتظار داریم که لغزش ها و اشتباهات را با بزرگواری تذکر داده و ما را مرهون عنایات خود قرار دهند.

ذیقعدهًْ الحرام 1441

ص: 26

آیات مربوط به محیط زیست

ص: 27

ص: 28

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَهُوَ الَّذِي يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَاباً ثِقَالاً سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَنْزَلْنَا بِهِ الْ-مَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ كَذَلِكَ نُخْرِجُ الْ-مَوْتَى لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ».(1)

«او كسى است كه بادها را بشارت دهنده در پیشاپیش (باران) رحمتش مى فرستد تا ابرهاى سنگین بار را (بر دوش) كشند، (سپس) ما آنها را به سوى زمین هاى مرده مى فرستیم و به وسیله آنها، آب (حیات بخش) را نازل مى كنیم و با آن، از هرگونه میوه اى (از خاك

ص: 29


1- . اعراف، 57.

تیره) بیرون مى آوریم. این گونه (كه زمین هاى مرده را زنده كردیم) مردگان را (نیز در قیامت) زنده مى كنیم، شاید (با توجه به این مثال) متذكر شوید».

* *** *

«وَاللهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَاباً فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا كَذَلِكَ النُّشُورُ(1)

«خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهایى را به حركت درآورند. سپس ما این ابرها را به سوى زمین مرده اى راندیم و به وسیله آن، زمین را پس از مردنش زنده مى كنیم. رستاخیز نیز همین گونه است!».

* *** *

«أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْ-جِبَالِ جُدَدٌ بيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ».(2).

ص: 30


1- . فاطر، 9.
2- . فاطر، 27.

«آیا ندیدى خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد كه به وسیله آن میوه هایى رنگارنگ (از زمین) خارج ساختیم و از كوه ها نیز (به لطف پروردگار) جاده هایى آفریده شده سفید و سرخ و به رنگ هاى مختلف و گاه به رنگ كاملاً سیاه!».

* *** *

«وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ».(1)

«و از انسان ها و جنبندگان و چهارپایان انواعى با رنگ هاى مختلف، (آرى) حقیقت چنین است، از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى ترسند. خداوند عزیز و غفور است!».

* *** *

«اَللهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ».(2)

ص: 31


1- . فاطر، 28.
2- . جاثیه، 12.

«خداوند همان کسی است که دریا را مسخر شما کرد تا کشتی ها به فرمانش در آن حرکت کنند و بتوانید از فضل او بهره مند شوید، شاید شکرگزار باشید».

*****

«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْ-مَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَ-حْمُ الْ-خِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ الله بِهِ وَالْ-مُنْخَنِقَةُ وَالْ-مَوْقُوذَةُ وَالْ-مُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلَامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ».(1)

«گوشت مردار، و خون، و گوشت خوک، و حیواناتی که به غیر نام خدا ذبح شوند، و حیوانات خفه شده، و به زجر کشته شده، و آنها که بر اثر پرت شدن از بلندی بمیرند، و آنها که به ضرب شاخ حیوان دیگری مرده باشند، و باقی مانده صید حیوان درنده - مگر

ص: 32


1- . مائده، 3.

آنکه (به موقع به آن حیوان برسید، و) آن را سر ببرید - و حیواناتی که روی بت ها (یا در برابر آنها) ذبح می شوند، (همه) بر شما حرام شده است؛ و (همچنین) قسمت کردن گوشت حیوان به وسیله چوبه های تیر مخصوص بخت آزمایی؛ تمام این اعمال، فسق و گناه است؛ امروز، کافران از (زوال) آیین شما، مأیوس شدند؛ بنابراین، از آنها نترسید! و از (مخالفت) من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم. اما آنها که در حال گرسنگی، دستشان به غذای دیگری نرسد، و متمایل به گناه نباشند (مانعی ندارد که از گوشت های ممنوع بخورند)، خداوند، آمرزنده و مهربان است».

* *** *

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ وَمَنْ قَتَلَهُ مِنْكُمْ مُتَعَمِّداً فَجَزَاءٌ مِثْلُ مَا قَتَلَ مِنَ النَّعَمِ يَحْكُمُ بِهِ ذَوَا عَدْلٍ مِنْكُمْ هَدْياً بَالِغَ الْكَعْبَةِ أَوْ كَفَّارَةٌ طَعَامُ مَسَاكينَ أَوْ عَدْلُ ذَلِكَ صِيَاماً لِيَذُوقَ وَبَالَ أَمْرِهِ عَفَا اللهُ عَمَّا

ص: 33

سَلَفَ وَمَنْ عَادَ فَيَنْتَقِمُ اللهُ مِنْهُ وَاللهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ».(1)

«اى كسانى كه ایمان آورده اید! در حال احرام، شكار نكنید، و هركس از شما عمداً آن را به قتل برساند، باید كفاره اى معادل آن از چهارپایان بدهد؛ كفاره اى كه دو نفر عادل از شما، معادل بودن آن را تصدیق كنند و به صورت قربانى به (حریم) كعبه برسد یا (به جاى قربانى) اطعام مستمندان كند یا معادل آن، روزه بگیرد، تا كیفر كار خود را بچشد. خداوند گذشته را عفو كرده، ولى هركس تكرار كند، خدا از او انتقام مى گیرد و خداوند، توانا و صاحب انتقام است».

*****

«ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ».(2)

«سپس در آن روز (همه شما) از نعمت هایی که داشته اید، بازپرسی خواهید شد!».

* ****

ص: 34


1- . مائده، 95.
2- . تکاثر، 8.

«وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً إِنَّ رَحْمَتَ اللهِ قَرِيبٌ مِنَ الْ-مُحْسِنِينَ».(1)

«و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید، و او را با بیم و امید بخوانید! (بیم از مسئولیت ها، و امید به رحمتش، و نیکی کنید)؛ زیرا رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است!».

*****

«وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْ-مُفْسِدِينَ».(2)

«و در آنچه خدا به تو داده، سرای آخرت را بطلب؛ و بهره ات را از دنیا فراموش مکن؛ و همان گونه که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن؛ و هرگز در زمین در جست وجوی فساد مباش، که خدا مفسدان را دوست ندارد!».

* *** *

«وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْ-حَرْثَ وَ النَّسْلَ وَاللهُ

ص: 35


1- . اعراف، 56.
2- . قصص، 77.

لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ».(1)

«(نشانه آن، این است که) هنگامی که روی برمی گردانند (و از نزد تو خارج می شوند)، در راه فساد در زمین، کوشش می کنند، و زراعت ها و چهارپایان را نابود می سازند؛ (با اینکه می دانند) خدا فساد را دوست نمی دارد».

ص: 36


1- . بقره، 205.

آموزش مسائل محیط زیست

اشاره

ص: 37

ص: 38

توجه ویژه اسلام به فراگیری علم و دانش

از آن شبی که آیات اولیه قرآن مجید بر وجود نازنین منجی عالم بشریت حضرت ختمی مرتبت(صلی الله علیه و آله) نازل گردید؛ با کلمه «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ»،(1) آغاز شد که پایه اول دین توحید است و خالقیت و ربوبیت حضرت حق، و به آیه شریفه «الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ * عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»؛(2) رسید که همه نشان از توجه خاص به علم و دانش و آموختن و خواندن و بیرون آمدن از تاریکی جهل داشت.

ص: 39


1- . علق، 1. «بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید».
2- . علق، 4 - 5. «همان کسی که به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمی دانست، یاد داد».

توصیه های فراوان رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی(علیهم السلام) به آموزش و تعلیم و تعلم و مشروط کردن آزادی اسرای کفار در مقابل تعلیم مسلمین،(1) دلیل دیگری از اهمیت خردورزی در اسلام است.

از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: «اُغْدُ عَالِ-ماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ الْعُلَمَاءَ وَلَا تَكُنْ رَابِعاً فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِمْ».(2)

«یا عالم باش یا در حال آموختن دانش و یا دوست دار علما باش و دسته چهارمی نباش که با دشمنی با علما هلاک می شوی».

نسبت به تکالیف شرعی انسان هم توصیه به رسیدن به قلّه اجتهاد شده، فرموده اند اگر نمی توانید به این حد از علم دینی برسید، لااقل با رجوع به متخصصان علوم دینی، تکلیف خود را تعیین کنید.

ص: 40


1- . احمد بن حنبل، مسند، ج1، ص247؛ ابن سعد، الطبقات الکبری، ج2، ص22؛ حاکم نیشابوری، المستدرک، ج2، ص140؛ ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ج15، ص428.
2- . صدوق، الخصال، ج1، ص123؛ مجلسی، بحار الانوار، ج1، ص187.

آیه شریفه: «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ»،(1) هم ارشادی به این حکم عقلی است. بنابراین، انسان در حیطه کاری موظف به یادگیری مسائل شرعی می باشد تا با عمل مطابق آن بتواند به کمال واقعی که سعادت دنیا و آخرت است نائل آید.

محیط زیست بهترین دانشگاه خداشناسی

دست اندرکاران محیط زیست که با طبیعت آلوده نشده به صنعت، سروکار دارند، درواقع در بهترین دانشگاه خداشناسی مشغول تحصیل اند و آثار علم، قدرت و حکمت الهی را در جای جای طبیعت مشاهده می کنند و از عمق جان این آیات شریفه را تکرار می کنند:

«وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ * مَا خَلَقْنَاهُمَا إِلَّا بِالْ-حَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ».(2)

این عزیزان لازم است که نسبت به یادگیری احکام مربوط به

ص: 41


1- . نحل، 43؛ انبیاء، 7. «اگر نمی دانید از آگاهان بپرسید».
2- . دخان، 38 - 39. «ما آسمان ها و زمین و آنچه را که در میان این دو است به بازی (بی هدف) نیافریدیم. ما آن دو را جز به حق نیافریدیم، ولی بیشتر آنان نمی دانند».

حیطه کاری خود اقدام نمایند تا تصمیم گیری و کاری که انجام

می دهند، مورد رضایت خالق منان و اجر و ثواب اخروی برای ایشان گردد.

آموزش احکام شرعی محیط زیست

س1. آموزش احکام شرعی محیط زیست برای کسی که با عناصر طبیعت به لحاظ شغلی و یا تصمیم سازی و مدیریتی در ارتباط است و یا فعالیت وی به نوعی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم تأثیراتی را بر طبیعت و یا اجزای آن می گذارد، چه حکمی دارد؟

ج. به طورکلي يادگيري مسائل و احکام شرعي مورد نياز بر هر مکلفي واجب است و پرسنل محيط زيست هم لازم است مسائل شرعي مورد ابتلا در محدوده کاري خود را فرا گيرند.

س2. آیا آموختن و یا آموزش دادن مسائل زیست محیطی مبتنی بر احکام الهی و یا عقلی موجب ثواب الهی و یا تأیید دینی می باشد؟

ج. بلي، تأمل و تفکر نسبت به طبيعت با ديدگاه خداشناسي توحيدي و يادگيري و ياد دادن احکام شرعي آن نوعي عبادت به شمار می آید و

ص: 42

موجب اجر و ثواب است.

آموختن علوم زیست محیطی در راستای خداشناسی

س3. در سوره فاطر آیات 27 و 28، اشاره به قدرت خداوند متعال در عناصر مختلف طبیعت دارد و در انتها می فرماید: «إِنَّمَا يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ».(1) آیا آموختن علوم زیست محیطی در راستای خداشناسی و مباحث مربوطه مشمول این آیه شریفه می شود؟

ج. هرکس در آيات خداوند متعال تأمل نمايد، آثار عظمت خدا را ملاحظه خواهد نمود و در برابر اين عظمت سر تعظيم فرود آورده، به مقام

ص: 43


1- . «آیا ندیدی خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد که به وسیله آن میوه هایی رنگارنگ (از زمین) خارج ساختیم و از کوه ها نیز جاده هایی آفریده شده سفید و سرخ و به رنگ های مختلف و گاه به رنگ کاملاً سیاه؛ و از انسان ها و جنبندگان و چهارپایان انواعی با رنگ های مختلف، (آری) حقیقت چنین است که از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می ترسند. خداوند عزیز و غفور است».

عالي خشيت - يعني ترس از مسئوليت توأم با درک عظمت الهي - نایل خواهد شد و اين حالت مولود سير در آيات آفاقي و انفسي و آگاهي از

علم و قدرت پروردگار و هدف آفرينش است و آموزش علوم زيست محيطي مي تواند در همين راستا ديده شود.

تخلف از قوانین و مقررات تبیین شده محیط زیست

س4. تخلف از قوانین و مقررات زیست محیطی که براساس عقل تبیین و تأیید شده باشد، چه حکمی دارد؟

ج. تخلف از قوانيني که صرفاً به وسيله عقلا تدوين يافته، مورد نکوهش است، اما در همه موارد حرمت شرعي ندارد.

تخلف از قوانین زیست محیطی حکومت اسلامی

س5. تخلف از قوانین زیست محیطی حکومت اسلامی چه حکمی دارد؟

ج. به طورکلي تخلف از مقررات و قوانين حکومت اسلامي که في نفسه مشروع باشد، جايز نيست.

ص: 44

پیوستن دولت اسلامی به کنوانسیون های جهانی محیط زیست

س6. پیوستن دولت اسلامی به کنوانسیون های جهانی در جهت کاهش اثرات جهانی آلودگی و یا تخریب زمین که می تواند زندگی

نسل ها را در کوتاه مدت و یا درازمدت در کلیه کشورها با مخاطرات جدی روبه رو سازد، درصورتی که موجب القای نوعی وابستگی سیاسی نشده، ولی با هزینه های مالی همراه باشد، چگونه خواهد بود؟

ج. اگر بنا به تشخيص افراد خبرة متدين پيوستن به اين کنوانسيون ها ضروري باشد، با فرض عدم وابستگي سياسي و عدم مخالفت با قوانين شرعي، مانعي ندارد و هزينه کردن براي آن هم جایز است.

ص: 45

ص: 46

آب

اشاره

ص: 47

ص: 48

اهمیت و نقش آب در حیات از منظر قرآن و احادیث

آب در تعبیر قرآنی مایة حیات نامیده شده است که موجودات با آن به وجود آمده و با آن باقی می مانند.

«وَجَعَلْنَا مِنَ الْ-مَاءِ كُلَّ شَيْ ءٍ حَيٍّ»؛(1) هر چیز زنده را از آب قرار دادیم.

«وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَيُحْيِي بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»؛(2) از آسمان آبی نازل می کند که زمین را بعد از مردگی اش زنده می کند.

ص: 49


1- . انبیاء، 30.
2- . روم، 24.

«وَمَا أَنْزَلَ اللهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا»؛(1) و بارانی که خداوند از آسمان نازل کرده و زمین مرده را با آن زنده ساخته است.

«اَللهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ»؛(2) خدا هر جنبنده ای را از آب خلق کرده است.

از طرف دیگر، آب موجودی پاک و پاک کننده پلیدی ها شمرده شده است.

«وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُوراً».(3)

در روایات پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام) نیز نکات زیبایی راجع به آب بیان شده است.

امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «طَعْمُ الْ-مَاءِ طَعْمُ الْ-حَيَاةِ»؛(4) مزه آب مزه زندگی است.

ص: 50


1- . بقره، 164.
2- . نور، 45.
3- . فرقان، 48. «و از آسمان آبی پاک کننده فرستادیم».
4- . مجلسی، بحار الانوار، ج49، ص99.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «سَيِّدُ الشَّرَابِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ الْ-مَاءُ»؛(1) بهترین نوشیدی در دنیا و آخرت آب است.

و زیباتر آنکه نگاه به دریا یکی از عبادات شمرده شده است؛ زیرا در این نگاه آثار قدرت و عظمت الهی نهفته شده است.

عَنِ النَّبِيِّ قَالَ: «اَلنَّظَرُ إِلَی الْبَحْرِ عِبَادَهٌ، وَالنَّظَرُ إِلَی الْعَالِمِ عِبَادَةٌ، وَالنَّظَرُ إِلَی الْکَعْبَةِ عِبَادَةِ، وَالنَّظَرُ إِلَی وَجْهِ الْأَبَوَیْنِ عِبَادَةٌ، وَإِنَّمَا صَارَ عِبَادَةً لِأَنَّهُ عَبَدَ اللهَ بِتِلْكَ النَّظْرَةِ، فَنَظَرَ إِلَی الْبَحْرَ بِعَیْنِ الْقُدْرَةِ وَإِلَی سَعَتِهِ وَعَرْضِهِ وَأَمْوَاجِهِ فَاعْتَ-بَرَ».(2)

بدین جهت این نگاه عبادت محسوب می شود که نگاه کننده با این نگاه به قدرت و حکمت الهی پی می برد و با دیدن امواج، درس

ص: 51


1- . مجلسی، بحار الانوار، ج66، ص56.
2- . مناوی، فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج6، ص389. از پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایت شده است که فرمود: «نگاه کردن به دریا عبادت است. و نگاه کردن به عالم عبادت است. و نگاه کردن به کعبه عبادت است. و نگاه کردن به صورت پدر و مادر عبادت است؛ زیرا با این نگاه کردن خدا را عبادت کرده است؛ بنابراین به دریا و طول و عرض آن و امواج آن به چشم قدرت پروردگار نگریسته و عبرت می گیرد».

می آموزد و عبرت می گیرد.

عَنِ النَّبِيِّ(صلی الله علیه و آله): «اَلنَّظَرُ إِلَى الْ-مُصْحَفِ بِغَيْرِ قَرَاءَةٍ عِبَادَةٌ، وَالنَّظَرُ إِلَى الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ، وَالنَّظَرُ إِلَى الْبَحْرِ عِبَادَةِ، وَالنَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عِبَادَةٌ». (1)

با توجه به اهمیت آب و محدودیت منابع آن، استفاده بهینه از آن و اجتناب از اسراف آن، ضرورتی انکارناپذیر است و لذا از آلوده کردن آن به شدت نهی شده است.

قَالَ أَمِيرُ الْ-مُؤْمِنِينَ(علیه السلام): «إِنَّهُ نُهِيَ أَنْ يَبُولَ الرَّجُلُ فِي الْ-مَاءِ الْ-جَارِي إِلَّا مِنْ ضَرُورَةٍ، وَقَالَ إِنَّ لِلْمَاءِ أَهْلاً».(2)

از بول کردن در آب جاری جز در مواقع ضروری نهی فرمودند و فرمودند که آب زیستگاه موجوداتی است.

ص: 52


1- . خرگوشی، شرف المصطفی، ج5، ص518. از پیامبر(صلی الله علیه و آله) روایت شده است: «نگاه کردن به مصحف (قرآن) بدون خواندن عبادت است، و نگاه کردن به پدر و مادر عبادت است، و نگاه کردن به دریا عبادت است، و نگاه کردن به علی بن ابی طالب(علیه السلام) عبادت است».
2- . طوسی، تهذیب الاحکام، ج1، ص34.

و هیچ عذری برای آلوده کردن آب حتی در جهت مقابله با دشمن پذیرفته نیست.

امام صادق(علیه السلام) به یکی از یارانش فرمود: «وَلَا تُفْسِدْ عَلَى الْقَوْمِ مَاءَهُمْ»؛(1) آب مردم را آلوده مکن.

«وَنَهَى (رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله)) عَنِ الْبُزَاقِ فِي الْبِئْرِ الَّتِي يُشْرَبُ مِنْهَا».(2)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) از انداختن آب دهان در چاهی که از آب آن استفاده می شود نهی فرمودند.

و نیز فرمودند: «اِتَّقُوا الْ-مَلَاعِنَ الثَّ-لَاثَ». قِيلَ: وَمَا الْ-مَلَاعِنُ يَا رُسُولَ اللهِ؟ قَالَ: «أَنْ يَقْعُدَ أَحَدُكُمْ فِي ظِلٍّ يَسْتَظِلُّ فِیهِ، أَوْ فِي طَرِيقٍ، أَوْ فِي نَقْعِ مَاءٍ».(3)

از آلوده کردن آبی که در جایی جمع شده است، بپرهیزید تا

ص: 53


1- . کلینی، الکافی، ج3، ص65.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص10.
3- . احمد بن حنبل، مسند، ج1، ص299؛ هیثمی، مجمع الزوائد، ج1، ص204. «بپرهیزید از سه چیز که موجب لعنت است». گفته شد: آنچه موجب لعنت می شود کدام است ای رسول خدا؟ فرمود: «قضای حاجت کردن در سایه درخت یا در راه عبور و آمدوشد یا در جوی آب».

مورد لعن قرار نگیرید.

آلوده کردن آب به قدری زشت شمرده شده که در روایتی امام صادق(علیه السلام) شخص آلوده کننده آب را به بلا تهدید می فرمایند.

«وَلَا تَبُلْ فِي مَاءٍ نَقِيعٍ فَإِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَأَصَابَهُ شَيْ ءٌ فَلَا يَلُومَنَّ إِلَّا نَفْسَهُ»؛(1) در آب گوارایی که در جایی جمع شده، ادرار مکن که هرکس چنین کند و به بلایی گرفتار آید، جز خود را سرزنش نکند.

بنابراین کسانی که با فاضلاب های صنعتی و غیرصنعتی بستر رودخانه ها و سواحل دریاها و منابع زیرزمینی آب را آلوده می نمایند و موجب نابودی عوامل زیست محیطی می شوند، باید خود را برای عذابی دردناک آماده کنند و بدانند که در بسیاری از موارد این کار علاوه بر حرمت تکلیفی، ضمان شرعی هم بر عهده آنان خواهد داشت.

آلوده سازی منابع آبی عمومی

س7. آلوده سازي منابع آبی عمومی شامل رودخانه ها، قنات ها،

ص: 54


1- . صدوق، علل الشرائع، ج1، ص283.

دریاچه ها، سفره های آب زیرزمینی و... منوط به اینکه تأثیر

مشخص و مستقیم بر سلامت انسان و یا طبیعت داشته باشد، چه حکمی دارد؟

ج. اگر موجب به خطر افتادن سلامت مردم در کوتاه مدت باشد، حرام است و اگر موجب آلودگي در درازمدت شود که مستند به شخص محسوب نشود، اجتناب از آن پسنديده است.

س8. آلوده سازی منابع آبی عمومی ازجمله وارد ساختن انواع آلودگی ها و نجاسات به آن، چه حکمی دارد؟

ج. اگر کسي بداند که در پايين دست رودخانه از آب براي شرب استفاده مي شود، حق ندارد فاضلاب و کثافات را در آب آشاميدني مردم داخل نمايد و این کار حرام است.

آلوده سازی منابع آبی غیرشرب

س9. آیا می توان منابع آبی غیرشرب را درصورتی که به آبزیان یک ناحیه آسیب می رساند، آلوده نمود؟

ج. آلوده کردن آب شرب و غيرشرب جايز نيست؛ خصوصاً اگر

ص: 55

موجب کشته شدن حيوانات غيرموذي شود. پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از مسموم

کردن سرزمين کفار نيز منع فرمودند و از ادرار کردن در آب جاري نهي کردند و فرمودند: «إِنَّ لِلْمَاءِ أَهْلاً»،(1) آب زيستگاه موجوداتي است و نيز از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که: «وَلَا تُفْسِدْ عَلَى الْقَوْمِ مَاءَهُمْ»؛(2) آب مردم را آلوده نکنيد.

آلودگی آب و نابودی آبزیان جهت انتفاع اقتصادی

س10. اگر تصاحب، استفاده و یا به کارگیری و یا آلودگی آب جهت انتفاع اقتصادی منوط به تشنگی و یا مرگ ومیر تعدادی از حیوانات گردد، برای مثال نابودی آبزیان، انقراض گونه های وابسته به آب و... حکم آن چیست؟

ج. انتفاع اقتصادي از آب رودخانه مجوزي براي از بين بردن آبزيان نمي باشد و هرکس در استفاده از مباحات عامه، بايد منافع عموم را هم

ص: 56


1- . طوسی، تهذیب الاحکام، ج1، ص34.
2- . کلینی، الکافی، ج3، ص65.

رعايت نمايد.

استفاده از آب وضو جهت نجات حیوان

س11. اگر آب محدودی جهت انجام وضو در دسترس باشد، در صورت تشنه بودن حیوان خود و یا نجات جان آن، اولویت مصرف آب چگونه است؟

ج. مي تواند آب را به حيوان خود بدهد و با تيمم نماز بخواند، و اگر نجات جان حيوان به دادن آب باشد، اين کار واجب مي شود.

استفاده از آب وضو جهت آبیاری درخت

س12. آیا آب وضو را می توان جهت آبیاری یک درخت استفاده نمود و تیمم کرد؟

ج. در مورد سؤال وضو مقدم است، اما مي تواند وضو را در کنار درخت بگيرد تا اضافه آب، درخت را سيراب کند.

ص: 57

رعایت آبشخورهای حیات وحش

س13. در استفاده از منابع آبی کوهستان و طبیعت، حکم رعایت حداقل آبشخورهای حیات وحش منطقه چیست؟

ج. تهيه آب براي استفاده حيوانات مستحب است و سزاوار نيست که بهره برداري از آب ها سبب بي آبي و تشنگي حيوانات منطقه شود.

استقرار در حریم رودخانه ها و مسیل ها و ایجاد پارکینگ داخل رودخانه

س14. استقرار در حریم رودخانه ها و یا مسیل ها که خطر سیلاب و آب گرفتگی را به همراه خواهد داشت و یا ایجاد پارکینگ و اتوبان در داخل رودخانه با فرض مذکور چه حکمی دارد؟ اگر با اجرای پروژه های مذکور، توده مردم آسیب ببینند و یا متحمل ضرر شوند، چه کسی ضامن است؟

ج. استقرار در مسيل اگر در معرض تلف اموال و نفوس خود شخص باشد، حرام است و اگر موجب سيلاب و خسارت براي ديگران بشود، به طوري که خسارات وارده مستند به فعل عامل باشد، علاوه بر حرمت،

ص: 58

ضامن خسارت نيز مي باشد.

ریختن فاضلاب و ضایعات منابع به رودخانه ها

س15. ریختن فاضلاب یا ضایعات صنایع به رودخانه ها که به

نوعی سم محسوب شده و باعث از بین رفتن و یا تغییر آبزیان آن می گردد، چه حکمی دارد؟

ج. ریختن فاضلاب و ضایعات در رودخانه ای که آب و ماهیان آن مورد استفاده مردم است، حرام می باشد و مسئولان صنایع موظف به جلوگیری از نشت سموم به آب مورد نیاز مردم می باشند و اگر این کار موجب خسارت به محصولات کشاورزی و درختان پایین دست کارخانه شود، مسئولان مربوطه ضامنند.

استفاده از فاضلاب های افزایش دهنده آلودگی محیط برای تولید محصولات کشاورزی

س16. استفاده از فاضلاب برای تولید محصولات کشاورزی، درصورتی که موجب افزایش بار آلودگی در محیط و یا شیوع

ص: 59

غیرمستقیم بیماری در سطح شهر و جامعه گردد، چه حکمی دارد؟

ج. درصورتي که يقين کنند موجب شيوع بيماري در سطح شهر مي گردد جايز نيست، اما صرف احتمال مجوز منع نيست.

استفاده از کودها و سموم سازگار با محیط و کودها و سموم غیراستاندارد و آبیاری با فاضلاب های آلوده

س17. استفاده بهينه از نهاده ها، کودها و سموم با پايه گياهي و سازگار با محيط و جلوگيري از مصرف کودها و سموم و آلودگي محصولات کشاورزي ناشي از نهاده هاي غيرمجاز و غيراستاندارد و آبياري با فاضلاب هاي آلوده به لحاظ شرعي چه حکمي دارد؟

ج. عقل حکم مي کند که اولويت استفاده به کودها و سمومي داده شود که با محيط زيست سازگارتر باشد و دولت اسلامی نيز وظيفه دارد در راستای بهبود سلامت جامعه تشويق هاي لازم را در اين راه به عمل آورد و استفاده از نهاده هاي غيرمجاز و فاضلاب ها اگر ضرر معتدٌّبه براي مصرف کنندگان داشته باشد، جايز نيست و موجب ضمان است.

ص: 60

ص: 61

حیات وحش

اشاره

ص: 62

ص: 63

صید و شکار حیات وحش

اگرچه در اسلام صید برخی از حیوانات وحشی مثل آهو، گوزن، بز کوهی و... جایز و گوشت آنها حلال شمرده شده است، اما از اینکه کسی شغل خود را صیادی در بیابان قرار دهد نهی شده و فرموده اند که صید زیاد قساوت قلب می آورد.

و نیز شکار لهوی که سرگرمی فرمانروایان و حاکمان و خدایان ثروت بود، حرام اعلام شده است. در این نوع شکار نیاز به گوشت آن نداشتند و مورد استفاده هم قرار نمی گرفت، بلکه صرفاً تعداد شکاری که افراد انجام می دادند، مایه مباحات بود. لذا در فقه

ص: 64

اسلامی سفر برای صید لهوی، سفر معصیت شمرده شده و مسافر باید در این سفر نماز خود را تمام بخواند و روزه اش را هم بگیرد.

صید و شکار حیوانات و پرندگان از منظر احادیث

در روایات ذیل به برخی از دستورات راجع به صید اشاره شده است.

از صید حیوان به طورکلی نهی شده؛ زیرا موجب قساوت قلب می شود.

قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله): «يَا عَلِيُّ ثَلَاثٌ يُقْسِينَ الْقَلْبَ: اِسْتِمَاعُ اللَّهْوِ، وَطَلَبُ الصَّيْدِ، وَإِتْيَانُ بَابِ السُّلْطَانِ».(1)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «یا علی سه چیز است که برای قلب قساوت می آورد: گوش دادن به لهو، صید کردن، و رفتن به دربار سلطان».

از سر زدن به پرندگان در هنگام خواب و صید بچه آنها قبل از بالندگی نهی شده است.

إِنَّ النَّبِيَّ(صلی الله علیه و آله) قَالَ: «مَنْ قَتَلَ عُصْفُوراً عَبَثاً عَجَّ إِلَى اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَقُولُ يَا رَبِّ عَبْدُكَ قَتَلَنِي عَبَثاً وَلَمْ يَقْتُلْنِي لِ-مَنْفَعَةٍ».(2)

ص: 65


1- . مجلسی، بحار الانوار، ج62، ص282، ح33 و 34.
2- . مجلسی، بحار الانوار، ج61، ص306.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «کسی که گنجشکی را بیهوده بکشد، روز قیامت به خداوند شکایت می کند و می گوید خدایا! بنده ات مرا بیهوده و بدون فایده کشت».

قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله): «لَا تَأْتُوا الْفِرَاخَ فِي أَعْشَاشِهَا وَلَا الطَّيْرَ فِي مَنَامِهِ حَتَّى يُصْبِحَ». فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ: وَمَا مَنَامُهُ يَا رَسُولَ اللهِ؟ فَقَالَ: «اللَّيْلُ مَنَامُهُ، فَلَا تَطْرُقْهُ فِي مَنَامِهِ حَتَّى يُصْبِحَ، وَلَا تَأْتُوا الْفَرْخَ فِي عُشِّهِ حَتَّى يَرِيشَ وَيَطِيرَ، فَإِذَا طَارَ فَأَوْتِرْ لَهُ قَوْسَكَ، وَانْصِبْ لَهُ فَخَّكَ».(1)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «سراغ پرندگان کوچک در لانه هایشان نروید و نیز در وقتی که خواب هستند به شکار آنها نپردازید». کسی عرض کرد که خواب آنها چه موقع است؟ فرمود: «شب هنگام خواب اوست تا صبح؛ بنابراین شبانه به سراغش نروید تا صبح گردد، و تا جوجه پرنده پر در نیاورده و پرواز نکرده، در لانه اش به سراغش نروید، بگذارید تا هر زمان که قدرت پرواز پیدا کردند، آن وقت تیر و کمانتان را برای شکار آنها بردارید».

ص: 66


1- . کلینی، الکافی، ج6، ص216.

«وَنَهَى أَمِيرُ الْ-مُؤْمِنِينَ(علیه السلام) عَنْ صَيْدِ الْ-حَمَامِ بِالْأَمْصَارِ».(1)

قَالَ الصَّدُوقُ: «وَلَا يَجُوزُ أَخْذُ الْفِرَاخِ مِنْ أَوْكَارِهَا فِي جَبَلٍ أَوْ بِئْرٍ أَوْ أَجَمَةٍ حَتَّى يَنْهَضَ».(2)

امیرمؤمنان(علیه السلام) از صید کبوتر در شهرها منع کردند.

مرحوم صدوق به دنبال این روایت می فرماید: گرفتن جوجه از لانه در کوه و چاه و نیزار ها تا زمانی که قدرت پرواز پیدا کند، جایز نیست.

حفظ، نگهداری و تکثیر جانوران و گیاهان نادر و در حال انقراض

س18. ازآنجاکه هر موجودی در جایگاه خود به لحاظ خلقت از ارزشی برخوردار است، در طول قرون و اعصار برخی جانوران و گیاهان کاملاً نابود شده، اکنون تنها چند نمونه محدود از آنها باقی مانده است. آیا حفظ، نگهداری و کمک به ازدیاد آنها واجب است؟

ص: 67


1- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص321.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص321.

درصورتی که حاکم به هر دلیلی نتواند به موضوع ورود نماید، آیا این مسئولیت بر عهده سایر افراد جامعه می باشد؟

ج. حفظ و نگهداري از گونه هاي نادر گياهان و جانوران و کمک به ازدياد آنها فی حدنفسه مطلوب است، اما وجوب شرعي ندارد و تکليفي براي حاکم و ساير افراد جامعه در این خصوص ایجاد نمی کند.

شرایط نگهداری و تکثیر حیات وحش

س19. در نگهداری و تکثیر حیات وحش، آیا رعایت حداقل شرایط زیستی و نیازهای زندگی حیوان ازجمله غذا، تولید مثل، فرزند و... لازم است؟

ج. رعايت شرايط زيستي و تکثير و توليد حيوانات وحشي واجب نيست، هرچند در صورت امکان پسنديده است.

شکار جهت تفریح و تفرّج

س20. شکاری که بدون هدف تأمین معاش باشد، برای مثال جهت تفریح و تفرّج، چه حکمی دارد؟

ص: 68

ج. شکاري که بدون هدف تأمين معاش و استفاده از گوشت آن انجام شود، لهو و تکلیفاً حرام است؛ اما اگر با شرایط، صید شده باشد، استفاده از گوشت آن مانعی ندارد.

صدور مجوز شکار جهت تفریح و تفرّج

س21. شکار و صید به جهت تفریح و تفنن و صدور مجوز از طرف سازمان های ذی ربط در این مورد چه حکمی دارد؟

ج. شکار کردن لهوی و صدور مجوز برای آن جایز نیست.

کسب درآمد از طریق دعوت توریست ها برای شکار حیات وحش به قصد تفریح

س22. آيا کسب درآمد از طريق دعوت از توريست هاي غربي براي شکار حيوانات وحش اين سرزمين، به قصد تفريح، جايز است يا خير؟

ج. به طورکلي صيد لهوي حرام است و اعانت بر اين گناه به دعوت و يا زمينه سازي صيد هم جايز نيست.

ص: 69

شکار بیهوده و بدون قصد استفاده

س23. آیا حکم شکار تفریحی از شکار بیهوده (شکاری که تنها به منظور کشتن صورت می پذیرد و از لاشه حیوان هیچ استفاده ای حتی با قیمت های اندک نمی شود) متفاوت خواهد بود؟

ج. شکار تفريحي همراه با استفاده از گوشت شکار مانعي ندارد، اما شکار لهوي تکلیفاً حرام است.

حکم نماز و روزه کسی که به هدف تفریح جهت شکار از وطن خارج می شود

س24. حکم نماز کسی که با هدف تفریح جهت شکار از وطن خود خارج می شود چیست؟

ج. سفر کسي که براي شکار لهوي مي رود، سفر معصيت و نماز او در اين سفر تمام است.

س25. حکم روزه کسی که با هدف تفریح جهت شکار از وطن خود خارج می شود چیست؟

ص: 70

ج. سفر او سفر معصیت است و روزه در سفر معصيت افطار نمي شود و در صورت افطار، کفاره دارد.

ایجاد شکارگاه خصوصی با اهداف اقتصادی و حکم شکار حیوانات با آلات شکار در آن

س26. ایجاد شکارگاه های خصوصی با اهداف اقتصادی و پرورش و شکار حیوان در آن چه حکمی دارد؟

ج. اشکال ندارد.

س27. در فرض مسئله فوق، اگر شخصی محدوده ای را با دیوار و یا سایر وسایل محصور کند و تعدادی از حیوانات وحشی را در آن تکثیر نماید، آیا می تواند با وسایل شکاری و به عنوان شکار تفریحی از آن استفاده نماید؟ برای مثال تعدادی گوزن، آهو یا کبک را در یک باغ یا محوطه مناسب پرورش دهد و سپس با اسلحه و روش های شکار به صورت تفریحی به شکار آنها بپردازند. در فرض این مورد، حیوان کشته شده با آلات شکار باید ذبح شرعی داشته باشد و یا همانند شکارهای عادی بر این مورد هم احکام شکار مترتب است؟

ص: 71

ج. اگر دسترسی به حیوانات در این شکارگاه ها جز با شکار ممکن نیست؛ شکار اشکال ندارد، ولی چنانچه زنده به دست بیایند، باید ذبح شرعی شوند.

شرایط شکار حیوان

س28. آيا شکار حيوان ازجمله فصل شکار، جنسيت، داشتن فرزند و نوع سلاح در اسلام احکامي خاصی دارد؟

ج. شکار حيوان حامله کراهت دارد و شرايط حليت صید و شکار در رساله توضيح المسائل مذکور است.(1)

شکار حیواناتی که از شدت سرما یا گرسنگی پناه می آورند

س29. حکم شکار حيواناتی که در زمستان از شدت سرما يا گرسنگي به انسان، مزارع، مناطق روستايي و يا شهري پناه مي آورند چيست؟

ص: 72


1- . آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی، توضیح المسائل، ص441-448.

ج. حرام نيست، ولي شايسته است که در مورد سؤال نسبت به آنها ترحم شود.

تفاوت شکار جهت معیشت با شکار تفریحی - اقتصادی و تفریحی - طبیعت گردی

س30. آیا احکام شکار جهت معیشت، شکار تفریحی - اقتصادی و شکار تفریحی به صرف طبیعت گردی و کشتن حیوان به لحاظ شرعی متفاوت است؟

ج. دو مورد اول اشکال ندارد و مورد سوم اگر مصداق شکار لهوي باشد، حرام است.

شکار در غیر زمان و مکان یا دارای منع قانونی

س31. شکار حیوان در غیر زمان و یا مکان و یا گونه مجاز که از طرف قانون منع گردیده است، چه حکمی دارد؟

ج. اگر به جهت مصلحت ملزمه اي قانون مشروعي وضع شده باشد، رعايت آن لازم است.

ص: 73

شکار با پرندگان و حیوانات تربیت شده و صید ماهی با جریان برق

س32. شکار با حیوانات یا وسایل غیرمتعارف ازجمله پرندگان شکاری و سایر حیوانات تربیت شده و یا استفاده از جریان برق برای صید ماهی که در آب می میرد، چه حکمی دارد؟

ج. صيد به وسيله حيواني غير از سگ تربيت شده براي صيد مشروع نیست. بلي، اگر باز و عقاب حيوان را زنده به شکارچي برسانند و او با رعايت شرايط شرعي ذبح کند، اشکال ندارد. اما ماهي که با استفاده از انفجار يا برق در آب مي ميرد، حلال نیست.

شکار با تفنگ شکاری دارای ساچمه های گرد و ریز

س33. حلیت و حکم شکار با تفنگ شکاری که ساچمه های گرد و ریز دارد، چگونه است؟

ج. شکار با تفنگ مذکور مانع ندارد، ولی اگر با اصابت ساچمه ها که تیز و بُرنده نیستند، حیوان بمیرد، حرام است. بلی، اگر با گلوله ساچمه ای حیوان زخمی شود و با ذبح با شرایط تذکیه شود، خوردن آن حلال است.

ص: 74

شکار با اسلحه های جدید

س34. مسائل شکار که با اسلحه های قديم در رساله ها موجود است ديگر وجود ندارد. نظر حضرت عالی درباره اسلحه های جديد چيست؟

ج. به مسأله 2610 رساله توضيح المسائل حقير مراجعه نمایيد.

شکار با اسلحه های الکترونیکی و لیزری

س35. در کتب فقهی یکی از شرایط شکار (در بحث آلات شکار) تیزی یا برندگی آلت شکار قید گردیده است. با توجه به گسترش علم و تکنولوژی، درصورتی که شکار با سلاح های الکترونیکی و لیزری صورت بگیرد (و زخمی در شکار حاصل نگردد)، شرعاً چه حکمی خواهد داشت؟

ج. در مفروض سؤال، چنانچه قبل از رسیدن شکارچی بمیرد، شکار، غیرشرعی است و میته محسوب می شود.

شکار به صورت حمله شبانه به پناهگاه پرندگان

س36. مرسوم شده که افراد خوابگاه پرندگان حلال گوشت وحشی را شناسایی می کنند و شب هنگام موقعی که حیوان در خواب

ص: 75

است با حیل و ابزارآلات مختلف به پناهگاه آنان حمله برده و شکار می نمایند؟

الف. حکم کلی این نوع شکار با توجه به حدیث «حیوان در آشیانه اش در امان است»، چگونه است؟

ب. با توجه به اینکه در این گونه شکارها معمولاً از ابزارآلات غیرمعمول مانند چوب استفاده می نمایند، درصورتی که حیوان مرده پیدا شود، آیا شکار محسوب می شود؟

ج. الف) این عمل اثری در حکم شرعی شکار ندارد، لیکن نفس عمل بسیار مذموم است و آثار سوء دارد.

ج. ب) شکار به نحو مذکور غیرشرعی است و میته محسوب می شود.

شکار پرنده آب زی روی آب یا در حال پرواز در خشکی

س37. پرنده اي كه در آب زندگي می كند، چنانچه روي آب يا در حال پرواز در خشكي شكار شود و داخل آب بيفتد و مرده به دست آيد، چه حكمي دارد؟

ج. اگر با وسيله ای كه شكار با آن صحيح است شكار شده باشد و در حال زنده بودن نمی توانستند به آن دست یابند، حلال است.

ص: 76

شکار با اسلحه در باغ فرد دیگر

س38. من با اسلحه (از خارج باغ ديگری) پرنده ای را كه در آن باغ بود شکار کردم. شکار در باغ افتاد، صاحب باغ می تواند مانع از ورود من به باغ شود تا اينکه صيد را برندارم؟

ج. در مورد سؤال، شکار صيدشده متعلق به صياد است و مالک باغ (ولو با مطالبه وجه) يا بايد خود شکار را به صياد رد کند و يا اجازه دهد که صياد داخل باغ شود و صيد خود را بردارد.

شکار با اسلحه غیرمجاز

س39. شکار با سلاح غیرمجاز شرعاً چه حکمی دارد؟

ج. شکار کردن با سلاح مذکور موجب حرمت شکار نمی شود؛ هرچند نباید برخلاف مقررات عمل شود.

استفاده از گوشت شکار با اسلحه یا حیوان شکاری توسط افراد غیرمسلمان

س40. استفاده از گوشت شکار حاصل از اسلحه یا حیوان شکاری افراد غیرمسلمان چه حکمی دارد؟

ص: 77

ج. يکي از شرايط حليت گوشت شکار، مسلمان بودن شکارچي است و شکار غيرمسلمان براي مسلمان حلال نيست.

مردن پرنده بر اثر ترس از تیراندازی هنگام شکار

س41. به سوی دسته ای از پرندگان تیراندازی نمودم، یکی از آنها درجا مرد. بعد از برداشتن، هیچ گونه آثار جراحتی که حاکی از اصابت تیر باشد ملاحظه نشد و معلوم گردید بر اثر ترس از تیراندازی مرده است. در فرض فوق حکم شرعی چیست؟

ج. پرندۀ مورد سؤال میته است.

اصابت تیر شکار به صیدی که هدف صیاد نبوده

س42. اگر صياد به قصد شكار آهوی معيني با گفتن «بسم الله» تير را خالي كند و اتفاقاً تير به صيد معين اصابت کند و از بدن آن بگذرد و به آهوي ديگري كه مورد صيد صياد نبوده، اصابت كند، آيا صيد دوم حلال مي شود يا خير؟

ج. در فرض سؤال صيد دوم حلال نمی شود، مگر آنکه زنده به دست آید و ذبح شود.

ص: 78

س43. كسي به يك آهو تيری زده و به آن خورده، ولي به علت تاريكي و شب نتوانسته به آنجا برود و وقتي روز بعد به آنجا رفت، او را تيرخورده و مرده يافته، آيا خوردن گوشت اين حيوان حلال است؟

ج. چنانچه می توانسته با رفتن، آهو را زنده به دست آورد، حلال نيست.

شکار حیوانات حرام گوشت و فروش آنها به غیرمسلمانان

س44. در بعضی از مناطق روستایی بعضی از مسلمانان حیوانات حرام گوشت ازجمله خوک را شکار و جهت مصرف پیروان ادیان دیگر به آنها می فروشند. شکار و خرید و فروش این گونه حیوانات از ناحیه مسلمان ها چگونه است؟

ج. فروش حیوان حرام گوشت برای خوردن حتی به غیرمسلمین جایز نیست و فروشنده مالک پولی که می گیرد نمی شود و معصیت هم کرده است.

شکار حیوانات حرام گوشت و فروش گوشت آنها توسط دولت به اقلیت های مذهبی

س45. با توجه به حرمت مالکيت مسلمانان نسبت به برخي از حيوانات حرام گوشت، شکار حيوانات حرام گوشت مثل گراز و

ص: 79

خوک وحشي و استفاده از گوشت و فروش آن حيوانات به اقليت هاي مذهبي به عنوان سرمايه ملّي توسط برخی سازمان ها چه حکمي دارد؟ و نيز با توجه به وجود پروانه شکار اين حيوانات، نظر حضرت عالي در اين زمينه چيست؟

ج. از اصل موضوع اطلاع ندارم. به طورکلي، فروش آنها جايز نيست و شکار براي فروش نيز جايز نمي باشد.

مالکیت کشف لاشه شکارهای حیوانات حلال گوشت

س46. کشف لاشه شکارهاي حيوانات حلال گوشت چه حکمي دارد و در خصوص مالکيت، لاشه اين شکار در اختيار دولت بايد باشد يا مأمور کاشف سازمان محيط زيست؟

ج. لاشه مذکوره محکوم به حرمت و نجاست است، مگر علم به تذکيه حاصل شود و در صورت علم به تذکيه، هرکس آن را تملک کند، ملک او مي شود.

مالکیت دولت یا سازمان محیط زیست نسبت به حیوانات حیات وحش و وظیفه جبران خسارت حیات وحش به جان و مال افراد

س47. آيا مالکيت دولت جمهوري اسلامي ايران يا سازمان محيط

ص: 80

زيست نسبت به افراد حيات وحش (حيوانات) قابل احراز است؟ از منظر فقه و در صورت احراز مالکيت، اگر توسط حيوانات حيات وحش (با توجه به پراکندگي) ضرر و زياني به جان يا مال افراد وارد شود سازمان يا دولت وظيفه جبران خسارت را دارند یا خير؟

ج. کسي يا مقامي در اين مورد مالکيت ندارد.

آسیب دیدن یا مرگ حیوان وحشی در اثر دفاع شخص برای دفع حمله اش

س48. با توجه به مطالب فقهي هرگاه حيواني به فردی حمله کند و آن شخص در مقام دفاع از خود آن حيوان را دفع نمايد و همين امر موجب مرگ يا آسيب ديدن آن حيوان شود، گفته شده است شخص دفاع کننده ضامن نمي باشد و حال آنکه در اينجا سؤالي پيش مي آيد که با توجه به نابودي برخي از گونه ها و نژاد حيوانات و يا رو به نابودي بودن برخي از آنها، آيا حمله اين حيوانات به اين شخص و محل زندگي حيوان را در اين حکم نبايد دخيل دانست؟ و براي شخص، ورود به محدودة زندگاني اين حيوانات، حرام و جرم تلقي نمي شود؟

ص: 81

ج. اين امور حدسي و احتمالي است و محلي که حيوان در آنجا زندگي مي کند، ملک او نيست و اختصاص به او ندارد و ورود به محل زندگي آنها بدون قصد اذيت آنها براي هيچ کس اشکال ندارد و حرام و جرم محسوب نمي شود.

شکار و خرید و فروش حیوانات در حال انقراض

س49. شکار یا خرید و فروش حیواناتی که در حال انقراض می باشند و به شکلی از منابع طبیعی به شمار می روند و متعلق به همه مردم هستند، چگونه است؟ آیا می توان اظهار داشت که این به شکلی استفاده یک شخص از حق همه مردم است؟

ج. حیوان یا هر منبع طبیعی که مالک ندارد، نمی توان گفت حق همه است؛ زیرا ثبوت حق باید به یکی از اسباب معینه در شرع باشد. توضیح اینکه هر چیزی که مالک دارد، دیگران حق تصرف در آن را بدون اذن او ندارند و هر چیزی که مالک ندارد، همه مردم می توانند مالک آن باشند؛ لکن هرکس آن را قبل از دیگران حیازت کرده مخصوص او می شود؛ مع ذلک در حیواناتی که وجودشان نافع است، برای جلوگیری از انقراض نسل آنها، احوط و اولی ترک است.

ص: 82

صید پرندگان شکاری و خرید و فروش آنها

س50. صيد پرندگان شكارى و خريد و فروش آن از نظر شرعى چگونه است؟

ج. اگر منفعت عقلایى مشروع داشته باشد، مانع ندارد.

صید ماهی

صیدماهی به وسیله نصب تور

س51. صيادي به وسيله نصب شبك-ه تور در دريا ماهي زنده از آب صيد مي كند، حال يك ماهي و يا چند ماهي كه در آب مرده اند، با ماهي هايي كه زنده گرفته شده، مخلوط شدند و قابل تمييز نيست. لطفاً بفرماييد تكليف چيست؟ آيا بايد از همه اين ماهي ها اجتناب كند؟ درضمن شبهه محصوره و غيرمحصوره اين مسئله را تبيين فرماييد.

ج. اگر ماهي بعد از داخل شدن به تور در آب بميرد، حلال است.

مردن ماهی در آب پس از صید با تور

س52. در صید ماهی که به وسیله تور گرفته شود یا با دست، اگر با این وسیله ها گرفته شد و در قایق یا در ظرف دیگری که آب در آن

ص: 83

است، ماهی را بیندازد و پس از آن در آن ظرف آب بمیرد، آیا خوردنش جایز است؟ همچنین ماهی که از آب گرفته می شود و برای اسباب بازی بچه ها در ظرف آب انداخته می شود و پس از آن می میرد، چه صورت دارد؟

ج. در فرض سؤال، ماهی که در آب مرده، حرام است.

صید ماهی با مواد منفجره یا سموم

س53. بعضی از شکارچیان برای به دام انداختن ماهی ها از مواد منفجره یا انواع سموم و یا ابزارآلات دیگری که ذاتاً آلت شکار محسوب نمی شوند، استفاده می نمایند، و قانون هم استفاده این گونه ابزارآلات را منع کرده است. لطفاً حکم شرعی آن نوع شکار را بیان فرمایید.

ج. چنانچه ماهی ها به این وسیله بمیرند، حرام می شوند.

مردن ماهی در آب ته قایق پس از صید

س54. در دریا ماهی ها به وسیله های مختلف گرفته می شوند و در قایق انداخته می شوند. چون در ته قایق آب است، ماهی ها در آب مانده ته قایق می میرند. آیا اشکالی پیدا می کنند؟

ص: 84

ج. در مورد سؤال، ماهی هایی که داخل آب ته قایق مرده اند، حرام اند.

حکم ماهی صیدشده که در حال زنده بودن قطعه می کنند

س55. در بعضي از مراکزي که ماهي را به صورت زنده می فروشند، بعد از گرفتن ماهي از آب، ضربه ای به سر ماهي زده و فوراً شکم آن را پاره کرده و اَمعا و اَحشای آن را خارج می کنند؛ درحالی که هنوز ماهي زنده و کمي حرکت دارد. آيا خوردن چنين ماهي حلال است؟

ج. مانعي ندارد.

شرایط تذکیه ماهی حلال گوشت

س56. شرایط تذکيه ماهي حلال گوشت چيست؟

ج. معيار، گرفتن از آب و جان دادن بيرون آب است و بايد به قصد صيد دام بگذارد؛ ولو اينکه ماهي در آب بمیرد.

صید ماهی پس از بی هوشی در آب

س57. اگر ماهى را در آب بيهوش كنند و بعد صيد كنند، چه حكمى دارد؟

ج. اگر زنده از آب گرفته شود و بيرون آب بميرد، حلال است.

ص: 85

مردن ماهی هنگام خالی کردن آب حوض

س58. اگر آب حوض را خالى كنيم و ماهى بميرد، آيا صيد حساب مى شود؟

ج. اگر قبل از مردن گرفته شود و بیرون آب بمیرد، حلال، وگرنه حرام است.

حکم ماهی زنده که پس از صید با قرار گرفتن یخ روی او مرده

س59. ماهی را از آب زنده می گيرند و درحالی که زنده است، يخ روی آن می گذارند و با همان حال می ميرد، آيا خوردنش حلال است؟

ج. حلال است.

حکم ماهی صیدشده به وسیله برق که در آب مرده

س60. اخيراً عده ای از صيادان نقل می كنند كه ماهي را از دريا یا حوضچه های پرورش ماهی به وسيله برق صيد می كنند و ماهي صيدشده در آب مي ميرد و مرده آن را از آب بيرون می آورند. سؤال اين است كه اين چنين ماهي از نظر حليت و حرمت چه حكمي

ص: 86

دارد؟ آيا اين كار درست است يا خير؟

ج. در فرض سؤال، ماهي صيدشده حرام است.

باز کردن دریچه تخلیه آب حوضچه پرورش ماهی به نیت صید

س61. چنانچه دريچه تخليه آب حوضچه هاي پرورش ماهي را به نيّت صيد ماهي باز کرده تا آب کاملاً تخليه شده و ماهي ها جان دهند، صيد محسوب می شود و ماهي ها حلال است يا نه؟

ج. در فرض سؤال قابل تذکيه نيست و حلال نمی شود.

س62. اينکه گفته می شود ماهي جهت حلال شدن بايد بيرون از آب جان دهد، آيا شامل موارد ذيل می شود:

الف. آن را صيد کرده و داخل پلاستيک انداخته، سپس جان بدهد؟

ب. آن را با ضربه ای بي حسّ کرده و شکم آن را پاره کرده و مشخص نشود که از بي آبي جان داده يا پاره کردن شکم و سر آن قبل از جان دادن بريده شود؟

ج. الف) چنانچه داخل پلاستيک آب نباشد، مانعي ندارد.

ج. ب) اگر مرده باشد، حرام است و اگر زنده از آب گرفته شود و بعد ضربه بخورد، حلال است.

ص: 87

حکم ماهی هایی که بعد از وقوع جزر دریا کنار ساحل می افتند

س63. ماهی هایی که بعد از وقوع جزر دريا، کنار ساحل به صورت مرده و زنده می افتند، چه صورت دارد؟

ج. اگر مرده باشد، حرام است و اگر زنده گرفته شود، حلال است.

حکم خوردن ماهی زنده موجود در شکم ماهی صیدشده

س64. ماهي خريداري شده داخل شکمش يک ماهي ديگر است. آیا خوردن آن ماهي داخل شکم اشکال دارد؟

ج. احوط اجتناب است.

صید ماهی توسط غیرمسلمان

س65. اگر صید ماهی و غیره به وسیله صیاد غیرمسلمان انجام گیرد، حلال است؟

ج. حلال است.

صید كوسه ماهي و خريد و فروش آن در مصارف غیرخوراکی

س66. صيد و شكار و معامله كوسه ماهي (سمك القرش) در موارد ذيل چه حكمي دارد:

ص: 88

الف. فروش آن در كشور جهت تبديل به خوراك طيور؟

ج. مانع ندارد.

ب. خريد و فروش و معامله باله هاي كوسه ماهی؟

ج. کوسه حرام گوشت است و اگر باله آن منافع محلّله ای داشته باشد، فروش آن به منظور صرف در آن منافع اشکال ندارد.

ج. فروش در كشور با وجود احتمال اينكه خريدار آن را به كارخانه توليد تُن ماهي مي فروشد و پس از تبديل به كنسرو آن را به بازار عرضه مي دارد؟

ج. اگر به قصد منافع محلّله غیرخوراکی بفروشد، هرچند خریدار در خوردن استفاده کند، معامله صحیح است.

فروش گوشت کوسه ماهی برای خوردن

س67. آیا فروش گوشت کوسه ماهی جایز است و حلال می باشد یا خیر؟

ج. کوسه ماهی حرام گوشت است و اگر گوشت آن منافع محلّله ای داشته باشد، فروش آن به منظور صرف در آن منافع اشکال ندارد؛ اما فروش برای خوردن جایز نیست.

ص: 89

فروش کوسه ماهی در دیگر بلاد اسلامی و پول حاصل از فروش آن

س68. فروش کوسه ماهی در ديگر بلاد اسلامي به صورت عمده فروشي با اطمينان به اينكه خريدار خوردن آن را در دين و يا مذهبش حلال مي داند، چه حکمی دارد؟

ج. در فرض سؤال چنانچه فروشنده كوسه ماهي به قصد اينكه خريدار در جهت خوردن از آن استفاده كند نفروشد، بلكه فقط هدفش فروش آنچه منفعت محلّله دارد باشد، اشكال ندارد؛ هرچند بداند خريدار به منظور خوردن خودش مي خرد.

س69. پولی که از اين طريق به دست می آيد، چه حکمی دارد؟

ج. در فرض مسئله فوق پول آن اشکال ندارد.

مجوز صید کوسه ماهی توسط شیلات و تبدیل به فیله جهت مصرف

س70. شايد شما تابه حال كوسه ماهي را به چشم نديده باشيد. اينجانب مشغول كار جاشويي (صيد ماهي) در استان بوشهر مي باشم، كوسه ماهي از زماني كه اجدادم از مراجع تقليد شنيده و

ص: 90

تحقيق كرده اند، حرام بوده است؛ زيرا: 1. كوسه ماهي فلس ندارد. 2. بچه زا است. 3. خون جهنده دارد. اما اين روزها صيد ماهي از طرف شيلات كل ايران مجاز شده و صيادان آن را به صورت فيله ماهي درآورده؛ يعني سر و دُم آن را بريده و شكم آن را پاك كرده و به صورت تكه گوشت خالص به بازار شهرهاي بالا عرضه می كنند، و مردم از همه چيز بي خبر آن را به عنوان ماهي حلال مصرف مي كنند. از شما خواهشمندم نظر خود را در رابطه با حرام يا حلال بودن اين نوع ماهي اعلام فرمایيد و نيز خواهشمندم صيادان را از پولي كه با فروش اين نوع ماهي به دست می آورند، آگاه سازيد كه چه حكمي دارد؟

ج. کوسه ماهى حرام است و اما صيد کوسه ماهى درصورتي که منافع محلّله مقصوده (مانند استفاده از آن براى خوراک طيور) داشته باشد و فروشنده به قصد استفاده حلال، آن را بفروشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر معمولاً براى خوراک انسان، صيد و فروخته مى شود و استفاده هاى ديگر غيرمقصود و نادر است، صيد و فروش آن جايز نيست و پولي که در

ص: 91

مقابل فروش آن دريافت مى شود، حرام است.

خرید و فروش ماهی حرام گوشت

س71. خريد و فروش ماهي كه خوردن آن حرام است، چه صورت دارد؟

ج. چنانچه منفعت محلّله معتدٌّبه از قبيل خوراك دام و طیور داشته باشد اشكال ندارد، ولي خريد و فروش آن براي خوردن جايز نيست و معامله آن باطل است.

شرط تذکیه و خوردن میگو

س72. آيا خوردن ميگو حلال است؟ و اگر حلال است، آیا شرط تذکيه آن مُردن در خشکي است؟

ج. ميگو حلال است و شرط تذکيه ماهي را دارد.

صید و مصرف سخت پوستان و نرم تنان

س73. حکم صید، مصرف و حلیت انواع سخت پوستان، نرم تنان و جانوران دریایی چیست؟

ص: 92

ج. از جانوران دريايي فقط ماهي فلس دار و ميگو حلال گوشتند و ساير حيوانات حرام گوشت مي باشند.

صید حشرات جهت مصرف انسان، دام و طیور

س74. حکم حلیت حشرات جهت مصرف انسان و یا دام و طیور چگونه است؟

ج. صيد حشرات غير از ملخ براي مصرف انسان حرام است و برای دام و طيور مانعي ندارد.

استفاده از ملخ، خزندگان، حشرات، عقرب ها و انواع کرم ها

س75. حکم استفاده از ملخ، خزندگان، حشرات، عقرب ها، انواع کرم ها که علی رغم فرهنگ ایرانی در برخی از کشورها به صورت کامل عرضه می گردد، چیست؟

ج. استفاده از ملخ با رعایت شرایط، اشکال ندارد، اما ساير حشرات و خزندگان حرام گوشتند.

ص: 93

استفاده از کرم خاکی جهت مصارف غذایی

س76. با رواج صنعت تولید کود کشاورزی از کرم خاکی، مقادیر بسیار زیادی از کرم خاکی در مقیاس تن در هکتار به صورت صنعتی در حال تولید می باشد، آیا از آن می توان جهت

مصرف غذایی مسلمانان به صورت گوشت صنعتی استفاده کرد و آیا می توان آن را جهت تغذیه افراد غیرمسلمان صادر نمود؟

ج. استفاده از کرم جهت خوراک مسلمانان حرام است و فروش آن براي تغذيه به غيرمسلمان نيز جايز نيست.

خوردن حیوان زنده

س77. خوردن حیوان زنده (برای مثال ماهی زنده) که در برخی از کشورها دیده می شود، چه حکمی دارد؟

ج. خوردن ماهي زنده حرام نیست، اما خوردن از گوشت ساير حيوانات زنده حرام است.

استفاده از موجوداتی غیر از حیوانات متعارف در غذا یا دارو

س78. آیا در صورت اثبات ارزش غذایی می توان از موجوداتی

ص: 94

غیر از حیوانات متعارف در غذا یا دارو استفاده نمود؟

ج. جز حيواناتي که حلال گوشت هستند و در رساله توضيح المسائل آمده، استفاده از ساير حيوانات حرام است؛ هرچند ارزش غذايي داشته باشند.

استفاده از حیوانات حرام گوشت در مکمل ها و داروها

س79. در خصوص حیوانات حرام گوشت آیا احکام تغذیه و احکام دارو اعم از مکمل های ورزشی، داروهای تقویتی و داروهای درمانی متفاوت می باشد؟

ج. هرگونه انتفاع براي اکل از حيوانات حرام گوشت، حرام است و فرقي بين داروي تقويتي و مکمل و... نيست. بلي، داروی خوراکی درماني حرام تنها در صورت انحصار معالجه با آن، با تجویز پزشک متخصص متدین، در حد ضرورت جايز است.

تکثیر حیوانات حرام گوشت با هدف تغذیه افراد غیرمسلمان یا مصارف صنعتی، تجاری و تفریحی

س80. حکم تکثیر حیوانات حرام گوشت با هدف تغذیه افراد غیرمسلمان، استفاده در صنعت، تجارت و تفرج چیست؟

ص: 95

ج. تکثير حيوانات حلال گوشت براي تغذيه مردم وجوب کفایي دارد و براي تفرج و تجارت هم اشکال ندارد، اما توليد و تکثير حيوانات حرام گوشت با هدف استفاده حلال از آن (مثل موش آزمايشگاهي و...) اشکال ندارد و با هدف فروش به غيرمسلمين براي تغذيه جايز نيست.

صدور مجوز شکار گراز به اقلیت های مذهبی جهت مصرف گوشت آن

س81. حکم دادن مجوز شکار گراز جهت اقلیت های مذهبی جهت مصرف گوشت آن، که امروزه در جامعه اسلامی در حال اجرا می باشد، چیست؟

ج. براي مصرف شخصي آنها اشکال ندارد.

ص: 96

ص: 97

ص: 98

حقوق حیوانات

اشاره

ص: 99

ص: 100

آثار و فواید حیوانات در زندگی انسان

ازجمله نعمت های بزرگی که خداوند به بشر ارزانی داشته است، تسخیر و رام کردن حیوانات است. استفاده هایی که انسان از حیوانات در طول تاریخ برده است، برحسب شرایط زمان و مکان و نوع وسایل متنوع و گوناگون بوده است. گوشت و شیر و فرآورده های لبنی غذای انسان ها را تأمین کرده و پوست و کُرک و پشم و موی آنها در کفش و لباس و زیرانداز و وسایل دفاعی مورد استفاده قرار گفته است؛ و حتی از سرگین حیوانات به عنوان کود و سوخت زمستانی استفاده می گردد. در طول قرن ها حیوانات حمل و

ص: 101

نقل جاده ای و آبکشی از چاه ها را بر عهده داشتند. پرورش طیور و دام و زنبورداری از شغل های پردرآمد است و پیله های کرم ابریشم ظریف ترین لباس ها را در اختیار بشر قرار داده است. با استفاده از حیوانات در آزمایشگاه، هزاران راز علمی گشوده شده و داروی مفید تولید شده است.

توجه دادن قرآن به شگفتی های آفرینش حیوانات

در قرآن مجید هم سوره های بقره، انعام، فیل، نحل، عنکبوت به نام حیوانات نام گذاری شده تا مردم را به شگفتی های آفرینش و زندگی جمعی و منافع آنها توجه دهد.

اهمیت حقوق حیوانات در فقه اسلامی

در فقه اسلامی نیز احکام فراوانی در رابطه با نگهداری حیوانات، نفقه آنها، بهره گیری حلال و حرام از آنها، ستم نکردن بر آنها، ذبح، نحر و صید آنها و پرداخت زکات چهارپایان سه گانه [گاو و گوسفند و شتر] و... آمده است.

ص: 102

مثلاً در مورد تغذیه حیوانات، تأمین آب و غذای حیوان جزء مئونه و بر صاحب آن واجب است و اگر تخلف نماید، حاکم شرع او را بین سربریدن و فروختن و پرداخت هزینه مخیر می سازد و اگر امتناع نمود، حاکم به نیابت اقدام می کند. فقیه بلندمرتبه شیعه در کتاب جواهر الکلام می فرماید: اگر مالک حیوان علوفه نداشته باشد و دیگری داشته باشد، واجب است از او خریداری کند و اگر نمی فروشد و حیوان در معرض تلف است و فروشنده دیگری هم نیست، می تواند علوفه او را غصب کند و بعد مثل یا قیمت را بپردازد.(1) در وجوب نفقه حیوان فرقی بین حیوان حلال گوشت و حرام گوشت نیست.

حقوق حیوانات در احادیث

اشاره

در ادامه به برخی از روایات در خصوص حقوق حیوانات اشاره می شود.

ص: 103


1- . نجفی، جواهر الکلام، ج31، ص396.

نهی از نفرین کردن و فحش دادن به حیوان

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) از فحش دادن و نفرین کردن حیوان نهی می فرمودند.

عَنْ رَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه و آله): «أَنَّهُ سَمِعَ رَجُلاً يَلْعَنُ بَعِيرَهُ، فَقَالَ: ارْجِعْ وَلَا تَصْحَبْنَا عَلَى بَعِيرٍ مَلْعُونٍ».(1)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) وقتی شنیدند که مردی حیوان خود را لعن می کند، فرمودند: برگرد و با حیوان نفرین شده ما را همراهی مکن.

قَالَ عَلِيٌّ(علیه السلام): «فِي الدَّوَابِّ لَا تَضْرِبُوا الْوُجُوهَ وَلَا تَلْعَنُوهَا، فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ لَعَنَ لَاعِنَهَا».(2)

امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرمایند: به صورت حیوان نزنید و او را لعن نکنید؛ زیرا خدا لعن کننده به آنها را لعن می کند.

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام): «لِلدَّابَّةِ

عَلَى صَاحِبِهَا سِتَّةُ حُقُوقٍ...، وَلَا يَشْتِمُهاَ».(3)

ص: 104


1- . مغربی، دعائم الاسلام، ج1، ص347.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص287.
3- . طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص164.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: حیوان شش حق بر گردن صاحبش

دارد... به آن ناسزا نگوید.

نهی از اذیت و آزار حیوان

از حبس حیوان و اذیت و آزار کردن آن نهی فرمودند.

حکم بن حارث می گوید: شترم برنمی خاست و من او را می زدم پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر من گذر کردند و فرمودند شتر را نزن.

قَالَ: «مَرَّ بِي رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله) وَقَدْ خَلَأَتْ نَاقَتِي، وَأَنَا أَضْرِبُهَا، فَقَالَ: لَا تَضْرِبُهَا، حل، فَقَامَتْ، فَسَارَتْ مَعَ النَّاسِ».(1)

کراهت از ذبح حیوان توسط شخص پرورش دهنده آن

ائمه(علیهم السلام) کراهت داشتند که شخص حیوانی را که با دست خود در خانه پرورش داده، ذبح کند.

مُحَمَّدُ بْنُ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِي الْ-حَسَنِ(علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ كَانَ عِنْدِي كَبْشٌ سَمَّنْتُهُ لِأُضَحِّيَ بِهِ فَلَمَّا أَخَذْتُهُ فَأَضْجَعْتُهُ نَظَرَ إِلَيَّ فَرَحِمْتُهُ

ص: 105


1- . ابن اثیر جزری، اسد الغابة، ج1، ص336.

وَرَقَقْتُ عَلَيْهِ ثُمَّ إِنِّي ذَبَحْتُهُ. قَالَ: فَقَالَ لِي: «مَا كُنْتُ أُحِبُّ لَكَ أَنْ تَفْعَلَ، لَا

تُرَبِّيَنَّ شَيْئاً مِنْ هَذَا ثُمَّ تَذْبَحُهُ».(1)

محمد بن فضیل می گوید: خدمت امام رضا(علیه السلام) عرض کردم که قوچی را برای قربانی کردن فربه نمودم و وقتی که کارد به حلقش زدم، نگاهی به من کرد که دلم سوخت. حضرت فرمودند: کار تو را نمی پسندم. نباید حیوانی را پرورش دهی و بعد سر آن را ببری.

مشابه این روایت از امام صادق(علیه السلام) نیز نقل شده است.

عَنْ أَبِي الصَّحَاري، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) قَالَ: قُلْتُ لَهُ الرَّجُلُ يَعْلِفُ الشَّاةَ وَالشَّاتَيْنِ لِيُضَحِّيَ بِهِمَا، قَالَ: «لَا أُحِبُّ ذَلِكَ». قُلْتُ: فَالرَّجُلُ يَشْتَرِي الْ-حَمَلَ وَالشَّاةَ فَيَتَسَاقَطُ عَلَفُهُ مِنْ هَاهُنَا وَمِنْ هَاهُنَا فَيَجِي ءُ الْوَقْتُ وَقَدْ سَمِنَ فَيَذْبَحُهُ؟ فَقَالَ: «لَا وَلَكِنْ إِذَا كَانَ ذَلِكَ الْوَقْتُ فَلْيَدْخُلْ سُوقَ الْ-مُسْلِمِينَ وَلْيَشْتَرِ مِنْهَا وَيَذْبَحُهُ».(2)

ابی الصحاری می گوید: به امام صادق(صلی الله علیه و آله) عرض کردم: کسی یک یا دو گوسفند را علوفه می دهد تا در عید قربان، قربانی کند. فرمود:

ص: 106


1- . طوسی، تهذیب الاحکام، ج9، ص83.
2- . طوسی، تهذیب الاحکام، ج9، ص83.

این کار را دوست ندارم. گفتم: کسی شتر و گوسفند می خرد و از

این طرف و آن طرف علوفه او را تأمین می کند و در عید قربان چاق می شود و آن را ذبح می کند. فرمودند: نه، وقتی عید قربان رسید، به بازار برود و گوسفندی بخرد و ذبح کند.

سفارش امام سجاد(علیه السلام) به دفن شترشان

امام سجاد(علیه السلام) در آخرین لحظات حیات به فرزند خود فرمودند که من با این شتر 20 بار به حج رفته ام و یک تازیانه به آن نزده ام، پس از مرگ، آن را دفن کن که گوشت آن را درندگان نخورند.(1)

نهی از سوار شدن سه نفری بر حیوان

همچنین از سوار شدن سه نفر بر حیوان، منع کردند.

قَالَ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله): «لَا يَرْتَدِفْ ثَلَاثَةٌ عَلَى دَابَّةٍ، فَإِنَّ أَحَدَهُمْ مَلْعُونٌ وَهُوَ الْ-مُقَدَّمُ».(2)

سه نفر بر چهارپایی سوار نمی شوند، مگر اینکه یکی از آنها

ص: 107


1- . برقی، المحاسن، ج2، ص635 - 636.
2- . صدوق، الخصال، ج1، ص99.

ملعون است و او کسی است که جلو نشسته (و بر گردن حیوان

فشار می آورد).

نهی از حمل بار اضافه به وسیله حیوان

از حمل بار اضافه به وسیله حیوان کراهت داشتند.

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «لَا يُحَمِّلُهَا فَوْقَ طَاقَتِهَا».(1)

عَنْ حَمَّادٍ اللَّحَّامِ قَالَ: مَرَّ قِطَارٌ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ(علیه السلام) فَرَأَى زَامِلَةً قَدْ مَالَتْ، فَقَالَ: «يَا غُلَامُ اعْدِلْ عَلَى هَذَا الْ-حَمْلِ فَإِنَّ اللهَ تَعَالَى يُحِبُّ الْعَدْلَ».(2)

حماد لحام می گوید: ستونی از شتران بارکش بر امام صادق(علیه السلام) گذشتند که بار یکی از شتران کج و منحرف شده و حیوان در اذیت بود، امام به ساربان فرمود: «بار شتر را صاف و برابر کن؛ زیرا خدا عدل و برابری را دوست دارد».

رعایت عدالت در سواری گرفتن از چهارپایان

امیرالمؤمنین(علیه السلام) در سفارش به مأمور مالیات می فرماید:

ص: 108


1- . برقی، المحاسن، ج2، ص627؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج6، ص164.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص292.

«وَلَا يَجْهَدَنَّهَا رُكُوباً، وَلْيَعْدِلْ بَيْنَ صَوَاحِبَاتِهَا فِي ذَلِكَ وَبَيْنَهَا».(1)

از آنها زیاد سواری نگیر و در سوار شدن بر شتران عدالت را رعایت کن.

نهی از پیمودن مسیر طولانی بدون استراحت

هنگام حمل بار، از پیمودن مسیر طولانی بدون استراحت منع کردند.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: «وَلَا يُحَمِّلُهَا فَوْقَ طَاقَتِهَا وَلَا يُكَلِّفُهَا مِنَ الْ-مَشْيِ إِلَّا مَا تُطِيقُ».(2)

حیوان را بیش از آنچه طاقت دارد، بار نکن و به پیمودن مسیر وا مدار.

امام باقر(علیه السلام) فرمود: «إِذَا سِرْتَ فِي أَرْضٍ خِصْبَةٍ فَارْفُقْ بِالسَّيْرِ، وَإِذَا سِرْتَ فِي أَرْضٍ مُجْدِبَةٍ فَعَجِّلْ بِالسَّيْرِ».(3)

ص: 109


1- . نهج البلاغة، نامه 25 (ص381)؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج9، ص134.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص286.
3- . برقی، المحاسن، ج2، ص361؛ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج2، ص290.

هرگاه از سرزمین سرسبزی می گذری زود نگذر (و نیاز حیوان را برطرف کن) و چون از زمین خشك و بی گیاه می گذری، زود بگذر.

نهی از جنگ بین حیوانات جهت تفریح

یکی از تفریحات برخی از مردم، جنگ بین حیوانات است که برای آن جوایز سنگینی هم قرار می دهند و امروزه تربیت نسل خاصی از سگ، خروس و قوچ برای درگیری و جنگ مرسوم است. با درگیر شدن حیوانات، تماشاچیان لذت می برند و هرچه یکی از آنها خون آلود می شود و لطمه می بیند، صاحب حیوان پیروز شادتر می گردد؛ اما پیشوایان دینی این کار را مکروه دانسته اند و اگر مصداق ظلم برحیوان محسوب شود، حرام است.

سَأَلْتُهُ عَنِ التَّحْرِيشِ بَيْنَ الْبَهَائِمِ فقال: «کُلُّهُ مَکْرُوهٌ إِلَّا الْکِلَابَ»،(1) و «نَهَى رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله) عَنْ تَحْرِيشِ الْبَهَائِمِ إِلَّا الْكِلَابَ». (2)

ص: 110


1- . کلینی، الکافی، ج6، ص553- 554؛ مجلسی، بحار الانوار، ج61، ص226.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص60؛ مجلسی، بحار الانوار، ج61، ص227.

از امام صادق(علیه السلام) درباره به جنگ انداختن بین حیوانات سؤال کردم، حضرت فرمود: همه موارد جنگ بین حیوانات کراهت دارد، جز در مورد سگ ها.

و پیامبر(صلی الله علیه و آله) از به جنگ انداختن حیوانات جز سگ ها نهی فرمودند.

علامه مجلسی در شرح این روایت می فرماید: «بَيَانُ قَوْلِهِ(علیه السلام): «إِلَّا الْكِلَابَ»، كَأَنَّ الْ-مُرَادَ بِهِ تَحْرِيشُ الْكَلْبِ عَلَى الصَّيْدِ لَا تَحْرِيشُ الْكِلَابِ بَعْضِهَا عَلَى بَعْضٍ، وَالْأَخْبَارُ وَإِنْ وَرَدَتْ بِلَفْظِ الْكَرَاهَةِ لَكِنْ قَدْ عَرَفْتَ أَنَّ الْكَرَاهَةَ فِي عُرْفِ الْأَخْبَارِ أَعَمُّ مِنَ الْ-حُرْمَةِ، وَهُوَ لَ-هْوٌ وَلَغْوٌ وَإِضْرَارٌ بِالْ-حَيَوَانَاتِ بِغَيْرِ مَصْلَحَةٍ، فَلَا يَبْعُدِ الْقَوْلُ بِالتَّحْرِيمِ، وَاللهُ يَعْلُمُ».(1)

مراد از جواز این عمل در سگ ها، درگیر کردن سگ ها با یکدیگر نیست، بلکه منظور آموزش و تمرین آنها برای شکار است تا بتوان آنها را برای شکار به سوی حیوانات دیگر فرستاد. و مقصود از کراهت در لسان روایات اعم از حرمت است و این کار لهو و لغو و ایذای بدون مصلحت به حیوانات است و بعید نیست که قائل به حرمت شویم.

ص: 111


1- . مجلسی، بحار الانوار، ج61، ص227.

ارزش ذاتی موجودات طبیعی غیر از انسان

س82. آيا ارزش انسان في نفسه و به ذات خود بالاتر و برتر از ساير موجودات است؟

ج. بلی، انسان اشرف مخلوقات است و خداوند نعمت های مختلف را برای رسیدن او به کمال آفریده است.

تعارض حقوق حیوانات با حقوق انسان

س83. آیا رعایت حقوق حیوانات و یا طبیعت انحصاراً منوط به استیفای حقوق انسان و یا در رابطه با استیفای حقوق مربوطه است یا طبیعت و حیوانات در اسلام از نوعی حقوق ذاتی نیز برخوردارند.

ج. اگرچه براي حيوان و طبيعت مي توان در روايات حقوقي را ملاحظه نمود، لکن در صورت تزاحم با حقوق انسان، حق انسان مقدم است. «وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً».(1)

ص: 112


1- . جاثیه، 13.

س84. در صورت تعارض حقوق و منافع انسان - شامل حقوق اولیه، ثانویه، منافع ضروی، تکمیلی و حتی منافع جزئی - و حقوق طبیعت و حیوانات، اولویت در هر مورد چگونه تعیین می گردد؟

ج. اولويت با حقوق انسان هاست. «وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَميعاً».(1)

استفاده از حیوانات در آزمایشگاه جهت تحقیقات پزشکی

س85. استفاده از حیوانات آزمایشگاهی مثل موش و خرگوش جهت بررسی موضوعات پزشکی و آزمون داروها و روش های جراحی با در نظر گرفتن تحمل درد و از بین رفتن آنها در مراحل آزمایش تا چه حد مجاز می باشد؟ آیا الزامی در جهت تهیه تجهیزات کاهش درد و رعایت حقوق اولیه در صورت امکان وجود دارد؟

ج. هرچند اذیت حیوانات با آنچه در روایات نسبت به ترحم به آنها آمده است منافات دارد، اما با فرض وجود هدف صحيح و مشروع،

ص: 113


1- . جاثیه، 13.

استفاده از حيوانات آزمايشگاهي مانعي ندارد. البته اگر بتوانند براي کاهش درد آنها اقدامي کنند و به حداقل اذیت اکتفا کنند، از نظر اخلاقي خوب است، لکن الزام شرعي ندارد.

منع ماکیان و پرندگان از حقوق اولیه در مراکز تکثیر برای سود بیشتر

س86. در برخی از کشورها در مراکز تکثیر ماکیان و پرندگان جهت استیفای سود اقتصادی بیشتر، از هرگونه فعالیت و حرکت حیوان به لحاظ منافع بیشتر جلوگیری نموده و حتی با تغذیه اجباری و منع جفت گیری آن را از حقوق اولیه محروم می نمایند. آیا این موارد می تواند شرعی باشد؟

ج. مانعي ندارد.

جداسازی حیوان از فرزند یا جفت در مراکز تکثیر صنعتی برای سود بیشتر

س87. جداسازی حیوان از فرزند یا جفت آن در مراکز تکثیر صنعتی به جهت استیفای مزایای بیشتر اقتصادی به لحاظ اسلام چه

ص: 114

حکمی دارد؟

ج. اشکال ندارد.

اذیت کردن حشرات و نابودسازی گیاهان

س88. آیا احکام مربوطه به عدم اذیت، رنج آفرینی و نابودسازی بیهوده حیوان در صورت تطابق موضوع بر سایر موجودات ازجمله گیاهان، حشرات و... و حتی عرصه های طبیعی نیز محقق می گردد؟

ج. بلي، مي توان همان مطالب را نسبت به حشراتي که ضرري براي افراد ندارند - مثل مورچه در بيابان - بيان کرد و در عرصه هاي طبيعي و گياهان هم تصرفات مخرب بدون جهت عقلايي مذموم است.

خارج کردن بیضه گوسفندان نر جهت پرواربندی

س89. برخي از روستایيان و دامداران براي پروار کردن گوسفندان، بيضه گوسفندان نر را خارج مي کنند. اين حيوان زبان بسته بعد از چند روز شروع به غذا خوردن و آب خوردن مي نمايد. اين اقدام آنها که براي بهره بردن مزاياي دنيوي است، حرام است يا حلال؟

ص: 115

ج. مفروض سؤال با وجود اغراض عقلایي مانعي ندارد.

دریغ کردن آب از حیات وحش و سایر موجودات

س90. آیا شخصی که واجد منبع آبی در یک منطقه آزاد به لحاظ کشاورزی و سایر موارد است و به صورت طبیعی وحوش منطقه نیز از آن آب بهره می برند می تواند به لحاظ داشتن مالکیت با دیوارکشی و غیره مانع از استفاده سایر موجودات از آب مذکور گردد؟

ج. آب دادن و رفع تشنگي از انسان و حيوان در روايات رسيده از اهل بيت عصمت و طهارت(علیهم السلام) مورد تأکيد قرار گرفته است و شايسته نيست که کسي آب را از حيوانات تشنه دريغ دارد؛ ولي اگر آمدورفت وحوش موجب ضرر و زيان به مزارع مي گردد، شايسته است که مقداري از آب را به نقطه دورتري منتقل کند تا حيوانات تشنه نمانند. و اگر منبع آب ديگري هرچند با فاصله در محل باشد که رفع حاجت تشنگي حيوانات بشود، منع مانعي ندارد.

ص: 116

تهیه آب و غذا برای حیوانات حیات وحش

س91. آیا حقی از مال افراد ازجمله آب یا غذا جهت وحوش یک منطقه که به صورت همزیستی با آن افراد زندگی می نمایند وجود دارد؟ برای مثال پرندگان در یک منطقه شهری.

ج. دانه دادن به پرندگان و ساير حيوانات هرچند واجب نيست، اما مورد تأکيد و مستوجب ثواب اخروي است.

تغذیه حیوان وحشی و گرسنه یا کمک به حیوان آسیب دیده

س92. صدقه بر طبیعت چگونه است، آیا تغذیه یک حیوان وحشی و گرسنه و یا کمک به یک حیوان آسیب دیده نیز نوعی صدقه محسوب می گردد؟

ج. بلي، اين موارد هم جزء صدقات مستحب محسوب مي شود، اما اسراف و زياده روي در آن جايز نيست.

آزاد کردن حیوانات دربند به جای بنده به دلیل عدم وجود بنده در زمان حاضر

س93. با توجه به وجود حکم آزاد کردن بنده در احکام اسلامی

ص: 117

به عنوان یکی از احکام جزایی اسلام در موارد مختلف، و نظر به

نبود و عدم مصداق در خصوص حکم مذکور در زمان حاضر، آیا می توان از موضوع آزاد نمودن حیوانات در اسارت با رعایت ملزومات آن استفاده نمود؟

ج. آزاد کردن حيوانات جايگزين آزادي برده نمي شود.

درمان حیوان وحشی و آزاد که توسط انسان آسیب دیده

س94. آیا درمان حیوانات آسیب دیده وحشی و آزاد درصورتی که به واسطه فعالیت های انسانی آسیب دیده باشند، برای مثال تصادفات جاده ای و... به عهده حکومت اسلامی است؟

ج. کمک به حيواني که از تصادف و يا موارد ديگر آسيب ديده و رنج مي برد، در حد مقدور پسنديده است.

رعایت حقوق حیوانات هنگام ذبح در احادیث

با توجه به روایات وارده از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) نه تنها رعایت حقوق حیوانات در زندگی آنها لازم است، بلکه در موقع

ص: 118

بردن به کشتارگاه نیز رعایت برخی از حقوق را سفارش فرموده اند:

تیز بودن چاقو هنگام ذبح، معطل نکردن حیوان در حال ذبح، آب دادن به حیوان قبل از ذبح، قطع نکردن نخاع قبل از جان دادن کامل،(1)

نهی از ذبح در شب،(2)

نهی از کشتن حیوان در مقابل حیوان دیگر،(3) نهی از کشتن حیوان خانگی توسط صاحبش، سفارش به بردن حیوان به آرامی به طرف مذبح و خواباندن آن با ملایمت،(4) نهی از ذبح حیوان آبستن و شیرده،(5) ازجمله مواردی است که مورد تأکید قرار گرفته است. برای نمونه چند حدیث ذکر می شود.

إِنَّ النَّبِيَّ(صلی الله علیه و آله) قَالَ: «إِنَّ اللهَ كَتَبَ عَلَيْكُمُ الْإِحْسَانَ فِي كُلِّ شَيْ ءٍ، فَإِذَا قَتَلْتُمْ

ص: 119


1- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج24، ص15 - 16، کتاب الصید والذبائح، باب6.
2- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج24، ص40 - 41، کتاب الصید والذبائح، باب21.
3- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج24، ص16، کتاب الصید والذبائح، باب7.
4- . مجلسی، بحار الانوار، ج62، ص315 - 316، ح10.
5- . مجلسی، بحار الانوار، ج62، ص329 ح58.

فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ، وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذِّبْحَةَ، وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ،

وَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ».(1)

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: خدا بر شما نوشته است که در هر چیز اهل احسان باشید. پس هرگاه خواستید حیوانی را ذبح کنید، نیکو ذبح کنید، کارد را تیز کنید و ذبیحه را زودتر راحت کنید.

وَقَالَ(صلی الله علیه و آله): «إِذَا ذَبَحَ أَحَدُكُمْ فَلْيُجْهِزْ».(2)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هرگاه خواستید حیوانی را ذبح کنید، سریع کار را تمام کنید.

و «أَنَّهُ(صلی الله علیه و آله) نَهَى... أَنْ يُقْتَلَ شَيْ ءٌ مِنَ الدَّوَابِّ صَبْراً».(3)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از زجرکش کردن حیوانات نهی می فرمود.

مؤلّف دعائم الاسلام روایت کرده است: «وَعَنْ رَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ

ص: 120


1- . احمد بن حنبل، مسند، ج4، ص123؛ مجلسی، بحار الانوار، ج62، ص315 - 316 (با اندکی اختلاف در عبارت).
2- . مجلسی، بحار الانوار، ج62، ص316.
3- . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج16، ص160.

كَرِهَ ذَبْحَ ذَاتِ الْ-جَنِينِ وَذَوَاتِ الدَّرِّ لِغَيْرِ عِلَّةٍ».(1)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از کشتن حیوان باردار و شیرده بدون جهت خاص کراهت داشت.

عَنْ أَبِي عَبْدِ الله(علیه السلام) أَنَّ أَمِيرَ الْ-مُؤْمِنِينَ(علیه السلام) قَالَ: «لَا تَذْبَحِ الشَّاةَ عِنْدَ الشَّاةِ وَلَا الْ-جَزُورَ عِنْدَ الْ-جَزُورِ وَهُوَ يَنْظُرُ إِلَيْهِ».(2)

امام علی(علیه السلام) فرمود: گوسفند و شتر را مقابل گوسفند و شتر، درحالی که به آن می نگرند، نکش.

عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ، قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ الْ-حُسَيْنِ(علیه السلام) وَهُوَ يَقُولُ لِغِلْمَانِهِ:«لَا تَذْبَحُوا حَتَّى يَطْلُعَ الْفَجْرُ، فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً لِكُلِّ شَيْ ءٍ». قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ فَإِنْ خِفْتُ؟ قَالَ: «إِنْ كُنْتَ تَ-خَافُ الْ-مَوْتَ فَاذْبَحْ».(3)

امام سجاد(علیه السلام) به غلامانش می فرمود: تا صبح نشده ذبح نکنید؛ زیرا خداوند شب را زمان استراحت برای هر چیز قرار داده است. گفتم

ص: 121


1- . مغربی، دعائم الاسلام، ج2، ص177.
2- . کلینی، الکافي، ج6، ص230.
3- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج24، ص41.

فدایت شوم اگر ترس از مرگ حیوان دربین باشد چه کنیم؟ فرمود: در این صورت مانعی ندارد.

عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: مَرَّ رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله) عَلَى رَجُلٍ َواضِعٍ رِجْلَهُ عَلَى صَفْحَةِ شَاةٍ وَهُو يُحِدُّ شَفْرَتَهُ، وَهِيَ تَلْحَظُ إِلَيْهِ بِبَصَرِهَا، قَالَ: «أَفَلَا قَبْلَ هَذَا؟ أَوْ تُرِيدُ أَنْ تُمِيتَهَا مَوْتَتَيْنِ؟!».(1)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بر مردی که پای خود را بر صورت گوسفندی نهاده و مشغول تیز کردن چاقو بود و گوسفند با چشم به او نگاه می کرد، گذر کردند و فرمودند: نمی شد که قبلاً چاقو را تیز کنی؟ یا می خواهی او را دوبار بکشی؟

قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ(علیه السلام): «لَا تَنْخَعِ الذَّبِيحَةَ حَتَّى تَمُوتَ فَإِذَا مَاتَتْ فَانْخَعْهَا».(2)

امام صادق(علیه السلام) فرمود: تا ذبیحه جان دارد، نخاع او را قطع نکن.

ص: 122


1- . طبرانی، المعجم الاوسط، ج4، ص54؛ شعرانی، العهود المحمدیة، ص211، 720 - 721؛ متقی هندی، کنز العمال، ج6، ص265 (با اندکی اختلاف در عبارت).
2- . کلینی، الکافي، ج6، ص229.

شرایط ذبح حیوان

ذبح حیوان در حالت بی هوشی جهت سهولت ذبح

س95. ذبح حیوان در شرایط بی هوشی جهت سهولت ذبح (جهت حیوانات بزرگ) و یا کاهش درد و ناراحتی حیوان، چه حکمی دارد؟

ج. صرف بي هوشي مانعي ندارد، اما نبايد به حد مرگ برسد. البته اگر بي هوشي موجب شود که مقدار خون لازم در موقع ذبح خارج نشود و قسمتي از خون در رگ ها باقي بماند، نجس است و براي خوردن حرام می باشد.

آویخته سر بریدن حیوان جهت خارج شدن کامل خون هنگام ذبح

س96. نظر شرع مقدس اسلام در مورد آویخته سر بریدن حیوان جهت خارج شدن کامل خون هنگام ذبح به صورت هشیار یا بی هوش چیست؟

ج. اگر رعايت موازين شرعي ازجمله رو به قبله بودن مقاديم بدن حيوان در موقع ذبح بشود، اشکال ندارد.

ص: 123

ملاک حلیت گوشت حیوانات

س97. با توجه به کشف بیش از 5000 حیوان (بهائم - انعام) در سطح جهان، ملاک حلیت گوشت گونه های مذکور چیست؟

ج. علف خوار بودن و سم داشتن و اسم بردن خصوص آنها ازجمله ملاک های حیوانات حلال مگر در موارد استثنا می باشد. برای مطالعه و آگاهی بیشتر در این زمینه، به کتاب هدایة العباد، بخش اطعمه و اشربه مراجعه فرمایید.

س98. در آیه 45 سوره نور که می فرماید: «وَاللهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِنْ مَاءٍ فَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَى بَطْنِهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِی عَلَى رِجْلَيْنِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَمْشِي عَلَى أَرْبَعٍ يَخْلُقُ...»، که سه گروه مذکور در آیه شریفه در علوم امروزی به خزندگان، پرندگان و پستانداران نامگذاری می شوند، با توجه به تعداد متنوع این موجودات و ضرورت شناخت و استفاده از آنها، ملاک حلال بودن گوشت آنها چگونه است؟

ج. حشرات و خزندگان حرام گوشتند و برای پرندگان و پستانداران حلال گوشت علایمی ذکر شده که می توانید در کتاب هدایة العباد مطالعه فرمایید.

ص: 124

س99. ملاک حلال بودن گوشت سایر گونه ها اعم از میگوها و گونه های دریایی، ملخ ها و حشرات و... چگونه است؟

ج. از حیوانات دریایی تنها ماهی های فلس دار و میگو و از حشرات تنها ملخ حلال گوشت و بقیه حرام گوشتند.

استفاده از اجزا و احشای حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت

س100. استفاده از اجزا و اَحشای حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت چه حکمی دارد؟

ج. غير از مواردي که خوردن آن حرام است و در توضيح المسائل ذکر شده، مثل طحال و... بقيه قسمت هاي احشای حيوان حلال گوشت (دل، جگر، کليه، سيرابي، شيردان و...)، اشکال ندارد. اما استفاده از اَحشای حيوان حرام گوشت براي خوراک انسان حرام است، ولي براي غذاي ساير حيوانات مانعي ندارد.

دادن غذای غیرمتعارف به حیوان حلال گوشت

س101. دادن غذای غیرمتعارف مانند نجاسات به حیوان

ص: 125

حلال گوشت مانند اضافه کردن پودر گوشت حیوانات حرام گوشت و یا نجاسات حاصل از کشتارگاه ها به غذای دام در مراکز تکثیر دام صنعتی چه حکمی دارد؟

ج. دادن غذاي نجس يا اجزای حيوان حرام گوشت و يا مواد زاید کشتارگاه ها به حيوانات مانعي ندارد. اما اگر مدفوع انساني به حيوان داده شود، جواز مصرف گوشت آن نياز به گذشتن مدت استبراء دارد.

استفاده از پوست دباغی شده حیوانات

س102. استفاده از پوست دباغی شده و فراوری شده چه حیواناتی برای انسان جایز است؟

ج. استفاده از پوست گاو و گوسفند و شتر که حلال گوشت هستند، در صورت ذبح شرعي مانعي ندارد. و اما نسبت به حيوانات حرام گوشت غير از سگ و خوک که نجس العين هستند، اگر حيوانات حرام گوشت مطابق دستور شرع ذبح شوند، استفاده از پوست آنها مانعي ندارد و پاک است، اما نماز با آن باطل است.

ص: 126

احکام نگهداری حیوانات

ایجاد باغ وحش و نگهداری و حبس حیوانات در آن

س103. با توجه به اين سخن پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) که می فرمایند: «لَعَنَّ اللهُ مَنْ مَثَّلَ بِالْ-حَيَوَانِ (أَوْ حَبَسَ)»،(1) حکم وجود باغ وحش ها در جامعه اسلامي چيست؟ به خصوص که در روزهاي اخير در خبرها آمده است که در يکي از باغ وحش هاي ايران اسلامي، شير محبوسي را زنده آتش زده اند؟

ج. نفس وجود باغ وحش و نگهداري حيوانات حرام نيست، ولي آزار و اذيت به حيوانات ظلم است و مکافات آن عذاب اخروى است.

نگهداری از حیوانات برای تفریح و تحقیق

س104. امام کاظم(علیه السلام) در حدیثى معروف مى فرماید: شایسته است انسان وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کند. سپس توصیه

ص: 127


1- . نسائی، سنن، ج7، ص338؛ مجلسی، بحار الانوار، ج61، ص282. «لعنت خدا بر کسی که حیوانی را مثله کند یا زندانی کند».

مى کند که یکى از آن چهار قسمت صرف تفریح شود. این موضوع نشان مى دهد که تفریح براى یک انسان، خصوصاً براى جوانان لازم است، و باعث مى شود که دیگر وظایف خود را بهتر انجام دهد. لطفاً بفرمایید نگهدارى از حیوانات که در عین تفریح داراى جنبه هاى علمى و تحقیقى درباره دنیاى آفرینش، تقویت روحیه محبّت، و نیز نظاره کردن و دقّت بر عجایب خلقت و قدرت خداوند متعال مى باشد، به نظر جناب عالى چگونه است؟

ج. نگهدارى حیوانات براى اهدافى که در بالا ذکر شد، نه تنها مانعى ندارد، بلکه فواید معنوى و مادّى نیز دربردارد؛ ولى طورى باشد که منتهى به اسراف یا آزار حیوانات نشود.

نگهداری حیوان به خاطر زیبایی یا صدای خوش

س105. آیا براى نگهدارى از حیوانات منعى وجود دارد؟ اگر فایده اى بر نگهدارى حیوان مرتّب نباشد، یا صرفاً براى زیبایى، یا صداى خوش آن باشد، (مثل قنارى، یا مرغ عشق، یا مانند آن) نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟

ص: 128

ج. نگهدارى حیوانات مانعى ندارد. ولى سزاوار است افراد باایمان هدفى از آن داشته باشند؛ هرچند استفاده از زیبایى و صداى خوش آنها باشد؛ درضمن باید این امر به اسراف کارى منتهى نشود.

نگهداری پرنده در قفس به خاطر استفاده از صدا یا زیبایی آن

س106. در خصوص حقوق حیوانات و اخلاق زیست محیطی، آیا نگهداری یک پرنده در قفس جهت استفاده از صدا و یا زیبایی آن به لحاظ شرعی و اخلاقی با توجه به محدودسازی آزادی یک گونه به نفع استفاده انسان مورد تأیید می باشد؟

ج. اشکال ندارد.

حبس پرنده در قفس از نظر نگهداری، مئونه و تعلق خمس

س107. پرندگاني که در قفس حبس می کنند، اگر موجب ايذای حيوان باشد، شرعاً چطور است؟ آيا مکروه است يا حکم ديگر دارد؟ و اگر حيوان عادت کرده باشد و از قفس ناراحت نباشد، چه صورت دارد؟ و در هر دو صورت آيا تهيه اين حيوانات جزء مئونه است و خمس ندارد يا زاید بر مئونه است و خمس دارد؟

ص: 129

ج. خوب است حيواني که از حبس کردن ناراحت می شود آزاد شود، ولي حکم به حرمت مشکل است و اما نسبت به خمس آن مئونه بودن آن مشکل است، بايد خمس آن داده شود.

نگهداری پرندگان داخل قفس و منزل برای سرگرمی و تفریح

س108. نگهدارى پرندگان از قبيل قنارى، بلبل، مرغ عشق و... در داخل قفس و در منزل به منظور تفريح و سرگرمى چه حكمى دارد؟

ج. حرمتش معلوم نيست.

نگهداری پرندگان زینتی و پرندگان شکاری و حیوانات خاص

س109. حکم نگهداری حیوانات خاص ازجمله کبوتر، سگ، پرندگان زینتی (بلبل، قناری، طاووس، طوطی و...)، پرندگان شکاری (شاهین...)، برخی از انواع مارها و خزندگان، لاک پشت...، که به تدریج در حال توسعه و عمومیت می باشد چیست؟

ج. در بعضی روايات نسبت به نگهداري کبوتر در خانه سفارش شده است و از نگهداری سگ منع شده است و نسبت به سایر حیوانات اگر

ص: 130

نگهداری مستلزم هزینه زیاد که مصداق اسراف است نباشد، منعی وارد نشده است.

نگهداری و تأمین خوراک زنبور عسل و کرم ابریشم

س110. طبق کلام علامه حلی «وَكُلُّ حَيَوَانٍ ذِي رُوحٍ كَالْبَهَائِمِ فَيَجِبُ عَلَيْهِ الْقِيَامُ فِي النَّحْلِ وَدُودِ الْقَزِّ»،(1) آيا واجب است كه خوراك زنبور و كرم ابريشم و... را تأمين كرد؟

ج. اگر بخواهد زنبور یا كرم ابريشم را نگه دارد، بايد غذاي آن را تأمين كند.

نگهداری حیوان در خانه، محیط کار و تحصیل

س111. آیا بین نگهداری حیوان در محیط خانه، کار، تحصیل و... تفاوتی وجود دارد؟

ج. تفاوتي در بين محل نگهداري آنها نيست.

س112. نگهداری چه حیواناتی در محیط زندگی و خانه مورد تأیید اسلام بوده و نگهداری چه حیواناتی مورد تأیید نمی باشد؟

ص: 131


1- . علامه حلی، قواعد الاحکام، ج3، ص118.

ج. نگهداری خروس و کبوتر و گوسفند مورد تأکید روایات و نگهداری سگ جز برای پاسبانی منع شده است.

نگهداری تروفه در خانه

س113. حکم نگهداری تروفه (حیواناتی که پس از مرگ با فراوری پوست و ایجاد غالب به همان شکل اولیه حفظ می شوند) در خانه چیست؟ آیا حکم مجسمه را دارد؟

ج. تروفه حکم مجسمه را ندارد و در نگهداری آن اشکالی به نظر نمی رسد.

نگهداری سگ از نظر اسلام

س114. سؤالى که بنده مطرح مى سازم، سؤالی است که براى اکثر هم رشته اى هاى خودم - یعنى رشته دامپزشکى - مطرح است و آن این است که چرا على رغم اینکه ما در احادیث و کتب اسلامى همواره شاهد بیان این مطلب بوده ایم که ما باید در کنار مخلوقات خدا و با مهربانى کردن با آنها زندگى کنیم و در مورد

ص: 132

سگ این مطلب چه در رساله حضرت امام و چه در بسیارى از منابع شرعى عنوان شده، در کشورمان برخوردهایى علیه سگداران انجام مى گیرد؟ و آیا این برخوردها از نظر شرعى مورد تأیید است؟ البته ممکن است چنین تصوّر شود که نگهدارى سگ تنها وسیله اى است جهت تفریح و شاید این مطلب فراموش شده است که خداوند در هیچ موجودى پس از انسان به اندازه سگ قدرت درک احساس دوستى و دوست داشتن را قرار نداده است و همان طور که ما مسلمانان معتقدیم هر نیازى که در یک موجود وجود دارد، قطعاً پاسخى برایش وجود دارد و در مورد این حس سگ پاسخى به جز ارتباط برقرار کردن با یک انسان (البته براساس احکام اسلامى) موجود نیست. آیا اگر ما این مسئله را فراموش کنیم درحقیقت قوانین الهى را فراموش نکرده ایم؟ آیا اگر به مبارزه با عشقى که خداوند در نهاد یک جاندار زبان بسته قرار داده است بپردازیم، دچار معصیت نشده ایم؟

ص: 133

ج. نگهداری سگ براى مقاصد مختلف از قبیل پاسبانى خانه و گله و براى شکار و همچنین مقاصد پلیسى اشکال ندارد، ولى ازآنجاکه موجود آلوده اى است و ممکن است بیمارى هاى مختلفى را به انسان منتقل سازد، با حکم به نجاست، از معاشرت با آن نهی شده است و از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازى غربى دیده مى شود، جلوگیرى کرده است. درعین حال بدون مجوز شرعی کسی حق از بین بردن سگ های ولگرد را هم ندارد و غذا دادن به آنها هم توصیه شده است.

نگهداری سگ تازی

س115. معروف است که «تازى» (سگ شکارى) در احکام نجاست و طهارت با سگ هاى دیگر تفاوت دارد. شاید دلیلش این باشد که - طبق آنچه در تاریخ آمده - اعراب (پس از اسلام) از رفت وآمد تازى به خیمه ها ممانعتى نمى کردند، و تازى حق داشت در خیمه با آنها بخوابد، و آن را هدیه اى از سوى خدا مى دانستند. آیا تفاوتى میان تازى و سایر سگ ها در نجاست مى باشد؟

ج. تفاوتى از جهت نجاست میان سگ های ولگرد و گله و شکاری و تزیینی و... نیست.

ص: 134

نگهداری سگ های پرورشی

س116. می خواستم ببینم آیا نگهداری از سگ های پرورشی که دارای شناسنامه هستند و واکسیناسیون می شوند، دارای ایراد می باشد؟

ج. چنانچه فایده ای از قبیل پاسبانی خانه و گله و صید و مانند آن داشته باشند، مانعی ندارد و اما تبعیت از فرهنگ غرب و معاشرت با آنها جایز نیست.

همراه داشتن سگ در ماشین و خیابان

س117. همراه داشتن سگ در ماشین و خیابان، و نگهدارى آن در خانه، که نوعى تقلید از بیگانگان است، چه صورت دارد؟

ج. این کارها شایسته مسلمانان باشخصیت نیست، و ترویج این فرهنگ جایز نیست.

نگهداری سگ در داخل منزل

س118. نگهداري سگ در داخل منزل چه حکمي دارد؟

ج. مکروه است.

ص: 135

نگهداری سگ با رعایت مسائل شرعی

س119. نگهداري سگ با رعايت جوانب شرعي در محوطه حياط خانه و مجزا از زندگي داخلي چه حکمی دارد؟

ج. در مورد سؤال مانعي ندارد، ولي به طورکلي نگهداري سگ در غير موارد لزوم مانند حفاظت، مذموم و در بعضی موارد جايز نيست و در حديث وارد شده که ملائکه به خانه اي که در آن سگ باشد وارد نمي شود،(1) و اين عملي مذموم به تقليد از کفار است.

س120. اگر محیط زندگى سگ خارج از اتاق باشد، مثلاً در حیاط، یا باغ، یا پشت بام خانه اى برایش بسازند، و مسائل مربوط به طهارت و نجاست را مراعات کنند، نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟

ج. اگر پاکى و نجاست رعایت شود، و بودن آن حیوان در خانه فایده اى داشته باشد، مانعى ندارد. ولى معاشرت با آنها به روشى که غربى ها در مورد سگ دارند، صحیح نیست.

ص: 136


1- . برقی، المحاسن، ج2، ص615؛ کلینی، الکافي، ج3، ص393.

نگهداری گربه در منزل

س121. نگهداري گربه در داخل منز ل چه حکمي دارد؟

ج. مانع ندارد.

نوازش و بغل کردن سگ و گربه

س122. نوازش و بغل کردن سگ و گربه چه حکمي دارد؟

ج. سگ نجس العين است و بدن يا لباس با تماس با تري بدنش نجس می شود و گربه مانع ندارد، لکن اگر موي آنها به بدن يا لباس نمازگزار باشد، موجب بطلان نماز است.

مدفوع پرندگان شکاری

س123. حکم نجاست مدفوع پرندگان شکاری و انواع عقاب ها و یا سایر حیوانات که در خانه ها نگهداری می شوند، چیست؟

ج. مدفوع پرندگان پاک است؛ هرچند حرام گوشت باشد.

حکم ادرار و مدفوع لاک پشت

اشاره

س124. آیا پوست و مدفوع و ادرار لاک پشت نجس است و اصولاً

ص: 137

چه حکمی دارد؟

ج. فضله لاک پشت و پوست آن پاک است؛ هرچند احتیاط آن است که از آن اجتناب کنند؛ ولی بول آن بنابر احتیاط نجس است.

فضولات حیوان همستر

س125. آیا فضولات حیوان همستر پاک است یا خیر؟

ج. فضله حیواناتی که خون جهنده ندارند، پاک است.

هزینه های نگهداری حیوانات

س126. نگهدارى از حیوانات ماهانه مبلغى هزینه در پى دارد؛ مانند دانه اى که براى قنارى یا طوطى مى خرند، یا کاهو یا سبزى که براى خرگوش، خریده مى شود. چنین هزینه هایى چه حکمى دارد؟

ج. این هزینه ها مادامى که به اسراف منتهى نشود، ایرادى ندارد.

خشک کردن حیوانات

خشک کردن و کشتن حیوانات برای دکور و تزیین

س127. خشک کردن و یا کشتن حیوانات به جهت دکور و غیر آن،

ص: 138

چه حکمى دارد؟

ج. در مورد حیوانات موذى اشکال ندارد و اما در سایر حیوانات اگر باعث اذیت و آزار خاصى نباشند، توصیه نمی شود و اگر از حیوانات داراى خون جهنده باشند، با توجه به اینکه ذبح شرعى نمى شود، دست مرطوب را نجس می کند.

س128. اگر حبس پرندگان و يا حيوانات بيابانى مثل روباه و شغال و امثال اينها باعث اذيت حيوانات شود، چه صورت دارد و الآن در بعضى از نقاط ديده شده که آهو يا حتى برّه و يا پرندگان کمياب را با برق مى کشند و شکم آنها را خالى مى کنند و به جاى آن کاه و امثال اين را مى ريزند و براى تزيين در مغازه ها و يا منازل نگهدارى مى کنند. سؤال اين است: اوّلاً: اين کار شرعاً جایز است يا خير؟ ثانياً: نگهدارى اين حيوانات چطور است؟ و آيا اگر گناه است بايد افرادى را که مرتکب اين عمل مى شوند نهى کرد يا خير؟

ج. حرمت نگهدارى حيوانات مذکور معلوم نيست و کشتن آهو و بره

ص: 139

به وسيله برق جایز نیست.

خشك كردن حيوانات و پرندگان زنده به وسیله برق

س129. خشک کردن پرندگان و حیوانات به وسیله برق درحالی که زنده هستند، چه صورت دارد؟

ج. جایز نیست.

خشک کردن و نگهداری اجساد حیوانات و نماز خواندن روبه روی آنها

س130. خشک کردن حیوانات، حشرات، پرندگان، جانوران دریایی و نگهداری اجساد خشک شده آنها در منزل یا مغازه چه حکمی دارد؟ نماز خواندن روبه روی آنها چه حکمی دارد؟

ج. خشک کردن اگر ایذا باشد جایز نیست و قدر مسلّم جواز استفاده به نحوی است که در شرع مقدس ذکر شده است، مانند ذبح و صید؛ و نماز روبه روی آنها صحیح است، ولی کراهت دارد.

ص: 140

کشتن حیوانات

کشتن عمدی حیوانات حلال گوشت

س131. می خواستم بدانم حکم کشتن یک حیوان از روی عمد

چیست؟ (حیوان حلال گوشتی که آزاری هم ندارد) و چگونه باید جبران کرد؟

ج. کشتن حیوان حلال گوشت به جهت استفاده از گوشت آن، دارای غرض عقلایی است و مانعی ندارد؛ هرچند آزار هم نداشته باشد.

کشتن جوجه های یک روزه به بهانه کمبود دانه و اشباع بازار

س132. در سال های اخیر متاسفانه کشتن جوجه های یک روزه در بین مرغداران به بهانه کمبود دانه و اشباع بازار رواج پیدا کرده است و تصاویر نشان می دهد که گاهی آنها را می سوزانند و گاهی زنده زیر خاک می کنند. حکم شرعی این کار چیست؟

ج. کشتن جوجه ها به صورت مذکور در سؤال مصداق ظلم و اسراف است و عواقب بدی در دنیا و آخرت برای مرتکبین دارد. می توانند جوجه ها را رایگان یا با قیمت کمتر بین مردم توزیع کنند و یا اقدام به جوجه کِشی اضافه نکنند.

ص: 141

کشتن حیوانات خطرناک

س133. حیواناتی به واسطه فعالیت مستقیم و یا غیرمستقیم انسان تکثیر یافته اند؛ ازجمله سگ های ولگرد در اطراف شهر ها و یا

گربه ها در اطراف خانه ها، اگر احتمال خطر مانند انتقال بیماری از گونه های مذکور و یا گازگرفتگی برود و اگر امکان عقیم سازی آنها وجود داشته و با کنترل جمعیت رفع ضرورت نماید، کشتن آنها در فرض مسئله چه حکمی دارد؟

ج. از بين بردن حيوانات ولگرد بدون جهت خاص حرام است و اما اگر معلوم شود که موجب انتقال بيماري و ضرر مسلمانان است کشتن آنها جايز مي باشد و درصورتي که با عقيم سازي و کنترل جمعيت مشکل رفع می شود، اولويت دارد.

منع اداره محیط زیست از کشتن حیوانات وحشی آسیب زننده به محصولات و احشام روستاییان

س134. مشاهده می شود که حيوانات وحشي ازجمله خوک، خرس، گرگ، و... به محصولات و احشام روستایيان آسيب هاي

ص: 142

جدي وارد می کنند و اگر روستایيان بخواهند به حيوانات وحشي آسيب وارد کنند، توسط اداره محيط زيست به دادگاه معرفي و دادگاه آنها را جريمه می نمايد؛ درصورتي که اين از وظايف محيط

زيست است که با حيوانات وحشي مقابله نمايد. ولي به دليل گستردگي محيط و امکانات کم محيط زيست، اين امر ميسر نمی شود. لطفاً بفرمایيد: تکليف شرعي کشتن حيوانات موذي (که برخلاف قانون است) چيست؟

ج. اگر حيوان موذي به جان و يا مال شخصي خسارت و ضرر بزند، آن شخص مي تواند جلوی ضرر را - ولو با کشتن حيوان، اگر به طريق ديگر ممکن نباشد - بگيرد.

کشتن موجودات موذی و مزاحم

س135. آيا جايز است كه برخى از موجودات موذى و مزاحم مانند مار و عقرب و... را چه در همان لحظه اول يا پس از گرفتن، در ايستگاه از بين برد؟ آيا با توجه به خطرناك بودن آنها بايد به مراجع ذي ربط تحويل داد؟

ص: 143

ج. اگر بتوانيد بدون خطرى كه متوجه شما شود آنها را از بين ببريد، اشكال ندارد، ولى اگر احتمال خطر براى شما هست، به مراجع ذي ربط تحويل دهید.

کشتن موجودات موذی با آب جوش

س136. آیا می توان موش ها و مانند آن را که باعث مزاحمت می شوند، با آب جوش کشت؟

ج. می توانید به وسیله دیگری که حیوان را زیاد زجر ندهد، بکشید.

کشتن و آزار حیوانات غیرموذی

س137. کشتن و آزار حیوانات غیرموذى چگونه است؟ محبّت به آنان چه حکمى دارد؟

ج. کشتن و آزار حیوانات غیرموذى اشکال دارد، و حمایت از آنان خوب است.

کشتن حشرات در منزل و دوا ریختن در لانه آنها

س138. آيا کشتن حيوانات مثل سوسک و مارمولک و مورچه و غيره در منزل جايز است يا خير؟ و دوا ريختن در محل آنها چه حکمی دارد؟

ص: 144

ج. اگر حيوانات مذکور موجب اذيت و مزاحمت باشند، کشتن آن ها اشکال ندارد.

كشتن حیوانات و حشرات بدون علت

س139. قتل حيوانات و حشرات بدون علت چه حکمی دارد؟

ج. اگر اذيت نکنند، از کشتن آنها خودداری شود.

کشتن حشرات موذی و حشراتی که نیش می زنند

س140. آيا كشتن حشرات گناه دارد يا خير؟ حشراتي كه نيش می زنند و يا حشراتي كه ايجاد مزاحمت می كنند؟

ج. كشتن حشرات موذي اشكال ندارد.

كشتن گربه های مزاحم

س141. كشتن گربه هایی که ايجاد مزاحمت می کنند، چه حکمي دارد؟

ج. اگر اذيت کند اشکال ندارد.

کشتن گربه توسط کسی که حکم آن را نمی دانسته

س142. اینجانب به علت ندانستن مسئله که کشتن گربه جایز نیست و آقای... فتوا داده اند که اگر گربه اذیت می کند باید او را

ص: 145

ترساند که از محله برود، قبل از خواندن این مسئله حدود شش گربه را کشتم که چهار تا از آنها آن نوزاد بودند و از پشت بام آنها را به وسط خیابان پرتاب نمودم و دو تای دیگر آنها اذیت می کردند و درضمن چهار بچه شاهین از مادر جدا کردم که آنها هم بعد از چند روز مردند. حالا هر پیش آمدی که در خانه ما پیش می آید،

علت را همان ها می دانم و با خود می گویم خودم کردم که لعنت بر خودم باد. حالا از شما تقاضا دارم که مرا نسبت به کفاره این حیوانات راهنمایی نمایید.

ج. در فرض سؤال برای کشتن حیوانات مذکور در سؤال کفاره واجب نیست، اما از گناه خود توبه کنید.

کشتن گربه به طور ناخواسته

س143. اگر گربه ای را به ناخواسته زير بگيريم، حکم آن چيست و چه کنيم که خونش به گردنمان نباشد؟

ج. در فرضي که ناخواسته باشد و ملک کسی نباشد، چيزي بر شما نيست.

ص: 146

کشتن سگ های ضررزننده به مزارع

س144. چون سگ های زیادی چه بدون صاحب و چه دارای صاحب باعث خسارت به کشت گندم و جو و ریشه های درخت انار و چغندر و غیره می شود، حتی با تذکر فراوان به صاحبان سگ ها نتیجه ای نداشته است. خواهشمند است با توجه به خسارت

فراوان و آلوده کردن محیط دستور شرعی و قانونی را در ذیل مرقوم فرمایید؟

ج. در فرض سؤال کشتن سگ هایی که صاحب ندارند، بی اشکال است و سگ هایی که صاحب دارند، اگر به صاحبانشان تذکر داده شود و ترتیب اثر ندهند، هر مقدار ضرر بزنند، صاحبانشان ضامنند و شرعاً حق مطالبه خسارت دارید.

از بین بردن سگ های ولگرد و بدون صاحب

س145. در روستایى که ما در آن زندگى مى کنیم تعدادى سگ ولگرد هستند که زمین هاى کشاورزى را آلوده مى کنند، آیا از بین بردن آنها گناه دارد؟

ص: 147

ج. در صورت ایجاد مزاحمت، مانعى ندارد، ولی صرف آلوده کردن زمین کشاورزی مزاحمت محسوب نمی شود.

س146. چند سال پيش شخصي با تفنگ بادي به سگي شليک کرده که گويا چشم سگ آسيب ديد. اما آن سگ در شهرکي صنعتي بوده که بعضي از سگ هاي آنجا ولگرد بودند و بعضي سگ نگهبان. اگر بين اين دو مورد

مشکوک باشيم، آيا تحقيق لازم است که سگ ولگرد بوده يا داراي صاحب بوده؟ به صورت کلي آيا اين فرد در اين باره وظيفه اي دارد؟

ج. چنانچه احتمال عقلایي دهد که سگ نگهبان بوده است، احتياطاً بايد تحقيق کند تا حق الناسي بر عهده او نباشد.

س147. حقير از اعضاي جمعيت هاي دفاع از حقوق حيوانات مي باشم. اخيراً در برخي از شهرهاي ايران مشاهده شده که بعضي از افراد به کشتار بي رحمانه و ظالمانه حيواناتي مانند سگ و گربه ها مي پردازند. با توجه به سيره نبي مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومين(علیهم السلام) که همواره بر تکريم و منع آزار حيوانات تأکيد داشته اند، نظر مبارک حضرت عالي درباره کار اين افراد چيست و آيا اين افراد دچار عذاب اخروي و قهر الهي مي شوند يا خير؟ بلکه با تحذير اين افراد بتوان آنها را از ادامه کار زشت و ناپسندشان

ص: 148

بازداشت تا حق حيات را از موجودات بي گناه و بي زبان نگيرند.

ج. به طورکلي کشتن حيوانات موذي بلامانع است، اما در غير اين مورد، همان طوري که خداى تعالى در آخر آيه مربوط به شکار فرموده: «وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ سَرِيعُ الْ-حِسَابِ».(1) در مسئله شکار کردن بايد از خدا

ترسيد و بيهوده حيوانات را بى جان ننموده و در کشتن آنها اسراف نورزيد و صرفاً به منظور تفريح و سرگرمى و يا خودنمایى و زورمندى شکار نکرد و همين طور در مورد سؤال بايد دانست که خداى تعالى در حسابگرى سريع است و کيفر ظلم و تعدى را قبل از آخرت در همين دنيا مي دهد، و اين ظلم ها و تجاوزها و دام اندازي ها و بى خبر کشتن حيوانات بى زبان همان طور که بسيار مشاهده شده، جز سوء عاقبت و نکبت ثمره اى ندارد.

کشتن جانوران دارای بیماری مسری بدون صاحب

س148. درباره اینکه جانورهایی که صاحب معینی ندارند و روزها در بیابان ها و شب در کشتارگاه استفاده می کنند و خون و

ص: 149


1- . مائده، 4.

گوشت هایی که آنها می خورند و برای مردم شهر مرض مسری به وجود می آورند نگیرند و بچه ها را هم اذیت می کنند، به دستور دکتر بهداشت آنها را کشتند و از بین بردند که مردم اذیّت نشوند و مرض مسری نگیرند. بفرمایید آیا کشتن آنها جایز است یا خیر؟ و آیا کفاره دارند یا نه؟ کفاره کشتن آنها را معلوم کنید که در چه

راهی خرج کنند؛ چون در رساله ها این مسئله وجود ندارد؛ حتی در مجمع المسائل حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی نیست و در توضیح المسائل مراجع دیگر هم این مسئله وجود ندارد؟

ج. کشتن آنها درصورتی که موجب اذیت اشخاص و مضر به بهداشت جامعه باشند جایز است، و الا جواز آن محل اشکال است و در هر دو صورت (جواز یا عدم جواز) کفّاره ندارد.

ص: 150

تخریب محیط زیست

اشاره

ص: 151

ص: 152

ارتباط سلامت محیط زیست با حیات جامعه سالم

شک نیست که سلامت محیط زیست با حیات سالم جامعه ارتباطی ناگسستنی دارد و همان گونه که در بدن انسان بهداشت و پیشگیری بر درمان مقدم است، تأمین فضای سالم و محیط زیست مناسب نیز بر جبران خسارت های ناشی از تخریب آن مقدم است.

سالم نگاه داشتن محیط زیست و رعایت پاکیزگی و جلوگیری از آلوده سازی آب و خاک و صحرا و حفظ گیاهان و حیوانات و سایر موجودات که با حیات فرد و جامعه پیوند دارند، وظیفه همگانی است و در آموزه های دینی هم از آلوده کردن محیط زیست نهی شده و به پاکسازی آن ترغیب شده است.

ص: 153

سلامت محیط زیست در احادیث

اشاره

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند پاک است و بوی خوش را دوست دارد و پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد. پس آستان خانه خود را تمیز نگه دارید.

«إِنَّ اللهَ تَعَالَى طَيِّبٌ يُحِبَّ الطَّيِّبَ، نَظِيفٌ يُحِبُّ النَّظَافَةَ، كَرِيمٌ يُحِبُّ الْكَرَمَ، جَوَادٌ يُحِبُّ الْ-جُودَ، فَنَظِّفُوا أَفْنِيَتَكُمْ وَلَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ».(1)

از این حدیث استفاده می شود که رعایت پاکیزگی صبغه ملکوتی دارد و ازآن رو که انسان خلیفة الله است، باید سنّت و سیره او را سیره خود قرار دهد.

نهی از قطع درختان

یا در جای دیگر وقتی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مسلمانان را به جبهه جنگ می فرستاد سفارش می فرمود: جز در هنگام ناچاری درختی را قطع نکنید.

«وَلَا تَقْطَعُوا شَجَرَةً إِلَّا أَنْ تُضْطَرُّوا إِلَيْهَا».(2)

شاید نهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) به خاطر تأثیری است که درخت در سلامت

ص: 154


1- . سیوطی، الجامع الصغیر، ج1، ص267 - 268.
2- . کلینی، الکافی، ج5، ص30.

محیط زیست دارد.

اهمیت هوای پاک، آب گوارا و زمین حاصلخیز

امام صادق(علیه السلام) فرمود: سکونت در سرزمینی که هوایی سالم، آبی فراوان و زمینی حاصلخیز داشته باشد، دلپذیر است. که سخن از دلپذیری زندگی است، نه زنده ماندن.

«لَا تَطِيبُ السُّكْنَى إِلَّا بِثَلَاثٍ: الْ-هَوَاءِ الطَّيِّبِ، وَالْ-مَاءِ الْغَزِيرِ الْعَذْبِ، وَالْأَرْضِ الْ-خَوَّارَةِ».(1)

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرماید: زیر درخت بارده [محل ریزش میوه ها] و در مسیر راه عمومی بول نکنید.

نهی از آلوده کردن محیط های سالم

«وَنَهَى (رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله)) أَنْ يَبُولَ أَحَدٌ تَحْتَ شَجَرَةٍ مُثْمِرَةٍ أَوْ عَلَى قَارِعَةِ الطَّرِيقِ».(2)

و اگر ملتی از آلوده کردن فضاهای عمومی و محیط های سالم و نشاط آور پرهیز نکند و یا در مقابل آلوده کردن آن سکوت کند،

ص: 155


1- . ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص320.
2- . صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج4، ص4.

مشمول لعن خداوند قرار می گیرد؛ چنان که رسول الله(صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«ثَلَاثٌ مَلْعُونٌ مَنْ فَعَلَهُنَّ: اَلْ-مُتَغَوِّطُ فِي ظِلِّ النُّزَّالِ، وَالْ-مَانِعُ الْ-مَاءَ الْ-مُنْتَابَ، وَالسَّادُّ الطَّرِيقَ الْ-مَسْلُوكَ».(1)

سه گروه هستند که به جهت کارشان ملعونند:

1. کسی که مکان های عمومی [خیابان، کوچه، پارک، سایبان ها و محل نزول مسافران] را با کثافت آلوده کند.

2. کسی که از آب نوبه ای (سهمیه بندی) جلوگیری کند و نوبت دیگران را رعایت نکند.

3. کسی که سد معبر کند.

می بینیم در آن روزگار چیزی که می توانست موجب آلودگی مکان های عمومی در مسیر مردم باشد، آلوده کردن محیط به ادرار و مدفوع بوده که مورد منع شدید پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرار گرفته است.

آیا اگر امروزه امام معصوم(علیه السلام) حضور داشتند، از فاضلاب کارخانجات و مواد سمی آن که در لایه های زمین و منابع زیرزمینی

ص: 156


1- . کلینی، الکافی، ج2، ص292.

آب نفوذ می کند و یا گرد و غبار و دود ناشی از آنها که هوای

اطراف را آلوده کرده، زمینه ابتلا به بیماری های صعب العلاج را برای مردم فراهم می سازد و یا مانع رشد گیاهان و مهاجرت ساکنان آن مناطق می گردد، منع نمی فرمودند؟

تخریب طبیعت مصداق «فساد فی الارض»

اگر واژه «فساد فی الارض» را که در آیات متعدد قرآن مجید آمده است مثل: «وَلَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا»؛(1)

«أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ فِي الْأَرْضِ»؛(2)

«لَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْ-مُفْسِدينَ»؛(3) «وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْ-حَرْثَ وَالنَّسْلَ»؛(4)

و... را عام بگیریم و نیز آیه «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ

ص: 157


1- . اعراف، 56. «و در زمین پس از اصلاح آن فساد نکنید».
2- . هود، 116. «دانشمندان صاحب قدرتی نبودند که از فساد در زمین جلوگیری کنند».
3- . قصص، 77. «و هرگز در زمین در جست وجوی فساد مباش که خدا مفسدان را دوست ندارد».
4- . بقره، 205. «هنگامی که روی برمی گردانند، در راه فساد در زمین، کوشش می کنند و زراعت ها و چارپایان را نابود می سازند».

النَّعِيمِ»؛(1)

و نیز آیه «اَللهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ... لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»،(2) را شامل نعمت های دنیایی بدانیم و روایات نهی از اسراف و تبذیر، و شکر نعمت را به آنها بیفزاییم، به این نتیجه خواهیم رسید که تخریب طبیعت و نابود کردن آن مصداق فساد، اسراف، عدم شکرگزاری از نعمت و مشمول نهی الهی است و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) آن را نکوهیده داشته اند.

نقش درختان و پوشش گیاهی در سالم سازی هوا و حفظ طبیعت

درختان در سالم سازی و پاکیزگی هوا نقش موثر دارند و از برگ و چوب و ثمره و میوه آن هم بشر از دیرباز سود برده است. تجارت میوه و فواید بهداشتی آن برای انسان ها بر کسی پوشیده نیست. مواد دارویی را که خداوند متعال در برخی گیاهان به ودیعه نهاده است، پزشکان را به سوی استفاده از طب سنتی به جای طب شیمیایی می خواند.

ص: 158


1- . تکاثر، 8. «سپس در آن روز از نعمت هایی که داشته اید، بازپرسی خواهید شد».
2- . جاثیه، 12. «خدا همان کسی است که دریا را مسخر شما کرد... تا بتوانید از فضل او بهره بگیرید و شاید شکر نعمت هایش را به جا آورید».

پوشش گیاهی به عنوان مانعی در حرکت بی رویه خاک و جلوگیری از سیلاب و تخریب محیط زیست یکی دیگر از کارکرد های طبیعی درختان است.

توجه ویژه قرآن به گیاهان و درختان به عنوان نشانه ها و آیات الهی

ازاین رو می بینیم که در آیات قرآن مجید توجه خاصی به گیاهان و درختان شده و طراوت و سرسبزی آن را یکی از نشانه ها و آیات الهی به حساب آورده و به خداوند متعال نسبت داده است.

«اَلَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلاً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِنْ نَبَاتٍ شَتَّى».(1)

خدایی که زمین را برای شما بستری قرار داد و برای شما در آن راه هایی پدید آورد و از آسمان برای شما آب نازل کرد، پس به وسیله آن انواعی از روییدنی های گوناگون را بیرون آوردیم.

ص: 159


1- . طه، 53.

«هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْ ءٍ».(1)

اوست که از آسمان آب نازل کرد و به وسیله آن گیاهان گوناگون را از زمین بیرون آوردیم.

یا در جای دیگر زراعت را منسوب به خداوند فرموده و انسان ها را فقط پنهان کننده دانه در خاک می داند.

«أَ فَرَأَيْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ * أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ * لَوْ نَشَاءُ لَ-جَعَلْنَاهُ حُطَاماً».(2)

به آنچه زیر خاک پنهان می کنید نمی نگرید؟ آیا شما زراعت می کنید یا ما؟ اگر بخواهیم آنها را به خاشاک تبدیل می کنیم.

اهمیت درختکاری در احادیث

اهمیت درختکاری در روایات فراوانی بیان شده و از این کار به عنوان عمل مقدس نام برده شده است.

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) درضمن حدیثی درختکاری را در کنار تعلیم علم و

ص: 160


1- . انعام، 99.
2- . واقعه، 63 - 65.

ساخت مسجد ارث سودمند به حساب آورده اند.

«سَبْعٌ يَجْرِي لِلْعَبْدِ أَجْرُهُنَّ وَهُوَ فِي قَبْرِهِ بَعْدَ مَوْتِهِ: مَنْ عَلَّمَ عِلْماً، أَوْ أَجْرَى نَهْراً، أَوْ حَفَرَ بِئْراً، أَوْ غَرَسَ نَخْلاً، أَوْ بَنَى مَسْجِداً، أَوْ وَرَّثَ مُصْحَفاً، أَوْ تَرَكَ وَلَداً يَسْتَغْفِرُ لَهُ بَعْدَ مَوْتِهِ».(1)

هفت چیز است که ثواب آن بعد از مرگ هم به عاملش می رسد: کسی که علمی را بیاموزد یا نهری را جاری سازد یا چاه آبی را حفر کند یا نخلی را بکارد یا مسجدی را بنا نهد یا مصحفی (قرآن) را به ارث بگذارد یا فرزندی را به جای گذاشته است که بعد از مرگش برای او طلب آمرزش می کند.

در مورد آبیاری درختان فرمود: «مَنْ سَقَى طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَكَأَنَّمَا سَقَى مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ».(2)

کسی که درخت موز یا سدر را آب بدهد مثل آن است که مؤمن تشنه ای را سیراب کرده و ثواب آن را می برد.

ص: 161


1- . متقی هندی، کنز العمال، ج15، ص953.
2- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج17، ص42.

و در مورد قطع بیهوده درخت می فرماید:

«مَنْ قَطَعَ سِدْرَةً صَوَّبَ اللهُ رَأْسَهُ فِي النَّارِ».(1)

کسی که درخت سدره ای را (بدون جهت) قطع کند، خداوند سرش را در آتش فرو می برد.

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «لَا تُقَطِّعُوا الثِّمَارَ فَيَصُبَّ اللهُ عَلَيْكُمُ الْعَذَابَ صَبّاً».(2)

درخت میوه دار را بیهوده قطع نکنید که خداوند عذابش را بر شما نازل می کند.

أمیر ال-مؤمنین(علیه السلام): «مِمَّا يَزِيدُ فِي الْعُمُرِ تَرْكُ الْأَذَى، وَتَوْقِيرُ الشُّيُوخِ، وَصِلَةُ الرَّحِمِ، وَأَنْ يُحْتَرَزَ عَنْ قَطْعِ الْأَشْجَارِ الرَّطْبَةِ إِلَّا عِنْدَ الضَّ-رُورَةِ، وَإِسْبَاغُ الْوُضُوءِ، وَحِفْظُ الصِّحَّةِ».(3)

از چیزهایی که به عمر اضافه می کند، ترک آزار به دیگران و احترام به پیران و صله رحم و دوری کردن از قطع درختان سبز مگر

ص: 162


1- . ابوداوود سجستانی، سنن، ج2، ص527؛ مجلسی، بحار الانوار، ج63، ص113.
2- . کلینی، الکافی، ج5، ص264؛ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج19، ص39.
3- . مجلسی، بحار الانوار، ج73، ص319.

در وقت حاجت، و خوب وضو گرفتن و حفظ سلامتی است.

و در اهمیت درختکاری همین بس که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند:

«إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَفِي يَدِ أَحَدِكُمُ الْفَسِيلَةُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا».(1)

اگر نهالی در دست یکی از شماست و در آستانه برپایی قیامت به اندازه کاشتن آن فرصت دارد، آن را بکارد.

یا در روایت دیگری می فرماید: «مَا مِنْ مُسْلِمٍ يَغْرِسُ غَرْساً أَوْ يَزْرَعُ زَرْعاً فَيَأْكُلُ مِنْهُ إِنْسَانٌ أَوْ طَيْرٌ أَوْ بَهِيمَةٌ إِلَّا كَانَتْ لَهُ بِهِ صَدَقَةٌ».(2)

هر مسلمانی درختی بکارد یا زراعتی کشت کند و انسان، پرنده یا چهارپایی از محصول آن بخورد، این کارها برایش صدقه محسوب می شود.

و با توجه به آیه شریفه: «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا».(3)

ص: 163


1- . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج13، ص460.
2- . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج13، ص460.
3- . هود، 61. «اوست که شما را از زمین آفرید و آباد کردن آن را به شما واگذاشت».

که وظیفه آبادانی زمین بر عهده انسان گذاشته شده است. باید ضمن استفاده بهینه از طبیعت، از تخریب آن جلوگیری نمود و این همان توسعه پایدار است که امروزه مورد توجه دلسوزان محیط زیست قرار گرفته است.

حقوق طبیعت

س149. آیا جهت نگهداری طبیعت مانند جنگل ها، تالاب ها، مراتع و... نیز در اسلام همانند حیوانات اهلی حقوقی مترتب است؟

ج. در روايتي از اميرمؤمنان(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «اِتَّقُوا اللهَ فِي عِبَادِهِ وَبِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْؤُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَالْبَهَائِمِ»،(1) که نشان مي دهد انسان نسبت به اذيت و آزار حيوانات و تخريب طبيعت مسئول است و

ص: 164


1- . نهج البلاغة، خطبه 167 (ص242). ««از خدا بترسید درباره بندگان او و سرزمین هایش؛ زیرا شما حتی نسبت به قطعه های زمین و چارپایان نیز باید پاسخ گو باشید».

مورد مؤاخذه قرار مي گيرد.

خسارت به طبیعت به منظور احیای یک منطقه به لحاظ اقتصادی یا کشاورزی

س150. به لحاظ اهم و مهم، اگر احیای یک زمین و یا ناحیه به لحاظ اقتصادی و یا کشاورزی منوط به نابودی سایر مناطق به لحاظ عناصر و توان طبیعی منطقه باشد، اقدام مربوطه تا چه اندازه مجاز خواهد بود؟

ج. در موارد مذکور بايد رعايت اهم و مهم شود و از خسارت به محيط زيست جلوگيري به عمل آيد.

ریختن زباله در طبیعت

س151. ریختن زباله در طبیعت چه حکمی دارد؟

ج. اخلاقاً مذموم است و شایسته است که رعايت شود.

ص: 165

رها کردن ترکیبات سمی در محیط های عمومی و طبیعت

س152. اگر شخصی ترکیبات سمی مانند برخی از باتری ها را که بر روی آنها برچسب خطرناک نصب شده و نباید در محیط های

عمومی و طبیعت رها نماید، بدون توجه دور بیندازد، آیا ضامن است؟

ج. این کار حرام است و اگر سموم رهاشده موجب بيماري فردي گردد و بيماري او مستند به سهل انگاري شخص مذکور باشد، ضامن است.

آلوده ساختن محیط های طبیعی با زباله و ایجاد آتش سوزی در مراتع توسط گردشگران

س153. آلوده سازی محیط های طبیعی توسط انواع زباله ها پس از پایان گردشگری و یا ایجاد آتش سوزی در مراتع به دلیل سهل انگاری در امر گردشگری، چه حکمی دارد؟

ج. پاک سازي محيط از زباله گردشگري دليل بر شخصيت انساني افراد و التزام به ادب است و اما آتش سوزي در مراتع که از انفال است، حرام و قابل تعزير است.

ص: 166

رها کردن فاضلاب و زباله های منازل و مغازه ها در معابر عمومی

س154. رها کردن فاضلاب منازل در کوچه و معابر عمومي که باعث تخريب آسفالت گرديده و چهره ای زننده ايجاد می نمايد، از

نظر شرعي چه حکمي دارد؟

ج. اگر موجب زحمت مردم يا تخريب راه مردم و اشکال در عبور و مرور شود، جایز نيست و تخریب آسفالت هم موجب ضمان است.

ریختن زباله های منازل و مغازه ها در جوی آب

س155. تعدادي از منازل و مغازه ها زباله هاي خود را در جوي آب ريخته که در پایين شهر تجمع نموده و کشتزارها را آلوده نموده و مشکلات بهداشتي به وجود می آورد. حکم شرعي را بيان فرمایيد؟

ج. عمل مذکور که باعث ضرر ديگران می شود، جایز نيست و اگر موجب خسارت به کشتزار شود، ضامن هم هستند.

خسارت های زیست محیطی ناشی از آلودگی های میکروبی، شیمیایی، صوتی و تشعشعات اتمی

س156. همچنان که استحضار داريد، مسائل محيط زيستي اکنون در

ص: 167

سطح ملي، منطقه ای و جهاني از مهم ترين نگراني هاي بشر است. تأسيسات، کارخانجات و آزمايشگاه ها، انواع آلودگي های ميکروبي، ويروسي، شيميايي، سمي، گازي، پرتوي، صوتي، تشعشعات و

امواج را که براي مال، جان و سلامت همگان مضر هستند، در محيط زيست رها می کنند. گاهي فعاليت جاري آنها ضرر براي محيط زيست، مال، جان و سلامت مردم ندارد و خسارتي به آنان وارد نمی سازد، اما در صورت قصور يا تقصير و رعايت نکردن نکات ايمني و استانداردها، قطعاً خطرناک و زيانبار هستند. در مواردي نيز در صورت بروز حوادث طبيعي خارج از خواست و اراده آدمي خطرآفرين و خسارت بار هستند. براي مثال در حادثه زلزله دريايي و سيل در ژاپن که منجر به انفجار نيروگاه هسته ای فوکوشيماي ژاپن شد. اکنون پس از ماه ها برخي اخبار از جاري شدن روزانه سيصد هزار تن آب آلوده به تشعشعات اتمي به دريا و اقيانوس حکايت می کنند. بعضي نوشته اند که دو سوم کشور به شدت آلوده شده و در صورت افزايش آلودگي، حتي ممکن است اين مناطق غير قابل سکونت اعلام شود. در حادثه مشابه ديگري در

ص: 168

انفجار نيروگاه اتمي چرنوبيل حتي آلودگي به برخي کشورهاي ديگر نيز رسيد و اکنون نيز آن منطقه خالي از سکنه است. در حادثه انفجار کارخانه يونيون کاربايد در شهر بوپال هند بر اثر نشت سموم

چندين هزار نفر کشته، مسموم و معلول شدند و هزاران نفر سال ها بايد تحت درمان باشند و مردم آسيب ديده کاملاً به حق و حقوقشان نرسيدند. بنابراين، این سؤالات پيش می آيد:

الف. آيا تشکيلات و مؤسسات وابسته به دولت و يا بخش خصوصي بدون رضايت و يا بدون اطلاع قبلي مردم مجاز به احداث تأسيسات و کارخانجاتي که محيط زيست يک شهر و يا منطقه را آلوده می کنند، هستند؟

ب. اگر در موردي مردم راضي به اجراي طرح و پروژه کلاني که اوضاع و احوال و محيط زيست آنان را به شدت تغيير می دهد، نباشند، آيا می شود به خواست مردم توجه نکرد؟

ج. الف و ب) ساخت کارخانجات با توجه به رعایت جهات ايمني آن، که مضر به ديگران نباشد، مانعي ندارد.

س157. آيا مردم، نمايندگان و کارکنان ذي ربط دولتي حق

ص: 169

دسترسي به چنين اطلاعات و ميزان تأثير طرح ها و پروژه ها و فعاليت تأسيسات و کارخانجات را بر محيط زيست عمومي دارند؟ يا اين امور از حريم خصوصي است و تجسس به شمار می آيد؟

ج. دانستن ميزان مخاطرات اين گونه کارخانجات نسبت به محيط زيست في نفسه براي همه مانعي ندارد و اگر واقعاً ضرر دارد، سازندگان بايد به اطلاع مردم برسانند.

س158. برفرض بروز چنين حوادثي جبران خسارات وارده به مال، جان، سلامت و محيط زيست سالم مردم بر عهده کيست؟

ج. چنانچه جهات ايمني کارخانجات مذکور بدون افراط و تفريط ملاحظه شده باشد، ضررهاي انفجارهاي ناگهاني بر عهده صاحبان کارخانه نخواهد بود.

س159. براي تدارک زيان و ضررهاي بزرگ و بيش از اندازه و توان، عاملان، مسبّبان و دولت چه بايد کرد؟

ج. لازم است تمام جهات ايمني حفظ آن از مخاطرات احتمالي را رعايت کنند.

بی توجهی به جمع آوری و دفن زباله های درمانی و بیمارستانی

ص: 170

س160. در بسياري از بازرسي هاي بهداشت محيطي از مراکز درماني و بيمارستان ها مشاهده مي گردد که پرسنل بدون در نظر

گرفتن آموزش هاي قبلي و يا شلوغي محيط کار و نداشتن تمرکز، زباله هاي عفوني را به درون سطل هاي زباله عادي مي ريزند و با اين اقدام به گمان بسيار ناچيز، سلامت و جان پاک بانان و اشاعه بيماري هاي عفوني در جامعه و محيط زيست را به مخاطره مي اندازند، که قطعاً نيروهاي بهداشت محيط با دادن اخطار و برخورد قانوني، اين تخلفات را به حداقل ممکن رسانده است. نظر شرعي در مورد بي توجهي اين دسته از پرسنل چيست؟

ج. چنانچه عمل مزبور موجب ضرر قابل اعتناي عقلایي نسبت به افراد جامعه باشد، جایز نیست.

عوارض زیست محیطی مواد نفتی برای بنادر و جانوران دریایی

س161. از عمده ترين عوارض مواد نفتي موجود در فاضلاب ها

ص: 171

مي توان به مرگ ومير جانوران دريايي، مشکلات صيد ماهي، آلودگي هاي بنادر و سواحل تفريحي و انتقال مواد سرطان زا از طريق ماهي به انسان و تغيير در اکوسيستم دريايي، اشاره نمود. حال

با وجود چنين عوارضي آيا از نظر شرعي عمل اين قبيل آلوده کنندگان آب ها و محيط زيست حرام نيست؟

ج. به طورکلي محيط زيست از مشترکات است و همگان حق دارند از آن استفاده سالم و صحيح بنمايند و کسي حق ندارد برخلاف متعارف و يا سوءاستفاده از آنها، محيط را غيربهداشتي و يا با دشواري و خطر مواجه سازد. چنان که از احاديث شريفه استفاده مي شود، همه شرعاً نسبت به اين مشترکات مسئوليت دارند.

اميرالمؤمنين(علیه السلام) مي فرمايند: «اِتَّقُوا اللهَ فِي عِبَادِهِ وَبِلَادِهِ فَإِنَّكُمْ مَسْؤُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ».(1)

آلودگی عرصه های طبیعی توسط شرکت های بزرگ نفتی آلوده کننده

ص: 172


1- . نهج البلاغة، خطبه 167 (ص242). «از خدا بترسید درباره بندگان او و سرزمین هایش؛ زیرا شما حتی نسبت به قطعه های زمین نیز باید پاسخ گو باشید».

س162. آلودگی زمین و عرصه های طبیعی توسط شرکت های بزرگ نفتی و غیره آیا موجب ضمان و الزام در رفع آلودگی مربوطه

توسط شرکت های مورد نظر می گردد؟

ج. اگر ضرر قابل ملاحظه زيست محيطي داشته باشند، مثل آلوده کردن آب ها و يا خاک که مانع کشاورزي مسلمين و انتفاع از انفال گردد، حاکم شرع جامع الشرایط مي تواند از کار آنها جلوگيري و يا آنها را وادار به جبران نمايد و اگر هم خسارت به درختان و محصولات موجود منطقه بزند، ضامن صاحبان درخت هستند و بايد خسارات وارده را برحسب نظر کارشناس امين به مالکين بپردازند.

استفاده از سموم دفع آفات نباتی مضرّ به انسان

س163. نظر به اينکه براي مبارزه با آفات محصولات کشاورزي از سموم دفع آفات نباتي استفاده مي گردد و عموماً اين گونه سموم به مرور زمان باعث بروز صدمات جبران ناپذيري در حد سرطان کبد و امثال آن به بدن انسان ها مي گردد و بنابر دستورات الهي و ائمه

ص: 173

اطهار(علیهم السلام)، ضرر رساندن به روح و جسم انسان بي گناه، شرعاً حرام و قانوناً جرم محسوب مي شود، آيا لازم نيست که در اين زمينه هم از فتواي حضرت عالي در خصوص منع استفاده از سموم دفع آفات

نباتي که ساليان سال است استفاده از آنها در کشاورزي در کشورهاي ديگر ممنوع شده است، فيض برده تا نسل مسلمانان خصوصاً ايرانيان شريف در معرض خطر انقراض قرار نگيرد؟ همچنين نظر خود را در مورد کودهاي شيميايي هم که مضرات آن دست کمي از مضرات سموم ندارد، بيان بفرماييد.

ج. به طورکلي در فرض سؤال چنانچه ضرر و زيان در درازمدت است و درصدي از تلفات افراد به آن مستند مي شود، واجب الترک نيست و آنچه را عرف مورد اعتنا و واجب الرعايه مي داند، خطر و ضرر کوتاه مدت است که شرعاً و عقلاً ترک آن واجب است.

تخریب طبیعت به خودی خود

س164. تخریب طبیعت و از بین بردن آن به خودی خود چه حکمی دارد؟

ص: 174

ج. بدون جهت عقلایي و مجوز شرعي جايز نيست.

هزینه های رفع آلودگی و ضرر به طبیعت

س165. اگر رفع آلودگی و ضرر به طبیعت مترتب انجام هزینه هایی

در حد متعارف فعالیت مذکور باشد، انجام چنین فرایندهایی چه حکمی دارد؟

ج. درصورتي که حاکم شرع جامع الشرایط مصلحت بداند، هزينه اصلاح از درآمدهاي عمومي جامعه اشکال ندارد.

تخریب جنگل ها، مراتع و تالاب ها

س166. ازآنجاکه امروزه جنگل ها، مراتع، تالاب ها و مناطق طبیعی از کارکرد های مستقیم و غیرمستقیم متعددی در زندگی، سلامت و حتی اقتصاد بشر برخوردارند، تخریب موارد مورد نظر به لحاظ فردی و یا حکومتی چه حکمی خواهد داشت؟

ج. تخريب جنگل ها، مراتع و... که از انفال و مربوط به امام(علیه السلام) است جايز نيست و تصرف در آن در محدوده اي که حاکم شرع جامع الشرایط اجازه دهد، مجاز مي باشد.

ص: 175

تخریب و آتش سوزی مراتع و جنگل ها در اثر سهل انگاری

س167. تخریب و آتش سوزی مراتع و جنگل ها در صورت سهل انگاری و یا عمدی چه حکمی دارد؟ آیا موجب ضمان شرعی می شود؟

ج. مراتع و جنگل ها از انفال و در اختیار امام معصوم است و تخريب آنها بدون وجود مجوز شرعي و فايده عقلايي جایز نیست.

قطع درختان

س168. بريدن درخت از لحاظ شرعي چه حکمي دارد؟

ج. اگر جهت عقلایي در بين نباشد، مذموم است، اميرمؤمنان(علیه السلام) در جمله اي فرموده اند: «مِمَّا يَزِيدُ فِي الْعُمُرِ تَرْكُ الْأَذَى... وَأَنْ يُحْتَرَزَ عَنْ قَطْعِ الْأَشْجَارِ الرَّطْبَةِ».(1) از چيزهايي که عمر را مي افزايد، ترک مردم آزاري... و پرهيز از قطع درختان سبز است.

قطع درختان جنگلی به منظور فعالیت کشاورزی یا صنعتی

س169. استفاده از يک منطقه جنگلي و يا يک رودخانه طبيعي

ص: 176


1- . مجلسی، بحار الانوار، ج73، ص319.

جهت فعاليت کشاورزي و يا صنعتي که منجر به قطع درختان يا از بين رفتن بخشي از گونه هاي منطقه مي شود، درصورتي که زمين و يا فضاي جايگزين در آن ناحيه باشد، چه حکمي دارد؟

ج. اين کار خلاف عرف عقلاست و پسنديده نيست و چنان که قبلاً گفته شد، اگر جهت عقلایی نداشته باشد و تخريب انفال صدق کند، حرام است.

قطع درختان بیابانی با اهداف سودجویانه

س170. قطع درختان بیابانی که اثر مؤثری بر تعدیل شرایط سخت محیطی اطراف خود دارد، با اهداف سودجویانه و بدون نظر قانون، چه حکمی دارد؟

ج. درختان بياباني از مباحات عامه است و از بين بردن آنها بدون مجوز شرعي جايز نيست.

قطع درختان کهنسال به بهانه مبارزه با خرافه پرستی

س171. مدتي است که اداره کل اوقاف و امور خيريه استان گيلان با اين بهانه که در حال مبارزه با خرافه پرستي است، دست به قطع

ص: 177

درختان کهنسال استان که هر کدام سني بين 300 تا 1000 سال يا بيشتر دارند، زده است. بر اذهان آگاه و خواص پوشيده نيست که نفس اعتقاد به درخت جهت قرب به خدا امري است عاميانه و نگاهي است

سطحي، غيرالهي و خرافي. حال سؤال من از حضرت عالي اينجاست: آيا به نظر معظم له اين طريقه در پيش گرفته شده که تيشه را به قلب ذخاير باارزش طبيعي اين مرز و بوم می زند درست است، حال آنکه در سيره معصومين(علیهم السلام) و احاديث متواتر مسلمانان بر اين گونه رفتار با طبيعت و مخصوصاً درخت نهي شده اند؟

اميدوارم در سايه ارشاد عالمانه شما جلوي اين برخورد سطحي تر از آن رفتار گرفته شود و به شکل اصولي با پديده زشت خرافه پرستي برخورد شود.

ج. از قضيه شخصيه اطلاعي ندارم. به طورکلي مبارزه با خرافه و آگاهي دادن به قشر ضعيف جامعه (که غالباً هدف مستقيم شياداني است که به اين گونه مطالب دامن می زنند) امري ضروري است، ولي در پوشش اين امر مهم سوءاستفاده و تصرف در منابع عمومي جايز نيست.

ص: 178

از بین بردن عمدی یا سهوی گیاهان در حال احرام

س172. از بین بردن گیاهان به صورت عمد یا سهو در شرایط احرام چه حکمی دارد؟

ج. قطع درختان و گیاهانی که قبل از منزل کردن مُحرِم روییده است، حرام است.

کاشت گیاه و درخت در حرم های مقدس

س173. آیا کاشت گیاهان به خصوص درختان در حرم های مقدس ازجمله محدوده حرم در مکه مکرمه و یا مدینه منوره توصیه شده است؟

ج. به طورکلی کاشت گیاه و به خصوص درختان امری پسندیده است، ولی توصيه اي در خصوص کاشت گياه در حرم هاي مقدس به نظر نرسيده است.

احیای زمین، جنگل کاری و حفظ گونه های نادر گیاهی

س174. آیا احکام احیای زمین به موضوعاتی مانند جنگل کاری، احیای مراتع و حفظ گونه های نادر گیاهی نیز مربوط می گردد؟

ص: 179

ج. اگر کسي زمين مواتي را آماده سازي نمايد و با تهيه آب در آن درخت کاري کند، احيا محسوب مي شود و نیز اگر در مناطقی که نیاز به آبیاری دستی ندارد، جنگل کاری کند، احیا است و مالک مي گردد؛ اما

صرف ممانعت از چراي دام براي احيای مراتع و يا حفاظت از گونه هاي گياهي، احيا نيست و ايجاد حقي مازاد بر استفاده از مشترکات براي عامل ايجاد نمي کند.

استیفای منافع با از بین بردن گونه های گیاهی و جانوری و زیستگاه های طبیعی

س175. اگر استیفای منافع انسان شامل منافع غیرضروی، مبتنی بر از بین رفتن مستقیم و یا غیرمستقیم بخش عمده ای از حیوانات یک منطقه یا تعداد زیادی از گونه ها و یا یک زیستگاه طبیعی باشد، مانند اینکه زمینی با دیم کشت می گردد، با انحراف آب رودخانه و یا ایجاد سد، مزارع کشت دیم به آبی تغییر می یابد، ولی به ازای آن هزاران قطعه ماهی و گونه های گیاهی در پایین دست از بین می روند. درصورتی که تغییر الگوی کشت برای افراد ضروری نبوده

ص: 180

و تنها منفعت موردی و ریالی داشته باشد، استیفای منفعت مذکور چه حکمی دارد؟

ج. در موارد شبيه مثال اشکال ندارد و حقوق انسان ها مقدم است. البته کساني که مي توانند، باید با صيد ماهي ها، از تلف شدن آنها و

اسراف جلوگيري نمايند و در مواردی که حفظ مصالح عامه بر بقای وضع سابق باشد، حاکم شرع می تواند از تغییر وضعیت جلوگیری نماید.

تغییر کاربری اراضی جنگلی، باغات و فضاهای سبز

س176. تغییر کاربری اراضی جنگلی، باغات و فضاهای سبز که موجب تلطیف هوا و استفاده عموم می گردد، اگر در مالکیت خصوصی بوده، لیکن از ممنوعیت قانونی به لحاظ ادله فوق برخوردار باشد، چه حکمی دارد؟

ج. اختيار تغيير کاربري باغات و فضاهاي سبز خصوصي با مالک شرعي است و دولت در جايي که لازم مي داند مي تواند با سياست هاي تشويقي و يا خريد، از تغيير آن جلوگيري نمايد.

ص: 181

شخم زدن مراتع و از بین بردن گونه های گیاهی

س177. حکم شخم مراتع و از بین بردن گونه های گیاهی متنوع در جهت بذرپاشی و کشت غیرقانونی که معمولاً دیم بوده و محصول خاصی نیز به لحاظ انتفاع اقتصادی به آن مترتب نمی باشد، چیست؟

ج. مراتع عمومي از انفال است و تخريب آن بدون مجوز شرعي حرام است.

تخریب اراضی ملی مرتعی و جنگلی و تبدیل آن به کشت و زرع

س178. تخريب اراضي ملي مرتعي و جنگلي و تبديل آن به کشت و زرع بدون مجوز چه حکمي دارد؟

ج. تخريب به صورت غيرعقلايي جايز نيست، ولي استفاده عموم از مشترکات مانند مراتع و جنگل ها - همان طوري که در کتب فقهي ذکر شده - اشکال ندارد.

س179. تکليف حليت و حرمت محصولات به دست آمده از

ص: 182

اين گونه اقدامات چيست؟

ج. محصولی که از کاشت به دست می آید، مربوط به کشاورز و حلال است.

احداث ابنیه در اراضی ملی

س180. احداث ابنيه در اراضي ملي (مرتعي و جنگلي) بدون مجوز قانوني چه حکمي دارد؟

ج. به طورکلي مردم بايد مقررات مشروع دولت را رعايت نمايند.

بوته کنی و سوزاندن مراتع و برداشت غیرقانونی از مراتع

س181. اگر قطع اشجار، بوته کنی و یا سوزاندن مراتع و برداشت غیرقانونی از منابع موجب بروز سیل در یک ناحیه گردد، آیا شخص ضامن است؟

ج. اگر تخريب مراتع و بيابان به حدي باشد که جاري شدن سيل مستند به افراد خاصي باشد، ضامن هستند.

ص: 183

پاک تراشی جنگل یا مرتع

س182. درصورتی که شخصی بدون اجازه قانون و حکومت اسلامی و علی رغم نظر و صراحت آن، اقدام به پاک تراشی جنگل یا مرتع کند و آن را کشت نماید، استفاده از زمین زراعی مذکور و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟

ج. اين کار در صورتي که مفسده ديگري نداشته باشد، اشکال ندارد.

بهره برداری بیش از توان یادشده در قانون از مرتع

س183. درصورتی که مرتع یا منطقه ای جهت چرای دام و یا نوعی بهره برداری طبیعی به شخصی واگذار گردد و فرد مورد نظر بیش از توان یا مقدار یادشده در قانون از آن ناحیه استفاده نماید، آیا نسبت به گیاهان منطقه و یا خسارات احتمالی وارده به کل منطقه ضامن است؟

ج. در روايتي از پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است که: «اَلنَّاسُ شُرَكَاءُ فِي

ص: 184

ثَلَاثٍ: النَّارِ وَالْ-مَاءِ وَالْكَلَإِ».(1) لذا واگذاري مرتع به شخص خاص وجه شرعي ندارد و افراد هر منطقه نسبت به مرتع منطقه خود اولويت چراي دام دارند، اما اگر دام براي چرا نداشته باشند، حق منع ديگران يا گرفتن پول در مقابل اجازه چرای دام را ندارند. البته هرکس در استفاده انفال بايد رعايت مصالح عمومي مسلمين را بنمايد.

تغییر شیوه آبیاری و اصلاح الگوی کشت برای بهره وری بهینه

س184. تغيير شيوه هاي آبياري و اصلاح الگوي کشت، براي بهره وري بهينه و افزايش کارايي چه حکمي دارد؟

ج. استفاده از الگوهاي برتر براي جلوگيري از اسراف آب و تخريب محيط زيست و افزايش بهره وري پسنديده و مورد اتفاق عقلاست، هرچند از نظر شرعي واجب نيست. بلی، اگر با امکان تغییر الگو عمل

ص: 185


1- . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج17، ص114. «مردم در سه چیز با هم شریک هستند: آتش، آب و علف (مرتع)».

ننمایند و صدق اسراف آب کند، جایز نیست.

آسیب به منابع ملی به خاطر عدم رعايت ضوابط فني در طرح هاي مرتع داري و جنگل داري

س185. عدم رعايت ضوابط فني توسط اشخاص حقيقي و حقوقي در طرح هاي مرتع داري و جنگل داري که موجب آسيب به منابع ملي و اقتصادي کشور شود، موجب ضمان مي باشد يا خير؟

ج. به طورکلي مردم بايد مقررات مشروع دولت را رعايت نمايند و نسبت به ضمان موارد مختلف است و حکم کلی نمی توان کرد.

تعليف احشام در مراتع به صورت غيرمجاز

س186. تعليف احشام در مراتع به صورت غيرمجاز چه حکمي دارد؟

ج. به طورکلي مردم بايد مقررات مشروع دولت را رعايت نمايند.

س187. خريد و فروش و استفاده از محصولات اين گونه احشام چه حکمي دارد؟

ج. اشکال ندارد.

ص: 186

چراي مازاد بر ظرفيت مراتع

س188. چراي مازاد بر ظرفيت مراتع چه حکمي دارد؟

ج. به طورکلي مردم بايد مقررات مشروع دولت را رعايت نمايد تا ضرری به مراتع زده نشود.

استفاده از چراگاه روستای مجاور

س189. احتراماً اين جانبان دامداران و کشاورزان روستاي...... واقع در استان کرمانشاه به استحضار حضرت عالي مي رسانيم، با توجه به اينکه روستاي نامبرده از لحاظ جغرافيايي داراي مراتع

چراگاهي بياباني و کوهستاني مي باشد و از قديم الايام جزء مالکيت و حومة اين روستا بوده است و اکنون هم ما جوانان دامدار اين روستا امرار معاش خود و خانواده را از راه چراي دامداري و توليدات دامي می گذرانیم، اما متأسفانه روستاهاي اطراف که هيچ گونه حق و مالکيتي ندارند و با توجه به اينکه مراتع طبيعي خود را تبديل به زمين کشاورزي نموده اند، اکنون دام هاي خود را به مراتع طبيعي تحت حومه اين روستا مي آورند

ص: 187

و ادعاي تصرف و مالکيت مراتع طبيعي روستاي فوق الذکر را دارند، لذا ما جوانان اين روستا از محضر حضرت عالي استفتا داريم که آيا از لحاظ شرع مقدس دين مبين اسلام، مراتع طبيعي که در حومه اين روستا مي باشد، حق جوانان و مردم اين روستا است يا نه؟ و استفاده روستاهاي اطراف درصورتي که مراتع چراي دامي خود را تبديل به زمين کشاورزي نموده اند، در خصوص روستاي فوق الذکر چه حکمي دارد؟

ج. از قضيه شخصيه اطلاع ندارم، به طورکلي چنانچه مراتع و چراگاه هاي مذکور، حريم و از مرافق روستاي مزبور باشد، مراتع و

چراگاه هاي مرقوم متعلق به همان روستا مي باشد و چنانچه وارد شدن احشام روستاهاي مجاور و اطراف اسباب تضييق بر صاحبان حريم شود، مي توانند جلوگيري کنند و اگر اسباب تضييق آنها نشود، حق جلوگيري و ممانعت از حشم دهات اطراف را ندارند.

ص: 188

بیرون کردن روستاییان حاشیه جنگل توسط سازمان منابع طبیعی به منظور حفظ و حراست مراتع

س190. احتراماً به استحضار می رساند که در پي حفظ و حراست مراتع و جنگل ها، سازمان مراتع و جنگل ها و منابع طبيعي در کشور به خصوص در استان مازندران اقدام به بيرون کردن روستاهاي حاشيه جنگل ها به صورت خريد منازل و مزارع از روستایيان کرده و اين اقدام به دو صورت انجام می پذيرد؛ در بعضي مواقع به صورت اجبار از اهالي روستاهاي حاشيه جنگل می خواهند بلند شوند و بيرون بروند و مبلغي هم بابت منازل و مزارع و مراتع به آن ها می دهند، اما در بعضي از مواقع روستایيان خودشان داوطلبانه اقدام به اين امر می کنند.

در پي اين اقدام دولت که باعث توسعه جنگل ها و حفظ محيط زيست می شود، روستاي... از استان مازندران شهرستان ساري که داراي چهارده خانوار است، وقتي از اين طرح باخبر شدند، داوطلبانه از اين امر استقبال کردند. ابتدا فرم نظرسنجي را پر کردند و رضايت خود را اعلام کردند. سازمان مراتع و جنگل ها و منابع

ص: 189

طبيعي با اعزام کارشناس به اين روستا، از طريق نقشه هایي که از سال 1342 يا قبل و بعد آن داشتند، در جريان کميت و کيفيّت منازل و مزارع اين اهالي قرار گرفتند و بعد از کار کارشناسي، اعلام قيمت کردند و مقدار زيادي از زمين هاي بعضي از کشاورزان عزيز را از آمار حذف کردند و دليلشان اين است که جزو منابع طبيعي است و مدرکشان نقشه سال 1342 است که طبق نقشه سال 1342 مقدار زمين آباد و مزروعي مشخص شده و بقيه آن زمين ها را روستایيان آباد کرده اند و تعدي به جنگل نموده اند؛ درحالي که اولاً: تمام روستاها - حتي شهرهاي مازندران - جنگل بوده و بعداً آباد شده اند، ثانياً: اين مردم عزيز اگرچه از سال 1342 به بعد اقدام به

آباد کردن جنگل هاي حاشيه مزرعه خود کرده اند و زمين خود را زياد نموده اند، از آن سال به بعد براي معاش خانواده آذوقه تهيه می کنند، با تفصيل اين مطلب، آيا براي اين مردمي که حدود 35 يا40 سال در اين مزارع کار کردند، گرچه با آباد کردن حاشيه مزارعشان که جنگل باشد، انجام گرفته هيچ مالکيت و امتيازي

ص: 190

مطرح نيست؟

ج. بيرون کردن روستایيان به اجبار، حرام و موجب ضمان است و هرکس که از 35 يا 40 سال قبل قسمتي از جنگل را آباد و احيا و تملّک نموده، مالک شرعي آن است.

استفاده بی رویه از منابع طبیعی توسط افراد، مجموعه ها یا حکومت برای پیشرفت اقتصادی

س191. الف. آيا جايز است که يک فرد، مجموعه يا حکومت مسلمان براي پيشرفت اقتصادي و اجتماعي از منابع خداداد طبيعي به شکلي جبران ناپذير استفاده کند؟ در صورت تخلف آيا فرد گناهکار است؟

ب. چنانچه براي پيشرفت و رونق و توسعه اقتصادي راهي جز بهره برداري جبران ناپذير بخش هايي از محيط زيست نباشد (مثل قطع کردن درختان کهنسال جنگل، يا سد بستن بر روي رودخانه، يا خشکاندن يک درياچه يا تالاب)، حکم فردي که در اين راه همکاري و فعاليت مي کند، چيست؟

ص: 191

ج. چنانچه آسيب هاي من به محيط زيست سبب آسيب ديدن يا مرگ زودهنگام انسان هاي ديگر در جاي ديگر از کره زمين يا در نسل بعد از ما بشود، آيا من به لحاظ اخلاقي و از نظر شرعي گناهکار هستم؟

ج. رعایت حقوق عامه در استفاده از محیط زیست لازم است، اما اگر برای پروژه های اقتصادی و توسعه ای مفید ناچار به قطع درختان یا سد بستن بر روی رودخانه باشند، اشکال ندارد و همکاری با آنها هم جایز است.

مسئول خسارت های مالی و جانی حاصل از عدم اطلاع رسانی در خصوص بلاها و بیماری های طبیعی

س192. در صورت بروز بلاها، بيماري هاي طبيعي و محيط زيستي مانند آنفلونزاي پرندگان، وظيفه اطلاع رساني و آموزش مردم با

کيست؟ اگر دولت يا بخش خصوصي بنا به عللي ازجمله منافع شخصي به موقع اطلاع رساني نکنند و آگاهي و آموزش لازم را به موقع به مردم ندهند و خسارات مالي و جاني به اشخاص برسد، مسئولیت جبران خسارات با کيست؟

ص: 192

ج. چنانچه می توانستند با اطلاع رساني، نفوسي را از هلاکت حفظ کنند، بايد انجام می دادند؛ ولي خسارت ها بر عهده مطلعين نيست.

س193. اگر بر پايه برآوردهاي نادرست يا اطلاعات غلط يا اطلاع زودهنگام از روي ترس و يا به علت آموزش هاي نادرست، اشخاص و يا صنف خاصي به شدت ضرر و زيان کنند و دچار ورشکستگي شوند، اين گونه ضرر و زيان ها بر عهده کيست؟

ج. در فرضي که شخص خود با اختيار اقدام به معامله ای کرده باشد، مجرد اطلاع رساني غلط موجب ضمان اطلاع دهنده نيست.

ص: 193

آلودگی هوا

اشاره

ص: 194

ص: 195

عوارض زیان بار آلاینده های صنعتی بر هوای اطراف

امروزه آلاینده های فراوان صنعتی هوای پاک شهرهای ما را هدف قرار داده اند، و انواع بیماری های تنفسی و قلبی و عصبی را برای ما به ارمغان آورده اند.

آلودگی هوا در هر سال موجب مرگ سه میلیون نفر می شود و آسیب پذیری کودکان کم سن وسال و سالمندان از آلودگی هوا بیشتر است.

آثار درازمدت آلودگی هوا می تواند بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری قلبی و حتی آسیب به مغز، اعصاب، کلیه و کبد را شامل شود.

ص: 196

عقیمی ناشی از کاهش اسپرم در مردان از عوارض آلودگی هوا شمرده شده است.(1)

نهی از ریختن و پخش مواد آلوده کننده

این در حالی است که پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) در چهارده قرن قبل، از ریختن سم و مواد آلوده کننده که می تواند برای انسان ها و گیاهان و حیوانات مشکلاتی را به وجود آورد، حتی در بلاد مشرکین منع نموده اند.

امیرمؤمنان(علیه السلام) می فرماید: «نَهَى رَسُولُ اللهِ(صلی الله علیه و آله) أَنْ يُلْقَى السَّمُّ فِي بِلَادِ الْ-مُشْرِكِينَ».(2)

و نیز از امام صادق(علیه السلام) نقل شده که در پاسخ سؤال از خوردن سیر فرمودند: رسول خدا به جهت بوی بدش نهی فرمود و سپس فرمودند هرکس سیر بخورد به مسجد وارد نشود.(3)

ص: 197


1- . خبرگزاری جمهوری اسلامی، 19/9/1384، گزارش از مریم مولوی.
2- . کلینی، الکافی، ج5، ص28.
3- . ابن شعبه حرانی، تحف العقول، ص119؛ صدوق، الخصال، ج2، ص 630؛ طوسی، تهذیب الاحکام، ج3، ص255.

وقتی رهبران اسلام از آلودگی هوا و بوی متعفن منع می فرمایند، نظرشان در مقابل آلاینده های صنعتی روشن و معلوم خواهد بود.

آلوده کردن هوا و آسیب به افراد

س194. آیا آلوده کردن هوا و آسیب غیرمستقیم و مستقیم به سایر افراد حرمت شرعی دارد؟

ج. با عدم استناد ضرر به شخص خاص، حرمت متصور نيست.

استفاده از وسیله شخصی در صورت بروز آلودگی هوا و ضرر به افراد با امکان استفاده از وسایل عمومی

س195. استفاده از وسیله نقلیه شخصی در صورت بروز آلودگی مفرط هوا و احتمال بروز ضرر یا بیماری جهت برخی از افراد جامعه در شرایط امکان استفاده از وسایل عمومی چه حکمی دارد؟

ج. اين گونه ضررها که مستند به وسيله نقليه شخص خاصي نيست مانع جواز استفاده نمي شود؛ هرچند ضرورت دارد براي جلوگيري از آثار سوء آلودگي هوا دولت وسایل نقليه عمومي را زياد کند و مردم هم در حد امکان از آنها استفاده نمايند.

ص: 198

بیماری یا مرگ حاصل از آلودگی واحدهای صنعتی

س196. اگر شخصی به واسطه آلودگی های حاصل از فعالیت یک واحد صنعتی در درازمدت دچار بیماری مزمن و یا مرگ گردد، در صورت اثبات ارتباط غیرمستقیم بیماری با شرایط آلودگی، فعالیت واحد مربوطه به لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

ج. اگر ثابت شود که بر اثر فعاليت واحدي مردم منطقه به بيماري مبتلا شده اند، مسئولان کارخانه ضامن خسارات وارده هستند و بايد از ادامه ضرر به نحو مقتضي جلوگيري شود، اما احتمال ابتلاي يک يا چند نفر در منطقه به جهت آلودگي آن واحد صنعتي، به گونه ای که استناد ثابت نشود، موجب ضمان نيست.

کشیدن سیگار در محیط های عمومی و غیرعمومی و آلوده سازی محیط

س197. کشيدن سيگار در محيط هاي عمومي و آلوده سازي محيط زيست چه حکمي دارد؟ لطفاً حکم آن را در محيط هاي غيرعمومي نيز بيان فرمایيد.

ص: 199

ج. اگر کشيدن سيگار براي کسي ضرر معتدٌّبه دارد، جایز نيست و همچنين اگر کشيدن در اماکن عام و مشترک براي مصرف کننده ضرر نداشته باشد، ولي موجب ضرر معتدٌّبه براي ديگران باشد، جایز نيست.

عوارض و ضررهای ناشی از کشیدن سیگار و مواد دخانی

س198. به علت اثبات ضررهاي متعدد سيگار و مواد دخاني براي افراد معتاد و حتي افرادي که در معرض دود سيگار قرار مي گيرند، که بعضي از آنها به پيوست تقديم مي گردد. و از طرفي براساس نتيجه تحقيقات انجام شده صددرصد معتادين به ترياک، هروئين، حشيش و غيره، از سيگار شروع کرده اند؛ به طوري که مي توان به صراحت اعلام نمود، سيگار چراغ سبزي براي مصرف ساير مواد مخدر، محسوب مي شود. ازآنجاکه فتواي شرعي حضرت عالي در اين زمينه مي تواند، در جلوگيري و ترک اعتياد به سيگار بسيار مؤثر باشد، استدعا دارد در مورد سؤالات زير، فتوا و نظر شرعي خود را (حتي الامکان با راهنمايي و مشروح) اعلام فرماييد.

الف. شروع به کشيدن سيگار و ساير مواد دخاني شرعاً چه حکمی دارد؟ ادامه کشيدن سيگار و ساير مواد دخاني براي افراد معتاد به سيگار چه حکمي دارد؟

ص: 200

ج. اعتياد به دخانيات مذموم است و اگر براي کسي ضرر قابل توجه فعلي داشته باشد، حرام است.

ب. با عنايت به اينکه، يکي از دلايل مهم گرايش جوانان به سيگار، حس کاذب خودبزرگ بيني است و با ديدن افراد مهمي در اقشار جامعه مثل: اساتيد، پزشکان، نمايندگان مجلس، مقامات دولتي، هنرمندان و... که سيگار مي کشند، گرايش به سيگار افزايش مي يابد و اين گونه جوانان سيگار کشيدن را براي خود کلاس مي دانند. حکم شرعي در مورد به کارگيري افراد معتاد به سيگار، در مصادر مهم کشور مانند نمايندگان مجلس، مقامات و پست هاي دولتي، استاد دانشگاه و معلمي چيست؟ و در فيلم ها و نمايش هاي تلويزيوني چه حکمي دارد؟

ج. نشان دادن اين گونه افراد در حال سيگار کشيدن و براي اصناف مذکوره در سؤال به جهت جنبه اخلاقي و حفظ متانت در شرايط کنوني به خصوص در محل کار قبح بيشتري دارد.

ج. حکم کشيدن سيگار در مجامع عمومي و جاهايي که ضرر سيگار به ديگران مي رسد و موجب ضمان شرعي به ديگران مي شود چه خواهد بود؟ و تکليف افرادي که شاهد سيگار کشيدن افراد در مجامع عمومي هستند، از نظر نهي از منکر چيست؟

ص: 201

ج. استعمال آن اگر در اماکن عمومي و مشترک موجب ايذای ديگران باشد، جايز نيست و نهی از منکر با وجود شرایط بشود.

ابتلای به سرطان و مرگ زودرس به دلیل آلودگی هوا ناشی از ترکیبات بنزین تولید داخل

س199. اگر فرد يا افرادي بدانند که استفاده (يا استفاده بيش از حد) از بعضي ترکيبات در بنزين توليد داخل باعث آلودگي هوا و ابتلاي مردم به سرطان و مرگ زودرس خواهد شد، استفاده از اين ترکيبات درصورتي که کشور در شرايط تحريم باشد، چه حکمي دارد؟ و چه کسي در اين مورد مسئول است؟ فرد مجري يا مرجع صدور فرمان؟

ج. به طورکلي حکم مسئله معلوم است که چنانچه عمل مزبور موجب ضرر مورد اعتناي عقلایي در کوتاه مدت به مردم شود، جايز نيست و بايد جلوي آن گرفته شود.

مرگ ومیر حاصل از آلودگی هوای ناشی از انتشار تشعشعات رادون در عملیات های حفاری

س200. عمليات هاي حفاري باعث آزاد شدن رادون، انتشار آن و در نتيجه آلودگي هوا می شود. به دليل آمار بالاي مرگ و ميرهاي ناشي

ص: 202

از رادون در 32 کشور جهان ازجمله کشور آمريکا (21 هزار نفر

مرگ ومير) که حتي از ميزان مرگ ومير ناشي از تصادفات رانندگي و آتش سوزي ها بالاتر است. طبق نظر سازمان بهداشت جهاني، ايران نيز جزو کشورهايي است که ملزم به رعايت دستورالعمل درج شده در اين زمينه است. سؤال اينکه با توجه به الزام رعايت دستورالعمل هاي موجود در مواجهه با تشعشعات رادون در اثر عمليات هاي حفاري، آيا از نظر شرعي جايز نيست ارگان های مسئول در اين گونه موارد دقت نظر بيشتري به خرج دهند؟

ج. چنانچه مفروض سؤال موجب ضرر معتدٌّبه عقلایي براي جامعه است، لازم است به گونه ای عمل شود که موجب اضرار به عموم مردم نشود.

جلوگیری از نور و هوای ساختمان توسط ساختمان های اطراف آن

س201. اگر بسازبفروشي جلوي يک آپارتمان سه طبقه سی ونه متری، یک پنج طبقه صدوسی متری بسازد که جلوي نور تمامي پنجره ها را بيش از 90 درصد بگيرد، به نحوي که از کناره ها هم حتي نور نيايد و همه همسايگان ناراضي باشند (ديوار با پنجره ها تنها 2 متر فاصله دارد)، حکم آن چيست؟

ج. اگر موجب شده که عرفاً زيست در خانه مجاور و استفاده متعارف

ص: 203

از هوا متعذّر شود، اشکال دارد.

ص: 204

احکام جنگل ها و مراتع

اشاره

ص: 205

ص: 206

حق اولویت عشایر نسبت به چراگاه های چهارپایانشان

س202. آيا حق اولويت عشایر در استفاده از چراگاه هاى خود (هر قبيله اى نسبت به چراگاه خودش) با کوچ کردن از آن و تصميم به بازگشت دوباره به آنجا از بين مى رود؟ با توجه به اينکه اين کوچ کردن از قديم بوده و در طول ده ها سال ادامه داشته است؟

ج. ثبوت حق اولويت شرعى براى آنان نسبت به چراگاه چهارپايانشان، بعد از کوچ کردن از آنجا، محل اشکال است و احتياط در اين مورد خوب است.

خرید و فروش چراگاه های عشایری

س203. خريد و فروش چراگاه هاى عشایرى در چه زمانى صحيح است و در چه زمانى صحيح نيست؟

ص: 207

ج. خريد و فروش چراگاه هايى که ملک کسى نيست و از انفال و اموال عمومى است، در هيچ حالى صحيح نيست.

فروش علف های چراگاه روستا و صرف آن در هزینه های عمومی روستا

س204. روستايى از نظر چراگاه و زمين هاى زراعى در مضيقه است و هزينه هاى عمومى آن از راه فروش علف هاى چراگاه تأمين مى شود. اين وضعيت بعد از انقلاب اسلامى هم تاکنون استمرار داشته، ولى مسئولين آنان را از اين کار منع کرده اند، با توجه به فقر مادى اهالى روستا و باير بودن چراگاه ها، آيا شوراى روستا حق دارد که اهالى را از فروش علف هاى چراگاه منع کرده و درآمد حاصل از فروش آن را براى تأمين هزينه هاى عمومى روستا اختصاص دهد؟

ج. علف هاى چراگاه هاى عمومى طبيعى که سابقه ملکيت خصوصى ندارد، ملک اختصاصى کسى نيست و فروش آن از سوى مردم و شورای روستا جايز نيست، و گرفتن پول و هزینه کردن آن در جهات شخصی و عمومی توجیه شرعی ندارد.

ص: 208

مالکیت عشایر دارای سابقه تردد بر چراگاه های دوره ای تابستانی و زمستانی

س205. آيا براى عشایر جايز است که چراگاه هاى تابستانى و زمستانى را که از ده ها سال پيش به صورت دوره اى در آن تردد دارند، به مالکيت خود درآورند؟

ج. چراگاه هاى طبيعى که کسى نسبت به آنها سابقه ملکيت اختصاصى ندارد، از انفال است و صرف سابقه تردد عشایر، موجب مالکيت آنان نمى شود.

مالکیت جنگل های تحت تصرف افراد با سابقه طولانی از طریق ارث شرعی یا وقف

س206. شغل ما دامدارى است که چهارپايان خود را در يکى از جنگل ها مى چرانيم و بيشتر از پنجاه سال است که به اين کار مشغول هستيم، سندى نزد ما وجود دارد که دلالت مى کند که ما از طريق ارث مالک شرعى اين جنگل هستيم، سند مزبور هم يک سند قانونى است؛ به علاوه اين جنگل ها وقف اميرالمومنين و سيدالشهدا و ابوالفضل العباس(علیهم السلام) است، و دامداران ساليانى است که در اين جنگل

ص: 209

زندگى مى کنند و خانه هاى مسکونى و زمين هاى زراعى و بستان دارند. اخيراً جنگلبانان تصميم گرفته اند ما را از آن اخراج نموده و بر آن مسلط شوند. آيا آنان حق اخراج ما را از اين جنگل دارند؟

ج. از آنجايى که شرعاً صحّت وقف متوقف بر سابقه ملکيت شرعى است، همان گونه که انتقال از طريق ارث هم متوقف بر مالکيت شرعى مورّث است، لذا جنگل ها و چراگاه هاى طبيعى که تابه حال ملک کسى نبوده است و هيچ گونه سابقه احيا و آباد کردن در آنها وجود ندارد، ملک اختصاصى کسى محسوب نمى شود تا وقفيّت آن صحيح باشد يا از طريق ارث انتقال يابد. به هرحال هر مقدار از جنگل که به صورت مزرعه يا مسکن و مانند آن احيا شده و ملک شرعى گرديده، اگر وقف شده باشد، حق تصرف در آن با متولّى شرعى آن است و اگر وقف نباشد، حق تصرف در آن با مالک آن است، و اما آن مقدار از جنگل و مراتع که به صورت جنگل طبيعى يا مرتع طبيعى باقى مانده است، از انفال و اموال عمومى است.

ورود دامداران به مزرعه های خصوصی کنار چراگاه برای استفاده خود و حیواناتشان از آب مزرعه

س207. دامدارانى که اجازه چراندن حيوانات خود را دارند، آيا جايز است که وارد مزرعه هاى خصوصى کنار چراگاه شده تا خود

ص: 210

و چهارپايان آنان از آب مزرعه، بدون رضايت مالک آن بنوشند؟

ج. مجرد داشتن اجازه چراندن حيوانات در چراگاه ها مجوز ورود در ملک غير و استفاده از آب ملکى آنها نيست و اين کار براى آنان بدون رضايت مالک آن جايز نمى باشد.

وقف جنگل ها و مراتع طبیعی

س208. آيا جنگل ها و مراتع طبيعى که انسان دخالتى در ايجاد آنها ندارد و همان گونه که اصل چهل وپنجم قانون اساسى جمهورى اسلامى تصريح کرده که از انفال محسوب مى شوند، قابل وقف هستند؟

ج. وقف مرتع و جنگلی که سابقه احیا و ملکیت ندارد، باطل است.

وقف در محیط زیست و اجزای آن

س209. آیا وقف را در محیط زیست نیز می توان انجام داد (برای مثال ایجاد چشمه و آبشخور جهت حیوانات وحشی)؟

ج. چنانچه با احیا مالک چشمه شده باشد، مانعي ندارد.

س210. آیا وقف را می توان با اجزای محیط زیست انجام داد (برای مثال کاشت درخت جهت استفاده از سایه یا میوه آن برای عموم)؟

ج. اشکال ندارد.

ص: 211

مراتع و جنگل های واقع در حریم املاک موقوفه

س211. زمين هاى موقوفه اى وجود دارد که وقف حرم مقدس رضوى(علیه السلام) هستند و در حريم بعضى از اين املاک مراتع و جنگل نيز وجود دارد، ولى بعضى از نهادهاى مسئول با استناد به مقررات قانونى مربوط به مراتع و جنگل ها، حکم انفال را بر اين جنگل ها و مراتع جارى کرده اند. آيا مراتع و جنگل هاى واقع در حريم املاک موقوفه مانند ساير زمين هاى واقع در حريم آنها داراى احکام وقف هستند و واجب است در مورد آنها عمل به وقفيّت شود؟

ج. مراتع و جنگل هاى واقع در جوار اراضى موقوفه درصورتی که جزء حريم آنها شمرده شوند، در حکم موقوفه و تابع آن هستند و حکم انفال و املاک عمومى در مورد آنها جارى نمى شود و مرجع تشخيص حريم و مقدار آن هم عرف محل و نظر افرادى است که در اين امر متخصّص هستند.

جایگزینی اعمال و مناسک مذهبی با فعالیت های زیست محیطی

س212. آيا شرعاً امکان جايگزين کردن برخي اعمال و مناسک مذهبي مانند قرباني کردن با فعاليت هاي محيط زيستي مانند کاشت درخت وجود دارد؟

ص: 212

ج. احکام شرع مقدس بر مبنای مصالح و مفاسد کلی جامعه بشریت بنا نهاده شده است و جایگزینی به صورت مذکور در سؤال صحیح نیست.

کاشت و آبیاری درختان

س213. آیا آب دادن یک درخت بیابانی و یا حتی آبیاری درختی که وابسته به انسان است، از صدقه جاریه محسوب می گردد؟

ج. بلي کاشت و آبياري درخت صدقه جاريه محسوب مي شود. از پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) روايت شده که فرمودند: «مَنْ سَقَى طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَكَأَنَّمَا سَقَى مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ».(1)

اگر کسي درخت موز یا سدر را آب دهد، مانند کسي است که مؤمني را سيراب کرده باشد.

کاشت درختان غیرمثمر

س214. آيا کاشت درختان غيرمثمر در جهت احياي زيستگاه هاي طبيعي يا رفع آلودگي شهرهاي بزرگ نيز صدقه جاريه محسوب مي شود؟

ص: 213


1- . حر عاملی، وسائل الشیعة، ج17، ص42.

ج. بلي، کاشت اين گونه درختان نيز صدقه جاريه محسوب مي گردد و مشمول حديث شريف نبوي است که فرمودند: «إِنْ قَامَتِ السَّاعَةُ وَفِي يَدِ أَحَدِكُمُ الْفَسِيلَةُ فَإِنِ اسْتَطَاعَ أَنْ لَا تَقُومَ السَّاعَةُ حَتَّى يَغْرِسَهَا فَلْيَغْرِسْهَا»؛(1) اگر برپايي قيامت نزديک است و در اين فرصت کوتاه مي تواني فقط يک نهال بنشاني، پس آن را انجام بده.

بهره برداری شهرداری از شن و ماسه کف رودخانه ها

س215. شهردارى اقدام به بهره بردارى اختصاصى از ماسه ها و شن هاى کف رودخانه ها براى آبادانى و احداث شهر می نماید، اگر شخصى غير از شهردارى مدعى مالکيت آن باشد، آيا دعواى او مسموع است يا خير؟

ج. بهره برداری از شن و ماسه براى شهردارى ها و بخش خصوصی جايز است و ادعاهاى مالکيت خصوصى کف و بستر رودهاى بزرگ و عمومى از سوى اشخاص پذيرفته نيست.

ص: 214


1- . محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج13، ص460.

منابع

ص: 215

ص: 216

1.قرآن کریم.

2.اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ابن اثیر جزری، علی بن محمد (م. 630ق)، تهران، انتشارات اسماعیلیان.

3.بحار الانوار، مجلس-ي، محمدباقر (م. 1111ق)، بیروت، دار احیاء التراث العربي، 1403ق.

4.تحف العقول عن آل الرسول(صلی الله علیه و آله)، ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (م. قرن 4)، قم، نشر اسلامی، 1404ق.

5.تهذیب الاحکام، طوسی، محمد بن حسن (م. 460ق)، تهران، دار الکتب الاسلامیة، 1364ش.

6.التوحید، جعفی، مفضل بن عمر (م. 160ق)، تحقیق کاظم مظفر، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404ق.

ص: 217

7.توضیح المسائل، آیت الله العظمی صافی گلپایگانیمدظله العالی، لطف الله، قم، دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانیمدظله العالی، 1394ش.

8.الجامع الصغیر فی احادیث البشیر النذیر، سیوطی، جلال الدین (م. 911ق)، بیروت، دار الفکر، 1401ق.

9.جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، نجفی، محمدحسن (م. 1266ق)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1404ق.

10.الخصال، صدوق، محمد بن علی (م. 381ق)، قم، نشر اسلامی، 1403ق.

11.دعائم الاسلام، مغربی، قاضی نعمان بن محمد تمیمی (م. 363ق)، القاهرة، دار المعارف، 1383ق.

12.سنن ابی داوود، ابوداوود سجستانی، سلیمان بن اشعث (م. 275ق)، بیروت، دار الفکر، 1410ق.

13.سنن النسائی، نسائی، احمد بن شعیب (م. 303ق)، بیروت، دار الفکر، 1348ق.

ص: 218

14.سیر اعلام النبلاء، ذهبی، محمد بن احمد (م. 748ق)، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1413ق.

15.شرف المصطفی، خرگوشی، عبدالملک بن محمد (م. 407ق).

16.الطبقات الکبری، ابن سعد، محمد بن سعد (م. 230ق)، بیروت، دار صادر.

17.علل الشرائع، صدوق، محمد بن علی (م. 381ق)، النجف الاشرف، المکتبة الحیدریة، 1385ق.

18.العهود المحمدیة، شعرانی، عبدالوهاب (م. 973ق)، مصر، شرکة مکتبة ومطبعة البابی الحلبی واولاده، 1393ق.

19.فیض القدیر شرح الجامع الصغیر من احادیث البشیر النذیر، مناوی، محمد بن علی (م. 1031ق)، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق.

20.قواعد الاحکام فی معرفة الحلال والحرام، علامه حلی، حسن بن یوسف (م. 726ق)، قم، نشر اسلامی، 1419ق.

21.الكافي، کلینی، محمد بن یعقوب (م. 329ق)، تهران، دار

ص: 219

الکتب الاسلامیة، 1363ش.

22.کنز العمال فی سنن الاقوال والافعال، متقی هندی، علی (م. 975ق)، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1409ق.

23.مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، هیثمی، علی بن ابی بکر (م. 807ق)، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1408ق.

24.المحاسن، برقی، احمد بن محمد (م. 274ق)، تهران، دار الکتب الاسلامیة، 1370ش.

25.مستدرک الوسائل، محدث نوری، میرزاحسین (م. 1320ق)، بیروت، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، 1408ق.

26.المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله (م. 405ق)، بیروت، دار المعرفة.

27.مسند احمد، احمد بن حنبل (م. 241ق)، بیروت، دار صادر.

28.المعجم الاوسط، طبرانی، سلیمان بن احمد (م. 360ق)، دار الحرمین، 1415ق.

29.من لا یحضره الفقیه، صدوق، محمد بن علی (م. 381ق)،

ص: 220

قم، نشر اسلامی، 1404ق.

30.نهج البلاغة، الامام علی بن ابی طالب(علیه السلام)، الشریف الرضی، تحقیق صبحی صالح، دار الهجرة، 1414ق.

31.هدایة العباد، آیت الله العظمی صافی گلپایگانیمدظله العالی، لطف الله، قم، دار القرآن الکریم، 1420ق.

32.وسائل الشیعة، حر عاملی، محمد بن حسن (م. 1104ق)، قم، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، 1414ق.

ص: 221

ص: 222

برخی از آثار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی

ص: 223

تصویر

ص: 224

تصویر

ص: 225

تصویر

ص: 226

تصویر

ص: 227

تصویر

ص: 228

تصویر

ص: 229

تصویر

ص: 230

تصویر

ص: 231

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109