بهار طاعت : گلچین سخنرانی های حرم مطهر رضوی با موضوع ماه مبارک رمضان

مشخصات کتاب

سرشناسه : حسن زاده، جعفر، ‫1364 -

عنوان و نام پديدآور : بهار طاعت : گلچین سخنرانی های حرم مطهر رضوی با موضوع ماه مبارک رمضان/ به کوشش جعفر حسن زاده؛ تهیه و تولید اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی ؛ به سفارش معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ؛ ویراستار محتوایی و زبانی جواد نشاطی زاده.

مشخصات نشر : مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات اسلامی، ‫1398.

مشخصات ظاهری : ‫104ص. ؛ ‫14/5×21/5س م.

فروست : مشکاة؛دفتر ششم.

شابک : رایگان ‫ 978-622-6090-90-2:

وضعیت فهرست نویسی : فاپا

یادداشت : ‫کتابنامه: ص. 99-104؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : رمضان

موضوع : Ramadan

شناسه افزوده : نشاطی زاده، جواد، ‫1357 - ، ویراستار

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات اسلامی

شناسه افزوده : Astan Qods Razavi‪. The Islamic Propagation Department

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. اداره تولیدات فرهنگی

رده بندی کنگره : ‫ BP188 ‫

رده بندی دیویی : ‫ 297/354

شماره کتابشناسی ملی : 5690948

وضعيت ركورد : فاپا

عنوان: بهار طاعت؛ منتخب سخنرانی های حرم مطهر رضوی با موضوع ماه مبارک رمضان

به کوشش: جعفر حسن زاده

به سفارش: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

ویراستار محتوایی و زبانی: جواد نشاطی زاده

ارزیاب علمی: حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی

صفحه آرا:

ناشر: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

چاپخانه: مؤسسه فرهنگی قدس

شمارگان: 3000

نوبت چاپ: اول، 1398

نشانی: مشهد مقدس، حرم مطهر، صحن جامع رضوی، ضلع غربی، بین باب الهادی(علیه السلام) و صحن غدیر، مدیریت فرهنگی.

کدپستی:91735-351

تلفن: 32002567-051

حق چاپ محفوظ است.

ص: 1

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای مطالعه

«اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنِى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنا اَبْوابَ رَحْمَتِکَ وَ انْشُرْ عَلَيْنا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحْمَتِکَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمِينَ.»(1)

(خدایا، مرا از تاریکی های وَهم و خیال بیرون آور و به نورِ فهم و درک [درست] گرامی ام بدار. خدایا، درهای رحمتت را به روی ما بگشا و خزانه های علومت را برایمان باز کن، به حق رحمتت، ای مهربان ترین مهربانان!)

(خدايا، مرا از تاريكی های وهم خارج كن و به نور فهم گرامی ام بدار. خدايا، درهاى رحمتت را به روى ما بگشا و خزانه هاى علومت را برایمان باز كن؛ به مهربانی ات، اى مهربان ترينِ مهربانان!)

ص: 2


1- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای مطالعه.

تقدیم به ارواح قدسیِ ائمۀ معصومین(علیهم السلام)، به ویژه مولا و مقتدای زمان، حضرت بقیةالله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ مدافعان مظلوم حرم اهل بیت(علیهم السلام) و زائران آستان ملکوتیِ امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)!

ص: 3

مشکاة/ دفتر ششم

بهار طاعت

گلچین سخنرانی های حرم مطهر رضوی با موضوع ماه مبارک رمضان

ص: 4

فهرست

ص: 5

ص: 6

ص: 7

پیشگفتار

همان طور كه در روایت شریف پیامبر خاتم صلی الله علیه واله آمده است، ماه رمضان با برکت و رحمت و مغفرت همراه است و ارزش عمل انسان در این ماه شریف، نسبت به ماه های دیگر، صدها برابر بیشتر است. (1)البته میزان بهره گیری از آثار و بركات بیشمار این مهمانی بزرگ خداوندی نیز بستگی به نحوه رفتار ما در قبال این موهبت ویژه دارد؛ زیرا هستند کسانی که با وجود چنین فرصت عظیمی، لباس آمرزش به تن نپوشیده و جز تشنگی و گرسنگی، بهره ای از بركات روزه داری و درک ماه رمضان نخواهند برد!(2)

ویژگی ها و برکت های ماه رمضان و نیز نحوه رفتار ما در قبال این فرصت ویژه برای اوج گیری بهتر، چه در زمینه روحی و چه در زمینه جسمی، در كلام ائمه طاهرين علیهم السلام بیان شده و بارها و بارها از طریق منابرو تریبون های دینی به گوش مخاطبان رسیده است؛ از این رو، معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افتخار دارد گلچین ناب سخنرانی هایی را که درباره ماه مبارک رمضان، در حرم مطهر رضوی ایراد شده است، به رشته تحریر در آورد تا نقشی هرچند کوچک در انتقال این مفاهیم ارزشمند به امت اسلام ایفا کند. امید آنکه در محضر حضرات معصومین علیهم السلام مقبول واقع شده و شما گرامیان نیز از آن بهره برید؟

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

ص: 8


1- نک: محمد بن علی بن بابویه قمی ( شيخ صدوق)، امالي الصدوق، ص 93.
2- نک: علی بن ابی طالب ، نهج البلاغه، حکمت 145ء

فصل اول: آمادگی قبل از ماه رمضان

اشاره

ص: 9

نقشۀ راه

[شیخ عباس قمی(رحمة الله علیه)] در کتاب شریف مفاتیح الجنان، در قسمت اعمال ماه مبارک رمضان ، خطبۀ پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و اله) را در آورده است. این خطبه را امام رضا(علیه السلام) از اجدادشان نقل کرده اند.(1)

مهم ترین دستاورد مطالعۀ این خطبه در درجۀ اول این است که معرفت ما را به ماه مبارک رمضان تقویت می کند و می شناسیم که این ماه چه ظرفیتی دارد!

پیامبر عزیز ما(صلی الله علیه و اله) در مقدمۀ این خطبۀ نورانی، در قالب چند جملۀ بسیار کوتاه، اسرار ماه رمضان را افشا کرده اند. این خطبه نقشۀ راه ماه مبارک رمضان است و برای ما مشخص می کند که چه کارهایی باید انجام دهیم!

دو کار اصلی و ویژه در ماه مبارک رمضان داریم: 1. روزه گرفتن؛ 2. تلاوت قرآن.

با دل پاک و نیت صادق به درگاه خداوند متعال بروید و از او درخواست کنید که در این ماه، به ما توفیق روزه داری و تلاوت قرآن کرامت کند.

کسب آمادگی

همۀ برادران و خواهران اهتمام داشته باشند که حداقل یک بار احکام شرعی ماه مبارک رمضان را مطالعه کنند. معمولاً ما وقت نمی گذاریم و به همین که جایی مسئله ای شرعی بگویند و بشنویم، اکتفا می کنیم! این روش درستی نیست: خلاف ادبِ استقبال است. ماه مبارک رمضان احکام و آیین و آدابی دارد. قاعده اش این است که انسان از قبل این ها را مرور کند و اگر هم جایی برایش سؤالی پیش آمد، مراجعه و پیگیری کند. این نشان می دهد که این آقا یا خانم، دارد خودش را برای ماه مبارک رمضان آماده می کند.

آمادگی جسمی

برای روزه داری، انسان باید از نظر جسمی مهیّا باشد. خوب است برنامه ریزیِ

ص: 10


1- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، فضیلت ماه مبارک رمضان.

مشخصی داشته باشد تا بتواند از عهدۀ روزه برآید؛ هرچند شما عزیزان در تمام سال های زندگی تان این را تجربه کرده اید که خدای متعال برای روزه گرفتن، توان ویژه ای می دهد. اصلاً فضای ماه مبارک رمضان فضای متفاوتی است؛ البته گاهی شیطان در ذهن انسان می چرخد که: «این همه ساعت، به خصوص در ماه های گرم سال، چطور تشنگی و گرسنگی را تحمل کنیم!» این ها وسوسه های شیطانی است. البتها اگر کسانی از نظر جسمی ملاحظاتی دارند، باید با پزشک مشورت کرده و بر همان اساس، برای روزه داری خودشان برنامه ریزی کنند. مهم این است که هرکسی به سهم خود، از نظر جسمی، خودش را برای روزه داریِ بانشاط آماده کند.

آمادگی روحی

ما باید از نظر روانی [هم] خودمان را برای روزه داری مهیا کنیم و هنگامی انسان می تواند از نظر روانی مهیا که تمرکز کند. وقتی که ذهن شما به مسئله ای متمرکز می شود و به آن توجّه می کند، شما را از نظر روانی دربارۀ آن موضوع آماده می کند.

یکی از راه ها برای اینکه به آمادگی روانی برسیم، این است که ذکر را در خودمان تقویت کنیم؛ مخصوصاً اگر این ذکر و یاد، همراه با شناخت و معرفت باشد، انسان آماده تر می شود.

مدام باید به خودتان بگویید ماه رمضان از راه رسیده است. این یادآوری، قوای درونی و روانی ما را تجمیع می کند که نتیجه اش شوق و انتظار است؛ به طوری که انسان برای آمدن ماه خدا لحظه شماری کرده و احساس کند هرلحظه عطشش بیشتر می شود.

بهترین روش آمادگی روحیِ مؤمن برای استقبال از ماه مبارک رمضان، توسط امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در مناجات شریف شعبانیه(1) در دسترس ما قرار گرفته است. این مناجات نورانی را که مجموعۀ عظیمی از معارف، گنج ها، عظمت و اسرار الهی است، با دقت و

ص: 11


1- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال مشترکۀ ماه شعبان، مناجات شعبانیه.

آمادگی و با توجه به معنا بخوانید؛ چراکه پرده هایی از خودشناسی را به شما نشان می دهد.

آماده سازی خانواده

خیلی از شما عزیزان، پدر خانواده اید و مسئولیتتان چندبرابر است. عده ای از عزیزان هم، مادر خانواده اند و مسئولیتشان چندبرابر است؛ یعنی علاوه بر اینکه هرکدام [از اعضای خانواده باید] برای خودشان برنامه ریزی دارند، پدر خانواده هم باید آن ها را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کند. [اما به راستی] چگونه از فضای ماه مبارک رمضان به صورت خانوادگی استفاده کنیم؟ برای تک تک بچه هایتان و برنامۀ آن ها در ماه مبارک رمضان چه فکری کرده اید؟ اگر خودتان مسلط نیستید، چقدر با اهلِ فن مشورت کرده اید؟ راجع به احکام آن ها، درک وضعیت، افزایش اشتیاق و تشویقشان به روزه داری و انجام وظایف در این ماه چقدر برنامه ریزی کرده ایم؟

آمادگی اقتصادی

آن هایی که اهل دقّت هستند، قبل از ماه مبارک رمضان، برای خانواده هایی که [از لحاظ مالی] دچار مشکلاتی هستند و در وضعیتی سخت به سر می برند، [دغدغه دارند و سعی می کنند] همین طور که برای خانوادۀ خودشان، بستۀ غذایی آماده می کنند، برای چند خانواده [کم بضاعت] هم این کار را انجام دهند. خوشا به سعادت این افراد! این کار، به نوعی ادب استقبال از ماه مبارک رمضان است. این در فرهنگ ما هست.

در روایات و مخصوصاً در خطبۀ شعبانیه، به افطاری دادن تصریح شده است. [این روایت] خیلی عجیب است: راوی وقتی شنید که افطاری دادن در ماه رمضان چه آثار و نتایجی دارد، به پیامبر عزیزمان(صلی الله علیه و اله)

ص: 12

عرضه داشت: «آقاجان، همۀ ما توان این کار را نداریم!» رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) فرمودند: «اِتَّقُوا النّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَةٍ اِتَّقُوا النّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَةٍ مِنْ ماءٍ.»(1) (آتش جهنم را از خود دفع کنید؛ هرچند با نصف دانۀ خرما باشد. آتش جهنم را از خود دفع کنید؛ اگرچه با شربتی از آب باشد.)

معلوم می شود در افطاری دادن، فضیلت فوق العاده ای وجود دارد. من در جاهایی دیده ام سفره های جمعی می اندازند و بقیه هم مشارکت می کنند که کار بسیار خوبی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، صحن جامع رضوی، 7مرداد1390

فضای پاک اقتصادی در خانواده

فضای اقتصاد خانواده برای ورود به ماه مبارک رمضان باید پاک شود. مدیر اقتصادی خانواده باید بررسی کند [و مطمئن شود] که چیزی از اموال دیگران در خانه شان نباشد! نکند چیزی از حقوق شرعی دیگران در زندگی ما باشد: از حق سادات، حق امام، حق الناس و... . معمولاً مؤمنین وصیت نامه دارند. طبق روایات، مؤمن هر شب وصیت نامه اش زیر سرش است.(2) چقدر خوب است بنشینیم و وصیت بنویسیم. شما وقتی می خواهید وصیت کنید، می گویید: «من فلان قدر به فلانی بدهکارم!» شروع می کنید به فهرست بندی بدهی ها و مشکلاتتان را می نویسید. حقوق شرعی تان تعریف می شود. اینکه چقدر خمس یا زکات بدهکارید و...، همه را مشخص می کنید. ما می خواهیم مسافرِ آن طرف [یعنی آخرت] شویم و در آنجا دستمان کوتاه می شود. وقت خوبی است برای اینکه وضعیتمان را برای ورود به ماه مبارک رمضان اصلاح کنیم.

هر گناهی بین ما و خدای متعال، یک جور فاصله ایجاد می کند. بهترین کار برای ورود به ماه مبارک رمضان، توبه و استغفار است. اصل توبه هم اول، پشیمانی و بعد، جبران است. باید از آن هایی که لازم است، عذرخواهی

ص: 13


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص94.
2- 4. نک: محمدبن نعمان بن عکبری بغدادی (شیخ مفید)، المقنعة، ص666.

کنیم و حلالیت بطلبیم و مال مردم را به آن ها پس دهیم و... . من تعجب می کنم که چرا گاهی وقت ها، بعضی ها از حق الناس نزدیکانشان غافل هستند: حق همسر، حق فرزندان، حق والدین و... . هرچه کامل تر و پاک تر وارد ماه مبارک رمضان شوید، بیشتر از برکات ماه مبارک نصیبتان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، صحن جامع رضوی، 7مرداد1390

خلاصۀ فصل اول

* خطبۀ پیامبر عظیم الشأن(صلی الله علیه و اله) [در جمعۀ آخر ماه شعبان] ...نقشۀ راه ماه مبارک رمضان است و برای ما مشخص می کند که چه کارهایی باید انجام دهیم!

برای روزه داری، انسان باید از نظر جسمی مهیّا باشد. خوب است برنامه ریزیِ مشخصی داشته باشد تا بتواند از عهدۀ روزه برآید.

ماه مبارک رمضان احکام و آیین و آدابی دارد. قاعده اش این است که انسان از قبل این ها را مرور کند.

* برای تک تک بچه هایتان و برنامۀ آن ها در ماه مبارک رمضان چه فکری کرده اید؟ اگر خودتان مسلط نیستید، چقدر با اهلِ فن مشورت کرده اید؟

* فضای اقتصاد خانواده برای ورود به ماه مبارک رمضان باید پاک شود. مدیر اقتصادی خانواده باید بررسی کند [و مطمئن شود] که چیزی از اموال دیگران در خانه شان چیزی نباشد!

* هر گناهی بین ما و خدای متعال، یک جور فاصله ایجاد می کند. بهترین کار برای ورود به ماه مبارک رمضان، توبه و استغفار است. اصل توبه هم اول، پشیمانی و بعد، جبران است.

ص: 14

فصل دوم:ویژگی های ماه رمضان

اشاره

ص: 15

معنای رمضان

در بین ماه های قمری مانند شوال و ذی القعده و...، فقط اسم ماه رمضان در قرآن آمده است. عظمت ماه رمضان هم به قرآن است، نه به روزه؛ چنان که قرآن کریم می فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»(1) (ماهِ رمضان، ماهی [است] که قرآن در آن نازل شده است.)

رمضان یعنی چه؟ یعنی گناه سوزی! امام رضا(علیه السلام) به نقل از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «مَنْ اَدْرَکَ شَهْرَ رَمَضانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَاَبْعَدَهُ اللهُ.» (2) (ھرکس ماه رمضان را دريابد و آمرزيده نشود، خداوند او را [از رحمت خود] دور می کند.)

بر اساس روایتی دیگر از پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) اگر انسان بداند در ماه رمضان چه برکاتی هست، دوست دارد تمام سال، رمضان باشد.(3) امام زین العابدین(علیه السلام) نیز در بخشی از دعای خود در پایان ماه مبارک رمضان با این مضمون می فرمودند: «ماه رمضان خدانگهدار. نرفته، دل تنگت شدم!»(4)

[ولی بعضی از] ما می گوییم: «خوب شد که تمام شد!»

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 9تیر1393

خدای میزبان؛ بندۀ مهمان

بارها ان خطبۀ شعبانیۀ پیامبر(صلی الله علیه و اله) را شنیده اید. این خطبۀ نورانی را آن حضرت در آخرین جمعۀ ماه شعبان، یعنی قبل از ماه رمضان ایراد فرموده و امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) آن را نقل کرده اند. در آغاز این خطبه که در واقع شرح وظایف ماه رمضان است، پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَيْكُمْ شَهْرُ اللهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ.» (اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى

ص: 16


1- . بقره، 185.
2- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، فضائل الاشهر الثلاثة، ص54.
3- . نک: محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج93، ص346؛ محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص68.
4- 4. نک: علی بن حسین(علیه السلام)، صحیفۀ کاملۀ سجادیه ، دعای 45.

آورده است.)

درست است که برکت، رحمت، مغفرت و لطف الهی همیشه شامل حال بندگانش است، اما این ماه، سرشار از این سه نعمت خداست. خدا در این ماه سفرۀ مخصوص و ویژه ای گسترده است.

در ادامه حضرت فرموده اند: «شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللهِ اَفْضَلُ الشُّهُورِ... وَ ساعاتُهُ اَفْضَلُ السّاعاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ اِلَى ضِیافَةِ اللهِ.» (ماهى که نزد خدا برترینِ ماه هاست... و ساعاتش برترینِ ساعت هاست. ماهى که در آن به مهمانى خدا دعوت شده اید.)

به قول آن شاعر قدیمی که گفت: «ادیمِ(1)زمین

سفرۀ عام اوست بر این خانِ یغما چه دشمن، چه دوست»(2)

ما همواره بر سر سفرۀ نِعَم الهی هستیم. درحقیقت، عالَم سفرۀ گسترده و عام الهی است که همۀ موجودات بر سرِ این سفره نشسته اند: «وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ اَهْلِ كَرامَةِ اللهِ.» (و [ماهی که] در آن از شایستگانِ کرامت الهى قرار داده شده اید.)

از حقوق مهمی که برعهدۀ انسان است، حق مهمان است؛ مخصوصاً اگر مهمان را خودِ صاحب خانه دعوت کند، همۀ همت و توانش را به کار می گیرد تا احترامش کرده و از او به خوبی پذیرایی کند و باز، بیشتر از آن، وقتی است که صاحب خانه کریم و آقا هم باشد. در ماه رمضان شما دعوت شده اید به مهمانی خدا و خدای کریم برایتان سفره پهن کرده است.

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در فراز بعدی این خطبه فرموده اند: «اَنْفاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبادَةٌ.» (نفس هایتان در آن، تسبیح [الهی] و خوابتان در آن، عبادت است.) خدا آن قدر در این مهمانی، به شما احترام گذاشته است که خوابتان هم عبادت است!

«عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ.» (عملتان در آن [ماه ازسوی خداوند] پذیرفته است.) در این ماه، هرچه عمل داشته باشید، خدا می پذیرد. چرا؟ چون مهمانش هستید. مگر می شود مهمان در خانۀ میزبان کاری انجام دهد و صاحب خانه از او تشکر نکند؟!

«وَ دُعاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجابٌ فَاسْأَلُوا اللهَ رَبَّكُمْ بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طاهِرَةٍ

ص: 17


1- . ادیم به معنای سطح و روی چیزی است (لغت نامۀ دهخدا، کلمۀ ادیم).
2- 3. بخشی از شعر «در نیایش خداوند» سرودۀ سعدی، شاعر قرن هفتم هجری.

اَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِیامِهِ وَ تِلاوَةِ كِتابِهِ.»(1) (و دعایتان در آن، مستجاب است؛ پس با نیت هاى صادق و دل هاى پاک، از پروردگارتان بخواهید تا شما را براى روزه دارى و تلاوت کتاب خویش [یعنی قرآن] موفق بدارد.)

حالا که دعای شما در این ماه مستجاب است، پس با نیّت های صادق و دل های پاک و پاکیزه از خدا بخواهید. این ها شرط استجابت دعا هم است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی، مسجد گوهرشاد، 3مهر1385

اقبال ماه رمضان به مسلمانان

رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) در ابتدای خطبۀ معروف خود دربارۀ ماه مبارک رمضان فرموده اند: «اَیُّهَا النّاسُ اِنَّهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَيْكُمْ شَهْرُ اللّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ.»(2) (اى مردم! همانا ماه خدا، همراه با برکت و رحمت و آمرزش، به شما روى آورده است.)

کلمۀ «قَد» در این مطلب، نشان دهندۀ قطعیّت و تأکید است. از همین تعبیرِ «ماه خدا به سوی شما روی آورده است»، ارزش انسان های روزه دار فهمیده می شود. شما وقتی به کسی محبت داشته باشید، به استقبال او می روید و به دیدارش می شتابید؛ بنابراین، گویا ماه رمضان به مسلمانان علاقه مند است که به سوی آن ها روی آورده است؛ آن هم با سه ویژگی: برکت و رحمت و مغفرت.

نکتۀ دیگر این خطبه، آن است که در تمام قرآن، کلمۀ «غَفُور» قبل از «رَحیم» آمده است؛(3) یعنی خدا اول باید گناه را بیامرزد، بعد انسان را مشمول رحمت و فیض خاصّ خودش کند؛ اما در این خطبه، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) رحمت را قبل از مغفرت بیان کرده اند و این به دلیل ارزش و عظمت ماه مبارک رمضان است که سراسر این ماه، رحمت خواهد بود.

ص: 18


1- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب «فضیلت ماه مبارک رمضان»؛ محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)،امالی الصدوق، ص93.
2- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، باب «فضیلت ماه مبارک رمضان»؛ محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص93.
3- . در 72 آیه از قرآن کریم، کلمۀ «غفور» با تعابیر گوناگون، قبل از «رحیم» آمده است.

امتیازات ویژۀ ماه رمضان

ماه رمضان سه امتیاز ویژه دارد که در هیچ ماه دیگری وجود ندارد:

1. نزول قرآن: به همین دلیل در این ماه به تلاوت قرآن تأکید بسیاری شده است. رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «وَ مَنْ تَلا فِيهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ كانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُورِ.»(1) (و هر کس در آن [ماه] آیه اى از قرآن تلاوت کند، پاداش کسى را دارد که در ماه هاى دیگر قرآن را ختم کرده است.)

امام محمد باقر(علیه السلام) نیز فرموده اند: «لِكُلِّ شَیْ ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضانَ.»(2) (برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه رمضان است.)

2. وجوب روزه: آن روزه ای که خداوند واجب کرده، در این ماه است. در بقیۀ ماه ها روزه های داوطلبی و تطوّعی(3) داریم که فضیلت بسیاری هم دارد؛ اما همۀ این روزه ها مستحبی است. ظرف زمانِ روزۀ واجب به عنوان یکی از واجبات مهم اسلامی، در ماه رمضان قرار دارد.

3. شب قدر: قرآن می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ»(4) (شب قدر بهتر از هزار ماه است!)

هزار ماه یعنی هشتاد سال! بنابراین، اگر کسی تمام عمرش را هم عبادت کند، به اندازۀ شب قدر نیست! خدا این شب باعظمت و پُربرکت را در این ماه قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

ماه نزول بهترین مائدۀ آسمانی

از خدای متعال بخواهید به شما توفیق دهد کتابش را در این ماه تلاوت کنید؛ چون ماه رمضان، ماه نزول قرآن است؛ ماه نزول وحی الهی است. قرآن می فرماید:

ص: 19


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)،عیون اخبارالرضا، ج1، ص296؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج93، ص357.
2- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 2، ص630.
3- . تطوّع در اینجا یعنی به جاآوردن طاعت های غیرِواجب به قصد تقرّب.
4- . قدر، 3.

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی اُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ»(1) (ماهِ رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.)

یکی از امتیازات ماه رمضان بر سایر ماه های سال، همین است که خدا بهترین و برترین نعمت و مائدۀ عرش و آسمان، یعنی قرآن را در این ماه و آن هم در شب قدر نازل کرده است؛ چنان که در خودِ این کتاب شریف آمده است: «اِنّا اَنزَلْناهُ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ»(2) (ما قرآن را در شب قدر نازل كردیم!) در جای دیگر هم دارد: «اِنّا اَنزَلْناهُ فِی لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»(3) (ما آن را در شبى پربركت نازل كردیم.)

قدر این ماه را بدانیم و در تلاوت قرآن و تدبّر و تأمل در آن، توجّه ویژه ای داشته باشیم. راوی می گوید که وقتی وارد ماه رمضان می شدیم، امام جعفر صادق(علیه السلام) اهل بیتش را جمع می کرد و به آن ها چنین توصیه می فرمود:

فَاَجْهِدُوا اَنْفُسَكُمْ فَاِنَّ فِيهِ تُقَسَّمُ الْاَرْزاقُ وَ تُكْتَبُ الآجالُ وَ فِيهِ يُكْتَبُ وَفْدُ اللّهِ الَّذِينَ یَفِدُونَ اِلَيْهِ وَ فِيهِ لَيْلَةُ الْعَمَلُ فِيها خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی اَلْفِ شَهْرٍ.(4)

[در انجام عبادت] خود را به تلاش و كوشش واداريد؛ زيرا در اين ماه روزی ها تقسیم و مدت های عمر نوشته می شود و در اين ماه [نام] افرادی كه قرار است بر خدا وارد شوند [یعنی حاجيان] نوشته می شود و در اين ماه شبی هست كه عمل [و عبادت] در آن، از عمل در هزار ماه بهتر است.

این ماه، ماه ریاضت است: ماهی است که باید نَفْسمان را به تلاش وادار کنیم. حساب این ماه از ماه های دیگر جداست. ما در بقیۀ ماه ها نماز به جا می آوریم، قرآن می خوانیم، روزۀ مستحبی می گیریم، انفاق و احسان می کنیم و...؛ اما انجام همۀ این ها در ماه رمضان زیباتر است و همان طور که

ص: 20


1- . بقره، 185.
2- 4. قدر، 1.
3- 5. دخان،3.
4- 6. محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 4، ص66.

در خطبۀ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) آمده است که اگر در این ماه، یک آیه از قرآن بخوانیم، ثواب یک ختم قرآن را دارد،(1) پس انفاق و حُسن اخلاق و رفتار خوب هم در این ماه همین طور است و پاداش مضاعف دارد. خدا می خواهد بندگانش در این ماه، وجودشان را به کار [و عبادتِ] بیشتر وادار کنند؛ ازاین رو دربارۀ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) چنین آمده است که: «اِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ وَ كَثُرَتْ صَلاتُهُ وَ ابْتَهَلَ فِی الدُّعاءِ وَ اَشْفَقَ مِنْهُ.»(2) (وقتى ماه رمضان وارد می شد، رنگ چهره اش دگرگون مى شد و بسيار نماز می خواند و با التماس و هراس به درگاه خدا دعا مى كرد.)

بنابراین، اگر روزیِ بهتر و زندگی واسع تر و آسایش و رفاه بیشتر می خواهید، این ماه، ماهِ درخواست از خداست. مهمان های خدا در این ماه ثبت نام می شوند؛ مبادا از این گروه جا بمانید! تلاش کنید نامتان در آن فهرست ثبت شود. در این ماه شبی وجود دارد که برتر از هزار ماه است. خداوند در سورۀ مبارکۀ قدر می فرماید: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ»(3) (شب قدر بهتر از هزار ماه است!)

به راستی، این سوره را چقدر می خوانید؟ می دانید خواندنش چقدر فضیلت دارد؟! در واقع، این سوره برای تبیین عظمت این ماه [و شناخت بهتر آن، نازل شده] است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی، مسجد گوهرشاد، 3مهر1385

ابزارهای تقرب به خداوند

در خطبۀ 110 نهج البلاغه، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) عواملی که می توانند انسان را به خدا نزدیک کنند، برشمرده اند. همۀ اعمالی که انجام می دهیم،

ص: 21


1- . نک: محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبارالرضا، ج1، ص296؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج93، ص357.
2- . علی بن موسی بن جعفربن طاووس (سیدبن طاووس)، الاقبال بالاعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج 1، ص20.
3- . قدر، 3.

این قابلیت را ندارند که ما را به خدا نزدیک کنند؛ چه بسا بعضی از آن ها ما را از خدا دور هم می کنند؛ بعضی هایشان هم نه دورمان می کنند و نه نزدیک؛ بعضی دیگر هم فقط مختصری نزدیکمان می کنند و.... امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده اند:

اِنَّ اَفْضَلَ ما تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ اِلَى اللهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالَى اَلْاِيمانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ وَ الْجِهادُ فِی سَبِيلِهِ فَاِنَّهُ ذِرْوَةُ الْاِسْلامِ وَ كَلِمَةُ الْاِخْلاصِ فَاِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَ اِقامُ الصَّلاةِ فَاِنَّهَا الْمِلَّةُ وَ اِيتاءُ الزَّكاةِ فَاِنَّها فَرِيضَةٌ واجِبَةٌ وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضانَ فَاِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقابِ وَ حَجُّ الْبَيْتِ وَ اِعْتِمارُهُ فَاِنَّهُما یَنْفِیانِ الْفَقْرَ وَ یَرْحَضانِ الذَّنْبَ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَاِنَّها مَثْراةٌ فِی الْمالِ وَ مَنْسَاَةٌ فِی الْاَجَلِ وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَاِنَّها تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ وَ صَدَقَةُ الْعَلانِیَةِ فَاِنَّها تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ وَ صَنائِعُ الْمَعْرُوفِ فَاِنَّها تَقِی مَصارِعَ الْهَوانِ... .(1)

برترين چيزى كه توسّل جويندگان به خداى سبحان، به آن توسّل مى جويند، عبارت است از: ايمان به او و رسولش، جهاد در راه او که قلۀ بلند [و ركن] اسلام است، كلمۀ توحيد كه در فطرت هر انسانى است، برپا داشتن نماز كه [نشانۀ ] ملّیت [و بزرگ ترین رکن] دین اسلام است، دادن زكات كه فريضه اى واجب است، روزۀ ماه رمضان كه سپری [برای جلوگیری] از عذاب خداست، حجِّ خانۀ خدا و به جاى آوردن عمرۀ آن كه فقر را مى زدايد و گناه را مى شويد، صلۀ رحم كه موجب افزايش مال و طول عمر است، صدقۀ پنهانی كه خطاها را مى پوشاند و صدقۀ آشكار كه مرگ بد [همچون مرگ ناگهانى یا بر اثر سوختن و غرق شدن و...] را دفع می کند و نیز انجام دادن كارهاى نيک كه آدمى را از لغزيدن در خواری ها حفظ می کند... .

ص: 22


1- . علی بن ابی طالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، خطبۀ 110.

روزه؛ وسیلۀ تقرب و سپر در برابر آتش

طبق فرمودۀ امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در خطبۀ110 نهج البلاغه، یکی از وسایل تقرّب به خداوند، روزۀ ماه رمضان است که همچون سپری در برابر عذاب الهی محسوب می شود. اگر کسی به عذاب الهی، حتی در حدّ نازل آن یقین کند، خودش را به چنین سپری، یعنی روزه محتاج می داند. این روایت می خواهد بگوید قدرتی که روزه در دفع عذاب دارد، [اعمالی مانند] نماز و زکات ندارند؛ بنابراین، از روزه به سپر تعبیر شده است.

در گذشته وقتی رزمنده ای در میدان جنگ می جنگید، وسیله ای داشت که باعث می شد شمشیر [یا سلاحِ] حریف به او برخورد نکند و در واقع، مانعی درجه یک در برابر ضربات دشمن بود. به آن وسیله سپر می گفتند.(1) باتوجه به این معنا، مانعی بین ما و عذاب الهی وجود دارد و آن هم روزه است.

درجۀ عِقاب هرکسی را گناه و معصیت او تعیین می کند؛ بنابراین جهنم درجات گوناگونی دارد(2) و هرچه انسان به گناه آلوده تر باشد، به شیطان نزدیک تر است؛ یعنی بین شیطان و گناه ارتباطی [مستقیم] وجود دارد: امکان ندارد من با شیطان فاصله داشته باشم و از گناه فاصله نداشته باشم! عذاب الهی جایی هست که گناه باشد و گناه کجاست؟ مطمئناً جایی که شیطان باشد پس به جرئت می توان گفت شیطان به کسی نزدیک تر است که بیشتر از دیگران، تابع امیال و شهواتش باشد.(3)

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، دارالزهد، 3مهر1385

فضیلت روزه در هوای گرم

پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعِبادُ ما فِی رَمَضانَ

ص: 23


1- . نک: محمدبن مکرم بن احمد انصاری مصری (ابن منظور)، لسان العرب، ج13، ص94.
2- . نک: سیدهاشم بن سلیمان بحرانی، البرهان فی تفسير القرآن، ج 3، ص370.
3- . نک: عبدالواحدبن محمد تميمى آمُدى، غرر الحکم و درر الکلم، ص38 .

لَتَمَنَّتْ اَنْ یَكُونَ رَمَضانُ سَنَة.»(1) (اگر بندگان می دانستند که در رمضان چه [برکاتى] هست، آرزو می کردند رمضان یک سال باشد.) امام صادق(علیه السلام) نیز فرموده اند: «اَفْضَلُ الْجِهادِ الصَّوْمُ فِی الْحَرِّ.»(2) (بافضیلت ترین جهادها روزه در هوای گرم است.) این کلام امیرالمؤمنین(علیه السلام) هم شنیدنی است: «حُبِّبَ اِلَیَّ مِنْ دُنْياكُمْ ثَلاثٌ اِطْعامُ الضَّيْفِ وَ الصَّوْمُ بِالصَّيْفِ وَ الضَّرْبُ بِالسَّيْفِ.»(3)

(از دنياى شما سه چيز نزد من دوست داشتنی است: اطعام مهمان و روزه گرفتن در تابستان و شمشيرزدن [در راه خدا].)

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، مسجد گوهرشاد، 25تیر1395

بعضی ها شغل های سختی دارند؛ بعضی ها هم در مناطق خیلی گرم و سوزانی هستند. قطعاً تفاوت زحمت، عامل تفاوت درجه خواهد بود. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «اَفْضَلُ الْاَعْمالِ اَحْمَزُها.»(4) (برترینِ کارها سخت ترینِ آن هاست.)

طبعاً روزه ای که زحمت و رنج بیشتری داشته باشد، چه به علت حضور در هوای گرم و چه به علت انجام شغلی که طاقت فرساست، ثواب و فضیلت بیشتری را هم به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

روزه و کنترل شهوات

چرا روزه مانع از خشم پروردگار است؟ چون شکم را کنترل می کند. شکم که کنترل شد، امیال و شهوات کنترل می شود.(5)

شهوت که کنترل شود، شیطان انگیزه ندارد و هرگاه که شیطان جلو نیامد، گناه وجود ندارد و گناه

ص: 24


1- 4. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)،فضائل الاشهر الثلاثة، ص140؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج93، ص346، با اندکی تفاوت در واژه ها.
2- 5. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 93، ص256.
3- 6. حسین نوری طبرسی (محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 16، ص259، به نقل از: تفسير ابو الفتوح رازی، ج1، ص721 با اندکی تفاوت.
4- . محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 67، ص191.
5- . نک: حسین نوری طبرسی (محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج16، ص211.

که نباشد، عذاب هم وجود ندارد: این داستان روزه است. روزه می تواند من را بر امیال و شهواتم مسلط کند؛ درنتیجه، شیطان از من دور می شود و زمینۀ گناه به صورت قبل برای من وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه، دارالزهد، 3مهر1385

توفیق روزه داری

خداوند می فرماید: «يا اَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»(1) (ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما واجب شده است؛ همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، واجب شد تا پرهیزکار شوید.)

اولین چیزی که در این ماه از خدا می خواهید، این است که به شما توفیق دهد تا روزه بگیرید. کسانی هم که برای فرار از روزه گرفتن به مسافرت بروند، گناهی نکرده اند؛(2) اما توفیق و فضیلتی بزرگ را از دست داده اند.

می خواهم حدیثی بگویم تا همه یاد بگیرند و بدانند روزه گرفتن چه بهره ها و روزه نگرفتن چه محرومیت هایی دارد: هم کسانی که روزه اولی هستند و در فصل گرما باید ساعاتی طولانی را روزه بگیرند، هم آنانی که در روزه گرفتن، کوتاهی و اِهمال می کنند و هم پدر و مادرانی که نگران سلامتِ جسمی بچه هایشان درحالِ روزه هستند. من زیباتر از این حدیث که پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله)فرموده اند، سراغ ندارم: «مَنْ صامَ يَوْماً تَطَوُّعاً فَلَوْ اُعْطِیَ مِلْ ءَ الْاَرْضِ ذَهَباً ما وُفِّیَ اَجْرَهُ دُونَ يَوْمِ الْحِسابِ.»(3)

(هركس يک روز، داوطلبانه [مستحبی] روزه بگيرد، پس اگر به اندازۀ زمين، طلا به او داده شود، اجر خود را كامل دريافت نكرده است و فقط در روز حساب (قيامت) اجر كاملش را دريافت می كند.)

مرحوم علامه طباطبایی(رحمة الله علیه)می فرمایند: «سنجش های دنیا و آخرت متفاوت

ص: 25


1- . بقره، 183.
2- 4. بر اساس دستورات شرع مقدس، این کار کراهت دارد.
3- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، معانی الاخبار، ص409.

هستند.»(1)

فرض کنید یک نفر تب دارد. ابزار سنجش آن چیست؟ یک دما سنج می گذارید: اگر تا 37 درجه را نشان دهد، خوب است؛ اما اگر بیشتر باشد، به همان میزان درجه ای که نشان می دهد، حرارت بدنش اضافه است. سنجش های دنیا این طوری است؛ اما سنجش های آخرت نَه: هم از نظر پاداش فرق می کند و هم از نظر عِقاب. شما یک روز، روزه می گیرید که [طبق روایت]، اگر به اندازۀ همۀ زمین به شما طلا بدهند، برای پاداش آن کافی نیست و این در قیامت معلوم می شود. دربارۀ نماز شب نیز قرآن می فرماید: «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ اَعْيُنٍ جَزاءً بِما كانُوا يَعْمَلُونَ.»(2) (هیچ كس نمى داند چه پاداش هاى مهمى كه مایۀ روشنى چشم هاست، براى آن ها پنهان شده است. این پاداش كارهایى است كه انجام مى دادند!)

نقطه مقابلش هم هست؛ یعنی اگر کسی می توانست روزه بگیرد، اما روزه اش را ]بدون عذر[ خورد و نگرفت، اگر به اندازۀ تمام عمر دنیا هم، قضای آن روزه را به جای آورَد، باز هم پاداشی که از دست داده است، جبران نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، صحن جمهوری اسلامی، 22تیر1392

اهداف روزه

در اینکه هدف از روزه چیست، از ائمۀ اطهار(علیهم السلام) روایات فراوانی به ما رسیده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: «اَلْعِلَّةُ فِی الصِّيامِ لِيَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ الْفَقِيرُ.»(3) (دلیل وجوب روزه این است که به وسيلۀ آن، دارا و ندار مساوى شوند.)

در این روایت، کمترین سطح و درجۀ روزه بیان شده است که در آن، اغنیا متوجه درد مستمندان می شوند. در روایتی دیگر، رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله)

ص: 26


1- . محمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج14، ص210.
2- . سجده، 17.
3- 4. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، فضائل الاشهر الثلاثة، ص102.

به این مطلب زیبا اشاره فرموده اند: «وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ عَطَشَهُ.» (1) (با گرسنگى و تشنگى خود در این ماه، گرسنگى و تشنگىِ روز قیامت را یاد کنید.)

امام رضا(علیه السلام) نیز نظیر همین تعبیر را فرموده اند:

و اگر بپرسند چرا روزه واجب شده است؟ پاسخ آن است که [تا] درد گرسنگی و تشنگی را بشناسند و آن را دليلی بر فقر و نياز آخرت بدانند و نیز برای اینکه شخص روزه دار، بر اثر آنچه که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد، خاشع، فروتن، خاكسار، صاحب اجر و معرفت و صابر گردد و در نتيجه همراه با پرهيز از شهوات و اميال نفسانی، مستحق ثواب شود واینکه [روزه] در این دنیا موجب پند و عبرتِ ایشان باشد و نیز آنان را به انجام تکالیف الهی خود، ترغیب و تشویق کند و ایشان را به شدّت و مشقّتِ جهان دیگر راهنمایی کند و نیز بدانند که به فقرا از گرسنگی و بینوایی در این دنیا چه می گذرد و آنچه خداوند در اموالشان برای مساکین و تهی دستان واجب کرده است، ادا نمایند.(2)

یعنی انسان باید روزه بگیرد و با هوا وَهوس مقابله کند؛ به این معنا که هواوَهوس را در وجود خویش بشکند و اغراض نفسانی و امراض حیوانی خود را نیز قلع وقمع کند تا بتواند باطن جهان را ببیند.

اما ائمۀ اطهار(علیهم السلام) فوایدی [هم] برای روزه برشمرده اند که عبارت اند از:

1. تندرستی و سلامت

از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) روایت شده است که فرمودند: «صُومُوا تَصِحُّوا.»(3) (روزه بگیرید تا تندرست باشید.)

ص: 27


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص295.
2- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص116.
3- . نعمان بن محمدبن حَيُّون تميمى مغربی (ابن حیّون)، دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام، ج 1، ص342.

2. مبارزه با شیطان

حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) در این باره چنین فرمودند: «اِنَّ الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهُ الشَّيْطانِ.»(1) (روزه، صورت شیطان را سیاه می کند.)

3. تثبیت اخلاص

در این زمینه، حضرت فاطمۀ زهرا(علیها السلام) تعبیری دل نشین دارند: «فَجَعَلَ اللَّهُ ... الصِّيامَ تَثْبِيتاً لِلْاِخْلاصِ.» (2) (خداوند روزه را برای تثبیت اخلاص قرار داد.)

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نیز به حدیثی اشاره فرموده اند: «اَلصَّوْمُ عِبادَةٌ بَیْنَ العَبْدِ و خالِقِهِ لا یَطَّلِعُ عَلَیْها غَیْرُهُ و كَذلِکَ لا یُجازِی عَنْها غَیْرُهُ.»(3)

(روزه عبادتی بین بنده و آفریدگار اوست. كسى جز آفریدگار، از آن آگاه نمى شود و كسى جز پروردگار، پاداش آن را نمى دهد.)

عزیزان! ازاین روست که هنگام افطار می گویید: «اَللَّهُمَ لَکَ صُمْتُ وَ عَلى رِزْقِکَ اَفْطَرْتُ وَ عَلَيْکَ تَوَكَّلْتُ.» (4) (خدایا برای تو روزه گرفتم و با روزیِ تو افطار کردم و توکلم بر تو بود.)

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

درک حقیقت روزه

با چه بیان و زبانی می شود حقیقت روزه و ورود به ماه مبارک رمضان را تبیین کرد؟ در قرآن کریم گاهی سخن از خودِ روزه است و گاهی سخن از فضیلت ماه مبارک رمضان که در هر دو جنبه، هم آیات و هم روایات معصومین کلمات بی شماری دارند.

شاید [درک] حقیقت، واقعیت، آثار و پیامدهای روزه، آن چنان در حدّ فهم ما انسان ها نباشد؛ بنابراین خداوند

ص: 28


1- 4. محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 110، ص320.
2- . احمد بن علی طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص99؛ نک: محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، علل الشرائع، ج 1، ص248، با اندکی تفاوت در واژه ها.
3- . عبدالحمیدبن هبة الله بن ابی الحدیدمعتزلی (ابن ابی الحدید)، شرح نهج البلاغة لابن ابی الحدید، ج 20، ص296.
4- . علی بن موسی بن جعفربن طاووس (سیدبن طاووس)، الاقبال بالاعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج 1، ص117.

در یک جمله فرموده است: «وَ اَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لكُمْ اِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(1) (و روزه داری برای شما بهتر است؛ اگر بدانید!)

روزه واقعاً برای بشریت خوب است. در بین همۀ عباداتی که خداوند بر ما واجب کرده است، هیچ عبادتی مثل روزه نیست: روزه یک امر درونی است و اصلاً کار بیرونی محسوب نمی شود. [وقتی] شما نماز می خوانید، حج می روید یا خمس و زکات می دهید، کار بیرونی است؛ اما روزه یک عمل درونی است: امساک است؛ یعنی انجام ندادن و به جای نیاوردن. همه جا در عبادت ها، سخن از انجام دادن است؛ اما در این عبادت، سخن از انجام ندادن است؛ مثل نخوردن و نیاشامیدن و امور دیگری که روزه را باطل می کند؛ پس اگر کسی روزه بگیرد،

ریاکار نخواهد بود؛ چون [لازمۀ] ریا، در چشم مردم آمدن و به گوش مردم رسیدن است. روزه نه دیدنی است و نه شنیدنی؛ چنان که ممکن است کسی تظاهر به روزه داری کند؛ ولی روزه دار نباشد!

...وقتی در خانۀ خلوت، غذای آماده و آب خنک فراهم است که شما را با هزار بیان به خود دعوت می کند، چرا اجابت نمی کنید؟ چرا نمی خورید؟ کسی که متوجه نمی شود! بنابراین، حقیقتِ روزه ریابردار نیست و در اهمیت اعمال، هیچ چیز به پای روزه نمی رسد.

پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله)فرموده اند: «قالَ اللّهُ تَعالَى:كُلُّ عَمَلٍ لِبَنِی آدَمَ الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ اَمْثالِها اِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ اِلَّا الصِّيامَ فَاِنَّهُ لِی وَ اَنا اُجْزَى بِهِ.»(2) (خداوند تعالی فرمود: برای هريک از اعمال خوب انسان ها ده تا هفتصد حسنه است؛ مگر روزه که برای من است و خودِ من پاداش آن هستم.)

بنابراین در پاداش روزه، ده برابر و هفتصدبرابر معنا ندارد. پاداش روزه از سایر پاداش ها جداست؛ چون مال خودِ خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 8تیر1393

ص: 29


1- 4. بقره، 184.
2- . حسین نوری طبرسی (محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 7، ص503.

آثار و نتایج روزه گرفتن

1. تمرین مدیریت زمان.

2. تقویتِ قدرت بر ایجاد رفتارهای مثبت و اخلاق حسنه و ماندگاری آن.

3. کم کردن جرم و جنایت و مفاسد اجتماعی و فحشا و منکرات در جامعه، حتی در کوچک ترین واحد اجتماعی یعنی خانواده.

4. تقویت قدرت خوب و بجا سخن گفتن.

5. [تقویت] حس نوع دوستی، همزیستی مسالمت آمیز، روابط عمومی سالم، تقویت روحیۀ انفاق و ایثارطلبی در افراد جامعه و توجه ویژه به اقشار آسیب پذیر اجتماع، مثلاً ایتام، فقرا، مساکین، زنان بی سرپرست یا سرپرستِ خانوار؛ چراکه افراد جامعه در انجام خوبی ها و پایبندی به اصول ارزشیِ انسانی و ایمانی بازوی هم هستند.

6. پیشگیری و درمان بیماری های غیرواگیر، نظیرِ قند خون و چربی خون و اضافه وزن و فشارخون و بیماری های قلبی عروقی که بر اثر زندگی ماشینی، پرخوری، کم تحرکی و نیز مصرف غذاهای فست فودی ایجاد می شود.

7. ایجاد حالت توکل بر خداوند و استمراربخشی به آن.

9. ایجاد و تقویت حس اعتمادبه نفس.

10. توسل به واسطه های فیض الهی، یعنی چهارده معصوم(علیهم السلام) و تلاش برای استمرار به این مهم.

11. توان انجام حلال و افزایش توان ترک حرام.

12. اهتمام بر امر به خوبی ها و نهی از بدی ها.

13. افزایش هماهنگی و وحدت [میانِ] مسلمانان.

14. پیشگیری از خشونت های بیجا و کمک به درمان آن و حفظ تعادل روانی.

15. جلوگیری از بلوغ جنسی زودرس در دختران و پسران.

16. ازبین بردن شهوت اضافی و جلوگیری از خودآزاری یا دگرآزاری جنسی.

17. پیشگیری از بیماری های تصلّب شرایین، انواع میگرن، سکته های

ص: 30

مغزی، چاقی مفرط و کاهش اضافه وزن، به شرط آنکه در افطار و سحر، از پرخوری و بدخوری بپرهیزیم.

18. پیشگیری از دردهای مفصلی و فلج های عضوی.

حالا ببینیم امساک از آشامیدن در روز چه فایده ای دارد؟ یکی از فوایدش این است که اگر ازدیاد آب بین بافت های عصبی از بین برود، اعتدال عصبی ایجاد می شود؛ بنابراین از شرّ تشنج های عصبی و عضلانی در امان می مانیم؛ همچنین از بین برندۀ سموم بیولوژیکی یعنی سموم داخلی بدن، ازجمله دی اکسیدکربن (co2) است.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر1393

احکام روزه در قرآن

در قرآن کریم واجب شدن روزه به عنوان تکلیفی الهی بر مؤمنین، با مقدمات و لطایفی بیان شده است:

يا اَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ* اَيّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَرِيضاً اَوْ عَلىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ اَيّامٍ اُخَرَ وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ اَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ.(1)

ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند، نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. چند روز معدودی را [باید روزه بدارید!] و هرکس از شما بیمار یا مسافر باشد، [به تعداد روزه های فوت شده] تعدادی از روزهای دیگر را [غیر از ماه رمضان روزه بدارد] و بر کسانی که روزه برای آن ها [همچون بیماران و افراد مُسِن] طاقت فرساست، لازم است به عوان کفّاره، مسکینی را اطعام کنند و [البته] کسی که به میل و رغبت، کارِ

ص: 31


1- . بقره، 183و184.

خیری انجام دهد، برای او بهتر است و روزه داشتن برای شما بهتر است؛ اگر بدانید!

اگر امروز همۀ مردم عالم مسلمان شوند و روزه بگیرند، برای خدا [منفعت و] خیری ندارد. اگر هم امروز، همۀ مردم کافر شوند و حتی یک مسلمان روی زمین نباشد، بازهم به خدا ضرری نمی زند: «اِنْ اَحْسَنْتُمْ اَحْسَنْتُمْ لِاَنْفُسِكُمْ وَ اِنْ اَسَاْتُمْ فَلَها»(1) (اگر نیكى كنید، به خودتان نیكى مى كنید و اگر بدى كنید، بازهم به خود مى كنید.)

گر جملۀ کائنات کافر گردد

بر دامن کبریاش ننشیند گَرد

بنابراین خدایی که ما می شناسیم، محتاج روزۀ ما نیست. نکتۀ بعدی قرآن این است که می فرماید: «اَیّاماً مَعْدُوداتٍ» یعنی تمام سال که نیست! روزه فقط در یک ماه واجب شده است؛ تازه آن هم به سود خودتان است و منفعتش به شما برمی گردد؛ چون وسیلۀ تقوای روح و سلامت جسمتان است؛ بااین همه «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً اَوْ عَلىٰ سَفَرٍ»(2) یعنی کسانی که بیمار یا مسافرندن یا توانِ جسمی ندارند، مانند افراد سال خورده یا بچه هایی که سال اول روزه داری شان است، حتی اگر مریض هم نیستند، نمی خواهد روزه بگیرند.

قرآن کریم با خطاب «يا اَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» و «لَعَلَّکُمْ

تَتَّقُونَ» با مقدماتی احکام روزه را بیان کرده و آخرش هم فرموده است:«فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ اَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(3)

تطوّع یعنی اینکه انسان با میل و رغبت [و در سلامت کامل جسمانی] روزه بگیرد. این موضوع در بیان فقها سه حالت دارد:

1. اگر کسی یقین دارد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد؛

2. کسی که یقین ندارد، ولی گمان می کند اگر روزه بگیرد، برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد؛

3. اگر کسی شک دارد که روزه برایش ضرر دارد یا نه، نباید روزه بگیرد.

پس بدانید اگر روزه ای بگیرید که برایتان ضرر داشته باشد، باطل است؛ اما وقتی خوب شُدید، باید بعد از ماه رمضان، قضای آن ها را به جا آورید؛ البته بر اساس نظر و تذکر فقها، ضعف [به تنهایی] کافی نیست و ضعف شدید هم اگر تحمل کردنی باشد، مجوّز روزه خواری نیست!

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 18خرداد1395

ص: 32


1- . اسراء، 7.
2- . بقره، 184.
3- . بقره، 184.

هفت خصلت برای روزه دار

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله)فرموده اند:«ما مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضانَ احْتِساباً اِلّا اَوْجَبَ اللّهُ تَبارَک وَ تَعالَى لَهُ سَبْعَ خِصالٍ.» (هر مؤمنی كه ماه رمضان را فقط برای رضای خدا روزه بگيرد، خدای تبارک وتعالی هفت خصلت را برای او واجب و لازم می کند.)

* «اَوَّلُها يَذُوبَ الْحَرامُ مِنْ جَسَدِهِ.» (اول اینکه هرچه حرام در تنش باشد، محو و ذوب می شود.)

روزه یک پالایشگاه است: آدم را (از حرام) پاک و تطهیر می کند و نمی گذارد حرام وارد سلول های مغز من و شما شود.

* «وَ الثَّانِيةُ يُقَرِّبُ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ.» (دوم، به رحمت خداوند نزديک می شود.)

* «وَ الثّالِثَةُ قَدْ كَفَرَ خَطِيئَةُ اَبِيهِ آدَمَ.» (سوم، [با روزه گرفتن] خطای پدرش حضرت آدم(علیه السلام) را می پوشاند.)

* «وَ الرّابِعَةُ يُهَوِّنُ اللّهُ عَلَيْهِ سَكَراتُ الْمَوْتِ.» (چهارم، خداوند لحظات جان كندن را بر او آسان می کند.)

حتماً انسان هایی را دیده اید که رو به مرگ بوده اند. مرگ فرجامی است که در انتظار همۀ ماست. این روزه ها سکرات موت [یعنی سختی های مرگ] را برای ما آسان می کند.

* «وَ الْخامِسَةُ اَمانٌ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيامَةِ.» (پنجم، از گرسنگی و تشنگی روز قيامت در امان خواهد بود.)

* «وَ السّادِسَةُ يَطْعَمَهُ اللّهُ مِنْ طَيِّباتِ الْجَنَّةِ.» (ششم، خداوند از خوراكی های [لذيذ و] پاکیزۀ بهشتی او را طعام دهد.)

* «وَ السّابِعَةُ يُعْطِيهُ اللّهُ بَرائَةً مِنَ النّارِ.»(1) (و هفتم، خداوند دوری از آتش دوزخ را به او عطا فرمايد.)

بااین حال، اگر کسی گناه سنگینی هم مرتکب شده باشد و توبه و استغفار کند، چرا بخشیده نشود؟!

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 8تیر1393

ص: 33


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، الخصال، ج 2، ص346.

اقسام روزه

از برخی احادیث چنین استفاده می شود که روزه بر سه قسم است: 1. روزۀ بدن؛ 2. روزۀ زبان؛ 3. روزۀ قلب.

بر این اساس ضعیف ترین درجه اش، روزۀ بدن خواهد بود که انسان خود را از خوردن و آشامیدن و سایر کارهایی که دستور داده اند، دور کرده و [نفس خویش را] کنترل کند. درجۀ بالاترش روزۀ زبان است؛ یعنی زبانش را از غیبت، تهمت، دروغ و امثال آن کنترل و حفاظت کند و سرانجام بالاترین و بهترین درجۀ روزه، روزۀ قلب و فکر است، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده اند: «صَوْمُ الْقَلْبِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ اللِّسانِ وَ صَوْمُ اللِّسانِ خَيْرٌ مِنْ صِيامِ الْبَطْنِ.»(1) (روزۀ قلب بهتر از روزۀ زبان و روزۀ زبان بهتر از روزۀ بدن است!)

[اما اینکه طبق روایت باید] قلب انسان روزه باشد، یعنی چه؟ یعنی مِهر و محبت غیرخدا را در دلش جا ندهد. فکر انسان روزه باشد، یعنی چه؟ یعنی انسان فکر گناه نکند. قرآن کریم در این باره می فرماید: «ما جَعَلَ اللّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِی جَوْفِهِ.»(2) (خداوند برای هیچ مردی دو قلب در درونش قرار نداده است .)

در یکی از مناجات های امام سجاد(علیه السلام) به نام «مناجات المحبّین»، آن حضرت به خدا چنین عرضه می دارند: «اَسْاَلُکَ حُبَّکَ وَ حُبَّ مَنْ يُحِبُّکَ وَ حُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنِی اِلَى قُرْبِک.»(3)

(از تو درخواست می كنم دوستى خودت را و دوستى آنانی كه تو را دوست دارند و دوستى هركارى كه مرا به مقام قرب تو می رساند.)

بر این اساس، اگر قلب انسان روزه دار شد، از حقد و حسد و کبر و غرور، پاک و پاکیزه می شود. امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در روایتی، با اشاره به این موضوع فرموده اند: «طَهِّرُوا اَنْفُسَكُمْ مِنْ دَنَسِ الشَّهَواتِ تُدْرِكُوا رَفِيعَ الدَّرَجاتِ. » (4) (جان هایتان را از آلودگی شهوت ها پاک کنید تا به درجات والا نائل شوید.)

بنابراین اگر انسان می خواهد به مقام و مرتبۀ عالی

ص: 34


1- . عبدالواحدبن محمد تمیمی آمُدی، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص176.
2- . احزاب، 4.
3- . محمد باقر مجلسی، زاد المعاد، ص413، المناجیات الخمس عشرة (المناجاة التّاسعة: مناجاة المحبّين).
4- 4. عبدالواحدبن محمد تمیمی آمُدی، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص240.

بهشت، نائل شود، بهترین کار علاوه بر روزۀ بدن، روزۀ زبان و روزۀ قلب است. حالا سؤال اینجاست که از کجا تشخیص دهیم قلب و فکرمان پاک است یا نه؟ یکی از نشانه هایش این است که اگر مردم از ما تعریف کرده یا تحقیرمان کنند، در اعماق روحمان برایمان تفاوتی نکند.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

بایدها و نبایدهای ماه رمضان در دعای امام زین العابدین(علیه السلام)

دعایی در صحیفۀ سجادیه هست که امام زین العابدین(علیه السلام)هنگامی که وارد ماه رمضان می شدند، آن را تلاوت می کردند. بخشی از دعا این است: «اَلْهِمْنا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ اِجْلالَ حُرْمَتِهِ وَ التَّحَفُّظَ مِمّا حَظَرْتَ فِيهِ.» ([خدایا] شناخت برترى این ماه را و بزرگداشت احترامش و خوددارى از آنچه در این ماه ممنوع کردى، به ما الهام فرما.) نه روزه ای که فقط دهانم را ببندم؛ نه روزه ای که فقط سحری و افطاری در آن دیده شود؛ نه روزه ای که فقط از نوشیدن و خوردن اجتناب کنم. در ادامه، امام سجاد(علیه السلام) نکته هایی را بیان می کنند: «وَ اَعِنّا عَلى صِيامِهِ بِكَفِّ الْجَوارِحِ عَنْ مَعاصِيکَ وَ اسْتِعْمالِها فِيهِ بِما يُرْضِيکَ.» (و ما را به روزه داشتن آن با حفظ اعضا از گناهانت و به کارگیری آن ها در آنچه تو را خشنود می سازد، یاری مان کن.)

...در ادامۀ دعا امام سجاد(علیه السلام) از خداوند چنین درخواست می کنند: «حَتَّى لا نُصْغِیَ بِاَسْماعِنا اِلَى لَغْوٍ وَ لا نُسْرِعَ بِاَبْصارِنا اِلَى لَهْوٍ وَ حَتَّى لا نَبْسُطَ اَيْدِيَنا اِلَى مَحْظُورٍ وَ لَا نَخْطُوَ بِاَقْدامِنا اِلَى مَحْجُورٍ وَ حَتَّى لا تَعِیَ بُطُونُنا اِلّا ما اَحْلَلْتَ وَ لا تَنْطِقَ اَلْسِنَتُنَا اِلّا بِما مَثَّلْتَ وَ لا نَتَكَلَّفَ اِلّا ما يُدْنِی مِنْ ثَوابِک وَ لا نَتَعاطَى اِلّا الَّذِی يَقِی مِنْ عِقابِکَ... .» (1) (تا با گوش هایمان سخن لغوی را نشنویم و با چشمانمان به تماشای لهو نشتابیم و دست هایمان را به حرامی نگشاییم و گام هایمان را در

ص: 35


1- . علی بن حسین(علیه السلام)،صحیفۀ کاملۀ سجادیه، دعای 44.

امر ممنوعی پیش نگذاریم و تا شکم هایمان به غیراز آنچه حلال نمودی، در خود جای ندهد و زبان هایمان جز به آنچه تو گفته ای، گویا نشود و جز در کاری که به ثواب تو نزدیکم سازد، رنج و زحمت نکشیم و جز آنچه از عقوبت تو نگاه دارد، فرا نگیریم... .)

البته این ها در روزه گرفتن آن گونه که شایسته است، این اصول رعایت نمی شود. ظاهرِ روزه این است که آدم از یک سری مبطلات اجتناب کند؛ ولی حرمت این ماه فراتر از این حرف هاست.

حجت الاسلام والمسلمین کازرونی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 29خرداد1395

شرط آمرزش گناهان در حدیث نبوی

پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «اِنَّ مَنْ تَمَسَّکَ فِی شَهْرِ رَمَضانَ بِسِتِّ خِصالٍ غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ... .»(1) بر اساس فرمودۀ این بزرگوار، هرکس در ماه رمضان، شش کار را با قوّت انجام دهد، خداوند گناهانش را مى آمرزد:

1. «اَنْ يَحْفَظَ دِينَهُ.» ([کسی که] دینش را حفظ کند.)

فلسفۀ روزه دین نگهداری است. ما دربارۀ دین سه وظیفه داریم: دین دانی و دین داری و دین بانی.

دین دانی، یعنی اینکه دین و احکام شریعت را بفهمیم. دین داری، یعنی به آنچه از دین فهمیده ایم، عمل کنیم و دین بانی هم که وظیفۀ ماست، یعنی نگهبان دین باشیم.

2. «يَصُونَ نَفْسَهُ.» (خودش را حفظ کند.)

انسان مؤمن نفس اماره اش را کنترل می کند؛ یعنی اینکه اراده اش را قوی می کند. به عنوان مثال شما تشنه اید، هوا هم گرم است و درون منزل هم کسی نیست. می توانید بروید کنار یخچال، لیوان آب سرد را بردارید و نوش جان کنید؛ ولی می گویید: «من مهمان خدا هستم و روزه بر من واجب است.» اراده می کنید که گناه نکنید؛ حالا اگر این ارادۀ قوی، در سایر اوقات و در مواجهه با دیگر معصیت ها هم در

ص: 36


1- . حسین نوری طبرسی (محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 7، ص370.

زندگی شما به وجود بیاید و مرتکب گناه نشوید، نشانۀ قبولیِ روزه است.

3. «وَ يَصِلَ رَحِمَهُ.» (و صلۀ رحم کند.)

4. «وَ لا يُؤْذِیَ جارَهُ.» (و همسایه اش را اذیت نکند.)

5. «وَ يَرْعى اِخْوانَهُ.» (و حال برادرانش را رعایت کند.)

6. «وَ يَخْزُنَ لِسانَهُ.»(1) (و زبانش را باز دارد.)

بنابراین سعی کنیم کم حرف بزنیم یا اگر هم می خواهیم حرفی بزنیم، گزیده باشد. هر حرفی که می گوییم، باید یا برای دنیای ما مفید باشد یا برای آخرتمان یا برای هردو.

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، مسجد گوهرشاد، 25تیر1395

خلاصۀ فصل دوم

* ماه رمضان [ماهی] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است.

* شما وقتی به کسی محبت داشته باشید، به استقبال او می روید و به دیدارش می شتابید؛ بنابراین، گویا ماه رمضان به مسلمانان علاقه مند است که به سوی آن ها روی آورده است؛ آن هم با سه ویژگی: برکت و رحمت و مغفرت.

* ماه رمضان سه امتیاز ویژه دارد که در هیچ ماه دیگری وجود ندارد: 1. نزول قرآن؛ 2. وجوب روزه؛ 3. شب قدر.

* این ماه، ماه ریاضت است: ماهی است که باید نَفْسمان را به تلاش وادار کنیم.

* اگر روزیِ بهتر و زندگی واسع تر و آسایش و رفاه بیشتر می خواهید، این ماه، ماهِ درخواست از خداست.

* طبق فرمودۀ امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)در خطبۀ 110 نهج البلاغه، یکی از وسایل تقرب به خداوند، روزۀ ماه رمضان است که سپری [برای

ص: 37


1- . حسین نوری طبرسی (محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 7، ص370.

جلوگیری] از عذاب خداست.

* هرچه انسان به گناه آلوده تر باشد، به شیطان نزدیک تر است.

* چرا روزه مانع از خشم پروردگار است؟ چون شکم را کنترل می کند. شکم که کنترل شد، امیال و شهوات کنترل می شود.

* انسان باید روزه بگیرد و با هوا وهوس مقابله کند.

* ائمۀ اطهار(علیهم السلام) فوایدی [هم] برای روزه برشمرده اند که عبارت اند از: 1. تندرستی و سلامتی؛ 2. مبارزه با شیطان؛ 3. تثبیت اخلاص.

* شاید [درک] حقیقت، واقعیت، آثار و پیامدهای روزه، آن چنان در حدّ فهم ما انسان ها نباشد؛ بنابراین خداوند در یک جمله فرموده است: «و روزه داری برای شما بهتر است؛ اگر بدانید!»

* کسی که یقین ندارد، ولی گمان می کند اگر روزه بگیرد، برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد.

* ضعف [به تنهایی] کافی نیست و ضعف شدید هم اگر تحمل کردنی باشد، مجوّز روزه خواری نیست!

* این روزه ها سکرات موت [یعنی سختی های مرگ] را برای ما آسان می کند.

* اگر کسی گناه سنگینی هم مرتکب شده باشد و توبه و استغفار کند، چرا بخشیده نشود؟!

* امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده اند: «روزۀ قلب بهتر از روزۀ زبان و روزۀ زبان بهتر از روزۀ بدن است!»

* اگر قلب انسان روزه دار شد، از حقد و حسد و کبر و غرور، پاک و پاکیزه می شود.

ص: 38

فصل سوم: تغذیۀ صحیح در ماه رمضان

اشاره

ص: 39

اهمیت سلامت جسم و جان در ماه رمضان

روزه صرفاً انجام یک عمل عبادی نیست؛ بلکه در جایگاه خودش باتوجه به آثار معنوی و روحی روانی و بُعد اخروی اش، برای ما آثار بسیار پربرکت دنیوی و جسمانی هم دارد. اصولاً دستورات دین شریف اسلام این چنین است که فقط یک چراغ در وجود ما روشن کند، بلکه چراغ های متعددی را از حیث ظاهری و باطنی و دنیوی و اخروی در برابر ما روشن می کند و روزه هم جزوِ همین دستورات است. در روایات نورانی اهل بیت(علیهم السلام) از روزه به عنوان یکی از درمانگرهای دردهای روحی و حتی بیماری های جسمانی ما صحبت شده است. روایتی مشهور از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) است که می فرمایند:«صُومُوا تَصِحُّوا»(1) (روزه بگیرید تا سالم بمانید.)

سالم ماندن یعنی دوربودن جسم از هرگونه بیماری و عیب و این نشان دهندۀ آثار درمانگر و داروییِ روزه است که می تواند جسم انسان، به خصوص کبد و کلیه و خون را از بیماری ها و آلودگی ها پاک کند. این امر سبب می شود که انسان از بیماری های احتمالی برحذر بماند؛ چراکه بخش زیادی از بیماری های جسمانی، معمولاً ناشی از آلودگی هایی است که ممکن است در خون و کبد وجود داشته باشد و روزه مانع این اتفاق هاست.

آثار کم خوردن

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در تعبیری زیبا، دربارۀ کم خوردن فرموده اند: «تيزهوشی و پرخوری باهم جمع نمی شوند.»(2)

[اگر می خواهیم سلامت بمانیم، باید] میزان وعده های غذایی مان را کم کنیم؛ چون یکی از آثار مطلوب کم خوردن، مقاوم سازی بدن است. بنابراین با کم خوردن، به قوای جسمانی خودمان استراحت داده و میزان هوش و حافظه مان را افزایش می دهیم. از دیگر آثار کم خوردن هم

ص: 40


1- . نعمان بن محمدبن حَيُّون تميمى مغربی (ابن حیّون)، دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام، ج 1، ص342.
2- 66. عبدالواحدبن محمد تمیمی آمُدی، تصنیف غرر الحكم و درر الكلم، ص360.

نورانیت باطن و نورانیت قلب است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

انواع تشنگی در دنیا و راهکار رفع آن

تشنگی در دنیا سه نوع است:

1. تشنگیِ ناشی از بیماری های متابولیکی مثل قندِخون و فشارخون و چربیِ خون که باید درمان شود.

2. تشنگیِ ناشی از بدخوری که باید ترک شود، مثل خوردن قندهای شیمیایی و مصرف بیش ازحد زولبیا و بامیه و ترشی ها و شوری هایی مانند خیارشور.

3. تشنگیِ هنگام مرگ به علت سبک شمردن نماز.(1)

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر1393

راهکار رفع تشنگی در طول روز

در ماه رمضان ]به ویژه[ در ایامی که گرما شدید است، خیلی از خانواده ها نگران تشنگیِ فرزندانشان هستند. مثلاً می خواهند بدانند دختربچه هایی که تازه به سن تکلیف رسیده اند، از افطار تا سحر چه بخورند تا برای روزه گرفتن، توان داشته باشند؟ چه بخورند که این خلأ جبران شود؟ اصلاً چه کنیم که [گرسنگی و] تشنگی مان در طول روز کم شود؟

راهکارهای جبران تشنگی در طول روز عبارت اند از:

1. مصرف سبزیجات تازۀ سالم و متنوع در وعدۀ افطار و سحر، به شرطی که سموم شیمیایی کشاورزی نداشته باشد و آب فاضلاب شهری و غیرشهری به آن نداده باشند.

2. مصرف برگ های تازۀ کاهو به تعداد چهار یا پنج عدد، همراه با وعدۀ غذاییِ افطار و سحر.

3. پرهیز از خوردن انواع سُس ها در سحر و افطار؛ چراکه ضررهای مختلف ازجمله تشنگی دارد.

4. پرهیز از مصرف چربی های اشباع نشده با میزان ترانس زیاد؛ وعدۀ

ص: 41


1- . نک: على بن موسى بن جعفربن طاووس (سیدبن طاووس)، فلاح السائل، ص22.

افطار یا سحر مثل روغن جامد و دیگر روغن های ازاین دست و مواد خوراکی تهیه شده از این چربی ها، مانند کیک خامه ای و رولت و ته دیگ و نیز غذاهایی ازقبیل کله پاچه و جگر سیاه در .

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر1393

شروع افطار

اول افطار با آب جوش ولرم یا آب آشامیدنی سالم یا شیر تازۀ گاو(1) شروع کنید. همچنین می توانید از شربت عسلی که در آبِ جوش ولرم یا در شیر تازۀ گاو رقیق شده است، استفاده کنید. فرنی یا خرما نیز غذای مناسبی برای افطار است تا دچار شقاق معده [زخم سطحی یا ترک خوردگی] نشوید.(2)

اگر قندِخون شما شدیداً کاهش پیدا کرده است یا ضعف عمومی شدید دارید، خرمای تازه یا خشک بخورید. خوردن آش هم در اول افطار مناسب نیست. با غذای سبک و نوشیدنی خوب شروع کنید.

کسی که کمبود کلسیم و کم خونی دارد، مخلوط شیرعسل یا شیرخرما را آرام آرام بخورد؛ سپس با غذای سبک مثل پنیر و سبزی تازه یا پنیر و گردو ادامه دهد. کسی که تشنگی یا ضعف عمومی دارد، یا اینکه معده اش غذا را خوب هضم نمی کند و لاغری مفرط هم دارد، غذای سبکی مانند پنیر تازه به همراه خربزۀ رسیدۀ شیرین بخورد که موجب فربهی [و چاقی] در کودکان و نوجوانان می شود.

اگر برایتان مقدور است، سوپ رقیقِ افطارتان را با گوشت سپید بوقلمون درست کنید. اگر کسی یبوست دارد، می تواند در سوپ خود از ران مرغ بدونِ پوست استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر1393

ص: 42


1- .نک: احمدبن محمد بن خالد برقى ، المحاسن، ج2، ص491.
2- . نک: محمدبن حسن حرّ عاملى، تفصيل وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة، ج 10، ص158.

افطار مناسب

طبق آنچه در روایات معصومین(علیهم السلام)بیان شده است، افطار را با نوشیدنی گرم مثل آبِ جوش ولرم یا چای خیلی کم رنگ یا شیر گرم باز کنید که بسیار مطلوب است.(1)

در کنار آن می توانید از شیرینی های طبیعی هم استفاده کنید؛ چنان که رسول خدا(صلی الله علیه و اله) تأکید فرموده اند افطار خود را با شیرینی آغاز کنیم(2) که برای این کار، می توانید از خرما(3)

یا عسل استفاده کنید. اگر به این ها دسترسی نداشتید، نهایتاً از نبات استفاده کنید که طبع گرم دارد و آسیبش از قند و شکر به مراتب کمتر است.

وعده های افطاری مان از نظر غذایی بهتر است وعده های ملیّن باشد، مانند سوپ ها و آش های سریع الهضم. بعضی از آش ها دیرهضم است و خوردنش در افطار خوب نیست؛ مثل آش رشته که هضمش در معده سخت تر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

بایدها و نبایدهای وعدۀ افطار

کسانی که روزۀ خود را با نوشیدنی های سرد و یخ باز می کنند، خیلی به خودشان ظلم کرده و ضرر می زنند؛ چون [با این کار] سیستم گوارشی و کبد و خون درگیر می شود. یکی از علل غلظت خون و گرفتگی رگ ها و چرب شدن کبد به خاطر نوشیدن مایعات سرد و یخ و تگری مخصوصاً در وعدۀ افطار ماه مبارک رمضان است.

معدۀ شما 12تا15 ساعت استراحت کرده و نباید با غذای سخت و دیرهضم آن را درگیر کنیم؛ بنابراین از غذاهای روان تر مثل سوپ، حلیم، آش سریع الهضم، فرنی، شیربرنج و... استفاده کنیم.

سعی شود از غذاهای خشک، مثل کتلت و کوکو، در وعدۀ افطار

ص: 43


1- . نک: محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج 4، ص153.
2- 5. نک: محمدبن حسن حرّ عاملى، تفصيل وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة، ج 10، ص160.
3- 6. نک: جعفربن محمد مستغفرى، طب النبی(صلی الله علیه و اله)، ص27.

استفاده نشود؛ چون عطش بعد از افطار را زیاد می کند. اگر هم احیاناً می خواهید در وعدۀ افطار از این نوع خوراک استفاده کنید، حتماً در کنارش از سبزیجات و لیموترش تازه غافل نباشید که تشنگی و عطش را کنترل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

مصرف نوشیدنی حین غذاخوردن؛ خوب یا بد؟

وجود نازنین امام هشتم، حضرت رضا(علیه السلام) فرموده اند:

كسى كه می خواهد به آزار شكم مبتلا نشود، در هنگام غذاخوردن، آب ننوشد؛ چون آب خوردن در بين غذا رطوبت بدن را زياد و معده را ضعيف می کند و رگ هاى بدن، از غذا قوّت و بهره ای نمی برند و غذا در معده تحليل نمی رود.(1)

[حال تصور کنید] وقتی انسان بعد از یک روز پُرحرارت، کنار سفرۀ افطاری می نشیند و نوشیدنی های مناسبی را هم می بیند، [چقدر ممکن] است دچار آسیب و بیماری شود؛ پس چه خوب است که از مصرف هرنوع نوشیدنی در حین غذاخوردن پرهیز کنید.

بنابر آنچه گفته شد، آب ضرر می زند، چه برسد به نوشابه و چیزهای دیگر! پس سعی کنید نه در وعدۀ افطار و سحر و نه در هیچ وعدۀ غذایی دیگری، آب و نوشیدنی همراه با غذا نخورید؛ چه بسا این بیماری های گوارشی، انسان را از روزه گرفتن محروم کنند.

افطاری های ساده

سعی کنید وعدۀ افطار را یک وعدۀ ساده [و سالم] قرار دهید. از رنگین کردن سفره های افطاری جداً پرهیز کنید. سر سفرۀ افطار یک نوع غذا و در کنار آن نهایتاً خرما و سبزی [باشد]. از ماه مبارک رمضان، بهره های معنوی مان را تا بهره های مادی بیشتر کنیم!

ص: 44


1- . علی بن موسی(علیه السلام)، طب الرضا: طب و بهداشت از امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، ص71.

بعضی جاها آدم می بیند آن قدر سفره را رنگارنگ چیده اند که اصلاً این ها بیماری زاست!

در ماه رمضان یکی از سال ها، بعد از افطار به عیادت یکی از دوستان رفتیم. در همان ساعت، پنج یا شش نفر مریض اورژانسی را آوردند که گفتند از سر سفرۀ افطار روانۀ بیمارستان شده اند! شمایی که از صبح تا شب را تحمل کرده اید، اگر یک دفعه حجمی زیاد از غذاهای رنگارنگ در شکمتان بریزید، زود از پا در می آیید! پس سعی کنید وعدۀ افطارتان ساده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

بعد از افطار

در فاصلۀ زمانیِ یک یا دو ساعت بعد از افطار، یا یکی دو ساعت مانده به سحری، یک لیوان آب جوش ولرم و یک لیوان آب آشامیدنی سالم بخورید. اگر [فرد یکی از علائم] غلظت خون، پوست کدر، تشنگی کاذب، عطش شدید یا ضعف عمومی دارد، یکی از این لیوان های آب را با یک قاشق غذاخوری رب انار شیرین و آن لیوان دیگر را با یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مخلوط کند تا خوب شود. همچنین اگر دو عدد سیب رسیدۀ شیرین را آب بگیرد و با مخلوط عسل بین افطار و سحر بخورد، برای [رفع] ضعف عمومی مناسب است.

آن هایی که دیابت دارند یا قندِخونشان زیر 90 است و نیز نوجوانان و جوانانی که قندِخونشان زیر 70 است، برای اینکه در بعدازظهرهای ماه مبارک رمضان، به ضعف شدید و اُفت شدید قندِخون دچار نشوند، بعد از سحری و تا قبل از اذان صبح، هفت عدد خرما بخورند: هم به هضم غذا کمک می کند، هم سرشار از املاح است و هم از پوکی استخوان و اُفت شدید قندِخون پیشگیری می کند.

ص: 45

داروی ضدّعطش

اگر می خواهید بین افطار تا سحر تشنه نشوید و خونتان رقیق شود و یبوست هم نگیرید، در یک پارچ که اندازۀ 8 لیوان آب داشته باشد، چهارده عدد آلوبخارا به همراه یک قاشق غذاخوری خاکشیرِ شسته شده و نصفِ آبِ لیموترش تازه اضافه کرده و میل کنید. این قوی ترین داروی طبیعی ضدّعطش و رقیق کنندۀ خون و ضدّ یبوست حاد و مزمن است.

همۀ اعضای خانواده می توانند از این شربت در فاصلۀ بین افطار تا سحر استفاده کنند؛ حتی عزیزانی که به حج تشریف می برید، این شربت را درست کنید و قبل از رفتن به سعی صفا و مروه، طواف خانۀ خدا، منا، عرفات و رمی جمرات بخورید تا گرمازده نشوید، یبوست نگیرید، خونتان غلیظ نشود و عطش کاذب هم به سراغتان نیاید که در صورت ابتلا به این مشکل، پشتِ سرهم آب می خورید؛ ولی تشنگی تان برطرف نمی شود!

عادت های غلط غذایی، هنگام افطار

طبق دستور خداوند متعال، هم روزه وظیفه ای شرعی است و هم خوب تغذیه کردن وظیفه است؛ ازاین رو خوردن چیزهایی مثل غذاهای دیرهضم و مصرف نوشابه های گازدار و اسانس ها و آبمیوه های شیمیایی از ریشه غلط است؛ ولی در ماه رمضان بدتر است و از آن بدتر در زمان افطار است که مردم سر سفره هاشان نوشابۀ گازدار یا دلستر و شربت های بازاری می گذارند! هیچ نوشیدنی و مایعی جایگزین آب آشامیدنی سالم و آبِ جوش ولرم نمی شود.

همچنین در ماه رمضان و غیر از آن، مصرف دخانیات غلط است: چه سیگار باشد و چه پیپ یا قلیان که ضررش چندبرابر سیگار است.

این خدای مهربان و چهارده معصوم(علیهم السلام) هستند که واقعاً شما را دوست دارند و می گویند آغاز افطار با فلان غذا باشد [تا سالم بمانید]؛ بنابراین

ص: 46

به دست خودتان، خود و بقیۀ اعضای خانواده را بیمار نکنید!

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر 1393

نوشیدن آب

در خوردن آب و نوشیدنی ها زیاده روی نکنیم. تحمل و صبرمان را کمی بیشتر کنیم و شکممان را مشک آب نکنیم؛ چراکه همین زیاده روی در نوشیدن آب، آب ذخیره شده در بدنمان را می گیرد ]و دفع می کند[.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

سردرد بعد از افطار

سردردِ بعد از افطار عموماً در چند حالت اتفاق می افتد:

1. زیاده روی در خوردن.

2. مصرف زیاد شیرینی های مصنوعی مثل زولبیا و بامیه که ناخودآگاه موجب تلاطم قندِخون و افزایش شدید آن می شود. در طول روزه داری، قندِخون در حدّ نرمال یا پایین است و با مصرف زیاد شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه، گاهی به مرز 500 می رسد و اینجاست که سردردها شروع می شود؛ ازاین رو می بینید افراد مصرف کننده، بسیار بی حال و بی رمق شده و [معمولاً] سردرد می گیرند. این چنین شیرینی ها کاملاً در روغن سرخ شده است و شهد [یا قند مصنوعیِ] زیادی در آن وجود دارد!

3. سنگین بودن و دیرهضم بودن وعدۀ غذایی سحری که سبب می شود معده برای هضم این غذا تلاش زیادی کند؛ ازاین رو هرچه ذخیرۀ انرژی در بدن وجود دارد، برای هضم غذا خرج کرده و بدن کم می آورد و دچار ضعف می شوید؛ بنابراین در بین روز، این ضعف و گرسنگی بر بدن حاکم شده و سردرد شدید به سراغتان می آید. به بیان دیگر، نامناسب بودن وعده های سحری که فقط شکم پُرکن بوده و انرژی لازم و کالری و نیاز قندیِ بدن را تأمین نمی کند، موجب می شود [بدن در طول روزه ] از

ص: 47

اندوخته های خودش استفاده کند و وقتی آن اندوخته ها به انتها می رسد، قندخون افت می کند و [به همین سبب] دچار سردرد می شوید. البته عده ای محدود هم که فشارخون دارند و

با خوردن، کم خوردن یا روزه داری، این اتفاق [یعنی سردرد] برایشان می افتد، باید حتماً در وعده های غذایی شان از خوراک هایی استفاده کنند که فشار را تنظیم می کند؛ مثل زیادخوردن سبزیجات و میوه هایی همچون سیب.

4. افزایش قندِخون به همراه افزایش فشارِخون، بر اثر مصرف غذاهایی با طبیعت گرم؛ چراکه درحالِ روزه، صفرا در بدن تشدید می شود و این افزایش فشارِخون و قندِخون یک باره، خود، مایۀ سردرد است؛ بنابراین سعی کنید از خوردن خوراکی هایی با طبیعت گرم در وعدۀ افطار پرهیز کنید تا این اتفاق نیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

دستورات تغذیه ای افطار تا سحر

برای رفع عطش، مقداری که از افطار گذشت، می توانید از نوشیدنی های مطلوبی همچون: شربت سکنجبین، خاکشیر، تخم شربتی و... استفاده کنید که قوت شما را در برابر عطش افزایش داده و می تواند [تشنگی و عطش را] مهار کند؛ البته به شرط اینکه آن ها را هم خیلی سرد نخورید؛ چون یخ آسیب زاست.

بعد از افطار از نوشیدنی های گرم و خشک استفاده نکنید که صفرا را در بدن شما تشدید می کند. هندوانه خنک است، خیار خنک است و بعد از افطار با فاصلۀ یکی دو ساعت می توانید از آن ها استفاده کنید. سعی کنید نوشیدنی هایتان بعد افطار از طبع سرد باشد؛ چون طبیعت روزه گرم و خشک است.

ص: 48

مزاج ها و وعدۀ افطار و سحر

ما چهار مزاج داریم:(1)

1. مزاج گرم و تر (دَمَوی مزاج)؛ 2. گرم و خشک (صفرا)؛ 3. سرد و تر (بلغم)؛ 4. سرد و خشک (سودا).

اگر در وعدۀ سحری، غذایی با طبیعت سرد بخورید، در طول روز، بلغم معده و حالت تهوع زیاد می شود.

در وعدۀ افطار، غذایی با طبیعت گرم استفاده نشود و در وعدۀ سحر هم از غذای با طبیعت سرد پرهیز شود. مثلاً خورشت فسنجان طبیعت گرم دارد. اگر [هم] در وعدۀ سحر، هندوانه و نوشیدنی هایی با طبیعت سرد زیاد بخورید، معده تان سرد شده و باعث افزایش بلغم می شود. بلغم بالا هم سبب حالت تهوع یا دل پیچه یا نفخ شدید در طول روز می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

ملزومات وعدۀ سحر

در وعدۀ سحر باید توجّه ما بیشتر شود؛ چون بعد از سحری، بحث روزه و نخوردن را پیش رو داریم:

نکته اوّل: وقت کافی برای سحری خوردن داشته باشید. بعضی از افراد آن قدر دیر سحری می خورند که آخرین لقمۀ آن ها مصادف می شود با اذان صبح که بسیار نامطلوب است! طوری باشد که وقتی سحری تان را با آرامش خوردید و تمام شد، حداقل ده دقیقه تا اذان صبح وقت باشد تا مسواک بزنید، وضو بگیرید و برای نماز مهیا شوید. با آرامش غذا خوردن، کمک می کند تا غذا به خوبی جذب بدن شود.

نکته دوم: در وعدۀ سحری از خوردن آب و نوشیدنی ها همراهِ غذا پرهیز کنید. می توانید تا قبل از شروع وعدۀ سحری، از هر نوشیدنیِ مناسبی استفاده کنید که برای بدنتان هم مطلوب تر است.

نکته سوم: در وعدۀ غذایی سحر، از مصرف غذاهای پُرچرب، خشک،

ص: 49


1- . نک: محمدبن علی بن بابویه قمی، علل الشرائع، ج1، ص110.

سرخ کردنی و سنگین و دیرهضم پرهیز کنید؛ چون هرقدر به معدۀ شما در وعدۀ سحر غذای زودهضم داده شود، سوخت وساز در بدن ازنظر ذخیره ها و اندوخته ها کمتر می شود و مقاومت بدنتان در برابر گرسنگی افزایش می یابد.

هضم غذای فوق العاده چرب و نیز سرخ کردنی ها سنگین است. معمولاً غذایی که در روغن سرخ می کنید، نزدیک به 80درصد روغن را به خود جذب می کند؛ ازاین رو، پرچرب و دیرهضم خواهد شد و عطش را زیاد می کند. غذای شور و مرغ و بادمجان در وعدۀ سحری، تشنگی شما را در طول روز زیاد می کند؛ بنابراین از گوشت های دیگر استفاده کنید.

مصرف میوه ها وعدۀ سحری و میوه ها

یکی از [راه های] مقاوم سازی بدن برای رفع تشنگی و حتی گرسنگی در طول روز، این است که بعد از [خوردن] سحری [و قبل از اذان صبح] چهار تا پنج تکۀ خربزه بخورید. این کار، برای رفع تشنگی در طول روزه داری بسیار اثرگذار است؛ [البته] عموماً خوردن میوه بعد از غذا مضر است. بر اساس فرمودۀ امام هشتم+در کتاب شریف رسالۀ ذهبیه باید اولویت استفاده از غذاها را براساس زودهضمی و دیرهضمی تنظیم کرده و زودهضم ها را بر دیرهضم ها مقدم کنیم؛(1) بنابراین میوه و سالاد نسبت به غذایی که می خورید، زودهضم تر است و باید بر غذای اصلی مقدم باشد؛ [البته این قاعده دربارۀ همۀ میوه ها یکسان نیست و] اجازه داریم بعضی از میوه ها را بعد از غذا بخوریم و حتی چه بسا در این صورت، آثار درمانی بیشتری هم داشته باشند. یکی از این میوه ها خربزه است و دیگری انار و بعد هم سیب و خرما که در روایات به اینکه هرکدامشان بعد از غذا چه آثاری ایجاد می کنند، اشاره شده است.

مصرف از خربزه بعد از وعدۀ سحری، مقاومت شما را در برابر تشنگی افزایش می دهد. اگر احیاناً خربزه نبود، از دوغ بی نمکی که خودتان

ص: 50


1- . نک: علی بن موسی(علیه السلام)، طب الرضا: طب و بهداشت از امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، ص21.

درست کرده اید، استفاده کنید: ماست محلی بدونِ نمک را با کمی تخم خرفه و آب ترکیب کنید تا مقاومت بدنتان در برابر تشنگی زیاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

خوابیدن بعد از غذا

چه در ماه مبارک رمضان و چه در خارج از آن، اگر بلافاصله بعد از وعده های غذایی مان بخوابیم، دچار اختلال در سیستم گوارشی می شویم؛ ازاین رو در روایات هم داریم که شب ها بعد از غذاخوردن، زود نخوابیم و مقداری قدم بزنیم و کمی فعالیت جزئی داشته باشیم.(1)

خوابیدن، بلافاصله بعد از خوردن وعدۀ سحری [از دو جهت] بسیار مذموم است: 1. از جهت به خطرافتادنِ سلامت جسمی و ایجاد اختلال گوارشی و به اصطلاح ترش کردن برای افرادی که در وعدۀ سحری زیاد خورده اند و معده شان پر شده است؛ به خصوص که غذایشان دیرهضم هم باشد. 2. از جهت [انجام ندادنِ برخی امور] معنوی؛ چراکه توصیه شده است قبل از خواب، تعقیبات نماز را به جا آوریم و حدود یک ساعتِ بعد، مهیای خواب شویم تا هم به [دستگاهِ] گوارشمان آسیب نرسد و هم از مذمت خواب بین الطلوعین(2) فاصله بگیریم.

ترش کردن معده در زمان روزه داری

یکی از علت های ترش کردن معده، خوردن نوشیدنی همراه غذاست که سبب می شود معده ترش کند. تأکید می کنم ابداً با غذایتان، نه در وعد ۀ افطار و نه در وعد ۀ سحر، آب و نوشیدنی های دیگر نخورید. خوردن نوشیدنی ها را بگذارید برای قبل و بعد از وعده های غذایی، آن هم با فاصله. سحری را هم با آرامش و تأمل بخورید و خوب بجوید.

ص: 51


1- . نک: سعيدبن هبة الله قطب الدين راوندى، سلوة الحزین (الدعوات)، ص76.
2- . نک: محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، کتابُ من لایحضره الفقیه،ج1، ص503.

روزه داری و بوی بد دهان

بوی بد دهان عوامل گوناگون دارد: از پوسیدگی دندان و عفونت لثه ها شروع می شود تا عفونت لوزه ها و سیستم گوارش، همچون معده و کبد و... که هرکدام می توانند موجب ایجاد بوی بد دهان شوند. به طورکلی برای برطرف کردن بوی بد دهان، باید معالجه را از همان عضوی که دچار بیماری شده است، شروع کرد؛ ولی در ماه مبارک رمضان بارها این اتفاق می افتد که بوی بد دهان به سبب روزه داری و خالی بودن معده است که این، امری است طبیعی و برای کنترل آن می توان این دو راهکار را به کار برد:

1. از مصرف نوشیدنی های یخ پرهیز کنید؛ چون یکی از مضراتش این است که موجب ایجاد بوی بد دهان در طول روز می شود.

2. در وعدۀ افطار از لیموترش استفاده کنید و سعی کنید به آب هایی که می نوشید، کمی لیموترش تازه اضافه کنید؛ زیرا این کار، مانعِ تشدید بوی بد دهان در زمان روزه داری خواهد شد.

علل یبوست و راه درمان آن

یبوست به معنای خشکی است؛ یعنی روده ها خشک تر شده و بدن در دفع فضولات با مشکل مواجه می شود. هستند کسانی که به علت برخی مشکلات گوارشی، به صورت ثابت و مزمن یا مقطعی، به این عارضه دچارند؛ اما عده ای هم در ماه مبارک به آن مبتلا می شوند. علتش این است که چون طبیعت روزه گرم و خشک است و ما هم برای خوردن و آشامیدن محدودیت داریم؛ پس آب بدن کم شده و خشکی روزه بر بدن و روده ها غالب می شود.

برای درمان یبوست در ماه رمضان، این راهکارها مناسب است: مصرف نوشیدنی های گرم در اول افطار برای بازکردن و فعال شدن

ص: 52

روده ها و ازبین رفتن خشکی روده؛ استفاده از دانه های لعاب دار مثل خاکشیر و تخمِ شربتی؛ مصرف میوه هایی همچون طالبی، هندوانه، خربزه، هلو، زردآلو و سیب با پوست، بعد از افطار، به ویژه برای افرادی که مزاجشان صفراوی است و نیز پرهیز از نوشیدنی های یخ و مواد غذایی خشک و یبوست زا مانند فست فود ها، ساندویچ ها، سرخ کردنی ها و روغن های نباتی که این عارضه را در ماه مبارک بیشتر می کنند.

در غیر ماه مبارک هم کسانی که یبوستشان دائمی است، قبل ازصبحانه [یعنی ناشتا] خاکشیر را با آب جوش ترکیب کرده و بخورند یا انجیر را در آب خیس خوابانده و ناشتا میل کنند. این را می توانند در ماه رمضان در وعدۀ سحر و افطار و در غیر ماه مبارک، در دو وعدۀ صبحانه و عصرانه استفاده کنند که برای روان کردن مزاج بسیار مفید است.

از روغن زیتون در وعده های غذایی خود زیاد استفاده کنید. این روغن برای نرم شدن روده ها مفید است و از یبوست جلوگیری می کند. سبوس گندم را هم فراموش نکنید و در سالاد، ماست، آش یا سوپ بریزید. متأسفانه [امروزه] آردهایی که مصرف می شود، بدون سبوس است. یکی از خواص سبوس این است که نمی گذارد روده ها دچار یبوست شود و برای روان شدن مزاج مفید است.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی نیا، صحن جمهوری اسلامی، 31خرداد1394

روزه و دیابت

کسانی که قندخونشان نوسان دارد و به مرز 350 یا بیشتر می رسد، به علت احتمال ضرر، برای روزه گرفتن مشکل دارند. کسانی هم که قند خونشان بین 500 تا 700 بوده و ممکن است برایشان خطرساز باشد، روزه برایشان حرام است!

اما کسانی که قندِخونشان به اصطلاح لب مرز است و در معرض خطرند، مثلاً نوجوانان و جوانان که قند خونشان بین 70 تا 90 است که البته این دیابت است و نیز میانسالانی که قند خونشان بین 90 تا 110 است یا کهنسالانی که قند خونشان بین 110 تا 120 است، باید

ص: 53

خوراکی هایی را که برایشان مضر است، ترک کنند و بین زمان افطار تا سحر، از خوراکی هایی که قندخونشان را کاهش می دهد، استفاده کنند؛ مثل خوردن یک مشت سبزی خرفه یا یک قاشق مرباخوری تخم خرفه در سحر و افطار که قندخون را 15 واحد کم می کند. درمجموع، انجام هرکدام از این راهکارها، کم کم وابستگی فرد به انسولین تزریقی را از بین می برد.

کسانی که گرم مزاج هستند، در جیرۀ غذایی شان خوراکی هایی ازقبیل آلوچه، آلو بخارا، عناب و تمبرهای بی نمک بگنجانند. کسانی هم که سردمزاج شدید هستند، یک استکان دم کردۀ گیاه گزنه و نیز دم کردۀ گل و برگ کلپوره را یکی دو ساعت بعد از افطار یا یکی دو ساعت قبل از سحری بخورند. با این کار، قندِخونشان، سی واحد پایین می آید و کم کم از مصرف قرص های بنگلامین و مدفورمین بی نیاز می شوند؛ البته این عزیزان باید خوراکی هایی که قند خون را افزایش می دهند، ترک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی، صحن جمهوری اسلامی، 7تیر1393

ص: 54

خلاصۀ فصل سوم

• در روایات نورانی اهل بیت(علیهم السلام) از روزه به عنوان یکی از درمانگرهای دردهای روحی و حتی بیماری های جسمانی ما صحبت شده است.

• سالم ماندن یعنی دوربودن جسم از هرگونه بیماری و عیب و این نشان دهندۀ آثار درمانگر و داروییِ روزه است که می تواند جسم انسان، به خصوص کبد و کلیه و خون را از بیماری ها و آلودگی ها پاک کند. این امر سبب می شود که انسان از بیماری های احتمالی برحذر بماند؛ چراکه بخش زیادی از بیماری های جسمانی، معمولاً ناشی از آلودگی هایی است که ممکن است در خون و کبد وجود داشته باشد و روزه مانع این اتفاق هاست.

• یکی از آثار مطلوب کم خوردن، بحث مقاوم سازی بدن است؛ بنابراین با کم خوردن، به قوای جسمانی خودمان استراحت داده و میزان هوش و حافظه مان را افزایش می دهیم.

• مصرف لیموترش تازه و برگ های تازۀ کاهو و سبزیجات و نخوردن غذاهای پُرچرب و شور، از تشنگی در طول روزه داری جلوگیری می کند.

• وعده های افطاری مان از لحاظ غذایی بهتر است وعده های ملیّن باشد، مانند سوپ ها و آش های سریع الهضم.

• کسانی که روزۀ خود را با نوشیدنی های سرد و یخ باز می کنند، خیلی به خودشان ظلم کرده و ضرر می زنند؛ چون [با این کار] سیستم گوارشی و کبد و خون درگیر می شود.

• سعی شود از غذاهای خشک، مثل کتلت و کوکو، در وعدۀ افطار استفاده نشود؛ چون عطش بعد از افطار را زیاد می کند.

• امام هشتم، حضرت رضا(علیه السلام) فرموده اند: «كسى كه می خواهد به آزار شكم مبتلا نشود، در هنگام غذاخوردن، آب ننوشد؛ چون آب خوردن در بين غذا رطوبت بدن را زياد و معده را ضعيف می کند... .»

ص: 55

• از ماه مبارک رمضان، بهره های معنوی مان بیشتر کنیم تا بهره های مادی!

• خوردن چیزهایی مثل غذاهای دیرهضم، مصرف نوشابه های گازدار و اسانس ها و آبمیوه های شیمیایی، از ریشه غلط است؛ ولی در ماه رمضان بدتر است و از آن بدتر در زمان افطار است.

• در طول روزه داری، قندِخون در حدّ نرمال یا پایین است و با مصرف شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه، گاهی به مرز 500 می رسد و اینجاست که سردردها شروع می شود.

• سعی کنید از خوردن خوراکی هایی با طبیعت گرم و خشک در وعدۀ افطار پرهیز کنید.

• اگر در وعدۀ سحری، غذایی با طبیعت سرد بخورید، در طول روز، بلغم معده و حالت تهوع زیاد می شود.

• در وعدۀ غذایی سحر، از مصرف غذاهای پُرچرب، خشک، سرخ کردنی و سنگین و دیرهضم پرهیز کنید.

• معمولاً غذایی که در روغن سرخ می کنید، نزدیک به 80درصد روغن را به خودش جذب می کند؛ ازاین رو پُرچرب و دیرهضم خواهد شد و عطش را زیاد می کند.

• برای درمان یبوست در ماه رمضان، این راهکارها مناسب است: مصرف نوشیدنی های گرم در اول افطار؛ استفاده از دانه های لعاب دار مثل خاکشیر و تخمِ شربتی؛ مصرف میوه هایی همچون طالبی، هندوانه، خربزه، هلو، زردآلو و سیب با پوست، بعد از افطار.

ص: 56

فصل چهارم: فرصت ها و برکت های ماه رمضان

اشاره

ص: 57

پنج فرصتِ ویژه در ماه رمضان

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)در روایتی فرموده اند: «اِنْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ فَاِنَّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ .»(1) (فرصت هاى نيک را دريابيد كه همچون ابر مى گذرند.)

در اینجا می خواهم به پنج فرصت ویژۀ ماه مبارک رمضان اشاره کنم تا از این فرصت طلایی بهرۀ بیشتری ببریم ان شاءالله.

1. فرصت اُنس با خدا: از این فرصت می توان در قالبِ اهتمام به نماز شب یا نماز جماعتِ اول وقت یا ارتباط با خداوند از طریق دعا و مناجات استفاده کرد. بیست دقیقه، نیم ساعت قبل از اذان صبح برای مناجات شبانه با خدای متعال وقت بگذارید و خودتان را در فهرست نمازِشب خوان ها قرار دهید. در مفاتیح الجنان برای روزها و شب های ماه مبارک و وقت افطار و سحر، دعاهای فراوانی آمده است. یکی از آن ها «دعای ابوحمزۀ ثمالی»(2) است که هدیۀ امام سجاد(علیه السلام) به ابوحمزه است. آن پیرمرد و غلام اهل بیت(علیهم السلام) و پدر شهید، نزد امام زین العابدین(علیه السلام)جایگاهی ویژه دارد. [ابوحمزه] این دعا را که سرمایه ای است گران بها، یاد گرفته و به شیعیان و شاگردانش یاد داده تا به دست من و شما رسیده است.

2. فرصت انس با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام): ما پیرو رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) هستیم. ایشان فرموده اند: «اِنِّی تارِکٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتابَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِتْرَتِی اَهْلَ بَيْتِی اَلا وَ هُمَا الْخَلِيفَتانِ مِنْ بَعْدِی وَ لَنْ يَفْتَرِقا حَتّى يَرِدا عَلَیَّ الْحَوْضِ .»(3)و(4)

(من در میان شما دو وزنۀ گران بها به یادگار می گذارم: کتاب خدای عزّوجلّ

ص: 58


1- . عبدالواحدبن محمد تمیمی آمُدی، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص473.
2- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای ابوحمزۀ ثمالی.
3- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)،امالی الصدوق، ص415.
4- 4. توضیح گردآورنده: این روایت با تعابیر گوناگون و در کتب شیعه و سنی نقل شده است که نشانۀ اعتبار و درستی آن دارد.

و عترتم که اهل بیت من هستند. آگاه باشید که این دو، جانشینان پس از من هستند و هیچ گاه از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض [کوثر] بر من وارد شوند.)

ماه رمضان بهار قرآن است؛(1) پس بیایید در محضر قرآن زانو بزنیم؛ اما حتماً آن را با ذکر توسل به ساحت مقدس اولیای الهی کامل کنیم و حتی همین قرآن را که می خوانیم، ثوابش را به چهارده معصوم(علیهم السلام)هدیه کنیم. در مجالسی که ذکر روضه یا فضائل ائمۀ اطهار(علیهم السلام) است، شرکت کنیم و برای این کار، وقت بگذاریم. این گونه وقت گذاشتن هاست که آیندۀ زندگی من و شما را بابرکت می کند.

راننده ای که مسیری طولانی در پیش دارد، هیچ گاه احساس نمی کند وقتی چنددقیقه در پمپِ بنزین می ایستد تا بنزین بزند، وقتش تلف شده است؛ بلکه با خود می گوید: «[دیر نمی شود؛ به جایش] باک ماشین را پر کرده ام تا به راحتی و با آرامشِ خاطر به مقصد برسم.» هرچه

پای مجالس قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) وقت بگذارید، مثل همین سوخت گیری است: سوخت گیری معنوی برای زندگی است که [باعث می شود بهتر و راحت تر] در مسیر بندگی حضرت حق باشید.

3. فرصت مهرورزی به خلق خدا: همۀ شما این روایتِ [پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)] را شنیده اید که اگر [حتی به اندازۀ] یک خرما افطاری دهید، ثوابش مانند آزادکردن بنده ای است.(2) در ادامه می فرمایند: «در ماه مبارک رمضان، صلۀ رحم را تقویت کنید.»(3) بنابراین، مهروَرزی را تمرین کنید. در ماه مبارک رمضان اگر کسی برای شما کاری انجام می دهد، کار را برای او آسان بگیرید و سخت گیری نکنید. در ماه رمضان، برای زن

ص: 59


1- 5. محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج2، ص630.
2- . نک: محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج1، ص296.
3- . نک: محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص94.

و بچۀ خود، میدان را به گونه ای فراهم کنید که روزه را یک عمل مهم بدانند.

4. فرصت کسب سلامت روح و روان و جسم و جان: روزه گرفتن مایۀ سلامتی جسم و زمینه ساز سلامتی روح است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «صُومُوا تَصِحُّوا.»(1) [این روایت را] به دو شکل ترجمه کرده اند: «روزه بگیرید تا سالم بمانید» و «روزه بگیرید تا سالم شوید.»

5. فرصت برنامه ریزی برای بندگی خدا بر اساس نظم حاکم بر فقه: شما ساعت ها روزه می گیرید، اما اگر آن را یک ساعت کم یا زیاد کنید، دچار مشکل می شوید. [فرض کنید] آقایی به مسافرت می رود و قبل از اذان ظهر به حدّ ترخص شهرش می رسد. اگر او از صبح چیزی نخورده باشد، روزه اش درست است؛ اما اگر همین فرد، [قبل از اذان ظهر به حدّ ترخص] نرسد و حتی به اندازۀ یک دقیقه تأخیر کند، روزه اش باطل است، یا اگر حتی چند ثانیه بعد از اذان صبح، چای یا لقمۀ نانی را که در دهانش است، بخورد، روزه اش باطل است؛ تازه اگر این کار را عمداً انجام دهد، کفّاره هم دارد. از این نظم باید بفهمیم که چقدر [فراگیری احکام روزه] مهم است. شهید این ماه، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)هم در وصیتشان فرموده اند: «اُوصِيكُما... بِتَقْوَى اللهِ وَ نَظْمِ اَمْرِكُمْ .»(2) (شما را... به تقوای الهی و نظم در کارهايتان توصيه می کنم.) پس منظم باشید.

یکی از مصادیق این نظم را می توانیم توضیح احکام فقهی ماه مبارک رمضان معنا کنیم؛ یعنی در مسیر بندگی برنامه داشته باشید و هر روز، به طرف کمال حرکت کنید.

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، مسجد گوهرشاد، 25تیر1395

ص: 60


1- . نعمان بن محمدبن حَيُّون تميمى مغربی (ابن حیّون)، دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام، ج 1، ص342.
2- 4. علی بن ابی طالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، نامۀ 47.

ماه پاکی

ماه رمضان، ماه پاکی است. خوش به حال آن هایی که در این ماه، دل هایشان را پاک می کنند! در این یک ماه، باید خودمان را برای یازده ماه دیگر قوی کنیم تا وجودمان، رنگ وبوی خدا را بدهد.

در منابع دینی و روایی ما به این موضوع تصریح شده است که وقتی روزه می گیرید، نه فقط دهانتان از خوردن غذا بسته باشد، ]بلکه[ همۀ وجودتان روزه باشد.(1)

[چون] ماه رمضان ماه پاکی است، اهل بیت(علیهم السلام) هم از ما پاکی می خواهند.

خیلی ها به سبب [استفادۀ نادرست و نابجا از] زبانشان، اهل جهنم شده و بدبخت می شوند. باید آن را در [ماه] رمضان درست می کردند! آدم باید در این ماه عهدوپیمانی دوباره با خدا ببندد تا زبانش حساب شده عمل کند و [درست و بجا و به اندازه] حرف بزند.

گناهانی هستند که گاهی اوقات به چشم ما نمی آیند[؛ یعنی ما آن ها را گناه نمی دانیم]، مثل گناهان زبان یا نگاه های حرام. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «غُضُّوا اَبْصارَكُمْ تَرَوُا الْعَجائِبَ.» (2) (چشم هايتان را [از محرمات] بپوشانيد تا عجايب و شگفتی ها را ببينيد!)

اگر یک عمر بگذرد و من ]فقط[ جلوی پایم و در و دیوار را ببینم که هنر نکرده ام!

چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی ست، آن بینی(3)

بعضی از آدم ها چیزهایی در این عالم می دیدند! از کجا به این مقام رسیدند؟! [براساس روایت که بیان شد،] اگر چشم هایتان را پاک کنید، چیزهایی به شما نشان می دهند که دیگران نمی بینند. خیلی از هوس ها و گناهانی که آدم گرفتارش می شود، به سبب همین نگاه های حرام است.

ص: 61


1- . نک: عبدالحمیدبن هبة الله بن ابی الحدید معتزلی (ابن ابی الحدید)، شرح نهج البلاغة لابن ابی الحدید، ج 20، ص299؛ محمدبن حسن طوسى (شیخ الطائفه)، تهذيب الاحكام، ج4، ص189؛ نعمان بن محمدبن حَيُّون تميمى مغربی (ابن حیّون)، دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام، ج 1، ص268.
2- . منسوب به جعفر بن محمد+، مصباح الشريعة، ص9.
3- . بخشی از ترجیع بند معروف سیداحمد اصفهانی (متخلص به هاتف اصفهانی) با عنوان «که یکی هست و هیچ نیست جز او».

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) چشم و دلی پاک دارند و از شیعیانشان هم می خواهند این گونه باشند. آن حضرت(علیه السلام) زبان پاک دارند و از شیعیانشان هم زبان پاک می خواهند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی، دارالزهد، 1آبان1385

غیبت؛ مبطل روزه؟!

امام جعفر صادق(علیه السلام)در روایتی فرموده اند: «فَاحْفَظُوا اَلْسِنَتَكُمْ... .»(1) (زبانتان را حفظ کنید... .) امام محمد باقر(علیه السلام) [نیز در تعبیری زیبا به ارتباط غیبت و روزه اشاره کرده و] فرموده اند: «وَ الْغِيبَةُ تُفَطِّرُ الصّائِمَ وَ عَلَيْهِ الْقَضاءُ.»(2)

این حدیث را با کلام فقیه و رجالی و عالمی بزرگ کامل می کنم: شیخ طوسی(رحمة الله علیه) از محدثین بزرگ شیعه است و تفسیر تبیان که یکی از دوسه تفسیر مهم قرآن به شمار می رود، از شیخ طوسی(رحمة الله علیه) است. مهم ترین کتاب های رجالی ما نیز از شیخ طوسی(رحمة الله علیه) است. بر اساس فتوای این بزرگوار اگر کسی درحالِ روزه غیبت کرد، روزه اش باطل است! البته نه به این معنا که چون ما غیبت کسی را گفتیم، پس برویم غذا هم بخوریم!(3) ظاهراً این جملۀ زیبا ]و دارای تأمل[ را فیض کاشانی(رحمة الله علیه)فرموده است که:«مگر ممکن است یک قطرۀ آب روزۀ ما را باطل کند، ولی غیبت روزه مان را باطل نکند؟!»(4)

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)هنگام عبور از جایی، به فردی رسیدند که زیاد حرف می زد. حضرت(علیه السلام) به او فرمودند: «يا هَذا اِنَّکَ تُمْلِی عَلى حافِظَيْکَ كِتاباً اِلى رَبِّکَ فَتَكَلَّمْ بِما يَعْنِيکَ وَ دَعْ ما لا يَعْنِيکَ.»(5)

(ای مرد! تو هرچه

ص: 62


1- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، الكافی، ج 4، ص87؛ محمد بن حسن طوسی (شیخ الطائفه)، تهذيب الاحكام، ج 4، ص194.
2- . احمد بن محمدبن عیسی اشعری قمی، کتاب النّوادر، ص23.
3- . توضیح گردآورنده: طبق نظر مراجع عظام تقلی ، غیبت کردن صورت ظاهری روزه را باطل نمی کند؛ یعنی به این معنا نیست که قضای آن روزه به شخص واجب شود؛ اما مسلّماً صورت باطنی روزه را خدشه دار می کند و از ارزش واقعی آن بسیار می کاهد!
4- 4. نک: محمدمحسن فیض کاشانی، المحجة البیضاء فی تهذیب الاِحیاء، ج2، ص23.
5- 5. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص33.

بگویی، [درحقیقت] بر دو فرشتۀ خویش املا می کنی تا بنویسند و نزد پروردگار ببرند؛ پس دربارۀ آنچه به تو مربوط می شود [و برایت سودمند است] سخن بگو و آنچه را که به تو ربطی ندارد، فرو گذار.)

باور کنیم که حرف های روزانۀ ما نامه ای است که املا می کنیم و به سوی خدا می رود. وقتی می خواهیم برای شخصیتی مهم نامه بنویسیم، چقدر دقت می کنیم؟!

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، صحن جمهوری اسلامی، 22تیر1392

ورع؛ برترین اعمالِ ماه رمضان

چه کار کنیم که از توفیقات ماه رمضان استفاده کنیم؟ چه اعمال خاصی باید انجام دهیم؟

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) وقتی در خطبۀ جمعۀ آخر ماه شعبان، اعمال و فضائل ماه رمضان را بیان فرمودند، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)از رسول خدا(صلی الله علیه و اله) سؤال کردند که: «ما اَفْضَلُ الْاعْمالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ؟» (برترین اعمال در این ماه چیست؟)

پیامبر(صلی الله علیه و اله)فرمودند: «ای علی جان! اَفْضَلُ الْاَعْمالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ اللّهِ عَزَّ وَ جَل.»(1) (برترین اعمال در این ماه پرهیز از مُحرّمات الهی است.)

ما گاهی مستحبات را خیلی خوب انجام می دهیم؛ اما در واجبات و محرمات کم می آوریم. تا فرصت هست، کمی برنامه ریزی کنیم. این طور نباشد که مستحبات را خوب انجام دهیم و نماز شب بخوانیم و در نماز جماعت مستحب شرکت کنیم و زیارت را که مستحب است، انجام دهیم؛ اما زبانمان در غیبت کردن آزاد باشد یا بداخلاقی کنیم!

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، صحن جمهوری اسلامی، 22تیر1392

ص: 63


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عيون اخبار الرضا، ج 1، ص295؛ احمدبن محمدبن سعید بن عقده کوفی (ابن عقده کوفی)،فضائل اميرالمؤمنين+، ص133.

گناهان و ازبین رفتن فضایل

همان طور که روزه گرفتن [در روزهای ابتدایی ماه رمضان] که انسان خودش را از خوردن و آشامیدن و برخی دیگر از اعمال مُباح منع و کنترل می کند، سخت است و به تدریج آسان می شود، باید تا می خواهد دروغ بگوید یا غیبت کند، به خودش تلقین کند که روزه است و این دروغ گفتن، غیبت کردن، تهمت زدن و... باعث می شود ارزش و فضیلت روزه اش از بین برود. البته بعضی از دروغ ها هم باعث باطل شدن روزه می شود(1)

و آن این است که انسان معاذالله حدیثی را نقل کند و به امام معصوم(علیه السلام) نسبت دهد،(2) بااینکه آن سخن از امام معصوم(علیه السلام) صادر نشده است! همچنین اگر آیه ای از قرآن را عالمانه یا عامدانه به اشتباه بخواند، مشکل خواهد داشت.

رعایت این امور، هم تمرین می خواهد و هم برای توفیق در آن، باید از خداوند مسئلت کنیم. بهترین راهش هم خواندن ادعیۀ ماه مبارک رمضان است.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

به یاد فقرا

در بسیاری از روایات [بر این موضوع] تأکید شده است که در ماه رمضان به یاد نیازمندان و فقرا باشیم. با همۀ [اجر و پاداش و] عظمتی که روزه دارد، ]اما[ از آن برتر هم وجود دارد که امام رضا(علیه السلام) به آن اشاره فرموده اند: «تَفْطِيرُکَ اَخاکَ الصّائِمَ اَفْضَلُ مِنْ صِيامِکَ.»(3) (افطاری دادن تو به برادر روزه دارت، برتر از روزۀ خودِ توست!)

ص: 64


1- . نک: احمد بن محمدبن عیسی اشعری قمی، کتاب النّوادر، ص24؛ محمدبن حسن حرّ عاملی، تفصيل وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة، ج10، ص166.
2- . نک: احمد بن محمدبن عیسی اشعری قمی، کتاب النّوادر، ص24؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج93، ص277.
3- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، کتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص134.

مرحوم کلینی(رحمة الله علیه) در کتاب الکافی حدیثی آورده است که در آن، امام صادق(علیه السلام) فرموده اند:

كانَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(علیه السلام) اِذا كانَ الْيَوْمُ الَّذِی يَصُومُ فِيهِ اَمَرَ بِشاةٍ فَتُذْبَحُ وَ تُقْطَعُ اَعْضاءً وَ تُطْبَخُ فَاِذا كانَ عِنْدَ الْمَساءِ اَكَبَّ عَلَى الْقُدُورِ حَتَّى يَجِدَ رِيحَ الْمَرَقِ وَ هُوَ صائِمٌ ثُمَّ يَقُولُ هاتُوا الْقِصاعَ اغْرِفُوا لِآلِ فُلانٍ وَ اغْرِفُوا لِآلِ فُلانٍ [حَتَّى يَأْتِیَ عَلَى آخِرِ الْقُدُورِ] ثُمَّ يُؤْتَى بِخُبْزٍ وَ تَمْرٍ فَيَكُونُ ذلِکَ عَشاءَهُ.(1)

هر روزی که امام سجاد(علیه السلام) روزه می گرفت، دستور می داد گوسفندی ذبح شده و گوشت هایش تکه و پخته شود. هنگامی که شب [زمان افطار] می شد، سر خود را بالای دیگ ها خم می کرد تا بوی آبگوشت را با دهان روزه بچشد؛ سپس می فرمود: «کاسه ها را بیاورید و برای فلان خاندان و فلان خاندان پر کنید» [تا اینکه به آخرین دیگ ها می رسید]. سپس نان و خرما آورده می شد؛ پس این غذا و شام خودش بود.

بنابراین برتر از روزه، افطاری دادن در ماه مهمانیِ خداست. خیلی مراقب باشیم که خدای ناکرده در این ماه، مساکین و نیازمندان را فراموش نکنیم! امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در وصف حالات وجود مقدس رسول الله(صلی الله علیه و اله)فرموده اند: «كانَ اَجْوَدَ النّاسِ كَفّاً وَ اَجْرَأَ النَّاسِ صَدْراً.» (2)(سخاوتمندترین مردم و باجرأت ترین آن ها بود.)

انبیای الهی(علیهم السلام)و به خصوص وجود مقدس پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله)برای ما اسوه و الگو بوده و هستند؛ بنابراین اگر به کاری خیر فرمان می دادند، خودشان اولین کسی بودند که در عمل به آن پیش قدم می شدند.

ص: 65


1- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 4، ص68؛ احمدبن محمد بن خالدبرقى، المحاسن، ج 2، ص396.
2- . حسن بن فضل طبرسی، مكارم الاخلاق، ص18.

صدقه به خویشاوندان یا بیگانگان؟

در ماه مبارک رمضان، گاهی چیزهایی زائد [و غیرضروری] در سفره های ما وجود دارد که موجب افزایش هزینه ها می شود. آیا نیازمندان و فقرا مشکل ندارند؟!

من در شهرهای فراوانی دیده ام که اول ماه مبارک رمضان، سبد خانواده درست می کنند و هرکس به اندازۀ توانایی خودش، مقداری برنج، روغن، خرما و... به فقرا می دهد. چه سنّت پسندیده ای است! ماه رمضان، ماه رسیدگی به فقراست. فقط این نیست که روزه بگیریم. دربارۀ توجه و کمک به نیازمندان حدیثی از پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله)نقل شده است که فرموده اند: «لا صَدَقَةَ وَ ذُو رَحِمٍ مُحْتاج .»(1) (درحالى كه یكى از بستگان، فقیر و محتاج باشد، صدقه پذیرفته نیست.)

جامعۀ ما به این مسئلۀ مهم توجه [کافی] ندارد. هستند کسانی که اهل کار خیرند، اهل صدقات و احسان هستند و در ماه رمضان، سفرۀ افطاری دارند و به نیازمندان کمک می کنند؛ ولی یادشان رفته است که براساس فرمودۀ پیامبر خدا(صلی الله علیه و اله) اگر در میان خویشاوندان ما نیازمندی هست، صدقه به بیگانه نمی رسد!(2)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 2مرداد1391

میراث و نتیجۀ روزه

[بر اساس حدیثی قدسی] در معراج [ازسوی خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و اله)] خطاب شد: «مِيراثُ الصَّوْمِ قِلَّةُ الْاَكْلِ و قِلَّةُ الْكَلامِ .»(3) (نتیجۀ روزه، كم خوردن و كم گفتن است.)

[البته] مهم تر از کم خوردن در ماه ضیافةالله، حلال مصرف کردن است. خدا نکند سرِ سفرۀ حرام بنشینیم! شیخ طوسی(رحمة الله علیه) در تهذیب الاحکام حدیثی آورده است که درآن

ص: 66


1- . محمد بن محمدبن نعمان عکبری بغدادی (شیخ مفید)، الاختصاص، ص219.
2- . نک: محمد بن محمدبن نعمان عکبری بغدادی (شیخ مفید)، الاختصاص، ص219.
3- . محمدمحسن فیض کاشانی، کتاب الوافی، ج 26، ص147.

امام صادق(علیه السلام) به نقل از پدرشان فرموده اند:

قنبر خادم امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) افطاری حضرت را آورد. [افطاری چه بود؟] کیسه ای بود حاوی سویق که حضرت آن را مُهروموم کرده بودند. شخصی [که در محضر امیرالمؤمنین(علیه السلام) بود، با دیدن این صحنه] به حضرت گفت: «این کارِ شما بخل است!» امیرالمؤمنین(علیه السلام) تبسمی کرده و فرمودند: ‘غیر از این است: دوست ندارم چیزی را بخورم؛ مگر اینکه بدانم از کجا به دست آمده است.’(1)

]جالب است![ ما اموال و اشیای گران بهایمان را مُهروموم می کنیم؛ اما امیرالمؤمنین(علیه السلام)غذایشان را مُهروموم می کردند تا مبادا غذای [شبهه ناک] دیگری در آن اضافه شود! اگر می خواهیم از «ضیافة اللهِ» ماه رمضان بهره برده و در شب های این ماه، حال مناجات و عبادت و نماز شب و رازونیاز با خدا پیدا کنیم، باید مواظب خوردن ها و گفتن هایمان باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 2مرداد1391

استفاده از مواهب ماه رمضان

چه کنیم که از مواهب ماه رمضان بهتر بهره مند شویم؟ یک راهش خواندن همین ادعیه ای است که در ماه رمضان وارد شده است. دعاهایی که بین الصلاتین (وسط نمازها) خوانده می شوند، مانند: دعای «يا عَلِیُ يا عَظِيمُ يا غَفُورُ يا رَحِيمُ...» یا دعاهای سفارش شده ازجمله: دعای افتتاح و مهم تر از آن، دعای ابوحمزۀ ثمالی.(2) البته به دلیل طولانی بودن برخی از این دعاها، لازم نیست هر شب خوانده شوند؛ بلکه شبی دو یا سه صفحه هم بخوانید، خوب است. این دعاهای بافضیلت و ارزشمند، مملو از معارف دین و خداشناسی و خودشناسی است.

ص: 67


1- . محمدبن حسن طوسی(شيخ الطائفه )، تهذیب الاحکام، ج4، ص200.
2- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال مشترکۀ ماه مبارک رمضان.

در فرازهای این ادعیه تدبر کنید و از خداوند کمک بخواهید.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

علوِّ همت در دعا

آنچه ]در دعا از خدا[ می خواهید، فقط برای خودتان نخواهید. اتفاقاً این دعای ماه رمضان، دعای خودسازی و انسان سازی است. هیچ زمانی نیست که همۀ گرسنه ها سیر باشند و هیچ زمانی نیست که همه آزاد باشند. اما چرا گفته اند این دعا را بخوانید؟ چون این دعا از علو همّت برخوردار است. شاید بخواهند به من و شما یاد بدهند که اگر می خواهی دعایت مستجاب شود، حداقل دلت به حال مردم مسلمان بسوزد. شما دوست داری پولدار شوی؟ دعا کن همه پولدار شوند! دوست داری سرِ سفره ات انواع غذاها باشد؟ همین خواسته را برای همه ]به خصوص فقرا[ داشته باش؛ یعنی دلت ]برای بقیه هم[ بسوزد.

متن دعا این است:

اَللَّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اَللَّهُمَّ اَغْنِ كُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ اَشْبِعْ كُلَّ جَائِعٍ اَللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْیانٍ اَللَّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ كُلِّ مَدْيُونٍ [مَدِينٍ ] اَللَّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ كُلِّ مَكْرُوبٍ اَللَّهُمَّ رُدَّ كُلَّ غَرِيبٍ اَللَّهُمَّ فُکَّ كُلَّ اَسِيرٍ اَللَّهُمَّ اَصْلِحْ كُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمِينَ اَللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ اَللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ اَللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ اَللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّيْنَ وَ اَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ اِنَّکَ عَلى كُلِّ شَیْ ءٍ قَدِيرٌ.(1)

خدایا، تو بر اهل قبور نشاط و سُرور عطا كن! خدايا، هر فقيری را بى نياز گردان! خدايا، هر گرسنه ای را سير کن! خدايا، هر برهنه ای را لباس بپوشان! خدايا، دِيْن هر مديونى را ادا فرما! خدايا، هر غمگينى را دل شاد ساز! خدايا هر غريبى را به وطن بازگردان! خدايا هر اسيرى

ص: 68


1- . ابراهیم بن علی عاملی کفعمی،المصباح الکفعمی (جُنة الامان الواقية و جَنة الايمان الباقية)، ص617.

را آزاد نما! خدايا، مفاسد امور مسلمانان را اصلاح فرما! خدايا، هر مريضی را شفا عنايت فرما! خدايا، به غناى خود جلو فقر ما را ببند! خدايا، بدی هاى حال ما را به خوبىِ صفات خودت تغيير بده! خدايا، دِيْن ما را ادا و فقر ما را به بى نيازى مبدّل فرما كه تو بر هر چيز توانايى.

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

انواع استجابت دعا

پیامبر عزیزمان(صلی الله علیه و اله) [درخطبۀ جمعۀ آخر ماه شعبان] می فرمایند: «در این ماه اعمال ما قبول و دعاهایمان مستجاب است.»(1)

پس چرا بعضی دعاها اثری از اجابت ندارد؟! ما چند نوع استجابت دعا داریم:

1. به صورت نقد جواب می دهند؛

2. بعضی اوقات نیمی از دعاها را جواب می دهند و نیمی از آن را پای خطاها و اشتباه های انسان می گذارند؛ ازاین رو [به جای استجابت کامل دعا] خطا و اشتباه را از بین می بَرند و روی معصیت های انسان قلم عفو و بخشش می کِشند.

3. قرار است بلا و مصیبتی به انسان برسد که از آن بی خبر است؛ بنابراین به جای اجابت دعا، آن بلا و مصیبت از بین می رود.(2)

4. گاهی وقت ها دعا را [در دنیا] مستجاب نمی کنند و ]اجابتش را[ به حساب قیامت انسان می گذارند؛ یعنی درجات و مقامات انسان را در بهشت ترفیع می بخشند.(3) از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که در روز قیامت بعضی ها می بینند دعاهایشان مستجاب نشده، اما خداوند به آن ها مقام و منزلتی بهتر عنایت کرده است.(4) آنجاست که آرزو می کنند ای کاش در

ص: 69


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص93.
2- . محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج2، ص470.
3- . احمدبن محمدبن خالد برقی، المحاسن، ج1، ص160.
4- 4. نک: محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج2، ص470.

دنیا دعاهایشان مستجاب نشده بود!

5. استجابت دعا به اخلاق و ذهن و نیّت انسان بستگی دارد. هرچه قلب انسان پاک تر و روحش باصفاتر باشد، دعا زودتر مستجاب می شود.(1)

امیرالمومنین علی(علیه السلام)فرموده اند: «فَاِنَّ الْعَطِيَّةَ عَلى قَدْرِ النِّيَّةِ.»(2)

(پس عطا و بخشش [خداوند] به اندازۀ نیّت [بنده] است.)

6. گاهی علت مستجاب نشدن دعا به خودمان برمی گردد و ما مقصر هستیم؛(3) برای مثال، بندۀ خدایی به ما مراجعه می کند و [باوجود استطاعت] به او کمک نمی کنیم و بعد در کنار مرقد مطهر حضرت رضا(علیه السلام) به خدا عرضه می داریم: «یا قاضیَ الْحاجاتِ... .» (ای برآورندۀ حاجات... .) یا اینکه فردی در مناجات خود می گوید: «یا سَتّارَ الْعُیُوبِ، یا غَفّارَ الذُّنُوبِ»(ای پوشانندۀ عیب ها، ای آمرزندۀ گناهان)؛ اما خودش هرکجا می نشیند، آبروی مسلمانان را می برد! یا می گوید: «يا مَنْ اَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ»(4)

(ای کسی که زیبایی ها را آشکار می کنی و بدی ها را می پوشانی)؛ اما تا با دیگران مواجه می شود، عیوب آن ها را رو می کند! حاضر نیست حتی یک بار

خوبی هایش را بگوید! [معلوم است چنین شخصی] نباید دعایش مستجاب شود. چرا؟ چون خودش [درخواست و حاجت دیگران را] مستجاب نکرده است! قدمی برای خدا برنداشته؛ اما دوست دارد خدا برای او ده قدم بردارد! اگر شما باشید، این دعاها را مستجاب می کنید؟!

قرآن می فرماید: «مَن جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها»(5) (هرکه كار نیكى به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد.) [چنین شخصی که] حاضر نیست برای خدمت به مسلمانان حرکتی از خود نشان دهد، چگونه توقع دارد

ص: 70


1- . محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج90، ص322و323.
2- . علی بن ابی طالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، نامۀ 31.
3- . نک: محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج75، ص72.
4- . محمدبن حسن طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1، ص330.
5- . انعام، 160.

]از آن طرف[ مشکلات و مهمّاتش حل شود؟!

حجت الاسلام والمسلمین دهقان، صحن جمهوری اسلامی، 8تیر1393

دعاکردن در وقت سحر

رسول خدا(صلی الله علیه و اله) دربارۀ فضیلت زمان سحر فرموده اند: «خَيْرُ وَقْتٍ دَعَوْتُمُ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ الْاَسْحارِ... .»(1) (بهترین وقتی که در آن خدای عزّ و جل را می خوانید [و به درگاهش دعا می کنید]، سَحرهاست.)

در طول شبانه روز، زمانی وجود دارد که در آن، نسیم ویژۀ الهی وزیدن می گیرد و هرکس آن زمان به درِ خانۀ خدا برود، بی جواب برنمی گردد و آن، زمان سحر است. نزدیک اذان صبح، وقت وزیدن نسیم ویژۀ الهی است. حضرت یعقوب(علیه السلام)در پاسخِ برادران حسود حضرت یوسف(علیه السلام) که از پدرشان طلب استغفار کردند، فرمودند: «به زودی برایتان طلب مغفرت می کنم.»(2) بر اساس فرمودۀ امام صادق(علیه السلام) حضرت یعقوب وقت سحر دعا کردند.(3)

این نسیم ویژۀ الهی را باید احساس کرد؛ ازاین رو [در منابع روایی و سیرۀ بزرگان دین] سفارش بسیاری به خواندن نماز شب شده است. می گویند اهل سیروسُلوک هرچه از خدا گرفته اند، از دولت سحر بوده است. خداوند در قرآن کریم به این مهم اشاره کرده است: «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَکَ»(4) (و پاسى از شب را شب زنده داری کن تا براى تو [به منزلۀ ] نافله اى باشد!)

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

نعمت توبه

چون خداوند به من و شما لطف و محبت دارد، از قاعدۀ لطف خود، نعمتی

ص: 71


1- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 2، ص477.
2- . نک: یوسف، 98.
3- . نک: على بن ابراهيم بن هاشم قمى، تفسیر القمّی، ج1، ص355؛ محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 2، ص477.
4- 4. اسرا، 79.

به ما داده است که توبه نام دارد. حتی آن قدر ما را دوست دارد که وقتی کسی گناه هم می کند، باز از او قطع لطف نمی کند. [قرآن کریم دراین باره می فرماید:] «وَ لَوْلا فَضْلُ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ ما زَكىٰ مِنْكُمْ مِنْ اَحَدٍ اَبَداً»(1) (و اگر فضل و رحمت الهى بر شما نبود، هرگز هیچ یک از شما پاک نمى شد.)

خداوند مرتب می فرماید: «استغفار کنید. عذرخواهی کنید!» چرا؟ برای اینکه می خواهد شما را بیامرزد و اگر نمی خواست چنین کند، ]بارها[ نمی فرمود: «استغفار کن!» [در قرآن نیز بارها به موضوع آمرزش الهی اشاره شده است. چنانکه در سورۀ زمر آمده است:] «قُلْ يا عِبادِیَ الَّذِينَ اَسْرَفُوا عَلیٰ اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»(2) (بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده اید! از رحمت خداوند نااُمید نشوید؛ زیرا خدا همۀ گناهان را مى آمرزد؛ به راستی او بسیار آمرزندۀ مهربان است.»)

رسول خدا(صلی الله علیه و اله) [دربارۀ کسی که از گناه خویش استغفار و توبه می کند،] فرموده اند:«اَلتّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ ... .» (3)(توبه كننده از گناه، همانند كسى است كه گناهی ندارد... .) تازه، اگر هم کسی [به درگاه خدا] توبه کرد و دوباره خطا نکرد، بر [خطاهای] گذشته اش تأسف خورد و جبران مافات کرد، آنگاه خداوند به او چنین وعده می دهد:«يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ»(4) (خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى كند.)

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 3اردیبهشت1394

شروط توبه و استغفار

براساس فرمایش امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در نهج البلاغه، توبه شروطی دارد

ص: 72


1- . نور ، 21.
2- . زمر ، 53.
3- . محمدبن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 2، ص435.
4- . فرقان، 70.

که عبارت است از: 1. پشیمانی از گناه؛ 2. تصمیم بر ترک همیشگی گناه؛ 3و4. جبران گناه [جبران حق النّاس و حق الله]؛ 5. کشیدن رنج طاعت؛ 6. استغفار کردن [توبه کردن].(1)

1و2. پشیمانی از گناه و تصمیم بر ترک همیشگی گناه: دربارۀ توبۀ حقیقی و رجوع نکردن دوباره به گناه، از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) چنین نقل شده است: «وَ الْمُقِيمُ عَلَى الذَّنْبِ وَ هُوَ مُسْتَغْفِرٌ مِنْهُ كَالْمُسْتَهْزِئِ.»(2) (و آن که در گناه بماند و درعين حال استغفار كند، همانند مسخره كننده است.)

3و4. جبران گناه [جبران حق النّاس و حق الله]: گناهانی که ما انجام داده ایم دوگونه است: یا «حق الله» را زیر پا گذاشتیم [مانند نماز و روزۀ قضا و ...] یا گناه حق الناس است؛ یعنی طرف حساب او مردم هستند. مثلاً: بدحجابی هم حق الله است و هم حق الناس. پول مردم را گرفتن و کم کاری و کم فروشی کردن، غیبت کردن و ... گناهانی است که در اصطلاح، حق الناس می گویند و باید جبران شود. مثلاً برویم حق کسی را که بر گردنمان هست، بدهیم. اگر از کسی غیبت کرده ایم، به کسی تهمت زده ایم یا دل کسی را شکسته ایم، از او حلالیت بطلبیم؛ توبۀ حقیقی یعنی این.

5. آب کردن گوشتی که از حرام بر وجودش روییده است: [یعنی همّت و عزم بر آب كردن گوشتى كه از حرام بر وجودش روييده است، با اندوه بر گذشته تاجايى كه پوستش به استخوان بچسبد و بين آن، گوشت جديد برويد.]

6. استغفار و چشیدن رنج طاعت: هرکسی باید پیش خودش فکر کند که از انجام چه گناهانی لذت برده است و سپس اگر می خواهد فردای قیامت شرمندۀ کسی نباشد، با زحمتِ عبادت و استغفار، آن ها را جبران کند. مثلاً خیلی از شب ها تا صبح، به تماشای فیلم هایی نشسته که جز گناه و

ص: 73


1- . علی بن ابی طالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، حکمت 417.
2- . محمدبن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 2، ص435.

معصیت، چیزی نداشته؛ اما حالا توبه کرده و پشیمان شده است؛ بنابراین اگر می خواهد فردای قیامت نزد خدای متعال سرافراز باشد، به هر مقداری که از گناه لذت برده، [به عبادت] جبران کند. خودش را به زحمت بیندازد. [در تمام این مراحل هم نباید از استغفار به درگاه الهی غفلت کند.]

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، صحن جمهوری اسلامی، 4تیر1394

شیطان در غل و زنجیر

در روایات مربوط به برکات ماه مبارک رمضان، از محضر مبارک پیامبر عظیم الشأن(صلی الله علیه و اله) این گونه نقل شده است که فرمودند: «اِذا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضانَ فُتِّحَتْ اَبْوابُ الرَّحْمَةِ وَ غُلِّقَتْ اَبْوابُ جَهَنَّمَ وَ سُلْسِلَتِ الشَّياطِينُ.»(1) (هنگامی که هلال ماه رمضان سر برآورد، درهای رحمت الهی باز و درهای جهنم بسته شده و شیطان ها به زنجیر کشیده می شوند.)

در واقع، شیطان خیلی نمی تواند مردم و به خصوص روزه داران را وسوسه کند؛ ازاین رو در ماه رمضان نباید گناه انجام داد؛ چون نمی توانیم گناهمان را به گردنِ شیطان یا همان ابلیس یعنی دشمن قسم خوردۀ انسان ها بیندازیم! او فقط چراغ سبز گناه را به ما نشان می دهد و این شیطان درونی خود ماست [که از او فرمان می پذیرد و مرتکب گناه می شود].

[ممکن است این سؤال پیش آید:] پس چرا با اینکه شیطان در غل و زنجیر قرار دارد، بعضی ها بهره ای نمی برند و بازهم گناه می کنند؟ [در پاسخ باید گفت:] شیطان به تنهایی زمینه ساز گناهان نیست. دو عامل دیگر [در ارتکاب گناه] دخالت دارد: 1. نفس امّارۀ خودمان؛ 2. زنگارهای متراکمی که از گناهان گذشته باقی مانده است.

کسی که به چشم چرانی عادت کرده است، ماه رمضان هم که برسد،

ص: 74


1- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، فضائل الاشهر الثلاثة، ص142.

بازهم چشم چرانی می کند. آدمی که به دروغ گویی عادت کرده است، در ماه رمضان هم دروغ می گوید. در بند کشیده شدن شیطان برای انسان ها نسبی است و این، ]به تعبیری دیگر[ بستگی به روزۀ انسان ها دارد: هرچه روزه شان خالص تر و معنوی تر باشد، برای او شیطان در غل و زنجیر بیشتری است؛ اما برای کسی که فقط وعدۀ غذایی اش جابه جا شده است، یعنی قبلاً صبحانه و شام می خورد، حالا سحری و افطار می خورد و دیگر کاری به مسائل ]ماه رمضان[ ندارد، شیطان خیلی در غل و زنجیر نیست! امام رضا(علیه السلام) در حدیث زیبایی فرموده اند: «روزۀ کسانی که در ماه مبارک رمضان مرتکب گناهانی می شوند، روزۀ کاملی نیست.»(1)

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، مسجد گوهرشاد، 25تیر1395

دعای آخر ماه رمضان

امام زین العابدین(علیه السلام)در صحیفۀ سجادیّه دعایی دارند به نام وداع با ماه مبارک رمضان. بزرگی می فرمود: «حال درونی ات را نگاه کن. اگر در این ماه کاری کردی، حتی یک گناه کمتر مرتکب شدی، دلت را پاک کردی و...، بعد این دعای حضرت را بخوان.»

ولی اگر این گونه نبود، یعنی این ماه گذشت و خیلی کاری نکردی، فقط دهان از خوردن بستی، ولی دلت را پاک نکردی و فراق ماه رمضان خیلی برایت سخت نبود، آن بزرگ می گوید: «این دعا را نخوان!» حضرت زین العابدین(علیه السلام) در این دعا [شبیه این مضمون] چنین عرضه می دارند: «خدایا! ماه رمضان تمام شد، عده ای سود بردند و بندگی خدا را کردند. خوشا به حال آن هایی که نیمه شب ها بلند شدند و با خدایشان راز و نیاز داشتند؛ ولی من همان بندۀ گنهکارم که ماه رمضان تغییرم نداد.(2)

ص: 75


1- . نک: منسوب به علی بن موسی(علیه السلام)، الفقه المنسوب الى الامام الرضا(علیه السلام)، ص202؛ حسین نوری طبرسی(محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج7، ص366.
2- . علی بن حسین(علیه السلام)، صحیفۀ کاملۀ سجادیه، دعای 45.

این عالم می گوید: «آن لحظات آخر ماه رمضان تاجایی که می توانی، آیۀ ذیل را با توجّه بخوان: «اَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ اِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ»(1) (یا چه كسى است كه وقتى مضطرّ او را مى خواند، اجابت كندو بدی [وگرفتارى] را برطرف سازد؟)

حجت الاسلام والمسلمین حسن قاسمی، دارالزهد، 1آبان1385

ص: 76


1- . نمل، 62.

خلاصۀ فصل چهارم

* برای مناجات شبانه با خدای متعال وقت بگذارید و خودتان را در فهرست نمازِشب خوان ها قرار دهید.

* ماه رمضان بهار قرآن است؛ پس بیایید در محضر قرآن زانو بزنیم؛ اما حتماً آن را با ذکر توسل به ساحت مقدس اولیای الهی کامل کنیم و حتی همین قرآن را که می خوانیم، ثوابش را به چهارده معصوم(علیهم السلام)هدیه کنیم.

* [پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)]... می فرمایند: «در ماه مبارک رمضان صلۀ رحم را تقویت کنید.» بنابراین، مهروَرزی را تمرین کنید.

* در مسیر بندگی برنامه داشته باشید و هر روز، به طرف کمال حرکت کنید.

* ماه رمضان، ماه پاکی است. خوش به حال آن هایی که در این ماه، دل هایشان را پاک می کنند!

* دروغ گفتن، غیبت کردن، تهمت زدن و... باعث می شود ارزش و فضیلت روزه از بین برود.

* با همۀ [اجر و پاداش و] عظمتی که روزه دارد، ]اما[ از آن برتر هم وجود دارد که امام رضا(علیه السلام) به آن اشاره فرموده اند: «افطاری دادن تو به برادر روزه دارت، برتر از روزۀ خودِ توست!»

* در ماه مبارک رمضان، گاهی چیزهای زائد [و غیرضروری] در سفره های ما وجود دارد که موجب افزایش هزینه ها می شود. آیا نیازمندان و فقرا مشکل ندارند؟!

* در ماه ضیافةالله، حلال مصرف کردن است. خدا نکند سرِ سفرۀ حرام بنشینیم!

* شخصی که حاضر نیست برای خدمت به مسلمانان حرکتی از خود نشان دهد، چگونه توقع دارد ]از آن طرف[ مشکلات و مهمّاتش حل شود؟!

ص: 77

* در طول شبانه روز، زمانی وجود دارد که در آن، نسیم ویژۀ الهی وزیدن می گیرد... . نزدیک اذان صبح، وقت وزیدن نسیم ویژۀ الهی است.

* چون خداوند به من و شما لطف و محبت دارد، از قاعدۀ لطف خود، نعمتی به من و شما هم داده است که توبه نام دارد.

* هرچه روزۀ انسان خالص تر و معنوی تر باشد، برای او شیطان در غل و زنجیر بیشتری است.

ص: 78

فصل پنجم: لیلةالقدر

اشاره

ص: 79

نسیم های ویژۀ الهی

در طول شبانه روز، زمانی وجود دارد که در آن، نسیم ویژۀ الهی وزیدن می گیرد و هرکس آن زمان به درِ خانۀ خدا برود، بی جواب برنمی گردد و آن، زمان سحر است. در طول هفته هم خداوند زمانی خاص برای وزیدن نسیم ویژه اش درنظر گرفته و آن، شب جمعه است. طبق روایتی که در تهذیب الاحکام آمده است، امام صادق(علیه السلام) می فرماید:

خداوند شب جمعه ندا می دهد: «اَلا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ يَدْعُونِی لآِخِرَتِهِ وَ دُنْياهُ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ لِاُجِيبَهُ اَلا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ یَتُوبُ اِلَیَّ مِنْ ذُنُوبِهِ قَبْلَ طُلُوعِ الْفَجْرِ فَاَتُوبَ عَلَيْهِ... .»(1)

آيا بندۀ مؤمنى نيست كه پيش از طلوع صبح، از من خواهشى براى آخرت و دنياى خويش داشته باشد تا دعای او را اجابت کنم؟ آيا بندۀ مؤمنى نيست كه پيش از طلوع صبح [برخيزد و] به سوی من از گناهان خويش توبه کند تا توبه اش را اجابت كنم و گناهانش را بيامرزم؟

در طول سال قمری هم نسیم ویژۀ الهی به مدت یک ماه وزیدن می گیرد. چنان که در خطبۀ پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله) آمده است: «اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّهُ قَدْ اَقْبَلَ اِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ.»(2)

آری، ماه رمضان همان فرصت ویژۀ الهی است، خداوند لطف کرده و این نسیم را بر مؤمنان می وزاند و قلب ماه رمضان، شب مبارک «قدر» است(3)

که نسیم ذات مقدس ربوبی، وزیدن می گیرد.(4)

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در عظمت این شب فرمودند: «يُفَتَّحُ اَبْوابُ السَّماواتِ فِی لَيْلَةِ الْقَدْرِ.»(5) (درهای آسمان ها در شب قدر باز می شود.)

بنابراین درهای آسمان باز و [خداوند] منتظر

ص: 80


1- . محمد بن حسن طوسی(شيخ الطائفه )، تهذيب الاحكام، ج 3، ص5.
2- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص93.
3- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 4، ص66.
4- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 4، ص157.
5- . حسین نوری طبرسی(محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، ج7، ص456؛ محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 95، ص145.

بنده های «یا الله گو» است: بندگانی که جانشان را با [گفتن] استغفار جلا می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

بازگشت به سوی خدا

چون می خواهیم امشب را بیدار بمانیم و محضر قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) برسیم، مستحب است [ابتدا] غسل احیا کنیم؛ یعنی ظاهر جسم را بشوییم و پاک کنیم. در واقع این [غسل برای پاکی] جسم ماست؛ اما پاکی روح و روانمان حتماً با توبه است.

توبه به معنای دست کشیدن از گناه و پشیمانی از آن است. توبه یعنی بازگشت: بازگشت به راه حق.(1) اگر خطایی از ما سر زده و چشم ما، گوش ما ، زبان ما. شکم و شهوت ما گناه کرده است، به احترام شب قدر، به احترام امیرالمومنین(علیه السلام) دیگر بس است. بیایید توبه و بازگشت را در دستور کارمان قرار دهیم.

خداوند متعال بارها در قرآن فرموده است: «یا اَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا اِلَى اللَّهِ»(2) (ای کسانی که ایمان آورده اید، به سوی خدا توبه کنید.» بنا بر این آیه، ممکن است انسان، مؤمن هم باشد و درعینِ حال خطا کرده و احتیاج به توبه داشته باشد.

ممکن است بعضی ها بگویند ما نمی توانیم توبه کنیم؛ چون به بعضی گناهان عادت کرده ایم! این، توجیه درستی نیست. اگر تصمیم جدی بگیریم و با خدا عهد ببندیم یک گناهی را که بیشتر انجام می دهیم، مثل: دروغ گفتن، غیبت کردن، چشم چرانی، بدحجابی، کینه جویی، حسد و...) ترک کنیم و دیگر به سراغش نرویم، مطمئن باشید که در لیست توّابین قرار گرفته و از محبت و رحمت خدا بهره مند می شویم. چنانکه قرآن نیز دراین باره می فرماید: «اِنَّ اللَّهَ كانَ تَوّاباً رَحِیماً»(3) (به درستی که خداوند، توبه پذیر مهربان است.) و

ص: 81


1- . عبدالواحدبن محمد تميمى آمُدى، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ، ص194.
2- 144. تحریم، 8.
3- . نساء، 16.

«اِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ التَّوّابِینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»(1) (خداوند، توبه کنندگان را دوست دارد و پاک شوندگان را [نیز] دوست دارد.)

توبۀ نصوح

خداوند در قرآن کریم دربارۀ توبه حقیقی چنین می فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا اِلَى اللّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسَى رَبُّكُمْ اَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَیِّئاتِكُمْ»(2) (اى كسانى كه ایمان آورده اید، به سوى خدا توبه كنید، توبه ای خالص؛ باشد که پروردگارتان گناهانتان را بپوشاند.)

[اما منظور از] توبۀ نصوح، چه توبه ای است [که خداوند در قبال آن، وعدۀ مغفرت و پوشاندن گناه را داده است]؟

به توبۀ بدونِ بازگشت به گناه [توبۀ نصوح گویند]؛ یعنی اگر تصمیم گرفتید، بی خودی تصمیم نگیرید. از خدا و ائمۀ اطهار(علیهم السلام) کمک بخواهید. از امام رضا(علیه السلام) درخواست کنید و [ان شاءالله] عنایت می کنند.

امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) فرموده اند: «تَرکُ الْخَطِيئَةِ اَيْسَرُ مِن طَلَبِ التَّوبَةِ.»(3) (ترک خطا آسان تر از طلب توبه است.) اما اگر خطا کردید، از شما خواسته ای دارند و آن این است که: «وَ اِنْ قارَفْتَ سَیِّئَةً فَعَجِّلْ مَحْوَها بِالتَّوبَةِ.»(4)

(اگر مرتكب گناهی شدی، آن را به وسيلۀ توبه، هرچه زودتر محو كن)؛ چراکه «اَلتّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لا ذَنْبَ لَهُ.»(5) (توبه كننده از گناه، همانند كسى است كه گناهی ندارد.)

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، صحن جمهوری اسلامی، 4تیر1394

نقش دعا در تغییر سرنوشت

مهم ترین نقش دعا در زندگی این است که می تواند سرنوشت انسان را

ص: 82


1- .بقره، 222.
2- . تحریم، 8.
3- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 2، ص451.
4- . حسن بن علی بن شعبه حرّانی، تحف العقول، ص81.
5- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج2، ص74.

عوض کند [؛ حتی اگر قطعی و حتمی شده باشد].(1)

در روایات بسیاری نقل شده است که گاهی خداوند [براساس گفتار و کردارمان] برای ما چیزی تقدیر کرده است، اما شخص دعا می کند و این دعا می تواند قضاوقدر خداوند را تغییر دهد.(2)

به عنوان مثال چون من صلۀ رحم را ترک کرده ام، خداوند مقدر می کند که عمر من کوتاه شده و سال آینده [سالِ] پایان زندگی ام باشد.(3) من بدونِ اطلاع از این موضوع، تصمیم می گیرم در زندگی برخی اشتباهات گذشته ام را جبران کنم. اگر کسی را ناراحت کرده ام، از او عذرخواهی می کنم. سعی می کنم با کسانی که قطع رابطه کرده ام، دوباره ارتباط و پیوند برقرار کنم یا اگر بدهکارم و توان پرداخت بدهی ام را ندارم، به طلبکارم ضمانت می دهم که ان شاءالله بدهی اش را پرداخت می کنم تا او نیز نگران نباشد و بعد دعا می کنم که خدا مرا ببخشد و بر انجام این امور موفق کند.

مطمئن باشید که این تغییر روش در زندگی همراه با دعا و درخواست از خدا، اثر وضعی خواهد داشت و می تواند تقدیرات الهی را تغییر دهد یا به تأخیر اندازد. خداوندگ در قرآن به رسول گرامی خود(صلی الله علیه و اله) چنین می فرماید: «قُلْ ما یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّیلَوْ لا دُعاؤُکُمْ»(4) ([به امت خود] بگو: «پروردگارم به شما اعتنایی نمی کرد، اگر دعا و عبادتان نبود!)

حجت الاسلام والمسلمین جلاییان، صحن جمهوری اسلامی، 6تیر1395

اعمال شب قدر

مستحب است در ابتدای شب های قدر، انسان غسلِ احیا کند. پاک و پاکیزه وارد این شب بشود. وضو بگیرد، نماز مغرب و عشا را که خواند و افطار کرد،

ص: 83


1- . نک: محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 2، ص469.
2- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، اصول من الكافی، ج 2، ص469.
3- . سعيدبن هبة الله قطب الدين راوندى ، سلوة الحزین (الدعوات)، ص61.
4- . فرقان، 77.

اعمال شب قدر را انجام دهد.(1) از اعمال مهم امشب، خواندن دورکعت نمازِ شب قدر است بااین توضیح که در هر رکعت حمد یک بار و سورۀ توحید، هفت بار خوانده می شود و بعد از نماز هفتاد مرتبه می گوید: «اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ.»

در روایتی از رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) آمده که این شخص از سرِ سجادۀ نمازش برنمی خیزد، مگر اینکه خداوند گناهان او و پدر و مادرش را می آمرزد.(2)

نفْس بیداریِ امشب موضوعیت دارد و چه سنّت خوب و حسنه ای از اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده است که شب قدر زیر سایۀ قرآن بروید و قرآن به سر بگیرید و بگویید: «بِکَ یا اللّهُ، [بِمُحَمَّدٍ،] بِعلیٍّ، بِفاطِمَةَ و... .»(3)

و چه نیکوست کسی که فرصت دارد نماز شب بخواند، نماز قضا بخواند. امشب همچنین صد رکعت نماز مستحبی توصیه شده است؛(4)

اما قلّۀ اعمال لیلةالقدر سه نکته است:

1. زیارت امام حسین(علیه السلام): خوشابه حال آن هایی که در شب های قدر، کربلا هستند.(5)

2. خواندن دعاهای مربوط به شب قدر: بزرگان دین در شب قدر دعای سلامتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به ما یاد داده اند. همین دعای «اَللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ...» را که شما می خوانید، توصیه کرده اند شب قدر بخوانید.(6)

3. کسب علم و معرفت به عنوان افضل اعمال در شب های قدر:(7) چه خوب است که انسان در شب قدر مطالعۀ دینی داشته باشد یا نزد عالِمی برود و از فضایل و

ص: 84


1- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الکافی، ج4، ص153.
2- . على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، الاِقبال بالاَعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج1، ص186.
3- . نک: على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، الاِقبال بالاَعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج1، ص187.
4- . على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، الاِقبال بالاَعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج1، ص13.
5- . محمدبن حسن حرّ عاملی، تفصيل وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة، ج14، ص472.
6- . على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، ادب حضور (ترجمۀ فلاح السائل و نجاح المسائل)، ص46.
7- . محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، امالی الصدوق، ص649.

مناقب اهل بیت(علیهم السلام) بشنود. " قدر" صاحب اصلی این شب یعنی وجود نورانی حضرت فاطمه(علیها السلام) را بشناسیم و با معرفت فاطمی و علوی به سحر برسیم که: «سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»(1)

ملائکۀ الهی به همراه حضرت روح، رهبر ملائکة الله، به احترام شبی که شب نزول قرآن است، در همۀ سال ها تا قیامت، به محضر مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده و سلام و صلوات خداوند را به قلب مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نازل می کنند.(2)

حجت الاسلام والمسلمین فرازی، صحن جمهوری اسلامی، 4تیر1394

بندۀ گنهکار [باید در این شب ها] پیش خدا بیاید، درهای رحمت در این شب ها بازِ باز است. اینکه کسی بگوید: «من از فرط گناه، خجالت می کشم [درِ خانۀ خدا] بیایم»، یأس از رحمت خداست. [شاعر چه زیبا می گوید:]

غرق گنه نااُمید مشو ز درگاه ما

که عفوکردن بُوَد در همه دم کار ما

توبه شكستى بيا، هرآنچه هستى بیا

اميدوارى بجوى ز نام غفار ما

بندۀ شرمنده تو، خالق بخشندۀ من

بیا بهشتت دهم، مرو تو در نار ما(3)

برخی از اعمال سفارش شده در این شب ها عبارت اند از:

1. شب های احیا به خصوص شب نوزدهم تا می توانید استغفار کنید. شیخ مفید(رحمة الله علیه) دراین باره چنین آورده است: «وَ يُسْتَحَبُّ فِيها كَثْرَةُ الْاِسْتِغْفارِ.»(4)

راه می روی، استغفار کن. نشسته ای، استغفار کن. در بستر هستی،

ص: 85


1- . قدر، 5.
2- . محمدمحسن فیض کاشانی، تفسير الصافی، ج 5، ص353.
3- . بخشی از شعر «غرق گنه» سرودۀ حبیب الله چایچیان با تخلّص حسان.
4- . محمدبن نعمان عکبری بغدادی (شیخ مفید)، مسار الشيعة فی مختصر تواريخ الشريعة ، ص35.

استغفار کن.(1)

2. با دعای جوشن کبیر که امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) نقل کرده است، هزار نام خداوند را تکرار کن، بعد بگو: «سُبْحانَکَ یا لا اِلَهَ اِلّا اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ.»(2) (منزهی تو ای خدایی که جز تو خدایی نیست. به تو پناه آوردم، به تو پناه آوردم. ما را از آتش [قهرت] آزاد کن ای پروردگار.)

3. شب قدر تا می توانید دعا کنید. امام محمد باقر(علیه السلام) تا نیمه شب دعا می کردند و بعد از نیمه شب، به نماز می ایستادند.(3)

آنچه در دل دارید بگویید. آنچه می خواهید بگویید. اگر عاقبت به خیری برای خود و بچه هایتان و برای نسل و نواده هایتان تا قیامت می خواهید، دعا کنید. برای حل مشکلات جهان اسلام دعا کنید. در شرایطی حساس قرار داریم. دشمنان اسلام برای کُشت وکُشتار در جوامع اسلامی خیز برداشته اند که ]البته[ اینجا هم تدبیر لازم است و هم دعا. دعا کنیم خداوند توطئه های آن ها را به خودشان برگرداند. اصولاً روح دعا، نجوای با خداست.

4. نماز بخوانید که نماز پرچم عشق به خداست. نماز پُل ارتباطی بنده با خداست. نماز یعنی انس با خدا. نماز یعنی عشق به ذات مقدس ربوبی. می توانید در شب قدر دو رکعت نماز بخوانید، می توانید نماز قضا بخوانید.(4)

5. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: قرآن را جلوی صورتتان بگیرید، بالای سر بِبرید و بگویید: «اَللَّهُمَ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيه ... .»(5) (خدايا به حق اين قرآن و به حق كسی كه آن را بر او

ص: 86


1- . توضیح گردآورنده:«شاید به این دلیل باشد که انسان خود را برای شب قدر بیست وسوم پاک کندتا حجاب های معنوی برای بهره گیری از مواهب آن کمتر شود.»
2- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای جوشن کبیر؛ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی، مصباح الکفعمی (جنة الامان الواقية و جَنة الايمان الباقية)، ص247.
3- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال شب بیست ویکم ماه رمضان.
4- . نک: محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، فضائل الاشهر الثلاثة، ص138.
5- . على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، الاِقبال بالاَعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج1، ص187.

فرستادى و به حق هر مؤمنى كه او را در قرآن ستودى... .)

احیای هدفمند یعنی این. شب قدر، شب انس با خداست. هرکس می خواهد بداند که آیا اعمالش قبول شده یا نه، پایان این شب [وقت سحر] به دلش مراجعه کند و ببیند چقدر به خدا نزدیک شده است! آیا قرار بندگی با خدا بسته است؟ آیا قرار عشق به ذات مقدس ربوبی بسته است؟ اگر این امور را در روح و جانش یافت، بداند شب زنده داری اش قبول درگاه حق قرار گرفته است.

مراد از احیای شب قدر چیست؟

از اعمال مشترک لیالیِ قدر، احیای این شب هاست. این احیا برای چیست؟ در سبک زندگی دینی، مدیریت ذات مقدّس ربوبی، شب و روز را قرار داده است. از نگاه قرآن، شب، زمان استراحت و خوابیدن است و به شب زنده داری در تمام طول شب سفارش نشده است؛ چنان که می فرماید: «وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِباساً»(1) (و او كسى است كه شب را براى شما لباس قرار داد.) [خداوند شب را به لباس تشبیه کرده است؛ زیرا همان طورکه] لباس، بدن را از آسیب حفظ می کند، شب هم همین نقش را دارد [و انسان با خواب شبانه، بدن خود را سلامت نگه می دارد]. در سبک زندگی غربی، مردم گاهی تا صبح بیدار هستند و در روز که وقت کار و نشاط است،

می خوابند! این سبک زندگی، سبک قرآنی نیست! قرآن کریم دراین باره می فرماید: «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهارَ مُبْصِراً»(2) (او كسى است كه شب را براى شما آفرید، تا در آن آرامش یابید و روز را روشن قرار داد [تا به کار و تلاش در زندگى پردازید].)

پزشک ها هم به این نکته اعتراف کرده و سفارش می کنند که مناسب ترین

ص: 87


1- . فرقان، 47.
2- . یونس، 67.

زمان برای خواب، شب است؛ اما با همۀ این توصیه ها مبنی بر لزوم استراحت در شب، پیامبر(صلی الله علیه و اله) و ائمۀ اطهار(علیهم السلام) برای احیای شب های قدر اصرار داشته اند؛ یعنی همان مکتبی که می گوید شب را استراحت کنید، می گوید شب قدر طوری برنامه ریزی کنید که بیدار بمانید!

سیدبن طاووس(رحمة الله علیه) در اقبال الاعمال روایتی را نقل کرده است: «اَنَّ النَّبِیَّ(صلی الله علیه و اله) كانَ یَرُشُّ عَلى اَهْلِهِ الْماءَ لَيْلَةَ ثَلاثٍ وَ عِشْرِينَ یَعْنِی مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ.» (1) (پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در شب بیست وسومِ ماه رمضان، به صورت اعضای خانواده اش آب می پاشید [تا آن شب را بیدار بمانند].) همچنین امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) دربارۀ احیای شب قدر فرموده اند: «وَ كانَتْ فاطِمَةُ(علیها السلام) لا تَدَعُ اَحَداً مِنْ اَهْلِها یَنامُ تِلْکَ اللَّيْلَةَ وَ تُداوِيهِمْ بِقِلَّةِ الطَّعامِ.» (2) (فاطمه(علیها السلام)نمى گذاشت كسى از اهلِ خانه، آن شب [یعنی شب قدر بیست وسوم] بخوابد و به آنان غذاى كم مى داد [و آن ها را آمادۀ شب زنده داری می كرد].)

احیای مطلق یا هدفمند؟

هر بیداربودنی در شب قدر ارزشمند نیست! آنچه اهل بیت(علیهم السلام) خواسته اند در این سه چهارساعت بیداری، در ظرف وجودی ما ریخته شود، دو چیز است: عزیزانی که با کتاب مفاتیح الجنان و دعا انس دارند، باید این دو را به دست آورند: 1. انس با خدا؛ 2. تولّا و تبرّا.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

تولّا

تولّا یعنی عشق به اولیای خدا. همین ابراز عشق و حبّ به محبوب خدا، حبّ خداست؛ ازاین رو توجه داشته باشید وقتی قرآن به سر می گیرید و می گویید:

ص: 88


1- . على بن موسى بن جعفر بن طاووس (سیدبن طاووس)، الاِقبال بالاَعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج 1، ص207.
2- . نعمان بن محمدبن حَيُّون تميمى مغربی (ابن حیّون)،دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام، ج 1، ص282؛محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 94، ص10.

«بِمُحمّدٍ، بِعَلیٍّ، بِفاطِمَة و...» این ها ذکرهای ساده ای نیستند [و درحقیقت به خدا عرضه می دارید که] «خدایا، راه ما راه پیامبر(صلی الله علیه و اله) است، راه علی(علیه السلام) است، راه فاطمه(علیها السلام) است و... .» همۀ ما می خواهیم این راه را دنبال کنیم و این بزرگواران(علیهم السلام) را گل های بی خار جهان هستی می دانیم. باید ممنون پدر و مادرها باشیم که این سرمایۀ محبت آل الله(علیهم السلام) را در دلمان قرار داده اند. اهل بیت(علیهم السلام) یکپارچه عشق به خدا بوده اند و در این راه، فدا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

تبرّا

تبرّا یعنی از دشمنان ائمه نفرت داشته باشیم و آن را ابراز کنیم. در روایات معتبر توصیه شده است که در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، صد مرتبه بگوییم: «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمِیرَالْمُوْمِنِینَ.»(1) (خدایا، قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن!)

نکتۀ مهم این است که قاتل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، یک نفر [آن هم] ابن ملجم مرادی (لعنةالله علیه) بود؛ اما واژۀ «قَتَلَ» در این روایت، به صورت جمع آمده است. [به عبارت دیگر، قاتل حضرت، یک نفر نبود؛ بلکه همۀ کسانی که با ابن ملجم، همفکر و همدست بودند، قاتل امیرالمؤمنین(علیه السلام) هستند.] در تاریخ اسلام عنصری خبیث به نام اشعث بن قیس وجود دارد که در لشکر امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) حضور داشت و فتنۀ خوارج را درست کرد. ابن ملجم در شب 18رمضان، مهمان اشعث بود! دخترش جُعده قاتل امام حسن(علیه السلام) شد پسرش محمدبن اشعث نیز رئیس شهربانیِ ابن زیاد(لعنةالله علیه) بود. [بنابر اصل تبرّا، باید از همۀ این افراد بیزاری بجوییم.]

در زیارت وارث هم می خوانیم: «وَ لَعَنَ اللّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ.»(2)

ص: 89


1- 1. محمد باقر مجلسی، زاد المعاد _ مفتاح الجنان، ص127.
2- . محمد بن حسن طوسی (شيخ الطائفه )، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 26، ص721.

(و خدا لعنت کند [قاتلان سیدالشهدا(علیه السلام) و] گروهی که این ماجرا را شنیدند و راضی شدند!) در واقع در شب قدر، هم عشق به خدا را ابراز می کنیم و هم تولّا و تبرّای خودمان را که در متن دین قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

حقیقت شب قدر

خداوند لیلة القدر را در اختیار شما قرار داده است که با آن، ره صدساله را یک شبه طی کنید؛ اما شرط دارد. شرطش آن است که به حقیقت شب قدر برسید. حقیقت شب قدر چیست؟ کسی که می خواهد شب قدر را درک کند، باید وجود مقدس نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و اله) [که قرآن بر او نازل شد] و فاطمۀ اطهر(علیها السلام) را به عنوان حلقۀ وصل رسالت رسول و ولایت ولیّ بشناسد؛ آن هم حق معرفتش را. در تفسیر فرات کوفی، ذیل سورۀ مبارکه قدر به نقل از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمودند: «حقیقت شب قدر، فاطمۀ اطهر(علیها السلام) است.»(1) بنابراین، پیوند با قرآن و پیوند با ولیِّ خدا و معرفت آنان، شرط [درک وعده ها و ثواب های] شب قدر است. باید به وجود مقدس ولیّ خدا، معرفت پیدا کنیم؛ اما این چه معرفتی است؟

مثلاً اینکه وجود مقدس پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و اله) کِی متولد شده و کِی رحلت فرمودند؟ چند تا فرزند داشتند؟ یا حضرت فاطمه(علیها السلام) چه موقع به شهادت رسیدند؟ و ...، کافی است؟! این ها خوب است؛ [اما] دانستن این ها معرفت شناسنامه ایست! معرفتی که امشب نیاز است، شناختن مقام فاطمۀ اطهر(علیها السلام) است که می توانیم با شناخت و معرفت به آن مقام، گام های خوبی برداریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، صحن جامع رضوی، 25خرداد1396

ص: 90


1- . ابراهيم بن فرات بن ابراهيم كوفى ، تفسير فرات الكوفی ، ص581.

زیارت امام حسین(علیه السلام) در شب قدر

ان شاءالله در شب های قدر، همان اندازه که به خواندن دعای جوشن کبیر حساس هستید، به زیارت امام حسین(علیه السلام) هم عنایت داشته باشید. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «اِذا كانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ اَمْرٍ حَكِيمٍ نادىٰ مُنادٍ تِلْکَ اللَّيْلَةَ مِنْ بُطْنانِ الْعَرْشِ اِنَّ اللّهَ قَدْ غَفَرَ لِمَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ(علیه السلام) فِی هَذِهِ اللَّيْلَةِ.»(1) (هنگامى که شب قدر فرا برسد، در آن [شب] هر امری، براساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا مى شود، منادى آن شب، از طرف عرش ندا مى دهد که همانا خداوند [گناهان] هرکسى که امام حسین(علیه السلام) رادر این شب زیارت کند، مى آمرزد.)

اگر توفیق نداریم [شب های قدر] کنار تربت سیدالشهدا(علیه السلام) [و در حرم باصفایش] باشیم، اصل زیارت را داشته باشیم. مفاتیح الجنان را بردارید. در آنجا بیان شده که چگونه باید سیدالشهدا(علیه السلام) را ]در شب قدر[ زیارت کنیم.(2) فکر می کنید این توصیه ها یعنی چه؟ می خواهند به ما بگویند حسین(علیه السلام) را یادتان نرود. دین شما مدیون امام حسین(علیه السلام) است. اگر آن حضرت نبود از شب قدر هم خبری نبود، از فطر و قربان خبری نبود؛ حتی از دین شما هم خبری نبود!

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی، صحن جامع رضوی، 5مرداد1392

ص: 91


1- . جعفر بن محمد بن قولویه قمی (ابن قولویه)، كامل الزيارات، ص184.
2- . عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارات امام حسین(علیه السلام) (زیارت چهارم از زیارات مخصوصۀ امام حسین(علیه السلام)).

خلاصۀ فصل پنجم

* در شب قدر، درهای آسمان باز و [خداوند] منتظر بنده های «یا الله گو» است: بندگانی که جانشان را با [گفتن] استغفار جلا می دهند.

* توبه یعنی بازگشت: بازگشت به راه حق. بیایید توبه و بازگشت را در دستور کارمان قرار دهیم.

* مهم ترین نقش دعا در زندگی این است که می تواند سرنوشت انسان را عوض کند [؛ حتی اگر قطعی و حتمی شده باشد].

* نفْس بیداریِ شب قدر موضوعیت دارد.

* پیوند با قرآن و پیوند با ولیِّ خدا و معرفت آنان، شرط [درک وعده ها و ثواب های] شب قدر است.

ص: 92

فصل ششم: دستاوردهای ما از ماه رمضان و حفظ آن

اشاره

ص: 93

لزوم حفظ دستاوردهای ماه رمضان

از دستاوردهای ماه رمضان، بوی بهشت گرفتن، بوی امام(علیه السلام) گرفتن است، بوی قرآن گرفتن، ترک معصیت کردن و سبک بال شدن، سحرخیزشدن، اهل نماز اول وقت شدن و... است.

این دستاوردها می تواند همیشه برای انسان باقی بماند. انسان می تواند طوری ماه رمضان را پشت سر بگذارد که همیشه در بهشت باشد. مثل زائرینی که به حرم امام معصوم(علیه السلام) می آیند و هنگامی که از حرم به سوی شهر و دیار خویش باز می گردند، بدنشان در خانه، اداره، زمین کشاورزی، مدرسه یا دانشگاه است، ولی قلبشان در حرم امام(علیه السلام).

اگر انسان از خدا بخواهد که قلبش همیشه در فضای نورانی ماه رمضان بماند، باید این دستاوردها را حفظ کند. محضر نبی اکرم(صلی الله علیه و اله) عرض کردند:«ما تا پیش شما می آییم، حالاتمان خوب می شود، به دنیا بی رغبت می شویم، از پیش شما که می رویم، از شما و خدا در زندگی غافل می شویم! آیا ما منافق هستیم؟» حضرت فرمودند: «این نفاق نیست؛ ولی ردپای شیطان است، آرام آرام می آید و همۀ دارایی هایتان را می گیرد.» سپس فرمودند: «اگر این حالاتی که نزد من دارید، حفظ می کردید: ‘لَصَافَحَتْكُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ مَشَيْتُمْ عَلَى الْمَاءِ’ (با فرشتگان مصافحه کرده و روی آب راه می رفتید) .»(1)

طبق منابع دینی، نماز، معراج مؤمن است؛(2) اما چرا ما چهل سال نماز خواندیم و جلو نرفتیم؟ چون جیب ما سوراخ است! این انبار موش دارد! وگرنه چرا آدم چهل سال در این انبار ذخیره می کند، ولی چیزی در آن نیست؟! شیطان هم که در ماه رمضان قفل زده و محبوس هست. بیرونِ ماه رمضان ایستاده تا راه را بر آدم ببندد، قسم خورده از چهار طرف به انسان حمله می کنم: «ثُمَّ لِآتِیَنَّهُمْمِنْ بَيْنِ اَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ اَيْمانِهِمْ

ص: 94


1- . نک: محمد بن یعقوب کلینی رازی، الكافی، ج 2، ص424.
2- . نک: محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 3، ص796.

وَعَنْ شَمائِلِهِمْ... .»(1) (سپس از پیشِ رو و از پشتِ سر و از طرف راست و از طرف چپ آن ها، به سراغشان مى روم... .)

باید مراقب باشیم این دستاوردها حفظ شود. نماز اول وقت، ترک گناه، صفات خوب، اخلاق حمیده و... بماند. در روایات داریم که امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: «کسی که حج به جا می آورد، نور حج با اوست؛ تا زمانی که گناه نکند.»(2) این مراقبه می خواهد، محاسبه می خواهد، توبۀ مجدد می خواهد. اگر احساس کردید حال مناجاتتان، انستان با قرآن، حال نماز اول وقتتان و... کم شد، بفهمید که شیطان دستبرد زده است. در روایات هست که بلافاصله توبه و استغفار کنید تا این حالات مطلوبتان برگردد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 6تیر1395

تداوم بخشی به زیبایی های ماه رمضان

تداوم بخشیدن به زیبایی های ماه مبارک رمضان، چهار اصل دارد:

1. خواستن: اراده کنیم و بخواهیم. در روایتی رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و اله)

َ

فرمود ه اند: «ِاذا ارادَ اللّهُ بِالِانْسانِ خَيْرًا حَبِّبْ اَليْهِ اْلخَيْرِ وَ هَيَّأ لهُ اسْبابُهُ. »(3)

هرگاه خدا برای انسان خیری بخواهد، [انجام امور] خیر را برایش محبوب م یگرداند و اسبابش را برای او فراهم می کند.( پس قبل از هرچیز، باید ارادۀ ترک گناه داشته باشم و حداقل یکی از گناهانم را کنار بگذارم.

2. دانستن: قرآن کریم دربارۀ یکسان نبودن عالمان و جاهلان می فرماید:« هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ (9)»(4))آیا كسانی که میدانند و كسانی که نمی دانند، یكسان هستند؟!)

ص: 95


1- 3. اعراف، 17.
2- . محمد بن یعقوب کلینی رازی، الاصول من الكافی، ج 4، ص255.
3- عبدالعزی زبن مرزوق طریفی، سطور من النقل و العقل و الفکر، ص 58 .
4- زمر،9

اگر قرار است زیبایی ماه مبارک رمضان، بعد از آن هم برای ما ادامه پیدا کند، باید برویم ]مسائل را[ از کارشناس بپرسیم. از روحانیان مساجد سؤال بپرسیم؛ مثلاً به شما م یگویند چکار کنید تا حرام وارد کار و کاسب یتان نشود.

3. اقدا مکردن: من وقتی بیمار م یشوم، دوست دارم ]هرچه زودتر[ خوب شوم؛ ازای نرو نزد دکتر م یروم و از او م یخواهم برایم نسخه تجویز کند. این اوّلِ کار است و خوب می دانم که به صِرف دکتررفتن و نسخ هنوشتن آقای دکتر خوب نمی شوم! باید داروهای آن نسخه را مصرف کنم. همین طور اگر قرار است زیبای یهای ماه رمضان برای ما تداوم یابد، باید سه کار را انجام دهیم: الف. انجام واجبات؛ ب. ترک محرمات؛ ج. خدمت به مخلوقات.

4. هزینه دادن: گاهی وقت ها [برای دی نداربودن یا دین داری کردن] باید پول خرج کنی. گاهی وقت ها هم اگر بخواهی برای دین و اعتقاداتت کاری انجام دهی، باید طعنه و مَتَلک بشنوی. خداوند در قرآن می فرماید:

«يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (54)»

( آن ها در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش هیچ ملامتگرى هراس ندارند. این فضل خداست كه به هركس بخواهد

[و شایسته اش بداند]می دهد و خدا گشایشگر داناست.)

اگر هزینۀ دین داری را پرداخت کنی، خدا برایت مدد می فرستد. قرآن می فرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ (30)»(1)

به یقین كسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست »، سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند [و می گویند]: «نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه وعده داده شده است!

ص: 96


1- فصلت30

چهار گروهی که آمرزیده نمی شوند!

در روایت های مربوط به ماه مبارک رمضان، روایتی داریم که هم امیددهنده هست و هم بیم دهنده. وجود نازنین رسول اکرم(صلی الله علیه و اله) فرموده اند: «وقتی شب اول ماه رمضان می شود... در هر شب [از شب های ماه رمضان] هفتاد هزار نفر آمرزیده می شوند؛ پس هنگامی که شب قدر می رسد، خدا به همان اندازه که در ماه های رجب و شعبان و رمضان تا آن روز آمرزیده است، بندگان را می آمرزد.» (1)تا اینجا خیلی امید دهنده است و مثل برگ درختان در پاییز، گناهان ما می ریزد؛ اما [قسمت بیم دهنده اش اینجاست که] خدا چهار طائفه را نمی آمرزد:

1. «...رَجُلٌ مَاتَ مُدْمِنَ خَمْرٍ» (...کسی که عادت به شراب خواری دارد)، کسی که عادت به چیزی دارد که او را از عقل خارج می کند.

2. «...وَ عَاقَّ وَالِدَيْهِ» (...و آن هایی که عاق والدین هستند.) آن هایی که احترام پدر و مادر را نگه نداشته و رضایتشان را جلب نکرده اند.

3. «...وَ قاطِعَ رَحِمٍ.» (...و کسانی که قطع رحم کردند.) آن هایی که نه برای رضای خدا، به سبب اینکه به خودشان و منافع و کارشان مشغول بوده اند، ارتباطشان را با اقوام و خویشان قطع کرده اند.

4. «...وَ مَشاحن.» پرسیدند:«ای رسول خدا، مشاهن چیست؟» فرمودند: «هُوَ الْمُصَارِم.»(2)

[یعنی] کسی که با برادر دینیِ خود یا با همسرش قهر کرده است. دراین باره روایت مشابه دیگری از حضرت محمد(صلی الله علیه و اله) نقل شده است که بر اساس آن، اگر مسلمانان بیشتر از سه روز باهم قهر باشند، خدا عبادت آن ها را نمی پذیرد.(3) پس بیایید در ماه رمضان، کدورت ها را پاک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی اراکی، رواق امام خمینی(رحمة الله علیه)، 19مرداد1394

ص: 97


1- 3. محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، عیون اخبار الرضا، ج2، ص71.
2- . محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، فضائل الاشهر الثلاثة، ص127.
3- . نک: حسین نوری طبرسی(محدث نوری)، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج9، ص98.

خلاصۀ فصل ششم

* انسان مؤمن نفس اماره اش را کنترل می کند.

* سعی کنیم کم حرف بزنیم یا اگر هم می خواهیم حرفی بزنیم، گزیده باشد. هر حرفی که می گوییم، باید یا برای دنیای ما مفید باشد یا برای آخرتمان یا برای هردو.

* اگر هزینۀ دین داری را پرداخت کنی، خدا برایت مدد می فرستد. قرآن می فرماید: «به یقین كسانى كه گفتند: ‘پروردگار ما خداست’، سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند [و می گویند]: ‘نترسید و غمگین نباشید و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه وعده داده شده است.’»

* از دستاوردهای ماه رمضان، بوی بهشت گرفتن، بوی امام(علیه السلام) گرفتن، بوی قرآن گرفتن، ترک معصیت کردن و سبک بال شدن است و... است.

* اگر احساس کردید حال مناجاتتان، اُنستان با قرآن، حال نماز اول وقتتان و... کم شد، بفهمید که شیطان دستبرد زده است. در روایات هست که بلافاصله توبه و استغفار کنید تا این حالات مطلوبتان برگردد.

ص: 98

کتابنامه

1. قرآن کریم

2. ابن ابی الحدید معتزلی، عبدالحمیدبن هبة الله بن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة لابن ابی الحدید، به تحقیق و تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم، ج20، چ1، قم: کتابخانۀ عمومی آیةالله مرعشی نجفی، 1404ق.

3. ابن قولویه، جعفربن محمدبن قولویه قمی، کامل الزیارات، به تحقیق و تصحیح عبدالحسین امینی، چ1، نجف: دار المرتضویة، 1356ش.

4. ابن حَیُّون، نعمان بن محمدبن حيّون تميمى مغربی، دعائم الاسلام و ذكر الحلال و الحرام و القضايا و الاحكام ، به تحقیق و تصحیح آصف فیضی، ج1، چ2، قم: مؤسسۀآل البیت(علیهم السلام)، 1385ق.

5. ابن شعبه حرّانی، حسن بن علی بن شعبه، تُحَفُ العقول عن آل الرسول(صلی الله علیه و اله)، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری، چ2، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1404ق.

6. ابن طاووس (سیدبن طاووس)، علی بن موسی بن جعفر، ادب حضور (ترجمۀ فلاح السائل و نجاح المسائل)، ترجمۀ محمد روحی، چ1، قم:انصاری، 1380ش.

7. ابن طاووس (سیدبن طاووس)، علی بن موسی بن جعفر، اقبال الاعمال الحسنة فيما يعمل مرة فی السنة، ج1، چ2، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1409ق.

8. ابن طاووس (سیدبن طاووس)، علی بن موسی بن جعفر، فلاح السائل، چ1، قم: بوستان کتاب، 1406ق.

9. ابن عقدۀ کوفی، احمدبن محمدبن سعید بن عقده کوفی، فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام)، به تحقیق و تصحیح عبدالرزاق محمدحسین حرزالدین، چ1، قم: دلیل ما، 1424ق.

ص: 99

10. ابن منظور، محمد بن مكرم بن احمدبن منظور انصاری مصری، لسان العرب ، به تحقیق وتصحیح جمال الدين ميردامادى، ج13، چ3، بيروت : دار الفكر،1414ق .

11. اشعری قمی، احمدبن محمدبن عیسی، کتاب النوادر، چ1، قم: مدرسة الامام المهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، 1408ق.

12. بحرانی، سیدهاشم بن سلیمان، البرهان فی تفسير القرآن، ج 3، چ1، قم: مؤسسۀ بعثت، 1374ش.

13. برقى، احمدبن محمدبن خالد، المحاسن، به تحقیق وتصحیح جلال الدين محدث، ج1و2، چ2، قم: دار الکتب الاسلامیة، 1371ق.

14. تمیمی آمُدی، عبدالواحدبن محمد، تصنیف غررالحکم و دررالکلم، به تحقیق و تصحیح مصطفی درایتی، چ1، قم: دفتر تبلیغات، 1366ش.

15. تمیمی آمُدی، عبدالواحدبن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، به تحقیق و تصحیح سیدمهدی رجایی، چ2، قم: دار الكتاب الاسلامی، 1410ق.

16. حرّ عاملی، محمدبن حسن، تفصيل وسائل الشيعة الى تحصيل مسائل الشريعة، ج10و14، چ1، قم: مؤسسۀ آل البیت(علیهم السلام)، 1409ق.

17. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، الخصال، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری، ج2، چ1، قم:جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1362ش.

18. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، چ2، قم: الشریف الرضی، 1406ق.

19. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، علل الشرایع، ج1، چ1، قم: کتاب فروشی داوری، 1385ش.

20. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، عیون اخبارالرضا،

ص: 100

به تحقیق و تصحیح مهدی لاجوردی، ج1و2، چ1، تهران: نشر جهان، 1378ق.

21. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، فضائل الاشهر الثلاثة، به تحقیق و تصحیح غلامرضا عرفانیان یزدی، چ1، قم: کتاب فروشی داوری، 1396ق.

22. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، کتابُ من لا یحضره الفقیه، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری،ج1و2،چ2، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1413ق.

23. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی، معانی الاخبار، به تحقیق و تصحیح محمدعلی غفاری، چ1، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1403ق.

24. صدوق (شیخ صدوق)، محمدبن علی بن بابویه قمی،امالی الصدوق، چ6، تهران: کتابچی، 1376ش.

25. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج14، چ2، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1392ق.

26. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، به تحقیق و تصحیح سیدمحمد باقر موسوی خرسان،ج1، چ1، مشهد: مرتضی، 1403ق.

27. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، چ4، قم: الشریف الرضی، 1412ق.

28. طریفی، عبدالعزیزبن مرزوق، سطور من النقل و العقل و الفکر، چ1، ریاض: مکتبة العمیکان، 1435ق.

29. طوسى (شیخ الطائفه)، محمدبن حسن، تهذيب الاحكام، به تحقیق وتصحیح سیدحسن موسوی خرسان، ج3و4، چ4، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.

ص: 101

30. طوسى (شیخ الطائفه)، محمدبن حسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1و2، چ1، بیروت: مؤسسۀ فقه الشيعة، 1411ق.

31. عاملی کفعمی، ابراهیم بن علی، مصباح الکفعمی (جنّة الامان الواقیةو جَنّة الايمان الباقية)، چ2، قم: دار الرضی، 1405ق.

32. علی بن ابی طالب(علیه السلام)، نهج البلاغه، به کوشش محمدبن حسین الشریف الرضی، به تحقیق و تصحیح صبحی سالم، چ1، قم: هجرت، 1414ق.

33. علی بن حسین(علیه السلام)، صحیفۀ کاملۀ سجادیه، چ1، قم: الهادی، 1376ش.

34. علی بن موسی(علیه السلام)، طب الرضا: طب و بهداشت از امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام)، ترجمۀ نصیرالدین امیرصادقی، چ6، تهران: معراجی، 1381ش.

35. فیض کاشانی، محمدمحسن، المحجة البیضاء فی تهذیب الاِحیاء، ج2، چ4، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم، 1417ق.

36. فیض کاشانی، محمدمحسن، تفسير الصافی، به تحقیق و تصحیح حسین اعلمی، ج 5، چ2، تهران: مکتبة الصدر، 1415ق.

37. فیض کاشانی، محمدمحسن،کتاب الوافی، ج26، چ1، اصفهان: کتابخانۀ عمومی امام امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، 1406ق.

38. قطب الدين راوندى، سعيدبن هبة الله، سلوة الحزین (الدعوات)، چ1، قم: مدرسۀ امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، 1407ق.

39. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، چ1، قم: قدسیان، 1389ش.

40. قمى، على بن ابراهيم بن هاشم، تفسیر القمّی، به تحقیق وتصحیح طیّب موسوی جزائری، ج1، چ3، قم: دار الکتاب، 1404ق.

ص: 102

41. کلینی رازی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، ترجمۀ محمدباقر كمره اى، ج3، چ3، قم: اسوه، 1375ش.

42. کلینی رازی، محمدبن یعقوب، اصول من الکافی، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، ج2و4، چ4، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1407ق.

43. كوفى ، ابراهيم بن فرات بن ابراهيم، تفسير فرات الكوفی ، به تحقیق وتصحیح محمد کاظم، چ1، تهران: مؤسسۀ چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی، 1410ق.

44. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار،ج67و75و93و95و110، چ2، بیروت: دار اِحیاء التراث العربی، 1403ق.

45. مجلسی، محمدباقر، زاد المعاد، به تحقیق و تصحیح علاءالدین اعلمی، چ1، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1423ق.

46. مستغفرى، جعفربن محمد، طب النبی(صلی الله علیه و اله)، به تحقیق وتصحیح على اكبر الهى خراسانى، چ1، نجف: مكتبة الحيدرية، 1385ق.

47. مفید (شیخ مفید)، محمدبن نعمان عُکبری بغدادی، الاختصاص، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری و محمود محرمی زرندی، چ1، قم: دار المفید، 1413ق.

48. مفید (شیخ مفید)، محمدبن نعمان عُکبری بغدادی، مسار الشيعة فی مختصر تواريخ الشريعة، به تحقیق مهدی نجف، چ1، قم: دار المفید، 1413ق.

49. مفید (شیخ مفید)، محمدبن نعمان بن عکبری بغدادی، المقنعة، چ1، قم: کنگرۀ جهانی شیخ مفید(رحمة الله علیه)، 1413ق.

50. منسوب به جعفربن محمد(علیه السلام)، مصباح الشریعة، چ1، بیروت: اعلمی، 1400ق.

51. منسوب به علی بن موسی(علیه السلام)، الفقه المنسوب الى الامام الرضا(علیه السلام)،

ص: 103

چ1، مشهد: مؤسسۀ آل البيت(علیهم السلام)، 1406ق.

52. نوری طبرسی (محدث نوری)، حسین ، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج7و9و16، چ1، قم: مؤسسۀ آل البیت(علیهم السلام)، 1408ق.

ص: 104

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109