شرح حدیث امام صادق علیه السلام همراه با صوت

مشخصات کتاب

سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

شب شهادت امام صادق علیه السلام سال 1400

اصفهان ملک شهر: مسجد امیرالمومنین علیه السلام

نوع: سخنرانی 34 دقیقه

تعداد صفحات: 10 ص

ص: 1

اصل حدیث

عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ اِبْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِرٍّ فَمِنَ اَلْبِرِّ اَلتَّوْحِیدُ وَ اَلصَّلاَهُ وَ اَلصِّیَامُ وَ کَظْمُ اَلْغَیْظِ وَ اَلْعَفْوُ عَنِ اَلْمُسِیءِ وَ رَحْمَهُ اَلْفَقِیرِ وَ تَعَهُّدُ اَلْجَارِ وَ اَلْإِقْرَارُ بِالْفَضْلِ لِأَهْلِهِ وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ کُلُّ قَبِیحٍ وَ فَاحِشَهٍ فَمِنْهُمُ اَلْکَذِبُ وَ اَلْبُخْلُ وَ اَلنَّمِیمَهُ وَ اَلْقَطِیعَهُ وَ أَکْلُ اَلرِّبَا وَ أَکْلُ مَالِ اَلْیَتِیمِ بِغَیْرِ حَقِّهِ وَ تَعَدِّی اَلْحُدُودِ اَلَّتِی أَمَرَ اَللَّهُ وَ رُکُوبُ اَلْفَوَاحِشِ «ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» وَ اَلزِّنَا وَ اَلسَّرِقَهُ وَ کُلُّ مَا وَافَقَ ذَلِکَ مِنَ اَلْقَبِیحِ فَکَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مَعَنَا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُرُوعِ غَیْرِنَا .

ترجمه حدیث

ابن مسکان از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود:ما ریشۀ هر گونه خیر و خوبی هستیم و همۀ نیکیها از شاخه های ماست،و از جملۀ نیکیهاست یکتاپرستی و نماز و روزه و فرو خوردن خشم و چشم پوشی از تبهکار و مهربانی به کم توشه و دلجویی از همسایه و اعتراف به فضیلت اهل فضل،و دشمنان مایند ریشۀ هر شر و تباهی و از شاخۀ آنهاست زشتی و هرزگی.از آنهاست دروغ و بخل و سخن چینی و بریدن از خویشاوندان و رباخواری و بناحق خوردن مال یتیم و تجاوز به حقوقی که خداوند تعیین کرده و ارتکاب کارهای پنهان و پیدای پلید و

ص: 1

زنا و دزدی و کارهای زشتی مانند اینها،و لذا دروغ می گوید هر که گمان می کند که با ماست لیکن به شاخه های دیگری جز ما چنگ می افکند.

نشانی : الکافی , جلد 8 , صفحه 242

مقدمه

صوت

یکی از علت هایی که امام صادق علیه السلام را رئیس مذهب شیعه می نامند به خاطر وجود یادگارهایی است که از امام صادق علیه السلام برای شیعه در طول تاریخ بیش از سایر ائمه علیهم السلام باقی مانده که از میان این یادگارها سخنان ارزشمند، کلمات بسیار زیبا، مناظرات بسیار قوی با دشمنان شیعه ، بحث و گفتگوها در تمام شئونات زندگی بشر و خلاصه این که نداریم در بین معصومین علیهم السلام کسی را که این قدر از او قال الصادق گفته باشند و روایت نقل کرده باشند علتش هم اون زمانی است که حضرت زندگی می کرد. شرائطی به وجود آمد که دشمنان شیعه به خودشان مشغول شدند أللّهُمَّ اشغَلِ الظّالِمِینَ بِالظّالِمِینَ وَ اجعَلنَا مِن بَینِهِم سَالِمِین این دعایی است که گفته شده است خدایا دشمنان ما را به جان هم بیندازد تا این وسط ما سالم باقی بمانید و زمان امام صادق علیه السلام مصادف بود با جنگ بنی امیه و بنی عباس که می خواستند حکومت را از چنگ همدیگر بگیرند فرصتی پیدا کرد امام صادق علیه السلام با تاسیس دانشگاه ها و حوزه های علمیه توانستند بسیاری از حقایق این عالم را برای مردم معلوم کنند و اینها نوشته شد و ثبت شد و الان با عنوان روایت ، حدیث در اختیار شیعه و مردم دنیا قرار گرفته.

موسوعه امام صادق علیه السلام

موسوعه ای جمع آوری شده توسط یکی از اعزه به نام موسوعه امام صادق علیه السلام 62 جلد تا الان شده چون

ص: 2

این کتابها رو هرچه می نویسند فایلش رو برای من می فرستند و ما در کتابخانه قائمیه که دیجیتالی هست قرار می دهیم تا مردم دنیا به راحتی و رایگان بتوانند به این منابع شیعه دسترسی پیدا بکنند موسوعه ی امام صادق علیه السلام تا الان 62 جلدش اومده بیرون یعنی 62 جلد کتاب همه اش حدیث از امام صادق علیه السلام.

در تمام شئونات زندگی ما حضرت حقایق زندگی رو خیلی زیبا و با کلمات و جملات بسیار زیبا حضرت ترسیم فرموده که من برای امشب جلسه یه دونه از اون احادیث رو آوردم محضر شما بخونم ترجمه کنم و شما خودتون دیگه قضاوت کنیم آیا این مسئله به این مهمی را می شد قشنگ تر و زیباتر از این بیان کرد؟ یا نه که امام صادق علیه السلام با اعجاز کلامشان با معجزه بودن سخنشان مسائل به این مهمی را در قالبی به این زیبایی برای ما ترسیم فرموده اند .

اصل خیر

اهل بیت علیهم السلام اصل خیرها

قال الصادق علیه السلام در کتاب شریف اصول کافی این روایت رو شما می تونید ببینید «أَنَّهُ قَالَ»: حضرت فرمودند «نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ»: ما اهل بیت اصل تمام خیرهای این عالم هستیم هر خیری در این عالم باشد بدانید اصلش ،ریشه اش اهل بیت علیهم السلام است کما این که در زیارت جامعه کبیره خیلی زیبا به این نکته اشاره شده: «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»: وقتی سخن از خیر میاد اول و آخر اون خیر شما اهل بیت هستید و اصله و فرعه : ریشه اون خیر و شاخه های اون خیر هستید وَ مَعْدِنَهُ: معدن اون خیر شما هستید «وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه»: اصلا نهایت و غایت

ص: 3

این شما هستید یعنی شما هر خیری در این عالم تصور کنی ریشه اش را از اهل بیت علیهم السلام از ما خانواده گرفته است «وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِرٍّ»: هر کار خوبی در این عالم صورت بگیره از شاخه های این خیری است که از ما اهل بیت صادر شده.

برو پیش یهودیه برو پیش مسیحیه برو پیش زرتشتیه بگو کار نیک چیه؟ اونا برات می گن؛ می گن آقا اگه شما بتونید دشمن خودتو ببخشید این کار خیلی خوبیه همه مردم عالم این کار رو تحسین می کنن آقا کار نیک چیه برو پیش مردم عالم به هر دین و به هر کیشی که باشن بهت می گن به فقرا، به ضعفا، به افرادی که فقیرند، ندارند، بتونید دست سخاوت داشته باشید به اینها کمک کنی یه کاره نیکیه.

برو پیش هر انسانی که حتی توی جزیره ای داره زندگی می کنه که هیچ انسان دیگر را ندیده هیچ پیغمبری ندیده ازش بپرس انصاف، ازش بپرس عدالت، میگه اینا کارهای بسیار نیکی است که این بشر می تونه انجام بده.

حالا امام صادق علیه السلام می فرماید این خیری که ما اهل بیت ریشه اون هستیم یکسری شاخه هایی داره اونوقت چندتا شاخه هاش رو امام صادق علیه السلام می شمرند .می فرمایند:

توحید

«فَمِنَ الْبِرِّ اَلتَّوْحِیدُ»: یکی از شاخه های برّ و نیکی این است که شما یه دونه خدا در این عالم اونم الله. باور به غیر این خدا دیگه نداشته باشید لا اله الا الله کلمة التوحید: کلمه توحید این است که بگی هیچ خدائی بجز الله در این عالم حاکم نیست این یکی از شاخه های نیکیه

نماز

«وَ اَلصَّلاَهُ»: نماز خوندن یکی از شاخه هاشه .

روزه

«وَ اَلصِّیَامُ»: روزه گرفتن

ص: 4

یکی از شاخه های نیکی در این عالمه.

«وَ کَظْمُ اَلْغَیْظِ»: عصبانی شدی خشم خودت رو فرو نشاندی خیلی کار سختیه اما تونستی این کارو بکنی این یکی از شاخه های خیر است .

عفو و بخشش

« وَ اَلْعَفْوُ عَنِ اَلْمُسِیءِ »: آدمی که به تو بدی کرده ببخشیش این یکی از شاخه های نیکیه شاخه های خوبی که مسیحی و مسلمان و شیعه و سنی و زرتشتی و بودائی و حتی اونی که خدا رو قبول نداره میگه اینا جزء نیکی های این عالم است. بتوانی از کسی انتقام بگیری اما از کسی انتقام نگیری و اون رو ببخشید خیلی مردانگیست

رحم به فقرا

« وَ رَحْمَهُ اَلْفَقِیرِ»: فقیری رو دیدید بهش رحم کنید. از اونی که خدا بهت داده به اون هم هدیه بدید این رو هر کجای عالم نشون بدید همه مردم عالم تحسین می کنند اینا شاخه های خوبیه

همسایه داری

«وَ تَعَهُّدُ اَلْجَارِ»: نسبت به همسایه متعهد باشی . آقا همسایه رو عین بچه های خودت دوستش داشته باشیم و به فکرشون باشیم و بیادشون باشیم . اینا از نشانه های نیکی و مردانگی این عالم محسوب می شه همون شاخه های خیر است که منبعش اهل بیت علیهم السلام است

خانواده داری

« وَ اَلْإِقْرَارُ بِالْفَضْلِ لِأَهْلِهِ» : یکی از شاخه های نیکی اینه که خانواده دوست باشی برای زن و بچه ات ارزش قائل بشی، اهمیت بهشون بدی، تلاش و کوشش کنی تا اونها خوشحال باشند، خوششون باشه اینا از نشانه های نیکیست که فرمودند ریشه اینها ما اهل بیت علیهم السلام هستیم خوب «خیر» رو شنیدید، ریشش اهل بیت هستند شاخه هاش هم چند تا شاخه هاش اسم بردیم .

ریشه شر

و اما ادامه روایت: « وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ » : دشمنان ما اصل

ص: 5

کل شر در این عالم هستند.

در رأس دشمنان اهل بیت کیا هستند؟ معاویه، هارون، مأمون، معتمد عباسی، تمام کسانی که دشمن اهل بیت بودند، اینها معدن کل شرور این عالم هستند یعنی هر شری توی این عالم شما سراغ بگیرین ریشه اش اونا هستند اینکه به ما شیعه میگن آقا 1400 ساله دیگه گذشت و دست از سر اینا دیگه نمی خواهید بردارید؟ اینا گور به گور شدند شما هنوز دارید لعنشان می کنید در روایات همین جا امام صادق علیه السلام فرمود: آقا ریشه هر شری اینا هستند چقدر الان تو جامعه ما فساد هست ریشه اش اونا هستن چقدر خون بناحق روی این کره ی زمین می ریزید ریشه اش اونا هستند چقدر بی ناموسی داره می شه در کره زمین؟ ریشه اش اونا هستند. این را امام صادق علیه السلام دارد می فرمایند : وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَرٍّ: ریشه ی تمام شرور این عالم دشمنان ما هستند.

شاخه های شرِ

هر بدی

« وَ مِنْ فُرُوعِهِمْ»: اما بگذار چند تا از شاخه ها شو براتون بگم یه ریشه داره اسماشون را بردیم خدا لعنتشون کنه شاخه هاش کدامه؟.

«کُلُّ قَبِیحٍ»: هر چیز زشتی در این عالم شاخه های اون شر حساب می شه.

« وَ فَاحِشَهٍ»: هر فحشایی در این جامعه شما میبینید شاخه های همون دشمنان ماست.

« فَمِنْهُمُ»: از این چیزای زشت و فاحشه ها

دروغ

« اَلْکَذِبُ » یکی دروغه. ببین دروغ داره چکار می کنه با جامعه ی ما! یکی از شاخه های اون ریشه اصلیه همه مون داریم نابود می شیم به خاطر چی؟ بخاطر دروغ. ریشه این دروغ کجاست؟ همان کسایی است که اسمشون رو بردیم چرا ؟ چون اینها اومدند روز عید غدیر دست در دست علی گذاشتند گفتند:

ص: 6

بخٍ بخٍ لک یا علی: خوشا به حالت مبارکت باشد. أصْبَحْتَ مَوْلَايَ و مولا كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ: تو مولای ما و مولای هر زن و مرد مؤمن هستی اما دروغ گفتند تا پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله از دنیا رفتند دروغ اینها افشا شد و امیرالمومنین علیه السلام را خانه نشین کردند دروغگوا شما که تا دیروز می گفتید شما مولای ما هستید کسی میاد مولای خودش رو در خانه اش رو آتش بزنه؟ دروغ از اونجا شروع شد و هر چه الان داره دروغ گفته می شود ریشه اش انجاست

سخن چینی

« وَ اَلنَّمِیمَهُ»: یکی دیگر از شاخه هاش غیر از دروغ، سخن چینی است حرف این رو بشنوی برای اون بزنی حرف اون رو بشنوی برا اون بزنی، دو بهم زنی . حالا یه روز حرف ها رو می شنیدی و نقل می کردی امروز که دیگه موبایلم دستت اومده فیلمش هم می گیری برای دیگری می فرستی صوتش رو هم ضبط

ص: 7

می کنی برای دیگری می فرستی، دیگه همه چی پیشرفت شده یه وقت تنگ گوشی حرف می زدند، الان دیگه با وسیله های امروزی فیلمش را ارسال می کنند یعنی سخن چینی دیگه به اوج خودش رسیده.

بخل.

«وَ اَلْبُخْلُ»: یکی از شاخه های این شر بخیلی است ! بخیل! آقا.

یه چیز براتون بگم چند روز پیش شنیدم حال اومدم. چرا حال اومدم؟ چون دیدم ریشه در روایات داره؛ ما یک مهندسی داریم برنامه نویس موبایل اپلیکیشن می سازه به من گفت حاجاقایه شخصی است با من مرتبط شده و چند روزیه باهام تلفنی حرف می زنه و از من خواسته یه اپلیکیشن موبایل براش درست کنم حرفش اینه خلاصه ش کنم می گوید من یه مسیری پیدا کردم ماهی 100 میلیون تومن میاد تو حسابم بالاخره با همین موبایلا یه راه تجاری پیش گرفته یاد گرفته از طریق حلال ماهی 100 میلیون تومن میگوید اقلاً من کاسبم به این نتیجه رسیدم هیچ کسی تو این دنیا مالک نیست مالک فقط خداست به این نتیجه رسیدم پول اومد تو حسابت اندازه خودت و زن و بچت ازش استفاده کن بقیه اش را بده بره نگه ندار حالا پیری دارم و کوری دارم و چهار روز دیگه ول کن این حرفارو اینا همش القائات شیطانه اتفاقا میگفت اینی که این

ص: 8

حرف ها رو می زد زیادم مذهبی نبود یه انسان آزاده تشخیصش اینه، که گفت به من می گوید یه اپلیکیشن بنویس من می خوام این ماهی 100 میلیون تومن رو تو این جا اعلام کنم هرکسی تو این شهر غذا نیاز داره بیاد غذای خودش رو بگیره یا مثلا آدرس بده ما براش غذا می فرستیم رایگان خیلی عجیبه و هر کسی هم دلش می خواد بیاد تو این اپلیکیشن ثبت نام کنه پول بریزد به حساب هر کی هر چی پول گیرش میاد بی خودی قفل و بند رو پولا تون نزنید تو حساباتون نگه ندارید که نه خودتون خیرش را میبینید نه دیگری اصلا چکاره اید که میایید اموالتان رو حبس میکنید؟ همش رو بگذارید در اختیار طبیعت مال این طبیعته ما این مردمه مال حیواناته مال درخت هاست مال آبهاست این مال باید صرف خود همین جاها بشه کسی هم چیزی دنبال خودش نمی بره.

گفتم بارک الله بابا این بنده خدا رو پیدایش کن من برم دستشو ببوسم. 14 قرن است قرآن ما همین رو داره به مردم میگه اهل بیت ما همین رو دارن به مردم می گویند. اونوقت اینجا امام صادق علیه السلام به ما میفرمایند ریشه ی بدی ها اونا هستن شاخه هاش یکیش بخله! بخیل باشی پولا رو تو حساب خودت نگهداری به احدی ندی.

قطع رحم

« وَ اَلْقَطِیعَهُ»: یکی دیگر از شاخه هایش قطع رحم است، با قوم و خویشان دیگه رفت و اومد نکنی، مخصوصاً که این کرونا اومد و یک بهانه ای هم دست مردم داد و مردم هم چهار روز که یک یجور زندگی کنند به همون زندگی عادت می کنند. ببینید چقدر اثر گذاشته رو مسجد! مسجدی که من هر وقت می اومدم منبر، جا نبود برای ایستادن. این کرونا خدا ریشه اش رو بکنه چه کار کرد اما یادتون نره بیاید مسجد یادتون نره سر قوم و خویشاتون برید و لو اینکه با تلفن و لو اینکه با این شبکه های مجازی آنلاین ارتباط برقرار بکنید قطع رحم نکنید که این از شاخه های همان ریشه ای است که اسم بردیم.

رباخواری

« وَ أَکْلُ اَلرِّبَا»: مردم سراغ رباخواری نرید حالا در قالب بانک باشه یا در قالب شخص باشه ربا دیگر رباست ریشه اش دشمنان اهل بیت علیهم السلام اند سراغ اینها نرید.

خوردن مال یتیم

« وَ أَکْلُ مَالِ اَلْیَتِیمِ بِغَیْرِ حَقِّهِ»: سراغ مال یتیم نروید که اموال یتیمان را بخورید.

تجاوز از حدود الهی

« وَ تَعَدِّی اَلْحُدُودِ اَلَّتِی أَمَرَ اَللَّهُ»: از آن حدودی که خدا تعیین کرده در قرآنش، تجاوز نکنید. وقتی گفته فلان کار را انجام بدهید انجام بدهید وقتی گفت انجام ندهید انجام ندهید. اگر از حد خودش رد شدی شما جزء اون شاخه های همون بدی ها و شر هستید.

فحشاء

« وَ رُکُوبُ اَلْفَوَاحِشِ مٰا ظَهَرَ مِنْهٰا وَ مٰا بَطَنَ»: بر مرکب

ص: 9

فواحش، فاحشه ها. عرض کنم کارهای بد سوار شدن چه ظاهری اش چه باطنی، اسم می بره.

زنا

« وَ اَلزِّنَا»: عملی منافی با عفت.

دزدی

« وَ اَلسَّرِقَهُ»: دزدی کردن

« وَ کُلُّ مَا وَافَقَ ذَلِکَ مِنَ اَلْقَبِیحِ » : هر چیز زشتی که تو این عالم دیدید مثل اینها، اینها از شاخه های اون شر و بدی هاست اینها مربوط به دشمنان ماست .

جمله ی طلائی امام صادق علیه السلام

همه ی اینا رو شنیدید حالا جمله طلایی آخر این روایت هم بشنو.

شاخه های خوبی رو برات شمردم شاخه های بدی رو هم برات شمردم از کلام امام صادق، آخرین کلام حضرت این است :

« فَکَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ مَعَنَا وَ هُوَ مُتَعَلِّقٌ بِفُرُوعِ غَیْرِنَا»: دروغ میگوید اون کسی که میگوید من با اهل بیتم اما رفته رو شاخه های دشمنان ما نشسته. تمام شد و رفت. چقدر زیبا آقا! دو تا شاخه، دو سری شاخه ما نام بردیم که اینجا، شاخه های خوبی که اصلش اهل بیت علیهم السلام هستند و شاخه های شر که اصلش دشمنان اهل بیت علیهم السلام هستند آن وقت شیعه ما میگوید من با اهل بیتم اما میبینیم ربا تو خانه اش هست دروغ تو خانه اش هست این دروغ می گوید این دارد خودش رو گول می زند.

بیایید امشب که شب شهادت امام صادق علیه السلام است از خود امام صادق استمداد کنیم بگیم اقا جان دستمون رو بگیر و ما را از روی شاخه های بدی ها ببر روی شاخه های خودتون ما را از شیعیان واقعی خودتون محسوب بفرمایید.

پایان

السلام علیک یا جعفربن محمد ایها الصادق یابن رسول الله

ص: 10

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109