رزمایش همدلی به سبک حضرت خدیجه (علیها السلام)

مشخصات کتاب

رزمایش همدلی به سبک حضرت خدیجه(علیها السلام)

پدیدآورنده: علی بیرانوند

نوع: مقاله

تعداد صفحات: 4

منبع: rasekhoon.net

ص:1

اشاره

همدلی و کمک های مؤمنانه یکی از مهم ترین و اصولی ترین آموزه های دینی و اخلاقی در فرهنگ اسلامی است که به نوعی مبین مرز میان مسلمان واقعی و غیر واقعی است.

کرونا ویروس با تمام مشکلات و گرفتاری هایی که برای جامعه بشری به وجود آورد، برکات و آثار بسیار مفید و ارزشمندی را نیز در پی داشت، یکی از برکات این غول میکروسکوپی هویدا کردن باطن خراب و کثیف تمدن غربی بود که نشان داد، اخلاق مداری، نوع دوستی و همدلی در آن جایگاهی ندارد و هر کس به هر اندازه که توانایی داشته باشد، تنها به دنبال منافع حیاتی خود می گردد، این در حالی است که همین ویروس ناخوانده زمانی که سرو و کله اش در مناطق شیعی و اسلامی پیدا شد، جلوه هایی از زیبایی دین مبین اسلام و فرهنگ غنی شیعی را به رخ جهانیان کشاند. رزمایش همدلی کمک های بیشمار مؤمنانه در سرتاسر کیان اسلامی جلوه ای از حماسه های ماندگار و تاریخی بود که جلوه های زیبایی آن را به خوبی می توان در زندگی اولیای الهی همچون حضرت خدیجه(سلام الله علیها) مشاهده کرد.

همدلی و کمک های مؤمنانه در فرهنگ اسلامی

همدلی و کمک های مؤمنانه یکی از مهم ترین و اصولی ترین آموزه های دینی و اخلاقی در فرهنگ اسلامی است که به نوعی مبین مرز میان مسلمان واقعی و غیر واقعی است؛(1) مسأله ای که نه تنها در ایام شیوع و گسترش پیامدهایی همچون کرونا ویروس یا همان کوید-19، بلکه در کل ایام سال که جامعه اسلامی در امنیت و سلامت به سر می برد مورد توجه و دقت هر یک از مؤمنین خداپرست

ص: 1


1- 1.. الکافی، ثقة الاسلام کلینی ج 2، ص 164 ح 5. «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم ؛ امام صادق (علیه السلام) به نقل از رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمودند: کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست».

و ولایت مدار قرار دارد به طوری که هر یک از آنها رسیدگی به محرومان و نیازمندان را یکی از وظایف دینی، اخلاقی و انسانی خود می داند و در انجام هر چه بهتر آن از یکدیگر سبقت می گیرند، «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمیعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدیرٌ؛(1) پس در کارهاى نیک بر یکدیگر پیشى گیرید. هر کجا که باشید، خداوند همگى شما را [به سوى خود باز] مى آورد؛ در حقیقت، خدا بر همه چیز تواناست». برای درک و فهم جایگاه همدلی و کمک مؤمنانه و رسیدگی به امور نیازمندان و مستمندان در فرهنگ قرآن، همین بس که خدای متعال سبک زندگی مؤمنانه را همراه با دستگیری از این قشر آسیب پذیر معرفی می فرماید: «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ؛(2) و در اموالشان براى سائل و محروم حقّى [معیّن ] بود».

در واقع کمک مؤمنانه و سخاوت مندانه از بارزترین صفات پیامبران ، معروف ترین اخلاق اوصیا و برگزیدگان است. در منابع دینی و روایی شخص سخاوتمند مورد توجه و محبت و ستایش الهی قرار گرفته است. از طرفی امام معصوم(علیه السلام) همواره از رویکرد مذموم و غیر اخلاقی بخل و خساست به شدت نکوهش کرده اند.(3) در منابع روایی از حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) نقل شده است : «السَّخِیُّ الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی کَنَفِ اللَّهِ لَا یَتَخَلَّى اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى یُدْخِلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ نَبِیّاً وَ لَا وَصِیّاً إِلَّا سَخِیّاً وَ لَا کَانَ أَحَدٌ مِنَ الصَّالِحِینَ إِلَّا سَخِیّاً وَ مَا زَالَ أَبِی یُوصِینِی بِالسَّخَاءِ حَتَّى مَضَى؛(4)سخاوتمند خوش اخلاق در پناه خداست ، رهایش نمی کند تا او را داخل بهشت نماید خداوند هیچ

ص: 2


1- 2.. سوره مبارکه بقره، آیه 148.
2- 3.. سوره مبارکه ذاریات، آیه 19.
3- 4.. فرهنگ صفات، عباس اسماعیلی یزدی، ص 187.
4- 5.. تحف العقول، ص412.

پیامبر و وصی پیامبری را مبعوث نفرمود مگر آنکه سخاوتمند بوده است . پدرم تا هنگامی که از دنیا رحلت نمود پیوسته مرا به سخاوت سفارش می فرمودند».

در جریان محاصره شعب ابی طالب، حکیم بن حزام برادرزاده خدیجه (سلام الله علیها)، شترها را می آورد و با آن شترها، گندم و خرما را حمل می کرد و با زحمت و خطر زیاد، آنها را به بنی هاشم می رساند.

پیشگامان همدلی و کمک مؤمنانه

در میان موحدان و خدا پرستان عالم همواره افراد سرشناس، پیشگام همدلی و کمک مؤمنانه بوده اند، افرادی که دستگیری و یاری رسانی به همنوعان و نیازمندان را سرلوحه کارهای خود قرار داده و با مال و دارایی خود تلاش کرده اند، تا اینکه دردی از جامعه نیازمندان برطرف نمایند، یکی از برجسته ترین پیشگامان رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، ام المؤمنین، «زَوْجَهَ رَسُولِ اللَّهِ »،حضرت خدیجه کبری(سلام الله علیها) است که با عشق و بصیرت کامل در حساس ترین اوضاع اجتماعی و سیاسی در ایامی که جامعه اسلامی در سخت ترین شرایط تحریمی و محاصره اقتصادی قرار داشت به فریاد جامعه اسلامی شتافت.

کمک مؤمنانه به سبک حضرت خدیجه(س)

با شروع محاصره اقتصادی و بیرون رانده شدن پیامبر و اصحابشان حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بدون کوچکترین تردیدی همراه با پیامبر بودند در این هنگام حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از مال و همه چیز خود با روحی آرام و قلبی مطمئن دست برداشت و همراه با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آل و سلم ) وارد زندگی جدید همراه با سختی و مشکلات جدید در منطقه شعب ابی الطالب شد. برخی منابع تاریخی همدلی و کمک مؤمنانه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را این چنین به تصویر کشیده اند: «در جریان

ص: 3

محاصره شعب ابی طالب، حکیم بن حزام برادرزاده خدیجه (سلام الله علیها)، شترها را می آورد و با آن شترها، گندم و خرما را حمل می کرد و با زحمت و خطر زیاد، آنها را به بنی هاشم می رساند.(1)

حضرت خدیجه(سلام الله علیها) با توجه به این که از ثروت فراوانی بهره مند بودند بسیاری از این ثروت خود را در راه دستگیری از نیازمندان و یتمیان صرف می کردند و برای رونق و استحکام دین خدا از بذل مال خود در راه تقویت دین مبین اسلام از هیچ کمکی مضایقه نکردند. خانه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) همیشه پناهگاه امنی برای یتیمان و درماندگان و آوارگان بود. خانه ایشانه به نقلی دو نشان داشت، یکی قبه سبزی که بر بام آن بود و دیگری ازدحام و آمد شد فقیران و بینوایان بر در خانه ایشان. قابل توجه است که مصارف و آذوقه مسلمانان در طول سال های محاصره بر عهده حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) بود به نحوی که هر از چند گاهی داماد ایشان ابوالعاص، مایحتاج آنان را به شترها حمل می کرد و به محضر پیامبر(صلی الله علیه و اله وسلم ) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) می رساند .

ص: 4


1- 6.. ابن هشام، السیرة النبویة، بیروت، ج1، ص353-354.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109