سرباز قاسم سلیمانی

مشخصات کتاب

سرشناسه : سلیمانی، قاسم، 1335 -

عنوان و نام پدیدآور : سرباز قاسم سلیمانی: برش هایی از وصیت نامه، خاطرات و زندگینامه حاج قاسم سلیمانی/کاری از پایگاه بسیج صاحب الزمان (عج) اصفهان.

مشخصات نشر : اصفهان:انقام سخت ، 1398.

مشخصات ظاهری : [34] ص.: مصور.؛ 14/5×21/5 س م.

وضعیت فهرست نویسی : فاپا

عنوان دیگر : برش هایی از وصیت نامه، خاطرات و زندگینامه حاج قاسم سلیمانی .

موضوع : سلیمانی، قاسم، 1335-1398.

موضوع : سرداران -- ایران -- خاطرات -- شهید

موضوع : Generals -- Iran -- Diaries

موضوع : جنگ ایران و عراق، 1359-1367 -- خاطرات

موضوع : Iran-Iraq War, 1980-1988 -- Personal narratives

رده بندی کنگره : DSR1629 /س774آ3 1398

رده بندی دیویی : 955/0843092

ص: 1

متن پیام حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی به مناسبت شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی

به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبه شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةالله ارواحنا فداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه ی برجسته ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی وقفه ی او در همه ی این سالیان بود.با رفتن او به حول و قوه ی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد

ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره ی بین المللی مقاومت است و همه ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه ی دوستان -و نیز همه ی دشمنان- بدانند خط جهاد و مقاومت با انگیزه ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ تر خواهد کرد.

ملت ایران یاد و نام شهید عالی مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ جهان اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می گویم.

سیّدعلی خامنه ای

13 دی ماه 1398

ص: 2

نگاهی به زندگینامه سپهبد شهید قاسم سلیمانی

سرلشکر شهید قاسم سلیمانی در سال 1335 در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در شهرستان رابر استان کرمان به دنیا آمد.

نگاهی به زندگینامه سپهبد شهید قاسم سلیمانی به گزارش ایکنا از خراسان شمالی، سردار شهید قاسم سلیمانی، در 12 سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار بنایی در کرمان شد و چندی بعد نیز به عنوان پیمانکار در سازمان آب مشغول به کار شد و در همان سال ها نیز فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. او در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از

ص: 3

نیروهای کرمانی را برعهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال 61 به لشکر 41 ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می شد.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشکر تحت امر خود در عملیات های زیادی از جمله، والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5 و تک شلمچه حضور موثر داشت.

لشکر 41 ثارالله را باید جزو لشکرهای خط شکن سپاه در سال های دفاع مقدس نامید که نیروهای آن نقش بسزایی در عملیات های بزرگی مثل والفجر8، کربلای5 و... داشتند.

اگر برای بسیاری از همرزمان قاسم سلیمانی، جنگ در تابستان سال 67 به پایان رسید، ولی برای او آغاز دوران جدیدی در میادین نبرد بود.

وی به واسطه حضور در مرزهای شرقی و سابقه مبارزه با اشرا و باندهای مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان، در سال 1376 از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا از کرمان به تهران فراخوانده و مسئولیت نیروی قدس سپاه به او سپرده شد.

از جمله نقاط درخشان فرماندهی سردار سلیمانی بر نیروی قدس، تقویت حزب الله لبنان و گروه های مبارز فلسطینی بود که نمود عینی آن را در نبردهای متعددی ازجمله جنگ 33روزه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی و پیروزی مبارزان فلسطینی در جنگ 22 روزه غزه علیه ارتش مجهز اسرائیل دیدیم.

در واقع قاسم سلیمانی توانسته بود استراتژی جمهوری اسلامی یعنی کمک به گروه های مبارز علیه اسرائیل را به خوبی دنبال کرده و هر روز در این مسیر گام های دیگری بردارد.

قاسم

ص: 4

سلیمانی در سال 1389 با حکم حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا با یک درجه ارتقا به درجه سرلشکری نائل آمد اما هنوز هم در افکار عمومی همه او را «حاج قاسم» می خوانند.

اما این پایان ماجرا نبود. با توطئه جدید غرب و پشتیبانی مالی کشورهایی مانند عربستان سعودی، که به شکل گیری گروهک های تروریستی تکفیری اعم از داعش و جبهه النصرة در منطقه انجامید، قاسم سلیمانی ماموریتی تازه یافت و آن هم مقابله با این تهدیدات در دو کشور عراق و سوریه بود.

سلیمانی در عراق «حشد الشعبی» و در سوریه «بسیج مردمی» (قوات دفاع وطنی) را شکل داد و با کمک آنها و هدایت و مشاوره نیروی قدس سپاه، طی 6 سال، بساط تروریست ها در این دو کشور تقریبا جمع شد.

در واقع باید این طور گفت که او و نیروهایش که با درخواست رسمی دولت های سوریه و عراق، به این دو کشور رفتند، مانع سقوط دمشق و بغداد شدند و هم او بود که با سفر به مسکو، نقش بسزایی در همراه کردن روسیه و پوتین برای ورود به میدان نبرد سوریه داشت.

شاید یکی از اهداف اصلی دشمنان برای سقوط سوریه، قطع کردن ارتباط ایران و حزب الله لبنان بود ولی با شکست داعش و نقش آفرینی نیروی قدس در سوریه و عراق، یک حلقه مستحکم به نام حلقه مقاومت تشکیل شد و زنجیره ایران، عراق، سوریه و لبنان و فلسطین را به هم متصل کرد.

جای تردید نیست که این موضوع خلاف خواست آمریکا و اسرائیل است ولی با فرماندهی «قاسم سلیمانی» در عمق میدان و تشکیل بسیج مردمی در سوریه

ص: 5

و عراق این موضوع به واقعیت بدل گشت و اتحادی از جنس پاسداران، فاطمیون، زینبیون، حیدریون و... ایجاد کرد.

نقش بی بدیل سردار سلیمانی در مدیریت منطقه و مقابله با دشمنان، القابی چون «شبح فرمانده»، «قدرتمندترین فرد خاورمیانه» و «کابوس اسرائیل» را از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها، برای او به دنبال داشته است.

حضور موثر حاج قاسم در صحنه مبارزه با داعش و شکست این توطئه صهیونیستی در منطقه باعث شد تا در اسفندماه 1397 نشان ذوالفقار بعنوان عالی ترین نشان نظامی ایران از سوی فرمانده معظم کل قوا به سردار سلیمانی اهدا شود.

سرانجام این فرمانده خستگی ناپذیر جبهه های حق علیه باطل سحرگاه امروز (13 دی ماه) در حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی در اطراف فرودگاه بغداد، شهد شیرین شهادت را سر کشید و به یاران شهیدش پیوست.

منبع : خبرگزاری بین المللی قرآن کد خبر : 3868517

عکس هایی از اولین سالهای رزمندگیِ سپهبد سلیمانی

سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 24 ساله بود که آتش جنگ عراق علیه ایران روشن شد. او که زاده کرمان بود به فرماندهی لشگر 41 ثارالله رسید و در دوران جنگ، نیروهایش را هدایت می کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 24 ساله بود که آتش جنگ عراق علیه ایران روشن شد. او که زاده کرمان بود به فرماندهی لشگر 41 ثارالله که از رزمندگان کرمان و سیستان و بلوچستان و مناطق اطراف تشکیل می شد، رسید و در دوران جنگ، جانانه در خطوط مقدم نبرد حاضر شده و نیروهایش را هدایت می کرد.

آنچه در ادامه می بینید، چند قاب از حضور شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس

ص: 6

است.

تصویر 1

تصویر 2

تصویر 3

تصویر 4

تصویر 5

تصویر 6

تصویر 7

تصویر 8

تصویر 9

تصویر 10

تصویر 11

تصویر 12

تصویر 13

تصویر 14

تصویر 15

تصویر 16

تصویر 17

تصویر 18

تصویر 19

تصویر 20

تصویر 21

تصویر 22

تصویر 23

تصویر 24

تصویر 25

تصویر 26

تصویر 27

تصویر 28

تصویر 29

تصویر 30

تصویر 31

تصویر 32

تصویر 33

تصویر 34

تصویر 35

تصویر 36

تصویر 37

تصویر 38

تصویر 39

تصویر 40

منبع خبر : mshrgh.ir/1026044

خاطره جالب یک سردار از شهید حاج قاسم سلیمانی

همرزم یاسوجی حاج قاسم سلیمانی از مردم خواست تا دعایی ویژه برای او کنند.

به گزارش افکارنیوز، سردار عوض شهابی فر در مراسمی که به یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در حسینیه ثارالله شهر یاسوج برگزار شد شهادت این سردار را مصیبتی عظیم دانست و گفت: خدا به ما توفیق داد بعد از جنگ تحمیلی چند سالی از وجود این شخصیت بزرگوار بهره بردیم. شهید سلیمانی در دل همه از کوچک تا پیرزن و پیرمرد جای داشت.

اخبار سیاسی- همرزم شهید قاسم سلیمانی عنوان کرد: این شهید والا مقام به دنبال امنیت برای همه بود 40 سال عمر خود را در جنگ دفاع مقدس، مبارزه با اشرار در شرق کشور بود و چند سالی از فرماندهی ایشان در سپاه قدس نگذشته که اوضاع منطقه ناآرام شد.

وی بیان کرد: سپهبد

ص: 7

سلیمانی به عنوان فرمانده قدس و مبارزه با داعش و جنگ هشت ساله دفاع مقدس؛ عزیز ملت نشد بلکه جهاد اکبر ایشان باعث شد مردم در هر کوهی و خانه و شهر و بیابانی در روز شهادت او بر سر و سینه زنند و کسی نیست که در فراق این سردار اشکی جاری نکرده باشد و اگر کسی اشکی جاری نکرد بویی از اسلام نبرده است.

سردار شهابی فر با بیان اینکه سردار سلیمانی کاری به حزب و جناح نداشت، گفت: وقتی نام حاج قاسم بر سر زبان ها می افتاد همه نیروهای جبهه مقاومت جان تازه ای می گرفتند.

شهابی فر بیان کرد: سردار سلیمانی در این مدت و جنگ هشت ساله هیچ گاه حق ماموریت نگرفتند در حالی که وضع مالی مناسبی هم نداشت.

وی در خصوص شخصیت ابومهدی المهندس گفت: شهید مهندس فرزند رشید و شجاع اسلام مسلط به زبان فارسی بود و یکی از مخلص ترین چهره های انقلاب بود. آمریکایی ها سالیان طولانی به دنبال این سرباز اسلام بودند تا او را از بین ببرد.

همرزم شهید قاسم سلیمانی بیان کرد: جبهه مقاومت به یاری حاج قاسم قدرت گرفت و هزاران بار متاسفم که بعضی آقایان به اصلاح روشنفکر اما کور دل نمی بینند آمریکا 40 سال از عمر انقلاب همه چیز ما را به باد داده چرا بیدار نمی شوند ما می رویم شب و روز زیربار گلوله ها دشمن که شما راحت باشید درس بخوانید و مدرک بگیرید.

وی خطاب به مردم گفت: شکرگذار این امنیت باشید امنیتی که با خون شهدانی چون قاسم سلیمانی به دست آمده است.

شهابی فر به بیان خاطره ای از این شهید بزرگوار پرداخت و گفت: یک

ص: 8

ماه پیش رفتم سپاه قدس که خدمت این بزرگوار برسم وقتی که رفتم ایشان صورت گذاشته بود بر روی تمثال یک شهید و گریه می کرد.

شهابی فر عنوان کرد: سلیمانی یک روز باید می رفت اما اگر مرگ ایشان چیزی به غیر از شهادت بود در حقش ظلم شده بود. راه حاج قاسم ادامه دارد رویش های خون حاج قاسم شمایی هستند که در دانشگاه و حوزه علمیه و ..... هستید.

همرزم شهید سلیمانی در پایان خطاب به مردم خاطرنشان کرد: شما را به خون حاج قاسم قسم دعا کنید تا من به زودی زود با شهادت به حاج قاسم بپیوندم.

حاج قاسم، دریایی از خاطره در دل رزمندگان هرمزگان

اشاره

بندرعباس- ایرنا- "سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی" مرد صلابت و اقتدار و فرمانده شجاع لشکر 41 ثارالله دفاع مقدس، دریایی از خاطره را در دل شهدا و رزمندگان استان هرمزگان به جای گذاشته است.

فرماندهی حاج قاسم در لشکر 41 ثارالله دوران پرافتخاری برای شهدا و رزمندگان استان هرمزگان بوده است و این صمیمت و احساس برادری در کلام بسیاری از رزمندگان این استان موج می زند.

طلوع جمعه 13 دی ماه 98 وقتی همه خواب بودند و او بیدار، با شنیدن خبر شهادت مالک اشتر ایران، فرمانده محور مقاومت و علمدار جبهه اسلام یک ایران دردناک شد و مسلمانان و مستضعفان جهان اسلام برایش گریستند، آن ها که دل هایشان از مردانگی سردار مردمی و باصلابت فتح شده بود.

اما رزمندگان و سربازان او در دوران جبهه های دفاع مقدس غم انگیزتر شدند، آنهایی که سال های دفاع مقدس از او خاطره ها دارند؛ چراکه شهید زنده ای بود که لحظه لحظه عمرش را در کنار سربازان و مجاهدانش در میدان های مبارزه با

ص: 9

شیاطین و اشرار عالم گذشت و در این مبارزه سربازانش بیشتر از همه فرمانده خود را مردی پرمعنویت و خستگی ناپذیر دیده اند.

به محض شنیدن خبر شهادت سردار دل ها، رزمندگان دفاع مقدس اولین کسانی بودند که به یاد فرمانده شهیدشان قلم برداشتند و از او و خاطرات و رشادت هایش نوشتند.

حاج قاسم دل ها، لطافت و اقتدار علوی را عملی کرد

جانبازان هرمزگانی ها اما خاص تر از مردی نوشتند که برای خواب و آرامش ما لحظه ای چشم برهم نگذاشت اما چه بی رحمانه زمانی که همه ما چشم روی هم گذاشته و در خواب آرام بودیم اشقیا او را از ما گرفتند.

"علیرضا درویش نژاد از جانبازان و غواصان دوران دفاع مقدس هرمزگان" با گذاشتن تصویری از شهیدان "حسین تاجیک و اسماعیل فرخی نژاد" دو شهید دوران دفاع مقدس در کنار شهید سردار سلیمانی در فضای اینستاگرام نوشت: "من تو را همان حاج قاسم دل ها در لشکر ثارالله می دانم، تو قطعه ای از ملکوت در زمین بودی و نمادی از عشق قدسی برای بشریت، نعمت بزرگی برای جهان اسلام، عشقت ماندگار سردار زیبایی های خلقت...

وی در متن دیگری ارادات خود را به فرمانده اش این چنین روایت کرد: سردار، عشق ناب الهی مصداق بارز کمال انقطاع الی الله بود، نماد شفاف فانی فی الله، او آینه تمام نمای بصیرت قدسی ولایت بود، حاج قاسم دل ها، لطافت و اقتدار علوی را عملی کرد، او مایه غبطه فرشتگان است که ولایتمداری و مفهوم ولایت را کاربردی کرد، او پرتو روشن فطرت الهی بود... شهادتت مبارک فرمانده عزیزم شهادتت مبارک رفیق شهیدم... شهادتت مبارک فرمانده

توفیق داشتم که سردار فرمانده ام بود

"دکتر غلامعلی جاودان، از جانبازان شیمیایی دوران دفاع مقدس استان هرمزگان" نیز نوشت: من توفیق داشتم که سردار

ص: 10

فرمانده ام بودند، غم شهادت ایشان برای همه ایرانیان و آزادی خواهان غیرقابل تحمل است، انتقام بسیار سنگینی در انتظار آمریکایی ها و عمال آنهاست. بدون شک اگر رهبر انقلاب اراده کند، تاریخ عوض خواهد شد.

فهمیدم چرا شهید قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده

"محمود شهبازی، مستندساز هرمزگانی" هم در وصف این شهید خستگی ناپذیر میدان های مبارزه در صفحه خود این چنین قلم زد: "سوم خرداد 1387 سالروز آزادسازی خرمشهر فرهنگسرای شهید آوینی بندرعباس برای اولین بار حاج قاسم سلیمانی را از نزدیک می دیدم آن روز رفته بودم که این تصاویر را ضبط کنم راجع به بزرگ منشی حاج قاسم سلیمانی از همرزمان و نیروهایش درگردان 422 شنیده بودم ولی آن روز با دیدن ارتباط دوستانه سردار با همزمان هرمزگانیش فهمیدم که چرا حاج قاسم سلیمانی، حاج قاسم شده، وقتی عباس فینی رزمنده قشمی را توی آغوش گرفته بود، وقتی پیشانی اسحق علی نسب را می بوسید وقتی با رزمنده ای از کوشاه احمدی صمیمانه همدیگر را بغل کرده بودند و گریه می کردند، می شد فهمید که رابطه حاج قاسم با نیروهایش رابطه فرمانده و سرباز نیست، صمیمت و احساس برادری در رفتار حاج قاسم و رزمندگان هرمزگانی موج می زد.

شهبازی این مطلب را هم خطاب به شهید سلیمانی اضافه کرده بود که؛ هفته پیش بود که توی کلیپ شهید حاجبی به مناسبت کنگره 1500 شهید استان هرمزگان از رشادت های شهید حاجبی گفتی، سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس فرمانده لشکرثارالله زمین برای تو کوچک بود، آسمانی شدنت مبارک، بدرود فرمانده از زندگی پرارزشت همین بس که لکه ننگ داعش را از روی زمین محو کردی.

حاج قاسم فقط روی زمین و تنها با یک بالش خوابید

در بیان خوبی های " شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی"، رزمندگان دوران دفاع مقدس هرمزگانی خاطرات زیادی

ص: 11

دارند که هرکدام آن ها صدها جلد خاطره می شود نوشت، یکی از آن ها سردار علی دانشمند از رزمندگان دوران دفاع مقدس و برادر شهید "حسن دانشمند" است.

دانشمند شامگاه جمعه در حاشیه مراسم یادبود سردارشهید قاسم سلیمانی در گلزار شهیدان بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اوایل دوران دفاع مقدس و در حدود سال های 62 یا 63 بود که حاج قاسم به همراه فرماندهان و مسوولان لشکر41 ثارالله برای انجام ماموریتی به بندرعباس آمده بودند.

وی ادامه داد: بعد از اتمام جلسات شان و هماهنگی لازم در مورد نحوه چگونگی اعزام نیروهای هرمزگان و شهر بندرعباس به لشکر 41 ثارلله به عنوان نیروهای داوطلب اعزام به جبهه در یکی از شب هایی که وی در استان حضور داشتند چند تن از دیگر از دوستان و همرزمان که با ایشان همراه بودیم اصرار کردیم که برای استراحت شب را به منزل ما بیایند و ما میزبان آنها باشیم که این توفیق نصیب خانواده ما شد و آن شب را در منزل ما که در شهر بندرعباس و در مجموعه منازل سازمانی سپاه بود سپری کردند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: آن شب چون دیروقت بود و حاج قاسم خسته بودند فرصتی برای صحبت با ایشان نبود و طبق معمول و رسم مهمان نوازی بعد از پذیرایی مختصر وسایل تشک وپتو برای خواب آوردیم حاج قاسم در کمال سادگی گفتند اینها چیه؟ یعنی ما روی پتو و تشک گرم و نرم بخوابیم؟ نه همه این ها را جمع کنید، ما فقط روی زمین و تنها با یک بالش می خوابیم.

دانشمند افزود: این خاطره از شهید قاسم

ص: 12

سلیمانی همیشه برای من و خانواده ام درسی ماندگار شد که رزمندگان ما در جبهه ها و میدان های مبارزه شب و روز را در جاهای سخت سپری می کنند تا مردم ما در جای گرم و نرم بخوابند.

آری این ویژگی و خصلت زیبای سردار سلیمانی مصداق این مرثیه امیرالمومنین(ع) در غم شهادت مالک اشتر است که چه زیبا گفت: "خدا رحمت کند مالک را و چه مالکی؟! فراق این مسافر دیار ابدیت برای من بسیار سخت است و اگر از کوه بود، بسیار شامخ و سر به فلک کشیده بود، اگر مالک از صخره ای بود، بسیارسخت بود، فراق ابدی او پاره ای وجودم را قطع کرد مرگ تو ای مالک جهنی را محزون وجهانی( دشمنانی) را خوشحال کرد.

زیارت امام رضا(ع) هدیه سردار سلیمانی به گردان 422 هرمزگان

سردار رضا ترابی فرمانده سابق سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان آذرماه امسال در آیین شب خاطره «ماهی ها دلتنگ آب نمی شوند» ویژه غواصان عملیات کربلای پنج در خاطره گویی خود نیز از صلابت و اعتماد حاج قاسم نسبت به رزمندگان هرمزگانی گفت.

سردار ترابی در این محفل خاطره گویی چگونگی تبدیل گردان خاکی به گردان غواص را تشریح کرد: " بعد از عملیات کربلای یک در تیرماه 1365 که شهر مهران آزاد شد، به اهواز آمدیم، گفتند حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله گفت بیاید جلسه. من و آقایان نبی زاده و ملاپرست در نشست شرکت کردیم ، سردار سلیمانی گفت برای ماموریت هایی در آینده (در آن زمان فقط یک گردان غواص داشت گردان 410 به فرماندهی شهید احمد امینی که در والفجر هشت شهید شد) نیاز به تقویت و افزایش گردان های غواص داریم هیچکس بهتر از رزمنده های هرمزگان نیست و بروید و

ص: 13

مقدمات راه اندازی گردان های غواصی از بین نیروهایتان آماده کنید.

سردار سلیمانی ما را برای یک سفر تشویقی به مشهد برای زیارت امام رضا(ع) فرستاد به اتفاق کادر گردان رفتیم زیارت امام رضا(ع) و از مشهد به بندرعباس برگشتیم و با مراجعه به منطقه یکم نیروی دریایی سپاه و ارتش کار آموزشی غواصی را در ساحل بندرعباس آغاز کردیم؛ حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکرثارالله با آن تجربه و تخصص به رزمنده های هرمزگان از جمله فرمانده گردان ما آقای منصور نبی زاده اعتماد کرد و به این ترتیب گردان 422 خاکی به گردان ویژه غواص تبدیل شد".

وی ادامه داد: زمانی که گردان خاکی 422 آقای نبی زاده تبدیل به گردان غواص شد اولین عملیات سه ماه بعد انجام شد، لذا یکی از گردان هایی که در لشکرثارالله بسیار خوش درخشید، همین گردان 422 استان هرمزگان بود.

به راستی شهادت جامه ای است که جز آن برازنده حاج قاسم نبود، درست مانند شهید "مصطفی چمران" مجاهد خستگی ناپذیر دوران های سخت چه در لبنان و چه در جبهه های دفاع مقدس وقتی مرگ از او فرار می کرد، او خود در پی شهادت می دوید.

و گویای این حرف حاج قاسم علاوه بر خاطرات رزمندگان در دوران دفاع مقدس و سربازانش در سپاه قدس، این زمزمه هایی است که در کنار اروند سروده است: "خدایا به آن تپش قلب ها قسمت می دهیم، خدایا به آن رد پاها قسمت می دهیم، خدایا به آن نمازهایی که در کنار این نهرها خوانده شد، خدایا به آن جوان های عاشقی که توی این سنگرها و کنار این نهرها شهید شدند، خدایا به آن جنازه های که از اروند برنگشتند، خدایا به اضطراب قلب ما

ص: 14

و به اشتیاق قلب آنها قسمت می دهیم، خدایا آخرت ما را ختم به شهادت کن خدایا به این آبی که بچه ها در آن حرکت کردند قسمت می دهیم جز شهات بری ما نخواه".

"حاج قاسم مرد امنیت مستضفعان دنیا مرد امنیت جهان اسلام"، که باور شهادت و رفتنش برای مردم ایران سخت است، به قول همسرش آنقدر در کوه ها و بیایان ها به دنبال شهادت گشت تا آخر شهادت او را در آغوش گرفت.

"حاج قاسم به همراه "ابومهدی مهندس" که افتخار می کرد سرباز حاج قاسم سلیمانی باشد همراه با فرمانده همیشه پیروز خود سردار دلهای مستضفان جهان در شبی که متعلق به شب زیارتی امام حسین(ع) است، میهمان سیدالشهدا شد؛ امامی که تکلیف ما را مشخص کرده است روح مطهر او و همرزمانش را در آغوش کشید. حاج قاسم خیلی زود هدیه شهادتش را از حضرت زینب(ع) عمه سادات گرفت؛ فقط دو روز بعد از میلادش.

گفتند سردار را کی شهید کردند؟ گفتم وقتی ما خواب بودیم و بعد به این فکر کردم که نکند خواب بمانیم و دشمن هرچه خواست بکند اما هم چنان که امام راحل مان گفتند " خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلاست و راه شهید سلیمانی ادامه دارد چون مکتب شهیدان فراموش نشدنی است.

حقیقت جویی، ظلم ستیزی، عدالتخواهی چیزی نیست که بتوان با خمپاره و راکت و پهباد خاموش کرد خون شهید می جوشد، ریشه می کند، جوانه می زند و درختی تنومند می شود.

در غم فرمانده لشکر 41 ثارالله دوران دفاع مقدس همین بس که بگوییم سردار فاتح دل ها، داغ جدایی ات آتش حسرت به دلمان زد تو بی خوابی ها کشیدی تا خواب بر

ص: 15

مردم ایران حرام نشود و سال ها جنگیدی تا پای دشمنان به این سرزمین پرافتخار باز نشود و چناچ چه همسرت با سوز دل گفت، سردار علم ات بر زمین نمی ماند...

"سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر 41 ثارالله متشکل از استان های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان دو دهه پیش در یادواره ای در استان هرمزگان جایگاه این استان در دوران دفاع مقدس را بسیار ارزنده دانسته است".

در بخشی از صبحت های سردار سلیمانی آمده است:«بندرعباس و استان هرمزگان در دفاع مقدس نقش بسیار ارزنده اما مظلومانه ای دارد، مظلومانه از این بابت که شاید کسی خیلی نمی داند که در استان هرمزگان 1200نفر در صحنه دفاع مقدس به شهادت رسیدند، مثل مظلومیت خود بچه های استان هرمزگان ساکت، مظلوم، پرمعنویت، اما در مقابل دشمن کوره ای از آتش و حرارت، در همه جاهای جنگ، هرمزگان بود. بانی یا موتور محرکه پنج یا شش عملیات مهم هرمزگان بود، بخش عظیمی از پیروزی های عملیات والفجر هشت مدیون رزمندگان هرمزگان است.

عملیات خیبر، بدر، کربلای چهار، کربلای پنج و عملیات هایی که در هور شکل گرفت غیر از اینکه عملیات هایی که در جنگ حضور شرکت داشتند، از عملیات طریق القدس دقیقا چهره هایی در ذهنم هست تا آخرجنگ. در این واحد دریایی در این عملیات هایی که ذکر کردم، محور اصلی بچه های هرمزگان بودند حداقل در لشکر ثارالله. در واحد تخریب بهترین بچه های هرمزگان بودند، در واحد اطلاعات عملیات جزو بهترین ها بودند. در ستاد لشکر ثارالله شهید حاج علی حاجبی بی نظیر بود، جوانی از خانواده فقیری متعلق به روستایی در رودان که شده بود شمع محفل رزمندگانی

ص: 16

که از این سه چهار استان باهم بودند،همه او را دوست داشتند بهش عشق می ورزیدند، لذا هرمزگان در جنگ نقش بسیار ارزنده ای داشت».

قاسم سلیمانی 20 اسفند 1335 در روستای کوهستانی و دورافتاده قنات ملک در استان کرمان چشم به جهان گشود.

وی در 12 سالگی، پس از پایان تحصیلات دوره ابتدایی، زادگاه خود را ترک کرد و مشغول به کار ساختمان در کرمان شد.

با شروع جنگ تحمیلی، وی راهی جبهه شد و کمی بعد، فرمانده بسیجی های هم ولایتی اش شد و سپس لشگری از بسیجی ها تشکیل داد که به لشکر 41 ثارالله شهرت یافت.

وی در طول دوران دفاع مقدس، با لشگر تحت امر خود در عملیات های زیادی از جمله، والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5 و تک شلمچه حضور موثر داشت.

قاسم سلیمانی اولین بار در آذر 1360 در عملیات مشترک ارتش و سپاه بنام عملیات طریق القدس در غرب سوسنگرد بر اثر انفجار گلوله خمپاره از دست راست و شکم به شدت مصدوم شد.

باپایان جنگ، لشگر 41 ثارالله به فرماندهی سردار سلیمانی به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی کشور هدایت می شدند.

قاسم سلیمانی پس از دوران دفاع مقدس تا زمانی که به سمت فرماندهی سپاه قدس منصوب شد، با باندهای قاچاق مواد مخدر در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان جنگید.

وی در سال 1376، از سوی حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی کل قوا، به تهران فراخوانده و مسوولیت سپاه قدس به او سپرده شد.

رهبر معظم انقلاب که بهمن ماه 1389 درجهٔ سرلشگری را به سلیمانی اعطا کرد، در تقدیر از عملکرد قاسم سلیمانی از او

ص: 17

به عنوان «شهید زنده» نام بردند.

سردار حاج قاسم سلیمانی در اسفند ماه 1397 از سوی فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به دریافت نشان ذوالفقار مفتخر شد.

نشان ذوالفقار پر افتخارترین نشان نظامی ایران است که پس از انقلاب برای نخستین بار توسط رهبری به سرلشگر سلیمانی اعطا شد.

بامداد جمعه 13 دی ماه 98 سردار سرلشکر سپهبدحاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون الحشدالشعبی به دستور آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

فرنگیس حمزه یی

محسن رضایی و خانواده اش برای سلامتی «حاج قاسم» چه می کردند؟

تصویر

از ویژگی های حاج قاسم سلیمانی این بود که با همان روحیه جهادی از مقابله با اشرار در منطقه کرمان تا عملیات های برون مرزی تا حضور در صحنه های دفاع از جهان اسلام با همان شهادت طلبی حضور داشتند.

به گزارش مشرق، سردار محسن رضایی درباره شهادت همرزم دیرینه اش حاج قاسم سلیمانی گفت:

قاسم ما به فوض عظیم شهادت نائل و شد و در کنار دوستان شهیدش در آرامش به سر می برد اما آمریکار بداند جنایتی که مرتکب شده با انتقام سختی از سوی جمهوری اسلامی و مبارزین جهان اسلام مواجه خواهد شد.

آمریکار در بشکه باروتی آتش زد که به این زودی خاموش نخواهد شد. حتی اگر ایران نخواهد انتقام بگیرد، آزادگان بزرگی از مکتب او تربیت شده اند که خواب را بر آمریکا و اسرائیل حرام خواهند کرد.

امروز شاگردان سلیمانی از یمن و سوریه و لبنان و افعانستان و جاهای دیگر منتظرند که انتقام بگیرند.

ترامپ و پنتاگون دست به اشتباه بزرگی زدند. یا در بن بستی بودند که انتحار کردند

ص: 18

و یا به نقشه غلطی روی آوردند که خیلی طول نخواهد کشید که نتیجه اش را می بینند.

تاریخ ثابت کرده که ملت ایران هیچ وقت در برابر این اقدامات دست بسته نخواهد بود.

محسن رضایی با اشاره به خاطراتش از حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس گفت:

عملیات فتح المبین و در چنین ایامی در دیماه سال 59 بود( 39 سال پیش) که داشتیم آماده می شدیم. نیاز به تیپ های جدید داشتیم. آقای متوسلیان و همت را از غرب آوردیم. آقای علی فضلی را از گچساران آوردیم و هشت تیپ درست کردیم. یک تیپ دیگر برای ارتفاعات چاه نفت می خواستیم. متوجه شدیم که بچه های کرمان در اهواز و دزفول حضور دارند. حاج قاسم فرمانده شان بود، ایشان را صدا کردیم و گفتیم یک تیپ می خواهیم؟ یعنی سه گردان می شوید؟

قول داد و تعدادی ماشین و وسائل گرفت و از ارتفاعات چاه نفت و شمال عین خوش عملیات کرد و تا امروز نقش فرماندهی در جبهه های داخلی و خارجی داشته است.

هم او و هم دوستان اطرافش عموما جوان بودند.

این ارتباط تا همین چند هفته پیش که دیدمشان ادامه داشت. هر سال که در ماه رمضان با فرماندهان جمع می شدیم ایشان هم خاطراتی می گفت که ان شا الله منتشر شود.

از ویژگی های ایشان این بود که با همان روحیه جهادی از مقابله با اشرار در منطقه کرمان تا عملیات های برون مرزی تا حضور در صحنه های دفاع از جهان اسلام با همان شهادت طلبی حضور داشتند.

برادر قاسم همیشه در معرض شهادت بود.

ص: 19

مدام پهبادهای آمریکا در بالای سر ایشان بود و ما هم همیشه برای سلامتی ایشان نذر می کردیم. این که ایشان توانست با خطرات بزرگی که در کمینش بود در آزادسازی عراق، سوریه و لبنان به سلامت مبارزه اش را ادامه بدهد، این را یک معجزه می دانستیم. ملت ایران بدانند ده ها قاسم سلیمانی دیگر به پا خواهند خواست.

منبع خبر : mshrgh.ir/1026122

کینه ترامپ از «سپهبد سلیمانی» از چه زمانی اوج گرفت؟

بازتاب جهانی شهادت سردار قاسم سلیمانی

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه های مختلف، از شهید قاسم سلیمانی به عنوان یکی از 10 چهره و متفکر برتر در عرصه امنیتی-دفاعی نام برد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، نشریه آمریکایی فارین پالیسی در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه های مختلف، از شهید قاسم سلیمانی به عنوان یکی از 10 چهره و متفکر برتر در عرصه امنیتی-دفاعی نام برد. در گزارش این نشریه به وجود «اثر انگشت سلیمانی» در مکان هایی که ایران در آن فعالیت دارد، از یمن تا عراق و سوریه اشاره شده است. فارین پالیسی همچنین به هشدار حاج قاسم سلیمانی به دونالد ترامپ در ژوئیه 2018 که گفته بود «ما نزدیک به شما هستیم، جایی که تصورش را هم نمی توانید بکنید» اشاره کرده است.

منبع خبر : mshrgh.ir/1026098

«سپهبد سلیمانی»؛ سرداری که دشمنان هم تحسینش می کردند

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در نیوزویک

نیویورک تایمز، در سپتامبر 2013 او را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - رسانه های غربی بارها به تحلیل شخصیت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی

ص: 20

پرداخته اند. آنچه در ادامه می خوانید برخی از این تحلیل ها است.

نیویورک تایمز، در سپتامبر 2013 او را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد. جان مگوایر افسر سابق سازمان سیا در عراق می گوید «او قوی ترین مأمور مخفی در خاورمیانه است … و هیچ کس او را نمی شناسد.»

خبرگزاری فرانسه از او به عنوان «چهره ای مرموز» نام برد.

هفته نامه آمریکایی نیوزویک در نسخه بین المللی خود در 3 دسامبر 2014 تصویری از حاج قاسم سلیمانی را بر روی جلد خود چاپ کرد و در کنار تصویر وی بر روی جلد خود نوشت: «اول با آمریکا می جنگید، الان داعش را درهم می کوبد، او فرد باهوشی و عاشق جنگ است و خودش هم می داند که زبده این کار است.»

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه های مختلف، از شهید قاسم سلیمانی به عنوان یکی از 10 چهره و متفکر برتر در عرصه امنیتی-دفاعی نام برد. در گزارش این نشریه به وجود «اثر انگشت سلیمانی» در مکان هایی که ایران در آن فعالیت دارد، از یمن تا عراق و سوریه اشاره شده است. فارین پالیسی همچنین به هشدار حاج قاسم سلیمانی به دونالد ترامپ در ژوئیه 2018 که گفته بود «ما نزدیک به شما هستیم، جایی که تصورش را هم نمی توانید بکنید» اشاره کرده است.

منبع خبر : mshrgh.ir/1026088

«سپهبد سلیمانی»؛ پدری که دو دختر به نام «زینب» داشت

حاج قاسم سلیمانی

همسر و دو فرزند شهید حسین محرابی با سردار سلیمانی دیداری داشتند که به گفته خانواده شهید، صمیمیت، شیرینی این ملاقات را تکمیل کرده بود.

به گزارش مشرق، کم نیستند خانواده های

ص: 21

شهیدی که عزیزان خود را برای دفاع از اسلام و وطن فدا کرده و همیشه در معرض اتهام کسب مادیات بوده اند؛ اما شرایط این خانواده ها ثابت می کند که هنگام فدا کردن عزیز خود به منافع دنیوی چشمی نداشتند.

فراموش نشدن، کم ترین حقی است که خانواده های شهید دارند و این بار سرداری از جنس انقلاب است که این حق را به نحو احسن ادا می کند.

همسر شهید حسین محرابی در مورد چگونگی فراهم شدن این دیدار می گوید: هنگامی که ما در هتل استقلال تهران برای دیدار خانواده های شهدای مدافع حرم با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بودیم، دخترم زینب در صحبتی که آن جا با سردار داشتند، قول یک دیدار خصوصی در منزل را از ایشان می گیرد و سردار بدون هیچ حرفی قبول می کنند.

مرضیه بلدیه در مورد احساس خود از حضور این سردار در منزل شهید توضیح می دهد: ما انتظار دیدار و حضور چهره های انقلابی مانند حاج قاسم سلیمانی را داشتیم و برای ما باعث افتخار بود که یک سردار سپاه آن هم سردار سلیمانی در منزل ما حضور پیدا کنند.

وی حال و هوای دیدار را این گونه توصیف می کند: من و دخترانم حس نمی کردیم که یک مسؤول عالی رتبه با ما صحبت می کند؛ ذره ای احساس دوری یا رسمیت در برخوردهای سردار حس نمی شد و رابطه ای که در همان زمان کوتاه بین سردارسلیمانی و دختران من ایجاد شده بود از جنس پدردختری و صمیمیت، چاشنی این دیدار بود.

همسر شهید محرابی ادامه می دهد: این دیدار فراموش نشدنی برای ما تداعی کننده دیداری بود که با مقام معظم رهبری داشتیم و سردار را

ص: 22

که با رشادت و عملکرد خود در میدان جنگ، لرزه به تن دشمنان می اندازد، مانند عضوی از خانواده تصور می کردیم.

وی درباره حضور و تأثیر افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی نیز اضافه می کند: وجود چهره هایی مانند سردار سلیمانی که در جریان انقلابی به اسطوره تبدیل شده اند، می تواند برای نسل جوان کشور ما در ایثار و فداکاری برای اسلام و انقلاب اسلامی انگیزه ایجاد کند.

حفظ رابطه خالصانه با شهدا، توصیه سردار سلیمانی به دختر شهید

دختر شهید محرابی هم در ادامه از احساس خود نسبت به این دیدار می گوید: من هیچ احساس دوری از سردار نداشتم و از صمیم قلب مشتاق دیدار ایشان بودم؛ وقتی از ارادت قلبی خودم نسبت به سردار سلیمانی برای دوستانم می گفتم، من را با گفتن اینکه "چه طور کسی را الگوی خودت قرار داده ای که حتی یک بار هم او به شما سر نزده؟" مسخره می کردند، اما اکنون با کمال افتخار می توانم شیرینی این دیدار و رابطه پدر و دختری را به آن ها یادآوری کنم.

زینب محرابی درباره نقل قول و توصیه سردار سلیمانی به خودش تشریح می کند: " عمو قاسم" به من گفت که من از این به بعد دو دختر به اسم زینب دارم و من را هم دختر خودش دانست و به حفظ رابطه خصوصی و خالصانه با شهدا به من توصیه کردند.

وی با اشاره به اینکه موقع رفتن، سردار سلیمانی درخواست من را برای حضور در اتاقم قبول کردند، تصریح می کند: سردار از محافظان و عکاس خواست که بیرون بمانند و من و " عمو قاسم" لحظاتی تنهایی صحبت کردیم و ایشان ضمن

ص: 23

تحسین من از اینکه عکس شهید جهاد و عماد مغنیه را در اتاقم داشتم، از شخصیت این دو شهید نیز برایم تعریف کردند.

دختر شهید محرابی وقوع اتفاقی جالب در این دیدار را نیز این گونه توضیح می دهد: خانواده دایی من که در این دیدار حضور داشتند از سردار درخواست کردند که به اختیار خودشان، نام دختردایی سادات من را که آرشیدا بود، تغییر بدهند و " عمو قاسم" نام زینب را برای او انتخاب کردند.

منبع خبر:mshrgh.ir/1026023

«حاج قاسم» در عملیات مرصاد چه می کرد؟

عملیات مرصاد

پاکسازی تنگه چهارزبر، آزادسازی شهر اسلام آباد و حرکت به سوی کرند غرب هدف لشکر ثارالله بود. نیروهای شناسایی با لباس محلی به وسیله مینی بوس داخل شهر اسلام آباد رفتند و اطلاعاتی به دست آوردند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مرصاد، یکی از عملیات های بزرگ دفاعی ایران در دوران پس از دفاع مقدس است. بعد از پذیرش قطعنامه از سوی ایران و پایان جنگ تحمیلی، دشمنان ایران دست از ملت ایران بر نداشتند و این بار با این خیال خام که قوای نظامی ایران بعد از هشت سال مقاومت، ضعیف شده است، منافقین را اعزام کردند تا بلکه از این طریق کشورمان را اشغال کنند. با این حال، مردم ایران و به طور خاص، نیروهای دفاعی کشورمان در این عملیات نیز حماسه دیگری خلق کردند و منافقین و اربابان آنها را تحقیر نمودند. تجربه آن نبرد، گوهر گران بهایی است که در این دوران، نه فقط برای کشور ما بلکه برای جامعه انسانی ذخیره شد و در تقابل با داعش به کار آمد. قاسم سلیمانی که ستاره جبهه مقاومت در این زمانه است، روایتی

ص: 24

خواندنی از عملیات مرصاد دارد که در ادامه می خوانید:

«در منطقه شلمچه درگیر عملیات بودیم. تقریباً پاتک های دشمن را دفع کرده بودیم که اعلام کردند منافقین به غرب حمله کرده اند. در اولین اقدام یک گروهان نیرو همراه با یک توپ 23 و یک توپ 106 به وسیله بالگرد شنوک در فرودگاه اضطراری اسلام آباد پیاده کردیم. چند تپه کوچک اطراف فرودگاه اضطراری وجود داشت. کنار تپه ها مستقر شدیم و کار شناسایی منطقه را آغاز کردیم.

پاکسازی تنگه چهارزبر، آزادسازی شهر اسلام آباد و حرکت به سوی کرند غرب هدف لشکر ثارالله بود. نیروهای شناسایی با لباس محلی به وسیله مینی بوس داخل شهر اسلام آباد رفتند و اطلاعاتی به دست آوردند.

باحمله ای که کردیم ابتدا قهوه خانه سقوط کرد. سپس اسلام آباد تصرف شد و یک فرماندار نظامی در شهر منصوب کردیم. از روی جادۀ آسفالت(اسلام آباد - سرپل ذهاب) حرکت را ادامه دادیم و غروب به کرند رسیدیم. در مجموع دو گردان را به کار گرفتیم. همچنین ادوات و یک گروهان پدافند هوایی که با خودرو حرکت می کرد و مهمات هم از اهواز آورده بودیم.»

منبع خبر : mshrgh.ir/877603

آخرین دست نوشته سردار قاسم سلیمانی پیش از شهادت

دست نوشته ای از سردار سلیمانی ساعاتی قبل از شهادت به جا مانده است. سردار نوشته است: «خداوندا مرا بپذیر.»

به گزارش تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، این متن توسط سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، کمی قبل از پرواز شهادت از دمشق به بغداد، پنجشنبه 12 دی ماه نوشته شده و ایشان این متن را کنار آینه محل اقامت خود قرار داده و قلم را روی آن گذاشته بود.

دست نوشته سردار سلیمانی ساعاتی پیش از شهادت

در دست

ص: 25

نوشته آمده است:

«الهی لا تکلنی

خداوندا مرا بپذیر

خداوندا عاشق دیدارتم

همان دیداری که موسی را ناتوان از ایستادن و نفس کشیدن نمود

خداوندا مرا پاکیزه بپذیر

الحمدلله رب العالمین

خداوندا مرا پاکیزه بپذیر».

بخشی از وصیت سردار سلیمانی

"همسرم من جای قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده ام.​محمود می داند. قبر من ساده باشد مثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنویسید نه عبارت های عنوان دار"

تأکید سردار سلیمانی بر داشتن سنگ مزار ساده

معرفی 10 کتاب درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

اشاره

با برخی کتاب هایی که درباره زندگی و سلوک سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی منتشر شده است، آشنا شوید.

درباره زندگی و سلوک شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی، کتاب های مختصری منتشر شده است که در ادامه در گزارشی که در سایت «کتاب نیوز» منتشر شده است، به ترتیب سال نشر معرفی شده اند:

1. حاج قاسم: جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی

1. حاج قاسم: جستاری در خاطرات حاج قاسم سلیمانی | علی اکبری مزدآبادی | نشر یازهرا(س) | 168 صفحه | 1394

توضیحات:

انتشارات یازهرا منتشر کرد: خدایا! به آن تپش قلب ها قسمت می دهیم! خدایا! به آن رد پاها قسمت می دهیم! خدایا! به آن نمازهایی که در کنار این نهارها خوانده شد! خدایا! به آن جوانهای عاشقی که توی این سنگرها و کنار این نهارها شهید شدند! خدایا! به آن جنازه هایی که از «اروند» برنگشتند! خدایا! به اضطراب قلب ما و به اشتیاق قلب آنها قسمت می دهیم! خدایا! آخرت ما را ختم به شهادت کن! خدایا! به این آبی که بچه ها در آن حرکت کردند قسمت می دهیم! جز شهادت برای ما نخواه... (برشی از متن کتاب) فروشگاه اینترنتی 30بوک

2. سربازان سردار: شجاعت ها و رشادت های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم

ص: 26

. سربازان سردار: شجاعت ها و رشادت های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم | مرتضی کرامتی | نشر سه نقطه | 176 صفحه | 1395.

توضیحات:

کتاب «سربازان سردار» درباره رشادت ها وشجاعت های سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم بحث کرده و به طور مفصل و مصور به تشریح زندگانی آنان پرداخته است.

درباره کتاب

کتاب سربازان سردار: شجاعت ها و رشادت های سردار حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم

کتاب «سربازان سردار» درباره رشادت ها وشجاعت های سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم بحث کرده و به طور مفصل و مصور به تشریح زندگانی آنان پرداخته است.

عشق به اهل بیت علیهم السلام و زندگی معنوی وعارفانه شهدای مدافع حرم بخشی از زندگی آن عزیزان را نشان می دهد.

مولف : مرتضی کرامتی

ناشر : انتشارات سه نقطه

3. هجوم به تهاجم: بهمن 1360تا اردیبهشت 1361 به روایت حاج قاسم سلیمانی

3. هجوم به تهاجم: بهمن 1360تا اردیبهشت 1361 به روایت حاج قاسم سلیمانی | مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی کتاب اول | عباس میرزائی | نشر یا زهرا(س) | 388 صفحه | 1395.

توضیحات:

مجموعه کتاب «روزی روزگاری قاسم سلیمانی»عنوان مجموعه ای از کتاب هاست که نشان می دهد وی نیروهای تحت امرش را چگونه در میدان جنگ و در سخت ترین شرایط هدایت می کرد و فاش می کند که این فرمانده ی جوان در نبود همکاری مسئولین منطقه،چگونه تیپ درجه دومی را به لشکری قدرتمند و خط شکن تبدیل کرد و به خواننده می گوید که سلیمانی چگونه رزمندگان ثارالله را از خطوط مستحکم دفاعی دشمن در تمام جبهه ها و

ص: 27

در جبهه شرق بصره عبور داد و در نهایت به این پرسش پاسخ می دهد که چرا افراد لشکرش،پس از سی سال هنوز مرید او هستند و تا پای جان بر سر پیمانن ایستاده اند..

مراحل مختلف تحقیق،مصاحبه،تدوین،تهیه مدارک و اسناد کتاب های آماده ی چاپ مجموعه ی «روزی روزگاری قاسم سلیمانی»12 سال طول کشید.این مجموعه ی بزرگ در طراحی نهایی،16 عنوان کتاب را در برگرفت که هر یک فرماندهی سلیمانی را در دوره ی زمانی خاصی از دفاع مقدس روایت می کند.مجموعه کتاب ها چنان طراحی شده اند که هر کتاب به صورت مستقل قابل استفاده باشد و در مجموع نیز پیوندی منطقی را بین دوره های مختلف ترسیم کند.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

((4نفری داخل ماشین نشستیم و جلوتر از نیروها حرکت کردیم برای اینکه خودمان را به دشمن برسانیم.رسیدیم به چاه های نفت،4 تا 5نفر عراقی جا مانده بودند که آنها را اسیر کردیم و یک نفر را کنار این ها گذاشتیم و خودمان ادامه دادیم که برویم به طرف تنگ ابوغریب،وقتی مقابله تنگه رسیدیم،به محض اینکه حسن خواست بگوید تنگ ابوغریب،انتهای ستون عراقی ها مشغول عبور کردن بود و ماهم آن موقع جوان بودیم و زیاد اعتنائی نمی کردیم و به سرعت پشت سرستون تانک می رفتیم که خودمان را برسانیم به ستون تانک،یک ماشین تنها بودیم،همین که گفتیم تانک،یک انفجار عظیمی رخ داد،ماشین رفته بود روی مین ضد خودرو،مین منفجر شد.تمام ماشین تکه تکه شد.عکس ماشین هست،توی تکه های ماشین ما چهار نفر در هوا معلق زنان افتادیم روی زمین.))

طرح کلی مجموعه ی «روزی روزگاری قاسم

ص: 28

سلیمانی»

کتاب اول: بهمن 1360تا اردیبهشت 1361 /هجوم به تهاجم (فتح المبین)

کتاب دوم:اردیبهشت 1361 تا تیر1361 /نبرد سید جابر(بیت المقدس)

کتاب سوم:تیر 1361 تا آبان1361 /ورود ممنوع(عملیات رمضان

کتاب چهارم:آبان 1361 تا اسفند1361 / توقف در رمل(والفجر مقدماتی)

کتاب پنجم:اسفند 1361 تا اردیبهشت 1362 /آرامش در حضور دشمن(والفجر یک)

کتاب ششم:اردیبهشت 1362 تا شهریور 1362 /شب نشینی در قلاویزان(والفجر 3)

کتاب هفتم:شهریور 1362 تا آبان 1362 /خداحافظ رفیق(والفجر4)

کتاب هشتم:آبان 1362 تا آبان 1363 /شب های پرماجرا(خیبر،میمک)

کتاب نهم:آبان 1363 تا خرداد 1364 /سواری در بزرگراه شرق دجله(بدر)

کتاب دهم:خرداد 1364 تا اردیبهشت 1365 /جنگ تمام عیار حاج قاسم(والفجر 8)

کتاب یازدهم:اردیبهشت 1365 تا شهریور 1365 /نبرد تکلیفی حاج قاسم(کربلای یک)

کتاب دوازدهم:شهریور 1365 تا1365/5/10 /از دژبانی ام الرصاص گزارش می کنم(کربلای 4)

کتاب سیزدهم:1365/5/10 تا فروردین 1366 /بصره در تیررس(کربلای 5)

کتاب چهاردهم:فروردین 1366 تا شهریور 1366 /جایی برای رسیدن(کربلای 10،نصر4)

کتاب پانزدهم:شهریور 1366 تا فروردین 1367 /ماموریت غیرممکن(والفجر 10)

کتاب شانزدهم:فروردین 1367 تا پایان جنگ /ملاقات با سنگر نشینان آن سوی خط(بیت المدس 7،مرصاد)

4. نبرد سید جابر: اردیبهشت تا تیر 1361 به روایت حاج قاسم سلیمانی

4. نبرد سید جابر: اردیبهشت تا تیر 1361 به روایت حاج قاسم سلیمانی | مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی کتاب دوم | عباس میرزائی | نشر یا زهرا(س) | 360 صفحه | 1395.

این کتاب از مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی شرح وقایع جنگ از اردیبهشت تا تیر 1361 به روایت سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی است ودوره ای از فرماندهی وی بر تیپ ثار الله را روایت میکندکه تیپ را برای حضور در عملیات بیت المقدس از دوکوهه به دارخوین و سپس حمیدیه آورد و در

ص: 29

نبردی سخت و نابرابر در جبهه کرخه کور لشکر های 5 مکانیزه و 6 زرهی دشمن را زمینگیر کردتا قرارگاه فتح و نصر فارغ از رویارویی با تانک های این دو لشکر قدرتمنداز کارون عبور کنند.

اواخر سال 60 وقتی محسن رضایی فرمانده کل سپاه حکم فرماندهی تیپ ثارالله را به قاسم سلیمانی دادو محمود اشجع فرمانده وقت سپاه منطقه 6 کشوری با این انتصاب مخالفت کرد, شاید نمی دانستند که این جوان 23 ساله با نبوغ نظامی تحسین برانگیزش سالها بعد شخصیتی فرا ملی خواهد شد و افسران CIA از وی به عنوان قویترین مامور مخفی خاور میانه یاد خواهند کرد.سلیمانی که مانند سایر رزمنده ها برای نبرد با دشمن به جبهه رفته بود چگونه به فرماندهی لشکر و سپس به شهرت جهانی رسید و از منظر سازمان های اطلاعاتی غرب ,به مرموزترین چهره قرن تبدیل شد؟شاید مجموعه روزی روزگاری قاسم سلیمانی به این پرسش ها پاسخ دهد .

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

نبرد در سید جابر به شدت ادامه داشت. گرچه رزمندگان گردان شهید بهشتی خاکریز های اول و دوم دشمن را گرفته بودند, ولی خاک ریز عصا همچنان مقاومت می کرد و بر سر افراد گردان آتش میریخت .حسین ملایی رکتب دفاع مقدس

رزمنده عضو گروه شناسایی کمی قبل از ساعت 3 بامداددر کانال سید جابر به شهادت رسید .آن دسته از افراد که بهرام سعیدی و همراهانش را زمینگیر کرده بود به تصور اینکه همه آنها را از پای در آورده اند به کمک دیگر عراقی ها در سمت چپ رفتند .آن دسته از افراد دشمن که بهرام

ص: 30

سعیدی و همراهانش را زمین گیر کرده بودندبه تصور اینکه همه آنها را از پپای در آورده اند به کمک دیگر عراقی ها در سمت چپ رفتند با سبک تر شدن آتش رزمندگان گروه ادغامی که در سمت راست به میدان مین برخورد کرده بودند,پس از تحمل تلفات عقب برگشتندتا پس از الحاق با بهرام سعیدی و گروهان مستقل ,یک بار دیگر به دشمن حمله کنند.محمد علی جعفری از افراد گروه شناسایی که نفرات گروه ادغامی را همراهی میکرد ...وی میگوید:"برادری که قرار بود نیرو را ببره خاکریز سمت چپ همان موقع شهید شد ...نزدیکی هایی که هوا روشن شد ما آن موقع هیچ کار نتوانستیم بکنیم .در داخل همین کانال محاصره شدیم.

5. توافق سلیمانی - پوتین: امکان سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه

5. توافق سلیمانی - پوتین: امکان سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه | شعیب بهمن | موسسه مطالعات اندیشه سازان نور | 200صفحه | 1396.

معرفی کتاب- روابط ایران و روسیه در دوران پس از فروپاشی شوروی فارغ از ضرورت های ناشی از همجواری جغرافیایی، سوابق تاریخی و نیازهای اقتصادی، به دلیل موقعیت ویژه ای که هر یک از دو کشور در عرصه سیاست بین الملل دارند، از سوی محافل بین المللی مورد توجه خاصی قرار داشته است. بر مبنای این اهمیت، در سطح کارشناسان و حتی سیاستمداران در ایران و روسیه این گمان به طور جدی شکل گرفته است که روابط دو کشور به رغم نیازی که در سطوح تاکتیکی و استراتژیکی به یکدیگر دارند، بر میزانی از همکاری و همسویی در سطوح بین المللی، منطقه ای و دوجانبه قرار دارد. از جمله مهم ترین عواملی که می توان در گسترش همگرایی بین ایران و روسیه مورد توجه قرار داد،

ص: 31

توجه به مسائل چالش برانگیز برای هر دو کشور است.

در این بین وقوع بحران سوریه و ظهور پدیده تروریسم بین المللی در قالب داعش، ماهیت روابط ایران و روسیه را از چارچوب منفعل تاریخی نسبت به نقش منطقه ای یکدیگر به قالبی فعال مبتنی بر همکاری های منطقه ای در راستای تأمین منافع ژئوپلیتیک تغییر داده است. این تحول، سرآغاز جدیدی در روابط سیاسی دو طرف محسوب می شود که هم می تواند بر اهمیت نقش ایران در عرصه سیاست های منطقه ای و جهانی بیفزاید و هم روسیه را در رقابت های ژئوپلیتیک با غرب از موقعیت برتری برخوردار کند. از این رو، دو کشور بر این باورند که گروه های تروریستی، تهدیدی جدی برای منطقه به حساب می آیند و توسعه همکاری و رایزنی ها میان تهران و مسکو در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به طور کلی بررسی روابط ایران و روسیه طی دهه های اخیر حکایت از آن دارد که هیچ رویدادی به اندازه توافق سردار قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تحول روابط دو کشور تاثیرگذار نبوده است؛ زیرا این توافق محرمانه، نه تنها تأثیر مستقیمی بر بهبود روابط دوجانبه میان ایران و روسیه داشت، بلکه موجب بروز تغییرات مهمی در سطح منطقه خاورمیانه و روندهای بین المللی نیز شد. از این رو، مؤسسه مطالعات اندیشه سازان نور با هدف بررسی ابعاد و پیامدهای توافق سردار سلیمانی با پوتین و تأثیری که این توافق بر روابط دوجانبه ایران و روسیه و همکاری های منطقه ای دو کشور گذاشته، اقدام به انتشار کتابی در این باره به قلم «شعیب بهمن» کرده است.

در این کتاب برای

ص: 32

اولین بار به ابعاد و پیامدهای سفر سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روسیه و توافق وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پرداخته شده است.

فهرست مطالب کتاب شامل فصول زیر می شود:

مقدمه

فصل اول: ایران، روسیه و خاور نزدیک

فصل دوم: توافق سلیمانی - پوتین

فصل سوم: روسیه، خاور نزدیک و جبهه مقاومت

فصل چهارم: از توافق سلیمانی - پوتین تا شراکت راهبردی

نتیجه گیری

در آغاز کتاب آمده است:

24 جولای 2015 (2 مرداد 1394)، هواپیمایی مسافربری یکی از خطوط هوایی ایران در مسکو به زمین نشست. از آن هواپیما، میهمانی پیاده شد که سفرش در هیچ رسانه ای اعلام نشده بود. به سرعت ماشینی مخصوص تشریفات، او را سوار کرد و به اقامتگاهی در پایتخت روسیه منتقل کرد. روز بعد، میهمان ویژه به دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه رفت. وی در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه مورد استقبال گرم قرار گرفت. میهمان ویژه، کسی جز سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نبود که در این سفر، نمایندگی ویژه آیت الله خامنه ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت.

سردار قاسم سلیمانی که عالی ترین مقام مسئول ایرانی در پرونده های حساس و مهم منطقه از فلسطین گرفته تا سوریه، عراق، افغانستان، یمن و مسائل منطقه غرب آسیا است، با یک دستور کار مشخص به مسکو سفر کرده بود. دستور کاری که به فاصله کمی، در قالب پیمان جدیدی برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نمود پیدا کرد و به تشکیل ائتلاف 1+4 با حضور ایران، روسیه، سوریه، عراق و حزب الله لبنان منجر شد.

ص: 33

فر سردار سلیمانی به روسیه، علاوه بر ابعاد منطقه ای و بین المللی، دارای جنبه های راهبردی در روابط ایران و روسیه نیز بود؛ زیرا برای نخستین بار، دیداری میان مقامات دو کشور انجام شد که نتیجه آن، ائتلاف و همکاری نظامی، اطلاعاتی و امنیتی میان مسکو و تهران بود.

6. سردار همیشه قهرمان

6. سردار همیشه قهرمان | صغری طاهرخانی، علی فصیحی | 52 صفحه | 1396.

7. برادر قاسم: جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی

7. برادر قاسم: جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر | ابوذر مهروان فر | مهر امیرالمومنین(ع) | 284 صفحه | 1397.

جستاری در اندیشه های راهبردی حاج قاسم سلیمانی در حوزه ولایت، انقلاب، دفاع مقدس، شهادت، مدافعان حرم، فرهنگ و هنر

8. سلام سردار: شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل

8. سلام سردار: شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل | مجموعه شعر تجلیل از سردار پرافتخار اسلام و مجاهد فی سبیل الله حاج قاسم سلیمانی | دفتر ادبیات و هنر، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران |230صفحه | 1397.

9. الجنرال قاسم سلیمانی: من ذکریات الجنرال قاسم سلیمانی

9. الجنرال قاسم سلیمانی: من ذکریات الجنرال قاسم سلیمانی | علی اکبر مزدآبادی | ترجمه عدنان زمانی | نشر شهرگان | 154 صفحه | 1397

10. ذوالفقار: برش هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی

10. ذوالفقار: برش هایی از خاطرات شفاهی حاج قاسم سلیمانی | علی اکبری مزدآبادی | نشر یا زهرا(س) | 248 صفحه | 1398.

کتاب «ذوالفقار» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: کتاب «ذوالفقار» برش هایی از خاطرات شفاهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران است، این کتاب برگرفته از خاطرات سپهبد شهید قاسم سلیمانی درباره همرزمان وی رشته تحریر در آمده است.

اکبری مزدآبادی به محور اصلی پرداخت کتاب «ذوالفقار» اشاره و تصریح کرد: کتاب «ذوالفقار» درقالب

ص: 34

248 صفحه خاطراتی را برای اولین بار از دوران دفاع مقدس تا مجاهدت هایی که در جبهه مقاومت سوریه و عراق شکل گرفته را بیان می کند. همچنین برای نخستین بار حدود 100 صفحه از این کتاب را به انتشار تصاویر ناب و دیده نشده ای از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده ام.

وی در مورد مضمون کتاب «ذوالفقار» و خاطرات سپهبد شهید قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: کتاب «ذوالفقار» به خاطرات شهیدان هم رزم سپهبد شهید قاسم سلیمانی از زبان این سردار امنیت پرداخته است. این خاطرات از زبان سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیان شده و متعلق به سال های 1360 تا 1393 است، خاطراتی جذاب و خواندنی که به بیان ابعاد جنگ تحمیلی، روابط و رویداد هایی که در خلال هشت سال دفاع مقدس برای رزمندگان اسلام رخ داده پرداخته است.

ص: 35

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109