مصحف امام علی علیه السلام

مشخصات کتاب

عنوان و نام پدیدآور:مصحف امام علی علیه السلام [کتاب]/ گروه پژوهش و پاسخ به شبهات ، عبدالرحیم موسوی ؛ مترجم : حسین علی عربی ؛ تهیه کننده: اداره ترجمه معاونت فرهنگی؛ ویراستاری: امرا... نصیری

مشخصات نشر:قم: مجمع جهانی اهل بیت علیه السلام، 1393.

مشخصات ظاهری:35 ص.21×14/5 س م.

فروست:در مکتب اهل بیت علیه السلام؛ 3

وضعیت فهرست نویسی:در انتظار فهرستنویسی (اطلاعات ثبت)

یادداشت:چاپ اول:1393.

شماره کتابشناسی ملی:3827918

ص :1

اشاره

ص :2

بسم الله الرحمن الرحیم

ص :3

ص :4

مصحف امام علی علیه السلام

گروه پژوهش و پاسخ به شبهات ، عبدالرحیم موسوی

مترجم : حسین علی عربی

ص :5

ص :6

ص :7

ص :8

سخن مجمع

«کار اساسی شما [مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) ]... معرفی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است به دنیای اسلام. بلکه به سراسر عالم، چون امروز همه دنیا تشنه معنویت اند و این معنویت در اسلام هست و در اسلامی که در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) معرفی می کند به نحو جامع و کاملی وجود دارد».

( از بیانات مقام معظم رهبری «مد ظله العالی»، 1386/5/28)

مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) که تبلور اسلام ناب محمّدی(صلی الله علیه و آله) و متّکی بر منبع وحیانی است، معارف ژرف و عمیقی دارد که از اتقان، استحکام و برهان برخوردار می باشد و مطابق با فطرت سلیم انسان هاست؛ بر همین اساس است که حضرت امام رضا(علیه السلام) فرمودند:

« فإنّ الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا» [شیخ صدوق(رحمه الله)، عیون اخبار الرضا(علیه السلام)، ج275:2]. این مکتب غنی و نورانی در پرتو عنایات الهی و هدایت ائمه ی اطهار(علیه السلام) و نیز مجاهدت هزاران جهادگر عرصه های علم و فرهنگ در طول قرون گذشته و حال، بسط و گسترش یافته است.

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(قدس سره) و تأسیس نظام اسلامی با تکیه بر قوانین اسلامی و با

ص:9

محوریت ولایت فقیه، افق های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جدیدی را برای انسان های آزاده به ویژه مسلمانان و پیروان و محبّان اهل بیت(علیهم السلام) گشود و توجه بسیاری از نخبگان و مستضعفان جهان را به خود معطوف کرد.

مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، مولود این دگرگونی مبارک است که به ابتکار مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظلّه العالی) در سال 1369شمسی/ 1990میلادی تأسیس شد و تاکنون خدمات شایانی را در تبلیغ معارف قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) و حمایت از پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر جهان انجام داده است.

معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) در راستای رسالت خود جهت ارتقای شناخت و آگاهی پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در موضوعات ، سطوح، مخاطبان و عرصه های مختلف، در حوزه های تولید کتاب و مجلات به زبان های متعدد و سائر محصولات فرهنگی به فعالیت پرداخته است .

این اثر با هدف معرفی معارف اهل بیت(علیهم السلام) و پاسخ به شبهات مخالفین به ویژه وهابیان و سلفی ها تهیه شده و حاصل تلاش علمی و پژوهشی گروهی از پژوهشگران و نویسندگان فرهیخته و صاحب نظر و ارجمند می باشد.

ص:10

در اینجا بر خود لازم می دانم از دبیرکل محترم مجمع، حضرات اعضای محترم شورای کتاب، مدیران محترم اداره کل پژوهش و ترجمه، رئیس محترم گروه مطالعات بنیادی، دبیر محترم شورای کتاب و گروه مطالعات بنیادی، مترجمین عزیز و همکاران اداره ی ترجمه تقدیر و تشکر نمایم. همچنین از برادرانی که در ویرایش، تایپ، مقابله، تصحیح، آماده سازی، نشر و چاپ این کتاب تلاش کردند، تشکر می کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت دارم.

معاونت امور فرهنگی مجمع در راستای تعمیق و پویایی آثار منتشره در حوزه ی معارف اهل بیت(علیهم السلام) در سراسر جهان، از دیدگاه ها و پیشنهادهای اساتید، فرهیخته گان، صاحب نظران و پژوهش گران ارجمند استقبال می کند تا زمینه های بسط و گسترش هرچه بیشتر معارف اهل بیت (علیهم السلام)فراهم گردد.

به امید تعجیل در ظهور و فرج منجی عالم بشریّت حضرت مهدی(عج).

نجف لک زایی

معاون امور فرهنگی

ص:11

ص:12

مقدمه

وحدت، همبستگی، اتّحاد و انسجام، از اصول عقلانی و برخاسته از اعماق سرشت انسانی است؛ هم چنان که یک اصل ثابت، مسلّم و همیشگی دین مقدّس اسلام نیز بوده و هست و تحقّق آرمان های آفرینش و نیل به اهداف عالی آن در این راستا قابل دسترسی است و قطعاً هیچ قوم و آحاد جامعه ای، در جنگ و فتنه، نزاع و تفرقه، به خیر و سعادت و کمال انسانی، نخواهد رسید.

امام امیر المؤمنین علیّ بن ابی طالب(علیه السلام) می فرماید:

إنّ الله سبحانه لم یُعط أحداً بفُرقةٍ خیراً ممّن مضی ولاممّن بقی. (1)

«خداوند سبحان، نه به گذشتگان و نه به آیندگان ، با تفرقه و جدایی خیری را عطا نکرده و نمی کند».

در سایۀ وحدت و یک دلی است که جامعه به آرمان ها و پلّه های ترقّی، گام نهاده و زیباترین استحکامات را بر سرتاسر جامعه حاکم می کند و محبّت و صمیمیّت و صلح و صفا را می گستراند.

از این رو، می بینیم قرآن کریم با لحن محکم و با هدف هدایت، چنین می فرماید:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَتَفَرَّقُوا وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَکُنْتُمْ عَلَی شَفَاحُفْرَة مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُم مِنْهَا کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ. (2)

ص:13


1- (1) - نهج البلاغه: خطبۀ 176.
2- (2) - آل عمران: 103.

«همه با هم، به حبل الله چنگ زنید و پراکنده نشوید و یاد بیاورید آن زمانی را که با هم دشمنی می کردید. پس خداوند دل های شما را به هم نزدیک کرد و الفت و برادری بر شما حاکم نمود و (نیز) یاد بیاورید آن زمانی را که شما، در لبۀ پرتگاه آتش قرار داشتید، پس خداوند شما را از آن نجات داد و خداوند این چنین آیات خود را تبیین می کند، شاید به هدایت دست یابید».

و نیز پیامبر اکرم؛ حضرت محمّد بن عبدالله(صلی الله علیه و آله) می فرماید:

«المؤمن للمؤمن کالبنیان یشدّ بعضه بعضاً». (1)

«نسبت فردِ با ایمان با مؤمن دیگر، همانند اجزای یک ساختمانند که هر جزئی از ساختمان، جزء دیگر را نگه داشته و محکم می نماید».

و نیز حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) می فرماید:

«المؤمن أخو المؤمن، کالجسد الواحد، إن اشتکی شیئاً منه وجد ألَم ذلک فی سائر جسده». (2)

«مؤمن برادر مؤمن است ، مانند آنکه یک جسد می باشند؛ اگر عضوی از آن به درد آید، درد و رنج آن به دیگر اعضاء خواهد رسید».

بنابر این تفرقه، کینه توزی، نزاع و خون ریزی، هرگز مشروعیّت و مصونیّت نداشته و از کبائر و زشتی هاست که وجدان و عقل سلیم، آن را بی اساس و بی فرهنگی معرّفی کرده و در دین اسلام هم شدیداً مورد نکوهش و توبیخ قرارگرفته و مرتکب آن را به عذاب الهی، وعده داده است.

جهالت جاهلان و دسیسۀ دسیسه گران و فتنه انگیزان، در طول تاریخ مسلمین، کوشیده است که وحدتِ صفوف و یک پارچگیِ مسلمین، به جنگ و

ص:14


1- (1) - اصول کافی 166/2؛ نهج الفصاحه: 779؛ کنز العمّال: 141/1.
2- (2) - بحار الأنوار: 148/61.

خون ریزی تبدیل شده و کینه و بغض و بد بینی و اتّهام به خروج از دین و ورود در شرک را گسترش دهد. بنابر این بر مسؤلان و رهبران امّت و برآحاد جامعۀ اسلامی، فرض و حتم است که اجازه ندهند چنین فضائی بر جامعه اسلامی حاکم گردد و در نتیجه ذخائر و ثروت های امت اسلام، توسّط مستکبران روزگار و کافران خوش رنگ و نگار و صاحبان تراست ها و کارتل ها به راحتی و سهولت، غارت شود.

ما پیروان اهل بیت(علیهم السلام)، برخود لازم می دانیم جهت وحدت بیشتر مسلمین و زدودن موانع این اتّفاق و انسجام، نسبت های ناروائی که در طول تاریخ، به ویژه در این سال های اخیر، به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و به صورت ناجوانمردانه نسبت داده شده، از خود دورکنیم و با تمام وجود، از این تهمت ها و نسبت ها توسّط تکفیری ها و جریاناتی که آلت دست انگلیسی ها، صهونیست ها، و غارتگران امریکا و ... هستند، اعلان انزجار و تبرّی بجوییم.

از باب نمونه:

1 - ما که کتاب آسمانی مصون از تحریف، یعنی قرآن کریم را تنها کتاب همۀ مسلمین و بدون آن که کم و زیاد شده باشد و عیناً، همان قرآن کریم حضرت خاتم الأنبیاء محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله) و ثقل اکبر و سرتاسر آن را داعیِ توحید و یکتاپرستی می دانیم؛

- ما که بزرگ ترین موفّقیّت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را نفی بتها (اصنام) و نفی عبادت لات و عزّی و اعلان و تحقّق کلمۀ توحید «لا إله إلا الله» می دانیم؛

ما که خطبه های غرّای توحیدی مولی الموحدین امیر المؤمنین(علیه السلام) را شبانه روز - در مراکز آموزشی و پژوهشی، دانشگاه ها و حوزه ها و محافل علمی و تربیتی مان به تلاوت و تدریس و استضائه می نشینیم؛

ص:15

- ما که در مساجد و مراکز عبادتی مان ، متون سراسر توحید اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را همانند دعای کمیل از امام علیّ(علیه السلام)، دعای عرفه از امام حسین(علیه السلام) و دعای ابو حمزه ثمالی از امام سجاد(علیه السلام) و ده ها دعای توحیدی دیگر تلاوت می شود و طنین انداز است:

«... متی غِبْتَ حتّی تَحْتاجَ إلی دلیلٍ یَدلُّ علیکَ... عَمِیَتْ عینٌ لا تراکَ... ماذا وَجَدَ مَنْ فَقَدَک وَما الّذی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک...». (1)

- ما که هزاران اثر معرفتی و توحیدی همچون کتاب توحید شیخ اقدم «صدوق» را داریم، ما که ...

با همۀ این اوصاف، به صورت جاهلانه و مزوّرانه و مزدورانه به هدف بدبین کردن سایر مسلمین ناجوانمردانه به شرک متّهم شده و می شویم!!! (فما لهم کیف یحکمون)؟؟!!.

2 - اعتقاد به امام مهدی(عج) و مهدویّت، ریشه قرآنی دارد و مذاهب و فرق اسلامی - روی هم رفته - به آن اعتراف دارند تا جائی که انکار آن را موجب قتل منکر آن دانسته اند. (2)

و نیز جایگاه رفیعی از سنّت و معرفت اسلامی را برای آن حضرت ذکر کرده اند و قاطبۀ علمای اهل بیت(علیهم السلام) و بسیاری از علمای مذاهب اسلامی، روایات و احادیث و اخباری که در شأن و ولادت آن حضرت است، مورد تصریح و تصحیح و اعتراف قرارداده اند؛ مانند صاحب سنن ترمذی، قرطبی مالکی، ابوجعفر عقیلی، سیوطی، ابن حجر عسقلانی، حاکم نیشابوری، بیهقی، ابن اثیر، بغوی، ابن قیّم، ذهبی، تفتازانی، ابن کثیر دمشقی، جزری شافعی، عبدالوهّاب شعرانی، متّقی هندی، عبدالباقی زرقانی، سفارینی حنبلی، محمّد امین

ص:16


1- (1) - بحار الأنوار: 95/ 226 (بخشی از دعای عرفه).
2- (2) - همانند ابن حجر هیتمی شافعی، شیخ صبای حنفی، خطابی مالکی، یحیی حنبلی و...

سویدی، شوکانی، مؤمن شبلنجی، قنوجی بخاری، کتانی مالکی، خضر مصری، غماری شافعی، ناصر الدین البانی، ابواعلی مودودی، کمال الدین ابن طلحه شافعی، یاقوت حموی، ابو نعیم اصفهانی، ابن جوزی حنبلی، گنجی شافعی، جوینی شافعی، ابن علی شافعی همدانی، حمد الله مستوفی، ابن شحنۀ حلبی حنفی، خواجه پارسا حنفی، ابن صبّاغ مالکی، سراج رفاعی، ابن طولون دمشقی، ابو عبّاس قرمانی حنفی، ابن عامر شبراوی، ساباط قاضی حنفی، قندوزی حنفی، حمزاوی شافعی مصری، زرکلی سلفی، یونس سامرایی، احمد طوسی بلاذری، ابن شاکر بدری شافعی، عبدالکریم یمانی، صبان شافعی، ابن عماد دمشقی حنبلی و غیر اینان... .

حال نگاه بیندازید و ببینید:

امام مهدی(عج) و مهدویت - که در کتاب و سنّت، محکم ترین ریشه و اساس و برهان و این همه معترف به تواتر و صحت و ولادت و حیات از جمیع فرق اسلامی دارد- چگونه با زشت ترین تعبیرها مورد استهزاء و تمسخر و افتراء و نسبت های ناروا قرار گرفته است؟!.

از این عصارۀ انبیاء و خلف اوصیا، گاهی به «امام مزعوم» و گاهی به «معدوم» و ... تعبیر می شود !! و گاهی می نویسند که شیعیان کنار سرداب حلّه یا سرداب بغداد، یا سرداب سامرّا (1) و یا ... مرکبی را آماده می کنند تا آن که او وقتی که از آن سرداب خارج شد، سوار آن مرکب شود!. اینان هنگام نماز هم، هم چنان در کنار مرکب باقی می مانند، زیرا ممکن است که در همان وقت از سرداب خارج شود و کسی کنار مرکب نباشد تا او را سوار کنند!!.

ص:17


1- (1) - بالآخره، معلوم نشد این سرداب کجاست!

وارونه نشان دادن حقایق، تحریف و سیاه نمایی در زمینۀ اعتقادات و معارف حقّه اهل بیت(علیهم السلام) توسّط دشمنان و بقاء بر میت های آکلة الاکباد و آنان که گوینده « لااله الاّ الله و محمّدٌ رسول الله» و معتقدان معاد و محشر و اهل قبله و قرآن را همانند گوسفند سر می برند و جهت جلب رضایت سردمداران کفر و غاصبان قدس، همه گونه خوش خدمتی دارند و در تمام دوران ننگین رژیم جعلی و سفّاک صهیونیستی، در حمایت از مظلومین فلسطین، و مقدسات مسلمین حتی یک فشنگ و یا تیری رها نکرده اند، امّا هر روز شاهد آنیم که دسته دسته اهل قبله و توحید و بعثت و معاد را با کمال شقاوت و بی رحمی، قطعه قطعه و به آتش می کشند و فتنه و تفرقه را بین امّت اسلام می گسترانند.

لازم به تذکر است: این دو مورد به عنوان نمونه بود و گرنه مسلمانان هر روزه شاهد نشر و بسط صدها مورد دیگر با هزاران سایت و کتاب و مقالات و نرم افزار، توسّط این مجموعۀ فاقد عاطفه و رحم و متحجّر و تکفیری با هدف شوم تفرقه افکنی و جنگ و جدال در امّت اسلامی می باشند، فإلی الله المشتکی.

در هر صورت، ما به عنوان این که به حفظ وحدت مسلمین و قطع ید اجانب از بلاد اسلامی و زدودن اتّهامات و افتراءات از مکتب اسلام و معارف اهل بیت(علیهم السلام) مکلّفیم، بر خود واجب می دانیم جهت زایل کردن بدبینی از ذهنیتی که اینان در بین عموم مسلمین با دروغ، نفاق، افتراء و بهتان ساخته اند، اقدام نماییم و انزجار و بی زاری خود را از این تفرقه افکنان و جنگ افروزان وابسته به استکبار و کفر جهانی، اعلان نماییم.

ص:18

مجموعۀ «فی رحاب اهل البیت(علیهم السلام)» (1) حدود چهارده سال پیش، جهت زدودن این ذهنیت و زدودن برخی از موانع وحدت، در معاونت امور فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و با کمک، مساعدت و همکاری گروهی از فضلا و محققین (2)، طرّاحی و سپس مورد تنظیم و تدوین قرار گرفت.

بحمدالله به سرعت و به طور گسترده و چشمگیر، مورد استقبال محافل علمی و پژوهشی و علاقه مندان و دوستداران وحدت مسلمین، قرار گرفت.

شخصیت های علمی و دست اندرکاران نشر و قلم و گروه های محاوره و مناظره، در همان زمان تدوین و نشر، پیشنهاد ترجمه ی این مجموعه را به زبان های زنده دنیا دادند که بحمدالله ترجمۀ فارسی آن توسّط ادارۀ ترجمۀ

ص:19


1- (1) - این مجموعه بیش از چهل جلد است که هر یک از آنها به یک موضوع و یک شبهه اختصاص دارد و به زبان عربی و با سبک مقارنه و ارائه دلائل تنظیم یافته است.
2- (2) - جهت تقدیر از زحمات عزیزانی که در این مجموعه به نوعی تلاش داشته و نقشی که در تحقّق این کار علمی و فرهنگی داشته اند. متذکّر می شویم: 1 - ابوالفضل اسلامی (علی)؛ مسؤول گروه و مشرف علمی پروژه. 2 - سیّد منذر حکیم؛ پیگیر امور مجموعه. 5 - 3 - سیّد عبدالرحیم موسوی(رحمه الله)، شیخ عبدالکریم بهبهانی و صباح بیاتی؛ تهیّه کنندگان بعضی از متون مجموعه. 9 - 6 - شیخ عبدالأمیر سلطانی، شیخ محمّد هاشم عاملی، شیخ محمّد امینی و شیخ علی بهرامی؛ تصدّی مسائل استخراج و مقابله. 13 - 10 - سیّد محمدرضا آل ایّوب، عباس جعفری، حسین صالحی و عزیز عقابی؛ در مسائل تصحیح و تطبیق و روند امور. ضمن آن که از نظرات ارزشمند آقایان: شیخ جعفر الهادی (خوشنویس)، شیخ محمّدهادی یوسفی غروی، استاد صائب عبدالحمید وغیر اینان در برخی از این متون استفاده کرده ایم. جزاهم الله خیر الجزاء. (ناشر)

معاونت امور فرهنگی، آماده گردید و اینک مورد بررسی مجدّد و ویراستاری قرار گرفت و تقدیم علاقه مندان می شود.

امید است که این تلاش و جهاد فرهنگی، مورد قبول پروردگار متعال و عنایت حضرت بقیة الله الأعظم(عج) قرار گرفته باشد.

گروه مطالعات بنیادی

ابوالفضل اسلامی (علی)

1392/8/28

ص:20

سخنان علی در بارۀ قرآن

اشاره

از گفتار امیر المؤمنین علی(علیه السلام) در نهج البلاغه به دست می آید که قرآن موجود در میان ما، همان کتابی است که خداوند بر پیامبر امین خود حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله) نازل کرده است؛ کتابی که خداوند، عهده دار حفظ وجاودانگی آن است؛ به جهت این که قرآن دلیل بر جاودانگی رسالتی است که نازل شده است.

قرآن، متضمّن دستورات خداوند برای بشریت و دین کاملی است که خداوند آن را برای بندگان خویش برگزیده است وبه وسیلۀ آن بر بندگان خویش در روز قیامت، احتجاج می کند.

امام علی(علیه السلام) نیز در سخنان جاوید خویش، به آن تصریح فرموده واز قرآن جاوید، سخن گفته است. همان قرآنی که بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نازل شده ودر زمان آن حضرت جمع آوری شده است. نسل به نسل میان مسلمانان بوده ومورد استفاده قرار گرفته است بدون این که حرفی و یا کلمه ای از آن کم شده باشد.

حضرت علی(علیه السلام) می فرماید:

ص:21

(.. بدانید این قرآن پند گویی است که فریب ندهد وراهنمایی است که گمراه نکند و سخنگویی است که دروغ نگوید وکسی با قرآن ننشست مگر آن وقتی که برخاست، افزون شد، یا از وی کاست، افزونی در رستگاری وکاهش از کوری وگمراهی. بدانید کسی را که با قرآن است، نیازی نباشد وکسی بدون قرآن، بی نیاز نیاشد، بس رهایی از دردهایتان را از قرآن بخواهید. در سختیها از آن یاری بطلبید که قرآن موجب بهبود یافتن بزرگترین دردهاست وآن کفر، دورویی، هلاک شدن وگمراهی است، بس به وسیلۀ آن از خداوند بخواهید وبا دوستی آن، رو به سوی او آورید.) (1)

سخنانی که از آن حضرت دربارۀ قرآن کریم نقل شده ودر میان مسلمانان معاصر آن حضرت ومسلمانان امروز وجود دارد، تفسیر کنندۀ این گفتار حضرت است که می فرماید:

(قرآن، همراه من است، از هنگامی که با آن همراه شدم، جدا نگشتم) (2).

این دیدگاه امام علی(علیه السلام) دربارۀ کتاب جاوید خداوند است لکن دشمنان این کتاب الهی، برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، نقشه های گوناگونی را به کار بستند واز جمله به اهل بیت(علیهم السلام) تهمت زدند وگفتند

ص:22


1- (1) - نهج البلاغه: خطبۀ 176.
2- (2) - نهج البلاغه: خطبه 122.

که اهل بیت(علیهم السلام) قرآن دیگری، به جز قرآن موجود، نزد خویش نگه داری می کنند (1) ! و در کتابهایی روایی اهل بیت(علیهم السلام) روایاتی دربارۀ این موضوع وجود دارد.

برای روشن شدن حقیقت - که پیروان حق، آن را می شناسند ودشمنان سعی در سر پوش گذاشتن بر روی آن را دارند - در صدد پاسخگویی به این پندار واهی می باشیم. این تحقیق در صدد وبررسی تاریخ جمع آوری و تدوین قرآن در دوران پیامبر(صلی الله علیه و آله) ودوران امام علی(علیه السلام) می باشد تا نسبت به حقیقت مصحف امام علی(علیه السلام) که در روایات آمده آگاهی پیداکنیم.

مصحف امام علی(علیه السلام)

بحث در بارۀ مصحف امام علی(علیه السلام) ممکن نمی باشد مگر بعد از آشنایی با تاریخ جمع آوری قرآن کریم؛ زیرا مصحف امام علی(علیه السلام) چیزی نیست جز گرد آوری قرآن کریم وآنچه به آن مرتبط است؛ ترتیب سوره های قرآن و جمع آوری واعراب ونقطه گذاری، ونیز تقسیم آن به اجزا واحزاب در فاصلۀ زمانی کوتاهی کامل نگشته

ص:23


1- (1) - مراد ما این نیست که کتابهایی دربارۀ قرآن، نزد ائمه واصحاب آنان نباشد بلکه کتابهائی که متضمن تفسیر ، تأویل واسباب نزول ودیگر مباحث قرآنی می باشد، نزد آنان وجود دارد.

است بلکه دورانهایی بر آن گذشته که با آغاز رسالت شروع شده وبا یکی کردن قرآن ها در زمان عثمان وتکمیل اعرابگذاری به وسیلۀ «خلیل بن احمد فراهیدی» پایان یافته است.

ص:24

گرد آوری قرآن

اشاره

مورّخان، تاریخ گرد آوری قرآن را سه مرحله می دانند:

مرحلۀ اوّل : دوران پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)

در این زمان، قرآن با نوشتن وحفظ آن در سینه ها جمع آوری شد. قرآن بر روی کاغذ، لوحهایی از پوست وشاخۀ درخت خرما، سنگ ظریف واستخوان شتر نوشته می شد.

«زید بن ثابت» می گوید:

«ما نزد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) تألیف می کردیم؛ یعنی قرآن را بر روی پوست می نوشتیم») (1).

مرحلۀ دوّم: دوران ابو بکر

در این دوران، نسخه ای از قرآن، از لوحها ورقعه ها وحافظه های اشخاص فراهم شد.

مرحلۀ سوّم: دوران عثمان بن عفّان

در این دوران، قرآن در یک جلد جمع آوری شد و«عثمان» مردم را به پیروی از قرائت واحدی وادار ساخت و نسخه هایی از روی آن نوشت وبه شهرها فرستاد وبقیه قرآن ها را سوزاند (2)!

ص:25


1- (1) - مستدرک: 2 / 611 .
2- (2) - الاتقان: 211/1.

پس از بیان مختصر هر یک از این مراحل، اینک به نقد وبررسی این مراحل سه گانه می پردازیم.

نقد و بررسی اصل سه گانه

تفسیر و بررسی مرحلۀ اوّل:

بعضی از علمای امامیه بر این باورند که قرآن کریم در دوران پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)، جمع آوری شد و آن حضرت دنیا را به سوی آخرت ترک نکرد مگر بعد از این که آنچه را که از قرآن در سینه داشت، با آنچه حافظان قرآن در سینه داشتند وبین مصاحف کسانی که قرآن را در زمان آن حضرت جمع نموده بودند، مقابله کرد. روایات فراوانی نیز بر این مطلب دلالت می کند.

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرموده اند:

«کسی که قرآن را بخواند تا آن را حفظ نماید، خداوند او را وارد بهشت می کند و شفاعت او را در بارۀ ده نفر از خانواده اش می پذیرد...».) (1).

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بر نوشتن قرآن، اشراف داشتند.

« زید بن ثابت» می گوید:

ص:26


1- (1) - مجمع البیان: 1/ 85 ؛ مناهل العرفان: 1/ 234 ؛ مسند احمد: 5/ 324، مستدرک حاکم: 356/3 ؛ حیاۀ الصحابۀ: 260/3؛ مباحث فی علوم القرآن: 121.

«برآن حضرت وارد شدم وقرآن را با املای پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر قطعه ای از پوست ویا پاره ای از استخوان می نوشتم ووقتی کتابت من تمام می شد، می فرمود: بخوان، من آن را می خواندم واگر چیزی کم شده بود، آن را درست می کرد، سپس به سوی مردم خارج می شدم» (1).

همچنین روایت شده است که: اصحاب پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرآن را از اوّل تا آخر ختم می کردند وپیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمودند:

«برای کسی که قرآن را ختم کند، نزد خداوند یک دعای مستجاب وجود دارد» (2).

سؤال: آیا پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرآن را جمع آوری کرد، یا خیر؟

گفتنی است که نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قرآن جمع آوری شده ای بود. در روایتی آمده است: «عثمان بن ابی العاص» همراه با نمایندگان قبیلۀ ثقیف نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمد. خود او می گوید:

«بر پیامبر خدا وارد شدم و قرآنی را که نزدش بود در خواست کردم آن را به من داد (3) بلکه پیامبر خدا قرآنی را پشت رختخوابش گذاشت که بر شاخۀ درخت خرما و حریر واستخوان شتر نوشته بود وبه علی(علیه السلام) دستور داده بود که آن را بردارد وجمع کند...» (4).

ص:27


1- (1) - مجمع الزوائد: 152/1.
2- (2) - کنز العمال: 2280/1.
3- (3) - مجمع الزوائد: 371/9؛ حیاۀ الصحابۀ: 344/3.
4- (4) - کنز العمال: 2/ 4792.

نقد و بررسیمرحله دوم:

این مرحله از جمع آوری قرآن در زمان «ابو بکر» بوده است. روایات دربارۀ این جمع، همخوانی ندارند وارتباطی هم با موضوع مورد بحث ندارند.

امّا شبهۀ قرآن امام علی(علیه السلام) واین که آن حضرت، قرآنی غیر قرآن موجود بین مسلمانان دارد، شبهه ای است که دلیلی بر آن وجود ندارد واز اصل باطل است.

از دسته ای از روایات شیعه واهل سنّت، استفاده می شود که امام علی(علیه السلام) بعد از وفات حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) جهت جمع آوری قرآن کریم، از مردم کناره گرفت و این موضع امام، به دستور رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بوده است. حضرت امیر(علیه السلام) می فرمود:

(عبا بر دوش نمی گذارم تا قرآن را جمع کنم). (1)

روایت شده که: آن حضرت عبا بر دوش نمی گذاشت مگر برای نماز تا این که قرآن را جمع کرد.

نام گذاری مصحف امام علی(علیه السلام) از کجا نشأت گرفته است؟

قرآن امام علی(علیه السلام) مانند دیگر قرآن هایی است که گرد آوری شده است مثل «قرآن زید، قرآن ابن مسعود ، قرآن ابی بن کعب،

ص:28


1- (1) - شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید: 27/1 ؛ اتقان سیوطی: 204/1؛ انساب الاشراف: 587/1 ؛ الطبقات الکبری: 338/2 ؛ مناهل العرفان: 247/1 ؛ کنز العمّال: 2/ 588/ ح4792.

قرآن موسی اشعری وقرآن مقداد بن اسود»؛ چنان که عایشه نیز دارای قرآنی بود. قرائت اهل کوفه از روی قرآن ابن مسعود وقرائت اهل بصره از روی قرآن ابو موسی اشعری بود واهل شام از روی قرآن ابی بن کعب واهل دمشق از روی قرآن مقداد قرائت می نمودند. لکن دوران این قرآن ها وقرائت از روی آنها در زمان عثمان سپری شد؛ زیرا او قرآنی برای آن شهرها فرستاد ودیگر قرآن ها را سوزاند (1).

امّا در بارۀ قرآن امام علی(علیه السلام) گفتنی است که آن حضرت آن را برای خویش واهل بیتش نگهداری نمود وبه جهت حفظ وحدت امّت اسلامی، آن را ظاهر نکرد.

سؤال: آیا قرآن های اصحاب که به نام جمع کنندۀ آنها نام گذاری شد، با یکدیگر اختلاف داشت؟ وآیا هر یک از آنها ویژگی خاصّی داشتند؟

تاریخ نگاران معتقدند تمایزی از جهت تقدیم و تاخیر سوره ها در این قرآن ها موجود بود؛ مثلا «ابن مسعود» قرآن را بر اساس مقدّم کردن هفت سورۀ بزرگ: بقره، نساء، آل عمران، اعراف، انعام ، مائده، یونس وپس از آنها مئتین وسپس مثانی وپس از آن حم ها؛ سوره هایی

ص:29


1- (1) - الکامل فی التاریخ: 55/3 ؛ صحیح بخاری: 6/ 225و226؛ مصاحف سجستانی: 14-1؛ البرهان: 243/1- 239.

که با (حم) آغاز می شود وسپس ممتحنات ودر آخر مفصّلات گرد آوری نموده بود.

«ابی بن کعب» نیز در قرآن جمع آوری شدۀ خود، سورۀ انفال را مقدّم کرد وآن را بعد از سورۀ یونس وقبل از توبه قرار داد وسوره های: مریم ، شعراء وحج را بر سوره یوسف مقدّم نمود (1).

اوّلین کسی که پس از در گذشت پیامبر(صلی الله علیه و آله) جمع آوری قرآن را به طور مستقیم وبه وصیت آن حضرت بر عهده گرفت، علی ابن ابی طالب(علیه السلام) بود (2) . آن حضرت در خانه نشست وبه جمع آوری قرآن ومرتّب کردن آن، بر طبق نزول اقدام نمود.

ابن ندیم با سند نقل کرده است :

«حضرت علی(علیه السلام) پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اختلاف مردم وپراکندگی آنان را مشاهده نمود وسوگند یاد کرد که عبا بر دوش نگیرد تا قرآن را جمع نماید» (3) .

محمّد بن سیرین از عکرمه روایت کرده است:

«وقتی خلافت ابی بکر آغاز گشت، علی ابن ابی طالب(علیه السلام) در خانه نشست وبه جمع آوری قرآن مشغول شد.

ص:30


1- (1) . التمهید (محمد هادی معرفت): 313/1.
2- (2) - تفسیر قمی: 745 ؛ بحار الانوار: 92/ 48، ح5، و52، ح18.
3- (3) - مناقب: 40/2.

ابن سیرین می گوید:

از عکرمه پرسیدم: آیا تألیف دیگران نیز بر طبق نزول قرآن بوده؟ گفت: «اگر جن و انس هم گرد آیند تا همانند مصحف علی(علیه السلام) را تألیف کنند، توانایی ندارند.»

ابن سیرین می گوید :

«من در پی به دست آوردن این کتاب بودم وبه مدینه نیز نامه نوشتم؛ ولی بدان دست نیافتم» (1).

ویژگیهای مصحف امام علی(علیه السلام) نسبت به دیگر مصحف ها

بعد از این که ثابت شد امام علی(علیه السلام) مصحفی دارد که آن را پس از در گذشت پیامبر(صلی الله علیه و آله) جمع آوری نموده، این سؤال پیش می آید که امتیازات آن چیست؟ وآیا با مصاحف دیگر که بعد از مصحف آن حضرت جمع آوری شد - اختلاف دارد یا نه؟

در جواب، گفتنی است که بلی تفاوتی میان مصحف امام ومصحفهای دیگر وجود دارد؛ چنان که خود آنها با یکدیگر اختلاف دارند. حضرت علی(علیه السلام) آن را بر طبق نزول، با شرح و تفسیر برخی از آیات وبیان اسباب ومکان نزول گرد آوری نموده بود. خلاصه ویژگیهای مصحف امام(علیه السلام) بدین شرح است:

ص:31


1- (1) - اتقان سیوطی: 57/1 ؛ الطبقات: 101/2 ؛ کتاب استیعاب که در پاورقی کتاب الاصابه آمده: 253/2 ؛ التسهیل لعلوم التنزیل: 4/1 ؛ بحار الأنوار: 88/92، ح27، تفسیر آلاء الرحمن: 18/1.

ترتیب سوره ها وآیات، بر طبق ترتیب نزول می باشد؛ به صورتی که آنچه در اوّل نازل شده،با دقّتی تمام در ابتدا آمده است. همچنین شرح و تفسیر پاره ای از آیات وبیان مناسبت نزول را دارد. و نیز برخی از علوم قرآن مانند محکم ومتشابه وناسخ ومنسوخ وتفسیر وتأویل آیات در آن وجود داشت (1).

آیا امام علی(علیه السلام) مصحف خود را بر مردم عرضه کرد؟

بلی پس از آن که قرآن را جمع آوری نمود، آن را به میان مردم آورد وفرمود: «من از موقعی که پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) رحلت کردند، مشغول به غسل وتجهیز آن حضرت بودم. پس از آن به قرآن پرداختم تا همۀ آن را جمع کردم و خداوند آیه ای از قرآن را بر پیامبرش نازل نکرده مگر این که آن راجمع آوری نموده ام» (2) .

آن حضرت، مصحف خود را بر مردم عرضه کرد وامتیازات آن را بر شمرد. مردی از بزرگان قوم برخاست و مقداری از قرآنی که حضرت نوشته بود خواند، سپس گفت:«ای علی! آن را برگردان که ما را به آن نیازی نیست.» (3)

امام علی(علیه السلام) فرمودند:

ص:32


1- (1) - حقائق هامه حول القرآن الکریم: 158-153 ؛ اعیان الشیعه: 89/1؛ تاریخ قرآن، ابیاری: 85.
2- (2) - احتجاج طبرسی: 82 .
3- (3) - احتجاج: 82 ؛ کتاب سلیم بن قیس: 72 ؛ مناقب: 41 :1 و40 ؛ بحار الانوار: 51/92، ح18.

«به خدا قسم ! بعد از امروز، هرگز آن را نخواهید دید. بر من [لازم] بود پس از آن که آن را جمع کردم، شما را آگاه کنم تا آن را قرائت کنید» (1).

چرا امام علی(علیه السلام) مصحف خود را در زمان عثمان عرضه نکرد؟

در دوران زمامداری عثمان، اختلاف مصحفها اعتراض مسلمانان را برانگیخته بود. طلحه از امام علی(علیه السلام) درخواست نمود که مصحف خود را که پس از درگذشت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) گرد آورده بود بر مردم عرضه کند. او می گفت:

ص:33


1- (1) - تفسیر صافی: 25/1.

جزء قرآن نیست وجود دارد؟ طلحه گفت: تمامی آن، قرآن است. امام علی(علیه السلام) فرمود: «اگر به آن عمل کنید از آتش نجات می یابید وبه بهشت داخل می شوید». (1)

سرنوشت مصحف امام علی(علیه السلام)

از روایات استفاده می شود که امام علی(علیه السلام) مصحف را به امامان بعد از خود تحویل داد وآن مصحف میان ایشان یکی پس از دیگری منتقل می شد وآنان آن را به کسی نشان نمی دادند. (2)

دیدگاه برخی از عالمان اهل سنّت دربارۀ سرنوشت قرآن امام علی(علیه السلام)

ابن ندیم می گوید:

«مصحف امام علی(علیه السلام) اوّلین مصحفی است که قرآن در آن جمع شده است و آن نزد آل جعفر است و بنا به قول دیگر، فرزندان [امام] حسن(علیه السلام) آن را از یکدیگر به ارث می برند.» (3)

ابن سیرین، سرنوشت مصحف امام علی(علیه السلام) را در مدینه پیگیری نمود لکن موفّق به دستیابی آن نشد، ولی به ویژگی ومزیت آن در گفتارش تصریح کرده است:

ص:34


1- (1) - کتاب سلیم بن قیس: 110؛ بحار الانوار: 42/92، ح1.
2- (2) - بحار الانوار: 1/22/92.
3- (3) - فهرست ابن ندیم: 48 و47.

«ای کاش! به آن کتابی که سراسر علم است، دست می یافتم». (1)

خلاصه سخن در مصحف امام علی(علیه السلام)

امام علی(علیه السلام) قرآن را پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) گرد آورد. سوره ها وآیات آن، همان سوره ها وآیات قرآن موجود بین مسلمانان است همچنین متضمّن ترتیب سوره ها بر اساس نزول است ودر کنار آن، اسباب نزول را ذکر کرده است لکن برخی از صحابه موضعگیریشان نسبت به آن ، موضعگیری سیاسی بود وبدین جهت آن را قرآن دیگری می دانستند وثابت شد که قرآن دیگری به جز قرآن کریم نیست لکن دشمنان شیعه به خاطر ظلم و تفرقه اندازی می گویند : شیعه ادعا می کندد که امام علی(علیه السلام) قرآنی به غیر از قرآن موجود میان مسلمانان دارد! (2)

ص:35


1- (1) - الطبقات : 2/ 101؛ الاتقان: 57/1.
2- (2) - الشیعة والسنة، احسان ظهیر: 88 .

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109