رهنما 128 (برای اینکه بیایی)

مشخصات کتاب

سرشناسه:محدثی، جواد، 1331 - Mohadesi, Javad

عنوان و نام پدیدآور:برای اینکه بیایی/ جواد محدثی؛ تهیه و تولید اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی؛ به کوشش محمدحسین پورامینی؛ ویراستار محتوایی جواد نشاطی زاده؛ ویراستار عظیم قهرمانلو.

مشخصات نشر:مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات اسلامی، 1397.

مشخصات ظاهری:[62] ص.: مصور(رنگی).؛ 11×15 س م.

فروست:زائر رضوی.

رهنما؛ 128. باورها.

شابک:978-600-99750-5-1

وضعیت فهرست نویسی:فاپا

یادداشت:کتابنامه: ص. [57 - 58]؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع:محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق -

موضوع:مهدویت -- انتظار

موضوع:Mahdism -- *Waiting

شناسه افزوده:آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات اسلامی

شناسه افزوده:آستان قدس رضوی. اداره تولیدات فرهنگی

رده بندی کنگره:BP224/4/م32ب4 1397

رده بندی دیویی:297/462

شماره کتابشناسی ملی:5026202

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

ص:5

ص:6

برای اینکه بیایی

این نوشتار به دنبال پاسخ به این پرسش هاست:

• در جایگاه شیعه منتظر، چه وظایفی داریم؟

• زندگی ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا امام زمان را بپسندند و از آن رضایت داشته باشند؟

• آیا در عصر غیبت، به جز نماز و روزه و انجام واجبات دینی، وظایف خاصی داریم؟ آنها کدام است؟

• آیا دوران غیبت، دوران بلاتکلیفی مؤمنان است یا آنها تکالیفی برعهده دارند و مسئول اند؟

• آیا انتظار، فقط امید به آینده روشن و آرزوی آن است یا منتظران باید برای ایجاد زمینه ظهور، در حد توان، در مبارزه با مفاسد و اصلاح آن بکوشند؟

ص:7

تصویر

ص:8

درآمد

هنگامی که در دعاها و زیارت نامه ها از خداوند می طلبیم که «محیا» و «ممات» ما را همچون حیات و مرگ محمد و آل محمد علیهم السلام قرار دهد(1)، نوعی زندگی و مرگ متعالی را خواستار شده ایم. این دعا به سبک زندگی نیز اشاره دارد و نقش امامان عالی را در این الگودهی نشان میدهد.

کسی که خود را جزو منتظران حضرت مهدی عج می داند، باید اوصاف منتظران را نیز داشته باشد و به وظایف خود در عصر غیبت آشنا باشد.

عصر انتظار دوره تعطیلی تکالیف و رهایی از بار مسئولیتهای فردی و اجتماعی نیست. منتظر باید سبک زندگی اش امام زمان پسند باشد و با اخلاق و رفتارش، خود را برای ظهور امام زمان عج آماده سازد و فرزندانش را نیز با همین فرهنگ تربیت کند.

ص:9


1- ،نک: محمد بن جعفر بن علی مشهدی حائری (این مشهدی)، المزار الکبیر، ص483

آنچه در مجموعه حاضر می خوانید، ما را با وظایف منتظران و تکلیف آنان در عصر غیبت آشنا می کند.

امید است اخلاق و عمل، سلوک شخصی و رفتار اجتماعی، دوستیها، پیوستن ها و گسستن های روابط، کسب وکار، درآمدها و مخارج و موضع گیری ها و عکس العمل های ما آنگونه باشد که رضایت حضرت ولی عج را تأمین کند و ما را در صف مطیعان و پیروان قرآن و اهل بیت علیهم السلام قرار دهد!

ص:10

1.امید به آینده وانتظار فرج

امید به آینده و انتظار گشایش و رفع مشکلات، به انسان انگیزه حیات و تلاش و خدمت میدهد. خداوند وعده داده است که مستضعفان صالح، وارث زمین خواهند شد(1) و حکومت های ستمگر از میان خواهند رفت. این وعده قطعی خداوند، از نگاه شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام با ظهور حضرت مهدی عج تحقق خواهد یافت.

عقیده به صدق وعده الهی، روح امید را در مؤمنان زنده نگه می دارد. حدیث های متعددی از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که نویددهنده امامت منجی انسانها و حکومت عدل جهانی است؛ از جمله فرموده اند: «لولم یبق من الدهر إلا یوم البعث الله رجلا من أهل بیتی یملأهاعدلا... .»(2) (حتی اگر جز یک روز از [عمر] روزگار باقی نمانده باشد، خداوند مردی از خاندان مرا بر می انگیزد تا زمین را پر از عدالت کند....)

از این رو، همه ما وظیفه داریم منتظر آن روز باشیم و با اصلاح خود و جهان، زمینه را برای تحقق آن دوران فراهم سازیم.

ص:11


1- نک: قصص، 5
2- علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الاتمة، ج 2، ص 476

باید دعای «اللهم إنا نرغب إلیک فی دولة کریمه...»(1) را در چشم انداز خود قرار دهیم و به امید آن دوران طلایی و دولت کریمه زندگی کنیم و از دعوتگران به آن حکومت عدل باشیم.

طبق روایات، این انتظار سازنده و حرکت آفرین در عصر غیبت ، از بافضیلت ترین کارهاست و عبادت به شمار می آید؛ همان گونه که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «أفضل العبادة انتظار الفرج.»(2) (انتظار فرج، بهترین عبادت است.)

انتظار فرج، نشانة کمال جویی انسان است و گواه عشق ما به عدالت و ایمان و حق در سراسر جهان به شمار می رود.

ص:12


1- محمدبن یعقوب کلینی رازی، الکافی، ج 3، ص 422 تا 424؛ عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای افتتاح
2- محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج1، ص287: ابوالقاسم پاینده، نهج الفصاحة، ص232

2.شناخت حجت خدا

در روایات فراوانی سخن از شناخت خدا به میان آمده است و تأکید شده است که زمین، خالی از حجت نخواهد بود(1) و هرکس بمیرد، درحالی که امام زمان خویش و حجت خدا را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.(2)

در عصر حضور امامان علیهم السلام که حجت های پروردگارند(3)، " شناخت حجت به گونه ای است و در عصر غیبت که امام عج از نظرها پنهان است، این شناخت به شکل دیگری ممکن است. «حجت خدا» امام و پیشوایی است که از سوی خداوند تعیین شده است و اطاعتش بر ما واجب است و باید همه اعمال و رفتار و مواضعمان طبق نظرحجت خدا و در جهت اوامر ایشان باشد؛ ازاین رو « حجت شناسی» از شناخت های مهم و لازم و سرنوشت ساز است.

امروز، دوازدهمین حجت خدا از ائمه اثناعشر علیهم السلام حضرت مهدی عج هستند که در دوران غیبت به سر می برند. باید

ص:13


1- نک؛ محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص178 و 179. 2،
2- نک: محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج 1، ص 377 و 378 و ج2، ص20 و 21. ٣.
3- نک: محمد بن حسن صفار، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد ، ج1، ص61 و 63.

آن بزرگوار را بشناسیم، از فرمان هایشان آگاه شویم و کارهایی انجام دهیم که سبب رضایت ایشان است؛ چراکه بدون شناخت حجت الهی، اعمال انسان گاهی باطل است و مسیر زندگی به بیراهه و انحراف می رود. در عصر غیبت، از خداوند این شناخت را می طلبیم: «...الله عرفنی ځجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضلل عن ډینی(1) .» (خدایا، حجت خود را به من بشناسان؛ چرا که اگرحجت خود را به من نشناسانی، از دینم گمراه می شوم.)

دین صحیح آن است که از حجت خدا گرفته و آموخته شده باشد. حجت شناسی فقط به شناخت نیست؛ بلکه ایمان و اعتقاد به امامت ائمه الا و پیروی از آنان نیز جزو آن است.

وظیفه ماست که زمینه شناخت کامل و کافی درباره وجود حضرت حجت عج، ویژگی های آن بزرگوار، حکومت صالحه ایشان، امید به آمدنشان و ... را برای فرزندان خود فراهم کنیم تا نسلی امام شناس و حجت شناس و منتظر تربیت شوند و خود را برای سربازی در رکاب امام زمان عج آماده سازند.

ص:14


1- . محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص337 و 342؛ محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی (ابن ابی شب)، کتاب الغیبة، ص166.

شناخت حجت دوازدهم، حضرت مهدی عج و تلاش برای عمل طبق رضای آن حضرت و تربیت نسلی که حجت خدا را بشناسد و در مسیر تبعیت از او حرکت کند، از وظایف ما در عصر غیبت به شمار می آید.

ص:15

تصویر

ص:16

3.دعا برای ظهور

از جمله وظایف منتظران، دعا برای ظهور است. هنگامی که امتی به درگاه خداوند دعا می کنند و فرج اسلام و مسلمانان را می طلبند و این خواسته در دعای فردی و عمومی پیروان آن حضرت تجلی می یابد، خداوند نیز به این خواسته ها توجه میکند و اسباب ظهور را فراهم می سازد. دعا برای فرج و ظهور امام زمان عج برای خود شیعه نیز سودمند است و پیوند منتظران را با پیشوای موعود تقویت می کند.

حضرت ولی عصر عج در نامه ای به اسحاق بن یعقوب، ضمن بیان مطالبی نوشتند: «برای تعجیل فرج، بسیار دعا کنید؛ چراکه فرج و گشایش شما در آن است.»(1)

دعاهای متعددی وجود دارد که مضمون آنها طلب سلامتی برای حضرت ولی عصر عج و درخواست فرج و ظهور آن بزرگوار است؛ مانند دعای «الله گن لولیک...»(2) که به دعای فرج مشهور است یا دعای «الهی عظم البلاء و برح الخفاء...»(3) که مداومت بر آن، برای تعجیل در فرج و ظهور سفارش

ص:17


1- ، محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، کمال الدین وتمام النعمة، ج2، ص485
2- سید حسین بروجردی و دیگران، جامع أحادیث الشیعة، ج 31، ص778
3- ابراهیم بن علی عاملی کفعمی ، مصباح الکفعمی (لجنة الأمان الواقیة ولجنة الایمان الباقیة)، ص176؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص275

شده است. در دعای «اللهم عرفنی نفسک...»(1) نیز خواسته های گوناگونی درباره حضرت مهدی عج مطرح میشود که تعجیل در فرج و فرارسیدن عصر ظهور آن پیشوای غایب، از جمله آن خواسته هاست.

از مجموعه این دعاها و روایات برمی آید که آرزو و خواسته قلبی یک منتظر واقعی، باید آن باشد که عصر غیبت پایان یابد و حکومت جهانی عدل در سایۂ ظهور حضرت ولی عصر عج برپا شود. این خواسته قلبی سبب می شود که منتظران نیز در این خط و مرام باشند و برای تحقق این آرزو ، هم دعا و هم تلاش کنند.

دعا برای سلامتی امام زمان عج و تعجیل در ظهور آن حضرت، تقویت کننده ارتباط شیعه منتظر با امام خویش است. این مهم برای منتظران، سازنده و نشانه امیدواری به آینده ای مطلوب برای بشریت است که با پیروی از خط هدایت رهبران آسمانی به دست می آید.

ص:18


1- محمد بن یعقوب کلینی، الکافی، ج1، ص337 و 342؛ محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی (ابن ابی زینب) ، کتاب الغیبة، ص166،

4.عهد و میثاق با امام عصر عج

پیروی از اهل بیت و امامان معصوم علیهم السلام در سایه عهد و پیمانی است که ما با آنان داریم و ایشان را به پیشوایی پذیرفته ایم: میثاق بسته ایم که مطیع فرمان و رهرو راهشان باشیم و از آنان جدا نشویم . این میثاق با امام عصر عج را باید پیوسته به یاد داشته باشیم و آن را تجدید کنیم.

از دعاهایی که به خواندن آن توصیه شده است ، دعای عهد است. در این دعا که از امام صادق ع نقل شده است، ضمن یادکرد از باورهای دینی و پیوند ولایی با امام معصوم علیه السلام، با امام زمان عج تجدید عهد و پیمان میکنیم که از یاوران و مدافعان و پیشتازان در اجرای فرمان ایشان و شهادت طلبان در رکابشان باشیم و درخواست میکنیم که اگر پیش از ظهور آن حضرت، مرگ ما فرارسد، خداوند برما منت نهد و در عصر ظهور، ما را دوباره زنده کند تا مسلحانه و کفن پوش و لبیک گو، در راه و رکاب آن بزرگوار جهاد کنیم.

توصیه شده است که هر روز صبح، با خواندن این دعاء میثاق خویش را با مولایمان تجدید کنیم؛ چنانکه می گوییم:

ص:19

خداوندا، من سحرگاه امروز و تا زمانی که زنده ام، همه روزه پیمان و بیعت با مولایم را تجدید میکنم و عهد میبندم که از او روی گردان نشوم؛ پس مرا ازجمله یاوران و مدافعان و مجریان فرمان های او قرار بده(1) .... در دعای دیگری درباره تجدید عهد با امام زمان عج به خداوند چنین عرضه می داریم:

«اللهم أجد له فی هذا الیوم و فی کل یوم عهدا و عقدا و بیعة له فی رقبتی.»(2) (خداوندا، امروز و در هر روز، عهد و پیمان و بیعتی را که بر گردن من است، با او تجدید میکنم.)

در دعای عهد کسی که آرزو دارد از یاوران مهدی عج باشد و هر روز با مولایش عهد و پیمان می بندد، باید صلاحیت های قرارگرفتن در صف «انصار قائم» را در خود پدید آورد و به این عهد وفادار بماند و آن را که به نوعی منشور سربازی امام زمان وال است، پاس بدارد.

در زیارت آل یاسین نیز به حضرت ولی عصر عج با عنوان

ص:20


1- محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص95 و 96؛ عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای عهد
2- محمدبن جعفر بن علی مشهدی حائری (این مشهدی ) ، المزار الکبیر، ص 662 محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 9، ص110،

میثاق مؤکد خدا» سلام می دهیم: «الشلام علیک یا میثاق الله الذی أخذه وکده .»(1) (سلام برتوای عهد و میثاق خدا یعنی امامت و ولایت که خداوند آن را از خلق گرفت و محکم و مؤکد کرد.)

میثاق و پیمان میان ما و امام عصر عج برای دین داری و اطاعت و یاری آن حضرت است. توصیه شده است که در عصر غیبت، همه روزه با خواندن دعای عهد، با امام زمان عج تجدید پیمان کنیم و بکوشیم در زندگی به این پیمان وفادار بمانیم و به تکالیف دینی خود عمل کنیم.

ص:21


1- محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج52، ص171؛ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین

5.صبر بر فراق وحفظ ایمان

دوران جدایی از حجت معصوم، آزمایشی الهی است. تحمل رنج هجران و غم دوری سخت است؛ ولی دلسوختگان مؤمن، هم بر این فراق درازمدت صبر میکنند و هم ایمان خود را به ظهور و وعده الهی از دست نمی دهند. امام حسن عسکری علیه السلام فرموده اند:

قائم پس از من، فرزند من است و سنت های انبیا از نظر طول عمر و غیبت، در او جریان پیدا میکند؛ تا اینکه به خاطر طولانی شدن مدت غیبتش، قلبها سخت او قسی می شود و فقط صاحبان ایمان پابرجا می مانند: کسانی که خداوند دل هایشان را با ایمان استوار کرده و با روحی از جانب خویش، تأییدشان کرده است.(1)

از غیبت طولانی امام عصر عج در روایات بسیاری سخن به میان آمده است. در این مدت، ایجاد شک و شبهه رواج داشته و استهزا و تحقیر مؤمنان معتقد به آن امام غایب و حرف و حدیث و طعن و طنز درباره آنان فراوان خواهد بود؛

ص:22


1- ، محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، کمال الدین وتمام النعمة، ج2، ص524.

بنابراین کسانی که ایمانشان ضعیف باشد، دچار تردید و بی اعتقادی می شوند؛ ولی دل های استوار، از این امتحان سرافراز بیرون می آیند و صبور و مؤمن باقی می مانند.

اینک که بیش از هزار سال از غیبت حضرت مهدی عج میگذرد، هم فراق و هم تحمل زخم زبان ها و ایستادگی در مقابل شبهه آفرینان وسوسه گر برای منتظران شیفته، دشوار است؛ ولی وظیفه ایشان صبر و مقاومت است. در یکی از دعاهای عصر غیبت چنین آمده است:

اللهم ولا تشتا الیقین لطول الأمنی فی غیبته و انقطاع خبره عنا(1).... خدایا، به علت طولانی شدن غیبتش و بی خبرماندن ما از او، یقین ما را نگیر! یاد او، ایمان به او، انتظارش، یقین به ظهورش و دعا برای حضرتش را از خاطرما نبرتا آنکه طول کشیدن غیبت آن حضرت، ما را از ظهور و قیامش ناامید نکند و یقین ما دراین باره ، همچون یقین ما به قیام پیامبرصلی الله علیه و آله و وحی و قرآن باشد. دل های ما را برایمان به او استوار و نیرومند کن تا ما را به دست او به راه صحیح هدایت کنی!

ص:23


1- ، محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، کمال الدین وتمام النعمة، ج 2، ص 512.

در یکی دیگر از دعاهای عصر غیبت آمده است:

ولا تسلنا ذلک فی حیاتنا ولا عند وفاتنا حتی تتوفانا و نخ علی ذلک غیر شاکین ولا ناکثین ولا مزتابین ولا مکذبین(1). این عقیده (یعنی باور به آن حضرت و ثبات قدم در مسیر ولایتش را از ما نگیر، نه در زندگی و نه هنگام مرگمان، تا از دنیا برویم؛ بی آنکه در این موضوع نه به شک و تردید افتیم و نه پیمان شکن باشیم و نه

تکذیب کننده. امام کاظم علیه السلام نیز در حدیثی فرموده اند: «هنگامی که پنجمین فرزندم غایب شد، به خدا پناه ببرید و مواظب دین خود باشید. مبادا کسی شما را از آن خارج کند!»(2)

هم نهان و هم پیدا، در مثل چو خورشیدی

گرچه از نظر چندیست، زیر ابر پنهانی(3)

ص:24


1- محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق)، کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص 513؛ محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 53، ص 188 .
2- محمد بن یعقوب کلینی رازی، الکافی، ج1، ص336
3- شاعر: مهدی الهی قمشه ای

عصر غیبت، دوران آزمون برای شیعیان و منتظران موعود جهانی است. در این دوران، باید با تقویت مبانی اعتقادی، هم سختی های هجران و دسترسی نداشتن به امام معصوم علیه السلام را صبورانه تحمل کنیم و هم تلاش کنیم که با طولانی شدن این دوره و زخم زبان های مخالفان و شبهه افکنی دشمنان، ایمان به ظهور و تحقق وعده الهی را از دست ندهیم.

ص:25

6.تمهید و زمینه سازی

برای ظهور امام زمان عج زمینه ها و تحقق شروطی لازم است که بخشی از آن به مردم مربوط می شود. منتظران ظهور نباید دست روی دست بگذارند، بنشینند، تماشاچی باشند و فقط به آمدن آن موعود نجات بخش امید داشته باشند؛ بلکه باید زمینه ساز ظهور باشند؛ همچنان که مردم در پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت امام امت به میهن، بی تفاوت و تماشاچی نبودند و با مبارزه و راهپیمایی و اعتصاب ضد رژیم طاغوت و همبستگی، فداکاری، شهادت، تحمل تبعید، زخمی شدن و... زمینه ساز سقوط رژیم شاهنشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی شدند. این زمینه سازی را تمهید می گویند. در روایات هم بر زمینه سازی برای ظهور تأکید شده است. به قول شاعر:

زمینه ساز ظهورند شاهدان شهید

اگرچه ماتمشان داغ بر جگر بسته است (1)

حتی آمادگی نظامی و تهیه نیرو و تجهیزات برای شرکت در آن نبرد نهایی به منظور پیروزی حق بر باطل، جزئی از این

ص:26


1- 1. شاعر: قادر طهماسبی، متخلص به فرید

حرکت تمهیدی و زمینه ساز است. امام صادق ع فرموده اند:

العین أخدم الخروج القائم ولؤهما فإن الله إذا علم ذلک من نیته رجو لأن ینسی فی غمرنی حتی درگه و یکون من أعوانه وأنصاری.(1)

باید هریک از شما خود را برای قیام قائم آماده کند؛ هرچند با یک تیر باشد. همانا وقتی که خداوند از این نیت در وجود کسی آگاه باشد، امیدوارم عمر او را طولانی سازد تا آن حضرت را درک کند و از باران و یاوران او باشد.

امت منتظر، امتی فداکار و حاضر در صحنه است و باید خود را برای هرگونه جانبازی در راه دین آماده کند و زمینه سازه باشد، نه «آماده خواه»!

در یکی از زیارت های عصر غیبت می خوانیم: «اللهم گما جعلت قلبی بیرکره مغمورا فاجعل سلاچی ڈون ضریه مشهورا.»(2) (خداوندا، همچنان که دلم را با یاد آن حضرت آباد ساختی، پس سلاح مرا نیز برای یاری اش از نیام بیرون آور!)

ص:27


1- 1، محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج52، ص 366: نک: محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی (ابن ابی زینب) ، کتاب الغیبة، ص320 |
2- ، محمد بن جعفربن علی مشهدی حائری (این مشهدی) ، المزار الکبیر، ص658 محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 14، ص 103، با اندکی تفاوت در واژه ها

به همین دلیل است که محققان و نویسندگان، انتظار را به دو نوع مثبت و منفی تقسیم کرده اند: برخی هیچگونه زمینه سازی و اقدامی نمیکنند و منتظرند تا دستی از غیب برون آید و کاری بکند! بعضی نیز در آماده سازی زمینه ظهور، با انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی، تربیت نیروهای مؤمن و حتی تهیه تجهیزات و سلاح و دیگر امکانات فعال اند. آماده خواهان کجا و آمادسازان کجا؟!

مگر می شود کسی انتظار حکومت حق و عدل را داشته باشد و در راه تحقق آن هیچ اقدامی نکند؟! در آخر زیارت آل یاسین میگوییم: «و تضرتی لکم معده .» (یاری من برای شما آماده و فراهم شده است. بدون زمینه سازی، چگونه می توانیم ادعا کنیم که نصرت ما آماده است؟!

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در روایتی فرموده اند: «یخرج ناش بین المشرق فیؤون للمهدی یغنی سلطانه.»(1) (مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه را برای سلطنت او حکومت مهدی آماده می سازند.)

امید است ما نیز با تعهد، تلاش، نیروسازی و تربیت

ص:28


1- علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الاتمة، ج2، ص477؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج51، ص 87

فرزندان ولایی و حق باور و عدالت خواه، از زمینه سازان ظهور امام زمان عج باشیم.

حرکت تمهیدی آماده سازان، ارزشمند و زیباست؛ برخلاف آماده خواهان که زیر بار مسئولیت در عصر غیبت نمی روند و دست روی دست نهاده و تماشاگرند؛ چراکه وظیفه ما در عصر غیبت، زمینه سازی فکری و اجتماعی برای ورود به عصر ظهور است.

ص:29

7.صلاح وفساد ستیزی

اگر امام زمان عج برای اصلاح امور جهان و مبارزه با فساد و مفسدان در سطح گیتی قیام خواهند کرد، منتظران دولت مهدوی نیز باید در حد توان و امکانات خویش، در اصلاح جامعه و مبارزه با مفاسد بکوشند و همان هدف مقدس را هرچند در مقیاس کوچکتر و محدودتر محقق سازند و با این کار، به تحقق آن هدف نهایی و آرمانی کمک کنند.

عصر غیبت، عصر بلاتکلیفی و بی مسئولیتی نیست. طبق روایات، شیعه منتظر، در عصر حاکمیت ستمگران نیز نباید تسلیم زور شود یا تابع وضعیت فاسد و گناه آلود زمانه شود و نیز نباید از اصلاح مأیوس شود و خود را از صحنه مبارزه کنار بکشد. آنان که معتقدند ما نباید کاری کنیم و باید منتظر باشیم تا خود حضرت ولی عصر عج همه امور را اصلاح کنند، دچار کج فکری اند و حقیقت انتظار را نفهمیده اند. مگر نه اینکه کسی که منتظر مهمان است، خود را برای استقبال و پذیرایی از او آماده می سازد؟!

اگر در جایی سیلی جاری شود یا در اثر بارش برف سنگین، راه ها مسدود شود یا آتش سوزی رخ دهد، هرچند

ص:30

در انتظار نیروهای امدادی و آتش نشان می مانیم، تا آمدن آنان، خود نیز باید با استفاده از همه توان و ظرفیت، برای جلوگیری از ویرانی های سیل یا خاموش کردن شعله های آتش اقدام کنیم. در عصر غیبت نیز نباید تکلیف امربه معروف و نهی از منکر و دفاع از احکام اسلام و مبارزه با دشمنان دین و بشریت بر زمین بماند.

امام خمینی فرموده اند: «ما منتظران مقدم مبارکش مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قوانین عدل الهی را در این کشور ولی عصرعج حاکم کنیم.»(1) هریک از ما موظفیم با اصلاح جامعه و مبارزه با فساد، زمینه را برای دینداری مؤمنان و عمل به وظایف دینی فراهم کرده و موانع را از سر راه برداریم. این حکم عقل و شرع است و بی تفاوتی در مواجهه با امور، در شأن منتظران راستین نیست.

از آنجا که رسالت مهدی موعود، اصلاح جهان و مبارزه با ستم و فساد است، تکلیف منتظران آن است که در حد توان، به همین هدف کمک کنند و به مبارزه با فساد و ظلم و مفسدان بپردازند.

ص:31


1- ١. سید روح الله خمینی، کلمات قصار، ص48

تصویر

ص:32

8.آماده جهاد و شهادت

دین خدا از آغاز با جهاد و فداکاری و شهادت شکل گرفته و قوت یافته است. مردان فداکار و شهادت طلب فرهنگ خون و حماسه و شهادت را در رکاب پیامبر و امیرمؤمنان و سیدالشهدا را شکل داده اند و قرآن نیز بارها از مسلمانان مجاهد که چشم انتظار « إحدی الحسنیین (1)» یعنی منتظر فتح یا شهادت بودند، ستایش کرده است.

یاران امام زمان عج در عصر ظهور، مجاهدانی پاکباز و جان برکف و مطیع فرمان اند؛ از این رو منتظران آن عصر

طلایی نیز باید با همین فرهنگ رشد کنند و آمادگی کامل داشته باشند که در رکاب ولی عصر فاعل به جهاد بپردازند تا حق و عدل برپا شود. در یکی از زیارت های حضرت مهدی عج چنین آمده است: «و اجعلنی من المستشهدین بین یدیه طائعا غیر مکره.»(2) (خدایا، مرا از کسانی قرار ده که در رکاب آن حضرت، از روی اطاعت او علاقه و نه با اکراه و ناخوشایندی، به شهادت می رسند.)

ص:33


1- 1. نک: توبه، 52.
2- . محمدین جعفربن علی مشهدی حائری (ابن مشهدی) ، المزار الکبیر، ص663 محمدباقر مجلسی، بحار الأنوار، ج 14، ص110.

جهاد و شهادت طلبی، الفبای اولیه انتظار مثبت و سازنده و از شاخصه های بارز یاران مهدی عج است. یکی از خواسته های ما در دعای عهد نیز، همین آرزوی شهادت در پیش روی امام زمان عج است: «و المستشهدین بین یدیه.»(1) البته این آرزو و دعا، هنگامی ارزشمند است که از عمق جان برآید و منتظران ظهور، خود را برای آن آماده کرده باشند.

فرهنگ جهاد و شهادت طلبی، از ارزش های مکتبی و از خصلت های نیکوی یاوران راستین امام زمان عج است. منتظران واقعی، هم آماده جهاد و شهادت اند و هم آرزویشان توفیق جهاد و فداکاری و شهادت در رکاب امام عصر عج است. این انتظار، انتظار سازنده و مثبت است.

ص:34


1- 1. ابراهیم بن علی عاملی کفعمی، مصباح الکفعمی (لجنة الأمان الواقیة و جنة الایمان الباقیة)، ص551؛ عباس قمی، مفاتیح الجنان، دعای عهد.

9.بینش و بصیرت

متأسفانه در عصر حاضر، امواج بی دینی و انحراف های اخلاقی و اعتقادی و سیاسی فراوان است. مؤمن باید بصیر و تیزهوش و بیدار باشد و فریب نخورد. کسانی با سوء استفاده از باورهای مقدس مردم و به نام دین و اهل بیت علیهم السلام و امام زمان عج آنان را به بیراهه می کشانند و در دام جریان های انحرافی می افکنند یا با ادعای ارتباط با امام زمان قال عده ای سطحی نگرو ساده لوح را مرید خویش میکنند و به فتنه افکنی می پردازند. برخی از این مدعیان و مذهب سازان نیز به کشورهای استعمارگر و بیگانگان وابسته اند.

آنچه انسان را در برابر این دعوت های شوم و دروغها و ادعاها مصون می سازد، بصیرت دینی و دین شناسی عمیق است؛ آن هم از راه هایی مطمئن، همچون مطالعه کتاب های متقن یا توسط اسلام شناسان تأییدشده، نه از طریق هرکه به نام دین و قرآن سخن می گوید یا کتاب و جزوه می نویسد یا فرستنده و رسانه دارد. اگر روزی بهائیت و قادیانی گری(1) با

ص:35


1- 1. فرقة قادیانی توسط میرزا غلام احمد قادیانی تأسیس شد. او اول خود را مسیح موعود معرفی کرد و سپس مدعی شد که مهدی موعود مسلمانان است، پیروان او فرقه خود را اسلام راستین می دانند و عقایدی شبیه بهائیت دارند

دین سازی های بدعت آمیز مردم را به بیراهه می کشیدند، امروز همان روش ها با نام های جدید وجود دارد و عده ای شاد با جمع آوری مرید و بازکردن دکان عوام فریبی، ایمان مردم را به غارت می برند.

گرچه اصل امکان دیدار حضرت مهدی عج در عصر غیبت محال نیست و عده ای نیز به دیدار ایشان مشرف شده اند، مسلما هرکه از راه برسد و مدعی دیدار و ارتباط با آن حضرت شود، راست نمی گوید. در این زمینه، بیشتر فریب خوردگان کسانی اند که معلومات کافی درباره دین و مهدویت نداشته و با علمای دین نیز ارتباط مطلوبی ندارند؛ از این رو بی بصیرتی سبب گمراهی آنان شده است.

امامان ما برای پیشگیری از چنین انحراف هایی هشدار داده اند که مردم به سادگی، ادعای مشاهده و ارتباط با حضرت حجت عج را نپذیرند. از خود حضرت مهدی عج چنین روایت شده است: «سیأتی شیعی من دعی المشاهدة الا فمن ادعی المشاهدة قبل ځوج الشفیانی و الضیحة فتمو کات مفتر.»(1)

به زودی برای شیعیان من وضعی پیش خواهد آمد که کسانی ادعای مشاهده اما را] کنند. آگاه باشید هرکه پیش از خروج

ص:36


1- محمد بن علی بن بابویه قمی ( شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 516.

سفیانی و صیحه آسمانی(1) ادعای مشاهده کند، دروغگو و اهل افتراست .) پس در عصر غیبت باید بینا و بصیر باشیم و فریب شیادان را نخوریم و این بصیرت را به فرزندان و شاگردان خود انتقال دهیم تا آنان نیز در برابر تبلیغات فریبنده بیمه شوند.

در عصر حاضر، امواج فتنه، فساد، تبلیغات سوء، تحریفات و شبهه آفرینی بسیار است؛ بنابراین

باید تلاش کنیم که با بینش و بصیرت درست، در موضوع مهدویت دچار انحراف نشویم؛ چراکه بصیرت و شناخت عمیق از دین، خنثی کننده عوام فریبی های مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان عج است.

ص:37


1- خروج سفیانی و صیحه آسمانی از نشانه های قطعی ظهور امام زمان عج است .

تصویر

ص:38

10.تربیت فرزندان ولایی

پیروان اهل بیت علیهم السلام در انتقال فرهنگی محبت پیامبر و خاندان پاک ایشان علیهم السلام به فرزندان خویش مسئول اند. باورها و گرایش هایی که شیعه دارد، باید به نسل های بعد نیز منتقل شود و عمده این کار برعهده والدین و مربیان است. این نیروسازی را تربیت ولایی می نامیم و وظیفه ماست که این فرهنگ و آموزه ها و اعتقادها را در نسل خود زنده نگه داریم. مودت و دوستی با خاندان پیامبرعلیهم السلام، سفارش قرآن است و قدردانی از زحمات پیامبرخدا صلی الله علیه و آله و اجر رسالت به شمار می آید.(1) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: «ادبوا أولادکم علی حبی و حب اهل بیتی والقرآن .»(2) (فرزندان خود را با محبت من و محبت خاندان من و قرآن تربیت کنید.)

از جلوه های روشن این نوع تربیت در عصر غیبت، آن است که فرزندان خود را با یاد ولی عصر عج و توجه به وجود مبارک آن حضرت، شوق دیدار ایشان ، انتظار آمدنشان و آمادگی برای ظهورشان تربیت کرده و روز به روز، این عقیده

ص:39


1- 1، نک: شوری، 23،
2- 2، سید نورالله حسینی مرعشی تستری (قاضی نورالله شوشتری)، إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج18، ص498.

را در وجود آنان تقویت کنیم. مهرورزی به خاندان رسالت، عاملی است برای حفظ معنویات و همسویی با این خاندان و اخلاق و کمالات آنان که از این رهگذر میتوان نسل امروز را در فضای آلوده دنیای معاصر، تا اندازه ای از انحرافات مصون ساخت و آنها را در مسیر سعادت و رضای خدا و اهل بیت ما قرار داد. شرکت دادن فرزندان در مراسمی که به یاد اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود، نهادینه سازی حب آل محمد علیهم السلام در دل های آنان، شادبودن و شادکردن دیگران در ایام ولادت اهل بیت علیهم السلام ، سوگواری در ایام شهادت ائمه و اولاد پیامبر ع و نام نهادن فرزندان به نام این بزرگواران، از جمله اقدام هایی است که به تربیت ولایی نسل های بعد می انجامد.

پیامبر صلی الله علیه و آله به تربیت فرزندان بر اساس محبت قرآن و اهل بیت عالی توصیه فرموده اند. در عصر غیبت، انجام این وظیفه، هم نیروسازی برای جبهه حق و سربازی امام عصر عج است و هم تلاشی برای محفوظ نگه داشتن فرزندان از فتنه ها و فسادهای آخرالزمان به شمار می رود.

ص:40

11.تقوا؛ عامل پیوند ودیدار

ارتباط معنوی با امام زمان عج در سایه تقوا امکان پذیر است. اگر انسان در عصر غیبت، به وظایف دینی خود عمل کند، با تقوا از گناهان دوری کند و زندگی اش از راه حلال تأمین شود، قطعأ مشمول عنایت حضرت ولی عصر عج قرار می گیرد.

بسیارند افرادی که سالهاست شوق دیدار امام زمان عج را دارند و مشتاق اند خدمت ایشان برسند؛ ولی با زندگی های آلوده به گناه ، انتظار دیدن آن حضرت بیهوده است. اگر انسان، مؤمن و متقی بوده و دیدار او با ولی عصر عج خواست و اراده خداوند هم باشد، این توفیق نصیبش خواهد شد.

عامل پیوند با امام عصرعج، تقوا، پاکدامنی، درستکاری و صداقت است. چه بسا آن حضرت در میان مردم رفت و آمد کنند؛ ولی فقط صالحان و پاکان می توانند ایشان را ببینند. با چشم پرگناه چگونه میتوان به دیداران عزیزمشرف شد؟!

گفتم که روی خوبت، از من چرا نهان است؟

گفتا: تو خود حجابی؛ ورنه رخم عیان است(1)

ص:41


1- 1. شاعر: محمد محسن فیض کاشانی، متخلص به فیض.

مسلما آنچه مانع دیدار با امام زمان عج میشود، گناهان ماست؛ چنان که آن بزرگوار، خود در توقیع مبارکشان به شیخ مفید رحمه الله فرموده اند: «ما یحبسنا عنهم إلا ما یتصل بنا مما نکرهه ولا نوثره منهم.(1)» (هیچ چیز ما را از ایشان (یعنی شیعیان محبوس نمی دارد؛ جز اخباری که از ایشان به ما می رسد و ما را ناراحت می کند و از ایشان این را انتظار نداریم.)

البته علما و صالحانی نیز بوده اند که توفیق تشرف به محضر امام عصر عج را داشته اند و پرواضح است که این توفیق را در سایه تقوا و پاکی درون و اخلاص در عمل به دست آورده اند.؟

علی بن مهزیار اهوازی در سفر حج، توفیق دیدار امام عصر عج را یافت؛ هرچند آن حضرت را نشناخت و پس از آنکه از حضور ایشان مرخص شد، به این مهم پی برد. در این ملاقات هم ، حضرت مهدی فاشل ضمن بیاناتی به مانع بودن گناهان برای دیدار با خودشان اشاره کرده و به علی بن مهزیار فرمودند: «هو مخجوب عنکم ولکن حجبه سوء

ص:42


1- احمدین علی طبرسی، الاحتجاج، ج 2، ص 495 تا 499.

اعمالکم.»(1) (او از شما پوشیده و پنهان نیست؛ بلکه این کارهای بد شماست که او را از نظرتان پنهان داشته است.)

درهرحال، مسلم است که ما وظیفه داریم باتقوا باشیم و از گناه دوری کنیم؛ آن وقت، اگرخدا مصلحت بداند، زمینه دیدار را فراهم می سازد و اگر مصلحت نداند، باز هم ما به وظیفه خود عمل کرده ایم.

در عصر غیبت، هیچ کس وظیفه ندارد برای دیدار با امام عصر عج تلاش کند. این شوق دیدار، ستودنی است؛ ولی آنچه ارتباط ما با ایشان را تقویت می کند، تقوا و ترک گناه است؛ چنان که آن حضرت نیز در کلام خود، صریحا به این مطلب اشاره فرموده اند.

ص:43


1- 1. محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص321.

12.یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه

یادکردن» همیشه عامل زنده ماندن خاطره ها و حادثه ها و مهم تر از آن، فرهنگ هاست. یاد امامان علیهم السلام ، ذکر فضایل و مناقبشان و بازگو کردن حوادث زندگی آنان و مصائب و شهادت جانگدازشان، عامل پیوند ما با فرهنگ اهل بیت علیهم السلام است و مهر و محبت آن بزرگواران را در دل های ما ریشه دار می سازد. امام صادق علیه السلام فرموده اند: «إنا إذا ذکرنا ذکر الله .(1)» (به راستی وقتی از ما یاد شود، از خدا یاد شده است.)

در عصر غیبت امام عصر عج نیزیاد ایشان علاوه بر فضیلت و ثواب داشتن، وظیفه است؛ سفارش به انجام اموری چون: صدقه دادن به نیت سلامتی ولی عصر عج ؛ ادای احترام به ایشان و بلندشدن یا دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نامشان؛ خواندن دعای عهد، دعای ندبه، دعای فرج، دعای عصر غیبت، زیارت آل یاسین و سایر ادعیة مرتبط و نیز متوسل شدن به آن حضرت برای رهایی از مشکلات، همه و همه برای زنده نگه داشتن نام و یاد ایشان در دلهاست و ما را با خدا پیوند می دهد و از گناهانمان می کاهد.

ص:44


1- محمد بن یعقوب کلینی رازی، الکافی، ج 2، ص 186 .

زیارت آل یاسین هم که سلام و تحیت ما به ساحت آن حضرت است ، وسیله ای است در راستای تحقق همین منظور امام عصرعج در یکی از نامه هایشان فرموده اند: «هرگاه خواستید به وسیله ما به درگاه خدا توجه کنید، چنین بگویید: سلام علی آل یس الشلام علیک یا داعین الله وربانی آیاته (1)

وقتی ما به یاد امام زمان عج باشیم، یعنی به یاد کسیکه پیوسته به یاد شیعیان است، پیوند ولایی مان با ایشان نیز مستحکم تر می شود؛ چراکه ایشان در توقیع مبارکشان به شیخ مفید ، فرمودند: «انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لنگرگم .» (ما هرگز شما را رها نکرده ایم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم . پس مانیز وظیفه داریم به یاد امام زمانمان عج باشیم و چراغ یاد آن عزیز را در دل ها روشن نگه داریم.

در عصر غیبت، باید همواره به یاد امام زمان عج باشیم و برای سلامتی و تعجیل در ظهورشان دعا کرده و با مداومت بر دعا و زیارت، پیوند خود را با آن عزیز تقویت کنیم. ولی عصر عج به یاد ما هستند؛ پس ما نیز از یاد ایشان غافل نباشیم!

ص:45


1- 1. احمد بن علی طبرسی، الاحتجاج، ج 2، ص 463؛ محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص171. 2- احمد بن علی طبرسی، الاحتجاج، ج2، ص497

13. احساس حضور در محضر امام

ماشیعیان معتقدیم که امام، حجت معصوم الهی است و اعمال ماهرهفته به محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام و امام زمان عج عرضه می شود و آنان از کارهای ما خبر دارند و از اعمال ناپسندمان متأسف و از کارهای خوبمان خوشحال می شوند. این اعتقاد باید در زندگی ما اثرداشته باشد و ما را برای انجام خوبیها برانگیزد و از بدی ها بازدارد. توجه به اینکه امام عصر عج از اعمال نیک و بد ما آگاه هستند و پرونده اعمالمان به محضر آن حضرت ارائه می شود، نقش بازدارنده از گناه دارد.

ما باید خود را پیوسته در محضر ایشان احساس کنیم و از آنچه سبب ناخرسندی و ناراحتی شان می شود، دوری گزینیم و گمان نکنیم اگر آن حضرت از چشم ما پنهان اند، از اعمال ما نیز بی خبرند. در حدیثی از امام رضا علیه السلام نقل شده است: «ثغرض علینا أغمال شیعنا صباحا ومساء (1).» (هر صبح و شام، اعمال شیعیانمان برما عرضه میشود.) در احادیث حج درباره حضور امام عصر عج در موسم

ص:46


1- 1. محمدبن علی بن شهرآشوب شروی مازندرانی، مناقب آل ابی طالب، ج4، ص6341 محمدباقر مجلسی، بحار الأنوار، ج49، ص98 و 99.

حج آمده است: «آن حضرت در موسم حج حضور می یابد و مردم را می بیند؛ ولی مردم او را نمی بینند.(1)»

در یکی از نامه های امام عصر عج به شیخ مفید رحمه اللهبا آمده است: «فإنا نحیط علما بأنبائکم ولا یغب عنا شیء من أخبارکم(2).» (هماناما از اخبار و اوضاع شما کاملا آگاهیم و چیزی از خبرهای شما از ما پنهان نیست.)

شیعه منتظر باید پیوسته احساس کند که در محضر امام است و کارهای خوب و بدش به اطلاع امام زمان عج می رسد و با این اعتقاد، بکوشد به گونه ای زندگی کند که مایه سرافرازی و خشنودی امام عصر عج باشد، نه باعث شرمندگی و ناراحتی ایشان.

امام عصر عج از کارهای ما مطلع اند و پرونده اعمال ما به محضر ایشان می رسد و اگر گناه کرده باشیم، ناراحت می شوند. وظیفه داریم به گونه ای عمل کنیم که نزد آن حضرت روسفید باشیم و اعمال ما سبب نارضایتی آن بزرگوار نشود.

ص:47


1- محمد بن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص. 17.
2- ، محمدباقر مجلسی، بحار الأنوار، ج 53، ص175.

14.اوصاف یاران امام زمان خلال

کسی که آرزوی دیدن و یاری امام را داشته باشد، باید این لیاقت را در خودش پدید آورد. در دعاهای بسیاری، از خداوند می خواهیم ما را از یاران امام زمان عج و مطیعان و مدافعانشان قرار دهد؛ از جمله در این دعا: «اللهم اجعلنی من أنصاره واعوانه والذابین عنه والمسارعین إلیه فی قضاء حوائجه .(1)»

صفت یاران امام زمان عج چیست؟

از مجموعه روایاتی که اوصاف اصحاب امام زمان فاتک را بیان می کند، برمی آید که یاوران حضرت، صفاتی دارند؛

• شناخت و معرفت امام عصرعج و اعتقاد راسخ به ایشان؛ و اخلاص و دوری از ریا؛ و اطاعت محض از فرمان های امام؛ و استقامت و پایداری و اراده استوار؛ و شوق جهاد و شهادت در رکاب آن حضرت؛ و تلاش روزانه و عبادت شبانه؛

ص:48


1- 1. ابراهیم بن علی عاملی کفعمی، مصباح الکفعمی (لجنة الأمان الواقیة و جنة الایمان الباقیة)، ص551؛ محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج99ص111

• همدلی و هماهنگی با یکدیگر؛ و شجاعت و دلاوری و صلابت؛

• دانش و بصیرت در برابر فتنه ها و گمراهی ها؛

• یاری حق و دفاع از آن. اوصاف گفته شده، فقط برخی از ویژگی های یاران حضرت مهدی عج است. وظیفه منتظران راستین در عصر غیبت، آن است که خود را به این اوصاف آراسته سازند و خودسازی و تهذیب نفس کنند و اهل معرفت و حماسه باشند. در این صورت، امید است اگر روزگار ظهور امام عصر عج را درک کنند، در رکاب آن حضرت و از یارانشان باشند. امام صادق علیه السلام در حدیثی فرموده اند: «من سره أن یکون من أصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الأخلاق و هو منتظر... .»(1) (هرکس مشتاق است که از یاران (حضرت) قائم باشد، باید انتظار بکشد و با پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار کند؛ در حالی که منتظر(ظهور) است....) در حکایت کسانی که به دیدار حضرت مهدی عج نائل شده اند، از سوی آن حضرت توصیه شده است که در زندگی، اعمال شایسته انجام دهند، از گناه بپرهیزند، زیارت عاشورا

ص:49


1- محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی (ابن ابی زینب) ، کتاب الغیبة، ص200

بخوانند، اهل قرائت قرآن و خواندن دعای فرج باشند، به پدر و مادر احترام بگذارند، به زیارت قبور ائمه علیهم السلام بروند، تعقیبات نمازها را بخوانند، به فقرا و نیازمندان شیعه رسیدگی کنند، در ناملایمات صبر و شکیبایی داشته باشند، برای سیدالشهداء علیه السلام عزاداری کنند و....

از مجموع این توصیه ها چنین برمی آید: برای اینکه یاور امام» شویم ، تقوا و زندگی ایمانی لازم است؛ پس باید بکوشیم که اوصاف خاص یاران ایشان را داشته باشیم تا نام «منتظر» برما صدق کند.

برای «یاور مهدی شدن» باید خود را به صفات آن حضرت که در روایات آمده است، آراست؛ صفاتی همچون: معرفت، اطاعت، بصیرت، استقامت، عبادت شبانه، تلاش روزانه، شجاعت و صلابت.

ص:50

15.جمعه؛ دعا وانتظار

روزهای جمعه به حضرت ولی عصر عج اختصاص دارد. در زیارت آن حضرت میگوییم:

هذا یوم الجمعة وهو یؤمک المتوقع فیه ظهورک و الفرج فیه للمؤمنین علی یدیک وقتل الکافرین بشیفک وانا یا مولای فیه ضیفک و جازک و انت یا مولای کریم من أولاد الکرام ومأمور بالضیافة و الإجازة فاضفنی و اجرنی(1).

امروز، روز جمعه است و روز توست که انتظار می رود ظهورت و گشایش برای مؤمنان به دست تو و هلاکت کافران به شمشیر تو، در این روز باشد و من ای مولایم، امروز مهمان تو و پناهنده به تو هستم و تو ای مولای من، کریمی از فرزندان کریمان بوده و به مهمان نوازی و پناه دادن مأمور هستی؛ پس مرا به مهمانی بپذیر و در جوار خود پناه ده.

شیعه و جمعه و امام زمان عج با یکدیگر مرتبط هستند و

ص:51


1- علی بن موسی بن جعفربن طاووس (سیدین طاووس)، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص318؛ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت صاحب الزمان من در روز جمعه

جمعه های منتظران، حال وهوا و رنگ و بوی مهدوی دارد. جمعه ها برای شیعه منتظر باید با روزهای دیگر هفته متفاوت باشد. شیعه در این روز، باید هم شوق دیدار داشته باشد، هم ناله و ندبه فراق کند، هم انتظار بکشد و هم برای ظهور و فرج امام عج دعا کند.

خواندن دعای ندبه در روزهای جمعه توصیه شده است. در این دعا، اشارات روشنی به فرهنگ شیعه و فضایل اهل بیت عالی ، مقام و جایگاه خاص حضرت مهدی عج ، امید به آینده روشن و گسترش عدالت اجتماعی در سایه حکومت الهی ایشان شده است؛ از جمله اینکه میگوییم:

چه زمانی از چشمه سار دیدارت سیراب می شویم؟ چه وقت ما را می بینی و ما نیز تو را در حالی که پرچم پیروزی را گشوده ای، مشاهده می کنیم؟ چه هنگام خواهد رسید زمانی که گرد تو حلقه زنیم و تو پیشوایی مردم را عهده دار شوی و جهان را پر از عدل و داد کنی و به دشمنان، طعم خواری و

عذاب بچشانی؟! این بشارتها و نویدها سبب می شود روزهای جمعه بیشتر به یاد امام زمان عج باشیم و منتظر ظهور آن حضرت

ص:52

بمانیم. در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «یخرج قائمنا أهل البیت یوم الجمعة(1).» (قائم ما اهل بیت، روز جمعه خروج او ظهور می کند.)

برنامه منتظران در روزهای جمعه با روزهای دیگر متفاوت است. به یاد آن امام موعود بودن، انتظار ظهور، خواندن دعای ندبه و توجه قلبی بیشتر به حضرت ولی عصر عج از وظایف همه شیعیان در عصر غیبت است.

ص:53


1- محمدبن علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 394.

تصویر

ص:54

16.انتظار

ای تو صاحب زمان

ای تو صاحب زمین

دل جدا از یاد تو

آشیانه ای خراب و بی صفاست

یاد سبزو روح بخش تو

یاد لطف بی نهایت خداست

ای کرامت وجود

کوچه ها و خانه ها در انتظار یک نسیم روح بخش

سینه را گشوده اند

کوچه ها و شهرها همیشه عاشق تو بوده اند

صبحگاه جمعه ها

آفتاب یاد تو، ز«ندبه»ها طلوع میکند

چشم های منتظر

روز را به شوق دیدنت شروع می کند

عشق های پاک

ص:55

در میان خنده ها و گریه های عاشقان

پیش عصمت الهیات خضوع می کند

ای بهانه ای برای زیستن

انتظارسبزما

همچو غنچه ای به شاخسار دل، شکفته است

ای بهار جاودان ، ای بهارآفرین

ما در انتظار مقدم توییم

ای امید آخرین

سایه بلند نام و یاد تو

از شرو سرای عاشقان بی قرار کم مباد!(1)

ص:56


1- شاعر: جواد محدثی

منابع

١. قرآن کریم .

2، ابن مشهدی، محمد بن جعفربن علی مشهدی حائری، المزار الکبیر، به تحقیق و تصحیح جواد قیومی اصفهانی، چ1، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1419ق.

٣. ابن ابی زینب، محمد بن ابراهیم بن جعفر کاتب نعمانی، کتاب الغیبة به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری، چ1، تهران: نشر صدوق، 1397ق.

4، ابن شهرآشوب، محمد بن علی بن شهرآشوب روی مازندرانی، مناقب آل ابی طالب، ج4، چ1، قم: علامه، 1379ق.

5. ابن طاووس (سید بن طاووس)، علی بن موسی بن جعفر بن طاووس، جمال الاسبوع بکمال العمل المشروع، چ1، قم: دار الرضی، 1330 ق.

6، اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، به تحقیق و تصحیح سیدهاشم رسولی محلاتی، ج 2، چ1، تبریز: بنی هاشمی، 1381ق.

7، بروجردی و دیگران، سیدحسین، جامع احادیث الشیعه، ج31، چ1، تهران: انتشارات فرهنگ سبز، 1386ق.

8. پاینده، ابوالقاسم، نهج الفصاحة، چ4، تهران: دنیای دانش، 1382ش.

9. خمینی، سید روح الله ، کلمات قصار، ج10، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، 1388.

10، صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی بن بابویه قمی، الخصال، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری، ج2، چ1، قم: مؤسسه نشر اسلامی

ص:57

وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1362ق.

11، صدوق (شیخ صدوق)، محمد بن علی بن بابویه قمی، کمال الدین و تمام النعمة، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری، ج 1 و 2، چ2، تهران: اسلامیه، 1395ش.

12. صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد اش به تحقیق و تصحیح محسن کوچه باغی، ج1، چ2، قم: مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، 1404ق.

13. طبرسی، احمد بن علی، الاحتجاج، به تحقیق و تصحیح محمدباقر موسوی خرسان، ج 2، چ1، مشهد: نشر مرتضی، 1403ق.

14. طبرسی، فضل بن حسن، إعلام الوری بأعلام الهدی، ج2، چ1، قم: مؤسسة آل البیت لإحیاء التراث، 1417ق.

15. عاملی کفعمی، ابراهیم بن علی، مصباح الکفعمی (لجنة الأمان الواقیة و لجنة الایمان الباقیة)، چ2، قم: دار الرضی (زاهدی)، 1405ق.

16، قاضی نورالله شوشتری، سید نورالله حسینی مرعشی تستری، احقاق الحق وإزهاق الباطل، ج18، قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی، 1409ق، به نقل از: کتابخانه دیجیتال نور.

17. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، چ1، قم: قدسیان، 1389ش.

18. کلینی رازی، محمد بن یعقوب، الکافی، به تحقیق و تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، جاو2 و3، چ2، تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1407ق.

19. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج49 و51 و 52 و 53 و 99، چ2، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.

ص:58

مسابقه فرهنگی برای اینکه بیایی

توضیحات شرکت در مسابقه

* و پرسش ها از متن موجود طرح شده است و افراد بالای دوازده سال می توانند در مسابقه شرکت کننده

* به روش های زیر می توانید در مسابقه فرهنگی شرکت کنید:

1. ارسال پاسخ به سامانه پیامکی 3000802222: برای این کار، کافی است به ترتیب نام مسابقه و شماره گزینه های صحیح پرسش ها به صورت یک عدد پنج رقمی از چپ به راست را، همراه با نام و نام خانوادگی خود به سامانه پیامکی گفته شده بفرستید.

مثال: برای اینکه بیایی 12324 مهدی علوی

2، مراجعه به بخش مسابقات پرتال جامع آستان قدس رضوی به نشانی

www.razavi.aqr.ir

3، پاسخ به پرسش ها در پاسخ نامه: پاسخ نامه تکمیل شده را می توانید به صندوق های مخصوص مستقر در پایگاه های اطلاع رسانی فرهنگی بیندازید یا به صندوق پستی 351 - 91735 ارسال کنید.

* هزینه ارسال پاسخ نامه از طریق قرارداد پست جواب قبول » پرداخت شده است و لازم نیست از پاکت و تمیر استفاده کنید.

* آخرین مهلت شرکت در مسابقه، یک ماه پس از دریافت کتاب است.

• قرعه کشی از بین پاسخ های کامل و صحیح و به صورت روزانه انجام میشود و نتیجه آن نیز از طریق سامانه پیامکی گفته شده به اطلاع برندگان می رسد.

تذکر: پیشنهادها و انتقادهای خود را در پیامکی جداگانه ارسال کنید.

تلفن: 32002569-051

ص:59

پرسش ها

پرسش اول: کدام گزینه از راه هایی است که ارتباط شیعه منتظر با امام خویش را تقویت می کند؟

1. یاری محبان امام زمان عج

2. دعا برای سلامتی امام زمان عج

3. دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان عج

4. گزینه ب وج

پرسش دوم: منظور از میثاق مؤکد خدا در زیارت آل یاسین کیست؟

١. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله

2. ائمه معصومین علیهم السلام

٣. امام زمان عج

4. امام حسین علیه السلام

پرسش سوم: بر اساس فرازی از دعای عهد که می فرماید: «... والمشتشهدین بین یدیه» یکی از آرزوهای منتظران چیست؟

1. عمل به دستورات امام زمان عج

2. شهادت در پیش روی امام زمان عج

3. دست برنداشتن از امام زمان عج

4. ملاقات با امام زمان عج

پرسش چهارم: درعصرغیبت، در مقابل امواج فتنه ، فساد، تبلیغات سوء و... چه وظیفه ای داریم؟

١. بینش و بصیرت

٢. جهاد و شهادت

3. صبر و حفظ ایمان

4. اصلاح و فساد ستیزی

پرسش پنجم:کدام گزینه طبق روایات از اوصاف یاران امام زمان عج است؟

١. اخلاص و دوری از ریا

2. استقامت و پایداری و اراده استوار

٣. یاری حق و دفاع از آن

4. همه گزینه ها

ص:60

تصویر

ص:61

تصویر

ص:62

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109