مأخذ شناسی پیش گیری از جرم (کتاب شناسی، مقاله شناسی، پایان نامه ها )

مشخصات کتاب

سرشناسه : احمدی طبسی، مهدی

عنوان و نام پدیدآور : ماخذشناسی پیش گیری از جرم (کتاب شناسی ، مقاله شناسی ، پایان نامه ها )/ مهدی احمدی طبسی؛ به سفارش ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی.

مشخصات نشر : قم: نورالسجاد، 1388.

مشخصات ظاهری : 222ص.

فروست : عدالت و سلامت.

یادداشت : نمایه.

شناسه افزوده : ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی.

شابک : 22000 ریال 978-600-5220-23-0 :

موضوع : جرم شناسی -- کتابشناسی

موضوع : جرم شناسی --مقاله نامه ها

موضوع : جرم شناسی -- پایان نامه ها

موضوع : حقوق جزا-- کتابشناسی

رده بندی دیویی : 016/345

رده بندی کنگره : Z6464 /ج4 الف3 1388

شماره کتابشناسی ملی : 1863569

به سفارش: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

پیش گفتار

حفاظت از محیط زیست و سلامت فضای زندگی ابعاد مختلفی دارد؛ گاهی عبور و مرور وسائل نقلیه و فعالیّت کارگاه های پر سر و صدا، موجب آلودگی صوتی می شود، گاهی نگهداری و پخش زباله ها در فضای زندگی سبب انواع بیماری و ایذای همسایگان می گردد.

پاسداری از پاکی محیط زندگی و سلامت فضای عمومی، یک وظیفه و خواست عموم خردمندان جهان است، امّا آلودگی ها، فقط گرد و غبار و تولید دود و پخش مواد نفتی در رودخانه و دریا و ریختن زباله های متعفن و فاضلاب در کوچه و خیابان نیست.

تولید، تکثیر، پخش و نشر و نمایش مواد آلوده از دیدگاه عقیدتی و اخلاقی و اجتماعی که ایمان، اخلاق، اتحاد، عدالت و استقلال جامعه را در معرض خطر قرار دهد، صدها بار بیش تر از دود و گرد و غبار برای جامعه مشکل ایجاد می کند. جرم و گناه وقتی در منظر و مرئی و در فضای مشترک و عمومی انجام گیرد، محیط اخلاقی و ایمانی جامعه را آلوده می کند. پیشگیری از گناه، به ویژه گناهان مشهودی که جرم و بزه و جنایت و خلاف شناخته می­شود، وظیفه ای اجتماعی است که بر عهده افراد جامعه و دولت و ملت مسلمان و هر اندیشمند دلسوز سعادت و سلامت جامعه بشری است.

چندین سال است که با همین هدف مقدس ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی در قوّه قضائیه جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است. این ستاد می کوشد که با یاری امت از تولید و تکثیر و پیدایش و افزایش جرم های گوناگون

ص: 5

پیش گیری کند. هسته های مردمی حفاظت اجتماعی و ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر و نیروهای مخلص بسیج و سپاه و نیروی انتظامی و همه فرزندان مساجد در هر کجای کشور با هدایت و نظارت عالمان دین می کوشند که فضای زندگی عمومی را از هر گونه آلودگی به ویروس جرم و گناه پاک نگه دارند و از بروز جرایم عقیدتی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی و رسانه ای جلوگیری کنند. شناخت زمینه های جرم، انگیزه های مجرمان، انواع جرم و علل و عوامل پیدایش و گسترش آن یک وظیفه اجتماعی است که بدون آن پاسداری از امنیّت اخلاقی و ایمانی جامعه، امکان پذیر نیست.

یکی از برنامه های این ستاد که با همکاری گروهی از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه تحقق یافت، تدوین کتاب های عمیق و کاربردی در زمینه مباحث پیش گیری از جرم است. این ستاد تاکنون بیش از ده اثر علمی - پژوهشی و بعضاً آموزشی در راستای هدف پیش گیری از جرم فراهم آورده است. کتاب حاضر، که به قلم برادر گرامی آقای مهدی احمدی تألیف شده تلاشی علمی است، که امید است هم چون دیگر خدمات برادران و خواهران مؤمن و فداکار در زمینه پیشگیری از جرم مقبول آستان قدس ربوبی قرار گیرد و یاران همراه در اقامه این وظیفه اجتماعی از الطاف حضرت حق جلّ و علا بهره مند شوند. پیش گیری از جرم و گناه نوعی جهاد فرهنگی و مرزبانی در جبهه تقوا و پارسایی است.

در پایان از حمایت های ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیةالله هاشمی شاهرودی و همکاران ستاد مردمی و برادر گرامی حجةالاسلام محمود مهدی پور، به دلیل هدایت و

نظارت بر تحقیق و تولید این مجموعه و از ناشر محترم جناب آقای جلالوند سپاسگزاری می شود.

والسلام

دبیر ستاد مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی کشور

سید احمد زرگر/ اسفند 1387

ص: 6

مقدمه

جرم مفهومی گسترده دارد که پرداختن به همه ابعاد آن فرصت و تلاش فراوان می طلبد. از طرفی تعریفی که معمولاً از جرم ارائه می گردد بر پایه نظریات دانشمندان غربی است. جرم، در نگاه جرم شناسان عبارت است از: هر فعل یا ترکی که موجب اخلال در نظم اجتماعی شود. بنابراین، شامل تعداد زیادی از گناهان نمی شود. اعمالی که در شرع مقدس اسلام انجام آن ممنوع بوده و اعمالی که ترک آن از نظر شرع مقدس اسلام حرام می باشد. مثلا در دین مترقی اسلام ترک نماز یا ترک انفاق گناه و جرم است و از سوی دیگر انجام اعمال منافی عفت نیز جرم تلقی می گردد. نگاه ما به جرم نگاهی است که اسلام برای ما مشخص فرموده است.

در حقیقت هر گونه تجاوز به دین خود یا دیگری، عقل خود یا دیگری، جان و مال و آبرو و حقوق خود یا دیگری جرم محسوب می شود.

تعریف جرم از دیدگاه ما عبارت است از: هر فعل یا ترکی که موجب نقض فرمان الهی باشد.

ص: 7

حال که تعریف جرم مشخص گردید، مراحل پیشگیری از جرم را در سه مرحله کلی می توان تصور کرد: 1( پیشگیری از وقوع جرم 2( پیشگیری از تکرار و گسترش جرم 3( تلاش برای کاهش جرم.

پیشگیری از جرم همیشه به عنوان بهترین راه برای ایمن سازی و امنیت جامعه شناخته شده است. در تحقق این مهم همه آحاد جامعه نقش دارند. مردم، نهادهای فرهنگی، رسانه ها، نیروهای انتظامی، قوه قضائیه و به طور کلی حاکمیت نقش دارند. در این میان نقش حاکمیت پررنگ تر و تأثیرگذارتر است.

ارتکاب جرایم خرد و کلان از جمله سرقت، قتل و تجاوز، فساد و فحشا، جرایم مختلف اینترنتی و دنیای مجازی، ترویج اندیشه های باطل و خرافی، تشبه به کفار، مصرف مواد مخدر و انواع مختلف روانگردان ها، قاچاق اسلحه و مشروبات الکلی، ترویج انحرافات جنسی و اخلاقی و دینی و در نتیجه صدمه به کیان خانواده، توطئه های خارجی، باندهای تبهکاری و شبکه های سازمان یافته مجرمانه، عوارض و آسیب هایی به شمار می روند که می تواند ضربه مهلکی بر پیکره نظام وارد سازد. و چه بسا کم توجهی به این امور باعث خسارات جبران ناپذیری گردد.

با توجه به هزینه های گزاف این جرائم که بر جامعه و مردم و حاکمیت تحمیل می شود، اهمیت پیشگیری از جرم نمود بیشتری می یابد. بدیهی است بودجه هایی که صرف پیشگیری از جرم شود، قطعاً بهتر از هزینه های بعد از ارتکاب جرم است.

بدون تردید اهمال و انفعال در برابر فساد و منکر باعث گسترش ویرانگری آن در جامعه می شود و باید همه مردم و نهادها برای اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد احساس مسئولیت نمایند و قبل از همه، مدیران نظام و محققان راه های پیشگیری را جستجو کنند.

ص: 8

آنچه پیش رو دارید، مأخذشناسی پیشگیری از جرم است که می تواند نقش بسزایی در تسهیل امور تحقیق در موضوع جرم و پیش گیری از آن را داشته باشد. وقتی کارهای انجام شده در حوزه پیشگیری از جرم پیش روی ما قرار می گیرد چند فایده مهم دارد:

1. جلوگیری از تحقیقات تکراری

2. دستیابی به پیشینه تحقیق

3. درک بهتر و صحیح تر از خلأها و نیازها

این مأخذشناسی حاوی شش بخش است. 1. فهرست الفبایی جرائم 2. واژه شناسی جرم 3. کتاب شناسی پیشگیری از جرم 4. مقاله شناسی پیشگیری از جرم 5.

پایان نامه شناسی پیشگیری از جرم 6. پیشگیری از جرم در فضای مجازی.

برای دستیابی به این مأخذشناسی کتابخانه های مختلفی مورد بازدید قرار گرفتند. در بعد نرم افزاری نیز از سایت کتابخانه ملی بهره برداری زیادی شد و همچنین سایت های ایران داک، کتابخانه های دیجیتالی فعال روی وب، نرم افزار کتابشناسی هادی، نرم افزار کتبیه، نمایه مطبوعات نیز بررسی شد.

بدیهی است برای اینکه به مقصود برسیم از جستجوی واژه های مختلف غفلت نورزیدیم.

کلمه پیشگیری به دو صورت پیش گیری و پیشگیری و کلمه جلوگیری با ترکیب کلمات زیر: جرم، جرائم، فساد، بزه، گناه، رشوه، دروغ، تهمت، زنا، شراب، حسد، خشم، کفر، شرک، جنسی، ربا، ایدز، آسیب های اجتماعی، لواط، خود ارضایی، استمنا، خودکشی، قاچاق کالا، بزهکاری، خانواده، خودتخریبی، جرایم، اسراف، تبذیر، انحراف، انحرافات، مادیگری، ماتریالیسم، دهریگری، ارتداد، بی دینی، التقاط، تهاجم

ص: 9

فرهنگی، تفکر، جنگ، خونریزی، نزاع، قتل، دزدی، سرقت، کلاه برداری، گرانفروشی، اختلاس، احتکار، انحصار، تنبلی، ترس، تکدی، وابستگی، رذائل اخلاقی، استثمار، استعمار، بی حجابی، بد حجابی، طلاق، اختلاف، فقر، تحریف، سلطه کفار، بدعت،

افراط، تفریط، جاسوسی، جاسوس، تمسخر، مسخره، استهزاء، طمع.

علاوه بر کلمات جلوگیری و پیشگیری کلمات راه های مقابله، راه های مبارزه و ممانعت نیز جستجو شد.

بر خواننده گرامی روشن است که برخی کلمات فوق بار مثبت داشته و برخی بار منفی دارند که در همه این موارد جلوگیری و پیشگیری آمده است. مثلا خانواده وقتی با پیشگیری جستجو شود، نقش خانواده در پیشگیری از جرم را نیز در بر می گیرد.

قابل توجه است که تعداد رکوردهای یافت شده بیش از مواردی است که در این کتاب ذکر شده است. چون موارد جستجو شده بررسی و برخی از آنها حذف و برخی اصلاح و گزینش شد تا تعدادی که پیش رو دارید استخراج گردید.

با توجه به اینکه اطلاعات کسب شده بیش از اندازه مصوب این کتاب بود و باعث حجم بالای کتاب می گردید، تعدادی از واژه ها جستجو نشد که لیست آن تقدیم می گردد تا علاقه مندان بتوانند در منابع مختلف جستجو کنند:

قانون شکنی، افت تحصیلی، شبهه پراکنی، فتنه انگیزی، استکبار اخلاقی، تبعیض، تهاجم خبری، تدلیس در ازدواج، صدور چک بی محل، ماهواره، جنگ سرد، تکرار جرم، دزدی دریایی، سرقت فرهنگی، تکدی، غفلت، اهمال کاری، خیانت در امانت، تفرقه افکنی، فقر تحمیلی، ثروت

اندوزی، نشر خرافات، ممناعت از حق، غربزدگی، الکل، فرار از خانه،

ص: 10

قاچاق زن و دختر، گران فروشی، پول شویی، ترک یاری مظلوم، خلف وعده، ترک نفقه، خروج بدون اذن از منزل و ترک هر کدام از واجبات، عباراتی است که می توان به همراه جرم جستجو و اطلاعات فراوانی در اختیار محققان قرار داد.

این نکته نیز قابل ذکر است که بسیاری از کتب اخلاقی که به طور مستقیم به پیشگیری از جرم نپرداخته اند، راه های مختلف درمان و پیشگیری از گناهان و جرائم را نشان می دهند. اما چون به طور مشخص و در فصل معین به این موضوع نپرداخته اند قابل ارائه نبودند. علاقه مندان می توانند در این مورد از کتاب های اخلاقی نیز بهره زیادی ببرند.

در پایان ضمن تشکر از استاد معظم حجة الاسلام و المسلمین محمود مهدی پور به خاطر کمک های بی دریغشان در تهیه و تنظیم این کتاب، به عنوان تیمن و تبرک، نوشتار را با مبحث پیشگیری

از جرم در قرآن که از کتاب فروغ بی پایان استخراج شده است، آغاز می کنیم.

نقد و نظر عالمانه شما را ارج می نهیم.

مهدی احمدی طبسی

ص: 11

ص: 12

جرم و جنایت

1. انگیزه های جرم و جنایت

1-1. حسادت: آیات: بقره / 109.

2-1. خودمحوری و خودشیفتگی: آیات: بقره / 91؛ آل عمران/ 75؛ نساء / 49 - 54.

3-1. انتقام: آیات: یوسف / 35؛

4-1. تعصب: آیات: بقره / 75 - 82.

5-1. جاه طلبی متولیان دروغین دین: آیات: بقره / 42 - 46، 176.

6-1. هوس زدگی: آیات: مائده / 70.

7-1. زراندوزی: آیات: بقره / 85 - 86، 174 - 175؛ مائده / 106 - 108.

8-1. ترس از فقر: آیات: اسراء / 31.

2. زمینه های جرم و جنایت

1-2. بینش مادی: آیات: انعام / 122 - 125.

ص: 13

2-2. غرور و کبر: آیات: انعام / 123؛ یونس / 75، 83؛ جاثیه / 32.

3-2. گمان زدگی: آیات: انعام / 148.

4-2. رفاه زدگی: آیات: هود / 116.

5-2. معادناباوری: آیات: سجده / 14.

6-2. بی مبالاتی و غفلت از علم و حضور حق: آیات: بقره / 181؛ نساء 29 - 31.

7-2. گستاخی و مرزشکنی: آیات: نساء / 13-14؛ قمر / 29.

8-2. حسد و عقده های روانی: آیات: نساء/ 29-32؛ مائده / 27-30؛ یوسف/ 7-15.

9-2. سلطه گری و انحصارطلبی: آیات: بقره / 83 - 123؛ توبه/ 30-35.

10-2. تیرگی روابط: آیات: اسراء/ 53.

11-2. مستی: آیات: طور/23.

3. پیش گیری از جرم و جنایت

1-3. تنبیه مناسب: آیات: نساء/ 16، 34.

2-3. روشنگری: آیات: نساء / 26.

3-3. شناخت و تأمین واقع بینانه نیازها: آیات: نساء/28.

4- تبری از جرم و مجرم

آیات: نساء / 107-110؛ توبه / 28-29؛ هود/ 35؛ قصص /17؛ مجادله / 14-22.

ص: 14

5- اهمیت جرم و جنایت فرهنگی

آیات: بقره/ 114، 159-162، 174-175؛ انعام / 93-94؛ هود/ 18-22.

زمینه های ظلم

1-1. سلطه مذهبی و توجیه شرعی: آیات: آل عمران/ 75؛ انعام /21.

2-1. ثروت اندوزی: آیات: نساء / 127، 160-161؛ مطففین / 1-6.

3-1. سلطه سیاسی و استکبار: آیات: انعام/129؛ صافات/22-36.

4-1. تبعیض جنسی: آیات: نساء / 124؛ انعام/ 138- 139؛ نحل/97.

5-1. تبعیض طبقاتی: آیات: انعام/52-55؛ هود/25-31.

6-1. انحراف جنسی و شهوت زدگی: آیات: هود/82-83؛ یوسف /23؛ حجر/ 61-77؛ عنکبوت/ 31-35.

7-1. رفاه زدگی: آیات: هود/116؛ انبیاء / 11-14.

8-1. نفاق: آیات: نور/ 47-50.

9-1. ضعف شناخت و بینش: آیات: نمل/ 18.

10-1. افراط و تفریط و عدم تعادل: آیات: فاطر / 32.

11-1. وابستگی های عاطفی: آیات: نساء /129، 135.

زمینه ها و عوامل فساد

1-1. شرک، کفر و مادیگری: انفال/ 72-73؛ یونس/39-40؛ رعد/25؛ نحل/88؛ نمل/14؛ روم/40-42

2-1. فاصله قلب و زبان: بقره /11-12؛ مائده /61.

3-1. انحراف انسان از مدار خود: بقره / 26-27.

ص: 15

4-1. زورمداری و خشونت: بقره / 30، 258؛ مائده / 32؛ اعراف/ 55-56.

5-1. ناسپاسی و اسراف: بقره/60؛ شعراء / 151-152.

6-1. استکبار، سلطه گری، سلطه پذیری و انحصارطلبی: نساء/ 53، 97-100؛ اعراف/103؛ توبه / 29-35؛ یونس/91؛ رعد/25؛ طه/43؛ نمل/34؛ قصص /4،39؛ فاطر/42-43؛ فصلت/15؛ احقاف/20؛ محمد/22؛ فجر/6-14.

7-1. کتمان حقایق: بقره/ 159-161؛ آل عمران/187.

8-1. حرام خواری و سرقت: بقره/220؛ نساء / 2؛ مائده/62؛ یوسف/73؛ کهف/94.

9-1. ناکامی و سرکوبی غریزه: بقره/232.

10-1. تحریف و دروغ: آل عمران/61-63.

11-1. افزون طلبی و ظلم اقتصادی: نساء/94؛ اعراف/ 85-86؛ هود/84-85؛ شعراء/183؛ قصص/77؛ عنکبوت/36-40؛ شوری/27؛ فجر/17-20.

12-1. شهوت جنسی: اعراف/80-81؛ هود/78-82؛ حجر/67-73؛ عنکبوت/28-30.

13-1. فتنه های فرهنگی و اجتماعی: اعراف/142؛ انفال /73؛ یونس/81؛ اسراء/4-8؛ کهف/94؛ نمل/48.

14-1. هرج و مرج: مؤمنون/71.

15-1. قدرت: محمد/22.

16-1. رفاه زدگی: غافر/75.

ص: 16

زمینه های گناه

1-1. تنگ نظری، مادی گردی و آخوربینی: بقره /85-86، 102-103؛ اعراف/169؛ یونس / 7-8.

2-1. غرور: عنکبوت/4.

3-1. هوس و شهوت: بقره /78؛ انعام / 56؛ یوسف / 33؛ حجر/ 67-72.

4-1. روزمداری و قانون شکنی: مریم/14.

5-1. تعصب، سلطه گری، استکبار و انحصارطلبی: بقره/88-100، 170؛ اعراف/13.

6-1. رفاه و امنیت: یونس/12.

7-1. ترس از مرگ: بقره/ 94-96.

8-1. مستی: طور/23؛ واقعه/25.

9-1. سلطه پذیری و ساده اندیشی: بقره/168؛ مائده/60-64؛ اعراف/27؛ عنکبوت/12.

10-1. توجیه: اعراف/28، 169؛

11-1. قدرت و ثروت: آل عمران/178؛ قصص/77؛ عنکبوت/38-41.

12-1. خودمحوری و حسادت: بقره/53؛ مائده/27-32.

13-1. غلفت از عدل الهی و نظام پاداش و کیفر: جاثیه/20-35.

14-1. معادناباوری و دروغ انگاری دیدار خداوند: انعام؟31-41.

15-1. نظام سلطه: انعام/123.

ص: 17

آبروشن، هوشنگ

اشاره

کودک آزاری و راه های مقابله با آن، [پایان نامه]، استاد راهنما هوشنگ شامبیاتی؛ استاد مشاور جعفر کوشا، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، [ح، 183] ورق.: جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: 163 - 159 ورق.

هدف پژوهش: بررسی جایگاه کودک و کودک آزادی در تفکر مقننین، ادیان و مذاهب و آموزه های کیفری و نحله های فکری است تا با بررسی آمار جنایی، تا حد امکان راه کارهای عملی و قابل دفاعی برای کاهش آمار این بزه ناپسند به دست آید. روش پژوهش: اصل مبنای روش کتابخانه ای است، قسمتی از آن میدانی و به صورت پرسش و پاسخ از کودکان بزهکار در کانون اصلاح و تربیت بندرعباس می باشد. ابزار اندازه گیری: بررسی منابع کتابخانه ای، نمونه آراء محاکم و قوانین موجود است. طرح پژوهش: کودک به عنوان ثمره زندگی والدین، شیرینی و حلاوت خاصی به کانون خانواده خواهد بخشید. این موجود شیرین بی دفاع همواره مورد حمایت کیفری مقننین و ادیان الهی و غیر الهی قرار گرفته است. در اسلام، آزار کودک همواره از معاصی بزرگ محسوب می شده و کودک آزاربعنوان شخص قصی و ظالم، بشارت به کیفر سخت و عذاب الهی شده است. در قانون حمورابی نیز که قدیمی ترین قانون دست نوشته بشریت متمدن است، مردمان از کودک آزاری پرهیز داده شده اند. اما علیرغم

ص: 18

این توصیه ها و حمایت های کیفری و غیر کیفری مقننین، کودک آزاری از جمله جرائمی است که از ابتدای تمدن بشریت، آمار زیادی را به خود اختصاص داده است. نتیجه کلی: با شناخت عوامل و ریشه های بروز این نابهنجاری باید یک سیاست جنایی مؤثری را در جهت تدوین قوانین و مقررات حمایتی همسو با جهان معاصر نسبت به اطفال آزار دیده یا در معرض خطر اتخاذ نموده و تلاش شود تا با برانگیختن حس مسئولیت جمعی و تقویت عزت نفس عمومی، به کاهش این پدیده مفهوم در ایران دست یافت.

1.آبروشن، هوشنگ، 1330-

کودک آزاری و راه های مقابله باآن به انضمام کنوانسیون حقوق کودک،تهران، آثار اندیشه، 1386، 334 ص، 22000 ریال، چاپ قبلی: آریان، 1384، چاپ دوم، کتابنامه: ص [229] - 234؛ همچنین به صورت زیرنویس.

2. آدامز، لیندا و دیگران

فرهنگ تفاهم در ازدواج، آیین تفاهم، تهران، چاپ دوم، 1384، چگونگی پیش گیری از اختلافات در زندگی، ص 83 - 95.

3.آزاد، زهرا

نقش خانواده در پیشگیری از وقوع جرم، شکوفه، ش 15، (مهر 1383) ص 12 - 14.

4. آفنداک، خلیل

نقش مأمورین نیروی انتظامی در پیشگیری از جرایم اطفال، دادرسی، ش 38، (خرداد و تیر 1382) ص 64 - 67.

ص: 19

5. آفنداک، خلیل

اهمیت خانواده در پیشگیری از جرم، صدای عدالت، (25 اسفند 1382) ص 5.

6. آفنداک، خلیل

اهمیت خانواده در پیشگیری از جرم، صدای عدالت، (7 دی 1382) ص 5.

7. آفنداک، خلیل

اطفال بی سرپرست در معرض ارتکاب جرم، راه مردم، 31/2/84.

8. آقازاده، ...

مجلس، راههای مقابله با تورم و ثبات اقتصادی، ایران، (3 تیر 1375) ص 9.

9. آقایی، امیر

بررسی روانشناسی و جرم شناختی متهمین به قتل ارجاع شده به بخش روانپزشکی سازمان پزشکی قانون، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق، گرایش حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما رضا هاشمی؛ صفت الله آقایی فشیانی، تهران، 1384،دانشگاه آزاد اسلامی. دانشکده حقوق، د، 376 ورق: جدول، کتابنامه: ص 363- 371.

هدف، بررسی علل درونی و خارج پدیده و قتل و ارائه راه های پیشگیری فردی اصلاح و بازسازی در مواردی که فرد قصاص نمی شود و پیشگیری اجتماعی در مورد کسانی که هنوز مرتکب قتل نشده اند ولی در شرایط روانی و اجتماعی مساعدی به سر نمی برند. روش گردآوری و بررسی اطلاعات مورد استفاده در این کار پژوهشی به طریق کتابخانه ای و

ص: 20

توصیفی، بصورت گذشته نگر با نگاه به پژوهش دیگر انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که عوامل خانوادگی مانند طلاق، مرگ والدین، کثرت اولاد، اعتیاد والدین، بزهکاری یکی از والدین، اختلافات خانوادگی یا عوامل اجتماعی مانند نامناسب بودن وضعیت فیزیکی منطقه، فقر، بی سوادی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر، رشد بی رویه جمعیت، تماشای فیلم های خشن، ابتلاء به انواع بیماریها و اختلالات روانی و همچنین ابتلاء به انواع مشکلات ژنتیکی احتمال ارتکاب قتل را بالا می برد.

10. آلفرد، آدلر

احساس کهتری، مترجم: محمود منصوری، دانشگاه تهران، تهران، درمان احساس کهتری، ص 41 - 56.

11. ابراهیمی، عباسعلی

نقش دین در پیشگیری از جرائم، ساری: ترنم بهار، 1385، 138ص

12.ابراهیمی، علی اکبر

راهنمای خانواده: برای پیشگیری از مصرف سیگار، الکل و مواد در نوجوانان، اصفهان: کنکاش، 1384، 75 ص

13. ابراهیمی، نوحعلی

قانون شکنی و راههای مقابله، حمایت، (29 مرداد 1384) ص 6.

14. ابریشم چی، طناز

بررسی عوامل مؤثر بر میزان رضایت از ازدواج، [پایان نامه]، استاد راهنما رسول گلشن فومنی، تهران،1381، دانشگاه آزاد اسلامی،

ص: 21

واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، [68] ورق.: جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: 67 - 66 ورق.

موضوع مورد تحقیق ما در بعد جامعه شناسی خانواده قرار می گیرد و از آنجا که خانواده یکی از نهادهای اساسی جامعه انسانی است لذا توجه به تحکیم و ثبات این نهاد اجتماعی مهم، بسیار ضروری به نظر می رسد با توجه به رشد روزافزون آمار طلاق در جوامع امروزی و بالاخص کشور ما، جلوگیری از عواملی که موجب بروز مشکلات در روابط بین دو همسر می شود و موجب کاهش رضایت بین زوجین می گردد و همچنین ارائه آگاهی به جوانان ضروری به نظر می رسد. در سالهای اخیر روابط مربوط به روابط زناشویی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. اغلب کتابهایی که در این زمینه نوشته می شود از پر تیراژترین کتابها بوده و بارهاتجدید چاپ شده اند در رادیو و تلویزیون نیز برنامه های متنوعی در این خصوص ارائه می شود که مورد توجه تعداد کثیری از شنوندگان و بینندگان قرار گرفته است.

15. ابن طاووس، علی بن موسی، (664 - 589ق)

محاسبه نفس، یا، روش پیش گیری از وقوع جرم، ترجمه و نگارش عباسعلی محمودی، تهران: فیض کاشانی، 1381، ص 157، 5000ریال

16. ابوالفتحی، شهربانو

بررسی عوامل بیولوژیکی جرم، پایان نامه، استاد راهنما فرامرز گودرزی؛ استاد مشاور علی نجفی توانا، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، 358 ورق.: جدول، کتابنامه: 358 - 353 ورق.

ص: 22

هدف پژوهش: بررسیها نشان می دهد در وقوع بسیاری از جرائم جنبه های بیولوژیکی و زیست شناسی مطرح است که شناسایی آنها در تحلیل چگونگی وقوع جرائم مواجهه و برخورد قضایی و نیز پیشگیری از وقوع جرائم، مفید و کارساز است. روش پژوهش: روش کتابخانه ای و مطالعه از نوع توصیفی و بررسی دقیق و موشکافانه (منابع متون علمی موجود در زمینه جنبه های بیولوژیکی وقوع جرائم- پژوهشها و تحقیق ها و آمارهای انجام شده و استفاده از تجربه ها و دیدگاههای صاحب نظران در زمینه مذکور و نیز پرونده های قضایی) و تجزیه و تحلیلی یافته ها به منظور دستیابی به یک دیدگاه کلی در زمینه مبانی بیولوژیک در وقوع جرائم. طرح پژوهش: پایان نامه از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول شامل کلیات، تاریخچه، بررسی مکاتب جرم شناسی، بررسی حقوق کیفری و مدنی، قوانین مربوط به اشخاص دچار بیماری روان پزشکی و بررسی تطبیقی قوانین ایران با سایر کشورها، بخش دوم بررسی بیماریهای روانپزشکی و تأثیر آنها بر وقوع جرم، بررسی آماری وقوع جرم توسط بیماران روانپزشکی (مجرمین بیمار) و مجرمین غیر بیمار از دیدگاه یک پژوهش: نتیجه کلی نشان می دهد که نقش عاملی بیولوژیکی در جرم انکار ناپذیر است و تعدادی از بیماران روانپزشکی می بایست کلاً از مسئولیت کیفری مبری شده و تعدادی نیز با تشخیص و نظر کارشناس روانپزشکی می توانند از تخفیف مجازات استفاده کنند که می بایست در تدوین قوانین و آراء قضایی کشور لحاظ شود. در نهایت با در نظر گرفتن تمهیدات ساده و ارزان مثل داشتن دفترچه بهداشتی (روانی و جسمانی) برای هر شخص و آشنایی بیشتر قضات به این امر می توان از وقوع برخی از جرائم جلوگیری نمود.

ص: 23

17. احترامی، مهدی

کودک آزاری و بررسی آن از دیدگاه اسناد بین المللی و حقوق جزای ایران، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما: محمد صالح

ولیدی؛ استاد مشاور شهلا معظمی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، 261 ورق، کتابنامه: ص [255-261].

هدف پژوهش: مطالعه تطبیقی و نمایاندن اقدامات بین المللی به عمل آمده علیه جرم کودک آزاری به قانونگذاری ایران جهت پیش بینی و تدوین قوانین جدید، ارایه پیشنهادها و راهکارهای لازم جهت اصلاح و تجدید نظر در قوانین کیفری ایران که نهایتاً زمینه ساز یا عاملی مستعد برای اذیت و آزار کودکان می باشند. روش پژوهش: روش توصیفی است که با تجزیه و تحلیل داده ها و به صورت مقایسه ای به آزمون فرضیات تحقیق می پردازد. برای گردآوری داده ها نیز از روش کتابخانه ای استفاده شده است. رجوع به منابع دست اول، اصلی ترین منبع کسب اطلاعات می باشد. طرح پژوهش: از نظر شکلی مباحث مطرح شده در این پژوهش از یک مقدمه و چهار فصل که به ترتیب تحت عناوین ابعاد گوناگون کودک آزاری در ایران و جهان و سبب شناسی کودک آزاری، پیامدها، آثار و تشخیص آن و کودک آزاری در اسناد بین المللی و کودک آزاری در حقوق جزای ایران و نتیجه گیری از هم تفکیک شده اند. نتیجه کلی: به طور کلی ضعف ها و خلأهای قانونی موجود در نظام حقوقی ایران مهمترین عامل افزایش موارد کودک آزاری در ایران است و رفع کاستی هایی که در قوانین ایران زمینه کودک آزاری

را فراهم آورده و اصلاح نظام قانونی و نیز تدوین قوانین جدید در راستای پیشگیری از کودک آزاری مهمترین راهکارهای مبارزه با این پدیده در ایران می باشند.

ص: 24

18. احمدپور، اسماعیل

عامل های مؤثر در بزهکاری نوجوانان و راههای پیش گیری از آن، اصلاح و تربیت، 125 و 126.

19. احمدی، ح

جایگاه قانون و افکار عمومی در جلوگیری از بروز تخلفات، کیهان هوایی، ش 1116، (28 دی 1373) ص 8.

20. احمدی، سید احمد

روان شناسی نوجوانان و جوانان شخصیتی، مشعل، اراک، چاپ اول، 1373، اسلام و پیشگیری از مشکلات جوان، ص 236 - 250.

21. احمدی، سید احمد

روان شناسی نوجوانان و جوانان (شخصیتی، رفتاری، تحصیلی، شغلی)، نشر مشعل، چاپ هشتم، 1378، پیشگیری و برخورد با بزهکاریها در نوجوانان، ص 131 - 166.

22. احمدی، علی

سخنی با احمدی نژاد در موضوع مبارزه با مفاسد اقتصادی، رسالت، 9 تیر 1384: ص 18.

23.احمدی، علی

جایگاه قانونی سازمان تعزیرات حکومتی در دادرسی و پیش گیری از جرائم اقتصادی، استاد راهنما: حسین میرمحمد صادقی؛ استاد مشاور: جعفر کوشا، 150ص، واژه نامه، پایان نامه(کارشناسی

ص: 25

ارشد)--دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده حقوق، کتابشناسی از ص 144 ت-ا 150.

کلید واژه: سازمان تعزیرات حکومتی، قانون، تعزیرات حکومتی، جرم اقتصادی، مجازات، پیشگیری.

چکیده: در سال 1373 با تصویب قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/12/ 1367 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام سازمان تعزیرات حکومتی بر اساس مصلحت شکل گرفت. پس از تشکیل این سازمان رسیدگی به بسیاری از جرائم اقتصادی به عهده این سازمان محول گردید. در طول این سالها، سازمان تعزیرات حکومتی با چالش های مختلفی از سوی منتقدین خود همراه بوده است که سرانجام تصویب قانون نظام صنفی مصوب 24/12/1382 و سکوت مجمع تشخیص نظام مبنی بر گرفتن صلاحیت رسیدگی به جرائم مربوط به بخش خصوصی( اصناف) از سازمان تعزیرات حکومتی، نشان دهنده عدم توفیق این سازمان در کنترل و مهار پاره ای از جرائم اقتصادی می باشد. بررسی فرآیند دادرسی در قانون تعزیرات حکومتی مصوب 23/12/1382 و قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب 23/12/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می دهد خلأهای جدی در امر رسیدگی به این دسته از جرائم در قلمرو سازمان تعزیرات حکومتی وجود داشته و دارد. از طرفی دیگر صلاحیت ثانویه سازمان تعزیرات حکومتی و رسیدگی به جرائم راجع به قاچاق کالا و ارز به استناد قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 12/2/1374 مجمع تشخیص مصلحت نظام این سازمان را از جایگاه حقوقی خود که همانا قضا زدایی می باشد کاملاً دور ساخته است.

ص: 26

24. احمدی فر، حبیب الله

تحقیق پیرامون بزه اطفال (نوجوانان) و نقش پلیس در پیشگیری و کنترل آن، 245 ص، پایان نامه (کارشناسی ارشد) -- دانشگاه تهران، 1349، کلید واژه: پلیس، بزهکاری، کودکان، نوجوانان.

25. ارگانی حائری، محمود

آداب معاشرت با خویشاوندان، با پدر، مادر و خویشاوندان چگونه، پیام مهدی(ع)، قم، چاپ اول، 1380، پیشگیری از قطع رحم و درمان آن، ص 179 - 189.

26. اسعدی، سید حسن

پیشگیری از اعتیاد (تحقیقی کاربردی درباره پیشگیری از اعتیاد)، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، چاپ دوم، 1377.

27.اسعدی، سید حسین

پژوهشنامه ای درباره بحران جهانی، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، چاپ اول، 1372، پیشگیری و درمان اعتیاد، ص 327-333.

28. اسکات، مایکل اس.

Scott, Michael S.

پیشگیری از جرم: بی نظمی جوانان در اماکن عمومی، [مترجمان] مهدی مقیمی، حمید جربانی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی ناجا، معاونت پژوهشی، 1386، 73 ص:مصور (رنگی)، 10000 ریال، عنوان اصلی: Disorderly youth in public places, 2001، واژه نامه، کتابنامه: ص 67-73، عنوان دیگر: بی نظمی جوانان در اماکن عمومی.

ص: 27

29. اسکندریان، حسن

امر به معروف رهیافتی به سوی پیشگیری از جرم، رسالت، (15 اردیبهشت 1383) ص 14.

30. اسکندریان، حسن

پیشگیری از جرم، رسالت، (22 اردیبهشت 1383) ص 14.

31. اسکینی، ربیعا

نقش بانکها در پیشگیری از صدور چک بلامحل، حمایت، (8 مرداد 1384) ص 1، 2.

32. اسلامی ندوشن، محمدعلی

زمینه های جرم گرایی، اطلاعات، 1/12/84.

33.اسلامی نسب، علی

بحران خودکشی، نشر فردوس و مجید، تهران، چاپ اول، 1371، آمار خودکشی در ایران، جلوگیری از خودکشی، ص 171 – 188.

34. اسماعیلیان، شاپور

ستاد حفاظت اجتماعی رویکردی فرا قانونی، آفتاب یزد، (15 آذر 1383) ص 7.

35. اسماعیلیان، شاپور

مفهوم و محدوده پیشگیری از جرم، شرق، 5 / 8 / 83.

ص: 28

36. اسماعیلیان، محسن

بررسی کنوانسیون ملل متحد علیه فساد مالی و مقایسه با حقوق کیفری ایران، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما اصغر احمدی موحد؛ استاد مشاور صادق سلیمی، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده حقوق، د، [194] ورق، کتابنامه: ص 190 – 192.

هدف پژوهش نمایاندن اثرات نا مطلوب فساد مالی در جامعه امروز و راهکارهای پیشگیری و مبارزه جدی با آن همچنین احساس ضرورت و اهمیت برخورد این پدیده توسط مجامع بین المللی که نهایتاً منجر به تصویب قطعنامه ای تحت عنوان کنوانسیون ملل متحد علیه فساد مالی گردیده بوده است و روش تحقیق به صورت کتابخانه­ای و اسنادی بوده که با استفاده از منابع موجود و همچنین آخرین برداشتها از سایتهای اینترنت صورت گرفته است. و نتیجه اینکه فساد مالی به علت نقش و تأثیرات منفی زیادی که بر کارآیی و اثر بخشی نظام اقتصادی کشورها خصوصاً کشور ما دارد همواره مورد توجه دولتمردان و نهادهای بین المللی بوده و هست لذا مبارزه با فساد مالی زمانی نتیجه بخش و سودمند خواهد بود که دولت و حکومت با همراهی عامه مردم در مبارزه جویی با این پدیده مهم باشند.

37. اسماعیلی، علی

بررسی رابطه برچسب کجرو و تحریم اجتماعی با تکرار جرم در بین جوانان مقیم زندان تبریز، [پایان نامه ( کاشناسی ارشد ) پژوهش علوم اجتماعی]، استاد راهنما حبیب الله آقابخشی؛ استاد مشاور طلعت اللهیاری، رودهن، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی (رودهن). دانشکده علوم اجتماعی، 177، [23] ورق، کتابنامه: ص [ 1 - 4 ]

ص: 29

این پژوهش به بررسی رابطه برچسب کجرو و تحریم اجتماعی با تکرار جرم در بین جوانان مقیم زندان تبریز تمرکز داشت. هدف اصلی این مطالعه پاسخ به سؤالات زیر بوده است: چه رابطه ای بین برچسب زنی انحراف و تکرار جرم جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین برچسب زنی انحراف و تحریم اجتماعی جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین تحریم اجتماعی و تکرار جرم جوانان مقیم زندن تبریزوجود دارد؟ چه رابطه ای بین برچسب زنی انحراف و هویت انحرافی جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین هویت انحرافی تحریم اجتماعی جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد ؟ چه رابطه ای بین متغیرهای برچسب زنی انحراف و هویت انحرافی، تحریم اجتماعی و متغیر تکرار جرم جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین متغیرهای تحریم اجتماعی هویت انحرافی، تکرار جرم، متغیر برچسب زنی انحراف جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین متغیرهای هویت انحرافی، تکرار جرم، برچسب زنی انحراف و متغیر تحریم اجتماعی جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ چه رابطه ای بین متغیرهای تکرار جرم، برچسب زنی انحراف، تحریم اجتماعی و متغیرهویت انحرافی جوانان مقیم زندان تبریز وجود دارد؟ تحقیقات کاملاً مرتبط با موضوع مورد مطالعه صورت نگرفته ولی تحقیقات پراکنده در مورد تکرار جرم تحریم اجتماعی و برچسب وجود دارد. در چارچوب نظری این تحقیق از نظریه تکرار جرم نظریه خرده فرهنگی آنتونی گیدنز، نظریه خرده فرهنگی کوهن، کلوراد و اوهلین. نظریه انتقال فرهنگی ساترلند، نظریه حقوق شهروندی مارشال، نظریه انسداد اجتماعی فرانک پارکین، نظریه آنومی مرتون، دورکیم پارسونز، نظریه مارکس، نظریه نئومارکیستها. نظریه واکنش اجتماعی ادوین لمرت، نظریه برچسب زنی انحراف هاوارد بیکر نظریه اجتماعی لیسکا استفاده گردید ولی برای تبیین

ص: 30

موضوع مطالعه از بین این نظریه ها، نظریه برچسب زنی انحراف لمرت و بیکر به عنوان مدل نظری مناسب انتخاب گردید. داده های این پژوهش با بکارگیری روش تحقیق پیمایش، با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به وسیله پرسشنامه 37 سوالی از 180 نفر از جوانان مقیم زندان تبریز گردآوری گردید. نتایج تحلیل های آماری دو متغیره حاکی است که بین برچسب زنی انحراف و تکرار جرم بین برچسب زنی انحراف و تحریم اجتماعی، بین تحریم اجتماعی و تکرار جرم رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری هم نشان داد که 54/0 تغییرات متغیر تکرار جرم توسط متغیرهای برچسب زنی انحراف هویت انحرافی وتحریم اجتماعی تبیین می شود. بر اساس تحلیل رگرسیون چند متغیری 52 درصد تغییرات متغیر برچسب زنی انحراف توسط متغیرهای تحریم اجتماعی، هویت انحرافی و تکرار جرم تبیین می شود. نتایج تحلیل رگرسیون تحریم اجتماعی حاکی است که 42 درصد تغییرات متغیر تحریم اجتماعی توسط متغیرهای هویت انحرافی، تکرار جرم و برچسب زنی انحراف جوانان مقیم زندان تبریز تبیین و توجیه می گردد. نتایج تحلیلی رگرسیونی هویت انحرافی حاکی است که 32 درصد تغییرات متغیر هویت انحرافی توسط متغیرهای تکرار جرم برچسب زنی انحراف و تحریم اجتماعی تبیین می شود. تحلیل مسیر انجام یافته بر روی مدل رگرسیون تکرار جرم نشان داد که تأثیر مستقیم برچسب زنی انحراف 66/0، هویت انحرافی 47/0 و تحریم اجتماعی 45/0 می باشد. در مدل رگسیون تحریم اجتماعی تأثیر مستقیم هویت انحرافی 80/0 تکرار جرم 06/0 و برچسب زنی انحراف 61/0 می باشد و سرانجام اینکه در مدل رگرسیون هویت انحرافی تأثیر مستقیم تکرار جرم 12/0، برچسب زنی انحراف 47/0 و تحریم اجتماعی 09/0 می باشد در مجموع با توجه به یافته های این تحقیق راهبرد عملی جهت کاهش تکرار جرم جوانان مقیم

ص: 31

زندان تبریز در گام اول حذف برچسب های رسمی و غیر رسمی و در گام دوم جلوگیری از تحریم اجتماعی و گرایش جوانان به هویت انحرافی می باشد.

38. اشراقی، محمود

پیش گیری از وقوع جرم، محمود اشراقی، محمد حسین یزدانی، بصیرت،ش 34، 1384: ص 171 – 191.

39. اشرفی، خسرو

پیشگیری از آسیب های اجتماعی در نوجوانی، اعتماد ملی، 2 اسفند 1386: ص 12.

40. اشنایدر، تاد

Schneider, Tod

پیشگیری از وقوع جرم از طریق طراحی محیطی در مراکز آموزش، مترجم سروش بهربر، تهران: دانشگاه علوم انتظامی (ناجا)، معاونت پژوهش، اداره چاپ ونشر، 1385، 57 ص، عنوان اصلی:Ensuring quality school facihities and security technology

41. اشنایدر، ریچارد هرولد، 1947 - م.

Schneider, Richard H.

برنامه ریزی برای پیشگیری از جرم، کیچن، تد، Kitchen, Ted؛ ترجمه فرزان سجودی (1340 - )، تهران: سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا، 1385، 462 ص: جدول، 17000 ریال، عنوان اصلی: Planning for crime prevention: a transatantic perspective, 2002

ص: 32

42. اطمینان، محمد

بررسی پدیده ترک خانه توسط کودکان و نوجوانان ( دختران و پسران فراری )، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما جعفر کوشا؛ استاد مشاور علی صفاری، تهران، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، [ دانشکده ] حقوق، 220 ورق: جدول، نمودار. کتابنامه: ص 213-220.

هدف پژوهش: بررسی علل پدیده ترک خانه توسط کودکان و نوجوانان می باشد. در کنار این هدف، ارئه راهکارهایی برای پیشگیری، درمان، و حمایت از این کودکان و نوجوانان نیز می باشد. روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد جنس و غیره. تحقیق بر روی 37 دختر فراری و 63 پسر فراری انجام گرفته است. روش پژوهش از روش کتابخانه ای که به صورت مطالعه کتابها و مقاله های نوشته شده در این زمینه انجام شده است، و هم از ارزش میدانی که به صورت مصاحبه و حضوری انجام گرفته است انجام شده است. ابزار اندازه گیری پرسشنامه مشتمل بر 31 سوال که حاوی مسائل اجتماعی، خانوادگی اعتقادی و عاطفی بوده است انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر از دو بخش نظری و میدانی تشکیل گردیده است که در بخش نظری موارد تئوری و کلی در خصوص پدیده ترک خانه بررسی گردیده است و در بخش میدانی مصاحبه عوامل مستقیمی که در فرار کودکان و نوجوانان مؤثر بوده است بررسی شده است. نتیجه کلی: از میان دو عامل خانواده و اجتماع نمی توان به صورت مستقیم و قطع و یقین یکی از این دو عامل را به صورت مستقیم و جدا از عامل دیگر، مؤثر در پدیده ترک خانه دانست. اما آنچه که قابل تأمل است این است که اگر خانواده ای وظایف اصلی

ص: 33

خود را به نحو احسن انجام دهد میزان فرار کودکان و نوجوانان از آن خانواده به پایین ترین حد خود خواهد رسید.

43. اظهری، علی، 1332

عدم اعتماد به نفس و راههای مقابله با آن، [تهران؟]:، 1374، 34ص، (مکتب روانشناسی هنرمند3)، بها:1200ریال.

44. اعوانی، زهرا

نقش پدر و مادر در بزهکاری نوجوانان، چقدر؟ - بررسی نقش خانواده در بزهکاری نوجوانان و راههای مقابله با آن، مریم السادات احمدی زاده، رسالت (15 دی 1384)ص 19.

45.افتخاری، همایون، 1335 -

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در بین نوجوانان، امیرمحسن راه نجات؛ ویراستار: رضا منتظر؛ ناظر اجرایی: داود اسماعیل زاده، تهران: ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی زمینی، اداره بهداشت و درمان، بازرسی کمیته تدوین کتب طب نظامی، 1386، 133 ص مصور(رنگی).

46. افشار، اسدالله

خانواده و پیشگیری از اختلالات شخصیتی، جوان، (5 اسفند 1382) ص 6.

47. اقبال، محمدرضا

روانشناسی منافقان از دیدگاه قرآن و روایات، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) علوم قرآن و حدیث ]، استاد راهنما محسن

ص: 34

احتشامی نیا؛ استاد مشاور عباس همامی، تهران.، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، [ه-]، 155 ورق:جدول، کتابنامه: ص 149- 154.

هدف پژوهش: بررسی ویژگی های رفتاری منافقان در جامعه اعم از روانی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین راههای مقابله با آنها با استناد به آیات و روایات بر اساس مطالعات کتابخانه ای و با بهره گیری از قرآن کریم و تفاسیر معتبر و کتب روایی و برخی از کتب روانشناسی می باشد. طرح پژوهش شناخت واژه های روانشناسی نفاق،تاریخچه نفاق و تقسیم بندی ویژگی های رفتاری منافقان به ویژگی های روانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با استناد به آیات و روایات و در پایان نقش محیط و وراثت و اختیار و اراده در بروز صفت نفاق مطرح گردیده است. نتیجه کلی: اینکه منافقان با ویژگی های رفتاری منحصر به فردی که در جامعه اسلامی دارند از خطرناک ترین دشمنان محسوب شده و مؤمنان باید با الهام گرفتن از قرآن و روایات و با هوشیاری و بصیرت مراقب این دشمنان دوست نما باشند.

48. اقدامی، حسین

راهکارهای پیشگیری از فرار از خدمت سربازان،حمایت، 26 مهر 1385: ص 8.

49. اقلیما، مصطفی،1327

انضباط اجتماعی و نقش آن در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، [به سفارش] انجمن علمی مددکاری

ص: 35

اجتماعی، تهران: اسپند هنر، [1384]، 264ص، ... سری کتابهای مددکاری اجتماعی، 25000 ریال، چاپ قبلی: اسپند هنر،1383 ( بدون فروست)، کتابنامه: ص [241] - 264.

50. امامی راسخ، الهه

کودک، دروغ گویی و راههای مقابله با آن، پیوند، ش327، دی1385.

51. امامی نائینی، نسرین، - 1351

خودآگاهی، [برای] دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، 1383، 42 ص جدول.

52. قرایی مقدم، امان

آتشی در نیستان، تحلیلی بر عوامل جرم زا و راهکارهای مبارزه با جرم، انتخاب، 12/6/80.

53. امجدیان، کیومرث

اهمیت و ضرورت آموزش در خانواده، اطلاعات، (22 اردیبهشت 1384) ص 10.

54. امیرحسینی، خسرو

فرار از خانه و مدرسه: دردی قابل پیشگیری، جوان، (15 آبان 1379) ص 9.

55. امیری، حسینعلی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: سیاست پیشگیری از جرم نقش مؤثری در جلوگیری از وقوع جرم و بهبود شاخص های

ص: 36

توسعه داشته است، (تاریخ: 12 شهریور 1386 )، سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.

56. امیری کماسایی، محبوبه

چگونه از دعواهای زناشویی جلوگیری می کنید، اعتماد، (8 اسفند 1381) ص 6 ویژه نامه.

57. امین نیا، ابوالفضل

تأثیر آموزش فنی و حرفه ای و تعاون در اصلاح و تهذیب بزهکاران، [پایان نامه]، استاد راهنما محمدعلی اردبیلی؛استاد مشاور محمدصالح ولیدی،تهران 1378 – 1379، آزاد اسلامی - تهران مرکز، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی.

1- هدف پژهش: نظر به اینکه علت عمده ارتکاب بزه توسط افراد ناسامانی وضعیت اقتصادی می باشد. به همین منظور در این پژوهش سعی شده در ارتباط با چگونگی آموزش فنی و حرفه ای در زندانها، تحقیق و میزان تأثیر آن بر بزهکاران جهت جلوگیری از تکرار جرم بررسی شود. 2- روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد، جنس و غیره: در این پژوهش به علت عدم همکاری زندانی با پژوهشگر، صرفاً به طریق کتاب خانه ای پژوهش انجام شده و روش نمونه گیری به کار گرفته شده است 3- روش پژوهش: در این پژوهش هدف عمده و اصلی نگارنده پژوهش به طریق میدانی بوده لیکن به علت عدم همکاری زندانی، پژوهشگر موفق به این مهم نگردیده، و به ناچار پژوهش به طریق کتاب خانه ای انجام شده است 4- ابزار اندازه گیری: به جهت تحقیق کتاب خانه ای، ابزاری جهت اندازه گیری بکار برده شده است 5- طرح پژوهش: این پژوهش در دو فصل تنظیم، که در فصل

ص: 37

اول تأثیر آموزش فنی و حرفه ای و تأثیر آن بر اصلاح و تهذیب بزهکاران در ایران مورد بررسی قرار گرفته شده است. و در فصل دوم، چگونگی آموزش فنی و حرفه ای و تأثیر آن در اصلاح و تهذیب بزهکاران در سایر کشورهایی که در این امر موفقیت کسب نموده اند، مورد بررسی قرار گرفته شده است 6- نتیجه کلی: نتیجه ای که درارتباط با نگارش این پژوهش حاصل گردیده است بدین شرح می باشد: اولاً: آموزش فنی و حرفه ای برای زندانی ضروری و لازم می باشد. زیرا علاوه بر اینکه این آموزش باعث نظم و انضباط در محیط زندان می گردد، موجب بهبودی وضع اقتصادی زندانی و افراد تحت تکفل وی می گردد. ثانیاً: با آموزش یک حرفه در زندان در مدت تحمل کیفر، زندانی پس از رهایی از زندان با استفاده از حرفه مذکور مجددا مرتکب تکرار جرم نمی گردد ثالثاً: وضعیت کار در زندان بایستی با کار در خارج از زندان مشابه باشد و در این مورد به استعداد و ذوق زندانی توجه گردد. و وجود کمیته ای جهت مراقبت و حمایت از زندانی پس از رهایی لازم و ضروری است.

58. امینی نجفی، علی

پیشگیری غیرکیفری اصلی ترین محور مبارزه با قاچاق انسان، همبستگی، (27 مرداد 1383) ص 6.

59. امینی، ابراهیم

اسلام و تعلیم و تربیت، ج2، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، راههای جلوگیری از انحرافات جنسی، ص 61 - 87.

ص: 38

60. امینی، محمدعارف

خط انحراف دانشگاه و راهکارهای عملی پیش گیری آن از دیدگاه امام خمینی، معرفت، ش 31، (آذر، دی 1378) ص 52 -64.

61.انتظاری، محمدتقی

نقش زیربنایی قاضی و کارشناس در پیشگیری و کاهش جرایم، کار و کارگر، (17 آبان 1378) ص 8.

62. انگاره چی، علیرضا، 1347

خشم و راهکارهای مقابله با آن، تهران: شلاک، 1381، [72] ص مصور؛ 11 x5/16س م، 4800ریال، کتابنامه: ص 72.

63. اولین نمایشگاه پوشش اسلامی؛ ریحانه

نقش عفاف و حجاب در پیشگیری از جرم و ناهنجاری اجتماعی، ایران، رشت، دانشگاه پیام نور واحد بندر انزلی.

www.reyhane.com

64. اونیل، ویلیام

اقدام ایمو برای جلوگیری از دزدی دریایی، پیام دریا، سال 2، ش 16، (دی 1372) ص 37.

65. ایمانی، محسن

پیشگیری از انحرافات اخلاقی از طریق: توجه به تکالیف درسی، جهان اسلام، (10 مهر 1373) ص 8، (13 مهر 1373) ص 8.

ص: 39

66. ایوبی، محبوبه

غلامحسین باهر در گفتگوی اختصاصی با توسعه: فقر اقتصادی و فرهنگی از عوامل کودک آزاری است، توسعه، (13 دی 1384) ص4.

67.بابائی کنگ لو، جابر

نقش سازمانهای مردم نهاد در پیشگیری از جرم در جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه (کارشناسی ارشد)-- دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری، 1385، وضعیت پایان نامه: دفاع شده - تاریخ دفاع: 1385.

68. بابازاده، ارشد

تأثیر فقر در بزهکاری، حمایت، 14/8/83.

69. باستانی، برومند

جرائم کامپیوتری و اینترنتی جلوه ای نوین از بزهکاری، [پایان نامه]، استاد راهنما محمد آشوری، استاد مشاور محمدعلی مهدوی ثابت، تهران 1382، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، [دانشکده حقوق]، 1 ج.، (شماره گذاری گوناگون) جدول، کتابنامه.

هدف پژوهش: بیان مفهوم و ماهیت جرایم کامپیوتری، شناسایی مشخصه های این جرم، طریق ارتکاب و مقایسه این جرایم با جرایم کلاسیک و درنهایت پیشگیری و مبارزه می باشد. روش نمونه گیری: با توجه به اینکه در این جرم رقم سایه بسیار بالا می باشد لذا مأخذ عمده کسب آمار و اطلاعات از لحاظ سنی و جنسیت و تعداد و ... برمبنای آمار رسمی مراجع ذیربط بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش به صورت میدانی بوده که پس از جمع آوری

ص: 40

مطالب؛ تحلیل و دسته بندی شده و نگارش آن بصورت کتابخانه ای بوده است. ابزار اندازه گیری: این تحقیق دارای ماهیت مطالعاتی - نظری می باشد. طرح پژوهش: تکنولوژی کامپیوتر ارتباطات و اطلاعات همانگونه که پیشرفت و امکاناتی را به ارمغان می آورد موجب بروز چالشهایی در علوم مختلف از جمله درعلم حقوق نیز گردیده است که با توجه به قابلیتهای کامپیوتری و شبکه های بین الملل موجب بروز جرایم متفاوت از جرایم کلاسیک شده است. نتیجه کلی: با امعان نظر درماهیت این جرم نوین و گسترش روزافزون آن از طریق جدید و بی سابقه و خطر فزاینده آن و با توجه به ماهیت فراملی این گونه جرایم و حجم ضرر و خسارات وارده می باید طرق مبارزه با جرایم کامپیوتری و اینترنتی نیز همزمان رشد پیدا نموده و چه بسا در این میان پیشگیری نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

70. باطنی، محمدعلی

نحوه برخورد با محکومان و متخلفان، پیشگیری یا درمان؟!، رسالت، (21 مهر 1384) ص 22.

71. باغبان، ایران؛ مرادی، محمود

بررسی تأثیر خانواده درمانی به روش ساختی بر کاهش تعارضات زناشویی زوج های متقاضی طلاق شهرستان اصفهان، دانش و پژوهش، ش 16، (تابستان 1382) ص 99 - 112.

72.باغبانی، داود

تبیین اندیشه های جرم شناسی در منابع اسلامی، [پایان نامه]، استاد راهنما عبدالعلی توجهی؛ استاد مشاور علی-

ص: 41

نجفی توانا، تهران 1384، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، 135 ورق. نمودار، کتابنامه: 135 - 134 ورق.

هدف پژوهش نشان دادن و ارائه وجود آیات و روایات مربوط به جرم شناسی و پیشگیری در قرآن و ایجاد طرحی نو منطبق با موازین اسلامی در زمینه جرم شناسی. روش نمونه گیری: نمونه های انتخابی کلاً از قرآن مجید و احادیث و آیات و روایات معتبر و فقهی بوده و از روشهای معتبر مندرج در کتب جرم شناسی نیز بهره برداری شده است روش پژوهش: اعلام آیات و روایات، توضیح و تفسیر آنها و ارتباط دادن با مسائل علمی مطروحه در زمینه جرم شناسی و پیشگیری ابزار اندازه گیری: استفاده از نمونه های ذکر شده در تحقیقات علمی جنایی و نمونه های مذکور در قرآن. طرح پژوهش: تقسیم طرح به دو قسمت شامل جرم شناسی و پیشگیری و تقسیم آنها به فصول و مباحث مورد نیاز و اعلام نتایج و پیشنهادات در آخر پژوهش. نتیجه کلی: وجود دستورات اساسی در قرآن مجید و در قول و فعل و تقریر ائمه اطهار (ع) در زمینه جرم شناسی و پیشگیری از وقوع جرم در تمامی زمینه های اجتماعی، فردی، اخلاقی و غیره.

73.باغبانیان، صفورا

خانه ها را در برابر سرقت مقاوم کنید، کیهان، 25/ 12/ 76.

74. باقریان، حیدرعلی

مطالعه تطبیقی خیانت در امانت کیفری در فقه امامیه و قانون ایران، [پایان نامه]، استاد راهنما محمدصالح ولیدی، استاد

ص: 42

مشاور باقر شاملو، تهران 1382، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مرکز تحصیلات تکمیلی حقوق، 138 ورق، کتابنامه: 138 - 136 ورق.

هدف پژوهش: بررسی تطبیقی قوانین موضوعه کیفری ایران در مورد جرم خیانت درامانت با فقه امامیه، به منظور تلاش در جهت روزآمد نمودن بخشهای کیفری فقه و پرکردن خلأ تحقیقی و پژوهشی با رویکرد تطبیقی از جمله اهداف این پژوهش بوده است. روش پژوهش: پژوهش به روش مطالعه کتابخانه ای با استفاده از منافع فقهی، روایی وکتب و مقالات حقوقی، آراء دیوان عالی کشور و... صورت گرفته است طرح پژوهش: پژوهش حاضر در سه فصل و هر فصل در دو مبحث و هر مبحث دارای چند گفتار می باشد. فصل اول در رابطه با مطالب عام ماده 674 ق.م. ا. و فصل دوم در خصوص تحلیل و بررسی فقهی جرم خیانت در امانت و فصل سوم نیز به ماده 673 ق.م.ا و جرایم در حکم خیانت در امانت اختصاص یافته است نتیجه کلی: فعل خیانت در امانت از نظر اسلام حرام و نیز از نظر فقهاء جرم

تلقی می گردد و لذا با توجه به ماهیت این رفتار مجرمانه، نوع مجازات آن از منظر فقه کیفری تعزیر است. بنابراین از این جهت قانون با فقه منطبق است. همچنین با توجه به افزودن کلمه "اموال غیر منقول" به ماده 674 ق.م.ا قانون گذار در جهت انطباق سازی قانون موضوعه با فقه گام برداشته است. ماده 673 ق.م.ا نیاز به اصلاح دارد و پیشنهاد گردیده است قسمتی که می گوید: "یا به هر طریق بدست آورده باشد" حذف گردد. ضرورت وجود ضمانتهای کیفری از یک طرف و ضرورت تبین و تبلیغ صحیح دستورات اسلام جهت پیشگیری از توسعه ارتکاب این جرم در جامعه از نتایج حاصله در این پژوهش است.

ص: 43

75. باهنر، محمود

نقش مذاهب الهی در پیشگیری از وقوع جرم، حمایت، (26 شهریور 1384) ص 9.

76. بختیارنژاد، پروین

در گفتگو با معاون مرکز توسعه حقوقی قوه قضاییه - لایحه پیشگیری از وقوع جرم، شرق، (27 مرداد 1384) ص 7.

77. بختیارنژاد، پروین

بزهکاری نوجوانان و راهبردهای قانونی، شرق، 8/10/84.

78. بدیعی، مینو

نگاهی به ضرورت جلوگیری از اسراف و تبذیر در بیت المال، کیهان، (23فروردین 1375) ص 5، (25 فروردین 1375) ص 5، (26 فروردین 1375) ص 5.

79. بدیعی، مینو

نگاهی به ضرورت خوداتکایی روستاییان در مورد تولید گندم و جلوگیری از اسراف نان، کیهان، (18 مرداد 1374) ص 5، (19 مرداد 1374) ص 5، (21 مرداد 1374) ص 5.

ص: 44

80. برجی، یعقوب علی و دیگران

بدعت و دیدگاه های مختلف درباره آن،

81. برزگر، حامد

ضرورت پیشگیری در جرایم اجتماعی، اجرای احکام، درسها و پیامدها، آفتاب یزد، (23 مرداد 1380) ص 11.

82. برژینسکی، زبیگنیو

چگونه از یک جنگ سرد جدید جلوگیری کنیم، شرق، 21 خرداد 1386: ص 9

83. برفی، محمد

نظریه تکمله در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، اطلاعات، (18 دی 1375) ص 6.

84. برنستالین، فیلیپ و دیگران

زناشویی درمانی؛ شناخت و درمان اختلاف های زناشویی، خدمات فرهنگی رسا، تهران، چاپ دوم، 1382، پیشگیری از تعامل مشکل زا در ارتباط زناشویی همسران از نظر روانشناسی، ص 164 - 171.

85.بریث ویت، جان

پیوند دادن پیشگیری از جرم به عدالت ترمیمی، ترجمه: علی شریف زاده، مجله حقوقی دادگستری، دوره جدید، ش 48، 49، پاییز و زمستان 1383: ص 285 – 306.

ص: 45

86. بلانت، ارنست، سی

Blount, Ernest C.

جرائم شغلی: بررسی، کشف و گزارشهای اطلاعات و پیروی از قانون با دستورالعملهای فدرالی، مترجم: یاشار سیف الهی، تهران: کارآگاه، 1386، 350 ص:نمونه، عنوان اصلی: ...occupational crime oleterrence

87. بلندیان، غلامحسین

نقش نیروی انتظامی در اجرای سیاست جنایی، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) مدیریت دولتی]، استاد راهنما حسام الدین بیان؛ استاد مشاور حبیب خزانه، [ تهران ]، 1374، مرکز آموزش مدیریت دولتی، د، 126 ورق:جدول، پرسشنامه.

هدف پژوهش نقش نیروی انتظامی در اجرای سیاست جنایی است. پژوهش حاضر شامل مواد فوق است: اهداف تحقیق، فرضیات جرم چیست و عوامل ارتکاب آن کدام است؟ در پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با آن، عوامل مؤثر در اجرای موفق سیاست جنایی انتظامی در تجزیه و تحلیل اطلاعات.

88. بنیانیان، زهرا

نظام ملل متحد و خشونت علیه زنان توسط دولتها، [پایان نامه( کارشناسی ارشد ) حقوق وعلوم سیاسی]، استاد راهنما حسین مهرپور؛ استاد مشاور ذوالعین، تهران، 1378، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. [ دانشکده ] حقوق و علوم سیاسی، د، 147 ورق، کتابنامه: ص 134- 139.

هدف پژوهش: معرفی و شناسایی فعالیتها و برنامه های سازمان ملل و جمع آوری اطلاعات مربوط به موضوع به منظور استفاده از تجارب و

ص: 46

راه حلهای ارائه شده در سطح بین المللی برای ارتقاء سطح آگاهیهای عمومی جامعه و نهایتا امحاء خشونت علیه زنان. روش پژوهش: روش تحقیق، روش کتابخانه ای است در این تحقیق از کتب، جزوات، پایان نامه ها، مقالات و اخبار مندرج در نشریات و اسناد و مدارک موجود در مرکز آمار و اطلاعات سازمان ملل استفاده شده است. طرح پژوهش: با بررسی اقدامات بین المللی مقابله با خشونت علیه زنان توسط دولتها و نگاهی به وضعیت فعلی زنان در جهان، به دنبال پاسخگویی به این پرسش بر می آییم که آیا اقدامات سازمان ملل در تحقق بخشیدن به اهداف و آرمانهای مندرج در اسناد بین المللی مربوط به زنان، خصوصا در زمینه پیشگیری، ممانعت و امحاء خشونت علیه زنان توسط دولتها موفق بوده است یا خیر. نتیجه کلی: نتیجه پژوهش بیانگر عدم کفایت اقدامات و فعالیتهای سازمان ملل متحد در امحاء خشونت علیه زنان و ضرورت بازنگری به ساختار سازمان ملل متحد و هدایت به سمت مقبولیت عمومی و تقسیم بندی عادلانه قدرت بین کشورهای عضو و گسترش یا تأسیس لوازم اجرایی که مستقل از وابستگی به کشورهای قدرتمند باشد را اعلام می نماید و در خاتمه لزوم تدوین فرهنگ نوین جهانی را متذکر شده و ضرورت آشتی سازمان ملل با ارزشهای مذهبی و مفاهیم صحیح اخلاقی را بیان می نماید و با بیان پیشنهاداتی چند پژوهش به اتمام می رسد.

89. بهادران، حمیدرضا

بازگشت به اصول فرهنگی برای مقابله با شیوع جرم، جام جم، 31/2/80.

ص: 47

90. بهادران، کاوه، - 1338

آرامش در ژرفا 2: راهنمای کنترل خشم و عصبانیت، مهرانگیز پورناصح، تهران: مهر کاویان، 1383، 159 صمصور، جدول، نمودار، (مجموعه روان شناسی مردمی)، 24000 ریال (باسی دی)؛ 20000 ریال (با نوار).

91. بهداد، علی

الکل و نقش پلیس در جلوگیری از ارتکاب جرم، 100صفحه، کتابنامه، پایان نامه (فوق لیسانس) -- دانشگاه ملی ایران، 1351.

کلید واژه: پلیس، جرم، میخوارگی.

92.بهرامی راد، ناصر

فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم،کیهان، 15 اسفند 1385،ص2.

93. بهروزی، مریم و دیگران

نقش و هویت زنان در جامعه و راههای مقابله با سنتهای غلط تشریح شد، رسالت، (13 آبان 1375) ص 13.

94. بهروزی فرد، فاطمه

بررسی رابطه اقدام به خودکشی و زمان در اقدام کنندگان به خودکشی بستری شده در بیمارستان سینا شهر همدان از شهریور 80 تا 81، [پایان نامه]، استاد راهنما علی قلعه ایها؛ استاد مشاور محمدکاظم ضرابیان، همدان 1382، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دانشکده پزشکی، [و، 30] ورق.: جدول، پرسشنامه، کتابنامه: 27 ورق.

ص: 48

هدف پژوهش بررسی رابطه اقدام به خودکشی و زمان (اعم از فصل - ماه - روز و ...) در اقدام کنندگان به خودکشی بستری شده در بیمارستان سینای شهر همدان از شهریور 80 تا 81 می باشد. مطالعه توصیفی و جامعه آماری اعم از تمام اقدام کنندگان به خودکشی بستری شده در بیمارستان سینا از شهریور 80 تا 81 بود. حجم نمونه 1108 مورد بود که برحسب فرمول آماری 400 نفر انتخاب شده و با پرکردن پرسشنامه های تنظیم شده از روی پرونده های بایگانی شده بیمارستان و با استفاده از فرمول آماری Chi-Square اطلاعات تجزیه و تحلیل گشت

نتایج نشان داد که اقدام به خودکشی در فصل بهار، در اسفندماه و ماههای اوایل سال، در پنجشنبه و در شب و بعد از ظهر فراوانی بیشتری نشان داد. در فراوانی اقدام به خودکشی با قرص کامل ماه همزمانی مشاهده نشد و در ایام خاص نیز افزایش چشمگیری نشان نداده است. فراوانی اقدام به خودکشی در افراد بیکار و زنان خانه دار بیشتر از سایر مشاغل مشاهده شد. در فراوانی اقدام به خودکشی در افراد متاهل و مجرد تفاوت چشمگیری مشاهده نشد. در فراوانی اقدام به خودکشی در افراد ساکن شهری بیشتر از روستایی مشاهده شد در فراوانی اقدام به خودکشی در زن و مرد تفاوتی مشاهده نشد فراوانی اقدام به خودکشی در گروه سنی 15 - 25 سال بیشتر و در گروه سنی 66 - 75 سال کمتر مشاهده شد (یعنی در جوانان بیشتر از سایر سنین)

95. بهزاد، داود

تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، فرهنگ کردستان،ش 16، 17، پاییز و زمستان 1382: ص 104 – 123.

ص: 49

96. بهمنی، مجید

جرم زایی اعتیاد، اعتماد، 15/11/82.

97. بهمنی، محمدمسعود

نقش ورزش در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، اطلاعات، (13 تیر 1374) ص 7.

98.بیابان گرد، اسماعیل و رضایان، پرتو

چگونه از ایجاد مشاجره در خانواده پیشگیری کنیم؟، پیوند، ش 326، آذر 1385: ص 13 – 15.

99. بیگ زاده، ابراهیم

ساز و کارهای پیشگیری از شکنجه و مجازاتها یا رفتارهای ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده: در پرتو پروتکل 18 دسامبر 2002م، الهیات و حقوق،ش 19، بهار 1385: ص 45 – 60.

100. بیگی، مینو

پیشگیری از طلاق - گفتگو با مصطفی تبریزی، روانشناس، همشهری، (5 مرداد 1384) ص 10.

101. بینایی، ...

اصلاح مجرمان، حمایت، (13 شهریور 1384) ص 8.

102. پارسی خامنه ای، پرویز

نقش هیأتهای مذهبی در جلوگیری از تهاجم فرهنگی، اطلاعات، (7 بهمن 1374) ص 11.

ص: 50

103. پرندک، امیر

اقتصاد و فرهنگ، دو عامل مهم در جلوگیری از سقوط اخلاقی جامعه، اطلاعات هفتگی، ش 2717، (24 - 31 خرداد 1374) ص 13.

104.پرویزی، رضا

پیشگیری وضعی و نقش آن در پیشگیری از قتل، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما علی حسین نجفی ابرندآبادی؛ استاد مشاور جعفر کوشا، تهران، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، 246 ورق، کتابنامه: ص 241- 246.

هدف پژوهش معرفی روش های پیشگیری وضعی از جرم و بررسی کارایی آنها و آثاری که در جامعه برجا می گذارند و نقشی که می توانند در پیشگیری از قتل ایفا نمایند، است. این تحقیق با تکیه بر پژوهش های میدانی انجام شده توسط محققین داخلی و خارجی و با استفاده از روش کتاب ورزی سعی در تهیه و تدوین مجموعه حاضر برای نیل به اهداف مذکور کرده است. این پژوهش در دو بخش تدوین شده است در بخش اول مبانی جرم شناختی پیشگیری وضعی و قتل و در بخش دوم پیشگیری وضعی از قتل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است نتایج نشان داد که قتل عمد با استفاده از روش های پیشگیری وضعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم قابل پیشگیری می باشد. لیکن اقدام سازمان یافته ای برای پیشگیری از قتل در کشور صورت نگرفته است. همکاری میان مسئولین قضایی و پلیسی و بزه دیدگان بالقوه قتل می تواند در کاهش این جرم نقش مؤثری داشته باشد.

ص: 51

105.پروین، ستاره

پیشگیری از جرم با تأکید بر پیشگیری اجتماعی از جرم، مطالعات امنیتی اجتماعی،ش 8، 9، زمستان 1385 و بهار 1386: ص 137 – 152.

106. پژوهشکده اقتصاد دانشکده تربیت مدرس

همایش ملی بررسی پدیده قاچاق کالا و راههای پیشگیری از آن (سومین: 1378: تهران)، مجموعه مقالات سومین همایش ملی بررسی پدیده قاچاق کالا و راههای پیشگیری از آن، [برگزارکننده پژوهشکده اقتصاد دانشکده تربیت مدرس]، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشکده اقتصاد، 1379، 299 صجدول.

107. پک، کانی

Peck, Connie

صلح پایدار: نقش سازمان ملل متحد و سازمانهای منطقه ای در پیشگیری از جنگ، ترجمه سهیلا ناصری؛ [برای] دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، تهران: وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات، 1381، 385 صجدول، 18000ریال، عنوان اصلی: Sustainable peace: the role of the UN and regional organization in preventing conflict.

108. پنهانی، داود

پیشگیری از خودکشی در تمام عمر، اعتماد ملی، 29 آبان 1386: ص 9.

ص: 52

109.پوراحمدی لاله، محمدرضا

تأملی بر عوامل قانون شکنی و راههای مقابله با آن، دادرسی، ش 43، (فروردین و اردیبهشت 1383) ص 39 - 43.

110. پوریانی مهدیرجی، حسن

نقش تعالیم دین اسلام در پیشگیری از وقوع جرم، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما محمدحسن مرعشی شوشتری؛ استاد مشاور حسین میرمحمد صادقی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق، 155 ورق، کتابنامه: ص 152- 155.

هدف پژوهش بررسی تأثیرات تعالیم دین اسلام بعنوان دین رسمی در پیشگیری از جرم می باشد. روش پژوهش روش میدانی و کتابخانه ای و مراجعه به متون دینی و نظر علمای اسلامی بوده ا ست. با توجه به بررسی های بعمل آمده در مورد تعالیم دین اسلام در سه قسمت اعتقادات اخلاقیات و اعمال عبادی به شکلهای مختلف، جنبه های شخصیتی انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و آدمی علاوه بر کنترل قضایی و پلیسی و اجتماعی و رأی اینها خود را در محضر خداوند باری تعالی می بیند و از ارتکاب هر نوع گناهی و جرمی پرهیز می کند و عامل بازدارنده قوی از ارتکاب جرم است.

111. پول - راب، استوارت

Poole -Robb, Stuart

Risky business: corruption, fraud, terrorism and other threats to global business/ Stuart Poole -Robb and Alan Bailey.

1381، xiii، 300 صمصور، جدول، نمودار، کتابنامه: ص287.

ص: 53

112. پیاژه، ژان و دیگران

روان شناسی کودک و اصول تربیتی جوانان، نیما (کتابفروشی)، تهران، چاپ پنجم، 1367، کودکان و نوجوانان و خطر انحراف فساد اخلاقی و جنسی و راه های پیشگیری، ص 119 - 138.

113. پیروی، علی

شیوه های پیشگیری از جرم، حمایت، (5 شهریور 1384) ص 10.

114. پیری، جهانگیر

نگاهی به پدیده خودکشی در عصر جدید، رسالت، (22 اردیبهشت 1383) ص 7 منشور.

115. تاج لنگرودی، محمدمهدی

واعظ اجتماع، حیدری، تهران، چاپ سوم، 1395ق، جلوگیری از انحراف، ص 90 – 95.

116. تاجری، بیوک، 1353

خشونت خانوادگی و اعتیاد: شناسایی، درمان، پیشگیری، به انضمام فهرست و شماره تلفن مراکز حمایتی مربوطه، تهران: اندیشه نو، 1386، 186 ص: جدول.

117. تاری وردی، فرزانه

بزهکاری نوجوانان علت و راههای پیشگیری، راه مردم، 15/5/84.

ص: 54

118.تپرواین، کورت

Tepperwein, Kurt

کلید خوشبختی:برنامه ای برای مبارزه با عصبانیت، مترجم کلارا کرمی، تهران: نسل نو اندیش، 1385، 149 ص، عنوان اصلی:Der Schlussel zum Gluck، کتابنامه به صورت زیرنویس.

119. ترابی جیرنده، محمود

پیشگیری از وقوع جرم از دیدگاه اسلام، حمایت، 8 آبان 1385: ص 8.

120. تراز، مژگان

زندگی برای هر روز نه، فقط امروز: راهکارهای پیش گیری و نجات از منجلاب و فساد (روانشناسی اعتیاد)، تهران: البرز فر دانش، 1387، 100 ص

121. ترکاشوند، علی

خشونت جوانان، علی حاجی کاظم، حمایت، 2 خرداد 1385: ص 6، حمایت، 3 خرداد 1385: ص 6.

122. تریسی، برایان، 1944م

Tracy, Brian

آن قورباغه را بخور :21 روش بزرگ برای پیشگیری از تعلل و تنبلی و انجام کاربیش تر در زمان کم تر، مترجم علی اکبر قاری نیت، تهران: نشر آزمون ، 1384، 223 ص؛11/5×16 س م، 13000ریال، (چاپ دوم)

عنوان اصلی: Eat that frog! 21 great ways to stop procrastinating and get more dome in less timss. این کتاب تحت عنوان " قورباغه را

ص: 55

قورت بده: 21 روش عالی برای غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان " در سالهای مختلف و ناشرین مختلف توسط مترجمین مختلف منتشر شده است، چاپ سوم: [ 138].

123. تقی زاده، الهام؛ پژوه، فریبا

نقش مذهب در کاهش جرم، ایران، 8/9/81.

124. تقی زاده، ذی شاد، 1339

خانواده و روابط همسران (علل درگیری ها، روش پیش گیری و حل مشکلات)، تهران: مژده آور، 1385، [79] ص، 11000 ریال، کتابنامه: ص [79].

125. تمیمی، عیسی

بررسی و تحلیل جرم معامله معارض در حقوق کیفری ایران، [پایان نامه]، استاد راهنما محمود آخوندی؛ استاد مشاور عادل ساریخانی، قم 1379، دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی، 180 ورق، کتابنامه: 180 - 176 ورق.

این پایان نامه که موضوع آن عبارت از " بررسی جرم معامله معارض در حقوق کیفری ایران " می باشد دارای چهار فصل است. در فصل اول تعریف معامله معارض بررسی شد و گفته شد که باید معامله اول با سند رسمی یا عادی و صحیح بوده و معامله دوم الزاماً با سند رسمی باشد و همچنین هدف از تصویب ماده 117 قانون ثبت، حمایت از اسناد رسمی و جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران از اینگونه اسناد عنوان شد و گفته شد این جرم مانند کلاهبرداری و جعل، حیثیت عمومی داشته و غیر قابل گذشت است. در فصل دوم عناصر تکشیل دهنده جرم توضیح داده شد و ثابت شد که در صورت

ص: 56

تنفیذ معامله معارض که ماهیتا معامله فضولی است عنصر مادی این جرم زایل می گردد. همچنین این جرم مشمول اشخاص حقوقی نیز گردیده لکن اقدامات وکیل متوجه موکل بوده و مسئولیت کیفری متوجه آنها می باشد و روشن شد که فرق این جرم با انتقال مال غیر در سابقه مالکیت است و فرق آن با کلاهبرداری این است که این جرم مطلق است ولی کلاهبردای مقید به نتیجه و بردن مال غیر است. تأثیر اجبار و اکراه و اضطرار بررسی و ثابت شد که این عوامل علاوه بر عنصر روانی بعضاً عنصر مادی این جرم را نیز زایل می کنند. در فصل سوم علاوه بر مجازات کیفری ضمانت اجرای مدنی (ابطال معامله معارض در صورت عدم تنفیذ) توضیح داده شد. در فصل چهارم در خصوص تعارض دو معامله گفته شد که اگر قائل باشیم که معامله اموال غیر منقول با سند عادی صحیح است این معامله قابلیت تعارض با سند رسمی مؤخر را دارد و در حال حاضر نظریه غالب همین است و رأی وحدت رویه مطابق با نیازهای جامعه نمی باشد و در استدلال آن سند با خود معامله یکسان تلقی شده اند. لذا جهت بی اثر کردن رأی وحدت رویه و اجرای نص قانون پیشنهاد شده است مجددا ماده 117 به این صورت اصلاح گردد " هرکس به موجب سند رسمی یا عادی نسبت به عین یا منفعت اموال منقول یا غیر منقول (اعم از اینکه ثبت رسمی اسناد مربوط اجباری یا اختیاری باشد) حقی به شخص یا اشخاص داده و بعد نسبت به همان عین یا منفعت به موجب سند رسمی معامله یا تعهدی معارض با حق مزبور بنماید به حبس از سه تا ده سال محکوم خواهد شد.

ص: 57

126. توسلیان، م

تبلیغ انتخاباتی آری، نیرنگ و تبذیر هرگز!، جمهوری اسلامی، (3 خرداد 1375) ص 9.

127. جابری، علیرضا

آموزش و پرورش و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرایم مشارکت کنند، آفتاب یزد، (16 مهر 1381) ص 7.

128. جابری، علی رضا

مشارکت آموزش و پرورش، رسانه های گروهی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرایم، کیهان، (9 مهر 1381) ص 13.

129. جانقلی، مصطفی

کودکان خیابانی و پیشگیری قبل از درمان، جام جم، (25 اردیبهشت 1385) ص 14.

130. جاور، حسین

پیشگیری از وقوع جرم، بایدها و نبایدها، سیاست روز، (1 مهر 1380) ص 6.

131.جاور، حسین

پیشگیری از وقوع جرم، اصلی که به فراموشی سپرده شده است. نگرشی بر بند 5 اصل 156 قانون اساسی، سیاست روز، 24 / 6 / 80.

ص: 58

132. جفره، منوچهر

چگونه می توان فساد اداری را مهار نمود؟، آفرینش، (6 مهر 1377 ) ص 7، (7 مهر 1377 ) ص 7، (8 مهر 1377 ) ص 5، (9 مهر 1377 ) ص 7.

133. جلالی، شهرام

اختلافات خانوادگی و تأثیر آن در بزهکاری زوجین، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق، گرایش جزا و جرم شناسی ]، استاد راهنما پرویز ساورایی؛ استاد مشاور منصور رحمدل، تهران،1385، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی). دانشکده حقوق، [133] ورق، کتابنامه: ص 130- 132.

تحقیق تنظیمی با هدف شناسایی علل اختلافات خانوادگی و چگونگی بروز و تأثیر آن در بزهکاری زوجین و نهایتا ارائه راه کارهایی جهت جلوگیری یا محدود ساختن این پدیده به طریق کتابخانه ای و بررسی منابع علمی خصوصاً جامعه شناختی انجام پذیرفته و نتیجه حاصله اینکه بزهکاری زوجین به عنوان یک پدیده، متأثر از عوامل مختلفی است که اختلافات خانوادگی به عنوان یکی از این عوامل می تواند مطرح گردد، اختلافات خانوادگی نیز معلول عوامل دیگری است که در سه دسته اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی تقسیم بندی می شوند. و با تأثر از عوامل مزبور از طریق تفاهم و عدم رعایت احترام نسبت به بستگان و دخالت بستگان زوجین می تواند تحقق یابد لذا در مورد همه افراد جامعه در یک سطح و بطور یکسان صادق نمی باشد. جرایم ارتکابی زوجین با علل اختلافات آنان مرتبط بوده ولی لزوما همخوانی با نوع علل نداشته اما با توجه به وضعیت ها و شرایط مختلفی که هر یک از آنان قرار دارند قابلیت پیش بینی را می توانند داشته باشند. عمدتا جرایم مهم حاصله از

ص: 59

اختلافات، در اعتیاد و سرقت و جرائم جسمانی و حیثیت معنوی افراد دسته بندی می­گردند.

134. جلوداری، احمد

شیوه های رویارویی با خشم در مدیریت، شکوفه، ش 15، (مهر 1383) ص 27.

135. جلیلوند، محمدامین

ایستادن در شیب تند جدایی!: پیشگیری از طلاق راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی، همشهری، 15 آذر 1386: ص 23.

136. جلیلی، بهروز

باورهای مذهبی از انحرافات نوجوانان پیشگیری می کند، کیهان، (22 مهر 1380) ص 10.

137.جنتی، احمد

پرهیز از اسراف و تبذیر در تبلیغات انتخاباتی، جمهوری اسلامی، (13 اردیبهشت 1376) ص 15.

138. جنتی، احمد

گرانی یکی از راههای نفوذ دشمن است دولت باید بطور جدی مقابله کند، کیهان، (9 مهر 1373) ص 18.

139. جنتی، احمد

اسراف و تبذیر و خارج شدن از حد اعتدال، گناه کبیره است، کیهان، (3 تیر 1374) ص 3.

ص: 60

140. جوادی، نعیم

نقش قرآن در پیشگیری از جرمها و مفاسد اجتماعی، قدس، (15 آذر 1379) ص 6.

141. جوام، محمد حسین

فنون کلاسداری، وزارت آموزش و پرورش، باختران، 1362، پیشگیری از مشکلات رفتاری دانش آموز، ص 52 - 66.

142. جوانفر، عباس

پیشگیری از جرم و جایگاه دستگاه قضایی در آن، اصلاح و تربیت،ش 124، خرداد 1384: ص 37 – 40.

143. جوانفر، عباس

جرم انگاری اعتیاد و تأثیر آن بر پیشگیری و درمان معتادان، اصلاح و تربیت، ش 15، (خرداد 1382) ص 28 - 31.

144.جوانفر، عباس

گزارش همایش پیشگیری از جرم، اصلاح و تربیت، ش 112، (خرداد 1383) ص 46 - 49. گردهمایی ملی پیشگیری از جرم (بوشهر/ اردیبهشت )1383.

145. جوانفر، عباس

زندان زدایی، راهکارها و شیوه های باز اجتماعی کردن، گودرزی بروجردی، محمدرضا، اصلاح و تربیت، ش 18، (شهریور 1382) ص 25 - 29.

ص: 61

146. جورکش، رضا

امنیت جامعه، پیشگیری مقدم بر درمان، کیهان، (16 مرداد 1374) ص 7.

147. جوکار، عبدالله

پیشگیری از جرم، حمایت، (28 خرداد 1384) ص 11.

148. جهازی بغدادآبادی، زیبا

بررسی مفهوم غفلت از دیدگاه قرآن و حدیث، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) علوم قرآن و حدیث]، استاد راهنما محمدعلی لسانی فشارکی؛ استاد مشاور محمدحسن برهانی فر، کرج، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد کرج. دانشکده الهیات و ادبیات عرب، 292 ورق:جدول، کتابنامه: ص 290 – 292.

در این پژوهش سعی شده است با بهره گیری از آیات قرآن و تفاسیر و همچنین روایات و کتب اخلاقی که بیانگر غفلت و غفلان هستند، بنیاد کار پی ریزی و ابعاد مختلف موضوع در پنچ بخش تدوین شود.

بخش اول به بررسی کلیات اختصاص داده شده است. که عبارتند از تعریف لغوی و اصطلاحی غفلت و زمینه بیان مسئله غفلت در قرآن و حدیث. بخش دوم در برگیرنده ماهیت و مراتب و انواع غفلت است که مهمترین فصل برای شناخت این معضل بزرگ است. بخش سوم بررسی عمده ترین زمینه های غفلت در دو موضع متفاوت درونی و بیرونی را در بر گرفته و به عوامل بروز غفلت و نقطه آغاز خطای بشر اشاره شده است. پیامدهای غفلت اعم از دنیوی و اخروی بررسی شده و با طرحی نو نمونه های قرآنی مصادیق غفلت ذکر گردیده است. در بخش پایانی پیشگیری و روشهای درمان

ص: 62

غفلت و نسخه اصلی درمان این درد فراگیر که همان ذکر است ارائه شده است.

149. جهانشاهی، فریدون

راهکارهای جلوگیری از خروج آثار فرهنگی و هنری ایران، اطلاعات، (4 تیر 1384) ص 7.

150. چهل اخترانی، علی

پیشگیری ازجرایم علیه امنیت اجتماعی در دادسرای عمومی و انقلاب قم، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق، گرایش حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما خلیل قبله ای؛ استاد مشاور ابوالفتح خالقی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق، 164 ورق، کتابنامه: ص 160- 164.

هدف پژوهش کوششی است جهت پیشگیری از جرایم علیه امنیت اجتماعی (جرح عمدی با چاقو، نزاع دسته جمعی، ضرب و جرح ساده و اخلال در نظم) پژوهش حاضر به دو روش میدانی و کتابخانه ای بوده است. روش میدانی مبتنی بر آراء محاکم و آمارهای جنایی ( قضایی، پلیسی و سازمان زندانها ) بوده است. روش کتابخانه ای نیز مبتنی بر استفاده از قوانین موضوعه و کتب حقوقی بوده است. نتایج نشان می دهد ظهور و گسترش وقایع مجرمانه در هر منطقه در کشور، علاوه بر یک سری عوامل مشابه کشوری مانند بیکاری، دارای علل و پیش زمینه های ویژه همان منطقه می باشد، از این رو صرف نظر از امحال سیاست های کلان قضایی در سطح کشور، ایجاد ساختار سازی دادسراهای استانی تحت قالب نهادهای پیشگیری کننده از جرم با رعایت آنچه که بند 5 اصل 156 قانون اساسی بر عهده قوه قضائیه وانهاده است، این رساله نیز

ص: 63

سعی نمود در توان خود راهکارهای اجرایی نیل به این هدف را تدوین و ارائه نماید.

151. چیزم، جان

تجزیه و تحلیل منفعت - هزینه و پیشگیری از جرم، ترجمه سیما صدر عاملی، مجید رضایی راد (1341)، مطالعات امنیتی اجتماعی، ش 8، 9، زمستان 1385 و بهار 1386: ص 197 – 312.

152.حائری، محسن و دیگران

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، بنیاد نهج البلاغه، تهران، راههای پیشگیری از فقر، ص 137 - 146.

153. حامدی، حسین

جرائم ارتکابی توسط اتباع بیگانه در ایران، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما محمدعلی اردبیلی؛ استاد مشاور محمد صالح ولیدی، تهران، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، [239] ورق: جدول، نمودار، کتابنامه: ص 200.

با توجه به پناهندگی گسترده اتباع برخی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و تحرکات آنها جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران از طریق انجام جرائم مختلف و به تبع آن درگیر شدن نیروهای امنیتی و انتظامی این نیاز را به وجود آورده تا راهکارهای عملی برای جلوگیری از این پدیده ارائه و به مورد اجرا گذاشته شود. روش نمونه گیری تعداد اتباع بیگانه در شهر مقدس مشهد و تعداد زنها و مردها اعم از زندانیان دستگیر شده، مطرودین و ساکنین در شهرکها و افراد مجاز و غیرمجاز بررسی شده و در کل کشور مقایسه گردیده است. روش پژوهش

ص: 64

به صورت توصیفی بوده و با مشاهده نمونه ها و بررسی حوادث و اتفاقات گوناگون و تجزیه و تحلیل آنها صورت گرفته و برآیند کار به صورت نتیجه عنوان شده است. ابزار اندازه گیری بهره گیری از اطلاعات ارگانهای مختلف مانند وزارت کشور اداره کل اتباع بیگانه اداره کل مواد مخدر فرماندهان نواحی مرزی اداره کل پلیس بین الملل مرکز آماری ایران، سازمان زندانها و شاخص حقیقی و حقوقی. در طرح پژوهش چگونگی برخورد با مجرمین بیگانه توسط دستگاه های ذیربط رابطه جرائم ارتکابی توسط اتباع بیگانه با سایر جرائم در کشور، ریشه یابی علل روی آوردن اتباع بیگانه به تخلفات مختلف، راههای مبارزه با جرائم اتباع بیگانه، شناخت انگیزه های اتباع در ارتکاب جرائم: نتیجه کلی: 1. تمامی دست اندرکاران مرتبط با اتباع بیگانه با هماهنگی، سیاستهایی را اتخاذ کنند تا ضمن جلوگیری از ورود بی رویه و اقامت غیرقانونی اتباع بیگانه از ارتکاب جرائم آنها پیشگیری شود. 2. تغییر در قوانین کشور و تشدید مجازات مرتکبین جرائم و جلوگیری از اشتغال غیرمجاز و ازدواج غیرقانونی آنها و بازنگری در قوانین زندان و جلوگیری از ورود اشاعه مواد مخدر از طریق قوانین بین المللی.

154. حجتی، فرانک

جرائم مالی کارمندان دولت، [پایان نامه]، استاد راهنما جعفر کوشا؛ استاد مشاور محمد آشوری، تهران 77-78، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی. مرکز کارشناسی ارشد.

هدف تحقیق بیان مشکلات و آثار و عواقب سوء استفاده های مالی کارکنان و بیان روشهای مبارزه با جرائم مالی به منظور کاستن جرائم است. روش تحقیق: کتابخانه ای، جمع آوری مطالب از پایان نامه ها و کتب علمی و حقوقی و نظریات قضات و اساتید حقوق است نتیجه

ص: 65

کلی: از آنجا که جرائم مالی خطرناک در این رساله روز به روز در حال افزایش می باشد. دولت باید بتواند یک برآورد دقیق و علمی برای طراحی یک سیاست مطلوب جهت مبارزه با جرائم داشته باشد و مراجع قضایی با رفع نواقص و اشکالات در سازمان بازرسی کل کشور و... ضمانت اجرای مناسبی باشند برای پیشگیری و مبارزه به نحو احسن.

155. حدادیان، علی

طرق پیشگیری از تخلفات کارمندان دولت، [پایان نامه ]، استاد راهنما علی نجفی توانا، استاد مشاور امیر خان سپهوند، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، [دانشکده] حقوق، د، 319 ورق.: جدول، نمودار، کتابنامه: 319 - 316 ورق.

کارمندان بازوی اجرایی دولت هستند. تخلف و سوء استفاده کارمندان، هزینه های زیادی برای جامعه خواهد داشت. هدف پایان نامه بررسی علل ارتکاب تخلفات و فساد اداری و پیشنهاد روشهای پیشگیری عمومی و خاص به منظور سالم سازی ادارات است. روش نمونه گیری: از تعداد 135 نفر مجرمین مردم در چند

مورد سؤال شد. همچنین از 136 نفر از افراد جامعه اعم از زن و مرد سؤال دیگری مطرح شد. روش پژوهش: توصیفی و تحلیلی است. طرح پژوهش: نخست کلیات، بزه و عوامل جرم اداری و سپس بزه اداری در تطبیق با اصول جرم شناسی مطرح شد. عوامل ارتکاب جرم و بررسی طرق پیشگیری و نتیجه گیری طرح اصلی پژوهش را تشکیل می دهد. نتیجه کلی: طرق پیشگیری از تخلفات کارمندان دولت در قالب روش ها و تکنیک های متعددی مطرح شده است. عمده روش ها شامل

ص: 66

پیشگیری های عمومی می باشد و بخش محدودی شامل روش های پیشگیری خاص است.

156. حر عاملی، محمد بن حسین و دیگران

جهاد با نفس، نهاوندی، قم، چاپ ششم، 1383، جلوگیری از ارتکاب حرام از دیدگاه اهل بیت(ع)، ص 240 - 246.

157. حسن بیگی، محمدرضا

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد!؟، کار و کارگر، (3 آذر 1383) ص 8.

158. حسن زاده، مهدی، 1329

چرا بعضی خودکشی می کنند؟، تهران: نشر قطره، 1386، 83 ص، سلسله انتشارات نشر قطره؛ 85. روان و زندگی؛ 10.

159. حسنی، اسماعیل

مقاصد الشریعه و مقاصد شریعت از نگاه ابن عاشور، صحیفه خرد، تهران، چاپ اول، 1383، نحوه جلوگیری از حیله های از بین برنده مقاصد شرع، ص 490 - 495.

160. حسین پور، خضر

نقش بازارچه های مرزی در رونق تجارت، ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق کالا، گمرک، ش 212، (21 خرداد 1382) ص 9.

161. حسین پور، یوسف

عناصر تشکیل دهنده جرم و بحثی پیرامون جزای عمومی در اسلام، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) فقه و مبانی حقوق اسلامی]،

ص: 67

استاد راهنما کاظم شانه چی؛ استاد مشاور حسین احمدی، مشهد.، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، [174] ورق، کتابنامه: ص [ 171 - 174 ].

پژوهش شامل موارد ذیل است: جرم، عنصر روانی، زمینه های ارتکاب جرائم، عوامل موجه جرم، واکنش اجتماعی بر علیه پدیده مجرمانه ( مجازاتها و اقدامات تأمینی و تربیتی )، انواع مجازاتها شامل حدود، قصاص، دیات و تعزیرات و سیاستهای پیشگیری یا اصلاح مجرم.

162. حسینی اصفهانی، سید مرتضی

نگرشی بر بیانات مقام معظم رهبری، فرهنگ قرآن، چاپ اول، 1377، هشدار آیت الله خامنه ای برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه حکومت معاویه، ص 88 - 89.

163.حسینی، بیژن

جرایم اینترنتی علیه اطفال و زمینه های جرم شناسی آن، تهران: افراز، 1383، [198] ص: جدول، نمودار، 16000ریال، پشت جلد به انگلیسی: Bijan Hosseini: Internet crimes against children its Criminological basis. کتابنامه: ص 190 - 191.

164. حسینی، سید مهدی

مشاور والدین در مسائل تربیتی و تحصیلی فرزندان، اساطیر، تهران، چاپ اول، 1377، پیشگیری و درمان دروغگویی، دزدی، گوشه گیری ...، ص 27 - 44.

ص: 68

165. حسینی، علیرضا

ستاد حفاظت اجتماعی، کاهش جرم یا افزایش عناوین مجرمانه، توسعه، (10 اسفند 1383) ص 5.

166. حسینی، مجید

شناخت عوامل مؤثر در گرایش افراد خودکش به شیوه خودسوزی و بررسی راههای پیشگیری از آن در اسلام آباد غرب طی سالهای 1377 – 1375، [پایان نامه]، استاد راهنما ناهید مطیع؛ استاد مشاور حبیب الله آقابخشی، رودهن 1379، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، 189 ص

هدف کلی: شناخت عوامل مؤثر در گرایش افراد خودکش به شیوه خودسوزی و بررسی راههای پیشگیری از آن. اهداف کاربردی: 1. بازخوانی تحقیقات و تجارب گذشته 2. بررسی میزان شیوع و شدت خودکشی 3. بررسی نرخ خودکشی در شهرستان اسلام آباد 4. بررسی کمیت و کیفیت روشهای مورد استفاده برای خودکشی 5. بررسی گروههای سنی و جنسی 6. و... روش بررسی میدانی غیر آزمایشی جمعیت و نمونه آماری: 100 نفر از بین خانواده هایی که حداقل یکبار مبادرت به خودکشی یا اقدام به آن کرده بودند که نمونه هم به روش خوشه ای برگزیده شده است. ابزار تحقیق، مصاحبه های غیر منظم و برنامه ریزی نشده بود که برای تحلیل داده ها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. نتایج: در بعد فردی هر چه آگاهی افراد و میزان تحصیلات آنها بالاتر بوده یا دارای شغل مناسب و درآمد کافی بوده اند و همچنین از سلامت روحی و روانی برخوردار بوده اند این آسیب کمتر مشاهده شده است 2. در بعد خانوادگی، خانواده های کم جمعیت، متعادل و مذهبی کمتر به این -

ص: 69

عارضه مبتلا شده اند 3. در بعد اقتصادی شاغلان، صاحبان درآمدهای مناسب و رتبه های شغلی مناسبتر کمتر در معرض خودکشی بوده اند 4. در بعد اجتماعی محل سکونت افراد هر چه فقیرتر و محرومتر بوده آسیب در آنجا بیشتر نمایان شده است و زمان اقدام فصول و ماهها و ساعات شبانه روز نسبتهای مختلفی را نشان می دهد که بهار بیشترین آمار و زمستان کمترین آمار را نشان می دهد 5. مشخص گردید که خودسوزی در این شهرستان مبدل به یک فرهنگ شده و تقلید در گستردگی آن نقش دارد همچنین جوانان به خصوص زنان و دختران جوان بیشتر در معرض خودسوزی قرار دارند.

167. حشمتیان، قدرت علی

راههای مقابله با تهاجم فرهنگی، کار و کارگر، (24 بهمن 1373) ص 3، (25 بهمن 1373) ص 3.

168. حق جو، محمدحسین، 1333 -

روانشناسی: ترس و دلهره "فوبیا" (شناخت، پیشگیری، ابعاد، آثار و درمان)، قم: فاطمه الزهرا(س)، 1379، 157ص، 5500 ریال، عنوان دیگر: دلهره و ترس، کتابنامه به صورت زیرنویس.

169. حکیمی، محمدرضا

ترجمه الحیاة، ج 3، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، چاپ سوم، 1380، امنیت اقتصادی(حرمت مال) و جلوگیری از تسلط ثروتمندان، ص 202 - 205 و 311 - 321.

ص: 70

170. حلاج پور، صدیقه

نقش دین در پیشگیری از وقوع جرم، شکوفه، ش 14، (شهریور 1383) ص 52 - 53.

171. حمزه زاده، احمد

تأثیر بازدارندگی تدابیر غیرکیفری در پیشگیری از وقوع جرم، [پایان نامه]، استاد راهنما محمدعلی اردبیلی، استاد مشاور علی حسین نجفی ابرندآبادی،

تهران 1379 – 1380، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 189ص

هدف پژوهش: تبیین و بررسی اینکه، صرف توسل به قوای قهرآمیز و مجازات نمی تواند موجب پیشگیری از وقوع پدیده مجرمانه در جامعه شود بلکه اتخاذ تدابیر غیرکیفری (غیر قهرآمیز) می تواند در مهار و کاهش بزهکاری نقش عمده ای را ایفا کند 2. روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد جنس و غیره 3. روش پژوهش: روشی که در این پایان نامه استفاده شده است روش کتابخانه ای بوده و عمدتا با توجه به فرضیه های نظری دانشمندان و متخصصین جرم شناسی تدوین شده است. 4. طرح پژوهش: در این پژوهش به طرح سه نوع روش پیشگیری غیرکیفری اعم از پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی و پیشگیری فردی و همچنین نقش دولت اعم از قوه مقننه و قوه قضاییه و ضابطین دادگستری در امر اتخاذ این نوع تدابیر مورد اشاره قرار گرفته است 5. نتیجه کلی: 1. مجازات و تشدید آن نه تنها نتوانسته است عامل پیشگیرنده محسوب شود بلکه در مواردی باعث افزایش میزان بزهکاری در جامعه گردیده است 2. دستگاه قضایی صرفاً نمی تواند از عهده اتخاذ این نوع تدابیر برآید-

ص: 71

هر چند خبرگان قانون اساسی کشورمان به موجب بند 5 اصل 156 این سیاست جنایی نیاز به دخالت تمامی

عناصر اجتماعی نظیر خانواده، مدرسه، فرهنگ، اشتغال و ... و مشارکت مدنی و همکاری قوای دولتی بدون استفاده از وسایل قهرآمیز داشته و دارد.

172. حیدری، قاسم

علل گرایش به قاچاق موادمخدر و راههای پیشگیری از آن، دادرسی، ش 37، (فروردین و اردیبهشت 1382) ص 58 - 61.

173. خاتمی فر، عبدالله

تکمیل گام ده ساله: اصلاح نظام دادرسی در مرکز توسعه قضایی، شرق، 25 اردیبهشت 1386: ص 5.

174. خادم، بهنام

نقش و تأثیر تلویزیون ماهواره ای بر روابط بین الملل، [پایان نامه]، استاد راهنما منصور رحمانی، استاد مشاور محمود دهقان، تهران 1378 – 1379، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، مرکز تحصیلات تکمیلی حقوق و علوم سیاسی، 154 ص

هدف پژوهش: هدف این پژوهش نشان دادن ضرورت برنامه ریزی صحیح و انجام اقدامات لازم جهت مبادله و مقابله با امواج پخش شده ی تلویزیون ماهواره ای است. حفظ فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی و نمایش صحیح آن برای جلوگیری از یکسان سازی فرهنگ غربی می تواند گامی مؤثر در این راه باشد روش نمونه گیری: محدوده ی پژوهش در زمینه روابط بین الملل بیشتر در محدوده ی جغرافیای آسیا و خاورمیانه، اروپا و آمریکا و زمینه های بررسی به ترتیب حقوق بین الملل، سیاست بین المللی، فرهنگ جهانی و اقتصاد بین الملل

ص: 72

است. روش پژوهش: به روش کتابخانه ای، توصیفی و تحلیلی است. ابزار اندازه گیری: روش آزمون فرضیه این پژوهش به شیوه جمع آوری اطلاعات از کتابهای داخلی و خارجی، پایان نامه دانشگاههای مختلف، مجلات، روزنامه ها و مقاله های انگلیسی از شبکه اینترنت می باشد طرح پژوهش: تلویزیون ماهواره ای در جهت نفوذ تأثیر و دنباله روی کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه با اهداف کشورهای توسعه یافته تکنولوژی اقدام می کنند. این دنباله روی از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در ابعاد بین المللی است. نتیجه کلی: پخش تلویزیون ماهوره ای هم اکنون نیز در حال فعالیت است. ماهواره های امروز نه از بالا و بیرون، بلکه از پایین و درون، جوامع توسعه نیافته را مورد تهاجم قرار داده اند، باید در زمینه های مختلف حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ترتیبی اتخاذ کرد که از تکنولوژی و امکانات، آن گونه که متناسب با شرایط کشورهای توسعه نیافته است استفاده نمود.

175. خاکی، رمضانعلی

بررسی علل اجتماعی ناکامی احزاب سیاسی در ایران 1320 – 1332، [پایان نامه]، استاد راهنما فاروق

خارابی استاد مشاور یوسفعلی اباذری،گیلان 1377، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

انتخاب موضوع تحقیق (علل اجتماعی ناکامی احزاب سیاسی در ایران) بدان علت بوده است که احزاب به عنوان نهادهای سیاسی و اجتماعی پذیرفته شده از خصائص جوامع پیشرفته کنونی می باشد علت بررسی هم، دستیابی به پاسخ این سوال می باشد که آیا زمینه پیدایش احزاب سیاسی و عملکرد آنان در کشور ایران می تواند در رشد و بلوغ اجتماعی و توسعه فرهنگی تأثیرات مثبت برجای بنهد؟ مجموعه تحقیق به شیوه کتابخانه ای و با نگرش جامعه شناسی- و

ص: 73

بررسی اجتماعی در تاریخ با بهره گیری و استناد به اسناد و مدارک مربوط در سالهای 1285ه.ش. تا سالهای 1357، خاصه بررسی مسائل تاریخی و اجتماعی سالهای 1320 - 1332 صورت پذیرفته است با توجه به اهمیت مذکور و با بهره گیری از روش تحقیق کتابخانه ای و تاریخی به روش علّی و با رویکرد جامعه شناسی نتایج تحقیق را بشرح ذیل بعنوان دلایل شکست و ناکامی احزاب سیاسی در سالهای 1320 - 1332 می توان ذکر کرد. ساختار نسبتاً متصلب استعماری، تقلید از نظامهای سیاسی اروپا بدون پیدایش زمینه ها و آثار واقعی آن در کشور، تعارض ظاهری فعالیت احزاب با سنن حاکم بر محیط و عدم حمایت احزاب مستقل از ناحیه دولتها، وابستگی احزاب به دارائیهای شخصی رهبران خود، تقدیر گرایی که از ویژگیهای فرهنگ سیاسی ایران آنروز بوده است. دخالتهای مکرر و تجاوزات پی در پی بیگانگان خاصه روسیه و انگلیس و نفوذ آنان در پاره ای از احزاب. در یک نگاه کلی بسیاری از عوامل بازدارنده بیرونی یا درونی هنوز در جامعه ما موجود می باشد. نتیجه تحقیق برآن است که یکی از ابزار عمده پیشرفت و ترقی جوامع و از جمله راههای پیشگیری از استبداد و جهت گیری درست سیاست مردم وجود احزاب به شکل قانونی و نهادینه شدن آنان می باشد و پیدایش احزاب سیاسی منافاتی با مسائل اعتقادی و دینی ما ندارد.

176. خامنه ای، سید علی

مردم و مسئولین با رعایت انضباط مالی و اقتصادی باید از ریخت و پاش و اسراف در مصرف جلوگیری کنند، جمهوری اسلامی، (24 فروردین 1374) ص 11.

ص: 74

177. خامنه ای، سید علی

رهبر انقلاب: قوه قضاییه باید از خلافکاریهای تحت پوشش قانون ممانعت کند، کیهان هوایی، ش 1185، (30 خرداد 1375) ص 4.

178. خامنه ای، سید علی، - 1318

فرهنگ، تهاجم فرهنگی و راههای مقابله در آیینه رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، تدوین مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، تهران: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت، 1382، 288ص، 000/10 ریال، کتابنامه به صورت زیرنویس..

179. خدابنده لی، ربابه

بررسی چگونگی نگرش اقشار گوناگون مردم نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) علوم تربیتی، گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ( تعلیم و تربیت اسلامی)]، استاد راهنما علی قائمی امیری؛ استاد مشاور محمدحسن آموزگار، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، د، [ 205 ] ورق:جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: ص 195 – 203.

اهداف این پژوهش عبارت اند از شناسایی و نگرش اقشار مختلف مردم. شناسایی راه های کیفیت بخشیدن به اجری فرضیه امر به معروف و نهی از منکر، بررسی و مطالعه آثار مثبت و تأثیر عمل به امر معروف و نهی از منکر در جلوگیری از انحطاط و انحراف جامعه است و به طور تصادفی میان چهار منطقه تهران به روش میدانی انتخاب شده و نتیجه اینکه عدم آگاهی مردم از جزئیات امر به معروف و نهی از منکر و عدم

ص: 75

فعالیت نهادهای مختلف و همچنین کوتاهی رسانه های گروهی در شناساندن این فرضیه به مردم موجب گشته که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه آنطور که شایسته است انجام نشود و تلاش دست اندرکاران جامعه در زمینه فرهنگ سازی این فرضیه

موجب عدم تهاجم فرهنگی در جامعه می شود.

180. خسروآقایی، علی مراد

بررسی عوامل اجتماعی اقدام به خودکشی در استان تهران در سال 78، [پایان نامه]، استاد راهنما مهاجر ایروانی؛ استاد مشاور گلشن فومنی، تهران 1381، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی، واحد مرکزی، د، [176] ورق.: جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: ورق. 173 – 168.

هدف پژوهش بررسی تطبیقی در زمینه میزان خودکشی و اقدام به خودکشی در تهران و استانهای دیگر و بررسی علل و عوامل مؤثر در بروز خودکشی و ارائه پیشنهاد جهت کاهش یا پیشگیری از خودکشی است روش نمونه گیری به صورت تصادفی و به روش قرعه کشی بوده و در این رابطه ابتدا لیست موارد خودکشی در سال 78 بر حسب تاریخ وقوع آن تهیه شد و از میان لیست 332 مورد خودکشی، 50% آن یعنی 166 مورد یک در میان به صورت تصادفی و سیستماتیک انتخاب گردیدند. روش پژوهش به صورت اسنادی از طریق بررسی آماری و مطالعه پرونده مربوط به خودکشی و به صورت میدانی از طریق تهیه فرم نظر سنجی در مورد بررسی عوامل مؤثر در بروز خودکشی است. ابزار اندازه گیری در این پژوهش از طریق پرسشنامه جهت استخراج اطلاعات از پرونده های موارد خودکشی و تهیه فرم نظر سنجی در زمینه عوامل خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و

ص: 76

روانی مؤثر در بروز خودکشی است. نتایج بیانگر این است که از میان عوامل خانوادگی، اختلافات و منازعات زناشویی - عوارض اجتماعی، عوامل اقتصادی، بیکاری و عوامل روانی، افسردگی بیشتر در بروز خودکشی مؤثر می باشد و ایجاد فرصت شغلی و رفع بیکاری، اعمال سیاستهای حمایتی و تشویقی در امر ازدواج جوانان، تقویت بنیان و ساختار خانواده و افزایش اعتقادات مذهبی در جامعه می تواند در کاهش یا پیشگیری از خودکشی تأثیر داشته باشد.

181. خسروشاهی، قدرت الله

پیش گیری از جرم در آموزه های قرآنی، بصیرت، ش 30، 31، (1382) ص 55 - 73.

182. خلجی، محمدتقی

غیبت، عروج، تهران، چاپ اول، 1383، راههای پیشگیری و درمان غیبت و گناه و رذایل اخلاقی در اسلام و نظر امام خمینی، ص 65 - 84.

183. خلیلی، طاهره

نقش خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، جمهوری اسلامی، (25 اردیبهشت 1384) ص 14.

184. خوش سلوک، مهران

شرب خمر: (ترجمه و تحقیق مبحث شرب خمر از کتاب ارشاد الاذهان علامه حلی)،[پایان نامه]، استاد راهنما رضا سیفی، استاد مشاور مهدی زاده، تهران 76 – 77، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران، مرکز کارشناسی ارشد.

ص: 77

این پژوهش تحقیقی درباره "شرب خمر" است. در این تحقیق علاوه بر ترجمه متن کتاب ارشاد الاذهان و کتب دیگر فقهی و منابع اسلامی، عوامل رشد این جرم، انگیزه های ارتکاب جرم و راههای پیشگیری این عمل بررسی شده است.

185. دادستان کل کشور

برای پیشگیری از جرم شاید امنیت از عدالت هم لازمتر باشد، حمایت، 26/10/84.

186. دادستان کل کشور

استراتژی روشنی برای پیشگیری از جرم تدوین نشده است، خبرگزاری مهر:

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID= 506774

187. دانا اناری، عزیز

بررسی شبهه از دیدگاه روایات، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) علوم قرآن و حدیث]، استاد راهنما جعفر نکو مرام؛ استاد مشاور علی احمد ناصح، قم، 1381، دانشگاه قم، دانشکده الهیات، ب، 219 ص، کتابنامه: ص 215- 219.

این نوشتار با عنوان شبهه از دیدگاه روایات در چهار فصل فراهم گردیده، هدف از آن ارائه تعریفی از شبهه با استناد به روایاتی است که به نوعی منعکس کننده تلقی معصومین از این واژه می باشد. در فصول چهارگانه این پایان نامه، با محور قرار دادن نظرات معصومین به بحث درباره شبهه پرداخته شده است. فصل اول به تعریف شبهه از نظر لغویون و احادیث و مقایسه آن با واژگان دیگر اختصاص یافته است. در فصل دوم

ص: 78

عوامل و زمینه های بروز و گسترش شبهه بررسی شده است. راههای مقابله با شبهه نیز در فصل سوم مورد دقت قرار گرفته است و بالاخره در فصل چهارم مصادیقی از شبهه افکنان معرفی شده و شبهات آنان بیان گردیده است.

188. دانایی فرد، حسن

کنترل فساد اداری: اصلاح مدیریت دولتی یا تدوین راهبرد ملی پیشگیری از فساد؟، مدیریت و توسعه،ش 28، بهار 1385: ص 35 – 53.

190.داویس، روبرت

پیشگیری وضعی از جرم، لوریسیو، آرتور؛ رزنبام، دنیس؛ مترجم: پرویزی، رضا، مجله حقوقی و قضایی دادگستری، ش 32، (پاییز 1379) ص 147 - 172.

191. درویش متولی، علی

نقش مدرسه در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، همبستگی، (22 آبان 1381) ص 6.

192. دری نجف آبادی، قربانعلی

استراتژی روشنی برای پیشگیری از جرم تدوین نشده است،

http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID کد خبر: 506774

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، حجت الاسلام قربانعلی دری نجف آبادی صبح امروز در مراسم آغاز به کار ستاد حفاظت اجتماعی کرج در جمع اعضای ستاد اظهار داشت: چندی پیش لایحه ای در راستای

ص: 79

پیشگیری از جرم آماده و تقدیم مجلس شد اما هنوز از تصویب مجلس نگذشته است. وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که پیشگیری همواره بر درمان مقدم است و قانون اساسی ایران در اصل 156 بر این موضوع صراحت دارد و همواره باید در پیشگیری پیش قدم بود و اجرای این اصل می تواند نتایج مطلوب با هزینه کمتر و بازدهی بالاتر به دنبال داشته باشد.

193. دزیانی، محمدحسن

اثرات جرایم کامپیوتری بر ترویج بزهکاری و خشونت، دادگستر، 19.

194. دژبانی، علی

سرقت، علل روانشناختی و خانوادگی آن و راهکارهای پیشگیری از بزهکاری فرزندان، حمایت، (3 خرداد 1384) ص 6.

195. دژبانی، علی

فرار دختران از منزل، علل، عوارض و راههای پیشگیری از آن، حمایت، (13 اردیبهشت 1384).

196.دست افشان، علی رضا

لزوم پیشگیری از انحراف در روند اصلاح طلبی، خرداد، (24 تیر 1378) ص 11.

197. دستداده، زین العابدین، 1351

دریچه ای به آسمان: راههای پیشگیری از گناه، مجتمع فرهنگی، هنری شهید عبدالرضا مصلی نژاد، 1377، 223 ص،

ص: 80

6500ریال، کتابنامه: ص [219] - 223؛ همچنین به صورت زیرنویس.

198. دفتر امور اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضائیه استان مازندران

مجموعه مقالات قوه قضائیه هجمه ها و راهکارها، تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1382، 142 ص جدول، 7000ریال.

199. دلاوری، محمد رضا، 1343-

پیشگیری از گناه، حمایت، 30 بهمن 1385: ص 3.

200. دلشاد تهرانی، مصطفی

سیره نبوی، ج2، دریا، تهران، سیره مدیریتی پیامبر در جلوگیری از سوء استفاده اطرافیان و وابستگان، ص 491 - 509.

201. دلیر، حمید

جرمی به نام قاچاق اسلحه - بررسی پدیده قاچاق اسلحه، مردم سالاری، (19 آبان 1383) ص 5.

202.دولتشاهی، فریدون

گامهایی برای نجات جهان فقیر، اطلاعات، (10 خرداد 1384) ص 1 ضمیمه.

203. دولتی، رضا

استکبارستیزی در قرآن و روایات، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) علوم قرآن و حدیث]، استاد راهنما محمدرضا آرام؛ استاد مشاور

ص: 81

محمدمهدی پورگل، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده الهیات. ادبیات و علوم انسانی، 137 ورق، کتابنامه: ص 133 – 138.

هدف پژوهش شناخت چهره واقعی استکبار و همچنین شناخت راهکارهایی برای مقابله و مبارزه با این دشمن مهلک و خطرناک انسانها و در نهایت رسیدن به سر منزل مقصود است. روش پژوهش: مراجعه به کتابخانه و تحقیق و پژوهش از طریق نرم افزارهای قرآنی و حدیثی و همچنین جست و جو در شبکه اینترنت، بوده است. نتیجه کلی: استکبار از دیدگاه قرآن و روایت معصومین(ع)، صفتی نکوهیده و به عنوان یک رذیلت اخلاقی معرفی شده است. در این پایان نامه سعی شده است تا با بهره گیری از آیات و روایت معصومین (ع) ضمن شناخت واقعی و همه جانبه آن، راههای مقابله و مبارزه با این پدیده شوم تبیین گردد.

204. دهقانی، فاطمه، 1359

جرائم و فرزندان ما: چگونه فرزندانی دور از جرائم و رفتارهای ضد اجتماعی داشته باشیم؟، احمد اختیاری، تهران: مهر و ماه نو، 1386، 63 ص:مصور.؛12×16/5س م، ... مجموعه کتابهای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، کتابهای آموزشی مهر و ماه، 8000ریا ل، صع. انگلیسی: Fatemeh Dehghani Arani, Ahmad Ekhtiari.Crime and our children: how to keep children away from criminal and antisocial behaviors?. کتابنامه: ص63.

205. دهلوی، مجید

در فقه اسلامی مجازات زندان بسیار محدود است، حمایت، (6 بهمن 1383) ص 5.

ص: 82

206. دیانی دردشتی، فاطمه

تهاجم فرهنگی و راه های مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) الهیات، گرایش علوم قرآنی و حدیث]، استاد راهنما محمدعلی لسانی فشارکی؛ استاد مشاور ولی الله نقی پورفر، تهران، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلامی، 1ج ( شماره گذاری گوناگون )، کتابنامه: ص 475 – 481.

هدف، بررسی و تحقیق یک مسئله کاربردی مهم از مسایل اجتماعی اسلام از نظر کتاب و سنت است. روش نمونه گیری انتخاب چهار سوره قرآن (سوره های انعام، اعراف، انفال، توبه) با توجه به محور موضوعی این سوره ها که به ترتیب عبارتند از: توحید، شناخت عناصر شیطانی و رهنمود الهی در صلاح جامعه، زمینه های داخلی تهاجم فرهنگی، زمینه های خارجی تهاجم فرهنگی. روش پژوهش: تدبر مستقیم در آیات قرآن کریم با استفاده از روش تحقیق موضوعی و سپس تحلیل و تکمیل مطالب با استفاده از بیان احادیث و مراجعه به کتب تفسیر و حدیث و نظرات علمای اسلامی. ابزار اندازه گیری با استفاده از کتب تفسیری معتبر، نظریات علمای بزرگ اسلامی است. ابتدا مطالعات مستقیم قرآنی صورت گرفته، سپس با مراجعه به کتب حدیث و تفسیر مستند سازی و تکمیل شده و با مطالعه و یادداشت برداری مقالات و کتب تحلیلی پیرامون تهاجم فرهنگی مطالب تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد که: این یک پدیده جدید نیست و در طول تاریخ همواره در کنار راه انبیا هجوم عناصر شیطانی وجود داشته منتهی ابزارها و شیوه ها و مصادیق آن در زمان های مختلف متفاوت بوده است و قرآن در خصوص این امر بسیار فعال برخورد کرده است. برای خنثی سازی این هجوم باید خودآگاهی

ص: 83

عمومی را بالا برد و زمینه های آسیب پذیری را با توجه به رهنمودهای الهی و ارزشهایی که نظام و واقعیت های تاریخی بر آن پای گرفته مسدود کرد و به یک هویت جمعی رسید. چنین امری با ایجاد زمینه مناسب برای اندیشیدن در مبانی هویت اسلامی ایرانی با مبانی فرهنگ بیگانه و پیامدهای هر دو فرهنگ ممکن خواهد شد، سپس به برنامه ریزی جدی در جهت توسعه و تحول نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخت تا موجبات یک حرکت ملی برای رفع این مسئله فراهم گردد.

207. دیلمی، امیر

روانشناسی ورزشی و ارتباط آن با کاهش بزهکاری، حمایت، 28/3/82.

208. رئوفی، مریم و دیگران

راهنمای پیشگیری از اعتیاد، نشر مریم رئوفی و ماریا رضوی، تهران، چاپ اول، 1378، مهارتهای لازم برای پیشگیری از اعتیاد، ص 41 - 114.

209. رابرت ال. هامپتن و دیگران

خشونت خانواده پیشگیری و درمان، ترجمه داود کربلایی، محمد میگونی، تهران: گستره، 1382، عنوان اصلی: Family violence: prevention and treatment. 365 ص

210. راد، آرش

همه راه های مقابله با بدحجابی، مردم سالاری، (31 مرداد 1383) ص 13.

ص: 84

211. رازی، محمد بن زکریا و دیگران

بهداشت روانی (طب روحانی)، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، چاپ اول، 1375.

212. راشد، حسینعلی

سخنرانیهای راشد، جلد 1، دارالکتب، تهران، 1321، تأثیر دین در جلوگیری از آفات، ص 35 – 47.

213.راشد، حسینعلی

سخنرانیهای راشد، جلد 4، فراهانی، تهران، راه جلوگیری از غیبت، ص 183 – 192.

214. راشد، حسینعلی

سخنرانیهای راشد، جلد5، فراهانی، تهران، جلوگیری از هوای نفس، ص 59 – 83.

215. رایجیان اصلی، مهرداد

رهیافتی نو به بنیانهای نظری پیشگیری از جرم، مجله حقوقی دادگستری،دوره جدید، ش 48، 49، پاییز و زمستان 1383: ص 123 – 168.

216. رایجیان اصلی، مهرداد

سه گفتار تطبیقی در بزه دیده شناسی: داخلی، منطقه ای و بین المللی، مجله حقوقی دادگستری، ش 46، (بهار 1383) ص 174 – 192.

ص: 85

217. رجبعلی، اسلام

بررسی ابعاد عملی و نظری ترویج فرهنگ ایثار و نقش آن در پیشگیری از جرم، استاد راهنما: عادل ساریخانی؛ استاد مشاور: ابوالفتح خالقی، پایان نامه(کارشناسی ارشد)-- دانشگاه قم.دانشکده حقوق، 1385.

وضعیت پایان نامه: دفاع شده - تاریخ دفاع: 1385.

218.رجبی پور، محمود

پیشگیری از بزهکاری نوجوانان در پرتو تعامل پلیس با دانش آموزان، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما علی حسینی نجفی ابرندآبادی؛ استاد مشاور جعفر کوشا، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق، [216] ورق:جدول، پرسشنامه، کتابنامه: ص [211-216].

هدف پژوهش: بررسی تأثیر آموزش های پیشگیری از وقوع بزهکاری نوجوانان در تعامل پلیس با دانش آموزان می باشد. روش نمونه گیری افراد نمونه: با توجه به محدودیت های پیش رو در منطقه شرق و شمال شرق تهران از جامعه آماری در نظر گرفته شده تعداد سی نفر از کارشناسان نخبه به سئوالات پاسخ دادند. لذا جامعه آماری سی نفر و روش نمونه گیری تمام شمار بوده است. روش پژوهش: توصیفی و تحلیلی می باشد و نوع آن نیز کاربردی است. ابزار اندازه گیری: پرسشنامه می باشد. طرح پژوهش: این پژوهش شامل دو بخش و هر بخش شامل دو فصل و هر فصل نیز متشکل از دو مبحث است. مباحث نیز از چند گفتار برخوردار می باشد. نتیجه کلی: پلیس در تعامل با دانش آموزان به صورت برنامه ریزی شده و مستمر و همچنین با استفاده از روش آموزش و آگاه

ص: 86

سازی قادر است بر جامعه پذیری دانش آموزان اثر گذاشته و در این ارتباط موجود پیشگیری از بزهکاری دانش آموزان گردد.

219. رحیمی، حسن

رسانه های گروهی و پیشگیری از وقوع جرم، دادگستر،ش 18، تابستان 1384: ص 2.

220. رحیمی، حسن

پیش گیری وضعی و راه کارها، دادگستر،ش 17، بهار 1384: ص 2.

221. رحیمی نژاد، اسماعیل

شناخت بزهکاری و سیاست جنایی، نجفی ابرندآبادی، علی حسین، نامه مفید، سال 2، ش 7، (پاییز 1375) ص 127 - 134.

222. رزاقی، احمد

معابد فساد - باز کاوی مفاسد اجتماعی و راهکارها، توسعه، (6 دی 1384) ص 6.

223. رزاقی، احمد، 1339

چرا پسران آزادتر از دختران هستند؟: بررسی علل و عوامل تبعیض علیه دختران و راه های مقابله با آن، تاملی بر روابط دختران و پسران، ویراستار محمدحسن استادی مقدم، [قم]: خادم الرضا علیه السلام، 1381، 78ص، 4000ریال، پشت جلد به انگلیسی:Why are the boys more free than girls?. چاپ دوم: زمستان 5000 :1382 ریال، عنوان روی جلد: چرا پسران آزادتر از دختران

ص: 87

هستند؟: با تأملی بر روابط دختران و پسران، کتابنامه به صورت زیرنویس.

224. رستگاری نیا، ژیلا

بررسی گرایش سرقت و عوامل آن، اصلاح و تربیت، ش 123، (اردیبهشت 1384) ص 13 - 15.

225. رشاد، علی اکبر و دیگران

دانشنامه امام علی(ع)، ج 5 (حقوق)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، پیشگیری از جرم و دیدگاه امام علی(ع)، ص 279 - 348.

226. رشنو، محمدحسن

مزاحمت ممانعت از حق، [پایان نامه]، استاد راهنما عبدالله شمس، اساتید مشاور محمدجواد صفار، سیامک ره پیک، تهران 1379، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مرکز تحصیلات تکمیلی حقوق و علوم سیاسی

د، ص 133، کتابنامه ص 131 – 133.

1) هدف پژوهش: الف- بیان پیشینه تاریخی موضوع. ب- مشخص نمودن قوانین ناسخ و منسوخ و تبیین قوانین حاکم. ج- بیان و اثبات طرقی که ذینفع برای وصول حقوق خود می تواند به آنها متوسل شود. 2) روش پژوهش: شیوه تحقیق کتابخانه ای است فلذا برای گردآوری موضوعات از منابع معتبر حقوقی به زبان فارسی به علاوه رویه قضایی به معنای اعم و نظریات مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری استفاده شده است. 3) طرح

پژوهش: این پژوهش در چهار بخش و یک خاتمه گردآوری شده است. بخش اول به بررسی و سیر تاریخی موضوع می پردازد. بخش دوم اختصاص به دعوای مزاحمت دارد.

ص: 88

بخش سوم به تبیین دعوای ممانعت از حق پرداخته است و بخش چهارم نحوه اقدام ذینفع را روشن می سازد. 4) نتیجه کلی: سابقه تاریخی این دعاوی کاملاً مبرهن نبوده بالاخص در قضای اسلامی فاقد پیشینه اند از طرفی تنوع و تعدد روش برای اقامه دعوی در این زمینه وجود داشته و ذینفع در انتخاب هر یک از این روش ها مخیر است.

227. رضایی، مسعود

پیشگیری از مفاسد اقتصادی در نقطه صفر، جام جم، (29 تیر 1383) ص 2.

228. رضوانپور، شبنم، - 1342

کمک رسانی تلفنی در خدمت پیشگیری از آسیب های اجتماعی، تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، 1378، 34 ص، (کتابچه های آموزشی مشاوره؛ شماره یک)، کتابنامه: ص 34.

229. رضوی، حسن

پیشگیری از خشونت، اصلاح و تربیت، 71 و 72.

230. رضوی، مهران

امنیت عاطفی نیاز نوجوانان: از انیس بزهکاری در میان نوجوانان را پنهان نکنیم، جمهوری اسلامی، 5/7/79.

231. رفیعی، ندا

سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال صدمات معنوی، [پایان نامه]، استاد راهنما ایرج گلدوزیان، استاد مشاور هوشنگ

ص: 89

شامبیانی، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، چ، [252] ورق، کتابنامه: [252 - 248] ورق.

هدف پژوهش: اهمیت آزادی های فردی در رشد و تعالی جامعه و شناخت کیفیت قانونگذار جمهوری اسلامی از آزادی های مزبور و راههای مقابله و پیشگیری از وقوع جرایم علیه شخصیت معنوی افراد است. روش تحقیق بصورت توصیفی - تحلیلی می باشد که در انجام آن از کلیه کتب حقوقی، نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه و آراء وحدت رویه استفاده شده است. طرح کلی پژوهش در دو بخش تدوین گردیده که در بخش نخست سیاست جنایی ایران در قبال جرایم سلب آزادی تن و روان مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم نیز به بررسی سیاست جنایی در قبال جرائم علیه حریم خصوصی و حیثیت افراد پرداخته شده است. نتیجه کلی: صدمات و اراده بر شخصیت معنوی افراد شامل جرائم علیه آزادی تن و روان و علیه حریم خصوصی و حیثیت آنان، به ترتیب شامل آدم ربایی و اخفاء به عنف، توقیف و حبس غیرقانونی، تهدید، هتک حرمت مسکن، و افشای مراسلات و مکالمات تلفنی توسط مأموران دولت و اسرار

خصوصی زندگی افراد توسط صاحبان حرف و مشاغل، توهین، افترا، قذف و نشر اکاذیب است که در سیاست جنایی ایران برای هر یک ضمانت های اجرای خاصی معین گشته است. این ضمانت اجراها در واقع اساسی ترین راه مقابله و پیشگیری از جرائم مزبور و دفاع اجتماعی در مقابل آنها محسوب می شوند.

232. روزکرانس، ریچارد

وابستگی متقابل تجاری و نقش آن در جلوگیری از جنگ، اطلاعات، (4 شهریور 1372) ص 12.

ص: 90

233. ریاحی، غلامحسین

واسطه گری و تضییع حقوق شهروندی، حمایت، (13 اسفند 1384) ص 3.

234. ریمونگدن

جرم شناسی کاربردی، نشر مترجم، تهران، چاپ اول، 1370، پیشگیری از جرم، ص 68 - 149.

235. رییس مرکز مطالعات جغرافیایی شهرداری

مشارکت 18 سازمان دولتی، نظامی و امنیتی در نخستین همایش نقش فن آوری اطلاعات جغرافیایی در پیشگیری از جرم و توسعه امنیت شهری.

32= http://www.tehransama.ir/NewsDetail.aspx?NewsID

236.زرگر، عبدالحمید

ریشه یابی ظهور و تشدید مفاسد اقتصادی و راههای جلوگیری از گسترش آن، آسیا، (7 دی 1381) ص 16.

237. زرگری مرندی، داریوش

زمینه های ایجاد و انحراف و بزهکاری در کودکان و نوجوانان، نگهبان، 48.

238. زندی، فاطمه

پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، همشهری، (23 اردیبهشت 1380) ص 12.

ص: 91

239. زیباکلام، صادق

محاکمه صدام ها پیشگیری یا درمان، شرق، (27 آذر 1382) ص4.

240. ساروخانی، باقر، 1318 ، مجری طرح

نقش وسایل ارتباط جمعی در پیشگیری از وقوع بزهکاری، ویراستار حسین مصلحتی، تهران: وزارت کشور، معاونت امنیتی و انتظامی، اداره کل امنیتی، 1382، 621 ص

241. ساریخانی، محمد

تأثیر مجازات زندان در بزهکاری، [پایان نامه]، استاد راهنما محمدعلی اردبیلی استاد مشاور علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران 1378 – 1379، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز، مرکز تحصیلات تکمیلی.

مباحث اصلی طی دو فصل مجزا جمع آوری و رقم خورده است. فصول مذکور نیز شامل گفتارهایی است که حسب آن جزئیات مطالب مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. فصل اول موضوعا به "عامل بازدارندگی زندان" اختصاص یافته است. از آنجا که هدف از مجازات زندان، اصلاح و تربیت زندانیان و آماده سازی آنها جهت بازگشت به اجتماع می باشد، لذا این مهم با استفاده از فنون علمی و مربیان و متخصصان کارآزموده، روشها و برنامه های آموزشی و تربیتی، فضاهای مناسب، امکانات، تسهیلات و خدمات لازم، مدیریت صحیح، کار و فعالیت سازنده، رعایت حقوق و حدود زندانیان و...میسور خواهد بود؛ که طی این فصل از تمامی عناوین یاد شده مشروحا سخن گفته ایم فصل دوم نیز به "عامل جرم زایی زندان" اختصاص داده شده است. در

ص: 92

صورت عدم بکارگیری فنون و روشهای علمی مورد نظر "علم اداره زندانها" فقدان تفکیک و طبقه بندی صحیح زندانیان، کمبود حداقل امکانات و رفاهیات، عدم وجود برنامه های تربیتی، بیکاری ناشی از فقدان کار و فعالیت اجتماعی، عدم تأمین مخارج زندانی و خانواده وی و...در اصلاح و تهذیب زندانیان، نه تنها مجرمین اصلاح و تربیت نشده و با اجتماع سازگار نمی گردد. بلکه به علت اختلاط با تبهکاران با سابقه و یادگیری و در یک کلام زندان جز بزهکاری مجدد زندانیان اثری نخواهد داشت، که موضوعات مذکور در این فصل گنجانده و تشریح گردیده است. النهایه در مبحث "نتیجه گیری" با توجه به "تأثیر مجازات زندان در بزهکاری" و احراز جرم زایی زندان بنا به علل ذکر شده در فصل دوم، به جهت پیشگیری از آثار سوء و زیانبار کیفر حبس و اصلاح و تربیت زندانیان پیشنهاداتی در سه بند مطرح گردیده است.

242. سازمان ملل متحد. شاخه پیشگیری از جرم و عدالت کیفری

United Nations. Crime Prevention and Criminal Justice Branch

الگویی برای قانون دادرسی ویژه اطفال، دفتر سازمان ملل متحد در وین بخش پیشگیری از جرم و عدالت کیفری سازمان ملل متحد؛ مترجم افشین جهاندیده، تهران: وفاق، 1383، 462ص، عنوان به فرانسه: Modele de loi sur la justice des mineurs..

243. ساعتچی، محمود

راههای پیشگیری از وقوع اختلاف در محیط کار، کار و کارگر، (5 آبان 1376) ص 6.

ص: 93

244. ساعد، محمد جعفر

پیشگیری از وقوع جرم و کارکرد بسیج در تضمین امنیت اجتماعی، فصلنامه مطالعات بسیج،ش 34، بهار 1386: ص 73 – 106.

245. سالاری، ...

تأثیر دستگاه قضایی در سلامت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، آفرینش، (8 دی 1381) ص 5.

246.سام آرام، عزت الله

مروجات فرهنگی (روشی برای پیشگیری از تهاجم فرهنگی)، نامه پژوهش، سال 1، ش 2، 3، (پاییز، زمستان 1375) ص 257 - 269.

247. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تخلف از جنگ، مجتمع شهید محلاتی، چاپ اول، 1367، پیشگیری از تخلفات جنگی، ص 51 - 56.

248. سپهری اصل، زهرا

اطفال و جایگزینهای مجازات در حقوق ایران، [پایان نامه]، استاد راهنما شهلا معظمی؛ استاد مشاور احمد عبداللهی، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، [دانشکده] حقوق، 180 ورق، کتابنامه: [173] - 180 ورق.

ایران کشوری جوان، و جمعیت کودک و نوجوان آن بسیار است. در چنین شرایطی احتمال جرم و بزه توسط این افراد بیشتر شده و تدوین نظام دادرسی جدید را برای این قشر ضروری می سازد. چنان نظام دادرسی که اتحاد سیاست جنایی، تقنینی، قضایی و اجرای

ص: 94

مناسب را به همراه داشته، متضمن دادرسی عادلانه و اعمال واکنش سنجیده و عقلانی نیز باشد. بنابراین به قوانین ماهوی و نظام دادرسی نیاز است که نحوه رفتار با اطفال را در همه مراحل اعم از کشف جرم، تعقیب، تحقیق، رسیدگی، و اجرا پیش بینی کند و متناسب با شخصیت آسیب پذیر و حساس اطفال و نوجوانان و شرایط خاص جهانی آنان بوده و از هر گونه برخوردی که تکامل شخصیتی آنان را دچار وقفه می نماید یا به آن آسیبهای جدی وارد می کند ممانعت نماید لذا این رساله برآن است با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقهای صورت گرفته در زمینه عوامل بزهکاری اطفال و نوجوانان و همچنین نتایج حاصله از اجرای اقدامات کیفری و غیرکیفری در مورد بزهکاری اطفال و نوجوانان و در نظر گرفتن اصول و قواعد کلی حقوق جزا اقدامات جایگزینی از قبیل جبران خسارت از زیان دیده، اجبار به اقامت در منزل، انجام کارهای عام المنفعه و خدمات عمومی و ... را به جای مقررات موجود پیشنهاد نماید. تا در نتیجه آن، قاضی بتواند بدون توسل به روشهایی که خود زمینه ساز جرم و جنایت هستند، این مسئله را حل کند و بتواند ضمن اصلاح اطفال و نوجوانان و جلوگیری از تکرار جرم توسط ایشان و دیگران، عدالت، امنیت و آرامش را به اجتماع و خانواده ها باز گرداند.

249. الستی، ساناز

بزه دیده شناسی و پیشگیری از بزه دیدگی، معصومه حسن پور، دادرسی،ش 56، خرداد و تیر 1385: ص 24 - 27

250. سجادی، ماشا الله

خشم و راههای مقابله با آن، حمایت، 21 فروردین 1386: ص 8.

ص: 95

251.سجادی، محمدکاظم، - 1347

هشدارهای تربیتی: پیشگیری از انحرافات جنسی در کودکان، زیر نظر شورای بررسی، [تهران]: دانشجو، 1377، 41 ص؛ 10 x19س م، 1500ریال، عنوان روی جلد: دانش هشدارهای تربیتی.

252. سرچمی، زیبا

بررسی فقهی و حقوقی تجارت انسان با تکیه بر اسناد بین المللی، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) فقه و مبانی حقوق اسلامی]، استاد راهنما زهرا فهرستی؛ استاد مشاور مجید وزیری، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، ح، 191 ورق، کتابنامه: ص 182- 190.

هدف پژوهش حاضر بررسی علل و عوامل قاچاق انسان، اقدامات فقهی - حقوقی انجام شده در سطح داخلی و بین المللی، خلأهای موجود در این قوانین و ارائه راهکارهایی برای مبارزه با این جرم بین المللی می باشد. روش تحقیق موضوعی در منابع فقه و حقوق اسلامی و قوانین موضوعه و همچنین بررسی اسناد و قوانین بین المللی می باشد. در پایان تحقیق راهکاری پیشگیری و حمایتی در زمنیه مبارزه با تجارت انسان ارائه گشته و ضرورت جرم انگاری و ریشه کنی این جنایت جهانی تبیین گشته است.

253.سرلک، علیرضا

به کارگیری بخش خصوصی در پیشگیری از جرم _ خصوصی سازی نظام زندان بانی، اصلاح و تربیت، ش 115، (شهریور 1383) ص 39 - 42.

ص: 96

254. سعیدی، جواهر

بررسی عوامل مؤثر در پیشگیری از تهاجم فرهنگی از دیدگاه مدیران فرهنگی شهر اصفهان، [پایان نامه] استاد راهنما آذر قلی زاده، استاد مشاور ابراهیم میرشاه جعفری، خوراسگان (اصفهان)1378، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان (اصفهان)، دانشکده تحصیلات تکمیلی، 191ص، در این پژوهش تحت عنوان "بررسی مؤثر در پیشگیری از تهاجم فرهنگی از دیدگاه مدیران فرهنگی شهر اصفهان" تلاش شده، تا مؤثرترین عوامل در پیشگیری از پدیده تهاجم فرهنگی مورد شناسایی و آزمون قرار گیرد جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران فرهنگی دوائر و ادارات فرهنگی شهر اصفهان تشکیل داده اند. نمونه مورد بررسی پژوهش حاضر 120 نفر از مدیران فرهنگی شهر اصفهان در سال 1377 بوده اند. روش تحقیق، در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای شامل 42 گویه می باشد و ضریب اعتبار پرسشنامه پژوهش برابر است با 94 درصد که در سطح 05/0 = a می باشد در این تحقیق، ابتدا سئوالات زیر مورد بررسی قرار گرفت: 1. آیا مدیران فرهنگی عوامل اعتقادی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند. ؟ 2. آیا مدیران فرهنگی عوامل اقتصادی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند. ؟ 3. آیا مدیران فرهنگی عوامل اجتماعی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند. ؟ 4. آیا مدیران فرهنگی عوامل خانوادگی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند. ؟ 5. آیا مدیران فرهنگی عوامل فرهنگی را در

ص: 97

پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند؟ 6. آیا مدیران فرهنگی عوامل سیاسی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند؟ 7. آیا مدیران فرهنگی عوامل روانی - شخصیتی را در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، مؤثر می دانند. ؟ سپس ارتباط هر کدام از سوالات فوق الذکر، با جنسیت، میزان تحصیلات، میزان سوابق خدمتی و میزان سوابق مدیریتی پاسخگویان، مورد آزمون قرار گرفت نتایج پژوهش نشان داد که: 1. به نظر مدیران فرهنگی به ترتیب عوامل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، اقتصادی و روانی - شخصیتی در پیشگیری از تهاجم فرهنگی مؤثر است و بین اظهار نظرات آنها در مورد همه هفت سوال تحقیق، تفاوت معنادار در سطح 05/0 = a مشاهده شد 2. بین نظرات مدیران مرد و زن فقط در مورد عوامل اقتصادی مؤثر در پیشگیری از تهاجم فرهنگی (سوال دوم پژوهش تفاوت معنادار مشاهده گردید) 3. بین نظرات مدیران با مدارک تحصیلی مختلف، فقط در خصوص عوامل سیاسی مؤثر در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، (سوال ششم پژوهش) تفاوت معنادار مشاهده گردید 4. بین نظرات مدیران با سنوات مختلف خدمت، فقط در خصوص عوامل اجتماعی و خانوادگی مؤثر در پیشگیری از تهاجم فرهنگی (سوالات سوم و چهارم پژوهش) تفاوت معنادار مشاهده گردید 5. بین نظرات مدیران با سوابق مختلف مدیریتی، در خصوص همه سوالات به استثنای عوامل درونی - شخصیتی، (سوال هفتم پژوهش) تفاوت معنادار دیده شد.

255. سعیدی، محمد

جرائم در حکم کلاهبرداری، [پایان نامه]، استاد راهنما ایرج گلدوزیان، استاد مشاور رجب گلدوست جویباری، تهران 1378 –

ص: 98

1379، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحصیلات تکمیلی حقوق و علوم سیاسی، 153ص

1) هدف پژوهش: هدف در پژوهش این است که پاسخ یکسری سؤالات در خصوص موضوعات پایان نامه داده شود و اشتباهاتی که در بعضی موارد در دادگاه در خصوص انطباق عمل مجرمانه با قانون پیش می آید جلوگیری شود. 2) روش پژوهش: روش پژوهش عمدتاً کتابخانه ای است و در برخی موارد از اطلاعات عمومی یاری جسته ام. در بررسی هر یک از مباحث وجوه اشتراک و افتراق در جرائم مورد بحث با کلاهبرداری بیان می شود. 3) طرح پژوهش: موضوع پژوهش جرائمی است که ذاتا و از لحاظ موضوع کلاهبرداری نیستند ولی از حیث مجازات، قانونگذار این جرائم را در حکم کلاهبرداری محسوب نموده است. پایان نامه در 3 فصل تدوین گردیده است. 4) نتیجه کلی: یکی از نتایج بدست آمده این است که در مواردی که در قانون صرفا مجازات مندرج در ماده 238 قانون مجازات عمومی برای مرتکب در نظر گرفته شده است، زائد بر میزان مقرر در ماده فوق، مجازات برای مرتکب در نظر گرفته نشود و راه مقرون به صواب نیز - با توجه به اخف بودن آن - همان مجازات مندرج در ماده فوق می باشد.

256. سلیقه دار، رقیه

راههای مقابله با ناتوی فرهنگی، رسالت، 17 شهریور 1386: ص 24، 4.

257. سلیمانی، زهرا

نقش خانواده در پیشگیری از وقوع جرم، آفرینش، (13 دی 1383) ص 14.

ص: 99

258. سلیمی، احمدرضا

تهاجم فرهنگی، شناخت و راههای مقابله با آن دین باوری، پیام دانشگاه، ش 25، (آذر 1375) ص 28.

259. سمینار عوامل روانی..

مجموعه مقالات راههای مقابله با تهاجم فرهنگی، آفرینش، تهران، چاپ اول، 1374، نقش هویت یابی در پیشگیری از تهاجم فرهنگی، ص 186 - 190.

260. سید حسینی تاشی، سید صادق

رابطه جرم و گناه، از سوی پژوهشکده فقه و حقوق در نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ 1387.

نویسنده در این کتاب به رابطه جرم و گناه در حکومت اسلامی می پردازد.

261. شاه حسین، حیدرعلی

توسعه بی رویه شهرنشینی افزایش زمینه جرم، قاعده یا استثنا؛ نظارت طاهره بختیاری کارشناس سازمان بهزیستی و دیگران، خراسان، 20/5/78.

262. شاهرودی، سید محمود

هدف اصلی دادستان ها باید پیشگیری از جرم باشد، سخنرانی در مراسم افتتاح دومین همایش سالانه دادستان های عمومی.

http://www.aftab.ir پنج شنبه 23 شهریور 1385،

ص: 100

263. شاه مرتضی، ابوالقاسم

پیشگیری از وقوع جرم رسالت قوه قضاییه، کیهان هوایی، ش 1239، (1 مرداد 1376) ص 8.

264. شجاعی، بهرام

پروژه تحقیقاتی تعیین علل و عوامل تخلفات مالی مدیران دستگاههای دولتی و راهکارهای پیشگیری از آن، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) مدیریت بازرگانی]،

استاد راهنما منصور خاکساری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان. مدیریت آموزش و پرورش، [61] ورق:جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: 57 ص

هدف پژوهش تعیین علل و عوامل تخلفات مالی مدیران دستگاههای دولتی و راهکارهای پیشگیری از آن است. بدین منظور در این تحقیق سعی شده است در محدوده معین به یکی از انواع تخلفات مالی واقتصادی جامعه که بیشتر گریبانگیر دستگاههای دولتی است و به عبارتی تخلفات قابل رسیدگی در دیوان محاسبات کشور می باشد پرداخته شود. در نتیجه می توان چند علت تخلفات مالی سازمان ها را عوامل مانند عدم آگاهی و شناخت مدیران از قوانین و مقررات، عدم تخصیص به موقع اعتبارات، پیچیدگی و عدم شفافیت قوانین و ضعف قوانین و مقررات و ضعف سیستم نظارتی عنوان کرد.

265. شریف، علی اصغر، 1280

ممانعت از حق، ج(دو جلد در یک مجلد)، کتابنامه: ص 137.

266. شریفی، زیبا

علمکرد خانواده و بزهکاری نوجوانان، رشد معلم، 186.

ص: 101

267. شریفی نیا، علی اکبر

شیوه های نفوذ و گسترش وهابیت در شبه قاره هند، [پایان نامه]، استاد راهنما صادق زیبا کلام، استاد مشاور محمدجعفری هرندی، تهران 1376 – 77، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران مرکزی.

هدف تحقیق بررسی شیوه های نفوذ و گسترش وهابیت در شبه قاره هند است. روش تحقیق: توصیفی - تحلیلی است. استعمار در رویارویی با جوامع اسلامی و در راستای استثمار، چپاول و تحمیق آنان به دو تاکتیک مبارزاتی در رابطه با اندیشه دینی دست یازید، اول ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست است، دوم ایجاد تفرقه و تشتت در میان مسلمانان از طریق حمایت از فرقه های مذهبی مانند وهابیت و بهائیت در میان اهل تسنن و شیعیان، نمودهایی از این تاکتیک استعماری است. ظهور انقلاب اسلامی، نه تنها موجب سقوط رژیم شاه به عنوان ستون محکم نظامی در استراتژی منطقه ای آمریکا شد بلکه پایه های رهبری عقیدتی عربستان در جهان اسلام را نیز به لرزه انداخت و زیر سؤال برد. حکام عربستان که حیاتشان با اندیشه وهابیت گره خورده بود، برای جلوگیری از نفوذ و گسترش تفکر انقلاب اسلامی به تکاپو افتادند، و منفعلانه اقدام به اتخاذ استراتژی گسترش حوزه نفوذ عقیدتی خود نمودند و از جمله مناطقی که بیش از همه توجه وهابیون را بسوی خویش جلب کرد شبه قاره هند است. نتیجه کلی: عربستان سعودی در پی تقابل عقیدتی با جمهوری اسلامی ایران و کسب رهبری جهان اسلام، اقدام به اتخاذ استراتژی گسترش حوزه نفوذ عقیدتی و دینی در سطح جهان اسلام نموده است. از جمله مناطقی که بیشتر مورد توجه وهابیت قرار گرفت منطقه شبه قاره هند بود که یک چهارم مسلمانان جهان را در خود جا داده است،

ص: 102

عربستان سعودی جهت نفوذ گسترش وهابیت در این منطقه از تاکتیکها و شیوه های سیاسی - اقتصادی - فرهنگی، اجتماعی و نظامی - امنیتی بهره گرفته است.

268. شعاع کاظمی، مهرانگیز

جرم و راه های پیشگیری از آن، معرفت،ش 103، تیر 1385: ص 107 – 116.

269. شفاعی، سهراب

تعزیرات و فلسفه آنها در فقه و حقوق اسلامی، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) الهیات و معارف اسلامی]، استاد راهنما علیرضا صابریان؛ استاد مشاور محمد مهدی گرجیان عربی، تهران، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات و فلسفه و کلام اسلامی، د، 296 ورق،کتابنامه: ص 287 – 296.

هدف پژوهش جهت آشنایی با منابع اصیل اسلامی ( آیات نورانی قرآن کریم، روایات معصومین و آراء فقهای بزرگ امامیه و اهل سنت ) و انتخاب موضوع تعزیرات برای تحقیق با استخراج کلیه مطالب و حکمتها پیرامون مجازات تعزیر در اسلام و دسته بندی نظریات این بزرگان در این مسئله که نقش عمده ای برای مقابله با مفاسد اسلامی اجتماعی دارد. روش پژوهش: این تحقیق بااستفاده از کتابهای معتبر فقهی با تأکید بر متون اصیل حقوقی شیعه و سنی و با راهنمایی اساتید و با روش فیش برداری و کتابخانه ای انجام گرفته است. طرح پژوهش: این پایان نامه مشتمل بر دو بخش اصلی است. بخش اول شامل کلیات تعزیرات و بخش دوم مربوط به جرایمی است که مستوجب مجازات تعزیری است و در آن

ص: 103

ترجمه و شرح متن بعضی از کتب فقهی و تحقیق آن با بیان اقوال فقهای امامیه و اهل سنت و تطبیق برخی از مباحث با قانون مجازات اسلامی انجام گرفته است. نتیجه گیری: در فقه و حقوق اسلامی برای کلیه فعل و با ترک فعل که موجب اخلال در نظام دین می شود مجازات تعیین شده و مقدار مجازات جرایمی که فاقد شرایط حد باشد در اختیار حاکم شرع می باشد و احکام دین اسلام نه تنها مبتنی بر خشونت نیست بلکه عین لطف و رحمت است و اقامه حدود و تعزیرات برای مصلحت عمومی جامعه، ریشه کن ساختن فساد و جلوگیری از گناه و طغیان می باشد و در امنیت و سلامت جامعه و نظام نقش بسزایی دارد و خلاصه اینکه با اجرای احکام اسلام اعم از حدود و تعزیرات٬ مصالح خمسه ( مصلحت نفس، عرض، نسب، عقل و مال ) تأمین می­شود.

270. شفیعی، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح خوزستان امروزه پیش بینی بر پیشگیری از جرائم و تخلفات اولویت یافته است، سایت سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور.

53240 http://www.prisons.ir/fa/news.php?news_id=

271. شفیعی، سید محمد

پرورش روح، ج2، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1370، درمان و پیشگیری فحاشی، ص 76-84.

272. شفیعی، علی

نقش ایمان در پیشگیری از ارتکاب به جرم: گفتگو با حجت الاسلام علی شفیعی، مدرس دانشگاه، تپش جام جم،ش 292، 16 آبان 1386: ص 13

ص: 104

273. شفیعی، محمد

جرم و نحوه پیشگیری آن در مسکو، اصلاح و تربیت، 41.

274. شفیعی خورشیدی، علی اصغر

نقش دادسرای عمومی و انقلاب در پیشگیری از وقوع جرم، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما جعفر کوشا( 1335 - )؛ استاد مشاور علی نجفی توانا، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده حقوق، [ 155 ] ورق، کتابنامه: ص 147 - 153

هدف پژوهش بررسی نقش دادسرای عمومی انقلاب در پیشگیری از وقوع جرم، جایگاه پیشگیری، قبل و پس از وقوع جرم و رسالت نهادها، تشکیلات، علاء و فقه و

نظریه پردازان از حقوق جزا در سالم سازی جامعه می باشد. روش پژوهش بهره برداری از کتابهای مرجع، قوانین، توصیفی و تحلیلی (علت و معلولی) در امر پیشگیری از وقوع جرم بوده است. پس از بررسی نقش محوریت دادسرا در امر پیشگیری از وقوع جرم نتایج عملی و تجربی با استفاده از منابع قانونی و کتابهای مرجع و نظریه کارشناسان ارائه طریق گردید.

275. شلیله، محمدرضا

نقش آموزش و تبلیغات در پیشگیری از جرم، بررسی اصلاح ساختار قوه قضائیه از زاویه ای نو، همشهری، 13 / 5 / 79.

276. شلیله، محمدرضا

نقش پژوهش مستقل در دفع فقر، فساد و تبعیض، همشهری، 27/6/79.

ص: 105

277. شهلوی، لیلی

بررسی رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی در زنان بزهکار با نوع جرائم ارتکابی آنان و نشانه های جانبی شان در شهر تهران، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) روان شناسی تربیتی]، استاد راهنما علی اصغر احمدی؛ استاد مشاور جمشید افشنگ، تهران، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، ی، [ 164 ] ورق: جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: ص134 - 143.

هدف پژوهش، یافتن رابطه اختلال شخصیت ضد اجتماعی در زنان بزهکار با نوع جرائم ارتکابی آنان می باشد و نیز سعی بر این بوده که اختلالات و علائم دیگری که همراه با این اختلال در زنان مجرم دیده می شوند مشخص گردند تا انشاء الله در آینده بتوان با اتخاذ روشهای تربیتی ویژه از انجام بزه توسط زنانی که دارای این اختلال می باشند جلوگیری به عمل آورد. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. با فاصله اطمینان 99٪، تعداد 100 نمونه از جامعه آماری در زنان بزهکار زندان اوین انتخاب شده است. روش پژوهش به کار برده شده در این پژوهش، روش توصیفی - پس رویدادی می باشد. ابزار اندازه گیری در این پژوهش، پرسشنامه 71 سوالی MMPI و نیز پرسشنامه 12 سوالی محقق ساخته برای سنجش اختلال شخصیت ضد اجتماعی می باشد. نتیجه کلی عبارت است از اینکه اکثر زنان بزهکار زندان اوین دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی بوده و برونگرا می باشند و همچنین بین اختلال شخصیت ضد اجتماعی در زنان زندانی با علائم افسردگی، هیستری، شکایات جسمانی، پارانوئیدی، اضطراب، اسکیزوفرنی، هیپومانی همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد.

ص: 106

278. شیخ الاسلامی، علی

تشبه به کفار، [پایان نامه]، استاد راهنما صادق علمی؛ استاد مشاور سیدی علوی، مشهد1381، دانشگاه آزاد

اسلامی، واحد مشهد، [ج، 199] ورق، کتابنامه: 193 - [199] ورق.

در این پژوهش به بررسی دلایل قائلان به نجاست و معتقدان به طهارت کفار پرداخته شده است که با بررسی دلایل موجود روشن می شود که کفار دارای نجاست ذاتی نبوده نصوص دینی به علت مباشرت آنها با شراب، گوشت خوک، خون و ... مسلمانان را نهی تنزیهی نموده اند سپس با بررسی قاعده نفی سبیل و مفاد و محتوای این قاعده روشن می شود که شارع مقدس همواره از برتری و غلبه کفار بر مسلمانان جلوگیری نموده است و هیچگاه با وضع قوانین و احکام دینی اجازه و فرصت چنین عملی را به کفار نداده است. پس اگر غلبه و سلطه ای از جانب کفار بر مسلمانان مشاهده می گردد، مقصر اصلی خود مسلمانان هستند که به طرق مختلف اجازه چنین کاری را به آنان می دهند پس از آن با بیان آیات و روایات مبنی بر اینکه شباهت ورزیدن به کفار نوعی ابراز دوستی و تمایل به آنان محسوب می گردد و در دراز مدت سلطه و غلبه و برتری آنان را به دنبال خواهد داشت، مشخص می شود که اگر شارع مقدس مسلمانان را از دوستی و رفاقت با کفار منع نموده است نه به خاطر نجاست شرعی آنان بلکه به سبب قذارت فکری و پلیدی معنوی ایشان بوده است زیرا ایشان برخلاف مسلمانان که اصل در دوستیهایشان صداقت و یکرنگی است، با استفاده از حربه دوستی به مسلمانان نزدیک شده و با تزریق نامحسوس افکار، عقاید و فرهنگ منحط خود به جامعه مسلمانان، به تدریج زمینه ابتذال و انحطاط را در جوامع اسلامی فراهم می نمایند

ص: 107

که امروزه از آن تعبیر به تهاجم فرهنگی می گردد در ادامه راههای مقابله با این پدیده و ابزارهای ایستادگی در مقابل آن و همچنین وظایف امر تعلیم و تربیت اسلامی مطرح می شود.

279. شیرازی، سید صادق

کیفر گناهان در دادگاه اسلامی، پیام اسلام، قم، چاپ اول، 1352، اسلام و پیشگیری از جنایت، ص 40 - 73.

280. شیری، عباس

نقد و بررسی لایحه پیشگیری از جرم، سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 8 / 8 / 1386، www.bashgah.net

281. صابر پور، کامیار

مجموعه فرهنگی، تفریحی خانه جوان اصفهان، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) معماری]، استاد راهنما احمد امین پور؛ استاد مشاور بهرام شاهدی، محمود ارژمند، خوراسگان، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی (خوراسگان)، [162] ورق:مصور (بخشی رنگی)، جدول، نقشه، نمودار.

مجموعه های فرهنگی تفریحی یکی از فضاهای مطلوب جهت پرورش روحی و جسمی نوجوانان و جوانان می باشند که در کشورهای اروپایی و آمریکایی از عناصر تشکیل دهنده شهرهای بزرگ محسوب می شوند. حساسیت به گروه سنی نوجوان و جوان،کثرت آنها و نداشتن فضای مطلوب اختصاصی ضرورت ایجاد چنین مجموعه هایی را در کشور ایران آشکار می سازد. مجموعه حاضر تلاشی آکادمیک در جهت دست یابی به اصول و مبانی طراحی و تحقق چنین فضاهایی در کشورمان است. مجموعه مزبور بر اساس این ایده که در کنار فضاهای آموزشی، پژوهشی، کارگاهی به فضاهای تفریحی و ورزشی نیز توجه شود و دو مقوله آموزش

ص: 108

و تفریح در کنار هم انجام گیرد مجموعه مورد طراحی به اصطلاح یک پاتوق گروه سنی نوجوان و جوان جامعه محسوب گردد. این پاتوق باعث جلوگیری از بسیاری از مفاسد و سبب ارتقاء سطح فرهنگی جوانان خواهد شد که از اهداف این پروژه می باشد بسیاری از جوامع پیشرفته به مسئله جوانان به عنوان یک مطلب جدی می اندیشند و توجه به این مسئله هر چه بیشتر باید مورد ارزیابی قرار گیرد. امید که این پژوهش بتواند در این روند روزافزون کمکی هر چند کوچک باشد. در این پژوهش سعی شده به سؤالات پاسخ داده شود: - در طراحی مجموعه خانه جوان چه خصوصیاتی از قشر جوان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟ - مجموعه خانه جوان از نظر معماری باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟ - عملکرد فضاهای مطلوب استفاده کنندگان از هر جنس و شخصیبت چیست ؟- اصول طراحی مجموعه بر چه اساسی می باشد؟- از چه سمبلهایی در یک معماری مونومان برای جوانان استفاده خواهد شد؟ در این پژوهش هدف اصلی ارضاء حسن زیبایی شناسی در غالب کالبد و طرح و ارضاء نیازهای شخصیتی و تفریحی جوانان در غالب عملکرد می باشد.

282. صابری نجفی، محسن

اهمیت فرآیند پیشگیری از آسیب های اجتماعی با رویکرد اجتماع محور (مدل مربی یا تسهیلگر توانمندساز)، مشهد: سازمان بهزیستی استان خراسان، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری: سنبله، 1384، 72 ص، کتابنامه: ص 72 – 68.

ص: 109

283. صادق زاده قمصری، علیرضا و دیگران

آسیب شناسی تربیت دینی، معاونت پرورشی آموزش و پرورش، تهران، چاپ اول، 1380، اصول پیشگیری از آسیب مندی تربیت دینی، ص187 - 208.

284. صادقی اردستانی، احمد

اخلاق زن و شوهر و تنظیم خانواده، حافظ نوین، قم، 1370، چاپ اول، راههای پیشگیری و درمان ایدز، ص 135 - 141.

285. صادقی اردستانی، احمد

اخلاق زن و شوهر و تنظیم خانواده، حافظ نوین، قم، چاپ اول، 1370، ریشه های درونی دروغ گفتن، ص 278 - 299.

286. صادقیان، غلام رضا

نگاهی به ضرورت جلوگیری از اسراف و تجمل گرایی در وزارتخانه ها و سازمانها، کیهان، (1 آبان 1375) ص 5.

287.صالح آبادی، حامد

نقش رسانه های گروهی در پیش گیری از وقوع جرم، همبستگی، (2 آبان 1384) ص 6.

288. صالح آبادی، علی

تهدیدات آمریکا و راههای مقابله، آفتاب یزد، (13 بهمن 1380) ص 2.

ص: 110

289. صالح زاده، خالد

بررسی روشهای تربیت در دوران نوجوانی با تأکید بر جنسیت و بلوغ، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) علوم تربیتی]، استاد راهنما حمیدرضا رضازاده؛ استاد مشاور ناصره مولانا، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، ج، 235 ورق، کتابنامه: ص 232 – 235.

بررسی و شناخت روش های تربیتی در دوران نوجوانی در ابعاد جسمی و جنسی و بیان آگاهی ها و اطلاعات مورد نیاز اولیا و مربیان در خصوص تربیت نوجوانان است. در این پژوهش از روش کتابخانه ای استفاده شده که در آن اطلاعات با روش فیش برداری گردآوری طبقه بندی و استنباط شده است. نتایج نشان می دهد که ارائه یکسری از روش های تربیتی و کاربرد آنها در تربیت جنسی، بیان توصیه هایی در خصوص تربیت عاطفی و جسمی نوجوانان و شیوه های جلوگیری و درمان انحراف جنسی مهم می باشد. از جمله روش های تربیت جنسی عبارتند از:

1. روش اعطای بینش2. روش ابراز توانایی ها 3. روش الگویی 4. روش تغییر موقعیت 5. روش زمینه سازی 6. روش عادت و..

290. صالحی خواه، علی

افسردگی از دیدگاه اسلام و علم روز، نشر شهید حسین فهمیده، 1374، پیشگیری از بیماری افسردگی از دیدگاه روانشناسی و اسلام، ص 51 - 93.

291. صالحی لرستانی، هوشنگ

وظایف و تکالیف زوجین برای جلوگیری از انحلال خانواده، اطلاعات، (11 شهریور 1377 ) ص 6.

ص: 111

292. صالحی، صادق

خانواده مهمترین نهاد جلوگیری کننده از خودکشی است، یاس نو، 28 مهر 1382، ص 6.

293. صدر، کاظم

احتکار از دیدگاه فقه و اقتصاد، نشر 22 بهمن، قم، چاپ اول، 1362، موارد و نحوه جلوگیری از احتکار، ص 97 – 108.

294. صدری، نوروز

غریزه جنسی و خطر خودارضایی، سبط النبی، قم، چاپ دوم، 1383، راههای پیشگیری و درمان خودارضایی، ص 137 - 150.

295.صدری، نوروز

فتنه نفس: غریزه جنسی و خطر خودارضایی، سبط النبی، چاپ دوم، 1383، جلوگیری از بیماری خودارضایی، ص 186 - 192.

296. صرامی، حمید

کارزار رسانه ای، اقدامی مؤثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، حمایت، 4 دی 1385: ص 1، 8.

297. صرامی، حمید

کارزار رسانه ای اقدامی مؤثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی، حمایت، 27 اردیبهشت 1386: ص 9.

298.صفاجو، جلال

راهکارهای پیشگیری از فساد مالی،حمایت، 23 مرداد 1386: ص8.

ص: 112

299. صفاجو، جلال

راهکارهای پیشگیری از فساد مالی، حمایت، 23 مرداد 1386: ص 8.

300. صفاری، علی

انتقادات وارده به پیشگیری وضعی از جرم، مجله تحقیقات حقوقی، ش 35، 36، (1381) ص 193 - 233.

301. صلاحی، جاوید

بزهکاری اطفال و نوجوانان، موجود در کتابخانه آیت الله مرعشی، طرق پیشگیری از جرائم، ص 157-170.

302.صمدی، لیلا

بزهکاری: راه های پیشگیری و درمان آن، اطلاعات، 22/2/81.

303. ضیائی فر، سعید

مبانی فقهی و حقوقی اختیارات نظام اسلامی در زمینه جلوگیری از بدحجابی، فقه، ش 51 - 52، بهار و تابستان 1386: ص 96 – 142.

304. طالبان، محمدرضا

تأثیر دینداری در کاهش بزهکاری جوانان، آفرینش، 22/4/79.

305. طالبی، شقایق

ایران شاهد کاهش جرم است، اعتماد، (4 بهمن 1384) ص 8.

ص: 113

306. طباطبایی، موسی

تشخیص و پیشگیری از خودکشی جوانان، اصلاح و تربیت، ش 41، (مرداد 1384) ص 27 - 30.

307. طهماسبی، ف

چگونه می توان از گرایش دانش آموزان به رفتارهای پرخطر کاست؟ - آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان، ایران، (7 مهر 1383) ص 7.

308. عابدی، محمد

جامعه برتر؛ امر به معروف و نهی از منکر در گفتار و رفتار امام، نورالسجاد، قم، چاپ اول، 1380، راههای پیشگیری از منکر، ص 225 - 223.

309. عالی زاده، شمسیه

نقد و بررسی شروط مندرج در قباله ازدواج، [پایان نامه]، استاد راهنما محمد موسوی بجنوردی؛ استاد مشاور احمد باقری، تهران 1381، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ف، 249 ورق.

در این پایان نامه بنا به ضرورت، ابتدا وجود حق طلاق به دست مرد از دیدگاه فقهی و حقوقی و مستندات و پشتوانه آن در آیات قرآنی و روایات مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که نتیجه آن مخالف بودن حق مطلق طلاق به دست مرد با اصل عدالت که محوریت آن در اسلام برهمگان محرز است می باشد. وانگهی این امر سبب ظلم به زن شده و با اساس استحکام خانواده که مورد توجه فقها و حقوقدانان است مغایر می باشد. به همین جهت ماده 1133 قانون مدنی نیازمند اصلاح و بازنگری می باشد. ما با توجه به وضع

ص: 114

موجود به بررسی طرق دستیابی زن به طلاق پرداخته، به ویژه (مواردی که حسب نیاز می تواند به واسطه وکالت از دادگاه تقاضای طلاق کند) را مورد نقد و بررسی قرار داده و راهکارهایی برای توانمندی و آگاهی زنان برای استفاده مؤثر از این شروط مطرح نموده است و در خاتمه راهکارهای عملی قرآن جهت پیشگیری از انحلال خانواده های در شرف انحلال، مطرح شده است، باشد که مثمر ثمر واقع شود.

310. عباس یانفر، علیرضا

شوراهای حل اختلاف تجلی مشارکت مدنی، تهران: قوه قضائیه، معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1384 – 1383، 3 ج.جدول، 13000 ریال، این کتاب ویژه نمایش هفته قوه قضاییه منتشر شده است، کتابنامه به صورت زیرنویس.

311. عبدالرحمن، حمد

گفتاری کوتاه درباره رشوه، بازتابها، انگیزه ها و طرق پیشگیری از آن، مترجم محمد صادقی، تهران: موسسه مطلع الفجر، 1371، [72] ص، بها:600ریال، کتابنامه به صورت زیرنویس.

312. عبدالهی حقی، مریم

پیشگیری جرم از طریق برنامه ریزی کاربری اراضی شهری (مورد مطالعه: سرقت در شهر زنجان)، [پایان نامه (کارشناسی ارشد)]، استاد راهنما: محسن کلانتری؛ استاد مشاور: ابوالفضل مشکینی، محسن احدنژاد، دانشگاه زنجان، دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا، 1383.

ص: 115

عنوان لاتین: Crime Prevention Through Urban Land Use Planning (Case study: Robbery and Burglary in Zanjan City)

246، تصویر، جدول، نمودار، نقشه، کتابشناسی از ص 228 ت-ا 246، وضعیت پایان نامه: دفاع شده - تاریخ دفاع:

12-12-1383، چکیده به زبان فارسی، انگلیسی، کلید واژه: جلوگیری از جرم، برنامه ریزی شهری،کاربری زمین، دزدی، زنجان (استان).

چکیده: رشد شتابان جمعیت شهرها منجر به بروز مشکلات و مسائل پیچیده به ویژه وقوع انواع ناهنجاریهای اجتماعی شده است افزایش جرم و جنایت در شهرها امنیت آسایش شهروندان را تهدید می کند و انسجام جامعه را مختل می سازد از این رو اقدامات علمی و عملی جهت کاهش ناهنجاریها در جامعه ضرورت می یابد. تمامی اندیشمندان بر این نکته توافق دارند که جهت کاهش جرایم بایستی با عوامل و ریشه های جرم مبارزه شود. انگیزه، زمان و مکان سه عامل اصلی بروز جرایم هستند بنابراین تفاوت در ویژگی های مکانی و زمانی و الگوهای رفتاری توزیع فضائی متفاوت بزهکاری در سطح شهرها را پدید می آورد و از آنجا که مجرمین در انتخاب مکان بسیار سنجیده و منطقی عمل می کنند مکان هایی را جهت اعمال مجرمانه خود برمی گزینند که ارتکاب جرم با خطر کمتر و سرعت بیشتر امکان پذیر باشند از این رو ساختار کالبدی شهرها در بروز جرایم تأثیر بسزایی دارد و تغییر در مشخصه های مکانی منجر به شکل گیری الگوهای زمانی و مکانی خاص بزهکاری می شود. برنامه ریزی شهری به عنوان علم ساماندهی شهرها می تواند نقش مهمی در تغییر شرایط فیزیکی و مکانی شهرها جهت کاهش جرایم ایفا نماید برنامه ریزان شهری می توانند با شناخت ویژگی ها و تسهیلات مکانی جرم در شهرها و با اعمال تغییرات در این محیط و همچنین با برنامه ریزی و

ص: 116

طراحی محیطی به منظور حذف تسهیلات محیطی جرم نرخ جرایم را در سطح شهرها به حداقل برسانند.

313. عبدی، نرگس

پیشگیری از جرم با تکیه بر رویکرد اجتماع محور (تأملی بر نقش پلیس در پیشگیری اجتماعی)، جعفر شرافتی پور، مطالعات امنیتی اجتماعی،ش 8، 9، زمستان 1385 و بهار 1386: ص 179 – 196.

314.عرب شیبانی، عطاءا.. 1303

خودکشی، [پایان نامه]، استاد راهنما: رئیس هیئت قضات حسین رضایی، تهران، (1334)، دانشگاه تهران، دانشکده پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، [87] ورق: جدول،کتابنامه: [87] ورق

پژوهش شامل موارد ذیل است عوامل فیزیکی شامل حالت جوی، تأثیر مناطق جغرافیایی و تعداد ساکنین در خودکشی، تأثیر سن، نژاد، جنس و مزاج در خودکشی و اثر امراض، عوامل اجتماعی از قبیل موقعیت اجتماعی، شغلی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی، ساختمان و تراکم اجتماعی و تعلیم خودکشی، طرق اجرای خودکشی، جنبه آماری و روانشناسی انتخاب طرق خودکشی، زمینه های مستعد خودکشی، طرق انتحار مرضای روانی، اشکال خودکشی از قبیل خودکشی های عقلانی، اتوماتیک، پاسیونل واموتیفت، خودکشی در ایران، روشها و علل خودکشی در ایران، تقلید و آموزش خودکشی و پیشگیری خودکشی بوسیله الکتروشک و لارگاکتیل نتیجه اینکه عوامل خودکشی در ایران بیکاری، فقر، سهولت

ص: 117

دسترسی به تریاک و منازعات داخلی در خانواده است که در نتیجه پایین بودن سطح فرهنگی و تربیت آنها است.

315. عرب زاده، الهه

بررسی قاعده فقهی (نفی السبیل للکافرین علی المسلمین)، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد) الهیات، گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی]، استاد راهنما عباس همامی؛ استاد مشاور هادی عظیمی گرکانی، تهران، 1382، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی )، ز، 198 ورق، کتابنامه: ص 192 – 198.

هدف پژوهش دست یافتن به الگوی مناسب و چهارچوبی مشخص جهت برقراری ارتباط با بیگانگان و کیفیت آن ارتباط با سایر ملل و مذاهب می باشد. روش پژوهش استفاده از آزمون فقهی و تفسیری و حقوقی شیعه و سنی در رابطه با قاعده نفی سیبل می باشد. با توجه به گسترش روابط در جهان امروزی و بحث همزیستی و ارتباط با کافران رابطه با آنان در چهارچوب اصول و قوانین اسلامی و به دور از هر گونه توطئه در جهت تحقق اصل سیادت و استقلال و عزت مسلمانان در تمام ابعاد زندگی و حاکمیت اسلام جایز است البته با توجه به شرایط گوناگون زمانی و مکانی - که متفاوت و متغیر است چنانچه جلوه ای از تسلط کافر بر مسلمان نمایان گشت باید از آن ممانعت به عمل آورد.

316. عرب کرمانی، میترا

حمایت بین المللی از اطفال بزهکار بزه دیده، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) حقوق بین الملل]، استاد راهنما صادق سلیمی؛ استاد مشاور محمدعلی مهدوی ثابت، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده حقوق، و، 169 ورق، کتابنامه: ص 147-152.

ص: 118

هدف پژوهش بررسی موارد بزهکاری و بزه دیدگی اطفال و همچنین حمایت از اطفال بزهکار و بزه دیده در سطح بین الملل و نیز بررسی مهمترین خلاءهای قانونی در زمینه بزه دیدگی اطفال در حقوق ایران می باشد. نتایج این تحقیق نشان داد که بزهکاری و بزه دیدگی به شکل پیچیده ای با هم در ارتباطتند و نیز مبارزه با زمینه های ایجاد بزه دیدگی می تواند از بزهکاری اطفال در آینده پیشگیری کند و نیز این نتیجه حاصل شد که عوامل مؤثر در بروز پدیده بزهکاری می تواند به نوعی مقدمات بزه دیدگی طفل را نیز فراهم کند.

317. عرفی نژاد، محمدعلی

به بهانه طرح پیشگیری از همسر آزاری، آفرینش، (11 آبان 1376) ص 5،(12 آبان 1376) ص 5، (13 آبان 1376) ص 5.

318. عزیزی تهرانی، علی اصغر

ترک نماز چرا؟ پژوهشی کاربردی پیرامون علل ترک نماز و ..، دارالصادقین، قم، چاپ اول، 1377، روش های جلوگیری ترک نماز، ص 39 - 46.

319. عزیزی، محمدرضا

آقای قاضی بچه ها را دریابید: نوجوانان در گذرگاه بزهکاری، جام جم، 14/8/80.

320. عضدی، سپیده

بررسی جرایم رایانه ای و اینترنتی و راه های مقابله با آن: تحلیل آن در ایران، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) جامعه شناسی] استاد راهنما کامبیز بدیع؛ استاد مشاور باقر ساروخانی، تهران، 1380،

ص: 119

دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی). دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، [ 128 ] ورق : جدول، کتابنامه: ص 74 – 79.

هدف پژوهش معرفی انواع جرایم رایانه ای و اینترنتی، راههای مقابله با آن و تحلیل کاستی های آن در ابعاد عام و کلی در جهان و ایران است. روش پژوهش توصیفی. اینکه قوانین موجود قابلیت مقابله کار را با جرایم اینترنتی را ندارند و چهارچوب امنیت و بخشی از آن هنوز در مراحل طفولیت است علی الخصوص در ایران دارای کاستی های

بیشتر است اگر چه اکنون مشکل ساز نیستند اما با روند کنونی افزایش استفاده از شبکه و گسترش ابعاد کاربردی آن باید برای شرایط آینده آمادگی و برنامه ریزی داشت.

321. عظیمی، یحیی

85 درصد سارقان و 90 درصد معتادان بی سواد هستند: تأثیر دانش و مهارت شغل بر کاهش جرائم، خراسان، 24/11/80.

322. علم الهدی، سید احمد

اخلاق و روانکاوی از نظر اسلام، نوروز خان، باختران، منشأ راستگویی و دروغگویی، ص 109 - 139.

323. علمی، شیدا

جلوگیری از قاچاق کالا با کاهش تعرفه ها خطرناک است، فرهنگ آشتی، (17 دی 1384) ص 5.

324. علوی، سید یوسف و دیگران

شیوه مبارزه پیامبر(ص) با مفاسد اجتماعی، 1371، پیشگیری از بروز مفاسد اجتماعی، ص 129 - 257.

ص: 120

325. علوی رفیعی، زهره

بررسی اسراف و تبذیر از دیدگاه قرآن و روایات، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) الهیات، گرایش علوم قرآن و حدیث]، استاد راهنما احمدرضا غایی؛ استاد مشاور محمدباقر حجتی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی ( مرکزی ).

دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 213 ورق، کتابنامه: ص 207 – 213.

هدف از این پژوهش بررسی اسراف و تبذیر از دیدگاه قرآن و روایات است اسراف به معنای تجاوز از حد در هر کاری است که از انسان سر بزند گر چه استعمال آن در زیاده روی در انفاق مال بیشتر است. تبذیر از ریشه بذر یعنی تفریق و پخش کردن چیزی می باشد. بین واژه اسراف به معنی اقتصادی آن با واژه تبذیر فرق زیادی وجود ندارد. هر عملی به دنبال خود عکس العمل دارد و عمل اسراف به دنبال خود پیامدهایی دارد از جمله فقر، فاصله طبقاتی، جدایی و پراکندگی، کفران نعمت، ضعف ایمان، اخلال در شئون اقتصادی و اجتماعی، خشم الهی، هلاکت و نابودی، عذاب و بلاهای دنیوی، فساد و تباهی در زمین، عذاب و بلاهای اخروی. راه جلوگیری از اسراف عبارت است از آگاه نمودن مردم با فرهنگ اسلامی که راه اعتدال است و تا این مسئله از شعار به عمل در نیاید و همه آحاد مردم خود را موظف به رعایت آن ندانند و تسلیم اوامر الهی نباشند بعید به نظر می رسد که جامعه روی آسایش را به خود ببیند و افراد از حالت اضطراب و تشویش رهایی یافته و به آرامش واقعی برسند.

326. علی اکبری، حسن

تهاجم فرهنگی از دیدگاه آیات، روایات و فقه، نیروی مقاومت بسیج، تهران، چاپ اول، 1375، تهاجم فرهنگی و

مصادیق آن و مقابله و پیشگیری از آنها در فقه، ص 161 - 184.

ص: 121

327. علی حسنی، رضا

رابطه قانون گرایی با کاهش جرایم، دادرسی، 51

328. علی حسنی، رضا

رابطه قانون گرایی با کاهش جرایم، دادرسی، 40

329. علی پور، حسن

خود آگاهی، رویکردی نوین در پیشگیری از جرم، قدیر مرتضوی، حمایت، 19 فروردین 1386: ص 8.

330. عمارتکار، محمود

قاچاق کالا و ارز، مخرب اما قابل پیشگیری، گمرک، ش 174، (6 شهریور 1381) ص 8.

331. عمران شریفیان، غلامرضا

سیمای جنایی شهرستان قزوین، [پایان نامه]، استاد راهنما محمد صالح ولیدی؛ استاد مشاور صفت اله آقایی فیشانی، تهران 1383، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، [دانشکده حقوق]، 223 ورق: مصور، جدول، نقشه، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: 223 - 219 ورق،

هدف پژوهش: دستیابی به اطلاعات در رابطه با جرائم کلاهبرداری، سرقت، قتل عمد و غیر عمد در قزوین و ارزیابی و بهره برداری از این اطلاعات و آمار برای پیشگیری و مقابله با جرائم فوق. روش نمونه گیری: انتخاب جامعه آماری به روش نمونه گیری 100 = n از شهروندان (ناکرده بزه) و جامعه آماری در هر یک از جرائم سرقت، کلاهبرداری، قتل غیر عمد 25 = n از مجرمین (بزهکاران). روش

ص: 122

پژوهش: به صورت میدانی، مطالعه نظری و علمی (کتابخانه ای)، ارائه و طرح پرسشنامه از بزهکاران و افراد ناکرده بزه. ابزار اندازه گیری: محبوسین و مرتکبین به جرائم کلاهبرداری، سرقت، قتل عمد و قتل غیرعمد و افراد ناکرده بزه در اجتماع. طرح پژوهش: طرح پژوهش به صورت جامع در رابطه با بررسی علل و انگیزه های ارتکاب جرائم در محدوده جغرافیایی قزوین و گردآوری اطلاعات مرتبط با آن و طبقه بندی و تنظیم اطلاعات و نتیجه گیری نتیجه کلی: روند رو به رشد جرائم در سطح قزوین وضعیت نگران کننده ای را ایجاد نموده است که با برنامه ریزی مدون و منظم، ضرورت پیشگیری همه جانبه با گسترش جرائم را در سطح قزوین نمایان می سازد. نتیجه کلی این است که سطح و میزان جرائم رو به گسترش است که باید با بررسی اصولی برنامه ای جهت پیشگیری از گسترش جرائم تدوین نمود.

332.عنایتی، نقی و دیگران

فقر و راههای فقرزدایی از نظر اسلام

333. عیسی پورهادی، یزدان

ترجمه و تحقیق مباحث: حدود - قصاص - دیات از کتاب انتصار سید مرتضی انصاری، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) فقه و مبانی حقوق اسلامی]، استاد راهنما زهرا فهرستی؛ استاد مشاور حمید کاویانی، تهران.، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، ادبیات و علوم انسانی، ذ، 257 ورق، کتابنامه: ص 249 – 255،

ص: 123

هدف دستیابی به مفهوم حدود، قصاص و دیات و احکام حکومتی در مورد آنها و تبیین دیدگاههای فقهای امامیه به ویژه، شیخ طوسی (ره)، شهید اول و امام خمینی (ره) و اهل سنت و قرآن کریم و روایات درباره آن و احکام الهی به خصوص مسایل جزایی اسلام بهتر آسان و هموار گردد. زیرا آشنایی با لغات و اصطلاحات در هر علم کلید شناخت و آشنایی با آن علم است. روش نمونه گیری بررسی منابع قرآنی و احادیث و کتابخانه ای و فیش برداری از موضوعات مربوط دسته بندی و تنظیم و تدوین مطالب است. روش پژوهش در این رساله کتابخانه ای بوده و ساماندهی آن بعد از ترجمه متون دو مرحله را گذرانده و با جستجو در منابع و مصادر مرتبط، اطلاعات لازم گردآوری شده و دوم با تکیه بر قواعد اصولی و با استناد به کتاب و اجماع و سنت که در فقه امامیه منبع استنباط و اجتهاد هستند داده های به دست آمده تدوین شده اند. ابزار اندازه گیری با استفاده از کیت و منابع مرجع و استخراج صاحب نظران است. طرح پژوهش در این رساله جزء به قدر ضرورت بحث از بررسی نظر فقهای اهل سنت پرهیز نشده و تنها دیدگاههای فقهای امامیه تبیین شده است در فصل اول کلیات که به توضیح کلی حدود و قصاص و دیات و شرح و حال سید مرتضی و محدثان و واژه های کلیدی در متن پرداخته شده است و در فصل دوم به بحث مسایل حدود و در فصل سوم به تبیین مسایل قصاص و در فصل چهارم به بحث مسایل دیات پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که دین مقدس اسلام، در سایه تعالیم خویش، به منظور حفظ و حراست از نوامیس، اموال و انفس انسانها، قوانین کیفری خاصی را وضع و ابلاغ نموده است تا با اجرای صحیح آنها، هم از حدوث جرائم جلوگیری نماید و هم در صورت وقوع، با بکارگیری آنها حقوق انسانها و خالق یکتا در این جهان تضییع نگردد.

ص: 124

334. غضنفریان، صادق

شرایط و موانع نکاح موقت، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) حقوق خصوصی]، استاد راهنما محمدجواد صفار؛ استاد مشاور مرتضی قاسم زاده، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی).

دانشکده حقوق، سه، 221 ورق، کتابنامه: ص 216 – 220.

هدف پژوهش ارائه تحقیق کامل پیرامون نکاح منقطع ( متعه ) از نظر اسلام و مقایسه آن با دیدگاه های سایر مکاتب و مذاهب جهان در دو بخش کلی: الف ) شناسایی نکاح منقطع و سابقه تاریخی آن، ب ) تجزیه و تحلیل شرایط و موانع نکاح منقطع است. روش پژوهش مراجعه به کتب فقهی علمای متقدم و متأخر - مراجعه به کتب علمای حقوق در رشته حقوق مدنی، خانواده، قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین مرتبط با آن است. نتایج نشان می دهد که توجه ویژه و تقویت نهاد اجتماعی نکاح منقطع ( متعه ) و تصویب و درج مواد مرتبط با شرایط و موانع نکاح منقطع (متعه) به تفصیل در قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، شناسایی و کاربرد نکاح منقطع (متعه) در جلوگیری از اشاعه فساد و ترویج انحرافات اخلاقی است.

335. غفاری مرند، مژگان

تضعیف ارزشهای معنوی تقویت زمینه بزهکاری است، زن روز، 5/8/80.

336. غفاری مرند، مژگان

چگونگی پیشگیری از انحرافات اجتماعی، زن روز، 16/8/80.

ص: 125

337.غفاری، کیومرث

تهاجم خبری و راههای مقابله با آن، کیهان، (23 فروردین 1374) ص 6.

338. غفاری، مریم

مقابله با انحرافات، آموزش یا تنبیه، همشهری، (30 آذر 1383) ص 10.

339. غفاری، مریم

نقش زنان در پیشگیری از آسیب پذیری خانواده، همشهری، (30 بهمن 1379) ص 12.

340. غلامعلی پور، ناصر

پیش گیری از وقوع جرم، دادگستر، ش 17، بهار 1384: ص 66 – 68.

341. غلامی، حسین

پیشگیری از جرم از طریق توسعه اجتماعی، پژوهش حقوق و سیاست، ش 11.

342. غلامی، حسین

پیش بینی جرم، مجله دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 6.

343. غنی، پرستو

نقش باورهای مذهبی در کاهش آمار جرایم، اسرار، 13/7/84.

ص: 126

344. غیاث فخری، عاطفه، 1344

آموزش مهارت های زندگی سال دوم راهنمایی، محمد بینازاده؛ [برای] دفتر پیشگیری معاونت تندرستی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، تهران: سازمان بهزیستی

کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، 1382، 54 صمصور.

345. فال، کوین

Fall, Kevin A.

راه حلهایی برای خشونتهای خانوادگی؛ آموزش - تمرین و کاربرد مهارتها برای مداخله در خشونت خانواده، شارین هووارد، جون اپی - فورد؛ ترجمه: ایران مهدیزادگان، رحمت ا... باقرپور، تهران: جنگل، 1381، 272 ص، 18000ریال، عنوان اصلی: Alternatives to domestic violence: a homework manual for battering intervention groups. کتابنامه: ص 272 – 271

346. فتحی، مهدی، 1346

مهارت کنترل خشم، ویرایش و نظارت ح - عطایی راد، مشهد: مؤسسه پژوهشی فرهنگ بهداشت حسینی نژاد: شهیدی پور، 1384، 64 ص: جدول، مجموعه مهارتهای زندگی؛ 3، 9500 ریال.

347. فدایی شهری، غلامرضا

پلیس و پیشگیری از جرائم در ایران، [پایان نامه]، تهران 1377 – 78، دانشگاه آزاد اسلامی ایران، تهران مرکزی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، پنج، 370 ص: مصور، جدول، نمودار.

ص: 127

هدف پژوهش: هدف از این پژوهش بررسی چگونگی پیشگیری از جرائم در دوره های مختلف اجتماعی سیاسی ایران توسط سازمان و نیز نگرشی بر تأثیر پیشگیری

پلیسی در سیاست جنایی و ساختار نظم و امنیت کشور است روش پژوهش: نگارنده با دو روش کتابخانه ای و میدانی به تحقیق پرداخته، از یکسو با مطالعه کتب مختلف پلیسی، جرم شناسی و حقوق جزا اعم از فارسی و انگلیسی سعی در کشف روشهای پیشگیری پلیسی نموده است و از سویی دیگر با بررسی اطلاعاتی و مقایسه آماری جرائم از سازمان پلیس، چگونگی پیشگیریهای پلیسی را در ایران در یافته و با آمیخته از این دو به نگارش پرداخته است. نتیجه گیری: پژوهش و نگارش در مورد "پلیس و پیشگیری از جرائم در ایران" برای اولین بار به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی مورد دفاع قرار گرفته و امید است نتیجه آن که معرفی پلیس بعنوان مهمترین سازمان اجرایی پیشگیری کننده از جرائم و نیز کشف راهکارهای مؤثر پلیسی در پیشگیری جرم است و رهگشایی در اقدامات کنترل بزهکاری و همچنین مرجعی برای دانشجویان، محققان و اساتید محترم باشد.

348. فدایی، فربد

پیشگیری، تنها راه مبارزه واقعی با اعتیاد، صدای عدالت، (28 تیر 1382) ص 10.

349. فدایی، فربد

پیشگیری از آزار جنسی کودکان و نوجوانان، ایران، (25 آبان 1383) ص 11.

ص: 128

350.فدایی، فرید

تمایل کودکان به معاشرت با افراد ناباب، زمینه ساز ارتکاب بزهکاری است، گفتگو، اطلاعات، 11/5/78.

351. فراهانی، الهه

ضرورت پیشگیری از جرم، شرق، 5 تیر 1385: ص 27.

352. فراهانی، سیما

راه کارهای پیشگیری از جرایم، همبستگی، 26 خرداد 1386: ص11.

353. فراهانی، نرگس

ازدواج با طعم تلخ فریب! راه های قانونی مقابله با تدلیس در ازدواج، جام جم، (27 دی 1384) ص 14.

354. فرج اللهی، فرج الله

نقش ایمان در جلوگیری از مفاسد اخلاقی، درسهایی از مکتب اسلام، ش 11بهمن 1381، (42) ص 42-36.

355. فرج زاده، ژاله

راههای پیشگیری از وقوع جرم، حمایت، (20 مرداد 1384) ص 9.

356. فرجی، حسین

ارزیابی عملکرد سازمان های صنفی کشور ( در سال های 1370 لغایت 1376 )، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) مدیریت دولتی]، استاد راهنما شمس؛ استاد مشاور شیرازی،تهران، 1378، مرکز آموزش مدیریت

ص: 129

دولتی، [ 163 ] ورق: جدول، نمودار ( رنگی )، پرسشنامه، کتابنامه: ص 118.

هدف، بررسی عملکرد سازمانهای صنفی است و این تحقیق کوششی است در جهت بررسی عملکرد سازمانهای صنفی فوق در ارتباط با اهم وظایف و مسئولیتهای آنها که با توجه به تجربیات و مسئولیت های محقق در این امر، انجام گردیده است. به منظور تهیه اطلاعات و آمار لازم علاوه بر استفاده از منابع و اطلاعات موجود در وزارت بازرگانی از پرسشنامه نیز استفاده گردیده است. در پرسشنامه تنظیمی سه پرسش اساسی مطرح گردیده و عوامل مؤثر در هر پرسش و شاخص هایی که در تعیین نتیجه مربوط به هر پرسش مؤثر بودند تعیین و به صورت سؤالاتی در قالب یک پرسشنامه 13 سوالی آماده گردید. در راستای پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه حجم نمونه ای شامل 214 نفر که شامل مدیران کل وزارت بازرگانی و رؤسای مجامع و اتحادیه صنفی کشور بودند در نظر گرفته شد و پاسخ دهندگان به سوالات طرح شده پاسخ داده اند. به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها از روش توصیفی و همچنین جداول توزیع فراوانی و نمودارهای آماری استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که ساختار فعلی سازمانهای صنفی کشور نیاز به بازنگری و اصلاح دارد که به منظور این امر باید اصلاحاتی در قانون نظام صنفی به عمل آید، زیرا قانون مزبور سازمان و تشکیلات سازمانهای صنفی را معین نموده است. باید تسهیلاتی به منظور صدور پروانه کسب جهت متقاضیان به عمل آید و ترتیبی اتخاذ گردد که واحدهای صنفی بدون پروانه کسب موجود در کشور که بالغ بر پانصد هزار واحد می باشند شناسایی و قانونمند گردند، زیرا اغلب تخلفات صنفی توسط این قبیل واحدها انجام می گیرد. باید ترتیبی اتخاذ گردد که اتحادیه ها و مجامع امور صنفی نظارت لازم را بر واحدهای صنفی تحت پوشش خود به منظور جلوگیری از اجحاف و

ص: 130

گرانفروشی به عمل آورند و اصولا واحدهای صنفی را به یک رقابت سالم و سازنده سوق دهند.

357. فرجیها، ...

نقش نیروی انتظامی در پیشگیری از وقوع جرم، سلام، (7 مهر 1372) ص 5، (14 مهر 1372) ص 5، 9.

358. فرحمند، محمد

وفای به عهد با تأکید بر ایفای ناروا و استیفای ناروا، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق خصوصی ]، استادان راهنما محمود مالمیر، مهدی نقدی؛ استاد مشاور مجتبی نیکدوستی، خوراسگان، 1383، دانشگاه آزاد اسلامی ( خوراسگان ) ، 11، [ 204 ] ورق، کتابنامه: ص 198 – 202.

وفای به عهد ( ایفای تعهد ) با مبنای اخلاقی، مذهبی و قانونی، در همه نظامهای حقوقی همواره مورد تأکید بوده است اهمیت ایفای تعهد، ناشی از فلسفه وجودی تعهدات است. برای تحقق وفای به عهد اعم از آن که تعهد ناشی از وقایع حقوقی، اعمال حقوقی یا قانون باشد، متعهد ( یا نماینده او و یا هر شخص ثالثی ) بایستی موضوع تعهد ( اعم از آنکه فعل، ترک فعل، انتقال و یا انشای تعهدی دیگر باشد ) را به گونه ای در حق متعهد له ( یا نماینده قانونی، قراردادی یا قضایی او ) در مکان و زمان قراردادی، عرفی یا قانونی پرداخت نماید که ایشان متمکن از انحاء تصرفات و انتفاعات آن گردد. لازمه صحت و اعتبار ایفای یک تعهد توسط متعهدله، استیفای موضوع آن تعهد، توسط متعهدله است. بنابراین ایفاء و استیفاء به معنای خاص، لازم و ملزوم یکدیگرند. به تبع این ارتباط نتیجه هر ایفای ناروا، یک استیفای

ص: 131

ناروا می باشد. در واقع ایفای ناروا و استیفای ناروا به عنوان دو نهاد حقوقی مستقل، اما مرتبط با یکدیگر از جمله منابع ضمان قهری محسوب می گردند؛ که وقوع آنها موجب انتقال ناحق و ناروای دارایی از شخصی به شخص دیگر می شود. این امر همواره مورد نکوهش و انتقاد اخلاق، مذهب و قانون بوده است. با این تفاصیل وجود ارتباط منطقی و حقوقی میان دو قاعده ایفای ناروا و استیفای ناروا، به عنوان منابعی از ضمان قهری ایجاب می نماید که از نظر قانونی و عملی نیز ارتباط میان آنها بررسی شود، تا بدین ترتیب بتوان قواعد مدون جامع و مانعی، با مبنای جلوگیری از دارا شدن غیر عادلانه گردآوری کرد.

359. فرخی، محمد

ازدواج از نگاه بهداشت و اختلالات و انحرافات جنسی و پیشگیری و درمان آن، تهران: محمد فرخی، 1385، 132 ص:جدول، سری کتابهای مراقبت از خویش( S. C) برای همه افراد و تمام خانواده ها؛ 1، کتابنامه: ص132

360. فرقانی، علی اکبر

عزم ملی برای جلوگیری از وقوع جرم، حمایت، (3 اسفند 1384) ص 1.

361. فرقانی، مصطفی

طرحی برای پیشگیری از وقوع جرم، حمایت، (27 تیر 1384) ص 5.

362. فروتن، صولت

نوروز معنویت: تأثیر ماه محرم بر کاهش جرایم، راه مردم، 14/12/82.

ص: 132

363. فرهنگی یونسکو

یک رویکرد فرهنگی برای جلوگیری و درمان ایدز، [نویسنده] فرهنگی یونسکو؛ مترجم کبری تولمی؛ با حمایت اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی، تهران: قلم نفیس، 1382، 186ص، 17000ریال.

364. فریود، غلامرضا

مبانی فقهی و حقوقی قاچاق، [پایان نامه]، استاد راهنما مرتضی چیت سازیان؛ استاد مشاور محمد سپهری،

تهران 1379-80، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات فلسفه و معارف اسلامی، ز، ص 183، ص 183 – 178.

هدف پژوهش: بررسی موضوع قاچاق بعنوان یک معضل بزرگ اجتماعی و نیز تبیین نظریات فقهاء و کارشناسان ذیربط در شناسایی ماهیت آن که باعث اختلال در سیستم توزیع ناعادلانه ثروت و نا امن شدن مرزها که برای حل معضلات آن ارائه یک برنامه جامع جهت برخورد جدی با آن ضروری می باشد روش نمونه گیری: انواع قاچاق و آراء علما درباره آن مورد بررسی واقع شده است روش پژوهش: روش کتابخانه ای و فیش برداری از منابع نظری موجود با مراجعه به کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدرسه عالی شهید مطهری، مجلس شورای اسلامی و ناجا طرح پژوهش: بیان احکام و اثرات قاچاق از دیدگاه مراجع و کارشناسان ذیربط که ابتداء طرح کلی رساله ترسیم و سپس موضوعات جزیی مربوط به هر قسمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت نتیجه کلی: ضمن بررسی ماهیت قاچاق و اثرات سوء آن بر اقتصاد کشور و بیان کردن قوانین مربوطه و احکام فقهی آن و رفع ابهام از موضوع می توان تا

ص: 133

حدودی با یک روش منطقی مرتکبین را قبل از ارتکاب جرم مطلع نمود ضمن اینکه عامل مؤثری در جلوگیری از ورود قاچاق می شود، امنیت جامعه و مرزها و حاکمیت قانون در آن تضمین می گردد.

365.فکری، علی و دیگران

درد و درمان یا امراض جامعه و علاج آن، نشر گروهی از مؤمنین، تهران، چاپ اول، 1377ق، راه اجتماعی جلوگیری از زنا، ص 151 – 168.

366. فلاح زاده، حمیدرضا

نقش و تأثیر خانواده در بزهکاری نوجوانان در استان کرمانشاه، [پایان نامه]، استاد راهنما: هوشنگ شامبیاتی، استاد مشاور علی نجفی توانا، تهران 1381، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مرکز تحصیلات تکمیلی حقوق، [182]، 76 ورق.: جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: ورق. 178 – 176.

هدف پژوهش بررسی نقش و تأثیر خانواده در بزهکاری نوجوانان استان کرمانشاه است بررسی ها نشان می دهد که تقلید، تشویق، تقویت، کمبود محبت و پرخاشگری در شکل گیری رفتار یادگیری و عملکرد نوجوانان مؤثر است همچنین توانایی نوجوانان بستگی به سعی والدین در شکوفایی و پیشرفت این موارد در فرزندان خود دارد. همچنین در بررسی به عمل آمده، خانواده های بی سرپرست، طلاق و بیماری والدین، سوء استفاده و قصوراتشان در رابطه سرپرستی از دیگر عواملی محسوب می گردند که با بزهکاری نوجوانان در ارتباط می باشند در نتیجه با توجه به آنچه که به طور خلاصه عنوان گردید فرض اول و دوم تحقیق که عوامل درون خانوادگی، تعاملی-

ص: 134

که این عوامل با محیط اطراف خود دارند به عنوان عوامل بیرونی، مطرح می باشند که مورد توجه قرار گرفته تا نقش آنها در تضعیف یا تقویت خانواده مورد تحقیق قرار گیرد. عوامل فرهنگی، خرده فرهنگ ها، حاشیه نشینی، مشکلات ناشی از مسکن و عوامل اقتصادی از جمله اموری هستند که به طور مستقیم در جریان یادگیری نوجوانان تأثیرگذار هستند و با تأثیرات غیرمستقیم که بر والدین و کارکردهای خانواده دارند زمینه ها و انگیزه های بزهکاری و بزهکار شدن را فراهم می نمایند. به هر حال بزهکاری معلول فقدان شرطی می باشد که اگر آن شرط وجود می داشت، حداقل فرد از آن جنبه در مقابل عوامل منفی آسیب پذیر نمی گردید. پیشگیری از بزه ممکن نیست مگر کارکردها به میزان لازم ارائه گردد و زمینه ها و انگیزه های بزه در محیط برطرف شود.

367. فلسفی، محمدتقی

اخلاق، ج1، هیئت نشر معارف اسلامی، تهران، 1363، پیشگیری و درمان بیماری های اخلاقی، ص 225 - 270.

368. فنائی اشکوری، محمد

منزلت زن در اندیشه اسلامی، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، قم، چاپ اول، 1377، راههای پیشگیری از انحرافات جنسی و مسئله بلوغ، ص 105 - 113.

369.فولادی، عزت الله، 1348

استراتژی ها و برنامه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان و جوانان، تهران: فجر اندیشه، 1381، 151 صجدول، نمودار،

ص: 135

عنوان دیگر: برنامه ها و استراتژی های پیشگیری از خودکشی "با تمرکز بر نوجوانان و جوانان"، کتابنامه به صورت زیرنویس.

370. فولادی، محمد

علل و عوامل پیدایش آسیبهای اجتماعی و راههای پیشگیری از آن، معرفت، ش 91، (تیر 1384) ص 35 - 46.

371. فهیمی، مهدی

جرایم رایانه ای و روشهای مقابله و پیشگیری از آن، فصلنامه دیدگاههای حقوقی، ش 23، 24، (پاییز و زمستان 1380) ص 99 - 111.

372. فیروزی، اسماعیل

نقش پایگاه های مذهبی در کنترل آسیب های اجتماعی، همبستگی، 24 تیر 1385: ص 1.

373. فیروزی، شیوا

جرم زدایی و نقش سازمانهای فرهنگی - اجتماعی، اطلاعات، 11/7/79.

374. قائمی، علی

آسیب ها و عوارض اجتماعی، نشر امیری، چاپ دوم، 1366، ضرورت و شیوه پیشگیری از انحرافات، ص 246 - 269.

375.قائمی علی

خانواده و مسائل جنسی کودکان، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، 1366، پیشگیری های استمنا، ص 143 - 148.

ص: 136

376. قائمی مقدم، محمدرضا

روشهای آسیب زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، چاپ دوم، 1384، پیشگیری و درمان تبعیض بین فرزندان، ص 50 - 52.

377. قائمی، علی

جوان و لغزشهای سیاسی، ولی عصر، تهران، چاپ اول، 1361، پیشگیری از انحراف سیاسی جوانان، ص 284 - 300.

378. قائمی، علی

خانواده و مسائل جنسی کودکان، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، چاپ دهم، 1376، انحراف جنسی در کودکان و راههای پیشگیری از آن، ص 123 - 249.

379. قائمی، علی

نظام حیات خانواده در اسلام، انجمن اولیاء و مربیان، تهران، 1375، چاپ اول، پیشگیری، درمان و صیانت خانواده در اسلام، ص 301- 356.

380. قائمی، علی

خانواده و پیشگیری ها، پیوند، ش 219، (دی 1376) ص 26 - 33.

ص: 137

381.قائمی، محمد حسن

عوامل مؤثر در بروز جرایم و مفاسد اداری و شیوه های پیشگیری از آن، دادرسی، ش 56، خرداد و تیر 1385: ص 38 – 41. قسمت اول.

382. قائمی، محمد حسن

عوامل مؤثر در بروز جرایم و مفاسد اداری و شیوه های پیش گیری، دادرسی،ش 57، مرداد و شهریور 1385: ص 57 – 60.

383. قادری، رباب

نقش مددکاران اجتماعی در کاهش جرم نوجوانان مهم است، ایران، 16/9/84.

384. قاسم زاده، فاطمه

چگونه می توان از کودک آزاری پیشگیری کرد؟، همشهری، (4 بهمن 1376) ص 12.

385. قاسم زاده، یعقوب

آسیب پذیری نوجوانان، چالشها و راههای مقابله با آن، اطلاعات، (28 آذر 1383) ص 10.

386. قاسمی، علی

مقایسه میزان سازگاری روانشناختی در مراجعین به مرکز پیشگیری از طلاق سازمان بهزیستی اصفهان و زوج های عادی، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) روانشناسی عمومی ]، استاد راهنما اصغر آقایی؛ استاد مشاور مهرداد کلانتری، خوراسگان ( اصفهان )، 1380،

ص: 138

دانشگاه آزاد اسلامی، د، [ 105] ورق:جدول؛

نمودار؛ پرسشنامه، کتابنامه: ص 91- 94.

هدف از این پژوهش بررسی میزان سازگاری روانشناختی در زوج های مراجعه کننده به مرکز پیشگیری از طلاق بهزیستی اصفهان در مقایسه با زوج های عادی بوده است. جهت دستیابی به هدف پژوهش، تحقیقی مقدماتی بر 40 زوج مراجعه کننده به مرکز پیشگیری از طلاق انجام و علل مراجعه آنان برای طلاق بررسی شد. سپس پرسشنامه روانشناختی زوجین (محقق ساخته) تهیه گردید. پرسشنامه مذکور در مورد 50 زوج مراجعه کننده برای طلاق (گروه مراجع) و 50 زوج عادی (گروه کنترل) که به طور تصادفی خوشه ای از مناطق ده گانه شهری اصفهان انتخاب شده بودند اجرا گردید، فرض چنین بود که پس از کنترل متغیرهای دموگرافیک تفاوت معنی دار بین زوج های گروه مراجع و زوج های گروه کنترل با توجه به عوامل زیر وجود دارد: جنبه شناختی، جنبه رفتاری، جنبه اجتماعی، جنبه عاطفی، جنبه رفتار جنسی که زیر مقیاس های علل روانشناختی می باشند و نیز جنبه مذهبی. روشهای آماری این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS شامل تحلیل مانوا و تحلیل تمایزات بوده است. نتایج تحلیل مانوا نشان داد که تفاوت معنی دار بین دو گروه در جنبه های شناختی، اجتماعی، رفتاری، عاطفی، جنسی و مذهبی وجود دارد. همچنین در کلیه زیرمقیاس ها درجه آزادی یک محاسبه گردیده و میانگین

نمرات ناسازگاری زوج های گروه مراجع بیشتر از میانگین نمرات زوج های گروه

ص: 139

کنترل در زیرمقیاس های روانشناختی بوده است. هر یک از مقیاس های روانشناختی با پرسش های مورد سنجش قرار گرفته اند که شاخص عملکرد در آن جنبه روانشناختی می باشند، متغیرهای دموگرافیک نیز در درو گروه مقایسه گردیدند، نتایج حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه در میانگین سنی بوده است. یعنی زوج های گروه کنترل میانگین سنی بالاتری نسبت به زوج های گروه مراجع داشته اند، همچنین مقایسه زوج های دو گروه از لحاظ همشهری بودن و همشهری نبودن و ارتباط آن با ناسازگاری زوج های گروه کنترل که همشهری بوده اند، نسبت به گروه مراجع بیشتر بوده است. در این پژوهش تفاوت معنی دار در مورد تفاوت تحصیلی زوج ها و نیز وجود سابقه طلاق در فامیل و بستگان و تأثیر آن بر ناسازگاری بدست نیامده است. در این پژوهش معادله ناسازگاری زوج ها محاسبه گردیده است. اگر چنانچه نمرات بدست آمده از پرسشنامه یک زن و شوهر در این معادله ( که بوسیله آزمون تحلیل تمایزات به دست آمده است ) قرار داده شود و نتیجه آن مثبت و بیشتر از 2/1 باشد نشان می دهد آن زوج مشابه زوج های گروه مراجع برای طلاق هستند.

387. قاسمی، علی؛ آقایی، اصغر

مقایسه میزان سازگاری روانشناختی در مراجعین به مرکز پیشگیری از طلاق بهزیستی استان اصفهان و زوجهای عادی، دانش و پژوهش، ش 10، (زمستان 1380) ص 25 - 40.

388. قاسمی، فاضل

رئیس دفتر حماس در تهران: خط قرمز حماس جلوگیری از جنگ داخلی است، وقایع اتفاقیه، (21 اردیبهشت 1383) ص 7.

389. قاسمی، مسعود

نقش فقه در فقر زدایی، [پایان نامه]، استاد راهنما حسین کریمی، استاد مشاور عسگر دیرباز، قم 1378، دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی.

ص: 140

اسلام، دینی است جاوید و جهانی، که تمام برنامه های لازم را برای رشد معنوی و مادی انسان بیان نموده است، رسیدن به بعد معنوی میسر نمی شود مگر اینکه از نظر مادی تأمین بود و بالعکس. اسلام در بعد مادی با مسئله فقر به شدت برخورد نموده و معتقد است اگر در خانه یا جامعه ای فقر نفوذ نماید معنویت از آن خانه و جامعه خارج خواهد شد. مستمندان از نظر اسلام محترمند، و لکن فقر و مستمندی نکوهیده است و ارزشمند نمی باشد، یعنی دین اسلام با منطق حقیقی که با ثروت اندوزی و سرمایه داری ظالمانه مبارزه می کند، با همان منطق، نظام فقر ستیزی نیز دارد، و برای از بین بردن فقر راهکارهای مفیدی ارایه داده است برنامه های اسلام برای تأمین اعتبار فقر ستیزی دو نوع است: نوع اول: پیشگیری است که حالت دفعی دارد نوع دوم: درمانی است که حالت رفعی دارد نوع اول که حالت تدافعی دارد و در برگیرنده قرض الحسنه و احسان که هم جنبه مالی داشته و هم جنبه معنوی دارد نوع دوم حالت رفع مستمندی دارد و برای برطرف کردن فقر به کار برده می شود که جنبه مالی هم داشته مانند القاقات و خمس و زکات و صدقه و کفارات و موقوفات هرکدام از این جنبه ها در برطرف نمودن فقر سهم بسزایی دارد، خمس و زکات بعنوان یک حق واجب مالی دریافت می شود و انفاق و صدقه و وقف بعنوان یک امر مستحب از سوی دیگر اسلام تشویق و ترغیب به کار و کوشش نموده (مانند کشاورزی و درختکاری و دامداری ...) و پیروانش را از تن پروری و بیکاری و خفت سوال از دیگری بر حذر نموده و آنها را از انجام کارهایی که حرام بوده و سبب بوجود آمدن فقر در جامعه می باشد مانند قمار، رشوه و ربا نکوهش نموده است و از آنها خواسته تا از عملکرد دست خود ارتزاق نمایند بنابراین اسلام برای فقرزدایی برنامه هایی را ارائه داده است که در هیچ دینی با

ص: 141

این وجه و با این کیفیت مشاهده نمی شود؛ که اگر پیرامون آن دقیقا به احکام و قوانین اسلام توجه داشته و عمل نمایند می توانند از بهره های مادی و معنوی دنیا و آخرت بخوبی استفاده نمایند، از یک طرف بیان کرده که باید کار کنید و بیکار نمانید و از طرف دیگر سفارش اکید نموده که به فقرا و مستمندان کمک نمائید، تا جامعه ای واقعا اسلامی داشته باشیم.

390. قاسمی روش، ابراهیم

پیشگیری از انحرافات اجتماعی توسط خانواده چگونه، رسالت، (15 اسفند 1381) ص 13.

391. قاسمی روش، ابراهیم

توانمندی خانواده در پیشگیری از انحرافات اجتماعی، رسالت، (18 اسفند 1381) ص 17.

392. قانع بصیری، محسن

ارتباط گمشده نیروی زاینده قدرت با منابع کمیاب اجتماعی، مدیریت، ش 81، 82، (بهمن و اسفند1382) ص 4 - 5.

393. قدوسی، ثریا

اعتیاد، هم بزه، هم بیماری، رسالت، (12 آبان 1383) ص 18.

394. قربانی، زین العابدین

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، علم و پیشگیری از فساد، ص 34 - 44.

ص: 142

395. قنبرپور، سینا

جای شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم خالی است، حیات نو، (21 مهر 1381) ص 11.

396.قنبرزاده افروزی، علی اکبر

بررسی جرم کلاشی و مقایسه آن با جرایم تکدی گری و ولگردی، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی ]، استاد راهنما ابراهیم قدسی؛ استاد مشاور کیومرث کلانتری، [ ساری ]، 1385، دانشگاه مازندران. دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 145 ورق، کتابنامه: ص 139- 143.

پژوهش شامل موارد ذیل است: ماهیت جرم کلاشی، عناصر اختصاصی آن، آیین دادرسی جرم کلاشی، مقایسه جرم کلاشی با جرم کلاهبرداری، مقایسه جرم کلاشی با جرم تکدی گری ماهیت جرم تکدی گری و عناصر اختصاصی آن افتراق و اشتراک آن با جرم کلاشی و استفاده از کودکان در امر تکدی، مقایسه جرم کلاشی با جرم ولگردی، ماهیت جرم ولگردی و عناصر اختصاصی آن و ولگردی صغار و وجوه افتراق و اشتراک آن با جرم کلاشی، علل و عواملی که موجب جرایم تکدی و ولگردی و کلاشی می شود. بررسی و تحلیل قوانین و تشکیلات دولتی که در امر پیشگیری جرایم فوق فعالیت دارند.

397. قنبری، حمیده

اجرای احکام طلاق، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق خصوصی]، استاد راهنما پرویز نوین؛ استاد مشاور عیسی امینی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده حقوق، 146، [ ز ] ورق، کتابنامه: ص أ - ه

ص: 143

هدف پژوهش بررسی مقررات حاکم بر اجرای احکام و گواهی های عدم امکان سازش به منظور تأکید ضرورت تصویب قوانین و مقررات جدید جهت ایجاد رویه واحد و حفظ حقوق طرفین در اجرای طلاق می باشد. روش پژوهش استفاده از کتب، مقالات، لوح های حقوقی، مجلات و پرونده های موجود در دادگاههای خانواده و نیز مذاکره با قضات دادگاه خانواده. نتایج نشان داد تعیین حدود و قوانین و مقررات حاکم بر اجرای طلاق از طریق اصلاح مقررات موجود و یا تدوین مقررات جدید جهت ایجاد رویه واحد و حفظ حقوق زن و مرد و جلوگیری از تزلزل تصمیمات قضایی ضروری است.

398. کارآمد، فریدون

ستادهای پیشگیری و حفاظت اجتماعی، حمایت، (19 مهر 1384) ص 6.

399. کارگر، محسن

گناه و علل بزهکاری و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث، [پایان نامه]، استاد راهنما غلامحسین تاجری نسب؛ استاد مشاور عباس همامی، تهران 1378، آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، 99ص

از دیر زمان بحث خطا و جرم، مورد بحث و کنکاش خردمندانه و دین مداران هر کیش و آیین بوده است. چرا که هر جامعه ای برای رشد تفکر و اندیشه بشری حدود و ثغوری را در نظر گرفته که پااز آن حدود فراتر گذاشتن به منزله نادیده گرفتن و بی توجهی به مبانی ارزشی آن جامعه است. در مکتب حیاتبخش اسلام با الهام از کتاب آسمانی قرآن، بحث خطا و گناه بسیار گسترده بیان شده که همین

ص: 144

عامل بنده را برانگیخت تا درباره عوامل زمینه ساز خطا به تفحص در آیات بپردازیم. در فصل اول: از محرک اولیه آدمی در حریم شکنی مرزهای الهی، سخنی به میان آمده، لذا از نقش شیطان و نفس اماره در درون آدمی و نسبت میان آنها با انسان به تفصیل توضیح داده شده است در فصل دوم اشاره ای به خاستگاه های جرم و گناه شد، تا عوامل زمینه ساز و به وجود آورنده گناه را شناسایی کرده، مطابق با آنها خود را با ابزار دفاعی سفارش شده از سوی کتاب و سنت تجهیز نماییم. لذا از دو دیدگاه جامعه شناختی و روانشناختی به ابعاد و زوایای هر یک نگریسته شده است. و در فصل سوم بدنبال راه های بازدارنده و یا عوامل رفع و دفع خطا و بزه سخنانی برمدار قرآن و حدیث بیان شده که دانشمندان امروزین جامعه شناسی و روانشناسی با شکل دیگری و بیانی متفاوت در کتاب های خود آورده اند.

400. کارگر، محمدحسین، - 1348

خاموشی شمع خود چرا؟: بررسی عوامل، انگیزه ها، پیامدها و راه های پیشگیری از خودکشی رفتارهای خودتخریبی، جهرم: مجتمع فرهنگی، هنری شهید عبدالرضا مصلی نژاد، 1380، 152ص، 8000ریال،

کتابنامه: ص [151] - 152؛ همچنین به صورت زیرنویس، عنوان دیگر: بررسی عوامل، انگیزه ها، پیامدها و راه های پیشگیری از خودکشی.

401. کاری یو، روبر

مداخله روانشناختی - اجتماعی زودرس در پیشگیری از رفتارهای مجرمانه، مترجم: نجفی ابرندآبادی، علی حسین، مجله تحقیقات حقوقی، ش 35، 36، (1381) ص 267 - 304.

ص: 145

402. کاشانی، سوسن

مهمترین مسائل مبتلا به جوانان، علل ناهنجاریهای اجتماعی و راهکارهای مقابله با بزهکاری، اطلاعات، (5 بهمن 1382) ص 10.

403. کاظمی حقیقی، ناصرالدین؛ حجاب، مژگان

چشم انداز پیشگیری، پیوند، ش 252، (مهر 1379) ص 44 - 47.

404. کامرایی، علیرضا

نظارت عمومی و رابطه آن با آزادیهای عمومی، [پایان نامه]، استاد راهنما محمدجواد صفار؛ استاد مشاور اردشیر امیرارجمند، تهران 1379 – 80، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی دانشکده تحصیلات تکمیلی، سیزده، 250 ص: جدول، نمودار، 250 – 238.

نظارت عمومی به عنوان یکی از اصول اسلام و اصلی که در قرآن به آن پرداخته شده، مطرح است. این نظارت از ابزارهای مهم پیشگیری از جرم در سیاست جنایی و

مبارزه با فساد و منکرات تلقی می گردد کار تحقیقی موجود با هدف تبیین مبانی دینی نظارت عمومی بر مشارکت مردم، ارائه رهیافتها و پیشنهادات به نهادها و دستگاههای ذی صلاح جهت قانونمند ساختن امر به معروف و نهی از منکر با روش های، کتابخانه ای مطالعه میدانی، توصیفی - تحلیلی و تاریخی صورت گرفته است. با توجه به نتایج بدست آمده از کارهای پژوهشی با تعمیم خصوصیات و ویژگی های دستگاههای نظارتی در کشور و دیگر کشورها به سیستم نظارت همگانی، جهت نهادینه نمودن و ارائه ساختار مطلوب آن باید: 1. نهادهای مردمی و آحاد مردم

ص: 146

که متصدی امر نظارت همگانی هستند، حرفه ای عمل نیاید و این خود مستلزم آگاهی و شناسیایی دقیق از وضعیت موجود و فرهنگ سازی در جامعه است. 2. دستگاه نظارت همگانی واجد سیاست گذار متمرکز است. 3. دستگاه نظارت همگانی باید از خصوصیات "هماهنگی" بین سازمان نظارتی دیگر برخوردار باشد. 4. نظارت عمومی، در تقابل با آزادی های عمومی نیست، بلکه رابطه بین نظارت عمومی و آزادیهای عمومی یک رابطه دو طرفه است که تقویت نظارت عمومی موجب احیاء نظارت مردم و نهادهای حاصل از آن برای حفظ عدالت، تقویت آزادی های مشروع در قانون اساسی باعث هر چه بهتر نظارت مردمی خواهد بود.

405.کتس، دیوید، م - 1960

Katz, Davids.

راهنمای حفاظت شخصی، کاتز، ایلان کاسپی؛ ترجمه معاونت پژوهشی [دانشکده امام باقر(ع)]، تهران: دانشکده امام باقر(ع)، 1385، 17 صمصور، نمودار.

406. کربلایی طاهر، حمیدرضا

بررسی فقهی حد زنا، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی ]، استاد راهنما محمدحسن مرعشی شوشتری؛ استاد مشاور امیرخان سپهوند، تهران، 1383، دانشگاه آزاد اسلامی٬ واحد تهران مرکزی٬ دانشکده حقوق، 196 ورق، کتابنامه: ص 192 - 196.

هدف پژوهش ارائه مبانی شرعی در مورد ادله اثبات جرم زنا و مجازات آن در قالب گردآوری یک منبع منسجم فارسی ذکر کرد که عزیزان و دانشجویان تا حدودی از مراجعه به متون فقهی و روایات که

ص: 147

عمدتا زبان عربی سهل الوصول نمی باشد بی نیاز سازد ضمن اینکه به عنوان یک منبع حقوقی و فقهی هم برای جامعه دانشگاهی قابل استفاده باشد. روش پژوهش کتابخانه ای بوده و با مراجعه به منابع اصیل نسبت به تحقیق و سپس تجزیه و تحلیل آنها بخشها و فصول مختلف و سپس مباحث پایان نامه شکل گرفته است. نتیجه کلی: نظر به مباحث مذکور در خصوص کلیات و مبانی جرم انگاری و ارکان تشکیل دهنده جرم زنا و نیز اهداف شارع مقدس در حقوق کیفری اسلامی اولا به بحث مهم پیشگیری از طریق توسل به مجازات ها و در ثانی مصلحتی که شارع مقدس در حمایت از بزه دیده در برخورد با بزهکار در نظر گرفته شده است که با توجه به تنوع منابع و اختلاف نظر فقها و مجتهدین و متقدمین در این عرصه و مطالعه تطبیقی با نظرات علما حاضر از طریق استفتائات جدید ایشان در خصوص نوع و کیفیت فتاوی فقه پویای شیعه در خصوص اجرا و یا عدم اجرا زنا بحث و بررسی صورت گرفته است.

407. کرجالیان چایجانی، بیژن، - 1335

شراره های خشم، مشهد: واسع، 1380، [48] ص

408. کرونی، سمیرا

مدیریت عصبانیت، وقایع اتفاقیه، (28 اردیبهشت 1383) ص 10.

409. کریمی، پژمان

پدیده زشت رشوه، رسالت، 11 دی 1384: ص 2

ص: 148

410. کریمی، حجت الله

علل وقوع بزه نوجوانان و نقش خانواده در جلوگیری از بزهکاری، حمایت، (12 خرداد 1384) ص 9.

411. کریمی راد، جمال

نقش مدیران منابع انسانی در کاهش و پیشگیری از وقوع جرم و تخلفات اداری ( در استان قزوین )، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) مدیریت دولتی]، استادراهنما سعید آصف زاده، [ تهران ] ، 1378، مرکز آموزش مدیریت دولتی، [ 108 ] ورق:جدول، پرسشنامه، کتابنامه: ص [ 100 - 104 ] .

اهدافی که جهت پاسخگویی مبنای تحقیق قرار گرفته اند عبارت است از هر دو هدف کلی و جزئی که به شرح زیر مطرح می باشد. اهداف کلی: بررسی و تبیین ابعاد نظری تهیه و تدوین سیاست کاهش و پیشگیری از وقوع جرم در سازمانهای جمهوری اسلامی ایران. جلب توجه مقامات و مدیران منابع انسانی به اهمیت و حساسیت نقش آنها در اجرای کاهش سیاست های کاهش و پیشگیری از وقوع جرم و ضرورت سرمایه گذاری معنوی و مادی بیشتر در این زمینه. تأمین نظم و امنیت اجتماعی و ایجاد زمینه مساعد جهت رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و قضایی و .... اهداف جزئی: دستیابی به دیدگاهها و نظرات مدیران منابع انسانی ( مدیران ارشد و کل معاونین آنها ) در استان قزوین در زمینه نقش و جایگاه نیروی انتظامی در زمینه کاهش و پیشگیری از وقوع جرم. پر کردن خلأ موجود در زمینه انجام تحقیق و بررسی پیرامون موضوعات مرتبط با مسائل جرم و جرم شناسی و کاهش و پیشگیری از وقوع جرم. بهره گیری از الگوهای سیاست کاهش و پیشگیری از وقوع جرم پیشرفته در زمینه نقش مدیران منابع انسانی در اجرای سیاست کاهش و

ص: 149

پیشگیری از وقوع جرم.این تحقیق توصیفی Descriptive می باشد.

در این طرح جامعه آماری تعداد 25 نفر از مدیران ارشد استان قزوین که تقریبا نیمی از کل مدیران ارشد می باشند بر حسب موقعیت شغلی مشغول به خدمت هستند و در زمستان سال جاری در محل اداره شان نسبت به تکمیل پرسشنامه اقدام کرده اند. پرسشنامه حاوی 20 سوال می باشد.

412. کساییان، علی اکبر

پیشگیری از پریشانی خانواده ها، جوان، (30 شهریور 1383) ص 10.

413. کلارک، آر.وی.جی.، (1941م - )

.Clarke, R.V.G.

پیشگیری از جرم: معضل سرقت از فروشگاهها، [مترجمان] مهدی مقیمی (1360 - )، حمید جربانی (1360 -)، تهران: دانشگاه علوم انتظامی ناجا، معاونت پژوهشی، 1386، 81 ص، 12000 ریال، عنوان اصلی: Shoplifting, 2002، کتابنامه: ص 75 - 81.

414. کلوتی، مریم

شیطان شناسی از دیدگاه قرآن و روایات، [پایان نامه(کارشناسی ارشد) علوم قرآن و حدیث]، استاد راهنما محسن احتشامی نیا؛ استاد مشاور محمدمهدی پورگل، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی). دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه علوم قرآن و حدیث، ه-،[316] ورق، کتابنامه: ص 312 – 315.

هدف پژوهش شناخت شیطان بر اساس آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین علیهم السلام به عنوان دشمن قسم خورده انسان و شناخت شیوه های اغواگری شیطان و راه های پیشگیری از نفوذ شیطان و مقابله با

ص: 150

او تا بتوان به فلاح و رستگاری رسید. روش پژوهش کتابخانه ای و استفاده از قرآن کریم، کتب تفسیر و روایی و اخلاقی مربوط به موضوع و هم چنین استفاده از نرم افزارهای تخصصی علوم قرآن و تفسیر و احادیث است.

415. کمالوند، نورالدین

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد، حمایت، 21 اسفند 1385: ص 8.

416. کمالی، موسی

پیشگیری از جرم در حوزه محیط زیست، ابتکار، 13 / 3 / 83

417. کوشافر، سعید

زندان راه پیشگیری نیست، بررسی راههای بزه در نوجوانان، قدس، 21/6/84.

418. کهندانی، فخر السادات

حساس کردن جامعه در برابر آسیب ها: گفتگو با مدیر کل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، [گفتگو کننده]: فخر السادات کهندانی، همشهری، 13 دی 1385: ص 12.

419.کی نیا، مهدی 1297- 1374

مبانی جرم شناسی، تهران، دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، 1370، 4 جلد، کتابنامه 432 – 440، جلد چهارم به عنوان عوامل اجتماعی طلاق توسط مطبوعات دینی منتشر شده است.

ص: 151

420. کیایی، حسین

بازداشت موقت و تبیین مبانی فقهی و حقوقی آن، [پایان نامه]، استاد راهنما عبدالعلی توجهی؛ استاد مشاور محمدرضا امام جزایری، تهران 1381، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده الهیات، فلسفه و معارف اسلام، پ، 87 ورق، کتابنامه: 87 - 85 ورق.

بررسی و تبیین مبانی بازداشت موقت از دیدگاه فقه اسلامی و حقوق موضوعه ایران و احصاء جرائم موضوع قابل بازداشت موقت. هدف از این پژوهش جلوگیری از فساد و نیز آسیب رساندن فرد به جامعه صورت گرفته است روش نمونه گیری: روش تحقیق کتابخانه ای بوده است. روش پژوهش: روش کتابخانه ای و ابزار تحقیق آن فیش برداری بوده است که با مراجعه به کتب فقهی و حقوقی مرتبط با موضوع تحقیق و نیز بررسی و مطالعه مقالات حقوقی ونظریات و فتاوای فقهای شیعه صورت گرفته است طرح پژوهش: مبانی بازداشت موقت از دیدگاه فقه اسلامی و حقوق موضوعه مورد بررسی قرار گرفته است که با توجه به حجم گسترده بازداشت موقت و بروز عوارض منفی این نوع بازداشت و جلوگیری از آثار مخرب آن، این پژوهش در قالب آن طراحی و به رشته تحریر درآمده است. نتیجه کلی: با عنایت به ورود حجم کثیری از افراد به زندان به منظور تحقیقات مقدماتی و بروز مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی که در این مسیر دامنگیر افراد می گردد. لزوم کاهش و تقلیل موارد بازداشت موقت مورد تأکید قرار گرفته است.

ص: 152

421. گرامی زادگان، اشرف

کاربرد به جای اجرای بند پیشگیری از وقوع جرم، حقوق زنان، ش 15، (اردیبهشت، خرداد 1379) ص 4. اصل 156 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

422. گراهام، جان

تأثیر مداخله های زود هنگام روان شناختی - اجتماعی در پیش گیری از بزهکاری، ترجمه: یاسمن خواجه نوری، مجله حقوقی دادگستری،دوره جدید، ش 48، 49، پاییز و زمستان 1383: ص 307 – 329.

423. گروهی

جنگ داخلی و پیشگیری از آن ، مکتب اسلام، شماره 5، سال 21، قم، چاپ اول، 1360، ص 3.

424.گری، جان و دیگران

راهنمای روابط زناشویی، سیمرغ، تهران، چاچ دوم، 1375، جلوگیری از برخوردهای بین زن و مرد، ص 179 – 213.

425. گسن، رمون

تحول سیاست پیشگیری از بزهکاری در فرانسه در پرتو تصویب نامه قانونی 17 ژوئیه 2002، ترجمه: شهرام ابراهیمی، مجله حقوقی دادگستری،دوره جدید، ش 48، 49، پاییز و زمستان 1383: ص 251 – 283.

ص: 153

426. گل محمدی خامنه، علی، 1328 -

مدیریت پیشگیری از جرایم، ویراستار علیرضا غلامی؛ مدیراجرایی عبدالله دیانتی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی ناجا، 1385، ز، 235 ص، کتاب حاضر جزو منابع آموزشی دانشگاه علوم انتظامی ناجا می باشد، کتابنامه: ص 231 - 235؛ همچنین به صورت زیرنویس.

427. گل کرمی، زهرا

خشونت و ناامنی شهری ( علیه اطفال و نوجوانان )، [پایان نامه پایان نامه( کارشناسی ارشد ) حقوق جرا و جرم شناسی]، استاد راهنما هوشنگ شامبیاتی؛ استاد مشاور فیروز محمودی جانکی، تهران.، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، [ 149 ] ورق، کتابنامه: ص [ 144 - 149 ].

هدف پژوهش بررسی و شناخت علل پیدایش و گسترش خشونت و ناامنی شهری علیه اطفال و نوجوانان و آثار متعدد فردی و اجتماعی آن و در نهایت ارایه راهکارهایی جهت پیشگیری و یا به حداقل رساندن آن می باشد. بدین منظور در بخش نخست این پژوهش سعی شده است تا ضمن تعریف ارکان متشکله این پدیده، مصادیق و آثار گوناگون آن بررسی گردد و بعد از بیان مجملی از سیر تحول تاریخی، به بررسی علت شناسی موضوع پژوهش با تکیه بر نتایج تحقیقات مرتبط دیگر، پرداخته شود. در بخش دوم این پژوهش نیز ابتدا اقدامات و تدابیر فراملی و ملی در این عرصه به بحث انتقادی گذارده شده و سپس با ملاحظه نتایج این اقدامات، راههایی در جهت پیشگیری از پدیده خشونت و ناامنی شهری علیه اطفال و نوجوانان ارایه می گردد. و در نهایت این نتیجه حاصل شد که خشونت مختص گروه و طبقه خاصی نبوده و در شرایط اقتصادی یا

ص: 154

اجتماعی نابهنجار بروز می کند و عوامل و بحران هایی چون فقر و بی کاری و از دست دادن والدین می تواند موجب بروز آن شود.

428. گل محمدی خامنه، علی، 1328

پیشگیری از جرایم، [برای] معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی، اداره کل تدوین متون آموزشی، تهران: جهان جام جم، 1384، ص 160، (معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی ناجا، اداره کل تدوین متون آموزشی؛ [ج] 22)،

کتابنامه: ص 160؛ همچنین به صورت زیرنویس.

429. گوپتا، ام. کی

Gupta, M.K

کنترل عصبانیت: دشمن خطرناک، مترجم ماندانا دانش؛ ویراستار علی ابوطالبی، تهران: نسل نواندیش، 1386، 99 ص:مصور، عنوان اصلی: How to control anger, 1997.

430. گودرزی، علیرضا

بررسی علل تعرض به مأمورین انتظامی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه، [پایان نامه ( کاشناسی ارشد ) جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما جلیل امیدی؛ استاد مشاور حسن میرحسنی، تهران.، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، ژ، 238 ورق:جدول، عنوان روی جلد: بررسی علل تعرض به مأمورین انتظامی و ارائه راه کارهای قانونی عملی جلوگیری از آنها، کتابنامه: ص 233- 238.

هدف پژوهش بررسی و تحقیق جرم تعرض و شناسایی عناصر و مصادیق تعرض، بررس علل هایی که باعث تعرض به مأمورین می شود، تهیه پیش نویس لوایح و رفع خلأها و مشکلات قانونی، شناخت عوامل و

ص: 155

شناخت عوامل و تعیین اثرات آنها به منظور جلوگیری از ارتکاب جرم تعرض به مأمورین انتظامی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه در خصوص تعرض به مأمورین می باشد. روش نمونه گیری مراجعه به قسمتهای مختلف ناجا که با موضوع درگیرهستند، مذاکره با مسئولین و کارکنانی که مورد تعرض قرار گرفته اند و مطالعه سوابق تحقیق روش پژوهش: نظری، تئوری، توصیفی و تحلیلی، کتابخانه ای و مطالعه از پرونده های موجود در اداره کل حقوقی ناجا طرح پژوهش: شامل ادبیات تحقیق، ضابطین دادگستری، نیروی انتظامی تعرض و تمرد، تعرض و زمینه های آن، تعرض به مأمورین حین اجرای اقدامات قانونی، تعرض به مأمورین در اجرای اقدامات غیر قانونی، علت شناسی جرم و تعرض، عوامل برون سازمانی عوامل درون سازمانی، نتیجه گیری و پیشنهادها و راهکارهای پیشگیری. نتیجه کلی نشان می دهد مسئله نظم و امنیت در جامعه از امور بسیار ضروری و حائز اهمیت در جوامع مختلف می باشد. دولتمردان به خاطر اینکه بتوانند به اهداف خود برسند نیاز به یک امنیت منطقی و قابل قبولی دارند تا افرادی که به حقوق عمومی و خصوصی مردم تعدی و تجاوز می کنند برخوردار نمایند. موقعیتهای تعرض به مأمورین انتظامی مطابق صدور ذیل ماده 628 ق. م. ا. در دو حالت انجام می پذیرد. مطابق صدر ماده فوق الذکر گاهی ممکن است مسموع به اقدامات مأمورین باشد که بستگی به نوع اتهام متعرضین است و بعضاً بدون سلاح و یا با سلاح می باشد و مطابق ذیل ماده فوق گاهی ممکن است مسموع به اقدامات غیر قانونی مأمورین باشد. تعرض به مأمورین انتظامی عللهای حقوقی، جرم شناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی ... دارد. قوانین فعلی دارای خلاء می باشند که با توجه به راهکارهای پیشگیرانه از جمله اصلاح ماده 607 و 609 ق. م. ا. و افزایش مجازات در موارد فوق صورت گیرد.

ص: 156

431. گودرزی، محمدرضا

بزه دیدگی اطفال بزهکار (پژوهشی میدانی درباره بزه دیدگی مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران)، مجله قضایی و حقوقی دادگستری، ش 44، (پاییز 1382) ص 99 - 118.

432. گودرزی، محمدرضا، - 1354

نقد و بررسی نقش زندان در پیشگیری از وقوع یا تکرار جرم، تهیه و تدوین گروه مطالعات حقوقی - قضایی، اداره کل فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه، تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، 92 صجدول، 55000ریال.

433. لبیبی رانکوهی، منصوره، - 1329

(کلید سلامتی و زیبایی) عصبانیت و درمان آن با تغذیه، تهران: لبیب، 1382، ص 141، 12500ریال، پشت جلد به انگلیسی:Mansoreh Labibi Rankohi: nervousness and its remedy by nutrition، عنوان روی جلد: کلید سلامت و زیبایی: عصبیت ها و درمان آن با تغذیه.

434. لکایی اندی، مجید

نقش امر به معروف و نهی از منکر در پیشگیری از جرم، نگهبان، ش 51.

435.لگایی اندی، محمد

اعتقاد مذهبی در اسلام، مکانیزمی دفاعی علیه انگیزه های مجرمانه، نگهبان، 49

ص: 157

436. مؤذن زادگان، حسنعلی

عوامل پیشگیری از ارتکاب جرم ربا، وام، 18.

437. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (تبیان، آثار موضوعی هشتم)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، چاپ اول، 1374، اهمیت خانواده در جلوگیری از انحراف فرزندان، ص 138 - 142.

438. مؤسسه چنینگ ال بت

درباره خودکشی در نوجوانان، نگارش موسسه چنینگ ال بت - آمریکا؛ ترجمه علی اصغر اصغرنژاد فرید؛ به سفارش انستیتو روانپزشکی تهران، مرکز تحقیقات بهداشت روان سازمان جهانی بهداشت مرکز همکاری های مشترک در بهداشت روانی، تهران: آرامش، 1383، [15] صمصور، (نشرآرامش 16)، عنوان به انگلیسی:About Suicide among young people، عنوان روی جلد: درباره خودکشی در نوجوانان برای والدین، آموزگاران، مشاوران و پرستاران، عنوان دیگر: درباره خودکشی در نوجوانان برای والدین، آموزگاران، مشاوران و پرستاران.

439.مؤسسه در راه حق

برخی از مسائل زندگی ساز اسلامی، موسسه در راه حق، قم، 1361، اسلام عامل تحرک و جلوگیری از فساد، ص 15 – 22.

440. ماتیوز، راجز، 1948- م.

Matthews, Roger

ص: 158

سرقت مسلحانه، مترجم شهرام نقدیانی، تهران: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، معاونت آگاهی. دفتر تحقیقات کاربردی، 1385، 150ص، عنوان اصلی: Armed robbery.

441. ماورانی، سیروه

سیاست جنایی مشارکتی در پیشگیری از جرم، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق، گرایش جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما شهلا معظمی (1326 -)؛ استاد مشاور فیروز محمودی جانکی، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده حقوق، 1ج. ( شماره گذاری گوناگون )، کتابنامه.

هدف پژوهش معرفی روشهای پیشگیری غیر کیفری اعم از پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی و بررسی زمینه مشارکت شهروندان در پیشگیری وضعی و اجتماعی و شیوه های آن است. روش پژوهش تحقیقی و تحلیلی است و بنابر منابع فارسی، کتاب، مقاله، پایان نامه و منابع انگلیسی، کتاب و مقاله می باشد. نتیجه کلی نشان می دهد که مردمی و نهادهای مردمی رکن مهمی از جوامع در کنترل و مهار جرم و بزهکار محسوب می گردند.

مشارکت عمومی می تواند مستقیم یا غیر مستقیم، مداوم یا پراکنده، جدا یا همراه با دستگاههای رسمی باشد.

442.مجدتیموری، محمدولی

ازدواج صحیح و پیشگیری از طلاق، زن روز، ش 1540، (16 دی 1374) ص 10 - 11، 59.

443. محرابی، الهام

بررسی نقش و جایگاه وزارت کشور در سیاست شهری و پیشگیری از بزهکاری، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق]، استاد

ص: 159

راهنما هوشنگ شامبیاتی؛ استاد مشاور محمدعلی مهدوی ثابت، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق، ج، [134] ورق، کتابنامه: ص 128 – 133.

هدف جلب همکاری عمومی با ایجاد و تشکیل پلیسهای محلی از طریق نیروی انتظامی و ... پیشنهاد در خصوص بازنگری و تکمیل قوانین و مقررات موجود مربوط به وظایف و اختیارات وزارت. دستیابی و ایجاد ستاد پیشگیری از بزهکاری و کمیته های مربوط به آن. نهادینه کردن امر پیشگیری در کشور، تغییرات عمده در کارآمدی و ساختار شورای تأمین استانها و شهرستانها و شورای امنیت کشور، معرفی وزارت کشور با زیر مجموعه های آن به عنوان متولی امر پیشگیری و ارائه راهکارهای علمی و عملی در استفاده صحیح از آمارهای دریافتی جرایم توسط دبیرخانه های مذکور می باشد. روش به کار گرفته شده به طریقه کتابخانه ای و استفاده از متون حقوقی، نشریات و مجلات حقوقی و اسناد بین المللی و در برخی مباحث با مسؤولین ذیربط بوده است. در این پژوهش سعی بر آن شده که قوانین و مقررات مربوط به وظایف و اختیارات وزارت کشور در خصوص پیشگیری از بزهکاری و ایجاد ستاد کمیته های مربوط به آن و نهادینه کردن امر پیشگیری در کشور با تشریک مساعی تمامی نهادهایی که به نحوی در این امر دخیل هستند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. و در ادامه به معرفی وزارت کشور با زیر مجموعه های آن به عنوان متولی امر پیشگیری و ارائه راهکارهای علمی و عملی مشارکت مردم در این زمینه پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که مقوله پیشگیری در حقوق کشور ما از جایگاه قانونی مناسبی برای رشد و بالندگی برخوردار است. چه در قانون اساسی و چه در سایر مقررات جاری کشور لیکن پیشگیری و انواع آن و چگونگی به کارگیری آن هنوز اجرایی، کاربردی و تعریف نشده است. با توجه به اینکه یکی از اهم وظایف وزارت کشور پیشگیری از

ص: 160

بزهکاری است، این وزارتخانه از جایگاه قانونی مناسبی برای انجام پیشگیری غیر کیفری نسبت به قوه قضاییه برخوردار است. بنابراین در صورت آماده شدن سایر شرایط، از جمله دخالت قانونگذار در این خصوص، وزارت کشور صلاحیت سیاستگذاری و مدیریت در این امر مهم را داراست.

444.محسن زاده، احمد

آسیب پذیری جوانان و راههای پیشگیری، جمهوری اسلامی، (19 آبان 1381) ص 8.

445. محسنی، رضا علی

بزهکاری و بزه دیدگی کودکان خیابانی و راهکارهای پیشگیری، دادرسی،ش 53، آذر و دی 1384: ص 10 – 14.

446. محمد مصطفایی

نقش دولت در پیشگیری از وقوع جرم، اعتماد ملی، 21 مرداد 1386: ص 14، 22 مرداد 1386: ص 14.

447. محمدخانی، شهرام، - 1351

پیشگیری از خودکشی نوجوانان و جوانان: راهنمای عملی برای معلمان، مشاوران مدارس و متخصّصان بهداشت روان، تهران: طلوع دانش، 1381، [96] صجدول، 7000ریال، کتابنامه: ص 94، عنوان دیگر: راهنمای عملی برای معلمان، مشاوران مدارس و متخصصان بهداشت روان.

ص: 161

448. محمدنژاد، پرویز

مجازات (درمان) و پیشگیری از جرم (بهداشت)، اصلاح و تربیت، ش 113، (تیر 1383) ص 31 - 34.

449. محمدنژاد، پرویز

سیاست خارجی ایران در قبال اطفال بزهکار، اصلاح و تربیت، 38.

450.محمدنسل، غلامرضا

پلیس و پیشگیری از جرم (مجموعه مقالات)، مترجم [و گردآورنده] غلامرضا محمدنسل[برای] معاونت آموزش ناجا، اداره کل منابع متون درسی، تهران: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، معاونت آموزش (ناجا)، 1386، 2 ج، کتابنامه.

451. محمدی فرود، حمید

تحقیر، زمینه ساز بزهکاری نوجوانان، اطلاعات، 21/1/82.

452. محمدی نیا، سهیلا

دام بزهکاری، مروری بر علل و زمینه های بزهکاری، همشهری، 13 / 9 / 80.

453. محمدی وند، رضا

اخلاق اسلامی ج1، چاپخانه علمیه، قم، چاپ اول، 1361، ایمان و جلوگیری از مفاسد، ص 3 – 10.

ص: 162

454. محمدی، قاسم

غرب زدگی در معرفت و پیشگیری از جرم، مجله حقوقی دادگستری، دوره جدید، ش 48 و 49، پاییز و زمستان 1383: ص 9 - 12.

455. محمدی، محمد

بررسی مشکل انحرافات جنسی جوانان و راههای پیشگیری و درمان آن، تهران، 62ص، کتابنامه به صورت زیرنویس.

456.محمودی، عباسعلی

پیشگیری و ریشه یابی جرم در اسلام، بعثت، تهران، چاپ اول، 1361، راههای پیشگیری از جرم و نقش دولت در آن، ص 64 - 124.

457. محمودی، جواد

قضازدایی و جرم زدایی: از منظر قانون اساسی و حقوق اداری، الهیات و حقوق،ش 19، بهار 1385: ص 105 – 121.

458. محمودی، عباسعلی، 1302

حقوق جزایی اسلام: اسراف و تبذیر، تهران: بعثت، 1362، 96 مصور.

459. محمودی، کاظم

نقش یافته های جرم شناسی در تحول حقوق کیفری، [پایان نامه، (کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی]، استاد راهنما علی حسین

ص: 163

نجفی ابرندآبادی؛ استاد مشاور فرامرز گودرزی، دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی، قم، 1380، 282 ورق، کتابنامه: ص273 - 282.

پژوهش شامل موارد ذیل است: نقش یافته های جرم شناسی در تحول نهادهای حقوق کیفری، توسعه نهادهای حقوق کیفری ماهوی، تحول اصل قانونی بودن جرم و مجازات، توسعه اصل برائت، تأثیر اختلالات روانی بر مسئولیت کیفری، توجه به نقش بزه دیده در وقوع جرم، تحول نهادهای حقوق کیفری شکلی، توسعه تعلیق و آزادی مشروط، لزوم تشکیل دادگاههای اختصاصی اطفال و تدوین قوانین خاص، لزوم تشکیل پرونده شخصیت، نقش یافته های جرم شناسی در تحول ضمانت اجراهای کیفری، تحول مجازاتها، تحول سیاست جنایی، توسعه اقدامات تأمینی و تربیتی، لزوم پیشگیری از جرم و توجه به اصلاح مجرمین.

460. محمودی، مهدی

نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، تدبیر، ش 160، (شهریور 1384) ص 38 - 44.

461. محوری، محمدحسن

نقش کارشناسان در پیشگیری و مبارزه با جرائم کامپیوتری، کارشناس، ش 35، (شهریور 1381) ص 36 - 39.

462. مخلصی، محمدعلی

افترا و شایعه سازی، رجاء، تهران، 1360، چاپ اول، راههای پیشگیری و مبارزه با شایعه سازی، ص 91 - 125.

ص: 164

463. مدنی، جلال الدین

برای پیشگیری از وقوع جرم چه باید کرد؟، رسالت، (26 مهر 1373) ص 6.

464. مدیریت تحقیقات و پژوهش معاونت امر به معروف و نهی از منکر نیروی مقاومت بسیج

راهنمای خانواده در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر، ویراستار آمنه سلیقه دار؛ به سفارش مدیریت مبارزه با جرائم و مواد مخدر، تهران: بروج،1386، 1 ج. (بدون شماره گذاری)جدول، نمودار، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. نیروی مقاومت بسیج. معاونت امر به معروف و نهی از منکر. دایره تحقیقات و پژوهش.

465. مرادحاصل، مهدی

خودکشی، پیوند، ش 301، (آبان 1383) ص 11 - 13.

466. مرتضایی، محمد

آثار اخلاقی فقر از دیدگاه نهج البلاغه، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1365، جلوگیری از اسراف، ص 49 – 61.

467. مرتضوی، سعید

زمینه های وقوع جرم را باید از بین برد، دادستان عمومی و انقلاب تهران، حمایت، 12/3/83.

468. مرتضوی، مصطفی

شیعیان و جلوگیری از تحریف عاشورا، رسالت، 10 بهمن 1384 ص 6.

ص: 165

469. مرزوقی، حبیب الله

شعله های فساد، علامه، قم، 1344، فحشا و راه جلوگیری از آن ص 73 – 85، انحرافات جنسی و جلوگیری از آن ص 124 – 142.

470. مسعودپورشیرازی، فریبا

برای جلوگیری از نفوذ امریکا باید در صدد رفع ناتوانی های خود باشیم، محمد رضا قربانی نهرخلجی، سیاست روز، (13 آبان 1382) ص 6 - 7.

471. مسکنی، زهره

بررسی تأثیر رسانه ها در وقوع و پیشگیری از جرایم ، اطلاعات، (30 مرداد 1384) ص 10.

472. مسکنی، زهره

بررسی تأثیر رسانه ها در وقوع و پیشگیری از جرایم، اصلاح و تربیت، ش 41، (مرداد 1384) ص 20 - 22.

473. مسکنی، زهره

عمری به کوتاهی یک تصمیم، اصلاح و تربیت، ش 116، (مهر 1383) ص 21 - 23.

474. مسگرانی طرقبه، محمد

سیاستهای شهری مؤثر در پیشگری جرایم، استاد راهنما: محمد آشوری، 175 صفحه، کتابنامه، پایان نامه (کارشناسی ارشد) دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، 1377، چکیده به زبان فارسی، انگلیسی.

ص: 166

کلید واژه: شهرنشینی، جرم، پیشگیری.

چکیده: در دنیای کنونی رشد شهرنشینی و شهرگرایی پدیده قابل ملاحظه ایست که می بایست به آن از دیدگاه جامعه شناختی نگریست. اگر محیط شهری مورد ملاحظه و مداقّه قرار گیرد و ویژگیهای زندگی شهری مطمع نظر باشد، درخواهیم یافت که به چه علت زمینه بزهکاری شهری فراهم است . برای اینکه بتوانیم دریابیم که

مفهوم جرم شهری به معنای اخص و جرایم آپارتمانی و ... چیست، بایستی خصوصیات شهر، مفاهیم شهرگرایی و شهرنشینی به صورت عمیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، و آنگاه موضوع محلات شهری و گتوها از جنبه تعریف خود مفاهیم فوق، مشکلات وسایل محلات شهری مبایست بعنوان جزئی از محیط شهری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. صحبت اساسی بر سر این نکته است که چرا جرایم در محیط شهری دارای ویژگیهای خاصی شده است . در این موضوع بحث تراکم محیط شهری و وضعیت فیزیکی مسکن شهری آیا باعث از برای جرایم شهری هست یا خیر؟ اگر فرض نمائیم که خشونت آمیزی وصف جرم شهری است و ارتباط فیزیک شهر با تشدید جرم شهری امری قابل بررسی است، آیا این مطلب راه گشای ما خواهد بود؟ همه این مفاهیم برای این مطلب است که ببینیم چه سیاستی در پیشگیری از جرایم شهری کارایی مؤثرتری دارد. آیا مقصود از سیاستهای شهری همان سیاستهای جنایی است یا سیاستهای شهری نوعی از سیاستهای اجتماعی و فرهنگی پیشگیرانه است . در اینجا موضوع سیاستهای شهری در بعد پیشگیری وضعی نقطه قابل ملاحظه ایست و اینکه مقدار کارآیی پیشگیری وضعی را مشخص نماییم. در انتهای بحث به دو مقوله مهم بایستی پرداخت . اول: سیاستهای شهری موفق در سایر کشورها و بیان تجربیات آنها دوم: سیاستهای

ص: 167

سازمان ملل در پیشگیری از جرایم شهری که در این قسمت نگاهی کنگره های نه گانه خواهد شد.

475. مصباح، نسرین

پیشگیری از خودکشی!؟، ترجمه: نسرین مصباح، اطلاعات، 3 خرداد 1385 ص 11.

476. مطهری، محمدرضا

راهنمایی و مشاوره از دیدگاه اسلام: تحلیلی - شغلی - خانوادگی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1379، پیشگیری از انحرافات جنسی در کودکان، ص 121 - 136.

477. معتمدی، مجید

برخورد قضایی در کنار اصلاح بسترهای جرم زا، حمایت، (5 مهر 1384) ص 9.

478. معتمدی، هادی

قاچاق انسان چالش ها و راهکارهای پیشگیری، فرزانه مستوفی فر؛ نظارت و اجرا سازمان دفاع از قربانیان خشونت، تهران: سازمان دفاع از قربانیان خشونت، 1386، 333 ص، کتابنامه: ص 326-333.

479. معظمی، شهلا

پیشگیری از تکرار جرم، آفرینش، (1 خرداد 1382) ص 5.

ص: 168

480. معین ازغدی، زهرا

پیشگیری از جرم در سیاست جنایی تقنینی ایران، استاد راهنما: جعفر کوشا، 124صفحه، پایان نامه(کارشناسی

ارشد) دانشگاه مازندران، دانشکده علوم انسانی، 1381، تاریخ دفاع: 1381، چکیده به زبان فارسی، انگلیسی.

کلید واژه: سیاست جنایی، جرم (حقوق)، پیشگیری.

چکیده: سیاست جنایی که متضمن شیوه های کنترل جرم است، مدتها به روشهای سرکوبگر محدود بود، لکن در پی ناکامی این روشها، گرایش به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه بوجود آمد. از آنجا که اصول هر سیاست جنایی در سیاست جنایی تقنینی نمود می یابد، توجه به پیشگیری از جرم در قوانین و برنامه ریزی برای آن امری ضروری است. در این پژوهش با تبیین مفاهیم سیاست جنایی پیشگیرانه، به بررسی قوانین ایران در جهت اجرای امر پیشگیری پرداخته شده است. سیاست جنایی ایران در زمینه پیشگیری از جرم از هماهنگی و انسجام برخوردار نیست، هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی به مناسبت مراجعی برای پیشگیری از جرم مشخص شده است. در قانون اساسی اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم و اصلاح مجرمین بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده و در قوانین عادی نیز برای برخی مراجع، در زمینه پیشگیری از جرم وظایفی مطرح شده است که می توان هر کدام را به نوعی در راستای اقدام مناسب قوه قضائیه در پیشگیری از جرم، تفسیر کرد. لذا تشکیل یک نهاد هماهنگ کننده برای امور مربوط

به پیشگیری و برنامه ریزی برای آن بسیار ضروری است.

481. مک گراو، فیلیپ، 1950

McGraw, Phillip C.

ص: 169

نجات ازدواج: شیوه هایی ساده و قابل فهم برای حفظ زندگی زناشویی و پیش گیری از طلاق، مترجم طاهره لبافی، تهران: پیک بهار، 1382، [157] ص، 13000ریال، چاپ قبلی: جامعه اسلامی پژوهشگران؛ مؤسسه پژوهشی ابن سینا، 1381، عنوان اصلی: Relationship rescue: a seven step strategy for reconnecting with your partner.

482. ملکی آبادی، محمد

نقش خانواده در کاهش بزهکاری در نوجوانان، همشهری، 9/12/79.

483. ملکی، زهرا

آنها جرم را نمی شناسند؛ نگاهی به عوامل بروز جرم در کودکان و نوجوانان، همبستگی، 27/7/79.

484. ممشلی، محمد علی

نگرش جوانان شهر مینو دشت در خصوص عوامل گرایش به فرهنگ غرب، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) جمعیت شناسی ]، استاد راهنما محمد علی خسروی؛ استاد مشاور فریدون کامران، رودهن، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی ( رودهن )، [ ع٬ 101] ورق: جدول، نقشه ( رنگی)،

نمودار، پرسشنامه، کتابنامه: ص 92-94

هدف پژوهش شناخت علل پذیرش نفوذ فرهنگی در سطح داخلی یا درونی و سازش فرهنگی برخی از جوانان در مقابل نفوذ، نقش خانواده و جامعه در پیشگیری از نفوذ فرهنگی، بررسی نقش دوستان در پذیرش فرهنگ بیگانه می باشد. جامعه آماری شامل 2470 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر مینودشت، در سال تحصیلی 85-84

ص: 170

می باشد روش تحقیق بصورت پیمایشی، توصیفی، علّی پس از وقوع می باشد. نتایج نشان می­دهد که بین جنسیت، سن سطح تحصیلات دانش آموزان و شغل و سطح تحصیلات پدر دانش آموز، شغل و تحصیلات مادر دانش آموز، تماشای برنامه های ماهواره ای و اینترنت، عدم توجه مسؤولان جامعه به مسایل جوانان، اقامه نماز و روزه گرفتن، اعتقاد به خدا و معاد، حضور در مساجد و مراسمات مذهبی، عدالت در جامعه و پذیرش فرهنگ غرب، تماشای فیلم های مبتذل، عدم توانایی دولت و رسانه ها و پذیرش فرهنگ غرب رابطه وجود دارد. همچنین بین محدود بودن در آزادی های جنسی و پذیرش فرهنگ غرب رابطه معنی داری مشاهده نمی شود.

485. منادی، مرتضی

زمان آموزشی و تأثیر آن بر بزهکاری نوجوانان، تعلیم و تربیت، 63.

486. منصوری، عبدالرضا

نقش باورهای دینی در پیشگیری از جرم، استاد راهنما: عادل ساریخانی؛ استاد مشاور: جلال الدین قیاسی، پایان نامه(کارشناسی ارشد) دانشگاه قم.دانشکده حقوق، 1385، وضعیت پایان نامه: دفاع شده، تاریخ دفاع: 1385.

487. منوچهرزاده، مریم، 1360 -

راههای مبارزه با عصبانیت، تهران: عصر اندیشه، 1387، 32 ص، 6500 ریال.

ص: 171

488. موسوی چلک، حسن، - 1347

اصول اولیه ی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در میان فرزندان "ویژه ی والدین"، [به سفارش] دفتر برنامه ریزی فرهنگی و مشاوره معاونت نظری و مهارتی وزارت آموزش و پرورش؛ [سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معاونت امور اجتماعی دفتر امور تامین اجتماعی]

تهران: طلوع دانش، 1383، 22ص، 2200ریال.

489. موسوی، محمد

تفویض اختیار و نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، کیهان، 24 شهریور 1386: ص 7.

490. موسوی، محمدحسن

بررسی عوامل مؤثر بر ارتکاب سرقت و تکرار آن در استان مرکزی، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) مدیریت دولتی ]، استاد راهنما علی رضا محسنی تبریزی؛ استاد مشاور ابراهیم اصلانی، [ اراک ]، 1377، مرکز آموزش مدیریت دولتی استان مرکزی، ج، 318 ورق:جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه، ص 317 – 318.

این تحقیق ضمن توجه به پدیدارهای علی در پی آن است تا در عین توجه به شناخت هنجارهای عام جامعه به تفاوتهای اجتماعی، گزینه های فرهنگی، روشهای علمی جامعه پذیری و مکانیسمهای مقابله با سرقت به عنوان کجروی و به ویژه اقدامات پیشگیرانه به دیده کاربردی نگریسته و در راستای کاهش زمینه های رفتاری مجرمانه به عنوان اساسی ترین وظیفه نهادهای حکومتی، نگرشی فراخور و شایسته را ملحوظ نظر قرار دهد. از مهمترین شاخص های وجود فقدان امنیت در جوامع انسانی،

ص: 172

میزان وقوع جرم و سرقت می باشد زیرا این جرم تبلور واقعی رفتار مجرمانه تجاوز به حریم دیگران محسوب می گردد. این تحقیق در پی آن است که در سطح کلی علل اقدام برخی از افراد جامعه در سطح استان مرکزی به سرقت و تشدید و تکرار آن را مورد بررسی قرار داده و نقش هر یک از عوامل و میزان آنها را معین نموده و بطور اخص موارد ذیل را مورد مطالعه قرار دهد تا از این طریق میزان تأثیر هر یک از این عوامل در ارتباط با موضوع مورد بررسی مشخص گردد. نقش عوامل فردی جامعه آماری در اقدام و تکرار سرقت، نقش عوامل خانوادگی در اقدام و تکرار سرقت، نقش عوامل اجتماعی در اقدام و تکرار سرقت، نقش عوامل مذهبی و موازین اخلاقی در پیشگیری از سرقت، نقش محیط اجتماعی اعم از تحصیلی، سکونتی و شغلی در اقدام و تکرار سرقت، نقش عوامل تربیتی و نظارت اجتماعی در اقدام و تکرار سرقت و پیشگیری از وقوع آن، نقش مجازات و زندان در کاهش سرقت و یا تکرار و تشدید آن، نقش و تأثیر جرائم دیگر در اقدام و تکرار سرقت، تعیین میزان تأثیر همسالان در اقدام و تکرار سرقت.

491. موسوی لموکی، حسین

اصل پیشگیری - پیشگیری از وقوع جرایم، وظیفه قوای سه گانه، رسالت، (4 اردیبهشت 1384) ص 11.

492. موگویی، علی

نقش جرم شناسی در پیشگیری از جرائم، آبادی، 10 / 9 / 79.

493. مویدی، علی اکبر

بررسی راههای پیشگیری از مشکلات جنسی در میان دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه استان گیلان، [پایان نامه

ص: 173

(کارشناسی ارشد) :روانشناسی عمومی]، استاد راهنما حسن پاشاشریفی؛ استاد مشاور کیانوش هاشمیان، رودهن، 1379، دانشگاه آزاد اسلامی (رودهن)، [158] ورق:جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه:ص 151-153.

هدف پژوهش پیدا کردن راههایی برای پیشگیری از مشکلات جنسی در میان دانش آموزان مقاطع راهنمائی و متوسطه استان گیلان است. نتایج نشان می دهد که اکثر خانواده ها شناخت درستی از الگوهای روابط اجتماعی فرزندانشان با جنس مخالف را ندارند و در ارائه الگوهای تربیت جنسی مناسب به فرزندانشان موفقیت چندانی نیز کسب ننموده اند و درس تربیت بدنی در تخلیه هیجانی نوجوانان تأثیر بسیار زیادی بجای گذاشته و اگر بصورت مطلوب برگزار گردد می تواند در تقلیل مشکلات جنسی نوجوانان نقش زیادی داشته باشد. همچنین عدم هویت یابی مثبت نوجوانان استان گیلان و ورود فیلم ها و عکس های مبتذل از کشورهای همسایه بعنوان دو عامل مهم که در ایجاد مشکلات جنسی دارای نقش می باشند ذکر گردیده است و همچنین ادامه تحصیل دانش آموزان دختر ازدواج نموده در مدارس روزانه به مصلحت نبوده و سبب بدآموزی برای سایر دانش آموزان می گردد و امکان ادامه تحصیل این دانش آموزان در مدارس روزانه به شرطی مجاز شمرده می شود که این دانش آموزان کلیه مقررات و ضوابط جاری در آموزش و پرورش را رعایت نمایند.

494. مهابادی، علی اصغر

چگونه می توان از سرقت خودرو جلوگیری کرد؟، وکالت، ش 6، (خرداد، تیر 1380) ص 86 - 87.

ص: 174

495. مهدوی، بینا

آنها آسمانشان آبی نبود؛ نگاهی به افزایش بزهکاری در میان نوجوانان و جوانان، انتخاب، 4/12/79.

496.مهدوی، صادق

عوامل مؤثر بر پیشگیری از ارتکاب جرم در بین جوانان، [پایان نامه (کارشناسی ارشد) جامعه شناسی]، استاد راهنما مسعود چلبی؛ استاد مشاور محمدصادق مهدوی، تهران، 1381، [242] ورق:جدول، نمودار، پرسشنامه.

497. مهدی نیا

مبانی جرم شناسی جامعه شناسی جنایی، دانشگاه تهران، تهران، چاپ سوم، 1370، دروغگویی و ریشه ها و آثار آن، ص 851 - 897.

498. مهدیان، محسن

لزوم پیشگیری احکام صادره از سوی هیئت عمومی دیوان محاسبات، کیهان، 21 خرداد 1386: ص 4.

499. مهرپور، حسین

رئیس جمهور و مسئولیت اجرای قانون اساسی، جلد 2، اطلاعات، تهران، چاپ اول، 1384، بند اصل 156 قانون اساسی: اقدامی مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم، ص 65 - 80.

500. مهین، م

عقاید دانشمندان معاصر درباره طلاق، یا، علت افزایش طلاق و راه جلوگیری از آن، [تهران]، 51 ص

ص: 175

501.میثمی، علیرضا

خودکشی در ایران، پایان نامه، استاد راهنما عبدالحسین میرسپاسی، تهران 1339، دانشگاه تهران، دانشکده پزشکی، 67 ورق.: جدول، کتابنامه: 66 - 67 ورق.

پژوهش شامل موارد ذیل است: تحلیلی از خودکشی، مرگ، زندگی و غرایز، نام و تعریف خودکشی، عوامل مؤثر درآن، اشکال و روشهای خودکشی و خودکشی از نظر مذاهب، فلاسفه و نویسندگان، خودکشی در ایران تاریخچه ای از خودکشی، علل و روشهای خاص آن، خودکشی از نظر قوانین ایران و شریعت اسلام، بررسی آماری، روشهای پیشگیری و آثار خودکشی در فرد، خانواده، اجتماع.

502. میرآقاسی رودکی، احمد

بزهکاری جوانان [پایان نامه]، استاد راهنما محمدتقی شیخی، تهران 1378، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، ط، [63] ورق.: مصور، جدول، نمودار، پرسشنامه، کتابنامه، 62 ورق.

هدف تحقیق بررسی عوامل مؤثر در بزهکاری جوانان و نوجوانان منطقه یک استان تهران با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و شناسایی علل و انگیزه بزهکاری به منظور پیشگیری و درمان آن و برنامه ریزی مؤثر و ارائه راه حلهای مناسب این کار است روش تحقیق پرسشنامه ای (تحقیق میدانی و مصاحبه) می باشد که در بعضی مدارس انجام شده است نتایج تحقیق نشان می دهد هیچگونه همبستگی میان سطح تحصیلات و جرم، محل سکونت و جرم، داشتن امکانات و جرم وجود ندارد.

ص: 176

503. میرخلیلی، سید محمود

پیشگیری وضعی از نگاه آموزه های اسلام، فصلنامه فقه و حقوق، 1383، شماره 1، تابستان.

504. میرخلیلی، محمود

پیشگیری وضعی از بزهکاری با نگاه به سیاست جنایی اسلام، [پایان نامه ( دکترا ) حقوق جزا وجرم شناسی]، استاد راهنما محمد حسینی؛ اساتید مشاور محمد آشوری، ایرج گلدوزیان، تهران، 1385، دانشگاه تهران . دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 337 ورق، کتابنامه: ص 323-335.

در این تحقیق اگر چه امکان بررسی مفصل و همه جانبه مسئله پیشگیری نیست چرا که هر کدام از مباحث عمده اش باید در جلدهای متعدد مورد بررسی قرار گیرند، اما هدف، بررسی راههای کاربردی تر جهت تحقق این عنوان و تکیه بر نظریات جدیدتر مانند مکتب دفاع اجتماعی نوین و ارائه یک سیاست جنایی معقول علاوه بر ارائه راهکاری عملی در جهت پیشگیری از پدیده بزهکاری می باشد. پیشگیری کیفری از جهت اهمیت متأخر از پیشگیری غیرکیفری است اما به دلیل ناموفق بودن راههای پیشگیری از جرم و ضرورت اتخاذ یک سیاست کیفری مناسب، در بخش اول به بحث در مورد این نوع پیشگیری پرداخته ایم. پیشگیری کیفری از دو لحاظ حائز اهمیت است . اول ارعاب و عبرت آموزی نسبت به همه افراد جامعه است . کیفر موجب می شود افراد نتیجه عمل مجرمانه خود را در نظر داشته باشند و از ارتکاب جرم خودداری کنند. این قسمت تحت عنوان پیشگیری عام در فصل اول مورد بحث قرار گرفته است . در این فصل ضرورت اتخاذ یک سیاست جنایی مناسب در مرحله تقنین و اجرای قوانین و برخورد با مسئله بزهکاری

ص: 177

بررسی شده است . در فصل دوم به اثرات مجازات در بازداشتن مجرم از تکرار جرم و اصلاح و درمان وی، اقدامات تأمینی و تربیتی که توسط مجریان عدالت کیفری اجرا می شود و فردی کردن مجازاتها پرداخته شده است . بخش دوم به پیشگیری غیر کیفری اختصاص یافته و راهکارهای خارج از چارچوب دستگاه عدالت مورد بررسی قرار گرفته است . در فصل اول که تحت عنوان پیشگیری اجتماعی آمده علل و عوامل بزهکاری ریشه یابی شده و راههای مقابله با آنها مورد بحث قرار گرفته است . عواملی چون نابهنجاریهای خانوادگی، اعتیاد، فقر و تبعیض طبقاتی، و امثال آن از این جمله اند. در فصل دوم به بررسی شرایط و اوضاع و احوالی که در آن غالبا جرم انفاق می افتد پرداخته شده و چگونگی از بین بردن فرصتها و موقعیتها بزهکاری تحت عنوان پیشگیری وضعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

505.میرزا قهرمانی، سلطان شرف الدین

جاسوسی و جلوگیری از آن، 141ص

506. میرزایی، یوسف

بررسی تطبیقی سرقت در ایران بین سالهای 1371 - 74 و علل و عوامل اجتماعی آن، [پایان نامه]، استاد راهنما باقر ساروخانی، استاد مشاور محسنی تبریزی، تهران 1376 – 77، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی مرکز کارشناسی ارشد.

چون پدیده سرقت بعنوان یک مسئله جدی در کشور مطرح است لذا روشن شدن مناطق جرم خیز و علل و عوامل آن جهت پیشگیری از ادامه روند صعودی سرقت و ارائه راه حلهایی در این زمینه از اهداف مهم این پژوهش است جامعه آماری: این تحقیق دارای 2 سطح است:

ص: 178

1. آمارهای ثانویه مبتنی بر آمار انواع سرقتهای ثبت شده در طی سالهای 1371 لغایت 1374 در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. 2. آمار سارقینی که برای پر کردن پرسشنامه در جهت تبیین علل و عوامل اجتماعی سرقت برای یک مطالعه میدانی انتخاب شده اند. روش جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و میدانی می باشد استنتاج کلی از مطالعه پیمایشی در زندان اوین حاکی از این است که درآمد کم، ارتباط با دوستان و همسالان، نداشتن شغل مناسب و داشتن آرزوهای بلند و همچنین پایین بودن طبقه اجتماعی افراد علت اجتماعی و اقتصادی سرقت می باشد

507. میرزایی قمی، منصور، 1349

شبیخون فرهنگی: تعاریف، مظاهر، شیوه ها، نمودها، ضرورت و راههای مقابله با آن، تبریز: احرار، 1377، 269 ص، 7000ریال، کتابنامه: ص 269 - 267؛ همچنین به صورت زیرنویس.

508. میرسلیم، مصطفی

راههای مقابله با مفاسد اجتماعی و فحشا، جوان، (16 آبان 1379) ص 4، (18 آبان 1379) ص 4، (25 آبان 1379) ص 4.

509. میرلوحی، سعید، 1355

آشنایی با فرهنگ حفاظت ایمنی، اصفهان: آشنا، 1380، 12 صمصور، 2500ریال، عنوان روی جلد: فرهنگ حفاظت و ایمنی.

510. میرمحمد صادقی، مهدی، 1351

ازدواج (آموزش پیش از ازدواج)، [ویراست 2 ] ، تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امورفرهنگی و پیشگیری، دفتر

ص: 179

پیشگیری از آسیب های اجتماعی، 1384، 221ص، ویرایش قبلی کتاب حاضر تحت عنوان "درباره ازدواج (آموزش پیش از ازدواج) در سال 1382 توسط همین ناشر منتشر شده است، کتابنامه: ص 221 – 216.

511.میرمحمدصادقی، حسین

ملاحظاتی در موضوع پیشگیری از وقوع جرم، مجله تحقیقات حقوقی، ش 35، 36، (1381) ص 99 - 109.

512. میره ای، حسن

رویکرد بزه محور پیشگیری از جرم، فقه و حقوق، 4.

513. میلانی فر، بهروز

بهداشت روانی، قومس، تهران، چاپ اول، 1370، پیشگیری و درمان بزهکاری نوجوانان، ص 52 - 187.

514. میلانی، علی رضا

جرایم سازمان یافته، بررسی پروتکل پیشگیری و سرکوب قاچاق زنان و کودکان، حمایت، 2 خرداد 1385: ص 11؛ هفته نامه فرهنگ و پژوهش، اردیبهشت 1383، شماره 150.

515. نادری،

کارشناس دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی

اغلب کودکان مورد استفاده در تکدی گری معتادند، آفرینش، (5 بهمن 1382) ص 14.

ص: 180

516. ناصرآزاد، رسول

قناعت و صرفه جویی - اسراف و تبذیر، فرهنگ دارالارشاد اردبیل، ش 7، (بهار 1380) ص 113 - 116.

517.ناصری، حسین، - 1349

مهارت های زندگی (ویژه دانشجویان)، گردآوری، اقتباس، ترجمه، تالیف حسین ناصری، تهران: سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری، 1384، 229 صمصور، جدول، نمودار، (کتاب راهنمای مدرس)، کتابنامه: ص 229 – 227.

518. نجابتی، مهدی

نقش طراحی صحیح واحدهای مسکونی در پیشگیری از وقوع جرم (1)، امنیت، 13 و 14.

519. نجابتی، مهدی

نقش طراحی صحیح واحدهای مسکونی در پیشگیری از وقوع جرم (2)، امنیت، 15 و 16.

520. نجفی ابرندآبادی، علی حسین

پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی(1)، امنیت، ش17 و 18.

521. نجفی ابرندآبادی، علی حسین

پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی(2)، امنیت، ش19 و 20.

522. نجفی ابرندآبادی، علی حسین

پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی(3)، امنیت، ش21 و 22.

ص: 181

523.نجفی ابرندآبادی، علی حسین

نقد و بررسی لایحه پیشگیری از جرم، سخنرانی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 8 / 8 / 1386، www.bashgah.net

524. نجفی ابرندآبادی، علی حسین

پیشگیری عادلانه از جرم

http://www.samt.ac.ir/ASP/Ashouri/chekideh25.asp

یکی از پدیده های اجتماعی ای که امنیت داخلی و در مواردی حتی امنیت خارجی دولتها را در معرض خطر قرار می دهد، بزهکاری است. دولتها به منظور حفظ و ابقای امنیت از دیرباز از نظام کیفری بهره جسته و بدین سان در مقام پیشگیری از وقوع و تکرار جرم (پیشگیری کیفری) برآمده اند. با توجه به کارنامه این نوع پیشگیری، دولتها در دهه های اخیر در راهبرد سیاست جنایی خود اقدامهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و وضعی را نیز در جهت حذف و محدودکردن علل و فرصتهای جرم (پیشگیری غیرکیفری) مورد توجّه قرار داده اند. بدیهی است در یک دولت قانون مدار که هدف پیشگیری از جرم نمی تواند اعمال هرگونه اقدام و تدبیر پیشگیرانه را توجیه نماید، رعایت آن دسته از حقوق افراد که امروز در نسلهای مختلف حقوق بشر گنجانده شده است برای پیشگیری از جرم و دستیابی به جامعه ای عاری از بزهکاری ضروری می نماید. این نوشتار که رعایت و احترام به جنبه های گوناگون حقوق بشر را در اقدامهای پیشگیرنده پیشگیری

عادلانه از جرم تلقی می کند، ابتدا به پیشگیری عادلانه غیرکیفری و سپس به پیشگیری عادلانه کیفری می پردازد. و در پایان چنین نتیجه گیری می کند که امنیت قانون مدار در برابر پدیده بزهکاری با تحقق بخشیدن و احترام به جنبه های اقتصادی، اجتماعی،

ص: 182

فرهنگی، مدنی و سیاسی حقوق بشر با استفاده از یافته های علمی محقق خواهد شد.

525. نجفی، ایرج

راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با مفاسد اقتصادی در امور ثبتی، کانون ( کانون سردفتران) ش48.

526. نجفی کلیجی، فاطمه

بررسی تطبیقی شرط وجه التزام در قراردادها، [پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق خصوصی]، استاد راهنما میرحسین عابدیان؛ استاد مشاور عباس قاسمی حامد، تهران، 1385، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده حقوق، 138 ورق، کتابنامه: ص 133 – 138.

اصل وفای به عهد از جمله اصول مورد شناسایی تمام نظامات حقوقی است. به موجب این اصل هیچ فردی مجاز نیست از اجرای تعهدی که به عهده گرفته است امتناع نماید. ضرورت رعایت این اصل نه تنها طرفین قرارداد را ملزم به اجرای مفاد قرار داد می کند، بلکه حتی قانونگذار را موظف به وضع ضمانت هایی برای اجرای صحیح قراردادی که مخالف قانون و نظم عمومی نیست می­نماید، چه در غیر این صورت نه تنها هدف از انعقاد قرار داد برآورده نمی شود که حتی شیوع و غلبه چنین تفکری در جامعه مورد هرج و مرج و نا امنی می گردد. از این رو است که جامعه به قرار دادها و شروط مندرج در آن به دیده احترام می نگرد . از جمله این شروط، درج شرط وجه التزام است که در واقع پشتوانه ای برای اطمینان متعهدله در جایی که به اجبار متعهد و حصول به موضوع قرارداد اطمینان ندارد و در اندیشه یافتن ضمانت اجرای مؤثری می باشد. ضمانت

ص: 183

مذکور از اهمیت به سزایی در راستای تضمین قراردادها و جلوگیری از گسیختن آن ایفا می کند، لذا شرط مذکور از جمله شروط صحیحی است که افراد در روابط صحیح خود به هنگام انعقاد قرار داد در مقابل خسارت های احتمالی ناشی از عدم اجرای تعهد یا تأخیر در اجرای تعهد در قرار داد معین می کند، بنابر این در این پایان نامه به قصد بررسی مقایسه ای شرط وجه التزام در قراردادها در طی سه بخش به اهم موضوعات مرتبط با آن از حیث نظری و کاربردی به شیوه ای که جامع تمام مسائل مطرح در این باب باشد با بهره گیری از روش کتابخانه ای و به طریق تحلیلی و توصیفی به طور مشروح مطالبی عنوان شد اما آنچه به عنوان نتیجه عنوان گردید: ضرورت مقابله با نقض قرارداد به طرف صحیح قانونی و به منظور احترام به قرارداد و داشتن ضمانت اجرای مؤثر

برای آن است که شرط وجه التزام از جمله آن ضمانت ها است، اما با توجه به گسترش روابط اشخاص ضرورت دارد قانونگذار با وقوف بر اهمیت موضوع ضمن تبیین نکات مبهم مطرح در مسئله، اصلاحاتی را در ماده 230 قانون مدنی به عنوان نخستین متن قانونی مطرح در وجه التزام بعمل آورد، تا از بروز تشتت آراء و اختلاف با لحاظ ضرورت بکارگیری این شرط در قراردادها جلوگیری شود به احتیاجات جدید جامعه و مستحدثات آنی عصر پاسخگو باشد.

527. نجم عراقی، لعیا

پیشگیری از خودکشی، شرق، (25 آبان 1383) ص 27، (29 آبان 1383) ص 27.

528. نجمی، مهدی

اجتماع و خانواده درمانی از بهترین راهکارهای جلوگیری از

ص: 184

تکرار جرم است، گفتگو با مهدی نجمی مدیر کل اداره زندانهای خراسان، جاده ابریشم، 48.

529. نخعی، فرهنگ

قرآن قانون آسمانی بشر، جلد1، چاپخانه طوس، مشهد، چاپ اول، جلوگیری از شهوت، ص 120 – 170.

530. ندیمی، ایرج

کارشناسان معتقدند پیشگیری بهترین روش مبارزه با مفاسد اقتصادی، صدای عدالت، (21 آبان 1383) ص 4.

531.نریمانی، سید حسین و دیگران

زندگانی امام هادی(ع) و حوادث دوران، قم، چاپ اول، 1371، راههای پیشگیری از فقر، ص 204 - 344.

532. نریمانی، علی اکبر

بررسی علل ارتکاب جرم، www.isfahanprisons.ir، یکشنبه

١٩/٦/١٣٨٦، اداره کل زندانهای استان اصفهان.

533. نظافت، فرامرز

تفاوت های جرائم امنیتی و سیاسی، [پایان نامه پایان نامه (کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی ]، استاد راهنما عادل ساریخانی؛ استاد مشاور محمود آخوندی، قم، [ 13 ]، دانشگاه قم، دانشکده علوم انسانی، [ 218 ] ورق، کتابنامه: ص [ 193 - 200 ].

این پایان نامه در سه فصل به بررسی جرائم سیاسی و جرائم امنیتی و مقایسه این جرائم با یکدیگر پرداخته است. در فصل اول در چند مبحث

ص: 185

به تعریف جرم سیاسی، تاریخچه آن در ایران و جهان، جایگاه آن در تقسیم بندی جرائم، عناصر تشکیل دهنده، ضوابط تشخیص آن از جرائم عادی، شیوه دادرسی و جرم سیاسی در حقوق اسلام پرداخته شده است. در فصل دوم مقصود از جرائم علیه امنیت کشور بیان شده است و به مفهوم امنیت و امنیت ملی، سوابق تاریخی، ابعاد و ویژگیهای آن، برخی از مصادیق جرائم علیه امنیت خارجی و داخلی کشور مانند

جاسوسی، خیانت به کشور، محاربه و تروریسم اشاره شده است. فصل سوم به مقایسه جرائم امنیتی و سیاسی اختصاص یافته است و موارد تفاوت و تشابه این جرائم بررسی گردیده است و جرائم علیه امنیت بر دو دسته تقسیم شده است اولی جرائم امنیتی که مرتکب با انگیزه سیاسی دست به ارتکاب آن می زند و دسته دوم جرائم امنیتی که با هدف شخصی ارتکاب می یابد و با روش استدلالی نتیجه گیری شده است که دسته اول جرم سیاسی و دسته دوم باید در زمره جرائم علیه امنیت محسوب گردد. همچنین استدلال شده که برای جلوگیری از ترس قانونگذار از ارائه تعریف و مشخص نمودن مصادیق جرم سیاسی باید مزایای جرم سیاسی محدود به موارد مصرح در قانون اساسی که حضور هیأت منصفه و علنی بودن دادرسی است گردد و در جرائم سیاسی با توجه به اینکه حکومت مجنی علیه است نمی تواند قضاوت در مورد جرم ارتکابی را عهده دار شود زیرا قضاوت عادلانه شخص ثالث و بی طرف می طلبد که همان هیأت منصفه است لذا باید از طریق آراء عمومی این هیأت برگزیده شود اما در جرائم علیه امنیت کشور هر چند ممکن است حکومت نیز مجنی علیه واقع شود ولی چون هدف مرتکب جرم مستقیما حکومت نمی باشد مانعی جهت رسیدگی به جرم توسط اشخاص منصوب آن وجود ندارد و می توان بدون حضور هیأت منصفه و به صورت غیر علنی به آن رسیدگی نمود.

ص: 186

534.نعمت اللهی، پویا

مصرف در ظرف مصرف گرایی: دولت و سیاست هایی که منجر به محدودیت تولید و جلوگیری از اشتغال شد، اعتماد ملی، 4 آذر 1386.

535. نعمتی، اکبر

در گفتگو با مدیرکل امور اجتماعی وزارت کشور اعلام شد - ضرورت تدوین برنامه ملی جلوگیری از خودکشی، اطلاعات، (6 دی 1384) ص 10، (7 دی 1384) ص 10.

536. نعمتی، شهناز

تربیت غریزه جنسی کودکان و نوجوانان و ارائه راهکار برای پیشگیری از انحراف، اهواز: مهزیار، 1386، 64 ص، 8500 ریال، کتابنامه ص 62 - 64.

537. نعیمی، جواد

پیش درآمدی بر ضرورت نگرش به نقش قرآن در پیشگیری از جرایم و مفاسد اجتماعی، جمهوری اسلامی، (10 تیر 1381) ص 8.

538. نعیمی، جواد

نقش قرآن در پیشگیری از جرمها و مفاسد اجتماعی، قدس، (15 آذر 1379) ص 6.

ص: 187

539. نعیمی، جواد

پیش درآمدی بر ضرورت نگرش به نقش قرآن در پیشگیری از جرایم و مفاسد اجتماعی، جمهوری اسلامی، (10 تیر 1381) ص 8.

540. نفیسی، ابوتراب

انسان جانشین خدا در زمین، انجمن دانشگاه آذرآبادگان، باختران، چاپ اول، 1354، خودشناسی و پیشگیری و درمان، ص 114-146.

541. نقدی دورباطی، آذر

مسئولیت کیفری اطفال در فقه اسلامی، [پایان نامه]، استاد راهنما یدالله نصیریان، استاد مشاور سام سوادکوهی، تهران 1381، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ه، [245] ورق، کتابنامه: 244 - 239 ورق.

این پژوهش به منظور بررسی مسئولیت کیفری اطفال در فقه اسلامی تدوین گردیده است در این تحقیق ابتدا مفاهیمی چون کودک، مسؤولیت، کیفر و مسئوولیت کیفری در فقه اسلامی تعریف و سپس ویژگیهای دوران طفولیت و بلوغ از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. با استناد به آیات و مطالعه احادیث و تحقیق در نظریات فقهاء و اندیشمندان اسلامی تلاش شده است تا تصویری صحیح از دوران کودکی و بلوغ با کلیه شرایط و تکالیف خاص آن ارائه شود همچنین مقوله مسئولیت کیفری و تقسیمات آن به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و شرایط تحمل مسئوولیت، مقدمات، درجات و علل رافع آن، مسئوولیت والدین در قبال کودکان و همچنین مسئولیت در کودکان ممیز و غیر ممیز نیز بررسی شده

ص: 188

است مفاهیم مربوط به جرم، مجرم، مجازات در اسلام و همچنین انواع جرائم ارتکابی توسط کودکان و چگونگی رسیدگی به آن جرائم در قوانین اسلامی، حقوق مدنی ایران و کنوانسیون های بین المللی، بخش دیگر این پژوهش را تشکیل داده است. بزهکاری اطفال، انواع و عوامل مؤثر بر بزهکاری کودکان، نحوه پیشگیری از بزهکاری آنان و همچنین عملکرد مراکز اصلاح و تربیت کودکان، موضوع آخرین بحث این پژوهش می باشد.

542. نگارش، حمید

تبلیغ دین از منظر دین، زمزم هدایت، قم، چاپ اول، 1383، پیشگیری از جنگ روانی، ص 172.

543. نیاز پور، امیر حسن

حقوق پیشگیری از بزهکاری در ایران، مجله حقوقی دادگستری، دوره جدید، ش 48، 49، پاییز و زمستان 1383: ص 169 – 226.

544. نیازپور، امیرحسن

پیشگیری از بزهکاری در قانون اساسی ایران و لایحه قانون پیشگیری از وقوع جرم، مجله حقوقی دادگستری، ش 45، (زمستان 1382) ص 124 - 159.

545. نیازپور، امیرحسن

پیشگیری از بزهکاری: پیشگیری زودهنگام از پایداری رفتارهای مجرمانه، همشهری، 26/8/83.

ص: 189

546. نیازپور، امیرحسن

بزهکاری به عادت وپیشگیری از آن، استاد راهنما: علی صفاری؛ استاد مشاور: علی حسین نجفی ابرند آبادی. 182ص، پایان نامه(کارشناسی ارشد) دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده حقوق، 1383، کتابشناسی از ص 176 ت-ا 182، وضعیت پایان نامه: دفاع شده تاریخ دفاع: 1383.

کلید واژه: بزهکاری، ناهنجاری، جرم (حقوق)، پیشگیری بزهکاری، جرم شناسی.

547. نیازپور، امیرحسن، (1357- )

بزهکاری به عادت: از علت شناسی تا پیشگیری، تهران: فکرسازان، 1386، 249 ص، 33000 ریال، کتابنامه: ص 238 - 249؛ همچنین به صورت زیرنویس.

548. نیازپور، امیرحسین

اقدام های دستگاههای دولتی ایران در زمینه پیشگیری از بزهکاری، الهیات و حقوق، ش 20، تابستان 1385: ص 61 – 88، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

549. نیازی، چنگیز

عوامل مؤثر در مکان یابی کلانتریهای تهران بزرگ (کلانتریهای حوزه مرکزی تهران )، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) جغرافیا، گرایش جغرافیای سیاسی]،

استاد راهنما غلامحسین حیدری؛ استاد مشاور شهره تاج، تهران، 1384، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی ). دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، ده، 94 ورق:جدول، نقشه (رنگی)، نمودار،

ص: 190

کتابنامه: ص 93-94، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ.

هدف پژوهش مکان یابی درست واحدهای انتظامی ( کلانتریها ) در سطح شهر تهران جهت برقراری نظم و امنیت و جلوگیری از انجام جرائم و حضور و کارایی درست پلیس در سطح شهر می باشد. روش پژوهش نمونه گیری و کتابخانه ای است. نتیجه کلی اینکه شهر تهران در سالهای اخیر با توجه به رشد سریع جمعیت و تبدیل شدن به یک مرکز تجاری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باید از امنیت داخلی بالایی برخوردار باشد که این امنیت با مکان یابی درست و کارآمد کلانتریها امکان پذیر است.

550. واتکینز، کارول

تشخیص و پیشگیری از خودکشی جوانان، طباطبایی، موسی، مردم سالاری، (1 مهر 1383) ص 12.

551. وامقی، روشنک

جایگاه پیشگیری در نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، سعید مدنی، فصلنامه حقوق تامین اجتماعی،سال 1، ش 1، بهار 1384: ص 133 – 160.

552.وحدتی شبیری، احمد

قوانین و احکام اسلام در پیشگیری از وقوع جرم، [پایان نامه]، استاد راهنما مهدی صانعی، تهران 1378 – 1379، دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز، دانشکده الهیات.

تحقیق حاضر مشتمل بر سه بخش و هر بخش دارای چند گفتار به شرح ذیل می باشد بخش اول به ماهیت جرم و اهمیت این بحث، مفهوم اخلاقی، اجتماعی، قضایی و حقوقی جرم، نقش عقل در

ص: 191

پیشگیری از وقوع جرم، جرم از نظر فقه اسلامی و مفهوم آن در قرآن و...پرداخته است. بخش دوم به احکام و قوانین پیشگیری کننده در حقوق اسلام (عبادات، معاملات) و بخش سوم به نقش تربیتی قوانین اسلام در پیشگیری از وقوع جرم اختصاص یافته است.

553. وزارت دادگستری شورای ملی پیشگیری از جرم فنلاند

همکاری برای ایجاد جامعه ای امن: برنامه ی ملی پیشگیری از جرم، مترجم سازمان اصلاحات جزایی بین المللی، تهران: سرایی، 1384، 95ص، عنوان به انگلیسی:...Working togetrer for safe society.

554. وزیری، نسرین

باید از افراط و تفریط جلوگیری شود: گفتگو با آیت الله ملک حسینی کاندیدای انتخابات خبرگان، اعتماد ملی، 2 آذر 1385: ص 1، 8.

555.وکیلیان

از جمله مهمترین مؤلفه های حفظ حقوق شهروندی پیشگیری از بروز جرم و آسیبهای اجتماعی است

asp 134 http://www.dadsetani.ir/newver/

دکتر وکیلیان مسئول دفتر پیشگیری از جرم دادستانی کل کشوردر گفتگو با برنامه حقوق شهروندی شبکه 2: از جمله مهمترین مؤلفه های حفظ حقوق شهروندی پیشگیری از بروز جرم و آسیبهای اجتماعی است.

دکتر وکیلیان با اشاره به بند 5 اصل 156 قانون اساسی مبنی بر وظیفه پیشگیری از جرم در دستگاه قضائی گفت: اگر هر دستگاهی در تکالیف و وظایف خود را به درستی انجام دهد حقوق مردم حفظ می شود.

ص: 192

البته باید اهرمهای کنترل و نظارتی به احسن وجه به وظایف محوله جامع عمل بپوشانند.

556. ولایی، مسعود

علل ارتکاب جرم رشاء و ارتشاء در نیروهای مسلح، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق جزا و جرم شناسی ]، استاد راهنما رجب گلدوست جویباری؛ استاد مشاور محمد علی اردبیلی، تهران، 1380، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده حقوق، 198 ورق:جدول، نمودار.

چکیده، کتابنامه: ص 197-198.

هدف پژوهش: با عنایت به اینکه جرم رشاء و ارتشاء یکی از جرائم شایع در نیروهای مسلح می باشد و از جرائمی است که اگر با آن مقابله ی جدی صورت نگیرد اساس این نیروها را متزلزل خواهد کرد در این پژوهش سعی شده است علل بروز این جرم مشخص گردیده و راههای مقابله با آن پیشنهاد گردد. روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد، جنس و غیره: فرضیات اصلی و فرعی در قالب پرسشنامه ای با 25 سئوال تدوین و در بین 80 نفر از محکومین دادگاههای نظامی توزیع شده که نتایج حاصله بصورت جداول و نمودار در قسمت آخر پایان نامه آمده است. روش پژوهش: در این تحقیق از روش همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون استفاده شده است. طرح پژوهش: تحقیق فوق از دو بخش و بخش اول از دو فصل مجزا، مفهوم و مختفات، برخورد قانونگذار با پدیده، ارتشا و بخش دوم از چهار فصل مجزا، عوامل فردی، عوامل اقتصادی، عوامل نظارتی و قضائی و رابطه میان عوامل ارتشاء تشکیل شده است. نتیجه کلی: اساسی ترین علل بروز جرم رشاء و ارتشاء در نیروهای مسلح کمبود درآمد و وجود مشکل اقتصادی از جمله مهمترین آن مسکن می-

ص: 193

باشد که این عوامل در کنار عوامل دیگر مانند عوامل فردی، اخلاقی و تربیتی، نظارتی و قضائی، سطح تحصیلات و ... ممکن است شخص را به سوی ارتکاب جرائم مذکور سوق دهد لذا فرماندهان نیروهای مسلح بایستی با یک برنامه ریزی صحیح و شناخت دقیق معضلات، تلاش نمایند کاستی های موجود مرتفع گردیده تا انشاءالله شاهد ریشه کن شدن این جرم که برای یک نیروی مسلح بسیار خطرناک می باشد باشیم.

557. ولیدی، محمدصالح

تحقیقات جرم شناسی کاربردی در پیشگیری از جرم.

www.aftab.ir مقالات: اجتماعی: مشکلات و رفاه اجتماعی: تحقیقات جرم شناسی کاربردی در پیشگیری از جرم.

558. ویلیامز، ردفورد براون، 1940

Williams, Redford Brown

خشم می کشد، ویرجنیا ویلیامز؛ ترجمه شمس الدین زرین کلک، میترا کدخدایان، تهران: فیروزه، 1379، 312 صمصور، جدول، 18000ریال، عنوان اصلی: Anger kills: seventeen strategies for controlling the hostility that can harm your health.

559. هارلی، ویلارد

Harley, Willard F.

رهایی از خیانت های زناشویی: روش های عملی برای پیشگیری از بی وفایی، درمان آن و بازسازی مجددزندگی مشترک، ویلارد اف. هارلی، جنیفرهارلی چالمرز؛ مترجمان شمس الدین حسینی، الهام آرام نیا؛ ویراستار حمیده رستمی، تهران: نسل نواندیش، 1385، 373 ص، عنوان اصلی: Surviving an affair, c1998. عنوان دیگر: روش های عملی برای پیشگیری از بی وفایی، درمان آن و بازسازی مجدد زندگی مشترک.

ص: 194

560. هاشمی رفسنجانی، علی اکبر

تأکید رهبری در مورد انضباط مالی و اقتصادی و جلوگیری از اسراف و تبذیر یک توصیه بنیانی برای نظام اسلامی است، جمهوری اسلامی، (14 فروردین 1374) ص 11، 12.

561. هاشمی شاهرودی، محمود، 1328

آیین دادرسی از دیدگاه امام علی(ع) سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی در کنگره امام علی(ع) سوریه تیر ماه 1381، [تنظیم کننده] مرکز مطبوعات و انتشارات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، تهران: قوه قضائیه، معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، ص 56، بها: 17500ریال.

این کتاب سخنرانی آیت الله شاهرودی است که در کنگره امام علی(ع) در کشور سوریه در تاریخ 22/4/81 ایراد شده است.

562. هاشمی شاهرودی، محمود، 1328

قضازدایی: نقش نهادهایی قضایی در توسعه قضایی (شوارهای حل اختلاف)، تدوین مرکز مطبوعات و انتشارات [معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه]، تهران: قوه قضائیه، معاونت امور اجتماعی و

پیشگیری از وقوع جرم، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1384، 100ص

563. هاشمی شاهرودی، محمود، 1328

خانواده و زنان: گزیده سخنان آیت الله هاشمی شاهرودی، [تنظیم کننده] مرکز مطبوعات و انتشارات معاونت اجتماعی و

ص: 195

پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه؛ گردآوری نجفعلی مرادی، تهران: قوه قضائیه، معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، 80ص، (گزیده سخنان آیت الله هاشمی شاهرودی 3)، 4800ریال.

564. هاشمی شاهرودی، محمود، 1328

پیشگیری از جرم گزیده سخنان آیت الله هاشمی شاهرودی، تهران: قوه قضائیه، معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، 32ص.

565. هاشمی، فریدون محمد

فساد چیست و راههای مقابله با آن کدام است،حیات نو، (26 مهر 1379) ص 7، (27 مهر 1379) ص 8.

566. الهامی، داود و دیگران

ره توشه راهیان نور (ویژه محرم 1419ق - 1377ش)، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اول، 1377، معروف و منکر از نظر قرآن و شیوه های جلوگیری زمینه های گناه، ص 229- 236.

567.هدایت، ...

پیشگیری از وقوع جرم، همبستگی، (29 اردیبهشت 1383) ص 11.

568. هدایتخواه، ستار

تهاجم فرهنگی: ابعاد، ویژگیها، عوامل و زمینه ها و راههای مقابله با آن، [مشهد]: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی ضریح

ص: 196

آفتاب، 1374، 127ص، بها:2500ریال، چاپ قبلی: اداره کل آموزش و پرورش خراسان، معاونت پرورشی کارشناسی امور فرهنگی، 1371، کتابنامه به صورت زیرنویس.

569. هراتیان نژادی، مجید

تروریسم بین الملل هسته ای، [پایان نامه ( کارشناسی ارشد ) حقوق، گرایش حقوق بین الملل]، استاد راهنما علاءالدین وحیدغروی؛ استاد مشاور رضا موسی زاده، تهران، 1386، دانشگاه آزاد اسلامی ( تهران مرکزی). دانشکده حقوق. گروه حقوق بین الملل، 1ج. ( شماره گذاری گوناگون ).

هدف پژوهش حاضر رسیدن به پاسخ این سوالات است که راهکارهای مبارزه با تروریسم بین الملل هسته ای کدامند و آیا اقدامات صورت گرفته در خصوص مقابله و پیشگیری از تروریسم هسته ای که از جانب دولتها صورت گرفته کافی بوده است. نتیجه اینکه برای مقابله و پیشگیری از تروریسم هسته ای ابتدا می بایست دولتها به یک تعریف واحد و جامع از تروریسم بین الملل هسته ای دست

پیدا کنند و سپس یک مرجع بین الملل را برای رسیدگی به این جرائم پیش بینی نمایند.

570. هرندن، کیت

Hearnden, Keith

The handbook of business security: a practical guide to managing the security risk/ Keith Hearnden and Alec Moore.

1378، vi، 227 صمصور(بخشی رنگی)، جدول، نمودار.

ص: 197

571. همایش پیشگیری وضعی از بزهکاری

همایش منطقه ای پیشگیری وضعی از بزهکاری، مکان برگزاری: یزد، تاریخ برگزاری: 2 / 12 / 86، پایگاه همایش: http://www.abarkouhiau.ac.ir .

572. همایش علمی - کاربردی پیشگیری از وقوع جرم (1382: بابل).

مجموعه مقالات همایش علمی - کاربردی پیشگیری از وقوع جرم، [تهیه و گردآوری] معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مرکز مطبوعات و انتشارات.، تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، 362 ص 25000 ریال، عنوان روی جلد: قوه قضائیه و پیشگیری از وقوع جرم مجموعه مقالات.

این کتاب ویژه همایش هفته قوه قضائیه 1383 است.

573.همایش نقش رسانه ها در پیشگیری از وقوع جرم (نخستین: 1383: گرگان)

مجموعه مقالات همایش رسانه ها و پیشگیری از وقوع جرم، [برگزار کننده] اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان؛ با همکاری دادگستری کل استان گلستان دفتر امور اجتماعی و پیگیری از جرم، قوه قضاییه، استان گلستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، اداره کل زندانهای استان گلستان، صدا و سیمای مرکز گلستان؛ رئیس همایش حسن بابایی؛ دبیر همایش علی منصوری؛ مدیر اجرایی همایش: علیرضا غریب

گرگان: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، 1384، 238 ص جدول، کتابنامه به صورت زیرنویس.

ص: 198

574. همت زاده، داود

ورزش و نقش آن در پیشگیری از جرم، حمایت، 27 / 2 / 83.

575. هوشا، هوشنگ

نگاهی دیگر به ضرورت حیاتی مبارزه با قاچاق موادمخدر و اعتیاد - پیشگیری از طریق گسترش آگاهی، گام نخست در مبارزه با اعتیاد، اطلاعات، (14 آبان 1383) ص 5.

576. هوشیار آدینه وند، محمد

پیش بینی و پیشگیری از تکرار جرم: کاهش تکرار جرم به وسیله اندازه گیری میزان خطر تکرار جرم، اصلاح و تربیت، ش 69 و بخش دوم در ش 70.

577.هیوز، گوردون، (1952م - )

Hughes, Gordon

پیشگیری از جرم (کنترل اجتماعی، ریسک و مدرنیته اخیر)، مترجمان علیرضا کلدی(1334-)، محمدتقی جغتایی (1338 -)، تهران: سازمان بهزیستی کشور، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، 1380.، 7، ص 241، بهاء: 7000ریال، عنوان اصلی: Understanding crime prevention: social control, risk and late modernity.، کتابنامه: ص 241 – 230.

578. یعقوبی، مهدی

چگونه با بزهکاری مقابله کنیم، کار و کارگر، 30/6/77.

ص: 199

579. یوسف وند، علی

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن، قم: دار النشر اسلام، 1377، 181ص، 4000ریال، عنوان روی جلد: تهاجم فرهنگی و راه مبارزه با آنها، کتابنامه: ص 181 - 179؛ همچنین به صورت زیرنویس.

580. یوسفی، حسن

علل جرائم، پیام اسلام، قم، چاره جلوگیری از جرم ص 108 - 156، نقش معاد در جلوگیری از جرم، ص 157 – 169.

581. یوسفی، حسن

علل جرائم، پیام اسلام، قم، نقش روزه در پیشگیری از جرم، ص 170 - 185.

582.اعتیاد، یا، مرگ تدریجی

582. ____ (1)

اعتیاد، یا، مرگ تدریجی، [تدوین] دفتر امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه استان مازندران، تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1382، 98 صجدول، 5000ریال، کتابنامه به صورت زیرنویس.

583.بهترین دفاع: پیشگیری از جنگ

گفت و گویی با حضور ویکتوردیویس هانسول، آنه ماری اسلاقتر و استفان استدمن، سایت باشگاه اندیشه: www.bashgah.net

ص: 200


1- خط جلو شماره ها ( _____ ) بیانگر آن است که نویسنده کتاب نامشخص می باشد

582. نگاهی به نقش و سهم خانواده در پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی،

اطلاعات، (17 خرداد 1384) ص 5، (18 خرداد 1384) ص 5، (19 خرداد 1384) ص 5.

583. اول زمینه سازی بعد مبارزه - تحلیلی بر اختلاس و ارتشا، دو جرم اداری،

حیات نو، (10 اسفند 1383) ص 6.

584. برای احیای یک اصل مغفول مانده قانون اساسی - شورای عالی پیشگیری ازوقوع جرم تشکیل می شود،

ایران، (5 مهر 1383) ص 4.

585. بررسی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری از جرم،

سلام، (18 بهمن 1372) ص 7.، (25 بهمن 1372) ص 11.

586. پیشگیری از جرم، در نظام قضایی دانمارک،

دادگستر،ش 19، پاییز 1384: ص 75 - 77

587. پیشگیری، اولویتی بالاتر از مجازات پس از جرم،

همبستگی، (23 مرداد 1384) ص 6.

ص: 201

588. پیشگیری از جرم مقدم بر مجازات مجرم،

جام جم، (8 مرداد 1380) ص 7.

589. تحولات نظری و عملی در عرصه مبارزه با مواد مخدر،

همبستگی، (11 شهریور 1383) ص 5 - 8.

590.جرمی به نام قاچاق اسلحه - بررسی پدیده قاچاق اسلحه،

مردم سالاری، (19 آبان 1383) ص 5.

591.توقیف مطبوعات و پیشگیری از وقوع جرم،

عصر ما، ش 166، (25 خرداد 1379) ص 1.

592.حقوقدانان در بررسی لایحه قانونی پیشگیری از جرم: ما مجرم را پس از دستگیری تربیت می کنیم،

وقایع اتفاقیه، (5 خرداد 1383) ص 13.

593. درآمدی بر پیشگیری از وقوع جرم،

دادرسی، ش 19، (فروردین، اردیبهشت 1379) ص 31 - 36.

594. ریشه یابی جرم و جنایت در ایران، بزهکاریهای عادی، جنایتهای سازمان یافته،

گزارش، سال 6، ش 66، (مرداد 1375) ص 16 - 19.

ص: 202

595. خانواده در پیشگیری از جرم، نقش اول را بازی می کند،

جوان، (17 خرداد 1384) ص 4 - 5 ویژه نامه حادثه.

596.زنان چه خود مجرم باشند و چه از وابستگان مجرم، قربانی جرم هستند،

زن روز، ش 1513، (10 تیر 1374) ص 6 - 9، 48، ش 1514، (17 تیر 1374) ص 12 - 15، 60 - 61، 63 - 65.

597.رسانه و جرم - بررسی نقش رسانه های گروهی در پیشگیری از وقوع جرم،

قدس، (12 تیر 1384) ص 13.

598. در حاشیه نهمین کنگره پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین،

همشهری، (9 اردیبهشت 1374) ص 5، (10 اردیبهشت 1374) ص 5.

599. دقت کنید!،

حیات نو اقتصادی، (9 خرداد 1384) ص 6.

600. درآمدی بر پیشگیری از وقوع جرم،

دادرسی، ش 20، (خرداد، تیر 1379) ص 32 - 37.

601. کاربرد فناوری اطلاعات در پیشگیری از جرایم،

آسیا، (31 اردیبهشت 1381) ص 19.

ص: 203

602. مذهب درمانی یکی از شیوه های درمان بزهکاران و پیشگیری از وقوع جرم - به بهانه حلول ماه مبارک رمضان و تأثیر آن بر آمار جرایم،

جوان، (2 آبان 1383) ص 8.

603.نقش رسانه های جمعی در پیشگیری از وقوع جرم،

کیهان، (9 بهمن 1374) ص 12.

604.میزگرد: پیش گیری از جرم در حقوق کنونی ایران،

مجله حقوقی دادگستری،دوره جدید، ش 48 و 49، پاییز و زمستان 1383: ص 13 – 100.

605. نقش رسانه های گروهی در پیشگیری از وقوع جرم،

رسالت، (4 اردیبهشت 1384) ص 12، 13 منشور.

606.نقش رسانه های گروهی در پیشگیری از وقوع جرم،

جوان، (10 خرداد 1384) ص 4 ویژه نامه.

607. نقش مطبوعات در فرهنگ حقوقی جامعه تشویق به ارتکاب جرم یا پیشگیری از آن،

جوان، (26 اردیبهشت 1383) ص 8.

608. نگاهی به نهمین کنگره جهانی پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین،

اطلاعات، (11 اردیبهشت 1374) ص 5. گردهمایی

ص: 204

بین المللی پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین (نهمین/ قاهره/ 1995).

609. هر سه قوه برای پیشگیری از وقوع جرم بسیج شوند،

توسعه، (6 خرداد 1383) ص 5.

610.پیشگیری از وقوع جرم (تبیین بند 5 اصل 156 قانون اساسی)،

[تدوین مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضاییه]، تهران: قوه قضاییه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1386،210 ص، 25000 ریال، کتابنامه: ص [197] - 208؛ همچنین به صورت زیرنویس.

611. ایران. قوانین و احکام: قانون مجازات اسلامی،

[قوه قضائیه. معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ] مرکز مطبوعات و انتشارات قوه قضائیه

تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1383، 277 ص.جدول؛ 5/11x5/16س.م (مجموعه کتب آموزش قانون و حقوق 1383) 13000 ریال.

612. منشور مبارزه با مفاسد اقتصادی (مجموعه بیانات...)،

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، تهران: قوه قضائیه، مرکز مطبوعات و انتشارات، 1382، ص 70، 36000ریال، کتابنامه به صورت زیرنویس.

ص: 205

613. سیاستهای پیشگیری و بازتوانی زنان از آسیب های اجتماعی،

کتاب زنان، سال 6، شماره 22، سال 1382 (انحرافات اجتماعی)، تهران، چاپ اول، ص 201 - 210.

614.انحرافات اجتماعی زنان و راههای پیشگیری از آن،

کتاب زنان، سال 5، شماره 19، سال 1382 (انحرافات اجتماعی)، تهران، چاپ اول، ص 98 - 130.

615. راهکارهای مؤثر جهت پیشگیری از شوهر آزاری،

کتاب زنان، سال 5، شماره 20، سال 1382 (انحرافات اجتماعی)، تهران، چاپ اول، ص 65-68، اصول پیشگیری و راهکارهای درمان مشروبخواری، ص 229-232.

616. خانواده و پیشگیری از انحرافات در کودکان و نوجوانان،

نشریه پیوند، شماره 217، آبان 1376.

617. خانواده و پیشگیری از انحرافات اجتماعی و اقتصادی در کودکان و نوجوانان،

نشریه پیوند، شماره 219، دی 1376، ص 28.

618. خانواده و پیشگیری از انحرافات سیاسی - انضباطی در کودکان و نوجوانان،

نشریه پیوند، شماره 220، بهمن 1376، ص 24.

ص: 206

619.زمینه های اغتشاش و راههای پیشگیری از آن،

رواق اندیشه، شماره 19، سال 3، سال 1382، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، ص 3.

620. پیشگیری از افزایش روابط نامشروع،

نشریه صباح، شماره 2 و 3، سال 1381، قم، ص 43 - 46.

621. معضل روسپیگری زنان و پیشگیری از آن،

نشریه کتاب زنان، شماره 16، تابستان 1381، تهران، صاحب امتیاز: شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، ص 65 - 113.

622. توانمندی خانواده در پیشگیری از انحرافات اجتماعی و نظر اسلام،

نشریه کتاب زنان، شماره 17، پاییز 1378، تهران، صاحب امتیاز: شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، ص 11 - 33.

623.پیشگیری و مقابله با بزه دیدگی،

نشریه کتاب زنان، شماره 23، سال ششم، 1383، تهران، صاحب امتیاز: شورای فرهنگی - اجتماعی زنان، ص 96 - 102.

624.آسیب های اجتماعی، بزهکاری جوانان و جلوگیری و درمان آن،

نامه قم، شماره 17 و 18، سال پنجم، سال 1381، وزارت کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص 101 - 122.

ص: 207

625. میوه های زندگی را به گردباد نسپاریم: نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد،

چاردیواری جام جم،ش 224، 23 بهمن 1385: ص4

626. نقش خانواده و سازمان اجتماعی در پیشگیری از اشاعه اعتیاد در میان جوانان،

اطلاعات، (21 آبان 1382) ص 5.

627. نگاهی به نقش و سهم خانواده در پیشگیری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی،

اطلاعات، (17 خرداد 1384) ص 5، (18 خرداد 1384) ص 5، (19 خرداد 1384) ص 5.

628. جلوگیری از یک جنگ همه جانبه،

چاردیواری جام جم،ش 244، 15 مرداد 1386: ص 4.

629. گرداب آسیب ها در طمع جوانی: تأثیر خانواده در جلوگیری از آسیبهای جوانان،

رسالت، 19 اسفند 1386: ص 5.

630.نقش توبه در جلوگیری از تکرار جرم و اصلاح مجرمین،

رسالت، (7 آبان 1374) ص 12، 13.

631. پیشنهادهایی برای جلوگیری از تخلفات رانندگی،

اطلاعات، (21 مرداد 1376) ص 7.

ص: 208

632. پیشگیری از رفتار پرخطر اجتماعی،

همشهری، 4 بهمن 1386: ص 17.

633. اسراف در اجرا و تبذیر در برنامه ریزی،

توسعه، (20 آبان 1380) ص 3.

634.اسراف و تبذیر،

صدای عدالت، (23 اردیبهشت 1383) ص 6.

635. باید با بی عدالتی، اسراف و تبذیر مقابله کرد،

کار و کارگر، (18 فروردین 1375) ص 1، 2.

636.تأکید رهبری در مورد انضباط مالی و اقتصادی و جلوگیری از اسراف و تبذیر یک توصیه بنیانی برای نظام اسلامی است،

جمهوری اسلامی، (14 فروردین 1374) ص 11، 12.

637.احیای امر به معروف و نهی از منکر سبب حاکمیت عدالت و جلوگیری از اسراف و فساد است،

رسالت، (13 خرداد 1374) ص 1، 15.

638. پیام رهبر تحول اخلاقی، جلوگیری از اسراف،

یاد ایام، سال 4، ش 1، (فروردین 1376) ص 11 - 15.

ص: 209

639. هدفمند کردن یارانه ها به مفهوم حمایت از اقشار آسیب پذیر و جلوگیری از اسراف است،

بررسیهای بازرگانی، ش 177، (خرداد 1381) ص 39 - 41.

640. صیانت از حریم آبروی انسان ها با جلوگیری از تعرض هتاکان سطح اندیش: درسی از مکتب امام حسین (ع)،

جمهوری اسلامی، 25 مرداد 1386: ص 9.

641. بسترها، پیامدها و راههای مقابله با فساد اقتصادی،

حمایت، (10 مهر 1384) ص 3، (11 مهر 1384) ص 3.

642. خشونت علیه زنان و راه های مقابله با آن،

اطلاعات، (21 تیر 1384) ص 10، (22 تیر 1384) ص 10.

643.وحدت و هوشیاری: راه های مقابله با توطئه ها و ترفندهای دشمنان،

نگهبان انقلاب اسلامی، ش 75 و 76، (اردیبهشت و خرداد 1382) ص 16 - 17.

644. تشریح راههای مقابله فعال با تهدیدات امریکا،

رسالت، (24 اردیبهشت 1382) ص 5.

ص: 210

645. تقویت ورزش، یکی از راههای مقابله با تهاجمات فرهنگی غرب،

البرز، سال 2، ش 72، (26 فروردین 1372) ص 2.

646. راههای مقابله با اثرات مخرب ماهواره،

ابرار، (19 دی 1373) ص 5.

647. اصلاح ساختار سازمان ملل، نگرشها و هدفها،

مردم سالاری، (17 اردیبهشت 1384) ص 9.

648. جلوگیری از یک جنگ همه جانبه،

چاردیواری جام جم،ش 244، 15 مرداد 1386: ص 4.

649. یک تهیه کننده سینما: برای جلوگیری از دزدی فرهنگی اقدامی صورت نمی گیرد،

جهان اقتصاد، (11 شهریور 1383) ص 6.

650.اول زمینه سازی بعد مبارزه - تحلیلی بر اختلاس و ارتشا، دو جرم اداری،

حیات نو، (10 اسفند 1383) ص 6.

651.چگونه از فقر عاطفی کودکان و نوجوانان پیشگیری کنیم؟

، رسالت، (8 مهر 1372) ص 14.

ص: 211

652. تشدید فاصله طبقاتی جامعه را به نابودی می کشاند باید از اوج روحیه ثروت اندوزی جلوگیری کرد،

رسالت، (10 آذر 1375) ص 5، 4.

653.راه جلوگیری ازفقر ، افزایش تولید وبالارفتن درآمد خانوارها است

رسالت، (2 مرداد 1375) ص 6.

654. دبیر هیأت نظارت بر نشر کتاب کودک (علی کاشفی خوانساری) ممانعت از ورود خرافات دینی در کتابها مستلزم نقد جدی است،

اطلاعات، (4 اردیبهشت 1384) ص 4 ضمیمه.

655. تشخیص و پیشگیری از نرم افزارهای جاسوسی،

ابرار اقتصادی، (7 آذر 1383) ص 23.

656.پولشویی، جرمی پنهان در سایه - مروری بر ضرورت پیشگیری از پولشویی،

( آبان 1384)ص 66 - 71 تدبیر،ش 162.

657. عزم فراگیر پیشگیری و مبارزه با مظاهر سه حلقه مبارزه با فساد،

عصر ما، ش 246، (22 دی 1380) ص 3.

ص: 212

658. نگاهی به آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی،

بانک و اقتصاد،ش 64، آذر 1384: ص 35 – 36.

659. نگاهی به آیین نامه پیشگیری و مبارزه با رشوه در دستگاه های اجرایی،

بانک و اقتصاد،ش 64، آذر 1384: ص 35 – 36.

660. اقدامات پیشگیری از اعتیاد در مدارس،

همبستگی، (25 آبان 1383) ص 7.

661. نقش مذهب و اخلاق در پیشگیری و کنترل ایدز،

جمهوری اسلامی، (11 آذر 1372) ص 14.

662. پیشگیری و مهار آسیب های اجتماعی،

جوان، (14 اردیبهشت 1383) ص 6.

663. تصویب قوانین حمایتی، راه پیشگیری از کودک آزاری،

مردم سالاری، (12 مرداد 1383) ص 13.

664. نقش خانواده و سازمان اجتماعی در پیشگیری از اشاعه اعتیاد در میان جوانان،

اطلاعات، (21 آبان 1382) ص 5.

ص: 213

665.پیشگیری از آسیب های خانوادگی، به سلامت و سعادت فرد در اجتماع می انجامد،

اطلاعات، (6 مرداد 1383) ص 5.

666. گرداب آسیب ها در طمع جوانی: تأثیر خانواده در جلوگیری از آسیبهای جوانان،

رسالت، 19 اسفند 1386: ص 5.

667. راهکارهای ساماندهی مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق آن،

صدای عدالت، (23 آذر 1382) ص 4.

668. نقشه برداری جرم، گامی ارزشمند در پیشگیری از جرایم،

http://www.tco.gov.ir/it/Article/crime-mapping.htm

669. ایجاد امنیت و اعتماد جامعه با اجرای قانون رابطه تنگاتنگ پیشگیری از وقوع جرم و امنیت اجتماعی،

ایران، 17 / 12 / 84

670.پیشگیری از وقوع و تکرار جرم چگونه؟،

قدس، 23 / 4 / 80.

671. نقش طراحی صحیح واحدهای مسکونی در پیشگیری از وقوع جرم،

رسالت، 23 / 11 / 79.

672. پیشگیری از سرقت آسانتر از پیگیری سارق است،

جمهوری اسلامی، 14/4/77.

ص: 214

673. تأملی در آفات حمایت از جرم و مجرمان،

جمهوری اسلامی، 20/9/79.

674. تفریح سالم و کاهش بزهکاری،

راه مردم، 15 / 5/ 84.

675. چرایی کاهش جرایم در ماه مبارک رمضان،

حمایت، 16/7/84

676.آمارها وحشتناک است تا دیر نشده چاره­ای باید؛ نگاهی به بزهکاری اطفال و نوجوانان،

رسالت، 27/6/79.

677. ابتدایی ترین و مهم ترین عنصر در پیشگیری از جرم،

نسیم البرز، 29.

678.اگر از وقوع جرم جلوگیری نشود به دیگران سرایت می کند،

صبح خانواده، 15/2/78.

679. بررسی اثرات رسانه های تصویری بر بزهکاری کودکان و نوجوانان (1)،

اصلاح و تربیت، 6.

680. بررسی جرم و بزهکاری در جامعه،

پیام زمان، 6/5/84.

ص: 215

681. بزهکاری فرزندان: با این میکروب چه باید کرد؟،

انتخاب، 7/3/83.

682. پلیس و جرایم مشهود

اطلاعات، 24/3/84. .

683. رابطه سیاستهای رفاه اجتماعی و میزان ارتکاب جرم،

اصلاح تربیت، 63.

684. رهنمودهای سازمان ملل متحد برای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان، رهنمودهای ریاض،

اصلاح و تربیت، 42.

685.ریشه های بزهکاری و راههای مقابله با آن،

توسعه، 10/10/77.

686. کاربرد فن آوری اطلاعات در پیشگیری از جرم،

آسیا، 31/2/81.

687. مذهب درمانی برای بزهکاران،

حمایت، 24/7/84

688. نقش فرهنگ در کاهش بزهکاری،

اعتماد، 12/4/84.

689. نقش مددکاران اجتماعی در پیشگیری از انحراف زندانیان،

اصلاح و تربیت، 73 و 74.

ص: 216

690. وقتی رفاه جرم آفرین می شود،

کار و کارگر، 2 / 6 / 77.

691.ضرورت پیشگیری از جرم،

اعتماد، 22 / 9 / 84.

ص: 217

ص: 218

فهرست موضوعات

آسیب های اجتماعی: 40، 50، 84، 94، 96، 136، 184، 191، 204، 222، 228، 238، 282، 296، 297، 324، 336، 344، 370، 372، 385، 402، 444، 510، 517، 555، 615، 616، 626، 664.

احتکار: 293.

اختلاس: 585، 652.

اختلاف: 243.

استعمار: 176، 203.

اجرای حدود و نظارت: 239، 241، 245، 269، 279، 313، 333، 404، 406، 420، 430، 450، 457، 477، 499، 520، 521، 522، 549، 552، 562، 603، 684، 688.

مفاسد اقتصادی: 23، 24، 32، 37، 104، 126، 155، 156، 170، 177، 200، 227، 236، 264، 298، 299، 525، 530، 585، 643، 658.

زمینه های جرم: 44، 52، 162، 261، 290، 335، 350، 399، 401، 451، 452، 467، 483، 518، 519، 532، 566.

ناامنی: 147، 151، 154، 186، 244.

ص: 219

اسراف و تبذیر: 79، 80، 127، 138، 140، 177، 286، 325، 458، 466، 516، 560، 635، 636، 637، 638، 639، 640، 641.

افراط: 554.

انحراف: 61، 116، 137، 196، 338.

ایدز: 284، 363، 663.

بد حجاب: 64، 210، 303.

انحراف اخلاقی: 66، 104، 137، 142، 368، 374، 378، 455، 536.

جرم شناسی: 73، 331، 492، 497، 533.

الکل: 92.

انحراف سیاسی: 163، 377، 620.

بدعت: 81.

بزهکاری: 19، 22، 58، 69، 70، 78، 118، 134، 193، 194، 207، 218، 221، 230، 237، 240، 241، 249، 277، 301، 302، 304، 319، 365، 399، 402، 417، 422، 425، 443، 445، 485، 495، 502، 511، 513، 543، 544، 545، 546، 547، 548، 571، 578، 625، 678، 681، 682، 686، 687، 689، 690.

تحریف: 656.

تکرار جرم: 38، 479، 576، 672.

ترک خانه: 43، 55.

امر به معروف و نهی از منکر: 180، 308، 434، 639.

بی کاری: 321، 534.

تهدید: 288، 646.

تکدی: 396، 515.

تنبلی: 123.

ص: 220

تهاجم فرهنگی: 98، 103، 169، 175، 179، 180، 206، 246، 254، 256، 258، 259، 326، 507، 568، 579.

تهمت و شایعه پردازی: 462.

جاسوسی: 505، 657.

تورم: 9.

تبعیض: 223، 376.

جرم، جرائم، فساد، بزه، گناه: 12، 16، 17، 20، 29، 30، 31، 33، 36، 39، 41، 42، 53، 56، 62، 68، 71، 76، 77، 82، 86، 87، 88، 90، 93، 102، 106، 111، 114، 120، 124، 128، 129، 131، 132، 141، 143، 145، 148، 151، 152، 157، 158، 166، 171، 172، 182، 186، 187، 190، 192، 197، 198، 199، 215، 217، 219، 225، 231، 234، 235، 245، 253، 255، 260، 262، 263، 268، 270، 273، 275، 280، 287، 300، 305، 310، 312، 313، 327، 328، 329، 334، 340، 341، 342، 347، 351، 352، 357، 360، 361، 373، 383، 295، 398، 403، 416، 419، 421، 426، 428، 432، 441، 446، 448، 450، 454، 459، 474، 480، 491، 496، 503، 504، 511، 512، 523، 524، 553، 555، 557، 561، 565، 567، 572، 577، 586، 587، 588، 589، 590، 593، 594، 595، 596، 600، 602، 606، 610، 611، 612، 613، 614، 659، 670، 671، 680، 685، 688، 692، 693.

جنگ: 83، 108، 232، 388، 423، 542، 583، 630، 650.

خانواده: 4، 6، 7، 21، 26، 45، 46، 47، 54، 72، 184، 257، 266، 292، 334، 339، 366، 375، 379، 380، 390، 391، 410، 415، 437، 464، 476، 482، 488، 528، 536، 563، 584، 597، 618، 619، 620، 624، 627، 628، 629، 631، 666، 667، 668.

ص: 221

خشم: 63، 91، 99، 119، 135، 250، 271، 346، 407، 408، 429، 433، 487، 558.

خود ارضایی: 294، 295، 375.

خودتخریبی: 400.

اختلاف خانوادگی: 3، 5، 57، 72، 85، 99، 125، 134، 209، 291، 309، 345، 359، 386، 412، 424، 559، 617.

جرایم اطفال: 5، 8، 25، 130، 242، 248، 251، 301، 316، 431، 445، 449، 541، 678.

جرایم رایانه ای و اینترنتی: 70، 164، 193، 320، 372، 461.

خشونت: 89، 117، 122، 193، 209، 229، 307، 317، 345، 634، 644.

خودکشی: 34، 95، 109، 115، 159، 167، 181، 292، 306، 314، 369، 400، 438، 447، 465، 475، 501، 527، 535، 550.

دروغ: 51، 127، 165، 285، 322.

دزدی: 65، 74، 165، 194، 224، 440، 490، 494، 506، 509، 651، 674.

رذائل اخلاقی:

غفلت: 149. غیبت: 183، 213. هوای نفس: 214. بیماری اخلاقی: 367.

خیانت در امانت: 75، 358.

دین: 76، 111، 120، 124، 137، 141، 149، 171، 182، 212، 272، 283، 304، 318، 343، 354، 362، 372، 399، 435، 439، 453، 456، 486، 503، 504، 537، 538، 539، 540، 552، 566، 580، 581، 604، 632، 677، 689.

رشوه: 311، 409، 556، 585، 652، 660، 661.

ص: 222

زنا: 365، 406.

شراب: 13، 185، 617.

طلاق: 72، 101، 136، 387، 397، 442، 481، 500.

ظلم: 89، 94، 100، 317، 644.

شکنجه: 100.

شبهه افکنی: 188.

دشمن شناسی: 414.

فساد جنسی: 60، 113، 251، 276، 289، 349، 354، 359، 394، 455، 469، 493، 508، 529، 559، 622، 623.

فقر: 69، 139، 153، 202، 276، 332، 389، 531، 654، 655.

قاچاق کالا: 107، 150، 161، 173، 201، 323، 330، 364، 592، 669.

قتل: 10، 105.

کفر و تشبه به کفار: 278.

کلاه برداری و تدلیس: 353، 526.

کودک آزاری: 1، 2، 18، 67، 164، 316، 349، 384، 431، 445، 665.

قانون: 35، 49، 110، 178، 247، 327، 328، 357.

قاچاق انسان: 59، 252، 478، 514.

فساد اداری: 133، 156، 189، 200، 381، 382، 411، 460، 489، 585.

مزاحمت: 226.

وابستگی: 315.

مواد مخدر: 13، 27، 28، 46، 97، 117، 121، 144، 173، 208، 348، 393، 415، 418، 464، 515، 575، 582، 591.

ص: 223

نفاق: 48.

ورزش: 98، 207، 281، 574، 647.

تفریح سالم: 676.

نفوذ دشمن: 139، 176، 267، 315، 414، 470، 484، 569، 645.

فرار از خانه: 195.

نقش رسانه ها: 287، 296، 297، 337، 471، 472، 573، 599، 605، 607، 608، 609، 648، 681.

ص: 224

مجموعه کتب عدالت و سلامت

1. راهکارهای کنترل جرم از نگاه امیر المؤمنین(علیه السّلام) .................. منتشر شده

2. مبانی پیشگیری از جرم ............ منتشر شده

3. مأخذشناسی پیشگیری از وقوع جرم ........منتشر شده

4. نقش خانواده در پیشگیری از وقوع جرم ........... منتشر می شود

5. نقش دولت در پیشگیری از وقوع جرم ..... منتشر می شود

6. گناهان ریشه ای که موجب جرم می شود . منتشر شده

7. نقش عدالت در پیشگیری از وقوع جرم ..منتشر شده

8. مجموعه قوانین پیشگیری از وقوع جرم ............. منتشر شده

ص: 225

مجموعه کتب فقه زندگی

احکام مسجد ..............................منتشر شده است

2. احکام تاکسیرانی .................... منتشر شده است

3. احکام معاملات ملکی .......... منتشر شده است

4. احکام پرستاری ................. منتشر شده است

5. احکام اعتکاف .....................منتشر شده است

6. احکام کشتیرانی ................... منتشر شده است

7. احکام تالارهای پذیرایی .............. منتشر شده است

8. احکام ورزش بانوان ............ منتشر شده است

9. احکام مدیریت و کارمندی.. ......................... منتشر شده است

10. احکام انتخابات .....................منتشر شده است

11. احکام قنادیها ........................ منتشر شده است

12. احکام سینما ............................... منتشر شده است

13. احکام عکاسی ........................ منتشر شده است

14. احکام آرایشگری......منتشر شده است

15.احکام هتل داری....... منتشر شده است

16. احکام مسکن...........................منتشر شده است

17. احکام جشن و شادمانی.................منتشر شده است

18. احکام و آداب پوشش و حجاب ................... منتشر شده است

19.احکام و آداب تعلیم و تربیت ..............منتشر می شود

ص: 226

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109