رهنما91 (احکام خوردن و آشامیدن)

مشخصات کتاب

سرشناسه : آدینه دوست، کریم، 1352 -

عنوان و نام پدیدآور : احکام خوردن و آشامیدن/ نویسنده کریم آدینه دوست ؛ [به سفارش] آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی.

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی،1391.

مشخصات ظاهری : 32ص.: مصور(بخشی رنگی)؛10×15س م.

فروست : رهنما؛91.

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

یادداشت : کتابنامه .

موضوع : سفره -- آداب و رسوم اسلامی

موضوع : سفره -- آداب و رسوم -- احادیث

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : BP252/آ4الف3 1391

رده بندی دیویی : 297/635

شماره کتابشناسی ملی : 3054609

ص:1

اشاره

تصویر

ص:2

تصویر

ص:3

تصویر

ص:4

احکام خوردن و آشامیدن

پرسش های مدنظر نویسنده، هنگام نگارش این اثر، از این دست بوده است:

1. با چه آدابِ دین پسندی باید سرِ سفره نشست و غذا خورد؟

2. وعده های غذایی را چگونه باید تنظیم کرد؟ به تنهایی غذاخوردن بهتر است یا در جمع؟ گوشت خوردن، چرا و چقدر؟

3. بر نوشیدن چه آداب و احکامی حاکم است؟ برای نمونه، از کجای ظرف نباید نوشید؟

4. حکم خوردن انواع جانوران دریایی، مانند خرچنگ و ماهی فلس دار، چیست؟

5. آیا خوردن گوشت هدهد و طاووس و کبوتر و گنجشک و...، حلال است؟

6. نوشیدن شربت های الکل دار یا دارای ترکیباتی از مشروبات الکلی چه حکمی دارد؟

ص:5

تصویر

ص:6

دین مبین اسلام برای تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان برنامه هایی تعالی بخش دارد و از آن جمله، آداب غذاخوردن است. در این اثر، به پاره ای از آداب این برنامۀ مستمر در زندگی روزمرۀ بشر اشاره می کنیم که اهمیت آن و تأثیرش در دیگر فعالیت های انسانی بسیار درخور توجه است؛ اما پیش از بیان این احکام، لازم است به این پرسش پاسخ گوییم: چرا با اینکه آیات قرآن و روایات اهل بیت‰ با یکدیگر در انطباق کامل است، بین علما اختلاف فتوا وجود دارد؟ در پاسخ باید گفت اختلاف فتوا، علل متعددی دارد که در این مختصر، به دو نمونۀ مهم اشاره می کنیم:

1. آیات قرآن و روایات، در مباحث احکام، به منزلۀ قانون است و ممکن است فهم فقها از عبارت های آن متفاوت باشد. با اینکه قوانین حقوقی، زادۀ فکر بشر و بسیار ساده تر از قوانین الهی است، حقوق دانان نیز گاه در فهم قانون دچار اختلاف نظر می شوند؛ لذا هیچ بعید نیست فقها نیز در فهم قوانین الهی از قرآن و روایات، اختلاف نظر پیدا کنند. در اصطلاح علم اصول،

ص:7

به این برداشت ها، «ظواهر ادله» و «فهم عرفی» می گویند.

2. روایاتی که سند احکام الهی قرار می گیرد، باید بسیار معتبر باشد تا بتوان به آن ها استناد کرد. علم رجال و شخصیت شناسی، وضعیت کسانی را بررسی می کند که روایات را از زمان امامان معصوم‰ تاکنون بیان کرده اند. در موثق بودن و مطمئن بودن برخی اشخاص، بین علما اختلاف نظر وجود دارد. این موضوع سبب می شود بعضی روایات در نظر فقیهی معتبر باشد و مطابق آن، فتوا دهد و در نظر شخص دیگر، معتبر نباشد و مطابق آن، فتوا ندهد.

نکته: هرگاه میان کارشناسان فن، اختلاف نظر باشد، افراد به خبره ترین کارشناس مراجعه می کنند؛ لذا در عمل به احکام نیز واجب است به مجتهد اعلم مراجعه کنیم.

ص:8

بخش اول: آداب خوردن و آشامیدن

اشاره

تصویر

ص:9

در این بخش، به برخی روایات دربارۀ آداب خوردن و آشامیدن، اشاره خواهیم کرد:

1.1. آداب غذاخوردن

1.1.1. خوردن مال حلال و پرهیز از حرام خواری

1.1.1.1. حلال خواری

در حدیث معراج آمده است: «ای احمد، اگر خوردن و آشامیدنت پاک باشد، در حفظ و حمایت من هستی.»(1) رسول خداˆ می فرمایند: «هرکس غذای حلال بخورد، فرشته ای بالای سرش بایستد و برایش آمرزش بخواهد تا از خوردن فارغ شود.»(2)

ص:10


1- . ارشادالقلوب، ص 203.
2- . الدعوات، ص 25.
2.1.1.1. حرام خواری

امام صادق† هشدار می دهند: «هرکس مالی را از راه حرام به دست بیاورد و با آن، حج به جا آورد، موقعی که تلبیه (لبیک) بگوید، ندا می رسد لالبیک و لاسعدیک.»(1) همچنین حضرت در روایت دیگری می فرمایند: «هرکس مالی از راه حرام به دست آورد و آن مال را در راه خیر صرف کند، اعمال خیر او مثل حج، عمره، صلۀ رحم، صدقه و... مقبول نیست و حتی در نطفه و تولد فرزند اثر می گذارد.»(2)

2.1.1. شست وشوی دست

رسول خداˆ می فرمایند: «شست وشوی دست، پیش از غذا، فقر را دور کند و پس از غذا، غم را بزداید و دیده را بهبود بخشد.»(3) امیرالمؤمنین† می فرمایند: «شستن دستان پیش از غذا و

ص:11


1- . وسائل الشیعه، ج 17، ص89، حدیث 22052.
2- . وسائل الشیعه، ج 17، ص91، حدیث 22056.
3- . مکارم الاخلاق، ص 139.

پس از آن، روزی را بیشتر می کند.»(1) نیز می فرمایند: «هرکس پیش و پس از غذا دستش را بشوید، در گشایش و سلامتی زندگی می کند»(2) و می فرمایند: «هرگاه رسول خداˆ به ویژه نان و گوشت می خورد، دستان خود را به خوبی می شست؛ سپس ماندۀ آب دستانش را به صورت می کشید.»(3)

3.1.1. ذکر بسم الله

رسول خداˆ می فرمایند: «با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا برکت غذا بیشتر شود.»(4) امام کاظم† می فرمایند: «هرگاه سفرۀ غذا را پهن کردید، بسم الله الرحمن الرحیم بگویید.»(5) امام باقر† می فرمایند: «هنگام نوشیدن، بسم الله الرحمن الرحیم و پس از آن، الحمدلله رب العالمین

ص:12


1- . تحف العقول، ص 101.
2- . الکافی، ج6، ص290.
3- . مکارم الاخلاق، ص 31.
4- . مکارم الاخلاق، ص149؛ مستدرک الوسائل، ج16، ص 231.
5- . الفقیه، ج3، ص356.

بگویید.»(1) مرحوم صدوق گوید: روایت کرده اند هرکس فراموش کرد برای هر نوع غذایی بسم الله بگوید [پس از یادآوری] بگوید: بسم الله علی اوّله و آخره.(2)

4.1.1. سپاس گزاردن

رسول خداˆ می فرمایند: «پاداش کسی که می خورد و سپاس آن را می گزارد، همانند کسی است که برای خدا روزه می گیرد.»(3)

5.1.1. غذاخوردن هنگام راه رفتن

امام صادق† می فرمایند: «درحال راه رفتن غذا نخور، مگر از روی ناچاری.»(4)

ص:13


1- . مکارم الاخلاق، ص152.
2- . الفقیه، ج3، ص356.
3- . الکافی، ج2، ص94.
4- . الفقیه، ج3، ص354.

6.1.1. غذاخوردن در حالت ایستاده و با کفش

انس گوید: رسول خداˆ از غذاخوردن در حالت ایستاده نهی فرمودند. پرسیدم: «ایستاده غذاخوردن چه حکمی دارد؟» فرمودند: «ایستاده غذا خوردن که از ایستاده آشامیدن بدتر است.»(1) رسول خداˆ می فرمایند: «هنگام غذاخوردن کفش هایتان را درآورید؛ زیرا مایۀ راحتی پاهایتان و سنت زیبایی است»(2) و نیز می فرمایند: «غذاخوردن در بازار [جلوی چشم دیگران] پسندیده نیست و سبب خواری انسان می شود.»(3)

ص:14


1- . عوالی اللئالی، ج1، ص76.
2- . مکارم الااخلاق، ص 124.
3- . الدعوات، ص 139.

7.1.1. دمیدن در غذا

رسول خداˆ می فرمایند: «در خوردنی و آشامیدنی فوت نکنید.»(1) یعنی غذا به اندازه ای گرم نباشد که با دمیدن خنک شود. امام صادق† از دمیدن در خوردنی و آشامیدنی منع نمی کردند و می فرمودند: «این کار را در حضور شخص دیگری انجام ندهید؛ زیرا ممکن است این کار را نپسندد.»(2)

8.1.1. نشسته غذاخوردن

رسول خداˆ تذکر می دهند: «درحالی که بر شکم خوابیده اید، غذا نخورید.»(3)

9.1.1. حرارت غذا

به فرمودۀ رسول خداˆ: «از خوردن غذای داغ بپرهیزید؛ زیرا برکت را می برد. غذای سرد

ص:15


1- . الجامع الصغیر، ج2، ص 695.
2- . دعائم الاسلام، ج2، ص 118.
3- . الجامع الصغیر، ج2، ص 688.

بخورید؛ چراکه گواراست و برکتش هم بیشتر است.»(1)

10.1.1. رعایت طهارت

امیرالمؤمنین† می گویند: «رسول خداˆ از غذاخوردن هنگام جنابت نهی فرمودند.»(2) همچنین: «غذاخوردن، درحال جنابت، فقر می آورد.»(3)

نکته: شاید به همین دلیل است که ازنظر فقهی و به فتوای مراجع عظام، خوردن و آشامیدن درحال جنابت، کراهت دارد؛ ولی اگر شخص جنب وضو بگیرد،(4)

یا به فتوای برخی مراجع عظام، دست ها را بشوید، خوردن و آشامیدن مکروه نیست.(5)

ص:16


1- . عوالی اللئالی، ج1، ص 163.
2- . الفقیه، ج4، ص3.
3- . الخصال، ص 505.
4- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 356.
5- . آیات عظام گلپایگانی، اراکی، خویی، زنجانی، تبریزی، صافی و آیة الله بهجت: اگر دست و صورت را بشوید و مضمضه و استنشاق کند، کراهت کمتر می شود. آیت الله سیستانی: اگر صورت و دست ها را بشوید و مضمضه کند، مکروه نیست و اگر تنها دست ها را بشوید، کراهت کمتر می شود؛ توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 356.

11.1.1. پیشگیری از آسیب غذایی

امام صادق† حکمتی جالب را آشکار می کنند: «هرگاه پنیر و گردو را با هم بخورید، در هریک، شفایی است؛ ولی اگر جداگانه بخورید، در هریک، دردی است.»(1) به فرمایش امیرمؤمنان†: «سزاوار است خردمند [هر نوع غذایی را نخورد، بلکه] هنگام خوردن غذای لذیذ و شیرین، تلخی دارو را به یاد آورد.»(2)

12.1.1. رعایت تناسب در غذاخوردن

امام رضا† می فرمایند: «به اندازه ای غذا بخور که با نیاز بدنت متناسب باشد و بیشتر از آن،

ص:17


1- . الکافی، ج6، ص 340.
2- . ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج20، ص 272.

ارزش غذایی ندارد. هرکس به اندازه بخورد، او را سود بخشد. همچنین است آشامیدن آب.»(1)

13.1.1. غذای متناسب با فصول

امام رضا† می فرمایند: «به اندازۀ توان و میل خود، در تابستان، غذایی با طبع سرد و در زمستان، غذایی با طبع گرم و در دو فصل دیگر، غذایی با طبع معتدل بخور.»(2)

14.1.1. به پشت خوابیدن پس از غذا

امام صادق† تذکر می دهند: «[کمی] به پشت درازکشیدن پس از سیری، بدن را فربه و غذا را گوارا و درد را ریشه کن می کند.»(3) امام رضا† نیز می فرمایند: «هرگاه غذا خوردی، [کمی] به پشت

ص:18


1- . مستدرک الوسائل، ج16، ص 220.
2- . بحارالانوار، ج59، ص311.
3- . الدعوات، ص80.

دراز بکش و پای راست را روی پای چپ قرار بده.»(1)

نکته: مقصود از این روایات، درازکشیدن کوتاه مدت و نه خوابیدن، پس از خوردن غذاست؛ زیرا در روایات دیگر، از خوابیدن پس از غذا نهی کرده اند.

15.1.1. وعده های غذایی

اشاره

شخصی به خدمت امام صادق† از بیماری های گوارشی شکایت کرد. آن حضرت [برای پیشگیری از بیماری های گوارشی] فرمودند: «صبحانه و شام بخور و بین آن، چیزی نخور؛ چون مایۀ فساد بدن است. مگر نشنیدی که خدا می فرماید: «در آنجا (بهشت)، هر بامداد و عصر، رزق خود را خواهند داشت.»(2)

نکته: ولی پس از دچار شدن به این نوع بیماری، پزشکان توصیه می کنند، در فاصله های

ص:19


1- . الکافی، ج6، ص 299.
2- . الکافی، ج6، ص288.

تصویر

ص:20

زمانی کم، از غذای مناسب استفاده کنیم.

1.15.1.1. در ضرورت شام خوردن

امام رضا† چنین می گویند: «در جسم انسان، رگی به نام رگ عشا وجود دارد. چنانچه شخص شام نخورد، آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید: خدا تو را گرسنه و تشنه کند؛ چنان که مرا گرسنه و تشنه کردی. پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند؛ هرچند لقمه ای نان یا جرعه ای آب باشد.»(1)

2.15.1.1. در ضرورت خوردن صبحانه

از امام صادق† روایت است: «هرگاه نماز صبح خواندی، اندکی غذا بخور تا دهانت خوش بو، حرارتت خاموش، دندان هایت محکم، لثه ات سفت، روزی ات بسیار و اخلاقت نیکو شود.»(2)

ص:21


1- . الکافی، ج6، ص 289.
2- . الدعوات، ص 140.

16.1.1. غذاخوردن در جمع

رسول خداˆ می فرمایند: «محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بر آن بسیار باشد. با جمع، غذا بخورید و پراکنده نباشید؛ چراکه برکت در اجتماع است.»(1) همچنین: «بدترین مردان شما کسانی اند که تنها غذا می خورند.»(2) نیز: «برکت در سه چیز است: با هم غذاخوردن و سحرگاهان خوردن و تریدکردن.»(3) در فرمایش دیگرِ ایشان آمده است: «هرگاه غذاخوردن با چهار ویژگی همراه باشد، کامل خواهد بود: غذا حلال و دست بر آن بسیار باشد. غذاخوردن با بسم الله آغاز شود و با الحمدلله پایان پذیرد.»(4)

ص:22


1- . طب النبی، ص21.
2- . الکافی، ج2، ص 292.
3- . طب النبی، ص20.
4- . الکافی، ج6، ص 273.

امام کاظم† می فرمایند: رسول خداˆ سه گروه را نفرین کردند: «کسی که در سفر، توشه اش را تنها بخورد... .»(1) راوی گوید: «هرگاه امام رضا† سفره شان را می گستردند، بردگان و غلامان و حتی دربانان و تیمارگرانِ حیوانات را نیز کنار سفره با خود می نشاندند.»(2)

17.1.1. از نزد خود غذاخوردن

رسول خداˆ می فرمایند: «هرگاه سفره پهن شد، از نزد خود بخور و از پیشِ روی هم نشین خود، غذا برندار و از قله [نقطۀ برجستۀ آن] غذا نخور؛ زیرا برکت از بالای آن می آید.»(3) از ایشان روایت دیگری نیز هست: «هرگاه غذا کومه ای مثل دیس برنج یا ترید (تلیت نان)

ص:23


1- . الفقیه، ج2، ص 277.
2- . عیون اخبارالرضا†، ج2، ص 184.
3- . مکارم الاخلاق، ص 149.

داشت، از اطراف آن بخورید؛ زیرا برکت در وسط آن است.»(1)

18.1.1. ساده نشینی

از امیرالمؤمنین† نقل است: «بر سر سفره، به سان غلام و بنده بنشینید و پایی روی پای دیگر نگذارید و چهارزانو ننشینید؛ چراکه خدای عزّوجل، این گونه نشستن و صاحب آن را دشمن می دارد.»(2)

19.1.1. غذاخوردن با طمأنینه

امام صادق† می فرمایند: «نشستن بر سر سفره را طولانی کنید؛ چراکه از عمرتان به شمار نمی آید.»(3)

ص:24


1- . عیون اخبارالرضا†، ج2، ص 34.
2- . الکافی ج6، ص 272.
3- . مستدرک الوسائل، ج16، ص233.

20.1.1. اجابت دعوت

به فرمودۀ محمد مصطفیˆ: «سه کار جفاست: ...یکی اینکه کسی به غذایی فرا خوانده شود، ولی نپذیرد یا بپذیرد، ولی نخورد... .»(1) هم ایشان می فرمایند: «هرگاه بر برادر مسلمانی وارد شدید و شما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند، بخورید و بنوشید و از آن نپرسید.»(2)

21.1.1. حضور درصورت دعوت

پیامبر خاتمˆ به وصیّ خود، علی†، چنین می گویند: «به هشت گروه اگر اهانت شود، جز خود را سرزنش نکند؛ یکی از آنان کسی است که بر سفره ای حاضر شود که به آن دعوت نشده است... .»(3)

ص:25


1- . قرب الاسناد، ص74.
2- . الجامع الصغیر، ج1، ص91.
3- . الجامع الصغیر، ج1، ص 91.

22.1.1. آراستن سفره با سبزی ها

در حدیثی آمده است سفره هایتان را از سبزی ها پر کنید؛ چراکه خوردن سبزی همراه با گفتن بسم الله، شیطان را دور می کند.»(1) امام رضا† فرمودند: «من از سفره ای که در آن سبزی نباشد، غذا نمی خورم.»(2)

23.1.1. در فضیلت خرده های غذا

رسول خداˆ می فرمایند: «هرکس خرده های غذا در سفره را بخورد، خدا او را بیامرزد.»(3) ایشان امیرالمؤمنین† را توصیه می کنند: «غذایی که در سفره ات می ریزد، بخور؛ چراکه فقر را از تو دور

ص:26


1- . مکارم الاخلاق، ص 167.
2- . مکارم الاخلاق، ص 176.
3- . الجامع الصغیر، ج2، ص587.

می کند و آن، مهریۀ حورالعین است و هرکس آن را بخورد، قبرش سرشار از علم و حلم و ایمان و نور شود.»(1) مولا علی† می فرمایند: «خرده های غذا در سفره را بخورید که شفای هر دردی است.»(2) راوی می گوید: در محضر امام جواد† غذا می خوردم. پس از برداشتن سفره، خادم آمد که خرده های غذا را جمع کند. آن حضرت فرمودند: «در صحرا، غذا های بیرون ریخته از سفره را جمع نکنید؛ حتی اگر ران گوسفندی باشد. در خانه، جست وجو کرده و جمع کنید.»(3)

24.1.1. اندازه نگه داشتن در خوردن غذا

رسول خداˆ می فرمایند: «خود را از غذا سیر نکنید؛ زیرا نور معرفت در دل هایتان خاموش می شود و هرکس با شکم سبک نماز شب بخواند، حورالعین پیرامونش می مانند.»(4) همچنین:

ص:27


1- . الدعوات، ص 154.
2- . تحف العقول، ص103.
3- . الفقیه، ج3، ص356.
4- . مکارم الاخلاق، ص150.

«دل هایتان را با پرخوری و پرنوشی نَمی رانید؛ زیرا دل ها مانند محصول زراعی هستند که آبِ بسیار، آن ها را نابود می کند.»(1) نیز: «کسی که هرچه بخواهد، می خورد، خداوند متعال به او نظر لطف نکند تا آن روش را ترک کند.»(2)

امام اول شیعیان گفته اند: «پرخوری و پرخوابی، بدن را فاسد می کند و زیان بار است.»(3) دو روایت نیز از رسول اکرمˆ بشنوید: «خداوند متعال سه چیز را دوست دارد: کم خوابی و کم حرفی و کم خوری.»(4) «غذایتان را با یاد خدا و نماز، هضم کنید و با شکم پر نخوابید که سنگ دل می شوید.»(5) دو حکمت نیز از رئیس مذهب جعفری، امام صادق†: «خداوند متعال پرخوری را دشمن

ص:28


1- . مکارم الاخلاق، ص 149.
2- . تحف العقول، ص 38.
3- . غررالحکم، ص 360.
4- . تنبیه الخواطر و نزهةالنواظر، ج2، ص121.
5- . العوات، ص 76؛ مستدرک الوسائل، ج12، ص94.

می دارد» و «آدمیزاد، برای ادامۀ حیات، باید غذا بخورد؛ پس وقتی غذا می خورید، یک سوم شکم را برای غذا و یک سوم را برای [راحت] نفس کشیدن قرار دهید و به سان خوکان، خود را فربه نسازید.»(1)

25.1.1. بدگویی دربارۀ غذا

انس می گوید: «هرگز رسول خداˆ از غذایی بدگویی نکردند. اگر غذایی را می پسندیدند، آن را می خوردند و اگر غذایی را نمی پسندیدند، آن را نمی خوردند.»(2)

26.1.1. اندازه نگه داشتن در خوردن گوشت

امام مهربان، رضای خوبان†، می فرمایند: «مصرف زیاد گوشت حیوانات وحشی و گاو، موجب زایل شدن عقل، سرگشتگی فهم، کُندذهنی و فراموشی زیاد می شود.»(3)

ص:29


1- . مکارم الاخلاق، ص 147.
2- . مکارم الاخلاق، ص30.
3- . مستدرک الوسائل، ج16، ص458.

27.1.1. ضرورت خوردن گوشت

به فرمودۀ امام صادق†: «هرکس چهل روز گوشت نخورد، اخلاقش بد می شود و عقلش تباه.»(1)

حُسن ختام

در پایان به پاره ای آداب غذاخوردن، به سخنان حکمت آمیز امام حسن مجتبی† در این زمینه اشاره می کنیم: ایشان دوازده نکته را دربارۀ سفره ذکر کرده اند که لازم است هر مسلمان آن را بداند: چهار نکته فرض (لازم)(2) و چهار نکته مستحب و چهار نکته از ادب است:

ص:30


1- . بحارالانوار، ج63، ص72؛ المحاسن، ج2، ص465.
2- . واژۀ فرض هرچند به معنای لازم است، در اینجا به معنای واجب فقهی نیست؛ بلکه بر مراعات موضوعات یادشده در این حدیث تأکید دارد.

1. نکات لازم: شناخت خدا، خشنودی خدا، بسم الله گفتن (یاد خدا) و الحمدالله گفتن (سپاس گزاردن)؛

2. سنت: شستن دست پیش از غذا، نشستن بر سمت چپ بدن، با سه انگشت خوردن و لیسیدن انگشتان [اگر با دست بخورد]؛

3. ادب: از نزد خود خوردن، لقمۀ کوچک برداشتن، خوب جویدن و کم نگریستن به چهرۀ دیگران.(1)

ص:31


1- . الفقیه، ج4، ص 359.

1.2. آداب نوشیدن

1.2.1. ضرورت شست وشوی دست

رسول خداˆ گفته اند: «دستان خود را بشویید، آنگاه در آن ها آب بنوشید؛ چراکه هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.»(1)

2.2.1. آداب نوشیدن از ظرف

پیامبر اسلام می فرمایند: «از سر مشک [و ظروفی مانند پارچ] آب ننوشید.»(2) نیز: «به سان چهارپایان آب ننوشید. با دستانتان بیاشامید که بهترین ظرف های شماست.»

3.2.1. جنس ظرف

به فرمودۀ محمد مصطفیˆ: «کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می خورد یا از آن چیزی

ص:32


1- . الجامع الصغیر، ج1، ص 184.
2- . معانی الاخبار، ص 281.

می نوشد، در شکم خود، آتش دوزخ را می نشاند.»(1)

4.2.1. نیاشامیدن از سمت دستگیرۀ ظرف

رسول اکرمˆ می فرمایند: «آب را از سمت دستگیرۀ آن ننوشید؛ چراکه محل جمع شدن چرک و آلودگی است.»(2)

5.2.1. شکسته نبودن محل نوشیدن

امام کاظم† چنین تذکر می دهند: «از جای شکستۀ ظرف ننوشید؛ چراکه قرارگاه شیطان است. آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدالله پایان دهید.»(3)

ص:33


1- . الجامع الصغیر، ج1، ص320.
2- . مکارم الاخلاق، ص 424.
3- . مکارم الاخلاق، ج5، ص151و152.

تصویر

ص:34

6.2.1. سپاسگزاری

دراین باره، از امیرمؤمنان† نقل است: رسول خداˆ در هنگام آشامیدن آب می فرمودند: الحمدالله الذی لم یجعله اجاجاً بذنوبنا و جعله عذبا فراتا بنعمته. (سپاس خدای را که آن را به سبب گناهانمان برایمان تلخ قرار نداد؛ بلکه آن را به سبب نعمتش شیرین و گوارا قرار داد.)(1)

7.2.1. حکم ایستاده آب خوردن در شب و روز

امام صادق† چنین می فرمایند: «نوشیدن آب در حالت ایستاده، در روز، غذا را گوارا می کند و در شب، زرداب می آورد.»(2)

ص:35


1- . ارشادالقلوب، ص 37.
2- . الکافی، ج6، ص383.

8.2.1. آشامیدن پس از دیگران

از رسول خداˆ آورده اند: «کسی که به گروهی آب می دهد، خود، پس از دیگران آب بنوشد.»(1)

9.2.1. فضیلت نوشیدن آب در سه جرعه

از آداب دیگرِ آب خوردن این است که انسان آن را در سه جرعه بنوشد؛ همان طور که امام صادق† در روایتی آب را در سه جرعه نوشیدن، با گفتن بسم الله در ابتدا و الحمدلله در پایان هر جرعه، سبب مستحق شدن بهشت بیان فرمودند.(2)

10.2.1. استحباب خوردن سُؤْر مؤمن

همان طور که می دانیم خوردن ته ماندۀ آب یا غذای مؤمنان، نه تنها اشکالی ندارد، بلکه به فرمودۀ امام صادق† شفای هفتاد مرض است. همچنین حضرت می فرمایند: «اگر کسی،

ص:36


1- . کنزالفوائد، ج1، ص 170.
2- . الکافی، ج2، ص 96 و 97.

به عنوان تبرک، آب باقی مانده در ظرف مؤمن را بیاشامد، خداوند متعال بین این دو مؤمن، مَلکی را می آفریند که تا روز قیامت برای این دو استغفار می کند.»(1)

11.2.1. استشفا به آب فرات

یکی از آشامیدنی هایی که معصومین‰ در روایات خود، نوشیدن آن را مستحب و استشفا به آن را وارد دانسته اند، آب فرات است. ایشان فرموده اند کام فرزندانتان را با آب فرات بردارید.(2)

12.2.1. استشفا به آب زمزم

حضرت علی† می فرمایند: «بهترین آب ها در روی زمین، آب زمزم است.» همچنین هم ایشان می فرمایند: رسول گرامی اسلامˆ فرمودند: «آب زمزم شفای دردهاست.»(3)

ص:37


1- . وسائل الشیعه، ج 25، ص263، حدیث 31867و31868.
2- . وسائل الشیعه، ج 25، ص266، حدیث 31877تا31880.
3- . وسائل الشیعه، ج 25، ص260، حدیث 31860تا31862.

13.2.1. در فضیلت خوردنِ آب باران و کراهت خوردن تگرگ

مولای شیعیان، علی†، می فرمایند: «از آب باران بنوشید؛ زیرا بدن را پاک می کند و دردها را از بین می برد. همان طور که خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «و آبی از آسمان فرستاد تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما برطرف سازد و دل هایتان را محکم و گام هایتان را با آن استوار سازد.»(1) امام صادق†، در روایتی، از خوردن تگرگ نهی می فرمایند.(2)

14.2.1. استحباب خواندن حمد و سوره بر آب باران

رسول گرامی اسلامˆ می فرمایند: «جبرائیل امین، دارویی به من تعلیم دادند که با وجود آن، به هیچ داروی دیگری نیاز نیست. به این صورت که آب باران را پیش از اینکه به زمین برسد، در ظرف تمیزی جمع آوری کنید. بر آن آب، هفتاد مرتبه سورۀ حمد و هفتاد مرتبه

ص:38


1- . وسائل الشیعه، ج 25، ص266، حدیث 31875؛ انفال، 11.
2- . وسائل الشیعه، ج 25، ص266، حدیث 31876.

سوره های توحید و ناس و فلق بخوانید و کاسه ای شب و کاسه ای نیز صبح بنوشید. قسم به خدایی که مرا مبعوث کرده است، با این عمل، همۀ درد های گوشت، پوست، استخوان و مغز بدن برطرف می شود.»(1)

نکته: ناگفته نماند شبیه این روایت را پیامبر گرامی اسلامˆ دربارۀ خوردن آب نیسان و خواص آن نقل کرده اند. برای توضیحات بیشتر به کتاب مفاتیح الجنان باب اعمال ماه های رومی مراجعه کنید.

15.2.1. ذکر امام حسین† هنگام نوشیدن آب

امام صادق† به داوود رقی فرمودند: «هرکس، در موقع نوشیدن آب، امام حسین† را یاد کند و بر قاتلان حضرتش لعنت فرستد، خداوند متعال برای او صد هزار حسنه می نویسد و صد هزار گناه را از او برطرف می کند و به او صد هزار درجه عنایت می فرماید.»(2)

ص:39


1- . وسائل الشیعه، ج 25، ص265، حدیث 31873.
2- . وسائل الشیعه، ج 25، ص273، حدیث31892.

16.2.1. نهی از آشامیدن شراب

اشاره

خداوند متعال، در قرآن کریم، از خوردن شراب نهی فرموده و آن را عمل شیطانی توصیف کرده است: )یَا أَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَاالْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.(1)(

1.16.2.1. آثار شراب خواری

از امام جعفرصادق† روایت شده است که فرمودند: 1. شراب ریشۀ بدی ها و منشأ گناهان است؛ 2. کسی که شراب می خورد، عقل خود را از دست می دهد؛ 3. در آن موقع خدا را نمی شناسد؛ 4. از هیچ گناهی باک ندارد؛ 5. احترام هیچ کس را نگه نمی دارد؛

6. حق خویشان نزدیک را رعایت نمی کند؛ 7. از زشتی های آشکار رو نمی گرداند؛ 8. روح ایمان و خداشناسی از بدن او بیرون می رود؛ 9. روح ناقص خبیثی که از رحمت خدا دور

است، در

ص:40


1- . المائدة، 90.

او می ماند؛ 10. خدا، فرشتگان، پیغمبران و مؤمنان، او را لعنت می کنند؛ 11. تا چهل روز نماز او پذیرفته نیست؛ 12. روز قیامت روی او سیاه است. زبان از دهانش بیرون می آید و آب دهان او به سینه اش می ریزد و از تشنگی بلند فریاد می زند.(1)

2.16.2.1. فواید ترک شراب

هرکس خوردن شراب را ولو برای غیر خداوند [مثلاً برای حفظ وجود خود] ترک کند، خداوند متعال از شراب ناب بهشتی به او می نوشاند.(2)

3.16.2.1. کراهت ازدواج با شراب خوار

رسول اکرمˆ می فرمایند: «با شراب خوار ازدواج نکنید و شفاعتش را قبول نکنید و قولش

ص:41


1- . وسائل الشیعه، ج 25، ص296، حدیث 31946 تا31953.
2- . وسائل الشیعه، ج 25، ص299، حدیث 31954.

را نپذیرید و برای امانت به او اعتماد نکنید.» در روایت دیگری می فرمایند: «اگر شراب خوار مریض شد، به عیادتش نروید و در تشییع جنازه اش شرکت نکنید.»(1)

ص:42


1- . وسائل الشیعه، ج 25، ص310، حدیث 31980تا 31983.

بخش دوم: فتاوای مراجع عظام

اشاره

تصویر

ص:43

تصویر

ص:44

در این بخش، به برخی فتاوای مراجع عظام، دربارۀ خوردن و آشامیدن اشاره می کنیم.

2.1. احکام خوردنی ها

1.1.2. خوردن حیوانات دریایی

• کدام یک از حیوانات دریایی حلال گوشت هستند؟

ازمیان حیوانات دریایی، سه گروه زیر حلال گوشت اند: 1. ماهی هایی که پولک دارند؛ 2. هریک از پرندگان خشکی که حلال است، دریایی آن هم حلال است؛ یعنی هر پرندۀ دریایی که شبیه آن در خشکی حلال گوشت است، نوع دریایی آن هم حلال گوشت است؛ 3. میگو یا همان ملخ دریایی، ازجملۀ پرندگان و حلال گوشت است.

دیگر حیوانات دریایی مثل نرم تنان دریایی حرام گوشت اند. حتی حیواناتی ازقبیل گاو که نوعی از آن ها در خشکی زندگی می کند و حلال گوشت است، نوع دریایی آن ها حرام گوشت است؛ مثل

ص:45

گاو آبی و اسب آبی. همچنین دوزیستان ازجمله قورباغه و خرچنگ و لاک پشت(1) حرام گوشت اند.

• چه نوع از ماهی ها حلال گوشت اند؟

ماهی هایی که در اصل، فلس (پولک) و پوست دارند، حتی اگر پولک های آن ها ریخته باشد، حلال گوشت اند. اقسام ماهی های پولک دار با هم فرقی ندارند؛ لذا همۀ آن ها، چه کوچک و چه بزرگ، از ماهی ریز قنات، ریش دار، کپور و... حلال گوشت اند. همچنین اربیان که هم اکنون آن را روبیان می نامند، از جنس ماهی فلس دار بوده و خوردن آن جایز است.(2)

نکته: البته ماهی های حلال گوشت، اگر با شرایطی ویژه صید شوند، خوردنشان جایز است.

ص:46


1- . امام، تحریرالوسیله، ج 3، مسئلۀ 3 و 1؛ سیستانی، منهاج؛ کتاب الأطعمة و الأشربة، ج3، مسئلۀ 878 و 877؛ الفقه للمغتربین، ص 149، مسئلۀ 163؛ خویی، منهاج، ج2، مسئلۀ 1678؛ مکارم، توضیح المسائل، مسئلۀ 2255؛ استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرای قم.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص273؛ کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسئلۀ 2؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 3؛ کتاب الأطعمة و الأشربة، مسئلۀ 878.
• کدام ماهی ها حرام گوشت اند؟

ماهی هایی که ذاتاً فلس (پولک) ندارند، حرام گوشت اند؛ مثل ماهی نهر، ماهی خاردار و مار ماهی و... .(1)

• با چه شرایطی، صید ماهی اشکالی ندارد؟
صید ماهی فلس دار

1. اگر ماهی فلس دار (پولک دار) را زنده از آب بگیرند و در بیرون آب جان دهد، پ---اک و خوردن آن ح-----لال است؛ 2. چنانچه در آب بمیرد، پاک است؛ ولی خوردن آن حرام است.

نکته: اگر دامی نصب کنند و ماهی در تور ماهیگیری بمیرد، خوردنش حلال است.

ص:47


1- . همان، تفصیل حضرت امام: اگرچه خشن و زبر باشد. و درحال مشتبه بودن، درصورتی که نرم باشد، احتیاط بر نخوردن آن است؛ ولی اگر مشتبه باشد در اینکه از حلال است یا از حرام و خشن باشد یا این هم مشتبه باشد، خوردن آن حلال است.
ماهی بی فلس

ماهی بی فلس (بدون پولک) را اگر زنده از آب بگیرند و بیرون آب جان دهد، خوردنش حرام است.(1)

• کسی که ماهی را صید می کند، چه شرایطی باید داشته باشد؟

1. لازم نیست مسلمان باشد؛ 2. در موقع گرفتن ماهی لازم نیست نام خدا را ببرد؛ 3. البته مسلمان باید بداند که آن را زنده گرفته اند و بیرون از آب مرده است.(2)

•خوردن ماهی مرد ه ای که معلوم نیست آن را زنده از آب گرفته اند یا مرده، چه حکمی دارد؟

1. چنانچه در دست مسلمان باشد، حلال است؛ 2. اگر در دست کافر باشد و حتی بگوید

ص:48


1- . توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ 2615؛ اگر دامی نصب کنند و ماهی در تور ماهیگیری بمیرد، حلیّت بعید نیست؛ ولی احوط ترک است (گلپایگانی و صافی و نوری).
2- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 2617.

آن را زنده گرفته ام، حرام است.

• خوردن ماهی زنده چه حکمی دارد؟

خوردن ماهی زنده اشکال ندارد.(1)

• اگر ماهی زنده را بریان یا در بیرون آب پیش از جان دادن بکشند، خوردن آن چه حکمی دارد؟

خوردن آن اشکال ندارد.(2)

ص:49


1- . توضیح المسائل مراجع؛ ج 2، ص592، مسئلۀ 2619؛ مکارم: خوردن ماهی های کوچک زنده اشکال دارد؛ مگر برای درمان در مقام ضرورت؛ گلپایگانی و صافی: بنابر احتیاط باید از خوردن ماهی زنده خودداری کرد، هرچند حلّیت آن بعد از گرفتن بعید نیست؛ خویی و تبریزی و زنجانی: ولی بهتر است از خوردن آن خودداری کنند؛ بهجت: خوردن ماهی زنده، بنابر احوط، جایز نیست.
2- . توضیح المسائل مراجع؛ ج 2، ص592، مسئلۀ 2620؛ بنابر احتیاط جایز نیست؛ اگرچه حلّیت آن نیز بعید نیست (گلپایگانی و صافی)؛ جایز است، ولی اُولی خودداری است (خویی، تبریزی، وحید و زنجانی).
• اگر در شکم ماهی، ماهی دیگری باشد، خوردن آن چه حکمی دارد؟

هر دو حلال است و خوردن آن ها اشکال ندارد.(1)

• خوردن تخم ماهی چه حکمی دارد؟

تخم ماهی تابع خود ماهی است؛ پس تخم ماهی حلال گوشت، حلال است و تخم ماهی حرام گوشت، حرام. اگر مشتبه باشد در اینکه از حلال یا از حرام است، خوردن آن حلال است.(2)

• کنسرو ماهی و گوشت گوسفند یا گاو که در خارج بسته بندی شده است و در ایران به فروش می رسد، خوردن آن چه حکمی دارد؟

چنانچه فروشنده مسلمان باشد و بگوید تحقیق کرده ایم و گوشت مذکّی است، یعنی

ص:50


1- . جامع المسائل (فارسی، فاضل)، ج 2، سؤال 128؛ استفتائات (بهجت)، ج 4، ص377، سؤال5879؛ اگر احتمال حیات آن تا زمان خارج کردن ماهی حامل از آب وجود دارد، اظهر حلّیت آن است و احوط حرمت است.
2- . امام، تحریرالوسیله، ج2، ص 42، مسئلۀ 4؛ گلپایگانی، وسیلة النجاة، ج2، مسئلۀ 4، ص 243؛ سیستانی، منهاج، ج 3، م 880؛ خویی، منهاج، ج 2، مسئلۀ 1680؛ به همین مضمون: استفتائات تبریزی، سؤال1775؛ جامع الاحکام صافی، ج2، سؤال 2033.

به صورت شرعی ذبح شده است، و احتمال صدق باشد، مانعی ندارد.(1)

2.1.2. خوردن حیوانات خشکی

• چه نوع از حیواناتی که در خشکی زندگی می کنند، حلال گوشت اند؟

چهارپایان در خشکی دو گروه اند: اهلی و وحشی.

1. اهلی: گوسفند و گاو و شتر حلال است. اسب و قاطر و الاغ مکروه است و کراهت اسب کمتر است. خوردن حیوانات خشکی جز این ها، حرام است؛ مانند سگ و گربه و... .

2. وحشی: آهو و بچۀ مستقل آهو، گاو کوهی، قوچ کوهی و الاغ وحشی (گورخر) حلال است. ازمیان حیوانات وحشی، گوشت درندگان حرام است. درنده، حیوانی است که پاره کند

ص:51


1- . استفتائات جدید (تبریزی)؛ ج 2، ص199، سؤال 1778.

و دارای ناخن و دندان باشد. فرقی نمی کند مانند شیر، پلنگ، یوزپلنگ و گرگ نیرومند باشد یا اینکه مانند روباه و کفتار و شغال ضعیف باشد. همچنین خرگوش حرام گوشت است؛ اگرچه از درندگان نباشد.(1)

• خوردن حشرات چه حکمی دارد؟

خوردن همۀ انواع حشرات، حرام است.(2)

• حکم خوردن پرندگان چیست؟

پرندگان به سه دستۀ زیر تقسیم می شوند:

ص:52


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص275؛ کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسئلۀ 5؛ منهاج الصالحین سیستانی، ج3، مسئلۀ 881.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص275؛ کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسئلۀ 5، توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص594؛ ذیل مسئلۀ 2624 سیستانی بنابر احتیاط واجب؛ استفتائات جدید (تبریزی)، ج 2، ص387، سؤال1599؛ جامع المسائل (بهجت)، ج 4، ص542؛ کتاب الأطعمة و الأشربة.
پرندگان حلال گوشت

ازمیان پرندگان، تمام اقسام کبوتر حلال است؛ مانند قُمری که کبود است، دباسی که نوعی کبوتر سرخ است، ورشان که نوعی کبوتر سفید است، درّاج قبج (پرند ه ای شبیه کبک)، مرغ سنگ خوار تیهو، مرغابی، پرندۀ خوش صدا، هوبره، درنا و همۀ اقسام مرغ خانگی و همۀ اقسام گنجشک که ازجملۀ آن ها بلبل، سار، چکاوک و آن پرند ه ای است که کاکل بر سر دارد.

پرندگان مکروه

هدهد و خطاف که در خانه ها لانه می گذارد و مأنوس ترین پرنده به مردم است؛ جغد که دارای سر و نوک کلفت است و گنجشک ها را شکار می کند و رنگش نقطه نقطه است: نصف آن سیاه و نصف دیگرش سفید است؛ کبوتر صوام و آن پرند ه ای است که رنگ خاکی و گردن دراز دارد و بیشتر در درخت خرما بیتوته می کند؛ شقراق و آن پرنده ای سبز و نمکی است و به اندازۀ کبوتر است و سبز بودن آن خوب و پر است. در بال هایش سیاهی است و خطوط

ص:53

سرخ و سبز و سیاه دارد.

خوردن این پرندگان، مکروه است و هیچ یک از این ها حتی خطاف، بنابر اقوا، حرام نیست.(1)

پرندگان حرام گوشت

خفاش و طاووس و هر پرندۀ صاحب پنجه حرام گوشت است؛ چه مانند باز، قوش، عقاب، شاهین و قرقی پنجه اش قوی باشد و با آن پرندگان را صید کند و بدرد؛ چه مانند لاشخور و کرکس، پنجه اش ضعیف و بدون قدرت باشد.

ص:54


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص275؛ کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها، مسئلۀ 6؛ توضیح المسائل (محشّی، امام خمینی)، ج 2، ص595، مسئلۀ 2624؛ گلپایگانی: پرستو حلال است و احتیاط واجب آن است که از خوردن گوشت هُدهُد خودداری کنند؛ نوری: پرستو حلال است و خوردن گوشت هُدهُد مکروه است. سیستانی: کشتن بعضی پرندگان مانند هُدهُد و پرستو مکروه است؛ زنجانی: احتیاط مستحب آن است که از خوردن گوشت پرستو و هدهد خودداری کنند.

نکته: برخی مراجع عظام، طاووس را حلال گوشت می دانند.(1) همچنین بنابر احتیاط واجب باید از خوردن گوشت همۀ اقسام کلاغ پرهیز کرد.(2)

• ملاک تشخیص پرندگان حلال از پرندگان حرام چیست؟

معمولاً دو راه برای شناخت پرندگان حلال گوشت و حرام گوشت وجود دارد؛ البته این دو راه برای شناخت هریک از پرندگانی است که در شرع مقدس، بر حلال یا حرام

ص:55


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص275؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 6؛ توضیح المسائل (محشّی، امام خمینی)، ج 2، ص595، مسئلۀ 2624؛ خویی، منهاج الصالحین، ج 3، ص395، مسئلۀ 1689؛ استفتائات جدید (مکارم)، ج 1، ص286، مسئلۀ 999؛ سیستانی: طاووس حلال گوشت است. فاضل: طاووس، بنابر احتیاط، حرام گوشت است.
2- . توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 2624؛ خویی: کلاغ حرام گوشت است؛ امام، تحریرالوسیله، ترجمه؛ ج 3، ص275؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 6و7. حتی زاغ و آن کلاغ زراعت است؛ بلکه حرمت، در هر نوع کلاغ، خالی از قرب نیست.

بودن آن ها تصریح نشده است. این روش دربارۀ پرندگانی که نصّی بر حکم آن ها از حیث حلال و حرام وجود دارد، صدق نمی کند. این دو راه عبارت است از:

1. اینکه هنگام پرواز، بال زدن آن بیشتر باشد تا نگه داشتن بال؛ یعنی پرند ه ای که بال زدنش بیشتر باشد، حلال است و پرند ه ای که بال ها را بیشتر درحال پرواز نگه دارد، حرام است؛

2. پرند ه ای که سنگدان یا چینه دان یا انگشت جدایی مانند شست انسان دارد، حلال و پرنده ای که این ها را ندارد، حرام است؛ پس پرند ه ای که یکی از این سه نشانه را دارد، حلال است و پرند ه ای که هیچ یک از آن ها را ندارد، حرام است.

پرندگان دریایی و پرندگانی که در خشکی زندگی می کنند، در دو ویژگی ذکرشده مساوی اند. پس هر پرنده که بال زدنش بیشتر از نگه داشتن بالش باشد، یا در آن، یکی از این سه نشانه باشد، حلال است؛ اگرچه ماهی می خورد. هر پرنده که نگه داشتن بالش بیشتر از

ص:56

بال زدنش باشد یا هیچ یک از آن سه را نداشته باشد، حرام است.(1)

• خوردن تخم پرندگان چه حکمی دارد؟

تخم پرنده ها در حلال بودن و حرام بودن، تابع خود پرنده هاست؛ پس تخم پرندۀ حلال گوشت، حلال و تخم پرندۀ حرام گوشت، حرام است. تخمی که مشتبه باشد که از کدام یک از آن هاست، آن که دو طرفش مختلف است و سروته آن از یکدیگر تشخیص پذیر است، مانند تخم مرغ، حلال است و آن را می خورند. در صورتی که هر دو طرفش متفق باشد، حرام است و آن را نمی خورند.(2)

ص:57


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص277؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 8.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص279؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 12.
• آیا با کَندن سر گنجشک، گنجشک حلال می شود؟

گوشت گنجشک حتی با کندن سر آن، حلال نمی شود و خوردن گوشت آن حرام است.(1)

• خوردن گوشت خام چه حکمی دارد؟

گوشتی که خوردنش حلال است، خوردن آن به طور خام و پخته و حتی سوخته، جایز است؛ درصورتی که موجب ضرر نباشد. البته خوردن گوشت تازه، بدون آنکه با آفتاب و آتش و پاشیدن نمک بر آن، تغییر کرده باشد و همچنین خشک کردن آن در سایه و خوردن آن، مکروه است.(2)

2.1.3. احکام دیگرِ خوردن

• خوردن گِل چه حکمی دارد؟

خوردن گِل و خاک حرام است. گِل، خاک مختلط با آب است؛ البته خوردن آنچه از خاک و

ص:58


1- . استفتائات جدید (مکارم)، ج 1، ص277، مسئلۀ 968.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص285؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 31.

کلوخ ریز با گندم و جو مختلط است و با آن، آرد و در آن، مستهلک می شود، اشکالی ندارد. همچنین خوردن آنچه از غبار و خاک روی میوه ها و مانند آن می نشیند، اشکالی ندارد.(1)

• خوردن ماسه و سنگ و انواع معدن چه حکمی دارد؟

ظاهراً ماسه و سنگ و انواع معدن حکم گل را ندارد؛ پس خوردن همۀ آن ها درصورت نداشتن ضرر، حلال است.(2)

ص:59


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص289؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 7؛ توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ 2628؛ سیستانی: خوردن خاک و شن بنابر احتیاط واجب.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص289؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 8؛ توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ 2628؛ سیستانی: خوردن خاک و شن بنابر احتیاط واجب.

تصویر

ص:60

• خوردن خاک کربلا چه حکمی دارد؟

از خاک ها، خاک قبر آقایمان اباعبدالله الحسین† را برای شفاگرفتن استثنا کرده اند و خوردن آن برای غیراستشفا و نیز بیشتر از مقدار یک نخود متوسط از آن، جایز نیست.

نکتۀ 1: برای گرفتن تربت مقدس سیدالشهدا† و خوردن آن در وقت لزوم، آداب و دعا هایی وجود دارد؛ البته این آداب برای سریع شدن اجابت و از شرط های کمال است، نه آنکه جوازِ خوردن آن باشد.

نکتۀ 2: محل گرفتن تربت، به طور قدر متیقّن، همان قبر شریف است و نیز آنچه عرفاً به آن ملحق است. احتیاط آن است که به آن اکتفا کنیم. احتیاط بیشتر از آن این است که تربت های این زمان ها را برای استفاده، به آب یا غیر آن ممزوج کنیم؛ به طوری که مستهلک شود. البته اشکالی ندارد از حائر شریف و غیر آن، تا حدود یک ونیم کیلومتر و بلکه بیشتر از آن، تا حدودی که احادیث بر آن مشتمل است، برای استشفا به قصد رجا گرفته شود.

ص:61

خوردن آن حرام نیست؛ لیکن ترک احتیاط، سزاوار نیست.

نکتۀ 3: طریقۀ خوردن تربت مقدس برای استشفا، یا فروبردن آن در حلق و بلعیدن است یا حل کردن آن در آب و آشامیدن است یا ممزوج کردن آن با شربتی است.(1)

• خوردن خاک قبر پیغمبرˆ وائمه‰ چه حکمی دارد؟

خاک و گِل قبر پیغمبرˆ و ائمه‰، اگر با آب یا شربتی ممزوج شود و در آن مستهلک و حل شود و آن آب و شربت را به قصد تبرّک و استشفا بخورند، اشکالی ندارد.(2)

ص:62


1- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص289؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 9،10، 11 و 12.
2- . امام، تحریرالوسیله، ترجمه، ج 3، ص289؛ کتاب خوردنی ها، مسئلۀ 9؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ 2628؛ بهجت: مظنون این است که خوردن تربت حضرت رسول اکرمˆ و سایر ائمّۀ طاهرین‡ برای شفا، در این حُکم مثل تربت امام حسین† باشد؛ اگرچه احوط این است که آن را در آب مخلوط کنند، به طوری که مستهلک شود.
• حکم خوردن و آشامیدن چیز نجس چیست؟

خوردن و آشامیدن چیز نجس، حرام است.(1)

• خوردن آنچه برای انسان مضر است، چه حکمی دارد؟

خوردن چیزی که برای انسان ضرر دارد، حرام است.(2)

• اگر انسان ببیند کسی چیز نجسی می خورد، چه وظیفه ای دارد؟

اگر انسان ببیند کسی چیز نجسی می خورد یا با لباس نجس نماز می خواند، لازم نیست به

ص:63


1- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 141؛ نوری: خوردن و آشامیدن چیز نجس و چیز متنجّس حرام است. خویی و تبریزی و زنجانی: خوردن و آشامیدن چیز متنجّس حرام است.
2- . توضیح المسائل (محشّی، امام خمینی)، ج 2، ص600 ، مسئلۀ 2630؛ گلپایگانی و نوری: ولی اگر ضرر کم باشد که عقلا اعتنا نکنند، حرام نیست؛ خوئی و فاضل و تبریزی: خوردن چیزی که موجب مرگ می شود یا برای انسان ضرر کلّی دارد، حرام است؛ مکارم و سیستانی و زنجانی: ضرر مهمی دارد؛ زنجانی: مثل اینکه به نقص عضو می انجامد؛ صافی: خوردن چیزی که برای عقل انسان یا سلامتی او ضرر دارد، حرام است؛ ولی اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلا اعتنا نکنند، حرام نیست.

او بگوید.(1)

• اگر شخصی در بین غذا خوردن بفهمد که غذا نجس است، چه وظیفه ای دارد؟

1. اگر صاحب خانه در بین غذاخوردن بفهمد غذا نجس است، باید به مهمان ها بگوید؛(2) 2. وقتی یکی از مهمان ها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد؛ ولی چنانچه طوری با آنان معاشرت دارد که می داند به واسطۀ نگفتن، خود او هم نجس می شود، باید بعد از غذا به آنان بگوید.(3)

ص:64


1- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 143؛ بهجت: مگر اینکه با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد.
2- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 145؛ مکارم: بنابر احتیاط باید...
3- . همان؛ مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند؛ مگر اینکه با او معاشرت داشته باشند که برای جلوگیری از آلودگی خودش، می تواند بعد از خوردن غذا به آنان بگوید که دست و دهان خود را آب بکشند. خویی، گلپایگانی، تبریزی و صافی: چنانچه طوری با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطۀ نجس بودن آنان... . صافی: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفۀ شخصی خود عمل کند. سیستانی: چنانچه طوری با آنان معاشرت دارد که به واسطۀ نجس بودن آنان، خود ازنظر ابتلای به نجاست، به مخالفت حکم الزامی مبتلا می شود، باید به آنان بگوید. زنجانی: چنانچه طوری با آنان معاشرت دارد که بداند به واسطۀ نجس بودن آنان، لوازم منزل او نجس می شود و از نجاست آن به گونه ای غفلت کرده است که برای مثال، خوردن چیز نجس را سبب می شود یا سبب می شود در لباس یا بدن نجس نماز بخواند و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از خوردن غذا به آنان بگوید.
• آیا خوردن تخم مرغ مکروه است؟

خوردن تخم مرغ مکروه نیست.(1)

• با آنکه خوردن پنیر مکروه است، می گویند: خوردن آن در روز اول ماه مستحب است، آیا این موضوع صحت دارد؟

ترغیب به خوردن پنیر در روز اول ماه در روایت وارد است؛ یعنی خوردن آن در این روز مستحب است. همچنین خوردن آن در شب مستحب و در صبح مکروه است؛ ولی در هر صورت، خوردن آن با مغز گردو کراهتی ندارد.(2)

ص:65


1- . استفتائات جدید (تبریزی)، ج 2، ص477، س1939.
2- . وسائل الشیعه، ج 25، ص120 و 121 بَابُ اسْتِحْبَابِ أَکْلِ الْجُبُنِّ بِالْعَشِی وَ کَرَاهَةِ أَکْلِهِ بِالْغَدَاةِ، حدیث31384؛ استفتائات جدید (تبریزی)، ج 1، ص401، سؤال1772؛ استفتائات (بهجت)، ج 4، ص382، سؤال5902: بهتر این است که با گردو خورده شود.
• برخی خانواد ه ها به قصد خیر و برکت هنگام خوردن برنج، از ظرفی استفاده می کنند که آیات قرآنی ازجمله آیة الکرسی روی آن نوشته شده است. آیا این کار اشکال دارد؟

اگر با وضو باشند یا غذا را با قاشق از ظرف برمی دارند، اشکال ندارد.(1)

• شخصی که خون را نجس نداند و به نجسی و پاکی معتقد نباشد و در عمل هم تطهیر را رعایت نکند، رفت وآمد با او و خوردن غذا در منزلش چه حکمی دارد؟

اگر شخص یقین ندارد که در اثر ملاقات و تماس با نجاست، نجس شده است، پاک است و خوردن غذا اشکال ندارد.(2)

ص:66


1- . آیت آلله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال155.
2- . استفتائات (امام خمینی)، ج 1، ص108، سؤال288؛ استفتائات (بهجت)، ج 4، ص384، سؤال5912، تا یقین به حرام نباشد، جایز است (بهجت).
• جاهایی دعوت می شویم که یقین داریم حساب سال ندارند. غذاخوردن یا تصرف دیگر ما در منزل آنان چه حکمی دارد؟

اگر نمی دانیم که به همان غذا یا چیز های دیگر، خمس تعلق گرفته است یا نه، می توانیم از آن ها استفاده کنیم.(1)

• رسم است که پس از دفن و... شرکت کنندگان در مراسم، در منزل یا تالار، از طرف صاحب عزا پذیرایی می شوند. غذا خوردن در چنین مراسم چه حکمی دارد؟

غذاخوردن اشکال ندارد؛(2) هرچند مستحب است تا سه روز برای اهل عزا غذا بفرستند که

ص:67


1- . استفتائات (امام خمینی)، ج 1، ص424، سؤال239؛ جامع الاحکام (صافی)؛ ج 1، ص216، سؤال784؛ استفتائات (بهجت)؛ ج 4، ص222، سؤال5406؛ استفتائات جدید (مکارم)، ج 3، ص114، سؤال 342.
2- . استفتائات (بهجت)، ج 1، ص392، سؤال 1397.

آنان بتوانند عزاداری کنند. غذاخوردن نزد ایشان مکروه است؛ بلکه در روایت آمده است عمل مردم در دوران جاهلیت است. البته اگر غذانخوردن نزد صاحبان عزا سبب اذیت آنان شود، غذاخوردن اشکالی ندارد.(1)

• پذیرایی از شرکت کنندگان در مراسم عزاداری با اموال میّت که هنوز تقسیم نشده است، چه حکمی دارد؟ و درصورت وجود افراد صغیر در ورّاث، اصل عمل و شرکت در آن مراسم چه حکمی دارد؟

تقسیم شدن اموال ملاک نیست؛ بلکه درک رضایت صاحبان حق کافی است؛ یعنی همین که احساس کنیم ورثه راضی هستند، کافی است و با وجود وارث صغیر، باید با اذن ولیّ یا قیّم شرعی آنان باشد.(2)

ص:68


1- . عروه، ج1، فصل سی ام: در آداب مستحب دفن.
2- . استفتائات (بهجت)، ج 1، ص393، سؤال 1398؛ چنانچه رفت وآمد شما به مصلحت صغار باشد و به اندازه ای که مصرف می کنید، مالاً یا عملاً به آنان کمک کنید، رفت وآمد مانعی ندارد؛ گلپایگانی، مجمع المسائل، ج 5، ص133.
• آیا شخص ارمنی می تواند گوسفندی را با نذر کردن برای امام حسین† به هیئت عزاداران سیدالشّهدا بدهد؟ خوردن گوشت چه حکمی دارد؟

نذر ارمنی صحیح است و خوردن گوشت حیوان نذرشده نیز اشکال ندارد.(1)

• خوردن بعضی از غذاها مثل کالباس و سوسیس که اگر تحقیق شود، اکثر پزشکان آن ها را برای سلامتی معده مضر می دانند، ازلحاظ شرعی چه حکمی دارد؟

اگر به بودنِ چیز حرامی در آن یقین نداریم، خوردنش اشکال ندارد؛ البته اگر ضرر قابل توجهی داشته باشد، خوردنش جایز نیست.(2)

ص:69


1- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص462، سؤال 13.
2- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص509، سؤال 15.
• چیدن میوه از باغ کشاورزی، برای خوردن در همان محل، بدون اجازه از صاحب باغ، حلال است یا خیر؟ و اینکه می گویند به اندازۀ خوردن حلال است و برای بردن حلال نیست، صحیح است؟

اگر درخت میوه در سر راه رهگذر باشد، می تواند درحال عبور از خیابان، از میوۀ آن درخت در همان جا بخورد. به شرط آنکه از حدّ سیری و نیاز تجاوز نکند؛ یعنی در خوردن زیاده روی نکند.(1)

نکته: درصورت ورود به باغ دیگران جایز نیست.

• خوردن نیم خوردۀ سگ و خوک و کافر چه حکمی دارد؟

نیم خوردۀ سگ و خوک و کافر نجس است و خوردن آن حرام. نیم خوردۀ حیوانات حرام گوشت

ص:70


1- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص511، سؤال 19.

پاک است و خوردن آن مکروه.

نکته: برخی مراجع عظام نیم خوردۀ گربه را مکروه نمی دانند.(1)

• پنیر های خارج با پنیرمایۀ رینت مخلوط است و به طوری که معلوم است این ماده از شکم حیوانی در می آید، خوردنش چه حکمی دارد؟

پنیرمایۀ رینت اگر معلوم نباشد که از حیوان حرام گوشت است و از خارج با نجاست تماس پیدا نکرده باشد، خوردن پنیری که با آن مخلوط است، مانعی ندارد.(2)

ص:71


1- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 56؛ خویی: کافر غیرکتابی، بلکه کتابی نیز بنابر احتیاط واجب... . تبریزی: کافری که از اهل کتاب یعنی یهودی و نصرانی و مجوسی نباشد. خویی و تبریزی: خوردن آن جز از غیرگربه مکروه است. مکارم: آب نیم خوردۀ حیوانات نجس مانند سگ و خوک نجس است؛ اما نیم خوردۀ حیوانات حرام گوشت، مانند گربه و جانوران درنده، پاک است؛ هرچند خوردن آن مکروه است. زنجانی: نیم خوردۀ سگ و خوک و کافر غیرکتابی، نجس و خوردن آن حرام است؛ بلکه بنابر احتیاط باید از نیم خوردۀ هر کافری اجتناب کرد. نیم خوردۀ حیوانات حرام گوشت، پاک و خوردن آن، مگر از گربه، مکروه است.
2- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص508، سؤال13.

2.2. احکام آشامیدنی ها

• خوردن شراب و مسکرات چه حکمی دارد؟

نوشیدن شراب و هر مایع مست کننده ای نه تنها حرام است، بلکه در برخی اخبار، آن را از گناهان بزرگ شمرده اند. اگر کسی آن را حلال بداند، درصورتی که ملتفت باشد که لازمۀ حلال دانستن آن، تکذیب خدا و پیغمبرˆ است، کافر محسوب می شود.(1)

• نشستن بر سر سفر ه ای که در آن شراب می خورند و خوردن چیزی از آن، چه حکمی دارد؟

نشستن بر سر سفر ه ای که در آن شراب می خورند، اگر انسان یکی از آنان حساب شود، نیز خوردن چیزی از آن سفره، حرام است.(2)

ص:72


1- . توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ 2633.
2- . توضیح المسائل مراجع، ج2، مسئلۀ 2634؛ بنابر احتیاط واجب نباید نشست (امام و بهجت)؛ و چیزخوردن از آن سفره بنابر احتیاط واجب جایز نیست (زنجانی و سیستانی).

• شرکت در سر سفر ۀ شراب، اگر برای تبلیغ احکام دینی باشد، چه حکمی دارد؟

در سر سفره هایی که مشروب می خورند، حاضر نشوید و تبلیغ را در زمان ها و مکان های دیگر انجام دهید.(1)

• اگر کسی مشروبی نوشید، آیا تا چهل روز نماز او صحیح نیست؟

نماز او صحیح است، یعنی قضا ندارد؛ ولی مقبول نیست، یعنی ثواب مترقب را ندارد.(2)

نکته: درنتیجه، چنین شخصی باید نمازش را بخواند و حدیث شریفی که در این زمینه وجود دارد، نشان دهندۀ بزرگی گناه این عمل است.

• «الگزیرها» شربت هایی هستند که حاوی بیش از 3درصد الکل اتانول

ص:73


1- . استفتائات جدید (تبریزی)، ج 1، ص401، سؤال1773.
2- . استفتائات (بهجت)، ج 4، سؤال 5936.

مست کننده اند. این شربت ها را بیشتر برای اطفال مصرف می کنند و گاه هم برای بزرگ سالان تجویز می شود. تجویز و فروش و خوردن این نوع شربت ها چه حکمی دارد؟

شربت های دارویی که به آن ها شراب نمی گویند، چنانچه با شراب مخلوط نباشد، استعمال آن ها برای مداوا مانعی ندارد. صِرف داشتن الکل، ملاک حرمت نیست.(1)

• کم خوردن شراب، مثل یک قاشق آن برای بدن ضرر ندارد و عقل را هم ضایع نمی کند. چرا اسلام خوردنِ حتی ذرّه ای از آن را حرام می داند؟

می گویند کم خوردن شراب برای بدن ضرر ندارد و عقل را هم ضایع نمی کند؛ اما اسلام حتی ذره ای از آن را حرام می داند. در این حکم اسلامی، فقط ضرر ملاک نیست.(2)

ص:74


1- . استفتائات جدید (تبریزی)، ج 1، ص25، سؤال79.
2- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص510، سؤال16.

• آب زراعتی درصورت نارضایتی مالکین آن، برای آشامیدن مباح است یا خیر؟

در فرض مسئله، بدون رضایت مالک جایز نیست.(1)

• ظرفی که از پوست سگ یا خوک یا مردار ساخته اند، خوردن و آشامیدن از آن چه حکمی دارد؟

خوردن و آشامیدن از ظرفی که از پوست سگ یا خوک یا مردار ساخته اند، حرام است.(2)

• نوشابه های موجود در بازار که بعضی از آن ها را مانند کوکاکولا و پپسی کولا و...، در داخل تولید می کنند و گویا مواد اصلی آن ها از خارج وارد می شود و احتمال

ص:75


1- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص511، سؤال22.
2- . توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئلۀ 225؛ خویی و سیستانی و تبریزی: درصورتی که رطوبتی موجب نجاستش شده باشد. بهجت: درصورتی که بداند ظرف موجب نجاست خوردنی می شود؛ ولی اگر علم نداشت، بنابر احتیاط اجتناب کند. اراکی: آشامیدن از آن ظرف حرام است و همچنین خوردن چیزی از آن درصورتی که دارای رطوبتی باشد که موجب نجس شدن آن چیز شود.

دارد از الکل در آن ها استفاده کرده باشند، چه حکمی دارد؟

پاک و حلال است؛ مگر اینکه مکلّف، خود، یقین حاصل کند با الکل مست کننده ای مخلوط است که آن هم در اصل، مایع است.(1)

• بعضی شربت هایی که فقط جنبۀ تقویتی دارد، همچنین بعضی از شربت های سینه برای بزرگ سال و حتی اطفال، در فرمول خود، الکل طبّی مست کننده دارد. تجویز آن ها به وسیلۀ پزشکان یا فروش آن ها در داروخانه ها چه حکمی دارد؟ آیا نجاست آن ها و وجود الکل در آن ها را باید به مریض گوشزد کنیم؟

اگر معلوم شود در آن شراب حرام هست، تجویز و صِرف (خوردن) آن جایز نیست؛ البته اگر

ص:76


1- . آیت الله خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال308.

ضروری باشد و مداوایش جز با آن ممکن نباشد، خوردنش جایز است؛ همچنین اگر شک دارد در آن دارو شراب هست یا نه، خوردنش اشکال ندارد و تحقیق بسیار لازم نیست.(1)

ص:77


1- . استفتائات (امام خمینی)، ج 2، ص515، سؤال26.

تصویر

ص:78

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109