رهنما 37: (پناه اهل زمین )

مشخصات کتاب

سرشناسه : مستشاری، علیرضا، 1347 -

عنوان و نام پدیدآور : پناه اهل زمین/ نویسنده علی رضا مستشاری؛ [به سفارش] معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی [آستان قدس رضوی].

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی، 1391.

مشخصات ظاهری : 24 ص.؛ 11×17س م.

فروست : رهنما.

شابک : 978-600-6543-77-2

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

موضوع : محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق. - -- پرسش ها و پاسخ ها

موضوع : محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، 255ق. - -- غیبت

موضوع : مهدویت-- پرسش ها و پاسخ ها

موضوع : مهدویت-- انتظار -- پرسش ها و پاسخ ها

شناسه افزوده : آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی

شناسه افزوده : موسسه انتشاراتی قدس رضوی

رده بندی کنگره : BP224/4/م47پ9 1391

رده بندی دیویی : 297/462

شماره کتابشناسی ملی : 2868288

ص:1

اشاره

ص:2

ص:3

تصویر

ص:4

پناه اهل زمین

در این نوشتار، می خواهیم بدانیم:

1. فایده امام غایب در دوران غیبت کبری چیست؟

2. مفهوم انتظار چیست و چه فایده ای دارد؟

3. انتظار چه سودی برای زندگی فرد دارد؟

4. چگونه اعتقاد خود به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تقویت کنیم؟ آیا روش خاصی وجود دارد؟

ص:5

تصویر

ص:6

درآمد

بهرۀ انسان ها از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در زمان غیبت چگونه ممکن است؟ این پرسشی است که هرگاه سخن از غیبت امام عصر به میان می آید، در ذهن انسانِ فکور خلجان می یابد. به راستی، در این زمان طولانی، انسان ها و بلکه تمام موجودات جهان هستی، چگونه از حجت خدا بهره مند می شوند؟

ص:7

تصویر

ص:8

فایدۀ امام غایب در دوران غیبت کبری چیست؟

تصویر

ص:9

انتفاع و بهرۀ انسان ها از حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، در زمان غیبت کبری، چگونه ممکن است؟

این پرسشی است که هرگاه سخن از غیبت کبری به میان می آید، در ذهن انسان فکور خلجان می یابد. به راستی، در این زمان طولانی، انسان ها و بلکه همۀ موجودات جهان هستی، چگونه از حجت خدا بهره مند می شوند؟

پاسخ این سؤال را امام صادق† از پدر بزرگوارشان و ایشان از امام سجاد † چنین نقل می کنند: «ما اهل بیت، امام مسلمانان و حجت های خدا بر جهانیان و سرور مؤمنان هستیم. ما مولای مسلمانان و پناه اهل زمین هستیم؛ همان گونه که ستارگان، پناه اهل آسمان اند. به واسطۀ ما، از برخورد آسمان به زمین جلوگیری می شود؛ مگر اینکه به اذن خدا باشد. به وسیلۀ ما، باران می بارد و رحمت خداوند، بر همه چیز سایه می گستراند و زمین، برکات خود را خارج می سازد. اگر یکی از ما اهل بیت در زمین نباشیم، زمین اهل خود را می بلعد... .»

سپس، فرمودند: از زمانی که خداوند، آدم را خلق کرد، زمین را از حجت خالی نگذاشت: «آن

ص:10

حجت یا ظاهر و شناخته شده بود یا غایب و در پسِ پرده. بعد از این هم، زمین تا روز قیامت از حجت خالی نمی ماند و اگر این گونه نباشد، مردم خدای تعالی را پرستش نمی کنند.»

سلیمان، راوی حدیث، می پرسد: «چگونه مردم از حجت غایب بهره مند می شوند؟» حضرت می فرمایند: «همان گونه که از خورشید بهره مند می شوند؛ هنگامی که در پشت ابر است.»(1)

دلایل تشبیه وجود نازنین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به خورشیدی که ابر، آن را پوشانده است، متعددند و اینک، هشت دلیل را از علامه مجلسی Š نقل می کنیم و مابقی را خود اضافه کرده، در پایان، نکتۀ بسیار مهمی را ذکر خواهیم کرد:

1. نور وجود حضرت که همان عَلَم هدایت است، به خلق می رسد؛ همان گونه که نور خورشید از پسِ ابر به زمین می رسد.

ص:11


1- . مجلسی، بحارالانوار، ج23، ص5.

2. بر اثر این روشنایی، مردم به چاه نمی افتند. اگر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نبود، مردم به واسطۀ بدیِ اعمالشان، مستحق عذاب های گوناگون می شدند. در قرآن کریم آمده است: «ای رسول، تا وقتی که تو در میان مردم هستی، خدای تعالی آنان را عذاب نمی کند.»(1)

هرچه ارتباط معنوی مردم با حضرت بیشتر باشد، از گرفتاری های معنوی دورتر می شوند و خلاصه اینکه فایده های روز به آنان می رسد و ضررهای تاریکی از آنان دور می شود.

3. همان گونه که وقتی خورشید در پشت ابر است، مردم انتظار بیرون آمدنش را می کشند، غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به انسان ها حالت انتظار می بخشد و حالت انتظار، سازنده است.

4. منکر وجود حضرت، مانند منکر خورشید است؛ هنگامی که پشت ابر پنهان شده باشد.

5. گاهی پشتِ ابر رفتن خورشید، برای مردم نافع تر است. حجت خدا هم، گاهی اگر غایب

ص:12


1- . انفال/33.

باشد، فایده اش برای مردم بیشتر است؛ مثلاً، منافقین و معاندین شناخته می شوند. این امر مانند هنگامی است که مسئول ناصالحی بر مسند امور تکیه زند؛ زیرا، این فرصت زمینه ای می شود که او خود را نشان دهد.

6. برای کسانی که ضعف بینایی دارند، نگاه مستقم به خورشید (ظهور خورشید) مُضر است و موجب کوری آنان می شود. نگاه مستقیم به حجت خدا هم، گاهی، برای کسانی که ضعف ایمان دارند، کوری می آورد؛ زیرا، اعمال حضرت، محکم و متشابه دارند. به یاد داشته باشیم که پیامبر اکرم… در نماز واجب، از قبله برگشتند و مؤمنان نیز برگشتند و چون وچرا نگفتند.

7. خورشید، پشت ابر هم که باشد، نفعش برای همه عمومی است؛ مگر برای کسی که کور باشد. حضرت نیز نفعشان به همه می رسد و رحمتشان رحمانی است؛ مگر به کسی که کور باطنی باشد.

ص:13

تصویر

ص:14

8. شعاع نور خورشید، حتی اگر پشت ابر باشد، به اندازۀ راه های نفوذ خانه ها وارد آن ها می شود و هر مقدار روزنه و پنجره بیشتر و بزرگ تر باشد و موانع و پرده ها کمتر، نور بیشتری وارد خانه می شود. نفوذ نور وجود حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در جان آدمیان، چنین است.(1)

9. خورشید مرکز منظومۀ شمسی است؛ حتی اگر پشت ابر باشد. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز قلب عالم امکان هستند؛ حتی اگر غایب باشند.

01. ابر موجب می شود که مردم ارزش خورشید را بدانند؛ غیبت نیز موجب می شود تا مردم قدر مولای خود را بدانند.

11. ابر موجب می شود کسانی که آمادگی تابش مستقیم خورشید را ندارند، اگر می خواهند آن را ببینند، خود را مجهز و آماده کنند. غیبت نیز چنین فرصتی به انسان ها می دهد.

ص:15


1- . بحارالانوار، ج52، ص92، ذیل حدیث8.

21. خورشید پشت ابر باعث می شود تا لکه ها کمتر دیده شوند؛ درحالی که اگر خورشید ظاهر باشد، هر لکه ای پیدا است، حتی اگر بر روی صفحۀ سیاه باشد؛ چه رسد به اینکه بر روی صفحۀ سفید باشد. غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم موجب می شود که عیب های زمانه و انسان ها، برای مدتی مخفی بماند؛ ولی اگر امام ظهور کنند، به واقع و حقیقت امر، حکم خواهند کرد.

31. ابر نه تنها سبب نمی شود که انسان ها خورشید را فراموش کنند، بلکه توجه آن ها را به خورشید بیشتر می کند. غیبت نیز باعث فراموش شدن آرمان نمی شود.

41. هیچ گاه ابر به یک باره از روی خورشید کنار نمی رود؛ بلکه خروج خورشید از پشت ابر، تدریجی است. ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هم تدریجی است. هرچه موانع بیشتر کنار روند، حضرت بیشتر جلوه می نمایند، تاجایی که آفتاب طلعتشان تمام رخ ظهور می کند.

51. ابر و خورشید برای همیشه با هم نیستند و سرانجام، ابر از مقابل خورشید کنار می رود.

ص:16

روزی غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تمام می شود و او خواهد آمد.

61. هوای ابری، غمگین است و در آن، دل انسان می گیرد؛ به ویژه، دل غریب ها و بی کس ها. نیز، هوای ابری، عشق ساز است، عاشق کش است و عشق را شعله ور می کند؛ غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همچون هوای ابری، عشق ساز است و حیران کنندۀ عشاق.

71. خورشید در رفتن به پشت ابر، مقصر نیست و تغییراتِ اوضاع جوّی ابر را بر روی خورشید آورده است. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در غیبتشان مقصر نیستند و اَعمال ما باعث غیبت وجود حضرت شده است: «فَما یَحبسنا عنهُم الّا ما یتّصلُ بِنا ممّا نکرهه.» (= ما را از مردم حبس نکرده است، مگر انجام دادن کارهای ناشایستی که از آنان به ما می رسد.)(1)

تا اینجا، شباهت هایی بود که به ذهن می رسد؛ ولی، مهم ترین شباهت نکتۀ دیگری است که

ص:17


1- . همان، ج53، ص176.

متن روایت نیز بدان تصریح دارد و آن نکته، شباهت هجدهم است:

81. مهم ترین دلیل شباهت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به خورشیدی که ابر آن را پوشانده است، این است که خورشید، سبب حیات در کرۀ زمین است؛ حتی اگر به پشت ابر رود یا اینکه شب باشد.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف واسطۀ فیض بین خداU و عالم امکان است: «أینَ السّببُ المُتصِل بَین الأرضِ و السّماء.» ایشان به اذن پروردگارU، منبع حیات بشری، حیوانی، نباتی و جمادی شده است. ایشان پناه جهانیان در همۀ بلیّات اند و به واسطۀ آن حضرت است که باران می بارد و رحمت رحمانی خداوندU، بر همۀ جهان گسترده می شود و اگر وجود مبارک ایشان نبود، زمین، برکات خود را حبس می کرد و امکان حیات در جهان ممکن نبود؛ همان گونه که اگر خورشید نبود، زندگی در این کرۀ خاکی محال می شد.

این مسئله مهم ترین دلیل بر این تشبیهِ گویاست و به نظر می رسد که روایت مذکور، ازاین رو مستقیماً به آن تصریح می کند که به ایشان، واسطۀ فیض لقب می دهد.

ص:18

سه نکته، به یادگار، از استاد محمدرضا حکیمی

تصویر

ص:19

1. مفهوم انتظار چیست و چه فایده ای دارد؟

وقتی صحبت از انتظار است، مراد انتظار عدالت است و کسی که در انتظار ظهور مصلح است، خود باید صالح باشد.

جوانی از دوستان دانشجو، از من پرسید: «شما می گویید خلقی که در انتظار مصلح به سر می برد، باید خود صالح باشد. اگر خود صالح باشد، دیگر چه نیازی به مصلح دارد؟!»

به او گفتم که پاسخ این سؤال، در «ی» نکرۀ «خلقی» است؛ نمی گوییم جهان سراسر باید صالح باشد تا بگویند پس چه نیازی به مصلح هست؟ پیداست در جهانِ مقارنِ ظهور که آکنده از ستم و گناه و فساد است، آن دسته که خود را اهل دین و از منتظران می شمارند، نباید غافل و بی خبر باشند و باید فریادگر عدالت باشند و مجری آن؛ و به تعبیر قرآن کریم: قوّامین بِالقِسط. از شش میلیارد جمعیت که همه صالح نمی شوند. شیعۀ اثنی عشری که مدعی است من منتظر ظهور عادلم، خود باید عادل باشد.

ص:20

هنگامی که کتابِ انتظار؛ مذهب اعتراض را دیدم، به نویسنده او پیغام دادم که اسم کتابت کافی است؛ حتی اگر کسی کتاب را نخوانَد؛ چراکه منتظران به تمام وجوه عالم و به وضع موجود معترض اند. آنان مردمی اند که همۀ لحظاتشان انتظار رهاییِ انسانیت است و تمام آرمانشان طلوع صبح عدالت. بشر با انتظار زنده است. بشریت در فطرتش هست که نجات پیدا می کند: امید به نجات، یعنی انتظار.

2. انتظار چه سودی برای زندگی فرد دارد؟

انتظار، یعنی خودسازی مدوام؛ خودسازی حتی بدون معلّم. شما وقتی منتظر جریانی هستید، باید با آن سنخیت داشته باشید و وقتی منتظر کسی هستید، باید مثل آن کس باشید و در طریق آن فرد. برای مثال، شما اگر منتظر دانشمندی باشید، یک جور خودتان را آماده می سازید و وقتی منتظر نوازنده ای باشید، به گونه ای دیگر. این دو انتظار تفاوت دارد. بنابراین،

ص:21

تصویر

ص:22

کسی که چشم به راه مردی آسمانی، زنده و ناظر بر کردار انسان هاست، چشم به راه کسی که عدالت را اجرا می کند و بلوغ انسانیت و خِرد را اعلام می دارد، خودبه خود خودسازی را می آغازد. هیچ الگویی بهتر از انتظار نیست، به شرط فهم معنا و هدف آن.

3. چگونه اعتقاد خود به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تقویت کنیم؟ آیا روش خاصی وجود دارد؟

زمانی یک توده ای به من گفت: فلانی! تو واقعاً معتقدی یک آدم 1200سال زنده است، می آید و چنین وچنان می کند؟!»

گفتم: تو سؤال را بدجوری شروع کردی. باید بگویی که «تو جهان را چطور می بینی؟» تو باید اول جهان بینیِ کلّی مرا ببینی. یک موقع، من معتقدم که تمام عالم ماده است و غیر از آن نیست، در ماده هم همین قوانین شناخته شده وجود دارد. یک موقع، من جهان را الاهی می بینم و تحت قدرت خدایی که قادر مطلق است و قدرتی دارد که حد ندارد.

ص:23

تو باید بپرسی با چشم مادی می بینی یا الاهی؟! اگر گفتم با چشم الاهی، امام زمان هم در آن هست. بُعد توحیدی انتظار و توجّه به مبدأ عالم و خدای جهان از مهم ترین اصول اعتقادی است. مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بندۀ خداU، خلیفۀ خداU و ولیّ خداU در زمین است که به قدرت خداU زنده است و روزی، به امر او، برای استقراربخشیدن به دین و نجات جامعۀ بشری، ظاهر خواهد شد.

بنابراین، نخست باید اصل باور و اعتقادمان را در شناخت کلّی جهان و مبدأ و هدف نهایی وجود، درست کنیم. در مرحلۀ بعد از خداشناسی، خواندن آیات و روایات مرتبط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و نیز توسل به ساحت آن امام در تقویت اعتقاد به وی بسیار مؤثر است.

برای مطالعه بیشتر

1. حکومت جهانی مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، آیةالله مکارم شیرازی،

2. دادگستر جهان، آیةالله ابراهیم امینی.

3. نشانه هایی از دولت موعود، نجم الدین طبسی، بوستان کتاب.

ص:24

ص:25

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109