رهنما 29 : (چهل چراغی برای سقف مشترک؛ چهل توصیه به زوج های جوان )

مشخصات کتاب

سرشناسه : احمدی، محمدرضا، 1342 -

عنوان و نام پدیدآور : چهل چراغی برای سقف مشترک؛ چهل توصیه به زوج های جوان/نویسنده محمدرضا احمدی.

مشخصات نشر : مشهد: انتشارات قدس رضوی، 1391.

مشخصات ظاهری : 20ص.؛ 11×17س م.

یادداشت : کتابنامه.

شابک : 978-600-6543-87-1

موضوع : زناشویی

وضعیت فهرست نویسی : فیپا

موضوع : زناشویی -- ارتباط -- به زبان ساده

رده بندی دیویی : 306/85

رده بندی کنگره : HQ743/الف342چ9 1391

شماره کتابشناسی ملی : 2868323

ص: 1

اشاره

ص: 2

چهل توصیه به زوج های جوان

و پرسیدن برای یافتن راه، خود، ارزش است...

و هر فرهنگی که به پرسشگری بها دهد و زیباترین، دقیق ترین و ساده ترین پاسخ ها را پیش رو بگذارد، گسترش و دوام خود را تضمین کرده است. مهم، انتخاب بهترین راه است و رهنما گامی است در این مسیر. همگام ما باشید و با طرح دیدگاه های رنگارنگتان، یاریمان کنید.

ص: 3

تصویر

ص: 4

در این نوشتار، می خواهیم بدانیم:

1. چرا برخی ازدواج ها و پیوندها به جدایی می انجامد؟

2. چرا بعضی از پیوندهای عاشقانه، بعد از ازدواج گسسته می شود و فرو می پاشد؟

3. چرا عده ای از زوج ها با یکدیگر همدلی و همفکری دارند و برخی ندارند؟

4. چرا زنان و شوهرانی که با هم تفاهم دارند، پس از مدتی دچار اختلاف و مشاجره می شوند؟

ص: 5

تصویر

ص: 6

بسیاری از شما در پِی ساختن زندگی مشترکی همراه با همدلی و همفکری هستید تا در سایۀ تفاهم، از لحظه هایی لذت ببرید که با همسرنوشتِ خود سپری خواهید کرد. چهل نکتۀ زیر می تواند پاسخی برای شما و همۀ زوج های جوان و نیز کسانی باشد که در هوای آغازین روزهای زندگی مشترک تنفس می کنند. اگر زیرِ «یک سقف» رفته اید، این «چهل چراغ» را به آن سقف نصب کنید!

1. با مطالعۀ کتاب های مربوط به انتخاب همسر، آیین همسرداری، چگونگی ایجاد ارتباط با دیگران و نیز با شرکت در جلسه های مشاوره و آموزش خانواده، دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.

2. با همدلی، همفکری، همکاری و مشورت با یکدیگر، دربارۀ مسائل مختلف میان اعضای خانواده روابط سالم پدید آورید.

ص: 7

3. هر یک از زوجین، باید دیگری را نزدیک ترین و مَحرم ترین فرد بداند و او را پارۀ تن، همسرنوشت و حامیِ خود تلقی کند.

تا که از جانب معشوق نباشد کِششی کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد

4. با یادگیری مهارت های ارتباطی، نظیر گوش کردن فعالانۀ حرف های یکدیگر، احترام به نظرها و عقاید همدیگر و تشریک مساعی و نیز، مشورت کردن، روابط خود را بهبود بخشید.

5. بکوشید ضمن ایجاد کانونی گرم و صمیمی، مسئولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شوید.

6. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جای سرزنش کردن یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایی مسئله و یافتن راه حل آن بپردازید و درصورت لزوم، کمک و مشاورۀ افراد با تجربه و متخصص را جویا شوید.

7. برای رسیدن به امنیت روانی و عاطفی در روابط زناشویی، این امور را در اولویت قرار دهید: داشتن صداقت، پذیرش اشتباه، سعۀ صدر، انصاف و اعتماد متقابل.

ص: 8

8. در صورت به وجودآمدن هرگونه سوءتفاهم و سوءبرداشت، در نخستین فرصت ممکن آن را حلّ وفصل کنید تا کدورتی کوچک به فرآیندی مخرّب و پیش رونده تبدیل نشود.

9. به هر طریق ممکن، به رفتارهای مطلوب همسرتان توجه کرده و آن ها را تأیید کنید؛ به گونه ای که همسرتان بفهمد برایش ارزش قائل هستید.

10. تشویق و تأیید و بیان نکات مثبت به طورآشکار یا در جمع باشد و تذکر نکات منفی و انتقاد به طورمحرمانه و در تنهایی صورت گیرد.

11. برای خصوصیات و نیازمندی های همدیگر ارزش قائل شوید و در روابط کلامی، عاطفی، اقدام ها و تصمیم گیری ها به افکار و خواسته های همسرتان توجه کنید.

12. اگر رفتار خاصی برای شما مبهم است، ساده ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.

13. خشونت همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید؛ خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در

موقعیتی مناسب، دربارۀ مسئلۀ مدنظر، بحث و گفت وگو کنید.

ص: 9

تصویر

ص: 10

14. بکوشید در سراسر زندگی، به خصوص در روابط بین خود و همسرتان، به جای هرگونه پیش داوری یا مشاهدۀ اشکالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت را ببینید؛ به عبارت دیگر، به جای توجه به نیمۀ خالیِ لیوان، به نیمۀ پُر آن توجه کنید.

15. سعی کنید در برنامه ریزی برای فعالیت های اجتماعی، اوقات فراغت، دید و بازدیدهای خانوادگی و نظایر آن، به مشورت کردن با یکدیگر عادت کنید و از یک جانبه نگری بپرهیزید.

16. در هر فرصتی که پیش می آید، با همسر و اعضای خانواده تان ارتباط کلامی و عاطفی برقرار کنید. شایان ذکر است زن ها از صحبت کردن با همسرشان بیشتر لذت می برند؛ بنابراین، مردان باید فعّالانه به سخنان همسرانشان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.

17. اگر هر یک از زوجین در موقعیت خاصی نمی تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وی انتقال دهد و تقاضا کند صحبت کردن دربارۀ ص: 11

آن موضوع را به فرصتی دیگر واگذارد.

18. هر از چند گاهی، در فضایی محرمانه، محبت آمیز و صمیمانه رفتار و روابط همدیگر را ارزیابی کنید و از یکدیگر بپرسید: «چه باید کرد تا روابطمان بهتر و بانشاط تر شود؟»

19. در رویارویی با مسائل و مشکلات خانوادگی، همیشه خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسئولیت خود و شناخت انتظارات متقابل، اختلافات را حلّ وفصل کنید.

20. در روز یا در هفته، برای گفت وگو دربارۀ مسائل و مشکلات و به اصطلاح، دردِ دل کردن با همسرتان، زمان مشخصی تعیین کنید و به آن پایبند بمانید.

21. از داشتن نگرش های آرمان گرایانه و شاعرانه در مسئلۀ ازدواج و روابط زناشویی و نیز انتظارات غیرواقع بینانه اجتناب کنید.

22. ارتباط زوجین باید از هرگونه سوءظن و حدس نادرست و دور از واقعیت، به دور باشد. اگر موضوع و مسئله ای ذهن یکی از زوجین را به خود مشغول کرده است، باید آن را

ص: 12

به صراحت و صادقانه مطرح کرده و درستی و نادرستی اش را با همسرش بررسی کند.

23. هر یک از زوجین باید زمینه های بروز سوءتفاهم ها و سوءظن ها را از بین ببرد و از رفتارهایی خودداری کند که شک و بدگمانی به وجود می آورد.

24. هر همسری باید با روان شناسیِ شریک زندگی اش آشنا شود تا بداند زنان یا مردان به چه اموری بها می دهند و نظام ارزشی آ ن ها چگونه است؛ برای مثال، معمولاً زنان به کسب امنیت عاطفی، تکیه کردن و حمایت شدن اهمیت می دهد و مردان می خواهند مستقل و خودمختار باشند و آزادیِ عمل را ارزشمند می دانند.

25. زن و شوهر باید از مسخره کردنِ یکدیگر و گفتنِ سخنان طعنه آمیز و دوپهلو جداً پرهیز کنند.

26. از رفتارهایی نظیر متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدنِ عیبِ یکدیگر که موجب افزایش مقاومت های روانی در طرف مقابل می شود، جداً باید پرهیز کرد.

ص: 13

تصویر

ص: 14

27. در سراسر زندگی، ازجمله در زندگیِ خانوادگی، بکوشید به نقاط مثبت، موهبت ها و نعمت هایی بیندیشید که در اختیار دارید، نه به اموری که در حوزۀ دارایی و دسترسی شما نیست.

28. از خطاهای یکدیگر سریعاً بگذرید و اشتباهات همدیگر را تحمّل کنید.

29. با یادآوری برخی روزهای خاص مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن و دادن هدیه هایی هرچند کوچک، مثل شاخه ای گل، عشق و علاقۀ خود را به طورنمادین به همسرتان اعلام کنید.

30. خود را در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه و جالب توجه نگه دارید از پریشانی و وضع نامرتّب بپرهیزید.

31. در انتخاب دوست و برقراریِ روابط دوستانه و معاشرت های خانوادگی با زوج های دیگر دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید.

ص: 15

ص: 16

32. از هرگونه رفتاری پرهیز کنید که به مردسالاری یا زن سالاری می انجامد.

33. خطای یکدیگر را در حضور دیگران، فرزاندن، آشنایان، والدین یکدیگر و... بازگو نکنید.

34. هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگری مقایسه نکنید.

35. از رفتارهای مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزۀ تکرار آن رفتار را بیشتر سازید.

36. از تصمیم های نادرست و غیرمنطقی و کلی گویی های بی اساس و نیز، از شکل گیریِ افکار منفی دربارۀ همسرتان شدیداً پرهیز کنید.

37. تاحدّامکان، به قول هایی عمل کنید که به همسرتان داده اید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگی نینجامد.

38. از نسبت دادنِ القاب زشت به یکدیگر و زدنِ برچسب های ناشایست و نامطلوب، مانند بدقول، فرصت طلب، شلخته، کله شق، یک دنده، لجباز و خودخواه، پرهیز کنید.

ص: 17

39. در مواقعی که غمگینی و افسردگی یا عصبانیت زن یا شوهر شدت می یابد و احتمال اختلال در کار سیستم عصبی یا غدد درون ریز وجود دارد، در نخستین فرصت، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عادی بودن ترشحِ غدد، خصوصاً غدۀ تیروئید، مطمئن شوید.

40. برای داشتن یک زندگی با نشاط و موفق، خوب بیندیشید، وقت بگذارید، احساس مسئولیت کنید، موانع ارتباط سالم را از میان بردارید و به عوامل سازندۀ فضای مطلوب زندگی، توجه کنید.

ص: 18

تصویر

ص: 19

تصویر

ص: 20

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109