از منا تا خدا

مشخصات کتاب

سرشناسه:معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی،1396

عنوان و نام پدیدآور:از منا تا خدا/ معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.

ناشر چاپی : معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی

مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه ، رایانه و کتاب

موضوع: منا - حج

ص:1

اشاره

بسم الله الرحمن الرّحیم

ص:2

تصویر

4.پیام مهم رهبر معظم انقلاب(مدظل هالعالی) به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت ا لله الحرام

8 .وحدت؛ گرهِ کورِ دل های به هم پیوستۀ مسلمانان جهان

10.نکات اصلی بیانات رهبر انقلاب دربارۀ فاجعۀ منا

12.جنایات وبی کفایتی های آل سعود

14.استکبارستیزی در کلام امام رحمه اله

18.هشدار اما م خمینی قدس سره دربارۀ آ ل سعود

22.برائت از مشرکین در کلام رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)

26 .وا کنش های جهانی به حادثۀ منا

ص:3

تصویر

پیام مهم رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام

ص:4

وَ الْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللهُ عَلَی سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبِینَ وَ صَحْبِهِ الْمُنتَجَبِینَ وَ مَنْ تَبِعَهُمْ بِإِحْسانٍ اِلی یَوْمِ الدِّینِ.

برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان! موسم حج برای مسلمانان، موسم افتخار و شُکوه در چشم خلایق و موسم نورانیت دل و خشوع و ابتهال(1)

در برابر خالق است. حج فریضه ای قدسی و دنیوی و خدایی و مردمی است. از سویی فرمان …(فَاذْکُرُوا اللهَ کَذِکْرِکُمْ آباءَکُمْ اَوْ أَشَدَّ ذِکرْاً)…(2) و (وَ اذْکُرُوا اللهَ فِی أَیّامٍ مَعْدوداتٍ(3))… و از سویی خطابِ (...أَلَّذِی جَعَلناهُ لِلنّاسِ سَواءً الْعاکِفُ فِیهِ وَ الْبادِ(4))… ابعاد بی انتها و متفاوت آن را روشن می سازد.

در این فریضۀ بی نظیر، امنیت زمان و مکان، همچون نشانه ای آشکار و ستاره ای درخشان، دل انسان ها را آرامش می بخشد و حج گزار را از محاصرۀ عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه گر، همواره آحاد بشر را تهدید کرده است، بیرون می کشد و لذت ایمنی را در دوره ای معیّن به او می چشاند.

حج ابراهیمی که اسلام به مسلمانان هدیه کرده است، مظهر عزّت و معنویت و وحدت و شُکوه است: عظمت امت اسلامی و اتکاء آنان به قدرت لایزال الهی را به رخ بدخواهان و دشمنان می کِشد و فاصلۀ آنان را با منجلاب فساد و حقارت و استضعافی که زورگویان و قلدران بین المللی بر جوامع بشری تحمیل می کنند، برجسته می سازد. حج اسلامی و توحیدی، مظهر (أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُمْ(5)) است، جایگاه برائت از مشرکان و الفت و وحدت با مؤمنان است.

آنان که حج را به یک سفر زیارتی سیاحتی فرو کاسته[اند] و دشمنی و کینۀ خود با ملت مؤمن و انقلابی ایران را در زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته اند، شیطان هایی خُرد و حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود می لرزند. حکّام سعودی

که امسال «صدّ عن سبیل الله و المسجد الحرام»(6) کرده و راه حجاج غیور و مؤمن ایرانی به خانۀ محبوب را بسته اند، گمراهانی روسیاه اند که بقای خود بر اریکۀ قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و هم پیمانی با صهیونیسم و آمریکا و تلاش برای برآوردن خواستۀ آنان می دانند و در این راه از هیچ خیانتی روی گردان نیستند.

ص:5


1- . تضرع.
2- . بقره، 200: «...خدا را یاد کنید، همانند یادآوری پدرانتان [ آن گونه که رسم آن زمان بود] بلکه از آن هم بیشتر... .»
3- . بقره، 203: «و خدا را در روزهای معیّنی یاد کنید... .»
4- . حج، 25: «...که آن را برای همۀ مردم، برابر قرار دادیم، چه کسانی که در آنجا زندگی می کنند یا از نقاط دور وارد می شوند... .»
5- . فتح، 29: «...دربرابر کفار سرسخت و شدید و در میان خود مهربان اند… .»
6- . نک: بقره، 217: «بازداشتن از راه خدا و مسجدالحرام».

اکنون قریب یک سال از حوادث مُدهش(1)

منا می گذرد که در آن، چندهزار نفر در روز عید و در لباس احرام، در زیر آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند؛ اندکی پیش از آن، در مسجدالحرام نیز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشیده شدند. حکّام سعودی در هر دو حادثه مقصرند؛ این چیزی است که همۀ حاضران و ناظران و تحلیلگران فنی بر آن اتفاقِ نظر دارند و گمانِ عمدی بودن حادثه نیز از سوی برخی صاحب نظران مطرح شد. تعلّل و کوتاهی در نجات مجروحان نیمه جانی که جان شیفته و دل مشتاق آنان در عید قربان با زبان ذاکر و ترنّم آیات الهی همراه بود، نیز قطعی و مسلّم است.

مردان قسیّ القلب و جنایت کار سعودی آنان را با جان باختگان، در کانتینرهای دربسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک یا حتّی رساندن آب به لبان تشنۀ آنان، آن ها را به شهادت رساندند. چندهزار خانواده از کشورهای گوناگون، عزیزان خود را از دست دادند و ملّت های آنان داغ دار شدند. از جمهوری اسلامی نزدیک به پانصد نفر در میان شهدا بودند. دل خانواده ها همچنان مجروح و داغ دار است و ملّت همچنان غمگین و خشمگین است.

حکّام سعودی به جای عذرخواهی و پشیمانی و تعقیب قضاییِ مقصران مستقیمِ این حادثۀ هولناک، با نهایت بی شرمی و وقاحت، حتّی از تشکیل هیئت حقیقت یابِ بین المللِ اسلامی نیز سر باز زدند. به جای ایستادن در جایگاه متهم، در جایگاه مدعی ایستادند و دشمنیِ دیرین خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشتۀ اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سَبُک سریِ بیشتر آشکار ساختند.

بوق های تبلیغاتی آنان اعم از سیاست مدارانی که رفتار آنان در برابر صهیونیست ها و آمریکا ننگ جهان اسلام است، تا مفتیان ناپرهیزکار و حرام خواری که آشکارا برخلافِ کتاب و سنّت فتوا می دهند، تا پادوهای مطبوعاتی که حتّی وجدان حرفه ای هم مانع دروغ سازی و دروغ گویی آنان نیست، تلاش بیهوده می کنند که جمهوری اسلامی را در محروم سازی حجاج ایرانی از حج امسال، متهم نشان دهند.

حکّام فتنه انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه های تکفیری و شَرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگ های داخلی و قتل و جرح بی گناهان کرده اند و یمن و عراق و شام و لیبی و برخی دیگر از کشورها را به خون آغشته اند، سیاست بازانِ ازخدابی خبری که دستِ دوستی به رژیم اشغالگر صهیونیست داده و چشم بر رنج و مصیبت جان کاه فلسطینیان بسته اند و دامنۀ ظلم و خیانت خود را تا شهر و روستای بحرین گسترده اند، حاکمان بی دین و بی وجدانی که

فاجعۀ بزرگ منا را پدید آورده[اند] و با نام خادمان حرمین، حریم حرم امنِ الهی را شکسته و میهمانان خدای رحمان را در روز عید در منا و پیش از آن در مسجدالحرام قربانی کرده اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم می زنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده یا تسبیب(2)

کرده اند، متهم می کنند.

ص:6


1- . هراس انگیز.
2- . باعث شدن، موجب شدن.

آنان مصداق کامل بیان روشنگر قرآن کریم اند که فرمود: (وَ إِذا تَوَلّی سَعی فِی الْأَرضِ لِیُفسِدَ فِیها وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللهُ لا یُحِبُّ الفَسادَ * وَ إِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ)(1)

امسال نیز بنابر گزارش ها، علاوه بر صدّ(2)

حجاج ایرانی و برخی ملت های دیگر، حجاج دیگر کشورها را در محدودۀ کنترل های نامعهود(3)

با کمک دستگاه های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار داده و خانۀ امن الهی را برای همه ناامن کرده اند. جهان اسلام، اعم از دولت ها و ملت های مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی ایمان و وابسته و مادی آنان را به درستی درک کنند. باید به خاطر جنایاتی که در گسترۀ جهان اسلام به بار آورده اند، گریبان آن ها را رها نکنند. باید به خاطر رفتار ظالمانۀ آنان با ضیوف الرّحمان(4)، فکری اساسی برای مدیریت حرمین شریفین و مسئلۀ حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آیندۀ امت اسلامی را با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهد ساخت.

برادران و خواهران مسلمان! امسال جای حجاج مشتاق و بااخلاص ایرانی در مراسم حج خالی است؛ ولی آنان با قلب های خود حاضر و در کنار حاجیان از سراسر جهان و نگران حال آنان هستند و دعا می کنند که شجرۀ ملعونۀ طواغیت نتوانند گزندی به آنان برسانند. برادران و خواهران ایرانیِ خود را در دعاها و عبادت ها و مناجات های خود یاد کنید و برای رفع گرفتاری ها از جوامع اسلامی و کوتاه شدن دست مستکبران و صهیونیست ها و سرسپردگان آن ها از امت اسلامی دعا کنید.

این جانب یاد شهدای منا و مسجدالحرام در سال گذشته و شهدای مکّه در سال (5)66

را گرامی می دارم و از خدای عزّوجل برای آنان طلب مغفرت و رحمت و علوّ درجات می کنم و

با سلام به حضرت بقیّةالله اعظم(روحی له الفداء) دعای مستجاب آن بزرگوار را برای اعتلای امت اسلامی و نجات مسلمانان از فتنه و شر دشمنان طلب می نمایم.

و بالله التُّوفیق و عَلیه التّکلان

سیدعلی خامنه ای

آخر ذی القعده 1437

12شهریورماه95

ص:7


1- . بقره، 205و206: «[نشانۀ آن این است که] هنگامی که روی برمی گردانند و [از نزد تو خارج می شوند،] در راه فساد در زمین کوشش می کنند و زراعت ها و چهارپایان را نابود می سازند [با اینکه می دانند] خدا فساد را دوست نمی دارد.٭ و هنگامی که به آن ها گفته شود: ‘از خدا پروا کن’ لجاجت و تعصب آن ها را به گناه می کشاند. آتش دوزخ برای آنان کافی است و چه بد جایگاهی است.»
2- . بازداشتن، مانع شدن.
3- . غیرمتداول، غیرمعمول.
4- . میهمانان خدا.
5- . فاجعۀ جمعۀ خونین مکه، نمونه ای دیگر از خصومت های آمریکاست که در 9مرداد1366 (6ذی الحجه1407) در موسم حج و پس از مراسم برائت از شرک و مشرکین توسط حکام رژیم آل سعود روی داد و ضمن هتک حرمت آن حرم امن الهی، نزدیک به چهارصد ایرانی و غیرایرانی که اکثراً زنان بودند به شهادت رسیدند و چندین برابر این تعداد نیز مجروح شدند.

تصویر

وحدت؛ گره کور دل های به هم پیوستۀ مسلمانان جهان

من امروز وقتی نگاه می کنم به مسائل جامعۀ خودمان و مسائل دنیای اسلام، می بینم اگرچه همۀ این محتواهای بزرگ مهم است برای دنیای اسلام: هم علم مهم است، هم خردورزی مهم است، هم اخلاق مهم است؛ لکن آنچه امروز در درجۀ اولِ اولویّت برای دنیای اسلام قرار دارد، وحدت است. ما مسلمان ها خیلی از هم دور شد[ه ا]یم؛ سیاست ها در این زمینه، تلاش متأسفانه موفقی انجام دادند که مسلمان ها را، دل های گروه های مُسلم را از یکدیگر جدا کنند! امروز به وحدت احتیاج داریم.

اگر ملت های کشورهای اسلامی در همۀ این منطقۀ وسیع که یک کسرِ بسیار بزرگی از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، نه در جزئیات، [بلکه] در جهت گیری های کلّی با یکدیگر همراه باشند، دنیای اسلام به اوج ترقّی و تعالی خواهد رسید. [اینکه] در مسائل کلّی کنار هم دیده بشوند، همین دیده شدن درکنار

ص:8

تصویر

هم تأثیر دارد. اینکه رؤسای کشورهای اسلامی یا روشن فکران کشورهای اسلامی، علیه یکدیگر حرف بزنند، وَلو فقط حرف باشد، دشمن را جَری می کند [و] به دشمن امید می دهد؛ همچنان که واقعیت امروز، همین است. همین قدر که ما وَلو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت می بخشد به دنیای اسلام، عظمت می بخشد به شخصیت امت اسلامی.

هرجا نمونه هایی از این اجتماع را ما مشاهده کردیم، وَلو تن ها، جسم ها در کنار هم قرار گرفتند، دیدیم انعکاس آن در دنیا مایۀ شرف و آبروی اسلام و مسلمین شد، مایۀ آبروی پیغمبر شد. نماز عید را که می خوانیم، کنار هم قرار می گیریم، می گوییم: «أَلَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَتاً وَ مَزیداً»(1)

صِرف کنار هم قرارگرفتن جسم ها در نماز، برای پیغمبر مایۀ شرف است، برای امت اسلامی مایۀ اعزاز و احترام است. اجتماع حج همین جور است.

امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون ها انسان در کنار هم قرار گرفتند. خودِ این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمان ها، البته مخصوص شیعه نبود، سنی ها هم بودند، [این حرکت] که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند، تجلیل کردند، آن را بزرگ ترین گردهمایی عالَم به حساب آوردند. چه کسانی؟ آن هایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می کنند.

بیانات در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان بیست وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، 19دی1393

وحدت کلمه

امروز، هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه، دست هایی در کار است برای اینکه این ها را از هم جدا کند. همۀ این دست ها هم اگر جست وجو کردید، می رسد به مراکز جاسوسی و اطلاعاتیِ دشمنان اسلام. نه دشمنان ایران، نه دشمنان شیعه فقط: دشمنان اسلام. آن

تشیعی که ارتباط به ام آی شش انگلیس داشته باشد، آن تسنّنی که مزدور سی آی ای آمریکا باشد، نه آن شیعه است [و] نه آن سنی است؛ [بلکه] هر دو، ضدّ اسلام اند.

ما 35 سال است در جمهوری اسلامی این فریاد را داریم می زنیم. فقط هم نمی گوییم! عمل می کنیم. کمکی که جمهوری اسلامی به برادران خود در دنیای اسلام تا امروز کرده است، اغلب کمکی بوده است که به برادران اهل سنت کرده است. ما در کنار فلسطینی ها ایستادیم، در کنار مردم مؤمن کشورهای منطقه ایستادیم؛ چون می دانستیم مسئلۀ وحدت، امروز در رأس مسائل اسلامی است.

بیانات در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان بیست وهشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، 19دی1393

ص:9


1- . علی بن موسی بن طاووس، إقبال الأعمال، ج1، ص289.

تصویر

فاجعۀ منا و کشته شدن صدها نفر از حجاج کشورمان و هزاران نفر از دنیای اسلام، ایام عید را تبدیل به عزا کرد؛ همچنین نپذیرفتن مسئولیت این فاجعه از سوی حکومت عربستان بر تلخی حادثه افزود. حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) در مقابل این حادثه، موضع گیری های مهمی داشتند. ایشان ابتدا در پیامی، سه روز عزای عمومی در کشور اعلام کردند؛ سپس در شروع جلسۀ درس خارج فقه، دولت سعودی را به مسئولیت پذیری و پرهیز از فرافکنی توصیه کردند. در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر نیز، به حکّام عربستان هشدار دادند: «اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العمل های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.»

در جدول زیر مهم ترین سخنان رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) دربارۀ فاجعۀ منا مرور شده است. این نکته ها از پیام ایشان در پی فاجعۀ منا در 2مهر1394 و بیاناتشان در ابتدای درس خارج فقه در 5مهر1394 و نیز در دانشگاه علوم دریایی در 8مهر1394 برگرفته شده است.(1)

نکات اصلی بیانات رهبر انقلاب (مدظله العالی) دربارۀ فاجعۀ مصیبت بار منا

ص:10


1- . www.khamenei.ir

مصیبت واقعی برای ملت ایران

حادثۀ تلخ منا ب همعنای واقعیِ کلمه، عید را عزا کرد. چندصد نفرِ

حاجیان، مظلومانه و ا یبسا عد های با زبان تشنه از دنیا رفتند.

صدها خانواده، مشتاقانه در انتظار عزیزان حج گزار خود بودندو

اکنون به عزای آنان نشست هاند.

انسان نمی تواند لحظ های خود را از این غم، فارغ بداند و دائم در

این چندروزه، این غم در د لهای ما و دیگران سنگینی می کند.

مصیبت عظیم برای دنیای اسلام

فاجعۀ مصیب تبار... مِنا که در آن، جمع کثیری از ضیو فالرّحمان

و مؤمنانِ مهاجر ال یالله از کشورهای گوناگون جان باختند،

اندوهی بزرگ در جهان اسام پدید آورده و عید آنان را عزا کرده

است.

آ ن طور که به ما گزارش داد ه اند، بیش از پنج هزار کشته از دنیای

اسلام و از کشورهای مختلف وجود داشته است... چندصد کشته

در یک حادثه، حادثۀحج، چیز کوچکی است؟! شوخی است؟!

دنیای اسلام باید برای این فکر کند!

اقدامات لازم پس از وقوع حادثه

اولین مطلب همین است که سعود یها باید بپذیرند مسئولیت

خودشان را و (هم) به لوازم این پذیرشِ مسئولیت باید عمل بشود.

اینکه فرافکنی کنند و دائم این و آ ن را متّهم کنند و مدام

خودشان از خودشان تعریف کنند، کارهایی نیست که به جایی

برسد. این، فعالی تهای عقیمی است.

در انتقال ابدان مطهرشان به کشور، مشکلاتی وجود دارد؛ ولیکن

به وظایفشان عمل نمی کنند؛ بلکه در مواردی نقطۀ مقابل

وظایفشان عمل م یکنند و موذ یگری م یکنند.

بایستی از دنیای اسلام، ازجمله از کشور ما کسانی باشند، بروند از

نزدیک تحقیق کنند و مشخص کنند که علت حادثه چه بوده

است.

اگر کشور و ملت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذیعک

سال عمل نشان بدهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود.

واکنش احتمالی جمهوری اسلامی

ما تا حالا خویشتنداری کردیم. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت

حرمت برادری در امت اسلامی را نگه داشتیم.

اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العملهای ما

خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.

امروز ده هاهزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکه و مدینه، در مناسک

حج اند. اندک بی احترامیِ به اینها، عکس العمل ایجاد خواهد

کرد.

عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهر جانباختگان

عزیز ما در حج، عکس العمل ایجاد خواهد کرد.

اگر کسی بخواهد به حقّ ملت ایران و جمهوری اسامی ایران

دس تدرازی کند، می دانیم با او چه جوری رفتار کنیم: محکم

برخورد می کنیم!

ص:11

تصویر

ص:12

تصویر

ص:13

تصویر

استکبار ستیزی درکلام امام قدس سره

ص:14

واژۀ استکبار که در ادبیات سیاسیِ انقلاب

اسامی به طور مکرر استفاده می شود،

از تعالیم قرآن کریم مایه میگیرد.

مفهوم این واژه اظهار عُلو و برتری در

زمین، بر دیگران بزرگی فروختن و خود

را قاهر و مسلط دانستن است. این واژه

در آیات مختلف، برای نمایاندن ماهیت

قدرت های استکباری در هر عصر و زمان

و معرفی صفات و روحیات و عملکرد آ نها

مطرح می شود:

(فِی صُدُورِهِمْ إِل کِبْرٌ (نیست در

د ل هاشان، مگر تکبر و احساس بزرگی)

(فَاسْتَکْبَرْتُمْ )2 (شما استکبار وگرد نکشی کردید.)

(کَذبُوا بِآیاتِنا وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها )3 (آیات ما

را دروغ شمردند و از روی تکبر از آنها رخ

برتافتند.)

این ها ازجمله آیاتی است که ب هصراحت

واژۀ استکبار را دربارۀ جبهۀ کفر و شرک و

نفاق ب هکار برده و این خصلت و صفت

شیطانی و نفسانی را در همۀ اعصار، به

تمام دشمنان و مخالفان دین مبین حق

تعمیم داده است.

یکی از مشخصه های بارز اندیشۀ سیاسی

اما م خمینی قدس سره تاش برای واردکردن

واژ هها و مفاهیم قرآنی و اسامی در

ادبیات سیاسی انقلاب اسامی بود که از

نمونه های مهم آن، واژۀ استکبار است.

حضرت امام قدس سره از همان آغاز نهضت،

نوک پیکانِ تهاجم خود را به سوی

استکبار جهانی و در رأس آن، آمریکای

جنایتکار نشانه رفتند و نهضت اسلامی

خود را مبتنی بر «دکترین استکبارستیزی »

بنیان نهادند. ایشان تنها در مقام

توصیف ویژگ یهای استکبار جهانی

باقی نمی ماندند و با بصیرت و آگاهی و

شجاعتِ تمام، آمریکای جنایتکار را

رأس استکبار جهانی معرفی میکردند و با

همین عنوان مخاطب قرار می دادند.

رهبر کبیر انقلاب اسلامی با این اعتقاد

که: «همۀ بدبختی ما از آمریکاست ،»

دربارۀ خوی تجاوزطلبی و ضرورت مبارزه

و ترک رابطه با استکبار چنین سخن

گفت هاند: «خیال نکنید که روابط ما با

آمریکا و روابط ما با نمیدانم شوروی و

روابط ما با ای نها، یک چیزی است که

برای ما یک صلاحی دارد. این مثل رابطۀ

بره با گرگ است! رابطۀ بره با گرگ،

رابطۀ صلاحمندی برای بره نیست.

ای نها م یخواهند از ما بدوشند: ای نها

نم یخواهند به ما چیزی بدهند. 4»

ایشان با صراحتِ تمام، آمریکا را

«شیطان بزرگ » نامیده و اعلام کرد هاند:

«آمریکا دشمن شمارۀ یک مردم محروم

و مستضعف جهان است 5» و از ملت ایران

و ملل مسلمان و محروم جهان چنین

خواست هاند: «هرچه فریاد دارید، سر آمریکا

بکشید. 6» بشارت این بزرگوار قدس سره به همۀ

مبارزان جبهۀ توحید در سرتاسر جهان نیز

شنیدنی است: «اگر دقیقاً به وظیف همان

که مبارزه با آمریکای جنای تکار است،

ادامه دهیم، فرزندانمان شهد پیروزی را

خواهند چشید. 7»

حضرت امام قدس سره در این مسیر تلاش

کردند که با نمادسازی، جبهۀ مبارزه با

استکبار جهانی را تثبیت کرده و بسط

دهند. به نمون ههایی از تلاش هم هجانبۀ

این بزرگ مرد در تحقق عملیِ دکترین

استکبارستیزی اشاره میکنیم:

1. حمایت از اقدام انقلابی دانشجویان

پیروِ خط امام در تسخیر لانۀ جاسوسی و

یادکردن از آن با عنوان «انقاب دوم » و

ص:15

تثبیتش با عنوان «روز مبارزه با استکبارجهانی»

2. معرفی آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان

به روز جهانی قدس و دعوت از همۀ

مسلمانان و آزاد یخواهان جهان برای

تبدیل این روز به روز مبارزه با رژیم اشغالگر

قدس و صهیونیسم بین الملل و استکبار

جهانی؛

3. احیای سنت ابراهیمی و محمدیِ

برائت از مشرکین و فریادبرآوردن با شعار

مرگ بر آمریکا و اسرائیل در مراسم حج،

به عنوان فریض های محوری و کلیدی که

لازمۀ پذیرش حج واقعی است.

شاخص ههای دکترین

استکبار ستیزی در اندیشۀ

حضرت امام قدس سره

حضرت امام قدس سره در طول مبارزه، به

تبیین ابعاد و شاخصه های دکترین

استکبارستیزی پرداختند، به ویژه بعد از

پیروزی انقاب اسلامی و شکل گیری

نظام اسامی که نظام استکبار جهانی

به طور تما م قد در برابر نهضت اسامی

ملت ایران قرار گرفت و آن را بزر گترین

تهدید قلمداد کرد. شاخصه های مهم آن

عبارت اند از:

1. الهی بودن

یکی ازمؤلف ههای مهم مبانی اندیش های

حضرت امام قدس سره اصل مبارزه با استکبار و

ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست.

تاریخ یترین سند مبارزاتی حضرت

َامام قدس سره با آیۀ شریفۀ (قُلْ إنَّما أعِظُکُمْ

بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثْنَی وَ فُرادَی

8 آغاز می شود. ایشان در ابتدای پیام

خود خطاب به همۀ مسلمانان و علما و

روحانیان نوشت هاند:

خدای تعالی در این کلام شریف، از

سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای

سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین

موعظ ههایی است که خدای عالم از میانۀ

تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک

کلمه را پیشنهاد بشر فرموده است. این

کلمه، تنها راه اصلاح دو جهان است... .

خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به

این روزگار سیاه رسانده و همۀ جهانیان را

بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر

نفوذ دیگران درآورده (است). 9

این عبار ت ها اولین گام های

حضرت امام قدس سره در آغاز حرکت بزرگ

استکبارستیزی ایشان است که مبتنی

بر آموز ه های قرآنی و دکترین «قیام لِله »

شکل گرفته است. جستوجو در صحیفۀ

امام قدس سره نمون ههای فراوان دیگری از

تأکید و توجه ایشان به مفهوم «قیام

لِله » را آشکار می کند و نشان م یدهد که

قیام و مبارزه برای خدا جزوِ کلیدواژ ههای

اصلی گفتمان این بزرگوار و روح و جوهرۀ

دکترین استکبارستیزی است. رهبر

کبیر انقلاب اسلامی قدس سره بارها در طول

مبارزه این نکته را یادآوری کردند: «این

نزاع و مبارز های که الان بین کفر و اسام

است، این منازعه بین ما و آمریکا نیست:

بین اسام است و کفر » نیز تلاش کرد تا

ماهیت اسامی و الهیِ استکبارستیزی را

به ملت ایران گوشزد کند تا بر اثر غفلت،

سطح مبارزه تا کسب منافع مادی و

غیرالهی تنزّل نیابد.

2. سازش ناپذیری

اما م خمینی قدس سره امکان هرگونه تاش

برای نزدیکی و سازش و مصالحه با

استکبار را نفی کرده و آن را نافی عزت

مسلمین دانستها ند؛ ضمن آنکه این

ص:16

تصویر

حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور

بود هاند که استکبار از موضع خود کوتاه

نخواهد آمد. این نگاه، برآمده از آموز ههای

قرآنی است که خدواند در شرح وضعیت

جبهۀ حق و دشمنانش به آن اشاره کرده

است.

خداوند متعال مؤمنین را از هرگونه دوستی

با دشمنان نفی میکند و می فرماید:

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ

النَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ

یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی

الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ )(1)

(ای کسانی که ایمان آورده اید،

یهود و نصاری را دوستان خود

مگیرید؛ چراکه آنان دوستان یکدیگرند و

هرکدام از شما آ نها را به دوستی بگیرد، از

آنان خواهد بود. آری، خدا گروه ستمگران

را هدایت نمی کند.) در جایی دیگر نیز

(یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُعَدُوِّی

وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلیِاتُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّهِ

وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُم مِّنَ الْحَق)(2)

(ای کسانی که ایمان آورده اید، دشمن

من و دشمن خودتان را به دوستی نگیرید

به طوری که با آ نها اظهار دوستی کنید

و حال آنکه قطعاً به آن حقیقت که برای

شما آمده است، کافرند.)

خداوند در ادامۀ همین آیه، آن هایی را

که تلاش دارند پنهانی با دشمنان ارتباط

برقرار کنند، منحرف معرفی می کند و

خطاب به آ نها چنین هشدار می دهد:

وَ أَنَا أَعْلَمُ بِمَا أَخْفَیْتُمْ وَ مَا أَعْلَنتُمْ

وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سواءَ اَلسَّبِیلِ )(3)

(من به آنچه پنهان داشتید و آنچه آشکار کردید،

داناترم و هرکس از شما چنین کند، قطعاً

از راه درست منحرف شده است.)

حضرت امام قدس سره مبتنی بر آیات و روایات

متعددی که در نفی پذیرش ولایت

کافران و مستکبران آمده است، آ نهایی

را که به دنبال مذاکره و کنارآمدن با

دشمنان خدا هستند، خائن معرفی

می کنند. ایشان باصراحت در نفی هرگونه

سازش با استکبار جهانی فریاد برم یآورند:

«کسی تصور نکند که ما راه سازش با

جها ن خواران را نمی دانیم! ولی هیهات

که خادمان اسام، به ملت خود خیانت

کنند!... اگر بندبند استخوا نهایمان را

جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار بَرند، اگر

زند هزنده در شعل ههای آتشمان بسوزانند،

اگر زن و فرزندان و هست یمان را در جلوی

دیدگانمان به اسارت و غارت بَرند، هرگز

اما ننامۀ کفر و شرک را امضا نمی کنیم.)(4)

ص:17


1- 10 . مائده، 51 .
2- 11 . ممتحنه، 1.
3- 12 . ممتحنه، 1.
4- 13 . صحیفۀ امام، ج 21 ، ص 69 ، 13 تیر 1367 .

تصویر

33سال پیش در چنین روزی

هشدار امام خمینی قدس سره دربارۀ آ ل سعود

امام خمینی « قدس سره من به حکومت حجاز نصیحت می کنم که ای نطور طرف دار دشم نهای اسام و دشمن های

بی تالله الحرام نباشند. آن روزی که شما گرفتار بشوید، آمریکا به دردتان نمی خورد؛ همان طوری که امروز صدام، آمریکا

به دردش نمی خورد. نگذارند یک وقت که وقت گذشته است، آن وقت عذرخواهی کنند.

ص:18

تصویر

تراژدی های جنایات و بی کفایتی های

آل سعود از گذشته ای دور کاما بر

جهانیان روشن بوده و حادثه تلخ منا در

سال 1366 نیز گواهی بر این بی کفایتی

مدیران حرمین شریفین بوده است که

امام خمینی 33 قدس سره سال پیش ویژه این

مناسبت تلخ و دردآور به آل سعود هشدار

دادند و بیان فرمودند:

ایران، حکومت مردم است،

حکومتِ مردمی، دیگر نمی تواند

بترسد از اینکه آمریکا چی می گوید.

حکومتِ مستمندان است، حکومت

مستضعفان است. ای نها در دلشان

خوف نیست به اینکه اگر چه بشود، ما

مقاممان را از دست م یدهیم. بنابراین

آمریکا و امثال آمریکا تصور نکنند که

با یک کلم های که در سابق، زمان

شاه و زمان رضاخان و محمدرضاخان

می گفتند در اینجا اطاعت می شد، حالا

هم آن هست. نخیر، حالا آن نیست.

این از خاصیت حکومت محرومین

است که نه از این ابرقدرت می ترسد

و نه از آن ابرقدرت م یترسد و از جنگ

هم نمی ترسد.

امام قدس سره دربارۀ اشکا ل تراشی عربستان

مقابل حجاج ایرانی نیز فرمودند:

قضیۀ جلوگیری از حجاج ایران، یک

مسئله ای نیست که بتواند حکومت

حجاز، یک همچو امری را انجام

بدهد. حکومت حجاز کوچ کتر از

این است که جلوی حجاج را بگیرد؛

لکن اشکا لتراشی م یکنند و ]از[ این

اشکا ل تراشی و غفلت یک روزی بیدار

می شوند که وقت گذشته است و دیگر

نمیتوانند عذرخواهی کنند.

ایران تمام حجاجش را می فرستد

یا اصاً نمی فرستد. من به حکومت

حجاز نصیحت م یکنم که ای نطور با

مسلمین رفتار نکنند و ای نطور طر فدار

دشمنهای اسلام و دشمنهای بی تا للّه

الحرام نباشند. من نصیحت م یکنم که

تا دیر نشده (است) به خود آیند. نگذارند

ی کوقت که وقت گذشته است آن وقت

عذرخواهی کنند.

خدا نکند که امسال حجاج ایرانی نروند

به مکه و خدا نکند که این، اسباب

این بشود که اسلام و مسلمین انفجار در

آنها حاصل بشود و دیگر نه از شیخی

وجود پیدا بشود و نه از بستگان آمریکا؟

بنابراین، من باز هم از آ نها میخواهم

که تجدیدنظر بکنند در افکار خودشان.

آن روزی که شما گرفتار بشوید، آمریکا به

دردتان نمیخورد؛ همان طوری که امروز

صدام، آمریکا به دردش نمیخورد، هی

میگوید ما بی طرفیم. نمیتواند بگوید

من هم طرفم. اصلاً اینها می خواهند

یک دست های را به جان هم بریزند و

استفاد هاش را آ نها بکنند. آ نها حاضر

نیستند که سربازهای خودشان را به

کشتن بدهند.(1)

ص:19


1- 1. روزنامۀ اطلاعات، «پیش بینی امام خمینی قدس سره درمورد آل سعود 12 ،» مرداد 62، ص 2

تصویر

ص:20

تصویر

ص:21

تصویر

برائت از مشرکین

در کلام رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)

در خلال آیات حج، قرآن همه را به برائت از

بتهای مشرکین فرا می خوانَد: (فَاجْتَنِبُوا

الرِّجْسَ مِنَ الْأوْثانِ)این بت ها ممکن

است یک روز، همان بت های آویخته بر

کعبه باشد؛ اما بیشک امروز و همیشه،

همان قدر تهایی است که حاکمیت

بر نظام زندگی آدمی را به ناحق در دست

گرفت هاند و امروز واضح تر از همه، قدرت

استکبار و قدرت شیطانی آمریکا و قدرت

فرهنگ غرب و فساد و ابتذالی است که

بر کشورها و ملتهای مسلمان تحمیل

میکنند. البته عاِل منمایان وابسته و

مزدورِ حکومتهای پوشالی اصرار خواهند

کرد که خیر، ب تها همان منات و لات و

هب لاند: هما نها که در روز فتح مکه، زیر

پای سپاهیان پیروزمند پیامبر بزرگ صلی الله علیه و آله وسلم

خرد و نابود شدند!

مقصودِ این آخوندالسلطنه ها آن است

که حج را به زعم خود از هرگونه مضمون

سیاسی، تهی سازند! غافل از آنکه همین

اجتماع میلیونی مسلمانان از هر گوشۀ

جهان، در یک نقطه، در یک زمان، خود،

دارای بزر گترین مضمون سیاسی است.

این نمایش امت اسامی است که در

آن، اختلافات نژادی و زبانی و جغرافیایی

و تاریخی، همه رنگ باخته است و از

همه، یک «کلّ » پدید آمده است. آنان

و اربابانشان برا یاینکه مسلمین از این

واحد بزرگ چیزی نفهمند و فردها احساسِ

«جمع » نکنند، هم هگونه دروغ و فریب و

سخن باطل را به میان آورد ه اند و می آورند

تا عرصه را بر دعو تکنندگان به وحدت

و منادیان برائ ت از سردمدارانِ شرک تنگ

کنند. ایران اسامی خواسته است اگرنه

بیشتر، کمترین کاری را که با مضمون

حج مناسب است، انجام دهد و آن، دعوت

مسلمین به اتحاد و کسب خبرهای راستِ

مل تها از یکدیگر و ابراز نفرت و بیزاری از

سردمداران شرک و فساد است. هرکس با

این هد فهای ارزشمند و والا مقابله کند،

هرچه بگوید، ناحق گفته است که قرآن

ص:22

دربارۀ آن می فرماید: (وَ اجتَنِبُوا قَولَ الزُّورِ )

قول زور، سخن باطل کسانی است که بدِ

جمهوری اسلامی را میگویند؛ زیرا جمهوری

اسلامی، حاکمیت دولت صهیونیست بر

فلسطین اسامی را رد میکند و سازش

چند فرد فاسد و مطرود با غاصبان را فاقد

ارزش می شمارد؛ دخالت مالکانۀ آمریکا

بر کشورهای عربی را محکوم میکند؛

خیانت بعضی از سران اسلامی به مل تهای

مسلمانِ خود را برای خوشامد آمریکا و

صهیونیستها زشت میدارد؛ مسلمانان

را به شناختن قدرت عظیم خود که امروز

هیچ ابرقدرتی تاب مقابله با آن را ندارد،

فرا می خوانَد؛ معرفت اسامی و مقررات

شریعت را قادر بر ادارۀ کشورهای اسلامی

می داند؛ فرهنگ تحمیلی غرب را که

مظهر آن، برهنگی و مستی و بیایمانی

است، برای کشورهای اسلامی زیا نبخش

می شمارد و کوته سخن، بر پیروی از قرآن

و اسام پای می فشارد. امروز، هریک از

کشورهای اسامی که آشکارا همین

سخن را بگوید و همین مواضع را اتخاذ

کند: یعنی اسرائیل غاصب را نفی کند،

دخال تهای قلدرانۀ آمریکا را نفی کند،

میگساری و بیبندوباری و فساد جنسی

و آمیختگی زن و مرد را نفی کند، خیانت

سازشکاران با صهیونیستها را نفی کند،

مسلمانان را به وحدت و مقاومت در برابر

ابرقدرتها فرا بخوانَد، احکام اسلامی را در

حکومت و اقتصاد و سیاست و غیره عملی

کند، همین تبلیغاتی که امروز بر ضدّ ایران

اسامی هم هجا م یپراکنند، بر ضدّ آن

کشور و سران آن عیناً همۀ این تهم تها

و دشنا مها و نارواها را خواهند گفت و

خبرگزاریهای استکباری و صهیونیستی و

رادیوهای آمریکا و انگلیس و پیروان آ نها

همین بددهنی و یاو هپرداز یها را دربارۀ آن

خواهند کرد.

این است قول زور که خداوند آن را

همتای شرک و در کنار آن آورده است.

شگفتا که وعاظا لساطین نیز در بعض

مناطق جهان، در این کار حرام و

ضدّاسامی، مقلّد تبلیغاتچ یهای آمریکا

و صهیونیستاند! البته تسلیم مطلق آنان

در برابر حکام جائر که متأسفانه سرنوشت

روحانیون بعضی کشورهای مسلمان

است، جایی برای تعجب نم یگذارد!

اینک حجّ، نعمت بزرگ خدا در برابر

شماست، باید آحاد مسلمین و امت اسلامی

از آن سود ببرند و چنا نکه فرموده است:

(جَعَلَ اللهُ الْکَعْبَةَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً للنَّاسِ )

4 از آن برای اقامه و صاح دین و دنیای

خود بهره گیرند. امروز دین مسلمانان

به وسیلۀ تهاجم فرهنگی دشمن و ترویج

فساد و ظلم و بیایمانی و بیبندوباری

در میان جوامع اسامی که غالباً با ابتکار

قدر تهای ضدّاسلامی و به کمک تبلیغات

و رسانه های آنان و غیر آن انجام م یگیرد،

در خطر است و دنیای آنان نیز به وسیلۀ

سلطۀ روزافزون استکبار بر امور کشورهای

اسامی و فشار و دشمنیِ مضاعف بر هر

دولت یا گروهی که بخواهد افکار را

به سوی حاکمیت واقعیِ اسلام و استقلال

و اقتدار ملتهای مسلمان متوجه کند!

و البته جلودار این تهاجم همه جانبه به

اسلام، شیطان بزرگ، یعنی دولت ایالات

متحدۀ امریکاست در خطر است.

هر چشم دقیقی میتواند دست یا ارادۀ آن

دولت ضدّ اسلام را در پشت سرِ مصائبی که

بر اسام و مسلمین وارد م یشود، ببیند.

در فلسطین اشغالی عمده ترین عاملِ

خیره سری و گستاخی صهیونیستها و

مهمترین عامل به ساز شکشانیدن بیشتر

دولت های عرب در برابر زیاد ه طلبی در

برابر اسرائیل، آمریکاست. بدون پشتیبانی

ص:23

آمریکا دولتهای مرتجع منطقه که

به سرسپردگی در برابر آمریکا شناخته

شد هاند، تبدیل به مدافع دولت غاصب

و مدّعی فلسطینیانِ ضدّسازش نمیشد

و آ نهایی که باید طبق وظیفۀ اسامی

خود، با اسرائیل مقابله کنند، لباس مقابله

با مخالفان اسرائیل را نمی پوشیدند و بدون

حمایت بی قیدوشرط آمریکا، دولت غاصب

نمی توانست فاجعۀ عظیمی مانند کشتار

حرم شریف ابراهیمی علیه السلام را پدید آورده و

آ ن چنان بی دغدغه، خود را از عواقب آن

برکنار دارد!

شبیه این مطلب درمورد مسلمانان بوسنی

و هرزگوین نیز صادق است. قتل عام

تاریخیِ مردم گوراژده و سارایوو، به وسیلۀ

صرب ها که حقیقتاً در شمار لکه های ننگ

بشریت در دوران معاصر است، مسئولیت

سنگینی بر دوش قدرتهای مسلط جهان

و بیش از همه، آمریکاست. اگر دخالت و

سیاست گذاری آنان نمیبود، مسلمانان

بوسنی در برابر صر بهای مسلّح و مجهّز،

از دریافت کمکهای تسلیحاتی، ممنوع

و محروم نمی شدند و ملّتی دستبسته و

محاصر ه شده، قربانیِ مهاجمینی خون خوار

و گستاخ و تشوی قشده، قرار نم یگرفت.

دردآور آن است که آمریکا و ناتو پس از

این زمین هسازیِ ب یرحمانه برای قت لعام

مسلمانان بوسنی و پس از اینکه سازمان

ملل و دبیرکل آن را کاماً درجهت

همین سیاست به کار انداخته اند و پس

از نشان دادن علائم رضایت خود از

قلع وقمع مسلمانان به دست صر بها و

پس از گذشت چند هفته از حملۀ سبعانۀ

مهاجمین به زن و کودک و پیر و جوانِ

مسلمان و کشته شدن هزاران بیگناه و

پدیدآمدن محنتی بِدان عظمت برای مردم

شهر گوراژده، پس از این همه، با تهدید

صر بها به بمباران هوایی، شکنجه را

متوقف میکنند و آنگاه این را ب هحسابِ

انسان دوستی و صل حدوستی و بی طرفیِ

خود می گذارند!

آیا اگر جاّدی پس از ساعتها و روزها،

شکنجۀ شخصی را متوقف کند،

م یتواند مدعی انسا ندوستیِ خود شود و

ادام هندادن شکنج هرا دلیل بیاورد؟! همین

موضعِ ظاهرًا بیطرف، ولی عملاً خصمانه

نسبت به مسلمین، در همۀ قضایایی که

در آن ، مسلمانان مظلوم، یک طرف قضیه

و مورد ستم و فشار دشمنان خود هستند

نیز از آمریکا و همدستان اروپای یاش مانند

انگلیس دیده م یشود که نمونۀ آن،

قضایای گریه آور کشمیر و محنت شدید

مسلمانان قره باغ و تاجیکستان است.

هرجا دولت یا جمعیتی شعار اسلام می دهند

و برای حاکمیت اسام تاش می کنند،

به طور بیقیدوشرط مورد اهانت و تهمت

و سختگیری و دشمنیِ خباث تآمیز

آمریکا قرار میگیرند؛ مثال واضح، دولت

سودان، نهضت اسامی الجزائر، حز بالله

لبنان، حماس و جهاد اسامی فلسطین،

مسلمانان مصر و امثال آ نهایند. در همۀ

این موارد، عناصر استکبار جهانی و بیش

از همه، آمریکا، رفتاری همراه با تعصب و

شبیه رفتارهای قبیل هایِ جوامع قبائلی، از

خود بروز م یدهند. ماجرای دشمن یهای

کینه توزانه و همراه با خشم و بیان صافی

از سوی آمریکا نسبت به ایران اسامی و

البته به فضل و ارادۀ الهی غالباً بیاثر هم،

خود، داستان جداگان های دارد که بسیاری

در سطح جهان از آن باخبرند. اکنون آیا

امت بزرگ اسامی و رؤسا و سیاستمداران

و روش نفکران و علمای دینیِ آن، نسبت

ص:24

تصویر

به این وضع دردناک مسلمانان در سراسر

جهان، هیچ مسئولیتی ندارند؟ آنا نکه

به صدق فرمودۀ پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله وسلم

که فرمود:(مَنْ اصْبَحَ و لَمْ یَهْتَمَّ باْمور المُسلمینَ فَلَیْسَ بِمُسلِمٍ )(1)

عقیده دارند،

آیا برای بُروزدادن این اهتمام، جایی بهتر

از حج بی تالله و زمانی مناس بتر از ایام

معلومات سراغ دارند؟

یقیناً بی دلیل نبوده است که پیامبر

عظیم الشأن صلی الله علیه و آله وسلم برای اعلام برائت از

مشرکین که یک عمل کاملاً سیاسی و

در چهارچوب سیاست کلّی نظام و دولت

اسلامیِ اول بود، ایام حج را انتخاب فرمود( ووَأَذَانٌ

مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَی النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ

أَنَّ اللَّهَ بَرِیءٌ مِنَ الْمُشْرِکِینَ وَرَسُولُهُ فَإِنْ

تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَإِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ

غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ وَبَشِّرِ الَّذِینَ کَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِیمٍ)(2)

آری، حج فریض های است که مه مترین

گرفتار یهای سیاسی امت اسامی در

آن و با آن، قاب لحل است. بدین معنی،

حج فریض های سیاسی است و طبیعت و

خصوصیات آن، این را ب هروشنی نشان

می دهد. کسان یکه این را انکار و بر ضدّ

آن تبلیغات میکنند، در واقع با حل آن

گرفتاریها مخال فاند. به طور خلاصه،

حج فریضۀ امت، فریضۀ وحدت، فریضۀ

اقتدار مسلمین، فریضۀ اصاح فرد و جمع

و در ی ک کلمه، فریضۀ دنیا و آخرت است.

آنا نکه نم یخواهند مضمون سیاسی حج

را بپذیرند، در واقع اسلام را دور از سیاست و

دین را از سیاست جدا م یخواهند.

شعار جدایی دین از سیاست، همان چیزی

است که دشمنان حاکمیت اسام بر

جوامع اسلامی، د هها سال است آن را مطرح

کرد هاند و امروز که حکومتی بر اساس دین

مقدس اسام، در ایران پدید آمده و شوق

روزافزون به تشکیل حکومت اسامی،

همۀ جهان اسام را فرا گرفته است، آن

شعار را سراسیم هتر و خش نتر از همیشه

مطرح م یکنند و هرجا مقدمات تحقق

این هدف فراهم شده باشد، اگر بتوانند،

با خشونت و جدیّتی تمام، بر ضدّ آن وارد

میدان م یشوند. حاکمیت اسلام، متضمّن

مقابله با دخالت مستکبران در کشورهای

اسامی و نیز مستلزم کوتا هشدن دست

وابستگانِ به این قدر تها و بندگانِ

شیطانِ نفس و شیطان استکبار، از ادارۀ

این کشورهاست. پس طبیعی است که

استکبار و وابستگانش و شیطا نها و

پیروانشان، از آن ناراضی و خشمگین باشند

و به همان اندازه، باید مؤمنانِ به خدا و روز

جزا و معتقدان راستین اسلام، از آن استقبال

و در راه آن مجاهدت کنند.

ص:25


1- 5. محمدبن عل یبن بابویه قمی)شیخ صدوق(، علل الشرائع، ص 131./
2- 6.توبه، 3

تصویر

حادثۀ مر گباری که روز پنجشنبه 2مهر 94 برابر با 10 ذی حجه 1436 در منا در نزدیکی مکه روی داد و موجب

کشت هشدن صدها نفر از حجاج شد، با واکنش های بسیاری در عرصۀ بی نالمللی مواجه شد و سران بسیاری از

کشورها این حادثه را تسلیت گفتند.

ص:26

به دنبال حادثۀ جا ن باختن بیش از

هزار نفر از حجاج در مراسم رمی جمرات،

در عربستان سعودی، بان کی مون،

دبیرکل سازمان ملل متحد، اندوه

عمیق خود را اعلام کرد. بر این اساس،

«استفان دوگاریک » سخن گوی

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان

ک یمون چنین خاطرنشان کرده است:

«مسئلۀ بسیار دردناک در این حادثۀ

تأس فبار این است که این حادثه در روز

عید قربان رخ داده است. »

موگنس لیک کتافت، رئیس مجمع

عمومی سازمان ملل نیز در بیانی های اعلام

کرد: «مراتب تسلیت خود را به خانواد ه ها و

کشورهایی که در حج دچار حادثه شدند،

به نمایندۀ عربستان سعودی و دیگر

کشورهای آسیب دیده اعلام کردم. وقوع

این حادثه در زمانی که باید شاهد جشن

مسلمانان باشیم، غمبار است. »

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های

جهان نیز شامگاه پنجشنبه با ابراز

تأسف از این حادثه، همبستگی خود را

با مسلمانان بیان داشت. در واکنش به

فاجعۀ اندوه بار منا، ینس استولتنبرگ،

دبیرکل ناتو نیز ضمن اظهار تأسف از

وقوع این حادثه، اعام کرد که بروز

این حادثه در زمان جشن و شادیِ عید

قربان مسلمانان، آن را مصیبت بار تر

کرده است.

واقعۀ دلخراش مرگ حجاج در

صحرای منا که ب هدلیل مدیریت

ناصحیح سعودی ها بر مسیرهای

تردد به وقوع پیوست، واکنش برخی

کشورهای جهان را نیز موجب شد.

ند پرایس، سخ نگوی شورای

امنیت ملی آمریکا، روز پنجشنبه در پیامی

ضمن ابراز همدردی آمریکا با کشورها و

خانواد ه های آسیب دیده در این حادثه،

گفت: «درحال یکه مسلمانان سرتاسر

جهان عید قربان را جشن می گیرند، ما در

عزای ازدست رفتن این زائران مؤمن، به

آنها می پیوندیم. »

مقام های انگلیس نیز تأثر خود را از

حادثۀ منا ابراز کردند. دیوید کامرون،

نخست وزیر این کشور در پیامی گفت:

«فکر و دعای من با خانواد ههای

قربان یانی است که در حادثۀ ازدحام

جمعیت در منا جان باخته اند. »

در واکنش به این فاجعه، فرانسوااولاند،

رئیس جمهور فرانسه نیز مراتب

همدردی خود را با خانواد ه های قربانیان

این حادثه اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور

روسیه هم درپیامی با خانوادۀ قربانیان

فاجعۀ منا ابراز همدردی کرد.

در این پیام آمده است: «رییس جمهوری

روسیه ضمن اعام همدردی با خانواده

قربانیان واقعه روز پنجشنبه، آرزومند

سلامتی و بهبودی مجروحان است.

ص:27

توضیحات شرکت در مسابقۀ فرهنگی «از منا تا خدا »

* سؤالها از متن موجود طرح شده است و افراد بالای دوازده سال می توانند در مسابقه شر کت کنند.

* به روش های ز یر می توانید در مسابقات فرهنگی شر کت کنید:

1. ارسال پاسخ به سامانۀ پیامکی 3000 02222 : برای این کار، کافی است به ترتیب، نام مسابقه، شمارۀ گزینه های صحیح

سؤال ها به صورت یک عدد دورقمی از چپ به راست و نام و نام خانوادگی خود را به سامانۀ پیامکی 3000 02222 ارسال کنید.

مثال: از منا تا خدا 3 جواد حس نی

2. مراجعه به بخش مسابقات پرتال جامع آستان قدس رضوی به نشانی: www.razavi.aqr.ir

* هر فرد فقط ک بار میتواند در مسابقه شر کت کند. پیامک های تکراری و ناقص حذف میشود.

* آخر ین مهلت شر کت در مسابقه، شنبه، 10 مهر 95 است.

* قرعه کشی از بین پاسخ های کامل و صحیح و به صورت روزانه انجام می شود و نتیجۀ آن ازطر یق سامانۀ پیامکی گفته شده به اطلاع برندگان می رسد.

تذ کر: پیشنهادها و انتقادهای خود را در پیامک جداگانه ای ارسال کن

این متن حاوی آیات قرآن و اسماء متبرکه است. شایسته است در حفظ حرمت آن کوشا باشیم.

تلفن: 32002569-051

پرسش ها

پرسش اول: رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) در پیام خود به مسلمانان سراسر جهان و حجاج بیت الله الحرام، حکام سعودی را با چه عنوان ها یی خطاب کرده اند؟

1.شیطانهایی خُرد و حقیر 2. گمراهانی روسیاه

3.حاکمان بیدین و بیوجدان 3.همۀ گز ینه ها

ص:28

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109