خواص کامل سوره های قرآن کریم

مشخصات کتاب

عنوان کتاب:خواص کامل سوره های قرآن کریم همراه با فضائل / فضیلت ها و ختومات مجرب نسخه دوم

ناشر:http://quran.anhar.ir پایگاه جامع قرآن کریم وابسته به پورتال اینترنتی انهار

مشخصات نشر دیجیتالی:اصفهان،مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان،1397

مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه ، رایانه

موضوعات:فضائل-قرآن-خواص-آثار و برکات قرآن-قرآنی

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و اهل بیته

این کتاب با استفاده از بهترین منابع قرآنی و در نظر گرفتن روایات صحیح و درست بر اساس هر کدام از سوره ها کیفیت بسیار جالبی به پدید آورده است و دارای چیدمان درست جملات و بدون غلط املایی و تایپی و صحیح بودن جایگاه جملات و پاراگرافت ها و ... کتابی ارزنده و فوق العاده به وجود آورده است.

قرآن یکی از مخلوقات خداوند است و خداوند در قرآن شگفتی های عجیبی آورده است و در قرآن هزاران هزار علم از جمله علم پزشکی / تاریخ / زمان / شیمی / فیزیک / کلام / ریاضی / نجوم و ... می باشد آورده است.

اگر انسان ها به خواص و فضیلت قرآن آگاه بشوند دیگر نیازی به دکتر / بیمارستان / وکیل / دارو / فلان محافظ / وسایل تجملاتی و ... ندارند و کمتر باید برای سلامتی و دغدغه های روزمره دیگر هزینه کنند و دیگر اضطراب درد و انواع بیماری را ندارند.

به اضافه این که در خواص قرآن خیلی فواید دیگر هست به جزء پزشکی ... برای مثال ایاتی که باعث دوری و حفاظت در برابر دشمنان می شوند / بازشدن گرفتاری ها / ایاتی و سوره ای که باعث محبت می شود / فلان سوره باعث دوری شیطان می شود / فلان سوره باعث بیدار ماندن در شب تا صبح می شود و ... خیلی چیزهای دیگر در ابعاد و انواع مختلف و منحصر به فرد خود.

یکی از ضعف هایی که در جامعه هست همین دست کم گرفتن قرآن است که متاسفانه جامعه براساس جهل شان نمی دانند چه گنج عظیمی دارند و دارند از دست می دهند

و خیلی از حاکمان شهرها مقصر هستند و این خواص ها و فضایل قرآن را در مدارس آموزش و تربیت درست و عالی نمی دهند در فلان مرکز در فلان مدرسه و دبیرستان در فلان شبکه رسانه و ... انعکاس و منتشر نمی کنند چرا چون باعث از رونق افتادن کسب و کارشان می شود.

به امید آن روزی که با ظهور حضرت مهدی باعث رویکرد و انعکاس نور عظیم قرآن بر عقل ها باشیم.

اگر به قرآن اعتماد کنیم و به آن توجه کنیم او یکی از شفاعت کنندگان ما در روز حساب خواهد بود و هم دنیایمان را آباد می کند و هم آخرت عظیم را.

ص:2

سوره حمد

اشاره

تعداد آیات: 7 آیه

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: فاتحة الکتاب، ام الکتاب، ام القرآن، سبع المثانی، وافیه، شافیه، کافیه، صلوة، حمد، ...

فضیلت و خواص سوره حمد

عن امیر المومنین علیه السلام عن الرسول صلی الله علیه و آله ان الله تعالی قال لی یامحمد ﴿و لقد اتیناک سبعا من المثانی و القران العظیم﴾ .فافرد الامتنان علی بفاتحه الکتاب و جعل ها بازاء القران و ان فاتحه الکتاب اشرف ما فی کنوز العرش.وان الله عز و جل خص محمدا و شرفه ب ها و لم یشرک معه فی ها احدا من انبیاءه ما خلا سلیمان فانه اعطاه من ها ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ حکی عن بلقیس حین قالت ﴿انی القی الی کتاب کریم انه من سلیمان و انه بسم الله الرحمن الرحیم.﴾ الا فمن قرا ها معتقدا لموالاة محمد و اله الطیبین.منقادا لامر ها مومنا بظاهر ها و باطن ها.اعطاه الله بکل حرف من ها افضل من الدنیا و ما فی ها و من اصناف اموال ها و خیرات ها.ومن استمع الی قاری یقرأ ها کان له قدر ما للقاری .فلیستکثر احدکم من هذا الخیر المعرض لکم فانه غنیمه لا یذهبن اوانه فتبقی فی قلوبکم الحسرة.

ص:3

امیرالمومنین علیه السلام فرمود: از پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: به تحقیق خدای متعال به من گفته: ای محمد به تو هفت آیه از مثانی و قرآن عظیم داده ایم.پس فاتحه الکتاب را جدا کرد و بر من منت گذاشت آن را در برابر قرآن عظیم قرار داد﴾.و به تحقیق فاتحه الکتاب بهترین چیزی است که در گنج های عرش است و خدای عزوجل این سوره را به طور اختصاصی به محمد داد و بدین سبب او را با عزت کرد و هیچ یک از پیغمبرانش را با او در این فضیلت شریک نکرده ست به جز سلیمان که خدای تعالی به او ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ را از فاتحه الکتاب داده است و از بلقیس حکایت کرده که گفت: به درستی که نوشته ای عزیز و گرامی از سلیمان به من رسیده است و نوشته این است که هر کس ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ را بخواند و به محمد و دوستی اهل بیت او اعتقادداشته باشد و ایمان قلبی و ظاهری به ایشان داشته باشد خداوند به ازای هر حرفی که از آن سوره پاداش و ثوابی بهتز از دنیا و انچه از مال ها و خوبی ها در آن است به او می دهد و کسی که به صوت خواننده این سوره گوش دهد ثوابش مانند کسی است که این سوره را می خواند پس هر یک از شما باید بسیار کوشش کند تا ین ثواب و پاداش را به دست آورد که غنیمیتی است که نباید از آن گذشت تا حسرت و افسوس آن بماند.(1)

عن النبی صلی الله علیه و آله: فضل السورة الحمد کفضل حملة العرض، من قرأ ها اعطاه الله ثواب حملة العرش.(2)

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: فضیلت سوره حمد مانند فضیلت حاملان عرش است، هر کس آن را قرائت کند، ثوابی مانند ثواب حاملان عرش به او داده می شود.

قال النبی صلی الله علیه و آله: من قرأ ها فاتحة الکتاب اعطاه الله من الاجر بعدد کل کتب انزل من السماء قرأ ها و ثواب ها.(3)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس سوره حمد را قرائت کند خداوند به عدد خواندن تمام کتاب هایی که از آسمان نازل شده به او ثواب و پاداش عنایت می فرماید.

عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: فاتحة الکتاب تعدل ثلث القران.(4)

ابن عباس از پیامبر اکرم ﴿صلی الله علیه و آله﴾ نقل کرده است که: سوره حمد دو سوم قرآن کریم است.

عن رسول الله صلی الله علیه و آله انه قال: لو ان فاتحة الکتاب وضعت فی کفة المیزان و وضع القرآن فی کفة ارجحت فاتحة الکتاب سبع مرات.(5)


1- تفسیر البر هان ج1 ص104
2- مستدرک الوسائل ج4 ص330
3- الاختصاص ص39
4- مستدرک الوسائل ج4 ص331
5- مستدرک الوسائل ج4 ص330

ص:4

در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: اگر سوره حمد را در یک کفهٔ میزان و باقی سوره های قرآن را در کفهٔ دیگر قرار دهند، سوره ﴿حمد﴾ هفت برابر سنگین تر است.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله سلم: أیما مسلم قرد فاتحة الکتاب اعطی من الاجر کانما قرأ ثلثی القرآن و اعطی من الاجر کانما تصدق علی کل مومن و مؤمنة.(1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله: هر مسلمانی که سوره حمد را قرائت نماید، اجری مانند قرائت دو سوم قرآن به او عطا می شود، و نیز اجری مانند صدقه بر مردان و زنان مومن عنایت می شود.

عن ابی ابن کعب: قرأت علی رسول الله فاتحة الکتاب فقال: والذی نفسی بیده ما انزل الله فی التوراة و الانجسل و لا فی الزبور و لا فی الفرقان مثل ها هی ام الکتاب و ام القران و هی سبع المثانی و هی مقسومة بی ن الله و بین عبده و یعبده ما سأل.(2)

ابن کعب می گوید: سوره فاتحه الکتاب را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرائت کردم خضرت فرمود: قسم به کسی که جانم به دست اوست درتورات و انجیل و زبور و فرقان ، مثل این سوره نازل نشده است و این سوره مادرکتاب و مادر قران است و هفت آیه دارد و تقسیم می شود بین خدا و بنده اش، و برای بنده است آنچه که از خدا بخواهد.


1- مجمع البیان ج1 ص36
2- مستدرک الوسائل ج1

ص:5

دربارهٔ تشویق به شفاجویی از سوره ﴿حمد﴾ روایات زیادی وارد شده است که برخی از این روایات عمومی بوده و به استفاده از این سوره برای همه درد ها سفارش شده و در برخی از آن ها به درمان بیماری و درد خاصی ترغیب شده است.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله لجابر: یا جابر ألا علمک أفضل سورة انزل ها الله فی کتابه؟ فقال جابر: بلی بابی انت و امی یا رسول الله علمنی ها، قال: فعلمه ﴿الحمدلله﴾ ام الکتاب .ثم قال له: یا جابر ألا أخبرک عن ها؟ قال: بلی بابی انت و امی فاخبرنی.قال: هی شفاء من کل داء الا السام یعنی الموت.(1)

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به جابر فرمود: ای جابر! آیا بهترین سوره را که خدا در قرآن نازل کرده به تو یاد دهم؟ جابر گفت: بلی پدر و مادرم فدای تو باد آن را به من بیاموز.


1- تفسیرالبر هان ج1 ص106

ص:6

پیامبر سوره حمد را به جابر آموخت و فرمود: ای جابر آیا صفت و عظمت این سوره را برای تو بگویم؟ جابر گفت: بله پدر و مادرم فدای تو باد آن را بیاموز.

حضرت فرمود: سوره حمد هر مرضی به جز مرگ را شفا می دهد.

قال الصادق علیه السلام: من نالته علة، فلیقرأ الحمد فی جیبه سبع مرت فان ذهبت ، و الا فلیقرأ ها سبعین مرة و أنا الضامن له العافیة.(1)

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مرضی به او برسد سوره حمد را در گریبانش هفت مرتبه بخواند پس اگر مرض از بین رفت چه بهتر، و گرنه هفتادبار بخواند و من ضمانت می کنم که سلامتی یابد.

آثار و برکات سوره حمد

1) زیادی نور چشم

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: چون کسی را درد چشم باشد یا در بینایی او ضعفی باشد در اول ماه چون هلال ماه را ببیند دست بر چشم خود بنهد و سوره فاتحه را 10 بار با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در آخر سوره مبارکه ﴿توحید﴾ را 3بار بخواند بعد از آن 7بار بگوید: ﴿یا ربِّ قَوِّ بَصَری﴾ سپس بگوید: ﴿اللهم اکف انت الکافی، اللهم عاف انت المعافی﴾.درد چشم و ضعف بینایی به صحت مبدل می گردد.(2)


1- تفسیرالبر هان ج1 ص107
2- خواص آیات قرآن کریم، محمدتقی نجفی ص10

ص:7

دیگر آنکه هر کس با ایمان سوره حمد را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد به مشک و زعفران در جامی آبگینه و بشوید آن را از آب بارانی که در کانون الاخر ﴿ماه سوم از ماه های سریانی﴾ که هوا شروع می کند به سرد شدن ، آمده باشد و در وقت شستن ﴿سوره حمد﴾ را بخواند و به این آب، سرمه اصف هانی بساید و در چشم کند، امراض چشم زایل می شود و روشنی چشم زیاد می گردد و به صحت و سلامتی چشم را نگاه می دارد.(1)

2) جهت رفع تب

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: هر کس، با ایمان سوره مبارکه فاتحه را چهل بار بر قدح آب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن آب را بر روی کسی که تب دارد بپاشد تب از او زایل می شود.(2)

3) قبولی نزد سلاطین

چون در ساعت اول روز جمعه ﴿سوره مبارکه فاتحه﴾ را در ظرف طلا به مشک و کافور با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به گلاب بشوید و ان گلاب را در شیشه کند و هر روز از ان به قدری بر روی خود بمالد جاه و قبول او نزد سلاطین و حکام زیاد می شود و از هر چه ترسد ایمن گردد.(3)


1- همان، ص14
2- خواص آیات قرآن کریم محمدتقی نجفی ص12
3- خواص آیات قرآن کریم محمدتقی نجفی ص14

ص:8

4) ایجاد برکت

در کلامی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده است:

هرکس، هنگامی که وارد خانه خود می شود، سوره حمد و توحید را قرائت نماید خداوند فقر را از خانه او دور کرده و برکت زندگی او را به حدّی زیاد می کند که به همسایگانش نیز می رسد.

از حضرت امام صادق علیه السلام روایت شده است:﴿هرکس سوره حمد را قرائت کند، به لطف و عنایت الهی، در های خیر دنیا و آخرت به روی او گشوده خواهد شد.﴾(1)

5) درمان کاهلی و تنبلی

هر کس با ایمان بر خواندن سوره مبارکه فاتحه مداومت نماید در شب و روز، خداوند متعال زایل می کند از او کاهلی و سست دلی و جمیع آفات و عا هات را.(2)

ختومات مجرب

1) برکت و گشایش روزی

از مولا علی علیه السلام نقل شده است:

اذا ما کنت ملتمسا لرزق و نجح القصد من عبد و حر و تظفر بالذی تهوی سریعا و تامن من مخالفة و عذر ففاتحة الکتاب فان فی ها لما املت سرا ای سر فلازم درس ها عقبی عشاء و فی صبح و ظهر ثم عصر و لازم ها بمغرب کل لیل الی التسعین تتبع ها بعشر تنل ما شئت من عز و جاه و عظم م هابة و علو قدر و عز و لا تغیره اللیالی بحادثة من النقصان تجری و توفیق و افراح دوما و تامن من نکاله کل شر و لا تحتج الی احد بشی ء فلا تفجع بمکروه و ضرّ و من جوع و فانک ان فعلت اتاک آت بما یغنیک عن زید و عمرو.


1- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص 65 به نقل از الدرالمنثورج6
2- خواص آیات قرآن کریم ص14

ص:9

مجمل ترجمه این عبارت شریف این است:

﴿اگر رزق و روزی و ثروت زیادی می خواهی و دوست داری از هر بنده و آزادی بی نیاز باشی و به زودی به آرزو هایت برسی و از غل و غش و حیله در امان باشی؛ پس ﴿فاتحة الکتاب﴾ را بخوان که اسرار عجیبی در ان نهفته است.برای رسیدن به آرزو ها و حاجت هایت، این سوره را در پنج نوبت﴿صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا﴾ 100 مرتبه تلاوت کن.

پس ٱنچه که از عزت و مقام و حرمت می خواهی، به ٱن می رسی، و ٱن عزّتی که هیچ وقت تغییر و با حادثه های زمان کاستی پیدا نمی کند و نیز توفیق و خوشحالی مداوم به تو می رسد و از همه شر ها و ناراحتی ها و ضرر ها در امانی.هیچ وقت تو را گرسنگی و برهنگی و جدایی یار نمی رسد، و هیچ کس به تو برای امر و نهی مسلط نمی شود، و در حفظ الهی هستی و به ٱرزو هایت در زندگی می رسی.پس اگر این ختم را همیشه ادامه دادی، شخصی به عنایت الهی به سوی تو می ٱید و تو را از دیگران بی نیاز می کند.(1)

2) نماز عجیب و مشکل گشا

اگر کسی به نیت قضای حاجت دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و بعد از ان سوره حمد را تلاوت نماید و بعد از تمام شدن نماز 786 مرتبه آیه بسم الله الرحمن الرحیم را بگوید هر حاجتی داشته باشد برآورده خواهد شد.انشاءالله.(2)


1- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص 66 به نقل از شمس المعارف الکبری
2- قرآن درمانی روحی و جسمی 67به نقل از شمس المعارف الکبری

ص:10

3) جهت عزت و شخصیّت و حفظ آبرو

در روز جمه شروع کند تا 41 روز، و هر روز 41 مرتبه سوره مبارکه حمد را بخواند و بعد از اتمام بلافاصله 13 بار این دعا را بخواند:

﴿یامُفَتِّحُ فَتَّح یامُفَرِّجُ فَرَّج یامُسَبِّبُ سَبَّب یامُیَسِّرُ یَسَّر یامُسَهِّلُ سَهَّل یامُتَمِّمُ تَمَّم برحمتک یا ارحم الراحمین﴾(1)

4) جهت دفع بلا ودشمن و نیل به مقاصد و حصول مهمات

قبل از شروع 3صلوات بفرستد و دو رکعت نماز بخواند به قصد طلب حاجت و بعد از نماز نیز 3 صلوات بفرستد و از روز یکشنه شروع کند.

روزیکشنبه 70 مرتبه سوره مبارکه حمد و روز دوشنبه 60 بار، سه شنبه 50 بار، چهار شنبه 40بار، پنج شنبه 30بار، جمعه 20 بار، و روزشنبه 10 بار بخواند انشاءالله به مقصد رسد.(2)


1- دو هزار و یک ختم ص48
2- دو هزار و یک ختم ص 49

ص:11

5) جهت کسب مطالب و بطلان سحر و تحبیب

خواندن و با خود داشتن سوره حمد به ترتیبی که در زیر می آید اثر عجیب دارد:

﴿بسم الله الرحمن الرحیم.الحمد لله رب العالمین الرحمن الرحیم أقسمتُ علیکم یا مَعشَر الارواح الرّوحانیّة و الموکلین بهذه السّورة بحق جبرائیل.الرحمن الرحیم مالک یوم الدین أقسمتُ علیکم یا مَلِکَ المُوکّلَ بهذه الایات اُجیبوا داعی الله و بحقّ میکائیل.ایاک نعبد و ایاک نستعین اقسمتُ علیکم یا ملائکة الموکلین بهذه الاسماءِ العظام و بحقّ اسرافیل و حَمَلةَ العرشِ العظیم.اهدنا الصراط المستقیم انّه لَقَسم لو تعلمون عظیم بحقّ عزراییل.صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولاالضالین أجیبونی و أطیعونی یا ملِکَ المُوکّلِ بالاسماء العظام الاولین و الاخرین.هذه السُورةِ الشریفة و الایات المبارکات بحق قل قل قل قل هو الله احد و بحقّ النّورِ الطیّبُ الطاهر المصطفی محمد و آله و إقضی حاجتی برحمتک یا ارحم الراحمین﴾(1)


1- دو هزار و یک ختم ص49

ص:12

سوره بقره

اشاره

تعداد آیات:286 آیه

مکی یا مدنی: مدنی

نام های دیگر سوره: فسطاط القرآن

فضیلت و خواص سوره بقره

عن النبی صلی الله علیه و آله: من قرأ ها فصلوات الله علیه و رحمته و اعطی من الاجر کالمرابط فی سبیل الله سنة لا تسکن روعته.(1)

هر کس سوره بقره را بخواند درود و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش کسی را به او می دهد که یک سال در راه خدا جنگیده باشد و از اسلام دفاع کرده باشد.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ أربَعَ آیاتٍ من اولِ البقرةِ و آیَة الکرسی و ۀیتین بَعدَ ها و ثلاثَ آیات من آخر ها لَم یَرَ فی نفسه و مالهِ شیئاً یَکرهُهُ و لا یَقرَبُهُ و لا یَنسی القرآن.(2)

رسول خدا صلی الله علیه و آله سلم فرمودند: ﴿هرکس 4آیه از اول سوره بقره و آیة الکرسی را با دو آیه بعد از آن و سه آیه آخر سوره بقره را تلاوت کند هیچ بدی و ناراحتی در جان و مال خود نبیند و شیطان به وی نزدیک نشود و قرآن را فراموش نکند.﴾

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: ان اصفر البیوت بیت لا یقرأ فیه سورة البقرة فسطاط القرآن.(3)


1- مجمع البیان،ج1،ص67
2- ثواب الاعمال، ص280
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص334

ص:13

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ﴿خالی ترین خانه (از خیر) خانه ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود، سوره بقره سوره ایست که محل اجتماع قرآن است.﴾

عن ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله قال لی یا ابی! مرّ المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلم ها برکة و ترک ها حسرة و لا یستطی ها البطلة.(1)

پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به اُبّی بن کعب فرمودند:

﴿ای اُبّی! مسلمانان را به فراگیری این سوره فراخوان که در فراگیریش برکت و در ر ها ساختن آن حسرت است؛ و ساحران راهی برای نفوذ در سوره بقره را ندارند.﴾

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ ها فی بیته ن هاراً لم یدخل بیته شیطان ثلاثة ایام و من قرأ ها فی بیته لیلاً لم یدخله شیطان ثلاث لیال.(2)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ﴿هرکس سوره بقره را در خانهٔ خود قرائت کند سه روز آن خانه از گزند شیطان در امان است و همچنین اگر یک شب ٱن را در خانه خود تلاوت کند، سه شب ٱن خانه از آسیب شیطان محفوظ است و شیطان داخل ٱن خانه نمی گردد

عن ابی عبدالله علیه السلام: من قرأ البقرة و آل عمران جاء یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل الغمامتین أو العباءتین.(3)

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره بقره و آل عمران را بخواند در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا و یا دو سایبان بر او سایه می افکنند.

همچنین از ایشان روایت شده: ﴿هرکس آیة الکرسی را یک بار بخواند خداوند 1000رنج و گرفتاری از سختی های دنیا و 1000رنج و گرفتاری از سختی های آخرت را از او بر می گرداند؛ کمترین سختی دنیا فقر و تهیدستی است و کمترین سختی آخرت، عذاب قبر است.(4)


1- مجمع البیان،ج1،ص67
2- اختصاص
3- البر هان فی تفسیر القرآن ج1 ص132
4- خواص القرآن ص53 به نقل از المصباح کفعمی،ص581

ص:14

آثار و برکات سوره بقره

1) دور شدن شیطان

شیطان براساس سوگندی که یاد کرده است همواره در تلاش است تا انسان را بفریبد و برای مقابله با ٱن باید به دست ٱویزی محکم چنگ زد.

عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأهذه السورة فی داره، فان قرد ها فی الیوم لا یحوم حومة الشیاطین ثلاثة ایام و أن قرأ ها فی الیل لا یحومون حولة ثلاث لیال.(1)

﴿سوره بقره برترین سوره قرآن است هر کس آن را در شب در منزل خود قرائت نماید تا سه شب شیطان وارد خانه اش نمی شود و اگر در روز خوانده شود نیز اینچنین است.﴾


1- مستدرک الوسائل، ج4، ص333

ص:15

2) ایجاد برکت

عواملی چند موجب ایجاد برکت در زندگی و نیز اسبابی چند موجب از بین رفتن برکت و بر جای ماندن حسرت ها است.

عن النبی صلی الله علیه و آله قال: تعلموا سورة البقرة فان أخذ ها برکة و ترک ها حسرة... (1)

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است:

﴿سوره بقره را بیاموزید زیرا برگرفتن ٱن موجب برکت و ر ها کردن آن سبب حسرت است.﴾

3) رفع سحر

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله: قال لی یا ابی! مر المسلمین ان یتعلموا سورة البقرة فان تعلم ها برکة و ترک ها حسرة و لا یستطی ها البطلة! قلت یا رسول الله ماالبطلة؟ قال : السحرة.(2)

(اُبیّ می گوید) پیامبر صلی الله علیه و آله به من فرمود:ای ابیّ! به میان مسلمانان برو تا سوره بقره را از تو بیاموزند.به راستی که یادگیری آن، برکت است و ترک کردنش، حسرت و افسوس، و یاوه گویان توان رویارویی با آن را ندارند.

(اُبیّ گوید:) ﴿ای رسول خدا، یاوه گویان چه کسانی اند؟﴾ فرمود: ﴿ساحران و افسونگران﴾


1- مستدرک الوسائل، ج4، ص333
2- مجمع البیان ج1 ص67

ص:16

4) جهت درمان تب

شفاجویی از آیات قرآن آموزه ای است از قرآن کریم و توصیه های ارزشمند اهل بیت علیهم السلام و از جمله این شفادهنده ها سوره بقره است.

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر کسی باایمان، سوره مبارکه بقره را بنویسد و بر ادم تبدار ببندد تب او زایل شود.(1)

5) جهت درمان ترس

از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است: اگر کسی، با ایمان سوره مبارکه بقره را بنویسد و به آب باران بشوید و به آدم ترسو دهد ترس او زایل می شود.(2)

6) رسیدن به حاجت

هر کس بعد از نماز صبح پیش از آنکه سخن گوید آیه 137 ﴿فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَواْ وَّإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا هُمْ فِی شِقَاقٍ فَسَیَکْفِیکَهُمُ اللّهُ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ﴾ را هفت مرتبه بخواند، خداوند مهربان در آن روز همه مهمات او را کفایت می کند و اگر آن را ورد خود سازد و بعد از هر نماز واجب بخواند محتاج نشود و مرادات او حاصل گردد.(3)


1- خواص آیات قرآن کریم، ص16
2- خواص آیات قرآن کریم، ص16
3- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص72 به نقل از خواص الایات اصف هانی،ص 16

ص:17

7) زیاد شدن روزی

قبل از بیان حاجت ابتدا وضو گرفته و قبل از آنکه نماز بخواند و سخنی بگوید هفت بار آیه 186 بقره ﴿وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ﴾ را بخواند و بعد از نماز هم هفت مرتبه این آیه را بخواند؛ خداوند حاجتش را برآورده سازد و روزیش زیاد گردد.(1)

8) جهت گشایش کارها

هر کس آیه 186 سوره بقره ﴿وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ﴾ را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند کار بسته او گشاده می گردد.(2)


1- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص73 به نقل از زادالعماد، ص501
2- خواص آیات قرآن کریم، ص26

ص:18

9) بیدار شدن در وقت معین

چون کسی آیه 125 سوره بقره ﴿وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّی وَعَهِدْنَا إِلَیٰ إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْعَاکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ﴾ را در وقت خواب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و از خداوند متعال درخواست کند که در وقت معینی از خواب بیدار شود مطلوبش حاصل می شود.(1)

10) تفرقه افراد خلافکار

هر کس، با ایمان آیه 249 سوره بقره ﴿فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللّهَ مُبْتَلِیکُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَمَن لَّمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلاَّ قَلِیلاً مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ قَالَ الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلاَقُو اللّهِ کَم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثِیرَةً بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ﴾ را به زعفران و گلاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آیه بنویسد و به آب باران بشوید و به جماعتی دهد که در کاری نامناسب و خلافی متفق شده باشند از هم پراکنده شوند.(2)


1- خواص آیات قرآن کریم، ص25
2- خواص آیات قرآن کریم، ص28

ص:19

فضیلت و خواص آیه الکرسی

یکی از بافضیلت ترین آیات قران کریم آیه 255 سوره بقره است که به آیه الکرسی شهرت دارد.

عن النبی صلی الله علیه و آله: سَید البشر آدم و سیّد العرب محمدٌ صلی الله علیه و آله ولا فخرَ و سید الفُرسِ سلمانٌ و سیدُ الروم صُهَیبٌ و سید الحبَشة بلالٌ و سیدالجبال الطُورُ و سیدُ الشّجر السّدر و سید الشهور الاشهر الحُرُم و سید الایام یوم الجمعة و سید الکلام القرآنُ و سید القرآن البقرة و سید البقرة آیةُ الکرسی.(1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: برترین بشر آدم و سید عرب محمد که فخری به آن نمی کنم و سید فارس ها سلمان، و سید روم ها صُهیب، و سید حبشی ها بلال و سید کوه ها طور، و سید درختان سدر، و سید ماه ها ماه های حرام، و سید روز های هفته روز جمعه و سید کلام و گفتار قرآن و سید قرآن بقره و سید بقره آیة الکرسی می باشد.


1- مجمع البیان ج1 ص399

ص:20

روی عن الباقر انه قال: من قرأ آیة الکرسی مرة صرف الله عنه الف مکروه الدنیا و الف مکذوه الاخرة أیسره من مکروه الدنیا الفقر، و ایسره من مکروه الاخرة عذاب القبر.(1)

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس یک مرتبه آیه الکرسی را قرائت کند دور می شود از او هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدی های آخرت ، و ساده ترین مکروه دنیا فقر و ساده ترین بدی آخرت عذاب قبر است.

عن الصادق علیه السلام قال: انّ لِکُلّ شی ء ذروَةٌ وَ ذروَةُ القرآن آیة الکرسی.(2)

امام صادق علیه السلام فرمودند: برای هر چیز فرد برتر و نقطه اعلا وجود دارد و آیه الکرسی اعلا و برتر قرآن است.

در پاره ای از سفارشات ائمه معصومین علیهم السلام به قرائت این آیه در مکان یا زمان خاصی اشاره شده است از جمله:

الف﴾ پس از نماز های واجب

قال النبی صلی الله علیه و آله: من قرأ آیة الکرسی فی دبر کل صلاة مکتوبة لم یمنعه من دخول الجنة الا الموت.(3)

هرکس آیة الکرسی را بعد از هر نماز تلاوت کند هیچ چیز مانع ورود او به بهشت نمی شود الا مرگ.


1- جامع الاخبار ص124
2- مستدرک الوسائل ج4 ص337
3- مجمع البیان ج1 ص399

ص:21

ب﴾ هنگام وضو ساختن

عن الباقر علیه السلام: من قرأ علی اثر وضوئه آیة الکرسی أعطاه الله تعالی ثواب اربعین عاما و رفع له اربعین درجة و زوجّه الله اربعین حوراء.(1)

امام باقر علیه السلام در این باره فرمود: هر کس در پی وضویش آیه الکرسی را قرائت نماید خداوند 40 سال ثواب عبادت را به او عطا می کند و 40 درجه بر درجات او افزوده می شود و او را با حوریان بهشتی تزویج می نماید.

ج﴾ در وقت سجده گزاردن

عن ابی جعفر علیهما السلام: من قرأ آیه الکرسی و هو ساجد لم یدخل النار ابداً.(2)

امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس در حال سجده آیه الکرسی را بخواند به آتش جهنم وارد نمی شود.

د﴾ روز های جمعه

روز جمعه، عید مسلمانان و برترین روز هاست.اعمال نیک در این روز پاداشی دو برابر خواهد داشت.از جمله اعمال نیک در این روز قرائت آیه الکرسی می باشد و روایت است که امام سجاد علیه السلام صبحگاه و در تعقیب نماز صبح روز جمعه ﴿آیه الکرسی﴾ را می خواند تا ظهر و چون از نماز فارغ می شد به خواندن سوره انا انزلناه مشغول می شد.


1- بحارالانوار ج80 ص317
2- جامع الاخبار ص125

ص:22

مفاتیح الجنان

و﴾ در سفر:

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر هر کسی آیة الکرسی را در سفر بخواند در هر شب سالم می ماند و سالم می ماند آنچه را با اوست.

مفاتیح الجنان

ز﴾ بعد از نماز های مستحب

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ﴿قل هو الله احد﴾ و ﴿انا انزلناه﴾ و ﴿آیة الکرسی﴾ را در هر رکعت نماز مستحبی بخواند بی تردید خداوند برتری کردار های آدمیان را برای او باز گشاید و او را توفیق دهد جز آن کس که همانند او و فزون تر از او تلاوت کند.(1)

ح﴾ در موقع خواب

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام: من قرأ آیة الکرسی عند منامه لم یخف الفالج ان شاءالله و من قرأ ها بعد کل صلاة لم یضره ذو حمة.

امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کس هنگام خواب آیه الکرسی را تلاوت کند بخواست خدا به مرضی که او را فلج کند گرفتار نشود ﴿یعنی سکته نمی کند﴾ و هر کس بعد از هر نماز آنرا بخواند گزنده ای به او آزار نرساند.(2)


1- ترجمه ثواب الاعمال و عقاب ها ص 166
2- آیة الکرسی طلسم عظیم القدر ص58

ص:23

آثار و برکات آیه الکرسی

قرائت آیه الکرسی منشأ فواید و بهره های فراوانی برای قاری آن و اطرافیان او خواهد بود که به چند نمونه اشاره می شود:

1﴾ ترس از تن هایی؛

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من باب فی دارد و بیت وحده فلیقرأ آیه الکرسی و لیقل ﴿اللهم آنس وحشتی و آمن روعَتی و اعنّی علی وحدتی﴾(1)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس شب در خانه تن هاست و از تن هایی و تاریکی می ترسد ابتدا آیة الکرسی رابخواند و آنگاه بگوید: ﴿اللهم آنس وحشتی و آمن ردعتی و أعنی علی وحدتی﴾.

2﴾ دفع دشمن

جهت غلبه و مقهوریت دشمن 40 بار آیة الکرسی را بخواند و چون ما بین دو میم ﴿یعلم ما بین ایدیهم﴾ رسد آن دشمن را در نظر آورد .(2)

3﴾ شفای درد چشم:

قال امیرالمومنین علیه السلام: إذا اشتکی احدکم عینه فلیقرأ آیة الکرسی و لیضمر فی نفسه ان ها تبرّأ فانّه یعافی انشاءالله...


1- کافی ج2 ص573
2- آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی به نقل از گوهر شب چراغ ج1 ص60

ص:24

آقا امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هنگامی که یکی از شما از درد چشم شکایت کرد آیة الکرسی بخواند و باید در نفس خودش یقین داشته باشد که او شفا می دهد پس بدرستی که او درد چشم را خوب می کند.(1)

ختومات مجرب آیة الکرسی

1﴾ آیه الکرسی را به عدد لفظ کرسی یعنی﴿290﴾ مرتبه بخواند و از ﴿وهو العلی العظیم﴾ تجاوز نکند اگر سهوا گذشت از سر بگیرد.هم چنین گفته اند به عدد نام خود بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده می گردد و سعادت به او روی می آورد.و فقر از او دور می شود

2﴾ برای تحبیب شرعی به عدد نام طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب دارد.(2)

3﴾ گویند هرگاه کسی به اعتقاد درست متوجه این ختم عظیم الشأن بشود تا سه روز حاجت او روا شود و روش ختم چنین است:

یک بار آیة الکرسی را با ﴿اعوذ بالله﴾ و ﴿بسم الله﴾ و یک بار ﴿حمد﴾ با سوره ﴿قل هو الله احد﴾ که هر بار سوره ﴿اخلاص﴾ را می خواند با ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ شروع کند و این سوره را بعد از ﴿حمد﴾ 5 مرتبه بخواند و یازده بار سوره ﴿کوثر﴾ و صد صلوات بفرستد تا سه روز ان شاءالله مراد او حاصل شود و ثواب ختم را به روح چهار پیغمبر که ﴿آدم صفی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، محمد حبیب الله﴾ فرستد حاجتش برآورده شود.(3)


1- آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی به نقل از بحارالانوار ج89
2- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص228
3- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص89 به نقل از گوهر شب چراغ، ج1، ص162

ص:25

4﴾ برای ادای قرض و وسعت رزق و توانگری در روز جمعه ﴿یا پنج شنبه﴾ روزه بگیرد و دو رکعت نماز بخواند و پیش از نماز صدبار صلوات بفرستد و به هر نیت که دارد شروع به نماز نماید و در هر رکعت بعد از فاتحه 11 بار آیه الکرسی ، و 25 مرتبه ﴿قل هو الله﴾ و بعد از نماز 41 بار بگوید: ﴿یا وهّاب﴾ و کوشش کند که از اول نماز تا اتمام ختم، سخن نگوید و بعد از فراغ حاجت خود را بطلبد که البته مستجاب می شود.(1)

5﴾ از جمله ختم های معتبر و مجرب ،به عدد لفظ کرسی یعنی 290 مرتبه آیه الکرسی را بخواند که باید از ﴿و هو العلی العظیم﴾ تجاوز نشود و اگر احیانا از روی سهو تجاوز شود آیه را از سر بگیرد

و هم چنین گفته اند اگر کسی به عدد نام خود ﴿ابجد﴾ بخواند ابواب فتوحات بر روی او گشوده می شود و سعادت به او روی می آورد و فقر و فاقه از او دور می شود.

اگر برای تحبیب شرعی برعدد اسم طالب و مطلوب خوانده شود اثری عجیب مشاهده می شود .(2)

سوره آل عمران

اشاره

تعداد آیات: 200

مکی یا مدنی: مدنی

نام های دیگر سوره:استغفار، طیبه


1- آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی ص107
2- آیة الکرسی طلسم عظیم القدر، محسن آشتیانی ص1

ص:26

فضیلت و خواص سوره آل عمران

روی ابی کعب عن رسول الله صلی الله علیه و آله قال: من قرأ سورة آل عمران أعطی بکل آیة من ها أماناً من حر جسر جهنم.(1)

﴿هر کس سوره آل عمران را قرائت کند به ازای هر آیه از آن ، امانی بر روی پل جهنم به او داده خواهد شد﴾

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ سورة آل عمران یوم الجمعة صلی الله علیه و ملائکته حتی تجب الشمس.

﴿هر کس سوره آل عمران را در روز جمعه قرائت نماید خداوند و فرشتگان تا غروب آفتاب بر او درود می فرستند﴾(2)

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة البقرة و آل عمران جاءتا یوم القیامة تظلانه علی رأسه مثل الغمامتین أو مثل العباء تین.(3)


1- مجمع البیان ج2 ص7
2- مجمع البیان ج2 ص7
3- البر هان ج3 ص2

ص:27

امام صادق علیه السلام فرمودند: ﴿هر کس سوره های بقره و آل عمران را قرائت نماید، در روز قیامت در حالی می آید که این دو سوره مانند دو تکه ابر بر سر او سایه افکنده اند.﴾

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ هذه السورة أعطاه الله بکل حرف أماناً من حر جهنم... (1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر فردی که سوره آل عمران را قرائت مند خداوند به تعداد هر حرف این سوره امانی از گرمای آتش جهنم به او عنایت می کند.

آثار و برکات سوره آل عمران

1) رفع تنگدستی

عن الصادق علیه السلام قال: إن کتبت بزعفران و علقت علی إمرأة ترید الحمل حملت باذن الله تعالی و إن علق ها معسر یسر الله امره و رزقه الله تعالی.(2)

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر فرد تنگدست آن را همراه داشته باشد خداوند امرش را آسان کرده و روزی اش می دهد.


1- البر هان ج3 ص2
2- البر هان ج3 ص2

ص:28

2) جهت سردرد

امام رضا علیه السلام برای درمان درد شقیقه فرمود بخواند(ِآیه 8 آل عمران): ﴿رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ﴾ (1)

3) جهت درمان درد معده

هر کس با ایمان این آیه را ﴿رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ﴾ بر خرما با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و به کسی دهد که او را درد معده باشد تا بخورد شفا یابد.(2)

4) جهت آسان شدن وضع حمل

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان سوره مبارکه آل عمران را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد چون زن حامله ای آن را با خود دارد وضع حمل بر او آسان می شود.(3)


1- مکارم الاخلاق ج2 ص 279
2- خواص آیات قرآن کریم ص35
3- خواص آیات قرآن کریم ص34

ص:29

5) رفع وسواس و افکار فاسد

الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿16﴾

الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالأَسْحَارِ ﴿17﴾

شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِکَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَا بِالْقِسْطِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿18﴾

هر کس با ایمان این آیات را بر شکر سفید با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و آن را به شبنم که بر برگ درخت افتاده باشد حل کند و چهار روز متوالی ، هر روز از ان یک مثقال بخورد و در وقت غذا خوردن انجیر سفید بخورد وسواس و فکر های فاسد از او زایل می شود و همه سختی ها بر او آسان می گردد.(1)

6) جهت برآورده شدن حاجت

در بعضی از تصانیف امام محمد غزالی مذکور است که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس با ایمان را حاجتی باشد سر بر سجده نهد و آیات ﴿26-27﴾ سوره آل عمران را با نیت و توجه به خدا و معنی آن بخواند:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿26﴾


1- خواص آیات قرآن کریم ص35

ص:30

تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿27﴾

سپس این دعا را بخواند حاجتش به فضل خدا روا گردد:

یا الله یا الله یا الله انت الذی لا اله الا انت وحدکَ لا شریکَ لک، تَجَبَّرتَ مِن أن یکونَ لَکَ وَلَدٌ و تعالَیتَ عن أن یکونَ لکَ شریکٌ و تَعَظّمتَ عن أن یکون لکَ شبیهٌ و شُبهَةٌ و قهرتَ عن أن یکونَ لکَ ضدٌ و تکَرّمتَ من أن یکون لک وزیرٌ یا الله إقض حاجتی.(1)

7) ایمنی از شر ظالم

اگر کسی با ایمان آیات ﴿122-126﴾ را در نیمه شب جمعه بنویسد به شرطی که نویسنده با وضو باشد:

إِذْ هَمَّت طَّآئِفَتَانِ مِنکُمْ أَن تَفْشَلاَ وَاللّهُ وَلِیُّهُمَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿122﴾

وَلَقَدْ نَصَرَکُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَأَنتُمْ أَذِلَّةٌ فَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿123﴾

إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِینَ أَلَن یَکْفِیکُمْ أَن یُمِدَّکُمْ رَبُّکُم بِثَلاَثَةِ آلاَفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُنزَلِینَ ﴿124﴾


1- خواص آیات قرآن کریم ص35

ص:31

بَلَی إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ وَیَأْتُوکُم مِّن فَوْرِهِمْ هَذَا یُمْدِدْکُمْ رَبُّکُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُسَوِّمِینَ ﴿125﴾

وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَی لَکُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ ﴿126﴾

و چون نماز صبح بگذارد بنشیند تا وقت طلوع آفتاب و به ذکر و تسبیح مشغول شود چون آفتاب بلند شود دو رکعت نماز بگذارد و در ررکعت اول ﴿فاتحه﴾ و آیة الکرسی را با نیت خالص و توجه به معنی آن بخواند و در رکعت دوم سوره فاتحه و آیات﴿285-286 بقره﴾:

﴿آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ ﴿285﴾ لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَعَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ ﴿286﴾﴾

را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و چون سلام نماز دهد 7بار استغفار بگوید: استغفرالله ربی و اتوب الیه﴾ و سپس 7 بار بگوید: حَسبی اللهُ لا اله الا هو علیه توَکّلتُ و هو ربُّ العرشُ العظیم.

ص:32

سپس تجدید وضو کند و این آیات را نوشته با خود دارد اگر از ظالمی ترسد ترس او زایل شود و قوت قلب حاصل گردد.(1)

8) حل مشکلات سخت

اگر کسی با ایمان را مهمّی سخت پیش آید40 روز و هر روز 40 نوبت بعد از نماز ضبح این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند مهم او کفایت می شود.(2)

9) جهت ناسازگاری زن

هر کس با ایمان آیه را ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿200﴾

به نان جو یا گندم با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به زن ناسازگار دهد ناسازگاری زن زایل شود.(3)


1- خواص آیات قرآن کریم ص40
2- خواص آیات قرآن کریم ص42
3- خواص آیات قرآن کریم ص44

ص:33

ختم آیه شریفه «قل اللهم» [26 و 27 آل عمران]

1﴾ علماء نوشته اند: با وضوی کامل دو رکعت نماز بخواند و رو به قبله با خاطر جمع قل اللهم را تا بغیر حساب، 40 بار بخواند چون فارغ شد بر کاغذی به خط خوب بنویسد: نجوم

و آن را به جای پاک بچسباند و هر روز 40 بار به آن بنگردد و ﴿قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ﴿26﴾ تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿27﴾

را بخواند و در آن حال چشم از حروف برندارد و با کسی سخن نگوید تا 40 روز و دو نماز ﴿قل اللهم﴾ را بخواند.

نماز قل اللهم دو رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد و توحید، 10 بار ﴿قل اللهم... بغیر حساب﴾ و در رکوع 10 بار بعد از رکوع 10بار، در سجده 10 بار، بعد از سجده 10 بار، و در سجده دوم و بعد از آن نیز هر یک 10 بار که جمعه 70 بار می شود و رکعت دیگر را نیز چنین به جا آورد و بعد از سلام در سجده بگوید: ﴿رَبِّ أغفِر لی وَهَب لی مُلکاً لا یَنبَغی لِأحدٍ من بعدی إنّک انت الوهّاب﴾ و حاجت را ازخدا بخواهد.

ص:34

2﴾ در هر رکعت بعد از حمد، 10 بار ﴿قُلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ تُؤْتِی الْمُلْکَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْکَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

﴿26﴾ تُولِجُ اللَّیْلَ فِی الْنَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَتُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَتُخْرِجُ الَمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ ﴿27﴾

را بخواند و بعد از سلام 10 بار بگوید: ﴿یا ارحم الراحمین وَ انتَ خیرُ الرازقین﴾ بعد 10 بار صلوات بفرستذ و سپس به سجده رود و بگوید: ﴿ربنا اغفِرلنا وَأرحمنا وَهَب لَنا مُلکاً لا یَنبَغی لِأحدٍ من بعدی انّک انت الوهّاب﴾(1)


1- دو هزار و یک ختم ص 65

ص:35

سوره نساء

اشاره

تعداد آیات: 126

مکی یا مدنی: مدنی

نام های دیگر سوره: النساء الکبری

ص:36

فضیلت و خواص سوره نساء

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأ ها فکانما تصدق علی کل مؤمن ورث میراثاً و أعطی من الاجر کمن اشتری محراً و بریء من الشرک و کان فی مشیة الله من الذین یتجاوز عنهم.(1)

رسول اکرم صلی الله علیه و آله: ﴿هر کس سوره نساء را قرائت کند، مانند آن است که بر همه مؤمنانی که میراثی بر جای گذاشته اند، صدقه داده است و اجری همانند آزاد کردن بنده به او خواهند داد و از شرک به دور بوده و در مشیّت الهی، از کسانی خواهد بود که خداوند از آن ها در گذشته است﴾.

قال امیرالمومنین علیه السلام: ﴿مَن قرأ سورة النساءِ فی کُلّ جُمُعَةٍ أُمِنَ ضَغَطَةَ القَبر﴾(2)

آقا امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: ﴿اگر فردی سوره نساء را روز های جمعه تلاوت نماید، از فشار قبر در امان خواهد بود.


1- مجمع البیان ج3 ص1
2- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص281

ص:37

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله طبق روایتی فرمودند: ﴿هر کسی سوره نساء را بخواند مانند کسی است که تمام دارایی خود را در راه خدا به مردم صدقه داده و همچنین پاداش آزاد کردن بنده ای در راه خدا را دارد.﴾(1)

آثار و برکات سوره نساء

1) جهت ایجاد محبت میان زن و شوهر

از حضرت امام جعفرصادق علیه السلام منقول است که: اگر کسی با ایمان، سوره مبارکه نساء را به جهت موافقت زن و شوهر با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بخواند مقصود حاصل شود و زن و شوهر به هم مهربان گردند.(2)

2) عدم تاثیر سحر

هر کس با ایمان، این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و با حال وضو بنویسد و با آب بشوید و 7 روز صبح، پیش از آنکه چیزی بخورد آن را بنوشد سحر بر او کار نکند.

وَمَن یُهَاجِرْ فِی سَبِیلِ اللّهِ یَجِدْ فِی الأَرْضِ مُرَاغَمًا کَثِیرًا وَسَعَةً وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلی اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا ﴿100﴾(3)


1- تفسیر نمونه ج3 ص 310
2- خواص آیات قرآن کریم ص45
3- خواص آیات قرآن کریم ص46

ص:38

3) جهت غلبه بر دشمن

یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءکُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ نُورًا مُّبِینًا ﴿174﴾ فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُواْ بِاللّهِ وَاعْتَصَمُواْ بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَةٍ مِّنْهُ وَفَضْلٍ وَیَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِرَاطًا مُّسْتَقِیمًا ﴿175﴾

این دو آیه را به جهت دفع مجادله است روز یکشنبه روزه دارد و این دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و با خود دارد برخصم غلبه کند و دلیل و حجت خصم، باطل گردد.(1)

4) جهت خاموشی پرگویان

لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ﴿148﴾

اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند در پیش کسی که پرگو باشد و معجب (متکبر) به سخن خود، خاموش گردد و سخن کمتر کند.(2)


1- خواص آیات قرآن کریم ص47
2- خواص آیات قرآن کریم ص46

ص:39

5) جهت عدم ترس از ظالم

لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا ﴿148﴾

اگر کسی با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد به نزد حاکمی یا ظالمی رود که از او ترسان باشد و مکرر این آیه را با حال وضو بخواند ایمن شود و هیچ ضرری به وی نرسد.(1)

سوره مائده

اشاره

تعداد آیات: 120

مکی یا مدنی: مدنی

نام های دیگر سوره: عقود، منقذه


1- خواص آیات قرآن کریم ص46

ص:40

فضیلت و خواص سوره مائده

فضائل سوره مائده

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأ سورةظ المادذه اعطی من الاجر بعدد کل یهودی و نصرانی یتنفس فی دار الدنیا عشر حسنات و محا عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات.

ابی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فنقل می کند که ایشان فرمود: ﴿هرکس که سوره ﴿مائده﴾ را قرائت نماید، به تعداد همه یهودیان و مسیحیان که در این دنیا نفس کشیده اند، ده حسنه به او داده می شود و ده گناه از گنا هان او پاک می گردد و ده درجه به درجاتش افزوده می گردد.﴾(1)

عن ابی حمزه الثمالی قال: سمعت ابا عبدالله یقول: نزلت المائدة کُمّلاً و نزل مع ها سبعون ألف ملک.

ابوحمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است: ﴿سوره مائده یکباره بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شده است و 70هزار فرشته هنگام نزول، آن را همراهی می کردند.﴾(2)


1- مجمع البیان ج2
2- مجمع البیان ج2

ص:41

آثار و برکات سوره مائده

1) افزایش ایمان

عن ابی جعفر محمدبن علی علیه السلام قال: من قرأ سورة المائدة فی کل یوم خمیس لم یلبس ایمانه بظلم و لا یشرک ابدا.

از امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: ﴿کسی که سوره مائده را در هر روز پنجشنبه بخواند، ایمانش به ظلم و ستم پوشیده نگردد و کسی را با پروردگارش شریک نسازد.﴾(1)

2) جلوگیری از سرقت و تلف شدن مال

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: ﴿هرکس با ایمان سوره مبارکه مائذه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و در صندوق اثاث خانه نهد از دزد محفوظ ماند.(2)

3) جهت دفع زن از زنا

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَکُم بَهِیمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَی عَلَیْکُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ ﴿1﴾


1- مجمع البیان ج2
2- خواص آیات قرآن کریم ص48

ص:42

هر کس با ایمان آیه فوق را بر قطعه ای از جامه زن زانیه با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بخواند و سپس بگوید: ﴿اللهمَّ أمحَ الزّنا وَ الزَّیغَ مِن قلبِ فلانة بنت فلانة (نام آن زن و مادرش) فانّکَ فعالٌ لِما تَشاءُ و انتَ القادِرُ لما تشاء یا ارحم الراحمین﴾

سپس آن قطعه جامه را دفن کند در قبری که مجهول باشد و هنگام دفن بگوید:

کما ماتَ صاحِبِ هذا القبرُ نَمُوتُ الزّنا و حُبّهُ من قلبِ فلانة بنت فلانة (نام آن زن و مادرش)

چون کسی این عمل را انجام دهد محبت زتا از دل او بیرون رود و ان عمل را دشمن گیرد.(1)

4) جهت بطلان سحر

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن یَبْسُطُواْ إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ فَکَفَّ أَیْدِیَهُمْ عَنکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿11 مائده﴾

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ ﴿103آل عمران﴾


1- خواص آیات قرآن کریم ص49

ص:43

اگر کسی با ایمان این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد سحر و جاد بر وی کار نکند و از خیالات فاسد ایمن باشد.ان شاء الله تعالی.(1)

5) جهت خیر و برکت خانه و محصول

إِذْ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ یَا عِیسَی ابْنَ مَرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿112﴾

قَالُواْ نُرِیدُ أَن نَّأْکُلَ مِنْهَا وَتَطْمَئِنَّ قُلُوبُنَا وَنَعْلَمَ أَن قَدْ صَدَقْتَنَا وَنَکُونَ عَلَیْهَا مِنَ الشَّاهِدِینَ ﴿113﴾

قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ ﴿114﴾


1- خواص آیات قرآن کریم ص50

ص:44

هر کس با ایمان این آیات را در کاسه ای بنویسد پس آن را از آب پر کند و روز جمعه پیش از طلوع آفتاب آن آب را در باغچه منزل خود بریزد خیر وبرکت در ان منزل پیدا شود و ابواب رزق بر او گشاده می شود.

اگر کسی در مزرعه و بستان بپاشد محصول و میوه بسیار حاصل شود.

اگر کسی سه جمعه پشت سر هم این آب را بپاشد محصول از آفت محفوظ ماند و برکت بسیار در آن محصول حاصل شود.(1)

6) جهت باز داشتن از معاصی و گناهان

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿90﴾

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿91﴾


1- خواص آیات قرآن کریم ص52

ص:45

وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَاحْذَرُواْ فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا عَلَی رَسُولِنَا الْبَلاَغُ الْمُبِینُ ﴿92﴾

چون کسی مال و عمر خود را در راه زشتکاری و معاصی صرف کرده باشد و خواهد که آن صفت از او زایل شود این آیات را در روز جمعه بر گلابی یا سیب ، با نیت خالص بنویسد و در صبح پنج شنبه پیش از آنکه چیزی خورده باشد این گلابی و سیب را بخورد .سه بار به این دستور عمل کند ان صفت از او زایل می شود.(1)

ختومات مجرب

1﴾ روز اول بعد از نماز صبح با وضو دو رکعت نماز حاجت بخوانداوائل ماه بعد از نماز صبح باشد.آنگاه تا 40روز هر روز رو به قبله 100 صلوات بفرستد و آیه 114 سوره مائده را 50 بار بخواند و در بین خواندن با کسی تکلم ننماید.این عمل در فتح امور مؤثر است..

2﴾ هر کسی وقت صبح قبل از تکلم، 3بار این ایه را بخواند روزی او از جایی رسد که گمان نداشته باشد.(2)


1- خواص آیات قرآن کریم ص51
2- درمان با قرآن، محمدرضا کریمی، ص34

ص:46

سوره انعام

اشاره

تعداد آیات: 165

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ----

فضیلت و خواص سوره انعام

عن النبی صلی الله علیه و آله: إن من قرأ هذه السورة کان لهبوزن جمیع الانعام التی خلق ها الله فی دارالدنیا درّاً بعدد کل درّ مائة الف حسنة و مائة الف درجة.(1)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: ﴿هرکس سوره انعام را قرائت نماید، برای او پاداشی از درّ، به وزن همه چهارپایانی که خداوند در دار دنیا آن را آفریده است، خواهد بود و به تعداد تمام درّ ها، صد هزار حسنه و صدهزار درجه به او عنایت می شود.

قال ابوعبدالله علیه السلام: نزلت سورة الانعام جملةً واحدةً شَیَّع ها سَبعونَ ألفَ مَلَکٍ حتّی نَزَلَت علی محمدٍ فَعَظّمو ها و بَجَّلو ها فإنّ اسم الله فی ها فی سبعین موضعاً ولو علم النّاس ما فی ها ماترکو ها.


1- مستدرک الوسائل ج4 ص297

ص:47

امام صادق علیه السلام فرمود: تمام سوره انعام یک باره نازل گشت و 70 هزار فرشته آن را مشایعت می کردند تا انکه بر محمد نازل شد پس آن را بزرگ شمارید و گرامی بدارید .در 70 جای آن اسم اعظم پروردگار برده شده است و اگر مردم می دانستند چه چیزی در این سوره است تلاوتش را ترک نمی کردند.(1)

عن ابی الحسن الرضا علیه السلام قال: نزلت سورة الانعام جملة واحدة و شیع ها سبعون الف ملک لهم زجل باتسبیح و التهلیل و التکبیر فمن قرأ ها سبحوا له الی یوم القیامة.

امام رضا علیه السلام می فرماید: سوره انعام یکباره نازل شده و 70 هزار فرشته ان را بدرقه کردند در حالی که همه تسبیح و تهلیل و تکبیر زمزمه داشتند پس هر کس ان را قرائت کند همین فرشتگان تا روز قیامت برای او استغفار می کنند.(2)

عن ابن عباس قال: مَن قرأ سُورة الانعام فی لیلة کان من الآمنین یومَ القیامة وَ لم یَرَ بَعینه النار ابداً.

ابن عباس گوید: هر کس سوره انعام را هر شب بخواند از جمله کسانی خواهد بود که در قیامت درمانند و هرگز آتش را با چشم خود نبیند.(3)


1- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم، ص282
2- متن و ترجمه تفسیر البر هان ج5 ص2
3- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم، ص282

ص:48

آثار و برکات سوره انعام

1) طلب آمرزش ملائک

عن جابر ابن عبدالله انصاری قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ من الانعام ثلاث آیات من اول ها الی قوله ﴿ما یکسبون﴾ و کل الله تعالی علیه اربعین الف ملک، یکتبون له مثل ثواب عبادتهم الی یوم القیامة، و ینزل علیه من السماء السابعة ملکاً معه عمود من حدید، یکون موکلا علیه حتی اذا اراد الشیطان ان یوسویه او یلقی فی قلبه شیئا یضربه بهذا العمود ضربة تطرده عنه حتی یکون بینه و بین الشیطان سبعون حجاباً و یقول الله تعالی له یوم القیامة: عبدی اذهب الی ظلی و کل من جنتی و اشرب من الکوثر و اغتسل من السلسبیل فانک عبدی و انا ربک.(1)

جابر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت می کند: هر کس سه آیه نخست سوره انعام را تا ﴿ما یکسبون﴾ قرائت نماید خداوند 40 هزار فرشته را می گمارد تا مانند ثواب عبادت خود تا روز قیامت را برای او بنگارند و فرشته ای را از آسمان هفتم بر می انگیزد تا مانع وسوسه شیطان در قلب او شود و میان او و شیطان حجاب ایجاد می کند و خداوند در روز قیامت می فرماید: به زیر سایه من باش و از نعمت های بهشتی بخور و از حوض کوثر بنوش و در سلسبیل غسل کن.زیرا تو بنده من و من خدای تو هستم.


1- مستدرک الوسائل ج4 ص297

ص:49

2) جهت آمرزش گناهان

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس با ایمان، سوره مبارکه انعام را با اخلاص کامل و با توجه به معانی آیات بخواند و تا سوره انعام تمام نشده سخن نگوید خداوند متعال همه گنا هان گذشته او را بیامرزد.(1)

3) روزی شدن خیرکثیر

روی عن الصادق علیه السلام انّه قال: من کتب ها بمسک و زعفران و شرب ها ستة ایام متوالیه یرزق خیراً کثیراً و لم تصبه سوداء و عوفی من الا رجاع و الالم باذن الله تعالی.(2)

هر کس سوره انعام را با مشک و زعفران نوشته و بشوید و شش روز متوالی از آب آن بیاشامد خیر بسیاری روزی او می شود و هیچ بدی به او نرسد و از هر درد و مرضی به اذن خدای تعالی معاف می شود.


1- خواص آیات قران کریم، ص52
2- متن و ترجمه تفسیر البر هان ج5 ص3

ص:50

4) بهبود بیماری

امام باقر علیه السلام فرموده است: ﴿هرگاه به بیماری ای دچار شدی و از آن می ترسی که به تو زیان برساند، سوره انعام را قرائت کن، زیرا با قرائت این سوره آنچه از این بیماری بیم داری به تو نخواهد رسید.﴾(1)

5) تسکین خشم و غضب

﴿و له ما سَکَنَ فی الیلِ وَ الن هار وَ هو السمیعُ العلیم﴾ (آیه 3)

خواندن این آیه جهت تسکین غضب و خشم و اضطراب بسیار نافع است و چون از خود یا دیگری این صفات مشاهده کند این آیه را بسیار بخواند خشم و غضب زایل گردد.ان شاءالله تعالی.(2)


1- قران درمانی روحی و جسمی به نقل از مکارم الاخلاق،ص363
2- خواص آیات قران کریم، ص54

ص:51

6) درمان غم و اندوه

وَإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدُیرٌ ﴿17﴾ وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ ﴿18﴾

هر گاه کسی این دو آیه را در وقت خواب، 7بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند، چون بیدار شود غم و اندوه او زایل شود.(1)

7) نجات از گرفتاری

قُلْ مَن یُنَجِّیکُم مِّن ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ تَدْعُونَهُ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً لَّئِنْ أَنجَانَا مِنْ هَذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ ﴿63﴾ قُلِ اللّهُ یُنَجِّیکُم مِّنْهَا وَمِن کُلِّ کَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِکُونَ ﴿64﴾

در خبر است: هر کس با ایمان، گرفتار شود چون دو آیه فوق را با نیّت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند حق تعالی از آن گرفتاری او را خلاص کند.(2)


1- خواص آیات قران کریم، ص54
2- خواص آیات قران کریم، ص56

ص:52

8) زیاد شدن آب چاه

وَهُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ کُلِّ شَیْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُّخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُّتَرَاکِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِن طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِیَةٌ وَجَنَّاتٍ مِّنْ أَعْنَابٍ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِی ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِ إِنَّ فِی ذَلِکُمْ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ ﴿99﴾

اگر کسی با ایمان این آیه را بر کاغذی بنویسد در روز جمعه ، سپس آن را در چاهی اندازد که منبع آب باشد برکت و زیادتی در آب ان چاه پیدا شود و هر درخت که از آب آن بخورد میوه بسیار بار آورد و خوش طعم باشد و از همه آفات و بلایا محفوظ باشد.(1)

9) جهت زیاد شدن محصول

وَهُوَ الَّذِی أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ کُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ ﴿141﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، نقش کند برچوب، و در بالای بستان بیاویزد میوه های آن باغ، همه خوب و بسیار شود.(2)


1- خواص آیات قران کریم، ص58
2- خواص آیات قران کریم، ص60

ص:53

10) جهت مطیع شدن زن سرکش

وَمِنَ الأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا کُلُواْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ ﴿142﴾

هر کس با ایمان این آیه را بر نان با نیت خالص و توجه به معنی آن بنویسد و به خورد زن دهد آن زن مطیع شود اگرچه سرکش و نافرمان باشد.(1)

ختومات مجرب

1﴾ عن ابی بصیر قال: سمعت اباعبدالله علیه السلام یقول: ... من کان له الی الله حاجة یرید قضاء ها فلیصل اربع رکعات بفاتحة الکتاب و الانعام و لیقل فی صلاته اذا رغ من القراءة :

﴿یا کریم، یا کریم، یا کریم، یا عظیم، یا عظیم، یا عظیم، یا اعظمُ من کلُّ عظیم، یا سمیعَ الدُّعاءِ، یا من لا تُغَیّرُهُ الایّامُ و اللّیالی، صلّ علی محمدٍ و آل محمد، وارحَم ضعْفی و فقری وَ فاقَتی وَ مسْکَنَتی، فانّکَ اَعْلَمُ ب ها منّی، و انت اعلمُ بحاجتی، یا من رَحِمَ الشیْخَ یعقوب، حین رَدَّ علیه یوسفُ، قرّةَ عَیْنِهِ، یا منْ رَحِمَ ایّوبَ بعد حُلُولِ بلائهِ، یا من رحم محمداً وَ منْ الْیُتْمِ آواهُ، وَ نَصَرَهُ علی جبابرةِ قریشٍ وَ طَواغیت ها، وَ امْکَنَهُ منهم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیث﴾


1- خواص آیات قران کریم، ص60

ص:54

یقوله مرارا فوالذی نفسی بیده لو دعوت الله ب ها بعد ما تصلی هذه الصلاة فی دبر هذه السورة ثم سالت الله جمیع حوائجک ما بخل علیک و لأعطاک ذلک ان شاءالله.

ابی بصیر از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که حضرت فرمود: ﴿کسی که حاجتی بخداوند دارد و خواستار برآورده شدن آن هست پس چهار رکعت نماز با فاتحة الکتاب و سوره انعام بخواند و پس از نماز هنگامی که ازقرائت آن فارغ شد بگوید.

﴿یا کریم، یا کریم، یا کریم، یا عظیم، یا عظیم، یا عظیم، یا اعظمُ من کلُّ عظیم، یا سمیعَ الدُّعاءِ، یا من لا تُغَیّرُهُ الایّامُ و اللّیالی، صلّ علی محمدٍ و آل محمد، وارحَم ضعْفی و فقری وَ فاقَتی وَ مسْکَنَتی، فانّکَ اَعْلَمُ ب ها منّی، و انت اعلمُ بحاجتی، یا من رَحِمَ الشیْخَ یعقوب، حین رَدَّ علیه یوسفُ، قرّةَ عَیْنِهِ، یا منْ رَحِمَ ایّوبَ بعد حُلُولِ بلائهِ، یا من رحم محمداً وَ منْ الْیُتْمِ آواهُ، وَ نَصَرَهُ علی جبابرةِ قریشٍ وَ طَواغیت ها، وَ امْکَنَهُ منهم، یا مُغیثُ، یا مُغیثُ، یا مُغیث﴾

مکرر آن را می گویی.قسم به خدایی که جان من در دست قدرت اوست اگر خدا را به این نام ها بخوانی و سپس تمامی حوائج خود را از او بخواهی به تو عطا خواهد فرمود.ان شاءالله.(1)


1- تفسیر البر هان فی تفسیر القرآن مترجم ج5 ص 2

ص:55

2﴾ امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس را حاجتی باشد 41 بار این سوره را بخواند حاجتش براید و اگر بلایی متوجه شود دفع گردد و اگر در یک مجلس نشود در چند مجلس بخواند ﴿یا با جمعی بخوانند﴾ و هر که آن را بخواند سپس این دعا را بخواند حاجتش براورده شود و آمرزیده گردد:

﴿یا سریعَ الحساب یا شدیدَ العِقاب یا غفورُ یا رحیمُ یا خالقُ یافاطِرالسَّموات وَ الارض یا فالِقَ الحَبِّ وَ النَّوی یا فالقَ الاصباحِ یا مُسَبّبَ الاسباب یا مُفَتِّحَ الابواب یا قاضِی الحاجات یا مُقیلَ العَثَرات یا مُحییَ الاموات یا نُورَ الارضِ وَ السّماوات یا غافِرَ الخَطیئات یا ساتِرَ العَورات یا دافعَ البلیّات إقضِ حاجتی فی هذه الساعات یا اله الاوّلینَ وَ الاخرین یا بدیعُ السماوات و الارض یا ذالجلال و الاکرام یا ارحم الراحمین.سپس حاجت خود را ذکر کند﴾(1)

سوره اعراف

اشاره

تعداد آیات: 206

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: المص

فضیلت و خواص سوره اعراف

عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأ سورة الاعراف جعل الله بینه و بین ابلیس سترا و کان آدم له شفیعا یوم القیامة... (2)


1- دو هزار و یک ختم ص69
2- مستدرک الوسائل ج4 ص339

ص:56

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمود: کسی که سوره اعراف را بخواند خداوند در روز قیامت بین و او شیطان مانعی قرار می دهد و همچنین رفیق حضرت آدم علیه السلام قرار می گیرد.

قال الصادق علیه السلام: ﴿مَن قَرأ سورةَ الاعرافِ فی کلّ شَهرٍ کانَ یومَ القیامةِ مِنَ الذّینَ لاخوفٌ علیهم ولا هُم یَحزنونَ فَإن قَرَأ ها فی کُلِّ جُمعةٍ کانَ مِمّن لایُحاسَبُ یومَ القیامةِ أما انّ فی ها محکماً فلا تَدعوا قراءَت ها فانّ ها تَشهَدُ یومَ القیامةِ لِکُّلِ مَن قَرَأ ها.﴾

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره مبارکه اعراف را در هر ماه بخواند در روز قیامت از کسانی خواهد بود که برای آن ها خوفی نیست و غمگین نمی شوند و چنانچه در هر جمعه قرائت کند از کسانی خواهد بود که در روز قیامت در مقام حساب حاضر نمی شود .آگاه باشید در آن سوره آیات محکمی وجود دارد.پس قرائت آن را ترک نکنید زیرا آن در روز قیامت به نفع قرائت کننده آن شهادت می دهد.(1)

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الاعراف فی کل شهر کان یوم القیامة من الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون فان قرأ ها فی کل جمعة کان ممّن لا یحاسب یوم القیامة .

ثم قال ابوعبدالله علیه السلام: اما انّ فی ها آیة محکمة فلا تدعوا قراءت ها و تلاوت ها و القیام ب ها فان ها تشهد یوم القیامة لمن قرأ ها عند ربه.


1- متن و ترجمه البر هان فی التفسیر القران ج5 ص154

ص:57

از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمود: هر کس این سوره را در هر ماه بخواند در قیامت از کسانی باشد که ترس و اندوهی برایشان نیست و هر کس آن را در هر جمعه بخواند در قیامت از کسانی باشد که مورد محاسبه واقع نمی شوند.

سپس امام صادق علیه السلام فرمود: در این سوره آیه ای محکم وجود دارد .تلاوت این سوره را ر ها نکنید که این آیه نزد خداوند در روز قیامت برای کسی که آن را قرائت کند گواهی می دهد.(1)

آثار و برکات سوره اعراف

1) در امان ماندن از شر دشمن و حیوان درنده

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: ... من کتب ها بماء ورد و زعفران و عقل ها علیه لم بقر به سبع ولا عدو ما دامت علیه باذن الله تعالی.(2)

هر کس این سوره را با گلاب و زعفران بنویسد و به همراه داشته باشد، تا وقتی که این نوشته با اوست به اذن خداوند هیچ درنده و دشمنی به او نزدیک نمی شود.


1- متن و ترجمه البر هان فی التفسیر القران ج5 ص154
2- متن و ترجمه البر هان فی التفسیر القران ج5 ص154

ص:58

2) زیاد شدن روزی

وَلَقَدْ مَکَّنَّاکُمْ فِی الأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَکُمْ فِیهَا مَعَایِشَ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿10﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، در روز جمعه بعد از آن که مردم از نماز جمعه فارغ شوند بنویسد و در منزل خود یا دکان خود بیاویزد روزی بر وی فراخ گردد و برکت و خیر بسیار در مال و ثروت و کاسبیش ایجاد شود و در تجارت سود بسیار بیند.(1)

3) جهت کم شدن خواب و بیدار ماندن در شب

إِنَّ رَبَّکُمُ اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ وَالنُّجُومَ مُسَخَّرَاتٍ بِأَمْرِهِ أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ ﴿54﴾ ادْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْیَةً إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ ﴿55﴾ وَلاَ تُفْسِدُواْ فِی الأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاَحِهَا وَادْعُوهُ خَوْفًا وَطَمَعًا إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ ﴿56﴾

هر کس با ایمان در وقتی که به جامه خواب رود آیات فوق را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و از خداوند متعال بخواهد که خواب او کمتر شود مطلوب او حاصل شود و بر قیام عبادت شب قادر گردد.(2)


1- خواص آیات قران کریم ص 61
2- خواص آیات قران کریم ص 62

ص:59

سوره انفال

اشاره

تعداد آیات: 75

مکی یا مدنی: مدنی

نام های دیگر سوره: فاضحه، بدر،

فضیلت و خواص سوره انفال

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ سورة الانفال و براءة فانا شفیع له و شاهد یوم القیامة انه بریء من النفاق و اعطی من الاجر بعدد کل منافق و منافقة فی دار الدنیا عشر حسنات و محی عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات و کان العرش و حملته یصلون علیه ایام حیاته فی الدنیا.(1)

از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره های ﴿انفال﴾ و ﴿توبه﴾ را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شود و ده درجه بالا برده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الانفال و سورة براءة فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین علیه السلام.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در رهر ماه بخواند روح نفاق در او داخل نمی شود و از پیروان راستین علی علیه السلام خواهد بود.(2)


1- مستدرک الوسائل ج4 ص340
2- متن وترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص2

ص:60

عن ابی بصیر عن ابی عبدالله قال: سمعته یقول: من قرأ سورة براءة و الانفال فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین حقا و أکل یوم القیامة من موائد الجنة مع شیعته حتی یفرغ الناس من الحساب.

ابابصیر می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود﴾ هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیرمومنان علی علیه السلام خواهد بود و در روز رستاخیز از مائده های بهشتی همراه با شیعیان بهره می گیرد تا مردم از حساب خویش فارغ شوند.(1)

عن جعفر الصادق علیه السلام: ان من قرأ هاتین السورتین فی کل شهر، لم ینافق ابدا و یشفع فی اهل الکبائر.(2)

امام جعفر الصادق علیه السلام می فرماید: هر کس این دو سوره (انفال، توبه)را در هر ماه قرائت کند نفاق هرگز به او وارد نمی شود و در بین بزرگان شفاعت می شود.


1- متن وترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص2
2- مستدرک الوسائل ج4 ص341

ص:61

آثار و برکات سوره انفال

1) غالب شدن بر خصم

عن الصادق علیه السلام: ... و من کتب ها و علق ها علیه لم یقف بین یدی حاکم الا و دخذ حقه و قضی حاجته و لم یتعد علیه احد ولا ینازعه احد الا و ظفر به و خرج عنه مسرورا و کان له حصنا.

امام صادق علیه السلام فرمود: ... و هر کس سوره مبارکه انفال را بنویسد و به بازوی خود ببندد چون نزد حاکمی برود حق خود را بگیرد و حاجتش برآورده شود و با هر کس منازعه نماید پیروز شده و مسرور و خوشحال گردد و مانند حصار محکمی برای او باشد.(1)

2) جهت خلاصی از زندان

از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان در بند و زندان باشد یا به دست ظالمی گرفتار باشد چون سوره مبارکه انفال را 7 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند خلاص شود.(2)

3) جهت شادمانی و خوشدلی

وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَی وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿10﴾

چون کسی این آیه را در 27 ماه رمضان بر قطعه کاغذ به نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و آن را در نگین گذارد هر کسی آن نگین را با خود دارد همیشه شادمان و خوشدل باشد و بر همه دشمنان مظفر باشد.اگر کسی این آیه را به نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن، ورد خود سازد بر اعدا ظفر یابد.(3)


1- متن وترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص2
2- خواص آیات قرآن کریم ص83
3- خواص آیات قرآن کریم ص84

ص:62

4) جهت محبوبیت در میان مردم

وَإِن یُرِیدُواْ أَن یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللّهُ هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ ﴿62﴾ وَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا مَّا أَلَّفَتْ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿63﴾

هر کس با ایمان این آیات را در روز جمعه اول ماه رمضان مابین نماز ظهر و عصر در وقتی که با ط هارت باشد بر سه قطعه از پارچه بنویسد: یکی سبز، یکی زرد و دیگری سرخ.و آن ها را با خود دارد هر کس او را ببیند دوست گردد.(1)

5) درمان بخل و سختی دل

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ﴿2﴾

هر کس با ایمان خواهد که سختی دل او زایل شود و بخل از دل او بیرون آید و بر طاعت و اعمال خیر راغب باشد از آرد جو خالص، خمیر کند بی نمک و از آن قرص نانی بپبزد پیش از طلوع آفتاب و با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و بر ان قرص نان 7 بار این آیه را به قلمی که فارغ باشد از سیاهی، پس آن روز را روزه بدارد و بدان قرص نان افطار کند مقصودش حاصل گردد.(2)


1- خواص آیات قرآن کریم ص84
2- خواص آیات قرآن کریم ص84

ص:63

6) جهت رفع مشکلات

الآنَ خَفَّفَ اللّهُ عَنکُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِیکُمْ ضَعْفًا فَإِن یَکُن مِّنکُم مِّئَةٌ صَابِرَةٌ یَغْلِبُواْ مِئَتَیْنِ وَإِن یَکُن مِّنکُمْ أَلْفٌ یَغْلِبُواْ أَلْفَیْنِ بِإِذْنِ اللّهِ وَاللّهُ مَعَ الصَّابِرِینَ ﴿66﴾ مَا کَانَ لِنَبِیٍّ أَن یَکُونَ لَهُ أَسْرَی حَتَّی یُثْخِنَ فِی الأَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَضَ الدُّنْیَا وَاللّهُ یُرِیدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ﴿67﴾ لَّوْلاَ کِتَابٌ مِّنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّکُمْ فِیمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ﴿68﴾ فَکُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلًا طَیِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿69﴾ یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّمَن فِی أَیْدِیکُم مِّنَ الأَسْرَی إِن یَعْلَمِ اللّهُ فِی قُلُوبِکُمْ خَیْرًا یُؤْتِکُمْ خَیْرًا مِّمَّا أُخِذَ مِنکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿70﴾وَإِن یُرِیدُواْ خِیَانَتَکَ فَقَدْ خَانُواْ اللّهَ مِن قَبْلُ فَأَمْکَنَ مِنْهُمْ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ﴿71﴾ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُوْلَئِکَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَلَمْ یُهَاجِرُواْ مَا لَکُم مِّن وَلاَیَتِهِم مِّن شَیْءٍ حَتَّی یُهَاجِرُواْ وَإِنِ اسْتَنصَرُوکُمْ فِی الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلَی قَوْمٍ بَیْنَکُمْ وَبَیْنَهُم مِّیثَاقٌ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿72﴾ وَالَّذینَ کَفَرُواْ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ إِلاَّ تَفْعَلُوهُ تَکُن فِتْنَةٌ فِی الأَرْضِ وَفَسَادٌ کَبِیرٌ ﴿73﴾ وَالَّذِینَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالَّذِینَ آوَواْ وَّنَصَرُواْ أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ ﴿74﴾ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ مَعَکُمْ فَأُوْلَئِکَ مِنکُمْ وَأُوْلُواْ الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿75﴾

هر کس با ایمان این آیات را به مدت یک هفته از روز شنبه، در عقب هر نمازی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند، خداوند متعال همه کار ها را بر او آسان می کند و به آرامش ، مشکلات و سختی ها را از گردن او برمی دارد(1)


1- خواص آیات قرآن کریم ص84

ص:64

سوره توبه

اشاره

تعداد آیات: 129

مکی یا مدنی:مدنی

نام های دیگر سوره: برائت، توبه، فاضحه

﴿مفسران برای این سوره نام های زیادی که بالغ بر ﴿ده﴾ نام می شود، ذکر کرده اند، که از همه معروف تر ﴿برائت﴾، ﴿توبة﴾ و ﴿فاضحه﴾ است، و هر یک از این نام ها دلیل روشنی دارد.

نام ﴿برائت﴾ به این جهت برای این سوره گذارده شده که آغاز آن برائت و بیزاری خداوند از مشرکان پیمان شکن است.

نام ﴿توبه﴾ به این جهت است که در آغاز این سوره سخن از ﴿توبه﴾ فراوان به میان آمده .

نام ﴿فاضحه﴾ به جهت ان است که ایات مختلفی از آن موجب رسوایی و فضاحت منافقان و پرده برداری از روی اعمالشان بوده است﴾.(1)

این سوره تن ها سوره ای است که با ﴿بسم الله﴾ شروع نشده است.

چرا این سوره بسم الله ندارد؟

﴿پاسخ این سوال را چگونگی شروع این سوره به ما می دهد، زیرا این سوره در واقع بااعلان جنگ به دشمنان پیمان شکن ، و اظ هار برائت و بیزاری و پیش گرفتن یک روش محکم و سخت در مقابل آنان آغاز شده است ، و روشنگر خشم خداوند نسبت به این گروه است و با ﴿بسم الله الرحمن الرحیم﴾ که نشانه صلح و دوستی و محبت و بیان کننده صفت رحمانیت و رحیمیت خدا است ، تناسب ندارد.﴾(2)


1- تفسیر نمونه ج7 ص327
2- تفسیر نمونه ج7 ص327

ص:65

الطبرسی عن علی علیه السلام: ﴿لم تنزل بسم الله الرحمن الرحیم علی رأس سورة براءةلأن بسم الله لادمان و الرحمة و نزلت براءة لرفع الامان بالسیف﴾

طبرسی از علی علیه السلام روایت آورده که : از آنجا که بسم الله برای امان و رحمت است ولی سوره برائت برداشته شدن امان با شمشیر است، ابتدای این سوره بسم الله الرحمن الرحیم نازل نشده است.(1)

گروهی نیز معتقدند چون این سوره در حقیقت دنباله سوره انفال است ، زیرا در سوره انفال پیرامون پیمان ها سخن گفته شده ، و در این سوره پیرامون الغای پیمان های پیمان شکنان بحث شده ، لذا بسم الله در میان این دو ذکر نشده است.

عن الصادق علیه السلام: ﴿الانفالُ وَ البرائَةُ واحدٌ﴾ سوره انفال و برائت یکی می باشند.(2)

و هیچ مانعی ندارد که علت ترک ﴿بسم الله﴾ هر دو موضوع باشد، که به یکی درروایت نخست و به دیگری در روایت دوم اشاره شده است


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116

ص:66

فضیلت و خواص سوره توبه

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: ﴿من قرأ هذه السورة بعثه الله یوم القیامة بریئا من النفاق... ﴾

از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت است که فرمود: هر کس این سوره را قرائت نماید خداوند او را در قیامت مبری از نفاق محشور فرماید.(1)

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ سورة الانفال و براءة فانا شفیع له و شاهد یوم القیامة انه بریء من النفاق و اعطی من الاجر بعدد کل منافق و منافقة فی دار الدنیا عشر حسنات و محی عنه عشر سیئات و رفع له عشر درجات و کان العرش و حملته یصلون علیه ایام حیاته فی الدنیا.(2)

از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره های ﴿انفال﴾ و ﴿توبه﴾ را قرائت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده برای او، در روز قیامت خواهم بود، مبنی بر اینکه او از نفاق به دور است و به تعداد همه مردان و زنان منافق در دنیا، به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شود و ده درجه بالا برده می شود و عرش و حاملان آن در ایام زندگی او در دنیا بر او درود می فرستند


1- متن وترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص 116
2- مستدرک الوسائل ج4 ص340

ص:67

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ سورة الانفال و سورة براءة فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین علیه السلام.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند روح نفاق در او داخل نمی شود و از پیروان راستین علی علیه السلام خواهد بود.(1)

عن ابی بصیر عن ابی عبدالله قال: سمعته یقول: من قرأ سورة براءة و الانفال فی کل شهر لم یدخله نفاق ابداً و کان من شیعة امیرالمومنین حقا و أکل یوم القیامة من موائد الجنة مع شیعته حتی یفرغ الناس من الحساب.

ابابصیر می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود﴾ هر کس سوره های مبارکه انفال و برائت را در هر ماه بخواند هرگز روح نفاق در وجود او وارد نخواهد شد و از پیروان حقیقی امیرمومنان علی علیه السلام خواهد بود و در روز رستاخیز از مائده های بهشتی همراه با شیعیان بهره می گیرد تا مردم از حساب خویش فارغ شوند.(2)

عن جعفر الصادق علیه السلام: ان من قرأ هاتین السورتین فی کل شهر، لم ینافق ابدا و یشفع فی اهل الکبائر.(3)


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص2
2- متن وترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج6 ص2
3- مستدرک الوسائل ج4 ص341

ص:68

امام جعفر الصادق علیه السلام می فرماید: هر کس این دو سوره (انفال، توبه)را در هر ماه قرائت کند نفاق هرگز به او وارد نمی شود و در بین بزرگان شفاعت می شود.

آثار و برکات سوره توبه

1) در امان ماندن از دزد و آتش سوزی

عن جعفربن محمد، عن ابیه عن جده عن علی بن ابی طالب عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: ﴿یاعلی! ... من خاف من السباع فلیقرأ: لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿128﴾ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿129﴾﴾(1)

﴿هر کس از حیوانات وحشی و درنده می ترسد (اگر آیات 128-129 سوره توبه را بخواند) از ناحیه آن حیوانات به او ضرری نمی رسد.﴾

2) در امان ماندن از درندگان

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿129﴾ .

از ابی ذر ﴿ره﴾ مذکور است: هر کس با ایمان این آیه را در هر روز 70بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند خداوند متعال همه مهمات دینی و دنیایی او را کفایت کند و از غرق شدن و در آتش افتادن و از مردن در زیر دیوار و از کشته شدن به تیغ نگاه دارد.(2)


1- من لایحضره الفقیه چ بیروت ج4 ص254 فی النوادر
2- خواص آیات قران کریم ص87

ص:69

3) کفایت مهمّات

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿129﴾ .

از ابی ذر ﴿ره﴾ مذکور است: هر کس با ایمان این آیه را در هر روز 70بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند خداوند متعال همه مهمات دینی و دنیایی او را کفایت کند و از غرق شدن و در آتش افتادن و از مردن در زیر دیوار و از کشته شدن به تیغ نگاه دارد.(1)

4) جهت عدم گرفتاری

بعضی ازبزرگان فرموده اند: لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿128﴾

را بعد از نماز صبح، پیش از سخن گفتن 10 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند و بر کف های دست خود بدمد و بر روی خود مالد و دست ها را به تمام اعضای خود بمالد در آن روز به هیچ گرفتاری مبتلا نگردد.(2)


1- خواص آیات قران کریم ص87
2- خواص آیات قران کریم ص87

ص:70

ختومات مجرب

1﴾ ﴿اگر کسی نزد پادشاهی حاجتی داشته باشد 11 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن سوره مبارکه توبه را بخواند حاجت او روا شود.

2﴾ از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است: به جهت طلب فتح و ظفر بر اعداء، هر کس با ایمان 41 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن سوره مبارکه توبه را بخواند بر اعدا و دشمنان ظفر یابد و به روایتی 21 بار بخواند.﴾(1)

سوره یونس

اشاره

تعداد آیات: 109

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ----

فضیلت و خواص سوره یونس

عن ابی کعب عن النبی صلی الله علیه و آله قال: مَن قَرَأ ها اُعطی مِنَ الأجر عَشرَ حَسنات، بِعَدد مَن صَدَّقَ بِیُونس وَ کَذَّبَ بهِ وَ بِعَدَد مَن غرق مع فرعون.


1- خواص آیات قران کریم ص86

ص:71

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: ﴿هر که این سوره را قرائت نماید ده برابر تعداد کسانی که حضرت یونس علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کردند حسنه به او عطا می شود و نیز به تعداد کسانی که با فرعون غرق شدند.﴾(1)

روی عن ابی عبدالله علیه السلام قال: مَن قرَأ سُورةَ یونس فی کلّ شَهرین أو ثلاثة لم یَخف علیه أن یکونَ من الجاهلین و کان یوم القیامة من المقربین.

امام صادق علیه السلام فرموده اند: ﴿کسی که سوره یونس را در هر دو یا سه ماه بخواند بیم ان نمی رود که از جاهلان و بی خبران باشد و در روز قیامت از مقربان خواهد بود.﴾(2)

عن ابن بن عثمان عن محمد قال: قال ابوجعفر علیه السلام: إقرأ.قلت: من ای شیء إقرا؟ قال: إقرا من السورة السابعة.قال: فجعلت التمس ها فقال: إقرأ سورة یونس.فقرأت حتی انتهیت الی ﴿لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَزِیَادَةٌ وَلاَ یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ﴾ ثم قال: حسبک .قال رسول الله صلی الله علیه و آله: انی لاعجب کیف لا أشیب إذا قردت القرآن.

ابان بن عثمان از محمد روایت اورده که امام باقر علیه السلام به او فرمود: بخوان.می گوید : عرض کردم از چه بخوانم؟ فرمود: از سوره هفتم بخوان.می گوید پس من سوره یونس را خواندم تا به آیه ﴿لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَی وَزِیَادَةٌ وَلاَ یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلاَ ذِلَّةٌ﴾ رسیدم فرمود: بس است.رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده: براستی در شگفتم که چگونه هنگامی که قران می خوانم مویم سپید نشود.(3)


1- مجمع البیان ج3 ابتدای تفسیر سوره یونس
2- مجمع البیان ج3 ابتدای تفسیر سوره یونس
3- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص2

ص:72

آثار و برکات سوره یونس

1) درمان درد پا و پهلو

وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا کَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَّمْ یَدْعُنَا إِلَی ضُرٍّ مَّسَّهُ کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ﴿12﴾

هرکس با ایمان این آیه را بر کاسه نو و پاک با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و سیاهی نوشته ها را با روغن زیتون محو کند سپس آن روغن را به محل درد بمالد زایل شود.(1)

2)جهت آسان زاییدن

قُلْ مَن یَرْزُقُکُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمَّن یَمْلِکُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَیُخْرِجُ الْمَیَّتَ مِنَ الْحَیِّ وَمَن یُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ ﴿31﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن به نیت آسان زاییدن زنی بخواند درد زاییدن کم شود و وضع حمل او آسان شود.(2)


1- خواص آیات قران کریم ص88
2- خواص آیات قران کریم ص88

ص:73

ختومات مجرب

از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر کس سوره مبارکه ﴿یونس﴾ را به جهت دفع و ظفر بر دشمن 21 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند بر دشمن خود غالب گردد.(1)

سوره هود

اشاره

تعداد آیات: 123

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ----

این سوره مرا پیر کرد.

آیات این سوره به روشنی این امر را اثبات می کند که مسلمانان هرگز نباید به خاطرکثرت دشمنان و حملات شدید آنان میدان را خالی کنند، بلکه باید هر روز بر استقامت خویش بیفزایند.

به همین دلیل در حدیث معروفی می خوانیم که پیغمبر اکرم ﴿صلی اللّه علیه و آله و سلّم﴾فرمود: شیبتنی سورة هود؛ سوره هود مرا پیر کرد!

و یا اینکه هنگامی که یارانش عرضه داشتند آثار پیری زودرس در چهره شما ای رسولخدا نمایان شده ، فرمود: شیبتنی هود و الواقعة؛ سوره هود و واقعه مرا پیر کرد!

و در بعضی از روایات سوره مرسلات و عم یتسائلون و تکویر و غیر آن نیز اضافه شده است .


1- خواص آیات قران کریم ص87

ص:74

و از ابن عباس در تفسیر این حدیث چنین نقل شده که: مانزل علی رسول الله ﴿صلی اللّه علیه و آله و سلّم﴾ آیة کان اشد علیه و لا اشق من آیةفاستقم کما امرت و من تاب معک؛ هیچ آیه ای بر پیغمبر ﴿صلی اللّه علیه و آله و سلّم﴾ شدیدتر و دشوارتر از آیه استقم کما امرت و من تاب معک ... ﴿استقامت کن آنچنان که دستور یافته ای و همچنین کسانی که با تو هستند﴾ نبود.

بعضی از مفسران نقل کرده اند که یکی از دانشمندان پیامبر ﴿صلی اللّه علیه و آله و سلّم﴾ را درخواب دید، و از حضرتش سؤ ال کرد، اینکه از شما نقل شده سوره هود مرا پیر کرد آیا علتش بیان سر گذشت امت های پیشین و هلاک آن ها است فرمود: نه ، علتش آیه فاستقم کما امرت ... بود.

به هر حال این سوره علاوه بر این آیه ، آیات تکان دهنده ای مربوط به قیامت وبازپرسی در آن دادگاه عدل الهی و آیاتی پیرامون مجازات اقوام پیشین و دستوراتی درباره مبارزه با فساد دارد که همگی مسئولیت آفرین است و جای تعجب نیست که اندیشه در این مسئولیت ها آدمی را پیر کند.

نکته دیگری که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که بسیاری از آیات این سوره تاکیدی است بر مطالبی که در سوره قبل یعنی سوره یونس آمده است ، و آغازش مخصوصا درست شبیه همان آغاز، و برداشتش نیز در بسیاری از موارد تاکید بر همان مسائل است .(1)


1- تفسیر نمونه ج9 ص16

ص:75

فضیلت و خواص سوره هود

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ هذه السورة اعطی من الاجر و الثواب بعدد من صدّق هوداً و الانبیاء علیهم السلام و من کذب بهم، و کان یوم القیامة فی درجة الشهداء و حوسب حساباً یسیرا.

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله: هر کس این سوره را بخواند پاداش و ثوابی به تعداد کسانی که به هود و سایر پیامبران ایمان آوردند و کسانی که آن ها را انکار نمودند خواهد داشت و در روز قیامت در مقم شهداء قرار می گیرد و حساب آسانی خواهد داشت.(1)

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ سورة هود أُعطی من الأجرِ عَشر حَسَنات بِعَدَدِمَن صَدَّقَ بنوحٍ و کذّب به، و هود و صالح و شعیب و لوط و ابراهیم و موسی و کان یوم القیامة من السُعَداء.(2)

﴿هرکه سوره هود را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که به حضرت نوح ایمان آورده اند یا تکذیبش کرده اند و نیز به تعداد موافقان و مخالفان حضرت هود، صالح، شعیب، لوط، ابراهیم و موسی به او پاداش داده خواهد شد و چنین کسی در رستاخیز سعادتمند خواهد بود.﴾

عن ابی جعفر علیه السلام قال: من قرأ سورة هود فی کلّ جُمُعةٍ بَعَثَهُ الله تعالی یوم القیامةِ فی زمرة النبیین وَلَم تُعرَف لَهُ خَطیئته عمل ها یوم القیامة.


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص77
2- مستدرک الوسائل ج4 ص341

ص:76

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره مبارکه هود را در هر جمعه قرائت نماید، خداوند متعال در روز قیامت در گروه پیامبران محشورش می کند و درآن روز گناهی بر او دیده نخواهد شد.﴿گنا هان او آمرزیده شده است﴾.(1)

آثار و برکات سوره هود

1) جهت افزایش نیروی بدنی و غلبه بر دشمن

روی عن الصادق علیه السلام: من کتب هذا السورة علی رق ظبی و یاخذ ها معه أعطاه الله قوة و نصراً ولو حاربة مائة رجل لا تنصر علیهم و غلبهم وإن صاح بهم انهزموا و کل من رآه یخاف منه.

نقل از امام صادق علیه السلام: ﴿کسی که این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد خداوند نیروی فوق العاده ای به او خواهد داد و کسی که آن را به همراه داشته باشد و با دشمن بجنگد بر او پیروز و غالب می شود تا انجا که هر کس او را ببیند از او می ترسد.(2)

2) جهت شرح صدر

الَر کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ ﴿1﴾ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ اللّهَ إِنَّنِی لَکُم مِّنْهُ نَذِیرٌ وَبَشِیرٌ ﴿2﴾وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَیْهِ یُمَتِّعْکُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَی أَجَلٍ مُّسَمًّی وَیُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّیَ أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ کَبِیرٍ ﴿3﴾ إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿4﴾

هر کس با ایمان این آیات را بر برگ درختی سبز در وقت طلوع آفتاب با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و به مشک و گلاب بشوید و ان را 4 روز در صبح و شام بخورد دل او نورانی می گردد.(3)

3) جهت حفظ کودک

إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّهِ رَبِّی وَرَبِّکُم مَّا مِن دَآبَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِنَاصِیَتِهَا إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿56﴾ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقَدْ أَبْلَغْتُکُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ وَیَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْمًا غَیْرَکُمْ وَلاَ تَضُرُّونَهُ شَیْئًا إِنَّ رَبِّی عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ حَفِیظٌ ﴿57﴾

اگر کسی با ایمان دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و بپیچد و در گردن طفل آویزد .طفل از همه آفات محفوظ بماند.(4)


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص77
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص77
3- خواص آیات قران کریم ص 89
4- خواص آیات قران کریم ص91

ص:77

4) زیاد شدن آب چاه

وَهِیَ تَجْرِی بِهِمْ فِی مَوْجٍ کَالْجِبَالِ وَنَادَی نُوحٌ ابْنَهُ وَکَانَ فِی مَعْزِلٍ یَا بُنَیَّ ارْکَب مَّعَنَا وَلاَ تَکُن مَّعَ الْکَافِرِینَ ﴿42﴾ قَالَ سَآوِی إِلَی جَبَلٍ یَعْصِمُنِی مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَیْنَهُمَا الْمَوْجُ فَکَانَ مِنَ الْمُغْرَقِینَ ﴿43﴾

اگر کسی با ایمان این دو آیه را به جهت زیادتی آب چاه بر تکه سفالی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و صدبار این دو آیه را بخواند و در چاهی که آب ان کم شده باشد بیندازد آب آن بسیار گردد.(1)

5) جهت حفظ مرکب

وَقَالَ ارْکَبُواْ فِیهَا بِسْمِ اللّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَّحِیمٌ ﴿41﴾

حضرت امیرالمومنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند که: هر کس با ایمان هنگام سوار شدن بر کشتی و یا هر مرکب دیگریف با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن (آیه فوق را)بگوید ازغرق شدن و تصادفات ایمن گردد و به سلامت به مقصد برسد.(2)

ختومات مجرب

هر کس با ایمان را کاری دشوار پیش آید ، سوره مبارکه هود را 13 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند مهم او کفایت می شود و مشکلش حل می شود.(3)


1- خواص آیات قران کریم ص 90
2- خواص آیات قران کریم ص 90
3- خواص آیات قران کریم ص 89

ص:78

سوره یوسف

اشاره

تعداد آیات: 111

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: احسن القصص

داستان حضرت یوسف علیه السلام قبل از اسلام و بعد از آن:

﴿بدون شک قبل از اسلام نیز داستان یوسف در میان مردم مشهور و معروف بوده است ، چرا که در تورات در چهارده فصل از سفر پیدایش ﴿ازفصل 37 تا 50﴾ این داستان مفصلا ذکر شده است .

البته مطالعه دقیق این چهارده فصل نشان می دهد که آنچه در تورات آمده تفاوت های بسیاری با قرآن مجید دارد و مقایسه این تفاوت ها نشان می دهد که تا چه حد آنچه در قرآن آمده پیراسته و خالص و خالی از هر گونه خرافه می باشد و اینکه قرآن به پیامبرمی گوید: پیش از این از آن غافل بودی ﴿بنابر اینکه منظور از احسن القصص داستان یوسف باشد﴾ اشاره به عدم آگاهی پیامبر از واقعیت خالص این سرگذشت عبرت انگیزاست..

از تورات کنونی چنین بر می آید که یعقوب هنگامی که پیراهن خون آلود یوسف را دید چنین گفت : این قبای پسر من است و جانور درنده او را خورده یقین که یوسف دریده شده است پس یعقوب جامه های خود را درید و پلاس به کمرش بست و روز های بسیاری از برای پسرش نوحه گری نمود و تمامی پسران و تمامی دخترانش از برای تسلی دادن به اوبرخاستند، اما او را تسلی گرفتن امتناع نمود و گفت به پسر خود به قبر محزونا فرودخواهم رفت .

در حالی که قرآن می گوید: یعقوب با هوشیاری و فراست از دروغ فرزندان آگاه شد ودر این مصیبت جزغ و فزع و بی تابی نکرد، بلکه آنچنان که سنت انبیاء است با آن مصیبت برخورد صبورانه ای داشت هر چند قلبش می سوخت و اشکش جاری می شد و طبعا ازکثرت گریه چشمش را از دست داد ولی به تعبیر قرآن با صبرجمیل و با خویشتن داری ﴿کظیم﴾ سعی کرد از

کار هائی همچون دریدن جامه و نوحه گری و پلاس به کمر بستن که علامت عزاداری مخصوص بود خودداری کند..

ص:79

بهر حال بعد از اسلام نیز این داستان در نوشته های مورخین شرق و غرب گاهی با شاخ و برگ های اضافی آمده است در شعر فارسی نخستین قصه یوسف و زلیخا را به فردوسی نسبت می دهند و پس از او یوسف و زلیخای ش هاب الدین عمعق و مسعودی قمی است و بعد از او، یوسف و زلیخای عبدالرحمن جامی شاعر معروف قرن نهم است..

چرا برخلاف سرگذشت های سایر انبیاء علیهم السلام داستان یوسف یکجا بیان شده است؟

یکی از ویژگی های داستان یوسف این است که همه آن یکجا بیان شده ، بخلاف سرگذشت سایر پیامبران که بصورت بخش های جداگانه در سوره های مختلف قرآن پخش گردیده است .

این ویژگی به این دلیل است که تفکیک فراز های این داستان با توجه به وضع خاصی که دارد پیوند اساسی آن را از هم می برد، و برای نتیجه گیری کامل همه باید یکجا ذکر شود، فی المثل داستان خوب یوسف و تعبیری که پدر برای آن ذکر کرد که در آغاز این سوره آمده بدون ذکر پایان داستان مفهومی ندارد..

لذا در اواخر این سوره می خوانیم ، هنگامی که یعقوب و برادران یوسف به مصر آمدند ودر برابر مقام پر عظمت او خضوع کردند، یوسف رو به پدر کرد و گفت : یا ابت هذاتاویل رؤ یای من قبل قد جعل ها ربی حقا: پدرم ! این تاویل همان خوابی است که در آغاز دیدم خداوند آن را به واقعیت پیوست..

این نمونه پیوند ناگسستنی آغاز و پایان این داستان را روشن می سازد، در حالی که داستان های پیامبران دیگر این چنین نیست و هر یک از فراز های آن مستقلاقابل درک و نتیجه گیری است .

ص:80

یکی دیگر از ویژگی های این سوره آنست که داستان های سایر پیامبران که در قرآن آمده معمولا بیان شرح مبارزاتشان با اقوام سرکش و طغیانگر است که سرانجام گروهی ایمان می آوردند و گروه دیگری به مخالفت خود تا سر حد نابودی به مجازات الهی ادامه می دادند.

اما در داستان یوسف ، سخنی از این موضوع به میان نیامده است بلکه بیشتر بیانگرزندگانی خود یوسف و عبور او از کوران های سخت زندگی است که سرانجام به حکومتی نیرومند تبدیل می شود که در نوع خود نمونه بوده است.﴾(1)

فضیلت و خواص سوره یوسف

عن رسول الله صلی الله علیه و آله انه قال: علموا ارقاءکم سورة یوسف فانّه ایما مسلم تلا ها و علم ها اهله و ما ملکت یمینه هوّن الله تعالی علیه سکرات الموت و اعطاه القوة ان لا یحسد مسلم.

نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله: ﴿سوره یوسف را به بندگان خود بیاموزید زیرا هر مسلمانی آن را بخواند و به خانواده و کنیز خود بیاموزد خداوند سکرات مرگ را بر او آسان می کند و نیرویی به وی می بخشد که به مسلمانی حسد نورزد﴾(2)

عن ابی بصیر عن ابی عبدالله علیه السلام قال: سمعته یقول: من قرأ سورة یوسف فی کل یوم او فی کل لیلة بعثه الله یوم القیامة و جماله علی جمال یوسف علیه السلام و لا یصیبه یوم القیامة ما یصیب الناس (من الفزع) و کان جیرانه من عبادالله الصالحین.(3)


1- تفسیر نمونه ج9 صص 361360
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص 181
3- مستدرک الوسائل ج4 ص342

ص:81

امام صادق علیه السلام فرموده اند: ﴿هرکس این سوره را در شب ها یا روز ها تلاوت کند خداوند در روز قیامت او را در حالی مبعوث می کند که جمالش مانند حضرت یوسف علیه السلام زیباست و ترس و بی تابی در قیامت به او نمی رسد و از بندگان شایسته و خوب خداوند خواهد بود.﴾

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ان ها کانت فی التوراة مکتوبة.این سوره در تورات هم ذکر شده است.(1)

آثار و برکات سوره یوسف

1) جهت زیاد شدن روزی

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ﴿... من هذا کله أن یکتب ها و یشرب ها یسهل الله له الرزق و یجعل له الحظ باذن الله تعالی﴾

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی این سوره را در ظرفی بنویسد و با آب آن را شسته و آن را بیاشامد.خداوند روزی را بر او آسان کند و حظّی بر او مقرر فرماید.به اذن خداوند متعال.(2)

2) جهت ایمن شدن از زنا و فحاشی

عن ابی عبدالله علیه السلام: ان یوسف کان من عبادالله الصالحین و أو من فی الدنیا ان یکون زانیا أو فحاشا.

یوسف از بندگان صالح خدا بود و ﴿کسی که مداومت بر تلاوت این سوره داشته باشد﴾ در دنیا از زنا کردن و فحاشی در ایمن است .(3)


1- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص284
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص183
3- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص182

ص:82

3) جهت الفت و دوستی میان زوجین

اگر کسی سوره مبارکه یوسف را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و در جامه پاک بپیچد و با خود دارد (بین او و همسرش) الفت پیدا شود.(1)

4) جهت شفای جمیع امراض

قَالُواْ تَاللّهِ لَقَدْ آثَرَکَ اللّهُ عَلَیْنَا وَإِن کُنَّا لَخَاطِئِینَ ﴿91﴾ قَالَ لاَ تَثْرَیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللّهُ لَکُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ ﴿92﴾ اذْهَبُواْ بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَی وَجْهِ أَبِی یَأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ ﴿93﴾

خواندن این آیات با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن به جهت جمیع امراض بسیار نافع است.(2)

5) جهت آزاد شدن از زندان

وَرَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَی الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ یَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَایَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بَی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَبَیْنَ إِخْوَتِی إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِّمَا یَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ ﴿100﴾

چون کسی را در زندان کرده باشند به ناحق، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر بازوی راست خود بندد و بعد از آن بر خواندن آن مداومت نماید انشاءالله بزودی از زندان خلاص شود.(3)


1- خواص آیات قران کریم ص92
2- خواص آیات قران کریم ص92
3- خواص آیات قران کریم ص93

ص:83

ختومات مجرب

وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِی فَلَمَّا کَلَّمَهُ قَالَ إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مِکِینٌ أَمِینٌ ﴿54﴾ قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ ﴿55﴾ وَکَذَلِکَ مَکَّنِّا لِیُوسُفَ فِی الأَرْضِ یَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَیْثُ یَشَاءُ نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ ﴿56﴾

خاصیت این آیات این است که چون کسی درمانده و معطل شده باشد در کاری و هیچ کاری از دست او برنیاید روز 5شنبه اول ماه و جمعه دوم ماه را روزه دارد و در شب، هنگام وقت خواب، این آیات را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و در روز جمعه بعد از نماز ان را بنویسد و چون افطار کند آن آیات را بخواند پس چون نماز خفتن (عشاء) را بگذارد دیگر باره آن آیات را بخواند و صدبار ﴿الله اکبر﴾ و صدبار ﴿سبحان الله﴾ و صدبار ﴿الحمدلله﴾ و صدبار ﴿لااله الا الله﴾ و صدبار ﴿استغفرالله﴾ و صدبار ﴿اللهم صل علی محمد و آل محمد﴾ بگوید و به رختخواب رود و دیگر باره آن آیات را بخواند و در خواب رود.

چون برخیزد نیت کند که هیچ کس را ظلم نکند و از آنچه براستی و صدق و حق باشد درنگذرد.پس آن آیات را نوشته با خود محفوظ نگهدارد مقصود او در آن هفته حاصل آید و مشکلش حل گردد.(1)


1- خواص آیات قران کریم ص92

ص:84

سوره رعد

اشاره

تعداد آیات: 43

مکی یا مدنی: مکی (تفاسیر مجمع البیان، صافی، منهج الصادقین آیه آخر را مدنی می دانند)

نام های دیگر سوره: ----

سوره های مکی چون در آغاز دعوت پیامبرصلی الله علیه و آله و به هنگام درگیری شدید با مشرکان نازل شده است غالبا پیرامون مسائل عقیدتی مخصوصا دعوت به توحید و مبارزه باشرک و اثبات معاد سخن می گوید، در حالی که سوره های مدنی که پس از گسترش اسلام و تشکیل حکومت اسلامی نازل گردید، پیرامون احکام ومسائل مربوط به نظامات اجتماعی ، طبق نیازمندی های جامعه بحث می کند.

سوره مورد بحث ﴿سوره رعد﴾ که از سوره های مکی است نیز همین برنامه را تعقیب کرده است و پس از اشاره به حقانیت و عظمت قرآن ، به بیان آیات توحید و اسرار آفرینش که نشانه های ذات پاک خدا هستند می پردازد.

گاهی از برافراشتن آسمان های بیستون ، سخن می گوید و زمانی از تسخیر خورشید وماه به فرمان خدا.

گاه از گسترش زمین و آفرینش کوه ها و نهر ها و درختان و میوه ها، و زمانی از پرده های آرامبخش شب که روز را می پوشاند.

گاه دست مردم را می گیرد و به میان باغ های انگور و نخلستان و لابلای زراعت ها می برد،و شگفتی های آن ها را بر می شمرد.

سپس به بحث معاد و زندگی نوین انسان و دادگاه عدل پروردگار می پردازد.و این مجموعه معرفی مبدء و معاد را، با بیان مسئولیت های مردم و وظائفشان و اینکه هر گونه تغییر و دگرگونی در سرنوشت آن ها، باید از ناحیه خود آنان شروع شود تکمیل می کند.

دگر بار به مساله توحید باز می گردد، و از تسبیح رعد و وحشت آدمیان از برق وصاعقه ، بحث می کند، و زمانی از سجده آسمانیان و زمینی ها در برابر عظمت پروردگار.

ص:85

سپس برای اینکه چشم و گوش ها را بگشاید و اندیشه ها را بیدار کند، و بی خاصیت بودن بت های ساخته و پرداخته دست بشر را روشن سازد، آن ها را دعوت به اندیشه وتفکر می کند و برای شناخت حق و باطل ، مثال میزند، مثال هائی زنده و محسوس ، و برای همه قابل درک .

و از آنجا که ثمره ن هائی ایمان به توحید و معاد، همان برنامه های سازنده عملی است به دنبال این بحث ها، مردم را به وفای به عهد وصله رحم و صبر و استقامت و انفاق در پن هان و آشکار و ترک انتقام جوئی دعوت می کند.

دگر بار به آن ها نشان می دهد که زندگی دنیا ناپدار است ، و آرامش و اطمینان جز درسایه ایمان به خدا حاصل نمی شود.

و سرانجام دست مردم را می گیرد و به اعماق تاریخ می کشاند و سرگذشت دردناک اقوام یاغی و سرکش گذشته و آن هائی که حق را پوشاندند یا مردم را از حق باز داشتند بطورمشخص نشان می دهد، و با تهدید کردن کفار با تعبیراتی تکان دهنده سوره را پایان می بخشد.

بنابراین سوره رعد، از عقاید و ایمان ، شروع می شود و به اعمال و برنامه های انسان سازی پایان می یابد.(1)

فضیلت و خواص سوره رعد

عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأ سورة الرعد اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد کل سحاب مضی و کل سحاب یکون القیامة و کان یوم القیامة من الموفین بعهد الله تعالی.(2)

روایت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله: هر گاه سوره رعد را قرائت نماید خداوند ده برابر تعداد همه ابر های گذرنده، در گذشته و حال و آینده به او حسنه عنایت می فرماید و در روز قیامت از وفاکنندگان به عهد الهی خواهد بود.


1- تفسیر نمونه ج10 ص129
2- مستدرک الوسائل ج4 ص343

ص:86

عن ابی عبدالله انه قال: من اکثَرَ قراءة سورة الرعد لَم یُصبهُ الله بصاعقةٍ ابدا وَلَو کان ناصبیّاً واذا کان مومناً أدخل الجنة بلاحساب و یُشفّع فی جمیع من یعرفه من اهل بیته و اخوانه.

امام صادق علیه السلام فرمودند: ﴿هر کس سوره رعد را بسیار بخواند خداوند او را در دنیا به صاعقه هلاک نکند هر چنداز دشمنان اهل بیت باشد و چنانچه قاری از شیعیان باشد خداوند او را بدون نگرانی حساب، به بهشت برد و شفاعتش درباره کسانی که می شناسد از خاندان و برادران مومنش پذیرفته گردد.(1)

آثار و برکات سوره رعد

1) جهت ترک گریه کودک

از حضرت صادق علیه السلام منقول است: هر کس با ایمان سوره مبارکه رعد را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر گهواره کودک بندد ترک گریستن کند.(2)

2) جهت زیاد شدن خیر و برکت

المر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ وَالَّذِیَ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یُؤْمِنُونَ ﴿1﴾ اللّهُ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْشِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی لأَجَلٍ مُّسَمًّی یُدَبِّرُ الأَمْرَ یُفَصِّلُ الآیَاتِ لَعَلَّکُم بِلِقَاء رَبِّکُمْ تُوقِنُونَ ﴿2﴾ وَهُوَ الَّذِی مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنْهَارًا وَمِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِیهَا زَوْجَیْنِ اثْنَیْنِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿3﴾

هر کس این آیات را بر 4برگ زیتون با نتی خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و دفن کند در 4 رکن خانه ، برکت و خیر در آن خانه به ظهور رسد.(3)


1- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص285
2- خواص آیات قرآن کریم ص 93
3- خواص آیات قرآن کریم ص 93

ص:87

3) جهت درمان نازایی

وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَی بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِیعًا أَفَلَمْ یَیْأَسِ الَّذِینَ آمَنُواْ أَن لَّوْ یَشَاءُ اللّهُ لَهَدَی النَّاسَ جَمِیعًا وَلاَ یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُواْ تُصِیبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِیبًا مِّن دَارِهِمْ حَتَّی یَأْتِیَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ ﴿31﴾

از شیخ ب هایی منقول است که به جهت حمل زنان این آیه را به حروف مقطعه ﴿ول وأ ن ق ر... ﴾ بنویسد و بر پهلوی زن بندد زن حامله شود.(1)

سوره ابراهیم

اشاره

تعداد آیات: 52

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ----

چنانکه از نام سوره پیدا است ، قسمتی از آن در باره قهرمان توحید ابراهیم بت شکن﴿بخش نیایش های او﴾ نازل گردیده است ,خش دیگری از این سوره اشاره به تاریخ انبیای پیشین همچون نوح ، موسی ، و قوم عادو ثمود، و درس های عبرتی که در آن ها نهفته است می باشد.

مجموعه این ها بحث های فراوانی را که در این سوره در زمینه موعظه و اندرز و بشارت وانذار نازل گردیده تکمیل می نماید.

و همانگونه که در غالب سوره های مکی می خوانیم قسمت قابل ملاحظه ای نیز بحث از ﴿مبدء﴾ و ﴿معاد﴾ است ، که با راسخ شدن ایمان به آن ها در قلب انسان ، روح و جان و سپس گفتار و کردار او، نور و روشنائی دیگری پیدا می کند و در مسیر حق و الله قرار می گیرد.

خلاصه این سوره مجموعه ای است از بیان اعتقادات و اندرز ها و موعظه ها و سرگذشت های عبرت انگیز اقوام پیشین و بیان هدف رسالت پیامبران ونزول کتب آسمانی.(2)


1- درمان با قران، محمدرضا کریمی، ص48
2- تفسیر نمونه ج10 ص303

ص:88

فضیلت و خواص سوره ابراهیم

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ سورة ابراهیم علیه السلام و الحجر اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و بعدد من لم یعبد ها.(1)

نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله: ﴿هر کس سوره ابراهیم و حجر را قرائت نماید، ده برابر تعداد کسانی که بت ها را پرستیده اند و کسانی که آن را نپرستیده اند حسنه به او داده می شود.﴾

عن ابی عبدالله علیه السلام: قال من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فی رکعتینِ جمیعاً فی کل جُمعةٍ لم یُصبه فقر ابدا ولا جنون و لا بلوی.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند تنگدستی و دیوانگی و بلا های دیگر به او نرسد.(2)


1- مجمع البیان ج4 ص193
2- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص286

ص:89

آثار و برکات سوره ابراهیم

1) جهت رفع گریه و بی تابی کودک

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ... و من کتب ها فی خرقة بیضاء و علق ها علی طفل امن علیه من البکاء و الفزع و مما یصیب الصبیان.

امام صادق علیه السلام فرمود: ﴿... و هرکس این سوره را بر پارچه ای سفید نوشته و بر طفلی که گریه می نماید ببندد از ترس و گریه و آنچه بچه ها دچارش می شوند آسوده می شود.﴾(1)

2) جهت از شیرگرفتن آسان طفل

قال الصادق علیه السلام: من کتب ها فی خرقة بیضاء و جعل ها علی عضد طفل صغیر امن من البکاء و الفزع و التوابع و سهل الله فطامه علیه باذن الله تعالی.

اگر این سوره را به پارچه سفید بنویسندو بر بازوی کودکی بندند از گریه و زاری و اذیت های کودکی اش آسوده خواند شد و خداوند از شیر گرفته شدنش را آسان می گرداند.(2)


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص358
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج7 ص358

ص:90

3) جهت مطیع کردن زیردستان

الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ ﴿1﴾ اللّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ وَوَیْلٌ لِّلْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ شَدِیدٍ ﴿2﴾ الَّذِینَ یَسْتَحِبُّونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا عَلَی الآخِرَةِ وَیَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَیَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِکَ فِی ضَلاَلٍ بَعِیدٍ ﴿3﴾ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿4﴾

آن کس که دارای رعیتی است و اطاعت و فرمانبرداری ایشان را می خواهد این آیات را بر آب باک و زلالی 40 بار بخواند سپس آن را در منزل یا محلی که در آن می نشیند بپاشد و آب به جز بر دیوار ها به جایی پاشیده نشود.(1)

4) جهت آسان شدن تعلیم

الَر کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ ﴿1﴾

هر کس با ایمان این آیه را بر قدحی با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و به آب خالص بشوید و این آیه را 40 بار برآن آب با نیت خالص بخواند و در اندردون مسجد بپاشد تعلیم علم بر او آسان شود.(2)

5) درمان درد مفاصل

وَمَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَی اللّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَی مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ ﴿12﴾

هر کس با ایمان این آیه را با اعتقاد کامل و ط هارت ظاهر و با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد درد مفاصل از او زایل شود.(3)


1- خواص القرآن همایون پور صائب، ص74
2- خواص آیات قرآن کریم ص96
3- خواص آیات قرآن کریم ص96

ص:91

6) جهت حفظ از هر چیز ترسناک

اللّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَّکُمْ وَسَخَّرَ لَکُمُ الْفُلْکَ لِتَجْرِیَ فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَسَخَّرَ لَکُمُ الأَنْهَارَ ﴿32﴾ وَسَخَّر لَکُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَینَ وَسَخَّرَ لَکُمُ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ ﴿33﴾ وَآتَاکُم مِّن کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ ﴿34﴾

هر کس با ایمان این آیات را در صبح و شام هر روز با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن و در وقت خواب و در وقت امدن به منزل خود و منزل دوستان و خویشان و در وقت دیدن چهارپایان و... بخواند از هر چه می ترسد ایمن شود و برکت بسیار مشاهده نماید.(1)

سوره حجر

اشاره

تعداد آیات: 99

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: ----

﴿می توان محتوای این سوره را در هفت بخش خلاصه کرد:

1﴾ آیات مربوط به مبدء عالم هستی و ایمان به او از طریق مطالعه در اسرار آفرینش

2﴾ آیات مربوط به معاد و کیفر بدکاران

3﴾ اهمیت قرآن و عظمت این کتاب آسمانی

4﴾ داستان آفرینش آدم و سرکشی ابلیس و سرانجام کار او، و به عنوان یک هشدار وبیدار باش برای همه انسان ها

5﴾ اشاره به سرگذشت اقوامی همچون قوم لوط و صالح و شعیب ، برای تکمیل این هشدار

6﴾ انذار و بشارت و اندرز های مؤ ثر و تهدید های کوبنده و تشویق های جالب

7﴾ دعوت از پیامبر به مقاومت و دلداری او در برابر توطئه های شدید مخالفان که مخصوصا در محیط مکه بسیار زیاد و خطرناک بود.﴾(2)


1- خواص آیات قرآن کریم ص97
2- تفسیرنمونه ج11 ص15

ص:92

فضیلت و خواص سوره حجر

روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: من قرأ هذه السورة اعطی من الحسنات بعددا لم هاجرین و الانصار.

هرکس سوره حجر را قرائت کند خداوند به تعداد م هاجرین و انصار به خواننده آن ثواب عطا می فرماید.(1)

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: من قرأ سورة ابراهیم علیه السلام و الحجر اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و بعدد من لم یعبد ها.(2)

نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله: ﴿هر کس سوره ابراهیم و حجر را قرائت نماید، ده برابر تعداد کسانی که بت ها را پرستیده اند و کسانی که آن را نپرستیده اند حسنه به او داده می شود.﴾

عن ابی عبدالله علیه السلام: قال من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فی رکعتینِ جمیعاً فی کل جُمعةٍ لم یُصبه فقر ابدا ولا جنون و لا بلوی.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند تنگدستی و دیوانگی و بلا های دیگر به او نرسد.(3)


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج8 ص42
2- مجمع البیان ج4 ص193
3- ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مترجم ص286

ص:93

آثار و برکات سوره حجر

1) جهت زیاد شدن شیرِ زن

روی عن النبی صلی الله علیه و آله سلم انه قال: ... من کتب ها بزعفران و سقا ها امرأة قلیلة اللبن کثر لبن ها... (1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: کسی که این سوره را با زعفران بنویسد و آن را به زنی کم شیر بنوشاند، شیرش فراوان گردد.

2) جهت رونق در کسب و کار

من کتب ها و جعل ها فی عضده و هو یبیع و یشتری کثر بیعه و شراؤه و یحب الناس معاملته و کثر رزقه باذن الله تعالی مادامت علیه.

اگر فروشنده کالا این سوره را بنویسد و بر بازوی خود بندد خرید و فروش او زیاد شود و مردم علاقمند می شوند که با او داد و ستد و معامله کنند و به اذن خداوند روزی او زیاد شود مادامی که این نوشته با او باشد.(2)

3) جهت برآورده شدن حاجت

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾

اگر کسی این آیه را 1000 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند هر حاجتی داشته باشد از خدا بخواهد بزودی روا شود.(3)


1- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج8 ص42
2- متن و ترجمه البر هان فی تفسیر القرآن ج8 ص42
3- خواص آیات قرآن کریم ص98

ص:94

4) جهت تقویت حافظه

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ﴿9﴾

این آیه را 41 بار بر انجیر خشک بخوانند وروزی چند دانه از آن ها بخورند.(1)

سوره نحل

اشاره

تعداد آیات: 128

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: النعم

﴿بطور کلی میتوان گفت که محتوای این سوره را امور زیرتشکیل میدهد که به شکل جالب و متناسبی با هم آمیخته شده است :

1- بیش از همه بحث از نعمت های خداوند در این سوره به میان آمده و آنچنان ریزه کاری های آن تشریح گردیده که حس شکرگزاری هر انسان آزاده ای را بیدار میکند، و از این راه اورا به آفریننده این همه نعمت و موهبت نزدیک می سازد.

این نعمت ها شامل نعمت های مربوط به باران ، نور آفتاب ، انواع گیا هان و میوه ها و موادغذائی دیگر، و حیواناتی که خدمتگزار انسان ها هستند و منافع و برکاتی که از این حیوانات عائد انسان می شود و انواع وسائل زندگی و حتی نعمت فرزند و همسر، وخلاصه شامل انواع طیبات میگردد.و درست به همین علت است که بعضی آنرا سوره ﴿نعم﴾ ﴿جمع نعمت﴾ نامیده اند.


1- درمان با قران محمدرضا کریمی ص49

ص:95

ولی مشهور و معروف در نامگذاری این سوره همان سوره نحل است ، چرا که ضمن بر شمردن نعمت های گوناگون الهی اشار های کوتاه و پر معنی و عجیب به زنبور عسل کرده ، مخصوصا روی ماده غذائی مهمی که از آن عائد انسان ها

می شود، و نشانه های توحیدی که در زندگی این حشره وجود دارد تکیه نموده است .

2- بخش دیگری از آن از دلائل توحید و عظمت خلقت خدا، و معاد، و تهدید مشرکان و مجرمان بحث میکند.

3- قسمت دیگری از آن از احکام مختلف اسلامی همانند دستور به عدل و احسان و هجرت و ج هاد و نهی از فحشاء و منکر و ظلم و ستم و پیمانشکنی و همچنین دعوت به شکرگزاری از نعمت های او سخن می گوید، و در همین رابطه از ابراهیم قهرمان توحید به عنوان یک بنده شکرگزار در چند آیه نام می برد.

4- بخش دیگری از بدعت های مشرکان سخن می گوید و در همین رابطه ، مثل های حسی جالبی ذکر میکند.

5- و بالاخره در قسمت دیگری انسان ها را از وسوسه های شیطان بر حذر میدارد.﴾(1)


1- تفسیرنمونه ج11 ص171

ص:96

فضیلت و خواص سوره نحل

ابی بن کعب عن النبی صلی الله علیه و آله قال: من قرأ ها لم یحاسبه الله تعلی بالنعم التی انعم ها علیه فی دار الدنیا و اعطی من الاجر کالذی مات و احسن الوصیة و ان مات فی یوم تلا ها أو لیلة کان له من الاجر کالذی مات فاحسن الوصیة.(1)

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر که سوره نحل را قرائت نماید، خدای بلند مرتبه هر نعمتی را که به او داده است حساب نکند و اجر او به اندازه کسی است که بمیرد و وصیتی از خود به یادگار گذارد و اگر در آن روز بمیرد او را چندان ثواب است مانند کسی که در هنگامه مرگ به بهترین ها وصیت کند.

عن ابی جعفر علیه السلام قال: من قرأ سورة النحل فی کل شهر کغی المغرم و سبعین نوعا من انواع البلاء أهونه الجنون و الجذام و البرص و کان مسکنة فی جنة عدن و هی وسط الجنان.

روایت از امام باقر علیه السلام: هر کس سوره نحل را در هر ماه یک بار بخواند از زیان مالی ﴿قرض﴾ در دنیا و نیز از هفتاد نوع بلا که سبک ترین آن ها دیوانگی و جذام و پیسی باشد ایمن باشد و مسکنش در آخرت در بهشت عدن﴿محلی در وسط بهشت﴾ باشد.(2)


1- مجمع البیان ج4، ابتدای تفسیر سوره نحل
2- مجمع البیان ج4، ابتدای تفسیر سوره نحل

ص:97

آثار و برکات سوره نحل

1) جهت غلبه بر دشمنان

اگر کسی سوره مبارکه نحل را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و با خود دارد همه دشمنان مسخر او گردند.(1)

2) جهت برکت محصول

هُوَ الَّذِی أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لَّکُم مِّنْهُ شَرَابٌ وَمِنْهُ شَجَرٌ فِیهِ تُسِیمُونَ ﴿10﴾ یُنبِتُ لَکُم بِهِ الزَّرْعَ وَالزَّیْتُونَ وَالنَّخِیلَ وَالأَعْنَابَ وَمِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿11﴾

اگر کسی با ایمان 7 بار این دو آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد و بر کاسه ای آب بخواند و آن آب را بر مزارع و اشجار بپاشد برکت بسیار مشاهده کند و از همه آفات محفوظ بماند.(2)

3) جهت زیاد شدن شیرمادر

وَإِنَّ لَکُمْ فِی الأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِیکُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِ مِن بَیْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَآئِغًا لِلشَّارِبِینَ ﴿66﴾

اگر زنی بخواهد که شیرش زیاد شود این آیه را برآب بنویسد و بیاشامد.(3)

ختومات مجرب

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است:

اگر کسی بخواهد که دشمنان خود را متفرق سازد سوره مبارکه نحل را 21 بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بخواند و به روایتی 108 بار بخواند بزودی دشمنانش متفرق و پراکنده می شوند.(4)


1- خواص آیات قران کریم ص100
2- خواص آیات قران کریم ص100
3- درمان با قرآن، محمدرضا کریمی ص50
4- خواص آیات قران کریم ص100

ص:98

سوره اسراء

اشاره

تعداد آیات: 111

مکی یا مدنی: مکی

نام های دیگر سوره: بنی اسرائیل، سبحان

﴿این سوره بنا بر مشهور از سوره هائی است که در مکه نازل شده است و طبعا ویژگی های سوره های مکی در آن جمع است ، از جمله دعوت مؤ ثر به توحید، و توجه دادن به معاد، و نصائح سودمند، و مبارزه با هر گونه شرک و ظلم وانحراف بطور کلی میتوان گفت آیات این سوره بر محور امور زیر دور می زند.

1 دلائل نبوت مخصوصا قرآن و نیز معراج .

2 بحث هائی مربوط به معاد، مساله کیفر و پاداش و نامه اعمال و نتائج آن .

3 بخشی از تاریخ پر ماجرای بنی اسرائیل که در آغاز سوره و پایان آن آمده است .

4 مساله آزادی اراده و اختیار و اینکه هر گونه عمل نیک و بد، نتیجه اش به خود انسان بازگشت میکند.

5 مساله حساب و کتاب در زندگی این ج هان که نمونه ای است برای ج هان دیگر.

6 حق شناسی در همه سطوح مخصوصا درباره خویشاوندان ، و بخصوص پدر و مادر.

7 تحریم اسراف و تبذیر و بخل و فرزندکشی و زنا و خوردن مال یتیمان و کم فروشی و تکبر و خونریزی .

8 بحث هائی در زمینه توحید و خداشناسی .

9 مبارزه با هر گونه لجاجت در برابر حق و اینکه گنا هان میان انسان و مشاهده چهره حق پرده میافکند.

ص:99

10 شخصیت انسان و فضیلت و برتری او بر مخلوقات دیگر.

11 تاثیر قرآن برای درمان هر گونه بیماری اخلاقی و اجتماعی .

12 اعجاز قرآن و عدم توانائی مقابله با آن .

13 وسوسه های شیطان و هشدار به همه مؤ منان به راه های نفوذ شیطان در انسان .

14 بخشی از تعلیمات مختلف اخلاقی .

15 و سرانجام فراز هائی از تاریخ پیامبران به عنوان درس های عبرتی برای همه انسان ها و شاهدی برای مسائل بالا.

به هر صورت مجموعه بحث های عقیدتی و اخلاقی و اجتماعی در این سوره نسخه کاملی راتشکیل میدهد برای ارتقاء و تکامل بشر در زمینه های مختلف ، و جالب اینکه این سوره باتسبیح خدا شروع میشود و با حمد و تکبیر او پایان میگیرد تسبیح نشانه ای است برای پاکسازی و پیراستن از هر گونه عیب و نقص ، و حمد نشانه ای است برای آراستن به صفات فضیلت ، و تکبیر رمزی است به پیشرفت و عظمت .﴾(1)


1- تفسیر نمونه

ص:100

فضیلت و خواص سوره اسراء

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ما من عبد قرأ سورة بنی اسرائیل فی کل لیلة جمعة لم یمت حتی یدرک القائم علیه السلام و یکون من اصحابه.

امام صادق علیه السلام فرمود: ﴿هر کس سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمعه بخواند نمی میرد تا انکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود.﴾(1)

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: من قرأ هذه السورة و رق قلبه عند ذکر الوالدین کان له قنطار فی الجنة و القنطار ألف و مائتا اوقیة و الاوقیة خیر من الندنیا و ما فی ها...

از امام صادق علیه السلام نقل است که فرمود:: ﴿هر کس این سوره را بخواند و وقتی در این آیه که صحبت از پدر و مادر می شود منقلب شود در بهشت قنطار به او داده خواهد شد .قنطار 1200 اوقیه است و هر اوقیه از دنیا و هر آنچه در آن است بهتر بود.(2)


1- البر هان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215
2- البر هان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215

ص:101

آثار و برکات سوره اسراء

1) جهت زیاد شدن فهم و قدرت سخنوری

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ... و إن کتب ها فی إناء و شرب ماء ها لم یتعذر علیه کلام و انطلق لسانه بالصواب و ازداد فهما.

امام صادق علیه السلام فرمود: ... اگر این سوره را در ظرفی بنویسد و به اب بشوید و از آن بنوشد فهم آن شخص زیاد شده سخن بگوید و زبانش بازشود.(1)

2) جهت باز شدن زبان طفل

عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ... یکتب ها بزعفران و یسقی ماء ها انطق الله لسانه باذنه و تکلم

امام صادق علیه السلام فرمود: ... هر کس این سوره را با زعفران بر ظرفی بنویسد و بشوید و آب آن را به طفلی که زبانش گرفته باشد بخورانند به اذن خدا زبانش گشوده شود و به حرف آید.(2)


1- البر هان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215
2- البر هان فی تفسیر القرآن مترجم ج8 ص215

ص:102

3) جهت رفع خیالات فاسد

وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا ﴿45﴾ وَجَعَلْنَا عَلَی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَکَرْتَ رَبَّکَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَی أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿46﴾

اگر برای کسی خیالات فاسده و تشویش روی دهد یا وهم و ترس بر او غالب شود این آیات را با آیه 129 سوره توبه ﴿فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ ﴿129﴾﴾ با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند آن خیالات فاسده و وهم و ترس از او زایل شود.(1)

4) جهت آسان شدن کارهای مشکل

منقول است هر وقت رسول اکرم صلی الله علیه و آله را کاری سخت پیش می آمد جبرئیل آن حضرت را می گفت بگو: تَوَکّلتُ عَلی الحَیِّ الّذی لایَمُوت ، و الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا

حق سبحانه و تعالی آن کار مشکل و سخت را بر آن حضرت سهل و آسان می گردانید.(2)

5) جهت غنی شدن و توانگری

وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا ﴿111﴾

هر کس با ایمان آیه فوق را با نیت خالص وتوجه به خدا و معنی آن زیاد بخواند و بعد از آن تکبیر بگوید اگر درویش باشد مستغنی گردد.(3)


1- خواص آیات قران کریم ص102
2- خواص آیات قران کریم ص102
3- خواص آیات قران کریم ص103

ص:103

6) جهت ایمنی مال از دزد و آتش سوزی

قُلِ ادْعُواْ اللّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَیًّا مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الأَسْمَاء الْحُسْنَی وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِکَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلًا ﴿110﴾ وَقُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا ﴿111﴾

اگر بر مکانی یا متاعی که از دزد و آتش گرفتن برسد این دو آیه را با آیه الکرسی بر حلقه در و قفل آن بخوانند انساءالله از دزد و آتش گرفتن حفظ بماند.(1)

7) جهت رفع ناخوشی و تنگدستی

لا حول ولا قوة الا بالله العلی العظیم، تَوَکّلتُ عَلی الحَیِّ الّذی لایَمُوت ، و الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَم یَکُن لَّهُ شَرِیکٌ فِی الْمُلْکِ وَلَمْ یَکُن لَّهُ وَلِیٌّ مِّنَ الذُّلَّ وَکَبِّرْهُ تَکْبِیرًا

از امام صادق علیه السلام منقول است که فرمود: هر کس این دعا را بخواند خداوند تعالی فقر و ناخوشی را از او می برد.(2)

ختومات مجرب

از حضرت امام صادق علیه السلام منقول است: اگر کسی را حاجت دینی یا دنیایی باشد 7 بار سوره مبارکه بنی اسرائیل را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن با حل وضو بخواند حاجت روا شود.(3)


1- دو هزار و یک ختم ص402
2- دو هزار و یک ختم ص405
3- خواص آیات قرآن کریم ص103

ص:104

سوره کهف

اشاره

کهف؛هیجدهمین سوره قرآن است که مکی و 110 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره کهف

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: هرکس این سوره را در شب جمعه قرائت نماید بین او وخانه خدا و پس از آن نورانی خواهد شد.(1)

احمد بن هلال از عیسی بن عبدالله از پدرش از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده که فرمودند: ﴿هیچ بنده ای نیست که آیه ﴿قل انّما انا بشر مثلکم... را تا آخر سوره کهف﴾ بخواند جز اینکه برای او نوری کشیده شود از خوابگاهش تا خانه کعبه و چنانچه خود از اهل حرم است برای او نوریست تا بیت المقدس.(2)

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرموده اند: ﴿سوره کهف در تورات به نام حائله معروف است، زیرا میان قاری خود و آتش حائل و مانع می شود.﴾(3)

در روایت دیگری از ایشان وارد شده است:﴿آیا به شما خبر ندهم که عظمت آن آسمان و زمین را پر کرده است و کسی که این سوره را بنویسد نیز عظمتی این چنین دارد و هر کس این سوره رادر روز جمعه قرائت نماید خداوند گنا هان او را تا جمعه آینده می آمرزد... ﴾(4)


1- بحارالانوار، ج86، ص313
2- درمان با قرآن، ص 53 به نقل از ثواب الاعمال، ص97
3- الجامع الصغیر، ج2، ص55
4- کنزالعمال، ح2595

ص:105

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر کس سوره کهف را در شب های جمعه قرائت نماید، به مرگ شهادت از دنیا خواهد رفت یا اینکه خداوند او را شهید مبعوث خواهد کرد و در روز قیامت در صف شهدا خواهد بود.(1)

در روایات متعددی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به قرائت 10 آیه آخر سوره کهف و حفظ کردن آن ها سفارش شده است و فرموده اند: هر کس به این سفارش عمل کند از فتنه دجّال در امان خواهد ماند.(2)

آثار و برکات سوره کهف

1) جهت ادای قرض

جهت ادای قرض و رفع فقر این سوره را نوشته و در ظرف شیشه ای که د هانه تنگ دارد قرار دهد و آن را در خانه اشد بگذارد از بدهکاری و فقر راحتی می یابد.(3)

2) ترس از دزد و بی خوابی

در حاشیه من هاج سمنانی و تسهیل الدواء از امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده: که چون کسی در خواب از بیم دزد بترسد و بی خوابی بر او مستولی گردد، آیات﴿1112﴾ سوره کهف را بخواند.(4)


1- ثواب الاعمال، ص107
2- کنزالعمال، ح2591
3- المصباح کفعمی، ص455
4- طب الائمه، ص36

ص:106

3) درمان درد ساق پا

از امام صادق نقل شده: برای درمان درد ساق پا ﴿آیه 27 سوره کهف﴾ را 7 مرتبه بخوانید.(1)

4) بیدار شدن از خواب در ساعت معین

از امام صادق علیه السلام روایت شده: ﴿هربنده خدایی آخرین آیه سوره کهف را قرائت نماید در هر ساعتی که بخواهد از خواب بیدار می شود.﴾(2)

5) ایمن شدن از عقرب گزیدگی

ثعلبی در تفسیر خود آورده که هر کس درهر شبانه روز بر حضرت نوح علیه السلام به این وجه درود فرستد که ﴿السلام علی نوح فی العالمین﴾ از عقرب در این دنیا و در آن دنیا ضرری به او نرسد.(3)

جهت برطرف شدن تب آیات ﴿89﴾ این سوره را بنویسد و در زیر سر نهد تبش برطرف شود.(4)


1- همان، ص32
2- الکافی، ج2، ص462
3- درمان با قرآن، ص54
4- همان

ص:107

سوره مریم

اشاره

نوزدهمین سوره قرآن است که مکی و 98 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره مریم

در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: ﴿هر کس سوره مریم را قرائت نماید به تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان حضرت زکریا و یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل ده حسنه به او عطا می شود و به تعداد کسانی که برای خداوند فرزند قایل شده و قایل نشده اند نیز ده حسنه به او داده می شود.(1)

همچنین از ایشان نقل شده است: ﴿به کسی که سوره مریم را قرائت کند، ده برابر تعداد کسانی که پیامبران و رسولان نام برده شده در این سوره را تصدیق یا تکذیب کردند، حسنه و درجه داده می شود که هر درجه ای، هزار هزار مرتبه بزرگ تر از ما بین زمین و اسمان است و به همین تعداد، همسران بهشتی در فردوس به او داده می شود و در روز قیامت، همراه متقیان در اولین گروه سابقین، محشور می شود.(2)

از ابان بن عثمان نقل شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به خواندن سوره مریم مداومت کند نمیردتا اینکه برسد به آنچه او را بی نیاز سازد، از جان و مال و فرزند.و نیز در آخرت از یاران عیسی بن مریم علیهم السلام باشد و در آن روز دارای سلطنتی شود مثل سلطنت سلیمان در دنیا.(3)

آثار و برکات سوره مریم

1) زیاد شدن خیر و برکت

روایت از امام صادق علیه السلام: ﴿هر کس سوره مریم را بنویسد وآن را در ظرفی شیشه ای که د هانه تنگ دارد گذاشته و در منزلش بگذارد خیر خانه و روزی اش زیاد شود و در خوابش چیز های خوب می بیند.﴾(4)


1- مجمع البیان، ج6،ص 397
2- مستدرک الوسائل، ج4، ص344
3- درمان با قرآن، ص56 به نقل از مجمع البیان
4- تفسیرالبر هان، ج3، ص695

ص:108

2) ترس از فرد قدرتمند

امام صادق علیه السلام فرموده اند: ﴿هرکس بر شخصی وارد شود که از او خوف و ترس دارد هنگام مواجهه با او حروف ﴿ک ه ی ع ص﴾ را یکی یکی گفته و بعد از گفتن هر حرف یکی از انگشتان دست راستش را ببندد، آنگاه حروف ﴿ح م ع س ق﴾ را یکی یکی گفته و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دست خود را مشت کند، آنگاه آیه 110 سوره طه ﴿و عنت الوجوه للحیِ... ظلماً﴾ را قرائت نماید و هنگام روبه رو شدن با ان شخص دو دستش را بگشاید هیچ آسیبی از جانب وی به او نخواهد رسید.(1)

3) خواب خوش

در تفسیر البر هان به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله وسلم آمده است: ﴿هر کس سوره مریم را نوشته و به همراه خود داشته باشد، در خوابش جز چیز های خوب نمی بیند و اگر بر دیوار خانه نوشته شود از خطرات حفظ شده و آنچه در خانه است در امنیت می باشد و اگر خائف، آن را بشوید و بنوشد امنیت یابد.﴾(2)

4) دفع دشمن

در حاشیه زادالمعاد آمده است برای دفع دشمن ﴿کهیعص﴾ را 775 بار بخواند که به نتیجه خواهد رسید.(3)

5) پیدا شدن همسر مناسب

اگر این سوره را بنویسند و بشویند و آبش را بر دختر ریزند او را شوهر پیدا شود.(4)

6) بهبود سردرد

جهت رفع سردرد و میگرن آیات (5-1) سوره مریم و آیه(29) سوره فتح را بخواند برطرف خواهد شد.(5)


1- عدّة الداعی، ص276
2- تفسیرالبر هان، ج3، ص695
3- تعطیرالانام فی تعبیرالمنام، ج1، ص343
4- درمان با قرآن، ص56
5- همان

ص:109

سوره طه

اشاره

بیستمین سوره قرآن است که مکی و 135 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره طه

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم نقل شده: ﴿به کسی که سوره طه را قرائت کند، در روز قیامت ثواب همه م هاجران و انصار اعطا می شود﴾.(1)

همچنین از ایشان روایت شده که فرمودند: ﴿خداوند تعالی دو هزار سال پیش از آفرینش حضرت آدم علیه السلام، سوره ﴿یس و طه﴾ را قرائت فرمود، هنگامی که فرشتگان الهی آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتی که این سوره ها بر آن ها نازل شده است و خوشا به حال کسانی که این سوره ها را درون خود جای داده اند و خوشا به حال کسانی که زبانشان به تلاوت ایت سوره ها مترنم است.(2)

از اسحق بن عمار روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: ﴿خواندن سوره طه را ترک نکنید زیرا خداوند ان را دوست می دارد و هرکس آن را بخواند او را نیز دوست خواهد داشت و هر که بخواندن آن مداومت کند خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راست او دهد و از کردار او در اسلام حساب سخت نکشد و آنقدر به او پاداش عطا فرماید تا خشنود گردد.﴾(3)

آثار و برکات سوره طه

1) گرفتن جواب مثبت در خواستگاری

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: ﴿هر کس سوره ﴿طه﴾ را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود،خواستگاری اش رد نمی شود و حاجتش برآورده می شود ..﴾(4)


1- مجمع البیان،ج7، ص5
2- الدر المنثور، ج4، ص288
3- ثواب الاعمال، ص108
4- تفسیرالبر هان، ج3، ص696

ص:110

2) آسان شدن ازدواج

روایت از امام صادق علیه السلام: ﴿هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمی دهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان می کند.﴾ (1)

3) جهت برآورده شدن حاجات بزرگ

به جهت مطالب عظیم و بزرگ صد بار بگوید ﴿طه﴾ و یک بار سوره ﴿قل هو الله احد﴾ را بخواند و باز صد مرتبه بگوید ﴿طه﴾ و یک مرتبه سوره ﴿قل هو الله﴾ را بخواند تا هفت بار این را تکرار کند، همین که هفت مرتبه ﴿توحید﴾ و هشتصد بار﴿طه﴾ تمام شد بعد از آن 17 بار سوره ﴿قل هو الله احد﴾ را تا آخر بخواند، خداوند مطلب و حاجت او را براورده می کند و بی شک عمل خواهد شد.این از مجربات است و آزموده شده است.(2)

4) ترس از دزدان و حیوانات درنده

نقل از امام موسی کاظم علیه السلام: هر کس در سفر باشد و از دزدان و حیوانات وحشی خوف و وحشت دارد، برای این کار بر گردن حیوانش ﴿لا تخاف درکاً و لا تخشی﴾ سوره طه را بنویسد، پس بدرستی که به اذن خداوند متعال ایمن می شود.(3)

5) بهبود بیماری های دهان

به جهت هر گونه در د هان آیات(5-1) را بنویسد و با خود دارد.(4)


1- همان
2- کشکول ارومیه ای، ص312
3- طب الائمه، ص37
4- درمان با قرآن، ص59

ص:111

سوره انبیاء

اشاره

بیست و یکمین سوره قرآن است که مکی و 112 آیه دارد

فضیلت و خواص سوره انبیاء

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله آمده است: ﴿هر که سوره انبیاء را قرائت نماید، خداوند از او حسابرسی آسانی نماید و همه پیامبرانی که نام هایشان در قرآن یاد شده است در روز قیامت با او مصافحه کرده و بر او درود می فرستند.﴾(1)

امام جعفر صادق علیه السلام در این باره فرمودند: ﴿اگر کسی سوره انبیاء را تلاوت کند مانند کسی است که با همه پیامبران الهی در بهشت نعمت های خداوند مرافقت و همراهی کرده است و زندگی دنیایی در چشم مردم با هیبت و شکوه خواهد بود.﴾(2)

آثار و برکات سوره انبیاء

1) دیدن خوابی خوش

از نبی مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: اگر سوره انبیاء را برپوست آهویی نوشته و هنگام خواب در کنار رختخواب خود قرار دهند در خواب چیز های خوشایندی می بیند که قلبش بواسطه آن شاد می شود.(3)

2) درمان بیخوابی

از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس سوره انبیاء را بر پوست آهویی بنویسد و در کنار رختخواب خود قرار دهد و بخوابد تا وقتی این نوشته از آنجا برداشته نشود از خواب بیدار نمی شود و این دستور برای بیماران و کسانی که به علت افکار یا ترس و بیماری نمی توانند شب بخوابند و بیداری می کشند مناسب است و به اذن خداوند خوب می شود.(4)


1- مجمع البیان، ج7، ص70
2- ثواب الاعمال، ص108
3- تفسیرالبر هان، ج3، ص799
4- همان

ص:112

3) درمان درد ران

برای درمان ﴿درد ران پا﴾ امام علی علیه السلام فرموده اند: در ظرف بزرگی از آب گرم بنشیند و دستش را بر جایگاه درد بگذارد و آیه (30) سوره انبیاء را قرائت نماید.(1)

4) درمان بیماری درد معده

سعد بن سعد از امام کاظم علیه السلام روایت کرده است که روزی ایشان به یکی از یارانشان که از درد معده ناراحت بود فرمود: ﴿مقداری آب بگیر و با این آیه که می گویم تعویذ کن.(3) بار بگو: ﴿یُریدُ اللهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بکُمُ الْعُسْرَ﴾ و بهد آیه (30) سوره انبیاء را بخوان، سپس آن آب را بنوش و دستت را روی شکمت بکش، ان شاء الله بهبود خواهی یافت.(2)

5) آثار ذکر یونسیه[آیه 87]

الف﴾ برای آزادی از زندان؛

ب﴾ برای برآمدن مهمات کلی و جزیی؛

ج﴾ دور کردن دشمن؛

د﴾ از بین بردن حزن و اندوه.

(70 هزار بار) بخواند: ﴿لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین﴾ و به هیچ عنوان کمتر نباشد.(3)


1- طب الائمه، ص31
2- همان، ص69
3- مفاتیح الجنان، ص501

ص:113

سوره حج

اشاره

بیست و دومین سوره قرآن است که مدنی و 78 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره حج

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره حج را قرائت کند مانند آن است که حج و عمره ای به جا آورده و به تعداد کسانی که در گذشته و آینده، حج و عمره گزارده اند، ثواب به او داده خواهد شد.(1)

از جمله آثار و برکات این سوره روزی شدن حج و زیارت حرمین شریفین است.

امام صادق علیه السلام فرموده است: هر کس هر سه روز، یک بار سوره حج را تلاوت نماید، در همان سال به زیارت خانه خدا نایل خواهد شدو اگر در سفر حج از دنیا برود، وارد بهشت خواهد شد.راوی می گوید به امام عرض کردم: اگر فرد، مخالف ما و عقاید ما باشد نیز همین فضیلت را دارد؟ امام فرمود: در بعضی از عذاب ها به او تخفیف داده می شود.(2)

آثار و برکات سوره حج

1) در برخورد با ستمگران

اگر سوره حج را بنویسند و پس از شستن از ان آب بر جایگاه سلطان و حاکم ستمگری بپاشند، حکومت او به اذن خدا از بین خواهد رفت.مرحوم کفعمی نیز در کتابش آورده است: اگر آب حاصل از شستن نوشته سوره حج را بر جایگاه والی یا قاضی بیدادگری بریزند، قدرتش از او گرفته می شود.(3)


1- مجمع البیان، ج7، ص123
2- ثواب الاعمال، ص108
3- المصباح، ص456

ص:114

2) اطلاع از نتیجه کار

جهت اطلاع از عواقب کار ها 201 بار این آیه را بخواند و بخوابد: ﴿الم تعلم ان الله یعلم... ﴿تا﴾ علی الله یسیر﴾.(1)

سوره مومنون

اشاره

بیست و سومین سوره قرآن است که مکی و 128 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره مومنون

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره نقل شده است: هر کس سوره مؤمنون را قرائت نماید فرشتگان الهی او را به راحتی و آسایش در روز قیامت و دستیابی به آنچه مایه چشم روشنی آن ها هنگام نزول فرشته مرگ باشد، بشارت می دهند.(2)

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: اگر کسی سوره مؤمنون را تلاوت کند خداوند آخر کار او را به سعادت و خوشبختی ختم می کند و اگر همواره در روز های جمعه بر قرائت سوره ﴿مؤمنون﴾ مداومت داشته باشد جایگاه او در منزل فردوس خواهد بود.(3)

از نبی اکرم صلی الله علیه و آله منقول است: هر کس سوره مؤمنون را در روز جمعه بخواند و به این امر مداومت نماید منزل او در فردوس اعلاء با پیامبران مرسل باشد و نیز فرمودند: اول و آخر این سوره از گنج های بهشت است.(4)


1- درمان با قرآن ص62
2- مجمع البیان، ج7، ص175
3- ثواب الاعمال، ص108
4- درمان با قرآن، ص64

ص:115

آثار و برکات سوره موئمنون

1﴾ ترک اعتیاد به خوردن مشروبات

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: اگر سوره مؤمنون را نوشته و بر شخصی که شرب خمر می کند آویخته یا همراه کنند، شراب را بد دانسته و به آن نزدیک نمی شود.

همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده: اگر شبانه روز سوره مؤمنون را نوشته و در پارچه سفیدی گذاشته و بر مشروب خوار بیاویزند یا همراه او بگذارند، دیگر مشروب نمی خورد و دشمن آن می شود.(1)

سوره نور

اشاره

بیست و چهارمین سوره قرآن است که مدنی و 64 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره نور

در فضیلت سوره نور از پیامبر گرامی اسلام روایت شده: هر که سوره نور را قرائت نماید خداوند به تعداد تمام مردان و زنان مؤمن در گذشته و در آینده به او ده حسنه عنایت می کند.(2)

درباره یاد دادن سوره نور به اعضای خانواده از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: یکی از حقوق دختر بر پدر آن است که سوره نور را به او تعلیم دهد.(3)

امام علی علیه السلام نیز در این باره فرمودند: سوره نور را به زنانتان بیاموزید که در آن موعظه ها و پند های نیکویی است.(4)

از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: مال ها و نیرو های جنسی خود را با تلاوت سوره نور محافظت کنید و زنانتان را با این سوره حفظ کنید، زیرا هر کس بر قرائت این سوره به صورت روزانه یا شبانه مداومت ورزد، هیچ یک از اهل خانه اش مرتکب زنا نخواهد شد و پس از مرگش هفتاد هزار فرشته الهی او را تا قبرش تشییع می کنند و برای او دعا و استغفار می کنند تا او را در قبرش کنند.(5)


1- تفسیرالبر هان، ج4،ص9
2- مجمع البیان،ج7،ص 216
3- تهذیب الاحکام،ج 8، ص 112
4- الکافی،ج5، ص516
5- ثواب الاعمال، ص109

ص:116

آثار و برکات سوره نور

1) راهی برای جلوگیری از احتلام

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر فردی سوره نور را نوشته و در تشک خواب که بر روی آن می خوابد، قرار دهد تا وقتی که این نوشته در آن وجود دارد، دچار احتلام نمی شود و اگر آن را نوشته و با آب زمزم شسته و بنوشد، قدرت جماع از او زایل می شود.(1)

2) درمان حیوان بیمار

مرحوم کفعمی در مصباح خود آورده است: اگر سوره نور را در طشت بنویسند و ان را با آب بشویند و حیوان بیمار از آن بنوشد و کمی از آن آب بر حیوان بپاشند بهبود می یابد.(2)

3) بازگشت فراری

برای بازگشت شخص فراری آیه 40 این سوره را بخواند.(3)

4) درمان ضعف چشم

اگر آیه 35 سوره نور را بنویسند و بشویند و از آن آب در چشم کشند تاریکی و ضعف او از بین برود.(4)


1- تفسیرالبر هان، ج4، ص43
2- المصباح کفعمی، ص456
3- الکافی،ج2، ص63
4- درمان با قرآن، ص65

ص:117

سوره فرقان

اشاره

فرقان و نام دیگرش ﴿تبارک﴾(1)، بیست و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 77 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره فرقان

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر که سوره فرقان را قرائت نماید، در روز قیامت، در حالی مبعوث می شود که به امدن در قیامت ایمان داشته و هیچ شکی ندارد که آنان که در قبرند، مبعوث می شوند و بدون حسابرسی وارد بهشت می شود.(2)

امام کاظم علیه السلام نیز در این باره فرمودند: قرائت سوره فرقان را ر ها مکن، زیرا هر کس سوره فرقان را در را در شب تلاوت کند، خداوند هیچ وقت او را عذاب نمی کند و از او حسابرسی نمی کند و او را در فردوس اعلی منزل دهد.(3)

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده که : هر کس این سوره را شب یا روز بخواند خانواده اش هرگز گرد فجور نگردند و چون بمیرد 70 هزار ملک او را همراهی کنند و این ها همه جهت او را دعا و استغفار کند تا او را در قبر نهند.(4)

آثار و برکات سوره فرقان

1) بهم زدن معامله

از پیامبر اکرم صلی اللة علیه و آله وسلم نقل شده: اگر سوره فرقان را نوشته و با خود داشته باشد و وارد جمعی شوند که در حال خرید و فروش و معامله هستند ، معامله شان به هم میخورد.(5)


1- درمان با قرآن، ص65
2- مجمع البیان، ج7، ص278
3- ثواب الاعمال، ص109
4- درمان با قرآن، ص66
5- تفسیرالبر هان،ج4، ص109

ص:118

2) آسان شدن امر ازدواج

اگر فرد مجردی دوست دارد که ازدواج کند سه روز روزه بگیرد و در هر شب آن پیش از رفتن به رختخواب 21 بار آیات 74 -76 سوره فرقان را بخواند و از خداوند بخواهد تا خواسته اش را برآورده سازد خداوند امر ازدواج او را آسان میکند.(1)

3) درمان تنگی نفس

به جهت تنگی نفس ﴿آسم یا آلرژی﴾ آیه 11 سوره فرقان را بخواند.(2)

سوره شعراء

اشاره

شعراء و نام دیگرش ﴿طسم﴾(3)، بیست و ششمین سوره قرآن است که مکی و 216 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره شعراء

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده : هرکه سوره شعراء را قرائت کند خداوند به تعداد تمام کسانیکه حضرت نوح همچنین پیامبران الهی هود، شعیب، صالح و ابراهیم را که تصدیق یا تکذیب کرده اند و نیز به تعداد تکذیب کنندگان عیسی علیهم السلام و تصدیق کنندگان حضرت محمد صلی الله علیه و آله ده حسنه به او عطا خواهد کرد.(4)

امام صادق علیه السلام فرموده است: اگر کسی سوره های طواسین ﴿سوره هایی که با طسم و طس آغاز شده باشد﴾ را در شب جمعه قرائت کند از جمله اولیاء الهی است که در جوار الهی خواهد بود و در دنیا هیچ ناراحتی به او نخواهد رسید و خداوند در آخرت چندان از نعمت های بهشتی به او عطا می کند که راضی شود و خدا بیش از حد رضایت او به وی عطا خواهد کرد و او را با صدهمسر از حوریان بهشتی تزویج می کند.(5)


1- مستدرک الوسائل، ج14، ص211
2- درمان با قران، ص66
3- درمان با قران، ص66
4- مجمع البیان، ج7، ص318
5- ثواب الاعمال، ص109

ص:119

همچنین از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: کسی که سوره شعراء را قرائت نماید به تعداد همه مردان و زنان با ایمان به او ده حسنه عنایت می کند و در حالی از قبرش خارج می شود که زبانش به ذکر لا اله الا الله مترنم است و هر کس صبحگاه این سوره را بخواند مانند آن است که همه کتاب های آسمانی را قرائت کرده است.(1)

آثار و برکات سوره شعرا

1) شفای بیماری

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: اگر سوره شعرا را نوشته و آنگاه آن را بشویند و از آن آب بنوشند خداوند او را از هر بیماری شفا می دهد... (2)

2) ایمن شدن خانه از آتش سوزی و سرقت

در روایتی دیگر از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آمده: اگر فردی بر قرائت سوره شعرا مداومت ورزد، سارقی به خانه اش وارد نمی شود و خانه اش دچار آتش سوزی و غرق نمی شود.(3)

3) خوار کردن دشمن

هر کس بعد از قرائت بسم الله الرحمن الرحیم، آیات اول تا چهارم سوره شعراء را بر مشتی خاک که خورشید بر آن نتابیده است بخواند و آن را به صورت دشمن خود بپاشد، خداوند بر او خشم گرفته و آن دشمن را خوار می کند(4)

4) برای درمان کک و مک

روایت است که آیات 72 سوره شعرا را بر محل بنویسد.(5)


1- تفسیرالبر هان، ج4، ص163
2- تفسیرالبر هان،ج4، ص163
3- همان
4- خواص القرآن و فوائده، ص69.
5- درمان با قران ص67

ص:120

سوره نمل

اشاره

نمل و نام دیگرش ﴿طس﴾ (1) بیست و هفتمین سوره قرآن است که مکی و 93 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره نمل

از رسول اکرم نقل شده است: هر کس سوره نمل را قرائت نماید، خداوند ده برابر تعداد کسانی که حضرت سلیمان علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند و نیز تعداد کسانی که پیامبران الهی هود، شعیب، صالح و ابراهیم را تایید و یا تکذیب کرده اند حسنه به او داده می شود، او در حالی از قبرش خارج می شود که ذکر لا اله الا الله به لب دارد(2)

امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر کسی سوره های طواسین﴿سوره هایی با با طسم و طس آغاز شده﴾ را در شب جمعه قرائت کند از جمله اولیای الهی است که در جوار الهی خواهد بود و در دنیا هیچ ناراحتی به او نخواهد رسید و خداوند در آخرت چندان از نعمت های بهشتی به اوعطا می کند که راضی شود(3)

آثار و برکات سوره نمل

1) مصون ماندن خانه از حیوانات موذی

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: اگر سوره نمل را بر پوست آهویی بنویسند و آن را در منزل خود قرار دهند، هیچ مار و عقرب و کرم و ملخ و سگ درنده و گرگ ازار دهنده ای به خانه اش نزدیک نمی شود.(4)


1- درمان با قرآن، ص68
2- مجمع البیان،ج7،ص361
3- ثواب الاعمال، ص109
4- تفسیرالبر هان، ج4، ص199

ص:121

2) برآورده شدن حاجات بزرگ

جهت برآورده شدن حاجات 12 هزار مرتبه آیه 62 سوره نمل ﴿امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء﴾ را بخواند که در همان هفته اول مقصود حاصل می گردد.(1)

3) تسکین درد دندان

از امام باقر نقل شده: اگر به درد دندان مبتلا شدی دست خود را بر روی آن بگذار و به آن سوره حمد و اخلاص بخواند و بعد از آن آیه ﴿وتری الجبال تحسب ها... ﴾ را بخوان که دیگر به آن درد مبتلا نمی شوی.(2)

4) علاقمند کردن شخصی به خود

هر کس بخواهد کسی را به دوستی خویش مایل سازد چنانکه یک ساعت بی او تحمل نداشته باشد این آیات را به طعامی خوانده و به او بخوراند.

﴿بسم الله الرحمن الرحیم، ان لا تعلوا علیّ و اتونی مسلمین﴾ ﴿لو لا ان ربطنا علی قبل ها لتکون من المومنین﴾(3)


1- زادالمعاد، ص500
2- طب الائمه، ص38
3- درمان با قرآن، ص68

ص:122

سوره قصص

اشاره

قصص و نام دیگرش ﴿موسی و فرعون﴾ (1) بیست و هشتمین سوره قرآن است که مکی و 88 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره قصص

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: اگر کسی سوره قصص را قرائت کند ده برابر تعداد کسانی که حضرت موسی علیه السلام را تصدیق یا تکذیب کرده اند به او حسنه داده می شود و تمامی فرشتگان آسمان و زمین در روز قیامت، به سود او شهادت می دهند که او راستگو و درستکار بوده است(2)

آثار و برکات سوره قصص

1) شفای همه دردها

در آثار و خواص سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: اگر سوره قصص را بنویسند و آنگاه با آب آنرا بشویند، همه درد ها و ناراحتی ها از آن ها برطرف می شود(3)

2) درمان درد شکم و کبد و طحال

از امام صادق علیه السلام نقل شده: اگر نوشته سوره قصص را بر کسی که درد شکم یا بیماری طحال یا درد کبد یا هر گونه درد دیگری در درون بدن دارد بیاویزند، بهبود می یابد(4)

3) برای ترس از حاکم و شخص قدرتمند

از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده: برای ترس از سلطان و حاکم 7 بار بگویید: ﴿آیه 35﴾ ﴿بسم الله و بالله سنشد عضدک باخیک و نجعل لکما سلطانا فلا یصلون الیکما انتما و من اتبعکما الغالبون﴾ و این دستور را در کنار نهر آبی جاری بگو و هر گاه از نماز شب فارغ شدی پیش از آن که نماز صبح را بخوانی 7 بار این دستور را انجام بده.ان شاءالله هیچ چیزی به تو زیان نخواهد رساند(5)


1- درمان با قرآن، ص68
2- مجمع البیان،ج7، ص412
3- تفسیرالبر هان، ج4،ص199
4- المصباح کفعمی، ص456
5- طب الائمه، ص35

ص:123

4) رویارویی با ظالم

در رویارویی با ظالمان گفته شده که آیات 70-68 سوره قصص را هنگامی که بر حاکم ستمگری وارد می شود 7 بار بخواند و آنگاه 3 بار بگوید:﴿اللهُ غالبُ أمْرِهِ﴾ از شر ستم های او در امان می ماند.(1)

سوره عنکبوت

اشاره

عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره عنکبوت

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(2)

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(3)

آثار و برکات سوره عنکبوت

1) درمان همه بیماری ها

از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه درد ها و بیماری ها از او زایل می شود.امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آن ها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(4)


1- خواص القرآن و فوائده، ص72
2- مجمع البیان، ج8، ص5
3- ثواب الاعمال، ص 109
4- تفسیرالبر هان، ج4، ص301

ص:124

2) جهت آرامش و شرح صدر

نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(1)

سوره روم

اشاره

روم، سی امین سوره قرآن است که مکی و 60 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره روم

در فضیلت سوره روم از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره روم را بخواند ده برابر تمامی فرشتگانی که خداوند را در بین زمین و آسمان تسبیح گفته اند حسنه به او داده می شود و هر آنچه که در روز یا شبش از دست داده دوباره به دست می آورد(2)

به قرائت این سوه در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است.در روایتی از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس سوره های عنکبوت و روم را در شب بیست وو سوم ماه رمضان قرائت نماید به خدا قسم او از اهل بهشت است و پس از گفتن این جمله فرمودند: اینکه قسم یاد کردم هر کس در این شب این سوره ها را بخواند اهل بهشت است هیچ استثنایی نمی کنم و نمی ترسم که خداوند به خاطر سوگند و عدم استثنای در ان برای من گناهی بنویسد.زیرا مطمئن هستم که این دو سوره نزد خداوند جایگاهی بزرگ دارد(3)

در روایتی دیگر از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است علت اینکه حضرت ابراهیم علیه السلام به نام خلیل الله نامیده شد قرائت آیات 18-17 سوره روم است(4)


1- همان
2- مجمع البیان، ج8، ص42
3- ثواب الاعمال، ص109
4- مستدرک الوسائل، ج5، ص394

ص:125

آثار و برکات سوره روم

1﴾ راه دستیابی به خوبی ها

خواندن سه بار آیات 18-17 سوره روم در عصر و صبح مستحب است.امام علی علیه السلام فرموده است: هر کس در عصر سه بار بگوید: ﴿فسبحان الله حین تمسون و حین تصبحون و له الحمد فی السماوات و الارض و عشیا و حین تظهرون﴾ هیچ خیر و خوبی ای در ان شب از او فوت نمی شود و همه بدی ها و شرور،آن شب از او برداشته می شود و هر کس صبحگاه سه بار این آیات را بخواند نیز چنین بهره ای می برد.(1)

این دو ایه شریفه بسیار ارزشمند است که پیامبر صلی الله علیه و آله به کسی که این دو آیه را همواره زمزمه می کند وعده بهشت داده است(2)

سوره لقمان

اشاره

لقمان، سی و یکمین سوره قران است که مکی و 34 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره لقمان

در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: هر که این سوره را قرائت کند در روز قیامت لقمان رفیق و همراه او خواهد بود و ده برابر تعداد کسانی که امر به معروف و نهی از منکر کرده اند به او حسنه داده می شود(3)

امام باقر علیه السلام فرموده اند: هر کس که هر شب سوره لقمان را قرائت نماید خداوند سی فرشته را مأمور حفظ و نگهداری او از ابلیس و سپاهیان او می کند و اگر صبحگاه نیز این سوره را قرائت کند، تا شب در امان و حفظ الهی خواهد بود(4)


1- امالی شیخ صدوق، ص674
2- مجمع البیان،ج7، ص51
3- مجمع البیان،ج8، ص74
4- ثواب الاعمال، ص110

ص:126

آثار و برکات سوره لقمان

1) درمان بیماری های داخلی

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر سوره لقمان را بنویسند و پس از شستن نوشته، از اب ان بنوشد هر گونه بیماری درونی داشته باشند، از بین خواهد رفت و هر مرد و زنی که خونریزی در یکی از اندام خود دارد اگر نوشته سوره لقمان را بر آن موضع قرار دهند خونریزی قطع می شود(1)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: اگر سوره لقمان را بنویسند و سپس شسته و از آب آن به مرد و زنی که در درون درد و ناراحتی دارد بنوشانند.عافیت می یابد و از تب ها و هر گونه آزار دهنده و بیماری از او برطرف می شود(2)

2) عزل کردن حاکم ستمگر

هر کس این سوره را در منزل حاکمی بگذارد در همان سال معزول می شود و هر که آن را بنویسد و با خود دارد از درد شقیقه و تب ایمن شود(3)


1- تفسیرالبر هان، ج4، ص359
2- همان
3- درمان با قرآن، ص72

ص:127

سوره سجده

اشاره

سجده و نام دیگرش ﴿المضاجع﴾ (1) سی ودومین سوره قرآن است که مکی و 30 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره سجده

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره سجده را قرائت نماید مانند آن است که شب قدر را احیا گرفته است(2)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: هر کس در شب های جمعه سوره سجده را قرائت کند خداوند نامه اعمالش را در روز قیامت به دست راست او می دهد و از او حسابرسی نمی کند و او را از همرا هان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت گرامیش قرار می دهد(3)

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هر شب پیش از خواب سوره سجده را قرائت می کردند و تا این سوره و سوره ملک را نمی خواندند به رختخواب نمی رفتند(4)

در روایتی دیگر از ایشان آمده که قرائت این سوره در شب موجب امنیت از شیطان و ترفیع درجات در قیامت می شود(5)


1- درمان با قران، ص 72
2- مجمع البیان، ج8، ص97
3- ثواب الاعمال، ص110
4- سنن الترمذی، ج4، ص239
5- کنزالعمال، ح2413

ص:128

آثار و برکات سوره سجده

1) ایمنی از تب و درد مفاصل

از پیامبر گرامی اسلامی نقل شده: هر کس سوره سجده را بنویسد و با خود همراه داشته باشد از مبتلا شدن به تب و سردرد و درد مفاصل در امان است(1)

در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز هم به داشتن نوشته این سوره مبارکه و هم نوشیدن آب حاصل از شستن این سوره برای رفع انواع تب ها مفید دانسته است(2)

2) عزل کردن حاکم ستمگر

در کتاب المصباح در باب خواص سوره سجده آمده: اگر سوره سجده را بنویسد و در خانه والی و حاکمی قرار دهند در همان سال معزول می شود.(3)


1- تفسیرالبر هان، ج4، ص385
2- همان
3- المصباح کفعمی، ص456

ص:129

سوره احزاب

اشاره

احزاب سی و سومین سوره قرآن است که مدنی و 73 یه دارد.

فضیلت و خواص سوره احزاب

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر که سوره احزاب را قرائت کند و به خانواده اش آموزش دهد از عذاب قبر در امان خواهد بود(1)

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده اند: اگر کسی سوره احزاب را زیاد قرائت کند در روز قیامت در همسایگی و جوار پیامبر صلی الله علیه و آله خواهد بود(2)

آثار و برکات سوره احزاب

1) خواستگار فراوان می شود

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: اگر سوره احزاب را بر پوست اهویی بنویسند و در ظرف کوچک شیشه ای قرار دهند و در منزل بگذارند، خواستگاران دختر او و خواهران و بستگان او زیاد شوند و میل و رغبت دیگران به دختر زیاد شود هر چند فقیر و درمانده باشد(3)

2) برآورده شدن 100 حاجت

عبدالله بن مغیره گوید که از موسی بن جعفر علیه السلام شنیدم که فرمودند: هر کس در تعقیب نماز صبح و مغرب پیش از آنکه برخیزد یا با کسی سخن بگوید آیه 56 این سوره ﴿ان الله و ملائکة... ﴾ را بخواند و بعد بگوید:﴿اللهم صل علی محمدالنبی و ذریته﴾ خداوند صد حاجتش را برآورده سازد و هفتاد تای آن را در دنیا و سی حاجت در اخرت.


1- مجمع البیان، ج8، ص115
2- ثواب الاعمال، ص 110
3- تفسیرالبر هان، ج4، ص407

ص:130

عبدالله گوید پرسیدم معنی صلاة خدا و ملائکه و مومنین چیست؟

فرمودند: صلاة خدا رحمت اوست و صلاة ملائکه ستایش و مدحشان است برای پیامبر و صلاة مومنیت دعاست برای پیامبر و آلش.

از اسرار آل محمد در موضوع صلوات بر پیامبر و آلش چنین آمده:

﴿اللهم صلی علی محمد و آل محمد فی الاولین، و صلی علی محمد و آل محمد فی الاخرین، وصلی علی محمد و آل محمد فی الملا الاعلی و صلی علی محمد و آل محمد فی المرسلین، اللهماعط محمداً و آل محمد ، الوسیله و الشرف و الفضیله و ادرجة الکبیرة اللهم انی آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنی یوم القیامه رویته و ارزقنی صحبته و توفنی علی ملته و اسقنی من حوضه مشرباً رویا سائغا هنیئاً لا اظمأ بعده ابداً انک علی کل شیء قدیر، اللهم کما آمنت بمحمد و لم اره فعرفنی فی الجنان وجهه ، اللهم بلّغ روح عنی تحیّة کثیرة و سلاما﴾

پس کسی که بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در هر بامداد سه بار و در هر شامگاه سه بار این چنین صلوات بفرستد تمام گنا هان و خطا هایش نابود و محو شود و ایام شادیش تداوم یابد و دعایش مستجاب گردد و به آرزویش برسد و روزیش فراوان شود و بر پیروزی بر دشمن یاری شود و اسباب خیر و نیکی برایش فراهم گردد و در بهشت برین از همنشینان پیامبر صلی الله علیه و آله باشد.(1)

سوره سبأ

اشاره

سبأ و نام دیگرش ﴿داوود﴾ (2) سی و چهارمین سوره قران است که مکی و 54 آیه دارد.


1- درمان با قرآن، ص75
2- درمان با قرآن، ص76

ص:131

فضیلت و خواص سوره سبأ

در فضیلت این سوره پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند: هر کس که سوره سبأ را قرائت کند همه پیامبران الهی روز قیامت با او رفیق و همراه بوده و با او مصافحه می کنند(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس سوره های سبأ و فاطر را در شب قرائت کند، همواره در آن شب در حفظ و امان خداوند و وکیلان او خواهد بود و اگر در روز این سوره ها را بخواند هیچ امر ناخوشایند و مکروهی به او نمی رسد و از خیر دنیا وآخرت چیز هایی به او داده می شود که به ذهنش خطور نکرده است(2)

آثار و برکات سوره سباء

1﴾ ایمن شدن و فرو ریختن ترس

در برکات این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره ﴿سبأ﴾ را بنویسد و بر خود بیاویزد هیچ حیوان و جنبنده آزار دهنده ای به او نزدیک نمی شود و اگر نوشته این سوره را بشوید و از آن بنوشد و مقداری از آن را بر خود بپاشد، اگر از چیزی می ترسد، ایمنی یافته و ترسش می ریزد و اگر صورتش را با آن بشوید نیز ترس و هراسش از بین می رود(3)


1- مجمع البیان، ج7، ص 190
2- ثواب الاعمال، ص110
3- تفسیرالبر هان، ج4، ص 504

ص:132

سوره فاطر

اشاره

فاطر و نام دیگرش ﴿ملائکه﴾ (1)سی و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 45 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره فاطر

در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره فاطر را قرائت کند در روز قیامت سه در از در های بهشتی او را صدا می زند که از هر کدام از این سه در که خواست وارد شود.(2)

از امام صادق علیه السلام نیز در باب قرائت سوره های ﴿حمدین﴾ ﴿فاطر،سبأ﴾ آمده: هر کس که این دو سوره را در شب قرائت کند، همواره در آن شب در حفظ و امان خداوند و وکیلان او خواهد بود و اگر در روز این سوره ها را بخواند هیچ امر ناخوشایند و مکروهی به او نمی رسد و از خیر دنیا وآخرت چیز هایی به او داده می شود که به ذهنش خطور نکرده است(3)

آثار و برکات سوره فاطر

1) اثری عجیب

در تفسیر البر هان به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده: هر کس سوره فاطر را بنویسد و در ظرف در بسته چوبی قرار دهد و آن را در دامن کسی که متوجه نیست بیفکند آن شخص نمی تواند از جای خود برخیزد تا آنگاه که آن ظرف را از دامن او بردارند(4)

از امام صادق علیه السلام نیز روایتی به همین مضمون آمده: هر کس سوره فاطر را بنویسد و در ظرف یا پوششی ن هاده و با شخصی همراه کند، آن شخص نمی تواند از آن مکان خارج شود تا وقتی که ان نوشته را از او بردارند و اگر آن را در دامن شخصی بدون التفات او بیفکنند تا وقتی آن نوشته بر دامن اوست نمی تواند از جای خود برخیزد(5)


1- درمان با قرآن، ص77
2- مجمع البیان، ج8، ص230
3- ثواب الاعمال، ص110
4- تفسیرالبر هان، ج4، ص523
5- همان

ص:133

2) رشد تجارت و سود فراوان

هر کس دو آیه ﴿30-29﴾ سوره فاطر را در 4 پارچه پنبه ای نو و پاک بنویسد و در مکان تجارت خود قرار دهد، موجب رشد تجاری او و سود فراوان می شود(1)

3) ایمن شدن از زلزله و خراب شدن خانه

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و خراب شدن خانه می ترسی آیه ﴿41 سوره فاطر﴾ را قرائت کن(2)

پیامبر گرامی اسلام نیز فرمودند: امان امتم از فرو ریختن ساختمان این آیه ﴿41 فاطر﴾ است(3)

4) درمان بیماری صرع

معاویه بن وهب می گوید: نزد مولایم امام صادق علیه السلام بودم مردی از اهل مرو خدمت ایشان بود که پسرش به بیماری صرع مبتلا بود و ان مرد از این گرفتاری شکایت کرد.امام صادق علیه السلام فرمود او را به نزد من بیاور و بعد با دستان مبارکش سر کدک مبتلا به صرع را مسح کرد و این آیه را قرائت فرمود: ﴿آیه 41 سوره فاطر﴾(4)


1- المصباح کفعمی، ص456
2- مکارم الاخلاق، ص290.
3- همان
4- الامالی شیخ طوسی، ص672

ص:134

سوره یس

اشاره

یس، و نام های دیگرش ﴿عزیزه؛ معمّه﴿شامل شونده﴾، مدافعه قاضیه﴿دفع کننده برآورده﴾ سی و ششمین سوره قرآن است که مکی و دارای 83 آیه است.

فضیلت و خواص سوره یس

از رسول گرامی اسلام روایت شده قرائت کننده این سوره نزد خداوند شریف خوانده می شود و این سوره برای قاری خود شفاعت می کند.

در روایتی دیگر از ایشان آمده: سوره ﴿یس﴾ در تورات ﴿معمّه: شامل شونده﴾ نام دارد چون خیر دنیا و آخرت را شامل حال قرائت کننده خود می کند و بلا های دنیا و سختی های آخرت را از او دور می کند.

و نیز ﴿قاضیه: دفع کننده برآورنده﴾ نامیده می شود چون از قاری خود، هر بدی را دفع کرده و همه حاجت های او را روا می کند و قرائت آن سوره پاداشی برابر بیست حج دارد.و گوش سپردن به صدای قرائت آن، معادل با ثواب هزار دینار انفاق در راه خداست.(1)

در فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره ﴿یس﴾ را قرائت نماید مانند آن است که ده بار قرآن را ختم نماید(2)

ایشان همچنین فرمودند: هر کس سوره ﴿یس﴾ را برای رضای خدا بخواند خداوند او را خواهد بخشید و اجری همانند 12 ختم قرآن به او خواهد داد و اگر برای مریض در شرف مرگی خوانده شود، به تعداد حروف این سوره 10 فرشته نزد او به صف شده و برای او استغفار کرده و شاهد قبض روحش بوده و جنازه اش را تشییع می کنند و بر او نماز گزارده و شاهد دفنش هستند(3)

از ابی بصیر روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: براستی برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یاسین است هر کس آن را قبل از خواب یا در روز، قبل از آنکه شام شود بخواند در آن روز از محفوظین و بهره مندان باشد تا آنکه شام کند و هر کس در شب قبل از خواب آن را تلاوت کند خداوند بر وی 1000 فرشته بگمارد تا او را از شر بدی و هر شیطان رانده شدهو هر آسیب حفظ کنند و هر گاه در همان روز بمیرد خداوند او را وارد بهشت گرداند و 30 هزار فرشته هنگام غسلش گرد آیند و برای او طلب آمرزش کنند و با استغفار او را مشایعت و بدرقه نمایند تا کنار قبر، و چون او را به قبر برند آن فرشتگان جمله در قبر با وی درآیند و خدا را عبادت کنند و ثواب او را به مرده دهند و قبرش تا هر کجا که چشم ببیند فراخ گردد و از فشار قبر ایمن باشد و همیشه از قبرش تا آسمان نوری تابان باشد تا اینکه خداوند او را از قبر بیرون آرد و چون او را برانگیخت فرشتگان خدا با او هستند و بدرقه اش کنند و با وی به گفتگو پردازند و به رویش لبخند زنند و به هر خیر و نیکی مژده اش دهند تا او را از صراط و میزان بگذرانند و در پایگاه قربی او را بدارند که هیچ مخلوقی را جز مقربان و فرستادگان حق آن مقام و منزلت و قرب را باشد، و وی با پیامبران در آن درگاه نزد خدای تعالی باز ایستد و با غمخواران غم نخورد و با اندوهگینان اندوه نکشد و با زاری کنندگان زاری نکند.


1- مجمع البیان،ج8، ص254
2- الدر المنثور، ج5، ص 256.
3- مجمع البیان، ج8، ص 254.

ص:135

آنگاه خداوند تعالی گوید: ای بنده من شفاعت کن هر که را خواهی ،که شفاعت را درباره همه بپذیرم و حاجت بخواه که هر چه خواهی به تو دهم پس وی حاجت را از خدا بخواهد که برآورده شود و شفاعت کند که پذیرفته گردد و حساب او را چون دیگران نکشند و در آنجا چون دیگران بازداشت نشود و چون از زبونان و خوار شدگان زبون و خوار نگردد و به نکبت گناه و عمل زشتی که از او سر زده گرفتار نشود و برات آزادی او را سر گشاده بدو دهند تا اینکه از درگاه الهی به زیر آید و همه مردم از روی تعجب گویند: ﴿سبحان الله﴾ این بنده را حتی یک گناه نبود او از همدمان محمد صلی الله علیه و آله خواهد شد.

از جابر جعفی روایت شده که امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره یاسین را در عمر خود یک بار بخواند خداوند به شماره تمام آفریده هایش در این ج هان و آن ج هان و آنچه در آسمان است به عد هر یک 2000 حسنه در نامه عملش ثبت فرماید و به همین مقدار از گنا هان او محو سازد و دچار تنگدستی و زیان و بدهکاری و خانه خرابی نشود و بدبختی و دیوانگی نبیند و مبتلا به جذام و وسواس و دودلی و بیماری های مضر نگردد و خداوند سختی و دشواری مرگ را بر او آسان کند و خود متصدی و مباشر قبض روح او باشد و از جمله کسانی خواهد بود که خداوند فراخی زندگی او را به عهده گرفته و ضامن خوشحالی او هنگام مرگ گردیده و خشنودیش را آخرت تضمین کرده و همه فرشتگان آسمان و زمین را خطاب فرموده که من از بنده راضی هستم پس برای او آمرزش بطلبید.(1)

آثار و برکات سوره یس

1) آثار دهگانه قرائت سوره یس

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین فرمودند: ای علی! ﴿یس﴾ را بخوان که در آن ده اثر است: هر که آن را قرائت کند:

1﴾ اگر گرسنه باشد سیرگردد؛

2﴾ اگر تشنه باشد، سیراب گردد؛

3﴾ اگر عریان باشد، پوشانیده گردد؛

4﴾ اگر عزب باشد، ازدواج کند؛

5﴾ اگر ترسان باشد، امنیت یابد؛

6﴾ اگر مریض باشد، عافیت یابد؛

7﴾ اگر زندانی باشد، نجات یابد؛

8﴾ اگر مسافر باشد، در سفرش یاری شود؛

9﴾ نزد میت خوانده نمی شود مگر اینکه خدا بر او آسان گیرد؛

10﴾ اگر گمشده داشته باشد، گمشده اش را پیدا کند.(2)


1- درمان با قرآن، صص82-79
2- الدعوات، ص215

ص:136

2) پیدا شدن گمشده

شخصی به امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض کرد: بفرمایید وقتی چیزی یا کسی گم می شود چه باید بکنم؟

حضرت فرمودند: دو رکعت نماز بخوان و در هر دو رکعت بعد از حمد ﴿یس﴾ بخوان و بعد از آن بگو: یا هادی الضالّهِ رُدَّ عَلَیَّ ضالَّتی﴾ ای هدایت کننده گمشدگان، گمشده ام را به من برگردان.

شخص می گوید: من این کار را کردم و بعد از مدتی خداوند گمشده ام را به من برگرداند(1)

3) جهت امنیت یافتن از چشم زخم و شر جن

در کتاب المصباح امده: هر کس سوره ﴿یس﴾ را با خود همراه داشته باشد از چشم زخم و از شر جنیان در امان بوده و خواب های خوش می بیند.(2)

4) داشتن قلبی نیرومند و ذهن قوی

اگر می خواهید قلبی نیرومند و ذهنی قدرتمند داشته باشید به سخن امام صادق علیه السلام عمل کنید که فرمود: هر کس در نهم شعبان سوره ﴿یس﴾ را با گلاب و زعفران نوشته و بنوشد در حفظ و امان خواهد بود و قلبش نیرومند و ذهنش قوی می گردد.(3)

5) برای دیدن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم در خواب

در حاشیه زادالمعاد علامه مجلسی آمده جهت دیدن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در خواب، سه شب و هر شب سی مرتبه ﴿آیه 42 یس﴾ را بخواند.(4)

6) رفع فقر

جهت رفع فقر هر بامداد ﴿آیه 68 یس﴾ را قرائت کند.(5)

7) دوای دردها

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره یس را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور می کند.(6)


1- ﴿5﴾المصباح کفعمی، ص182
2- المصباح کفعمی، ص313
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص313
4- زاد العماد، ص511
5- همان، ص490
6- مجمع البیان، ج8، ص254

ص:137

ختم مجرب

برآورده شدن حاجت مشروع

1﴾ یکی از برزگان و عارفان می گوید:

سوره یاسین را بسیار می خواندم و هر حاجتی که داشتم به تلاوت این سوره به این شکل مداومت می نمودم.

در سوره یس هفت ﴿مبین﴾ وجود دارد؛ به هر مبین که رسیدی این دعا را 3مرتبه بخوان:

﴿بسم الله الرحمن الرحیم، سبحان المنفّس عن کل مدیون، سبحان المفرج عن کل محزون، سبحان الناصر عن کل مظلوم، سبحان المخلص عن کل مسجون، سبحان من جعل خزائنه بین الکاف و النون، سبحان انما امره اذا اراد شیئاً ان یقول له کن فیکون، سبحان الذی بیده ملکوت کل شی و الیه ترجعون.﴾(1)

2﴾ از حضرت سلمان فارسی رحمة الله روایت شده اگر کسی ده روز بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن با کسی، سوره یس را بخواند و این دعا را قبل از تلاوت سوره مزبور ده مرتبه بخواند بعد سوره را بخواند هر حاجتی را که بخواهد انجام شود.انشاءالله زیرا که اسم اعظم خداوندی در این دعا است ودعا است:

﴿بسم الله الرحمن الرحیم، یا قدیم یا دائم یا حی و یا قیوم یا فرد و یا وتر یا واحد یا احد یا صمد یا من لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفواً احد و صلی الله علی محمد و اله اجمعین برحمتک یا ارحم الراحمین.﴾(2)

3﴾ کسی که می خواهد مشکلش حل شود شب جمعه، چهار رکعت نماز بخواند و به این ترتیب که می آید:

در رکعت اول: بعد از سوره ﴿حمد﴾ سوره ﴿یس﴾ را بخواند و سپس به رکوع رود و هنگامی که سر از رکوع بر می دارد صد مرتبه این ذکر را بگوید:

﴿واذا سلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوة الداع اذا دعان فلیستجیبوا لی ولیومنوا بی لعلهم یرشدون﴾ ﴿بقره، 186﴾.


1- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص187
2- گوهر شب چراغ، ج2، ص18

ص:138

در رکعت دوم: حمد را دو مرتبه، سوره ﴿یس﴾ را یک مرتبه بخواند و بعد از آن قنوت را بجای آورد و به رکوع رفته و پس از سر برداشتن از رکوع همان ذکر ﴿بقره، آیه 186﴾ را صد مرتبه تکرار کند و به سجده رود و پس از دو سجده تشهد را بخواند اما بدون سلام برخیزد مثل کاری که در نماط طهر انجام می دهد.

در رکعت سوم: ﴿حمد﴾ را سه مرتبه و ﴿یس﴾ را یک بار و رکوع را بجای آورد و پس از سربرداشتن از رکوع این ذکر را صد مرتبه بگوید: ﴿فسیکفیکهم الله و هو السمیع العلیم﴾﴿بقره، آیه 137﴾.

در رکعت چهارم: حمد را چهار مرتبه بخواند و ﴿یس﴾را یکبار بخواند و بعد از رکوع بگو: ﴿یا ربِّ إدْفَعْ عَنّی الضُّرَّ وَ انْتَ اَرْحَمُ الراحِمینْ﴾ .

پس از دو سجده و تشهد و سلام به سجده برود و پیشانی را برزمین بگذارد و صد مرتبه این ذکر را بگوید: ﴿استغفرالله﴾ و بعد از آن گونه راست را بر زمین بگذارد و صد مرتبه بگوید: ﴿اللهم صل علی محمد و آل محمد﴾ و بعد گونه چپ را بر زمین بگذارد و بگوید: ﴿انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون﴾ ﴿یس، 82﴾ و پس از آن حاجت را بخواهد که انشاءالله برآورده خواهد شد.(1)

4﴾ برای برآورده شدن جمیع حاجات و سایر مهمات مجرب است به هر نیت که باشد سه نوبت سوره ﴿یس﴾ بخواند و هر نوبت که می خواند احتیاط می کند هرگاه به لفظ مبین می رسد یک انگشت خود را را گره می کند بعد از آنکه سوره را تمام کرد سه نوبت این دعا را بخواند:

﴿سبحان المفرج عن کل مهموم سبحان المنفس عن کل مدیون سبحان من جعل خزائنه بین الکاف و النون انّما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون فسبحان الذی بیده ملکوت کل شی ء و الیه ترجعون یا مفرج الهم فرج یا مفرج الهم فرج یا مفرج.﴾ (2)


1- بحارالانوار، ج89، ص321
2- کشکول ارومیه ای،ص148

ص:139

سوره صافات

اشاره

سی و هفتمین سوره است که مکی و 182آیه دارد.

فضیلت وخواص سوره صافات

درفضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره صافات را بخواند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان ها به او ده حسنه عنایت می کند و شیطان ها را از او دور می کند و از شرک مبرّی شده و دو فرشته حافظ او، در روز قیامت به سود او شهادت می دهند که به پیامبران الهی ایمان دارد(1)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: هر که سوره صافات را در هر روز جمعه قرائت نماید، همواره در حفظ و امان الهی بوده و آفت ها و بلا ها در زندگی دنیایی، از او دفع می شود.روزی فراوانی از جانب خداوند به او داده می شود و از سوی شیطان و حاکمان ستمگر، آسیبی به مال و فرزندان و بدن او نمی رسد و اگر در همان روز یا شب جمعه بمیرد خداوند او را شهید به شمار آورده و در رمز قیامت در شمار شهدا خواهد بود و در بهشت هم درجه با شهیدان است(2)

آثار و برکات سوره صافات

1) قرائت این سوره بر بالین محتضر، جان دادن را برای او آسان می کند.

سلیمان جعفری می گوید: امام کاظم علیه السلام را دیدم که به فرزندش قاسم فرمود: برخیز و در کنار بستر برادرت سوره صافات را قرائت نما.سلیمان می گوید: قاسم چنین کرد و وقتی به ایه﴿هم اشدّ خلقا ام من خلقنا﴾ رسید عمر برادر پایان یافت.آنگاه یعقوب بن جعفر به امام رو کرد و گفت: پیش از این برای کسی که در حال مرگ بود، سوره یس را قرائت می کردیم اما امروز شما فرمودید که سوره صافات را بخوانند.امام فرمود: سوره صافات را بخوانند.امام فرمود: سوره صافات را نزد هر مؤمنی که به سختی در حال جان دادن است بخوانند، خداوند مرگش را سریع و آسان می کند(3)


1- مجمع البیان، ج8، ص293
2- ثواب الاعمال، ص112
3- الدعوات، ص251

ص:140

2) راه اجابت دعا

از دیگر برکات قرائت سوره اجابت دعاست.از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: که هر کس سوره ﴿یس﴾ و ﴿صافات﴾ را در روز جمعه قرائت کند و آنگاه دعا کند، خداوند خواسته اش را اجابت می کند.(1)

مرحوم طبرسی نیز در کتاب مکارم الاخلاق آورده است: در روایت است که سوره صافات را برای دستیابی به شرف و جاه در دنیا و آ خرت خوانده می شود(2)

3) جهت حصول آرامش

امام صادق علیه السلام فرموده است: اگر انسانی که دچار اضطراب و ترس است، از آب نوشته این سوره، استحمام کند آرامش می یابد(3)

4) تسکین درد

در کتاب المصباح کفعمی آمده: اگر کسی سوره صافات را بنویسد و پس از شستن آن، بدنش را با این آب بشوید درد هایش برطرف می شود(4)

5) ترس از عقرب گزیدگی

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: هر کس از عقرب گزیدگی می ترسد آیات 81-79 این سوره را بخواند خداوند او را از این ترس ایمن می کند(5)


1- الدر المنثور، ج5، ص270
2- مکارم الاخلاق، ص 364
3- تفسیرالبر هان، ج4، ص590
4- المصباح کفعمی، ص 457
5- الخصال، ص 619

ص:141

سوره ص

اشاره

سی و هشتمین سوره قرآن است که مکی و 88 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ص

در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره صاد را قرائت نماید خداوند برابر با وزن کوه هایی که به تسخیر داود درآورد حسنه به او عطا می کند و او را از اینکه بر گنا هان کوچک و بزرگ اصرار بورزد، مصون می دارد.(1)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره صاد را در شب جمعه قرائت کند خیر دنیا و آخرت به او داده می شود آنگونه که به احدی از مردم داده نشده است مگر به پیامبران یا فرشتگان مقرب خدا.هم چنین خداوند او و همه کسانی از خانواده اش که محبوب اویند و حتی خادمش که به او خدمت کرده است را با شفاعت او وارد بهشت می کند.(2)

ابی بن کعب از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمودند: هر کس سوره ﴿ص﴾ را بخواند خداوند به وزن هر کوهی که برای داوود علیه السلام مسخر کرده بود به او از حسنات پاداش دهد و او را از اصرار ورزیدن به گناه کوچک و بزرگ نگه دارد(3)

آثار و برکات سوره ص

1) عزل حکم ظالم

در آثار این سوره از پیامبراکرم نقل شده است: اگر سوره صاد را بنویسند و آنگاه زیر جایگاه و مسند قاضی یا والی﴿بدکار﴾ ن هاده شود سه روز بیشتر در مسندش نمی ماند و عیب هایش آشکار شده و عزل می شود اطرافیانش از دورش کنار می روند(4)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره صاد را بنویسد و در ظرفی شیشه ای قرار داده و پس از سوراخ کردن آن ظرف، آن را زیر جایگاه نشستن قاضی بیدادگر یا عامل نظامی و انتظامی بدکار قرار داده شود، سه روز بیشتر در آن جایگاه نخواهد بود و عیب هایش آشکار شده و ارزش و جایگاهش نزد مردم از بین رفته و امرش اطاعت نمی شود و همچنان در سختی و تنگی خواهد بود(5)

2) فراوانی آب چاه

هنگام حفر چاه آیه 42 سوره ﴿ص﴾ را زیاد بخواند که جوشش آن بسیار خواهد بود(6)


1- مجمع البیان، ج8، ص340
2- ثواب الاعمال، ص112
3- درمان با قران، ص87
4- تفسیرالبر هان،ج4، ص 639.
5- همان
6- المصباح کفعمی، ص457

ص:142

سوره زمر

اشاره

زمر و نام دیگرش ﴿عرف﴾(1)، سی و نهمین سوره قرآن است که مکی و 75 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره زمر

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره زمر را قرائت نماید در روز قیامت امیدش قطع نشده و خداوند ثواب خائفان از خدا که از او بیم دارند را به قاری این سوره عطا می کند.(2)

از هارون بن خارجه روایت شده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره زمر را بخواند و کلماتش را به آسانی و به آرامی بر زبان جاری سازد خداوند آبرو، و سربلندی دنیا و آخرت به او ارزانی دارد و او را بدون ثروت خویشان و فامیل عزیز گرداند، بدانسان که هر کس او را ببیند بزرگ شمارد و حیبتش وی را بگیرد و جسمش را بر آتش دوزخ حرام سازد و هزار شهر در بهشت برایش بسازند که هر شهری دارای هزار کاخ باشد و در هر کاخی صد حوریه و بعلاوه او را دو چشمه آب است که روانند و هر چشمه زلال که جوشانند و دو چشمه سار که از سرسبزی و خرمی به سیاهی زنند و حورانی پرده نشین که در سراپرده ها مستورند و باغ هایی که دارای انواع میوه هاست و از هر میوه دو صنف.(3)

آثار و برکات سوره زمر

1) ایجاد محبت و دوستی

هر کس این سوره را بنویسد و به همراه خود داشته باشد یا آن را در رختخواب خود یا اتاق خواب خود قرار دهد هر گاه کسی بر او وارد شود یا از نزدش خارج شود او را ستوده و او را سپاس می گویدو این بر اثر مهربانی و لطف خداوند است.امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس سوره زمر را بنویسد و به بازویش ببندد یا در رختخوابش بگذارد هر کس که با او ارتباطی دارد از او به نیکی یاد کرده و سپاسگزار او خواهد بودو هیچ کس با او دیدار نمی کند مگر اینکه او را دوستش دارد و هیچ کسی غیبت او را نخواهد کرد.(4)


1- درمان با قرآن، ص87
2- مجمع البیان،ج8، ص381
3- درمان با قرآن، ص88
4- تفسیرالبر هان، ج4، ص691

ص:143

2) جهت درد کف پا

صفوان جمال از امام صادق علیه السلام او هم از پدرش امام محمد باقر علیه السلام و او هم از امام سجاد علیه السلام نقل می کند: مردی نزد امام حسین علیه السلام آمد و از درد کف پا شکایت کرد.به طوری که نمی توانست در هنگام نماز روی پایش بایستد امام حسین علیه السلام به او فرمودند: چرا تعویذ نمی خوانی؟ مرد گفت : نمی دانم.امام فرمودند: وقتی احساس درد کردی دستت را بر موضع درد بگذار و بگو: ﴿بسم الله و بالله والسلام علی رسول الله﴾ سپس بخوان بر آن موضع درد، آیه 67 سوره ﴿زمر﴾را.(1)

سوره غافر

اشاره

غافر و نام های دیگرش ﴿مؤمن، الطول﴾ (2)، ص89چهلمین سوره قرآن کریم سوره غافر است که مکی و 85 آیه دارد.نام دیگر این سوره مومن است.

فضیلت و خواص سوره غافر

در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره غافر را قرائت کند روح همه پیامبران و صدیقان و مومنان بر او درود فرستاده و نزد خداوند برایش طلب آمرزش می کنند(3)

ایشان در ضمن بیان چگونگی سفر روحانی خود به عوالم دیگر فرمودند: فرشتگان حمل کننده عرش را دیدم که سوره غافر را تلاوت می کنند(4)

در کلامی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: هر کس سوره غافر را هر شب قرائت نماید خداوند گنا هان گذشته و آینده او را می آمرزد و اورا همراه تقوا قرار داده و آخرتش را بهتر از دنیایش می کند(5)

در تفسیر البر هان به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده: هر که سوره غافر را تلاوت نمایئ در حال در روز قیامت وارد می شود که خداوند امیدش را قطع نکرده است و آنچه را که بیم داران از خود در دنیا عطا کرده است به او عطا می کند... (6)


1- طب الائمه، ص34
2- درمان با قرآن،ص 89
3- مجمع البیان، ج8، ص422
4- مناقب آل ابی طالب،ج1، ص155
5- تفسیرالبر هان، ج4، ص741
6- ثواب الاعمال، ص113

ص:144

آثار و برکات سوره غافر

1) زیاد شدن خیرات

هر کس این سوره را بنویسد و بر دیوار باغ خود بیاویزد سرسبز و پر محصول خواهد شد و اگر نوشته اش را در مغازه و محل کسب بیاویزند خیرات و خرید و فروش در آن زیاد می شود.(1)

از امام صادق علیه السلام نیز روایتی نقل شده که می فرماید: هر کس این سوره را در شب بنویسد و در باغی قرار دهد برکات آن زیاد می شود و موجب سرسبزی و زیبایی و خوبی آن می شود و اگر بر دیوار مغازه ای آویخته شود، خرید و فروش زیاد در آن صورت می گیرد و اگر برای بیماری نوشته شود بیماری اش برطرف می شود(2)

2) درمان دمل چرکین

امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر سوره غافر را بنویسند و شخصی که دمل های چرکین در بدن داشته باشد بیماری اش برطرف می شود... (3)

3) دور شدن ناخوشایندی ها

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: قرائت آیات 3-1 سوره غافر و ﴿آیه الکرسی﴾، و سوره ﴿حمد﴾ موجب دور شدن ناخوشایندی ها و آفت ها و بلا هاست.(4)


1- همان
2- تفسیرالبر هان، ج4، ص741
3- همان
4- کنزالعمال، ح3502

ص:145

سوره فصلت

اشاره

فصلت و نام های دیگرش ﴿حم السجده، المصابیح﴾ (1) چهل و یکمین سوره قرآن است که مکی و 54 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره فصلت

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره فصلت را قرائت کند، به تعداد تمامی حروف تشکیل دهنده این سوره ، ده حسنه به او داده می شود(2)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: قرائت سوره فصلت موجب نورانیت و سرور و شادی قاری آن در روز قیامت می شود و در دنیا به گونه ای زندگی می کند که همه او را ستایش کنند و به حال او غبطه بخورند(3)

آثار و برکات سوره فصلت

1) بهبود بیماری های قلبی

در تفسیر البر هان به نقل از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده: اگر سوره فصلت را در ظرفی بنویسد و سپس بشوید و بعد آن آب را با چیزی مخلوط کند و پس از خشک شدن آن را پودر کنند و به بیمار بخورانند به اذن خداوند خوب می شود(4)

2) بهبود بیماری های چشم

از حضرت صادق علیه السلام روایت است: هر کس سوره فصّلت را در ظرفی بنویسد و با آب باران بشوید و با آن سرمه درست کند و کسی که درد چشم یا سفیدی چشم دارد از ان سرمه بکشد، از آن درد ر هایی یابد و دیگر مبتلا نمی شود و اگر امکان سرمه کشیدن نباشد، با آن آب چشمانش را بشوید نیز مفید می افتد.(5)


1- درمان با قرآن، ص91
2- مجمع البیان، ج9، ص5
3- ثواب الاعمال، ص113.
4- تفسیرالبر هان، ج4، ص775
5- همان

ص:146

3) بهبود درد شکم

روایت است از امام صادق علیه السلام: که مردی به نزد امام صادق علیه السلام مشرف شد و از درد شکمش در نزد ایشان شکوه کرد.امام به او فرمودند: برو دستت را روی جایی که درد می کند بگذار و سه بار آیات ﴿42-41 سوره فصلت﴾ را بخوان.انشاءالله خوب خواهی شد.(1)

سوره شوری

اشاره

شوری و نام دیگرش ﴿حمعسق﴾ (2) چهل و دومین سوره قران است که مکی ودارای 53 آیه می باشد.

فضیلت و خواص سوره شوری

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره شوری را قرائت کند در شمار کسانی است که فرشتگان بر او درود می فرستند و برای او طلب امرزش و رحمت الهی می کنند.(3)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره شوری را قرائت کند خداوند در روز قیامت به گونه ای او را بر می انگیزد که چهره اش مانند برف سپید و مانند خورشید درخشان است تا اینکه نزد پروردگارش می ایستد.خداوند می فرماید: ای بنده ام! بر قرائت سوره شوری مداومت کردی در حالی که از ثوابش آگاه نبودی! اما اگر ثواب ان را می دانستی دائما قرائت می کردی.ولی من جزا و پاداش تو را به شکل کامل به تو عطا می کنم.سپس می فرماید: او را به بهشت درآورید و به او قصری از یاقوت سرخ بدهید که خداوند به آن شرافت داده است و به گونه ای است که از درون بیرون آن و از بیرون، درونش دیده می شود و در آن هزار حوریه بهشتی و هزار خدمتکار زن و هزار خدمتکار مرد برای خدمت به او هستند.(4)


1- طب الائمه، ص48
2- درمان با قرآن،ص 92
3- مجمع البیان، ج9، ص25
4- ثواب الاعمال، ص113

ص:147

آثار و برکات سوره شوری

1) رفع عطش

امام صادق علیه السلام فرمودند: هرکس این سوره را بنویسد و بشوید و از آب آن در سفر بنوشد بعد از آن نیازمند آب نمی شود و دچار عطش نخواهد شد... (1)

2) رفع شک

از حضرت صادق علیه السلام روایت است که: هر کس سوره شوری را بنویسد و بشوید و...

این آب را با خاک رس مخلوط کنند و از گل بدست آمده کوزه ای بسازند و پس از آن آب در آن بریزند و کسی که شک زیاد دارد از آن بنوشد به حالت عادی بر می گردد.(2)

3) دیدن خواب خوش

اگر این سوره را نوشته و شب هنگام خواب زیر بالشت نهد خواب های خوشی ببیند.(3)


1- مستدرک الوسائل، ج4، ص312
2- همان
3- درمان با قرآن، ص93

ص:148

سوره زخرف

اشاره

زخرف؛ چهل و سومین سوره قرآن است که مکی و 89 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره زخرف

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره زخرف را قرائت نماید در شمار کسانی خواهد بود که روز قیامت به ایشان گفته می شود ای بندگان خدا، هیچ ترس و اندوهی بر شما نیست، بدون حسابرسی به بهشت وارد شوید.(1)

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس بر قرائت سوره زخرف مداومت ورزد، خداوند او را از فشار قبر و دیگر مشکلات در قبر ایمنی می دهد تا هنگامی که بر پروردگارش وارد شود و آنگاه به امر خداوند در بهشت جای می گیرد(2)

آثار و برکات سوره زخرف

1) درمان بیماری صرع

در تفسیر البر هان به نقل رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده: هر کس سوره زخرف را بنویسد و پس از شستن از آب ان بنوشد در بیماری هایی که به آن مبتلا می شود، نیازی به دارو نخواهد داشت و و اگر این آب را بر روی شخصی که بیماری صرع دارد بپاشند به هوش خواهد آمد... (3)

2) محبوبیت بین مردم

روایت است از امام صادق علیه السلام که فرمودند: هر کس سوره زخرف را بنویسد و با خود داشته باشد از شر هر حاکم و پادشاهی در امان خواهدبود و نزد مردم از محبوبیت برخوردار می شود ... (4)

3) برای زن ناسازگار

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح می نویسد: اگر از آب حاصل از شسته شدن این سوره به زنی که اطاعت از شوهر نمی کند بنوشانند مطیع خواهد شد.(5)


1- مجمع البیان، ج9، ص66
2- ثواب الاعمال، ص113
3- تفسیرالبر هان،ج4، ص843
4- الامان من اخطار فی الاسفار و الازمان، ص89
5- المصباح کفعمی، ص457

ص:149

سوره دخان

اشاره

چهل و چهارمین سوره قران است که مکی و 95 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره دخان

در فضیلت سوره دخان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره دخان را در شب ها قرائت کند، خداوند گنا هان گذشته اش را می آمرزد(1)

در روایت دیگری آمده است: هر کس در شب جمعه سوره دخان را قرائت کند بخشیده خواهد شد.(2)

همچنین از ایشان روایت شده که فرمودند: هر کس در شب یا روز جمعه سوره دخان را قرائت کند خداوند خانه ای در بهشت برای او بنا می کند.و کسی که در شب جمعه سوره دخان را قرائت می کند در حال صبح می کند که خداوند او را آمرزیده است و او را با حورالعین تزویج خواهد کرد(3)

امام باقر علیه السلام فرمودند: هر کس سوره دخان را در نماز های واجب و نافله های خود بخواند خداوند وی را در روز قیامت در زمره ایمنان برانگیزاند و در سایه عرش خود جای دهد و حسابش را آسان کند و نامه عملش را به دست راستش دهد.(4)


1- الجامع الصغیر، ج2، ص634
2- مجمع البیان، ج9، ص101
3- کنزالعمال، ح2697
4- درمان با قرآن، ص95

ص:150

آثار و برکات سوره دخان

1) امان یافتن از شر جن

چون سوره دخان را بنویسی و بر طفل ببندی از شر جن و گزنده ها ایمن شود.(1)

2) جهت شکوه و هیبت نزد مردم

هر کس این سوره را بنویسد و با خود همراه داشته باشد در چشم مردم با هیبت باشد و هر کس آن را بشوید و از آن آب بنوشد از شر سخن چین در امان خواهد بود(2)

3) برآورده شدن حاجت

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر که 70 بار جهت مهمات این سوره را بخواند حاجتش روا گردد و نیز هر که این سوره را بنویسد و با خود دارد خلایق او را دوست دارند(3)

4) خلاصی از وسوسه های شیطانی

از پیامبر اکرم نقل شده است: اگر سوره دخان را بنویسد و به همراه داشته باشد از مکر و حیله های شیطان در امن است و اگر این نوشته را شب هنگام زیر سر خود بگذارد در خواب رویا های شیرین و خوش می بیند و از اضطراب شبانه خلاص می شود... (4)

5) برطرف شدن درد سر

اگر این سوره را بنویسند و آب آن را بر کسی که درد سر دارد بنوشانند خوب می شود..(5)

6) جهت زیاد شدن سود و مال

اگر تاجر ها و کاسب ها نوشته این سوره را در محل کسب خود قرار دهند سود فراوان خواهند کرد و صاحب مال زیاد خواهند شد(6)


1- همان
2- همان
3- همان
4- تفسیرالبر هان،ج5، ص7
5- همان
6- همان

ص:151

سوره جاثیه

اشاره

جاثیه و نام دیگرش ﴿الشرایعة﴾ (1) چهل و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 37 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره جاثیه

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرموده است: هر کس سوره جاثیه را قرائت کند، خداوند عیب های او را می پوشاند و حالت ترس و نگرانی او را هنگام حسابرسی آرام می کند(2)

از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره جاثیه را قرائت نماید پاداشش این است که هرگز آتش به او نمی رسد و صدای زوزه آتش جهنم را نمی شنود و با حضرت محمد صلی الله علیه و آله همراه خواهد بود(3)

آثار و برکات سوره جاثیه

1) در امان ماندن ازشر حاکم قدرتمند

از رسول خدا صلی الله علیه و آله منقول است: هر کس سوره جاثیه را بنویسد و برگردن آویزد از حمله هر حاکم و سلطان ستمگری در امان خواهد ماند و نزد مردم با هیبت و شکوه و محبوب و آبرومند خواهد بود و این عنایتی است که از جانب خداوند است(4)


1- درمان با قرآن، ص96
2- مجمع البیان،ج9، ص118
3- ثواب الاعمال، ص114
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص23

ص:152

2) در امان بودن از شر سخن چین

ازامام صادق علیه السلام نقل شده است: اگر سوره جاثیه را بنویسند به همراه داشته باشند از شر هر سخن چینی در امان خواهند ماند و غیبت او را نمی کنند و اگر هنگام ولادت نوزاد بر او آویزند همواره در حفظ و حراست الهی خواهد بود(1)

3) در امان ماندن از شر جن

همچنین در روایت دیگری از ایشان آمده: اگر سوره جاثیه را بنویسند و به همراه داشته باشند در خواب و بیداری از هر گونه عامل ترساننده و خطر آفرین در امن خواهند ماند و اگر هنگام خواب این سوره را زیر سر نهند از شر جن در امانند.(2)

سوره احقاف

اشاره

چهل و ششمین سوره قرآن است که مکی و 53 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره احقاف

در فضیلت و خواص سوره از حضرت محمد صلی الله علیخ و آله وسلم روایت شده:هر کس سوره احقاف را قرائت نماید به تعداد تمامی ریگ های موجود در دنیا به او ده حسنه داده می شود و ده گناه از او پاک می شودو ده درجه بر درجات و می افزاید(3)

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس هر شب یا هر شب جمعه سوره احقاف را قرائت نماید خداوند در زندگی دنیایی اش او را به ترسی مبتلا نمی کندو نیز از عوامل خوف و ترس در روز قیامت ایمن می دارد(4)

آثار و برکات سوره احقاف

1) جهت عزت و محبوبیت در بین مردم و بالا رفتن قدرت حافظه

از امام صادق علیه السلام روایت شده: اگر سوره احقاف را بنویسند و با آب زمزم بشویند و آن را بنوشند سبب خوشنامی، آبرومندی، محبوبیت و قدرت حافظه می شود(5)

2) جهت رفع خطرات از کودکان

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس این سوره را بنویسد و بر خود یا کودک یا شیرخواره ای بیاویزد و یا اینکه این سوره را نوشته و پس از شستن از آب آن ها بیاشامد دارای جسمس نیرومند و سالم خواهد بود و کودکان از آفات و خطراتی که به ان ها می رسد در امان می مانند و شیرخواره در گهواره اش مایه چشم روشنی می شود.(6)

3) جهت خلاصی از مشکلات

خواندن 3 مرتبه این سوره توصیه شده است.(7)

سوره محمد

اشاره

محمد و نام های دیگرش ﴿القتال، الذین کفروا﴾ (8) چهل و هفتمین سوره قرآن است که مدنی و 38 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره محمد

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره محمد را قرائت نماید هنگام خروج از قبر به هر سو رو می کند چهره پیامبر خدا را می بیند و بر خداست که از نهر های بهشتی به او بنوشاند(9)


1- همان،ص231
2- الامان من اخطار الاسفار و الازمان، ص89
3- مجمع البیان، ج9، ص 136
4- ثواب الاعمال، ص114
5- مستدرک الوسائل، ج4، ص313
6- تفسیرالبر هان،ج5، ص35
7- درمان با قران، ص97
8- درمان با قرآن، ص 97
9- مجمع البیان، ج9، ص159

ص:153

امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده اند: در سوره محمد نشانه ای درباره ما و نشانه ای درباره بنی امیه وجود دارد(1)

امام حسن علیه السلام نیز برای ارزیابی و مقایسه اهل بیت علیهم السلام و بنی امیه، پیروان خود را به قرائت سوره محمد تشویق فرمودند(2)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره محمد را قرائت کند تا ابد دچار شک و تردید نخواهد شد و در دینش شک نمی کند و خداوند او را به فقر مبتلا نمی کند و از هیچ حاکم و سلطانی نمی ترسد و هموراه از شک و کفر محفوظ و در امان خواهد بود تا زمان مرگ، هنگامی که قاری سوره محمد، از دنیا رفت خداوند هزار فرشته را مأمور می کند تا در قبرش نماز بگذارند و ثواب نماز ایشان برای اوست و او را تا رسیدن به جایگاه امن نزد خداوند همراهی می کنند و همواره در امان خداوند و امان رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهد بود.(3)

آثار و برکات سوره محمد

1) در امان بودن از شر جن

امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس سوره محمد را بنویسد و بر گردن آویزد شرّ جنیان از او دفع می شود و در خواب و بیداری در امنیت است و اگر هنگام خواب این نوشته را بالای سر خود بگذارند از هر خطر ناگ هانی به اذن خدا حفظ می شود(4)

2) در امان بودن از ترس و خطرات

سید بن طاووس از قول امام صادق علیه السلام نقل کرده است: اگر سوره محمد را بنویسند و هنگام جنگ و نزاع به همراه او دارند از خوف و خطر ناشی از ان در امن می مانند و در های خوبی ها برایشان گشوده می شود و اگر نوشته سوره محمد را بشویند و از آب حاصل از آن بنوشند برای آرام شدن ترس و اضطراب مفید است... (5)


1- بحارالانوار، ج23، ص384
2- شرح الاخبار، ج2، ص484
3- ثواب الاعمال، ص114
4- تفسیرالبر هان،ج5، ص53
5- الامان من أخطار الاسفار و الازمان، ص89

ص:154

سوره فتح

اشاره

فتح؛چهل و هشتمین سوره قران است که مدنی و 29 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره فتح

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس سوره فتح را قرائت کند، مانند کسی است که همراه پیامبر در فتح حضور داشته است و در روایت دیگری آمده است: فضیلت قاری سوره مانند آن است که با پیامبر در فتح مکه حضور داشته است و در روایت دیگری آمده است: فضیلت قاری سوره مانند آن است که با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بیعت شجره بیعت کرده باشد(1)

ایشان هنگام نزول این سوره به یازانشان فرمودند: سوره ای بر من نازل شد که نزد من محبوب تر و دوست داشتنی تر از همه آن چیز هایی است که خورشید بر آن تابیده است(2)

امام صادق علیه السلام فرموده است: مال ها وزنان و فرزندانتان را با قرائت سوره فتح از تلف و گزند و آسیب حفظ کنید زیرا هر کس بر قرائت آن مداومت ورزد روز قیامت منادی ندا می ده د تا همه آفریدگانی بشنوند که تو از بندگان خالص من هستی و می فرماید: او را به بندگان شایسته و صالح من ملحق کنید و او را به بهشت نعمت های من وارد سازید و از شراب سر به مهر به او بنوشانید که با طعم کافور است(3)

از ایشان همچنین آمده است: هر کس در شب اول ماه رمضان سوره فتح را قرائت نماید تا سال آینده همین روز در حفظ و حراست الهی خواهد بود(4)

آثار و برکات سوره فتح

1) مصون ماندن از خطرات و یافتن عزت بین مردم

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس سوره فتح را را بنویسد و هنگام خواب زیر سرش قرار دهد از شر دزدان در امان می ماند و اگر این سوره را در کاغذی بنویسد و با آب زمزم بشویند سپس بنوشند در نزد مردم جایگاهی پیدا می کند که به سخنانش گوش می دهند و هر چیزی را که می بیند و می شنود ضبط و حفظ می کند(5)

2) جهت برطرف شدن خوف

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده استک نوشتن سوره فتح و همراه داشتن آن هنگام خصومت و نزاع موجب ایمنی شده و در های خیر و خوبی بر او گشوده می شود و اگر این سوره را نوشته و بشویند و از آب آن بنوشند و کسی که خوف و ترس دارد ان را بنوشد از آن خلاصی یابد... (6)


1- مجمع البیان، ج9، ص181
2- کنزالعمال، ح2635
3- ثواب الاعمال، ص115
4- النوادر، راوندی، ص257
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص177
6- تفسیرالبر هان،ج5، ص177

ص:155

3) در امان ماندن از شر حاکم

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده است: اگر سوره فتح را بنویسند و با خود همراه دارند یا به گردن آویزند از شر حاکم و سلطان در امان می مانند و اگر بر دیوار خانه یا حیاطی بیاویزند شیطان به آن نزدیک نمی شود.هم چنین اگر این سوره را بنویسند و پس از شستن زنی که شیرش کم است از آن بنوشد شیرش زیاد می شود... (1)

4) جهت درد پا

از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است که : جهت درد پا آیات 7-1 سوره فتح خوانده شود.(2)

5) یافتن همسری مناسب

آیات 7-1 سوره فتح را با زعفران بر لباس دختر بنویسند او را همسری مناسب پیدا شود(3)

ختومات مجرب

1﴾ ازشنبه شروع کندو هر روز ﴿5﴾ بار سوره فتح را بخواند و در روز جمعه همین سوره را ﴿11﴾ بار بخواند و بعد از هر نوبت خواندن سوره ﴿نصر﴾ را یک بار بخواند چون آخرین بار را خواندی، دعای ذیل را ﴿11﴾ بار بخوان و از درگاه خداوند حاجت را بخواه:(بسیار مجرب است)

﴿یا مفتُّحْ فَتّحْ، یا مفَرِّجْ فَرّجْ، یا میسّر یَسّر، یا مُسَهّلْ سَهِّْل، یا مُتَمّمْ تَمّمْ، برحمتک یا ارحم الراحمین﴾.

2﴾ شخص غسل کند و ﴿41﴾ روز هر روز ﴿41﴾ بار بخواند و روز ﴿اول و دوم و سوم و سی ام و چهلم و چهل ویکم﴾ روزه بگیرد و روز ﴿چهل و یکم﴾ را به شیرینی افطار کند و صدقه دهد.(4)


1- المصباح کفعمی، ص457
2- طب الائمه، ص33
3- درمان با قرآن، ص100
4- همان، ص101

ص:156

سوره حجرات

اشاره

حجرات؛ چهل و نهمین سوره قرآن است که مدنی و 18 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره حجرات

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره حجرات را قرائت نماید ده برابر کسانی که ده برابر کسانی که خدا را اطاعت کرده و او را معصیت کرده اند.حسنه به او داده می شود(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس سوره حجرات را هر شب یا هر روز قرائت نماید، از زیارت کنندگان حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود(2)

آثار و برکات سوره حجرات

1) درامان یافتن از ترس و باز شدن درهای خیرات

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره حجرات را بنویسد و با خود همراه داشته باشد و در جنگ و نزاعی شرکت کند از آنچه می ترسد در امان خواهد ماند و خداوند با دستان او در های خیرات و خوبی ها را می گشاید(3)

2) درامان ماندن از صرع

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره حجرات را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر بیماری صرع داشته باشد بهبود یافته و از شر شیطان در امان می ماند و دوباره به سوی او باز نمی گردد و از هر عامل خوف و ترسی در امان می ماند... (4)

3) جهت زیاد شدن شیر زن شیرده و مصون ماندن طفل از خطرات

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر زنی که شیرش کم است از آب نوشته آن ﴿سوره حجرات﴾ بنوشد شیرش زیاد می شود و اگر زن باردار از آن بنوشد فرزند در شکم او حفظ می شود و خود زن از هر امر خوف آور و ترساننده ای به اذن خداوند محفوظ می ماند(5)


1- مجمع البیان، ج9، ص214
2- ثواب الاعمال، ص115
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص99
4- همان
5- همان

ص:157

سوره ق

اشاره

ق و نام دیگرش ﴿باسقات﴾ پنجاهمین سوره قرآن است که مکی و 45 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ق

گفته اند که در هیچ خانه ای هر روز تلاوت سوره ﴿ق﴾ نمی شود مگر آن که صاحب آن خانه همیشه با دولت و عزت و سعاددت و کرامت بوده باشد و از ذلت محفوظ می ماند.(1)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره ﴿ق﴾ را قرائت کند خداوند سختی ها و سکرات مرگ را بر وی آسان می کند(2)

از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است: هر کس در نماز های واجب و یا مستحب خود سوره ﴿ق﴾ را قرائت نماید خداوند در روزی او، وسعت ایجاد کرده و در روز قیامت کتاب اعمال او را به دست راستش داده و از او به آسانی حسابرسی می کند(3)

آثار و برکات سوره ق

1) بهبود بیماری صرع

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر این سوره را بنویسند و بر کسی که دچار حمله صرع شده بیاویزند به هوش آید... (4)

2) زیاد شدن شیر در زن شیرده

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: ... اگر نوشته این سوره را به همراه زنی که شیرش کم است قرار دهند شیر او زیاد می شود.

هم چنین آمده که برای زیاد شدن شیر این سوره را در ظرفی بنویسند و پس از شستن آن، زن کم شیر از آن آب بنوشد.(5)

3) زیاد شدن روزی

جهت وسعت رزق و روزی سه بار رو به قبله بخواند اثری عجیب دارد(6)

4) رفع ترس و اضطراب

جهت برطرف شدن ترس و دلهره بنویسند و با آب باران بشویند و از آن آب بنوشند(7)

ختومات مجرب

1﴾ برای دولت و گشایش کار ها باید این آیه را 350 مرتبه بخواند که از مجربات است(8)

﴿قل ان الفضل بیدالله یؤتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم﴾

2﴾ برای زیاد شدن روزی و عزیز شدن روزی 15 مرتبه این آیه را بخواند.

﴿یا الله المحمود فی کل فعاله﴾(9)


1- درمان با قرآن، ص 102
2- مجمع البیان، ج9، ص233
3- ثواب الاعمال، ص115
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص125
5- همان
6- ﴿6﴾ درمان با قرآن، ص 102
7- همان
8- همان
9- همان

ص:158

سوره ذاریات

اشاره

ذاریات؛ پنجاه و یکمین سوره قرآن است که مکی و 60 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ذاریات

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید ده برابر باد هایی که در دنیا می وزد به او ده حسنه داده می شود(1)

از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید مانند چراغی درخشان موجب نورانیت او در قبر می شود(2)

در روایت دیگری از ایشان آمده است: کسی که سوره ذاریات را قرائت می کند خداوند امور معیشت او را اصلاح می کند و او روزی فراوان عطا می شود... (3)

آثار و برکات سوره ذاریات

1) آسان شدن زایمان

از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر سوره ذاریات را در ظرفی چینی یا بلوری بنویسند و پس از شستن از آبش بنوشند خوف و ترس از او برداشته می شود و اگر بر زن بارداری که سخت زایمان می کند بیاویزند به زودی زایمان می کند(4)

2) بهبود بیماری

در سخنی از امام صادق علیه السلام در این باره نقل شده است: اگر این سوره را نزد بیماری که بستری است بنویسند خداوند به صورت جدی بر او آسان می گیرد.(5)

3) جهت گشودن بخت دختران

هر کس آیه ﴿49 سوره ذاریات﴾ را بنویسد و برگردن دختری ببندد که شوهر نکرده به لطف خداوند به زودی ازدواج می کند.(6)


1- مجمع البیان،ج9، ص252
2- الدعوات، ص243
3- ثواب الاعمال، ص115
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص155
5- همان
6- قرآن درمانی روحی وجسمی، ص226

ص:159

سوره طور

اشاره

پنجاه و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 49 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره طور

در فضیلت این سوره از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: کسی که سوره طور را قرائت نماید خداوند او را از عذاب ایمن داشته و به بهشت وارد می کند(1)

در سخنی از امام صادق و امام باقر علیهما السلام نقل شده: هر کس سوره طور را قرائت کند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع خواهد کرد(2)

آثار و برکات سوره طور

1﴾ از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره طور را قرائت نماید و بر قرائت آن مداومت ورزد، اگر در زندان و در غل و بند باشد خداوند راه خروج و آزادی او را آسان می کند هر چند جرم های بزرگ داشته باشد(3)

2﴾ امام جعفر صادق علیه السلام در برکات این سوره فرموده اندک هر کس بر قرائت سوره طور مداومت ورزد اگر زندانی باشد خداوند راه خروجش را آسان می کند هر چند بر گردنش حدّ واجب شده باشد و اگر مسافر باشد در طول مسافرتش از امور ناخوشایند و خطرات در امان می ماند و اگر بر موضع عقرب گزیدگی بپاشند به اذن خدا بهبود می یابد.(4)


1- مجمع البیان، ج9،ص270
2- ثواب الاعمال، ص116
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص175
4- همان

ص:160

سوره نجم

اشاره

نجم؛ پنجاه و سومین سوره قرآن است که مکی و62 آیه دارد.واز سوره های سجده دار است.

فضیلت و خواص سوره نجم

رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره شریفه فرموده است: هر کس سوره نجم را قرائت کند ده برابر تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان پیامبر صلی الله علیه و آله به او پاداش داده می شود(1)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: هر که بر قرائت سوره نجم مداومت داشته باشد در بین مردم زندگی خواهد کرد در حال که او را می ستایند و خداوند گنا هان او را می بخشد و مردم او را دوست دارند(2)

آثار و برکات سوره نجم

1) زیاد شدن قوت و قدرت قلبی

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر سوره نجم رابر پوست حیوانی بنویسند و با خود داشته باشند در مقابله با هر حاکمی که با او روبرو می شود، قوت و قدرت قلبی پیدا می کند و آن حاکم و سلطان به او احترام می گذارد.(3)


1- مجمع البیان، ج9، ص270
2- ثواب الاعمال، ص116
3- تفسیرالبر هان، ج5،ص185

ص:161

2) رفع گریه کودکان

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده: اگر آیات 61-59 سوره ﴿نجم﴾ را بنویسد برای جلوگیری یا رفع گریه زیاد کودکان بر آنان بیاویزد یا به همراه آنان قرار دهند آرام می شوند.(1)

ختم مجرب

جهت برآورده شدن هر حاجتی ﴿21﴾ بار این سوره را در یک جلسه بخواند انشاءالله نتیجه می گیرد.(2)

سوره قمر

اشاره

قمرو نام دیگرش ﴿اقتربت الساعة﴾ (3) پنجاه و چهارمین سوره قران است که مکی و 55 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره قمر

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره قمر را یک روز در میان قرائت کند در حالی وارد قیامت می شود که صورتش مانند شب چهارده می درخشد و هر کس آن را هر شب قرائت کند بهتر است و در روز قیامت در حالی می آید که چهره اش از سفیدی می درخشد(4)

هم چنین ابن عباس از ایشان نقل می کند: قاری سوره قمر در کتاب آسمانی تورات سپیدرو نامیده شده استو در روزی که چهره ها سپید یا سیاه می شود چهره قاری آن سپید و نورانی است(5)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده است: هر کس سوره قمر را قرائت کند، خداوند او را در حالی از قبرش خارج می کند که بر شتری از شتران بهشتی سوار شده است(6)


1- المصباح کفعمی، ص 458
2- درمان با قرآن،ص 105
3- درمان با قرآن، ص105
4- مجمع البیان،ج9، ص307
5- الجامع الصغیر، ج2، ص234.
6- ثواب الاعمال، ص116.

ص:162

آثار و برکات سوره قمر

1) جهت یافتن محبوبیت نزد مردم

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس در روز جمعه هنگام ظهر سوره قمر را بنویسد و آن را زیر عمامه خود قرار دهد یا آن را همراه خود قرار دهد در نزد مردم آبرومند و محبوب خواهد بود.(1)

2) آسان شدن کارهای سخت

امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر در ظهر روز جمعه سوره قمر را بنویسد و با خود همراه داشته باشد به اذن خداوند کار های سخت بر آنان آسان می شود.(2)

سوره الرحمن

اشاره

الرحمن و نام دیگرش ﴿آلاء﴾ (3) پنجاه و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 78 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره الرحمن

در فضیلت این سوره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند هر چیزی عروسی دارد و عروس قرآن سوره الرحمن است (4)

و در رویات دیگری آمده : هرکسی سوره الرحمن را قرائت کند خداوند به ضعف و ناتوانی او رحم می اورد و او توانایی ادای شکر نعمت های خدادادی را پیدا می کند(5)

امام صادق علیه السلام فرمودند: از قرائت سوره الرحمن و عمل به آن غافل نباشید زیرا این سوره در دل منافقان استقرار نمی یابد.در روز قیامت خداوند این سوره را به شکل انسانی در بهترین شکل و خوشترین بو وارد می کند تا اینکه در جایگاهی که نزدیکتر از آن وجود ندارد نزد خداوند می ایستد آنگاه خداوند می فرماید چه کسی در دنیا همواره تو را قرائت می کرد؟ سوره الرحمن در جواب می گوید ای پروردگارم فلان و فلان پس از آن چهره ایشان سفید و نورانی می شود خداوند به این گروه می فرماید هر کس را که دوست دارید شفاعت کنید آن گاه خداوند می فرماید به بهشت وارد شوید و هرجایی که دوست دارید سکونت گزینید(6)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص213
2- همان
3- درمان با قرآن، ص106
4- مستدرک الوسائل، ج4، ص351
5- مجمع البیان، ج9،ص326
6- ثواب الاعمال، ص116

ص:163

از امام صادق علیه السلام نقل شده: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند و همه جا پس از آیه ﴿فبای الاء ربکما تکذبان﴾ بگوید: ﴿لابشیء من الائک رب اکذب﴾ اگر در آن روز یا شب از دنیا برود شهید محسوب می شود(1)

از حضرت زهرا سلام الله علی ها روایت شده است: قرائت کننده سوره الرحمن در ملکوت آسمان ها و زمین ها ساکن در بهشت فردوس خوانده می شود.(2)

آثار و برکات سوره الرحمن

1) آسان شدن امور

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس این سوره را بنویسد و به خود همراه داشته باشد خداوند هر کار سختی را برای او آسان می کند.(3)

2) درمان درد چشم

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره الرحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد.(4)

3) بهبود بیماری طحال، قلب و...

مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده است : اگر سوره الرحمن را بنویسند و بشویند و از آب آن بیاشامند برای بیماری طحال و درد ها و بیماری های قلب مفید است و اگر نوشته آن را برای درد چشم و بیماری صرع به همراه داشته باشند بهبود میبخشد.(5)


1- همان
2- کنزالعمال، ج2، ص264
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص238
4- همان
5- المصباح کفعمی، ص458

ص:164

4) آسان شدن وضع حمل

برای تسهیل وضع حمل آیه ﴿سنفرغ لکم ای ها الثقلان فبای الاء ربکما تکذبان﴾ را بنویسند و بر پشت حامله ببندند بعد که فارغ شد آن را باز کنند.(1)

سوره واقعه

اشاره

پنجاه و ششمین سوره قرآن واقعه نام دارد که مکی و 96 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره واقعه

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس این سوره را قرائت نماید نوشته می شود که او از گروه غافلان نیست.(2)

این سوره از سوره هایی است که اخبار قیامت و احوال آن در آن آمده است و از اسباب پیر شدن رسول الله صلی الله علیه و آّله است.ابن عباس می گوید: مردی از رسول خدا پرسید: چرا اینقدر زود پیر شدید؟ در جواب فرمود: سوره های هود، واقعه، مرسلات، نبا مرا پیر کرده است.(3)

از امام باقر علیه السلام روایت شده: هر کس هر شب پیش از خواب سوره واقعه را قرائت کند در حالی خداوند را دیدار می کند که چهره اش مانند ماه شب چهاردهم می درخشد.(4)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به بهشت و ویژگی های آن مشتاق است سوره واقعه را قرائت کند.(5)


1- درمان با قرآن، ص108
2- مجمع البیان، ج9، ص355
3- الأمالی شیخ صدوق، ص304
4- ثواب الاعمال، ص117
5- همان

ص:165

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند خداوند وی را دوست بدارد و نیز دوستی او را در دل همه مردم اندازد و در طول عمرش در این دنیا بدبختی و تنگ دستی نبیند و آسیبی از آسیب های دنیا به او نرسد و از همدمان امیرالمؤمنین علیه السلام باشد و این سوره خصوصیتی نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام دارد که دیگران با وی در آن شریک نیستند.

آثار و برکات سوره واقعه

1) رفع فقر و تنگدستی

هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی رسد.رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: سوره واقعه را به زنانتان یاد دهید زیرا آن سوره بی نیاز کننده است.(1)

در داستان جالبی درباره عبدالله بن مسعود آمده است: عبدالله بن مسعود صحابی بزرگوار رسول خدا صلی الله علیه و آله بیمار شد.خلیفه وقت ، عثمان بن عفان، به دیدار او رفت و ناراحت و نگرانی در چهره او دید از او پرسید: چرا ناراحتی و آه و ناله می کنی؟

گفت: گناهکارم.پرسید: چه می خواهی؟ گفت: رحمت خداوند را،

پرسید: آیا نیاز به پزشک داری؟ گفت: طبیب حقیقی مرا بیمار کرده است.

پرسید: آیا می خواهی کمک مالی به تو بکنم؟ گفت: آن زمان که نیاز داشتم ندادی و اکنون نیازی ندارم.

عثمان گفت: پول می دهم برای دخترانت باشد.ابن مسعود گفت: آن ها نیازی ندارند.چون به ایشان گفته ام که همواره سوره وقعه را قرائت نمایند که هیچ گاه نیازمند نخواهند شد.(2)


1- کنزالعمال، ج1، ص264
2- مجمع البیان، ج9، ص355

ص:166

2) ایجاد برکت

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند موجب افزایش خیر و برکت می شود و هر کس به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می شود و در آن افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد.(1)

3) محبوبیت

امام صادق علیه السلام فرموده است: هر کس در هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست دارد و او را محبوب همه مردم می گرداند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسیدو از همرا هان و رفیقان امیرالمؤمنین علیه السلام خواهد بود.و این سوره ویژه امیرالمومنین علی علیه السلام است و هیچ کس در آن شرکت ندارد.(2)

4) آسانی مرگ و بخشش اموات

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: سوره واقعه دارای منافع و بهره های زیادی است که قابل شمارش نیست.از جمله فواید این سوره آن است که اگر برای مرده ای خوانده شود، خداوند او را می امرزد و اگر برای کسی که در حال احتضار و مرگ است بخواند، مرگ و خروج روحش به اذن خدا آسان می شود.(3)

5) آسانی زایمان

به همراه داشتن نوشته سوره واقعه موجب آسانی زایمان می شود.(4)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص249
2- ثواب الاعمال، ص117
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص250
4- المصباح کفعمی، ص458

ص:167

ختومات مجرب

1) جهت برآورده شدن حاجات شرعی و ادای دین

40 شب، هر شب یک بار سوره ﴿واقعه، مزمل، لیل، انشراح﴾ را بخواند و بعد از تلاوت این سوره ها دعای زیر را بخواند.که بسیار مجرب است:

﴿یا رازق السائلین، یا راحم المساکین، یا ولی المؤمنین، یا غیاث المستغیثین، یا ارحم الراحمین، صل علی محمد و آل محمد واکفنی حلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمّن سواک، یا اله العالمین و صلی الله محمد و آله اجمعین﴾(1)

2) جهت زیاد شدن رزق و روزی و وسعت معیشت

از شب شنبه شروع کند و هر شب 3 بار بخواند و استثنائاً در شب جمعه 8 بار بخواند و این عمل را 5 هفته اجرا کند و قبل از تلاوت هر بار این سوره این دعا را بخواند:

﴿اللهم ارزقنا رزقاً حلالاً طیّباً من غیرک استجب دعوتنا من غیر رد و اعوذ من الفضیحتین الفقر و الدّین و ادفع عنّی هذین بحق الامامین الحسن و الحسین علیهما السلام برحمتک یا ارحم الراحمین﴾(2)


1- درمان با قرآن، ص111
2- همان

ص:168

سوره حدید

اشاره

سوره حدید در مدینه نازل شده و پنجاه و هفتمین سوره قرآن است و دارای 29 آیه می باشد.

فضیلت و خواص سوره حدید

در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت کند از کسانی است که به خدا و رسولش ایمان آورده است.(1)

سوره حدید از سوره هایی است که احتمال وجود اسم اعظم درآن وجود دارد.پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به براد بن عازب فرمود: اگر می خواهی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، ده آیه اول سوره حدید و آیات آخر سوره حشر را بخوان.(2)

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره حدید و مجادله را در نماز های واجب خود بخواند و بر انجام آن مداومت کند، خداوند او را تا زمان مرگش هرگز عذاب نمی کند و نه خودش و نه خانواده اش هیچ گونه بدی، نمی بیند و هیچ فقر و نیاز شدیدی به او نمی رسد.(3)

آثار و برکات سوره حدید

1) ایمن شدن از عذاب الهی و آزاد شدن از زندان

در تفسیر البر هان درباره خواص و آثار سوره حدید از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت نماید بر خدا لازم است که او را از عذاب خدا ایمنی بخشد و در بهشت به او نعمت بخشد و هر کس بر قرائت این سوره مداوت کند و زندانی و در غل و زنجیر باشد خداوند راه نجات او را آسان می کند.(4)


1- مجمع البیان، ج9، ص381
2- کنزالعمال، ج5، ص394
3- ثواب الاعمال، ص117
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص277

ص:169

2) ایجاد قوت و شجاعت در جنگ

هر کس سوره حدید را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر در جنگی شرکت کند هیچگونه تیر و چیز فلزی به بدن او وارد نمی شود و در جنگ دارای قوت قلب و پردلی می شود و اگر بر جایی از بدن که آهنی ﴿یا فلزی دیگر﴾ بر آن وارد شده است، خوانده شود در همان ساعت و بدون درد خارج می شود.(1)

ختم مجرب

وضوی کامل بگیرد و در روز جمعه 7 بار سوره حدید را بخواند و در آخر بگوید:

﴿اللهم انی اسألک بعزتک یا عزیز و بقدرتک یا قدیر و بحمتک یا حکیم و برحمتک یا رحمن و بمنّک یا منّان أن تحفظنا بالایمان قائماً قائداً راکعاً و ساجداً و نادماً و یقظةً و حیاً و میّتاً و علی کل حالِ اعوذ بالله من شرّ نفسی و من کلّ ذی شرّ شیاطین الجنّ و الانس و من شرّ کلّ دابة انت آخذُ بَنا میت ها انّ ربی علی صراطٍ مستقیم و صلی الله علی محمد و آله اجمعین.﴾(2)

سوره مجادله

اشاره

پنجاه و هشتمین سوره قرآن کریم مجادله و نام های دیگرش ﴿الظ هار﴾ ﴿قدسمع﴾ (3) است که مکی و دارای 22 آیه می باشد.در تمامی این سوره نام مبارک الله تکرار شده است.

فضیلت و خواص سوره مجادله

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره مجادله را قرائت نماید در روز قیامت از حزب خدا﴿حزب الله﴾ نوشته می شود.(4)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس سوره حدید و مجادله را در نماز واجبی قرائت کند و بر انجام آن مداومت ورزد خداوند او را تا زمان مرگش هرگز عذاب نمی کند و نه در خودش و نه در خانواده اش هیچ بدی نمی بیند.و هیچ فقر و نیاز شدیدی به او نمی رسد.(5)

همچنین در روایتی از ایشان آمده است: هر کس در شب جمعه سوره مجادله را قرائت کند تا صبح از بلا ها در امان می ماند.(6)


1- همان
2- درمان با قرآن،ص 112
3- درمان با قرآن، ص113
4- مجمع البیان، ج9، ص407
5- ثواب الاعمال، ص117
6- مستدرک الوسائل، ج6، ص105

ص:170

آثار و برکات سوره مجادله

1) برای حفظ اموال

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر سوره مجادله را بنویسند و به همراه مریضی قرار دهند و یا بر مریضی بخوانند درد او آرام می شود و اگر ان را بر مالی که دفن شده یا انبار شده بخوانند حفظ می شود.(1)

2) آرامش دهنده مریض

در سخنی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: هر کس سوره مجادله را نزد مریضی بخواند موجب آرامش و خواب او می شود و اگر در قرائت این سوره مداومت شود و همیشه در شب و روز آن را بخوانند موجب حفظ و امان از هر خطری می شود و اگر برای چیز انبار شده و دفن شده بخوانند مایه حفظ ان می شود و اگر نوشته شده سوره مجادله را در مزرعه حبوبات یا انبار آن بگذارند از آفات و چیز هایی که موجب خرابی و تلف آن می شود در امان می ماند.(2)

3) اعتبار نزد مردم

هر کس این سوره را بخواند کسی بر او فائق نشود و با او نتوانند که مجادله نمایند و در چشم همه مردم موقر و معتبر باشد.(3)

4) جهت غلبه بر دشمن

برای غلبه بر دشمن سه بار بر مشت خاک بخواند و به طرف دشمن اندازد بر دشمن مغلوب گردد.(4)


1- تفسیرالبر هان, ج6، ص309
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص309
3- درمان با قرآن، ص113
4- همان

ص:171

سوره حشر

اشاره

پنجاه و نهمین سوره قران کریم است که در مدینه منوره نازل شده و 24 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره حشر

از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره حشر را قرائت کند بهشت و جهنم و عرش و کرسی و حجاب های آن و آسمان های هفتگانه و زمین های هفتگانه و هوا و باد ها و پرندگان و درختان و کوه ها و خورشید و ماه و فرشتگان، همگی بر او درود و صلوات می فرستند و برای او طلب مغفرت و امرزش می کنند و اگر همان روز یا شب قرائت سوره حشر، از دنیا برود شهید محسوب می شود.(1)

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است:

هر کس در عصر ها سوره الرحمن و حشر را قرائت نماید خداون فرشته ای را با شمشیر برهنه مأمور می کند تا صبح از او مراقبت نماید.(2)

در روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس سوره حشر را قرائت نماید عضو حزب الله است که رستگارانند.(3)

انس بن مالک از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده است که به مردی فرمود: هر گاه می خواهی به رختخواب بروی سوره حشر را قرائت کن و اگر مردی شهید محسوب می شوی.(4)

اسم اعظم خداوند اسمی است که با دستیابی به آن بسیاری از مشکلات مادی و معنوی را حل کرده و به بسیاری از مقامات می توان دست یافت.نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: اسم اعظم خدا در شش آیه آخر سوره حشر است.(5)

و نیز فرمودند هر کس آیات آخر سوره حشر را در شب و روز بخواند و در آن روز یا همان شب بمیرد بهشت بر اوواجب می شود.(6)


1- ثواب الاعمال، ص117
2- مجمع البیان، ج9، ص423
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص331
4- الدر المنثور، ج6، ص187
5- کنزالعمال, ج5، ص194
6- الدر المنثور، ج6، ص187

ص:172

آثار و برکات سوره حشر

1) شفای بیمار

هرگاه این سوره را با خلوص بر بیمار بخوانند انشاءالله شفابخش است.در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله آمده است: هنگام قرائت سه ایه آخر سوره حشر دست را بر سر بگذارید و آیات را قرائت نمایید که این دستور جبرییل است از جانب خداوند .و این عمل شفای همه بیماری هاست به جز مرگ.(1)

2) حفظ و امان

امنیت یابی و آسایش از خواص قرائت و کتابت این سوره عظیم الشأن است .پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در این باره فرمودند: هر کس سوره حشر را در شب جمعه قرائت نماید تا صبح از انواع بلا ها در امان خواهد بود.(2)

3) تقویت حافظه و هوش

امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: هر کس سوره حشر را بنویسد و با آب پاک بشوید و بیاشامد حافظه ای قوی و هوشی سزشار نصیب او خواهد شد.(3)

4) بخشش گناهان

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سه ایه پایانی سوره حشر را قرائت کند گنا هان گذشته و آینده اش بخشیده خواهد شد.(4)

5) جهت ورم پا

امام محمد باقر علیه السلام خطاب به جابر فرمودند: وقتی جایی از پایت ورم کرد برای آن آیه آخر سوره حشر را سه مرتبه بخوان که به اذن الله آن درد و ورم خوب خواهد شد.(5)

6) جهت درمان سردرد

حضرت علی علیه السلام آیه های آخر سوره حشر را مایه درمان سردرد دانسته اند.(6)

سوره ممتحنه

اشاره

شصتمین سوره قرآن کریم ممتحنه ونام های دیگر آن ﴿الامتحان، الموده﴾(7)می باشد.این سوره شریفه در مکه نازل شده و 13 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ممتحنه

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره ممتحنه را قرائت نماید تمام مؤمنان از زن و مرد، از او شفاعت می کنند.(8)

امام سجاد علیه السلام نیز در این باره فرمودند: کسی که این سوره را در نماز های واجب و مستحب خود قرائت کند خداوند قلب او را برای ایمان اماده می کند و چشمان اورا نورانی کرده و هیچ گاه به فقر و نیازمندی مبتلا نمی کند و قاری این سوره و فرزندان او به بیماری جنون مبتلا نمی شوند.(9)


1- بحارالانوار، ج89،
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص331
3- همان
4- مجمع البیان، ج9، ص439
5- وسائل الشیعه، ج2، ص424
6- بحارالانوار، ج89، ص 308
7- درمان با قرآن ص116
8- مجمع البیان، ج9، ص 443
9- ثواب الاعمال، ص118

ص:173

از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس این سوره را قرائت نماید فرشتگان بر او درود فرستاده و برای او طلب بخشش می کنند و اگردر همان روز قرائت سوره ممتحنه، از دنیا برود شهید از دنیا رفته است و مؤمنان در روز قیامت شفیع او خواهند بود.(1)

آثار و برکات سوره ممتحنه

1) درمان بیماری طحال و جلوگیری از بیماری

هر کس این سوره را بنویسد و پس از شستن، سه روز پی در پی از آب آن بنوشد، اگر بیماری طحال داشته باشد بهبود می یابد و از درد و زیادشدن بیماری جلوگیری می کند.(2)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: اگر سوره ممتحنه را بنویسد و پس از شستن سه روز متوالی از آب آن بنوشد به اذن خداوند آن بیماری از او دفع می شود.(3)

2) جهت تحبیب و عشق

دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از ﴿حمد﴾، هفت مرتبه آیه شریفه﴿7 سوره ممتحنه﴾ را بخواند و پس از سلام ابتدا هفت مرتبه بگوید: ﴿اللهمَ لَیِّنْ قَلْبَ فلان بن فلان کما لَیَّنْتَ الحَدیدَ لِداود.﴾ و بعد سیصد مرتبه بگوید: ﴿یا حبیبَ المُدَّبِرین حَبِّب مَحَبَّتی علی قلب فلان بن فلان﴾.(4)

سوره صف

اشاره

شصت و یکمین سوره قرآن کریم است که مدنی و 14 آیه دارد.این سوره به حضرت عیسی وحوارییون عیسی علیه السلام نیز شهرت دارد.

فضیلت و خواص سوره صف

از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره روایت شده: هر کس سوره عیسی علیه السلام را قرائت نماید تا هنگامی که قاری این سوره در دنیاست بر او درود می فرستد و برای او طلب مغفرت و آمرزش می کنند و در روز قیامت نیز رفیق و همراه حضرت عیسی علیه السلام خواهد بود.(5)

در سخنی از امام محمد باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره صف را قرائت نماید و آن را در نماز های واجب و مستحب خود همیشه بخواند، خداوند او را همراه با فرشتگان و پیامبران الهی در یک ﴿صف﴾ قرار خواهد داد.(6)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص 351
2- همان
3- همان
4- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص 250 به نقل از عشق و محبت ص 75
5- مجمع البیان، ج9، ص459
6- ثواب الاعمال، ص118

ص:174

آثار وبرکات سوره صف

1﴾ ایمنی در سفر

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هر کس در سفر هایش بر قرائت سوره صف مداومت ورزد خداوند او را حفظ می کند و از خطرات دزد و راهزن در امان است تا به خانه اش برگردد.(1)

از امام صادق علیه السلام نیز شبیه به این مضمون آمده است: هر کس سوره صف را قرائت کند و در سفر هایش بر قرائت آن مداومت ورزد از خطرات و راهزنان در امان می ماند.و همواره در حفظ و حراست الهی است تا به نزد خانواده اش بازگردد.(2)

سوره جمعه

اشاره

شصت و دومین سوره قران کریم است که مدنی و 11 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره جمعه

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله رواست شده است: هر کس سوره جمعه را قرائت نماید خداوند ده برابر کسانی که در نماز جمعه شرکت می کنند ونیز کسانی که در شهر های مسلمان نشین به نماز جمعه نمی روند، حسنه عطا می کند.(3)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده: هر کس این سوره را در هر شب جمعه بخواند کفاره گنا هان ما بین دو جمعه خواهد بود.(4)

حضرت امام محمد باقر علیه السلام نیز فرمودند: سوره جمعه و منافقون را قرائت کن زیرا قرائت این دو سوره در روز جمعه در نماز صبح و ظهر و عصر سنت است.(5)

در سخنی از امام صادق علیه السلام هم امده است: برای هر مؤمنی لازم و شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را بخواند که اگر چنین کند مانند ان است که همسنگ عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کار های او و ثواب های او فقط بهشت است.(6)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص361
2- همان
3- مجمع البیان، ج10، ص5
4- بحارالانوار، ج86، ص362
5- علل الشرائع، ج2، ص356
6- ثواب الاعمال، ص118

ص:175

امام محمد باقر علیه السلام فرموده اند: خداوند به وسیله سوره جمعه مؤمنان را گرامی داشته است.رسول خدا صلی الله علیه و آله سوره جمعه را بشارتی برای مومنان و سوره منافقون را توبیخی برای منافقان قرار داد به همین سبب نباید قرائت این دو سوره را در نماز جمعه ترک کرد.(1)

آثار و برکات سوره جمعه

1) دور کننده امور خوفناک

هر کس در هر شب و روز ، سوره جمعه را قرائت نماید از انچه می ترسد ایمنی می یابد و هر چیز خوفناک و ترسناکی از او دور می شود.(2)

همچنین از ایشان روایت است : هر کس در قرائت سوره جمعه مداومت ورزد اجر عظیمی نصیب او خواهد شد و از هر چیزی که موجب ترس و خوف اوست ایمن می گردد.(3)

2) دور کننده وسوسه شیاطین

امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: هر کس شب ها و روز ها در صبح و عصر، سوره جمعه را قرائت نماید از وسوسه شیطان ایمن می شود و خداوند گناه آن روز او را می بخشد.(4)


1- تهذیب الاحکام، ج3، ص6
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص371
3- همان
4- همان

ص:176

3) برای حفظ زراعت

برای حفظ زراعت و محصول کاشته از افت ها و ایجاد برکت در آن ها آیه 4 سوره جمعه را بر یک صدف در روز جمعه بنویسد و در زمین کشاورزی بیندازد هم چنین اگر این آیه را بنویسد ودر هر چیزی قرار دهند سبب حفظ و برکت در آن میشود.(1)

سوره منافقون

اشاره

این سوره در مدینه نازل شده و شصت و سومین سوره قرآن کریم است و 11 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره منافقون

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس این سوره را قرائت نماید از نفاق مبرا می شود.(2)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: برای هر مؤمنی لازم و شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را قرائت نماید که اگر چنین کند مانند ان است که معادل عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کار های او و ثواب های او فقط بهشت است.(3)

آثار و برکات سوره منافقون

1) درمان دمل ها

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره منافقون را قرائت کند از شک و نفاق در دین دور خواهد بود و اگر برای دمل ها خوانده شود از بین می رود و اگر برای درمان درد های باطنی و درون بدن خوانده شود آرام می گیرد.(4)


1- خواص القرآن و فوائده، ص131
2- مجمع البیان، ج10، ص15
3- ثواب الاعمال، ص118
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص371

ص:177

2) برای درد چشم

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: اگر برای بیمار و علیل و درمندی خواند شود شفا یابد.و امام صادق علیه السلام فرمودند: این سوره را برای درد چشم بخواند دردش آرام گرفته و از بین می رود... (1)

3) برای دفع شر دشمنان و اذیت و آزار آنها

آیه 4 سوره منافقون را بر روی یک مقدار خاکی که پاک است و خورشید بر آن نتابیده است﴿یعنی از باطن زمین برداشته شود﴾ بخوانند و مخفیانه و بدون اینکه دشمن آن را ببیند به رویش بپاشند از شر دشمن در امان خواهد ماند.(2)

سوره تغابن

اشاره

شصت و چهارمین سوره قران کریم است که مدنی و 18 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره تغابن

رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: هر کس سوره تغابن را قرائت نماید مرگ ناگ هانی از او دفع می شود.(3)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر کسی سوره تغابن را در نماز های واجب قرائت کند این سوره در روز قیامت شفیع او محسوب می شود و شهادت دهنده عادلی است که نزد خداوند در روز رستاخیز به سود قاری شهادت می دهد.آنگاه از او جدا نمی شود تا اینکه او را وارد بهشت سازد.(4)


1- همان
2- خواص القران و فوائده، ص134
3- مجمع البیان، ج10، ص27
4- ثواب الاعمال، ص118

ص:178

جابر از امام باقر علیه السلام در فضیلت سوره های مسبّحات ﴿سوره هایی که با کلمه سبح یا یسبح شروع می شود﴾ روایت کرده است: هر کس همه سوره های مسبّحات را قرائت کند پیش از آن که بمیرد حضرت قائم علیه السلام را درک می کند و اگر بمیرد در جوار رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهد بود.(1)

آثار و برکات سوره تغابن

1) جهت امنیت و دفع شر دشمن

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: قرائت سوره تغابن هنگامی که با حاکم و سلطانی روبرو می شوند که از او می ترسند مایه امنیت و دفع شر او می شود.(2)

2) برای پیدا شدن شیء گم شده

اگر شخصی چیزی را در زمین پن ها ن کند و فراموش کند که آن را در کجا دفن کرده است آیه 7 سوره تغابن را در کاغذی نو بنویسد و با آب پاکی آن را بشوید و ابتدا در آن مکان که گمان دارد شی دفن شده در آنجاست کندر بسوزاند و بعد آب شسته شده ان را بر آنجا بپاشد خداوند او را به شئ دفن شده هدایت می کند.(3)


1- همان، ص119
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص391
3- همان

ص:179

سوره طلاق

اشاره

شصت و پنجمین سوره قران کریم است که 12 آیه دارد و در مدینه نازل شده است.

فضیلت و خواص سوره طلاق

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است: هر کس سوره طلاق را قرائت نماید.در حال بقا و پایداری بر سنّت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خواهد مرد.(1)

در سخنی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره طلاق و تحریم را در نماز های خود قرائت کند خداوند در روز قیامت او را از ترس و خ وف و حزن و اندوه در امن می دارد و از افتادن در آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت مب کندو این دو سوره او را حفظ می کنند.زیرا متعلق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشند.(2)

آثار و برکات سوره طلاق

1) بیهود بیماری و ادای قرض و بدهکاری

روایت شده است که قرائت این سوره برای بهبود بیماری و ادای قرض و بدهکاری مفید است.(3)

2) برای محبت

به نیت محبت 21 مرتبه این سوره را بخوانند.(4)

وسعت رزق

3﴾ برای وسعت رزق 3 مرتبه این سوره خوانده شود.(5)

ختومات مجرب

1) وسعت رزق و روزی

برای وسعت رزق و روزی و رسیدن به مال، آیه 2-3 سوره طلاق را به این شکل ختم نماید: ابتدای ختم جمعه یا پنج شنبه یا دوشنبه باشد و اگر جمعه باشد بهتر است.تا چهل روز هر روز 159 مرتبه آیه شریفه رابخواند و بهتر است بعد از نماز صبح باشد .فقط در روز چهلم 179 مرتبه باشد و در ابتدای ختم برای استجابت حاجت، غسل حاجت نموده دو رکعت نماز بخواند و صد مرتبه صلوات بفرستد ﴿در روز اول﴾ و روز آخر بعد از اتمام، صد صلوات بفرستد.

شک نکند و ناامید نشود و اگر بار اول به نتیجه نرسید تکرار کند که انشاءالله به مراد می رسد.(6)

2) گشایش کارها

به تجربه رسیده است که هرکس هر روز به خواندن آیه مبارکه ﴿من یتق الله... ﴾ ﴿آیات 3-2﴾ سوره طلاق همت کند مهمات و گشایش امورات بسته خود را خواهد دید.(7)

3) جهت رفع گرفتاری

یک هفته هر شب بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز بدین کیفیت بخواند .در رکعت اول بعد از حمد آیه ﴿من یتق الله﴾ آیه 3-2 سوره طلاق را 25 بار بخواند.(8)


1- مجمع البیان، ج10، ص36
2- ثواب الاعمال، ص118
3- مستدرک الوسائل، ج13، ص290
4- درمان با قرآن،ص 120
5- قرآن درمانی روحی و جسمی، ص260
6- همان
7- درمان با قرآن، ص121
8- درمان با قرآن، ص121

ص:180

خاصیت آیه «من یتق الله...»

هر کس تقوای الهی پیشه کند و از گناه دوری کند خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند و اورا از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکل نماید خدا او را کفایت می کند و خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای داده است.

این آیه از امید بخش ترین آیات قرآن کریم است که تلاوت آن دل را صفا و و جان را نور می بخشد در حدیثی از ابوذر غفاری نقل شده که حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: من آیه ای را در قرآن می شناسم که اگر تمام انسان ها دست به دامن آن زنند برای حل مشکلات آن ها کافی است پس آیه فوق را سه مرتبه با تکرار تلاوت فرمود.

و در حدیث دیگر فرمود: خداوند پرهیزگاران را از شب هات دنیا و حالات سخت مرگ و شدائد روز قیامت ر هایی بخشید.البته مفهوم آیه این نیست که انسان دست از تلاش و کوشش بکشد.

چنانچه حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی ایه فوق نازل شد عده ی در ها را به روی خود بسته و رو به عبادت آوردند و گفتند خداوند روزی ما را عهد ه دار شد.این خبر به گوش پیغمبر رسید کسی را نزد آن ها فرستاد که چرا چنین کرده اید هر کس چنین کاری کند دعای او مستجاب نمی شود بر شما باد بر کار و تلاش همراه با تقوا.(1)

سوره تحریم

اشاره

شصت و ششمین سوره قران کریم است که مدنی و 12 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره تحریم

از رسول خدا صلی الله علیه و آله سلم روایت شده است: هر کس سوره تحریم را قرائت نماید موفق به توبه نصوح و بدون بازگشت به گناه می شود.(2)


1- قرآن درمانی روحی و جسمی،ص261
2- مجمع البیان، ج10، ص52

ص:181

در روایتی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: هر کس سوره های طلاق و تحریم را در نماز واجب خود بخواند، خداوند در روز قیامت او را از ترس و خوف و حزن و اندوه در امن می دارد و در آفتادن آتش معاف می دارد و او را به خاطر تلاوت این دو سوره وارد بهشت می کند و این دو سوره او را حفظ می کند زیرا متعلق به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می باشد.(1)

آثار و برکات سوره تحریم

1) تخفیف در سختی جان دادن و عذاب

در خواص و آثار این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: اگر سوره تحریم را برای شخص محتضری بنویسند و از سختی جان دادن او کاسته می شود و اگر آن را بخوانند و ثوابش را برای اموات هدیه بفرستند همچون برق به ان ها می رسد و در عذاب آن ها تخفیف داده می شود.(2)

2) درمان فرد مارگزیده و بیمار صرعی

... و اگر این سوره را بر فرد گزیده شده از مار قرائت کنند شفا می یابد و سم در بدن او حرکت نمی کند و بی اثر می شود .و اگر این سوره را برای بیماری که مبتلا به صرع است بنویسند و پس از شستن آب آن را بر رویش بپاشند بیماری از او دور می شود.(3)

3) ایجاد آرامش و درمان بی خوابی

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده: ... و اگر کسی که اضطراب شدید دارد این سوره را قرائت نماید آرامش پیدا می کند و اگر بر بیمار صرعی بخوانند به هوش آید و اگر برای کسی که بی خوابی و شب بیداری به سراغش آمده بخوانند موجب خوایدن او می شود.(4)

4) ادای دین و بدهکاری

از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده: ... اگر شخص بدهکاری و دین زیادی دارد بر قرائت سوره تحریم مداومت کند همه بدهی اش ادا می شود.(5)


1- ثواب الاعمال، ص118
2- مستدرک الوسائل، ج2، ص241
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص417
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص417
5- همان

ص:182

سوره ملک

اشاره

شصت و هفتمین سوره قرآن کریم است که مکی است و 30 آیه دارد.نام دیگر این سوره ﴿المنجیه﴾ و ﴿الواقعیة﴾ می باشد (1)

فضیلت و خواص سوره ملک

از رسول خدا صلی الله علیه آله وسلم روایت شده است: هر کس در شب سوره ملک را قرائت کند اجری مانند احیای شب قدر را خواهد داشت.(2)و ایشان خود هر شب پیش از خواب این سوره را قرائت می کردند.(3)

ایشان در روایتی دیگر فرموده اند: دوست دارم که سوره ملک در قلب هر مؤمنی باشد(4)

همچنین فرمودند: بدانید سوره ملک از طرف قاری و صاحب این سوره در روز قیامت مجادله می کند و برای او طلب آمرزش و مغفرت می کند.(5)

یکی از ارزش ها وبرتری های این سوره نجات دهندگی ان است .ابن عباس می گوید: مردی بر روی قبری نشست در حال که نمی دانست آنجا قبری است.و سوره ملک را قرائت نمود ناگاه صدایی بلند شنید که می گوید: این سوره نجات دهنده است.این مطلب را به عرض پیامبر خدا صلی الله علیه و آله رساندند ایشان فرمود: این سوره نجات دهنده از عذاب قبر است.(6)

امام باقر علیه السلام نیز در فضیلت این سوره فرمودند: سوره ملک، سوره مانعه است و مانع از عذاب قبر می شود و در تورات نیز سوره ملک نوشته شده است .هر کس در شب ها این سوره را قرائت نماید عملی زیاد و پاک و نیکو به جا آورده است.و از گروه غفلان نوشته نمی شود.من پس از نماز عشای خود به حالت نشسته آن را قرائت می کنم و پدرم امام سجاد علیه السلام در شب و روز این سورهرا قرائت می کرد.هر کس ان را قرائت کند هنگامی که نکیر و منکر از جانب پا هایش وارد قبرش می شوند پا هایش به این دو فرشته می گویند: شمارا به بالاتر از من راهی نیست زیرا این بنده خدا به روی ما ایستاد و سوره ملک را در رشب و روز قرائت می کرد و اگر از جانب شکم و سینه اش بیایند به آن ها گفته می شود که شما را به این بنده راهی نیست؛ زیرا او، سینه اش را جایگاه سوره ملک قرار داده است و اگر نکیر و منکر از جانب سرش بیایند زبانش به آن دو می گو.ید: شما را به پایین تر از من راهی نیست زیرا این بنده خدا به وسیله من سوره ملک را هر شب و روز قرائت می کرد.(7)


1- درمان با قرآن، ص122
2- مجمع البیان، ج10، ص66
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص306
4- کنزالعمال، ص2648.
5- مستدرک الوسائل، ج4، ص366
6- الدعوات، ص279
7- الکافی، ج2، ص633

ص:183

آثار و برکات سوره ملک

1) امنیت

پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: در کتاب خدا سوره ای است که سی آیه دارد و هر کس پیش از خوابیدن آن را قرائت کن خداوند برای او سی حسنه می نویسد و سی گناه از او را پاک می کند وسی درجه بر دجات او می افزایدو فرشته ای از فرشتکان خدا مأمور میشود تا بال هایش را بر روی او بگسترد و او را از هر بدی و آفتی نگه دارد تا از خواب بیدار شود و این سوره از جانب صاحبش در روز قیامت مجادله می کندوان سوره ملک است.(1)

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره ملک را در نماز واجب خود یا پیش از آنکه بخواند قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود تا وارد بهشت شود.(2)

2) شفاعت و بخشش

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده است: سوره در قرآن است که سی آیه دارد و فرد قرائت کننده خود را آنقدر شفاعت می کند تا او را ببخشند و آن سوره ملک است.(3)

همچنین فرموده اند: هر کس سوره ملک را قرائت کند نجات دهنده او از عذاب قبر است و به اجری همانند کسی که شب قدر را احیا داشته است اعطا می شودو هر کس این سوره را حفظ کند.انیس و مونس او در قبر خواهد شد و او را از هر حادثه و عذاب در قبر نگه می دارد او را به خدا نزدیک می کند تا اینکه وارد بهشت شود در حالی که از وحشت قبر در امان است.(4)

3) غفران برای اموات

قرائت قرآن و هدیه کردن ثواب آن به گذشتگان، موجب رفع گرفتاری های آخرتی آن ها و مغفرت و بخشش برای ایشان خواهد بود.رسول خدا صلی الله علیه و آله در این باره فرموده است: هر کس سوره ملک را قرائت کن وبه برداران خود که در گذشته اند هدیه کند ثواب آن با سرعت برق به آن ها خواهد رسید و در عذاب گنا هان ایشان تخفیف داده می شود و مایه انس ایشان در قبر می شود.(5)


1- کنزالعمال، ح 2708
2- ثواب الاعمال، ص119
3- الدر المنثور، ج6، ص246
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص433
5- همان

ص:184

از حضرت صادق علیه السلام نیز روایت شده : هر کس سوره ملک را برای میّتی بخواند از عذابی که در آن است تخفیف داده می شود و اگر قرائت کننده به اموات هدیه کند ثواب آن با سرعت برق به ان ها می رسد.(1)

4) دندان درد

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده است: هر کس که دندانش درد می کند انگشتش را بر دندانی که درد می کند بگذارد و آیه ﴿23 سوره ملک﴾ را هفت مرتبه بخواند.(2)

سوره قلم

اشاره

شصت و هشتمین سوره قران کریم است که 52 ایه دارد و در مکه نازل شده است.این سوره به ﴿ن والقلم﴾ نیز شهرت دارد.(3)

فضیلت و خواص سوره قلم

رسول خدا صلی الله علیه وله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قلم را قرائت نماید خداوند ثواب افراد خوش اخلاق را به او عطا می کند.(4)

از امام صادق علیه السلام نیز در این باره روایت شده است: هر کس سوره قلم را در نماز های واجب یا مستحبی قرائت کند هیچگاه به فقر مبتلا نمی شود و پس از مردن از تاریکی قبر در امان خواهد بود.(5)

آثار و برکات سوره قلم

1) درد دندان

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده استک اگر این سوره را بنویسند و کسی که درددندان دارد آن را به همراه داشته باشد دردش همان ساعت آرام می گیرد.(6)

2) جهت چشم زخم

جهت چشم زخم آیه ﴿و ان یکاد الذین... ﴾ را بنویسد وهمراه خود داشته باشد و در خانه آویزان نماید.اثری عجیب دارد.(7)


1- همان
2- مکارم الاخلاق، ص405
3- درمان با قرآن، ص124
4- مجمع البیان، ج10، ص82
5- ثواب الاعمال، ص119
6- تفسیرالبر هان، ج5، ص451
7- درمان با قران، ص125

ص:185

سوره حاقه

اشاره

شصت و نهمین سوره قرآن کریم است که مکی و 52 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره حاقه

حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس سوره حاقه را قرائت نماید خداوند در حسابرسی او آسانگیری می کند.(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: سوره حاقه را زیاد بخوانید زیرا قرائت آن در نماز های واجب و مستحب از نشانه های ایمان به خدا و رسول اوست، این سوره درباره امیرالمومنین علی علیه السلام و معاویه نازل شده است دین قاری سوره، از او سلب نخواهد شد تا اینکه خداوند را دیدار کند.(2)

در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ست: هر که یازده آیه از سوره حاقه را بخواند خدای تعالی او را از فتنه دجّال نگاه می دارد و اگر همه سوره را بخواند موجب نورانی شدن او از سر تا پا می شود.(3)

آثار و برکات سوره حاقه

1﴾ محافظت جنین و بالا بردن ضریب هوشی طفل

از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده است: ... اگر سوره حاقه را بنویسند و زن باردار آن را به همراه خود داشته باشد فرزندی که در شکم دارد به اذن خداوند حفظ می شود و اگر آن را بنویسند پس از شستن آب آن را به طفل شیرخوار بدهند تا بنوشد آن طفل دارای حافظه و هوش بسیار می شود... (4)

امام صادق علیه السلام نیز در روایتی فرمودند: اگر کودکی از آب نوشته شده سوره حاقه بنوشد بسیار باهوش می شود و خداوند او را به سلامت می دارد و به بهترین شکل رشد و نمو می کند.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص102
2- ثواب الاعمال، ص119
3- روض الجنان و روح الجنان، ج19، ص373
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص467
5- همان

ص:186

اگر آب شسته شده سوره حاقه را زن بارداری بنوشد طفلش بسیار باهوش و ذکاوت می شود و از آزار دهنده ها و شیاطین حفظ می شود و اگر نوشته آن را زن باردار همراه خود داشته باشد جنین در شکم از هر آفت و سویی حفظ می شود.(1)

سوره معارج

اشاره

هفتادمین سوره قرآن کریم است که مکی و دارای 44 آیه است.این سوره به ﴿سأل سائل﴾ نیز شهرت دارد.(2)

فضیلت و خواص سوره معارج

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره معارج را قرائت کند خداوند ثواب کسانی که رعایت امانت و عهد های خود را می کنند و کسانی که بر نماز های خود مواظبت می کنند را به او عطا می کند.(3)

در سخنی از امام صادق علیه السلام نیز آمده است: هر کس سوره معارج را زیاد بخواند خداوند از گنا هان او پرسش نخواهد کرد و در روز قیامت او را نزد پیامبر و اهل بیتش علیهم السلام ساکن خواهد کرد.(4)

آثار و برکات سوره معارج

1) گره گشایی برای اسیران و زندانیان

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در اسارت است یا در زندان و در بند است اگر سوره معارج را بخواند برای او گره گشایی می شودو این سوره او را حفظ می کند تا نزد خانواده اش بازگردد.(5)

2) برای محتلم نشدن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در شب سوره معارج را قرائت نماید از احتلام و جنب شدن در خواب در امان می ماند و تمام شب را در امنیت الهی خواهد بود تا صبح.(6)

3) روا شدن حاجات

روایت است که هر کس بر خواندن این سوره در شب و روز مداومت کند هر حاجتی که دارد روا می گردد.(7)


1- المصباح کفعمی، ص458
2- درمان با قرآن، ص126
3- مجمع البیان، ج10، ص116
4- ثواب الاعمال، ص119
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص481
6- همان
7- درمان با قرآن، ص127

ص:187

سوره نوح

اشاره

هفتاد و یکمین سوره قرآن است که 28 آیه دارد و در مکه نازل شده است.

فضیلت و خواص سوره نوح

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره نوح را قرائت کند از مؤمنانی است که دعای حضرت نوح علیه السلام شامل حال او می شود.(1) و دعا چنین است: ﴿پروردگارا! بر من و پدر و مادرم و هر مؤمنی که در سرایم درآید و بر مردان و زنان باایمان ببخشای و بر هلاکت ستمگران بیفزای﴾(2)

از امام جعفر صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس که به خدا ایمان دارد و کتابش را قرائت می کند قرائت سوره نوح را ر ها نکند.هر بنده ای که با امید به پاداش الهی و شکیبایی در راه خدا سوره نوح را در نماز های واجب و مستحب خود بخواند خداوند او را در خانه های نیکوکاران مسکن دهد و سه بهشت از بهشت هایش را به کرامت خود به او عطا می کند و با تعدادی زیادی از حوریان بهشتی تزویج نماید.(3)

آثار و برکات سوره نوح

1) رهایی از اسارت

در خواص و آثار این سوره مبارکه از امام صادق علیه السلام روایت است: هر کس سوره نوح را قرائت نماید اگر در بند و اسارت یا زندان باشد راه برون شدنش آسان می شود و اگر برای سفر باشد در گشایش و بهره وری برای او باز می شود تا اینکه به خانه اش بازگردد.(4)

2) بهبود وضعیت مالی

امام جواد علیه السلام نیز به یکی از یارانشان فرمودند تا برای رفع بدی حال و سختی وضعیت مالی بر قرائت این سوره مداومت نماید.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص130
2- نوح، آیه 28
3- ثواب الاعمال، ص120
4- مستدرک الوسائل، ج8، ص246
5- الکافی، ج5، ص316

ص:188

3) برآورده شدن حاجات

از مرحوم کفعمی در مصباح نقل شده است هر کس که بر قرائت سوره نوح مداومت ورزد و شب و روز آن را بخواند و انگاه در پی حاجتی روان شود حاجتش برآورده می شود.(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس بر قرائت سوره نوح مداومت کند پیش از مردن جایگاه خود را در بهشت خواهد دید و اگر هنگام طلب حاجتی خوانده شود به اذن خداوند حاجتش برآورده می شود.(2)

4) جهت فرزند دار شدن

از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده است:که مردی از کمی فرزند به امام شکوه نمود.امام به ایشان فرمود: سه روز بعد از نماز عشا و صبح این کار ها را انجام دهد:

70 مرتبه سبحان الله،

70 مرتبه استغفرالله،

و این اذکاررا ختم کند به آیات 12-10 سوره نوح.و در شب سوم با همسرت تماس برقرار کن خداوند به تو فرزندی عنایت خواهد کرد.(3)

ختم سوره نوح

برای رفع همّ و غم؛ سوره نوح در هر روز ، آثار لطیفی در روح انسان می گذرد.

در روایت دارد: ﴿همّ الساعة هرم سنه﴾ یک ساعت غم خوردن مساوی است با یک سال پیر شدن.

مداومت به تلاوت این سوره هم و غم های انسان را از بین می برد چه نسبت به گذشته و چه آینده و باعث می شود روح لطیف تر و تفکرات انسان زلال تر گردد.

همچنین هر روز سوره مزمل را خواندن برای انسان باعث ثروت و دولت می شود و گرفتاری ها و فقر و سختی های دنیوی و اخروی را از انسان برمی دارد و هم و غمّش را از بین می برد.(4)


1- المصباح کفعمی، ص459
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص495
3- طب الائمه، ص130
4- ثواب الاعمال شیخ صدوق

ص:189

سوره جن

اشاره

هفتاد و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 28 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره جن

رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره جن را قرائت کند خداوند به تعداد همه جنیان و شیطان هایی که رسول خدا صلی الله علیه و آله را تصدیق یا تکذیب کردند ثواب آزادی بنده به او خواهد داد.(1)

امام صادق علیه السلام در روایتی آورده اند: هر کس سوره جن را زیاد قرائت کند در دنیا آزاری از جنیان به ائ نمی رسد و نه چشم زخمی و نه سحر و نه مکری و نیز، همراه حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود و می گوید : پروردگارا چیزی در عوض آن نمی خواهم و آن را با هیچ چیز عوض نمی کنم و نمی خواهم تغییری در آن ایجاد شود.(2)

آثار و برکات سوره جن

1) ملاقات کردن پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله وسلم در خواب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس بر تلاوت سوره جن مداومت ورزد پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را در خواب می بیند و هر چه بخواهد به او داده می شود.(3)

2) افزایش فهم و درک

هر که این سوره را بخواند و بشوید و بنوشد هر چه بشنود یاد بگیرد و با هر کس مناظره کند غالب گردد... (4)

3) ادای قرض

... اگر صاحب حزن و اندوه این سوره را بخواند اندوهش به شادی مبدل می گردد و اگر قرض دار این سوره را به نیت ادای قرض بخواند ادا می گردد... (5)

4) آزاد شدن محبوس

... اگر این سوره برای اسیری خوانده شود آزاد می شود... (6)


1- مجمع البیان، ج1، ص140
2- ثواب الاعمال، ص120
3- بحارالانوار،ج53، ص33
4- المصباح کفعمی، ص459
5- همان
6- همان

ص:190

5) برای دور شدن جن و...

امام صادق علیه السلام فرمودند: قرائت سوره جن موجب فرار شییطان از آن جایگاه می شود و کسی که می خواهد به سراغ سلطان و حاکم ستمگری برود با خواندن این سوره امنیت می یابد.و نیز کسی که سرگردان است با قرائت این سوره خداوند راه برون شدنش را آیان می کند همچنین هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد در حالی که در تنگی و سختی باشد خداوند در گشایش را بر روی او باز می کند.(1)

سوره مزمل

اشاره

سوره مزمل هفتاد و سومین سوره قرآن کریم است که مکی است و 20 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره مزمل

حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره مزمل را قرائت نماید سختی های دنیا و اخرت از او دفع می شود.(2)

در سخنی از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره مزمل را در نماز عشای خود در آخر شب بخواند شب و روز به عنوان دو شاهد به همراه این سوره به نفع قاری این سوره شهادت می دهند و خداوند به او زندگی پاک داده و با مرگ پاک از دنیا می رود.(3)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره مزمل را قرائت نماید اجری همانند کسی که در راه خداوند بندگانی را به تعداد جنیان و شیاطین آزاد کند اعطا می شود.و سختی دنیا و اخرت از او برداشته می شود و هر کس بر قرائت این سوره مداومت ورزد رسول خدا را در خواب خواهد دید.و می تواند آنچه دلش می خواهد از ایشان درخواست نماید.(4)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص505
2- مجمع البیان، ج10، ص157
3- ثواب الاعمال، ص120
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص515

ص:191

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده : ... هر کس این سوره را در شب جمعه صد بار بخواند خداوند صد گناه از او می آمرزد و هزار حسنه به وی عطا می کند.(1)

آثار و برکات سوره مزمل

1) آشتی میان زن و شوهر

اگر این سوره را در میان زن و شوهر ناسازگاری سه بار به شربت بخواند و به آن دو بیاشامند دوستدار یکدیگر و مهربان شوند.(2)

2) پیدا شدن گمشده

... هر کس چیزی را گم کرده باشد 10 روز هر روز 1 بار سوره مزمل را بخواند به یاری خداوند پیدا شود..(3)

3) برای فرزند دار شدن

... اگر کسی را فرزندی نباشد زن و شوهر هر دو روزه بگیرند و وقت افطار غسل کنند و 1 بار سوره مبارکه مزمل را برآب بخوانند و از آن آب بخورند، فرزند حاصل می شود... (4)

4) ادای قرض

... هر کس قرض دار باشد بعد از نماز در خواندن این سوره مداومت نماید قرض او ادا می شود..(5)

5) وسعت رزق و روزی

... اگر کسی تنگ روزی باشد سوره مزمل را هر روز تا 40 روز، روزی 1 بار بخواند روزیش زیاد شود... (6)

6) باطل کردن سحر

... اگر کسی را سحر کرده باشند روز یکشنبه این سوره را بنویسد و بشویند و کسی که سحر شده از آن آب بیاشاند سحر او باطل می شود... (7)

7) درمان درد

... سوره مزمل را بر بادام تلخ بخوانند و بر کسی که درد اندام دارد بمالند بیمار صحت می یابد... (8)

ختم مجرب

جهت رفع کلیه حاجات ختم زیر را بجا آورید:

11 روز هر روز 11 بار بعد از نماز صبح این سوره را بخواند و بعد از 11 بار، 11 بار این دعا را بخواند:

﴿یا مُسَبّبْ سَبّب یا مُفَتّح فَتّح یا مُفَرّجْ فَرِّجْ یا مدبر دبر، یا مسهل سهل، یا میسر یسر، یا متمم تمم، برحمتک یا ارحم الراحمین.﴾ (9)


1- همان
2- درمان با قرآن، ص130
3- همان
4- همان
5- همان
6- همان
7- همان
8- همان
9- همان

ص:192

سوره مدثر

اشاره

هفتاد و چهارمین سوره قرآن است که مکی و 56 آیه دارد.﴿مدثر﴾ از نام های رسول خداست چنانکه در زیارتی خطاب به ایشان آمده است: ﴿السلام علیک ای ها المدثر﴾.(1)

فضیلت و خواص سوره مدثر

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر که سوره مدثر را قرائت نماید ده برابر کسانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند حسنه عطا می شود.(2)

در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است: کسی که در نماز های واجبش سوره مدثر را قرائت نماید بر خداوند واجب است او را با پیامبر اکرم همراه و هم درجه قرار دهد و در زندگی دنیایی شقاوت و بدبختی به او نمی رسد.(3)

آثار و برکات سوره مدثر

توفیق حفظ قرآن

در سختی از امام صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که بر قرائت این سوره مداومت ورزد اگر خواستار حفظ قرآن باشد به حفظ آن توفیق می یابد و اگر بیشتر از آن بخواهد خداوند به او اعطا می کند.(4)


1- بحار الانوار، ج15، ص151
2- مجمع البیان, ج10,
3- ثواب الاعمال، ص120
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص521

ص:193

سوره قیامت

اشاره

هفتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که در مکه مکرمه نازل شده و دارای 40 آیه می باشد.

فضیلت وخواص سوره قیامت

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قیامت را قرائت کند در روز قیامت من و جبرئیل شهادت می دهیم که اوبه قیامت ایمان داشته است و در حالی وارد محشر می شود که چهره اش درخشان تر از دیگر آفریدگان خداست(1)

امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: هر کس در قرائت سوره قیامه مداومت ورزد و به آیات آن عمل کند خداوند عزیز و جلیل او را به بهترین شکل با رسول خدا صلی الله علیه و آله محشور می کند در حالی که چهره اش شاد و خندان است تا اینکه از پل صراط و میزان بگذرد.(2)

آثار و برکات سوره قیامت

1) جهت محبوب شدن

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است: ... مداومت در خواندن این سوره باعث افزایش روزی و امنیت و محبوبیت در بین مردم می شود.(3)

2) تقویت کننده عفاف و پاکدامنی

امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند: قرائت سوره قیامت موجب خشوع می شود و تقویت کنده عفاف و پاکدامنی و حفظ و صیانت خواهد بود.و هر کس آنرا بخواند از حاکمی نترسد و به اذن خدا در شب و روز محفوظ خواهد بود.(4)

3) رفع ضعف و ناتوانی

اگر این سوره را بنویسند و آب شسته شده ان را بنوشند ضعف و ناتوانی را از بین می برد.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص190
2- ثواب الاعمال، ص121
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص533
4- همان
5- المصباح کفعمی، ص459

ص:194

سوره انسان

اشاره

سوره ﴿انسان﴾ یا ﴿دهر﴾ یا ﴿هل أتی﴾ (1) هفتاد و ششمین سوره قرآن کریم است که مدنی و 31 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره انسان

شأن نزول این سوره از امام باقر علیه السلام روایت شده است: امام حسن و امام حسین علیهم السلام در دوران کودکی بیمار شدند پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم از آن ها عیادت کرد و به امام علی علیه السلام فرمود: ای ابالحسن اگر برای فرزندانت نذری کنی خداوند به ایشان عافیت می بخشد.

امام علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علی ها و فضه نذر کردند که سه روز روزه بگیرند تا بیماری حسنین شفا یابد.در روز اول هنگام افطار مسکینی به در خانه آمد و تقاضای غذا کرد.ایشان غذای خود را به او دادند.روز دوم هنگام افطاریتیم و اسیری به در خانه آمدند و آن ها غذای خود را به آن ها دادند.روز بیست و پنجم ماه ذی الحجه بود که سوره هل أتی بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد.(2)

رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره انسان را قرائت نماید پاداش او بهشت و حوریان بهشتی خواهد بود.(3)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر که سوره انسان را قرائت نماید خداوند او را با تعداد زیادی از حوریان بهشتی تزویج نماید و در سرای باقی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خواهد بود.(4)

در سیره امام رضا علیه السلام آمده است: ایشان در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه در رکعت اول سوره حمد و انسان و در رکعت دوم بعد از حمد سوره غاشیه را قرائت می نمود و می فرمود: هر کس در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه اینگونه نماز بخواند خداوند در این دو روز ایشان را از شرور در امان می دارد.(5)


1- درمان با قرآن، ص133
2- مناقب آل ابی طالب، ج3، ص149
3- مجمع البیان، ج10, ص206
4- ثواب الاعمال، ص121
5- من لا یحضره الفقیه، ج1، ص308

ص:195

امام صادق علیه السلام همچنین فرمودنده اند: من ضامنم برای هر یک از شیعیانم که در نماز صبح روز پنجشنبه سوره انسان را بخواند و اگر در آن شب یا روز بمیرد با امنیت و بدون حساب از گنا هانی که انجام داده وارد بهشت می شود و دیوان حسابرسی برای او باز نمی شود و در قبر از او پرسشی نخواهد شد و اگر زنده بود در حفظ و امان الهی است و آفات دنیا از او برداشته می شود و چیزی از جنبنده های زمینی تا پنجشنبه بعد به او آسیبی نمی رساند.(1)

آثار و برکات سوره انسان

موجب قدرت روح، اعصاب، قلب

از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نقل شده است: هر کس بر قرائت سوره انسان مداومت ورزد اگر روحش ضعیف باشد دارای قدرت روحی می شود و اگر این سوره را بنویسند و پس از شستن، آب شسته شده آن را بنوشند برای درد قلب سودمند است و تنش سلامت می یابد و بیماری هایش خوب می شود.(2)

امام جعفر صادق علیه السلام نیز فرمودند: قرائت سوره انسان موجب تقویت و نیرومندی روح و قوی شدن اعصاب و آرامش یافتن اضطراب مفید است و اگر کسی که در قرائت آن ضعیف است و نمی تواند آن را بخواند این سوره را بنویسد و پس از شستن آب آن را بنوشد از ضعف نفس جلوگیری می کند و نتیجه بخش است.(3)

سوره مرسلات

اشاره

هفتاد و هفتمین سوره قران کریم است که 50 ایه دارد و در مکه نازل شده است.

فضیلت و خواص سوره مرسلات

از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند: یا رسول الله چقدر زود پیر شدید؟ فرمودند: سوره های ﴿هود﴾ ﴿واقعه﴾ ﴿مرسلات﴾ و ﴿نبأ﴾ مرا پیر کرده است.(4)

ایشان در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره مرسلات را قرائت نماید نوشته می شود که وی از مشرکان نیست.(5)

امام جعفر صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره مرسلات را بخواند خداوند در روز قیامت بین او و رسول خدا صلی الله علیه و آله آشنایی ایجاد می کند.(6)


1- الاصول السته عشر، ص3
2- تفسیرالبر هان، ج5،ص543
3- همان
4- الأمالی شیخ صدوق، ص304
5- مجمع البیان، ج10، ص227
6- ثواب الاعمال، ص121

ص:196

آثار و برکات سوره مرسلات

1) امنیت در سفر

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر کسی که می خواهد سفر برود یا مسافری در حال سفر دارد اگر سوره مرسلات را قرائت نماید از شر هر دزدی در امان خواهد ماند.(1)

2) پیروزی بر دشمنان

هر کس در حال دشمنی و خصومت با کسی این سوره را قرائت نماید بر دشمنش غلبه خواهد یافت و اگر کسی که دملی در بدن دارد آن را بنویسد و با خود همراه داشته باشد برطرف خواهد شد.(2)

3) برای درد شکم

امام صادق علیه السلام فرموده است: اگر سوره مرسلات را بنویسند و با آب پیاز بشویند آنگاه بیماری که درد شکم دارد آن را بنوشد به اذن خداوند درد او برطرف می شود.(3)

سوره نبأ

اشاره

سوره نبا یا ﴿﴿عم یتسائلون﴾، ﴿التساول﴾، ﴿المعصرات﴾ (4) و هفتاد و هشتمین سوره قرآن و مکی است و 40 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره نبأ

رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره می فرمایند: هر کس سوره نبأ را قرائت نماید خداوند در روز قیامت از شراب خنک به وی بنوشاند.(5)

همچنین فرموده اند: سوره نبأسوره نبأ را یاد بگیرید اگر می دانستید چه برکات و آثاری در آن نهفته است کار هایتان را تعطیل می کردید و آن را می آموختید و به وسیله آن به خدا تقرب می جستید و خداوند به واسطه آن گنا هان شما را می آمرزد جز شرک ورزیدن به او.(6)


1- مستدرک الوسائل، ج8، ص246
2- المصباح کفعمی، ص459
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص557
4- درمان با قرآن ، ص135
5- مجمع البیان، ج10، ص237
6- مستدرک الوسائل، ج4، ص366

ص:197

امام صادق علیه السلام در روایتی فرموده اند: منظور از نبأ عظیم در این سوره ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.(1)

وقتی از امام باقر علیه السلام درباره تفسیر سوره نبأ پرسیدند، از قول امام علی علیه السلام فرمود: خداوند هیچ آیه ای بزرگتر از من و هیچ نبأ عظیمی عظیم تر از من ندارد.(2)

آثار و برکات سوره نبا

1) مشرف شدن به زیارت خانه خدا

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس قرائت سوره نبأ را یک سال ادامه دهد و هر روز آن را قرائت نماید از سال خارج نشود مگر اینکه خانه خدا را زیارت خواهد کرد.(3)

2) برای بیدار ماندن در شب

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس که می خواهد شب بیدار بماند اگر سوره نبأ را قرائت کند چنین می شود و قرائت آن برای کسی که می خواهد در شب مسافرت نماید مفید خواهد بود و او را از شر دزد و راهزن در امان می دارد.(4)

دیگر خواص سوره

در مصباح کفعمی نیز امده است: هر کس سوره نبأ را بر پوست آهویی با گلاب و زعفران بنویسد و با خود همراه داشته باشد خوابش کم و بیداری اش زیاد می شود و در امان و حفظ خداوند خواهد بود و اگر نوشته این سوره را به بازو ببندد موجب زیاد شدن نیرویش می شودو منوشیدن آب شسته شده سوره نبأ بیماری های شکم را از بین می برد.(5)


1- بحارالانوار، ج24، ص352
2- تفسیر ابی حمزه ثمالی، ص350
3- ثواب الاعمال، ص121
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص563
5- المصباح کفعمی، ص459

ص:198

سوره نازعات

اشاره

هفتاد و نهمین سوره قرآن کریم است که مکی و دارای 46 ایه می باشد.

فضیلت و خواص سوره نازعات

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس سوره نازعات را قرائت نماید نگه داشتن و حسابرسی او در روز قیامت به اندازه یک نماز واجب طول می کشد تا اینکه وارد بهشت می شود.(1)

باز ایشان فرموده اند: کسی که سوره نازعات را قرائت نماید در قبرش و روز قیامت تن ها نیست و این سوره انیس او می گردد تا وارد بهشت شود.(2)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر که سوره نازعات را قرائت نماید سیراب از دنیا می رود و سیراب مبعوث می شود و سیراب وارد بهشت می گردد.(3)

آثار و برکات سوره نازعات

1) در رویایی با دشمن

امام صادق علیه السلام فرموده اند: کسی که سوره نازعات را در رویارویی با دشمنان بخواند دشمنانش او را نمی بینند و اگر هنگام ورود بر کسی که از خوف و ترس دارند خوانده شود نجات می یابد وبه اذن خدا ایمنی می یابد.(4)

2) دفع سم در بدن

روایت شده است هر کس سوره نازعات را نوشته وپس از شستن سوره آن را به کسی که سم خورده یا حیوان وحشره ای سمی او را گزیده است بنوشانند شفا می یابد.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص250
2- مستدرک الوسائل، ج4، ص35
3- ثواب الاعمال، ص121
4- مکارم الاخلاق، ص365
5- همان

ص:199

سوره عبس

اشاره

سوره عبس یا ﴿السفر﴾، ﴿اعمی﴾(1)هشتادمین سوره قرآن کریم است که مکی و 42 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره عبس

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند: هر کس سوره عبس را قرائت نماید روز قیامت در حالی خواهد آمد که شادمان و خندان است.(2)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره عبس را قرائت نماید در بهشت زیر پرچم و سایه خداوند و مشمول کرامت خداوند خواهد بود و این کار کوچکی نزد خداوند است.(3)

همچنین از ایشان نقل شده است: هر کس هنگام بارش باران این سوره را قرائت نماید خداوند به تعداد قطرات باران گنا هانش را می آمرزد.(4)

آثار و برکات سوره عبس

مصون ماندن از خطرات

امام صادق علیه السلام می فرماید: اگر مسافر در راهش سوره عبس را قرائت نماید از خطرات پیش رویش در سفر باز داشته می شود.

همچنین فرموده اند: هر کس سوره عبس را بر کاغذ یا پوست سفیدی بنویسد هر جا که می رود همراه خود داشته باشد در راهش جز خیر و خوبی نمی بیند و از خطرات به اذن خداوند در امان است.(5)


1- درمان با قرآن، ص136
2- مجمع البیان، ج10، ص263
3- ثواب الاعمال، ص121
4- مستدرک الوسائل، ج6، ص210
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص580

ص:200

سوره تکویر

اشاره

سوره تکویر هشتاد و یکمین سوره قرآن کریم است که مکی و 29 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره تکویر

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره تکویر را قرائت کند در روز قیامت هنگامی که پرونده های اعمال بندگانش پیش روی همگان قرار می گیرد خداوند او را از رسوایی در امان می دارد و هر کس که دوست دارد روز قیامت به من بنگرد این سوره را بخواند.(1)

امام صادق علیه السلام فرمودنده اند: هر کس سوره تکویر را تلاوت کند در بهشت در پناه خداوند و زیر سایه خداوند مشمول کرامت خداوند خواهد بود و این چیز ها برای خداوند بزرگ نیست.(2)

آثار و برکات سوره تکویر

1) برطرف کننده بیماری های چشمی

قرائت سوره تکویر برای چشم، موجب تقویت دید چشم و برطرف کنده تاری چشم و دیگر درد های چشم می شود.(3)

2) برآورده شدن حاجات

هنگام آمدن باران 100 بار این سوره را بخواند مؤثر است.(4)

سوره انفطار

اشاره

هشتادو دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 19 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره انفطار

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: کسی که سوره انفطار را قرائت کند خداوند به تداد همه قبر ها به او حسنه می دهد و ده برابر قطرات برف و باران که از آسمان فرود می آید به او حسنه داده می شود.﴿1﴾


1- مجمع البیان، ج10، ص273
2- ثواب الاعمال، ص121
3- المصباح کفعمی، ص459
4- درمان با قرآن، ص138

ص:201

امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس که سوره انفطار را در نماز های واجب یا مستحب خود قرائت نماید خداوند حاجت ها و خواسته هایش را روا می داردو بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او می نگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد.﴿2﴾

دیدار با رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز قیامت از ارزش های معنوی این سوره مبارکه می باشد .رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: هر کس خوش دارد که روز قیامت به من بنگرد چنانکه با چشم سر می بیند سوره های﴿تکویر﴾؛ ﴿انفطار﴾؛ ﴿انشقاق﴾ را قرائت نماید.﴿3﴾

آثار و برکات سوره انفطار

اشاره

هشتادو دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 19 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره انفطار

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: کسی که سوره انفطار را قرائت کند خداوند به تداد همه قبر ها به او حسنه می دهد و ده برابر قطرات برف و باران که از آسمان فرود می آید به او حسنه داده می شود.(1)

امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس که سوره انفطار را در نماز های واجب یا مستحب خود قرائت نماید خداوند حاجت ها و خواسته هایش را روا می داردو بین او و خداوند حجابی نخواهد بود و همواره خداوند با نظر عنایت به او می نگرد تا از حسابرسی مردم فارغ گردد.(2)

دیدار با رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز قیامت از ارزش های معنوی این سوره مبارکه می باشد .رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده است: هر کس خوش دارد که روز قیامت به من بنگرد چنانکه با چشم سر می بیند سوره های﴿تکویر﴾؛ ﴿انفطار﴾؛ ﴿انشقاق﴾ را قرائت نماید.(3)

آثار و برکات سوره انفطار

1) جهت خلاصی از زندان

قرائت این سوره موجب خلاصی از زندان و ر هایی از بند اسارت و ایمنی بیم دار و رفع ترس می گرددد.(4)

از وجود نورانی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر زندانی یا انسان در بندی آن را بخواند یا نوشته آن را با خود همراه داشته باشد خداوند خروجش را آسان می کند و او را از بند و زندان و خوف و ترس نجات می دهد و حالش به زودی بهبود می یابد.(5)

از امام صادق علیه السلام نیز منقولست: هر کس این سوره را در هر کاری که در ماند 70 مرتبه بخواند خلاصی یابد و اگر زندانی نیز این سوره را 70 بار بخواند خلاصی یابد.(6)


1- مجمع البیان,ج10،ص283
2- ثواب الاعمال،ص121
3- کنزالعمال، ج6، ص3834
4- مصباح کفعمی، ص459
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص599
6- درمان با قرآن، ص139

ص:202

2) جهت ایمنی از رسوایی روز قیامت

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: هر کس بر قرائت سوره مبارکه انفطار مداومت ورزد خداوند او را از رسوایی روز قیامت در امان می دارد و عیب هایش را می پوشاند.(1)

3) قوی شدن دید چشم

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: ... و قرائت سوره انفطار برای چشم، دید آن را قوی می کند و درد های چشمی را برطرف می کند.(2)

سوره مطففین

اشاره

هشتاد و سومین سوره قرآن کریم است که مکی و 36 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره مطففین

در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: هر کس که سوره مطففین را قرائت نماید خداوند به او شرابی از باده سر به مهر، می نوشاند.(3)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس در نماز های واجب خود سوره مطففین را قرائت نماید خداوند امنیت از اتش را به او عطا می کند به گونه ای که نه تو آتش را می بیند و نه آتش او را.در روز قیامت بر روی پل جهنم عبور نمی کند و از او محاسبه نمی شود.(4)

آثار و برکات سوره مطففین

برای حفظ موجودی انبار ها

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر این سوره را بر مخزن و انباری بخوانند از هر گونه خطر و افتی حفظ می شود.تفسیرالبر هان، ج10، ص289

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: سوره مطففین را بر هر چیزی بخوانند از شر و آفت حشرات روی زمین نگاه داشته می شود.(5)

سوره انشقاق

اشاره

هشتاد و چهارمین سوره قرآن کریم است که مکی ودارای 25 آیه است.

فضیلت و خواص سوره انشقاق

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره انشقاق را قرائت نماید خداوند از اینکه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود او را نگه می دارد.(6)


1- تفسیرالبر هان، همان
2- همان
3- مجمع البیان، ج10، ص289
4- ثواب الاعمال ص122
5- همان
6- مجمع البیان، ج10، ص301

ص:203

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره انشقاق را قرائت نماید و ان را د رنماز های واجب و مستحب خود مداوم بخواند خداون حاجت هایش را برآورده می سازد و چیزی بین او و خداوند فاصله نمی اندازد و در روز محاسبه مردم از نگاه و عنایت خداوند برخوردار می شود.(1)

آثار و برکات سوره انشقاق

1) آمرزش گناهان

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس در شب چهارشنبه چهار رکعت نماز بخواند دو نماز دو رکعتی و در هر رکعت بعد از حمد سوره ﴿انشقاق﴾ را قرائت نماید.از گنا هانش چنان خارج می شود مانند روز ولادتش و خداوند برای او به ازای هر حروف قرآن که می خواند عبادت یک سال را می نویسد.(2)

2) آسان شدن زایمان

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر سوره انشقاق را برای زنی که زایمانش سخت شده بنویسند و بر او بیاویزند یا برای او بخوانند به زودی فارغ می شود.(3)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: سوره انشقاق را برای زنی که درد زایمان گرفته بنویسند و بر او آویزان کنند به زودی زایمان می کند ولی انجام دهنده این عمل باید پس از زایمان به سرعت این سوره را از ایشان بردارد.همچنین اگر این سوره را بر حیوان بیاویزند آن را از همه آفات نگه می دارد و اگر بر دیوار منزل نوشته شود از شرور و آفات دور نگه می دارد.(4)

سوره بروج

اشاره

هشتاد و پنجمین سوره قرآن کریم است که مکی و 22 آیه دارد.


1- ثواب الاعمال، ص121
2- جمال الاسبوع، ص69
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص615
4- همان

ص:204

فضیلت و خواص سوره بروج

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره بروج را قرائت کند ده برابر روز های جمعه و روز های عرفه ای که او درک کرده است به او پاداش داده می شود.(1)

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند: هر کس سوره بروج را در نماز های واجب خود بخواند در محشر و موقف هایی که در پیش خواهد داشت همراه با پیامبران و رسولان و صالحان خواهد بود زیرا سوره بروج سوره پیامبران است.(2)

رسول خدا صلی الله علیه و آله بر قرائت این سوره در نماز های مختلف روزانه سفارش می فرمودند.(3)

آثار و برکات سوره بروج

1) برطرف کننده ترس و سختی از انسان

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: قرائت سوره بروج انسان را از ترساننده ها و سختی ها نجات می بخشد.(4)

2) به راحتی کودک را از شیر جدا کنید

امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: اگر بخواهند کودکی را از شیر جدا کنند و شیر را از او بگیرند این سوره را بر او بخوانند.این دو ره برای او آسان خواهد شد و هر کس هنگام خواب این سوره را بخواند تا صبح در امان خدا خواهد بود.(5)

3) برای رفع مسمومیت

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره بروج را بر آب بخواند و به کسی که سم خورده است بنوشاند سم به او آسیبی نمی رساند.(6)


1- مجمع البیان، ج10، ص310
2- ثواب الاعمال، ص122
3- بحارالانوار، ج89، ص321
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص621
5- همان
6- مکارم الاخلاق، ص365

ص:205

سوره طارق

اشاره

هشتاد و ششمین سوره قرآن کریم است که مکی و 17 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره طارق

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره طارق را قرائت کند خداوند ده برابر تعداد ستارگانی که در آسمان است به او ده حسنه می دهد.(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر که در نماز های واجب خود سوره طارق را بخواند در روز قیامت در نزد خداوند مقام و منزلتی والا خواهد داشت و از همرا هان مومنین و یارانشان در بهشت خواهد بود.(2)

در جایگاهی دیگر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: سوره طارق را یاد بگیرید زیرا اگر شما می دانستید که چه ﴿اسرار و آثار وبرکاتی﴾ در آن نهفته است، آنچه در دست دارید را ر ها می کردید و کار هایتان را تعطیل می کردید و ان را می آموختید و به وسیله آن به خدا تقرب می جستید و خداوند به واسطه آن همه گنا هان به جز شک را می بخشد.(3)


1- مجمع البیان، ج10، ص320
2- ثواب الاعمال، ص122
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص365

ص:206

آثار و برکات سوره طارق

1) از عفونت زخم جلوگیری می کند

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره طارق را بنویسد و آن را با آب بشوید و با آن زخم را بشوید زخم ورم نمی کند و اگر بر چیزی که از آن حفظ و حراست می کنی از شرور آفات در امان می ماند.(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: هر گاه سوره طارق را نوشته و با آب بشویند و با آب، زخم را شستشو دهد دردش آرام می شود و عفونت نمی کند و اگر بر چیزی که به عنوان دوا نوشیده می شود بخوانند ان نوشیدنی یا دارو موجب شفای او می شود.(2)

2) دفع افات و حشرات

اگر از ابتدای سوره طارق تا پایان آیه 10 را بر چهار کاغذ جداگانه بنویسند و هر نوشته را روی چهارچوبی بگذارند و هر کدام از چوپ ها را در گوشه ای از آن مکان آفت زده بکارند ملخ یا حشرات دیگر از منطقه وسط چهارچوب از بین می روند.(3)

3) جهت رفع احتلام

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره طارق را در وقت خواب بخوانند از احتلام ایمن گردند.(4)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص629
2- همان
3- خواص القرآن و فوائده، ص162
4- درمان با قرآن، ص141

ص:207

سوره اعلی

اشاره

هشتاد و هفتمین سوره قرآن کریم است که مکی و 19 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره اعلی

از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره اعلی را در نماز های واجب یا مستحب خود قرائت نماید در روز قیامت به او گفته می شود از هر دری از در های بهشت که دوست داری وارد بهشت شو(1)

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم می فرماید: کسی که سوره اعلی را قرائت نماید خداوند به تعداد همه حروفی که بر پیامبران الهی ابراهیم ، موسی و محمد نازل کرده است به ازای هر حروف ده حسنه به او می بخشد.(2)

امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیثی فرموده است: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سوره ﴿اعلی﴾ را دوست می داشت و اولین کسی که گفت: سبحان ربی الاعلی و بحمده، میکائیل بود.(3)

ابوحمیصه از امیرالمؤمنین نقل می کند: بیست شب پشت سر هم در نماز به علی علیه السلام اقتدا کردم و بعد از حمد سوره ای جز اعلی نخوان و روزی فرمود: اگر مردم بدانند که چه چیز هایی ﴿از منافع و فواید﴾ در سوره اعلی هست حتما روزی بیست بار آن را قرائت می کردند.هر کس ان را قرائت کند مانند این است که کتاب های آسمانی موسی و ابراهیم را قرائت کرده است.(4)

ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده است: بعد از قرائت سوره اعلی بگویید: ﴿سبحان ربی الاعلی﴾.(5)


1- ثواب الاعمال ص122.
2- مجمع البیان، ج10، ص326
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص358
4- مجمع البیان، ج1، ص326
5- بحارالانوار، ج89، ص220

ص:208

آثار و برکات سوره اعلی

درمان درد گوش، درد گردن و دررفتگی استخوان

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده استک که اگر کسی سوره اعلی بر درد گوش خوانده شود دردش یرطرف می شود و اگر برای کسی که بیماری بواسیر دارد بخوانند خوب می شود .(1)

و هم چنین در روایتی دیگر از ایشان آمده که این عمل برای درد گردن نیز مفید است.(2)

سوره غاشیه

اشاره

هشتاد و هشتمین سوره قرآن کریم است که مکی و 26 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره غاشیه

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نقل شده است: کسی که سوره غاشیه را قرائت می کند خدوند د ر حسابرسی روز قیامت با اوآسان می گیرد.(3)

امام صا دق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس در نماز های واجب یا مستحب خود سوره غاشیه را تلاوت نماید و به این کار مداومت نماید خداوند به رحمت خود در دنیا و اخرت او را می پوشاند و در روز قیامت از عذا ب دردناک آتش ایمن می دارد.(4)

آثار و برکات سوره غاشیه

امام صادق علیه السلام فرمودندک هر کس سوره غاشیه را بر دندانی که درد می کند قرائت نماید به اذن خداوند دردش آرام می شود و اگر بر غذایی خوانده شود نسبت به ضرر ها و آسیب های آن در امان است و سلامتی روزی او می شود.(5)

در المصباح کفعمی نیز آمده است خواندن سوره غاشیه برای جلوگیری از زیان های غذا و برای سلامتی نوزادی که به دنیا می آید خوب است.(6)

اگر بر خوردنی بخواند ضرری به وی نرساند.(7)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص633
2- همان
3- مجمع البیان, ج10,ص333
4- ثواب الاعمال ص122
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص641
6- المصباح کفعمی، ص460
7- درمان با قرآن، ص144

ص:209

سوره فجر

اشاره

هشتاد و نهمین سوره قران کریم است که مکی و دارای 30 آیه است.

فضیلت و خواص سوره فجر

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام نقل شده است: سوره فجر را در نماز های واجب و مستحب خود قرائت کنید.زیرا این سوره ، سوره امام حسین علیه السلام است.هر کس این سوره را قرائت نماید در روز قیامت در درجه امام حسن علیه السلام و همراه ایشان خواهد بود.(1)

ابو اسامه می گوید: من در مجلسی که امام صادق علیه السلام این حدیث را فرمود حاضر بودم از ایشان پرسیدم: چگونه این سوره مخصوص امام حسین علیه السلامشد؟ فرمود: آیا این آیه را نشنیده ای: یا ایت ها النفس المطمئنة ارجعی الی... منظور از نفس مطمئنه امام حسین علیه السلام است.(2)

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه ذی الحجه قرائت نماید گنا هانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت می گردد.(3)

آثار و برکات سوره فجر

فرزند دار شدن

هر کس ان را بنویسد و با خود همراه داشته باشد و با همسر خود همبستر شود خداوند فرزندی را که نور چشم او باشد به او عطا می کند.(4)

آورده اند که 11 بار خواندن سوره فجر پیش ار انعقاد نطفه برای پسر دار شدن مفید است.(5)

امام صادق علیه السلام فرموده اند: هر کس هنگام طلوع فجر سوره فجر را بخواند تا فجر روز بعد در امان خدا خواهد بود.(6)


1- ثواب الاعمال، ص123
2- بحارالانوار، ج24، ص93
3- مجمع البیان، ج10، ص341
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص649
5- المصباح کفعمی، ص460
6- همان

ص:210

سوره بلد

اشاره

نودمین سوره قرآن کریم است که مکی و 20 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره بلد

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام رایت شده است: هر کس در نماز های واجب خود سوره بلد را قرائت کند در دنیا به صالح بودن معروف می شود و در آخرت به اینکه نزد خداوند جایگاهی ویژه دارد شهرت می یابد و در روز قیامت از همرا هان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شهیدان و صالحان خواهد بود.(1)

رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرموده اند: هر کس سوره بلد را قرائت نماید خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می دارد.و از گردنه های سخت سفر آخرت نجات می یابد... (2)

آثار و برکات سوره بلد

1) ایمنی نوزاد

هر کس این سوره را بنویسد و بر طفل یا نوزادی که تازه به دنیا آمده بیاویزد از چیز هایی که کودکان به آن دچار می شوند ایمنی می یابد.و از گریه زیاد بچه ها نجات می بخشد.(3)

2) درمان بیماری های تنفسی

امام صادق علیه السلام می فرمایند: ... و اگر آب نوشته سوره بلد را استنشاق کند و با بینی بالا بکشد درد های مجرای تنفسی را بهبود می بخشد.(4)

سوره شمس

اشاره

نود و یکمین سوره قران کریم است که مکی و 15 ایه دارد.

فضیلت و خواص سوره شمس

رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است.(5)


1- ثواب الاعمال، ص123
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص659
3- همان
4- همان
5- مجمع البیان، ج10، ص367

ص:211

امام جعفر صادق علیه السلام فرموده است: هر کس سوره شمس را قرائت کند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای کنار او به سود او گواهی می دهند و خداوند می فرماید: شهادت شما در مورد بنده ام می پذیرم و به او پاداش می دهم او را تا بهشت همراهی کنید تا هر آنچه که دوست دارد برگزیند نعمت های بهشتی بر او گوارا باشد.(1)

رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به اصحاب و یارانشان سفارش می کردند تا در نماز های مختلف سوره شمس را قرائت نمایند.(2)

آثار و برکات سوره شمس

1) موفقیت در هر کار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس که کم توفیق است، در قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا خداوند او را به هر سو که رو کند موفق می دارد و این کار موجب تقویت حافظه و مقبولیت و بلندی جایگاه نزد مردم می شود و منفعت های زیاد دیگری در آن نهفته است.(3)

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده اند: برای کسی که کم روزی و کم توفیق است و زیاد در کارش خسارت و زیان می بیند و در کارش حسرت و افسوس زیاد دارد پسندیده است که بر قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا موجب افزایش روزی و توفیق او می شود و هر کس این سوره را بنویسد و با آب شسته آن را بنوشد اگر دچار اضطراب است آرامش می یابد.(4)

2) رفع اضطراب و بیماری تنفسی

نوشیدن آب شسته شده سوره شمس برای رفع اضطراب و بیماری تنفسی خوب است.(5)

ختم مجرب

سه روز وقت طلوع آفتاب ﴿چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه﴾ به سجده رود و سه بار این سوره را بخواند و چون به ﴿فالهم ها﴾ برسد حاجت خود را از دل بگذراند.(6)

برای دفع دشمن نیز چنین کند.


1- ثواب الاعمال، ص123
2- بحارالانوار، ج89، ص326
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص669
4- همان
5- المصباح کفعمی، ص460
6- درمان با قرآن، ص148

ص:212

سوره لیل

اشاره

نود و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 11 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره لیل

در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم آمده است: هر کس سوره لیل را قرائت کند خداوند به اندازه ای به او نعمت عطا می کند تا راضی شود و او را از سختی و تنگی عافیت بخشیده و کار ها را بر او آسان می کند.(1)

امام صادق علیه السلام روایت می کند: هر که سوره لیل را در روز یا شب قرائت کند تمام اعضای بدنش بر اعمال نیک او شهادت می دهند و خداوند شهادت ایشان را پذیرفته و به بهشت رهنمون می شود.(2)

آثار و برکات سوره لیل

1) جلوگیری از خواب بد

هر کس هنگام خواب سوره لیل را پانزده بار قرائت کند در خوابش جز آنچه از خیر و خوبی دوست دارد در خواب نبیند و خواب بد نخواهد دید و هر کس در نماز عشا آن را بخواند مانند آن است که یک چهارم قرآن را خوانده و نمازش مورد قبول خداوند قرار می گیرد.(3)

2) به هوش آمدن بیمارصرعی

امام صادق علیه السلام فرمودند: ... و هر کس این سوره را در گوش کسی که غش کرده و کسی که بیماری صرع دارد بخواند در همان ساعت به هوش می آید.(4)

3) درمان تب

هر گاه کسی تب دارد سوره لیل را بنویسد و بشوید و بیاشامد شفا می یابد.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص372
2- ثواب الاعمال، ص123
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص675
4- همان
5- درمان با قرآن، ص149

ص:213

ختومات مجرب

الف﴾ اگر کسی حاجت مهمی داشته باشد یا مشکلی که راه حل آن برایش مشکل باشد و درمانده و بیچاره شده باشد شب با ط هارت و وضو وارد بسترش شود و فرش و لحاف او پاکیزه باشد و تن های تن ها، در وقت خواب، هفت مرتبه هر یک هر یک از سوره های ﴿شمس﴾ و ﴿لیل﴾ را بخواند و بعد از آن بگوید: ﴿اللهم اجعل من امری فرجا و مخرجا﴾ که در شب اول یا سوم یا پنجم یا هفتم، شخصی به خواب او می آید و مشکلش را با او مطرح می کند و راه حلش را دریافت می کند.(1)

ب﴾ جهت رسیدن به فتوحات و زیادی مال

40 شب هر شب 40 بار سوره لیل را بخواند و چون به آیه: ﴿ما لاحد عنده من نعمه تجزی﴾ رسید آن را 3 مرتبه بخواند و آنگاه سوره را تمام کند.(2)

ج﴾ هر کس سوره ﴿شمس و لیل﴾ را سه شب متوالی هر کدام 7 بار بخواند و بعد سی بار بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم.تبارک الله رب العالمین، و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم﴾ انشاءالله حاجتش روا گردد.(3)

سوره ضحی

اشاره

نود و سومین سوره قرآن کریم است که مکی و 11 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ضحی

امام صادق علیه السلام در فضیلت این سوره مبارکه فرمودند: هر کس سوره ﴿ضحی﴾ را شب یا روز زیاد بخواند چیزی در حضورش نیست مگر اینکه به نفع او شهادت می دهند حتی مو و پوست و گوشت و استخوانش.خداوند پس از این شهادت ها می گوید: ﴿شهادت شما را برای این بنده ام پذیرفتم.او را به بهشت ببرید تا هر چه که دوست دارد به او اعطا شود.گوارایش باد.﴾(4)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس سوره ضحی را قرائت نماید از جمله ی کسانی که خداوند از او راضی است و رسول خدا از او شفاعت می کند و به تعداد همه یتیم ها و مستمندان ، خداوند ده حسنه به او اعطا می کند.(5)

همچنین ایشان فرموده اند: هر کس در شب بیست و سوم ماه رجب دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت پس از حمد 5 مرتبه سوره ﴿ضحی﴾ را بخواند خداوند به تعداد حروف این سوره و به تعداد کافران در بهشت به او درجه می دهد.همچنین ثواب هفتاد حج و ثواب کسانی که در هزار تشییع جنازه شرکت کرده و کسی که هزار مریض را عیادت کرده و ثواب کسی که هزار حاجت مسلمانان را برآورده کرده به او داده می شود.(6)


1- زادالمعاد، ص512
2- درمان با قرآن، ص149
3- همان، ص148
4- ثواب الاعمال، ص123
5- مجمع البیان، ج10، ص379
6- اقبال الاعمال، ج3، ص260

ص:214

آثار و برکات سوره ضحی

1) برای بیاد آوردن امر فراموش شده

اگر سوره ﴿ضحی﴾ را برای یک امر فراموش شده بخواند به یاد می اورد.(1)

2) بازگشت غائب

اگر سوره ضحی را به اسم کسی که غائب یا گم شده است خوانده شود مسافر و گمشده سالم به خانه و خانواده اش باز می گردد... (2)

گفته اند: هر گاه بخواهی غایبی را حاضر کنی سوره ضحی را 11 بار بخوان.(3)

ختم مجرب

هر کس 40 بار این سوره را بلافاصله و بدون تکلم و رو به قبله و با ط هارت، در روز ها یا شب های مبارک مثلا شب جمعه بخواند به هر نیتی که باشد حاجتش برآورده شود (4)

سوره انشراح

اشاره

نود و چهارمین سوره قرآن کریم است که مکی و 8 ایه دارد.

فضیلت و خواص سوره انشراح

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است: هر کس سوره انشراح را قرائت نماید مانند کسی است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله را دیدار کرده و اگر غمگین و ناراحت باشد خداوند ناراحتی اش را برطرف می کند.(5)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره انشراح را در شب و روزش زیاد قرائت کند، هیچ چیزی از اجزای بدن او و اطراف او نیست مگر اینکه در روز قیامت به سود او شهادت می دهند.(6)

امام باقر علیه السلام هم فرمودند: هر کس سوره انشراح را در شب و روزش تلاوت نماید شهید از دنیا می رود و شهید برانگیخته می شود و شهید زنده می شود و او مانند کسی است که با شمشیرش در کنار رسول خدا صلی الله علیه و آله و در راه خدا مبارزه کرده است.(7)


1- مصباح کفعمی، ص460
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص681
3- درمان با قرآن، ص150
4- همان
5- مجمع البیان، ج10، ص387
6- ثواب الاعمال،ص123
7- اعلام الدین، ص383

ص:215

آثار و برکات سوره انشراح

1) درمان درد سینه و قلب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده: هر کس این سوره را بخواند خداوند به او یقین و عافیت عطا می کند و هر کس آن را برای درد سینه قرائت نماید و برای این درد آن را بنویسد خداوند او را شفا می دهد.(1)

2) رفع دلتنگی

طبرسی می گوید: برای رفع دلتنگی هفده مرتبه سوره ﴿انشراح﴾ خوانده شود هر روز دو بار انجام شود یک بار صبح و یک بار عصر.(2)

3) حفاظت از مسافران سفر دریایی

هر کس که مسافر دریا است سوره انشراح را بخواند از ترس ها و درد های ان سالم می ماند تا زمانی که از کشتی پیاده گردد.(3)

4) برای دفع سنگ کلیه و مثانه

نوشیدن آب نوشته این سوره برای انداختن سنگ کلیه و مثانه مفید است و مثانه را باز می کند.و برای سردی خوب است... (4)

5) آسانی وضع حمل

گویند به جهت آسانی وضع حمل سوره انشراح را بنویسد و بشوید و به زن حامله بنوشاند زود و به آسانی وضع حمل کند.(5)

ختومات مجرب

الف) برآورده شدن حاجات

این ختم را سه روز تکرار کند: هر روز 7 بار حمد بخوان و 700 صلوات و 80 با ر انشراح را بخوان و بعد 1001 بار توحید و مجددا 7 بار حمد و 100 صلوات بفرست و حاجتت را بخواه.به حتم برآورده می گردد.(6)

ب) جهت ثروتمند شدن

جهت توانگری چهارشنبه آخر صفر انشراح و تین و نصر و توحید هر کدام را 7 بار بخواندو مجرب است.(7)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص687
2- مکارم الاخلاق، ص378
3- مستدرک الوسائل، ج8، ص236
4- المصباح کفعمی، ص460
5- درمان با قران ، ص151
6- درمان با قران ، ص151
7- همان

ص:216

سوره تین

اشاره

نود و پنجمین سوره قران کریم است که مکی و 8 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره تین

رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هر کس سوره تین را قرائت نماید خداوند در دنیا دو خصلت به او عطا می کند یکی عافیت و دیگری یقین و پس از مرگ به تعداد کسانی که این سوره را قرائت کرده اند ثواب روزه یک روز را به وی خواد داد.(1)

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس سوره تین را در نماز های واجب یا مستحب خود بخواند به اندازه ای از نعمت ها و بهره های بهشتی به او داده خواهد شد تا راضی شود.(2)

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده اند: وقتی سوره تین را قرائت کردید در پایان سوره بگویید: ﴿و نحن علی ذلک من الشاهدین﴾.(3)

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم می فرماید: هر کس سوره تین را قرائت نماید خداوند اجر بی شماری به عطا می کند و مانند این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله را زیارت کرده است و اگرغمگین باشد خداوند برای او گشایش ایجاد می کند... (4)

هم چنین ایشان فرموده اند: هر کس دو رکعت نماز را شب سیزدهم شعبان بگذارد و بعد از سوره حمد سوره تین را در هر رکعت بخواند مانند آن است که دویست بنده از فرزندان حضرت اسماعیل را آزاد کرده است و خداوند گنا هانش را به گونه ای می بخشد مانند روزی که از مادر زاده شده و خداوند امان نامه نجات از آتش جهنم را به او خواهد داد.(5)

آثار و برکات سوره تین

امام صادق علیه السلام فرموده است:هر گاه سوره تین نوشته شود یا بر غذایی خوانده شود خداوند آنچه زیان می رساند را از او بر می گرداند و به قدرت الهی مایه شفاست.(6)


1- مجمع البیان، ج10، ص392
2- ثواب الاعمال، ص123
3- خصال، ص629
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص691
5- اقبال الاعمال، ج3، ص311
6- همان

ص:217

سوره علق

اشاره

نود و ششمین سوره قران است که مکی و 9 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره علق

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: کسی که سوره علق را در شب یا روز قرائت نماید و پس از آن از دنیا برود شهید از دنیا رفته است و در درجه شهیدان و مانند کسی است که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله ج هاد کرده است.(1)

این سوره اولین سوره ای است که بر رسول الله صلی الله علیه و آله نازل شده است(2)

و یکی از چهار سوره ی سجده دار قرآن است که واجب است وقتی به آیه مورد نظر رسیدیم سجده کنیم.

آثار و برکات سوره علق

الف﴾ در امان بودن در سفر های دریایی

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سفر دریایی می کند اگر سوره علق را بخواند از غرق شدن در امان می ماند .(3)

ب﴾ حفاظت مخازن از شر آفات

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: اگر سوره علق را بر در مخزن یا انباری بخوانند خداوند آن را از شر هر آفت و سارقی مصون می دارد تا اینکه مالکش آن را بیرون آورد.(4)

سوره قدر

اشاره

سوره قدر نود و هفتمین سوره قرآن کریم است که مکی و4 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره قدر

از امام باقر علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره انا انزلناه... را با صدای بلند بخواند مانند آن است که شمشیر خود را در راه خداوند عزو جل کشیده است﴿جنگ می کند﴾.و هر کس این سوره را آهسته قرائت نماید مانند آن است که در راه خدا در خون خود آغشته شده است.و هر کس این سوره را ده بار بخواند خداوند گنا هان او را می زداید و محو می کند.(5)

﴿امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس این سوره را در هر نماز واجب بخواند او را صدا زننده ای از جانب خداوند صدا می زند که: ﴿ای بنده خدا! بخشید خداوند بر تو گنا هان گذشته را، پس از سر بگیر عمل خود را.


1- ثواب الاعمال، ص124
2- الکافی، ج2، ص628
3- تفسیرالبر هان، ج5، ص695
4- همان
5- الکافی، ج2، ص454

ص:218

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر که این سوره را بخواند به او از ثواب کسی که ماه رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را شب زنده داری کرده است داده می شود.

از حضرت رضا علیه السلامنقل شده است: هر که نزد قبر برادر مؤمن خود از هر جانب که بگذارد دست خود را، هفت بار انا انزلناه فی ... را بخواند از ترس ئ بیم بزرگ و ترس روز قیامت در امان خواهد بود.

امیرمؤمنان علیه السلام می فرمایند: هر کس قرادت کند سوره ﴿قل هوالله... ﴾ را و ﴿انا انزلناه... ﴾ را پیش از آنکه خورشید طلوع کند رو نمی آورد و نمی رسد او را در آنروزگناهی، گرچه ابلیس و شیطان تلاش نماید.﴾(1)

امام کاظم علیه السلام درباره قرائت این سوره در روز جمعه می فرماید: برای خداوند در روز جمعه هزار نفحه رحمت است که هر بنده ای به انداز های از این رحمت عطا می کند و هر کس این سوره را بعد از ظهر جمعه صد بار قرائت نماید خداوند همه آن هزار نفحه رحمت را به او خواهد داد.(2)

امام صادق علیه السلام فرمودند: نوری که پیشاپیش مؤمنان در روز قیامت است نور سوره قدر است.(3)

امیرالمؤمنین در کلامی زیبا فضایل این سوره را اینگونه تشریح کرده اند: هر چیز میوه ای دارد و میوه قرآن سوره قدر است، هر چیز گنجی دارد و گنج قرآن سوره قدر است، هر چیز یاریگری دارد و یاری گر ضعیفان سوره قدر است، و هرچیزراه آسانی دارد و راه آسان برای درماندگان سوره قدر استو هر چیز عصمتی دارد و عصمت مؤمنان سوره قدر است و هر چیز هدایتی دارد و هدایت صالحان سوره قدر است، هر چیز سروری دارد و سرور قرآن سوره قدر است.هر چیز زینتی دارد و زینت قران سوره قدر است، هر چیز خیمه ای دارد و خیمه متعبّدان سوره قدر است و هر چیز بشارتی دارد و بشارت مردم سوره قدر است و برای هر چیز حجتی است و حجت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله سوره قدر است پس به آن ایمان بیاورید.(4)


1- سوره قدر جلوه گاه ولایت،صص 25-17
2- الامالی، صدوق، ص703
3- بحارالانوار، ج89، ص329
4- همان، ص331

ص:219

از وجود نورانی امام باقر علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره قدر را هر شب صد بار تلاوت نماید پیش از آغاز صبح بهشت را خواهد دید.(1)

هم چنین فرموده اند: هر کس سوره قدر را در هنگام خواب و پس از بیداری قرائت کند اجر و ثواب آن لوح محفوظ را سرشار خواهد کرد.(2)

در روایتی دیگر فرمودند: هر کس این سوره را تلاوت نماید هفتاد صف از فرشتگان و هر یک هفتاد بار بر او درود و رحمت می فرستند .(3)

و باز ایشان فرموده اند: هر کس سوره قدر را در هنگام خوابیدن 11 بار بخواند خداوند نوری برایش می آفریند که گستردگی آن ج هان هستی را در برمی گیرد که در هر درجه آن هزار فرشته است.و ایشان تا صبح برای قاری این سوره طلب مغفرت می کنند.(4)

آثار و برکات سوره قدر

1) خروج از دین و بدهکاری

یکی از آثار سوره قدر تسریع در پرداخت بدهی هاست.

امام باقر علیه السلام در جواب شخصی که که توان ادای قرض را نداشت فرمودند: زیاد استغفار کن و سوره قدر را فراوان بخوان.(5)

امیرالمؤمنین علیه علیه السلام می فرمایند: بهترین رفیق آدمی سوره قدر است که به و سیله آن می تواند قرضش را ادا کند.(6)

2) دوای دردها

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس که دردی دارد کوزه ای نو بگیرد و در آن آب بریزد و این کار را خود به عهده گیرد سپس سوره قدر را به شیوه ترتیل سی بار بر آن آب بخواند .آنگاه از آن آب بنوشد و با ان وضو بگیرد و به وسیله آن سر و صورت خود را مسح کند و هر مقدار که از آب کم شد بر ان بیفزاید سه روز بر او نمی گذرد مگر اینکه به اذن خداوند درد او درمان می شود.(7)

3) بینایی چشم

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره قدر را بر آب بخواند و از آن اب بنوشد خداوند نوری در چشمان او قرار می دهد .(8)


1- جامع احادیث شیعه، ج15، ص126
2- مستدرک الوسائل، ج4، ص293
3- بحارالانوار، ج89، ص330
4- جامع احادیث شیعه، ج15، ص149
5- الکافی، ج5، ص317
6- جامع احادیث الشیعه، ج15، ص127
7- طب الائمه، ص123
8- مستدرک الوسائل، ج4، ص314

ص:220

4) آسان شدن زایمان

در روایت آمده است: هرگاه زایمان زنی سخت شد در کنارش سوره قدر را زیاد قرائت کنید.﴿14﴾(1)

5) فرزند دار شدن

برخی از افراد از داشتن فرزند یا جنسیت دلخواه محرومند.امام باقر علیه السلام فرمودند: هر وقت که زن وارد ماه نهم شد سوره قدر را با مشک و زعفران بنویس و آن را شسته و به او بنوشان.(2)

6) درمان بیماری کبد

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر سوره قدر را بر سفالی جدید نوشته و با آب باران شسته شود سپس مقداری شکر بر آن اضافه کنند و کسی که درد کبد دارد آن را بنوشد به اذن خداوند خوب می شود.(3)

7) خواب آرام و امنیت هنگام خواب

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس بعد از نماز عشا 15 بار سوره قدر را قرائت نماید تا شب آینده در امان الهی خواهد بود.و هر که 7 بار این سوره را پیش از خواب قرائت نماید تا صبح در امان الهی خواهد بود.(4)

8) اجابت دعا

امام جواد علیه السلام فرمودند: هر کس سوره قدر را در یکی از نماز هایش قرائت نماید در علیین نمازش مورد قبول و ثوابش دو برابر می شود و هر کس این سوره را بخواند و آنگاه دعا کند دعایش در لوح محفوظ مستجاب نوشته می شود.(5)

9) بخشش گناهان

امام صاددق علیه السلام فرمودند: هر که سوره قدر را در یکی از نماز های واجب قرائت نماید منادی ندا می دهد : ای بنده خدا گنا هان گذشته تو را آمرزیده است پس اعمالت را از سر بگیر.(6)

امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر مومنی که هنگام وضو گرفتن سوره قدر را بخواند از گنا هانش خارج می شود مانند ان روزی که از مادر زاده شد.(7)

10) مغفرت برای اموات

از جمله حقوقی که بر عهده مومنین است به یاد داشتن و هدیه فرستادن برای اموات و درگذشتگان به ویژه والدین، بستگان، و دوستانی است که از دنیا به سرای باقی رفته اند می باشد.در حدیثی ارزشمند از امام رضا علیه السلام آمده است: هر کس قبر مومنی را زیارت کند و در کنار قبرش سوره قدر را هفت مرتبه قرائت کند و خداوند هم او و صاحب قبر را می آمرزد.(8)

ختومات مجرب

وسعت رزق و روزی

الف: هر روز 10 مرتبه بعد از نماز صبح بخواند و قدرت خدا را مشاهده نماید.

ب: همچنین به نیت برآورده شدن حاجات 360 بار این سوره مبارکه را قرائت نماید.(9)


1- الدعوات،ص201
2- طب الائمه، ص96
3- مستدرک الوسائل، ج4، ص314
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص699
5- مستدرک الوسائل، ج4، ص190
6- ثواب الاعمال، ص124
7- فقه الرضا، ص70
8- کتاب من لا یحضره الفقیه، ج1، ص181
9- درمان با قرآن، ص154

ص:221

سوره بینه

اشاره

نود و هشتمین سوره قرآن است که مدنی و 8 آیه دارد وبه نام های ﴿البریة، لم یکن﴾ (1) نیز شهرت دارد.

فضیلت و خواص سوره بینه

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر که سوره بینه را قرائت کند از مشرکان به دور است و جزو پیروان دین محمد صلی الله علیه و آله بوده و خداوند او را به مومن محشور کرده و به آسانی از او حسابرسی می کند.(2)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: وقتی خداوند قرائت این سوره را می شنود می گوید به بنده من بشارت دهید به عزت و جلا لم سوگند چنان بهشت را برای تو فراهم می کنم که راضی شوی.(3)

آثار و برکات سوره بینه

1) برطرف کننده لرزش بدن

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده استک اگر سوره بینه را در ظرف جدیدی نوشته شود و انسان گرفتار لرزش به ان نگاه کند شفا خواهد یافت.(4)

2) برای رفع بیماری پیسی و یرقان و مسمومیت غذایی

از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس این سوره را بنویسد و به همراه داشته باشد اگر بیماری یرقان داشته باشد بهبود می یابد و اگر کسی که در چشمش سفیدی داشته باشد یا بیماری پوستی پیسی داشته باشد ابتدا ان را نوشته و با آب بشوید و از آب آن بیاشامد و آن را با خود همراه داشته باشد این بیماری از او دفع می گردد.همچنین برای زن باردار آب شسته شده این سوره برایشان مفید است و مانع آسیب مسمومیت های غذایی می شود و اگر برای هر گونه ورم نوشته شود آن را از بین می برد.(5)


1- درمان با قران، 155
2- ثواب الاعمال، ص124
3- الدرالمنثور، ج6، ص377
4- تفسیرالبر هان، ج5، ص717
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص717

ص:222

3) متفرق ساختن گروه گمراه

در کتاب المصباح آمده است: اگر بخواهید جمعی را که بر اساس گمراهی تشکیل شده را پراکنده سازید از چهار طرف راه ، خاک بردارید و سوره بینه را بر آن بخوانید و آن را در میان این جمع بپاشید متفرق می شوند.(1)

سوره زلزال

اشاره

نود و نهمین سوره قرآن کریم است که در مدینه نازل شده و 8 آیه دارد.

فضیلت وخواص سوره زلزال

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت است: از قرائت سوره زلزال خسته نشوید زیرا هر کس در نماز های مستحب خود این سوره را بخواند آزار زلزله ای بر او نخواهد رسید و بوسیله زلزله، صاعقه یا آفتی از آفات دنیایی، نخواهد مرد و وقتی وفات کرد دستور می دهند او را هب بهشت برند و خداوند می فرماید: ای بنده من در هر جای بهشت که دوست داشتی جای گیر.(2)

امام رضا علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قرائت این سوره برابر یک چهارم قرآن و چهار بار قرائت ان را معادل یک ختم قرآن دانسته اند.(3)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس در شب جمعه دو رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد پانزده بار سوره زلزال را قرائت نماید خداوند او را از عذاب قبر و از سختی های هولناک قیامت ایمن می دارد.(4)

نبی اکرم صلی الله علیه و اله وسلم مردی از یارانش را خطاب قرار داد و فرمود: آیا ازدواج کرده ای؟ گفت: نه زیرا چیزی ندارم که ازدواج کنم فرمودند: آیا سوره قل هو الله احد را می دانی؟ گفت: آری حضرتش فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است سپس فرمودند:

آیا سوره قل یا ای ها الکافرون را می دانی؟

- آری

فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است.سپس فرمودند:

- آیا سوره اذا زلزلت را می دانی؟

- آری

حضرت فرمودند: این سوره یک چهارم قرآن است.

در ادامه عرض کردند: ازدواج کن، ازدواج کن، ازدواج کن (این سور را مهر زوجه ات قرار ده) (5)


1- منتخب الکلام فی تفسیرا الاحلام، ج1، ص74
2- ثواب الاعمال، ص124
3- عیون اخبار الرضا، ج1، ص41
4- المصباح کفعمی، ص407
5- درمان با قرآن، ص158

ص:223

آثار و برکات سوره زلزال

1) برای دیدن امورات عجیب در خواب

هنگامی که خواستی در خواب امورات عجیب یا حاجت و خواسته ای را که داری ببینی که چه می شود، هنگامی که سرت را در هنگام خواب روی بالش گذاشتی، سوره زلزال را 7 مرتبه قرائت کن.پس از این کار بگو: ﴿یا ملائکة ربّی بحق هذه السورة و من انزل ها و من نزلت علیه و بحق اسماء الله علیکم و آیاته الکافة کلّ ها الّا ما اخْبِر تُمونی فی لیلتی هذه کذا و کذا.﴾ یعنی در این جا ذکر حاجت می کنی که در خواب نشان دهند که چه خواهد شد.پس به اذن خداوند به تو پس از دو شب یا 5 شب در عالم رویا آنچه را که باید نشان بدهند می دهند.همه این موارد را باید در حالی که طاهر و پاکیزه و با وضو هستی انجام دهی.(1)

2) راه رسوا کرده دزد

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره زلزال را بنویسد و به سارقی بخوراند دزد به کرده خود اقرار کرده و رسوا می شود... (2)

3) در امان بودن

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره زلزال را بنویسد و با خود همراه داشته باشد یا آن را قرائت نماید و بعد بر شخصی که از او می ترسد وارد شود از آنچه می ترسد در امان خواهد بود... (3)

4) برای لرزش بدن

امام صادق علیه السلام فرموده اند: ... اگر (این سوره را) بر ظرف جدیدی نوشته شود و بیماری که لرزش دارد به آن بنگرد به اذن خدا تا سه روز دیگر بهبود می یابد.(4)


1- کشکول، افشاری ارومیه ای، ص10
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص725
3- همان
4- همان

ص:224

5) سوره زلزال سوره جامع

مردی به حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید و گفت: ای رسول خدا سوره ای از قرآن بگو تا بخوانم.پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره هایی را که با ﴿الر﴾ آغاز می شود(یونس؛ هود، یوسف، ابراهیم، حجر)را بخوان.آن مرد گفت: من پیرم و مشکلاتی دارم نمی توانم آن را بخوانم.پیامبر فرمود: سه سوره از سوره هایی را که با ﴿حم﴾ آغاز می شود(غافر، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه، احقاف) را بخوان.آن مرد همان حرف سابق را تکرار کرد.پیامبر فرمودند: سه سوره از سوره های ﴿مسبحات﴾ را بخوان (حدید، حشر، صف، اعلی، جمعه، تغابن)؛ باز هم جمله پیرمرد تکرار شد و گفت: ای رسول خدا یک سوره جامع را بگو آنگاه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: سوره ﴿زلزال﴾ را قرائت کن.آنگه رسول خدا سوره زلزال را برایش قرائت کرد .وقتی به پایان سوره رسید پیرمرد گفت: قسم به خدایی که تو را به حق مبعوث کرد همین برایم کافی است و بر آن نمی افزایم.وقتی پیرمرد آنجا را ترک می کرد: پیامبر فرمود: آن پیرمرد رستگار شد.(1)

سوره عادیات

اشاره

یکصدمین سوره قران کریم که مکی است و 11 آیه دارد.


1- بحارالانوار، ج89، ص334

ص:225

فضیلت و خواص سوره عادیات

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: هر کس سوره عادیات را قرائت نماید اجر و پاداشی ده برابر کسانی که در اییام حج در مزدلفه بیتوته کرده اند نصیب او خواهد شد.(1)

هم چنین فرموده اند: هر کس سوره عادیات را بخواند و همواره بر قرائت آن مداومت ورزد در روز قیامت با امیرالمؤمنین علیه السلام محشور می گردد و از دوستان و همرا هان او خواهد بود.(2)

ایشان در کلامی دیگر فرموده اند: ثواب قرائت سوره عادیات، برابر ثواب قرائت نصف قران است.(3)

در فضیلت این سوره همین بس که در شأن امیرالمؤمنین علی علیه السلام نازل شده است و خداوند در آن به پیروزی ایشان در جنگ خبر داده بود.(4)

امام صادق علیه السلام در زیارت امیرالمومنین می فرمایند: ﴿السلام علیک یا من نزلت فی فضله سوره العادیات﴾.(5)

آثار و برکات سوره عادیات

1) ادای دین و بدهکاری

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر کس در قرائت سوره عادیات مداومت ورزد خداوند بدهکاری او را از جایی که فکرش را نمی کند ادا می کند.(6)


1- مجمع البیان، ج10، ص421
2- ثواب الاعمال، ص125
3- الدرالمنثور، ج6، ص383
4- الخرائج و الحرائج، ج1، ص168
5- اقبال الاعمال، ج3، ص132
6- مستدرک الوسائل، ج13، ص290

ص:226

2) جهت وسعت رزق ورهایی از قرض و گرسنگی یا تشنگی

هر که از درد و گرسنگی و تشنگی و قرض بخواهد ر ها شود به عدد نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام 110 بار این سوره را بخواند بسیار نافع است.و نیز به جهت وسعت رزق و روزی همراه خود داشته باشد.(1)

3) برای درد کبد

آورده اند که برای درد کبد سوره عادیات را در ظرف چینی نو نوشته شود و سپس با آب باران بشویند و اندکی شکر به آن اضافه شود و بیمار سه روز متوالی از آن بنوشد.(2)

سوره قارعه

اشاره

قارعه یکصد و یکمین سوره قران کریم که مکی است و 11 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره قارعه

محتوای این سوره درباره قیامت و سختی های ان است و از سوره هایی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مرا پیر کرده است.(3)

امام باقر علیه السلام در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره قارعه را قرائت کند و آن را استمرار بخشد خداوند عزیز و جلیل او را از فتنه دجال و ایمان آوردن به او در امان می دارد و نیز از گرفتارشدن در آتش جهنم نگاه می دارد.(4)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس که این سوره را قرائت نماید در روز قیامت ترازوی حسنات او سنگین می شود.(5)


1- درمان با قرآن، ص159
2- خواص القران و فوائده، ص187
3- الجامع الصغیر، ج2، ص82
4- ثواب الاعمال، ص125
5- مجمع البیان، ج10، ص426

ص:227

آثار و برکات سوره قارعه

گشایش در کار

در این باره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده اند: هر کس سوره قارعه را بنویسد و همراه نیازمندی قرار دهد خداوند در کار او آسانی و گشایش قرار می دهد.(1)

همچنین از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر گاه این سوره را نوشته و همراه کسی که بازارش کساد و بی رونق است باشد خداوند به کارش رونق می بخشد.(2)

به جهت برآورده شدن هر حاجتی 180 بار این سوره را بخواند مفید است و اگر معیشت بر او تنگ باشد بنویسد و و با خود همراه داشته باشد روزی او وسیع می گردد .همچنین این سوره را نوشته و با خود همراه داشته باشد حاجتش برآورده خواهد شد.(3)

سوره تکاثر

اشاره

یکصد و دومین سوره قرآن کریم است که مکی و 8 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره تکاثر

در فضیلت این سوره به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است که این سوره درباره حقانیت عذاب قبر نازل شده است.(4)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: قرائت این سوره برابر با 1000 آیه قرآن می باشد.(5)

هم چنین فرموده اند:هر کس سوره تکاثر را قرائت نماید در ملکوت ادا کننده شکر، خوانده می شود.(6)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص739
2- همان
3- درمان با قران، ص160
4- الدرالمنثور، ج6، ص387
5- کنزالعمال
6- الجامع الصغیر، ج2، ص234

ص:228

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره تکاثر را در نماز های واجب یا مستحب خود بخواند خداوند برای او اجر و ثواب صد شهید را بنویسد و هر که ان را در نماز مستحبی بخواند برای او ثواب 50 شهید نوشته می شود و در نماز واجبش چهل صف از فرشتگان به همراه او نماز می گزارند.(1)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شدهک هر که سوره تکاثر را قرائت نماید خداوند درباره نعمت هایی که در دنیا به او داده است از او حسابرسی نکند وهر که هنگام باریدن باران آن را بخواند و وقتی آن را به پایان برد خداوند گنا هانش را می آمرزد.(2)

در روایت آمده هر کس هنگام نماز عصر این سوره را بخواند تا غروب روز بعد در امان خواهد بود.(3)

هم چنین رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس سوره تکاثر را در هنگام خواب با نیت صادق قرائت نماید 70 هزار حسنه به او داده می شود و 70 هزار گناه از او پاک می شود و 70 هزار درجه به او عطا می شود.قرائت کننده این سوره می تواند از خانواده ، همسایه و دوستانش شفاعت کند و خداوند سختی های برخورد با فرشتگان نکیر و منکر را برای او هموار می سازد.(4)

آثار و برکات سوره تکاثر

1) به دست آوردن مالی عظیم

گفته شده هر کس سوره تکاثر را روز دوشنبه یا چهارشنبه 40 بار بخواند مال عظیم یابد و به خیری رسد که در ذهن و تصورات او نگنجد.(5)

2) برآورده شدن حاجات

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: 22 بار سوره تکاثر را بخوانید در خلوت، و بعد از آن 1000 بار صلوات بفرستید و حاجت خود را بخواهید که خداوند نیز برآورده خواهد نمود.(6)


1- ثواب الاعمال، ص125
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص743
3- همان
4- الدرالمنثور، ج6، ص386
5- کشکول، افشاری ارومیه ای ، ص11
6- درمان با قران، ص161

ص:229

3) رفع سردرد

هر کس این سوره را بر صاحب سردرد بخواند دردش باذن الله زایل گردد.(1)

4) هدیه و خیر کثیر به اموات

در روایت امده که دو رکعت نماز با این کیفیت خیر کثیره دارد:

در رکعت اول﴿فاتحه﴾ و ﴿آیه الکرسی﴾ و دو بار ﴿توحید﴾ و در رکعت دوم یک بار ﴿فاتحه﴾ و 10 بار سوره ﴿تکاثر﴾ را بخوان و چون نماز تمام شد آن را به مرده مورد نظر هدیه نما به این صورت: ﴿اللهم صلی علی محمد و آل محمد و ابعث الی قبر فلان (به جای فلان نام مرده را بگو)﴾(2)

سوره عصر

اشاره

العصر یکصدو سومین سوره قرآن کریم است که مکی و دارای 3 آیه است.

فضیلت و خواص سوره عصر

العصر یکصدو سومین سوره قرآن کریم است که مکی و دارای 3 آیه است.

از منابع اهل سنت نقل شده است که این سوره در فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام است.(3) این سوره در میان یاران رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم به قدری مهم و ارزشمند بود که هر گاه یکدیگر را دیدار می کردند تا سوره عصر را برای هم نمی خواندند از هم جدا نمی شدند.(4)

امام صادق علیه السلام در تفسیر این سوره فرمودند: ﴿الا الذین امنوا﴾ یعنی کسانی که به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ایمان آورده اند.(5)

هم چنین در فضیلت این سوره فرمودند: هر کس سوره عصر را در نماز های مستحبی قرائت کند، خداوند در روز قیامت چهره اش را نورانی و خندان و چشمش را روشن کرده تااو را وارد بهشت نماید.(6)


1- همان
2- همان
3- الدرالمنثور، ج6، ص392
4- همان، ص391
5- تفسیرالقمی، ج27، ص441
6- ثواب الاعمال، ص125

ص:230

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس این سوره را قرائت نماید عاقبت کار او به صبر و شکیبایی ختم خواهد شد و در روز قیامت همراه با یاران حق محشور خواهد شد.(1)

آثار و برکات سوره عصر

گوینداگر سوره عصر را بر کسی که تب داشته باشد بخوانند تب او زائل گردد و اگر این سوره را بر فرد افسرده بخوانند از افسردگی بیرون آید.(2)

سوره همزه

اشاره

یکصد و چهارمین سوره قرآن که در مکه نازل شده است و 9 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره همزه

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره همزه را در نماز های واجبش قرائت کند فقر او زایل می گردد و روزی به سوی او جلب شده و مرگ های بد از او دور می شود.(3)

همچنین روایت شده است: هر که در نماز هایش سوره همزه را قرائت کند به اندازه دنیا ثواب به او داده می شود.(4)

از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم نیز نقل شده است: هر که این سوره را قرائت نماید به تعداد کسانی که حضرت محمد صلی الله علیه و اله وسلم و یارانش را مسخره کردند ده حسنه عطا می شود.(5)

آثار و برکات سوره همزه

دفع چشم زخم

از امام صادق علیه السلام روایت است که هر گاه سوره همزه را برای چشم زخم بخوانند اثر چشم به قدرت خداوند از او زایل می شود.(6)

برای چشم درد

هر گاه این سوره را بر چشم دردناک بخوانند خداوند او را از آن درد گشایش دهد.(7)

سوره فیل

اشاره

الفیل؛ یکصدو پنجمین سوره قرآن کریم که مکی است و 5 ایه دارد.

فضیلت و خواص سوره فیل

این سوره درباره داستان اصحاب فیل است که به رهبری ابرهه برای تخریب خانه کعبه لشکر کشی کرده بودند و خداوند با سپاهی از پرندگانی به نام ابابیل آن ها را نابود کرد.


1- مجمع البیان، ج10، ص434
2- درمان با قرآن، ص162
3- فقه الرضا، ص344
4- الاحتجاج، ج2، ص303
5- درمان با قران، ص163
6- تفسیرالبر هان، ج5، ص753
7- درمان با قرآن، ص 163

ص:231

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره فیل را در نماز های واجبش بخواند در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت می دهند که او از نمازگزاران بوده و ندا دهنده اای در روز قیامت ندا می دهد که درباره بنده من به راست شهادت دادید.شهادت شما را درباره او پذیرفتم و او را وارد بهشت کنید او از کسانی است که خداوند او و کار هایش را دوست دارد.(1)

بنا به گفته علمای شیعه قرائت این سوره به تن هایی در نماز جایز نبوده و باید همراه با سوره قریش به عنوان یک سوره خوانده شود.(2)

امام صادق علیه السلام فرمودند: بین دو سوره دریک رکعت نماز جمع مکن مگر در سوره های ضحی و انشراح؛ و نیز سوره های فیل و قریش.(3)

آثار و برکات سوره فیل

1) رهایی از شر دشمن

از امام صادق علیه السلام روایت شده است سوره فیل در مواجهه با دشمن خوانده شود نتیجه بخش است.

هم چنین آمده است : چهارشنبه که این سوره را 98 بار بخوان و به جانب دشمنت بدم که البته مغلوب خواهد شد.(4)

2) مانع غرق شدن در آب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که هر کس این سوره را تلاوت نماید خداوند او را تا پایان عمر از غرق شدن در آب و دگرگونی قیافه در امان می دارد.(5)

ختومات مجرب

غلبه بر دشمن

الف: در کتاب حیاة الحیوان آمده است: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می ترسد وارد شود کلمات ﴿کهیعص حم عسق﴾ را که ده حرف است بگوید و به ازای هر حرف که بر زبان می اورد یک انگشت از انگشتانش را ببندد از شست دست راست آغاز کند و به شست دست چب پایان برد.وقتی بدین جا رسید سوره فیل را در درونش بخواند و وقتی به لفظ ﴿ترمیهم﴾ رسید ده بار آن را تکرار کند و در هربار تکرار یکی از انگشتانش را که بسته شده را باز نماید.این دستور تجربه شده است.(6)

ب: هر گاه انسان بر کسی که از شرش می ترسد سوره فیل را بخواند و ﴿طیراً ابابیل﴾ را خواند وچون به ﴿ترمیهم﴾ رسید از انگشت کوچک دست چپ گرفته تا به انگشت کوچک دست راس برسد 10 بار بگوید: ﴿ترمیهم﴾و انگشتان را یکی یکی ببندد چون تمام 10 تا را بست از انگشت کوچک دست راست را یکی یکی بگشایدو در هر بار بگوید: ﴿بحجاره من سجیل﴾ تا به انگشت کوچک دست چپ برسد و بعد بقیه سوره را بخواند تا تمام شود و بر آن ظالم بدمد به اذن خداوند غالب شود.(7)


1- ثواب الاعمال، ص126
2- همان
3- وسائل الشیعه، ج6، ص55
4- درمان با قران، ص 165
5- مجمع البیان، ج10، ص441
6- المصباح کفعمی، ص233
7- درمان با قرآن، ص165

ص:232

سوره قریش

اشاره

یکصد و ششمین سوره قران کریم که مکی است و 4 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره قریش

از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هر کس سوره قریش را زیاد بخواند و برآن مداومت ورزد خداوند در روز قیامت در حالی او را محشور می کند که سوار بر مرکبی از مرکب های بهشتی است تا اینکه بر سفره های نور بنشیند.(1)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده استک هر کس سوره قریش را قرائت نماید خداوند به تعداد طواف کنندگان و معتکفان در مسجد الحرام به ازای هر یک، ده حسنه به او عطا می شود.(2)

آثار و برکات سوره قریش

1) دفع مسمومیت غذایی

از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده اگر سوره قریش را بر غذایی که از زیانش می ترسند خوانده شود در آن شفا قرار داده می شود و خورنده ان هیچ آزاری از آن غذا نمی بیند.(3)

2) درمان بیماری قلبی

از امام صادق علیه السلام نقل شده است که اگر این سوره را بر آبی بخوانند و بر کسی که بیماری قلبی دارد و سببش نیز ناشناخته است ریخته شود خداوند بیماری او را از او دفع می کند.(4)

3) وسعت رزق

دو رکعت نماز بجا آور در هر رکعت پس از قرائت سوره ﴿حمد﴾ 15 بار سوره قریش قرائت شود.و پس از سلام 10 مرتبه صلوات بر محمد و آلش فرستاده شود و پس از صلوات به سجده رفته و بگوید: ﴿اللهم أغنِنی بِفَضلِکَ عَن خَلقِک﴾.(5)


1- ثواب الاعمال، ص126
2- مجمع البیان، ج10، ص441
3- تفسیرالبر هان، ج5، 759
4- همان
5- بحارالانوار، ج88، ص359

ص:233

سوره ماعون

اشاره

یکصد و هفتمین سوره قرآن که مکی است و هفت آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره ماعون

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم روایت شده است: هر کس که زکات اموال خود را پرداخت می کند این سوره را قرائت نماید خداوند او را می آمرزد.(1)

هم چنین از ایشان روایت شده است که هر کس سوره ماعون را پس از نماز عشا قرائت نماید خداوند او را می بخشد و تا و قت اذان صبح او را حفظ می کند.(2)

از امام باقر علیه السلام نیز روایت شده است: هر کس سوره ماعون را در نماز های واجب و مستحب خود بخواند جزو کسانی است که خداوند نماز و روزه اش را پذیرفته است و او را درباره آنچه در زندگی دنیا انجام داده است محاسبه نمی کند.(3)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس سوره ماعون را بعد از نماز عصر بخواند تا عصر روز بعد در حفظ و امان خداوند خواهد بود.(4)

ختم مجرب

ختم مجرب

به نیت پیروزی و فتوحات عظیمه از شب دوشنبه تا 15 شب، هر شب 15 بار این سوره را بخواند و در پایان هر یکی بگوید: ﴿یا ای ها الذین آمنوا ارکعوا و اسجدوا و اعبدوا ربکم و افعلوا الخیر لعلکم تفلحون﴾ و 15 بار صلوات بفرستد و در پایان همه به سجده رود و حاجت خود را در محضر باریتعالی اعلام دارد.(5)


1- مجمع البیان، ج10، ص546
2- تفسیرالبر هان، ج5، ص767
3- ثواب الاعمال، ص126
4- همان
5- درمان با قران، ص166

ص:234

سوره کوثر

اشاره

یکصدو هشتمین سوره قرآن کریم است که مکی و 3 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره کوثر

مفسران قرآن کریم گفته اند: این سوره در شأن و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی ها نازل شده است.(1)

روزی پیامبر صلی الله علیه و آله را دیدند که در حال تبسم بود پرسیدند: ای رسول خدا چه چیزی موجب خنده شما شده است؟ فرمود: سوره ای بر من نازل شده است و بعد سوره کوث را قرائت نمودند و گفتند: آیا می دانید کوثر چیست؟ گفتند خدا و رسولش آگاهترند.پیامبر فرمود: کوثر نهری در بهشت است که خداوند با ان مرا به خیر کثیری وعده داده است و آن حوض من است که امتم در کنار آن بر من وارد می شوند.(2)

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است : هر کس سوره کوثر را تلاوت نماید خداوند از آب نهر های بهشت به او می نوشاند و اجر و پاداش او به اندازه تمامی قربانی های روز عید قربان است.(3)

از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است: هر کس در نماز های واجب یا مستحب خود سوره کوثر را قرائت نماید خداوند از آب حوض کوثر به او بنوشاند و کنار درخت طوبی همجوار رسول خدا صلی الله علیه و آله خواهد شد.(4)

آثار و برکات سوره کوثر

1) دیدن رسول خدا صلی الله علیه و اله در خواب

از رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم روایت شده: هر کس سوره کوثر را در شب جمعه 100مرتبه تلاوت نماید رسول خدا را درخواب خواهد دید.(5)

به همین مضمون از امام صادق علیه السلام نیز نقل شده استک هر کس سوره کوثر را در شب جمعه پس از نمازی که در نیمه شب می خواند صد مرتبه بخواند به اذن خدا رسولش را در خواب خواهد دید.(6)


1- بحارالانوار، ج8، ص16
2- منتخب الکلام فی تفسیر الاحلام،ج1، ص74
3- جامع الاحادیث الشیعه، ج15، ص131
4- ثواب الاعمال، ص126
5- منتخب الکلام فی تفسیرالاحلام، ج1، ص74
6- روض الجنان و روح الجنان، ج20، ص421

ص:235

2) برای دور کردن افراد از خود

اگر بخواهی کسی را از خود دور کنی 9 مرتبه سوره کوثر را بخوان و به جانب او بدم به اختیار خود راه کج می کند و می رود.(1)

ختم مجرب

برای غنا و توانگری

روز چهارشنبه 40 مرتبه سوره کوثر را به نیت ثروت و توانگری بخواند.(2)

سوره کافرون

اشاره

یکصدونهمین سوره قرآن ﴿کافرون﴾ در مکه نازل شده است و دارای 6 آیه دارد.این سوره را ﴿جحد﴾(3) نیز می گویند.

فضیلت و خواص سوره کافرون

سوره ﴿کافرون﴾ چنان فضیلتی دارد که قرائت آن در زمان ها و مکان ها و حالت های مختلف سفارش شده است.معاویة بن عمار می گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمود: سوره کافرون را در نماز های واجب و غیر آن قرائت کن.(4)

همچنین از ایشان نقل کرده اند در دو رکعت نماز پیش از فجر و دو رکعت زوال و دو رکعت بعد از مغرب و دو رکعت اول نماز شب و سوره کافرون را قرائت کن.(5)

اهلبیت علیهم السلام در ماز های روزانه خود سوره کافرون را قرائت می کردند و به قرائت آن در نماز های روزانه سفارش می کردند.از امام صادق علیه السلام نقل شده است: در دو رکعت نماز صبح، هر سوره ای را که دوست داری بخوان.ولی من دوست دارم سوره اخلاص و کافرون را بخوانم.(6)

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که ثواب تلاوت این سوره برابر با تلاوت یک چهارم قرآن است.هر کس سوره کافرون و اخلاص را در نماز های واجب خود بخواند خداوند او و پدر و مادر و فرزندانش را می آمردزد و اگر از اشقیا باشد نامش در فهرست سعادتمندان قرار می گیرد و خداوند او را خوشبخت زنده می دارد و شهید می میراند و شهید محشور می کند.(7)


1- تعطیرالانام فی تعبیرالمنام،ج1، ص353
2- درمان با قران، ص167
3- درمان با قرآن،ص 167
4- مستدرک الوسائل، ج4، ص191
5- الکافی، ج3، ص316
6- تهذیب الاحکام، ج2، ص136
7- ثواب الاعمال، ص127

ص:236

و نیز از ایشان روایت شده است: هر کس در هنگام خواب سوره کافرون و اخلاص را بخواند خداوند برای او امان نامه از شرک می نویسد.(1)

فضیلت این سوره به قدری است که بازگشت از این سوره در نماز به سوره ی دیگر روا نیست

از رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است: که شخصی به ایشان گفت: به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بگویم.حضرت فرمودند: هر گاه بخواهی بخوابی سوره کافرون را بخوان و بخواب که آن مایه ایمنی از شرک است.(2)

آثار و برکات سوره کافرون

1) دیدن رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم در خواب

از امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس این سوره را در شب جمعه صد مرتبه قرائت نماید رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم را در خواب خواهد دید.(3)

2) دور شدن شیطان از قاری این سوره

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس سوره کافرون را تلاوت نماید شیاطین از او دور شده و از سختی های بزرگ روز قیامت در عافیت می باشد.(4)

3) استجابت دعا

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس هنگام طلوع خورشید ده مرتبه این سوره را بخواند وآنگاه دعا کند دعایش مستجاب می شود.(5)


1- الکافی، ج2، ص626
2- مجمع البیان، ج10، ص550
3- مستدرک الوسائل، ج6، ص371
4- مجمع البیان، ج10، ص552
5- المصباح کفعمی، ص461

ص:237

سوره نصر

اشاره

یکصد و دهمین سوره قران کریم است که مکی و 3 آیه دارد.این سوره را ﴿تودیع﴾ (1) نیز نامیده اند.

فضیلت و خواص سوره نصر

سوره نصر را آخرین سوره نازل شده بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم می دانند.عبدالله بن عمر می گوید: این سوره در اواسط ایام تشریق بر رسول خدا نازل شد که سال وداع بود.وقتی سوره نصر نازل شد پیامبر فرمود: من امسال از دنیا می روم و در همان سال نیز از دنیا رفت.ایشان در آن سال وقتی معاذ بن جبل را به یمن می فرستاد به او فرمد: دیگر مرا نخواهی دید.(2)

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم از زمان نزول این سوره تا هنگام وفاتش ذکر ﴿سبحان الله﴾ را زیاد می گفت و بسیار استغفار می کرد.

از ام سلمه روایت شده رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم در اواخر عمر شریفش نمی نشست و بر نمی خاست و هیچ حرکتی نمی کرد مگر اینگه می گفت: ﴿سبحان الله و بحمده و استغفرالله و اتوب الیه﴾ از علت این کار پرسیدم ایشان فرمودندک من به این کار فرمان داده شده ام و آنگاه سوره نصر را قرائت فرمود.(3)

در فضیلت این سوره از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر کس سوره نصر را در نماز های مستحبی یا واجب خود قرائت نماید خداوند او را بر تمام دشمنانش یاری می کند و در روز قیامت در حالب می آید که همراه او کتابی گویا است و خداوند این کتاب را از درون قبرش بیرون می آورد و در آن مایه امان از گرمای آتش جهنم است.او در روز قیامت بر چیزی عبور نمی کند مگر اینکه بشارتش می دهد و او را به هر خیری خبر می دهد تا اینکه وارد بهشت شود.برای قاری این سوره در دنیا اسباب خیر فراهم است به حالتی که کسی ندیده و به قلبش خطور نکرده است.(4)


1- درمان با قرآن، ص169
2- الخرائج و الحرائج، ج1، ص102
3- مجمع البیان، ج10، ص554
4- ثواب الاعمال، ص127

ص:238

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس سوره نصر را قرائت نماید به او اجری مانند کسی که در فتح مکه همراه با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله جنگیده و به شهادت رسیده است داده می شود.وهر کس بعد از سوره حمد قرائت کند نمازش به بهترین وجه قبول است.(1)

همچنین اگر در نماز بعد از سوره ﴿حمد﴾ 7 مرتبه سوره نصر را بخواند نمازش مورد قبول واقع شده و نمازگزاردن در سر وقت آن برایش دوست داشتنی می شود.(2)

هم چنین از ایشان روایت شده است: هر کس در شب سیزدهم رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد پنج مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند در بهشت قصری برای او بنا می کند که طول و عرضش هفت برابر بیشتر از دنیاست.(3)

ونیز در نماز شب نهم شعبان فرموده است: هر کس در این شب چهار رکعت نماز بخواند در هر رکعت بعد از حمد 10 مرتبه سوره نصر را بخواند خداوند بدنش را بر آتش حرام می کند و به واسطه هر آیه ثواب ده شهید از شهدای بدر و ثواب عالمان دین را به او خواهد داد.همان، ص308

آثار و برکات سوره نصر

1﴾ استجابت دعا

از معصوم روایت شده است: هر کس سوره نصر را در نماز نافله اش یا در هنگام زوال خورشید روز جمعه بخواند و دعا کند خداوند دعایش را مستجاب می کند.(4)

2﴾ یاری کردن خداوند در برابر دشمنان

هر کس سوره نصر را در نماز های واجب یا مستحب بخواند خداوند او را در مقابل همه دشمنانش یاری می کند.(5)


1- تفسیرالبر هان، ج5، ص783
2- المصباح کفعمی، ص461
3- اقبال الاعمال، ج3،ص220
4- مستدرک سفینة البحار، ج8، ص479
5- همان

ص:239

سوره مسد

اشاره

یکصد و یازدهمین سوره قرآن کریم است که مکی است و 5 آیه دارد.این سوره را ﴿تبت﴾ (1) نیز می نامند.

فضیلت و خواص سوره مسد

در شأن نزول این سوره گفته اند: وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله در پی فرمان ﴿و أنذر عشیرتک الاقربین﴾ دعوت خود را آشکار کرد جمعی از بستگان خود را به ضیافتی دعوت کرده و در آن جلسه فرمود: چه کسی با من بیعت می کند تا برادر و وصی و وارث و خلیفه بعد از من باشد و جز علی علیه السلام کسی با ایشان بیعت نکرد ابولهب به پا خاست و گفت: تبت یداک.آیا به خاطر این ما را دعوت کرده ای؟ و اینگونه بود که این سوره بر رسول خدا نازل شد.(2)

در فضیلت این سوره از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم نقل شده است: هر کس سوره ﴿مسد﴾ را قرائت نماید امید می رود که خداوند او و ابولهب را در یک جا گرد نیاورد.(3)

از امام صادق علیه السلام نیز روایت شده: هر گاه سوره مسد را قرائت نماید ابولهب را نفرین نمایید چون او کسی بود که پیامبر و آنچه از جانب خداوند آورده بود را تکذیب می کرد.(4)

آثار و برکات سوره مسد

1) درمان دردها

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سوره مسد را برای دردی بخواند دردش آرام و برطرف می شود و هر کس آن را در رختخوابش بخواند در حفظ و امان الهی خواهد بود.(5)


1- درمان با قرآن، ص170
2- مناقب الامام امیرالمومنین علیه السلام، ص380
3- درمان با قران، ص170
4- ثواب الاعمال، ص127
5- تفسیرالبر هان، ج5، ص787

ص:240

2) استتار از دید دیگران

برای استتار از دیگران خواندن این سوره را سفارش کرده اند.

چنانکه امام باقر علیه السلام فرمودند: پس از نزول این سوره ، رسول خدا در نمازش گاهی این سوره را می خواند.ام جمیل-همسر ابولهب و خواهر ابوسفیان- برای پاسخ و توهین به پیامبر خارج شد به پیامبر گفتند: ام جمیل به سوی شما می آید و ممکن است به شما ناسزا بگوید: پیامبر فرمودک او مرا نخواهد دید.ام جمیل بدون اینکه رسول الله را ببیند از کنار ایشان عبور کرد.

امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند میان او و رسولش حجابی قرار داد تا دیده نشود.(1)

سوره توحید

اشاره

یکصد و دوازدهمین سوره قران کریم است که مکی و 4 ایه دارد.این سوره را ﴿اخلاص، صمد، اساس، برائة، جمال، معرفت، مانع، نور، تفرید، تجرید، ولایت﴾ (2) نیز می گویند.

این سوره از ارزشمندترین سوره های قرآن است که به قرائت و ارتباط با آن بسیار سفارش شده است و آثار و فواید بیشماری دارد.

فضیلت و خواص سوره توحید

امام باقر علیه السلام فرموده اند: سوره توحید برابر با یک سوم قران است.(3)

امام رضا علیه السلام نیز فرمودند: هر کس سوره توحید را بخواند و به ان ایمان داشته باشد توحید را شناخته است.(4)

رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم فرموده اند این سوره را زیاد بخوانید زیرا این سوره نور قرآن است.(5)

هم چنین از ایشان نقل شده است: هر کس سوره توحید را قرائت نماید با خواندن آیه اول، خداوند هزار نگاه به او می کند و با خواندن آیه دوم، خداوند هزار دعای او را مستجاب می کند و با آیه سوم هزار خواسته اش را به او می دهد و با آیه چهارم، هزار حاجت از حاجت های دنیا و آخرتش را روا می کند.(6)


1- الخرائج و الجرائح، ج2، ص775
2- درمان با قرآن، ص171
3- الدعوات، ص218
4- عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج2، ص122
5- الدعوات، ص84
6- جامع الاخبار، ص52

ص:241

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس سوره توحید و قدر را در روز یا شبش 100بار قرائت نماید خداوند پس از مرگش نوری در قبر او قرار می دهد و نوری در پیش و پس او قرار گرفته و او را تا بهشت همراهی می کند(1)

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس سه روز بر او بگذرد وسوره توحید را نخواند خوار شده و بند ایمان از او برداشته می شود و اگر در آن حال بمیرد در حال کفر مرده است.(2)

و نیز می فرمایند: هر که روزی بر او بگذرد و در نماز های 5 گانه اش سوره توحید را نخواند به او گفته می شود تو از نمازگزاران نیستی.(3)

قرائت این سوره در بسیاری از مکان ها و زمان ها مانند پس از نماز صبح، بعد از هر نماز واجب، هنگام خواب و... سفارش شده است.

آثار و برکات سوره توحید

1) شفا دهندگی

در این باره در سخنی از امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره حمد و سوره توحید او را شفا ندهد هیچ چیز دیگری او را شفا نخواهد داد همه بیماری ها با این دو سوره درمان می شود.(4)

2) درمان تب

هر کس که حضرت زهرا سلام الله و فرزندانش را دوست دارد و دچار بیماری تب شود سوره توحید را 1000 بار بخواند آنگاه خداوند را به حق فاطمه قسم دهد که شفا خواهد گرفت.(5)

3) درد چشم

از امام صادق علیه السلام نقل شده است: هر کس این سوره را بر درد چشم بخوانند به قدرت خداوند دردش آرام می گیرد.(6)


1- الدعوات، ص219
2- المحاسن،ج1، ص95
3- الکافی، ج2، ص455
4- وسائل الشیعه، ج6، ص233
5- مکارم الاخلاق، ص366
6- تفسیرالبر هان، ج5، ص798

ص:242

4) درد دندان

از امام باقر علیه السلام نقل شده: هر گاه احساس درد دندان کردی سوره حمد و توحید را بخوان در حالی که دست خود را بر موضع درد گذاشته ای و پس از ان ایه 88 سوره نمل را قرائت کن دردش ارام می گیرد.(1)

5) امنیت

امنیت خواهی و پرهیز از خطرات و حوادث ناگوار از خواسته های اولیه و همیشگی انسان هاست و مردم از هر گونه حادثه و بدی ای که زندگی آرام و بی دردسر آن ها را دچار تشویش و گرفتاری کند مخالفند و در پی دستاویز هایی برای امان جویی از این ناگواری ها هستند.سوره توحید از این دستاویز های محکم الهی است که به وسیله آن می توان خود را در آغوش امیت الهی قرار داد .مواردی که به امنیت جویی از سوره توحید سفارش شده است از این قرار است:

الف: هنگام سفر

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: هر کس که می خواهد به سفری برود دو طرف چهارچوب در را بگیرد و 11 بار توحید را قرائت نماید خداوند پاسبان او خواهد بود تا به منزلش بازگردد.(2)

ب: هنگام خروج از خانه

امام صادق علیه السلام می فرماید: هر کس هنگام خرج از منزل 10 مرتبه سوره توحید را بخواند هموراه در حفظ و حراست خداوند است تا به خانه بازگردد.(3)


1- طب الائمه، ص24
2- الدعوات، ص295
3- الکافی، ج2، ص394

ص:243

ج: وارد شدن بر حاکم یا قدرتمند

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: هر وقت بر حاکم یا ستمگری وارد شوی در حالی که به او نگاه می کنی سوره توحید را سه مرتبه بخوان و دست چپت را مشت کن و برا این حال باشد تا از نزد او بیرون می روی.(1)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: هر کس پیش از رفتن به نزد قدرتمند و زورگویی سوره توحید را قرائت کند خداوند به واسطه آن مانع زیان دیدن او می شود.(2)

د: هنگام خواب

امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس هنگام خوابش سوره توحید را قرائت نماید خداوند50 فرشته را مأمور حراست و نگهبانی او قرار می دهد.(3)

6) رفع فقر و تنگدستی

از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده است: هر وقت وارد منزل می شوید سوره تحید را بخوانید زیرا این کار فقر را از بین می برد.(4)

7) بخشش گناهان

قرائت سوره توحید از عوامل پاک شدن گنا هان است .رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس در شب یا روز جمعه ، 200 مرتبه سوره توحید را در نماز 4 رکعتی ﴿2تا دو رکعت﴾ بخواند یعنی درهر رکعت بعد از حمد 50 بار توحید را بخواند گنا هانش بخشیده می شود هر چند به اندازه دریا باشد.(5)

در فقه الرضا امده است: هر کس سوره توحید را 21 بار بخواند خداوند قصری در بهشت برای او بنا می کند و هر کس 41 بارقرائت کند خداوند همه گنا هانش از گذشته و اینده را می آمرزد.(6)

امام صادق علیه السلام در این باره فرمودند: هر کس این سوره را در هنگام خواب بخواند خداوند گنا هان 50 سال گذشته اش را می بخشد.(7)


1- الدعوات، ص293
2- ثواب الاعمال، ص 129
3- مکارم الاخلاق، ص289
4- الخصال، ص626
5- مصباح المجتهد، ص261
6- فقه الرضا، ص138
7- الکافی، ج2، ص539

ص:244

8) استجابت دعا

رسول خدا صلی الله علیه و آله در بیان شرایط یک نماز فرمودند: در رکعت اول پس از حمد توحید را بخواند زیرا دعای پس از آن مستجاب می شود و بدین وسیله دعای قنوت آن نیز مستجاب می گردد.(1)

9) امان از گناه

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: هر کس نماز صبح را بر پا دارد و پس از نماز در جایش بنشیند و سوره توحید را 11 مرتبه قبل از طلوع خورشید قرائت کند آن روز مرتکب گناه نمی شود هر چند شیطان به سوی او طمع کند.(2)

10) برکت

ایجاد برکت در عمر، زندگی ، کار ، مطالعه،... از عوامل موفقیت در این کار هاست.عوامل بسیاری برای انسان ایجاد برکت می کنند و اسباب زیادی مانع برکت هستند.قرائت سوره توحید از عوامل ایجاد برکت است.

در سخن امام باقر علیه السلام آمده است: هر کس سوره توحید را یک بار بخواند مایه ایجاد برکت بر او می شود و هر کس این سوره را دو بار بخواند بر او و خانواده اش برکت داده می شود و اگر آن را سه بار قرائت نماید به او و خانواده و همسایگانش برکت داده می شود.(3)

ختومات مجرب

از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است: در روز 5شنبه چهار رکعت نماز بجای آورد یعنی در هر دو رکعت یک سلام و به این شکل عمل کند:

1- رکعت اول: سوره حمد و توحید 11 مرتبه

2- رکعت دوم: سوره حمد و توحید 21 مرتبه

3- رکعت سوم: سوره حمد و 31 مرتبه نوحید

4- رکعت چهارم: سوره حمد و 41 مرتبه توحید را بخواند و بعد از فارغ شدن از نماز، 51 مرتبه توحید را بخواند و 51 مرتبه صلوات بفرستد و پس از آن به سجده رود و در سجده 100 مرتبه بگوید: ﴿یا الله یا الله﴾ بعد از آن دعا کند به آنچه می خواهد می رسد.


1- من لا یحضره الفقیه، ج1، ص315
2- ثواب الاعمال، ص341
3- الکافی، ج2، ص619

ص:245

پیامبر فرمودند: کسی که این نماز را بجا آورد و از خداوند بخواهد که کوه ها از همدیگر زوال پیدا کنند خواهد شد یا نزول باران را بخواهد خواهد شد و اینکه حجابی میان او و پروردگار نخواهد بود و اینکه خداوند هر آینه غضب خواهد کرد به کسی که این نماز را به جای آورد و حاجت خود را نخواهد.(1)

ختم ﴿الله الصمد﴾ در شب جمعه 41 هزار بار بسیار مجرب است.

جهت توانگری: در 3 شب جمعه هر شبش دو رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت 10 مرتبه سوره حمد و 11 مرتبه سوره توحید را بخواند و بعد از سلام 100 مرتبه صلوات بفرستد.(2)

سوره ناس و فلق

اشاره

سوره ناس یکصد و سیزدهمین سوره قران کریم است که در مکه نازل شده اند که ناس 5 ایه دارد و فلق آخرین سوره قران کریم است که در مکه نازل شده اند که فلق 6 آیه دارد.

فضیلت و خواص سوره های ناس و فلق

در علت نامگذار ی این دو سوره به معوذتین گفته اند: رسول خدا صلی الله علیه و آله همواره حسینین علیهم السلام را با این دو سوره تعویذ می نمود و با قرائت این دو سوره دو فرزندش را در پناه خداوند قرار می داد.(3)

هم چنین از امام صادق نقل شده است: لبید بن اعصم یهودی رسول خدا صلی الله علیخ وآله وسلم را سحر کرد و ایشات تحت تأثیر سحر بود مثلا وقتی می خواست از در برود در را نمی دید و با دست خود لمس می کرد.خداوند برای دفع سحر این دو سوره را نازل نمود.(4)

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: هر کس این دو سوره را بخواند مانند این است که همه کتاب های پیامبران الهی را قرائت کرده باشد.(5)


1- کشکول ارومیه ای ص318 به نقل از بحارالانوار
2- درمان با قرآن، ص177
3- المناقب ابن شهر آشوب،ج3، ص155
4- طب الائمه، ص114
5- مجمع البیان، ج10، ص491

ص:246

آثار و برکات سوره های ناس و فلق

1) تعویذ کردن و خود را در پناه خدا قرار دادن

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: چرا مردم خود را با این دو سوره تعویذ نمی نمایند برای تعویذ بهتر از این سوره ها یافت نمی شود.(1)

با سوره های فلق و ناس می توان بهترین امنیت را برای خود و خانواده خود به وجود آورد و شر حسودان و بدخوا هان را خنثی نمود.

در روایتی آمده است: هر کس سوره فلق را قرائت نماید برای او مایه شفا و امنیت از سحر و موجب رحمتی برای ثابت ماندن بر عافیت است و هر کس سوره ناس را بخواند باعث امنیت او از مکر ها و حیله های شیطان و سبب رحمتی برای ثبات بر ال هام است.(2)

امنیت در خواب نیز از آثاری که در پناه قرائت معوذتین می توان به آن رسید.

امام باقر علیه السلام می فرمایند: هر کس در خواب چیزی موجب ناراحتی او می شود وقتی به رختخوابش می رود سوره های فلق و ناس و آیة الکرسی را قرائت نماید.(3)

2) درمان بیماری و دفع سحر

در روایت آمده است: رسول خدا هر گاه یکی از اعضای بدنش درد می گرفت سوره های توحید و فلق و ناس را بر کف دست راستش می خواند آنگاه بر موضع درد ست می کشید.(4)

از امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله درد شدیدی داشت و بسیار ناراحت بود جبرئیل و میکائیل به نزد او آمدند.جبرییل نزدیک سر او نشست و میکائیل نزد پای او.جبرئیل او را با سوره فلق و میکائیل او را با سوره ناس تعویذ کرد.(5)

هر کس سوره های ﴿فلق﴾ و ﴿ناس﴾ را هر شب قرائت نماید از شر جن و و وسوسه های شیطانی در امان خواهد بود و هر که آن را نوشته و بر کودکی بیاویزد از شر جن و آزار دهنده ها مصون است.(6)


1- الدر المنثور، ج6، ص415
2- مستدرک الوسائل، ج4، ص370
3- من لا یحضره الفقیه، ج1، ص469
4- مستدرک سفینة البحار، ج7، ص476
5- بحارالانوار، ج18، ص71
6- المصباح کفعمی، ص461

ص:247

3) بخشش گناهان

در سخنی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است: هر که سوره های توحید و ناس و فلق را هر شب 10 مرتبع بخواند مانند این است که تمام قران را قرائت کرده و از گنا هانش خارج می شود مانند روزی که از مادر متولد شده است و اگر در آن روز یا شب بمیرد به مرگ شهادت مرده است.(1)

4) فرزند دار شدن

هر یک از فاتحة الکتاب و آیه الکرسی و اخلاص و ناس و فلق و کافرون را 70 مرتبه بر آب نیسان بخواند به روایتی قدر را هم بخواند بعد از ان اذکار تکبیر و لا اله الا الله و صلوات را هم به همین اندازه بگوید بعد از این کار ها به مدت هفت روز پی در پی صبح و شام قدری از آن آب را بیاشامد خداوند او را شفا می دهد و اگر ناتوانی جنسی دارد درمان می شود و و اگر فرزند دختر یا پسری بخواهد خداوند به او عطا می کند... (2)


1- البلد الامین، ص33
2- زادالمعاد، ص479

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109