همگام با انتخابات: مجموعه رهنمودها، توصیه ها، افکت ها، (زیرنویس ها و پیام مجری )

مشخصات کتاب

همگام با انتخابات

کد: 604

ناشر و تهیه کننده: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

لیتوگرافی: سروش مهر

چاپ: امیران

صحافی: منتظرالمهدی

نوبت چاپ: اول / 1384

شمارگان: 1000

حق چاپ برای ناشر محفوظ است

نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

پست الکترونیکی: Email: IRC@IRIB.COM

تلفن: 2935803 و 2910602 نمابر: 2933892

ص:1

پیش گفتار

اشاره

ص:2

پیش گفتار

حضور مردم و انتخاب فرد اصلح از بدیهی ترین حقوق هر ایرانی علاقه مند به سرنوشت کشور است رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله از این امر به عنوان یک وظیفه شرعی یاد نموده و عدم حضور را موجب مسئولیت می شمارند.

نگویید که دیگران رأی می دهند، من هم باید رأی بدهم، تو هم باید رأی بدهی، آن روستایی هم کنار مزرعه خودش کار می کند باید رأی بدهد، تکلیف است، این یک تکلیف الهی است(1).

مردم آراء خودشان را در صندوق ها بریزند و قدر این آزادی را بدانند...(2)

مسئولیت این امر خطیر از دیدگاه امام به حدی است که ایشان آن را در کنار نماز قرار داده اند و فرموده اند:

باید همه شما، همه ما زن و مرد، هر مکلف، همان طور که باید نماز بخواند، همان طور باید سرنوشت خودش را تعیین کند.(3)

نماز ستون دین است و تمام اعمال در سایه آن معنا می یابد، اما تمام اعمال و حتی روح عبادی نماز و اثرات اجتماعی آن نیز در سایه حکومت اسلامی

ص:3


1- صحیفه نور، ج 15، ص 58 10/4/60.
2- همان، ج 18، ص 269 9/2/63
3- همان، ج 15، ص 168.

تحقق می یابد، حضرت امام در وصیت نامه الهی سیاسی خویش نیز به وظیفه مشارکتی مردم در صحنه های سیاسی _ اجتماعی اشاره نموده و می نویسند:

«همه در پیشگاه خداوند متعال مسئول می باشند، از این قرار عدم دخالت ملت از مراجع و علماء بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند. چه در نسل حاضر و چه در نسل های آتیه و چه بسا که در بعضی مقاطع عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره است».

حضرت امام رحمه الله مسئولیت پذیری در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری را متوجه طلاب و روحانیون دانسته و در توصیه ای مؤکد می فرمایند:

ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، مکلفیم شرعا، همان طور که حضرت امیر می کرد، در این ایام که اعلام می کنند مسأله انتخابات ریاست جمهور است آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند و اگر نکنند فردا مسئولند پیش خدا.(1)

مسلما حساسیت حضرت امام تنها اختصاص به آن زمان ندارد بلکه در پی حضور آگاهانه و مستمر مردم و نیروهای فرهنگی و موثر جامعه در تمام انتخابات است. مقام معظم رهبری خلف صالح آن حضرت در مورد شرکت آگاهانه در انتخابات می فرمایند:

من از همه ملت ایران تقاضا می کنم که با روشن بینی و هوشمندی و تیزبینی

ص:4


1- صحیفه نور، ج 15، ص 59 10/4/60

خود، به این مسئله [انتخابات] به صورت یک مسئله ملی و تاریخی نگاه کنند.(1)

ص:5


1- 1/1/76 پیام نوروزی.

رسانه و مشارکت حداکثری

رسانه و مشارکت حداکثری

مشارکت مردم در امور سیاسی و اجتماعی از مباحث مهم در حوزه های علوم و فلسفه سیاسی است، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این حق را در موارد گوناگون مانند انتخاب رئیس جمهور، خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شوراها آشکار می سازد.

بی تردید از مهم ترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی بود و این مشارکت ها در انتخابات پیشین و نقاط عطف انقلاب اسلامی نمود مناسبی داشته است. تاثیر رسانه ملی در ایجاد و تقویت روحیه مشارکت مردمی بر کسی پوشیده نیست. البته مشارکت مردم افزون بر حوزه داخلی در بعد بین المللی و سیاست خارجی نیز بسیار حائز اهمیت است. چنانچه مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

ما می بینیم که پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی و از مسئولان چقدر در محاسبات ابرقدرت ها مؤثر است. آنها اگر احتمال می دادند که مردم ما در مسائل کشور بی تفاوتند، به آینده کشور خود نمی اندیشند، به نظام سیاسی کشور اهمیت نمی دهند، به خطوط سیاسی که از متن اسلام برگرفته شده، بی اعتنا هستند، بدانید فشارهایشان روی جمهوری اسلامی چند برابر می شد، چون امیدوار بودند که بتوانند دولت مردان و مسئولان کشور را با فشار به یک طرفی متمایل کنند، اما امروز می بینند که چنین چیزی محال است برای این است که مسئولان از یک پشتوانه مردمی برخوردارند آن هم مردمی که در همه این مسائل فکر می کنند.(1)

ص:6


1- مقام معظم رهبری، پرسش و پاسخ، ج 3، ص 3.

مشارکت، معیار اصلی دموکراسی به شمار می رود. و در صنعت ارتباطات هیچ چیز مهم تر از ایجاد اعتماد نسبت به رسانه و باورمندی به آن نیست، بنابراین رسانه در بالا بردن ضریب اعتماد مخاطبان باید از عوامل مؤثر در بی اعتمادی مانند عدم صداقت در اطلاع رسانی، موثق نبودن اطلاعات، عینی و واقعی نبودن و عدم بی طرفی و تناقض گویی، مبالغه و اغراق و... به طور جدی پرهیز کند.

اصحاب رسانه باید با درایت ویژه، کارکردهای خود در زمان انتخابات را مورد ارزیابی قرار داده و نقاط قوت عملکردها را تقویت کنند. در ارایه محورهای جذب کننده، آنچه که مهم است، وجود احساس تعلق همه مردم نسبت به رسانه است. در زمان انتخابات در رسانه ای مثل صدا و سیما آنچه که مهم است اینکه بیننده یا شنونده احساس کند که هر دو طرف می توانند با آزادی کامل سخنان خود را بیان کنند. درا ین زمان حساس که احزاب سیاسی، جناح ها و دیگر گروه های سیاسی می کوشند تا اطلاعات بعضا پالایش نشده ای را تولید کنند، پوشش خبری عادلانه، لااقل انتظار مردم است. افزون بر آن، احترام به حریم خصوصی و شئون انسانی، منع افترا و تهمت، توهین و مخدوش کردن کاندیداها از امور قابل توجه و یک حق مقدس انسانی است. رسانه اسلامی باید با افزایش امید در مردم به تاثیرگذاری آرای آنها، بالا بردن رضایت مندی مردم، فراهم آوردن تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات سالم و قانونمند، بالا بردن مشارکت فعال گروه های مرجع، ایجاد وفاق و همدلی میان مسئولان و مردم، توجه به برنامه محوری به جای شخص محوری، نشان دادن سطح توانایی کشور در حل مشکلات اقتصادی،

ص:7

اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ترغیب نهادهای نظارتی و اجرایی به ارائه پاسخ به افکار عمومی نسبت به عملکردها و...؛ زمینه کافی برای مشارکت حداکثری را فراهم آورد.

در راستای تحقق این مهم، آنچه که در این نوشتار با توجه به ضیق و محدودیت زمانی فراهم آمده، پاره ای از راهکارهای لازم برای تقویت مشارکت عمومی در این عرصه است. که می توان با کاربست آن در زمان های خاص، تاحدودی به اهداف نایل آمد. البته اصحاب رسانه تمهیدات و برنامه ریزی های لازم را برای تحقق این اهداف در نظر گرفته اند اما توجه به این موارد نیز خالی از لطف و تاثیرگذاری نخواهد بود. در این رابطه در مرحله سیاست گذاری کلان باید در پی تامین محورهای زیر با شاخصه های مشخص بود:

1_ نقش رسانه در حفظ تعادل و پرهیز از بحران زایی

2_ توجه به شاخصه های وحدت ملی برای مشارکت و انسجام اجتماعی

3_ تقویت روحیه امید مردم

4_ مشارکت فعال گروه های مرجع و گروه های ذی نفوذ

5_ احترام به مردم و تمجید از مشارکت های پیشین

6_ آموزش کافی به مردم برای انتخاب اصلح

7_ نگاه حق محور و تکلیف مدارانه به مشارکت در انتخابات

8_ بیان تأثیر مشارکت حداکثری در عرصه های بین المللی و داخلی

9_ تاکید بر روحیه جمعی و مشارکت جویانه مردم ایران

10_ پرهیز از پخش برنامه های آمرانه و سوگیرانه

ص:8

11_ تفسیر نظارت استصوابی (مقایسه آن با سایر کشورهایی که به نوعی از نظارت بهره می گیرند)

12_ تأکید بر انتخابات سالم و قانونمند.

ص:9

فصل اول: راهکارهای پرداختن به انتخابات نهم ریاست جمهوری در برنامه های رسانه

اشاره

فصل اول: راهکارهای پرداختن به انتخابات نهم ریاست جمهوری در برنامه های رسانه

زیر فصل ها

1_ برنامه های کودک و نوجوان

2_ برنامه های ورزشی

3_ برنامه های مسابقه ای

4_ برنامه های تفسیری و تحلیلی

5_ برنامه سازی پیرامون مشارکت های پیشین مردمی

6_ برنامه سازی در زمینه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی

7_ برنامه سازی در زمینه انگیزه های معنوی مردم به ویژه هنگام رأی دادن

8_ توجه به گروه های مرجع

9_ «طرح یک سؤال» و مصاحبه با اقشار مختلف مردم

10_ برنامه سازی با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه

11 _ ساخت نماهنگ

1_ برنامه های کودک و نوجوان

1_ برنامه های کودک و نوجوان

الف) برگزاری مسابقه خاطره نویسی از حضور در پای صندوق رأی

ب) برگزاری مسابقه نقاشی (از صندوق های انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم)

ج) جشن تکلیف سیاسی برای رأی اولی ها و جهت دادن صحیح به این طیف گسترده

د) ترغیب و تهییج کودکان و نوجوانان توسط مجری برنامه کودک و نوجوان برای حضور در پای صندوق های رأی همراه با بزرگ ترها.

یک _ ترغیب و تهییج کودکان و نوجوانان برای رؤیت صندوق ها و چگونگی برگزاری رأی گیری و حضور در پای صندوق به همراه بزرگ ترها.

دو _ ترغیب و تهییج مجری کودکان و نوجوانان برای رأی دادن! مانند اینکه بگوید: بچه های عزیز می دانید که شما هم می توانید رأی بدهید! چگونه؟ وقتی آنها اسم کاندیدا را نوشتند، شما برگه را داخل صندوق بیاندازید!!

ج) ترغیب و تهییج رأی اولی ها برای حضور در انتخابات (ر.ک: فصل سوم)

ص:10

2_ برنامه های ورزشی

2_ برنامه های ورزشی

تهیه کنندگان، مجریان و گزارشگران ورزشی رسانه می تواند با بهره گیری از قسمت های گوناگون این جزوه به ویژه قسمت پلاتو و پیام مجری به شیوه های مختلف مسأله انتخابات را مورد توجه قرار دهند. افزون بر آن رسانه با هماهنگی سازمان تربیت بدنی می تواند نوشته روی پیراهن های بازیکنان ورزشی به ویژه مسابقات تیم ملی را به تبلیغات برای حضور مردم در انتخابات اختصاص دهد، شعارهایی از قبیل: انتخابات، نماد همدلی؛ حضور در انتخابات، نشانه تحرک؛ انتخابات، همبستگی ملی و حضور در انتخابات، شکست دشمن و... .

3_ برنامه های مسابقه ای

3_ برنامه های مسابقه ای

برگزاری مسابقات در شبکه های مختلف به شیوه های گوناگون در وقت های کوتاه مدت یا بلندمدت، نقش مهمی در ایجاد رقابت و ترغیب مردم به حضور در انتخابات خواهد داشت. از این رو مناسب است مسابقه های کتبی یا تلفنی باعنوان «انتخاب نهم» یا «حدس بزنید» با محوریت پرسش های زیر اجرا کرد:

یک _ رئیس جمهور منتخب کیست؟

دو _ تعداد شرکت کننده های نهمین دوره ریاست جمهوری چند نفر خواهد بود؟

سه _ کدام استان و شهرستان (به نسبت) بیشترین شرکت کننده را خواهد داشت.

ص:11

4_ برنامه های تفسیری و تحلیلی

4_ برنامه های تفسیری و تحلیلی

افزون بر تحلیل های سیاسی رسانه پیرامون انتخابات، پرداختن به برنامه های رادیویی یا ماهواره ای بیگانگان و تحلیل محتوایی آنها در سیاست ها، شگردها و اهداف تبلیغی آنها در ایجاد یأس و ناامیدی و سیاه نمایی در زمینه انقلاب اسلامی ایران در تحریک و تهییج عرق ملی و مذهبی مردم و حضور آگاهانه ایشان نقش به سزایی خواهد داشت.

5_ برنامه سازی پیرامون مشارکت های پیشین مردمی

5_ برنامه سازی پیرامون مشارکت های پیشین مردمی

با توجه به نام گذاری سال 84 به سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی از سوی مقام معظم رهبری می توان برای مشارکت بیشتر مردم در انتخابات ریاست جمهوری با انعکاس هنرمندانه، زیبا و تاثیرگذار مشارکت های پیشین مردم عزیز کشورمان، دلبستگی ملی و مذهبی مردم و روحیه مشارکت جویانه آنان را تقویت کرد. این امر به بهانه های گوناگون و قالب برنامه های ترکیبی، گزارش های خبری و نماهنگ قابل اهتمام است، در اینجا جهت یادآوری به برخی از مشارکت های شگفت انگیز مردم شریف ایران اشاره می شود.

یک _ دفاع مقدس

_ پخش صحنه هایی اعزام های با شکوه به جبهه های نبرد و دست آوردهای آنها مانند: فتح خرمشهر و شکست نهایی دشمن.

_ پخش صحنه هایی از کمک های نقدی و سایر هدایا و همیاری های مردم (مانند همیاری زنان و مردان در آماده سازی و ارسال هدایا).

اطاعت مردم از دستور امام مبنی بر شکست حصر آبادان و...

دو_ مراسم استقبال از امام رحمه الله در 12 بهمن 1357.

ص:12

سه _ مراسم استقبال از مقام معظم رهبری در سفرهای داخلی به استان ها.

چهار_ عکس العمل مردم در تهدیدات خارجی مثل بمباران شهرها و..

پنج _ راهپیمایی های پیش از انقلاب به ویژه در آستانه انقلاب مانند حضور مردم در اطاعت از امام مبنی بر شکستن حکومت نظامی

شش _ تسخیر لانه جاسوسی

هفت _ راهپیمایی های روز جهانی قدس و 22 بهمن هر سال به ویژه در سالی که آمریکا به حمله تهدید کرده بود.

هشت _ مقایسه مشارکت مردم در تشییع پیکر مطهر حضرت امام، مراجع عظام با تشییع انجام گرفته در مورد پاپ که اولی بدون زمینه چینی های آنچنانی و دومی با آن همه تمهیدات لازم انجام می گیرد ولی فاصله و تفاوت فیزیکی و روحی و عاطفی بین دو دسته از تشییع کنندگان به وضوح مشخص است.

نه _ مشارکت مردم در کمک به زلزله زدگان شمال و بم.

ده _ مشارکت چشمگیر مردم در مراسم مذهبی مانند عید سعید فطر، جشن و سوگواری اهل بیت علیهم السلام به ویژه در اماکن زیارتی.

یازده _ مشارکت و حضور جوانان در حمایت از تیم های ملی و ورزشی

دوازده _ مشارکت دانش آموزان در تشکیل شورای مدرسه (برای ترغیب رأی اولی ها)

نکته های قابل توجه در این زمینه

الف) در هر یک از مشارکت های یاد شده لازم است تصاویر و گزارش هایی از همه اقوام، قبایل، زبان ها و مناطق مختلف کشور پخش شود. بلکه باید مشارکت های بومی و مناطق بومی را پررنگ تر منعکس کرد.

ص:13

ب) مقایسه برخی صحنه ها با آنچه در بیشتر کشورها به صورت کم رنگ اتفاق می افتد با حسن سلیقه می تواند بر تاثیرگذاری آن بیافزاید. مثل انعکاس هر مشارکت با نظیر همان در سایر کشورها به ویژه کشورهای غربی؛ مثل مراسم استقبال از مسئولین کشور ما با گُل و مراسم استقبال برخی مسئولین غربی با گوجه فرنگی و...

ج) یادآوری این مهم که هرگاه مردم غیور ایران اسلامی ضرورت حضور در صحنه را بیشتر احساس کنند چشمگیرتر پا به عرصه می نهند و با ناکام گذاشتن دشمنان اسلام خدا را از خود خشنود می سازند.

د) برخی از مناسبت های پیش رو می تواند بهانه بسیار مناسبی برای انعکاس گسترده مشارکت های مردمی باشد مانند: سوم خرداد (فتح خرمشهر)؛ هفت خرداد، سالگرد تاسیس مجلس شورای اسلامی؛ چهارده خرداد، ارتحال امام رحمه الله و قیام پانزده خرداد. با بیان مشارکت مردم در هر یک از مناسبت های یاد شده می توان به سایر مشارکت ها نیز ارتباط داد و با حسن سلیقه از آن ها استفاده کرد.

6_ برنامه سازی در زمینه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی

اشاره

6_ برنامه سازی در زمینه معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی

از عوامل مهم و تاثیرگذار در حضور مردم، میزان رضایتمندی از وضعیت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و امیدواری آنان نسبت به آینده نظام جمهوری اسلامی است. برای افزایش سطح رضایتمندی و امیدواری، می توان از معرفی دست آوردهای فراوان نظام اسلامی در عرصه های گوناگون بهره برد.

ص:14

خاطر نشان می شود با به کارگیری حسن سلیقه و استفاده از مناسبت های ملی و مذهبی فرارو و برخی مناسبت های احتمالی دیگر مانند تصمیم گیری درباره انرژی هسته ای، می توان بر تاثیرگذاری آن افزود. این کار می تواند در قالب های مختلف، مانند: نماهنگ، مستند، گزارش های خبری، برنامه های ترکیبی با بازنگری و تقویت برنامه های آماده برای پخش و.. صورت پذیرد.

برخی از دست آوردها، عبارت است از:

یک _ دست آوردهای اقتصادی

یک _ دست آوردهای اقتصادی

1. طرح های زیربنایی در بخش های انرژی (نفت و گاز، برق، هسته ای و...)، پتروشیمی، صنایع شیمیایی، مخابرات، سدسازی و...، کشاورزی (به ویژه گندم) محصولات دامی، راه سازی

2. تولید ناخالص ملی

3. صادرات غیر نفتی

4. شهرک های صنعتی

و...

نکته: تهیه گزارش همراه با پخش فیلم و تصاویر مربوطه، انعکاس نقطه نظرهای کارشناسان خارجی و... همراه با ارایه آمارهای مقایسه ای و ترسیم افق آینده می تواند تاثیر گذار باشد.

دو _ دست آوردهای علمی

دو _ دست آوردهای علمی

1. سلول های بنیادی

2. دانش هسته ای

3. دانش فنی مانند سدسازی

4. مقالات علمی

ص:15

5. گسترش دانشگاه ها

6. پیشرفت دانش پزشکی و...

سه _ دست آوردهای سیاسی

سه _ دست آوردهای سیاسی

1_ رهایی ایران از ذلت ژاندارمی آمریکا در منطقه

2_ اقتدار و عزت ایران اسلامی و تاثیرگذاری آن بر جهان

3_ استقلال سیاسی و رهایی از وابستگی به غرب

4_ تحقیر استکبار جهانی به ویژه آمریکا

5_ صدور انقلاب و جهانی شدن آن

6_ اتکا به مردم در حل مشکلات سیاسی (مردمی شدن نظام)

7_ برگزاری بیش از 25 انتخابات مهم

8_ بیداری ملت های مظلوم و مسلمان جهان و جرأت مبارزه در آنها

9_ ایجاد زمینه های وحدت شیعه و سنی

10_ جهانی کردن مبارزه با رژیم اشغالگر قدس

چهار _ دست آوردهای نظامی

چهار _ دست آوردهای نظامی

1_ مقایسه وضعیت ارتش در قبل و بعد از انقلاب اسلامی

_ به ازای هر 6 نظامی ایرانی یک آمریکایی در ارتش حضور داشت.

_ در آخرین سال های حکومت پهلوی بیش از 60 هزار مستشار نظامی در ایران حضور داشتند و همه حقوق بگیر دولت ایران بودند.

2_ ساخت تجهیزات نظامی پیشرفته و...

_ انواع موشک به ویژه شهاب 3.

_ انواع ناوچه

_ انواع تانک ذوالفقار

ص:16

_ انواع قطعات هواپیماهای جنگی، موتور جت، تانک، توپ، کاتیوشا و...

_ بازسازی و تعمیر رادارها، انواع هلی کوپتر، هواپیماهای جنگنده، تعمیر موتور جت و...

در این بخش تحسین سیاستمداران و اندیشمندان سایر کشورها، از دوست و دشمن درباره پیشرفت های ملت شریف ایران شنیدنی و ستودنی است بعضی از این افراد احساسات و تحسین خود را در گفتار ارایه می دهند و مردم این کشورها نیز در استقبال از مسئولین کشور در سفر به کشورهای مختلف احساسات خود را نسبت به ایران اسلامی ابراز می دارند. در این راستا همانطور که گذشت نقاط عطف جمهوری اسلامی و معرفی تفصیلی کارهای انجام شده و چشم انداز آینده کارگشا خواهد بود.

7_ برنامه سازی در زمینه انگیزه های معنوی مردم به ویژه هنگام رأی دادن

7_ برنامه سازی در زمینه انگیزه های معنوی مردم به ویژه هنگام رأی دادن

به منظور تقویت انگیزه های معنوی مردم در انتخابات می توان در مصاحبه های مردمی چنین سوال کرد: برخی از مردم هنگام انداختن رأی در صندوق دعا می کنند. مثلا می گویند: خدایا از ما قبول کن؛ شما چه می گویید؟

می توان دعاهای دیگری نیز جایگزین دعای فوق کرد یا به مصاحبه شونده یادآوری کرد. برخی از دعاهای پیشنهادی عبارتند از:

1_ خدایا ما را در انتخاب اصلح یاری کن.

2_ خدایا با حضور گسترده مردم، کشور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف را یاری کن.

3_ خدایا با این انتخابات پرچم اسلام را سربلند کن.

4_ خدایا از همه مردم قبول کن.

ص:17

5_ خدا کند نام کسی از صندوق ها بیرون آید که باعث اقتدار، سربلندی، عزت و آبادانی ایران اسلامی باشد.

6_ ان شاءاللّه دشمنان اسلام و ایران با این انتخابات ناکام شوند.

7_ وقتی حضور گسترده مردم را می بینم می گویم خدایا این ملت آمدند این کشور امام زمان را یاری کنند؛ تو نیز آنان را یاری کن.

8_ از دعای «اَللَّهُمَّ اِنّانَرْغَبُ اِلَیْکَ فی دَوْلَةٍ کَریمَةٍ تُعِزُّبِهَا الاِْسْلامَ وَ اَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اَهْلَهُ...» (بخش های پایانی دعای افتتاح) نیز می توان استمداد جست. به عنوان مثال برخی در پاسخ قسمت هایی از این دعا را بخوانند یا همراه برخی از دعاهای فوق به این دعا استناد کنند.

از این دعا می توان به عنوان دعای پس از پخش اذان، در ساخت دکور برخی از میزگردها و دیوار نوشته های گزارش های خبری با تمرکز مناسب دوربین و حسن سلیقه در موقعیت و لوکیشن برنامه کمک گرفت.

8_ توجه به گروه های مرجع

8_ توجه به گروه های مرجع

به نظر می رسد با توجه به اهتمامی که حضرت امام رحمه الله به دو پایگاه مهم حوزه و دانشگاه داشته اند در این مرحله از انتخابات به فرهیختگان و فرزانگان دانشگاهی توجه ویژه ای صورت گیرد و بعضا برنامه هایی در دانشگاه ها با چهره های شاخص و ایده پرداز صورت گیرد. ضمنا این نگرش، رسانه را از تهیه برنامه های متنوع از سایر گروه های مرجع بی نیاز نمی سازد.

9_ «طرح یک سؤال» و مصاحبه با اقشار مختلف مردم

9_ «طرح یک سؤال» و مصاحبه با اقشار مختلف مردم

ص:18

یکی از طرح های جذاب و اساسی «طرح یک سئوال» و مصاحبه با اقشار مختلف مردم و در پایان روز جمع بندی از پاسخ ها و هدایت و جهت دهی صحیح به رأی دهندگان است در این رابطه پرسش های زیر هر کدام برای یک روز یا یک برنامه پیشنهاد می شود:

1_ چرا دشمنان و رادیوهای بیگانه می گویند در انتخابات شرکت نکنید؟ شما چه پاسخی به آنها می دهید؟

2_ دشمنان برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات از چه ابزارهایی استفاده می کنند؟

3_ آیا می توانید به چند مورد از حضور گسترده مردم خونگرم ایران اسلامی اشاره کنید؟

4_ چرا ما نباید در انتخابات بی تفاوت باشیم؟

5_ شما چگونه اطرافیان خود را به شرکت در انتخابات فرامی خوانید؟ می توانید یک جمله کوتاه برای بیان احساس مسئولیتمان بگویید؟

6_ شرکت ما در انتخابات نزد خداوند چه پاداشی دارد؟

7_ بعضی از مردم عزیزمان هنگام رأی دادن، از خداوند درخواست قبولی آن را می کنند، شما چه می گویید؟

8_ شما رأی اولی دارید؟ برای انتخاب اصلح چگونه او را راهنمایی می کنید؟

9_ شرکت مردم در صحنه انتخابات چگونه سبب تقویت نظام جمهوری اسلامی می شود؟

10_ چرا مردم به تعیین سرنوشت خود تمایل دارند؟

11_ چرا شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و ملی ماست؟

12_ شما از شرکت در انتخابات چه اهدافی را دنبال می کنید؟

ص:19

13_ نقش احزاب در مشارکت حداکثری مردم چیست؟

14_ از چه راه هایی می توان کاندیدای اصلح را تشخیص داد؟

15_ آیا شما شرط سنی رأی دهنده را می دانید؟

16_ معیارهای انتخاب اصلح چیست؟

17_ انتظار شما از رئیس جمهور آینده چیست؟

18_ رئیس جمهوری چه صلاحیت هایی باید داشته باشد؟ آیا کاندیدا شدن به معنی صلاحیت داشتن است؟

19_ انتخابات سالم یعنی چه؟

20_ نظارت بر تبلیغات انتخاباتی برعهده کیست؟

21_ آیا برای به دست آوردن رأی می توان از هر ابزاری کمک گرفت؟

22_ انتخاب آگاهانه یعنی چه؟ چه ویژگی هایی دارد؟

23_ رسانه ها چگونه می توانند به روند سالم سازی انتخاب کمک کنند؟

24_ آیا در کشورهای دیگر نیز نظارت استصوابی وجود دارد؟

25_ شرکت در انتخابات چه اهدافی را تأمین می کند؟

10_ برنامه سازی با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه

اشاره

10_ برنامه سازی با حضور کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه

سخت ترین مرحله انتخابات، برای پی بردن به اهداف کاندیداها و همراهان و حامیان آنان، توجه به رقابت ها و تبلیغات انتخاباتی است در این مرحله، افراد زیادی چهره واقعی خود را نشان می دهند و به راحتی می توان فهمید آیا وارد شدن آنان در میدان انتخابات بر اساس تکلیف مداری بوده و یا هواهای نفسانی و طمع جاه و مقام آنان را بدین سو کشانیده است. بر این اساس امام

ص:20

راحل رحمه الله تبلیغات انتخاباتی را یک امتحان الهی معرفی کرده است:

آن کسی که می خواهد در انتخابات شرکت کند و کاندیدا می شود آن کسی که کاندیدا می کند کسی را، آن کسی که فعالیت انتخاباتی می کند، آن کسی که تبلیغ برای خودش یا برای غیر می کند، این آزمایشش همان جاست.(1)

و حتی امام خمینی رحمه الله گرایش تبلیغات را به دور از فضای عطرآگین اخلاق اسلامی به نوعی فاجعه تشبیه می کنند و می فرماید:

لازم است مطلبی را که گاهی شنیده می شود که برای تبلیغات انتخاباتی بعضی از کاندیداها خدای نخواسته بعضی دیگر را تضعیف یا توهین می کنند در رابطه با آن تذکر دهم، که امروز این نحو مخالفت ها، خصوصا از چنین کاندیداهایی برای اسلام و جمهوری اسلامی، فاجعه آمیز است.(2)

استفاده از اهرم پول، مفتضح کردن رقیبان به وسیله دروغ و افترا، پخش اخبار و اطلاعات از زندگی شخصی اشخاص، سفره های رنگین در مجالس مختلف، نگاه داشتن امکانات دولتی و پخش آن به هنگام تبلیغات انتخاباتی، استفاده از بیت المال و امکانات دولتی، وعده های دروغین و بلندپروازانه و... از ابزار تبلیغات ناسالم بوده و مقام معظم رهبری استفاده از چنین ابزارهایی را روا نمی شمارند.

اختلافات سیاسی، اختلاف نظرها و مبارزات سالم انتخاباتی مانعی ایجاد نخواهد کرد، اما مخدوش کردن چهره کشور و رقبای انتخاباتی و ایجاد سئوال و ابهام در اذهان عمومی، اشکال دارد و باید وحدت و یکپارچگی به عنوان مبنای کار مورد توجه قرار گیرد.(3)

ص:21


1- صحیفه نور، ج 18، ص 214 11/11/62.
2- صحیفه نور، ج 17، ص 103 16/9/61.
3- روزنامه رسالت، 16/1/71.

ایشان همچنین خطاب به جناح های سیاسی و کاندیداها و اطرافیان آنان چنین می فرماید:

تبلیغات انتخاباتی باید به معنای واقعی خود، در حدود شرعی و به دور از فریب و کارهای دروغین و متهم کردن رقبای انتخاباتی صورت گیرد.(1)

بنابراین جا دارد در این برهه حساس با توجه به آموزه های دینی و توصیه های امام راحل و تذکرات رهبر معظم انقلاب، مردم با مشارکت حداکثری خود فرد اصلح را بدون آن که تحت تاثیر شعارهای فریبنده قرار گیرند، انتخاب نمایند.

از این رو دعوت از کاندیداهای ریاست جمهوری در رسانه و پاسخ ایشان به پرسش های گوناگون و جذاب همانند آنچه که در برنامه صندلی داغ صورت می گیرد، نقش زیادی در آگاهی مردم از شخصیت، مواضع و برنامه های کاندیداها و در نتیجه حضور ایشان خواهد داشت. از این رو به برخی از پرسش های قابل توجه در زمینه های شخصی و شخصیتی، مواضع و برنامه های سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی اشاره می شود.

الف) پرسش های شخصی

الف) پرسش های شخصی

1_ چند سال دارید و متولد کجایید؟

2_ چند فرزند دارید؟

3_ تاکنون مسئول چه کارهایی بوده اید؟

4_ چقدر از کارهای منزل به عهده شماست؟ چقدر در تربیت فرزندان به همسر خود کمک می کنید؟

ص:22


1- همان، 8/10/70.

5_ آیا تلویزیون نگاه می کنید؟ از کدام فیلم بیشتر خوشتان می آید؟

6_ در خانه چه کارهایی برعهده شما است؟

7_ آیا فکر می کنید همسر و فرزندانتان به شما رأی خواهند داد؟

8_ آیا خرید منزل را خودتان انجام می دهید؟

9_ فکر می کنید الان کدام میوه از همه گران تر باشد؟

10_ آیا می دانید الان گوشت کیلو چند است؟

ب _ پرسش های سیاسی

ب _ پرسش های سیاسی

1 _ در صورتی که وزیر یا وزرائی از سوی شخص و یا حزب و جناحی به شما معرفی و یا تحمیل شود چه واکنشی نشان می دهید؟

2 _ برای شفاف شدن فضای سیاسی _ اجتماعی کشور چه برنامه هایی را در اولویت کار دولت خود قرار خواهید داد؟

3 _ پس از تشکیل کابینه چگونه با وزرای خاطی و کم کار برخورد می کنید؟

4 _ فکر می کنید تا چه حدّی باید به منتقدان دولت بهاء داد؟

5 _ فکر می کنید یک رئیس جمهور فرا جناحی با وزرای همه جناح ها و سلایق گوناگون برای جامعه ما مناسب است یا یک رئیس جمهور با گرایشات جناحی و حزبی با وزرای همگون و تک سلیقه؟

6 _ دیپلماسی و سیاست خارجی شما در مقابل برنامه اصلاح ساختار سازمان ملل چه خواهد بود؟

7 _ سیاست خارجی جمهوری اسلامی، هماره یکی از عرصه های تبلیغ نظام اسلام بوده است. به دیگر سخن، مواضع سیاسی ایران اسلامی در عرصه بین الملل، نه تنها نشان دهنده جهت گیری یک دولت به حساب می آید، بلکه به صورت یک الگو و راهبرد، فرا راه کشورهای اسلامی و حتی بعضی از

ص:23

نظام های سیاسی جهان سوم قرار می گرفته است. مقولاتی چون استکبارستیزی، تبیین شعار نه شرقی نه غربی، حمایت از آرمان ملت فلسطین و... که از سوی امام خمینی و مقام معظم رهبری به کرّات بیان شده است.

از سوی دیگر لزوم حضور در مجامع بین المللی، برقراری روابط با تمامی دول (به استثنای اسرائیل و آمریکا) به تصریح امام خمینی رحمه الله، نیاز به دفاع از منافع ملی و ارائه اندیشه های اسلامی و اصلاحی و... که در مقام عمل به وقوع پیوسته است، باعث شده تا نوعی آرمان گرایی و واقع گرایی، رویاروی یکدیگر قرار گرفته و در سطح جهانی، ایران میان آنچه هست و آنچه باید، به انتخاب یکی و حذف دیگری روی آورد. دیدگاه شما چیست؟ آیا می توان آرمان گرایی و واقع گرایی را با یکدیگر جمع کرد؟

8 _ آیا در صورت موفقّیت در انتخابات، سیاست های خارجی فعلی تغییر خواهد کرد؟

9 _ چه برنامه هایی برای بیداری بیش از پیش جهان اسلام در مقابل تهدیدات و تهاجمات بی امان و بالقوه دشمنان دارید؟

10_ آمریکا و صهیونیسم از ایجاد و شکاف و اختلاف میان مردم و حاکمیت هرگز دست بردار نبوده و نیستند و براندازی و یا لااقل استحاله نظام اسلامی را به عنوان استراتژی و سیاستِ خارجی خود به هر وسیله و قیمتی که شده تعقیب می کنند. به نظر شما رابطه و تعامل با آمریکا و همفکرانش می تواند منجر به تغییر سیاست آنها در قبال ایران شود؟

11_ به نظر می رسد آمریکا و اروپا درباره مسأله هسته ای ایران کاملاً نگران هستند و نگرانی آنها با تضمین و اعتمادسازی و دادن امتیاز از بین نخواهد

ص:24

رفت یا نمی گذارند از بین برود!، چرا که آنها از شکل گیری یک نظام مردم سالار مذهبی پیشرفته و دولت مکتبی و... و از به وجود آمدن یک الگوی مناسب برای همسایگان خود و سایر کشورها سخت بیمناکند، به نظر ما این نگرانی را می توان برطرف کرد و آیا اصولاً این نگرانی برطرف شدنی است؟

12_ در صورت انتخاب شدن، چه برنامه ای برای فعال کردن سازمان کنفرانس اسلامی دارید؟

ج _ پرسش های فرهنگی _ اجتماعی

ج _ پرسش های فرهنگی _ اجتماعی

1 _ رئیس دولت موظف به پاسخ گویی به چه نیازهایی از مردم است؟

2 _ فکر می کنید چه چالش هایی میان فرهنگ اسلامی با فرهنگ غیر اسلامی (غربی و شرقی) وجود دارد؟

3 _ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: گروهی از فارس (ایرانیان) علم را از آسمان به زمین می کشند، در صورت پیروزی شما چه برنامه هایی برای پیشبرد نهضت نرم افزاری و تولید علم و آزاد اندیشی دارید؟

4 _ حضرت علی علیه السلام در نامه 53 نهج البلاغه گفتگو با علماء و دانشمندان، و بحث و تبادل نظر وافر با حکیمان را مایه آرامش و اصلاح شهرها و برقراری نظم و قانون در جامعه می داند، شما در این امر مهم چه برنامه هایی دارید؟

5 _ حوزه های علمیه بدون تحمیل هزینه های سنگین بر دولت، کارهای بزرگ فرهنگی و دینی انجام داده و می دهند و از نظر آگاهی سازی و ایمن سازی جامعه نقش مهمی را ایفا می کنند، در صورت پیروزی در انتخابات چه تعاملی با حوزه های علمیه خواهید داشت؟

ص:25

6 _ بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله می فرماید: به یقین آنان (دشمنان) مرزی جز عدول از همه هویت ها و ارزش های معنوی و الهی ما نمی شناسند... ما چه بخواهیم و چه نخواهیم صهیونیست ها و آمریکا در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبمان را لکه دار نمایند (صحیفه نور ج 20) در صورت انتخاب چه برنامه ای برای مبارزه با تهاجم بی امان و پر حجم فرهنگی، آن هم در عصر ماهواره و اینترنت دارید؟

د _ پرسش های اقتصادی

د _ پرسش های اقتصادی

1 _ هزینه های تبلیغاتی شما از کجا تأمین می شود؟ البته این پرسش به معنای هزینه نکردن نیست! بلکه ضروری است همه کاندیداها خود را معرفی نمایند، سخن اینجاست که چگونه توانسته اید تأمین هزینه نمائید که جاهای تأمین کننده، فردا متوقع جبران نباشند؟

2 _ با توجه به گرایش های مختلف و بعضا متضاد در عرصه تصمیم گیری و برنامه ریزی اقتصادی کلان و نیز وجود بسترهای گوناگون در عرصه اقتصاد راهبردی، عمده نظرات و گرایش جنابعالی به کدام سمت و سو می باشد؟ آیا اقتصاد دولتی و متمرکز، راهگشای حل مشکلات اقتصادی ایران است؟ آیا اجرای اقتصاد آزاد و خصوصی سازی فراگیر به عنوان یک راهکار در نظر است؟ و آیا معتقد به تلفیقی از این دو نظام می باشید؟

3 _ عدالت اجتماعی، فقرزدائی و به طور کلی اندیشه اقتصادی اسلام چه جایگاهی در برنامه های دولت شما دارد؟

4 _ در صورت پیروزی در انتخابات فکر می کنید تا پایان ریاست جمهوری خود تا چه حدّی می توانید برنامه چشم انداز بیست ساله را محقق سازید؟

ص:26

5 _ با توجه به قدرت اقتصادی بالای امریکا و صهیونیست ها و این که برگ برنده در اختیار آنان است، نظر شما درباره پیوستن به بازار تجارت جهانی چیست؟

6 _ چه برنامه هایی به طور خاص برای اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان دارید؟

7 _ حضرت علی علیه السلام ظلم زمامدار بر رعیّت را موجب از بین رفتن وحدت کلمه می داند، با توجه به این که فقر، فساد و تبعیض زائیده بی عدالتی می باشد چه راهکار و سیاستی برای از بین بردن اینها دارید تا در سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی هم چنان شاهد وحدت کلمه و همبستگی مردم باشیم؟ به چه میزان تاکنون توانسته ایم خواسته مقام معظم رهبری را در مبارزه با فقر و فساد و تبعیض به عرصه عمل نزدیک کنیم؟ اصلاً مبارزه با این سه مقوله ممکن است؟ با توجه به این که برخی کشورها که چنین برنامه هایی داشته اند، ناموفق بوده اند، نظر شما چیست؟ آیا می توان صرفا در قالب برنامه های تأمین اجتماعی این مسئله بزرگ را پیش برد؟

8 _ حضرت علی علیه السلام در نامه ای خطاب به یکی از استانداران خود که مرتکب خیانت اقتصادی شده بود می نویسد:

«اگر آنچه به من گزارش شده، درست باشد، شتر خانه ات و بند کفش تو از تو پیش من با ارزش تر است و کسی همانند تو نه لیاقت پاسداری از مرزهای کشور را دارد و نه می تواند کار را به انجام رساند.» آیا در صورت گزینش مردم، شما و وزرای منتخبتان چنین قاطعیتی در مقابل خیانتکاران به اقتصاد و

ص:27

فرهنگ دارید؟ آیا در کارنامه گذشته خود نمونه هایی از چنین قاطعیتی دارید؟

9 _ فکر می کنید کار مجلس هفتم در تثبیت قیمت ها و کاهش نرخ سود بانکی، تصمیم درستی بود یا نه؟ چرا؟

10 _ چه برنامه ای برای نهادینه و ضابطه مند کردن یارانه کالاهای اساسی دارید؟

11 _ آیا در برنامه های اقتصادی شما جایی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و فراز مغزها از کشورمان وجود دارد؟

12 _ به نظر شما چگونه می توان جلوی سرمایه داران و رانت خواران یک شبه را گرفت؟

13 _ به طور ملموس نظر شما درباره ربا، رشوه، رانت، پارت بازی و... چیست؟

14_ چه برنامه هایی برای مبارزه با خلق و خوی اشرافی و تجمل گرایی در دستگاه های دولتی، که زیاد هم شده است، دارید؟

11 _ ساخت نماهنگ

11 _ ساخت نماهنگ

نماهنگ به دلیل کوتاهی زمانی و تنوع تصویر و گویایی محتوی، جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان دارد. از این رو پرداختن به نماهنگ در حضور حداکثری مردم نقش مهمی دارد مانند «نماهنگ حضور مردم در انتخاب های پیشین و دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترسیم دور نمای حضور در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر حضور قومیت ها، اقشار و سنین

ص:28

گوناگون» در این راستا از صداهای حماسی و متن های مناسب می توان بهره جُست که نمونه هایی ارایه می شود.

آتش بگیرد باور اهریمنان

ابراهیم قبله آرباطان

یک بار دیگر، امتحانی روبرومان!

آماده باشید ای برومندان ایران

دریا به دریا راهمان سنگی نباشد

فردایمان فردای دلتنگی نباشد

در انتخاباتی که فردایش بهار است

دستانمان را همچنان چشم انتظار است

این انتخابات آری آری همچو جنگ است

رای من و رأی شما، تیر و تفنگ است

سنگر به سنگر خالی از ماها نباشد

صندوق ها خالی ز رأی ما نباشد

ای رأی ها! ای تیرهای زهر آگین

رقصی دگر در عرصه جنگی نمادین

تا باور اهریمنان آتش بگیرد

رویای واهی همچنان آتش بگیرد

با دست هامان نخل اطمینان بکاریم

در انتخاباتی که پیش روی داریم

ص:29

فصل دوم: انتخاب اصلح

اشاره

فصل دوم: انتخاب اصلح

انتخاب اصلح، مهم ترین نگاه در انتخابات برای هر مشارکت جوی سیاسی به شمار می آید و رسانه ملی بر طبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی بدون سوگیری در تعیین و اشاره به فردی، می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا نماید. از این رو مطالبی در سه محور 1 _ دقت در انتخاب اصل 2 _ شرایط کاندیدای اصلح 3 _ پلاتو و پیام مجری در زمینه انتخاب اصلح؛ جهت نمونه ای برای استفاده برنامه سازان رسانه ملی ارایه می شود.

الف) دقت در انتخاب اصلح

الف) دقت در انتخاب اصلح

امام در وصیت نامه الهی _ سیاسی خود شرکت در انتخابات را باعث زنده نگه داشتن نظام در عرصه بین المللی دانسته و می فرماید:

اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید و بگویید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم باید مشارکت کنید.(1)

بارزترین نمود مشارکت سیاسی مردم در انتخابات، حضور بر سر صندوق های رأی می باشد اما این حضور مقدماتی دارد که از مهمترین آنها تحقیق در مورد کاندیداهاست چنانچه حضرت امام رحمه الله به این مهم اشاره دارند:

ص:30


1- صحیفه نور، ج 19، ص 195 8/5/64.

اگر مسامحه کنند و در این امر نروند و رأی ندهند، مسئولیت متوجه خود آنهاست.(1)

آیا بدون تحقیق و شناخت می توان وارد صحنه انتخابات شد، در حالی که برای امور اجتماعی و شخصی خود، از کوچکترین کارها تا بزرگترین آنها با متخصصین مربوط به آن مشورت می کنیم، در هر حال انتخابات کور به هیچ وجه بنا به توصیه حضرت امام رحمه الله شایسته هیچ مسلمان متعهدی نیست.

احدی شرعا نمی تواند به کسی کورکورانه و بدون تحقیق رأی بدهد.(2)

از توصیه های حضرت امام رحمه الله در می یابیم که تحقیق در مورد کاندیداها و آشنایی با سوابق و افکار آنها یکی از وظایف تمام اقشار ملت است. چنانچه ایشان می فرماید:

اگر چنانچه دقت در این (سوابق افراد) نشود و مردم توجه به این امر نکنند مسئولند پیش خدا اگر فردا یک گرفتاری برای ملت به واسطه این ها پیش بیاید ما که می خواهیم افراد را تعیین کنیم مسئول هستیم. مسئولت ما بزرگ است امروز وجاهت اسلام ممکن است در خطر باشد.(3)

از دیدگاه حضرت امام رحمه الله مردم هر چند از رُشد سیاسی بالایی برخوردارند، و با تجربه و ذکاوت و هوشیاری خود قدرت تشخیص اصلح را دارند، امّا باید بدانند که مشورت با افراد آگاه و متدین، ضریب آگاهی آنان را بالا برده و اطمینان بیشتری به انتخابشان خواهد بود. امام در تشخیص اصلح می فرمایند:

ص:31


1- همان، ج 12، ص 7.
2- صحیفه نور، ج 11، ص 168.
3- همان، ج 9، ص 271.

جامعه اسلامی ایران که به این بیعت و این پیمان بزرگ وفا دار مانده اند، مسلم قدرت انتخاب اصلح را دارند البته مشورت در کارها از دستورات اسلامی است و مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند.(1)

بر همین اساس رهبر فرزانه انقلاب نیز همین توصیه را به ملت شریف ایران دارند.

مردم باید بگردند و بشناسند و اگر قرار است برای شناختن به توصیه کسانی گوش کنند، آنان را برای شنیدن توصیه شان انتخاب کنند که به آنها واقعا اطمینان داشته باشند و با دلی آسوده و خالی از شک بتوانند به معرفی آنان عمل کنند.(2)

این تاکیدها بر گرفته از سفارشات ائمه اطهار است چنانچه امام علی علیه السلاممشورت با صاحبان عقل و اندیشه را راهی به سوی صواب دانسته اند.

مَنْ شاوَرَ ذَوِیِ الاَلْبابِ دُلَّ عَلَی الصَّوابِ(3)

هر کس با صاحبان اندیشه مشورت کند به راه راست هدایت می شود.

بر همین اساس، حضرت امام رحمه الله در وصیت نامه همیشه ما نای خود، برای پیشگیری از تکرار واقعه تلخ مشروطه، مشورت با روحانیون و طبقه تحصیل کرده و دانشگاهیِ مشهور به تقوا و متعهد به جمهوری اسلامی را به مردم توصیه کرده اند:

علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و الاّ کار از دست همه خارج خواهد شد و این حقیقتی است که بعد از مشروطه لمس نموده ایم، چه هیچ علاجی بالاتر و والاتر از آن نیست که ملت در سر تا سر کشور، در کارهایی که محول به اوست برطبق ضوابط اسلامی و قانون اساسی انجام دهد و در تعیین رئیس جمهور و

ص:32


1- همان، جح 20، ص 194 11/1/67.
2- مصاحبه با مجله سروش، 15/11/62.
3- بحارالانوار، ج 77، ص 422.

وکلای مجلس با طبقه تحصیل کرده متعهد و روشن فکرِ با اطلاع از مجاری امور و غیر وابسته به کشورهای قدرتمندِ استثمارگر و اشتهار به تقوی و تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی مشورت کرده و با علما و روحانیون باتقوا و متعهد به جمهوری اسلامی نیز مشورت نمایند.(1)

معرفی اصلح از وظایف و حقوق مسلمانان بر یکدیگر است چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرماید:

مَنْ أَشارَ عَلی اخیه بِأَمرٍ یَعْلَمُ أنَّ الرُّشدَ فی غیرِهِ فَقَدْ خانَهُ(2)

هر کسی برادر دینی خود را به امری هدایت نماید که می داند راه صحیح ،غیر از آن است، به یقین به او خیانت نموده است.

مَنْ غَشَّ المُسلمینَ فی مَشْوَرَةٍ فَقَدْ بَرِئْتُ مِنْهُ(3)

هر کس در مشورت مسلمانها با او، نیرنگ پیشه کند و واقعیت را به او نگوید من از او بیزاری می جویم.

رهبر معظم انقلاب نیز برای کمک در انتخاب فرد اصلح این چنین اشاره می نمایند:

کسانی که زبانی گویا و قلمی توانا و آبرویی پیش مردم دارند مردم را توجیه و تشویق کنند و آدم های خوب را به آنها معرفی نمایند.(4)

امّا باید توجه داشت که تشخیص و معرفی اصلح از سخت ترین مراحل در مقطع حساس انتخابات است و بدین جهت امام راحل رحمه الله در سفارشات اخلاقی سیاسی خود ابتدا همه اقشار ملت را به کسب رضای حق دعوت

ص:33


1- صحیفه نور، ج 12، ص 75 17/2/59.
2- سنن ابی داود، ج 3، ص 321.
3- عیون الاخبار الرضا علیه السلام، ج 2، ص 66.
4- روزنامه اطلاعات، 15/11/74.

نموده و آنگاه خطاب به تشکل های سیاسی می فرماید:

باید خیلی دقت بکنید، خیلی زحمت بکشید، کاندیدتان را تعیین کنید و ارایه بدهید به مردم، این کاندید ماست، این است که برای اسلام کار می کند: ترویج کنید از آن.(1)

رسانه اسلامی باید در شرایط کنونی جهت دهی لازمه را برای انتخاب اصلح با برجسته سازی شرایط این کاندیدا به انجام رساند.

ب) شرایط کاندیدای اصلح

اشاره

ب) شرایط کاندیدای اصلح

زیر فصل ها

1 _ وفاداری به اسلام و قانون اساسی

2 _ وفاداری به ولایت مطلقه فقیه

3 - برخورداری از بینش وبصیرت سیاسی و اجتماعی

4_ تخصص و تجربه و سابقه خوب

5 _ ساده زیستی

6_ خدمتگزار مستضعفین

ج _ پلاتوو پیام مجری در زمینه انتخاب اصلح

1 _ وفاداری به اسلام و قانون اساسی

1 _ وفاداری به اسلام و قانون اساسی

در نظام حکومتی جمهوری اسلامی که بر پایه توحید وایمان به خدای تعالی بنا نهاده شده وفاداری به اسلام از شرایط اولیه است امام رحمه الله به این مهم چنین اشاره دارند:

انتخاب اصلح برای مسلمین، یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد.(2)

چنانچه مقام معظم رهبری نیز درباره وفاداری کاندیدا به قانون اساسی می فرمایند:

قانون اساسی، ستون فقرات و در حقیقت مرکز اصلی سلسله اعصاب نظام و معیار و ضابطه است.(3)

اساسا اگر تعهدی نسبت به قانون اساسی نباشد هیچ نوع مرز بندی و آرامشی در جامعه و نظام سیاسی کشور ایجاد نخواهد شد.

ص:34


1- صحیفه نور، ج 19، ص 128 23/6/58.
2- صحیفه نور، ج 18، ص 136 13/7/62.
3- روزنامه اطلاعات، 9/3/74.

2 _ وفاداری به ولایت مطلقه فقیه

2 _ وفاداری به ولایت مطلقه فقیه

قانون اساسی، اصل ولایت مطلقه فقیه را به عنوان مهمترین مرکز قدرت نظام اسلامی مطرح می کند و امام خمینی رحمه الله در مورد این اصل قانون اساسی می فرماید:

بهترین اصل در اصول قانون اساسی، این اصل ولایت فقیه است.(1)

حضرت امام در سفارش های خود به مردم، وجود چنین شرطی را در مسئولان نظام اسلامی لازم و ضروری می دانند:

با اوصاف رئیس جمهور و اوصاف وکلایی که بعد می خواهید ان شاءاللّه تعیین کنید باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرّق پرهیز کنید...[اصلح ]شخصی است که تعهد به اسلام دارد اعتقاد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل صد و دهم آن را که ظاهرا راجع به ولایت فقیه است، معقتد است و وفادار است نسبت به او، یک همچو شخصی را شماها خودتان انتخاب کنید و گروه های مردم را هم وادار کنید که یک همچو شخصی را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهیزید.(2)

بنابراین یکی از معیارهای مهم برای انتخاب فرد اصلح، التزام او به رهبری و اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه است.

3 - برخورداری از بینش وبصیرت سیاسی و اجتماعی

3 - برخورداری از بینش وبصیرت سیاسی و اجتماعی

در روایات ائمه اطهار علیهم السلام بهره مندی زمامداران از آگاهی سیاسی به عنوان یکی از شرایط مهم نگه دارنده ستون حکومت، یاد شده است حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید:

ص:35


1- کلمات قصار امام، ص 119.
2- صحیفه نور، ج 11، ص 151 9/10/58.

حُسْنُ السِّیاسَةِ قِوامُ الرَّعِیَّةِ(1)

سیاست نیکو، استواری جامعه را در پی دارد.

حضرت امام رحمه الله نیز لازمه زمامداری را در خود سازی، بصیرت، زیرکی و فهم عمیق امور سیاسی بیان می کنند و می فرماید:

رأی خود را به شخصی که... دارای بصیرت در امر دین و دنیا و منزه از گرایش به شرق و غرب و مکتبهای انحرافی و دارای دید سیاسی است، بدهید.(2)

کسی که از بصیرت و استقلال سیاسی بی بهره است، بیشتر سیاست زده است تا سیاست مدار، در معادلات سیاسی خود، ارتباط با مستکبران را مساوی پیشرفت می داند و از مواضع اصولی خود عقب نشینی خواهد کرد و موجب ضررهای جبران ناپذیر می شود. حضرت امام رحمه الله در طرد این عناصر می فرمایند:

هر کس در پی مقام که خیال سازش با شرق و غرب را داشت بی محابا و بدون هیچ ملاحظه ای او را از صحنه روزگار براندازید.(3)

بر این اساس تعهد به معنی پافشاری بر اصول و آرمان های اسلامی و شجاعت، بسیار حائز اهمیت است حضرت امام رحمه الله نیز توصیه می کنند:

کسانی را که انتخاب می کنید باید مسائل را تشخیص دهند نه از افرادی باشند که اگر روس یاامریکا یا قدرت دیگری تشری زد بترسند باید بایستند و مقابله کنند.(4)

4_ تخصص و تجربه و سابقه خوب

4_ تخصص و تجربه و سابقه خوب

قرآن کریم در آیات نورانی خود به ما می آموزد که باید کار را به دست

ص:36


1- غرر الحکم، حدیث 4818.
2- صحیفه نور، ج 15، ص 163 21/7/60.
3- کلمات قصار امام خمینی، ص 144.
4- صحیفه نور، ج 18، ص 198 12/10/62.

کاردان سپرد، کاردانانی که امین و متعهدند چنانچه این امر در داستان حضرت سلیمان علیه السلامو حضرت موسی علیه السلام و حضرت یوسف علیه السلام به وضوح دیده می شود یوسف آنگاه که به مقام وزارت اقتصاد و دارایی رسید در بیان دلیل اصلحیت خود برای آن جایگاه فرمود:

وَ اجْعَلنْی عَلَی خزائِنِ الارضِ اِنّی حفیظٌ علیمٌ(1)

مرا بر خزانه های این سرزمین بگمار که من نگهبانی دانا هستم.

حضرت علی علیه السلام نیز می فرماید:

حُسْنُ الشُهْرَةِ حِصْنُ القُدْرَةِ(2)

نیک نامی و سابقه خوب، نگه دارنده قدرت است.

اساسا از بهترین اسباب شناخت افراد، بررسی گذشته و خط سیر فکری آنان است امام خمینی رحمه الله وجود این شرط را درباره کارگزاران نظام لازم می دانند:

باید به اشخاصی که احتمال انحراف در آنان می رود رأی ندهند، چه احتمال انحراف عقیدتی، اعمالی یا اخلاقی باعث می شود که به چنین اشخاصی اعتماد نمی شود و رأی به آنان موجب مسئولیت است.(3)

همچنین می فرماید:

امید است ملت مبارز و متعهد به مطالعه دقیق در سوابق اشخاص و گروه ها، آراء خود را به اشخاصی دهند که... به حُسن سابقه و تعهد به قوانین اسلام... معروف و موصوف باشند.(4)

ص:37


1- یوسف، آیه 55.
2- غرر الحکم، حدیث 481.
3- صحیفه نور، ج 12، ص 75 17/2/59.
4- صحیفه نور، ج 12، ص 3 21/7/58.

5 _ ساده زیستی

5 _ ساده زیستی

دنیاگرایی و لذتهای دنیا در پی آن، خطر بزرگی فرا روی مسئولین نظام است، امیر مؤمنان علی علیه السلام درباره ساده زیستی رهبر یک اجتماع می فرماید:

اِنَّما یَسْتَحِقُّ السِّیادَةِ... من لا تَعُرُّهُ المطامِعُ(1)

کسی مستحق مقام آقایی وبزرگی است که چیزهای طمع انگیز او رابه طمع نیندازد.

امام خمینی رحمه الله که نمونه بارز ساده زیستی در قرن بیستم بودند در این باره می فرماید:

با زندگانی اشرافی و مصرفی نمی توان ارزشهای انسانی، اسلامی را حفظ کرد.(2)

همچنین فرمودند:

آنها که اسیر هواهای پست نفسانی و حیوانی بوده وهستند، برای حفظ یا رسیدن به آن تن به هر ذلت و خواری می دهند و در مقابل زور و قدرت های شیطانی خاضع و نسبت به توده های ضعیف ستمکار و زورگو هستند ولی وارستگان به خلاف آنانند.(3)

6_ خدمتگزار مستضعفین

6_ خدمتگزار مستضعفین

وظیفه اصلی مسئولان نظام دینی رعایت حال توده مردم محروم و ضعیف است. حضرت امام رحمه الله در پیام خود که به منشور انقلاب شهرت یافته می فرمایند:

آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبت های جان فرسای ستون محکم انقلاب و پا برهنه های

ص:38


1- غررالحکم، حدیث 2101.
2- صحیفه نور، ج 19، ص 11 7/3/63.
3- همان.

محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند.

رسول گرامی اسلام در این باره می فرماید:

سَیِّدُ القَوْمِ خادِمُهمْ(1)

بزرگ یک اجتماع، خدمتگزار آنان است.

بر این اساس امام خمینی رحمه الله با تواضع تمام می فرمودند:

اگر به من بگویند خدمتگزار، بهتر است از این که بگویند رهبر،رهبری مطرح نیست، خدمتگزاری مطرح است، اسلام ما را موظف کرده که خدمت بکنیم.(2)

ایشان به دیگران توصیه می نمودند که رأی خود را به خدمتگزاران واقعی بدهند:

رأی خود را به شخصی که متعهد به اسلام و خدمتگزار به ملت و کشور و حامی مستضعفان... است، بدهید.(3)

کارگزار اسلامی باید رابطه خود را با عامه مردم تقویت کند و تا آنجا که می توانند در ارتباطات مردمی خود فاصله و واسطه ایجاد نکند. حضرت امام رحمه اللهدر این باره فرمودند:

من عادت به تشریفات ندارم که مثلاً بین من و کسی واسطه باشد، ارتباط باشد این بر خلاف ادب و اسلام است من در اختیار همه آقایان هستم به مقداری که قدرت داشته باشم.(4)

ص:39


1- من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 378.
2- کلمات قصار امام خمینی رحمه الله، ص 327.
3- صحیفه نور، ج 15، ص 163 2/7/60.
4- صحیفه نور، ج 2، ص 116 17/7/57.

ج _ پلاتوو پیام مجری در زمینه انتخاب اصلح

ج _ پلاتوو پیام مجری در زمینه انتخاب اصلح

رای به چه کسی؟ محمد جواد دژم

ما به کسی رأی خواهیم داد که شانه هایش تاب سنگینی مسئولیت را داشته باشد؛ چرا که این بار عظیم، همّتی والا می طلبد. ما مرد میدانی می خواهیم که با تیغ هوشیاری و کفایتش، فقر و فساد را از خاک سرزمین مان بر چیند. عزم جدی می خواهیم که دین و فرهنگ مان را پاس دارد و صاحب دلی رحیم و همیشه در تب و تاب رنج مظلومان، رأی ماست که او را گزینش می کند از میان صالحان.

هر رأی، اهمیتی به بزرگی عشق به وطن؛ هر رأی، مانعی از سنگ بر سر راه تهدیدات؛ هر رأی، حرکتی مستقیم به سوی فردایی بهتر؛ هر رأی، آینده صد نسل. ما به کسی رأی خواهیم داد که امیدمان را به حرکت ناامید نکند.

وعده دیدار ما، فردا 27 خرداد؛ پای صندوق های اخذ رأی.

رئیس جمهور، چه کسی؟حسین امیری

سرزمین بزرگ برای بالندگی و آبادانی، مردانی بزرگ می خواهد مردان بزرگ، اندیشه های بزرگ دارند و مدیرند و مدبر.

سرزمین پاکان را مردانی باید که پاک سرشت باشند و پاک روش.

عدالت از انسان های متقی خیزد و تعهد، چاشنی تخصص است مردان متعهد و روشن روان، کار را به کاردان می سپارند و دل در گرو درستکاری دارند؛ بندگان حقیقی خدا آزادگان روی زمینند.

بیایید مردی را انتخاب کنیم که شایسته نام ملتی بزرگ، چون ملتِ ایران باشد.

انتخاب اصلحباران رضایی

ص:40

در انتخاب اصلح، ویژگی های بسیاری هست که هر کدام به نوبه خود مهم وقابل تأمّل است؛ از جمله: توان، تعهد، تجربه و سابقه و عملکرد افراد؛ امّا امام علی علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر می نویسد: «وَأَنْقَاهُم جَیْبا وَ اَفْضَلَهُم حِلْما؛ کسانی را انتخاب کن که در امرِ اطاعت از رهبر، خردمندترین و بردبارترینِ آنها باشد.»

کنکور سراسری!

هر چه یک آزمون حساس تر و دارای اهمیّت بیشتری باشد، انتخاب گزینه های درست آن نیز دشوارتر است. شاید این حرف را کنکوری های عزیز و یا همه آنهایی که به نوعی با این مسئله آشنا هستند، بهتر درک می کنند.

در چنین آزمون هایی مرز بین گزینه صحیح و گزینه صحیح تر بسیار کم و نامحسوس است؛ امّا همین مرز اندک و نامحسوس است که نتیجه نهایی را مشخص می کند همین تشخیص هوشمندانه صحیح تر از صحیح.

رأی ما چه کسی است؟معصومه داوود آبادی

... و تو کسی را انتخاب خواهی کرد که درد کشیده باشد و رنجدیده؛ او که بی پناهی های این مردم را در توفانی ترین لحظاتشان چشیده باشد.

او که چراغ عدالت در دست، به جنگ تیرگی ها و تاریکی ها برود.

آزاده باشد و آزادگان را دوست بدارد.

یادش نرود که چگونه با چنگ و دندان به ریسمان استقلال و آزادی مان آویختیم و دیو استبداد و استعمار را به سیاهچال نیستی فرستادیم.

ص:41

* * *

اصلح کسی است که برای فرو ریختن دیوار بی عدالتی، کمر همت بسته باشد.

بداند که این ملت بزرگ، شبهای دراز ظلم را برای رسیدن به سپیده آزادی پشت سر گذاشته اند و حالا در سایه آرمان های مقدس امام و انقلابشان چشم به خورشید استقلال، قفس های وابستگی را شکسته وچون پرندگان تنها به رهایی می اندیشند.

آنان کسی را انتخاب می کنند که ریشه در جان و دلشان داشته باشد.

به کسی بیندیشیم که به ما بیندیشد.

کسی که گردنه های مه آلود فقر را زیر پا گذاشته باشد ونگاهش، خورشید عدالت وخودکفایی را جستجو کند.

ما به او فکر می کنیم که آرمان های روح اللّه کبیر، با مویرگ های جانش گره خورده و پیام و کلام شهیدان راه عشق و حماسه در ذهنش حک شده باشد، کسی که دشمنِ دشمنان ایران و ایرانی باشد و بر دهان آنان بکوبد که خاک و ناموس و اندیشه ما را زیر سلطه خود می خواهند.

* * *

اصلح یعنی، متعهدترین، متخصص ترین و شجاع ترین فرد، مدیر و مدبر؛ او که بر تمام مسائل سیاسی اجتماعی روز ایران و جهان، چون عقابی تیز چشم احاطه دارد.

در دشوارترین لحظه های رنج و بی پناهی این ملت، شانه به شانه آنان و همراهشان بوده باشد.

کسی که اندیشه اش ریشه در خاک انسان پرور اسلام داشته و چشم هایش همواره افق درخشان پیشرفت، امنیت و عزت این سرزمین را نظاره گر باشد.

ص:42

* * *

فصل سوم: رأی اولی ها

اشاره

فصل سوم: رأی اولی ها

حضور رأی اولی ها، به انتخابات درخشش ویژه ای می بخشد، حضور رأی اولی ها هم برای خودشان و هم در صحنه انتخابات سرنوشت ساز است از این رو تأکید بر حضور ایشان در انتخابات، نوعی فرهنگ سازی برای نقش آفرینی جوانان در ساختن کشور و آینده خویش است. توجه جدّی به این امر در مشارکت حداکثری، نقش به سزایی داشته و خود زمینه ساز حماسه ای بزرگ خواهد بود. در اینجا به عنوان نمونه به متن هایی برای ترغیب بیشتر رأی اولی ها اشاره می شود.

من یک رأی اولی هستم

من یک رأی اولی هستم

سید علی حسینی

دل، تو دلم نیست

شناسنامه ام حتی از من تعجب می کند!

تا حالا نشده بود، این قدر به سراغش بروم ونگاهش کنم.

هیجان شیرینی دارم.

فردا وطن، چشم به راه اراده من است.

فردا بلوغ سیاسی ام را جشن خواهم گرفت.

فردا، روز همایش پرشکوه «رأی اوّلی» هاست.

فردا، جشن تولد سیاسی «رأی اولی» هاست.

و من چقدر به شناسنامه ام نگاه می کنم!

و من چقدر با غرور به شناسنامه ام نگاه می کنم!

ص:43

و من چقدر به شناسنامه ام افتخار می کنم!

من یک «رأی اولی» هستم.

اولین رأی

اولین رأی

باران رضایی

انگار قرار است همیشه اولین کارها، یک حال وهوای دیگر داشته باشد.

یک شور و هیجان خاص. درست مثلِ اولین باری که نوشتیم، مثل اولین باری که نماز خواندیم. مثلِ... اصلاً چرا راه دور برویم، مثل همین اولین باری که قرار است، رأی بدهیم. فکر می کنم باید خیلی جالب باشد، اینطور نیست؟

جشن تکلیف سیاسی

اولین روزی که نماز خواندید، یادتان هست؟ یادتان هست یک روز جمعتان کردند و برایتان جشن گرفتند، گفتند از امروز دیگر شما بزرگ شده اید. دیگر باید مثلِ ما بزرگ ترها رفتار کنید.

یادش به خیر، چقدر آن روز وآن جشن تکلیف لذت بخش بود!

راستی یک جشنِ تکلیف دیگر هم برای شما در راه است. یک جشنِ تکلیف سیاسی!

رأی اولی ها، روزتان مبارک!

کدام ویژگی

وقتی به تو می گویند از امسال می توانی رأی بدهی، یعنی تو دیگر بزرگ شده ای، یعنی می توانی آینده خودت را خودت انتخاب کنی.

ص:44

خب حالا می خواهی چه کنی؟ (این اولین رأیت را که دستِ کم سرنوشتِ چهار سال از بهترین سال های عمرت را تعیین می کند، چطور می خواهی رأی بدهی؟) در مورد کاندیدای انتخابی ات فکر کردی؟ اصلاً کدام ویژگی او برایت مهم است، شجاعت؟ صداقت؟ تدبّر؟ یا... شاید هم همه اینها؟

اولین بار که رأی دادم

اولین بار که رأی دادم

حسین امیری

خاطرات گذشته را خلال می کنم، پشت دیوار خاطره هامان، همان کوچه باغ های بازی و پرواز روزهای سرسبز کودکی، روزهایی که همه آرزویمان این بود که مثل بزرگ ترها توی انتخابات شرکت کنیم...

اوّلین بار که رأی دادیم، تا شب، جوهر انگشتمان را به هزار نفر نشان دادیم. باخود گفتیم که رأی دادن یعنی حق ساختن آینده، یعنی انتخاب مسیری که به آرزوهایمان می رود.

اوّلین بار که رأی دادم، فهمیدم که می شود صاحب آینده بود، نه بنده زمان.

من آمده ام

من آمده ام

نسرین رامادان

آمده ام تا با همه سرود وحدت و شعر یکرنگی سر دهم

آمده ام تا پا به پای همه، اولین رأی زندگی ام را در شناسنامه ام مهر کنم.

آمده ام تا در سرنوشت کشور پاکم سهیم باشم. آمده ام تا فریاد بزنم حضور سبز خودم را در گلستان مردمی که سال هاست دل سپرده باغبان این انقلابند.

ص:45

آمده ام تا آخرین لحظه عمر به خاک شقایق پرور این مرز و بوم وفادار بمانم و تا آخرین نفس به آن عشق بورزم.

خدا را شکر!

خدا را شکر که برای اولین بار در تقدیر این کشور اساطیری سهیمم!

خدا را شکر که رأی من اینک زمینه ساز فردایی بهتر برای آینده ای ثمر بخش تر است!

خدا را شکر که من هم می توانم بکاوم، بیاندیشیم و انتخاب کنم!

خدا را شکر که من هم می توانم چشم در چشم همه دوربین های خبری دنیا بدوزم و استوار چون کوه، با صلابتی بی همتا فریاد بزنم: چو ایران نباشد تنِ من مباد!

ص:46

فصل چهارم: زیرنویس ها

اشاره

فصل چهارم: زیرنویس ها

توجه به زیرنویس ها در برنامه های گوناگون به ویژه برنامه های پر بیننده در تحریک و تهییج وترغیب مردم به سوی صندوق های رأی نقش مهمی دارد از این رو در سه محور 1 _ در آستانه و روز انتخابات 2_ پس از انتخابات و پیش از اعلام نتایج 3 _ بعد از انتخابات و پس از اعلام نتایج، زیرنویس هایی ارایه می شود.

الف) زیرنویس برای آستانه و روز انتخابات

الف) زیرنویس برای آستانه و روز انتخابات

مریم سقلاطونی

انتخابات؛ عرصه همبستگی ملی، عرصه حضور میلیونی، عرصه جمهوری اسلامی

پویایی، حرکت، نشاط با همبستگی ملی در انتخابات ریاست جمهوری

نهمین انتخاب، برای سربلندی ایران قهرمان

انتخابات ریاست جمهوری، میثاق با ارزشهای انقلاب اسلامی ایران

وطن دوستت دارم و برای آبادی تو انتخاب خواهم کرد.

ما به آرمان های بلند امام خمینی رحمه الله و شهداء رأی می دهیم.

شرکت در انتخابات ریاست جمهوری؛ نه گفتن به قدرت های سلطه گر؛

امید به فردای روشن؛ انتخابات ریاست جمهوری.

من اگر برخیزم، تو اگر برخیزی، همه بر می خیزند.

ص:47

شور ملی، نشاط ملی، در همه جای ایران؛ پای صندوق های رأی.

ما رأی اولی ها، هم چون آبی تازه به اقیانوس انقلاب خواهیم پیوست.

مقدم رأی اولی ها در انتخابات پر شور ریاست جمهوری گرامی باد!

پایدار و مصمم؛ در هفتمین انتخاب؛ ما هستیم!

حضور شاداب در آیینه انتخاب نهم. حضورتان گل باران!

ای رود بشتاب! تا دریا فاصله ای نیست.

عاطفه خرّمی

صندوق های رأی از برگه های غیرت شما لبریز می شوند. صندوق های رأی صحنه آزمونی دوباره و حضوری تاریخی و به یاد ماندنی.

دیری نمانده است تا آهنگ حماسه ای دیگر از شما ملّت غیور در تمام جهان منتشر شود بیست و هفتم خرداد ماه روز حماسه و حضور انتخاب.

امروز چشم های دنیا به دست های سرنوشت ساز من و توست. دست هایی که فردا را رقم می زنند و آینده را در آینه انتخاب ما تصویر می کنند.

در سال مشارکت عمومی و همبستگی ملّی دست در دست هم در میدان انتخابی دیگر گام می نهیم و حماسه ای تازه، شایسته نام «ایران اسلامی» رقم خواهیم زد.

دنیا مبهوت حضور پر شور شما خواهد شد. به نام استقلال و آزادی و در زیر لوای خونرنگ جمهوری اسلامی، حماسه ای تازه خلق خواهیم کرد.

وعده ما جمعه 27 خردادماه پای صندوق های رأی

برای فردا

فاطمه عبدالعظیمی

ص:48

دست ها را نه! که قلب هایمان را یکی کنیم ودل بسپاریم به دریای امید، با شکوهی وصف نشدنی.

این جمع با حضور تو کامل است؛ به جمع ما بپیوند!

با برداشتن یکی از دانه های تسبیح، تعداد اذکاری که می گویی به هم می خورد؛ پس تعداد دانه های تسبیح سرنوشت را بی دلیل بر هم نزن و به فرداهای روشن فکر کن.

دست های اراده ات را با احساس «حب وطن» بالا بگیر و دعای خیر برای همه زمزمه کن؛ تویی که می توانی لحظاتت را سرشار از زندگی، شور و عشق کنی.

آرام بر سواحل لحظات می نشینیم و به دور دست ها، بانگاهی امیدوارانه خیره می شویم و با صدای امواج دریا مثل پرندگان دریایی، دل صبورمان را به دریا می زنیم و به فردا می اندیشیم؛ فردایی که خودمان نقش زیبای آن را بر تابلوی ذهنمان کشیده ایم

فردایی که تجلی تلاش و تفکر دیروزمان است.

با یاری خداوند و الطاف بی شمار او، نیمی از راه انتخابات را پیموده ایم و برای رسیدن به انتهای راه از خداوند کمک می خواهیم.

محمد کاظم بدرالدین

فرهیختگی اجتماع ما به واسطه کسب تجارب از انتخاباتِ گذشته، کلامِ یگانه ای را سر می دهد:

تنها خواهانِ صداقتْ محوری در عملکرد باشیم.

این بار با تدبیری جدید و دور اندیشیِ فقهی _ سیاسی و پشتوانه ای از بیان مراجع، انتخابمان را درجهت تعالی سوق می دهیم.

ص:49

پیامد ژرف کاوی ما برای انتخاب بهترین، انتظار بیشتر ماست از فردِ منتخب.

گزینه و انتخاب هر چه می خواهد باشد، باشد؛ مهم این است که حضور سبز رده ها و مقاطع و صفوف، مخاطره افکنان اجتماع و حامیان تزلزل و تردید را در ناتوانی خویش باقی می گذارد.

حسین امیری

قطره ای که به دریا نپیوست، زیر آفتاب سوزان محو شد، بیائید با شرکت در انتخابات به دریای مواج هموطنان خود بپیوندیم.

7آنانکه حرکت را انتخاب کردند، به آینده رسیدند و آنانکه ماندند در گذشته دفن شدند.

7آینده ما انتخاب ماست، بیائید به آینده برویم.

7 شایسته ترین افراد برای حکومت، عاقلترین، داناترین و با تقواترین آنها هستند.

7آنها که آینده خود را انتخاب کنند، صاحبان آینده خود هستند.

7 آینده زمین از آن ملتی است که در عرصه های اجتماعی حضوری پر شور دارند.

7 آینده جهان از آن ملت متحد است، نه فردهای منفرد.

7 با معیار بیاندیشیم، با عقل انتخاب کنیم و با رأی دادن عمل کنیم.

7 یک و حتی یک رأی می تواند سرنوشتی را عوض کند، ویرانه ای را آباد کند مشکلی را حل کند و دستی را بگیرد.

7 آینده در دستان ماست و آنچه ما بخواهیم اتفاق خواهد افتاد.

7 هر چه صدای قدمهایمان که پای صندوق های رأی می رود بیشتر باشد

ص:50

وحشت دل دشمنان بیشتر خواهد بود.

7 هوا نمناک است و زمان تشنه باریدن، پس بیا تا بباریم بر این عطش و با رأی خود آینده مان را سیراب کنیم.

7 با قدم هایی سرشار از رفتن به پای صندوق ها و دلی پر از یقین و تفکری درست و قلم در دست، می رویم تا آینده مان را بنویسیم.

ابراهیم قبله آرباطان

صندوق های رأی امروز، سنگرهای جنگ دیروز است، خالی نگذاریم!

بیایید در انتخابی دیگر، افتخاری دیگر برای ایران عزیز کسب کنیم.

هر رأی ما، تیری زهر آگین بر چشم های خیره دشمنان اسلام است.

بیایید تا با دست های سبز خود، بهار مورد علاقه را آبیاری کنیم.

رأی من و رأی تو، رودهای جاری به سمت دریای خروشان خواستن هاست.

بیایید برای فردایی بهتر، حضوری بیشتر در انتخابی خواستنی تر داشته باشیم.

«میزان رأی مردم است» و شرکت در انتخابات، حق مردم است و تعیین فرد اصلح، رسالت مردم است.

ما در مقابل خون شهداءِ دَینی دارم که شرکت در انتخابات، ادای دَین آنهاست.

بیایید تا شانه به شانه هم، اراده آهنین و وحدت خود را به رخ بیگانگان فرصت طلب بکشیم.

این حضور پر شور ما، خروش دریاست که هیچ خس و خاری نمی تواند جلوی حرکت آن را بگیرد.

وقتی که صندوق ها از حضور سبز ما سرشار شود، امید شرق و غرب در رسوخ بین مردم قطع می شود.

ص:51

برای فردایی خواستنی، آن را با حضور در پای صندوق های رأی بیمه کنیم.

با شرکت در انتخابات، سنگرهای جنگ علیه باطل را پر کنیم.

جنگ ما با دشمنان ادامه دارد که یکی از جبهه های نبرد، حضور میلیونی در پای صندوق هاست.

دقت در خواستن های امروز، اطمینان از به بار نشستن باورهای ماست.

دقت در انتخابات، ارج نهادن به انقلاب و رهبریست.

هر صندوقی که از رأی من و تو پر می شود، مشتی محکم بر دهان دشمنان این ملت می خورد.

پشتوانه فردایی بهتر، در رأی دادن دقت کنیم.

بیایید کاندیدایی را انتخاب کنیم که زندگی اش برای ما و زندگی ما برای او باشد.

دقت در انتخاب کاندیدای اصلح، تلاش در پیشبرد اهداف ناب اسلام است.

حضور آگاهانه، انتخاب آگاهانه، تداوم راه سرخ شهیدان.

محمد جواد دِژم

ناسپاسی از نعمت هاست اگر از شرکت در انتخابات سرباز زنیم؛ چرا که بسیاری از ملت ها هنوز حق انتخاب را التماس می کنند.

هر یک رأی ما مهر تأییدی دوباره است که بر صفحه عشق مان به انقلاب می زنیم.

با رأی خود چشمان شوم توطئه گران خارجی و داخلی را کور می کنیم.

رأی ما تعیین سرنوشت کشوری است که خون شهادت در رگهای فرزندان امروزش نیز جریان دارد.

ص:52

هر قدمی که ما بر می داریم و هر دستی که پیش می گذاریم، به یاد تاریخ می ماند؛ بیایید یادگار خوبی برای فردا بگذاریم.

با حضور خود در بیست و هفتم خردادماه در پای صندوق های رأی حماسه ای دیگر به پا می کنیم.

رأی ما بار دیگر پاسخ آری را به صندوق ریختن است.

جشن انتخاب را هر چه با شکوه تر برگزار خواهیم کرد.

ایرانی ماندن مان را در گوش جهانیان فریاد می زنیم و می گوییم: ما مردمانی هستیم که خون دادیم و آزادگی گرفتیم و اینک جشن رهایی را با آرای خود آذین می بندیم.

امروز ما هستیم و رأیمان، فردا فرزندانمان و نتیجه حضور و انتخاب ما.

با نگاهی به فردای ایران اسلامی به پای صندوق های رأی می رویم و با قلمی که جوهر ارزش ها را در قلب خود به امانت دارد، بهترین انتخاب را روی کاغذ می چکانیم.

آینده کشورمان در گرو هر یک رأیی است که به صندوق ریخته می شود.

رأی ما گامی ست به سوی فردایی آبادتر.

هر رأی، نیشتری ست به قلب استکبار جهانی.

توسعه همه جانبه امنیت در سایه رأی به نماینده اصلح.

فردای ایران، چشم به انتخاب امروز ما دارد.

آینده سبز و روشن میهن را با بهترین انتخاب، رقم خواهیم زد.

فردا صندوق های رأی، دستان شما را بوسه باران خواهند کرد.

با رأی خود به دنیا نشان می دهیم: ایران همان ایران و ایرانی همان ایرانی ست که شکوه انقلاب اسلامی، با دستان سبز او به حقیقت پیوست.

ص:53

با حضور در انتخابات، حقیقت سال همبستگی ملّی را به نمایش می گذاریم.

آزادگی در بیان عقاید و حق انتخاب را حالا در پای صندوق های رأی می توان به رخ جهانیان کشید.

ملّت ما سرود آزادگی را پس از 22 بهمن 57 در انتخاب های پس از آن زمزمه کردند و خواهند کرد.

رأی ما تجدید میثاقی است، با امام، با شهیدان، با ارزش ها.

حالا،چشم همیشه نابینای دشمنان ایران و ایرانی به دستانی است که به سوی صندوق های رأی دراز می شود.

طنین گام هایتان که رهسپار صندوق هایی به رنگ سرنوشتند تپش همان مشت ها و گام های سال 57 را با خود خواهد داشت.

چشم امید توطئه را با حضور خود در پای صندوق های سپید پوش اخذ رأی، خون باران یأس خواهیم کرد.

هر دست، یک رأی و هر رأی، یک انتخاب.

انتخاب، حق ماست و حقِّ انتخاب، حضور ما در صحنه.

مشارکت ما در انتخابات یعنی یک قلب دیگر را به یاری ضربان حرکت فرستادن.

دستانِ ما، آذین بندِ قدم هایتان می شود فردا.

فردا، به پای صندوق ها می رویم و سرود آرامش و امنیت را با وقار خود در صف های منظم انتخابات زمزمه می کنیم.

دشمن هراسناک حضور ماست؛ چرا که با حضور ما، پایه های هستی انقلاب استوارتر می ماند.

مشارکت در انتخابات، منادی وفاداری ما به ارزش هاست.

ص:54

نگذاریم آیندگان، شِکْوه از امروز ما را در کتاب های تاریخشان بخوانند و ملامتمان کنند.

محمد کاظم بدر الدین

سبز بودن واژه وطن به برگ های بهار آفرینِ ماست.

جهان پر خواهد شد از هیاهوی استقبال از صندوق های منتظر.

همّت یک روزه تو = بر چیدن بساط سال ها توطئه و دسیسه.

توقعی از دستانت می رود که در پرتو آن همه چیز به دست می آید.

باران رضایی

انتخابات جلوه ای از حضور مردم در مشارکت های ملی است.

انتخابات گویای اهمیت نقش مردم در تصمیمات کشوری است.

بکوشیم با انتخاب اصلح، «شیفتگان خدمت» را به صحنه بیاوریم.

انتخابات یک تکلیف بزرگِ سیاسی است.

ب) بعد از انتخابات و پیش از اعلان نتایج

ب) بعد از انتخابات و پیش از اعلان نتایج

محمدجواد دژم

پرشور حماسه ات دیدنی بود، و مشتت که هر لحظه برای کوبیدن به دهان دشمنان محکم تر گره می شد، بوسیدنی.

امروز قدم هایت صدای همان تکبیرها و شعارهای سال های پیش را در گوش مان زنده کرد.

سپاس، لایق آن نیست که خاک پای تو شود؛ چرا که حضور تو سبزی بهاران را بی جلوه کرد.

ما رأی دادیم؛ با شکوه، منتظر می مانیم تا شکوهی دیگر را به نمایش گذاریم.

ص:55

با آرامش و ایمانی که به یاری پروردگار داریم، انتظار شنیدن نامت را می کشیم.

در پایگاه تکلیف، شما بالاترین نمره را گرفتید و سپاس شایسته این قبولی، خدمتی است در خور حضور پر شورتان.

دستان ما هنوز بوی دستان شما را می دهد. چه مردانه دعوتمان را پاسخ گفتید و در جشن حضور، دستمان را فشردید. دستان ما هنوز عطر دستان شما را در خود دارد.

برگزیده اکثریت، برگزیده همه است و رئیس جمهور همه.

صف به صف در کنار هم، رأی مان را هرچند متفاوت به صندوق ریختیم و نمایشی از وقار و آرامش را که از فرهنگ بالای شما ناشی بود به نمایش گذاشتید.

آفرین به ملت ایران که باری دیگر، همیشه در صحنه بودن و در صحنه ماندن شان را به جهانیان ثابت کردند.

دست های تان را بوسه باران باید کرد که گاهی مشت بر دهان دشمنان می کوبد و گاهی با رأیی که بر صندوق می ریزید، لرزه بر تن آنان.

آفرین به غیور مردمان ایران که بار دیگر دشمنان را ناکام در توطئه ها واگذاشتند.

عطر همان گلبرگ های سبزی که در 12 فروردین 58 از صندوق ها بیرون آمد، دوباره به مشام می رسد.

ج) بعد از انتخابات و پس از اعلان نتیجه

ج) بعد از انتخابات و پس از اعلان نتیجه

آسمانیان انتخابت را به ما تبریک می گویند و دستانمان برای یاری ات لحظه شمارند. قدم هایت را و نگاهت را علی وار انتظار می کشیم، به سال هایی

ص:56

نظاره گر خواهیم بود که خدمت خالصانه ات ایرانمان را آبادتر می سازد. آسمانیان به ما تبریک می گویند و ما به تو.

تنها به ما بیاندیش و تنها سعادت ایران را خواهان باش، آن وقت خواهی دید که تنها با تو خواهیم بود، به استقبال قدم های تو خواهیم دوید، به یاری ات خواهیم شتافت و تنها در این صورت است که ایران بیش از پیش آباد خواهد شد.

نگاه هوشمند ما تو را به عنوان اصلح برگزید، پس برتوست که نماینده ای امین باشی و حق این انتخاب را به جا آوری.

دیروز شاید هر کس نامی بر زبان داشت و رأیی می داد، امروز اما همه باید یکی شویم و همه به یک نقطه چشم بدوزیم. آن نقطه کمال است و مطمئنا تنها با همبستگی خواهیم رسید.

برگزاری سالم انتخابات شور و شعور ملی را به اثبات رساند.

ص:57

فصل پنجم: متن، پلاتو و پیام مجری

اشاره

فصل پنجم: متن، پلاتو و پیام مجری

اساسا زمان تبلیغ، رأی گیری و اعلام نتایج، متن ویژه خود را می طلبد. بنابراین ضروری است پلاتو و پیام های مناسب برای ایجاد و تقویت انگیزه، ترغیب به مشارکت و حضور حداکثری در زمان تبلیغ، آستانه انتخابات، پس از رأی گیری و قبل و بعد از اعلان نتایج ارایه شود. از این رو با توجه به محورهای مذکور، به عنوان نمونه متن های زیر پیشنهاد می گردد:

الف) زمان ایجاد و تقویت انگیزه

اشاره

الف) زمان ایجاد و تقویت انگیزه

زیر فصل ها

حماسه حضور

انتخاب برتر

«من»ها، «ما» می شوند

ما سایه نیستیم

ما جماعتیم

با انتخابات، بستگی گره ها، باز می شود

حماسه حضور

حماسه حضور

عاطفه خرمی

به تمام خبرگزاری های جهان مخابره کنید: «ایران در حال حماسه ای تازه است».

حماسه ای که خواب شوم کاخ سیاه نشینان را آشفته می کند.

حماسه ای که از ایمانی راسخ سرچشمه می گیرد و سیاست فردا را با نام تکلیف الهی رقم می زند.

در کجای دنیا دیده اید مردمانی از خرد و کلان، پیر و جوان با هر گرایش و آرمانی که دارند، در هنگامه انتخابات و در روزهای حساس و سرنوشت ساز به آرمانی، جز اعتلای آیین و میهنشان نیاندیشند و این چنین در حماسه

ص:58

سازی و شکوه آفرینی، شهره تمام آنتن های خبری و سایت های سیاسی دنیا شوند؟

انتخاب برتر

انتخاب برتر

عاطفه خرمی

سرشار از غرور و افتخار، به پای صندوق های رأی خواهیم رفت. سرشار از حس خوشایند آزادگی، زیر پرچم سه رنگ اقتدارمان خواهیم ایستاد و فردا را آن گونه که خود می خواهیم تصویر خواهیم کرد.

فردا را همین برگه های کوچک انتخاب رقم می زنند. عزت اسلامی و شوکت ایرانی را در گرو انتخابی صحیح و مدبرانه است؛ پس بیاندیشیم و با تحقیق و تدبیر، آن که را شایسته نام ایران اسلامی است، برگزینیم.

«من»ها، «ما» می شوند

«من»ها، «ما» می شوند

عاطفه خرمی

نگاه های نافذ شهدا هر روز از درون قاب عکس های چوبی خاطراتشان ما را نظاره می کنند. ما که با خون سرخشان میعاد بسته ایم. و عهد کرده ایم که بعد از شما خواهیم ایستاد و برای لحظه ای پرچم سه رنگ شرافتمان را بر زمین نخواهیم گذارد. دیروز چشم های دنیا به دشت های تفتیده جنوب و غرب دوخته شده بود، و شما با کاری حسینی حیرت جهانیان را برانگیختید. امروز چشم های شیشه ای تمام دوربین های جهان به برگه های انتخاب و به صندوق های سرنوشت ساز آرای ما دوخته شده اند. قسم به راهی که بهایش خون سرخ شما خوبان شد و قسم به خون هایی که نام ایران اسلامی را در

ص:59

جهان پر آوازه کرد! «ما بر سر پیمان ایستاده ایم». نام ایران همچنان سرافراز خواهد ماند و هیبت مردمان غیورش حیرت دنیا را بار دیگر برخواهد انگیخت.

من رأی می دهم چون آزاده ام. انتخاب می کنم چون صاحب شعور و عقل و تدبیرم. من رأی می دهم چون انتخاب حق من است؛ حقی که عین تکلیف است تکلیفی که انجام آن از حقوق مسلم من است.

فردا با تصمیم من و تو رقم خواهد خورد. من و تو، امروز «ما» می شویم و «ما» فردا را با دستان اراده خود ترسیم خواهیم کرد.بیا دستی از آستین همت بیرون آوریم و کاری کنیم شایسته همت پولادینمان. انتخابی که فردای سرافرازی را برایمان به ارمغان آورد. انتخابی شایسته تدبیر نیک اندیشمان.

ما سایه نیستیم

ما سایه نیستیم

حسین امیری

گل های آبادی و آزادی در بوستان انتخاب می رویند.

گاهی می اندیشم که آدم ها یا سایه اند یا حقیقی.

آدم های حقیقی به هر جا که بخواهند و تشخیص دهند می روند و سایه ها، تابع آنها هستند و به دنبال آنها می روند.

سایه ها بی ارزشند، چون اختیار ندارند، چون نمی توانند انتخاب کنند. بیائیم سایه دیگران نباشیم؛ آینده سرزمینمان را خود انتخاب کنیم با معیارهای درست و عقل سلیم.

سایه سیاه است، انسان سفید. سایه ناتوان است و انسان توانا، سایه نیست و انسان هست.

ص:60

بیائید با شرکت در رأی گیری، ثابت کنیم که هستیم.

ما جماعتیم

ما جماعتیم

حسین امیری

دین ما دین «ما» است نه «من»ها.

ما نمازمان به جماعت است. فردها را رها باید کرد.

اقتدا به مولا باید کرد. وضوی عشق را نماز جماعت تداوم می دهد.

در مکتب ما واژه «من» بی معناست، کتاب های ما شرح با هم بودن را می آموزند و ما شعر «ما» شدن را سر کلاس حفظ می کنیم و با هم می خوانیم. بیائید با حضوری دوباره، دست در دست هم، مشت محکمی به دهان گرگ ها و درنده خویان تمدن استعماری بزنیم.

بیائید با هم در انتخابات شرکت کنیم.

با انتخابات، بستگی گره ها، باز می شود

با انتخابات، بستگی گره ها، باز می شود

ی. باغچیقی

انتخابات، جشن همیشگی ماست. در این جشن شکوهمند، مسیر حرف تا عمل را رودگونه می پیماییم. همبستگی، دریایی شدن است؛ دریا ماندن است. ما همه از آحاد اتحاد هستیم؛ پس یک «یا أحد» بگوییم و «واحد» باشیم. برای رسیدن به «أحد» و «اتحاد» باید با هم یکی شد. باید با همبستگی ملی، بستگی گره ها را باز کرد.

بهار، فصل هجرت است و مهاجرت؛ فصل مهاجرت پرستوها، فصل هجرت عطر بهار در آسمان ها، هر که می ماند، مرداب می شود. باید رود شد و جاری

ص:61

شد. باید به دریا پیوست. باید پرستو شد و دل سپرد به ییلاق های سرسبز و زیبا. باید هجرت کرد به سرزمین بهار. انتخابات، هجرتی بهاری است؛ هجرتی که از سرزمینی به سرزمین دیگر نیست. هجرتی است که پر پروازش، همراهی دل هاست برای رسیدن به آینده ای ییلاقی و روشن. حلقه هجرت امسالمان، همبستگی ملی ماست، و انتخاب کسی که راهنمای مسیرمان باشد؛ ییلاق شناس و مهاجر. برای انتخاب راه صحیح، باید راهنمای صحیح برگزید.

ب) تبیین مشارکت و حضور حداکثری

اشاره

ب) تبیین مشارکت و حضور حداکثری

زیر فصل ها

آینده ما

حق انتخاب با ماست

تکلیف سیاسی

حماسه همبستگی

آینده ما

آینده ما

باران رضایی

وقتی قرار است در مورد آینده من و تو تصمیم گرفته شود، چه کسی بهتر از من و تو؟ مگر دیگران از احتیاجات ما خبر دارند؟ پس فقط خودمان هستیم که می توانیم به خودمان کمک کنیم.خب، پس چرا نشسته ای؟ بلند شو! بلند شو و سرنوشت آینده خود را تعیین کن!

حق انتخاب با ماست

حق انتخاب با ماست

باران رضایی

«حق انتخاب» یعنی احترام به من و تو؛ یعنی ما به آن درجه از درک رسیده ایم که در تصمیم گیری های مهم شریک شویم؛ یعنی عمل به معنای واقعی جمهوری، و جمهوری جز مشارکت تک تک افرادجامعه در اداره امور نیست. به خصوص اگر آن جمهوری، جمهوری اسلامی باشد.

تکلیف سیاسی

تکلیف سیاسی

تکلیف همیشه به معنای نماز و روزه نیست. گاهی تکلیف آن قدر حساس و

ص:62

در عین حال ساده است که شاید کمتر به تکلیف بودن آن توجه کنیم و شاید باور نکنیم که عمل به آن هم درست مثل عمل به دستورات الهی، مهم و با ارزش است؛ اما حقیقت جز این نیست. چنان که امام خمینی رحمه الله از انتخابات به عنوان یک تکلیف بزرگ یاد کرده اند؛ یک تکلیف بزرگ سیاسی.

حماسه همبستگی

حماسه همبستگی

معصومه داوودآبادی

بیست و هفتم خرداد، روز تجلی عزت، اقتدار و بیداری ایران زمین، روز دریا شدن و خروشیدن است. بیست و هفتم خرداد، روز سرودن شعر بلند حماسه و همبستگی ست.

در کوهستان ها صدای تو خواهد پیچید، آن گاه که پرطنین ترین نوای وحدت را سردهی و جاده ها از غبار آکنده خواهد شد، وقتی سواران یکدلی و وفاق، پرچم های آزادی در دست به سمت خورشید سرنوشت می شتابند.

همت، بدرقه راهت باد و عشق، همنفس لحظه هایت؛ حالا که پرشور و امیدوار، پنجره های انتخاب را گشوده ای.

کمان حمیت را بکش و به سمت آنانی نشانه رو که پرندگان سرزمینت را اسیر می خواهند. اسب مردانگی را زین کن!

چراغ عاشقی ات را برافروز و برگه های درخشان آگاهی ات را به صندوق های روشن انتخاب بینداز. سپیده دمان درانتظار گام های شگفتی آفرین تواند.

برخیز! کوچه های وطن، بیست و هفتمین روز خرداد را چشم به راه گام های تو است. انتخاب، یعنی تو حق داری قد بکشی و شکوفه کنی. یعنی بودن و ماندن.

ص:63

انتخابات یعنی آسمان، حق پرنده هاست؛ پس برخیز و چشم های اراده ات را به سمت آسمان بچرخان.

ابرهای تیره تردید را با دست های بیداری ات پس بزن تا خورشید پیشرفت و توسعه، بار دیگر بر خاک این سرزمین بتابد.

بیست و هفتم خرداد، یعنی تو توان اندیشیدن داری و حق انتخاب.

یک رأی، یعنی یک درخت که بر شاخه هایش زیباترین چکاوکان عشق، سرود پرشور امنیت و اقتدار وطن را می خوانند.

یک رأی، یعنی تو هستی؛ چون سپیداری سبز که بادهای هرزه گرد فتنه، توان لرزندانش را ندارند. هموطن برخیز! شهیدان، نظاره گر شور حماسی ات در رکاب امامشان بر پلکان عرش ایستاده اند.

ج) در آستانه انتخابات

اشاره

ج) در آستانه انتخابات

زیر فصل ها

هر رأی یک تیر

یک گل، یک سهم

فردای ما

شهیدان لبخند می زنند

کدام خواب پریشان؟

قطره و دریا

برای رسیدن به شهری شاعرانه

باید همت گماشت به انتشار صبح

چیزی به عشق نمانده است

حماسه نزدیک

حق انتخاب

یادت باشد!

همبستگی

تپش لحظه ها

فردا

هر رأی یک تیر

هر رأی یک تیر

همیشه در گیر و دار هر امر مهمی جنگ خاموشی هم آغاز می شود. جنگی خاموش از سوی کسانی که نمی خواهند آن امر مهم به سرانجام برسد.

در جنگ های خاموش، محبت از توپ و تانک و مسلسل نیست. آنجا صحبت از حتی یک تیر است؛ یک تیر که کافی است خوب نشانه گرفته شود تا درست بخورد به هدف. به دشمنی که نزدیک به تو کمین کرده است.

راستی تو می خواهی با یک تیر خودت چه کار کنی؟ خوب نشانه گرفته ای؟

ص:64

یک گل، یک سهم

یک گل، یک سهم

باران رضایی

شاید با یک گل بهار نشود؛ اما چند میلیون گل را که کنار هم بگذاری، تبدیل به یک گلزار می شود. یک گلزار سرسبز که عطر خوش گل هایش همه جا را پر خواهد کرد. راستی تو می خواهی چه کنی؟ سهم خودت را می آوری؟ حیف است؛ نگذار جای گلت میان گلزارمان خالی باشد. عطر گل تو گلزار ما را خوشبوتر خواهد کرد.

فردای ما

فردای ما

سخن از امروز من و تو نیست.

سخن از فردای ماست، سخن از آینده ای است که جز به دستان من و تو رقم نخواهد خورد. حالا که آینده از آن ماست؛ بیا خودمان برایش تصمیم بگیریم. انتخاب حق من و توست. بیا به حق مسلم خود احترام بگذاریم.

شهیدان لبخند می زنند

شهیدان لبخند می زنند

معصومه داوودآبادی

در بیست و هفتم خرداد، عطر گل های همبستگی ملی و دینی در سراسر این وطن سرفراز خواهد پیچید. رودها سرود آزادگی بر لب، به سمت دریای وحدت و یکرنگی خواهند شتافت.

ایران یعنی دست در دست هم به فردا بیندیشیم.

ایرانی یعنی همدلی و همزبانی، یعنی اتحاد و دوستی.

ما همقدم و مصمم شوق انتخاب در دل، جاده های یگانگی را با یکدیگر زیر پا خواهیم گذاشت.

ص:65

آبادی و آزادی ایران زمین در گرو تحقق وحدت کلمه است؛ همان گنجینه ای که اماممان به دست های ما سپرد.

تنفس درهوای استقلال و قدم زدن در آفتاب آزادی، نتیجه دل سپردن به آسمان آبی همبستگی است.

مردان و زنان موحد این خاک پرگهر، این حقیقت را دریافته اند، همان گونه که در عرصه های انقلاب و دفاع مقدس با سلاح وحدت و ایمان خویش، پرشورترین حماسه ها را به نمایش گذاشتند. ما ملت حماسه و عشقیم.

توفان سوار، خورشید به دوش. دستان بهار در دست های حماسه ساز ما گره خورده است.

چشم بر آفتاب محمد صلی الله علیه و آله داریم و پا در جاده ایثار.

سپیده دم بیست و هفتم خرداد، با طنین گام های ما آغاز می شود؛ آنگاه که یکپارچه و متحد، پرشورتر و پرغرورتر از همیشه به سمت صندوق های سبز رأی می شتابیم.

عِرق ملی و شور علوی در دل مردمی است که برای تحقق آرمان های خویش، دشوارترین جاده های خطر را پیموده اند.

آفرین بر این عزم و اراده! مرحبا به این یکپارچگی و اتحاد که در سراسر جهان، دهان به دهان می چرخد!

شهیدان عشق از دروازه های روشن افق، این همه حماسه و وحدت را لبخند می زنند و تکبیر می گویند.

کدام خواب پریشان؟

کدام خواب پریشان؟

نسرین رامادان

ص:66

و این صدای لرزش پایه های استبداد است که با انتخاب هوشمندانه من و تو می لرزد و درهم فرو می ریزد. و این غیرت، حمیّت و آگاهی جوانان این مرز و بوم است که پای صندوق های رأی عظمت و سربلندی ملت ایران را به تصویر می کشد.

و این آغاز فصل نوینی از زندگی، شور و حرکت است که با حضور من و تو در واپسین روزهای خرداد رقم می خورد.

کدام خیال آشفته می اندیشد کمرنگ شدن حضور سبز من و تو را پای صندوق های اعتماد!

کدام خواب پریشان، کدام دست های شوم توطئه در پی پژمردن گل امید در گلدان قلب من و توست.

نه! زهی خیال باطل که چشم های من و تو در روز سرنوشت ساز 27 خرداد، روشنی آفتاب را نبیند و مهر عشق بر شناسنامه دلش نزند. این رویای شوم دشمنان این خاک مقدس است که آبادی ایران را ویران خویش می بینند.

قطره و دریا

قطره و دریا

حسین امیری

سرزمین پدری ام، وطن مادری ام، ایران من، خطه مردان خدایی، گاهواره آیین آخرین رسول خدا! ای که همیشه چشم طمع بَدان، به خاک تو دوخته و ای همه جان قبایل که بر سینه تو جان گرفته اند!

ای همه عشق مردانی که به شاهد زیباروی تو دلبسته اند! این روزها مردان قبیله عزم باهم بودن کرده اند.

قبیله عشق ما، قبیله عیاران است.

ص:67

مردان و زنان و کودکانش دست به دست هم می دهند تا چشم نامردان جهانخوار را کور کنند.

با هم عهدی می بندند تا قامت دشمن را خم کنند.

هر دستی که روی دستی نهاده می شود، تیریست بر دل بدان و هر رادمردی که به جمع خوبان می پیوندد، به سلک عیاران درمی آید.

ای اهالی قبیله عشق و غیرت، خطه عیاران به مدد تک تک شما خوبان، خار چشم ناپاکان تیره دل می شود.

یادمان باشد که دریا جمع قطره هاست.

برای رسیدن به شهری شاعرانه

برای رسیدن به شهری شاعرانه

حسین امیری

چه کسی گفت و غلط گفت که نمی شود آینده را ساخت؟

زمان، بعد چهارم زندگی ست.

آینده با انتخاب های درست ما ساخته می شود. اگر بخواهیم، اگر عزم کنیم، می توانیم راهی دیار بهتری از زمان شویم، می توانیم لحظه های بهتری را بسازیم.

از جاده بهتری عبور کنیم و به شهری شاعرانه تر برسیم.

اگر ترانه انتخاب را بهتر بسراییم، به دیاری می رسیم که آسمانش آبی تر و آبادی اش آبادتر و باروهایش استوارتر است.

دیاری که مردمانش قدر یکدیگر را می دانند، آب را گل نمی کنند، زندگی حقیقی و الهی را می شناسند و خود زندگیشان را می سازند.

ص:68

باید همت گماشت به انتشار صبح

باید همت گماشت به انتشار صبح

محمدکاظم بدرالدین

نمونه ای نمی توان یافت برای این جنبش عظیم مردمی.

کجا می توان یافت این انسجام را، این مشارکت همه جانبه و این یکپارچگی گسترده را؟!

ایرانی که فردا خواهد درخشید، بانگ «فرهنگ مداری» و «اتحاد» را سر می دهد. ایرانی که فردا طنین انداز می شود، به شکرانه حضور آزادانه و با نشاط آحاد ملت است، پای صندوق های رأی.

از دست مده فرصت روبرو را که سربلندی این قطعه از جغرافیا، در این برهه از زمان، با دست های تو رقم می خورد. توئی که حماسه ای متمایز به یادگار خواهی گذاشت.

برگه رأی تو از برگ های درختان بهار، پیش است.

بهاری تماشا دارد که سرشار از عطر دستان رأیْ ریز توست.

عادلانه نیست اگر روز انتخابات با روزهای دیگر تفاوتی در عزم و اراده ات نداشته باشد.

آری! با همه سو نگری و دید جامع به انتخابات، تلاش و اراده ات، برآیندی مطلوب از خود به جا خواهد گذاشت که نمایش هویت خویش و نشان اصالتی مقدس است.

بهار الکن می شود از ثبت لحظه های پرطراوت آن روز.

خوش ساختْ ترین غزل کم است که در پایت ریخته شود؛ آنگاه که پای صندوق می روی.

ص:69

کلید عبور از جاده های صعب زندگی و فتح قله های رفیع آینده، تنها به دستانِ توانمند تو بسته است، آن گاه که رأی می دهی.

در این بهار، درختان قد کشیده سبز، به تصمیمی که گرفته ای، غبطه می خورند. در این بهار، کمین کردگان پائیز صفت، به اعتراف خواهند نشست که: تلاش برای فرسودگی و رکود انتخاباتی، عقیم است. بیگانه در اندیشه مجالی برای وسوسه های شیطانی خویش است؛ اما زهی خیال باطل که در سر می پروراند.

همین کلام کوبنده ای که از نهاد رأی تو برمی آید، اندیشه های فاسد آنان را درهم می کوبد.

انتخابات، میدان مجاهده است و آزمونی بزرگ. باید طرحی نو درانداخت. باید موج افکنی های اغیار را دور افکند. باید به ترقی و تکاپو و توسعه اندیشید و همت گماشت به انتشار صبح.

صندوق های رأی را گلریزان کنیم. هنگامی که این جعبه های سربسته گشوده می شود، بوی خوش رأی های شما همه جا را پر خواهد کرد.

کجا می توان یافت این انسجام را، این مشارکت همه جانبه و این یکپارچگی گسترده را؟!

چیزی به عشق نمانده است

چیزی به عشق نمانده است

سیدعلی حسینی

چیزی به عشق نمانده است.

خرداد

رأس ساعت بیست و هفتم

ص:70

غیرت سبز میهن را خواهد نواخت.

نبض عقربه های دلم،

به تندی می زند؛

چیزی به ساعت بیست و هفتم نمانده است.

امروز،

بذرهای «رأی»مان را در زمین حاصلخیز «صندوق»های رأی می پاشیم.

تا فردا،

محصول مرغوب استقلال، عزت و سربلندی نظام ملکوتیمان را برداشت کنیم.

کرم های ساقه خوار

به جان ریشه های انقلاب و نظام آسمانی ما افتاده اند؛

حضور سبز و گام های استوارمان در گام نهم انتخابات، جشن دفع آفات استکباری ماست.

بادهای مسموم، می وزند.

شیطان در حرارت وسوسه است.

شیطان در این اندیشه است که اهالی قبیله عشق، پشت به قبله قبیله کنند و وصیت پیر سفر کرده بر زمین بماند!

شیطان در این اندیشه است که کسی گوش به پیام «گلشن سبز ولایت» نسپارد!

اما

ما مقیم «جمهوری گل محمدی» هستیم.

ص:71

هنوز دست بیعتمان که به امامی آسمانی داده بودیم، گرم است.

هنوز دلسپرده به ولایت سبز حضرت «سیدعلی» هستیم.

برگه های رأی ما، سند یأس شیطان خواهد شد.

برگه های رأی ما

طومار زوال شیطان است و مرگ وسوسه های ناکام.

با حضور پرشورمان، دشمن را در اندیشه خامش، دق مرگ می کنیم.

می آیم.

می آیم و استوار می آیم.

می آیم و با غرور می آیم.

به پاس نظام سبزی که ما را به ضیافت «حق انتخاب» دعوت کرد، می آیم.

آمدن، حق من است.

ما وفادار به نظام مقدس اسلامی شدیم تا «حق انتخاب» را «التماس» نکنیم؛ حالا که از نعمت این حق سرشارم، ناسپاسی نخواهم کرد.

برای «شکر» می آیم؛ «رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیّ...»(1)

حماسه نزدیک

حماسه نزدیک

باران رضایی

حرف از حماسه که می شود، ناخودآگاه یادِ پهلوانان اساطیریمان می افتیم؛ یاد رستم، یاد سهراب.

ص:72


1- نمل: 19.

دلمان می خواهد جای آنها بودیم و همه جا، لابه لای همه کتاب ها و توی گودِ همه زورخانه ها اسممان را می بردند.

افسانه حماسه مان از مرزها خارج می شد و تا دور دست می رفت؛ آن وقت سرمان را با غرور بلند می کردیم و به همه می گفتیم که پهلوان این حماسه ماییم.

راستی، یک حماسه بزرگِ دیگر در پیش است؛ یک حماسه به بزرگی سرنوشت یک ملت.

یک حماسه که کافی است قدم برداری تا دنیا مبهوت اراده آهنین تو شود.

یک حماسه که فاصله ای تا قهرمانی اش نداری.

یک حماسه نزدیک.

حق انتخاب

حق انتخاب

باران رضایی

مهم نیست اهل کجا باشی، یک شهروند تهرانیِ پایتخت نشین، یا یک روستایی پاکِ ساکن دهکده ای دور. مهم این است که تو هم حق رأی داری، حقِ انتخاب، درست مثل من، مثل او، مثل همه.

از حق خودت دفاع کن. سرنوشتِ فردایت را خودت رقم بزن. تو تنها کسی هستی که می توانی به خودت کمک کنی، به فردای خودت.

باب جهاد اکبر بسته نیست

توی گلزار بود که دیدمش. همان جا با هم دوست شدیم. درست چهار سالِ پیش. صبح روز انتخابات. کنار مزار پدرش بود انگار.

ص:73

می گفت دلش گرفته. می گفت احساس دِینْ می کند. دلش می خواست زمان جنگ بود تا می رفت جبهه و از کشورش دفاع می کرد. گفتم: «هنوز دیر نشده»، خنده تلخی کرد. گفتم: «شوخی نمی کنم. به قول شهید آوینی: چه جنگ باشد و چه نباشد راه من و تو از کربلا می گذرد. باب جهاد اصغر بسته شد؛ باب جهاد اکبر که بسته نیست». سربلند کرد و با شوق به چشم هایم نگاه کرد. شیشه گلابی که دستش بود، خالی کرد روی سنگ قبر و با هم راه افتادیم.

دلم می خواست جزء اولین کسانی باشیم که رأی می دهیم. مثل برادرم که با اولین گروه ها به جبهه رفت.

قصه زیبای همبستگی

قصه پیرمرد و چوب ها و پسرهایش را همه شنیده ایم. قصه یک تکه چوب که راحت شکست؛ اما چند تا که شدند دیگر شکستنشان مشکل شد. امروز یکی از آن تکه چوب ها به دست توست. امروز تو می توانی تکه چوب خودت را کنار چوب های ما بگذاری تا محکم تر شوند؛ حتی به اندازه همان یک تکه. اینطوری چوب تو هم دیرتر شکسته خواهد شد. شاید روزی هم پیرمردی قصه ما را برای پسرهایش بگوید. قصه زیبای همبستگیمان را.

ای وطن

ای وطن سربلند من!

ای وطن پیروز!

ای وطن مردان و زنان حماسی

ص:74

ای وطن قله های رفیع مردانگی

ای وطن مجمع الجزایر دوستی

ای وطن پنجره های تنفس

برای تو ایستاده ایم!

برای تو و سربلندی ات.

انتظار اقیانوس

اقیانوس چشم به راه من و توست

همه با هم

پیوسته چون رود

گرم و پر شور مثل دریا

توفان خیز و شتابناک

تا روز انتخاب

روز سرنوشت

روز بزرگ همبستگی ملی.

تا آستان مواج اقیانوس راهی نیست.

اینک زمان حرکت است

حرکت از مبدأ دریا

تا مقصد اقیانوس

اینک زمان حرکت است

آنان که مقصدشان اقیانوس است

ص:75

لحظه ای از حرکت نمی ایستند

آنان که مقصدشان اقیانوس است

پشت به مرداب حرکت می کنند

اینک زمان حرکت است

عشیره صبح

ما از نسل آفتابیم

از عشیره صبح

گرم و پر حرارت

ما قلب هامان را به آینه ها گره زده ایم

برگ برگ شناسنامه هامان

طراوت گل های بهاری است

ما نسل در نسل، به آفتاب اقتدا خواهیم کرد.

من فرزند این آب و خاکم

«آسمان، باد، هوا،

مال من است»

من آمده ام تا به رودها

پیوندم

من آمده ام تا به دریا برسم

من خروشان پیش می روم تا اقیانوس

ص:76

همیشه جمع

نام تو پرچمی است برافراشته بر قلب و روحمان

ای پرچم سه رنگ شکوهمند

ای ایران

اینک بلند چون نام تو خواهیم ایستاد

در صف حماسه ای آسمانی

نامت بشکوه

توفنده برمی خیزم

توفنده برمی خیزم

«ما» هیچ وقت مفرد نمی شود

«ما» همیشه جمع است

جمعی که هرگز شکننده نیست

جمعی که هرگز شکستنی نیست

ما در مدار انقلاب چرخ خواهیم زد.

گام های استوار

زمان شتاب گرفته است

به آغاز حماسه نزدیک می شویم

فردا آغاز سبز حرکت است

فردا آغاز رهایی دیگرست

گام ها شتاب گرفته اند

ص:77

گام ها به آیینگی دریا رسیده اند

گام ها به آغاز همبستگی دریا و آفتاب رسیده اند

بگذار کفتارها زوزه بکشند

بگذار گرگ ها دندان تیز کنند

مردان این خاک

غرور سنگی شان را

هیچ شیشه ای نخواهد شکست

مردان این خاک

هرگز از پا نمی نشینند.

ایرانی

من ایرانی ام

با شناسنامه ای از حماسه و افتخار

ایستاده چون کوه

رو به چشم انداز روشنی از آینده

من ایرانی ام

از عشیره رستم و آرش

دشمنان سرزمینم را

ناامید خواهم کرد.

یادت باشد!

یادت باشد!

ص:78

نسرین رامادان

یادت باشد که این نه یک انتخاب ساده که امتحان و آزمونی الهی است.

یادت باشد که فردای ایران و شکوه و سربلندی اش به دغدغه امروز تو بستگی دارد.

یادت باشد که حضور تو پای صندوق های رأی، مشتی است بر دهان آنان

که هر شب با رؤیای نابودی این سرزمین و این انقلاب، به خواب می روند، یادت باشد.

دریغ است ایران که ویران شود

کنام پلنگان و شیران شود.

همبستگی

همبستگی

حسین امیری

می خواهیم باشیم، باشیم و زندگی کنیم؛ زندگی کنیم و زنده باشیم؛ زنده باشیم و سازنده؛ سازنده باشیم و آبادگر؛ آبادگر و آزاد؛ آزاد باشیم و آزادی جز انتخاب نیست؛ انتخابی که آزادی و آزادمنشی را پیام آور می شود، آزادی در انتخاب، انتخاب خوب و خوب تر. البته هر آن چه خوب تر است، باز بر خوب های دیگر ارجح است.

یک رأی، یک انتخاب است. چون رکوعی که رکن خضوع است و آزادی که رکن انتخاب است می آییم تا با تو انتخاب را به جماعت بایستیم.

محمد جواد دژم

فردا تصویر تازه ای خواهیم دید؛ بار دیگر از همبستگی ملی مردمی همیشه در صحنه. مردمی آگاه که هرگاه کشورشان خواهان حضورشان بود، بر جای

ص:79

ماندن را جایز ندانستند. و حالا جشن دیگری برپاست و دشمنان بار دیگر چشم انتظار ویرانی.

چه حماسه ای خواهند ساخت، غیور مردان این خطه اسلامی!

هر یک رأی ما که به صندوق ها ریخته می شود، به راستی پیش بینی آینده است؛ فردایمان درخشان باد!

انتخاب امروز ما در یاد تاریخ خواهد ماند و فردا دیگرانی که خواهند بود و تاریخ را ورق خواهند زد، به رأی های ما درود خواهند فرستاد؛ اگر آگاهانه، اندیشیده باشیم و شکایت خواهند کرد، اگر دل به حضور سبزمان نسپاریم و جایمان در همایش ملی همبستگی و مشارکت، خالی باشد.

ما با حضور در پای صندوق های رأی، با هر رأی خود، با گرمی صف های منظم مان در روز 27 خردادماه، گامی برمی داریم در جهت به اثبات رسانیدن حقیقت سال مشارکت و همبستگی ملی.

مشارکت همه اقشار جامعه در انتخابات 27 خرداد، نشانه همبستگی ملت ایران است و انتخاب این بار تنها حق ما نیست، تکلیف است. امتحان است. در این میدان این بار تنها ما نیستیم که گزینش می کنیم، تاریخ است که برمی گزیند از میان ما وفاداران را. آینده است که رأی می دهد فردا به رأی امروز ما. این خطیر که امروز به عهده ما نهاده شده، فردا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. بیایید جای شکایتی برای تاریخ باقی نگذاریم.

ص:80

تپش لحظه ها

تپش لحظه ها

نسرین رامادان

بیایید تحکیم وحدت کنیم. بیایید دست هایمان را به دست هم بدهیم و فردایی سبز را برای ایران به ارمغان آوریم.

بیایید گلواژه های امید را بر لب هامان حک کنیم و سرود همبستگی سر دهیم.

با رأیی آگاهانه و هوشمندانه، فردایی بهتر در انتظار من و توست. هموطن! این تپش دمادم دقایق، این گذر برق آسای ثانیه ها در آخرین نفس های باقی مانده بهار و در کوچه پس کوچه های خردادماه، در انتظار حضور سبز من و تو در پای صندوق های رأی است.

27 خرداد روز تجلی همبستگی است.

27 خرداد، روز تجلی هوشمندی و درایت مردم ایران است.

27 خرداد، روز تجلی اتحاد، یکرنگی و همدلی پاک ترین مردم این روزگار است؛ روزی که زمین از صلابت گام های آنان بر خویش خواهد لرزید و تاریخ، برگ زرین دیگری بر افتخارات این ملت هوشمند خواهد افزود.

فردا

فردا

نسرین رامادان

فردا برای تو روز دیگری خواهد بود!

فردا برای تو شکوه دیگری خواهد داشت!

فردا برای تو خوب زیستن معنی بیشتری خواهد یافت.

هموطن! دلت را به خدا بسپار! عزمت را جزم کن! اراده ات را محکم کن و پیش به سوی آینده ای روشن با انتخابی مطمئن بشتاب!

ص:81

شما را نه با واژه، نه با کلام، نه با هیچ حرف دیگری نمی توان وصف کرد.

شما را که همواره در صحنه انقلاب و همواره در عرصه جهان حادثه سازید.

امروز شما سرود وحدت و یکرنگی را دوباره سردادید و با حضور سبز خویش در پای صندوق های رأی فردای بهتر و با شکوه تر را برای این مرز و بوم رقم زدید. عزمتان بلند، اراده تان استوار و فردایتان همیشه روشن باد.

د) بعد از انتخابات و قبل از اعلان نتایج

اشاره

د) بعد از انتخابات و قبل از اعلان نتایج

محمدجواد دژم

عید حضور است؛ عید حماسه ای دیگر.

جای قدم هایی که به سوی صندوق ها برداشته اید، هنوز شکوفه باران است.

عشق به وطن، امروز در چشمان شما موج می زد و سیلی به پا کرد؛ سیلی که نقشه های دشمن را بار دیگر با خود شست و برد.

چشم دوربین ها امروز در سراسر دنیا خیره به همبستگی شما مانده بود، چشمانی نامحرم که به هم ریختگی صف های شما را انتظار می کشید، که سکوت خیابان ها و خلوت پایگاه ها را لحظه شماری می کرد و چه خوب شد که چشمان زهرآگینش، التیام نیافت و اشکش حتی خشکید.

چه پرافتخار روزی بود امروز! صفحات تاریخ، محتاج این یادگاری بود و شما امروز تقدیمش کردید.

انتخابات امروز، تکلیفی بود سنگین بر دوش شما که به راستی خوب ادایش کردید.

دستانتان بوسه باران و اکنون چشم هایتان نیز، که انتظار اعلان نتایج را سوسو می زنند. واضح است که نتیجه، همان قبولی بی نظیر شماست در این امتحان

ص:82

خطیر، باقی هر چه باشد مهر تأییدی است انشاءاللّه که خداوند به پای برگه هایمان می زند و سپس ما گردن خواهیم داد به رأی اکثریت و مهر تأیید نهایی.

ما وظیفه مان را انجام دادیم با افتخار. باقی لطفی است آسمانی که در این قبولی، حتما بر ما نازل خواهد شد. انشاءاللّه .

این جشن با تمام شوری که در خود دارد آرامش طلب می کند و شما، آرامش صف هایتان را حالا در دل ها ریخته اید و انتظار می کشید و روشن بینی شما اثبات این ادعاست که رأی اکثریت را چون هر دوره دیگر خواهید پذیرفت آن گاه، قدم پیش خواهید نهاد برای یکی بودن و یکی شدن. حتما خواهید گفت که دیروز هر کس انتخابی داشت و امروز جشنواره وحدت است. امروز باید دست در دست هم نهاد و با هم، کاری کرد. انتظار باوقارتان نیز چون حضور جای سپاس دارد.

رأی من، رأی تو

اشاره

رأی من، رأی تو

فاطمه عبدالعظیمی

هر چند با هم فرق داشت

_ و یا شاید هم یکی بود _

ولی یک هدف بیشتر نداشتیم

هدف ما: داشتن کشوری سبز، سربلند و نیرومند بود

: پیروزی حق بر باطل

: آرمان های حضرت امام خمینی رحمه الله

: ولایت پذیری و پیروی از ایشان

ص:83

روز یادآوری مولی

روز یادآوری مولی

: جامعه ای سرشار از لحظات انتظار ظهور و حضور حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف

روزهایمان را با یادمولایمان سپری می کنیم و تمام لحظاتمان را با عطر وجودی ایشان لبریز

امروز هر چند بدون او دست هایمان را به هم گره زده ایم

اما فردایی هست که وحدت و همدلی هایمان، با تبسم او بیشتر شود و او انتخاب هامان را نظاره می کند و از تمام دوستانش دلیل می خواهد.

امید داریم که او از همه ما راضی باشد.

پس از رأی

پس از رأی

حسین امیری

ما قربة الی اللّه تکبیر گفتیم و در جماعت پرشور آزادگی میهن قامت بستیم.

یا علی گفتیم و به راه افتادیم به مدد او.

به تکلیف عمل کردیم و خرسندیم از این که مدد گرفتیم و توانستیم با بضاعت اندک و تأمل عمیق خود، بهترین را انتخاب کنیم، تا آن بهترین، بتواند «علی مدد»های ما را «علی یارت» بگوید و عدل رابر دوش بکشد و عدالت گستر باشد.

اکنون خرسندیم که تفکرات و خواسته هایمان را مکتوب عرضه کردیم و حال که بار دوش خود را زمین گذاشته ایم، خستگی این راه در شیرینی رسیدن به مقصدحل می شود و حال که وظیفه خود را درست انجام داده ایم و بار به مقصد رسانده ایم و در خانه ای زده ایم، مهم نیست که چه کسی دَرِ خانه را

ص:84

بگشاید؛ مهم آن است که دَرِ خانه را درست زده ایم و انتخابی درست کرده ایم.

پس با «تَوَکَّلْتُ عَلَی اللّه »، راه خود در پیش می گیریم و دست همراهی به هم می دهیم.

سپاس حضور

سپاس حضور

حسین امیری

حقا که راست قامتان تاریخید!

حقا که صلابتتان در همه زمان ها و مکان ها طنین انداز است.

شما شریف ترین ملت ها و حماسه سازترین شاهنامه ها هستید.

اینک نمایش بداهه شماست که بهترین اجزای زمان را به صحنه آورد،

چه باید گفت بر این شور عظیم، به این نگاه عمیق و انتخاب درست!

علی یارتان و پناهتان! از این رستخیز عظیمی که برپا کردید، شما را چه باید گفت؟

شما را چه بایدخواند؛

جز یلان آزاده و خوبان دل به حقیقت داده

حضورتان خجسته باد!

همه می پذیریم

همه می پذیریم

حسین امیری

آن چه تو می خواهی و انتخاب می کنی، جز برای آبادی و آزادی میهن نیست؛

آن چه من می خواهم، جز سعادت نیست.

ص:85

تو می خواهی و من هم می خواهم. آن چه ما می خواهیم، به اندازه خواسته هامان متنوع است و تنوع زیباست؛ مثل زیبایی گل ها.

رأی تو خوب است؛ رأی من هم.

ما خواستیم و توانستیم؛ مهم نیست که رأی من یا رأی توست پایانش، مهم این است که ما بهترین را می خواستیم.

حماسه حضور

حماسه حضور

حسین امیری

من و تو همزاده تکبیریم و فرزند حماسه

تو افسانه را خوار کردی و حماسه را از نو سرودی، شاهنامه حضور تو در همیشه تاریخ زنده است.

از بهمن 57 تا امروز، شاهنامه حضور تو سروده شد.

تو سرودی و سروده شدی.

توران ظلم را درهم شکستی و دیو استعمار را خوار کردی.

این همه هفت خوان را رستم شدی تا دیار علویان را پاس داری.

پاس باید داشت این حماسه دوباره را

باید شما را در حماسه ها سرود و در غزل ها خواند.

شما مردم سرفراز ایران با شرکت میلیونی و حداکثری در انتخابات، همه حماسه ها را از نو سرودید.

حضور شما در انتخابات، پوزه دشمن را به خاک مالید و بازوبند پهلوانی را از مولای پهلوانان پیش کش گرفت.

شما پهلوانان حقیقی تاریخ خواهید بود. حماسه تان مبارک!

ص:86

سپاس از مردم

اشاره

سپاس از مردم

زیر فصل ها

با کدام واژه

با کدام واژه

با کدام واژه

نسرین رامادان

کیست که ببیند این ازدحام زنان و مردان را پای صندوق های اعتماد و به غرور میهن نبالد. کیست که بشنود صدای همهمه مردم را در صفوف طولانی ایمان و عاشقانه نگرید؟

با کدام واژه، با کدام کلام می توان به تصویر کشید. دل سپردگی این همه آیینه را به حکومت عشق!

با کدام کلمه، با کدام لغت می توان ستایش کرد این همه جوانمردی، این همه شور و شعور را...

ه) پس از رأی گیری و پس از اعلان نتایج

اشاره

ه) پس از رأی گیری و پس از اعلان نتایج

محمدجواد دژم

دستان ما چشم انتظار یاری دستان تو هستند؛ دستان آشنای رئیس جمهور.

دستان ما به آسمان بلند است واز او که دیروز با نامش انتخاب کردیم، ملتمسانه می خواهیم تا بهترین ها را بر ما قرار دهد.

ما به دنبال عدالت هستیم؛ عادل ترین را به یاری ما بفرست.

ما اماناتی به سرخی لاله و پاکی خاک داریم؛ امین ترین را به یاری مان فرست.

ما دل هامان سرشار از عشق است؛ عشق به وطن، به ارزش ها؛ عاشق ترین ها را به یاری ما بفرست.

ص:87

آرامش و انتظار

آرامش و انتظار

معصومه داوودآبادی

اکنون که با حضور خویش، جاده خطیر انتخاب را پشت سر گذاشته ایم، با ایمان و اعتماد به نتیجه این همایش اقتدار ملی و دینی، به امید شکوفایی و توسعه میهن همیشه سربلندمان و تحقق آرمان های بلند امام راحل، تداوم این راه سپید را پای می فشریم.

بلند باد و مصمم، گام های مردان و زنانی که هر سپیده دم، پرغرور و نستوه، کوچه های عزت و آبادانی ایران را با حماسی ترین سرودها به هلهله برمی خیزند و سیاه باد روز و روزگار آنان که چون خفاش، هر نیمه شب، سقوط پرندگان بهاری ما را توطئه می کنند.

* * *

ما به پیمان خویش وفاکرده ایم. اکنون از درخت آگاهی، سبب انتخاب چیده ایم، و حالا باغبان، هر که باشد، به چشمان مهربان و دستان صبورش اعتماد داشته و به اندیشه سبزش احترام می گذاریم.

می دانیم که او حامی گل های توفان دیده باغ خواهد بود و تیغ رسالتش را بر پیکر علف های هرزه فرود خواهد آورد.

ندای وحدت بر لب، بر سر آنان فریاد می آوریم که با مخدوش کردن چهره آبی انتخابمان، قصد تفرقه و پراکندگی دل های ما را دارند، آنان باید بدانند که حرمت انتخابات، حرمت انقلاب و امام است و با هیچ دسیسه ای شکسته نخواهد شد.

ص:88

ما به پیمان خویش عمل کرده ایم؛ همان عهدی که با امام و شهیدانمان بسته بودیم.

در نفس های بهاری خرداد، به شکوفه نشستن انتخابمان را انتظار می کشیم و با به ثمر نشستن این شکوفه ها، عطر همبستگی و اقتدار در شهرمان خواهد پیچید.

شاخه های سرسبز سپیداران به سمت آفتاب قد می کشند و پرندگان آبی اعتماد، ترانه یکدلی خواهند خواند.

شب سیرتان بدانند که سیاهی پایدار نمی ماند و خورشید سربلندی این ملت، هر سحر از مشرق ایمانشان طالع می شود.

پرشورتر از همیشه به استقبال صندوق های انتخاب رفتیم و حالا امیداورتر از پیش، با دلی لبریز از آرامش و اعتماد، به بار نشستن بذر انتخاب و بیداری مان را حرمت می نهیم. نتیجه این آگاهی هرچه باشد، بی تردیدبه مسیری روشن متصل است. چشم به آسمان می دوزیم، دل به اتحاد می سپاریم و به روزهای سپید فردایی فکر می کنیم که از پس این انتخاب سبز سر بر خواهد کرد.

به آینده ای پر غرور تا پیوستن به انقلاب بزرگ مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف .

میهمان چهار ساله!

میهمان چهار ساله!

حسین امیری

خوش آمده ای، هر که هستی.

اگر آمده ای دستی بالا بزنی و گرهی بگشایی؛ خوش آمدی!

گره از پیشانی بگشا! عزم استوار کن!

ص:89

مهمان چهار ساله این انتخاب! بدان که مهمان ابد دل های ما خواهی بود.

بدان که تا ابد با ما خواهی بود و ما با تو.

ص:90

فصل ششم: رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری درباره انتخابات

اشاره

فصل ششم: رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری درباره انتخابات

زیر فصل ها

الف) محورهای قابل توجه در رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی قدس سره

ب) محورهای قابل توجه در رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره انتخابات

الف) محورهای قابل توجه در رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی قدس سره

اشاره

الف) محورهای قابل توجه در رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب امام خمینی قدس سره

زیر فصل ها

1_ اهمیت انتخابات

2_ آزادی انتخابات

3_ شرکت در انتخابات

4_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

5_ معیارهای انتخاب کاندیدا (نامزدها)

1_ اهمیت انتخابات

1_ اهمیت انتخابات

بحمداللّه هرچه از عمر با برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ما می گذرد مردم مسلمان و متعهد کشورمان به اهمیت حضور آشناتر می شوند.

صحیفه نور، ج 20، ص 193 (11/1/67)

همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند چه در نسل حاضر وچه در نسل های آتیه.

صحیفه نور، ج 21، ص 187

این [انتخابات] وظیفه ای است الهی، وظیفه ای است ملی، وظیفه ای است انسانی.

صحیفه نور، ج 18، ص 253

همه ما باید در انتخابات شرکت بکنیم و مردم هم انشاءاللّه وارد بشوند و رأی بدهند.

صحیفه نور، ج 18، ص 253

انتخابات سرنوشت یک ملت را دارد تعیین می کند.

صحیفه نور، ج 18،ص 245

ص:91

امروز سرنوشت اسلام و سرنوشت مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است.

صحیفه نور، ج 12، ص 6

اگر مسامحه کنند در این امر [انتخابات] اهمال کنند، نروند ورأی ندهند، مسئولیت متوجه خود آنهاست.

صحیفه نور، ج 12، ص6

مسأله انتخابات یک امتحان الهی است.

صحیفه نور، ج 18، ص 232

انتخابات مال همه مردم است ،مردم سرنوشت خودشان، دست خودشان است.

صحیفه نور، ج 18، ص 245

انتخابات برای تحصیل سرنوشت شما ملت است

صحیفه نور، ج 18، ص245

2_ آزادی انتخابات

2_ آزادی انتخابات

... امروز اختیار دست خود شماهاست و احدی حق ندارد که تصرف بکند.

صحیفه نور، ج 18، ص 284

مردم در انتخابات آزادند و هیچ فرد و یا گروه و یا دسته ای حق تحمیل فرد و یا افرادی را به مردم ندارند.

صحیفه نور، ج 20، ص 194

انتخابات در انحصار هیچ کس نیست. انتخابات مال همه مردم است.

صحیفه نور، ج 18، ص 245

مردم با علما و اشخاص مورد اعتمادشان مشورت کنند، بعد به هر کس که خواستند رأی بدهند.

صحیفه نور، ج 18، ص 179

ص:92

مردم در دادن رأی به اشخاص واجد شرایط آزاد هستند.

صحیفه نور، ج 17، ص 103

مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند.

صحیفه نور، ج 20، ص 194

3_ شرکت در انتخابات

3_ شرکت در انتخابات

وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات، چه انتخاب رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... در صحنه باشند.

صحیفه نور، ج 21، ص 187

عزیزان من در روز تعیین سرنوشت کشور بپا خیزید و به صندوق ها هجوم آورید و آراء خود را در آنها بریزید.

صحیفه نور، ج 12، ص 304

همه مکلفند، در این امر حیاتی دخالت کنند.

صحیفه نور، ج 15،ص 61

این [رأی دادن] یک تکلیف الهی است. برای هر فردی از افراد این ملت، تکلیف است که حفظ کند اسلام را.

صحیفه نور، ج 15، ص 59

با شرکت عمومی خود در انتخابات قطع امید دشمنان جمهوری اسلامی خصوصا دولت آمریکای ستمکار را بنمایید.

صحیفه نور، ج 12، ص 3

روز سرنوشت سازی است، می خواهید زمام کشور را به یک کسی بدهید که موثر در مقدرات کشور باشد، سهل انگاری نکنید و به پای صندوق ها بروید.

صحیفه نور، ج 11، ص 85

ص:93

در روز تعیین سرنوشت کشور به پا خیزید و به صندوق ها هجوم آورید و آراء خود را در آنها بریزید.

صحیفه نور، ج 12، ص3

همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند.

صحیفه نور، ج 21، ص 187

همه در انتخابات شرکت کنند و در صحنه حاضر باشند.

صحیفه نور، ج 18، ص 180

مردم در صحنه حاضر باشند و تحت تأثیر کسی واقع نشوند.

صحیفه نور، ج 18، ص 179

وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور حضور در حوزه های انتخابیه و رأی دادن می باشد.

صحیفه نور، ج 18، ص 232

امروز همه باید با هم پای صندوق ها برویم.

صحیفه نور، ج 12، ص 7

4_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

4_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانی خود یاوه سرایان را رسوا کنید.

صحیفه نور، ج 8، ص 223

من امیدوارم که ملت شریف ایران در این امر مهم الهی [که منحرفان از هر چیزی بیشتر با آن مخالفت کرده و می کنند] یکدل و یک جهت در روز انتخابات به سوی صندوق ها هجوم برندو آرای خود را به صندوق ها بریزند.

صحیفه نور، ج 17، ص 103

ص:94

5_ معیارهای انتخاب کاندیدا (نامزدها)

5_ معیارهای انتخاب کاندیدا (نامزدها)

امروز همه بایدبا هم پای صندوق ها برویم

صحیفه نور، ج 12، ص 7

دنبال این باشید که یک نفر صددرصد مکتبی، اسلامی، در خط اسلام، برای ریاست جمهوری انتخاب کنید.

صحیفه نور، ج 15، ص 67

باید منتخبین شما اشخاصی باشند که توجه به اسلام داشته باشند، بازیگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند.

صحیفه نور، ج 18، ص 137

تعیین رئیس جمهور یکی از چیزهایی است که بر همه مسلمان های ایران، بر همه مکلف های ایران واجب است که در این امر دخالت داشته باشند.

صحیفه نور، ج 15، ص 60

این یک تکلیف الهی است.

صحیفه نور، ج 15، ص 59

مقدرات کشورتان را به دست کسانی بدهیدکه برای کشور مفیدند... از حیث همه چیز.

صحیفه نور، ج 18، ص 205

[مردم] مسلّم قدرت تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح را دارند.

صحیفه نور، ج 20، ص 194

مردم با شرکتشان در انتخابات ثابت کنند که از اسلام رویگردان نیستند.

صحیفه نور، ج 17، ص 83

آزاد هستید و رضای خدا را در نظر بگیرید و توجه به خدا داشته باشید.

صحیفه نور، ج 17، ص 95

ص:95

صفات رئیس جمهور را در قانون اساسی ملاحظه کنید کسی که دارای آن صفات بود به او رأی دهید.

3/10/58، در جمع دانشجویان شیراز

با هم اجتماع کنید و کسی که لایق برای مقام است انتخاب کنید.

همان

باید با تمام قوا جدیت کنید که سرنوشت اسلام و مسلمین را به دست کسی که لایق به این مقام نباشد، ندهید.

9/10/58، در جمع دانشجویان تهران

سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانی دهید که به اسلام و جمهوری اسلامی و قانون اساسی معتقد باشند.

صحیفه نور، ج 11، ص 269

ب) محورهای قابل توجه در رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره انتخابات

اشاره

ب) محورهای قابل توجه در رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره انتخابات

زیر فصل ها

1_ شرکت در انتخابات

2_ اهمیت انتخابات و حضور مردم

3_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

4_ معیار انتخاب کاندیدا

1_ شرکت در انتخابات

1_ شرکت در انتخابات

وظیفه آحاد عظیم ملت این است که در این حادثه بسیار مهم به طور دلسوزانه و مسئولانه شرکت کنند.

در جمع مردم گیلان 11/2/80

ملت ایران شرکت در انتخابات را یک فریضه و عمل واجب بداند.

روز قدس1370

مردم وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند و نامزدهای صحیح را پیدا و آنها را انتخاب کنند.

در دیدار اعضای هیأت نظارت 14/11/74

ص:96

آرای زیادی را در صندوق ها بریزید و رئیس جمهور را با رأی بالایی ان شاءاللّه انتخاب کنید.

6/1/76 پیام نوروزی سال 1376

مبادا کسانی، شذاذی (اندکی) از مردم، از امر انتخابات غافل بمانند.

13/2/76 دیدار با روحانیون اعزامی در آستانه ماه محرم

مردم را وادار کنید در انتخابات شرکت کنند.

همان

نفس شرکت مردم در انتخابات هم خیلی مهم است.

همان

ان شاءاللّه عدد بالایی از مردم در این امتحان الهی شرکت بکنند.

در دیدار خانواده های معظم اسراء و مفقودین 31/2/76

جمع شدن آرای زیاد در اصل انتخابات، مهم است.

همان

مردم با این کار [شرکت در انتخابات] دشمن را مأیوس و در واقع به دهان او مشت بکوبند.

همان

هر کسی برود رأی بدهد... این رأی پیش خدای متعال مأجور و موجب ثواب است.

همان

همین شور و شوق، بلکه بیشتر از این را تا روز رأی و لحظه رأی دادن حفظ کنید.

همان

در همه چیز مشارکت عمومی مهم است و این [انتخابات] از جمله کلیدی ترین است.

در صحن جامع رضوی 1/1/84

ص:97

حضور آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هوشمندانه از سوی آحاد مردم یک مشارکت در سرنوشت کشور است.

همان

شرکت شما در انتخابات های گوناگون سال های گذشته، این کشور را بیمه کرده است.

همان

این شرکت [در انتخابات] می تواند روح نشاط و احساس مسئولیت را همیشه در جامعه زنده نگه دارد.

همان

هر کس در اقصی نقاط کشور این حق را دارد که به سهم خود در این انتخابات بزرگ شرکت کند.

همان

این بار هم به فضل پروردگار انتخاباتی با آرامش با شور و شعور مردم، با گسترش شرکت همگانی صورت خواهد گرفت.

18/10/78

2_ اهمیت انتخابات و حضور مردم

2_ اهمیت انتخابات و حضور مردم

مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است.

11/2/80

من از همه ملت ایران تقاضا می کنم که با روشن بینی و هوشمندی و تیزبینی خود، به این مسأله به صورت یک مسأله ملی و تاریخی نگاه کنند.

1/1/76 پیام نوروزی سال 1376

ص:98

همه با همت اما با حسن خلق و روشن بینی و امید و روی خوش و دل خوش با این قضیه (انتخابات) مواجه شوند.

همان

حضور مردم در صحنه های گوناگون، شکننده ترین سلاحی است که ملت ایران دارد.

در دیدار با فرماندهان ارتش، 27/10/76

نفس اینکه این نظام، نظامی متکی بر مردم و آرای مردم است، حداکثر اهمیت را دارد.

13/2/76 دیدار با روحانیون اعزامی در آستانه ماه محرم الحرام

کوشش کنید، مردم در امتحان و آزمایش مهمی که در این روز وجود دارد، ان شاءاللّه از عهده بربیایند.

همان

انتخابات به عنوان یک تکلیف الهی است و یک تکلیف وجدانی و ملی است.

18/10/78

انتخابات به عنوان یک آزمایش بزرگ است.

همان

امروز مسأله انتخابات، حقیقتا یک عرصه امتحان الهی است.

در دیدار با خانواده معظم اسراء و مفقودین 31/2/76

من از همه ملت ایران می خواهم که به امید خدا همین احساس مسئولیت را تا هنگام رفتن به پای صندوق های رأی حفظ کنند.

همان

ملت [در این انتخابات] احساس می کند که آینده امور اجرایی کشور در

ص:99

دستان اوست.

همان

آینده سازندگی کشور، اداره کشور... همه و همه از همین جا آغاز می شود.

همان

سعی کنید این حرکت زیبا و عظیم مردمی را... با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگی که مطلوب اسلام است، پیش ببرید.

همان

من مکرر عرض کرده ام که مسأله انتخابات مسأله دین و خدا و ادای تکلیف است.

همان

همه آحاد ملت این احساس تکلیف را باید بکنند.

همان

امروز (روز رأی گیری) هر برگه رأیی که به صندوق ها انداخته می شود، در حقیقت رأی به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است.

مصاحبه در روز انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری 18/3/80

ملت ما... همواره توانسته اند، در دنیا رکورد حضور در پای صندوق های رأی را بشکنند.

همان

ملت ما... حضورشان در پای صندوق ها و نشان دادن مردم سالاری در این کشور، تقریبا از همه کشورهای غربی و کشورهای لائیک بیشتر بوده است.

همان

مردم نشان داده اند که هر کاری ممکن بوده و می توانسته اند برای نظام کرده اند.

همان

ص:100

حماسه حضور پر شور شما در انتخابات، صفحه تابناک دیگری بر افتخارات بزرگ انقلاب افزوده (است).

پیام تشکر به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 19/3/80

یکبار دیگر آگاهانه و به هنگام دفاع جانانه خود، نظام اسلامی را به همه نشان دهید.

همان

یکبار دیگر یاوه های دشمنان این مرز و بوم را باطل سازید.

همان

یکبار دیگر بر وفاداری خود به قانون اساسی که انتخاب رئیس جمهور را حق و تکلیف شما دانسته اند، پای فشردید.

همان

در تجربه افتخارآمیز انتخابات مردمی همه ملت برنده اند.

همان

توقع ما این است که آحاد مردم، از همین ساعات اول به سمت صندوق های رأی بشتابید.

(روز رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری 2/3/76)

امسال، سال دو آغاز بسیار مهم است. هم مسأله انتخابات و هم شروع سند چشم انداز بیست ساله.

به مناسبت آغاز سال 84، 1/1/84

کشور ما متکی به آراء مردم است.

در صحن جامع رضوی 1/1/84

انتخابات هم حق ملت است، هم یک وظیفه ملی است.

همان

ص:101

این حق آحاد ملت است که بتوانند انتخاب کنند و در تعیین مدیر کشور دارای نقش باشند.

همان

انتخاب فقط یک وظیفه نیست، فقط یک حق هم نیست، هم حق شماست هم وظیفه عمومی است.

همان

انتخابات امسال اهمیت بیشتری دارد... و آن به خاطر این است که در سال 84 برنامه چهارم توسعه آغاز می شود.

همان

کسی که در اقصی نقاط این کشور زندگی می کند، حق او با کسی که در مرکز کشور زندگی می کند، یکی است.

همان

این [انتخابات] یک کار بزرگ است و کار شما مردم است.

همان

3_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

3_ تبلیغات زهرآگین دشمنان

دشمن چشم دوخته است که انتخاب ریاست جمهوری، انتخاب بی رونقی بشود.

11/2/80 در جمع مردم گیلان

در درجه اول دشمن مایل است که انتخابات بی رونق شود. در درجه دوم ممکن است کسی را بر کسی ترجیح بدهند.

11/2/80 در جمع مردم گیلان

عده ایی با قلم و بیان و مطبوعات، عده ای هم با ابراز مخالفت با فلانی یا طرفداری از این نامزد یا آن نامزد نباید فضا را آلوده کنند.

11/2/80

ص:102

کارشکنی نسبت به دیگران، لجن پراکنی علیه این نامزد، یا آن نامزد، بدگویی کردن و افشاگری های بی اصل و پایه و اساس نسبت به اشخاص، همه اینها کارهای ممنوع و ضد ارزش و خلاف مشی جمهوری اسلامی و خلاف حق است.

11/2/80

دشمن تمام نیروهای تبلیغاتی خود را بسیج کرده تا کاری کند که این انتخابات با استقبال مواجه نشود.

روز قدس 1370

دشمن می خواست (می خواهد) که انتخابات در ایران با استقبال عمومی مواجه نشود.

در دیدار با خانواده های معظم اسرا و مفقودان 31/2/76

مواظب باشید که دشمن این عرصه [انتخابات] را در کام ها تلخ نکند.

همان

مواظب باشید که ایادی دشمن نتوانند خدای ناکرده اخلالی بکنند.

همان

بوق های بیگانه، همه سعی خودشان را می کنند تا شاید بتوانند انتخابات را کم رونق کنند.

مصاحبه در روز انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری 18/3/80

شما ملت یکبار دیگر بر سرپیچی خود از اراده مراکز استکباری و مداخله جو اصرار ورزیدید.

پیام تشکر به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 19/3/80

[یکبار دیگر] وسوسه های شیطانی آنان را که می کوشیدند ملت را از حضور در کنار صندوق های رأی دلسرد کنند، نقش برآب کردید.

همان

ص:103

مشارکت در سرنوشت کشور... در خنثی کردن دشمنی دشمنان هم بزرگ ترین نقش را ایفا می کند.

در صحن جامع رضوی 1/1/84

[عده ای] با تخریب نامزدهای انتخاباتی و روش های دیگر سعی می کنند مردم را از رأی دادن منصرف کنند.

در دیدار با مردم قم 19/10/83

حضور مردم در پای صندوق های انتخابات توطئه های دشمن را باید بشکند.

26/9/78

نگذارید که فضای انتخاباتی، فضای کدورت شود.

در دیدار با خانواده های معظم اسرا و مفقودان 31/2/76

تبلیغات منطقی و معقول و با استدلال اشکالی ندارد لیکن نباید فضا را خراب و مکدر کرد.

همان

4_ معیار انتخاب کاندیدا

4_ معیار انتخاب کاندیدا

مردم باید به فکر شناخت اصلح باشند.

11/2/80 در جمع مردم گیلان

شورای نگهبان طبق وظیفه قانونی خود آن کسانی را که از لحاظ معیارهای قانونی صلاحیت دارند مشخص خواهند کرد.

11/2/80

همچنان که شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گزینش خوب و آگاهانه هم یک وظیفه است.

در دیدار با روحانیون اعزامی ماه محرم الحرام 13/2/76

ص:104

همه صلاحیت دارند، منتها امر ریاست جمهوری بالاتر از این حرف هاست باید گشت و اصلح را پیدا کرد.

همان

باید جستجو کرد و در بین این چند نفر به طور نسبی قادرترین بر اداره کشور را پیدا کرد.

همان

چون این امر (ریاست جمهوری) مهم است تفاضل هر چه هم کم باشد، اهمیت پیدا می کند.

همان

باید مردم بگردند و بهترین را گزینش کنند.

همان

کاری کنید که مردم بتوانند با رأی بالایی، یک شخص لایق و مدیر و متعبد و متدین و مجرب در امور اداره کشور انتخاب بکنند.

همان

در بین آنها(نامزدها) بگردید و بهترین را پیدا کنید.

همان

اگر کسی از نامزدهای ریاست جمهوری، کمترین نشانه نرمشی در مقابل آمریکا، در مقابل دخالت های دولت های غربی نشان بدهند همه دنیا باید بدانند که ملت ما به چنین کسی قطعا رأی نخواهد داد.

دیدار با خانواده های سرداران شهید استان تهران 17/2/76

مردم به کسی رأی می دهند که بدانند در مقابل امریکا... خواهد ایستاد.

همان

در این تجربه هم مردم ان شاءاللّه آنچه را که به صلاح دین و دنیای آنهاست همان را پیش خواهند برد.

همان

ص:105

همه منتظرند که بتوانند به آن کسی که مورد علاقه شان است و به تشخیص آنها اصلح است، رأی بدهند.

در دیدار با خانواده های معظم اسرا و مفقودان 31/2/76

همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.

در دیدار با خانواده معظم اسرا و مفقودان 31/2/76

باید بگردید بین خودتان و خدا حجت پیدا کنید.

همان

بین خودتان و خدا دلیل و حجتی فراهم بکنید بعد با خیال راحت بروید رأی بدهید.

همان

آرزو می کنم که خدای متعال دل های ما را به سمت نامزد اصلح هدایت کند.

همان

بعضی صالحند، بعضی صالح ترند، بگردید آن صالح تر را شناسایی و به او رأی بدهید.

همان

بروید تلاش و تفحص خودتان را بکنید، اصلح را پیدا نمایید.

همان

امیدواریم که ان شاءاللّه دولت جدیدی که روی کار خواهد آمد، بتواند مردم و کشور را با طعم عدالت اجتماعی بیشتر آشنا کند.

مصاحبه در روز انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری 18/3/80

هر کس که بر اثر آراء مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، رئیس جمهور همه است.

همان

ص:106

اهمیت این انتخابات در این است که ملت ایران می خواهد مدیری را انتخاب کند که بتواند موانع اجرای برنامه را از سر راه ملت ایران بردارد.

بیانات مقام معظم انقلاب در صحن جامع رضوی 1/1/84

در آغاز برنامه [بیست ساله] یک مدیریت کارآمد با کفایت و پرنشاط باید سر کار باشد.

همان

تعیین رئیس جمهور یعنی تعیین مدیری که بتواند ثروت عظیم مردم را... به نحوی در سرتاسر آفاق این ملت گسترش دهد.

در صحن جامع رضوی 1/1/84

مردم بایستی هوشمندانه و آگاهانه انتخاب کنند.

همان

در میان نامزدهای گوناگون کسی را که احساس می کنند به این معیارها نزدیک است برگزینند.

همان

[مردم] می خواهند دولتی سر کار بیاورند که گام بلندی در راه رسیدن به آرمان ها بردارد.

در دیدار با مردم مؤمن قم 19/10/83

ملت تشنه کار مسئولان است.

همان

رئیس جمهور جایگاه بسیار والایی دارد.

در صحن جامع رضوی 1/1/84

آن کسانی که برای نامزدی خود را آماده کرده اند، نیت خود را نیت خدایی کنند و برای خدمت بیایند.

18/1/78

ص:107

مردم باید با چشم باز در این صحنه مهم حاضر شوند.

صحن جامع رضوی 1/1/84

ان شاءاللّه خدای متعال کمک کند و دل های مردم را هدایت کند تا فرد با کفایت، شجاع با اخلاق و... انتخاب کنند.

همان

انتخابات در کشور ما مسابقه برای خدمت باشد نه مسابقه برای کسب قدرت.

در جمع مردم گیلان 11/2/80

نباید کسانی تصور کنند که رسیدن به ریاست فلان مقام باید با برخورداری های فراوان همراه باشد.

همان

مسابقه و رقابت در این راه، رقابت برای خدمت کردن هر چه بیشتر است.

همان

[مسئولان کشور] کار اصلی خود را رسیدگی به مشکلات مردم بدانند.

همان

[مسئولان کشور] در مسائل کشور گشودن گره های مردم باید جدی باشند.

همان

مسئولان بالای کشور انسان هایی هستند که دستشان پاک، دلشان پاک، چشمشان پاک، نظرشان بلند و مقصودشان خدمت به این ملت است.

در اجتماع بزرگ مردم اراک، 24/8/79

برادران معتقد به ارزش های انقلاب، هر چه می توانند فاصله بین خودشان را کم کنند.

همان

ص:108

برادران انقلابی،... با هم دوست و رفیق، باهم همکار باشند، علیه یکدیگر جوسازی و فعالیت نکنند.

همان

پروردگارا، آنچه صلاح این ملت در آن است خودت این ملت را به آن راهنمایی بفرما.

در دیدار با خانواده های معظم اسرا و مفقودان 31/2/76

سوء استفاده نشود، از بیت المال خرج نشود، بدگویی و اهانت یکدیگر نکنند.

20/11/74

هر کسی خوب کار کرده است اجر او پیش خدا محفوظ است.

18/10/78

اگر کسی کوتاهی کرده باشد باید خود را آماده پاسخگویی به خدای بزرگ کند.

18/10/78

اگر ارزش های انقلابی فراموش شد هیچ قدرتی نمی تواند این ملت را بسازد و نجات دهد.

20/11/74

همه انضباط را رعایت کنند، همه دقت کنند، درست حرکت کنند.

20/11/74

مردم ببینند واقعا چه کسی با معیارهای الهی و انقلابی مناسبت تر و به آن نزدیک تر است، او را انتخاب کنند.

در دیدار اعضای هیأت نظارت 14/11/74

ص:109

ص:110

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109