حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه دوم

مشخصات کتاب

منبر صوتی نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

اصفهان: مسجد و حسینیه ی امیرالمومنین علیه السلام (ملک شهر)

موضوع سخنرانی :

حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه دوم

آزمایش های حضرت ابراهیم علیه السلام

تاریخ سخنرانی :

فاطمیه 1437 سال 1395 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِی الخَلائِق اَجمَعین جامِعِ الناس لِیَومٍ لارَیبَ فیه ، ثُمَ الصَلوهُ و السَلام عَلی سَیِدَنا و نَبیّنا اَبِی القاسِم مُحَمَّد صَلَّیَ الله عَلَیه وَ آلِهِ و َسَلّم و علی اَهلِ بَیتِهِ اَلاطیبینَ, الهداه المهدیین لا سیما بَقیَّه الله فی الارضین الحُجَّهِ بن الحَسَن العَسکَری عجَّلَ الله تعالی فَرَجَهُ الشریف وَ لَعنَهُ الله عَلی اَعدائِهِم أجمَعین من الآن الی قیام یوم الدین .

شعر

یا صاحب الزمان

تا نیایی نشینی ، ننشانی آتش

آتش عشق تو شعله کشد در دل من

یا صاحب الزمان

عقده از دل بگشا لب بگشا بهر سخن

ورنه ای عقده گشا حل نشود، مشکل من

کی شود دیده ز دیدار تو روشن

نور گیرد ز تو این دیده ناقابل من

یا صاحب الزمان، یا صاحب الزمان

آیه مورد بحث

وَ بَعد فقد قالَ الحکیم فی القرآن العَظیم

«وَ اِذِ ابْتَلی اِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِماماً قالَ و مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ» (1)

سوره بقر

صَدَقَ الله العَلی العظیم

ص: 1


1- ([به خاطر آورید] هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من [نیز امامانی قرار بده!]» خداوند فرمود: «پیمان من، به ستمکاران نمی رسد! [و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند، شایسته این مقامند]». ه، آیه 124.

اعلام صلوات

شام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. جهت عرض تسلیت به پیشگاه مقدس و منور فرزند بزرگوارشان حضرت بقیه الله الاعظم ، امام زمان روحی و اَرواحُ العالَمین لِتُراب مَقدَمِهِ الفدا صلواتی ختم بفرمایید.

مقدمه

شب گذشته عرض کردیم که اگر بناست کسی در این عالم تعریف از حضرت زهرا سلام الله علیها بکند ، آن فقط خداوند تبارک و تعالی است . که خالق اوست . او می تواند و پدرش و شوهرش و فرزندانش. آن هم فرزندان معصوم که بگویند برای ما فاطمه سلام الله علیها کیست؟ و اِلّا اگر هر کس دیگری بخواهد حضرت زهرا سلام الله علیها را برای ما توصیف کند . فقط در اندازه ای که خودش فهمیده است می تواند او را به ما معرفی کند. ولی معرفی خدا ، معرفی رسول خدا صلی الله علیه و آله و معرفی ائمه اطهار علیهم السلام آن چیزی است که اگر از این طریق برای شناخت و معرفت حاصل شود. قطعاً هر کس به اندازه ی فهم و درک خودش می تواند از حضرت زهرا سلام الله علیها کسب معرفت بکند.

شب گذشته از قران کریم سوره مبارکه بقره آیه ای را خواندیم و ترجمه کردیم و تفسیر آن را گفتیم . حتی آنچه نویسندگان اهل سنت در این باب گفته بودند را بیان کردیم . امشب نیز به حول و قوه ی الهی در چند دقیقه ای که در خدمت شما هستیم. یکی دیگر از آیات قرآن که خداوند تبارک و تعالی در آن تعریفی از حضرت زهرا سلام الله علیها دارد . که اول منبر قرائت شد سوره مبارکه بقره آیه شریفه .124

ص: 2

شرح

این آیه چه می خواهد بگوید. اشاره دارد به داستان حضرت ابراهیم علیه السلام که خداوند تبارک و تعالی به واسطه ی کلماتی ایشان راآزمایش کرد. حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام آزمایش شد به کلماتی.

بعضی در تفاسیر نوشته اند آن امتحان یکی این بود که او را در میان آتش انداختند.

یکی این بود که دستور داده شد که بیا و سر فرزند خودت اسماعیل را ببر و در این امتحانات پیروز از میدان بیرون آمد .

اما روایتی که حافظ قُندوزی یکی از علمای اهل سنت که حنفی مذهب است . البته امثال این روایات را شیعه بسیار دارد ولی ما از اهل سنت می گوییم ولی نه این که آن هم اهل سنت را خیلی مهم حسابشان کنیم . نه. این که اَلْفَضْلَ ما شَهِدَت بِهِ الاَعداء. فضلیت این است که دشمنان بیایند و بگویند آن کس که امیر المومنین را وصی بِلافصل رسول خدا قبول ندارد و بیاید این تعریف را بکند خیلی معلوم می شود که چه قدر فضلیت از این خانواده بوده است و تا توانسته اند مخفی کرده اند و دیگر نتوانستند کاری بکنند و اینهایی که از طریق علمای اهل سنت به ما رسیده است همین ها می باشد

باسناده عن المفضل ، سلسله سندش را برمی گرداند شخصی به نام مفضل که از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده است.

مفضل همان کسی است که آمد پیش امام صادق علیه السلام از توحید سوال کرد و امام صادق علیه السلام بیاناتی در این رابطه فرمودند که معروف شده است به توحید مفضل که شما اگر اهل اینترنت باشید و اهل کتاب و مطالعه کتاب نباشید می توانید توحید مفضل را در اینترنت بزنید در سایت های بسیاری گذاشته اند و ترجمه هم شده است که امام صادق علیه السلام خدا را چگونه معرفی کرده اند برای این مفضل که این همان شخص است.

ص: 3

مفضل می گوید «قال سَئَلتُ جَعفُر الصادقَ علیه السلام من از امام صادق علیه السلام سوال کردم » عن قولِهِ عزوجل (از قول خداوند عزوجل)

وَ اِذِ ابْتَلی اِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ یا بن رسول الله این که خداوند مبتلا کرد و آزمایش کرد و حضرت ابراهیم را به کلمات ، این کلمات چه بود ؟

چون کلمات خیلی مهم بود چون بعدش که پیروز شد و در این امتحانات موفق شد می دانید خداوند چه عنایتی به حضرت ابراهیم علیه السلام کرد

عنایات خداوند به حضرت ابراهیم علیه السلام

ادامه ی آیه ی شریفه می فرمایید:

«اِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِماماً» ای ابراهیم آفرین بر تو که در این امتحان من پیروز شدی . حالا که تو پیروز شدی من تا الان تو را پیغمبر خودم قرار داده بودم از این به بعد تو را امام قرار می دهم که مفسرین اینجا بحث می کنند و می گویند مقام امام بالاتر از مقام پیغمبر است.

پیغمبر اسلام هم پیغمبر بود و هم امام بود حضرت ابراهیم خلیل هم پیغمبر بود و هم بعد از این آزمایش الهی امام هم شد . حالا بعد توضیح مفصلی می دهم که پیامبر فقط ارائه طریق می کند اما امام ایصالِ اِلَی المطلوب می کند یعنی چه؟ حالا می خواهیم مثالی بزنم، همه بفهمند . یک نفر آدرسی از من و تو می پرسد : آقا این خیابان کاوه کجاست؟ شما می گویید این چهار راه ، سمت چپ را مستقیم بگیر و برو به خیابان اصلی که رسیدی آنجا خیابان کاوه است این را می گویند ارائه ی طریق. فقط آدرس دادی پیغمبران الهی فقط آدرس می دهند خدا یک همچون شخصیتی است یک همچون صفاتی دارد. راه خدا مثلا تقواست، راه خدا نماز است .پیغمبران فقط آدرس می دهند اما امام « ایصال اِلَی المطلوب » است یک وقت است شما به کسی می گویید این خیابان کاوه کجاست ؟ می گوید بیا تا به تو بگویم کجاست. دست تو را می گیرد و تورا می برد دم خیابان می گوید این خیابان کاوه است آن آدرس دادن بود ولی این بردن و رفتن به مقصد. این دومی را می گویند کار امام است .

ص: 4

فرق بین پیغمبر و امام این است امام می آید دست تو را می گیرد و به دست خدا می رساند و به مقصد می رساند این طور نیست که بگوید برو تا برسی به بهشت. نه. میگوید بیا تا برویم. دست تو را می گیرد کسی که دست تو را می گیرد تا تو را ببرد قطعا این رحمتش بیش تر است و اجرش هم بیش تر است مقامش هم بالاتر است امام یک همچون منزلتی دارد حضرت ابراهیم علیه السلام تا این ساعت پیغمبر بود فقط آدرس می داد اما ازاین به بعد خدا مقامش را بالا برد گفت من تو را «اِنّی جاعِلک للناس اماما» همان وقت حضر ت ابراهیم علیه السلام دید درهای رحمت خداوند بازشده است ( خوب است آدم زرنگ باشد وقتی دید که زمان استجابت دعاست چیزکم از خود نخواهد شروع کند و از خدا چیزهای خوب را بخواهد)

تقاضای حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند متعال

در اینجا بود که قرآن کریم می فرماید : حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند تقاضا کرد

« قالَ و مِنْ ذُرِّیَّتی » خدایا حالا که من را امام قرار دادی بچه های من را هم امام قرار بده . دوست دارم تمام بچه هایم و تمام نسلم در آینده امام باشند و کارشان این باشد که مردم را به سوی تو دعوت کنند همه ی بچه های من .

خداوند در پاسخ حضرت ابراهیم علیه السلام فرمودند : باشد، اما نه همه ی بچه های تو

« قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ » بالاخره بعضی از بچه های تو، لیاقت ندارند چطور کسی که لیاقت ندارد می تواند امام بشود من آن بچه هایی که لیاقتش را داشته باشند را امام قرار می دهم و حضرت ابراهیم علیه السلام قبول کرد.

ص: 5

لذا از نسل حضرت ابراهیم ، اسماعیل آمد و از نسل حضرت اسماعیل هم پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و تمام ائمه علیهم السلام ، این ها هم از نسل حضرت ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام هستند و دعای حضرت ابراهیم علیه السلام مستجاب شده بود معلوم است که این امتحان یک امتحان عجیبی بوده است امتحان ساده ای نبوده است.

مفضل از امام صادق علیه السلام می پرسد : «این کلمات چه کلماتی بودند که خداوند آزمایش کرد حضرت ابراهیم علیه السلام را .» اینجا خیلی مهم است .

معنی کلمات

«قالَ هی الکلماتُ تَلَقیها آدمُ مِنْ رَبّه فتابَ علیه » می دانید چه کلماتی بود همان کلماتی بود که وقتی حضرت آدم از بهشت اخراج شد دویست سال روی کره ی زمین گریه می کرد و می گفت «خدایا اشتباه کردیم (ترک اولی کردم ) ما را ببخش توبه ی ما را قبول کن »

تا این که بعد از 200 سال جبرئیل آمد و گفت : می خواهی توبه تو قبول شود گفت :

«بله » گفت : یک سری کلمات است که باید این کلمات را بگویی تا خداوند توبه تو را بپذیرد و این کلمات را به حضرت آدم یاد داد و ایشان گفت و توبه اش قبول شد .

امام صادق علیه السلام به مفضل می گوید : « این کلمات که حضرت ابراهیم گفت همان کلماتی است که حضرت آدم گفت و توبه اش قبول شد. گفت همان کلماتی است که حضرت آدم گفت و توبه اش قبول شد گفت : یابن رسول الله بفرمایید آن کلماتی که حضرت آدم گفت چه بود ؟ تا این را گفت .

ص: 6

امام صادق علیه السلام فرمود انَّه قالْ حضرت آدم گفت : یاربّ، خدایا" اَسَئلُک" از تو می خواهم بحق محمد و علی و فاطمه و الحَسن و الحسین این کلمات این ها بود نام فاطمه زهرا بود که بر زبان جاری شد و حضرت آدم را بخشید. حضرت ابراهیم علیه السلام به همین کلمات آزمایش شد، چه آزمایشی ؟ حالا چه طور آزمایش شد نمی دانم ، شاید خدا به او گفته این ها را قبول داری و او هم گفته این ها را قبول داری و اوهم گفته است بله قبول دارم و خدا هم او را در این آزمون قبولش کرد اگر حضرت ابراهیم قبول نمی کرد که ابراهیم نمی شد کلمات این ها هستند معلوم شد این کلمات ، کلمات بسیار مقدسی هستند.

حال اگر می خواهی تعریف حضرت زهرا سلام الله علیها را بشنوی از خدا بشنو چه چیزی درک کردید از فاطمه زهرا سلام الله علیها ؟ چه چیزی فهمیدید از فاطمه ی زهرا ؟ می دانید حضرت فاطمه کیست؟ فاطمه آن کسی است که حضرت آدم وقتی می خواست آمرزیده شود ، با این کلمه با نام فاطمه و شوهر فاطمه و پدر فاطمه و بچه های فاطمه ، آمرزیده شد .

می خواهید حضرت زهرا را بشناسید ؟ ببینید چه کسی است ؟ همان کسی است که حضرت ابراهیم آزمایش شد به این نام ها و خداوند مقام او را بالا برد، امامش کرد و امامت را در نسلش قرار داد .

امام زمان علیه السلام آخرین کلمه ی الهی

بعد آیه شریفه دارد که

ص: 7

«اِذِاَبْتَلی ابراهیمَ رَبُّه بِکَلِماتٍ فَأتَمَّهُنَّ ، این کلمات را به آخرین کلمه ها رسانید.

مفضل گفت : «به حضرت صادق گفتم : یا بن رسول الله :

(فَما یَعنی بَقِولِه فَأَ تَمَّهِنَّ. این که قرآن می گوید ابراهیم کلمات را به آخرین کلمه رسانید و به اتمام رساند ، این به اتمام رساندن یعنی چه ؟

امام صادق علیه السلام فرمود:

«أتَمَّهُنَّ اِلَی القائِم المهدی صلوات الله علیه یعنی دوازده امام را، فقط پنج تن را نه ،علی بن الحسین ، محمدبن علی ، جعفر بن محمد ، موسی بن جعفر ، علی بن موسی ، محمد بن علی ، علی بن محمد، حسن بن علی و امام زمان ، این دوازده امام ، خداوند به این دوازده تا, اثنی عَشَرَ اِمامً . دوازده امام ، تسعَةُ مِنَ الحُسَین که نه تا از بچه های امام حسین علیه السلام هستند

خدا حضرت ابراهیم علیه السلام را به این نام ها آزمایش کرد.

مقام حضرت زهرا سلام الله علیها

که اگر حضرت زهرا نبود ، الان هیچ کدام از این امامان نبودند فقط امیر المومنین بود بقیه آن ها همه به برکت حضرت زهرا است و اگر فاطمه نبود نامی از پیغمبر نبود

در آن حدیث ( لَولا لَما خَلَقتُ الافلاک) اگر تو نبودی من افلاک و هیچ چیزی را خلق نمی کردم .

(و لو لَا علی لَما خَلَقْتک اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم .

((و لَولْا فاطمه لَما خَلَقْتُکُما) اگر فاطمه نبود ، جفت شما را خلق نمی کردم یعنی تمام محور وجود این عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها است چکار کرده است خدا در این عالم .

ص: 8

امشب با این آیاتی که خواندیم خیلی مطالب را فهمیدیم یکی این که پدر ما ،آدم ، توبه اش قبول شد به واسطه نام فاطمه زهرا سلام الله علیها و بچه هایش. پس من نتیجه می گیرم که خودم را گنه کار می دانم ، اگر می خواهم توبه کنم و اگر انتظار دارم که توبه ام قبول شود. فقط و فقط یک راه بیش تر وجود ندارد و آن هم این که برویم در خانه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و اولاد حضرت زهراسلام الله علیها هیچ راه دیگری وجود ندارد می شود من نماز بخوانم و از طریق نماز خدا مرا ببخشد ، می خواهی نماز بخوانی بخوان ولی شرطش این است که باید محبت فاطمه و اولاد فاطمه سلام الله علیها داشته باشی محبت علی و اولاد او را نداشته باشی و این نماز تو، نماز نیست روزه ، حج و همینطور سایر عبادات. پس حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها محور تمام عالم وجود است .

آدم ابوالبشر به واسطه ی حضرت زهرا سلام الله علیها پاک شد پس من هم می توانم. حضرت ابراهیم علیه السلام در آزمایشات الهی پیروز شد و خدواند مقام اورا بالا برد من هم دلم می خواهد در این آزمایشات الهی پیروز شوم بالاخره خدا مرا هم امتحان می کند ما را به این دنیا آورده است برای امتحان و آزمایش (دارُ بالْبَلاء مَحْفوُفَه) گاهی از اوقات یک سری امتحاناتی می شویم که خیلی خطرناک است که همه ما نمی توانیم از این امتحان موفق بیرون بیایم چکار کنیم که پیروز شویم در این امتحانات؟

ص: 9

می گویند : راهش فاطمه زهرا سلام الله علیها است باید ارتباط خود را با حضرت زهرا سلام الله علیها و اولاد زهرا خوب کنیم با آن ها رفیق شویم با این ها کنار بیا ، رضایت این ها را بدست بیاور.

چون خداوند تمام خلقتش را معطوف کرده است به این خانواده هرکاری خدا می خواهد انجام دهد از قبل این هاست یعنی یک جا در این عالم نمی توانی سراغ بگیری که نقشی از امیر المومنین علیه السلام و فاطمه سلام الله علیهما و بچه های این دو بزرگوار در این عالم نباشد الان خیلی از مردم نگران هستند خود ما نگران هستیم و نگران بچه ها و اولادمان هستیم در این جامعه در این دنیای آخر الزمان . حضرت ابراهیم در آن زمان برای بچه هایش چانه می زند التماس می کنه که ای خدا درست است که مرا امام قراردادی دلم می خواهد بچه هایم هم امام شوند .

ببینید راه آن چیست؟ کاری که حضرت ابراهیم علیه السلام کرد چطور شد نسل او باقی ماند آن هم چه نسل صالحی از حضرت ابراهیم علیه السلام این چنین منور شد به خاطر توسل به حضرت زهرا و کلماتی که در آن آیه شریفه بیان کرده

خدا انشالله روز به روز همه ی ما را نسبت به معارف دینمان آشنا تر بفرماید

روضه

السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده یَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ یَا بِنْتَ رسول الله و یَا قُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ یَا سَیِّدَتَنَا وَ مَوْلاتَنَا إِنَّا تَوَجَّهْنَا وَ اسْتَشْفَعْنَا وَ تَوَسَّلْنَا بِکِ إِلَی اللَّهِ وَ قَدَّمْنَاکِ بَیْنَ یَدَیْ حَاجَاتِنَا

ص: 10

یَا وَجِیهَةً عِنْدَ اللَّهِ اشْفَعِی لَنَا عِنْدَ اللَّهِ

مبادا باغبانی در بهاران

خزان نخل بار آور ببیند

چه حالی دارد آن مرغی که از جفت

بجا در لانه مشتی پر ببیند

وز آن جانسوزتر احوال مرغی

که جای لانه خاکستر ببیند

ندارد کودکی طاقت که نیلی

ز سیلی صورت مادر ببیند

هزاران بار اجل برمرد خوش تر

که سیلی خوردن همسر ببیند

چه حالی می کند پیدا خدایا

اگر این صحنه را حیدر ببیند

آن ماجرای بین در و دیوار یک طرف، امشب هم که می خواهد حضرت زهرا را غسل دهد یک طرف چه کشیده است امیرالمؤمنین.

اسماء بنت عمیس می گوید نیمه دل شب من آب می ریختم دست مولا , طبق وصیت حضرت زهرا مولا از زیر پیراهن بدن زهرا را غسل میداد یه وقت دیدم آقا دست از غسل کشید سر به دیوار، بلند بلند گریه می کنه گفتم یا علی آیا برای از دست دادن فاطمه گریه می کنید؟ فرمود اسماء دست به دل علی مگذار گریه ی من برای مظلومیت فاطمه است چند روزه دارد از آن حادثه ی بین در و دیوار می گذره تو این مدت حضرت زهرا حتی درد دلش را برای منِ علی نگفت الان که داشتم بدن زهرا را غسل می دادم دستم رسید به بازوی ورم کرده زهرا.

به قصد فرج اما مزمان سه مرتبه بلند بگوییم یا زهرا ، یا زهرا، یا زهرا

صلواة الله و سلامه علیک یا رسول الله و علی اهلبیتک المظلومین.

دعا

نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجل الاکرم

ص: 11

یا الله یا الله یا الله ... یا رحمنُ یا رحیم

الهی یا حمید بحق محمد

یا عالی بحق علی

یا فاطر بحق فاطمه

یا محسن بحق الحسن

و یا قدیم الاحسان بحق الحسین

...

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109