حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه اول

مشخصات کتاب

منبر صوتی نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

اصفهان: مسجد و حسینیه ی امیرالمومنین علیه السلام (ملک شهر)

موضوع سخنرانی :

حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن جلسه اول

معنای حطه

تاریخ سخنرانی :

فاطمیه 1437 سال 1395 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِی الخَلائِق اَجمَعین جامِعِ الناس لِیَومٍ لارَیبَ فیه ، ثُمَ الصَلوهُ و السَلام عَلی سَیِدَنا و نَبیّنا اَبِی القاسِم مُحَمَّد صَلَّیَ الله عَلَیه وَ آلِهِ و َسَلّم و علی اَهلِ بَیتِهِ اَلاطیبینَ الهداه المهدیین لا سیما بَقیَّه الله فی الارضین الحُجَّهِ بن الحَسَن العَسکَری عجَّلَ الله تعالی فَرَجَهُ الشریف و وَ لَعنَهُ الله عَلی اَعدائِهِم أجمَعین .

شعر

یا صاحب الزمان

نمی دانم عزیزجان کجایی

امان از درد جانسوز جدایی

چرا دوری ز تو تقدیر ما شد

چرا این غم گریبانگیر ما شد

خوشا پروانه های شمع کویت

خوشا پر پر زنان گرد کویت

یا صاحب الزمان یا صاحب الزمان

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

آیه ی مورد بحث

و بعدفقد قال الحکَیم فی القرآنِ العَظیم

وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَکُمْ خَطَایَاکُمْ ۚ وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ (1)

صَدَقَ الله الْعَلِی و الْعَظیم.

اعلام صلوات

شب شهادت صدیقه طاهره ، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جهت عرض تسلیت به پیشگاه مقدس و منور فرزند بزرگوارشان قطب عالم وجود حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین تراب مقدمه الفدا صلواتی ختم فرمایید.

ص: 1


1- سوره بقره آیه 58

مقدمه

به همین مناسبت این دهه که به نام حضرت زهرا سلام الله علیها است با کسب توفیق از خداوند متعال ، چند شبی که در خدمت شما هستیم ، پیرامون فضایل ، مناقب و سجایای حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم خدمت شما هستیم با تفسیر و تاویل و ترجمه ی بعضی از آیات قرآن کریم .

مقدمتا عرض کنم هرکسی پیرامون حضرت زهرا سخنی گفته است و هزاران کتاب در توصیف ایشان نوشته شده است اما هیچ کدام از این ها به اندازه آن توصیف و تعریفی که خدا از حضرت زهرا سلام الله علیها کرده این قدر تاثیر گذار نبوده است حال شما بروید مجموع کتاب ها را ببینید و به فهرست آن ها نگاه کنید .

بعضی از نویسندگان حضرت زهرا را به عنوان یک مادر نمونه برای فرزندان معرفی کرده اند.

بعضی به عنوان یک همسر نمونه برای شوهرش معرفی کرده اند.

بعضی به عنوان یک فرزند نمونه برای پدرو مادرش توصیف کرده اند.

و بالاخره این که ایشان تربیت شدگانی مانند حضرت زینب سلام الله علیها امام حسن, امام حسین علیهما السلام از این وادی ها وارد شدند تا مقام حضرت زهرا سلام الله علیها را برای ما اثبات کنند و لیکن بعضی ها گفته اند این جور تعریف از حضرت زهرا ، تعریف کردن نیست ، بلکه مقام ایشان را پایین آوردید اگر می خواهید مقام حضرت زهرا سلام الله علیها را معرفی کنید ، ببینید خدا ایشان را چگونه معرفی کرده است اگر هنر آن را داشتید یک کاری کردید و گرنه هرکس برداشتی از شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها داشته باشد این به اندازه فهم و درک خودش بوده است .

ص: 2

اما اگر گفتی خدا این جور حضرت زهرا را معرفی کرده ، حرف خدا چیز دیگری است

آیه ای که من امشب تلاوت کردم آیه 58 سوره بقره است .

شأن نزول

وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْیَةَ خداوند متعال داستان بنی اسرائیل را بیان می کندکه حضرت موسی قوم بنی اسراییل را جمع کرد و از سرزمین فرعون آنها را به سمت صحرای سینا آورد. آنها قبلا در مصر زیر ظلم و ستم فرعون بودند و بعد فرعون آنها را با لشکر خود تعقیب کرد ، آنها به رود نیل رسیدند و موسی علیه السلام به امر خدا عصای خود را به رودخانه زد آب رودخانه طوری شد که دوازده قبیله از رود گذشتند وقتی لشکر فرعون به رودخانه رسیدند دوباره عصای خود را به آب زد و فرعون و فرعونیان در آب رود غرق شدند و قوم بین اسرائیل نجات یافتند .

کجا باید برویم ؟ مقصد آمدن به بیت المقدس است و حالا در این مسیر تا چه اندازه حضرت موسی علیه السلام را اذیت کردند و بهانه های بنی اسرائیلی گرفتند شما باید آیات قبل از 58 را بخوانید که چه بر سر موسای پیغمبر آوردند تا وقتی که به بیت المقدس رسیدند .

خداوند متعال به موسی فرمود: (این امت گناهکارند این سرزمین هم مقدس است این مردم هم اگر لیاقت این سرزمین را داشته باشند باید پاک شوند. پاک شدن این ها هم یک راه بیشتر ندارد . این هم که باید بیابند دم یک در به نام "باب حطّه" حالا چرا گفتند حطّه الان عرض می کنم از اینجا باید به سجده بروند و یک کلمه را بگویند:وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْیَةَ قریه یعنی روستا (الف و لام ) قرینه هست که جای مشخصی بوده به نام بیت المقدس. که پیامبر تفسیر آن را بیان می کند .

ص: 3

وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْهَا حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَ ادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا اول می فرماید :" اگر می خواهید بروید باید دم این در سجده کنید . سجده برای خدا . و در حالت سجده بگویید:

" حطه"

نَّغْفِرْ لَکُمْ خَطَایَاکُمْ ما می آییم و گناهان شما را می آمرزیم بوسیله همین یک کلمه . وَ سَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ و اگر هم احسان کنید و محسن باشید یعنی پاکیزه باشید و این سجده را به جا بیا ورید و کامل بیان کنید ما شما را غرق در برکات می کنیم .

امروزه دسترسی به کتاب ها ، بسیار آسان است با این نرم افزار ها و موبایل ها اگر شما کلمه " حطّه "را وارد کنید مثلا در کتاب بحار الانوارعلامه مجلسی بیش از صد بار آمده با روایات مختلف . یکی از روایاتش این است که به امام صادق علیه السلام گفتند که این کلمه حطّه چه بود که اگر چنان چه بنی اسرائیل گفتند اینها پاک شدند و آمرزیده شدند و ما هم یاد بگیریم و بگوییم . بالاخره ماهم گناهکاریم و به درگاه خداوند گناهانی داریم می خواهیم پاک شویم . به سجده برویم و همان که بنی اسرائیل گفتند بگوییم تا پاک شویم.

روایت

امام صادق فرمودند : حطّه یک کلمه اختصاری است از یک جمله . ا لان هم استفاده می کنند از کلمات کوتاه برای جملات بزرگتر مانند : ماشین ارتشی ناجا (یعنی نیروی ارتش جمهوری اسلامی ) این جمله را کوتاه کردند در یک کلمه . امام صادق فرمودند :" اینها باید می رفتند سجده و می گفتند :

ص: 4

اَلهُمَ اِنّی اَسْئُلک بَحقِّ محمد و علی و فاطمه و الحَسَنِ وَ الْحُسین اَنْ تَحُطُ عنا ذُنوبَنا "

این حِطَّه اشاره به آنجا دارد ای خدا به حق این پنج تن گناهان مارا بریز و بیامرز و مارا پاک کن خیلی جالب است اگر می خواهید حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را بشناسید امشب آمدید در مجلس حضرت زهرا سلام الله علیها می خواهید بفهمید فاطمه زهرا کیست ؟ فاطمه آن کسی است که آن قدر آبرو دارد در پیشگاه خدا که وقتی ایشان را و نام پدرش را و نام شوهرش را و نام دو تن از بچه هایش را صدا بزنیم و بگویی به حق این ها گناهان مرا ببخش ، خدا هرچه گناه داشته باشی می بخشد و می آ مرزد

برو آیات قرآن را بخوان این قوم بنی اسرائیل چه قدر گناه کرده بودند چه قدر پیغمبر خدا را اذیت کرده بودند چه قدر موسی پیغمبر را که حتی شده در این مسیر چندین بار بنی اسرائیل را نفرین کردند .گناه دیگر بالاتر از این ولی وقتی آمدند اینجا وسجده کردند خدا گناهانشان را بخشید وقتی گفتند : خدایا به حق بچه های فاطمه و خلاصه خدایا به حق حضرت زهرا ، شوهر زهرا، پدر زهرا ، خدا همه ی گناهاشان را بخشید .

آن وقت در همین کتاب بحار الانوار این قدر روایات آمده است از امام محمد باقر علیه السلام از امام رضا علیه السلام و از سایر ائمه علیه السلام که می فرمایند :

«مَثَلِ ما اهل بیت مَثَلِ همان باب حِطّه است » (1) همان دری است که بنی اسرائیل وقتی می خواستند وارد بیت المقدس بشوند آنجا گفتند و خدا به برکت آن اسماء از آن در که وارد شدند خدا پاکشان کرد و آن ها را آمرزید اگر از هر در دیگری آن ها وارد می شدند و اگر این سجده را نمی کردند و اگر این ها را نمی گفتند اصلا خدا آن ها را نمی بخشید و نمی آمرزید.

و اگر کسی بخواهد فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را بشناسد امشب ببینید با تفسیر این آیه ، تفسیری که امام محمد باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام و امام رضا علیه السلام می کنند ، تنها شیعه فقط این حرف را نمی زند من امروز در مطالعه ای که داشتم نگاه کردم و دیدم که اتفاقا در چند کتاب از اهل سنت ، اشاره ای به این ها شده است از جمله اَبی سعید خُدری می گوید: «سَمعْتُ النَبی یقول یعنی خودم شنیدم از پیامبر صلی الله علیه و آله که می فرمود: اِنَّما مَثَلُ اَهْلُ بَیتی فیکم مَثَلُ بابُ حِطّه فی بنی اسرائیل من دَخَلَهُ غُفِرَلَه.» (2)پیامبر اکرم فرمود : «مَثَل اهل بیت من ، در بین شما مردم ، مانند مَثِل در حِطّه ای است که خدا به روی بنی اسرائیل بازکرد و آن ها را آمرزید و هر کس از این در وارد شود خدا آن را می بخشد و می آمرزد .

ص: 5


1- رسول اللّه صلی الله علیه و آله : إنَّما مَثَلُ أهلِ بَیتی فیکُم مَثَلُ بابِ حِطَّةٍ حدیث فی بَنی إسرائیلَ ، مَن دَخَلَهُ غُفِرَ لَهُ حدیث . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله : مَثَل اهل بیت من در میان شما همچون «باب حطّة» است در میان بنی اسرائیل. هر کس از آن درآید آمرزیده شود. المعجم الأوسط : 6 / 85 / 5870 ، المعجم الصغیر : 2 / 22 کلاهما عن أبی سعید ، الصواعق المحرقة : 152 . الغیبة للنعمانیّ : 44 وفیه «غفرت ذنوبه ، واستحقّ الرحمة والزیادة من خالقه»
2- مجمع الزوائد 9/ 168٫

خوب حالا یعنی ما چه جوری باید از این در وارد بشویم؟ می گوید: برو متوسل به اهل بیت شو کاری کنید که اهل بیت شما را دوست داشته باشند زمینه ای قرار بدهید که خداوند محبت این اهل بیت را در دل شما قرار بدهد دوست داشتن کسی همین طوری هم نیست ، بعضی موقع هر چه قدر هم تلاش کنی نمی توانی در دل آن جای بگیری بعضی موقع هم با کمی تلاش محبت او در دل تو جای می گیرد.در روایات مختلف می گویند هر کس که خدا دوستش داشته باشد .( قَذَفَ فی قَلبِهِ حُبُ الحُسَین) خدا محبت امام حسین علیه السلام را در دلش می گذارد .یعنی یک کاری کرده که خدا دوستش داشته است و حالا خدا می خواهد چیزی را به او بدهد ، خانه به او بدهد ،سکه بدهد، ماشین بدهد، هر چه از این ها به او بدهد بالاخره باید روزی می گذارد و می رود . پس اگر این ها را به او داد چون چند روز دیگر باید بگذارد و برود. در واقع خدا چیزی به او نداده است .

اما خدا می آید محبت امام حسین علیه السلام را به او می دهد محبت اهل بیت را به او می دهد . خوب اگر من امام حسین علیه السلام را دوست داشتم و اهل بیت را دوست داشتم چی؟

روایت دیگر

آن وقت ببینید خود اهل سنت چه روایاتی را آورده اند که از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمود:

( من ماتَ علی حُبِّ آل محمد صلی الله علیه و آله ماتَ شهیدا ) (1) هر کس این خانواده را دوست داشته باشد و بمیرد شهید از دنیا رفته است . (آن وقت یک منبر کامل باید برویم تا بگوییم مقام شهید چیست )

ص: 6


1- اَلکَشّافِ زَمَخشَرین جلد چهار صفحه 220) در کتاب مفاتیح الغیب از اهل سنت صفحه 277 و اَلجامع لِاَحکامِ القُرانِ قُرطبی جلد 16 صفحه ی 22 و کتاب روح البیان جلد هشتم صفحه 311.

(الا و مَن ماتَ عَلی حُبِّ آلِ مُحَمَد صلی الله علیه و آله ماتَ مغفوراً لَه ) خدا او را می آمرزد و می بخشد هر کس با محبت این خانواده از دنیا برود بداند که آمرزیده از دنیا رفته است . پس کاری کنیم که این محبت از ما گرفته نشود .

(الا و مَن مات عَلی حَبّ آلِ محمد صلی الله علیه و آله ماتَ تائبا ) توبه کرده از دنیا می رود .

اثر محبت این است که باید خداوند او را ببرد جز کسانی که توبه کرده اند هر کس هم که توبه کرد پاک می شود و کسی هم که با توبه از این دنیا برود تمام گناهانی که در طول عمرش کرده است همه تبدیل به حسنه می شود کما این که خود قرآن کریم می فرماید: این ها امتیاز توبه کنندگان است . هر کس محبت این خانواده ، محبت حضرت زهرا سلام الله علیها را داشته باشد . خدا با توبه او را از دنیا می برد . این ها آثارش هست .

(الا و من مات علی حُب آل محمد صلی الله علیه و آله ) ماتَ مومناً مُستکمِل الایمان) هر کس با محبت این خانواده از دنیا برود، این مومن ، این هم چه مومنی! مومنی که با درجه کامل ایمان از دنیا رفته است . نه ایمان درجه اول و دوم ، ده تا پله دارد ایمان ، این آخرِ آخرش هست . با ایمان کامل از دنیا می رود دیگر چه می خواهد . وقتی محبت زهرا سلام الله علیها و بچه های حضرت زهرا سلام الله علیها را داشته باشیم . خدا این امتیازات را به ما می دهد .

ص: 7

(الا و من مات علی حُبِّ آل محمد صلی الله علیه و آله بَشَّرَهُ مَلَکَ الموت بالجَنَّه) وقتی می خواهد از دنیا برود . قبل از اینکه بخواهد از دنیا برود یک ملکی از جانب خدا می آید و می گوید فُلانی ، بشارت باد بر تو بهشت . می خواهی جای تو را در بهشت بگویم کجاست ؟ قبل از اینکه از دنیا برود آن ملک جایگاهش را در بهشت به او نشان می دهد . دیگر چه می خواهی ؟ یعنی خدا چیزی به تو داده است . همه این هایی را که گفتم (در کتاب اهل سنت ، در کتاب اَلکَشّافِ زَمَخشَرین جلد چهار صفحه 220) در کتاب مفاتیح الغیب از اهل سنت صفحه 277 و اَلجامع لِاَحکامِ القُرانِ قُرطبی جلد 16 صفحه ی 22 و کتاب روح البیان جلد هشتم صفحه 311. این ها را من یادداشت کردم که ببینید دل هایتان قرص و محکم باشد .

فقط باید کاری کنید که محبت حضرت زهرا سلام الله علیها ، محبت حضرت علی علیه السلام ، محبت امام حسین علیه السلام و محبت اهل بیت را به دنبال خودمان ببریم . تمام سعی ما بر این باشد که با محبت این خانواده از دنیا برویم دیگر همه چیز انشاء الله درست می شود . اگر کسی می خواهد حضرت زهراسلام الله علیها را بشناسد، حضرت زهرا سلام الله علیها این است. این شخصیت است، پاک می کند انسان را ، محبتش گناه انسان را شست و شو می دهد ، انسان را آزاد می کند .

امیدواریم خداوند روز به روز محبت این بانوی بزرگوار را در دل هایمان بیش تر بفرماید

ص: 8

روضه

صلی الله علیک یا سیدتی و مولاتی یا فاطمة الزهرا یا بنت رسول الله یا قرة عین الرسول یا سیدتنا و مولاتنا یا زهرا

شب شهادت حضرت زهرای کبراست , فاطمه ای که واسطه فیض است. این هنر را دارد که محبتش همه گناهان را می بخشد، قدرت دارد که همه حاجات من و شما را برآورده کند؛ جمیع غمها ، غصه ها ، پریشان احوالیها توسط نام فاطمه برطرف می شود

نمیدونم حاجتت چیست ولی هر چه هست امشب بگو یا زهرا

منِ حقیرم از شما التماس دعا دارم خیلی ها هم التماس دعا گفته اند، گفته اند امشب منبر می روی ما را یاد کن . دعا کنید برای همه مؤمنین، همه دوستان فاطمه زهرا

نیش مسمار اگر لب به سخن وا می کرد

آنچه آمد به سر فاطمه افشا می کرد

آستان در خانه اگر حق تکلم می داشت

دشمنان را همه زان واقعه رسوا می کرد

مجری توطئه ی اهل سقیفه که زخشم

در آتش زده را با لگدش وا می کرد

در آتش زده و سینه ی زهرا هیهات

زینب از پشت در این صحنه تماشا می کرد

حضرت زینب کبری تنها همین صحنه را که ندید، یه روزی هم فرق شکافته ی بابا را دید, یک روزی هم تابوت تیر باران شده ی امام مجتبی را دید

یک روز هم اومد گودی قتلگاه چشمش افتاد بر آن بدن بی سر و غرقه به خون حسین، همیشه باید مجلس با نام حسین خاتمه پیدا کند، اما معلومه در همه این مصیبتها سخت ترین کدام بوده

ص: 9

آن وقتی که صدا زد : یوم علی صدر المصطفی و یوم علی وجه الثری

حسین یه روز تو را روی سینه ی پیغمبر می دیدیدم امروزم روی خاک گرم کربلا

به قصد فرج امام زمان سه مرتبه بگوییم یا حسین یا حسین یا حسین

صلوات الله و سلامه علیک یا رسول الله و علی اهلبیتک المظلومین

دعا

به مقامشان ما را ببخش و بیامرز .

تعجیل در فرج امام زمان بفرما .

از بقیه ی غیبت آقا صرف نظر بفرما .

توسلمان به امضای حضرتش برسان .

ثوابی از این جلسه به روح شهداء ، اموات و گذشتگان برسان

قرض مقروضین ادا بفرما .

بجاه محمد و اله الاطهار

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109