امام حسین علیه السلام در قرآن جلسه هفتم

مشخصات کتاب

منبر صوتی نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

استان فارس : شهرستان اشکنان حسینیه جماران

موضوع سخنرانی :

امام حسین علیه السلام در قرآن جلسه هفتم

امتیاز اسلام نسبت به سایر ادیان

تاریخ سخنرانی :

محرم 1436 سال 1394 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربّ العالمین بارِئِ الخَلائِق اَجمَعین جامِعِ الناس لِیومِ لارَیبَ فیهِ ، ثُمَّ الصَلواهُ وَ السَلام عَلی سَیِّدِالاَعظَم وَ نَتیجَهِ العالَم اَلعَبدِ المؤَیَّد و الرَّسولِ المُسدَّد ، اَلمُصطَفَی الاَمجَد ، اَبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

صلی الله علیهِ وَ عَلی اهلِ بیتهِ الاَطیَبین الهُداهِ المَهدیین لا سیما بقیه الله فی الارضین , مَهدیِ هذِهِ الامَّه و خاتَمِ الائِمَّه اَلحُجَّه بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وَ اللَعنَهُ الدّائِمَهُ علی اَعدائِهِم ومُنکری فَضائِلِهِم و مَناقِبِهِم مِن الان اِلی قیامِ یَومِ الدّین .

شعر

هرشب به دلِ غم زده غوغای تو دارم

یا صاحب الزمان

نقشی به دل از قامتِ رعنای تو دارم

ای یوسف زهرا ، سرِ بازارِ محبت

با رشته کَلافی سرِ سودایِ تو دارم

یابن الحسن ، یابن الحسن ، یابن الحسن ، یابن الحسن

مَپسند که نادیده جمالِ تو بمیرم ،

این مَسئَلت از درگه والای تو دارم

یابن الحسن ، یابن الحسن ، یابن الحسن ، یابن الحسن

آیه ی مورد بحث

وَبَعدُ فَقَد قالَ الحَکیم فی مُحکَمِ کِتابِه الکَریم ،

ص: 1

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ (1)

صَدَقَ اللهُ العَلیُ العَظیم .

اعلام صلوات

شب هفتم ماه محرم و بر اساس آنچه در این خطه مرسوم است به نام نامی قمرِ مُنیرِ بنی هاشم آقا ابالفضل العباس است .

جهت عرض تسلیت به پیشگاه مقدس و منور قطب عالم وجود حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء صلواتی ختم فرمایید .

امشب هم که جلسه ، منور است به نام سادات ، حاج آقا حسینی که در محضر ایشان هستیم . انشاالله درس پس می دهیم ، ایشان غلط ها و اشتباهات ما را بعد از منبر به ما تذکر می دهند .

مقدمه

پیرامون بحثی که شب های گذشته در این انجمن مقدس داشتیم تحت عنوان امام حسین علیه السلام در قرآن کریم ، امشب به بیان آیه28 از سوره مبارکه حدید می پردازیم که تلاوت شد و ناچاریم برای توضیح این آیه شریفه ، شأن نزول این آیه را بیان کنیم . یعنی چه شد که این آیه قرآن نازل گردید . آنچه که مفسرین نوشته اند در صدر اسلام ، همان اوایل که هنوز تعداد مسلمانان به صد نفر نرسیده بود تعدادی مخفیانه محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند و عرض کردند یا رسول الله از اینکه در شهر مکه بمانیم و شکنجه های مشرکین را تحمل کنیم حرفی نیست اما واهمه داریم که نکند خدای ناکرده زیر بار این شکنجه ها دین و ایمانمان را از دست بدهیم . لذا اگر شما صلاح بدانید هجرتی بکنیم به یکی از کشور های مجاور بلکه در آنجا بتوانیم دین و ایمان خودمان را حفظ کنیم . پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله موافقت فرمودند و پیشنهاد دادند که اگر به کشور حبشه که پادشاه آن نجاشی است و مردی خداپرست و مسیحی مذهب است بروید . امکان دارد که در سایه ی عدالت او دین و ایمان خودتان را حفظ کنید .

ص: 2


1- سوره حدید آیه 28

هجرت مسلمانان به حبشه

برهمین اساس مسلمانان در دو گروه چهل و پنج نفره و سی و پنج نفره مخفیانه به سمت کشور حبشه هجرت کردند . مشرکین که خبر دار شدند جلسه گرفتند که چکار باید بکنند . عده ای گفتند : خوب شد که رفتند . عده ای گفتند این حرف نپخته است یعنی چه که خوب شد رفتند . پیغمبر اسلام علیه السلام اینجاست و هر روز دارد تبلیغ می کند و هر روز عده ای به او ایمان می آورند . ما هم که بیکار ننشسته ایم آنها را شکنجه می کنیم تا آنجایی که تحمل می کنند و پیش رفقای خود می روند و یواش یواش در عرض مدت چند ماهه ، ما به دست خودمان یک لشکر دشمن را درست کردیم که اینها اگر یک روز هوای وطن به سرشان بزند کار ما تمام است .

پس باید همین جا حرکت آنها را در نطفه خفه کنیم . تعقیبشان کنید و آنها را برگردانید . رفتند و معجزه آسا به آنها نرسیدند و مسلمانان موفق شده بودند از مرز بگذرند .

برنامه اینجور شد که یک هیئتی به سردمداری عمرو عاص ( لعنه الله علیه ) یک مقدار طلا و جواهرات و تحفه ها و هدایا بردارند و پیش نجاشی بروند و به او بگویند که اینها را بر گرداند که وقتی برگشتند ، همین جا حسابشان را برسند .

چه ماجرایی اتفاق افتاد که اگر بخواهم توضیح بدهم البته از اصل بحث جا می مانیم و وقت اجازه نمی دهد که بگویم چه شد و چه بحث های زیبا ، شیرین و جذاب به طوری که مسلمانان ، نجاشی را متقاعد کردند و نجاشی در مقابل آن تحفه ها و هدیه هایی که گرفته بود وقتی دید اینها واقعا مسلمان هستند و حرف آنها درست و محکم است رو به عمر و عاص کرد و گفت :

ص: 3

« در مقابل کوهی از طلا من اینها را به شما تحویل نمی دهم »

و رو به مسلمانان کرد و گفت :

« شما تا هر زمانی که بخواهید آزاد هستید و می توانید اینجا زندگی کنید . »

برگشت مسلمانان به مکه

گذشت ، تا اینکه بعد از چند ماه شایعه شد که تمام مردم مکه مسلمان شده اند و در شهر مکه دیگر خبر از شکنجه و آزار نیست . اینها که دلشان هوای وطن و زن و بچه کرده بود پیش نجاشی آمدند و ضمن اظهار تشکر از این مهمان نوازی چندین ماهه گفتند :

« اگر اجازه بدهید ما به کشورمان برگردیم . »

نجاشی که سخت تحت تأثیر سخنان چند ماه پیش این مسلمانان واقع شده بود ، گفت : « صبر کنید من چهل عالم مسیحی همراه شما می فرستم اینها به شهر مکه بیایند و از نزدیک خدمت پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله برسند یک سری سؤالاتی دارند . چون خداوند تبارک و تعالی در کتاب انجیل صفات و نشانه های پیامبر آخرالزمان را گفته است . مثلا یک قسمتی گفته است اگر پیغمبرآخرالزمان توانست به این سؤالات پاسخ بدهد قطعاً و یقیناً او پیغمبر الهی است . لذا اینها می آیند ، سؤال می پرسند و اگر یقین کردند که ایشان واقعاً پیغمبر خداست به او ایمان بیاورند و خبرش را برای ما بیاورند . »

حدود هشتاد و پنج مسلمان و چهل عالم مسیحی به سمت مکه حرکت کردند . رسیدند محضر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سؤالات بسار عجیب و غریب که تا آن زمان به گوش احدی نرسیده بود از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله پرسیدند . یکی پس از دیگری حضرت پاسخ آنها را دادند که شما می توانید سؤالها و جواب ها را در کتاب اَلاحتجاج مرحوم طَبرِسی یا طَبَرسی ، معروف و مشهور طَبَرسی هست ، جلد اول در مناظرات رسول خدا مراجعه کنید. خیلی سؤالات مهمی پرسیدند و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله جواب دادند و این چهل نفر یقین کردند که به راستی ایشان پیغمبر خداست . همه با هم کلمه شهادتین را بر زبان جاری کردند . أشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلا الله و اَشهَدُ اَنَّکَ محمدا رسول الله صلی الله علیه و آله . سپس گفتند یا رسول الله ، مسلمانانی که در شهر مکه هستند فقیر هستند ما در کشورمان نعمت فراوان داریم اگر اجازه بفرمایید ما به کشورمان برگردیم و یک قافله ای اموال ، از نان و غذا و لباس و مایحتاج زندگی بفرستیم تا اینها راحت تر بتوانند زندگی کنند . حضرت فرمودند : « شما دیگر با هم برادر هستید و هر گلی ریخته اید بر سر خودتان ریخته اید . »

ص: 4

تقدیر خداوند از مسیحیان تازه مسلمان

چهل عالم مسیحیِ تازه مسلمان به حبشه بازگشتند و یک کاروان مالُ التجاری مفصل به مکه آوردند و بین مردم تقسیم کردند . خداوند تبارک و تعالی برای تقدیر و تشکر از این مسیحیان تازه مسلمان ، یک آیه ای نازل کرد . که آیه 54 از سوره قصص است . ( خداوند در این آیه چه فرمود ؟ فرمود : أُولَئِکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُمْ مَرَّتَیْنِ بِمَا صَبَرُوا وَ یَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ .

اینها کسانی هستند که اجر و پاداششان درپیشگاه خدا دو برابر است . چرا ؟ به دلیل اینکه ما زمانی یک پیغمبری فرستادیم به نام حضرت عیسی علیه السلام این مردم به خاطر طینت خوبی که داشتند به این پیغمبر الهی ایمان آوردند الان در زمان اینها ما دوباره پیغمبر دیگری فرستادیم به نام پیغمبر اسلام ، اینها علاوه بر ایمانی که بر عیسی پیغمبر داشتند ، به این پیغمبرِ تازه نیز ایمان آوردند

واقعا اجر اینها در برابر خداوند باید دو برابر باشد . لذا من اینجا یک نکته اخلاقی را بگویم و رد بشوم . هر کسی برای من و شما کاری انجام می دهد باید به فکر جبران زحمت او باشیم اگر کاری از دست ما بر نمی آید لااقل تقدیر و تشکرکنیم و در درجه اول باید از خدا یاد بگیریم . اینها وظیفه داشتند ایمان بیاورند بعد از این که اتمام حجت شد ولی خداوند تبارک و تعالی با این آیه قرآن دارد از اینها تشکر می کند . خداوند دارد به ما درس می دهد ، مردم ، مثل افراد بی چشم و رویی نباشید که اگر کسی برای شما کاری انجام داد لااقل با این زبانتان از آنها تشکر نکنید . اینجور نباشید . تشکر کردن از همدیگر باعث تشویق به امور خیر می شود . این کار را انجام بدهید . این آیه قرآن سبب خوشحالی مسیحیان تازه مسلمان شد و خوشحال رفتند .

ص: 5

ایجاد شبهه توسط مسیحیان مدینه

اینجا کجاست ؟ مکه است . هنوز پیغمبر اسلام از شهر مکه به شهر مدینه هجرت نکرده است .

اما در شهر مدینه جوانانی بودند که مخفیانه مسلمان شده بودند . هر از چند گاهی یکی از آنها به شهر مکه می آمد و اگر آیه ای تازه نازل شده بود بر می داشت و به مدینه می رفت و برای مسلمانان مدینه این آیه را تلاوت می کرد . و می گفت این آیه را خداوند ، تازه نازل کرده است .

وقتی این آیه 54 سوره قصص در شهر مدینه منتشر پیدا کرد ، شهر مدینه مسیحیان بسیار زیادی داشت . وقتی به گوش مسیحیان مدینه رسید عده ای از عالمان مسیحی نشستند روی تک تک این کلمات دقت کردند و بعد نکته ای از آن بیرون آوردند و به مسلمانان اعلام کردند : ای مسلمانان شما چه می گویید و هر بار به ما مسیحیان می گویید بیایید مسلمان شوید . خودِ قرآنِ شما دارد می گوید هیچ فرقی بین مسلمان و مسیحی نیست . چه اصراری دارید که ما بیاییم مسلمان بشویم . به ما مسیحیان چکار دارید . مسلمانان گفتند : کجای قرآن گفته است که بین ما و شما فرقی نیست ؟ گفتند همین آیه . وقتی برای مسیحیانِ تازه مسلمان آیه نازل می شود که شما دو برابر در پیش خدا اجر دارید می دانید یعنی چه ؟ یعنی یکی ایمان به عیسی و یکی ایمان به پیغمبر اسلام . درسته ؟ گفتند : بله . شما قبل از اینکه مسلمان شوید ، مسیحی که نبودید ، بت پرست بودید ، ایمان به حضرت عیسی علیه السلام که نداشتید درسته ؟ گفتند : بله . شما تازه به پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله ایمان آورده اید . اگر حرفتان درست باشد یک اجر پیش خدا بیشتر ندارید ، درسته ؟ گفتند : بله . گفتند خیلی خوب ، ما هم که به حضرت عیسی علیه السلام ایمان داریم یک اجر پیش خدا داریم . شما یک اجر و ما هم یک اجر . این را قرآنِ شما دارد می گوید حالا می خواهید چکار کنید . دست از سر ما بردارید و هر بار نیایید جوانهای ما را به طرف دین اسلام دعوت کنید . بگذارید زندگی مان را بکنیم . موسی به دین خود ، عیسی به دین خود . شما هم به طرف دین خودتان بروید با ما چکار دارید .

ص: 6

سونامی شبهه در زمان ما

مسلمانانی که در مدینه بودند ، دیدند ، حرف ، حرفِ حسابی هست . چکار می شود کرد . بعضی از جوانها گفتند : خیلی بد شد باید خبر را به پیغمبر اسلام برسانیم تا ببینیم چه جوابی باید به اینها بدهیم . شبهه می اندازند . الله اکبر . ببینید در صدر اسلام ، دشمنان سعی می کردند از حرف های مسلمانان نکته بیرون بیاورند و کاری بکنند تا دین و ایمانشان را از دست بدهند . متزلزل و سست بشوند . آن زمان ، با امکانات کم ِآن موقع ، این کارها را انجام می دادند . امروز را ببینید چه خبر است . قرن بیست و یکم را ببینید چه خبر است .

با وجود ماهواره ای که همه ی ادیان و مکاتب دارند سر و گوش می جنبانند . شبکه ماهواره ای و اینترنتی دارند . الله اکبر . میلیاردها شبکه اینترتی ، میلیونها و میلیاردها نرم افزارها در تلفن های همراه به زبان های مختلف وجود دارد . ببینید حالا من و شما دین و ایمانمان چه قدر باید محکم باشد که هر لحظه به لحظه ، این تلفن در جیب من و شما ، یک لرزش و صدایی می کند یک خبر تازه یک اتفاق تازه ، یک حرف جدید و لحظه به لحظه ، هیچ کدام از آنها هم نمی رسیم ببینیم چه خبر است . در دنیای امروزی چکار باید کرد ؟

چند نفر از جوانان مسلمان در مدینه به حضور پیغمبر در مکه آمدند و گفتند : « یا رسول الله به داد مسلمانان مدینه برس, اگر ما جواب قانع کننده ای با خودمان نبریم همین چهار نفری که در مدینه مسلمان هستند هم از دست می روند . پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « من منتظر وحی الهی می مانم ببینم خداوند چه پاسخی می دهد . » اینجا بود که جبرئیل امین نازل شد و آیه 28 سوره حدید را بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل کرد که موضوع امشب ما است . این آیه ، علت نزولش این بود . تا اینجای مطلب شأن نزول آیه قران بود .

ص: 7

جواب شبهه

حالا قرآن چه می فرماید و جواب اینها را چه داده است ؟

( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ ) ای کسانی که ایمان آورده اید . بعضی از تفاسیر می گویند خطاب به مسلمانانی است که در شهر مدینه هستند و این شبهه مسیحی ها روی آنها اثر گذاشته است و به شک انداخته است . ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا داشته باشید ( آمِنُوا بِرَسُولِهِ ) قبلا ایمان آورده اید ، اما چه ایمانی . ایمانی آوردید که وقتی دو تا مسیحی بیایند و حرفی بزنند ، شما به شک می افتید . این ایمان شما فایده ای ندارد .

(آمِنُوا بِرَسُولِهِ ) شما باید ایمان محکم بیاورید . خدا در این آیه قرآن هرچه می خواسته به من و شما بفرماید ، فرموده است . یعنی ما مسلمانی که پایه های اعتقادی اش سست باشد نمی خواهیم به خصوص در جامعه امروزی به راحتی از دست می رود .

اگر آمده باشی در رکاب امام حسین علیه السلام مسخره ات می کنند .

آمدی در عزای امام حسین علیه السلام به تو اُمُّل می گویند .

آمدی در دستگاه امام حسین (علیه السلام) هزار برچسب به تو می چسبانند .

اگر تو بخواهی تحت تأثیر قرار بگیری ، همان اول بروی کنار خیلی بهتر و آبرومندانه تر است .

اگر آمدید به میدان دیگر لخت کار شوید محکم در میدان بایستید . هر چه شبهه آمد در مقابلش آنچنان ایمانی باید به دستگاه مقدس ابی عبدالله داشته باشی که اینها روی شما اثر نگذارد . لذا یکی از مهمترین پیام این آیه قرآن یک نهیبی به مسلمانان می زند .

ص: 8

الان در شبکه های اجتماعی دیده می شود یک جوانی راست می گوید یا دروغ ، حالا هرچه بگوید ، آقا من دارم می روم زرتشتی بشوم . ( برو خوش آمدی التماس دعا ) . نخیر ما ایرانی هستیم و نژادمان از کجا هست و ما قبل از اسلام ، دین داشتیم ، آیین داشتیم ، آیینِ خودمان را باید پاس بداریم . (خوب برو . تو به درد نمی خوری .) آقا ، کردار نیک ، پندار نیک ، گفتار نیک . خبر نداری خودِ ما ، در دینِ ما مقدس اسلام و مکتب تشیع چه داریم . حالا خدا برایت بیان می کند . بدبخت ، بیچاره تو نیامدی دین خودت را بشناسی . یک جذابیتی از آنها تو را جذب کرده است . تمام داشته های خودت را داری از دست می دهی . در حالی که همه عقلای عالم ، اساتید دانشگاهها ، آن هم دانشگاه های آمریکایی و اروپایی ، برو آمار را ببین . برو خبر ها را بخوان . روزی نیست که اینها از نظر علمی به حقیقت اسلام پی نبرند و مسلمان نشوند . آن آدم حسابی هایی که سرشان به تنشان می ارزد ، دارند مسلمان می شوند اما تو که هیچ سواد و مطالعه ای نداری ، حالا داری طعنه هم می زنی و می خواهی بروی . خب برو . تو دین اسلام را نشناخته ای . تحت تأثیر قرار گرفته ای . که اگر بخواهی اینها را ریشه یابی کنی خودش بحث مفصلی دارد که من نمی خواهم وارد این بحث بشوم فقط پیام این آیه را می خواهم بگویم که خدا اول نهیب می زند به مسلمان که : ( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ ) تقوا داشته باش ( وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ ) ایمان محکم به رسول خدا بیاور .

ص: 9

امتیازات دین مقدس اسلام

از اینجا به بعد خدا می آید امتیازات دین مقدس اسلام را نه تنها نسبت به دین مسیحیت بلکه بر تمام مکاتب و مذاهب عالم بیان می کند که ما بیخود نمی گوییم ( إنَّ الدین عِندَ اللهِ اَلاسلام ) (1) بیخود نمی گوییم دین فقط اسلام است . این دینی که ما آوردیم یک دینِ جامع و کامل است .

تمام آن نقصان هایی که در ادیان دیگر بوده است در این دین اسلام نقص ها برطرف شده است .(2) حرف ، حرفِ آخر است . چون که صد آید ، نود هم پیش ماست ، کسی که امتیاز صد داشته باشد نود ، هشتاد ، هفتاد و همه را دارد . تو اگر دین اسلام را کامل بشناسی هم دین مسیحیت را هم یهودیت را هم زرتشت و بودایی و همه مکاتب این عالم ، جذابیت هایی که تو را جذب می کند خودش در دین اسلام است . کجا می خواهی بروی ؟ می خواهی به عقب برگردی؟ مگر می شود یک استاد دانشگاه بگوید من می خواهم بروم سر کلاس راهنمایی بنشینم ، سر کلاس ابتدایی بنشینم ، همه دنیا به او می خندند . کجا می خواهی بروی ؟ به عقب می خواهی بروی؟ امتیاز دین اسلام نسبت به ادیان دیگر چیست را خداوند بیان می کند .

(یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ )

ص: 10


1- آل عمران، 19
2- البته نقصان از طرف قانون الهی نبوده بلکه از طرف مردم بوده بنابر این حالا که مردم رشد کرده اند قانون جامع برای آنان آمده است. الیوم اکملت لکم دینکم ...

می دانید ما به شما چه داده ایم ؟ ما دو کفل رحمت به شما داده ایم .

معنی کفیل

کفل رحمت دیگر چیست ؟ شنیدید می گویند فلانی کفیل خانواده است . کفالت دارد . یعنی چه ؟ یعنی زحمت این زن و بچه ، زحمت آب و غذا و لباس و مسکن و سایر مایحتاج برعهده این بابا است . پدر،کفیل خانواده است . لذا وقتی کفیل خانواده ای از دست می رود . به سراغ کفیل دیگری می روند . (1)ذیل این آیه شریفه از امام صادق علیه السلام روایت آورده است ، این که خدا می فرماید ما به شما مسلمانان دو تا کفیل از رحمت خدا دادیم که زحمت شما امت ، به دوش آنها باشد ، این دو تا کفیل چه کسانی هستند ؟ (2)

ص: 11


1- کفل بر وزن طفل به معنی بهره ای است که نیاز انسان را بر طرف کند، و ضامن را از این رو کفیل گویند که مشکل طرف مقابل را کفایت کرده و بهره و نصیب او را به او می دهد.
2- تعریف تکافل اجتماعی: برای ماده ((کفل)) اشتقاقات بسیار و معانی متعددی وجود دارد که یرخی از آنها عبارتند از : 1- ((کفل)) به معنی دو چندان، و بهره، آمده است ، چنانکه خداوند عزو جل می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ (57/28)ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا بترسید ، و به پیامبر او ایمان آورید،تا خداوند دو بهره از رحمت خویش را به شما دهد. منظور از ((کفلین))در این آیه دو بهره و پاداش است، یکی بهره ایمان به عیسی ، و دیگری بهره ایمان به محمد صلی الله علیه و آله و باز می فرماید: وَمَنْ یَشْفَعْ شَفَاعَةً سَیِّئَةً یَکُنْ لَهُ کِفْلٌ مِنْهَا (4/85) و هر کس ( در میان مردم) واسطه گری کند ، واسطه گری بدی برای او دو چندان ( وبال ) است .

2 – ((کفیل)) به معنی شاهد و رقیب آمده است ، چنانکه خداوند می فرماید:

وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَیْکُمْ کَفِیلا (16/٩١) در حالیکه شما خدا را بر خودتان ونگاهبان قرار داده اید. گاهی نیز(کفیل) به معنی ضامن، آمده است.(1)شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، حسکانی، عبید الله بن احمد، تحقیق: محمودی، محمد باقر، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، تهران، 1411 ق، چاپ اول، ج 2، ص 308، سوره حدید، آیه 28، ح 943.(2)سوره فاطر آیه 35(3)مسند الامام الرضا علیه السلام / ج 1/ ص)

ص: 12


1- قال. امام صادق علیه السلام فرمود : ( الحسن و الحسین علیهما السلام )
2- یعنی خداوند می فرماید هیچ وقت خودتان را با مسیحی ها مقایسه نکنید . شما حسن دارید شما حسین دارید . منِ خدا می دانم به شما چه چیزهایی داده ام . زحمت این امت به دوش این دو تا آقا است . مگر من و شما چه زحمتی داریم . سر تا پای ما نیاز است به درگاه خدا . همه ی ما ( أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللَّهِ )
3- همه ما فقیر هستیم به در خانه خدا . خداوند تبارک و تعالی همه ی ما را حواله داده است در خانه امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام . زحمتی دارید در خانه اینها بروید . مریض هستید به اینها متوسل شوید . فقیر هستید به آنها متوسل شوید . دردِ بی درمان دارید به اینها متوسل شوید . از چیزی رنج می برید به اینها متوسل شوید . زحمت را به دوش آنها بیندازید . چطور یک پدر خودش را به زحمت می اندازد که فرزندش در آسایش باشد .( اَلامام اَلوالد الشفیق )

امام پدر مهربان است .

این دوتا که خدا از رحمتش برای این امت قرار داده است اگر رفتید در خانه اش و به آنها متوسل شدید ، اینها از رحمت خدا گره از کار تو باز می کنند . یک موقع خودتان را با مسیحی ها مقایسه نکنید . مسیحی ها چه کسی را دارند . والله قسم اگر خودم با چشم خودم ندیده بودم با این قاطعیت امشب حرف نمی زدم . ما در اصفهان خودمان یک محله ای به نام جُلفا داریم . نوعاً ارمنی نشین هستند شاید همین شب ها ، روزها بزنید کانال تلویزیونی اصفهان را ببینید با این مسیحی ها خیلی مصاحبه می کنند . نشان می دهد اینها دسته های عزاداری ، سینه زنی دارند وارد حسینیه ها می شوند . زنجیر زنی دارند وارد حسینیه ها می شوند . نذر می کنند برای آقا ابالفضل علیه السلام عجیب و غریب .

واقعا شما یک لحظه رادیو و تلویزیون اصفهان در این ایام بشنوید شب تاسوعا که خبرنگاران می روند با آنها مصاحبه می کنند : چه شده است که شما مسیحی ها این همه ارادت به آقا ابالفضل علیه السلام دارید ؟ اشکت جاری می شود . آقا ابالفضل شما به مسیحی ها این جور عنایت دارید پس با ما چه جور می کنید . با هفت پشت بیگانه عنایت دارید . پس با ما چه طور . مسیحی ها چه کسی را دارند ؟

اگر مسیحی ها کسی را داشتند ، در خانه ابالفضل اینها چه می کنند . در خانه اهل بیت ، چه می کنند . درخانه امام حسین علیه السلام چه می خواهند . بروید ببینید دراین شبکه های اجتماعی عکس هایی رد و بدل می شود در بعضی ازکلیسا ها اول محرم پرچم سیاه امام حسین علیه السلام زده می شود . این یعنی چه ؟ مگر اینها توسل به عیسی ندارند . عیسی که مرده را زنده می کند . اما چه طور در خانه اهل بیت آمده اند .

ص: 13

چهارده قرن گذشته است تا این که فهمیده اند اگر در خانه ابالفضل آمدند زودتر جواب می دهد . این برای دنیایش است . ما به شما کفیل رحمت دادیم . حالا مشکلات دنیای خود را حل کنید . ممکن است یکی بگوید ما که هر چه مشکل داشتیم و توسل کردیم خبری نشد . این هم باشد اگر عمری بود و به خدمت رسیدم به مناسبتی ، مفصل برایتان توضیح می دهم . آنهایی که متوسل می شوند و جواب نمی گیرند ایراد کار آنها کجاست . اشکال از کجاست . در یک کلمه :

گرگدا کاهل بُوَد ، تقصیر صاحب خانه چیست؟.

کفیل در آخرت

اما آخرت . امام مجتبایی به شما دادیم . این را قرآن کریم می فرماید . رسول خدا تأیید فرموده است . فرمود هرچشمی برای حسنم گریان شود این چشم ، فردای قیامت گریان وارد صحرای محشر نمی شود .

و امام حسن، او پسرم، و فرزندم و پاره تنم و نور چشمم و روشنایی قلبم و میوه دلم است،

و او سرور جوانان اهل بهشت و حجت خداوند بر مردم می با شد، فرمان او فرمان من و سخنش سخن من است،

هر که از او پیروی کند، از من پیروی کرده، و هر که نافرمانی او را نماید، مرا نافرمانی کرده است.

هر که بر او بگرید، در روزی، که چشمها کور می گردند، دیدگانش کور نمی گردد.

و هر که بر او محزون شود در روزی که قلبها در حزن و اندوه قرار دارد قلبش محزون نمی باشد.

و هر که او را در بقیع زیارت می کند گامهایش بر روی صراط ثابت بماند، در روزی که گامها بر روی آن می لغزد.

(1)خواص اشک بر حسین(علیه السلام)

1- محبوب ترین قطرات اشک در پیشگاه خداست.

2- خاموش کننده آتش قهر خداست، به گونه ای که اگر قطره ای از آن در جهنم فرو افتد، آتش آن را خاموش خواهد ساخت.

ص: 15


1- می دانید یعنی چه ؟ می دانید من و شما چه قدر گنه کار هستیم و فردای قیامت وقتی غذاب الهی را می بینیم ، همانطوراشک می ریزیم . اما وقتی برای امام مجتبی گریه کرده باشیم ، اشک نمی ریزیم یعنی چه ؟ یعنی که جهنم مال دشمنان است . کاری به شما ندارد . خیالت راحت باشد شما نمی خواهد اشک بریزید . این زحمتِ شما را امام مجتبی علیه السلام کفیل هست ، قبول کرده است . ما امام حسینی داریم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : « مَنْ بَکی اَو اَبْکی اَوتَباکی وَجِبَتْ لُه الْجَنَّة »

3- فرشتگان، قطرات اشک بر حسین (علیه السلام) را دریافت و در شیشه های مخصوصی جمع می کنند. [1] - منتخب طریحی: ج 2، ص 140.

4_ این اشک ها را به خزانه داران بهشت می دهند تا با آب گوارای حیات، در بهشت برین آمیخته سازند و بدین وسیله شیرینی و گوارایی آن هزاران برابر آفزایش خواهد یافت.[2] - بحارالانوار: ج 44، ص 304 و 305.

5_ هر کار شایسته و هر چیزی پاداش ویژه و معلومی دارد، مگر پاداش نثار اشک بر امام حسین (علیه السلام) که بی نهایت و غیر قابل سنجش است. [3] - بحارالانوار: ج 44، ص 287.

علی علیه السلام نور است

(وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ ) خدا برای شما نور قرار داده است که شما بتوانید جلوی خودتان را ببینید . شما نور دارید .

به امام صادق علیه السلام فرمودند : « این نور چیست که ما داریم ولی بقیه ندارند . مکتب ها و مذهب های دیگر ندارند ؟ »

( قال هُوَ امامُ عَدلٍ بأتُمون و هُوَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب صَلواتُ الله و سَلامُهُ عَلَیه .)

فردای قیامت که می شود صحرای محشر تاریک است . یک عده هستند که صورت هایشان نور می دهد . اینها کسانی هستند که نور ولایت علی را در این دنیا داشتند . ( مُبیَضه وجوهُهُم حولی فی الجنه ) اینها وارد صحرای محشر می شوند و نور صورتشان جلوی راهشان را باز می کند و بهشت را پیدا می کنند و وارد درب بهشت می شوند .

ص: 16

در ذیل همین آیه قرآن روایت آورده اند که از شیعه و سنی نقل شده است . من نمی دانم چرا این برادران اهل سنت یک مقدار روایات خودشان را نگاه نمی کنند که می فرماید :

« کعب بن عیاض می گوید در محضر رسول خدا بودم امیرالمؤمنین علیه السلام تشریف آوردند مقداری با پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله صحبت کردند و رفتند . همین طور که می رفت رسول خدا صلی الله علیه و آله سر شانه من زدند : کعب بن عیاض ، این علی را می بینی که دارد می رود ( إنَّ لعلیٍ علیه السلام نورَین ، نورٌ فِی السَّماء و نورٌ فِی الارض فَمَن تَمَسَّکَ بِنورهِ أدخَلَهُ الجنَّهِ و مَن آخطأه اَدخَلَهُ النّار ) (1)عجیب است . این علی علیه السلام دو تا نور دارد . یکی در آسمان برای اهل آسمان ها و یکی در زمین برای اهل زمین ، هر کس در آسمان و زمین چنگ بزند به نور علی و او را رها نکند و دنباله رو حضرت علی علیه السلام باشد آن نور ولایت او را وارد بهشت می کند . هر کس هم سراغ این نور نیاید ( اَدخَلَه النار ) مستقیم وارد جهنم می شود . بعد فرمود کعب بن عیاض این حرفی که امروز به تو زدم پیش خودت نگه ندار به هر کس رسیدی بگو که شنیدم از پیغمبر که در مورد علی علیه السلام همچون حرفی زد که مردم هر طور شده علی علیه السلام را رها نکنند .

ص: 17


1- البرهان فی تفسیر القرآن جلد 5 ص 420

غفران خدا شامل چه کسانی است ؟

( وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ )

پایان آیه خدا می فرماید اگر آمدی دنبال امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام و علی علیه السلام ببین ، خدا شما را می بخشد . غفران خدا فقط شامل حال شیعه می شود . هر کس پیرو علی علیه السلام شد غفران الهی شامل حال او می شود . ( وَاللَّهُ غَفُورٌ رحیمٌ ) اگر خدا بخشنده و مهربان است ، فقط نگاه می کند به بچه شیعه ها ، ای بچه شیعه ها سفت و محکم دین خود را نگه دارید حواستان این طرف و آن طرف نباشد .

مقدمه ی روضه

بهترین الگو آقا ابالفضل العباس است همان آقایی که در یک چنین روزهایی شمر بن ذی الجوشن برایش امان نامه آورد . گفت ام البنین مال قبیله ما بوده است شما حکم بچه خواهر من را دارید . من رفتم ریشم را جلو عبیدالله بن زیاد گرو گذاشتم برای شما امان نامه آورده ام . شما می توانید دست برادرانت را بگیری و به سلامت از این بیابان بروید . کسی به شما کاری ندارد . والله قسم اگر آقا ابالفضل علیه السلام در آن ایمان و اعتقادش محکم نبود ، کافی بود همان امان نامه یواشکی او را از بین لشگر به سلامتی بیرون ببرد و چند روزی هم به سلامتی در این دنیا زنده بماند و امام حسین علیه السلام را هم تنها بگذارد .

اما ایمانش با او چه کرد می گویند آنچنان نامه را پاره کرد آنچنان فریادی برسر شمر کشید که شمر نمی دانست از کجا فرار کند و برود .

ص: 18

صدا زد من که پسر فاطمه کلابیه ام البنین هستم در این سرزمین امان داشته باشم اما حسینی که پسر فاطمه زهراست میان این همه گرگ امان نداشته باشد .

لذا رسم شد در بین مسلمانان و شیعیان هر سال یک روز جدا از عاشورا به نام آقا ابالفضل باشد و از این ایمانش تقدیر می کنند . آفرین بر عباس ، آفرین که حسینش را تنها نگذاشت .

یا ابالفضل در این دوره آخر الزمان دست ما و اولاد ما را بگیر .

روضه

ای فرات از تو خجل

ای تو خجل از زینب

ای سپهر کرم و جود و سخا یا عباس

گر نیامد به کنار بدنت ام البنین

لیک برخیز و ببین فاطمه را یا عباس

این قدر وفاداری کرد حتی موقعی که وارد شریعه فرات شد . مشک را پر از آب کرد . حاجتمندها گرفتارها هر کجای مجلس که نشسته اید ، مقداری آب تا نزدیک دهان آورد ( فذَکَر عطَشَ الحسین فجَری الماء علی الماء ) ، می گوید یک مرتبه به یاد لب خشک برادر افتاد آب ها را به روی آب ریخت همه تعجب کردند چها ر هزار نفر دارند این صحنه را می دیدندکه چرا عباس آب نخورد وقتی سوار بر اسب می شد رجزی خواند به همه فهماند که چرا آب نخوردم ( والله ما اذوق الماء وسیدی الحسین عطشانا ) به خدا آب نمی نوشم در حالی که حسین تشنه باشد .

سوار بر اسب روانه خیام حرم ، یک مرتبه عمر سعد ملعون صدا زد لشگر اگر یک قطره ی این آب به جگر خشک این دو برادر برسد یک نفر از ما را زنده نمی گذارند . گفتند چه کنیم عباس است . کسی نمی تواند با او مبارزه کند . آن از خدا بی خبر صدا زد تیر اندازها بروند اطراف ابالفضل را محاصره کنند . بمیرم ، آن قدر تیر بر بدن عباس زدند .

ص: 19

به قصد فرج امام زمان سه مرتبه هر چه حاجت داری بلند بگو یا ابالفضل ، یا ابالفضل ، یا ابالفضل

یا عباس یا کاشِفَ الکَرب ،عن وَجهِ الحُسین إکشِف کُروبَنا بِحقِّ أخیکَ الحُسین

دعا

خدایا قسمت می دهیم در این شب عزیز به حق آقا ابالفضل العباس علیه السلام اولا فرج موفور السرور امام زمان برسان ( الهی آمین )

خدایا به حقیقت قمر بنی هاشم ، همانطور که این آقا سرباز خوبی برای امام زمانش بود همه ما را از بهترین سربازان امام زمان قرار بده . ( الهی آمین )

خدایا همانگونه که وقتی اقا ابالفضل امام حسین علیه السلام را می دید لبخند رضایت بر لبانش جاری می شد ، قسمت می دهیم لبخند رضایت امام زمان بر اعمال ما جاری بفر ما ( الهی آمین )

به مقام ابالفضل خدایا امشب خیلی ها امید دارند که به نام آقا ابالفضل مریضشان شفا پیدا کند ، خدایا همه مریضان لباس عافیت بپوشان . ( الهی آمین )

قرض مقروضین ادا بفرما ( الهی آمین )

آبروی آبرومندان حفظ کن ( الهی آمین )

ثوابی از این جلسه به روح شهدا ، صلحاء ، مؤمنین ، مؤمنان ، ذوی حقوق ، ذوی الارحام ، همه آن کسانی که سالها در این مجالس یا حسین و یا ابالفضل می گفتند و دستشان از دنیا کوتاه است عائد و واصل بفرما ( الهی آمین )

همه آن عزیزانی که به هر شکلی برای رونق شعائر حسینی کمک می کنند قدماً جاناً ، مالا زباناً ، هر اقدامی می کنند ، مخصوصا عزیزانی که برای بنیانگذاری این حسینیه و برای روشن شدن این چراغ امام حسین علیه السلام در طول سال و الان در خارج و داخل کشور ، هر کمکی انجام داده اند و می دهند خدایا حاجت همه را برآورده به خیر بفرما ( الهی آمین )

ص: 20

به حقیقت اهل بیت علیهم السلام ، علما ، بزرگان ، مراجع عظام تقلید ، همه خدمتگذاران به آستان مقدس تشیع بر توفیقاتشان بیفزای و دشمنان شیعه را در هرکجای عالم هستند و اگر قابل هدایت نیستند نابود بفرما ( الهی آمین )

به حقیقت ائمه علیه السلام این امنیت را از شیعه نگیر ( الهی آمین )

خدایا به برکت امام حسین علیه السلام این را گسترش بفرما ( الهی آمین )

شر همه ی اشرار به خودشان برگردان ( الهی آمین )

حاجتِ حاجتمندان اهل مجلس ، حاجت شخصی آنها را برآورده به خیر بفرما ( الهی آمین )

مولای مکرم شرح صدر بفرما ( الهی آمین )

بجاه محمدٍ و آلهِ الاطهار

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109