امام حسین علیه السلام در قرآن جلسه اول

مشخصات کتاب

سخنران :

حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مجید نبوی

محل سخنرانی :

استان فارس : شهرستان اشکنان حسینیه جماران

موضوع سخنرانی :

امام حسین علیه السلام در قرآن

آمادگی ورود در ماه محرم

تاریخ سخنرانی :

جلسه اول

محرم 1436 سال 1394 شمسی

ایمیل سخنران : nabavi135@gmail.com

خطبه

اَعوذُ بِالله مِنَ الشیطان الرَّجیم

بسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیم

اَلحَمدُلله ربِّ العالمین بارِی الخَلائِق اَجمَعین جامِعِ الناس لِیوم لارَیبَ فیه ، ثُمَ الصَلوهُ والسَلام عَلی البشیرِ النَّذیر و السِّراجِ المُنیر ، سَیِدَنا و نَبیّنا اَبی القاسِم مُحَمَد صَلّیَ الله عَلَیه وَ آلِهِ و َسَلّم و علی اَهلِ بَیته اَلطَّیِبینَ الطّاهِرینَ اَلمَعصومین وَاللَعنُ الله الدائم عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین من الان الی قیام یَومِ الدین .

امروز خانه دل نور و ضیاء ندارد

جایی که دوست نبود ، آنجا صفا ندارد

دزدان به خانه دل ، هرجا گرفته منزل

وان میر صدر محفل ، در خانه جا ندارد

ای خسرو نکویان ، وی شاه خوبرویان

دریاب عاجزی را ، کو دست و پا ندارد

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

از ما خطا و لغزش ، از تو امید بخشش

سلطان به زیردستان ، جز این روا ندارد

یا صاحب الزمان ، یا صاحب الزمان

صلواهُ الله و سلامُهُ علیک یا مولای یا بقیه الله ،

صلوات

شب اول محرم ، اولین شب از شب های عزای سید و سالار شهیدان ، حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام است . جهت عرض تسلیت به پیشگاه مقدس و منور فرزند بزرگوارشان قطب عالم وجود حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا صلواتی ختم فرمایید . باز هم جهت شادی ارواح طیبه شهدا ، مؤمنین ، مؤمنات ، صُلَحاء و همه کسانی که در طول تاریخ به گردن ما حق پیدا کردند که من و شما در یک چنین مجالسی حضور پیدا کنیم و دستشان از این دنیا کوتاه است ، صلوات دیگری بفرمایید.

ص: 1

مقدمه

خدا را شکر می کنم که به من و شما توفیق داد سالی دیگر و محرمی دیگر زنده باشیم و توفیق شرکت در مجالس و محافل ابی عبدالله الحسین علیه السلام را پیدا کنیم و به خصوص خدا را شکر می کنم که رزق معنوی محرم امسالِ من را در یک چنین مکان مقدس و در کنار شما مردم ولایتمدار و امام حسین دوست قرار داد و این امید را دارم که خداوند متعال و خود سید الشهدا کمکم کند بتوانم انجام وظیفه کنم و در این چند شبی که در خدمت شما عزیزان هستم آن سخنانی به زبانم جاری شود که مورد رضایت امام حسین علیه السلام است .

آمادگی ورود در ماه محرم

بعد از این مقدمه کوتاه می خواهم بحث خود را اختصاص بدهم برای آمادگی ورود در ماه محرم الحرام برای استفاده هر چه بهتر بیشتر از فیوضات و برکات امام حسین علیه السلام در این ماه محرم . همه عزیزان مستحضر هستید هرکاری را که شما با آمادگی بیشتر شروع کنید موفقیت بیشتری در انجام آن کار دارید . هرکاری که شما تصورش را بکنید در این عالم آمادگی نداشته باشید ، چیز خوبی از آب در نمی آید . من در فضای معنوی و چیزهایی که مربوط به روح انسان و معنویات می شود یک مثال می زنم . مثلا در ماه مبارک رمضان ، وقتی ماه رمضان شروع می شود یک مرتبه خدا نمی گوید سی روز شروع کن به روزه گرفتن . نه بدن انسان آمادگی آن را دارد و نه روح انسان که بخواهد بهره برداری کند . لذا دو ماه قبل از ماه رمضان را خداوند متعال ماه رجب و شعبان قرار داده است . آن قدر روایات در فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب و شعبان آمده است که خیلی از مؤمنین این سه ماه را با هم روزه هستند . چه قدر خداوند به این کار تشویق کرده است .

ص: 2

روایت

روایتی است در کتاب ثواب الاعمال مرحوم شیخ صدوق ،(1) یادم هست چند سال پیش در مسجدمان شاید بیست شب این روایت را می خواندم از بس این روایت طولانی است شبی ده دقیقه پانزده دقیقه صحبت می کردم . روایت این است : شخصی پیش امام صادق علیه السلام آمد . حضرت فرمودند : « اگر کسی یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد خداوند این اندازه به او عنایت می کند . هرکس دو روز را روزه بگیرد این اندازه ثواب دارد . اگر کسی سه روز و چهار روز و همین طور تا سی روز را بیان فرمودند و هرچه جلو می آمد برکاتش آنقدر زیاد بود که آنهایی که دنبال جمع کردن ثواب هستند حتی یک روز آن را نمی خواهند از دست بدهند . وقتی این روایت را متوجه می شوند که چه عنایتی خداوند از ثوابش به انسان می کند و ماه شعبان طوری دیگر . این قدر خدا رزق معنوی در ماه شعبان و رجب قرار داده است که چه شود .(2) تا ما استفاده کنیم و وقتی که وارد ماه مبارک رمضان می شویم با آمادگی کامل وارد شویم وقتی شب های قدر فرا می رسد آنچنان می توانیم از این شبها استفاده کنیم . چرا ؟ چون شصت ، هفتاد روز را روزه بودیم کاملا آنچه غیر از خداست از وجود انسان خارج شده است . روزه واقعی : غیبت نکن تهمت نزن دروغ نگو چشم چرانی نکن ، یاوه گویی نکن ، چون روزه گرفتن به نخوردن و نیاشامیدن نیست . حالا ببین چه استفاده هایی می برند افراد موقعی که اینجور وارد ماه رمضان می شوند . عین همین ماجرا برای ورود در ماه محرم و استفاده از این ماه است .

ص: 3


1- ثواب الاعمال، ص 83؛ امالی صدوق، ص 433
2- زاد المعاد، ص43

نتیجه

امشب برای شما عزیزان اینجور ترسیم می کنم . اگر برای ورود در ماه رمضان ، خدا دو ماه قبل از ان را در نظر گرفته است . امام حسین علیه السلام آن قدر عظمت دارد و این قدر امام حسین علیه السلام و محرمش دارای برکات هست که خداوند تبارک و تعالی یازده ماه سال را اختصاص به امام حسین علیه السلام داده است تا بتوانیم از ماه محرم استفاده کنیم . حالا چطور ؟ کافی است شما مراجعه کنید به کتابی که در خانه همه من و شماست و در کنار قرآن است ، کتاب مفاتیح الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمی ( اعلی الله مقامه الشریف ) آن قسمتی که در باب زیارات امام حسین علیه السلام است در فهرست نگاه کنید . شب های جمعه ، شب های زیارتی آقا ابا عبدالله ، زیارت امام حسین علیه السلام در شب جمعه ، روز های جمعه روزهای زیارت ابا عبدالله ، زیارت امام حسین علیه السلام در شب های قدر ، در شبهای ماه مبارک رمضان ، در شب عید غدیر ، در روز عید غدیر . اگر کسی الان کتاب را بردارد و بخواند زیارت در عید قربان و عید فطر ودر هر مناسبتی زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده است و در کنار آن اگر مراجعه کنید به کتاب کامل الزیارات مرحوم شیخ صدوق ( اعلی الله مقامه الشریف ) آن جا می بینی که چه روایاتی آورده است . آب می خوری بگو سلام برحسین علیه السلام یعنی ساعتی از عمر تو نگذرد که بدون نام و یاد امام حسین علیه السلام باشد . خیلی عجیب است .

ص: 4

(1)

ص: 5


1- اوقات مخصوص زیارت امام حسین علیه السلام شب و روز جمعه. روزهای اوّل، وسط و آخر ماه قمری. روز عاشورا. اول و نیمه ماه رجب. سوم شعبان (سالروز ولادت آن حضرت). شب نیمه شعبان. در تمام روزهای ماه رمضان به ویژه در دهه آخر آن ماه. شبهای قدر. عید فطر. روز عرفه. عید قربان. روز مباهله (24 ذی الحجه) [1] کامل الزیارات، باب 70 تا 74، ص 186 تا 201 و بحارالأنوار، ج 98، باب 12 تا 14، ص 85 تا 104.

روزی چند مرتبه نماز می خوانید ؟ روی چه چیزی سر به سجده می گذاری ؟ بر روی کل اشیاء این عالم بخواهی بگردی با فضیلت ترین جایی که وقتی سجده کنی و روی آن نمازت را ثواب آن هفتاد برابر می کند به قول امام صادق علیه السلام حجاب های هفت گانه را پاره می کند و نماز تو را به اوج می رساند ، آن تربت کربلای امام حسین علیه السلام است که اگر بر روی آن سجده کردی این همه ثواب را می بری .(1)

ص: 6


1- معاویة بن عمار گوید:امام صادق علیه السلام دستمال (بقچه) زردی از دیبا داشت که تربت امام حسین علیه السلام در آن بود و هنگام نماز آن را بر سجاده خویش می ریخت و بر آن سجده می کرد و می فرمود:سجده بر تربت حسین علیه السلام ، هفت پرده (آسمان) را می شکافد (و نماز را به درجه قبول می رساند).(1) مراد از حجاب های هفتگانه، طبق آیات و روایات متعدد، مانعین صعود و قبول اعمال انسان در آسمان های هفتگانه است. قرآن مجید در سوره های فصّلت و طلاق و نوح و ملک و نبأ از آسمان های هفتگانه سخن می گوید، چنان که در سوره ملک آیه دوم می فرماید:"الذی خلق سبع سموات طباقاً؛ خدایی که هفت طبقه آسمان آفرید". نیز در سوره نبأ آیه دوازدهم می فرماید:"و بنینا فوقکم سبعاً شداداً؛ بر فرازتان هفت آسمان استوار برافراشته ایم". در روایتی از بحارالانوار، معاذ بن جبل از پیامبر گرامی حدیث مفصّلی را نقل می کند که به این شرح است: معاذ بن جبل گوید:حدیثی را از پیامبر(ص) شنیدم که اگر این حدیث را حفظ کنی، به تو نفع خواهد داد. فرمود: همانا خدای سبحان قبل از آن که آسمان های هفتگانه را خلق کند، هفت فرشته را خلق کرد. سپس در هر آسمانی، ملکی را قرار داد که بر در ورودی این طبقات آسمان ها قرار گیرند تا حافظان عمل انسان، عمل او را از صبح تا غروب یادداشت کنند. سپس حافظان و نگهبانان انسان، عمل او را بالا می برند. برای این عمل نوری است همانند نور خورشید، تا این که به آسمان دنیا می رسد. در این جا است که جلوی عمل انسان گرفته می شود، که این خود یک حجاب از حجاب ها و پرده های هفتگانه آسمان ها است. در اینجا به عمل انسان دستور ماندن می دهند. پس اگر صاحب این عمل، دارای گناهی باشد، مثلاً غیبتی کرده باشد، فرشته غیبت مانع ورود این عمل به طبقات و حجاب های دیگر آسمان می شود و می گوید که این را خدای سبحان به من امر فرموده است. ممکن است این عمل به آسمان دوم برسد که در آن جا هم ملکی است که اگر صاحب این عمل با عملش قصد دنیوی داشته است، باز مانع بالا رفتن این عمل به طبقه سوم آسمان می شوند، مگر این که این عمل با صدقه و نمازی همراه باشد. همین طور تا آسمان هفتم، در هر طبقه ملکی است که اگر خدای ناکرده، انسان عجب یا حسد یا بی رحمی و امثال آن را در دنیا داشته باشد، جلوی اعمال گرفته می شود.(2) بنابراین اگر کسی بر تربت امام حسین علیه السلام از روی اخلاص و ایمان سجده کند، حجاب ها و پرده های هفتگانه آسمان را کنار می زند و عمل خود را به آسمان هفتم و مرتبه قبول خدای سبحان می رساند. پی نوشت ها: 1 - معارف و معاریف، ج 3، ص 523 - 533. 2 - علامه محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 67، کتاب ایمان و کفر، حدیث 20، ص 246 - 248، چاپ بیروت.

آن وقت این ها برای چیست ؟ برای این است که ما لحظه به لحظه آن به یاد امام حسین علیه السلام باشیم . می خواهی بخوابی بگو السلام علیک یا ابا عبد الله ، نصف شب از این پهلو به آن پهلو شدی بگو السلام علیک یا ابا عبدالله ، این ها چیست ؟ اینها را خدا قرار داده است تا من و شما نه فقط شعبان و رجب که در طول سال به یاد امام حسین علیه السلام باشیم .

جلسات روضه

حالا من این منطقه را نمی دانم اما خدا قسمتتان کند مشرف شوید اصفهان ، ما در خدمت شما هستیم . اصفهان که تشریف بیاورید در طول سال جلسه امام حسین علیه السلام در این شهر قطع نمی شود . خانه هایی هست که هفته ای یک روز برای امام حسین علیه السلام روضه دارند . خانواده هایی هستند که فامیلی جلساتی دارند پانزده روز یکبار برای امام حسین علیه السلام گرد هم می آیند . اگر مشرف بشوید یزد آنجا که دیگر غوغاست . آنجا یک رسم خوبی دارند . هرکس بمیرد به جای جلسات آنچنانی که شهرهای مختلف برای اموات می گیرند . پنج شب جلسه می گیرند برای متوفی منبر می گذارند از روحانی وعده می گیرند ، مداح دعوت می کنند برای امام حسین علیه السلام روضه می خوانند و ثوابش را به روح متوفی هدیه می کنند . اینها را خداوند تبارک و تعالی و ائمه چرا تشویق می کنند که اینچنین باشد . برای این که حداکثر استفاده را ما بتوانیم از ماه محرم ببریم . چطور قرآن خواندن ثواب دارد ؟ امام صادق علیه السلام فرمودند : « هر کس شیعه است حداقل روزی پنجاه آیه از قرآن را باید بخواندکه ثواب زیادی هم دارد . »(1) ولی ماه مبارک رمضان که می شود بهار قرآن است که اگر یک آیه از قرآن را بخوانی ثواب یک ختم قرآن برای شما می نویسند . می خواهم بگویم اگر رمضان ماه بهار قرآن است ، ماه محرم بهار اشک بر ابی عبدالله علیه السلام است . لذا همه اینها که گفتند آمادگی برای ورود در ماه محرم باشد .

ص: 7


1- از امام صادق (عَلیه السَلام) روایت است که فرمود: القُرآنُ عَهدَ اللهِ اِلی خَلقِه فَقَد یَنبَغی لِلمَرأ المُسلِمِ اَن یَنظَرُ فی عَهدِهِ وَ اَن یَقرَأَ مِنهُ فی کُلِّ یَومٍ خَمسینَ آیَةً؛ قرآن پیمان خدا با مردم است. پس یقیناً برای شخص مسلمان سزاوار است که با دقت در پیمان خویش بنگرد و از آن در هر روز پنجاه آیه بخواند. (شیخ صدوق. ثواب الاعمال: 127)

حالا می خواهیم وارد ماه محرم بشویم . چه فیوضاتی دارد ؟ این سؤال مهمی است . ما این سؤال را از شما می پرسیم . به جوان ها بگویید ، خودتان فکر کنید ماه محرم می آید و تمام می شود . بعد می خواهند آمار بگیرند ، آمار معنوی . چه کسی از این ماه بیشتر استفاده کرده است . ؟ خوب ما چه کسی را بگوییم ؟ در این ماه چه کارهایی می شود انجام داد که ازهمه کس جلوتر باشیم ، در بهره برداری از این ماه . این سؤال مهمی است . حالا من شروع می کنم و مستقیم به آن اشاره نمی کنم آن وقت در ادامه مطلب مشخص می شود که چقدر فرصت بسیار ارزنده ای را در اختیار داریم و ما می توانیم در این ماه پر برکت حداکثر استفاده را از ان ببریم .

خاطره ای از یک مرجع تقلید

محضر یکی از مراجع تقلید در قم رفتیم ایشان به یک مناسبتی ما را نصیحت کردند . فرمودند که قبل از ماه ذی الحجه که حاجی ها به مکه مشرف می شوند معمولا مراجع تقلید سرشان شلوغ می شود . مقلدین می آیند می خواهند خمسشان را حساب کنند و یا مسائل دیگر را حل کنند ، سؤالات شرعی خود را می پرسند . ایشان گفتند یک سال خیلی مریض بودم ، گفتند یک بنده خدایی آمده است حساب و کتاب خود را کرده است پولی بابت خمس بدهکار بوده داده است و چک بنا بوده به کسی بدهد داده است . حالا گفته است من می خواهم خودِ آقا را ببینم . ایشان می گفتند حالم خیلی بد بود . اما گفتم حالا این بنده خدا حتما سؤالی دارد . به آنها گفتم ، بگویند بیاید . آمد . وقتی وارد شد و سلام کرد و نشست به او نگاهی کردم دیدم قیافه اش به مکه رفتن نمی خورد این کجا بوده و چطور خدا قسمتش کرده است . دیدید بعضی قیافه هارا نگاه می کنید داد می زند که مذهبی است . اما بعضی قیافه ها به قول آن مرجع تقلید دیدم قیافه اش خیلی دور است نمی خورد به این حرف ها . ولی خوب ، خدا بنده شناس است . خدا خودش می داند .

ص: 8

وقتی نشست گفت : « حاج آقا ما خدمت رسیدیم گفتیم شما را ببینیم و یک نصیحتی به ما بکنید . » گفت فکر کردم خدایا این قیافه را من چه نصیحتی به آن بکنم . به او چه بگویم . یک وقت خدا به زبانم جاری کرد . گفتم ببین مثلِ تو امسال خیلی ها به مکه مشرف می شوند . هر سال در پایان حج آمار نزدیک به سه میلیون نفر می دهند . از آمریکا ، اروپا ، از کشور های عربی ، مسلمان ، غیر مسلمان از تمام دنیا وارد مکه می شوند . حج به جا می آورند و بر می گردند . وقتی بر می گردند می بینید بعضی با دست پر بر می گردند اما بعضی با دست خالی برگشتند . بعد هم یک مقدار توضیح دادم که چه کسانی با دست پر و چه کسانی با دست خالی برمی گردند . بعد خداحافظی و تشکر کرد و رفت .

این مرجع تقلید فرمودند : « فردای آن روز آمدند و گفتند ، آقا آن کسی که دیروز آمد و گفت مرا نصیحتی بکنید دوباره امروز آمده است و می خواهد شما را ببیند . » گفتند بیاید . گفت آمد داخل و نگاه کردم او را دیدم عجیبه ، قیافه اش عوض شده است این آدم ، آدمِ دیروزی نیست . نشست و گفت : « حاج آقا می خواهم خودم باشم و شما . » گفتم خیلی خوب . به آنها گفتم دیگر کسی را راه ندهید و همین چند نفری هم که هستند بیرون بروند . وقتی که تنها شدیم شروع به گریه کرد . وقتی گریه کرد و آرام شد . گفت : « حاج آقا همین قدر برایت بگویم که من در طول عمرم گناهی را که حتی شما فکرش هم به ذهنتان نمی رسد من انجام داده ام . هر چه بگویی . همه دنیا را هم گشت زده ام . اصلا من کاری به مکه نداشتم . خانمم در یک مجلسی ، در خانه فامیل جلسه روضه زنانه گرفته بودند . شرکت می کند . آن که در جلسه روضه بوده است ، گفته است آقایان و خانمها مواظب باشید اگر کسی واجب الحج باشد یا حج بر آن واجب باشد و نرود . وقت مردن به او گفته می شود . مُتُ یهودیا أو نصرانیا . بمیر , می خواهی به نصرانی یا یهودی . یعنی تو مسلمان نیستی . همسرم آمده و به من می گوید باید امسال به مکه برویم . گفتم بابا ول کن این حرفها چیه می زنی . بعد با خودم گفتم ما که هم جای دنیا رفتیم بگذار مکه را هم رفته باشیم . گفت رفتیم ثبت نام کردیم ، فیش گرفتیم . گفتند جلساتی است که قبل از رفتن باید بروید و توجیه شوید و رفتیم و رو حانی گفت شما اگر خمس مالی خود را حساب نکنید حج شما قبول نیست . خانمم گفت : « باید مرجع تقلید داشته باشیم و خمس مالت را هم بده . » گفتم چشم . گفت دیروز آمدم دفتر شما و حساب کردیم . بعد با خودم گفتم بهتر است این آقا را ما ببینیم . گفتم می خواهم آقا را ببینم . وقتی آمدم و شما را دیدم . گفتم حالا من چه بگویم . همین طور از دهانم پرید که حاج آقا ما را یک نصیحتی بکن . الکی ؛ من که نصیحت نمی خواستم . همین جوری پیش آمد . اما حاج آقا آن نصیحتی که شما کردید باعث شد که دیشب خواب از چشمان من گرفته شود . پیش خودم گفتم دیگر از این دنیا چه می خواهی . تو که هر کار را کردی و هر راه را رفتی . این راه ، راهِ خداست نکند که بروی و مثل خیلی ها دست خالی برگردی . از فرصت استفاده کن . تا صبح فکرم را کردم . الان هم تصمیم خودم را گرفتم و گفتم پیش شما بیایم ، می خواهم دست پر برگردم . حاج آقا چکار کنم . » و گریه کرد و گفت : « حاج آقا بگذارید گناهانی را که کرده ام بگویم . » گفتم : « نه . من کشیش نیستم که بخواهی اعتراف کنی و گناهانت بخشیده شود . پیش خودت و خدا باشد . » گفت : « نه ، بعضی از گناهان را باید بگویم تا راهنماییم کنید . چون هر گناهی توبه مخصوص به خودش را می خواهد . » گفت تا آنجایی که شد راهنماییش کردم آن بنده خدا رفت مکه و بعد هم که برگشت به دیدن ما آمد . این مرجع تقلید به من فرمودند آقای نبوی یکی از کسانی که امسال حج او قبول شد این بنده خداست .

ص: 9

بهترین محرم عمر

حالا من به ذهنم رسید امشب که شب اول ماه محرم است . این خاطره را برای شما تعریف کنم که از آن نتیجه بگیریم . آقایان و خانم ها ، ماه محرمی دارد فرا می رسد و پیش رو داریم که خدا گفته است یکسال آمادگی آن را برای ورود در این ماه در خود ایجاد کنید . معلوم می شود که خیلی چیزها در این ماه هست . بیاییم امشب که اول ماه محرم هست در این انجمن مقدس یک تصمیمی بگیریم . هم منِ گوینده و هم شما شنونده با خودمان عهد ببندیم که معلوم نیست که محرم دیگر ما باشیم یا نباشیم . با ما که تعارف ندارد . یک سری به این قبرستان ها بزنید . اخیرا بالای سر قبر ها عکسها را هم می زنند . نگاه کنید این مرگ به پیر و جوان رحم نمی کند . بیایید امسال محرممان را محرمی بکنیم که وقتی آخرِ کار می گویند چه کسی بیشتر بهره برداری کرد . اسم من و شما جزء آن کسانی باشد که بیشترین استفاده را از این ماه محرم برده ایم . حالا چه کسی بیشترین استفاده می کند ؟ ما امام حسینی را داریم که در همین ماه محرم در همین عاشورا از هزار و چهار صد سال پیش تا الان ، امثال حربن یزید ریاحی را با یک نگاه عوض کردند. بایک نگاه عوضشون کرده , من و شما هرچه قدر بد باشیم . بگذار بروم بالاتر ، هر چه قدر جنایت کرده باشیم . هرچه قدر بدی کرده باشیم دیگر بدی هایمان به اندازه حربن یزید ریاحی نیست . می دانید چرا ؟ چون من و شما هر کاری کرده باشیم دیگر بدن حضرت زینب سلام الله علیها را نلرزانده ایم . باعث وحشت ایشان نشده ایم . می دانید چه گناه کبیره ای است . چه گناه نابخشودنی است . اما امام حسین علیه السلام بخشید . ما این امام حسین علیه السلام را داریم . ما از این نگاه ها می خواهیم . ما از ماه محرم یک همچون انتظاری را داریم . زهیر بن قین ( که شما همه پای منبر ها بزرگ شده اید ما همینطور اشاره می کنیم ، می گوییم و رد می شویم و نمی مانیم اصل قصه را بگوییم . ) عثمانی بود از طرفداران عثمان بود . کسی بود که حتی به گونه ای بغض امام حسین علیه السلام را هم در ماجرای عثمان داشت . اما وقتی خیمه زد در نزدیکی خیمه امام حسین علیه السلام و امام حسین علیه السلام در یک لحظه گفتند . یا الله مهمان نمی خواهید وارد خیمه شدند . تاریخ ثبت نکرده است که امام حسین علیه السلام به ایشان چه فرمودند . اما وقتی امام حسین علیه السلام از خیمه بیرون آمدند . زنش به امام حسین علیه السلام گفت این زهیر دیگر آن زهیر قبلی نیست . پاک عوض شده است . حسینی شد رفت به سوی امام حسین علیه السلام و جانش را فدای او کرد . ما از این نگاه ها می خواهیم . اما می خواهم این را به شما بگویم که محرم یک همچون برکاتی دارد . حیات جاودانه به انسان می بخشد و انسان را زنده می کند و این راهی که داریم حرکت می کنیم و می رویم پر از گرد و خاک است . و چشم ، چشم را نمی بیند و جدش پیغمبر علیه السلام فرمود ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه . (1)

ص: 10


1- [1]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج 1، ص 59 – 64،[2]. کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص: 264- 269

امام حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجات است و این چراغ روشن است . در این راه تاریک و پر از آشوب ، این چراغ امام حسین علیه السلام در ماه محرم دارد ما را به سمت خود می خواند . ما باید برویم واقعا حسینی بشویم . خوب ادای حسینی ها را در می آوریم بله . باید در بیاوریم . لباس مشکی می پوشیم . ادای عزادارها را در می آوریم . بله . باید ادای آنها را در بیاوریم . سینه می زنیم . ادای گریه کنندگان را در می آوریم . بله . باید هم این کار را بکنیم . اما همه این ها مقدمه ای برای آن نگاه است . آن نگاهی که امام حسین علیه السلام به ما بکند . بیشترین و والاترین بهره برداری در ماه محرم ، نزدیک شدن به امام حسین علیه السلام یعنی نزدیک شدن به خدای امام حسین علیه السلام است . هرکس به اینجا رسید به سر منزل مقصود رسیده است . اما اگر هر کسی نرسید باید ببیند که تا چه اندازه ای تلاش کرده است . این راه است .

موفق به گریه باشیم

یکی دیگر از فیوضاتی که در این ماه هست و من و شما باید از آن بهره بگیریم آن است که موفق شویم در این ماه محرم گریه کنیم برای ابا عبدالله الحسین علیه السلام تنها اینجور نیست که باران نمی آید و آب سفره های زیرزمینی دارد تمام می شود . این چشمه اشک من و شما هم خشک شده است . این مصیبتی بزرگ است . ماه محرم ماه تجدید پیمان و میثاق با ابی عبدالله است . یعنی راه برگشتن ، ما چه مسیری را طی کردیم که این اشک از ما گرفته شده است . خیلی خطرناک هست . من یک مطلبی را از کتاب مرحوم شیخ شوشتری ( اعلی الله مقامه شریف ) به نام خصائص الحسینیه برایتان بگویم : در این کتاب مرحوم شیخ می گوید : « من سوره مبارکه مؤمنون را در قرآن می خواندم فکرکردم خداوند این همه صفات را برای مؤمنان بیان می کند کدام یک از این صفات را من دارم . هرچه نگاه کردم دیدم این صفات مؤمنان یک دانه هم در وجود من نیست . خیلی حال بدی پیدا کردم . خیلی به حال خودم تأسف خوردم . خدایا یک عمر خودم را گول می زدم ، من فکر می کردم مؤمن هستم اما قرآن کریم مؤمن را کسی دیگر معرفی کرده است . من این صفات را ندارم . مدتی پریشان بودم اما یک مرتبه ، در لابه لای روایات ، روایتی را دیدم که این امید را به من برگرداند . » آن روایت چه بود ؟ مرحوم شیخ فرمود : « از امام صادق علیه السلام فرمودند هیچ مؤمنی نیست الا این که اگر نزد او سه مرتبه نام امام حسین علیه السلام را ببرند اشک او جاری می شود . این علامت مؤمن است . (1)

ص: 11


1- حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَی الْخَشَّابِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَرَ ترجمه: پدرم رحمة اللَّه علیه از سعد بن عبد اللَّه، از حسن بن موسی خشاب، از اسماعیل بن مهران، از علی بن ابی حمزه، از أبی بصیر نقل کرده که وی گفت: امام صادق علیه السّلام فرمودند: حضرت حسین بن علی فرمودند: من کشته اشگ هستم، هیچ مؤمنی من را یاد نمی کند مگر آنکه با یاد من طلب اشگ می کند. کامل الزیارات

گفت دست و پای خودم را جمع کردم . گفتم می خواهم خودم را امتحان کنم . این دیگر آخرین نشانه است . اگر این را هم نداشته باشم دیگر کجای من به مؤمن می خورد . این بود که سه مرتبه سلام کردم بر امام حسین علیه السلام و دیدم قطرات اشک خود به خود از چشمانم جاری شد . همان وقت سجده شکر کردم خدایا شکرت ، اگر الان صفات مؤمن را که قرآن ذکر کرده من ندارم ، حداقل این برایم باقی مانده است . هنوز می توانم امیدوار بشوم و بگویم مؤمن هستم . » مردم ، اگراین یک نشانه هم من و شما نداشته باشیم چه می شود ؟ این خیلی بد است . من گاهی اینجور مثال می زنم وقتی بنزین ماشین کم می شود چراغی به نام آمپر دارد که وقتی این چراغ روشن می شود دارد به راننده اعلام می کند که با این ماشین زیاد نمی توانی بروی ، به فکر باش . اگر به فکر نباشی ، دیگر ماشین از حرکت می ایستد . لذا وقتی چراغ روشن شد راننده به فکر می افتد . آقا این چراغ است . اگر هنگام شنیدن نام ابی عبدالله آن هم سه مرتبه اشک از چشم ما جاری نشد ، این آمپر روشن می شود . دارد به من و شما اعلام می کند که فلانی ، ببین چه مسیری را داری طی می کنی بیشتر از این دیگر نمی توانی ادامه بدهی . کارت به جای باریک می رسد اوضاع وخیم می شود . باید مواظب خودت باشی . باید ببینی چه لقمه ای داری می خوری . باید ببینی چه کاسبی برای خودت راه انداخته ای . باید ببینی چه راه کجی را داری می روی . باید برگردی . و اِلا وای به حال کسی که همین یک حالت را هم از دست بدهد .

ص: 12

ارزش اشک برای امام حسین علیه السلام

آن قدر اشک بر ابی عبدالله اهمیت دارد . در کتاب کامل الزیارات ، امام صادق علیه السلام می فرماید : « آتش جهنم آنچنان که وقتی اسم آن را می برند رنگ از چهره پیغمبر می بُرید ، آن می دانست که جهنم یعنی چه ؟ آتش جهنم آنچنان هست که اگر یک قطره اشک ابا عبدالله را در آن آتش جهنم بیندازند قادر است تمام آتش جهنم را خاموش کند(1) . این خیلی قیمت دارد . این خیلی ارزش دارد . لذا ماه محرم را چه کسی می تواند بهره برداری کند . کسی که بتواند اشک بیشتری در این ماه بریزد . آن کس که بیشتر بتواند براهل بیت علیهم السلام گریه کند و هر کس بتواند گریه کند در این دوره و زمانه ، معلوم است که کار او خیلی درست است . ارتباط او خیلی قوی است . چون ما عقیده داریم و روایت هم بر مبنای آن داریم . درباره همه این ها روایت داریم . هیچ کس نیست برای امام حسین علیه السلام اشک بریزد ، اِلا این که قبل از گریه کردن ، امام حسین علیه السلام یک نگاهی به او بیندازد . تا امام حسین علیه السلام نگاه نکند این اشک به خودش اجازه نمی دهد که بیرون بیاید . لذا آنهایی که گریه می کنند و اشک می ریزند باید قدر خودشان را بدانند چون امام حسین علیه السلام به آنها نگاه کرده است . امام حسین علیه السلام هم همینطوری به کسی نگاه نمی کند . نگاه می کند ببیند تو در طول سال چه کار کردی ؟ به پدر و مادرت خدمت کردی یا نه به دنبال هوا و هوس خودت بودی ، به استاد احترام گذاشتی ، به فکر ضعفا و فقرا بودی ، دل رحم بودی ، یاغی نبودی ، با وجودت ترس و وحشت را در دل دیگران نمی انداختی ، همه این ها را امام حسین علیه السلام در طول عمرت به آن نگاه می کند . اگر دید بچه مثبت هستی ، آن وقت امام حسین علیه السلام نگاه می کند از آن نگاه ها و اشکت جاری می شود . حرف دراین رابطه زیاد است . خدا به من و شما عمر و سلامتی بدهد . همین که شما عزیزان مثل این بلند گو ، مثل خود من ، گوینده و بلند گو بشوید به دیگران هم بگویید پای منبر بیایند جمع بشوند . شلوغ تر بشود و این حرفها به گوش دیگران بیشتر برسد . آن وقت عرض می کنم که امام حسین علیه السلام چه برکاتی دارد . خیلی برکات دارد که ما از آن غافل هستیم . می فهمیم اگر اشکمان در مراسم ابا عبدالله جاری نشود چه خسارت بزرگی است . می فهمیم اگر به اندازه ی بال مگس این مژه ها فقط خیس بشود ، عین عبارت داریم در روایت که اگر به اندازه بال مگس مژه خیس بشود باید سجده شکر به جا آورد . خدایا شکرت که به این اندازه به من توفیق دادی برای حسین علیه السلام گریه کنم . اما قربان اهل بیت علیهم السلام بروم مثل این که خودِ پیغمبر (ص) می دانستند یک زمانی آخر الزمان بشود و این چشمه های اشک هم خشک بشود . لذا تدبیری اندیشیدند و در یک کلام فرمودند : « مَن بَکی أو ابکی أو تَباکی علی الحُسین وَجَبَت لَه الجنَّه »کسی که بگرید یا بگریاند یا اگر این هنر را ندارد که دیگران را بگریاند و خودش هم نمی تواند گریه بکند . لا اقل ( تَباکی ) یعنی سرش را پایین بیندازد ، یعنی حالتی به خودش بگیرد که هر کس او را می بیند فکر کند که دارد گریه می کند اشکش در نمی آید اما وانمود کند که دارد گریه می کند . ( وَجَبَت لَه الجنه ) برای چه کسی این کار را کردی ؟ برای امام حسین علیه السلام خدا بهشت را برای تو واجب می کند . (2)

ص: 13


1- عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَدِیثٍ أَ مَا تَذْکُرُ مَا صُنِعَ بِهِ یَعْنِی بِالْحُسَیْنِ ع قُلْتُ بَلَی قَالَ أَ تَجْزَعُ قُلْتُ إِی وَ اللَّهِ وَ أَسْتَعْبِرُ بِذَلِکَ حَتَّی یَرَی أَهْلِی أَثَرَ ذَلِکَ عَلَیَّ فَأَمْتَنِعُ مِنَ الطَّعَامِ حَتَّی یَسْتَبِینَ ذَلِکَ فِی وَجْهِی فَقَالَ رَحِمَ اللَّهُ دَمْعَتَکَ أَمَا إِنَّکَ مِنَ الَّذِینَ یُعَدُّونَ مِنْ أَهْلِ الْجَزَعِ لَنَا وَ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا أَمَا إِنَّکَ سَتَرَی عِنْدَ مَوْتِکَ حُضُورَ آبَائِی لَکَ وَ وَصِیَّتَهُمْ مَلَکَ الْمَوْتِ بِکَ وَ مَا یَلْقَوْنَکَ بِهِ مِنَ الْبِشَارَةِ أَفْضَلُ وَ لَمَلَکُ الْمَوْتِ أَرَقُّ عَلَیْکَ وَ أَشَدُّ رَحْمَةً لَکَ مِنَ الْأُمِّ الشَّفِیقَةِ عَلَی وَلَدِهَا إِلَی أَنْ قَالَ مَا بَکَی أَحَدٌ رَحْمَةً لَنَا وَ لِمَا لَقِینَا إِلَّا رَحِمَهُ اللَّهُ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ الدَّمْعَةُ مِنْ عَیْنِهِ فَإِذَا سَالَ دُمُوعُهُ عَلَی خَدِّهِ فَلَوْ أَنَّ قَطْرَةً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِی جَهَنَّمَ لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا حَتَّی لَا یُوجَدَ لَهَا حَرٌّ وَ ذَکَرَ حَدِیثاً طَوِیلًا یَتَضَمَّنُ ثَوَاباً جَزِیلًا یَقُولُ فِیهِ وَ مَا مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ لَنَا إِلَّا نُعِّمَتْ بِالنَّظَرِ إِلَی الْکَوْثَرِ وَ سُقِیَتْ مِنْهُ مَعَ مَنْ أَحَبَّنا مسمع بن عبدالملک گوید: امام صادق علیه السلام در حدیثی به من فرمود: آیا یاد می کنی که چه کردند با امام حسین علیه السلام گفتم بله، فرمودند آیا جزع و بی تابی می کنی؟ گفتم آری بخدا قسم و بدین خاطر گریه می کنم اشک می ریزم تا اینکه اهل خانه ام اثر اشک را در من می بینند و از طعام امتناع می کنم تا اینکه اشک در رخسارم نمایان می شود.حضرت فرمودند: خداوند اشکت را رحمت کند بدرستیکه تو از کسانی هستی که از اهل جزع برای ما و از آنانیکه بسبب شادی ما شادی می کند و بخاطر حزن ما محزون می شوند شمرده می شوند و بدرستیکه تو هنگام مرگت حاضر شدن پدران من را نزد آمده و توصیه کردن ایشان در مورد تو به ملک الموت را خواهی دید و آنچه که بدین خاطر از بشارت به تو می دهند بهتر و افضل می باشد، هیچ کسی از روی رحمت به ما و بخاطر آنچه که به ما وارد شده بر ما گریه نمی کند مگر اینکه خداوند قبل از اینکه اشک از چشمهایش در جهنم بیفتد قطعاً حرارت جهنم را خاموش خواهد نمود تا اینکه دیگر هیچ حرارتی نداشته باشد و هیچ چشمی نیست که بر ما گریه کند مگر اینکه به نگاه به کوثر بهره مند خواهد شود و از آن به همراه آنانیکه ما را دوست دارند سیراب خواهد شد.(وسائل الشیعه/ج14/ص508)
2- قال الصادق علیه السلام: یَا أَبَا عُمَارَةَ أَنْشِدْنِی فِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ قَالَ فَأَنْشَدْتُهُ فَبَکَی ثُمَّ أَنْشَدْتُهُ فَبَکَی قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا زِلْتُ أُنْشِدُهُ وَ یَبْکِی حَتَّی سَمِعْتُ الْبُکَاءَ مِنَ الدَّارِ قَالَ فَقَالَ یَا اَبَا عُمَارَةَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ شِعْراً فَأَبْکَی خَمْسِینَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَأَبْکَی ثَلَاثِینَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَأَبْکَی عِشْرِینَ فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَأَبْکَی عَشَرَةً فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَأَبْکَی وَاحِداً فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَبَکَی فَلَهُ الْجَنَّةُ وَ مَنْ أَنْشَدَ فِی الْحُسَیْنِ شِعْراً فَتَبَاکَی فَلَهُ الْجَنَّةُ. امام صادق علیه السلام فرمودند: ای ابا عماره درباره حسین ابن علی علیه السلام شعری بگو؛ من عرض کردم شعر گفته ام. پس حضرت گریه کردند، و من شعر گفتم و ایشان گریستند. سپس فرمودند تو را به خدا قسم دائم شعر بگو و باز گریه نمودند تا اینکه از داخل خانه صدای گریه بلند شد. پس فرمودند ای ابا عماره! کسی که برای حسین بن علی شعری بگوید و پنجاه نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و اگر برای آن حضرت شعری بگوید و سی نفر را بگریاند، برای او بهشت است، و اگر برای آن حضرت شعری بگوید و بیست نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و اگر برای امام حسین علیه السلام شعری گوید و ده نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و اگر درباره آن حضرت شعری بگوید و یک نفر را بگریاند، بهشت برای اوست، و اگر برای آن حضرت شعری گفته و خودش بگرید، بهشت برای اوست، و اگر دربارۀ امام حسین علیه السلام شعری بخواند و خودش را به حالت گریه درآورد؛ پس بهشت برای اوست. (بحار الانوار/ج44/ص282)

روضه

السلام علیک یا سیدی و مولای یا ابا عبدالله

که دید حُسنِ تو را ، به دیده آب نگشت

که دل نهاد به عشق تو ، کباب نگشت

تویی که عالم امکان ، زِ یُمنِ هستی توست ای حسین

وجود جز به وجود تو ، انتخاب نگشت

به تارُکِ تو برازنده ، تاجِ کرَّمناست

که جز به شأن شریف تو این خطاب نگشت

کدام شاه و گدا حلقه زد به درگه کرمت

که هر دعا به لب آورد مستجاب نگشت

حسین فاطمه ، ماییم و درگه کرمت

که حُر ، به درگه تو آمد و جواب نگشت

مگر نه او سَرِ رَه بِبَست بر تو روی عناد

نمود توبه و مستوجب عذاب نگشت

نوشته اند روز عاشورا به غلامش گفت دستان مرا با طناب ببند . که بعضی از نقل ها نوشته است بند های کفشش را به هم بست ، و به گردنش انداخت . یعنی این نشانه ندامت آن عبدی است که از مولای خود فرار کرده بود . آمد مقابل سید الشهداء .

حُرِّ خطاکارم ، پریشانم ، آقا از کرده های خود پشیمانم ،

دیدند ابی عبدالله (علیه السلام) آغوششون را باز کردند فرمودند : « اِلیَّ اِلیَّ » یعنی بیا پیش خودم . حر احساس کرد در اقیانوس بیکران رحمت خدا قرار گرفته است . لذا عرض کرد ، آقا ، اولین کسی بودم که راه را بر شما بستم . اجازه بدهید اولین کسی باشم که جان ناقابلم را فدای شما کنم . إذن میدان گرفت . جنگ نمایانی کرد . یک وقت از وسط میدان صدا زد : یا حسین ، منم رفتم خداحافظ . طولی نکشید ، احساس کرد کسی سرش را به دامن گرفته است . چشمانش را باز کرد دید سرش در دامن حسین (علیه السلام)

ص: 14

هست .(1)

یا ابا عبدالله اگر حر در تمام عمر ، فقط یک مرتبه گفت یا حسین ، شما سرش را به دامن گرفتید ، آقا جان چه کاری خواهید کرد با آن کسی که یک عمر دارد می گوید یا حسین . به خودت قسم تا یادم می آید از همان بچگی ماه محرم سیاه می پوشیدم در این جلسات شرکت می کردم و می گفتم یا حسین . به امید آن لحظه ای که بیایی سرم را به دامن بگیرید امشب روضه من فقط همین یک جمله باشد و از همه شما التماس دعا دارم . بگویم این آقایی که همه من و شما انتظار داریم ، لحظه جان دادن ما بیاید وسرمان را به دامن خود بگیرد نمی دانم چرا روز عاشورا کسی نبود سر خودِ حسین را به دامن بگیرد . ناچار آقا دست بردند و خاک گرم کربلا .

سه مرتبه به قصد فرج مولایمان آقا امام زمان (ع) ، یا حسین ، یا حسین ، یا حسین

صلوات الله و سلامُهُ علیکَ یا رسول الله و علی اهل بیتک المظلومین

دعا

بحقهم وشئونِهِم ایِّد امامَ زماننا

خدایا به حقیقت سید الشهداء فرج آقا ، امام زمانمان نزدیک بفرما (الهی آمین)

از بقیه ی غیبت آقا صرف نظر بفر ما ( الهی آمین )

خدایا لبخند رضایت امام زمان( عج) بر اعمال ما جاری بفرما ( الهی آمین )

این قلیل توسلات از همه ما به شایستگی قبول بفرما ( الهی آمین )

ص: 15


1- رجوع کنید به ابن اعثم کوفی، ج5، ص101؛ اخطب خوارزم، ج2، ص13.رجوع کنید به بلاذری، ج2، ص476، 489، 494، 517؛ طبری، ج5، ص428_429، 434_435، 437، 440_ 441؛ مفید، ج2، ص102_104.

ثوابی از این جلسه به روی ، شهدا ، صُلحاء ، مؤمنین ، مؤمنات ، کسانی که در این مجالس سالها یا حسین می گفتند و دستشان از این دنیا کوتاه است عائد و واصل بفر ما . ( الهی آمین )

مراجع عظام تقلید ، همه ی خدمت گزاران به آستان مقدس تشیع همه را به سلامت بدار . ( الهی آمین )

خدایا به حقیقت این ماه محرم الحرام ، توفیق بهره برداری هر چه بیشتر در این ماه به ما کرامت بفرما .( الهی آمین )

به حقیقت این ماهِ عزای سید الشهداء آخرین کلام ما در این دنیا ، اولین کلام ما در آخرت ، نام مقدس حسین و اولاد حسین قرار بده ( الهی آمین )

کمترین عنایتی که در این ماه محرم به ما می کنی یک سفر زیارتی کربلا ، با معرفت ، قسمت و روزی ما بفرما ( الهی آمین )

به حقیقت سید الشهداء مریضان را لباس عافیت بپوشان ( الهی آمین ) قرض مقروضین ادا بفرما ( الهی آمین )

آبرویِ آبرومندان حفظ کن ( الهی آمین )

حاجات اهل مجلس ما ، فرد اَندر فرد برآورده به خیر بفرما ( الهی آمین )

رَحِمَ الله من یَقراُ الفاتحه مع الصلوات

پایان

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109