چهل حدیث عزاداری

مشخصات کتاب

سرشناسه:محدثی، جواد، 1331 -

Mohadesi, Javad

عنوان و نام پدیدآور:چهل حدیث عزاداری/ تهیه و تنظیم جواد محدثی.

مشخصات نشر:قم: نشر معروف، 1380.

مشخصات ظاهری:64ص.؛ 10/5×13/5 س م.

شابک:1000ریال: 964-6739-7-17 ؛ 600 ریال (چاپ دوم)

وضعیت فهرست نویسی:برون سپاری

یادداشت:فارسی - عربی.

یادداشت:چاپ دوم: پاییز 1375.

یادداشت:چاپ پنجم: 1384.

یادداشت:کتابنامه به صورت زیرنویس.

موضوع:اربعینات -- قرن 14

موضوع:احادیث شیعه -- قرن 14

موضوع:سوگواریها -- احادیث.

رده بندی کنگره:BP143/9/م265چ94 1379

رده بندی دیویی:218/297

شماره کتابشناسی ملی:م 79-12717

ص :1

اشاره

ص :2

چهل حدیث عزاداری

تهیه و تنظیم جواد محدثی

ص :3

فهرست

ص :4

فهرست

ص :5

ص :6

مقدمه

اشاره

بسم اللّه الرحمن الرحیم

عزاداری، احیاء خط خون و شهادت

زندانی کردن «نور» در حصار شب، شیوۀ کهن ستمگران حاکم، در برخورد و مقابله با «حق» بوده است. خطّ فکری و سیاسی امامان شیعه، از همین رو همواره از سوی قدرتها، مورد تضییق و محدویت و انزوای تحمیلی قرار گرفته بود.

طبیعی است که در چنان شرایط، نوشتن و گفتن و سرودن و نشر تفکر و راه و خطّ آنان، از اسلوبهای مؤثر شیعه به حساب می آمد و پیروان حق، با زبان و قلم و شعر و مرثیه و اشک و عزاداری، در «احیاء امر ائمّه» و زنده نگهداشتن حماسه ها و بیان فضایلشان تلاش می کردند.

ص:7

در آن عصر خفقان، طرح «خط امامان»، نوعی مبارزۀ سیاسی اجتماعی بود و خطرها در پی داشت.

ذکرها و یادها، جهاد بود.

جلسات انس و دیدار شیعیان، وسیله ای برای الهام گیری و یافتن محورهای «وحدت مکتبی» به حساب می آمد و شعر و مرثیه و نوحه و گریستن و عزاداری بر شهیدان کربلا و سید الشهدا و مظلومیّت اهل بیت علیهم السلام در آن عصر «نتوانستن» ها، ابعادی از مسألۀ زنده نگهداشتن مشعل حق و دعوت به «نور» و «ایمان» بود.

سروده های موضعدار شاعران شیعی، آنچه که به اهل بیت مربوط می شد، بطور عمده دو محور اساسی داشت: 1. مدایح. 2. مراثی استفاده از مدح و مرثیه، همواره بعنوان اهرمی در دفاع از حق و مبارزه با حکومتهای جور، مورد استفاده قرار می گرفت.

ص:8

برپایی مراسم سوگواری برای ائمه و احیای خاطرۀ شکوهمند و الهام بخش حیات و جهاد و شهادتشان، همواره در تاریخ، حرکت آفرین و بیدارگر بوده است.

سنّت شعر گفتن و مرثیه خواندن و گریستن و گریاندن در مجالس سوگ اهل بیت نیز، مورد تشویق و دستور امامان بود، چرا که عزاداری، رساندن صدای مظلومیّت آل علی به گوش مسلمانان بود و رسالتی عظیم داشت. اقامۀ مجالس به یاد آنان، بیان رنجهای جانکاه پیشوایان حق و خون دلهای ائمۀ عدل، فاش ساختن و آشکار کردن نالۀ مظلومانۀ آنان در هیاهوی پرفریب اغواگران بود و عزاداری برای شهید، انتقال فرهنگ شهادت به نسلهای آینده تلقّی می شد... و این خط همچنان ادامه یافت، تا اکنون. (1) در اینگونه مجالس، احساس و عاطفه، به کمک شعور

ص:9

می آید و مکتب عاشورا زنده می ماند و اشک، زبان گویای احساسهای عمیق یک انسان متعهّد و پای بند به خطّ حسینی و کربلایی است. اشک، دلیل عشق است و نشانۀ پیوند. اشک، زبان دل است و شاهد شوق.

دلی که به حسین علیه السلام و اهل بیت پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم عشق دارد، بی شک در سوگ آنان می گرید و با این گریه، مهر و علاقۀ درونی خود را نشان می دهد و گریه بر حسین علیه السلام تجدید بیعت با «کربلا» و فرهنگ شهادت است و امضای راه خونین شهیدان.

اشک، خون می سازد و مجاهد و شهید می پرورد.

جبهه های گرم ایران اسلامی در سالهای «دفاع مقدس»، گویاترین و زنده ترین سندی است که نشان می دهد چگونه عشق عاشورایی و مراسم نوحه خوانی و اشک ریختن بر سالار شهیدان، محرّم را ماه «پیروزی خون

ص:10

بر شمشیر» می سازد و اشک را به سلاحی کاری و مؤثّر تبدیل می کند.

سابقۀ عزاداری و سوگواری بر مظلومیّت خاندان پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم بسیار دیرینه است و خود پیامبر و علی و فاطمه و... علیهم السلام و فرشتگان و کرّوبیان و جنّ و انس بر مظلومیّت «آل اللّه» گریسته و مجالس عزا و گریه بر پا کرده اند. حتی انبیای گذشته هم اشکی ریزان و دلی سوزان و توسّل و توجّهی به خاندان عصمت و اسوه های شهادت داشته اند (1).

شبهه آفرینیهای کج فهمان یا مغرضان نسبت به مسألۀ گریستن و عزاداری و توسّل و اقامه مراسم و شعائر دینی در سوگ امامان مظلوم و شهید، جز از بی خبری آنان

ص:11

از تعالیم اسلام و دستورها و سنتهای پیامبر اسلام، نشأت نمی گیرد این مجموعۀ چهل حدیث که پیش رو دارید، برخی از احادیث مربوط به این سنّت ارزشمند و سازنده را در بردارد. امید است که آشنایی با فرهنگ دینی و عمل به آن، وسیلۀ نجات ما و سبب شفاعت «اهل بیت» از ما در روز قیامت گردد. قم جواد محدثی فروردین 1375

ص:12

حدیث اول: آتش عشق حسینی

قال رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم:

انّ لقتل الحسین علیه السلام حرارة فی قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.

پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556.

ص:13

حدیث دوم: عاشورا، روز غم

قال الرضا علیه السلام:

من کان یوم عاشورا یوم مصیبته و حزنه و بکائه جعل اللّه عزّ و جلّ یوم القیامة یوم فرحه و سروره.

امام رضا علیه السلام فرمود: هر کس که عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد، خداوند روز قیامت را برای او روز شادی و سرور قرار می دهد. بحار الانوار، ج 44، ص 284.

ص:14

حدیث سوم: محرّم، ماه سوگواری

قال الرّضا علیه السلام:

کان ابی اذا دخل شهر المحرّم لا یری ضاحکا و کانت الکابة تغلب علیه حتّی یمضی منه عشرة ایّام، فاذا کان الیوم العاشر کان ذلک الیوم یوم مصیبته و حزنه و بکائه...

امام رضا علیه السلام فرمود: هر گاه ماه محرّم فرا می رسید، پدرم (موسی بن

ص:15

جعفر علیه السلام) دیگر خندان دیده نمی شد و غم و افسردگی بر او غلبه می یافت تا آن که ده روز از محرّم می گذشت، روز دهم محرّم که می شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریۀ پدرم بود. امالی صدوق، ص 111

ص:16

حدیث چهارم: دیده های خندان

قال رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سّلم:

یا فاطمة! کلّ عین باکیه یوم القیامة الاّ عین بکت علی مصاب الحسین فانّها ضاحکة مستبشرة بنعیم الجنّة.

پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سّلم فرمود: فاطمه جان! روز قیامت هر چشمی گریان است، مگر چشمی که در مصیبت و عزای حسین گریسته باشد، که آن چشم در قیامت خندان است و به نعمتهای بهشتی مژده داده می شود. بحار الانوار، ج 44، ص 293.

ص:17

حدیث پنجم: سالگرد سوگ حسین

عن الصّادق علیه السلام:

نیح علی الحسین بن علیّ سنة فی کلّ یوم و لیلة و ثلاث سنین من الیوم الّذی اصیب فیه.

حضرت صادق علیه السلام فرمود: یک سال تمام، هر شب و روز بر حسین بن علی علیه السلام نوحه خوانی شد و سه سال، در روز شهادتش سوگواری برپا گشت. بحار الانوار، ج 79، ص 102.

ص:18

حدیث ششم: بودجۀ عزاداری

قال الصّادق علیه السلام:

قال لی ابی: یا جعفر! اوقف لی من منالی کذا و کذا النّوادب تندبنی عشر سنین بمنی ایّام منی.

امام صادق علیه السلام می فرماید: پدرم امام باقر علیه السلام به من فرمود: ای جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان کن که به مدّت ده سال در «منا» در ایام حجّ، بر من نوحه خوانی و سوگواری کنند. بحار الانوار، ج 46، ص 220.

ص:19

حدیث هفتم: نوحه خوانی سنّتی

عن ابی هارون المکفوف قال:

دخلت علی ابی عبد الله علیه السلام فقال لی: انشدنی، فأنشدته فقال: لا، کما تنشدون و کما ترثیه عند قبره...

ابو هارون مکفوف می گوید: خدمت حضرت صادق علیه السلام رسیدم. امام به من فرمود: «برایم شعر بخوان». پس برایش اشعاری خواندم. فرمود: اینطور نه، همان طور که (برای خودتان) شعر خوانی می کنید و همانگونه که نزد قبر حضرت سید الشهدا مرثیه می خوانی. بحار الانوار، ج 44، ص 287.

ص:20

حدیث هشتم: پاداش شعر گفتن برای حسین علیه السلام

قال الصّادق علیه السلام:

ما من احد قال فی الحسین شعرا فبکی و ابکی به الاّ اوجب اللّه له الجنّة و غفر له.

امام صادق علیه السلام به جعفر بن عفان فرمود: هیچ کس نیست که دربارۀ حسین علیه السلام شعری بسراید و بگرید و با آن بگریاند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می کند و او را می آمرزد. رجال شیخ طوسی، ص 289.

ص:21

حدیث نهم: سرودن برای اهل بیت علیهم السلام

قال الصّادق علیه السلام:

من قال فینا بیت شعر بنی اللّه له بیتا فی الجنّة.

امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس در راه ما و برای ما یک بیت شعر بسراید، خداوند برای او خانه ای در بهشت، بنا می کند. وسائل الشیعه، ج 10، ص 467.

ص:22

حدیث دهم: اصحاب مدح و مرثیه

قال الصّادق علیه السلام:

الحمد للّه الّذی جعل فی النّاس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی لنا.

امام صادق علیه السلام فرمود: خدا را سپاس که در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما می آیند و بر ما وارد می شوند و ما را مدح و مرثیه می گویند. وسائل الشیعه، ج 10، ص 469.

ص:23

حدیث یازدهم: شعر خوانی در ایّام عزا

قال الرّضا علیه السّلام:

یا دعبل! احب ان تنشدنی شعرا فانّ هذه الایّام حزن کانت علینا اهل البیت علیه السّلام.

امام رضا علیه السّلام به دعبل (شاعر اهل بیت) فرمود: ای دعبل! دوست دارم که برایم شعری بسرایی و بخوانی، چرا که این روزها (ایام عاشورا) روز اندوه و غمی است که بر ما خاندان رفته است. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 567.

ص:24

حدیث دوازدهم: مرثیه، نصرت اهل بیت علیهم السّلام

عن الرّضا علیه السّلام:

یا دعبل! ارث الحسین علیه السّلام فانت ناصرنا و مادحنا ما دمت حیّا فلا تقصر عن نصرنا ما استطعت.

امام رضا علیه السّلام فرمود: ای دعبل! برای حسین بن علی علیه السّلام مرثیه بگو، تو تا زنده ای، یاور و ستایشگر مایی، پی تا می توانی، از یاری ما کوتاهی مکن. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 567.

ص:25

حدیث سیزدهم: شیعیان همراه و همدل

قال علیّ علیه السّلام:

انّ اللّه... اختار لنا شیعة ینصروننا و یفرحون بفرحنا و یحزنون لحزننا.

علی علیه السّلام فرمود: خداوند برای ما، شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را یاری می کنند، با خوشحالی ما خوشحال می شوند و در اندوه و غم ما، محزون می گردند. غرر الحکم، ج 1، ص 235.

ص:26

حدیث چهاردهم: کشتۀ اشک

قال الحسین علیه السّلام:

انا قتیل العبرة لا یذکرنی مؤمن الاّ بکی.

حسین بن علی علیه السّلام فرمود: من کشته اشکم. هیچ مؤمنی مرا یاد نمی کند مگر آنکه (بخاطر مصیبتهایم) گریه می کند. بحار الانوار، ج 44، ص 279.

ص:27

حدیث پانزدهم: یک قطره اشک

قال الحسین علیه السّلام:

من دمعت عیناه فینا قطرة بوّأه اللّه عزّ و جلّ الجنّة.

حسین بن علی علیه السّلام فرمود: چشمان هر کس که در مصیبتهای ما قطره ای اشک بریزد، خداوند او را در بهشت جای می دهد. احقاق الحق، ج 5، ص 523.

ص:28

حدیث شانزدهم: بهشت، پاداش عزاداری

قال علی بن الحسین السّجاد علیه السّلام:

ایّما مؤمن دمعت عیناه لقتل الحسین و من معه حتّی یسیل علی خدّیه بوّأه اللّه فی الجنّة غرفا.

امام سجّاد علیه السّلام فرمود: هر مؤمنی که چشمانش برای کشته شدن حسین بن علی علیه السّلام و همراهانش اشکبار شود و اشک بر صورتش جاری گردد، خداوند او را در غرفه های بهشتی جای می دهد. ینابیع الموده، ص 429.

ص:29

حدیث هفدهم: به یاد فرزندان فاطمه علیها السّلام

قال السّجاد علیه السّلام:

انّی لم اذکر مصرع بنی فاطمة الاّ خنقتنی لذلک عبرة.

امام سجاد علیه السّلام فرمود: من هرگز شهادت فرزندان فاطمه علیها السلام را به یاد نیاوردم، مگر آنکه بخاطر آن، چشمانم اشکبار گشت. بحار الانوار، ج 46، ص 109.

ص:30

حدیث هیجدهم: سوگواری در خانه ها

قال الباقر علیه السّلام:

ثم لیندب الحسین و یبکیه و یأمر من فی داره بالبکاء علیه و یقیم فی داره مصیبته باظهار الجزع علیه و یتلاقون بالبکاء بعضهم بعضا فی البیوت و لیعزّ بعضهم بعضا بمصاب الحسین علیه السّلام.

امام باقر علیه السّلام نسبت به کسانی که در روز عاشورا نمی توانند به زیارت آن حضرت بروند، اینگونه دستور

ص:31

عزاداری دادند و فرمودند: بر حسین علیه السّلام ندبه و عزاداری و گریه کند و به اهل خانۀ خود دستور دهد که بر او بگریند و در خانه اش با اظهار گریه و ناله بر حسین علیه السّلام، مراسم عزاداری بر پا کند و یکدیگر را با گریه و تعزیت و تسلیت گویی در سوگ حسین علیه السّلام در خانه هایشان ملاقات کنند. کامل الزیارات، ص 175.

ص:32

حدیث نوزدهم: اشک علی علیه السّلام در سوگ شهدای کربلا

قال الباقر علیه السّلام:

مرّ علیّ بکربلا فی اثنین من اصحابه قال: فلمّا مرّ بها ترقرقت عیناه للبکاء ثمّ قال: هذا مناخ رکابهم و هذا ملقی رحالهم و هیهنا تهراق دماؤهم، طوبی لک من تربة علیک تهراق دماء الأحبّة.

امام باقر علیه السّلام فرمود: امیر المؤمنین علیه السّلام با دو تن از یارانش از «کربلا» گذر

ص:33

کردند، حضرت، هنگام عبور از آنجا، چشمهایش اشک آلود شد، سپس فرمود: اینجا مرکبهایشان بر زمین می خوابد، اینجا محلّ بارافکندنشان است و اینجا خونهایشان ریخته می شود، خوشا به حال تو ای خاکی که خون دوستان بر روی تو ریخته می شود! بحار الانوار، ج 44، ص 258

ص:34

حدیث بیستم: اشک، حجاب دوزخ

قال الباقر علیه السّلام:

ما من رجل ذکرنا او ذکرنا عنده یخرج من عینیه ماء و لو مثل جناح البعوضة الاّ بنی اللّه له بیتا فی الجنّة و جعل ذلک الدّمع حجابا بینه و بین النّار.

امام باقر علیه السّلام پس از شنیدن سروده های «کمیت» درباره اهل بیت، گریست و سپس فرمود: هیچ کس نیست که ما را یاد کند، یا نزد او از ما یاد شود و از چشمانش هر چند به اندازۀ بال پشه ای

ص:35

اشک آید، مگر آنکه خداوند برایش در بهشت، خانه ای بنا کند و آن اشک را حجاب میان او و آتش دوزخ قرار دهد. الغدیر، ج 2، ص 202.

ص:36

حدیث بیست و یکم: بیست سال گریه

قال الصّادق علیه السّلام:

بکی علیّ بن الحسین علیه السّلام عشرین سنة و ما وضع بین یدیه طعام الاّ بکی.

امام صادق علیه السّلام فرمود: امام زین العابدین علیه السّلام بیست ساله (به یاد عاشورا) گریست و هرگز طعامی پیش روی او نمی گذاشتند مگر اینکه گریه می کرد. بحار الانوار، ج 46، ص 108.

ص:37

حدیث بیست و دوم: ادب سوگواری

قال الصّادق علیه السّلام:

لمّا مات ابراهیم بن رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم حملت عین رسول اللّه بالدموع ثمّ قال النّبی صلی اللّه علیه و آله و سلّم: تدمع العین و یحزن القلب و لا نقول ما یسخط الرّب و انّا بک یا ابراهیم لمحزونون.

امام صادق علیه السّلام فرمود: چون ابراهیم پسر رسول خدا از دنیا رفت،

ص:38

چشم پیامبر پر از اشک شد. سپس پیامبر فرمود: چشم، اشکبار می شود و دل غمگین می گردد، ولی چیزی نمی گوییم که خدا را به خشم آورد، و ما در سوگ تو ای ابراهیم اندوهناکیم. بحار الانوار، ج 22، ص 157.

ص:39

حدیث بیست و سوم: چشمهای اشکبار

قال الصّادق علیه السّلام:

من ذکرنا عنده ففاضت عیناه حرّم اللّه وجهه علی النّار.

امام صادق علیه السّلام فرمود: نزد هر کس که از ما (و مظلومیت ما) یاد شود و چشمانش پر از اشک گردد، خداوند چهره اش را بر آتش دوزخ حرام می کند. بحار الانوار، ج 44، ص 285.

ص:40

حدیث بیست و چهارم: احیاء خط اهل بیت علیهم السّلام

قال الصّادق علیه السّلام:

تزاوروا و تلاقوا و تذاکروا و احیوا امرنا.

امام صادق علیه السّلام فرمود: به زیارت و دیدار یکدیگر بروید، با هم به سخن و مذاکره بنشینید و امر ما را (کنایه از حکومت و رهبری) زنده کنید. بحار الانوار، ج 71، ص 352.

ص:41

حدیث بیست و پنجم: مجالس حسینی

قال الصّادق علیه السّلام للفضیل:

تجلسون و تحدّثون؟ فقال: نعم، قال: انّ تلک المجالس احبّها فأحیوا امرنا، فرحم اللّه من احیی امرنا.

امام صادق علیه السّلام از «فضیل» پرسید: آیا (دور هم) می نشینید و حدیث و سخن می گویید؟ گفت: آری

ص:42

فرمود: اینگونه مجالس را دوست دارم، پس امر (امامت) ما را زنده بدارید. خدای رحمت کند کسی را که امر و راه ما را احیا کند. وسائل الشیعه، ج 10، ص 392.

ص:43

حدیث بیست و ششم: اشکهای ارزشمند

قال الصّادق علیه السّلام:

... رحم اللّه دمعتک، اما انّک من الّذین یعدّون من اهل الجزع لنا و الّذین یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا، اما انّک ستری عند موتک حضور آبائی لک...

امام صادق علیه السّلام به «مسمع» که از سوگواران و گریه کنندگان بر عزای حسینی بود، فرمود:

ص:44

خدای، اشک تو را مورد رحمت قرار دهد. آگاه باش، تو از آنانی که از دلسوختگان ما به شمار می آیند، و از آنانی که با شادی ما شاد می شوند و با اندوه ما غمگین می گردند. آگاه باش! تو هنگام مرگ، شاهد حضور پدرانم بر بالین خویش خواهی بود. وسائل الشیعه، ج 10، ص 397.

ص:45

حدیث بیست و هفتم: دلهای سوخته

قال الصّادق علیه السّلام:

اللّهم... و ارحم تلک الأعین الّتی جرت دموعها رحمة لنا و ارحم تلک القلوب الّتی جزعت و احترقت لنا و ارحم الصرخة الّتی کانت لنا.

امام صادق علیه السّلام بر سجّادۀ خود نشسته و بر زائران و سوگواران اهل بیت، چنین دعا می کرد و می فرمود: خدایا... آن دیدگان را که اشکهایش در راه ترحّم و

ص:46

عاطفه بر ما جاری شده و دلهایی را که بخاطر ما نالان گشته و سوخته و آن فریادها و ناله هایی را که در راه ما بوده است، مورد رحمت قرار بده. بحار الانوار، ج 98، ص 8.

ص:47

حدیث بیست و هشتم: گریه بر مظلومیت شیعه

قال الصادق علیه السّلام:

من دمعت عینه فینا دمعة لدم سفک لنا او حقّ لنا نقصناه او عرض انتهک لنا او لأحد من شیعتنا بوّأه الله تعالی بها فی الجنّة حقبا.

امام صادق علیه السّلام فرمود: هر کس که چشمش در راه ما گریان شود، بخاطر خونی که از ما ریخته شده است، یا حقی که از ما گرفته اند، یا آبرویی که از ما یا یکی از شیعیان ما برده و

ص:48

هتک حرمت کرده اند، خدای متعال به همین سبب، او را در بهشت جاودان، برای ابد جای می دهد. امالی شیخ مفید، ص 175.

ص:49

حدیث بیست و نهم: ثواب بی حساب

قال الصّادق علیه السّلام:

لکلّ شییء ثواب الاّ الدمعة فینا.

امام صادق علیه السّلام فرمود: هر چیزی پاداش و مزدی دارد، مگر اشکی که برای ما ریخته شود (که چیزی با آن برابری نمی کند و مزد بی اندازه دارد.) جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 548.

ص:50

حدیث سی ام: کوثر و اشک

قال الصّادق علیه السّلام:

ما من عین بکت لنا الاّ نعّمت بالنّظر الی الکوثر و سقیت منه.

امام صادق علیه السّلام فرمود: هیچ چشمی نیست که برای ما بگرید، مگر اینکه برخوردار از نعمت نگاه به «کوثر» می شود و از آن سیرابش می کنند. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 554.

ص:51

حدیث سی و یکم: گریۀ آسمان

عن الصّادق علیه السّلام:

یا زرارة! انّ السّماء بکت علی الحسین اربعین صباحا.

امام صادق علیه السّلام فرمود: ای زراره! آسمان چهل روز، در سوگ حسین بن علی علیه السّلام گریه کرد. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 552.

ص:52

حدیث سی و دوم: گریه و اندوه مطلوب

قال الصّادق علیه السّلام:

کلّ الجزع و البکاء مکروه سوی الجزع و البکاء علی الحسین علیه السّلام.

امام صادق علیه السّلام فرمود: هر نالیدن و گریه ای مکروه است، مگر ناله و گریه بر حسین علیه السّلام. بحار الانوار، ج 45، ص 313.

ص:53

حدیث سی و سوم: پیامبر صلی اللّه علیه و آله و سلّم و گریه بر شهید

قال الصّادق علیه السّلام:

انّ النّبی لمّا جائته وفاة جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثة کان اذا دخل بیته کثر بکائه علیهما جدّا و یقول: کانا یحدّثانی و یؤانسانی فذهبا جمیعا.

امام صادق علیه السّلام فرمود: وقتی خبر شهادت جعفر بن ابی طالب و زید بن حارثه به پیامبر خدا رسید، از آن پس هر گاه وارد خانه

ص:54

می شد، بر آن دو شهید بشدّت می گریست و می فرمود: آن دو شهید، با من هم سخن و همدم و انیس بودند، و هر دو رفتند!... من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 177

ص:55

حدیث سی و چهارم: نفسهای تسبیح

قال الصّادق علیه السّلام:

نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همّه لنا عبادة و کتمان سرّنا جهاد فی سبیل اللّه. ثمّ قال ابو عبد اللّه علیه السّلام: یجب ان یکتب هذا الحدیث بالذّهب.

امام صادق علیه السّلام فرمود: نفس کسی که بخاطر مظلومیّت ما اندوهگین شود،

ص:56

تسبیح است و اندوهش برای ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. سپس امام صادق علیه السّلام افزود: این حدیث را باید با طلا نوشت! امالی شیخ مفید، ص 338.

ص:57

حدیث سی و پنجم: فرشتگان سوگوار

قال الصّادق علیه السّلام:

اربعة الاف ملک عند قبر الحسین علیه السّلام شعث غبر یبکونه الی یوم القیامة.

امام صادق علیه السّلام فرمود: چهار هزار فرشته نزد قبر سید الشهدا علیه السّلام ژولیده و غبار آلود، تا روز قیامت بر آن حضرت می گریند. کامل الزیارات، ص 119.

ص:58

حدیث سی و ششم: گریه بر حسین علیه السّلام

قال الرّضا علیه السّلام:

یا ابن شبیب! ان کنت باکیا لشیء فابک للحسین بن علیّ بن ابی طالب علیه السّلام فانّه ذبح کما یذبح الکبش.

امام رضا علیه السّلام به «ریّان بن شبیب» فرمود: ای پسر شبیب! اگر بر چیزی گریه می کنی، بر حسین بن علی بن ابی طالب علیه السّلام گریه کن، چرا که او را مانند گوسفند سر بریدند. بحار الانوار، ج 44، ص 286

ص:59

حدیث سی و هفتم: مجالسی به یاد ائمه علیهم السّلام

قال الرّضا علیه السّلام:

من جلس مجلسا یحیی فیه امرنا لم یمت قلبه یوم تموت القلوب.

امام رضا علیه السّلام فرمود: هر کس در مجلسی بنشیند که در آن، امر (و خطّ و مرام ما) احیا می شود، دلش در روزی که دلها می میرند، نمی میرد. بحار الانوار، ج 44، ص 278.

ص:60

حدیث سی و هشتم: آثار گریستن بر حسین علیه السّلام

قال الرّضا علیه السّلام:

فعلی مثل الحسین فلیبک الباکون فانّ البکاء علیه یحطّ الذّنوب العظام.

امام رضا علیه السّلام فرمود: گریه کنندگان باید بر کسی همچون حسین علیه السّلام گریه کنند، چرا که گریستن برای او، گناهان بزرگ را فرو می ریزد. بحار الانوار، ج 44، ص 284.

ص:61

حدیث سی و نهم: اشک و آمرزش گناه

قال الرّضا علیه السّلام:

یابن شبیب! ان بکیت علی الحسین علیه السّلام حتّی تصیر دموعک علی خدّیک غفر اللّه لک کلّ ذنب اذنبته صغیرا کان او کبیرا قلیلا کان او کثیرا.

امام رضا علیه السّلام فرمود: ای پسر شبیب! اگر بر، حسین علیه السّلام آن قدر گریه کنی که اشکهایت بر چهره ات جاری شود، خداوند همۀ گناهانت را که مرتکب شده ای می آمرزد، کوچک باشد یا بزرگ، کم باشد یا زیاد. امالی صدوق، ص 112.

ص:62

حدیث چهلم: همدلی با عترت

قال الرّضا علیه السّلام: ان سرّک ان تکون معنا فی الدّرجات العلی من الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا.

امام رضا علیه السّلام به ریّان بن شبیب فرمود: اگر تو را خوشحال می کند که در درجات والای بهشت با ما باشی، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادی ما خوشحال باش. جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 549

ص:63

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109