نقش رسانه ملي در ترويج امانتداري و پرهيز از خيانت ورزي

مشخصات كتاب

سرشناسه: اسكندري، مرتضي، 1356 -

عنوان و نام پديدآور: نقش رسانه ملي در ترويج امانتداري و پرهيز از خيانت ورزي/ مرتضي اسكندري؛ تهيه كننده مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما.

مشخصات نشر: قم: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز پژوهش هاي اسلامي، 1392.

مشخصات ظاهري: 112ص.؛ 14/5×21/5س م.

فروست: مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما؛ كد 1868.

شابك: 978-964-514-296-2

وضعيت فهرست نويسي: فيپا

موضوع: امانت داري

موضوع: خيانت در امانت

موضوع: رسانه هاي گروهي -- جنبه هاي اخلاقي

موضوع: رسانه هاي گروهي -- تاثير

موضوع: امانت داري -- جنبه هاي مذهبي -- اسلام

موضوع: خيانت در امانت-- جنبه هاي مذهبي-- اسلام.

شناسه افزوده: صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران. مركز پژوهش هاي اسلامي

رده بندي كنگره: 1392 5الف8الف/1500 BJ

رده بندي ديويي: 179/9

شماره كتابشناسي ملي: 3195391

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

ص: 6

ص: 7

ص: 8

ص: 9

ص: 10

ص: 11

ديباچه

ديباچه

خداوند درباره ضرورت امانت مي فرمايد: «إِنّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدّوا اْلأَماناتِ إِلي أَهْلِها...»(1) خداوند به شما فرمان مي دهد كه امانت را به صاحبان آن برسانيد.

يكي از ويژگي هاي برجسته هر انسان جوينده تعالي و كمال امانت و امانتداري است كه آثار و بركات فراواني در تعالي شخصيت انسان و زندگي افراد جامعه دارد و در فرهنگ ديني بسيار مورد تاكيد است و جزو نخستين مصاديق حقوق اجتماعي است كه پيش از اسلام نيز مورد احترام بوده است. بدين جهت امانت داري ملائم با طبع و سرشت آدمي است. چنانچه پيامبر صلي الله عليه و آله خود را متصف به اين صفت الهي مي داند و مي فرمايد: «إِنّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ»(2) من براي شما فرستاده اي امين هستم.

و از همه مهمتر اينكه امام صادق عليه السلام آن را نشانه شيعه مي داند و مي فرمايد: «شيعتنا اهل الوفاء و الامانه» شيعيان ما اهل وفاي به عهد و امانت داري هستند.(3)


1- نسا: 58.
2- شعرا: 107.
3- وسائل الشيعه، ج 4، ص 57.

ص: 12

امانتداري در سه حيطه مطرح است حفظ اموال، حفظ اسرار و حفظ ناموس و گسترش امنيت و آسايش در جامعه در گرو اين فضيلت اخلاقي است و هر اندازه كه ميزان اعتماد و اطمينان در فضاي جامعه بيشتر باشد بيشتر مي توان به سلامت آن جامعه و تكامل آن پي برد و در چنين جامعه اي است كه افراد مي توانند استعدادهاي خود را شكوفا سازند. زماني كه بي اعتمادي بر فضاي جامعه اي حاكم باشد ميزان زيادي از نيروهاي جوامع بر سر پيدا كردن راه يابي براي برون رفت از بي اعتمادي هرز مي رود و شايد ديگر همتي بر انجام كاري بديع و نو باقي نماند. رسانه ملي وظيفه دارد چنين مفاهيمي را در جامعه اسلامي ترويج دهد و فرهنگ سازي كند. امانت داري يكي از مواردي است كه نه تنها بايد ميان مردم حاكم باشد بلكه بايد بين حاكمان حكومتي و كارگزاران نظام اسلامي رواج داشته باشد چرا كه مسئوليت پذيري و منصب و مقام نوعي امانت الهي تفسير شده است و مديران و كارگزاران نظام بايد براي حفظ اين امانت نهايت تلاش و كوشش خويش را به كار گيرند تا مبادا از آن سوء استفاده شود و يا در امانت خيانت شود. در اسلام ضرورت امانت داري حتي در مورد غير مسلمان سفارش شده است چنانچه اميرالمومنين علي عليه السلام مي فرمايد: «هرگاه امانتي به تو سپردند آن را بازگردان و خيانت نكن با كسي كه به تو خيانت مي كند».(1) حضرت با تاكيد بر اداي امانت حتي در صورت خيانت طرف مقابل بر ضرورت و اهميت امانت داري در ميان مردم تاكيد مي ورزند. در واقع حضرت خيانت طرف مقابل را دليلي براي خيانت يك مسلمان نمي داند و تاكيد مي كند كه مسلمان در هر صورت بايد امانت دار باشد. بنابراين اسلام نه تنها امانت داري در


1- غررالحكم و دررالكلم، ح 207.

ص: 13

جامعه اسلامي را براي تمامي افراد حتي حاكمان لازم مي داند بلكه مي خواهد اين فضا را در ميان غير مسلمانان نيز گسترش دهد تا آنها از اين اعتماد در مناسبات جهاني و بين المللي خود بهره مند شوند و از مسلمانان الگو بگيرند.

رسانه ملي به عنوان يك دانشگاه عمومي بايد روحيه امانت داري را در آحاد جامعه تقويت كند و جامعه اي كه بي اعتمادي در آن رواج داشته باشد بي ايماني آن را تهديد مي كند به فرموده حضرت كسي كه ايمان ندارد امانت دار نيست بنابراين اين دو رابطه تنگاتنگي با هم دارند.

پژوهشگر محترم مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما جناب آقاي مرتضي اسكندري بر آن است تا امانت را از زواياي مختلف و در موضوعات گوناگون بررسي كند و آثار و پي آمدهاي ناگوار آن را همراه با عوامل و زمينه هاي امانت داري و خيانت ورزي بيان نمايد. اميد است كه با ارائه راه كارها و بيان حكايت ها و داستان هايي كه در اين زمينه بيان شده است مورد استفاده برنامه ساران رسانه ملي قرار گيرد.

اداره كل پژوهش

مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

ص: 14

ص: 15

مقدمه

مقدمه

سعادت افراد هر جامعه اي در گرو برنامه ها و قوانيني است كه فرهيختگان و نخبگان آن جامعه، براي رسيدن مردم به رفاه و آسايش تدارك مي بينند. اين قوانين و برنامه ها بدون مجريان امين و كارآمد، كارساز نخواهد بود.

آموزش افراد امين و متعهد و به كارگيري اين افراد در پست هاي كليدي، سبب ايجاد انگيزه و گسترش هم دلي بين مردم و مسئولان مي شود. روشن است اگر هم بستگي و هم دلي در جامعه اي شكل بگيرد، آن كشور پيشرفت مي كند و براي خود، آينده درخشاني رقم مي زند.

امانت داري از صفاتي است كه براي نهادينه شدن در ميان افراد جامعه، به فرهنگ سازي نيازمند است. امانت داري فضيلت اخلاقي مهمي است كه در جوامع ديني و حتي غير ديني، جايگاه ويژه اي دارد. انديشمندان و بزرگان ملل و اديان مختلف منزلت و نقش اين خُلق نيكو را در رشد و تعالي جامعه شرح داده اند. پيامبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و ائمه معصوم عليهم السلام آن را به عنوان شاخصه اصلي ديانت برشمرده اند كه با توجه به آن و با حاكميت صحيح روابط بين افراد جامعه با خود، افراد با مسئولين و همه نسبت به اموال عمومي مي توان جامعه اي ايمن و متعالي ايجاد كرد.

ص: 16

رسانه ها در زمينه فرهنگ سازي و گسترش امانت داري و به تبع آن تربيت انسان هاي امين نقش به سزايي دارند. رسانه ها پل هاي ارتباطي ميان مردم هستند و در فرآيند ارتباطات و جابه جايي اطلاعات درون جامعه و ميان ملت ها سهيم هستند. رسانه هاي ارتباط جمعي مخصوصاً صدا و سيما با ايفاي نقش آموزشي، خبري و اطلاع رساني در ايجاد تحول، مهارت، ارزش ها و انگيزه ها بسيار مؤثر مي باشد.

در اين نوشتار بنا داريم امانت داري و خيانت ورزي را از منظر فرهنگ لغات، آيات قرآني و همچنين كلام معصومين عليهم السلام تبيين و توضيح دهيم. همچنين علاوه بر بيان اقسام و نمونه هاي آن، آثار و پي آمدهاي اين فضيلت مهم اخلاقي را نيز بررسي كنيم و با ارايه راه كارهاي مختلف، نقش صدا و سيما در فرهنگ سازي و گسترش امانت داري و جلوگيري از رواج خيانت ورزي درون جامعه اسلامي را يادآور شويم. اميد است كه با به كارگيري آنها در توليد برنامه ها، الگوسازي و الگودهي به مخاطب گام هاي مؤثري در ترويج امانت داري و جلوگيري از خيانت ورزي برداشته شود.

ص: 17

فصل اول: كليات و مفاهيم

اشاره

فصل اول: كليات و مفاهيم

زير فصل ها

امانت در لغت

وديعه در لغت

امانت در اصطلاح

وديعه در اصطلاح

عاريه

تفاوت عاريه با وديعه

احكام امانت (وديعه و عاريه)

اقسام و مصاديق امانت داري

3. مصاديق امانت داري در اسلام

امانت در لغت

امانت در لغت

امانت در لغت ضد خيانت و به معناي اعتماد نمودن است.(1) اَمِنَ مِنه، سكون قلبي(2) و امن در برابر خوف است.(3) هر چيزي كه به امانت نزد ديگري سپرده شود تا از آن نگهداري كند.(4) بنابراين اعتماد كردن همراه با سكون قلبي را امانت گويند.

وديعه در لغت

وديعه در لغت

وديعه به معناي پاسداري، حفاظت، امنيت، امان، مواظبت، مراقبت، رازداري، نگهداري، آسايش و آرامش روح و جان است و مفاهيمي چون خيانت، دزدي و چپاول، بي وفايي، ايجاد رعب و وحشت، نيرنگ، جاسوسي، نفاق، بهتان، كتمان حقيقت، بي موالاتي در نگهداري اسرار، ضد مفهوم امانت هستند. در اين تحقيق بيشتر معناي حفاظت و نگهداري منظور است.


1- بحرالدين محمد بن يعقوب فيروزآبادي، القاموس المحيط، ج4، صص281 _ 345.
2- احمد بن محمد بن علي المقري القيومي، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، ج2، ص 25.
3- عبدالرحيم بن عبدالكريم صفي پور، منتهي الارب في اللغة العرب، ج1، ص39.
4- الخليل بن احمد الفراهيدي، ترتيب كتاب العين، ج 3، ص 1939.

ص: 18

امانت در اصطلاح

امانت در اصطلاح

امانت در اصطلاح فقهي، در همان معناي لغوي به كار رفته، ولي در موارد فراواني به اين معني است: «دارايي و كالايي كه به اذن مالك يا شارع مقدس، در اختيار غير مالك قرار مي گيرد».(1)

وديعه در اصطلاح

وديعه در اصطلاح

به نوعي امانت كه به صورت عقد جايز، قابل فسخ از طرفين است، وديعه مي گويند و در اصطلاح علم حقوق عبارت از مالي است كه به وسيله يكي از عقود اماني يا به حكم قانون نزد شخصي باشد.(2) به عمل عمدي و برخلاف امانت داري امين، خيانت در امانت مي گويند كه به ضرر صاحب مال است.

عاريه

عاريه

[عاريه] آن است كه كسي مال خود را در اختيار كسي بگذارد تا از آن استفاده كند و در قبال آن مزدي دريافت نگردد.(3)

تفاوت عاريه با وديعه

تفاوت عاريه با وديعه

منظور از وديعه، حفظ و نگهداري مال است و مستودع (وديعه گيرنده) حق تصرف ندارد، ولي منظور از عاريه اين است كه مسعير (عاريه گيرنده) در مال تصرف نمايد.(4) به طور كلي امانت به هر چيزي گفته مي شود كه نزد كسي به منظور محافظت و نگهداري از آن قرار مي دهند و امانت دار كسي است كه به او جهت حفظ و نگهداري اموال و اشياء اعتماد مي شود.


1- محمدعلي انصاري، الموسوعة الفقهية النيسرة، ج 2، ص 105 .
2- محمدجعفر جعفري لنگرودي، ترمينولوژي حقوق، ص 79، واژه 614.
3- روح الله موسوي خميني، تحريرالوسيله، ج 1، ص 591.
4- روح الله موسوي خميني، تحريرالوسيله، ج 1، صص 543 _ 547.

ص: 19

احكام امانت (وديعه و عاريه)

اشاره

احكام امانت (وديعه و عاريه)

زير فصل ها

1. وجوب رد امانت

2. عدم ضمان

1. وجوب رد امانت

1. وجوب رد امانت

به كمك كتاب و سنت و اجماع وجوب رد امانت ثابت مي شود. در قرآن كريم به آيه 58 سوره نساء و در سنت به روايات فراواني از جمله روايت امام باقر عليه السلام استدلال مي شود كه مي فرمايد:

ثَلاثٌ لَم يَجعَل اللهُ عَزَّوجَلَّ لِأَحَدٍ فيهِنَّ رُخصَةٌ، أداءُ الأَمانةِ اِلي البِرِّ و الفاجِرِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ لِلبِرِّ و الفاجِرِ و بِرُّ الوالِدَينِ بَرَّين كانا او فاجِرَين.(1)

سه چيز است كه خداوند عزوجل اجازه ترك آن را به هيچ فردي نداده است. بازگرداندن امانت به صاحب آن خواه نيكوكار باشد، خواه بدكار. وفا به عهد با نيكوكار و بدكار و نيكي به پدر و مادر، خواه نيكوكار باشند، خواه بدكار.

علاوه بر آيات و احاديث فراوان درباره وجوب رد امانت، هيچ اختلاف نظري در بين علما وجود ندارد (اجماع).(2)

2. عدم ضمان

2. عدم ضمان

درصورتي كه شخص امين در حفظ امانت كوتاهي و تعدي نكند، ضامن نيست. دليل قرآني آن آيه «مَا عَلَي الْمُحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ؛ بر نيكوكاران ايرادي وارد نمي شود.» (توبه:92) است. در سنت نيز به روايت «لَيس عَلَي المُؤتمِن ضِمانٌ؛ ضمانتي بر عهده شخص امين نيست»(3) استناد مي شود.

همچنين همه فقها بر ضمان نبودن امانت دار، در صورت كوتاهي نكردن، اتفاق نظر دارند (اجماع).


1- محمدباقر مجلسي، بحار الانوار، ج 71، ص 56.
2- محمدحسن نجفي، جواهر الكلام في شرح شرائع الاسلام، ج 27، ص 122.
3- حسن نوري طبرسي، مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 14؛ كتاب الوديعه، باب 4، ص 16.

ص: 20

اقسام و مصاديق امانت داري

اشاره

اقسام و مصاديق امانت داري

زير فصل ها

1. امانت داري در علوم مختلف

2. امانت داري در موضوعات مختلف

1. امانت داري در علوم مختلف

اشاره

1. امانت داري در علوم مختلف

زير فصل ها

الف) در فقه

ب) در حقوق

الف) در فقه

الف) در فقه

در روايات، امانت معاني گسترده اي دارد، اما از نظر فقهي به چيزي گفته مي شود كه ماليت داشته است و در دست غيرِ مالك قرار بگيرد. در اين صورت نيز داراي موارد فراواني است. حضرت امام خميني رحمه الله در تحريرالوسيله امانت را به دو بخش مالكي و شرعي تقسيم مي كند. مالكي آن است كه مالكِ شيء با يكي از عناوين مالكي (وديعه، رهن، عاريه، اجاره، مضاربه و...) آن را در اختيار شخص غير مالك به امانت بسپارد. شرعي آن است كه شيء به هيچ كدام از عناوين مالكي (وديعه، رهن، اجاره، عاريه، مضاربه و...) در اختيار شخص غير مالك قرار نگيرد. اين شيء نزد غير مالك امانت شرعي است. مانند اينكه باد، لباسي را در خانه غير مالكِ لباس انداخته باشد. در اين صورت لباس نزد شخص غير مالك شرعاً امانت است و بايد آن را در اسرع وقت به مالك برگرداند يا به مالك خبر دهد.(1)

ب) در حقوق
اشاره

ب) در حقوق

علماي علم حقوق تقسيمات مختلفي براي امانت داري ذكر كرده اند. امانت هاي فردي بسيار فراگير هستند كه شامل دو بخش امانت هاي مادي و امانت هاي معنوي مي شوند. در ادامه به هر كدام از اين دو بخش پرداخته مي شود.

امانت هاي مادي

امانت هاي مادي

حقوق دانان امانت هاي مادي را به امانت هاي قانوني و امانت هاي قراردادي تقسيم مي كنند.(2)


1- تحريرالوسيله، ج2، ص 549.
2- محمدجعفر حبيب زاده، خيانت در حقوق كيفري ايران، ص 68.

ص: 21

_ امانت هاي قراردادي كه در فقه از آن به امانت هاي مالكي تعبير مي شود؛ عبارت از امانت هايي است كه به اختيار و اذن مالك در اختيار كسي قرار مي گيرد. اين امانت ها سه گونه اند:

1. امانت هايي كه تنها به مصلحت مالك «امانت گذار» است مانند وديعه، وكالت بدون اجرت و...؛

2. امانت هايي كه تنها به مصلحت گيرنده امانت «امانت دار» است مانند عاريه، قرض و...؛

3. امانت هايي كه هم به مصلحت مالك و هم به مصلحت امانت دار است مانند اجاره، رهن مضاربه و...؛

_ امانت هاي قانوني يا شرعي عبارتند از امانت هايي است كه بدون رضايت و اختيار مالك و بدون عقد و قرارداد، در اختيار كسي قرار مي گيرد مانند مال هاي يافت شده، غصب شده، به سرقت رفته و... .

امانت هاي معنوي

امانت هاي معنوي

1. ضرورت حفظ جان و سلامت ديگران، مخصوصاً كساني كه به سبب بيماري يا سانحه اي جانشان به خطر افتاده است.(1)

2. عهد و پيمان از جمله امانت هاي معنوي است كه وفاي به آن، امر بايسته اي است. امام علي عليه السلام مي فرمايند:«مِن اَحْسَنِ الأمانَةِ رَعي الذِمَمِ؛ مهم ترين امانت ها رعايت عهدهاست».(2)


1- محمد عزيزپور، بررسي حقوق جرم و خيانت در حقوق ايران، ص 9.
2- جمال الدين محمد خوانساري، شرح غرر و دررالكلم، ج6، ص 34.

ص: 22

2. امانت داري در موضوعات مختلف

اشاره

2. امانت داري در موضوعات مختلف

زير فصل ها

الف) در گفتار

ب) در اموال

ج) منصب هاي حكومتي

د) رازها و اسرار

ه) ناموس مردم

و) عقل و نيروي تفكر

ز) فرائض الهي

ح) قرآن و اهل بيت عليهم السلام

ط) جان انسان

ي) علم و دانش

ك) ميثاق بندگي

الف) در گفتار

الف) در گفتار

امانت داري در گفتار يعني انسان گفته ها و مطالبي را كه از ديگران مي شنود و قرار نيست بقيه از آن مطلع شوند، بدون رضايت آنها بازگو نكند؛ حال چه سهواً و بدون غرض، چه اينكه عمدي و با غرض ورزي آن را انتشار دهد. در هر صورت مرتكب خيانت مي شود. خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ مؤمنين كساني هستند كه امانت ها و عهد و پيمان خود را رعايت مي كنند.» (مؤمنون:8)

ب) در اموال

ب) در اموال

برجسته ترين مصداق امانت در ميان مردم، اموال و اشياست. آن گاه كه شخصي به ديگري اطمينان مي كند و مال خود را به او مي سپارد، گيرنده موظف به نگهداري از آن مي شود و در موقع نياز بايد آن را به صاحبش برگرداند. در فرهنگ اسلامي بحثي به عنوان وديعه وجود دارد كه احكام و شرايط اين نوع امانت داري و امانت گذاري در آنجا بيان شده است. قرآن كريم در بيان اين قسم از امانت مي فرمايد:

فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُم بَعْضًا فَلْيُؤَدِّ الَّذِي اؤْتُمِنَ أَمَانَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ؛ اگر كسي از شما به ديگري امانتي سپارد، شخص امين بايد آن وديعه را به صاحبش برگرداند و از خداوند كه پروردگار اوست پروا كند. (بقره:283)

ج) منصب هاي حكومتي

ج) منصب هاي حكومتي

مناصب و مقامات حكومتي در دست كارگزاران نظام اسلامي، نوعي امانت محسوب مي شود. بايد به چشم وديعه الهي به آن نگاه شود و هرگز فكر

ص: 23

خيانت و بهره برداري شخصي در آن مطرح نباشد. امام علي عليه السلام در اين باره به اشعث ابن قيس، فرماندار آذربايجان، نامه اي مي نويسد و ضمن يادآوري مسئوليت سنگين او مي فرمايد:

و إِنّ عَمَلَكَ لَيسَ بِطُعمَةٍ ولكنّهُ في عُنُقِكَ أَمانَةٌ و أَنتَ مُسترعي لِمَن فَوقَك؛ مطمئناً كاري كه به تو سپرده شده لقمه اي چرب نيست، بلكه بار امانتي در گردن توست [كه در پاسداري از آن] بايد به ما فوق خود پاسخ گو باشي.(1)

طبق بينش اسلامي، هر مسلمان در برابر جامعه وظايفي بر عهده دارد و هرگاه مسئوليتي به او واگذار مي شود، بايد به ديده وديعه الهي به آن بنگرد و نهايتِ امانت داري را مبذول دارد. البته انتخاب كنندگان اين افراد (اعم از مردم، و مسئولان بالاتر) بايد در نظر داشته باشند چه كساني را امين قرار مي دهند؛ زيرا در صورتي كه انتخاب شونده خائن باشد بخش بزرگي از گناه اين خيانت بر گردن انتخاب كنندگان خواهد بود.

د) رازها و اسرار

د) رازها و اسرار

رازهاي مردم امانتند و هيچ فردي حق ندارد بدون مصلحتِ خاص، اسرار ديگران را فاش كند. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مصلحت خاص را اين گونه بيان مي فرمايد:

الَمجالِسُ بِالأمانة اِلّا ثَلاثةَ مَجالسٍ؛ سُفِك دَمٍ حرامٍ او فَرجٍ حَرامٍ او اقْتطاعِ ما بِغيرِ حَقٍّ؛ مجلس ها امانت هستند، مگر سه مجلس؛ مجلسي كه در آن خوني به حرام ريخته شود، مجلسي كه در آن ناموس حرامي حلال شمرده شود، مجلسي كه مال و ثروتي به ناحق روا شمرده شود.(2)


1- نهج البلاغه، ترجمه: محمد دشتي، نامه5.
2- المحجة البيضاء، ج 3، ص 327.

ص: 24

ه) ناموس مردم

ه) ناموس مردم

در سيره اهل بيت عليهم السلام حرمت زنان و دختران مسلمان و حتي غير مسلمان از مهم ترين اقسام امانت شمرده مي شوند كه محافظت از آن وظيفه همه مسلمانان است. هرگونه بي توجهي و سهل انگاري در آن، ضررهاي جبران ناپذيري به دنبال خواهد داشت. درباره اهميت اين نوع امانت كافي است بدانيم لغزش در اين زمينه موجب دوري از پيامبر و اهل بيت عليهم السلام مي شود. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در حديثي مي فرمايد: «لَيس مِنّا مَن خانَ مُسلماً في اهلِهِ و مالِهِ؛ كسي كه به خانواده يا مال مسلماني خيانت كند از ما نيست».(1)

و) عقل و نيروي تفكر

و) عقل و نيروي تفكر

عقل انسان يكي از امانت هاي مهم و ارزشمند الهي است كه همواره افراد بشر به آن نياز دارند و در صورت بهره نگرفتن يا استفاده درست به اين امانت خيانت كرده اند. امام علي عليه السلام در اين باره مي فرمايد: «مَا استَودَعَ اللهُ اِمرَءاً عَقلاً اِلّا أستَنقَذَهُ به يوماً؛ خداوند عقل را در وجود كسي امانت ننهاده است، مگر اينكه روزي به وسيله آن، او را نجات خواهد داد».(2)

ز) فرائض الهي

ز) فرائض الهي

تكاليف شرعي از امانت هاي معنوي محسوب مي شوند. انسان مسلمان بايد بسيار بكوشد از مسير اين گونه امانت ها منحرف نشود. يكي از معاني امانت در آيه شريفه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ» (احزاب:72) تكاليف شرعي و فرائض الهي است. بعضي از مفسران گفته اند منظور از


1- مستدرك الوسائل، ج 14، ص 12.
2- نهج البلاغه، حكمت 407.

ص: 25

امانت، واجبات شرعي همچون نماز، روزه و حج است.(1) در روايتي آمده است، هنگامي كه وقت فريضه نماز مي رسيد، رنگ چهره امام علي عليه السلام تغيير مي كرد. آن حضرت از حال طبيعي خارج مي شد و مي فرمود: «وقت نماز رسيد، وقت اداي امانت الهي است».(2)

در اين روايت نكات قابل توجهي وجود دارد. امام علي عليه السلام كه الگوي انساني كامل است، به فرايض، به ديده امانت مي نگرد و هنگام اداي آن، اين گونه حساسيت نشان مي دهد. همچنين فهميده مي شود چگونه بايد در اداي امانت اهتمام داشته باشيم.

ح) قرآن و اهل بيت عليهم السلام

ح) قرآن و اهل بيت عليهم السلام

قرآن و اهل بيت پيامبر عليهم السلام دو امانت ارزشمند هستند كه رسول خدا صلي الله عليه و آله براي حفظ آنها به امت سفارش كرده است. بنابراين، مسلمانان موظف هستند با جان و دل از اين دو امانت گران بها نگهباني كنند و بايد طبق سفارش پيامبر در پرتو راهنمايي هاي اهل بيت عليهم السلام به معارف حيات بخش قرآن عمل كنند و به سعادت ابدي راه يابند. حديث ثقلين گوياترين پشتوانه اين سخن است.(3)

ط) جان انسان

ط) جان انسان

امام علي عليه السلام مي فرمايد:

اَلَّلهم اجْعَلْ نَفسي اَوَّلَ كريمةٍ تَنتزِعُها مِن كَرائِمي و اوّلَ وديعَةٍ تَرتَجِعُها مِن ودائِعِ نِعَمِكَ عِندي؛ بار خدايا! جان مرا نخستين چيز گرامي قرار


1- تفسير نمونه، ج 17، ص 452.
2- بحار الانوار، ج 81، ص 248.
3- مستدرك الوسائل، ج 11، ص 374.

ص: 26

بده كه از اعضاي بدن من مي گيري و اولين امانتي كه از نعمت هاي به من سپرده شده، به نزد خود باز مي گرداني.(1)

بر اساس اين كلام جان انسان از امانت هاي الهي است كه در وجودش به وديعه نهاده شده و بايد از اين امانت در راه رضاي او استفاده كرد.

حافظ لسان الغيب چه زيبا مي سرايد:

اين جان عاريت كه به حافظ سپرده دوست

روزي رخش بينم و تسليم وي كنم

ي) علم و دانش

ي) علم و دانش

رسول گرامي اسلام مي فرمايد:

العِلمُ وَديعَهُ اللهِ في اَرضِه و العُلَماءُ اُمَناؤهُ عليه فَمَن عَمِلَ بِعِلمِه اَدَّي اَمَانَتَهُ وَ مَن لَم يعمَل بِعِلمِه كِتُبَ في ديوان الخائِنين؛ علم، امانت خداوند در زمين اوست و دانشمندان امينان او بر آن هستند، پس هر كس به علم خود عمل كند، حق امانت را ادا كرده و هر كس به علم خود عمل نكند، [نام او] در دفتر خائنين نوشته مي شود.(2)

ك) ميثاق بندگي

ك) ميثاق بندگي

انجام وظيفه و عمل به تعهد در مقابل خالق، امانت سنگيني است كه انسان در «عالم ذر» با زبان حال آن را تعهد كرده است، درحالي كه هيچ موجودي توان تحمل آن را نداشته است. (احزاب:72) اين قسم از امانت، قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار و رسيدن به مقام انسان كامل و پذيرش ولايت الهي است.(3) در بياني جامع مي توان گفت اين قسم از امانت


1- نهج البلاغه، خطبه 213.
2- بحار الانوار، ج 2، ص 36.
3- تفسير نمونه، ج 17، ص452.

ص: 27

همه ابعاد و اقسام آن را تحت تأثير قرار مي دهد و اساساً هدف نهايي در تربيت اسلامي، رساندن انسان ها به اين مرحله از تكامل است.(1)

3. مصاديق امانت داري در اسلام

اشاره

3. مصاديق امانت داري در اسلام

در فرهنگ اسلام به دو چيز امانت گفته مي شود.

الف) تكاليف شرعي

اشاره

الف) تكاليف شرعي

اين نوع امانت نمونه هاي گوناگوني دارد كه در ادامه به آنها اشاره مي شود:

يك _ اعضا و نيروهاي درون انسان

يك _ اعضا و نيروهاي درون انسان

تمام اعضا و جوارح، توانايي ها، استعدادها و نيروهاي محركه وجودي انسان، نعمت هايي هستند كه به امانت در اختيار انسان قرار گرفته اند و بايد اين امانت ها را به نحو شايسته اي در راه رضاي خدا و اطاعت از او به كار گيرد. مثلاً زبان كه يكي از امانات الهي است، وظيفه دارد سخن حق بگويد و از گفتن سخن لغو خودداري كند.

زبان آمد از بهر شكر و سپاس

به غيبت نگردانش اي حق شناس

چشم، گوش و ديگر اعضا و جوارح نيز از نظر اسلام امانت هايي هستند كه خداوند متعال در انسان به وديعه گذاشته است و بايد در زمان مناسب جواب گوي اين امانت ها باشد.

دو _ اسلام

دو _ اسلام

امام خميني رحمه الله در اين باره مي فرمايد: «اسلام نه از من است و نه از شما، اسلام از خداست و همه ما مكلفيم با تمام قدرت آن را حفظ كنيم».(2)


1- علي حيدري نهند، «امانت داري در فرهنگ اسلامي»، مبلغان، خرداد و تير 1385، ش 79، ص 80.
2- صحيفه نور، ج 15،ص 112.

ص: 28

سه _ پست و مقام

سه _ پست و مقام

افرادي كه داراي مناصبي در دستگاه هاي حكومتي هستند، ضامن آن مناصب به شمار مي آيند. اين افراد بايد از پست و مقام خود در جهت رضايت عامه مردم استفاده و از هرگونه سوءاستفاده خودداري كنند.

چهار _ علم دين و دانش

چهار _ علم دين و دانش

احكام الهي، اسرار مردم، واجبات و مانند اينها نيز در اسلام از مصاديق مهم امانت شمرده شده اند كه بيان آنها در تقسيمات امانت داري گذشت.

ب) مال سپرده شده

اشاره

ب) مال سپرده شده

منظور از مال سپرده شده اموال و اشيايي است كه به امانت نزد افراد قرار مي گيرند كه شامل چند بخش است:

يك _ نامه ها و پيغام ها

يك _ نامه ها و پيغام ها

فرد امين بايد در نگه داري اسرار، مطالب و نوشته هاي ديگران بكوشد و آن را از دسترس بيگانگان هرزه و سودجو دور نگه دارد.

دو _ اجناس و كالاها

دو _ اجناس و كالاها

فرد امين موظف است از وسايلي كه به او سپرده مي شود مانند جان خويش نگهداري كند و بدون رضايت امانت گذار از آنها استفاده نكند.

سه _ بيت المال

سه _ بيت المال

بيت المال مسلمين از مهم ترين امانت هاست. ميز، كلاس، آب، برق، وسايل نقليه عمومي، معابر و پارك ها، اموال عمومي هستند و همگان بايد همچون اموال شخصي خود از آنها نگهداري كنند.

ص: 29

چهار _ حيوانات

چهار _ حيوانات

حيوانات امانتند. به همين دليل، حضرت علي عليه السلام در خطبه 166 نهج البلاغه مي فرمايد: «اِتقَّوا اللهَ فِي عِبادِه وَ بِلادِهِ اِنَّكم مَسئُولون حَتّي عَنِ البُقاعِ وَ البَهائِمِ؛ در مورد بندگان خدا و سرزمينش تقوا پيشه كنيد، همانا از شما درباره قطعات (املاك) و چارپايانتان سؤال مي شود».

سؤال درباره غير نعمت هاي الهي معنا ندارد. حيوانات هم انعام و الطاف الهي به شمار مي آيند كه بايد قدر و منزلت آنها دانسته شود مثل اينكه نبايد گرسنه و تشنه بمانند، از آنها زياد كار كشيد. به طور كلي نبايد به آنها ظلم شود و حقوق آنها بايد رعايت گردد.

پنج _ زمين

پنج _ زمين

انسان ها مكلفند اين امانت خداوندي را با كشت و كار و استفاده بهينه، آباد كنند و جلوي ويراني آن را بگيرند. در نامه امام علي عليه السلام به مالك اشتر آمده است: «و عِمارةُ بَلَدِها؛ سرزمين هاي آنها را آباد كن.» و در جايي ديگر مي فرمايد: «إِنَّكُم مَسئُولون حَتّي عَنِ البُقاع و البَهائِم؛ شما مسئوليت داريد، حتي در برابر چارپايان و زمين».(1)


1- سكينه علي بيگي، «امانت داري در اسلام»، نشريه با معارف اسلامي آشنا شويم، ش44، ص 50.

ص: 30

ص: 31

فصل دوم: امانت داري در قرآن و سخن معصومين عليهم السلام

اشاره

فصل دوم: امانت داري در قرآن و سخن معصومين عليهم السلام

زير فصل ها

1. امانت داري در قرآن

امانت داري در كلام معصومين عليهم السلام

1. امانت داري در قرآن

اشاره

1. امانت داري در قرآن

قرآن كريم آيات متعددي درباره امانت داري دارد كه در آنها افرادي را به دليل داشتن صفت حسنه امانت داري، تكريم كرده و افرادي را كه خائن در امانت بوده اند، نكوهش كرده است. در ادامه، براي نمونه به بعضي از آيات، تفسير و شأن نزول آنها پرداخته مي شود.

سوره آل عمران آيه 75

اشاره

سوره آل عمران آيه 75

وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لاَّ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاَّ مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَي اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ؛

و در ميان اهل كتاب كساني هستند كه اگر ثروت زيادي به امانت نزد آنها بسپاري، به تو باز مي گردانند و كساني هستند كه اگر يك دينار هم به آنها بسپاري، به تو باز نمي گردانند، مگر تا زماني كه بالاي سر آنها ايستاده [و بر آنها مسلط] باشي. اين به علت آن است كه مي گويند: «ما در برابر اميين [غير يهود] مسئول نيستيم» و بر خدا دروغ مي بندند، درحالي كه مي دانند [اين سخن دروغ است].

ص: 32

شأن نزول آيه

شأن نزول آيه

اين آيه درباره دو نفر از اهل كتاب (يهود) است كه يكي امين و درستكار و ديگري خائن و پست بود. نفر اول عبدالله بن سلام بود كه مردي ثروتمند طلاي فراواني نزد او به امانت گذاشت. آن مرد يهودي همه طلاها را به موقع به صاحبش بازگرداند و به دليل امانت داري، خداوند او را در اين آيه مي ستايد. نفر دوم فنحاص بن عازورست. مردي از قريش يك دينار به او امانت سپرد. فنحاص در آن خيانت كرد و خداوند به دليل خيانتش او را در همان آيه نكوهش كرده است.

خطاي معرفتي و عملي اهل كتاب

اشاره

خطاي معرفتي و عملي اهل كتاب

زير فصل ها

1. خطاي معرفتي

2. خطاي عملي

1. خطاي معرفتي

1. خطاي معرفتي

اين گروه از اهل كتاب [يهود] به دليل اينكه كتاب آسماني و پيامبر الهي در ميان آنها بود، غصب اموال ديگران را مجاز مي دانستند. آنها با خود برتربيني، به خودشان حق مي دادند اموال ديگران را به هر اسمي تملك كنند و اين تفكر از اصل خيانت آنها به مراتب خطرناك تر و بدتر بود؛ زيرا اگر افراد خائن كار خود را نادرست بدانند، فقط مرتكب يك گناه مي شوند، ولي اگر خود را صاحب حق بدانند، گناه آنان دو چندان است.

2. خطاي عملي

2. خطاي عملي

خيانت در امانت هايي كه غير يهود به آنها مي سپردند.

پاسخ قرآن به يك انحراف

پاسخ قرآن به يك انحراف

قرآن مجيد در پاسخ آنها در پايان همين آيه با صراحت مي گويد: «وَ يقُولُونَ عَلَي اللهِ الكَذِبَ وَ هُم يعلَمون؛ آنها بر خدا دروغ مي بندند، درحالي كه مي دانند». (آل عمران: 78)

ص: 33

آنها به خوبي مي دانستند كه در كتاب آسماني شان به هيچ وجه اجازه خيانت در امانت هاي ديگران داده نشده است. با اين حال براي توجيه اعمال ننگين خويش چنين دروغ هايي را به خدا نسبت مي دادند.(1)

سوره انفال آيه 37

اشاره

سوره انفال آيه 37

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد به خدا و پيامبر، خيانت نكنيد و در امانات خود خيانت روا مداريد، درحالي كه مي دانيد اين كار گناه بزرگي است. (انفال: 37)

شأن نزول

شأن نزول

اين آيه درباره ابولبابه نازل شده است. زماني كه لشكر اسلام، بني قريضه را محاصره كرده بود، يهوديان او را براي مشاوره فراخواندند. او هنگام مشاوره با اشاره به آنها فهماند، اگر حكميّت سعد بن معاذ را كه پيشنهاد پيامبر است، بپذيرند، همگي كشته خواهند شد. ابولبابه بلافاصله متوجه خيانت خود به خدا و رسولش شد. پس از استغفار و إنابه طاقت فرسا، خداوند توبه او را پذيرفت و به آغوش اسلام بازگشت.

خيانت و سرچشمه آن

خيانت و سرچشمه آن

در ابتداي آيه روي سخن خدا به مؤمنان است و مي فرمايد: اي كساني كه ايمان آورده ايد به خدا و پيامبر خيانت نكنيد. خيانت به خدا و پيامبر آن است كه اسرار نظامي مسلمانان را در اختيار دشمنان بگذارند، دشمنان را در مبارزه تقويت كنند يا به واجبات و محرمات و برنامه هاي الهي عمل نكنند. از ابن


1- ناصر مكارم شيرازي، تفسير نمونه، ج 2، ص 620.

ص: 34

عباس نقل شده است هر كه چيزي از برنامه هاي اسلامي را ترك كند، به خدا و پيامبرش خيانت كرده است. خداوند در ادامه آيه مي فرمايد: در امانات خود نيز خيانت نكنيد. گر چه به امانت هاي مالي، امانت گفته مي شود، ولي در منطق قرآن مفهوم وسيعي دارد كه تمام شئون زندگي اجتماعي، سياسي و اخلاقي را در بر مي گيرد.

در حديثي از امام صادق عليه السلام وارد شده است: «الَمجالِسُ بِالأَمانَه؛ گفت وگوهايي كه در جلسه خصوصي مطرح مي شود، امانت است».

در حديث ديگري مي خوانيم: «اذا حَدَّثَ الرَّجلُ بِحَديثٍ ثُمَ إلتَفَتَ فَهُوَ امانه؛ هنگامي كه كسي براي ديگري سخني نقل كند و سپس به اطراف خود بنگرد [آيا كسي آن را شنيده يا نه] اين سخن امانت است».(1)

سوره يوسف آيه 54 و 55

اشاره

سوره يوسف آيه 54 و 55

وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مِكِينٌ أَمِينٌ قَالَ اجْعَلْنِي عَلَي خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛

و پادشاه گفت: «او [يوسف] را نزد من آوريد تا وي را مخصوص خود گردانم» هنگامي كه [يوسف نزد وي آمد و] با او صحبت كرد، [پادشاه به عقل و درايت او پي برد و] گفت: «تو امروز نزد ما جايگاهي والا داري و مورد اعتماد هستي.» [يوسف] گفت: «مرا سرپرست خزائن سرزمين [مصر] قرار ده كه نگه دارنده و آگاهم».

امانت دار خزائن مصر

امانت دار خزائن مصر

يوسف عليه السلام طبق تعبيري كه از خواب، پادشاه كرده بود، بحران شديد اقتصادي را در پيش مي ديد و مي دانست ريشه مهم نابساماني هاي آن جامعه پر از ستم،


1- ملامحسن فيض كاشاني، محجة البيضاء، ج5، ص 237.

ص: 35

در مسائل اقتصادي نهفته است و اكنون كه آنها به حكم اجبار به سراغ او آمده اند، بهتر است نبض اقتصاد كشور را به دست بگيرد،(1) او آشكارا گفت بهترين فردي است كه امور مالي را اداره مي كند. با كارداني، برنامه ريزي، امانت داري و بدون خيانت و فساد كار مي كند. (حَفِيظٌ عَلِيمٌ)

سوره اعراف آيه 68

سوره اعراف آيه 68

أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَأَنَاْ لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ؛ پيام هاي پروردگارم را به شما ابلاغ مي كنم و من خيرخواه اميني براي شما هستم.

سوره تكوير آيه 21

اشاره

سوره تكوير آيه 21

«مُطَاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ؛ در آسمان ها مورد اعتماد فرشتگان و امين است».

امين بودن مهم ترين سرمايه

امين بودن مهم ترين سرمايه

آخرين پيامبر خدا در چهل سال زندگي صادقانه به مردم ثابت كرد فردي امانت دار و راست گوست، به گونه اي كه همه او را به صفت «محمد امين» مي شناختند.

وضعيت همه پيامبران الهي همين گونه بوده است. در قرآن كريم بزرگ ترين استدلال انبيا پس از معجزه، امانت داري و صداقتشان است.

در سوره شعرا در آيه 107 حضرت نوح عليه السلام ، در آيه 125 حضرت هود عليه السلام ، در آيه 143 حضرت صالح عليه السلام ، در آيه 162 حضرت لوط عليه السلام و در آيه 178 حضرت شعيب عليه السلام براي ايجاد مقبوليت در بين مردم، امين بودن خود را يادآور مي شوند: «إِنّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمينٌ؛ من براي شما فرستاده اي امانت دار هستم».(2)


1- تفسير نمونه، ج 10، صص 4 و 5.
2- تفسير نمونه، ج 15، ص 280.

ص: 36

سوره نمل، آيه 39

اشاره

سوره نمل، آيه 39

قَالَ عِفْريتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ وَإِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ؛ عفريتي از جن گفت:« من آن را نزد تو مي آورم، پيش از آنكه از جايت برخيزي و من به اين امر توانا و امينم.

تفسير آيه

تفسير آيه

عفريت به معناي فرد گردنكش و خبيث است و جمله «أني عَلَيهِ لَقَوي أَمينٌ» كه داراي چند تأكيد است (اِنّ، جمله اسميه و لام تأكيد) نشان مي دهد، احتمال خيانت كاري در او وجود داشته است. ازاين رو، در مقام دفاع از خود، قول امانت و وفاداري داده است.(1)

سوره احزاب آيه 72

اشاره

سوره احزاب آيه 72

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا؛ ما امانت [الهي و بار تكليف] را بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه كرديم. پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، و[لي] انسان آن را برداشت. راستي او ستمگري نادان بود.

حمل امانت الهي

حمل امانت الهي

مفسران درباره معناي امانت چند احتمال داده اند كه عبارتند از:

1. آزادي و اختيار،2. عقل و درايت، 3. ولايت و جانشيني الهي.

امانت اساسي در حقيقت همان قابليت تكامل و ولايت الهي است و ولايت پيامبران و ائمه از پرتوهاي آن است. خداوند در قرآن مي گويد:«ما امانت خود را بر آسمان ها و زمين و كوه ها عرضه داشتيم، اما موجودات بزرگ عالم خلقت از


1- تفسير نمونه، ج 15، ص 467.

ص: 37

حمل اين امانت ابا كردند و از اين كار هراس داشتند، ولي در اين ميان انسان، اين اعجوبه عالم آفرينش، جلو آمد و آن را بر دوش كشيد».(1)

خداوند در سوره مؤمنون آيه 8 مي فرمايد: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ و آنها كه امانت ها و عهد خود را مراعات مي كنند.» حفظ و اداي امانت و پاي بند بودن به عهد و پيمان در برابر خالق و خلق، از صفات برجسته مؤمنان است.

دليل بر عموميت مفهوم امانت در اينجا علاوه بر گستردگي و اطلاق لفظ، روايات متعددي است كه در تفسير امانت وارد شده است. گاهي امانت به معناي امامتِ امامان معصوم تفسير شده است، كه هر امام آن را به امام بعد از خود مي سپارد، و گاه به مطلق ولايت و حكومت.

زراره، از شاگردان بزرگ امام محمد باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام ، چنين مي گويد: «منظور از جمله «أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا» (آيه 58 سوره نسا)، اين است كه ولايت و حكومت را به اهلش واگذاريد».(2)

سوره دخان آيه 18

سوره دخان آيه 18

أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ؛ اي بندگان خدا، آنچه را به شما دستور داده است، انجام دهيد و در برابر من تسليم شويد كه من فرستاده اميني براي شما هستم.(3)

با رجوع به اين آيات مي فهميم كه فضيلت اخلاقي امانت داري بسيار مهم است و مباحث فراواني را شامل مي شود و امانت داري مي تواند مانند شاخص مهم انساني و الهي عمل كند. امانت دار تحسين و خائن نكوهش مي شود.


1- تفسير نمونه، ج 17، ص 451.
2- تفسير نمونه، ج 14، صص 199 و 200.
3- تفسير نمونه، ج 21، ص 168.

ص: 38

امانت داري در كلام معصومين عليهم السلام

امانت داري در كلام معصومين عليهم السلام

سخنان فراواني از پيشوايان معصوم عليهم السلام درباره اهميت رعايت امانت و هشدار درباره خيانت به ما رسيده است كه هر كدام به گونه اي ما را به حفظ حرمت امانت فرامي خواند.

در ادامه به چند حديث درباره اهميت امانت داري و موضع گيري معصومين عليهم السلام مي پردازيم:

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله :«أَن أَحَببتُم اَن يُحبِبْكُم اللُه وَ رَسولُه فأَدّوا اذا أَئتَمَنقُم؛ اگر دوست داريد خداوند و رسولش شما را دوست بدارند، اگر شما را امين شمردند امانت را به صاحبش برگردانيد».(1)

پيامبر گرامي اسلام: «أذا رأيتَ مِن اخيكَ ثلاث خصالِ فأَرجِئهُ؛ هرگاه در برادر [ديني] خود سه صفت ديدي به او اميدوار باش؛ حيا، امانت داري ، راست گويي».(2)

رسول خدا صلي الله عليه و آله : «لَيسَ مِنّا مَن يُحقِّرُ الامانة؛ كسي كه حفظ امانت را سبك بشمارد، از ما نيست».(3)

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «لَيس مِنّا مَن خَانَ مُسلِماً في اَهلِهِ و مالِه؛ كسي كه به ناموس و مال مسلماني خيانت كند، از ما نيست».(4)

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در توصيف اهل ايمان مي فرمايد: «اَميناً عَلَي الأماناتِ؛ مؤمنان امين امانات مردم هستند.» همچنين مي فرمايد: «از اخلاق اهل ايمان اين است كه در صورت اعتماد مردم [امانتي به آنها سپرده شود] خيانت نمي كنند».(5)


1- ابوالقاسم پاينده، نهج الفصاحه، ح 554.
2- ابوالقاسم پاينده، نهج الفصاحه، ح 205.
3- بحار الانوار، ج 75، ص 172.
4- بحار الانوار، ج 75، ص 172.
5- بحار الانوار، ج 75، ص 172.

ص: 39

حضرت علي عليه السلام : «اربَعٌ مَن اُعطِيهُنَّ فقد أُعطِيَ خَيرُ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ صِدقُ الحَديثِ، أداءُ الامانةِ، عِفَّةُ البَطْن و حُسنُ الخُلقِ؛ چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راست گويي، اداء امانت، حلال خوري، خوش اخلاقي».(1)

اميرالمؤمنين علي عليه السلام : «سوگند مي خورم كه لحظه اي قبل از وفات پيامبر سه بار از او شنيدم كه فرمود: «يا أبَا الحَسن اَدِّ الأمانةَ اِلَي البَرِّ و الفاجِرِ فِي ما قلَّ أو جَلّ حتَي فِي الخَيط و الْمَخيطِ؛ اي علي امانت را به نيكوكار و بدكار پس بده، كم باشد يا زياد، حتي نخ و سوزن».(2)

همچنين آن حضرت در وصيتي فرمود:«اَدّوا الأماناتِ وَلَو اِلَي قَتَلَةِ الأنبياءِ؛ امانت ها را برگردانيد، گرچه به قاتلان پيامبران باشد».(3)

نيز مي فرمايد:«رَأسُ الاِسلامِ الامانةُ؛ سر اسلام امانت داري است».(4)

در حديث ديگري چنين مي فرمايد: «اِستعمالُ الامانة يَزيدُ فِي الرِّزق؛ به كارگيري امانت، روزي را زياد مي كند.»(5) منظور از به كارگيري امانت، خوش حسابي در بازگرداندن امانت است.

امام صادق عليه السلام فرمود:«اِنَّ الله عَزَّوجلَّ لَم يَبعثْ نَبيَاً إلا بِصِدقَ الحَديثِ وَ أداءِ الامانةِ اِلَي البَرَّ وَ الفَاجِرِ؛ خداوند عزوجل هيچ پيامبري را مبعوث نكرد، مگر با راست گويي و برگرداندن امانت به نيكوكار و بدكار».(6)

همچنين مي فرمايد:

اُنظُر ما بَلَغَ به عَليُّ عِندَ رَسولِ الله فألزِمهُ، فأَنَّ علّياً اِنَّما بَلَغَ بِهِ عندَ رسولِ اللهِ بِصدقِ الحَديثِ وَ اَداءِ الاَمانةِ؛ بنگر علي عليه السلام با چه چيزي آن


1- عبدالواحد بن محمد آمدي، غررالحكم، ج2، ص 151.
2- بحار الانوار، ج 77، ص 275.
3- حسن بن علي ابن شعبه، تحف العقول، ج 1، ص 74.
4- شرح غرر الحكم و درالكلم، ج 4، ص 47.
5- بحار الانوار، ج 75، ص 172.
6- محمد بن يعقوب كليني، اصول كافي، ج 2، ص 104، ح 1.

ص: 40

مقام را نزد پيامبر خدا پيدا كرد، همان را پيروي كن. همانا علي عليه السلام آن مقام را نزد پيامبر خدا با راست گويي و امانت داري به دست آورد.(1)

امام صادق عليه السلام مي فرمايد:

لا تَغتَرّوَا بِصَلَوتِهم و لا بِِصيامِهم فَاِنَّ الرَجُلَ رُبَّها لَهِِجَ بالصلوة و الصّومِ حَتّي لَو تَرَكَهُ أستَوحَشَ ولكن اِختَبَروهُم عِندَ صِدقِ الحَديثِ و أَداءِ الأَمانة.

فريب نماز و روزه مردم را نخوريد؛ زيرا آدمي گاه چنان به نماز و روزه خو مي كندكه اگر آنها را ترك كند احساس ترس مي كند، بلكه آنها را به راست گويي و امانت داري بيازماييد.(2)

امام كاظم عليه السلام فرمود:

أَداءُ الأمانِة وَ الصِّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ وَ الخِيانَهُ وَ الكِذبُ يَجلبانِ الفقرَ و النِّفاقَ؛ اداي امانت و راست گويي روزي را زياد مي كند و خيانت و دروغ گويي سبب فقر و نفاق مي شود.(3)

ايشان درباره اهميت امانت داري مي فرمايد:

اِنَ اَهلَ الارض لَمَرحُومُونَ ما تَحابُّوا، اَدّوا الامانات و عَمَلوُا بِالحَقِّ؛ به درستي كه اهل زمين مادامي كه به يكديگر دوستي بورزند و امانت ها را به صاحبانشان برگردانند و به حق عمل كنند، شامل رحمت خداوندند.(4)

از آنجايي كه عترت پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله از قرآن جدا نيستند، در بيان اهميت امانت داري بين فضايل اخلاقي، با همان لحن و خطاب قرآن كريم به اين موضوع پرداخته اند. با اندكي تأمل در كلام اين بزرگان، به ميزان توجه ايشان به موضوع امانت داري و جايگاه بلند آن در آموزه هاي ديني پي مي بريم.


1- محمد بن يعقوب كليني، اصول كافي، ج 2، ص 104، ح 5.
2- محمد بن يعقوب كليني، اصول كافي، ج 2، ص 104، ح2.
3- بحار الانوار، ج 78، ص 327.
4- حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 9، ص 25؛ بحار الانوار، ج 72، ص 460.

ص: 41

فصل سوم: عوامل و زمينه هاي امانت داري و خيانت ورزي

اشاره

فصل سوم: عوامل و زمينه هاي امانت داري و خيانت ورزي

امانت داري و امانت شكني مانند ديگر پديده هاي اجتماعي، عوامل و زمينه هاي خاص خود را دارد كه در اين قسمت به برخي از آنها اشاره مي شود:

1. عوامل و زمينه هاي امانت

اشاره

1. عوامل و زمينه هاي امانت

زير فصل ها

الف) ايمان

ب) نظارت و كنترل

ج) يادآوري فوايد امانت داري

د) آشكار ساختن اهميت امانت داري

ه) تكريم و تشويق انسان هاي امين

الف) ايمان

الف) ايمان

ايمان كه مؤثرترين عامل گسترش ارزش هاست، در گسترش امانت داري نيز تأثير به سزايي دارد. با وجود ايمان، نه به مال كسي خيانت مي شود و نه آبروي كسي ريخته مي شود. امام علي عليه السلام فرمود: «الخيانة دليلٌ علي قِلّةِ الوَرَعِ و عَدَمِ الدّيانَةِ؛ خيانت گواهي بر كمي تقوا و بي ديني است».(1)


1- مستدرك الوسائل، ج 14، ص 14.

ص: 42

ب) نظارت و كنترل

ب) نظارت و كنترل

نظارت بر امانت هايي كه افراد جامعه عهده دار آن هستند موجب فزوني امانت داري مي شود. اميرالمؤمنين، علي عليه السلام در نامه اش به مالك اشتر مي نويسد:

ثُمَّ تَفَقَّدْ أَعْمَالَهُمْ، وَابْعَثِ الْعُيُونَ مِنْ أَهْلِ الصِّدْقِ وَالوَفَاءِ عَلَيْهِمْ، فَإِنَّ تَعَاهُدَكَ فِي السِّرِّ لِأُمُورِهِمْ حَدْوَةٌ لَهُمْ عَلَي اسْتِعْمَالِ الْأَمَانَةِ؛ با فرستادن مأموران مخفي راست گو و با وفا كارهاي آنان (امانت گيرندگان) را زير نظر بگير؛ زيرا بازرسي مداوم و پنهاني سبب مي شود آنها به امانت داري و مدارا با زيردستان تشويق شوند.(1)

بنابراين، اگر انساني بخواهد امانت دار باشد بايد ايمانش به خدا و قيامت دروني باشد تا او را به حفظ امانت وادارد. از بيرون نيز بايد ناظراني باشند تا فرد خيانت نكند.

ج) يادآوري فوايد امانت داري

ج) يادآوري فوايد امانت داري

رغبت به چيزي بعد از شناخت آن حاصل مي شود. كوتاه ترين راه براي نشان دادن اهميت هر چيز، شناساندن صحيح و بيان منافع و فوايد آن است. از آنجا كه انسان ذاتاً به دنبال سودجويي و دور ساختن زيان از خود است، اگر زيان چيزي را بداند، از آن فاصله مي گيرد و اگر پاي منفعت در ميان باشد، براي رسيدن به آن تلاش مي كند. بنابراين، مي توان با ذكر آثار و بركات امانت داري، تأثير آن بر تكامل شخصيت انساني و بيان اهميت آن در زندگي افراد و جامعه، همگان را به امانت داري تشويق و اين فضيلت را در وجود آنان تقويت كنيم.


1- نهج البلاغه، نامه 53.

ص: 43

د) آشكار ساختن اهميت امانت داري

د) آشكار ساختن اهميت امانت داري

با بررسي آيات كريمه قرآن و روايات نوراني اهل بيت عليهم السلام درباره امانت داري، مي توان به اهتمام آنان در آشكار ساختن جايگاه ويژه و اهميت امانت داري پي برد. شواهد فراواني در تاريخ و سيره ائمه معصومين عليه السلام و زندگي بزرگان دين، گوياي اين مطلب است. امام باقر عليه السلام درباره اهميت امانت داري مي فرمايد:

عَليكُم بِالوَرعَ وَ الاِجْتهادِ وَ صِدقِ الحَديِثِ وَ أداءِ الاَمانةِ اِلي مَنِ ائتمَنَكم عَليها بَرّأ كانَ اَو فاجراً، فَلَو اَنَّ قاتِلَ عَليِّ بنِ ابي طالب عليه السلام ائتمَنَنَي عَلَي امَانةٍ لَاَدَّيتُها اِليه؛ بر شما باد پارسايي، كوشش، راست گويي و بازدهي امانت به هر كس كه شما را امين خود قرار داده و امانتي به شما سپرده است، نيكوكار باشد يا بدكار. پس اگر قاتل علي بن ابي طالب عليه السلام به من امانتي بسپارد، مطمئناً من آن را به او باز خواهم گرداند.(1)

ه) تكريم و تشويق انسان هاي امين

ه) تكريم و تشويق انسان هاي امين

تشويق در روح و جان آدمي اثر معجزه آسايي دارد و او را در انجام كار مصمم تر مي كند؛ زيرا انسان طبعاً دوست دار خود است و احترام و قدرشناسي ديگران، عزت نفس او را تقويت مي كند و او را از ته دل شاد مي سازد. اين شيوه محرك بسيار قوي براي رساندن افراد به هدف هاي دلخواه است. تكريم و تشويق، افراد را در مداومت آن عمل به شوق مي آورد و آنها را ناخودآگاه به سوي تكرار عمل مي كشاند. در اسلام تشويق و تنبيه از اصول مسلّم تربيتي است. ازاين رو، وجود بهشت و جهنم و آيه هاي مربوط به پاداش و كيفر، جلوه هايي از تشويق و تنبيه هستند.


1- تحف العقول، ص 299.

ص: 44

خداوند متعال، حضرت يوسف عليه السلام را به علت امانت داري و حفظ ناموس مردم، در نوجواني تشويق و ستايش مي كند و او را با صفات زيباي «امين»، «محسن»، «متقي» و «مخلص» مي ستايد و افزون بر اعطاي حكومت دنيوي، براي او پاداش نيك اخروي و فضل و رحمت الهي را وعده مي دهد. با بهره گيري از اين شيوه قرآني مي توان روحيه امانت داري را در افراد، مسئولان و ديگر رده هاي اجتماعي بالا برد. تشويق ها و تكريم ها در ترويج اين فضيلت نتايج خوبي دارد.

2. عوامل و زمينه هاي بروز خيانت

اشاره

2. عوامل و زمينه هاي بروز خيانت

كساني كه از امانت داري سر باز مي دارند، گرفتار عواملي هستند كه آنها را به خيانت وامي دارد. آن عوامل عبارتند از:

الف) ضعف ايمان و عقيده

الف) ضعف ايمان و عقيده

همان گونه كه ايمان خاستگاه بسياري از ارزش ها، از جمله امانت داري است، ضعف ايمان و عقيده يا فقدان آن از عوامل بروز خيانت است. ازاين رو، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: «آيهُ المُنافِقِ ثَلاثَةٌ، اذا حَدَّث كَذِبَ و اِذا وَعدَ أخلفَ و اذا ائتُمَنِ خانَ؛ نشانه هاي منافق سه چيز است، آن گاه كه سخن مي گويد، دروغ مي گويد و آن گاه كه وعده اي مي دهد، خلف وعده مي كند و آن گاه كه امين شمرده مي شود، خيانت مي كند».(1)

ب) غلبه هوي و هوس و دنياپرستي

ب) غلبه هوي و هوس و دنياپرستي

انساني كه هوا و هوس و دنياپرستي بر او غلبه مي كند و تنها به منافع زودگذر دنيا مي انديشد، زمينه انجام خيانت را دارد؛ زيرا به عواقب خيانت


1- بحار الانوار، ج 72، ص 204.

ص: 45

فكر نمي كند و به فرموده قرآن با غلبه هوا و هوس، پرده اي بر چشم و گوش و عقل وي افكنده شده است كه نمي داند چه كند.

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَي عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَي سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَي بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَن يَهْدِيهِ مِن بَعْدِ اللَّهِ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ. (جاثيه: 23)

آيا ديدي كسي را كه معبود خود را هواي نفس خويش قرار داده و خداوند با آگاهي او را گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده اي افكنده است، با اين حال چه كسي مي تواند غير از خدا او را هدايت كند، آيا متذكر نمي شويد؟

ج) چيره شدن حرص و طمع بر انسان

ج) چيره شدن حرص و طمع بر انسان

انسان حريص نيز مرتكب خيانت مي شود. او در اموال ديگران خيانت مي كند و براي به دست آوردن پستي كه شايسته آن نيست، حريص است. ازاين رو، به جاي كوشش كردن و غلبه بر هوا و هوس و كنترل طمع، براي رسيدن به مقصودش خيانت مي كند.

3. راه هاي پيشگيري از خيانت

اشاره

3. راه هاي پيشگيري از خيانت

افراد جامعه براي پيشگيري از خيانت بايد به اين امور توجه كنند:

الف) تقويت پايه هاي ايمان

الف) تقويت پايه هاي ايمان

اين امر از طريق شناخت خدا، توكل بر او و اطمينان به وعده هاي تخلف ناپذير الهي، زمينه را براي رسيدن به مواهب زندگي از راه مشروع فراهم مي كند.

ب) تأمين نيازهاي معقول و مشروع

ب) تأمين نيازهاي معقول و مشروع

يكي از عوامل خيانت، نيازمندي است. اگر مسئولان به نيازهاي معقول و مشروع كساني كه زيرنظر آنها هستند توجه كنند و آن را برآورده سازند، زمينه خيانت در افراد از بين مي رود.

ص: 46

ج) توجه به عواقب شوم خيانت

ج) توجه به عواقب شوم خيانت

انساني كه بداند خيانت در دنيا موجب رسوايي، سرافكندگي، گرفتار شدن به محروميت هاي ناشي از رسوايي و در نتيجه فقر مي شود، هرگز به آن مبتلا نمي گردد. همچنين انساني كه بداند در آخرت گرفتار عذاب الهي خواهد شد، از خيانت مي گريزد.(1)


1- 1.عبدالله جوادي آملي، «امانت داري»، مجله پاسدار اسلام، ارديبهشت 88، ش 329، ص 6.

ص: 47

فصل چهارم: آثار و پي آمدهاي امانت داري و خيانت ورزي

اشاره

فصل چهارم: آثار و پي آمدهاي امانت داري و خيانت ورزي

زير فصل ها

آثار و پي آمدهاي امانت داري

نتيجه بحث آثار و فوايد

نتيجه بحث در پي آمدهاي خيانت ورزي

آثار و پي آمدهاي امانت داري

اشاره

آثار و پي آمدهاي امانت داري

اگر افراد در هر مقام و منصبي، سرمايه هاي عمومي، خصوصي، مادي و معنوي كشور را امانتي بدانند كه چند روزي در اختيار آنان قرار گرفته است و خود را موظف به پاسداري از آن نمايند، اين نگرش، بركات فراواني براي جامعه به ارمغان مي آورد.

امانت داري، علاوه بر آثار اجتماعي، براي فرد امانت دار نيز فوايد فراواني دارد. آثار و فوايد امانت داري در دو بخش اجتماعي و فردي بررسي مي شود:

1. آثار اجتماعي امانت داري

اشاره

1. آثار اجتماعي امانت داري

زير فصل ها

الف) افزايش سطح اعتماد عمومي

ب) گسترش علم و معنويت

ج) مصون ماندن بيت المال

د) ايجاد امنيت در جامعه

ه) گسترش محبت الهي در جامعه

الف) افزايش سطح اعتماد عمومي

الف) افزايش سطح اعتماد عمومي

چرخ بزرگ زندگي اجتماعي بر محور اعتماد مردم به يكديگر مي چرخد. اگر اين اعتماد از ميان برود، ممكن نيست افراد بتوانند به راحتي زندگي كنند. پايه بزرگ اعتماد هم بر امانت داري و ترك خيانت گذاشته شده است.

ص: 48

شخص امين در هر شرايطي اعتماد مردم را جلب مي كند و امانت داري، اقبال همگاني را براي فرد به ارمغان مي آورد.

ب) گسترش علم و معنويت

ب) گسترش علم و معنويت

از ديگر آثار اجتماعي امانت داري، پيشرفت و گسترش علم و دين است. اين دو، پايه هاي اصلي فرهنگي و مذهبي در مكتب حيات بخش اسلام هستند. امانت داري سبب مي شود عالمان و دانشمندان، از علم و دين خود به بهترين شيوه براي بالا بردن سطح آگاهي و افكار مردم از لحاظ فرهنگي و مذهبي بهره ببرند. در نتيجه، خرافات از جامعه رخت بر مي بندد، به طوري كه انسان ها از خودشناسي به خداشناسي مي رسند. به روشني مي توان گفت كه ارتباط محكمي بين گسترش فرهنگ امانت داري و توسعه علم و معنويت وجود دارد. به اين صورت كه هر اندازه امانت داري در جامعه رشد يابد، پايه هاي علمي و معنوي افراد آن جامعه مستحكم تر خواهد شد.

ج) مصون ماندن بيت المال

ج) مصون ماندن بيت المال

در صدر اسلام، صرفاً بيت المال به اجناس و اموال محدودي گفته مي شد كه در خزانه ها و انباري هاي مخصوص نگهداري مي شدند. امروزه به دليل گسترش جوامع و مدنيت، عنوان بيت المال توسعه يافته است و مصاديق بسيار گسترده اي دارد. برخي مصاديق اين عنوان عام، عبارتند از اماكن عمومي مثل پارك ها و خيابان ها، منابع طبيعي از جمله جنگل ها و درياها، وسايل نقليه مانند مترو و اتوبوس و ساختمان ها، مانند بيمارستان ها و اداره ها و مراكز آموزشي. بنابراين، اگر صدا و سيما بتواند با راه كارهايي كه در فصل هفتم به آن مي پردازيم،

ص: 49

بيت المال را با همه گستردگي اش به عنوان امانتي اجتماعي نهادينه سازد، در جهت حفظ اين امانت ها گام بلندي برداشته مي شود.

د) ايجاد امنيت در جامعه

د) ايجاد امنيت در جامعه

در جامعه اي كه حصر مال، غارت، غصب اموال ديگران، احتكار و اختلاس رخ ندهد، مردم در آسايش و امنيت هستند. رسول گرامي اسلام درباره رهاورد اجتماعي امانت داري چنين مي فرمايد: «لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيرٍ ما لَم تَخاوُنُوا و أدّوا الاَمانةَ؛ پيوسته امت من در خوشي و راحتي خواهند بود، مادامي كه به يكديگر خيانت نورزند و امانت ها را ادا كنند».(1)

امام كاظم عليه السلام اين دستاورد را براي تمام ساكنان زمين پيش بيني كرده است و سعادت آنان را در امانت داري و عمل به حق مي داند.(2)

ه) گسترش محبت الهي در جامعه

ه) گسترش محبت الهي در جامعه

خداوند از جامعه اي خشنود است كه در آن امانت داري گسترش يابد. همچنين خداوند متعال، به نيكوكاران پاداش شايسته مي دهد. در آيه 56 سوره يوسف آمده است:

وَكَذَلِكَ مَكَّنِّا لِيُوسُفَ فِي الأَرْضِ يَتَبَوَّأُ مِنْهَا حَيْثُ يَشَاء نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاء وَلاَ نُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ.

و بدين گونه يوسف را در سرزمين [مصر] قدرت داديم كه در آن هر جا كه مي خواست سكونت مي كرد. هر كه را بخواهيم به رحمت خود مي رسانيم و اجر نيكوكاران را تباه نمي كنيم.


1- وسائل الشيعه، ج 9، ص 25
2- وسائل الشيعه، ج 9، ص170.

ص: 50

در آيه اي ديگر آمده است:

بَلَي مَنْ أَوْفَي بِعَهْدِهِ وَاتَّقَي فَإِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ آري، كساني كه به پيمان خود وفا كرده تقوا پيشه كردند. پس به درستي كه خداوند پرهيزكاران را دوست مي دارد». (آل عمران:76)

2. آثار فردي امانت داري

اشاره

2. آثار فردي امانت داري

زير فصل ها

الف) تكامل ايمان

ب) جلب روزي و ثروت

ج) دوام دوستي ها

د) جاودانگي و رستگاري

الف) تكامل ايمان

الف) تكامل ايمان

ايمان هر شخصي پس از طي مراحلي و با تحمل سختي و تلاش هاي او در انجام كارهاي نيك به سوي كمال مي رود، اما برخي از اعمال در كامل شدن ايمان انسان تأثير به سزايي دارد. امام صادق عليه السلام از قول پدرش مي فرمايد:

أَربَعٌ مَن كُنَّ فيهِ كَمُلَ ايمانُهُ و اِنْ كانَ مِن قَرْنه الي قَدِمِهِ ذُنُوبًا لَم ينقُصهُ ذلك و هُو الصِّدقُ و أَداءُ الامانةِ و الحَياءُ و حُسنُ الخُلق؛ چهار ويژگي در افراد سبب كامل شدن ايمان آنها است و اگر سر تا پاي وجودشان را گناه گرفته باشد، خللي در ايمانشان ايجاد نمي شود، راست گويي، امانت داري، حياء و خوش خويي.(1) حضرت علي عليه السلام نيز شخصِ امين را داراي كامل ترين درجه ايمان مي داند. ايشان در كلام گهرباري مي فرمايد: «أَفضَلُ الأيمانِ الأَمانة؛ امانت داري بالاترين درجه ايمان است».(2)

ب) جلب روزي و ثروت

ب) جلب روزي و ثروت

زمينه هاي جلب روزي براي شخص امانت دار بيشتر از ديگران است؛ زيرا انسان هاي امين بين مردم از اعتماد و اعتبار بالايي برخوردارند و در حقيقت


1- وسائل الشيعه، ج 9، ص70.
2- علي بن محمد واسطي، عيون الحكم، ص 118.

ص: 51

شريك مال مردم خواهند بود. امام صادق عليه السلام فرمود: «عَليكَ بِصدقِ الحَديثِ وَ أداءِ الامانَةِ تَشركُ النّاسَ فِي أموالهم؛ بر تو باد راست گويي و اداء امانت در اين صورت شريك مال مردم مي شوي».(1)

شخصي به محضر امام صادق عليه السلام عرض كرد: «زني در مدينه به آرايش بانوان و دختران اشتغال دارد و ما كسي را مثل او سراغ نداريم كه رزق و روزي از هر سو برايش ريزان باشد.» امام صادق عليه السلام فرمود: «إنَّها صَدَقتَ الحديثَ و اَدَت الامانة و ذلك يجلبُ الرِزقَ؛ او راست مي گويد و امانت دار است و همين كار سبب جلب روزي است».(2)

ج) دوام دوستي ها

ج) دوام دوستي ها

امانت داري از تنش ها و بدبيني ها جلوگيري مي كند. اگر كسي اين خصلت را در فردي مشاهده كند، به دوستي با او مايل مي گردد؛ زيرا در تمام حالات به وفاداري و تعهد آن شخص به پيمان ها اطمينان كامل دارد.

د) جاودانگي و رستگاري

د) جاودانگي و رستگاري

خداوند متعال در قرآن يكي از اوصاف مهم مؤمنان را امانت داري برمي شمارد. امانت داري سبب رستگاري و جاودانگي در نعمت هاي الهي و بهشت رضوان است: «وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ اولئكَ هم الوارثون الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ و آنان كه به امانت ها و عهد و پيمان خود كاملاً وفا مي كنند كساني كه بهشت را ارث مي برند. آنها در آن بهشت جاودان هستند». (مؤمنون: 8 و 11)

امانت داري آثار فردي و اجتماعي فراواني دارد كه براي جلوگيري از طولاني شدن مطلب به همين ميزان بسنده مي كنيم و فقط به بيان عنوان


1- بحار الانوار، ج 74، ص 176، ج 75، ص 117.
2- وسائل الشيعه، ج 19، ص 68.

ص: 52

بعضي از آنها مي پردازيم. خير و سلامت، راستي و درستي، امنيت در روز جزا، رهايي از دوزخ، شكوفايي اقتصاد، عزت اجتماعي، جلوگيري از فقر، و نظاير آن از جمله آن آثار هستند.

نتيجه بحث آثار و فوايد

اشاره

نتيجه بحث آثار و فوايد

آثار و فوايد امانت داري، تنها به اين موارد خلاصه نمي شود. در اين بخش اجمالاً گفته شد كه تقويت ايمان و گسترش دين داري از طريق پاي بندي به رعايت امانت ها و برخورداري از عزت اجتماعي، در سايه امانت داري به دست مي آيد. در نتيجه، جامعه اي همراه با آسايش، امنيت و سلامت خواهيم داشت كه انسان هاي امانت دار و متعهد آن را ايجاد كرده اند.

عوامل بروز خيانت

عوامل بروز خيانت

چند عامل مي تواند در ايجاد خيانت مؤثر باشد:

1. ضعف ايمان و عقيده و توجه نكردن به اينكه كليد حل مشكلات در دست قدرت خداوند متعال است (توحيد افعالي)؛

2. غلبه هوا و هوس و دنياپرستي و چيره شدن حرص و طمع بر انسان؛

3. توجه نكردن به پي آمد شوم خيانت در زندگي مادي و معنوي افراد؛

4. رها كردن تلاش براي رسيدن به اهداف از راه هاي درست و منطقي؛

5. چشم و هم چشمي و خود كم بيني، همچنين روي آوردن به اشرافي گري فراتر از توان مالي افراد.

اقسام خيانت

اشاره

اقسام خيانت

زير فصل ها

1. خيانت به خدا و رسول

2. خيانت به مردم

1. خيانت به خدا و رسول

1. خيانت به خدا و رسول

در سوره انفال آيه 27 صريحاً از خيانت به خدا و رسول و امانت ها نهي شده است:

ص: 53

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد به خدا و پيامبر او خيانت مكنيد و [نيز] در امانت هاي خود خيانت نورزيد و خود مي دانيد [كه نبايد خيانت كرد].

برخي امانت ها منحصراً مربوط به خالق هستي است؛ يعني امانت گذار آنها خداوند متعال است مثل احكام شرعي و برخي ديگر مربوط به رسول خداست مثل سيره آن حضرت.

گروه بسياري از امانات هم مربوط به مردم است كه خيانت در آنها به خيانت به خدا و رسول برمي گردد. امام باقر عليه السلام مي فرمايد: «خيانت به خدا و رسول همان نافرماني ايشان است. هر انساني امانت دار فرايضي است كه خداوند بر او واجب كرده است».(1)

2. خيانت به مردم
اشاره

2. خيانت به مردم

خيانت در ميان مردم مصاديق فراواني دارد. خيانت در هر چيزي كه ارزشمندتر باشد، تنفر بيشتري از شخص خائن در جامعه ايجاد مي كند و در نظام حقوقي خيانت كار با توجه به ارزش آن شيء جزا داده مي شود.

خيانت به مردم داراي اقسامي است كه آنها را برمي شماريم:

الف) خيانت در اموال

الف) خيانت در اموال

خيانت در امانت هايي كه در اختيار انسان قرار مي گيرد، چندگونه است:

1. تعدي در امانت؛ به معني دست درازي و تصرف كردن در مال، بدون اجازه صاحب آن؛


1- محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 4، ص 1589.

ص: 54

2. كوتاهي كردن در حفظ اموال ديگران؛

3. سهل انگاري در رد امانت؛ وظيفه امانت داري ايجاب مي كند كه به محض مطالبه صاحبان اموال، هرچند كه كافر باشند و در هنگام ترس از تلف شدن مال، در كوتاه ترين زمان امانت را به صاحبش برگرداند؛

4. خيانت به بيت المال؛ از نظر شرع و عرف اين نوع خيانت از بدترين انواع آن است؛ زيرا خائن در اينجا در حق همه افراد جامعه ظلم كرده است. بنابراين، در مقام رفع ظلم بايد حق همه كساني كه در آن مال شريك بوده اند، بازگردانده شود. اگر خيانت در اموال عمومي رايج شود، جامعه دچار تزلزل و هرج و مرج مي گردد و هيچ كس در چنين جامعه اي به سعادت نخواهد رسيد.(1)

ب) افشاي رازها

ب) افشاي رازها

هر آنچه به صورت راز و سخنان محرمانه در اختيار افراد قرار مي گيرد، امانت است و در صورت خيانت از نظر حقوقي جرم به حساب مي آيد و براي آن مجازات وضع شده است. حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: «مَن اَفشَي سِرّاً استودَعَهُ فقدخان؛ هر كسي سرّي را فاش كند كه به او سپرده شده، پس به تحقيق خيانت كرده است».(2)

ج) خيانت به اعضاي بدن

ج) خيانت به اعضاي بدن

هر چيزي كه خداوند حكيم براي زندگي بشر در اين جهان آفريده، امانتي است كه انسان ها بايد به نحوي شايسته از آن بهره برند. براي مثال، چشم كه يكي از حساس ترين اعضاي بدن است، وظيفه درست ديدن را بر عهده دارد.


1- ناصر مكارم شيرازي، اخلاق در قرآن، ج 3، ص 195.
2- غرر الحكم و درر الحكم، ج 5، ص 268.

ص: 55

مي تواند چيزهايي را كه مجاز به ديدن شان است، ببيند، استفاده كند و لذت ببرد، اما بسياري به جاي استفاده صحيح از اين امانت، آن را در راه هاي نادرستي به كار مي برند كه در قرآن از آن به خيانت چشم تعبير مي شود: «يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ؛ او چشم هايي را كه به خيانت مي گردد و آنچه را در سينه ها پنهان مي ماند، مي داند». (غافر: 19)

به طور كلي، تمام مصاديق امانت مي تواند به خيانت مبتلا شود. براي مثال همچنان كه در بحث امانت داري، مناصب حكومتي از مصاديق امانت به شمار مي آمدند، اگر اين افراد (حاكمان و متصديان) مسير ظلم را در پيش بگيرند، از مصاديق خيانت در امانت خواهد بود و مي توان آن را در بحث خيانت ورزي، مثلاً تحت عنوان «خيانت در مناصب حكومتي» بررسي كرد.

آثار خيانت

اشاره

آثار خيانت

زير فصل ها

1. عدم اعتماد افراد به يكديگر

2. خيانت مقدمه جنايت

3. خيانت عامل افزايش هزينه ها

4. افزايش دو رويي در جامعه

5. نابودي اقتصاد

6. سستي در دين

7. خواري و تلخ كامي

8. فقر و تنگ دستي

1. عدم اعتماد افراد به يكديگر

1. عدم اعتماد افراد به يكديگر

با وجود صفت ضد اخلاقي خيانت، اعتماد از جامعه رخت برمي بندد و ديگر هيچ كس معتمد ديگري نخواهد بود. ازاين رو، اضطراب و نگراني بيش از حدي بر اجتماع حاكم مي شود. اصل اوليه، در عرف امانت دار بودن افراد است، ولي اگر خيانت ورزي گسترش يابد و عادي شود، بناي امانت داري به اصل اولي خيانت در امانت بدل مي شود و اين يعني اعتماد نكردن افراد به يكديگر. در اين صورت، هيچ سنگي روي سنگ بند نمي شود و كارها به انجام نمي رسند.

ص: 56

2. خيانت مقدمه جنايت

2. خيانت مقدمه جنايت

خيانت، دليل بسياري از جرايم و حوادث تلخ است كه در جامعه رخ مي دهند. در جامعه اي كه اموال مردم محترم شمرده شود و همه خود را ملزم به رعايت حقوق ديگران بدانند، ديگر دزدي، قتل و غارت، تجاوز اين گونه جرم ها وجود نخواهد داشت.

3. خيانت عامل افزايش هزينه ها

3. خيانت عامل افزايش هزينه ها

اگر در جامعه اي خيانت رواج يابد، هزينه هاي بسياري صرف جلوگيري از پي آمدهاي مخرب آن مي شود؛ زيرا مسئولان و مديران دستگاه ها، به شرط سلامت، ناچارند براي نظارت بيشتر بر زير مجموعه ها، در بخش هاي مختلف بازرساني بگمارند و افرادي نيز موظف به تحقيق درباره همين بازرسان شوند. اگر اين نظارت بخواهد در كل جامعه ايجاد و تقويت شود، نيرو و هزينه بسياري را بايد صرف اين امور كرد.

4. افزايش دو رويي در جامعه

4. افزايش دو رويي در جامعه

خائنين در امانت نفاق رفتاري دارند. دركلام رسول خدا صلي الله عليه و آله خيانت از نشانه هاي منافقين شمرده شده. ايشان مي فرمايد: «نشانه هاي منافق سه چيز است. اگر سخني بگويد، دروغ است، هنگامي كه وعده مي دهد خلاف مي كند و هنگامي كه امانت دار شمرده شود خيانت مي كند».(1)

5. نابودي اقتصاد

5. نابودي اقتصاد

در گذشته، رابطه امانت داري و رزق و روزي (اقتصاد) بسيار تنگاتنگ بود. مردم افراد امين را انتخاب مي كردند، اشيا و اموال گران بهاي خود را به آنان


1- مسلم نيشابوري، صحيح مسلم، ح89.

ص: 57

مي سپردند و خود به دنبال كسب روزي و تجارت مي رفتند. بازار تجارت نيز با وجود انسان هاي امين و اعتماد افراد به يكديگر، رشد مي كرد. به دليل همين اعتماد، كالاهاي خود را در اختيار تاجر قرار مي دادند تا با آنها داد و ستد كند و سود به دست آمده بين افراد تقسيم مي شد. در دنياي تجارت و اقتصاد امروز نيز كم و بيش اين گونه است.

اگر امانت داري، جاي خود را به خيانت ورزي و بي اعتمادي بدهد، اساس تجارت و اقتصاد به كلي ويران مي شود. به اين نحو كه هيچ كس خود را ملزم به اجراي قراردادهايي نمي داند كه با ديگران منعقد مي كند. براي نمونه اگر پس از معامله چيزي قيمت آن افزايش يابد و در اين زمان فروشنده بگويد، من كالايم را به قيمت روز مي فروشم؛ يعني به عهد خود وفادار نمي ماند. يا مشتري زمان كاهش قيمت، زير بار قيمت هنگام خريد نمي رود. روابط اقتصادي بر اساس اعتماد و پاي بندي به تعهدها انجام مي پذيرد و در صورت شكستن عهدها و خيانت به آنها پايه هاي اقتصاد كه بر اين قراردادها استوار است، سست و لرزان مي شود.

6. سستي در دين

6. سستي در دين

حضرت رسول اكرم صلي الله عليه و آله مي فرمايد: «لَيسَ مِنّا مَن أَخلَفَ الأمانة؛ از ما نيست كسي كه در امانت راه نادرستي بپيمايد».(1)

در جايي ديگر مي فرمايد: «لَيسَ مِنّا مَن اَحقَرَ الامانة؛ از ما نيست كسي كه امانت مردم را سبك بشمارد».(2)


1- وسائل الشيعه، ج 13، ص 219.
2- ملامحسن فيض كاشاني، الوافي، ج 3، ص 212.

ص: 58

آن گاه كه انسان به سبب خيانت در امانت از مسير درست خارج و از شاهراه عدالت دور شود، صورت كريه اين انحراف باعث ابتلاي او به نفاق مي شود كه نتيجه اش كفر و بي ايماني است. نمونه تاريخي آن، داستان برصيصاي عابد است. او كه عمري را به عبادت گذرانده بود و مستجاب الدعوه شده بود؛ ولي به دليل خيانتي كه در امانت الهي مرتكب شد، دچار نفاق گشت و در وادي كفر سقوط كرد. مركبش حق را فهميد، ولي او نتوانست آن را درك كند.(1)

7. خواري و تلخ كامي

7. خواري و تلخ كامي

حضرت علي عليه السلام در فرازي از نامه اش به يكي از كارگزاران مالياتي مي فرمايد:

كسي كه امانت را سبك شمارد، به خيانت دچار شود و جان و دين را از خيانت پاك نكند. در اين سرا، درِ خواري و رسوايي را به روي خود گشوده است و در سراي ديگر خوارتر و رسواتر مي شود.(2)

8. فقر و تنگ دستي

8. فقر و تنگ دستي

خيانت در امانت آتشي بنيان سوز است كه ريشه جامعه خيانت پيشه را مي سوزاند و سبب فقر و تنگ دستي مي شود. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در اين باره مي فرمايد: «خيانت، مانند دزدي و ميگساري و زناست كه به هر خانه اي در آيد، آن را ويران مي كند و از هر نوع بركتي محروم مي سازد».(3)

روشن تر از اين حديث، كلام حضرت علي عليه السلام است كه مي فرمايد: «الخيانة تَجلِبُ الفَقر؛ خيانت تنگ دستي مي آورد».(4)


1- مستدرك الوسائل، ج 2، ص 505.
2- شرح غررالحكم و دررالكلم، ج 6، ص 327.
3- بحار الانوار، ج 75، ص 170.
4- نهج البلاغه، نامه 26، ص 884 .

ص: 59

نتيجه بحث در پي آمدهاي خيانت ورزي

نتيجه بحث در پي آمدهاي خيانت ورزي

خيانت نيز مانند هر آلودگي اخلاقي و عملي داراي زمينه بروز است. براي مقابله با آن، بهترين راه سد كردن مسير آلودگي از سرچشمه است. در ابتدا بايد بدانيم، چگونه افراد در معرض اين پليدي قرار مي گيرند تا در مرحله بعد بتوان آن را از مسير صحيح بررسي كرد و با تجويز راه كارهاي مؤثر اين آفت را خشكاند.

با وجود عوامل گوناگون بروز خيانت، اين تهديد وجود دارد كه هر فردي و به تبع آن، جامعه منحرف شود. به نظر مي رسد فرهنگ سازي مناسب بهترين روش براي پيشگيري از اين چالش اخلاقي- اجتماعي است.

خيانت مانند امانت، مصاديق بسياري دارد كه شناخت آنها به درك بهتر مفهوم خيانت كمك مي كند. در نتيجه، با توجه دادن به عواقب خيانت ورزي در همه اقسامش و ارايه راه كارهاي پيشگيرانه، مي توان بين جامعه و خيانت، فاصله ايجاد كرد.

ص: 60

ص: 61

فصل پنجم: راهكارهاي رسانه اي

اشاره

فصل پنجم: راهكارهاي رسانه اي

در اين فصل به بيان راهكارها و پيشنهادها براي برنامه سازي درباره امانت داري و خيانت ورزي پرداخته مي شود. اين راهكارها در قالب ها و شكل هاي مختلف بيان مي شود كه به طور كلي به دو دسته: راهكارهاي برنامه اي و راهكارهاي دراماتيك يا نمايشي تقسيم مي شوند كه هر كدام از آنها در تهيه و توليد برنامه ها استفاده مي شود و طراحي و توليد محتوا با مضامين خاص در زمينه مورد بحث مي انجامد و به دليل جايگاه ويژه اي كه اين گونه مفاهيم در ساختار و شاكله نظام خانواده و اجتماع دارد، بديهي است كه طراحي و توليد برنامه ها بايد توسط خبرگان و متخصصان رسانه انجام گيرد تا اهداف پژوهش حاصل شود و در جامعه شاهد ترويج و توسعه فضايل اخلاقي از جمله امانت داري باشيم.

نكته ديگر اينكه پيشنهادهاي مطرح شده در اين فصل، تنها بيان الگو و نمونه و نقشه راه حركت در مسير برنامه سازي درباره موضوع پژوهش است

ص: 62

و نبايد به آنها به عنوان راهكار آسان سازي كار براي برنامه سازان و كمك به سطحي نگري در ساخت برنامه هاي معارفي نگريسته شود، بلكه در جهت پربار شدن و تنوع گرايي و كارآمدي شيوه هاي توليد برنامه ها در رسانه ملي مي توانند استفاده شوند.

1. در حوزه محتوايي برنامه ها

اشاره

1. در حوزه محتوايي برنامه ها

زير فصل ها

الف) الگوسازي و شناساندن اسوه هاي امين در حوزه هاي مختلف

ب) توجه دادن مخاطبان به اهميت و ارزش امانت داري

ج) تبيين آثار امانت داري و پي آمدهاي خيانت ورزي

د) آموزش هاي عملي امانت داري

ه) بيان احكام فقهي امانت داري

الف) الگوسازي و شناساندن اسوه هاي امين در حوزه هاي مختلف

اشاره

الف) الگوسازي و شناساندن اسوه هاي امين در حوزه هاي مختلف

تأثير الگو و نقش پذيري انسان از آن امري طبيعي است كه از غريزه تقليد سرچشمه مي گيرد. حس تقليد يكي از نيرومندترين غرايز بشري است كه در سرشت هر انساني نهاده شده است و در صورت هدايت صحيح دستاوردهاي ريشه دار و سودمندي را براي شخص در پي دارد. در حقيقت، وجود غريزه تقليد، زمينه ساز تأثير الگوهاست. از شاخص ترين ويژگي هاي مكتب تربيتي اسلام، ارايه الگوهاي كاملي براي پيروان خود است كه مظهر جلال، جمال و كمال حضرت حق هستند.

يكي از شيوه هاي تربيتي قرآن، شناساندن اسوه است، بر خلاف ديگر مكاتب تربيتي كه در آن الگوي روشن و كاملي از انسان هاي خودساخته و ايدئال براي عرضه به مردم وجود ندارد. از منظر آيين وحياني اسلام، رسول اكرم صلي الله عليه و آله بارزترين الگو براي مسلمانان است. خداوند در اين زمينه مي فرمايد: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ في رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ مسلماً براي شما در زندگي رسول خدا سرمشق خوبي است». (احزاب:21)

هر چقدر مسلمانان بيشتر از آن حضرت پيروي كنند و در اخلاق و رفتار و كردار به آن بزرگوار تأسي جويند، بيشتر به كمال نزديك خواهند شد.

ص: 63

يك _ در قرآن

يك _ در قرآن

1. انبيا: وقتي خداوند متعال مي خواهد پيامبران را به مردم معرفي كند تا نبوت آنان را بپذيرند، بر صفت امين بودن آنها تأكيد مي كند. براي نمونه، در پنج آيه از سوره شعرا براي شناساندن پيامبران چنين مي فرمايد: «إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ؛ من براي شما فرستاده اي امين و درستكار هستم».

2. درباره حضرت يوسف عليه السلام : يك بار امانت داري ايشان را در زمينه عفت و ناموس، (يوسف: 23) و بار ديگر امانت داري ايشان را از نظر مالي بيان مي كند». (يوسف: 55)

3. حضرت موسي عليه السلام : خداوند متعال در بيان قصه حضرت موسي عليه السلام ، زماني كه از ظلم فرعون مي گريخت تا اينكه به وادي مَدين رسيد و با دختران شعيب برخورد كرد، نكاتي را بيان مي فرمايد كه يكي از مهم ترين آنها بحث امانت داري حضرت موسي عليه السلام است. (قصص: 26)

دو _ در سيره نبوي

دو _ در سيره نبوي

يكي از مهم ترين ويژگي هاي رسول خدا صلي الله عليه و آله امانت داري است كه دوست و دشمن آن را پذيرفته بود و به آن اعتراف مي كرد. او در امانت داري نه تنها سرمشق مسلمانان، بلكه الگوي همه انسان ها بود. ايشان نه تنها خود چنين بود، بلكه به ياران خويش با اين ويژگي ارزش مي داد و امانت داري و راست گويي را سرلوحه برنامه هايش قرار مي داد. در داستان ليلة المبيت داريم كه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله در شب هجرت از مكه به مدينه، به اميرالمؤمنين، علي عليه السلام فرمان مي دهد، امانت هايي را كه از كافران مكه نزد آن حضرت مانده است، در زمان مناسب به صاحبانش برگرداند و يا در جنگ خيبر كه در سال هفتم هجرت رخ داد، لشكر اسلام به دليل طولاني شدن جنگ، براي تأمين آذوقه

ص: 64

در تنگنا قرار گرفت. در اين زمان، چوپاني يهودي براي تشرف به اسلام به محضر پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله رسيد و گوسفندانش را كه به يهوديان داخل قلعه متعلق بود، در اختيار ايشان قرار داد، اما پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله با اينكه به يك گوسفند آن گله هم نيازمند بود، به چوپان فرمود: «در دين ما خيانت در امانت جايز نيست. اين گله را به صاحبانش برگردان، سپس به ما ملحق شو».

سه _ در روش ائمه معصومين عليهم السلام

سه _ در روش ائمه معصومين عليهم السلام

حضرت علي عليه السلام كه از ياران صديق و باوفاي پيامبر صلي الله عليه و آله است با تأسي به آن حضرت چنان امانت داري را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده بود كه امام صادق عليه السلام در پيام خود به عبدالله بن ابي يعفور بر اين نكته تأكيد مي كند و مي فرمايد:

اي عبدالله دقت كن در آن چيزي كه حضرت علي عليه السلام را نزد رسول خدا سرافراز كرد و به آن مقامات عالي رساند. پس تو هم آنها را براي خودت لازم بدان و شخصيت خويش را به آن صفات زيبا بياراي. بدان مطمئناً علي عليه السلام نزد پيامبر به آن درجه و عظمت نرسيد، مگر با راستي و امانت داري.(1)

به عنوان نمونه برخورد حضرت با دخترش به قدري شديد بود كه ايشان اعتراض كرد و گفت: «پدر جان، من اين گردن بند را از بيت المال امانت گرفته ام.» در جواب حضرت مي فرمايد: «چون عاريه گرفته اي با تو چنين برخوردي كردم. اگر غير از اين بود دستت را به دليل سرقت از بيت المال قطع مي كردم». و يا در برخورد با برادرش عقيل؛ وقتي مقداري بيش از سهم خود از بيت المال طلب مي كند، ناراحت مي شود و قطعه اي آتش به صورت


1- وسائل الشيعه، ج 19، ص 67.

ص: 65

برادر نزديك مي كند. عقيل متحير مي شود و علت را مي پرسد. حضرت مي فرمايد: «تو از اندكي حرارت فرار مي كني، چگونه است كه مرا به آتش جهنم فرا مي خواني؟!»

امانت داري و امام سجاد عليه السلام : به قدري امانت داري در نزد ايشان اهميت دارد كه به ابوحمزه ثمالي مي فرمايند:«فَوَ الَّذي بَعثَ مُحمّداً صلي الله عليه و آله بِالحَقِّ نَبيّاً لَو اَنّ قاتِلَ الحُسينِ بنِ علي عليهم السلام ائِتمَنَني عَلَي السَّيفِ الَّذي قَتَلَهُ بِه لَأَدَّيتُهُ اليه؛ پس قسم به آن كسي كه محمد صلي الله عليه و آله را به حق مبعوث ساخت، اگر قاتل حسين بن علي عليه السلام شمشيري كه با آن او را به شهادت رسانده است، به من امانت بسپارد و از من باز ستاند، هر آينه آن را به او بر مي گردانم».(1)

چهار _ در روش علماي بزرگ دين

چهار _ در روش علماي بزرگ دين

به حكايت هاي فراواني از زندگي علما مي توان پرداخت كه زندگي دشواري دارند و از نظر مالي در تنگنا هستند. گاهي اوقات نان خشكي هم پيدا نمي كنند كه خود و خانواده شان را سير كنند، حال آنكه اموال فراواني از بيت المال و خمس و زكات نزد آنها به امانت گذاشته شده است.

در همين رابطه در شرح احوال شيخ انصاري آمده است: روزي كه ايشان از دنيا رفت، با آن ساعتي كه به صورت يك طلبه فقير دزفولي وارد نجف شد، از نظر مالي هيچ فرقي نكرده بود. ايشان مانند فقيرترين مردم و در خانه اي كوچك و ساده زندگي مي كرد. روزي فردي به ايشان گفت: آقا! شما خيلي هنر مي كنيد كه اين همه وجوهات به دستتان مي رسد و هيچ تصرفي در آن نمي كنيد. شيخ در پاسخ گفت: چه هنري كرده ام؟ آن شخص پاسخ داد: چه هنري از اين بالاتر كه اين همه پول از خمس و زكات نزد شماست و شما اين گونه زندگي مي كنيد؟


1- شيخ صدوق، امالي، ص 319.

ص: 66

شيخ انصاري فرمود: كار مهمي نكرده ام. ما امين مردم هستيم و نمي توانيم از وجوهات و اموالي كه به دست ما سپرده مي شود، نفع شخصي ببريم.(1)

پنج _ در زندگي انسان هاي بزرگ

پنج _ در زندگي انسان هاي بزرگ

1. در اين زمينه مي توان از زندگي پهلوانان ايران زمين حكايت هاي فراواني را به تصوير كشيد كه براي مخاطب جذاب باشد و جنبه الگوسازي داشته باشد. از جمله مي توان به پهلواناني مانند پورياي ولي، جهان پهلوان تختي و حتي پهلوانان زمان ما اشاره كرد.

2. سرداران شهيد دفاع مقدس از جمله بزرگاني هستند كه مي توان از روش آنها در مواجه با بيت المال و ديگر مواردي بهره گرفت كه در بحث امانت داري مطرح است. مانند داستان آن بسيجي كه داوطلب رفتن روي مين مي شود تا معبري را باز كند و گردان به سلامت از آنجا بگذرد. پس از چند قدم مي ايستد و به عقب مي نگرد. بعضي گمان مي كنند چون كم سن و سال است، ترسيده، ولي او خم مي شود و پوتين ها را از پا در مي آورد و به دوستش مي دهد و با لبخند مي گويد: «اين پوتين ها را تازه از انبار تحويل گرفته ام، هنوز نوست حيف است روي مين پاره پاره شوند».

3. مطرح كردن زندگي بزرگ مرداني كه در همين دوران در اداره ها و نهادها، در پست هاي گوناگون مشغول به كارند و به هيچ قيمتي حاضر نيستند خيانت كنند و دروغ بگويند.

ب) توجه دادن مخاطبان به اهميت و ارزش امانت داري

ب) توجه دادن مخاطبان به اهميت و ارزش امانت داري

1. به تصوير كشيدن زندگي پستچي، درحالي كه با مشكلات زندگي شخصي اش دست و پنجه نرم مي كند. گاهي به ياد آوردن قسط هاي


1- نك: سيماي فرزانگان، ص457.

ص: 67

عقب افتاده وام او را مي آزارد، گاه يادآوري بدهي اش به مغازه سر كوچه و گاهي هم به ياد آوردن شهريه دختر دانشجويش، افكار او را مشوش مي كند. با اين حال در كار خود كاملاً دقت دارد، مبادا به امانت ها آسيب برسد.

2. به تصوير كشيدن زندگي مسئول موسسه مالي اعتباري كه بعد از خيانت در امانت مسئوليت، محاكمه و از اعتبار و وجهه اجتماعي او بسيار كاسته و حتي بين دوستان و فاميل با او به گونه ديگري برخورد مي شود؛ تا جايي كه از كارش متنفر شده و اظهار پشيماني مي كند.

3. به تصوير كشيدن زندگي پر خير و بركت و آرام فردي كه امانت دار است و در مقابل آن، زندگي پراضطراب و نا آرام شخصي كه قصد خيانت دارد.

4. توليد كليپ و فيلم هاي كوتاه از خوشحالي كودكي كه پدرش به دليل خدمت صادقانه و امانت داري، مستحق دريافت پاداش ويژه اي مي شود. نشان دادن شور و شادماني كودك همراه با افتخار به پدر و احساس سر بلندي او پيش دوستانش.

5. احاديث مربوط به امانت داري به صورت زيرنويس و يا در ميان برنامه ها پخش شود. مثل: امام موسي كاظم عليه السلام فرمود: «زمينيان تا آن گاه كه به يكديگر مهر مي ورزند و امانت را پاس مي دارند مورد رحمت خداي سبحان هستند.»(1) امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «بر شما باد به ورع، اجتهاد و امانت داري.»(2) پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: «امانت ها را بازگردانيد، هرچند به كُشندگان پيامبران».(3)


1- جوادي آملي، مفاتيح الحياة، ص522.
2- جوادي آملي، مفاتيح الحياة، ص522.
3- جوادي آملي، مفاتيح الحياة، ص522.

ص: 68

ج) تبيين آثار امانت داري و پي آمدهاي خيانت ورزي

ج) تبيين آثار امانت داري و پي آمدهاي خيانت ورزي

در اين زمينه مي توان با استفاده از آيات و روايات گوناگون و خاطره ها و نظرهاي بزرگان دين و تجربه هاي شخصي، آثار و فوايد بي شمار امانت داري را بررسي كرد و به مسئولان، مديران، جوانان، زنان و مردان جامعه اسلامي ارايه داد.

بر اساس روايات، برخي از فوايد امانت داري عبارتند از: حاكم شدن فضاي اعتماد به يكديگر، گسترش امنيت و آسايش در جامعه، تحكيم جايگاه اجتماعي افراد، داشتن زندگي شاد و نشاط آور، كامل شدن ايمان و فضايل اخلاقي، محبوبيت نزد خداي متعال، رسيدن به سرچشمه فضايل، تقويت اعتماد به نفس و آرامش وجدان، هماهنگي با انبيا و اوليا، مأيوس شدن شيطان، امنيت در روز قيامت و ايجاد وحدت و همدلي كه اساساً بدون شناخت منافع و آثار يك عمل خير، انجام آن مقدور نيست. زيرا انسان انگيزه اي براي آن نخواهد داشت. مولاي متقيان، علي عليه السلام فرمود: «مَن لَم يَعرفْ مَعرفةَ الخيرِ لم يَقدِر عَلَي العَمَلِ به؛ هر كس بهره اعمال نيك را نداند، بر انجام آن قادر نخواهد بود».(1)

د) آموزش هاي عملي امانت داري

د) آموزش هاي عملي امانت داري

در ميان شيوه هاي تربيتي، آموزش عملي بهترين روش تعليم و تربيت است. پند و اندرزي كه از راه گوش به قلب انسان راه مي يابد قطعاً مؤثر است، ولي اثرش محدود و موقتي است. بدين جهت اگر رسانه در نقش مربي، فقط به موعظه بسنده كند، تأثيري بر مخاطب نخواهد گذاشت، ولي اگر بتواند در غالب برنامه هاي مناسب (گفتاري، شنيداري و ديداري) مفاهيم اخلاقي مانند


1- غررالحكم و دررالكلم، ح 9009.

ص: 69

امانت داري را به مخاطبان منتقل كند، اثري ماندگار در آنها مي گذارد و مؤثرترين انگيزه را براي عمل به آن فضايل ايجاد مي كند.

راز موفقيت رسول اكرم صلي الله عليه و آله و پيشوايان معصوم عليهم السلام در تربيت انسان ها را مي توان در همين حقيقت جست. پيامبر اسلام قبل از بعثت در مكه بر اثر عملكرد شايسته در زمينه امانت داري، به لقب امين شهرت يافت. ايشان در سخت ترين بحران هاي زندگي، زماني كه حتي جان مباركش در خطر بود و قصد مهاجرت به مدينه را داشت، علي عليه السلام را مأمور كرد امانت ها را به صاحبانشان برگرداند، گرچه آنان دشمن او بودند.

قرآن از پيامبران الهي با لقب امين ياد مي كند. نمونه هاي فراواني در سيره عملي اهل بيت عليهم السلام در اين زمينه وجود دارد. بنابراين، سرمشق عملي رهبران جامعه، مديران ارشد، مربيان و معلمان، تأثير ماندگاري در تقويت روحيه امانت داري دارد.

ه) بيان احكام فقهي امانت داري

ه) بيان احكام فقهي امانت داري

1. در گفت وگوها به سيره اهل بيت عليهم السلام و علما در مواجهه با امانت اشاره شود؛

2. استفاده از تأكيد اهل بيت عليهم السلام در روايات فراوان و سرزنش خيانت كار، با عبارات سنگين؛

3. نشان دادن سيره و روش علما و بزرگان دين در رابطه با بيت المال كه به صورت امانت نزد آنها بوده است؛

4. توليد برنامه هاي بيان احكام كه در آنها احكام مصاديق امانت داري مانند احكام امانت مسئوليت، احكام اموال عمومي و احكام خيانت ورزي بيان مي شود؛

5. در فيلم ها و سريال ها با واژه هاي خاصي، هنرپيشه ها يا امام جماعت مسجد، اين احكام را به ديگران گوشزد كنند.

ص: 70

2. در حوزه ساختاري برنامه ها

اشاره

2. در حوزه ساختاري برنامه ها

زير فصل ها

الف) استفاده از هنر

ب) تكرار و مداومت داشتن بر موضوع

ج) توجه ويژه به كودكان به عنوان تأثيرپذيرترين گروه مخاطبان

د) استفاده از محيط خانواده

ه) شخصيت پردازي مناسب

و) داستان هاي كوتاه اثربخش

ز) تحول زايي فضيلت امانت داري در افراد

ح) ديالوگ ها و رفتارهاي اثربخش و مناسب

ط) طراحي صحنه و لوكيشن

ي) مستندسازي

ك) مسابقه و سرگرمي

ل) استفاده از آنونس ها و پيام هاي تبليغي

م) استفاده از برنامه هاي فكاهي و طنز

ن) طراحي برنامه هاي عروسكي (استفاده از شخصيت هاي عروسكي _ خلق شخصيت هاي عروسكي)

س) نمادسازي

ع) تهيه سرودها و آوازهاي شاد و جذاب با موضوع امانت داري

ف) تهيه و ساخت برنامه هايي با موضوع كارگاه هاي آموزش عملي مفاهيم اخلاقي

الف) استفاده از هنر

الف) استفاده از هنر

انسان طبيعتاً از هنر لذت مي برد و از شيوه هاي متنوع و جديد نيرو مي گيرد. چه زيباست براي انتقال و آموزش صفات نيك از روش هاي هنري غير مستقيم بهره بگيريم. به كارگيري هنر و شيوه هاي جديد، در قالب فيلم، كارتون، تئاتر، نقاشي، خط، مسابقه، معما، شعر و سرود، برنامه هاي رايانه اي و نظاير آن مي تواند ما را در ترويج آموزه هاي ديني و اخلاقي ياري كند.

اگر به جاي برنامه هاي كم فايده، پرحجم و گاهي زيان بار هنري، تلويزيوني و سينمايي، بازيگران و هنرپيشه ها در نقش انسان هاي امين و درستكار، البته با پشتوانه قوي ديني و عملي ظاهر شوند، يقيناً در وجود تمام مردم به ويژه نوجوانان، نفوذ كنند و آنها اين ويژگي هاي اخلاقي و معنوي را مي پذيرند. اگر برنامه هاي هنري با سوژه هاي مثبت و شيوه هاي درست تربيتي، تنظيم و اجرا شود، ضمن بيان وقايع تاريخي، معرفي افراد صالح و آشكار ساختن آثار بر كج روي هاي افراد خائن، روح و قلب مخاطبان را تسخير كرده و تا عمق حوادث و داستان ها، آنان را با خود همراه مي كند. با همين شيوه مي توان الگوهايي ملموس از افراد امين در ذهن هاي آنها مجسم ساخت و گفتار و رفتار آنان را سرمشق قرار داد. در فرهنگ اسلامي براي تربيت افراد، استفاده از خلاقيت هاي هنري و روش هاي غير مستقيم جايگاه ويژه اي دارد. بخش اعظمي از تربيت هاي قرآني با بهره گيري از هنر قصه، تمثيل، موزون و همگون بودن آيات (كه جذابيت ويژه اي براي خواننده و شنونده دارد) حركات نمايشي مانند داستان آموزش خاك سپاري جنازه هابيل براي قابيل با ديدن حركت نمايشي دو كلاغ يا مرافعه نمايشي دو فرشته نزد

ص: 71

حضرت داوود عليه السلام ، شيوه سؤال و جواب و ديگر روش هاي هنري بيان شده است. خداوند متعال تأثير هنر در انحراف مردم را در قرآن كريم بيان و به آثار سوء خيانت سامري كه با يك هنرنمايي (مجسمه سازي) همراه بود اشاره مي كند با نقل قصه هاي شيرين و جذاب به فوايد و آثار امانت داري و عواقب زشت خيانت در امانت مي پردازد.

ب) تكرار و مداومت داشتن بر موضوع

ب) تكرار و مداومت داشتن بر موضوع

اهميت تكرار در برنامه اي تربيتي و پرورش اخلاقي و رشد خصلت هاي نيك در نهاد انسان ها بر كسي پوشيده نيست. در بيان فرق ميان تعليم و تربيت گفته اند كه در تربيت، تكرار و ممارست اصلي اجتناب ناپذير است. تكرار موجب مي شود خصلت هاي پسنديده اي كه موردنظر مربي است در عمق جان مخاطب نفوذ كند و به صورت ملكه درآيد. براي ترويج امانت داري لازم است اين موضوع در رأس برنامه هاي توليدي فرهنگي قرار گيرد. موضوعات امانت داري پيگيري و پيام ها و برنامه هاي مرتبط به صورت مداوم تكرار شود.

در برنامه هاي تربيتي پيشوايان دين از اين شيوه استفاده گسترده اي شده است. دستورهاي أكيد به مداومت در نماز، روزه و ديگر تكاليف شرعي، سفارش و تشويق به خواندن مكرر قرآن، تكرار برخي آيات بيش از سي مرتبه، توصيه به زنده نگه داشتن ايام الله و ياد و خاطره اهل بيت عليه السلام ، به ويژه عزاداري امام حسين عليه السلام ، نمونه هايي از روش تكرار در فرهنگ اهل بيت عليه السلام است.

ج) توجه ويژه به كودكان به عنوان تأثيرپذيرترين گروه مخاطبان

ج) توجه ويژه به كودكان به عنوان تأثيرپذيرترين گروه مخاطبان

كودكان چون نگاه تيزبين و كنجكاو و ذهني با داده هاي محدود و ظرفيت و استعداد بسيار بالا دارند، در يادگيري مسائل بسيار سريع هستند و هر مفهومي كه

ص: 72

زودتر از ديگر مفاهيم در اين زمان با روشي كه مؤثرتر است، القا شود، بسيار ماندگار خواهد بود و شخصيت او را شكل مي دهد. كلام گهربار حضرت علي عليه السلام «اَلعِلمُ فِي الصِغَرِ كَالنَّقشِ في الحَجَر؛ يادگيري در كودكي همانند حكاكي روي سنگ و ايجاد نقش بر آن است»،(1) به خوبي اين مطلب را آشكار مي سازد.

كودكان اصلي ترين گروه مخاطبان رسانه براي نهادينه كردن فضيلت امانت داري هستند كه اركان اجتماع آينده را مي سازند.

حال اين سؤال مطرح مي شود، «از چه زماني مي توان كودكان را با مفهوم امانت داري آشنا كرد؟» زماني كه كودك با مفهوم مالكيت آشنا مي شود، مي توان مفهوم امانت و امانت داري را هم به او آموخت. اگر كودك از همان ابتدا ياد بگيرد بين چيزهايي كه متعلق به اوست و چيزهايي كه به او تعلق ندارد، تفكيك قايل شود، تقريباً با واژه امانت و امانت داري آشنا شده است. در اين زمان كودك بايد ياد بگيرد بدون اجازه در وسايل ديگران دخل و تصرف نكند. همچنين مي توان با كودكان گفت وگو كرد. به اين صورت كه چيزي را كه مال او نيست برداريم و از او بپرسيم اگر كسي چيزي را كه مال توست بدون اجازه بردارد، چه احساسي خواهي داشت؟ كودك بايد ياد بگيرد اگر چيزي را خواست كه مال او نيست، لازم است بپرسد، مي تواند آن را بردارد يا نه و در جايي كه توان دست اندازي در اموالي را دارد كه متعلق به او نيست، ولي به خاطر درخواستي كه از او شده خودداري مي كند، شايسته تشويق و حمايت است.(2)


1- ميرزا صالح مازندراني، شرح الكافي، اصول و الروضه، ج6، ص397، ح 2.
2- مجيد سلطاني، «چگونه امانت داري را به كودكان خود بياموزيم»، روزنامه سلامت، ش 228.

ص: 73

د) استفاده از محيط خانواده

د) استفاده از محيط خانواده

1. تشويق شايسته پدر و مادر از فرزندي كه در امر امانت داري موفق عمل كرده است؛

2. تأثير راست گويي و امانت داري در ايجاد آرامش و تعادل در بين اعضاي خانواده؛

3. توجه به نقش بسترساز بودن خانواده در نهادينه كردن امانت داري در فرزندان؛

4. بيان حكايت هاي گذشتگان در قالب داستان و شعر و مسابقه در زمان هاي تفريحي و سرگرمي؛

5. توجه دادن فرزندان به عواقب بد و خطرناك خيانت، دروغ و خلف وعده؛

6. توبيخ و سرزنش افرادي از خانواده كه در امر امانت داري خوب عمل نكرده اند؛

7. پدر و مادر كه الگو هستند بايد در زمينه امانت داري موفق عمل كنند. به فرموده امام صادق عليه السلام : «كُونُوا دُعاةَ النّاسِ بِغَيرِ اَلسِنَتَكُم؛ مردم را بايد با عمل شايسته به كار نيك دعوت كرد».(1)

ه) شخصيت پردازي مناسب

ه) شخصيت پردازي مناسب

1. نشان دادن تلاش شخص و پشت سر گذاشتن موانع جهت حفظ امانت و احساس خوشايندي كه در او بر اثر محافظت از امانت به وجود آمده است؛

2. نشان دادن انزجار همگاني از شخصيت داستان كه مرتكب خيانت در امانت شده است؛


1- اصول كافي، ج 2، ص 86.

ص: 74

3. شخص اول داستان نياز شديد مالي دارد، ولي به امانت دست درازي نمي كند و پس از زمان كوتاهي به خاطر اين خويشتن داري مشكلات او به نحو شايسته اي حل مي شود:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ و هر كس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي كند و او را از جايي كه گمان ندارد روزي مي دهد. و هر كس بر خدا توكل كند كفايت امرش را مي كند».(1)

4. كاراكتر فيلم يا نقش اول، دانشجويي است كه پس از رخ دادن ماجراهايي در برخورد با هم دوره اي ها، سرانجام درمي يابد آنچه سبب موفقيت در درس و زندگي مي شود و او را از بي توجهي همسالان و نزديكان نجات مي دهد، تغيير رفتار است. او بايد از خيانت و دروغ دست بردارد و راه صدق و امانت داري را در پيش گيرد تا از اين انزوا خارج شود و شخصيت و آبرو بيابد.

و) داستان هاي كوتاه اثربخش

و) داستان هاي كوتاه اثربخش

1. به ياد آوردن خاطره اي از دوران كودكي مثل دوران دبستان. فرد بعد از سال ها با هم كلاسي اش روبه رو مي شود، ولي اين بار در معامله اي تجاري و مهم. در اين معامله اعتماد متقابل افراد حرف اول را مي زند. اين اعتماد در دوران دبستان در جرياناتي كه آن دو داشته اند، پايه ريزي شده است.

2. آشنايي آنها برمي گردد به چند سال پيش. هر دو در كوپه قطار در حال مسافرت به مشهد بودند. زمان پياده شدن از قطار، علي زودتر از بقيه پياده


1- بخش هايي از آيات 2 و 3 طلاق.

ص: 75

مي شود و هم كوپه اي اش، سيد مرتضي، وسايلش را جمع و جور كرد و آخر از همه خارج مي شود. علي براي گرفتن اتاق به هتل مي رود. وقتي هتل دار از او شناسنامه درخواست مي كند، تازه متوجه مي شود مدارك و پول هايش را جا گذاشته است. دنيا بر سرش خراب مي شود. مضطرب و نگران به هر كجا كه مي شود سر مي زند، اما نتيجه اي ندارد. خسته و نااميد به حرم آقا مي رود و در گوشه اي مي نشيند. پس از درددل با امام رضا عليه السلام كمي سرش سنگين مي شود. بعد از چند دقيقه ناگهان دستي را بر شانه اش احساس مي كند. سرش را بلند مي كند و با تعجب مي بيند سيد مرتضي با لبخند گرمي بالاي سرش ايستاده است و كيف پول و مدارك را تحويل او مي دهد.

ز) تحول زايي فضيلت امانت داري در افراد

ز) تحول زايي فضيلت امانت داري در افراد

1. فردي به دليل امانت داري طرف مقابلش، دست از درگيري با او بر مي دارد؛

2. افرادي كه با نفوذ خصلت امانت داري در عمق جان آنها، عاقبت به خير مي شوند مانند فضيل عياض و...؛

3. اشخاصي كه به دليل اخلاق حسنه اهل بيت عليهم السلام از جمله امانت داري و صداقت ايشان، دست از دشمني برداشته و محب واقعي ائمه اطهار عليه السلام شده اند.

ح) ديالوگ ها و رفتارهاي اثربخش و مناسب

ح) ديالوگ ها و رفتارهاي اثربخش و مناسب

1. بيان كردن لفظ امانت در گفت وگوها به جاي به كار بردن اسم آن اشيا، مثلاً بگويد: «بي زحمت آن امانتي را بياور.» يا بگويد: «اين امانت خدمتتان باشد».

2. دقت كردن در امانت داري و يادآوري به ديگران كه اين وسيله امانت است يا مراقب باش، امانت است، يا امانت است، خراب نشود؛

3. نشان دادن ناراحتي شخص امانت دار به دليل خراب شدن امانت؛

ص: 76

4. تيره شدن فضاي اطراف و ورود خائن با حالت نگراني شديد و افسوس از ارتكاب خيانت؛

5. به كار بردن كلمات نشان دهنده پشيماني و عذرخواهي خيانت كار و بيان تصميم او بر جبران گناه.

6. نشان دادن سردرگمي و به بن بست رسيدن افراد خيانت كار و بيان راه چاره، يعني بازگشت از عمل زشت خيانت.

ط) طراحي صحنه و لوكيشن

ط) طراحي صحنه و لوكيشن

1. ظاهر امانت دار: شخص امانت دار با محاسن آراسته، چهره زيبا و آرام و لباس روشن نمايش داده شود؛

2. مكان امانت دار: ترجيحاً آن مكان سابقه درخشاني در رفع مشكلات اجتماعي و جمع آوري كمك هاي مردمي داشته باشد. مانند حسينيه ارشاد در تهران يا بقاع متبركه و ديگر جاهايي كه در اين زمينه ها فعاليت دارند؛ همانند بازارهاي قديمي كه افراد معتمد به اين امور مي پرداختند؛

3. امنيت مكان: طراحي يك مكان با امنيت كافي كه در شخص امانت گذار آرامش خاطر ايجاد كند؛

4. استفاده از نور و موسيقي: به نمايش در آوردن رضايتمندي اشخاص امانت گذار، در فضايي با نور ملايم و روشن و استفاده از موسيقي هاي آرامش بخش در هنگام برگرداندن امانت به صاحبش.

ي) مستندسازي

ي) مستندسازي

1. مستند امانت و امانت داري در اسلام و مقايسه آن با ديگر اديان الهي؛

2. برداشت هايي از زبان مردم كه خاطرات شيرين و تلخي از امانت داري را بيان كرده اند؛

ص: 77

3. به تصوير كشيدن تجمع مردم براي برداشت سپرده خود قبل از طلوع خورشيد در مقابل مؤسسه مالي يا بانك، حتي وقتي كه به اختلاس يا خيانت آنها مشكوك باشند؛

4. ساختن مستند از زندگي شهداي بزرگ دفاع مقدس و انقلاب و نشان دادن اينكه آنها چقدر به بيت المال و امانت داري حتي به اصل انقلاب و ولايت فقيه اهميت مي دادند؛

5. ساخت مستندي درباره بازارياني كه معتمد مردم قرار مي گيرند. در اين مستند بررسي شود شخص امين بايد چه خصوصياتي داشته باشد تا مردم به او اعتماد كنند؛

6. درباره مصاديق امانت داري توضيح و تفسير و شناساندن آنها به مردم مي توان برنامه هاي مستند بسياري توليد كرد كه مفيد باشد؛

7. تهيه مستند از افرادي كه به دليل خيانت ورزي محاكمه شده اند و ابراز پشيماني مي كنند؛

8. برنامه هايي براي جوانان ساخته و در اين برنامه ها از عقيده آنها درباره امانت داري و خيانت ورزي تحقيق شود. اين گونه برنامه ها در برنامه ريزي كلان براي نهادينه سازي فرهنگ امانت داري ميان جوانان بسيار مؤثر است.

ك) مسابقه و سرگرمي

ك) مسابقه و سرگرمي

در برنامه هايي كه تحت عنوان مسابقه و سرگرمي براي رده هاي سني مختلف بر اساس موضوع هاي اخلاقي مانند امانت داري و خيانت ورزي تهيه و توليد شود گروه هاي شركت كننده در نقش هايي كه به آنها سپرده مي شود بايد بتوانند به صورت صامت (پانتوميم)، اين موضوع ها را براي حاضران نمايش دهند و از حاضران خواسته شود برداشت خود را در مورد نقش ايفا شده ارائه دهند. در بخش سرگرمي ها، مسابقه نقاشي و رنگ آميزي در موضوع

ص: 78

امانت داري به اجرا گذاشته شود تا اينكه افراد به واسطه درگير شدن با اين مسائل، با مفهوم امانت داري بيشتر آشنا گردند و در نتيجه اثر بپذيرند.

ل) استفاده از آنونس ها و پيام هاي تبليغي

ل) استفاده از آنونس ها و پيام هاي تبليغي

ميان برنامه ها و پيام هاي كوتاه تبليغي با محتواي اخلاقي به ويژه موضوع امانت داري مشابه آنچه در پيام هاي بازرگاني كه بين فيلم ها و برنامه هاي پرطرفدار به نمايش درمي آيد توليد و پخش شود. همان طور كه اثر پيام هاي بازرگاني به گونه اي است كه وقتي افراد وارد فروشگاه مي شوند به صورت ناخودآگاه انگيزه بيشتري براي خريد كالاي تبليغ شده دارند. (تأثير بر ضمير ناخودآگاه) همين تأثيرها را از برنامه هاي كوتاه تبليغاتي در جان مخاطبان مي توان انتظار داشت.

م) استفاده از برنامه هاي فكاهي و طنز

م) استفاده از برنامه هاي فكاهي و طنز

طنز كه زبان سخن گويي غير جدي است يكي از روش هاي بسيار مؤثر در جهت نقد كردن و بيان معايب و نقاط ضعف جامعه به صورت عام و مسئولان به صورت خاص است. اين گونه برنامه ها به دليل غير جدي بودن علاوه بر اينكه مخالفت عمومي را برنمي انگيزند، مقبوليت بالايي در ميان نقدشونده ها دارد. اگر بتوان با دوري از معايب اين گونه برنامه سازي با رويكرد ديني و كمال گرايانه به توليد محتوا بپردازيم به جرئت مي توانيم بگوييم نسبت به برنامه هايي كه با رويكرد نقد جدّي تهيه مي شود، اثرگذارتر خواهد بود.

ن) طراحي برنامه هاي عروسكي (استفاده از شخصيت هاي عروسكي _ خلق شخصيت هاي عروسكي)

ن) طراحي برنامه هاي عروسكي (استفاده از شخصيت هاي عروسكي _ خلق شخصيت هاي عروسكي)

معمولاً كودكان از خردسالي تا نوجواني حتي جواني با برنامه هاي عروسكي ارتباط ويژه اي برقرار مي كنند و اين ارتباط تا ساليان دراز در زندگي و خاطرات آنها خودنمايي مي كند.

ص: 79

برنامه هاي عروسكي مثل كلاه قرمزي، مدرسه موش ها و كار و انديشه به خوبي نشان دادند كه اگر برنامه ساز به نياز مخاطب توجه داشته باشد و بر اساس سليقه آنها برنامه هاي خود را مديريت كند مي تواند در نسل هاي مختلف يك ملت ماندگار باشد و منحصر در يك زمان خاص نشود.

اين گونه برنامه ها به خوبي توانستند مطابق اهداف پيش بيني شده توسط طراحان، جايگاه مطلوب خود را بيابند. با توجه به اينكه در برنامه هايي با موضوع اخلاقي، عملكرد نتيجه محور است، برنامه سازان با الگو قرار دادن توليدات موفق مي توانند گام هاي رو به جلوي بيشتري در اين زمينه بردارند. در موضوع امانت داري مي توان برنامه هاي عروسكي جذابي توليد كرد يا اينكه در اين باره شخصيت هاي عروسكي مستقل ايجاد نمود و در موضوع امانت داري به كار گرفت مثل دارا و سارا كه نماد شخصيت عروسكي ايران هستند.

س) نمادسازي

س) نمادسازي

در سراسر جهان براي اثرگذاري بر ملت هاي مختلف و به رخ كشيدن برتري فرهنگي و تكنولوژي به منظور نهادينه كردن فرهنگي خاص از نمادهاي مختلف و منحصر به فردي استفاده مي كنند. به طور مثال براي نشان دادن برتري در صنعت ساختمان از برج هاي مرتفع با سازه مهندسي خاص استفاده مي كنند. شيطان پرست ها براي انتقال مفاهيم شيطان پرستي از نشانه هاي مخصوص به خود استفاده مي كنند و با آنها شناخته مي شوند.

به نظر مي رسد با توليد نمادهاي مختلف در امور اخلاقي مي توانيم در گسترش اين فضايل به صورت آرام و غير ظاهر در فرهنگ جامعه اثرگذار شويم. مثل اينكه تصاويري معنادار در زمينه امانت داري طراحي مي شوند و آنها را در لايه هاي مخفي برنامه ها به نمايش بگذارند. اين گونه تصاوير

ص: 80

مي توانند در ضمير ناخودآگاه مخاطب اثرات ماندگاري ايجاد كنند بدون آنكه به آن تصاوير توجه داشته باشند.

ع) تهيه سرودها و آوازهاي شاد و جذاب با موضوع امانت داري

ع) تهيه سرودها و آوازهاي شاد و جذاب با موضوع امانت داري

با نگاهي گذرا به تأثير موسيقي متن، به روشني مي توان دريافت كه آوازها تا چه حد در روح و جان افراد جامعه اثرگذارند. از زمان هاي قديم ارتباط بين افراد جامعه با آوازهايي بود كه در آن سرزمين رواج داشت تا آنجا كه باعث هم گرايي و وحدت ملّي در يك قوم و قبيله مي شد. اگر به اين شيوه اثرگذار توجه شود نتايج پرباري به همراه خواهد داشت.

ف) تهيه و ساخت برنامه هايي با موضوع كارگاه هاي آموزش عملي مفاهيم اخلاقي

ف) تهيه و ساخت برنامه هايي با موضوع كارگاه هاي آموزش عملي مفاهيم اخلاقي

كارشناسان اخلاق آن را به دو دسته تقسيم مي كنند: اخلاق نظري و اخلاق عملي. اخلاق نظري از محل بحث ما خارج است ولي در حيطه اخلاق عملي تهيه كننده هاي رسانه ملي مي توانند با بهره گيري از متخصصان علم اخلاق برنامه هايي در قالب كارگاه هاي آموزش عملي اخلاق توليد كنند و در آن به صورت عملي شيوه متخلق شدن و به كارگيري مفاهيم اخلاقي در زندگي روزمره، به نونهالان و نوجوانان آموزش داده شود.

ص: 81

فصل ششم: دستمايه هاي برنامه سازي

اشاره

فصل ششم: دستمايه هاي برنامه سازي

زير فصل ها

1. آيات امانت داري و خيانت ورزي

2. احاديث

3. حكايات

4. جملات كوتاه

5. اشعار

6. تاك شو

پرسش هايي گزارشي و برنامه سازي

1. آيات امانت داري و خيانت ورزي

1. آيات امانت داري و خيانت ورزي

1. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَخُونُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُواْ أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ؛ اي كساني كه ايمان آورده ايد، به خدا و پيامبر خيانت نكنيد و نيز در امانات خود خيانت روا مداريد، درحالي كه مي دانيد [اين كار گناه بزرگي است]. (انفال:27)

2. يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ؛ او چشماني كه به خيانت مي گردد و آنچه در سينه ها پنهان است، مي داند. (غافر:19)

3. ذَلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْبِ وَأَنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي كَيْدَ الْخَائِنِينَ؛ و همانا خداوند مكر و حيله خيانت كاران را هدايت نمي كند. (يوسف:52)

4. إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الخَائِنِينَ؛ خداوند خائنين را دوست ندارد. (أنفال:58)

5. إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ؛ خداوند هيچ خيانت كار ناسپاسي را دوست ندارد. (حج:38)

6. إِنَّ اللّهَ يأمُرُكُم أنْ تُؤَدُّوا الاَماناتِ اِلَي اَهلِها؛ خداوند به شما فرمان مي دهد كه امانات را به اهلش برگردانيد. (نساء:58)

ص: 82

7. وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ؛ مؤمنين كساني هستند كه امانت ها و عهد خويش را رعايت مي كنند. (مؤمنون:8)

8. وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَغُلَّ وَمَن يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ تُوَفَّي كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ؛ هرگز هيچ پيامبري خيانت كار نبوده است و هر كس خيانت كند روز قيامت همان را به محشر مي آورد. (آل عمران:161)

9. وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوْمٍ خِيَانَةً فَانبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَي سَوَاء إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبُّ الخَائِنِينَ؛ و اگر از گروهي بيم خيانت داري [پيمانشان را] به سويشان بينداز [تا طرفين] به طور يكسان [بدانند كه پيمان گسسته است] زيرا خدا خائنان را دوست نمي دارد. (أنفال: 58)

10. وَلا تُجادِل عَن الذينَ يختانونَ أنفُسَهُم إنَّ الله لايحبُ من كان خواناً؛ و از كساني كه به خويشتن خيانت مي كنند، دفاع نكن كه خداوند هر كس را كه خائن و گناه كار باشد، دوست ندارد. (نساء:107)

11. بَلَي مَنْ أَوْفَي بِعَهْدِهِ وَاتَّقَي فَإِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ؛ آري، كسي كه به عهد و پيمان خود وفا و تقوا پيشه كند[خداوند او را دوست دارد، زيرا] خداوند پرهيزكاران را دوست دارد. (آل عمران: 76)

12. وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ؛ و كساني كه چون عهد بستند به عهد خود وفا كنند. (بقره: 177)

13. مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَي نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ از ميان مؤمنان مرداني هستند كه به پيماني كه با خدا بسته اند، صادقانه وفا كردند. پس برخي بر آن عهد ايستادگي كردند [و به شهادت رسيدند] و بعضي ديگر در انتظار [شهادت] به سر مي برند و [هرگز عهد خود را] تغيير ندادند. (أحزاب:23)

14. وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسئُولاً؛ و به پيمان [خود با ديگران] وفا كنيد؛ زيرا از پيمان پرسش خواهد شد. (إسراء:34)

ص: 83

2. احاديث

اشاره

2. احاديث

زير فصل ها

الف) احاديث امانت داري

ب) احاديث خيانت ورزي

الف) احاديث امانت داري

الف) احاديث امانت داري

1. رسول اكرم صلي الله عليه و آله : «مَن أَئتَمَنَ غَيرَ أَمينٍ فَلَيسَ لَهُ عَلي الله ضِمانٌ لِأَنَّهُ قَد نَهاهُ أَن يَاتَمِنَهُ؛ هر كسي به غير اميني امانت بسپارد، خداوند ضامن او نيست؛ چون خداوند از اعتماد به غير امين نهي كرده است».(1)

2. رسول اكرم صلي الله عليه و آله :«لَيسَ مِنّا مَن يُحَقِّرَ الأَماَنَة حَتي يَسْتَهلِكَها اِذا اِستُودِعَها؛ از ما نيست كسي كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و آن را تا آنجا كه آنچه به او سپرده اند در معرض تلف شدن قرار بدهد و از بين برود».(2)

3. امام علي عليه السلام : «اَربَعٌ مَن أُعطِيَهُنَّ فَقَد أُعطِيَ خَيرَ الدُّنيا وَ الاخِرَة، صِدقُ حَديثٍ وَ أَداءُ أمانِة وعِفَّهُ بَطنٍ وَ حُسنُ خُلقٍ؛ چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است؛ راست گويي، اداي امانت، حلال خوري و خوش اخلاقي».(3)

4. رسول اكرم صلي الله عليه و آله :«أَذا رَأَيتَ مِن أَخيكَ ثَلاثُ خِصالٍ فَأَرجِههُ، الحياءُ و الامانةُ و الصدقُ؛ هرگاه در برادر ديني خود سه صفت ديدي به او اميدوار باش، حيا، امانت داري و راست گويي».(4)

5. امام موسي كاظم عليه السلام :«اداءُ الأَمانهِ و الصّدقُ يَجلِبانِ الرِّزقَ و الخِيانَهُ وَ الكِذبُ يَجلِبانِ الفقرَ وَ النِّفاقَ؛ اداي امانت و راست گويي روزي را زياد مي كند و خيانت و دروغ گويي سبب فقر و نفاق مي شود».(5)

6. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله :«كَفي بِالمرءِ سَعادةً اَن يُوثَقَ بِهِ في أَمرِ ديِنِه وَ دُنياهُ؛ خوشبختي مرد همين بس كه در كار دين و دنيايش به او اعتماد كنند».(6)


1- بحار الانوار، ج103، ح3، ص179.
2- بحار الانوار، ج 75، ح 13، ص 172.
3- غررالحكم، ج2، ح2142، ص151.
4- نهج الفصاحه، ح205.
5- بحار الانوار، ج78، ص327.
6- نهج الفصاحه، ح2135.

ص: 84

7. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله :«إذا حَدَّثَ الرَّجُلُ بِحَديثٍ ثُمَّ ألتَفَتَ فَهِيَ أَمانَةُ؛ هرگاه مؤمني (مردي) سخن مي گويد سپس به اطراف خود مي نگرد آن سخن امانت است».(1)

8.«إنّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَم يَبعَث نَبِيّا إلّا بِصِدقِ الحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ اِلَي البِرِّ و الفاجِرِ؛ خداي عزوجل هيچ پيامبري را نفرستاد مگر با راست گويي و برگرداندن امانت به نيكوكار و بدكار».(2)

9. حضرت علي عليه السلام :«اَلاَمانَهُ تَجُرُّ الرِّزقَ وَ الخِيانَةُ تَجُرُّ الفَقْرَ؛ امانت روزي مي آورد و خيانت فقر مي آورد».(3)

10. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله :«أَقرَبُكُم غَدًا مِنّي فِي المَوتِ أَصدَقُّكُم لِلحَديثِ وَ أَدّاكُم لِلأَمانَةِ وَ أَوفيكُم بِالعَهدِ وَ أَحسَنَكُم خُلقاً وَ أَقرَبَكُم مِن النّاسِ؛ نزديك ترين شما به من در قيامت راست گوترين، امانت دارترين، وفادارترين به عهد و خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است».(4)

11. امام علي عليه السلام مي فرمايد:«و إنَّ عَمَلَكَ لَيسَ لَك بِطُعمَةٍ وَلكِنَّهُ في عُنُقِكَ أََمانَة؛ عمل تو (مسئوليت) وسيله اي براي ارتزاق تو نيست ،بلكه امانتي در گردن تو است».(5)

ب) احاديث خيانت ورزي

ب) احاديث خيانت ورزي

1. رسول خدا صلي الله عليه و آله : «أفشاءُ سِرِّ أَخيكَ خِيانَةٌ فَاجتَنِب ذلكِ؛(6) فاش كردن راز برادرت خيانت است. پس از اين كار دوري كن.


1- نهج الفصاحه، ح197.
2- كافي، ج2، ح1، ص104.
3- بحار الانوار، ج78، ح138، ص60.
4- بحار الانوار، ج75، ح112، ص94.
5- نهج البلاغه، نامه 5.
6- بحار الانوار، ج 77، ح 3، ص 89.

ص: 85

2. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «عَلامَةُ المؤمن فَأَربَعَةٌ عِصيانُ الرَّحمنِ و أذي الجيران و بُغض القرآن و القُربُ الي الطغيان؛ نشانه خيانت كار چهار چيز است، نافرماني خداي رحمان، آزار رساندن به همسايگان، نفرت از همگان و نزديك شدن به طغيان و سركشي».(1)

3. امام علي عليه السلام : «الخائِنُ مَن شَغَلَ نَفسُه بغير نَفسِهِ و كانَ يومُه شَرَّاً مِن أمسِه؛ خيانت كار كسي است كه خودش را رها كند و به معايب ديگران بپردازد و امروزش بدتر از ديروزش باشد».(2)

4. امام جواد عليه السلام : «كَفي بالمَرءِ خيانةً أنْ يَكونَ أميناً لِلخُونَةِ؛ در خيانت كاري مرد همين بس كه امانت دار خيانت كاران باشد».(3)

5. علي عليه السلام : «مِن اَفحَش الخِيانَةِ خيانةُ الوَدائع؛ بدترين نوع خيانت، خيانت در امانت هاست».(4)

6. حضرت علي عليه السلام : «رأسُ الكفرِ الخيانَةُ، رأسُ النِّفاقِ الخيانةَ؛ ريشه و اصل كفر و نفاق خيانت است».(5)

7. حضرت موسي عليه السلام به خدا عرض كرد:«إلهي وَ ماجَزاءُ مَن تَرَكَ الخيانةَ حَياءً مِنك؟ فأَوْحَي اللهُ اليه، الاُمانَ يومَ القيامةِ؛ خدايا پاداش كسي كه خيانت را به خاطر حيا از تو ترك كند، چيست؟ خداوند به ايشان وحي كرد: امنيت در روز قيامت».(6)

8. حضرت علي عليه السلام : «غايةُ الخيانةِ خِيانَةُ الخِلِّ الوَدودَ و نَقضِ العُهُود؛ خيانت به دوست صميمي و شكستن پيمان ها اوج خيانت است».(7)


1- تحف العقول، ص 22.
2- غرر الحكم، ح 2013.
3- بحار الانوار، ج 78، ح 4، ص 364.
4- شرح غررالحكم، ج 6، ص 20.
5- مستدرك الوسائل، ج 2، ص 506.
6- سفينه البحار، ج 1، ص 433.
7- غررالحكم، ح 6374.

ص: 86

9. امام صادق عليه السلام : «يُجْبَلَ المؤمنُ عَلَي كُلِ طَبيعةٍ اِلّا الخيانةَ و الكِذبَ، مؤمن به هر خويي سرشته مي شود، مگر خيانت و دروغ».(1)

10. امام علي عليه السلام : «لَا تَخُن مَن أئتَمَنَكَ وَ اِن خانَكَ وَ لا تُذِع يسِّرهُ و اِن اَذاعَ يسِرَّك؛ به كسي كه تو را امين قرار داده است، خيانت مكن، هر چند او به تو خيانت كرده باشد و راز او را فاش مساز، اگر چه او راز تو را فاش ساخته باشد».(2)

11. حديث رسول اكرم صلي الله عليه و آله : «مَن خانَ أَمانَةً فِي الدُّنيا و لَم يرُدَّها اِلي أَهلِها ثُمَّ اَدرَكَهُ المَوتُ ماتَ عَلَي غَيرِ ملّتي و يلقي اللهَ و هُوَ عَليه غَضبانُ؛ كسي كه در دنيا به امانتي خيانت كند و آن را به صاحبش برنگرداند و آن گاه بميرد، بر دين من نمرده است و با خدا در حالي ديدار مي كند كه بر او خشمگين است».(3)

12. حضرت علي عليه السلام : «لَيس لِكَذوبٍ أمانةً وَ لا لِفُجُورٍ صِيانةَ؛ دروغ گو، امانت دار نيست و بدكار نگه دارنده اسرار نيست».(4)

13. رسول اكرم صلي الله عليه و آله : «لا ايمان لِمَن لَا اَمانَةَ لَهُ ولا دِينَ لِمَن لا عَهدَ له؛ كسي كه امانت دار نيست ايمان ندارد و كسي كه به عهدش وفا نكند دين ندارد».(5)

14. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «آيةُ المنافِقِ ثَلاثٌ، اِذا حَدَّثَ كَذِبَ و اذا وَعَدَ اَخلَفَ و اِذا أَُوتُمِنَ خانَ؛ نشانه منافق سه چيز است؛ به دروغ سخن مي گويد، زماني كه وعده مي دهد، تخلف مي كند، در امانت خيانت مي كند».(6)


1- شيخ مفيد، الاختصاص، ص 231؛ محمدمحمدي ري شهري، منتخب ميزان الحكمه، ص 188.
2- بحار الانوار، ج 77، ص 208.
3- شيخ صدوق، امالي، ص 516
4- غرر الحكم، ج 5، ح 7506، ص 85.
5- احمد حنبل، مسند احمد، ح 3، ص 135.
6- صحيح مسلم، كتاب الايمان، ح 89.

ص: 87

15. امام رضا عليه السلام : «ليس مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً و ليس منّا مَن خانَ مُؤمِناً؛ از ما نيست كسي كه با مسلمان غش كند. [او را در معامله فريب دهد] و از ما نيست كسي كه به مؤمني خيانت ورزد».(1)

16). امام علي عليه السلام : «طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلي نُصرَه الباطِلِ جِنايةً و خِيانَةٌ؛ كمك جويي براي ياري باطل جنايت و خيانت است».(2)

17. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله : «لا تَخُن مَنْ خانَكَ فَتَكُونَ مِثلََه؛ به كسي كه به تو خيانت كرده است، خيانت نكن كه تو نيز چون او خواهي بود».(3)

3. حكايات

اشاره

3. حكايات

زير فصل ها

الف) جوان فقير و كيسه طلا

ب) نويد و ندا

ج) احسان و كتاب امانتي

د) گرمابه و دزد

ه) امانت داري واقعي

و) داستان يك شهيد

الف) جوان فقير و كيسه طلا

الف) جوان فقير و كيسه طلا

در شهر مكه جوان فقيري زندگي مي كرد كه همسر شايسته اي داشت، روزي در راه بازگشت از مسجدالحرام كيسه اي پيدا كرد. وقتي آن را باز كرد، هزار دينار طلا در آن ديد. خوشحال نزد همسر آمد و داستان را براي او گفت. همسرش گفت:«اين مال حرام است. بايد آن را به همان محل ببري و اعلام كني؛ شايد صاحبش پيدا شود».

جوان از خانه بيرون آمد. وقتي به جايي رسيد كه كيسه را پيدا كرده بود، شنيد مردي صدا مي زند:«چه كسي كيسه اي حاوي هزار سكه طلا يافته است؟» جوان جلو رفت و گفت:«من آن را پيدا كرده ام. اين كيسه توست. طلاهايت را بگير». مرد كيسه را گرفت و شمرد. ديد درست است. پول ها را به جوان برگرداند و گفت:«مال خودت باشد. به منزل من بيا. با تو كار دارم».


1- وسائل الشيعه، ج 19، ص 77.
2- غررالحكم، ص 460.
3- بحار الانوار، ج 103، ح 3، ص 175.

ص: 88

پس جوان را به خانه خود برد و نُه كيسه ديگر كه در هر كدام هزار دينار بود، به او داد و گفت:«همه اين پول ها مال توست». جوان شگفت زده پرسيد:«مرا مسخره مي كني؟مرد گفت:«به خدا سوگند كه تو را مسخره نمي كنم. ماجرا اين است كه هنگام شرفيابي به مكه، يكي از اهالي عراق اين زرها را به من داد و گفت:«اينها را به مكه ببر. يكي از كيسه ها را در گذري بينداز و بعد فرياد بزن چه كسي آن را يافته است؟ اگر كسي آمد و گفت: من آن را برداشته ام، نُه كيسه ديگر را به او بده؛ زيرا چنين كسي امين است. شخص امين هم خود از اين مال مي خورد و هم به ديگران مي دهد و صدقه ما نيز به واسطه صدقه او مقبول درگاه حق قرار مي گيرد». جوان پول ها را به خانه آورد. او به بركت امانت داري و صداقت از ثروتمندان روزگار شد.(1)

ب) نويد و ندا

ب) نويد و ندا

مادر:«نويد چكار مي كني؟» نويد:«مادر، هر چه مي گردم نمي توانم كتاب امانتي را پيدا كنم». مادر:«چه كتابي بود. چه شكلي بود؟» نويد:«نمي دونم يادم نيست... دوستم از كتاب خانه گرفته بود به من قرض داد، اما من وقت نكردم بخونم... داخل يك كيسه آبي بود... نه زرد بود... نه همون آبي».

ندا:«منظورت همان كيسه پلاستيكي است كه من ازت قرض گرفتم؟ لازمش داشتم... باهاش كار دستي درست كردم.» نويد چپ چپ و با عصبانيت به ندا نگاه مي كند. ندا: «خب چيه!... من ازت پرسيدم مي شه اين كيسه رو بردارم. افتاده بود زير كمد... كتابي هم توش نبود...» هر دو به دنبال كتاب زير كمد را مي گردند.


1- محمد محمدي، اويس قرني، ص229.

ص: 89

نويد:«نه خير. كتاب اينجا نيست». نويد ناراحت و غمگين:«حالا جواب نيما را چي بدم. كتابش كجاست؟» نويد به همراه ندا همه خانه را به دنبال كتاب زير و رو مي كنند، اما هيچ اثري از كتاب نيست. مادر:«پسرم فكر نمي كني اگر وسايلت را همه جا نمي انداختي گمشون نمي كردي؟» در همين لحظه در منزل باز شده و پدر وارد خانه مي شود. او وقتي وضعيت خانه را مي بيند به بچه ها نگاه مي كند و از ندا مي پرسد:«اي بابا! ندا جون، چي شده؟»

ندا با ناراحتي مي گويد: «بابا من امانت دار خوبي نبودم! من با كيسه پلاستيكي نويد كاردستي درست كردم... رنگش آبي بود، من لازمش داشتم». بابا با خنده مي گويد: «عيبي نداره. من خودم يك كيسه بهش مي دهم. نويد مي پرسد: «كتابي كه داخلش بود چي؟ مال كتاب خانه بود». بابا مي گويد: «راستي نويد، امروز اين كيسه را توي كيفم پيدا كردم... يك كتاب توش بود كه اولش نوشته بود «تقديم به دوست خوبم نويد سال نو مبارك. از طرف نيما». نويد:«خودشه! حالا يادم اومد كيسه اش بنفش بود... خدا رو شكر پس كتاب مال كتاب خانه نبود... مال خودم بود».(1)

ج) احسان و كتاب امانتي

ج) احسان و كتاب امانتي

داستان از شهري كوچك شروع مي شود. در اين شهر خانه اي نقلي و زيبا وجود دارد. توي اين خانه، پسر كوچولويي به نام احسان با پدر و مادر و خواهر كوچكش، آرزو، زندگي مي كند. يكي از روزها، احسان مريض مي شود. پويا، دوست احسان، به ديدن او مي آيد. او كتاب و دفترهايش را به همراه دارد. چون احسان به دليل مريضي از درس هاي خود عقب مانده، پويا


1- لاله ضياعي، برگرفته از ماه نامه شاهد كودك، پايگاه اطلاع رساني فرهنگ ايثار و شهادت.

ص: 90

دفتر و كتاب هايش را نزد احسان به امانت مي گذارد تا او بتواند درس هاي عقب مانده خود را جبران كند.

پس از انجام تكاليف احسان مي خواهد وسايل مدرسه را جمع كند، ولي به دليل خستگي و كسالت اين كار را نمي كند. مادرش به او تذكر مي دهد اگر لوازم پويا گم شوند يا بلايي سرشان بيايد، خود احسان مقصر است. در همين بين آرزو سر وقت وسايلش مي رود و همه تكاليفش را خراب مي كند. احسان با ديدن اين صحنه ناراحت مي شود و گريه مي كند. مادرش او را بغل مي كند و مي گويد:«عزيزم، بهت گفتم كه بايد مراقب وسايل خودت و ديگران باشي! امانت داري از اخلاق پيامبر ما بوده و به همين دليل به ايشان محمد امين صلي الله عليه و آله مي گفته اند».

بعد از گفته هاي مادر، احسان تمام مشق هاي خودش و پويا را در دفتر جديدي نوشت و صبح فردا در مدرسه آنها را به دوستش پويا برگرداند و عذرخواهي كرد. پويا هم دوستش را بخشيد.(1)

د) گرمابه و دزد

د) گرمابه و دزد

در هنگام سحر مردي راهي گرمابه شد. ميان راه به دوستش برخورد كرد. دوستش گفت كه تو را تا حمام همراهي مي كنم. ميان راه، آن دوست بدون خداحافظي از وي جدا شد. دزدي كه به دنبال فرصت بود، خود را نزديك آن مرد رساند. كنار حمام مرد كيسه پولش را به همراه خود داد تا برايش نگه دارد.

پس از فراغت از حمام، آمد كه پولش را از دوستش بگيرد. كيسه پولش را در دست مرد غريبه اي ديد. به او گفت:«پول من نزد شما چه مي كند؟» دزد


1- آزاده آزرم، داستان هاي كودكانه، پايگاه اطلاع رساني باتا.www.BATA.ir.

ص: 91

ماجرا را براي او شرح داد. مرد به دزد گفت:«اگر راست مي گويي، چرا پول ها را ندزديدي؟» دزد به او گفت:«زيرا شما پول ها را نزد من به امانت سپردي، دزدي مي كنم، اما به امانت خيانت نمي كنم».(1)

ه) امانت داري واقعي

ه) امانت داري واقعي

نگاهش را از گوشه متروك گورستان گرفت. پنج سالي بود كه پيرمرد در اين گورستان كار مي كرد. نگهبان گورستان به مرگ هم مثل زندگي عادت كرده است.

يك نايلون كوچك از جيبش درآورد. داخل آن سه اسكناس دو هزار توماني بود و كاغذي كه فقط محل تاي آن فرسوده و بالاي آن نوشته شده بود. «خالو حسن ژاندارم». پيرمرد مي گويد سه سال پيش چند نفر آمدند و گفتند: مرده اي داريم كه قبرش گم شده است و اسمش خالو حسن و ژاندارم بود…، اما نمي دانيم قبرش كجاست. فلاني مي داند. اين شش هزار تومان را دادند قبرش را بازسازي كنم، اما هنوز نه قبر را پيدا كرده ام نه صاحب قبر را. فلاني هم ندانست. سه برات (سه سال) گذشته و اين پول همين طور توي جيبم جا خوش كرده است. به شيخ هم گفتم:«چه كنم؟» گفت:«نمي تواني صدقه بدهي». اين پول را توي جيبم گذاشتم كه اگر روزي آمدند امانتشان را به آنها بازگردانم يا اگر يكهو بميرم مديون خالو حسن و خويشانش نباشم. همه مي گويند:«ديوانه شده اي». مي گويم:«شيعه دوازده امامي از يهودي كمتر باشد!» و سريع از قرآن جلد چرمي قديمي اش اين آيه را خواند:

«وَمِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ إِن تَأْمَنْهُ بِقِنطَارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ وَمِنْهُم مَّنْ إِن تَأْمَنْهُ بِدِينَارٍ لاَّ يُؤَدِّهِ إِلَيْكَ إِلاَّ مَا دُمْتَ عَلَيْهِ قَآئِمًا ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَيْسَ عَلَيْنَا فِي الأُمِّيِّينَ سَبِيلٌ وَيَقُولُونَ عَلَي


1- عنصرالمعاني، قابوس نامه، ص37. (طرار امانت دار).

ص: 92

اللّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ؛ در ميان اهل كتاب كساني هستند كه اگر ثروت زيادي به رسم امانت به آنها بسپاري، به تو باز مي گردانند، مگر زماني كه بالاي سر آنها ايستاده(بر آنها مسلط) باشي. اين به خاطر آنست كه مي گويند:«ما در برابر اميين [غير يهود] مسئول نيستيم و بر خدا دروغ مي بندند؛ در حالي كه مي دانند (اين سخن دروغ است». (آل عمران:75)

انگار سه سال است هر روز به اين آيه سلام داده و آيه هم او را دوست دارد.

مي خواستم به پيرمرد بگويم، از چهارتاي كاغذ تنها يك تاي آن كه نام خالو حسن ژاندارم توي آن هست، كافي است و بقيه را دور بينداز و فرقي نمي كند كه پول شش، هزاري باشد يا سه، دو هزاري، اما اگر خالو حسن و خويشان او همان سه دو هزاري را مي خواستند تكليف چه بود؟ پشيمان شدم. پيرمرد امين بود.(1)

و) داستان يك شهيد

و) داستان يك شهيد

علي رضا هنوز كم سن و سال بود كه عضو كتاب خانه كانون طبس شد. خيلي به كتاب علاقه داشت. معمولاً از هر فرصتي براي آمدن به كتاب خانه استفاده مي كرد. چند كتاب به امانت مي برد و پس از مطالعه و برگرداندنشان كتاب هاي جديدي براي خواندن مي گرفت.

اين كار تا زماني ادامه داشت كه به پانزده سالگي رسيد. طبق قانون كتاب خانه ديگر مجاز به استفاده از كتاب خانه نبود، ولي از آنجايي كه به كتاب خانه علاقه زيادي داشت، صبر مي كرد كتاب خانه خلوت شود، آن وقت مي آمد و مشغول كتاب خواندن مي شد. بيشتر به كتاب هاي علامه شهيد مرتضي مطهري، علاقه


1- 1. مهدي كبيري، همشهري سلام، ش 17644، سايت خراسان رضوي www.khorasanannews.com.

ص: 93

داشت، مخصوصاً كتاب داستان راستان. آخرين كتابي كه به امانت برد، جزيره اسرارآميز اثر ژول ورن بود. پس از خواندن، آن را به كتاب خانه بازگرداند و به جبهه رفت و ديگر براي تمديد كارت عضويت بازنگشت.

چه قدر جايش پشت در كتاب خانه طبس خالي است. آنجا مي ايستاد و اين پا و آن پا مي كرد تا مربي كانون بيايد و كتاب را از او تحويل بگيرد.

مربي چه مي دانست اين آخرين باري است كه شهيد علي رضا رجب پور را مي بيند. او كتاب جزيره اسرارآميز را كه تحويل داد، رفت و به جمع عاشقان پيوست.(1)

4. جملات كوتاه

4. جملات كوتاه

خيانت و حيله، بيشتر از افراد ناتوان سر مي زند. (لارشفو كولد)

هم رأيي با بدكاران مايه رسوايي و گوش دادن به دروغ خيانت است. (جبران خليل جبران)

راست باش و صادق با خودت. به خود خيانت مكن. (اشو)

راستي امانت است و دروغ گفتن خيانت. (بوذر جُمهر)

در وجود هر يك از ما، خائني به نام خودخواهي وجود دارد كه فقط در برابر تملق و چاپلوسي نرم مي شود. (پل والري)

اگر كسي يك بار به تو خيانت كرد، اين اشتباه اوست و اگر كسي دو بار به تو خيانت كرد، اين اشتباه توست. (دالايي لاما)

نخستين خيانت، جبران ناپذير است و از طريق واكنش زنجيره اي خيانت هاي ديگر را برمي انگيزد. (ميلان كوندرا)


1- نغمه دانش آشتياني، خبرگزاري مهر، 1390.

ص: 94

خيانت، از صف خارج شدن و به سوي نامعلوم رفتن است. (ميلان كوندرا)

اگر درباره ثروت هاي دنيوي امين و درست كار نبوديد، چگونه در زمينه ثروت هاي حقيقي آسماني به شما اعتماد خواهند كرد. (انجيل لوقا)

بدترين چيز در زندگي هراس در ميدان جنگ و خيانت به دوست است. (اسكار وايلد)

كودكان اعتماد مي كنند؛ زيرا هرگز شاهد خيانت نبوده اند. معجزه آن گاه رخ مي دهد كه اين اعتماد را در نگاه پيري فرزانه ببينيم. (بوبن)

ترديدها به ما خيانت مي كنند و ما را از تلاش دور كرده و از پيروزي هايي كه به احتمال قوي نصيب ما خواهد شد محروم مي سازد. (ويليام شكسپير)

نتيجه فريب و رياكاري، نااميدي و اندوه و راه خيانت كاران دشوار است. (فلورانس اسكاول شين)

هرگز ترديدي به خود راه ندادم كه همه به من خيانت مي كنند، با اين حال، هر بار هم كه خيانت مي كردند، شگفت زده مي شدم. (فرناندو سپوا)

اگر به فردي كه سابقه خيانت دارد راه داديد، بسيار مراقب باشيد كه جايتان را نگيرد.(جفري كروكشنك)

هركس به زمانه اطمينان كند، زمانه به او خيانت ورزد و هركس آن را تعظيم كند، پست و خارش سازد. (نهج البلاغه، امام علي عليه السلام ، ترجمه: آيتي، وصيت امام علي عليه السلام به امام حسن مجتبي عليه السلام )

چيزهاي كوچك به راستي كوچك هستند، اما امين بودن در چيزهايي كوچك كار بزرگي است. (مادر ترزا)

بيشتر آدم ها چيزهايي را در ديگران دوست دارند كه خود به آنها امانت مي دهند؛ خودشان را و تفسير و برداشت خودشان را از او. (گوته)

ص: 95

از نزديكي به كسي كه قادر به حفظ اسرار زندگي خود نيست، بپرهيز! (افلاطون)

خائن با شنيدن فضايل امانت، امين نخواهد شد. (سيد جمال الدين اسد آبادي)

امانت خود را هرگز به روباه مسپاريد. (ضرب المثل)

عمرو در امانت خيانت نكرد، تو چرا؟ (اين ضرب المثل كنايه از زشتي و پليدي خيانت ورزي خيانت كار است، مقصود از عمرو عمروعاص است كه در خباثت، زبان زد است).

امانت را خاك خيانت نمي كند. (ضرب المثل)

معلم امانت داري است كه امانت او غير از همه امانت ها است، انسان امانت اوست. (امام خميني رحمه الله )

5. اشعار

5. اشعار

منسوخ شد مروت و معدوم شد وفا

زين هر دو نام چو سيمرغ و كيميا

شد راستي خيانت و شد زيركي سفه

شد دوستي عداوت و شد مردمي جفا

(عبد الواسع جبلي)

***

گر كه با صبحدلان ديداري است

اجر صبر است و ز شب بيداري است

سجده آدم به در درگاهش

هر چه دارم ز امانت داري است

(نيما. د)

***

دوش ديدم كه ملائك در ميخانه زدند

گل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند

ساكنان حرم ستر و عفاف ملكوت

با من راه نشين باده مستانه زدند

آسمان بار امانت نتوانست كشيد

قرعه ي فال به نام من ديوانه زدند

(حافظ)

***

ص: 96

عاشقان زمره ارباب امانت باشند

لا جرم چشم گهربار همان است كه بود

(سعدي)

***

گفت پيغمبر كه دستت هر چه برد

بايدش در عاقبت واپس سپرد

(مولوي)

***

برخيز تا عهد امانت وفا كنيم

تقصيرهاي رفته به خدمت قضا كنيم

(سعدي)

***

امين مي باش در حفظ امانت

مكن يك لحظه اندر وي خيانت

(عنصر المعالي قابوس نامه)

***

آن صداها به كجا رفت/ صداهاي بلند/ گريه ها قهقه ها: آن امانت ها را: آسمان آيا پس خواهد داد؟/ پس چرا حافظ گفت؟: آسمان بار امانت نتوانست كشيد: نعره هاي حلاج بر سر چوبه دار: به كجا رفت كجا؟: به كجا مي رود آه: چهچه گنجشك بر ساقه باد: آسمان آيا اين امانت ها را: باز پس خواهد داد؟

(شفيعي كد كني)

***

گر تو خواهي در ميان خلق گردي محترم

صادق و نيكو سرشت و با مرام و با كرم

تو امانت دار باش و كن مدارا چون رسول

تا امين گردي و صادق اهل دل اندر حرم

(غريب نهاوندي)

***

ص: 97

خواهي كه خيانت نشود بر تو ز مخلوق

زينهار خود از بهر امانات امين باش

شاعر ثابت مرحوم استادي (چهل گام تا عتبات)

***

آنچه را آسايش خلق خدا باشد در آن

چون امين گشتي به مردم، خلق را از خود مران

اعتماد از اين صفت آيد پديد اي هوشيار

از خيانت در امانت زير و رو گردد جهان

(غريب نهاوندي)

6. تاك شو

6. تاك شو

1. امانت داري در آيات و روايات؛

2. چگونه امانت دار باشيم يا امانت دار شويم؛

3. راهكارهاي ترويج امانت داري؛

4. بررسي جايگاه فضيلت امانت داري در بين ساير فضايل؛

5. آثار امانت داري در جامعه:

الف) ايجاد اعتماد در بين مردم؛

ب) حفظ اموال عمومي؛

ج) رضايتمندي خداوند متعال؛

د) متخلق شدن جامعه به اخلاق الهي؛

ه_) رسيدن به جامعه آرماني و مدينه فاضله؛

و) رابطه امانت داري با ديگر فضايل؛

ز) آثار امانت داري در زندگي فردي؛

ح) خيانت در امانت چگونه موجب انحطاط جوامع مي شود؛

ص: 98

ط) پي آمدهاي خيانت در امانت؛

ي) امانت داري و خيانت كاري در جوامع پيشرفته؛

ك) چگونه مي شود مفاهيم اخلاقي از جمله امانت داري را در خانواده تعريف و اجرا كرد؛

ل) ترسيم جامعه اي كه امانت در آن فضيلت است و جامعه اي كه مردم آن از خيانت ابايي ندارند؛

م) جايگاه و نقش علماء ديني در ترويج امانت داري؛

ن) امانت داري و مصاديق آن؛

س) بررسي نقش مدرسه و دانشگاه در فرهنگ سازي اخلاقي (امانت داري، وفاي به عهد، خيانت نكردن).

6. بررسي مصاديق امانت داري و خيانت ورزي.

مصاديق امانت داري:

الف) رعايت عفاف و حجاب؛

ب) استفاده درست از بيت المال؛

ج) حفظ نظام؛

د) حفظ فرهنگ، سنت و هنر؛

ه_) دقت در تأثيرگذاري رسانه از جمله صدا و سيما؛

و) توجه به اهميت خبرنگاري و روزنامه و مجله؛

ز) سوءاستفاده نكردن از پست ها و مسئوليت ها؛

ح) نگهداري از اموال ديگران؛

ط) استفاده درست از مواهب الهي (دين، سلامت، عقل، اعضا و جوارح)؛

ي) نگهداري و استفاده درست از ذخاير معدني، مراتع و جنگل ها، درياها و رودخانه ها.

ص: 99

مصاديق خيانت ورزي:

الف) خيانت به همسر؛

ب) جاسوسي و خيانت به كشور؛

ج) اتلاف مال امانتي؛

د) كم كاري در ادارات، نهادها و سازمان ها؛

ه_) افشاي اسرار مردم؛

و) آسيب رساندن به بيت المال؛

ز) خيانت چشم ها.

٭٭٭

پرسش هايي گزارشي و برنامه سازي

پرسش هايي گزارشي و برنامه سازي

1. آيا مي دانيد معناي امانت داري چيست و امانت به چه چيزهايي گفته مي شود؟

2. آيا تا كنون چيزي را به امانت گرفته ايد يا يك امانتي به ديگري سپرده ايد؟

3. آيا تا به حال براي شما اتفاق افتاده كه چيزي را نزد شما امانت بگذارند و شما آن را گم كنيد؟ توضيح دهيد.

4. آيا بين دوستان يا افراد فاميل شما شخصي هست كه به امانت داري مشهور باشد؟ توصيف كنيد.

5. آيا دوست داريد امين ديگران باشيد و ديگران به شما اعتماد كنند؟ چرا؟

6. به نظر شما رواج امانت داري چگونه در جامعه أثر مي گذارد؟

7. اگر دوستي نزد شما چيزي را به امانت گذاشت، بعد از مدتي با هم اختلاف پيدا كرديد و آن دوست امانتش را از شما طلب كرد، آيا حاضريد آن را به دوستتان برگردانيد؟

ص: 100

8. آيا به هر كسي امانت مي سپاريد؟ امانت گيرنده بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟

9. اگر به هر دليلي امانت گيرنده در امانت شما تصرف كند، عكس العمل شما چه خواهد بود؟ به نظر شما با خيانت كار چگونه بايد برخورد شود؟

10. در چه صورتي مي شود در امانت تصرف كرد؟

11. معناي خيانت چيست و به چه كسي خيانت كار مي گويند؟

12. چه عواملي باعث مي شود كه شخصي در امانت خيانت كند؟

13. اگر باخبر شويد كه شخصي قصد خيانت و تصرف در امانت دارد، آيا سعي مي كنيداو را منصرف كنيد؟ چگونه؟

14. چه عواملي مي تواند در جلوگيري از خيانت مؤثر باشد؟ (قوانين، مسائل معنوي و بيان احكام، توجه به خدا، قبر و قيامت، عواقب دنيوي و...)

15. تا چه اندازه به حفظ امانت پاي بنديد؟

16. به نظر شما اگر لازمه حفظ امانت، از دست دادن مال شخصي و هزينه بر باشد، باز هم بايد امانت را حفظ كرد يا اينكه حفظ مال شخصي مهم تر است؟

17. به نظر شما پي آمدهاي خيانت در امانت چيست؟ (فردي، اجتماعي)

18. اگر در صورت خيانت كردن سود و سرمايه فراواني نصيب شما شود، چرا دست به اين كار نمي زنيد؟

19. چه مجازاتي را براي خائن سخت تر و مؤثرتر مي دانيد؟

20. بعد از شنيدن اين كلمات اولين چيزي كه به ذهن شما مي آيد، بگوييد؟ امانت؛ وفاي به عهد؛ بيت المال؛ خيانت؛ خائن؛ امانت دار؛ صدق و راست گويي و... .

21. سخن پاياني شما براي انسان هاي امانت دار چيست؟

ص: 101

فصل هفتم: بايدها و نبايدهاي كلي در برنامه سازي و محورهاي كلان برنامه ريزي

اشاره

فصل هفتم: بايدها و نبايدهاي كلي در برنامه سازي و محورهاي كلان برنامه ريزي

زير فصل ها

1. بايدهاي برنامه سازي

2. چالش ها و آسيب ها

3. محورهاي برنامه سازي

1. بايدهاي برنامه سازي

1. بايدهاي برنامه سازي

1. تبيين صحيح مفهوم امانت داري در رسانه ملي؛ 2. بيان فايده هاي امانت داري به روش هاي مختلف در صدا و سيما؛ 3. مداومت صدا و سيما در بيان مفاهيم و فايده هاي امانت داري؛ 4. توليد برنامه هاي جذاب آموزشي براي رده هاي سني كودكان و نوجوانان؛ 5. توليد برنامه هاي متنوع در زمينه امانت داري و پخش آن در زمان هاي مناسب؛ 6. بهره گيري از مناسبت هاي مذهبي و ملي در توليد برنامه ها؛ 7. الگوسازي مناسب با موضوع امانت داري؛ 8. توليد برنامه هاي مناسب با فضاي فرهنگي، ديني و مذهبي جامعه؛ 9. امانت دار بودن الگوهاي مطرح سازمان صدا و سيما؛ 10. ايجاد حركت براي عموم جامعه با تبليغات رسانه اي مناسب؛ 11. ارائه راهكارهاي علمي و اجرايي در تاك شوها و مستندها، حتي فيلم ها و سريال ها؛ 12. متوجه كردن مخاطبان به عواقب شوم خيانت ورزي در برنامه سازي ها.

ص: 102

2. چالش ها و آسيب ها

2. چالش ها و آسيب ها

1. نداشتن زمان بندي نامناسب در پخش برنامه هاي توليد شده؛ 2. فصلي برخورد كردن و مداومت نداشتن در القاي مفهوم امانت داري؛ 3. معطوف كردن برنامه ها به مناسبت ها؛ 4. بي محتوا شدن برنامه ها بر اثر تكرار بدون تنوع؛ 5. جذابيت نداشتن برنامه هاي توليد شده در موضوع امانت داري (استفاده نكردن از تكنيك هاي روز دنيا در زمينه برنامه سازي، بهره نگرفتن از عوامل توليد كار آمد، به كار نگرفتن هنرپيشه هاي خوش سابقه و استفاده نكردن از فيلم نامه هاي قوي، در نتيجه كاهش اثر گذاري در مخاطب)؛ 6. بسنده كردن به مباحث نظري و كلي (فقط پاداش و سزاي امانت داري و خيانت ورزي تبيين و توضيح مي گردونم)؛ 7. استفاده از فضاهاي نامرتبط با موضوع و زمينه و پس زمينه هاي ناهمگون؛ 8. كيفيت كار را فداي حجم زياد توليدات بي كيفيت كردن (پر كردن زمان آنتن حرف اول باشد).

3. محورهاي برنامه سازي

3. محورهاي برنامه سازي

1. امانت داري در گفتار (راست گويي) و صداقت در رفتار؛ 2. يادآوري پيوسته جايگاه مديران، كارمندان، خبرنگاران، مجريان، تهيه كنندگان و ديگر عوامل برنامه ساز در رابطه با امانت داري؛ 3. توجه به بحث امانت داري در برنامه هاي مختلف، اين كار نبايد مقطعي و معطوف به مناسبت هاي خاص باشد؛ 4. تأكيد بر فضيلت امانت داري كه هنجاري اجتماعي است، از راه نمايش دادن آثار و بركات امانت داري در جامعه و نمايش آثار مخرب خيانت مثل نشان دادن تخريب اماكن عمومي به دست اراذل و اوباش؛ 5. اختصاص دادن برنامه ها به

ص: 103

بخش هايي از جامعه كه حساسيت بيشتري دارد، براي نمونه افرادي كه در پست هاي حساس سازمان ها و اداره ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي مشغولند، بايد متوجه شوند چه امانت بزرگي برعهده آنهاست؛ 6. برنامه هاي توليد شده در زمينه امانت داري و خيانت ورزي بايد اهداف بلندمدت را دنبال كند. بدين معني كه توليد برنامه ها صرفاً جهت پر كردن اوقات مردم نباشد، بلكه بايد بسيار هدفمند و داراي چشم انداز چند ساله باشد تا بتوان به نتيجه مطلوب (داشتن جامعه اي امانت دار) رسيد؛ 7. كارهاي توليد شده بايد از نظر فني و محتوايي كاملاً كارشناسي شده باشد تا دچار تناقض و طرح مسائل خلاف واقع نشويم؛ 8. بايد راه هاي اثرپذيري در مخاطبان، كاملاً شناسايي و برنامه ها بر طبق آنها تهيه و توليد شوند؛ 9. اجتناب از توليد برنامه هايي كه به هر صورت آشكار، در قالب طنز يا برنامه جدي قبح خيانت در امانت را مي شكند؛ 10. توجه دادن مردم به پي آمدهاي زيان آور خيانت در امانت، با استفاده از قانونِ كنش و واكنش (عمل و عكس العمل). با عباراتي چون:«با هر دستي كه بدهي از همان دست مي گيري يا:

اين جهان كوه است و فعل ما ندا

باز گردد اين نداها را صدا

(مولوي)

ص: 104

ص: 105

خاتمه

خاتمه

امانت، تقسيمات و مصاديق متعددي دارد كه بعضي از آنها از بقيه با اهميت تر هستند و بايد توجه بيشتري به آنها كرد. از جمله آنها به ترتيب اهميت، دين، عقل، مردم و بندگان خدا هستند كه انبياي الهي و ائمه اطهار عليه السلام مسئوليت حفاظت و نگهداري از اين امانت ها را در مقابل طاغوت ها و شياطين بر عهده دارند، مبادا از مسير حق و حقيقت خارج و دچار فساد و تباهي شوند. ازاين رو، حضرت موسي عليه السلام به فرعونيان مي فرمايد: «اَن اَدُّوا اِلَي عِبَادَ اللهِ اِنّي لَكُم رَسُولُ اَمين؛ (و به آنان گفت: امور) بندگان خدا را به من واگذاريد كه من فرستاده اميني براي شما هستم». (دخان: 18) اين ويژگي مختص به حضرت موسي عليه السلام نبوده است، بلكه ديگر انبياي الهي و به طور خاص ائمه معصومين عليه السلام اين خصوصيت را در حد اعلا دارا بوده اند و در سراسر دوران زندگي شان با تمام وجود در راه و نگهداري دين حق و هدايت بندگان خدا كوشيده اند. در اين راه از بذل جان و مال و هستي شان دريغ نداشتند.

ص: 106

امروزه حفظ اين امانت و نگهداري از دين، عقل و جان مردم مهم ترين رسالت حكومت اسلامي است كه رشادت ها و از جان گذشتگي هاي بسياري از علما و مردم، آن را به ثمر رسانده است. حفظ اين حكومت كه از بزرگ ترين امانت هاست، برعهده آحاد جامعه است.

در اين ميان رسانه ها، خصوصاً رسانه ملي، با ارايه راهكارهاي مفيد و مؤثر، همچنين با توليد برنامه هاي گوناگون از جمله فيلم، كارتون و برنامه هاي مستند، مهم ترين نقش را در متخلق شدن مردم و مسئولان به فضيلت امانت داري ايفا مي كنند.

در اين نوشتار به توضيح و ارايه برخي از اين راهكارها به طور خلاصه پرداخته شد كه با عنايت به آنها و بهره گيري از مشاوران توان مند مي توان قدم هاي بلندي در ابعاد فرهنگ امانت داري برداشت.

ص: 107

كتاب نامه

اشاره

كتاب نامه

زير فصل ها

الف) كتاب

ب) مقاله

ج) سايت هاي اينترنتي

الف) كتاب

الف) كتاب

( قرآن كريم.

نهج الفصاحه، ترجمه:ابوالقاسم پاييزه، چاپ خانه ماه منظر، تهران، چاپ هفتم، 1385.

نهج البلاغه، ترجمه: محمددشتي، انتشارات فتح الاسلام، قم، چاپ چهارم، 1386.

صحيفه نور(مجموعه رهنمودهاي امام خميني)، مركز مدارك فرهنگي انقلاب ايلامي، تهران، چ اول، 1361.

مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، دارالكتب الاسلامي، قم، چاپ سيزدهم، 1374.

جوادي آملي، عبدالله، مفاتيح الحياة، مركز نشر اسراء، قم، چاپ بيست و نهم، 1391.

قرائتي، محسن، تفسير نور، مركز فرهنگي درس هايي از قرآن، قم، چاپ پانزدهم، 1385.

ص: 108

انصاري، شيخ محمدعلي، الموسوعه الفقيه الميسرة، مجمع الفكر الاسلامي، قم، چاپ دوم، 1424ه .ق.

كليني، محمدبن يعقوب، اصول كافي، مترجم: محمدباقر كمره اي، اسوه قم، چاپ سوم، 1375.

شيخ حرعاملي، محمدبن الحسن، وسايل الشيعه، چاپخانه اسلامي، چاپ ششم، 1367.

شيخ صدوق، الامالي، ترجمه: محمدباقر كمره اي، انتشارات كتابچي تهران، چاپ پنجم، 1370.

واسطي، علي بن محمد، عيون الحكم و المواعظ، دارالحديث ، قم، چاپ اول، 1376.

مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه وفا، بيروت، چاپ دوم، 1403ه .ق.

قمي، شيخ عباس، سفينة البحار، دارالسوة للطباعة و النشر، چاپ اول، قم، 1414ه .ق.

محسن كاشاني محمدبن مرتضي، المحجة البيضاء في تهذيب الاحكام، ترجمه سيدمحمدصادق عارف، انتشارات آستان قدس رضوي مشهد، چاپ اول، 1372.

محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمة، انتشارات دارالحديث قم، چاپ دوم، 1385.

نجفي، محمدحسن، جواهرالكلام في شرح شرايع الاسلام، مؤسسه نشر اسلامي، قم، چاپ اول، 1417ه .ق.

كليني، محمدبن يعقوب، اصول كافي، دارالضواء، بيروت، چاپ اول، 1405ه .ق

محدث نوري، ميرزاحسين، مستدرك الوسايل، مؤسسه آل البيت لاحياء التراث قم، چاپ اول، 1408ه .ق.

ص: 109

ابن شعبه، حسن بن علي، تحف العقول، ترجمه: محمدباقر كمره اي، كتابچي، تهران، چاپ اول، 1379.

محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمة، ترجمه: حميدرضا شيخي، دارالحديث، قم، چاپ پنجم، 1384.

تميمي آمدي، محمد، شرح غرر الحكم و دررالكلم، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ اول، 1366.

قمي، شيخ عباس، منتهي الآمال، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1377.

امام خميني، روح الله، تحرير الوسيله، مؤسسه نشر اسلامي، قم، چاپ دوم، 1377.

حنبل، احمد، مسند، مكتب الاسلامي، سنگي، دارالصادر بيروت، بي تا.

حبيب زاده، محمدجعفر، خيانت در حقوق كيفري ايران، انتشارات سمت، تهران، چاپ دوم، 1384.

مكارم شيرازي، ناصر، اخلاق در قرآن، مدرسه امام علي عليه السلام ، قم، چاپ سوم، 1386.

صفي پور، عبدالرحيم، منتهي الارب في لغة العرب، انتشارات سنايي، تهران، چاپ سنگي، 1298.

عميد، حسن، فرهنگ عميد، چاپخانه سپهر، تهران، چاپ هفتم، 1369.

جفعري لنگرودي، محمدجعفر، ترمينولوژي حقوق، كتابخانه گنج دانش، تهران، چاپ دوم، 1377.

عنصرالمعالي، قابوس نامه، كتابفروشي فروغي، چاپ دوم، 1347.

نيشابوري، مسلم، صحيح مسلم، دارالكتب العلميه، بيروت، چاپ ششم، 1411ه .ق.

ص: 110

فيروزآبادي، بحرالدين محمد بن يعقوب، القاموس المحيط، مؤسسه العربيه، بيروت، بي تا.

القيومي، احمد بن محمد بن علي المقري، المصباح المنير في غريب الشرح الكبير للرافعي، دارالقلم، بيروت، بي تا.

ب) مقاله

ب) مقاله

جوادي آملي، عبدالله، «امانت داري»، مجله پاسدار اسلام، ارديبهشت 1388، ش 329، ص6.

حيدري نهند، علي، «امانت داري در فرهنگ اسلام»، مجله مبلغان، 1385.

علي بيگي، سكينه، «امانت داري در اسلام»، انديشه با معارف اسلامي آشنا شويم، ش 44، 1378.

عزيزپور، محمد، «بررسي حقوقي جرم و هيات در حقوق ايران»، وبلاگ تخصصي حقوق، فصل سوم، 1386.

كبيري، مهدي، «يك امانت دار واقعي»، همشهري سلام، ش 17644.

سلطاني، مجيد، «چگونه امانت داري را به كودكانمان بياموزيم»، روزنامه سلامت، ش 228.

آشتياني، دانش، «نغمه داستان اسرارآميز عضو كتاب خانه طبس»، خبرگزاري مهر، سال 1390.

ج) سايت هاي اينترنتي

ج) سايت هاي اينترنتي

آزرم، آزاده، داستان هاي كودكانه، پايگاه اطلاع رساني باتا:

ضيائي، لاله، نويدوندا، ماهنامه كودك، پايگاه اطلاع رساني، فرهنگ ايثار و شهادت www.navideshahed.com

ص: 111

وبلاگ تخصصي حقوق www.azizpoor.blogfa.com

سايت خراسان رضوي www.khorasannews.com

سايت تبيان www.tebyan.net

6. سايت ذي طوي www.zitova.com

7. سايت انديشه قم www.andisheqom.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109