حجاب عزت است يا اسارت؟! جلد 5

مشخصات کتاب

حجاب عزّت است يا اسارت؟! (5 )

نامه هايى از فرزندانِ محبّتِ

حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام

احساسات گرم و پاكِ برخاسته از اعتقاد و عُمقِ جان نوجوانانِ دانش آموز در حمايت از عفاف و حجاب

دلنوشته هايى از غمِ مظلوميّت و غربتِ اسلام عزيز و حيرت و سرگردانىِ فرزندانِ روحانىِ اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا عليهماالسلام

سرشناسه: ذبیحی، محمد صادق

عنوان و پدیدآور: حجاب عزت است یا اسارت؟ !/ تهیه و تدوین محمد صادق ذبیحی.

مشخصات نشر: مشهد، پیام طوس، 1397.

مشخصات ظاهري: 6 جلد

شابک: 8 70 9928 964 978

یادداشت: فهرست نویسی بر اساس جلد چهارم، 1393.

یادداشت: ویراست قبلی: پیام طوس، 120) 1390ص.).

یادداشت: ج4 (چاپ دوم: 1393).

یادداشت: ج6 (چاپ اول: 1397 ) (فیپا).

یادداشت: کتابنامه.

موضوع: حجاب

Hijab (Islamic clothing) :

موضوع: حجاب احادیث

Hijab (Islamic clothing) -- Hadiths

موضوع: حجاب جنبه هاي قرآنی

Hijab (Islamic clothing) -- Qur'anic teaching

موضوع: محرم و نامحرم

Mahram and namahram*

رده بندي کنگره: ي 3 1390 ح 23 ذ/ BP 230/17

رده دیویی: 297/636

شماره کتابشناسی ملی: 4409559

ص: 1

اشاره

سرشناسه: ذبيحى، محمّد صادق، 1326 _

عنوان و پديدآوران: حجاب عزت است يا اسارت؟!/ تهيه و تدوين محمّد صادق ذبيحى.

مشخصات نشر: مشهد، پيام طوس، 1393.

مشخصات ظاهرى: ج 5

بها: 3800 تومان

شابك: 4-79-9928-964-978

يادداشت: كتابنامه به صورت زيرنويس.

موضوع: حجاب

موضوع: حجاب _ احاديث

موضوع: حجاب _ جنبه هاى قرآنى

موضوع: محرم و نامحرم

رده كنگره: 17/230BP

رده ديويى: 636/297

نام كتاب:حجاب عزّت است يا اسارت؟! (5)

مؤلف: محمّد صادق ذبيحى

ناشر: انتشاراتِ پيام طوس

حروفچين وصفحه آرا: خدمات نشر علاقه مند

تيراژ: 000/10 نسخه (جيبى)

نوبت چاپ:··· دوم _ 1394

چاپ:··· چاپخانه بزرگ قرآن كريم

شابك:··· 4-79-9928-964-978

مركز پخش: بين چهارراه زرّينه و راه آهن _ پلاك 133

انتشارات پيام طوس _ تلفن: 32223888 051

قيمت: 3800 تومان

اجر و ثوابى كه از انتشار اين مجموعه عايد مى شود

به محضر مقدس آقا و مولايم امام زمان عليه السلام اهدا مى گردد.

پاداش ارزنده آن عزيز را به روان پاك پدر بزرگوارم

و مادر فقيده ام تقديم مى دارم.

ص: 2

اَلسَّلامُ عَلَيك يا بَقِيَّةَ اللّه ...

مولاى كريم!

با تنى ناتوان، قلبى سوزان و اشكى ريزان، با هزاران اميد، دست توسّل بر آستان ملكوتيت دراز كرده ايم، رفتنى نيستيم، هر كه هستيم و هر چه هستيم، به ما گنه كاران نظر فرما، موردِ لطف و عنايتت قرارمان دِه، راهمان دِه و هر چه هستيم قبولمان كن كه آقائى و موهبتت، دل و جانمان را زير و رو خواهد نمود و از اين دنياى بزرگ و همه شؤون آن برايمان شيرين تر است.

اى كه يك گوشه چشمت غم عالم ببرد

حيف باشد كه تو باشى و مرا غم ببرد

ص: 3

اى عزيز و مهربان!

ما خطاكاران، گناهان خود را به ياد مى آوريم و با شرمندگى و شرمسارى به پيشگاهت ناله سرمى دهيم كه:

اى پدر مهربان!

براى گناهان و رفتارِ بدِ ما طلب آمرزش كن كه ما خطاكاريم. پس از آن با سوز و گداز براى سلامتى و فرجت، دست به دعا برمى داريم و با چشمانى اشكبار، رخصت طلبيده به آستان ملكوتيت قدم مى گذاريم، شميم رأفت و مهربانيت دل و جانمان را عطرآگين نموده، نواىِ معنوى دلنشينت را خواهيم شنيد كه: امروز سرزنشى بر شما نيست، خداوندِ مهربان شما را مى آمرزد.(1)

آنگاه با دعا و نيايش رئوفانه ات گناهان ما موردِ آمرزش و مغفرتِ پروردگار بخشنده قرار گرفته، همه مشكلات، گرفتارى ها و نابسامانى هايمان برطرف خواهد شد.

انشاءاللّه

ص: 4


1- _ سوره يوسف: آيه 92

رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله:

بازگشت از گناه زيباست، امّا در جوانى زيباتر است.(1)

زيباست اگر كه از گنه برگردى در تاريك به مهر و مه برگردى زيباست ولى چقدر زيباتر از آن آنست كه در اوّل ره برگردى

امام صادق عليه السلام:

بر تو باد به جوانان (آنها را درياب) چرا كه آنها به قبولِ هر كارِ نيكى، سريع تر از ديگران هستند.(2)

ص: 5


1- _ تنبيه الخواطر: 437، نهج الفصاحه: 160.
2- _ وسائل الشيعه: 11/447

پيشگفتار

خداىِ مهربان را شكر و سپاس كه با لطف و عنايتِ مولاىِ عزيزم امامِ زمان ارواحنا فداه، مجلّدات كتاب حجاب موردِ استقبال گرم و صميمانه اقشار مختلف قرار گرفته و با اثرگذارى و تحوّلِ عملىِ فوق العاده در خوانندگان عزيز، بيشترين تيراژ را به خود اختصاص داده و جلد اوّل اين مجموعه در مدّت حدود 5 سال 40 بار با تيراژ چهارصد هزار جلد چاپ و منتشر گرديده است.

بيشترين خواننده اين كتاب ها را نسل جوان به خصوص دختران نوجوانِ دانش آموز تشكيل داده كه با ارسال ده ها هزار نامه پُر شورِ برخاسته از ايمانِ قلبى و اعتقاد، تحوّلِ فكرى و عملى خود را در قالب جملاتى زيبا و احساسى به تصوير كشيده اند.

ص: 6

اين دخترانِ مؤمن با بازگو نمودن واژه هاى نغز و بديع، ادب، احساس و شور و حال دينى خود را كه حكايت از سِرشتِ پاك الهى شان دارد به نمايش گذاشته اند و بدون تعارف، هيچ شادى و سرورى بهتر و برتر از شادى و خوشحالى به ثمر رسيدنِ زحماتِ چند ساله ام كه اكنون به صورتِ گل واژه هاىِ زيبا و پرمحتوا و قلم هاى معصومانه نوجوانان پاك در برابرم قرار گرفته نمى باشد و خداىِ مهربان را بر اين تفضّل بزرگ شكر و سپاس دارم.

اين دختران نوجوان، حرف هاى دلشان را به قلم سپرده و با زيباترين جملات از عمقِ جان فرياد برآورده اند كه: ما تشنه بى قرارِ معارف ناب و زلالِ دين هستيم و تنها با يك تلنگُر به خود آمده و به فطرتِ پاكِ خدايىِ خويش بازگشته و هم اكنون با عذرِ تقصير به درگاه پروردگار مهربان، از پيشگاه پدرِ عزيزمان امام زمان ارواحنا فداه عاجزانه درخواستِ دعا و طلبِ مغفرت نموده و عرضه مى داريم:

ص: 7

مولاىِ عزيز!

ما در ميان غفلت ها و بى خبرى ها گم شده بوديم و اكنون كه به كمك و يارى شما پدرِ مهربان به دنياى پاكى ها قدم نهاده ايم، احساس امنيت مى كنيم.

حجّت هاى پروردگار

آفرين بر اين نخبگانِ با ايمان و حجّت هاىِ پروردگار كه ترفندها و نقشه هاى شومِ دشمن را شجاعانه درهم شكسته و با پيروى از راه و روشِ بانوى نمونه اسلام حضرت زهرا عليهاالسلام، آن عزيز مظلومه را يارى نموده و دلسوزانه به كمك و يارىِ اسلام غريب برخاسته اند.

شَهد شيرينِ اطاعتِ خداوند و پيروى از الگوهاىِ اصيلِ دين گوارايشان و پايبنديشان به حجاب و عفاف، پايدار و هميشگى باد.

اين اتّفاقِ شادى بخش كه نشانِ عطشِ شديدِ نوجوانان و جوانانِ عزيز به پذيرشِ معارفِ اصيل دين است، ضرورتِ بازگو نمودن شفّاف معارف اسلام و وظيفه و مسئوليّت بزرگِ

ص: 8

شرعىِ نويسندگان، گويندگان و مسئولانِ امور تربيت را روشن مى نمايد.

چرا كه غفلت و بى تفاوتىِ مسئولان، اولياء، والدين، گويندگان و نويسندگان از اين مهم الهى، زمينه نفوذ و تهاجم فرهنگىِ دشمن را به جامعه و مراكز تحصيل و آموزش فراهم نموده و قلب و فكر نوجوانان و جوانان عزيز را ميدانِ تاخت و تازِ ظالمانه استعمار نموده است!

نوجوانان و جوانانِ معصوم تقصيرى ندارند و نبايد آنان را سرزنش كرد. اولياء و پدران و مادران هستند كه عزيزانشان را رها نموده و به جاىِ ايجادِ فضاىِ مطلوبِ دينى و تربيتِ صحيحِ اسلامى و يادآورىِ آموزه ها و بدآموزى هايى كه در مسيرِ زندگى آنان قرار دارد، نونهالان، نوجوانان و جوانان را بر اساس برنامه هاىِ فرهنگِ غربى تربيت نموده و هيچ گونه نظارت و مراقبت بر رفتار و كردارِ عزيزانشان در مراكز تحصيل و جامعه آلوده كنونى ندارند.

اكنون، همه و همه به خصوص پدران مسئول انحراف و سرگشتگى نوجوانان و جوانانِ معصوم هستيم كه بيشترين

ص: 9

هزينه ها را براى تأمين معيشت و درمانِ بيمارى هاى جسمى آنان تحمّل مى كنيم، امّا با كمال تأسف به امراضِ روحى و اخلاقى و رفتارىِ آنان توجّه نداريم!

به اين روايت هشدار دهنده در مورد بيزارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم از پدرانِ بى تفاوت آخرالزّمان توجّه فرمائيد:

نبى گرامى اسلام صلى الله عليه و آله وسلم نگاهش به كودكانى افتاد و فرمود: واى بر فرزندان آخرالزّمان از دست پدرانشان!

سؤال كردند: اى رسول خدا! منظور پدرانِ مشرك آنهاست؟ فرمود: نه! منظورِ پدران مسلمانى است كه به وظيفؤ خود عمل نمى كنند و به فرزندانشان آداب و احكامِ اسلامى را تعليم نمى دهند و هرگاه فرزندانشان به دنبال فراگيرى احكام دين مى روند، آنان را منع مى كنند و فقط به معيشت و اندكى از مال دنياىِ آنان دل خوش كرده اند!

واى بر آن پدران! كه من از آنها بيزارم و آنها نيز از من دورى مى جويند!(1)

نگارنده بنابر وعده پروردگار بزرگ «اِن تَنصُرُوا اللّه َ

ص: 10


1- _ مستدرك الوسائل: 15/164.

يَنصُركُم(1)» و بنا به دستورالعملِ مولايمان امام صادق عليه السلام «عَلَيْكُمْ بِالْأَحداث»(2) با توكّل به خداى بزرگ و عنايت امام

زمان ارواحنا فداه با بضاعت اندك خود به يارى دين خدا و راهنمايى نوجوانان و جوانانِ عزيز برخاسته و اين اثر ارزنده نيز در همان راستا مى باشد.

اميد آن كه شاهدِ تحوّلِ بهتر و بيشترِ نسل جوانِ پويا و افتخارآفرينى عزيزان مان در برابر تهاجم ظالمانه دشمنان و خنثى نمودن تبليغات گسترده اجانب و عزت و سرافزارىِ كشورِ عزيزمان باشيم.

نظرخواهى از دانش آموزان عزيز

همانطور كه يادآورى شد، مطالب مجلّدات اين مجموعه به ويژه مطالب جلد اوّل كه بازگوكننده تذكّرات و هشدارهاى قرآن شريف و فرمايشاتِ خاندان رسالت عليهم السلام در زمين_ه اهميّت به مسأله حجاب و همچنين غربت و مظلوميّت اين

ص: 11


1- _ سوره محمد صلى الله عليه و آله وسلم، آيه 7.
2- _ وسائل الشيعه: 11/447.

فريضه دينى در جامعه اسلامى مى باشد، موردِ استقبال گرمِ اقشارِ مختلف به ويژه نسل جوان گرديد.

نگارنده به منظورِ نظرخواهى از خوانندگان عزيز و آگاهى از اثرگذارىِ مطالب جلد اوّل، فرم مخصوصى را در اختيار نوجوانان و جوانان باايمان قرار داد كه به لطف پروردگار بزرگ و عنايت و توجّه مولايمان امام زمان ارواحنا فداه، ده ها هزار نامه پرشور و اظهارنظرِ احساسى از دانش آموزانِ عزيز در پاسخ به اين درخواست واصل گرديد.

پس از وصولِ اين نامه ها و دلنوشته هاى ارزشمند به درخواست جمعى از دوستان و خوانندگان عزيز، گزيده اى از آنچه تاكنون به دست نگارنده رسيده است به منظور آگاهىِ ملت مسلمان از زمينه مستعدِّ پذيرش معارف صحيح و اصلى دين و اثرگذارى آنها بر فكر و روحِ نوجوانان و جوانان عزيز، انتخاب و به صورتِ يكى از مجلّدات اين مجموعه تقديم مى گردد.

تعداد اين دلنوشته ها 100 نامه مى باشد كه در پايان كتاب، نسخه اصلِ برخى از آنها نيز چاپ گرديده است.

ص: 12

اين نامه ها با تلخيص نام و احيانا حذفِ بعضى مطالب و گاهى اندك توضيح و يا تغيير در الفاظ و بدون در نظر گرفتن ترتيب خاصى بازگو مى گردد و چنانچه مورد استقبال خوانندگان عزيز قرار گرفته و از طريق تلفن محل نشر اين مجموعه نگارنده در جريان قرار گيرد، مجلّدات ديگرى هم بر همين منوال تنظيم و منتشر خواهد شد، انشاءاللّه .

اميد آن كه مطالب اين دلنوشته هاى ارزنده كه حاصلِ تجربه ها و فراز و نشيب هاى دوران نوجوانى اين عزيزان است، درسِ زندگى و الگوى رفتارى همه نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم و فرزندان مؤمن و پرشور كشورِ اسلامى عزيزمان باشد.

به خصوص، چند نامه اى كه به حق، مطالب برخاسته از دلِ پاك و اعتقاد آميخته با محبّت و الگو گرفته از مبانى اصيل دينى آنها، افتخارآفرين بوده و دلنوشته هاى پرشور و احساسى اين عزيزان با عطرِ گلِ فاطمى عليهاالسلام خوشبو گرديده است.

از تمامى عزيزانى كه زحمت كشيده، با صرفِ وقتِ

ص: 13

گرانبهاىِ خود، نگارنده را مورد محبّت و تشويق قرار داده اند و از همه مديران، مربّيان، معلّمان به خصوص مسئولان دلسوز ناحيه يك كه در جهتِ ارتقاء فكرى و آشنا نمودن دانش آموزانِ عزيز با الگوهاىِ اصيل دين، در فضاى آموزش و پرورش سعى و تلاش دارند تشكّر و سپاس دارم.

و همچنين از همه عزيزانى كه به نوعى نويسنده را در انجامِ اين وظيفه و مسئوليت سنگينِ الهى كمك و يارى نموده و موردِ لطف و محبّت قرار داده اند، ممنون و سپاسگزارم.

اميد است مسئولين امور تربيت، اولياء و پدران و مادران پس از خواندنِ اين نامه هاى احساسىِ نوجوانان كه از قلب پاك و نداىِ فطرتِ خدائيشان برخاسته، وظيفه سنگين خود را در روشنگرى استعدادهاى آماده پذيرشِ پاره هاى تن و سرمايه هاى عمرشان را درك نموده و از اين مهمّ الهى غفلت ننمايند، انشاءاللّه

ص: 14

1-خداوند دستور داده است: زن خود را در چادر بپوشاند

براى لذّت ديگران، عذاب الهى را براى خود خريدن عاقلانه نيست، عاقل آن است كه انديشه كند پايان را ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

براى چنين كتابى كه در هر صفحه آن چند حديث از امامان معصوم عليهم السلام وجود دارد، نمى توان خلاصه نوشت؛ زيرا براى هر حديث مى بايست به صورت جداگانه، خلاصه ها نوشت.

من عقيده دارم كه هر كتابى را كه مى خوانيم شايد يك نكت_ه آموزنده داشته باشد. امّا در يك حديثِ كوچك اهل بيت عليهم السلام، يك صفحه شايد هم بيشتر نكته باارزش وجود دارد كه اگر من و خيلى ها روزى يك حديث را دقيق مطالعه

ص: 15

مى كرديم، الآن وضع مان اين نبود.

چكيده و خلاصه كتاب «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» ارزش و مقامِ زن است كه مى گويد: دنيا ارزش اين را ندارد كه انسان براى رسيدن به لذت هاى آن خود را آلوده گناه كند.

مؤلّف در اين كتاب اشاره مى كند كه يك نگاه كوچك باعث چه آسيب ها و فتنه ها مى شود و همچنين يادآورى مى نمايد كه شيطان را به حريمِ پاكِ خود راه ندهيم، زيرا شيطان به عزّت خدا قسم خورده است كه همه بندگان را گمراه مى نمايد مگر خاصان مُخلص را.

و همچنين در اين كتاب بازگو شده: زن مانند مرواريدى در صدف است و به دور از هرگونه ناامنى و آسيب. از اين رو خداوند دستور داده است كه زنان خود را در چادر و جلباب بپوشانند تا از نگاه هاىِ هرزه و ناپاك در امان باشند.

تأثيرات اين كتاب بر روى همه اشخاص يكسان نيست، به مقدار پاكى قلب اوست و هر كسى قلب پاك ترى داشته باشد، مسلّما مطالب اين كتاب در اعماق وجودش بيشتر اثر

ص: 16

خواهد داشت و او را از گناه دور خواهد نمود...

در اين كتاب يادآورى شده كه بعضى از نگاه ها، ويروس گناه منتشر مى كنند. بعضى از چهره ها حشره مزاحمت جمع مى كنند. بعضى از چشم ها در پى هوس هاى شيطانى است و بعضى از اظهار علاقه ها، دام فريب و تور شكار است!

و همچنين در اين كتاب بازگو شده كه بعضى از عاشقانِ سينه چاك، صيّادانى هستند كه هنرمندانه نقش بازى مى كنند و وقتى به كام دل رسيدند، طعمه و شكار خود را، بى آبرو كرده رها مى سازند و در پى شكارِ ديگرى مى روند!

خوشا آنان كه نگهبان مزرعه نجابت و پاسدارِ حريم حيا و عفافند و با پوشش صحيح و كامل و با متانت و وقارِ خويش، هم محيط را براى خود امن مى سازند، هم وسيله به گناه افتادن ديگران نمى شوند، خوشا به حالشان.

وقتى كسى خود را از نگاه نامحرمان مى پوشاند، مثل آن است كه جلو پنجره اتاقش را تورى زده تا حشراتِ موذى و مزاحم وارد نشوند.

حجاب مصونيّت مى آورد نه محدوديّت. زنان باحجاب در

ص: 17

قلعه عفاف حفاظت شده اند، نه در زندان.

حجاب، قلعه و دژى است براى نگهبانى از «گوهر عفاف». دزدان از ديوارِ كوتاه بدحجابى و بى حجابى، راحت تر به حريم كرامتِ دختران و زنان دستبرد مى زنند.

زنان پوشيده و متين، از اين گونه تعرّض ها و وسوسه هاىِ شيطانى، مصون هستند و در معرض دام گسترده شيادان قرار نخواهند گرفت.

حجاب زينت است، اى كاش آن را بر خوى ها و زيبائى هاى ديگرِ خود بيفزائيم، آنگاه خواهيم ديد كه خودنمائى و جلوه گرى براى كسى شخصيّت نمى آورد.

حفظ شخصيّت و رعايتِ پوشش يك هنر است، از اين رو ترك حجاب و عفاف از هر كسى برمى آيد، چون هنر نيست!!

خواهرم! براى لذّت ديگران، عذاب الهى را خريدن عاقلانه نيست! عاقل آن است كه انديشه كند پايان را.

خواهرم! شايد آن روز كه سهراب نوشت: تا شقايق هست زندگى بايد كرد، خبرى از دلِ پردردِ ياس نداشت.

بايد اينطور نوشت: هر گلى هم باشد، چه شقايق چه گل

ص: 18

پيچك و ياس؛

تا نيايد مهدى عليه السلام زندگى دشوار است.

و بالاخره! كوتاه ترين دعا براى بلندترين آرزو:

اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلِيِّكَ الْفَرَجْ

تعجيل در فرج مولايمان صلوات...

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصر

ف 50 _ ص _ ق كلاس 251

سال 93-1392

يابن الحسن پدر مهربانم!

طاق شد طاقت ياران بگشا پرده ز رُخ اى نهان ساخته از ديده ما صورتِ خويش گرچه غرقيم به درياى گناهان ليكن شرمساريم و خجالت زده از غفلت خويش دست ما گير كه بيچارگى از حد بگذشت بگشا مشكل ما را به يد همّت خويش

ص: 19

2-با خواندن اين كتاب همه حالاتِ روحى من عوض شد

اگر بى اعتنائى به مسئله حجاب بنمائيم، سوگند به خدا در محضر حضرت زهرا عليهاالسلام

بازخواست خواهيم شد...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

با سلام و عرض خسته نباشيد به نويسنده محترم!

اين كتاب بسيار آموزنده مى باشد. به جوانان درس زندگى مى آموزد و آنها را در مقابله با آسيب ها و خطرها يارى مى نمايد. جلد كتاب، تصوير كتاب، صفحه بندى و عنوان كتاب، چگونگى شروع كردن و به پايان بردن و فهرست بندى كتاب براى من بسيار مهمّ است و كتاب شما تمام اين ويژگى هاى خوب را دارد.

به نظر من حجاب موجب سربلندى و عزّت زنان و مردان مى باشد و اين كتاب، حجابِ زنان و مردان را به طور كامل بيان نموده است و يادآور شده كه حجاب، حفظ پوششِ

ص: 20

ظاهرى نيست بلكه كيفيتِ نگاه، نوعِ برخورد و رفتار و حتّى صحبت كردنِ زنان جزء حجاب آنها مى باشد...

من قبل از خواندن اين كتاب با كمال تأسّف نمازم را نمى خواندم، امّا پس از اين كه اين كتاب به دستم رسيد و شروع به خواندن كردم، به مطالب آن علاقه پيدا كردم و همه حالاتِ روحى من عوض شد. نماز و روزه هايم و قضاى آنها را به طور كامل انجام مى دهم، واقعا از شما تشكر مى نمايم.

اگر بى اعتنايى به مسئله حجاب بنمائيم، سوگند به خدا در محضر حضرت زهرا عليهاالسلام بازخواست خواهيم شد و بايد پاسخِ خون شهيدان را بدهيم.

از شما كه به بررسى وضعيّت جامعه و رفع مشكلات آن پرداخته ايد، كمال تشكر و قدردانى را دارم.

مشهد مقدس _ دبيرستان مهشيد مصلى نژاد

ر. الف _ ك. ى سال 93-1392

ص: 21

3-زن بدون چادر امنيّت ندارد

پدر و مادرم نيز اين كتاب را خواندند و واقعا شما را دعا كردند و ...

به نام خداوند مهربان

من با خواندنِ اين كتاب به طور كلّى متحوّل شدم و مطالب آن در من تأثير زيادى گذاشت.

من قبل از مطالعه اين كتاب نسبت به حجاب طورِ ديگرى فكر مى كردم. امّا حالا سعى مى كنم تا حجابم را بيشتر از گذشته رعايت كنم.

من فكر مى كردم افرادى كه از چادر استفاده نمى كنند خيلى راحت هستند و من با چادر خيلى در عذاب خواهم بود، امّا از موقعى كه چادرى شدم، نمى توانم بدون چادر از خانه بيرون بيايم، چون احساسِ برهنگى و بى ارزشى

ص: 22

مى كنم، چون چادر زيبايى هاى مرا مى پوشاند و احساسِ امنيت مى نمايم.

حالا احساس مى كنم افرادى كه بدون چادر از منزل بيرون مى روند، نمى توانند حجاب خود را رعايت كنند و ديگران به خصوص مردها نسبت به آنها بدبين بوده و به خودشان اجازه مى دهند در مورد آنها فكر ديگرى بنمايند.

من دخترانى را سراغ دارم كه در مدرسه چادرى هستند امّا در بيرون از مدرسه وقتى با خانواده هايشان بيرون خانه مى روند، حجابشان را رعايت نمى كنند و با آرايش هاى غليظ، مانتوهاى كوتاه و استفاده از زيورآلات، باعث تحريك و تهييج مردان و جوانان و فساد جامعه مى شوند...

اميدوارم مطالب اين كتاب همان طور كه در من تأثير داشته، بر افكار و رفتار آنها نيز تأثيرگذار باشد.

پدر و مادرم نيز اين كتاب را خواندند و واقعا شما را دعا

ص: 23

كردند كه چنين كتابى را در اختيار ما نوجوانان قرار داده ايد.

من نيز از شما تشكّر مى كنم، چون واقعا كتاب خوبى است و من با همه وجودم مى گويم:

حجاب عزّت است، نه اسارت.

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ف. ه _ ى. ى كلاس 362 سال 93-1392

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

زن شايسته است (در حجاب كامل) نگهدارى شود تا حالتش نيكو و زيبايى اش پايدار بماند (و نگاه و تعرّض هوسرانان زيبائى و عفّتش را نابود نكند).(1)

ص: 24


1- _ غرر الحكم: 2/466 چاپ دفتر نشر...

4-با خواندن نماز به ياد خدا باشيم

اين ما هستيم كه به خاطر آزادى و بى بندوبارى در چند روز دنيا، مجازات و عذابِ آخرت را براى خودمان رقم مى زنيم!

به نامِ خداىِ مهربان

مطالب اين كتاب بسيار مفيد و ارزشمند بود. من براى همه عزيزانى كه احاديث زيبا و گرانبهاىِ خاندان رسالت عليهم السلام

را در اين كتاب جمع آورى كرده اند از خداوند درخواستِ پاداش مى نمايم.

براساس آنچه در اين كتاب بازگو شده، در وضعيّت فعلى بايد سعى كنيم مسأله امر به معروف و نهى از منكر رواج پيدا كند. از گناه دورى نمائيم، حجاب كاملِ خود را رعايت كنيم و با خواندن نماز به ياد خدا باشيم.

مطالبِ اين كتاب تأثير زيادى در رعايتِ حجاب من داشت. شايد فكر كنيم، كيفيّت حجاب آن طور كه در اين

ص: 25

كتاب زيبا بيان شده قدرى دست و پاگير باشد، امّا تحمّل آن به منظورِ رسيدن به اجر و پاداش هايى كه خداوند مهربان وعده داده است مى ارزد.

اين خود ما هستيم كه به خاطر آزادىِ چند روز دنيا، مجازات و عذابِ ابدىِ آخرت را براى خودمان رقم مى زنيم!

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ى. ه. ر. ى 1392

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

... سفارش مرا در مورد (حجاب و عفّت) زنان اجرا نمائيد تا از شدت حساب روز قيامت نجات يابيد؛ هر كس سفارش مرا رعايت نكند، در پيشگاه پروردگار وضع و حال بدى خواهد داشت.(1)

ص: 26


1- _ بحارالانوار: 103/249.

5-محبّت هاىِ كاذب باعث نابودى دخترها مى شود

عشقِ كوركورانه باعث مى شود آبروىِ چندين ساله خانواده لكّه دار بشود و ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

كتاب جالبى بود، كلماتِ مشكل و بُغرنج نداشت. خيلى ساده و روشن مطالب را عنوان كرده بود. درباره خيلى چيزها كه اطلاع نداشتم، آگاهى پيدا كردم. مطالبى را كه فكر مى كردم صحيح است، پس از خواندن اين كتاب متوجّه شدم اشتباه بوده است.

براساس مطالبِ اين كتاب متوجّه شدم كه حجاب حريمى است كه آدم را از بازيچه شدن دور نگاه مى دارد و محدوديّت هاى حجاب به نفع دختران و زنان است.

متوجّه شدم كه هيچ وقت نبايد از رحمتِ پروردگار نااميد باشيم و نبايد كارى انجام دهيم كه قيامت مان خراب

ص: 27

بشود.

عشق كوركورانه باعث مى شود، آبروىِ چندين ساله خانواده لكّه دار شده و انسان شكست بخورد.

هيچ وقت نبايد نصيحت هاى پدر و مادر را فراموش كنيم، به تذكّرات و راهنمائى هاى آنها پشت پا بزنيم و به محبّت هاى كاذبِ اين و آن دل ببنديم، چرا كه محبّت هاى مردان بُالهوس موجب شكست و نابودى ما مى شود!!

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. ه . ح. ه دوره دوم 1392

دخترم!

غنچه تا غنچه است هيچ كس هوس چيدنش را نمى كند، اما همين كه حجاب را كنار گذاشته و باز شود، هوس چيدنش را مى كنند و پس از چند روز پژمرده و پرپر مى شود و ...

ص: 28

6-با خواندن عذاب هاى گناهكاران، روى به استغفار آوردم

از نظر من حجاب يك عزّت و سربلندى براى بانوانِ مسلمان است ...

به نام خداوند مهربان

بايد اعتراف كنم كه ابتدا از سرِ اجبار اين كتاب را مطالعه مى كردم. ولى بعد از خواندنِ فصل اوّل علاقه مند شدم و با عشق و علاقه ادامه آن را مطالعه كردم.

از نظر من حجاب يك عزّت و سربلندى براى بانوانِ مسلمان است. من با خواندن عذاب هاى زنان بى حجاب، روى به استغفار آوردم و با خواندنِ حوادث تكان دهنده، تصميم به مراقبت بيشتر از خود و حفظ حجاب خود شدم.

اين كتاب به صورت جامع و كامل درباره حقوق بانوان و آقايان از نظر اسلام اشاره كرده است و از نظر من واقعا جالب و صددرصد به نفع خود ماست.

ص: 29

بايد از هر جهت خدا را شكر كرد كه در اين عصر و زمان كسانى هستند كه به ارشاد و راهنمايى مسلمانان مى پردازند.

افرادى منتظر اين تلنگرها هستند و اين گونه كتاب ها اين رسالت را انجام مى دهند.

با تشكر و سپاس از نويسنده كتاب

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. ه . ى. ى. 1392

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

خداوند از توبه توبه گزار، بيشتر از تشنه اى كه به آب برسد و عقيمى كه صاحب فرزند شود و كسى كه گم كرده اى را بيابد، خوشحال مى شود.

هركس با اخلاص توبه نمايد و به گناهان خود باز نگردد، خداوند گناهان او را از ياد دو فرشته نگهبان و اعضاء او و همچنين از همه نقاط زمين ببرد.(1)

ص: 30


1- _ نهج الفصاحه: 160 چاپ دفتر نشر

7-خواهر 8 ساله ام درخواست چادر كرد

اين كتاب در فاميل ما دست به دست شد و چند نفر از دخترانِ بى حجابِ فاميل چادرى شدند و توبه كردند ...

بِسم اللّه الرّحمن الرّحيم

من از خواندنِ اين كتاب بسيار مسرور شدم و از اين كه در جامعه ما به جاى چاپ بعضى كتاب هاى بى فايده كه به نحوى تهاجم فرهنگى است اين گونه كتاب ها به چاپ مى رسد خوشحالم.

ورودِ اين كتاب به خانه ما نه تنها بر خود من بلكه بر خواهرِ 8 ساله ام كه علاقه زيادى به خواندنِ اين كتاب داشت اثر گذاشت و او از مادرم درخواست چادر كرد.

اين كتاب در فاميل ما دست به دست شد و چند نفر از دخترانِ بى حجاب فاميل چادرى شدند و توبه كردند و از

ص: 31

شما به خاطر اين تلنگر بر جوانان و نوجوانان جامعه تشكر مى كنيم.

به نظر من چاپ اين گونه كتاب ها، در جامعه كنونى مفيد است و مسئله حجاب در جامعه ما كمرنگ شده است، از شما درخواست مى كنيم كه اين كتاب را تجديد چاپ كنيد.

كتابِ «حجاب عزت است يا اسارت؟» يكى از بهترين كتاب هايى است كه مطالعه داشته ام و عقيده پيدا كردم كه حجاب انسان را از بدى ها و بلاها دور نگه مى دارد.

والسلام

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ن. س _ م. ى 1392

اى زن به تو از فاطمه عليهاالسلام اين گونه خطاب است ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است

ص: 32

8-اسلام در راه آسايشِ انسان قدم برداشته است

اين كتاب در رفتارِ من نقش خوبى را ايفا كرد...

بنام خداوند مهربان

بسيارى از مسايل دينى را كه نمى دانستم با خواندن اين كتاب فهميدم. مطالب اين كتاب در رفتارِ من نقشِ خوبى را ايفا كرد و بيشتر با مسائل دين و با دنياى بيرون و كار كردنِ در بيرون منزل و ... آشنا شدم.

هميشه فكر مى كردم اسلام دينِ بسيار مشكلى است، ولى با خواندن اين كتاب فهميدم كه اسلام نه تنها دين مشكلى نيست بلكه در راه آرامش و آسايشِ انسان قدم برداشته است.

بسيارى از سؤالات و مجهولاتى كه ذهن مرا به خود

ص: 33

مشغول كرده بود اين كتاب پاسخ داد.

ايمانم به خدا بيشتر شد و فكر مى كنم با انجام دادنِ احكام الهى بيشتر به خدا نزديك مى شوم.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. ل _ ف. ى 1392

رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

اى بندگان خدا، شما مانند بيمارانيد و خداوند مانند طبيب. خير و صلاح بيماران در چيزهائى است كه طبيب مى داند و دستور مى دهد، نه در چيزهائى كه بيماران به آن رغبت دارند و بى حساب به آنها ابراز تمايل مى كنند، تسليم فرمان خداوند باشيد تا در صف رستگاران قرار بگيريد.(1)

ص: 34


1- _ مجموعه ورام: 2/117.

9-حجاب در زندگى آينده ام تأثيرگذار است

بيشترين آسيبى كه از بى حجابى و آرايش به زنان مى رسد، نگاه هاى هوس آلود مردان نامحرم است!

به نام خداوند مهربان

من هميشه فكر مى كردم كسانى كه آرايش هاى زيبا مى كنند و لباس هاى تنگ و اندامى مى پوشند از لحاظ ظاهرى زيباتر به نظر مى رسند و يا اين كه اين مدل تيپ و قيافه و آرايش كردن ها در جمع زنانه جلب توجّه مى كند و تحسين همه را برمى انگيزد.

ولى با خواندنِ اين كتاب به اين موضوع پى بردم كه بيشترين آسيبى كه از بى حجابى و آرايش به زنان مى رسد، نگاه هاى هوس آلود مردان نامحرم است.

با مطالعه اين كتاب و بحث هايى كه با مادرم داشتيم به

ص: 35

اين نتيجه رسيدم كه داشتن حجاب، صددرصد در زندگى آينده ام تأثير مى گذارد.

مطالعه اين كتاب را به همه همسالان و حتّى مادران توصيه مى كنم.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. ى _ ر. ه 1392

رسول گرامى صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

هر زنى كه براى غير همسر خود آرايش و زينت نمايد، خداوند او را به آتش جهنم مى سوزاند.(1)

ص: 36


1- _ بحارالانوار: 103/243.

10-از اين به بعد هميشه چادرى خواهم بود

سعى كردم در راه مدرسه كه محيط شلوغى است به نامحرمان نگاه نكنم...

با خواندنِ اين كتاب سعى كردم از اين به بعد گناه هايى را كه بدون توجّه تا امروز انجام مى دادم و دلِ نازنين امام زمانم را مى آزردم، انجام ندهم.

براى همين سعى مى كنم اوّل گناهان كوچكم را ترك كنم تا آمادگى مبارزه با گناهان بزرگ را پيدا كنم.

مثلاً من قبل از خواندنِ اين كتاب نمى دانستم بنا به فرموده پيامبر بزرگوار صلى الله عليه و آله وسلم كه در اين كتاب بازگو شده، بيش از 5 كلمه نبايد با نامحرمان صحبت كرد.

با خواندن اين مطلب سعى كردم صحبتم را با نامحرمان فاميل و ديگر نامحرمان مثل مغازه دار و ... كه روزانه با آنها سر و كار داشتم، كم كنم.

ص: 37

سعى دارم تا حد امكان از كنار خيابان و كوچه راه بروم تا موجبِ جلب توجّه نامحرمان نشوم و بدونِ اجازه پدر يا مادرم از خانه خارج نشوم (با توجّه به اين كه در كتاب گفته، شده، براى خارج شدن از خانه بايد از همسر اجازه گرفت).

و سعى كردم در راه مدرسه كه محيط شلوغى است به نامحرمان نگاه نكنم و تقريبا موفق هم شده ام و كم كم عادت كرده ام.

و امّا حجاب، چون قبل از خواندن اين كتاب، گاهى چادرى بودم و گاهى مانتويى، با توجّه به مطالب كتاب و اين كه بيرون آمدنِ با مانتو، مى تواند به من آسيب برساند يا باعثِ گناه شود، تصميم گرفتم از اين به بعد هميشه چادرى باشم.

از نويسنده اين كتاب و همه كسانى كه سعى و تلاش كرده اند كه اين كتاب به دستِ منِ دانش آموز برسد تشكّر مى كنم و اميدوارم خداوند و امام غريبان عجّل اللّه تعالى فرجه اجرشان را بدهد.

اين كتاب با اين كه جرقّه كوچكى در قلبم به وجود آورد،

ص: 38

امّا مطمئنّم اين جرقّه كوچك، آتش بزرگى براى از بين بردن گناهان بزرگ و تحوّل و دگرگونيم ايجاد خواهد كرد و براى آينده ام كارساز و مهم خواهد بود، انشاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

الف. م _ م. ى 1392

گفتم شبى به مهدى عليه السلام اذن نگاه خواهم

بهرِ وصال رويت سوىِ تو راه خواهم

گفتا كه زادِ راهم ترك گناه باشد

من دوستان خود را پاك از گناه خواهم

گفتم كه نفس سركش آلوده ام نموده

از شر دشمنِ خود از تو پناه خواهم

گفتا لباس تقوا بر قامتت بپوشان

تا بخششِ گناهت من از اِله خواهم

ص: 39

11-آسيب هاى كار زن در بيرون خانه از منافع آن بيشتر است

وقتى كه اين كتاب را مطالعه كردم نسبت به حجابم مصمّم تر شدم و از اعماق وجودم خوشحالم كه ...

بسمه تعالى

از مطالب اين كتاب به دست آوردم كه كار كردن زن در بيرون خانه آسيب هايش از منافع آن بيشتر است. عفّت و حياى زن در ارتباط با نامحرم و گفتگوى با مردان از بين مى رود و كانون گرم خانواده از هم پاشيده مى شود، فرزندان دچار كم مهرى از سوى مادر شده، نارضايتى خداوند و همسرش را به دنبال دارد و زمينه اشتغال را از بسيارى از جوانان مى گيرد.

اين كتاب اثرهاى زيادى روى من گذاشته است. من قبل

ص: 40

از اين كه اين كتاب را بخوانم در تأثير حجاب بر روح و روانِ انسان و مخصوصا خودم كمى شك داشتم. امّا وقتى اين كتاب را مطالعه كردم نسبت به حجابم مصمّم تر شدم و از اعماقِ وجودم خوشحالم كه چنين اطّلاعاتى را بدست آوردم و مى كوشم تا كسانى را كه مثل گذشته من گمراه بودند آگاه كنم.

اميدوام مطالب اين كتاب را براى هميشه به ياد داشته باشم و تأثيرات آن دائمى باشد و موفق به انتقال آن به ديگران باشم.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ز. الف _ س. ى 1392

ص: 41

12-به خواسته هاى بُالهوسان «نه» بگوئيم

اگر قبلاً از پنجره اتوبوس به پسرها و دخترها نگاه مى كردم، حالا فقط نعمت ها و آيات خدا در نظرم جلوه مى كند ...

هوالجميل

حجاب مانند صدفى است كه گوهرِ گرانبهاى خويش را در برمى گيرد تا چشم نامحرمان به آن نيفتد. مرواريد بودن يعنى پوششى كه ما را از چشمِ نامحرمان حفاظت نمايد و در جواب خواسته هاى بالهوسان «نه» بگوئيم.

زهراگونه زندگى كنيم، در (اين دنيا) و آن دنيا مورد لطف و محبّت آن بزرگوار قرار بگيريم.

بانوان با روحيه لطيف خود همچون صفحه سفيدى هستند كه اگر قلمِ روزگار خط سياهى بر روى آن بنگارد، هيچ وسيله اى آن را پاك نخواهد كرد.

ص: 42

حجاب هديه فاطمه اطهر عليهاالسلام است، بانوان و زنانى از اين هديه برخوردار خواهند شد كه قدر و منزلتِ خود را شناخته و در پوشش و حجاب از آن بانوى بزرگوار پيروى نمايند.

من پس از خواندن اين كتاب متوجّه شدم كه با داشتنِ حجاب، اعتماد به نفسِ بيشترى خواهم داشت و چون باحجاب هستم، مى توانم بدون واهمه به حضرت زهرا عليهاالسلام

نگاه كنم.

و همچنين به دست آوردم كه اگر گناهانى انجام دهم در آخرت عذاب و مجازات خواهم شد، از اين رو از خدا مى ترسم و گناه نمى كنم.

من پس از خواندن اين كتاب، حجاب را جزئى از خودم قرار دادم و جدائى از آن برايم سخت و دشوار مى باشد و از نبودنش احساسِ كمبود مى نمايم.

اگر قبلاً از پنجره اتوبوس، پسرها و دخترها را نگاه مى كردم، حالا فقط نعمت ها و آيات پروردگار در نظرم جلوه مى نمايد.

ص: 43

سعى دارم فكر گناه را از سرم بيرون برانم و جز خدا چيز ديگرى را در قلبم جاى ندهم.

والسلام

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. م _ م .ى دوره دوم 1392

دخترم!

شَهدِ شيرينِ محبّتِ پروردگار و شور و احساس به فاطمه اطهر عليهاالسلام برتو و بر همه دختران و بانوانى كه كام خود را با دوستى و محبّتِ خدا و پيروى از حبيبه خدا صدّيقه اطهر عليهاالسلامشيرين

كرده اند، گوارا باد.

ص: 44

13-چادر نگهبان من است

به درگاه خداوند استغفار كردم و از پروردگار خواستم توبه مرا قبول كند و توفيقم دهد تا هميشه از چادر استفاده كنم ...

بسمه تعالى

من اين كتاب را خواندم. خودم چادرى هستم، امّا پس از خواندنِ اين كتاب احساس عجيبى به دست آوردم. از عذابِ گناهكاران در آخرت وحشت كردم! از خواندنِ حوادث و ماجراهاى تكان دهنده اين كتاب به خود لرزيدم و ترس سراسرِ وجودم را فراگرفت! به درگاه خداوند استغفار كردم و از پروردگار خواستم توبه مرا قبول كند و توفيقم دهد تا هميشه از چادر استفاده كنم و هيچ وقت از چادر جدا نشوم زيرا چادر نگهبانِ من است.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ز. الف _ ح. ى دوره دوم 1392

ص: 45

14-من از خواندنِ اين كتاب به حقيقت متحوّل شدم

قبل از خواندن اين كتاب به اجبارِ مادرم چادر به سر مى كردم، امّا حالا با رضايتِ قلبى از چادر استفاده مى كنم ...

به نام خداوند مهربان

اين كتاب آنقدر پُرمحتوا و مفيد بود كه نمى دانم از كجايش شروع كنم و از كدام مطلبش بگويم!

از سخنانِ ارزنده پيامبر بزرگوار صلى الله عليه و آله وسلم و امامان معصوم عليهم السلام و يا از داستانهاى جالب و سرانجام عبرت انگيزِ زنان و دختران فريب خورده.

آنقدر اين كتاب جالب و پرمحتوا بود كه مى ترسم كه اگر از بعضى مطالبش چيزى بنويسم، ناقص بنويسم... پس توصيه مى كنم خودتان اين كتاب را بخوانيد!!

ص: 46

من از خواندن مطالبِ اين كتاب به حفيقت متحوّل شدم، قبل از اين به اجبار مادرم چادر به سر مى كردم، امّا حالا با رضايتِ قلبى از چادر استفاده مى كنم.

اصرار به داشتنِ گوشى همراه ندارم، هر چند همه دختران هم سنّ و سالم در مدرسه و فاميل تلفن همراه دارند و من هم اصرار به داشتن آن داشتم، حالا ترجيح مى دهم وقتى عاقل تر شدم گوشى همراه تهيه كنم.

و همچنين تصميم گرفتم با هر تلنگرى از جنس مخالف دلم نلرزد.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ن. س _ الف. ى 93-1392

ص: 47

15-هميشه از حجاب و شرف خود دفاع مى كنم

قسم مى خورم تا آخرين نفس، چادر را رها نكنم و ...

به نام خداوند مهربان

مطالعه اين كتاب نتيجه و تأثيراتِ مثبتِ خوبى برايم داشت و از همه نظر به من كمك كرد. با خواندنِ اين كتاب از نظرِ رفتارى و فكرى تغيير كردم و تصميم گرفتم هميشه حجاب و پوشش خود را رعايت كنم. و چون چادر مشكى نشانِ هيبت، عفّت، شخصيّت و متانت و الگوىِ رفتارِ حضرت زينب عليهاالسلام مى باشد، قسم مى خورم تا آخرين نفس چادر را رها نكنم و هميشه از حجاب و شرف خود در برابر دشمنانِ ظالم دفاع خواهم كرد.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ف. ه _ م. ى 93-1392

ص: 48

16-به نامحرم نگاه نخواهم كرد

اين كتاب تأثيراتِ زيادى روى من گذاشت. تصميم گرفتم فريب كسى را نخورم ...

به نام خداوند مهربان

اين كتاب يكى از بهترين كتاب هايى است كه تا به حال خوانده ام.

به نظر من تمام ايرانى ها و همه مسلمانان جهان بايد اين كتاب را بخوانند و از مطالب آن درس بگيرند.

اين كتاب تأثيرات زيادى روى من گذاشت. تصميم گرفتم پس از اين به نامحرم نگاه نكنم، فريب كسى را نخورم، حجابم را بيشتر از قبل رعايت كنم، تا جايى كه مى توانم نمازم را به موقع بخوانم، قضاى روزه هايم را نيز بگيرم، دروغ نگويم و غيبت هم نكنم.

و از همه مهم تر، به پدر و مادرم احترامِ بيشترى گذاشته

ص: 49

و به حرفهايشان گوش بدهم و تمامِ رازها و حرفهاى دلم را فقط و فقط براى مادرِ مهربان و دلسوزم باز كنم.

اميدوارم مطالب اين كتاب براى همه خوانندگان، اين تأثيرات را داشته باشد.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ف. ه _ م. ى دوره دوم 1392

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

خداوند متعال فرموده: اگر چشمت براى انجام گناه و نگاه به نامحرم نافرمانى كرد، دو روپوشى كه براى چشم تو قرار داده ام (پلك ها) را به هم بگذار و به نامحرم نگاه نكن.(1)

ص: 50


1- _ وسائل الشيعه: 11/201.

17-در راه مدرسه سر به زير هستم

از گوش دادن موسيقى مطلقا پرهيز كردم. در راه مدرسه از آرايش كردن خوددارى نمودم...

به نام پروردگار مهربان

با توجّه به فرمايش امام صادق عليه السلام، نگاه به نامحرم تيرى مسموم از تيرهاى شيطان است كه حسرت و پشيمانى به دنبال دارد. بهتر است به مردان نامحرم نگاه نكنيم، چرا كه نگاه آغاز گناه است.

اگر مى خواهيم مورد تعرّض و هوس قرار نگيريم و بازيچه بيگانيان نشويم، بايد در پوشش و حجابِ كامل قرار بگيريم. پوشش و حجاب حضرت زهرا عليهاالسلام و متانت و عفّت حضرت زينب عليهاالسلام را الگوىِ خود قرار داده تا ارزش و منزلت خود را بهتر و بيشتر بشناسيم.

ص: 51

و باز با توجّه به فرمايش پيامبر عاليقدر صلى الله عليه و آله وسلم، هر زنى كه خود را خوشبو نمايد و از خانه خارج شود، مورد لعنت پروردگار قرار خواهد گرفت تا هنگامى كه به منزل برگردد. بايد به اين نكته توجّه داشته باشيم كه با خوشبو كردن خود، مردان و جوانان نامحرم را به سوى خود جلب مى كنيم.

من پس از خواندنِ مطالبِ اين كتاب ديدگاهم نسبت به برداشتى كه از قرآن و كلماتِ اهل بيت عليهم السلام داشتم عوض شد و متوجّه شدم كه در طى شبانه روز گناهانِ زيادى مرتكب مى شوم: نگاه به نامحرم، خوشبو كردن، آرايش در خارج از منزل، صحبت كردن با نامحرم و ... .

پس از مطالعه اين كتاب احساسِ عجيبى پيدا كردم و اين احساس از گناهانى كه مرتكب مى شدم مرا بازداشت.

در طى اين هفته گوشيم را خاموش كردم و از گوش دادن موسيقى مطلقا پرهيز كردم، در راه مدرسه از آرايش كردن خوددارى نمودم، خيلى سريع راه مى روم و سر به زير هستم و ... .

ص: 52

از شما كه اين كتاب را براى دانش آموزان تهيه كرديد تشكر مى نمايم و اميدوارم بقيه دانش آموزان نيز عوض شده باشند.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ه . ر _ ر. ى دوره دوم 1392

كيفيت پوشش حضرت زهرا عليهم السلام

فاطمه زهرا عليهاالسلام به منظور دادخواهى و تظلّم و بر

حسب ضرورت به اين كيفيت روانه مسجد شد:

روسرى بلند خود را بر سر گرفت، قامت خود را با يك چادر سرتاسرى كه دامن آن زير قدمهاى مباركش قرار مى گرفت پوشانيد. چند نفر از زنان نيز اطرافش بودند تا آن بزرگوار شناخته نشود ... . در ميان مسجد هم، پرده اى بين زنان و مردان قرار گرفت تا مردان و زنان از يكديگر جدا باشند ... .(1)

ص: 53


1- _ بحارالانوار: 29/216 و 218 و شرح ابن ابى الحديد: 16/211.

18-نظرم در مورد شاغل بودنِ زن عوض شد

تحصيل دختران در غربت و به دور از خانواده خطرى است جدّى و زمينه فساد و ناامنى ايجاد مى نمايد ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

قبل از مطالعه اين كتاب من يكى از طرفداران كارِ زن بودم، امّا پس از خواندنِ اين كتاب به طور كلّى نگاه من نسبت به شاغل بودنِ زن تغيير كرد. همچنين در موردِ تحصيل دختران در غربت و به دور از خانواده كه قبلاً نظر مثبت داشتم، امّا به علّت مطالبى كه در موردِ ايجاد فساد و ناامنى تحصيلِ دختران در شهرهاى دور در اين كتاب نوشته، نظر من عوض شد. اين كتاب خيلى ارزنده بود و اطلاعات من را افزود.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. م. _ الف. ى دوره دوم 1392

ص: 54

19-از نامحرم فاصله مى گيرم

اگر خواستم بانامحرم صحبت كنم، با لحن جدّى و درشت و به مقدار ضرورت صحبت مى كنم ...

بسمه تعالى

«بار پروردگارا تو را قسم به عزّت و جلالت و به پهلوىِ شكسته فاطمه زهرا عليهاالسلام، كه به من عفّت و حجاب زهرايى عنايت كن».

تغييراتى كه مطالب اين كتابِ ارزنده در من ايجاد كرده اين است كه سعى مى كنم به نامحرم نگاه نكنم و اگر هم چشمم به نامحرمى افتاد (براساس حديثى كه در اين كتاب بازگو شده) چشمانم را ببندم و اگر چيزهايى را كه نبايد ببينم ناخودآگاه ديدم، به زمين يا آسمان نگاه كنم.

ص: 55

سعى مى كنم در مقابل نامحرم حجاب خود را بيشتر رعايت كنم و از نامحرم بيشتر فاصله بگيرم و همچنين چشم و هم چشمى نسبت به دوستان و فاميل نداشته باشم.

اگر خواستم با نامحرم صحبت كنم با لحن جدّى و درشت و به مقدار ضرورت صحبت كنم و سعى مى كنم كه ديگر مرتكبِ گناه نشوم، زيرا گناه آغازِ همه بدبختى ها و مصيبت هاست.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

م. ه _ م. ى دوره دوم 1392

معصوم عليه السلام:

آنها كه ما را دوست دارند، برنامه عملى ما را الگوى خود قرار داده و با وَرَع و پرهيزگار باشند، زيرا برترين چيزى كه انسان را در دنيا و آخرت يارى مى نمايد، پرهيزگارى و اجتناب از گناه است.(1)

ص: 56


1- _ بحارالانوار: 10/92.

20-به چادر و حجاب ايمان پيدا كردم

قبل از خواندن اين كتاب اعتقاد قلبى خاصى به چادر نداشتم و به اجبارِ خانواده ام چادر مى پوشيدم، امّا بعد از مطالعه اين كتاب ...

آن زمان كه همگان تنهايمان مى گذارند، تنها حضور تو تنهايىِ مرا طراوت مى بخشد، تنهايمان مگذار.

خدايا به آنان كه نمى دانند بياموز كه بدانند و به آنان كه مى دانند بياموز كه عمل كنند.

در ابتدا از نگارنده اين كتاب تشكر كرده و سپس از مدير و معلّمين محترم سپاسگزارى مى نمايم كه اين كتاب را در اختيارِ ما دانش آموزان قرار داده اند.

وقتى كه اين كتاب در اختيار من قرار گرفت، خوشحال نشدم زيرا مطالعه كتاب را وقت تلف كردن مى دانستم؛ امّا وقتى صفحاتِ اوليه آن را خواندم، رغبت پيدا كردم تا كتاب

ص: 57

را به پايان برسانم.

قبل از مطالعه كتاب اعتقاد قلبىِ خاصى به چادر نداشتم و گرچه خودم دخترى چادرى هستم امّا به اجبارِ خانواده ام چادر مى پوشيدم، ولى بعد از مطالعه اين كتاب واقعا به چادر و حجاب ايمان پيدا كردم.

مهمّ تر از همه پس از مطالعه اين كتاب به من ثابت شد كه پوشش و حجاب تنها به ظاهر زنان ختم نمى شود. بلكه حجاب در نگاه، حركات، رفتار و صحبت كردن با نامحرمان نيز بايد حفظ شود و تنها، كسى كه تمام اين موارد را رعايت كند در واقع نمونه كامل يك زنِ مُحجّبه و پيرو و ياورِ حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام حساب مى شود.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ف. ه _ د. ى دوره دوم 93-1392

ص: 58

21-كار زن در خانه خيلى بهتر از كار در بيرون خانه است

قبل از خواندن اين كتاب فكر مى كردم كه واقعا بايد گوشى همراه داشته باشم امّا ...

بسمه تعالى

من از سال پيش حجاب برتر يعنى «چادر» را انتخاب كرده بودم و دليل حفظ حجاب و عفاف را كم و بيش مى دانستم، امّا نه به صورت دقيق.

امّا پس از خواندن فرمايش زيبا و ارزنده اميرالمؤمنين عليه السلام در اين كتاب كه مى فرمايد:

«زنان را در حجاب و پوشش نگاهشان دار، زيرا زن گل است نه قهرمان و كارفرما» فلسفه دقيق حجاب را فهميدم و متوجّه شدم كه واقعا حجاب عزّت است نه اسارت.

امّا در موردِ «گوشى همراه كه واقعا همراه تا كجا؟!» بايد بگويم: تا قبل از خواندنِ اين كتاب فكر مى كردم كه لزوما بايد

ص: 59

گوشى داشته باشم و در واقع به فكرِ كلاس و چشم و هم چشمى بودم، ولى حالا (به علت آسيب هاى جنبى آن كه در اين كتاب يادآورى شده) نظرم به طور كلّى عوض شده است.

و همچنين طرفدارِ كارِ زن در بيرون خانه بودم، امّا حديث هايى كه از خاندان رسالت عليهم السلام در اين كتاب در مورد اشتغال زن در خارج منزل بازگو شده بود، نظرم را تغيير داد و فهميدم كه كار زن در خانه خيلى بهتر از كار در بيرون خانه است.

از مؤلّف اين كتاب كمال تشكر را دارم كه مطالبِ عفاف و حجابِ مردان و زنان و دختران را به صورتِ مختصر و مفيد در اين كتاب آورده است.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ف. ه _ ب. ى 93-1392

ص: 60

22-براى هميشه مسيرم را عوض كردم

اين كتاب مرا از باتلاقى كه داشتم در آن غرق مى شدم، بيرون كشيد ...

به نام خداوند مهربان

وقتى اين كتاب را گرفتم قصد خواندن آن را نداشتم. امّا بعد از سه روز صفحه اولش را باز كردم و شروع به خواندن كردم، فهميدم اين كتاب عاليه! مطالب اين كتاب مرا از باتلاقى كه داشتم در آن غرق مى شدم بيرون كشيد، يعنى نجات پيدا كردم.

از وقتى كه اين كتاب را خواندم، در موردِ همه كارهايى كه مى خواهم انجام بدهم فكر مى كنم، مثلاً: آيا چادر بپوشم؟ امّا چون از چادر چيزهاى خوبى در اين كتاب نوشته شده، از چادر خوشم آمد. يعنى وقتى چادر مى پوشم با عزّت تر

ص: 61

مى شوم و به بهشت نزديك تر مى گردم يا مثلاً: هميشه با نماز سرِ وقت يك تيرِ قوى به شيطان مى زنم!

اينها چقدر عاليه! يا مثلاً نگاه به نامحرم و يا ارتباطِ محرم و نامحرم. وقتى اين مطالب را خواندم و آسيب هايش را با چشمِ خودم ديدم، فهميدم كه اين كارها عاقبت ندارد.

براى همين من مسيرم را عوض كردم و از اين مسير خيلى راضى ام، چون قرار است به آرامش ابدى نزديك بشوم.

چقدر خوبه كه آخرتم را با دستانِ خودم بسازم.

اين بود برداشت من از اين كتاب زيبا. راستى اين كتاب را نه تنها ما بلكه همه عالم بايد بخوانند، حجاب و عفاف هم خيلى مهمه.

مشهد مقدس _ دبيرستان آهنچى

ع. ف _ ق. ه 93-1392

ص: 62

23-با آگاهى، جامه حيايت را سر كن ...

حجاب اسارت هم هست! اسارت در عشق به خدا، اسارت در برگزيده خدا بودن ...

به نام خدا

اِنَّ الَّذين آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحات

... بانوى سرزمين من!

كاش مى دانستى، چادرى كه از سرِ اجبار به سر مى كنى تنها نفرت تو به آن نيست، بلكه هزاران حرف خاموش است! كاش مى دانستى و يقين مى كردى، اين چادرِ سياهى كه به سرت انداختى عزّت توست، نقطه عروج توست، نه ذلّت و اسارت! كاش لمس مى كردى برگزيده خدا بودن را... لذّتش را مى چشيدى، باور كن شيرين است... پس با آگاهى جامه حيايت را سر كن...

ص: 63

آرى! من با يقين مى گويم: حجاب اسارت است! و عزّت ...، اسارت در عشق به خدا، در برگزيده خدا بودن ...

حجاب من برايم اسارت است! اسارتى در عين آزادى و رها بودن! كاش اين را مى فهميدند آنان كه با واژه بيگانه، اسمِ روشنفكرى را، وارونه معنا مى كنند!

بانو! چه خوب مى شد، غرورت را هم جزء خوبى هايت مى نوشتى! چه خوب مى شد انتخابى از روى عادت را از نوشته هايت پاك مى كردى! و خوب تر مى شد كه نه از روى عادت و نه از روى اجبار! بلكه با عشق براى رسيدن به او ... ، تاج بزرگى ات را بر سر مى نهادى.

حرف زياد است! اين ها شايد هيچ ربطى به كتاب نداشته باشد، امّا خلاصه افكارم است از ميان اين كتاب و كتاب هايى كه بارها خواندم و دست آخر جاى شان در كتابخانه ام بود.

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد (نصرت)

ف. ض 93-1392

ص: 64

24-در اين بارانِ نگاه هاىِ مسموم، چترِ حجاب (چادر) را با خود برمى دارم!

لذت هاى زودگذر اين دنيا ارزش اين را ندارد كه قهر خدا و رسولش را به جان بخريم ...

اى زن به تو از فاطمه عليهاالسلام اين گونه خطاب است

ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است

پس از مطالعه اين كتاب: به اين نكته پى بردم كه چه خوب است در اين بارانِ نگاه هاى مسموم، چتر حجاب (چادر) را با خود بردارم! زيرا حجاب من بيانگرِ شخصيّت من است.

با خواندنِ اين كتاب به لذّت اين جمله، بيش از پيش پى بردم كه: «دختر سيبى است كه بايد از درختِ سربلندى چيده شود، نه از پاى علف هاى هرز».

ص: 65

با خواندنِ اين كتاب برايم تداعى شد كه: لذّت هاى زودگذر اين دنيا، ارزش اين را ندارد كه قهر خدا و رسولش را به جان بخريم.

اين دنيا كه گذراست، امّا با آخرت خود چه خواهيم كرد؟!

اگر در اين دنيا بسوزيم، بهتر از آن است كه در آتشِ قهرِ خدا بسوزيم. اگر در اين دنيا سختى بكشيم، يقينا در آخرت به آسودگى دائمى خواهيم رسيد.

همانطور كه درخشندگى (فسفر) از خودش و براى خودش است، حجاب زن نيز به نفع خودش و براى خودش خواهد بود و به او درخشندگى (و پاكدامنى) مى دهد.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

الف.الف _ ص . ه 93-1392

ص: 66

25-مطالب اين كتاب را در زندگى ام پياده مى كنم

يك خانم بى چادر كامل نيست، هر كسى به خود اجازه مى دهد به او نگاه كند و يا حتى با او شوخى كند! امّا ...

به نام آن كه وجودم از وجودش به وجود آمده است

از اين كتاب آموختم: حجاب، زنِ مؤمن و باتقوا را از آسيب ها محفوظ نگاه مى دارد و به او ارزش مى دهد. زنى كه بى حجاب است مانند وسيله نقليّه عمومى است! به نظر شما چرا روى يك ماشين سوارى را چادر مى كشند؟ چون شخصى است، صاحب آن نمى خواهد روى آن خط بيفتد و حتّى كثيف شود.

امّا يك اتوبوس، چه كسى در خيابان يا كوچه ها، اتوبوسى را ديده كه رويش چادر كشيده باشند؟! حتّى فكر كردن به آن هم خنده دار است! چون اتوبوس و مينى بوس يك وسيله نقليّه عمومى است. پس زن با حجاب و بى حجاب

ص: 67

را هم مى توان به گونه اى به اين قضيه تشبيه كرد.

من وقتى حجم كتابِ حجاب را ديدم با خود گفتم: در اين فرصتِ كم چگونه مطالب آن را مطالعه خواهم كرد؛ امّا با بازكردن آن، واردِ دنياى ديگرى شدم، زمان را فراموش كرده و به عُمقِ مطالب و روايات انديشيدم.

آخر تا كى گناه؟! من تا به امروز با نامحرم صحبت مى كردم. نه خيلى زياد! امّا صحبت كردن با نامحرم را كارِ اشتباهى نمى دانستم چه برسد به گناه! امّا با مطالعه اين كتاب، چيزهايى را فهميدم كه تا به امروز از آن بى اطلاع بودم.

آرى! حجاب عزّتِ زن است، به او شخصيت مى دهد، نشانه ايمان و سلامت روح اوست و باعثِ آرامشِ خاطرِ زن مى گردد.

به نظر من يك خانمِ بدونِ چادر، كامل نيست؛ ناقص است. هر كسى به خود اجازه مى دهد به او نگاه كند! يا حتّى با او شوخى كند! امّا چه كسى جرأت دارد به دخترى با حجابِ كامل و فاطمى عليهاالسلاممتلك بگويد؟ و يا در بيرون از منزل برايش مزاحمت ايجاد كند؟

ص: 68

و از سويى ديگر، حجاب اسارت هم هست، چرا كه حجاب، زن را اسيرِ عشق فاطمه عليهاالسلاممى كند و نمى تواند آن را از خود جدا كند. نسبت به چادرش وابستگى زيادى دارد و بدون آن خود را كامل نمى داند...

با خواندنِ مطالب ارزنده اين كتاب، چيزهايى آموختم و به خود قول دادم بيشترشان را در زندگى خويش پياده كنم و همچنين با خواندنِ برخى مطالب نيز دچار دوگانگى ارزشى شدم، چون از طرفى، سخنى را كه از پيامبر عزيز و امامانِ بزرگوارم نقل شده، با جانِ دل مى پذيرم، و از طرفى چيزهايى كه تا به امروز برايم ارزش بوده، اين كتاب انجام آنها را منع مى كند.

مثلاً من درس مى خواندم تا در آينده اشتغال داشته باشم و مستقلّ باشم... ولى در اين كتاب پيامبر بزرگوار صلى الله عليه و آله وسلم مى فرمايد: زن به مديريّت خانه، شوهردارى و تربيت فرزند بپردازد و چيزهاى ديگرى مانند بيرون رفتنِ غيرضرورى زن از منزل و ...

اين كتاب باعث شد تا بيشتر راجع به اين امور فكر كنم، امورى كه تاكنون برايم اهميت نداشت. حال مى دانم كه زن

ص: 69

و مرد در قبالِ يكديگر وظايفى متقابل دارند كه شانه خالى كردن از اين وظايف، امرى ناپسند است.

با خواندن داستانهاىِ اين كتاب از آسيب هاى جامعه، مطّلع و كمى ترسو شدم كه البتّه اين صفت براى زنان و دختران صفتِ خوبى مى باشد و همچنين صفاتى مانند: تكبّر و بُخل. زنى كه متكبّر باشد، به بيگانه و نامحرم اجازه نمى دهد به او نزديك شوند. زنى كه بخيل است از اموال شوهرش محافظت مى نمايد و دخترِ ترسو از انجام گناه هراس دارد و به سراغ انجامِ اعمالِ ناپسند نمى رود.

زن نبايد با نامحرم سخن بگويد و در صورت ضرورت، نبايد بيش از 5 كلمه صحبت نمايد و نبايد با صداىِ مليح، نازك و با عشوه سخن بگويد، چون باعثِ فاسد شدن مردان مى شود.

نبايد به نامحرم نگاه كرد، زيرا تيرِ زهرآگين و مسموم شيطان است و نگاه، آغاز هر گناهى است و همچنين آموختم كه در صورت لزوم بايد (با پوشش كامل) از خانه بيرون بروم.

مى دانم مسافرت كردن به تنهايى براى زن جايز

ص: 70

نمى باشد. مى دانم زن نبايد جلوى مردِ نامحرم زينت و آرايش داشته باشد و خيلى چيزهاى ديگر از اين كتاب آموختم كه اگر بخواهم آنها را بنويسم، خودش يك كتاب مى شود. امّا آموختن تنها جزء كوچكى از كار است و تنها دانستن كافى نيست. براى همين مى خواهم با قوى كردنِ پايه ايمانم، اين اعمال را در زندگى پيشه كنم، انشاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان نرجس عليهاالسلام

م. ن _ م. ى 1392

دخترم!

شهد شيرينِ رحمت پروردگار، نگاه پُر مهر و محبّتِ حضرت ولى عصر ارواحنا فداه و پيوندت با زهراى اطهر عليهاالسلامگوارايت باد.

ص: 71

26-از مطالب اين كتاب، توشه راهى براى چند روزِ زندگانى برداريم ...

با داشتن ايمان و توكل بر خدا... و الگو گرفتن از بى بى دوعالم حضرت زهرا عليهاالسلامو

امداد از آقايمان امام زمان عليه السلاممى توان اين گرهِ كور را باز كرد ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

تأثيرات اين كتاب: صبر ايّوب مى خواهد خواندن اين همه مطالب با اين همه مشكلات و مصائب آن كه بعد از اتمام مطالب اگر عقلِ سالم داشته باشى و بتوانى توشه راهى براى چند روزِ زندگانى بردارى تا هم سعادتِ دنيوى و هم اخروى را در پى داشته باشد.

سعادت دنيوى با اين همه مشكلات و دغدغه، اعم از نوجوانى و شور آن و جامعه با همه امكانات و آزادى و قيد و

ص: 72

شرطِ خانواده و درست استفاده كردن از گوشى، اينترنت، ماهواره و هزاران وسايل در كنارش، كه چگونگى استفاده كردنش بماند، كه هم خير آخرت به همراهش باشد و هم خدا و رسول عزيزش را شاد كنى.

آيا واقعا چنين كارى امكان پذير است كه با وجودِ شيطان كه در قرآن قسم ياد كرده كه همه را گمراه خواهد كرد، الاّ مخلصين را (كه جايشان خالى)؟! ولى با داشتن ايمان، توكل بر خدا، خانواده پايدار، جامعه سالم، دوستان باايمان، الگو گرفتن از بى بىِ دوعالم حضرت زهرا عليهاالسلام و امداد غيبى از آقايمان امام زمان عليه السلام، مى توان اين گره كور را باز كرد و مدت زمان باقى مانده عمر را به خوشى استفاده كرده و ...

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ف. ت _ ه. ى 93-1392

ص: 73

27-كوكِ روح

كوك نبودن روح، دردِ بزرگى است. بيائيد در اين لحظه هاى روشن و پاك، روحمان را با دعا و نيايش به درگاه پروردگار كوك كنيم ...

به نام پروردگار مهربان

دوستان نوجوان! واقعيّت اين است كه براى رسيدن به هدف هاى بزرگ و صعود به قلّه هاى بلند، زحمتِ بسيارى لازم است. در صحنه زندگى براى زيبا نواختن و رسيدن به سعادت بايد يك عمر تلاش كرد.

امّا گاهى تلاش ها نتيجه نمى دهند و آواىِ دلنوازى از وجود ما برنمى خيزد، مى دانيد چرا؟!

چون روحمان كُوك نيست، چون بى هدف بر تارهاىِ زندگى چنگ مى زنيم و دنياى خود را از صداهاى ناجور پُر مى كنيم!

ص: 74

خلاصه اين كه كوك نبودنِ روح، درد بزرگى است. بياييد در اين لحظه هاى روشن و پاك، روحمان را با دعا و نيايش به درگاه پروردگار كوك كنيم.

حمد و سپاس خدايى را كه زن را آفريد تا باعث آرامشِ خانه و خانواده باشد و مادرانى را آفريد كه در دامن خود، فرزندانى را تربيت كنند كه آينده ساز جامعه باشند و همسران و جوانانى همانند گلِ شقايق پرورش دهند...

زن اگر به اصالت و حجاب و پاكدامنى خود پايبند باشد، هيچ وقت مرد نامحرم به خود اجازه نخواهد داد كه به او توهين كند، حجابش را از سرش بردارد، سخن زشت به او بگويد، زيبائى و آرايش او را به رُخش بكشد و از او سوءاستفاده كند.

مادران با ايمان در تعليم و تربيت فرزندان خود و همسردارى هيچ گاه كوتاهى نمى كنند. آهسته آهسته پلّه هاى ترقّى را طى مى نمايند. با عشق به خانواده زندگى مى كنند و از معاشرتِ با نامحرمان دورى مى نمايند.

و در نهايت از دامن چنين زنانى، مرد به معراج مى رود.

ص: 75

دختران و پسرانى تربيت كنيم تا با حيا و عفّت خود، نامى خوب از ما به يادگار بگذارند ... براى فرزندان مان دل بسوزانيم و دعايشان كنيم و در آخر بيائيم از پروردگار مهربان بخواهيم:

دفترِ دلمان را از نغمه هاى دلنواز آسمانى پُر كند تا بتوانيم زندگى خود را از نواهاىِ دلنشين آكنده كنيم و در مراسمِ پايانى آفرينش خلقت سربلند باشيم.

نتيجه: من نوشته هاى خود را نتيجه خواندن كتاب «حجاب عزّت است يا اسارت!» مى دانم و از تمامى كسانى كه در نوشتنِ اين كتاب تلاش بى كران كرده اند متشكرم و در آخر مى گويم:

بارالها! تو خود آگاهى، نويسنده انتظارى جز دعا در حقّ خود ندارد. پس اكنون اين جمله را بدرقه راه نويسنده مى كنم:

پروردگارا!

خوشبختى و مؤفقيّت را قرين زندگى او گردان.

مشهد مقدس _ آموزشگاه عطيّه

ز. ب _ ك. ى 93-1392

ص: 76

28-بهترين كتابى كه در عمرم خوانده بودم

از امروز براى قلب من، تولّد دوباره اى است، رو به پاكى حركت مى كنم و ...

به نام خدا

اين كتاب جزو بهترين كتاب هايى بود كه در عمرم خوانده بودم. مطالبِ خيلى جالب و تأثيرگذارى داشت، به خصوص داستانهايى كه واقعا انسان را هوشيار مى كرد تا در اين جامعه بد، حواس ما بيشتر جمع باشد.

وقتى اين كتاب را مى خواندم احساس كردم به خاطرِ رفتار گذشته ام و غفلت و بى توجهى چقدر گناه انجام داده ام. امّا با تأثير خوبى كه خواندن اين كتاب داشته، احساس مى كنم ايمانم قوى تر شده.

در اين كتاب بعضى از رفتارها را به عنوان گناه بازگو نموده كه من تاكنون آنها را گناه نمى دانستم و انجام

ص: 77

مى دادم، امّا پس از مطالعه اين كتاب، ايمانم قوى گرديد و سعى مى كنم مرتكب گناه نشوم و فردى بشوم كه خداوند و امامان معصوم عليهم السلام و حضرت زهرا عليهاالسلام از من راضى باشند.

از امروز براى قلب من تولّد دوباره اى است، رو به پاكى حركت مى كنم و از گناه پرهيز خواهم كرد.

خدايا! در اين راه كمكم كن.

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

م.م. _ گ. ى 93-1392

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

خداوند به جوان عابدى كه از پروردگارش فرمان مى برد بر فرشتگان مباهات مى كند و مى گويد: «بنده مرا بنگريد كه به خاطر من از تمايلات نفسِ خود چشم پوشيده است.»(1)

ص: 78


1- _ نهج الفصاحه: 185 چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى

29-اجازه نمى دهم كسى حتّى يك تار مويم را ببيند

از وقتى كه اين كتاب را خواندم، سستى در نماز را كنار گذاشتم و ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

من از اسم اين كتاب خوشم آمد و مى خواستم ببينم چه حرف هايى براى گفتن دارد. از اين رو شروع به ورق زدن كتاب كردم، ديدم مطالبش فوق العاده است.

قبل از اين كه اين كتاب را بخوانم، عقيده ام اين بود كه مژه و مو براى زيبايى است و چون من با قصد بدى شوخى نمى كنم، شوخى با پسرها عيبى ندارد. اصلاً با ازدواج، حتّى در سنّ بالا مخالف بودم! امّا حالا فهميدم كه گرفتار چه مصيبت هايى بودم كه خودم خبر نداشتم و چه شعارهايى مى دادم كه ...

از وقتى كه اين كتاب را خواندم، سستى در نماز را كنار

ص: 79

گذاشتم، اجازه نمى دهم كسى حتّى يك تارِ مويم را ببيند. من و امثالِ من، نياز به چنين كتاب هايى داشتيم تا ارزش خودمان را بهتر بشناسيم.

من به خاطرِ تلنگُرى كه اين كتاب به من زد با اين كه خيلى دير شده بود، خداى بخشنده را شكر كرده و از درگاه او طلب مغفرت نموده و اميدوارم مرا ببخشد.

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

الف. ه _ ح. د 93-1392

رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

هيچكس نزد پروردگار محبوبتر از جوانى كه توبه نموده و از انجام گناه پشيمان گرديده نيست و هيچكس نزد خداوند از پيرى كه به گناهان خود مشغول باشد، مبغوض تر نيست.(1)

ص: 80


1- _ نهج الفصاحه: 186.

30-با وضعيّتِ نادرست كنونى، جامعه در شُرُفِ نابودى است

ما افراد جامعه اسلامى با پيروى از توصيه هاى اهل بيت عليهم السلام و قرآن، هيچ راهى براى نفوذ دشمن باقى نمى گذاريم ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

در عصر امروز كشورهاى خارجى از طريق جنگ نرم سعى در خدشه دار كردنِ جلوه هاى اسلام دارند. دشمنانِ اسلام اقدامات فراوانى به منظورِ دور كردن افكارِ جوانان از سنّت هاى دينى انجام مى دهند، از جمله بى اهميّت جلوه دادن حجاب، ترويج بى عفّتى، عادى سازى روابط نادرست بينِ دختران و پسران و ...

متأسفانه جمعى از افرادِ جامعه هم با پيروى از تبليغات دشمن و رعايت نكردنِ عفّت و حجاب به راحتى زمينه گناه را فراهم مى نمايند. آنها با تربيتِ نادرستِ فرزندان خود،

ص: 57

جامعه را در شرف فروپاشى قرار داده اند.

اين زنان و مردان با پشت پازدن به آموزه ها و سنّت هاى دينى، تحت تأثيرِ زيبائى هاىِ پوچِ دشمن قرار گرفته اند، رفتار خود را با افكار شيطانى آنان هماهنگ نموده اند.

امّا، ما افراد جامعه اسلامى با پيروى از توصيه هاىِ اهل بيت عليهم السلام و قرآن هيچ راهى براى نفوذ دشمن باقى نخواهيم گذاشت.

امّا حجاب؛ آنچه از اين كتاب برداشت كرده ام آن است كه: حجاب نه تنها اسارت نيست، بلكه حصارى است كه زنان و دختران را از آسيب هوسرانان جامعه حفاظت مى نمايد. چادر پوشش بسيار كاملى است كه انسان را از تعرّض مردان بُالهوس دور نگه مى دارد. چادر و حجاب زنان، حافظ امنيّت و شخصيّت آنان مى باشد و زمينه پاكى دل و جانشان را فراهم مى نمايد.

مشهد مقدس _ راهنمائى آهنچى ناحيه يك

س. ه _ م. ى 93-1392

ص: 82

31-استفاده بدون فرهنگ از تلفن همراه،

زندگى ها را تباه كرده است

من اين كتاب را چندين بار خواندم و جذب آن شدم... جوانان امروزى اگر اين كتاب را بخوانند، حتما درس عبرت مى گيرند...

به نام خداى مهربان

من اين كتاب را چندين بار خواندم و جذب اين كتاب خوب شدم. تا لحظه اى كه اين كتاب را نخوانده بودم به پدر و مادرم اصرار مى كردم تا حتما يك گوشى همراه برايم بخرند. امّا حالا كه اين كتاب را خواندم، گوشى همراه نمى خواهم.

من با خواندن اين كتاب با خيلى از مسائل آشنا شدم و دانستم كه خداوند بزرگ، واقعا عذاب هاى دردناكى براى دختران و زنان بى حجاب تعيين كرده است.

ص: 83

جوانان امروزى اگر اين كتاب را مطالعه كنند، حتما درس عبرت مى گيرند. اميدوارم كه دختران از حضرت زهرا عليهاالسلامدرس بگيرند و پسران گول ظاهرِ دختران بدحجاب را نخورند.

مشهد مقدس _ راهنمايى آهنچى

ف. ه _ م. ى 1392

حضرت زهرا عليهم السلام فرمود:

اگر به آنچه ما اهل بيت دستور داده ايم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ايم خوددارى نمائى، از شيعيان و پيروان و يارانِ ما هستى، و گر نه خير.(1)

و همچنين فرمود:

نزديكترين حالت زن به خدا زمانى است كه در خانه خود باشد و در غير موارد ضرورى در اجتماع نامحرمان ظاهر نشود.(2)

ص: 84


1- _ بحار الانوار: 65/156.
2- _ همان: 43/92.

32-بهترين كار براى يك زن، كار كردن در خانه است

واقعا خواندن اين كتاب براى همؤ جوانان امروزى لازم و ضرورى است ...

به نام يكتا خداى بى همتا

به نظر من، بهترين كار براى يك زن، كار كردن در خانه، شوهردارى، تربيت فرزند است كه ثواب آن با جهاد در راه خدا برابرى مى كند.

من اين كتاب را قبلاً مطالعه كرده بودم امّا وقتى كه براى بار دوم آن را از مدرسه دريافت كردم، آنقدر جذّاب بود كه با شوق و ذوق آن را خواندم و از مطالبش لذّت زيادى بردم.

خواندن اين كتاب براى جوانان لازم و ضرورى است تا از كيفرِ گناهان آگاهى يافته و از خداوند طلب آمرزش نمايند.

به دخترهاى نوجوان خواندن اين كتاب را توصيه

ص: 85

مى كنم، چرا كه آنها گل هستند و هر لحظه ممكن است بر اثر بى توجّهى و لذّت هاى موقت، پَرپَر يا پژمرده شوند.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

الف. ه _ ح. ه 93-1392

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

زنان را در پرده حجاب و پوشش نگاهشان دار تا نامحرمان را ننگرند (و نامحرمان نيز آنان را مشاهده نكنند) چون سخت گيرى در حجاب، سلامت و پاكدامنى آنان را استوارتر مى سازد... زيرا زنان گل هستند، (لطيف و آسيب پذير) نه قهرمان و كارفرما ... .(1)

ص: 86


1- _ نهج البلاغه: نامه 31.

33-از خداوند طلب آمرزش كردم

با اين كه هميشه براى حجابم احترام قائل بودم، امّا پس از خواندن اين كتاب، سعى دارم حجابم را بهتر كنم...

به نام خداوند بى همتا

با مطالعه اين كتاب احساسِ عجيبى به دست آوردم، از كيفرِ گناهانم در جهان آخرت ترسيدم و همچنين از خواندنِ حوادث اين كتاب به خود لرزيدم، سپس از خدا طلب آمرزش نموده و استغفار كردم و از پروردگار مهربان خواستم گناهانِ مرا بيامرزد و مرا پاك سازد.

با اين كه هميشه براى حجابم احترام قائل بودم، امّا پس از خواندنِ اين كتاب سعى دارم حجابم را بهتر كنم.

به آرزوى روزى كه همه از اين كتاب استفاده كنند و از

ص: 87

هر نظر خود را پاك سازند تا زمينه ظهور امام زمان عجّل اللّه فرجه الشريف فراهم گردد، انشاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ف. ه _ الف. ن 93-1392

يابن الحسن، پدر عزيز و مهربان!

اگر قدر تو را دانسته بوديم

اگر عهد وفا نشكسته بوديم

دل ما خانه غمها نمى شد

غم هجران نصيب ما نمى شد

اگر شرط تولاّ كرده بوديم

هر آنچه گفته بودى، كرده بوديم

نمى شد روز ما، شامِ سياهى

نمى شد قسمت ما اين تباهى

ص: 88

34-چادر، بهترين و برترين نوعِ حجاب است

نبايد در راه مدرسه و خيابان صحبت و خنده بلند كرد و ...

به نام يكتاى بى همتا

با مطالعه اين كتاب آموختم كه نگاه به نامحرم و دست دادن و حتّى شوخى كردن با آنها گناه است و همچنين استفاده از آرايش و بوى خوش در خارج از منزل خلاف دستور شرع است.

چادر بهترين و برترين نوعِ حجاب است و نبايد در راهِ مدرسه و خيابان، صحبت و خنده بلند كرد و همچنين آموختم كه اجازه شوهر در انجام هر كارى لازم و ضرورى است.

هر فردى بايد مقدارى سواد داشته باشد و دخترها براى

ص: 89

ادامه تحصيل از خانواده دور نشوند.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

س. ه _ ر. ى. 93-1392

قرآن مجيد:

اى پيامبر! به زنان خود و زنان مؤمن بگو: چادرهايشان را بپوشند تا به عفّت و پاكدامنى شناخته شوند و از اذيّت و آزار و تعرّض (هوسرانان) در امان باشند ... .(1)

ص: 90


1- _ احزاب: 59.

35-ساده زيستن زيباست

ما هنوز زيبائى را نفهميده ايم و بر اين اساس، كتابى چنين با عزّت را اسارت مى دانيم ...

به نام پروردگار مهربان

«حجاب عزّت است يا اسارت؟!»

نوع پوششِ هر شخصى، شخصيّت آن فرد را مى سازد. حجاب نشان دهنده نجابت، عفّت و پاكدامنى زنان است و آنان را از آسيب گرگ صفتان حفاظت مى نمايد.

حجابى كه ما زنانِ مسلمان داريم، همان چادرِ حضرت زهرا عليهاالسلام است. چادرى كه تا آخرين لحظه، خود و فرزندان عزيزش را با آن حفظ نمود.

كاش مى شد ما هم از اين همه الگوى پسنديده، درس بگيريم و خود را به دست حوادثِ روزگار نسپاريم. كاش مى دانستيم كه با داشتن حجاب چه پاداش هايى داريم،

ص: 91

كاش مى دانستيم چه ساده زيبا مى شويم، چه ساده امنيّت خود را حفظ مى نمائيم و چه ساده است سادگى.

ساده زيستن زيباست، امّا نمى دانم چرا مردم سادگى و زيبايى را دوست ندارد؟!

چرا خود را ساده به دردِسر مى اندازند؟!

چرا وقتى كه مى توانيم راحت در خيابان ها رفت و آمد كنيم، براى خود شكارچى مى سازيم، خود و ديگران را به گناه آلوده مى نمائيم؟!

و چرا به راحتى اعتقاد نداريم و زندگى را بارِ مشكلات مى پنداريم.

ما هنوز زيبائى را نشناخته ايم و بر اين اساس، كتابى به اين زيبائى و با عزّت را، اسارت مى خوانيم.

من از اين كتاب درس هاى زيادى آموختم، چه زيبا بود سخنان و احاديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم و خاندان عزيزش.

چه زشت بود شيطان! چه خانواده هايى را گرفتار هوى و هوس نكرده و چه جوانانى را كه نابود ننموده است! جوانانى كه ساده زندگى نكردند و نابود شدند و ساده از بين رفتند!!

ص: 92

پس بيائيد خود را به دستِ تندبادِ حوادث نسپاريم. ساده پوشيدن، ساده زيستن، عزّتى ساده است.

«و حجاب اسارت نيست، عزّت است»

مشهد مقدس

دبيرستان و پيش دانشگاهى دخترانه نرجس عليهاالسلام

ر. ه _ ح. ى 93-1392

آرى! چه زيباست، الگو گرفتن از راه و روش حبيبه خدا فاطمه زهرا عليهاالسلام، ساده زيستن و با عفّت و پاكدامنى زندگى كردن.

به فرمايش آن بزرگوار توجه فرمائيد:

بهترين زن، زنى است كه نه فردى او را ببيند و نه او مردى را مشاهده نمايد.(1)

ص: 93


1- _ بحارالانوار: 104/36.

36-از پوشيدنِ مانتو، شلوار و چادر نازك خوددارى مى كنم

وقتى از خانه خارج مى شوم با حجاب كامل خواهم بود، آرايش نمى كنم و آرام و متين از كنار راه حركت مى كنم و ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

پس از خواندنِ اين كتاب تصميم گرفتم به نامحرم نگاه نكنم و همچنين اجازه ندهم نامحرم بر من تأثير گذارد. از لباس هاىِ نامناسب مانند: مانتو، شلوار و چادر نازك كه باعث خودنمائى و جلب توجّه نامحرمان مى شود خوددارى خواهم كرد.

تا جايى كه مى توانم زياد با نامحرم صحبت نخواهم كرد و در صورت لزوم با صداى متين و محكم سخن خواهم گفت تا زمينه انحراف مردان فراهم نشود.

با حجاب كامل و بدون آرايش از خانه خارج خواهم شد

ص: 94

و آرام و متين از كنار راه حركت مى كنم تا با نامحرم برخورد نداشته باشم و از رفتارهايى مانند خنده و صحبت كردنِ با صداىِ بلند و استفاده از كفش هاى بلند و صدادار و ... كه باعث جلب توجّه نامحرم مى گردد خوددارى خواهم كرد.

ان شاءاللّه

مشهد مقدس _ هنرستان بديع

ف. ه _ ى. ى. 93-1392

معصوم عليه السلام:

آنها كه ما را دوست دارند (و از ما پيروى مى نمايند) مانند رفتار ما عمل نمايند ... برترين چيزى كه مى شود از آن براى امور دنيا و آخرت كمك گرفت (و نماد پيروى از ماست) پرهيز از ارتكاب گناه است.(1)

ص: 95


1- _ بحارالانوار: 10/93.

37-سعى مى كنم نمازم را در اوّل وقت بخوانم

از اين به بعد حجابم را رعايت مى كنم، چون فهميدم كه انسان با حجاب، مرواريدى در صدف مى باشد ...

به نام پروردگار مهربان

با خواندن اين كتاب تغييراتى در وجودم ايجاد شد و تصميم گرفتم بعد از اين حجابم را رعايت كنم، چون فهميدم كه انسانِ باحجاب همچون مرواريدى در صدف مى باشد.

پس از اين سعى مى كنم گناه نكنم، به نامحرم نگاه نكنم و با رفتارم زمينه خشم پروردگارم را فراهم ننمايم و از خداوند رحمان و رحيم مى خواهم در اين راه كمكم كند.

تصميم گرفتم از اين به بعد نمازم را در اوّل وقت بخوانم تا پروردگار از من خشنود شود و همچنين تصميم گرفتم

ص: 96

همه جا از چادر استفاده كنم، چون پس از خواندن اين كتاب فهميدم چادر نمونه كامل حفظ حجاب است.

من تاكنون از مجازات ها و عذابِ گناهكاران اطلاع كافى نداشتم، با خواندن اين كتاب از آنها آگاهى يافتم.

اميدوارم پروردگار مهربان، گناهانى را كه تاكنون از روىِ غفلت و نادانى انجام داده ام ببخشد.

از نويسنده اين كتاب كمال تشكر را دارم كه با در اختيار قرار دادن آن به ما كمك كرد تا همه چيز را بفهميم و بدانيم كه چه كارهايى را انجام دهيم و از چه چيزهايى دورى كنيم و چه مسائلى را رعايت نمائيم.

مشهد مقدس _ هنرستان بديع

ح. ه _ م. ه 93-1392

دخترم!

پيوندت با فاطمه زهرا عليهم السلام گوارا، خوشبختى و موفقيّت قرين زندگيت باد.

ص: 97

38-از صميم قلب توبه كردم

از خدا مى خواهم مرا ببخشد و قول مى دهم با كارهاى خوب و اعمال نيكو، رفتار گذشته ام را جبران كنم ...

به نام خداوند مهربان

با تشكر از آنها كه در انتشار اين كتاب تلاش كرده اند. واقعا از آنها ممنونم.

كتاب بسيار خوبى است و خيلى روى افكار و رفتار من تأثير گذاشت.

من واقعا مجازاتِ برخى گناهان را نمى دانستم. همه كتاب را خواندم.

بى نهايت عالى بود. پس از خواندن كتاب از صميم قلب توبه كردم و از خدا مى خواهم مرا ببخشد و قول مى دهم با

ص: 98

كارهاى خوب و رفتار نيكو، مخصوصا حفظ حيا و عفّت و حجابِ كامل رفتار گذشته ام را جبران كنم.

ان شاءاللّه .

باز هم از همه شما سپاسگزارم.

مشهد مقدس _ هنرستان بديع

س. ه _ م. ى 93-1392

رسول اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

محبوبتر از هر چيز نزد خداوند، جوانى است كه از گناه توبه كند و از پيشگاه پروردگار طلب آمرزش نمايد.(1)

ص: 99


1- _ مشكوة الانوار: 155.

39-حجاب، فرهنگ اسلامى كشورمان را حفظ مى كند!

ما، مادران آينده اين سرزمين با حفظِ (چادر و) حجابِ خود، آسايش روانى را براى فرزندانمان فراهم خواهيم كرد ...

با ياد و نام پروردگار

با مطالعه اين كتاب به چگونگى آثار مخرّب نگاه نامحرم به بانوان آگاه شدم. متوجّه شدم با داشتن حجاب و حفظ عفّت و حيا، مى توان آينده اى روشن و سراسر پاكى و خوشبختى داشت و اين حجاب است كه فرهنگ اسلامى كشورمان را حفظ مى كند.

ما، مادران آينده اين سرزمين با حفظِ حجابِ (چادر) خود، آسايش روانى را براى فرزندانمان فراهم خواهيم كرد و باعث استحكام خانواده خواهيم شد.

ص: 100

به اميد روزى كه، تنها پاكى و پاكدامنى در جامعه اسلامى رواج داشته باشد، ان شاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

پ. الف _ م _ ل 93-1392

نقش حجاب در سلامت اخلاق جامعه

زنِ باحجاب، علاوه بر اينكه در تحكيم خانواده خود و خانواده ديگران نقش دارد، تأثير مستقيم بر سلامت روحى و اخلاقى جامعه نيز دارد.

حجاب طرحى است عالمانه در جهت پيشگيرى از بيمارى هاى جسمى و روحى زن و همچنين حفاظت او از طمع ورزىِ مردانِ بالهوس.

ص: 101

40-زن، قلب تپنده خانه است

اين زن است كه همسرش را براى حضور در جامعه آماده مى كند و فرزندانى تربيت مى نمايد كه نسل آينده و تاريخ را مى سازند...

به نام خداوند مهربان

زن نقشِ مهمى در خوب يا بد زندگى كردن دارد. زن محورِ اساسى خانواده و قلب تپنده خانه است و همه امور خانواده بر محورِ او مى چرخد. از اين رو همه رفتارها، ذهنيّت ها و علايق يك زن مهم هستند و نمى توان به هيچ يك از آنها بى توجّه بود.

اين زن است كه همسرش را براى حضور در جامعه آماده مى كند و فرزندانى تربيت مى نمايد كه نسل آينده و تاريخ را مى سازند و بر اين اساس است كه زن بايد نسبت به

ص: 102

موضوعات و مسائلى كه مستقيما به او مربوط مى شود توجّه نمايد.

حجاب و پاكدامنى مسأله اى است كه اهميّت ويژه اى نسبت به مسائل ديگر دارد، زيرا حجاب تضمينى براى تداوم خطّ زيباى شَرَف و سند اطاعت از فرمان پروردگار هستى است.

با مطالعه اين كتاب دريافتم:

وقتى چشمهايت را به روى حرام خدا مى بندى، خدا ستاره هايش را در چشم هايت روشن خواهد كرد. وقتى كه از جاده هاىِ تلخ و تاريك گناه حذر مى كنى، نجابت از وجودت مى رويد. وقتى كه مرواريد زيبائى هايت را به صدفِ حيا و عفاف مى سپارى، خداوند تو را دريا، دريا آبرو مى دهد.

آرى! خوب مى دانم، آراستن و آراستگى، مثلِ شكوفه هاى بهار، مثل رنگين كمان، چشم ها را به تماشا دعوت مى كند و خوب تر مى دانم كه شبنم اگر روى لطافت گل بنشيند، چه تصوير بديعى خلق مى كند و چه چشمهايى

ص: 103

را مسحور خويش مى سازد و شايد به همين خاطر است كه عمرِ گل به چشم برهم زدنى مى ماند!

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ه . ى _ م. ى 93-1392

چشم پوشى از نگاه به نامحرم

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

نگاه (به نامحرم، مرد به زن يا زن به مرد) زهر سوزان و تير مسمومى است از تيرهاى شيطان (كه در كوتاه ترين زمان، سراسر جسم و روح انسان را دستخوش تلاطم مى كند). كسى كه از ترس خدا چشم از نگاه به نامحرم بازدارد، پروردگار ايمانى به او عطا فرمايد كه شيرينى و لذّت آن را در قلب خويش احساس نمايد.(1)

ص: 104


1- _ بحارالانوار: 104/380.

41-اين كتاب اثرات خوبى در من گذاشته است

من كتاب حجاب را چندين بار مطالعه كردم و هربار نكات ارزشمندى آموختم ...

بسمه تعالى

اين كتاب بر رفتار من اثرات خوبى گذاشته است. مثلاً ياد گرفتم كه با نامحرم بيشتر از 5 كلمه صحبت نكنم، خودم را از نگاه به نامحرم حفظ كنم. من كتاب را چندين بار مطالعه كردم و در هر بار نكات باارزشى آموختم. هنگام مطالعه كتاب حسِّ عجيبى داشتم و خيلى از خداوند ترسيدم و چون مى دانم خداوند بخشنده است، به همين دليل استغفار كردم و از خود او كمك خواستم و اميدوارم بتوانم چيزهاى بهترى از اين كتاب ياد بگيرم.

مشهد مقدس _ هنرستان حضرت حوّا عليهاالسلام

پ. ه _ گ. ى 93-1392

ص: 105

42-بعد از خواندنِ اين كتاب تصميم بزرگى گرفتم ...

زنان باارزش هستند و هر كسى لياقت ديدنِ زيبايى آنان را ندارد و ... حجاب عزّتى بى پايان است اگر به درستى رعايت شود ...

بسمه تعالى

... در مجموع اين كتاب، گوهر ارزشمندى است كه نويسنده آن با قلم طلايى اش از احاديث گرانبهاى ائمّه اطهار عليهم السلام به رشته تحرير درآورده است.

در اين كتاب در مورد حجاب به كثرت سخن گفته شده و يادآورى نموده كه حجاب تنها اختصاص به زنان ندارد بلكه مردان نيز بايد رعايت آن را بنمايند.

در اين كتاب گفته شده كه: زنان با ارزش هستند و هر كسى لياقت ديدنِ زيبايى آنان را ندارد و همچنين بازگو شده كه حجابِ برتر چادر است.

ص: 106

و امّا در جواب سؤال اين كتاب كه: «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» من در جواب اين جمله، فقط مى توانم بگويم: حجاب عزّتى بى پايان است، اگر به درستى رعايت شود!!!

امّا تأثيرات اين كتاب:

اين كتاب تأثيراتِ زيادى روى من گذاشته است... من در اين كتاب خواندم كه زنان نبايد با مردان غريبه جز در مواقع ضرورى صحبت كنند. واقعا من اين مسأله را نمى دانستم، يا اگر مى دانستم برايم مهم نبود؛ ولى وقتى اين كتاب را خواندم، فهميدم كه اشتباه مى كردم و تصميم بزرگى گرفتم...

و باز از اين كتاب آموختم كه: «انسان با رعايتِ حجاب خود را در امنيّت قرار مى دهد»، امنيّت و آرامش در اين جهان جز با حجاب ساخته نمى شود...

من با خواندن اين كتاب تصميم گرفتم كه جهان آخرتم را با بى حجابى، فداى اين دنياى فانى نكنم...

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ن. س _ خ. ى 93-1392

ص: 107

43-در راه مدرسه سرم را پائين انداخته و به راه خود ادامه مى دهم

اين كتاب باعث شد كه وقتى پسرها با من حرف بزنند به آنها توجّه نداشته باشم ...

به نام خدايى كه جان آفريد ...

كتابى كه شما در اختيار ما گذاشتيد بسيار كتاب خوبى بود و خانواده مرا به شور و نشاط واداشت. مطالب اين كتاب در حجابِ من تأثير زيادى گذاشت و باعث شد به حجاب خود اهميّت بدهم. تصميم گرفتم كه هر وقت پسرهاى هوسران با من حرف بزنند به آنها توجّه نداشته باشم و در راه مدرسه، سرم را پايين انداخته و به راه خود ادامه دهم.

كتاب «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» كتاب بسيار عالى بود و من از نويسنده كوشاى اين كتاب بسيار تشكّر مى كنم.

مشهد مقدس _ مدرسه راهنمايى ميرزا جعفر سروقد

ى _ ه _ ن. ى 93-1392

ص: 108

44-چادر و حجاب حافظ من است

اين كتاب درس خوبى براى ما نوجوانان، بلكه همه مردم ايران است ...

به نام يگانه خالق هستى

ما نوجوانان در دوره حسّاس زندگى قرار داريم كه ممكن است خيلى زود تحتِ تأثير رفتار اجتماع يا احساساتِ خود قرار بگيريم.

خود من كه يك نوجوان هستم قبل از خواندن اين كتاب بر نفسِ خودم كنترل نداشتم و خيلى زود تحت تأثير احساسات قرار مى گرفتم. با مطالعه اين كتاب و خواندنِ نصيحت هاى بسيار مفيد، سخنان گوهربار اهل بيت عليهم السلام و حوادث و ماجراهاى عبرت انگيز كه درسِ خوبى براى ما نوجوانان و همه مردم ايران است، تغييرات زيادى كردم.

در حال حاضر، چادر و حجاب را حافظ خودم مى دانم،

ص: 109

تنها يار و همراهم خداست و از محبّت و مهرِ كانون گرم خانواده به خوبى بهره مى برم تا در دامِ جوانان گرگ صفت گرفتار نشوم و فريب احساسات كاذبشان را نخورم.

نوجوانى مانند من كه در كانون پُرمهر خانواده بزرگ شده اند چرا بايد فريب «دوستت دارم!» جوانان شيطان صفتى كه در كمينِ دختران نشسته اند را بخورند؟!

من از نويسنده اين كتاب آقاى محمّد صادق ذبيحى تشكر مى كنم و اميدوارم اين كتاب همانطور كه بر روى من اثر گذاشته بر روى تمامى نوجوانان نيز اثر بگذارد، ان شاءاللّه

مشهد مقدس _ دبيرستان دخترانه سروقد

ف. ه . ب. ى 93-1392

هشدار به دختران

همه سر تا به پا يك گوش باشيد در اين عصر و زمان باهوش باشيد مبادا دست ناپاكان خائن بريزد شاخ و برگِ آبروتان ...

ص: 110

45-حجاب براى حفاظت زن از آسيب هوسرانان است

خداوند كه اين موجودِ زيبا، آسيب پذير و ارزشمند را آفريد و آن را به عنوان امانت به مردان سپرد، سفارش حفاظت آنها را نمود و از زنان نيز خواست تا مراقب خود باشند ...

بسمه تعالى

يادداشت من پس از خواندن كتاب

«حجاب عزّت است يا اسارت؟!»

از گذشته تا به امروز در بين مردم مرسوم بوده كه اشياء و اجناسِ گران قيمت خود را در مكانى كه مى دانند به آن آسيبى نخواهد رسيد قرار مى دادند و از آن به شدّت مراقبت مى كردند ...

در دنياى ما كسانى كه مى خواستند از همسران و زنان زيباى خود حفاظت نمايند، آنها را معمولاً در پرده ها و

ص: 111

كجاوه هاىِ پوشيده قرار مى دادند، زيرا زن در بُعد معنوى، اجتماعى، عاطفى و بُعد فرهنگى، مقام و ارزشِ زيادى دارد.

ما انسان ها وقتى كه چيز باارزش و گرانمايه را به كسى امانت مى دهيم به او سفارش مى كنيم كه از او حفاظت و مراقبت نموده تا آسيبى به آن امانت نرسد.

خداوند كه اين موجودِ زيبا، آسيب پذير و ارزشمند را آفريد و آن را به عنوان امانت به مردها سپرد، سفارش حفاظت آنها را نيز نمود و از زنان نيز خواست تا مراقب خود باشند.

و چون خداوند مى داند زن در چه شرايطى رشد مى كند، كمال مى يابد و به سعادت مى رسد و همچنين مى داند در چه شرايطى آسيب مى بيند، براى حفاظت او از آسيب هوسرانان محدوديت هايى درنظر گرفته است.

شما اگر جامى شيشه اى باارزش داشته باشيد آن را لب طاقچه قرار نمى دهيد، چون مى دانيد احتمالِ افتادن و شكستن آن وجود دارد. روى زمين نمى گذاريد، چون مى دانيد كثيف مى شود. آن را در حياط نمى گذاريد، چون

ص: 112

خطر سرقت وجود دارد.

خداوند هم به زنان امر كرده است از محل هايى كه احتمال آلوده شدن آنها به آسيب و آفت وجود دارد پرهيز نمايند، چنانچه اجازه نداده است با آرايش و خودنمايى در جامعه حضور پيدا كنند يا با مردان نامحرم ارتباط و اختلاط داشته باشند، همه اينها به منظور حفاظت اين الماس و جواهرِ ناب و باارزش مى باشد.

اى زن مؤمن قدر خود را بدان!

مشهد مقدس _ دبيرستان الزهرا عليهاالسلام

س. الف _ ح. ى 93-1392

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

زن جذّاب و دلبر است. هر كس زن مى گيرد او را در پوشش و حجاب (كامل) قرار دهد (تا مورد هوس و تعرّض بيگانگان قرار نگيرد).(1)

ص: 113


1- _ غرر الحكم: 2/465.

46-جنگِ بدون سلاح

افسوس ما انسان ها، حتّى خود من، تا چيزى را تجربه نكنيم پى به واقعيت آن نمى بريم و در پايان جز اندوه و حسرتِ دنيا و آخرت چيزى باقى نمى ماند.

به نام خداى بى همتا

آرى! جنگِ بدون سلاح، جنگى بدون كشتار و خونريزى است در واقع جنگى است كه دشمن، اعتقادات ما را نشانه گرفته و با ترويج بى حجابى، بى عفّتى، به كارگيرى جاذبه هاى جنسى و ... مى خواهد بر ما پيروز شود!

متأسفانه! افرادى هم، عقل خود را زير پا گذاشته از شيوه جنگ غرب استقبال نموده و فرهنگ غربى را در زندگى خود پياده كرده و خود را از سنّت و روش هاى معنوى دين دور نموده و زير سلطه دشمن قرار گرفته اند! ...

ص: 114

پس بيائيد با افزايش آگاهى نسل جوان، از اين آسيب بكاهيم، ايمان خود را تقويت كنيم و سدّى شويم در برابر دشمنان؛ به اميد خدا ...

با مطالعه اين كتاب ...

تأثيرى كه اين كتاب در من داشت اين بود كه ارزش هاى درونى خود را بهتر شناختم و گوهرهايى را كه خداوند در وجود من قرار داده درك كردم و فهميدم كه آنچه را خداوند به ما انسان ها سفارش كرده براى سعادت خود ما است. امّا افسوس! ما انسان ها، حتّى خود من، تا چيزى را تجربه نكنيم به واقعيت آن پى نمى بريم و پس از تجربه جز اندوه دنيا و آخرت چيزى براى ما باقى نخواهد ماند.

اى كاش به نصيحت هاى اطرافيانمان توجّه مى كرديم و گرفتار ندامت و پشيمانى نمى شديم ...

اميدوارم خداوند بزرگ و رحمان از گناهان ما بگذرد و ما را ببخشد ...

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ه. _ ح. ى 93-1392

ص: 115

47-حجاب محدوديّت است براى چشمهاى شيطانى

حدّ و حدودِ محرم و نامحرم را فهميدم و چه وحشتناك است مجازات بى حجابى و بى عفّتى ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

با مطالعه اين كتاب دريافتم كه حجاب صدفى براى مرواريد است. محدوديّت است براى چشمهاىِ شيطانى. دريافتم كه اسلام كامل ترين و راحت ترين دين است.

حدّ و حدودِ محرم و نامحرم را فهميدم و دريافتم كه چه وحشتناك است مجازات بى حجابى و بى عفّتى!

دريافتم كه بى حجابى، بى حيائى و صحبت با نامحرم، چه اثرات بدى دارد و باعث مى شود كه دنيا و آخرت خود را به آتش بكشيم.

ص: 116

فهميدم كه زن بهتر است مدير خانه باشد و به امور شوهردارى و تربيت فرزند بپردازد. بهتر است در خارج خانه كار نكند زيرا با اشتغال زن در خارج خانه زمينه آسيب پذيرى جدّى جامعه فراهم مى شود.

از خواندن اين كتاب دريافتم كه بعضى از صفات مانند: بخل، ترس و تكبّر كه از جمله بدترين صفات مردان است جزء بهترين صفات زنان در برابر نامحرم مى باشد.

و دريافتم كه حداكثر مقدار صحبت با نامحرم به هنگام ضرورت 5 كلمه است و همچنين فهميدم كه «جلباب» يا همان چادر، بهترين پوشش براى زنان است، والسّلام.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

م. ه. _ ع. ر 93-1392

ص: 117

48-تا هنگامى كه نفس مى كشم، حجابم را حفظ خواهم كرد

بعد از خواندن اين كتاب بهترين دخترِ روى زمين هستم، چون بهترين حجاب را دارم ...

با ياد و نام خدا

من بعد از خواندن اين كتاب واقعا تصميم گرفتم براى هميشه و تا هنگامى كه نفس مى كشم حجابم را رعايت كنم، چون رعايت حجاب حكم قرآن و سنّت و عقل است و من از فكر و انديشه اين نويسنده فعّال تشكر مى كنم.

من قبل از خواندنِ اين كتاب، حجابم را رعايت مى كردم امّا بعد از خواندن اين كتاب بهترين دخترِ روى زمين هستم، چون بهترين حجاب را دارم و به خودم افتخار مى كنم و اميدوارم كه فريب شيطان و افراد شيطان صفت را نخورم.

ص: 118

به كسانى كه حجاب را دوست ندارند، يادآورى مى كنم كه (چادر و) حجاب بهترين و برترين حافظ انسان در وضعيّت آلوده كنونى است.

مشهد مقدس _ مدرسه راهنمايى دخترانه سروقد

م. الف _ ش. ى 93-1392

چادر تاج افتخار

بشنو از چادر كه در توصيف زن

تار و پودش با تو مى گويد سخن

در كلاس حفظ تقوا و شرف

دختران دُرّند و چادر چون صدف

حفظ چادر، حفظِ دين و مذهب است

شيوه زهرا عليهاالسلام و درس زينب عليهاالسلام است

حفظ چادر سدّ فحشا مى كند

رو سفيدى نزد زهرا عليهاالسلام مى كند

حفظ چادر، چاره ساز كارهاست

حافظ گل از هجوم خارهاست ...

ص: 119

49-اين كتاب تحوّل عظيمى در من ايجاد كرد!

پس از خواندن اين كتاب خودم را در چهره اى ديگر يافتم ...

به نام پروردگار مهربان

«حجاب مانند مرواريدى است كه

در دل درياها پنهان گشته است.»

حجاب يك امرِ واجب الهى است و از جمله تأثيراتى كه بر من و ديگران خواهد گذارد اين است كه:

1 _ باعث مى شود از چشم نامحرم دور بمانيم.

2 _ ارزشِ وجودى خودمان را حفظ كنيم.

3 _ از وسوسه هاى شيطانى در امان بمانيم.

4 _ از گناهانِ زيادى دورى نمائيم.

5 _ بيشتر به ياد خداوندِ بلندمرتبه باشيم.

6 _ زمينه خشنودى و رضايت پروردگار را در دنيا و آخرت فراهم نمائيم، چرا كه حجاب عزّت است نه اسارت!

ص: 120

اين كتاب تحوّل عظيمى در من ايجاد كرد، به گونه اى كه واقعا خودم را در چهره اى ديگر يافتم، چهره اى كه تا آن روز در خودم نديده بودم، در جلوى آئينه كه قرار مى گرفتم احساس مى كردم كه عوض شده ام، رفتارم، كردارم و محبّت كردنم تحتِ تأثير قرار گرفته بود.

سعى كردم دوستانم را از كلمات ارزشمند اين كتاب بهره مند سازم تا شايد آنها هم به گناهشان پى ببرند و به نحوى امر به معروف و نهى از منكر كرده باشم.

و در آخر از خداوند خواستم از گناهانى كه نادانسته انجام داده ام و حالا توبه كرده ام، از من درگذرد و مرا با مهربانان و خوبان محشور گرداند، ان شاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ز. ه . د. ن 93-1392

ص: 121

50-خداجون! ...

خداجون! از روزى مى ترسم كه مردم ايران از سنّت و دين خود دست برداشته و ...

به نام خداوند بى همتا

من پس از خواندن اين كتاب به عنوان يك فرزند ايرانى تا آخرين قطره خونم در برابر دشمنان اسلام خواهم ايستاد.

خداجون خوبم! همه مردم به الگوها و رفتارهاى كشورهاى غربى روآورده اند! ماهواره و رسانه ها، سبكِ زندگى و پوشش و رفتار مردم را تغيير داده است!

از تو خداى خوبم درخواست مى كنم كه به ما رحم كنى و روزگار سياه ما را تغيير دهى.

خداجون! از روزى مى ترسم كه مردم ايران از سنّت و دين خود دست بردارند و آمريكائى ها به ما بخندند! ...

ص: 122

پس خداجون! مثل هميشه يار و ياورِ ما باش.

به اميد روزى كه بيايد، پس براى ظهورش دعا كنيم:

اللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِيِّكَ الفَرَج ...

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ب _ ش. ل 93-1392

خداوندا!

به پيشگاهت شكايت و ناله مى كنيم از فقدان و از دست دادن پيامبرت صلى الله عليه و آله وسلم و از غيبت و دورىِ امامِ مهربانمان و از فراوانى دشمنان و از كمى افرادمان و از فتنه هاى سختى كه بر ما وارد شده و از چيره شدنِ روزگار بر ما.

پس صلوات و درود بر محمّد و آلش فرست و ما را در همه اين نابسامانى ها يارى كن ...(1)

ص: 123


1- _ فرازهايى از دعاى ارزشمند افتتاح.

51-با حجاب و عزّت زندگى مى كنم

من اين كتاب را خيلى دوست دارم، چون زمينه هدايتم را فراهم كرد ...

به نام خداوند مهربان

من يك دخترِ چادرى هستم. هر وقت بيرون مى رفتم، افسوس دختران بى چادر را مى خوردم، دخترهايى با موهاىِ زيبا و ناخن هاى بلند و جذّاب! با خودم مى گفتم، چادر من را اين طور جذاب نمى كند، پس بايد چادر را بردارم!

در يكى از روزها كه به مدرسه رفتم، كتابى به نام «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» بين دانش آموزان توزيع شد و دانش آموزان پس از خواندن اين كتاب تحوّل عجيبى در رفتار و افكارشان ايجاد شد.

امّا من چون هنوز در فكرِ خودنمايى و جلوه گرى بودم، توجهى به مطالب اين كتاب نكردم، چادرم را برداشتم و

ص: 124

بدون چادر از خانه بيرون رفتم.

حسّ بسيار بدى سراسر وجودم را فراگرفت! همه نگاهم مى كردند و مورد توجّه مردم مخصوصا پسرهاى هوسران بودم!

يك مرتبه به خود آمدم و به ياد مطالب ارزنده كتاب حجاب و ماجراهاى تكان دهنده قربانيان بى حجابى و جلوه گرى كه در آن كتاب بازگو شده بود افتادم.

از كارى كه انجام داده بودم پشيمان شدم، قدرِ حجاب و چادرم را دانستم و به كتاب حجاب علاقه مند شدم.

من اين كتاب را خيلى دوست دارم، چون با خواندن مجازاتِ جلوه گرى و ديگر گناهان، زمينه هدايتم فراهم گرديد و متوجّه شدم خودنمائى، حرف زدن و ارتباط با نامحرم و هر چه زمينه آسيب پذيرىِ دختران را فراهم مى نمايد، اسارت است! و من نبايد با اسارت زندگى كنم! بلكه بايد اطاعت پروردگار را نموده و با عزّتى كه خداوند و پيشوايان دين براى يك دختر تعيين كرده اند بايد زندگى كنم.

ص: 125

من پس از خواندنِ مطالب اين كتاب سعى مى كنم دوستانى را كه با اسارت زندگى مى نمايند به راه درست راهنمائى كنم تا مانند خودم از يك زندگى با عزّت برخوردار بشوند، ان شاءاللّه .

حجاب عزّت است نه اسارت!

مشهد مقدس _ مدرسه راهنمايى آهنچى

ف. ه. _ آ. الف 93-1392

جوانا رَهِ طاعت امروز گير

كه فردا نيايد جوانى زِ پير

قضا روزگارى زِ من در رُبود

كه هر روزش از پى شب قدر بود

من اين روز را قدر نشناختم

بدانستم اكنون كه دَرباختم

ص: 126

52-با آرايش و زينت به خارج از منزل نمى روم

از كار كردن در خارج منزل پرهيز مى كنم زيرا باعث ارتباط با نامحرم مى شود و علاوه بر آن عاطفه مادرى بر اثر دورى از فرزندان از بين مى رود ...

به نام خدا

خلاصه برداشت من از كتاب حجاب عزّت است يا اسارت؟!

شيطان كه همواره در پى وسوسه انسان براى انجام اعمالِ ناشايست است، از شيوه هاى گوناگونى استفاده مى كند كه يكى از آنها نگاه به نامحرم است كه عاقبتى جز حسرت و پشيمانىِ طولانى مدت و گاهى دائمى ندارد و يكى از كيفرهاى آن پُر كردن چشم آنها از آتش است.

زناىِ چشم كه نگاه به نامحرم است وقتى سوزاننده تر مى شود كه مربوط به زن شوهردارى باشد كه به غير شوهر نگاه مى اندازد، در اين صورت همه اعمال نيك او از بين

ص: 127

رفته و تبديل به گناه مى شود و او نيز در هر دو جهان در آتش خواهد سوخت. يكى ديگر از وسوسه هاى شيطان، نداشتن پوشش و حفظ نكردن شئونات اسلامى و به نمايش گذاشتن اندام است.

اين گناه هنگامى صورت مى گيرد كه فرد از لباس هاى تنگ و نازك استفاده كند و برجستگى هاى بدن را نمايان كند كه قطعا عاقبتى جز عذاب و درد نخواهد داشت. امّا با پوشيدن چادر همه اين گناهان تبديل به ثواب خواهد شد. البتّه بايد توجّه داشت كه چادر بايد رنگ مشكى باشد چون رنگ مشكى رنگى است خاموش، صامت، نگاه شكن و نشانه هيبت، اُبهت و حافظ شخصيّت و متانت زن است.

مورد بعدى، آرايش و زينت زن است كه اگر براى همسرِ خود باشد هيچ مانعى ندارد، حتّى ثواب هم دارد. امّا اگر براى نامحرم باشد، باعث دلربايى مى شود و زمينه ايجاد گناه را فراهم مى سازد ...

بنابراين براى اين كه نامه اعمالم با خوبى ها پُر شود و جايى براى ثبت بدى ها و گناهان نداشته باشد، در قدمِ اوّل

ص: 128

بايد به نامحرم نگاه نكنم.

قدم دوم، ورزش هايى كه در ديدِ مردان نامحرم است و باعث نمايان شدن اندام مى شود انجام ندهم. از پوشيدن لباس هاى بدن نما خوددارى كنم. با آرايش و زينت به خارج از منزل نروم، زيرا جذّاب ترين قسمت بدن صورت است. از كار كردنِ در خارج از منزل بپرهيزم، زيرا باعثِ ارتباط با نامحرم مى شود و علاوه بر آن عاطفه ى مادرى در اثرِ دورى از فرزندان از بين مى رود. حتما از چادر براى حفظ متانت و شخصيّتم استفاده كنم.

هنگام صحبت (ضرورى) با نامحرم با عشوه صحبت نكنم. در مراسم هاى مختلط شركت نكنم. فقط در مواقع ضرورى به بيرون از خانه بروم، آن هم با حجاب كامل، تا حدّ امكان از زيورآلات استفاده نكنم.

مشهد مقدس _ دبيرستان نرجس عليهاالسلام

م. ب _ ع. ى 93-1392

ص: 129

53-اين كتاب زندگى مرا تغيير داد

با خود عهد بستم و به خود و خداى خود قول دادم، تا جايى كه مى توانم گناه نكنم ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

با خواندن مطالبِ جالب و آموزنده اين كتاب، احساس مى كنم تحوّلى در من ايجاد شده است.

من تصميم گرفتم نماز خود را سر وقت بخوانم و آن را سبك نشمارم.

با خود عهد بستم و به خود و خداى خود قول دادم، تا جايى كه مى توانم گناه نكنم تا موجب خشنودى پروردگارم را فراهم نموده و خداوند گناهان مرا بيامرزد.

تصميم گرفتم با همسرم مهربان باشم و با او تندخوئى نكنم، او را دوست داشته باشم و هيچ فرد ديگرى را در قلبم

ص: 130

جاى ندهم و هميشه و همه جا فقط به ياد او باشم.

اين كتاب زندگى مرا تغيير داد.

با تشكر از توزيع كنندگان اين كتاب آموزنده.

مشهد مقدس _ هنرستان بديع

ف. ه . م. ر 93-1392

محبّت به همسر

امام رضا عليه السلام فرمود: بعضى زنها براى شوهرشان بهترين غنيمت هستند: زنانى كه به همسرشان اظهار محبّت و مهربانى كنند.(1)

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود: بهترين زنان شما، زنهايى هستند كه نسبت به همسرانشان داراى عشق و محبّت باشند.(2)

امام رضا عليه السلام فرمود: هر زنى كه به شوهرش احترام كند و آزارش نرساند، خوشبخت و سعادتمند خواهد شد.(3)

ص: 131


1- _ مستدرك: 2/532.
2- _ بحارالانوار: 103/235.
3- _ همان: 103/253.

54-زنِ باارزش، با تبليغات غربى ها، حجابش را كنار نمى گذارد

زن آنقدر باارزش است كه حاضر نيست حريم خود را بشكند و دوشادوش مردان در جامعه كار كند ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

من از اين كتاب نتيجه گرفتم كه: زن مانند غنچه اى زيباست كه با چادر مشكى، گوهرِ وجود خود را از نگاه هاى هوس آلودِ جوانان حفظ مى كند زيرا هنگام آشكار شدن زيبايى هاى زن، غنچه وجودش در برابر هزاران تير مسموم شيطانى قرار مى گيرد و پى آمدهاى ناگوارى برايش ايجاد خواهد كرد.

زن مثل شيشه عطرِ خوش بويى است كه به محض باز شدن درب شيشه، بوى خوشش در فضاى جامعه مى پيچد و صدها جوانِ بالهوس را به منجلاب گناه مى كشد و چه بسا

ص: 132

ندامت هاى بى فايده اى كه پس از آن به وجود مى آيند.

زن آنقدر باارزش است كه حاضر نيست حريمِ خود را بشكند و دوشادوش مردان در جامعه كار كند و براى اندكى پول، عزّت خود را بفروشد و مهر و محبّتش را از خانواده اش دريغ كند.

زن آنقدر باارزش است كه حاضر نيست لحظه اى چادرش را از سرش بيندازد و با نشان دادنِ زينت خود به نامحرمان و سخن گفتنِ با ناز و عشوه، زمينه خشم پروردگارش را فراهم نمايد.

زن آنقدر باشرف است كه حاضر نيست همسرش لحظه اى از او دلگير گردد و با اين رفتارش حضرت زهرا عليهاالسلام

را خشمگين نمايد.

زن آنقدر باغيرت است كه حاضر نيست نادارى و بى پولى همسرش را به رُخ او بكشد و زندگى را به كام او تلخ نمايد.

زن آنقدر باارزش است كه حاضر نيست بدون اجازه شوهر از خانه خارج گردد و در آخرت در تنور آتش آويزان شود.

ص: 133

زن آنقدر فهميده است كه با تبليغات رنگارنگ غربى ها، حجابش را كنار نمى گذارد.

به اميد روزى كه همه زنان پيروى حضرت زهرا عليهاالسلام

شوند، ارزش خود را درك كنند و غنچه وجود خود را در برابر نامحرمان شكوفا نكنند... .

مشهد مقدس _ دبيرستان نرجس عليهاالسلام

ع. ه . س. ى 1393

زنان با ارزش

امام صادق عليه السلام فرمود:

بهترين زنهاى شما زنى است كه وقتى شوهرش چيزى آورد سپاسگزارى نمايد و اگر چيزى نياورد، راضى باشد.(1)

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

...اگر مرد از همسرش راضى باشد، خداوند هم از آن زن راضى خواهد بود.(2)

ص: 134


1- _ بحارالانوار: 103/239.
2- _ مستدرك: 14/238.

55-در وضعيت كنونى از اسلام، تنها نام آن باقى مانده

من خوشحالم كه به عنوان يك مسلمان و شيعه اميرالمؤمنين عليه السلامحجاب خود را رعايت مى كنم ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

پس از خواندن اين كتاب پيشنهاد من اين است كه: مسأله حجاب بايد در مدارس، تلويزيون، راديو و در مساجد كه تقريبا همه حضور دارند آموزش داده شود، زيرا در وضعيت كنونى از اسلام تنها نام آن باقى مانده است!

در كشور اسلامى ما، زمينه معرفى صحيح حجاب فراهم نشده است و با كمال تأسف، حضور زنان در اماكن عمومى، فيلم هاى سينمايى تجارى بى معنويت و سريال هاى سينمايى با حجاب نامناسب، زمينه تشويقِ مردم را به بى حجابى و بى بندوبارى فراهم مى نمايند.

من خوشحالم كه به عنوان يك مسلمان و شيعه

ص: 105

اميرالمؤمنين عليه السلامحجاب خود را رعايت مى كنم و رفتار حضرت زهرا عليهاالسلام الگوى من است نه رفتار غربى ها.

امّا باعث تأسّف است كه حضورِ زنان چادرى در همين شهر مذهبى مشهد مقدس در مقايسه با چند سال قبل به شدّت كم رنگ شده كه به نظر مى رسد در اين مسئله، با همّت عظيم بايد فرهنگ سازى و آموزش صورت گيرد.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ه. _ ح. ى 93-1392

خانم «ناديا بتول بخارى» خبرنگار پاكستانى:

... خانم هاى ايرانى به لحاظ چهره زيبا هستند و زن زيبا نبايد خود را در معرض ديد همگان قرار دهد ...

من 16 سال پيش به ايران آمدم، زنان ايرانى همان طلاهايى بودند كه در صندوقچه اى حفاظت شده بودند كه چشم هر كسى به آنها نيفتد، اما حالا وضع متفاوت شده؛ خانم هاى بى چادر در مشهد زياد ديدم.(1)

ص: 136


1- _ روزنامه خراسان: 17957 تاريخ 23/7/1390.

56-حجاب پاسخى منفى است به چشمان هرزه مردان بالهوس

اگر به حجاب از ديدگاه غربى ها نگاه كنيم، در مى يابيم كه آنان حجاب بانوان را اسارت مى دانند ...

به نام خداوند مهربان

... يكى از قوانينى كه اسلام به منظور ارائه وظيفه دينى و اجتماعى و تأمين كمال و آسايش انسان بيان نموده، مسئله حجاب بانوان است. بحث حجاب يكى از مباحث مهم در مجموعه تكاليف دينى و قواعد با اهميّت روابط اجتماعى است كه آثار فراوانى در سلامتِ روحى و معنوى جامعه داشته و نقش فراوانى در تمام ابعاد زندگى و استحكام بنيان خانواده و رشد تربيتى آحاد اجتماع دارد.

مطالعه اين كتاب شايد قوّت قلبى باشد براى من و كسانى كه در امر مهمّ حجاب ثابت قدم بوده اند. اين كتاب به

ص: 137

من كمك كرد تا به خوبى بتوانم در راهى كه انتخاب كرده ام، محكم تر گام بردارم و هنگامى كه در جامعه قدم مى گذارم، حجاب را بخشى از گوهر وجودم احساس كنم.

اگر منِ نوجوان از جايگاه غربى ها به حجاب نگاه كنم مسلّما درمى يابم كه آنان حجاب را براى بانوان اسارت مى دانند! غربى ها با اينكه از مزاياى حجاب باخبرند، امّا به منظور رسيدن به اهداف خويش، حجاب را براى بانوان ايرانى بى ارزش جلوه مى دهند تا از اين راه، حياىِ بانوان ايرانى را نابود نمايند!

امّا بايد درست قضاوت كرد و حقيقت را گفت:

اسلام نامِ اين چادر را محدوديت نگذاشته، بلكه چادر پاسخى است منفى در برابر چشمان هرزه گروهى از مردان كه در جامعه حضور دارند. و در واقع، نقش چادر و حجاب اين است كه، ما را از آسيب هاى جامعه در امان مى دارد.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ه. _ ر. ش 93-1392

ص: 138

57-اگر امروز چاره جوئى نشود، فردا خيلى دير است

اين كتاب تحوّلى در من ايجاد كرد و تصميم گرفتم كه اگر تا به حال در حجاب خود سستى و كاهلى كرده ام، پس از اين در حجاب و رفت و آمدهايم بيشتر دقّت كنم ...

به نام خداوند مهربان

من كتاب حجاب را خواندم و هر صفحه از آن را كه مى خواندم بيشتر مشتاق بودم كه هر چه زودتر صفحه هاى ديگر آن را بخوانم و به نكات ارزنده آن كه در خصوص رعايت حجاب است، دست يابم.

من از خواندن مطالب كتاب حجاب احساس خوبى داشتم و تحوّلى در من ايجاد كرد. تصميم گرفتم كه اگر تا به حال در حجاب خود سستى و كاهلى كردم، از اين به بعد در حجاب و رفت و آمدهايم بيشتر دقّت كنم و اگر گناهى

ص: 139

مرتكب شدم، توبه كنم و به رحمت و مغفرت خداوند بزرگ اميدوارم.

دوست دارم كه اين كتاب به دست بانوان و دخترانى برسد كه چهره و اندام خود را در معرض نگاه هاى هوس آلود قرار داده و از لباس هاى مضحك استفاده مى نمايند. شايد با خواندن آن اندكى به خود آمده و براى خود شخصيّت و احترام قائل شوند تا در فرداى حسابرسى در پيشگاه خداوند قادر سربلند باشند و اگر امروز چاره جويى نشود، فردا خيلى دير است.

من معتقدم كه بايد كتاب هاى زيادى از اين قبيل در مدارس و دانشگاه ها توزيع شود تا دختران و پسران زيادى از اين كتاب ها استفاده نمايند، شايد بى حجابى در جامعه ما كم تر به وجود آيد.

آمين يا ربّ العالمين

مشهد مقدس _ دبيرستان نرجس عليهاالسلام

ع. ه. _ ب. ى 93-1392

ص: 140

58-از پوشيدن چادر خوشحالم

خدا را شكر مى كنم كه مرا مورد لطف خود قرار داد تا اين كتاب را بخوانم و از گناه دور شوم ...

به نام خدايى كه دوست ندارد بندگانش گناه كنند

وقتى اين كتاب را خواندم تازه فهميدم چقدر زمينه نارضايتى خدا را فراهم كرده ام و چقدر گناه انجام داده ام! من هميشه هنگام بيرون رفتن از خانه عطر مى زدم، امّا حالا ديگر از عطر فقط در مجالس زنانه استفاده مى كنم.

من با اتوبوس به مدرسه مى روم و در اتوبوس نگاه هاى زيادى بين زن و مرد نامحرم صورت مى گيرد. از روزى كه اين كتاب را خواندم، هميشه در اتوبوس كتاب مطالعه مى كنم يا ذكر مى گويم تا مرتكب گناه نشوم.

با پسرعمو، شوهر عمّه و بستگان نامحرم شوخى نمى كنم

ص: 141

و از اين كار راضى هستم. من انتخاب شده بودم كه اين كتاب را مطالعه كنم و از گناه دور شوم. خداوند را كه مرا مورد لطف خود قرار داد سپاس مى گويم. اميدوارم همه ما مورد لطف خداوند قرار بگيريم.

سعى مى كنم تأثيراتِ اين كتاب دائمى باشد و به تدريج بقيّه نكات را انجام بدهم. من در مدرسه راهنمايى از چادر استفاده نمى كردم، ولى با ورود به دبيرستان به اجبار پدرم چادر پوشيدم، امّا هميشه از چادرى بودن خجالت مى كشيدم و چادر را دوست نداشتم، امّا با خواندن اين كتاب اعتماد به نفس پيدا كردم و از چادر پوشيدن خوشحالم و خدا را بابت داشتن پدرى باغيرت و باتعصّب شكر مى كنم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

س. ه. - م. ى 93-1392

دخترم!

شهد شيرين محبّت پروردگار و شور و احساست

در پيروى از حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام گوارا باد.

ص: 142

59-حقيقت زيباى چادر را پذيرفته ام

با خواندن اين كتاب در برابر پروردگار مهربان از رفتار خود احساس شرمندگى دارم...

به نام خداوند مهربان

با مطالعه اين كتاب فهميدم حجاب عزّت بزرگى است براى زنان. من با خواندن اين كتاب تصميم گرفته ام كه از چادر استفاده نمايم، چون حجاب و چادر ارزش و منزلت زنان را بيشتر و بهتر مى كند و حقيقت زيباى چادر را پذيرفته ام.

اين كتاب در مورد نامحرم نكاتى به من آموخته است، مثلاً نبايد با نامحرم شوخى كرد، يا با نامحرم نبايد خيلى صحبت كنيم و نگاه كردن به نامحرم كه از همه بدتر است و عاقبتِ خوشى ندارد.

اين كتاب درباره رفتار با همسران هم نكات جالبى

ص: 143

داشت. حال با مطالعه اين كتاب در برابر پروردگار مهربان از رفتار گذشته خود احساس شرمندگى دارم و چه زيباست ندامت و برگشت به دنياى پاكى و دور از گناه و استغفار و اميدوار بودن به گذشت و لطف پروردگار.

نكته آخرى كه مى خواهم يادآورى نمايم، اينكه زن نبايد در بين نامحرمان ورزش كند، ولى در جامعه ما اينطور نيست. زنان و دختران به مسابقاتِ خارجى اعزام مى شوند و در مسابقات جهانى شركت مى نمايند!

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ع. ه. _ ق. ى 93-1392

دخترم! ندامت و استغفار و اميدوار بودن به لطف و رحمت پروردگار، گوارايت باد.

به فرموده رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم: هيچكس نزد خداوند، محبوبتر از جوانى كه پشيمان گرديده و توبه نمايد، نيست...(1)

ص: 144


1- _ نهج الفصاحه: 186.

60-حجاب پوششى است كه زنان و دختران را از آسيب ها حفظ مى نمايد

مطالب اين كتاب را به خانواده ام نيز انتقال دادم و اميدوارم در آنها نيز تأثيرگزار باشد...

حجاب پوششى است كه زنان و دختران را از آسيب هاى مردان و پسران حفاظت مى نمايد و مردان و پسران را نيز از نگاه و گناه باز مى دارد.

حجاب كامل تنها چادر است، آن هم چادرى كه نازك نباشد و از سر و ته آن نزنيم تا بتوانيم راحت تر راه برويم، زيرا چادر براى راحتىِ روح و روان ماست.

مانتوهاى چسب و كوتاه، مقنعه و روسرى هايى كه باد آنها را مى برد و در دوره و زمانه ما معمول شده است، حجاب نيست.

ص: 145

حجاب تنها پوششِ اندام نيست، بلكه پوشش صدا از نامحرم و همچنين پوشش صدا از ارتكاب گناهانى مانند دروغ، فحش، غيبت، تهمت، خبرچينى و ... نيز مى باشد.

اين اشعار را خودم گفته ام:

دخترى بود كه در قعرِ سياهى گم شد

راه هايى كه برفت و زِ گناهان پُر شد

بود در راهِ سياهى كه به جهنّم واشد

ناگهان چشم را بگشود و غرق لبخندها شد

گلبانگ اذان آمد و با دلش هم ساز شد

با صداى آن موذّن زندگى آغاز شد

با مطالعه اين كتاب ... ياد گرفتم كه ياد بگيرم.

من با گناه هايى آشنا شدم كه انجام مى دادم و نمى دانستم گناه هستند. پس از خواندنِ اين كتاب با عذاب و مجازات آن گناهان آشنا شدم و از انجام آنها خوددارى كردم.

امامان معصوم عليهم السلام و سخنان زيبا و مقام ارزنده آن

ص: 146

عزيزان را بيشتر شناختم.

من مطالب اين كتاب را به خانواده ام نيز انتقال دادم و اميدوارم در آنها نيز تأثير گذاشته باشد.

من فهميدم كه حجاب و پوشش تنها براى زن ها نيست، مردها هم حجاب و پوشش هايى دارند.

تا امروز فكر مى كردم خدا بين من و برادرم تبعيض گذاشته و از اين مسأله ناراحت بودم، ولى حالا از اين تبعيض خوشحال هم هستم، چون من واقعا با برادرم متفاوت هستم ... و اين را خدا كه خالق ماست مى گويد.

با خواندن اين كتاب چيزهايى فهميدم كه از فهميدنِ آنها خوشحال هستم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

م. ه. - م. ه 93-1392

ص: 147

61-حجابم را با همه وجود حفظ خواهم كرد

جوانان زيادى هستند كه فقط نياز به يك تلنگر كوچك دارند تا از خواب غفلت بيدار شوند...

با مطالعه اين كتاب احساس عجيبى پيدا كردم و چون از عذاب ها و عاقبت گناهانم خبر نداشتم به طور جدّى تصميم گرفتم توبه كنم و با كمك خداوند آنها را ترك كنم و حجابم را تا آنجا كه ممكن است با همه وجودم حفظ نمايم.

به نظر من جوانان زيادى از جمله دختران زيادى هستند كه فقط نياز به يك تلنگر كوچك دارند تا از خوابِ غفلت و بى خبرى بيدار شده و به راه راست هدايت شوند.

به نظر من مدرسه نقش زيادى در پرورش جوانان دارد. چنانچه مربيان قبل از هر چيز احكام و دستورات دين را به آنان آموزش دهند جامعه دچار بى بند و بارى نمى شود.

ص: 148

و در پايان به نظر من حجاب عزّت است نه اسارت.

ممكن است كه در حجاب سختى هايى وجود داشته باشد، امّا مى تواند زنان و دختران را از بلاهاى جامعه امروزى حفظ نمايد و مسلّم است كه چادر ساده و مشكى حضرت فاطمه عليهاالسلام بسيار زيباتر از مانتوهاى تنگ امروزى

است.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تدين

ر. ه. _ ق. ى 93-1392

چادر مشكى و ساده

امّ سلمه از زنان بزرگوار پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم مى گويد:

هنگامى كه آيه حجاب نازل شد، زنان انصار، عبا (چادر) مشكى بر سر كردند.(1)

ص: 149


1- _ درالمنثور: 5/221 و تفسير ابن ابى حاتم: 10/204.

62-با خواندن اين كتاب از خواب 16 ساله بيدار شدم

كسى كه خوابه مى شود بيدارش كرد، ولى آدمى كه خودش را به خواب زده، هيچ وقت نمى شود بيدارش كرد ...

با مطالعه اين كتاب اطلاعات زيادى درباره حجاب به دست آوردم و عذاب هايى كه در اين كتاب براى زنان بى حجاب و گناه كار نوشته بود، واقعا دست و پايم را لرزاند و واقعا ترسيدم.

با خواندن اين كتاب انگار تازه از خواب 16 ساله بيدار شدم. ياد جمله زيبايى افتادم كه مادرم هميشه مى گفت: «آدمى كه خوابه مى شه بيدارش كرد، ولى آدمى كه خودشو زده به خواب، هيچ وقت نمى شود بيدارش كرد... »

همچنين در اين كتاب اشاره كرده است:

علاوه بر حفظِ حجاب و عفّت بايد راه رفتن و نگاه كردن

ص: 150

و حدّ و مرز حرف زدنِ با نامحرم را رعايت كنيم و همه و همه اين دستورات به نفعِ ماست و خودمان در امنيّت هستيم و به سلامتِ روانى جامعه كمك مى كنيم.

در اين كتاب وظايف زن نسبت به مرد و همچنين وظايف مرد نسبت به زن بازگو شده كه با رعايت آنها مى شود درباره وظايف مان نسبت به همسرِ آينده مان آماده شويم و زندگى خوبى داشته باشيم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ن. س _ الف. م 93-1392

اميد آنكه دختران و پسران بتوانند با ازدواج و تشكيل خانواده، از انس و محبّت و آرامش برخوردار گرديده و از زندگى پر بركت اميرالمؤمنين و فاطمه زهرا عليهماالسلام الگو بگيرند.

ص: 151

63-اين كتاب شيرين تر از همه كتاب هايى است كه خوانده ام

هيچ چيز شيرين تر از عشق الهى و نزديك شدن به پروردگارى كه اين چنين مهربان است، نيست.

به نام خدايى كه بودن فقط شايسته اوست

با عرض سلام و تشكّر از تمام عزيزانى كه در نوشتن اين كتاب سهيم بوده اند. من دخترى 17 ساله هستم كه تاكنون كتابى اين چنين برايم تأثيرگذارى نداشته است. تاكنون كتاب هاى زيادى را مطالعه كرده ام، امّا اين كتاب شيرين تر از همه بوده، هر چند با دنياى امروزى، انجام اين همه كارها كه در كتاب مطرح شده است سخت است، امّا من تصميم گرفته ام كه همه آنها را انجام دهم. از اين كتاب دريافتم كه:

هيچ چيز شيرين تر از عشق الهى و نزديك شدن به پروردگارى كه اين چنين مهربان است، نيست.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ا. ش. ر 93-1392

ص: 152

64-زندگى ام را دوباره آغاز مى نمايم

از نويسنده اين كتاب تشكّر مى كنم كه راه بهشت و جهنّم را به ما نشان داد ...

من دخترى خودخواه بودم و نسبت به مردان غرور زيادى داشتم. دوست نداشتم از شوهرِ آينده ام اطاعت كنم. اصلاً موافق نبودم دخترها زود ازدواج كنند و درخواست همسرانشان را اطاعت نمايند!

دوست داشتم در بيرون خانه كار كنم و مانند يك مرد آزاد و مستقل باشم و كسى در كارهايم دخالت نداشته باشد. خودم بر زندگى تسلّط داشته باشم و با همسر آينده ام با خشونت و تندى رفتار نمايم!

حدّ خود را نسبت به نامحرمان (نزديكان) رعايت نمى كردم. فكر مى كردم شوخى و مزاح با نامحرمانى كه نسبت به من خويشاوندى دارند، گناهى ندارد!

ص: 153

ولى مطالعه كتاب «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» بر افكارى كه داشتم تأثير زيادى گذاشت و پس از آگاهى از عذاب هاى شديدى كه خداوند براى افرادى مانند من قرار داده است، با همه سختى هايى كه در تغيير رفتارم احساس مى كردم، سعى نمودم همه افكارم را به كلّى عوض كنم.

پس از خواندن كيفرِ عذابِ شوخى با نامحرمان، تمام بدنم لرزيد و تصميم گرفتم در برابرِ پروردگار معبودم توبه كنم و زندگى ام را دوباره آغاز نمايم.

از نويسنده اين كتاب بسيار تشكّر مى كنم كه با نوشتن و انتشار اين كتاب زمينه شناخت دنيا و آخرت ما را فراهم نمود و با مطالب آموزنده خود راه بهشت و جهنّم را به ما نشان داد.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. ب. ج. ى 93-1392

ص: 154

65-چادر، انسان را از شرّ انسان هاى هوس باز حفظ مى نمايد

من چادر را اصلاً دوست نداشتم و دوست داشتم مثل بقيه مانتويى و آزاد باشم! امّا بعد از خواندنِ اين كتاب ديدگاهم عوض شد ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

من در يك خانواده مذهبى بزرگ شده ام كه رعايت حجاب و چادر پوشيدن در آن خانواده بسيار اهميّت دارد. من چادر را به اجبار مى پوشيدم و اصلاً آن را دوست نداشتم.

دوست داشتم مثل بقيه دوستانم مانتويى و آزاد باشم، چون پوشيدن چادر به من تحميل شده بود و به اين باور قلبى نرسيده بودم كه چادر انسان را از گناهان حفظ مى نمايد. با اين حال چون از يك خانواده مذهبى بودم، دوست داشتم ديدگاهم در مورد چادر عوض شود و اگر كسى

ص: 155

از من سؤال نمايد، چرا چادرى هستى؟ از صميم قلب بگويم: «چادر را دوست دارم» و دوستانم را نيز به چادر پوشيدن تشويق كنم.

تا بالاخره اين كتاب را در مدرسه به من دادند، خيلى خوشحال شدم كه مى توانستم آن را بخوانم و فكر مى كردم كه شايد اين كتاب بتواند مرا به آن باور قلبى درباره چادر برساند. خوشبختانه بعد از خواندن اين كتاب ديدگاهم نسبت به چادر پوشيدن عوض شد. چادر را به عنوان يك وسيله دست و پاگير تلقّى نمى كنم، بلكه آن را به عنوانِ محافظى از شرّ انسان هاى هوس باز مى دانم و خدا را شكر مى كنم كه توانستم به آرزوى خودم برسم و چادر را دوست داشته باشم.

مشهد مقدس _ دبيرستان نرجس عليهاالسلام

ف. ه. _ ك. ى 93-1392

ص: 156

66-به معجزات حجاب پى بردم

چه ارزشى دارد كه ما دختران به خاطر اينكه ديگران لذت ببرند، خود را خوار و ذليل كنيم و آن دنيامان سياه ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

وقتى اين كتاب را باز كرده و مطالعه كردم واقعا متحوّل و دگرگون شدم. تازه فهميدم كه خيلى از جاها را اشتباه كرده ام. واقعا از نتيجه اعمالم در آخرت ترسيدم و تمام وجودم را وحشت فراگرفت.

با خودم گفتم: چه ارزشى دارد كه ما دختران به خاطر اينكه ديگران لذت ببرند، خود را خوار و ذليل كنيم و آن دنيامان سياه...

من به شخصه از اين كتابِ كوچك درس هاى بسيار

ص: 157

بزرگى را آموختم كه هرگز آنها را از ياد نمى برم و به معجزات اين امر خالص (حجاب) پى بردم ...

هميشه و هميشه دلم مى خواهد حجاب داشته باشم، چرا كه مهم حرف زدنش نيست، آنچه مهمّ است عمل است...

به اميد آنكه همه اين حس را داشته باشند.

مشهد مقدس _ 125

م. ى _ ى. ى. 93-1392

به عمل كار برآيد...

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

كسى كه عمل ندارد، پاداش ندارد. علم بدون عمل، درخت بدون ميوه و ثمر است. مؤمن به عمل خود مؤمن است (نه تنها به زبان). شرافت در پيشگاه پروردگار به نيكوئى عمل است، نه به نيكوئى گفتار.(1)

ص: 158


1- _ غرر الحكم: 2/ صفحات 203 تا 216.

67-همه اعضاء بدن بايد حجاب داشته باشند

در اين كتاب به آثار مخرّب اشتغال زنان در جامعه كه يكى از آنها بيكارى بسيارى از مردان است اشاره شده است...

به نام خداوند بخشنده مهربان

حجاب تنها پوشاندن بدن نيست، بلكه اعضاء بدنمان نيز بايد حجاب باطنى داشته باشد تا جامعه و خانواده سالم و خدايى داشته باشيم.

مثل چشم كه حجابش نگاه نكردن به نامحرم و چيزهاىِ حرام است و مثل گوش كه حجابش گوش ندادن به غيبت و موسيقى و... مى باشد و همچنين زبان و ديگر اعضاء كه هر كدام حجاب خاص خود را دارند.

در اين كتاب آثار بسيار مخرّب بى حجابى و بدحجابىِ بانوان و آقايان در جامعه بازگو شده و همچنين وظايف مردان و زنان را نسبت به يكديگر بيان كرده است.

ص: 159

پسران و دختران نوجوان و جوان را از آسيب هاى هوسرانان و گرگ هاى جامعه با بيان چند ماجراى غم انگيز و آموزنده آگاه ساخته و به آنان آموخته است كه از دين و حجاب و عفّت خود چگونه حفاظت نمايند.

در اين كتاب به آثار مخرّب اشتغال زنان در جامعه كه يكى از آنها بيكارى مردان كه مسئول و سرپرست خانواده هستند، اشاره شده است...

مشهد مقدس _ دبيرستان عطيّه

ف. ه _ د. ى 1392

رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

جهاد زن به اين است كه خوب شوهردارى كند.(1)

بهترين كار براى بانوان، شوهردارى كردن، خانه دارى، تربيت فرزند و مديريت امور خانه و خانواده است.

ص: 160


1- _ بحارالانوار: 103/247.

68-مى خواستم هنرپيشه سينما باشم، امّا ...

من دانش آموز 14 ساله هستم. قصد داشتم هنرپيشه سينما بشوم، امّا پس از خواندن اين كتاب...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

حجاب، كلمه اى كه متأسّفانه امروز به ندرت شنيده مى شود! اين كتاب كه بر مبناى گفتارِ بزرگان و پيشوايان دين ما نوشته شده است، بيانگر حقايقى است كه امروز اين حقايق از بين رفته است!

اى كاش مى شد كارى كرد كه تمام زنان و دخترانِ به ظاهر مسلمان را با مسلمانان واقعى روبه رو كرد!

اين كتاب به ما مى گويد كه چگونه از خطرها و مشكلاتِ اين دنيا و عذاب آن دنيا در امان باشيم.

ص: 161

امّا نظر من در مورد اين كتاب:

من دختر دانش آموز 14 ساله اين مدرسه هستم. قصد داشتم تحصيلاتم را تا جايى كه امكان داشته باشد ادامه دهم و شغل آينده ام را هنرپيشه سينما انتخاب كرده بودم.

امّا پس از خواندن اين كتاب وقتى كه فهميدم كه اسلام مى خواهد منِ دختر مسلمان حجاب كامل داشته باشم و كار بيرون خانه انجام ندهم و در مكان هايى كه بيشتر مردها حضور دارند نباشم و با نامحرمان سروكار نداشته باشم، حريم خودم را حفظ نمايم و در سنين مناسب ازدواج كنم، نظرم عوض شد.

چون مى توانم به مقدار لازم درس بخوانم و سپس به دور از نگاه هاى نامحرمان با مهريه كم وارد زندگى شده و خوشبخت باشم.

ما دختران مى توانيم نه پشيمان شويم و نه حسرت بخوريم، فقط كافيه نگاهمان را حفظ كنيم و به هر كس نگاه نكنيم.

ص: 162

پس از خواندن اين كتاب فهميدم كه اگر به جاى مانتويى بودن، حجاب كامل (جلباب) داشته باشم از نگاه هاى نامحرمان هوسران در امان خواهم بود.

امّا اولش ناراحت شدم. چون فكر مى كردم دستورات دين مانع پيشرفت زنان در جامعه است و نمى خواهد ما به وطن مان خدمت كنيم، ولى وقتى كه با دقّت بيشتر مطالب كتاب را خواندم فهميدم بدون اشتغال در خارج خانه هم مى توانم به ايران عزيز خدمت كنم و باز مى توانم بدون اينكه كوچكترين گناهى انجام دهم به وظايف دينى ام عمل كنم حتّى بدون خارج شدن غيرضرورى از خانه.

اى كاش اين فرهنگ اصيل دينى در جامعه ما جا بيفتد و از تقليد كشورهاى غربى پرهيز نمائيم و من به اين باور رسيدم كه براى اصلاح فرهنگ كشورِ عزيزمان، اوّل بايد از خودم شروع كنم و من تمام تلاشم را مى نمايم.

اين كتاب ارزشمند و آموزنده براى من و امثال من واقعا

ص: 163

لازمه، ممنونم.

يا امام رضا...

مشهد مقدس _ دبيرستان عطيّه

ص. ه. _ ش. ى 93-1392

دخترم!

آفرين! هزاران آفرين! كه با يك تلنگر به فطرتِ پاك و خدايى خود بازگشته و به جاى هنرپيشگى در فضاى آلوده و مسموم، در آغوشِ پُرمهر و محبّتِ فاطمه اطهر حضرت زهرا عليهاالسلام قرار گرفته و دريافتى كه: «حجاب همان چادرى است كه صديقه اطهر عليهاالسلام

پشت در خانه سوخت تا از دين و ولايت دفاع نموده و آنگاه نگذارد، حجاب و چادر را به دشمن بسپاريم».

شهد شيرين اطاعت پروردگار و پيروى از راه و روش فاطمه زهرا عليهاالسلام گوارايت باد و پايبنديت و پايبندى

همه دختران با ايمان به حجاب و عفاف پايدار و هميشگى باد.

ص: 164

69-در هيچ شرايطى چادر خود را كنار نمى گذارم

به نمازم بيشتر اهميّت مى دهم، چرا كه خدا مى خواهد من به سويش بروم و با خداى خود گفتگو كنم ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

بعد از خواندنِ اين كتاب ايمانم قوى تر شد، به خداىِ خودم نزديك تر شدم و به اعمال صالح لبخند زدم.

تا ديروز فكر مى كردم دين اسلام و خدا براى زندگى هاى ما در دنيا خيلى سخت مى گيرد، امّا نمى دانستم اين سخت گيرى ها در آينده چه ثمرات خوبى به دنبال دارد.

از اين پس در هيچ شرايطى چادر خود را كنار نمى گذارم و براى كيف ها و لذّت هاى الكى و نگاه به نامحرم، ديدگانم را تباه نمى كنم.

از خنده كردن در جامعه و بيرون رفتن هايى كه باعثِ

ص: 165

گناه مى شود و تا به حال فكر مى كردم خيلى هم خوب و جالب است، پرهيز مى كنم.

به نمازم بيشتر اهميّت مى دهم، چرا كه خدا مى خواهد من به سويش بروم و به گفتگو با خداى خود بپردازم.

از خدا مى خواهم توفيق علم و ادب عالى، حجاب زيبا و مؤثر و توفيق محافظت از همه اعضايم را به من عنايت فرمايد تا براى خوشبختى و عاقبت به خيرى خود تلاش نموده و فردى صالح در جامعه باشم، نه فردى فاسد و گناهكار.

خدايا! توفيقم ده و كمكم كن.

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ن. س. ك. ى. 93-1392

ص: 166

70-دخترى چادرى شدم

من از اين كتاب آنقدر چيز آموختم كه نمى توانم در يك برگ بنويسم، حداقل 5 تا 6 برگ لازم است...

به نام خداى مهربان

من از اين كتاب آموختم كه چادر نه تنها باعث زيبايى و زينت زن مى شود، بلكه از زن دفاع مى كند تا از مزاحمت افراد بالهوس در امان باشد ...

من از اين كتاب آنقدر چيز آموختم كه نمى توانم در يك برگ بنويسم، حداقل 5 تا 6 برگ لازم دارد. من قبل از اينكه اين كتاب را بخوانم دخترى مانتويى بودم ولى با خواندن اين كتاب، دخترى چادرى شدم.

از نويسنده اين كتاب ممنونم كه اين كتاب را در اختيار

ص: 167

ما دختران جوان گذاشت.

مشهد مقدس _ راهنمائى آهنچى

ف. ه. _ د. ش 93-1392

چادر، نمادى از حجاب و عفافِ فاطمه زهرا عليهاالسلام

پيروى از صديقه اطهر عليهاالسلام در گروى آن است كه دختر و زن مسلمان، حق آن بزرگوار را پاس دارد و از چادر، عفاف و حرمتش حراست كند و با رعايتِ پوشش كامل در همه شئون زندگى، نمادى از عفّت و عصمت حبيبه خدا فاطمه زهرا عليهاالسلام باشد.

اى زن به تو از فاطمه اين گونه خطاب است

ارزنده ترين زينت زن حفظِ حجاب است

ص: 168

71-با حجاب خود ضربه اى بر دهان شيطان بزنيم

كج رفتارى زنان در مورد زينت بخشيدن به صورت خود، خوشبو كردن و نازك كردن صداى خود، باعث نگاه نامحرم و تحريك جوانان مى شود ...

به نام خداى بى همتا

حجاب در تمامى زمان ها از گذشته تاكنون وجود داشته است و اينكه در تمامى دوران افرادى وجود داشتند كه خواهان كنار زدنِ عفّت زنان بوده اند بر همه روشن است.

در زمان ما نيز افرادى سعى در ترويج عادت هاى غربى دارند و مى خواهند اين فرهنگ غلط را گسترش داده و نه تنها زنان بلكه مردان را نيز مورد تهاجم استعمار قرار دهند.

در وضعيت فعلى وظيفه افراد در برابر هجمه بى امان دشمن همان سفارش خداوند يعنى امر به معروف و نهى از منكر است و بايد توجّه داشت كه ريشه و اساس تمامى

ص: 169

نابسامانى ها و عدم كنترلِ غرايز جنسى، بى حجابى زنان و مردان است كه زمينه طلاق و بى آبرويى خانواده ها و شايد خودكشى افراد را فراهم مى نمايد.

كج رفتارى زنان، زينت بخشيدن به صورت خود، خوشبو كردن و نازك كردن صداى خود، باعث نگاه نامحرم و تحريك جوانان مى شود!

درست است كه زنان مانند مردان تمايل به بيرون رفتن و در جامعه بودن را دارند، ولى اين مسأله موجب نمى شود كه زنان با ظاهر آراسته و لباس هاى نامناسب در بين افراد قرار گيرند! ...

چشم ها را بايد شُست، جور ديگر بايد ديد...

با مطالعه اين كتاب دريافتم كه بهشت و جهنّم آنگونه كه فكر مى كنيم آسان نيست و هر كارى كه امروز انجام مى دهيم توشه آن جهان است. صحيح نيست هر كارى كه انجام مى دهيم فقط جمله: «خدا ما را مى بخشد» را بر زبان بياوريم!

اين كتاب ندانسته هايى را كه با علامت سؤال پُر كرده بودم پاسخ گفت و فهميدم افرادى دانسته يا ندانسته، خوب

ص: 170

يا بد، پايمال شده اند! و اين مى تواند درس خوبى باشد براى كسانى كه در همان راهى قدم مى گذارند كه آنان تجربه كرده اند. با مطالعه اين كتاب دريافتم كه مى شود هنگامى كه در خيابان هستيم براى لحظاتى كور و كر و لال شده و با حجاب خود ضربه اى بر دهانِ شيطان بزنيم.

ديگر تأثيرات اين كتاب را بايد بگذاريم به پاىِ عمل.

خدايا چنان كن سرانجام كار

تو خشنود باشى و ما رستگار

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ك. ر _ ا . ى 93-1392

مهار چشم، گوش و دل

قرآن مجيد:

به درستى كه گوش و چشم و دل

مورد پرستش قرار گرفته و بازخواست مى شوند.(1)

ص: 171


1- _ اسراء: آيه 36.

72-اين كتاب در خودم و پدر و مادرم تأثير داشته ...

وقتى كه به ديدنِ اقوام مى رويم، اين كتاب را با خود مى برم، آنها هم مى خوانند و لذّت زيادى مى برند ...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

من تا به حال كتابى به اين خوبى نخوانده بودم. من و خانواده ام از اين كتاب خيلى لذّت برديم. مطالب اين كتاب تأثير زيادى در من داشته و بعضى مسائل را كه نمى دانستم از اين كتاب ياد گرفتم.

مثلاً نمى دانستم شوخى و خنده با نامحرم گناه دارد. براى همين با شوهر خاله ام گاهى شوخى مى كردم. امّا اين كار را كنار گذاشتم.

پدر و مادرم نيز پس از خواندنِ اين كتاب روابط شان نسبت به يكديگر خيلى بهتر شده و به يكديگر احترام

ص: 172

مى گذارند و حتّى به من و برادرم بيشتر اهميّت مى دهند.

وقتى به ديدن اقوام مى رويم، اين كتاب را با خود مى برم، آنها هم مى خوانند و لذّت زيادى مى برند و در نظر دارند كه اين كتاب را تهيه كنند.

خواهشى كه دارم اين است كه كتاب هايى مانند اين كتاب را در اختيار ما بگذاريد تا بهتر و بيشتر با وظايف خود آشنا شويم.

مشهد مقدس _ دبيرستان عطيّه

م. ا _ م. ى 93-1392

مجازات شوخى با نامحرم

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

...كسى كه با زن نامحرم (خودى يا بيگانه) شوخى و مزاح كند، به هر كلمه اى كه در دنيا با او شوخى كرده باشد، خداوند او را هزار سال در قيامت حبس فرمايد.(1)

زنانى كه با مردان شوخى و خنده نمايند نيز موردِ مجازاتِ شديد پروردگار قرار خواهند گرفت.

ص: 173


1- _ مجموعه آثار مرحوم محدّث قمى: 1/418.

73-با داشتن حجاب مزاحمتى پيش نخواهد آمد

اميدوارم كه مانند بانوى دو عالم حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام كه خود را از مردِ نابينا پوشاند، بتوانيم پوشش و حجاب خود را رعايت كنيم.

خواهرم! با داشتن حجاب مزاحمتى برايت پيش نخواهد آمد و تا وقتى چادر بر سر دارى مانند مرواريدى هستى كه در صدف هست! و اگر چادر و حجابت را كنار گذاشتى مانند گلى مى شوى كه پَرپَر مى شود و گرفتارِ دامِ مردان شكارچى و هرزه مى شوى. نگذار فريبت دهند و پرپرت كنند و به سراغ ديگرى بروند. خواهرم! مواظب خودت باش كه:

حجاب عزّت است نه اسارت!

من شخصا اين كتاب را مطالعه كردم و احساس عجيبى به دست آوردم. من كتاب حجاب را چندين بار مطالعه كردم

ص: 174

و هر بار نكات ارزنده ترى در خصوص رعايت بهتر حجاب، راه رفتن، نگاه كردن و چيزهاى زياد ديگر آموختم.

دختران و پسران امروزى سنّت هاى دينى و مولاى خود امام زمان عليه السلام را به كلّى فراموش كرده اند و غرقِ در درياى بيكران گناه شده اند.

به نظر من حجاب عزّت و سربلندى زنان و مردان است و در كتاب حجاب ثابت شده كه حجاب زنان تنها پوشش ظاهرى نيست، بلكه كيفيّت نگاه، برخورد، حركت و حتّى سخن گفتنِ زنان نيز جزو حجاب مى باشد.

اميدوارم كه مانند بانوى دو عالم حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلامكه

خود را از مردِ نابينا پوشاند، بتوانيم پوشش و حجاب خود را رعايت كنيم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ا. ه. _ ا. ى. 93-1392

ص: 175

74-الگويم را زندگىِ حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام قرار خواهم داد

قسم ياد مى كنم كه بيشتر پدر و مادرها اين كار ارزشمند شما را تحسين نموده و شما را دعا مى كنند...

به نام و ياد خداوندى كه

در همه گرفتارى ها مرا يارى كرد

من با مطالعه اين كتاب از بيشترِ مسائل شرعى خود كه از آنها بى خبر بودم آگاه شدم...

مطالب ارزشمند اين كتاب براى همه دختران آموزنده و لازم است در زندگى روزمرّه خود از آنها استفاده نمايند، در دام شيطان ها گرفتار نشده و فريب پسرها را نخورند.

زندگىِ ارزشمند حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام را الگوى خود قرار داده تا دنيايى آرامش بخش و آخرتى زيبا داشته باشند.

ص: 176

مطالب اين كتاب آنقدر تأثير در زندگى من داشته كه حدّ و حصر ندارد. از نويسنده ى اين كتاب كمال تشكّر را دارم كه ما را با راه و روش پيامبر بزرگوار و امامان معصوم عليهم السلام آشنا نمود تا سرمشقِ زندگى ما باشند.

قسم ياد مى كنم كه بيشتر پدر و مادرها اين كار ارزشمند شما را كه باعث كاهش بى حجابى گرديده، تحسين نموده و شما را دعا مى كنند.

كتاب شما هيچ كم و كسرى نداشت. من را عفو كنيد.

خدا يار و همراه شما.

مشهد مقدس _ دبيرستان عطيّه

م. ه. _ ح. ى 93-1392

عنايت و لطفِ مولاى مهربانم امام زمان ارواحنا فداه و همچنين دعاى خير شما عزيزان، بهترين و برترين پاداش نگارنده مى باشد و از اين دنياى بزرگ و همه شئون آن برايم شيرين تر است. برايتان آرزوى مؤفقيّت و خوشبختى مى نمايم.

ص: 177

75-حجاب عزّت، حيات، سربلندى و مؤفقيّت است

من سعى مى كنم به عنوان يك دختر مسلمان، حيا، عفاف و حجاب خود را در جامعه اسلامى، روز به روز بيشتر كنم ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

كتاب حجاب از نظر من كتاب كامل و مناسب براى جامعه كنونى مى باشد. من با هر بار خواندن اين كتاب به نكات جديدى دست يافتم.

اين كتاب بايد به دست همه نوجوانانى كه مانند من از خيلى چيزها خبر ندارند برسد. مواردى كه به عنوان عذاب و مجازاتِ گناهكاران بود، واقعا تكان دهنده است.

من سعى مى كنم به عنوان يك دختر مسلمان، حجاب، حيا و عفاف خود را در جامعه اسلامى، روز به روز بيشتر كنم و از خداى مهربان مى خواهم كه مرا در اجراىِ كامل اين

ص: 178

عهد يارى كند تا بتوانم گذشته اى را كه داشته ام فراموش كرده و به سوىِ آينده اى روشن تر گام بردارم.

از تمامى عزيزانى كه در تهيّه اين كتاب زحمت كشيده اند تا به دست ما برسد كمال قدردانى و تشكر را دارم.

حجاب مايه عزت، حيات، سربلندى و موفقيّت است.

اين دست آوردِ ارزنده نه تنها براى من و توست، بلكه براى يك جامعه است، بله... جامعه اسلامى

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

الف. م _ ك. ى. 93-1392

پروردگار مهربان!

خداوندا! من به عفو واسعت دست اميد دراز كرده ام و به ذيل كرم و احسانت چنگ زده ام، پس اى خداى مهربان راهم ده، نااميدم نكن و به نااميدى و زيانكارى مبتلايم نساز.(1)

ص: 179


1- _ فرازهائى از مناجات امام چهارم عليه السلام مناجات خمس عشر.

76-كشورهاى غربى سعى دارند جوانان ما را نابود كنند!

جوانان در انتظار تلنگرى بودند تا آنها را از خواب غفلت بيدار كند و اين كتاب توانست اين كار را بكند!

به نام خداوند مهربان

با مطالعه اين كتاب احساس عجيبى به من دست داد و از خداوند و عذاب هاى آخرت ترسيدم و از خواندنِ حوادثِ تكان دهنده به خود لرزيدم.

به درگاه خداوند رحمان و رحيم توبه كردم و از خداوند خواستم اگر تا حالا بى حجاب بوده ام و يا كار ناشايستِ ديگرى انجام داده ام مرا ببخشد.

از خواندنِ اين كتاب فهميدم كه عوامل بى حجابى در جامعه ما، اين است كه كشورهاى غربى سعى دارند جوانان ما را با تجمّلات، ماهواره، گسترش بى حجابى و بى عفّتى و ...

ص: 180

گول بزنند و از اين طريق زمينه نابودى كشور عزيزمان را فراهم نمايند!

بيشتر جوانان در انتظار تلنگرى بودند تا آنها را از خواب غفلت بيدار كند و اين كتاب توانست اين كار را بكند!

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

م. ه. _ ك. ى. 93-1392

شميم رحمت و مغفرت پروردگار

به بندگانى كه (با ارتكاب گناه) در حق خود زياده روى و اسراف كرده اند بگو: هرگز از رحمت (بى انتهاى) خدا نااميد نباشيد. البته خداوند همه گناهان را (پس از توبه) خواهد بخشيد كه او خدايى بسيار آمرزنده و مهربان است.(1)

ص: 181


1- _ قرآن مجيد سوره زمر: آيه 53.

77-زن مى تواند با حجاب و پاكدامنى اش جامعه را اصلاح كند

ناجوانمردها، گل هاى سرخ را از ساقه برمى چينند، در دستان خود مى فشارند و به خاك مى سپارند! ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

هر روز صبح با طلوع اشعه هاى زرّين رنگ خورشيد و ژاله هاى بامداد، جانى دوباره در تلاطم موبرگهاى گل سرخ به رخنه مى افتد و دوباره در آغوش خاكسترى رنگ زمين متولّد مى شود و بارى ديگر از ديدنِ زيبايىِ برگهاى سرخ خود كه تجلّى شكوه را به نمايش مى گذارد به شوق مى آيد و با خودستائى تمام و با همه وجود در سكوتى نافرجام زمزمه مى كند:

... لطفا گوشه چشمى نظاره گَرَم باشيد. بشتابيد، زيبائى خالق اينجاست. بيائيد و زيبايى قابل ستايش مرا با ديدگان تان بستاييد.

ص: 182

فقط آرام بياييد تا قلب پاك و شيشه اى مرا با ضربات سهم گين تان لكّه دار نكنيد... بشتابيد زيبايى اينجاست...

ناگاه، تندبادى وزيدن مى گيرد و با دستان سردِ بى رحمش گل سرخ را كه همچون نگينى بى پروا در ميان انگشترى سياه مى رقصد از ساقه برمى چيند و در دستانش مى فشارد!

گل بيچاره كه مرگ را در چند قدمى خود احساس مى كند، آهى بلند سر مى دهد و آرزو مى كند، اى كاش زمان به عقب بازگردد تا در پرده گاهِ برگهايش حجاب گيرد و امروز اين گونه در دستانِ سردِ بى رحمِ اين ناجوانمرد پَرپَر نشود و اين طور وحشيانه با دنيا وداع نكند!

گل سرخ فكرش را مى كند، مى بيند ديگر فرصتى باقى نمانده است، زيرا ترانه هاى كودكى اش سكوت كرده اند و شادىِ جوانى اش در حجاب شفق آرميده است! تنها آنچه باقى است، قلبى سرشار و آكنده از گناه است كه روزى برحسب پاكى اش، حجاب را دريغ كرده بود و زيبائى فريبنده اندامش را در برابر ديدگاه طوفان ها به تماشا گذاشته بود!

ص: 183

گل سرخ نفس هاى آخرش را مى كشد، گل برگ هايش را همچون نامه هاى نيمه تمام امّا پر از حرف كه بر دلش سنگينى مى كرد در هياهوى بادها رها مى كند تا در زير گامهاى كسانى كه جلوه گرى اش را نظاره كرده بودند به خاك بسپارد...!!

***

وقتى كه شيطان از درگاه خداوند رانده شد، گمراهى انسان ها را به عهده گرفت و براى اين كار زن را برگزيد. به راستى كه زن زيباترين مخلوقِ خداوند است كه اندامى فريبنده دارد.

از اين رو، زن به عنوان يكى از تيرهاىِ هلاك كننده شيطان به شمار مى رود و نبايد فراموش كرد كه زن مى تواند جامعه اى را با حجاب و پاكدامنى اش آباد كند و يا به علت بى حجابى و بى حيايى اش به فساد و ويرانى بكشد!

نمونه اش كشورهاى غربى (و كشورهاى اسلامى كه رسم و رسومات آنان را پيروى مى نمايند) هستند كه با استفاده از نمايان ساختن اندام زنان، سعى دارند جوانان پاكدامنِ

ص: 184

شيعه را به گناه وادار نمايند، زيرا آنان دريافته اند كه حجاب زنان موجب پاكدامنى مردانشان مى باشد...

«و اين است معجزه مخلوق زيباىِ خداوند!»

مشهد مقدس _ دبيرستان امّ ابيها عليهاالسلام

ط. ه. ا. ى 93-1392

نقش شيطان در گمراهى انسانها

اى كسانى كه به خدا ايمان آورده ايد، از شيطان پيروى نكنيد، هر كس گام به گام از شيطان پيروى كند (به انحراف، گناه، گمراهى و فحشاء كشيده مى شود زيرا) شيطان او را به كارِ زشت و منكر وا مى دارد (و عاقبت هلاكش خواهد كرد)...(1)

ص: 185


1- _ قرآن مجيد، سوره نور: آيه 21.

78-كار زن در خانه، ثواب كار مجاهدان را دارد

كار زن در مراكز عمومى و كارخانه ها، آسيب هايى براى خود و خانواده اش دارد...

قبل از هر كلام، سلام كه سنّت پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم است.

با كمال سپاس و تشكر از همه كسانى كه اين كتاب را در مدارس دوره متوسطه رايگان پخش كرده اند. من خودم اين كتاب را قبلاً داشتم و مطالعه كرده بودم. امّا اين بار كه خواندم بيشتر در مورد مطالب آن فكر كردم و به اين نتيجه رسيدم كه واقعا كارِ زنان در مراكز عمومى و كارخانه هاى توليدى و ... آسيب هايى را براى خود بانوان و خانواده شان ايجاد مى نمايد.

اين كتاب تأثير زيادى در من كرد، مخصوصا حديث زيبا و ارزنده پيامبر عاليقدر صلى الله عليه و آله وسلم كه فرموده:

ص: 186

«اى زنان! هر يك از شما با كار در خانه، ثواب مجاهدان را خواهيد داشت».

حتما مى پرسيد چرا؟ چون من فرزند بزرگِ خانواده ام و خواهر و برادران كوچك تر از خودم ماشااللّه زياد دارم و همه كارهاى خانه بر عهده من و خواهرم است. برادرانم كه كوچك هستند هميشه خانه را به هم مى ريزند و هر بار كه خانه را مرتب مى كنيم باز هم اوضاع خانه نامرتب مى شود.

من از اين بابت حوصله ام سر رفته بود و با خودم مى گفتم، چرا ما زن ها اين همه كار در خانه انجام دهيم و هيچ كس هم نفهمد و هر روز كارهايمان تكرار شود، تا اينكه حديث بسيار زيباىِ رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم به من آرامش داد كه:

«كار در خانه جهاد در راه خداست ...»

حالا من كارِ خانه را براى رضاى خدا انجام مى دهم تا ثواب مجاهدين را به من عنايت فرمايد.

مشهد مقدس _ دبيرستان امّ ابيها عليهاالسلام

س. ه. _ ص. ى 93-1392

ص: 187

79-برادرم! ناموست را حفظ كن

خواهرم! چادرت را بر سر گير تا با همين چادرِ مشكى به جنگ دشمن برويم ...

به نام آفريدگارِ «جلباب» كه پوشش هايمان را كامل كرد

من از اين كتاب آموختم كه: وقتى چشمهايت را بر روى حرام هاى خدا ببندى، ستاره هايش را در چشمهايت روشن مى كند. و همچنين ياد گرفتم كه، جهادِ زن خوب شوهردارى كردن است.

حالا به يادآورى هاى دلسوزانه ام توجّه كن:

خواهرم! كه مى گويى: من با حجاب زشت ديده مى شوم و مردم ملامت و سرزنشم مى كنند! آيا خواست مردم را بر رضايتِ خداوند ترجيح مى دهى؟!

مادرم! فرزندت را خوب تربيت كن تا مورد نفرين خدا

ص: 188

قرار نگيرى. از سنّ 6 سالگى او را با حجاب آشنا كن تا حدّ محرم و نامحرم را رعايت كند.

مادرم! در خانه بمان و به فرزندت بياموز كه هيچ ارزشى بهتر و بالاتر از حيا و صبر در برابر گناه نيست.

خواهرم! چادرت را بر سر گير تا با همين چادرِ مشكى به جنگ دشمن برويم.

خواهرم! حجابِ زنِ مسلمان حافظ هويّت و شخصيّت اوست.

برادرم! غيرتت كجا رفته! ناموست را حفظ كن و هر چه براى خود مى پسندى براى ديگران هم بپسند.

زنان مسلمان! بهتر نيست، متانت، وقار، حجاب و عفاف را در چند روزِ كوتاه عمر شعار خود سازيد تا در عالم قبر و فرداىِ قيامت مورد رحمت پروردگار قرار بگيريد؟ آيا بهتر نيست با كاستنِ از خودنمايى، فضاى اجتماع را مسموم نكنيم؟! و در يك كلام: حجاب عزّت است، نه اسارت!

مشهد مقدس _ دبيرستان امّ ابيها عليهاالسلام

ن. ت _ ع. ه. 93-1392

ص: 189

80-سعى مى كنم اصلاً گناهى انجام ندهم

با خواندن اين كتاب، اوّل كارى كه كردم، سجده كردم و از خدا طلب آمرزش نمودم...

به نام خداوند بخشنده مهربان

با سلام و خسته نباشيد خدمت كسانى كه براى نوشتن و چاپ اين كتاب زحمت كشيده اند.

اگر بخواهم راستش را بگويم، با خواندن اين كتاب، اوّل كارى را كه انجام دادم، سجده كردم و از خداوند به خاطرِ گناهانى كه مرتكب شده بودم و نمى دانستم گناه است، طلب آمرزش كردم و از خداوند خواستم تا مرا از وسوسه شيطان حفظ نمايد تا مورد خشم و غضب پروردگارم قرار نگيرم.

از موقعى كه اين كتاب را خواندم سعى كردم به نكاتى كه در اين كتاب يادآورى شده توجّه نموده و از ارتكاب گناه

ص: 190

دورى نموده و اصلاً گناه نكنم.

و بهتر است اين مطلب را شما بدانيد كه چند روز قبل از مادرم پرسيدم: چادر چيست؟ مگر نمى شود انسان چادر سرش نكند؟!

امّا واقعا جواب سؤالم را از كتاب حجاب گرفتم. از شما ممنونم به خاطر آگاهى و اهميّتى كه به ما دانش آموزان مى دهيد.

مشهد مقدس _ دبيرستان امّ ابيها عليهاالسلام

... ... ... ناحيه 1

93-1392

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرمود:

محبوب تر و با ارزش تر از هرچيز نزد خداوند، جوانى است كه از گناه خود توبه كند و از پيشگاه خداوند طلب آمرزش و مغفرت نمايد.(1)

ص: 191


1- _ مشكوة الانوار: ص 155.

81-اين كتاب بين دانشجويان كشور هم توزيع شود

اميدوارم كسانى كه قبلاً فكر مى كردند، بى حجابى نشانه عزّت و احترام است، با خواندنِ اين كتاب باارزش، اشتباه بزرگ شان را اصلاح كنند ...

به نام پروردگار مهربان

به نظر من اگر اين كتاب بينِ دانشجويان كشور هم پخش مى شد، بهتر بود. چون بيشترين آمار بى حجابى را دانشجويان به خود اختصاص داده اند و هدف اين كتاب هم نشان دادن راهِ سعادت و خوشبختى به گمراهان است.

اميدوارم از اين كتاب ديگران هم استفاده كامل برده باشند. اين كتاب مطالب واضح و روشنى دارد. مقصود نويسنده به خوبى درك مى شود و شوق زيادى در خواننده ايجاد مى نمايد.

ص: 192

يبا اينكه باحجاب هستم، تأثير بيشترى در من ايجاد كرد. اميدوارم كسانى كه قبلاً فكر مى كردند كه بى حجابى نشانه عزّت و احترام است، با خواندنِ اين كتاب باارزش، اشتباه بزرگ شان را اصلاح كنند.

با تشكّر از زحمات شما

مشهد مقدّس

دبيرستان و پيش دانشگاهى امّ ابيها عليهاالسلام

ف. ه. _ خ. ى 93-1392

گزارش تكان دهنده از وضعيّت حجاب دانشگاه

دكتر رفيع پور:

دانشجويى داشتم كه در كلاس لباس هاى نامتعارف پوشيده بود، از او پرسيدم كه شما اين گونه نبوديد، جواب داد: من بيرون دانشگاه چادر مى پوشم و خيلى تجمّلات را دوست ندارم ولى داخل اين محيط اين گونه نيستم، چرا كه فضاى عمومى دانشگاه به گونه اى است كه اگر مثل بقيّه بچه ها نباشم و چادر بپوشم، من را مسخره مى كنند!!(1)

ص: 193


1- _ روزنامه خراسان: 17074 تاريخ 16/6/1378.

82-اين كتاب را با شور و ذوق خواندم

دختر خانم هاى جوان مى آموزند كه با عفّت و حجاب و متانت چگونه خود را حفظ كنند تا در جامعه آسيب نبينند.

كتاب «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» را با شور و شوق خواندم. مطالب آن حسّ عجيبى در من ايجاد كرد. از ياد گناهانى كه بر اثرِ غفلت و بى خبرى مرتكب شده بودم به خود لرزيدم و از كيفرهاى آخرت وحشت نموده و از درگاه پروردگار مهربان طلب مغفرت و آمرزش نمودم.

دخترهاى (مدرسه) نيز اين كتاب را با اشتياق فراوان مطالعه نموده و مطالب ارزنده آن تأثير زيادى در آنان ايجاد كرد و از رفتار گذشته خود اظهار ندامت نمودند.

مطالبِ اين كتاب به زن ها مى آموزد كه در جامعه با

ص: 194

نامحرمان چگونه برخورد نمايند كه مرتكب گناه نشوند.

دختر خانم هاى جوان ياد مى گيرند كه با رعايت حجاب و عفّت و متانت از آسيب هاى جامعه محفوظ خواهند بود.

مشهد مقدس _ هنرستان حضرت حوّا عليهاالسلام

م. ل. _ ق. ن. 93-1392

گنجينه معرفت پروردگار

به روى توبه كننده باز مى شود

هر كس با تضرّع و زارى از خدا پوزش بخواهد و عذرخواهى كند و از گناهانى كه بر اثر غفلت مرتكب شده توبه و استغفار نمايد، دلش آماده رحمت و لطف الهى مى شود و گنجينه هاى معرفت به روى او باز مى گردد.

ص: 195

83-اين كتاب بر رفتار خانواده ام نيز خيلى تأثير گذاشت

تا امروز فكر مى كردم كه حجاب واقعا اسارت است، امّا امروز فهميدم حجاب عزّت است...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

خيلى كتابِ خوبى بود. باعث شد نظرم در مورد همه فكرهايى كه در مورد حجاب مى كردم برگردد...

اين كتاب نه تنها بر رفتار من، بلكه بر رفتار خانواده ام خيلى تأثير گذاشت. تا امروز فكر مى كردم حجاب واقعا اسارت است، امّا امروز فهميدم حجاب عزّت است.

از نويسنده اين كتاب ممنونم و همان طور كه يادآورى كرده اند، اينترنت و گوشى در صورتى مفيد و باارزش است كه از آن درست استفاده شود.

در هر صورت كتاب خيلى قشنگى بود. من امروز فهميدم

ص: 196

كه چقدر بايد در فكر اعمال خودم باشم، به نامحرم نگاه نكنم و با نامحرم حرف نزنم و ...

از مدير مدرسه، معلّم پرورشى و ... خيلى ممنونم كه اين كتاب را در اختيارمان قرار دادند... .

مشهد مقدس _ هنرستان حضرت حوّا عليهاالسلام

و. ه. _ ع. ى. 93-1392

نگاه به نامحرم از ديدگاه قرآن

قرآن مجيد:

اى پيامبر! به مردان با ايمان بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) بپوشند و پاكدامنى ورزند ... و به زنان با ايمان بگو: ديدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو بندند، پاكدامنى ورزيده و خود را (از خلاف و گناه) حفظ نمايند.(1)

ص: 197


1- _ سوره نور: آيه 31.

84-از كار كردن در خارج خانه خوددارى خواهم كرد

همسر خوبى براى شوهرم و مادرِ خوبى براى فرزندانم خواهم بود...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

با مطالعه اين كتاب به اين نتيجه رسيدم كه از نگاه به نامحرم و تماشاى برنامه هاى ورزشى خوددارى كنم، حجاب كامل يعنى چادر را كه بهترين و برترين حجاب است برگزينم. حياى خود را فداى تبليغات مسموم دشمنان به عنوان آزادى و تربيت روز نكنم.

اندام، چهره، ابرو و ديگر اعضاى بدنم را در معرضِ ديدِ نامحرم قرار ندهم. تكبّر، بُخل و ترس را جزء صفات ارزنده خود قرار دهم، امّا نه براى همسرم.

بدحجابى و شوخى با نامحرم را كنار بگذارم و با نامحرم در غيرِ مواردِ ضرورى صحبت نكنم.

ص: 198

در كوچه و خيابان از كنار مسير عبور كنم. از تلفن و رايانه به درستى استفاده كنم. تا حدّ امكان به آموختن علم بپردازم. پس از ازدواج از كار كردن در بيرون خانه خوددارى نموده و به تربيت فرزندان و خانه دارى پرداخته و همسر خوبى براى شوهرم و مادرِ خوبى براى فرزندانم باشم و هيچ گاه به خاطر اختلافات كوچك، زندگى ام را نابود نكنم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ف. ه. _ ب. ن. 93-1392

زن، مدير و قوامِ خانواده است

قوام خانواده به مادر است نه به پدر. اگر مادر در خانواده نباشد، صفا و صميميّت از خانواده مى رود.

مدرك گرفتن و كار در خارجِ خانه شخصيّت نيست. آموختنِ علم و دين، كمال و شخصيّت است. مرد ضامنِ تامين زندگى خانواده است.

ص: 199

85-اين كتاب تلنگر بزرگى براى ما بود

خواندنِ اين كتاب باعث شد حجابم را رعايت كنم و موهايم را بپوشانم تا از عذاب جهنّم درامان باشم ...

به نام خدا

اين كتاب اثرگذارى فوق العاده اى در اخلاق و رفتار من گذاشته است. هنگامى كه اين كتاب را به اتمام رساندم تحوّل عظيمى در من شكل گرفت.

با خود مى گفتم: آيا پروردگار گناهان مرا مى بخشد؟ آنگاه از خداوند خواستم توبه مرا بپذيرد؟ مرا ببخشد و مورد عفو خود قرارم دهد.

خواندن اين كتاب باعث شد من حجابم را رعايت كنم و موهايم را بپوشانم تا از عذاب آتش جهنّم در امان باشم.

اين كتاب تلنگر بزرگى براى ما بود كه فهميديم، حجاب

ص: 200

مايه سربلندى زنان و مردان است.

اميدوارم همه با رعايت حجاب و داشتن دل هاىِ پاك، زمينه را براى ظهور آقا و مولايمان امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف فراهم نمائيم، ان شاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

م. الف. ف. ى. 93-1392

يابن الحسن، آقا و مولايم!

آمد از غيبت تو، جان به لب منتظران

همه دادند زِ كف حوصله و طاقت خويش

بى رُخَت بسته به روى همه درهاى اميد

بگشا بر رُخِ احباب، در از رحمت خويش

روىِ دل سوى تو داريم به صد عجز و نياز

جز تو اِبراز نداريم به كس حاجتِ خويش

گرچه غرقيم به درياى گناهان ليكن

شرمساريم و خجالت زده از غفلت خويش

ص: 201

86-اين كتاب پاسخگوى بسيارى از سؤالات بى جوابم بود

وقتى صفحه آخر كتاب تمام شد، انگار تمام باورها و اعتقادات اشتباه من با بسته شدن اين كتاب بسته شد...

به نام خدا

هميشه از خودم مى پرسيدم كه حجاب چگونه مى تواند زن را از گناهان دور نگهدارد، در حالى كه حجاب باعث اسارت و عجزِ او در برابر خيلى از كارها مى شود؟! حجاب چگونه مى تواند از زن حفاظت كند در حالى كه حجاب مانعى براى انجام بسيارى از كارها مى باشد؟!

حجاب را فقط اسارتِ زن مى ديدم، تا روزى كه كتابى به نام «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» به دستم رسيد كه فكر مى كردم مى تواند پاسخگوى بسيارى از سؤالات بى جوابم باشد.

ص: 202

وقتى شروع كردم به خواندن آن، هدفم تنها قانع نشدنم براى رعايت حجاب بود. ولى وقتى شروع به خواندن كردم انگار پاسخ همه سؤالات بى جواب ذهنى ام رفع شده بود، چگونه؟ نمى دانم... و بالاخره صفحه آخر كتاب هم تمام شد، انگار تمام باورها و اعتقادات اشتباه من هم با بسته شدن كتاب بسته شد... اين كتاب جواب هايى به سؤالاتم داد كه هيچ جاى شك و ترديدى به جاى نگذاشت. همه كتاب را خوانده بودم، اطلاعاتم بيشتر شده بود. پس بايد تصميم درستى مى گرفتم. بعد از آن روز، حجاب من نه تنها اسارت من نبود، بلكه موجب عزّت و كرامتم شده بود. من از آن پس به حجاب خود افتخار مى كنم و به اعتقاداتى كه پيدا كردم ايمان بيشترى دارم و به كارهايم باور قلبى دارم و رفتارم طورى است كه امامان و پيشوايان دين به من آموخته اند و كارى انجام مى دهم كه آن عزيزان از من خواسته اند، ان شاءاللّه .

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ح. ه. - م. ى. 93-1392

ص: 203

87-حجاب، حافظ زيبايى انسان است

اگر بى حجابى موجب عزّت شود، پس حيوانات كه از هيچ پوششى برخوردار نيستند، متمدّن تر و باعزّت ترند ...

به نام خداوند آمرزنده مهربان

«اى زن به تو از فاطمه عليهاالسلام اين گونه خطاب است

ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است»

نويسنده در اين كتاب با بيانى شيوا و رسا كه درك آن براى همه آسان است، حجاب را به ما معرفى نموده است. من با خواندن حتّى بخشى از اين كتاب به اين نتيجه رسيدم كه عزّت و عظمت زن با رعايت حجاب حفظ مى شود.

برداشت خودم نيز اين است كه بى حجابى موجب عزّت و تمدّن زنان نمى شود، چرا كه اگر بى حجابى موجب عزّت شود، پس حيوانات كه از هيچ پوششى برخوردار نيستند،

ص: 204

متمدّن تر و باعزّت ترند.

از كتاب حجاب آموختم كه رفتار حضرت فاطمه عليهاالسلام الگوى ما در همه كارها (مخصوصا در حجاب) است.

پس از خواندن اين كتاب، تحت تأثير قرار گرفتم و با اينكه بى حجاب نيستم، امّا مى خواهم حجابم را بيشتر حفظ كنم تا از نگاه نامحرم و هوسرانان درامان باشم و شأن و منزلت من به عنوان يك دختر حفظ شود. زيرا من معتقدم كه خداوند ما انسان ها را حتما دوست دارد و براى حفظ زيبايى و شأن و منزلت ما، حجاب را بر ما واجب نموده است... اين كتاب براى نوجوانان و جوانان كه بيشتر در معرض آلودگى و فساد هستند ضرورى و لازم است، زيرا آنها در آستانه زندگى هستند و نسبتا روح پاكى دارند، پس مى تواند مطالب اين كتاب در آنان تأثيرگذار باشد. براى من كه اين گونه بود. عنوان كتاب تان اين بود: «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» و من يقين دارم كه حجاب عزّت است.

به اميد ظهور منجى بشريت...با تشكّر فراوان

مشهد مقدس _ دبيرستان شاهد نصرت

ب. ز. _ ق. ى. 93-1392

ص: 205

88-تصميم گرفتم گوش دادن به موزيك را ترك كنم

مادرم وقتى اين كتاب را خواند، خيلى زود تحت تأثير قرار گرفت ...

به نام خداوند بخشنده مهربان

وقتى من اين كتاب را از مدرسه گرفتم، فكر كردم لازم نيست آن را بخوانم و همه چيز را در مورد حجاب و عفاف مى دانم؛ زيرا فكر مى كردم كه حجاب فقط چادر پوشيدن است، امّا وقتى اين كتاب را خواندم، فهميدم كه حجاب تنها چادر پوشيدن نيست. مثلاً فهميدم كه دخترها از سنّ 6 سالگى نبايد با نامحرمان تماس داشته و يا به آنان دست بدهند.

و همچنين فهميدم كه گوش دادن به موزيك، چه گناهِ بزرگى است و من تصميم گرفتم كه كمتر به موزيك گوش كنم، تا به تدريج گوش دادن به موزيك را ترك كنم و خيلى

ص: 206

چيزهاىِ ديگر كه از اين كتاب ياد گرفتم و تصميم دارم كارهايى را كه بد است و من آنها را انجام مى دادم، ترك كنم و كارهايى كه خوب است و من آنها را انجام نمى دادم، انجام دهم.

مادرم هم وقتى اين كتاب را خواند، خيلى زود تحت تأثير قرار گرفت و خلاصه اين كتاب بر روى من و خانواده ام خيلى تأثير گذاشته است.

مشهد مقدس _ آموزشگاه عطيه 2

ه. ه. _ ف. ى. 93-1392

مجازات گوش دادن به موسيقى

امام رضا عليه السلام فرمود:

گوش دادن به صداى تارها (آلات موسيقى) از گناهان كبيره است (و خداوند وعده عذاب بر آن داده است).(1)

ص: 207


1- _ مستدرك الوسائل: 13/220.

89-سعى كنيم رفتار حضرت زهرا عليهاالسلام الگوى ما باشد

چرا مادران مؤمن و مسلمان در مورد حجاب و زيبايى هاى آن با فرزندان خود صحبت نمى كنند؟!

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

در اين كتاب توصيه هاى قرآن و احاديث خاندان رسالت عليهم السلام درباره حجاب مرد و زن يادآورى شده است و بيشتر به زنان و دختران توصيه شده است كه حجاب و عفّت خود را حفظ كنند و آن گوهر گرانبها را ارزان به نامحرم نفروشند، چرا كه زيبايى هاى زن فقط و فقط مخصوص يك نفر است و آن همسرِ زن است.

البتّه محارم ديگرى هم براى زنان هست، از جمله پدر، برادر، عمو، دايى و داماد كه ارتباط و اختلاط با آنان مى بايست عفيفانه، متين و در حدّ متعارف باشد.

ص: 208

در قرآن به زنان و مردان مؤمن توصيه شده كه بهترين و مؤثرترين روش براى حفظ عفّت شان، حفظ نگاه است، يعنى اگر ما بتوانيم نگاه هاى خود را كنترل كنيم، مى توانيم به سلامت خود و جامعه كمك زيادى بكنيم.

در برزخ و قيامت براى زنان و مردان بى حجاب و بى عفّت عذاب هاى سخت و دردناكى مهيّا شده كه حتّى فكر كردن به آن عذاب ها براى ما سخت و دردناك است.

از اين كتاب مى آموزيم كه تنها با حفظ حجابِ ظاهرى، مؤمن واقعى نيستيم، بلكه چشم، گوش و تمام اعضاء و جوارح ما بايد حجاب داشته باشند.

در اين كتاب به شيوه رفتارى و كيفيّت حجاب حضرت زهرا عليهاالسلام كه بهترين و برترين زنان عالم هستند اشاره شده كه با خواندن رفتار قشنگ آن بزرگوار، متوجه مى شويم كه خداوند چقدر براى زن، عزّت و ارزش قائل شده است.

و حتّى خداوند براى مردان نيز در برابر زنان وظايفى قرار داده است از جمله غيرت اسلامى كه مرد، زن را به حجاب و عفّت دعوت نموده و از حيثيت او حفاظت نمايد و

ص: 209

همچنين پروردگار دستور داده كه زن و مرد براى يكديگر مانند لباس باشند و عيوب يكديگر را بپوشانند و فقط براى يكديگر خود را آرايش و زينت كنند نه براى نامحرمان ...

و همچنين در اين كتاب يادآورى شده كه زنان مى توانند با خوب شوهردارى كردن به مقامات عالى حتّى به درجه شهدا برسند و همچنين در اين كتاب براى زنان الگوهاىِ دينى زيادى نام برده شده از جمله: حضرت زهرا عليهاالسلام و حضرت زينب عليهاالسلام و بانوان مكرّمه ديگر و در پايان به زنان و مردان مؤمن گفته شده است كه در انتخاب همسرِ باايمان و باتقوا و با ديانت اهميّت داده تا به زندگى موفق و سعادتمندى در دنيا و آخرت دست يابند.

نتيجه:

با خواندن اين كتاب متوجّه ارزش و جايگاه زن در جامعه اسلامى شدم. وقتى فهميدم كه خداوند چه عذاب هاى سخت و هولناكى براى بى حجاب ها و يا حتّى بدحجاب ها آماده كرده است، كمى ترس وجودم را فراگرفت. امّا وقتى فهميدم چه عذاب هايى براى گناه چشم و گناه

ص: 210

گوش و گناهان ديگر كه براى ما عادى شده است، در قيامت و برزخ وجود دارد، خيلى نگران شدم؛ چون بعضى از گناهان مانند نگاه كردن به نامحرم، نحوه راه رفتن زنان، شيوه سخن گفتن ها و ... براى خيلى از ماها معمولى و عادى شده است!

و وقتى متوجه شدم، تنها عذاب هاى اخروى نيست بلكه پروردگار براى سلامت و آرامش خودمان در اين دنيا، رعايت اين نكات را الزامى كرده، خجالت زده و شرمنده خداوندِ مهربان شدم. انگار خداوند دوست دارد ما را حتّى به زور هم كه شده بهشتى كند!

كمى با خودم فكر كردم كه چرا براى يك لحظه خوشى كه زودگذر هم هست، خداى مهربان را ناراحت كنيم؟! چرا بايد با بى حجابى، جامعه اسلامى خودمان را ناامن كنيم؟! چرا مادران مؤمن و مسلمان درباره حجاب و زيبايى هاى آن با فرزندان خود صحبت نمى كنند؟!

كاش مى توانستيم به اين آيات قرآن و احاديث ارزشمند عمل كنيم. اگر ما سعى كنيم، مى توانيم؛ خواستن توانستن است.

ص: 211

چرا ما سعى نمى كنيم مانند حضرت زهرا عليهاالسلام باشيم كه وقتى پيامبر صلى الله عليه و آله وسلم فرمودند: كارهاى خانه را فاطمه عليهاالسلامانجام دهد، آن بزرگوار از اينكه در خارج خانه نيست و با مردان ارتباط ندارد و مردها آن حضرت را نمى بينند، خوشحال مى شود.

كاش حضرت فاطمه عليهاالسلام دست نازنين خود را بر سر زنان و دختران جامعه ما مى كشيد تا باعفّت و باحجاب مى شدند. خدايا! كمك مان كن تا بتوانيم به دستورات قشنگ تو عمل كنيم. كمك مان كن تا بتوانيم تا لحظه مرگ، حجاب فاطمى و زينبى عليهماالسلام را حفظ كنيم، الهى آمين.

مشهد مقدس _ دبيرستان دخترانه نرجس عليهاالسلام

ن. ه. _ ه. ى. 93-1392

ص: 212

90-ما دخترانِ ايرانى باحفظ حجاب خود، دشمن را ناكام مى كنيم

پس از خواندن اين كتاب ارزشمند با چادر دوست شدم و با افتخار آن را به سر مى كنم و...

به نام خداى بخشنده مهربان

حجاب عزّت است يا اسارت؟!

شايد با توجّه به اين سؤال بعضى از دخترها فكر كنند، واقعا حجاب يك نوع اسارت است! امّا به نظر من، حجاب عزّت است ...

دشمنان، چشم به همين حجاب ما زنان و دخترانِ ايرانى دوخته اند و به گفته خودشان: تنها راه رسيدن به خواسته هايشان، فروپاشى حجاب است كه به دنبال آن به راحتى فساد و بى بندوبارى را در كشور اسلامى ما رواج داده اند!

ص: 213

امّا، ما دختران ايرانى مى توانيم با حفظ حجاب خود، آنها را در رسيدن به اهداف شان ناكام نماييم...

من با اينكه چادرى هستم امّا تا قبل از خواندن اين كتاب از اهميّت و اصالت چادر اطّلاعى نداشتم و صرفا آن را به عنوان يك عادت به سر مى كردم؛ امّا پس از آگاهى از مطالب اين كتاب ارزشمند و كمك گرفتن از آيات قرآن و احاديثِ زيباى اهل بيت عليهم السلام چادر را دوست دارم و با افتخار آن را به سر مى كنم و به خواهرهاى ديگرم نيز توصيه مى كنم كه از اين موهبت خدايى استفاده نمايند.

اى زن به تو از فاطمه عليهاالسلام اين گونه خطاب است

ارزنده ترين زينت زن حفظ حجاب است

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ز. الف. _ س. ى. 93-1392

ص: 214

91-نمى دانستم بعضى گناهان اين همه مجازات دارد!

اين كتاب براى بانوان جامعه ما لازم و ضرورى است تا بلكه تلنگر خورده شود و...

به نام پروردگار مهربان

پس از خواندن اين كتاب تصميم گرفتم هر شب همه گناهانى را كه در طول آن روز انجام داده ام يادداشت كنم و سعى كنم آن گناهان را انجام ندهم. واقعا نمى دانستم بعضى گناهان اين همه مجازات دارد.

اين كتاب براى بانوانِ جامعه ما لازم و ضرورى است تا بلكه تلنگر خورده شود و همه براى رسيدن به بهشتِ جاويدان تلاش كنيم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

م. م. - ن. ه. 93-1392

ص: 215

92-اين كتاب به ما آموخت كه باحجاب باشيم

يكى از دوستان مدرسه ام نيز خيلى بدحجاب بود، پس از خواندن اين كتاب باحجاب شد...

به نام خداى بخشنده مهربان

اين كتاب واقعا خيلى خوب بود و واقعا در من تأثيرگذار بود، حسّ عجيبى در من ايجاد كرد و به من آموخت كه رفتارم چگونه باشد تا دخترى باحجاب باشم.

يكى از دوستان مدرسه ام نيز خيلى بدحجاب بود، پس از خواندن اين كتاب باحجاب شد.

از اينكه اين كتاب را به من داده ايد واقعا ممنونم و از شما مى خواهم كتاب هاى ديگر در اين زمينه بنويسيد.

مشهد مقدس _ مدرسه سروقد

م. ه. _ م. ى. 93-1392

ص: 216

93-مى خواهم از جان بركفان حضرت زهرا عليهاالسلام باشم!

پس از خواندن اين كتاب به خاطر عذاب هاى گناهكاران، اشك هايم خودبه خود سرازير شد...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

ابتدا از نويسنده اين كتابِ ارزشمند و سپس از مربّيان مدرسه كه اين كتاب را در اختيار دختران و بانوان قرار دادند، تشكر مى كنم.

با خواندن اين كتاب حجابم را تغيير دادم و معتقد شدم كه حجاب مايه افتخار و موجب سربلندى و عزّت زنان و مردان است. اين كتاب، حجاب اصيل اسلامى را بازگو نموده و دختران و بانوان با داشتن اين گونه حجاب، نمونه كامل يك بانوىِ باحجاب و عفّت اسلامى خواهند شد.

پس از خواندن اين كتاب، به خاطر عذاب هاى هولناك

ص: 217

گناهكاران، اشكهايم خودبه خود سرازير شد و از درگاه بى كران پروردگار طلب مغفرت و آمرزش كردم.

من با تغييراتى كه در خودم ايجاد خواهم كرد، مى خواهم از جان بركفان حضرت زهرا عليهاالسلام باشم و با داشتن حجاب كامل از يارانِ پاك آن بزرگوار محسوب شوم، ان شاءاللّه .

با تشكر مجدّد از نويسنده كتاب، معاونين و مدير مدرسه.

مشهد مقدس _ كلاس 12/7

د. ر _ ك 93-1392

خودشان فرموده اند:

هر كس ما را دوست دارد (پس بايد برنامه عملى ما را الگوى خود قرار داده و) مانند ما عمل كند. از مسير وَرَع و پرهيزكارى كمك بگيرد، زيرا بهترين چيزى كه مى شود از آن كمك گرفت پرهيزگارى و اجتناب از گناه است.(1)

ص: 218


1- _ بحارالانوار: 1/92.

94-تصميم گرفتم، كارهاى گذشته ام را ترك كنم

به نمازم اهميّت نمى دادم، امّا از وقتى كه اين كتاب را مدرسه به من داد ...

به نام خدا

من قبل از اينكه اين كتاب را بخوانم، موهايم را بيرون مى گذاشتم، صورتم را آرايش مى كردم، به نامحرم نگاه مى كردم و بعضى اوقات هم با نامحرم صحبت مى كردم و شوخى و خنده مى نمودم و همچنين به نمازم اهميّت نمى دادم! امّا از وقتى كه اين كتاب را مدرسه در اختيارم گذاشت و مطالب آن را خواندم، تصميم گرفتم همه كارهاى گذشته ام را ترك كنم و از خداوند مهربان اطاعت كنم.

از كسانى كه اين كتاب را در اختيار ما قرار داده اند خيلى ممنونم.

مشهد مقدس _ مدرسه راهنمايى آهنچى

ز. الف. - ر . ى.

93-1392

ص: 198

95-حجابم به طور كامل تغيير كرد

مى خواهم مانند حضرت زهرا عليهاالسلام حجاب داشته باشم...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

وقتى كه اين كتاب را خواندم تأثير جدّى و مثبتى روى زندگى من گذاشت. حجابم به طور كامل تغيير كرد و باعث شد كه از اين به بعد بيشتر به اعمال و رفتارم توجّه كنم و مانند حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام حجاب داشته باشم.

گرچه مى دانم كه نمى توانم مثل آن بزرگوار باشم امّا اميدوارم اعمال و رفتارم به گونه اى باشد كه آن حضرت از من راضى باشد و در اين راه سعى و تلاش خواهم كرد.

خدايا به من كمك كن.

مشهد مقدس _ دبيرستان عطيه

الف. م. - غ. ن. 93-1392

ص: 220

96-ارزش چادر را فهميدم!

فكر مى كردم كه چادر فقط يك پارچه بلند و سياه است كه بايد با خود همراه داشت امّا ...

به نام خداوند مهربان

با مطالعه اين كتاب بيشتر متوجّه اطرافم شدم. با دنياى آخرت كه سرنوشت همه ماست آشنا شدم. و همچنين ياد گرفتم كه در آينده چگونه همسر و مادرى باشم.

من از اين كتاب ياد گرفتم كه زير بارانِ نگاه هاى هوس آلود و هرزه بايد چترِ حجاب را با خود همراه داشت.

راستش اوّل فكر مى كردم كه چادر فقط يك پارچه بلند و سياه است كه بايد با خود همراه داشت، ولى الآن از اهميّت چادر و فلسفه آن آگاه شدم.

مشهد مقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

ح. ه. - ن. ى. 93-1392

ص: 221

97-مادران و پدران! مواظب دختران شان باشند

ما بايد با پسران بازى نكنيم و حرف زياد با آنان نزنيم...

به نام خداوند مهربان

برداشت من از اين كتاب اين است كه ما بايد از نُه سالگى (و به فرموده امامان عليهم السلام از شش سالگى) حجاب را رعايت كنيم و پوشش اسلامى داشته باشيم و با پسران بازى نكنيم و حرف زياد نزنيم، چه آن پسرها فاميل باشند و يا غريبه و چه به سنّ تكليف رسيده باشند يا نرسيده باشند.

يك تذكّر به مادران و پدران مسلمان:

انسانهاى تهى از شرف و غيرت، برنامه هاى شومى براى ما تدارك ديده اند تا آينده مان سياه گرديده و يك عمر با بدنامى، سرافكندگى و شرمسارى زندگى كنيم!

ص: 222

مادران و پدران عزيز از شما مى خواهم كه مواظب ما دختران باشيد.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلمفرمودند:

پدرم ابراهيم عليه السلام غيرتمند بود و من از او غيرتمندترم.

خدا بينى مؤمنى را كه غيرت ندارد به خاك مى مالد (و او را ذليل خواهد نمود).

مشهد مقدس _ دبستان مهيار

س. ر. _ خ. س. پنجم ابتدايى 93-1392

ص: 223

98-تأثير اين كتاب غيرقابل توصيف است

اگر نظر شخصى من را در مورد اين كتاب بخواهيد، مى گويم: فوق العاده ترين كتابى است كه اين قدر تأثير بر روى انسان ها و خود من گذاشته است...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

تأثيرى كه اين كتاب بر من گذاشته است، تقريبا غيرِقابل توصيف و بازگوكردن است، زيرا حجاب يك ارزشِ معنوى است.

امّا اگر به اندك تأثيرى كه از اين كتاب گرفته ام اشاره كنم، اين است كه: خيلى از سؤالاتم را به كمك اين كتاب پاسخ گرفته ام. البتّه سؤالاتى منطقى با جواب هاى درست و صحيح و با ارائه دليل و شرحِ خوبى ها و بدى هايش.

و همچنين فلسفه حجاب را درك كرده و تا حدودى

ص: 224

فهميدم كه حجاب گوهر زنان را كه عفّت و عزّت آنان است حفظ مى كند و از تيرهاى زهرآگين شيطان در امان نگاه مى دارد.

و در كلام آخر: اگر نظرِ شخصى مرا درباره اين كتاب بخواهيد، مى گويم: فوق العاده ترين كتابى است كه اين قدر تأثير بر روى انسان ها و خود شخص من گذاشته است و باورهاى داشته در وجودم را استوار گردانده و قلبم را همراه با خود ساخته است.

«حجاب عزّت است نه اسارت!»

مشهدمقدس

دبيرستانوپيش دانشگاهىنرجس عليهاالسلام

ف. ه. _ ن. ى. 93-1392

ص: 225

99-بعضى از بانوان با خواندن اين كتاب، اشتغالِ در بيرون از منزل را ترك مى كنند

به نظر من اين كتاب بايد در تمامى مراكز آموزشى براى دختران و پسران پخش گردد...

به نام يكتا خداى بى همتا

با خواندن اين كتاب نتيجه مى گيريم كه: حجاب براى همه زنان و دختران لازم و ضرورى است و حجاب مانند صدفى است كه زنان و دختران را كه مانند مرواريد هستند، مراقبت مى كند. بعضى از زنان با خواندنِ اين كتاب و آثار شومِ اشتغال بانوان در بيرون از منزل، دچار تغيير و تحوّل عجيبى شده و اشتغالِ در بيرون از منزل را رها مى كنند و وقتِ خود را بيشتر صرف خانواده مى كنند و به تربيتِ فرزندان خود مشغول مى شوند.

ص: 226

من وقتى اين كتاب را مطالعه كردم، از گناه كردن و عذاب هاى خداوند ترسيدم و از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كرده و سعى كردم گناه نكنم و خود را اصلاح كنم.

به نظر من، اين كتاب بايد در تمامى مراكز آموزشى براى دختران و پسرانِ نوجوان پخش گردد تا ديگران نيز فرصت اصلاح خود را پيدا كنند.

با خواندنِ اين كتاب بعضى از نكته هايى مانند: چگونه راه رفتن، نگاه كردنِ به نامحرم، حدّ حرف زدن با نامحرم و ... را فراگرفتم. با واژه چادر و ارزش هاى آن آشنا شدم و دريافتم كه وقتى كه من و ديگر دختران چادر بپوشيم، خود را از نگاه هوس آلودِ برخى از مردان و پسرانى كه مانند گرگانى گرسنه به كمين مى نشينند در امان نگه مى داريم و آنها جرأت نمى كنند چشمان كثيف خود را به ما بدوزند و به گفتن حرف هاى زشت بپردازند.

من از پخش اين كتاب بسيار متشكرم و تأثيراتى كه بر من گذاشته بود را صادقانه نوشتم.

مشهدمقدس _ دبيرستان شهيد تديّن

الف. ء. _ ز. الف.

93-1392

ص: 227

100-دغدغه دلسوزانه دانش آموز 10 ساله

لطفا صداى ما را به گوش مسئولين برسانيد تا فكرى براى مقابله با بدحجابى و برنامه هاىِ تلويزيون بكنند...

بسم اللّه الرّحمن الرّحيم

با سلام و تشكّر ... به نظر من كتاب آموزنده «حجاب عزّت است يا اسارت؟!» بسيار كتابِ خوبى است ...

من از داستان هايى كه در كتاب نوشته شده بود درس گرفتم كه به هر كسى اعتماد نكنم و خام كسى نشوم. با حجاب و پوشش باشم و فقط در مواقع ضرورى از خانه بيرون بروم.

در ضمن خواهشى داشتم:

ما صداى مان به جايى نمى رسد، صداى ما را به گوش مسئولين برسانيد تا فكرى براى مقابله با بدحجابى و

ص: 228

برنامه هاى تلويزيون بكنند؛ چون تلويزيون عاملِ ترويج بدحجابى است.

در پايان از شما تشكّر مى كنم كه فرم نظرخواهى را در اختيار ما گذاشتيد تا نظرات مان را درباره اين كتاب اظهار كنيم.

موفق باشيد

مشهد مقدس _ دبستان مهيار

ى. ه. _ ع. ى. كلاس چهارم

93-1392

دخترم! اميدوارم، دلنوشته غم بار و دغدغه دلسوزانه ات مورد توجّه مسئولينِ امور تربيت قرار گرفته و قبل از اينكه وضعيّت نكبت بارِ كنونى بر شخصيّت و باورهاى دينى، اعتقادى، اخلاقى و رفتارى كودكان، نوجوانان و جوانان عزيزِ كشور اسلامى مان تأثير بيشترى داشته باشد، چاره جوئى مؤثرى نموده و بر وضعيت اسف بار حجاب و آسيب هاى اجتماعى و بعضى برنامه هاى مبتذل تلويزيون نظارت كامل داشته باشند.

ص: 229

خبر شادى بخش

پس از وصولِ نامه دلسوزانه دانش آموز 10 ساله، پدر اين نوجوان باايمان به دفتر نگارنده مراجعه نموده و با اعلام خبرِ مسرّت بخشِ خود، چنين اظهار كرد:

ما در خانه ماهواره داشتيم، امّا پس از ورودِ كتاب حجاب به منزل مان، دخترم تحت تأثير مطالبِ آن قرار گرفته و متحوّل گرديد.

يك روز با كمال تعجّب مشاهده كرديم، دخترم چادرش را پوشيد و به خانه مادربزرگش رفت و به ما اطلاع داد: هر وقت ماهواره را از خانه بيرون برديد من مراجعت مى كنم.

دخترم فرشته نجات بود و اين حركتِ خوب او باعث شد ماهواره از خانه ما بيرون رفته و ما از آسيب هاى خانمان سوز اين وسيله شيطانى براى هميشه راحت شويم. خداى را بر اين موهبت و عنايت سپاس دارم.

ص: 230

اكنون در تأييد عملكرد باارزش اين نونهالِ باايمان، اشاره كوتاهى _ به آسيب هاىِ مصيبت بارِ ماهواره بر خانواده و غفلت خانواده ها از پى آمدهاى تلخ اين وسيله شيطانى مى شود.

سه هزار شبكه ماهواره اى در كمين دين و اخلاق! دير بجنبيم، دين، فرهنگ و اخلاق جوانان با هم مى روند!

رئيس پليس امنيت استان (خراسان) با اشاره به تأثير شديدِ فيلم هاى ماهواره اى فارسى كه روىِ آنها هيچ گونه كنترلى وجود ندارد، عنوان مى كند:

ارتكاب جرائم جنسى و خشونت هايى كه منجر به قتل مى شود، اغلب تحت تأثير اين گونه فيلم ها بوده و مرتكبين آنها خود به اين تأثير اعتراف كرده اند!

به گفته وى، يكى از رويكردهاى ماهواره ها، كم كردن ارزشِ قيود مذهبى و اجتماعى است ...

وى با اشاره به اينكه، تماشاى ماهواره هاى فارسى تأثير اجتناب ناپذيرى بر تمامى گروه هاى سنّى به ويژه كودكان و نوجوانان دارد، عنوان مى كند:

ص: 231

ساده سازى و استاندارد كردنِ جرائم و خشونت از ديگر تأثيرات اين رسانه است، به گونه اى كه ماهواره هاى فارسى، زبان رفتارِ خشونت بار را ساده سازى و استاندارد كرده و سپس آنها را به عنوان بخشى از آداب و سنن روزمرّه وارد زندگى خانواده ها مى كنند.

وى اضافه مى كند:

ماهواره ها علاوه بر اينكه، فنون ارتكاب جرايم را آموزش مى دهند، جرايم را مهيّج و لذت بخش جلوه مى دهند ...(1)

اين خبر تأسّف بار را بخوانيد:

شبكه سوم تلويزيون، تاريخ 21/3/93 به نقل از سخنگوى قوّه قضائيه:

50 درصد از كسانى كه ازدواجشان منجر به طلاق گرديده (غير از آنها كه اظهار نكرده اند) بر اثر استفاده از برنامه هاى شبكه هاى ماهواره بوده!

ص: 232


1- _ روزنامه شهرآرا: 767 تاريخ 9/11/1390

آرى! وقتى كه برنامه هاى مبتذل و مستهجنِ ماهواره مخاطبينش را تنوع طلب مى نمايد، تأثير مخرّب آن فروپاشى كانون گرمِ خانواده ها و شيوع بى بندوبارى و فساد در جامعه است!

به فرمايش مولايمان اميرالمؤمنين عليه السلام توجّه فرمائيد:

هر ملتى كه درون خانه و كشور خود مورد هجوم و تجاوز دشمن قرار گرفته و هتك حرمت و شخصيّت شود، ذليل و خوار خواهد شد و چون شما سستى به خرج داده، در برابر تعرّض دشمن بى تفاوت گرديديد و خوارى و ذلّت را پذيرفتيد، دشمن پى درپى شما را مورد حمله و تجاوزِ بى رحمانه خود قرار داده و بر شما چيره شد ...(1)

خواننده عزيز!

شرح و تفصيل آسيب هاى ماهواره و ديگر نمايشگرها را در جلد سوم اين مجموعه بخوانيد.

ص: 233


1- _ نهج البلاغه، خطبه 27.

اميد آنكه، ملّت اسلام به خصوص مردم مسلمان و فداكار كشور عزيزمان به ويژه كودكان، نوجوانان و جوانان با پايبندى به دين و سنّت هاى اصيلِ اسلام و پشت پا زدن به تبليغات شيطانى دشمن، سعادت و نيك بختىِ دنيا و آخرتِ خود را تأمين نموده، عفّت، حجاب و استقلالِ مملكتِ اسلامى مان را به دشمن نسپارند.

در پايان، نسخه اصل 16 نامه از دلنوشته هاى ارزنده دانش آموزان عزيز به نظر خوانندگان مى رسد. اميدوارم دعاى خيرِ پدر مهربان، امام زمان عليه السلام شامل حال اين عزيزان و همه ما باشد.

والسلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته

مشهد مقدّس _ محمّد صادق ذبيحى

رمضان 1435 ه . ق.

تيرماه 1393

ص: 234

فهرست مطالب

پيشگفتار··· 6

1 _ خداوند دستور داده است: زن خود را در چادر بپوشاند··· 15

2 _ با خواندن اين كتاب همه حالاتِ روحى من عوض شد··· 20

3 _ زن بدون چادر امنيّت ندارد··· 22

4 _ با خواندن نماز به ياد خدا باشيم··· 25

5 _ محبّت هاىِ كاذب باعث نابودى دخترها مى شود··· 27

6 _ با خواندن عذاب هاى گناهكاران، روى به استغفار آوردم··· 29

7 _ خواهر 8 ساله ام درخواست چادر كرد··· 31

8 _ اسلام در راه آسايشِ انسان قدم برداشته است··· 33

9 _ حجاب در زندگى آينده ام تأثيرگذار است.··· 35

10 _ از اين به بعد هميشه چادرى خواهم بود··· 37

11 _ آسيب هاى كار زن در بيرون خانه از منافع آن بيشتر است··· 40

12 _ به خواسته هاى بُالهوسان «نه» بگوئيم··· 42

ص: 235

13 _ چادر نگهبان من است··· 45

14 _ من از خواندنِ اين كتاب به حقيقت متحوّل شدم··· 46

15 _ هميشه از حجاب و شرف خود دفاع مى كنم··· 48

16 _ به نامحرم نگاه نخواهم كرد··· 49

17 _ در راه مدرسه سر به زير هستم··· 51

18 _ نظرم در مورد شاغل بودنِ زن عوض شد··· 54

19 _ از نامحرم فاصله مى گيرم··· 55

20 _ به چادر و حجاب ايمان پيدا كردم··· 57

21 _ كار زن در خانه خيلى بهتر از كار در بيرون خانه است··· 59

22 _ براى هميشه مسيرم را عوض كردم··· 61

23 _ با آگاهى، جامه حيايت را سر كن··· 63

24 _ در اين بارانِ نگاه هاىِ مسموم، چترِ حجاب (چادر) را با خود برمى دارم!··· 65

25 _ مطالب اين كتاب را در زندگى ام پياده مى كنم··· 67

26 _ از مطالب اين كتاب، توشه راهى براى چند روزِ زندگانى برداريم··· 72

27 _ كوكِ روح··· 74

28 _ بهترين كتابى كه در عمرم خوانده بودم··· 77

29 _ اجازه نمى دهم كسى حتّى يك تار مويم را ببيند··· 79

30 _ با وضعيّتِ نادرست كنونى، جامعه در شُرُفِ نابودى است··· 81

ص: 236

31 _ استفاده بدون فرهنگ از تلفن همراه، زندگى ها را تباه كرده است··· 83

32 _ بهترين كار براى يك زن، كار كردن در خانه است··· 85

33 _ از خداوند طلب آمرزش كردم··· 87

34 _ چادر، بهترين و برترين نوعِ حجاب است··· 89

35 _ ساده زيستن زيباست··· 91

36 _ از پوشيدنِ مانتو، شلوار و چادر نازك خوددارى مى كنم··· 94

37 _ سعى مى كنم نمازم را در اوّل وقت بخوانم··· 96

38 _ از صميم قلب توبه كردم··· 98

39 _ حجاب، فرهنگ اسلامى كشورمان را حفظ مى كند!··· 100

40 _ زن، قلب تپنده خانه است··· 102

41 _ اين كتاب اثرات خوبى در من گذاشته است··· 105

42 _ بعد از خواندنِ اين كتاب تصميم بزرگى گرفتم··· 106

43 _ در راه مدرسه سرم را پائين انداخته و به راه خود ادامه مى دهم··· 108

44 _ چادر و حجاب حافظ من است··· 109

45 _ حجاب براى حفاظت زن از آسيب هوسرانان است··· 111

46 _ جنگِ بدون سلاح··· 114

47 _ حجاب محدوديت است براى چشمهاى شيطانى··· 116

48 _ تا هنگامى كه نفس مى كشم، حجابم را حفظ خواهم كرد··· 118

49 _ اين كتاب تحوّل عظيمى در من ايجاد كرد!··· 120

ص: 237

50 _ خداجون!··· 122

51 _ با حجاب و عزّت زندگى مى كنم··· 124

52 _ با آرايش و زينت به خارج از منزل نمى روم··· 127

53 _ اين كتاب زندگى مرا تغيير داد··· 130

54 _ زنِ باارزش، با تبليغات غربى ها، حجابش را كنار نمى گذارد··· 132

55 _ در وضعيت كنونى از اسلام، تنها نام آن باقى مانده··· 135

56 _ حجاب پاسخى منفى است به چشمان هرزه مردان بالهوس··· 137

57 _ اگر امروز چاره جوئى نشود، فردا خيلى دير است··· 139

58 _ از پوشيدن چادر خوشحالم··· 141

59 _ حقيقت زيباى چادر را پذيرفته ام··· 143

60 _ حجاب پوششى است كه زنان و دختران را از آسيب ها حفظ مى نمايد··· 145

61 _ حجابم را با همه وجود حفظ خواهم كرد··· 148

62 _ با خواندن اين كتاب از خواب 16 ساله بيدار شدم··· 150

63 _ اين كتاب شيرين تر از همه كتاب هايى است كه خوانده ام··· 152

64 _ زندگى ام را دوباره آغاز مى نمايم··· 153

65 _ چادر انسان را از شرّ انسان هاى هوس باز حفظ مى نمايد··· 155

66 _ به معجزات حجاب پى بردم··· 157

67 _ همه اعضاء بدن بايد حجاب داشته باشند··· 159

ص: 238

68 _ مى خواستم هنرپيشه سينما باشم، امّا.··· 161

69 _ در هيچ شرايطى چادر خود را كنار نمى گذارم··· 165

70 _ دخترى چادرى شدم··· 167

71 _ با حجاب خود ضربه اى بر دهان شيطان بزنيم··· 169

72 _ اين كتاب در خودم و پدر و مادرم تأثير داشته··· 172

73 _ با داشتن حجاب مزاحمتى پيش نخواهد آمد··· 174

74 _ الگويم را زندگىِ حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام قرار خواهم داد··· 176

75 _ حجاب عزّت، حيات، سربلندى و مؤفقيّت است··· 178

76 _ كشورهاى غربى سعى دارند جوانان ما را نابود كنند!··· 180

77 _ زن مى تواند با حجاب و پاكدامنى اش جامعه را اصلاح كند··· 182

78 _ كار زن در خانه، ثواب كار مجاهدان را دارد··· 186

79 _ برادرم! ناموست را حفظ كن··· 188

80 _ سعى مى كنم اصلاً گناهى انجام ندهم··· 190

81 _ اين كتاب بين دانشجويان كشور هم توزيع شود··· 192

82 _ اين كتاب را با شور و ذوق خواندم··· 194

83 _ اين كتاب بر رفتار خانواده ام نيز خيلى تأثير گذاشت··· 196

84 _ از كار كردن در خارج خانه خوددارى خواهم كرد··· 198

85 _ اين كتاب تلنگر بزرگى براى ما بود··· 200

86 _ اين كتاب پاسخگوى بسيارى از سؤالات بى جوابم بود··· 202

ص: 239

87 _ حجاب، حافظ زيبايى انسان است··· 204

88 _ تصميم گرفتم گوش دادن به موزيك را ترك كنم··· 206

89 _ سعى كنيم رفتار حضرت زهرا3 الگوى ما باشد··· 208

90 _ ما دخترانِ ايرانى با حفظ حجاب خود، دشمن را ناكام مى كنيم··· 213

91 _ نمى دانستم بعضى گناهان اين همه مجازات دارد!··· 215

92 _ اين كتاب به ما آموخت كه باحجاب باشيم··· 216

93 _ مى خواهم از جان بركفان حضرت زهرا عليهاالسلام باشم!··· 217

94 _ تصميم گرفتم، كارهاى گذشته ام را ترك كنم··· 219

95 _ حجابم به طور كامل تغيير كرد··· 220

96 _ ارزش چادر را فهميدم!··· 221

97 _ مادران و پدران! مواظب دختران شان باشند··· 222

98 _ تأثير اين كتاب غيرقابل توصيف است··· 224

99 _ بعضى از بانوان با خواندن اين كتاب، اشتغالِ در بيرون از منزل را ترك

مى كنند··· 226

100 _ دغدغه دلسوزانه دانش آموز 10 ساله··· 228

خبر شادى بخش··· 230

ص: 240

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109