حجاب عزت است يا اسارت؟! جلد 3

مشخصات کتاب

حجاب عزّت است يا اسارت؟! (3 )

سير تاريخى حجاب در ايران وجهان

تهاجم دشمن، تأثير تيغ دولبه فناورى

ماهواره، تلفن همراه، اينترنت، تلويزيون و...

بر زندگى نوجوانان، جوانان و جامعه اسلامى،

راه كار مبارزه با تكنولوژى بدون فرهنگ

سرشناسه: ذبیحی، محمد صادق

عنوان و پدیدآور: حجاب عزت است یا اسارت؟ !/ تهیه و تدوین محمد صادق ذبیحی.

مشخصات نشر: مشهد، پیام طوس، 1397.

مشخصات ظاهري: 6 جلد

شابک: 8 70 9928 964 978

یادداشت: فهرست نویسی بر اساس جلد چهارم، 1393.

یادداشت: ویراست قبلی: پیام طوس، 120) 1390ص.).

یادداشت: ج4 (چاپ دوم: 1393).

یادداشت: ج6 (چاپ اول: 1397 ) (فیپا).

یادداشت: کتابنامه.

موضوع: حجاب

Hijab (Islamic clothing) :

موضوع: حجاب احادیث

Hijab (Islamic clothing) -- Hadiths

موضوع: حجاب جنبه هاي قرآنی

Hijab (Islamic clothing) -- Qur'anic teaching

موضوع: محرم و نامحرم

Mahram and namahram*

رده بندي کنگره: ي 3 1390 ح 23 ذ/ BP 230/17

رده دیویی: 297/636

شماره کتابشناسی ملی: 4409559

ص: 1

اشاره

ذبيحى، محمّد صادق، گردآورنده

حجاب عزت است يا اسارت!! (3) نگاهى به آثار مثبت حجاب و مجازات ترويج بى حجابى از ديدگاه قرآن و سنت

تهيه و تدوين محمّد صادق ذبيحى. _ مشهد، پيام طوس، 1390.

208 ص.

شابك: 8-38-9928-964-978

فهرستنويسى براساس فيپا.

1. حجاب. 2. حجاب _ جنبه هاى دينى. 3. حجاب _ احاديث. 4. محرم و نامحرم.

الف. عنوان. 2 ح 2 ذ/17/230BP4831/297

نام كتاب:··· حجاب عزّت است يا اسارت؟! (3)

مؤلف:··· محمّد صادق ذبيحى

ناشر:··· انتشارات پيام طوس

تيراژ:··· 000/10 نسخه

نوبت چاپ:··· اوّل _ 1391

چاپ:··· چاپخانه بزرگ قرآن كريم

شابك:··· 8-38-9928-964-978

مركز پخش: خيابان آزادى _ بين چهارراه زرينه و راه آهن _ پلاك 96 _ انتشارات طوس

قيمت 2400 تومان

اجر و ثوابى كه از انتشار اين مجموعه عايد مى شود به محضر مقدس آقا و مولايم امام زمان عليه السلام اهدا مى گردد.

پاداش ارزنده آن عزيز را به روان پاك پدر بزرگوارم و مادر فقيده ام تقديم مى دارم.

ص: 2

اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ فِى هذِهِ السّاعَةِ وَ فِى كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّا وَ حافِظا وَ قائِدا وَ ناصِرا وَ دَلِيلاً و عَيْنَا حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعا وَ تُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.

هُوَ الْمُفَرَّجُ لِلْكَرُبِ عَنْ شيعَتِهَ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَ بَلاءِ طَويلٍ وَ جَزَعٍ وَ خُوفٍ

اكمال الدين: 1/288

آن بزرگوار (امام زمان ارواحنا فداه) گرفتارى شيعيان را پس از سختى شديد و بلائى طولانى و ترس و جزع، گشايش مى بخشد...

ص: 3

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

تمام اعمال نيك و همچنين جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر، همچون قطره اى است در برابر دريائى خروشان.(1).

و همچنين اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

خداوند به حضرت شعيب عليه السلام وحى فرمود:

من از قوم تو، صد هزار نفر را هلاك خواهم كرد، چهل هزار نفر از بدان و شصت هزار نفر از خوبان آنها را.

حضرت شعيب عليه السلام عرض كرد:

آن چهل هزار نفر را كه هلاك مى كنى جزء بدان هستند، چرا خوبان را هلاك مى كنى؟

خداوند فرمود:

آنها در برخورد با گناهكاران سستى كردن و به خاطر خشم و غضب من خشم ننمودند.(2).

ص: 4


1- _ وسائل الشيعه: 16/134.
2- _ بحارالانوار: 12/386.

پيشگفتار

پس از حمد و ستايش پروردگار و سلام و درود به پيشگاه پيامبر عاليقدر و خاندان عزيزش عليهم السلام ، خداى مهربان را شاكرم كه جلد اوّل اين كتاب مورد توجه و استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفته و در زمانى حدود سى ماه، بيست بار و با تيراژ دويست هزار جلد چاپ و منتشر گرديد و به لطف پروردگار و عنايت مولايمان امام زمان عليه السلام جلد دوم نيز با موفّقيت چشم گير چاپ و در اختيار مردم مسلمان قرار گرفت.

اين عنايت و موفّقيت ها از بركات و دعاىِ خير مولاى مهربان و پدرِ دلسوزمان امام زمانارواحنا فداه بوده و

ص: 5

همچنين نشانِ روشنى از فطرت پاك و شور و شوقِ مردم مسلمان به پذيرشِ حقايق اصيل و ارزنده دينى است.

تماس هاى پُرمهر و محبّت، تشويق و تحسين هاى حضورى، كتبى، تلفنى، اثرگذارى فراوان و تحوّل چشمگيرِ عملى در خوانندگان، حكايت از نياز جامعه اسلامى به معارف صحيح و بى پيرايه دين از يك سو و كم توجّهى متوليان تربيت و اخلاق به اين مهمّ دينى و اخلاقى و همچنين ضعف تبليغاتِ صحيح و بى تفاوتى جمعى مصلحت انديش از سوى ديگر دارد.

مصلحت انديشانى كه با تفسير به رأى و تفكّرات و توجيهاتِ سليقه اى خود به عرصه و حدود معارفِ دينى وارد شده و به خواست و ذوق شخصى خود احكام و مبانى دين را توجيهِ ناشايست نموده و به نام دين به جامعه اسلامى تحميل مى نمايند!

مسئله حجاب و پوشش را كه همچون نماز و روزه از ضروريات دين مى باشد و وجوب آن در آيات مختلفِ قرآن مجيد، احاديث اهل بيت عليهم السلام و فتاواى مراجع بزرگوار تقليد به طور صريح مطرح شده و شيوه و روش خاندان

ص: 6

رسالت عليهم السلام و بانوان مسلمان بوده و هست و همه اديان بر آن اتفاق دارند تحريف كرده و حدود و معيارهاى آن از جمله حريم گرفتن از نامحرم را بر اساس ذوق و خواسته خود وارونه جلوه داده و با كمال تأسف خواسته يا نخواسته دشمنان را در دست يابى به اهداف شومشان كه تضعيف ايمان و عقيده و شيوع فساد و گناه مى باشد يارى مى كنند!!

در صورتى كه تنها فقها و مراجع وارسته دينى كه توان استنباط و استخراجِ احكام شرع را از كتاب خدا و گفتار خاندان رسالت عليهم السلام دارند مى توانند در زمينه احكام و مبانى دين از جمله حجاب و معيارهاى آن اظهار نظر نموده و مسائل و احكام شرع را در اختيار مردم مسلمان قرار دهند.

در جلد اوّل و دوم اين كتاب براساس رسالت و مسئوليت خطير دينى و انجام وظيفه شرعى و به منظور دفاع از نواميس كشور عزيزمان و آگهى جامعه اسلامى از معارف صحيح اسلام، مطالبى دلسوزانه از دردمندى و فروپاشىِ اخلاق، عفّت، حياء، غيرت و حيثيّتِ مسلمانان، پرپر شدن جوانانِ اين مرز و بوم و غفلت و بى تفاوتى ملت اسلام با بيانى ساده، روشن و بدون محافظه كارى و مصلحت انديشى

ص: 7

و توجيهات سليقه اى بازگو گرديد.

اكنون پس از انتشار جلد اوّل و دوم كتاب، كتاب سوم تقديم مى گردد. در اين كتاب به يارى پروردگار و عنايتِ مولايمان امام زمان عليه السلام ، مشترك بودن مسئله حجاب و پوشش در اديان الهى و پايبندى همه اقوام و ملل به استفاده از چادر از قديم الايام و در قالب و شكل و رنگ هاى مختلف، در بيشتر مناطق جهان بازگو مى گردد، تا روشن شود كه مسئله حجاب و چادر اختصاص به دين اسلام و مردم مسلمان و يا كشور خاصى ندارد، بلكه مسئله همه اديان و اقوام جهان و بيشتر مردم دنيا بوده و هست.

سپس به سيرِ تاريخى حجاب و چادر در كشور اسلامى ايران از عصر باستان تا به امروز و همچنين مبارزه بى رحمانه دشمن در ادوار مختلف با پوشش و چادر اشاره مى گردد.

و همچنين آسيب و آفت هاىِ شبكه هاى مختلف رسانه اى، ماهواره، اينترنت، بازى هاى رايانه اى، سى دى هاى مبتذل، تلفن همراه و بعضى از برنامه هاى راديو، تلويزيون و... كه مهم ترين حربه هاى دشمن در ايجاد

ص: 8

بى عفّتى، بى حجابى و شيوعِ فساد و ناهنجارى مى باشد و دشمن نيروى جوان و فعّال مملكت را به آنها سرگرم نموده است، مورد تحقيق و بررسى قرار مى گيرد.

اين مطالب هشدار و اعلام خطرى است به مسئولين، اولياء و پدران و مادران تا آسيب ها و آفت هاىِ پيش روى فرزندان عزيزمان كه تعادل جامعه را به هم ريخته جدّى گرفته، به غفلت و بى تفاوتى خود خاتمه داده و با نگاهى عاطفى و غيرتمندانه از نواميس و پاره هاى تنمان حفاظت نماييم و قبل از اين كه جوانان عزيزمان ذليلانه و به طور كامل به كامِ فساد و گناه كشيده شوند و وقايع تأسف بارترى اتّفاق بيفتد و همه چيز در هم بپيچد و قبل از اين كه در سوگِ كامل اخلاق و حيثيت، غيرت، عفّت و حجاب بنشينيم، چاره انديشى نماييم.

از الگوبردارى و مدگرايى و وابستگىِ ذلّت بار غرب رها شده، به آموزه هاى دينى و رهنمودهاى دلسوزانه پيشوايان معصوم عليهم السلام روى آورده و به هويّت و فطرت پاك خدايى خويش بازگرديم.

اجازه ندهيم بيش از اين در نظام جامعه اسلامى و كشور

ص: 9

عزيزمان، اختلال و نابسامانى ايجاد گرديده و پايبندى هاى دينى و اخلاقى به كلّى از بين رفته و بنياد خانواده ها ويران و نابود گردد!

فروپاشى اخلاق و معنويت و شيوع فساد و بى بند و بارى را يك فاجعه، بحران سياه و هشدار تلقّى نموده و از حمله فرهنگى دشمن خيانتكار كه به مراتب خطرناك تر از حمله نظامى است، با همه نيرو و توان دفاع نماييم و براى لحظه اى بيانديشيم كه ما در ايران اسلامى كه مردم سلحشورش وارث خون هزاران شهيد در طول تاريخ هستند و افتخار پيروى از خاندان عزيز رسالت عليهم السلام را دارند زندگى مى كنيم، نه در يك كشور اروپايى!

ص: 10

1-پايبندى اديان الهى و اقوام و ملل دنيا

اشاره

به حجاب و چادر

مسئله حجاب و پوششِ بانوان، فرهنگِ مشترك همه اديان آسمانى و بيشتر اقوام و ملل دنياست و در آئين اسلام و اديان الهى استفاده از چادر به معنى خاص خود(1). براى زنان لازم و ضرورى بيان گرديده و همچنين لزوم استفاده از نقاب و روبند نيز مورد تأكيد قرار گرفته است.

تنها فرهنگ حيوانى غربى است كه برخلاف دستور صريح حضرت مسيح عليه السلام و همه اديان الهى و برخلاف فطرت و سرشت، برهنگى، بى عفّتى، جلوه گرى و اختلاط زن

ص: 11


1- _ پوشش گسترده و سرتاسرى با وسعت كافى كه بانوان در روى همه لباس هاى خود مى پوشند به گونه اى كه تمامى لباس ها، حجم و اندام، پستى و بلندى بدن و زيورآلات آنها را مى پوشاند.

و مرد را اشاعه داده است.

در اين قسمت از كتاب با بيان نمونه هاى مختصر از احكام صريح آيين هاى آسمانى و همچنين شواهدى از پايبندى هاى اقوام و ملل دنيا به چادر و حجاب، اهميت اين امر مهم را بازگو نموده تا روشن شود كه بى حجابى و برهنگى گروهى از زنان غيرمسلمان و همچنين بدپوششى و بدحجابى جمعى از زنان مسلمان غرب زده كنونى، مخالفت با فرهنگ و سنت هاى دينى و دستورات صريح كتاب هاى آسمانى و پيشوايان مذهبى بوده و پيروى از فرهنگ و تبليغات مسموم غرب مى باشد.

آيات قرآن مجيد و بيانات پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و معصومين عليهم السلام و همچنين فتاواى مراجع تقليد در مورد

حجاب و پوشش و معيارهاى آن از نظر اسلام و آسيب و آفت هاى بى حجابى و رفتار غيرعفيفانه برخى از بانوان در دو جلد اول و دوم اين كتاب به تفصيل بازگو گرديد.

و اما مرورى كوتاه به پوشش و حجاب در اديان مختلف:

ص: 12

حجاب و پوشش در آئين يهود

در دين يهود اگر زنى بدون پوشاندن سر در انظار ظاهر شود، شوهرش حق دارد او را بدون پرداخت مهريه طلاق دهد.(1).

در فقرات 14 و 15 كتاب مقدس تورات (روت) ماجراى «عروس يهود» را چنين بيان مى كند:

پس رخت بيوه گى را از خويشتن بيرون كرد، برقعى (روى بند، نقاب) پوشيد و خود را در چادرى پوشيده و به دروازه عينايم كه در راه تمنه است نشست...(2)..

چادر و حجاب در آئين مسيحيّت

براى زنان شرم آور است كه با سرِ برهنه در اماكن عمومى ظاهر شوند، پوشش گيسوىِ زنان اين معنى را به همراه دارد كه او زيباييش را تنها براى چشمانِ

ص: 13


1- _ حجاب و مديريت احساس: 61 به نقل از تاريخ تمدن ويل دورانت: 12 / 30.
2- _ حجاب برتر: 14

همسرش نگه داشته است(1)..

در ذيل فقره ششم كتاب مقدّس انجيل از زبان «شمايس

يونس» يكى از مفسّرين مشهورِ كتاب انجيل چنين آمده است:

علامت احترام زن آن است كه هميشه با چادر و روبند باشد تا نامحرم شمرده شود وگرنه در حكمِ زانيان (زناكنندگان) خواهد بود... پس حجاب براى زن واجب و لازم است كه هر كجا مى رود با چادر و روبند (پوشيه) باشد...(2).

حجاب و پوشش در آئين زرتشتيان

در كتاب «اوستا» كتاب مقدّس زرتشتيان اين گونه آمده

است:

همگى سر را مى پوشانيم و همگى به درگاه تو نماز

ص: 14


1- _ حجاب و مديريت احساس: 62 به نقل از انجيل سفر رسولان باب 18، آيه 18.
2- _ حجاب برتر: 16 به نقل از تفسير شمايس يونس.

مى كنيم(1)..

پوشش چادر در ميان رومانيان قديم

رومانيان كه دولت معظّمى داشتند و با همّت و عظيم بودند، در حجاب به قسمى اهتمام داشتند كه قابله ها و دايه ها هم از خانه بيرون نمى رفتند مگر با چادر و روى پوشيده و روى چادر هم عبايى بلند و سرتاسرى كه سر تا پا را بگيرد، مى انداختند طورى كه حجم آنها را هم نامحرم نبيند.(2).

چادر و حجاب در اقوام هندى

چنانچه فعلاً رسم زنان هند است، چادرشان طورى است كه آن را يكپارچه دوخته و به خود مى پوشانند و هيچ جايى از بدن، از چهره و كفّين، حتّى چشم را ظاهر نمى كنند، و بر روى چادر و محاذى چشم را مشبّك نموده كه به سبب آن توانند در مواقع خروج از خانه در

ص: 15


1- _ حجاب مديريت احساس: 61 به نقل از تاريخ ويل دورانت: 12/ 30
2- _ حجاب برتر: 20 به نقل از وسيلة العفاف شيخ يوسف نجفى گيلانى: 128.

طريق و مسلك حركت نمايند و به آن راه را مشاهده نمايند.(1).

چادر و حجاب اعراب و كشورهاى عربى

... زنان عرب از دو نوع پوشش استفاده مى كردند، يكى به صورت همان چادر اعراب و عباء امروزى است كه روبندى هم در قسمتِ جلوى آن دوخته مى شد و تنها چشم هاى زن از آن ديده مى شد، و اغلب اين چادرها به رنگى مشكى بودند. و نوع دوم عبايى بلند مثل عباى روحانيون فعلى است كه به همراه مقنعه بسيار بلندى تا نصف كمر زن مى رسيد و در كل دورنمايى همچون چادر داشت(2)..

چادر و پوشش در كشور تركيه

دويست سال پيش، يك بانوى انگليسى كه به تركيه سفر كرده بود چنين نوشته است:

ص: 16


1- _ همان: 21 به نقل از رسائل حجابيه، رسول جعفريان: 1 / 219.
2- _ همان: 22 به نقل از الملابس العربية الاسلامية فى العصر العباسى، دكتر صلاح الحسين العبيدى: 13، 30، 35، 39.

هيچ زنى از هرطبقه و مرتبه اى كه باشد مجاز نيست كه از خانه خود خارج شود، مگر اين كه يك روبند بر سر بياندازد كه جز چشمان او همه صورتش را بپوشاند و يك پارچه ديگر بر سرش بياندازد كه از پشت تا كمرش پايين بيايد و يك چادر عريض و گشاده بر روى اين لباس ها به سركند كه كلّيه بدنش مخفى باشد...(1).

حجاب در ايران باستان

هنگامى كه دختران كسرى به اسارت سپاه اسلام درآمدند، آنان را در مسجد رسول خدا صلى الله عليه و آله در مقابل خليفه دوم و مردم قرار دادند. اسيران در حالى در مقابل خليفه قرار گرفتند كه با پوشش و نقاب چهره خود را پوشانده بودند.

خليفه خواست صورت شهربانو دختر كسرى را بگشايد تا خريداران بيشتر با پولِ زيادترى پيدا شود.

شهربانو از برهنه كردن صورت خوددارى نموده و با زدن مشتى به دست خليفه، جدّ خود، پرويز را كه با پاره نمودن

ص: 17


1- _ همان: 26 به نقل از رسائل حجابيه، رسول جعفريان: 2 / 1263.

نامه رسول خدا صلى الله عليه و آله، زمينه اسارت و رويارويى او را با نامحرمان فراهم نموده بود، نفرين كرد.

خليفه كه تصور مى كرد شهربانو او را دشنام مى دهد، خشمناك شده و تصميم گرفت او را با تازيانه تنبيه نمايد.

اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: آرام باش اى خليفه و او را

نزن، او به زبان فارسى جدّ خود پرويز را دشنام مى دهد و با تو كارى ندارد. و سپس به خليفه فرمود: بزرگ زادگان، خريد و فروش نمى شوند، دختر كسرى خودش هركس را مى خواهد انتخاب كند و مهريه اش از بيت المال پرداخت شود.

دختر سعادتمند و خوشبخت كه خود را در انتخاب آزاد ديد، از ميان انبوه جمعيّت به سراغ نورچشم فاطمه، امام حسين عليهماالسلام آمد و آن بزرگوار را انتخاب نمود.

اميرالمؤمنين عليه السلام امر فرمود آن بانوى محترمه را به خانه برده و به همسرى فرزند عزيزش امام حسين عليه السلام درآمد و امام زين العابدين عليه السلام از اين بانوى مجلّله متولّد گرديد(1)..

ص: 18


1- _ رياحين الشريعه: 3 / 13 و 14.

و بدين ترتيب، دختر كسرى پادشاه مجوسى در سايه رعايت حجاب و عفت و پاسدارى از حيثيت و كيان خود، افتخار تشرّف به دين اسلام و همسرى امام حسين عليه السلام و مادرى امام سجاد عليه السلام را پيدا كرد.

و بالاخره مسئله حجاب و چادر و احياناً پوشاندن چهره در همه اديان و اقوام، معمول و مرسوم بوده و حتى به گفته جرجى زيدان (دانشمند بزرگ مسيحى) پوشاندن بدن به وسيله چادر و روسرى و نقاب و امثال آن، قبل از اسلام و حتى پيش از دين مسيح عليه السلام بوده است... و تا به امروز هم آثار حجاب در اروپا باقى است(1)..

و نمونه آن، راهبه هاى مسيحى مى باشند كه با تقيّد به حجاب و پوشش، اندام خود را تا حدّى از نگاه نامحرمان حفظ مى نمايند.

ص: 19


1- _ بهشت جوانان: 282 به نقل از: ويل دورانت تاريخ تمدن: 3 / 63.

ص: 20

2-سير تاريخى حجاب و چادر در ايران

اشاره

چادر و پوشش و همچنين حجابهاى خاصى همچون «نقاب و روبند» بيش از هر منطقه و جامعه اى در كشور ايران از همان عصر باستان مورد استفاده زنان ايرانى بوده تا آنجا كه بعضى از مورخين گمان كرده اند كه چادر و نقاب از اين كشور به تدريج وارد جوامع ديگر شده است(1)..

ماجراى حجاب و پوشش صورت دختران كسرى (پادشاه ساسانى) و جلوگيرى از نگاه نامحرمان به چهره شان، نمونه اى از پايبندى زنان ايرانى به حجاب و پوشش چهره در دوران قبل از اسلام مى باشد كه به آن اشاره شد.

البته مسئله سابقه طولانى حجاب و چادر در ايران بدان معنا نيست كه همه زنان ايرانى در طول تاريخ، چادر و نقاب

ص: 21


1- _ حجاب برتر: 32

داشته اند، بلكه منظور آن است كه غالب زنان ايرانى از چادر و روبند استفاده مى كرده اند.

اما سابقه بسيار دور مسئله حجاب و چادر زنان ايرانى و ارتباط آن با آيات و روايات و گفتار فقها و مراجع تقليد و همچنين اديان مختلفِ قبل از اسلام، با آن همه اسناد و مدارك محكم چيزى نيست كه قابل انكار باشد تا گروهى مغرض و مريض به خصوص در دهه هاى اخير و مخصوصاً در عصر حاضر اين سنت اصيل را كه حافظ عفت و حيثيّت بانوان مى باشد مورد تاخت و تاز بى رحمانه خود قرار داده و با ايجاد شبهه و تبليغات مسموم، چادر و حجاب را مربوط به دوران قاجاريّه دانسته و ارتباط آن را به دين و مذهب انكار نمايند!

اين گروهِ بيمار كه متأسفانه گاهى هم افراد به ظاهر مذهبى هستند و هدفى جز ترويج فساد و بى عفّتى و خيانتِ به كشور ندارند، هيچگونه تحصيل علمى و اطلاعات و مطالعات تاريخى نداشته و يا افرادى معاند و مغرض و وابسته به دشمن و استعمار هستند.

در اين تحقيق مختصر با بازگو نمودن شواهد و مدارك

ص: 22

روشن و مستند از اصالت و سابقه طولانى چادر و حجاب از دوران بسيار دور و قرون پس از آن به خصوص چند قرن اخير تا به امروز، ثابت خواهد گرديد كه مسئله چادر و حجاب، نه تنها مربوط به دوره قاجاريه نبوده بلكه در اين دوره، مبارزه با حجاب از ناحيه دشمنان آغاز شده و در امتداد آن توطئه ها و تبليغات شديدترى بر عليه چادر انجام شده است.

اين گزارشات را بخوانيد:

چادر و حجاب در ايران باستان

«در زمان ايران باستان، به تصاويرى از بانوان ايرانى بر مى خوريم كه علاوه بر لباس، بدنِ خود را با چادرى كه شبيه به چادر زن امروزِ ايران است مى پوشاندند.»(1).

«زنان عهد هخامنشى و اشكانى، عموماً چادر بر سر داشته و پيراهن هاى بلندى كه تا مچ پاى آنان را مى پوشانده به تن مى كرده اند.»(2).

ص: 23


1- _ حجاب برتر: 34 به نقل از روزنامه ايران شماره 1627.
2- _ همان: 34 به نقل از فرهنگ برهنگى، برهنگى فرهنگى، حداد عادل:25.

حجاب و چادر در دوران صفويه

آدام اولئاريوس در زمان شاه صفى صفوى، از ايران ديدار مى كند و وضع پوشش زنان ايرانى را چنين توصيف مى كند:

زنان موقعى كه از خانه خارج مى شوند، چهره خودشان را نشان مردان نمى دهند، بلكه چادرى سفيد روى سر مى اندازند كه تمام بدن آنها را تا مچ پا مى پوشاند و فقط در جلوى صورت، شكاف كوچكى دارد كه از آن شكاف به زحمت جلوى خود را مى توانند ببينند و چه بسا چهره هاى زيبايى كه با لباس هاى محقّرانه، و چهره هاى زشتى كه با لباس هاى مجلّل و فريبنده زير اين چادرها مخفى اند و انسان نمى تواند بفهمد در پسِ اين چادر چه قيافه اى نهفته است.(1).

تاورنيه در سفرنامه خود از دوران صفويه چنين مى نويسد:

زنان خود را در ايران به احدى غير از شوهر خود نشان نمى دهند. وقتى به حمام عمومى مى روند، در چادرى

ص: 24


1- _ همان به نقل از سفرنامه آدام اولئاريوس: 644.

سر تا پاى خود را مستور مى نمايند كه فقط در محاذات چشم، دو سوراخ دارد كه پيش پاى خود را بتوانند ببينند.(1).

حجاب و چادر در دوران فتحعلى شاه قاجار

دروويل كه در زمان فتحعلى شاه به ايران سفر كرده در سفرنامه خود مى نويسد:

زن ها به هنگام خروجِ از خانه خود را با چادر مى پوشانند، چادر از قماش نخى سفيد دوخته شده و دامن آن گرد است. با قيطانى چادر را بر سر و گردن محكم كرده و صورت را با پارچه اى به نام روبند مى پوشانند... زنانِ مردم عادى كه زندگى عارى از تكلّف دارند، چادرهايى تنگ كرباسى كه راه راه آبى و سفيد دارد بر سر انداخته و با يك دست آنها را جمع و با دست ديگر صورت خود را مى پوشانند. در اين حال فقط جلو چشمشان كمى باز مى ماند. ولى به هنگام برخورد با يك مرد بيگانه فوراً طورى روى خود را

ص: 25


1- _ همان به نقل از سفرنامه تاورنيه: 627.

مى گيرند كه ديدن ريزى و درشتى چشم و يا رنگ آن غير ممكن مى شود.(1).

حجاب و چادر در دوران محمّد شاه قاجار

در اين دوره از سلطنت قاجاريه، هرچند به تدريج استعمار تهاجم فرهنگى خود را آغاز نموده و اندك اندك سياست هاى آنها تأثيرگذار مى شد، اما چون مسئله حجاب و كيفيّت پوشش در ايران اساسى و ريشه دار بود، فرهنگ دشمن در مورد چادر و حجاب زنان ايرانى قابل توجه نبود.

اوژن فلاندن مشاهدات خود را در زمان محمد شاه چنين مى نويسد:

زنان ايرانى از منزل كم خارج مى شوند، در كوچه ها هم، با چادرى كه سرتا پايشان را مستور مى كند مى آيند و غير ممكن است كسى صورت آنها را ببيند. به روى سر، پارچه سفيدى مى اندازند كه در مقابل چشمان، چندين شبكه دارد و با آن شبكه ها، جلو خود را مى بينند و غيرممكن است بگذارند چشم نامحرمى به صورتشان

ص: 26


1- _ همان به نقل از سفرنامه دروويل: 5.

بيفتد.(1).

وضعيت حجاب و چادر در زمان ناصرالدين شاه قاجار تا پايان دوره قاجاريه

همان طور كه بازگو شد، در زمانِ سلطنت محمد شاه قاجار، استعمار به تدريج تهاجم فرهنگى خود را در كشور اسلامى ايران آغاز نموده و پس از آن در دوران ناصرالدين شاه، مظفرالدين شاه، محمد على شاه (دوره مشروطيت) و احمد شاه آخرين پادشاه قاجار، علاوه بر ادامه و گسترش تبليغات فرهنگى دشمن، ارتباط بين ايرانيان و اروپائيان نيز شروع گرديد.

فرنگى ها به منظور تسلط بر كشورهاى اسلامى، على الخصوص كشور ايران و چپاول درآمد و سرمايه و بازار مسلمانان، سعى در ترويجِ فرهنگ مبتذلِ غربى و تضعيف سنّت و فرهنگ اسلامى نمودند.

دشمنان در راستاى رسيدن به اهداف شوم خود با تشكيل تعدادى مدارس جديد و برگزارى محافل و مجالس

ص: 27


1- _ همان به نقل از سفرنامه اوژن فلاندن: 67.

آلوده گروهى از دختران را از پشت پرده عفت بيرون آورده و آداب و رسوم و پوشش غربى و اروپايى را در اذهان آنان جلوه داده و جايگزين سنّت و پوشش اسلامى نمودند.

تا آنجا كه پاره اى از دخترانى كه در كوچه و بازار با پوشش و چادر رفت و آمد داشتند، با روىِ باز در كلاس حاضر مى شدند.

اما با همه تلاش هايى كه در اين دوران به منظور فروپاشى حجاب و عفاف و پايبندى هاى دينى بانوان صورت مى گرفت، به دليل استحكام اعتقادات و ريشه دار بودنِ سنّت هاى مذهبى، تلاش و تبليغات دشمنان تأثير چندانى در زنان و دختران ايرانى نداشته و زنان و دختران مسلمان در اين دوران نيز همچون زمان هاى سابق با آزادى كامل، چادر و نقاب را مورد استفاده قرار مى دادند.

اين گزارش ها را بخوانيد:

يوشيدا ماساهارى سفير وقت ژاپن در ايران مى نويسد:

زن ها چادرى به سر مى كردند كه از سرتا پايشان را مى پوشاند و فقط چشم ها از پشت روبند تورى كه زير چادر به صورت انداخته بودند، پنجره اى به بيرون

ص: 28

داشت... در چند ماهى كه ما اينجا بوديم هرگز زنى رويش را به ما ننمود و نتوانستيم صورت زن ها را بى حجاب و چادر ببينيم.(1).

كنت دوگوبينو در سفرنامه خود مى نويسد:

زن ها در بيرون خانه به طور يكسان خودشان را در چادرهاى وال، چيت و به ندرت ابريشمى به رنگ آبى تيره پيچيده اند كه سرتا پايشان را مى پوشاند و صورتشان را با قطعه اى پارچه سفيد كه زير چادر، پشت سرشان بسته مى شود و از جلو تا روى زمين مى افتد، محكم پوشانده اند كه ديدن حتى حدس زدن چهره هايشان را غيرممكن مى سازد. آنها يك شلوار گشاد كه وظيفه دامن را انجام مى دهد مى پوشند و آن هم فقط در موقع خارج شدن از خانه.(2).

بنجامين آمريكايى تصويرى از يك تكيه شبيه خوانى را

ارائه مى دهد كه در آن زنان ايرانى مشغول نگاه كردن به شبيه خوانى و عزادارى ماه محرم هستند و آنگاه چنين

ص: 29


1- _ حجاب برتر: 45 به نقل از سفرنامه يوشيدا ماساهارو: 176.
2- _ همان: 46 به نقل از سفرنامه كنت دوگوبينو: 404.

توصيف مى كند:

خيلى تماشا داشت كه در تمام دايره تكيه چهارهزار سرِ سفيد و چادر ديده مى شد، بدون اين كه صورت يك نفر زن ديده شود. گمان نكنيد كه اگر بانوان ايرانى مى خواستند روبند را قدرى تغيير دهند نمى توانستند، اين طور نيست، و در هيچ مملكتى زن ها آن قدر نفوذ و اعتبار ندارند كه در ايران، ولى از طفوليّت آموخته اند كه اقتضاى ديندارى اين است كه زن صورت خود را از مرد پوشيده دارد و تا در زن حسّ عصمت باقى است، اين اعتقاد هم باقى است.(1).

تشديد مبارزه استعمار با چادر و حجاب

استعمارگران كه تقيّد و پايبندى شديد مذهبىِ زنان ايرانى به چادر و حجاب را مانع نفوذ و تسلط خود بر كشور اسلامى ايران مى ديدند به مبارزه خود برعليه چادر و حجاب شدّت بخشيدند تا زنان ايرانى به بى حجابى و رهاكردن چادر مشتاق شوند.

ص: 30


1- _ همان: 46 به نقل از ايران و ايرانيان بنجامين: 122 و 140 و .445

در دوران احمد شاه قاجار، اقدامات عملى شديدى براى رفع حجاب و از ميان برداشتن چادرِ زنان ايرانى آغاز گرديد.

نويسندگان و گويندگان غرب زده، تبليغات و سخنرانى هاى علنى عليه حجاب و چادر انجام داده، نيرومندى دولت هاى غرب و اختراعات و اكتشافات آنان را به رخ مردم ايران كشيده و پايبندى ايرانيان را به اعتقادات دينى و حجاب و چادر عامل عقب ماندگى و محروميت از پيشرفت هاى علمى معرفى كردند.

گروهى از زنان و مردان خودباخته كه عمدتاً از قشر مرفه و وابسته به دولت بودند، تحت تأثير تبليغات فريبنده دشمنان قرار گرفته، گمان كردند كه اگر زنان ايرانى آزادى يافته و از قيد چادر و حجاب رهايى يابند، كشورشان پيشرفت كرده و مردم ايران نيز مانند مردم اروپا به اختراعات و اكتشافات دست خواهند يافت.

از اين رو اين گروه گرفتارِ دامِ استعمار غرب شده و با رفتارهاى غير اخلاقى خود، زمينه را براى اقداماتِ خشونت آميز رضاخان پهلوى و كشفِ حجاب اجبارى آماده كردند.

ص: 31

اما خوشبختانه رفتار اين گروه اندك تأثير چندانى در سطح عموم كه به حجاب و چادر معتقد و پايبند بودند نداشته و اكثر دختران و زنان همچنان مقيّد به استفاده از حجاب كامل و پوشيدنِ چادر و روبند بوده و زنان فريب خورده را مورد سرزنش و تمسخر قرار مى دادند.(1).

اين گزارش ها را بخوانيد:

مريت هاكس از جمله كسانى است كه در سال 1311 (قبل از كشف حجاب) به عنوان كارشناس جهت مطالعه اوضاع ايران در زمينه مبارزه با حجاب به اين كشور سفر نموده بود. وى پس از بررسى اوضاع كشور ايران در بخشى از گزارش هاى خود به مقامات مافوقش چنين مى نويسد:

تقريباً تمام زنان ايرانى، چادرى سياه به سردارند كه پوششى است بلند از ابريشم يا نخ... زنان اقشارِ مقيّد به علاوه چادر از روبند نيز استفاده مى كنند... هيچ يك از زنان عشايرى چادر نمى پوشند... زنان بوشهر محافظه كارترند و روبند سياه مى پوشند و حتى چشمان

ص: 32


1- _ همان: 53.

خود را نيز مى پوشانند.(1).

كشف حجاب اجبارى، تجددگرايى غربى

به وسيله رضاخان

خلاصه گفتار دكتر ابراهيم فياض، عضو هيئت علمى دانشگاه تهران:

«در ايران از سال 1923 ميلادى (1314 شمسى) كه رضاخان به قدرت رسيد، مسئله تجدّدگرايى، آزادى جنسى و كشف حجاب شروع شد.»

«اقدامات رضاخان در آن زمان تنها كشف حجاب نبود، بلكه يكپارچه سازى لباس ايرانيان هم بود. او تلاش مى كرد يك نوع پوشش غربى را براى زنان و مردان به وجود آورد، يعنى يكپارچه سازى زنان به همراه بى حجاب كردن آنها و در مردان هم پوشيدن كت و شلوار و كلاه شاپو گذاشتن، بزرگترين خيانت ملى رضاخان در تغيير لباس مردم بود.»

«لباس هاى سنّتى ايرانيان را كه با آب و هوا و شرايط محيطى همسو و هماهنگ شده بودند، نابود كرد و لباسى را

ص: 33


1- _ همان: 54 به نقل از اروپايى ها و لباس ايرانيان: 276.پ

كه با محيط و آب و هوا و فرهنگ ما تناسب نداشت، بر مردم تحميل كرد.» «اين كار چقدر امراضِ جسمى و روانى به وجود آورد، مانند بيمارى هاى قارچى كه در شرايط آب و هواى گرم و با پوشيدن كت و شلوارهاى گرم پديد آمدند. و همچنين مردم را وابسته به غرب كرد كه مُد لباس و كت و شلوار مى بايست از اروپا وارد مى شد!»

رضاخان، پايه گذار اشتغال بانوان

و فروپاشى خانواده ها

«رضاخان به موازات كشف حجاب و يك پارچه سازى لباس، مسئله مدرن سازى جنسى و اقتصادى را نيز به وجود آورد، به اين معنا كه زنان بايد مانند مردان در بخش هاى اقتصادى فعاليت كنند تا خانواده رها شود و از بين برود.»

«سياست اين بود كه زن و مرد، هردو بايد كار كنند. رضاشاه در سخنرانى هايش مى گفت: مى خواهيم زن را مانند مرد به سرِ كار بياوريم تا زن هم كار كند و تنها مادر نباشد و دوشادوش مرد در بيرون از خانه كار كند.»

«و چون زن نمى توانست با لباس هاى سنّتى در بيرون

ص: 34

خانه و محلّ كار مانند مرد كار كند، ناگزير بايد لباسش عوض و تاحدودى برهنه شود تا روابط جنسى هم آزاد شود...!»

«رضاخان تفكّرش اين بود كه: زن برهنه شود تا مختص به يك مرد نباشد تا بتواند در محل كار راحت باشد و در مسائل جنسى آزادانه با مردهاى ديگر رابطه برقرار كند!»

«با به وجود آوردن چنين وضعيّتى، زن ايرانى كارمندِ رضاخان مانند زن اروپايى يك انسان اقتصادىِ فرنگى بود كه در سازمان هاى شاهنشاهى و جاهاى ديگر، به شدت خود انگارى جنسى بالايى داشت! و تا آن حد محرّك بود كه از اروپايى ها هم جلو افتاده بود و اين را يك نوع تجدد مى دانست...!»

بازگشت به دين و سنّت الهى

«در سال 1320 (بر اثر مقابله شجاعانه زنان و مردان مسلمان با مزدوران سفّاك رضاخان و دادن هزاران شهيد) پس از كودتاى 28 مرداد، دوران 6 ساله كشف حجاب با خروج مفتضحانه رضاشاه از كشور پايان يافته و وضعيت حجاب و عفاف از حالت بحرانى خود خارج گرديد.»

ص: 35

تجددگرايى جنسى در وضعيت كنونى

عضو هيئت علمى دانشگاه تهران اضافه مى كند:

«تجددگرايى جنسى هنوز هست، زن ها دنبال كار اقتصادى هستند و براى اين كار مجبورند كه به فرمان كارفرما رفتار كنند، تا زمانى كه تجددگرايى جنسى هست، وضعيّت درست نمى شود.» «تجددگرايى اقتصادى، يعنى زن از خانه خارج شود و دوشادوش مرد كار كند و در نتيجه در مسير كار و در اداره، مشكلات فراوانى مى تواند به وجود بيايد». (همان تفكّر رضاخانى و استعمار غرب)

«اگر در جامعه اى قرار شد كه زن و مرد باهم كار كنند، تجددگرايى جنسى به وجود مى آيد، معضلى كه اكنون در جامعه ما به وجود آمده و عفاف و حجاب در اداراتِ دولتى رعايت نمى شود.»

«در اين شرايط اگر زن بخواهد كنار مرد كار كند، بدون تجددگرايى جنسى و بى حجابى نمى تواند كار كند.»

ص: 36

چه بايد كرد؟

«بايد به يك نوع غيرتجددگرايى اقتصادى روبياوريم و در فكر اقتصاد خانواده محور باشيم، راه حل معضلات در تجددگرايى اقتصادى نيست، بلكه بايد به دنبال برگشت خانواده باشيم. اگر خانواده به شكل قبلى برگردد و زن مختص به شوهرش باشد، دوباره حجاب و عفاف برمى گردد.» «اكنون مردان بى كار هستند و زنان سركار مى روند و شاغل هستند. چه كسى تشكيل خانواده مى دهد؟! مرد تشكيل خانواده مى دهد. اين مرد است كه به خواستگارى مى رود، اما مردى كه پيشه اى ندارد، چگونه مى تواند ازدواج كند؟ زنى كه شغل نداشته باشد، مى تواند ازدواج كند، اما اگر مرد بى كار باشد، نمى تواند ازدواج كند، در نتيجه حتى خانم هايى كه سركار هستند مجرد باقى مى مانند و اين مسئله اكنون به معضل بزرگى تبديل شده است!»

«نمونه اش، مهندسان و پزشكان زنى هستند كه با وجود سن بالا هنوز مجرد هستند. بيشتر خانم هايى كه سنّشان بالاست و هنوز مجرد مى باشند، تحصيل كرده هستند.»

«خانمى كه مهندس و پزشك است با مردى كه

ص: 37

تحصيلات بالايى ندارد، ازدواج نمى كند. اما برعكس آن، امكان پذير است. خانمى كه در رشته اى متخصص است به دنبال شوهرى است كه فوق تخصص باشد كه اين امكان برايش وجود ندارد، چون مرد متخصص هم دنبال زن خانه دار مى گردد، كسى كه در خانه به فرزندان و خانواده برسد، چون شوهر كه تمام وقت را در خارج خانه است، بايد كسى به فرزندان و مسايل خانه رسيدگى كند. وقتى شوهر به خانه برمى گردد، زن در خانه باشد، نه اين كه او هم خانه نباشد، در نتيجه با سواد بالا، كمتر ازدواج مى كنند...»(1).

ص: 38


1- _ نوروزنامه روزنامه قدس، فروردين 1391: 18 و 19.

3-بازگشت به جاهليّت دوران نكبت بار رضاخانى

اشاره

فرنگى ها، مسئله كشف حجاب و اختلاط زن و مرد را به وسيله رضاخان با تهديد و خشونت بر مردم مسلمان تحميل كردند، اما بر اثر مقاومت مردم فداكار و باايمان توطئه هاى شومشان نقش برآب شده و اكثريّت زنان مسلمان از حجاب و چادر و عفت خود دفاع نموده، حاضر شدند جان خود را فدا كنند، كفن بپوشند اما لباس غربى نپوشند.

دشمن كه اجراى اهداف خود را به صورت تهديد و خشونت ممكن نديد، پس از شكست مفتضحانه، سياست اجراى مقابله مزوّرانه و تدريجى را به كار گرفت!

در دوران محمدرضا پهلوى، فساد، بى بندوبارى، بى حجابى و مفاسد اخلاقى تندى را در سطح كشور به خصوص در شهرهاى بزرگ و در ميان قشر دربارى و مرفّه،

ص: 39

بدون تهديد و ارعاب رواج داد.

اما عليرغم شيوع مفاسد اخلاقى و بى حجابى آزاد، گروه زيادى از دختران زنان مسلمان كه از نقشه هاى شوم دشمن آگاهى داشتند، همچنان ايستادگى نموده و در آن دوران اختنقاق و خفقان از ايمان، عفّت و حيثيّت خود حفاظت كرده و با پوشش كامل و چادر در برابر نامحرمان ظاهر مى شدند.

اكثر چادرها به رنگ مشكى بود و در زير چادر هم از مقنعه با رنگ هاى تيره و سنگين استفاده مى كردند و حتى گروهى از دختران و زنان باايمان، روبند و پوشيه بر چهره خود قرار مى دادند.

خانواده هاى متديّن آن زمان، وسائل ارتباط جمعى حكومتى، حتى راديو و تلويزيون در خانه هايشان وجود نداشت و به هيچ عنوان از برنامه هاى آنها استفاده نمى كردند.

مردان با ايمان و غيرتمند نيز مرد و مردانه از نواميس خود حفاظت نموده و اجازه نمى دادند، چهره و اندام زنان و دخترانشان در معرض نگاه نامحرمان قرار بگيرد.

ص: 40

گروهى از مردان باغيرت و حميّت براى خانه هاى خود، دو نوع كوبهِ دَر با صداى مختلف گذاشته بودند، يكى مخصوصِ زنان و ديگرى مخصوص مردان، تا مبادا مرد نامحرمى در بزند و زن خانواده، در را بر روى او باز نمايد.

و چنانچه خانه اى چنين وضعيّتى نداشت و مردى درب خانه را مى زد و يا تماس تلفنى انجام مى شد و ضرورتاً زن يا دختر خانواده پاسخ گو بود، با جملاتى سنگين، كوتاه و لحنى جدّى و بدون هرگونه ظرافت و نرمى جواب نامحرم را مى داد به طورى كه هيچگونه هيجان و تأثير منفى در مرد نامحرم ايجاد نمى گرديد.

به اين ترتيب، مردان غيرتمند و زنان باحياى متديّن در آن دوران اختناق، از حيثيّت، شرف، حجاب، چادر و سنّت هاى اصيل دينى خود با همه وجود حفاظت كردند.

تبليغات فريبنده و مسموم دشمن

اما دشمن كه به هيچ نوع پايبندى دينى تمايل نداشت و طرح اجراى بى حجابى كامل و اختلاط زنان و مردان و به فساد كشيدن جامعه اسلامى و نابودى سنت هاى دينى

ص: 41

كشور اسلامى ايران را در سرمى پروراند، پس از تحوّل و انقلاب عظيم دينى كشورمان و رويكرد بيشتر بانوان به چادر و حجاب، نوعى حركت مزوّرانه منفى در پوشش دين به وسيله ايادى و مهره هاى داخلى و خارجى خود ايجاد نمود.

و با كمال تأسف، تبليغات فريبنده و مسموم دشمن كارساز شد. زنان و دختران، مخصوصاً قشر تحصيل كرده و ادارى، از اين حركت منفى استقبال نموده و روز به روز از تعداد زنان چادرى و باحجاب كاسته شد!

استعمار زنان و دختران مسلمان را از خانه و خانواده جدا نموده و با ترويج تجددگرايى و آزادى جنسى و غارت نمودن ايمان و عقيده مردان و زنان مسلمان، مظاهر نكبت بار دوران رضاخانى را با وضع رسواتر و به صورت مدرن و موجّه خيلى راحت به جامعه اسلامى تحميل كرد!

فرهنگ رسواى غرب را به جاى آداب و سنت هاى اسلامى، بى حجابى را به جاى حجاب به صورت تدريجى و استحاله فرهنگى در ميان مسلمانان رواج داد!

ص: 42

استقبال از تهاجم فرهنگى غرب

و با كمال تأسف! دختران و زنان ايرانى نيز در استقبال از تهاجم فرهنگى غرب، سنگ تمام گذاشته و دشمن را در دست يابى به اهداف شومش با دل و جان يارى نموده و حتى در اجراى بعضى از عادت هاى فرنگى ها از خود آنها پيش افتادند!

باوركردنى نيست كه زن ايرانى در آرايش، زيباسازى و جلوه گرى، از زن غربى و اروپايى جلوتر باشد، چون هنوز در هيچ يك از اين كشورها به مقدار ايران لوازم آرايش مصرف نمى شود و زنان ايرانى جزو صدرنشين هاى مصرف لوازم آرايش در دنيا هستند تا آن جا كه در حال حاضر، مصرف لوازم آرايش دختران به 10 سال رسيده است.(1).

حيرت آور است كه براساس آمار، 65 درصد جراحى هاى زيبايى زنان ايرانى غيرضرورى است و حيرت آورتر اين كه هر روز دو زن زير تيغ جراحى زيبايى، قربانى مى شوند!(2).

و بالاخره، دشمن تا آنجا نفوذ كرد كه گروهى از جوانان

ص: 43


1- _ روزنامه خراسان: شماره 17508، تاريخ 22/12/1388.
2- _ روزنامه شهرآرا: 857 تاريخ 9/3/91.

در اجتماعات و مصاحبه ها، شعار ضد غربى سر مى دهند، اما پوشش، لباس، آرايش و همه رفتارشان، الگوى تمام عيار غربى است!

و همين جوانان هستند كه در مراكز تحصيل، ادارات، كارخانه ها، شركت ها و كوچه و بازار كشور به صورت مختلط، زمام كار و امورِ مردم را به دست گرفته اند!

آيا شعار ضدغربى و فرياد بر عليه دشمن جنايتكار با اين گونه رفتار، يك نوع تناقض و نفاق نيست؟!

رواج خرافات و غربت سنّت هاى دينى

جاى تأسف و تعجّب است كه در مملكت اسلامى ما بعضى خرافات بى اساس رواج پيدا كرده تا جايى كه در رسانه هاى ملى نيز به آنها بها داده مى شود و حتى از مردم هم براى برگزارى مراسم آنها دعوت مى گردد.

سيزده فروردين كه با عنوان جذّاب «روز طبيعت» از آن ياد مى شود و همچنين، سفره هفت سين از جمله اين مراسم بيهوده است كه به بهانه عادت و رسم نياكان و سنت ديرينه ايرانيان به آنها بها داده مى شود و تا مجامع

ص: 44

بين المللى مثل سازمان يونسكو و سازمان ملل هم كشيده شده است!

اما چادر و حجاب كه هم ريشه در ادبيات دينى ما دارد و هم رسم نياكان، و فرهنگ افتخارآميز ما ايرانيان بوده به دست فراموشى سپرده شده! آيا اين همان طرح دشمن براى ترويج فساد، بى عفتى، بى حجابى و تسلّط بر كشور عزيز ما نيست؟!

چرا سيك هاى هندوستان و رؤساى جمهور و پادشاهان كشورهاى عربى و آفريقايى و افغانى و... حتى در مهمترين كنفرانس ها و مجامع سياسى دنيا با همان لباس سنّتى و ملّى گذشته خودشان شركت مى كنند و به پايبندى به سنّت هاى ملى خود افتخار مى كنند؟

اما گروهى از زنان خودباخته ايرانى، علاوه بر اين كه چادر و حجاب و سنّت هاى دينى و نياكان خود را در كشور خودمان كنار گذاشته اند، در مسافرت به كشورهاى ديگر نيز بدون رعايت حيثيّت و آبروى اسلام و كشور عزيزمان، به سنت و رسم و رسوم نياكان خود پشت پا زده و با وضعيّتى مبتذل در انظار ظاهر مى شوند!

ص: 45

اختلاط زن و مرد، بزرگترين حربه دشمن

در نابودى كانون خانواده ها

بايد اعتراف كنيم در وضعيّت فعلى، دختران و زنانِ

جلوه گر و خودنما در حوزه اشتغال و تحصيل، رهگذرِ

بهره بردارى مردان هوسران شده اند و امنيت آنان به مخاطره افتاده است. و اين همان طرح ديرينه دشمن در فروپاشى عفّت و حيثيّت زنان و دختران و نابودى كانون خانواده مى باشد.

وقتى كه زن با همه ظرافتش، زيباترين لباس را پوشيده و با آرايش كامل و ناز و عشوه در كنار مرد به عنوان منشى و كارمند قرار گرفت، نبايد از آن دو انجام كارهاى محوله را انتظار داشت.

بلكه اين دو به جاى انجام كار، گرفتار احساسات و غرايز جنسى گرديده و از همسر، زندگى و فرزند، دلسرد شده و كانون گرم خانواده آنها به صحنه كشمكش، اختلاف و گاهى هم به جنايت هاى وحشتناك تبديل مى گردد!

اينك اين جريان وحشتناك و جنايت دلخراش را كه بر اثرِ اختلاط و ارتباطِ آزاد زن و مرد و خيانت آنها به يكديگر

ص: 46

به وقوع پيوسته بخوانيد، خطر اين پديده شوم و تقليد از فرهنگِ منحطّ غرب را جدّى گرفته، دختران و زنان را از جمع نامحرمان جدا نموده و به هريك از آنها مسئوليت مربوط به خودشان را واگذار كنيد.

زنى كه جسدش به آتش كشيده شد!

جوان 24 ساله اى كه پس از خفه كردن همسرش، جسد او را به آتش كشيده بود، روز گذشته در محل ارتكاب جرم و در حضور قاضى، زواياى جنايت خود را افشا كرد.

به گزارش روزنامه خراسان، جسد زن جوانى در بيابانهاى اطراف مشهد در حالى كشف شد كه به طور كامل سوخته بود و عامل يا عاملان اين جنايت هولناك نيز اثرى از خود برجاى نگذاشته بودند!

اما در بررسى هاى دقيقى كه در اطراف جسد سوخته انجام شد، يك گالن 4 ليترى به همراه پلاك كوچكى كه بر گردن مقتول بود پيدا شد كه پيگيرى اين سرنخ ها به دستگيرى همسر جوان مقتول انجاميد.

هنوز ساعتى از بازجويى وى نگذشته بود كه اين جوان

ص: 47

دچار تناقض گويى شد و لب به اعتراف گشود و گفت:

آن روز پدر همسرم از ما خواست تا به اتفاق آنها به باغ برويم ولى من دعوت آنها را رد كردم، اما وقتى به منزل بازگشتم ديدم همسرم در خانه نيست.

چند پيامك برايش ارسال كردم كه او جواب داد: من داخل ماشين هستم و همراه پدر و مادرم به باغ مى رويم. وقتى خيالم راحت شد با يكى از دوستانِ ... تلفنى تماس گرفتم.

ولى همسرم داخل خانه پنهان شده بود و حرف هاى مرا با دوستم مى شنيد. او در يك لحظه بيرون آمد و گفت:

چشمم روشن! تو ...... دارى؟

من هم گفتم: تو هم ...!!

او زبان تندى داشت و به همين دليل با هم گلاويز شديم. و من گردن او را گرفتم و كشان كشان به اطاق ديگر بردم، ناگهان پارچه اى را دور گردنش پيچيدم و چرخاندم كه ديدم او سياه شد!

وقتى فهميدم همسرم مرده است، ديگر چاره اى نداشتم، تصميم گرفتم جسد او را از بين ببرم، بنابراين

ص: 48

شبانه، جسد را به دوش كشيدم و در صندوق عقب خودرو گذاشتم.

ابتدا به يك پمپ بنزين رفتم و يك گالن 4 ليترى بنزين خريدم. پس از آن جسد را به جاده فرعى و خاكى نيشابور برده و به همراه مدارك شناسايى و كيفش به آتش كشيدم و پس از آن با صحنه سازى، چنين وانمود كردم كه همسرم به من گفته است به همراه پدر و مادرش به باغ مى رود!(1).

خشونت و قساوت، ارمغان شوم غرب

آيا پيش از رسوخ فرهنگ آلوده غرب به اين ديار كه آزادى ارتباط زن و مرد نبود و محرم و نامحرم با يكديگر تماس نداشتند، زن جوانى به آتش كشيده مى شد؟! و آيا زن جرأت داشت، عشقِ شوهرش را ناديده گرفته و با بيگانه ارتباط داشته باشد؟!

نزديك ترين كسان به يكديگر، زن و شوهر هستند. وقتى كه آزادى در گناه و ارتباط با نامحرم در محيط تحصيل، كار، بازار و مجالس عادى باشد، نزديك ترين افراد به همديگر،

ص: 49


1- _ روزنامه خراسان: 18118 تاريخ 25/2/91.

اطمينان نداشته و هركدام به يكديگر خيانت كرده و اين ماجراهاى وحشتناك به وقوع مى پيوندد!!

اين حوادث دردناك كه از آزادى فرهنگ غرب ريشه گرفته، نمونه اى از صدها حوادثى است كه هر روز اتفاق مى افتد و خانواده هاى فراوانى به روز سياه نشسته و بى آبرو مى شوند.

آيا نبايد اين ماجراهاى مصيبت بار موجب پند و عبرت گرديده، از نواميس خود حفاظت نموده و به دست خود اين همه بدبختى و نكبت براى خودمان ايجاد نكنيم؟!

اين احاديث ارزنده را بخوانيد:

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

اى كسى كه بدى را كشت مى كنى، خار و تيغ آن را خودت درو خواهى كرد.(1).

اميرالمؤمنين

عليه السلام فرمود:

چقدر درس هاى عبرت فراوان است اما عبرت گيرنده اندك مى باشد.(2).

ص: 50


1- _ نهج الفصاحه: حديث 2083.
2- _ غررالحكم: 2 / 76، حديث 5998 چاپ دفتر نشر.

و همچنين فرمود:

رحمت خداوند بركسى كه فكر كند، و از سرنوشت ديگران عبرت بگيرد و چشم بصيرت پيدا نمايد.(1).

اكنون اين سؤال مطرح است:

حالا كه دشمن «لاقيدى» را به نام آزادى بر جامعه اسلامى تحميل نموده، چرا با تهاجم و شبيخون دشمن مقابله نمى شود، امراض رفتارى و مفاسد اخلاقى جوانان و ملّت عزيزمان را جدّى نگرفته و در جهت روشنگرى آنان تدبيرى انجام نمى شود، در حالى كه به امراض جسمى و مسائل تغذيه و بهداشت مردم به سرعت رسيدگى كرده و از شيوع امراض احتمالى جلوگيرى مى شود؟

به فرمايش مولايمان اميرالمؤمنين عليه السلام توجه فرماييد:

در شگفتم از مردمى كه از خوراك (مشكوك) به خاطر گزندش پرهيز مى كنند، چگونه از گناه به خاطر آتش دوزخ پرهيز نمى كنند؟(2).

ص: 51


1- _ نهج البلاغه: خطبه 103.
2- _ تحف العقول: 347 (مترجم، انتشارات آل على عليه السلام ).

اين گزارش را نيز بخوانيد:

خبرى كه در صدر اخبار قرار گرفت

موضوع «تب كريمه كنگو» و نگرانى از شيوع آن در صدر اخبار رسانه ها از جمله، روزنامه شهرآرا شماره 845 تاريخ 26/2/1391 قرار گرفت و همچنين پيامك هاى هشدارآميز در زمينه پرهيز از گوشت هاى تازه كه احتمال آلودگى به اين ويروس مسرى را دارند، در بين مردم ردّوبدل شد.

به دنبال اين موضوع و به منظور پيشگيرى از شيوع اين بيمارى، روز گذشته مسئولان وزارت بهداشت و ديگر مسئولان استان در اين باره نشست اضطرارى تشكيل داده و پس از اتّخاذ تصميمات لازم، توصيه هاى ايمنى و آموزش هاى لازم را به مردم ارائه دادند.

و مردم هم به دليل واهمه از شيوع اين بيمارى، على رغم تأكيد كشتارگاه بر بهداشتى بودن و اطمينان كامل از سلامت و عارى بودن هرگونه بيمارى توليدات گوشت كشتارگاه، از خريد و مصرف گوشت پرهيز كردند تا آن جا كه

ص: 52

كشتار دام در مشهد 70 درصد كاهش يافت.(1).

توجه و رسيدگى مسئولين و حزم و احتياط مردم در زمينه پيشگيرى از شيوع بيمارى هاى مُسرى قابل ستايش و تقدير مى باشد، امّا:

يك سؤال منصفانه!

چرا در مقابله با بيمارى هاى رفتارى و تب و مرگ اخلاق و معنويّت و شيوع فساد و بى بندوبارى، فروپاشى ايمان، عقيده و توهين به مقدّسات دينى و تحريف مبانى اصيل مذهبى نشستِ اضطرارى تشكيل نمى شود؟!

آيا نبايد اقدام عملى و تدبير مؤثرى براى پيشگيرى از شيوع اين همه گناه و انحرافِ همه گير كه جامعه اسلامى را به طاعونِ اخلاقى مبتلا نموده، انديشيد؟

و چگونه ميليون ها بيمار آلوده به گناه و بى بندوبارى را در حالى كه خود و جامعه را به ويروس مسرى ناهنجارى ها و انحرافِ دينى و فكرى گرفتار كرده اند به حال خود رها كرده و هيچگونه اهميّت و مقابله جدّى با آنان، حتى به مقدار

ص: 53


1- _ روزنامه شهرآرا: 850 تاريخ 1/3/91.

مقابله با تب كريمه كنگو داده نمى شود؟!

و آيا مردمى كه آن همه احتياط را در مورد مصرف گوشتى كه احتمال آلودگى به بيمارى مسرى را دارد اعمال مى نمايند، چه عكس العمل و اقدام مؤثرى در مقابله با بيمارى هاى اخلاقى و دينى و انحراف جوانان عزيزمان انجام مى دهند؟!

وجداناً و انصافاً! دختر يا زنى كه در كوچه و خيابان، مراكز تحصيل و كار، جلوه گرى و خودنمايى مى نمايد، آرامش روحى چه تعداد جوان را كه در كوران هيجان جنسى هستند، به هم ريخته و آنان را به گناه و فساد و بيمارى هاى روحى و اخلاقى مبتلا مى كنند؟!

اين احاديث ارزنده را بخوانيد:

پيامبر عاليقدر صلى الله عليه و آله فرمود:

زيان بخش ترين فتنه براى مردان امّتم پس از من، فتنه زنانِ (بى تقوى) خواهد بود.(1).

و هم چنين فرمود:

ص: 54


1- _ نهج الفصاحه: 357، حديث 45، چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

اگر زنان (بى تقوى) نبودند، خدا چنانچه شايسته پرستش است، پرستيده مى شد.(1).

روشنگرى جامعه اسلامى

اكنون به روشنگرى ملت مسلمان در زمينه ترفند جديد دشمن بر عليه جامعه اسلامى پرداخته تا مردم مسلمان از آسيب و آفت هاى حربه جديد استعمار بر پيكر اسلام و جوانان عزيز آگاهى يافته، مرعوب وسايل تكنولوژى نگشته و وسايل شوم و فريبنده دشمن را از دسترس فرزندان خود دور كنند و يا لااقل رفتار و طرز استفاده از آنها را مورد دقت و كنترل قرار دهند.

ص: 55


1- _ همان: حديث 44.

ص: 56

4-شبكه هاى فن آورى، لبه هاى تيغ تيز دشمن بر اخلاق و معنويّت جامعه اسلامى

استعمار غرب به موازات ترويج بى عفّتى و بى حجابى به منظور دست يابى به اهداف شيطانى خود و پرپر كردن نسل جوان كشور عزيزمان، شبكه هاى ماهواره، اينترنت، سى دى ها و فيلم هاى مبتذل، تلفن همراه، راديو و تلويزيون و ديگر وسائل فن آورى را راه اندازى كرد.

دشمن با سرگرم نمودن كودكان، نوجوانان، جوانان و مردان و زنان مسلمان به ابزار و وسايل تكنولوژى و ارتباط جمعى مبتذل به مبارزه خود بر عليه كشورهاى اسلامى، شكل تازه اى داد و به بركت پيشرفت علم و فن آورى مدرن و استفاده غيرصحيح از آنها، ملت مسلمان را از معنويّت و تكامل دور ساخته و آنان را همراه و ملازم اين وسائل نمود!!

ص: 57

راه اندازى شبكه ها و سايت هاى گوناگون و انتقال فرهنگ غرب با شرايط آسان و راحت، كاراترين، سريع ترين و مؤثرترين وسيله انتشار و شيوع بى بندوبارى، بى حجابى، فحشاء، گناه و فروپاشى حيا و غيرت در كشور عزيز اسلامى مان بود!

و واقعاً و بدون تعارف! هرمقدار فن آورى و تكنولوژى غرب كه هدفش استثمار و استعمار ملت هاست پيشرفت كرد، به موازات آن، بنيادهاى فكرى و دينى، سنت ها و آداب و رسوم مذهبى و بالاخره حقيقت هاى معنوى و توفيقات ملكوتى، تضعيف گرديد!

و با كمال تأسف! با روند كنونى در صورت غفلت و بى تفاوتى مسئولين، گويندگان و نويسندگان، نظام استكبار تا تسلط كامل بر كشورهاى اسلامى از جمله كشور عزيز ما و رسيدن به اهداف شيطانى خود و در دست گرفتن زمام رهبرى فكرى و اقتصادى مسلمانان، پيش خواهد رفت!

به اين آيه قرآن مجيد توجه فرماييد:

و هرگز يهوديان و نصارى از تو راضى نمى شوند مگر اين كه از كيش (و خواسته هاى) آنان پيروى كنى. بگو:

ص: 58

تنها هدايت خدا (و آئين اسلام) هدايت (واقعى است) و چنانچه پس از آگاهى از اين حقيقت، باز از هوسها (و راه و روش) آنان پيروى كنى، از سوى پروردگارت يار و ياورى نخواهى داشت.(1).

اكنون با توجه به اين حقايق روشن و دردناك، به منظور روشن گرى ملت عزيزمان از آنچه دشمن جنايتكار بر سرمان آورده و مردم مسلمان كشورمان را بر لبه تيغ تيز تهاجم فرهنگى، اقتصادى و سياسى خود قرار داده و بنابر وظيفه بزرگ الهى و نجات ملت و دين و فرهنگ اسلامى مان به مقدار توان و امكان به بررسى آفت و آسيب هاى حربه ها و شبكه هاى رسانه اى و شگردهاى مسموم تبليغاتى استعمار پرداخته و بر دلسوزان، غيرتمندان، مسئولان مراكز فرهنگى، گويندگان و نويسندگان و همه علاقمندان به آب و خاك وطن، واجب و لازم است براى نجات ملت و دين و روشنگرى جامعه اسلامى و دفاع از حيثيّت و ناموس خود با تمام قوا قيام نموده، اجازه ندهند با سقوط كامل اخلاق و معنويت، ماجراى مصيبت بار اندلس در ايران اسلامى تكرار

ص: 59


1- _ سوره بقره: آيه 120.

شده و عبرتِ تاريخ شويم!!

از تلفن همراه آغاز مى شود كه رايج ترين و شايع ترين وسيله فن آورى است كه به علت استفاده نادرست از آن، موجب تزلزل معنويّت و اخلاق ملت مسلمان به خصوص جوانان، نوجوانان و حتى كودكان گرديده است!

ابزار خوش خط و خالى كه به علت استفاده بدون فرهنگ از آن، جوانان و كودكانِ عزيز ما را از ياد خدا بازداشته و با فاجعه جدّى در زمينه اخلاق و فساد و بى بندوبارى مواجه نموده است!

ص: 60

5-آسيب ها و كاربردهاى منفى تلفن همراه

اشاره

به راستى، تأثيرات تلفن همراه بر مسائل معنوى و اخلاقى چگونه و به چه ميزان است؟ و آيا تلفن همراه مى تواند به ابزار مفيدى تبديل شود كه در خدمت اخلاق و معنويت باشد؟ كاركرد كنونى آن چگونه است؟ آيا مفيد به اخلاق و معنويت است يا مضرّ؟

در جواب اين سؤالات بايد گفت: همه اين مسائل در گرو چگونگى استفاده و بهره مندى از اين ابزار مى باشد. گاهى ممكن است، تيغ تيزى به ناحق در شكم انسانى فرو رفته و او را به كام مرگ برد و يا در دست جراجى زبردست قرار گرفته و انسانى را از چنگال مرگ برهاند.(1).

گرچه تلفن همراه را با درايت و تدبير مى توان به ابزار

ص: 61


1- _ جوان و تلفن همراه: 98.

مفيدى تبديل نمود كه در خدمت اخلاق و معنويت باشد اما در وضعيّت كنونى و با روندى كه ادامه دارد و با نگاهى به تصاوير مستهجن، بلوتوث هاى مبتذل، امواج ماهواره، موسيقى هاى حرام، تضعيف باورهاى دينى، پيامك هاى غيراخلاقى و ارتباط هاى نامشروع و با گسترش فوق العاده و استقبال روزافزونى كه جوانان و نوجوانان از تلفن همراه دارند، جامعه ما را در معرض آسيب هاى جدّى اخلاقى، دينى و اضطراب و تشويش قرار داده و زمينه معضلاتى نظير ارتباط دختران و پسران نامحرم و برقرارى ارتباط هاى خارج از مرز اخلاق را فراهم نموده است!!

بر همين اساس بعضى از خانواده هاى هوشيار و آگاه به خاطر ترس از فضاهاى ناامن و تأثير منفى بر اخلاق و معنويّت، حاضر نيستند براى فرزندانشان تلفن همراه تهيه كرده و در اختيارشان قرار دهند.

پدر و مادرهاى بى تفاوت و تلفن همراه

امّا با كمال تأسف! بيشتر پدر و مادرهاى بى تفاوت، بدون توجه از نقشه ى شوم دشمن، اين ابزار مسموم و فريبنده را

ص: 62

بدون هيچگونه مراقبت در اختيار اعضاء خانواده و حتى كودكان معصوم خود قرار داده و هزينه آن را هم مى پردازند!

اما غافل از اين كه تلفن همراهى كه بدون كنترل در اختيار فرزندانشان قرار گرفته، علاوه بر اين كه موجب اتلاف اوقات و تضييع لحظات ناب زندگى عزيزانشان شده، وسيله ارتباط آزادى گرديده كه به دور از چشم خانواده ها به آسان ترين شيوه به ايجاد برقرارى ارتباط هاى نامشروع مى انجامد!

و آسيب پذيرى بيشتر آن متوجه كودكان و نوجوانان دختر و پسرى است كه در اوايل بلوغ كه زمان بروز و تكامل غريزه جنسى آنان است قرار دارند و زمينه انحراف و بلوغ زودرسشان فراهم مى گردد! و اين هشدار و زنگ خطرى است براى خانواده ها تا با درايت و هوشيارى عزيزانشان را از آسيب و آفت هايى كه دشمن در پيش رويشان قرار داده حفاظت نموده، سلامت رفتارى و اخلاقى آنان را با دقّت مورد توجه قرار دهند.

وسايل رايانه آزاد و بدون مراقبت در اختيار فرزندان خود قرار ندهند. در منزل قانون انتخاب بازى رايانه صحيح

ص: 63

و بدون ضرر حاكم باشد و از استفاده برنامه هاى تلفن همراه و بازى هاى رايانه اى كه در راستاى تضعيف و نابودى اعتقادات دينى و مذهبى است جلوگيرى شود.

پيامدهاى اخلاقى و روانى

استفاده بيش از حد از تلفن همراه

به كودكان، نوجوانان و جوانان يادآورى شود كه پيامدهاى روانى استفاده بيش از حد از وسايل رايانه، پرخاشگرى، تحريك پذيرى، بدخلقى، افسردگى، اضطراب، بى قرارى، بى حوصله گى، كج خلقى، آشفتگى، هيجان، فروپاشى اخلاق و معنويت و وابستگى به آنهاست و بالاخره استفاده آزاد از تلفن همراه و همراهى اين ابزار شيطانى با نوجوانان و جوانان تا كجا و به چه قيمتى؟!

اين آمارها و گزارش هاى تلخ و تكان دهنده را بخوانيد:

كودكان و تصاوير مستهجن تلفن همراه

بى شك، نگرانى و دلهره پدر 43 ساله اى كه به مركز مشاوره معاونت پليس خراسان رضوى مراجعه كرده بود و از

ص: 64

اين كه چه برخوردى بايد با پسر 12 ساله اش كه در گوشى تلفن همراه وى تصاوير مستهجن و بلوتوث هاى زننده اى پيدا كرده است، داشته باشد، نكته حايز اهميت و قابل تأمل است.

آيا لحظه اى فكر كرده ايم، انتشار اين تصاوير زشت از طريق فن آورى ارتباطى در بين نوجوانان و جوانان و حتى در نمونه هايى بين كودكان و نونهالان، چه تأثير سوء و عواقب زيان بارى خواهد داشت!؟

چند روز قبل در يكى از خيابان هاى شلوغ شهرمان، پسرى ده _ يازده ساله سوار تاكسى شد كه تلفن همراهش مجهز به سيستم دريافت بلوتوث بود. از خودم پرسيدم، آيا در اختيار گذاشتن تلفنى با اين تجهيزات براى پسرى ده ساله كار درستى است؟!

به راستى اگر پدر و مادر او در ميدانِ جنگِ چشم و هم چشمى با ديگران، يا براى بدست آوردن پول، روز و شب خود را گم كرده باشند، و بدتر از همه اين ها، اگر چشمان معصوم و ذهن پاك اين كودك بى گناه با تصاويرى زشت و مستهجن آشنا شود، در آينده اى نزديك، آيينه بخار گرفته

ص: 65

زندگى، چه تصويرى را نمايان خواهد كرد(1).؟!

بلوتوث هاى مخرّب، هيچ كس در امان نيست!

هم اكنون (سال 1387) 40 ميليون گوشى تلفن همراه در اختيار مردم است كه به اين معنى است كه ميليون ها ارتباط بلوتوثى بالقوه در كشور وجود دارد.

يك كارشناس فلسفه تعليم و تربيت اسلامى :

با توجه به آمارهاى موجود، بيش از 80 درصد بلوتوث هاى رد و بدل شده ميان جوانان، محتواى غيراخلاقى و مخرّب دارد.

رئيس انجمن مددكارى نيز با تأييد اين آمار با هشدار نسبت به رواج بلوتوث هاى غيراخلاقى در ميان نوجوانان و جوانان از پيامدهاى اجتماعى روانى آن ابراز نگرانى كرد و گفت:

محتواى غيراخلاقى اين بلوتوث ها به آسيب هايى از جمله: اختلال در امنيت روانى فرد، آموزش مسايل غيراخلاقى، تشويق و ترغيب نوجوانان و جوانان به

ص: 66


1- _ روزنامه خراسان: 17127 تاريخ 20/8/87.

آسيب هاى اجتماعى و بى بند و بارى و از هم پاشيده شدن كانون خانواده منجر مى شود!(1).

به محدوديت استفاده از تلفن همراه براى نوجوانان در بعضى از كشورهايى كه پايبندى اعتقادى صحيحى هم ندارند توجه فرماييد:

90 ضربه شلاق براى دختر سيزده ساله سعودى به دليل استفاده از تلفن همراه در مدرسه

دادگاهى در عربستان سعودى، يك دختر سيزده ساله را به دليل داشتن تلفن همراه و استفاده آن در مدرسه، به تحمل 90 ضربه شلاق، و دو ماه زندان محكوم كرد. بر اساس رأى دادگاه اين دختر بچه بايد در برابر چشم هم كلاسى هاى خود اين ميزان ضربه شلاق را تحمّل كند زيرا بر اساس قانون عربستان سعودى استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است و اگر دانش آموزى اقدام به اين كار نمايد به سختى مجازات مى شود.(2).

ص: 67


1- _ روزنامه خراسان: 17604 تاريخ 30/4/89.
2- _ روزنامه خراسان: 17471 تاريخ 4/11/1388.

آرى اگر تلفن همراه را به حال خود رها كرده و وضعيت كنونى ادامه يابد، منجر به افزايش بى بند و بارى، روابط غيرمشروع، اضطراب، نگرانى، آسيب ديدن نظام خانواده، و به هم خوردن سلامت و امنيت اخلاقى جامعه خواهد شد. و بيش تر از همه، دختران و زنان، با روحيه ظريف و قلبى عاطفى به وسيله اين ابزار خطرناك، گرفتار نيرنگ مردان گرگ صفت مى گردند! اين ماجراهاى دردناك را كه نمونه اى از هزاران ماجراهاى مصيبت بار جامعه ماست بخوانيد:

دخترى كه قربانى تلفن همراه شد

دخترى كه تلفن همراه روزگارش را سياه كرد، ماجراى دردناكش را در دايره كلانترى... چنين بازگو كرد:

يك روز مادرم گفت: مى خواهد كادوى جشن تولد برايم تلفن همراه بخرد. من كه از شنيدن اين حرف خيلى خوشحال شده بودم، از مادرم پول گرفته و به مغازه اى رفتم كه چند جوان در آن كار مى كردند.

من از آنجا، يك دستگاه گوشى تلفن همراه و يك سيم كارت خريدم. صاحب مغازه كه شماره تلفنم را ديده بود، به

ص: 68

محضِ آغاز به كار سيم كارت به بهانه هاى مختلف تماس مى گرفت و من هم به خاطر علاقه اى كه به استفاده از تلفن همراه داشتم به تلفن هاى او جواب مى دادم.

حدود چهار ماه گذشت و من كه شيفته حرف هاى قشنگ و احساسى اين پسر جوان شده بودم، فريب وعده هايش را خوردم و در اولين ملاقات كه توى يك پارك بود، قرار گذاشتيم كه با هم ازدواج كنيم و به خيالى خام قسم خورديم كه اگر شرايط ازدواج مان فراهم نشد تا پايان عمر به هم وفادار باشيم.

افسوس كه من موضوع را از مادرم مخفى كردم و در اين باره از او راهنمايى نگرفتم تا اين كه آن پسر جوان يك روز با حيله و نيرنگ مرا به خانه شان برد تا مثلاً تصميم نهايى بگيريم.

ناگهان متوجه شدم دوستش را نيز در خانه مخفى كرده است و آنها با توسل به زور و تهديد ... و روزگارم را سياه نمودند!

من با پشيمانى و سرافكندگى به خانه برگشتم و بيشتر از يك ماه فقط گريه مى كردم. كارم به جايى رسيده بود كه

ص: 69

تصميم داشتم خودكشى كنم، ولى به خانه خاله ام رفتم و از او كمك خواستم.

در پايان دختر جوان گفت: هركس ايمانش را زير پا بگذارد و با بزرگ ترهايش مشورت نكند، روزگارش مثل من سياه خواهد شد و يك عمر با شرمندگى و سرافكندگى بايد زندگى كند.(1).

روسياهى، نتيجه ارتباط با تلفن همراه

يك روز در خانه تنها بودم، ناگهان گوشى تلفن همراهم زنگ خورد و جوانى از پشت گوشى شروع به صحبت كرد. متأسفانه بدون اين كه به عواقب شوم اين گونه ارتباط ها فكر كنم، اين تماس تلفنى را به عنوان سرگرمى دنبال كردم.

چند روز گذشت و پسر جوان با حرف احساسى اش توانست مرا دلباخته خود كند. او حتى وقتى شنيد كه من 30 سال سن دارم، ادّعا كرد كه با هم، هم سن و سال هستيم.

ما قرار اوّلين ملاقات را داخل يك پارك گذاشتيم، ولى

ص: 70


1- _ روزنامه خراسان: 17384 تاريخ: 16/7/88.

زمانى كه به سر قرار رسيدم باورم نمى شد كه با پسرى 17 ساله روبرو شوم! او مى گفت: اين تفاوت سنّى اصلاً برايش مهم نيست و واقعاً قصد ازدواج دارد.

من هم خام حرف هاى احساسى او شدم و ارتباط عاطفى ما همچنان ادامه يافت، تا اين كه او يك روز با حيله مرا به خانه شان كشاند. مرد جوانى در آنجا بود كه مى گفت، دايى من است. او با يك ليوان آب ميوه از من پذيرايى كرد و پس از چند دقيقه بى هوش شدم.

وقتى به هوش آمدم ... آنها با تهديد گفتند: اگر صدايت در بيايد، تصاوير ضبط شده را منتشر خواهيم كرد.

من با سرافكندگى و شرمسارى از خانه لعنتى بيرون آمدم و خودم را به كلانترى رساندم تا كمكم كنند. من با يك غفلت و ارتباط بى جاى تلفنى، خودم را بدبخت كرده و به راحتى فريب پسرى را كه سيزده سال از خودم كوچكتر است، خوردم..!(1).

ص: 71


1- _ روزنامه خراسان: 17407 تاريخ 14/8/88.

شيّاد پيامكى

جوانى كه با ارسال پيامك هاى مستهجن و مبتذل براى زنان و دختران ايجاد مزاحمت مى كرد در چنگ قانون گرفتار شد و به جرم خود اعتراف كرد.

به گزارش خراسان، اين جوان 22 ساله كه روز گذشته در مقابل قاضى پرونده به شدت اشك مى ريخت گفت: فكر مى كردم چون از سيم كارت اعتبارىِ ارزان قيمت استفاده مى كنم، پليس نمى تواند مرا دستگير كند.

به همين منظور براى افراد زيادى پيامك مى فرستادم در حالى كه آنها را نمى شناختم و شماره ها را بى هدف مى گرفتم... وقتى كه شماره تلفن دختر همسايه مان را به دست آوردم، او را تهديد كردم كه عكس هاى خصوصى اش را منتشر مى كنم، بعد از آن هم براى اقوام ديگر اين دختر پيامك فرستادم تا با آنها ارتباط برقرار كنم.

وقتى فهميدم آنها از فرستنده پيامك شكايت كرده اند، دوباره پيامكى تهديدآميز فرستادم كه پليس نمى تواند مرا دستگير كند.

در حالى كه پرونده اين جوان مزاحم به 200 صفحه

ص: 72

رسيده است وى با صدور قرار قانونى در اختيار مأموران قرار گرفت.(1).

تلفن همراه، شمشيرى دو لبه

و بالاخره، تلفن همراهى كه بايد در خدمت اخلاق و معنويّت بوده و وسيله سودمند براى ارتباطات مطلوب و آسايش انسان باشد، با كمال تأسف به دليل عدم استفاده صحيح در حال حاضر تبديل به دنياى مجازى گرديده كه حريم هاى اخلاق و معنويّت را به مخاطره افكنده است!

گسترش سريع و چشم گير اين ابزار خوش خط و خال و سهولت دسترسى به آن سبب شده كه اكثريّت قريب به اتّفاق افراد جامعه با سنين مختلف در اين دنياى مجازى و پرهياهو، راه پيدا كنند به طورى كه تلفن همراه در دست كودكان 5، 6 ساله نيز مشاهده مى شود!

البته همان طور كه اشاره شد، انسان با درايت و زيرك مى تواند اين شمشير دو لبه را به وسيله اى صحيح در جهت استفاده مفيد و سودمند تبديل نموده و از تلفن همراه در

ص: 73


1- _ روزنامه خراسان: 18126 تاريخ 3/3/91.

جهت كاركردهاى مفيد و ارزنده اى كه در جلد اول اين كتاب بازگو گرديد، استفاده نمايد.

اما، كاركردها و آسيب هاى فراوان دينى، روحى، روانى، جسمى، اخلاقى و وجود زمينه هاى منفى و تصاوير مستهجن و پيامك ها و كليپ هاى صوتىِ موجود در گوشى هاى همراه و استفاده آزاد و بدون كنترل و نظارتِ جوانان، نوجوانان، كودكان و حتى پيران و ميان سالان و آگهى از مسائل پشت پرده، ارتباطات و انحرافات جنسى و جذبه شديد و لذت حيوانىِ اين گونه مناظر و تشديد روحيه كنجكاوى در امور مخفى، متأسفانه اين پديده قرن بيستم، راه را براى انتشار هر چه بيشتر فحشاء، گناه و فساد و انحراف هموار كرده و سلامتِ اخلاق و حيثيّت جامعه را لكّه دار نموده است!

و با كمال تأسف! اگر استفاده از تلفن همراه با وضعيت كنونى و با پيشرفت و روند فعلى ادامه يابد، بى شك با بروز فاجعه اى جدّى مواجه خواهيم شد كه همچون سلاح هاى گرم، اخلاق و معنويت و به موازات آن، آسايش و سلامت جسم و جان انسان ها را به كلّى نابود خواهد كرد!

ص: 74

اعتدال در استفاده از تلفن همراه

وابستگى به تلفن همراه، روز به روز در حال توسعه و گسترش مى باشد و اين پديده قرن بيستم، ملازم و همراه و جزء لاينفكِ زندگى انسان ها حتى بچه هاى كوچك شده.

در خيابان ها، مجامع عمومى، ادارات، مراكز تحصيل و حتى در مجالس مذهبى، حرم هاى امامان عليهم السلام ، انسان هاى زيادى مشاهده مى شوند كه ساعت ها با تلفن همراه مشغولند و گاه هم، آن قدر در صفحه كوچك آن خيره مى شوند كه به همه چيز و همه كس بى توجه شده و توجه ديگران را به خود جلب مى كنند!

و بالاخره، تا آن جا نوجوانان و جوانان وابسته به اين بلاى خانمان سوز شده اند كه، لالائى بستر خوابشان گرديده! در صورتى كه اين گونه رفتار در خور شأن جامعه انسانى نيست و استفاده از هرچيزى بايد در جاى خود و به اندازه و در حدّ اعتدال بوده و به حدّ افراط و زياده روى نرسد.

از اين رو، در اين بخش از كتاب، آسيب هاى اخلاقى، زيان هاى روحى، روانى و جسمى استفاده بيش از حدّ از

ص: 75

تلفن همراه و آثار مخرّب آن بر تومورهاى مغزى و سلول هاى بدنى انسان به اختصار بازگو مى شود تا خوانندگان عزيز در جريان آسيب هاى زياده روى و اُنس افراطى به تلفن همراه قرار بگيرند.

مخاطب اين مطالب، همه افرادى هستند كه از تلفن همراه استفاده مى نمايند، حتى گروهى كه تلفن همراه را به ديد يك نعمت و موهبت الهى نگريسته و اين وسيله را واقعاً در جهت كاربردهاى صحيح دينى، شغلى و كارهاى ضرورى مورد استفاده قرار داده اما رعايت اعتدال و ميانه روى را نمى كنند.

آسيب هاى جسمى تلفن همراه

بررسى هاى دانشمندان و كارشناسان در مورد مضرّات و آثار منفى جسمى استفاده از تلفن همراه و تبعات منفى اين دستگاه بر انسان، از كتاب ارزنده «جوان و تلفن همراه» به طور خلاصه و فهرست وار بازگو مى شود.

شرح و تفصيل آراء مختلف دانشمندان و كارشناسان را در اين زمينه در كتاب ياد شده بخوانيد.

ص: 76

1 _ افزايش نوع خاصى از تومورهاى مغزى ...

2 _ كاهش حافظه ...

3 _ تغييرات الگوى خواب ...

4 _ تأثيرات منفى بر كودكان ...

نتايج تحقيقات پژوهشگران نشان مى دهد كه كودكان در برابر خطرات ناشى از استفاده از گوشى همراه آسيب پذيرتر هستند.

پروفسور كيل ميلد از دانشگاه اوربرو سوئد كه سمت مشاور در دولت سوئد و رياست يك گروه پژوهشى را برعهده دارد، اعلام كرد كه كودكان به دليل داشتن استخوان هاى ضعيف در ناحيه جمجمه و همچنين كامل نشدن سيستم عصبى در برابر خطرات ناشى از استفاده از گوشى همراه، مانند ابتلا به سرطان مغز، آسيب پذير هستند.

پروفسور ميلد با بيان اين نكته كه ميزان خطر يادشده حتى مى تواند بيش از آنچه كه ذكر شد باشد، افزود:

تعجب مى كنم كه هنگام معرفى و ارائه رسمى تلفن همراه اعلام مى شود كه گوشى هاى همراه بى خطر هستند!

وى همچنين خواهان تحقيق بيشتر براى يافتن ارتباط

ص: 77

بيمارى هاى «آلزايمر» و «پاركينسون» با استفاده از گوشى هاى تلفن هاى همراه شد و گفت:

شواهد نشان مى دهد كه بين اين بيمارى ها و استفاده دراز مدت از تلفن همراه ارتباطى وجود دارد.

و همچنين يك گروه از محققين در سال 2000 هشدار دادند كه كودكان زير 16 سال مى بايست از تلفن همراه استفاده نكنند. آنها معتقدند اين مسئله تأثيراتى بر رشد آنها داشته و مى تواند باعث كم شدن رشد سر كودكان باشد.

آسيب هاى روحى و روانى تلفن همراه

1 _ اعتياد به تلفن همراه و اختلالات روانى

بعضى اوقات وابستگى افراد به تلفن همراه شان آن قدر زياد مى شود كه دورى از اين وسيله حتى براى چند ساعت براى آنها مشكل و غيرقابل تحمّل است...

به گزارش بخش خبر شبكه فن آورى اطلاعات ايران، از خبرگزارى سلام فرانسيسكا تورسيلاس استاد دپارتمان ارزيابى شخصيّتى روانى و درمانى در دانشگاه گرانادا، تعداد زيادى از نوجوانان 18 تا 25 ساله شهر گراناداى اسپانيا را

ص: 78

ارزيابى كرده و رفتار آنان را در خصوص تلفن همراه و خطرات آن مورد مطالعه قرار داده است...

بر اساس اين گزارش، عمده ترين تفاوت موجود ميان اين نوع اعتياد و اعتياد به الكل و يا مواد مخدّر، اين است كه تلفن همراه ظاهراً هيچ تأثير مخرّبى بر روى ساختار فيزيكى اشخاص ندارد و تنها تأثيرات روانى آنهاست كه برجاى مى ماند.

وى در همين خصوص مى گويد: اعتياد به تلفن همراه به طور جدّى مى تواند بر روى وضعيت روانى افراد تأثير گذارد. اما از آنجايى كه اين اعتياد هيچ گونه علائم و نشانه فيزيكى ندارد، بنابراين اختلالاتى كه به وجود مى آيد مشهود نيست.

براساس اين گزارش، حدود 40 درصد از جوانان اعتراف كرده اند كه از تلفن هاى همراه خود بيش از 4 ساعت در روز استفاده مى كنند و اكثر آنان نيز تأكيد كرده اند كه، چندين ساعت را در روز، صرف كاركردن با امكانات مختلف گوشى هاى خود مى كنند...

معتادان به تلفن همراه، فعاليت ها و كارهاى بسيار مهمّى را ناديده گرفته (نظير اشتغال و تحصيل) و حتى از

ص: 79

دوستان نزديك و اعضاى خانواده خود نيز فاصله مى گيرند و هنگامى كه تلفن همراه با آنان نباشد، مدام به تلفن هاى خود فكر مى كنند...

به گفته تورسيلاس هنگامى كه اين افراد به هر دليلى از تلفن هاى همراه خود جدا مى گردند، بسيار غمگين و افسرده مى شوند و حتى خاموش بودن تلفن همراه براى اين افراد نگرانى و تشويش ايجاد كرده و باعث به وجود آمدن اختلالاتى در وضعيت خواب آنها مى شود و بعضى مواقع مشاهده شده است كه اين افراد به لرزه افتاده و با مشكل سوء هاضمه مواجه مى شوند...

2 _ احساس شخصيّت كاذب و خودنمايى و تشخّص طلبى در نوجوانان...

3 _ سلب آسايش از خود و ديگران...

4 _ ايجاد اختلالات روحى و روانى براى كودكان

كودكان از روحيه اى لطيف و بسيار حساسى برخوردارند، تماشاى بعضى كليپ هاى تصويرى، مانند سربريدن افراد و حيوانات، قتل و كشتار، تصادفات و غيره، موجب بروز ناهنجارى روحى و روانى در آنان مى شود. شب ادرارى،

ص: 80

ترس، لكنت زبان، بدآموزى، گرايش به خشونت، افت درسى، ناآرامى و حتى برخى بيمارى هاى جسمى، مى تواند از عواقب برخى از بى احتياطى ها از طرف والدين و بزرگترها در اين زمينه باشد.(1).

گوشى همراه، كشنده تر از سيگار است

به گفته دانشمندان، گوشى همراه از سيگار هم خطرناك تر است. به گزارش شبكه خبر، محققان دانشگاه واين ميشيگان با اشاره به افزايش قابل توجه تعداد دارندگان گوشى هاى همراه در جهان اعلام كرده اند كه براساس آخرين تحقيقات، پرتوهاى گوشى هاى همراه موجب بى خوابى و تغيير ساختار خواب در انسان مى شود كه پيامدهاى بسيار منفى در بر دارد و حتى موجب مرگ مى شود.

دكتر وينى كوران كارشناس معروف هم به تازگى نتايج تحقيقاتى را منتشر كرده است كه بر اساس آن، گوشى هاى همراه بيشتر از دخانيات قربانى مى گيرد.(2).

ص: 81


1- _ جوان و تلفن همراه: 66 تا 80 به اختصار.
2- _ روزنامه خراسان: 17092 تاريخ 7/7/1387.

استقبال فراگير بى مورد از تلفن همراه

دكتر مجيد ابهرى، روانشناس و استاد دانشگاه:

89 درصد تلفن هاى همراه دست كسانى است كه اصلاً استفاده از آن ضرورتى برايشان ندارد. فقط 11 درصد استفاده ضرورى از آن مى كنند.(1).

تلفن همراه، همراهى تا كجا؟!

حالا اين شما و اين تلفن همراه خوش خط و خال و تب استفاده بى رويه و بدون فرهنگ و آزاد از اين وسيله مسموم و آثار و پيامدهاى مصيبت بار اخلاقى، روحى، روانى و اجتماعى و صدماتِ جبران ناپذير آن بر پيكر اجتماع و شيوع بيمارى هاى جسمى و رفتارى و تخريب عفّت و امنيّت جامعه اسلامى و بالاخره آرزوى برآورده شده دنياى غرب و استكبار جهانى براى تسخير دين و اخلاق مسلمانان كه بدون تعارف با روند كنونى هيچگونه خط قرمز اخلاقى، باقى نخواهد گذاشت!!

اكنون فرمايش دلسوزانه مولايمان اميرالمؤمنين عليه السلام را

ص: 82


1- _ روزنامه خراسان: 18052 تاريخ 23/11/90.

درباره دنيا و مظاهر آن از جمله همين وسايل مبتذلى كه همچون مارى خوش خط و خال، زهر كشنده اش را بر پيكر خانواده ها و فرزندان عزيزمان ريخته، توجه فرماييد:

دنيا (و مظاهر آن) همچون مار سمّى است كه ظاهرش زيبا و فريبنده است، ولى سمّى كشنده در درون دارد. نادان فريب خورده و به آن مى گرايد و هوشمند دانا از آن دورى گزيند.(1).

ص: 83


1- _ نهج البلاغه: حكمت 119.

ص: 84

6-ماهواره، تهاجم درونى دشمن

اشاره

قبل از بررسى آسيب و آفت هاى ماهواره و پيامدهاى مصيبت بار اخلاقى و صدمات معنوى و روحى و رفتارى آن، يادآورى اين مسئله ضرورى است كه اسلام حامى علم و پشتيبان پيشرفت دانش و فن آورى صحيح بوده و آن را يكى از مواهب و نعمت هاى ارزنده پروردگار مى داند و تا آنجا به پيشرفت هاى علمى و دستيابى به تجهيزات تمدّن اهميت مى دهد كه مى فرمايد:

خود را قوى و نيرومند سازيد و در مقابل دشمنان مجهّز گرديد و هيچگاه مرعوب آنان نگشته و احساس حقارت و ذلت نكنيد، بلكه دشمنان را در برابر شوكت عظيم خود، ذليل و مقهور سازيد.(1).

ص: 85


1- _ مضمون قسمتى از آيه 90 سوره نور.

بنابراين، اسلام نه تنها با تكنولوژى و پيشرفت هاى علمى مخالف نيست، بلكه مسلمانان را دعوت به دست يابى به وسايل ترقى و پيشرفت هاى فرهنگى، اقتصادى و نظامى در همه زمان ها نموده تا در برابر دشمن سربلند و سرافراز باشند.

منتهى اسلام، تحصيل علم و دست يابى به وسايل پيشرفته روز و بهره بردارى از انواع ابزار فن آورى را شايسته ملت صالح و باتقوا دانسته تا افراد با ايمان در سايه مجهّز بودن به اعتقادات دينى و اخلاقى و رشد عقلى اين وسايل را در مسير ترويج مسائل آموزنده و آموزش برنامه هاى اخلاقى، علمى، تربيتى و صنعتى به كار گرفته و در نتيجه، ضمن ارائه خدمات صحيح اجتماعى و مادّى و معنوى، خود و جامعه را از خطر فساد و انحراف و گمراهى مصون داشته و گرفتار دام هاى فريبنده دشمن نگردند.

در وضعيت كنونى، گرچه وسائل فن آورى توانسته است خدماتى در جهت پيشرفت هاى علمى ارائه دهد و تا حدودى، برخى ويژگى هاى مفيد داشته باشد، اما از آنجا كه هدف اصلى استكبار، جهانى سازىِ اهدافِ شوم غرب و ايجاد

ص: 86

خلأ اخلاقى و دينى است، در كنار اين مزايا، زمينه هاى فراوانى در جهت فروپاشى اخلاق و معنويّت اديان الهى به خصوص اسلام و به ويژه مردم مسلمان كشورمان ايجاد كرده است.

و با كمال تأسف، چون وسايل فن آورى بدون كنترل و نظارت دقيق و پيش زمينه هاى فرهنگى به كشور ما وارد گرديد، اكثر مردم ناآگاه، خوش بينانه و بدون داشتن آگهى هاى لازم از آسيب هاى آنها به استقبال فن آورى رفته و به جاى استفاده صحيح از تكنولوژى در جهت پيشبردِ مسائل معنوى و مادّى و بهره گيرى هاى آموزنده سمعى و بصرى، مرعوب برنامه هاى ضدّدينى فن آورى گرديده و وابسته به برنامه هاى ضدّاخلاقى آن شده و زمينه ذلّت و خوارى خود را فراهم نموده اند!

به فرمايش مولايمان اميرالمؤمنين عليه السلام توجه فرماييد:

هميشه امت اسلام در راه خير مى باشد تا هنگامى كه از فرهنگ و آداب و رسوم دشمنان تقليد ننمايند و چنانچه از رفتار آنان پيروى كردند خداوند قادر آنها را

ص: 87

خوار و ذليل مى گرداند.(1).

اكنون اين گزارش هاى تكان دهنده را بخوانيد و براى رهايى و نجات نونهالان و نوجوانان و جوانان اين مرزوبوم كه حاصل عمرمان هستند فكرى كرده و تدبيرى بيانديشيم.

سه هزار شبكه ماهواره اى در كمين دين و اخلاق!

دير بجنبيم، دين، فرهنگ و اخلاق جوانان مان با هم مى روند!

براساس نتايج آخرين تحقيقات و اعلام رسمى، 72 درصد جوانان در مراكز استان ها در حالى به ماهواره دسترسى دارند كه در كشور هنوز برنامه ريزى مناسبى براى استفاده از اين پديده انجام نشده است و براساس آمارهاى غيررسمى، بين 67 تا 79 درصد جوانان به برنامه هاى ماهواره اى دسترسى دارند.

رئيس پليس امنيت استان (خراسان) با اشاره به تأثير شديد فيلم هاى ماهواره فارسى كه روى آنها هيچگونه كنترلى وجود ندارد، عنوان مى كند:

ص: 88


1- _ بحارالانوار: 79 / 303.

ارتكاب جرائم جنسى و خشونت هايى كه منجر به قتل مى شود اغلب تحت تأثير اين گونه فيلم ها بوده و مرتكبين آنها خود به اين تأثير اعتراف كرده اند.

به گفته وى يكى از رويكردهاى ماهواره ها كم ارزش كردن قيود مذهبى و اجتماعى است.

تصويرسازى از واقعيت جعلى براى كودكان و نوجوانان از تأثيرات ديگر اين رسانه است كه فيلم هاى ماهواره اى صحنه هايى از جرائم خشن، پرخاشگرى، عصيان، و قانون شكنى را مجسّم مى سازند، اما اطفال، نوجوانان و كسانى كه آگاهى و تجربه كافى ندارند، آنها را واقعيت مى پندارند و مظهرى از زندگى جديد تصور مى كنند.

وى با اشاره به اين كه تماشاى ماهواره هاى فارسى تأثير اجتناب ناپذيرى بر تمامى گروه هاى سنّى به ويژه كودكان و نوجوانان دارد، عنوان مى كند:

ساده سازى و استاندارد كردن جرائم و خشونت از ديگر تأثيرات وجود اين رسانه هاى همه گير است. به گونه اى كه ماهواره هاى فارسى، زبان رفتار خشونت بار را ساده سازى و استاندارد كرده سپس آنها را به عنوان بخشى از آداب و

ص: 89

سنن روزمره وارد زندگى خانواده ها مى كند.

به گفته اين مقام مسئول ماهواره ها علاوه بر اين كه فنون ارتكاب جرائم را آموزش مى دهند، جرائم را مهيّج و لذّت بخش جلوه مى دهند و با به نمايش گذاشتن شبكه هاى خشونت بار و پرجرم در سيستم هاى خانوادگى، سبك و الگوى زندگى در دنياى مدرن مانند استفاده از مشروبات الكلى و موسيقى هاى مبتذل را اشاعه داده و تبليغ مى كنند.(1).

افزايش 70 درصدى ماهواره بين نوجوانان و جوانان

معاون اجتماعى فرماندهى انتظامى:

در 5 سال اخير استفاده از ماهواره افزايش 70 درصدى در جامعه ما داشته است و متأسفانه اين موضوع بيشتر در بين خانواده هايى رواج دارد كه فرزند جوان و نوجوان دارند.

در حال حاضر به دليل عدم شناخت از نحوه درست استفاده از ماهواره، اين مقوله به معضلى اجتماعى تبديل شده است و بسيارى با هزينه هاى سنگين اين دشمن پنهان

ص: 90


1- _ روزنامه شهرآرا: 767 تاريخ 9/11/90.

را به خانه مى آورند.

اولين تأثير استفاده از اين وسيله، تغيير باورهاست و در مراحل بعدى با تغييرات فاحش در شيوه لباس پوشيدن، آرايش موها و آلوده شدن به گناهان اخلاقى و جنسى ادامه مى يابد.

در حال حاضر بيش از 60 درصد بيمارى هاى روحى و روانى افراد مبتلا به ايدز و بيمارى هاى ديگر دستاورد اين پديده است.

وى ضمن اشاره به ديگر تأثيرات مخرّب ماهواره از قبيل افزايش مصرف مشروبات الكلى و رواج برخى فرقه هاى شيطان پرستى مى گويد: تقويت رابطه نوجوانان و بزرگسالان و درك آنها از همديگر مى تواند تأثيرگذارى اين حربه دشمن را كمتر كند.

نماينده مردم مشهد در مجلس مى گويد: هم اكنون 3 هزار شبكه ماهواره اى در داخل ايران با آنتن هاى معمولى قابل دريافت است. از اين تعداد 380 شبكه به موسيقى، 74 شبكه به تبليغات مدل لباس و لوازم آرايشى و 273 شبكه به تبليغ اديان ساختگى اختصاص يافته اند و 235 شبكه نيز

ص: 91

برنامه هاى مبتذل پخش مى كنند و اين در حالى است كه هرسال بر شمار اين شبكه ها افزوده مى شود!(1).

وضعيّت اخلاقى جامعه به حدّ انفجار رسيده!

دكتر مجيد ابهرى، روان شناس و استاد دانشگاه:

استكبار ما را از درون مورد تهاجم فرهنگى قرار داده، وقتى يك نوجوان بدون محدوديّت به سايت هاى غيراخلاقى و چت روم ها و... دسترسى داشته باشد، برايش تحريك جنسى اتفاق مى افتد و زمينه بروز بسيارى از آسيب ها فراهم مى شود.

متأسفانه هيچ وقت پيش از ورود يك فناورى جديد، فرهنگ سازى و بسترسازى لازم براى ورود آن نداشتيم. اينترنت و تلفن همراه بدون فرهنگ سازى در اختيار مردم قرار گرفت.

89 درصد از تلفن هاى همراه دست كسانى است كه اصلاً استفاده از آن ضرورتى برايشان ندارد. فقط 11 درصد استفاده ضرورى از آن مى كنند.

ص: 92


1- _ همان.

و بدتر از همه آن ها، شبكه هاى ماهواره اى كه وضعيّت اخلاقى جامعه را به حدّ انفجار رساندند! حتى بعضى از اين شبكه ها ظاهراً صحنه هاى غيراخلاقى فيلم هايشان را حذف مى كنند يا در روزهاى عزاى عمومى، پخش برنامه هايشان را متوقف مى كنند.

تمام اين سياست ها به خاطر اين است كه پدر خانواده در كنار فرزند 10 و 15 ساله خود با خيالى راحت و آسوده مخاطبِ محصولات اين شبكه ها باشند!

امّا متخصّص رفتارشناسى و آسيب شناسى مى فهمد كه 5 سال ديگر، چه بر سر اين خانواده و فرزندش مى آيد!

بيشتر اين شبكه ها هدفشان اين است كه با برنامه ريزى دقيق و طولانى مدت، روى ذهن مخاطب خود تأثير بگذارند. در واقع از دلايل اصلى اين كه، سنّ بلوغ در جامعه ما 3 تا 5 سال جلو افتاده، همين شبكه ها هستند كه اين مسئله تبعات اجتماعى جبران ناپذيرى در پى دارد.(1)

ص: 93


1- _ روزنامه خراسان: 18052 تاريخ 23/11/90. ضمناً دلايل ديگرى نيز براى بلوغ زودرس كودكان و نوجوانان در جلد دوم اين كتاب بازگو شده است.

تبِ درد و مرگِ اخلاق نوجوانان و جوانان!

اگر وظيفه اقتضا نمى كرد اين خبرهاى تلخ را به قلم نمى آوردم اما وظيفه گفتن و نوشتن و روشنگرى است تا مسئولين و خانواده ها فاجعه را جدّى بگيرند و قبل از فرود آمدن زلزله هولناك، چاره جويى شود. چرا كه اگر غافل و بى تفاوت باشيم و تدبيرى جدّى نيانديشيم دشمن ما را به كام خواهد كشيد و همه ما را ذليل خواهد كرد!

شگفتا! اولياء و پدر و مادرها خوابند و تب درد و مرگِ اخلاق نوجوانان و جوانان را نمى فهمند و براى درمان آن فكرى نمى كنند و در نتيجه شاهد حوادث مصيبت بارى هستيم كه عفّت و امنيت جامعه را جريحه دار كرده است!

اين ماجراى سياه و تكان دهنده را بخوانيد و ببينيد دشمن جنايتكار چه بر سر خانواده و فرزندان مسلمان آورده و اگر اين خبرهاى تلخ زلزله نيست، پس چيست؟!

رايانه، ماهواره، تلفن همراه... و عصيانِ نوجوانان

مرد 41 ساله، ماجراى فروپاشى شرم و حيا در خانه اش را در دايره كلانترى ... مشهد مقدّس، چنين اظهار مى كند:

ص: 94

نتيجه اشتباهات خودم را در زندگى مى بينم. از روز اول نفهميدم چه طور خانواده ام را مديريت كنم.

من تمام امكانات مانند: رايانه، ماهواره، تلفن همراه و... را بدون شناخت مزايا و تهديدهاى استفاده از اين امكانات براى خانواده ام مهيا ساختم و با اين كار با دستان خودم شرم و حيا را در خانه ام نابود كردم!

تا امروز پسر 16 ساله ام را به چشم يك بچه مى ديدم، امّا وقتى ارتباطش را با ... پى به اشتباهات خودم بردم!

پسر 16 ساله اين مرد نيز گفت:

پدر و مادرم در خانه شرم و حيا را زير پا گذاشته اند و هميشه تماشاگر برنامه هاى بسيار زشت و مستهجن شبكه هاى ماهواره اى هستند...

من از دست كارهاى پدر و مادرم، به خصوص نوع لباس پوشيدن مادرم در خانه خيلى عذاب مى كشيدم و واقعاً نمى دانستم چه كار بكنم.

آنها در رفتار و حركاتشان مراعات مرا نمى كردند و من به هيچ كس نمى توانستم بگويم چه مشكلى دارم.

ص: 95

براى همين مسائل چندبار مى خواستم از خانه فرار كنم، تا اين كه فكر ديگرى به سرم زد...

خودم را به او نزديك كردم و پس از آن من و ... هر روز به دور از چشم پدر و مادرم، تماشاگر برنامه هاى ماهواره اى بوديم!(1).

پيروى از تمدن غرب تا كجا؟!

اين افتضاح و بى آبرويى براى خانواده هاى مسلمان ايرانى از كجا پيدا شد؟! و آيا پيش از رسوخ فرهنگ تمدّن غرب، چنين آزادى اخلاقى در خانواده هاى اسلامى موجود بود؟! آيا اين رسوايى ها جز از آزادىِ غربى ريشه مى گيرد؟

مصيبت اين جاست كه مى خواهند رفتار آنها سرمشق ما باشد!

بيچاره پدر! بيچاره مادر! بيچاره پسر! بيچاره دختر!

بيچاره جامعه! كه همگى به مرز بحران اخلاقى رسيده اند و هيچ كس در فكر چاره نيست و به جاى چاره بيچاره شده اند!

ص: 96


1- _ روزنامه خراسان: 18063 تاريخ 6/12/90.

اين ماجراهاى دردناك، نمونه كوچكى از حوادث غم بار اجتماع امروز ما مى باشد كه هر روز ده ها و شايد صدها نمونه اش اتفاق مى افتد و مقدارى از آنها در روزنامه ها نوشته مى شود.

آيا در چنين وضعيت مصيبت بارى نبايد بر مرگ دين و اخلاق در جامعه اسلامى گريه كرد؟!

بلوغ زودرس نوجوانان!

پدر و مادرها هوشيار باشند كه در وضعيّت آشفته و مبتذل كنونى، بچه ها ديگر بچه نيستند و حتّى قبل از سنّ متعارف بلوغ، بالغ هستند و اين شما هستيد كه با رفتار و كردار ضد اخلاقى و غيرعفيفانه خود و با در اختيار گذاشتن آزاد وسائل گوناگون مبتذل و آلوده، زمينه بلوغ زودرس كودكان و نوجوانانتان را فراهم مى سازيد!

اين حديث زيبا و ارزنده را بخوانيد:

پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله فرمود:

هر كودكى بر اساس فطرتِ پاك دينى آفريده مى شود. اين فطرت همواره ادامه دارد تا اين كه پدر و مادرش او

ص: 97

را (بر اساس خواسته هاى خودشان) به آئين ديگرى مثل يهودى گرى و مسيحى گرى (و يا صفاتِ ناپسند ديگر) بكشانند.(1).

اين ماجراهاى دردناك و مصيبت بار را نيز بخوانيد و ببينيد شبكه هاى ماهواره چه بر سرمان آورده و چگونه كانون گرم خانواده ها را متلاشى مى كنند!!:

ننگ و رسوايى تصاوير مستهجن ماهواره!

مرد جوان در مركز مشاوره پليس خراسان رضوى چنين اظهار كرد:

3 سال قبل با دختر يكى از آشنايان ازدواج كردم. همسرم دخترى با ايمان و چشم و گوش بسته بود و من به تصوّر اين كه بايد او را اجتماعى بار بياورم، مجبور كردم در برخورد با افراد نامحرم آزاد باشد و فيلم ها و برنامه هاى مستهجن ماهواره را تماشا كند!

همسرم روزهاى اول در برابر اين خواسته ام مقاومت نشان داد ولى وقتى با علاقه مندى و اصرار من روبرو شد،

ص: 98


1- _ بحارالانوار: 30 / 281.

كم كم روحيه اش تغيير كرد و من به خواسته هايم رسيدم.

من و همسرم در اين مدّت صاحب فرزندى نشديم، چون نمى خواستيم خودمان را گرفتار دردسرهاى بچه دارى كنيم و در رفت وآمد با يكى از دوستان دوران دانشجويى كه در واقع تفكّرات اشتباه ما از او و همسرش الگوبردارى شده بود، به خيالى باطل خوشگذرانى مى كرديم!!

حدود 2 ماه قبل با يكى از شبكه هاى ماهواره اى آشنا شدم، اما چشمتان روز بد نبيند! چون با تماس با آن شماره فهميدم به همسر خودم زنگ زده ام ... !!

باور كنيد دارم ديوانه مى شوم و از خودم بدم مى آيد، واقعاً راست مى گويند: هيچ لذت و گوهرى باارزش تر از عفت و پاكدامنى نيست.(1).

اين ماجراى رسوا و دردناك، نمونه اى از افتضاح و نكبتِ برنامه هاى شبكه هاى ماهواره است كه روزگار دختران نجيب

ص: 99


1- _ روزنامه خراسان: 18086 تاريخ 17/1/91.

و باحيا و چشم و گوش بسته را سياه كرده و به فروپاشى زندگى خانواده ها منجر مى شود!

اين افتضاح و رسوايى، جز از آزادى، ارمغان شوم غرب ريشه مى گيرد. مصيبت اينجاست كه، كشورهاى تازه به تمدن رسيده به جز اين گونه سرگرمى هاى مبتذل، بهره ديگرى از تمدّن غرب ندارند!

آيا اين گونه زندگى و وضعيتِ نكبت بار به سود كشور و ملّت است؟!

ماهواره باعث فرار از خانه!

دخترى كه چندبار از خانه فرار كرده است چنين اظهار مى كند:

باوجود اين كه خانواده اى مقيّد و مذهبى دارم اما ماهواره در خانه داريم و برنامه هاى ماهواره تأثير زيادى بر رفتارهاى من داشته است.

ديدن برنامه هاى ماهواره، روى پوشش و لباس پوشيدنِ من تأثير زيادى گذاشت. و چون پدرم مذهبى و مقيد مى باشد، بدون توجه به اين كه خودش با آوردن اين وسيله

ص: 100

خانمان سوز، زمينه بدپوششى مرا فراهم نموده است، از نوع پوشش و لباسهايم ناراحت بود و مرتب با من درگيرى داشت.

و چون من وابسته به برنامه هاى ماهواره شده بودم و سخت گيرى هاى پدرم را تحمّل نداشتم، مرتب از خانه فرار مى كردم و هر بار مأمورين مرا دستگير كرده و به خانه برمى گرداندند.

در اين مدّت با دو خانم آشنا شدم كه به ازاى نگهدارى از من، درخواست حمل و توزيع مواد داشتند و من به ناچار اين كار را انجام مى دادم و به سفارش آنها در يك ميهمانى شركت كردم كه هم زمان دو جوان نيز وارد شدند، و من كه متوجّه نيّت شومشان شده بودم از مراسم بيرون آمدم و آنها تعقيبم كردند كه با دخالت به موقع پليس آنها از معركه فرار كردند...(1).

ص: 101


1- _ روزنامه شهرآرا: 781 تاريخ 26/11/90.

ماهواره و اينترنت، تهديد جدّى براى جوانان

مشاور عالى سازمان بهزيستى:

در ساعاتى كه خانواده كنار هم هستند، در واقع تنها در زير يك سقف هستند و وقت آنها صرف تماشاى برنامه هاى ماهواره و نشستن پاى اينترنت مى شود و نوجوانان نيز در اطاق در بسته خود، وقت خود را در فضاى آسيب زاى چت روم و حتى سايت هاى غيرمجاز سپرى مى كنند و خانواده ها دل خوش هستند كه فرزندشان در خانه و تحت نظارت آنهاست.

وى اضافه كرد: يكى از عوامل آسيب هاى اجتماعى، تماشاى برنامه هاى مبتذل ماهواره و استفاده غيرمجاز از اينترنت است كه در بسيارى از موارد به وقوع طلاق (و فرار) در خانواده ها منجر مى شود.(1).

آرى! دشمن با مؤثرترين ابزار و قوى ترين ترفندها، مأموريت خود را در تخريب و فروپاشى اخلاق، دين و معنويت جامعه اسلامى و كشور عزيزمان به خوبى انجام داد!

در گذشته كشورهاى اسلامى با كافران مى جنگيدند و با

ص: 102


1- _ روزنامه خراسان: 18146 تاريخ 30/3/91.

نيروى ايمان و اراده بالا، دشمنان را با آن همه تجهيزات نظامى نابود مى كردند.

چرا كه مسلمانان هرزگى و فحشاء و آزادى زن و مرد نداشتند اما اكنون دشمن با به راه انداختن جنگ نرم و فراهم نمودن زمينه آزادى و بى بندوبارى و فساد و ترويج شبكه هاى مبتذل تكنولوژى، بدون به كارگيرى هرگونه تجهيزات نظامى، دل جوانان را ربوده و سرمايه هاى اصيل مملكت را به اسارت گرفت!!

اميرالمؤمنين

عليه السلام فرمود:

كافر، فريبكار، كجرو، سنگدل و خيانتكار است.(1).

و همچنين اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:

هر ملتى كه درون خانه و كشور خود مورد هجوم و تجاوز دشمن قرار گرفته و هتك حرمت و حيثيّت شود، ذليل و خوار خواهد شد و چون شما سستى به خرج داده، در برابر تعرّض دشمن بى تفاوت گرديده و خوارى و ذلت پذيرفتيد، دشمن پى درپى شما را مورد

ص: 103


1- _ غررالحكم: 2 / 387 چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

حمله و تجاوز بى رحمانه خود قرار داده و بر شما چيره شد!...(1).

آرى! دشمن كافر در جبهه هاى مختلف، جامعه اسلامى و ملت مسلمان كشور عزيزمان را مورد تجاوز و تهاجم قرار داده و ما همچنان در غفلت و بى تفاوتى و خواب سنگين به سر مى بريم!

حالا به سراغ بازى هاى رايانه اى، يكى ديگر از سوغات هاى مبتذل استعمار مى رويم تا ببينيم از اين طريق چه بلايى بر سر مردم به خصوص نوجوانان و جوانان ما وارد شده است!

ص: 104


1- _ نهج البلاغه: خطبه 27.

7-ايرانى ها روزانه 40 ميليون ساعت صرف بازى هاى رايانه اى مى كنند!

اشاره

معاون فنى شوراى عالى اطلاع رسانى و مديرعامل بنياد ملى بازى هاى رايانه اى در همايش «شهروند الكترونيك و تلفن همراه» گفت:

بررسى هاى جديد ما نشان مى دهد كه در حال حاضر 46 ميليون نفر از افراد 7 تا 40 سال با گيم آشنايى دارند و حدود 20 ميليون نفر از آنان كه 60 درصد پسر و 40 درصد دختر هستند، به صورت حرفه اى بازى يارانه اى انجام مى دهند و هر يك به طور متوسط روزانه بيش از 2 ساعت (و بعضى ها تا 6 ساعت) از وقت خود را صرف انجام بازى مى كنند. بنابراين در ايران (اسلامى) در مجموع گيمرها

ص: 105

روزانه 40 ميليون ساعت وقت صرف انجام بازى مى كنند...!(1).

آرى! استعمار غرب براى جلب مخاطبان جوان و نوجوان مسلمان با چاشنى نمودن كلمه ها، جمله ها و ضرب المثل هاى لطيف و فريبنده در لابه لاى سخيف ترين سريال هاى خارجى و احياناً داخلى و در همه ابزارها و وسايل رايانه، حتى تلفن همراه كه همراه دائمى زندگى ما شده، پسران و دختران ما را از دست ما گرفته و فرهنگ مبتذل خود را جايگزين سنت و آموزه هاى دينى مسلمانان نموده است و زندگى روزمره همگان حتى بچه هاى خردسال را از معنويت دور نموده و به دنياى گناه و ناهنجارى ها وارد نموده است و اين نابسامانى ها نتيجه آزادى بى قيد و بند نسل جوان و بى تفاوتى و غفلت بعضى از مسئولين و پدر و مادرها مى باشد كه منجر به نابودى اعتقادات دينى و مذهبى گرديده است!

اين گزارش تكان دهنده را كه نمونه اى از عمق فاجعه و تلاش دشمن در فروپاشى اخلاق و معنويت مردم كشورمان مى باشد بخوانيد:

ص: 106


1- _ روزنامه خراسان: 18033 تاريخ 27/10/90.

رئيس كل دادگسترى تهران: در يك مرحله، ميليون ها سى دى و فيلم ويديوئى مستهجن كشف كرديم كه بعد از بررسى معلوم شد از خارج به صورت رايگان براى مردم ارسال شده است.(1).

تمرين آدم كشى در بازى هاى رايانه!

گزارش روزنامه شهرآرا:

بازى هاى دوران كودكى ديروز با آنچه كه امروز مى بينيم، زمين تا آسمان تفاوت دارد، آن روزها، زمين هاى بازى، حياط دلنشين، محيط هاى مناسب و بازى هاى طبيعى، زمينه رشد، خلاقيت هاى ذهنى، توسعه همكارى و هميارى و مشاركت آميخته با صفا و صميميّت و شادى كودكان را فراهم مى نمود.

كودكان نسل امروز به جاى بازى هاى الك دو لك، هفت سنگ و خيلى از سرگرمى هاى لذّت بخش ديگر كه هيجان آنان را تخليه مى كرد، از بازى هاى مهيّج و سرتاسر جنب و

ص: 107


1- _ شكار جوانان: 3 / 215 به نقل از پرتو سخن تاريخ: 9/2/83.

جوش كارتن هاى آزار دهنده اى كه منجر به خودسوزى شان مى شود استفاده مى كنند!

كودكان امروز پاى اين دستگاه هاى مخرّب فقط به مبارزه مجازى و تمرين آدم كُشى مى پردازند كه بر اساس آنچه روان شناسان مى گويند: كشتن، خشونت، بى نظمى، بى توجّهى به قانون، مرگ، خون، تخريب و... از آثار مخرّبى است كه بر روحيه و اخلاق كودكان باقى مى گذارد و آنها را افرادى خشن بار مى آورد!...

جالب است بدانيد، در برخى از كشورهاى اروپايى و غربى مانند: سوئيس، انگلستان و كانادا، بسيارى از بازى ها به دليل ترويج خشونت و بى بندوبارى ممنوع شده اند (اما با كمال تأسف) اين بازى ها در كشور ما (در حال گسترش و افزايش است).

نكته تأسف بار ديگر اين كه: در برخى از اين بازى ها از مسلمانان به عنوان تروريست نام برده مى شود كه افرادى ضعيف اند و به دست نيروهاى آمريكايى كشته مى شوند!

ضمن اين كه، نوع پوشش بعضى از شخصيت هاى زن در بازى هاى رايانه اى به هيچ وجه با فرهنگ ايرانى اسلامى

ص: 108

سازگار نيست و ذهن كودك مسلمان ايرانى در اين بازى ها، صددرصد تخريب مى شود...!

تأثير منفى در روابط خانوادگى، افت تحصيلى، انزواطلبى و همچنين آسيب هاى جسمانى از جمله: چاقى، خطرات پوستى، ضعيف شدن چشم، تهوّع، سرگيجه و همچنين آسيب هاى روانى مانند: تقويت حسّ پرخاشگرى، اضطراب، افزايش خشونت، تنبل شدن ذهن و... از مهم ترين تأثيرات منفى بازى هاى اعتيادآور رايانه اى است كه (پس از آسيب هاى اخلاقى دينى) در وجود كودك باقى مى ماند.(1).

انتقال فرهنگ غرب اولين آسيب بازى هاى رايانه اى گزارش خبرنگار روزنامه خراسان:

... بازى هاى دسته جمعى و فرهنگ اجتماعى شدن بچه ها، جاى خود را به بازى هاى رايانه اى و حضور در «گيم نت ها» داده است.

از طرفى زمان هايى كه در «گيم نت ها» صرف مى شود،

ص: 109


1- _ روزنامه شهرآرا: 273 تاريخ 19/2/89.

آسيب هاى اجتماعى و هويّتى، مشكلات فيزيكى و جسمى و بيمارى هاى مفصلى و استخوانى و افسردگى هاى مزمن را در پى دارد... و شايد مهم ترين آسيب بازى هاى رايانه اى، انتقال فرهنگ نادرست غرب به نسل جوان و نوجوان ما باشد...

سرى به يكى از گيم نت ها مى زنيم و با مسئول آن كه جوانى 20 ساله است صحبت مى كنيم. او مى گويد:

برخى از بچه ها مشترى ثابت اند و از صبح تا شب در گيم نت حضور دارند و تنها يك ساعت براى غذاخوردن به منزل مى روند.

او اضافه مى كند: بچه ها بيشتر از بازى هاى جنگى و پرهيجان خارجى استفاده مى كنند و كمتر كسى درخواست بازى هايى مثل فوتبال را دارد.

دقايقى هم با بچه هايى كه در حال بازى كردن هستند صحبت مى كنيم.

احسان كه 15 سال دارد مى گويد: روزانه 12 ساعت بازى مى كنم، 6 ساعت در منزل و 6 ساعت در گيم نت و چون مدرسه ام غيرانتفاعى است نيازى هم به درس خواندن ندارم.

ص: 110

با جوان ديگرى كه نام او بهزاد است صحبت مى كنم. او مى گويد: روزانه 5 ساعت به گيم نت مى آيم و در منزل هم بازى مى كنم و خانواده ام با بازى كردن من مشكل دارند، چرا كه درسم تمام شده و به جاى كار دنبال بازى با رايانه هستم زيرا كه بازى هاى كانتر جنگى است و كشت و كشتار جذابيت دارد و حرف اول را مى زند.

و بالاخره با مسئولين و كارشناسان مسائل اجتماعى به صحبت مى نشينيم:

سرپرست امور جوانان اداره كل ورزش و امور جوانان خراسان رضوى اظهار مى دارد:

... هر پديده اى كه نظر نوجوانان و جوانان را جلب كند، هم آثار مثبت و هم آثار منفى در پى دارد. اگر بازى هاى خوب و مناسب با عقايد و آداب و رسوم كشورمان ساخته شود، مى تواند نقش سازنده اى داشته باشد و آثار مثبتى هم برجاى خواهد گذاشت.

كشورهاى غربى گاهى حداقل 10 ميليارد تومان براى ساخت يك بازى هزينه مى كنند و اين بازى در كشور خودشان مورد استقبال قرار نمى گيرد و فقط براى جوانان و

ص: 111

نوجوانان ما ساخته مى شود.

اين كارشناس امور جوانان اضافه مى كند: حداقل آسيب اين بازى ها، تلف شدن وقت نوجوانان است و مهم ترين آثار بازى هاى خارجى، آسيب هاى شخصيّتى و اجتماعى است به طورى كه عملاً در برخى از اين بازى ها مسائل جنسى به نوجوانان آموزش داده مى شود!

وى با بيان اين كه، بازى هاى رايانه اى در كشورهاى خارجى، سطح بندى سنّى دارد، مى گويد: متأسفانه در كشور ما اين سطح بندى رعايت نمى شود و هر نوجوانى با حداقل امكانات به انواع بازى ها دسترسى دارد...(1).

آتشى در خانه

اغلب والدين با خريد يك رايانه براى فرزندشان سرگرمى فراهم كرده اند و تصور مى كنند فرزندشان در چهارديوارى خانه است و مى توانند بهتر بر وى نظارت كنند. اما در حقيقت آنها فرزندشان را به فضاى نامحدود پيوند داده اند و هيچگونه مراقبتى هم بر او ندارند.

ص: 112


1- _ روزنامه خراسان: 18096 تاريخ 29/1/91 ويژه نامه 2129.

ماجراى دردناك «آتشى در خانه» را بخوانيد و بيينيد با آتشى كه خود برافروخته ايد، چگونه شعله هاى آن، قلب و روح و سراسر وجود نونهال بى گناهتان را بى رحمانه مى سوزاند و عزيزتان در برابر چشمتان مظلومانه پرپر مى شود!!

پسر بچه 12 ساله! سراسيمه از اطاقش بيرون دويد و در حالى كه دستانش را جلوى صورتش گرفته بود، فرياد زد: بابا! بابا! پدر نگران از فريادهاى پسر كه مبادا اتفاق ناگوارى افتاده است، سعى در آرام كردن او داشت و گفت: چه شده است پسرم؟

پسر با پريشانى و اضطراب، از صحنه هاى مستهجنى گفت كه در هنگام يك بازى كامپيوترى ناگهان در متن اين بازى ديده بود!!

اين روزها فرزندان من و شما، خصوصاً پسرها به منظور پُر كردن اوقات فراغت خود، علاقه زيادى به خريد بازى هاى كامپيوترى و پلى استيشن دارند. بازى هايى كه در هر مغازه به اصطلاح عرضه محصولات فرهنگى به وفور يافت مى شود!

والدين پسر بچه مورد نظر نيز، بازى مورد اشاره را از

ص: 113

يكى از همين فروشگاه ها خريدارى كرده بودند. بازى هايى با عنوان داستان هاى پليسى و رزمى كه محبوب پسر بچه هاست. امّا نمى دانم آيا قبل از عرضه اين محصولات، كسى بر آنها نظارت مى كند يا خير، كه قطعاً اگر نظارتى مى شد، آن پسربچه آن گونه شرمگين و خشمگين از پشت صندلى كامپيوترش پا به فرار نمى گذاشت!

محتواى اين بازى آمريكايى درباره تجارت مواد مخدّر و درگيرى هايى پيرامون آن است كه در اواسط بازى، صحنه هاى مستهجن حضور زنان و مردان برهنه و عريان به طور كاملاً حرفه اى و به گونه اى كه گمان مى رود جزئى از بازى است نمايش داده مى شود!!...

آيا حقيقتاً اين ها محصول فرهنگى هستند؟ وقتى صحبت از تهاجم فرهنگى مى شود، چرا در سايه غفلت و نبود نظارت لازم اين گونه فرهنگ غربى را كه ترويج دهنده برهنگى است در ميان خانواده ها رسوخ داده مى شود و اين گونه فكر و ذهن نسل هاى آينده در معرض مخاطره قرار مى گيرد؟!

روان شناسان و جامعه شناسان آگاهند كه مشاهده چنين

ص: 114

صحنه هاى مبتذل و مستهجنى در يك بازى رايانه اى چه تأثير مخرّبى را بر ذهن نوجوانى كه در آستانه بلوغ قرار دارد مى گذارد!

به راستى متوليان فرهنگى جامعه و دست اندركاران مرتبط با عرضه اين محصولات، چه جوابى براى اين جفاى آشكار و اين گناه بزرگ دارند؟! به راستى و چگونه و با چه ابزارى مى شود تأثير مخرّب مشاهده چنين صحنه هاى مبتذلى را از ذهن يك نوجوان پاك كرد؟!

آيا انتظار داريم با بازگذاشتن راه براى عرضه محصولات خارجى تخريب كننده و ضدفرهنگى كه كاملاً با فرهنگ ايرانى و اسلامى در تضاد كامل قرار دارد، نسل آينده را درست تربيت كنيم و سالم تحويل جامعه بدهيم و از آنان نيز توقع سلامت داشته باشيم؟!

چرا محتواى چنين فيلم ها و بازى ها از جانب متوليان امر بررسى نمى شود و اگر هم بررسى شده، آنان چه جوابى براى اين غفلت بزرگ دارند؟! به حق كه چنين متوليانى در اين گناه بزرگ سهمى عظيم دارند و آنها بايد به جاى آن پسربچه از شرم دست بر روى صورت و چشمان خود

ص: 115

بگذارند...

به راستى آيا نمى شود جلوى محصولات تخريب كننده غربى را كه هدف آن رواج ابتذال در جامعه ماست گرفت؟ چگونه است كه پول اين مردم و اين مملك صرف خريد محصولات ضد انسانى و ضد ارزشى مى شود؟!...(1).

زخم عميق دشمن بر پيكر جامعه اسلامى!

آرى! كودك و نونهال معصومى كه با قلب صاف و فطرت پاك در ميان شعله هاى سوزان آتشى كه دشمن برافروخته، رها شده و بدون پيش زمينه هاى لازم و آگهى از زيان و آسيب آن و بدون هيچگونه مراقبت در فضاى گدازنده آن دست و پا مى زند، ناگزير قربانى شعله هاى سوزان اين آتش خواهد بود.

و در اين ميان، پدر كه زمينه شعله ور شدن اين آتش را فراهم نموده و با سستى و بى تفاوتى در تربيت صحيح فرزند موجب گمراهى و انحراف او گرديده، نه تنها در فرداى حسابرسى در پيشگاه خداوند قادر، عذابكش رفتار منحرفانه

ص: 116


1- _ روزنامه خراسان: 18164 تاريخ 21/4/91.

فرزند خود مى باشد، بلكه در همين دنيا هم رفتار ناهنجار فرزند گريبانگيرش شده، حريف اعمال بزهكارانه او نخواهد شد و زبانه شعله هاى آتشى كه در دوران كودكى براى فرزندش برافروخته، زندگيش را به آتش مى كشد.

آرى! پدرى كه براى پيشرفت درس و معيشت فرزندش از هيچگونه تلاش و كوشش مضايقه نداشته و به هنگام بيماريش او را به چندين دكتر و بيمارستان مى برد، اما فاجعه مرگ اخلاق و رفتار او را ناديده مى گيرد، چوب بى تفاوتى و غفلت خود را در همين عالم خواهد خورد و بايد در برابر جرأت، جسارت، غرور، لج بازى و انحراف فرزندش بسوزد و بسازد. پدر و مادرى كه از اول صبح سركار و بيرون خانه هستند و فرزندشان در فضاى مسموم و آلوده مجازى بازى هاى پُر از ويروس هاى اخلاقى بسر مى برد، نبايد انتظار سلامت اخلاق و رفتار او را داشته باشند.

آرى! ماجراى دردناك «آتشى در خانه» نمونه اى از عمق فاجعه و زخم عميق دشمن بر پيكر جامعه اسلامى و سلاّخى فرهنگ و دين نوجوانان و جوانان و مرگ اخلاق و معنويت در كشور اسلامى است! حكايتى از پايمال نمودن

ص: 117

خون هزاران شهيد در طول تاريخ و همچنين هشدار و اعلام خطرى است به اولياء، مسئولين، متوليان اخلاق و پدر و مادرها، تا قبل از اين كه بيچاره شويم، چاره اى انديشيده و درمانى جدّى داشته باشيم.

اين حديث زيبا و ارزنده را بخوانيد:

بيزارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پدران آخرالزمان

رسول خدا صلى الله عليه و آله، نگاهشان به كودكانى افتاد كه مشغول

بازى بودند، حضرت نظرى به آنها كرده و فرمود:

واى به حال فرزندان آخرالزمان از دست پدرانشان!

اصحاب عرض كردند: اى رسولخدا! از دست پدران مشركشان؟! فرمود: نه! از دست پدران مؤمنشان كه چيزى از واجبات دين را به آنها نمى آموزند و هرگاه فرزندان آنان به دنبال فراگيرى احكام دين بروند، آنان را از آموختن باز مى دارند و فقط به اندكى از مال دنيا و معيشت آنها، دل خوش كرده اند! من از آنها بيزارم و آنان نيز از من بيزارند!(1).

ص: 118


1- _ مستدرك الوسائل: 15 / 164.

8-تهديدها و آسيب هاى اينترنت، چت و...

اشاره

وقتى كه اينترنت نيز بدون فرهنگ و بدون داشتن پيش زمينه هاى لازم وارد كشور شود، ناگزير شاهد تهديدها، آسيب ها و قربانيان آن هم بايد باشيم.

با رواج استفاده از اينترنت و شاخه هاى آن در بين مردم كشورمان و همه گير شدن تب استفاده از اين فناورى در بين نوجوانان و جوانان، مسئله اى كه موجب نگرانى دغدغه و نگرانى شديد مى باشد، فرهنگ بهره بردارى و استفاده از اينترنت است.

گرچه جذابيت و فوايد علمى و پژوهشى و بهره بردارى هاى مثبت اين تكنولوژى هرگز انكارپذير نيست و اينترنت توانسته است خدمات ارزنده بسيار مفيدى به جامعه بشريّت ارائه دهد.

ص: 119

و حتى بنابه اظهار كارشناس ارشد روان شناسى بالينى: در كشورهاى پيشرفته، محيط چت به محيط هايى مانند گروه هاى پزشكى، روان شناسى، مهندسى و... تقسيم شده و گفتگو در اين محيط ها فقط براى دستيابى به اطلاعات است.(1).

اما با كمال تأسف! اينترنت و شاخه هاى آن، بدون فرهنگ صحيح و بدون آگهى از زيان هاى جبران ناپذير آن به كشور اسلامى ما و به زندگى بيشتر مردم به خصوص جوانان و نوجوانان وارد شد!

و از همه مهم تر، استكبار كه با عرضه نمودن فرهنگ منحط دنياى غرب در اينترنت، مسئله فروپاشى اخلاق و معنويت و نابودى اديان الهى به خصوص اسلام را بيشتر از همه مدّ نظر دارد. در اين وسيله فناورى از قوى ترين حربه هاى شيطانى خود، ترويج بى حجابى، فساد، بى عفّتى و به كارگيرى جاذبه هاى جنسى و ارائه زمينه هاى ارتباطات غيرمشروع كه در نهايت منجر به خيانت در روابط زناشويى و نابودى كانون خانواده گرديده، استفاده نموده است و تاكنون

ص: 120


1- _ روزنامه شهرآرا: 837 تاريخ 17/2/91.

از اين طريق، صدمات جبران ناپذير زيادى به وجود آورده است.

لبه تيغ تهاجم بى رحمانه دشمن!

سلاخى شدن فرهنگ دينى جوانان!

به سراغ جوانان و نوجوانان مى رويم تا ببينيم عزيزانمان چگونه در اين فضاى مجازى و حياط خلوت آلوده دست و پا مى زنند و دشمن چگونه همه چيز آنها را بى رحمانه تسخير كرده است!!

مستى دنياى مجازى

اميرحسين 20 ساله كه در رشته آى تى تحصيل مى كند مى گويد:

از همين جا صادقانه نگرانيم را اعلام مى كنم! نگرانيم براى همه بچه هايى كه دارند در اين فضا به شكل ناجورى دست و پا مى زنند و فكر مى كنند شناگر هستند، او از بى اطلاعى اكثر خانواده اظهار تأسف مى كند...(1).

ص: 121


1- _ ويژه نامه نوروزى، روزنامه خراسان: 1390 / 207

اغفال و هتك حيثيت پسر 14 ساله در سايت دوست يابى

كارشناسان پليس هنگام رصد سايت هاى اينترنتى، سايتى را شناسايى كردند كه با هدف تسهيل ارتباطات نامشروع دختران و پسران فعاليت مى كرد.

پس از شناسايى سايت هاى مذكور، تعدادى مظنون كه در سايت ثبت نام كرده بودند احضار شدند. در بين اين مظنونان پسر نوجوانى وجود داشت كه شماره همراه وى نيز در سايت ثبت شده بود.

اين نوجوان در بازجويى هاى پليسى اظهار داشت، بعد از عضويت در سايت با يك جوان ديگر آشنا شده است كه وى را اغفال كرده و او مجبور شده به خواسته نامشروع او تن دهد...

پس از اظهارات اين نوجوان، پدر وى به نزد پليس خوانده شد و پس از آنكه سخنان فرزندش را شنيد، مدعى شكايت از گردانندگان سايت شد كه سرانجام متهم شناسايى و دستگير شد. اين متهم در بازجويى ها، به جرم كثيف خود اعتراف كرد.(1).

ص: 122


1- _ روزنامه خراسان: 18167 تاريخ 25/4/91.

وقتى كه بچه ها بعد از مدرسه، يكراست سراغ كامپيوتر مى روند و پدر و مادر هم يا سر كار هستند و بيرون خانه و يا كارى به كار آنها ندارند و خوشحال از اين كه، فرزندشان در خانه و زير نظر آنهاست و از خطر اعتياد در امان بوده و هيچگونه نظارت و كنترلى هم بر آنها ندارند، نتيجه اش اين گونه ماجراهاى دردناك و نكبت بار است.

وقتى كه بچه ها، بيشتر از والدين استفاده از اينترنت را بلد هستند و به گفته يك پدر جوان: فرزند 5 ساله اش به راحتى سيستم را روشن مى كند و مستقيم وارد فضاى مجازى مى شود و چنان هيجان زده غرق برنامه هاى آن مى شود كه گاهى دنياى مجازى را بيشتر از پدر و مادر دوست دارد!(1).، فرجامش نگرانى و دغدغه است و نبايد

انتظار داشت، بچه ها سالم بمانند.

دل به دريا مى زنم، اينترنت را بلعيده ام!

دخترى كه تازه وارد 16 سالگى شده است مى گويد:

با كافى نت برادرم با ترفندهاى كامپيوتر و اينترنت آن

ص: 123


1- _ ويژه نامه نوروزى روزنامه خراسان: 1390 / 206

قدر آشنا شده ام كه اينترنت را بلعيده ام!

او اضافه مى كند: به تازگى يك لپ تاپ هديه گرفته ام، چشمم كه به لپ تاپ نازنينم مى افتد، روشنش مى كنم و يك راست دل را به دريا مى زنم و به سراغ اينترنت مى روم كه رفيق بى چون و چراى من است، رفيقى كه هر وقت بخواهم با آغوش باز از من استقبال مى كند و من مى روم توى فضاى مجازى كه انگار افرادى هستند كه انتظار مى كشند... و فكر مى كنم دوست مجازى بهتر از يك دوست واقعى است...(1).

و كارشناس سالنامه خراسان مى نويسد: بيشترين سوء استفاده ها از كودكان و نوجوانان در اينترنت و درباره مسائل جنسى، آن هم در اثر كنجكاوى كودكان به اين مسئله اتفاق مى افتد!(2).

جوان بخت برگشته در فضاى اينترنت

بنى اسدى، دكتراى تخصصى روانشناسى:

يكى از مراجعان من، پسر جوان و موفقى بود كه با

ص: 124


1- _ همان: 207
2- _ همان: 214

داشتن مدرك كاشناسى ارشد و شرايط مالى مناسب، در دام يك علاقه مجازى گرفتار شده بود.

فرد مورد علاقه وى، خانمى در يكى از استان هاى غربى كشور بود كه چنگ محبّتش عاقبت جوان بخت برگشته را به كوچ واداشت، اما مشخص شد كه هويّت دختر، سرپوشى براى فعاليت يك باند فساد بوده است.

ماجرا به همين جا ختم نشد و پسر جوان هم وارد اين باند شد. چند وقت پيش از يكى از آشنايانش شنيدم كه وى هم همراه اين باند در عملياتى دستگير شده و حالا در زندان است! فكرش را بكنيد كه يك علاقه مجازى، چه طور مسير زندگى يك جوان را تغيير داد؟!!(1).

از خط قرمز تجاوز كرده ايم!

برادر و خواهر مسلمان!

اين گزارش ها و ماجراهاى اسف بار، نمونه اندكى از گزارش ها و ماجراها و حوادث تلخ فراوانى است كه بر اثر

ص: 125


1- _ همان: 220.

پيروى بى قيد و شرط از فرهنگ منحط غرب، جامعه اسلامى ما را فرا گرفته و همچون ويروسى مرگ بار، سلامت و اخلاق و امنيت كشور عزيز ما را به مخاطره انداخته است!

و جامعه اى كه محيط و فضاى آن آلوده به ويروس و ميكروب گردد، درمان در آن فضاى مسموم سودى نخواهد داشت و اگر بيمارى در آن محيط آلوده درمان گردد، دوباره در خطر همان بيمارى قرار خواهد گرفت، و تنها راه درمان، اصلاح فضاى مسموم و پيشگيرى از شيوع ويروس آلوده مى باشد كه همه چيز و حتى بيمار را درمان مى كند.

و با كمال تأسف! در محيط و فضاهاى آلوده موجود، نه پيشگيرى موجود است، نه بهداشت و درمان زيرا ما به لحاظ فرهنگى نتوانسته ايم بر وسايل فناورى مسلط شويم و از اين رو مسئولين امور تربيتى در مورد مشكلات موجود جوانان و نوجوانان در فضاهاى آلوده تكنولوژى، صريحاً اظهار عجز و ناتوانى كرده اند!

حالا به سراغ قربانيان اين سوغات هاى فرنگى مى رويم تا ببينيم اين فضاهاى مسموم و آلوده مجازى كه مثل آب خوردن در زندگى بيشتر خانواده هاى ايرانى راه پيدا كرده و

ص: 126

نَفَس متوليان فرهنگى را براى برنامه ريزى و فرهنگ سازى گرفته، چه مصيبت هاى تلخى بر سر جوانان و نوجوانان به خصوص دختران بخت برگشته كشورمان كه جوان ترين قسمت بدنه خانواده ها هستند در آورده اند!

در اينترنت چه مى گذرد؟!

پدر و مادرها در خوابند!

دخترى كه حيثيت خود را در فضاى اينترنت از دست داده، در يكى از كلانترى هاى مشهد چنين اظهار مى كند:

يك روز هنگامى كه در فضاى چت روم پرسه مى زدم با پسر جوانى آشنا شدم و ارتباط ما با جملاتى احساسى و عاطفى، خيلى زود به يك وابستگى عميق اينترنتى تبديل شد.

ما با يكديگر برنامه ملاقات گذاشتيم. در اولين ديدار، دلباخته او شدم و از آن پس تقريباً روز در ميان به ديدار او مى رفتم و با خودرو سعيد چند ساعتى در خيابان ها و نقاط ييلاقى شهر گشتى مى زديم و حسابى به يكديگر وابسته شده بوديم...

ص: 127

تا اين كه يك روز از اين ارتباط ما پدرم باخبر شد و منِ احمق از ترس به سعيد پناه بردم و او مرا همراه خود به خانه مجردى اش برد و متأسفانه...

با مشكلى كه برايم پيش آمده بود، تمام پل هاى پشت سرم خراب شد و تنها تكيه گاهم پسرى بود كه در اينترنت با او آشنا شده بودم!

اما امروز در حال دور زدن بوديم كه توسط مأموران كلانترى دستگير شديم و پليس از داخل كيف دستى سعيد چندين بسته كريستال و شيشه كشف كرد!

مأموران ما را به كلانترى انتقال دادند و من تازه فهميدم كه به يك خرده فروش حرفه اى كريستال و شيشه كه پدر و مادرش نيز پشت ميله هاى زندان هستند، دل بسته ام و حيثيت و آبرو و سرنوشت خود را به راحتى تباه كرده و قربانى فضاى آلوده و مسموم اينترنت شده ام، و حالا بايد به خاطر اين عشق واهى روانه زندان شوم!(1).

ص: 128


1- _ روزنامه خراسان: 17631 تاريخ 1/6/89

بيچارگى در سايه سنگينِ بدونِ فرهنگ فناورى!

بيچاره پدر! بيچاره مادر! كه اينترنت را به عنوان سرگرمى و احياناً استفاده هاى درسى، بدون فرهنگ سازى و بدون داشتن پيش زمينه هاى لازم، خوش بينانه و راحت در اختيار جگرگوشه خود قرار مى دهند!

بيچاره تر دختر! كه با روحيه ظريف و قلبى عاطفى به سادگى گرفتار نيرنگ جوانان گرگ صفت گرديده و يك عمر با بدنامى، سرافكندگى، شرمسارى، روسياهى و احساس گناه بايد زندگى كند!

و بيچاره! بيچاره! جامعه كه به سنّت و فرهنگ اصيل دينى خود پشت پا زده، اسير دام استعمار غرب گرديده و حالا در اجراى بعضى از عادات غربى با فرنگى ها رقابت مى كند!!

هشدار به خانواده ها!

زنى كه قربانى استفاده ناآگاهانه از اينترنت گرديد!

زنى كه 22 سال دارد در بيان ماجراى زندگيش اظهار داشت: يك سال است كه ازدواج كرده ام و همسرم در يكى از

ص: 129

كارخانه هاى مشهد كار مى كند. حدود 7 ماه قبل در آرايشگاه با زنى كه مدير آرايشگاه بود آشنا شدم.

او در مورد دنياى اينترنت، صحبت هاى زيادى مى كرد تا جايى كه مشتاق شدم يك دستگاه رايانه خريدارى كنم و با فروش طلاهايم اين كار را كردم.

من از طريق چت تصويرى با مرد غريبه اى كه در يكى از شهرهاى مركزى زندگى مى كند آشنا شدم. او با زبان چرب و نرم مرا خام كرد و متأسفانه غافل از آن بودم كه او تصاوير مرا با دستگاه گيرنده اش ضبط مى كند.

2 ماه بعد آن مرد غريبه به مشهد آمد و به طور مخفيانه با هم قرار ملاقات گذاشتيم! اما يك مرتبه به خود آمدم و از اين كه به همسر باوفايم كه براى من و زندگى مان زحمت مى كشد و كار مى كند خيانت كرده و با مرد غريبه آشنا شده ام، پشيمان شدم و با احساس گناه به اين ارتباط زشت و ننگين خاتمه دادم.

ولى آن مرد گرگ صفت دست بردار نبود و وقتى ديد كه حاضر نيستم به اين ارتباط ادامه دهم با شوهرم تماس گرفت و گفت: همسرت... و مى توانى از طريق اين آدرس

ص: 130

اينترنتى تصاوير او را ببينى! شوهرم كه انتظار شنيدن چنين حرفى را نداشت و تصوّر نمى كرد به او خيانت كرده باشم، به كافى نت مراجعه كرده و از طريق چت تصاوير مرا ديده است...! حالا در انتظار عكس العمل همسرم هستم تا ببينم پس از اين خيانت ننگين و آبروريزى كه بر اثر غفلت و وابستگى به دنياى كاذب و مجازى اينترنت به بار آورده ام، چه تصميمى خواهد گرفت!!

اى كاش همسرم بر رفتارم نظارت داشت، خوش بينانه به اينترنت نگاه نمى كرد و اجازه نمى داد قربانى اين وسيله نكبت بار شده و آبرو و حيثيتمان به باد برود!(1).

در اينترنت بافرهنگ باشيم

همان طور كه بازگو شد، من منكر فوايد فراوان علمى، پژوهشى و بنيادى اينترنت نيستم و هيچگاه اين وسيله مفيد فن آورى را نفى نمى كنم، اما معتقدم، گرايش افسار گسيخته و استفاده بدون فرهنگ سازى و بدون آگهى از آسيب هاى جبران ناپذير و وارد شدن به هر نوع سايتى و

ص: 131


1- _ روزنامه خراسان: 17219 تاريخ 18/12/87

ديدن هرگونه تصويرى يا نوشته اى، و ورود آزاد و بدون نظارت و كنترل دختران و پسران به فضاى مجازى و اطاق خلوت هاى آن به بهانه وقت گذرانى، سرگرمى و يا فراگيرى درس، زمينه ارتباطات نامشروع و خيانت در روابط خانوادگى و فروپاشى مسايل اخلاقى، روحى، روانى و جسمى را بدون رعايت هيچ گونه خط قرمز فراهم مى نمايد!

و همچنين يكى ديگر از زيان هاى مخرّب آن، فراهم شدن زمينه هاى سوء استفاده مالى و كلاه بردارى هاى كلان و فراوانى است كه افراد سودجو در محيط اينترنت انجام مى دهند و ماجراهاى اين خيانت ها در صفحات حوادث روزنامه ها به چشم مى خورد!

موفّقيت دشمن، تأثير تيغ دولبه فن آورى بر زندگى جامعه اسلامى

دشمن تصوّر نمى كرد به اين راحتى بر كشورى اسلامى و بر ملتى مسلمان و پيرو خاندان پاك رسالت عليهم السلام كه در اوج و قلّه ايمان، سلحشورى و فداكارى قرار دارد، دست يافته و به اين سرعت و شتاب آنان را استثمار نموده و به اهداف

ص: 132

شيطانى خود نايل آمده و بدون ترس و تهديد، قلب و فكر آنان را تسخير نمايد! و واقعاً ملت مسلمان كشورمان، در اين فتنه و امتحان و در دوران حيرت و غيبت در اين آزمون بزرگ شكست خورده و موجبات درد و غم و اندوه مولايمان امام زمان ارواحنا فداه را فراهم نموده و قلب نازنين آن عزيز را به درد آورد! و هرگز چنين انتظار نبود كه خون پاك و مطهر امامان، اولياء و شهيدان عزيز را در طول تاريخ پايمال نموده و ننگ و رسوايى پيروى از راه و رسم دشمن را بپذيرد و تا آنجا پيش رود كه بعضى از دختران و زنان به رقابت و ركوردشكنى در تقليد از لاقيدى و آزادى فرنگى بپردازند!!

خيلى سخت و دردآور است كه وضعيت آلوده جامعه ما موجب شرمندگى و سرافكندگى در برابر امامان معصوم و عزيزمان باشد! اين حديث هشداردهنده را بخوانيد:

امام صادق عليه السلام فرمود:

اى مردم شيعه! شما به ما انتساب داريد. با رفتار (خوبتان) براى ما زينت باشيد و (با رفتار بدتان) مايه ننگ و بدنامى (ما) نباشيد.(1).

ص: 133


1- _ بحارالانوار: 88 / 119.

الگوگيرى از دشمن ننگ است

هزاران هزاران افسوس! كه رفتار نكبت بار جامعه ما مصداقِ بارز فرمايش دردمندانه و پر سوز و گداز و خطاب و عتاب مولاى مظلوممان اميرالمؤمنين عليه السلام كه ادّعاى دوستى و پيروى از آن عزيز را داريم گرديده و دل نازنين آن حضرت را پر از غم و غصّه نموده و به فرموده آن بزرگوار:

كاسه هاى غم و اندوه را جرعه جرعه به كام مباركش ريخته ايم!

اين خطابه پرشور و كوبنده را مولايمان، هنگام تعرّض و دستبرد دشمن به خلخال و زينت آلات زنى مسلمان و زنى غيرمسلمان كه در پناه حكومت اسلامى بوده، ايراد فرموده است.

اما در وضعيت موجود كه دشمن ايمان، عقيده، حيثيت، غيرت، عفت، حجاب، ناموس و هستى جامعه اسلامى را مورد تعرض و تهاجم قرار داده و همچنين در برابر غفلت، بى تفاوتى و خواب عميق ملت مسلمان بر دل پرخون مولايمان چه مى گذرد؟

گرچه اين خطابه ارزشمند در مجلدات ديگر اين كتاب

ص: 134

بازگو شده اما به خاطر اهميت آن و به اميد اثرگذارى كلام نورانى اميركلام على عليه السلام ، فرازهايى از اين خطبه پرشور تكرار مى گردد تا شايد خون در رگ غيرتمان بجوشد و همچون گذشتگان و سلف صالح و فداكارمان به مقابله با تهاجم فرهنگى كه خطرناكتر از حمله نظامى است برخاسته و از گسترش مفاسد اخلاقى و بى بند و بارى و الگوگيرى از راه و روش دشمن پيشگيرى نماييم، انشاءاللّه.

خطاب وعتاب اميرالمؤمنين عليه السلام در برابر تهاجم دشمن

... هر ملتى كه درون خانه خود مورد تهاجم و تجاوز دشمن قرار گرفته و هتك حرمت و حيثيت شود، ذليل و خوار خواهد شد و چون شما سستى به خرج داده و در برابر تعرّض دشمن، بى تفاوت گرديده و خوارى و ذلّت پذيرفتيد، دشمن پى درپى شما را مورد حمله و تجاوز بى رحمانه قرار داده و بر شما (و نواميستان) چيره شد!

به من خبر رسيده كه دشمن، زينت آلات و خلخال زنى مسلمان و زنى غيرمسلمان را به غارت برده در حالى كه آنها هيچ وسيله اى جز گريه و التماس نداشته اند!!

ص: 135

پس از تعرض و تهاجم ظالمانه، اگر مسلمانى از غصه و تأسف (و از سر غيرت) دق كند و بميرد، سرزنش و ملامت ندارد، بلكه سزاوار مرگ است!!

شگفتا! شگفتا! سوگند به پروردگار! اين واقعيّت موجب غم و اندوه و نابودى قلب انسان مى گردد كه دشمنان متجاوز در راه باطل خود، همبستگى و اتحاد دارند و شما كه بر حق هستيد (در دفاع از اسلام و نواميس و استقلال خود) همبستگى نداريد!!

زشت باد روى شما! پيوسته مبتلا به اندوه باشيد كه (با بى تفاوتى و غفلت خود) آماج تيرهاى بلا و تجاوز و تهاجم دشمن شديد! بيگانه به شما و حيثيت و نواميستان تعدّى مى كند و شما از (حيثيت و دين) خود دفاع نمى كنيد! معصيت و نافرمانى خدا مى شود و شما بى تفاوت بوده و به انجام گناه و معصيت و تجاوز دشمن رضا مى دهيد!!...

دل من از رفتار شما پرخون است... (با رفتار ناپسندتان) كاسه هاى غم و اندوه را جرعه جرعه به كامم فرو ريختيد!!(1).

ص: 136


1- _ نهج البلاغه: خطبه 27

9-تلويزيون، وسيله ارتباطى دو لبه

اشاره

تلويزيون از جمله وسايل فناورى است كه با مزايا و معايب خاص خود به زندگى مردم وارد شد، و اى كاش به همراه ورود آن، فرهنگ استفاده از آن هم وارد مى شد و ما در استفاده از برنامه هاى تلويزيونى بافرهنگ بوديم.

هيچ وقت بنا ندارم تلويزيون را تنها از بُعد منفى آن به نقد كشيده و فقط آسيب هاى آن را بررسى نماييم، بلكه با بيان نكات مثبت و منفى، خوانندگان عزيز را به كلّيت موضوع توجه داده تا با آگهى و شناخت لازم از تلويزيون استفاده نمايند. زيرا گذشته از جذّابيت و نوبودن تلويزيون، مسئله عملكردهاى مثبت، آموزه هاى علمى، پژوهشى، پزشكى، اطلاع رسانى و ارائه خدمات گوناگون تلويزيون انكارپذير نبوده و نيست.

ص: 137

اما در كنار اين همه ويژگى هاى مفيد تلويزيون، تهديدات تخريبى اخلاقى، روحى، روانى و جسمى فراوانى در بعضى از برنامه هاى آن وجود دارد كه زيان هاى آنها بر روى افكار و رفتار مردم كشورمان به خصوص نونهالان، نوجوانان و جوانان كه ملازم دائم با برنامه هاى تلويزيونى هستند، قابل جبران نيست تا آنجا كه اين مسئله زمينه گلايه و ناراحتى مسئولان و دلسوزان كشورمان را فراهم نموده است.

از اين رو بر اساس وظيفه شرعى و به منظور روشنگرى ملت مسلمان عزيزمان، مسئله استفاده خوش بينانه از بعضى از برنامه هاى زيان بار و بدون فرهنگ تلويزيون را مورد بررسى قرار داده تا مسئولان و دلسوزان عزيز در فكر اصلاح برنامه هاى اخلاقى اين سازمان عظيم اسلامى بوده و اجازه ندهند گروهى افراد نفوذى، به اعمال ضدّ مذهبى خود مشروعيت داده و در دوران غربت و مظلوميت مظاهر دين و در برابر دشمن و استكبار كه خود بازيگردانىِ جهانى سازى تمدن منحطّ غرب و نابودى اديان الهى به ويژه اسلام را هدايت مى كند، حيثيت و سلامت اخلاق كشور و مردم

ص: 138

عزيزمان جريحه دار شود.

كودكان امانت هاى الهى هستند

پدر و مادر مسلمان! كودكان امانت هاى الهى هستند و با فطرت پاك خدايى در اختيار ما قرار گرفته اند، دوران كودكى، دوران شكل گيرى شخصيت و بارگيرى فضايل و رذايل اخلاقى آنان مى باشد.

آنها تقصيرى ندارند، اگر بر رفتارشان نظارت داشته باشيم و با آموزه هاى دينى تربيتشان كنيم، فرزندانى پاك و شايسته و با ايمان بار خواهند آمد.

اما چنانچه محيط خانه و خانواده آلوده باشد، تربيت كودك، تربيت فناورى باشد تا آنجا كه هر وقت بخواهيم كودكمان را ساكت كنيم برايش تلويزيون روشن كرده و خودمان نيز بدون اين كه بدانيم برنامه هاى تلويزيونى بر روى اخلاق و رفتار كودكان چه تأثيرى مى گذارد، برنامه هاى خشن و احياناً غيراخلاقى را همراه با كودكمان ساعت ها تماشا كنيم، كودكانمان قربانى بى توجهى ما شده و در معرض آسيب هاى جدّى قرار خواهند گرفت.

ص: 139

و با كمال تأسف! هنگامى كه با ناهنجارى هاى دوران جوانى آنان مواجه مى شويم، حريفشان نشده، زانوى غم در بغل گرفته و با اشك و آه و ناله، فرياد برمى آوريم:

فناورى خاموش! تربيت روشن!

بنابراين، پدر و مادرها قبل از اين كه شاهد فروپاشى اخلاق و رفتار عزيزانشان گردند، مراقبت و نظارت كامل در استفاده فرزندانشان از برنامه هاى تلويزيونى داشته باشند، اجازه ندهند عزيزانشان با مشاهده بدآموزى هاى بعضى از برنامه ها و سريال هاى تلويزيونى به سمت و سوى فرهنگ شوم غرب گرايش پيدا كنند.

بر روى مدت زمان تماشاى تلويزيون و نوع برنامه هاى آن كنترل داشته باشند. زيرا استفاده بيش از حد و بدون فرهنگ از وسائل فناورى از جمله تلويزيون علاوه بر صدمات

و زيان هاى اخلاقى، به علّت فاصله گرفتن از طبيعت، زمينه شيوع بيمارى هاى قلبى، عروقى، عصبى و رفتارى و عوارض مختلف چشمى را فراهم مى نمايد.

اين گزارش را بخوانيد:

ص: 140

عوارض چشمى استفاده از

تلويزيون و ديگر نمايشگرها

مؤسسه سلامت خدمات انسانى آمريكا:

... هنگام نشستن در مقابل كامپيوتر، تلويزيون و... ميزان پلك زدن از 12 تا 15 بار در دقيقه به 4 بار تا 5 بار كاهش مى يابد، چرا كه در اكثر اوقات مشغول تمركز روى نمايشگر هستيم و اين سبب خشكى چشم مى شود و اين تازه اول كار است.

هنگام كار با كامپيوتر، بعضى از عضلات چشم منقبض باقى مى ماند و همين سبب خشكى بيش از حدّ آن ها مى شود كه در مواردى سبب تارى ديد و فوكوس نشدن مى شود.

حساسيت به نور و سردرد هم از ديگر عوارضى است كه ممكن است به سراغ شما بيايد.

در نهايت محققان توصيه كرده اند، براى جلوگيرى از اين عوارض، ميزان كار با نمايشگرها و تلويزيون را به كمتر از 2 ساعت در روز برسانند...

اگر شما نمى توانيد به اين دستورها عمل كنيد و با همين

ص: 141

روال پيش برويد، بسيار زودتر از چيزى كه ديگران سلامت چشم هايشان را از دست مى دهند، شما دچار مشكلات و بيمارى هاى چشمى خواهيد شد.

متأسفانه مشكل بزرگى كه وجود دارد اين است كه، قدر داشته هايمان را زمانى مى دانيم كه آن ها را از دست داده باشيم.(1).

تلويزيون در گذشته و امروز

در گذشته تلويزيون مورد استفاده خانواده هاى مذهبى نبود و مردم متدين كشورمان به خاطر برنامه هاى ضداخلاقى و منحرفانه اين وسيله تصويرى، از نگاه كردن و استفاده از برنامه هاى آن خوددارى مى كردند و اصلاً تلويزيون در خانه هاى افراد مذهبى وجود نداشت.

اما پس از انقلاب و تحوّلات عظيمى كه در كشورمان به وقوع پيوست و با انتظارى كه از حاكميّت جديد بود، خانواده هاى مذهبى به اين وسيله ارتباط جمعى روى آورده و برنامه هاى آن را مورد استفاده قرار دادند.

ص: 142


1- _ روزنامه شهرآرا: 920 تاريخ 25/5/91

ولى پس از گذشت چند سال از آغاز فعاليت جديد صدا و سيما، نوعى حركت منفى و نفوذى روشنفكر مأبانه غربى در پيكره اين رسانه به وجود آمد و على رغم تذكرات رهبران دينى و دلسوزان نظام و برخلاف انتظار، آرمان هاى اصيل اسلامى در بعضى از برنامه هاى صدا و سيما، غبار فراموشى به خود گرفت تا آنجا كه بعضى از دست اندركاران دلسوز اين سازمان از فروپاشى اخلاق و معنويّت در بعضى از برنامه هاى اين رسانه ها گله مند هستند.

زيرا حريم شكنى ها، بداخلاقى ها و صحنه هاى مبتذلى كه زنان و مردان جوان با لباس و آرايش هاى اغوا كننده، گِرد هم مى نشينند، مى گويند و مى خندند، چشم هايشان حرف مى زند، از زبان هايشان عشوه مى ريزد و نواى مسموم موسيقى فضايشان را آلوده كرده است، هيچ گونه توجيه دينى ندارد!

اين در حالى است كه انتظار مى رفت با تحوّل عظيمى كه در كشورمان به وقوع پيوست، برنامه هاى صداوسيما سرمشق جهان و مردم مسلمانِ دنيا باشد و رسانه هاى كشورهاى مسلمان از رسانه هاى ايرانِ اسلامى ما الگو

ص: 143

بگيرند.

فراموش نمى كنم در اوائل انقلاب و آغاز فعاليت جديد صداوسيماى كشورمان در يكى از سفرهايى كه موفق به زيارت بارگاه نورانى پيامبر عاليقدر و خاندان عزيزش عليهم السلام

بودم، يك نفر از شيعيان ساكن مدينه منوره اظهار كرد: ما شيعيان عربستان از اين همه راه و مسافت دور، شيفته برنامه هاى رسانه هاى ايران اسلامى هستيم و با شوق و ذوق از آنها استفاده مى كنيم.

اكنون در وضعيّت فعلى، خجالت زده مردم مسلمان، علاقه مند به كشور امام زمان عليه السلام هستيم كه از آن همه مسافت با هزار اميد و شوق به ديدار كشور عزيز اسلامى مان بيايند و با كمال تأسف با وضعيّت مبتذل بدحجابى و بى حجابى برخى از دختران و بانوان و بعضى از برنامه هاى ضداخلاقىِ رسانه هاى اسلامى مواجه شده، اميد و آرزويشان به عكس شده و ما شرمنده آن عزيزان شويم!!

اكنون به قسمتى از آسيب ها و بدآموزى هاى اخلاقى و رفتارى بعضى از برنامه تلويزيون توجه فرمائيد:

ص: 144

تماشاى تلويزيون و فروپاشى روابط اعضاء خانواده!

يكى از مهمترين معضلاتى كه اغلب خانواده ها از آن رنج مى برند اين نكته است كه، اعضاء خانواده به جاى اين كه وقت خود را براى گفتگوى صميمانه با طرح مسائل و مشكلات صرف كنند، ساعت ها به پلك زدن به تماشاى تلويزيون مى نشينند، شايد لحظاتى هم كه صرف گفتگو مى شود، درباره همان برنامه تلويزيون باشد و بس!!...(1).

يك روانشناس:

نتايج مطالعات مشخص كرده است كه به سبب تماشاى بيش از حدّ برنامه هاى تلويزيونى ارتباط كلامى بين اعضاء خانواده كم شده است...!

بر اساس مطالعات صورت گرفته، تلويزيون موجب شده است روابط افراد خانواده حالت موزائيكى پيدا كند، موزائيك هايى كه در كنار هم قرار دارند اما هيچ يك احساس و ارتباطى با هم ندارند، همانگونه كه در خانواده نيز افراد به دليل تماشاى برنامه هاى تلويزيونى، از توجه به

ص: 145


1- _ روزنامه خراسان: 16622 تاريخ 7/11/85

يكديگر غافل مى شوند!(1).

خودكشى 2 پسر 12 ساله نتيجه بدآموزى

يكى از سريال هاى تلويزيونى!

محمد مهدى وقتى پدر و مادرش سركار بودند به برادر 6 ساله اش گفته بود: مى خواهد روح شود و به مكان هاى مورد علاقه اش سر بزند! او يك روسرى را به ميله بارفيكس حلقه و خود را با آن به دار زد!

متأسفانه اين نوجوان 12 ساله دچار مرگ مغزى شد و پدر و مادر خود را داغدار نمود و قربانى تماشاى سريال «پنج كيلومتر تا بهشت» گرديد!

هادى پسربچه 12 ساله ديگرى است كه تحت تأثير همين سريال، داروهاى ضد افسردگى را بلعيد تا به كما برود و بتواند تا هرجايى كه روحش مى رود از صحبت هاى پدر و مادر و همسايگان نسبت به خودش مطّلع شود!...

يكى در ياسوج به خاطر «سوسانو» دست به خودكشى مى زند. ديگرى تا سال ها عطسه هاى «شيرين فرهاد» برره را

ص: 146


1- _ همان.

تقليد مى كند و...

به نظر مى رسد دست اندركاران شبكه هاى صداوسيما و كارگردانان اين گونه سريال ها هدف خود را از تهيه اين گونه سريال ها، آموزش مفاهيم ماورايى دينى دانسته و خواسته اند با نمايش چنين برنامه هايى، به اصطلاح فضاى معنوى بيشترى را در فضاى معنوى ماه مبارك رمضان حاكم كنند...

ادامه نمايش اين گونه سريال ها از طريق تلويزيون كه عناصر اصلى تشكيل دهنده آنها را «روح»، «شيطان» و «فرشته» تشكيل مى دهد و بعضاً بازيگران سرشناس اين نقش ها را ايفا مى كنند و مدير شبكه 3، جوانان را تشويق به الگوگيرى از بازيگران اين سريال ها مى نمايد، نتيجه اش دلهره، اضطراب، سردرگمى و بالاخره خودكشى مى شود!

متأسفانه در هنگام پخش چنين سريال هايى، دست اندركاران صدا و سيما حتى يك بار هم به اين فكر نيفتاده اند كه ممكن است نمايش فلان صحنه، منجر به بدآموزى شود!

مسئله مهم تر و وظيفه اساسى تر در اين مورد به عهده

ص: 147

والدين و خانواده هاست، متأسفانه مشاهده مى شود، اغلب پدر و مادرها، بدون توجه به عواقب يك فيلم يا سريال در كنار فرزندان خردسال به تماشاى همه نوع فيلم و سريال مى پردازند و حتى آنها را ترغيب به تماشاى اين برنامه ها مى كنند!...

به راستى مقابله با تهاجم فرهنگى با هجوم سريال هاى كم تأثيرگذار و بدبازده، چگونه ممكن است؟! مرگ نوجوان 12 ساله، آخرين پيامد تأثيرپذيرى از يك مجموعه تلويزيونى نيست و نخواهد بود.(1).

آرى! وقتى كه تلويزيون و ديگر وسايل فناورى، بدون فرهنگ و نظارت و بدون آگهى از زيان هاى آن، مورد استفاده خانواده ها و مخصوصاً كودكان قرار بگيرد، ناگزير با يك دنيا نگرانى شاهد آسيب ها و قربانيان بى رحمانه آنها هم بايد باشيم!

اين ماجراى دردناك و غم بار را نيز بخوانيد:

ص: 148


1- _ روزنامه خراسان: 17927 تاريخ 17/6/90.

كودكى 6 ساله، قربانى تماشاى فيلم تلويزيونى

كودك شش ساله در كنار پدر و مادر خود، فيلم احساسى و خشن تلويزيونى را تماشا مى كرد. هنرپيشه فيلم پرهيجان در يكى از صحنه هاى بازى، داخل كمدى خود را حلق آويز كرده و به زندگى خود پايان مى دهد.

پس از پايان نمايش فيلم تلويزيونى، پدر و مادر كودك، فرزند هيجان زده خود را تنها گذاشته و از اطاق خارج مى شوند.

چند ساعت بعد كه سراغ فرزندشان را مى گيرند با جاى خالى او در اطاق مواجه مى شوند، اطاق هاى ديگر، حياط و همه جاى خانه را جستجو مى كنند اما فرزندشان را پيدا نمى كنند.

پدر و مادر بيچاره! با اضطراب و پريشانى، درب كمدى را كه در اطاق بوده باز مى كنند و با كمال تأسف با جسد حلق آويز كودك معصومشان مواجه مى شوند كه تحت تأثير تماشاى صحنه هاى تلويزيونى خود را قربانى تقليد از هنرپيشه بى رحم تلويزيون نموده و به زندگى خود خاتمه

ص: 149

داده و پدر و مادرش را عزادار و سوگوار نموده است.(1).

اى كاش والدين به جاى اين كه در كنار فرزندشان به تماشاى فيلم و سريال هاى بدآموز بنشينند، كودكان و اعضاء خانواده خود را توجيه كرده تا در جريان آثار مخرّب بعضى از برنامه ها و فيلم ها و سريال هاى تلويزيونى قرار گفته و شاهد اين گونه ماجراهاى مصيبت بار و تكان دهنده قربانيان بى رحم خشونت و هيجان فيلم هاى بدآموز افراطى و داستان هاى افسانه اى ستاره هاى بى فرهنگ و بى رحم نباشيم.

كودكان معصوم تقصيرى ندارند و نبايد آنان را سرزنش كرد، اين پدر و مادر هستند كه به جاى وقت گذاشتن و مهيا نمودن وسايل تفريحى سالم براى فرزندانشان، آنان را با برنامه هاى بدون آگهى و بدون فرهنگ تلويزيون تربيت كرده و براى آن كه كودكشان را ساكت كنند و به جاى آن كه بر نوع فيلم ها و سريال ها كنترل و نظارت داشته باشند، خودشان هم با آنان به تماشاى برنامه هايى كه نمى دانند چيست و

ص: 150


1- _ اين ماجرا را يكى از دوستان خوب پزشكم كه در جريان اين حادثه غم بار بوده نقل كرد.

نتيجه اش قربانى شدن عزيزانشان مى باشد، نشسته و ساعت ها به آنچه پخش مى شود خيره شده و نگاه مى كنند!

به راستى ادامه چنين وضعيت اسف بار به نفع ملت و مملكت است؟ و آيا مرگ دلخراش اين كودك 6 ساله معصوم و ديگر قربانيان نوجوان بى گناه، آخرين پيامد آسيب هاى تماشاى فيلم ها و سريال هاى بدآموز و بدون كنترل و نظارت فاجعه آفرين رسانه ها و وسايل فناورى است؟! و آيا مسئولين و پدر و مادرها به چاره و درمان و اصلاح اين وضعيت بيماران اخلاقى مى انديشند؟!

گسترش دام دشمن در كشورهاى اسلامى

دشمن از فراگيرى و عمل به دستورات دين، بيم و هراس دارد و همان طور كه بازگو گرديد بارها و بارها از مسلمانان با ايمان و جوانان شجاع و مخلص سيلى خورده و تلاشهايش براى تسلط و استثمار كشور اسلامى مان با شكست مواجه شده است.

از اين رو پس از چند دهه تجربه و خويشتن دارى با سلاح تهاجم فرهنگى و نفوذ در عقايد و ايمان مردم

ص: 151

كشورمان، دام خود را در كشور عزيز ما گسترد، با رياكارى، حيله و تزوير، فرهنگ مبتذل خود را جايگزين آداب و رسوم اسلامى نمود و اجراى آن را هم به عهده خود مردم گذاشت و مردم نيز از اين جنگ نرم فرهنگى استقبال كردند!

باوركردنى نيست كه دشمن بهترين زمينه هاى ترقّى و پيشرفت ما را نشان گرفت و گروهى از نوجوانان و جوانان ما را از درون مورد تهاجم فرهنگى قرار داد و ايمان، شجاعت و عقايد آنان را نابود كرد!

استعمار با طرح بسيار دقيق و حساب شده در ماه مبارك رمضان، ماه اجراى فرمان الهى، ماه روزه و تقرّب به خداوند، ماه خودسازى، معنويت و كسب فضائل اخلاقى، ماهى كه بر اساس رويكرد مسلمانان به مساجد و محافل دينى و مذهبى، قرائت قرآن، دعا و مناجات با پروردگار، گناه و فساد به طرز محسوسى كاهش مى يابد، بيشتر نوجوانان و جوانان دختر و پسر را از توجه به معنويّت و كمالات اين ماه عزيز و رفتن به مساجد و محافل مذهبى بازداشت!

وسيله سرگرمى آنان را در قالب نمايش فيلم و سريال هاى آلوده، مبتذل و جذّاب به وسيله زنان طنّاز و

ص: 152

عشوه گر و مردان فيلم سازى كه ادّعاى تربيت دارند فراهم نمود!

عقيده، ايمان و حسِ ديندارى جوانان عزيز ما را كه بهترين و گرانبهاترين سرمايه اصلى اين مملكت هستند به يغما بُرد!

اين گزارش هاى تلخ و دردآور را بخوانيد و ببينيد دشمن چه بر سر ما آورده است:

خانواده ها در پرتگاه سريال هاى ماه مبارك رمضان

... خانواده امروزى با مقايسه سال هاى نه چندان دور، صرفاً به محلى براى تجمّع اهل خانه تبديل شده است، تا مكانى براى ايجادِ روابط عاطفى. روابط متقابل آنان رو به كاستى است، آن طور كه حضور نداشتنِ يكى از افراد خانه، كمتر محسوس است!

تماشاى تلويزيون، گوش دادن به راديو، خواندن روزنامه و... جايگزين تعاملاتى چون گفتگوى رو در رو و ايجاد روابط عاطفى شده است...

تلويزيون، عضو جديد خانواده با جذابيت منحصر به فرد

ص: 153

خود با پخش سريال هاى خانوادگى و جذّاب در ايامى پر مخاطب به گسستِ عاطفى و بحران روابط خويشاوندى، سرعتى دو چندان مى بخشد!

سريال «ميوه ممنوعه» كه در ماه مبارك رمضان، ماه معنويّت و توجه به پرودگار، مخاطبان زيادى را به خود جلب كرده، نمايشگر اضمحلال و فروپاشى 4 خانواده است، خانواده هايى كه معتقد و پايبند به مبانى مذهبى و گرايش هاى شديد دينى از قبيل كمك به فقرا، توجه به حضور در خانه و مسجد، دقّت در حفظ يكپارچگى خانواده و توجه به نكات اخلاقى و تربيتى فرزندان هستند.

و از سوى ديگر اعضاء و فرزندان اين خانواده ها، هر كدامشان در گرداب مشكلات و معضلات اجتماعى و خانوادگى اسيرند و گرفتار فساد اخلاقى، مواد مخدّر و... هستند...

دختر كوچك خانواده كه نقش ايده آل خانواده را دارد و او را فردى كاملاً حق به جانب به تصوير كشيده اند، بدون اجازه پدر و به قيمت گسستن روابط خود با پدر و مادر و طرد و تخريب آنها، تن به ازدواج مى دهد و همچنين

ص: 154

چندين برنامه ضد اخلاقى ديگر كه صحنه اين سريال را تشكيل مى دهد...

آيا نمايش اين سريال در بهترين ايام معنوى سال، ارزش هاى دينى، هنجارهاى اخلاقى را به جامعه تزريق مى كند؟! و بايد بپذيريم، پس از ديدن اين سريال از مخاطبان اين سريال، كم تر مى توان انتظار داشت كه در انتخاب همسر به نقش اساسى پدر و مادر توجه كنند!

و همچنين فروپاشى خانواده و پشتِپا زدن به مبادى دينى و تخريب پايبندى هاى اعتقادى در راه رسيدن به عشق نامشروع با تعبير: گناه گناه است اما پرهيز از آن ناممكن!! از صحنه هاى مهيّج اين سريال است كه جوازى عاشق پسنداند به لذايذ فردى مى دهد!...

در اين سريال، موسيقى جذّاب و سنّتى و سكانس هاى عاشقانه و... امرى طبيعى جلوه داده شده است و آن چنان لذت اين نظربازى را در كام مخاطب شيرين مى كند كه مخاطب نيز به اين موضوع اعتراف مى كند كه پرهيزگارى با سابقه 60 سال عبادت و پرهيزگارى، به يك باره در دامن دخترى عشوه گر، قربانى شود!

ص: 155

اين اشعار با صدايى دلنشين، تير خلاصى است بر ذهن مخاطب:

مى شه خدا رو حس كرد، تو لحظه هاى ساده، تو اضطراب عشق و گناه بى اراده...!!

اين اشعار مبتذل، اين نظر را در سريال مطرح مى كند كه اين گونه عشق، ممنوعه نيست.(1).

نمايش اين گونه سريال هاى مبتذل در ماه خدا و معنويت، ماه روزه، مناجات و عبادت و شب زنده دارى از سوى رسانه عظيم كشور اسلامى كه منادى اسلام و تشيّع است، چه توجيهى دارد؟! و آيا پخش اين فيلم ها، پيروى از فرامين و راهنمايى هاى مسئولين دلسوز كشور است؟!

اثرگذارى منفى يك فيلم ايرانى

تمام فيلم «جدايى نادر از سيمين» درباره موضوعات منفى است!

ابتداى فيلم درخواست طلاق! بعد كلفتى يك زن

ص: 156


1- _ روزنامه خراسان: 16816 تاريخ 18/7/86

چادرى! حمام كردن پيرمرد توسط زن! مرد مسلمان بى كار كه براى پول به دست آوردن به دروغ متوسّل مى شود! قسم هاى دروغ مردم! دعوا و درگيرى! دادگاهى كه از ايستگاه مترو شلوغ تر است!!(1).

اين فيلم كه جايزه اسكار بهترين فيلم را از آن خود كرده قرار است در ايام نوروز از شبكه تلويزيون پخش شود.(2).

سريال هاى تلويزيونى و برخى فيلم ها از مهمترين

عامل دوستى هاى پسران و دختران!

رئيس پليس امنيت عمومى و اخلاقى استان خراسان رضوى:

به نظر من از مهم ترين عواملى كه باعث از بين رفتن زشتىِ دوستىِ خيابانى دختران و پسران شده، سريال هاى تلويزيونى و برخى فيلم هاى سينمايى است كه در آنها به وضوح اين رفتارها مشاهده مى شود.

در بسيارى از فيلم ها و سريال ها ديده مى شود كه پيش

ص: 157


1- _ همان 18068 تاريخ 11/12/90
2- _ همان 18071 تاريخ 15/12/90

از آنكه ميان دختر و پسر ارتباط شرعى برقرار شود، آنها با هم ارتباط عاطفى برقرار مى كنند و در پارك ها و مكان هايى اين چنين با هم قرار ملاقات مى گذارند.

وقتى قبح رفتارى ميان نسل جوان ما از بين برود، بايد منتظر رواج آن رفتار در ميان جوانان باشيم.(1).

تلويزيون و تربيت

و اين هم خلاصه مقاله ماهنامه «كيمياى تندرستى» به مناسبت 30 آبان روز جهانى تلويزيون و هفته تعليم و تربيت با اندكى تغيير در بعضى از عبارات:

تلويزيون هر روز بر ما تسلط بيشترى مى يابد و مى بايد نگران آثار مخرب (بعضى از) برنامه هاى تلويزيون براى كودكان و خانواده هاى خود باشيم، اين حق ماست...

اگرچه تلويزيون فى نفسه مطرود نيست، اما برنامه هاى تلويزيونى در مجموع زيان بار بوده اند، در غرب به نوعى و در شرق به شكلى ديگر خطر برنامه هاى مخرّب تلويزيونى احساس مى شود.

ص: 158


1- _ روزنامه شهرآرا: شماره 796 تاريخ 14/12/90

ما بدبختانه فرزندانمان را با تلويزيون تربيت مى كنيم، وقتى مى خواهيم آنان را ساكت كنيم، براى آنان تلويزيون روشن مى كنيم و يا آنان را به تماشاى برنامه هايى كه خودمان هم نمى دانيم چه هستند دعوت مى كنيم. خودمان هم متأسفانه عادت كرده ايم به آنچه پخش مى شود، فقط خيره شويم و نگاه كنيم...

تلويزيونى كه مى تواند داراى اثرات كاملاً مخرّب باشد، مى تواند به صورت ابزارى مفيد نيز در خدمت تعليم و تربيت درآيد... اما بايستى برنامه هايى ساخته شود كه ضمن جذاب بودن، داراى كيفيت مطلوبى نيز باشد...

كودكان قربانيان تلويزيون

نمى توان كودكان را براى زمانى كه در مقابل صفحه تلويزيون صرف مى كنند سرزنش كرد و اين كه آنها تقصير ندارند كه از طريق تلويزيون اطلاعات دگرگون شده را دريافت مى دارند...

در گذشته كودكان ناظر فعاليت بزرگترها بودند و آنچه را خانواده طى يك نسل به آنان آموخته بود، الگويى براى نسل

ص: 159

آينده مى شد، اما اكنون بايد دريابيم كه كودكان از محيط اطراف خود چه چيزهايى فرا مى گيرند؟ عواملى كه محيط اطراف آنان را مى سازد چه نام دارد؟ و تلويزيون به عنوان يكى از اين عوامل، چه مى كند و چه بايد بكند؟...

تبليغات تلويزيونى روى شخصيت كودكان، باورهاى كودكان و اعمال آنها به شدت مؤثر مى افتد. معمولاً كودكان از دوسالگى تماشاى فيلم هاى كارتنى را شروع و تقريباً در شش سالگى به تماشاى تلويزيون عادت مى كنند، يعنى قبل از اين كه به مدرسه بروند با تلويزيون دوست مى شوند و چون از تكنيك تلويزيون و اثرات روانى آن به شدت متأثر شده اند و تصويرهاى تلويزيونى ريشه در اعماق آنان دوانيده است، اعتبار معلم و معلمى برايشان بى ارزش مى باشد...

از خودمان بپرسيم، برنامه هاى تلويزيونى بر روى رفتار كودكان چه تأثيرى مى گذارد؟ برنامه هاى خشن نه تنها در كوتاه مدت، تأثيرات منفى بر كودكان مى گذارد بلكه بر اعتقادات و ارزش هاى آنان مؤثر واقع مى شود. قدرت نمايى هاى ستاره ها و قهرمانان خيالى فيلم ها به كودكان چه مى آموزد؟ بدون شك به آنان تلقين مى كند كه

ص: 160

هركس قدرت بيشترى دارد، حق با اوست و با زور است كه مى توان هرچيزى و هر خواسته اى را به دست آورد...

... تلويزيون به كسانى كه فرهنگ استفاده صحيح از تلويزيون را ندارند، رحم نخواهد كرد. گسترش خشونت و هيجان و همچنين سطحى نگرى كسانى را كه منتقدانه و آگاهانه به تلويزيون و برنامه هاى آن توجه نمى كنند، قربانى خواهد كرد و آنان را در معرض آسيب هاى جدى اجتماعى قرار خواهد داد و به همين علت گروه عمده اى كه پايمال مى شوند كودكان امروز ما هستند.

با توجه به اينكه اكنون تلويزيون قصه گو، نصيحت گر، معلم و پدر و مادر ملى بچه ها شده است، والدين بايد به بچه ها بگويند و آنان را توجيه كنند كه تلويزيون منبعى قابل اطمينان براى دنياى خارج (و الگوگيرى) نيست و براى اين كه بچه ها كمتر تلويزيون ببينند بايد تفريحات سالم مهيّا شود...

كودكان به چشمان خود اعتماد مى كنند و آنچه از تلويزيون مى بينند قابل اعتماد مى دانند... و به هرچه بخواهند نگاه مى كنند، بدون اين كه تأثيرات آن را بدانند، و

ص: 161

با اين بمباران، مشكلاتى مخرّب براى كودكان، خانواده ها وجامعه ايجاد مى شود...(1).

بى اخلاقى در فيلم هاى ايرانى!

مسئله فروپاشى اخلاق در بعضى رسانه ها تا آن حد گسترش يافته كه دلسوزان جامعه را به ستوه آورده و اين دردمندىِ يكى از دلسوزان است كه از بى اخلاقى فيلم هاى ايرانى مى گويد:

امروز بى اخلاقى ها گسترش يافته و در همه حوزه هاى زندگى وارد شده و اين موضوع در فيلم هاى ايرانى ديده مى شود.

چندى پيش فيلمى از صداوسيماى ايران ديدم كه بى اخلاقى و بداخلاقى را رواج مى داد. در اين فيلم پسرى به پدرش توهين و بى احترامى مى كرد و حرف هاى بسيار زشتى مى زد!

اين حرف ها بدون سانسور پخش شد... به نظر من اين

ص: 162


1- _ ماه نامه كيمياى تندرستى، شماره 19 تاريخ آبان 1390.

بى اخلاقى بدتر از فيلم هاى خارجى است!...(1).

دشمن چه بلايى بر سرمان آورده است!

غربى ها به منظور پيشگيرى از پيشرفت و ترقّى مسلمانان، بداخلاقى هاى خود را كه موجب عقب افتادگيشان شده بود با حيله و تزوير در قالب تجهيزات فناورى و ترويج بى عفّتى، بدحجابى، بى حجابى، بى بندو بارى و اختلاط زن و مرد و فساد به كشورهاى اسلامى از جمله كشور عزيزمان صادر كردند!

متأسفانه گروهى از زنان و مردان و جوانان ناآگاه و خودباخته كشورمان تحت تأثير تبليغات فريبنده فرنگى ها قرار گرفته و سوغات مسموم آنان را پذيرفته و با كمال تأسف در اجراى بعضى از بداخلاقى ها و عادات و رسوم غربى ها از خود آنها پيش افتادند!

پذيرش سنت هاى غيراخلاقى و استقبال از تجهيزات فناورى و ابزارهاى رايانه اى و استفاده آزاد از وسايل گوناگونِ بدآموزى هاى فرنگى ها، زمينه فروپاشى كيان،

ص: 163


1- _ روزنامه شهرآرا: 771 تاريخ 13/11/90

حيثيّت، غيرتِ دينى مردم كشورمان را فراهم نموده و تربيت دينى و پايبندى هاى سنتى تبديل به تربيت و رسومات غربى گرديد!

بيشتر خانواده ها حتى خانواده هاى روستايى در سيلاب سهمگين فناورى و استفاده نادرست از رسانه هاى گوناگون وارداتى دشمن نابود گرديدند!

كاشكى پيش از ورود وسايل رايانه و فناورى، فرهنگ استفاده صحيح از آنها را آموزش مى ديديم تا اين اندازه از اسلام و شخصيّت و هويّت انسانى دور نمى شديم!

در روستاها چه مى گذرد؟

يكى از دوستان روستايى ام مى گفت:

در گذشته مردم روستا از كار و تلاش خود كه فارغ مى شدند به خانه برمى گشتند، پس از مقدارى استراحت و خواندن نماز، صرف غذا و گاهى هم خواندن كتاب هاى مذهبى و انجام كارهاى ضرورى به بستر خواب رفته و چون خسته بودند، خواب راحتى مى كردند و هنگام سحر با نشاط و شادى از خواب برخاسته و پس از خواندن نماز و قراءت

ص: 164

قرآن و دعا و صرف صبحانه با روحيه اى شاد و مسرور به مزرعه و بيابان و دامن طبيعت مى رفتند و به انجام كارهاى كشاورزى، دامدارى و... مى پرداختند.

از راديو، تلويزيون و اين همه وسايل مبتذل خبرى نبود، صفا بود و صميميّت و زندگى آرام، ساده و با معنويت.

اما در حال حاضر نوجوانان و جوانان روستايى به كلّى تغيير كرده اند، معمولا تا نيمه شب سرگرم تماشاى برنامه هاى تلويزيون، سريال ها، فليم ها و احياناً صحنه هاى مبتذل وسايل رايانه اى هستند و پس از آن خمود و خسته، با روحى افسرده به خواب مى روند و معمولاً نماز صبح و مراسم عبادى آنها انجام نمى شود و حال و حوصله كار و فعاليت را ندارند!

در گذشته، بيشتر مراسم عروسى، متين، سنگين و بر اساس موازين شرعى انجام مى شد، اما حالا، اكثر مجالس عروسى با مراسم گناه و بى بندوبارى برگزار مى شود!

و مهم تر از همه، پايبندى هاى دينى و اخلاقى مردم نيز كم رنگ شده و واقعاً بين سنت هاى قديم و پذيرش وضع جديد سرگردان هستند!

ص: 165

آرى! وقتى كه برنامه هاى مبتذل رايانه اى و استفاده بدون فرهنگ و بدون كنترل جايگزين نماز، قرآن، دعا و معنويت بشود، پايبندى هاى دينى روز به روز سست و سست تر گرديده و گرفتار سرگردانى و تحيّر مى شويم!

وقتى كه كودكان و نوجوانان شهرى و روستايى در كنار پدر و مادر با خيال راحت و بدون مراقبت به تماشاى بعضى از فيلم ها و سريال هاى ضد اخلاقى بپردازند، اين گونه فرزندان، نه تنها خانواده بلكه جامعه و اجتماع را آلوده ساخته و افرادى، خمود، فاسد و منحرف بار خواهند آمد و پدر و مادر نبايد انتظار داشته باشند فرزندانشان، افرادى راستگو، صالح، فعال، درستكار و مؤدب به آداب اسلامى بوده و رعايت ادب و اخلاق را در برابر آنها و جامعه بنمايند!

زيرا نتيجه پشت پا زدن به سنت هاى دينى و پيروى و تقليدِ بى قيد و شرط از آزادى و آداب و رسوم فرنگى ها، وضعيّت مصيبت بار موجود است كه كشور اسلامى عزيز ما هم از اين «فيض!» بهره مند شده و مسئولين دلسوز ما را به ستوه آورده است!!

و تنها راه چاره و نجات از اين «فيضِ!» نكبت بار،

ص: 166

پيشگيرى مى باشد و بس. اگر پيشگيرى انجام شد همه چيز درست مى شود و بدون پيشگيرى هيچ گونه اصلاحى تحقق نخواهد يافت.

اين گزارش هاى دردناك را بخوانيد:

با اجتماع دخترها و پسرها در سينما،

چه اتفاقى مى افتد؟!

جانشين فرمانده ناجا:

چندى پيش اعلام كرديم كه فقط آقايان مى توانند فوتبال را از سينما ببينند، ولى تعدادى از سينماگران تماس گرفتند كه اگر دختر نباشد فايده اى ندارد!

وى افزود: اين فاجعه است، جاى سؤال است كه: با وجود دختر و پسر در سينماها براى تماشاى پخش فوتبال، چه اتفاقى مى افتد كه اگر دختر نباشد نمى شود!(1).

ص: 167


1- _ روزنامه خراسان: 18151 تاريخ 5/4/91

اضافه حقوق براى دخترانى كه آرايش كنند!

جانشين فرمانده ناجا:

بعضى از شركت هاى خصوصى، دختران را با حقوق كم به استخدام خود در مى آورند و مى گويند: اگر آرايش كنيد به حقوق تان اضافه مى كنيم!(1).

چه اتفاقى رخ خواهد داد؟!

وقتى كه در سالن تاريك يك سينما، صدها دختر و پسر با آن همه هيجان و احساسات آميخته به غرايز و شور جوانى و با سردادن شعارها و كف زدن ها و هورا كشيدن ها براى تماشاى مسابقات كنار هم قرار بگيرند و هر كدام طرفدار تيم مورد علاقه خودش باشد، معلوم است چه اتفاقى رخ خواهد داد!!

سينماگران هم خوب مى دانند كه اگر دخترها نباشند، پسرها هم كمتر به سينما مى آيند و چون وجود دختر و پسر در سينما براى تماشاى فوتبال، هم فال است و هم تماشا،

ص: 168


1- _ همان

بنابراين، اگر در سينماها دختر نباشد فايده اى ندارد!!

و وقتى كه سودجويان، دختران و زنان را از پشت عينك غرايز حيوانى نگريسته و آنان را مانند كالا، دست به دست كرده و به صورت برده اى بى نام و نشان با آنها رفتار نمايند، ناگزير براى جذب مردان و تهييج غرايز آنان، پيشنهاد حقوق بيشتر با آرايش هاى هوس انگيز نموده تا سود بيشترى جذب نمايند، اگرچه به قيمت حقارت و بى ارزشى و فروپاشى حيثيّت، عفّت و روسياهى دختران نگون بخت تمام شود!!

آرى! چنين آزادى افسار گسيخته و اين همه گناه و زشت كارى، عفّت را از بزرگ ها مى برد و نوجوانان را بى عفت و بى پروا پرورش مى دهد!

و در پايان بحث، چون روى سخن و درد دل با مخاطبان و خوانندگان مسلمان و معتقد به قرآن و خاندان رسالت عليهم السلام و مقيّد به قيود اخلاقى، اسلامى، و منطق و عقل مى باشد، ديدگاه اسلام و نظر مراجع بزرگوار تقيلد را در زمينه ناهنجارى هاى موجود، يادآور شده تا ضمن آشنايى با وظيفه شرعى خود، با مظاهر ويرانگر تهاجم دشمن مقابله

ص: 169

نمود و بنا به فرموده قرآن مجيد:

خود و خانواده خويش را از آتش جهنّم حفظ نموده(1). و گرفتار قهر و غضب پروردگار نشويم.

نمايش و تماشاى فيلم ها و سريال هاى مبتذل

از ديدگاه اسلام و مراجع بزرگوار تقليد

نمايش و تماشاى فيلم ها، سريال ها، شبكه هاى ماهواره، سى دى ها و... كه مخاطبان را مجذوب خواسته هاى مبتذل و انحرافى مى سازد و به بى بند و بارى، معاشرت هاى نامشروع، خشونت و پرخاشگرى مى كشاند و در رفتار و پوشش به بيگانگان متمايل نموده و زمينه عادى شدن روابط دختران و پسران و ريختن حجب و حياى آنان را فراهم كرده و به عفت و عقيده جامعه اسلامى لطمه مى زند و همچنين خريد و فروش آن ها از نظر اسلام و مراجع بزرگوار تقليد جايز نيست.

و همچنين، جلوه گرى، خودنمايى زنان، اختلاط، ارتباط و هم صحبت شدن غيرعفيفانه با نامحرمان و بى عفتى در

ص: 170


1- _ سوره تحريم: آيه 6

نگاه، پوشش، رفتار و گفتار كه در صحنه هاى رسانه ها به نمايش گذاشته مى شود و زمينه را براى شيوع گناه و انحراف و فروپاشى حيا و غيرت زنان و مردان را فراهم مى نمايد، برخلاف مفهوم آيات قرآن مجيد و دستورالعمل پيشوايان عالى قدر و فتاواى مراجع بزرگوار تقليد مى باشد كه تفصيل آن در جلد اول و دوم مشروحاً بازگو گرديد.

اكنون توجه شما را به آيات قرآن مجيد و اخبار و احاديث اهل بيت رسالت عليهم السلام در زمينه فراموشى ياد خداوند، پيروى از هوى نفس و اشتغال به سرگرمى هاى لغو و بيهوده جلب نموده تا ببينيم نتيجه فراموشى ياد خدا و ارتكاب گناه چيست و چه كيفر و مجازات هايى در انتظار گناهكاران مى باشد؟!

نتيجه فراموشى ياد خدا و ارتكاب گناه

قرآن مجيد:

هركس از ياد من روى برگرداند (در دنيا) معيشت و زندگانيش سخت و دشوار شود و در قيامت نابينا محشورش نماييم. در آنحال مى گويد: پروردگارا!

ص: 171

چرا مرا نابينا محشور كردى در صورتى كه (در دنيا) بينا بودم؟! خداوند مى فرمايد: آرى چون آيات قرآن را كه براى هدايت تو آمده بود فراموش كردى (و از انجام دستورات آن سرباز زدى) امروز ما هم تو را فراموش مى كنيم.(1).

آنها كه از فرمان پروردگار سرباز زده و با خداوند مخالفت مى كنند، بترسند كه به بلا و فتنه و يا عذاب دردناك گرفتار شوند.(2).

هر مصيبت و گرفتارى به شما برسد به خاطر كارها (و گناهانى) است كه مردم انجام داده اند.(3).

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:

خداوند مى فرمايد: سوگند به عزّت و جلال و كبريا و نور و برترى و بلندى مكانم، هر بنده اى كه خواسته دل خود را بر آنچه من مى خواهم مقدم دارد، كارش را آشفته مى كنم و دنيايش را در هم مى پاشم، قلبش را به دنيا مشغول مى نمايم و بيش از آنچه مقدر كرده ام به او

ص: 172


1- _ سوره طه: آيه 123 تا 125
2- _ سوره نور: آيه 63
3- _ سوره شورى: آيه 30

نخواهم داد. و هر بنده اى كه خواسته مرا بر خواسته نفس خود مقدم داشت، ملائكه را به نگهداريش مى گمارم، آسمان و زمين را كفيل روزيش مى نمايم و در هر تجارتى پشتيبانيش مى كنم و دنيا با همه بى ميليش به او روى مى آورد.(1).

امام باقر عليه السلام فرمود:

هيچ نكبت و مصيبتى دامن گير انسان نمى شود مگر به واسطه گناهى كه مرتكب شده است.(2).

امام رضا عليه السلام فرمود:

هنگامى كه مردم به گناه تازه اى آلوده شوند، خداوند آنان را به بلاى تازه اى گرفتار مى نمايد.(3).

امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند مى فرمايد:

هرگاه كسى كه مرا شناخت، نافرمانيم كند، بر او مسلط مى كنم كسى را كه مرا نشناسد.(4).

ص: 173


1- _ پند تاريخ: 2/230 به نقل از: وسائل الشيعه باب جهاد نفس.
2- _ اصول كافى: 2/269
3- _ بحارالانوار: 73 / 343
4- _ اصول كافى: 3 / 378

اميرالمؤمنين على عليه السلام فرمود:

به راستى اگر هواى نفس را فرمانرواى خود سازيد (و بى قيد و شرط اطاعتش نماييد) شما را كور و كر مى كند و سرانجام مايه سقوط و هلاكت شما خواهد شد.(1).

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند:

گناه را كوچك مشمار و از گناهان كبيره پرهيز كن، زيرا روز قيامت وقتى بنده به گناهش مى نگرد از چشمانش (به جاى اشك) چرك و خون بيرون مى آيد.(2).

امام صادق عليه السلام فرمود:

خداوند به يكى از پيامبرانش وحى فرمود: به قومت بگو، لباس دشمنان مرا نپوشند، غذاى دشمنان مرا نخورند و خود را به شكل دشمنان من در نياورند، چرا كه اگر چنين رفتار كنند، آنها هم دشمنان من هستند، همان طورى كه آن كفار دشمن من هستند.(3).

ص: 174


1- _ غررالحكم: 2 / 593، چاپ دفتر نشر فرهنگ اسلامى
2- _ گناهان كبيره: 1 / 20 به نقل از بحارالانوار: 17
3- _ ترجمه جواهر السنيه: 680

10-چه بايد كرد؟ چاره چيست؟!

اشاره

اكنون كه وضعيّت جامعه ما درهم پيچيده و بيشتر مردم به خصوص جوانان و نوجوانان كشورمان به وسايل فناورى و شبكه ها و سايت هاى مخرّب و استفاده نادرست از آن وابسته شده اند و امكان حذف اين وسايل ويرانگر از زندگى مردم، مسئله اى بس دشوار و شايد هم غيرممكن است.

و حالا كه دريافتيم كه پيشرفت تكنولوژى و فناورى بدون معنويت، بلاآفرين بوده و صدمات جبران ناپذيرى بر پيكر اجتماع به خصوص بر نظام دينى ما وارد نموده است.

و همچنين پس از اين كه به اين يقين رسيديم كه هيچگاه دانش و فناورى و پيوندهاى مادى خودساخته انسان ها به تنهايى مشكل جامعه را حل نمى كند، بلكه سختى و دشوارى زندگى مادّى و يك بعدى كام همه را تلخ

ص: 175

كرده و جامعه را در سراشيبى سقوط و نابودى قرار داده است.

و اكنون كه همه دانش انديشان شكست خود را اعلام كرده و اميدى به هيچ كس و هيج جا وجود ندارد.

و بالاخره پس از آنكه نتيجه فراموشى ياد خدا و عاقبت نكبت بار ارتكاب گناه را دانستيم، چه تدبيرى بينديشيم تا نونهالان بى گناهمان، پرورش صحيح يافته و تبليغات مسموم و تهاجم دشمن در آنها مؤثر نباشد؟

و چه چاره اى بينديشيم تا از وابستگى جوانان عزيزمان به زندگى مدرن روز و وسائل تكنولوژى كاسته و كشور و جامعه اسلامى مان را از فتنه ها و تهاجم فرهنگى دشمن محافظت نماييم؟

كودكان و نوجوانان را دريابيد

اميرالمؤمنين

عليه السلام به امام مجتبى عليه السلام فرمود:

قلب و روح نوجوان همچون زمين خالى از گياه است، هر بذرى در آن افشانده شود مى پذيرد. از اين رو در آموزش دانش و تربيتت شتاب كردم پيش از آن كه دلت

ص: 176

سخت شده و قلبت جذب ديگران شود (آماده پذيرش تربيت نباشد).(1).

امام صادق عليه السلام فرمود:

احاديث و احكام اسلامى را به نوجوانان خود بياموزيد و در انجام اين وظيفه تربيتى تسريع نماييد، پيش از اين كه دشمنان و گمراهان بر شما پيشى گيرند (سخنان باطل و نادرست خويش را در قلب آنان جاى داده و گمراهشان سازند).(2).

با توجه به مفهوم پيام ها و هشدارهاى پيشوايان عزيزمان، تنها راه حفاظت كودكان و نوجوانان از آسيب هاى موجود، تربيت صحيح آنان بر اساس فطرت الهى و دستورات قرآن مجيد و رهبران معصوم عليهم السلام مى باشد.

زيرا دوران كودكى، دوران شكل گيرى شخصيّت و الگوگيرى نونهالان مى باشد و كودكان براساس فطرت، الگوهاى پسنديده را سريع تر از ديگران مى پذيرند و چنانچه والدين در اين دوران حساس، توجه كامل به كودكان و

ص: 177


1- _ بحارالانوار: 1 / 223
2- _ اصول كافى: 6 / 47

نوجوانان داشته، آنان را با مسائل دينى و آموزش هاى صحيح آشنا نموده و هرچه را كه موجب انحراف مى شود از سر راهِ آنان دور نمايند، نوجوانان آنها به شايستگى تربيت شده و جوانانى پرشور، درستكار و راستگو بار خواهند آمد.

اين نوجوانان دوران قبل از بلوغ را به پاكى و سلامت جسم و جان طى نموده و بر اساس تربيت صحيحى كه كسب كرده اند، در دوران كودكى و جوانى به مذهب و آموزه هاى دينى پايبند بوده و هيچگاه تحت تأثير تبليغات مسموم دشمن قرار نخواهند گرفت و از استفاده غيرصحيح وسائل مخرّب تكنولوژى كه بزرگ ترين حربه دشمن در فروپاشى اخلاق و معنويت و ايمان مسلمانان مى باشد پرهيز نموده و چنانچه مذهب و آئين خود را در خطر ببينند، سرسختانه از آن دفاع مى كنند و دشمن، بيشترين ترس را از اين جوانان سلحشور دارد.

اما اگر اين كار انجام نگردد، نوجوانان كه از سر صداقت و كنجكاوى به هر چيزى دل مى بندند، جذب تبليغات فريبنده دشمن مى شوند و ذهن و فكر آنان به انحراف و فساد كشيده مى شود.

ص: 178

با جوانان وابسته به وسايل تكنولوژى چه كنيم؟

اما با جوانى كه به سنت هاى دينى پشت پا زده و با تقليد كوركورانه از رسم و رسومات دنياى غرب، راه را گم كرده و قربانى صدمات جبران ناپذير شده اند و گرفتار زندگى مدرن و استفاده بدون فرهنگ و افسارگسيخته وسائل تكنولوژى و پيامدهاى نكبت بار آن گرديده اند، چه بايد كرد؟

گرچه راه چاره اصلى نجات از وضعيّت نكبت بار كنونى، همان طور كه بازگو خواهد شد، استمداد از پروردگار مهربان و پناه به نيروى معنوى و توسل به ساحت قدس امام زمان ارواحنا فداه و استمداد از آن پدر مهربان مى باشد.

اما از آنجا كه اسباب و علل ظاهرى را نيز بايد مدّ نظر داشت، ابتدا به سراغ آنها مى رويم تا با كمك و يارى پروردگار و استمداد از نيروى معنوى، از وابستگى جوانانمان به فرهنگ منحط غرب كاسته و فكر و ذهن عزيزانمان با آموزه هاى دينى آشنا شود، انشاءاللّه.

ص: 179

وظايف پدر و مادر

در مرحله اول اين مسئوليت بزرگ متوجه والدين مى باشد كه مى بايست ماهواره و ديگر وسايل مخرب را به خانه نياورند، فرزندان خود را با مسائل معنوى و دينى و آموزش قرآنى و شرعى آشنا نموده و صادقانه و دوستانه با آنان درباره آموزه ها و بدآموزى هاىِ وسايل تكنولوژى و خطرها و ناامنى هاى دنياى مجازى و شبكه هاى آلوده و آسيب هاى خانمان سوزِ استفاده غير صحيح از اين وسايل صحبت كنند.

چرا كه هرچه مبانى دين در قلب و روح جوان بيشتر رسوخ نمايد، به موازات آن اثرگذارى تبليغات دشمن و وابستگى به وسايل مدرن و مخرّب روز تضعيف مى گردد.

براى فرزندان خود وقت گذاشته و با رابطه شفاف و صميمى، اوقات فراغت آنان را با سرگرمى هاى سالم و تفريحات و سفرهاى مفيد و متنوع پر نموده و در اين ميان با دلايل روشن آنها را از عواقب ويرانگر اخلاقى و آسيب هاى روحى و روانى و جسمى و رفتارى زندگى مدرن و وسايل و سرگرمى هاى مخرّب و آلوده فناورى و فاصله گرفتن از مبانى دين آگاه سازند.

ص: 180

هشدار به پدر و مادرها

پدر و مادر مسلمان! حالا كه زيان هاى استفاده بدون حساب و فرهنگ از وسايل فناورى هر روز آشكارتر مى شود، خطر ماهواره، اينترنت و ديگر وسايل تكنولوژى را جدّى گرفته و به هيچ عنوان اين وسايل ويرانگر را به خانه راه ندهيد و در اختيار فرزندان معصومتان نگذاريد و استفاده از آنها را براى خود و خانواده تان حرام كنيد و چنانچه اين وسايل مخرّب به خانه تان راه يافته، هرچه زودتر و قبل از اين كه زندگى و آبرو و حيثيت تان را از دست بدهيد آنها را از خانه بيرون برده و از زندگيتان حذف نماييد و جگر گوشه هايتان با دست خود نابود نكنيد.

چرا كه آتشى كه از شبكه هاى اين وسايل ويرانگر زبانه مى كشد، دين، اخلاق، حيثيّت و مملكت را يكجا خاكستر مى كند!

مبادا به بهانه استفاده از شبكه هاى دينى و يا شنيدن اخبار خارجى، ماهواره و ديگر وسايل تكنولوژى به زندگيتان راه پيدا كند، زيرا سود مختصرى كه در بعضى از برنامه هاى اين وسايل وجود دارد با زيان هاى خانمانسوزى

ص: 181

كه به زندگيتان وارد مى كند قابل مقايسه نيست و وقتى گرفتار آنها شديم سالم نخواهيم ماند.

پدر و مادر مسلمان! شبكه هاى ويرانگر دشمن حتى به كودكان بى گناه هم رحم نمى كند و تيغ تيز آنها، نونهالان عزيزتان را بى رحمانه قربانى مى كند!

و شما چه مى دانيد، همان ماهواره و يا... كه خود در اختيار خانواده تان قرار داده ايد، در نبود شما چه استفاده هايى از آنها مى شود و چه بر روزگار اعضاء خانواده تان مى آورد!

وقتى كه دختر و پسرى كمتر از 10 سال بر اساس الگوگيرى ماهواره به انحراف كشيده مى شود!

وقتى كه مردى مضطرّ و دلسوخته در برنامه راديو معارف از دردمندى زندگيش و آنچه ماهواره بر سر اعضاء خانواده اش آورده و از بى نمازى، بى عفّتى، بى حجابى، بدپوششى و بى اخلاقى فرزندانش سخن مى گويد!

وقتى كه خانمى با سوز و آه از مرگ اخلاق، دين، حيثيت، حجاب و همه چيز فرزندانش كه قربانى شبكه هاى فاسد دشمن شده اند، حرف مى زند!

ص: 182

وقتى كه مردى 55 ساله در راهرو دادگاه خانواده براى طلاق همسرش آمده و مى گويد: چت كردن در اينترنت، آبروى چندين و چند ساله ام را به باد داده و زندگى 23 ساله ام را متلاشى كرده...!(1).

در چنين وضعيت نكبت بارى، نبايد آسيب هاى ماهواره و ديگر وسايل مخرب و شبكه هاى ويرانگر دشمن را جدّى گرفته، خود و خانواده و فرزندانمان را از صدمات جبران ناپذير آنها حفاظت كنيم؟!

مگر فرزندان پاره تن پدر و مادرها نيستند؟! چرا چنين بى تفاوت باشيم و در خوابى سنگين كه بيشتر به خواب مرگ شباهت دارد، بسر ببريم؟!

به فرمايش مولايمان اميرالمؤمنين عليه السلام به امام مجتبى عليه السلام توجه فرماييد:

پسرم! تو را پاره تن، بلكه همه وجود خود يافتم، به طورى كه اگر خطر و آسيبى متوجه تو شود، چنان است كه به من رسيده است و اگر مرگ به سراغ تو آيد، گويا مرا دريافته است و كار تو چنان مرا اندوهگين مى كند كه

ص: 183


1- _ روزنامه خراسان: 18212 تاريخ 18/6/91

كار خودم مرا اندوهگين مى نمايد...(1).

وظايف مسئولان و متوليان امنيت اخلاقى

گرچه گزارش هاى تلخى از وضعيّت مبتذل جامعه مان بازگو گرديد، اما متوليان دلسوز امنيت اخلاقى اين گزارش تكان دهنده را كه خود مسئولين دلسوز گزارش كرده اند، بخوانند تا بيشتر از عمق فاجعه و زخمِ كارى دشمن بر پيكر اسلام و فروپاشى اخلاق جامعه اسلامى باخبر شده و به سرعت تدبيرى انديشيده و با اقدام عملى جدّى، تهاجم بى رحمانه دشمن را خنثى نموده و بداخلاقى هاى موجود را كنترل نمايند.

معاون سياسى امنيتى استاندارى خراسان رضوى:

كاهش سنّ بلوغ، بالارفتن سنّ ازدواج و افزايش تحريكات جنسى 3 مشكل جدّى حوزه اجتماعى مى باشد كه نشأت گرفته از «عريان گرايى»، «مدگرايى» و «انفجار اطلاعات» در زمينه روابط جنسى است.

... در گذشته افراد 17 _ 18 سالگى با مسائل جنسى آشنا

ص: 184


1- _ نهج البلاغه: نامه 31

مى شدند، اما اكنون برخى افراد در دوران ابتدايى هم با اين مسائل آشنايى دارند. اكنون كارشناسان، سنّ بلوغ (پسران را) 11 سال و 2 ماه اعلام كرده اند!

سنّ ازدواج براى آقايان و خانم ها افزايش يافته است و كارشناسان، ميانگين سنّ ازدواج را 26 سال و 7 ماه اعلام كرده اند!...

مسائلى كه باعث افزايش تحريكات مى شود نسبت به گذشته 100 برابر افزايش يافته است!...

يكى از عوامل اين افزايش ها «عريان گرايى» در جامعه است كه تفكّر و تئورى پشت سرِ «عريان گرايى» خطرناكتر از عريان شدن است...

گروهى مُدگرا، طبق انديشه و فكر خودشان (بر اساس الهام از فرهنگ غرب) مدهاى لباسى را ارائه مى دهند و عده اى را هم كه شهوت تنوع طلبى دارند مورد استفاده قرار مى دهند كه لباس هاى پاره كه مورد استفاده قرار مى گيرد، يكى از اين مدها است!...

انفجار اطلاعات جنسى به وجود آمده و به شكل هاى مختلف اين اطلاعات در اختيار جامعه قرار مى گيرد. هم

ص: 185

اكنون 27 ميليون پايگاه اينترنتى پورنوگراف (مستهجن) فعاليت مى كنند كه درآمد ساليانه آمريكا از اين سايت ها 409 ميليارد دلار است(1).!...

اين گزارش هاى تكان دهنده، حكايتِ مرگ اخلاق و معنويت در كشور اسلامى ماست و متوليان امنيت اخلاقى بيشتر و بهتر از وضعيت نكبت بارِ جامعه و مردم به خصوص وضعيت نوجوانان و جوانان آگهى دارند.

گرچه بعضى از مسئولين از حيثيّت مملكت و كشور عزيزمان دفاع نموده و با مفاسد اخلاقى و استفاده غيرصحيح از وسائل مبتذل تكنولوژى تا حدودى مقابله مى نمايند.

اما كشور اسلامى ما، اكنون با جنگ فرهنگى بزرگى كه به مراتب خطرناكتر از جنگ نظامى مى باشد، روبروست و با كمال تأسف، دشمن در اين تهاجم نرم، بيشتر از آنچه انتظار داشت به اهداف شيطانى خود نائل آمده و همچنان در حال پيشروى است، تا آنجا كه گروهى از جوانان اغفال شده ما در اجراى برنامه هاى دشمن از خود آنها پيش افتاده اند و

ص: 186


1- _ روزنامه خراسان رضوى: 2235 تاريخ 6 / 6 / 91

فرهنگ و آداب و رسوم غربى را در تمام زمينه هاى زندگى خود، جايگزين سنّت هاى دينى كرده اند.

آيا در چنين وضعيت اسف بارى، نبايد با جنگ نرم فرهنگى گسترده دشمن، مقابله و مبارزه بيشتر و فراگيرتر انجام داد؟

كشور اسلامى ما زمانى تحت حمله نظامى دشمن بود و الحق كه نيروهاى مسلّح و نظامى از استقلال، مذهب و امنيت مملكت به طور شايسته دفاع نموده و دشمن را مفتضحانه وادرا به عقب نشينى كرد.

اكنون نيز كه كشور عزيزمان مورد تهاجم و حمله فرهنگى همه جانبه قرار گرفته است، نيروهاى امنيتى و نهادهاى فرهنگى با برخوردارى از برنامه ريزى بلندمدت و در اختيار داشتن بودجه كافى و با بكارگيرى نيروى لازم، از مرزهاى اخلاقى و امنيتى و استقلال جامعه شجاعانه دفاع نموده و تهاجم فرهنگى دشمن را خنثى نمايند.

با مظاهر فساد و بى بند و بارى كه حربه قوى دشمن در نابودى كشور عزيزمان مى باشد مقابله نموده و همچنان كه در مواردى با خريد و فروش مشروبات الكلى به خاطر تحريم

ص: 187

آن برخورد مى كنند، با حريم شكنى ها و مفاسد اخلاقى نيز برخورد نمايند.

مگر بى حجابى، اختلاط زنان و مردان، و استفاده از سايت ها و شبكه هاى مخرّب و مبتذل دشمن كه زمينه فساد و گناه و ناهنجارى را در جامعه به وجود آورده، حرام و مخالف قرآن نيست؟

پس چرا با بى حجابى، بدحجابى و رسانه هاى دشمن برخورد جدى و فراگير و همه جانبه نمى شود، در حالى كه شيوع اين گونه ناهنجارى ها مانند مشروبات الكلى بلكه خطرناكتر از آن مى باشد و نه تنها جنبه فردى و معنوى بلكه جنبه امنيتى و اجتماعى هم داشته و تضييع حق جامعه مى باشد.

زيرا وقتى گناه و بدحجابى و بدپوششى و ناهنجارى به جامعه كشيده شد، از حالت شخصى خارج گرديده، بى احترامى به دين و قانون مى گردد و جنبه اجتماعى و حق الناس پيدا كرده و امنيت جامعه را به مخاطره مى اندازد. و تأمين امنيت و سلامت جامعه، مطالبه مردم از متوليان و مسئولان مى باشد.

ص: 188

مسئولان و متوليان امنيت اخلاقى به صورت ريشه اى با مسئله ناهنجارى ها برخورد نموده و از فعاليت افراد و گروههايى كه وظيفه اجرا و پياده سازى اين برنامه را برعهده دارند و متأسفانه گاهى در پوشش دين فعاليت مى نمايند، جلوگيرى كنند.

سايت ها و شبكه ها و رسانه هاى مبتذل را با دقت و به طور جدّى، فيلتر و كنترل نموده و نوجوانان و جوانان عزيز را كه سرمايه و نيروهاى اصلى كشورمان هستند از آسيب و آفت هاى خانمان سوز شبكه هاى دشمن آگاه نموده و آنان را به سوى معنويت و سنّت هاى دينى و به آغوش پُرمهر و محبّت امام زمان ارواحنا فداه بازگردانند.

زيرا نيروى بدون ايمان و معنويت، و آلوده به فساد و گناه، نه به درد دين مى خورد و نه به درد مملكت، بلكه ننگ دين و كشور مى باشد و به هنگام نياز، نه تنها از مملكت و دين دفاع نخواهد كرد، بلكه به آرمان هاى دينى و كشور خودش خيانت نموده و زمينه سلطه دشمن را فراهم خواهد كرد.

و اين همان سياست ديرينه استعمار پير مى باشد كه

ص: 189

پس از شكست نظامى در اندلس، با گسترش ميگسارى، ترويج فساد و بى بند و بارى، بى حجابى، اختلاط زنان و مردان و به كارگيرى جاذبه هاى جنسى، ايمان و عقيده مسلمانان به خصوص جوانان را تضعيف نموده و پس از آن به راحتى به اهداف شيطانى خود نائل آمده، اندلس را به خاك و خون كشيده و از تصرف مسلمانان خارج نمود.

خواننده عزيز! اكنون پس از ارائه راهكار و علل و اسباب ظاهرى و تأكيد بر به كارگيرى آنها، به سراغ نيروى معنوى مى رويم تا در وضعيت نابسامان كنونى و دوران اضطراب و بيچارگى چاره اساسى بيانديشيم، زمينه نجات و رهايى خود و عزيزانمان را از دام هاى شيطانى دشمن و تهاجم بى امان استعمار فراهم نماييم انشاءاللّه .

دوران هجرت و غيبت، دوران مصائب و دشوارى ها

برادر و خواهر مسلمان! ما در دوران غيبت و هجرت پدر مهربان، امام زمان عليه السلام به سر مى بريم و دوران غيبت، دوران نكبت بار و رنج بارى است كه مسائل و ابتلائات و دشوارى هاى طاقت فرساى گوناگون، موجب حيرت و

ص: 190

سرگردانى و فروپاشى اعتقادات دوستان آن بزرگوار گرديده.

فتنه ها و امتحانات بزرگ با جاذبه هاى فريبنده، زمينه لغزش، انحراف و سقوط شيعيان را فراهم نموده است.

پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايند:

زمانى بر مردم مى آيد كه دل مؤمن در درونش آب مى شود، چنانچه سُرب در آتش ذوب مى گردد و اين بدان جهت است كه گرفتارى ها و بدعت هايى در دينش مى بيند ولى قدرت دگرگونى آن را ندارد(1).

امام رضا عليه السلام فرمود:

ناگزير فتنه اى بسيار سنگين و بسيار سخت واقع مى شود كه در آن هر فرد رازدار و برگزيده اى سقوط مى كند و اين در زمانى است كه شيعيان سومين نفر از فرزندان مرا از دست بدهند. اهل آسمان و زمين و هر مرد و زن جستجوگر و هر فرد غمگين و حسرت زده بر آن بزرگوار مى گريند. سپس فرمود: پدر و مادر فداى او باد.(2).

ص: 191


1- _ آفتاب در نگاه خورشيد: 53 به نقل از وسائل الشيعه: 16 / 140
2- _ صحيفه مهديه: 122 به نقل از بحارالانوار: 51 / 152

اكنون ما در چنين وضعيت نكبت بارى قرار گرفته ايم و دشمن از هر سو ما و جوانان ما را مورد تهاجم قرار داده و در طوفان هاى سهمگين فتنه هاوبدعت هاى بنيان سوز دوران غيبت مى سوزيم و مى سازيم و با كمال تأسف اين فتنه ها و امتحانات به حدى دشوار و ويرانگر است كه حتى جمعى دوستان و خواص در معرض سقوط و انحراف قرار گرفته اند.

به راستى در اين هنگامه مصيبت بار حيرت و سرگردانى كه اسباب عادى و وسايل ظاهرى در اصلاح وضع موجود به تنهايى كارايى ندارد، چه بايد كرد و به چه نيرويى بايد پناه برد تا در كنار به كارگيرى علل و اسباب ظاهرى زمينه رهايى ما را از خطرات مهلكى كه آئين و عقيده هامان را تهديد مى نمايد فراهم نموده و همچنين از زرق و برق مظاهر فريبنده دنيا، شرّ شياطين و نفس امّاره، تهاجم دشمنان و حربه هاى شيطانى آنان محفوظ بمانيم.

پناه به نيروى معنوى

حقيقت اين است كه علل گرايش خانواده ها به برنامه هاى مستهجن ماهواره و ديگر وسايل مبتذل، فاصله

ص: 192

گرفتن از لذّت هاى شيرين معنوى و رويكرد به لذّت جويى مادى، از برنامه هاى جذّاب و فريبنده لحظه اى شبكه هاى دشمن مى باشد.

اين ترفند شيطانى دشمن است كه پس از شكست هاى پى درپى از ملت غيور كشورمان، رسوايى و گناه و بى بند و بارى را به وسيله شبكه هاى مسموم خود، جايگزين نيروى معنوى و شيرين محبّت پروردگار نمود.

متوليان فرهنگى بايد به خود بيايند كه با بى تفاوتى و سهل انگارى خود، زمينه جرأت و گستاخى دشمن را فراهم نموده و باعث شدند گروه گروه خانواده ها و دختران و پسران و حتى نونهالان از پناه خدا و نيروى معنوى و آغوش پر مهر و محبّت خاندان رسالت عليهم السلام جدا گرديده و در دام شيطانى دشمن گرفتار شوند.

اگر شيرينى محبّت خدا و لذّت دلبستگى به خاندان رسالت عليهم السلام در ذائقه مردم ما باقى مى ماند، هيچ محبّتى جايگزين اين موهبت زيبا نمى گرديد.

به مناجات مولاى عزيزمان سيدالساجدين عليه السلام توجه فرماييد:

ص: 193

پروردگارا! چه كسى شيرينى محبّتت را چشيد و محبّت ديگرى را جايگزين آن نمود و چه كسى به مقام نزديكى به تو انس گرفت و لحظه اى از تو روى برگردانيد...(1).

آرى! اگر شيرينى و لذت ارتباط با خداوند و محبّت اهل بيت عليهم السلام در كاممان بنشيند، هيچ لذّتى حتى لذّت كاذب ماهواره و شبكه هاى دشمن و مظاهر فريبنده موجود جايگزين اين لذّت معنوى نخواهد شد.

اكنون به منظور آراستگى دلمان به محبت پروردگار، به ساحت قدس پدر مهربانمان، امام زمان عليه السلام متوسل شده و با عذرخواهى از رفتار گذشته مان براى رهايى و نجات از وضعيت نكبت بار كنونى از آن بزرگوار كمك و يارى مى طلبيم، زيرا خود آن عزيز و مهربان ما را از ياد نبرده و نگران گرفتارى و ابتلائات ما بوده و براى نجات دوستانش از انحراف و فتنه ها دلسوزانه دعا مى فرمايد.

ص: 194


1- _ مناجات نهم از مناجات خمسه عشر

آشتى با امام زمان ارواحنا فداه

امام زمان عليه السلام خود مى فرمايد:

من خاتم اوصياء هستم و تنها به وسيله من، بلا از خانواده و شيعيانم رفع مى شود.(1).

پيامبر

صلى الله عليه و آلهفرمود:

هنگامى كه شمشير نزديك گلويت رسيد (از شدت ناراحتى نفست حبس گرديد) به امام عصر عليه السلام استغاثه كن و پناهنده شو كه آن بزرگوار به فريادت مى رسد و پناهگاه است براى كسى كه به آن حضرت پناهنده شود.(2).

امام رضا عليه السلام فرمود:

هرگاه سختى و گرفتارى بر شما وارد شود، به وسيله ما از خداى عزّوجلّ كمك بخواهيد.(3).

ص: 195


1- _ مكيال المكارم: 1 / 139
2- _ همان: 281
3- _ همان: 2 / 323

و همچنين آن بزرگوار فرمود:

امام عليه السلام مونسى است دلسوز، پدرى مهربان و برادرى همدل است.(1).

و امام زمان عليه السلام خطاب به شيعيان فرمود:

ما در مراعات حال شما كوتاهى نمى كنيم و شما را از ياد نخواهيم برد.(2).

هميشه در طول تاريخ شيعيان و دوستان خاندان رسالت عليهم السلام در تمامى مشكلات و نابسامانى هاى سخت و دشوار پس از استمداد از پروردگار و تضرّع به درگاه خالق مهربان، به ساحت قدس اولياء خدا، معصومين عزيز عليهم السلام

بالاخص امام زمان عليه السلام متوسل شده و براى فرج و گشايش و رهايى از گرفتارى ها از آن بزرگواران استمداد و يارى جسته و مورد لطف و عنايت قرار گرفته اند.

گرچه حضرات معصومين عليهم السلام همه يك نورند و لطف و عنايتشان شامل حال تمامى دوستان و شيعيانشان

ص: 196


1- _ اصول كافى: 1 / باب الحجة
2- _ احتجاج طبرسى: 2 / 598

مى باشد، اما وجود نازنين ولىّ عصر عليه السلام داراى خصوصياتى است كه همه معصومين عليهم السلام آن عزيز را به عنوان پناه و دادرس معرفى فرموده و چشم اميدشان به آن حضرت دوخته شده است.

و خود آن بزرگواران سفارش فرموده اند كه ما به حضرت بقيه اللّه عليه السلام متوسّل شده و در مشكلاتمان از ساحت قدس آن عزيز يارى بطلبيم، زيرا آن حضرت امام زمان ماست و دوران امامت آن بزرگوار مى باشد.

هيچگاه دوستان و شيعيانش را از ياد نبرده، نگران گرفتارى آنان است و براى رهايى آنان از ابتلاآت و انحراف و فتنه ها دلسوزانه دعا مى فرمايد.

وظيفه شيعيان نسبت به امام عصر عليه السلام

ما رعيّت و فرزند معنوى حضرت ولى عصر عليه السلام هستيم. مگر رعيّت و فرزند در مهمّات و گرفتارى ها نبايد به رئيس و پيشوا و پدر مهربان خود مراجعه كند!؟

چرا مولاى خود را از ياد برده ايم و در گرفتارى ها و مشكلاتمان به صاحب و پدر دلسوزمان كه نگران

ص: 197

گرفتارى هاى ما مى باشد پناه نمى بريم و از آن بزرگوار يارى نمى خواهيم؟!

اگر گله گوسفندى در بيابان مورد حمله گرگى قرار بگيرد، گوسفندى طعمه گرگ خون آشام مى شود كه از چوپان مهربان فاصله گرفته باشد، اما اگر كنار چوپان به سر برد، چوپان دلسوز به هر قيمتى باشد، گرگ را از گوسفند دور نموده و او را از خطر دشمن بى رحم حفظ مى كند.

اكنون ما مورد تهاجم بى رحمانه دشمن قرار گرفته ايم، اگر در پناه مولاى مهربانمان به سر بريم و به ياد آن عزيز بوده و به وظايفمان عمل كنيم و براى تعجيل فرج و سلامتى آن بزرگوار از دل و جان دعا بنماييم، به يقين از همه خطرهاى موجود و آسيب و آفت هاى دشمن در امان خواهيم بود.

همانطور كه مشاهده مى كنيم در همين روزگار تاريك و سياه، هستند افرادى كه مورد عنايت و توجه حضرت بقية اللّه عليه السلام قرار دارند و نواميس و فرزندان خود را به كمك آن بزرگوار از فتنه هاى موجود حفظ كرده اند.

پيام پر از لطف و عنايت امام مهربانمان را بخوانيد و با

ص: 198

شرمندگى از بى وفايى و غفلت خود، به فكر جبران جفا و نامهربانى ها نسبت به امام دلسوز خويش بيفتيم:

اگر اين گونه نبود كه ما دوستدار اصلاح كار شماييم و به شما نظر لطف و رحمت داريم، از توجه و التفات به شما به خاطر كارهاى ناپسندتان، احتراز مى كرديم.(1).

شرمساريم و خجلت زده از غفلت خويش

سرمنشاء تمام گرفتارى ها و مشكلات جامعه ما نيز فراموشى ياد آن عزيز و غفلت از رأفت و مهربانى آن بزرگوار نسبت به دوستان و شيعيان و همچنين بى توجهى از دعا براى آن وجود نازنين مى باشد.

جايى كه معصومين عليهم السلام شوق ديدار و خدمت به فرزند عزيزشان، حضرت مهدى عليه السلام را داشته و مادر مظلومه شان فاطمه زهرا عليهاالسلامدر ميان در و ديوار، با اشك و آه و فرياد «وَلَدى مَهدى» آن بزرگوار را به يارى مى طلبد، چرا و چگونه مشكلات و نابسامانى هايى را كه دلمان را به درد آورده و نفس هايمان را حبس نموده تحمّل مى نماييم، مى سوزيم و

ص: 199


1- _ آشتى با امام عصر عليه السلام : 48 به نقل از بحارالانوار: 53 / 119

مى سازيم، اما براى رهايى از آن ها از امام مهربان و پدر دلسوزمان يارى و كمك نمى خواهيم!؟

مگر نه اين است كه بنا بر وعده پروردگار، سامان دادن به همه نابسامانى ها و اصلاح تمامى امور به دست قدرتمند و تواناى آن دُردانه عالم خلقت مى باشد و سرنوشت همه ما در دست باكفايت آن بزرگوار است و به اذن پروردگار، دعاهاى مردم به وساطت آن حضرت به اجابت مى رسد!؟

از اين رو با تضرّع و سوز و گداز به پيشگاه آن بزرگوار عرضه مى داريم:

اى عزيز و مهربان! ما و خاندانمان را سختى و گرفتارى فراگرفته و با سرمايه اى اندك به حضورت پناه آورده ايم، لطف و محبت فرما (از ما دستگيرى كن) و بر مقدار احسانت بيفزا.(1).

و آنگاه با عذرخواهى و شرمسارى ناله سر دهيم كه:

اى پدر مهربان! براى گناهان و رفتار بد ما طلب آمرزش نما، زيرا ما خطاكاريم (و با يك دنيا اميد به پيشگاهت

ص: 200


1- _ سوره يوسف: آيه 85

پناه آورده ايم).(1).

آنگاه مطمئن باشيم پس از تضرّع و توسّل و دعا براى فرج و سلامتى مولايمان، لطف و عنايت آن بزرگوار شامل حالمان خواهد شد و غفلت هاى گذشته مورد عفو و بخشش قرار خواهد گرفت؛ زيرا دعا و توسّل يك جانبه نخواهد بود و آن عزيز هم كه كانون رحمت و رأفت و مهربانى است، برايمان دعا خواهد فرمود و با دعاى آن حضرت همه مشكلات و گرفتارى ها و نابسامانى هاى خود و خاندانمان حل خواهد شد و نواى پر مهر و محبت و دلنشين پدر عزيزمان را با دل و جان خواهيم شنيد كه:

امروز سرزنشى بر شما نيست، خداوند شما را مى آمرزد، و او رحم كننده ترين رحم كنندگان است.(2).

والسّلام عليكم و على عباداللّه الصالحين

مشهد مقدّس _ محمّد صادق ذبيحى

شوال 1433 _ شهريور 1391

شهادت جانگداز امام صادق عليه السلام

ص: 201


1- _ سوره يوسف: آيه 97
2- _ سوره يوسف: آيه 92

فهرست مطالب

پيشگفتار··· 5

«1» پايبندى اديان الهى و اقوام و ملل دنيا به حجاب و چادر

حجاب و پوشش در آئين يهود··· 13

چادر و حجاب در آئين مسيحيّت··· 13

حجاب و پوشش در آئين زرتشتيان··· 14

پوشش چادر در ميان رومانيان قديم··· 15

چادر و حجاب در اقوام هندى··· 15

چادر و حجاب اعراب و كشورهاى عربى··· 16

چادر و پوشش در كشور تركيه··· 16

حجاب در ايران باستان··· 17

«2» سير تاريخى حجاب و چادر در ايران

چادر و حجاب در ايران باستان··· 23

حجاب و چادر در دوران صفويه··· 24

ص: 202

حجاب و چادر در دوران فتحعلى شاه قاجار··· 25

حجاب و چادر در دوران محمّد شاه قاجار··· 26

وضعيت حجاب و چادر در زمان ناصرالدين شاه قاجار تا...··· 27

تشديد مبارزه استعمار با چادر و حجاب··· 30

كشف حجاب اجبارى، تجددگرايى غربى به وسيله رضاخان··· 33

رضاخان، پايه گذار اشتغال بانوان و فروپاشى خانواده ها··· 34

بازگشت به دين و سنّت الهى··· 35

تجددگرايى جنسى در وضعيت كنونى··· 36

چه بايد كرد؟··· 37

«3» بازگشت به جاهليّت دوران نكبت بار رضاخانى

تبليغات فريبنده و مسموم دشمن··· 41

استقبال از تهاجم فرهنگى غرب··· 43

رواج خرافات و غربت سنّت هاى دينى··· 44

اختلاط زن و مرد، بزرگترين حربه دشمن در نابودى كانون خانواده ها··· 46

زنى كه جسدش به آتش كشيده شد!··· 47

خشونت و قساوت، ارمغان شوم غرب··· 49

خبرى كه در صدر اخبار قرار گرفت··· 52

يك سؤال منصفانه!··· 53

روشنگرى جامعه اسلامى··· 55

«4» شبكه هاى فن آورى، لبه هاى تيغ تيز دشمن بر اخلاق و معنويّت جامعه اسلامى

ص: 203

«5» آسيب ها و كاربردهاى منفى تلفن همراه

پدر و مادرهاى بى تفاوت و تلفن همراه··· 62

پيامدهاى اخلاقى و روانى··· 64

استفاده بيش از حد از تلفن همراه كودكان و تصاوير مستهجن...··· 64

بلوتوث هاى مخرّب، هيچ كس در امان نيست!··· 66

90 ضربه شلاق براى دختر سيزده ساله سعودى به دليل استفاده از تلفن همراه در مدرسه··· 67

دخترى كه قربانى تلفن همراه شد··· 68

روسياهى، نتيجه ارتباط با تلفن همراه··· 70

شيّاد پيامكى··· 72

تلفن همراه، شمشيرى دو لبه··· 73

اعتدال در استفاده از تلفن همراه··· 75

آسيب هاى جسمى تلفن همراه··· 76

آسيب هاى روحى و روانى تلفن همراه··· 78

گوشى همراه، كشنده تر از سيگار است··· 81

استقبال فراگير بى مورد از تلفن همراه··· 82

تلفن همراه، همراهى تا كجا؟!··· 82

«6» ماهواره، تهاجم درونى دشمن

سه هزار شبكه ماهواره اى در كمين دين و اخلاق!··· 88

افزايش 70 درصدى ماهواره بين نوجوانان و جوانان··· 90

وضعيّت اخلاقى جامعه به حدّ انفجار رسيده!··· 92

تبِ درد و مرگِ اخلاق نوجوانان و جوانان!··· 94

ص: 204

رايانه، ماهواره، تلفن همراه... و عصيانِ نوجوانان··· 94

پيروى از تمدن غرب تا كجا؟!··· 96

بلوغ زودرس نوجوانان!··· 97

ننگ و رسوايى تصاوير مستهجن ماهواره!··· 98

ماهواره باعث فرار از خانه!··· 100

ماهواره و اينترنت، تهديد جدّى براى جوانان··· 102

«7» ايرانى ها روزانه 40 ميليون ساعت صرف بازى هاى رايانه اى مى كنند!

تمرين آدم كشى در بازى هاى رايانه!··· 107

انتقال فرهنگ غرب اولين آسيب بازى هاى رايانه اى··· 109

آتشى در خانه··· 112

زخم عميق دشمن بر پيكر جامعه اسلامى!··· 116

بيزارى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پدران آخرالزمان··· 118

«5»تهديدها و آسيب هاى اينترنت، چت و...

لبه تيغ تهاجم بى رحمانه دشمن!··· 121

سلاخى شدن فرهنگ دينى جوانان!··· 121

مستى دنياى مجازى··· 121

اغفال و هتك حيثيت پسر 14 ساله در سايت دوست يابى··· 122

دل به دريا مى زنم، اينترنت را بلعيده ام!··· 123

جوان بخت برگشته در فضاى اينترنت··· 124

از خط قرمز تجاوز كرده ايم!··· 125

ص: 205

در اينترنت چه مى گذرد؟! پدر و مادرها در خوابند!··· 127

بيچارگى در سايه سنگينِ بدونِ فرهنگ فناورى!··· 129

هشدار به خانواده ها!··· 129

زنى كه قربانى استفاده ناآگاهانه از اينترنت گرديد!··· 129

در اينترنت بافرهنگ باشيم··· 131

موفّقيت دشمن، تأثير تيغ دولبه فن آورى بر زندگى جامعه اسلامى··· 132

الگوگيرى از دشمن ننگ است··· 134

خطاب وعتاب اميرالمؤمنين عليه السلام در برابر تهاجم دشمن··· 135

«9» تلويزيون، وسيله ارتباطى دو لبه

كودكان امانت هاى الهى هستند··· 139

فناورى خاموش! تربيت روشن!··· 140

عوارض چشمى استفاده از تلويزيون و ديگر نمايشگرها··· 141

تلويزيون در گذشته و امروز··· 142

تماشاى تلويزيون و فروپاشى روابط اعضاء خانواده!··· 145

خودكشى 2 پسر 12 ساله نتيجه بدآموزى يكى از سريال هاى تلويزيونى!··· 146

كودكى 6 ساله، قربانى تماشاى فيلم تلويزيونى··· 149

گسترش دام دشمن در كشورهاى اسلامى··· 151

خانواده ها در پرتگاه سريال هاى ماه مبارك رمضان··· 153

اثرگذارى منفى يك فيلم ايرانى··· 156

سريال هاى تلويزيونى و برخى فيلم ها از مهمترين عامل دوستى هاى پسران و دختران!··· 157

تلويزيون و تربيت··· 158

ص: 206

كودكان قربانيان تلويزيون··· 159

بى اخلاقى در فيلم هاى ايرانى!··· 162

دشمن چه بلايى بر سرمان آورده است!··· 163

در روستاها چه مى گذرد؟··· 164

با اجتماع دخترها و پسرها در سينما، چه اتفاقى مى افتد؟!··· 167

اضافه حقوق براى دخترانى كه آرايش كنند!··· 168

چه اتفاقى رخ خواهد داد؟!··· 168

نمايش و تماشاى فيلم ها و سريال هاى مبتذل از ديدگاه اسلام و مراجع بزرگوار تقليد··· 170

نتيجه فراموشى ياد خدا و ارتكاب گناه··· 171

«10»چه بايد كرد؟ چاره چيست؟!

كودكان و نوجوانان را دريابيد··· 176

با جوانان وابسته به وسايل تكنولوژى چه كنيم؟··· 179

وظايف پدر و مادر··· 180

هشدار به پدر و مادرها··· 181

وظايف مسئولان و متوليان امنيت اخلاقى··· 184

دوران هجرت و غيبت، دوران مصائب و دشوارى ها··· 190

پناه به نيروى معنوى··· 192

آشتى با امام زمان ارواحنا فداه··· 195

وظيفه شيعيان نسبت به امام عصر عليه السلام ··· 197

شرمساريم و خجلت زده از غفلت خويش··· 199

ص: 207

ساير آثار نويسنده:

1 _ جلد اوّل اين كتاب:

نگاهى به آثارِ مثبتِ حجاب، مجازاتِ ترويجِ بدحجابى، شرح وظايفِ آقايان و بانوان از ديدگاه قرآن و سنّت.

2 _ جلد دوم اين كتاب:

حجاب بى حجابى، آسيب ها و آفت هاى شبيخون فرهنگى دشمن و غفلت و بى تفاوتىِ جامعه اسلامى!

منتشر مى شود:

3 _ جلد چهارم اين كتاب:

لزوم فراگيرى علم و دانش. بررسى وضعيّتِ مثبت و منفى مراكز تحصيل. آسيب ها و مفاسدِ اخلاقىِ پيش روى جوانان در حوزه هاى آموزشى و لزوم اصلاح و سالم سازىِ سازمانهاى فرهنگى.

ص: 208

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109