حضرت زهرا از منظر امام صادق (ع)

مشخصات کتاب

نویسنده : سید عباس رفیعی پور علویجه
ناشر : نشریه فرهنگ کوثر، شماره 42

ولادت تا شهادت

ابراز عشق و ارادت به ساحت مقدس کوثرولایت، دخت نبوت، همسر امامت، حضرت صدیقه طاهره، فاطمه مرضیه - سلام الله‌علیها نه تنها از ناحیه شیعیان و شیفتگانش واجب است که هر کدام از معصومین علیهم السلام با سخنان خویش درباره آن بزرگوار اظهار ارادت نموده و نقش به سزایی را ایفا کرده‌اند و از همه مهم تر، ابراز علاقه رسول الله‌صلی الله علیه وآله‌است‌به حضرت زهراعلیها السلام که فاطمه‌علیها السلام را فرشته‌ای در سیمای انسان و پاره تن خود می‌دانست و هرگاه نگاهش به او می‌افتاد،شادمان و مسرور می‌شد. این محبت از محبتها جداست حب محبوب خدا، حب خداست. در اینجا اوج عشق و محبت حضرت امام صادق علیه السلام به مادرش را در کلامش می‌خوانیم;لازم به توضیح است که فقط به ترجمه سخنان حضرت بسنده شده است و منابع روایت آورده شده که در صورت نیاز،خوانندگان مراجعه کنند.

ولادت حضرت فاطمه (س)

مفضل بن عمر گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: ولادت فاطمه زهرا چگونه بوده است؟ حضرت فرمود: آری، وقتی خدیجه با پیامبر ازدواج کرد، زنان مکه او را ترک کردند.هیچ فردی بر او وارد نمی‌شد و بر او سلام نمی‌کرد و هیچ زنی اجازه نداشت تا با حضرت خدیجه ملاقات داشته باشد. همسر رسول الله صلی الله علیه وآله از این وضعیت رنج می‌برد تا زمانی که به فاطمه باردار شد.حضرت زهرا علیها السلام در رحم مادر، شریک غم و غصه‌های او بود و ایشان را به صبر و بردباری دعوت می‌کرد. مونس تنهایی مادر بود و با اوسخن می‌گفت. حضرت خدیجه، موضوع مکالمه با جنین را با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ابراز نمی‌کرد. تا این که روزی حضرت رسول صلی الله علیه وآله وارد منزل شد و سخن گفتن حضرت فاطمه علیها السلام با مادرش را شنید! پیامبر پرسید: چه کسی با تو سخن می‌گفت؟ حضرت خدیجه فرمودند: جنینی که در رحم دارم. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند: جبرئیل به من بشارت داد که این جنین، دختر است و او دختری پاک و بسیار مبارک است. خداوند نسل مرا از او به وجود می‌آورد و از نسل او پیشوایانی برای این امت به وجود آمده و بعد از انقطاع وحی، خلفای خداوند در زمین خواهند بود. [1] .

هنگام ولادت

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی که فاطمه علیها السلام متولد شد و روی زمین قرار گرفت، نوری از چهره‌اش درخشید و وارد همه خانه‌های مکه شد و در شرق وغرب زمین جایی نماند مگر آنکه آن نور بر او تابید. [2] .

اسامی ویژه فاطمه (س)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: حضرت فاطمه در پیشگاه خداوند نه اسم(مخصوص) دارد: فاطمه، صدیقه، مبارکه،طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، و زهرا سلام الله علیها. [3] .

انتخاب نام فاطمه (س)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: فاطمه را برای آن فاطمه نامیدند که مردم نمی‌توانند حقیقت او را درک کنند. [4] . چرا بتول؟ امام صادق علیه السلام می‌فرماید: فاطمه را بتول نامیدند، زیرا بی‌نظیر است. [5] . چرا زهرا؟ امام صادق علیه السلام می‌فرماید: برای آن که هرگاه در محراب عبادت می‌ایستاد، نور او بر اهل آسمان‌ها می‌تابید;هم چنان که نورستارگان بر اهل زمین می‌تابد. [6] . باز فرمود: زیرا که خداوند او را از نور عظمتش بیافرید.او چون طلوع کرد، آسمان و زمین به نورش پرتو افکن شد و چشمان فرشتگان توانایی دیدن نورش را نداشتند. آنان گفتند:پروردگارا! معبودا! این چه نوری است؟ خداوند به آنها وحی کرد: این نور از نور من است که در آسمان جای دادم و از عظمتم بیافریدم. او را از صلب پیامبری از پیامبرانم - که بر تمامی آنها برتری دارد.- خارج می‌کنم. از این نور رهبرانی به وجود می‌آید که امر مرا به پای می‌دارند و مردم را به سوی حق هدایت می‌کنند. من این پیشوایان را بعد از سپری شدن وحی، جانشینان خود بر روی زمین می‌گردانم. [7] . چرا محدثه؟ امام صادق علیه السلام در مورد محدثه بودن حضرت زهراعلیها السلام می‌فرماید: از این جهت یکی از نامهای فاطمه علیها السلام،محدثه بود که ملائکه به حضور او می‌آمدند و مانند مریم با وی سخن می‌گفتند. از جمله به او می‌گفتند: ای فاطمه! همانا خداوند تو را برگزید و تو را پاکیزه گردانید و بر زنان دیگر جهان برتری داده است. [8] . همچنین ملائکه به سخنان او گوش می‌دادند و با وی سخن می‌گفتند. فاطمه یک شب از ملائکه پرسید: مگر مریم برترین زنان جهان نیست؟ ملائکه گفتند: مریم سرور زنان زمان خود بود; ولی خداوند سبحان تو را سرور زنان زمان خود، سرور زنان عصر مریم و حتی سرور زنان از اولین تا آخرین قرار داده است. [9] .

ازدواج حضرت زهرا (س)

«امام صادق علیه السلام درباره قول خداوند سبحان که دو دریای ژرف را پیوست تا به هم برسند.» [10] . فرمودند: علی و فاطمه دو دریایی ژرفند،هیچ کدام بر دیگری نمی‌خروشند. از آن دو،لؤلؤ و مرجان یعنی حسن و حسین‌علیهما السلام بیرون آید. [11] .

فدک

حضرت صادق علیه السلام فرمود: وقتی که آیه «و ات ذاالقربی حقه والمسکین نازل شد، پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله به جبرئیل فرمود: مسکین را می‌شناسم ولی ذوالقربی چه کسانی هستند؟ عرض کرد:نزدیکان تو می‌باشند. پس رسول خدا صلی الله علیه وآله حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام را نزد خویش فراخواند و فرمود: خدا به من دستور داده که حق شما را بدهم. بدین جهت فدک را به شما واگذار کردم. [12] .

نماز زهرا (س)

هر کس چهار رکعت نماز بخواند (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت پس ازسوره حمد پنجاه مرتبه «قل هوالله احد» را بخواند، این نماز، نماز فاطمه علیها السلام است. [13] .

سرور زنان بهشتیان

مفضل گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم:این که پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده است، فاطمه سرور زنان بهشتیان است، آیا سرور زنان روزگار خود بود؟ حضرت فرمودند: آن مریم بود که سرور زنان روزگار خود بود; ولی فاطمه سرور زنان اهل بهشت از اولین و آخرین است. [14] .

تسبیح حضرت زهرا (س)

امام صادق‌علیه السلام می‌فرماید: تسبیح فاطمه زهراعلیها السلام در هر روز بعد از هر نمازی در نزد من محبوب‌تر است از هزار رکعت نماز (مستحبی) که در هر روز خوانده شود و ما فرزندانمان را به گفتن تسبیح فاطمه علیها السلام امر می‌کنیم; چنان که آنان را به نماز فرمان می‌دهیم. [15] . درجای دیگر می‌فرماید: هرکس پس از نماز واجب با صد بار تسبیح فاطمه زهرا، خداوند را به پاکی یاد کند و به دنبال آن «لااله الا الله بگوید، خداوند او رامی‌آمرزد. [16] . باز فرموده است: هرکس تسبیح فاطمه علیها السلام را بعد از نماز واجب و قبل از این که پاهایش را باز کند(برخیزد) به جا آورد، خدا بهشت را بر او واجب می‌کند. [17] .

مصحف فاطمه (س)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: وقتی که خدای متعال روح پیامبرش را قبض کرد، فاطمه علیها السلام به شدت محزون شد و جز خدا کسی از درد دل وی خبر نداشت. بعد از آن فرشته‌ای را به سوی او فرستاد تا وی را تسلیت گفته و با او گفتگو کند. حضرت فاطمه‌علیها السلام این موضوع را به اطلاع امیرالمؤمنین علیه السلام رسانید. آن حضرت فرمود:هرگاه چنین احساسی کردی، مرا خبر کن.بدین ترتیب علی علیه السلام گفتگوها را می‌نوشت و از این طریق، مصحف فاطمه‌علیها السلام به وجود آمد. [18] . باز در این خصوص امام صادق علیه السلام فرموده است: همانا مصحف فاطمه علیها السلام نزد ماست و مردم نمی‌دانند که این مصحف چیست و آن از نظر حجم سه برابر قرآن است و یک کلمه از این قرآن در آن مصحف نیست; بلکه مندرجات آن عبارت است از اموری که پروردگار بزرگ بر مادرمان املا و وحی فرموده است. [19] .

تولای حضرت زهرا (س)

دوستی و قبول ولایت اولیای خدا و بی‌زاری از دشمنان آنها و از کسانی که به آل محمد صلی الله علیه وآله ستم کردند و هتک حرمت آنان نمودند، فدک را از فاطمه علیها السلام گرفتند و از میراثش باز داشتند، حقوق او و همسرش راغصب کردند و به سوختن خانه‌اش همت گماشتند، واجب است. [20] . چرا صدیقه؟ مفضل گوید به امام صادق‌علیه السلام عرض کردم: چه کسی فاطمه علیها السلام را غسل داد؟ فرمودند: غسل دهنده امیرالمؤمنین علیه السلام بود. گویی از فرموده امام ششم مطلب بر من گران آمد. ایشان فرمودند: گویا آنچه به تو گفتم، برتو گران آمد؟ عرض کردم: فدایتان شوم، چنین است. حضرت فرمودند: پذیرش این مطلب بر تو دشوار نیاید; زیرا که فاطمه صدیقه بود و کسی جز صدیق را نشاید که صدیقه را غسل دهد.مگر نمی‌دانی که مریم را کسی جز عیسی علیه السلام‌غسل نداد. [21] .

شهادت حضرت زهرا (س)

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: چون وفات فاطمه علیها السلام نزدیک شد، شروع به گریه کرد. امیرالمؤمنین علیه السلام به او گفت: همسر عزیزم! چرا گریه می‌کنی؟ حضرت فاطمه علیها السلام فرمود: برای مظلومیت تو گریه می‌کنم. مولی علی علیه السلام فرمودند: گریه نکن، این مسئله در راه خدا برای من آسان است. امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: زهرا علیها السلام وصیت کرد که علی به آن دو خلیفه اجازه ندهد که آن دو در تشییع فاطمه علیها السلام شرکت کنند و حضرت علی علیه السلام نیز چنین کرد. [22] .

پاورقی

[1] بحارالانوار، ج 16، ص 79.
[2] امالی صدوق، ص 594.
[3] بحارالانوار، ج 43، ص 10.
[4] همان، ص 65.
[5] همان، ج 43، ص 16.
[6] معانی الاخبار، ص 64; علل الشرایع، ج 1، ص‌181; عوالم العلوم، ج 11، ص 63.
[7] علل الشرایع، ج 1، ص 179; دلائل الامامه،ص‌54; بحارالانوار، ج 43، ص 12.
[8] بحارالانوار، ج 43، ص 78.
[9] همان.
[10] الرحمن، آیه 22.
[11] مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 318; خصال،ج‌1، ص 65.
[12] بحارالانوار، ج 8، ص 93.
[13] من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 564.
[14] بحارالانوار، ج 43، ص 26.
[15] فروع کافی، ج 3، ص 343; مرآة العقول، ج 15،ص 176.
[16] فروع کافی، ج 3، ص 342.
[17] فلاح السائل، سید بن طاووس، ص 165.
[18] بحارالانوار، ج 26، ص 44 و 43 و 80; اصول کافی، ج 1، ص 240.
[19] بحارالانوار، ج 26، ص 38، حدیث 70.
[20] خصال، ج 2، ص 603.
[21] بحارالانوار، ج 27، ص 291، حدیث 7; اصول کافی، ج 1، ص 459.
[22] عوالم العلوم، ج 11، ص 494; بحارالانوار، ج‌43، ص 218.

درباره مركز تحقيقات رايانه‌اي قائميه اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم
جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ في سَبيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (سوره توبه آیه 41)
با اموال و جانهاى خود، در راه خدا جهاد نماييد؛ اين براى شما بهتر است اگر بدانيد حضرت رضا (عليه السّلام): خدا رحم نماید بنده‌اى كه امر ما را زنده (و برپا) دارد ... علوم و دانشهاى ما را ياد گيرد و به مردم ياد دهد، زيرا مردم اگر سخنان نيكوى ما را (بى آنكه چيزى از آن كاسته و يا بر آن بيافزايند) بدانند هر آينه از ما پيروى (و طبق آن عمل) مى كنند
بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار ص 159
بنیانگذار مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه اصفهان شهید آیت الله شمس آبادی (ره) یکی از علمای برجسته شهر اصفهان بودند که در دلدادگی به اهلبیت (علیهم السلام) بخصوص حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهره بوده و لذا با نظر و درایت خود در سال 1340 هجری شمسی بنیانگذار مرکز و راهی شد که هیچ وقت چراغ آن خاموش نشد و هر روز قوی تر و بهتر راهش را ادامه می دهند.
مرکز تحقیقات قائمیه اصفهان از سال 1385 هجری شمسی تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن امامی (قدس سره الشریف ) و با فعالیت خالصانه و شبانه روزی تیمی مرکب از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مختلف مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.
اهداف :دفاع از حریم شیعه و بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام) تقویت انگیزه جوانان و عامه مردم نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی، جایگزین کردن مطالب سودمند به جای بلوتوث های بی محتوا در تلفن های همراه و رایانه ها ایجاد بستر جامع مطالعاتی بر اساس معارف قرآن کریم و اهل بیت علیهم السّلام با انگیزه نشر معارف، سرویس دهی به محققین و طلاب، گسترش فرهنگ مطالعه و غنی کردن اوقات فراغت علاقمندان به نرم افزار های علوم اسلامی، در دسترس بودن منابع لازم جهت سهولت رفع ابهام و شبهات منتشره در جامعه عدالت اجتماعی: با استفاده از ابزار نو می توان بصورت تصاعدی در نشر و پخش آن همت گمارد و از طرفی عدالت اجتماعی در تزریق امکانات را در سطح کشور و باز از جهتی نشر فرهنگ اسلامی ایرانی را در سطح جهان سرعت بخشید.
از جمله فعالیتهای گسترده مرکز :
الف)چاپ و نشر ده ها عنوان کتاب، جزوه و ماهنامه همراه با برگزاری مسابقه کتابخوانی
ب)تولید صدها نرم افزار تحقیقاتی و کتابخانه ای قابل اجرا در رایانه و گوشی تلفن سهمراه
ج)تولید نمایشگاه های سه بعدی، پانوراما ، انیمیشن ، بازيهاي رايانه اي و ... اماکن مذهبی، گردشگری و...
د)ایجاد سایت اینترنتی قائمیه www.ghaemiyeh.com جهت دانلود رايگان نرم افزار هاي تلفن همراه و چندین سایت مذهبی دیگر
ه)تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و ... جهت نمایش در شبکه های ماهواره ای
و)راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی (خط 2350524)
ز)طراحی سيستم هاي حسابداري ، رسانه ساز ، موبايل ساز ، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک ، SMS و...
ح)همکاری افتخاری با دهها مرکز حقیقی و حقوقی از جمله بیوت آیات عظام، حوزه های علمیه، دانشگاهها، اماکن مذهبی مانند مسجد جمکران و ...
ط)برگزاری همایش ها، و اجرای طرح مهد، ویژه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در جلسه
ی)برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم و دوره های تربیت مربی (حضوری و مجازی) در طول سال
دفتر مرکزی: اصفهان/خ مسجد سید/ حد فاصل خیابان پنج رمضان و چهارراه وفائی / مجتمع فرهنگي مذهبي قائميه اصفهان
تاریخ تأسیس: 1385 شماره ثبت : 2373 شناسه ملی : 10860152026
وب سایت: www.ghaemiyeh.com ایمیل: Info@ghaemiyeh.com فروشگاه اینترنتی: www.eslamshop.com
تلفن 25-2357023- (0311) فکس 2357022 (0311) دفتر تهران 88318722 (021) بازرگانی و فروش 09132000109 امور کاربران 2333045(0311)
نکته قابل توجه اینکه بودجه این مرکز؛ مردمی ، غیر دولتی و غیر انتفاعی با همت عده ای خیر اندیش اداره و تامین گردیده و لی جوابگوی حجم رو به رشد و وسیع فعالیت مذهبی و علمی حاضر و طرح های توسعه ای فرهنگی نیست، از اینرو این مرکز به فضل و کرم صاحب اصلی این خانه (قائمیه) امید داشته و امیدواریم حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف توفیق روزافزونی را شامل همگان بنماید تا در صورت امکان در این امر مهم ما را یاری نمایندانشاالله.
شماره حساب 621060953 ، شماره کارت :6273-5331-3045-1973و شماره حساب شبا : IR90-0180-0000-0000-0621-0609-53به نام مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان نزد بانک تجارت شعبه اصفهان – خيابان مسجد سید
ارزش کار فکری و عقیدتی
الاحتجاج - به سندش، از امام حسین علیه السلام -: هر کس عهده دار یتیمی از ما شود که محنتِ غیبت ما، او را از ما جدا کرده است و از علوم ما که به دستش رسیده، به او سهمی دهد تا ارشاد و هدایتش کند، خداوند به او می‌فرماید: «ای بنده بزرگوار شریک کننده برادرش! من در کَرَم کردن، از تو سزاوارترم. فرشتگان من! برای او در بهشت، به عدد هر حرفی که یاد داده است، هزار هزار، کاخ قرار دهید و از دیگر نعمت‌ها، آنچه را که لایق اوست، به آنها ضمیمه کنید».
التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام: امام حسین علیه السلام به مردی فرمود: «کدام یک را دوست‌تر می‌داری: مردی اراده کشتن بینوایی ضعیف را دارد و تو او را از دستش می‌رَهانی، یا مردی ناصبی اراده گمراه کردن مؤمنی بینوا و ضعیف از پیروان ما را دارد، امّا تو دریچه‌ای [از علم] را بر او می‌گشایی که آن بینوا، خود را بِدان، نگاه می‌دارد و با حجّت‌های خدای متعال، خصم خویش را ساکت می‌سازد و او را می‌شکند؟».
[سپس] فرمود: «حتماً رهاندن این مؤمن بینوا از دست آن ناصبی. بی‌گمان، خدای متعال می‌فرماید: «و هر که او را زنده کند، گویی همه مردم را زنده کرده است»؛ یعنی هر که او را زنده کند و از کفر به ایمان، ارشاد کند، گویی همه مردم را زنده کرده است، پیش از آن که آنان را با شمشیرهای تیز بکشد».
مسند زید: امام حسین علیه السلام فرمود: «هر کس انسانی را از گمراهی به معرفت حق، فرا بخواند و او اجابت کند، اجری مانند آزاد کردن بنده دارد».