زیارت جامعه : امام شناسی در گفتار حضرت هادی علیه السلام

مشخصات کتاب

عنوان و نام پدیدآور : زیارت جامعه : امام شناسی در گفتار حضرت هادی علیه السلام / هئیت تحریریه موسسه در راه حق

مشخصات نشر : قم : موسسه در راه حق ، 1378.

مشخصات ظاهری : ص 40

شابک : 964-6425-48-81200ریال

موضوع : زیارتنامه جامعه کبیره

شناسه افزوده : موسسه در راه حق . هیات تحریریه

رده بندی کنگره : BP271/20422 /ز9 1378

رده بندی دیویی : 297/777

شماره کتابشناسی ملی : م 78-23424

خیراندیش دیجیتالی : انجمن مددکاری امام زمان عجل الله تعالی

ویراستار کتاب : خانم نرگس قمی

ص: 1

اشاره

حضرت علی علیه السلام : کتاب ، بوستان فرزانگان است

زيارت جامعه ، امام شناسی در گفتار حضرت هادی علیه السلام

هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق . - قم : انتشارات در راه حق ، 1378 .

40 ص .

1200 ریال

چاپ اول ، 1361 .

ISBN 964-6425-48-8

فهرستنویسی بر اساس اطلاعات فیپا (فهرستنویسی پیش از انتشار).

1. دعاها 2. دعاها. الف. انتشارات در راه حق . ب . عنوان

9 د 28 / 2 / 27 B

297/772

انتشارات در راه حق

زیارت جامعه امام شناسی در گفتار حضرت هادی علیه السلام

هیئت تحریریه موسسه در راه حق

طرح جلد

محسن زمانی

چاپ دوم

1378 ، پنج هزار جلد

حروفچینی سجاد

چاپخانه

نهضت

کلیه حقوق برای ناشر محفوظ است

120 تومان

ص: 2

سخن ناشر

دهۀ چهل دهه ای بود که گروهی می کوشیدند از مذهب علیه مذهب استفاده کنند و این مطلب تازه ای نبود. آنان با القای افکار مسموم و التقاطی، ذهن جامعه به خصوص نسل جوان را آشفته می ساختند و در انحراف آنان از مسیر فطری و الهی تلاش می کردند.

در چنین دهه ای، یعنی سال 1343 جمعی از علماء و دانشمندان حوزهٔ علمیه قم، مؤسسه در راه حق را تأسیس کردند. انگیزه آنان، هدایت جامعه به ویژه نسل جوان و تحصیل کرده به صراط مستقیم بود. اینان با وجود موانع بسیاری که رژیم طاغوت بر سر راهشان می گذاشت با توکل به خدا و عنایات الهی به رسالت خطیر خویش همت گماشتند و از خطرها نهراسیدند.

اولین گام، مقابله با مزدوران و جیره خواران استعمار و دشمنان اسلام بود که می خواستند مذهب را موجودی جامد و بی روح معرفی کنند. از این

ص: 3

رو دوره اول و دوم نشریات رایگان ،مؤسسه مختص انحراف های دین

مسیحیت بود .

در پی آن، یک دورهٔ تاریخ اسلام با رعایت ایجاز منتشر شد و توانست نسلی که داشت در منجلاب فساد غرقه می شد، مخاطب قرار دهد. نوجوانان و جوانان وقتی دیدند روزنه ای به سوی حق به رویشان باز شده، جوانه های امید در قلبشان به بار نشست و با عطش وصف ناپذیر، مطالب اخلاقی و هشدار دهنده نشریات را چون آبی گوارا نوشیدند و روح تشنه شان را سیراب ساختند .

شیاطین برای اجرای سیاست نابودی ایمان و پاکی در گذشته های نه چندان دور «مارکسیسم» را علم کردند. مکتبی با ظاهری پر زرق و برق و فریبا. این مکتب در پرتو اصطلاحات پر آب و تاب و دفاع از کارگران و بر پایه بافته های فلسفه مادی بسیاری از جوانان را در گرداب خویش هلاک ساخت و دل و ایمان آنان را ربود.

مؤسسه، در مبارزه وسیع با این مکتب انحرافی بر آن شد تا نشریاتی را در دو سطح ساده و تخصصی منتشر سازد تا هم حقایق را بازگوید و هم پرده از چهره فریبنده مارکسیسم برافکند .

از طرفی دیگر، اشتیاق مردم به فراگیری اصول دینشان و تقاضاهای مکرر آنان در این مورد باعث شد تا مؤسسه، اصول عقاید را با روشی نو و علمی عرضه دارد. به طور کلی انتشار نشریات رایگان مؤسسه در راه حق، تحولی شگرف را در جامعه پدید آورد و زمینه را برای بیداری نسل جوان فراهم ساخت و بسیاری را از دام مکر مکاتب انحرافی رهاند و بیدار کرد.

افزون بر این فعالیت ها، نشریات عمیق و کلیدی آن به زبان های زنده

ص: 4

دنیا ترجمه شد و در آن سوی مرزها تشنگان را از زلال معارف اسلامی

سیراب ساخت.

واحد آموزش این مؤسسه، برای تربیت دانش پژوهان علوم اسلامی گام های بلندی برداشته و نخبگانی را پرورش داده است، علاوه بر آن، با پاسخگویی به سؤالات خدمات شایانی را ارائه داده و می دهد.

از این رو با توجه به سابقه درخشان مؤسسه در راه حق لازم بود برای گسترش معارف اسلامی کتاب های ارزشمندی تألیف و منتشر شود که چنین مهمی را مؤسسه در طی سال های طولانی به انجام رسانده و می رساند.

در راه حق، علاوه بر نشر و توزیع آثار ،خود کتب مناسب ناشران معتبر

را به دست شیفتگان اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله به دورترین نقاط می رساند.

در پایان باید از همه کسانی که در این راه والا و هدف بزرگ ما را یاری داده و هزینه سنگین مؤسسه را از ابتدای تأسیس به دوش کشیده اند سپاسگزاری نماییم و توفیق و سعادت همه خادمان قرآن و ائمه عصمت و طهارت علیهم السلام را از خدای منان بطلبیم .

وَ مَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنبِبُ

مسئول انتشارات در راه حق

ص: 5

ص: 6

پیشگفتار

هر یک از ائمه ی دوازده گانه ی ما - که همواره درودهای خداوند بر انوار مقدس ایشان باد - نه تنها راهبر امت و بیانگر احکام اسلام و قرآن بودند، که امام معصوم در فرهنگ شیعی، نور الهی در زمین، و حجت کامله ی حق بر همه ی جهانیان، و محور کاینات هستی، و واسطه فیض میان آفریدگار و آفریدگان، و آئینه ی نورانی کمالات ماورایی، و برترین قله ی فضایل انسانی، و مجموعه ی همه ی خیرها و نیکی ها، و تجلیگاه علم و قدرت خدای متعال، و نمونه ی کامل انسا واصل به خدا و معصوم و بری از سهو و نسیان و خطا، و در ارتباط با ملکوت گیتی و جهان غیب و فرشتگان، و آگاه به ماکان و ما یکون دنیا و آخرت، و گنجینه ی اسرار الهی و وارث همه ی کمالات انبیاست؛

ص: 7

وجود مبارک محمد و آل محمد صلی الله علیه وآله مرکز پرگار وجود، و سیطره ی ولایت ارجمندشان فوق ولایت انبیاء و مرسلان، و چنان است که برای غیر ایشان قابل درک نیست و به جعل خدای سبحان ویژه ی پیامبر صلی الله علیه وآله و اهل بیت معصومین اوست، و هیچ طمع کننده یی در آن امکان طمع ندارد ...

آنچه در منزلت و مقام واقعی امامان معصوم برشمردیم و بیش از آن، بنابر نص کتاب الهی و روایات معتبر از پیامبر و ائمه عليه وعليهم الصلوة والسلام، قابل اثبات است و در کتب مختلف بزرگان شیعه بررسی و بیان شده و این مختصر را مجال تطویل و ایراد دلیل نیست.

مولای مکرم ما دهمین خورشید آسمان امامت، امام ابوالحسن هادی علیه السلام بر ما شیعیان منت نهاده و انعام فرموده است که در گفتار شگرف و ژرف خویش در زیارتی به نام «زیارت جامعه» تکاور سخن را در مرغزاری از معارف جان پرور الهی به جولان درآورده و از دریای دانش خود بارانی در و گهر بر تارک دوستان راستین سلسله ی عزیز امامت نثار نموده، و در خور عقول ما و نه سزاوار حقیقت امام، گوشه هایی از طرائف بوستان

ص: 8

خدا را حکایت فرموده است؛ و جان ما فدای خاک او باد که ما خاکیان را به شعاع فروزان سخن خویش با آسمان عظمت و جلال الهى آشنا ساخته و ما تشنگان زلال ولای آن گرامیان را به سرچشمه های بهشتی کوثر خدا رهنمون گشته است.

امام عزیز حضرت هادی علیه السلام به خواهش یکی از دوستان و شیعیان، برای زیارت امامان معصوم علیهم السلام کلماتی را تعلیم و فرموده اند که دریغ است دوستداران امامان پاک و رهروان راه آنان از این زیارت شریف که در واقع آموزنده ی فهرستی از امام شناسی است محروم بمانند.

برخی از بزرگان علماء این زیارت را بهترین زیارات جامعه دانسته اند و بزرگ مردانی چون «مرحوم شیخ صدوق» متوفای 381 هجری آنرا در کتاب «من لا یحضره الفقیه» (1) و کتاب «عیون اخبار الرضا» (2) و «شیخ طوسی» متوفای 460 هجری در

ص: 9


1- ج 2، ص 609 چاپ مکتبة الصدوق تهران (شیخ صدوق در آغاز کتاب من لا يحضره الفقیه می نویسد: من چیزهایی را در این کتاب ذکر می کنم که به آن فتوی می دهم و آنها را حجت شرعی بین خود و خدای خود می دانم - ج 1 ص 3 چاپ تهران)
2- ج 2 ص 277، چاپ منشورات اعلمی تهران.

كتاب «تهذیب الاحکام» (1) نقل کرده اند.

شیوایی کلام و والایی مضمون و دانش و معرفتی که در آن موج می زند خود گویای اصالت این زیارت و معرف دانش ارجمند و الهی گوینده ی آنست، اینک با درودهای مجدد بر روح تابناک اماممان حضرت هادی به نقل و ترجمه ی این کلام بلند می پردازیم، (2) امید آنکه رهروان راه ائمه علیهم السلام از این گوهر فروزان

ص: 10


1- ج 6، ص 95 چاپ تهران . علامه مجلسی در مورد این زیارت فرموده است: «زیارت جامعه از نظر سند صحیح ترین زیارات و از جهت متن و فصاحت و بلاغت بهترین زیارات است». (بحار ج 102 ص 144). و مجلسی اول (پدر علامه مجلسی) می فرماید در مکاشفه یی که در حرم مطهر حضرت امیر مؤمنان برایم رخ داد خدمت امام عصر ارواحنا فداه مشرف شدم و با صدای بلند زیارت جامعه را خواندم، پس از اتمام زیارت آن حضرت فرمودند خوب زیارتی است. آنگاه مجلسی اول می گوید من در اکثر اوقات به این زیارت مداومت دارم و شکی نیست که این زیارت از امام هادی علیه السلام است و به تقریر صاحب الزمان علیه السلام رسیده و متن آن کاملترین و بهترین زیارات است (روضة المتقين ج 5 ص 451) مرحوم حاجی نوری می نویسد: سید احمد رشتی در سفر حج خدمت امام عصر شرفیاب شد و آن گرامی به خواندن نافله و زیارت عاشورا و زیارت جامعه سفارش نمود و فرمود شما چرا نافله نمیخوانید نافله نافله نافله، شما چرا عاشورا نمی خوانید عاشورا عاشورا عاشورا شما چرا جامعه نمی خوانید جامعه جامعه جامعه. (نجم الثاقب - ص 342، 343)
2- بسیاری از علمای اسلام در مورد زیارت جامعه شرح های مختلفی تألیف کرده اند و ما در ترجمه این زیارت از چند شرح به خصوص از کتاب «شمس طالعه» تألیف حاج میرزا محمد احمد آبادی اصفهانی معروف به طبیب زاده استفاده کرده ایم

گنجینه معارف شیعه غفلت ننمایند، و در زیارت امامان بزرگوار چه در حرم آن عزیزان و چه از راه دور با این کلمات پرنور زیارت کنند.

زيارت جامعه

«موسی بن عبدالله نخعی» می گوید به امام هادی علیه السلام عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مرا زیارتی بلیغ و کامل تعلیم فرما تا هرگاه خواستم یکی از شما را زیارت کنم آنرا بخوانم .

فرمود: چون به آستانه (ی حرم ائمه) رسیدی بایست شهادتین را بگو، یعنی بگو ﴿اشْهَدُ اَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ وَاَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّد صلی الله علیه وآله عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ﴾. و باید غسل کرده باشی و چون داخل حرم شدی و قبر را دیدی بایست و سی بار «اللَّهُ اَكْبَر» بگو، آنگاه اندکی پیش برو با آرامش دل و آرام تن و گامها را کوچک بردار، پس بایست و سی بار «اللَّهُ أَكْبَر» بگو، پس به قبر مطهر نزدیک شو و چهل بار «اللَّهُ اَكْبَر» بگو تا صد تکبیر تمام شود.

آنگاه بگو :

ص: 11

﴿اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرّسالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْيِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَخُزّانَ العِلم و منتهى الحلم وأصول الكرم وَ قادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِيَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الأَخْيَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبادِ وَ أَرْكَانَ الْبِلادِ وَ أَبْوَابَ الْإِيمَانِ وَ أَمَنَاءَ الرَّحْمَانِ وَ سُلالَةَ النَّبِيِّينَ وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ وَعِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ

بَرَكاتُهُ﴾. (1)

﴿اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّةِ الْهُدى وَ مَصابيح الدُّجى وَأَعْلامِ التَّقى وَ ذَوِى النُّهى وَ أُولى الحِجى وَ كَهْفِ الْوَرى وَ وَرَثَةِ الأَنْبِيَاءِ وَالْمَثَلِ الْاَعْلَى وَالدَّعْوَةِ الْحُسْنى وَ حُجَج اللهِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ الأُولى وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ.﴾ (2)

ص: 12

﴿السَّلامُ عَلَى مَحَالِ مَعْرِفَةِ اللهِ وَمَسَاكِنِ بَرَكَةِ اللهِ وَ مَعَادِنِ حِكْمَةِ اللهِ وَ حَفَظَةِ سِرِ اللهِ وَحَمَلَةِ كِتَابِ اللهِ وَ اَوْصِيَاءِ نَبِيِّ اللهِ وَ ذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ.﴾ (3)

﴿السَّلامُ عَلَى الدُّعَاةِ إِلَى اللهِ وَالْاَدِلاءِ عَلَى مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَقِرِّينَ فِي أَمْرِ اللَّهِ وَ التَّامِّينَ فِي مَحَبَّةِ اللهِ وَ الْمُخْلِصِينَ في تَوْحِيدِ اللهِ وَ الْمُظْهِرينَ لِأَمْرِ اللهِ وَ نَهْيِهِ وَ عِبَادِهِ الْمُكْرَمِينَ الَّذِينَ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِاَمْرِهِ يَعْمَلُونَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.﴾ (4)

﴿اَلسَّلامُ عَلَى الاَئِمَّةِ الدُّعَاةِ وَ الْقَادَةِ الْهُدَاةِ وَ الشادَةِ الْوُلاةِ وَ الذّادَةِ الْحُمَاةِ وَ أَهْلِ الذِّكْرِ وَ أُولِى الْأَمْرِ وَبَقِيَّةِ اللهِ وَ خِيَرَتِهِ وَ حِزْبِهِ وَ عَيْبَةِ عِلْمِهِ وَ

ص: 13

حُجَّتِهِ وَ صِرَاطِهِ وَ نُورِهِ وَ بُرْهانِهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ.﴾ (5)

﴿أَشْهَدُ اَنْ لا إِلهَ إلا اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ كَمَا شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلائِكَتُهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا إِلهَ إلاّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ ِدينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ (6)

﴿وَ اَشْهَدُ أَنَّكُمُ الأَئِمَّةُ الرَّاشِدُونَ الْمَهْدِيُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُكَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصَّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطيعُونَ لِلَّهِ الْقَوَّامُونَ بِأَمْرِهِ الْعَامِلُونَ بِإِرَادَتِهِ الْفَائِزُونَ بِكَرَامَتِهِ اِصْطَفَاكُمْ بِعِلْمِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِغَيْبِهِ وَاخْتَارَكُمْ لِسِرِهِ وَ اجْتَبيكُمْ بِقُدْرَتِهِ وَأَعَزَّكُمْ

ص: 14

بِهُداهُ وَ خَصَّكُمْ بِبُرْهانِهِ وَ انْتَجَبَكُمْ لِنُورِهِ وَأَيَّدَكُمْ بِرُوحِهِ وَرَضِيَكُمْ خُلَفَاءَ فِي أَرْضِهِ وَ حُجَجاً عَلى بَرِيَّتِهِ وَ أَنْصاراً لِدِينِهِ وَحَفَظَةٌ لِسِرِهِ وَ خَزَنَةٌ لِعِلْمِهِ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِهِ وَ تَرَاحِمَةٌ لِوَحْيِهِ وَ اَرْكاناً لِتَوْحِيدِهِ وَ شُهَدَاءَ عَلَى خَلْقِهِ وَ أَعْلَاماً لِعِبَادِهِ وَ مَنَاراً فِي بِلادِهِ وَ اَدِلاءَ عَلَى صِرَاطِهِ عَصَمَكُمُ اللهُ مِنَ الزَّلَلِ وَآمَنَكُمْ مِنَ الْفِتَنِ وَ طَهَّرَكُمْ مِنَ الدَّنَسِ وَ اَذْهَبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرَكُمْ تَطْهيراً .﴾ (7)

﴿ فَعَظَّمْتُمْ جَلالَهُ وَ اَكْبَرْتُمْ شَأْنَهُ وَ مَجَّدْتُمْ كَرَمَهُ وَ اَدَمْتُمْ ذِكْرَهُ وَ وَكَدْتُمْ مِيثَاقَهُ وَأَحْكَمْتُمْ عَقْدَ طَاعَتِهِ وَ نَصَحْتُمْ لَهُ فِى السّرّ وَالْعَلَانِيَةِ وَ دَعَوْتُمْ إِلَى سَبِيلِهِ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَكُمْ في مَرْضَاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلى ما أَصابَكُمْ في جَنْبِهِ وَ أَقَمْتُمُ

ص: 15

الصَّلوةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّكُوةَ وَ أَمَرْتُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ شَرَايِعَ أَحْكامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ وَ صِرْتُمْ في ذَلِكَ مِنْهُ إِلَى الرّضا وَسَلَّمْتُمْ لَهُ الْقَضَاءَ وَ صَدَّقْتُمْ مِنْ رُسُلِهِ مَنْ مَضى.﴾ (8)

﴿ فَالرَّاغِبُ عَنْكُمْ مَارِقُ وَاللّازِمُ لَكُمْ لاحِقُ وَ الْمُقَصِّرُ في حَقِّكُمْ زَاهِقٌ وَالْحَقُّ مَعَكُمْ وَفيكُمْ وَ مِنْكُمْ وَإِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ أَهْلُهُ وَ مَعْدِنُهُ وَ ميراتُ النُّبُوَّةِ عِنْدَكُمْ وَ اِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَحِسَابُهُمْ عَلَيْكُمْ وَ فَصْلُ الْخِطَاب عِنْدَكُمْ وَآيَاتُ اللهِ لَدَيْكُمْ وَعَزَائِمُهُ فِيكُمْ وَ نُورُهُ وَ بُرْهَانُهُ عِنْدَكُمْ وَ أَمْرُهُ إِلَيْكُمْ مَنْ والاكُمْ فَقَدْ وَالى اللهَ وَ مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَ اللهَ وَ مَنْ

ص: 16

اَحَبَّكُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ اَبْغَضَ الله و مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ.﴾ (9)

﴿اَنْتُمُ الصِّرَاطُ الأَقْوَمُ وَ شُهَدَاءُ دَارِ الْفَنَاءِ وَ شُفَعَاءُ دَارِ الْبَقَاءِ وَالرَّحْمَةُ الْمَوْصُولَةُ وَالآيَةُ الْمَخْرُونَةُ وَ الاَمَانَةُ الْمُحْفُوظَةُ وَالْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاسُ مَنْ أَتيكُمْ نَجى وَ مَنْ لَمْ يَأْتِكُمْ هَلَكَ إِلَى اللهِ تَدْعُونَ وَ عَلَيْهِ تَدُلُّونَ وَ بِهِ تُؤْمِنُونَ وَ لَهُ تُسَلِّمُونَ وَ بِأَمْرِهِ تَعْمَلُونَ وَ إِلَى سَبيلِهِ تُرْشِدُونَ وَ بِقَوْلِهِ تَحْكُمُونَ سَعَدَ مَنْ وَالاكُمْ وَ هَلَكَ مَنْ عَادَاكُمْ وَخَابَ مَنْ جَحَدَكُمْ وَضَلَّ مَنْ فَارَقَكُمْ وَ فَازَ مَنْ تَمَسَّكَ بِكُمْ وَأَمِنَ مَنْ لَجَا إِلَيْكُمْ وَ سَلِمَ مَنْ صَدَّقَكُمْ وَ هُدِى مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ مَنِ اتَّبَعَكُمْ فَالْجَنَّةُ مَأْوِيهُ وَ مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَنْوَيهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكْ وَ مَنْ رَدَّ

ص: 17

عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرَبٍ مِنَ الْجَحِيمِ.﴾ (10)

﴿ اَشْهَدُ اَنَّ هَذَا سَابِقٌ لَكُمْ فِيمَا مَضى وَ جَارٍ لَكُمْ فيمَا بَقِيَ وَ اَنَّ اَرْواحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَطينَتَكُمْ وَاحِدَةٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ خَلَقَكُمُ اللهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ حَتَّى مَنَّ عَلَيْنَا بِكُمْ فَجَعَلَكُمْ فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ جَعَلَ صَلَوَاتَنا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلايَتِكُمْ طيباً لِخَلْقِنَا وَطَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا فَكُنَّا عِنْدَهُ مُسَلِّمِينَ بِفَضْلِكُمْ وَ مَعْرُوفِينَ بِتَصْدِيقِنَا إِيَّاكُمْ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلَّ الْمُكَرَّمِينَ وَ اَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ اَرْفَعَ دَرَجَاتِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لا يَلْحَقُهُ لأحِقُّ وَ لا يَفُوقُهُ فَآئِقٌ وَلا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لا يَطْمَعُ فِى إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى

ص: 18

مَلَكٌ مُقَرَّبُ وَ لا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَلا صِدِّيقُ وَلا شَهِيدٌ وَلا عَالِمٌ وَ لا جَاهِلٌ وَلادَنِيُّ وَلا فَاضِلٌ وَلا مُؤْمِنٌ صالِحٌ وَلا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَلا جَبَّارٌ عَنيدٌ وَ لا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ تَباتَ مَقَامِكُمْ وَشَرَفَ مَحَلِكُمْ وَمَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَكَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ.﴾ (11)

﴿ بِأَبِي وَ بابي أَنْتُمْ وَ أمّى و أهلى و مالى و أشرَتي أَشْهدُ اللهَ وَ أَشْهِدُكُمْ أَنِّي مُؤْمِنُ بِكُمْ وَ بِمَا آمَنْتُمْ بِهِ كَافِرٌ بِعَدُوِّكُمْ وَ بِمَا كَفَرْتُمْ بِهِ مُسْتَبْصِرُ بِشَأْنِكُمْ وَبِضَلالَةِ مَنْ خَالَفَكُمْ مُوَالٍ لَكُمْ وَلاَوْلِيَائِكُمْ مُبْغِضٌ لِاَعْدَائِكُمْ وَ مُعَادٍ لَهُمْ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ

ص: 19

حارَبَكُمْ مُحَقِّقُ لِمَا حَقَّقْتُمْ مُبْطِلُ لِمَا أَبْطَلْتُمْ مُطيع لَكُمْ عارِفٌ بِحَقِّكُمْ مُقِرٌّ بِفَضْلِكُمْ مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِكُمْ مُعْتَرِفٌ بِكُمْ مُؤْمِنُ بِايَابِكُمْ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِكُمْ مُنْتَظِرُ لِاَمْرِكُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِكُمْ آخِذُ بِقَوْلِكُمْ عَامِلٌ بِأَمْرِكُمْ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ زَائِرٌ لَكُمْ لأئِذُ عَآئِذُ بِقُبُورِكُمْ مُسْتَشْفِعْ إِلَى اللهِ عَزَّوَجَلَّ بِكُمْ وَ مُتَقَرِّبُ بِكُمْ إِلَيْهِ وَ مُقَدِّمُكُمْ أَمَامَ طَلِبَتي وَ حَوَائِجِي وَ إِرَادَتي في كُلّ أَحْوَالِي وَ أُمُورى مُؤْمِنُ بِسِرِّكُمْ وَ عَلانِيَتِكُمْ وَ شَاهِدِكُمْ وَغَائِبِكُمْ وَ اَوَّلِكُمْ وَ آخِرِكُمْ وَ مُفَوّضٌ في ذَلِكَ كُلّهِ إِلَيْكُمْ وَمُسَلّم فيهِ مَعَكُمْ وَ قَلبي لَكُمْ مُسَلّم وَ رَأْيِي لَكُمْ تَبَعٌ وَ نُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى يُحْيِيَ اللهُ تَعَالَى ِدينَهُ بِكُمْ وَ يَرُدَّكُمْ فِي أَيَّامِهِ وَيُظْهِرَكُمْ لِعَدْلِهِ وَ

يُمَكِّنَكُمْ في أَرْضِهِ.﴾ (12)

ص: 20

﴿فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لأمَعَ غَيْرِكُمْ آمَنْتُ بِكُمْ وَ تَوَلَّيْتُ آخِرَكُمْ بِمَا تَوَلَّيْتُ بِهِ أَوَّلَكُمْ وَ بَرِثْتُ إِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ مِنَ الْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَ الشَّيَاطِينِ وَ حِزْبِهِمُ الظَّالِمينَ لَكُمُ الْجاحِدينَ لِحَقِّكُمْ وَالْمَارِقينَ مِنْ وِلايَتِكُمْ وَالْغَاصِبينَ لِاِرْتِكُمُ الشَّاكَينَ فيكُمُ الْمُنْحَرِفينَ عَنْكُمْ وَ مِنْ كُلّ وَليجَةٍ دُونَكُمْ وَكُلّ طاع سِوَاكُمْ وَ مِنَ الْأَئِمَّةِ الَّذينَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ فَتَبَّتَنِي اللهُ أَبَداً ما حَييتُ عَلَى مُوالاتِكُمْ وَمَحَبَّتِكُمْ وَ دينِكُمْ وَ وَفَقَني لِطاعَتِكُمْ وَرَزَقَنى شَفَاعَتَكُمْ وَ جَعَلَني مِنْ خِيَارِ مَوَالِيكُمُ التَّابِعِينَ لِمَا دَعَوْتُمْ إِلَيْهِ وَ جَعَلَنِي مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَيَسْلُكُ سَبيلَكُمْ وَيَهْتَدي بِهُذِيكُمْ وَ يُحْشَرُ فِي زُمْرَتِكُمْ وَيَكِرُّ في رَجْعَتِكُمْ وَيُمَلَّكُ في دَوْلَتِكُمْ وَيُشَرَّفُ في

ص: 21

عَافِيَتِكُمْ وَ يُمَكِّنُ في أَيَّامِكُمْ وَ تَقِرُّ عَيْنُهُ غَداً بِرُؤْيَتِكُمْ.﴾ (13)

﴿ بأَبي أَنْتُمْ وَ أمّى وَ نَفْسي وَ أَهْلي و مالي مَنْ آزاد اللهَ بَدَءَ بِكُمْ وَ مَنْ وَحدَهُ قَبِلَ عَنْكُمْ وَ مَنْ قَصَدَهُ توجه بِكُمْ مَوَالِي لا أَحْصي ثنائكُمْ وَ لا أَبْلُعُ مِنَ المَدْح كُنْهَكُمْ وَ مِنَ الْوَصْفِ قَدْرَكُمْ وَأَنْتُمْ نُورُ الْأَخْيَارِ وَ هُدَاةُ الْأَبْرَارِ وَ حُجَجُ الْجَبَّارِيكُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ وَ بِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْتَ وَ بِكُمْ يُمْسِكُ السَّمَاءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلا بِإِذْنِهِ وَبِكُمْ يُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ يَكْشِفُ الضُّرَّ وَ عِنْدَكُمْ مَا نَزَلَتْ بِهِ رُسُلُهُ وَ هَبَطَتْ بِهِ مَلائِكَتُهُ وَ إِلَى جَدِّكُمْ (و اگر زیارت اميرالمؤمنین علیه السلام باشد بجاى وَ إِلَى جَدِكُمْ بگو: وَ إِلَى أَحْيِكَ) بُعِثَ الرُّوحُ الْآمينُ آتَاكُمُ اللهُ مَالَمْ يُؤْتِ اَحَداً

ص: 22

مِنَ الْعَالَمِينَ طَاطَاَ كُلُّ شَريفٍ لِشَرَفِكُمْ وَ بَخَعَ كُلُّ مُتَكَبّرٍ لِطَاعَتِكُمْ وَخَضَعَ كُلُّ جَبَّارٍ لِفَضْلِكُمْ وَ ذَلَّ كُلُّ شَيْءٍ لَكُمْ وَ أَشْرَقَتِ الْاَرْضُ بِنُورِكُمْ وَفازَ الْفَائِزُونَ بولا يَتِكُمْ بِكُمْ يُسْلَك إِلَى الرّضْوَانِ وَ عَلَى مَنْ جَحَدَ وِلايَتَكُمْ غَضَبُ الرَّحْمَانِ.﴾ (14)

﴿ بِأَبي أَنْتُمْ وَ أُمّي وَ نَفسي وَ أَهْلي وَمالي ذِكْرُكُمْ فِى الذَّاكِرِينَ وَأَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ اَنْفُسُكُمْ فِى النُّفُوسِ وَ آثَارُكُمْ فِي الْآثَارِ وَ قُبُورُكُمْ فِي الْقُبُورِ فَمَا اَحْلَى أَسْمَائِكُمْ وَ اَكْرَمَ أَنْفُسَكُمْ وَأَعْظَمَ شَأنَكُمْ وَ أَجَلَّ خَطَرَكُمْ وَ اَوْفِى عَهْدَكُمْ وَأَصْدَقَ وَعْدَكُمْ كَلامُكُمْ نُورٌ وَ أَمْرُكُمْ رُشْدُ وَوَصِيَّتُكُمُ التَّقْوى و وَ فِعْلُكُمُ الْخَيْرُ وَعادَتُكُمُ الْاِحْسَانُ وَسَجِيَّتُكُمُ الْكَرَمُ وَ

ص: 23

شَانُكُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ وَ الرّفْقُ وَقَوْلُكُمْ حُكْمُ وَ حَتْم وَ رَأْيُكُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَحَزْمُ اِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ اَوَّلَهُ وَ اَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوِيهُ وَ مُنْتَهَاهُ.﴾ (15)

﴿ بِاَبى أَنْتُمْ وَ أُمّي وَ نَفْسي كَيْفَ أَصِفُ حُسْنَ تَنَائِكُمْ وَ اُحْصى جَميلَ بَلائِكُمْ وَبِكُمْ اَخْرَجَنَا اللهُ مِنَ الذُّلِّ وَ فَرَّجَ عَنا غَمَرَاتِ الْكُرُوبِ وَ أَنْقَذَنَا مِنْ شَفَاجُرُفِ الْهَلَكَاتِ وَ مِنَ النَّارِ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمّي وَ نَفْسي بِمُوالاتِكُمْ عَلَّمَنَا اللهُ مَعَالِمَ دِينِنَا وَ أَصْلَحَ مَا كَانَ فَسَدَ مِنْ دُنْيَانَا وَ بِمُوالاتِكُمْ تَمَّتِ الكَلِمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ وَبِمُوالاتِكُمْ تُقْبَلُ الطَّاعَةُ الْمُفْتَرَضَةُ وَلَكُمُ الْمَوَدَّةُ الْوَاحِبَةُ وَالدَّرَجَاتُ الرَّفِيعَةُ وَالْمَقَامُ الْمَحْمُودُ وَ الْمَكَانُ الْمَعْلُومُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَالْجَاهُ الْعَظِيمُ وَ الشَّأنُ الْكَبِيرُ وَ الشَّفَاعَةُ

ص: 24

الْمَقْبُولَةُ رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا اَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ رَبَّنَا لأتُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ سُبْحَانَ رَبِّنا إِنْ كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً.﴾ (16)

﴿ يا وَليُّ اللهِ إِنَّ بَيني وَبَيْنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ ذُنُوباً لأيَأتى عَلَيْهَا إِلا رِضَاكُمْ فَبِحَقِّ مَنِ اثْتَمَنَكُمْ عَلى سِرِّهِ وَ اسْتَرْعَاكُمْ أَمْرَ خَلْقِهِ وَ قَرَنَ طَاعَتَكُمْ بِطَاعَتِهِ لَمَّا اسْتَوْهَبْتُمْ ذُنُوبي وَكُنْتُمْ شُفَعَآئي فَإِنِّي لَكُمْ مُطيع مَنْ أَطَاعَكُمْ فَقَدْ اَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاكُمْ فَقَدْ عَصَى اللهَ وَ مَنْ اَحَبَّكُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللَّهَ وَ مَنْ أَبْغَضَكُمْ فَقَدْ أَبْغَضَ الله.﴾ (17)

﴿اللَّهُمَّ إِنِّي لَوْ وَجَدْتُ شُفَعَاءَ أَقْرَبَ إِلَيْكَ مِنْ مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ الْأَخْيَارِ الْأَئِمَّةِ الأبْرَارِ لَجَعَلْتُهُمْ

ص: 25

شُفَعَآئي فَبِحَقِّهِمُ الَّذِى اَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلَيْكَ اَسْتَلُكَ اَنْ تُدْخِلَني في جُمْلَةِ الْعَارِفِينَ بِهِمْ وَ بِحَقِّهِمْ وَ فِي زُمْرَةِ الْمَرْحُومينَ بِشَفَاعَتِهِمْ إِنَّكَ أَرْحَمُ الرَّاحِمينَ وَ صَلَّى الله عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرينَ وَسَلَّمَ كَثيراً و حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَكيلُ.﴾ (18)

ص: 26

« سلام بر شما ای خاندان نبوت، و جایگاه رسالت، و محل رفت و آمد فرشتگان، و نزولگاه وحی، و معدن رحمت و خزانه داران علم و نهایت بردباری و حلم، و ریشه های کرامت و پیشوایان امت ها، و صاحبان نعمت ها، و ریشه های نیکوکاران، و پایه های خوبان، و سرپرست بندگان خدا و نقطه ی اتکاء شهرها، و درهای ایمان، و امینهای خدای رحمان، و چکیده ی پیامبران، و برگزیده ی مرسلان، و خاندان پیامبر برگزیده ی پروردگار جهانیان، و رحمت خدا و برکات او بر شما باد.» (1)

«سلام بر امامان هدایت، و چراغ های تاریکی ها، و پرچم های پرهیزکاری، و صاحبان عقل و دارندگان ،خرد و پناهگاه مردمان، و وارثان پیامبران، و نمونه ی برتر، و دعوت بهتر، و حجت های خداوند بر جهانیان و اهل عالم پسین و پیشین، و رحمت خدا و

ص: 27

برکات او بر شما باد.» (2)

«سلام بر جایگاه های معرفت خدا، و مواضع برکت خدا، و معادن حکمت خدا، و رازداران خدا، و حاملان کتاب خدا، و جانشینان پیامبر خدا، و فرزندان رسول خدا (درود خدا بر او و خاندان او) و رحمت خدا و برکات او بر شما باد.» (3)

«سلام بر داعیان به سوی خدا و رهنمایان بر خشنودی خدا، و استواران در امر خدا، و کاملان در دوستی خدا و اخلاص ورزان در توحید خدا، و آشکار کنندگان امر و نهی خدا، و بندگان گرامی او که در گفتار، بر او پیشی نگیرند و به فرمان او عمل کنند. و رحمت خدا و برکات او بر شما باد.» (4)

« سلام بر امامان دعوت کننده، و پیشوایان راهنما، و سروران سرپرست، و دفاع کنندگان حمایت کننده، و «اهل ذکر» و «اولی الامر» و (لطف) مانده ی خدا، و برگزیده ی او، و حزب او، و جایگاه دانش او، و حجت او، و راه او، و نور او، و برهان او، و رحمت خدا و برکات او بر شما باد». (5)

«گواهم که خدایی جز الله نیست که یگانه است و شریکی ندارد، همچنانکه خدا بر خویش گواهی داده و گواهی دادند برای

ص: 28

او فرشتگان او، و صاحبان علم از آفریدگانش؛ معبودی نیست جز او که عزیز و حکیم است و گواهم که «محمد صلی الله علیه وآله» بنده ی برگزیده و رسول پسندیده ی اوست که او را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ی دین ها غلبه دهد هر چند مشرکان را بد آید». (6)

«و گواهم که شمایان امامان راهنما، هدایت یافته، معصوم، بزرگوار مقرَّب، پرهیزکار، راستگو، برگزیده و فرمانبر خداوندید که استواران به امر اویید، و کارکنان به اراده ی او، و رسندگان به بزرگداشت او شما را به علم خویش برگزید، و برای غیب خویش پسندید، و برای سرّ خویش اختیار فرمود و به قدرت خود برگزید، و به هدایت خود سربلند ساخت، و به برهان خود مخصوص گردانید و برای نور خویش انتخاب ،کرد و با روح خود تأییدتان نمود، و پسندید که شما خلفای او در زمینش باشید و حجت های او بر آفریدگانش و یاران دینش و نگهبانان سرش و خزانه داران علمش و امانت داران حکمتش و ترجمانهای وحی اش و بنیان های توحید و گواهان بر خلقش و پرچم های برافراشته برای بندگانش و نشان بلند روشن در شهرهایش، و رهنمایان بر

ص: 29

صراطش. خداوند از لغزش ها نگاهتان داشت. و از فتنه ها ایمن و آسوده تان ساخت، و از آلودگی پاکتان نمود، و پلیدی را از شما دور

کرد و پاکتان ساخت پاک ساختنی.» (7)

«پس شما نیز جلال او را عظیم شناختید، و شأن او را بزرگ داشتید، و کرمش را تمجید کردید، و ذکرش را ادامه دادید، و پیمانش را محکم نمودید، و معاهده ی اطاعتش را استوار ساختید، و در پنهان و آشکار برای او با خلوص بودید، و به راه او با حکمت و پند نیکو دعوت نمودید، و جانهایتان را برای رضایت او فدا ساختید، و بر آنچه در کنار او به شما رسید شکیبائی ورزیدید، و نماز را به پا داشتید و زکات را پرداختید، و امر به معروف و نهی از منکر نمودید، و در راه خدا چنانکه شایسته ی جهاد برای اوست جهاد کردید، تا دعوتش را آشکار ساختید و واجباتش را بیان نمودید، و حدودش را اقامه کردید، و دستورات احکامش را نشر دادید، و راه خدا را مشخص نمودید، و در آن به رضای او نائل شدید، و به قضای او تن دادید، و پیامبران گذشته اش را تصدیق کردید.» (8)

«پس رو گردان از شما از دین بیرون رفته است، و ملازم شما

ص: 30

(به دین) رسیده است، و کوتاهی کننده ی در حق شما نابود است، و حق با شما و در شما و از شما و به سوی شماست، و شما اهل آن و معدن آنید، و میراث نبوت نزد شماست، و بازگشت خلق به سوی شما، و حسابشان با شما، و فصل الخطاب (حكم قاطع حق) نزد شماست، و آیات خدا پیش شما و اراده های خدا در شما، (1) و نور و برهانش نزد شما، و فرمانش به سوی شماست. آنکه با شما دوستی کند با خدا دوستی نموده و آنکه با شما دشمنی ورزد با خدا دشمنی کرده و آنکه شما را دوست بدارد خدا را دوست داشته و آنکه با شما کینه ورزد با خدا کینه ورزی کرده، و آنکه به شما تمسک جوید به خدا تمسک جسته است.» (9)

«شمایید صراط متین تر و گواهان سرای فانی دنیا و شفیعان

ص: 31


1- یعنی آنچه از تقدیرات در عالم واقع می شود که همه به اراده خداست از نزد شما صدور می یابد و در این جمله احتمالات دیگری ذکر شده است از جمله: 1- مراد از «عزائم» حکم های مبرم و قاطع الهی است و کنایه از وجوب متابعت از ائمه و اعتقاد به امامت و اذعان به عصمت و جلالت ایشان است. 2- مراد قسم هایی است که خدای متعال یاد کرده است مثل «والشمس»، «والضحی» و غیره که مقصود از آنها ذوات ائمه معصومین علیهم السلام است که خدا به آنان قسم یاد نموده است. 3- اینکه تکالیف محکم و دشوار مخصوص به ائمه است و در آنها تحقق یافته است مانند صبر بر مکاره و ابلاغ دین و غیره .

سرای جاوید آخرت، و رحمت پیوسته و متصل، و آیت (نفیس الهی) که نیک نگهداری می شود و امانت محفوظ و دری که مردم به آن آزمایش شوند. (آنکه به سوی شما آمد نجات یافت و آنکه نیامد هلاک شد، به سوی خدا دعوت می کنید و بر او دلالت می نمایید و به او ایمان دارید، و برای او تسلیم هستید، و به فرمان او عمل می کنید، و به راه او ارشاد می نمائید و به گفته ی او حکم می کنید. سعادتمند شد آنکه با شما دوستی ورزید، و هلاک شد آنکه با شما دشمنی کرد، و نومید شد آنکه شما را انکار نمود، و گمراه گردید آنکه از شما جدا شد و کامیاب گردید آنکه به شما تمسک جست، و ایمن گشت آنکه به شما پناه آورد و سالم ماند آنکه شما را تصدیق نمود، و هدایت یافت آنکه به شما چنگ زد، آنکه از شما پیروی کرد بهشت جای اوست، و آنکه با شما مخالفت ورزید آتش دوزخ مأوای اوست و هر که شما را انکار نماید کافر و هر که با شما بجنگد مشرک است، و هر که بر شما رد کند و نپذیرد در پست ترین طبقه ی دوزخ خواهد بود.» (10)

«گواهم که این مقام برای شما در گذشته بوده و در آنچه باقی مانده است جریان دارد، و گواهم که ارواح شما و نور شما و

ص: 32

سرشت شما یکی است، پاک و پاکیزه است همه از یک سنخید و از یکدیگرید، خداوند شما را نورهایی آفرید پس شما را به گرد عرش خود محیط گردانید تا آنگاه که بر ما به وسیله ی شما منّت نهاده و شما را در خانه هایی قرار داد که خدا اذن فرموده رفیع باشند و نامش در آنها برده شود، و صلوات بر شما و دوستی شما را که بدان مخصوصمان فرمود (موجب) پاکیزگی خلقت ما و طهارت جهانهای ما و تزکیه ی ما و کفاره ی گناهان ما قرار داد. ما در پیشگاه او به فضیلت شما معترف گشتیم و به تصدیق شما شناخته شدیم، پس خداوند شما را به شریفترین جایگاه مکرّمان و به بالاترین مراتب مُقربان و رفیع ترین درجات مرسلان رساند آنجا که هیچ رسندهای بدان نرسد و هیچ برتری جویی بر آن برتری نیابد و هیچ پیشروی بر آن پیشی نگیرد و هیچ طمعکاری به ادراک آن طمع نورزد؛ تا آنجا که باقی نماند هیچ فرشته مقربی و نه پیامبر مرسلی و نه صدیقی و نه شهیدی و نه عالمی و نه جاهلی و نه پستی و نه ارجمندی، و نه مؤمن شایسته یی و نه بدکار فاسدی، و نه جبّار باطل پیشه یی و نه شیطان سرکشی و نه خلقی که در میان این ها حضور دارد؛ جز

ص: 33

آنکه خداوند به او شناساند جلالت امر شما را، و عظمت شرف شما را، و بزرگی شان شما را و تمامیت نور شما را، و درستی جایگاه های شما را، و استواری مقام شما را، و شرافت منزلت شما را نزدش، و کرامتتان را پیش او، و ویژگیتان را در پیشگاه او، و مقرّب بودنتان را به او.» (11)

«پدرم فدایتان باد و مادرم و خانواده ام و مالم و خویشاوندانم، خدا را گواه می گیرم و شما را که مؤمنم به شما و به آنچه شما به آن مؤمنید، و کافرم به دشمن شما و به آنچه شما به آن کافرید، بینایم به شأن شما و به گمراهی آنکه با شما مخالفت نماید، دوستدارم برای شما و دوستدارانتان و کینه ورزم برای دشمنانتان و دشمن آنانم، صلح و سازش دارم با هر که با شما صلح و سازش دارد، و در جنگم با هر که با شما بجنگد تثبیت می کنم هر چه را شما تثبیت نمائید و باطل می کنم آنچه را شما باطل نمائید، مطیع شمایم، شناسای حق شمایم، اقرار به فضل شما دارم، بردارنده و پذیرای علم شمایم، در زیر پوشش امان شما پناهنده ام، معترف به شمایم، معتقد به بازگشت شمایم، تصدیق کننده ی رجعت شمایم، منتظر امر شمایم، آماده ی در انتظار

ص: 34

دولت شمایم، گیرنده ی گفتار شمایم، عمل کننده ی به فرمان شمایم، پناه خواه شمایم، زیارت کننده ی شمایم، پناهنده به قبرهای شمایم، در پیشگاه خدای عزیز و جلیل شما را شفیع قرار می دهم و به وسیله ی شما به درگاهش تقرب می جویم، و شما را جلوی خواست ها و حوائج و مرادهایم در همه ی احوال و امورم قرار می دهم، مؤمنم به پنهان شما و آشکار شما و حاضر شما و غائب شما و اول شما و آخر شما، و در همه ی این امور کار را به شما وامی گذارم و در آن همراه شما تسلیمم، و دلم تسلیم و پذیرای شماست، و رأیم پیرو شما، و یاریم آماده برای شما، تا خدای متعال دینش را به شما زنده و شما را در روزگار حکومتش بازگرداند، و شما را برای عدلش ظاهر سازد، و در زمینش توانا نماید و قدرت دهد». (12)

«پس با شما با شما نه با غیر شما، ایمان آوردم به شما و ولایت آخرین شما را پذیرفتم به همانگونه که ولایت نخستین شما را پذیرفته ام، و به سوی خدای عزیز و جلیل از دشمنانتان و از «جبت» و «طاغوت» و شیطان ها و حزب ستمکارشان به شما که منکران حق شما و بیرون رفتگان از ولایت شما و غاصبان

ص: 35

ارث شما و شک کنندگان درباره شما و منحرفان از شمایند بیزاری می جویم، و بیزارم از هر محرم رازی جز شما و هر اطاعت شونده یی غیر از شما و از پیشوایانی که به سوی آتش دعوت می کنند، پس خداوند مرا همیشه تا زنده ام بر مهرورزی با شما و دوست داشتن شما و بر دین شما پابرجا دارد، و برای اطاعت شما موفق سازد، و شفاعت شما را روزیم گرداند، و مرا از بهترین دوستانتان که پیرو آنچه شما به آن دعوت کنید هستند قرار دهد، و مرا از جمله ی کسانی قرار دهد که دنباله رو آثار شما هستند و به راه شما می روند و به هدایت شما هدایت می یابند و در جرگه ی شما محشور می شوند و در رجعت شما بازگردانده می شوند و در دولت شما قدرتمند می گردند و در دوران آسایش و عافیت شما مورد احترام قرار می گیرند و در روزگار شما توانایی و منزلت می یابند، و فردا چشمانشان به دیدار شما روشن می گردد.» (13)

« پدرم فدایتان باد و مادرم و خودم و خانواده ام و مالم، هر کس خدا را بخواهد به شما آغاز می کند، و هر کس او را یگانه خواند از شما بپذیرد، و هر کس قصد او کند، به شما رو آورد مولایان من، شمارش ثنای شما را نمی توانم و حقیقت شما را به مدح کردن و

ص: 36

قدر و منزلت شما را به توصیف نمودن نمی رسم و درک نمی کنم، و شما نور خوبان و رهنمایان نیکان و حجت های خداوند مقتدرید، خداوند به سبب شما آغاز کرد و به سبب شما پایان می بخشد، و به سبب شما باران فرو می فرستد، و به سبب شما آسمان را نگه می دارد که بر زمین نیفتد مگر به اذن او، و به سبب شما اندوه را می برد و سختی را برطرف می فرماید، و نزد شماست آنچه فرستادگانش و فرشتگانش فرود آوردند، و بر جدّ شما (و در زیارت امیرمؤمنان علی علیه السلام بگو : به برادر تو) روح الامین - جبرئیل - مبعوث شد. خداوند به شما عطا فرموده آنچه به هیچکس از جهانیان عطا نکرده است، هر شریفی در برابر شرافت شما سر فرود آورده و هر متکبّری به اطاعت شما گردن نهاده و هر جباری در برابر فضل و برتری شما فروتنی کرده و همه چیز برای شما خوار و ذلیل گشته است، و زمین به نور شما تابان گشته و رستگاران به ولایت شما رستگار شدند؛ به وسیله ی شما به سوی رضوان - بهشت - رهسپرده شود، و بر آنکه ولایت شما را انکار نماید خشم خدای رحمان باشد.» (14)

«پدرم و مادرم و جان و اهل و مالم فدای شما باد؛ فدای یاد

ص: 37

شما (در زبان) یاد کنندگان و فدای نامهای شما در میان نامها و جسدهای شما در میان جسدها و ارواحتان در میان سایر ارواح و نفوس شما در میان سایر نفوس و آثار شما در میان سایر آثار و

قبور شما در میان سایر قبرها (1) پس چه شیرین است نامهای شما، و چه گرامی است نفوس شما، و چه بزرگ است شأن شما، و چه والاست منزلت شما، و چه با وفاست پیمان شما و چه راست است وعده ی شما، کلامتان نور، و فرمانتان هدایت، و سفارشتان تقوی، و کارتان خیر و شیوه تان نیکی و خویتان کرم، شانتان حق و راستی و مدارا، و گفتارتان محکم و قاطع، و و رأیتان دانش و بردباری و اندیشمندی است؛ اگر خیر یاد شود شما آغاز و ریشه و شاخه و معدن و جایگاه و نهایت آنید». (15)

«پدرم فدایتان باد و مادرم و خودم، چگونه نیکویی ثنای شما را - نسبت به خدا - وصف کنم و زیبایی احسانتان را برشمرم، به

ص: 38


1- در «روضة المتقين» جمله ى «ذِكْرُكُمْ فِى الذاكِرينَ» را جمله ای مستقل دانسته و گفته است یعنی وقتی یادکنندگان خوبان را یاد می کنند شما بین آنان هستید یا ممکن است مقصود این باشد که یاد کردن شما خدا را در کنار یاد کردن دیگران از اهل ذکر مانند خورشید ممتاز است. یا وقتی خوبان را ذکر می کنند. شما هم در ضمن آنان هستید ولی خوبان قابل مقایسه با شما نیستند. (ج 5 ص 494)

سبب شما خداوند ما را از ذلت و خواری بیرون آورد، و از سختی های گرفتاری ها نجات بخشید، و از لبه پرتگاه هلاکت ها و از آتش دوزخ نجاتمان داد. پدرم فدایتان باد و مادرم و خودم، به دوستی و ولایت شما خداوند دانستنی های دینمان را به ما آموخت، و آنچه از امور دنیامان تباه شده بود اصلاح فرمود، و به دوستی و ولایت شما كلمه - ايمان - تمام شد و نعمت بزرگ گردید، و جدایی به الفت مبدل گشت؛ و به دوستی و ولایت شما عبادت واجب پذیرفته می شود، و برای شماست دوستی واجب و درجات رفیع و مقام ستوده و پسندیده و مکان و منزلت معلوم نزد خدای عزیز و جلیل، و آبروی بزرگ و شأن عظیم و شفاعت پذیرفته. پروردگارا به آنچه فرو فرستادی ایمان داریم، و از پیامبر صلی الله علیه وآله پیروی می کنیم، پس ما را از زمره ی شاهدان بر رسالت بنویس. پروردگارا دل هامان را بعد از آنکه هدایتمان فرمودی نلغزان و از نزد خود به ما رحمتی ببخش که تو بسیار بخشنده یی، منزه است پروردگار ما همانا وعده ی پروردگار ما شدنی است». (16)

ای ولی خدا به راستی میان من و خدای عزیز و جلیل،

ص: 39

گناهانی است که جز رضایت شما آنرا بر نمی دارد، پس به حق آنکه شما را امین سِرّ خویش قرار داد و مأمور رعایت و نگهبانی امور خلق خود ساخت و اطاعت شما را با اطاعت خود قرین نمود، که بر گناهانم بخشش جویید و شفیعان من باشید، که من مطیع شمایم، و هر کس از شما اطاعت کند از خدا اطاعت کرده، و هر کس شما را نافرمانی نماید خدا را نافرمانی نموده، و هر کس شما را دوست دارد خدا را دوست داشته، و هر کس با شما دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است.» (17)

«بار خدایا، من اگر شفیعانی نزدیکتر به تو از محمد صلی الله علیه وآله و خاندان برگزیده ی او که امامان نیکوکارند می یافتم آنان را شفیعان خود قرار می دادم، پس به حقی که برای آنان بر خود لازم ساختی از تو می خواهم که مرا در جمله ی عارفان به آنان و به حق آنان و در زمره رحمت شدگان به شفاعت آنان وارد سازی، که همانا تو ارحم الراحمینی. خداوند بر محمد و خاندان پاکش درود فرستد و سلام بسیار بر ایشان نثار فرماید، و حسبنا الله و نعم الوكيل. خدا ما را کافی و سرپرست و وکیل خوبی است.» (18)

ص: 40

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109