علی علیه السلام محور وحدت

مشخصات کتاب

سرشناسه : اسحاقی، سیدحسین، 1341 -

عنوان و نام پدیدآور : علی علیه السلام محور وحدت: جرعه های ولایت به روایت شیعه و اهل سنت در راستای تقریب اخلاقی بین مذاهب / حسین اسحاقی ؛ تهیه کننده مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.

مشخصات نشر : قم: دفتر عقل، 1386.

مشخصات ظاهری : 162 ص.

فروست : مرکز پژوهشهای اسلامی صدا وسیما؛ 1042 . ویژه سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی؛ 3.

شابک : 14000 ریال : 978-964-2761-09-8

یادداشت : کتابنانه: ص. 161 - 162؛ همچنین به صورت زیرنویس.

موضوع : علی بن ابی طالب (ع)، امام اول، 23 قبل از هجرت - 40ق. -- کلمات قصار

موضوع : علی بن ابی طالب (ع)، امام اول، 23 قبل از هجرت - 40ق -- احادیث

شناسه افزوده : صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. مرکز پژوهشهای اسلامی

رده بندی کنگره : BP39/5/الف5ع8 1386

رده بندی دیویی : 297/9515

شماره کتابشناسی ملی : 1188947

ص: 1

اشاره

ص: 2

ص: 3

دیباچه

محمد صلی الله علیه و آله، تربیت شده خداوند و علی علیه السلام، تربیت شده پیامبر است و در حقیقت، از همان چشمه زلال الهی بهره مند شده است.

علی علیه السلام، شاگرد مکتب چنین رسولی است که درس اخلاص از استاد خود آموخته و سراسر زندگی وی با اخلاص درآمیخته و زمزمه لبانش و تپش قلبش و همه اعضا و جوارحش مترنم به یاد حق و اخلاص عمل برای اوست و همچون جدش ابراهیم چنین می گوید:

إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ.

به همین دلیل، اخلاص او شهره آفاق و زبانزد خاص و عام و شیعه و سنّی است. مولوی جلال الدین محمد بلخی پس از بیان داستان جنگ و هم آوردی آن حضرت با عمروبن عبدود در جنگ خندق و پس از جسارت عبدود، به علی علیه السلام که سبب شد علی علیه السلام دست از جنگ بکشد و قدم زند، از علت صبر علی علیه السلام در بریدن سر عبدود چنین می گوید:

ص: 4

از علی آموز اخلاص عمل

شیر حق را دان مطّهر از دغل

گفت من تیغ از پی حق می زنم

بنده حقم، نه مأمور تنم

شیر حقم، نیستم شیر هوا

فعل من بر دین من باشد گوا(1)

اخلاص، راهبر و راهنمای عمل او بود و ثمره چنین اخلاصی جریان یافتن چشمه سار حکمت از قلب بر زبان آن حضرت بود؛ سخنانی که هر یک گنجینه ای پربها از تجربه و راه کار به سوی رشد و رستگاری فرد و اجتماع اسلامی است. سخنانی که هرگاه اندیشمندان و ادیبان و سخنوران شیعه و اهل سنت با آن روبه رو شدند، در برابر عظمت آن سر تعظیم فرود آورده و در بزرگی لفظ و معنای آن گفته اند که فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق است.

عمر بن بحر جاحظ، از ادیبان مشهور اهل سنت در کتاب معروف خود البیان

و التبیین با آنکه سخنان پرارج و گران بهایی از سخنوران آورده، ولی پس از آوردن این سخن علی علیه السلام که می فرماید: «قیمة کل انسان ما یُحسنه؛ ارزش هر انسانی به اندازه دانش اوست»، می گوید اگر در این کتاب جز بر همین سخن دست نمی یافتم، برای کتابم کافی بود.(2)

رشیدالدین

وطواط از نوادگان خلیفه دوم و از ادیبان مشهور ایرانی در مقدمه شرح صد

ص: 5


1- . جلال الدین مولوی، مثنوی و معنوی، تهران، امیرکبیر، 1369، چ 9، دفتر اول، صص 183 و 187.
2- . عمر بن بحر حاجط، البیان و التبیین، بیروت، دار صعب، ج 1، ص 58.

کلمه ای که جاحظ از کلمات علی علیه السلام انتخاب کرده است، می نویسد:

امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه و ارضاه، با آنکه امام اخیار و قدوة ابرار و سید فتیان و مقدم شجعان بود، فصاحتی داشت که عقود جواهر از انفاس او در غیرتند و نجوم زواهر از الفاظ او در حیرت و عمرو بن جاحظ که در کمال براعت و وفور بلاغت نادره این امت و اعجوبه این ملت بود از مجموع کلام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب کرم الله وجهه در جمله بدایع غرر و رایع درر است، صد کلمه اختیار کرده است و هر کلمه از آن برابر هزار کلمه دانسته و به خط خویش نبشته و خلق را یادگار گذاشته [است].(1)

سخنان آن حضرت، اندیشمندان شیعه و اهل سنت را مجذوب خود ساخته است، به گونه ای که همواره از دیرباز تا کنون نگاهی ویژه به سخنان آن حضرت داشته اند و در لابه لای کتاب های اخلاقی، تربیتی، عرفانی، تفسیری، و فقهی و کلامی خود، سخنان امیرالمؤمنین علی علیه السلام را شاهد صدقی بر گفته خود می آوردند و به شرح و توضیح آن می پرداختند. امام فخر رازی از مفسران برجسته اهل سنت در تفسیر بزرگ خود برای اثبات نظر خود چنین می نویسد:

علی بن ابی طالب کرم الله وجهه گفت: به خدا سوگند که دَرِ خیبر را با نیروی بدنی خود درنیاوردم، بلکه با نیروی ربانی بود؛ زیرا علی کرم الله وجهه در آن زمان از عالم اجسام و دنیا انقطاع حاصل نموده و ملایکه با انوار کبریا بر او اشراق نموده بودند و روح او را تقویت نمودند...(2)

علاوه بر پراکنده بودن سخنان آن حضرت در کتاب های مهم و پرارج شیعه و اهل سنت، عده ای از اندیشمندان مجموعه های گران سنگی

ص: 6


1- . مطلوب کل طالب، ص 2.
2- . مطلوب کل طالب، قم، مرکز انتشارات اسلامی، ص 2.

از سخنان آن حضرت را یک جا گرد آورده و به جهان اسلام تقدیم کرده اند که در میان شیعه، کتاب پرارج نهج البلاغه گردآوری سید رضی و غررالحکم

و درالکلم را می توان نام برد. از میان دانشمندان اهل سنت نیز عده ای به چنین کاری همت گماشته اند از جمله:

1. عمرو بن بحر جاحظ که صد کلمه را فراهم آورده و رشید وطواط به شرح آن به زبان فارسی پرداخته است.

2. دستور معالم الحکم - که توسط قاضی ابوعبدالله محمد بن سلام قضایی (ف 554) جمع آوری گشته و بدین نام شهرت دارد.

3. محمد بن حبیب الله شنقیطی مصری از عالمان معاصر مصر که کتابی در شرح حال حضرت علی علیه السلام به نام - امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب فی مناقبه و مشاهده و حکمه فراهم آورده که نام دیگر آن کفایة الطالب است.

4. سجع الحمام فی حکم الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب که توسط سه تن از اندیشمندان معاصر مصر به نام های علی جندی محمد ابوالفضل ابراهیم و محمد یوسف محجوب فراهم آمده است و همچنین چندین مجموعه کلمات قصار دیگر که به دست اندیشمندان شیعه و اهل سنت ترتیب داده شده است.

آنچه در این مجموعه تقدیم می شود، سخنان حکیمانه آن حضرت از منابع شیعه و اهل سنت است. گاهی سخنی از آن حضرت به طور مشترک هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت به یک لفظ آمده و گاهی جمله ای در منبعی شیعی به نحو اجمال و تفصیل آن در منابع اهل سنت و گاه برعکس آمده است. در پایان شایسته است از تلاش های محققانه جناب آقای علی باقرشیخانی که تحقیق و تفحص متناظرسازی احادیث شیعی را با متون اهل سنت به عهده داشتند سپاس گزاری کنیم. بی تردید بدون زحمات محققانه ایشان این مجموعه به بار نمی نشست.

انّه ولیّ التوفیق

اداره کل پژوهش

مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

ص: 7

پیش گفتار

امیرالمؤمنین علی علیه السلام الگوی همیشه مانایی است که می توان همه کمالات را در او سراغ گرفت و بدان ها اقتدا کرد. آن حضرت نه تنها از آنِ شیعیان که الگوی همه مسلمانان و جمله آزادگان است. امام علی علیه السلام، تجسم ارزش های دینی و اسلام مجسّم است، انسانی در اوج عرفان، عبادت، سلوک و در عین حال سیاست مدار و جامعه ساز. شدت عمل را با رحمت و عطوفت به مؤمنان آموخت؛ اهل مداهنه نبود و هیچ گاه حقیقت را قربانی مصلحت نکرد. کتاب فضل علی علیه السلام چندان پربرگ وبار است که برای خواندن آن چند نقدِ عمر باید و تنها می توان شمه ای از فضایل ناپیدای علوی را واکاوید و پیش روی همگان نهاد.

از آنجا که حس کمال جویی و ویژگی الگوطلبی و نمونه پذیری، امری فطری و

ص: 8

ذاتی است و آدمی برای ره یابی به سرمنزل مقصود و دست یابی به کمال مطلوب، در جست وجوی اسوه هایی برای پیروی از آنها و گرفتن سرمشق برمی آید، باید الگوهای مطلوب را بشناسد. علی علیه السلام پس از پیامبراعظم صلی الله علیه و آله مصداق کامل اسوه حسنه است و پیروی از ایشان موجب هدایت و کمال امت اسلامی، بلکه انسانی است. شیوه آن بنده راستین حق، سبب ترقی، رشد و تکامل بشر خواهد بود و به همان نسبت سرپیچی از روش او، گمراهی و نابودی همیشگی را در پی خواهد داشت. پیامبر درباره سیره علی علیه السلام به عمار یاسر این گونه سفارش می کند:

ای عمار، اگر دیدی علی به تنهایی از یک راه می رود و تمام مردم به راهی دیگر روانند، به راه علی برو؛ زیرا او تو را به نابودی نکشاند و تو را از مسیر هدایت و رستگاری خارج نسازد.(1)

در روایتی دیگر پیامبراکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمودند:

ای علی، بی شک تو کسی را که پیروت باشد، هدایت خواهی کرد و آن که با سیره و راه تو مخالف است، به یقین، تا روز قیامت گمراه خواهد ماند.(2)

امام علی علیه السلام در برخورد با مردم و جوامع انسانی، دیدگاهی فراتر از دید مسلمان به مسلمانی دیگر داشت. در دیدگاه او مردم از نظر اجتماعی به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ای از آنها، برادر دینی اند و دسته ای دیگر، در آفرینش با

ص: 9


1- . خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج 13، ص 188.
2- . شیخ طوسی، الامالی، ص 479.

مسلمانان یکسانند. ازاین رو، با هر یک از آنها متناسب با آنچه خداوند و سنّت پیامبر تعیین کرده است و نیز متناسب با شأن و کرامت انسانی آنان عمل می کرد. در سفارش به مالک اشتر در همین مورد می فرماید:

فَاِنَّهُم صِنفانِ: اما أخٌ لک فی الدِّینِ و إمّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ.(1)

ای مالک، مردمان دو دسته اند، گروهی برادر دینی تواند و گروهی در آفرینش با تو همانندند.

از نظر امام علی علیه السلام، همه انسان ها فرزندان یک پدر و مادر و در نژاد و طبقه برابرند و هیچ انسانی از این جهت، بر دیگری برتری ندارد. ایشان به صراحت می فرماید: «ایُّها النّاسُ اِنَّ آدَمَ لَمْ یَلِدْ عبدا ولا اَمَةً و انَّ الناسَ کُلَّهُم أَحرارٌ؛(2) ای مردم، بی گمان آدم هیچ یک از فرزندانش را برده و کنیز نزاد و همگان آزادند».

در سیره امام علی علیه السلام همه مردم از حقوقی مساوی برخوردارند و همه باید از مواهب اجتماعی یکسان بهره مند شوند. تساوی حقوقی افراد از دیدگاه علی علیه السلام چنان مهم و حساس است که حتی در التفات و نظر به افراد نیز والی و حاکم نباید تبعیض ورزد. حضرت در سفارش به محمد بن ابی بکر، والی مصر چنین می فرماید:

با همگان یکسان رفتار کن، چه آن گاه که گوشه چشم به آنان افکنی و چه آن که

ص: 10


1- . نهج البلاغه، نامه 53.
2- . محمدبن یعقوب کلینی، الکافی، ج 8 ، ص 69 .

خیره شان نگاه کنی تا زورمندان و بزرگان، در تبعیض طمع نورزند و ناتوانان از عدالت تو نومید نشوند.(1)

از روزی که علی علیه السلامخود را شناخت، بر محور حق حرکت کرد و در این راه هماره با حق دم ساز بود. به همین دلیل، پیامبر فرمود: «اَلْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ أَینَما مالَ؛ حق به دنبال علی علیه السلام است هر جا که برود».(2)

علی علیه السلامبه تمام معنا، قانون مدار و مجری قانون الهی بود و در این راه میان خودی و غریبه تفاوتی نمی گذاشت و اگر کسی برخلاف قانون عمل می کرد، بدون در نظر گرفتن موقعیت و مقام وی، حدود الهی و قانونی را بر وی اجرا می کرد و هیچ واسطه و شفاعتی را نمی پذیرفت. از سوی دیگر، بسیار دقیق و منظم بود و دیگران را از بی برنامگی بازمی داشت. ایشان در عهدنامه مالک اشتر برای حفظ نظم و انجام کارها در وقتشان فرمود:

کار هر روز را در همان روز انجام ده؛ زیرا هر روز کاری ویژه خود را دارد و از شتاب در مورد کارهایی که زمانشان نرسیده یا سستی در کارهایی که امکان انجام آن فراهم است یا لجاجت در اموری که مبهم است یا سستی در کارها هنگامی که آشکار است، برحذر باش و هر کاری را در جای خود و به موقع انجام بده.(3)

ص: 11


1- . نهج البلاغه، نامه 46.
2- . کافی، ج 1، ص 294.
3- . نهج البلاغه، نامه 53.

از دید امام علی علیه السلام، مهربانی و محبت با مردم، در جذب دل ها و اداره کردن انسان ها، نقش ارزنده ای دارد و سبب می شود زمام دار بر قلوب مردم حکومت کند. ایشان درباره مهرورزی به انسان ها در عهدنامه مالک اشتر می فرماید:

دلت را از رعایا، پر از مهر و محبت و لطف کن. در برابر آنها درنده و آزارکننده ای مباش که خوردن آنان را غنیمت شماری.(1)

امام همیشه در دست رس همگان بود به گونه ای که پایین ترین رده های اجتماعی نیز به سهولت و بدون کوچک ترین مشکل و مانعی با وی دیدار می کردند و مشکلاتشان را با او در میان می گذاشتند. هیچ دربانی نداشت و به کارگزاران خود نیز سفارش می کرد که هیچ گاه از دید مردم غایب نشوند. در این راستا به پسر عموی خود قثم بن عباس که زمام دار مکه بود، چنین می نویسد:

صبح و عصر برای رسیدگی به امور حاجیان و مردم مکه بنشین. به کسانی که پرسشی دارند، پاسخ ده. جاهلان را بیاموز و با دانشمندان مذاکره کن. در میان تو و مردم باید واسطه و سفیری جز زبانت و حاجب و پرده ای جز چهره ات نباشد. افرادی را که با تو کار دارند، از ملاقات با خود محروم مساز. اگر ابتدا آنها را از درِ خانه ات برانند، حل مشکل آنها پس از آن، این بی حرمتی و بی اعتنایی را جبران نخواهد کرد.(2)

امام برای آموزش و پرورش مردم در تمام ابعاد زندگی شان اهمیت ویژه ای قائل بود و بر دو نکته اساسی تأکید می ورزید. ابتدا

ص: 12


1- . همان.
2- . همان، نامه 67 .

در بخش فرهنگ مردم گذشته، باید تنها سنّت های نیکو و آداب و رسوم خوب آنان را گرفت و به کار بست و در بخش آموزش باید چیزی را به مردم آموخت که برای دنیا و آخرت آنها سودمند باشد و بتوانند از آن در زندگی شان بهره گیرند. از نظر علی علیه السلام فقط علمی ارزش دارد که شخصیت انسان را بسازد و رشد و تکامل بخشد و او را به خداوند و اوج تقرب برساند.(1)

سیره امام علی علیه السلام در بعد فردی و خانوادگی نیز در اوج است. علی علیه السلام، یگانه خداشناس است. او در خانه خدا چشم به جهان گشود و در خانه حق، کام جانش به نام حق و به یاد خدا شیرین شد. او در خداشناسی به یقین کامل رسیده بود، آن چنان که می فرماید: «اِنّی لَعَلی یَقینٍ مِنْ رَبّی و غَیْرِ شُبهَةٍ مِنْ دینی؛ من درباره پروردگارم، خود به سرمنزل یقین رسیده ام و در دینم تردیدی ندارم».(2)

خداشناسی علی علیه السلام به اندازه عظمت و بزرگی خود اوست؛ زیرا خدا را در همه حال حاضر و ناظر بر رفتار و برنامه های خویش می داند و او را به چشم دل می بیند، عبادت او، عبادت آزادگان است که فقط به شکرانه ذات حق و بدون چشم داشت پاداشی صورت می پذیرد. خود در این باره می فرماید:

گروهی خدا را از روی رغبت و میل (به بهشت)

ص: 13


1- . علی رفیعی علامه و دشتی، سیره امام علی علیه السلام، ص 79 [دانش نامه امام علی علیه السلام].
2- . کافی، ج 5، ص 54.

می پرستند که این عبادت تاجران و سودجویان است و گروهی خدای را از روی ترس، پرستش می کنند که عبادت بردگان است و عده ای به سبب شکر نعمت های الهی و سپاس (و اینکه حضرت حق را شایسته عبادت می دانند) او را می پرستند و این عبادت آزادگان است.(1)

آن گاه به نوع عبادت خود اشاره می کند و می فرماید:

هیچ گاه خداوند را از روی ترس یا به طمع و چشم داشت پاداشی نپرستیدم، بلکه چون خداوند را شایسته پرستش دیدم، او را عبادت کردم.(2)

امیرمؤمنان علی علیه السلام درباره اخلاص نیز می فرماید که تمام دوستی ها و دشمنی ها و جذب و دفع، همه و همه باید برای خدا باشد: «المؤمِنُ مَنْ کان حُبُّهُ لِلّهِ و بُغضُهُ للّه ِ و أخذُهُ للّه و تَرْکُهُ للّهِ».(3)

در سیره عبادی امام، نماز بزرگ ترین جلوه عبادت واساسی ترین نماد بندگی و رکن نخستین و پایه اصلی دین است. مؤمن کسی است که دوستی، دشمنی، دادن و گرفتن او برای خدا باشد. در بحرانی ترین زمان ها و مکان ها نیز نماز اول وقت امام به تأخیر نمی افتاد، چنان که در جنگ صفین گاه و بی گاه به خورشید نگاه می کرد و مراقب بود که وقت زوال نگذرد. ابن عباس از حضرت پرسید: ای امیرمؤمنان، چرا گاهی از جنگ دست می کشی و به آسمان می نگری؟ فرمود:

ص: 14


1- . همان، ج 2، ص 84 .
2- . ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 10، ص 157.
3- . غررالحکم، ص 67 .

«به خورشید و زوال آن نگاه می کنم تا وقت نماز را بدانم و نماز اول وقت را از دست ندهم.» ابن عباس با شگفتی پرسید: آیا در هنگامه نبرد که مجال اندیشیدن به چیز دیگری جز جنگ نیست، به نماز اول وقت می اندیشی؟ فرمود: «ما برای چه با آنان می جنگیم؟ آیا برای نماز، نبرد نمی کنیم؟»(1)

امام علی علیه السلاماز نظر خانوادگی و توجه به کانون انس و الفت نیز الگویی نیکو برای تمام خانواده هاست. امام، بزرگ ترین عامل خوش بختی و راز کام یابی خانواده را در گرم و باصفا نگاه داشتن کانون خانوادگی، اخلاق پسندیده و محبت و مهربانی و وفاداری در آن می داند و می فرماید:

به خدا سوگند، هیچ گاه فاطمه را به اکراه به کاری وانداشتم و او را ناراحت نکردم و خشمگین نساختم تا خداوند او را نزد خویش برد و او نیز هیچ زمان مرا ناراحت نکرد و از دستور من سرنپیچید و هرگاه به او نگاه می کردم، همه ناراحتی ها و اندوه ها و غم هایم را از یاد می بردم.(2)

حضرت در مورد حقوق همسران می فرمود:

مبادا بر زنان خویش ستم روا دارید و آنان را از حق خویش محروم سازید. هر کس به اندازه یک درهم گوشت برای همسر و فرزندان خویش خریداری کند، مانند کسی است که برده ای از فرزندان اسماعیل علیه السلام را آزاد ساخته است.(3)

ص: 15


1- . حسن بن ابی الحسن دیلمی، ارشاد القلوب، ج 2، ص 22.
2- . بحارالانوار، ج 43، ص 31.
3- . همان، ج 78، ص 32.

شیوه و رفتار علی علیه السلام با فرزندانش بر اساس تربیت نبوی بود. ایشان در سخنی زیبا به حسن و حسین علیهماالسلام، فضیلت ها و ارزش های متعالی در زندگی را چنین می آموزد:

تقوا پیشه سازید. در پی دنیا و مظاهر آن نباشید حتی اگر دنیا به شما روی آورد. بر هر چه از مواهب دنیایی است و از دست می دهید، تأسف نخورید. به حق سخن بگویید. برای پاداش الهی کار و کوشش کنید. دشمن ستمگر و یار ستم دیده باشید. در کارهایتان نظم داشته باشید. برای ایجاد صلح و آشتی بین مردم بکوشید. حال یتیمان را رعایت کنید و نگذارید نابود شوند. همسایگان خود را مراعات کنید. مبادا در عمل به قرآن، دیگران بر شما پیشی گیرند. همواره مراقب نماز باشید. امربه معروف و نهی از منکر را هرگز ترک نکنید که در آن صورت، بدان بر شما مسلط می شوند و دعایتان مستجاب نخواهد شد. بر شما باد هم بستگی و از تفرقه و پشت کردن به یکدیگر بپرهیزید.(1)

ایشان در وصیتی به فرزند خود امام حسن علیه السلام درباره رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان می فرماید:

وَاَکرِمْ عَشِیرَتَکَ فَاِنَّهُم جَناحُکَ الذی بهِ تَطیرُ وَ أَصلُکَ الّذی الَیهِ تَصیرُ وَ یَدُکَ التی بِها تَصُولُ.(2)

خویشانت را گرامی بدار که بال های تواَند و با نیروی آنان می توانی پرواز کنی و همچنین آنان ریشه تواَند که به آن باز می گردی و دستان تواَند که با آنان به دشمن یورش می بری.

اصولاً دل بستگی به خانواده، حفظ و حراست

ص: 16


1- . نهج البلاغه، نامه 47.
2- . همان، نامه 31.

از بستگان و رسیدگی به آنان، اهتمام به صله رحم، استوار ساختن پیوند خویشاوندی از سنّت های نیکو و از اصول اساسی در فرهنگ اسلام به شمار می رود که مورد تأکید جدی امام علی علیه السلام است.

از آنچه گذشت، درمی یابیم که علی علیه السلام، سرچشمه کرامت و قله بلند فضایل و کمالات انسانی است. او پرورش یافته اسلام است. پابه پای پیامبر حرکت می کرد و دوست و دشمن به فضایلش معترفند. چنین شخصیتی نمونه آرمانی همه جوامع انسانی است. ابن عباس در سخنی کامل در حق ایشان می فرماید:

به خدایی که جان من در دست اوست، اگر دریاها، مرکب و درختان، قلم و همه آفریدگان زمین، نویسنده شوند، نمی توانند فضایل علی علیه السلام را بنویسند.(1)

اینک ماییم و این هم کرانه بی پایان سخنان نغز و پر عمق مولای متقیان که ره توشه و چراغ راه انسان های جویای فضیلت است.

ص: 17


1- . قاضی نوراللّه شوشتری، احقاق الحق، ج 4، ص 101.

فصل اول: اخلاق فردی

1- پرهیز از نخستین گناه

انسان با اراده، در برابر وسوسه ها چراغ سبز نشان نمی دهد و به راحتی از جاده سلامت خارج نمی شود. باید دانست که پایداری در برابر لغزش ها، رمز موفقیت و نیک فرجامی است. خوشا به حال پرواپیشگانی که سدّ معصیت نشکستند و خود را به گناه نیالودند و هم آنان پیروزمند و سعادتمند هستند. مولای پرواپیشگان، علی علیه السلام بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

ما ظَفَرَ مَن ظَفَرَ الاِْثْمُ بِهِ.(1)

آن کس که گناه بر او چیره شود، پیروز نخواهد شد.

2- لذت ترک گناه

انسان ها همیشه بر سر دو راهی انتخاب هستند. آدمیان چون مختارند، باید راه خیر و شر را فرا روی خود داشته باشند و با نیروی ایمان و آینده نگری، راه خیر و سعادت را برگزینند. در این میان، باید دانست دوری گزیدن از گناه چندان آسان نیست. با این حال، عوامل متعددی می تواند انسان را در این راه یاری دهند. یکی از این عوامل، آراسته شدن به زیور تقواست.

گرایش به پرهیزکاری، زمینه ساز ترک گناه است. قدرت و تسلط داشتن بر نفس، بالندگی و سرافرازی را به همراه می آورد و لذیذترین لذت های روحانی را به انسان

ص: 18


1- . نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 319؛ سجع الحمام فی حکم الامام، علی الجندی، قاهره، مکتبة انجلو مصریه، ص 365.

می چشاند. اگر انسان لذتِ ترک لذت را بچشد، دیگر لذت نفس را لذت نمی خواند. پس اگر خواهان سعادت و خوش بختی هستید و به وزیدن نسیم خوشِ نیک بختی مشتاقید و می خواهید پاک زندگی کنید و پاکیزه بمانید، باید پروا پیشه کنید و به گناه نزدیک مشوید. مولای متقیان، علی علیه السلام در این باره می فرماید:

اَسْعَدُ النّاسِ مَن تَرَکَ لَذَّةً فانِیَةً لِلَذَّةٍ باقِیَةٍ.(1)

خوش بخت ترین مردم کسی است که لذت های زودگذر را برای لذت های دیرپا ترک کند.

اندکی اندیشه درباره اثرات دو نوع لذت، انسان را به گزینش لذت دیرپا و رها کردن لذت های زودگذر فرا می خواند، چنان که بنا بر نقل اهل سنت علی علیه السلام می فرماید:

شَتَّانَ مَا بَیْنَ عَمَلَیْنِ عَمَلٌ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقی تَبْعَتُهُ و عَمَلٌ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ یَبْقی اَجْرُهُ.(2)

چه بسیار فرق است بین دو کار، کاری که لذت آن می رود، ولی آثار وخیم آن به جای می ماند و کاری که سختی آن می رود، ولی پاداش آن می ماند.

3- پاکی نفس

انسان، اشرف مخلوقات و برترین مظهر آفرینش است. او می تواند راه کمال یا گمراهی بپیماید. می تواند چون حیوانات، زندگانی حیوانی در پیش گیرد و از انسانیت خویش فرسنگ ها دور شود یا به زندگی خود رنگ خدایی بزند و روح کمال را

ص: 19


1- . غررالحکم، ج 2، ص 441.
2- . محمد شنقیطی، کفایة الطالب، بیروت، دار ابن زیدون، ص 213.

در خود زنده کند و راه تعالی و کمال را بپیماید. پس در خویشتن خویش بنگریم و ببینیم اکنون که نام انسان بر خود نهاده ایم، کدامین راه را برگزیده ایم؛ هدایت و پاکی یا گمراهی و تباهی؟ پس تا فرصت باقی است به فکر اصلاح خویش باشیم تا پیش خدا و خلق رسوا نشویم. از انسان جز شرافت انتظار نمی رود و شرافت آدمی همان گونه که امام شریفان، علی علیه السلام فرموده، به پاکی است:

شَرَفُ الرَّجُلِ نَزاهَتُهُ وَ جَمالُهُ مُرُوَّتُهُ.(1)

شرف مرد به پاکی و زیبایی اش به جوان مردی است.

این پاکی باید هم در ظاهر و هم در باطن و اخلاق انسان باشد، ولی آنچه نشانه وجود چنین پاکی است، حسن رفتار با دیگران است وگرنه از شرافت و بزرگواری خبری نیست، چنان که بنا بر نقل اهل سنت، علی علیه السلامفرمود:

لا شَرَفَ مَعَ سُوْءِ الْاَدَبِ.(2)

با بدادبی، شرافتی نیست.

4- گذشت هنگام قدرت

مولای موحدان، علی علیه السلامفرموده است:

تَجاوَزْ مَعَ الْقُدْرَةِ واَحسِنْ مَعَ الدَّوْلَةِ تَکْمُلُ لَکَ السّیادَةُ.(3)

هنگام توانایی درگذر و هنگام دولت مندی نیکی کن تا به نهایت بزرگواری و آقایی برسی.

ص: 20


1- . غررالحکم و دررالکلم، ج 4، ص 180.
2- . رشیدالدین وطواط، مطلوب کل طالب، دفتر انتشارات اسلامی، ص 10، کلمه 17.
3- . غررالحکم، ج 3، ص 297.

اذا قَدَرْتَ عَلی عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ اَلْعَفْوَ عَنْهُ شُکْرَا لِلْقُدْرَةِ عَلَیْهِ.(1)

هنگامی که بر دشمن خود پیروز گشتی، به شکرانه پیروزی، او را ببخشای.

5- کنترل خشم

خشم و غضب بر هم زننده تعادل روحی انسان است و آتشی است که می تواند ویرانی ها و خسارت های فراوانی به بار آورد. این اسب سرکش اگر مهار نشود، آسیب های جبران ناپذیری به سرنشین خود وارد می سازد. متأسفانه بعضی از مردم هنگام خشم گین شدن، کنترل خود را از دست می دهند و به هر کاری دست می زنند تا آتش غضب خود را فرو نشانند. ازاین رو، ممکن است آبروی دیگران را بریزند یا انواع تهمت ها را نثار طرف مقابل کنند. این در حالی است که عصبانیت، مجوزی برای ریختن آبروی دیگران نیست و اسلام هرگز اجازه نمی دهد که انسان هنگام خشمناک شدن، به هر کاری دست بزند. از آنجا که عصبانیت، بیش از همه به خود شخص عصبانی زیان می رساند، باید در حال خشمگینی از هرگونه کار شتاب زده خودداری کرد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اِکْظِمِ الْغَیْظَ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ تَجاوَزْ مَعَ الدَّوْلَةِ تَکُنْ لَکَ الْعاقِبَةُ.(2)

هنگام غضب، خشم خود را فرو کش و هنگام قدرت درگذر. در این صورت، عاقبت خوشی در انتظار

ص: 21


1- . مطلوب کل طالب، کلمه 95، ص 45.
2- . غررالحکم، ج 2، ص 197.

توست.

در کلامی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، حضرت می فرماید:

کسی که مهار خشم و غضب خود را به دست خویش نگیرد، در حقیقت، عقل او ناقص است.

مَنْ لَم یَمْلِکْ غَضَبَه، لَم یَکْمُلُ عَقْلُهُ.(1)

کسی که مالک غضب خود نشده، عقلش کامل نگشته است.

6- اصلاح نفس

زنگار گناه و پیروی از هوا به تدریج جان پاک و فطرت خدادادی را آلوده می سازد و آدمی را به انحراف می کشاند. انسان در زندگی خود، خواه ناخواه، عیب ها و کاستی هایی دارد که خود بهتر از دیگران، آنها را می شناسد. هواهای نفسانی همیشه مانع تکامل انسان می شود و به او اجازه نمی دهد به اصلاح خود بیندیشد و عیب خویش را برطرف سازد. هرچند آدمی فطرت پاک خود را به کدورت گناه آلوده است، ولی خداوند این توانایی را به انسان داده است که برای مبارزه با نفس، تلاشی پی گیر را آغاز کند و به تدریج، عیب های درونی خود را یکی پس از دیگری کنار بگذارد تا دوباره شبستان وجود خویش را به پاکی بیاراید. او می تواند به وسیله مبارزه با نفس، سیاهی های وجود خویش را برطرف سازد و به فطرت اصیل خود بازگردد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ اَجْهَدَ نَفْسَهُ فِی اصْلاحِها سَعِدَ.(2)

ص: 22


1- . سجع الحمام، ص 418.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 258.

هر کس در اصلاح نفس خود بکوشد، رستگار خواهد شد.

مقصود از این اصلاح نفس، وجین علف های هرز به نام هوا و هوس است که مزرعه سبز زندگی را به خشکاندن تهدید می کند. حضرت در کلامی دیگر به مبارزه با آن فرا خوانده است و می فرماید:

جَاهِدُوا اَهْوَاءَکُمْ کَما تُجاهِدُون اَعْدَائَکُمْ.(1)

همچنان که با دشمنان خود مبارزه می کنید، با هوا و هوس های خود مبارزه کنید.

7- پرورش روح

بهترین انسان ها کسانی هستند که ظاهر و باطنی یک دست و پیراسته دارند. آنان یگانه روزگار و خوب ترین بندگان خدایند. همه افراد توفیق یافتن دوستی هم دل و هم زبان را نمی یابند. چه بسا انسان هایی که چهره ای زیبا و جذاب، ولی باطنی بیمار و آلوده دارند. لطف خداوند رحیم ایجاب می کند که عیب این افراد پوشیده بماند و آبرویشان حفظ شود، ولی در هر حال، خود انسان از باطنش آگاه است و نباید از این لطف خداوند سوء استفاده کند، بلکه باید در برابر این پرده پوشی بکوشد عیب های باطنی اش را به تدریج برطرف کند تا ظاهر و باطنش نیکو شود. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ما اَقْبَحَ بِالاِْنْسانِ باطِنا عَلِیلاً وَ ظاهِرا جَمِیلاً.(2)

چه قدر زشت است که انسان باطنی بیمار و ظاهری

ص: 23


1- . سجع الحمام، ص 162.
2- . غررالحکم، ج 6 ، ص 97.

زیبا داشته باشد.

توجه داشته باشد که خداوند در قیامت بر اساس واقعیت حکم می راند، چنان که آن حضرت در کلامی دیگر به نقل اهل سنت می فرماید:

مَن کانَ ظاهِرُهُ اَرْجَحُ مِنْ بَاطِنِه خَفَّ میْزَانُهُ یَوْمَ الْقَیَامَةِ وَ مَنْ کانَ بَاطِنُهُ اَرْجَحُ مِنْ ظَاهِرِه ثَقُلَ مِیزَانُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ.(1)

آن کسی که ظاهرش بهتر از باطنش باشد، در روز قیامت، ترازوی عملش سبک خواهد بود و کسی که باطنش بهتر از ظاهرش باشد، در روز قیامت، ترازوی عملش سنگین خواهد بود.

8- حساب کشی از نفس

انسان موجودی است مرکب از عقل و غریزه و احساسات و خواه ناخواه در زندگی، خطا می کند. این خطاها به گرد و غباری می مانند که بر آیینه روح می نشینند و آن را تاریک می کنند و صفا و روحانیتش را می گیرند.

باید چاره ای جست تا از میزان خطاها کاسته شود. اگر انسان کارهایی را که در طول روز انجام داده است، به هنگام شب، در نظر آورد و آنها را در محکمه وجدان بررسی کند، می تواند اندکی از میزان خطاهایش بکاهد. این کار در گشایش زندگی مادی و معنوی آدمی بسیار نقش دارد، به شرطی که استمرار یابد و انسان با شناخت نقاط ضعف خود، در پی اصلاح آنها برآید. اصولاً بعضی رفتارها در نگاه نخست، ناشایست جلوه نمی کند، ولی اگر با دقت به آنها بنگریم، نقاط تاریک آن روشن می شود

ص: 24


1- . علی متقی هندی، کنز العمال، بیروت، مؤسسه الرساله، ج 3، ص 75.

و آدمی با آگاهی از اشتباه و لغزش خویش می کوشد از تکرار آن بپرهیزد. حضرت علی علیه السلامدر توصیه به این امر می فرماید:

لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ.(1)

آن کس که هر روز از نفس خود حساب کشی نکند، از ما نیست.

و در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ قَبْلَ یَوْمِ اَلْقَیامَةِ حَلَّ بِهِ اَلْنَّدَمُ.(2)

کسی که به حساب نفس خود (در دنیا) پیش از آمدن قیامت نرسد، پشیمانی سزاوار او خواهد بود.

9- زیاده روی در غریزه

پیروی از اسب سرکش شهوت، نتیجه ای جز پشیمانی ندارد. چه بسیار لذت های لحظه ای و زودگذر که گستره ویرانی و زیان های جبران ناپذیر آن تا سالیان سال گریبان گیر آدمی می شود. خداوند حکیمی که غریزه را برای بقای آدمی در وجود وی نهاده است، راه برآوردن آن را نیز در نظر گرفته است. خداوند، انسان ها را به گونه ای آفریده است که به ارضای غریزه خویش نیاز دارند. ارضای غریزه، ضروری است، ولی باید از راه مشروع باشد. اسلام برای اینکه نسل انسان ها دست خوش نابودی نشود، بی بندوباری در ارضای غریزه جنسی را به شدت رد می کند و از همگان می خواهد هنگام

ص: 25


1- . اصول کافی، ج 2، ص 453.
2- . احمد بن مروان دینوری، المجالس و الجواهر، بیروت، دار ابن حزم، ج 1، ص 288.

برآوردن غریزه جنسی، قوه تعقل را به کار گیرند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ لَمْ یَمْلِکْ شَهْوَتَهُ لَمْ یَمْلِکْ عَقْلَهُ.(1)

هر کس مالک شهوتش نباشد، مالک عقلش نیست.

و کسی که مالک شهوتش نباشد، در حقیقت، شهوتش مالک اوست و چنین کسی خوار است:

عَبْدُ الْشَهْوَتِ اَذَلُّ مِنْ عَبْدِ اَلْرِقِّ.(2)

بنده شهوت از بنده زرخرید خوارتر است.

10- بی پروایی در گناه

بسیارند کسانی که بر اثر غفلت، خود را به گناه آلوده اند. با این حال، پس از چندی، از کار خویش شرمنده شده اند و در خلوت خویش از درگاه خدا آمرزش می خواهند. برخی نیز آشکارا و بی محابا گناه می کنند و نه تنها شرمنده نمی شوند، بلکه از کار زشت خود شادمانند و به آن می بالند. اینها بدترین گناه کارانند؛ چون نهایت دشمنی خود را با خدا نشان می دهند و بی تردید، عذاب سختی در انتظار آنان است، مگر اینکه تا بیش از این دیر نشده است، به سوی نور و روشنایی باز گردند و از گذشته خود پشیمان شوند. آیا شایسته است انسان ضعیف، دچار نخوت و غرور شود و با بی باکی در پیشگاه الهی، جسارت انجام گناه را به خود بدهد و خویشتن را از عذاب الهی ایمن بداند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

شَرُّ النّاسِ مَنْ لایُبالِی اَنْ یَراهُ النّاسُ مُسِیئا.(3)

ص: 26


1- . غررالحکم، ج 5، ص 416.
2- . سجع الحمام، ص 236.
3- . غررالحکم، ج 4، ص 169.

بدترین مردم کسی است که از اینکه مردم او را گناه کار ببینند، پروایی ندارد.

در مقابل اینان، انسان های با شرم و حیایی هستند که حضرت درباره آنان می فرماید:

مَن کَسْاهُ اَلْحَیاهُ ثَوْبَهُ لَمْ یَرَ النَّاسُ عَیْبَهُ.(1)

کسی که لباس حیا بر تن کرده است، مردم عیب وی را نخواهند دید.

11- توبه

آمرزش خواهی از خدا، وسیله رهایی انسان از آسیب های نافرمانی و رنج های گناهان است. اصولاً هر چیزی چاره ای دارد و چاره گناهان، توبه است. جان و روان آدمی در زمزم توبه شست وشو می شود و صفا و نورانیت باطن به او بازمی گردد. باید دانست که زیباترین توبه، توبه خالص، راستین و بدون بازگشت است. توبه کننده آن چنان به خدا روی می آورد و تعهد می کند که دگرباره به سوی گناه بازنگردد. گناه کاران در صورت بازگشت و توبه، علاوه بر اینکه مورد استقبال و توجه مؤمنان قرار می گیرند، خداوند نیز درهای رحمت را به سوی آنان می گشاید و چنان نوری به قلبشان می تاباند که احساس می کنند مورد الطاف خداوندی قرار گرفته اند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ تَرَکَ الشَّرَّ فُتِحَتْ عَلَیْهِ اَبْوابُ الْخَیْرِ.(2)

ص: 27


1- . کفایة الطالب، ج 223.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 276.

هر کس بدی را رها کند، درهای خیر به رویش گشوده خواهد شد.

اگر همچنان بر بدی اصرار بورزد، باید بداند که بارکش همه عیب هاست اگر زود نجنبد، چه بسا راه رهایی برویش بسته شود. حضرت می فرماید:

اَلْشَّرُّ جَامِعٌ لِمَساوِیَ اَلْعُیُوبِ.(1)

بدی دربردارنده همه زشتی ها و عیب هاست.

12- تقویت اراده

اراده انسان تمام هستی اوست. کسی که اراده ندارد، شخصیت هم ندارد. انسان ضعیف النفس، سست اراده است و در برابر مشکلات، خود را می بازد. در مقابل، انسان های با اراده بر مشکلات چیره می شوند و چون کوه در برابر حوادث می ایستند و آنها را از پای درمی آورند. پس در راه تقویت اراده باید با هوس ها مبارزه کرد و با تمرین، راه بندگی پیمود. انسان تنها با نیروی اراده می تواند بر دشمن درون و بیرون پیروز شود. افراد سست اراده در برابر دشمنان ناتوانند و به راحتی تسلیم می شوند و به همین دلیل، هیچ گاه به مقصد و هدف خویش نخواهند رسید. امام دلاوران و جوان مردان، علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ ضَعُفَ جِدُّهُ قَوِیَ ضِدُّهُ.(2)

هر کس اراده اش سست باشد، دشمنش نیرومند است.

و در سخنی دیگر، تقویت اراده در طاعت الهی را خواستار شده است و می فرماید:

ص: 28


1- . سجع الحمام، ص 319.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 212.

اِذَا قَوَیْتَ فَاقو عَلی طاعَةِ اللّه ِ وَ اِذَا ضَعُفْتَ فَاْضْعُفْ عَنْ مَعْصِیَةِ اللّه ِ.(1)

اگر خواستی توانا باشی، در طاعت الهی توانا باش و اگر خواستی ناتوان باشی، در معصیت الهی ناتوان باش.

13- عاقبت اندیشی

عاقبت اندیشی یکی از رازهای بزرگ کام یابی است. انسان باید درباره نتایج کارش تفکر کند و عاقبت اندیش باشد. اگر توانست نتیجه خوبی برای آن کار پیش بینی کند، در انجام دادنِ آن بکوشد و اگر نتیجه را مثبت ندید، به آن نزدیک نشود، اگرچه به ظاهر، کار مفیدی به نظر آید. شتاب زدگی و بدون تأمل و تدبّر در هر کاری وارد شدن، نتیجه ای جز حسرت و پشیمانی در پی نخواهد داشت و زیان های جبران ناپذیری بر انسان وارد می سازد. چه بسیار عصبانیت های آتشین که جان انسانی را گرفته و دیگری را به پیش میله های زندان و فرجام ناگوار قصاص کشانده و بنیان خانواده ها را از بین برده است. آن گاه آدمی هم دم آه افسوس و اشک ندامت بوده و با خود اندیشیده است که ای کاش قدری بیشتر می اندیشیدم و خود را کنترل می کردم. به راستی، اگر آدمی در زندگی، سنجیده و حساب شده عمل کند، باز هم به درد بی درمان «ای کاش، ای کاش!» گفتن دچار خواهد شد؟ مولای متقیان، علی علیه السلام بنا بر نقل شیعه و اهل سنت در این باره می فرماید:

ص: 29


1- . کفایة الطالب، ص 69 .

اَلتَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یُؤْمِنُ النَّدَمَ.(1)

عاقبت اندیشی پیش از انجام دادن کار، انسان را از پشیمانی ایمن می دارد.

14- میانه روی

رعایت اصل تعادل و میانه روی در زندگی در سیره پیشوایان دینی همواره مورد تأکید بوده و در آموزه های قرآنی از افراط و تفریط و خارج شدن از حدّ اعتدال نکوهش شده است. حساب گری و میانه روی در زندگی سبب می شود انسان از شرایط بحرانی و مشکلات زندگی به راحتی بگذرد. در مقابل، زیاده روی و تفریط، آدمی را مغلوب مشکلات می کند. انسان های حساب گر و آینده نگر، در زندگی میانه رو هستند و تلاش می کنند زندگی معصومین علیهم السلامرا الگوی خود قرار دهند. این افراد همواره حدّ اعتدال و میانه روی را برمی گزینند و از ریخت وپاش های بی مورد و تحمل هزینه های غیرضروری دوری می کنند و تلاش می کنند همواره زندگی اقتصادی خود را بر اساس الگوی صحیح برگرفته از منش معصومین علیهم السلامتنظیم کنند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنِ اقْتَصَدَ فِی الْغِنی وَالْفَقْرِ فَقَدِاسْتَعَدَّ لِنَوائِبِ الدَّهْرِ.(2)

هر کس هنگام دارایی و ناداری میانه رو باشد، برای تحمل مشکلات زندگی آمادگی خواهد داشت.

در کلامی دیگر می فرماید:

ص: 30


1- . غررالحکم، ج 1، ص 372؛ محمد بن سلامه قضایی، دستور معالم الحکم، بیروت، شرکت دار ارقم بن ابی ارقم، ص 67 .
2- . غررالحکم، ج 5، ص 431.

لَمْ یُهْلَکْ مَنِ اقْتَصَدَ و لَمْ یَفْتَقِرْ مَنْ زَهَّدَ.(1)

کسی که میانه روی کند، نابود نشود و کسی که زهد بورزد، فقیر نخواهد گشت.

15- تبذیر

شایسته نیست در حالی که در اطرافمان انسان هایی به نان شب محتاجند و در حسرت شکمی سیر، شب را به صبح می آورند، عده ای سرگرم شادخواری و ریخت وپاش باشند. شگفتا در جهانی که هر شب میلیون ها انسان بر اثر فقر و تنگ دستی جان می بازند، گروهی نیز به تبذیر و اسراف می پردازند. شبی نیست که اینان با ترتیب دادن ضیافت های آن چنانی به رقابت نپردازند و بخشی از ثروت های بادآورده شان را فدای هوس های فخرفروشانه و چشم و هم چشمی نسازند. اینان نمی دانند که ممکن است بر اثر این ریخت وپاش های غیرمشروع، روزی به فقر و نداری گرفتار شوند. آن گاه در چنین روزی دست نیاز به سوی دیگران دراز کنند. انسان مؤمن به خدا و رسول باید به گونه ای زندگی کند و معیشت خود را چنان سامان دهد که دچار فقر ناشی از تبذیر نشود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنِ افْتَخَرَ بِالتَّبْذِیرِ اِحْتَقَرَ بِالاِْفْلاسِ.(2)

هر کس به ریخت وپاش افتخار کند، دچار تنگ دستی می شود.

16- پرهیز از ثروت طلبی

مال و ثروت می تواند وسیله گره گشایی از

ص: 31


1- . سجع الحمام، ص 342.
2- . غررالحکم، ص 433.

مشکلات دیگران باشد. با وجود این، اگر به دست نااهلان بیفتد، ممکن است سبب هلاک هر چه بیشتر فرد و جامعه شود. در طول تاریخ، بیشتر بدبختی هایی که گریبان گیر جوامع انسانی شده، در پی بدمستی های ثروتمندان مغرور بوده است. آنانی که نمی دانند سرمایه خود را چگونه و در کجا مصرف کنند و آن را در راه های ناصحیح و نامشروع به کار می بندند، به جای اینکه از نعمت دارایی، وسیله نجات خویش را فراهم کنند، با خرج کردن آن در راه عیش و عشرت، هدف از آفرینش انسانی خویش را از یاد می برند. بنابراین، همواره باید متوجه بود که با ثروت اندوزی، شخصیت انسانی مان مسخ نشود و گرفتار عذاب الهی نشویم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِسْتَعِیذُوا بِاللّهِ مِنْ سَکْرَةِ الْغِنی فَاِنَّ لَهُ سَکْرَةً بَعِیدَةَ الاْءِفاقَةِ.(1)

از مستی توانگری به خدا پناه ببرید؛ چون آن را مستی عجیبی است که به هوش آمدن از آن بسیار دور است.

آن حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، راه پیش گیری از مستی توانگری را دو چیز می داند:

مَا اَحْسَنَ تَواضُعُ الْغَنیّ لِلْفَقِیرُ رَغْبَةً فِی ثَوَابِ اللّه ِ وَ اَحْسَنُ مِنْهُ تِیْهِ الفَقیرِ عَلَی الْغَنِیِّ ثِقَةً بِاللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.(2)

چه نیکوست فروتنی توانگر برای نیازمند برای

ص: 32


1- . همان، ج 2، ص 262.
2- . ابوحامد غزالی، احیاء علوم الدین، بیروت، دارالمعرفة، ج 2، ص 206.

رسیدن به پاداش الهی و نیکوتر از آن روی گردانی نیازمند از توانگر به جهت اعتماد بر خدا است.

17- ساده زیستی

گروهی از انسان ها با اینکه می دانند دنیا، زودگذر است، خود را بنده دنیا می سازند. اینان چنان در گرداب تجمل گرایی غرق می شوند که گذرگاه بودن دنیا را از یاد می برند. در مقابل، برخی زندگی ساده، بی آلایش، پاک و باصفایی دارند و از آلودگی هایی که بر زندگی مردمان دنیاطلب سایه افکنده است، به دورند. این افراد راهی را انتخاب کرده اند که پیامبران خدا و بندگان صالح پیموده اند و هرگز حاضر نیستند یک روز از زندگی پاک و بی آلایش خود را با مادیات و منافع دنیوی عوض کنند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اَلزُّهْدُ فِی الدُّنْیا الرّاحَةُ الْعُظْمی.(1)

ساده زیستی در دنیا، بزرگ ترین آسایش است.

امام علیه السلام در سخنی دیگر به فایده زهدورزی اشاره می کند و می فرماید:

وَازهِدْ فِی الْدُّنیا یُبَصِّرُکَ اللّه ُ عَوْرَاتِها.(2)

در دنیا زهد بورز. خداوند زشتی های دنیا را به تو می نماید.

18- پرخوری

خوردن و آشامیدن برای ادامه زندگی انسان لازم است، ولی اگر از اندازه خود تجاوز کرد، نه تنها مفید نیست، بلکه بسیار زیان بخش خواهد بود. پرخوری افزون بر

ص: 33


1- . غررالحکم، ج 1، ص 347.
2- . سجع الحمام، ص 71.

زیان های بدنی، فکر و روح انسان را نیز دچار ناراحتی می کند؛ زیرا بدن و روح انسان ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند و بر همدیگر اثر می گذارند. بسیار پیش می آید که افراد از انواع غذاها استفاده می کنند که این حجم غذا برای سلامت مزاج بسیار زیان آور است. در این حال تا آنجا که می توانند، معده خود را از غذاهای حجیم پر می سازند و با سنگینی که در بدن ایجاد می شود، جایی برای فعالیت های دیگر باقی نمی ماند. بنابراین، یکی از آسیب های مهم پرخوری به ویژه شب هنگام، بازماندن از توفیق سحرخیزی است. حضرت علی علیه السلام در نکوهش پرخوری می فرماید:

لا تَجْلِسْ عَلیَ الطَّعامِ إِلاّ وَ أَنْتَ جائعٌ وَ لاتَقُمْ عَنِ الطَّعامِ إِلاّ وَ اَنْتَ تَشْتَهیِهِ.(1)

بر سر سفره منشین مگر وقتی که گرسنه باشی و پیش از سیر شدنِ کامل، از خوردن دست بکش.

درسخنی دیگر، به روایت اهل سنت، درباره ضررهای پرخوری چنین می فرماید:

کَثْرَةُ الْطَّعَامِ تُمِیْتُ الْقَلْبَ کَما تُمِیتُ کَثْرَةُ الماءِ الْزَّرْعَ.(2)

پرخوری دل را می میراند، همچنان که آب زیاد، زراعت را نابود می کند.

19- دل بستگی به دنیا

اگر انسان، علاقه مندی های خود را در زندگی در راه صحیح به کار گیرد، مایه رشد و تکامل روحی و جسمی او خواهد شد. در مقابل، اگر در این زمینه زیاده روی کند و همه امور معنوی خود را فدای این علایق سازد، راه به جایی

ص: 34


1- . طوائف الحکم، ج 2، ص 292.
2- . سجع الحمام، ص 272.

نخواهد برد و عمر گران مایه را به خوشی های ناپایدار دنیا خواهد فروخت که سرانجامی جز اندوه و حسرت نخواهد داشت. پس بکوشیم دل از چنبره دنیا و علایق سست و ناپایدار آن بَر کنیم تا راه به سعادت و سلامت بریم. همه می دانیم که متاع دنیا، اندک، کم فایده و همچون کف روی آب است که به زودی از بین می رود، در حالی که متاع اخروی، ارزشمند و پایدار است. کدام انسان عاقلی، خوشی ناچیز و ناپایدار را با متاع گران سنگ و قیمتی که همان خوشی های پایدار است، معامله می کند؟ حضرت علی علیه السلام در هشداری به انسان ها چنین می فرماید:

اَخْسَرُ النّاسِ مَنْ رَضِیَ الدُّنْیا عِوَضا عَنِ الاْخِرَةِ.(1)

هر کس به جای آخرت، به دنیا دل ببندد، زیان کارترین مردم است.

دنیایی که به بیان دیگر آن حضرت به روایت اهل سنت چنین است:

اَلدُّنیا اَوَّلُهَا عَنَاءٌ وَ آخِرُها فَنَاءٌ حَلالُها حِسَابٌ وَ حَرَامُهَا عَذَابٌ.(2)

اول دنیا، رنج و دشواری و سرانجامش، مرگ و فناست. در حلالش، حساب رسی است و در حرام آن [نیز] عذاب است.

اگر کسی چنین دنیایی را بر آخرت سراسر آسایش مقدم دارد، به یقین زیان کارترین خواهد بود.

20- کار برای آخرت

هر روز می گذرد و قافله دنیا، مسافرانی را چند روز با خود سیر می دهد. سپس با

ص: 35


1- . غررالحکم، ج 2، ص 414.
2- . سجع الحمام، ص 187.

تنها گذاشتن آنان که می پنداشتند باید در این کوی برای همیشه رحل اقامت بیفکنند، به سراغ افراد جدید می رود. انسان در این دنیا، دوران کوتاه و بسیار محدودی دارد و بی شک، پایان عمر او به معنای فانی شدن نیست، بلکه نقطه آغازی است برای زندگانی جاودانه. نکته مهم این است که انسان در آن جهان باید پاسخ گوی کردارهای دنیایی خویش باشد. در آنجا هیچ چیز مطلوب تر از کردار نیک نیست و همه به عمل صالح نیاز دارند. در آخرت ممکن است شخص آنچه را پناه گاه خویش می پنداشت، پوچ و بی اعتبار بیابد و خود را سرزنش کند. چرا توش و توانش را صرف همت های ناپایدار دنیایی کرده است. آن گاه که خویشتن را در این حال می بیند، بیش از هر زمان دیگر، خود را ناتوان خواهد یافت. پس آیا بهتر نیست به جای تکیه بر زندگی زودگذر دنیا، خود را به عمل صالح مجهز کنیم؟ حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ عَمِلَ لِلدُّنْیا خَسِرَ.(1)

هر کس برای دنیا کار کند، زیان کرده است.

حضرت در سخنی دیگر به نقل از اهل سنت می فرماید:

خُذْ مِنَ الدُّنیا مَا اَتَاکَ وَ تَوَلَّ عَمَّا تَوَلّی عَنْکَ.(2)

آنچه از دنیا به تو روی آورد، بگیر و آنچه از تو برگرداند، رهایش کن.

21- پرهیز از حرام خواری

ص: 36


1- . غررالحکم، ج 5، ص 181.
2- . کنز العمال، ج 6 ، ص 175.

بهره مندی از تقوای الهی و رعایت حلال و حرام یکی از نشانه های اهل ایمان است. آنان اطاعت از دستورهای الهی را با تمام وجود پذیرفته اند و بندگی خدا را افتخاری سعادت بخش برای خود می شمارند. پس هیچ گاه لذت های زودگذر دنیا را با نعمت های پایدار جهان باقی عوض نمی کنند. انسان در این جهان خاکی مدت کوتاهی زندگی می کند و نمی داند چه وقت و در چه حالی از دنیا می رود. بنابراین، باید توجه داشته باشیم که مبادا غذایی را که مصرف می کنیم، حرام باشد و با استفاده از آن، باطن خود را به پلیدی آلوده سازیم. خوردن مال حرام از گناهان بزرگ است و انسان حرام خوار باید خود را برای بازخواست الهی آماده سازد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

بِئْسَ الطَّعامُ الْحَرامُ.(1)

بدترین خوراک ها، مال حرام است.

به همین جهت، در سخنی دیگر برای پرهیز از حرام خواری می فرماید:

اَجْمِلْ فِی الْطَّلَبِ وَ اعْرِفْ سَبِیلَ الْمَکْتَسَبِ.(2)

در طلب روزی زیبا و نیک وارد شو و راه کسب حلال را بشناس.

22- دوری از حرام

پیروی از دستورهای الهی، نتیجه ای جز نیک فرجامی ندارد. شارع مقدس از آنجا که بعضی از امور را مانع کمال و سلامت انسان می داند، آنها را حرام دانسته و اموری

ص: 37


1- . غررالحکم، ج 3، ص 251.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 175.

را که راه دست یابی به کمال را برای آدمی آسان می سازد، واجب کرده است. ازاین رو، هر مسلمانی موظف است حرام و حلال خدا را رعایت کند. متأسفانه بسیاری از مردم دچار هوای نفس می شوند و برخلاف شریعت و دستورهای الهی، به کار خلاف دست می زنند. بی شک، این کار نوعی ستیزه جویی با قانون الهی و آموزه های پیامبران است. این افراد با اندکی تفکر درمی یابند که زیان کار خواهند بود و پی آمدهای این سرپیچی دامن گیرشان می شود که جز زیان ابدی چیزی نیست. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

لا وَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ الْمَحارِمِ.(1)

هیچ پارسایی، سودمندتر از ترک کارهای حرام نیست.

در سخنی دیگر که از اهل سنت نقل شده است، می فرماید:

شُکْرُ کُلِّ نِعْمَةٍ اَلْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللّهِ.(2)

شکر هر نعمتی، پارسایی کردن از چیزهایی است که خداوند حرام کرده است.

23- دعا

یکی از نیازهای اساسی انسان امروز نیازهای روحی و معنوی است که با دعا و درخواست از پروردگار می تواند نیازهای معنوی خود را برآورد. انسان در زندگی ماشینی، وقتی خسته و درمانده از کار روزانه به خانه برمی گردد، می خواهد خود

ص: 38


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 415.
2- . دستور معالم الحکم، ص 69 .

را با قدرتی فناناپذیر پیوند دهد و به آرامش روح و روان دست یابد. دعا، رابطه انسان را با خدا بیشتر می کند و او را به سوی معنویت می کشاند. انسان های بسیاری از راه ارتباط با خدا و زمزمه های وصل و دعاهای عارفانه، بهترین توفیق های مادی و معنوی را به دست می آورند و چه بسا که راه صدساله را یک شبه می پیمایند. خداوند نیز هرگاه می خواهد بنده اش را بپذیرد، حس نیاز به دعا و نیایش را در او تقویت می کند تا در پرتو آن، به نیازهای او پاسخی در خور دهد. خداوند بسیار کریم تر از آن است که بنده ای، عاشقانه و عارفانه او را بخواند و پاسخی نیکوتر از درخواست بنده اش به او ندهد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ دَعَا اللّهَ اَجابَهُ.(1)

هر کس خدا را بخواند، خداوند، او را اجابت می کند.

در سخنی دیگر می فرماید:

قَدْ اَذِنَ لَکَ وَ ضَمِنَ الْاِجَابَةَ.(2)

خداوند به تو اجازه دعا داده و اجابتش را نیز ضمانت کرده است.

حال این ماییم و این خدای مهربان

گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحب خانه چیست؟

24- آمرزش

ص: 39


1- . غررالحکم، ج 5، ص 445.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 173.

بنده خوب خدا در زلال آمرزش خواهی، خود را تطهیر می سازد و ناخالصی ها را از تن و جان خویش پاک می کند. انسان در طول زندگی، گناهانی انجام می دهد که پس از آن، پشیمان می شود، به خدا روی می آورد و توبه و تعهد می کند که دیگر آن گناه را تکرار نکند. در صورت وجود چنین توفیقی، جای امیدواری هست. با این حال، برخی اهل توبه و بازگشت و در فکر ترک گناه نیستند، غافل از اینکه در یک لحظه نامعلوم، مرگ انسان فرا می رسد و توفیق توبه نمی یابند. راستی چه وقت باید به درگاه بی نیاز روی آورد؟ به یقین، زمانی که درهای آمرزش بسته نشده باشد. در آموزه های دینی آمده است که حتی کاتبان الهی، زمانی را به بندگان خطاکار فرصت می دهند تا با انابه و توبه، به درگاه احدیت روی آورند. ازاین رو، تا آن زمان، از نوشتن گناهان نیز بازمی ایستند تا شاید فرد گناه کار توبه را دریابد و با پرونده سیاه از گناه به پیشگاه خداوند حاضر نشود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اَلاِْسْتِغْفارُ دَواءُ الذُّنُوبِ.(1)

آمرزش خواهی، داروی گناهان است.

و در سخنی دیگر که اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، می فرماید:

اَلْاِسْتِغْفَارُ یَحُتُّ الْذُنُوبِ.(2)

آمرزش خواهی، گناهان را فرو می ریزد.

ص: 40


1- . غررالحکم، ج 1، ص 228.
2- . سجع الحمام، ص 72.

25- عبادت شایسته

عبادت نوعی شکرگزاری از نعمت های بی شمار الهی و نشانه بندگی انسان در برابر خداوند است. انجام عبادت باید با نشاط و در بهترین ساعت ممکن انجام شود. وقتی انسان برای عبادت در پیشگاه خداوند قرار می گیرد، باید بکوشد عبادتش بدون خستگی و دل سردی انجام شود. بسیاری از مردم تا وقتی که سرگرم داد و ستد یا تفریح یا کارهای دنیایی اند، هرگز احساس خستگی نمی کنند، ولی همین که می خواهند چند رکعت نماز بخوانند، مانند کسی که قرار است بار سنگینی بر دوش گیرد، احساس خستگی و بی حالی می کنند. این کار ناپسند، نوعی ناسپاسی در حق خالق است. پس باید پیوند خود را با خدا قوی تر کنیم و عبادت های بی روح را به نیایش همراه با شوق روحانی و اخلاص بدل سازیم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

فَضِیلَةُ السّادَةِ حُسْنُ الْعِبادَةِ.(1)

فضیلت بزرگان به نیکو نیایش کردن است.

و در مقابل سستی و تنبلی در عبادت است که حضرت بنا به نقل اهل سنت درباره اش می فرماید:

آفَةُ الْعِبَادَةِ اَلْفَتْرَةُ.(2)

سستی و تنبلی آفت عبادت است.

26- سحرخیزی

برخی افراد ساعت خواب خود را به گونه ای

ص: 41


1- . غررالحکم، ج 4، ص 412.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 216.

تنظیم می کنند که به سحرخیزی عادت کنند و ساعتی پیش از اذان صبح، به عبادت و بندگی خدا مشغول باشند و هم آواز با مرغان سحری، خدا خدا گویند. این افراد در اوایل شب می خوابند تا از نعمت بیداری سحر برخوردار شوند و با دعا و نماز صبحگاهی، دل و جان را در زمزم زلال مناجات شست وشو دهند. متأسفانه عده ای از افراد، تا پاسی از شب بیدار می مانند و بر اثر خستگی و کسالت از نعمت سحرخیزی محروم می مانند. اینان افزون بر اینکه فریضه نماز را ترک می کنند، از کسب روزی حلال نیز بهره ای نمی برند. همیشه به یاد داشته باشیم که سحرخیزی به هر دلیل که باشد، عادتی با ارزش و مایه برکت است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

باکِروا فَالْبَرَکَةُ فِی الْمُباکَرَةِ.(1)

سحرخیز باشید؛ که برکت در سحرخیزی است.

در سخن دیگر به نقل اهل سنت می فرماید:

غَلِّش بِالفَجْرِ تَلْقِ اللّه َ تَعالی اَبْیَضَ الْوَجْهِ.(2)

سحرخیز باش تا خدا را با روی سفید دیدار کنی.

27- انس گرفتن با قرآن

توسل به تکیه گاهی مطمئن، آرامش بخش انسان در مشکلات زندگی است و چه پناهگاهی مطمئن تر از کلام وحی و کتاب زندگی که راهنمای سعادت انسان و نگه دار او از لغزش هاست. آنان که می خواهند در مشکلات

ص: 42


1- . غررالحکم، ج 3، ص 264.
2- . دستور معالم الحکم، ص 142.

زندگی، دچار وحشت و اضطراب نشوند و حوادث گوناگون، قلبشان را نلرزاند و چون کوه استوار و پابرجا باشند، باید خود را با آیات دل نشین قرآن مأنوس سازند. این کار به همه زوایای زندگی فرد روشنایی و صفا می بخشد و چنان اطمینان و اعتمادی به انسان می دهد که هر وحشت و اضطرابی را به امنیت و رحمت تبدیل می کند. آنان که با قرآن هم دم هستند، مایه آرامش خاطر دیگرانند؛ زیرا با خزانه رحمت الهی پیوندی ناگسستنی دارند. آورنده قرآن مجید برای خواندن و انس گرفتن با آن، ارج و اهمیت ویژه ای قائل بود و شب ها تا سوره های حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن را نمی خواند، نمی خفت. در سیره پیشوایان ما نیز که به حق مفسران قرآنند، انس گرفتن با قرآن بسیار مشهود است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ آنَسَ بِتِلاوَةِ الْقُرْانِ لَمْ تُوحِشْهُ مُفارَقَهُ الْاِخْوانِ.(1)

هر که با قرآن مأنوس است، از دوری یاران وحشتی ندارد.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، قرآن را چنین توصیف می کند:

عَلَیْکُمْ بِکتابِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ فِاِنَّهُ فِیهِ نَبَأَ مَا قَبْلَکُمْ وَ نَبَأَ ما یَأتِی بَعْدَکُمْ وَ الْحُکْمُ فِیهِ بَیِّنٌ... فَهُوَ حَبْلُ اللّه ِ الْمَتِینُ وَ نُورُهُ الْمُبینُ وَ شِفَاءُهُ النَّافِعُ عِصْمَةٌ لِمَنْ تَمَسّکَ بِهِ و نَجاةٌ لِمَنْ تَبِعَهُ لا یَمُوجُ فَیُقَامَ وَ لا یَزْیِغُ فَیَتَشَعَّبَ وَ لا تَنْقَضِی عَجائِبُهُ.(2)

ص: 43


1- . غررالحکم، ج 5، ص 369.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 193.

بر شما باد روی آوردن به کتاب خدای عز و جل؛ زیرا در آن، خبر گذشتگان و آیندگان است. حکمش، روشن است. ریسمان محکم الهی و نور آشکار الهی است و درمانش سودمند است. مانع از گمراهی کسی است که به آن بیاویزد و نجات است برای کسی که از دستورهایش پیروی کند. کج نمی شود تا نیازمند راست کردن باشد و گمراهی نمی کند تا چند راه داشته باشد و شگفتی هایش پایان نمی پذیرد.

28- آخرین نماز

شیفتگی انسان مؤمن به نماز باید همچون شیفتگی انسان گرسنه به غذا و انسان تشنه به آب باشد. باید دانست که نماز واقعی، نمازی است که روح داشته باشد و روح نماز، حضور قلب است. انسان باید تلاش کند همواره نمازش با حضور قلب باشد و بهتر آن است هر وقت به نماز می ایستد، احساس کند این، آخرین نماز اوست و دیگر توفیق نماز خواندن نخواهد داشت. با چنین اندیشه ای، دیگر نماز خواندنش بدون توجه نخواهد بود و همه تلاش خود را به کار می برد تا این آخرین نماز را با توجه کامل و حضور قلب بخواند. گذشته از این، از کجا معلوم که به راستی نمازی که می خوانیم، آخرین نمازمان نباشد. پس آیا بهتر نیست که فرصت ها را غنیمت شماریم؟ حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِذا قامَ اَحَدُکُمْ اِلَی الصَّلوةِ فَلْیُصَلِّ صَلوةَ مُوَدِّعٍ.(1)

وقتی یکی از شما به نماز می ایستد، بنا را بر این بگذارد که آخرین نماز اوست.

باید توجه داشت که چنین عبادت کردنی بسیار دشوار است و جز از آزادگان برنمی آید؛ همانان که به روایت شیعه

ص: 44


1- . غررالحکم، ج 3، ص 133.

و اهل سنت، علی علیه السلام درباره آنان می فرماید:

اِنّ قَوْما عَبَدُوا اللّه َ رَغْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْتُّجَّارِ وَ اِنَّ قَوْما عَبَدُوا اللّه َ رَهْبَةً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ اَنَّ قَوْما عَبَدُوا اللّه َ شُکْرَا فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْاَحْرار.(1)

برخی، خدا را به امید رسیدن به بهشت می پرستند که این عبادت تاجران است. برخی از ترس می پرستند که این عبادت بردگان است. برخی برای شکر، خدای را می پرستند این عبادت آزادگان است. (که از قید بهشت و دوزخ، آزادند)

29- پول داران فقیر

کسانی که روح بزرگی دارند، ثروت و دارایی را وسیله ای برای تقرب الهی و کمک به بندگان خدا می شمارند و مال و دارایی خویش را در خدمت به خلق به کار می بندند. در مقابل، برخی افراد که ظرفیت لازم را برای بهره مندی درست از نعمت های الهی ندارند و تمام شخصیت خود را در گردآوری مال و ثروت جست وجو می کنند، خدا را از یاد می برند و مال اندوزی برایشان به هدف تبدیل می شود. این افراد، نه تنها توانایی استفاده صحیح از دارایی را ندارند، بلکه دارایی شان مایه بدبختی مادی و معنوی آنها می شود؛ چون خود را گم می کنند و از انجام دادن وظایف انسانی و مذهبی شان سر می پیچند. در این حال، معنویت آنها کم رنگ و بی رنگ خواهد شد. از نظر مادی نیز هر روز به مال دنیا حریص تر می شوند و از اینکه چرا بیشتر ندارند، همیشه ناراحتند و هر زیان کوچکی مایه رنجش خاطرشان می شود. سراب مال و ثروت،

ص: 45


1- . سجع الحمام، ص 111.

تشنگی آنان را برطرف نمی سازد و رفتار آزمندانه شان، دیگران را به شگفتی وامی دارد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

رُبَّ غَنِیٍّ اَفْقَرُ مِنْ فَقِیرٍ.(1)

چه بسیارند دولت مندانی که از فقیر هم فقیرترند.

نمونه پولداران فقیر، انسان های بخیل هستند که ثروت دارند، ولی حرص جمع آوری پول، آنان را به زندگی فقیرانه کشانده است و همچون انسان های نیازمند زندگی می کنند. حضرت علی علیه السلام در سخنی دیگر که اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، می فرماید:

عَجِبْتُ لِلْبَخِیلِ یَسْتَعْجِلُ الفَقْرَ الَّذی مِنْهُ هَرَبَ وَ یَفُوْتُهُ الغِنَی الّذی اِیّاهُ طَلَبَ فَیَعْیِشُ فِی الدُّنیَا عَیْشَ الْفُقَرَاءِ وَ یُحاسَبُ فی الآخِرَةِ حِسابَ الاَغْنِیَاءِ.(2)

در شگفتم از بخیل که از فقری که از آن فرار می کند، به سویش می شتابد و بی نیازی را که می خواهد از دستش می رود، در دنیا همانند نیازمند زندگی می کند، ولی در آخرت همچون توانگران از آنان حساب رسی می شود.

30- عیب بینی

بی شک، هر یک از ما انسان ها عیب هایی داریم، ولی به علت خوش بینی یا آن عیب ها را نمی بینیم، یا اگر هم ببینیم، توجهی نمی کنیم؛ در حالی که باید درباره عیب خود فکر کنیم و در پی اصلاح آن باشیم. بهتر است از دوستان خود نیز برای شناختن عیب هایمان کمک بگیریم و به هر شکل ممکن

ص: 46


1- . غررالحکم، ج 4، ص 69 .
2- . کفایة الطالب، ص 213.

با تمام توان، عیب هایمان را از بین ببریم تا به انسانی پیراسته از عیب و نقص بدل شویم که در شأن مسلمان مؤمن است. خداوند، بندگان مؤمن خود را بدون نقص و عیب می پسندد. ازاین رو، تمام کوشش یک انسان هدفمند باید پیرایش درون از کاستی ها و عیب ها و دست یابی به کمال و تعالی و خداگونگی باشد. مسلمان دو روزش مثل هم نیست و هر روز گامی تازه به سوی اصلاح و سازندگی برمی دارد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَبْصَرُ النّاسِ مَنْ اَبْصَرَ عُیوبَهُ وَاقَلَعَ عَنْ ذُنُوبِهِ.(1)

بیناترین مردم کسی است که عیب های خود را ببیند و از گناهانش دوری گزیند.

و در سخنی دیگر که اهل سنت آن را نقل کرده اند می فرماید:

مَنْ اَبْصَرَ عَیْبَ نَفْسِهِ شُغِلَ عَنْ عَیْبَ غَیْرِهِ.(2)

کسی که عیب خود را ببیند، به دنبال عیب غیر خود نخواهد بود.

31- شناسایی عیب ها

یکی از مهم ترین وظایف انسان، شناخت عیب هاست. البته این کار به ظاهر ساده به نظر می آید، ولی بسیار دشوار است. زیرا بر اثر حب نفس، بسیاری از انسان ها، عیب های خود را نمی بینند یا عیب های بسیار بزرگ خود را کوچک می شمارند. باید کوشید تا به هر وسیله ممکن، به عیب های خویشتن پی برد و تا فرصت از دست نرفته است، در پی اصلاح آنها برآمد. یکی از راه های شناسایی عیوب خویشتن، هم نشینی با دوستان نیک و شایسته است؛ زیرا دوست شایسته و صالح، آینه ای است که می تواند عیب های انسان را نشان دهد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مِنْ اَشَدِّ عُیُوبِ الْمَرْءِ اَنْ تَخْفی عَلَیْهِ عُیُوبُهُ.(3)

از بدترین عیب های شخص، این است که عیب های خودش را

ص: 47


1- . غررالحکم، ص 410.
2- . سجع الحمام، ص 381.
3- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 18.

نشناسد.

بدتر از آن، دیدن عیب های دیگران و عیب جویی از آنان و ندیدن عیب های خود است، چنان که آن حضرت بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

مَنْ نَظَرَ فی عُیُوبِ النَّاس فَاَنْکَرَها ثُمَّ رَضِیَهُ لِنَفْسِهِ فَذَلِکَ اَلْاَحْمَقُ بِعَیْنِهِ.(1)

کسی که به عیب های دیگران نگاه کند و آنها را زشت بداند، ولی خود بدان عمل کند، چنین کسی احمق واقعی است.

32- بردباری

بردباری نشانه قوت اراده است. انسان بردبار با کارش نشان می دهد که می تواند در مقابل حوادث سنگین روزگار ایستادگی کند. کسی که خود را به بردباری عادت دهد، افزون بر آنکه روزبه روز بر قوّت اراده اش افزوده می شود، از مشکلات زندگی هم آن گونه که دیگران رنج می برند، رنج نخواهد برد. البته بردباری این نیست که انسان از تلاش دست بردارد و با هر ستمی کنار بیاید؛ چون که از نظر دین و عقل و وجدان ناپسند است. بردبار، کسی است که با کمک عقل و منطق، برای سامان دهی کارش تلاش می کند و در رویارویی با ناکامی ها از پای نمی نشیند و روحیه خود را نمی بازد. نشانه های انسان بردبار سه چیز است. نخست آنکه تنبلی و سستی نمی کند. دوم آنکه دل تنگی نمی کند و سوم آنکه از پروردگارش شکوه نمی کند؛ زیرا اگر سستی و تنبلی کند، حق را ضایع می سازد. اگر دل تنگی کند، شکر او را ادا نمی کند و چنانچه شکوه کند، به یقین، در برابر پروردگارش عصیان کرده است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلْحِلْمُ تَمامُ الْعَقْلِ.(2)

بردباری نشانه کامل بودن عقل است.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

اَلْحِلْمُ سَجِیَّةٌ فَاضِلَةٌ.(3)

ص: 48


1- . سجع الحمام، ص 420.
2- . غررالحکم، ج 1، ص 264.
3- . سجع الحمام، ص 173.

حلم از صفات برتر اخلاقی است.

33- طمأنینه در برابر مشکلات

با آرامش و وقار آسان تر می توان بر مشکلات چیره شد. دستپاچگی و شتاب زدگی، نه تنها مشکلات را حل نمی کند، بلکه چه بسا مشکلی نیز بر آن خواهد افزود. واکنش افراد در رویارویی با گرفتاری ها و معضلات، متفاوت است. بعضی ها در برابر حوادث و مسائل ناگهانی چنان دچار اضطراب می شوند که به اصطلاح دست و پای خود را گم می کنند و تحرک خود را از دست می دهند. در این هنگام، بهترین راه برای انسان این است که بکوشد آرامش خود را حفظ کند و با بررسی جنبه های گوناگون قضیه، راه حل مناسبی بیابد. بی قراری کردن و اظهار ناراحتی نه تنها نتیجه بخش نیست، بلکه بر مشکل خواهد افزود. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

کَمْ مِنْ صَعْبٍ تَسْهَلُ بِالرِّفْقِ.(1)

چه بسیار دشواری هایی که با آرامش آسان می شود.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اَلرِّفْقُ تُنَالُ بِهِ اَلْحَاجَةُ وَ بِحُسْنِ التَّأنِّی تَسْهَلُ اَلْمَطالِبُ.(2)

با رفق به نیازها می توان رسید و با درنگ و تأمل، مقصود حاصل می شود.

ص: 49


1- . غررالحکم، ج 4، ص 551.
2- . سجع الحمام، ص 203.

34- آرزوهای دراز

آرزوی دراز جز آنکه فکر انسان را به خود مشغول کند و او را از فعالیت و کوشش باز دارد، نتیجه دیگری نخواهد داشت. انسان نباید خود را با آرزوها سرگرم کند و بیهوده به چیزهای دست نیافتنی دل ببندد؛ زیرا این کار جز پشیمانی ثمری نخواهد داشت. آرزوی دور و دراز، آن هم در امور دنیایی، نه تنها انسان را نیازمند مردم می سازد، بلکه مسیر زندگی معنوی انسان را عوض می کند و چه بسا او را به سراشیبی سقوط می کشاند، همان گونه که آرزوی حکومت ری، ابن سعد را به کربلا کشاند و شد آنچه انتظارش را نداشت. چگونه انسان می تواند آرزوی دراز را در دل و روحش بپروراند، در حالی که مرگ به او بسیار نزدیک است و خیلی زودتر از آرزوها به سراغ او می آید. حضرت علی علیه السلام بنا بر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

اِنَّ اَخْوَفَ ما اَخافُ عَلَیْکُمْ خِصْلَتانِ اِتِّباعُ الْهَوی وَ طُولُ الاَْمَلِ.(1)

وحشتناک ترین چیزی که برای شما از آن بیمناکم، دو چیز است: یکی، پیروی از خواسته های نفسانی و دیگری، آرزوهای دراز.

35- عزت نفس

آدمی در روابط اجتماعی و رفع نیازها همواره باید از عزت نفس خود پاسداری کند و همچون پیشوایان حق باشد که در سخت ترین شرایط از خود ضعف نشان نمی دادند. آنان

ص: 50


1- . سفینه البحار، ج 1، ص 30؛ فتح الباری، ج 11، ص 202؛ کنز العمال، ج 3، ص 818 .

به پیروان خود آموختند که عزت مؤمن در بی نیازی از مردم است. برخی از مردم گرچه در ظاهر فقیرند، ولی وقتی به زندگی آنها توجه می کنید، درمی یابید طبعی بلند و روحیه ای قوی دارند. آنان چنان بزرگوارانه زندگی می کنند که گویی هیچ نیاز مادی ندارند. اینان می کوشند تا دیگران از فقرشان باخبر نشوند تا عزتشان خدشه دار نشود. وقتی انسان با چنین کسانی روبه رو می شود، ناخودآگاه به یاد این فرمایش حضرت علی علیه السلام می افتد که می فرماید:

مَنْ اَظْهَرَ فَقْرَه اَذَلَّ قَدْرَه.(1)

هر کس ناداری خود را آشکار کند، خودش را سبک کرده است.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند می فرماید:

رَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ ضُرَّهُ.(2)

تن به خواری داده است کسی که مشکلات خود را آشکار کرده است.

36- بی نیازی

عزّت مداری و بی نیازی در قاموس بندگان شاکر الهی جایگاهی بس ارزشمند دارد. این رادمردان ممکن است در تنگنای فقر و ناداری قرار بگیرند، ولی همیشه تلاش می کنند در برابر دیگران اظهار بی نیازی کنند، به گونه ای که حتی بسیاری از نزدیکان هم متوجه وضع نامطلوب

ص: 51


1- . غررالحکم، ج 2، ص 106.
2- . سجع الحمام، ص 202.

اقتصادی شان نمی شوند. اینان به اصطلاح، صورتشان را با سیلی سرخ نگه می دارند و به سبب همت والایشان همیشه خدا و خلق را شاکرند. در مقابل، گروهی هم با وجود امکانات بسیار، چنان از ناداری دم می زنند که گویا از سرزمین قحطی زدگان برگشته اند. آنان همانند تشنگانی هستند که هر چه از آب شور می خورند، سیراب نمی شوند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِظْهارُ الْغِنی مِنَ الشُّکْرِ.(1)

اظهار بی نیازی، نوعی شکر است.

در کلامی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، سبب رفتار گروه دوم را چنین بیان می دارد:

اِظْهارُ الْفَاقَةِ مِنْ خُمُولِ الْهِمَّةِ.(2)

اظهار فقر و نیازمندی به جهت از یاد بردن همت است.

37- (قناعت) کم خواهی

کم خواهی و زیاده خواهی به انتظار افراد از زندگی مادی بستگی دارد. آدمی اگر از ابتدا به قناعت و صرفه جویی عادت کند، از زندگی ساده و بی آلایش لذت می برد، هم چنان که زیاده خواهان نیز همّ و غم خود را برای تجمل گرایی و زرق و برق دنیا به کار می بندند. انسان باید بداند ارج و قرب او در پرتو دارایی و مال و منال دنیا نیست. چه بسیار انسان هایی که از مال دنیا چیزی ندارند، ولی محبوب قلب ها

ص: 52


1- . غررالحکم، ج 1، ص 297.
2- . سجع الحمام، ص 80 .

و دوست داشتنی ترین افراد هستند. مصرف گرایان هر چند به زندگی تجملی عادت کرده اند، ولی با تمرین می توانند از مصرف خود بکاهند و به تدریج، به وضع جدید عادت کنند. کم کردن تدریجی مصرف، برنامه خوبی برای کاهش مصرف است. اینان اگر اندکی از مصرف بی رویه خود بکاهند، می توانند به هم نوعان خود یاری رسانند تا آنان گرسنگی نکشند. به یقین، لذتی که از کمک رسانی به هم نوعان می برند، بسیار بیشتر از پرخوری است. افزون بر این، رضای الهی را نیز به دست می آورند. کم خوری، کم خوابی و حرکت در مسیر تعادل، به تمرین نیاز دارد و با نیروی اراده می توان زیاده خواهی ها را کنترل و به تدریج به وضع جدید عادت کرد. حضرت علی علیه السلامدرباره صرفه جویی می فرماید:

مَنِ اکْتَفی بِالْیَسیِرِ اسْتَغْنی عَنِ الْکَثِیرِ.(1)

هر کس به اندک بسنده کند، از بسیار بی نیاز می شود.

و همه این امور در سایه تدبیر و برنامه ریزی درست امکان پذیر است، چنان که آن حضرت بنابر نقل اهل سنت می فرماید:

حُسْنُ الْتَدْبِیرِ مَعَ الْکَفافِ اَکْفُی لَکَ مِنَ الْکَثیرِ فی الْاِسْرَافِ.(2)

تدبیر نیکو با بسنده کردن به اندک، کفایت کننده تر از مال زیادی است که با اسراف همراه باشد.

ص: 53


1- . غررالحکم، ج 5، ص 80 .
2- . کنز العمال، ج 16، ص 176.

38- عالم بی عمل

بهترین علم آن است که با زیور عمل آراسته شود. وقتی مردم، عالم وارسته و عاملی را می بینند، خودبه خود به راه سعادت و هدایت رهنمون می شوند. یگانگی میان رفتار و گفتار بهترین وسیله تربیتی است، ولی متأسفانه برخی از عالمان، دانش آنان تنها لقلقه زبانشان است. سخن اینان چون به علمشان عمل نمی کنند، هیچ اثری در شنونده نمی گذارد. در مقابل، کسانی هستند که گفته هایشان از ژرفای قلبشان سرچشمه می گیرد. ازاین رو، کلامشان در شنونده اثری عمیق به جا می گذارد و آنان را الگویی شایسته و قابل پیروی می بینند. حضرت علی علیه السلام در نکوهش عالمان بی عمل

می فرماید:

اَوْضَعُ الْعِلْمِ ما وَقَعَ عَلَی الْلِّسانِ.(1)

پست ترین دانش آن است که تنها روی زبان باشد.

در روایتی دیگر، به نقل از شیعه و اهل سنت از آن حضرت به دنبال این کلام آمده است:

وَ اَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِی الْجَوَارِحِ وَ الْاَرْکانِ.(2)

و والاترین دانش آن است که بر اندام و ارکان بدن ظاهر شود.

39- تداوم آموزش

فاصله انداختن در تحصیلات به روند آموزش زیان می رساند و آموزش را کند می سازد. یکی از موارد تداوم آموزش ها تکرار است. گاه انسان به تصور اینکه مسئله ای را خوب

ص: 54


1- . غررالحکم، ج 2، ص 2.
2- . کفایة الطالب، ص 209؛ نهج البلاغه، قصار 92.

فرا گرفته است و به زودی فراموش نمی کند، به حافظه خود تکیه می کند و از تکرار درس غفلت می ورزد و آنچه را فراگرفته است، از دست می دهد. باید دانست که تکرار، فواید بسیاری دارد؛ چون هر بار که انسان مطلبی را مرور می کند، از بطن و عمق آن مطلب بیشتر آگاه می شود. جست وجو درباره یافته ها و دقت و تأمل در آنها راهی به سوی فهم و دریافت بیشتر است.

حضرت علی علیه السلام می فرماید:

لا فِقْهَ لِمَنْ لا یُدیمُ الدَّرْسَ.(1)

آن که در آموختن مداومت ندارد، از دریافت و فهم عمیق محروم است.

در سخن دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، وظیفه یک فرد مسلمان را تکرار سخنان پیامبر و تداوم این کار دانسته است و می فرماید:

تَزَاوَرُوا وَ تَدَارَسُوا اَلْحَدِیثَ وَ لا تَتْرُکُوا یَدْرُسْ.(2)

به ملاقات یکدیگر بروید و کلام پیامبر را به یکدیگر بیاموزید. چنین کاری را ترک نکنید تا کلام آن حضرت به فراموشی سپرده نشود.

40- پیروی از خداوند

برخی انسان ها با وجود استفاده از نعمت های الهی، از در مخالفت با فرمان های او درمی آیند و بدون هیچ بیم و هراسی به هر کار خلافی دست می زنند. اینان از این غافل هستند که گاهی خدا به آنها مهلت می دهد تا ماهیتشان برای دیگران آشکار

ص: 55


1- . غررالحکم، ج 6، ص 365.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 304.

شود. سپس آنها را به عذاب دردناکی دچار خواهد کرد. البته این سرنوشت همه کسانی است که از رحمت و نعمت های پروردگار سوءاستفاده می کنند. به راستی چگونه انسان می تواند ولیّ نعمت خود را فراموش کند و به گردن کشی بپردازد؛ خداوند بزرگی که اگر همین افراد به سوی او باز گردند، چه بسا مورد رحمت الهی قرار می گیرند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ عانَدَاللّهَ قُصِمَ.(1)

هر کس با خدا دشمنی کند، شکست خواهد خورد.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده اند، می فرماید:

مَنْ اَبْدَی صَفْحَتَهُ لِلْحَقِّ هَلَکَ.(2)

آن کس که در برابر حق بایستد، هلاک می شود.

41- دوری از خدا

بعضی از مردم چنان به دنیا مشغولند که گویی جز عشق به دنیا و مسائل مادی و معاشرت با مردم، هیچ چیز دیگر نمی شناسند. این افراد سرانجام روزی از خواب غفلت بیدار خواهند شد، ولی در آن هنگام، فرصتی برای جبران گذشته نخواهند داشت. چنین افرادی باید پیش از اینکه آن روز فرا رسد، به خود آیند و رابطه شان را با خدا تقویت کنند و گرنه روز سختی در پیش خواهند داشت؛ روزی که در آن جز قلب سلیم، هیچ چیز حتی مال و فرزند، به کار نمی آید. پس تا دیر نشده است، شعله عشق و

ص: 56


1- . غررالحکم، ج 5، ص 182.
2- . سجع الحمام، ص 381؛ نهج البلاغه، قصار 188.

یاد خدا را در دل هایشان فروزان نگه دارند که یاد خداوند در قلب ها، فرصت جولان دهی به اغیار را نمی دهد. خوش به حال آنانی که خانه دلشان به یاد خدا روشن است و چون با خدا هستند، رضایت او را می جویند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اِذا رَأَیْتَ اللّهَ یُونِسُکَ بِخَلْقِهِ وَ یُوحِشُکَ عَنْ ذِکْرِهِ فَقَدْ اَبْغَضَکَ.(1)

وقتی می بینی خدا، تو را به مردم مشغول کرده و یادش را از خاطرت برده است، [بدان که] به تو غضب کرده است.

از طرفی برای اینکه مؤمن از اجتماع نیز نبرد و در همان حال که در اجتماع حضور دارد، از خداوند نیز دور نشود، باید پای بند به حق باشد. حضرت در کلامی دیگر که اهل سنت آن را نقل کرده اند، می فرماید:

رَاْس الْعَقْلِ التَحَبَّبْ اِلَی النَّاسِ فِیْ غَیْرِ تَرْکِ الْحَقِّ.(2)

سر عقل، محبوبیت نزد مردم بدون ترک حق است.

42- سوء استفاده از دین

دنیاگرایان و مال پرستان از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف های خود سود می جویند. دین برای این افراد لقلقه زبان است و تنها به عنوان ابزاری برای دست یابی به اهداف مادی خود به آن می نگرند. جلوه های زندگی دنیا نیز سبب تعلق خاطرشان می شود و دست و پای انسان دل بسته را نیز می بندد و زیاده خواه می کند. این افراد به

ص: 57


1- . غررالحکم، ج 3، ص 131.
2- . کشف الخفاء، ج 1، ص 421.

نام دین برای دنیای خود کار می کنند و در حقیقت، دین و مذهب را وسیله رسیدن به اهداف دنیایی خویش قرار می دهند.

به هر حال، پای مال کردن دین برای رسیدن به خواسته های دنیایی به جز اینکه از قداست و ارزش دنیا می کاهد، موجب گمراهی آنان می شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

حَصِّنُوا الدّینَ بِالدُّنْیا وَ لاتُحَصِّنُوا الدُّنْیا بِالدِّینِ.(1)

دین را با دنیا نگاه دارید، نه دنیا را با دین.

در سخنی دیگر که اهل سنت آن را نقل کرده اند، سرانجام کسانی را که برای دنیا، دین را پای مال می کنند، چنین توصیف می کند:

لا یَتْرُکِ النَّاسُ مِنْ اَمْرِ دِیْنِهِم لِاِسْتَصْلاحِ دُنْیاهُمْ اِلّا فَتَحَ اللّه ُ عَلَیْهِمْ ما هُوَ اَضَرُّ مَنْهُ.(2)

مردم هیچ گاه دین را برای اصلاح دنیای خود ترک نکردند، مگر اینکه خداوند بر روی آنان چیزی را که ضررش بیشتر از ضرری است که می خواستند اصلاحش کنند، می گشاید.

43- بهره وری از عمر

روزهای عمر ما در واقع کارنامه زندگی ماست و هر چه انجام دهیم، در این کارنامه ثبت می شود. پس تا آنجا که ممکن است، باید در انجام دادن عمل صالح بکوشیم و آن را برای روزی که هیچ چیز جز عمل صالح و قلب سلیم به کار نمی آید، ذخیره کنیم. اگر خدای ناکرده، فرصت ها را از دست بدهیم و با پرونده ای تهی از

ص: 58


1- . غررالحکم، ج 3، ص 406.
2- . سجع الحمام، ص 325.

کارهای نیک از این جهان رخت بربندیم، زیان کار خواهیم بود؛ زیرا هیچ فرصتی برای تدارک و جبران و راهی برای بازگشت وجود ندارد. اگر آدمی بداند که با هر عمل نیک خود، درجه ای بر درجات او در جهان آخرت افزوده می شود، هیچ گاه به سستی و کاهلی تن نمی دهد، بلکه هر آن به سوی یک عمل خیر و صالح گام برمی دارد؛ اعمال صالحی که قرین و یار او در جهان برزخ و آخرت خواهند بود. ازاین رو، حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اَلاَْیّامُ صَحائفُ آجالِکُمْ فَخَلِّدُوها بِاَحْسَنِ اَعْمالِکُمْ.(1)

ایام، نامه های عمر شمایند. پس آنها را با بهترین کارهایتان جاودانه کنید.

در سخنی دیگر که اهل سنت آن را نقل کرده اند، چنین هشدار می دهد:

اَلسّاعاتُ تَهْضُمُ عُمْرَکَ.(2)

ساعت ها از عمر تو می کاهند.

پس باید از عمر خود در راه خیر بهره جست تا دچار زیان کاری نشوید.

44- استفاده از فرصت

فرصت و ابر همانندند و به سرعت می گذرند و بازگشتی ندارند. هنر آدمی در بهره برداری درست از وقت است. اگر انسان تلاش کند از هر فرصتی که برایش پیش می آید، استفاده کند، موفقیت های شایان توجهی به دست خواهد آورد. شاید تنها تفاوت دانشمندان و انسان های موفق با

ص: 59


1- . غرر الحکم، ج 2، ص 130.
2- . سجع الحمام.

مردم دیگر این باشد که آنها فرصت ها را غنیمت می شمرند، ولی مردم عادی فرصت های طلایی را از دست می دهند. در حقیقت، فرصت های زندگی انسان لطف هایی است که پروردگار جهان به آدمی عطا کرده است و او باید از این الطاف الهی استفاده بهینه کند تا بتواند راه کمال و سعادت را بپیماید. پس اگر به موقع از آنها استفاده نکند، ممکن است درهای خیر و نیکویی به روی او بسته شود. اگر انسان وقت های ارزشمندش را پاس ندارد و آن را در راه خدمت به هم نوعان و رضایت خداوند به کار نگیرد، جز پشیمانی چیزی برای او به همراه ندارد. امام پارسایان می فرماید:

إِضاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ.(1)

از دست دادن فرصت موجب اندوه خواهد شد.

حال که چنین است، باید به کلام دیگر آن حضرت عمل کرد که اهل سنت نقل کرده اند:

بَادِرْ اَلْفُرصَةَ قَبْلَ اَنْ تَکُونَ غُصَّةً.(2)

فرصت ها را دریاب پیش از آنکه موجب اندوه شود.

45- روی گردانی از دنیا

زیان کارترین افراد کسانی هستند که تمام همّ و غم خود را صرف دنیا می کنند و به دنبال جمع آوری متاع بی ارزش و زوال پذیر آن سر از پا نمی شناسند، اگر کسی به دنیا دل بسته شود و خود را اسیر آن کند، نه تنها از آن بهره مند نمی شود، بلکه همواره

ص: 60


1- . نهج البلاغه، کلمات قصار.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 177.

از آن بی نصیب خواهد ماند. اسیران دنیا هر لحظه حرص و طمع بیشتری می یابند و چنان غرق دنیاطلبی می شوند که سلامت و آسایش خود را از دست می دهند و چه بسا پیش از رسیدن به آرزوهای دراز خود، چشم از جهان فرومی بندند.

چنان که اهل سنت از علی علیه السلام روایت کرده اند که فرمود:

رُبَّ آمِلٍ حائب.(1)

چه بسیار آرزومندانی که نومید شدند.

حال آنکه تجربه نشان داده است اگر دنیا را رها کنند، دنیا به سویشان رو خواهد کرد. به تعبیر دیگر، دنیا مانند سایه است که هر قدر به دنبال آن باشیم، هرگز به آن نمی رسیم، ولی اگر پشت به آن کنیم، خود به دنبال ما خواهد آمد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ اَعْرَضَ عَنِ الدُّنیا اَتَتْهُ.(2)

هر کس از دنیا روی برگرداند، دنیا به سراغش می آید.

46- خداترسی

انسان تنها با ترس از خدا و دوری گزیدن از بدی ها می تواند محیط امن و آرامی برای خود به وجود آورد. کسی که خداترس است و خداوند را همواره حاضر و ناظر کردار خود می بیند، به آسانی فریب شیطان را نخواهد خورد و همواره جاده سلامت را می پیماید. ترس از خدا سبب پرهیز از گناه می شود و

ص: 61


1- . مطلوب کل طالب، کلمه 69 ، ص 34.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 162.

پرهیز از گناه سبب می شود و انسان در آخرت ترسی از عذاب الهی نداشته باشد. در این حال، خداوند نیز به او آرامش خاطر عنایت می فرماید، به گونه ای که از زندگی، لذت روحانی می برد و همواره سرزنده و با نشاط خواهد بود. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلْخَوْفُ مِنَ اللّهَ فِی الدُّنْیا یُؤْمِنُ الْخَوفَ فِی الاْخِرَةِ مِنْهُ.(1)

خداترسی در دنیا سبب ایمن شدن از ترس در آخرت می شود.

نه تنها خداترسی در آخرت سبب ایمنی است، بلکه بنا بر فرموده آن حضرت که اهل سنت نقل کرده اند، در دنیا نیز خداترسی چنان شجاعتی به مؤمن می دهد که:

مَن خَافَ اللّه َ خَافَهُ کُلُّ شَی ءٍ.(2)

کسی که خداترس باشد، همه چیز از او در هراسند.

47- خوف و رجا

مؤمنان واقعی هماره خود را در حالت ترس و امید می بینند. این روحیه در سازندگی آنها آثار تربیتی فراوانی دارد. بی شک، هرکسی در زندگی خطاهایی کرده است و هرگز نمی تواند به پرونده اعمال خود، صددرصد مطمئن باشد، بلکه همواره باید به لطف و رحمت بی پایان پروردگار چشم دوخت و هرگز از رحمت و الطاف بی پایان الهی ناامید نشد. از آن سو هم نباید با تکیه بر فضل و کرم الهی، در ارتکاب گناه جسور بود. از کجا معلوم که انسان برای برخی

ص: 62


1- . همان، ج 2، ص 153.
2- . سجع الحمام، ص 399.

از گناهان دچار عقوبت سخت نشود و جزو بدکاران روز قیامت نباشد. به هر حال، امید به لطف پروردگار، اگر با خوف خداوند همراه باشد، می تواند مایه آرامش باشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

خَیْرُ الاَْعْمالِ اِعْتِدالُ الرَّجاءِ وَ الْخَوْفِ.(1)

بهترین کارها، میانه روی میان امید و ترس است.

اندیشمند ژرف اندیش آن است که مردم را در حد میانه روی نگه دارد، چنان که شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند که فرمود:

اَلا اُنَبِّئُکُم بَالْفَقِیْه کُلِّ الفَقیْهٍ؟ مَنْ لَمْ یُغْنِطُ النّاسَ مِنْ رَحْمَةِ اللّه ِ وَ لَمْ یُرَخِّص لَهُمْ فِی مَعَاصِی اللّه ِ.(2)

آیا به شما شخص ژرف اندیش واقعی را نشناسانم؟ آنکه مردم را از رحمت خدا ناامید نسازد و از طرفی دیگر چنان امیدوار نسازد که برای انجام معاصی الهی رها باشند.

48- ترس از عذاب الهی

رسم بندگی، توجه کامل و پیوسته به معبود است. در این مسیر، خداترسی، راهی برای دست یابی به تقوای الهی است. پیشوایان دینی و عارفان خداجو از همه خداترس تر بودند. آنان همیشه نگران و در اندیشه جهان آخرت بودند. انسان، مسافری است که پس از چند صباحی به جهان آخرت منتقل می شود. در آنجا تنها پاک دلی و اخلاص و بندگی خدا سود دارد و تنها کسانی در آنجا سعادتمندترند که خداترس ترند و زاد و توشه ای برای آن جهان آماده کرده

ص: 63


1- . غرر الحکم، ج 3، ص 445.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 261.

باشند. چه خوب است که ما نیز در همین دنیا، زاد و توشه آخرت را فراهم آوریم و خود را برای روز حساب آماده کنیم.

حضرت علی علیه السلام بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

طُوبی لِمَنْ خافَ الْعِقابَ وَ عَمِلَ لِلْحِسابِ.(1)

خوشا به حال کسی که از عذاب الهی بترسد و خود را برای روز حساب آماده سازد.

49- بیدارباش خدا

بلاهای مختلف مانند کاهش روزی، از دست رفتن مال و مقام، بیماری و مانند آنها، وسیله ای برای امتحان و هدایت انسان هاست. چه بسیار انسان هایی که با سرگرم شدن در عیش ونوش دنیا، هدف و مقصد را از یاد می برند. در این حال، خداوند به برخی بیدارباش می دهد که اگر آن را جدی بگیرند، امید است از غفلت و بی خبری درآیند و راه سعادت را بپیمایند. این بیدارباش ها می تواند به صورت بیماری، گرفتاری و مانند آن باشد. این پیش آمدها در حقیقت، هشداری است برای آنکه متوجه کردارمان باشیم. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اِذا رَأَیْتَ اللّهَ سُبْحانَهُ یُتابِعُ عَلَیْکَ الْبَلاءَ فَقَدْ اَیْقَظَکَ.(2)

وقتی می بینی خدا برایت پشت سر هم گرفتاری پیش می آورد، می خواهد بیدارت کند.

ص: 64


1- . غرر الحکم، ج 4، ص 274؛ سجع الحمام، ص 231.
2- . غرر الحکم، ج 3، ص 132.

از طرفی، هیچ یک از سختی ها و گرفتاری ها نزد خدا بی پاداش نمی ماند، چنان که اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند که فرمود:

مَرَارَةُ الْدُّنیا حَلاوَةُ الْآخِرَةِ وَ حَلاوَةُ الدُّنْیا مَرَارَةُ الْآخِرَةِ.(1)

تلخ کامی های دنیا، شیرین کامی های آخرت و شیرین کامی های (حرام) دنیا، تلخ کامی های آخرت را به دنبال دارد.

50- دوری از پستی ها

انسانیت آدمی بسته به همت والا و بزرگ منشی اوست. آنانی که از روحی بزرگ برخوردارند، در چنبره مادیات گرفتار نمی شوند و وجهه همت خود را دست یابی آرمان ها و ارزش های متعالی قرار می دهند. آنان نیک می دانند که توجه به مسائل پست زندگی آنها را از هدف اصلی که نزدیکی به خداوند است، بازمی دارد. اگر انسان عاقل همت خویش را در زندگی صرف مسائل باارزش کند، روح او به مقام عالی انسانیت می رسد و این همان چیزی است که هر انسان آزاده ای آرزوی رسیدن به آن را دارد. انسان های بلندهمت را پیرامون مسائل پست و بی ارزش نمی توان جست؛ چون آنها در وادی نور و روشنایی سیر می کنند و به موفقیت های بزرگی هم می رسند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَعْقَلُ النّاسِ اَبْعَدُهُمْ عَنْ کُلِّ دَنِیَّةٍ.(2)

عاقل ترین مردم کسی است که از هر پستی بپرهیزد.

در کلامی دیگر که شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده اند، آن حضرت می فرماید:

اَکْرِمْ نَفْسَکَ عَنْ کُلِّ دَنِیَّةٍ.(3)

ص: 65


1- . سجع الحمام، ص 276.
2- . غرر الحکم، ج 2، ص 413.
3- . کنز العمال، ج 16، ص 175.

خودت را از هر پستی گرامی دار.

51- طمع ورزی

طمع ورزی، انسان را گرفتار آرزوهای دراز و دست نیافتنی می سازد. متأسفانه برخی از مردم که اراده استواری ندارند، آنچه را می بینند یا می شنوند، می خواهند و خواسته هایشان را بدون اندیشه دنبال می کنند و کاری ندارند که آن چیز به سود آنهاست یا زیانشان. این گونه انسان ها ظاهربین هستند و به آنچه دارند، قانع نیستند و با دیدن و شنیدن هر چیزی برای به دست آوردن آن تلاش می کنند. این در حالی است که هر کسی باید خواسته هایش را با میزان دارایی و توانایی خود، تطبیق دهد. انسان عاقل هیچ گاه خود را با دیگران که از هر نظر بر او ترجیح دارند، برابر قرار نمی دهد و آرزوهای دست نایافتنی را دنبال نمی کند. امام علی علیه السلامبه روایت شیعه و اهل سنت می فرماید:

لا تَطْمَعْ فِی کُلِّ ما تَسْمَعُ فَکَفی بِذلِکَ حُمْقا.(1)

به هر چه می شنوید، طمع نکنید؛ که نشان حماقت و کم خردی است.

52- بی کاری

تنبلی و تن پروری همواره مورد نکوهش اسلام و پیشوایان دین بوده است. در شرافت و عزت کارگران همین بس که رسول اکرم صلی الله علیه و آله بر دستشان بوسه زد. زندگی برای کار و فعالیت است و این همه نیروهای مادی و معنوی که خداوند به بشر عنایت فرموده است، نباید هدر برود، بلکه هر کس به اقتضای ذوق و علاقه ای که دارد، باید به کار بپردازد تا هم چرخ زندگی اش به آسانی بگردد و هم از مفاسدی که بر اثر بی کاری به

ص: 66


1- . غررالحکم، ج 6، ص 345؛ سجع الحمام، ص 306.

وجود می آید، در امان بماند. حکومت ها نیز وظیفه دارند تا زمینه کار را برای همه مردم فراهم آورند. انسان تا وقتی که کاری دارد، فکرش نیز مشغول آن است، ولی همین که از کار دست کشید و در جرگه بی کاران در آمد، در معرض بسیاری از آسیب های مادی و معنوی قرار می گیرد. حضرت علی علیه السلامدراین باره فرمود:

مَعَ الْفَراغِ تَکُونُ الصَّبْوَةُ.(1)

بی کاری با هوا و هوس همراه است.

در سخنی دیگر به روایت اهل سنت می فرماید:

اَلْقَلْبُ الْفَارِغُ یَبْحَتُ فِی السُّوءِ وَ الْیَدُ الْفَارِغَةُ تَنازَعُ اِلِی الإثْمِ.(2)

دل فارغ از یاد حق به سوی بدی ها روی می آورد و دست بی کار به گناه مشغول می شود.

53- تنبلی

تلاش و کوشش مایه پیشرفت و تعالی و عامل دست یابی به اهداف است و درهای موفقیت را به روی آدمی می گشاید. در این راستا هر کسی باید کار خویش را خود انجام دهد و حق ندارد خود را وبال گردن دیگران سازد و به آنان متکی باشد. بعضی افراد عادت دارند زحمت کار خود را بر دوش دیگران بیاندازند. آنان مردمی خودخواه و تنبل هستند. امامان معصوم علیهم السلام با آن همه مسئولیت های دینی و اجتماعی، کارهای شخصی خود را به دیگران وا نمی نهادند. حتی در این مسیر بر دیگران پیشی هم می گرفتند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

صاحِبُ الشَیْ ءِ اَحَقُّ بِالشَّیْ ءِ اَنْ یَحْمِلَهُ اِلّا أَنْ یَکُونَ ضَعِیفا یَعْجِزُ عَنْهُ.(3)

صاحب هر شی ء به حمل آن شایسته تر است تا دیگران، مگر آنکه ناتوان باشد.

ص: 67


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 122.
2- . سجع الحمام، ص 265.
3- . غررالحکم، ص 183.

گاهی شیطان از راه خیر و نمودن کار زشت در چهره زیبا، انسان را به تنبلی می کشاند. آن حضرت در سخنی دیگر به روایت اهل سنت می فرماید:

اِحْذِر کُلَّ الحَذَرَ اَنْ یَخْدَعَکَ الشَّیْطانُ فَیُمَثَّلُ لَکَ التَّوَانِیَ فِی صُوْرَةِ التّوَکُل.(1)

به شدت برحذر باش از اینکه شیطان تو را بفریبد و کاهلی و سستی را به صورت توکل به تو بنمایاند.

54- بهره مندی از اندیشه پاک

اندیشه پاک، انسان را به کار خیر و اندیشه ناپاک، او را به کار زشت فرامی خواند. آدمی وقتی که به خوب بودن عملی پی برد، انگیزه لازم را برای انجام دادن آن به دست می آورد و از انجام دادن آن کار نیز لذت می برد. انسان های نیک کردار و خیراندیش، اندیشه پاک دارند و این نشانه علاقه آنها به مسائل معنوی و خدمت به دیگران است. همچنان که حضرت علی علیه السلام به روایت اهل سنت در این باره می فرماید:

اِذا سَأَلْتَ کَرِیما حَاجَةً فَدَعْهُ یُفَکِّرَ فَإِنَّهُ لا یُفَکِّرُ اِلاّ فِی خَیْر.(2)

هرگاه از شخص بخشنده چیزی تقاضا کردید مهلتش دهید تا فکر کند زیرا او جز به خیر نمی اندیشد.

اینان نه تنها خود اهل خیر و نیکی هستند، بلکه تلاش می کنند در کار خوب دیگران نیز با آنان شریک باشند. ازاین رو، به سبب نیت پاکشان همواره با موفقیت های بزرگ روبه رو می شوند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلْفِکْرُ فِی الْخَیْرِ یَدْعُوا اِلَی الْعَمَلِ بِهِ.(3)

اندیشه نیک، انسان را به کردار نیک فرا می خواند.

ص: 68


1- . سجع الحمام، ص 41.
2- . غررالحکم، ص 58.
3- . همان، ج 1، ص 366.

55- اخلاص

اخلاص، اکسیری است که به اعمال انسان ارزش می بخشد. اخلاص از ایمان برمی خیزد و ملاک قبولی اعمال است. معنای اخلاص این است که انسان هدف الهی را با اهداف دیگر در نیامیزد. برای مثال، وقتی می گوییم این کار را برای خدا انجام می دهیم، باید در واقع نیز چنین باشد. باید پذیرفت که در طول تاریخ، مخلصان گروه ناچیزی بوده اند و بیش از مخلصان واقعی، با مدعیان اخلاص سر و کار داشته ایم. مولای مخلصان، حضرت علی علیه السلام، همگان را به اخلاص سفارش می کند و می فرماید:

اَخْلِصُوا اِذا عَمِلْتُمْ.(1)

چون کاری می کنید، اخلاص داشته باشید.

در سخن زیبای دیگری که اهل سنت روایت کرده اند، اخلاص را بهترین هدیه بنده برای خدا می داند:

اَجَلُّ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ اَلْتَوْفِیْقُ وَ اَجَلُّ مَا یَصْعَدُ مِنَ الْاَرْضِ اَلْاِخْلاصُ.(2)

برترین چیزی که از آسمان نازل می شود، توفیق الهی است و برترین چیزی که به سوی آسمان بالا می رود، اخلاص بنده است.

56- کنجکاوی

انسان های خردمند می کوشند نسبت به مسائل زندگی و امور طبیعت کنجکاو باشند. آنها سطحی نگر نیستند، بلکه تلاش می کنند تا از

ص: 69


1- . همان، ج 2، ص 239.
2- . سجع الحمام، ص 37.

اسرار طبیعت و رموز زندگی آگاهی بیابند. در مقابل، عده ای سطحی نگرند و آگاهی چندانی نیز ندارند. به همین دلیل، تنها به ظاهر مسائل می نگرند و علم و عمل خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. آنان زاویه های ناپیدا را نمی کاوند، در حالی که اگر اندکی تحلیل و تعمق کنند، مسیر حرکت آنان نیز عوض می شود. خوب است با دیدی بازتر به اطراف خود بنگریم و روحیه کنجکاوی را در خویش تقویت کنیم. منظور از کنجکاوی، داشتن روحیه پرسش گرانه و کوشش برای دانستن است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ تَفَهَّمَ فَهِمَ.(1)

هر آن که کوشش کند بفهمد، خواهد فهمید.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، حقیقت ژرف اندیشی را رسیدن به ساحل فهمیدن دانسته است و می فرماید:

لا خَیْرَ فی فِقْهٍ لَیْسَ فیهِ تَفَهُّمٌ.(2)

در ژرف اندیشی که فهم در آن نباشد، خیری نیست.

57- بی باکی

برخی از مردم گاهی به کارهای حساب نشده و خطرناک دست می زنند و این کار خود را شجاعت می دانند؛ در صورتی که آنها معنای بی باکی را با شجاعت اشتباه گرفته اند. انسان شجاع برای انجام دادن کارهای منطقی، ترس و وحشتی به خود راه نمی دهد. به همین جهت باید گفت شجاعت، صفت نیکی

ص: 70


1- . غررالحکم، ج 5، ص 137.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 261.

است. انسان های شجاع، ثمره شجاعت خویش را در پیروزی بر دشمن یا رسیدن به مقصود می یابند، ولی انسان های بی باک که بی حساب و کتاب دست به هر کاری می زنند، چه بسا به مقصد نمی رسند و دچار زیان های جبران ناپذیری نیز می شوند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ تَهَوَّرَ نَدِمَ.(1)

هر کس بی باکی کند، پشیمان خواهد شد.

58- حیا

مسلمان باید به زیور حیا و عفت آراسته باشد و حتی از کارهای مباحی که شایبه کم عفتی در آن می رود، دوری کند. پیوند حیا با ایمان چنان نزدیک است که با رفتن یکی، دیگری نیز از میان خواهد رفت. آن گاه که حیا نباشد، هر کاری مجاز می شود و هر عملی از انسان سر می زند. باید دانست که حیا نسبت به خدا، زمینه بسیاری از گناهان را از بین می برد و انسان را از زشت کاری باز می دارد. از سوی دیگر، انسان آزاد از خدا و اباحی گوی مذهب، هیچ قیدوبندی برای خود نمی بیند، مگر آنچه حافظ منافع و تعلق های نفسانی اوست. به راستی، آن کس که حیا ندارد، دارویی برای دردش نیست چون بی حیایی، درد بی درمان و زایل کننده ایمان است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

حَیاءُ الرَّجُلِ مِنْ نَفْسِهِ ثَمَرَةُ الْإِیمانِ.(2)

ص: 71


1- . غررالحکم، ج 5، ص 139.
2- . همان، ج 63، ص 418.

اینکه انسان از خودش حیا کند، نتیجه ایمان است.

در سخن زیبای دیگری که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

غَایَةُ الْمُرُوَّةِ اَنْ یَسْتَحْیِیَ الْاِنْسانُ مِنْ نَفْسِهِ.(1)

اینکه انسان از خودش حیا کند، نهایت جوان مردی است.

59- حیا نکردن از ندانستن

لازم نیست آدمی از همه چیز آگاه باشد. ما از بسیاری چیزها بی خبریم. پس ندانستن عیب به شمار نمی آید. بعضی ها گمان می کنند هر کس از آنها چیزی بپرسد، باید پاسخ بدهند. بنابراین، وقتی می بینند پاسخی ندارند، بی جهت، سخنان راست و دروغ را به هم پیوند می زنند تا به هر وسیله ممکن پاسخ دهند. آنان با این کار خود، دیگران را به دردسر می اندازند. بهترین راه این است که با صراحت بگویند «نمی دانیم». بی تردید، این پاسخ، صداقت پاسخ دهنده را نشان می دهد. از آن گذشته، با سخنان بی پایه خود، پرسشگر را هم سرگردان نمی سازند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلا لایَسْتَقْبِحَنَّ مَنْ سُئِلَ عَمّا لایَعْلَمُ اَنْ یَقُولَ لا اَعْلَمُ.(2)

هر کس که چیزی از او می پرسند و نمی داند، نباید از گفتن «نمی دانم» شرمگین شود.

ص: 72


1- . سجع الحمام، ص 250.
2- . غررالحکم، ج 2، ص 342.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده اند، به همین معنا اشاره داشته است و می فرماید:

اَلا لا یَسْتَحْیی الرَّجُلَ اَنْ یَتَعَلَّمَ وَ مَنْ یُسْاَلُ عَمّا لا یَعْلَمُ اَنْ یَقُولَ: لا اَعْلَمُ.(1)

آن کسی که نمی داند، از فرا گرفتن حیا نکند و آن کسی که از او درباره چیزی که نمی داند، بپرسند، از گفتن نمی دانم حیا نکند.

60- پرهیز از شتاب زدگی

تصمیم شتاب زده و غیرمنطقی نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه چه بسا روزنه های گشایش را هم به روی آدمی می بندد. انسان عاقل همیشه با احتیاط و تأمل عمل می کند، ولی برخی از انسان ها از روی عصبانیت، تصمیم های شتاب زده می گیرند و تمام راه ها را بر خود می بندند و سپس دچار پشیمانی می شوند. در حقیقت، آنها چوب بی احتیاطی و شتاب زدگی خود را می خورند. اگر اندکی فکر می کردند یا پس از مشورت کافی گام برمی داشتند، شاید نه تنها درها به رویشان بسته نمی شد، بلکه درهای تازه ای هم به رویشان گشوده می شد. موفقیت از آنِ کسانی است که با چشم باز و دوراندیشی گام برمی دارند. تمام جنبه های موضوع را بررسی می کنند و با مشورت و حساب و کتاب به کاری دست می زنند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

لا تُغْلِقْ بابا یُعْجِزُکَ اِفْتِتاحُهُ.(2)

ص: 73


1- . کنز العمال، ج 16، ص 197.
2- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 267.

دری را که نمی توانی باز کنی، به روی خود مبند.

61- پرسش گری

انسان، کنجکاو و پرسش گر است و دوست دارد از محیط اطراف خود اطلاعات تازه ای به دست آورد. انسان عاقل و خردمند وقتی چیزی را نمی داند، از دیگران می پرسد و معمولاً هم پس از پرسیدن از چند نفر به پاسخ مطلوبی می رسد. در مقابل، عده ای هم هیچ گاه نمی پرسند و از پرسش کردن شرم دارند. بعضی نیز برای اینکه غرورشان نشکند و مردم آنها را کم سواد نشمارند، نمی پرسند. به همین جهت بنا به نقل شیعه و اهل سنت علی علیه السلام خطاب به فرزندش می فرماید:

اِعْلَمُ یَا بُنَیَّ اِنَّ الْاِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْاَلْباب.(1)

آگاه باش ای فرزندم که غرور برخلاف راه درست و آفت خرد است.

این در حالی است که در آموزه های اسلامی سفارش شده است هیچ وقت از پرسیدن شرم نداشته باشیم و با پرسش کردن، راه علم و معرفت را به سوی خود هموار کنیم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ سَأَلَ عَلِمَ.(2)

هر کس پرسش کند، آگاه می شود.

62- تفکر مطلوب

تفکر و تدّبر در آفرینش زمین و زمان، راهی به سوی هدایت و دست یابی به علت آفرینش است. در آموزه های اسلامی، ارزش

ص: 74


1- . کنز العمال، ج 16، ص 172؛ نهج البلاغه، نامه 31.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 139.

اندیشه در جهان آفرینش از عبادت بدون تأمل و تدبّر بیشتر است. انسان همان گونه که می تواند از قدرت های خدادادی خود در جهت نیک و بد استفاده کند، می تواند از اندیشه خود نیز در این دو مسیر بهره بگیرد. انسان همان گونه که می تواند درباره مسائل عالی و ارزنده بیندیشد، می تواند به مسائل پوچ و بی ارزش فکر کند. اگر به مسائل عالی بیندیشد، شخصیتی متناسب با همان افکار می یابد و اگر درباره مسائل پوچ و بی ارزش فکر کند، از مقام انسانی خود کاسته است. زیرا بنا بر روایت شیعه و اهل سنت از علی علیه السلاماست می فرماید:

اَلْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَة.(1)

فکر همچون آئینه شفاف است. و حقیقت انسان را می نمایاند.

بنابراین، حقیقت انسان در نوع تفکر او خلاصه می شود. مولوی بلخی می فرماید:

ای برادر! تو همه اندیشه ای

مابقی خود استخوان و ریشه ای

حال که چنین است، چرا از فرصت استفاده نکنیم و نیرویی را که می خواهیم برای فکر کردن صرف کنیم، به مسائل عالی و ارزنده ای که به تکامل مادی و معنوی ما یاری می رساند، اختصاص ندهیم.

حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

أَلتَّفکُّرُ فِی مَلَکُوتِ السَّمواتِ وَ الْأَرْضِ عِبادَةُ

ص: 75


1- . سجع الحمام، ص 257.

الْمُخْلِصِینَ.(1)

تفکر در ملکوت آسمان ها و زمین، عبادت مخلصان است.

63- نیک سیرتی

صفا و پاکی باطن در پرتو خداپرستی به دست می آید. آن گاه که خداوند در خانه دل کسی جا کند، نور و روشنایی، آن را پر می سازد. به یقین، تا زمانی که آدمی خانه را جاروب نکند، از مهمان ارزشمند دعوت نمی کند. انسان هم تا زمانی که قلب خود را از ناپاکی ها پالایش نکند، نباید انتظار وارد شدن خداوند را داشته باشد. تزکیه درون بسیار دشوار است و شکی نیست که این صفای باطنی یک روزه به دست نمی آید، بلکه محصول سال ها کوشش است. در پرتو این تلاش ها، این صفت نفسانی، ملکه وجود آدمی می شود و در جانش ریشه می دواند و به آسانی از بین نمی رود. وقتی آدمی به این مقام رسید و بیگانگان را از باطن خود بیرون راند و تنها تکیه گاه خود را خداوند دانست، از هیچ قدرتی نمی هراسد و تنها از خدا می ترسد و بس. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ حَسُنَتْ سَرِیرتُهُ لَمْ یَخَفْ اَحَدا.(2)

آن کس که باطنش پاک باشد، از هیچ کس نمی ترسد.

لازمه پاکی باطن، رعایت حسن و پاکی ظاهر نیز هست، نه اینکه به بهانه اینکه دلت پاک باشد، ظاهری ناپاک و دیده ای آلوده

ص: 76


1- . غررالحکم، ج 2، ص 49.
2- . همان، ج 5، ص 253.

به گناه داشته باشیم. همچنان که در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، حضرت می فرماید:

مَنْ حَسُنَتْ عَلانِیَتُه فَنَحُنُ لِسَرِیْرَتِهِ اَرْجی.(1)

کسی که ظاهرش پاک و نیکو باشد (ما به باطن چنین شخصی امیدوارتریم).

64- ادای حقوق

ادای حقوق الله و حقوق الناس از مال و زندگی خود بسیار لازم و ضروری است. شاید معامله با خداوند و جلب رضایت او در روز حساب آسان باشد، ولی به دست آوردن رضایت مردم بسیار مشکل است. ازاین رو، باید تمام همت و تلاش خود را برای ادای حقوق آنها انجام داد. اگر دیون مالی داشته باشید، باید بی درنگ آنها را بپردازید و کار امروز را هرگز برای فردا نگذارید. ممکن است در زندگی، برخی از حقوق مردم یا خدا بر گردن شما باشد که هنوز نسبت به پرداخت آنها تصمیمی نگرفته باشید. باید هر چه زودتر آنچه بدهکارید، بپردازید، یا دست کم از طلب کاران رضایت بطلبید، وگرنه در جهان دیگر باید پاسخ گوی کردارتان باشید. اینک آنچه مایه خوش وقتی است، این است که هنوز فرصت باقی است و می توان در پرداخت حقوق دیگران کوشید. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اَخْرِجْ مِنْ مالِکَ الْحُقُوقَ.(2)

حقوق خدا و مردم را از مال خود خارج کن.

ص: 77


1- . سجع الحمام، ص 398.
2- . غرر الحکم، ج 2، ص 227.

در سخن زیبای دیگری که شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، راه برون رفت از این حقوق را بیان می کند و می فرماید:

اِنَّ اللّه َ اِفْتَرَضَ عَلَیْکُمُ اَلْفَرائِضَ فَلا تَضَیَّعُوها وَحَدَّ لَکُمْ حُدُودَا فلا تَعْتَدُوهَا وَ نَهاکُمْ عَنْ أَشْیاءَ فَلا تَهْتَکُوها.(1)

خداوند واجباتی بر گردن شما نهاده است. آنها را پای مال نسازید و حدودی برایتان تعیین کرده است. از آن حدود خارج نشوید و از چیزهایی بر حذر داشته است، مرتکب آن نشوید.

65- ناتوانی

انسان باایمان باید مانند کوه در برابر مشکلات و ناملایمات، استوار و پابرجا باشد و هیچ گاه نباید ضعف و سستی به خود راه دهد. با پایداری انسان باایمان، هرگونه سختی، آسان می شود؛ چون بردباری در برابر سختی ها همواره صبح روشن آسانی را به همراه دارد. ناگفته پیداست که همه انسان ها از روح پایداری و توان مقاومت برخوردار نیستند. بعضی در برخورد با مشکلات، روحیه خود را می بازند و احساس ناتوانی می کنند و با دیگران نیز برخوردی آمیخته با ضعف و زبونی دارند. این خودباختگی سبب می شود که فریب کاران بر مال و جانشان طمع کنند. تنها راه نجات این افراد، دست یابی به خودباوری است. آنان باید بدانند که انسان بسیار نیرومند است و هیچ گاه در برخورد با مشکلات نباید احساس ضعف و زبونی کند؛ زیرا چشم طمع ورزان به مال و منال آنان

ص: 78


1- . سجع الحمام، ص 112.

دوخته خواهد شد. حضرت علی علیه السلام در رهنمودی زیبا می فرماید:

اَلْعَجْزُ یُطْمِعُ الاَْعْداءَ.(1)

ناتوانی انسان، دشمنانش را به طمع می اندازد.

سرانجام عجز در برابر دشمن ها، خواری است، چنان که آن حضرت بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

اَلْعَجْزُ مَهانَةٌ.(2)

ناتوانی سبب خواری است.

66- تکمیل کارها

تلاش و کوشش پراکنده، نتیجه بخش نیست و هیچ یک از کارها به سرانجام نمی رسد. آموزه های قرآنی نیز مردم را از تلاش نامنظم و پراکنده برحذر داشته است. با این حال، دیده می شود کسانی به نیت کمک به افراد یا بنا نهادن مؤسسه ای سرگرم کار می شوند، ولی پس از چند روز، آن کار را رها می کنند و به دنبال کار دیگری می روند. این عمل آنها از نظر خلق و خالق، پسندیده نیست. چون پس از امیدواری، افراد را ناامید می کنند و ضربه های روحی به آنان می زنند. نیز از نظر خداوند این کار پسندیده نیست؛ زیرا خداوند دوست دارد بندگانش جاده خیر و فلاح را تا پایان بپیمایند. بنابراین، اگر انگیزه کار نیک، انسانی و اسلامی است، کاری را که آغاز شده، باید به پایان برد و اگر می خواهید آن را

ص: 79


1- . غررالحکم، ج1، ص 270.
2- . سجع الحمام، ص 239.

نیمه کاره رها کنید، هرگز نکنید؛ زیرا این کار سبب از بین رفتن سرمایه ها و شکست روحی و روانی افراد می شود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اِکْمالُ الْمَعرُوفِ اَحْسَنُ مِن ابْتِدائِهِ.(1)

تمام کردن کار خوب، از آغاز کردن آن بهتر است.

در سخن زیبای دیگری بنا بر نقل اهل سنت، کسی را که دارای روحیه پراکنده کاری است، چنین توصیف می کند:

اِذا فَعَلْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ فَکُنْ کَمَنْ لَمْ یَفْعَلْ شَیْئا.(2)

هرگاه هر روز به کاری مشغول شدی، همانند کسی هستی که در حقیقت، هیچ کاری نکرده ای.

در ضرب المثل نیز گفته اند همه کاره هیچ کاره است.

67- بزرگ نمایی

بزرگ نمایی کاری ناپسند است؛ چون سبب می شود آدمی، خود را در موقعیت غیرواقعی قرار دهد و تمام کوشش وی این باشد که مردم، او را به همان وضع ببینند. چنین فردی هیچ وقت خود را آن گونه که هست، نمی بیند و حتی چهره واقعی اش برای خود وی مشتبه می شود. بنابراین، انسان اگر خواستار سعادت است، نباید خود را بیش از آنچه هست، به مردم نشان دهد. بنابراین، انسان عاقل و خردمند تلاش می کند بیش از ظرفیت و توانایی خود، مسئولیتی نپذیرد یا به کاری دست نزند تا به عواقب آن گرفتار آید. امام علی علیه السلاممی فرماید:

لا عَقْلَ لِمَنْ یَتَجاوَزُ حَدَّهُ وَ قَدْرَهُ.(3)

ص: 80


1- . غرر الحکم، ج 2، ص 75.
2- . سجع الحمام، ص 60.
3- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 386.

آن کس که از حد خود تجاوز کند، بی خرد است.

در سخن زیبای دیگری به روایت اهل سنت می فرماید:

من اقتصر علی قدره کان ابقی له.(1)

کسی که به اندازه توانش بسنده کند برای او بهتر و ماندگارتر است.

68- نعمت شنوایی

یکی از نعمت های خدادادی به انسان، نیروی شنوایی است. کسی که از آن بی بهره باشد، بخش مهمی از زندگی اش دچار اختلال می شود. شکرانه این نعمت، استفاده درست از آن است. شایسته نیست انسان به غیبت و دروغ، گوش فرا دهد؛ چون نه تنها سودی ندارد، بلکه بازار غیبت کنندگان و دروغ گویان را گرم نگه می دارد و روح و روانش را آلوده می سازد. دستورهای دینی نیز افراد را از گوش دادن به سخنان دیگران برحذر داشته و سرک کشیدن به گفته های این و آن را مانع سعادت شمرده اند. از سوی دیگر، به هر آنچه با شنیدن آن، کمال انسانی تأمین می شود، ترغیب فرموده و از انسان خواسته است به پندهای اخلاقی و کلام آسمانی گوش فرا دهد. چه خوب است که انسان نیروی شنوایی خود را در راه درست به کار گیرد و با خواسته های الهی مخالفت نکند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

عَوِّدْ اُذُنَکَ حُسْنَ الْاِسْتِماعِ وَ لا تُصْغِ ما لا یَزِیدُ فی صَلاحِکَ.(2)

ص: 81


1- . سجع الحمام، ص 391.
2- . غرر الحکم، ج 4، ص 329.

گوش خود را به شنیدن مطالب خوب عادت بده و آنچه به مصلحت تو نیست، گوش مکن.

در سخن دیگری که اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، می فرماید:

یَجِبُ عَلَی الْعَاقِلِ اَنْ یَکُون بِما اَحْیا عَقْلَه مِنَ الْحِکْمَةِ اَکْلَفُ مِنْهُ بِما اَحْیا جِسْمَه مِنَ الْغَذاءِ.(1)

بر شخص عاقل لازم است نسبت به آنچه از حکمت که عقلش را زنده می کند، تلاش بیشتر بورزد تا نسبت به غذا که جسمش را زنده می گرداند.

69- سخن اندیشمندانه

سخن مانند تیری است که از کمان رها می شود و همان گونه که تیرانداز، پاسخ گوی تیری است که رها کرده، گوینده سخن نیز باید پاسخ گوی بازتاب کلام خود باشد. ازاین رو، پیش از گفتن هر سخنی باید درباره آن اندیشید. بسیاری از اوقات، انسان سخنی نسنجیده می گوید که پی آمدهای منفی دارد. به همین دلیل، گفته اند: «زبان سرخ، سرِ سبز می دهد بر باد.» اگر انسان آنچه را می خواهد بگوید، در ذهن خود بررسی کند و همه جنبه های مثبت و منفی آن را با دقت بسنجد، کمتر خطا خواهد کرد. خداوند در کنار بخشیدن نیروی بیان به انسان، قوه اندیشه نیز به او عنایت فرموده است و از آدمی می خواهد قدرت نطق و بیان خود را به وسیله نیروی اندیشه تقویت کند تا دچار آسیب های احتمالی نشود. با وجود برخورداری از قدرت تفکر، اگر آدمی از آن کمک نگیرد و

ص: 82


1- . سجع الحمام، ص 472.

هر سخنی را بر زبان براند و به پی آمدهای بد آن دچار شود، جز خود کسی را نباید سرزنش کند. حضرت علی علیه السلامدر این باره می فرماید:

اَلتَّرَوِّی فِی الْقَوْلِ یُؤْمِنُ الزَّلَلَ.(1)

اندیشیدن پیش از سخن گفتن، انسان را از لغزش باز می دارد.

در همین معنا شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند که فرمود:

لِسانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ وَ قَلْبُ الْاَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.(2)

زبان خردمند در پس قلب او و قلب احمق در پس زبان اوست.

یعنی شخص خردمند ابتدا می اندیشد، آن گاه سخن می گوید. نادان ابتدا سخن خود را می گوید و آن گاه می اندیشد که چه گفته است.

ص: 83


1- . غرر الحکم، ج 1، ص 346.
2- . مطلوب کل طالب، صص 47 و 48.

فصل دوم: اخلاق اجتماعی

1- مشورت نکردن با ناآگاهان

یکی از بهترین راه های کام یابی در زندگی، مشورت با افراد صالح است. اگر انسان با افراد شایسته مشورت نکند، نه تنها سودی نخواهد داشت، بلکه ممکن است بسیار زیان بخش باشد. همان گونه که علی علیه السلام بنابر نقل اهل سنت می فرماید:

لا صَوَابَ مَعَ تَرْکِ الْمَشْوَرَةِ.(1)

بدون مشورت کار صحیح و درست پدیدار نمی شود.

طرف مورد مشورت باید چند ویژگی داشته باشد و آنچه بیش از همه اهمیت دارد، آگاهی، حسن نیت و امانت داری است. بسیاری هستند که اهل عبادت و تقوایند، ولی بصیرت و آگاهی های لازم را ندارند. بعضی هم آگاهی دارند، ولی امانت دار نیستند. بنابراین، با هر کسی نمی توان مشورت کرد. چه بسا با مشورت نادرست، انسان به راه ناصوابی برود. بنابراین، دقت در گزینش مشاوران ناصح و کارآشنا، گریزناپذیر است. حضرت علی علیه السلام درباره نکته سنجی در گزینش مشاور می فرماید:

مَنْ ضَلَّ مُشیرُهُ بَطَلَ تَدْبِیرُهُ.(2)

ص: 84


1- . همان، ص 12، کلمه 23.
2- . غررالحکم، ج 5، ص 187.

هر کس مشاورش گمراه باشد، تدبیر و چاره اش پوچ و تباه می شود.

2- مشورت در کارها

یکی از آموزه های قرآنی و سیره عملی معصومین علیهم السلام، مشاوره با اهل عقل و تدبیر است. با این کار، آدمی از عقل و تجربه دیگران بهره می گیرد و امکان خطا در تصمیم گیری وی کاهش می یابد. انسان به هر درجه ای از کمال و معرفت برسد، از مشورت کردن با دیگران بی نیاز نیست؛ زیرا انسان همواره در معرض اشتباه است و تنها با مشورت کردن با افراد شایسته از خطا ایمن خواهد ماند. مشورت با دیگران، آفاق فکر را افزایش می دهد و از درصد اشتباه ها می کاهد. مشورت در اسلام به قدری اهمیت دارد که خداوند حتی به پیامبراعظم صلی الله علیه و آله نیز دستور مشورت می دهد.(1)

همچنین از مؤمنان می خواهد که در کارهای خود با یکدیگر مشورت کنند.(2)

بنابراین، مشورت کردن از مهم ترین کارهایی است که انسان برای پیش گیری از اشتباه، ناگزیر به انجام دادن آن است. امام علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ قَنِعَ بِرَأْیِهِ فَقَدْ هَلَکَ.(3)

کسی که به رأی خود خرسند شود، هلاک خواهد شد.

ص: 85


1- . آل عمران: 159.
2- . شورا: 38.
3- . غررالحکم، ج 5، ص 158.

همین سخن با اندکی تفاوت از طریق اهل سنت چنین آمده است:

مَنْ اِسْتَبَدَّ بِرَأْیِهِ فَقَدْ هَلَکَ.(1)

کسی که بر رأی خود، پافشاری کند، هلاک خواهد شد.

3- پرهیز از فخرفروشی

دنیا با همه فراز و فرودها، داشته ها و ناداشته ها، توانایی ها و ناتوانی ها، برخورداری و ناداری، زیباست و پلی برای سازندگی است. انسان ها با هم یکسان نیستند و شکی نیست که از نظر هوش و زیبایی با هم متفاوت هستند. این تفاوت ها غالبا طبیعی و خارج از اراده آنهاست. پس هرگز روا نیست که انسان به کمال یا جمال خود ببالد و در برابر دیگران فخر بفروشد؛ زیرا معلوم نیست که این امتیازها دایمی باشد و چه بسا ممکن است بر اثر حادثه ای ناگهانی، همه داشته هایش را از دست بدهد. بنابراین، آیا بهتر نیست که به شکرانه برخورداری از کمال و جمال، فروتنی انسان بیشتر شود؟ اصولاً زیبایی باطنی و بهره مندی از تقوای الهی بسیار باارزش تر و پایدارتر از امتیازهای مادی است. چه بسیار افرادی که به ظاهر، متعالی جلوه نمی کنند، ولی دنیایی از علم و تقوا را در وجود خویش پنهان کرده اند. پس تنها از روی ظاهر افراد نمی توان درباره آنها داوری کرد. چه بسا که مقام معنوی والایی نزد خداوند داشته باشند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 86


1- . سجع الحمام، ص 386.

شَرُّ النّاسِ مَنْ یَری اَنَّهُ خَیْرُهُمْ.(1)

بدترین مردم کسی است که خود را بهتر از دیگران ببیند.

آن حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

مَنْ رَای اَنَّهُ مُسِی ءٌ فَهُوَ مُحْسِنٌ وَ مَنْ رَای اَنَّهُ مُحْسِنٌ فَهُوَ مُسِیْ ءٌ.(2)

کسی که خود را گناه کار ببیند، چنین کسی در واقع نیکوکار است، ولی آن کسی که خود را نیکوکار می پندارد، به واقع بدکار است.

4- خودستایی

فخرفروشی و خودستایی، دلیل ضعف روحی انسان است. کسی که روح نیرومند و خودساخته ای دارد، نیازی نمی بیند که خود را نزد دیگران بستاید. آن کس که از خود تعریف می کند، معمولاً نتیجه معکوس می گیرد؛ زیرا مردم می دانند که او بیهوده لاف می زند. اگر انسان خوب باشد، به تعریف و تمجید از خود نیازی ندارد. از قدیم گفته اند: «عطر آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید.» بنابراین، اگر انسانِ خوبی باشیم، باید دیگران از گفتار و کردارمان، به خوب بودن مان پی ببرند، نه از تعریفی که از خود می کنیم. امام علی علیه السلام می فرماید:

کَفی بِالْمَرْءِ مَنْقَصَةً اَنْ یُعَظِّمَ نَفْسَهُ.(3)

در نابخردی و کوته فکری شخص همین بس که خود را

ص: 87


1- . غررالحکم، ج 4، ص 168.
2- . سجع الحمام، ص 399.
3- . غررالحکم، ج 4، ص 578.

بزرگ بشمارد.

مردم در اصطلاح به چنین کسانی، افراد از خود راضی می گویند که یکی از آثار چنین تفکری آن است که به جای آنکه در نظر مردم با عظمت جلوه کنند، مردم با دید حقارت به آنان می نگرند و از چشم مردم می افتند، همچنان که علی علیه السلام به نقل اهل سنت می فرماید:

مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السّاخِطُ عَلَیْهِ.(1)

کسی که از خودراضی باشد، خشم گیرندگان بر او زیاد خواهند بود.

5- خودبزرگ بینی

انسان یکتاپرست که خدای سبحان را سرچشمه کمال می داند و باور دارد هر نعمتی از جانب اوست، در برابر خداوند و انسان های دیگر فروتن است و هیچ گاه خود را از دیگران برتر نمی بیند. او نیک می داند که خودبزرگ بینی یکی از صفات زشت است. دارنده این صفت همیشه خود را برتر و بهتر از دیگران می پندارد. این صفت از کمبودی که شخص در خود احساس می کند، برمی خیزد که ممکن است روحی، جسمی، اقتصادی یا اجتماعی باشد. باید دانست بر خلاف تصور متکبران، آنها که باد غرور و نخوت در سر دارند، در اذهان مردم، پست و حقیرند. به راستی، آدمی در برابر چه داشته ماندگاری بر خود می بالد؛ جسم چند روزه و استخوان هایی که کهنه و پوسیده می شوند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 88


1- . سجع الحمام، ص 400.

اَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ اخِرُهُ جِیفَةٌ وَ هُوَ قائِمٌ بَیْنَها وِعاءً لِلْغائطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ.(1)

[جای شگفتی است که] آدمی زاد آغازش، نطفه و پایانش، مردار و خود، ظرف تفاله است، ولی با این حال، خودبزرگ بین است.

این سخن با اندکی تفاوت از طریق اهل سنت چنین آمده است:

عَجِبْتُ لِلْمُتَکبِّر الَّذی کانَ بِالأَمْسِ نُطْفَةً وَ یَکُونُ غَدا اَلْجِیْفَةَ.(2)

در شگفتم از متکبر که در گذشته، نطفه بود و فردایش (پس از مرگ) مردار بدبود می شود (چگونه تکبر می کند).

6- حفظ دوستان

دوستان خوب، یاور انسان در سختی ها و مشکلات و آرامش دهنده آنان در غم ها و دشواری ها هستند. در حقیقت، دوستان صالح، نعمت های ارزشمندی هستند که نباید آنها را به آسانی از دست داد؛ زیرا جایشان را به آسانی نمی توان پر کرد. ارزش یک دوست خوب بیش از آن است که برای مسائل جزئی از او جدا شویم و رشته مودّت را پاره کنیم. بکوشیم یاران صدّیق و وفادار را حفظ کنیم و آنها را برای روزهای تلخ و شیرین در کنارمان نگه داریم. دوستان وفادار، آدمی را به هنگام غم و شادی تنها نمی گذارند و با شادی آنان، خوش حال و با ناراحتی شان، غمگین می شوند؛ چون آنها را جزئی از وجود خود می شمارند.

ص: 89


1- . سفینه البحار، ماده کبر.
2- . سجع الحمام، ص 238.

ازاین رو، حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مِنَ النِّعَمِ الصَّدِیقُ الصَّدُوقُ.(1)

از جمله نعمت ها، دوست باوفا است.

کدام دوست را می توان دوست حقیقی دانست. حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند آنان را چنین معرفی می کند:

لا یَکُونُ اَلْصَدِیقُ صَدِیقَا حَتی یَحْفُظَ اَخاهُ فی ثَلاثٍ فی نِکْبَتِهِ وَ غَیْبتَهِ وَ وَفاته.(2)

دوست واقعی نیست مگر آنکه برادری خود را در سه حال حفظ کند: در سختی ها، در غیبت دوست و پس از درگذشت دوست.

7- افراط در دوستی

اسلام برای دوستی و هم نشینی، ارزش فوق العاده ای قائل است. ازاین رو، شاخص هایی برای انتخاب دوست، معرفی و به دقت در گزینش دوست، سفارش فراوانی کرده است. از آنجا که بشر ذاتا اجتماعی آفریده شده، ناگزیر است در زندگی، دوستانی برای خود انتخاب کند. هم نشینی با دوستان، اگر دوستان خوبی باشند، برای انسان بسیار سودمند است. در این میان، چون دوست صمیمی و دل سوز کم است، انسان باید تا آنجا که می تواند، از معاشرت های بی رویه بکاهد؛ چون اگر این نشست و برخاست ها بی حساب و کتاب باشد، زیان های جبران ناپذیر روحی و جسمی برای او به بار می آورد. از سوی دیگر، کسانی که در زندگی دوستان بسیاری دارند، کمتر به امور و تکالیف خود می رسند؛

ص: 90


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 9.
2- . سجع الحمام، ص 332.

چون وقتشان صرف معاشرت و گفت وگوهای بسیار و بی مورد می شود و فرصت نمی کنند به کارهای اساسی خویش برسند. این افراد برنامه ریزی درستی برای زندگی خود ندارند. در نتیجه، ناگهان متوجه می شوند که بخش مهمی از عمرشان، بدون آنکه بهره ای گرفته باشند، گذشته است. البته منظور از این سخن آن نیست که معاشرت به کلی ترک شود، بلکه هدف، محدود کردن دوستی ها و رعایت حد و مرزهاست. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

قِلَّةُ الْخِلْطَةِ تَصُونُ الدّینَ وَ تُرِیحُ مِنْ مُقارَنَةِ الْأَشْرارِ.(1)

کمی هم نشینی با دیگران، دین را حفظ می کند و شخص را از نزدیکی به بدان آسوده می سازد.

در سخنی دیگر، ضابطه ای کلی برای انتخاب هم نشینی بیان کرده است تا از آسیب های هم نشینی کاسته شود. بنا بر نقل اهل سنت از آن حضرت:

مَنْ خَالَطَ الْعَلَمْاءَ وُقِّرَ وَ مَنْ خَالَطَ الْاَنْزَالَ حُقِّرَ.(2)

کسی که با عالمان هم نشین گردد، بزرگ داشته شود و کسی که با افراد پست هم نشین گردد، حقیر می شود.

8- پرهیز از مجالس لهو و لعب

خداباورانی که در پی سعادت و کمال هستند، هیچ گاه سرگرم لهو و لعب نمی شوند. آنان نیک می دانند که شرکت در مجالس لهو و لعب و نشست و برخاست با از خدا بی خبران و غفلت زدگان و گناه کاران، نادرست است. انسان در این جهان فانی، فرصت محدودی برای فراهم کردن توشه آخرت

ص: 91


1- . غررالحکم، ج 4، ص 506.
2- . سجع الحمام، ص 399.

دارد و شایسته نیست این فرصت را بیهوده هدر دهد. شرکت در چنین مجالسی، غفلت و بی خبری به همراه دارد و سرمایه عمر آدمی را تباه می سازد. زمانی می رسد که انسان چشم باز کند و ببیند فرصت چندانی ندارد و بار گناهان بر دوشش سنگینی می کند و نشاط و شور جوانی را هم برای جبران گذشته ندارد. بنابراین، برای حفظ ایمان، باید از شرکت در مجالس غفلت خودداری کرد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَجالِسُ اللَّهْوِ تُفْسِدُ الإِیمانَ.(1)

مجالس لهو و لعب، ایمان را تباه می کند.

آن حضرت در کلامی دیگر به نقل اهل سنت، یکی از مصداق های مجالس لهو را چنین بیان می فرماید:

إِذا کُنْتَ فِی مَجْلِسٍ وَ لَمْ تَکُنْ الْمُحدِّثُ و لا المُحدَّثُ فَقُمْ.(2)

هرگاه در مجلسی بودی که در آنجا نه گوینده هستی و نه شنونده، پس از آن مجلس برخیز (و بیهوده منشین).

9- دوستان باوفا

پیوند برادران دینی ناگسستنی است. آنان که در مکتب قرآن و عترت تربیت شده اند، هیچ گاه یاران خود را تنها نمی گذارند. دوستان خوب در خوشی ها و ناخوشی در کنار یکدیگرند و به آسانی از یکدیگر جدا نمی شوند. دوستان وفادار را در تنگناها و مشکلات بهتر می توان شناخت. متأسفانه بعضی

ص: 92


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 134.
2- . سجع الحمام، ص 65 .

از مردم، تنها در مواقع معمولی و عادی به یکدیگر علاقه مندند. اگر بخواهیم بفهمیم که این علاقه از روی صفا و پاکی است یا چیز دیگر، باید آزمایش کرد. حقیقت این است که هنگامی می توان روی دوستی انسان ها تکیه کرد که در مقام عمل و در سختی ها، از خود پایداری نشان دهند. بسیارند دوستان ایام خوشی که صادقانه نسبت به هم اظهار محبت می کنند. سخن اینجاست که آیا به هنگام مشکلات هم آنها را در کنار خود می توان یافت؟ حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَوَدَّةُ اَبْناءِ الدُّنْیا تَزُولُ لاَِدْنی عارِضٍ یَعْرُضُ.(1)

دوستی دنیاطلبان به کمترین چیزی از بین می رود.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، پرده از این حقیقت برمی دارد و این سخن را چنین توضیح می دهد که:

قُلُوبُ الْجُهّالِ تَسْتَفِزُّها اَلْاِطْماعُ وَ تُرْتَهَنُ باْلَامانِیِّ وَ تَتَعَلَّقُ بِالْخَدَائِعِ.(2)

قلوب نادانان با طمع همراه است و در گرو آرزوهاست و با فریب کاری پیوند خورده است.

ازاین رو، دوستی آنان با این موارد درآمیخته. به همین جهت با کمترین بهانه ای دوستی ها تبدیل به دشمن می شود.

10- هم نشینی با بدان

همان طور که انسان بر اثر نزدیکی با گل و گلاب بوی خوش می گیرد، خلق وخوی او نیز بر اثر هم نشینی با دوستان اثر خوب یا بد می پذیرد. ازاین رو، در اسلام به انتخاب دوست و هم نشین خوب بسیار سفارش شده است. برخی از مردم با بدان معاشرت می کنند و چون چهره واقعی آنان را خوب نمی شناسند، ادعا می کنند که این معاشرت ها از آن روست که آنها را نسبت به وظایف دینی و اخلاقی شان آشنا سازند. آنان معمولاً در این کار نه تنها موفقیتی به دست نمی آورند، بلکه خود نیز به همان فساد اخلاقی دچار می شوند. ازاین رو، کسانی که به پایداری ایمان خود اعتماد ندارند، نباید به بهانه هدایت افراد فاسدالاخلاق با آنها طرح دوستی بریزند؛ زیرا ممکن است دزدان دین و ایمان، گوهر شرف از کفشان بربایند. امام علی علیه السلام نسبت به هم نشینی با این افراد چنین

ص: 93


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 136.
2- . سجع الحمام، ص 266.

هشدار می دهد:

جَلِیسُ الشَّرِّ نِقْمةٌ.(1)

هم نشین بد، مایه عذاب است.

در سخن زیبای دیگری که اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، می فرماید:

لا تَصْحَبْ الشَّرِیْرَ فَاِنَّ طَبْعَکَ یَسْرِقُ مِنْ طَبْعِهِ وَ أَنْتَ لا تَعْلَمْ.(2)

با افراد بد هم نشین مشو؛ زیرا طبیعت تو از طبیعت او می دزدد بدون آنکه خود آگاه شوی.

11- دوستی های دروغین

آدمی در زندگی به دوست نیاز دارد و دل بی دوست، دلی غمگین و تنهاست. در این میان، نکته مهم، دوست یابی است. در این زمینه باید پس از آزمودن دوست، به او اعتماد و تکیه کرد. بنابراین، شایسته نیست به محض برخورد با کسی با او طرح رفاقت درافکنیم و رازهای درونی خود را پیش او بازگوییم. باید توجه داشته باشیم که بسیاری از اشخاص وقتی به انسان می رسند، چنان اظهار دوستی می کنند که انسان می پندارد این ادعا از اعماق وجودشان سرچشمه می گیرد، در صورتی که بسیاری از این دوستی ها و اظهار ارادت ها، عمر بسیار کوتاهی دارد. اظهار دوستی ها به موقعیت علمی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی افراد بستگی دارد و باید با هر یک از این افراد، متناسب با شخصیت و جایگاهشان عمل کنیم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَوَدَّةُ الْعَوامِ تَقْطَعُ کَانْقِطاعِ السَّحابِ.(3)

دوستی عوامانه، زودگذر است، همچنان که ابرها به سرعت می گذرند.

ص: 94


1- . غررالحکم، ج 3، ص 356.
2- . سجع الحمام، ص 303.
3- . غررالحکم، ج 6 ، ص 149.

12- انتخاب دوست

دوستان واقعی را تنها با آزمودن در شرایط سخت و مشکل می توان شناخت. دوستان صدیقی که در غم و شادی کنار انسان می مانند و از مال و آبروی خود برای دوستان مایه می گذارند. بنابراین، باید به خاطر اهمیت دوست یابی و هم نشینی با آنان که بر دین و دنیای یکدیگر اثر می گذارند، در گزینش آنان دقت کافی به خرج داد. با این حال، بسیاری از مردم، برای انتخاب دوست تلاش چندانی نمی کنند و چه بسا دوستان خود را به صورت تصادفی، در کوچه و بازار و مدرسه پیدا می کنند. اینان پس از چندبار گفت وگو و رفت وآمد، چنان با هم گرم و صمیمی می شوند که گویی سال هاست یکدیگر را می شناسند. آیا به این دوستی ها می توان اعتماد کرد؟ باید دانست ضربه هایی که دوستان امتحان نشده بر انسان وارد می آورند، گاهی بدترین زیان های مادی و معنوی را در پی می آورد. شایسته است دوستان خود را پس از آزمایش برگزینیم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنِ اطْمَئَنَّ قَبْلَ الْإِخْتِبارِ نَدِمَ.(1)

هر کس پیش از آزمایش اطمینان کند، پشیمان می شود.

آن حضرت، یکی از راه های آزمایش دوست را در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، چنین بیان می کند:

اِذا وَلّی صَدِیقُکَ وِلایَةً فَاَصَبْتَهُ عَلی الْعُشْرِ مِنْ صَدَقَتِهِ

ص: 95


1- . همان، ج 5، ص 461.

فَلَیْسَ بِصَاحِبِ سُوْءٍ.(1)

هرگاه دیدی که دوستت به مقامی رسید و یک دهم دوستی خود را باز حفظ کرده است، بدان که دوست بدی نیست.

13- نیکوکاری

نیکوکاران افزون بر اینکه نزد مردم احترام خاصی دارند، در پیشگاه خدا نیز از جایگاه خوبی برخوردارند. البته به شرط آنکه به دنبال خودنمایی و ریاکاری نباشند و گرنه ارزش معنوی خود را از دست خواهند داد. گرچه باید کوشش شود که کار نیک به صورت ناشناخته و پنهان انجام گیرد تا از ارزش بیشتری بهره مند باشد، ولی گاهی برای تشویق دیگران، بهتر است برخی از کارهای خوب را آشکارا انجام دهیم؛ که این، خود، کار نیکوی دیگری است. کسانی که بی منّت به دیگران خدمت می کنند و کار نیک خود را به رخ نمی کشند و آن را ذخیره جهان دیگر می سازند، شایسته قدردانی هستند. این خوبان برای حفظ حرمت مؤمنان، آبروی آنان را محفوظ می دارند و کار خوب خود را پیش دیگران آشکار نمی سازند؛ چون نیک می دانند که با چنین کاری، مؤمنان عزتمند دعای خیر خود را بدرقه راهشان می سازند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِذا صَنَعْتَ مَعْرُوفا فَاسْتُرْهُ.(2)

چون کار نیکی انجام دادی، آن را پنهان کن.

در سخن دیگری بنا بر نقل اهل سنت فرمود:

ص: 96


1- . سجع الحمام، ص 295.
2- . غررالحکم، ج 3، ص 115.

خَیْرُ الْمَعْرُوفِ سَتْرُهُ.(1)

خیر بودن کار نیک در پنهان بودن آن است.

14- خدمت بلاعوض

انگیزه نیکوکاران متفاوت است؛ گروهی خدمت می کنند تا طرف مقابل نیز در همان حد یا بیشتر، به آنها خدمتی بکند. گروهی نیز چون روح بزرگی دارند، برای رضایت الهی کارهای خیرخواهانه می کنند. راه درست این است که سپاس گزاری کردن یا نکردن دیگران بر انگیزه نیکوکار در نیکوکاری اثر نگذارد؛ چون نیکوکار در گام برداشتن برای رضای خدا از هیچ رفتاری دل سرد نمی شود. کدام بنده مؤمنی تشکر و قدردانی خداوند را با سپاس گزاری مخلوق معاوضه می کند. مگر نه اینکه او با انگیزه ای الهی برای انجام این کار گام برداشته و از ابتدا به دنبال کسب رضایت مانای الهی بوده است. حضرت علی علیه السلامدر این باره می فرماید:

لایُزْهِدَنَّکَ فِی اصْطِناعِ الْمَعْرُوفِ قِلَّةُ مَنْ یَشْکُرُ.(2)

مبادا کم بودن سپاس گزاران، تو را نسبت به انجام دادن کار نیک بی رغبت کند.

نزدیک به همین کلام را از آن حضرت اهل سنت چنین نقل کرده اند:

لا یَزْهَدَنَّکَ فِی الْمَعْرُوفِ کُفْرُ مَنْ کَفَرَهُ فَقَدْ یَشْکُرُکَ عَلَیْهِ مَنْ لا یَسْتَمْتَعُ مِنْهُ.(3)

ص: 97


1- . سجع الحمام، ص 288.
2- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 324.
3- . سجع الحمام، ص 327.

مبادا ناسپاسی ناسپاسان، تو را نسبت به کار نیک بی رغبت کند؛ زیرا بر آن کار نیک کسی از تو سپاس گزاری می کند که هیچ بهره ای از کار نیک تو، به او نرسیده است.

15- پیش قدمی در کمک به نیازمندان

برخی از مردم با اینکه می دانند شخص نیازمندی در محیط زندگی شان وجود دارد، ولی هیچ گاه برای برآوردن نیازهای وی قدمی برنمی دارند، بلکه صبر می کنند تا او درخواست کند. تقاضاکردن و حاجت خواستن با خجالت و شرمندگی همراه است و به همین دلیل، برخی ترجیح می دهند از تقاضای خود بگذرند تا خجالت زده نشوند. در مقابل، کسانی نیز همین که احساس کنند کسی نیازی دارد، بدون آنکه دیگران متوجه شوند، با انگیزه های انسانی، نیازش را برطرف می سازند. لذتی که اینان از این کار می برند، بسیار بیشتر از زمانی است که در حضور دیگران به مستمندی کمک می کنند. این کمک رسانان، خدمت پنهانی را بدون منّت گذاری انجام می دهند و با برخورد برادرانه خود، عزت و سربلندی نیازمند را حفظ می کنند و حاضر نمی شوند که او سختی سؤال و درخواست را بر خود هموار کند. حضرت علی علیه السلامبنا بر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

اَفْضَلُ النَّوالِ ما وَصَلَ قَبْلَ السُّؤالِ.(1)

بهترین بخشش آن است که پیش از درخواست انجام شود.

ص: 98


1- . غررالحکم، ج 2، ص 411؛ سجع الحمام، ص 183.

16- فراموش کردن نیکی های خود

نیک مردان جهان هیچ گاه خدمات خود را به رخ دیگران نمی کشند و پاداش آن را تنها از خداوند می خواهند. بنابراین، اگر به کسی نیکی می کنید، جوان مردی ایجاب می کند که کار نیک خود را فراموش کنید، نه اینکه همواره این کار را به خاطر بیاورید، یا خدای ناکرده به این و آن بگویید. این کار افزون بر اینکه از پاداش معنوی نیکوکار می کاهد، چه بسا ممکن است موجب آزار آن شخص نیز شود؛ زیرا برخی نمی خواهند دیگران از کمکی که به آنها شده است، آگاه شوند. بنابراین، بکوشید کار نیک خود را فراموش کنید تا پاداش معنوی تان حفظ شود و آبروی کسی نیز که به او نیکی کرده اید، محفوظ بماند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِذا صَنَعْتَ مَعْرُوفا فَانْسِهِ.(1)

چون کار نیکی کردی، آن را فراموش کن.

در سخنی دیگر به روایت اهل سنت می فرماید:

اَحْیِ الْمَعْرُوْفَ بِاِمَاتَتِهِ.(2)

کار خوب را با فراموش کردن آن زنده کن.

17- نیکی با دست خویش

همه می دانیم که مرگ، حق است و هیچ انسانی در این جهان مادی برای همیشه ماندگار نیست. مرگ ناگهان به سراغ انسان می آید و کاخ آمال و آرزوهایش را فرو

ص: 99


1- . غررالحکم، ج 3، ص 115.
2- . سجع الحمام، ص 47.

می ریزد. تلاش کنیم بسیاری از کارهایی که می خواهیم به عهده دیگران بگذاریم، تا زنده ایم و فرصت داریم، خودمان به انجام برسانیم. در آموزه های اسلامی، ارزش آنچه انسان با دست خود می بخشد، بسیار بیشتر از چیزی است که دیگران به جای او انجام می دهند. از آن گذشته چه بسا ممکن است وصی موفق به انجام سفارش ها نشود یا در انجام آنها کوتاهی کند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

کُنْ وَصِیَّ نفْسِکَ وَافْعَلْ فی مالِکَ ما تُحِبُّ اَنْ یَفْعَلَهُ فِیهِ غَیْرُکَ.(1)

وصی خودت باش و آنچه را دوست داری دیگری در مالت انجام دهد، خودت انجام بده.

نزدیک به همین کلام از اهل سنت نیز نقل شده است.(2)

18- اطعام کامل

برپا کردن سفره مهمان نوازی، از سیره کریمان است؛ آنانی که از بهره گیری نعمت ها در کنار هم نوعان خود لذت می برند و نیک می دانند که اطعام کردن به دیگران از سنّت های خوب انسانی و اسلامی است. باید دانست که این عمل سبب ایجاد محبت میان اطعام کننده و میهمانان می شود. البته در انجام این عمل خیر میان فقیر و پول دار نباید تفاوت گذاشت. همچنین محل غذاخوری را باید به گونه ای ترتیب داد که مجلس

ص: 100


1- . غررالحکم، ج 4، ص 608 .
2- . سجع الحمام، ص 455.

بالا و پایین نداشته باشد و به همگان به طور مساوی احترام گذاشته شود. از هرگونه اسراف و به هدر دادن غذا نیز باید خودداری کرد. غذا نیز چنان کم نباشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِذا اَطْعَمْتَ فَاَشْبِعْ.

اگر اطعام می کنی، (میهمانان) را سیر کن.

سیره عملی خود آن حضرت نیز چنین بود و بنا بر نقل اهل سنت، آن حضرت در اعیاد می فرمود: «حیوانی برای قربانی بخرید که از دو سال به بالا داشته و سالم و چاق باشد تا خود و دیگران از حیوان فربه خورده باشید».(1)

19- دست گیری از نیازمندان واقعی

دست گیری از مستمندان واقعی، افزون بر رضایت الهی، در حل مشکلات این افراد آبرومند بسیار کارساز است. در جامعه ما کسانی هستند که در اوضاع سخت اقتصادی به سر می برند، ولی نیازشان را اظهار نمی کنند. ازاین رو، به حکم عقل و وجدان و شرع باید به کمک آنها شتافت. بعضی ها به این مسئله توجهی ندارند و چه بسا کمک های خود را به کسانی می رسانند که یا اصلاً نیازمند نیستند یا اگر هم نیازی داشته باشند، نیازشان چندان شدید و فوری نیست. بکوشیم کمک هایمان را با بررسی و پی گیری لازم به کسانی برسانیم که استحقاق بیشتری دارند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 101


1- . کنزالعمال، ج 5، ص 223.

خَیْرُ الْبِرِّ ما وَصَلَ اِلَی الْمُحْتاجِ.(1)

بهترین نیکوکاری آن است که در حق نیازمندان انجام شود.

در سخنی دیگر از تأخیر در کمک به نیازمندان برحذر داشته است و می فرماید:

لا تُؤَخِّرْ اِنالَةَ الْمُحتاجِ اِلی غَدٍ فَاِنّکَ لا تَعْرِفُ مَا یَعْرُضُ فِی غَدٍ.(2)

کمک رسانی به نیازمند را برای فردا به تأخیر نیانداز؛ زیرا نمی دانی تا فردا چه پیش خواهد آمد.

20- گره گشایی

یکی از نشانه های محبوب خلق و خالق بودن، گره گشا بودن در کار بندگان خداست. یکی از نعمت های بزرگ الهی، مراجعه اشخاص برای رفع گرفتاری ها به انسان است. مهم این است که انسان نباید این مسئله را نوعی گرفتاری و دردسر حساب کند، بلکه باید شکرگزار باشد که خدا چنین توفیقی را نصیب او کرده و خواسته است گرفتاری بنده ای به دست او حل شود. بی شک، این توفیق نصیب هر کسی نمی شود. پس مبادا که از مراجعه مردم ناراحت شویم و با آنها برخورد نامناسب کنیم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ نِعْمَةٌ مِنَ اللّهِ عَلَیْکُمْ فَاغْتَنِمُوها وَ لاتَمَلُّوها فَتَتَحَوَّلَ نِقْمَةً.(3)

روی آوردن مردم به شما برای رفع نیاز، نعمتی

ص: 102


1- . غررالحکم، ص 425.
2- . سجع الحمام، ج 2، ص 573.
3- . غرر الحکم، ج 2، ص 573.

است از خدا. پس آن را غنیمت بشمارید و از آن ملول نشوید تا این نعمت به عذاب بدل نشود.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل کرده اند، خطاب به فرزندش می فرماید:

اِذَا وَجَدْتَ مِنْ اَهْلِ الْحَاجَةِ مَنْ یَحْمِلُ زَادَکَ وَ یُوَافِیْکَ بِهِ حَیْثُ تَحْتَاجُ اِلَیْهِ فَاْغْتَنِمْهُ.(1)

هرگاه از نیازمندان کسی را یافتی که توشه آخرتت را برایت حمل کرده است و روزی (قیامت) که محتاج به آن می شوی، به تو بازگرداند، آن را غنیمت بشمار (و به نیازمند کمک کن).

21- نیکی به بدکاران

احسان و گذشت در حق دیگران، بهترین وسیله تربیت و هدایت است. در پرتو نیکی، دریچه هایی از مهر و عطوفت به سوی دیگران گشوده می شود و انسان می تواند بر قلب ها حکومت کند. فطرت انسان ها، بر پایه محبت و مهرورزی است، ولی برخی از مردم تصور می کنند که تنها باید به انسان های خوب احسان کنند. نباید فراموش کنیم که بدکاران نیز انسانند و در بسیاری از اوقات، بیش از دیگران به احسان نیاز دارند. اگر کمک به آنها حساب شده و منطقی باشد، در اصلاح و هدایتشان بسیار مؤثر است. چه بسیار بدکارانی که در پی احسانی که در حقشان شده است، از بی راهه بازگشته و در صف پرهیزکاران قرار گرفته اند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلْاِحْسانُ اِلَی المُسِی ءِ أَحْسَنُ الْفَضْلِ.(2)

ص: 103


1- . کنز العمال، ج 16، ص 172.
2- . غرر الحکم، ج 1، ص 354.

نیکی به بدکاران بهترین فضیلت است.

و در سخنی دیگر بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

اَلْاِحْسانُ یَقْطَعُ اللِّسانَ.(1)

نیکی زبان بدی ها را می برد.

22- شتاب در نیکوکاری

شتاب در انجام دادن کار نیکو، بسیار پسندیده است؛ چه اینکه ممکن است انسان از چند جهت توفیق آن را از دست بدهد. اول اینکه عمر و زمان به کمک او نیاید. دیگر اینکه مانعی در راه انجام آن پیش آید و سوم آنکه شیطان در کمین اوست و با انواع وسوسه ها، این توفیق را از او بگیرد و وی را دچار غفلت و بی خبری کند. بنابراین، در نیکوکاری، لحظه ای درنگ هم جایز نیست. بعضی انسان ها دوست دارند کارهای نیک انجام دهند، ولی در اجرای تصمیم خود، امروز و فردا می کنند. این تأخیر، فرصت کار خیر را از انسان می گیرد. در اسلام، شتاب کردن در کار نیک سفارش شده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

تَعْجِیلُ الْبِرِّ زِیادَهٌ فِی الْبِرِّ.(2)

شتاب در نیکوکاری، نیکوکاری بیشتر است.

در سخنی دیگر بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

لِکُلِّ شَیْ ءٍ ثَمَرَةٌ و ثَمَرَةٌ الْمَعْرُوفِ تَعْجِیْلُ السِرَّاحِ.(3)

ص: 104


1- . مطلوب کل طالب، ص 38، کلمه 78.
2- . غرر الحکم، ص 283.
3- . سجع الحمام، ص 340.

هر چیزی، میوه ای دارد و میوه کار خوب، تعجیل در برآوردن آن است.

23- مردمی بودن

جاه و مقام و منصب دنیایی ممکن است بسیاری از افراد را به گردن کشی در برابر خداوند و زورگویی به بندگانش بکشاند. البته این امور بر آنانی که روحی بلند و آزاده دارند، اثر نمی گذارد؛ چه اینکه آنان در اوج قدرت و دارندگی، بسیار فروتن هستند و اخلاق و رفتار آنان با مردم، عادی و معمولی است. چنین افرادی هرگز خود را تافته جدا بافته از جامعه نمی شمارند. این افراد به اصطلاح خاکی اند و بدون هیچ تشریفات و تعارفی با مردم نشست و برخاست می کنند و با همگان چنان گرم و صمیمی اند که گویی رفیق چندین ساله هستند. در مقابل، افرادی نیز چنان مغرورند که انسان نمی خواهد حتی برای یک لحظه هم آنها را ببیند. شکی نیست که مردم آنها را دوست ندارند و از جمع خود طرد خواهند کرد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ تَأَلَّفَ النّاسَ اَحَبُّوهُ.(1)

هر کس با مردم بجوشد، مردم او را دوست خواهند داشت.

در سخنی دیگر بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

قُلُوبُ الْرِّجَالِ وَحْشَّیةً فَمَنْ تَاَلَّفَها اَقْبَلَتْ عَلَیْهِ.

قلب های مردم گریزان است. کسی که با آنان بجوشد، به او روی می آورند (و رام او می گردند).

24- یک رنگی

یک رنگی و صداقت نشانه ایمان و دورویی و نیرنگ نیز نشانه نفاق است. ناگفته پیداست که در روابط انسانی هیچ چیز بدتر از نفاق و دورویی نیست. به کسی دورو می گویند که ظاهر و باطنش یکسان نیست. زیان این افراد از کسانی که آشکارا راه مخالفت برگزیده اند، بیشتر

ص: 105


1- . همان، ج 5، ص 184.

است. اینان در حضور دین داران، از مذهب سخن می گویند و نزد آنانی که از مذهب فاصله گرفته اند، خود را نسبت به آموزه های مذهبی بی علاقه نشان می دهند. انسان دورو اگرچه همیشه تلاش می کند تا خود را یک رنگ جلوه دهد، ولی خواه ناخواه چهره واقعی اش آشکار خواهد شد. البته این رسوایی هنگامی رخ می دهد که فتنه های زیادی برپا شده است و عده زیادی فریب او را خورده و زیان های جبران ناپذیری دیده اند. کسانی که با جلوه گری منافقان، عمر و ایمان خود را از کف داده اند، فرصت جبران هم ندارند. نمونه این فریب خوردگان را در صف مقابل بهترین و کامل ترین مخلوق الهی؛ یعنی پیامبراعظم صلی الله علیه و آله می توان جست که با توطئه منافقان و دورویان، رسول الله صلی الله علیه و آله را تنها گذاشتند و حتی گاهی علیه ایشان دست به توطئه زدند. چه کسی می تواند چهره واقعی منافقان را که با هزاران رنگ و حیله پنهان کرده اند، شناسایی کند و از آسیب آنان در امان بماند؟ این افراد حتی از کافران بدترند؛ چون چهره آنان، برای دیگران آشکار است. امام علی علیه السلام در نکوهش این افراد می فرماید:

ما اَقْبَحَ بِالاِْنسانِ اَنْ یَکُونَ ذاوَجْهَیْنِ.(1)

چه قدر زشت است که انسان دورو باشد.

ثمره نفاق نیز خواه ناخواه ظاهر خواهد شد و منافق که در پی عزت در بین مردم است، پس از افشا شدن نفاقش، خوار خواهد شد، چنان که آن حضرت در سخن دیگر به نقل اهل سنت می فرماید:

نِفَاقُ الْمَرْءِ ذِلةٌ.(2)

ص: 106


1- . غرر الحکم، ج 2، ص 235.
2- . مطلوب کل طالب، ص 21، کلمه 40.

نفاق هر کس سبب خواری اوست.

25- جلب اعتماد مردم

شماری از مردم، به هنگام غم و شادی انسان ها، تکیه گاه آنان هستند و در حقیقت، حلّال مشکلات هم نوعان خویشند. یکی از بزرگ ترین موفقیت هایی که نصیب انسان می شود، این است که مردم در امور دین و دنیای خود به او اطمینان کنند و به آنچه می گوید، اعتماد داشته باشند و سخنانش را از صمیم قلب بپذیرند. این توفیق بزرگی است که به آسانی نصیب هر کس نخواهد شد. انسان می تواند با اعمال صالح و در آزمون های اجتماعی، شایستگی های خود را در عمل اثبات کند تا نزد مردم اعتبار و ارزش یابد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

کَفی بِالْمَرْءِ سَعادَةً اَنْ یُوثَقَ بِهِ فِی اُمورِ الدِّینِ و الدُّنْیا.(1)

در سعادت انسان همین بس که مردم در امور دین و دنیا به او اعتماد کنند.

در سخنی دیگر بنابر نقل اهل سنت، چنین اعتماد و محبوبیتی را گنج سودمند می داند:

اَنْفَعُ الْکُنُوزِ مُحِبَّةُ الْقُلُوبِ.(2)

محبوبیت در دل ها سودمندترین گنج هاست.

26- انصاف با دیگران

انسان های با انصاف هیچ گاه از جاده حقانیت خارج نمی شوند و حتی اگر زیان های مادی نیز متوجه آنان باشد، باز هم از

ص: 107


1- . غررالحکم، ج 4، ص 581.
2- . سجع الحمام، ص 123.

دادن حق به حق دار پرهیز نمی کنند. گاهی انسان در وضعی قرار می گیرد که رعایت انصاف برایش از مبارزه در میدان جنگ نیز مشکل تر است. در این حال، برخی افراد از مرز انصاف پا را فراتر نمی نهند. بنابراین، اگر با شخصی کوچک تر از خودتان بحث می کنید و در میانه کار متوجه می شوید حق با اوست، چنانچه این شهامت را داشتید که حق را به جانب او بدهید، خشنود باشید که از انصاف بهره ای دارید و راه عدالت را می پیمایید. امام علی علیه السلام در توصیه به این صفت نیکو در ذیل آیه شریف: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ؛ خداوند به عدل و انصاف سفارش فرموده است.»(1) بنابر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید: «اَلْعَدْلُ الْإِنْصافُ وَ الْإِحْسانُ التَّفَضُّلُ؛ عدل، انصاف است و احسان، بخشش».(2)

27- امید به مردم

ذات مقدس الهی، تنها تکیه گاه پایدار، مقتدر و پشتیبان انسان است. شایسته نیست آدمی در زندگی به انسان های مانند خود تکیه کند؛ چه اینکه آنها نیز مانند او تکیه گاهشان خداوند است. بنابراین، انسان های عاقل و باایمان، توکل شان به خداوند است و هرگز در زندگی به مردم تکیه و اعتماد نمی کنند. آنان امیدشان در مرتبه اول به خداست و در قدم بعدی، نیروی خود را به کار می گیرند. آنان به جای

ص: 108


1- . نحل: 50.
2- . نهج البلاغه، کلمات قصار 228؛ کنز العمال، ج 2، ص 451.

اینکه همواره در انتظار کمک دیگران باشند، به پشتیبانی خداوند دل گرم هستند. آیا بهتر نیست به جای امید بیهوده به دیگران داشتن، با توکل به خداوند، به همت و تلاش خود تکیه کنیم؟ توکل به خداوند و امید نبستن به مردم و تکیه نکردن بر آنان پایه اخلاص است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ عَرَفَ النّاسَ لَمْ یَعْتَمِدْ عَلَیْهِمْ.(1)

هر کس مردم را بشناسد، به آنها تکیه نمی کند.

حضرت در جایی دیگر می فرماید:

اَوَّلُ الإخلاصِ اَلْیأسُ مِمّا فِی اَیْدِی النَّاسِ.

آغاز اخلاص، ناامید بودن از چیزی است که در دست مردم است.

در سخنی دیگر بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

حُسْنُ الْیَاْسِ خَیْرٌ لَکَ مِنَ الْطَّلَبِ اِلی النّاسِ.(2)

ناامیدی نیکو برایت از تقاضا از مردم نیکوتر است.(3)

28- غشّ در معامله

داد و ستد از ضرورت های زندگی دنیایی است. در این راستا، با خدمت رسانی و تأمین نیازهای زندگی مردم به قصد قربت می توان وسیله تعالی و تکامل خویش را فراهم ساخت، به شرطی که هدف و مقصد گم نشود. متأسفانه برخی انسان های سست ایمان، به نامِ کسب و کار و داد و ستد، به شکل های مختلف، مردم را فریب می دهند و از راه نامشروع، کیسه های خود را پر می کنند

ص: 109


1- . غررالحکم، ص 256.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 176.
3- . (ناامیدی نیکو همان چیزی است که در دست مردم است).

و خوش حالند که مالی انباشته اند، غافل از اینکه با چنین کارهایی هر چه بیشتر از شرف و انسانیت دور می شوند. اینان دزدانی نقاب دارند که در پوشش

کسب و کار، چهره اصلی خود را پنهان کرده اند. آنان فراموش کرده اند که در جامعه اسلامی، همه با هم برادرند و متاع دنیا ناپایدار است و این نوع مال اندوزی، پایان خوشی ندارد و هیچ مالی را نمی توانند به جهان باقی ببرند. مگر نه اینکه ثروت و دارایی تنها تا سرمنزل تاریک اول در این سفر طولانی و جاوید با ما همراه هستند. پس چرا با هدف خدمت به مردم، به کسب خود رنگ الهی نزنیم و با این صبغه خدایی، نام نیک از خود بر جا نگذاریم. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

شَرُّ النّاسِ مَنْ یَغُشُّ النّاسَ.(1)

بدترین مردم کسی است که مردم را فریب دهد.

در سخن دیگری می فرماید:

اَلْمُؤْمِنُ اَخُو الْمُؤْمِنِ فَلا یَغُشُّهُ وَ لا یَعِیْبُه.(2)

مؤمن برادر مؤمن است. بدین جهت برادرش را فریب نمی دهد و بر او عیب نمی نهد.

29- چاپلوسی

چاپلوسی برای به دست آوردن موقعیتی نزد افراد صاحب منزلت یا به دست آوردن مالی از افراد ثروتمند صورت می پذیرد. چاپلوسی معمولاً از حرص و طمع سرچشمه می گیرد و انسان به طمع مال به این کار دست می زند تا خود را به صاحبان مال نزدیک سازد. چاپلوسی از قدر و منزلت انسان می کاهد و او را در نگاه دیگران سبک می کند. در

ص: 110


1- . غرر الحکم، ج 2، ص 164.
2- . دستور معالم الحکم، ص 64.

حقیقت، چاپلوس روحی کوچک و همتی پست دارد و برای حیثیت انسانی خود هیچ ارزشی قائل نیست. ممکن است چاپلوس به ظاهر مورد احترام دیگران باشد، ولی همه می دانند که حیثیت انسانی خود را به بهای اندکی فروخته است و به او با دیده حقارت می نگرند. انسان با ایمان که خداوند را مالک حقیقی جهان می داند و معتقد است آدمی تنها با اراده الهی می تواند اوج بگیرد، هیچ گاه خود را به افرادی که توانایی های مالی و موقعیتی آنان زودگذر است، نزدیک نمی سازد. چنین انسانی هرگز رویه چاپلوسان دنیاگرا را در پیش نمی گیرد؛ همان هایی که حضرت علی علیه السلامبه شدت آنان را نکوهش می کند و می فرماید:

اِیّاکَ وَالْمَلَقَ فَاِنَّ الْمَلَقَ لَیْسَ مِنْ خَلائِقِ الاْءِیمانِ.(1)

از چاپلوسی بپرهیز؛ که چاپلوسی، روش مردم باایمان نیست.

حضرت علی علیه السلام بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

مَنْ جَلَسَ فِی ظِلِّ الْمَلَقَ لَمْ یَسْتَقِرَّ بِهِ مَوْضِعُهُ لِکَثْرَةِ تَنَقُّلِهِ و تَصَرُّفِهِ مَعَ الْطِّبَاعِ وَ عَرَفَهُ النّاسُ بَالْخَدِیعَةِ.(2)

کسی که در سایه چاپلوسی، بنشیند جایگاه خود را استقرار نخواهد بخشید به جهت آنکه برای خوشایند دیگران به طور مکرر از این رو به آن رو می شود و مردم وی را فریب کار خواهند شناخت (و به او اعتماد نخواهند کرد).

30- شهادت دروغ

ص: 111


1- . غررالحکم، ج 2، ص 304.
2- . سجع الحمام، ص 397.

هیچ چیز در دنیا مانند دروغ و شهادت ناروا، زشت و ناپسند نیست. سفارش جدی پیشوایان دین برای تزکیه و تهذیب، در پیش گرفتن راستی و صداقت است. آنان راست گویی را مایه نجات آدمی می دانند و معتقدند انسان مؤمن نباید هیچ گاه خود را به زشتی دروغ بیالاید. با این حال می بینیم کسانی که جز به منافع مادی نمی اندیشند، بسیاری از اوقات با شهادت های دروغین به پای مال کردن حق دیگران می پردازند. آنها در این راه، آشنا و بیگانه نمی شناسند و هرجا که منافع مادی شان ایجاب کند، به سادگی، شهادت ناحق می دهند، بدون آنکه دچار عذاب وجدان شوند. یک روز به نفع شما شهادت می دهند و فردا به زیان شما؛ تا سنگینی کفه ترازو به کدام سو باشد. باید از این افراد دورو و دسیسه هایشان همواره بر حذر بود که حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ شَهِدَ لَکَ بِالْباطِلِ شَهِدَ عَلَیْکَ بِمِثْلِهِ.(1)

هر کس به سود تو شهادت باطل دهد، به زیان تو نیز چنین خواهد کرد.

زیرا این گونه انسان ها نه به دین پای بندند تا از چنین کاری دوری کنند و نه به اصول انسانی آن حضرت به نقل اهل سنت می فرماید:

لا مُرُوَّةَ لِلکَذُوبِ.(2)

دروغ گو جوان مردی ندارد.

ص: 112


1- . غررالحکم، ج 5، ص 452.
2- . مطلوب کل طالب، ص 13، کلمه 24.

31- فریادرسی

عده ای در زندگی دنیا پرتوشه و بهره مندند که بایسته است به شکرانه این توان مندی، از ناتوانان دست گیری کنند. مسلمان هیچ گاه نمی تواند در برابر مشکلات ناداران و بیچارگان، بی اعتنا باشد. او نمی تواند به شادخواری بپردازد و غم و گرفتاری برادران مؤمنش را درد خویش نشمارد و به فریادرسی همت نگمارد.

هیچ شب و روزی بر جهان نمی گذرد مگر آنکه ناله و فریاد هزاران دردمند دل شکسته زیر این آسمان کبود می پیچد و با زبان بی زبانی، فریاد یاری رسانی سر می دهند، ولی آیا تاکنون به هیچ یک از کمک خواهان دردمند پاسخ داده ایم؟ اگر توان لازم را داشته و خدای ناکرده پاسخ نداده ایم، از هم اکنون تصمیم بگیریم به جبران اشتباه های گذشته، در راه انجام دادن این وظیفه بزرگ انسانی کوشا باشیم تا در پیشگاه ناظر همیشه بیدار، شرمنده و سرافکنده نباشیم. خداوند بزرگ نیز به پاس رسیدگی به بندگانش، وسیله آمرزش و مغفرت فریادرسانان را فراهم می سازد. او با این کار خود، خداگونگی را می آزماید؛ زیرا خداوند، ناله بی پناهان و فریادرسان را بی پاسخ نمی گذارد. حضرت علی علیه السلام بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

مِنْ کَفّاراتِ الذُّنُوبِ الْعِظامِ اِغاثَةُ الْمَلْهُوفِ.(1)

فریادرسی بیچارگان، کفاره گناهان بزرگ است.

ص: 113


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 29؛ سجع الحمام، ص 429.

32- دست گیری از ستم دیده

سیره پیشوایان دینی، دفاع از ستم دیدگان و بی پناهان است. آنان از پیروان خود می خواستند که یاور ستم دیدگان و دشمن ستم کاران باشند. یکی از مهم ترین وظایف انسان ها، جلوگیری از ستم است. بسیاری از ستم دیدگان، توانایی به دست آوردن حق مشروع خود را ندارند و تنها با کمک و هم یاری دیگران می توانند به این مهم دست یابند. کسانی که قدرت دارند، نباید در این کار کوتاهی کنند. اگر کسی بتواند در راه احقاق حق ستم دیده گامی بردارد، ولی از انجام دادن آن کوتاهی کند، در پیشگاه خدا و وجدانش پاسخی نخواهد داشت. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

کُونَا لِلظّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً.(1)

همواره دشمن ستمگر و یاور ستم دیده باشید.

طبری از عالمان برجسته اهل سنت در تاریخ خود همین روایت را نقل کرده،ولی به جای کلمه «عون» کلمه «ناصر» را آورده است.(2)

33- شایستگی در کار

برخی از مردم وقتی می خواهند کار و پیشه ای برای خود فراهم کنند، پیش از هر چیز به دنبال کاری می روند که ظاهری پر سر و صدا داشته باشد و سبب معروف شدن آنان شود. از آنجا که برخی کارها، به تخصص و آگاهی ویژه ای نیاز دارد که آنها

ص: 114


1- . نهج البلاغه، نامه شماره 47.
2- . تاریخ طبری، ج 4، ص 113.

از آن بی بهره اند، خواه ناخواه سرگردان و از همه چیز ناامید می شوند. بنابراین، بهتر است پیش از اینکه دنبال کاری بروید، فکر کنید شایستگی انجام دادن آن را دارید یا خیر. باید میان کار و استعداد افراد رابطه وجود داشته باشد و هر کس مسئولیت و کاری را بپذیرد که توان انجام دادن آن را دارد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لا تَطْمَعْ فِیما لا تَسْتَحِقُّ.(1)

در آنچه استحقاقش را نداری، طمع مکن.

اگر کسی چنین پند حکیمانه ای را به گوش نگیرد، سرانجامی جز آنچه آن حضرت فرموده است، ندارد که: سرانجام خوار خواهد شد:

اَلْذُّلُّ مَعَ الْطَّمَعِ.(2)

به همراه طمع خواری است.

34- حق مداری

حق گرایی از اصول ارزشمندی است که روی گردانی از آن شایسته هیچ انسانی نیست. با وجود این، برخی انسان ها از انجام دادن کاری که آن را درست می دانند، خجالت می کشند و به همین دلیل، دچار زیان های بزرگ مادی و معنوی می شوند. این عمل نشان دهنده ضعف اراده و درماندگی روحی آنان است و بدون تردید، اگر با تصمیم جدی، این سدّ روانی را نشکنند، به تدریج، این روحیه به همه جنبه های زندگی شان سرایت می کند. بدین ترتیب، دچار

ص: 115


1- . غررالحکم، ج 6، ص 261.
2- . مطلوب کل طالب، ص 47، کلمه 24.

تساهل و تسامح می شوند و از دایره حق و حقیقت بیرون می روند. پس چه بهتر که خجالت و تردید را کنار بگذارند و از گفتن و به کار بستن آنچه حق می دانند، خودداری نورزند. امام علی علیه السلامفرموده است:

مَنِ اسْتَحْیی مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ اَحْمَقُ.(1)

هر کس از گفتن حق شرم کند، احمق است.

آن حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اِعْرِفِ الْحَقَّ لِمَنْ عَرَفَهُ لَکَ رَفِیعا کانَ اَوْ وَضِیعا.(2)

حق را بشناس، از هر کس که آن را به تو شناساند؛ چه آن شخص از افراد بلندمرتبه باشد یا در رتبه پایین اجتماع.

35- پایداری در احقاق حق

مطالبه حق امری بایسته و شایسته است و بر اساس آموزه های روایی، آدمی نسبت به حقوق خود نباید بی اعتنا باشد. از بدیهی ترین حقوق انسانی این است که هر کسی می تواند حق خود را از کسانی بگیرد که به او تجاوز کرده اند. البته شخصی که ادعای حق دارد، باید دلیل قابل قبولی داشته باشد و آن را در دادگاه یا تشکیلات صالحی ارائه کند و هرگز نباید با اقدامات خودسرانه، ادعای خود را عملی کند. در هر صورت، مطالبه حق و دادخواهی از حقوق اولیه شهروندی و کاری پسندیده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ص: 116


1- . غررالحکم، ج 5، ص 339.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 180.

لایُعابُ الرَّجُلُ بِاَخْذِ حَقِّهِ و اِنَّما یُعابُ بِاَخْذِ ما لَیْسَ لَهُ.(1)

مرد برای مطالبه حقش نباید نکوهش شود، بلکه نکوهش می شود به گرفتن چیزی که مال او نیست.

و در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، گذشت از حق خود و ایثار، را مورد توجه قرار داده است و می فرماید:

لا یُعَابُ اَلْمَرْءُ بِتَأْخِیر حَقِّهِ إنَّما یُعَابُ مَنْ اَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ.(2)

مرد برای تأخیر در گرفتن حقش نباید نکوهش شود، بلکه آن کسی نکوهش می شود که چیزی را که حقش نیست، می گیرد.

36- پیروی از سخن حق

سخن پسندیده موجب خشنودی شنونده می شود. سخن حق و نیکو را باید از هر کسی پذیرفت. میزان در پذیرش، سنگینی کلام است، نه وجاهت و مقام گوینده آن. با این حال، بعضی افراد وقتی سخنی می شنوند، پیش از هر چیز می خواهند ببینند گوینده آن کیست؛ چنانچه گوینده، شخص مشهور و دارای مقام و منصبی باشد، آن سخن را بدون تحقیق می پذیرند وگرنه به آن اعتنا نمی کنند. این کار درست نیست؛ چون ممکن است کلامی سودمند و زیبا از زبان شخصی عادی و گم نام نقل شود، چنان که احتمال دارد فرد صاحب مقامی نیز سخنانِ کم ارزشی بگوید. پس آنچه به کلام ارزش می دهد، محتوای کلام است، نه گوینده آن. بکوشیم بر اساس تبلیغات و غوغاسالاری، حرفی را نپذیریم، بلکه به حقیقت سخن توجه داشته باشیم. حضرت علی علیه السلامبنابر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

ص: 117


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 410.
2- . سجع الحمام، ص 328.

لا تَنْظُرْ اِلی مَنْ قالَ وَ انْظُرْ اِلی ما قالَ.(1)

نگاه نکن چه کسی می گوید، بلکه ببین چه می گوید.

37- ادب ورزی

ادب اجتماعی، پیوند محبت میان افراد جامعه را محکم می کند. آدمیان همواره برای افراد باادب احترام ویژه ای قائل هستند. انسان در روابط اجتماعی خود با افرادی روبه رو می شود که پس از ساعت ها گفت وگو و هم نشینی، حتی یک کلام یا رفتار ناشایست از آنان نمی بیند و مایل است مدت ها با آنها هم نشین باشد. برعکس، افرادی نیز هستند که سخن و رفتارشان، نشان دهنده بی بهره بودن آنها از ادب و انسانیت است، به گونه ای که انسان حاضر نیست حتی یک لحظه هم به چهره آنها بنگرد. این مسئله نشان دهنده این حقیقت است که انسان باادب، محبوب است و بی ادب چه بخواهد

و چه نخواهد، مورد نفرت دیگران است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلاَدَبُ کمالُ الرَّجُلِ.(2)

کمال انسان به ادب است.

در سخنی دیگر بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

اَلْاَدَبُ صُوْرَةُ الْعَقْلِ.(3)

ص: 118


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 266؛ کنز العمال، ج 16، ص 197.
2- . غرر الحکم، ج 1، ص 246.
3- . مطلوب کل طالب، ص 30، کلمه 61 .

ادب نشان دهنده عقل است.

38- خوش قولی

اسلام برای عهد و پیمان ارزش والایی قائل است و پای بندی به میثاق را از شرایط ایمان می شمارد. در سیره پیشوایان دینی نیز وفای به عهد حتی نسبت به دشمنان به روشنی دیده می شود. آنان تا زمانی که طرف مقابل، نقض عهد نمی کرد، بر تعهد خویش استوار بودند. با وجود این، یکی از آسیب های روابط اجتماعی در جامعه دینی، بها ندادن به وعده ها است. این آفت اجتماعی در میان اقشار گوناگون جامعه به ویژه در برخی پیشه ها به طور چشم گیر دیده می شود. این در حالی است که اسلام می خواهد انسان اگر قول داد، به قولش وفادار بماند و در ادای آن بکوشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ما اَحْسَنَ الْوَفاءَ وَاَقْبَحَ الْجَفاءَ.(1)

چه قدر وفای به عهد، خوب و بدقولی، زشت است.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اِنَّ مِنَ الْکَرَمِ الوَفاءُ بِالذَّمَمِ.(2)

وفای به پیمان ها از کرامت است.

39- امانت داری

پای بندی به ادای امانت نشانه ایمان و جوان مردی است. امانت داری دایره گسترده ای دارد و حتی گاهی دیگران سخنی را نزد شما به امانت می گذارند و می خواهند آن را نزد

ص: 119


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 160.
2- . سجع الحمام، ص 118.

خود محفوظ نگه دارید یا ممکن است کسانی به شما اعتماد کنند و مال یا پولی را به امانت به شما بسپارند. شکی نیست که در این صورت، وظیفه سنگینی بر دوشتان خواهد بود و اگر به خوبی آن را به انجام نرسانید، در پیش گاه خدا و وجدانتان آسوده نخواهید بود. چنانچه این وظیفه را به درستی به پایان برسانید، نزد وجدان خود آسوده خواهید بود و پاداش امانت داری تان را نیز از خداوند دریافت خواهید کرد و اعتماد دیگران نسبت به شما جلب خواهد شد. در نگه داری اموال و امانت دیگران باید دقت و حساسیتی همچون پاسداری از داشته های خویش و حتی افزون از آن داشت. کوتاهی در این مورد نابخشودنی است و مسامحه در نگه داری اموال دیگران و شنیدن وسوسه ها و نغمه های شیطانی ممکن است امانت دار را به خیانت در امانت بکشاند. ازاین رو، حضرت علی علیه السلام در هشداری می فرماید:

مَنِ استَهانَ بِالْأَمانَةِ وَقَعَ فِی الْخِیانَةِ.(1)

هر کس در نگه داری از امانت سستی کند، در خیانت می افتد.

در سخن دیگر که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند سرانجام امانت در خیانت را چنین ترسیم می کنند:

مَنْ اِسْتَهانَ بِالْاَمَانَةِ وَ رَتَّعَ فِی الْخِیَانَةِ... فَقَدْ اَحْمَلَ بِنَفْسِهِ الْذُّلَ و اَلْخِزْیَ فِی اَلْدُّنیَا وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ اَذَلُّ وَ اَخْزَی.

کسی که در امانت داری سستی بورزد و در حدود

ص: 120


1- . غررالحکم، ج 5، ص 333.

خیانت بگردد [خیانت ورزی را پیشه خود سازد] خواری و ذلت در دنیا را بر خود روا ساخته و در آخرت نیز خوار و ذلیل تر خواهد بود.

40- راست گویی

راست گویی از بهترین صفات انسانی است، همچنان که دروغ گویی بدترین صفت است. بعضی از مردم چنان به دروغ گویی عادت کرده اند که اگر در شبانه روز چند بار دروغ نگویند، احساس آرامش و شادی نمی کنند. کسانی که دروغ می گویند، دچار عقده حقارت هستند و چون می بینند مردم به آنها بی اعتماد شده اند، با گفتن دروغ، توجه دیگران را به خود جلب می کنند. در این میان، انسان هایی هستند که هرگز زبان خود را به دروغ نمی آلایند. اینان اگر احساس کنند که با دروغ گفتن، منافع دنیایی نیز به دست می آورند، باز زبان خود را به آلودگی های دروغ نمی آلایند. این افراد در هر حالی صداقت را می پسندند، حتی اگر با گفتن سخن درست، مقام و موقعیت خود را از دست بدهند. آنان هیچ گاه کار خود را بی جهت توجیه نمی کنند و دروغ خود را با آرایه مصلحت تزیین نمی کنند و در حقیقت، خود را فریب نمی دهند. تنها کسانی از این ویژگی ارزشمند برخوردارند که ایمان در عمق جانشان نقش بسته باشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلصِّدْقُ اَقْوی دَعائِمِ الاْءِیمانِ.(1)

راست گویی، نیرومندترین ستون ایمان است.

ص: 121


1- . همان، ج 2، ص 6 .

چنین کسانی نه تنها ضرر نمی کنند، بلکه با راست گویی خود نجات نیز می یابند، چنان که آن حضرت بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

فِی الصِّدْقِ النَّجَاةُ.(1)

نجات و رهایی در راست گویی است.

41- همسایه داری

کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، همسایه اش را آزار نمی دهد. نیکی به همسایگان، سفارش همیشگی قرآن کریم و بزرگان دین است. همسایگان نسبت به هم حقوقی دارند که در همه فرهنگ ها محترم است. بسیاری از همسایگان به این حق احترام می گذارند و رابطه ای محبت آمیز میانشان حکم فرماست. آنان از دیدار هم دیگر بهره می برند و بر اثر همکاری و مشارکت، به یکدیگر بهره می رسانند. در مقابل، برخی نیز نه تنها نسبت به یکدیگر محبت ندارند، بلکه برعکس، هر روز به بهانه های بیهوده با هم در جنگ و ستیزند و حقوق یکدیگر را نادیده می گیرند. این در حالی است که حقوق همسایگی، وظیفه ای دوجانبه است که در روایات اسلامی بر آن تأکید شده است. مولای متقیان در آخرین لحظه های حیات، فرزندان را به رعایت حقوق همسایگان سفارش فرمود. حق همسایه بر آدمی این است که اگر از او وام خواست، به او وام دهد. اگر به همسایه اش نیکی رسید، به او تبریک بگوید. اگر به

ص: 122


1- . کنز العمال، ج 16، ص 181.

همسایه اش گزندی رسد، او را دلداری دهد و ده ها حقوق دیگر. بنابراین، همسایه خوب در غم و شادی همراه انسان است، ولی همسایه بد پی درپی مشکلات فراوانی برای آدمی ایجاد می کند. حضرت علی علیه السلام در نکوهش همسایه بد می فرماید:

جارُ السُّوءِ اَعْظَمُ الضَّرّاءِ وَ اَشَدُّ الْبَلاءِ.(1)

همسایه بد، بزرگ ترین گرفتاری و سخت ترین بلاست.

در سخنی دیگر، بنا بر نقل شیعه و اهل سنت در توصیه به فرزندش چنین می فرماید:

سَلْ عَنِ الرَّفیقِ قَبْلَ الطَّریقِ وَ عَنْ اَلْجَارِ قَبْلَ الدَّارِ.(2)

قبل از عزم سفر از رفیق راه جویا شو و قبل از ساکن شدن در خانه ای از (خوبی یا بدی) همسایگان تحقیق کن.

42- بخل ورزی

کریمان و بخشندگان افزون بر اینکه نزد دیگران بزرگوارند، در درون خود نیز احساس آرامش و آسایش دارند، ولی انسان های خسیس هماره در رنج و عذاب هستند و از نظر معنوی هم جزو عقب افتادگان کاروان انسانیتند. به همین دلیل، دل بستن بیش از اندازه به مال دنیا نشانه پست همتی است؛ چون کسی که همت عالی داشته باشد، مقام خود را بالاتر از آن می داند که قدرت دل کندن از مال و دارایی را نداشته باشد. البته ولخرجی هم کار ناپسندی است؛ چون مال در حقیقت

ص: 123


1- . غررالحکم، ج 3، ص 360..
2- . کنز العمال، ج 16، ص 182.

امانتی است که خداوند به انسان سپرده است تا آن را برای برآوردن نیازهای زندگی خود یا دیگران مصرف کند. کسی که این امانت را بیهوده صرف می کند، به امانت الهی خیانت کرده است. به راستی، چگونه انسانی می تواند به خود بقبولاند پس از آنکه سختی ها و مشکلات را بر خود هموار ساخته و مالی اندوخته است، از هزینه کردن دارایی برای خود، فرزندانش و برادران دینی اش کوتاهی کند. کسی که ثروت خود را وسیله ای برای گشودن درهای بهشت قرار می دهد و با عقل و تدبیر برنامه ریزی درست و آن را در اختیار دیگران قرار می دهد، بی شک، مورد توجه خداوند و محبوب خلق خواهد بود.

امام علی علیه السلام در نکوهش این خصلت می فرماید:

اَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ عَلی نَفْسِهِ بِمالِهِ وَ خَلَفَهُ لِوُرّاثِهِ.(1)

خسیس ترین مردم کسی است که از مصرف مال برای خودش دریغ کند و مالش برای وارثان بماند.

در سخن زیبای دیگر بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

بَشِّرْ مَالَ اَلْبَخِیلِ بِحَادِثٍ اَوْ وَارِثٍ.(2)

به بخیل بشارت ده که مالش را یا حوادث ببرد یا نصیب وارث شود.

43- پرهیز از شتاب زدگی در قضاوت

قضاوت کار بسیار مشکلی است و باید حساب شده و دقیق باشد؛ زیرا ممکن است بر اثر اشتباه کوچکی، کانون زندگی خانواده ای از هم بپاشد، خونی پای مال شود و حقی، ناحق شود. انسان نباید نسنجیده،

ص: 124


1- . غررالحکم، ج 2، ص 449.
2- . مطلوب کل طالب، ص 7، کلمه 10.

بی دقت و شتاب زده درباره قضیه ای قضاوت کند؛ زیرا در قضاوت تنها دانش شرط نیست، بلکه دقت و بررسی کامل قضیه نیز ضروری است. چه می دانید، شاید در نهاد قضیه ای که می خواهید بدون تفکر درباره آن رأی دهید، حقایقی نهفته باشد که اگر بر شما روشن شود، به کلی نظرتان را تغییر دهد. بنابراین، نباید به صرف ظن و گمان و با دیدن چیزی بدون بررسی کامل و تأمل در جنبه های گوناگون قضیه، بلافاصله حکم قطعی صادر کنیم و حیثیت دیگران را به خطر اندازیم. باید با احتیاط و وسواس خاصی در مورد واقعه ای که به آبرو و شخصیت دیگران مربوط است، داوری کنیم و تا زمانی که نیازی نیست، قضاوت نکنیم. چگونه می توان آبروی ریخته شده دیگران را به آنها بازگرداند و چگونه می توان تاوان مرگ حیثیتی افراد را جبران کرد؟ حضرت علی علیه السلام بنابر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

لَیْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضاءُ عَلَی الثِّقَةِ بِالظَّنِّ.(1)

داوری بر اساس گمان، خلاف عدل است.

44- هدایت بدکاران

آدمی نمی تواند در برابر انحراف برادران ایمانی خود سکوت کند و بی اعتنا بماند. رسم برادری ایجاب می کند که راه هدایت را به آنان نشان دهد و دست گیرشان باشد. متأسفانه برخی از مردم، به آزار دیگران و گناه کاری سرگرمند و از این بی راهه هم

ص: 125


1- . غررالحکم، ج 5، ص 84 ؛ سجع الحمام، ص 352.

باز نمی گردند. نصیحت گران نباید ناامید شوند، بلکه تا آنجا که ممکن است، باید از راه مستقیم یا غیرمستقیم، به هدایت آنان بپردازند. یکی از این روش ها، برخوردهای حساب شده انسانی و نیکوکاری است که می تواند در روحیه آنها اثر مثبت نهد و آنها را دچار خجلت و شرمندگی کند، به گونه ای که در برابر انسان های نیکوکار و خوش برخورد، خود را حقیر و کوچک بدانند و تلاش کنند تا در راه مردان خدا گام بردارند. حضرت علی علیه السلام بنابر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

وَ ازْجُرِ الْمُسِئَی بِفِعْلِ الْمُحسِنِ.(1)

با کار نیک، بدکار را از بدی باز دار.

45- خویشتن داری از گناه

سفارش اول رهبران دینی به پیروانشان، بهره مندی از تقوا و خویشتن داری است. زیباترین جامه آدمی، پوشیدن لباس تقواست. اصولاً ارزش هر انسانی به میزان برخورداری او از تقواست. انسان باید تلاش کند تا همواره این لباس مقدس را پاکیزه نگه دارد و اگر آلودگی کوچکی در لباس خود دید، با جدیت و فوریت تمام، با آب شفابخش توبه، آن را بشوید؛ زیرا چنانچه آلودگی به تمام لباس سرایت کند، جز شرمساری چیز دیگری نصیب انسان نخواهد شد. در پرتو تقوا و پرواپیشگی، می توان از آفت ها و آسیب های اخلاقی برحذر بود. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 126


1- . همان، ج 2، ص 183؛ کفایة الطالب، ص 220.

مَنْ تَعَرّی عَنْ لِباسِ التَّقْوی لَمْ یُسْتَتَرْ بِشَیْ ءٍ مِنْ اَسْبابِ الدُّنْیا.(1)

هر کس به جامه تقوا پوشیده نشود، هیچ چیز از اسباب دنیا، او را نمی پوشاند.

46- جایگاه دانش اندوزی

دانشمندان، چراغ های فروزان زندگی بشری هستند. دانش به آدمی، عزت و ارزش می بخشد و دانشمند، درهای پیشرفت و تعالی را به روی آدمیان می گشاید. پیشرفت ها، موفقیت ها، خلاقیت ها و کشف ها تنها در سایه دانش دانشوران امکان پذیر خواهد شد. دانشمندان پارسا با خدمات صادقانه خود، نام نیکشان را بر کتیبه تاریخ می نگارند. اصولاً دانشمند به واسطه دانشش، همیشه زنده و وجودش، روشنی بخش همگان است. در نبودش نیز می توانند از آثار و برکات دانش او بهره مند شوند و این به معنای برخوردار بودن از حیات ابدی است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلْعالِمُ حَیٌّ وَ اِنْ کانَ مَیِّتا.(2)

دانشمند، زنده است حتی اگر بمیرد.

در سخنی دیگر بنا بر نقل شیعه و اهل سنت چه زیبا می فرماید:

اَلْعُلَمَاءُ بَاقُون مَا بَقِیَ اَلْدَّهْرُ اَعْیَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ و اَمْثَالُهُمْ فِی اَلْقُلُوبِ مُوْجُودَةٌ.(3)

تا روزگاران باقی است، دانشمندان باقی هستند، خود آنان با آنکه از میان مردم رفته اند، ولی

ص: 127


1- . غررالحکم، ج 5، ص 404.
2- . غرر الحکم، ج 1، ص 291.
3- . کنز العمال، ج 10، ص 263.

یاد چهره هایشان در دل ها نقش بسته است.

47- تکیه بر ایمان

آدمی باایمان به ذاتی فناناپذیر که همواره او را در کنار خود و یاری گر خویش می داند، از هیچ قدرتی نمی هراسد و نیروی خود را مضاعف می بیند. اساسا نمی توان تنها به مدد نیروی جسمانی، از پس همه مشکلات برآمد؛ زیرا انسان هرقدر قوی باشد، باز هم به پناه گاهی نیاز دارد که در سایه آن بتواند ادامه حیات دهد و به سوی خوش بختی حرکت کند. این تکیه گاه چیزی جز ایمان نیست؛ چون هیچ چیز مانند ایمان نمی تواند حافظ و نگهبان درون و بیرون انسان باشد. ایمان در سختی ها و مشکلات، پناه گاهی محکم است و همه اضطراب ها و نگرانی ها را به آرامش بدل می کند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلإِیمانُ شَفِیعٌ مُنْجِحٌ.(1)

ایمان، شفیع نجات بخش است.

حضرت در کلامی دیگر بنا بر نقل شیعه و اهل سنت، می فرماید:

اَلْاِیْمانُ مَعْرِفَةٌ بَالْقَلْبِ وَ اَقْرَارٌ بِالْلِّسانِ وَ عَمَلُ بِالْاَرْکانِ.(2)

ایمان، شناخت قلبی و اقرار با زبان و عمل با اعضا و جوارح است.

48- پرهیز از شهرت طلبی

گم نامی و ناآشنایی، وسیله ای برای راحت زیستن و آسوده بودن است. دراین حال،

ص: 128


1- . غرر الحکم، ج 1، ص 148.
2- . سجع الحمام، ص 138.

فرد از تعریف و تمجید دیگران به دور است و با خاطری آسوده به زندگی عادی خود می پردازد. پس لازم نیست از بیم مراجعه دیگران، پنهان کاری کند و با دغدغه و اضطراب، ایام را به سر آورد. یکی از عوامل بدبختی انسان ها که آنها را از مسائل اساسی زندگی باز می دارد، مشهور شدن در میان مردم است. تا وقتی انسان شهرتی ندارد، به راحتی می تواند هرگونه که بخواهد، زندگی کند. در این حال، تصمیم گیری هایش نیز از قدرت و استحکام بیشتری برخوردار است. برعکس، شخصی که شهرتی دارد، تمرکز فکر ندارد و در نتیجه، دچار تزلزل رأی در تصمیم گیری خواهد شد و این وضع سبب می شود آسایش خود را تا حدودی از دست بدهد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اِنَّ فِی الْخُمُولِ لَراحَةٌ.(1)

در گمنامی، گونه ای از آسایش هست.

49- سخاوتمندی

گذشتن از مال و بخشیدن آن به دیگران در راه خدا، کار آسانی نیست. تنها کسانی از عهده این مهم برمی آیند که تعلق به مال را در خود از بین برده و لذت بخشش را چشیده باشند. رسیدن به درجات والا و محبوب خالق شدن، شرایطی دارد. یکی از مهم ترین اسبابی که می تواند انسان را به درجات بالا برساند و او را در ردیف انسان های شریف قرار دهد، سخاوتمندی است. انسان سخاوتمند دارای روحی بزرگ و

ص: 129


1- . غرر الحکم، ج 2، ص 337.

والاست. نشانه بزرگی روح او همان

گذشت اوست. بی شک، چنین کسی اگر روحیه گذشت نداشت، هرگز نمی توانست از مال دنیا بگذرد. به یقین، سخاوتمندان در دنیا و آخرت از سعادتمندانند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لا یَکْمُلُ الشَّرَفُ اِلاّ بِالسَّخاءِ وَالتَّواضُعِ.(1)

بزرگواری جز با سخاوت و فروتنی تکمیل نمی شود.

در سخنی دیگر بنا به نقل اهل سنت چنین سفارش می کند:

اَلْقِ النَّاسَ عِنْدَ حَاجَتِهِمْ اِلَیْکَ بِالْبُشْرِ وَ التَّواضُعِ.(2)

هرگاه مردم به تو نیازمندشدند، با رویی گشاده و فروتنی با آنان روبه رو شو.

50- خلق نیکو

خلق و خوی خوب سبب جذب دوستان بسیار خواهد شد و این دوستان صمیمی می توانند در همه حال یاور آدمی باشند. این خاصیت اخلاق خوب است که انسان را بی اختیار جذب می کند. اخلاق خوب می تواند مایه نشاط و شادابی دیگران شود، به گونه ای که شیرینی این برخورد تا مدت ها در ذایقه شان باقی بماند و همیشه آرزو کنند که با چنین افرادی برخوردهای طولانی تری داشته باشند. امامان معصوم ما که نمونه های عملی اخلاق نیکویند، دیگران را نیز به این مهم فراخوانده اند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

أَرْضَی النّاسِ مَنْ کانَتْ اَخْلاقُهُ رَضِیَّةً.(3)

ص: 130


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 409.
2- . سجع الحمام، ص 300.
3- . غررالحکم، ج 2، ص 413.

مطلوب ترین مردم کسی است که اخلاقش نیکو باشد.

در سخنی دیگر بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

اَکْرَمُ اَلْاَدبِ حُسْنُ الْخُلْق.(1)

اخلاق نیکو، گرامی ترین ادب است.

51- زیاده روی در توبیخ

یکی از روش های تربیتی، ارشاد و راهنمایی با زبانی نرم و ملایم است. هیچ انسانی دوست ندارد پیوسته مورد نکوهش دیگران قرار گیرد، ولی اگر این راهنمایی ها غیرمستقیم ارایه شود، خواهد پذیرفت. متأسفانه گاهی افرادی به بهانه اینکه می خواهند شخصی را نصیحت و اصلاح کنند، به سرزنش او می پردازند و در این کار افراط می کنند. بی شک، چنین توبیخ هایی، نه تنها جنبه تربیتی و سازنده ندارد، بلکه در طرف مقابل عقده و ناراحتی ایجاد می کند و سبب می شود نسبت به گوینده احساس لجاجت و دشمنی هم پیدا کند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اَلاِْفْراطُ فِی الْمَلامَةِ یَشُبُّ نارَ الْلِّجاجَةِ.(2)

زیاده روی کردن در سرزنش موجب برافروخته شدن آتش لجاجت می شود.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، در این باره می فرماید:

إذا عاتَبْتَ اَلْحَدَثَ فَاتْرُکْ لَهُ مَوْضِعَا مِنْ ذَنْبِهِ لِئَلاّ یَحْمِلَهُ اَلْاِحْرَاجُ عَلَی اَلْمَکَابَرَةِ.

هنگامی که نوجوان را ملامت می کنی، گریزگاهی برای توجیه کار خطایش بازگذار تا در تنگنا نیفتد و به

ص: 131


1- . مطلوب کل طالب، ص 39، کلمه 80 .
2- . غررالحکم، ج 2، ص 43.

ستیزه جویی نپردازد.

52- عفت کلام

مردم در سخن گفتن با دیگران متفاوت هستند؛ برخی به قدری مؤدبانه سخن می گویند که دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند و دوست دارند با آنها هم سخن شوند. علی علیه السلام بنابر نقل اهل سنت می فرماید:

مَنْ عَذَّبَ لِسَانُهُ کَثُرَ اِخْوَانُهُ.(1)

هر کسی که خوش زبان باشد برادرانش زیاد گردند.

در مقابل، عده ای نیز چنان بددهن هستند که حتی چنددقیقه هم نمی توان آنها را تحمل کرد. بی شک، چنین رفتاری از تربیت خانوادگی سرچشمه می گیرد و نشان دهنده میزان ادب یا بی ادبی افراد است. چه خوب است انسان گفتاری مؤدبانه داشته باشد و زبانش را به سخنان زشت آلوده نسازد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِیّاکَ وَالْمُسْتَهْجَنَ مِنَ الْکَلامِ.(2)

از گفتار زشت و زننده بپرهیزید.

53- انفاق

انفاق و بخشش به دیگران، ذخیره ای برای آدمی است؛ چه اینکه هرگونه احسانی پیش از اینکه به دست مستحقش داده شود، ابتدا به خداوند تقدیم می شود و باقی می ماند. از سوی دیگر، صدقه، مرگ انسان را به تأخیر می اندازد و از مرگ ناگهانی پیش گیری می کند. صدقه، لطفی است از جانب خداوند تا بلاها از انسان دور شود. این حقیقت را بسیاری از اوقات درک کرده و دیده ایم که بر اثر ادای صدقه، حوادث بد و ناگهانی از ما دور شده است. حضرت علی علیه السلامنیز می فرماید:

اَلصَّدَقَةُ تَقی مَصارِعَ السُّوءِ.(3)

صدقه، انسان را از حوادث بد نگاه می دارد.

صدقه نه تنها در دفع بلا مؤثر است، بلکه در جلب منفعت نیز نقش بسیار مؤثری دارد، چنان که آن حضرت در سخنی دیگر بنا به نقل اهل سنت می فرماید:

تَسْتنزلُو الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ.(4)

ص: 132


1- . مطلوب کل طالب، ص 6 ، کلمه 8 .
2- . غرر الحکم، ص 272.
3- . همان، ج 1، ص 391.
4- . سجع الحمام، ص 73.

با دادن صدقه، روزی را بر خود ببارانید.

54- پرهیز از سخنان بی اساس

هر که پرگویی می کند، خطایش نیز بسیار است. این گونه افراد بدون تأمل هر سخنی را بر زبان جاری می کنند و متوجه پی آمدهای آن نیستند و چه بسا که ارج و قربشان نیز نزد دیگران از بین می رود؛ چه اینکه شخصیت آدمی زیر زبان وی پنهان است. افراد پرگو بسیار و با آب و تاب زیاد سخن می گویند، ولی حقیقت و صداقت در سخنانشان کمتر دیده می شود، آنها اگر سخن قابل عرضه و خوبی هم داشته باشند، معمولاً پذیرفته نمی شود. در مقابل، برخی از مردم پیش از آنکه سخنی بگویند، فکر می کنند یا با دیگران مشورت می کنند و در سخنانشان مطالب غیرمنطقی و غیرواقعی کمتر دیده می شود، به گونه ای که انسان می تواند سخنان آنها را با اطمینان خاطر بپذیرد و برای دیگران نقل کند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ کَثُرَ باطِلُهُ لَمْ یُتَّبَعْ حَقُّهُ.(1)

هر کس سخن باطلش بسیار باشد، حرف حقش نیز پذیرفته نخواهد شد.

آن حضرت در سخن دیگر که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

لا تَتَکَلَّمْ بِما یُرْدِیکَ وَ لا مَا کَثِیرُهُ یَزْرِیْکَ.(2)

ص: 133


1- . غررالحکم، ج 1، ص 391.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 182.

سخنی مگو که کوچکت می کند و از سخن زیادی نیز که سبب خرده گیری بر تو می شود، مگو.

55- اعتماد نکردن به دشمنان

دشمنان انسان از ترفندهای گوناگونی بهره می گیرند. گاهی با نقاب دوستی و دل سوزی، مکارانه، احساس هم دردی می کنند و انسان گرفتار دشمن فریب کار می شود. در این حال، دشمن از راه دوستی پیش می آید و چنین وانمود می کند که از دوستان خیرخواه اوست. انسان خوش باور ممکن است تحت تأثیر این برخوردِ به ظاهر دوستانه قرار گیرد و به او اعتماد کند و بسیاری از مسائل محرمانه خود را با او در میان بگذارد. در این صورت با مشکلاتی روبه رو خواهد شد و این کار زیان های جبران ناپذیری خواهد داشت. حضرت علی علیه السلام در هشداری حکیمانه می فرماید:

لا تَأمَنْ عَدُوّا وَ اِن شَکَرَ.(1)

به دشمن خود هرگز اعتماد نکن، اگر چه تشکر کند.

چنین دشمنانی از دیگر دشمنان خطرناک ترند، زیرا با مکر و حیله و دوست نمایی وارد شده اند. بنا بر نقل اهل سنت از آن حضرت:

اَکْبَرُ الْاَعْدَاءِ اَخْفَاهُمْ مَکِیْدَةً.(2)

ص: 134


1- . غررالحکم، ج 6، ص 268.
2- . مطلوب کل طالب، ص 23، کلمه 44.

بزرگ ترین دشمن آن است که مکر و حیله اش مخفی تر است.

56- عفو، بی بازگشت

عفو و گذشت از سیره معصومان علیهم السلام است. پیشوایان دینی جوان مردانه از خطای دیگران می گذشتند و هیچ گاه این بخشایش را به رویشان نمی آوردند، گویا فرد هرگز خطایی نکرده است. این خلاف مروّت است که ابتدا از خطای دیگران بگذریم و آن گاه دوباره از حرف خود بازگردیم. با این حال، گاهی به کسانی برمی خوریم که کسی را بخشوده، ولی پشیمان شده اند. این کار از جوان مردی به دور است و نشان می دهد که در حقیقت، چنین افرادی تنها تظاهر به گذشت می کردند. حضرت علی علیه السلامدر کلامی که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند می فرماید:

لا تَنْدَمَنَّ عَلی عَفْوٍ وَلا تَبْهَجَنَّ بِعُقوُبَةٍ.(1)

هرگز از عفوی که کرده ای، پشیمان مشو و از تنبیه و عقوبتی هم که کرده ای، شادمان مشو.

57- نصیحت گریزی از دشمنان

نصیحت پذیری امری مطلوب و پسندیده است، ولی باید توجه داشت که هیچ گاه از دشمن که مصلحت انسان را نمی خواهد، انتظار نصیحت نداشت. افراد بسیاری بودند که از سر بی احتیاطی و بر اثر حسن نیت افراطی خود، به دام دشمن افتادند و هرگز نتوانستند نجات یابند. دشمنان با نقاب دوستی و خیرخواهی، آنان را گمراه می سازند، در حالی که اگر با دیده تردید

ص: 135


1- . غررالحکم، ص 299.

به توصیه های آنان می نگریستند و شتاب زده به رهنمود آنان عمل نمی کردند، چنین پی آمدهای جبران ناپذیری متوجه آنان نمی شد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

قَدْ جَهَلَ مَنِ اسْتَنْصَحَ اَعْدائَهُ.(1)

هر کس از دشمن خود انتظار نصیحت داشته باشد، گمراه است.

و در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اِسْتَشارَةُ اَلْاَعْدَاءِ مِنْ بَابِ اَلْخِذلانِ.(2)

مشورت خواهی از دشمن سبب خواری است.

58- سکوت

خردمندان در برابر کسانی که سخن ناروا می گویند، روی برمی گردانند و کریمانه از کنارشان می گذرند. برخی افراد سخنانی می گویند که ارزش پاسخ گفتن ندارد و صرف کردن وقت برای پاسخ دادن به آن، جز اتلاف وقت نتیجه دیگری ندارد و چه بسا انسان را از کارهای مهم زندگی نیز بازدارد. بنابراین، پاسخ گفتن به هر سخن، سنجیده نیست، بلکه باید به کلامی پاسخ داد که شایسته پاسخ گویی باشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

رُبَّ کَلامٍ جَوابُهُ السُّکوتُ.(3)

چه بسا سخنی که پاسخش سکوت است.

و از آنجا که گفته اند جواب ابلهان

ص: 136


1- . همان، ج 4، ص 473.
2- . سجع الحمام، ص 71.
3- . غررالحکم، ج 4، ص 64 .

خاموشی است آن حضرت در سخن دیگر به روایت اهل سنت، نزدیک به همین سخن می فرماید:

اِنَّ مِنَ اَلْسُّکُوتِ مَا هُوَ اَبْلَغُ مِن الجَوَابِ.(1)

برخی از سکوت ها، از پاسخ گویی رساتر است.

59- مسئولیت پذیری

انسان به برکت تکلیف و حس مسئولیت پذیری می تواند نردبان تعالی را بپیماید. یکی از عرصه های مسئولیت پذیری جامعه است. تنها در پرتو احساس مسئولیت در برابر جامعه، رعایت حقوق دیگران معنا می یابد. بنابراین، هر کس باید به اندازه توان خود، پاسخ گوی مسئولیت ها باشد. در این میان، تناسب میان انسان و مسئولیتش سبب می شود که کارها به خوبی پیش رود و انسان در کارهایش با اعتماد به نفس و انگیزه و موفقیت بیشتری حرکت کند. اگر انسان به مسئولیتی متناسب با خود نپردازد و با شور و نشاط و انگیزه و وجدان کاری به مسئولیتش عمل نکند، در این صورت، هم فرد آسیب می بیند و هم نهادی که در آن کار می کند و جامعه دچار اختلال خواهد شد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

کُنْ مَشْغُولاً بِما اَنْتَ عَنْهُ مَسْئُولٌ.(2)

به آنچه نسبت به آن مسئولیت داری، مشغول باش.

و در سخن دیگر می فرماید:

لا تَسْأَلْ عَمّا لَمْ یَکُنْ فَفِی الّذی قَدْ کانَ لَکَ شُغُلٌ.(3)

از آنچه بر عهده تو نیست، مپرس؛ زیرا همان چیزهای که هست، برای مشغول کردنت کافی است.

60- نصیحت پذیری

بعضی افراد، نصیحت را با جان و دل

ص: 137


1- . سجع الحمام، ص 118.
2- . سجع الحمام، ص 118.
3- . کفایة الطالب، ص 234.

می پذیرند و از پنددهنده نیز قدردانی می کنند، ولی عده ای نه تنها سپاس گزاری نمی کنند، بلکه در برابر پند و اندرز برمی آشوبند و اعتراض می کنند. این نوع برخورد برخاسته از خودخواهی و تکبر است و متکبر بر اثر غرور، در آتش نادانی خواهد سوخت و هیچ امیدی به اصلاح و هدایت چنین افرادی نیست؛ زیرا انعطاف پذیر نیستند. نرمش و انعطاف می تواند آثار خوبی داشته باشد که نمونه آن را در شربت اسکنجبین می توان یافت. آدمی اگر از خود لجاجت نشان دهد، هیچ وقت طعم هدایت و تربیت را نخواهد چشید. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ خالَف النُّصْحَ هَلَکَ.(1)

هر کس با نصیحت مخالفت کند، نابود خواهد شد.

از نظر آن حضرت، کسی اهل نجات است که پندپذیر باشد و بداند که:

مَنْ حَذَّرَکَ کَمَنْ بشَّرَکَ.(2)

آن کسی که با پند، تو را از کاری باز می دارد، همانند آن کس است که به تو خبر خوش می دهد.

61- پرهیز از پرسش مغرضانه

پرسش کردن ممکن است با انگیزه های مختلفی همراه باشد. گاهی برای اظهار فضل، گاهی کوچک شمردن طرف مقابل و رسوایی علمی او و زمانی هم برای اهداف دیگر. یکی از این اهداف، یادگیری است. پرسیدن اگر برای یادگیری باشد، بسیار پسندیده است؛ چون

ص: 138


1- . غررالحکم، ج 5، ص 153.
2- . سجع الحمام، ص 397.

در فرهنگ اسلامی نیز به آن سفارش شده است. در مقابل، پرسیدن اگر برای رسوا کردن و جاهل نشان دادن طرف مقابل باشد، کاری ناجوان مردانه و غیرانسانی است؛ زیرا این گونه پرسش ها تنها برای دگرآزاری است که اسلام آن را ناپسند می داند. حضرت علی علیه السلام بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

اِذا سَأَلْتَ فَاسْأَلْ تَفَقُّها وَ لا تَسْأَلْ تَعَنُّتا.(1)

وقتی از کسی چیزی می پرسی، برای فهمیدن باشد، نه برای غرض ورزی.

62- احترام به بزرگ سالان

کهن سالان در میان خاندانشان، بسان پیامبران در میان امت ها هستند. هیچ گاه نباید فراموش کنیم که وظیفه انتقال فرهنگ گذشتگان و نسل های گذشته به ما بر دوش بزرگ سالان است. در واقع آنان حامل تجربه گران قدر گذشتگان هستند. بنابراین، رواست که نسبت به آنها بی اعتنا نباشیم و آنان را گرامی بداریم؛ زیرا ناسپاسی و حرمت شکنی نسبت به آنان را نه خدا می پسندد و نه وجدان آگاه و فطرت آدمی. هیچ جوانی، کهن سالی را به خاطر پیری اش گرامی نمی دارد، جز آنکه هنگام پیری خودش، مورد لطف و محبت فرزندان خویش قرار می گیرد. حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید:

وَقِّروا کِبارَکُمْ یُوَقِّرُکُمْ صِغارُکُمْ.(2)

ص: 139


1- . غررالحکم، ج 3، ص 181؛ سجع الحمام، ص 213.
2- . غررالحکم، ج 6 ، ص 223.

بزرگ ترهایتان را گرامی بدارید تا کوچک ترها شما را گرامی بدارند.

اگر کسی به چنین اخلاق و آدابی پای بند نباشد، سزای عملش را در همین دنیا نیز خواهد دید، چنان که آن حضرت در سخنی دیگر بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

اَذَا قَعَدْتَ وَ اَنْتَ صَغیرٌ حَیْثُ تُحِبُّ قَعَدْتَ وَ أَنتَ کَبیرٌ حَیْثُ تَکْرَهُ.(1)

اگر هنگام کوچکی، هر جا دلت خواست، نشستی (و آداب و احترام مجلسی و بزرگ تر را نگه نداشتی)، هنگامی که بزرگ شدی، تو را در جایی می نشانند که برایت خوشایند نیست.

63- خویشتن داری

خشم و غضب، قدرت تفکر و تعقل را از انسان می گیرد. روا نیست انسان در این حالت رفتاری انجام دهد یا تصمیمی بگیرد. چه بسیار کارهای ویرانگر یا سخن های ناروا در این حال از آدمی صادر می شود که پس از فروکش کردن خشم، خود را سرزنش می کند که ای کاش این کردار و گفتار را انجام نمی دادم. باید توجه داشت که همیشه ایام به کام انسان نیست و گاهی اوقات مسائلی پیش می آید که ناراحت کننده است. در این حال، باید با لختی درنگ و به کار بستن اندیشه، خود را کنترل کند. بدیهی است چنین تأملی موجب کاهش تحریک عصبی می شود و شخص خشمگین را از تصمیم گیری های آنی باز می دارد. حضرت علی علیه السلام درباره خویشتن داری فرموده است:

ص: 140


1- . سجع الحمام، ص 62.

اَلْحِلْمُ یُطْفِی ءُ نارَ الْغَضَبِ وَالْحِدَّهُ تُؤْجِحُ اِحْراقَهُ.(1)

خویشتن داری، آتش خشم را خاموش می کند و تندی، شعله های خشم را شعله ور می سازد.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

اِنْ لَمْ تَکُنْ حَلِیمَا فَتَحَلَّمْ فَاِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ اِلّا اَوْ شَکَ اَنْ یَکُونَ مِنْهُم.(2)

اگر خویشتن دار نیستی، خود را به خویشتن داری وادار، زیرا کم هستند کسانی که خود را به گروهی شبیه سازند مگر اینکه امید می رود از آنان گردند.

64- دوری از فریب کاران

شناخت افرادی که ظاهر و باطن آنها با هم متفاوت است، بسیار مشکل است؛ چون به راحتی نمی توان از انگیزه ها و نیت آنان باخبر شد. برای شناخت افراد، آگاهی و توجه بی سابقه آنان امری شایسته و لازم است. اعتماد کردن به سخن و ظاهر دیگران بدون دقت و واکاوی، پی آمدهایی دارد. بعضی از افراد، چهره خود را زیر نقاب دوستی و دل سوزی پنهان می کنند و از ترفندهای مختلف برای فریب دادن مردم سود می جویند. فریب کاران از راه نفاق و به شیوه های گوناگون، حسن ظن مردم را به خود جلب می کنند و آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. مردم نیز به تصور اینکه آنها اشخاصی درخور اعتمادند، مال و مقدسات خود را به آنها می سپارند، ولی به یک باره

ص: 141


1- . غررالحکم، ج 2، ص 123.
2- . کفایة الطالب، ص 222.

متوجه می شوند که دچار زیان های جبران ناپذیری شده اند. اینان دزدانی اند که چهره پلید خود را زیر چتر نفاق و ریاکاری پنهان می کنند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

اَلْمُکَوِّرُ شَیْطانٌ فِی صُورَةِ اِنْسانٍ.(1)

فریب کار، شیطانی است به صورت انسان.

آن حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند یکی از راه های شناخت افراد فریب کار را چنین بیان کرده اند:

کَثْرَةُ الْوِفَاقِ نِفاقُ.(2)

همراهی و موافقت بسیار نشانه نفاق است.

بنابراین هرگاه هر چیزی گفتی و طرف مقابل بدون تأمل و درنگ گفته هایت را تصدیق نمود معلوم می شود در پی فریب توست و به اصطلاح ریگی به کفش دارد.

65- پرهیز از شوخی بی جا

شوخی بی جا، انسان را در میان مردم سبک می کند و از قدر و منزلتش می کاهد. تجربه نشان می دهد در بسیاری از اوقات، کسانی که زیاد شوخی می کنند، کارشان به جنگ و جدال می انجامد؛ زیرا همه افراد تحمل هر نوع شوخی را ندارند. پس گاهی شوخی ممکن است مایه خشم شان شده و کار به جاهای باریک بکشد. به طور کلی، زیاده روی در شوخی، ابهت انسان را در هم می شکند. اگر انسان بخواهد جایگاه اجتماعی خود را حفظ کند، باید از شوخی بی جا بپرهیزد. همچنین

ص: 142


1- . غررالحکم، ج 1، ص 381.
2- . مطلوب کل طالب، ص 33، کلمه 68 .

در شوخی نباید از وسایل نامشروعی چون دروغ، تحقیر، تمسخر، افترا، غیبت و مانند آن بهره گرفت. البته اخلاق خوش، زبان شیرین، برخورد مناسب و شاد کردن مؤمنان در اسلام پسندیده است، ولی آزار و استهزای دیگران، ناپسند است و ناراحتی های فردی و اجتماعی را در پی دارد. مولای موحدان بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

ما مَزَحَ امْرَؤٌ مَزْحَةً اِلّا مَجَّ مِنْ عَقْلِهِ مَجَّةً.(1)

هیچ کس شوخی بی جا نکند جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد.

66- دوری از تهمت

در قرآن و آموزه های پیشوایان دین، پیروی از ظن و گمان و سوء ظن داشتن نسبت به دیگران نکوهش شده است.

چنان که علی علیه السلام بنابر نقل اهل سنت می فرماید:

سُوءُ الظَّنِ یَدْوِیَ الْقُلُوبَ وَ یَتّهِّمُ اَلْمَأْمُوْنَ وَ یُوحشُ المُسْتَأْنسَ و یُغیِّرُ مَوَدَّةَ الْاِخْوَانِ.(2)

بدگمانی، قلب ها را رنجور و معتمدان را بی اعتبار، دوستان را پراکنده و دوستی برادران را به دشمنی تبدیل می کند.

انسان نباید با آبروی دیگران بازی کند و بی جهت به دیگران اتهام بزند. از نظر مذهب و وجدان انسانی، متهم کردن افراد به کار خلاف، ناپسند است. آدمی تا دلیل صددرصد یقینی نداشته باشد، نباید دیگران

ص: 143


1- . صبحی صالح، شرح نهج البلاغه، کلمات 450؛ غررالحکم، ج 6 ، ص 85 ؛ سجع الحمام، ص 369.
2- . سجع الحمام، ص 215.

را به کار ناپسندی متهم کند. هر کس که می خواهد دیگری را به گناهی متهم کند، اگر لحظه ای فکر کند و خود را به جای او بگذارد، کمتر جرئت خواهد کرد به چنین کاری دست بزند. چه بسا آنچه به دیگران نسبت می دهد، در آنها وجود نداشته باشد و آبروی دیگران بی جهت بریزد. هیچ گاه نمی توان «شنیده ها» را مانند «دیده ها» انگاشت و به زبان آورد و مایه ریختن آبروی دیگران شد. باید دانست که آبروی رفته هیچ گاه به راحتی باز نمی گردد. انسان سال ها تلاش می کند و نیکوکاری می کند تا نزد دیگران، محبوب شمرده می شود. آن گاه شخصی با تهمت زدن به او تمام حیثیتش او را زیر سؤال می برد. به راستی، حیثیت از دست رفته را چگونه می توان احیا کرد؟ ازاین رو، امیرمؤمنان علی علیه السلاممی فرماید:

لا قِحَّةَ کَالْبَهْتِ.(1)

هیچ بی شرمی، همچون بهتان زدن نیست.

67- عهد و پیمان

از نظر اسلام، پیمان شکنی از ناپسندترین کارهاست. ازاین رو، خداوند از مسلمانان می خواهد که در صورت پیمان بستن با دوست و دشمن، بدان پای بند باشند و تا زمانی که آنان نقض عهد نکرده اند، در شکستن عهدها پیش قدم نباشند. باید دانست که یکی از صفات مؤمنان حقیقی آن است که به وعده های خود وفا می کنند. کسانی که به

ص: 144


1- . غررالحکم، ج 6، ص 349.

عهد خود پای بند نیستند، به تدریج، اعتبار خود را در میان مردم از دست می دهند. در حقیقت، احترام به پیمان، احترام به شخصیت دیگران است و پیمان شکنی نشانه نوعی بی نظمی و بی انضباطی در زندگی است. انسان باید به وعده خود وفا کند؛ زیرا وفای به عهد از نشانه های ایمان است. امام علی علیه السلام بنابر نقل شیعه و اهل سنت درباره وفای به عهد می فرماید:

إِعْتَصِمُوا بِالذِّمَمِ فِی أَوْتادِها.(1)

در پیمان ها به وفاکنندگان پناه ببرید.

68- زیاده گویی

کم گویی و گزیده گویی نشانه حکمت است. زیاده روی در هر کاری ناپسند است و در سخن گفتن محسوس تر است. انسان های زیاده گو به تدریج موقعیت و اعتبار خود را از دست می دهند و این کار سبب می شود اطرافیان از او فاصله بگیرند. البته انسان ها همیشه به هم صحبت نیاز دارند و باید با سخن گفتن به آرامش برسند. قدرت بیان، نعمتِ ارزشمندی است که خداوند آن را در میان موجودات به اشرف مخلوقات عنایت فرموده است. در پرتو سخنان آموزنده، انتقال تجربه صورت می گیرد. هنگام صحبت کردن با دیگران تلاش کنید، گفتارتان ملال آور نباشد. از تکرار مطالب بپرهیزید و طرف مقابل را مجبور به شنیدن سخنانتان نکنید. هیچ گاه جانب اعتدال را از دست ندهید و به اندازه و آرام سخن بگویید تا

ص: 145


1- . نهج البلاغه، کلمه 155؛ کفایة الطالب، ص 219.

برای دیگران نیز لذت بخش و شادی آفرین باشد. این کار پایه های دوستی و هم نشینی را تحکیم می کند. حضرت علی علیه السلام در سخنی آموزنده می فرماید:

کَثِرَةُ الکَلامِ یُمِلُّ الإخوان.(1)

زیاده گویی، دوستان را خسته می کند.

ازاین رو، بهتر است یا انسان کم گویی کند و اگر سخن نیک نمی تواند بگوید، سکوت کند که حضرت در کلامی دیگر که اهل سنت و شیعه نقل کرده اند، می فرماید:

اَلْصُّمْتُ خَیْرٌ مِنَ الْکَلامِ فِی غَیْرِ مَنْفَعَةٍ.(2)

سکوت نیکوتر است از سخنی که در آن سودی نیست.

69- احترام به پدر و مادر

فرزند باید بداند که مادر او را به دنیا آورده، پرورش داده و از شیره جانش به او غذا داده است. مادر هرگونه ناگواری و غم و غصه را به جان خریده است تا فرزندش سالم بماند. همچنین باید بداند پدر، ریشه و اصل اوست و درحقیقت، کمال و شایستگی و موفقیت هایش را از وجود او بداند. در قاموس زندگی انسان، کلمه ای مقدس تر از واژه پدر و مادر نیست. آنها سالیان دراز همه زندگی خود را با صفا و اخلاص به پای فرزندانشان نثار کرده اند تا در این زندگی پرتلاطم، طعم تلخ درد و رنج را نچشند و از لذت های حلال زندگی بهره مند شوند. از هنگامی که فرزندان چشم به جهان می گشایند تا وقتی که بالغ و مستقل می شوند، پدر

ص: 146


1- . غررالحکم.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 176.

و مادر هر روز با دلی نگران و چشمانی مضطرب مراقب آنهایند تا مبادا حادثه تلخی برای آنان روی دهد و غبار غم بر چهره شان بنشیند. آیا سزاوار نیست فرزندان نیز در مقابل آنان سر تعظیم فرود آورند؟

در قرآن کریم، پس از اعتقاد به یگانگی خداوند، نیکی به پدر و مادر از مسلمانان خواسته شده است. در فرهنگ اسلامی، هیچ فرزندی حق ندارد حتی با کلمه ای مانند «اف» که نشانه بی اعتنایی به والدین است، آنان را برنجاند.(1) فرزند باید پیروی و اطاعت از والدین را سرلوحه زندگی اش قرار دهد و اسباب خشنودی و رضای آن دو را فراهم آورد. حضرت علی علیه السلام نیز می فرماید:

... فَحَقُّ الْوالِدِ عَلی الْوَلَدِ أَنْ یُطیعَهُ فی کُلِّ شَی ءٍ إلاّ فی مَعْصیَةِ اِللّهِ سُبْحانَهُ.(2)

حق پدر بر فرزند این است که فرزند از وی در هر کاری به جز نافرمانی خدای عزیز فرمان ببرد.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

بِرُّ اَلْوَالِدَیْنِ مِنْ اَکْرَمِ الطّبائِعِ.(3)

نیکی به پدر و مادر از کریمانه ترین طبیعت هاست.

70- خوش حالی از شکست دیگران

شایسته نیست که انسان از شکست دیگران خشنود شود. حتی اگر با دیگری اختلاف دارد، نباید از شکست و گرفتاری آنان اظهار رضایت کند؛ انسان مؤمن حتی برای نجات جان مخالفان خود، جانش را به خطر

ص: 147


1- . نساء: 36؛ اسراء: 23.
2- . نهج البلاغه، کلمات قصار، ش 407.
3- . دستور معالم الحکم، ص 68 .

می اندازد. او نه تنها از سقوط مخالفان دل شاد نمی شود، بلکه برعکس به کمک آنها نیز می شتابد. شایسته نیست در دنیایی که هیچ کس از فردای خویش باخبر نیست، از فرو افتادن و شکست خوردن دیگران مغرور و شادمان شود. حضرت علی علیه السلام بنابر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

لا تَفْرَحَنَّ بِسَقْطَةِ غَیْرِکَ فَاِنَّکَ لا تَدْری ما یُحْدِثُ بِکَ الزَّمانُ.(1)

از زمین خوردن کسی خوش حال مباش؛ زیرا نمی دانی روزگار چه بر سرت خواهد آورد.

بدگمانی

انسانی که از تعادل روحی و روانی برخوردار است، نسبت به دیگران بدبینی و خوش بینی افراطی ندارد، بلکه با دیگران آن گونه که هستند، برخورد می کند. در مقابل، برخی از مردم به بیماری بدگمانی دچارند، به گونه ای که با بدگمانی به همه چیز می نگرند. این افراد حتی گاهی به نزدیک ترین اعضای خانواده خود نیز بدگمان هستند و به بهانه های بیهوده با دیگران درگیر می شوند. نقطه مقابل این امر، خوش بینی بیش از اندازه است که آن هم درست نیست و شاید زیان های ناشی از آن از زیان بدبینی کمتر نباشد. انسان متعادل باید افزون بر پرهیز از بدبینی افراطی، مراقب زیان های خوش بینی زیاد هم باشد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ لَمْ یَحْسُنْ ظَنُّهُ اِسْتَوْحَشَ مِنْ کُلّ اَحَدٍ.(2)

هر کس که گمانش نیکو نباشد [بدگمان باشد]، از همه کس هراس دارد.

حضرت در کلامی دیگر که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

قَارِنْ اَهْلَ الْخَیْرِ تَکُنْ مِنْهُمْ وَ بَایِنْ اَهْلَ الشَّرِّ تَبِنْ مِنْهُمْ وَ لا تَغْلِبَنِّ عَلَیْکَ سُوْءُ اَلظَّنِّ.(3)

به نیکوکاران نزدیک شو تا از آنان گردی و از بدکاران دور شو تا از آنان جدا گردی، ولی درباره دیگران بدگمانی بر تو چیره نشود.

ص: 148


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 290؛ سجع الحمام، ص 308.
2- . غررالحکم، ج 6، ص 290.
3- . کنز العمال، ج 16، ص 177؛ نهج البلاغه، نامه 31.

71- خوش رفتاری در خانه

یکی از سجایای نیک اخلاقی، حسن خلق و خوش رفتاری، در محیط خانه با افراد خانواده است. اگر برخورد کریمانه و فروتنانه با دیگران نیک و شایسته است؛ در محیط خانه و در برابر زن و فرزند مطلوب تر است. متأسفانه برخی افراد، تا هنگامی که در بیرون از خانه هستند، با خوشی و خوش رویی با دیگران و رفیقان برخورد می کنند، ولی وقتی به خانه می آیند، تمام خستگی ها و مشکلات بیرون از خانه را با خود به خانه می آورند و در برخورد با افراد خانواده با عصبانیت و ترش رویی و بدخلقی برخورد می کنند. آنان برای کارهای بسیار بی اهمیت و کوچک، بهانه جویی می کنند و به همه ناسزا می گویند. گویی این افراد اخلاق و ادب را تنها در محیط بیرون از خانه می خواهند. این افراد آن گونه که باید و شاید، به زیور اخلاق آراسته نشده اند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

عَلَیْکَ بِلُزُومِ الْحَلالِ و حُسْنِ البِّرِ بِالْعِیالِ.(1)

بر تو باد دوری از حرام و نیکی نسبت به خانواده.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

لا یَکُنْ اَهْلُکَ اَشْقَیَ النَّاسِ بِکَ.(2)

نباید خانواده ات بدبخت ترین مردم برایت باشند.

72- شرم بی جا

حیا از ویژگی های اخلاقی اهل ایمان و عاملی برای دور نگه داشتن آدمی از آتش دوزخ به شمار می رود. بنابراین، باید تا آنجا که می توانیم، خود را به زیور حیا آراسته سازیم. گاهی اوقات انسان در موقعیتی قرار می گیرد که باید از حقوق خود دفاع کند یا با دادن تذکری، دیگران را از کارهای ناشایست بازدارد. با این حال، توانایی این کار را ندارد و آن را به حساب شرم و حیای خود می گذارد، در حالی که حیا با شرم بی جا تفاوت دارد. شرم بی جا، نشانه ضعف روح است و حیا، نشانه بزرگی و عظمت روح و این دو هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند. بنابراین، کسی که از مردم شرم می کند و بر اثر آن از حقوق مشروع خود محروم می ماند، باید این کار را به حساب ناتوانی بگذارد، نه حیا. امام علی علیه السلاممی فرماید:

مَنِ اسْتَحْیی مِنْ قَوْلِ الْحَقِّ فَهُوَ أَحْمَقُ.(3)

ص: 149


1- . غررالحکم، ج 4، ص 294.
2- . سجع الحمام، ص 239.
3- . غررالحکم، ج 5، ص 339.

هر کس از گفتن حق شرم ورزد، احمق است.

حضرت در سخنی بنا بر نقل اهل سنت می فرماید:

آفَةُ الْحَیاءِ اَلْضَّعْفِ.(1)

آفت حیا، ناتوانی است.

73- آرزوی مرگ دیگران

ممکن است انسان در زندگی اجتماعی با دیگران اختلاف پیدا کند و گاهی زیان های جسمی یا مالی نیز متوجه او شود. بعضی ها وقتی با کسی اختلاف پیدا می کنند، برای آنکه عقده دل خود را خالی کنند، برای دیگری آرزوی مرگ می کنند و او را مورد لعن و نفرین قرار می دهند که عادت بسیار زشتی است. این افراد دارای روحیه انتقام جویی اند، تا اندازه ای که حاضرند برای شادی خود، جان و مال دیگران نابود شود. این در حالی است که انسان مؤمن هرگز حاضر نیست شاهد مرگ و نابودی دیگران باشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

شَرُّ النّاسِ مَنْ یَبْتَغیِ الْغَوائِلَ لِلنّاسِ.(2)

بدترین مردم کسی است که برای مردم آرزوی مرگ و گرفتاری کند.

در کلامی دیگر که شیعه و اهل سنت از آن حضرت روایت کرده اند، می فرماید:

اَحْبِبْ لِلنَّاسِ اَلْخَیْرَ فِاِنَّ هذِهِ مِنْ اَخْلاقِ الرَّفِیعَةِ.(3)

نیکی و خوبی را برای مردم دوست بدار که چنین خلقی از برترین اخلاق هاست.

74- شرکت در نشست های علمی

دانش در دین مقدس اسلام جایگاه والایی دارد. یکی از مواردی که می تواند دانش انسان را افزون کند، شرکت در نشست های علمی است. در این گونه نشست ها به یقین، حاضران از برکت علمی و معنوی بی بهره نمی مانند. به راستی، حیف نیست که انسان در این محافل آموزنده شرکت نکند و به فیض دانش اندوزی دست نیابد؟ بکوشیم تا

ص: 150


1- . کنز العمال، ج 16، ص 206.
2- . غررالحکم، ج 4، ص 176.
3- . کنز العمال، ج 16، ص 178.

می توانیم از این گونه نشست ها بهره مند شویم. چه بسا نشست های علمی گران سنگی که به دلیل استقبال نکردن افراد، به تعطیلی کشیده شده و آن گونه که باید و شاید، از آنها استفاده نشده است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَجالِسُ الْعِلْمِ غَنِیمَةٌ.(1)

شرکت در نشست های علمی را باید غنیمت شمرد.

به همین جهت، آن حضرت، مردم را به پرسش فرا خوانده است و می فرماید:

اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُها اَلْسُّؤَالُ فَاْسْأَلُوا یَرْحَمُکُمُ اللّه ُ فَاِنَّهُ یُؤْجَرُ اَرَبَعةٌ اَلْسَّائِلُ وَ الْمُعَلِّمُ وَ الْمُسْتَمِعُ وَ السَّامِعُ وَ الْمُحِبّ لَهُم.(2)

علم، رازی است که کلید آن، پرسش است. پس پرسش کنید. رحمت خدا بر شما باد، زیرا در پرسش کردن، چهار کس پاداش می برد؛ پرسنده، معلم، شنونده و کسی که به کوشش برسد و آنان را دوست داشته باشد.

75- نشر دانش

اگر دانش مفید و سودمند ترویج نشود و به دیگران منتقل نشود، سودی نخواهد داشت و جامعه از آن بهره ای نخواهد برد. عالمان وظیفه دارند آنچه را می دانند، به دیگران هم برسانند، همچنان که خود زمانی هیچ نمی دانستند و از دیگران دانش آموخته اند. در آموزه های اسلامی، زکات دانش، نشر و انتقال آن به دیگران دانسته شده است. بنابراین، وظیفه هر دانایی است که آموخته های خود را به دیگران بیاموزد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

زَکاةُ الْعِلْمِ نَشْرُهُ.(3)

زکات دانش، منتشر کردن آن است.

و چنین کاری نه تنها از علم نمی کاهد بلکه حضرت در کلامی دیگر که شیعه و اهل سنت نقل نموده اند می فرماید:

اَلْعِلْمُ یَزْکُوْا عَلَی اَلْعَمَلِ وَ الاَمْلاکَ تَنْقُصُهُ اَلْنَّفَقَةُ.(4)

ص: 151


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 126.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 130.
3- . غرر الحکم، ج 4، ص 104.
4- . کنز العمال، ج 10، ص 263.

علم با عمل و آموختن به دیگران خالص تر می شود ولی خرج نمودن مال آن را کم می نماید.

76- تعلیم و تعلم

هر انسانی وظیفه دارد تا آنجا که می تواند، بیاموزد و دیگران را نیز از دانش خود بهره مند کند. هیچ کس نباید با بهانه گیری از زیر بار این مسئولیت بزرگ شانه خالی کند. بی اعتنایی نسبت به آموزش دیگران مانند بی اعتنایی در برابر مردم گرسنه ای است که به نان نیاز دارند. چه زشت است که از دانایی آموختن چیزی را بخواهند و او فرصت کافی داشته باشد و کاری نکند. اگر دانش در وجود آدمی راکد بماند و به مانند چشمه ای جوشان سرریز نکند، به تدریج، خاصیت خود را از دست می دهد. همچنین اگر عالم علوم خود را به دیگران ارائه نکند تا راست آزمایی شود، چه بسا در جهل مرکب گرفتار آید. دانش، میراث ماندگار جامعه بشری است که در طول زمان ها دست به دست شده تا به شکوفایی و اوج خود رسیده است. اگر هر کسی دانش خود را به صندوق قبرها منتقل می کرد، امروز این همه پیشرفت و تکامل مادی و معنوی ایجاد نمی شد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

عَلَی الْعالِمِ اَنْ یَتَعَلَّمَ ما لَمْ یَعْلَمْ وَ یُعَلِّمَ النّاسَ ما قَدْ عَلِمَ.(1)

بر داناست تا آنچه را نمی داند، بیاموزد و آنچه را می داند، به مردم یاد دهد.

در سخنی دیگر که اهل سنت آن را نقل کرده اند، می فرماید:

مَا اَخُذَ اللّه ُ عَلَی اَهْلِ اَلْجَهْلِ اَنْ یَتَعَلَّمُوْا حَتی اَخَذَ عَلَی اَهْلِ الْعِلْمِ اَنَّ یُعَلِّمُوا.(2)

خداوند از جاهلان پیمان نگرفت تا بیاموزند مگر آنکه از دانشمندان پیمان گرفت تا به دیگران یاد دهند.

ص: 152


1- . غررالحکم، ص 315.
2- . سجع الحمام، ص 357.

77- شنونده خوب

دانش جویی، همتی بلند و انگیزه ای والا می خواهد. همه نمی توانند دانشمند باشند، ولی می توان شنونده خوبی بود و در کنار سفره دانش، نشست و از آن بهره برد و به دیگران هم منتقل کرد. این امکان برای بیشتر مردم وجود دارد که گفتار دانشمندان را بشنوند و میزان آگاهی خود را بالا ببرند و به تدریج، در شمار دانایان درآیند؛ چون اسلام، دانش اندوزی را فریضه می شمارد. بنابراین، همگان باید در آموختن دانش بکوشند و هر روز بر دانش خود بیفزایند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِذا لَمْ تَکُنْ عالِما ناطِقا فَکُنْ مُسْتَمِعا واعِیا.(1)

وقتی دانشمند گوینده نیستی، دست کم شنونده نگاه دار باش.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

اِنَّ هذِهِ اَلْقُلُوبَ اَوْعِیَةٌ فَخَیْرُها اَوْعَاهَا اَلنَّاسُ ثَلاثَةٌ عَالِمٌ رَبّانِیٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلی سَبیل النَّجاةِ وَ هِمَجٌ رِعَاعٌ.(2)

این دل ها، ظرف است و بهترین دل آن است که ظرفیتش بیشتر باشد. مردم بر سه گونه اند: عالمان ربانی، دانش طلبانی که در راه نجات گام برمی دارند و احمقان بی سر و پا.

78- بخشش در تنگ دستی

بخشش در زندگی ارزش والایی دارد. این صفت نیک زمانی ارزشمندتر است که انسان با وجود تنگ دستی هم سخاوتمند باشد. در این حال، سخاوتمند به مرحله ای از ایثار و

ص: 153


1- . غررالحکم، ج 3، ص 145.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 263.

جوان مردی می رسد که با وجود تنگناهای زندگی حاضر نیست از این خصلت بزرگ دست بردارد. چنین انسان هایی دارای روحی بزرگ و همتی والایند و این کارشان ستودنی است. آدمی به بهانه اینکه مال آن چنانی برای احسان ندارد، شایسته نیست خود را از این کار خیر محروم کند. به یقین، کسی که مال اندکی دارد و با سخاوتمندی آن را در راه خداوند انفاق می کند، از پاداش والایی برخوردار خواهد بود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ما اَحْسَنَ الْجُودَ مَعَ الْاِعْسارِ.(1)

چه نیکوست بخشش در حال تنگ دستی.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

مِنْ اَفْضَلِ اَعْمَالِ البَرِّ اَلْجُودُ مَعَ اَلْعُسرِ.(2)

برترین کارهای نیک، بخشش به هنگام تندرستی است.

79- نصیحت پنهانی

معمولاً رعایت حال دیگران و تذکر پنهانی برای اصلاح رفتار، در سازندگی افراد اثر بیشتری دارد. اگر پیش روی دیگران به گوشزد کردن عیب های اطرافیان بپردازیم، سبب جبهه گیری و لجاجت آنان خواهد شد. اگر این تذکر با رعایت همه جنبه ها صورت بگیرد، راهی به سوی هدایت او خواهد بود. همه می دانیم که حیات هر جامعه در پرتو امر به معروف و نهی از منکر است. بی تردید، امر به معروف و نهی از منکر، موضوع مهم و سازنده اجتماعی است که

اگر به

ص: 154


1- . غرر الحکم، ج 6 ، ص 67 .
2- . سجع الحمام، ص 423.

صورت درست اجرا شود، نقش مهمی در اصلاح جامعه و جلوگیری از فساد خواهد داشت. اجرای این آموزه اسلامی هنگامی بیشترین اثر و سود را دارد که با متانت و اخلاق اسلامی همراه باشد. باید کوشید تا احساسات و غرور دیگران جریحه دار نشود و نصیحت تا آنجا که ممکن است، مؤدبانه و انسانی باشد و به صورت پنهانی صورت گیرد تا موجب شرمندگی دیگران نشود. حضرت علی علیه السلامبنا بر نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

نُصْحُکَ بَیْنَ الْمَلَأِ تَقْرِیعٌ.(1)

نصیحت کردن آشکار، سرزنش است.

80- بازگو نکردن همه دانسته ها

قرار نیست هر چه شنیده ایم یا هر آنچه را می دانیم، بی درنگ برای دیگران بازگو کنیم. چه بسا بازگو کردن سخنانی به آشوب و بلوای اجتماعی یا ضررهای شخصی بیانجامد. برخی از مردم عادت کرده اند که هر چه می دانند یا از کسانی شنیده اند، برای دیگران بازگو کنند، در حالی که این عادت خوبی نیست. چه خوب است انسان هر چه می داند، به دیگران نگوید و درباره آن بیندیشد تا پشیمان نشود. انسان مدبر و معقول، کسی است که جز به ضرورت، لب به سخن نمی گشاید. گاهی سخن آن قدر ارزشمند است که نباید آن را پیش هر کسی بازگو کرد و گاهی مخاطب، ظرفیت شنیدن آن سخن را ندارد. زمانی نیز ممکن است، مخاطب از گفتارمان برداشت نادرست کند که در همه

ص: 155


1- . غررالحکم، ص 172؛ مطلوب کل طالب، ص 20، کلمه 37.

این حالت ها، خاموشی، خردمندی به شمار می آید. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

لا تَتَکَلَّمْ بِکُلِّ ما تَعْلَمُ.(1)

هر آنچه می دانی، بازگو مکن.

در سخنی دیگر به نقل اهل سنت می فرماید:

لا تَقُلْ کُلَّ مَا تَعْلَمُ.(2)

هر آنچه می دانی، نگو.

81- پرهیز از سوگند بسیار

انسان نباید برای اثبات مدعای خود در گرفتاری های زندگی، نام مقدس خدا را وجه المصالحه قرار دهد. مایه تأسف است که بعضی ها عادت کرده اند برای هر کاری هر چند ناچیز و بی اهمیت، سوگند بخورند. آنها با این کار می خواهند اطمینان طرف مقابل را جلب کنند، در حالی که سوگند خوردن، نه تنها هیچ اعتمادی ایجاد نمی کند، بلکه برعکس، سبب بدگمان شدن طرف مقابل هم خواهد شد. شنونده با خود می گوید اگر واقعا راست می گوید، چه نیازی به سوگند خوردن دارد. به همین دلیل، هر چه بیشتر سوگند بخورد، نسبت به وی بی اعتمادتر می شود. زیاد سوگند خوردن، انسان را به دام گناه می افکند. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لا تُعَوِّدْ نَفْسَکَ الْیَمِینَ فَاِنَّ الْحَلاّفَ لا یَسْلَمُ مِنَ الْاِثْمِ.(3)

به سوگند خوردن، عادت نکن؛ چون هر کس زیاد

ص: 156


1- . غررالحکم، ص 172.
2- . سجع الحمام، ص 310.
3- . غررالحکم، ج 6 ، ص 293.

سوگند بخورد، از افتادن به دام گناه، ایمن نیست.

در سخنی دیگر به نقل اهل سنت می فرماید:

دَعِ الْیَمِینَ لِلّهِ اِجْلالاً وَ لِلنَّاسِ اِجْمالاً.(1)

قسم خوردن را واگذار تا خدا را بزرگ داشته باش و نزد مردم نیز زیبا جلوه کنی.

82- بالاترین عیب

بی شک، هر انسانی کم و بیش عیب هایی دارد. برخی عیب های خود را می بینند و امیدوارند که آنها را به تدریج برطرف کنند و برخی دیگر نه تنها عیب شان را نمی بینند، بلکه با تقدیس خود، عیب شان را به دیگران نسبت می دهند. این کار از دو جهت آفت زاست. اول اینکه وقتی به وجود عیب در خویش معترف نباشیم، چگونه می توانیم در پی اصلاح آن برآییم. پس از این نظر، آن عیب همواره با ما خواهد بود. دیگر اینکه با فرافکنی، دیگران را به عیبی متهم می کنیم که هرگز در آنان نیست و تنها به پندار خود به آنان نسبت ناروا داده ایم. امام علی علیه السلام می فرماید:

اَکْبَرُ الْعَیْبِ اَنْ تَعِیبَ غَیْرَکَ بِما هُوَ فِیکَ.

بزرگ ترین عیب این است که عیبی را که در تو هست، به دیگران نسبت دهی.

میانه روی در ستایش و نکوهش دیگران

میانه روی، روزنی به سوی داوری حکیمانه و واقع نمایی است. چه خوب است انسان همواره راه اعتدال در پیش گیرد و در هیچ چیز زیاده روی نکند. متأسفانه بسیاری از مردم در همه کارها به ویژه در ستایش و نکوهش

ص: 157


1- . سجع الحمام، ص 187.

افراد، افراط و تفریط می کنند. حب و بغض در داوری انسان به شدت اثر می گذارد. ازاین رو، بسیاری از عیب های دوستان را نمی بینند و برعکس، در بزرگ نمایی عیب های دشمنان افراط می ورزند. با این پیش داوری، اگر به کسی علاقه مندند، چنان از او تعریف می کنند که گویی بهترین انسان روی زمین است و درباره مخالفانشان به قدری بدگویی می کنند که انسان تصور می کند همه بدی ها در آنها جمع شده است. حضرت علی علیه السلام چنین حالتی را ناپسند می داند:

اَکبَرُ الْحُمْقِ الاِْغْراقُ فیِ الْمَدْحِ وَ الذَّمِّ.(1)

بزرگ ترین حماقت، زیاده روی در ستایش و نکوهش است.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، به کسانی که در ستایش دیگران زیاده روی می کنند، چنین هشدار داده است و می فرماید:

اِذَا رَفْعَتَ اَحَدَا فَوْقَ قَدْرِهِ فَتَوَقَّعْ مِنْهُ اَنْ یَحُطَّ مِنْکَ بَقَدَرِ مَا رَفَعْتَ مِنْهُ.(2)

هنگامی که کسی را زیادتر از استحقاقش بالا بردی، از چنین کاری انتظار داشته باش که به همان اندازه از منزلتت کاسته شود.

83- تکیه نکردن به بدکاران

عزت واقعی تنها با پناه بردن به خداوند فناناپذیر به دست می آید. ازاین رو، کسانی که درپی عزت هستند، در فکرشان نمی گنجد که به باطل پناه ببرند؛ چون باطل، کف

ص: 158


1- . غررالحکم، ج 2، ص 396.
2- . سجع الحمام، ص 58.

روی آب است که عمری بس کوتاه دارد. در مقابل، کسانی که روحیه ای ضعیف و ایمان و اعتقادی متزلزل دارند، تلاش می کنند به قدرت های مادی تکیه کنند. این تکیه گاه ها نه تنها پشتوانه ای قوی برای آنها به شمار نمی آیند، بلکه موجب سقوط هرچه بیشتر آنها خواهند شد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

مَنْ لَجَأَ اِلَی الْباطِلِ لا یَعِزُّ.(1)

پناه برنده به باطل عزت نخواهد یافت.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اَلْحَقُّ یُنِجی وَ الْبَاطِلُ یُرْدِی.(2)

حق نجات می بخشد، ولی باطل هلاک می کند.

84- پرهیز از کینه جویی

کینه و کدورت پیش از اینکه به دیگران ضربه بزند، روح و روان خود کینه جو را بیمار می سازد. افراد کینه جو فرصت های گران بهای عمر را در فکر نقشه و توطئه علیه دیگران می گذرانند و از فرصت های طلایی تکامل باز می مانند. ممکن است بعضی ها با هم کدورت ها و اختلاف هایی داشته باشند و کارشان به مشاجره و بالاتر از آن هم کشیده باشد و کینه هم را به دل گرفته باشند، ولی باید جوان مردانه تصمیم گرفت و عفو و پوزش را جای گزین کینه ها و کدورت ها کرد. به یقین، برداشتن این گام مثبت، آثار بسیار شیرین و لذت بخشی خواهد

ص: 159


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 390.
2- . سجع الحمام، ص 173.

داشت. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

طُوبی لِمَنْ خَلّی مِنَ الْغِلِّ صَدْرَهُ.(1)

خوشا به حال کسی که سینه اش را از کینه خالی کند.

در سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اَنْقِ صَدْرَکَ مِنَ الْغِلِّ تَسْلِمْ.(2)

سینه ات را از کینه خالی کن تا سالم بمانی.

85- عدالت خواهی

حضرت علی علیه السلام، عدل را رستگاری، کرامت، برترین فضایل و بالاترین موهبت الهی می داند و می فرماید خداوند بیامرزد کسی را که حقی ببیند و یاری کند یا ستمی را ببیند و آن را بازگرداند.(3) مبارزه با ستم، روش های متعددی دارد. یکی از راه های مبارزه با ستم، این است که انسان با عملکرد عادلانه خود، ستم کاران را پیش مردم منزوی سازد. شکی نیست که وقتی شما در برابر ستم کاری های ستمگران با مردم رفتار عادلانه داشته باشید، خودبه خود با آنان به ستیز ایستاده اید. این کار، توجه و غیرت مردم و خشمشان را نسبت به ستمگران برمی انگیزاند و پایه های ستم را سست می کند. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ضادُّوا الْجَوْرَ بِالْعَدْلِ.(4)

ص: 160


1- . غررالحکم، ج 4، ص 239.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 180.
3- . نهج البلاغه، ترجمه: سیدجعفر شهیدی، خطبه 205، ص 240.
4- . غررالحکم، ج 4، ص 232.

به یاری عدالت، با ستم مبارزه کنید.

فایده دیگر چنین کاری، محبوبیت نزد خداوند است، چنان که اهل سنت از آن حضرت روایت کرده اند، که فرمود:

لَیْسَ شَیْ ءٌ اَحَبُّ اِلَی اللّه ِ مِنْ عَدْلِ اِمَامٍ وَ رِفْقِهِ.(1)

نزد خدا، چیزی محبوب تر از عدالت امام و مدارایش با مردم نیست.

86- ضمانت

بسیار اتفاق می افتد که آدمی ضمانت دیگران را قبول می کند، ولی پس از چندی به دلیل پای بند نبودن متعهد به بازپرداخت وام خویش مشکلاتی پدید می آید. این در حالی است که اگر فرد ضامن از ابتدا پاسخ منفی می داد، رابطه دوستانه آنان تا این اندازه تیره و تار نمی شد. متأسفانه گاهی اوقات این بدقولی ها، به غیبت کردن از وام گیرنده نزد دیگران می انجامد. بنابراین، وقتی کسی از انسان درخواست ضمانت کرد، فرد باید نخست توانایی مالی خود و تقاضا کننده را بررسی کند و آن گاه تصمیم بگیرد. کسی که برای دوستی یا کمک به شخصی، وی را ضمانت می کند، ولی در عمل، توان پرداخت مبلغ مورد ضمانت را ندارد، علاوه بر شرمندگی، ممکن است با مشکلات فراوانی روبه رو شود، در حالی که اگر از ابتدا سنجیده رفتار می کرد، دچار این مشکلات نمی شد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لا تَضْمَنْ ما لا تَقْدِرُ عَلَی الْوَفاءِ بِهِ.(2)

ص: 161


1- . احیاء علوم الدین، ج 2، ص 206.
2- . غررالحکم، ج 6، ص 264.

مبلغی را که نمی توانی بپردازی، ضمانت مکن.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

لا تَعِدَنَّ عِدَةً لاتَثِقُ مِنْ نَفْسِکَ بِانْجَازِها.(1)

وعده ای مده که از خودت نسبت به وفای به آن اطمینان نداری.

87- شتاب نکردن در پاسخ گویی

برخی تلاش می کنند در پاسخ دادن بر دیگران سبقت بگیرند و این امر را برای خود امتیازی به شمار می آورند و احساس می کنند با این کار، تیزهوش و حاضرجواب معرفی می شوند. این کار اشتباه است؛ زیرا زیانی که از این کار می بینند، بسیار بیشتر از سود آن است. بیشتر اشتباه های انسان نیز مربوط به مواردی است که در کار خود شتاب کرده است، همچنان که بیشترین موفقیت ها از درنگ و تأمل به دست آمده است. مؤمن هیچ کاری را بدون فکر و تدّبر انجام نمی دهد. او جز به نیاز سخن نمی گوید و کلماتش حساب شده است. همچنین زبان خود را از سخنان بی مورد باز می دارد و از پرحرفی و گفتن مطالب بی فایده پرهیز می کند. پرگویی، قدرت تفکر را از آدمی می گیرد و چون درباره گفته هایش تأمل ندارد، دچار لغزش های فراوان می شود و باید پاسخ گوی پی آمدهای منفی آن باشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 162


1- . سجع الحمام، ص 307.

مَنْ اَسْرَعَ فِی الْجوابِ لَمْ یُدْرِکِ الصَّوابَ.(1)

هر کس در پاسخ دادن شتاب کند، خطا خواهد کرد.

88- چاه کندن برای دیگران

در آموزه های روایی اسلام آمده است که هر آنچه را برای خود می پسندی، برای دیگران نیز بخواه. این آموزه از مؤمنان می خواهد که برای دیگران جز خیر و صلاح نخواهند و در دعاهای خود نیز از خداوند خیر و خوبی را برای آنان بخواهند. با وجود این، برخی افراد بر اثر بدآموزی ها یا احساس حسادت و در پی برخی عقده ها، همواره تلاش می کنند که برای دیگران مشکلاتی به وجود آورند. ممکن است کسی بدون هیچ سابقه دشمنی و فقط برای لذت بردن به این کار غیرانسانی دست بزند. بدون شک، چنین افرادی اگر هر چه زودتر به اصلاح خویش نپردازند، کارشان به جای خطرناکی خواهد کشید. حضرت علی علیه السلامبنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

مَنْ حَفَرَ لِاَخیهِ الْمُؤْمِنِ بِئْرا اُوقِعَ فِیها.(2)

هر کس برای برادر مؤمن خود چاهی بکند، خود در آن خواهد افتاد.

89- پرهیز از مخالفت ناآگاهانه

هرگونه مخالفتی باید آگاهانه و از روی دلیل و برهان باشد. به صرف دور پنداشتن مطلبی از ذهن، نمی توان از در مخالفت با آن برآمد و به تخطئه گوینده آن پرداخت. چه بسیار سخنانی که بسیار نغز و پرمعنا

ص: 163


1- . غررالحکم، ج 5، ص 337.
2- . غررالحکم، ص 369؛ سجع الحمام، ص 398.

هستند و آن گاه که آدمی از باطن سخن آگاه می شود، انگشت حیرت می گزد و به گوینده آن آفرین می گوید. پس باید سخن دیگران را از زوایای مختلف واکاوید و آن گاه درباره آن داوری کرد. ممکن است سخنی بشنوید که عجیب و باور نکردنی باشد. در این حال، نباید از درِ مخالفت درآیید و گوینده را دروغ گو بپندارید. انسان تا وقتی که دلیل محکمی بر غلط بودن حرف دیگران ندارد، نباید آن را تکذیب کند، بلکه باید دلایل قاطع ارائه دهد. حقیقت این است که بعضی از سخنان، درست و واقعی است، ولی عده ای به علت کم سوادی از درک آن عاجزند. بنابراین، پیش از مخالفت با هر سخنی، همه جنبه های موضوع را بسنجید تا مخالفت شما جاهلانه نباشد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لا تُعادُوا ما تَجْهَلُونَ فَاِنَّ اَکْثَرَ الْعِلْمِ فِیما لا تَعْرِفُونَ.(1)

با آنچه نمی دانید، دشمنی نکنید؛ چون بخش بزرگی از دانش در محدوده دانسته های شما نیست.

از طرفی خود گوینده نیز باید در گفته هایش میزان درک شنونده را نیز در نظر بگیرد. بنا بر نقل اهل سنت، آن حضرت می فرماید:

حَدِّثُوا الْنَّاسَ بِمَا یَعْرِفُونَ وَ دَعُوْا مَا یَنْکِرونَ.(2)

با مردم به آنچه می شناسند، سخن گویید و از گفتن چیزی که با آن آشنایی ندارند، درگذرید.

ص: 164


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 278.
2- . کنز العمال، ج 10، ص 304.

90- درگیر نشدن با افراد پست

آموزه های دینی، آدمی را به کرامت و بزرگ منشی رهنمون می سازد و از او می خواهد در رویارویی با افراد نادان، کریمانه از کنارشان بگذرد؛ زیرا هرگونه مشاجره ای در نهایت به زیان افراد باشخصیت و بزرگوار خواهد بود. ازاین رو، هر انسان عاقلی باید از ایجاد درگیری با دیگران خودداری کند. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری دارد که طرف مقابل، شخص پست و نانجیبی

هم باشد. چنین کسی برای از بین بردن طرف مقابل، از هیچ کار ناجوان مردانه ای دریغ نمی کند و به تنها چیزی که فکر می کند، از میان برداشتن رقیب است. انسان پست و فرومایه به هیچ اصل اخلاقی پای بند نیست و با نسبت دادن اتهام های بی جا، شخصیت دیگران را مسخ می کند و صورت قضیه را به گونه ای دگرگون می کند که ساده اندیشان، او را مقصر به شمار می آورند و از ارج و منزلتشان به شدت کاسته می شود. کمترین خرده ای که به چنین فردی می توان گرفت، این است که چرا خودش به درگیری با چنین افرادی پرداخته است. همچنین این وضعیت، راه را برای پرخاشگری دیگران با انسان در صحنه های مشابه باز می کند. حضرت علی علیه السلام در این باره می فرماید:

لا تُلاحِ الدَّنِیَّ فَیَجْتَرِی ءَ عَلَیْکَ.(1)

با فرد پست و زبون درگیر نشو که نسبت به تو گستاخ می شود.

ص: 165


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 274.

شبیه همین سخن است آنچه اهل سنت از آن حضرت نقل نموده اند که می فرماید:

لا تُنَازِعْ جَاهِلاً وَ لا تُشابِعْ مَائِقا.(1)

با جاهل درگیر مشو و با احمق یار مباش.

91- خطاب مؤدبانه

اگر به شئون دیگران احترام گذاشته نشود و با صدای بلند یا با امر و نهی یا الفاظ نامناسب مورد خطاب قرار گیرند، واکنش آنها نیز نامناسب خواهد بود. نرم و ملایم سخن گفتن سبب نزدیکی قلب ها و برقراری ارتباط صمیمانه می شود و در پرتو این هم دلی، کارها نیز به نتیجه مطلوب نزدیک می شود. باوجود این، متأسفانه بعضی ها در صدا زدنِ افراد ادب را رعایت نمی کنند، درحالی که اگر دیگران آنها را بدان گونه بخوانند، عصبانی می شوند و حتی پاسخشان را هم نمی دهند. جای تعجب است افرادی که خود را در موضع برتر می بینند و خطاب پرخاشگرانه دارند، وقتی که نیازمند کمک دیگران باشند، چنان مؤدبانه و محترمانه صحبت می کنند که گویا آن شخص دیروزی نیستند. بنابراین، آن گونه که انتظار دارید دیگران با شما برخورد کنند، با مردم رفتار کنید و مطمئن باشید سخن شایسته، نه تنها از ارج و قرب آدمی نمی کاهد، بلکه مقام و منزلت او را در نظر دیگران افزایش می دهد و بازخوردی مناسب در پی دارد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

ص: 166


1- . سجع الحمام، ص 316.

اَجْمِلُوا فِی الْخِطابِ تَسْمَعُوا جَمِیلَ الْجَوابِ.(1)

مردم را مؤدبانه صدا بزنید تا پاسخ مؤدبانه بگیرید.

در سخنی دیگر بنا به نقل شیعه و اهل سنت می فرماید:

لا تَقُلْ مَا لْا تُحِبُّ اَنْ یُقَالَ لَکَ.(2)

آنچه دوست نداری به تو گفته شود، به دیگران مگو.

92- تغافل

برخی افراد در مقابل هر کاری، واکنش تندی نشان می دهند و با این کار، فکر و روح خود را درگیر و زندگی را بر خود و اطرافیانشان دشوار می سازند. اینان از

کاه، کوه می سازند و کار را از آنچه هست، بدتر و پیچیده تر می کنند، به گونه ای که گره هایی در زندگی شان ایجاد می شود که دیگر به راحتی قابل گشودن نیست. ممکن است شخصی از روی نادانی، سخن ناروایی به شما بگوید و تلاش کند برای رسیدن به مقاصد نامطلوبش، با شما درگیر شود. در چنین مواردی، مصلحت ایجاب می کند که سخن او را نشنیده بگیرید تا جلوی شرارت او گرفته شود و از شرش در امان بمانید. قرار نیست که انسان در مقابل همه چیز واکنش نشان دهد؛ زیرا بسیاری از امور از قدرت آدمی خارجند. تغافل در امور روزانه، در برخی شرایطی بسیار ضروری است. چه بسا اگر انسان چنین نکند، زیان های جبران ناپذیری برایش به بار خواهد آمد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ لَمْ یَتَغافَلْ وَ لا یَغُضُّ عَنْ کَثِیرٍ مِنَ الْاُمُورِ تَنَقَّصَتْ

ص: 167


1- . غررالحکم، ج 2.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 172؛ نهج البلاغه، نامه 31.

عِیشَتُهُ.(1)

هر کس تغافل نکند و از بسیاری از آنچه می بیند، چشم نپوشد، در زندگی راحتی نمی بیند.

اما اگر در برابر گفته افراد نادان انسان تغافل بورزد و با حلم و بردباری روبه رو گردد مردم حق را به جانب او خواهند دانست و شخص نادان را سرزنش خواهند نمود. همچنان ه علی علیه السلام در سخنی که اهل سنت روایت نموده اند می فرماید:

بِالْحِلْمَ عَنْ السَّفِیهِ تَکثِرُ اَلْاَنْصَارُ عَلَیْهِ.(2)

با بردباری در مقابل افراد نادان یاران بر علیه او زیاد خواهند شد.

93- چشم ندوختن به فرومایگان

مسلمانان مانند یک پیکرند و در غم و شادی باید در کنار یکدیگر باشند. کمک رسانی به دیگران در دین اسلام، پاداش های فراوانی دارد و احکامی چون احسان، قرض الحسنه و مانند آن برای این منظور تشریع شده است اسلام در کنار آن، پیروانش را عزت مند می خواهد و سفارش می کند تا آنجا که ممکن است شأن و ارزش خود را حفظ کنند و در پی رفع نیازمندی های خود به سوی هر کسی دست نیاز دراز نکنند. اصولاً ممکن است در زندگی دچار کمبودهایی شوید و به کمک اقتصادی نیاز داشته باشید. در چنین مواردی تا آنجا که ممکن است، بکوشید از دیگران کمک نخواهید. اگر خدای ناکرده ناگزیر شدید،

ص: 168


1- . غررالحکم، ص 455.
2- . سجع الحمام، ص 448.

تلاش کنید از افراد پست همت و فرومایه کمک نگیرید؛ زیرا آنها آن قدر ناجوان مرد و پلیدند که شما را دچار پشیمانی و شرمندگی خواهند کرد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

طالِبُ الْخَیْرِ مِنَ الِّلئامِ مَحْرُومٌ.(1)

کسی که از فرومایه انتظار نیکی داشته باشد، ناکام می ماند.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

فُوْتُ اَلْحَاجَةِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا اِلی غَیْرِ اَهْلِهَا.(2)

بر نیامدن نیازمندی آسان تر است از درخواست برآورده شدنش از افراد نااهل.

94- دشمنی با مردم

برقراری ارتباط صمیمی و نزدیک با مردم، یکی از رمزهای موفقیت آدمی است. خداوند کریم در قرآن به پیامبرش فرمان می دهد که بال عطوفتت را زیر پای پیروانت بگستران.(3)

به طور کلی، جاذبه شخصیتی هر کس، تا حد زیادی مرهون رفتار محبت آمیز او با مردم و رعایت ارزش و کرامت انسان هاست. بنابراین، از راه های نفوذ در قلب مردم، داشتن رفتار دوستانه و محبت آمیز است. در مقابل، دشمنی با مردم سبب دوری و بدبینی و گریزان شدن مردم از اطراف انسان می شود. انسان در روابط

ص: 169


1- . غررالحکم، ج 4، ص 250.
2- . کفایة الطالب، ص 205.
3- . نک، صافات: 181.

اجتماعی خود به دوستان قابل اعتماد و باایمان نیاز دارد. اگر در پی دشمنی با آنها برآید، به تدریج، رشته محبت ها می گسلد و مردم از پیرامون او پراکنده می شوند. هر کسی به دوستی دل سوز و راهنمایی مهربان نیاز دارد. کینه توزی سبب می شود که انسان، یاران دل سوز و راهنمایان راه آشنا را از دست بدهد و در وادی گمراهی و تاریکی گام بردارد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

رَأْسُ الْجَهْلِ مُعاداةُ النّاسِ.(1)

دشمنی با مردم رأس گمراهی است.

نشانه کینه نداشتن چند امر است که حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند بیان کرده:

اَعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَکَ، اَکْرِمْ مَنْ اَهَانَکَ اَحْسِنْ اِلی مَنْ اَسَاءَ اِلَیْکَ.(2)

کسی که به تو ستم نموده ببخش و آن کسی که به تو توهین نموده گرامی بدار و نسبت به کسی که به تو بدی نموده نیکی کن، (اگر کسی چنین باشد از کینه بدور بوده محبوب مردم می شود).

ص: 170


1- . غررالحکم، ج 4، ص 51.
2- . دستور معالم الحکم، ص 142.

95- پرهیز از لباس شهرت

بعضی از مردم می خواهند تافته جدابافته باشند و به هر شکل ممکن زبانزد خاص و عام شوند. ازاین رو، از شیوه های مختلف برای رسیدن به این مقصود استفاده می کنند. بعضی با ساختن ساختمان های آن چنانی، برخی دیگر با تهیه ماشین های ویژه و شماری دیگر نیز با پوشیدن لباس های خاص می کوشند انگشت نمای مردم شوند. پوشیدن لباس شهرت، کار درستی نیست. لباس شهرت، لباسی است که پوشیدنش در جامعه معمول نباشد و با پوشیدن آن، انسان مورد غیبت، تهمت یا تمسخر افراد قرار می گیرد. انسان به جای کسب شهرت از این راه ها باید بکوشد تا با دانش اندوزی، پرهیزکاری و نیکوکاری، نام خویش را بر کتیبه هستی ماندگار سازد. در غیر این صورت، این شهرت ها، خیالی است و هیچ سودی برای انسان ندارد. ازاین رو، حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِلْبَسْ مالا تَشْتَهِرُ بِهِ وَ لایُزْرِی بِکَ.(1)

لباسی بپوش که تو را انگشت نما و عیب دار نکند.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، به لباسی که متعارف بین مردم است، توصیه می کند:

اِلْبَسْ مِنَ الثِّیابِ مَا یَشْتَهی اَلْنّاسُ.(2)

ص: 171


1- . غررالحکم، ج 2، ص 185.
2- . سجع الحمام، ص 277.

لباسی را بپوش که مورد رغبت مردم است.

96- دروغ بستن به بزرگان

دروغ، خانه دل انسان را سیاه می کند و سبب وارونه ساختن حقایق می شود. دروغ گویی در هر شکل آن منفور و مغضوب خداوند است. گاهی گناه دروغ گو سنگین تر هم می شود و آن، زمانی است که شخص سخن دروغی را به بزرگان نسبت بدهد. برای مثال، بگوید فلان پیامبر یا امام یا فلان بزرگ، چنین و چنان گفته است. بی شک، این گونه دروغ ها می تواند سبب انحراف مردم شود؛ زیرا بسیاری از مردم، این سخن را به این پندار که سخن بزرگان است، می پذیرند و پایه رفتار و عقاید خود قرار می دهند. البته گناه چنین انحرافی، بسیار سنگین و متوجه دورغ گو خواهد بود. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ما اَقْبَحَ الکَذِبَ بِذَوِی الْفَضْلِ.(1)

چه قدر زشت است دروغ بستن به صاحبان فضیلت.

آن حضرت در سخنی دیگر که اهل سنت نقل نموده اند به یکی از مصادیق بارز چنین کذبی اشاره کرده می فرماید:

اِنّ مِنْ اَعْظَمِ الْفَری. اَنْ یَقُولَ عَلی رَسُولِ اللّه ِ مَا لَمْ یَقُلْ.(2)

از بزرگ ترین افتراها آن است که کسی به رسول خدا صلی الله علیه و آله چیزی را نسبت دهد که آن حضرت نگفته.

97- آثار بدهکاری

ص: 172


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 70.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 38.

بعضی از انسان ها بر اثر بدهکاری و انباشته شدن بدهی ها و ناتوانی از پرداخت آن، کم کم به دروغ گفتن روی می آورند و در ردیف دروغ گویان حرفه ای درمی آیند. برای پیش گیری از این کار باید از میزان بدهکاری کاست تا به پی آمدهای بد آن دچار نشد. اگر آدمی به آنچه روزی اوست، قانع باشد و بر اثر زیاده خواهی در پی تقاضای وام برنیاید، شخصیت خود را زیر سؤال نمی برد. چه خوب است انسان ابتدا توانایی خود را در بازپرداخت وام ها بسنجد، آن گاه قرض بگیرد تا در زمان بازپرداخت قرض خود دچار مشکل نشود و خود را به دروغ نیالاید. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

کَثْرَةُ الدَّیْنِ تَصِیرُ الصّادِقَ کاذِبا و الْمُنْجِزَ مُخْلِفا.(1)

بدهکاری زیاد، راست گو را دروغ گو و خوش قول را بدقول می کند.

در سخنی دیگر که اهل سنت نقل کرده اند، می فرماید:

کَثْرَةُ الدَّیْنِ تَضْطَرُّ الصَّادِقَ اِلی الْکِذْبِ وَ الْوَعْدَ اِلَی الْاِخْلافِ.(2)

بده کاری زیاد، راست گو را مجبور به دروغ گویی می کند و وعده دهنده را به خلف وعده می کشاند.

98- تذکر دوستانه

مؤمنان، آیینه یکدیگرند و باید در برطرف کردن کاستی ها و عیب ها به یکدیگر کمک کنند. بنابراین، شایسته است که عیب های دوستانمان را به آنها بگوییم تا درصدد

ص: 173


1- . غررالحکم، ج 4، ص 592.
2- . سجع الحمام، ص 272.

برطرف کردن آنها باشند. البته این تذکر باید به گونه ای باشد که آبرویشان محفوظ بماند. به این منظور، تذکر باید به صورت پنهانی صورت گیرد وگرنه ممکن است غرورشان بشکند و واکنش منفی نشان دهند. در واقع، کسی که عیب دوستش را به آنها گوشزد نمی کند، خیانت کرده است. همچنین کسی که در حضور جمع، عیب دوستش را بازگو می کند، مایه آبروریزی او می شود و زمینه اصلاح و هدایتش را از بین می برد. با چنین برخوردی، شخص هرگز عیب خود را برطرف نمی سازد. بنابراین، هر چه تذکرها غیرمستقیم باشد، اثربخش تر خواهد بود و در صورت نیاز و ضرورت، اگر قصد تذکر مستقیم را داشته باشد، باید به صورت پنهانی و طرفینی، با مقدمه چینی و به کار بردن ادبیاتی مناسب بیان شود. اگر کسی عیب برادران دینی خود را نادیده بگیرد و نسبت به اصلاح او احساس مسئولیت نکند، باید دانست در اصل، دشمن اوست و با این کار، زمینه های رشد و هدایت دوست خود را از بین برده است. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

مَنْ ساتَرَ عَیْبَکَ فَهُوَ عَدُوُّکَ.(1)

آن کس که عیبت را از تو بپوشاند، دشمن توست.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

اِذَا غَشَّکَ صَدِیقُکَ فَاجْعَلْهُ مَعَ عَدُوِّکَ.(2)

ص: 174


1- . غررالحکم، 5، ص 253.
2- . سجع الحمام، ص 6 .

هنگامی که دوست تو با تو غش کرد و عیب هایت را به تو نگفت، او را کنار دشمنت قرار ده.

99- پندآموزی

دل های انسان ها در طول زمان زنگار می گیرد و سخنان آموزنده، وسیله ای برای زنگارزدایی و صیقل کاری است. آدمیان در هر پست و مقام و در هر وضع و شرایطی به موعظه نیازمندند؛ زیرا آلودگی های زندگی مادی خواه ناخواه گردی از غفلت و بی خبری بر روح می افکند. انسان بر اثر دوری از پند و موعظه به بی راهه می افتد. در چنین حالی است که بیش از هر زمان دیگری به موعظه و نصیحت نیازمند است. این پندها همچون باران پاییزی، غبار را از وجود انسان می زدایند و به روحش، صفا می بخشند و سرزمین وجود، با پند و موعظه، جانی تازه می گیرد. حضرت علی علیه السلامدر سخنی دیگر که شیعه و اهل سنت روایت نموده اند، می فرماید:

اَحْیِ قَلْبَکَ بِالْمَوْعِظَةِ... .(1)

قلب خود را با اندرز زنده کن... .

100- دوراندیشی

تصمیم گیری برای انجام دادن هر کاری باید با تأمل و تدبّر همراه باشد. تصمیم گیری شتاب زده و بدون تفکر به نتیجه نمی رسد و زیان های جبران ناپذیری هم در پی دارد. بنابراین، انسان در عین تلاش برای تصمیم گیری در امور زندگی، باید همیشه

ص: 175


1- . غررالحکم، ج 2، ص 206؛ کنز العمال، ج 16، ص 168.

آینده نگری و دوراندیشی را در نظر گیرد تا خدای نکرده در چاهی نیفتد که ناخودآگاه با دست خود می کَنَد. در این راستا آدمی برای انجام دادن هر کاری باید افزون بر دقت کردن، از دیگران هم نظرخواهی کند. گاهی لازم است که کار را به گونه ای آغاز کنیم که اگر لازم شد، بتوانیم آن را رها کنیم، نه آنکه از اول، تمام پل ها را پشت سرمان خراب کنیم و در تنگنا قرار گیریم. پس شایسته است آدمی هر زمان تصمیم به انجام کاری دارد، درباره عاقبت آن بیندیشد و اگر فرجام آن رشد بود، انجام دهد و گرنه رها سازد. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

لاخَیْرَ فِی عَزْمٍ بِلا حَزْمٍ.(1)

تصمیم قاطع بدون دوراندیشی سودی ندارد.

در سخنی دیگر به روایت اهل سنت می فرماید:

مِنَ الْحَزْمِ اَلْعَزْمُ وَ مِنْ سَبَبِ الْحِرْمَانِ اَلْتَوَانِی.(2)

عَزم از دوراندیشی برمی خیزد و سستی اراده سبب محرومیت است.

101- اثر هم نشینی

هم نشینی با دوستان خواه ناخواه بر اخلاق و رفتار انسان اثر می گذارد و او را به راه صواب یا انحراف می کشاند. اثرگذاری در خوی و خصلت های دوستان، گریزناپذیر است، همچنان که ممارست با عطرهای دل نواز یا خارهای جراحت زا اثر مثبت یا منفی به

ص: 176


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 387.
2- . کنز العمال، ج 16، ص 177.

همراه دارد. در این زمینه، غالباً انسان ها با کسانی هم نشین و رفیق می شوند که از نظر عقیده و رفتار با یکدیگر سنخیت داشته باشند. بنابراین، یکی از بهترین راه های شناخت دیگران آن است که ببینیم آنها با چه کسانی معاشرت دارند. بسیاری از اوقات اگر بخواهیم در مورد دیگران تحقیق کنیم، نمی توانیم آن گونه که باید و شاید، از خود آنان اطلاعات درستی به دست آوریم. در این موارد، از راه معاشرت های افراد می توان به نتایج بهتری دست یافت. حضرت علی علیه السلاممی فرماید:

اِخْتَبِرُوا النّاسَ بِإِخْوانِهِمْ(1)

مردم را به دوستانشان بشناسید.

راه دیگری که آن حضرت برای شناخت افراد ارائه می کنند، شناخت اشخاص به وسیله دشمنان آنهاست. بنا بر نقل اهل سنت از آن حضرت است که فرمود:

اِذَا اَرَدْتَ اَنْ تُصَادِقَ رَجُلاً فَانْظُر مَنْ عَدُوُّهُ.(2)

هرگاه خواستی با کسی دوستی کنی، به دشمنش بنگر که چه کسی است.

102- حفظ آبرو

آبرو از مهم ترین سرمایه های انسان است. انسان باید همیشه مراقب باشد که مبادا سخنی یا کاری از او سربزند و آبرویش را به خطر اندازد. گاهی انسان کاری می کند یا سخنی می گوید که صادقانه و از روی نیت پاک و خداپسندانه است، ولی از آنجا که به کُنه آن توجه ندارد، در معرض اتهام

ص: 177


1- . غررالحکم، ص 106.
2- . سجع الحمام، ص 51.

دیگران قرار می گیرد و آبرویش به خطر می افتد. شایسته است که با دوراندیشی و دقت در سخنان و رفتار خود، بهانه سوءاستفاده برای دیگران را فراهم نکند. آبروی رفته به آسانی بازنمی گردد و مرگ آبرو، گوشه نشینی و انزوا و از دست دادن موقعیت های فردی و اجتماعی را به دنبال دارد. حضرت علی علیه السلام می فرماید:

لا تَجْعَلْ عِرْضَکَ عَرَضا لِقَوْلِ کُلِّ قائلٍ.(1)

آبروی خود را در معرض سخنان دیگران قرار مده.

در سخنی دیگر که اهل سنت روایت کرده اند، می فرماید:

مَاءُ وَجْهِکَ جَامِدَةٌ یُقطِرُّهُ السُّؤَالُ فَانْظُرْ عِنْدَ مَنْ تُقْطِرُه.(2)

آبروی تو جامد است و دست نیازمندی به سوی دیگران دراز کردن آن را قطره قطره آب می کند. پس نیک بنگر که آن را نزد چه کسی می ریزی.

103- پندپذیری

اگر آدمی در برابر پند دیگران، نرمش نشان ندهد، هیچ گاه نمی تواند از عیب های خود فاصله بگیرد. کسی که مؤمن را آینه خویش نمی بیند و خود را از هر نظر بی عیب می شمارد، راهی به اصلاح ندارد. تنها زمانی آدمی می تواند ضعف خود را برطرف کند که پذیرای نصیحت دیگران باشد. بنابراین، نباید هیچ گاه از پند دیگران هراسید؛ زیرا انتقاد دیگران در موفقیت انسان سهم بسزایی دارند. پس نصیحت های سازنده را باید با آغوش باز پذیرفت. اگر موعظه کننده از روی

ص: 178


1- . غررالحکم، ج 6 ، ص 294.
2- . سجع الحمام، ص 373.

دوستی و علاقه مندی پند دهد، سپاس گزار او خواهیم شد و اگر از روی دشمنی باشد، بیش از پیش در کارهایمان دقت خواهیم کرد. امام رادمردان می فرماید:

اِسَمَعُوا النَّصِیحَةَ مِمَّنْ اَهْداها اِلَیْکُمْ.(1)

پند و اندرز را از کسی که آن را به شما هدیه می کند، بپذیرید.

آن حضرت در کلامی دیگر به روایت اهل سنت نه تنها توصیه به پذیرش نصیحت کرده است، بلکه می فرماید:

اِحْمَدْ مَنْ یُغْلِظُ عَلَیْکَ وَ یَعِظُکَ لا مَنْ یُزّکّیکَ وَ یَتَمَلَّقُکَ.(2)

سپاس گزار آن کس باش که با تو درشتی کرده است، و پندت دهد، نه کسی که تو را از خطا پیراسته کند و به ستایشت بپردازد.

ص: 179


1- . غررالحکم، ج 2، ص 243.
2- . سجع الحمام، ص 46.

کتاب نامه

1. ابوحامد غزالی، احیاء علوم الدین، بیروت، دارالمعرفة.

2. محمد بن حبیب الله شنقیطی، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب فی مناقبه ومشاهده و حکمه (کفایة الطالب)، بیروت، دار ابن زیدون، چاپ اول، 1409ه . ق.

3. ابن جریر طبری، تاریخ الامم و الملوک، بیروت، منشورات اعلمی.

4. محمد بن سلامه قضایی، دستور معالم الحکم و ماثور مکارم الشیم، بیروت،شرکت دارالارقم بن ابی ارقم، 1418ه . ق.

5. علی الجندی، محمد یوسف محجوب، محمد ابوالفضل ابراهیم، سجع الحمام فی حکم الامام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، قاهره، مکتبة الانجلو المصریة،1967م.

6. علی متقی هندی حنفی، کنز العمال، بیروت، مؤسسه الرسالة.

7. اسماعیل بن محمد عجلونی، کشف الخفاء، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ دوم، 1408ه . ق.

8. احمد بن حجر عسقلانی شافعی، فتح الباری فی شرح صحیح البخاری، بیروت، دارالمعرفة، چاپ دوم.

9. احمد بن مروان دینوری، المجالسة و جواهر العلم، بیروت، دار ابن حزم، چاپ اول، 1403ه . ق.

10. رشید بن وطواط، مطلوب کل طالب، همراه شرح ماه کلمه ابن میثم بحرانی، قم، منشورات جامعه مدرسین.

11. عمرو بن بحر جاحظ، البیان و التبیین، بیروت، دار صعب.

12. جلال الدین مولوی، مثنوی، تهران، امیرکبیر، نهم، 62.

13. فخر رازی، تفسیر کبیر (مفاتیح الغیب)، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1421ه . ق.

14. علامه محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء.

15. محمد عبدالرؤوف مناوی شافعی، فیض القدیر فی شرح جامع الصغیر، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1415ه . ق.

16. غرر الحکم.

17. اصول کافی.

18. نهج البلاغه.

ص: 180

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109