مشعلی در راه

مشخصات کتاب

سرشناسه : شهری، محمدحسین، - 1333

عنوان و نام پدیدآور : مشعلی در راه: نکات کلی و برنامه های پیشنهادی برای بزرگداشت مناسبتهای دینی در مدارس/ تهیه و تدوین محمدحسین شهری

مشخصات نشر : تهران: نباآ، 1383.

مشخصات ظاهری : ص 28

شابک : 2500 ریال

وضعیت فهرست نویسی : فهرستنویسی قبلی

عنوان دیگر : نکات کلی و برنامه های پیشنهادی برای بزرگداشت مناسبتهای دینی در مدارس

موضوع : روزهای خاص -- شعایر و مراسم مذهبی -- برنامه ریزی

موضوع : مدرسه ها -- ایران -- برنامه های فرهنگی -- برنامه ریزی

رده بندی کنگره : LB3607/ش 94م 5

رده بندی دیویی : 371/890955

شماره کتابشناسی ملی : م 83-22592

ص: 1

اشاره

بسم الله الرحمن الرحیم

مش_عل_ی در راه

نکات کلی و برنامه های پیشنهادی برای بزرگداشت

مناسبتهای دینی در مدارس

تهیه و تدوین:

محمد حسین شهری

انتشارات نبأ

ص: 2

مش_عل_ی در راه

تهیه و تدوین : محمد حسین شهری / ویراستاری : عبدالحسین طالعی

طراحی و صفحه آرایی : محمد رضا محمودی / لیتوگرافی : نبأ اسکرین

چاپ و صحافی : سبحان / چاپ اول : 1383

شمارگان : 10000 نسخه / قیمت : 2500 ریال / کد کتاب : 99 / 179

ناشر : انتشارات نبأ / تهران ، فاطمی غربی ، سیندخت شمالی پلاک 31

تلفن : 2 _ 6944001 فاکس : 2 _ 6944001

شابک : 8 _ 20 _ 8323 _ 964ISBN : 964 - 8323 - 20 - 8

ص: 3

مقدمه

و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب (قرآن کریم)

رحم الله عبدا احیی امرنا(امام رضا علیه السلام )

ضرورت، اهمیت و اولویت احیای امر اهل بیت علیهم السلام _ که عالی ترین مصداق تعظیم شعائر الله است _ بر کسی پوشیده نیست. روشن است که این امر بسیار مهم و حیاتی،تنها با القای روح معرفت ائمه معصومین علیهم السلام عملی می شود، آن هم براساس تعالیم آسمانی آن بزرگواران، نه سخنان خود بافته بشری که ما را به تأویل و تفسیرهای نابجا می کشاند.

* * *

"روزها" از دیدگاه فرهنگی و ارزشی در یک درجه نیستند. در فرهنگ هر قوم و ملتی، روزهای ویژه _ و گاه لحظات استثنایی _ وجود دارد که از روزها و لحظات دیگر، برتر و بالاتر است. همه ملت ها، برای حفظ هویت فرهنگی خود، سعی در زنده نگاه داشتن آن روزها و لحظه ها در تاریخ خود دارند. مناسبت های دینی _ روزهای تولد و شهادت پیامبر و حضرت زهرا و ائمه معصومین علیهم السلام و ایام دیگر_ در فرهنگ ما، نماد بارز چنین

ص: 4

روزهای ویژه ای است که باید در بزرگداشت آنها با تمام توان بکوشیم تا نسل آینده ما، بتوانند در برابر امواج جهانی، هویت خود را بشناسند و حفظ کنند.

* * *

برای اینکه یاد چنین روزهایی بی مانند، در ذهن ها و خاطره ها باقی بماند، باید برنامه هایی صحیح، دقیق، سازنده، معتدل و بدور از افراط و تفریط داشته باشیم، تا آنکه اولاً چنین روزهایی را فراموش نکنیم، ثانیاً شناخت درست نسبت به حجت های الهی علیهم السلام به دست آوریم، و ثالثاً از ژرفای دل های پاک، با آن بزرگواران پیمانی دوباره ببندیم.

* * *

«مؤسسه فرهنگی نبأ» در خلال سالها فعالیت فرهنگی و تبلیغی، به تجربه هایی دست یافته است. این مؤسسه، از تلاش درجهت اقامه مراسم دینی، هدفی بزرگ داشته ودارد: بهره گیری از مناسبت ها و مجالس در جهت تقویت باورهای دینی، استحکام پیوندهای معنوی با اولیای الهی، استوارسازی محبت در دلهای مردم نسبت به حجت های معصوم علیهم السلام و در نهایت : بهترشدن اخلاق و رفتارهای ما در عمل، و رسیدن به اخلاق حسنه الهی و انسانی.

* * *

ص: 5

این دفتر _ که قسمتی از تجربه های یاد شده را در بردارد _ شامل دو بخش است. در بخش اول، کلیات مفید و لازم برای برنامه ریزی ارائه شده است. و در بخش دوم، چند برنامه پیشنهاد شده که می تواند در سطوح و مقاطع مختلف تحصیلی به کار آید.

* * *

این مجموعه، حاصل سالها تجربه مؤسسه است که ضمن بهره گیری از تجربه های آموزگاران و دبیران دلسوخته و فرهیخته، و نیز مشاوره با جمعی از پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت فراهم آمده است.

بدیهی است که چنین گامی در راه، نه گام اول است و نه گام آخر. از این رو، مؤسسه فرهنگی نبأ، همچنان چشم به راه دیدگاه ها، تجربه ها، روش ها و حرفهای نو و تازه است تا در مراحل آینده، شاهد بالارفتن کیفی این دفتر باشیم.

والحمدلله رب العالمین

محمد حسین شهری

شهریور 1383

ص: 6

بخش اول

نکات کلی

اخلاص در نیت و تقوی در عمل، جانْ مایه هر کار دینی است. درجه ارزش هر کار دینی با این ضابطه سنجیده می شود، نه هیاهو و تبلیغات و کمیت. تلاش کنیم که روح حاکم بر تمامی برنامه ها، این ضابطه باشد.

1

داشتن روح ابتکار،خلاقیت و نوآوری ضرورت دارد. و ترویج و تشویق این گونه کارها لازم است،به شرط اینکه از نظر مبنا غلط نباشد.

2

ص: 7

در دنیای پرشتاب و پرتحول فعلی، روز آمد بودن و در جریان آخرین اخبار و تحولات فرهنگی بودن، ضرورت جدی دارد. هر کس که این ضرورت را نادیده گیرد، پیامش به گوش مخاطب نمی رسد، گرچه بهترین پیام باشد.

3

لازم است برنامه های پیشین با دید عبرت گرفتن از گذشته، نقد و بررسی شود. بکوشیم تا در کمال بی طرفی و بدون تعصب، نواقص آنها را بشناسیم و برطرف کنیم، همچنین نقاط قوت را شناسایی و تقویت کنیم.

4

بهره گیری از اصول بهره وری ضرورت دارد، برای اینکه هزینه ها کمتر، بازده بیشتر، کیفیت عمیق تر و... باشد.

5

از تمام امکانات موجود (بالفعل و بالقوه) استفاده شود، حتی امکاناتی که به نظر ما ناچیز یا بی فایده می آید، و به همین دلیل فراموش شده است.

ص: 8

6

از تمام افراد در این جهت استفاده شود، بدون توجه به ظاهر آنها، بلکه فقط به توانایی ها، تخصص ها، تجربه ها و امکانات آنها توجه شود.

7

برای پربارتر شدن مراسم و برنامه ها، از امکانات موجود در جامعه، مانند: مساجد،حسینیه ها، فرهنگ سراها، فرهنگخانه ها، مراکز و موسسات فرهنگی (اعم از دولتی و خصوصی)، کتابخانه ها، موسسات پژوهشی و... با هماهنگی های لازم، استفاده شود.

8

در تلاش ها و برنامه ریزی ها، باید توجه بیشتر به تربیت دینی و تحول درونی باشد تا افزایش معلومات دینی.

9

از شیوه ها و ابزارهای مختلف بیانی، قلمی، هنری، فعالیت گروهی و... برای القای فرهنگ دینی استفاده شود.

10

ص: 9

بحث های مطرح شده و برنامه های اجرا شده باید نتایج کاربردی (تحول درونی و تغییر رفتاری) داشته باشند. پس باید از بیان مباحث علمی و استدلالی محض _ که جنبه کاربردی ندارد_ پرهیز شود.

11

مشورت یعنی استفاده از عقل جمعی، که مسلما از عقل فردی بهتر و جامع تر است. پس بجای عمل کردن به سلیقه های شخصی، برمبنای مشورت، بررسی همه جانبه، دورنگری، آینده اندیشی و جامع بینی عمل شود.

12

با توجه به امر قرآنی « تعاونوا علی البر و التقوی »، به یاد داشته باشیم که تمام محبان اهل بیت علیهم السلام ، خدمتگزاران این آستان مقدس (قرآن و عترت) هستند. به جای انحصارگرایی و تک روی و اعمال سلیقه های شخصی، جوّ خدمتگزاری عمومی را در تمام اقشار جامعه گسترش دهیم. طبعا در کار مدارس، دانش آموزان، معلمان، اولیا و کادر دفتری، اولویت بیشتری در این مورد دارند.

13

ص: 10

رعایت اعتدال در همه جا مطلوب و لازم است، بخصوص در مورد برنامه های دینی. از این رو، برنامه های مختصر، مفید، گویا و جذاب، بر دل می نشیند و موثر می افتد، در حالی که برنامه های طولانی، خسته کننده و کسالت آور، چه بسا سبب دین گریزی برخی از مخاطبان نیز گردد.

14

در القای مسائل دینی، دقت شود که به حقایق مسلم و قطعی (قرآن و عترت) اتکا کنیم، نه اینکه کاخ استوار دین را بر پایه سست، واهی، ضعیف، خواب و رویا، داستانهای غیرمستند منسوب به معصومین علیهم السلام و مانند آنها بنا کنیم. بدانیم که مخاطبان ما، فقط برمبنای حقایق محکم، استوار و ثابت می مانند.

15

یکی از اهداف برنامه ها را این نکته بدانیم که افرادی برای ادامه برنامه ها و مدیریت آنها تربیت کنیم تا در سالهای بعد (و حتی سالهای بعد از حیات ما) اقامه شعائر دینی را ادامه دهند.

16

ص: 11

در برنامه های دینی دقت شود که هر برنامه، حاوی یک پیام باشد نه پیام های متعدد. اگر یک پیام مورد توجه باشد، با تمرکز در ذهن جای می گیرد. اما پیام های متعدد، اثر یکدیگر را خنثی می کنند و هیچکدام در وجود مخاطب نمی نشیند.

17

حقایق دینی باید بارها تکرار شود تا آنجا که در نهاد مخاطب استوار شود، در زمره باورهای یقینی او درآید، و به آن عمل کند. البته این تکرار در مورد اصل مطلب است نه شیوه بیان. به عبارت دیگر، باید یک حقیقت به زبان ها و شیوه های مختلف بیان شود تا حالت دل زدگی از آن پدید نیاید.

18

بهتر است مطالبی را که می خواهیم بیان کنیم، به ترتیب اهمیت و اولویت (با توجه به مخاطب)، دسته بندی کنیم، مبادا امکانات محدود خود را برای انتقال پیام فرعی به کار گیریم، در حالی که پیام اصلی تحت الشعاع قرار گیرد.

19

ص: 12

بکوشیم تا محتوای برنامه ها_ اعم از سخنرانی، مداحی، کارهای هنری، میزگردهای علمی، قطعات ادبی، نمایشنامه ها، شعرها وغیره _ برگرفته از احادیث و دعاهای مأثور از اهل بیت علیهم السلام باشد، و پیام جاودانه آن کلمات نورانی را منتقل کند، اگر چه در هر کدام از این قالب ها، زبان خاص خودش رعایت شود.

20

در شناخت مخاطب، به عوامل مختلفی که در تکوین فکری و معنوی او اثر دارد، توجه کنیم. مثلا در مورد دانش آموز بدانیم که نه تنها درس رسمی مدرسه، بلکه خانواده، رفتارهای معلمان، محیط مدرسه، جو جامعه، رسانه های گروهی و... بر او اثر دارند. حداقل کار ما این است که این آثار را بشناسیم.

21

اسراف ها، رقابت ها، چشم و هم چشمی های بیهوده، آفت تمامی برنامه ها است، به ویژه برنامه های دینی. باید از این آفت ها پرهیز شود، و شئون مجالس اهل بیت علیهم السلام _ لااقل در حدّ توان و امکانات ما_ رعایت شود. رقابت را به سمت بالابردن کیفیت علمی و تربیتی برنامه ها سوق دهیم.

22

ص: 13

گرچه برپایی مراسم در مناسبت ها، خود، هدفی مهم است، ولی ما نباید به مجالس به چشم برنامه های مقطعی و گذرا نگاه کنیم، بلکه باید زمینه ارتباط مستمر مخاطبان با مجریان را در طول سال فراهم آوریم، مثلا از طریق صندوق پستی یا ای میل ( E-Mail ) یا لااقل از طریق یک صندوق عادی در مدرسه، که دانش آموزان پاسخ پرسشهای خود را از آن بگیرند.

23

ائمه معصومین علیهم السلام منشأ خیرات و کمالات هستند. اگر کمالات معصومین را(در حد نیازها و امکانات مخاطبان) بیان کنیم، پیوند محبت میان مردم با آن بزرگواران ایجاد می شود، چرا که زبان آن حجت های الهی، زبان فطرت و درون مردم است. زبان فطرت برای همه مردم، سخن آشنا است، و سخن آشنا بر جان های همه می نشیند.

ص: 14

24

برای اجرای برنامه ها، از افراد خاص که می توانند اثرگذاری بیشتر داشته باشند، استفاده شود، مثلا: نابینایان، قاریان ممتاز، افراد خارجی که اسلام آورده اند، شخصیت های علمی و دانشگاهی و...

25

برآوردن نیازهای نیازمندان، عبادتی بزرگ است، به ویژه اگر در جهت ایجاد پیوند میان مردم با خاندان نور باشد، که عبادتی مضاعف به حساب می آید.

26

باید بکوشیم تا نیازهای مخاطبان خود (نیازهای مادی، معنوی، عاطفی و...) را تأمین کنیم، تا پیام مهر خاندان رحمت الهی را با عمل خود به مردم برسانیم و ریشه های محبت اهل بیت را در دلهای مردم محکم سازیم.

27

برای اینکه ارتباط صحیح و موثر بین مجریان و مخاطبان برقرار شود، باید مخاطب اطمینان یابد که مجریان، حرف او را فهمیده اند. به عبارت دیگر، باید به مخاطب بفهمانیم که سخن او را فهمیده ایم و براساس آن برنامه ریزی کرده ایم. در نتیجه مخاطبان به مجریان، به دیده پناهگاه و تکیه گاه قابل اطمینان بنگرند. یعنی "گوش دادن فعال" را به عنوان مقدمه ای بر "سخن گفتن موثر" بدانیم. و بدین طریق، انگیزه کافی برای تداوم این ارتباط سازنده، در مخاطب ایجاد شود.

28

ص: 15

هر مخاطبی زبان خاص خود را دارد. مثلا دانش آموز مقطع ابتدایی بیشتر به حرکات گوینده و مجری و... توجه دارد تا مفاهیمی که او می گوید. در حالی که دبیرستانی بیشتر به مفاهیم توجه می کند، تا حرکات. یعنی زبان کودک، زبان بازی است و زبان جوان، زبان تفکر. باید در برنامه های خود به این اختلاف زبان ها توجه کنیم.

29

برای بهینه سازی برنامه ها با توجه به اصل "مخاطب محوری"، بهتر است کارهای زیر انجام شود:

_ نظرسنجی: بررسی دیدگاه ها در مورد کارهای انجام شده و کارهای پیشنهادی.

_ اثرسنجی: بررسی آثار تربیتی و تحولی که برنامه ها در افراد ایجاد کرده است.

_ نیازسنجی: مخاطبان (با توجه به سطح علمی، سنّی، محل اقامت، موقعیت اجتماعی و...)چه نیازهایی دارند.

30

مجالس مناسبت های دینی (به ویژه اعیاد)، باید مقدمه ای برای اجرای برنامه های منظم و مرتب و مستمر در طول سال در جهت تربیت دینی صحیح نسل آینده باشد.

31

ص: 16

مدرسه، باید در محل خود، مانند ستاره ای درخشان باشد. از این رو، باید برنامه های دینی مدارس نیز محل جذب افراد محل _ و لااقل اولیای دانش آموزان _ باشد.

بدیهی است که نخستین شرط مفید بودن برنامه دینی آن است که مزاحمت برای همسایگان فراهم نکند. و هر برنامه ای این شرط را رعایت نکند، به جای تبلیغ، ضد تبلیغ خواهد بود.

32

هیچ مدرسه ای جزیره ای تنها در میان دریا نیست. مدارس برای رسیدن به اهداف والای آموزشی و تربیتی، باید اولاًاز امکانات موسسات فرهنگی، پژوهشی، تبلیغی و... خبردار باشند و ثانیاً از طریق ارتباط با آنها، از امکاناتشان استفاده کنند. متقابلاً خواسته ها و نیازهای دانش آموزان را به آن مؤسسات و مراکز منتقل کنند تا آن مراکز نیز فرآورده های فرهنگی مناسب تر عرضه بدارند.

33

ص: 17

گرچه از شی_وه های مختلف ب_رای گفتگ_و با مخاطبان می توان استفاده کرد، ولی مناسب ترین و موثرترین روش تربیتی،گفتگوی چهره به چهره با مخاطب است. ضمن بهره گیری از تمام آن روش ها، بر روش انتقال سینه به سینه تاکید شود.

34

برای مدارس دخترانه، مدارس ویژه نابینایان و ناشنوایان، مدارس استعدادهای درخشان، مدارس استثنایی و... در جهت برگزاری مراسم دینی باید تمهیدات و برنامه ریزی خاص اندیشید.

35

اگر امکانات محدود خود را میان تمام مناسبت های دینی تقسیم کنیم، بر کمیت برنامه ها افزوده ایم، اما کیفیت آنها را پایین آورده ایم. لذا بهتر است که این امکانات محدود را به چند برنامه معین با اولویت درجه اول و با کیفیت بالا اختصاص دهیم، به گونه ای که اهداف آموزشی مدرسه تحت الشعاع قرار نگیرد.

36

فعالیت در مناسبت های دینی را منحصر به معلمان دینی و قرآن نکنیم، بلکه فضایی ایجاد کنیم که تمام معلمان _ به خصوص معلمان دروس علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک _ در متن اجرای این گونه برنامه ها دخالت مستقیم و حضوری فعال داشته باشند.

37

برنامه ریزان مراسم و مجالس دینی، از فضای فرهنگی جهانی _ که خواسته یا ناخواسته برفرزندان مااثرمی گذارد _ غافل نباشند. از این رو، باید بکوشند که بدون نقل متن شبهات، رشته سخن را به گونه ای سوق دهند که در خلال توضیحات گوینده، شبهات ضد دین بطور غیرمستقیم پاسخ داده شود.

ص: 18

38

هر مدرسه باید با مدارس همجوار خود، _ به دلیل هم سو بودن اهداف _ رابطه و همکاری داشته باشد، و از این روابط برای تبادل امکانات، تجربه ها و برنامه ها استفاده مثبت کنند. این روابط، هم در بعد آموزشی برای مدارس یک منطقه مفید است و هم در بعد تربیتی و تبلیغ دینی. در این مورد، باید اصل رقابت سالم و سازنده حاکم باشد.

39

افرادی که در این برنامه ها فعالیت دارند، باید از نظر مسائل رفتاری و برخوردهای اجتماعی و اخلاقی نمونه باشند. سخن دل پذیر دردل سخن پذیر می نشیند. و دلی سخن پذیر است که با کمند محبت، صید شود. پیامی بر دلها می نشیند که مردم، عملکرد دلنشین از مدعیان آن پیام ببینند، و گرنه زبان گویای عمل زشت ما، مانع از رسیدن پیام زبانی زیبای ما به مخاطبان می شود.

40

معلمان دروس دینی و قرآن، باید بدانند که خواسته یا ناخواسته، الگوی رفتاری برای دانش آموزان هستند. اگر رفتار آن معلمان، نامطلوب باشد یا بر درس خود مسلط نباشند، دانش آموزان را از دین گریزان می سازد. پس این معلمان باید در تقویت مبانی علمی، دینی، رفتاری، تربیتی و عملی خود بکوشند. و دانش آموزان را_ که به عنوان امانت به آنها سپرده اند_ به خوبی نگاه دارند.

ص: 19

41

در انتخاب و اهدای جوایز، باید اعتدال رعایت شود. بار فرهنگی جوایز باید بیش از بار مادی آنها باشد. باید بر جنبه های معنوی، ارزشی، فرهنگی و محتوایی جوایز تأکید شود، تا قیمت مادی جایزه (کم یا زیاد) در نظر جایزه گیرنده، جنبه های معنوی آن را تحت الشعاع قرار ندهد.

42

از مهمترین وظایف مدیران،معلمان و مسئولان مدارس، شناسایی دانش آموزان نخبه برای بالابردن کیفیت برنامه های تبلیغی دینی است. برای این افراد نخبه، باید کلاس هایی فوق العاده به کمک معلمان مدارس (یا در صورت فقدان چنین کسانی، شخصیت های علمی از خارج مدرسه) تشکیل شود و با آموزش مستمر و مداوم، افراد مناسب برای تداوم آن برنامه های تبلیغی تربیت شود.

43

در توزیع جوایز، باید توجه فراوان بر عواطف، احساسات، حساسیت های مثبت و منفی، مشکلات، کمبودها و دیگر ویژگی های شخصی مخاطبان معطوف گردد. مبادا اهدای جایزه به عده ای از مخاطبان، سبب رنجش، تحقیر، نومیدی، حسادت، تفاخر و... در جمع مخاطبان گردد یا توقع بیجا در آنها ایجاد کند.

ص: 20

44

بخش دوم

برنامه های پیشنهادی

اشاره

هیچ یک از برنامه های پیشنهادی در این بخش، عنوان کلیشه ای و ثابت ندارد. بلکه در هر مورد، با توجه به نکات کلی بخش اول و نیز ویژگی های خاص مخاطب و منطقه، یک یا چند برنامه می توان اجرا کرد.

مخاطبان مدارس از نظر سنی به گروه های زیر تقسیم می شوند :

گروه الف _ آمادگی، اول و دوم دبستان

گروه ب _ سوم، چهارم، پنجم دبستان و اول راهنمایی

گروه ج _ دوم و سوم راهنمایی، اول دبیرستان

گروه د _ دوم و سوم دبیرستان، پیش دانشگاهی

گروه ه_ _ معلمان

1 _ تزیین مدرسه و کلاس توسط دانش آموزان و معلمان با کمک انجمن اولیاء و مربیان.

2 _ در صبحگاه مدرسه، در ایامی که مناسبت قرار دارد، در مورد آن موضوع گفتگو شود.

3 _ برگزاری نمایشگاه کتاب و دیگر محصولات فرهنگی

4 _ مسابقه کتاب خوانی.

5 _ تهیه روزنامه دیواری توسط دانش آموزان با هدایت و نظارت معلمان و اولیاء دانش آموزان.

6 _ برگزاری مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی

7 _ طراحی جدول.

8 _ توزیع شیرینی و شکلات در حدّ امکان (در اعیاد)

9 _ تهیه بسته های کوچک حاوی نقل و... و توزیع آن در مدرسه (در اعیاد).

10 _ انتخاب آیات قرآن در مورد آن مناسبت با ترجمه شیوا جهت اجرا در برنامه صبحگاهی (به ویژه در مورد غدیر، نیمه شعبان، حضرت زهرا).

11 _ انتخاب چند حدیث کوتاه با ترجمه شیوا مربوط به آن مناسبت.

12 _ تهیه سرود مناسب و اجرای آن توسط دانش آموزان.

13 _ تهیه و اجرای شعر و دکلمه و مقاله مناسب توسط معلمان و دانش آموزان.

14 _ تهیه تراکت، پارچه نویسی و پوستر جهت نصب در مدرسه و کلاس.

15 _ حفظ آیه با ترجمه پیرامون مناسبت.

16 _ حفظ حدیث با ترجمه شیوا.

17 _ حفظ یک شعر و سرود مناسب.

18 _ انجام کارهای هنری از قبیل گلدوزی، سرمه دوزی، گل سازی و... برای دختران.

19 _ برگزاری نمایش و تئاتر و نمایش های عروسکی.

20 _ تهیه خلاصه کتاب و معرفی کتاب جهت ارائه در کلاس و مدرسه.

21 _ گردآوری پرسش ها و تهیه پاسخ های مناسب.

22 _ مسابقه مقاله نویسی، فیلمنامه نویسی، داستان نویسی

23 _ تهیه پیک یا مجله و نشریه توسط دانش آموزان با همکاری معلمان.

24 _ دادن عنوان توسط معلمان به دانش آموزان جهت جمله سازی یا موضوع انشاء در مورد مناسبت.

25 _ تهیه دفتر خاطرات مراسم توسط تمامی دست اندرکاران که در آرشیو مدرسه نگهداری شود.

26 _ برگزاری برنامه های خاص _ از جمله جشن تکلیف _ همزمان با مناسبت ها.

27 _ عرض تبریک و یا تسلیت توسط معلمان به دانش آموزان (سر صف یا کلاس ها).

28 _ کشیدن نقاشی، ساختن کارت پستال توسط دانش آموزان در حد فرصت و امکاناتشان.

29 _ قصه گویی در کلاس درس در مورد آن مناسبت.

30 _ برگزاری جلسات سخنرانی، میزگرد و پاسخ به پرسش ها

31 _ عیادت از بیماران مرتبت با اعضاء مدرسه.

32 _ تکریم بزرگترها، پیش کسوتها، بویژه معلمان قدیمی و افراد خدمتگزار در مدرسه.

33 _ برگزاری مجمع شعر.

34 _ جمع آوری مقالات و متون مناسب در رابطه با مناسبت که در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

35 _ اهدای کتاب برای گسترش فرهنگ کتابخوانی.

36 _ نوشتن نامه به امام زمان (عج) و عرض تبریک یا تسلیت خدمت حضرتش و بیان احساس خود به آن حضرت.

37 _ تشکیل جلسه فوق العاده انجمن اولیاء و مربیان به آن مناسبت جهت برنامه ریزی و هماهنگی و اقدامات لازم.

38 _ رسیدگی به فرزندان بی سرپرست و یتیم و نیازمند.

39 _ تشکیل جلسه فوق العاده شورای دبیران برای برنامه ریزی و هماهنگی های لازم جهت بزرگداشت مناسبت ها.

40 _ تشکیل هیئت های مذهبی توسط دانش آموزان و مربیان به شکلی که به صورت دوره ای در منازل برگزار شود.

41 _ اجرای کارهای صوتی و تصویری.

42 _ برگزاری نمایشگاه از کارهای مختلف دانش آموزان و اولیای آنها از جمله کارهای هنری.

43 _ سفرها و اردوهای زیارتی دانش آموزان برگزیده در حد امکانات، همراه با معلمان و اولیاء دانش آموزان.

44 _ برگزاری مراسم دعا در یک نوبت به دلیل فرارسیدن آن مناسبت.

45 _ تشکیل کلاسهای کوتاه مدت برای دانش آموزان علاقمند.

46 _ تنظیم سیر مطالعاتی از کتابهای مناسب برای سنین مختلف توسط معلمان.

47_ تقویت و تشکیل کتابخانه از کتابهای مناسب و دیگر محصولات فرهنگی.

برنامه های پیشنهادی شما :

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

ü•••

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109