شیوه ای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید

مشخصات كتاب

سرشناسه : فقیهی، محمد علی

عنوان و نام پديدآور : شیوه ای نو در بیان احکام حج و عمره مطابق با فتاوای مراجع معظم تقلید/ محمدعلی فقیهی.

مشخصات نشر : تهران: نشرمشعر، 1389.

مشخصات ظاهری : 170 ص.: مصور، جدول، نقشه.

شابک : 13000ریال 978-964-540-156-4 :

يادداشت : چاپ دوم.

موضوع : حج

موضوع : حج عمره

موضوع : حج -- فتواها

موضوع : فقه جعفری -- رساله عملیه -- مطالعات تطبیقی

رده بندی کنگره : BP188/8/ف75ش9 1389

رده بندی دیویی : 297/357

شماره کتابشناسی ملی : 2226108

ص : 1

اشاره

بسم الله الرحمن الرحيم

«الحمدلله الذي جعل الحج تشييداً للدين، والصلاة والسلام على محيي الحج بسيرة ابراهيم الخليل سيدنا محمد وآله الطيبين الطاهرين لاسيما خير من يحجّ ويلبّي في عصرنا بقية الله في الأرضين ولعنة الله على الصادّين عن المسجد الحرام أعداء الله وأعداء الأئمة الطاهرين».

حج يكى از اركان آيين اسلام و داراى ابعاد گوناگون مختلف فردى، اجتماعى، عبادى، سياسى، اخلاقى وعرفانى است كه از زمان حضرت آدم(ع) به تعليم جبرئيل امين انجام گرفته است و در زمان حضرت ابراهيم(ع) كاملتر شده تا زمانى كه پيامبر گرامى اسلام(ص) در حجة الوداع كاملترين حج را بيان فرموده است.

حج داراى آثار و بركات عملى فراوانى است كه رسيدن به آنها با انجام صحيح مناسك آن تحقق مييابد.

مناسك حج از چنان اهميتى برخوردار است كه زراره گويد: «روزى خدمت امام صادق(ع) رسيدم و گفتم: مولاى من! چهل سال است از حضور شما و پدر بزرگوارتان مسائل حج را ميآموزم، آيا هنوز تمام نشده است؟ حضرت فرمود: «خانهاى كه دو هزار سال قبل از حضرت آدم(ع) فرشتگان پيرامون آن طواف ميكردهاند انتظار دارى مسائل آن در چهل سال تمام شود؟» 1.

1- الحج فى السنة، ص 51.

ص: 2

پيشگفتار

ازآنجا كه سهولت دستيابى به فتاواى مراجع عظام تقليد، مورد نياز زائران است، مجموعه حاضر، جهت رفع اين نياز گردآورى گرديده است.

روشن است كه پيش از اين، افراد مختلفى زحمات زيادى را در تدوين كتب مورد نياز در احكام ومناسك حج، تحمل نمودهاند كه قابل تقدير است ليكن در عين حال، نياز به نوشته حاضر كاملًا محسوس است؛ زيرا اين مجموعه داراى ويژگيهايى به شرح زير است:

1- انتخاب مسائل كثير الابتلاء با توجه به تجربيات در سفرهاى حج و عمره.

2- بيان مطالبى كه توضيح آن براى زائران در جلسات حج و عمره ضرورت دارد.

3- دستيابى آسان وبدون مشقت به فتاواى مراجع عظام، با توجه به دو مطلب:

الف. در كتب مناسك مسائل مربوط به يك موضوع، در قسمتهاى مختلف و پراكنده ذكر شده كه دستيابى به آنها مشكل است، در اين كتاب، كوشش شده اين نقيصه بر طرف گردد.

ب. از آوردن عبارات مختلف مراجع عظام، كه بازگشت آن به يك نظريه ميباشد، پرهيز گرديده است.

4- بيان بعضى از نكات تجربى، جهت آسانتر انجام گرفتن اعمال زائران.

5- افزودن چند مسأله از مسائل غير حج و عمره كه در اين سفر نورانى مورد نياز است.

6- يادآورى نكاتى به صورت خلاصه، بدون بيان تفصيلى نظر مراجع، جهت بيان در جلسات براى زائران، تا از ذكر اختلاف فتاوى پرهيز گردد. اين مسائل به گونهاى است كه عمل به آن يا مطابق «احتياط» يا مطابق «رجوع احتياط به غير» است، البته نظر تفصيلى مراجع در مرحله بعد به طور مستقل آمده است. علاوه بر اين، در چند مورد كلياتى جهت اطلاع اجمالى ذكر شده؛ مانند مسأله كفارات و مسأله بطلان حج در ترك وقوفين و مانند آن، كه براى تفصيل بايد به مناسك مراجعه شود.

ص: 3

در ضمن قبل از مطالعه كتاب، توجه به چند نكته ضرورى است:

*- مجموعه حاضر مشتمل بر فتاواى مراجع وآيات عظام: امام خمينى، خوئى، گلپايگانى، اراكى، خامنهاى، سيستانى، فاضل، بهجت، تبريزى، مكارم، صافى ميباشد. و در موارد خاصى فتواى آيات عظام زنجانى، وحيد خراسانى ونورى نيز آمده است. در جاهائى كه نام اين سه بزرگوار نيامده، فتواى آنان در اين كتاب ذكر نشده.

*- شماره مسائل، مطابق مناسك محشى، چاپ نشرمشعردر كنار هر مسأله ذكرشده وشماره هاى مناسك جديد باعلامت(ج) مشخص گرديده است. و(س) علامت سؤالهاى آخر در مناسك قبلى ميباشد.

*- اين نوشتار اگر چه شامل مسائل متعارف و مورد نياز روحانيون معظم كاروانهاى حج و عمره است ولى در مسائل خاص(كه گاهى اتفاق مى افتد) روحانيون بزرگوار از مراجعه به مناسك محشى بى نياز نخواهند بود.

اميد اينكه خداوند متعال اين مجموعه را ذخيرهاى براى قبر و قيامت نگارنده قرار دهد و اين خدمت ناچيز مورد نظر حضرت ولى عصر(عج) واقع شود و روحانيون معظم قصور و تقصيرهايى را كه مشاهده مى فرمايند عفو نموده و نگارنده را از پيشنهاداها و انتقادات خود بهره مند سازند.

در پايان، از دفاتر مراجع عظام تقليد و دوستانى كه در بازخوانى و تكميل اين مجموعه پيشنهادهاى سازندهاى ارائه كردهاند و نيز از خانم سيده حسينى نيا كه در آماده سازى و حروفچينى زحماتى را متحمّل شده اند كمال تشكّر و امتنان را دارم.

خداوند به همه آنها جزاى خير عنايت فرمايد.

سيد محمد على فقيهى

ص: 4

قال الصادق(ع):

«إذا أردت الحج فجرّد قلبك لله من قبل عزمك من كل شاغل وحجاب كل حجاب وفوّض امورك كلّها إلى خالقك وتوكّل عليه في جميع ما يظهر من حركاتك وسكناتك».

«هنگامى كه خواستى به حج بروى، قبل از رفتن، قلب خود را از هر چه تو را به غير خدا مشغول ميكند تهى گردان و هر مانعى(در مسير توجه به خدا) را از خود دور گردان و تمام كارهايت را به خدا واگذار كن و در تمام حركات و سكناتت به خدا توكّل كن».

بحار- ج 99- ص 124

وعنه(ع):

«الحج والعمرة سوقان من أسواق الآخرة والعامل بهما في جوار الله ان أدرك ما يأمل غفر الله له وان قهر به أجله فقد وقع أجره على الله».

«حج و عمره دوبازار آخرتى است، كسى كه حج و عمره انجام دهد در جوار الهى قرار دارد اگر توفيق انجام اعمال را پيدا كرد خداوند او را ميآمرزد و اگر قبل از انجام اعمال از دنيا رفت اجر و پاداش او بر خداوند است»

الحج فى السنة ص 74

ص: 5

بخش اول

اشاره

ميقات

احرام

ص: 6

ص: 7

اولين عمل درعمره وحج احرام است و جايگاه احرام ميقات است.

ميقات

1- ميقات عمره تمتع در حج تمتع

انواع ميقات 2- ميقات عمره مفرده

3- ميقات حج تمتع

ميقات عمره تمتع:

1- منطقه ذوالحُلَيفه:(مسجد شجره) ميقات كسانى است كه از راه مدينه به مكه مى روند. 1(در مورد اين ميقات، نظر مراجع بعداً ذكر ميشود).

2- وادى عقيق: ميقات اهل عراق و نجد است سه منطقه دارد.

(قسمت اول آن مسلخ، قسمت دوم غَمَره وقسمت سوم كه نزديك مكه

است ذات عرق نام دارد.)

3- قرن المنازل: ميقات اهل طائف 2

4- يلملم: ميقات اهل يمن

5- جحفه: ميقات اهل شام 3

1- به اين منطقه «ابيار على» هم مى گويند. نزديكى مسجد شجره يكسرى نخلها و چاههايى است كه معروف است به دست حضرت على(ع) حفر شده است جالب اينكه در اين منطقه آبهاى آن قابل نوشيدن نيست تنها آب اين چاهها قابل نوشيدن است وآب يكى از چاهها لوله كشى شده، وداخل يك مسجد كوچك قراردارد، مدينه بعديها موفق به ديدن اين چاهها مى شوند، زيرا مى توا نند فارغ از اعمال واجب از مسجد شجره بازديد كنند و به كنار چاه عزيمت نمايند.

2- نزديكترين ميقات به مكه است(حدود 70 كيلومتر)، احتمال دارد در سالهاى آينده زائران مدينه بعد را به طائف ببرندو از اين نقطه محرم شوند.

ص: 8

3- نزديك غدير خم است. از مسير جده به مدينه(180 كيلومتر) و از مسير مدينه به مكه(120 كيلومتر) مجموعاً جهت احرام از جحفه(300 كيلومتر) مسير طى مى شود.

نكته: محل احرام عمره تمتع براى كسانى كه از خود ميقات عبور مى كنند همان مواقيت پنجگانه است وكسيكه از ميقات عبور نمى كند مى تواند از محاذات ميقات محرم شود.

مسجد شجره مدينه قبل

مواقيت مورد نظر جحفه مدينه بعد براى محرم شدن در آن منطقه مشكلى وجودندارد چون مى توان از كل منطقه محرم شد لذا خانمهائى كه عذر دارندمسأله خاصى ندارندولازم نيست داخل مسجدمحرم شوند.

ميقات عمره مفرده:

ادنى الحل است.(حل در مقابل حرم است). 1

1- جِعرانه يا جِعِرّانه 2

افضل ادنى الحل سه نقطه است. 2- حديبيه(شُمَيسه) 3

3- تنعيم 4

* اين سه منطقه افضليت دارد لذا لازم نيست حتماً احرام عمره مفرده از اين سه منطقه باشد.

* عرفات خارج از حرم است بين عرفات و مشعر علائمى قرار دادهاند كه حد حرم به وسيله آن مشخص مى شود.

1- حدود حرم بوسيله علامتهايى از شش جهت مشخص شده است(حديبيه- تنعيم- بطن نمره- وادى نخله- مزدلفه- اضائه).

2- منطقه اى است كه پيا مبر(ص) پس ازجنگ حنين در آن منطقه توقف نمودند، حدود 13 روز پيامبر در اين منطقه حضور داشتند، حليمه سعديه از منطقه هوازن در نزديكى اين منطقه بود.

3- بيعت تحت شجره در نزديكى آن واقع شده است چاهى در نزديكى آن است كه پيامبر از آن وضو گرفته اند پيامبر 19 روز در اين منطقه حضور داشتند، بيعت تحت شجره همان بيعت رضوان است آيه شريفه «لقد رضى الله عن المؤمنين اذيبايعونك تحت الشجره» مربوط به اين بيعت است.

ص: 9

4- الآن در شهر مكه است و چون كمترين فاصله را تا مسجدالحرام دارد، بسيارى از افراد در عمره مفرده از تنعيم محرم مى شوند، به فرموده پيامبر(ص) عايشه از آنجا محرم شد.

احرام عمره مفرده براى كسى كه از خارج شهر مكه ميآيد:(م 176 و 222 وس 15 ج 194)

1- اگر از ميقات يا محاذى ميقات عبور مى كند به نظر تمام مراجع واجب است كه در ميقات يا محاذى آن محرم شود.

* اگرچنين شخصى بدون احرام ازميقات عبوركرد:(حكم احرام از ادنى الحل)

(آيات عظام بهجت- فاضل- صافى- گلپايگانى- مكارم): معصيت كرده

ولى احرام ازادنى الحل كافى است.

(آيت الله سيستانى): اگر از ذوالحليفه(مسجد شجره) گذشت وبه جحفه رفت ومحرم شد كافى است.

(بقيه مراجع): لازم است به ميقات برگردد.(در صورت امكان)

2- كسانيكه از جده مى آيند و مى خواهند مستقيم به مكه بروند:

الف- احرام با نذر از جده:

(آيات عظام خامنه اى- تبريزى): نذر واحرام ازجده باطل است.

(آيات عظام بهجت- سيستانى- صافى- فاضل- مكارم): مى تواندازجده بانذرمحرم شود.

ب- درصورتى كه براى احرام نذرنكندومى خواهدازجده به مكه برود:

(آيات عظام فاضل- صافى- گلپايگانى- بهجت): احرام از ادنى الحل كافى است.

ص: 10

(آيت الله مكارم): مى تواند از حديبيه يا محاذات آن محرم شود وحديبيه ميقات عمره مفرده است براى كسانيكه از طريق جده مى آيند.

(بقيه مراجع): لازم است به يكى از ميقات هاى پنجگانه برود يادر محاذات يكى ازآنها محرم شود.

تجاوز از ميقات بدون احرام: (س 6 و 4- م 242)

كسى كه عمره انجام داده اگر درهمان ماه قمرى بخواهد از ميقات عبور كندو به حرم و مكه داخل شود لازم نيست محرم شود و اگر در ماه قمرى ديگر بخواهد عبور كند بايد محرم شود و بدون احرام از ميقات تجاوز نكندولى:

(آيات عظام اراكى- امام): بنابر احتياط واجب هيچگاه از ميقات بدون احرام

تجاوز نكند.

(آيت الله سيستانى): اگر عمره مفرده قبلى او به نيابت ديگران بوده احتياط واجب

آن است كه محرم شود حتى اگر در همان ماه قمرى باشد.

(بقيه مراجع): در همان ماه قمرى كه عمره انجام داده مى تواند بدون احرام از ميقات عبور كند.

ص: 11

محاذات ميقات

مرادازمحاذات آن است كه كسى كه به طرف مكه مى رودبه جايى برسد كه ميقات طرف راست يا چپ او واقع شود بطورى كه اگر از آن جا بگذرد ميقات متمايل به پشت او شود.(م 213)

(آيت الله سيستانى): اگر دو خط متقاطع را فرض كنيم كه زاويه قائمه اى را تشكيل مى دهند و يكى از آنها از مكه مى گذرد و ديگرى از ميقات، نقطه تقاطع، محل محاذات با ميقات است و معيار در اين امر صدق عرفى است.

و با ملاحظه ى نقشه جغرافيايى نقطه محاذى جحفه در جنوب شرقى جده است لذا با نذر مى شود در فرودگاه جده احرام بست زيرا احرام قبل از ميقات است.

(م 211 و 212)

توجه: گاهى محاذات ميقات به نظر آيت الله سيستانى با ساير مراجع متفاوت

مى شود. جهت مثال به نمودار زير توجه كنيد.

ص: 12

چند مسأله:

1- در صورتى كه محاذات معلوم نباشد بايد حاجى براى محرم شدن به يكى از ميقاتهاى پنجگانه برود يا اينكه قبل از محاذات اولين ميقاتى كه در مسير او است با نذر محرم شود.

2- احرام قبل از ميقات يا محاذى آن صحيح نيست مگر اينكه نذركندقبل ازميقات محرم شود.

3- به نظر همه مراجع غير از آيت الله سيستانى محاذات جده با هيچيك از ميقاتها ثابت نيست بنابراين كسانيكه با هواپيما به فرودگاه جده مى روند بايد براى احرام عمره ى تمتع به ميقات يا محاذى آن بروند و به نظر آيت الله سيستانى مى توانند در فرو دگاه با نذر محرم شوند چون فرودگاه جده به نظرايشان قبل از محاذات ميقات واقع شده است.(حكم احرام عمره ى مفرده قبلًا ذكرشد)(ج 258)

ص: 13

ص: 14

ميقات حج تمتع

ميقات شهر مكه است.

1- مكه قديم:(اطراف مسجد الحرام تا نزديك قبرستان ابوطالب

حدود مسجد جن): بنا بر احتياط واجب(آيات عظام بهجت-

تبرى زى- صافى- خوئى)

2- مكه: تمام شهر به جز جائى كه ازحرم خارج است،

(مسجد تنعيم و بعد از آن خارج حرم است).

(آيت الله سيستانى): فتوا

(آيت الله مكارم): احتياط واجب

3-(آيات عظام امام- خامنه اى- فاضل): كليه مناطق

شهر مكه ميقات است حتى جائيكه خارج از حرم باشد.

* معمولا خانه هاى ما ايرانيان در حج تمتع، خارج از مكه قديم است بنابراين در روز هشتم ذى الحجه گروهى براى عمل به احتياط به مسجد الحرام مى روند تا آنجا محرم شوند. ولى در اين مسئله مى توان رجوع به غير نمود و در هر جايى از شهر مكه محرم شد به جز مقلدين آيت الله سيستانى كه اگر خارج از محدوده حرم باشند بايد در شهر مكه به محدوده حرم بروند و محرم شوند.

ص: 15

ميقات مسجد شجره

اختلاف فتوى است كه آيا خود مسجد ميقات است يا كل منطقه ذوالحليفه(م 202- 220- 205)

(آيات عظام امام- سيستانى- نورى- فاضل- اراكى): بنا بر احتياط واجب ميقات خود مسجد شجره است حتى قسمتهاى توسعه يافته.

(آيات عظام فاضل- سيستانى): براى حائض احرام از بيرون مسجدكافى است.

(آيت الله خامنه اى): واجب است داخل مسجد محرم شوند.

(آيت الله بهجت): واجب است داخل مسجد محرم شوند و بنا بر احتياط

واجب احرام در قسمت قديم مسجد باشد(يعنى نزديك محراب داخل

قسمت مردانه در شبستان مسجد شجره)

(آيت الله تبريزى): كنار مسجد هم مى شود محرم شد ولى بنابر احتياط

واجب قبل از محاذات مسجد قديم نباشد.

(آيات عظام مكارم- صافى- گلپايگانى): مكلف مى توانددر حال اختيارداخل مسجديا محاذى آن محرم شود.

(آيات عظام خوئى- وحيد): منطقه ذوالحليفه ميقات است.

نكاتى در مورد مسجد شجره:

1- در مسجد شجره با توجه به اينكه غالباً كاروان ها عصر به مسجد شجره مى روند و زوار قبل از نماز مغرب و عشا محرم مى شوند، توصيه مى شود ابتدا دو ركعت نماز تحيّت مسجد خوانده شود. بعداً دو يا شش ركعت نماز احرام خوانده شود، پس از آن

ص: 16

براى آنها نيت و تلبيه گفته شود. ضمناً تصريح مى كنيم كه هيچكدام از اين نماز ها واجب نيست، همچنين هنگام گفتن تلبيه با وضوبودن لازم نيست.

2- در هنگام نماز مغرب با توجه به اينكه جماعت اهل سنت برگزار مى شود، در نماز جماعت آنها شركت كنند و اتصال صفوف را رعايت نمايند، چون در زمان عمره مفرده كسانيكه درحياط مسجد هستند متصل به صفوف نيستند، لذا اگر به خاطر اتصال صفوف بر روى فرش هاى مسجد سجده كردند براى نماز اشكالى پيدا نمى شود (1).

3- اگر جمعيت زياد بود و صف ها تا حياط مسجد ادامه پيدا كرد، افرادى كه در حياط به نماز مى ايستند، پائين بودن سطح حياط نسبت به جايگاه ايستادن امام جماعت اشكال ندارد چون در نماز جماعت بلند تر بودن جاى امام به مقدار كمتر از يك وجب مانعى ندارد.

4- براى خواندن نماز عشا با توجه به اينكه مى توانيم نماز عشا را در حياط مسجد بخوانيم و بر سنگ سجده كنيم دقت شود كه سجده بر فرش جايز نيست و نماز باطل است.

5- در قسمت خانمها در مسجد شجره اتصال صفوف نيست لذا در موقع نماز مغرب تنها افرادى كه مقلد آيات عظام خامنه اى و مكارم هستند مى توانند اقتدا كنند ولى ديگران بايد نماز خود را فرادى بخوانند.

احكام بانوان در ميقات

وظيفه زنى كه در حال حيض است و نمى تواند براى محرم شدن داخل مسجد شود:* مقلدين غير از آيت الله خامنه اى مى توانند كنار مسجد شجره محرم شوند. منتهى براى احتياط مقلدين آيت الله بهجت وتبريزى محاذى مسجد قديم محرم شوند. مقلدين امام(ره) هم مى توانند رجوع به غير كنند و مقلدين آيت الله بهجت علاوه بر آن، احتياط واجب آن است كه در محاذات جحفه


1- نظر مراجع در مورد سجده بر فرش در صفحة 106 آمده است.

ص: 17

دوباره تجديد نيت كنند و لبيك بگويند(حدود ده كيلومتر بيدار باشد براى تجديد نيت- از كيلومتر 205 تا 195) بهتر است اين احتياط در مورد تجديد نيت رجوع به غير شود تا مشكلى پيش نيايد. با توجه به اينكه احرام در حال عبور از مسجد در شرايط فعلى براى بانوان غالباً امكان پذير نيست اين مسئله مطرح نشود. همچنين بخاطر اينكه آيت الله بهجت فرموده اند: احرام از مسجد قديم باشد و قسمت بانوان خارج از مسجد قديم است و آيت الله تبريزى فرموده اند احرام قبل از مسجد قديم نباشد بانوانى كه مقلد اين دو مرجع هستندبراى رعايت احتياط علاوه بر نيت در داخل مسجد در محاذات مسجد قديم هم نيت كنند و لبيك بگويند و بخاطر اينكه نياز نباشد زائرين را تفكيك كنيم مى توانيم براى كليه بانوان نيت و تلبيه را محاذى مسجد قديم تكرار نمائيم.

ضمناً سمت راست مسجد به لحاظ وسعت مكان و كمى ازدحام، براى احرام بانوان در محاذات مناسبتر است.

ص: 18

مقلدين آيت الله خامنه اى مى توانند در مدينه با نذر محرم شوند، مقلدين امام نيز اگر بخواهند به احتياط عمل كنند با نذر محرم شوند لذا روحانيون بايد مرجع تقليد زائر را بدانند.

* زنى كه در حال استحاضه است رفتن او به داخل مسجد شجره و محرم شدن او اشكال ندارد.

نذر زن (م 232- 246)

(آيات عظام امام- اراكى- صافى): بايد با اذن شوهر باشد

(آيات عظام بهجت- خوئى- سيستانى- مكارم- تبريزى): اگر نذر منافى

حق شوهر نباشد اذن شوهر لازم نيست.

(آيت الله خامنه اى): اگر شوهر حضور دارد بنابر احتياط واجب نذر زن بايد با

اجازه او باشد.

به عربى: لله عَلَىَّ ان احِرمَ مِن المَدينَة.

به فارسى: براى خداست برعهده من كه ازمدينه منوره محرم

شوم.

* در حج تمتع كسانيكه در هنگام محرم شدن در ميقات مبتلا به عادت ماهانه هستند چند حالت دارند:(م 221)

1- اگر مى داند قبل از عرفات پاك مى شود و مى تواند عمره تمتع انجام دهد واجب است نيت احرام عمره تمتع نمايد.

2- در صورتى كه مى داند تا زمانى كه مى خواهد به عرفات برود پاك نمى شود بايد نيت حج افراد نمايد.

ص: 19

3- اگرنمى داند كه پاك مى شود يا نه، وظيفه اين است كه نيت كند كه من احرام ما فى الذمه انجام مى دهم و خدايا اگر مى توانم اعمال عمره انجام دهم احرام عمره تمتع و اگر نمى توانم احرام حج افراد حساب شود.

* اگر خانمى در ميقات نيت حج افراد كرد وبعداً كشف خلاف شد در صورتى كه براى حجة الاسلام محرم شده است.(م 221)

(آيات عظام صافى- سيستانى- گلپايگانى- تبريزى): عدول به عمره تمتع كند.

(بقيه مراجع): احرام او باطل است و بايد براى عمره تمتع مجدداً محرم شود

(با رفتن به ميقات يا رفتن به ادنى الحل در صورت عدم امكان رفتن به ميقات).

* اگر خانمى در ميقات پاك است ولى بعد از محرم شدن وقبل از اعمال حائض شد در صورتى كه وقت عمره تمتع تنگ باشد:(مسأله 922 ج 225)

(آيات عظام تبريزى- خوئى- سيستانى- خامنه اى): مخير است كه عدول به افراد كند يا اينكه سعى و تقصير را انجام دهد وبعد از عرفات ومنى، طواف ونماز طواف را قبل از اعمال حج انجام دهد.

(بقيه مراجع): عدول به افراد مى كند.

ص: 20

* ما مى توانيم بطور كلى به چنين شخصى بگوئيم عدول به حج افراد كند.

ص: 21

سؤال: خانمى حائض بوده ولى نمى دانسته حائض است، دراين حالت اعمال عمره تمتع را انجام داده است بعد از انجام عمره متوجه شد در حال طواف مبتلا به حدث اكبر بوده است چه وظيفهاى دارد؟(م 914- ج 228- 231)

اگر وقت وسعت دارد:

(آيات عظام امام- خامنهى- مكارم): بايد بماند وقتى پاك شد طواف و نماز را اعاده كند و نيازى به احرام مجدد نيست.

(بقيه مراجع): پس از پاك شدن، اعمال را انجام مى دهد، بايد ترتيب را رعايت كند يعنى پس از نماز طواف، سعى و تقصير را هم اعاده مى كند (1). اگر وقت ندارد:

(امام): اشكال است در مبدل شدن وظيفه و بايد احتياط كند. يعنى نيت حج ما فى الذمه كند و قربانى انجام دهد و بعد از اعمال حج طواف و نمازطواف عمره تمتع را انجام دهد و بعداً عمره مفرده هم انجام دهد(قبل از رفتن به عرفات لبيك احتياطى هم به نيت ما فى الذمه بگويد)

(آيات عظام سيستانى- خامنه اى): اگر درحال محرم شدن مبتلا به عادت بوده وظيفه او تبديل به حج افرادمى شود ولى اگردرحال محرم شدن پاك بوده عمره ى تمتع صحيح است وبعداً طواف ونمازآن را انجام مى دهد.

(آيات عظام خوئى- تبريزى): درصورتيكه در حال محرم شدن پاك بوده مخيّر است (2) ودرغير اين صورت وظيفه ى او تبديل به حج افراد مى شود.

(بقيه مراجع): وظيفه ى او تبديل به حج افراد مى شود.


1- در مورد اعادة سعى و تقصير به صفحة 74 مراجعه شود.
2- مخير است عدول به افراد كند يا اينكه سعى و تقصير را انجام دهد و بعد از عرفات و منى، طواف و نماز طواف را قبل از اعمال حج انجام دهد.

ص: 22

واجبات احرام

1- پوشيدن لباس احرام 2- نيت 3- تلبيه

1- پوشيدن لباس احرام

پوشيدن حوله احرام براى بانوان لازم نيست و مى توانند در لباسهاى معمولى خود محرم شوند البته مستحب است لباس سفيد باشد.

پوشيدن دو حوله احرامى براى بانوان

(آيت الله گلپايگانى): احتياط واجب كرده اند كه زنان هم مثل مردان دوحوله احرامى داشته باشندوروى لباس خودبيندازند، اين احتياط رجوع به غير شود.

(آيت الله فاضل): مدتى اين احتياط را واجب مى دانستندكه زنان هم مثل مردان دو حوله احرامى داشته باشند اما درحال حاضر احتياط مستحب دارند، پس مقلدين آيت الله فاضل مثل بقيه عمل مى كنند.

*(آيت الله زنجانى): قبلًا احرام بعد از غسل احرام را لازم مى دانستند يعنى غسل احرام را واجب مى دانستند و همچنين مى فرمودندواجب است بعد از نماز، احرام بسته شود، اما هم اكنون احتياط مستحب كرده اند بنابراين به نظر ايشان انجام غسل ونماز لازم نيست.

لباس احرام بايد شرايط لباس نماز گزار را داشته باشد:

1. پاك باشد 2. غصبى نباشد 3. نازك و بدن نما نباشد 4. از پوست حيوانى كه ذبح شرعى نشده است، نباشد. 5. از حيوان غير ماكول نباشد

شرائط ديگرِ لباس احرام:

1. لباس احرام حتى براى بانوان از حرير خالص نباشد 2. لباس احرام مردان دوخته نباشد. 3. احتياط آن است كه جامه احرام از پوست نباشد.(مسأله 280)

ص: 23

* نكات مورد نظر

1- ضخامت لباس رعايت شود.(در اين مورد به خانمها تذكر دهيم.)

2- لباس احرام در كل زمان محرم بودن پاك باشد مگر در حالت اضطرار كه پس از برطرف شدن اضطرار بايدآن را تطهيركند.

اگر كسى با بدن و احرام نجس محرم شود احرام او باطل نيست.

* طهارت ازخبث براى محرم لازم است ولى طهارت ازحدث براى محرم شدن و در حال احرام لازم نيست.

3- مستحب است با همان لباسى كه در آن لبيك گفته طواف را با همان لباس انجام دهد حتى اگر كثيف شده است.

4- پوشيدن لباس احرام به قصد قربت باشد.

2- نيت:(مسأله 291 ج 313)

دو نيت داريم 1- نيت احرام 2- نيت اصل عمل يعنى عمره تمتع يا مفرده يا حج تمتع.

آيا با نيت اصل عمل، نيت احرام محقق ميشود؟

(آيات عظام اراكى- بهجت- مكارم- گلپايگانى):

لازم است نيت احرام كند يعنى محرم مى شوم به احرامِ

(بقيه مراجع): با نيت اصل عمل، نيت احرام محقق مى شود.

1- نيت احرام: محرم مى شوم به احرام عمره تمتع يا ... قربة الي الله

2- نيت اصل عمل: عمره تمتع يا ... انجام مي دهم قربة الي الله

(آيات عظام اراكى- گلپايگانى- بهجت- صافى- مكارم):

قصد ترك محرمات احرام در نيت لازم است.

(بقيه مراجع): بايد قصد ترك محرماتى كه باعث بطلان

حج و عمره يا بطلان احرام مى شود را داشته باشد.

اين قصد طبيعتاً در زوار موجود است لذا گفتن آن لازم نيست.

ص: 24

* در هنگام نيت، تعيين نوع حج يا عمره لازم است مثلًا معين كند كه عمره تمتع است ياعمره ى مفرده، ولى تعيين وجوب واستحباب لازم نيست لذا قصد اجمالى كفايت مى كند بنا براين اگر در نيت زائر باشد كه احرام عمره تمتع انجام مى دهم براى حجى كه بر عهده من است، اگر آن حج واجب باشد، واجب حساب مى شود و اگر مستحب باشد، مستحب حساب مى شود.

* نيت گفتنى نيست بلكه دانستنى است منتهى گفتن نيت در حج و عمره استحباب دارد و خاصيت ديگر گفتن اين است كه اشخاص توّجه داشته باشند كه چه كارى مى خواهند انجام دهند.

* بايد نيت را به شكلى ساده بگوئيم. تا همه متوجه شوند.

3- تلبيه(م 259)

(به اتفاق تمام مراجع): چهار لبيك اول(لبيك، اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك لبيك) واجب است.

(آيات عظام بهجت- اراكى- مكارم): احتياط واجب آن است كه به جمله فوق

ا ضافه كند «ان الحمد و النعمه لك و الملك لا شريك لك»

(بقيه مراجع): احتياط مستحب درگفتن لبيك پنجم است.

(آيات عظام بهجت و اراكى): احتياط واجب مى كنند، يعنى پس از جمله مذكور به خاطر احتياط لبيك ديگرى بگويد.

(آيات عظام مكارم سيستانى): لبيك پنجم داخل در احتياط مستحب نيست بلكه جايز است.

راه حل: لبيك را بطور كامل براى زائرين بگوئيم. تا رعايت احتياط شود.

* آيت الله مكارم سابقاً مى فرمودند: لبيك پنجم را نگويد ولى در حال حاضر مى فرمايند گفتن آن اشكال نداردولى به قصد جزئيت نباشد.

ص: 25

كيفيت گفتن لبيك براى زوار

اول: چهار لبيك اول را مى گوئيم و در مورد جمله «ان الحمد و النعمه لك والملك» چون وقف به حركت طبق نظربعضى از مراجع اشكال دارد، احتياطاً به دو صورت مى گوئيم، و زوار همراه ما كلمه به كلمه تكرار ميكنند.

«انَّ الحَمدَ و النعمةَ»(بصورت وصل ولى كلمه به كلمه)

«انَّ الحَمدْ و النعمهْ»(به صورت وقف)

* نظر مراجع در وقف به حركت و وصل به سكون

(رساله مراجع مسئله 1004- ج 332)

(آيات عظام فاضل- امام- تبريزى- سيستانى): وقف به حركت و وصل به سكون اشكال ندارد.

(آيت الله مكارم): وقف به حركت بنابر احتياط جايز نيست ولى وصل به سكون جايز است.

(آيت الله بهجت): وصل به سكون جايز ووقف به حركت وضعاً صحيح است وتكليفاً احتياط در ترك است.

(بقيه مراجع): احتياط واجب آن است كه وقف به حركت و وصل به سكون ننمايد

* اينجا مورد رجوع به غير است، بنابراين اگرلبيك به صورتى كه متعارف است به زائرين گفته شود اشكالى ندارد.

(در گفتن تلبيه كسانى هستند كه نمى توانند لبيك را در جمع بطور صحيح بگويند آنها را قبلًا مشخص كنيم ولبيك را بصورت تك نفرى به آنها تلقين نمائيم.)

ص: 26

* توجه: درمناسك جديد آمده؛ در تلبيه وقف به حركت ووصل به سكون به نظرآيات عظام صافى ومكارم اشكال ندارد وآيت الله خامنهاى فرمودهاند: اگرنزد اهل لسان صحيح باشد اشكال ندارد.

ص: 27

مستحبات احرام

در عمره تمتع: تا ديدن ديوارهاى شهر مكه

1- تكرارتلبيه در حج: تا ظهر روز عرفه

درعمره مفرده: اگراز ادنى الحل محرم شده تاديدن كعبه

اگر از ميقات مسجد شجره و مانند آن محرم شد

تا رسيدن به حرم

از نظر تعداد، مستحب است تلبيه 70 بار تكرار شود.

2- غسل احرام

اگرغسل درميقات براى اومشكل است باتوّجه به مدت بقاء غسل احرام اگر زائر مدينه اول است مى تواند در مدينه غسل كندو اگر زائرمدينه بعد است مى تواند در ايران غسل را انجام دهد ودر ميقات محرم شود.

3- نماز قبل از احرام دو ركعت يا شش ركعت(سه دو ركعتى) وبهتر است بعد از خواندن نماز واجب محرم شود دراين صورت نيازى به خواندن نماز احرام نيست.

4- قبل از محرم شدن موهاى زائد بدن را زائل كند و ناخنها را بگيردومردها شارب خود را كوتاه كنند.

ص: 28

5- مستحب است براى كسيكه مى خواهد حج انجام دهد از اول ذيقعده و براى كسيكه عمره مفرده انجام مى دهد يك ماه قبل از انجام آن موهاى سر وصورت را كوتاه نكند.

مراتب ثواب در غسل احرام

درجه ى اعلاى آن غسلى است كه در ميقات انجام شود و تا زمانى كه مبطلات وضو را انجام نداده است لبيك بگويد و محرم شود، درجه ى دوم غسل اين است كه اگر كسى امروز صبح غسل كرد تا آخر شب يعنى تا اذان صبح امشب و اگر شب غسل كرد تا غروب روز فردا غسل اوباقى است.

اگر كسى غسل احرام كند وقبل از گذشت مدت مذكور كارى كه وضو را باطل مى كند انجام دهد يا مرد لباس دوخته بپوشددرحاليكه هنوز محرم نشده است، مستحب است غسل را اعاده كند و اگر اعاده نكرد ثواب غسل او كم شده است.

ص: 29

ص: 30

محرمات احرام

معروف ومشهور اين است كه محرمات احرام 24 تا است.

4 مورد مخصوص آقايان و 2 مورد مخصوص بانوان و بقيه مشترك است.

دراين رابطه مطالبى كه نياز است به زائرين گفته شود در اين نوشتارمطرح ميكنيم.

محرمات مخصوص آقايان

1- پوشيدن لباس دوخته

2- پوشاندن تمام روى پا براى مردان(جوراب نپوشند- دمپايى رو باز باشد يا كفشى باشد كه روى پا باز باشد)

3- پوشاندن سر براى مردان(گوشها را نپوشاند- سر زير آب نكند ولى دوش گرفتن اشكال ندارد- با حوله سر را نخشكاند) (1)

4- سايه برسر قراردادن(استظلال)

الف- در روز:(به اتفاق همه مراجع) استظلال درطى مسير از منزلى به منزل ديگرمثل مسجد شجره تا مكه، حرام است.(استظلال در خود منزل مثل زير سقف رفتن در داخل هتل در شهر مكه- زير چادر رفتن در منى و عرفات اشكال ندارد)

ب- در شب(م 444)

(آيات عظام اراكى- گلپايگانى- فاضل- صافى- بهجت- امام): جائز است اگر چه احتياط مستحب در ترك آن است.

(آيت الله خوئى): جايز نيست.

(آيت الله تبريزى): بنابر احتياط واجب جائز نيست.

(آيت الله مكارم): جايز نيست.

(آيات عظام سيستانى- خامنهاى): بنابر احتياط واجب جايز نيست.

*(آيت الله خامنه اى در استظلال براى حفظ سرما هم احتياط واجب مى كنند.)


1- 1-(آيات عظام بهجت- خامنهاى- مكارم): در صورتى كه سر با حوله پوشانده نشود خشك كردن سر با حوله اشكال ندارد.

ص: 31

ج- استظلال بوسيله سايه حاصل از ديوار ماشين(م 440)

(آيت الله خوئى): جائز نيست

(آيات عظام بهجت- تبريزى- سيستانى): احتياط در ترك آن است. 1 (1)

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

د- استظلال در مسير حركت: از منزل تا مسجد الحرام ى ا از مسجد تنعيم تا مسجد الحرام در حال احرام و همچنين در حال حركت از چادرهاى منى تا رمى جمرات يا قربانگاه در حال احرام با چتر.(م 438)

(آيات عظام بهجت- تبريزى- خامنه اى- سيستانى- خوئى): احتياط واجب

در ترك استظلال است.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

* اين احتياط قابل رجوع به غير است لذا مى توان به زوار گفت استظلال در اين مورد اشكال ندارد.


1- 1-(آيت الله سيستانى): اين احتياط مختص به كسى است كه سواره مى رود لذا كسى كه پياده مى رود

ص: 32

محرمات مخصوص بانوان

الف- پوشاندن صورت حتى بعضى از صورت

نكات قابل ذكر: 1- پوشيدن نقاب مطلقاً جايز نيست. 2- مقنعه را در موقع برداشتن و پوشيدن طورى بردارند و بپوشند كه صورت پوشيده نشود براى برداشتن مقنعه از سر مى توانند از پشت مقنعه را لوله كرده و همچنين از پائين تا بزنند و همزمان از سر خارج نمايند و براى پوشيدن هم، جاى صورت را كاملا باز كنند و بعد بپوشند.

3- صورت را باحوله خشك نكنند (1). 4- گرفتن بادبزن جلوى صورت با فاصله اشكالى ندارد. 5- براى پاك كردن بينى دستمال را روى صورت نيندازند.

6- كشيدن چادر روى صورت اختلافى است لذا احتياط آن است كه چادر روى صورت كشيده نشود. 7- خانمها زير چانه را در مقابل نامحرم بپوشانند چون جزء صورت نيست. 8- ماسك زدن درحال احرام براى خانمها جايز نيست.

(آيات عظام مكارم- خامنهاى): ماسك زدن اشكال ندارد.

ب- پوشيدن زيورآلات:

1- زيورآلاتى كه قبلًا به پوشيدن آنها عادت داشته لازم نيست خارج كند ولى نبايد حتى آنها را به شوهر خود نشان دهد. 2- انگشتر زينتى اشكال دارد ولى انگشتر عقيق به شرطى كه زينتى نباشد اشكال ندارد. 3- خانمها نبايد لباسهاى احرامى آنها زينتهايى مثل تور و گيپور و ... داشته باشد. 4- آرايش كردن در حال احرام به طور كلى جايزنيست حتى بهتر است از مدتى قبل ابروها را آرايش نكنندوموها را رنگ نكنند.

ج- پوشيدن دستكش: در حال احرام جايز نيست اما پوشاندن دست در حال احرام اشكال ندارد.


1- 1-(آيات عظام بهجت- خامنهاى- مكارم): اگر بطورى خشك كند كه صورت پوشانده نشود اشكال ندارد.

ص: 33

محرمات مشترك بين زن و مرد

1- مطلق لذت جنسى(جماع- استمناء وغيره): بعضى از موارد باعث بطلان حج ميشود و كفاره آن شتر است(توجه: زن و شوهر در حال احرام مثل خواهر و برادر هستند لذا نگاه بدون شهوت به همديگر و صحبت كردن با يكديگر اشكال ندارد)

2- عقد كردن وعقد ديگرى را خواندن يا شاهد بودن براى عقد

3- صيد كردن و كشتن جانوران حرم(آنچه گاهى مورد ابتلا است كشتن ملخ است و كفاره آن يك خرما مى باشد، بعضى فرموده اند كفاره ى آن مقدارى طعام است وبعضى فرموده اندكفاره ندارد.)(ج 342)

(آى ات عظام فاضل- خامنه اى- امام): كشتن مارمولك اشكال ندارد.

4- كندن گياهان حرم(حتى برگى را از درختى نكنند)

5- سلاح برداشتن(ولو چاقويى كه حكم اسلحه دارد) كارد براى ميوه و مانند آن اشكال ندارد.

6- نگاه كردن در آينه به قصد زينت، اگر به قصد زينت نباشد احتياط كند.

(آيات عظام سيستانى- خامنه اى): نگاه در اجسام صيقلى مثل استيل ومانند آن جايز نيست.

(آيت الله مكارم): نگاه در اجسام صيقلى اشكال دارد. م(364)

* توجه: حكم نگاه در آينه بدون قصد زينت خواهد آمد.

مسأله: عينك زدن در حال احرام اشكال ندارد ولى اگر عينك زينتى باشد بايد اجتناب كنند همچنين نگاه كردن در دوربين اشكال ندارد.

7- استفاده از بوى خوش:(1. از صابون و شامپوى خوشبو يا خمير دندان خوشبو استفاده نكنند. 2. لباسهاى احرام كنار عطر گذارده نشوند 3. ازخوردن زعفران اجتناب شود.

ص: 34

4. براى رعايت احتياط از سبزيجات خوشبو استفاده نشود 5. از كرمهاى خوشبو استفاده نشود مثل استفاده از كرمهاى ضد آفتاب 6. خوردن ميوه جات خوشبو اشكال ندارد 7. از كرمهاى بدون بوى خوش هم پرهيز شود(چون روغن مالى كردن بدن است)

8- گرفتن بينى از بوى بد(حركت سريع براى فرار از بوى بد اشكال ندارد).

9- استفاده از هر گونه زينت و آرايش كردن مانند سرمه كشيدن و انگشتر زينتى به دست كردن و حنا بستن در حال احرام

10- گرفتن ناخن(مثلا حق ندارد در حال احرام ناخن شكسته را بچيند مگر اين كه سبب مشقت واذيّت شود).

11- كندن مو:

1. اگر عمداً دست به سر بكشد و سهواً موئى از سركنده شود بايد كفاره دهد، كفاره درهرمرتبه اى كه مو مى افتد يك كف طعام است. ولى اگر بخاطر وضو يا غسل دست به موها بكشد و موئى بيفتد كفاره ندارد. 2. افتادن مو بدون اختيار اشكال ندارد و كفاره هم ندارد. 3. در حرمت كندن مو فرقى بين كندن مو و چيدن آن نيست. 4. كندن يا چيدن موى غير هم از محرمات احرام است. 5. خانمها در حال احرام موهاى خود را شانه نكنند چون در هنگام شانه كردن حتماً تعدادى مو ميافتد.

12- كندن دندان، بسيارى از مراجع فرموده اند اگرخون نيايد از محرمات احرام نيست.

13- بيرون آوردن خون از بدن(آيت الله مكارم در اين مورد احتياط مستحب دارندلذا به نظر ايشان بيرون آوردن خون ازبدن ازمحرمات احرام نيست).

1. آمپول درحالت اضطرار اشكال ندارد ولى اگر مضطر نباشد اگر موجب خون آمدن شود ولو به مقدار سر سوزن باشد جايز نيست. 2. مسواك زدن اگر سبب

ص: 35

خون آمدن از بدن است جايز نيست. 3. خاراندن بدن اشكال ندارد مگراينكه طورى بخاراند كه از بدن خون بيايد.

14- جدال: قسم خوردن به خدا راست باشد يا دروغ(گفتن لا و الله و بلى و الله) 1(مسئله 373)

15- روغن ماليدن(حتى استعمال پمادى كه بوى خوش نداشته باشد)

16- كشتن جانوران بدن(در اين زمان جايگاه ندارد).

الف- كشتن حشرات بدن مثل شپش، مگس، پشه جايز نيست اما اگر پشه اذيت مى كند به اتفاق همه مراجع اشكالى ندارد.

ب- انداختن و جابه جا كردن حشراتى كه در بدن ساكنند مثل شپش و كك جايز نيست. 2 (1)

تاراندن پشه و مگس(م 384- 383)

(آيات عظام تبريزى- خوئى- صافى- سيستانى- بهجت- گلپايگانى): اشكال ندارد.

(آيات عظام مكارم- فاضل): احتياط وجوبى در ترك آن است.

(آيات عظام امام- خامنه اى): ذكر نشده است.

17- فسوق:


1- از نظر اخلاقى به زوار تذكر داده شود بطور كلى از جدال و بگو مگو در همه حالات اجتناب كنند و در دعواها جواب طرف مقابل را ندهند.

ص: 36

1. دروغ گفتن 2. فحش دادن 3. فخر فروشى 4. امر و نهى به ديگران(به عنوان اينكه خود را بزرگ شمارد اشكال دارد ولى خواهش و تمنا اشكال ندارد).

حكم سهو و جهل و اضطرار در محرمات احرام

* هر كدام از محرمات اگر از روى سهو و فراموشى وجهل انجام شود اشكال ندارد و كفاره ندارد مگر دو چيز:

1. صيد

2. كندن مو از خود يا از بدن ديگرى. 1 (1)

(آيت الله بهجت): ازاله غير عمديه مو كفاره ندارد ولى اگر عمداً دست به سر يا ريش خود بكشد و يك يا چند مو بيفتد بايد كفاره دهد.

* اگر مضطر به انجام محرمات احرام شود بايد كفاره دهد.

(آيات عظام تبريزى- سيستانى): در پوشاندن سر اضطراراً كفاره نيست.


1- 1-(آيت الله تبريزى): اگر بدن خود را باروغن خوشبو روغن مالى كند در صورت جهل بنا براحتياط واجب كفاره دهد.(اطعام يك فقير).

ص: 37

ص: 38

نكاتى در رابطه با محرمات احرام

(اين نكات ويژه روحانى و معين است گفتن آن به زوّار ضرورت ندارد.)

1- در مورد غذايى كه بوى خوش دارد(مثلًا زعفران دارد)

الف. در حال اضطرار: بينى خود را بگيرد و غذا بخورد.

ب. در حالت عادى: خوردن آن جايز نيست.

توجه: در زمان حاضر اضطرار به خوردن چنين غذايى پيدا نمى شود.

2- خوردن گياهان خوشبو(مثل سبزيجات معطر، نعناع ...)(م 338 و س 9)

(آيات عظام تبريزى- بهجت- مكارم): خوردنش در حال احرام اشكال ندارد.

(آيات عظام صافى- فاضل): بنابراحتياطواجب اين سبزيجات خورده نشود.

(آيات عظام سيستانى- خامنه اى): اگر در موقع خوردن نبويد اشكال ندارد.

(آيات عظام خوئى- اراكى- امام): خوردن آن جايز نيست.

* خوردن ميوه هاى خوشبو اشكالى ندارد ولى بعضى احتياط واجب كرده اند كه آن را نبويد(لازم نيست به زائر بگوئيم كه ميوه را بو نكن).

توجّه: خوردن زعفران به نظر همه مراجع جايز نيست.

3- گرفتن بينى از بوى بد:

(آيات عظام فاضل- تبريزى- سيستانى- مكارم): كفاره ندارد.

(بقيه مراجع): ذكر نكرده اند.

ص: 39

4- نگاه كردن در آينه

الف- بقصد زينت: جايز نيست.

ب- بدون قصد زينت

1.(آيات عظام گلپايگانى- صافى): جايز نيست.

2.(آيات عظام تبريزى- بهجت- مكارم- خام ن هاى- سيستانى- خوئى): اشكال ندارد.(م 368)

3.(آيات عظام اراكى- فاضل- امام): بنابر احتياط واجب جايز نيست.

5- جدال(م 373- 375)

(آيت الله فاضل): فقط خصوص لفظ «لا و الله- بلى و الله» جدال است.

(آيت الله بهجت: مختص است به لفظ الله «و الله- با لله- تا لله».

(مثلًا اگرخدا- رحمن و رحيم بگويدجدال نيست)

(بقيه مراجع): اسم وصفات خدا داخل در جدال است و لفظ(بلى و لا) هم دخالت در جدال ندارد. به عبارت ديگر هر گونه قسم به خداوندبا هر لفظى داخل در جدال است.

ص: 40

ص: 41

كمر بند دوخته ودمپايى دوخته براى مردان (م 347-)

(آيات عظام سيستانى- فاضل- تبريزى- مكارم- خامنهاى): اشكال ندارد.

(آيت الله خامنه اى): در مورد دمپايى دوخته مى فرمايند اگرصدق لباس نكند اشكال ندارد.

(آيات عظام امام- خوئى- بهجت- گلپايگانى- صافى): احتياط واجب در ترك آن است.

(آيت الله صافى): احتياط واجب كرده اند كه اگر بند ساعت دوخته شده استفاده نكنند.

(اين مسأله قابل رجوع به غير است) بطور كلى ميتوان به زائران گفت كمربنددوخته، دمپايى دوخته، هميان دوخته اشكالى ندارد.

استفاده از پتو انداختن پتو بر بدن كه اطرافش دوخته است اشكالى ندارد ولى بعضى از زائران در حال احرام پتو را به دور خودشان مى پيچند و شكل لباس احرام به خود ميگيرد در اين صورت اشكال دارد ولى آيات عظام سيستانى و زنجانى و مكارم اشكال نميكنند.

مساله: كيسه اى كه در آن پول يا چيزهاى ديگر ميگذارند(وبه آن هميان گفته ميشود) اگر دوخته باشد اشكال ندارد.

گره زدن- سنجاق زدن به احرام

الف-(به اتفاق همه مراجع): گره زدن لنگ بر گردن بنابراحتياط واجب جايز نيست(اگر چه متعارف نيست و كسى انجام نمى دهد)(آيت الله خامنه اى فتواى به عدم جوازداده اند)

ب- گره زدن لباس احرام وسنجا ق زدن:(م 352- 351- 278- ج 299)

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): در رداء اگر به صورت يقه درآيد جايز نيست.

(آيات عظام بهجت- تبريزى- سيستانى- خوئى- اراكى): احتياط واجب آنست كه لباس احرام را گره و سنجاق نزند.

(آيات عظام مكارم- امام- فاضل- خامنه اى): اشكال ندارد.

(آيت الله خامنه اى) اضافه مى كنند كه ازصدق ازار ورداءخارج نشود.

ص: 42

دگمه هاى احرامى

(آيات عظام صافى و گلپايگانى): در صورتيكه به صورت يقه ى پيراهن درآيد جايز نيست.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

* به مقلدين آيت الله صافى گفته شود از دگمه هاى احرامى و مانند آن به گونهاى استفاده كنند كه بصورت يقهى پيراهن نباشد.

توضيح: آيت الله سيستانى فرمودهاند براى محرم جايز نيست كه جامه دكمه دار يا آنچه فايده دكمه را داشته باشد بپوشد مقصود آن است كه لباس احرام داراى دكمه باشد يا داراى چسبهائى باشد كه دو طرف احرام را به هم متصل كند، بنابراين دگمههائى كه الآن متعارف است كه دو طرف احرام را روى هم ميگذارند و گوشهاى از احرام را داخل حلقه پلاستيكى ميبرند اينگونه دكمهها اشكال ندارد. همچنين آيت الله مكارم فرمودهاند لباسهائى كه قطعات آنرا به هم ميچسبانند، جايز نيست.

كفارات محرمات احرام:

مواردى كه كفاره دارد.

7 مورد كفاره دارد:

1- در مسائل جنسى اگر موجب جنابت شود: يك شتر

اگر موجب جنابت نشود: يك گوسفند

2- استعمال بوى خوش(م 343)

(آيت الله سيستانى): استعمال بوى خوش درغيراز خوردن وپوشيدن حرام است ولى كفاره ندارد(مثلًا اگر از صابون و شامپوى خوشبواستفاده كند كفاره ندارد ولى درخوردن وپوشيدن بنابراحتياطواجب كفاره دهد.)

(آيت الله تبريزى): درغيراز خوردن كفاره بنابر احتياط است.

(بقيه مراجع): استعمال بوى خوش در صورت عمدكفاره داردوكفاره آن يك گوسفند است.

ص: 43

3- از محرمات مخصوص آقايان

پوشيدن لباس دوخته: براى هرقطعه لباس يا هردفعه پوشيدن: يك گوسفند

استظلال: در هر احرام: يك گوسفند، يعنى مثلًادراحرام عمره بايد يك كفاره بدهد اگر چه مكرراً استظلال كند.

پوشاندن سر: يك گوسفند

4- ناخن گرفتن

هر ناخن: يك مد طعام

تمام ناخنهاى دست

تمام ناخنهاى پا

تمام ناخنهاى دست و پا در يك مجلس

5- پوشاندن صورت براى خانمها(م 436)

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): كفاره اش يك گوسفند است.

(آيات عظام خوئى- تبريزى- اراكى): بنابر احتياط واجب كفاره اش يك گوسفند است.

(بقيه مراجع): كفاره ندارد.(از عبارت آيت الله بهجت احتياط در كفاره دادن استفاده مى شود).

6- جدال: يك قسم دروغ، كفاره آن يك گوسفند است.

و سه قسم راست هم كفاره آن گوسفند است ولى يك قسم راست يا دو قسم راست كفاره ندارد، ولى ازمحرمات احرام است.

7- كندن درخت حرم

كفاره آن يك گوسفند است وبه نظربعضى قيمت آن درخت.

كندن يكى از اجزاء آن مثلًا شاخه يا برگ درخت كه بايد به اندازه قيمت آن كفاره بدهد.

قطع گياهان: كفاره ندارد.

ص: 44

8- ازاله ى مو از بدن خود يا ديگران در مواردى كفاره آن گوسفند است و در كنده شدن يك مو يا چند مو براى هر يكمرتبه يك كف طعام به فقير دهد. 1

توجه: جهت توضيح كامل كفارات درمحرمات احرام به مناسك مراجعه شود.

مواردى از محرمات احرام كه كفاره ندارد.

1- نگاه در آينه

به فتواى همه مراجع 2- فسوق

3- پوشيدن زيور آلات براى خانمها

* مواردى ازمحرمات احرام كه بعضى ازمراجع در لزوم كفاره احتياط واجب دارند.(قابل رجوع به غير است و مى توان از محرماتى كه كفاره ندارد به حساب آورد).

1- خون در آوردن از بدن

2- كندن دندان

3- حمل سلاح

4- مطلق زينت كردن و سرمه كشيدن

5- انداختن پشه، جانوران بدن وكشتن آنها(اكثر مراجع: بنابر احتياط واجب براى كشتن هرمگس يك مشت طعام كفاره دهد. مسأله 386)

6- روغن ماليدن به بدن اگر بوى خوش نداشته باشد.

7- پوشاندن روى پا براى مردان(فقط آيت الله نورى مى فرمايند: يك گوسفند كفاره بدهد.)

1- براى زائران صحبت از كفارات نكنيد به خصوص در مورد زينت كردن و پوشيدن زيورآلات چون ممكن است بخاطر كفاره نداشتن اهميت ندهند.

ص: 45

توضيح: درحاشيه مسئله 369 آيت الله بهجت مطلبى رافرموده اند:((بعيد نيست ابتناى حكم برمنع كشف قدمين در غير حال احرام، پس پوشيدن آنها در حال احرام ممنوع نيست و عدم منع آن پس با مرد مشترك است.)) مقصود ايشان اين است كه اگر پوشاندن پا تا مچ براى زنان در مقابل نامحرم لازم نبود مى گفتيم براى زنها هم پوشاندن روى پا از محرمات احرام است ولى با توجه به اينكه مراجع فعلى حتى خود آيت الله بهجت پوشاندن پاها تا مچ را لازم ميدانند بنابراين حكمِ حرمت پوشاندن روى پا، مختص به آقايان است و بانوان بخاطر حفظ از نا محرم بايد جوراب ضخيم بپو شند.

چند مسأله در مورد كفارات:

1- گوسفند كفاره هيچ شرطى ندارد ولى تمام اجزاء گوسفند بايد به فقرا برسد حتى بعضى احتياط كرده اند كه پوست آن را هم به فقير بدهد.

2- به زوّار توصيه شود كه اگر طعام(مثلًا يك كف طعام و مانند آن) به عهده ى آنان هست حتماً طعام بدهند. نه پول آن را.

3- كفارات حكم زكات را دارد لذا به سيد داده نشود مگر اينكه دهنده سيد باشد.

4- كفارات به واجب النفقه داده نشود.

5- محل كشتن كفارات: كفارات را مى توان هرجايى انجام داد ولى كفاره صيد درعمره تمتع ومفرده در مكه، و در حج تمتع در منى انجام گيرد و دركفارات ديگربهتر است كفارات مربوط به عمره تمتع در مكه و كفارات مربوط به حج تمتع در منى انجام شود.

*(آيت الله سيستانى): محل كفاره درعمره تمتع نيز منى است.

ص: 46

محل انجام كفارات غير از صيد (م 1317- ج 1110)

(آيات عظام خامنه اى- سيستانى- امام): بنابر احتياط واجب مكان مذكور در صفحه قبل شماره 5، رعايت شود.

(آيات عظام صافى- فاضل- گلپايگانى): در صورتى كه فقير مؤمن پيدا نشود در وطن انجام شود تا گوشت آن به فقراى شيعه برسد.

(آيت الله صافى): دركفاره غير صيد اگر درمنى يا مكه انجام نداد نائب بگيرد و آن جا انجام دهد(اين مورد الآن منتفى است چون اين در صورتى است كه دسترسى به فقير شيعه پيدا كند).

(آيت الله بهجت): محل مذكور در كشتن كفارات رعايت شود واگر خودش قدرت ندارد نائب بگيرد.

(بقيه مراجع): در هر كجا جايز است.

ص: 47

بخش دوم

اشاره

طواف

نماز طواف

سعى

تقصير

احكام بين عمره و حج

ص: 48

ص: 49

مسائل طواف

شرايط طواف

اشاره

1- نيت با تعيين نوع حج و عمره

2- طهارت از حدث و خبث

3- ستر

4- ختنه بودن مرد

1- نيت:

در نيت بايد نوع طواف حج يا عمره يا نساء مشخص باشد و بايد شروع آن از حجرالاسود باشد ولى از قبل بايد به زائرين گفت نمى خواهد دقت كنند كه مقابل حجرالاسود چه نقطه اى است مخصوصاً كه علامت سنگ قهوه اى برداشته شده است لذا نيت آنها اين باشد كه طواف من از حجرالاسود شروع و به حجرالاسود ختم مى شود و همين نيت كه از قبل دارند كافى است.

2- طهارت:

* طهارت از حدث و خبث لازم است، براى طواف غسل خاصى لازم نيست ولى غسلهاى واجب قبلى بايد به طور صحيح انجام شده باشد بنابراين در غسل احرام نيت ما فى الذمه هم داشته باشيم بهتر است.

* در جلسات قبل از حج يك وضوى عملى و يك غسل عملى انجام دهيم و تذكر دهيم كه طهارت شرط طواف است.

ص: 50

طهارت از حدث:

وضو:

* در مورد وضو نكات زير را تذكر دهيم:

الف- شستن دست وصورت

1- آرايش نداشته باشند تا مانع رسيدن آب به اعضا نباشد.

2- شستن مرتبه ى سوم حرام است ولى توجّه داشته باشيم شستن با آب ريختن فرق دارد بنابراين شستن مرتبه سوم حرام است ولى مرتبه ى سوم آب ريختن اشكال ندارد.

3- دستى به گوشه چشمها و پائين سوراخ بينى كشيده شود.

4- زير انگشتر را موقع وضو آب برسانند يا از قبل انگشتر را از انگشت خارج كنند.

5- خانمها در موقع شستن دست راست از بالا به پائين تا رسيدن به النگو ها دست را مى شويند بعداً النگو ها را بالا مى زنند و زير النگو ها و بقيه دست را تا سر انگشتان مى شويند.

6- دستى به لاى انگشتان كشيده شود تا آب به همه جا برسد.

7- آب ريختن به پشت آرنج براى مردان و به روى آرنج براى زنان از مستحبات است اگر به عكس انجام شود وضو صحيح است.

8- شستن دستها از آرنج تا مچ صحيح نيست بلكه بايد تا نوك انگشتان شسته شود.

9- اگر بخواهيم شير آب را ببنديم قبل از اتمام دست كشيدن به دست چپ شير آب را مى بنديم تا اگر دسته شير آب خيس است مشكلى براى مسح پيدا نشود.

ص: 51

10- بعد از شتن دست چپ، سر وپاها را باآب باقيمانده از وضو، مسح مى كنيم بدون اينكه دستها با آب ديگرى برخورد كند.

ب- مسح سر و پاها:

1- مسح سر لازم نيست به پوست سر باشد بلكه بيخ مو ها وروى موهاى جلو سر كافى است.

2- با دست تر فرق سر را باز نكنند چون جاى مسح بايد خشك باشد لذا خانمها و افرادى كه موى سر آنها زياد بلند است قبل از وضوجاى مسح سر را باز كنند.

3- از چهار قسمت سر قسمت جلو سر مسح مى شود.

4- مقداركمى مثلًا يك بند انگشت براى مسح كافى است.

5- مسح سر به آب جلو صورت متصل نشود تا مشكلى براى مسح پا پيدا نشود چون اگر دست به آب جلو صورت برسد با آن قسمت دست نمى توانيم مسح پا را بكشيم.

6- دست را به سر بكشند و مانند خاراندن سر مسح ننمايند.

7- اگر از قسمتهاى ديگر سر موها را به جلو سر آورده، روى آن موها مسح نكند.

8- جاى مسح خشك باشد اگر كمى نمناك باشد بطورى كه ترى آب وضو اثر كند اشكال ندارد.

9- مسح پا بايد از سر انگشت پا باشد نه از ناخن يعنى كمى جلوتر از ناخن، مسح شروع مى شود.

10- بايد ناخنها بيش از حد متعارف بلند نباشد تا مشكلى براى مسح پا پيدا نشود.

11- مسح از هر كدام از انگشتان كه شروع شود احتياطاً تا مفصل پا كشيده شود ولازم نيست مسح پا از انگشت شست شروع شود.

ص: 52

12- گذاشتن پا روى زمين يا جاى ديگر در موقع مسح لازم نيست و حركت مختصر پا در موقع مسح اشكال ندارد.

ص: 53

سؤال: اگر كسى موى مصنوعى دارد در موقع وضو و غسل چه بايد بكند؟

1- اگر موها را كاشته است حكم آن مثل افراد متعارف است.

2- اگر موى مصنوعى را به موى اصلى متصل كرده است.

1. اگرمى توانددروضو جاى مسح را باز كند و در غسل مانع را برطرف كند، براى وضو روى موهاى اصلى مسح كند و براى غسل آب را به پوست سر وموى اصلى برساند.

2. اگر نمى تواند جاى مسح را باز كند درمورد وضو بايد وضوى جبيره اى بگيرد. وبنابراحتياط واجب يك تيمم هم بكند ولى در غسل اگر مشقت زياد ندارد آب را به پوست سربرساند و احتياطاً موهاى كوتاه را بشويد و اگر مشقت زياد دارد غسل جبيره اى مى كند.

* تاتو در ابروها در غسل و وضو اشكالى ايجاد نمى كند(در هفته اول به خاطر اينكه مانع وضو بوده اشكال دارد و لازم است اين عمل درايام عادت انجام شود.)

وضوى جبيره اى و غسل جبيره اى:

1- كسيكه در اعضاى وضوى او زخمى وجود دارداگر مى تواند تا آخر وقت صبر كند بايد صبر كند و بطور عادى وضو بگيرد.

2- اگرتاآخروقت زخم خوب نمى شود براى گرفتن غسل و وضوى جبيره اى در صورتيكه جبيره پاك است جاهاى سالم را شسته يا مسح ميكند تا نوبت به قسمت جبيره برسد. پس روى آن دست تر مى كشد ولى اگر جبيره نجس بود بايد از قبل باندپاكى روى آن ببندد و دست تر روى آن بكشد(در صورتى مى تواند از پاكت و نايلون استفاده كندكه به صورت باند، روى باندى كه روى زخم است بسته شود.)

3- اگر زخم در اعضاى مسح باشد همچنين در صورتى كه جبيره، بيش از متعارف اطراف زخم را گرفته باشد احتياطاً علاوه بر وضوى جبيره اى يك تيمم هم انجام دهد.

* در وضوى جبيره اى مسح روى جبيره كافى است.

ص: 54

چند مسأله:

1- در غسل

(آيت الله بهجت): بنابر احتياط واجب شستن ازبالابه پائين لازم است.

(آيات عظام تبريزى- خوئى): طرف راست و چپ بريكديگرترجيح ندارد و ترتيب لازم نيست.

* لازم نيست اين دو مطلب به زوّار گفته شود چون اولى احتياط، و قابل رجوع به غير است. و سبب وسواس مى شود و گفتن دومى هم ضرورت ندارد.

2- در غسل شستن موهاى بلند لازم نيست ولى پوست سر و موهاى كوتاه تابع بدن بايد شسته شود.

3- اگر نياز به وضو داشته باشيد از كلمن ها وضو نگيريد چون وضو گرفتن از آب سرد كن و مانندآن كه مختص آشاميدن است باطل است ولى از شيرهاى آب زمزم مى توان وضوگرفت.

4- اگر شك كرديد كه وضو باطل شده، باطل نيست حتى اگر احتمال قوى بدهيد ولى در موردى كه اطمينان داريد باطل است.

5- كسيكه غسل جنابت كرده نبايد براى نماز وضو بگيرد ولى در غسلهاى ديگر پس از غسل يا قبل از آن وضو بگيرند.

* بعضى از مراجع فرموده اند: در غسلهاى ديگر، وضو لازم نيست براى اينكه اختلاف فتوى راذكر نكنيم مى گوئيم درغير از غسل جنابت وضو بگيرند.

6- در وضو آب به صورتى بايد ريخته شود كه آب جارى شود ولى در غسل به مقدار مسح كردن(مثل روغن ماليدن) كافى است.

7- داخل سوراخ گوش لازم نيست در غسل شسته شود ولى دست به لاله گوش بكشد همچنين شستن داخل سوراخ جاى گوشواره لازم نيست مگر آنكه به طورغير متعارف بزرگ باشد.

ص: 55

حدث اصغر يا اكبر در اثناء طواف (م 549- 550- 551 و 618)

1- حدث عمدى در اثناء طواف

قبل از دور چهارم: طواف باطل است.

بعد از دور چهارم:(آيات عظام سيستانى- بهجت- خوئى): بنابر احتياط

واجب طواف باطل است.

بقيه مراجع: حكم قطع طواف را دارد كه بعداً خواهد آمد.

2- عارض شدن حدث در اثناء طواف

قبل از دور چهارم: طواف باطل است و بايد اعاده كند.

(آيت الله تبريزى): احتياط واجب در اتمام و اعاده است و

مى تواند يك طواف به نيت اعم ازاتمام وتمام انجام دهد.

(بقيه مراجع): پس از طهارت طواف را تكميل كند.

چند نكته:

1-(امام): در حدث اصغر قبل از دور چهارم، احتياط در اتمام و اعاده است.

2-(آيات عظام خوئى و تبريزى): در حدث اكبر بعد از دور چهارم، احتياط در اتمام و اعاده است.

3- در صورتى كه حدث بعد از تمام شدن نصف طواف(سه شوط و نيم) و قبل از تمام شدن دور چهارم باشد.

(آيت الله اراكى): طواف صحيح است و پس از طهارت آن را تمام كند.

(آيات عظام خوئى- گلپايگانى- خامنهاى- تبريزى- فاضل- صافى- بهجت):

احتياط در اتمام و اعاده است.(ميتوان رجوع به غير نمود)

4-(آيت الله خامنهاى): اگر حدث بعد از دور چهارم باشد با فوت موالات احتياط در اتمام و اعاده است.

5-(آيات عظام فاضل- خامنهاى- بهجت- مكارم): در هرصورت مى تواند طواف قبلى را رها كند و از سر بگيرد.(احتياط در اتمام واعاده مربوط به جائى است كه نخواهد طواف قبلى را رها كند).

ص: 56

6- نظر(آيات عظام سيستانى- مكارم): در مورد عارض شدن حدث در حال طواف از مطلب فوق روشن شد(نكتهى خاصى ندارد).

7- اگر حدثى كه در اثناء عارض شده حيض باشد حكم آن حكم كسى است كه قبل از انجام اعمال حائض شود كه قبلًا ذكر شد.

حكم افراد مسلوس و مبطون در طواف

(يعنى كسانى كه كنترل ادرار يا مدفوع ندارند) وكسانى كه كنترل ريح ندارند:

افرادى هستند كه دائم شك ميكنند و احساس ميكنند كه كنترل باد ندارند به اينها توضيح مى دهيم كه در صورت يقين، وضو باطل است و نبايد به شك اعتنا كنند. متذكرمى شويم كه: درروايتى است كه گاهى شيطان مى آيد و بين اليتين شخص را فوت مى كند امام صادق عليه السلام مى فرمايند: تا صدايى نشنيده يا بوئى استشمام نكرده وضويش باطل نيست. 1

سؤال: افراد مريض چه وظيفه اى دارند و آيا بايد نائب بگيرند يا نه؟

مسلوس و مبطون سه حالت دارند:

1- زمانى بين شبانه روز است كه مى تواند طواف را بدون حدث انجام دهد، طواف را بايد در همان زمان انجام دهد.

2- هيچ زمانى نيست كه بتواند حتى مقدارى از عمل را بدون حدث انجام دهد در اين صورت يك وضو براى طواف و يك وضو براى نماز طواف مى گيرد.

3- در شبانه روز هيچ زمانى ندارد كه محدث نباشد ولى مقدارى از طواف يا نمازرا مى تواند بدون حدث انجام دهد دراين صورت به فتواى مرجع تقليد خود عمل مى نمايد.

ص: 57

1- وسائل الشيعه- ابواب نواقض الوضوء- باب 1 روايت 3

نظرات مراجع درمورد گروه سوم:(م 750- 740- 738- ج 604 تا 607)

(آيات عظام تبريزى- زنجانى): يك وضو كافى است.

(بقيه مراجع): هر موقع محدث به حدث شد در اثناء طواف بايد

وضو بگيرد.

(همه مراجع غير از آيات عظام سيستانى- مكارم): هركجا

وضو باطل شد بايدوضوبگيرد. براى نمازطواف هم همينطوراگر

مى تواندبين نماز توقف كندوسريع وضو بگيرد و اگرنمى تواند

باهمان وضوى اوّل نمازرا تمام كند.

(آيت الله سيستانى): در مسلوس و مبطون و كسيكه كنترل ريح ندا رد براى طواف و نماز طواف يك وضوكافى است مانند افراد متعارف.

(آيت الله مكارم): مسلوس وكسى كه كنترل ريح ندارد براى طواف يك وضو

وبراى نماز طواف يك وضو بگيرد كافى است.

(آيت الله بهجت): كسيكه از او باد خارج مى شود در حكم مسلوس است و كسيكه نمى تواند ازخارج شدن غائط جلوگيرى كند براى طواف نائب بگيرد و لازم نيست خودش طواف انجام دهد.

* كسيكه نمى تواند ازخارج شدن باد جلوگيرى كند در مورد طواف به نظر(آيات عظام خوئى- بهجت- مكارم) حكم مسلوس را دارد وبه نظر بقيه مراجع حكم مبطون را دارد.

* توجه: اگر وضو گرفتن در وسط طواف و نماز مشقّت دارد براى طواف، يك وضو بگيرد و براى نماز طواف هم يك وضو بگيرد.

ص: 58

نيابت در مسلوس و مبطون:

در مورد گروه دوم و سوم بعضى از مراجع فرموده اند كه نيابت هم لازم است.

(آيات عظام فاضل- تبريزى- خوئى- اراكى): بنابر احتياط

واجب نايب هم بگيرد.

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): بايد نايب بگيردو احتياطاً خودش هم طواف را انجام دهد.

(آيت الله بهجت): وظيفه ى مبطون نايب گرفتن است.

(بقيه مراجع): نيابت لازم نيست.

(آيت الله فاضل) احتياط واجب كرده اند كه نائب هم بگيرد.

(بقيه مراجع): نيابت لازم نيست.

* در مورد نيابت پس از اينكه نايب طواف را انجام داد خود شخص بايد نماز طواف را انجام دهد و در اين مسأله نيابت در نماز طواف صحيح نيست.

تكليف اين افراد در نمازهاى يوميه:(رساله مراجع- 307)

(آيات عظام صافى- بهجت): دراثناء نماز وضو بگيرد.

(آيات عظام مكارم- فاضل): بنابر احتياط واجب دراثناء نماز

وضو بگيرد.

(بقيه مراجع): يك وضو كافى است.

(آيت الله سيستانى): در اثناء نماز وضو لازم نيست.

(آيت الله مكارم): بنابراحتياط واجب دراثناء نماز وضو بگيرد.

(بقيه مراجع): در اثناء نماز وضو لازم است.

ص: 59

توجه: كسى كه نميتواند از خارج شدن باد جلوگيرى كند، براى نماز، حكم مبطون را دارد.

ص: 60

خلاصه اى از احكام بانوان

(مناسب است معينه كاروان در جلسه اى ويژه براى زوّاراين مطالب را بيان كند.)

بعضى از شرائط حيض:

1- حداقل حيض سه روز پى در پى است. بنابراين اگر در بين سه روز چند ساعتى پاك باشد اين خون حيض نيست. البته آلودگى باطن كافى است و لازم نيست در مدت سه روز دائماً خون خارج شود.

2- حداكثر حيض ده روز است، بنابراين اگر بيشتر از ده روز خون ببيند مقدار زائد استحاضه است.

3- ما بين حيض بايد حداقل ده روز پاكى فاصله شود، بنابراين اگر مثلًا بعد از پاك شدن از حيض قبلى روز هشتم مجدداً خون ببيند اين خون استحاضه است.

4- خارج شدن خون در زمان سن يائسگى نباشد، چون كسى كه يائسه است خونى كه از او خارج مى شود استحاضه است.(اختلاف فتاوى در سن يائسگى مستقلًا ذكر خواهد شد.)

5- مقصود از عادت داشتن نسبت به روزهاى حيض اين است كه دو ماه قبلى مدت حيض او يكسان بوده است. مثلًا اگر دو ماه پشت سر هم هفت روز خون ديده عادت او هفت روز مى شود و ماه سوم بر طبق هفت روز محاسبه مى شود.

6- اگر شرائطى كه براى حيض گفته شد موجود بود فرقى نمى كند خون غليظ و پررنگ باشد و مقدار آن زياد باشد يا اينكه خون رقيق و زرد رنگ باشد و مقدار آن كم باشد.

ص: 61

احكام استحاضه:

استحاضه خونى است كه شرائط حيض را نداشته باشد.

استحاضه يا قليله است يا متوسطه و يا كثيره.

* استحاضه قليله آن است كه خون هنگامى كه خارج شود به ظاهر پنبه يا نوارى كه وجود دارد، مى رسد ولى در آن نفوذ نمى كند كه زن در اين حالت بايد براى هر نماز وضو بگيرد و بدن خود را اگر آلوده شده تطهير كند و پنبه را عوض كند و اگر بدن و پنبه آلوده نشده فقط وضو بگيرد.

توجه: به نظر آيت الله مكارم تطهير بدن و تعويض پنبه لازم نيست و وضو كافى است مگر اينكه بيش از مقدار متعارف بدن نجس شود.

و به نظر آيت الله سيستانى تطهير بدن لازم است ولى تعويض پنبه لازم نيست، مى تواند طرف ديگر پنبه را كه پاك است به بدن خود قرار دهد.

* استحاضه متوسطه آن است كه خون علاوه بر اينكه ظاهر پنبه را آلوده ميكند به داخل پنبه نفوذكند.

در استحاضه متوسطه كارهائى كه براى قليله گفته شد انجام مى دهد، به اضافه ى اينكه پس از شروع استحاضه متوسطه براى اولين نمازى كه مى خواند غسل مى كند و روزهاى بعد فقط براى نماز صبح غسل مى كند، يعنى در هر شبانه روز يك غسل انجام مى دهد و هنگامى كه كاملًا پاك شد يك غسل استحاضه انجام ميدهد.

ص: 62

* توجه: به نظر آيت الله مكارم استحاضه متوسطه ملحق به قليله است بنابر اين مستحاضه به نظر ايشان يا كثيره است يا قليله، و متوسطه وظائف قليله را انجام ميدهد و غسل بر او واجب نيست.

* استحاضه كثيره آن است كه خون داخل پنبه نفوذ مى كند وازطرف ديگرِ پنبه خارج مى شود.

در استحاضه كثيره در هر شبانه روز سه غسل انجام مى دهد، يكى براى نماز صبح، دوم براى نماز ظهر و عصر و سوم براى نماز مغرب و عشا. البته بايد نماز ظهر و عصر را با هم بخواند و بين آنها فاصله ندهد، همچنين نماز مغرب و عشا را با هم بخواند و بين آنها فاصله ندهد، علاوه بر سه غسل آنچه در استحاضه قليله گفته شد يعنى وضو و تطهير بدن و تعويض پنبه را بايد انجام دهد. البته اگر با وسيله اى از خارج شدن خون جلوگيرى كند تطهير بدن و تعويض پنبه لازم نيست.

ضمناً بعضى فرموده اند: در استحاضه كثيره مى تواند نزديك غروب آفتاب غسل كند و چهار نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا را بدون فاصله انجام دهد.

* نكته: اگر در زمان استحاضه براى خانمى غسل كردن ضرر داشته باشد به جاى غسل تيمم مى كند و بقيهى وظائف زن مستحاضه را انجام مى دهد و نماز ميخواند.

* خانمى كه مبتلا به استحاضه است براى هر كدام از طواف و نماز طواف كارهائى كه مستحاضه قليله براى نماز انجام مى داد بايد انجام دهد، يعنى براى طواف يك وضو بگيرد و براى نماز طواف هم يك وضو بگيرد و ظاهر بدن را اگر آلوده شد ه

تطهيركند. و بين وضو و طواف فاصله ندهد همچنين بين وضو ونماز طواف فاصله ندهد امّادر موردغسل احكام مستحاضه متوسطه و كثيره با فتاواى مراجع بعداً ذكر مى شود.

ص: 63

* توجه: شخصى كه مبتلا به استحاضه است لازم است درهنگام طواف ونماز به مقدارممكن از خارج شدن خون جلوگيرى كند.

وظيفه ى زن براى طواف در استحاضه كثيره و متوسطه (م 732- 725)

(آيات عظام امام- بهجت): براى طواف يك غسل و براى نماز طواف يك غسل جداگانه انجام دهد.

(آيت الله مكارم): همان غسلى كه براى نماز هاى يوميه انجام داده كافى است(احكام قليله را انجام دهد).

(آيت الله فاضل): براى طواف و نماز طواف با هم يك غسل كافى است.

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): اگر بعد از غسلى كه براى نماز يوميه كرده است خون خارج شود بنابراحتياط واجب براى طواف و نماز طواف يك غسل انجام دهد و اگر خون خارج نشده نياز به غسل ندارد(ولى وضو مى خواهد).

(آيت الله سيستانى):

1- اگر خون مستمر باشد: يك غسل براى طواف و نماز طواف كافى است.

2- اگر خون مستمر نباشد؛ اگر پس ازغسل وانجام طواف:

خون خارج نشود: مى تواندبا همان غسل نمازبخواند.

خون خارج شود: بنابراحتياط واجب براى نمازطواف هم غسل كند.

متوسطه: يك غسل براى طواف و نماز طواف كافى است.

(آيت الله خوئى):

كثيره: براى هر كدام از طواف و نماز طواف يك غسل كند.

متوسطه: براى طواف و نماز آن يك غسل كافى است.

(آيت الله تبريزى):

ص: 64

كثيره: براى هر كدام از طواف و نمازطواف يك غسل كند.

متوسطه: فتواى ايشان مشخص نيست.

(آيت الله خامنه اى): مشخص نيست، لذا اگر مطابق نظر امام عمل شود رعايت احتياط شده است.

* نكات

1- در استحاضه قليله لازم است براى طواف يك وضو بگيرد و براى نماز طواف هم يك وضو بگيرد و ظاهر بدن را هم اگر آلوده شده است براى طواف و نماز طواف تطهير نمايد، وضورا در كنار مسجد الحرام يا در خود مسجد بگيرد كه با انجام اعمال فاصله نشود.

2- مستحاضه اگر لازم است غسل نمايد كنار مسجد الحرام و در دستشويى هاى

نزديك آن غسل نمايد تا فاصله اى بين غسل و طواف نباشد همچنين احتياط كند و وضو را قبل از غسل بگيرد.

3- در طواف پاك بودن بدن و لباس لازم است لذا هر زمانى لباس يا بدن او آلوده شد آن را تطهير نمايد.

4- بعد از خروج اوليه خون، خونى كه در باطن است موجب حدث است ولى تا زمانى كه خون خارج نشده يعنى در ابتداى شروع استحاضه اگر خون در باطن است و هنوز خارج نشده وظيفه خاصى براى استحاضه ندارد اما پس از خارج شدن خون اگر چه ظاهر پاك باشد، براى طواف يك وضو و براى نماز هم يك وضو لازم است چون باطن آلوده است همانطوركه در نمازهاى واجب براى هر نماز يك وضو لازم است، بايد به اين نكته توجه داشت(طبق مسئله 407 رساله امام): اگر خون استحاضه در باطن باشد و بيرون نيايد وضو و غسل باطل نمى شود و اگر بيرون بيايد هر چند كم باشد وضو و غسل را باطل مى كند اين مربوط به مرتبه اول است

ص: 65

كه خون هنوز خارج نشده است ولى پس از خروج اوليه اگر چه با جلوگيرى از خون به وسيله اى يا به طور طبيعى خون خارج نشود چون باطن آلوده است حدث حساب مى شودو وضو لازم ا ست.

سئوال: اگر خانمى كه حائض است پاك شده ولى هنوز ده روز نشده است و ميخواهد ازمكه خارج شود و ممكن است لك ببيندوظيفه ى او چيست؟

هم خودش طواف ونماز طواف را انجام دهد و هم نائب بگيرد و بهتر است خودش و نائب طواف را همزمان انجام دهد و بعد سعى صفا و مروه را خودش انجام دهد، طواف نساء را هم مثل طواف قبلى هم خودش انجام دهد هم نايب بگيرد. در اين صورت اگربعداً لك ديد طواف خودش باطل ولى طواف و نماز طواف نائب صحيح است.

* مسأله: اگر خانمى در ايام عادت خون ديد و پاك شد و قبل از ده روز خون ديد در حكم روزهاى پاكى اختلاف است.

1-(آيت الله مكارم): مقدار پاكى طهر متخلل است و حكم به حيض نميشود.

2-(آيات عظام سيستانى- صافى- گلپايگانى): در پاكى متخلل احتياط كند

به جمع بين تروك حائض واعمال مستحاضه.

3-(بقيه مراجع): كل مجموع ايامى كه خون ديده و پاكى بين آن محكوم به

حيض است.

ص: 66

تشخيص سن يائسگى

سن يائسگى مانند سن تكليف با سال قمرى محاسبه مى شود. (1)(اختلاف سال شمسى و قمرى در سن يائسگى: 50 سال قمرى تقريباً يك سال و 6 ماه- 60 سال قمرى تقريباً يك سال و 9 ماه ونيم)(50 سال قمرى/ 48 سال و 179 روز شمسى- 60 سال قمرى/ 58 سال و 77 روزشمسى).

سن يائسگى در مورد سيده و غير سيده:

(آيت الله مكارم): يائسگى در مورد سيده و غير سيده 50 سال است.

ايشان سن يائسگى در قرشى را 60 سال مى دانندو مقصودشان كسانى هستند كه تولد و رشد و نمو آنها در حجاز است وفعلًا قرشى محسوب مى شوند و سادات ولو منسوب به قريش هستند اگر از منطقه غير حجاز باشند اين حكم را ندارند.


1- سن بلوغ درپسر 163 روزو 6 ساعت از 15 سال شمسى كمتر است.

ص: 67

توجه: به نظر آيت الله مكارم اگر پس از 50 سالگى سيده و غير سيده به شكل سابق خون ديده(صفات وزمان و عدد همان باشد) باز همان حيض است اما اگر خون پس ازسن يائسگى تغيير كند حيض نيست.

(آيت الله سيستانى): در سيده وغير سيده سن يائسگى 60 سال است.

(آيات عظام خوئى- تبريزى): سن يائسگى درموردزنهاى سيده بنابر احتياط واجب 60 سال است، زنهاى سيده و غير سيده بين 50 تا 60 سال اگر در زمان عادت با شرايط حيض، خون ديدند احتياط كنند.

(آيت الله خامنهاى): در سن يائسگى تأمل است رجوع به غير شود.

(بقيه مراجع): در مورد زنهاى سيده 60 سالگى و غير سيده 50 سالگى.

* كسانيكه شناسنامه دقيق ندارند در مواردشك مى توانند حكم به عدم يائسگى كنند. و بهتر است احتياط كنند.

ص: 68

طهارت از خبث (پاك بودن لباس و بدن) در طواف

(م 562 وس 5 ج 608 و 610)

نجاستى كه در نماز معفو است در نماز طواف معفو است ولى در طواف نظرات مراجع مختلف است.

الف- خون كمتر از درهم و نجاستى كه در نماز معفو است در طواف معفو نيست.

در اين مسأله(آيات عظام امام- تبريزى- سيستانى- بهجت- صافى- فاضل- مكارم) احتياط واجب دارند.

(آيت الله خامنهاى): خون كمتر از درهم و خون زخمها كه موجب بطلان نماز نميشود براى طواف اشكال ندارد.

ب- نجس بودن لباسهاى كوچك و مانندآن در طواف(مثل جوراب- ساعت و ...)

1-(آيات عظام امام- سيستانى- صافى- اراكى- گلپايگانى): بنابر احتياط واجب اشكال دارد.

2-(آيت الله فاضل): در لباسها ى كوچك فتوى به بطلان داده اندولى در مثل انگشتر وساعت فرموده اند اشكال ندارد.

3-(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

ج- همراه داشتن چيز نجس در طواف(مثل دمپائى- كيف و ...)

1-(آيت الله فاضل): بنابر احتياط واجب اشكال دارد.

2-(آيت الله نورى): جايز نيست.

3-(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

* قبلا به زائرين تذكر دهيم كه در بين طواف اگر دچار مشكلى براى وضو و يا نجس شدن بدن و لباس شدند حتماً سؤال كنند.

ص: 69

نجس شدن بدن ولباس دراثناء طواف (م 568 ج 614)

1- بعد از اتمام دور چهارم: تطهير كند وطواف را ادامه دهد.

2- قبل از اتمام دور چهارم:

(آيات عظام خوئى- تبريزى): بنابر احتياط واجب يك طواف به نيت

اعم از اتمام(تكميل) وتمام(اعاده) انجام دهد.

(آيات عظام گلپايگانى- صافى): قبل از 5/ 3 دور طواف باطل است وما بين

5/ 3 تا اتمام شوط چهارم احتياط در اتمام واعاده است.

بقيه مراجع: تطهير كند وطواف را تمام كند.

* توجه: اگر در بين طواف نجاستى در بدن يا لباس ببيند ومتوجه شود كه اين نجاست از اوّل طواف بوده واطلاع نداشته حكم آن همان است كه در مسأله قبلى ذكر شد.

* در طهارت و نجاست مسجد الحرام دقت نكنيد شما مامور به واقع نيستيد و بايد عمل به ظاهر كنيد و لازم نيست احتياط كنيد.

*(آيت الله گلپايگانى): در مورد نجاست در مسجد الحرام اگر يقين هم پيدا شود اشكالى ندارد و نماز و طواف به خاطر تقيه صحيح است.(م 1349)

اگر طواف كننده نجاست بدن يا لباس را فراموش كند و طواف كند(ج 618)

(آيات عظام امام- اراكى- صافى): بنابر احتياط واجب طواف را اعاده كند.

(آيت الله گلپايگانى): بايد طواف را اعاده كند.

(بقيه مراجع): اگر بعد از طواف متوجه شود طواف او صحيح است، واگر در اثناء طواف متوجه شد تطهير كند و طواف را تكميل نمايد و اعاده طواف لازم نيست

* توجه: اگر بعد از نماز طواف متوجه شود نماز طواف را بايد اعاده كند.

ص: 70

ستر در طواف:

به خانمها تذكر دهيم كه تمام پاها، حتى قدمها تا مچ را حتماً بپوشانند و جورابها ضخيم باشد.

* اگر در حين طواف خانمى موى سرش پيدا بود(م 755)

همان لحظه كه متوجه شد بپوشاند.

تا آخر متوجه نشد اشكالى ندارد.

2- عمداً يعنى اعتنا نكرد وطواف را ادامه داد.

(آيات عظام خامنه اى- سيستانى- فاضل- مكارم): طوافش صحيح ولوگناه

كرده است.

(بقيه مراجع): بنا بر احتياط واجب طواف باطل است.

* اگر لباس احرام نازك باشد(استفتائات)

(آيت الله تبريزى): حج او باطل است.

(آيت الله مكارم): احرام با چنين لباسى جايز نيست.

(آيت الله خامنه اى): احرام ونماز و طواف اشكال دارد.

(آيت الله فاضل): احرام و طواف صحيح است.

(بقيه مراجع): فتوى دردست نيست.

* پوشاندن قدمها تامچ در حال طراف، براى بانوان.

(آيات عظام خوئى- فاضل- سيستانى): لازم نيست.

(بقيه مراجع): بنابر احتياط واجب بايد پوشانده شود.(حكم طواف با نماز در

اين مسئله فرق دارد.)

توجه: حكم مذكور صرف نظر از پوشاندن پاها بخاطر نامحرم است.

ص: 71

موالات در طواف

* در حال اختيار موالات در طواف شرط است حتى بعد از دور چهارم ولى اضطراراً مى توانيم طواف را ترك كنيم و حكم قطع طواف خواهد آمد.

آيت الله مكارم مى فرمايند: در طواف مستحبى موالات شرط نيست.

واجبات طواف:

آنچه براى زائرين بايد گفت: 1

واجبات طواف 7 تا است:

1 و 2- شروع و ختم به حجرالاسود: همينكه در ذهن شخص باشد كه طوافم ازمقابل حجرالاسود شروع شود و به آنجا ختم شود كافى است و لازم نيست دقت كند چه موقعى مقابل حجر الأسود واقع ميشود تا در آن لحظه نيت كند.

3- هفت شوط كامل شود. مى توان با انگشتر ويا با ذكر نام ائمه در هر دور و يا با دعاهاى طواف تعداد شوطها را محاسبه نمود(البته اين دعاها از ائمه اطهار است ولى تقسيم بندى فعلى اين دعاها از ائمه نيست بلكه اين دعاها را مى توان در هر شوطى خواند).

1- ذكر صلوات در هنگام طواف بهترين ذكر است(دعاهاى طواف از ائمه است ولى دعاهاى سعى از ائمه نيست).

* شخصى به امام صادق عرض كرد من داخل طواف شدم و هيچ بلد نبودم مگر اينكه فقط صلوات فرستادم. حضرت فرمودند: «ما اعطى احد ممن سئل افضل مما اعطيت» هيچ كس از افرادى كه دور خانه خدا سؤال كردند عطايش بيشتر از تو نيست يعنى بالاترين عطاى الهى را تو داشته اى.

ص: 72

* از مرحوم آيت الله شيخ حسن صافى اصفهانى نقل شده است: براى اينكه انجام طواف براى شما آسان شود ذكر «سَهّل بفضلك يا عزيز» را 100 مرتبه بگوئيد.

4- داخل حجر اسماعيل نرود(در حج تمتع حجر بسته است).

5- روى شاذروان(معرب چادربان) نرود چون جزء كعبه است.

كعبه را در حال طواف واجب نبوسيد تا نسبت به طواف خود شكى پيدا نكنيد. احتياطاً دست به ديواركعبه و روى ديوار حجراسماعيل نكشيد(دست كشيدن به قسمت جانبى حجراسماعيل اشكالى ندارد).

6- خانه ى كعبه به سمت چپ باشد، مواظب باشد رو به كعبه و پشت به كعبه نشود(مقدارى به سمت راست و چپ منحرف بشود اشكالى ندارد).

7 طواف بين خانه و مقام باشد(فاصله اى درحدود 13 متر) در مورد محدوده طواف و اينكه طواف داخل محدوده باشد اختلاف فتواست

چند نكته:

1- صحبت كردن، خوردن، خنديدن و گريه كردن در طواف اشكال ندارد.

2- خواندن دعاهاى طواف واجب نيست و در حال طواف هيچ ذكر و دعائى واجب نيست.

3- الله اكبر گفتن مقابل حجرالاسود واجب نيست.

4- كسى كه طواف مى كند موقعى كه به حجرالاسود رسيد لازم نيست به طرف حجرالاسود برگردد و بهتر است اين كار انجام نشود چون اگر در اين حالت يك يا چند قدم براى طواف حركت كند طواف او اشكال دارد.

ص: 73

محدوده طواف (م 592)

(آيات عظام امام- بهجت- اراكى- فاضل): محدوده شرط است.

[آيت الله بهجت): اگر ممكن است محدوده را رعايت كند. اگر مى تواند صبر كند تازمان خلوت پيدا كند صبر نمايد.](آيات عظام تبريزى- صافى): در صورتيكه ازدحام نباشد محدوده شرط است، پس درايام حج و عمره ماه رجب و مانندآن اگر مشقت دارد رعايت محدوده لازم نيست.

(آيت الله صافى): در صورت ازدحام اتصال به جمعيت طواف كننده كافى است.

(بقيه مراجع): محدوده شرط نيست. [به نظرآيت الله وحيد محدوده شرط نيست.]

(آيت عظام امام- بهجت): محدوده طواف در طرف حجر

اسماعيل هم از خانه كعبه محاسبه مى شود(يعنى با توجه به اين

مقدار، حدود 2 متر و نيم از محدوده براى طواف باقى مى ماند.

(آيات عظام- صافى- فاضل): درپشت حجر هم محدوده،

13 متر است واز ديوارحجر محاسبه مى شود.

(آيت الله اراكى) بنابر احتياط واجب از خانه كعبه محاسبه شود.

* مى توان در اين مورد در صورت وجود شرايط تبعيض در تقليد نمود.

چند نكته براى طواف:

1- از طبقه دوم طواف كردن در حال اختيار جايز نيست.

2- به نظر بعضى از مراجع در طواف مستحبى هم محدودهى طواف شرط است ولى لازم نيست اين مطلب به زائر گفته شود، مى توان تبعيض در تقليد كرد.

3-

ص: 74

4- اگرطوافى را شروع كرد رها نكند، البته آيات عظام فاضل- خامنهاى- بهجت- مكارم مى فرمايند: اشكال ندارد.

4- هل خوردن در طواف اشكالى ندارد و غالباً منجر به بى اختيار شدن نمى شود لذا مى توانيد طواف را ادامه دهيد.

5- اگر زائرى بعد از چند قدم بگويد نيت نكرده ام بايد گفت نيت خود به خود

موجود است و چون به نيت طواف وارد محدوده شده است گفتن و گذراندن در

ذهن لازم نيست.

اشكال در طواف

سؤال: اگر كسى مقدارى از طوافش اشكال پيدا كرد چه وظيفهاى دارد؟

بايد همان مقدار را تكرار كند يعنى اگر ممكن است به عقب برگردد و همان مقدار را تكرار كند و اگر امكان عقب گرد نيست، نيت طواف را قطع كند و حركت را ادامه دهد تا به جايى كه طواف اشكال پيدا كرده بود برسد دوباره نيت براى تكميل آن بكند و طواف را ادامه دهد.

* به نظر(آيت الله سيستانى) حركت را ادامه دهد واز حجر الاسود آن شوط راتكراركند.

* اگر كسى در حين طواف داخل حجر رفته است آن دور طواف باطل است نه كل طواف و بعضى احتياط كرده اند كه بعد از تكميل طواف و نماز آن بنابر احتياط واجب دوباره طواف را اعاده كند.

ص: 75

مسائلى در مورد طواف:

براى كسانى كه مى خواهند محدوده را رعايت كنند.

1- اگر مى تواند صبر كند و زمانى كه ازدحام جمعيت نبود طواف را انجام دهد(در حج تمتع و عمره رجبيه و شعبانيه و رمضانيه غالباً ممكن نيست).

2- همچنين كسيكه مى خواهد محدوده را رعايت كند:

اگر شك كرد كه از محدوده خارج شده است اشكال ندارد.

اگر مطمئن شد همان مقدار را تدارك كند.

اگر بعد از طواف متوجه شد كل طواف از محدوده خارج بوده يا اينكه ميداند بخشى از طواف خارج محدوده بوده ولى نمى داند مقدارى كه خارج از محدوده بوده در كدام شوط طواف است در اين دو صورت طواف را اعاده كند.

3- اگر كسى پشت به كعبه و يا رو به كعبه بود بهتر است فقط به او تذكر دهيد تا ادامه را به طورصحيح انجام دهد ولى اگر خودش متوجه نبود لازم نيست كه بگوئيم برگرد و اين مقدار را تدارك كن.

4- دست به ديوار كعبه گذاشتن(م 599)

(آيات عظام بهجت- صافى- فاضل- گلپايگانى- اراكى): بنابر احتياط

واجب جايزنيست.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

مقصود آن است كه فقط دست به ديوار بگذارد نه اينكه بدن را هم به روى شاذروان خم كند كه در اين صورت اگردرحال ادامه طواف باشد به نظر همه مراجع اشكال دارد.

5- دست روى ديوار حجر گذاشتن(م 600)

(آيات عظام بهجت- فاضل- اراكى): بنابر احتياط واجب جايز نيست.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

ص: 76

6- با توجه به رجوع احتياط به غير، مى توان گفت دست گذاشتن به ديوار كعبه و روى ديوار حجر اشكال ندارد.

7- بهتر است در حين طواف واجب، كعبه و ركن يمانى و حجر الاسود را نبوسيد ولو خلوت باشد تا نسبت به طواف خود شكى پيدا نكنيد.

ترك طواف

عمداً يا جهلًا: اگرزمان جبران عمره يا حج او بگذردحج او باطل است.

سهواً: اگر بعد از عمره تمتع، قبل از احرام حج متوجه شد، طواف را انجام دهد و چون ترتيب بايد رعايت شود اعمال بعد از آن(نماز، سعى و تقصير) را اعاده كند.

(آيات عظام امام- خامنهاى- مكارم) اعادهى سعى و تقصير لازم نيست.

قِران در طواف:(م 611)

حرام است 14 دور(7+ 7) طواف به طور متصل انجام شود بطورى كه نماز طواف بين آنها فاصله نشود. حتى اگر دو طواف يكى واجب و يكى مستحب را پشت سر هم انجام دهد حرام است.

در صورتى كه دو طواف متصل به هم انجام دهد:

(آيات عظام صافى- گلپايگانى- اراكى): بنابر احتياط واجب طواف اول باطل است.

(آيات عظام امام- مكارم): اگر از اول قصد قران نداشت و پس از اتمام طواف اول قصد قران نمود طواف اول صحيح است و در غير اين صورت طواف اوّل اشكال دارد.

(آيات عظام خوئى- سيستانى- تبريزى): طواف اول باطل است.

(بقيه مراجع): طواف باطل نيست ولى معصيت كرده است.

* توجه: قِران در طواف مستحبى مكروه است لذا 7 دور طواف كه انجام شد نماز طواف مى خوانيم بعداً طواف بعدى را شروع مى كنيم.

ص: 77

زياده در طواف: (م 612 و ما بعد آن)

1- اگر از ابتدا قصد زياده داشته باشد(مثلًا بنا بر اين بگذارد كه 8 دور برود): باطل.

2- از اول قصد 7 دور داشته بعد از 7 دور قصد كرد يك دور يا بيشتر برود: باطل (1).

3- اگر قصد 7 دور داشت ولى بعد از 7 دور يك دور به قصد استحبابى رفت مبطل

نيست.

4- اگر سهواً زيادتر رفت اگر به يك دور كامل نرسيده آن دور را قطع كند طوافش صحيح است اما اگربه حد يك دور كامل رسيد احتياط اين است كه 7 دور دوم را كامل كند نماز طواف واجب را بخواند و بعد از سعى هم دو ركعت نماز طواف بخواند.


1- به نظر آيت الله بهجت باطل نيست.

ص: 78

نقيصه در طواف: (ج 688- م 609)

1- اگر عمدى باشد در صورتى كه موالات فوت شده باشدباطل است. ولى در صورتى كه موالات فوت نشده بقيه را انجام ميدهد.

2- اگر سهواً باشد.

الف- درصورتى كه موالات به هم نخورده مابقى طواف را انجام مى دهد.

ب- درصورتى كه موالات به هم خورده:

اگر قبل از تكميل دور چهارم نقص پيدا شده طواف را اعاده مى كند.

اگر بعد از تكميل دور چهارم نقص پيدا شده بقيه طواف را انجام مى هد.

توجه: در اين مسأله در صورتى كه موالات به هم خورده باشد احتياطهائى وجود داردكه با توجه به رجوع به غير اگر مطابق آنچه گفته شد عمل شود طواف صحيح خواهد بود اكنون احتياطهاى مراجع درمورد جائى كه موالات به هم خورده جهت اطلاع ذكرمى شود

1-(آيات عظام امام- خوئى- تبريزى- فاضل- سيستانى): اگرنقص بعد از اتمام دور چهارم بوده احتياط واجب در اتمام و اعاده است.

2-(آيات عظام گلپا يگانى- خامنهاى- فاضل- صافى- بهجت): اگرنقص در ما بين 5/ 3 تا 4 بوده احتياط دراتمام و اعاده است.

ص: 79

حكم تكليفى قطع طواف واجب: (م 615)

1.(آيات عظام صافى- گلپايگانى- خوئى): بدون عذر قطع جايز نيست.

2.(آيات عظام بهجت- مكارم): بنابر احتياط واجب بدون عذر قطع طواف جايز نيست.

3.(بقيه مراجع): بدون عذر قطع طواف مكروه است.

دو نكته: 1- قطع طواف براى كار ضرورى بدون اشكال است(مثل اقامه نماز واجب و نماز جماعت و وقت شستشو) بعد از آن طواف را انجام دهد (1).

2- قطع طواف مستحبى در هر جايى جايز است.

حكم جبران قطع طواف:

اگر كسى بدون عذر طواف را قطع كرد:(م 606 و 616)

الف- قبل از دور چهارم:

1- در صورتى كه موالات به هم خورده باشد طواف باطل است.(همه مراجع)

2- در صورتى كه موالات به هم نخورده باشد:

(آيات عظام تبريزى- خوئى): احوط اتمام و اعاده است يا يك طواف به

نيت اعم از تمام و اتمام انجام دهد.

(بقيه مراجع): طواف را تمام كند.

ب- بعد از دور چهارم با فوت موالات:

(آيات عظام فاضل- خامنه اى- بهجت): طواف را اعاده كند.


1- حكم ادامة طواف يا از سرگرفن آن در صفحة 71 و 72 آمده.

ص: 80

(آيات عظام اراكى- گلپايگانى): اتمام و اعاده كند.

(بقيه مراجع): بنا بر احتياط واجب اتمام و اعاده كند.

* به نظر آيت الله تبريزى در همه موارد يك طواف به نيت اعم از تمام و اتمام انجام دهد.

* اگر كسى به خاطر عذرى طوافش را قطع كند، حكم او حكم كسى است كه در اثناء طواف براى او حدث عارض شود كه قبلًا ذكر شد(احتياطى كه امام در مورد حدث اصغر داشتند در اينجا جارى نيست).

اگر كسى با عذر طوافش را قطع كند:

1- قبل از دور چهارم و به هم خوردن موالات، طواف را اعاده كند و اگر

موالات به هم نخورده تكميل كند.

2- بعد از دور چهارم باشد ولو موالات به هم خورده طواف را تكميل كند.

(آيت الله تبريزى): احوط يك طواف به نيت اعم ازتمام واتمام انجام دهد

3- بين 5/ 3 و اتمام دور چهارم بعضى از مراجع احتياط واجب كرده اند بين

اتمام و اعاده طواف(مى توان رجوع به غيركرد و اعاده كافى است.)

ص: 81

ص: 82

قطع شدن طواف به خاطر برپائى نماز جماعت (م 621- 646)

1- اگر موالات به هم نخورده- اشكال ندارد.

2- موالات به هم خورده

بعد از شوط چهارم: اتمام كند.

(آيات عظام اراكى خامنه اى فاضل): احتياط در اعاده است.

(آيت الله بهجت): طواف را اعاده نمايد. (1)

(بقيه مراجع): طواف را اتمام كند.

* توجه:

1- امام در مسأله 621 در قبل از شوط چهارم فرموده اند: اتمام كند و در مسأله 646 فرموده اند: طواف را اعاده كند، لذا به مقلدين امام(ره) مى گوئيم احتياط كنند.

2- آيت الله سيستانى فرمودهاند: اگر در نماز جماعت شركت كند در تمام صور طواف را تمام كند و اگر در نماز جماعت شركت نكرد و موالات فوت شده قبل از دور چهارم طواف را اعاده كند.


1- مسأله 522 مناسك معظم له.

ص: 83

شك در طواف (م 622 تا 628)

1- بعد از انصراف از طواف درصورتى كه يك طرف شك 7 باشد.(مثل شك در 6 و 7 يا 7 و 8):

(آيات عظام بهجت- صافى- گلپايگانى- اراكى- فاضل- مكارم): طواف صحيح است.

(آيات عظام امام- خامنهاى): شك درزياده صحيح است و در شك در نقيصه

احتياط كند و اعاده كند.

(آيات عظام خوئى- تبريزى- سيستانى): اگر داخل نماز طواف شده

طواف او صحيح است.

2- اگر به حجرالاسود رسيد و شك كرد:

در شك در زياده(7 و 8) طواف او صحيح است.

در شك در نقيصه(6 و 7) طواف باطل است (1).

3- اگر در وسط دور(قبل ازرسيدن به حجرالاسود) شك كرد:

(آيات عظام مكارم- فاضل): در شك در زياده آن دور را تمام كند و طواف

صحيح است ولى در شك در نقيصه باطل است 2.

(آيات عظام گلپايگانى- صافى): در شك در زياده احوط اتمام طواف و انجام نماز آن و اعاده طواف و نماز است و در شك در نقيصه باطل است.

(بقيه مراجع): در هر صورت طواف باطل است.

(آيت الله بهجت): حكم به بطلان در شك در زياده بنابر احتياط است.

* افراد كثير الشك همراه شخص ديگرى طواف كنند و اعتماد به او كنند.

* گمان در عدد دورها اعتبار ندارد و حكم شك دارد، يعنى احتمال بيشتر در عدد دورهاى طواف فايده ندارد و حكم شك دارد.


1- 1 و 2- آيت الله مكارم: بنابر احتياط واجب.

ص: 84

* آيت الله بهجت مى فرمايند كه حكم ظن در طواف حكم ظن در نماز است كه حكم يقين دارد.(م 629) 3.

حكم ادامه طواف در حال شك

سئوال: اگر كسى در تعداد اشواط طواف شك كرد و گفت ادامه مى دهم تا يقين كنم در صورتيكه بعداً يقين پيدا كند آيا آن قسمت از طواف كه با شك انجام داده است صحيح است؟(م 655)

(آيات عظام تبريزى- فاضل- خوئى): بنابراحتياطواجب طواف را اعاده كند.

(آيات عظام سيستانى- صافى- مكارم):

اگر به قصد اينكه معلوم شود و يقين پيدا كند انجام داده طواف صحيح است.

ولى اگر بدون اين قصد بود طواف باطل است.

(بقيه مراجع): طواف صحيح است.

* اين مساله در مورد سعى همين حكم را دارد.(مسئله 886)

رعايت ترتيب بين اعمال در جبران اعمال گذشته(م 647)

سئوال: اگر شخصى از روى جهل طواف را اشتباه انجام داد و بعد از تقصير در عمره يا بعد از سعى در حج متوجه شد. آيا ترتيب بين اعمال لازم است؟

(آيات عظام امام- خامنهاى- مكارم): طواف و نماز طواف را اعاده كند و صحيح است يعنى ترتيب ساقط است.

(آيت الله بهجت- تبريزى- فاضل- اراكى): بنابر احتياط واجب بعد از طواف و نماز، سعى و تقصير را هم اعاده كند.

(آيت الله خوئى- سيستانى- صافى- گلپايگانى): بايد سعى و تقصير را هم اعاده كند تا ترتيب حاصل شود.

ص: 85

حكم پوشى

دن لباس احرام در جبران طواف وسعى

سؤال: در مواردى كه طواف و نماز آن در عمره تمتع يا مفرده، بعداز تقصير اعاده ميشود، آيا براى اعاده پوشيدن لباس احرام لازم است؟(م 751- ج 739)

(آيات عظام خوئى- سيستانى- گلپايگانى- صافى): احرام لازم است و بايد از محرمات احرام اجتناب كند.

(بقيه مراجع): احرام لازم نيست.

توجه: حكم اعاده سعى مانند اعاده طواف است.

حكم رها كردن طواف و از سرگرفتن آن

الف- مسأله: اگر كسى نيت كرد و در دور اوّل طواف، آنرا رها كرد و بلا فاصله از اوّل شروع كرد اگر طواف را به قصد انجام وظيفه از ابتداء شروع كرده طواف او صحيح است و از همان نقطه قبلى حساب ميشود.

ب- توضيح: مسئلهاى كه اكنون ذكر ميشود، با مسئله قطع طواف فرق دارد چون بنا بر نظر مراجعى كه قطع طواف را مكروه مى دانند اگر طواف را قطع نمود بايد صبر كند تا موالات طواف بهم بخورد و بعد طواف ديگر را شروع كند. ولى به نظر آيات عظام فاضل خامنهاى، بهجت و مكارم صبر كردن لازم نيست بنابر اين مسألهاى كه الان ذكر ميشود مربوط به جائى است كه موالات بهم نخورده است.

ص: 86

ج- سئوال: اگر كسى طوافش ناقص بود و بايد تكميل مى كرد و چون نمى دانست طواف را رها كرد و از اول طواف ديگرى انجام داد آيا طواف دوم او صحيح است يا طواف اول رابايدتكميلكند؟(م 652- 657)

(امام): بنابر احتياط واجب اگر:

بعد از دور چهارم بوده طواف اول راتكميل وسپس اعاده كند.

قبل از دور چهارم بوده فقط طواف را اعاده كند.

(آيت الله تبريزى): در هر صورت بعد از دور چهارم يا قبل از آن يك

طواف به قصد اعم از تمام واتمام انجام دهد.

(آيت الله سسيستانى): اگر طواف دوم

1- پس از فوت موالات عرفيه بوده طواف دوم صحيح است.

2- قبل ازفوت موالات عرفيه بوده است.

قبل از دور چهارم اعاده كند.

بعد ازدور چهارم بنابر احتياط واجب اتمام و اعاده كند مگر در جاهل قاصر.

(آيات عظام بهجت- فاضل- صافى- مكارم- خامنه اى- گلپايگانى- اراكى): طواف دوم صحيح است.

(آيت الله خوئى): درفرض اعتقاد به جواز ازسرگرفتن، طواف دوم صحيح است.

(آيات عظام فاضل- خامنه اى- بهجت- مكارم) فرمودهاند: ميتوان طواف را در هر شرايطى رها كرد. واز نو انجام داد(مثلًا اگر طواف به دلش نچسبيد مى تواندآن را رها كند و دوباره طواف كند.)

ص: 87

طواف شخص عاجز: (استفتائات)

(آيات عظام بهجت- مكارم- فاضل): طواف طبقه ى دوم براى عاجز كافى است.

(آيات عظام سيستانى- زنجانى- نورى- صافى): در طواف نائب بگيرد.

(آيت الله وحيد): در طواف نائب بگيرد وبنا بر احتياط واجب در طبقه دوم طواف كند.

(آيات عظام خامنهاى- تبريزى): احتياط واجب آن است كه هم نائب بگيرد و هم در طبقه دوم طواف كند.

* توجه: در ايام عمره مفرده كه اجازه ميدهند با ويلچر از پائين طواف كنند لازم است از پائين طواف كنند و مسأله فوق مربوط به زمان حج واجب است كه طواف در طبقهى پائين با ويلچر امكان ندارد.

ص: 88

نيابت در بعضى از اشواط طواف و سعى

سئوال: اگر كسى مقدارى از طواف يا سعى را انجام داد و عاجز شد مثلًا سه يا چهار دور انجام داد سپس حائض شد يا پير و مريض عاجز از اتمام شد، همچنين كسى كه از اول مى داند تمام طواف يا سعى را نمى تواند انجام دهد، آيا نيابت در بعضى از اشواط طواف و سعى صحيح است؟(م 618- 619- 675)

(آيات عظام امام- اراكى- بهجت): بعض طواف و سعى قابل نيابت است.

(آيات عظام سيستانى- فاضل): فقط درطواف اگربعدازشوط چهارم باشد

مى تواند بقيه را نائب بگيرد، اما در سعى بعضِ آن قابل نيابت نيست.

(آيات عظام تبريزى- خوئى- سيستانى) اگر در اثناء طواف عاجز شد و چهار شوط كامل شده است براى اتمام نايب مى گيرد.

(بقيه مراجع): بعض طواف وبعض سعى قابل نيابت نيست.

فتواى آيت الله خامنهى مشخص نيست.

* اگر مى تواند بقيه را در طبقه دوم انجام دهد به مسئله مربوطه رجوع شود طبق نظر مرجع خودش.(قبلًا ذكرشد)

طواف مستحبى قبل از اعمال واجب (م 768 و 771)

(آيات عظام تبريزى- سيستانى- خوئى):

1- قبل از اعمال اشكالى ندارد.

2- پس از احرام حج وقبل از رفتن به عرفات بنابر احتياط واجب طواف

مستحبى نكند و اگر طواف مستحبى انجام داد بعداز آن احتياطاً تلبيه بگويد.

(آيات عظام بهجت- صافى- گلپايگانى): به طور كلى طواف مستحبى در هر زمان اشكال ندارد.

(بقيه مراجع): بنابراحتياط واجب طواف مستحبى قبل ازانجام اعمال واجب ترك شود.

* به زائران بگوييم قبل از اعمال واجب طواف مستحبى انجام ندهيد.

ص: 89

شك در طواف مستحبى در نقيصه: بنابر اقل بگذارد و ادامه دهد.

در زياده: انشاءالله درست است، اعتنا نكند.

* رعايت كردن محدوده در طواف مستحبى و واجب حكم آن يكسان است، كسانيكه مقلد مراجعى هستند كه محدوده را شرط مى دانند در ايّام حج واجب در اين مساله به گونهاى عمل نمايند كه مزاحمت براى كسانيكه طواف واجب دارند پيدا نشود.

* طواف مستحبى بايد 7 دور باشد و نيابت هم بايد در كل باشد(نمى توان گفت يك دور براى فلانى و يك دور براى ديگرى بلكه نيت ميكند اين طواف تماماً براى خودم يا تماماً به نيابت ديگران يا كل طواف براى خودم و ديگران)(م 769)

(آيت الله مكارم): نيت كلى بكند و طواف را انجام دهد بعد از طواف ميتواند ثواب هر شوط را براى يك نفر اهدا كند.

فاصله زمانى بين طواف و نماز طواف(م 807- 777- 820)

اگر طواف انجام داد بايد مبادرت كند و سريع نماز طواف را بخواند و زياد فاصله نيندازد. يعنى بطورى باشد كه عرفاً بگويند فاصله نشده است(مثلًا تا 15 دقيقه اشكالى ندارد ولى اگر يك ساعت طول بكشد بعضى فرموده اند طواف باطل است.)

(آيات عظام فاضل- خوئى): طواف باطل است

(آيات عظام سيستانى و تبريزى): بنابر احتياط

واجب اعادهى طواف لازم است.

(بقيه مراجع): اعاده طواف لازم نيست.

بعضى فرموده اند: بين طواف ونماز طواف كار ديگرى مثل نماز مستحبى انجام نشود هرچند فاصله ى زمانى زياد نشود.

ص: 90

ص: 91

نماز طواف:

واجب است نماز طواف نزد مقام ابراهيم واقع شود و احتياط واجب آن است كه پشت مقام به جا آورد.(م 778 الى 780)-(بعضى فتوى داده اندكه پشت مقام انجام شود)

اگر كسى به محاذات مقام ابراهيم در سمت چپ يا راست جايى پيدا كند و نماز بخواند چه حكمى دارد؟(م 780)

1-(آيات عظام صافى- بهجت- امام- گلپايگانى- اراكى): اگر امر دائر باشد بين فاصله زياد از مقام و نزديك مقام طرف راست يا چپ، نماز را به محاذات مقام و نزديك مقام بخواند و احتياط آن است كه در فاصله دورتر و پشت مقام هم بخواند(در اين جا مى توان با تبعيض در تقليد مشكل را حل نمود و فقط پشت مقام نماز خواند)

2-(آيت الله سيستانى): احتياط واجب آن است كه دو نماز بخواند يكى نزديك مقام، ديگرى پشت مقام.

3-(بقيه مراجع): نماز حتماً بايد پشت مقام ابراهيم خوانده شود به هرصورتى كه امكان دارد چه با فاصله ى زياد چه فاصله ى كم.

* اگر نماز طواف را فراموش كرد يا بخاطر جهل به مسأله نماز طواف را نخوانده يا معلوم شد نماز باطل بوده است هر زمانى يادش آمد پشت مقام بخواند و نياز به اعاده ى بقيه ى اعمال نيست.(مسئله 785 و 782)

سئوال: اگر كسى نماز طوافش مشكلى داشت و از مكه خارج شد و برگشتن براى او ممكن نيست يا مشقت دارد مثلًا به ايران برگشته است و يا مدينه بعدى است چه بايد بكند؟(م 785)

1-(آيت الله فاضل): مى تواند نائب بگيرد كه برايش بخواند(مخيراست بين اينكه نايب بگيرد يا همانجائى كه هست خودش بخواند)

2-(بقيه مراجع): همان جايى كه هست نماز طواف را بخواند.

پس به فتواى همه مراجع مى تواند در منزل بخواند.

ص: 92

* اگر برگشتن براى او مشقت ندارد(مثلًا مى تواند با ماشين از مدينه به مكه برگردد):

1-(آيت الله خامنه اى): اگر از مكه خيلى دور نشده باشد بايد برگردد.

2-(آيت الله سيستانى): بنابر احتياط واجب برگردد.

3-(آيت الله بهجت): بايد برگردد.

4-(بقيه مراجع): برگشت لازم نيست.

در مورد اين مسئله تر تيب بين اعمال لازم نيست و تكرار بقيه اعمال(مثل سعى) بعد از نماز طواف لازم نيست.

نكاتى براى زائران:

1- سجده برما يصح السجود عليه بايد باشد در خصوص نماز طواف بايد روى سنگهاى مسجدالحرام سجده كند. روى فرشها سجده نكند.(تقيه مورد ندارد)

2- نماز بايد پشت مقام باشد به طورى كه مانع طواف كنند گان نباشد(دست گرفتن براى يكديگر و باعث اذّيت ديگران شدن جايز نيست.)

3-(حمد و سوره- ذكر ركوع و سجود- تشهد و سلام) را تصحيح كنند اگر در سلام ها اشكال دارند فقط سلام آخر را بگويند.

4- كسانى كه اشكال در نماز دارند مستحبات را نگويندودر ركوع و سجده فقط سه مرتبه سبحان الله بگويند.

5- اگر كسى تا آخر نتوانست نمازش را تصحيح كند ولو سعى بسيار كرد مى تواند جهت احتياط هم خودش بخواند و هم نائب بگيرد، نيابت تنها كافى نيست. ضمناً كسى نائب شود كه حمد و سوره اش صحيح باشد و همچنين حتماً بايد شخص نيابت را معلوم كند(يعنى يا نيابت بدهد و يا نائب نيابت بگيرد) يعنى بدون نيابت گرفتن از ديگرى نماز به نيابت او اشكال دارد.

ص: 93

6- اگر به خاطر جمعيّت در حال ذكرهاى واجب در نماز انسان را حركت دادند بايد تاكيد كنيم كه ذكرى كه در حال حركت گفته شده در حال آرامش و سكون تكرار كنند.

7- زائرينى كه مى خواهند در ركعت دوم سوره ى كافرون بخوانند توجه داشته باشند صحيح بخوانند.

8- به اتفاق همه مراجع: نماز طواف مستحبى را لازم نيست پشت مقام بخوانيم، نماز را در هر كجاى مسجدالحرام مى توان خواند.

9- بلند و آهسته خواندن نمازطواف فرقى ندارد خانمها در صورتى كه نامحرم صداى آنها را نشنود يك مقدارى بلند بخوانند اشكال ندارد.(براى رعايت احتياط اگر نامحرم مى شنود آهسته بخوانند).

10- طبق نظر بعضى از مراجع فاصله بين زن و مرد رعايت شود.

11- افرادى كه براى سجده نميتوانند بطور متعارف خم شوند و سجده نمايند با رعايت شرائط تقيه چيزى همراه خود به مسجد الحرام ببرند تا بر آن سجده كنند و پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است قرار دهند و در صورتى كه ممكن نباشد براى سجده اشاره كنند و نماز طواف را انجام دهند.

12- لازم نيست نماز طواف دقيقاً پشت مقام باشد بلكه اگر در پشت مقام در ناحيه راست يا چپ مقام نماز بخواند بطورى كه عرفاً پشت مقام حساب شود، اشكال ندارد، كسانى كه در فاصله دورتر هستند سعى كنند از محدوده كعبه خارج نشوند.

13- نماز طواف اذان و اقامه ندارد.

ص: 94

فاصله بين زن و مرد در نماز طواف و نماز هاى ديگر در مسجدالحرام:(مسأله 808)

سئوال: اگر زن و مرد به محاذات هم باشند يا زن جلوتر از مرد باشد آيا فاصله بايد رعايت شود؟

(آيت الله فاضل): لازم است رعايت فاصله شود(5 متر/ 10 ذراع) و اگر مستلزم عسر و حرج است يا تاخير باعث بهم خوردن موالات عرفيه مى شود رعايت فاصله لازم نيست(البته كسى كه اول مشغول نماز مى شود نمازش صحيح و نماز شخص دوم باطل است و اگر از اهل سنت در كنار شما ايستاده باشند اشكال ندارد و فاصله لازم نيست و ضمناً در حج تمتع رعايت چنين فاصله اى غالباً ممكن نيست)

(آيت الله خامنه اى): فاصله بايد يك وجب باشد.

(بقيه مراجع): رعايت فاصله در مسجدالحرام لازم نيست حتى در نماز يوميه.

در مورد نظر آيت الله فاضل به نظر مراجع حى عمل شود.

رعايت فاصله بين زن و مرد در غير مكّه در زمانى كه موازى يكديگر بايستند يازن جلوتر از مرد بايستد.

1-(آيات عظام فاضل- مكارم): رعايت 5 متر فاصله لازم است.

2-(آيات عظام خامنه اى- تبريزى- خوئى): رعايت يك وجب فاصله كافى است.

3-(آيت الله سيستانى): احتياط واجب در رعايت فاصله 5 متر است.

4-(بقيه مراجع): رعايت فاصله لازم نيست ولى فاصله نداشتن مكروه است.

ص: 95

ص: 96

تصحيح حمد و سوره

(م 788- 791- 810- 822)(ج 822- 825)

(آيات عظام خوئى و تبريزى): اگر كسى توانايى تصحيح نمازرا دارد و تصحيح نكند حجش باطل است.

اگر كسى محرم به احرام تمتع شده و در مكه است و فرصت براى تصحيح حمد و سوره دارد آيا لازم است طواف را تأخير بيندازد و صبر كند تا حمد و سوره تصحيح شود؟

(آيت الله بهجت- فاضل- مكارم): اگرعسر و حرج ندارد صبر كند.

(آيات عظام تبريزى- صافى- خوئى): لازم است تا آخر وقت صبر كند.

(آيت الله سيستانى): بنا براحتياط واجب بايد صبر كند.

(ساير مراجع): لازم نيست صبر كند.

توجه: ملاك ضيق وقت در اين مسأله آن است كه نتواند به اعمال حج برسد.

* اگركسى نتوانست حمد و سوره اش را تصحيح كند يا مسامحه كرد تا وقت تنگ شد.

(آيات عظام تبريزى- خوئى- خامنه اى- اراكى): خودش نمازطواف را بخواند و بنابر احتياط واجب نائب هم بگيرد.

(آيت الله بهجت): اگر ممكن ا ست نماز طواف را به جماعت بخواند(براى خانمها غير ممكن و براى آقايان سخت است.) اگر جماعت ممكن نبود هر طور ميتواند بخواند و كفايت ميكند.

(بقيه مراجع): هر طور كه مى تواند بخواندكافى است.

* با توجه به اينكه در اين مسأله مى توان رجوع به غير كرد اگر نايب نگرفتند مشكلى ايجاد نمى شود.

* بعضى از مراجع تنگى وقت در مسأله ى تسامح در يادگيرى را به فاصله زمانى وقت بين طواف ونماز طواف مى دانند و بعضى به زمانى كه اعمال حج ازاو فوت نشود.

* اگر كسى كلماتى را جا مى اندازد احتياط آن است كه يك نفر به او تلقين كند.

ص: 97

سعى صفا و مروه

1- توجه داشته باشيم كه سعى بايد با نيت باشد(واجبات در حج تعبدى است وقصد قربت درآنها لازم است).

2- در سعى بين صفا و مروه طهارت از حدث(وضو و غسل) لازم نيست.

اگر طهارت از خبث نداشته باشد سعى صحيح است اما اگر سعى در حالت احرام(عمره تمتع و عمره مفرده) باشد اگر چه سعى صحيح است ولى اگر بدون عذر باشد معصيت كرده است. و در سعى حج تمتع اگر لباس و بدن پاك نباشد اشكال ندارد چون در احرام نيست.

3- واجب است كه از صفا شروع و به مروه ختم شود.

4- واجب است كه سعى بين صفا و مروه 7 شوط باشد(از صفا به مروه رفتن يك شوط و از مروه به صفا رفتن يك شوط محسوب مى شود) بعضى از زائران در اين مورد اشتباه كرده و 14 شوط سعى را انجام مى دهند. هر شوطى كه از صفا به مروه مى رسيم و ميخواهيم شوط بعدى را انجام دهيم عدد آن شوط در مروه عدد فرد است و هر شوطى كه به صفا ميرسيم عدد آن شوط زوج است بنابراين تعداد شوطها در صفا زوج و در مروه فرد است.

5- در هنگام رفت و برگشت به سمت صفا و مروه متوجه به آن سمت باشد ولى اگر مقدارى به سمت راست يا چپ منحرف شده بود اشكالى ندارد و همچنين اگر صورت را برگرداند و پشت سر را نگاه كند تا همراه خود را ببيند اشكالى ندارد.

6- خوردن آب از كلمن ها به شرطى كه رعايت به سمت صفا ومروه بودن بشود اشكالى ندارد ولى بهتر است در بين شوطها اين كار را نكند.(به زائرين بگوئيم در بين سعى از مسير خود براى آب خوردن خارج نشوند)

7- اگر اشتباهاً سعى را از مروه شروع كند سعى او باطل است و بايد از سر بگيرد.

به نظر آيت الله بهجت مسير از مروه تا صفا را حساب نكند و سعى او از صفا شروع و محاسبه ميشود.

ص: 98

8- سعى در طبقه دوم جايز نيست ولى آيت الله بهجت فرمودهاند: اگر سعى از بالاى كوه صفا شروع و به بالاى كوه مروه ختم شود صحيح است.

(آيت الله مكارم): در صورت ضرورت و عذر جايز است.

9- هروله واجب نيست لذا اگر كسى هروله را فراموش كرد به سعى خود ادامه دهد و لازم نيست براى انجام هروله برگردد.

10- هروله در مورد خانمها استحباب ندارد(3 چيز است كه در مورد خانمها استحباب ندارد هروله- استلام حجرالاسود- بلند گفتن لبيك)

11- طواف و سعى در يك شبانه روز انجام شود اگر تاخير افتاد طواف و نماز طواف را احتياطاً اعاده كنند. اكثر فقها فرموده اند: تاخير سعى از امروز به فردا جايز نيست.

ولى اگر تاخير انداخت:

(آيت الله خوئى): بايد طواف و نماز را اعاده كند.

(آيات عظام سيستانى- تبريزى): بنابراحتياط واجب اعاده كند.

(بقيه مراجع): اعاده طواف لازم نيست.

مى توانيم اين احتياط رارجوع به غيردهيم وبه زوار بگوئيم اعاده لازم نيست. مگرافرادى كه باقى برآيت الله خوئى باشند.(م 840 و 861)

12- سعى مستحبى نداريم(ممكن است بعضى از زائران بعد از طواف مستحبى به توهم استحباب، سعى به جاى آورند).

13- لازم نسيت در هنگام رسيدن به صفا و مروه پا را به سنگهاى كوه بزنيم.

سر بالائيهاى موجود، كوه است و كمى كه بالا برويم كافى است.

در(مسأله 829) آيت الله بهجت: حاشيه زده اند واجب است ابتدا كند از جزء اول صفا به آن كه پاشنه پا را بچسباند و لازم نيست روى كوه صفا بالا برود.

ص: 99

مقصود ايشان اين نيست كه پاها را به سنگهاى فعلى بچسباند بلكه مقصود آن است كه بالاى كوه رفتن لازم نيست و ابتدا ى سعى از اولين جزء صفا كافى است يعنى شروع سعى از هر نقطه اى از سر بالائى موجود كه قبلًا ابتداى كوه بوده كافى است.

14- اگر ستر(پوشش لازم) را رعايت نكرده باشد سعى صحيح است ولى به خاطر وجود نامحرم معصيت نموده است.

15- براى استراحت در سعى يا روى كوه صفا يا روى مروه استراحت كنند بين راه استراحت نكنند چون بعضى از مراجع بنابر احتياط جايز نمى دانند.(مساله 838)

16- انجام سعى به صورت سواره درحال اختيارجايزاست، مثلًا اگركسى سوار ويلچرشود و ويلچر راخودش حركت دهداشكال ندارد ولى سوارشدن برروى ويلچرى كه ديگرى آن را حركت مى دهد درحال اختيار اشكال دارد (1) لذاآنچه درسعى متعارف است كه ويلچر را ديگرى حركت مى دهد مختص به افرادى است كه توانايى راه رفتن ندارند.

17- مستحب است موقع سعى اذكارى را روى كوه صفا بخواند كه غالباً ايرانيان بخاطر دقت يا عجله در انجام واجبات انجام نمى دهند، ميتوان بعد از اعمال رجاءً انجام داد.


1- به نظر آيت بهجت اشكال ندارد.(مسأله 597 مناسك معظم له).

ص: 100

موالات درسعى

موالات در دور اول(به نظرهمه ى مراجع): لازم است.(م 884)

(در اين مسأله بعضى احتياط واجب دارند)

موالات در غيردور اول:

(آيات عظام خوئى- تبريزى- سيستانى- فاضل- مكارم): بنابر احتياط واجب موالات عرفيه لازم است مثلا تا حدود 5 دقيقه فاصله انداختن اشكال ندارد(به زائران بگوئيم به احتياط عمل شود زيرا سعى از اركان است.)

(بقيه مراجع): موالات لازم نيست.

اگر در بين سعى نماز جماعت برپا شود.(م 646)

1- اگر قبل از دور چهارم بود بهتراست احتياط كنند بين اتمام و اعاده.

(آيات عظام فاضل- خوئى- مكارم): احتياط واجب در اتمام واعاده است.

(بقيه مراجع): مى تواند سعى را تمام كند.

2- اگر بعد از دور چهارم است مابقى را تكميل كنند.

(آيت الله سيستانى): اگردر نماز جماعت شركت نكند و موالات فوت شود احتياط در اتمام و اعاده است.

(آيت الله تبريزى): در هر صورت احوط اتمام و اعاده است، يا يك سعى به

نيت اعم از تمام و اتمام انجام دهد.

* توجه: امام(ره) در مسأله 646 احتياط به اتمام و اعاده كرده اند ولى با توجه به اينكه در سعى موالات را لازم نمى دانند اين احتياط استحبابى است گر چه ظاهر مسأله احتياط وجوبى است.

ص: 101

زياده در اشواط سعى

(م 871 و 844)

زياده سهويه موجب بطلان نيست هرگاه متوجه شد رها كند.

(آيات عظام امام- فاضل): بنابر احتياط واجب اشكال دارد

(قابل رجوع به غير است).

(بقيه مراجع): در حكم زياده سهويه است و اشكال ندارد.

پس اگر از روى جهل 14 دور انجام داد يا مقدار جايگاه هر وله را چون هروله نكرده بود برگشت وتكرار نمود يا به علت اينكه فكر مى كرد مقدارى را اشتباه رفته آن مقداررا دو مرتبه انجام داد سعى او صحيح است.

نقيصه در اشواط سعى سهواً

(م 845)

1- بعد از دور چهارم:

(تمام مراجع): هرزمان متوجه شدآن را تمام كند.

2- قبل ازدور چهارم:(پس از اتمام دور اوّل)

(آيات عظام اراكى- بهجت- فاضل): بنابر احتياط واجب سعى را ازسربگيرد.

(آيات عظام خوئى- تبريزى): يك سعى به قصد اعم از تمام و اتمام انجام دهد.

(بقيه مراجع): مابقى همان سعى را تكميل كند.

* اين احتياط را مى توان رجوع به غير نمود پس بطوركلى ميتوانيم بگوئيم اگر يك دورسعى را انجام داده ونقصيه پيدا شده(قبل از دور چهارم يا بعد از آن) مابقى سعى را تمام كند.

ص: 102

ص: 103

شك در اشواط سعى

(م 850 و 852)

شك در زياده: در مروه: اعتنا نكند.

قبل از رسيدن به مروه: باطل است.

شك در نقيصه:

1- بعد از تقصير: اعتنا نكند.

2- بعد از فراغ از عمل وقبل از تقصير:

(امام): احتياطاً آنچه احتمال نقص مى دهد را انجام دهد وسعى را كامل كند.

(آيات عظام گلپايگانى- صافى): احتياطاً سعى اعاده شود.

(آيات عظام تبريزى- خوئى): سعى باطل است.

(آيت الله سيستانى): قبل از به هم خوردن موالات سعى باطل است و بعد

از به هم خوردن موالات احتياط در اعاده است.

(آيات عظام اراكى- بهجت- فاضل- مكارم): اعتنا نكند.

سعى در قسمت جديد مسعى

(آيات عظام خامنهاى مكارم- زنجانى- نورى): سعى در مسعاى جديد صحيح است.

(آيت الله بهجت): اگر ثابت شود كه عرض مسعاى جديد بين كوه صفا و مروه است مانعى ندارد و گرنه با رعايت اقرب به مسعاى قديم مجزى است.

(آيت الله صافى): اعتماد به قول اهل خبره مورد وثوق كافى است.

(آيت الله سيستانى): سعى در مسعاى جديد اگر مكلف اطمينان پيدا كند كه كوه صفا و مروه تا آنجا امتداد داشته يا از فتاوى بعضى فقهاء ثابت شود كه اهل خبره به اين امر شهادت دادهاند سعى مجزى است و در غير اين صورت نظر ايشان احتياط واجب است كه قابل رجوع به غير است.

ص: 104

تقصير

1- در تقصير نيت شرط است(به زائران تذكر دهيم).

2- براى تقصير آقايان مقدارى از موى سر يا ريش و خانمها مقدارى از موى سر را كوتاه كنند.

3 با توجه به اينكه بعضى فرموده اند در تقصير اكتفا به ناخن نشود بهتر است به زائران بگوئيم ابتدا مو را كوتاه كنند بعد اگر خواستند ناخن را كوتاه كنند.

(آيات عظام سيستانى و مكارم): بنابر احتياط واجب اكتفا به ناخن نشود.

4- در صورتى مى تواند تقصير شخص ديگرى را انجام دهد كه خود تقصير كرده باشد پس كوتاه كردن موى ديگرى در حال احرام قبل از تقصير اشكال دارد و اگر چنين كرد بايد كفاره بدهد ولى اگر ناخن از ديگرى كوتاه كند اشكال ندارد.

5- از موى سريا ريش كوتاه كند نه از موى بدن.

6- آقايان در عمره تمتع حلق انجام ندهند.

7- لازم نيست تقصير روى كوه مروه انجام گيرد.

8- براى تقصير، كندن موكافى نيست.

9- اگر شخص محرم، ديگرى را تقصير كند يعنى موى او را بچيند به نظر بعضى از مراجع تقصير انجام نشده وبايداعاده شود. (1)(م 1160)

10- اگر كسى اعمال او نقصى داشت و خودش نميتواند جبران نقص اعمال را انجام دهد، شخص ديگر به نيابت او طواف و سعى را انجام ميدهد، و در مواردى كه تقصير هم بايد انجام گيرد خود شخص بايد تقصير كند(حتى در صورتى كه در وطن خود باشد) و در اين مسأله در تقصير نيابت نميشود لذا در عمره مفرده پس از تقصيرِ خود شخص، نايب طواف نساء را انجام ميدهد.


1- نظر مراجع در صفحه 123 آمده است.

ص: 105

احكام پس از عمره تمتع وقبل از حج تمتع

اگر كسى عمره تمتع انجام داد و از احرام خارج شد و نتوانست حج تمتع انجام دهد اشكالى ندارد ولى كفايت از حجةالاسلام نمى كند.(چون بايد عمره تمتع و حج آن در يك سال باشد)

بعضى از مراجع در اين مسئله احتياط واجب كرده اند كه طواف نساء را انجام دهد ولى اكثر مراجع فرموده اند اشكالى نداردوتمام محرمات احرام براو حلال ميشود.

سه چيز را بين عمره تمتع واحرام حج نبايد انجام داد:

1- سر نتراشد 2- عمره مفرده انجام ندهد 3- از شهر مكه خارج نشود.

توجه: سر تراشيدن بجاى تقصير در عمره تمتع غير از سر تراشيدن بين عمره و حج است لذا سرتراشيدن به جاى تقصير در عمره ى تمتع به نظر همه ى مراجع جايز نيست ولى در سرتراشيدن بين عمره وحج اختلاف است.

سر تراشيدن بين عمره و حج تمتع(م 893- ج 903)

(آيات عظام بهجت- فاضل- سيستانى): اشكال ندارد.

(آيات عظام اراكى- گلپايگانى- مكارم و صافى): بنابر احتياط واجب

جايز نيست.

(بقيه مراجع): جايز نيست.

ص: 106

* عمره مفرده بين عمره و حج تمتع جايز نيست

1 (1)

(مسأله 909- ج 180 و 918)

* اگر بين عمره و حج تمتع عمره مفرده انجام داد:

(آيت الله سيستانى): عمره تمتع باطل مى شود.

(آيت الله فاضل): اگر در دو ماه قمرى انجام شود، عمره تمتع باطل ميشود.

(بقيه مراجع): عمره تمتع باطل نمى شود.

توضيح:

در اين مورد به نظر(آيات عظام سيستانى و فاضل) عمره مفرده اى كه انجام داده به جاى عمره تمتع قرار مى گيرد و صحيح است و كفايت از حجةالاسلام مى كند.

آيت الله تبريزى فرموده اند: اگرعمره ى مفرده در ماه ديگر واقع شود عمرهى مفرده او صحيح است وعمره ى تمتع او كه درماه قبل انجام شده تبديل به عمرهى مفرده مى شود لذا مى تواند عمره ى مفرده ى دوم را بجاى عمره ى تمتع قراردهد وحج تمتع انجام دهد اما اگردوعمره در يك ماه انجام شودمشكلى براى حج او پيدا نمى شود.


1- 1-(آيت الله بهجت): محتمل است اشكال نداشته باشد.

ص: 107

تبديل عمره مفرده به عمره تمتع

سئوال: آيا مى شود نيت را از عمره مفرده به عمره تمتع تبديل كرد؟

(در مورد كسيكه قصد حج نداشت و عمره مفرده انجام داده بعداً تصميم انجام حج تمتع گرفت)(م 182- 197- 930 و 1322)

در صورتى كه عمرده مفرده در اشهر حج(شوال ذيقعده ذى الحجه) باشد.

در حج استحبابى اشكال ندارد.

(آيات عظام صافى- مكارم- گلپايگانى): جايز نيست

(امام): بنابر احتياط واجب جايز نيست.

(آيت الله بهجت): هم در حج واجب و هم در حج مستحب بنابر احتياط واجب عدول نكند مگر در ضيق وقت.

(بقيه مراجع): فرقى بين حج واجب و استحبابى نيست و مى توان آن رابه جاى عمره تمتع قرار داد.

* توجه: اين مسأله مربوط به اشخاصى است كه بعد از عمره ى مفرده تصميم بگيرند تا زمان حج در مكه با قى بما نند وحج تمتع انجام دهند.

ص: 108

خروج از مكه بين عمره و حج تمتع

(م 943- 911- 910- 238- 920)(ج 919- 200)

1- اگراحتمال مى دهدكه تاهنگام بازگشت به مكه اعمال حج ازاو فوت مى شود خروج از مكه جايز نيست.

2- اگر بداند اعمال حج از او فوت نمى شود.(مثلًا تا جده ياعرفات برود و برگردد)

(آيات عظام بهجت- خامنه اى- فاضل- مكارم): جايز است و اشكال ندارد.

(آيت الله سيستانى): خروج براى انجام كارى ولو غير ضرورى اشكال ندارد.

(آيت الله خوئى): در غير مورد ضرورت خروج جايز نيست.

(بقيه مراجع): در غير مورد ضرورت بنابر احتياط واجب جايز نيست.

اگر ضرورت اقتضاكرد(مثل خدمه حج كه بايد به عرفات بروند وبرگردند)

در اين صورت خارج شدن جايز است.

حكم محرم شدن به احرام حج در صورت خروج بين عمره و حج تمتع:

(آيات عظام امام- صافى): بنابر احتياط واجب محرم به احرام حج شده وخارج شود.

(آيات عظام اراكى- تبريزى- خوئى): بايد محرم به احرام حج شده خارج شود.

(آيات عظام گلپايگانى- صافى مكارم): اگر محرم شدن حرجى است و مشقت دارد جايز است بدون احرام خارج شد.

(بقيه مراجع): خروج براى ضرورت جايز است واحرام حج لازم نيست.

رفتن به غار حرا در بين عمره و حج تمتع:(مسأله 916- ج 927)

(آيات عظام تبريزى- مكارم- خويى- فاضل- بهجت و خامنه اى):

اشكال ندارد.

(آيت الله سيستانى): بنابر احتياط واجب جايز نيست.

(آيت الله بهجت): اگر عمره او درماه ذيقعده بوده و خروج از مكه صدق كند

احتياطاً مجدداً براى عمره تمتع محرم شود وعمره تمتع را دو مرتبه انجام دهد.

ص: 109

انجام عمره تمتع در ذيقعده و خروج از مكه

كسى كه عمره او در ماه ذيقعده انجام شده اگر در ماه ذيحجه قبل از اعمال حج از مكه خارج شد لازم است براى ورود به مكه و حرم محرم شود و با خروج از مكه به نظر(آيات عظام سيستانى، مكارم، فاضل) عمره تمتع قبلى او باطل شده و بايد مجدداً عمره انجام دهد.

نظر آيت الله بهجت در اين مسأله احتياط واجب است.

ولى(آيات عظام خامنهاى- صافى) ميفرمايند اگر چه وظيفه او اين است كه مجدداً محرم شود ولى اگر بدون احرام وارد مكه شد عمره تمتع او باطل نمى شود.

به نظر(حضرات آيات امام و زنجانى) تا 30 روز محرم شدن لازم نيست.

* توجه: خدمه كاروان در صورتى كه عمره تمتع آنها در ماه ذيقعده انجام شده اگر درماه ذيحجه بخواهند به عرفات و مانند آن بروند به مسأله فوق دقت نمايند.

ثبوت اوّل ماه

سئوال: حكم متابعت از اهل سنت براى شيعه در رؤيت هلال؟(م 1352)

1-(همه مراجع): اگر علم به خلاف نباشد كافى است.

2- اگر علم به خلاف پيدا شد.

(آيات عظام بهجت- صافى گلپايگانى): در صورت ناچارى اشكالى ندارد.

(آيات عظام خوئى- تبريزى): درصورت امكان بايد وقوفين ولو اضطرارى مطابق باواقع انجام شود واگر انجام وقوف اضطرارى ممكن نبود حج باطل است.

(آيت الله سيستانى): بنابر احتياط واجب مثل نظر آيت الله خوئى وتبريزى

(آيات عظام فاضل- مكارم- خامنه اى- امام): ولو با علم به خلاف تبعيت كند كافى است.

(آيت الله اراكى): اگر خلاف تقيه نباشد احتياط كند.

* معمولاعلم به خلاف پيدانمى شود و اغلب شك است لذا مشكلى ايجاد نمى شود.

ص: 110

بخش سوم

اشاره

واجبات حج

عرفات

مشعر

واجبات منى

واجبات بعد از اعمال منى

ص: 111

حج تمتع

محل احرام حج تمتع شهر مكه و افضل آن مسجدالحرام است.(توضيح آن قبلًا در بحث ميقات ذكرشد)

اگر كسى به عرفات رفت و فراموش كرد كه محرم شود اگر ممكن است به مكه برگردد. اگرممكن نيست همانجا محرم شود.(م 947)

وقوف عرفات:

وقت وقوف عرفات از ظهر روز عرفه است تا پايان روز.

وقوف در عرفات و مشعر از اركان حج است ولى ركن حج مسماى وقوف است يعنى اگر مقدارى از زمان وقوف واجب را درك كند ركن حج را درك كرده است.

شروع زمان وقوف (م 960)

(آيات عظام سيستانى- تبريزى- خوئى- خامنهاى): مى تواند وقوف را

به مقدارخواندن نماز ظهر وعصر و مقدمات آن تاخير بياندازد.

(بقيه مراجع) فرموده اند احتياط واجب آن است كه وقوف را از اول ظهر

تاخير نيندازد.(گفتن اين مسئله به زوار ضرورتى ندارد)

ص: 112

اختلاف در پايان روز:

غروب(مخفى شدن قرص خورشيد)

مغرب(حمره مشرقيه از بالاى سربگذرد)

* فاصله بين غروب ومغرب واقعى حدود 10 تا 15 دقيقه است.

(آيت الله خوئى): انتهاى روز غروب است ولى وقت نماز مغرب وافطار مغرب است.

(آيات عظام وحيد- سيستانى- تبريزى): دراين فاصله بين غروب ومغرب(10 دقيقه) احتياط كند نمازظهر و عصررا از غروب تأخير نيندازد و نماز مغرب راهم انجام ندهد و اگر ظهر وعصر را در اين فاصله خواند نيت ادا و قضا نكند.

(آيات عظام مكارم- بهجت): ملاك غروب است(غروب و مغرب به نظر ايشان يكى است) حتى مى توان پس از غروب روزه را افطار كرد(مثل اهل سنت).

(بقيه مراجع): ملاك مغرب است پس نماز عصر بعد از غروب ادا است.

* در مورد نيت دروقوف در عرفات اينگونه نيت را بگوئيم.

«ما مى مانيم(وقوف مى كنيم) از اول ظهر تا مغرب در اين سرزمين الهى براى حج تمتع قربة الى الله».

* اگر كسى قبل از مغرب عمداً از عرفات خارج شودوديگر بر نگردد بايد يك شتر كفاره بدهد يا اگر نمى تواند 18 روز، روزه بگيرد.

* اگر كسى در اورژانس عرفات است مواظب باشيم كه اوّل ظهر حتماً كسى در اورژانس نيت را به او بگويد.

(آيات عظام امام- بهجت): وقوف او باطل است.

(بقيه مراجع): اگر از قبل از خواب قصد وقوف داشته است.

وقوف او صحيح است.

* بالارفتن از جبل الرحمه درزمان وقوف مكروه است.

ص: 113

وقوف اضطرارى عرفات:

* وقت آن مقدارى ازشب دهم است مابين مغرب تا طلوع فجر.

* اگر كسى اختيارى يكى از وقوفين(مشعر يا عرفات) را عمداً ترك كندحج اوباطل مى شود.

* در صورتى كه بخاطر عذرى نتوانست وقوف اختيارى را درك كند مى تواند وقوف اضطرارى را درك كند اگر بخاطر عذر هر دو وقوف اضطرارى يايك اختيارى و يك اضطرارى يا فقط يك اختيارى را درك كند حج او صحيح است.

* البته در صورتى كه فقط اختيارى عرفه رادرك كند اختلاف فتوا هست.

* گاهى چادر هاى ايرانيها نزديك به انتهاى عرفات است و مسجدنمره قسمتى از آن درعرفات و قسمتى در خارج از محدوده عرفات است. مواظب باشيم از اين محدوده درزمان وقوف خارج نشويم.(به زائرين تذكر داده شود.)

* اول ظهر امام زمان(عج) وارد صحراى عرفات مى شوندهمچنين شب دهم درمشعر حضور دارند و طبق روايا ت همه حضرت را مى بينند ولى نمى شناسند موقع ظهر عرفه به زوار يادآورى شود.

ص: 114

وقوف مشعر:

وقت آن طلوع فجر تا طلوع آفتاب(بين الطلوعين) است.

(آيات عظام سيستانى- صافى- بهجت- مكارم): مقدارى از شب تا طلوع آفتاب وقت وقوف است.(م 984)

پس اگر مقدارى از شب را با نيت وقوف كند و قبل از طلوع فجر از مشعرخارج شود حج او صحيح است، اگر چه معصيت كرده و بايد كفاره دهد.

(آيت الله سيستانى): درصورت جهل كفاره لازم نيست.

* بهتر است در مشعر ذكر خدا گفته شود خداوند در قرآن فرموده «فاذا افضتم من عرفات فاذكروا الله عند المشعر الحرام»

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): احتياط واجب مى كنند كه مقدارى ذكر خدا گفته شود.

(آى تالله مكارم): فتوا مى دهندكه ذكر خداگفته شود.

* وقوف اختيارى مشعر براى خانمها، مريضها و افرادى كه آنها را همراهى مى كنند مقدارى ازشب دهم است حتى اگرخانمى ازنظر جسمى قوى باشدلازم نيست بين الطلوعين رادرمشعر بماند.

خارج شدن ازمشعر(امام): بنابراحتياط واجب قبل ازنصف شب خارج نشود.

براى بانوان(بقيه مراجع): اگر قبل ازنصف شب خارج شود اشكال ندارد.

توجه: دقت كنيم وقوف در مشعر انجام شود، توجه داشته باشيم كه تابلوى مشعر وتابلوى منى كجا است تا يقين كنيم در مشعر وقوف كرده ايم. همچنين هنگام نيت دقت كنيم كسى خواب نباشد.

* اگر بانوان تا طلوع فجر هنوز در سرزمين مشعر بودند بهتر است دوباره نيت را بگوئيم تا توجه به وقوف اصلى پيدا شود.

ص: 115

انواع وقوف در مشعر

وقوف اختيارى مشعر

1- درمورد عموم افراد: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب

2- براى معذورين(خانمها، مريضهاو همراهان آنان): مقدارى ازشب دهم

وقوف اضطرارى مشعر:

وقت آن از طلوع آفتاب تا ظهر روز دهم است.

مقدارى از اين زمان را بايدبه قصد وقوف اضطرارى درمشعر بماند.

توجه: تعبير به وقوف اختيارى در شماره 2 بخاطر آن است كه بانوان در حال اختيار ميتوانند در شب وقوف كنند و بروند.

نيت وقوف در مشعر:

نيت براى خانمها:

مقدارى از شب را مى مانم دراين سرزمين الهى براى حج تمتع قربة الى الله.

نيت براى آقايان:

از اذان صبح تا طلوع آفتاب، در اين سرزمين مقدس براى حج تمتع، ميمانم قربة الى الله.

درموردآقايان لازم است يكباردرشب هنگام ورود به مشعر نيت كنند و يكبار هنگام اذان صبح (1).


1- در مشعر پس از نماز صبح دعاى ندبه بخوانيد.

ص: 116

* خدمه اى كه همراه معذورين مى روند در صورت امكان بايد وقوف اختيارى مردان را درك كنند.

اگر نائب باشند و وقوف اختيارى را درك نكنند.(در غير از عذر طارى)

(آيات- عظام بهجت- تبريزى خوئى- گلپايگانى): بنابر احتياط واجب نيابت باطل است.

(آيات عظام صافى- فاضل- خامنه اى- اراكى- امام): نيابت صحيح نيست.

(آيات عظام مكارم- سيستانى): نيابت صحيح است.(م 126)

(آيات عظام تبريزى- خوئى- فاضل): همراهان معذورين اگر چه نايب نباشند اگر بتوانند بايد براى درك وقوف اختيارى مردان برگردند.(م 983)

(آيات عظام خوئى- تبريزى): همراهان معذورين اگر وقوف اختيارى را درك نكردند، بايد براى وقوف اضطرارى به مشعر برگردند.

(فتواى همه مراجع): اگر اين شخص همراه خانمها برود و برگردد و وقوف اختيارى مردان را درك كند نيابت صحيح است.(بعضى ازمراجع رفتن و برگشتن را معصيت ميدانند)

ص: 117

خروج مردان ازمشعر قبل از طلوع فجر(م 980- 984- ج 979)

(آيات عظام سيستانى- مكارم- بهجت- صافى- گلپايگانى) اگر مردى مقدارى از شب را درمشعروقوف كرد و قبل از طلوع فجر از مشعر خارج شد ركن حج را درك كرده است لذا حج او صحيح است. اگرچه معصيت كرده و بايد يك گوسفند كفاره دهد (1).

(آيات عظام تبريزى- خوئى): حج او باطل است مگر اين كه جاهل باشدكه در اين صورت حج او صحيح است.

(آيت الله فاضل): حج او باطل است.

(بقيه مراجع) بنابر احتياط واجب حج او باطل است.


1- آيت الله سيستانى در صورت جهل كفاره لازم نيست.

ص: 118

اعمال منى:

رمى- قربانى- تقصيريا حلق(در روز دهم)

ترتيب بين اعمال منى:

1- ترتيب بين رمى و قربانى.

2- ترتيب بين قربانى و حلق.

ترتيب بين رمى و قربانى(م 1028)

(آيات عظام تبريزى- خوئى- فاضل- گلپايگانى): ترتيب لازم است.

(بقيه مراجع): بنابر احتياط واجب ترتيب لازم است.

ترتيب بين قربانى و حلق(يا تقصير) درحال اختيار.(م 1139)

(آيات عظام خامنه اى- مكارم): واجب است.

(آيت الله سيستانى): در صورتى كه قربانى را تهيه كرده باشد اشكال ندارد كه قبل از قربانى حلق يا تقصير انجام دهد ولى محرمات احرام بر او حلال نمى شود.

(بقيه مراجع): بنابر احتياط واجب حلق و تقصير بايد بعد از قربانى باشد.

* نتيجه: ترتيب بين اعمال منى لازم است، اول رمى جمره عقبه، دوم قربانى، سوم حلق يا تقصير.

ص: 119

اگر كسى برخلاف اين ترتيب عمل كند:(م 1140)

(آيات عظام خامنه اى- مكارم- بهجت): اگر عمداً باشد معصيت

كرده ولى اعاده لازم نيست. وسهواً اشكال ندارد و مجزى است.

جهلًا و سهواً اشكالى ندارد.

عالماً و عامداً احتياط واجب در اعاده است.

(آيات عظام گلپايگانى- خوئى و تبريزى): در صورت علم وعمد اعاده

لازم است.

* يكى از مصدايق سهو جائى است كه شخصى كه نائب در قربانى است فكر ميكرده رمى منوب عنه انجام شده لذا براى او قربانى كرده، بعداً معلوم شد رمى او انجام نشده است.

* ترتيب در صورت جهل وسهو تكليفى است لذا از نظر وضعى اگر كسى قربانى را قبل از رمى انجام داد لازم نيست اعاده كند چون معمولًا به خاطر جهل يا سهو است.

ص: 120

ص: 121

رمى:

دهم فقط جمره عقبه

يازدهم و دوازدهم جمرات اولى، وسطى، عقبه

مسئله مهم اين است كه قبلا ستونى براى رمى كردن بود ولى الآن به جاى ستون ديوارى ساخته اند كه جاى ستون قبلى احتمالًا وسط اين ديوار است.

حال وظيفه ما در انجام رمى چيست؟ آيا بايد قسمت وسط ديوار رمى شود؟

(آيات عظام فاضل- صافى- مكارم- بهجت- نورى): رمى به هر كجاى

ديوار كافى است

(آيت الله مكارم): حتى اگر سنگ به ديوار نخورد و داخل حوضچه بيفتد كافى است، آنچه لازم است انداختن سنگ در حوضچه ى فعلى است.

(آيت الله سيستانى): بنابراحتياط واجب اگر محل سابق را تشخيص ندهد بايد محلهاى متعدد را رمى كند تا يقين كند محل سابق را رمى كرده است.

(به مقلدين ايشان مى گوئيم رجوع به غير كنند)

(بقيه مراجع): اگر بدون عسر و حرج مى تواند محل جمره سابق را تشخيص دهد همان جمره سابق را رمى كند.(يعنى وسط ديوار)

ص: 122

تشخيص محل جمره سابق

گفته شده جاى ستون قبلى وسط ديوار است. ولى اين مطلب ثابت نيست.

* در رمى جمره عقبه از سمت چادرها كه بطرف جمرات مى آئيم قسمتى از طرف راست ديوار جمره خارج از منى است به خاطر رعايت احتياط به نظرهمه مراجع اين قسمت را رمى نكنيد.

با توجه به اينكه بعضى از مراجع فرموده اند: اگرمى توانيد قسمت وسط جمرات را رمى كنيد اگر زائرى خارج از قسمت وسط رمى نموده بود از او مى پرسيم مقلد كدام مرجع است اگر مقلد(آيات عظام فاضل- صافى- مكارم- بهجت) بود اشكالى ندارد، در غير اين صورت رمى را اعاده نمايد.

ص: 123

از كدام طرف بايد رمى نمود؟

در مورد جمره اولى و جمره وسطى: از هر طرفى رمى نمايد اشكالى ندارد.

در مورد جمره عقبه(آيات عظام فاضل- سيستانى): بنابر احتياط واجب پشت به قبله رمى كند(از طرف چادرها روبرو رمى شود) چون بقيه مراجع رمى از هر طرف را جايز ميدانند مى توان رجوع به غير نمود بنابراين در جمره عقبه هم رمى از هر طرف كافى است.

محل جمرات

از سمت چادر ها وقتى زير سقف رد مى شويم اول جمره اولى بعد جمره وسطى وسپس جمره عقبه است. بايد توجه داشت بعضى از پشت محوطه كه مسقف نيست به سوى جمره مى آيند، دقت داشته باشند كه جمره ى عقبه با جمره اولى يا وسطى اشتباه نشود، تابلوى جمره عقبه مشخص است، روى بعضى از تابلوها نوشته شده(الى الجمره العقبه) اين تابلو علامت آن است كه جمره عقبه به اين سمت است نه اينكه اينجا جمره عقبه است، مواظب باشيم اشتباه نكنيم.

شرايط سنگها (حصى)

1- خيلى ريز يا خيلى درشت نباشد(به اندازه يك فندقِ درشت باشد خوب است).

2- سنگها از حرم باشد(ميتوانند از كنارمحل سكونت خود درمكه در داخل حرم سنگ بردارند ولى مستحب است از مشعر برداشته شود).

3- بكر باشد.(يعنى اين سنگها قبلًا براى رمى جمره استفاده نشده باشد).

4- مباح باشد.

* به زائرين بگوئيم از سنگهاى نوك تيز بر ندارند.

* چون 49 سنگ بايد زده شود بهتر است حدود 70 سنگ بردارند تا اگر خطا رفت مشكلى پيدا نشود.

ص: 124

* بعضى از سنگها سفت است و بعضى خالدار اينها سنگهاى طبيعى مشعر است،

اشكالى ندارد.

* پاك بودن سنگها لازم نيست. (1)

* براى رمى با وضو بودن و پاك بودن بدن و لباس لازم نيست.

وقت رمى جمرات

وقت اختيارى آن از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب است.

واجبات رمى

واجبات رمى 5 تاست:

1- نيت 2- بايد ريگها را با دست بيندازد 3- يقين كند كه سنگ به جمره خورده است. 4- تعدار ريگها بايد 7 عدد باشد(اگرقصد كند كه 8 تا بزند باطل است ولى اگراحتياطى باشد اشكال ندارد و مثل زياده در طواف نيست) 5- به تدريج بزند، 7 تا را با هم نيندازند.

* ظن در رسيدن به جمره يا ظن در تعداد سنگها اعتبار ندارد مثلًا اگر احتمال قوى داد كه 7 تا سنگ زده است يك سنگ ديگر بزند تا مطمئن شود.

* اگر كسى شك درتعدادريگهاكرد:

اگرشك در زياده بود مهم نيست، اشكالى ندارد.

اگر شك درنقيصه بود بيشترمى زند تا يقين كند 7 تا تكميل شده است.

رمى روز دهم

براى افراديكه جايز بود از مشعر شب دهم كوچ كنند جايز است شب دهم رمى جمره عقبه را انجام دهند. حتى اگر در روز بتوانند رمى كنند در شب دهم اختياراً ميتوانند رمى كنند. البته همراهان آنها بايد در روز رمى كنند.


1- 1-(آيت الله بهجت): احتياط اين است كه سنگها پاك باشد.

ص: 125

رمى در روزهاى يازدهم و دوازدهم

كسانيكه نمى توانند در روز رمى كنند مى توانند در شب رمى كنند(مثلًا در روز توانايى پياده راه رفتن در آفتاب را نداشته باشند البته در زمانى كه هوا سرد است مورد ندارد لذا فقط افراد پير ومريض كه عاجزند اگر نمى توانند براى رمى به جمرا ت بروند بايد نايب بگيرند).

اگر كسى در روز دهم مى تواند ظهريا عصر خودش رمى كند(چون صبح شلوغ است) بايد خودش رمى كند و نمى تواند صبح نائب بگيرد.

نظر مراجع در مورد رمى بانوان در شب:

رمى شب دهم: اتفاقى است.

رمى مربوط به روز يازدهم و دوازدهم اختلافى است.

(لازم نيست ازقبل به زائران بگوئيم عملًا وظيفه آنها را مشخص مى كنيم).

ص: 126

سؤال: اگر كسى نميتواند در روز رمى كند در چه شبى بايد رمى كند؟

(م 1283- 1257)

(آيات عظام خوئى- تبريزى): بايد در شب قبل رمى كند وشب بعد كافى نيست.

(آيت الله بهجت): احتياط واجب عدم كفايت رمى شب بعد است.

(آيت الله سيستانى): به طور كلى اصلًا رمى در شب يازدهم و دوازدهم نداريم، رمى در شب مخصوص شب دهم است، اگر كسى روز يازدهم و دوازدهم نميتواند رمى كند و شب مى تواند بايد در روز نائب بگيرد.(مقلدين آيت الله سيستانى براى عمل به اين مسأله مشخص باشند).

(آيت الله گلپايگانى): بايد در شب قبل رمى كند و اگر نتواند شب بعد كافى است.(آيات عظام خامنهاى- صافى): رمى روز دهم تنهادر شب دهم انجام شود ولى رمى روز 11 و 12 درشب بعد هم كافى است.

(بقيه مراجع): به طور كلى شب بعدكافيست.

(آيت الله مكارم): رمى شب 11 و 12 چه قبل چه بعد اختياراً براى خانمها جايز است.

اگر در شب ميتواند خودش رمى كند لازم است خودش رمى كند و نبايد نايب بگيرد و اگر شب نميتواند، نايب بگيرد:(م 1286)

(آيات عظام اراكى- بهجت- تبريزى- صافى- خامنه اى- گلپايگانى):

فتوا داده اند.

(آيات عظام فاضل- مكارم): احتياط واجب كرده اند.

(امام): ميتواند نايب بگيرد، يا خودش در شب رمى كند.

* هيچ يك از مراجعى كه رمى در شب را جايز مى دانند قبل يا بعد از نصف شب را ملاك نمى دانند و اينكه بعضى از كاروانها رمى روز يازدهم را قبل از ساعت 12 شب و رمى روز دوازدهم را بعد از ساعت 12 انجام مى دهند بى اساس است.

ص: 127

* به طور كلى اگر كسى نميتواند نه در شب و نه در روز رمينمايد مثل پيران، در مورد اينها نيابت در رمى شب كافى نيست و بايد رمى نيابتى حتماً در روز باشد.(م 1259)

* نيابت بايد حتماً معلوم باشد و اگر كسى بخواهد براى رمى از ديگرى نيابت كند بايد قبلًا نيابت گرفته باشد.

(آيت الله بهجت): اگر يقين به رضايت او داشته باشد اذن گرفتن لازم نيست.

رمى در طبقه دوم يا طبقات فوقانى(مسئله 1284)

(آيات عظام خامنه اى- بهجت- فاضل- اراكى- امام): رمى در طبقه دوم جايز است.

(آيت الله مكارم): در صورت ازدحام جايز است.

(آى ات عظام تبريزى- سيستانى- خوئى- صافى- گلپايگانى): بنابر احتياط واجب جايز نيست(در صورت ازدحام رجوع به غير شود.)

نكاتى در مورد رمى(م 1267- 1268)

* رمى جمرات روز يازدهم و دوازدهم بايد به ترتيب انجام شود(اولى وسطى و عقبه) و اگربه ترتيب نبود بايد اعاده كند به طورى كه ترتيب حاصل شود.

* اگر رمى قضا شد مثلًا روز يازدهم نتوانست خودش انجام دهد و نتوانست نائب بگيرد بايد ابتدا قضاى روزى كه قضا شده را به جا آورد تا كامل شود سپس رمى همان روز(روز دوازدهم) را انجام دهدبه طورى كه ترتيب حاصل شود.

* كسى كه در رمى نايب مى شود لازم نيست رمى هر سه جمره را براى خود تمام كند بعداً از اوّل براى نايب شروع كند بلكه در هر جمره، رمى خود را كه انجام داد رمى نيابتى را هم انجام مى دهد بعداً سراغ جمره ى بعدى مى رود.

ص: 128

اگر نتوانست رمى روز يازدهم ودوازدهم را انجام دهد:

مى تواند روز سيزدهم قضا نمايد و اگر انجام نشد بايدبنابر احتياط واجب سال بعد خودش يا ديگرى در ايام تشريق قضاى آن را به جاآورد.

(آيات عظام مكارم- گلپايگانى- صافى): قضا درسال آينده لازم است.

(آيت الله بهجت): اگر ميتواند در سال بعد خودش انجام دهد و اگر نتوانست

بنابر احتياط نيابت بگيرد.

(آيت الله سيستانى): قضا درسال آينده احتياط استحبابى است. 1 (1)

* اگر كسى در رمى نائب گرفت و بعد عذرش برطرف شد(مثلًا پيش از ظهر نائب گرفت و بعد ازظهر عذرش برطرف شد)

1- اگر مأيوس از رفع عذر بوده:

(آيات عظام خامنه اى- فاضل- صافى- بهجت): لازم نيست خودش

اعاده كند.

(آيات عظام خوئى- تبريزى- سيستانى- مكارم): بنابر احتياط واجب

خودش هم اعاده كند.

2- اگرمأيوس از رفع عذر نبوده بايد خودش هم اعاده كند.

3-(امام): به طور كلى اعاده لازم نيست.(م 1271- 1270- 1017)


1- 1-(آيات عظام خوئى- تبريزى- سيستانى): كسيكه قضاى رمى چند روز را انجام مى دهد احتياط آن است كه بين قضاى يك روز و روز بعد يك ساعت فاصله بيندازد، همچنين بين قضاى روز قبل ووظيفه ى ادائى امروز.

ص: 129

ص: 130

شرائط قربانى

1- يكى از سه حيوان، شتر گاو يا گوسفند قربانى شود.

2- شتر 5 سال كامل، گاو و بز دو سال كامل و گوسفند يك سال كامل

داشته باشد.

3- حيوان سالم باشد.

4- خيلى پير نباشد.

5- تام الاجزاء باشد.

6- لاغرنباشد.

7- خصى نباشد.(خصيتين او را در نياورده باشند)

8- بيضه او را نكوبيده باشند.(مرضوض نباشد)

9- دراصل خلقت بى دم نباشد.(بعضى گفته اند بى گوش و بى شاخ نباشد)

10- در اصل خلقت بى بيضه نباشد.

* موارد(3- 4-- 9) اختلافى است. لذا در جزئيات اين مسائل به مناسك مراجعه شود.

* اگر گوش حيوان سوراخ شده يا شكاف داشته باشد اشكالى ندارد.

* شاخ يك پوسته روئى دارد، اگر پوسته روئى شكسته باشد اشكال ندارد.

ص: 131

تاخير ذبح از روز عيد بدون عذر(م 1032- 1033- ج 1028)

(آيات عظام صافى- مكارم- سيستانى- گلپايگانى- اراكى): تا آخر ايام تشريق اشكال ندارد.

(آيت الله بهجت): بنابر احتياط تاخير جايز نيست تكليفاً(يعنى قربانى باطل نميشود ولى معصيت كرده است)

(بقيه مراجع): بنابر احتياط واجب اختياراً تاخير نيندازد ولى به خاطر عذر تا اخر ايام تشريق اشكال ندارد.

اگر از ايام تشريق تاخيربيندازد:

(آيت الله سيستانى): حج او باطل است.

(بقيه مراجع): معصيت كرده ولى حج او صحيح است.

(آيت الله سيستانى): بايد به جاى قربانى روزه بگيرد واحتياط مستحب

انجام قربانى تاآخر ذيحجه است.

(بقيه مراجع): تا آخر ذيحجه مى توان قربانى نمود.

* سابقاً آيت الله مكارم نظرشان اين بود كه نبايد گوشت قربانى از بين برود و در ايران قربانى را انجام دهند به همين جهت تأخير تا آخر ذى الحجه را جايز مى دانستند.

اما الآن با توجه به اينكه گوشت قربانى مصرف مى شود و اسراف نمى گردد نظر ايشان تأمين است لذا به همه زوار گفته مى شود همانجا قربانى نمايند واز ايام تشريق عمداً تأخير نيندازند.

* چون امروزه قربانگاه مكانيزه شده به همين دليل گاهى قربانى بعضى از افراد به روز يازدهم تاخير مى افتد به آنها بگوئيم اشكالى ندارد و آمادگى ماندن بيشتر در لباس

ص: 132

احرام را به آنان بدهيم يعنى به آنها توجه دهيم كه بودن در احرام ثواب دارد و اين لباس، لباس اطاعت است هر چه بيشتر در تن ما باشد بهتر است.

* قربانى در قربانگاه فعلى كه خارج از منى است مجزى است چون امكان قربانى در منى وجود ندارد.

توضيح: چون در حال حاضر قبل از رفتن به حج فيش قربانى را تهيه مى كنند بايد مدير كاروان در جلسه اى از همه افراد به طور عمومى زبانى وكالت بگيرد و امضاء كردن تنها كافى نيست چون بعضى متوجه نيستند براى چه امضاء مى كنند يا سواد ندارند. ضمناً دقت شود كه به گونه اى وكالت بگيرد كه به هركس خواست ذبح را واگذار كند. بعضى مى گويند مى خواهيم خودمان قربانى كنيم انجام اين كار مهم نيست چون هيچ قسمتى از قربانگاه فعلى داخل در منى نيست. قربانگاه فعلى چهار قسمت است و يك قسمت آن مخصوص ايرانيان است. و در خارج از قربانگاه فعلى هم اگر كسى قربانى كند قربانى او در شرايط فعلى در منى واقع نمى شود.

ذبح درشب

(م 1080- ج 1030)

(آيات عظام بهجت- مكارم- صافى- امام): اشكال ندارد كافى است.

(آيات عظام خوئى- فاضل): كفايت نمى كند اگرانجام داد بايد در روز اعاده كند.

(آيات عظام خامنه اى- تبريزى- سيستانى- گلپايگانى- اراكى): بنابر احتياط واجب درشب ذبح نكند.

بايد تاكيد كرد كه ذبح در شب انجام نشود. يا اينكه اسامى افرادى كه مرجع تقليدشان ذبح در شب را مجاز ميدانند جدا شود تا مشكلى پيش نيايد.

مؤمن بودن ذابح(م 1043- 1042 ج 1072)

(امام): لاز م است كه ذابح مؤمن(شيعه ى دوازده امامى) باشد(هم نائب وهم مُجرى).

(آيات عظام خامنهاى- فاضل- اراكى): اگر ذابح مجرى باشد ولى نائب نباشد.

ص: 133

(يعنى ما گوسفند را آماده مى كنيم و نيت مى كنيم فقط او سر گوسفند را ببرد) اشكالى ندارد.

(بقيه مراجع): مسلمان بودن كافيست.

ذبح باكارد استيل(م 1094- ج 1121)

(آيات عظام امام- گلپايگانى- اراكى): جايزنيست(حتما بايدآهنى باشد).

(آيت الله سيستانى): بنابر احتياط واجب جايز نيست(مى توان رجوع به

غيركرد).

(آيت الله صافى): اگر محرز نباشد كه استيل آهن است صحيح نيست.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

قربانى با پول خمس نداده:

اگر به ذمه بخرد اشكالى ندارد و حج او باطل نيست.

ولى الآن چون اول پول را مى دهند و فيش مى گيرند، اين پول براى قربانى معين است لذا مناسب است احتياط شود و قبلًا خمس آن پرداخت شود تا اشكالى در اعمال حج پيدا نشود.

ص: 134

تثليث قربانى(م 1077- 1040- ج 1082)

1- صدقه به فقير داده شود.

قربانى بايد سه قسمت شود 2- هديه به مؤمن داده شود.

3- قسمتى از آن را بخورد.

در مورد قسمت سوم چون احتمال ضرر مى رود حكم آن منتفى است ولى در مورد 2 قسم ديگر:

(آيت الله گلپايگانى): تثليث بايد صورت بگيرد.

(آيت الله مكارم): بايد قسمتى از آن به فقير داده شود.

(آيت الله سيستانى): صدقه دادن به فقير بنابر احتياط واجب لازم است ولى هديه دادن و خوردن واجب نيست.

(آيات عظام بهجت- صافى- تبريزى- خوئى- اراكى): بنابر احتياط واجب تثليث بشود.

(آيت الله وحيد): به فقير دادن را واجب مى دانند ولى نسبت به دو سهم ديگر

احتياط واجب كرده اند.

(آيات عظام امام- فاضل- خامنهاى): تثليث واجب نيست.

(آيات عظام سيستانى- بهجت- تبريزى- خوئى): اگر تثليث نكرد حصهى فقير را ضامن است.

سؤال: آيا هر يك از سه قسمت لازم است به مقدار ثلث ذبيحه باشد؟

(آيت الله بهجت): لازم نيست.

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): احتياط واجب آن است كه صدقه و هديه كمتر از ثلث نباشد.

(ساير مراجعى كه تثليث را احتياطاً لازم مى دانند): هر قسمت بايد به مقدار ثلث ذبيحه باشد.(بنابر ظاهر كلمات اعلام).

ص: 135

مقلدين آيت الله وحيد با وجود شرايط مى توانند تبعيض در تقليد كنند و يا اگر خيلى دقيق هستندبايد در ايران از فقيرى وكالت گرفته وآنجا خودش يا ديگرى سهم فقير را قبض كند و دور بيندازد و با فقير مصالحه كند يعنى مثلًا مبلغ 10 هزار تومان به او بدهد ديگران هم به آيت الله خامنه اى رجوع كنند.

* به نظر كسانى كه تثليث را واجب مى دانند اگر اين تثليث انجام نشود معصيت كرده ولى صدمه اى به قربانى و حج نمى زند.

اگر كسى پول قربانى را ندارد:

10 روز روزه بگيرد

3 روز در حج(روزهاى(7- 8- 9 ذى الحجه) و اگر تاخير افتاد در ايام تشريق روزه گرفتن حرام است و بايد بعد از آن روزه بگيرد.

7 روز در وطن

* توجه: در مورد جزئيات اين مساله به مناسك مراجعه شود.

* اگر بعد از ايام تشريق در مكه زياد مى ماند و مى خواهد 7 روز ديگر را هم در مكه روزه بگيرد بايد قصد ده روز داشته باشد و به مقدارى صبر كند كه اولين كاروان حركت كند و به محل سكونت خود برسد پس از آن مى تواند 7 روز روزه را بگيرد.

ص: 136

ص: 137

تقصير يا حلق:

تقصير يا حلق بايد حتماً در منى انجام شود. در قربانگاه حلق و تقصير انجام نشود چون خارج از منى است. بايد به كسانى كه چادرهايشان نزديك تابلوى مرز منى است تذكر داد كه خارج ازمنى حلق يا تقصيرننمايند.

همه افراد مخيرند بين حلق و تقصير، غير از دو گروه(م 1120)

1- خانمها بايد حتماً تقصير كنند.

2- آقايانى كه سفر اول حج آنهاست:

(آيات عظام امام- خامنه اى- صافى- سيستانى- اراكى- گلپايگانى): بنابر احتياط واجب حلق نمايند.

(آيات عظام بهجت- تبريزى- خوئى- فاضل- مكارم): مخيرند بين حلق وتقصير.

توجه: سه گروه ديگر در مناسك آمده كه چون مبتلا به نبود متعرّض نشديم.

كسانى كه قبلًا نائب بوده اند و مشرف شده اند حالا سال اول آنها محسوب نمى شود اگر چه حج او حج واجب براى خودش باشد.

توجه: مسائل تقصير قبلًا در احكام عمره گفته شد.

چند تذكر: 1- نظافت در منى رعايت شود. 2- هنگام ورود به چادرها با كفش وارد نشوند. 3- در جائى كه سبب مزاحمت براى ديگران است تقصير نكنند 4- در منى لباس نشويند تا مزاحمت براى وضو گرفتن ايجاد نشود.

* كسى كه مخير بين حلق و تقصير است، اگر بخواهد حلق كند و مى داند با حلق سر او خون مى آيد، بايد اول تقصير كند.(م 1161)

* كسى كه وظيفه اش حلق است و مى داند با حلق سر او خون مى آيد:

(آيات عظام امام- خامنه اى): احوط سر تراشيدن است.

(بقيه مراجع): اول تقصير كند، بعد سر بتراشد.(نظر آيت الله مكارم): در اين مسأله احتياط استحبابى است يعنى احتياط مستحب آن است كه اوّل تقصير كند بعداً سر بتراشد.

ص: 138

كسى كه خودش تقصير يا حلق نكرده اگر ديگرى راحلق كند، آيا حلق يا تقصير براى آن شخص كفايت مى كند يا بايد اعاده كند(م 1160- ج 1141)؟

(آيات عظام تبريزى- خوئى- سيستانى): حلق مجزى نيست.

(آيات عظام گلپايگانى- فاضل- صافى- مكارم): بنابر احتياط واجب مجزى نيست.

(بقيه مراجع): كفايت مى كند.

حكم حلق در صورت تأخير قربانى از روز عيد(م 1108- 1143- 1142)

اگر قربانى به دليلى از روز عيدتأخير افتاد:

(آيات عظام امام- فاضل): بنابر احتياط واجب حلق را تاخير بيندازد.

(آيت الله فاضل) فرموده اگر در احرام ماندن مشقت دارد لازم نيست تاخيز بيندازد.

(بطور متعارف هيچگونه مشقتى ندارد)

(آيت الله سيستانى): ميتواند حلق يا تقصير كند اما از احرام خارج نمى شود.

(آيت الله خامنهاى): بنابر احتياط واجب حلق يا تقصير را در روز عيد انجام دهد(مثلًا تا نيم ساعت به غروب صبر بكند اگر فهميد قربانى انجام نمى شود حلق را انجام دهد).

(آيات عظام اراكى- خوئى): حتما بايد حلق يا تقصيردرروزعيد انجام شود.

(آيات عظام صافى- تبريزى- بهجت): مى تواند در روز عيد حلق يا تقصير انجام دهد.

(آيت الله مكارم): در صورتى كه فيش قربانى را تهيه كرده باشد مى تواند حلق يا تقصير انجام دهد.

ص: 139

تأخير حلق يا تقصير عمداً تا آخر ايام تشريق(م 1131- 1143)

(آيات عظام اراكى- گلپايگانى- خوئى- تبريزى- خامنهاى- صافى- بهجت):

بنابر احتياط واجب جايز نيست.

(بقيه مراجع): تأخير اشكال ندارد.

حلق و تقصير در شب(ج 999)

(در موردى كه نزديك غروب خبر مى آورند كه قربانى انجام شد)(م 1143)

(آيات عظام بهجت- خامنه اى- فاضل- امام- سيستانى): جايز است.

(آيت الله اراكى): در شب انجام نشود.

(آيات عظام تبريزى- خوئى- صافى- مكارم- گلپايگانى): بنا بر احتياط واجب در شب حلق نكند.

* جهت رعايت احتياط اگر در روز حلق يا تقصير نكردند مى گوئيم شب انجام ندهند و روز بعد انجام دهند.

ص: 140

بيتوته در شبهاى يازدهم و دوازدهم: (م 1224)

مقدار واجب آن از غروب آفتاب تا نصف شب است.

(آيات عظام تبريزى- خامنه اى- خوئى- سيستانى- مكارم- فاضل): ميتوانند نيمه دوم شب را بيتوته كنند، يعنى مخيرند بين بيتوته در نيمه اول شب و نيمه دوم شب.

(بقيه مراجع): بايد نيمه اول شب را بيتوته كند.

بنابرنظرمراجعى كه فرمودهاند بايد نيمه اوّل شب را بيتوته كند، اگر نيمه اول را بيتوته نكرد:

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): نيمه دوم را بايد بيتوته كند و بنابر احتياط واجب كفاره دهد.

(آيات عظام امام- بهجت- اراكى): بنابر احتياط واجب نيمه دوم را بيتوته كند و بايد كفاره بدهد.(در كفاره دادن فتوا مى دهند.)(م 1225 و 1243)

كيفيت محاسبه نصف شب براى بيتوته:

(آيات عظام اراكى- خامنه اى- امام): نيمه شب از غروب تاطلوع آفتاب محاسبه مى شودكه ساعت نصف شب مطابق ساعت اذان ظهر است.(درمكه تقريباً ساعت 5/ 12)

(آيت الله تبريزى): اگرنصف اول شب را مى ماند بنابر احتياط واجب از غروب تا طلوع آفتاب حساب كند.

(آيات عظام گلپايگانى- صافى): ابتداى محاسبه از مغرب است.

(بقيه مراجع): نيمه شب از غروب تا طلوع فجر محاسبه مى شود(كه نيمه شب حدود ساعت 45/ 11 است) يعنى يازده ساعت و ربع بعد از ظهر شرعى (1).


1- در مورد نماز عشاء و آخر(آيات عظام خوئى- تبريزى): از غروب تا طلوع آفتاب

ص: 141

* اينجا احتياط اقتضا مى كند افرادى كه نيمه اول رابيتوته مى كنند تاحدود ساعت 5/ 12 بيتوته كنند و كسانيكه نيمه دوم را مى خواهند بيتوته كنند از حدود ساعت 5/ 11 شروع نمايند.

* توجه: نزديك غروب نيت را به زبان ساده براى همه بگوئيم(امشب ازغروب آفتاب تا نيمه شب اينجا مى مانم براى حج تمتع قربة الى الله) چون اگر بخشى از آن را نيت نداشته باشد اشكال دارد.

اگر قسمتى از زمان بيتوته را درمنى نباشديك گوسفند بايد كفاره بدهد.

(آيت الله بهجت): اگر مقدارى از اول شب را درك كند كفاره ندارد.

* چون چادرهاى ايرانيان انتهاى منى قرار دارد تذكر دهيم در زمان بيتوته شب يازدهم و دوازدهم از محدوده منى خارج نشوند تا كفاره بر آنان واجب نشود.

* سرزمين منى سرزمين مقدسى است و ماندن در آن جا اهميت دارد پس خارج شدن از آن پس از نصف شب براى اعمال و يا در مسجد الحرام عبادت كردن جاى بيتوته امتيازى نيست بله جايز است به جاى بيتوته ى در منى، در مكه يا در مسجدالحرام از مغرب تا اذان صبح عبادت كند. و به كارى غير از عبادت مشغول نشود. (1) و (2)

سه گروه هستند كه بايد شب 13 در منى بمانند:

1- كسيكه در حال احرام صيد كرده است.

2- كسيكه با همسرش در حال احرام نزديكى كرده است.


1- عده اى ا ز كاروانها شب يازدهم و عده اى شب دوازدهم براى اعمال به مكه مى روند سابقاً شب يازدهم خلوت بود ولى الآن جمعيت زياد است و شب دوازدهم جمعيت ملايمتر است مديران كاروان بايد دقت كنند اگر مى خواهند شب يازدهم يا دوازدهم از منى خارج شوند صبر كنند تا نيمه شب شود و زودتر زائران را از محدوده منى خارج نكنند.
2- آيت الله بهجت: بنابر احتياط عبادت، تنها اعمال حج باشد و پس از آن به منى برگردد.

ص: 142

3- كسيكه تا غروب روز دوازدهم از منى خارج نشود.

ص: 143

نَفْر از منى:(كوچ كردن و خروج از منى)(م 1237)

در روز دوازدهم نفر از منى قبل از ظهر جايز نيست.

بعضى از افراد شب دوازدهم نصف شب از منى خارج ميشوند. اينها بايد توجه داشته باشند كه بايد تا قبل از ظهر دوباره به منى برگردند وبعد از ظهر از منى خارج شوند و همچنين بايد براى رمى جمرات به منى برگردند.

* اگر كسى شب دوازدهم از منى خارج شد آيا لازم است قبل ازظهر به منى برگردد؟

(آيات عظام امام- خامنه اى): واجب نيست قبل از ظهر برگردد مى تواند همان روز بعد از ظهر براى رمى برگردد. 1 (1)

*(آيات عظام تبريزى- گلپايگانى و خوئى): بايد برگردد.

(آى تالله زنجانى): شب دوازدهم واجب است تا صبح در منى بماند و بعد از ظهر نفر كند.

(بقيه مراجع): بنابر احتياط واجب بايد برگردد.

* وقتى در منى تقصير كردند همه چيز به جز بوى خوش و مسائل جنسى حلال مى شود به زائران تذكر داده شود سبزيجات خوشبو نخورند شامپو و صابون خوشبو استفاده نكنند.

* بوى خوش با انجام طواف حج و نماز آن و سعى، از حرمت خارج مى شود و حرمت همسر با طواف نساء و نماز طواف نساء برطرف مى شود.


1- در زمان امام بعضى از كاروانها همه را شب دوازدهم از منى خارج مى كردند و بعد از ظهر دوازدهم براى رمى به منى برمى گشتند ولى در اين زمان اين كار نبايد انجام گيرد چون زائرين از افراد مختلفى تقليد مى كنند.

ص: 144

ص: 145

تذكر: اعمال بعد از منى مثل عمره مفرده است ولى بدون احرام و تقصير، و نيت طواف و سعى به نيت حج تمتع است. 1 (1)

مقدم كردن اعمالِ بعد از منى بر وقوفين

چند گروه مى توانند اعمال را بر وقوفين مقدم كنند.

- خانمهايى كه خوف دارند در برگشت حائض شوند وتا هنگام خروج ازمكه پاك نشوند.

2- پيرمردها و پيرزنهايى كه به خاطر ازدحام جمعيت نمى توانند بعداً اعمال را انجام دهنديا براى آنها مشقت دارد.

3- اشخاص مريض كه بعد از منى اعمال برايشان مشكل باشد.

گروه دوم و سوم بايد بررسى شود كه جمعيت قبل و بعد از وقوفين تفاوتى دارند و يا حال او قبل و بعد تفاوت مى كند يا نه، اگر خلوت تر و يا حال او بهتر است مى تواند اعمال را جلو بيندازد ولى در مورد كسى كه قبل وبعد براى او فرقى نمى كند مثل كسى كه با ويلچر اعمال را انجام مى دهد ويا طبق نظرمرجعش در طواف نائب مى گيرد براى او فرقى نمى كند چنين شخصى اگر اعمال را قبل انجام دهد باطل است وبايد بعد ازوقوفين انجام دهد.


1- ممكن است كاروانهايى كه زود بايد ازمكه خارج شونداگر اعمال روز دهم كامل انجام شده باشد صبح روز 11 رمى انجام دهند و براى اعمال به مكه بروند و عصر بر گردند و يا اگر شب يازدهم يا صبح آن خيلى زود رفتند عصر براى رمى برگردند. * شب سيزدهم براى اعمال حج زمان مناسبى از نظر جمعيت است ولى مشكلاتى مثل نبود ماشين و خستگى اعمال منى وجود دارد. * براى اعمال بعد از منى به زائرين بگوئيم ما در موقع معينى به صورت گروهى براى اعمال مى رويم و ميتوانند صبر كنند، ولى مسائل جنسى را تذكر دهيم رعايت كنند و لباسى كه هنگام طواف مى پوشند پاك باشدو ازمال خمس داده شده وحلال باشد. و اگر كسى خودش خارج از گروه اعمال را انجام داد مسائلش را بعداً سؤال كند.

ص: 146

* با توجه به اينكه تقديم اعمال بر وقوفين بر افراد مذكور جايز است اگر اين مساله مطرح نشود و بعد از منى مطابق وظيفه ى فعلى خود اعمال را انجام دهند مشكلى ايجاد نمى شود. سؤال: اگر اين افراد اعمال را مقدم داشتند و بعد كشف خلاف شد آيا اعاده لازم است؟

(مثلًا فكر مى كرد حائض مى شود و حائض نشد و يا قبل از خروج از مكه پاك شد.)

(آيات عظام بهجت- صافى- مكارم- گلپايگانى): بنابر احتياط واجب.

اعاده لازم است.

(آيات عظام تبريزى و خوئى): جايز است طواف و نماز آن را مقدم دارند و اعاده لازم نيست و سعى را در زمان خودش انجام دهند و اگر مقدم كردنداحتياطاً سعى را اعاده نمايند.

(آيات عظام گلپايگانى- بهجت): اگر اعاده ممكن نباشد نايب بگيرد.(يعنى حتى در غير از موارد كشف خلاف)

(بقيه مراجع): اعاده لازم نيست.(م 1176- ج 1175- 1177)

در مورد اين مسأله چون طواف وسعى ركن است اگر بخاطر احتياط اعاده كنند بهتر است.

ص: 147

عن الصادق(ع): عن آبائه عن رسول الله(ص)

«آيةُ قبول الحج ترك ما كان عليه العبد مقيماً من الذنوب».

«علامت قبولى حج اين است كه حاجى آن گناهانى كه قبلًا انجام ميداده را ترك كند».

الحج فى السنة: ص 349

وعنه(ع):

«إذا حجّ أحدكم فليختم حَجَّهُ بزيارتنا لأن ذلك من تمام الحج».

«هنگامى كه يكى از شما حج انجام داد، حج خود را به زيارت ما(ائمه معصومين(ع)) پايان دهد زيرا زيارت أئمه(ع) حج را كامل ميكند».

الحج فى السنة: ص 495

وقال الباقر(ع):

«تمام الحج لقاء الإمام».

«حج با ملاقات امام تكميل ميشود».

كافى ج 4: ص 549

ص: 148

بخش چهارم

اشاره

احكام متفرقه حج و عمره

احكام مربوط به مكه و مدينه

ص: 149

ص: 150

مسائل استطاعت

استطاعت براى عمره مفرده:

اگر كسى استطاعت عمره مفرده دارد ولى استطاعت حج ندارد ثبت نام براى عمره مفرده واجب نيست.

(آيت الله مكارم) فرمودهاند: بنابر احتياط واجب رفتن به عمره براى چنين شخصى لازم است.

بهتر است كسانيكه مرتبه اول تشرف آنها به عمره است براى خود اولين عمره را انجام دهند و نيت وجوب يا استحباب ننمايند و اگر مى خواهند نيابت كنند در عمره مجدد كه انجام مى دهند قصد نيابت نمايند.

سؤال: اگر حج نيابتى انجام مى دهند و سفر اول تشرف آنها است آنجا استطاعت عمره مفرده حاصل مى شود تكليف چيست؟

(آيت الله مكارم): بنابر احتياط واجب لازم است عمره مفرده انجام دهد.

(بقيه مراجع): استطاعت عمره از حج جدا نيست وانجام عمره ى مفرده لازم نيست.

* افرادى كه از نقاط دور به مكه مى روند و تا به حال نه حج رفته اند و نه عمره و حج آنها نيابتى است شايسته است پس از انجام اعمال احتياطاً يك عمره مفرده براى خود انجام دهند.

ص: 151

ص: 152

استطاعت حج:

كسى كه استطاعت مالى دارد ولى استطاعت بدنى ندارد مثل مريض يا پيرى كه تا آخر عمر خودش نمى تواند به مكه برود و قبلًا هم مستطيع نبوده است ولى الآن استطاعت مالى پيدا كرده.

(آيات عظام گلپايگانى- سيستانى- خوئى- صافى- بهجت): واجب است نائب بگيرد.(مسأله 23)

(آيت الله تبريزى): بنابر احتياط واجب نائب بگيرد.

(بقيه مراجع): لازم نيست نايب بگيرد و حج بر او واجب نيست.

اگر قبلًا مستطيع بوده و نرفته به نظر كليه مراجع تقليد واجب است نائب بگيرد.

ا گر كسى فكر ميكرد مستطيع نيست و قصد حج استحبابى كرد، بعد فهميدكه مستطيع است.

(آيات عظام تبريزى- خوئى- صافى- مكارم- بهجت): كفايت از حج واجب مى كند.

(آيت الله گلپايگانى): احتياط واجب در عدم كفايت است.

(بقيه مراجع): كفايت از حج واجب نمى كند.

(فتواى همه مراجع): اگر نيت استحباب و وجوب نكند و قصد وظيفه ى فعليه داشته باشد كفايت از حجةالاسلام مى كند.(م 32)

ص: 153

ص: 154

رجوع به كفايت و استطاعت

رجوع به كفايت يعنى بعد از حج بتواند مخارج زندگى اش را اداره كند.

اگر كسى با خمس و زكات و مانند اينها زندگى اش اداره مى شود.(م 40)

(آيات عظام امام- اراكى): حجش حج واجب نيست.

(آيت الله صافى): احتياط واجب مى كنند كه قصد ما فى الذمه كند و اگر بعداً استطاعت پيدا كرد دو مرتبه به حج برود.

(بقيه مراجع): حجش حج واجب است پس به نظر اكثر مراجع، روحانيون كاروان و خدمه در سال اول تشرف حج، حج آنها حج واجب است.

* معينههاى كاروان اگر سفر اول آنها باشد كفايت ازحجة الاسلام ميكند چون مخارج آنها بوسيله شوهر تامين مى شود.

* معينها و روحانيون كاروان اگر سفر اول آنها باشد طبق نظر اكثر مراجع ولو پس از برگشت محتاج به شهريه باشند كفايت ازحجةالاسلام مى كند.

* دو مسأله:

1- اگر محرم به احرام حج شد و داخل درحرم فوت كرد كفايت از حجة الاسلام ميكند و اگر نايب باشد حج از منوب عنه ساقط شده است.

2- كسى كه مخارج حج را دارد ولى قدرت مالى براى وليمه ى پس ازبازگشت از حج را ندارد مستطيع است وحج براو واجب است. مگر اينكه وليمه ندادن سبب وهن او شود در اين صورت مقدار مخارج لازم براى وليمه جزء استطاعت است.

ص: 155

ص: 156

انواع حج

حج افراد

قِران

تمتع

وظيفه ما ايرانى ها براى انجام حج واجب حج تمتع است.

در حج مستحبى شخص مخير است بين يكى از اين سه نوع ولى حج تمتع افضل است.

در حج افرادِ واجب يك عمره مفرده هم بعد از حج انجام دهد، قربانى در حج افراد مستحب است، ولى مابقى اعمال آن مثل حج تمتع است.

حج قران:

معمولًا در بين ايرانيها نيست عمره اش از حج جداست در حج قِران حاجى قربانى را همراه خود مى برد و براى محرِم شدن مخير است بين اشعاروتقليد و بين تلبيه.

* تقليد يعنى قلاده قرار دادن كفشهاى زائر به گردن قربانى و اشعار يعنى علامت گذاشتن حيوان قربانى كه قسمتى از بدن حيوان را خراش مى دهند و خون آنرا به بدن حيوان مى مالند و نشانه مى گذارند و اين كار بجاى لبيك است و با آن محرم مى شوند.

حج و عمره اطفال و بچه ها

در عمره مفرده زياد اتفاق مى افتد.

1- بچه اى كه تازه مكلف شده: مثل دخترى كه تازه 9 سال قمرى او تمام شده واجب است مانند ديگران محرم شود و اعمال را بطور صحيح انجام دهد.

ص: 157

2- بچهاى كه مميز است:(م 7 تا 13 و م 759 و س 13 و 14 استفتائات)

اگر بخواهد محرم شود بايد خودش نيت كند و لبيك بگويد و تمام اعمال از جمله نماز طواف را خودش بطور صحيح انجام دهد و محرمات احرام را ترك كند براى طواف وضوى صحيح بگيرد و ولى او موظف است دقت كند تا اعمال او انجام شود و اگر اعمال را صحيح انجام ندهد از احرام خارج نمى شود.

اگر بخواهند به زحمت نيفتند بهتر است بچه را محرم نكنند ودر اين صورت اگربچّه در ميقات در بين گروه است موقع نيت و تلبيه به او بگويند لبيك نگويد و نيت نكند البته مى تواند لباس احرام را بپوشد بدون نيت وتلبيه.

3- بچه غير مميز:

تاكى د كنيم بچه غير مميز را محرم نكنند چون كارى بسيار مشكل و پر زحمت است اگر بخواهند بچه غير مميز را محرم كنند اولًا بخاطر رعايت فتواى بعضى از مراجع فقط ولى شرعى او يعنى پدر، او را محرم كند و بجاى او نيت كند و لبيك بگويد و او را از محرمات احرام پرهيز دهد و موقع طواف او را وضو دهند و بدن و لباس او را تطهير كنند و اگر در وسط طواف خود را نجس كرد دو مرتبه او را تطهير كنند و بعداً طواف را تكميل كنند مواظب باشند در موقع طواف از اوّل تا پايان طواف بچه خواب نباشد و در موقع طواف شانه چپ بچه به طرف خانه كعبه باشد ولى بجاى او نيت كند و او را در طواف همراه خود ببرد و بجاى او نماز طواف را بخواند در سعى هم او را همراه ببرند ولى در سعى اگر بچه خواب باشد يا خود را نجس كند اشكال ندارد در هر حال اگر اعمال او را صحيح انجام ندهند بچه از احرام خارج نمى شود ضمناً(آيات عظام تبريزى و مكارم) فرموده اند: در طواف لازم نيست شانه چپ بچه به طرف كعبه باشد و ديگران فرموده اند لازم است.

توجه: زير سايه رفتن براى پسر بچهاى كه محرم ميشود اشكال ندارد.

ص: 158

فرق حج بذلى و حج هبه اى

حج بذلى: حجى است كه شخص مخارج حج ديگرى را برعهده مى گيرد تا او را به حج ببرد در حج بذلى صاحب پول، پول را به مبذول نبخشيده است، قبول حج بذلى واجب است و با حج بذلى شخص مستطيع است وحج او حج واجب و حجة الاسلام است.

حج هبه اى آن است كه مالى را به شخص ببخشد تا با آن حج بجا آورد قبول هبه واجب نيست.

اگر استطاعت حاصل بشود بايد حج به جا آورد.

لازم نيست حج به جا آورد.

اگرواهب شرط حج كرد بايد حج برود.

(پس اگرهبه كننده بخواهدآن شخص با اين مال حج به جا آورد بايد با او شرط كند و هبه مشروط، استطاعت ماليه است.)

فاصله دو عمره مفرده

(م 187- 188- س 33- ج 184)

(آيات عظام بهجت- خامنه اى- گلپايگانى- نورى): بين دو عمره فاصله لازم نيست.

(امام): بين دو عمره بايد سى روز فاصله شود.

(آيت الله اراكى): ده روز فاصله شود.

(بقيه مراجع): در هر ماه قمرى يك عمره جايز است.(مثلًا يكى در ماه رجب يكى در ماه شعبان) ولى اگر يك عمره براى خود ويك عمره به نيابت ديگرى باشد فاصله لازم نيست.

(آيت الله مكارم): در هر ماه قمرى خواه براى خود و يا ديگرى تنها يك عمره جائز است و بايد فاصله ماه قمرى رعايت شود.

* توجه: دراين مساله نظر(آيات عظام امام- اراكى- تبريزى): احتياط واجب است.

* به زائرين بگوئيم طواف مستحبى انجام دهيد كه حتما ثواب داشته باشد و براى تكرار عمره تأكيد نشودزيرا كسى كه مى خواهد عمره ى نيابتى انجام دهد بايد شرايط نيابت مثل صحيح بودن حمد وسوره را داشته باشد.

ص: 159

فاصله بين عمره مفرده و عمره تمتع

(غالباً عمره مفرده بعد از حج تمتع انجام مى شود)(م 173- 194 ج 2/ 184)

(آيات عظام اراكى- خوئى- بهجت- فاضل- خامنه اى- گلپايگانى): بين عمره تمتع و عمره مفرده فاصله لازم نيست خواه عمره مفرده قبل از عمره تمتع خواه بعد از عمره تمتع و اعمال حج تمتع باشد.

(آيات عظام سيستانى- صافى- تبريزى- مكارم): فاصله در دو ماه قمرى بودن رعايت شود و در يك ماه اشكال دارد.

(امام): در عمره بعد از حج فاصله لازم است و قبل از عمره تمتع لازم نيست.

* زائرين قبل از عمره تمتع، عمره ى مفرده انجام نمى دهند ولى بعضى بعد ازحج مى خواهند انجام بدهند به زائران دو نكته را تذكر دهيم:

1- طواف مستحبى به جاى عمره انجام دهيد.

2- عمره انجام دادن آنان براى كسانى كه طواف واجب خود را عقب انداخته اند تا خلوت شود مشكل ساز است وسبب مزاحمت خواهد بود.

عمره مفرده مستحبى به نيت خود و ديگران(س 32)

(آى ات عظام خامنهاى- مكارم): بنابر احتياط واجب اين كار انجام نشود.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد.

ميتوانيم به زائرين بگوئيم ميتوان به نيت خود و ديگران عمره مفرده مستحبى انجام داد.

* نكته: افرادى كه حمد و سوره ى آنها صحيح نيست به نظر آيات عظام خامنه اى وبهجت عمره ى مجدد را به نيت خود انجام دهند و بعد از اتمام عمل ثواب آن را براى افراد مورد نظر هديه نمايند تا مشكلى از جهت نيابت پيدا نشود.

ص: 160

عوض شدن ماه قمرى و خروج از مكه

مسأله: اگر كسى عمره مفرده انجام داد و بعداً ماه قمرى عوض شد و از حرم خارج شد و مى خواهد دوباره وارد حرم شود:

(امام): تا فاصله يكماه محرم شدن لازم نيست.

(آيات عظام فاضل- سيستانى- بهجت): اگر از مكه خارج شد ولى از حرم خارج نشده لازم است محرم شود(آيت الله بهجت: احتياط واجب).

(بقيه مراجع): اگر از حرم خارج شدو عمره مفرده در اين ماه قمرى انجام نداده است بايد محرم شود.

* بر اساس آنچه ذكر شد درمورد زيارت دوره در زمان عمره مفرده ممكن است زائرين براى رفتن به عرفات مشكل پيدا كنند در صورتى كه عمره ى آنهادر ماه قمرى قبل انجام شده وزيارت دوره در ماه قمرى بعد است يا بايد در عرفات محرم شوند يا از مشعر جلوتر نروند، همچنين اگر ماه قمرى عوض شد و مى خواهند مثلًا جده بروند بايد در موقع باز گشت از تنعيم محرم شوند و وارد شوند همچنين كسانيكه براى بازديد به حديبيه يا جعرانه مى روند.

حج نيابتى

در مورد حج نيابتى بايد جستجو كنيم كه اگر زائر خودش واجب الحج باشد نميتواند نيابت انجام دهد و دقت شود در مورد استطاعت اگر مخارج حج را داشته باشد يابتواند به راحتى فراهم كند(در صورت وجود بقيه شرائط) مستطيع است و اگر مستطيع نيست بايد شرايط نيابت را داشته باشد يعنى معذور نباشد.(اگر مى

ص: 161

تواند عذر را برطرف كند مثلًا حمد و سوره خود را تصحيح كند اشكال ندارد ولى پيرمرد و پير زنى كه نميتوانند خودشان طواف انجام دهند، نمى توانند نيابت كنند).

* اگر كسى براى حج نائب شد و محرم شد و خود مستطيع بود بايد رها كند و دوباره به ميقات برگردد و براى خود نيت كند لذا اگر اين كار را انجام نداد دو اشتباه كرده يكى اينكه نيابت كرده، دوم اينكه احرام را رها نكرده و براى خود محرم نشده است.

* اگر فيش حج از ميتى باقى مانده است درصورتى كه ميت مستطيع بوده ونرفته يا وصيت به حج كرده با همان فيش، حج انجام مى شود ولى اگر مستطيع نبوده يا حج واجب خود را قبلًا انجام داده و وصيت به حج نكرده اين فيش متعلّق به تمام ورثه است لذا اگر دربين ورثه، صغيرى باشد بايد مراعات حق صغير بشود. واگر با آن فيش حج انجام مى شود رضايت همه ى ورثه احراز شود.

نيابت معذور(م 163- 108- ج 117- 122)

(آيت الله بهجت): نيابت معذور در حال اختيار اشكال دارد.

(آيات عظام سيستانى- صافى): اگر در انجام اعمالى كه در صحت حج دخالت ندارد معذور است نيابت او صحيح است مثل طواف نساء، بيتوته در منى، رمى روز 11 و 12، ادراك بيش از مقدار ركنى وقوفين، ولى اگر معذور در اركان حج باشد اشكال دارد.

(بقيه مراجع): نيابت صحيح نيست و از منوب عنه كفايت نميكند (1).


1- 1-(آيات عظام خوئى- گلپايگانى- تبريزى- مكارم): بنابر احتياط واجب.

ص: 162

* نيابت معذور حتى نيابت تبرعى صحيح نيست.

ص: 163

نيابت كسيكه خودش مستطيع است:(م 107- 124 ج 108)

(آيات عظام امام- خامنه اى- اراكى): نيابت صحيح نيست واحرام و حج او باطل است.

(آيات عظام صافى- گلپايگانى): احوط(احتياط واجب) در صورت جهل و غفلت عدم اكتفا به اين حج است و در صورت عمد نيابت او باطل است.

(آيات عظام فاضل- مكارم): اگرچه معصيت كرده نيابت او صحيح است و اجرت را هم مستحق است.

(آيات عظام سيستانى- تبريزى- خوئى- بهجت): اجاره باطل است ولى ازمنوب عنه مجزى است. بعضى فرموده اند: اجرة المثل را مستحق است.

(آيات عظام مكارم- فاضل- سيستانى- صافى- تبريزى): كسى كه نائب ميشود لازم است مقدارمتعارف از مستحبات ضمنى حج و عمره را به نيت منوب عنه انجام دهد.(مثل مقدارى از دعاى عرفه)(س 7)

(آيت الله سيستانى): اين حكم در صورتى است كه عقد اجاره منصرف به انجام اين مستحبات باشد.

* درمورد حج نيابتى نسبت به زيارت مدينه، در اجاره تصريح شود(مثلًايك زيارت پيامبر- زيارت حضرت زهرا- و ائمه بقيع يا بيشتر).

نائب و عذر طارى(يعنى كسى كه هنگام پذيرفتن نيابت معذور نبوده ولى بعداً هنگام انجام اعمال معذور شد)(م 160- 159)

(آيات عظام سيستانى- خوئى- مكارم- فاضل- بهجت- تبريزى- صافى و گلپايگانى): نيابت او صحيح است.

(آيات عظام امام- خامنه اى- اراكى): بنابر احتياط واجب نيابت صحيح نيست.

(آيت الله خامنه اى): اجاره باطل است.

(آيت الله صافى): اگرقبل از محرم شدن معذور شود در بعض صور كفايت ازمنوب عنه ميكند.(بعض صور را ذكر نكرده اند).

توجه: در حج نيابتى قربانى به عهده نائب است.

ص: 164

مسائل مربوط به مكه ومدينه

تخيير بين قصر و اتمام

مسجد الحرام

مسجد النبى

حرم امام حسين

مسجد كوفه(در محدوده آن اختلافى نيست محدوده آن

تغيير نكرده است)

تخيير بين قصر واتمام در مكه و مدينه، مسجد الحرام و مسجد النبى: (م 1316)

(آيات عظام خامنهاى- سيستانى- صافى- فاضل- مكارم- گلپايگانى): درتمام دو شهر مكه و مدينه مخير است بين قصر واتمام.

(آيات عظام تبريزى- خوئى): در مكه و مدينه قديم مخير است.

(آيات عظام امام- اراكى): در خود دو مسجد ولو توسعه يافته.

(آيت الله بهجت): بنا بر احتياط واجب اختصاص به مسجد قديم دارد،(مى توا ن رجوع به غير كرد بنابراين حداقل در كل دو مسجد مى توان نماز را تمام خواند).

(آيت الله زنجانى): تخيير بين قصر و اتمام نداريم و مسافر بايد شكسته بخواند، اگر مقلدى از ايشان بود به او تذكر مى دهيم.

محدوده تخيير در حرم امام حسين(عليه السلام): مسأله 1356، رساله مراجع

(آيت الله سيستانى): تا 5/ 11 متر از قبر مقدس.

(آيات عظام بهجت- گلپايگانى- صافى): فقط اطراف ضريح مقدس(نزد قبر).

(بقيه مراجع): كل حرم و رواق اطراف.

(آيات عظام امام- فاضل): بلكه در مسجد متصل به حرم.

ص: 165

* توجه: در صحن مطهر و در شهر كربلا، كوفه و نجف به نظر كليه مراجع نماز مسافر شكسته است.

چگونه به زائرين بگوئيم:

* به زائرين مى گوئيم افرادى كه وظيفه ى آنها وظيفه مسافر است مى توانند در مسجد الحرام و مسجد النبى نماز را، تمام يا شكسته بخوانند واگر در طول سفر تمام نمازهاى خود را شكسته بخوانند، اشكال ندارد.

* در مورد تخييرمى توان يكى از نمازها را شكسته و ديگرى را تمام خواند و يا اگر كسى نيت شكسته نمود مى تواند عدول كند و 4 ركعتى تمام نمايد و بالعكس.

* مسأله: عبورحائض و جنب از مسجد الحرام و مسجد النبى حتى قسمتهاى توسعه يافته آن جايز نيست ولى آيت الله بهجت فرمودهاند: حائض و جنب مى تواند از قسمت توسعه يافته عبور كند.

نماز حجاج در مكه و مدينه

* با توجه به اينكه عده اى ازحجاج قبل از رفتن به عرفات و عده اى بعداز بازگشت از عرفات و منى در مكه قصد ده روز مى نمايند. همچنين بعضى از كاروانها در مدينه ده روز هستند بايد توجه داشته باشند ده روز كامل باشد حتى اگر يك ساعت كمتر باشد نماز شكسته است اگر وسط روز وارد شده اند مابقى روز بايد از روز يازدهم تكميل شود.

ص: 166

تكليف كسانى كه قبل يا بعد از منى و عرفات ده روز در مكه هستند.

(س 1358- 1359)

سه حالت ممكن است باشد:

1- گروه اول: در مكه نماز تمام

قبل از رفتن به منى و عرفات در منى و عرفات نماز تمام

ده روز كامل در مكه هستند بعد از برگشت از منى و عرفات نماز تمام

(چون فاصله كمتراز 4 فرسخ است)

2- گروه دوم: قبل و بعد از رفتن به منى و عرفات كمتر از ده روز كامل در مكه هستند اينها در هر سه زمان حكم مسافر را دارند.

3- گروه سوم: قبل از منى و عرفات: حكم مسافر را دارد

در منى و عرفات: نماز شكسته است

بعد از منى وعرفات: نماز تمام است

نماز در مدينه

زائرينى كه درمدينه منوره حداقل ده روز مى مانند نمازشان تمام است و رفتن به احد و مسجد قبا و مسجد ذو قبلتين مشكلى ايجاد نمى كند.

سجده بر فرش

(استفاده شده از مناسك و استفتائات):

به طور كلى اكثر مراجع تقليد مى فرمايند اگر امكان سجده بر سنگ و مانند آن نباشد سجده بر فرش جايز است(مثلًا در يكى از مساجد اطراف كه تمام فرش است)

ص: 167

ولى در مسجدالحرام كه هميشه جاى سجده بر سنگ وجود دارد به فتواى همه بايد حتماً روى سنگ سجده كند و بر فرش جايز نيست.

* در مسجد النبى اگر مى تواند در جايى بايستد كه سنگ است جايز نيست نماز را بر روى فرش بخواند ابتدادر قسمت سنگفرش مى ايستيم و اگر مجبور شديم بخاطر تكميل صفوف در نماز جماعت و مانند آن جاى خود را تغيير دهيم در اين صورت سجده بر فرش جايز است.

* در انجام نماز هاى مستحبى در قسمتهايى كه تمام فرش است مثل روضه النبى يا مسجد قديم چون فضيلت آن بيشتر است سجده بر فرش اشكالى ندارد.

* در جايى كه مى تواند براحتى بر سنگ سجده كند مثلًا يك وجب آن طرف تر بايستد(حتى در نمازهاى مستحبى) سجده بر فرش جايز نيست و نماز باطل است.

* در زمانى كه انگشت نما مى شود يا راه رفت و آمد مسدود مى شود سجده بر فرش اشكال ندارد به فتواى همه مراجع.

* در نماز فرادى اگر ممكن است روى سنگ سجده كنيد ولى مواظب باشيد در راهروها نايستيد توصيه شود در هتلها و جاهاى ديگر غير از مساجد كه جاى تقيه نيست اگركسى بخواهد نماز بخواند بايد سجده بر مايصح السجود عليه باشد و اگربر فرش سجده كند نماز باطل است.

اگر مى خواهد نماز اول وقت بخواند و روى فرش بود و امكان سجده بر سنگ در آن موقع نبود مى تواند روى همان فرش نماز بخواند.

نظر مراجع در مورد سجده بر فرش:(مسأله 1334- 1335 و استفتائات)

(آيات عظام امام- اراكى): لازم نيست جايى برود كه سنگ باشد(يعنى اگر جلو ايستاده و روى فرش است) اشكالى ندارد ولازم نيست جابه جا شود.

ص: 168

توجه: اين فتوا به اين معنا نيست كه اگر نزديك سنگ است و مى تواند روى سنگ سجده كند، سجده بر فرش جايز باشد. چون در اين حالت تقيه نيست لازم است بر سنگ سجده كند.

(آيت الله بهجت): اگر ايستاد روى فرش و نماز خواند و مثلًا يك ساعت ديگر ميتواند بر مايصح السجود عليه نماز بخواند بنابر احتياط واجب نماز را اعاده كند.

(بقيه مراجع): اگر امكان سجده بر سنگ باشد سجده روى فرش صحيح نيست.

ص: 169

چند نكته براى زائرين:

* درنماز هاى واجب چه فرادى چه جماعت ابتدا جايى را انتخاب كنيد كه سنگ باشد در خصوص نماز جماعت اگر مجبور شديد روى فرش سجده كنيد اشكالى ندارد.

* بعضى از زائران پشت ناخنها سجده مى كنند چنين چيزى در اسلام نيست پس نماز آنها باطل است(فقط زمانى كه مايصح السجود عليه نباشد و وقت هم تنگ باشد و تقيه هم نيست مى توان روى پشت دست سجده كرد).

* در جايى كه وظيفهى خانمها سجده بر فرش است اگر مقنعه مانع بين پيشانى و فرش باشد نماز باطل است چون سجده بايد برزمين باشد. اما اگر وسواس دارد و نميخواهد بر روى فرش نماز بخواند مى تواند چادر را روى فرش پهن كندو درموقع تقيه بر آن سجده نمايد.

نماز جماعت اهل سنت

(نكاتى كه مناسب است براى زوّار گفته شود)

1- هنگامى كه اذان گفته مى شود نمازرا شروع نمى كنند بلكه بين 7 تا 25 دقيقه صبر ميكنند براى خواندن نافله و بعد اقامه مى گويند و نماز مى خوانند.

2- در موقع نماز صبح دو اذان گفته مى شود اذان اول يك ساعت قبل از وقت نمازصبح، براى نماز شب و اذان ديگر موقع طلوع فجر، نشانه اين اذان دوم آن است كه بجاى «حى على خير العمل» مى گويند «الصلاه خير من النوم» 25 دقيقه بعد هم اقامه مى گويند و نماز صبح مى خوانند. درموقع خواندن نماز صبح مواظب باشيم اذان نماز صبح را با اذان نماز شب اشتباه نكنيم.

توجه: بعد از اذان دوم مى توان نماز صبح را خواند.

*(موقعى خليفه دوم خواب بود مؤذن مى خواست او را بيدار كند گفت: «الصلاه خير من النوم» عمر خوشش آمد و گفت در اذان نماز صبح اين جمله گفته شود.)

ص: 170

3- اذان مغرب را كمى زودتر مى گويند(موقع غروب) و موقعى كه نماز مغرب را شروع مى كنند وقت نماز شده است واشكالى براى نماز نيست پس موقع اذان، هنوز مغرب شرعى نشده است.

4- در اذان، اهل سنت «حى على خير العمل» را نمى گويند علت اين است كه در زمان عمر گفتند اگر اين را بگوييم مردم به جهاد نمى روند و مى گويند نماز بهتر از جهاد است لذا عمر دستور داد آن را حذف كردند.

5- در اذان اهل سنت «اشهد ان علياً ولى الله» گفته نمى شوند كه به نظر شيعه هم جزء اذان نيست (1) ولى چون رواياتى داريم كه بعد از شهادت بر پيامبر(ص) شهادت بر ولايت گفته شود. ماشيعيان اين شهادت را دراذان واقامه مى گوييم ولى در زمان پيامبر هنوز نوبت امامت حضرت على(ع) نرسيده بود لذا گفته نمى شد.(البته نقل شده است كه پس از عيد غدير، سلمان وابوذر در اذان اين شهادت را مى گفتند).

6- جملات اقامه را بجاى دو مرتبه يك مرتبه مى گويند كه بنظر شيعه، در سفر و هنگام عجله داشتن، اشكالى ندارد.

7- «بسم الله» سوره حمد را آنها در نماز آهسته مى گويندو گاهى اصلًا نمى گويند.

8- بعد از حمد «آمين» مى گويند كه ما نبايد بگوييم.

9- بعد از حمد يك سوره كامل نمى خوانند، چند آيه مى خوانند و اگر هم سوره بخوانند بسم الله نمى گويند. آنها «بسم الله» غيراز سوره حمد را جزء قرآن نميدانند. و در سوره حمد اختلاف نظر دارند.

10- آنها دست بسته نماز مى خوانند كه براى ما جايز نيست و تقيه در آمين گفتن و دست بسته بودن نيست. فرقه مالكيه از اهل سنت دست بسته بودن را لازم نميدانند.

11- آنها قنوت نمى گيرند مگر در مواقع خاصى بعد از ركوع، قنوت به نظر شيعه مستحب است ما هم مقابل آنها قنوت را ترك مى كنيم و اشكالى ندارد.


1- به نظر آيت الله بهجت جزء اذان است.

ص: 171

12- آنها بر فرش سجده مى كنند ما در صورت امكان بر سنگ سجده مى كنيم و اگر لازم شد بخاطر رعايت صفوف و انگشت نما نشدن جلو تر برويم و بر فرش سجده كنيم اشكالى ندارد.

13- آنها بعد از ركوع مقدارى ميايستند مواظب باشيم ما سريعا به سجده نرويم.

14- پس ازسجده دوم در ركعت اول و سوم آنها نمى نشينند ما يك لحظه مينشينيم وسريع برمى خيزيم.

15- آنها نماز شكسته نمى خوانند ما هم در هنگام جماعت با آنها نماز را تمام ميخوانيم يا اگر شكسته مى خوانيم به طورى بخوانيم كه متوجه نشوند، مثلا سلام را سريع آهسته بگوييم و براى تكبيره الحرام در موقع اقتدا مجدد دستها را بالا نبريم.

16- گاهى در نماز صبح روز جمعه آنها سوره ى سجده دار مى خوانند و در حال نماز براى آيه ى سجده به سجده مى روند و بعداً بقيه ى سوره ى سجده را ميخوانند، توجه داشته باشيم كه سوره سجده دار خواندن درنماز به نظر شيعه سبب بطلان نماز است و همينطور سجده كردن براى آيه سجده در نماز، لذا در اين گونه مواقع يا نماز را اعاده كنيد يا صبركنيد بعد از تلاوت آيه سجده اقتدا كنيد و بهتر است قبل از نماز جماعت، نماز صبح خود را بخوانيد بعداً با جماعت اعاده نماييد. 1 (1)

توجه: اگر موقعى كه اهل سنت، براى آيه سجده، به سجده مى روند، نماز گزار اشتباهاً به ركوع رفت نماز او باطل است.

17- آنها در حال سلام نماز صورت را از قبله به طرف چپ وراست بر مى گردانند ما بعد از سلام مى توانيم صورت را برگردانيم ولى در حال سلام اگر صورت را از قبله برگردانيم، به نظر عدهاى از مراجع، نماز باطل مى شود.


1- 1-(آيات عظام خامنه اى صافى فاضل): اگر به خاطر تقيه همراه آنان سجده نمود نماز صحيح است.

ص: 172

18- بعد از نماز، ما سه مرتبه «الله اكبر» مى گوييم، در آنجا دست ها را موقع اين تكبيرات بالا نبريم چون به شيعه تهمت مى زنند كه آنها بعد از نماز(خان الامين) مى گويند.

19- درنماز جماعتِ آنها براى رسيدن به ركوع «يا الله» نگوييد.

20- اگر يك ركعت ديرتر رسيديد موقع تشهد آنها بنشينيد و حالت نيم خيز نگيريد.

21- در ركعت سوم و چهارم آنها حمد مى خوانند ما هم مخيريم بين تسبيحات اربعه و خواندن سوره حمد.

22- اهل سنت در موقع تشهد با انگشت اشاره مى كنند.

23- آنها بعد از نماز جماعت معمولا نماز ميت مى خوانند با چهار تكبيرشما هم مى توانيد متابعت كنيد.

24- سعى كنيد اتصال صفوف را در نماز رعايت كنيد اگر چه آنان رعايت نميكنند، قبل از نماز جماعت، امام جماعتِ آنها مى گويد «استووا» يعنى صفوف را منظم كنيد. اين نظم را در ايران هم رعايت كنيد.

25- بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب و بعد از نماز عصر تا غروب نماز نخوانيد چون آنها نماز را حرام مى دانند.(به نظر شيعه در بعضى ازمواقع مكروه است) و اگر مى خواهيد نماز صبح را اعاده كنيد، قبل از نماز جماعت صبح بخوانيد يا اگر بعد از نماز جماعت اعاده ميكنيد جاى خود را عوض كنيد كه فكر كنند تازه از راه رسيده ايد.

26- نماز جمعه: اگر به نماز جمعه آن ها اقتدا نموديد، نماز ظهر خود را احتياطاً دوباره بخوانيد (1).


1- 1-(آيت الله مكارم): خواندن نماز ظهر لازم نيست.

ص: 173

اقتدابه اهل سنت:

آيا مى شود به اهل سنت اقتدا كرد يا نه؟

همراهى در نماز با اهل سنت استحباب دارد، در روايت صحيحه داريم:

«من صلى خلفهم كمن صلى خلف رسول الله(ص)»

اما نظر مراجع در كيفيت اقتدا: م 1313

(آيات عظام بهجت- تبريزى- خوئى- سيستانى- وحيد): همراهى كند ولى حمدو سوره را آهسته بخواند(اگر امام جماعت آيه طولانى خواند ساكت بايستد حتى لازم نيست ذكر بگويد و در مورد آقايان در نمازهاى صبح و مغرب و عشا وظيفه آنها از جهر به اخفات تبديل مى شود) 1 (1)

(آيت الله گلپايگانى): نماز با عامه در حال ضرورت بى اشكال است و در غير حال ضرورت در جماعت شركت كنند و بعداً با شرايط كامل اعاده نمايند.

(بقيه مراجع): مى توانند نماز جماعت بخوانند وبه آنان اقتدا كنند.

جايى كه اتصال صفوف بر قرار نيست. (س 20)

(آيت الله خامنه اى): همانطوركه آنها صحيح مى دانند مى توان اقتداء كرد و اشكالى ندارد.

(آيت الله مكارم): نسبت به خانمها چون راه ديگرى ندارند اشكال ندارد.

(آيت الله فاضل): چنين مسئله اى(عدم اتصال صفوف) اگر اتفاق افتاد اشكالى ندارد و در غير اين صورت يعنى حال اختياراتصال صفوف را رعايت كنند(خانمها اختيار دارند لذا بايد اتصال صفوف را رعايت نمايند).

(بقيه مراجع): اتصال صفوف بايد رعايت شود.


1- نظرية آيت الله بهجت در مناسك ذيل مسأله 1336 آمده است كه وظيفة نماز فرادى را انجام دهند.

ص: 174

* پس مقلدين آيت الله خامنه اى و بانوانى كه مقلد آيت الله مكارم هستند ميتوانند اتصال صفوف را رعايت نكنند.

* در نماز عصر چون امام جماعت كنار كعبه مى ايستد غالباً اتصال صفوف براى افرادى كه زير سقفها ايستاده اند وجود ندارد.

* توجه: به نظر مراجعى كه مى فرمايند: حمد وسوره خوانده شود، اتصال صفوف لازم نيست.

* درمورد طبقه ى دوم مسجد النبى آيت الله مكارم فرموده اند: به خاطر عدم اتصال صفوف احتياط شود حتى براى بانوان.(نظربقيه مراجع از آنچه قبلًاذكرشد مشخص است)

* درزمان عمره مفرده براى خانمها در مسجدالنبى اتصال برقرار نيست لذا درنماز، حمد و سوره ى خود را بخوانند به جزمقلدين آيات عظام خامنه اى ومكارم- ولى در زمان حج تمتع به طور طبيعى اتصال برقرار است- در طبقه دوم مسجدالحرام اتصال برقرار نيست چون اگر فاصله هوائى باشد اشكال ندارد ولى در اين جا فاصله عرضى بيش از حد مجاز است.

بعضى از مراجع تا 5/ 0 متر(يك قدم معمولى)

بعضى از مراجع تا 1 متر(يك قدم فراخ)

اگر نماز خواند و بعد فهميد كه فاصله زياد بوده اشكال ندارد.

اقتدابه اهل سنت در نماز قضا

(ج 1326)

(آيات عظام خامنه اى صافى): اقتدا به اهل سنت مختص به نماز ادا است.

(آيات عظام فاضل مكارم): اقتدا اختصاص به نماز ادا ندارد.

ص: 175

دو نكته در مورد نماز جماعت با اهل سنت

1- در مورد نمازهاى صبح و ظهر وعصرو عشاء چون آنها ديرتر نماز مى خوانند مى توانيم نماز هاى خودمان را بخوانيم و بعد با آنها نماز معاده بخوانيم(يعنى اعاده نماز خوانده شده) و به نظر بعضى از مراجع مى توانيم نيت نماز قضاى احتياطى كرده و اقتدا كنيم يا به نظر بعضى از مراجع نيت نماز قضا كنيم و حمد و سوره خود را آهسته بخوانيم ولى در مورد نماز مغرب چون ابتدا با آنها همراهى مى كنيم مى توانيم نمازخود را بعد از نماز مغرب آنها اعاده كنيم ولى قبل از نماز مغرب آنها هنوز وقت مغرب نشده است.

البته به نظر آيات عظام بهجت و مكارم وقت مغرب دا خل شده است.

2- كسانى كه به نظر مرجع تقليدشان در هنگام همراهى با نماز اهل سنت بايد حمد و سوره را قرائت كنند پس از اتمام حمد و سوره خود، اگر قرائت امام جماعت تمام نشده، سوره را تكرار نكنند چون تكرار سوره در نماز جايز نيست بلكه ساكت بمانند يا آهسته ذكر بگويند تا قرائت امام جماعت تمام شود و به همراه ديگران به ركوع روند.

ص: 176

جايگاه امام جماعت در مسجد الحرام

در نماز صبح و مغرب وعشا، پشت مقام ابراهيم مى ايستد(1)

در نماز ظهر، زير سقف نقطه مقابل حجر اسماعيل(ما بين حجر الاسود و ركن يمانى) مى ايستد(2)

در نماز عصر نزديك به ديوار كعبه مى ايستد(3)

(جايگاه امام جماعت

درنمازهاى يوميه)

نماز استداره اى (م 1336)

(آيت الله خامنه اى): بايد طورى بايستد كه پشت سر امام يا طرف راست يا چپ باشد.

ص: 177

(آيت الله فاضل): اگر در شرايط تقيه نباشد نماز استداره اى صحيح نيست.

(بقيه مراجع): اشكال ندارد به شرطى كه در دايره جلوتر از امام جماعت نباشد.

توجه: به نظر مراجعى كه فرموده اند حمد وسوره خوانده شود اين مسأله جايگاه ندارد. يعنى در هر كجاى مسجد به نماز بايستند، نماز صحيح است.

ص: 178

بايد جايگاه امام جماعت را بدانيم تا در موقع نماز جلوتر از امام جماعت نايستيم همچنين نسبت به دايره صفوف وظيفه خود را بر طبق نظريه بعضى از مراجع تشخيص دهيم بنابراين در موقع نماز ظهر اگر در محدوده بدون سقف مسجد الحرام اقتدا كنيم نماز باطل است چنانچه در نماز صبح و مغرب و عشاء اگر از امام جماعت به كعبه نزديكتر باشيم نماز باطل است.

ضمناً در ايام حج واجب گاهى در موقع نماز مغرب و عشا و صبح امام جماعت نزديك به خانه كعبه ميايستد مانند نماز عصر.

روزه در مكه ومدينه

سه روز روزه مستحبى در مدينه منوره

مسافر ولو قصد ده روز نكرده باشد مى تواند سه روز روزه بگيرد و استحباب دارد و نمى تواند قصد روزه قضا كند و اگربخواهد يك روز روزه بگيرد استحباب ندارد، اين تنها روزه اى است كه مسافر با اينكه قصد ده روز نكرده است مى تواند روزه بگيرد ولى اگر قصد ده روز كرد مى تواند نيت روزه قضا هم بنمايد.

بعضى از مراجع مى فرمايند: بنابر احتياط واجب روزهاى چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه باشد.

توجه: كسى كه روزه ى قضا دارد مى تواند در مدينه سه روز روزهى مستحبى بگيرد البته در غير از مدينه كسى كه روزه قضا دارد نمى تواند روزه ى مستحبى بگيرد.

روزه در مكه مكرمه

اگر در مكه مكرمه قصد ده روز نكرده باشند اصلًا روزه استحباب ندارد.

اگر كسى در وطن نذر كند كه ميخواهد در سفر روزه بگيرد صحيح است.

ولى اگر بخواهد در سفر براى روزه نذر كند:

(اكثر مراجع): نذر درخود سفر منعقد نميشود.(آيات عظام بهجت- سيستانى- زنجانى) اجازه دادهاند لذا به زائران مى گوئيم نذر در خود سفر به نظر عدهاى از مراجع منعقد نمى شود. بنابراين اگر قبلًا در وطن نذر نكرده اند در مكه روزه مستحبى نگيرند مگر در ايام حج واجب براى كسانيكه قصد ماندن ده روز دارند.

ص: 179

اعتكاف در مكه و مدينه

اعتكاف در مكه درست نيست(چون روزه صحيح نيست و اعتكاف بدون روزه صحيح نيست) مگر درصورتيكه بتواند قصد ده روز ماندن داشته باشد يا نذر كرده باشد.

در مدينه هم اعتكاف ممكن نيست چون شبها درب مسجد النبى بسته مى شود و امكان ماندن سه روز در مسجد وجود ندارد. مواقعى كه درب مسجد النبى تا صبح باز است ميتوانند اعتكاف را انجام دهند، چون سه روز روزه در مدينه مستحب است.

برداشتن لقطهى حرم:(مسأله 1330)

(آيات عظام مكارم- فاضل- اراكى): در منطقه حرم بنابر احتياط واجب بر ندارد.

(بقيه مراجع): برداشتن كراهت شديده دارد.

(عده اى از مراجع): اگر برداشت حق قصد تملك ندارد اگر صاحبش پيدا نشد بايد آنرا با اذن مجتهد به فقير دهد.

نماز درهواپيما

1- اگر هنگام نماز واجب زائرين در هواپيما بودند درصورتى كه بعد ازنشستن هواپيما بر زمين وقت نماز باقى است اگر شرايط نماز مثل(قيام، قبله، ركوع وسجود) مراعات شود به نظر:

(آيات عظام بهجت- خامنهاى- سيستانى- مكارم- فاضل): نماز در هواپيما صحيح است و نياز به اعاده ندارد.

(آيات عظام تبريزى- صافى): لازم است نماز را بعد از نشستن هواپيما بخوانند.

2- اگر قبل از سوار شدن به هواپيما وقت نماز شده ومى دانيم بعد ازسوارشدن به هواپيما تا زمان رسيدن به مقصد وقت نماز تمام مى شود، سفارش كنيم زائرين قبل از سوارشدن به هواپيما نماز واجب خود را انجام دهند.

ص: 180

3- اگر درهنگام نماز صبح تمام وقت نماز در هواپيما هستيم به نظر تمام مراجع لازم است نمازصبح در هواپيما خوانده شود وقضا ندارد دراين صورت اگر ممكن بود بايد قيام و قبله و ركوع وسجود را با شرايط انجام دهيم مثلًا در راهرو هواپيما به سمت قبله(قبله ى تقريبى) ايستاده نماز بخوانيم. و در صورتى كه ممكن نباشد هر طورمى توانيم نماز بخوانيم و ركوع و سجود رابا اشاره انجام دهيم.

* توجه: در چنين موردى به زائرين تذكر داده شودكه از قبل با وضو باشند چون وضوگرفتن در هواپيما مشكل است، افرادى كه وضو ندارند در هواپيما وضو ميگيرند و جايز نيست نماز را با تيمم بخوانند.

حكم كسيكه در اعمال او مشكلى پيدا شود

كسيكه در اعمال او در عمره يا حج مشكلى پيدا شود نبايد براى جبران آن مجدداً محرم شود و عمره يا حج را تكرار كند چون تكرار عمره يا حج عمل جديد است و جبران گذشته را نميكند بلكه بايد بدون احرام جديد، اشكال در اعمال قبلى را جبران نمايد. و اگر خودش نميتواند جبران كند، براى جبران همان عمل مثل طواف و مانند آن نايب بگيرد و نبايد براى تكرار كل عمره يا حج نايب بگيرد.

توجه: حكم لزوم اجتناب از محرمات احرام و ترتيب اعمال، براى چنين شخصى قبلًا(در صفحه 74 و 77) ذكر شد.

ص: 181

قال الصادق(ع):

«الحاجّ لا يزال عليه نور الحج ما لم يلمّ بذنب».

«حاجى همواره داراى نور حج است تا زمانى كه آلوده به گناه نشده باشد».

الحج فى السنة: ص 351

وعنه(ع):

«من خرج من مكه وهو لا يريد العود إليها فقد اقترب اجله ودنا عذابه».

«هر كس از مكه خارج شود و آرزوى بازگشت به مكه را نداشته باشد عمر او كم ميشود و به عذاب الهى نزديك ميگردد».

وسائل ج 8 باب 57 از ابواب وجوب الحج روايت 2

وعنه(ع):

«من رجع من مكه وهو ينوى الحج من قابل زيد فى عمره».

«هر كس از مكه برگردد و نيت داشته باشد سال آينده مجدداً به مكه مشرف شود عمر او طولانى ميشود».

وسائل ج 8 باب 57 از ابواب وجوب الحج روايت 1

ص: 182

ص: 183

بخش پنجم

اشاره

مسائل متفرقه

تقليد

خمس

ص: 184

ص: 185

مسائلى از تقليد

رجوع به غير در احتياط واجب

در مواردى كه مجتهد فتوى مى دهد بايد به نظريه او عمل كرد ولى اگر مجتهد درمساله اى احتياط واجب نمود مى توان رجوع به غير كرد يعنى از مجتهد ديگرتقليد كرد وبراى رجوع به مجتهد ديگر بايد براى مقلد معلوم باشد كه به فتواى چه كسى مراجعه كرده است واگر هنگام عمل، براى او رجوع به غير معلوم نبود بعد ازعمل مى تواند رجوع به مرجع تقليد ديگر كند و به فتواى او عمل خود را تصحيح نمايد. يعنى با رجوع به غير وظيفه خود را در قضا و اعاده نداشتن روشن ميكند.

(آيات عظام خامنهاى- بهجت) فرموده اند: استناد ورجوع لازم نيست بلكه همين مقداركه عمل او مطابق فتواى كسى بوده كه شرعاً مى توانست از او تقليد كند كافى است.

ضمناً از آيت الله مكارم شفاهاً سؤال شد فرمودند: اگر روحانى كاروان احتياط را به ديگرى رجوع دهد و وظيفه ى عملى زائر را بيان كند كافى است با رعايت فالاعلم نسبت به وظيفه ى زائر.

ص: 186

بقاء بر تقليد ميت

: با توجه به اينكه محدوده بقاء بر تقليد ميت در نظر مراجع تقليد مختلف است لازم است كليه افراد مكلف مرجع تقليد زنده براى خود تعيين كنند و به نظر يكى از مراجع زنده باقى بر ميت باشند تا مشخص گردددر مسائل حج آيا مى توانند باقى بر فتواى مجتهد ميت باشند يا نه؟

نظر مراجع عظام در بقاء بر تقليد

محدوده بقاء

(آيات عظام فاضل- خامنه اى- سيستانى- صافى- وحيد): بقاء در كليه مسائل اعم از عمل كرده و عمل نكرده است.

(آيات عظام بهجت- مكارم): در مسائلى كه عمل كرده است.

(آيت الله تبريزى): در مسائلى كه عمل كرده است يا براى عمل ياد گرفته است.

وجوب و جواز بقاء

(آيت الله خامنه اى): بطور كلى بقاء را جايز ميدانند حتى اگر ميت اعلم باشد.

(همه مراجع): غير از آيت الله خامنه اى در محدوده ى مذكور اگر مجتهد ميت اعلم از حى باشد بقاء واجب است و اگر مجتهد ميت وحى مساوى باشند بقاء جايز است.

* توجه:(آيت الله مكارم) بطور كلى فرموده اند: در مسائل حج و عمره و مسأله مسافر مى توانند باقى نباشند و به فتواى مرجع زنده عمل نمايند.

ضمناً(آيت الله صافى) در صورتى كه ميت اعلم باشد فرموده اند: بنابر احتياط واجب بقاء واجب است كه قابل رجوع به غير است.

نكته: چون اغلب زوار مسائل حج را ياد نگرفته اند و عمل نكرده اند كسانيكه درزمان مرجع قبلى خود به حج مشرف نشده اند نمى توانند در مسائل حج و عمره باقى بر ميت باشند مگر به نظر مراجعى كه بقاء را اجازه دهند، حتى در مسائلى كه عمل نكرده است.

ص: 187

تبعيض در تقليد:

عده اى ازمراجع تقليد تبعيض در تقليد را در صورت تساوى يا مشخص نبودن اعلم جايز دانسته اند بنابراين اگر كسى معتقد بود مراجعى كه فعلًا بيشتر در معرض تقليد مردم هستند اعلميت در بين آنها مشخص نيست چون شاهد ها بر اعلميت تعارض دارند مى تواند بعضى از مسائل را از يك مجتهد و بعضى از مسائل را از مجتهد ديگر تقليد نمايد و يا اينكه اگر مجتهدى را به عنوان مرجع تقليد خود انتخاب نموده و در مساله خاصى به فتواى او عمل نكرده مى تواند در خصوص اين مساله به فتواى مرجع ديگر عمل نمايد.(با اينكه مجتهد در اين مسأله فتوى داده و احتياط نكرده است).

گاهى در بعضى از مسائل حج و عمره يا مساله مسافر، اين مساله تبعيض در تقليد با رعايت شرائطش راه گشا است و مشكل زائر قابل حل است البته در جايى كه شخصى سفر اول حج او است و قبلًا به فتواى هيچ مرجعى عمل نكرده است. ولى اگر قبلًا به فتواى مرجعى عمل كرده است اگر بخواهد به فتواى ديگرى عمل كند عدول از مرجعى به مرجع ديگر است كه بعضى از فقها عدول را جايز نمى دانند.

تبعيض در تقليد در صورت تساوى

(آيات عظام- خامنهاى- مكارم- فاضل- صافى- سيستانى): جايز است.

(آيت الله بهجت): در مسائل غير مرتبط به هم، در تساوى در اعلميت و اورعيت جايز است.

(مثلًا ميتواند مسائل حج را از يك مرجع و مسائل نماز را از مرجع ديگر و مسائل نماز را از مرجع ديگر ومسائل خمس را از مرجع ديگر تقليد نمايد).

(آيت الله تبريزى): مسائلى را كه ياد نگرفته مى تواند از مجتهد ديگر كه مساوى است تقليد كند، لذا اگر مسائل حج را قبلًا ياد نگرفته مى تواند تبعيض در تقليد كند.

ص: 188

حكم عدول از مجتهدى به مجتهد ديگر

(آيت الله بهجت): عدول از مساوى به مساوى در اعلميت و اورعيت، در مسائل غير مرتبط به هم جايز است.

(آيات عظام خامنه اى- صافى): عدول بنابر احتياط واجب جايز نيست(ميتوان رجوع به غير نمود).

(آيت الله مكارم): عدول جايز نيست.

توجه: تبعيض در تقليد مربوط به مجتهدين زنده است اما تبعيض بين حى و ميت در موارد جواز بقاء بر تقليد ميت اشكال ندارد ولى در موارد وجوب بقاء تبعيض معنى ندارد مگر اينكه قبلًا از چند مجتهد مساوى تقليد كرده باشد.

ص: 189

مسائلى از خمس

اشاره

چيزهايى كه خمس دارد و چيزهايى كه خمس ندارد.

الف- مواردى كه خمس دارد: 1- پول پس انداز 2- وسائل زندگى زيادتر از شأن، كه مورد استفاده نيست 3- طلاجات زيادتر از شأن.

ب- مواردى كه خمس ندارد 1- خانه مسكونى 2- وسايل زندگى كه مورد استفاده قرار مى گيرد 3- ماشين سوارى 4- ارث 5- مهريه 6- ديه

* در مورد مهريه: آيت الله بهجت احتياط واجب دارند كه مى توان رجوع به غيركرد.

همچنين در مورد ديهاى كه براى اعضاء حى گرفته ميشود ايشان احتياط واجب دارند.

اگر مى داند كه متعلق خمس بوده و ميت خمس آن را پرداخت نكرده است، بايد خمس داده شود.

اگر زمين يا خانه اگر همين زمين يا خانه باقى بود خمس ندارد.

تفاوت قيمت پيدا كرد اگر تبديل كرد به زمين ديگر يا طلا، اگرآن چيز جديد

قيمت آن ترقى كرد مقدارى كه ترقى كرده خمس دارد.

(اكثر مراجع) فرموده اند: خمس دارد.

(آيات عظام بهجت و فاضل): اگر سرمايه كسب بحدى

باشد كه زندگى متعارف و ضرورى شخص تامين مى شود

خمس ند ارد.

ص: 190

ص: 191

(آيت عظام امام- خامنهاى): هبه خمس ندارد.

(آيات عظام فاضل- مكارم- بهجت): احتياط واجب آن است كه

خمس هبه داده شود.

(آيت الله تبريزى): در اشيايى كه قيمت آن كم باشد خمس ندارد(مثل

عيدى بچهها) ولى اگر قيمت آن زياد است مثل سكه بايد خمس پرداخت شود.

(بقيه مراجع): هبه خمس دارد.(مى توان تبعيض در تقليد كرد يا احتياط

را به آيت الله خامنه اى رجوع نمود).

1- حكم كسى كه جهيزيه را تهيه مى كند:

(همه مراجع): آن كسى كه جهيزيه راتهيه ميكند اگر مى داند كه

نميتواند به موقع تهيه كندخمس ندارد.

(آيت الله بهجت): اگر پولى را براى جهيزيه و مانند آن پس انداز كرد خمس ندارد.

اگروسيله اى رابراى جهيزيه دختر خريد ولى در جهيزيه مصرف نكرد وپس از گذشتن سال، خودش استفاده كرد خمس دارد.

2- حكم دخترى كه جهيزيه به او داده شده است:

اگر دختر از جهيزيه استفاده كرد و مايحتاج زندگى بود خمس ندارد اگر استفاده نكرد و شأن او بود. خمس ندارد و اگر مازاد بود حكم هبه دارد، در صورتى كه پدرش جهيزيه او را تأ مين كرده باشد ولى اگردختر خودش كاركرده بود وجهيزيه تهيه كرده بود مقدار مازاد بر شأنِ او خمس دارد.

ص: 192

* در مواردى كه ته زندگى مثل برنج وقند و روغن و مانند آن كه در منزل باقى مى ماند را خمس داديم همان يك بار كافى است و سال بعد فقط مقدارى كه اضافه شده را بايد خمس آن را بدهيم مثل اينكه سال گذشته 10 كيلوبرنج اضافه داشته باشد اگر امسال هم 10 كيلو اضافه داشت خمس ندارد ولى اگر 20 كيلو شده باشد خمس مازاد را بدهد ولو 10 كيلو اضافه ى سال قبل مصرف شده باشد و برنج ديگرى به جاى آن آمده باشد (1) در مورد پول هم همين است مثلًا اگر كسى خمس مبلغ يك ميليون تومان را امسال داد كه هشتصد هزار تومان باقى مى ماند در سال آينده به همين مقدار هشتصد هزار تومان اگر پول داشته باشد خمس بدهكار نيست حتى اگر آن پولى كه خمس آنرا داده بود مصرف كرده و اين مبلغ جديد باشد ولى اگر سال بعد زيادتر از هشتصد هزار تومان موجودى داشت بايد خمس مقدار زائد را پرداخت نمايد.

* اگر بخواهد خمس مالى را از مال ديگر بپردازد.

اكثر فقها مى فرمايند: بايد خمس آن خمس را هم بپردازد براى اين مسأله بايد

4/ 1 كل پول را بپردازيم تا مسأله حل شود مثلًا براى يك ميليون، 250 هزار تومان از پول ديگر خمس بدهد.

آيت الله بهجت: نيازى به اين كار نيست و همان 200 هزار تومان از پول ديگر كافى است.


1- 1-(آيت الله مكارم): بطور كلى پرداخت خمس مواد خوراكى باقى مانده در سر سالِ خمسى لازم است.

ص: 193

مقايسه بدهكارى با موجودى درخمس:

به مقدار بدهكارى از موجودى كم ميكند، بعد خمس بقيه رامحاسبه مى كند.

حال اگر وام بدهكار است و پول موجودى به عنوان سپرده يا پس انداز در حساب دارد و از پول ديگراقساط وام را مى پردازد اين موجودى خمس دارد ولى اگر موجودى براى اداى قرض يا مخارج ديگر استفاده شود، خمس ندارد.

توجه: درمورد جزئيات مسائل خمس به رساله هاى عمليه واستفتاءات مراجع عظام مراجعه شود.

خمس فيش حج وعمره

سؤال: آيا پول حج و عمره خمس دارد يا نه؟

1- اگر از پولى كه خمس داده نشده و قبل از ثبت نام خمس به آن تعلق

گرفته باشد بايد خمس بدهد.

2- اگر از پول ارث و مهريه باشد خمس ندارد.

سؤال: اگر پولى كه هنگام ثبت نام سال روى آن نگذشته بود ولى الآن در نوبت تشرف سال گذشته است خمس دارد يا نه؟

1- در مورد عمره مفرده و حج:

(آيات عظام بهجت- مكارم- صافى): خمس ندارد.

(آيات عظام فاضل- سيستانى- تبريزى- خامنه اى- امام- خوئى- وحيد): خمس دارد.

2- در مورد حج:

(آيات عظام امام- سيستانى- فاضل):

1- اگر حج او قبلًا بر او مستقر نشده خمس دارد.

3- اگر حج قبلًا بر او مستقر شده خمس ندارد(چون در واقع بدهى بوده است).

ص: 194

* توضيح: اگر زائرين زمانى ثبت نام كرده بودند كه صحبت از سود پولى كه به حساب ريخته اند نبود به نظر(آيات عظام فاضل- خامنه اى- سيستانى) خمس ندارد ولى در شرايط فعلى كه براى پول حج سود محاسبه مى شود به نظر اين مراجع خمس دارد و در حكم سرمايه كسب است مگر اينكه اصل پول از ارث و مانند آن باشد كه خمس به آن تعلق نمى گيرد و اما مقدار سودى كه به اين پول تعلق مى گيرد اگر از زمانى كه به زائر پرداخت مى شود تا موقع مصرف براى حج به سال خمسى نرسد به نظر(آيت الله خامنه اى) خمس به آن تعلق نميگيرد و به نظر(آيات عظام فاضل و سيستانى) خمس آن بايد پرداخت شود.

* افرادى كه سال خمسى ندارند واز درآمد جديد خود براى حج يا عمره ثبت نام كرده اند وفتواى مرجع تقليد آنها اين است كه فيش حج وعمره خمس ندارد، لازم نيست خمس كل مبلغ ثبت نام را بپردازند بلكه با كسى كه از مرجع تقليد آنها اجازه دارد به مبلغ كمترى مصالحه مى نمايند.

* به زائرين بگوئيم احتياطاً خمس لباس احرام و پول قربانى خود را بدهيد(مگرافرادى كه حساب ساليانه ى خمسى دارند) اگر بدهكار هم نباشنداحتياطاً ببخشند.

* تأكيد كنيم خمس خود را به مرجع تقليد خود بدهند. همه مراجع مى فرمايند بايد به دفتر مرجع خود پرداخت كند.

اكثر مراجع مى فرمايند: دادن سهم سادات بايد با اجازه باشد.

در دست گردان كردن پول، كسيكه با او دست گردان مى كنند بايد از مرجع تقليد اجازه داشته باشد.

ص: 195

دونكته:

* حج با فروش زمين اصلاحات ارضى حرام است اگر در دولت اسلامى مصادرهى صحيح انجام شده باشد اشكالى ندارد.

* به كشاورزان و دامداران توصيه كنيم اگر از مال زكات نداده ثبت نام كرده باشند بايد زكات بدهند. تا حج آنها با مال حلال باشد.

اعمال مستحبى در مكه

1- ختم قرآن.

2- روايتى از امام صادق(ع) است «من صلى بمكه سبعين ركعة فقرأ في كل ركعة ب- قل هو الله احد و إنا انزلنا و آية السخرة و آية الكرسى لم يمت إلّا شهيداً».

«هر كس در مكه 70 ركعت نماز بخواند(35 دو ركعتى) در هر ركعتى بعد از سوره حمد يك مرتبه سوره قل هو الله أحد بخواند و يك مرتبه سوره إنا أنزلناه و پس از آن آيه سخره و آية الكرسى را قرائت كند، شهادت در راه خدا نصيب او ميشود».

آية السخره(آيه 54 تا 56 اعراف).

آية الكرسى(تا و هو العلى العظيم كافى است) (1).

(التماس دعا)


1- وسائل 20 جلدى جلد 9 باب 45 از ابواب مقدمات طواف.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109