غزه در آتش و خون

مشخصات کتاب

سرشناسه:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان،1388

عنوان و نام پدیدآور:غزه در آتش و خون/ واحد تحقیقات مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان /حسین غزالی اصفهانی

مشخصات نشر:اصفهان:مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان ، 1388.

مشخصات ظاهری:نرم افزار تلفن همراه و رایانه

گزارش تكان دهنده سازمان ملل از زندگی طاقت فرسای مردم غزه

نماینده سازمان ملل

زندگی مردم غزه به دنبال تحریم های رژیم صهیونیستی را در سرمای زمستان طاقت فرسا خواند .

سخنگوی دبیركل سازمان ملل گفت : دانش آموزان فلسطینی در غزه در كلاس های سرد درس می خوانند و به خاطر تحریم های اسراییل كتاب ندارند .

به گزارش خبرگزاری ها ، «ماری اكابه» سخنگوی «بان كی مون» دبیركل سازمان ملل با اشاره به گزارش هماهنگ كننده ویژه دبیركل در روند صلح خاورمیانه افزود ، غزه همچنان به روی امدادگران سازمان ملل و كامیون های حامل كمك های امدادی بسته است .

وی تصریح كرد ، مردم غزه با زمستان بسیار سرد روبه رو هستند و قسمت عمده روز را بدون برق به سر می برند و هنوز اسراییل اجازه ورود كاغذ به غزه را نداده به همین دلیل دانش آموزان با كمبود كتاب روبه رو هستند .

گفتنی است رژیم صهیونیستی انتقال سوخت ، آب ، دارو و حتی كتاب مدارس فلسطینی به داخل غزه را ممنوع كرده و آمریكا با مقاومت در برابر 14 عضو شورای امنیت اجازه نمی دهد حتی یك بیانیه غیر الزام آور دراعتراض به جنایات اسراییل در غزه صادر شود .

آمریكا اسراییل را متحد استراتژیك خود می داند و دور تازه جنایات اسراییلی ها علیه مردم غزه پس از سفر جرج بوش به تل آویو

ص: 1

آغاز شد .

دسامبر گذشته

دسامبر گذشته اداره كار و همیاری پناهندگان فلسطینی آذرماه امسال تصویب كرد كه 237 میلیون دلار كمك های انسانی به مردم فلسطین داده شود اما به خاطر اقدامات نژادپرستانه اسراییل تاكنون تنها یك درصد این رقم در اختیار فلسطینی ها قرار گرفته است .

مردم غزه با زمستان بسیار سرد روبه رو هستند و قسمت عمده روز را بدون برق به سر می برند و هنوز اسراییل اجازه ورود كاغذ به غزه را نداده به همین دلیل دانش آموزان با كمبود كتاب روبه رو هستند .

در همین رابطه جنبش غیرمتعهدها متشكل از 118 كشور جهان نیز در بیانیه مشتركی از وضعیت غمبار ساكنان غزه به خاطر اقدامات ضدانسانی اسراییل ابراز نگرانی كرد .

در این بیانیه تصریح شده كه جنبش غیرمتعهدها نگرانی عمیق خود را یك بار دیگر از اینكه شورای امنیت نتوانست به مسئله مناطق اشغالی فلسطین به ویژه بحران نوار غزه ناشی از سیاست ها و اقدام های غیرقانونی و عمدی اسراییل این قدرت اشغالگر علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین رسیدگی كند ، اعلام می كند .

ازسوی دیگر حدود 30 هزار فلسطینی ساكن مناطق اشغالی روز جمعه در اعتراض به بسته شدن پرونده رسیدگی به كشته شدن 13 فلسطینی در جریان انتفاضه سال 2000 میلادی و معرفی نكردن نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به دادگاه ، علیه این رژیم و دستگاه قضایی آن دست به تظاهرات زدند .

تظاهركنندگان با در دست داشتن پرچم های سیاه و همچنین پرچم فلسطین و عكس های شهدا خواهان محاكمه قاتلان شدند .

روستاها و

ص: 2

مناطق دیگری در داخل اراضی اشغالی نیز شاهد اعتصاب عمومی در اعتراض به این تصمیم بود .

اعتصاب عمومی

اعتصاب عمومی باعث شد روند زندگی فلج شود و مراكزتجاری و موسسات عمومی هم در همراهی با درخواست كمیته عالی پیگیری امور اعراب مقیم اسرائیل تعطیل شدند .

در گذرگاه رفح نیز طرفداران حماس دراعتراض به محاصره غزه تظاهرات كردند و خواستار بازماندن گذرگاه رفح در مرز غزه و مصر شدند .

آتش بس مشروط

«خالد مشعل» رئیس دفترسیاسی حماس گفت ، حماس آماده آتش بس 10 ساله با اسرائیل است مشروط بر آنكه این رژیم از تمامی اراضی اشغال شده سال 1967 عقب نشینی كرده و بیت المقدس را به عنوان پایتخت كشور مستقل فلسطین به رسمیت بشناسد .

وی در مصاحبه با یك مجله ایتالیایی انعقاد قرارداد آتش بس 10 ساله را منوط به اجرای حق بازگشت آوارگان فلسطینی و از بین رفتن شهرك های یهودی نشین دانست .

مشعل در مورد سرنوشت اسیر اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین گفت : شلیط زنده است و از وضعیت خوبی برخوردار است . اما ما نمی دانیم دلیل این همه نگرانی برای یك شخص مقابل 12 هزار فلسطینی اسیر در بند زندان های اسرائیل كه تعدادی از آنها زن و كودك هستند ، چیست؟

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه گفت : چرا رسانه ها از ایهود اولمرت ، نخست وزیر اسراییل نمی پرسند حال 1 . 5 میلیون فلسطینی اسیر و محاصره شده در زندان غزه چگونه است؟

وی درباره روابط داخلی فلسطین گفت : حماس همچنان آماده مصالحه و مذاكره با

ص: 3

جنبش فتح و تشكیلات خودگردان است .

مشعل همچنین افزود : با توجه به شكست مذاكرات محمود عباس ، رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین با اولمرت ما باردیگر اعلام می كنیم كه خواهان حفظ وحدت و بازگشت صلح به فلسطین هستیم .

تهدیدگردان

عزالدین قسام

گردان عزالدین قسام وابسته به حماس تهدید كرد ، در صورت تحریم جدید علیه نوارغزه دیوار مرزی مشترك میان نوار غزه و مصر را هدف قرار می دهیم .

یك عضو گردان عزالدین قسام دراین باره گفت ، فعالان حماس در صورت تحریم مجدد علیه نوار غزه ، كل دیوار مرزی با مصر را نابود خواهند كرد نه بخش هایی از آن را .

این در حالی است كه یك مقام امنیتی مصر گفته بود مقام های این كشور تصمیم به بستن مرزهای مصر و نوار غزه گرفته اند .

در همین رابطه

«ابومرزوق» معاون رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به مساله نوار غزه و گذرگاه رفح گفت : ما موضع خود را به برادران مصری مان اعلام كردیم و آنان نیز نظراتشان را بیان كردند و تنها نقطه اختلاف ما وجود نیروهای اسرائیلی در نوار غزه و در گذرگاه رفح است .

وی با اشاره به تفاهم نامه سال 2005 میان اسرائیل و تشكیلات خودگردان ، مبنی بر قرار گرفتن مسئولیت اداره امنیتی گذرگاه رفح بر عهده تشكیلات و نظارت آن توسط كشورهای اروپایی ، افزود : موضع حماس درباره نقطه مرزی رفح ، رد هرگونه حضور اسرائیل در آنجاست ولی مصر معتقد است باید دراین باره طبق آنچه تفاهم نامه های بین المللی خوانده

ص: 4

می شود عمل شود .

گفتنی است ، اسرائیل از طریق دوربین ها و تجهیزات كامپیوتری كه در گذرگاه رفح نصب كرده است آن را زیر نظر دارد .

سایر رویدادها

¤ پنج فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر جنین واقع در كرانه باختری رود اردن زخمی شدند .

¤ نماینده عرب كنست ( پارلمان رژیم صهیونیستی ) از وزیرجنگ و دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی خواست تا با اسیران حزب الله به عنوان جنایتكار جنگی برخورد نكنند .

¤ وزیرخارجه روسیه تاكید كرد كه در صورت ادامه محاصره نوارغزه و اختلاف بین جنبش فتح و حماس ، در منطقه صلح و آرامش محقق نخواهد شد .

منبع

کیهان

بخش اول را در اینجا بخوانید

پرسشهای بی پاسخ؟

این پست در پی پاسخ به پرسش های ساده ذیل است :

-چه نیازی به دانستن اطلاعاتی در مورد حوادث اخیر فلسطین است؟

-مگر فلسطین تاکنون در اشغال اسراییل نبوده که اکنون از حمله اسراییل به غزه صحبت می کنیم؟

-کرانه باختری ، غزه و محله های بمباران شده ای چون«التفاح»در کجا واقع شده اند؟

-حماس ، کتائب الاقصی ، جهاد اسلامی و سرایا القدس چه کسانی هستند و چه ارتباطی با حوادث اخیر دارند؟

-دلیل حمله اسراییل به غزه چیست؟

-ارتش اسراییل چه واحدهایی را علیه حماس بکار گرفته است؟

-توان نظامی حماس به چه میزانی است؟

-تاکنون در زمینه دیپلماتیک چه اقداماتی صورت گرفته و ارزیابی نهایی این بحران چیست؟

سین-الف

این روزها وقتی به بهانه مختلف صحبت از غزه و حوادث ناگوار آن می شود هرکس به فراخور و به اندازه بضاعت خود وارد بحث شده و

ص: 5

دیدگاه خود را در این باره مطرح می کند اما آنچه من در این مدت بیش از گذشته بدان پی برده ام آن است که بخش وسیعی از مردم ما حتی به مختصات جغرافیایی غزه و چگونگی سیر تحولات در این نقطه از جهان و فرق میان جنبش فتح و حماس و یا مثلا اینکه ابومازن در این میان کیست و خالد مشعل چه نقشی دارد آشنا نیستند . حال ممکن است بگویید چه بهتر و اصلا چه لازم است که ما بدانیم غزه کجاست و ابومازن کیست و فرق میان غزه و کرانه باختری یا خالد مشعل و هنیه و محمود عباس چیست؟و هزار حرف تکراری دیگر از جنس اینکه اصلا فلسطینی ها حقشان است می خواستند زمین هایشان را نفروشند و هزار حرف بی سند و مدرک دیگر . . .

حقیقتش را بخواهید ، در این موضوع که یک شهروند ، به ویژه اگر زیر بار قرض و قسط و هزار بدبختی دیگر باشد ، نیازی ندارد که بداند مثلا در کنگو چه می گذرد و یا در شرق آسیا چه تحولاتی در شرف وقوع است؟ با شما موافقم - و بازهم تاکید می کنم که در بیان احتمالی ضرورت دانستن این رویدادها و آگاهی داشتن از این اطلاعات نمی خواهم از نگاه مذهبی یا دینی و اخلاقی صحبت کنم- اما ناگزیرم به این مساله اساسی اشاره داشته باشم که ما این حق را داریم که نسبت به دانستن این دسته اطلاعات حسایت و رغبتی نداشته باشیم اما این حق را نداریم که بدون اطلاع دقیق وبا قیافه حق به جانب

ص: 6

؛چنان به تحلیل قضایا و دادن حکم علیه یک ملت و تعیین مجازات بپردازیم که گویی سالیان دراز عمر خود را در جهت آگاهی یافتن از مختصات دقیق چرایی یک بحران -نظیر بحران فلسطین-فرسوده ایم . بنابر این پیش از شروع بخش دوم پست خود در مورد حوادث اخیر غزه ناگزیرم که به چند مطلب اساسی که علیرغم کوتاه و خلاصه بودنش برای فهم بهتر حوادث کنونی ضروری است ، اشاره کنم .

مساله فروش زمین به اسراییلی ها :

این مساله که گفته می شود فلسطینی ها زمین های خود را فروخته اند و اسراییلی ها با خرید این زمین ها ، کشور اسراییل را بنا کرده اند یک سخن بی پایه و پوچ است زیرا اگرچه برخی از ملاکان فلسطینی به اکراه یا به طوع و رغبت به فروش اراضی خود به یهودیان اقدام کرده اند اما بخش های بسیار وسیعی از اراضی ملاکان فلسطین به فروش نرفته است و بخش های وسیعی از این سرزمین ها نیز در تملک عثمانی ها و متعلق به فلسطینی ها بوده است و حتی در زمان قیمومت این سرزمین توسط انگلیس نیز این کشور ، نه حق واگذاری این اراضی به غیر را داشته است و نه چنین کاری را انجام داده است . نکته مهم دیگر آنکه به فرض تعلق تمام اراضی فلسطین به مالکان خصوصی و با زهم به فرض محال فروش همه این زمین ها به یهودیان ، بازهم مجوز تملک یک سرزمین به «غیر» فراهم نمی شود و فروش زمین چیزی جدای از واگذاری حاکمیت ارضی یک کشور است .

ص: 7

بنابر این هرچند برای داشتن حاکمیت ارضی نیاز به محدوده سرزمینی است اما این بدان معنا نیست که فروش بخشی جزیی از زمین های یک کشور به معنای واگذاری حاکمیت ملی ان سرزمین باشد چراکه حاکمیت ملی یک کشور اصولا قابل واگذاری نیست .

تام لانتوس عضو سنای آمریکا در کنار لیونی وزیر خارجه در حال بازدید از نقاطی که مورد اصابت موشک های دست ساز قسام قرار گرفته است!

مگر فلسطین تاکنون در اشغال اسراییل نبوده است که اکنون از حمله اسراییل به غزه صحبت می کنیم؟کرانه باختری و غزه در کجا واقع شده اند؟

در سال 1948 دولت اسراییل با اشغال بخش های وسیعی از سرزمین های تاریخی فلسطین تاسیس شد این بخش که اکنون درمیان اعراب به بخش های اشغالی مشهور است همان نقاطی است که از سوی سازمان ملل نیز به عنوان قلمرو دولت اسراییل به رسیمت شناخته شده است و بخش های دیگر اراضی فلسطین شامل کرانه باختری ( ضفه غربیه ) و غزه ( قطاع غزه ) سرزمین های جدا افتاده ای از فلسطین است که جزو اسراییل کنونی محسوب نمی شود و بخش های اشغالی آن به اراضی اشغالی مشهور است که طی سال های اخیر بخش های وسیعی از آن آزاد شده است و درنتیجه از نظر جامعه جهانی هرگونه دخل و تصرف در این نقاط به عنوان «اشغال» شناخته می شود .

کرانه باختری ( WEST BANK )

در سپتامبر ، قرارداد اسلو میان اسراییل و سازمان آزادی بخش فلسطین ( ساف ) منعقد شد كه به موجب آن ، نوعی خودگردانی با اختیارات محدود به % از

ص: 8

منطقة نوار غزه و شهر اریحا كه جمعاً . % از مساحت كل فلسطین را تشكیل می دهد ، داده شد . - پیش از قرار داد اسلو ، اسراییل بر 50% از اراضی كرانة باختری را اشغال کرده بود و پس از آن تا سال ، با مصادره 5/6 هزار هكتار دیگر جمعاً بر % از مساحت آن مستولی شد و عملیات یهودی سازی كرانة باختری و قدس تا كنون ادامه دارد . -در // ، در راستای گسترش حضور اسراییل در كرانة باختری ، این منطقه به سه بخش تقسیم گردید ، این سه منطقه عبارتند از :

1- منطقة " الف " كه شامل شهرهای اصلی رام الله ، قلقیلیه ، بیت لحم ، نابلس و جنین كه مساحت آنها كمتر از % كل مساحت كرانة باختری است و از لحاظ شهری و امنیتی زیر نفوذ تشكیلات خودگردان قرار گرفت

2- منطقة " ب " كه شامل اغلب شهرها ، روستا ها و تجمع های جمعیتی فلسطینی در كرانه باختری ( حدود شهر ، روستا و اردوگاه ) است و مساحت آن به % از كل كرانة باختری را تشكیل می دهد و فاقد پیوستگی جغرافیای است و به جزیرة تجزیه شده است كه به وسیلة مناطق اشغالی كاملاً از هم جدا می شود . در این مناطق ، اختیارات شهر در دست دستگاه خودگردان و اختیارات امنیتی در دست اسراییل است .

3- منطقة " ج " كه شامل % از مساحت كرانة باختری و از جمله شهرك های یهودی نشین و جاده های ارتباطی خاص ارتش و ساكنان

ص: 9

شهرك ها می باشد و روستای نزدیك به خط تماس با قدس نیز جزء آن است . این منطقه تحت حاكمیت كامل اسراییل است .

بنابر این فقط 3/4% از مساحت كل فلسطین در حاكمیت دستگاه خودگردان قرار گرفته است . - در // قرارداد الخلیل میان اسراییل و عرفات به امضاء رسید كه به موجب آن ، اسراییل % از مساحت شهر الخلیل ( موسوم به الخلیل ) را تحت حاكمیت خود نگه خواهد داشت . این بخش شامل مركز شهر الخلیل است كه آثار تاریخی و باستانی شهر را در خود جای داده و از جملة آنها حرم ابراهیمی است . هم اكنون نزدیك به یهودی در 4 كانون شهرك نشینان در مقابل حدود هزار فلسطینی در این شهر زندگی می كنند . - //قرارداد« وای ریور» ( مریلند ) ، این قرارداد میان اسراییل و عرفات ، باعث تغییر معادله سیاسی از " زمین در مقابل صلح " به " امنیت در مقابل صلح " و گسترش مجدد حضور ارتش اسراییل در كرانه باختری شد .

استفاده از بمب فسفری آتش زا ( بمب سفید ) که موجب نهان ماندن تحرک نیروهای خودی و سوختگی شدید نیروهای دشمن می شود از جمله مواردی است که علیرغم ممنوعیت بین المللی مورداستفاده ارتش اسراییل قرار گرفته است

بدین ترتیب مجموع اراضی تحت حاكمیت دستگاه خودگردان به % از كل كرانه باختری رسید كه شامل مناطق از هم تجزیه شده و بدون هرگونه پیوستگی جغرافیای می شود كه تنها راه ارتباطی آنها ، گذرگاه هایی است كه اسراییلی بر آنها نظارت دارند .

ص: 10

علاوه بر آن ، حاكمیت بر مرزها و گذرگاه ها همچنان در دست اسراییل باقی می ماند . حفظ شهرك های یهودی نشین ، به تأخیر انداختن مساله قدس و پناهندگان ( آوارگان ) ومسكوت ماندن مسئله اعلام دولت فلسطین از نتایج این قرارداد است .

در مقابل اسراییل بر همه منابع حیاتی آبی و شبكه های حیاتی زیر بنایی مانند راه ها ، شبكه های برق ، تلفن و مانند آن و نیز سیستم امنیتی فرودگاه غزه سلطه دارند ( ساخت فرودگاه غزه محصول عهدنامه پاریس به عنوان پروتکل اقتصادی الحاقی قرارداد اسلو بود که اسراییل با بمباران این فرودگاه اثری از آن بجای نگذاشته است ) . کرانه باختری اکنون در اختیار دولت خودگردان به ریاست محمود عباس مشهور به ابومازن از گروه فتح است و به دلیل رویکرد به اصطلاح معتدل خود از سوی جامعه جهانی به عنوان دولت رسمی شناسایی شده است لیکن دولت محمود عباس تا این لحظه تن به قبول انتخاب مردم منطقه غزه نداده است . ( بنابر این در یک کرانه باختری دولت محمود عباس- جنبش فتح -قرار دارد و در سوی دیگر اسماعیل هنیه –حماس-ضمن آنکه بد نیست بدانید جنبش« الجهاد اسلامی» نیز در غزه پایگاه مردمی خاص خود را دارد و از نظر رویکرد اسلامگرایانه و ضد اسراییل یهود با حماس همداستان است وگفتنی است «گردان های الاقصی» شاخه نظامی حماس و« سرایا القدس» نیز شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی است ) .

غزه Gaza Strip

سنگ بنای شهر غزه

در سه هزار سال پیش از میلاد مسیح گذاشته شد و به جز دهه های اخیر که به

ص: 11

سمت غرب نیز گسترش یافته است ، در طول تاریخ ، بیشتر در شمال ، شرق و جنوب توسعه و گسترش یافته و از نظر توپوگرافی متشکل از نواحی ذیل است :

1-مناطق تاریخی و قدیمی : شامل محله الدرج و بخش هایی از الزیتونیه .

2-مناطق میانه و واقع در جهت های شمال و شرق و جنوب تل غزه : شامل محله های الشجاعیه ، التفاح و بخش هایی از الزیتونیه که در ارتفاع متری از سطح دریا قرار گرفته است .

3-مناطق جدید توسعه یافته در جهت غرب : شامل منطقه غزه الجدیده که دارای تپه های رملی فراوانی است . بدین ترتیب غزه دارای محله است که عبارتنداز : الدرج ، الزیتون ، التفاح ، الشجاعیه ، الجدیده و الترکمانی .

غزه در طول تاریخ نام های مختلفی داشته است و هرگاه که به اشغال قومی درآمده به اسمی متفاوت موصوف بوده است . غزه در زمان کوروش هخامنشی جزیی از قلمرو امپراتوری فارس بود و ایرانی ها بر آن نام «هازاتو» نهاده بودند ، کنعانی ها آن را «هزانی» و عبرانی ها «غزه »می نامیدند . مصری ها به این منطقه «غازاتو»و عرب ها نیز «غزه هاشم»می گفتند زیرا معتقد بودند که هاشم عبد مناف ( جد رسول اکرم ) در مسیر بازگشت از سفر تجارتی به سوی حجاز در این نقطه وفات کرده است و در این سرزمین دفن شده است . غزه در طول تاریخ جنگ ها و یورش های فراوانی را شاهد بوده است و تاریخ چند قرن اخیر این منطقه با یورش و

ص: 12

اشغال عثمانی ها و اشغال این سرزمین ( - ) و دیگر اراضی فلسطینی و سپس اشغال انگلیسی ها ( ) و در نهایت اسراییل گره خورده است ( فعالیت های دیپلماتیک ترکیه و تکاپوی اردوغان برای حل بحران کنونی نیز ریشه در گذشته تاریخی اشغال غزه توسط عثمانی ها دارد ) .

غزه در سال - که اسراییل با اشغال بخش هایی از اراضی سرزمین های تاریخی فلسطین اعلام موجودیت کرد- از کمند اشغال دولت عبری گریخت اما درژوییه این بخش از فلسطین نیز به اشغال اسراییل درآمد و پس از شکست بزرگ اعراب از اسراییل ، میزبان سیل رو به افزایش آوارگانی شد که از «بئر السبع» ، «یافا» و«عسقلان»به غزه می گریختند و این مساله به بالا رفتن تراکم جمعیت غزه و افزایش جمعیت آن تا . میلیون نفر تا سال منجر شد .

ترکیب جمعیتی غزه چگونه است؟

درصد جمعیت . میلیون نفری غزه را افراد زیر سال تشکیل می دهند و میزان زاد و لد در این منطقه نرخ رو به رشدی دارد ( شامل هزار خانوار که متوسط جمعیت هر خانوار نفر است ) این مساله در کنار محاصره اقتصادی و سیاسی این منطقه که پس از پیروزی حماس در انتخابات شورای قانونگذاری ( با نظارت سازمان های بین المللی و شخص جیمی کارتر ) شدت گرفته باعث بوجود آمدن نرخ درصدی بیکاری شده است تا جایی که اکنون نزدیک به دوسوم جمعیت این منطقه در فقر مطلق بسر می برند . خروج نیروهای اسراییلی از غزه در سال و بعد دوسال بعد ، برگزاری انتخاباتی که به پیروزی حماس منجر شد

ص: 13

، مقدمه ای بود تا اسراییل بیش از گذشته این منطقه را در محاصره شدید و همه جانبه قرار دهدو غزه را به زندانی بزرگ مبدل سازد به گونه ای که می توان گفت؛ هشدار امروز اسراییلی به اهالی غزه برای ترک خانه ها و در امان ماندن از آتش ارتش اسراییل بیشتر به یک شوخی شبیه است زیرا مردم غزه جایی برای فرار ندارند .

تونل های غزه-مصر تنها راه رسیدن آذوقه ومواد دارویی به مردم غزه بود . بیشتر این تونل ها با همکاری نیروهای اطلاعاتی آمریکا و مصر توسط اسراییل بمباران شده است

غزه در سرزمین های اشغالی به مردم مقاوم و سختکوش خود شهره است و هم در شورش ها و حرکت های جنبش های مختلف فلسطینی در سال و چه در خلال انتفاضه های اول و انتفاضه الاقصی که شهید و بیش از هزار مجروح را به خود اختصاص داد به عنوان قطب سرسخت و مبارز فلسطین شناخته شده است و اسراییل در برهه های مختلف به نحوی از ورود به این منطقه و تن دادن به جنگ فرسایش سرباز زده است .

غزه علیرغم دسترسی به آبهای آزاد حق تجارت ندارد و اسراییل در یک دزدی آشکار حق گمرگی کالاهایی را که طبق قرارداد اسلو متعلق به غزه است به نفع خود مصادره کرده است و بدین ترتیب غزه ضمن محروم شدن از حقوق حقه خود از دسترسی به دنیای آزاد ، سوخت کافی و خلاصه هر آنچه که برای پیشبرد متعارف یک زندگی طبیعی لازم است محروم مانده است و مردم نیازمندی های خود را از

ص: 14

طریق تونل های متعددی که غزه را به دنیای خارج بخصوص مصر مرتبط می سازد تهیه می کنند ( این تونل ها نیز در تجاوز اخیر اسراییل کاملا منهدم شده است ) .

یوری آونری ، روزنامه نگار و از اعضای سابق کنیست اسراییل که جوانی خود را در جنبش افراطی« ایرگون» سپری کرده است طی مقاله ای در کتاب«به من دروغ نگو»Tell Me No Lies : Investigative Journalism and its Triumphs با شرح دقیق بلایی که اسراییل بر سر غزه آورده است چنین می نویسد : «غزه از همان زمانی که نیروهای اسراییلی از آن خارج شدند در حکم یک آزمایشگاه بوده است . آزمایشگاهی که اسراییل قصد داشت با بستن تمامی گذرگاه ها و معابر از تاثیر محیط خارجی بر موارد آزمایشگاهی- مردم غزه- بکاهد و تاثیر دقیق فشار اقتصادی ، روانی و سیاسی را بر . میلیون مرد و زن و کودک بسنجد . . . در این میان پیروزی حماس بهانه ای شد که تا غرب نیز در صف علاقمندان به نتیجه آزمایش شود تا مشخص گردد چگونه می توان با قطع نیازمندی های نباتی و غیر نباتی یک ملت ، آنها را به تسلیم در برابر خواسته های یک سویه وادارکرد!» .

مرحله دوم حمله اسراییل به غزه چگونه آغاز شد؟

نیروهای ارتش اسراییل از عصر شنبه سوم ژانویهمرحله دوم حمله خود ( مرحله عملیات زمینی ) به غزه را آغاز کردند ( روز سبت روز تعطیل ومقدس یهودیان است و عملیات برای غافلگیر کردن فلسطینیان در این روز انجام شد ) عملیاتی که به گفته خود ایهود اولمرت ، نخست وزیر و ایهود باراک

ص: 15

وزیر دفاع ، «عملیات ساده ای نخواهد بود» . هدف اعلامی عملیات عبارتست از : «ایراد ضربان سهمگین به جنبش حماس و دستیابی و انهدام مناطقی که موشک های قسام از آنجا به سوی اسراییل شلیک می شود» .

در مجموع عملیات زیر نظر کمیته سه نفری ، ایهود اولمرت ( نخست وزیر ) ، ایهود باراک ( وزیر دفاع ) و لیونی ( وزیر امورخارجه ) است اما وزیر دفاع ، فرماندهی آن را بر عهده دارد

فرماندهی نیروهایی اسراییلی بر عهده چه کسانی است :

در مجموع عملیات زیر نظر کمیته سه نفری ، ایهود اولمرت ( نخست وزیر ) ، ایهود باراک ( وزیر دفاع ) و لیونی ( وزیر امورخارجه ) است اما وزیر دفاع ، فرماندهی آن را بر عهده دارد ( ژنرال یواف گلانت فرماندهی عملیات در صحنه را بر عهده دارد ) . ( ایهود اولمرت در پایان دوره نخست وزیری خود و برای تحت الشعاع قرار دادن ناکامی های خود در جنگ روزه و رسوایی دادگاه وینوگراد و باراک و لیونی برای بالا بردن شانس موفقیت خود در انتخابات آتی اسراییل به شدت نیازمند موفقیت در این عملیات هستند ) .

تانک های اسراییلی میرکاوا با آتش مداوم و سنگین خود نیروهای پیاده را پوشش می دهند

چه نیروهایی برای تجاوز به غزه در نظر گرفته شده اند؟

هرچند برخی منابع اسراییلی اعلام کرده اند که برنامه ریزی برای این عملیات از سال و چند ماهی پس از جنگ روزه لبنان آغاز شده است اما رقم دقیقی در مورد شمار نیروهای زمینی اسراییل اعلام نشده است با این حال برخی منابع اسراییلی شمار

ص: 16

این نیروها را سه گردان رزمی عملیات ویژه ( هر گردان رزمی عملیات ویژه ارتش اسراییل هزار نفر است ) اعلام کرده اند که علاوه بر این تعداد 9هزار نفر نیروی ذخیره نیز به این عملیات فراخوانده شده اند . ( گفتنی است ؛ اسراییل برای تهاجم احتمالی حزب الله لبنان از شمال ، ده هزار نفر از نیروهای ذخیره خویش را نیز به مرزهای خود به لبنان اعزام کرده است ) .

-در این عملیات ، نیروهای مجهز ارتش اسراییل از طریق جنگنده های F16و توپخانه سنگین و نیز تانک های مدرن میرکاواو آبرامز به شکل ساعته پوشش داده می شوند وعلاوه بر سازمان اطلاعات ارتش ، سازمان اطلاعات کل ( شاباک ) و دستگاه امنیت داخلی ( شین بت ) و برخی فلسطینیان عضو موساد نیز در این عملیات مشارکت فعال دارند .

-اسراییل در این تجاوز نیروهای زبده واحد« گولانی» و« غفعاتی» که جزو نیروهای نخبه ارتش اسراییل هستند را نیز بکار گرفته است . ( گردان های عزالدین قسام اعلام کرده اند که در ساعات اولیه نبرد زمینی فرمانده واحد گولانی را از پای درآورده اند ) .

بنا بر رای دیوان کیفری بین المللی لاهه درپرونده«تادیچ»-از جنایتکاران جنگی صرب-حتی به زعم وجود شماری از نیروهای نظامی نمی توان مراکز غیر نظامی و محل تجمع شهروندان غیر نظامی را هدف قرار داد

-مساجد ، بیمارستان ها و مراکز تجمع نیروهای غیر نظامی در بیت لاهیا ، غزه و دیگر نقاط مورد هدف قرار می گیرد . اسراییل مدعی است که نیروهای حماس در این نقاط اسلحه وتجهیزات

ص: 17

مخفی کرده و خود نیز در آنجا پنهان شده اند ( این مساله هرچند از سوی نیروهای حماس به شدت رد شده است اما باید دانست که اصولا بنا بر مقررات كنوانسیون چهارم ژنو در زمینه تعهد قدرت اشغالگر به صیانت از زندگی عادی ، تامین احتیاجات سكنه سرزمین اشغالی و اعطای مجوز عبور به محموله های بشردوستانه ( مواد ، ، و كنوانسیون چهارم ژنو ) ، هدف قرار دادن نقاط مذکور از سوی اسراییل غیر قانونی است و بنا بر رای دیوان کیفری بین المللی در مورد «تادیچ»-از جنایتکاران جنگی صرب-حتی به زعم وجود شماری از نیروهای نظامی نمی توان مراکز غیر نظامی و محل تجمع شهروندان غیر نظامی را هدف قرار داد ضمن آنکه اقدام دیروز ارتش اسراییل در استفاده از بمب های فسفری که جزو سلاح های ممنوعه و دارای آثار زیانباری چون سوختگی شدید هستند کاملا غیر قانونی است ) .

بخش اعظم عملیات هوایی بر عهده جنگنده بمب افکن های مدرن F16بوده است

نیروهای هوایی

هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی مجهز به موشک ، چرخبال های مدرن آپاچی ، موشک های میانبرد و جنگنده های F16از جمله نجهیزات بکار گرفته در بخش هوایی هستند .

نیروی دریایی

سواحل غزه در محاصره ناوچه ها و قایق های موشک اندازی است که مانع ارسال هرگونه کمک نظامی و غیر نظامی به غزه هستند و با هدف قراردادن بخش های غربی غزه به پیشروی دیگر نیروهای اسراییلی کمک می کنند .

محورهای حمله چه نقاطی هستند؟

حمله هوایی اسراییل با هدف قراردادن نیروگاه ها ، بیمارستان ها ، و تاسیسات زیر بنایی و نیز منازل عناصر حماس آغاز

ص: 18

گردید و حمله زمینی نیز از سه محور با هدف نقسیم غزه به سه منطقه شمالی ، میانی و جنوبی صورت گرفته است و نبرد کنونی نیز در منطقه وسطی میان نیروهای کتایب قسام ( گردان های قسام حماس ) با ارتش اسراییل در جریان است . ورود اولیه نیروهای اسراییلی از معبر«بیت حانون» در شمال قطاع غزه بود که در ساعات اولیه تانک های اسراییلی بیش از دویست متر پیشروی نداشتند اما به مرور آهنگ حرکت این نیروها افرایش یافت . دو محور دیگر ورود اسراییل عبارتند از معبر المنطار ( کارنی ) و رفح که پیشروی نیروهای ارتش اسراییل در این مناطق باعث جدا افتادن مناطق مختلف غزه از یکدیگر شده است و حماس برای جلوگیری از وسعت یافتن این مساله درگیری های شدیدی را دراین مناطق تجربه می کند .

حماس ضمن دارا بودن تجربه چندین ساله مواجهه با ارتش اسراییل دارای هزار جنگجوی آموزش دیده است

توان نظامی حماس به چه میزانی است؟

حماس ضمن دارا بودن تجربه چندین ساله مواجهه با ارتش اسراییل دارای 20هزار جنگجوی آموزش دیده ، هزاران فروند موشک دست ساز قسام و صد موشک میانبرد روسی موسوم به «گراد»است ( اسراییل به ارقام اعلامی به دیده تردید می نگرد ) . بنا به گزارش منابع اطلاعاتی اسراییل «احمد الجعبری»از فرماندهان زبده حماس مسوول سازماندهی نیروها ست که موفق به تبدیل واحدهای چریکی حماس به گردان های نظامی آموزش دیده شده است .

بنا به گزارش منابع اطلاعاتی اسراییل «احمد الجعبری»از فرماندهان زبده حماس مسوول سازماندهی نیروها ست که موفق به تبدیل واحدهای چریکی حماس به گردان های نظامی آموزش

ص: 19

دیده شده است .

آرایش نظامی گردان های حماس چگونه است

حومه شمالی غزه به فرماندهی «احمد غندور» ، شهر غزه به فرماندهی« رائد سعد» ، مراکز میانه غزه« ایمن نوفل» ، خان یونس به فرماندهی« محمد سنوار»و جنوب غزه نیز به فرماندهی «محمد ابوشماله» که در کنار این نیروها صدها چریک حماس نیز با در اختیار داشتن موشک های آر . پی جی و موشک های ضد تانک «کونکرز»در میدان های مختلف عملیات پراکنده اند و بنا بر گزارش واحدهای اطلاعاتی اسراییل این نیروها از مدت ها پیش با کاشت مقادیر زیادی مین در مسیرهای احتمالی ارتش اسراییل ، ایجاد تونل های بهم پیوسته حاوی جنگ افزار ، کمین های ضد نفر و ضد تانک و نیز تعلیم هزار نفر از از جوانان استشهادی خود را برای مواجهه با ارتش اسراییل آماده کرده اند .

قاطبه دولت های اسلامی و عربی تاکنون اقدام تاثیرگذار و مهمی برای حل بحران غزه انجام نداده اند ومفتی عربستان نیز برپایی هرگونه راهپیمایی را شرک دانسته است این درحالی است که ملت های عربی-اسلامی و غیر آن تظاهرات گسترده ای را علیه نسل کشی در غزه برپاکرده اند

در زمینه دیپلماتیک چه اقداماتی صورت گرفته است؟

کشورهای عرب در قالب برگزاری کنفرانس سران خواستار احاله این امر به شورای امنیت و حضور نیروهای بین المللی در غزه بوده اند . این کنفرانس به دلیل مخالفت های امریکا و استفاده همپیمانان اسراییل از حق وتو و نیز اختلاف میان سران عرب تاثیر چندانی نداشته است . حماس با حضور نیروهای بین المللی مخالف و ابومازن موافق است . کوشنر وزیر خارجه فرانسه پیشنهاد آتش بس دو روزه ای را به

ص: 20

اسراییل داد که مورد موافقت قرار نگرفت و سارکوزی با هیاتی از مقامات اتحادیه اروپا سفری به رام الله داشته است و در گام بعدی قصد دارد به مصر رفته و مذاکرات را برای حل و فصل ماجرا از آنجا آغاز کند . بنا به اخبار رسیده هیاتی از حماس نیز درمذاکرات مصر حضور خواهند داشت . ترکیه نیز از بازیگران فعال صحنه است که با انجام مذاکرات با سران عر ب و مقامات حماس ، برای حل و فصل این بحران تلاش می کند . باراک اوباما رییس جمهور منتخب امریکا همچنان مهر سکوت بر لب دارد اما بوش رییس جمهوری فعلی با قاطعیت حامی حمله اسراییل به غزه است .

ارزیابی نهایی بحران چیست؟

هدف شخصی افرادی چون باراک و لیونی و اولمرت از آغاز این جنگ با منافع حزبی در انتخابات آتی اسراییل گره خورده است و هدف اعلامی نیز عبارتست از «ایراد ضربه دردناک به حماس و از بین بردن امکان پرتاب موشک های قسام برای خلق واقعیت امنیتی جدید در جنوب اسراییل و افزایش قدرت بازدارندگی اسراییل در برابر حماس» . اسراییل در مقطع کنونی و پس از شکستدر جنگ 33 روزه و افزایش اختلافات گروهی و حزبی در داخل اسراییل و نیز جنجال دادگاه وینوگراد ، به پیروزی در غزه نیاز فراوانی دارد و از منظر مقامات اسراییلی ، نمایش توان بازدارندگی و نیزتهاجمی دولت عبری در برابر ایران هسته ای به یک ضرورت غیر قابل انکار تبدیل شده است و از همین روست که دولت اولمرت از مدت ها پیش در قالب رایزنی با مقامات آمریکایی و اروپایی مقدمات

ص: 21

این تجاوز را فراهم کرده است و در قالب برگزاری جلسات متعدد با مقامات مصری خطرات قدرت گرفتن یک دولت اسلامی در مجاورت مصر را برای آنان گوشزد کرده است ، این توجیه البته برای اعراب حاشیه خلیج فارس با گوشزد کردن خطر نفوذ ایران همراه بوده است و کار را به جایی رسانیده است که اکنون تورق روزنامه هایی چون «شرق الاوسط »و یا«الحیات»و حتی «نیویورک تایمز»این احساس را بوجود می آورد که زنان و کودکان قربانی شده در غزه با موشک ها و بمب های ایرانی از پای درآمده اند!

پاشنه آشیل ارتش تا دندان مسلح اسراییل در مقطع کنونی بیش از آنکه نیروی نظامی حماس باشد نیروی عظیم افکارعمومی است

اسراییل در این برهه به شدت نیازمند آن است که با اعلام اینکه حماس آغازگر جنگ بوده است به نوعی افکار عمومی جهان را با خود همراه کرده و تجاوز کنونی را نوعی دفاع مشروع جلوه دهد . این ادعا ( دلایل مستند دروغ بودن این ادعا را در لینک پانوشت پایین مقاله حتما بخوانید ) هرچند در ابتدا هوادارانی یافته اما واقعیت آن است که رفته رفته افکار عمومی جهان علیه اسراییل جهت یافته و پاشنه آشیل ارتش تا دندان مسلح اسراییل در مقطع کنونی بیش از آنکه نیروی نظامی حماس باشد نیروی عظیم افکارعمومی ای است که با مشاهده اقدامات ضد بشری ارتش اسراییل علیه اقدامات آن تهییج و تحریک می شود .

پ . ن : پنج دروغ اسراییل در مورد تجاوز به غزه را حتما بخوانید!

پ . ن : گزارش تصویری اشپیگل از کارگاه ساخت موشک

ص: 22

های قسام!

پ . ن : وبلاگی خواندنی بامدادی و مطالبی مرتبط بااین موضوع .

پ . ن : فیلمی از هدف قرار گرفتن کامیونی در غزه که به ادعای ارتش اسراییل در حال حمل موشک بود و به کرات در رسانه های غربی پخش شد اما بعد مشخص شد که قربانیان نمایش داده شده فیلم درحال جابجایی کپسول اکسیژن بوده اند . ( فاش شدن این دروغ را در بی بی سی بخوانید )

پ . ن : برخی استدلال های بی پایه را - که به ماجرای غزه بی ارتباط نیست- در اینجا بخوانید .

پ . ن : مقاله زیبای «زندگی در زمان عاریه ای و در سرزمین مسروقه» را در همین ارتباط دراینجا بخوانید .

پ . ن : لینک به چند مطلب مرتبط با موضوع غزه را هم در اینجابخوانید .

پ . ن : استاد اسراییلی آکسفورد : غزه نمونه کلاسیک استثمار در دوران مدرن است ( گاردین )

پ . ن : غزه و وجدان های بیدار

پ . : دلایل دیگر اسراییل برای حمله به غزه را در اینجا و چرا فلسطین با دارفور فرق دارد را نیز در اینجا بخوانید .

پ . ن : کامنتی که علیرغم اینکه خصوصی فرستاده شده است اما حیفم آمد آن را منتشر نکنم منتها بدون اسم می آورم که با دلیل خصوصی فرستادنش همخوانی داشته باشد . . . قضاوت با خود شما . . .

سلام .دوتا نکته

اول ) سال اعلام موجودیت اسراییل ، سال 1948 است . سال بیرون رفتن انگلیس

ص: 23

از این منطقه . قبل از بیرون رفتن انگلیس از این منطقه ، «هیچ» ساختار ملت-دولت ، نه حتی به معنای کامل ، به همان معنا که مثلاً امروز عراق هم یک ملت دولت است ، وجود نداشته است . کلمه ی «اشغال» بی ربط به نظر می آید! چیزی نبوده که اشغال شود .

دوم ) کودکان و زنان را کنار هم نگذارید . اگر می گذارید ، مردها را هم پهلویشان بنویسید . کودکان در برابر حملات آسیب پذیرترند ، ما زن و مرد ، تفاوت آنچنانی نمی کنند ، مگر زن را به عنوان جنس ضعیف تر بشناسیم» .

تحقیق تركیه در مورد جنگ غزه

گروه بین الملل : دادستانی كل تركیه روز گذشته اعلام كرد تحقیق در مورد این كه آیا عملیات ارتش اسرائیل در غزه مصداق نسل كشی و جنایت علیه بشریت است یا نه را آغاز كرده است .

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، دفتر دادستانی كل تركیه اعلام كرد این تحقیقات پس از طرح شكایت یك موسسه حقوق بشری اسلامی علیه مقامات ارشد اسرائیل از جمله شیمون پرز ، رئیس و ایهود اولمرت ، نخست وزیر این رژیم به جریان افتاده است . این نهاد اسلامی همچنین خواستار دستگیری مقامات ارشد اسرائیل در صورت سفر به تركیه شده است .

حقایقی را درمورد غزه و جنگ اسراییل

نوشته شده 10 January 2009 در 09 : 15 AM توسط mrgladiyator

روزنامه ی امریکایی نیویورک تایمز در مقاله ای که 7 ژانویه 2009 منتشر کرد ، حقایقی را درمورد غزه و جنگ اسراییل و حماس در غزه بازگو کرد که بسیار با آنچه تاکنون در رسانه های مختلف در این روزها بازتاب داده

ص: 24

می شوند ، متفاوت است . متن زیر ترجمه ای است از این مقاله .

تقریبا همه ی آنچه شما از غزه می دانید اشتباه است . در زیر حقایقی از غزه و حمله ی اسراییل به نوار غزه را خواهید دید که کمت در رسانه ها انعکاس داده می شوند . - درمورد مردم غزه :

اکثریت مردم غزه نه به اختیار خود ، بلکه به اجبار در این منطقه سکنی گزیده اند . بسیاری از جمعیت 1 . 5 میلیونی غزه که به زحمت در سرزمینی با مساحتی کمتر از 360 کیلومتر مربع اسکان داده شده اند در اصل به شهرها و روستاهای خارج از غزه تعلق دارند . شهرهایی مثل اشکلون و برشبا . آنها به اجبار توسط ارتش اسراییل به غزه کوچانده شدند .

- درمورد اشغال غزه :

مردم غزه از زمان جنگهای شش روزه ی سال 1967 تحت اشغال اسراییل زندگی کرده اند . به باور بسیاری از مردم ، علی رغم خروج نیروهای اسراییلی از نوار غزه در سال 2005 ، این کشور همچنان یک نیروی اشغالگر در غزه محسوب می شود . چرا که اسراییل همچنان راه های دسترسی ، صادرات و واردات غزه را در اختیار خود دارد . اسراییل بر هر آنچه از طریق آسمان و دریا به غزه وارد و از آن خارج می شود نظارت دارد . نیروهای اسراییلی هر وقت تمایل داشته باشند می توانند وارد نوار غزه بشوند . لازم به ذکر است که بر اساس معاهده ی چهارم ژنو ، اسراییل به عنوان نیروی اشغالگر مسوولیت

ص: 25

رفاه مردم غیرنظامی را بر عهده دارد .

- درمورد محاصره نوار غزه :

محاصره ی نوار غزه ، که با حمایت امریکا و اتحادیه اروپا انجام شده است ، پس از پیروزی حماس در انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در ژانویه 2006 شدیدتر شد . سوخت ، الکتریسیته ، واردات ، صادرات و رفت و آمد مردم به و از نوار غزه به قدری دچار مشکل شده است ، که سلامتی مردم ، سیستم فاضلاب ، و حمل و نقل را با تهدیدهای جدی مواجه کرده است .

محاصره ی غزه توسط اسراییل منجر بیکاری ، فقر مطلق ، و سوء تغذیه ی ساکنان آن شده است . این مشکلات ، ارمغان حمایتهای ضمنی سازمان ملل متحد از مجازات شهروندان غیرنظامی است . کسانی که فقط می خواهند از حقوق دموکراتیک برخوردار باشند .

تصویر از : New York Times

- درمورد آتش بس :

لغو محاصره ، به همراه توقف پرتاب راکت ، یکی از کلیدی ترین واژه های آتش بس ماه ژوئن بین اسراییل و حماس بود . این توافق منجر به کاهش چشمگیر راکتهای حماس از صدها راکت در ماه می و ژوئن به تنها 20 راکت در 4 ماه پس از آن شد . ( بر طبق آمار و ارقام دولت اسراییل ) . این آتش بس تنها زمانی شکسته شد که نیروهای اسراییلی حمله ی همه جانبه ی هوایی و زمینی خود را علیه حماس در اوایل ماه نوامبر آغاز کردند . شش تن از نیروهای حماس در این حملات کشته شدند .

-

ص: 26

درمورد جنایات جنگی :

کشتن شهروندان غیرنظامی ، چه توسط حماس و چه توسط اسراییل ، می تواند جنایت جنگی قلمداد شود . جان هر انسانی ارزشمند است . اما آمار و ارقام در این مورد بسیار گویا هستند . تقریبا 700 فلسطینی که اغلب آنان شهروندان عادی و غیرنظامیان هستند ، از لحظه ی شروع درگیریها در پایان سال گذشته کشته شده اند . در مقابل ، تنها 12 اسراییلی در طی همین مدت کشته شده اند . بدون شک مذاکره راه موثرتری برای مقابله با راکت پراکنی و خشونت است . اگر اسراییل به مفاد موافقت نامه ی آتش بس در ماه ژوئن پایبند بود و بر طبق آن به محاصره ی نوار غزه پایان داده بود ، شاید امروز ما شاهد این درگیریها نبودیم .

جنگی که ما امروز در غزه نظاره گر آن هستیم ، در واقع هیچ ارتباطی با راکتها [ی حماس] ندارد . همان طور که هیچ ارتباطی به سیاست مهار حماس توسط اسراییل ندارد . بر خلاف آن چه رسانه های اسراییلی شاید به شما باورانده اند .

شاید سخنان افشاگرانه ی موشا یالون در سال 2002 ، که بعدها سرپرست نیروهای دفاعی اسراییل شد ، جالبتر باشد . وی گفت :

فلسطینیها باید مجبور به درک این حقیقت با گوشت و پوستشان شوند که آنها بی تردید مردمانی شکست خورده هستند .

هیات تحقیق در مورد جنایات جنگی غره

سازمان ملل متحد اعلام کرد که هیاتی متشکل از کارشناسان مستقل برای تحقیق و تفحص در مورد جنایات جنگی ارتش رژیم اشغالگر قدس علیه ساکنان نوار غزه هفته

ص: 27

آینده وارد سرزمین های اشغالی می شود . در جریان این تجاوزات 1450 تن شهید 7000 مجروح شدند که بخش اعظم آنان را کودکان و زنان و سالخوردگان تشکیل می دهند . سازمان های بین المللی حقوق بشر خواستار انجام تحقیقات واقع بینانه در مورد رفتارهای متجاوزانه نیروهای رژیم صهیونیستی و همچنین انجام تحقیق و بررسی در مورد قتل عام غیر نظامیان بی گناه و تخریب مناطق مسکونی نوار غزه و استفاده از سلاح های غیر متعارف ( بمب های حاوی فسفر سفید ) شده بودند . از سوی دیگر مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کردند که هرگز با این کمیته همکاری نخواهند کرد و مدعی شدند که این کمیته دستور یافته است که سران تل آویو را جنایت کار معرفی کند .

هولوکاست غزه

دومین نامه ایران به شورای امنیت در مورد غزه

نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل با تشریح برخی از اعمال وحشیانه دولتمردان صهیونیستی تصریح كرده است : رژیم صهیونیستی به هیچ موجود زنده ای در غزه رحم نمی كند و دیوانه وار هر مرکز شهری و زیرساختی را مورد حمله قرار می دهد . مسجدها ، بیمارستان ها ، مرکزهای نگهداری دارو و غذا و حتی مزارع و خانه های شخصی مردم با نهایت بیرحمی بمباران می شود و زن و مرد و كودك در خواب ، در خانه های خود و در خیابان ها قطعه قطعه می شوند . رژیم صهیونیستی پس از این كه 5/1 میلیون نفر مردم غزه را با نهایت وحشی گیری تحت گرسنگی اجبا موضع حماس و رژیم صهونیستی در مورد گزارش غزه

بان كی مون نیز اسرائیل را به پایان دادن به قید و بندهای مربوط به ورود كالاها و سوخت به نوار

ص: 28

غزه فراخواند و گفت : من از وضعیت كنونی نوار غزه بسیار ناراحتم . دبیر كل سازمان ملل عنوان داشت : بعد از گذشت حدود چهار ماهاز جنگ نوار غزه هنوز زندگی در این منطقه بسیار سخت و دشوار است . وی تاكید كرد : ممنوعیت واردات و صادرات به نوار غزه موجب مشكلاتی در ورود كمك های بشردوستانه به نوار غزه و جلوگیری از بهبود وضعیت اقتصادی در این منطقه شده و این اقدام ها و رنج ها غیر قابل قبول است و باید فورا پایان داده شوند . بان ابراز نگرانی شورای امنیت درباره مفاد گزارش غزه

" ویتالی چورکین " سفیر روسیه در سازمان ملل که کشورش این ماه ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد ، اظهار داشت : اعضای شورای امنیت گزارش تحقیق از غزه را بررسی و نگرانی خود را در قبال نتایج این گزارش اعلام کردند . 'گزارش هیات حقیقت یاب ملل متحد از جنایات اسرائیل در حمله به اماکن سازمان ملل در غزه

گزارش هیات تحقیق دبیر كل سازمان ملل با هدف برآورد خسارات اسراییل به تاسیسات این سازمان در غزه روی میز شورای امنیت قرار گرفته ، شیمون پرز رییس رژیم اشغالگر اسراییل گفته است به خاطر جنایات روی داده در غزه عذرخواهی نمی كند و این گزارش را رد كرده است . گزارش هیات حقیقت یاب اتحادیه عرب در تایید جنایات رژیم اسرائیل در غزه

هیات حقیت یاب اتحادیه عرب ، گزارش مستقل و کارشناسی خود را در مورد جنایات بین المللی ارتکابی نیروهای رژیم اسرائیل در طول جنگ 22 روزه

ص: 29

منتشر نمود و با ارائه مدارک و مستدات عینی ، وقوع این جنایات را تایید نمود . گزارش هیات تحقیق دبیرکل در مورد حملات رژیم صیونیستی به اماکن سازمان ملل متحد در غزه

هیات تحقیق منصوب از سوی دبیرکل ملل متحد ، گزارش تفصیلی خود در مورد جنایات اسرائیل در حمله به امکان سازمان ملل متحد واقع در غزه را تقدیم نمود . در این گزارش که متن اصلی آن محرمانه است و در دسترس عمومی قرار داده نشده است ، انتساب این حمله به نیروهای اسرائیل و تعمد و آگاهی آنها از این حملات ثابت شده است . موافقت قاضی دادگاه اسپانیا برای ادامه رسیدگی به شکایت علیه سران رژیم اسرائیل

قاضی دادگاه ملی اسپانیا امروز ( دوشنبه ) اعلام كرد كه وی تحقیقات خود را درباره حملات سال 2002 رژیم صهیونیستی به سرزمین های اشغالی فلسطین را به رغم درخواست توفق دادستان این دادگاه دنبال خواهد كرد . تعقیب بین المللی جنایات رژیم اسرائیل در جنگ 22 روزه : بایسته ها و زمینه ها

رویکرد کشورمان در مورد جنایات رژیم اسرائیل در طول جنگ 22 روزه و پیش از آن ، همواره بر لزوم تعقیب بین المللی عاملین این جنایات در محاکم بین المللی و همچنین محاکم داخلی کشورهای اسلامی و آزادیخواه بوده است . بر این اساس ، مساله تدوین شکوائیه که گاه با اغماض «کیفرخواست» تعبیر شده است ، در دستورکار محافل حقوقی و قضائی کشور بوده و علاوه بر اقدامات گوناگون و حرفه ای محافل حقوقی دانشگاهی ، اقدامات رسمی نیز در برخی نهادها به عمل آمده

ص: 30

است . با این حال ، به نظر می رسد توصیف جنایات ارتکابی صهیونیست ها در غزه و حما متن کیفرخواست دادستان های کشورهای اسلامی علیه جنایات اسرائیل

دادستان های كشورهای اسلامی در تهران در خصوص جنایات رژیم جعلی اسراییل منتشر شد . خلاصه كیفرخواست كمیسیون ویژه قضایی اجلاس تهران كه در بند تهیه شده است ، توسط حسین محمد نبی حقوقدان بین المللی و سخنگوی كمیسیون ویژه قضایی اجلاس بین المللی دادستانهای كشورهای اسلامی قرائت شد . جنایات اسرائیل در غزه : موضوع اصلی نشست دادستان های کشورهای اسلامی

در نشست دو روزه دادستان های کشورهای اسلامی در تهران ، قرار است شکوائیه بین المللی کشورهای اسلامی -پیشنهاد تهران- در مورد جنایتکاران صهیونیست اسرائیلی و محاکمه بین المللی آنها بررسی و نهائی شود . این نشست در سطح حقوقدانان عالیرتبه کشورهای اسلامی است که سمت دادستانی این کشورها یا سمت های دیگری را در سطوح بالای دستگاه قضائی آنها بر عهده دارند . کیفرخواست جنایات اسرائیل در اجلاس دادستان های اسلامی بررسی می شود

" علی رضا جمشیدی " شامگاه پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در شهرکرد افزود : اجلاس دادستان های کشورهای اسلامی یکم و دوم اردیبهشت ماه سالجاری در تهران با هم اندیشی حقوقدانان بین المللی برگزار می شود . فاجعه انسانی غزه و مسئولیت مشترک ما

حقوقدانان شركت كننده در سمینار بین المللی فاجعه انسانی غزه و مسئولیت مشترك ما در تهران روز سه شنبه از مقامهای سازمان ملل متحد خواستند تا دادگاه ویژه ای را برای رسیدگی به جنایات اسراییل در جریان تهاجم به نوار غزه تشكیل دهد . برایندهای

ص: 31

حقوقی بیانات مقام معظم رهبری در مورد استیفای حقوق ملت فلسطین

تاکید مقام معظم رهبری بر محاکمه جنایتکاران صهیونیست

مقام معظم رهبری : از سوئی دیگر جنایاتی كه در حادثه تاریخی غزه از مجرمان صهیونیست سر زد؛ كشتار وسیع مردم غیرنظامی ، ویران كردن خانه های بیدفاع ، سوراخ كردن سینه ی كودكان شیرخوار ، بمباران دبستان و مسجد ، به كارگیری بمبهای فسفری و برخی سلاحهای ممنوع دیگر ، بستن راه غذا و دارو و سوخت و دیگر نیازهای اولیه ی مردم در مدتی نزدیك به دو سال ، و بسی جنایات دیگر ، ثابت كرد كه غریزه ی وحشیگری و جنایت در سران دولت جعلی صهیونیست ، با دهه های آغازین فاجعه ی فلسطین هیچ تفاوتی نیافته و همان سیاست و همان خویِ درندگی و بی یونیسف : کودکان غزه قربانیان جنایت

ونیسف : کودکان؛ قربانیان جنگ 22 روزه 1387/12/20 یهودی ها هم از بین رفتن صهیونیست ها را خواستارند!!

یک خاخام ضد صهیونیسم اهل نیویورک ، با تاکید بر اینکه اسرائیل به دنبال نازیسم است ، گفت : امیدوارم هر چه زودتر این رژیم از بین برود و دنیا متحول شود . بیانات مقام معظم رهبری در کنفرانس فلسطین مظهر مقاومت غزه قربانی جنایت

رهبر معظم انقلاب در افتتاحیه کنفرانس حمایت از ملت فلسطین تاکید کردند : نجات فلسطین با دریوزگی از سازمان ملل یا از قدرتهای مسلّط و به طریق اولی از رژیم غاصب به دست نمی آید ، راه نجات فقط ایستادگی و مقاومت است ، با توحید كلمه ی فلسطینیان و كلمه ی توحید كه ذخیره ی بی پایان حركت جهادی است . بحران غزه ، بحران حقوق بین الملل

دکتر نادر

ص: 32

ساعد ، مدیر گروه صلح کرسی و مرکز حقوق بشر ، صلح و دموکراسی دانشگاه شهیدبهشتی در سخنرانی خود که در 27 بهمن 87 در تالار موسسه آموزش عالی هلال وابسته به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد ، در مورد ابعاد مختلف بحران انسانی غزه از منظر حقوق بشردوستانه بین المللی غزه ، به بحث و بررسی پرداخت آمریكا در تلاش برای ترمیم چهره خود در جنگ غزه است

پس از مشخص شدن نقش آمریكا در تامین سلاح های مرگبار برای رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ، یك روزنامه آمریكایی از كمك احتمالی 900 میلیون دلاری واشنگتن برای بازسازی غزه خبر داد . رژیم صهیونیستی 100 درصد آبهای غزه را آلوده كرده است

چند تن از دانشمندان مصر فاش كردند كه رژیم صهیونیستی با استفاده از سلاحهای ممنوعه بین المللی در تجاوز به غزه ، 100 درصد آبهای غزه را آلوده كرده است . آمریكا شریك جرم اسرائیل در جنایات جنگی غزه است

سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود درباره وقایع غزه اعلام كرد كه آمریكا شریك جرم اسرائیل در جنایات جنگی غزه است . هشدارملل متحد درباره وخامت اوضاع روحی كودكان غزه

نماینده ویژه سازمان ملل در امور كودكان و درگیری های مسلحانه گفت : با گذشت سه هفته از پایان جنگ بین اسرائیل و حماس ، كودكان در باریكه غزه هنوز در سختی بسر می برند و احساس ناامنی می كنند . نظامیان صهیونیست یكی از فرماندهان جهاد اسلامی را ترور كردند

نظامیان صهیونیست یكی از فرماندهان گردانهای قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین را

ص: 33

در جنوب شهر جنین واقع در كرانه باختری رود اردن به شهادت رساندند . مصر گذرگاههای غزه را از پنج شنبه به صورت كامل می بندد

حكومت مصر تصمیم گرفته است كه گذرگاه مرزی رفح را از روز پنجشنبه آینده به صورت كامل مسدود كند . پزشكان و جراحان متخصص : اسرائیل از تسلیحات جدید در غزه استفاده كرد

یك نشریه آمریكایی با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه اعلام كرد كه پزشكان متخصصی كه از نزدیك مجروحین فلسطینی را مشاهده كردند تائید می كنند كه اسرائیل از تسلیحات غیرمتعارف نظامی علیه فلسطینان غزه استفاده كرده است . آغاز به كار كنفرانس تعقیب جنایتكاران جنگی صهیونیست در فرانسه

كنفرانس بین المللی نخبگان جهانی برای تعقیب جنایتكاران جنگی اسرائیل دیروز در پی شكایت 300 سازمان جهانی از جنایات رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه ، در فرانسه آغاز به كار كرد . ادامه محاصره غزه جنایت ضدبشری است

دبیركل تشكل " طرح ملی فلسطین " و عضو مجلس قانونگذاری فلسطین پس از بازدید از غزه تاكید كرد : ادامه محاصره نوار غزه جنایت ضدبشری است .

ممنوعیت ورود مواد غذایی و وسایل مورد نیاز به غزه

درغزه بسیار کم اتفاق می افتد

یکی از اهالی مهمانان را برای یک وعده خوراک " گوشت قرمز " دعوت کند ، حتی اگر جز اغنیاء باشد . به دلیل این محدودیت ها ، سیمان ، آهن ، شیشه و دستگاه های برقی موجود در غزه از طریق تونل های حفر شده در خط مرزی با مصر به نوار غزه قاچاق می شوند و به همین خاطر قیمت بالایی دارند

عصر ایران باز بودن پنج گذرگاه مرزی نوار غزه به

ص: 34

توقف حملات موشکی به شهرک های صهیونیستی وابسته است؛این گذرگاه ها تحت نظارت نیروهای اسرائیلی شامل " کرم ابوسالم " و " صوفا " در جنوب ، " المنطار " و " ناحل عوز " در شرق و " بیت حانون " در شمال نوار غزه هستند که بر عبور یک قطره آب تا محموله غذا و کپسول گاز و کامپیوتر اعمال نظر می کنند .

کارکرد این گذرگاه ها روشن است . زندگی یک و نیم میلیون نفر اهالی غزه ، مستقیماً به این گذرگاه ها منوط است؛ مردمی که چاره ای جز انتظار کشیدن برای محموله های وارداتی بازرگانان غزه را ندارند .

بازرگانان غزه براساس توافقنامه اقتصادی سال 1994 پاریس ، که اقتصاد فلسطین را به اقتصاد اسرائیل وابسته کرد ، کالاهای مورد نیاز را از اسرائیل می خرند و وارد نوار غزه می کنند . از این رو ، نوار غزه گروگان معادله " توقف حملات موشکی و مقدار مجاز واردات " است .

بازارهای نوار غزه در پنج استان این منطقه شامل شمال غزه ، غزه ، مرکزی ، خان یونس و رفح گسترده شده اند . این بازارها آنچه را که اسرائیلی ها اجازه می دهند و می فروشند را در خود جای می دهند .

اسرائیل گذرگاه " کرم ابوسالم " را برای انتقال محموله های غذا ، ادویه و ورود کاروان های امداد و کمک رسانی سازمان ملل متحد اختصاص داده است ، اما گذرگاه دیگر یعنی " صوفا " از مدت ها قبل تعطیل است .

گذرگاه " المنطار " به

ص: 35

عنوان بزرگترین گذرگاه بازرگانی برای انتقال خوراک دام ، حبوبات ، سیمان و آهن مورد استفاده قرار می گرفت . از گذرگاه " ناحل عوز " یا همان " شجاعیه " نیز برای انتقال سوخت و گذرگاه " ایرز " یا همان " بیت حانون " در شمال نوار غزه هم برای عبور اشخاص به مناطق اشغالی در اختیار اسرائیل یا کرانه باختری استفاده می شود ، البته اگر اسرائیل مجوز عبور دهد .

ممنوعیت انتقال شیر به نوار غزه

فهرستی از کالاهای ممنوعه برای نوار غزه وجود دارد . می توان گفت پس از پیروزی جنبش مقاومت اسلامی ( حماس ) در انتخابات پارلمانی 2006 ، اسرائیل از همان نخستین روز در اختیار گرفتن امور کابینه فلسطین توسط حماس ، اقدام به مصادره حقوق مردم نوار غزه کرد که از آن جمله می توان به فهرست مواد ممنوعه متشکل از کالاها و محموله های مختلف اشاره کرد که به تازگی شیرخشک کودکان نیز وارد این فهرست شده است تا مصرف شیر کودکان نوار غزه ، به ناگزیر از طریق سازمان های امدادگری تامین شود .

در فهرست کالاهای ممنوعه همچنین می توان به کالاهای مورد استفاده در ساخت و ساز مانند سیمان ، آهن ، سنگ و آلومینیوم اشاره کرد . اسرائیل نگران است که از این مواد در ساخت موشک استفاده شود . این فهرست همچنین شامل پارچه ، اسفنج ، طناب و نخ ، گوشت تازه ، پشم و کفش نیز هست .

به دلیل این محدودیت ها ، سیمان ، آهن ، شیشه و دستگاه های برقی موجود در غزه از طریق تونل های

ص: 36

حفر شده در خط مرزی با مصر به نوار غزه قاچاق می شوند و به همین خاطر قیمت بالایی دارند و در سطح خرید مردم نیستند؛ مردمی که به گفته " زیاد الظاظا " وزیر اقتصاد ملی در کابینه حماس ، نسبت فقر در میان آنها به دلیل محاصره و جنگ تا 80 درصد افزایش یافته است .

" داوود شقفه " رئیس دفتر وزیر اقتصاد ملی کابینه حماس نیز گفته است اسرائیل تنها اجازه می دهد اقلام مختلف مصرفی به میزان مصرف یک روز وارد نوار غزه شوند و مانع از ورود بیش از این مقدار می شود .

وی تاکید می کند : به همین دلیل نوار غزه نمی تواند مواد غذایی و مصرفی را برای بیش از یک روز ذخیره یا انبار کند .

برنج ، شکر و گندم نیز از دیگر کالاهایی هستند که از طریق مرز نوار غزه با اسرائیل یعنی از طریق گذرگاه " کارنی " وارد می شوند و به همین دلیل قیمت هایی دور از دسترس فقرا دارند .

در بازار " فراس " به عنوان بزرگترین و معروفترین بازار شهر غزه " ام محمد " 59 ساله سبزیجات و میوه های مورد نیاز خود را نمی یابد . سبزیجات و میوه ای که بهای آن با کمبودشان گره می خورد و نه با فصل کشت آنها .

کشت سبزیجات در نوار غزه نیز با مشکلات زیادی همراه است و به دلایل مختلف سبزیجات به مرحله عرضه نمی رسد . معمولا یا قبل از چیده شدن براثر حملات نظامیان اسرائیلی از بین

ص: 37

می روند یا به دلیل واردات کم بذر از اسرائیل و کمبود کود و سموم شیمیایی مورد نیاز ، کشاورزان بسیاری موفق به کشت سبزیجات نمی شوند .

درغزه بسیار کم اتفاق می افتد یکی از اهالی مهمانان را برای یک وعده خوراک " گوشت قرمز " دعوت کند ، حتی اگر جز اغنیاء باشد .

دفتر برنامه جهانی غذا در غزه اخیراً در گزارشی اعلام کرد که حمله نظامی اسرائیل به غزه اوضاع غذایی نامناسب ساکنان این منطقه را به هم ریخت و باعث افزایش بهای گوشت قرمز و سفید شد و عرضه این مواد به بازار را کاهش داد .

اهالی غزه هم اکنون منتظرند تا ببینند گفت وگوهای داخلی فلسطین با هدف پایان دو دستگی سیاسی کشورشان چه نتیجه ای دربرخواهد داشت؟ اما نتیجه مهمی که اهالی غزه به دنبال برخورداری از آن هستند زندگی مناسب و کریمانه ای است که کمترین آن برخورداری از غذا ، دارو و مواد مورد استفاده در ساخت و ساز ، بدون شروط سیاسی است .

منبع

موعود

حكام كشورهای عربی در مورد غزه شرمسار باشند

اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه و اعلام بیزاری از دشمنان اسلام در متن دین اسلام قرار دارد . به گزارش ایسنا ، سید ابراهیم رئیسی معاون قوه قضائیه در حاشیه تجمع بازاریان و اصناف تهران كه از سوی شورای اصناف كشور ، بسیج اصناف كشور و جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در مسجد امام ( ره ) برگزار شد با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران این تجمع را تجمعی ارزشمند و براساس وظیفه اسلامی و انسانی خواند و تصریح كرد :

ص: 38

امروز تمام مردم ایران و تمام مردم آزادی خواه جهان كه هویت اسلامی خود را بازیافته اند از این جنایت های اسرائیل اعلام بیزاری می كنند . وی با بیان اینكه حكام كشورهای عربی با بعضی از سازمان های بین المللی مدعی حقوق بشر باید از سكوت خود در مقابل این جنایت ها شرمسار باشند ، افزود : برخی كشورها با سكوت خود و بعضا حمایت های پشت پرده به این محاصره و جنایت علیه كودكان و زنان كمك می كنند . آنها یقین بدانند كه این جنایت ها و حمایت ها از چشم نسل امروز و فردا و مردم آزادی خواه جهان دور نخواهد ماند . رئیسی با اشاره به اقدامات دولت مصر در جهت حمایت از اسرائیل افزود : از حكومت مصر نمی توان انتظار حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین و غزه را داشت زیرا احساس می كنیم خودشان با رژیم غاصب صهیونیستی همكاری می كنند . بستن گذرگاه رفح توسط مصر با هیچ منطقی قابل توجیه نیست . معاون اول قوه قضائیه ، با تاكید بر لزوم اقدام سریع سازمان كنفرانس اسلامی در جهت حمایت از مردم غزه اظهار كرد : دادگاه بین المللی جنگی باید سریعا رژیم صهیونیستی و كسانی را كه به او كمك می كنند محاكمه كند . این باید از اولین اقدامات باشد زیرا طبق تمام منشورهای بین المللی نمونه بارز جنایات علیه بشریت است .

سخنان مقام معظم رهبری در مورد حمله وحشیانه به غزه

مقدمه

در پی حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار مردم بیگناه غزه بویژه کودکان فلسطین و سکوت مجامع بین المللی و کشورهای منطقه در قبال این

ص: 39

جنایت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی صادر فرمودند .

متن پیام

متن پیام به این شرح است .

بسم الله الرحمن الرحیم

امت بزرگ اسلام ، ملت عزیز ایران

حوادث خونین غزه در این روزها چنان فجیع و دردناک است که نمی توان غم سنگین ناشی از ان را با زبان و قلم ، بیان کرد . کودکان بی گناه و زنان و مردان مظلوم پس از ماهها محاصره ی کامل ، اکنون با قساوت و شقاوت صهیونیست ها ، در خانه و کشانه ی خود به خاک و خون کشیده می شوند ، غنچه های نورس در برابر چشم پدر ومادر ، و پدران و مادران در برابر کودکان معصوم ، در اتش کینه ی جلادان غاصب می سوزند ، مدعیان تمدن و انساندوستی باوقاحت تمام ، این فاجعه عظیم انسانی را خونسردانه و بی تفاوت تماشا می کنند و حتی برخی با بیشرمی از ان ابراز خشنودی می نمایند . سکوت دنیای اسلام در برابر این تعدی کم نظیر به هیچ رو پذیرفته نیست .

امت اسلامی باید به خروش آید وسران اسلامی باید خشم ملتهای خود را به رخ رژیم غاصب بکوبند . دست دولت امریکا نیز به خون ملت مظلوم فلسطین آغشته است . به پشتیبانی آن دولت مستکبر و طغیانگر است که صهیونیستها با گستاخی مرتکب این جنایتهای نا بخشودنی می شوند ، ملتها و دولتهای اسلامی ندای مظلومیت فلسطینیان مظلوم را به سراسر جهان برسانند و وجدانهای خفته را بیدار کنند ایا ملت امریکا می داند که زمامدارانش اینگوینه همه ی حرمتهای بشری

ص: 40

را در پیش پای صهیونیستها قربانی کرده اند ؟ ایا ملتهای اروپایی باخبرند که تسلط سرمایه داران صهیونیست بر کشورهای انان کار سیاستمدارانشان را به کجا کشانده است ؟

و این تصادف و اتفاق نیست که همزمان با این جنایتهای نظامی ، در گوشه دیگر از جغرافیای زیر سیطره ی استکبار ، برترین مقدسات اسلامی دستخوش تعرض می شود و قلمهای پلید و سیاستهای شیطانی حامی آنها ، ساحت مقدس حضرت رحمه للعالمین را که همه ی بشریت وامدار پیام الهی او وذات مقدس اوست ، مورد هتک و اهانت قرار می دهند ، اری این اسلام عزیز است که با پیام رهائی بخش و ظلم ستیز خود و با برانگیختن روح کرامت و عزت در انسانها و ملتها ، مستکبران را به وحشت انداخته و اتش کینه ی ملتهای مسلمان را در دل آنان مشتعل ساخته است و حرکات انان را دیوانه وار کرده است .

اکنون مستکبران طغیانگر بدانند که با خشونت و درندگی نخواهند توانست فروغ بیداری روز افزون اسلامی را خاموش کنند . مقاومت قهرمانانه ی ملت فلسطین و شجاعت حیرت برانگیز مرد وزن و پیر و جوان آنان در برابر صهیونیست های خونخوار ، گواه زنده ی این مدعا است . فرجام این درگیری ، پیروزی حق برباطل است ، همچنانکه فرمود . . فانتقنها من الذین اجرموا و کان حقا علینا نصر المومنین .

اینجانب به مردم غزه ، به مردان وزنان مظلوم و مقاوم ، به کودکان معصوم و غنچه ها ی پرپر شده درود میفرستم وصبر و فرج و پیروزی انان را از خدا مسئلت

ص: 41

می کنم .

والسلام علیکم و رحمه الله

سید علی خامنه ای

روایت کارتر از آغاز جنگ غزه

غزه

پمی پردازد و روایت خود از رویدادهایی که منتهی به بروز جنگ شد را بیان می کند .

جیمی کارتر مطلب خود را با این جمله شروع می کند «من بر اساس تجربیات شخصی خود ، می دانم که اسرائیل به ساده گی می توانست از اشغال غزه اجتناب کند» .

رئیس جمهوری اسبق آمریکا در مورد جزئیات مشاهدات سفر خود به اسرائیل و مناطق فلسطینی در بهار گذشته می نویسد : «با وجودی که میزان تلفات ناشی از حملات حماس به شهرهای جنوبی اسرائیل بسیار ناچیز بود ( نفر در طی سال ) اما به خوبی قابل مشاهده بود که ساکنان این شهرها در حالت وحشت دائم به سر می برند . در دیداری که با شهروندان این نواحی داشتم آنها از این که دولت اسرائیل نتوانسته از طریق دیپلماتیک و یا نظامی مانع از ادامه این حملات جلوگیری کند ، ناراضی بودند» .

جیمی کارتر در ادامه این مطلب به اقدامات و تماس های خود با مقام های کشورهای منطقه و با هدف بررسی احتمال یک نوع آتش بس بین اسرائیل و حماس اشاره می کند و می نویسد «از طریق عمر سلیمان رئیس سازمان اطلاعاتی مصر که بین اسرائیل و حماس میانجیگری می کرد دریافتیم که اختلاف اصلی بین دو طرف این است که حماس خواستار مذاکره بر سر یک آتش بس همه جانبه است که غزه و کرانه باختری رود اردن را شامل شود ، ولی اسرائیل می خواهد فقط و فقط در مورد غزه گفتگو کند» .

جیمی کارتر در ادامه مطلب خود که در واشنگتن پست چاپ شده به

ص: 42

وضعیت اسفبار مردم غزه اشاره می کند و با تکیه به گزارش های فرستاده ویژه سازمان ملل متحد می نویسد «کمبود مواد غذایی در غزه بسیار مشهود بود و بیش از نیمی از ساکنان این منطقه مثل مناطق فقیر و گرسنه آفریقای سیاه زندگی می کردند» .

نویسنده در ادامه اشاره می کند که پس از مناطق فلسطینی ، به دمشق سفر کرده و در آنجا با گروهی از رهبران حماس و گروه های دیگر فلسطینی ملاقات کرده است ، «رهبران فلسطینی مدعی بودند که پس از سال ها محاصره اقتصادی غزه و بی نتیجه ماندن تلاش ها برای گفتگو با اسرائیل تنها راه برای انعکاس نیازهای بشردوستانه آنها شلیک راکت به سمت خاک اسرائیل است» .

به نوشته جیمی کارتر در آن دیدار رهبران ارشد حماس در دمشق با بررسی یک طرح آتش بس فقط برای غزه موافقت کردند به شرط آنکه اسرائیل به غزه حمله نکند و جریان انتقال نیازها و کمک های بشر دوستانه به این منطقه به حالت عادی باز گردد .

مقام های حماس

حتی پذیرفتند که هر طرح صلحی که دولت اسرائیل و محمود عباس رئیس دولت خود گردان فلسطینی در مورد آن به توافق برسند را بپذیرند ، به شرط آنکه آن طرح یا در همه پرسی و یا با رأی دولت منتخب وحدت ملی فلسطینی ، به تصویب برسد» .

جیمی کارتر سپس به عدم پذیرش این طرح ها از سوی اسرائیل اشاره کرده و می نویسد «جریان انتقال کمک های بشردوستانه برای رفع نیازهای روزمره مردم غزه ، هیچگاه به حالت عادی بازنگشت» . به نوشته جیمی کارتر دولت اسرائیل حاضر نشد به هیچ عنوان با

ص: 43

حماس مذاکره کند ، هر چند شلیک راکت ها از سوی حماس به سرعت متوقف شد .

جیمی کارتر در ادامه به سفر بعدی خود به خاورمیانه ، در اواخر پاییز گذشته می پردازد و می نویسد «در سفر خود به دمشق کوشش کردیم که آتش بس غیر رسمی ماهه را تمدید کنیم . دولت اسرائیل به شکل غیر رسمی به ما گفت که در صورتی که حماس شلیک راکت را متوقف کند ، حاضر است درصد به حجم انتقال مواد مورد نیاز مردم ، به غزه بیفزاید . مسلماً این شرایط مورد قبول حماس نبود و به این ترتیب جنگ آغاز شد» .

رئیس جمهوری اسبق آمریکا نتیجه جنگ را این گونه می بیند : «پس از روز نبرد وزارت دفاع اسرائیل می گوید که بیش از هزار هدف در نوار غزه با توپخانه و یا بمب مورد حمله قرار گرفته است . در تمام این مدت دولت اسرائیل با برخورداری از حمایت کامل واشنگتن با هر گونه درخواست بین المللی برای آتش بس مخالفت کرده است . مسجد ، مدرسه بین المللی آمریکایی غزه ، تعداد زیادی از خانه های مردم و زیرساخت های منطقه کوچک اما بسیار پر جمعیت نوار غزه ، نابود شده است . تعداد تلفات غیرنظامیان رو به افزایش است و امکانات پزشکی و درمانی برای مجروحان بسیار ناچیز» .

جیمی کارتر در پایان مقاله خود می نویسد : «امید این است با درک بی نتیجه بودن جنگ اسرائیل ، حماس و آمریکا به نوعی توافق برای آتش بس دست پیدا کنند . توافقی که بر اساس آن شلیک راکت از سوی حماس متوقف شود و در

ص: 44

مقابل جریان انتقال کمک و نیازهای بشردوستانه به درون نوار غزه از سر گرفته شود» .

منبع

رادیو فردا

ایالات متحده و پیشنهاد آنان

رایس با جامعه بین المللی همکاری نزدیکی دارد

ایالات متحده پیشنهاد گنجاندن سه مورد در طرح آتش بس غزه را ارائه می دهد

واشنگتن – یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه می گوید که کاندالیزا رایس ، وزیر امور خارجه ، در حال بررسی سه شرطی است که می توانند به " آتش بسی پایدار و با دوام " میان اسراییل و حماس در نوار غزه منتهی شوند .

شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه ، طی یک کنفرانس مطبوعاتی عادی در 5 ژانویه گفت که این سه شرط عبارتند از پایان حملات موشکی از غزه به شهرهای اسراییلی؛ باز شدن گذرگاه مرزی برای ورود و خروج از غزه توسط اسراییل؛ و مساله تونل هایی که برای قاچاق اسلحه و مهمات به داخل غزه مورد استفاه قرار می گیرند .

مک کورمک گفت : " ما به دنبال آتش بس هستیم و برای دست یافتن به آن تلاش می کنیم ، آتش بسی که قابل دوام ، پایدار و فاقد محدودیت زمانی باشد و بر اساس آن مردم فلسطین بتوانند زندگی بهتری داشته باشند و همچنین مردم اسرایل نیز زندگی بهتری داشته باشند و از حملات موشکی که از نوار غزه صورت می گیرد نهراسند . "

مک کورمک اظهار داشت که رایس تلاش می کند که جامعه جهانی را پیرامون این سه شرط گرد هم آورد و تصدیق کرد که در چنین توافقی " جزییات بسیاری وجود دارند که باید به آنها پرداخته شود . "

ص: 45

در شب سال نو ، شورای امنیت سازمان ملل جلسه ای برگزار کرد ولی نتوانست در زمینه طرح آتش بس مورد حمایت اعراب به توافقی دست یابد .

مک کورمک در مورد امنیت گذرگاه های مرزی گفت که قبلا ناظران مرزی اروپایی در گذرگاه رفح حضور داشتند که نمونه ای از توافق هایی است که می توانند به عنوان الگویی برای بازگشایی گذرگاه هایی که توسط اسراییل بسته شده اند عمل کنند . توافق در مورد گذرگاه مرزی بخشی از توافق نامه حرکت و دسترسی در 2005 بوده است .

وی گفت که رایس طی تلاش هایش برای حل بحران جاری تاکنون 17 گفتگوی تلفنی با دیگر مقام های خارجی داشته است .

خصومت ها با موشک شروع می شوند

غزه از سال 2007 که نیروهای شبه نظامی حماس تشکیلات فلسطینی به رهبری فتح را بیرون کردند تحت کنترل این گروه بوده است . فتح ، کنترل خود را بر کرانه باختری حفظ کرده است و دولت شناخته شده سرزمین های فلسطینی است .

نوار غزه سرزمینی است مستطیلی شکل که در جوار ساحل مدیترانه میان جنوب اسراییل و مصر قرار دارد . به گفته نیویرک تایمز ، نزدیک به 1 . 4 میلیون ساکنان آن فلسطینی هستند و بسیاری از آنها دهه های متمادی است که در اردوگاه های پناهندگان زندگی می کنند .

پس از آن که حماس آتش بس شش ماهه با اسراییل را مختومه اعلام کرد و تعداد موشک ها و خمپاره هایی که به جنوب اسراییل شلیک می کرد را افزایش داد ، اسراییل حمله اش را آغاز کرد .

ص: 46

در 14 دسامبر خالد مشعل ، رهبر حماس ، اعلام کرد که این گروه ، که ایالات متحده آن را تروریست می داند ، آتش بس شش ماهه ای که با میانجیگری مصر منعقد شده بود را با اسراییل تمدید نخواهد کرد . تا 19 دسامبر حماس شلیک سه نوع موشک مختلف و خمپاره به جنوب اسراییل را آغاز کرده بود . اسراییل در 27 دسامبر حملات گسترده هوایی به غزه را آغاز کرد و سپس در 3 ژانویه حمله زمینی به داخل غزه را آغاز کرد .

محمود عباس ، رییس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطینی ، قرار بود که در 6 ژانویه در نیویورک با بان کی مون ، دبیرکل سازمان ملل ، دیدار کند تا راه های ممکن برای دستیابی به توافق آتش بس را مورد بحث و گفتگو قرار دهد . ریاض ملکی ، وزیر امور خارجه تشکیلات فلسطینی ، به آسوشیتد پرس گفت که عباس خواستار تصویب سریع قطعنامه مورد حمایت اعراب خواهد شد . ملکی گفت که عباس همچنین به دنبال یک آتش بس دایمی که شامل ناظران مرزی و نیرویی بین المللی برای حفاظت از غیرنظامیان باشد .

مک کورمک گفت که ایالات متحده هماهنگ با برخی تلاش های دیپلماتیک اتحادیه اروپایی است که اکنون در خاورمیانه در جریان هستند . اتحادیه اروپایی به امید دستیابی به توافقی برای پایان دادن به خشونت ها ، دیپلمات های خود را به منطقه فرستاده است . نیکولا سارکوزی ، رییس جمهور فرانسه ، و تونی بلر ، فرستاده خاور میانه ، در حال دیدار از منطقه و انجام

ص: 47

دیدارهایی هستند . کارل شوارزنبرگ ، وزیر امور خارجه جمهوری چک ، در حال رهبری ماموریت صلح از جانب اتحادیه اروپایی است . کشور متبوع وی از 1 ژانویه ریاست دوره ای اتحادیه اروپایی را به عهده گرفته است .

بحران انسانی وخیم تر می شود

پرزیدنت بوش در 5 ژانویه گفت که حماس شلیک موجی از موشک و خمپاره را آغاز کرده است که مخصوصا اسراییل را هدف گرفته اند . وی گفت : " من تمایل اسراییل برای دفاع از خود را درک می کنم . "

ولی بوش گفت که وی هنوز امیدوار است که توافقی برای صلح یافته شود . وی همچنین در مورد وضعیت انسانی ای که فلسطینیان ساکن نوار غزه با آن مواجه هستند ابراز نگرانی جدی کرد .

بوش در سخنرانی رادیویی هفتگی اش که در 2 ژانویه در واشنگتن انجام شد گفت : " از زمانی که حماس با خشونت کنترل غزه را در تابستان 2007 به دست گرفت وضعیت زندگی فلسطینیان در غزه وخیم تر شده است . حماس با صرف منابعش برای تهیه موشک به جای جاده سازی و مدرسه سازی ، نشان داده است که قصد خدمت به مردم فلسطین را ندارد . "

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109