استفتاءات آيت الله حسين نوري همداني

مشخصات كتاب

نويسنده : حسين نوري همداني

ناشر:قم: مهدي موعود

موضوع : فقه جعفري -- رساله عمليه.

رده بندي كنگره : BP188/92/ن9الف3 1384

رده بندي ديويي : 297/357

برگرفته از:

http://noorihamedani.com/fa/Faqs/index

سوال: 1)

اگر از اسپرم كسي استفاده شود و در رحم خانمي تزريق شود آيا بچه متولد شده براي صاحب اسپرم محرم ميشو؟ 2.درصورت الحاق به صاحب اسپرم از او ارث ميبرد؟ 3. آيا بچه به همسر خانم محرم ميباشد؟

جواب: تزريق اسپرم اجنبي در رحم زن حرام است ولي در صورت ارتكاب؛ بچۀ متولد شده با صاحب اسپرم محرم است، هرچند كه توارث بين ايشان منتفي است وبچۀ متولد شده با شوهر ان زن محرم است.

سوال: 2)

بنده 24 سالم است و قصد ازدواج دارم، خودم و خانواده ام نياز شديد مالي داريم، سؤالم اين است كه آيا شرعا ميتونم واسه مخارجي كه براي ازدواج و كمك به خانواده نياز دارم، كليه خودم رو بفروشم ؟

جواب: در يافت پول در ازاي بعضي از اعضا مانند كليه مانعي ندارد.

سوال: 3)

آيا درآمد مسافر كشي براي كسي كه تاكسي دار نيست، شبهه دارد يا حلال است؟

جواب: در صورتيكه تخلف از قوانين نباشد اشكال ندارد.

سوال: 4)

ايا كسي كه تا سن 28 سالگي به دليل نداشتن دين نماز نميخوانده بعد به اسلام روي اورد واجب است نمازش را قضا كند؟

جواب: در صورتيكه كافر اصلي بوده و در سن مذكور مسلمان شده، قضاي نمازهايش واجب نيست.

سوال: 5)

باسلام در بعضي از كشورها يكسري از قرصها و داروها از ژلاتين حيواناتي مانند خوك استفاده مي شود اما شكل نهايي قرصها مانند قرصهاي گچي هست از آنجايي كه نميدانم استحاله شامل اين موارد مي شود يا نه حكم شرعي استفاده ازان چيست؟.2) در خيلي از كرمهاي دست و مواد خوراكي، از گليسرين يا گليسرول استفاده مي شود از آنجا كه اين ماده مي تواند از گياه، حيوان و مواد مصنوعي درست شود و روي قوطي اين گونه محصولات چيزي ذكر نشده است، حكم استفاده از اين مواد كه شامل خيلي موارد است چيست؟

جواب: در فرض يقين به موارد مذكور در سوال خوردن قرص مزبور جائز نيست مگر در مواردي كه ضرورت باشد. در فرض سوال مادۀ مذكور محكوم به طهارت است.

سوال: 6)

اينجانب يك زن مبتلا به رماتيسم مفصلي هستم. شوهرم برايم ماشين ظرف شوئي خريده.اگر ظروف نجس ومتنجس با اين ماشين ها شسته شود حكمش چيست؟ چون درست است كه به شير آب وصل ميشود ولي مخزن خود را پر كرده و قطع ميشود و معمولا آب آن از يك مواد جرم گير آب رد ميشود در اين صورت شستشو ظروف نجس و متنجس با آن چه حكمي دارد؟

جواب: در صورتيكه اب موجود در مخزن مضاف نشود و در حال اتصال به كر عين نجاست موجود مرتفع شود، ظروف پاك مي شود و در صورت شك در تطهير، محكوم به نجاست است.

سوال: 7)

سلام عليكم باتوجه به اينكه دربعضي از شهرها بهائيان در فعاليت هاي اقتصادي گسترده اي از قبيل عكاسي ، فروش و تعمير عينك ، سيم پيچي و دكتر زنان و زايمان (مرد) و... مشغولند. از شما مرجع عاليقدر تقاضا داريم ضمن بيان حكم معامله با اين فرقه ضاله توصيه خود را به عموم مسلمانان در اين رابطه بفرمائيد.

جواب: هر نوع معامله و ارتباط با فرقۀ ضالۀ بهائيت حرام است.

سوال: 8)

خانمي داراي همسرو4فرزنددخترو 3 فرزندپسركه يكي ارآنها قبلاً فوت شده ولي داراي فرزند وعيال است ازدنيا رفته است مالي به ارزش 100 ميليون تومان ازايشان باقي مانده لطفا" روش تقسيم رابفرماييد

جواب: در فرض سوال يك چهارم ماترك (25 ميليون) به همسر ميت مي رسد و مابقي (75 ميليون) به هشت قسمت تقسيم مي شود و به هريك از فرزندان دختر يك سهم ( 9375000 تومان ) و به هريك از پسران دو سهم ( 1875000 تومان) مي رسد و با وجود فرزندان ميت نوبت به نوه هاي ميت نمي رسد.

سوال: 9)

با سلام: جديدا در بين خانمها اصطلاحي بزاي آرايش مطرح شده به نام هاشور كه كاري مشابه تاتوي ابرو ميباشد، آيا از نظر شما اين عمل صحيح ميباشد؟ باتشكر.

جواب: در صورتيكه در معرض ديد نا محرم نباشد و همچنين مانع رسيدن اب به مواضع وضو و غسل نباشد،مانعي ندارد.

سوال: 10)

سلام عليكم:آيا به مبلغي كه براي ثبت نام عمره مفرده چند سال نزد بانك ميماند وسود مربوطه خمس تعلق ميگيرد؟

جواب: اگر مبلغ مذكور از درامد كسب و حقوق همان سال باشد، كه به حساب ريخته است، خمس ندارد و سود ان نيز از ارباح ان سالي است كه ان را تحويل ميگيرد و اگر تا اخر سال خمسي خود ان را در مخارج لازم مصرف كرد، خمس ندارد ولي اگر بعد از تحويل، به ان سال بگذرد بايد خمس ان را بدهد.

سوال: 11)

سلام عليكم.با آرزوي سلامتي براي شما.من از حق الناس شديداميترسم.شغلم دندانپزشكي است ودربعضي موارددرمعالجات ممكن است قصوري صورت بگيردكه منجربه ازدست رفتن دندان ياكم شدن عمر خدمت ارائه شده مثل ترميم دندان شود ايادر اين موارد اگر درشكست درمان بيمار مراجعه كند وشاكي نباشد واعتراضي يامطالبه حقي نكند آيا عامل بري الذمه ميشود ؟

جواب: در فرض سوال اگر طبيب در مراحل معالجه كوتاهي و تقصير داشته باشد ضامن است و بايد رضايت بيمار را جلب كند.

سوال: 12)

ايا كسي كه سيد نيست مي تواند به سادات فطره بدهد؟

جواب: كسي كه سيد نيست نمي تواند به سيد فطره بدهد .

سوال: 13)

نظر حضرت عالي درباره نحوه مصرف زكوة فطره چيست؟

جواب: اگر زكوة فطره را به يكي از هشت مصرفي كه براي زكوة مال گفته شده برسانند كافي است ولي احتياط مستحب آن است كه فقط به فقراي شيعه بدهند .

سوال: 14)

فطريه مهماني كه بعد از ظهر و يا هنگام غروب عيد فطر وارد منزل ما ميشود به عهده كيست؟

جواب: فطره مهماني كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده و نان خور او حساب مي شود ، بر صاحب خانه واجب است اما فطره مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد شده بر صاحبخانه واجب نيست اگر چه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كرده باشد .

سوال: 15)

نظر حضرتعالي درباره دريافت زكات فطره ، صدقه و كفاره براي مصرف مددجويان سازمان بهزيستي چيست؟

جواب: در صورتي كه مردم مسلمان مطمئن باشند كه زكوة فطره در راه تأمين مخارج مستحقين زكوة از قبيل ايتام بي سرپرست و معلولين مصرف مي شود مي توانند زكوة فطره خود را به سازمان بهزيستي بدهند .

سوال: 16)

سربازاني كه در پادگان هستند يا دانشجوياني كه در خوابگاه هستند فطريه آنها به عهده چه كسي است؟

جواب: در صورتي كه نان خور پدر به حساب مي آيند به عهده پدر است و اگر هزينه آنان به عهده اداره مربوطه باشد زكات فطره بر كسي واجب نيست .

سوال: 17)

حكم توهين و سب نسبت به ائمه عليهم السلام چيست؟

جواب: حرام است و ساب پيامبر گرامي اسلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و الائمه عليهم السلام مرتد است.

سوال: 18)

به نام خدا باسلام خدمت شما مرجع بزرگوار باتوجه به اهانت شرم آور خواننده اي به نام شاهين نجفي، به ائمه معصوم علي الخصوص حضرت وليعصر (عج) و امام هادي (ع)،لطفا بفرماييد حكم اين فرد به صورت مشخص آيا ارتداد است يا خير؟ باتشكر و التمس دعا

جواب: توهين آشكار و سب نسبت به پيامبر مكرم اسلام و حضرت صديقه كبري سلام الله عليها و ائمه معصومين عليهم السلام موجب ارتداد است و ساب النبي و ائمه مهدور الدم مي باشد.

سوال: 19)

بسمه تعالي محضر مبارك حضرت آيت الله العظمي نوري همداني (زيد عزه) خانمي قبل از طلاق با فردي زنا كرده و در همان طهر مواقعه با غير شوهرش صيغه طلاق جاري شده است حال سئوال اينست كه آيا طلاق در فرض مذكور صحيح است يا خير؟

جواب: ج: در صورتيكه طلاق در طهر غير مواقعه شوهر واقع شده باشد هرچند كه با ديگري مواقعه و نزديكي داشته است طلاق صحيح است.

سوال: 20)

سلام عليكم آيا مي توان از سهمين مباركين براي امور تبليغات انتخاباتي هزينه نمود يا خير؟

جواب: ج: جايز نيست.

سوال: 21)

مردي همسر دائم نداشته ولي با زني صيغة موقت خوانده و آن زن همسر موقت وي بوده است حال سئوال اينست كه اگر اين مرد با زن ديگري مرتكب زنا شود ايا زنا محصنه است و احصان در مرد محقق است يا خير؟

جواب: ج: در فرض سئوال كه مرد جز زن صيغه اي همسر دائمي نداشته احصان از ناحيه مرد محقق نيست.

سوال: 22)

اگر مرد همسر دائم داشته باشد ولي در ايام عادت همسرش با زن ديگري زنا كند آيا احصان از ناحية مرد محقق مي شود يا خير؟

جواب: ج: در فرض سئوال ظاهراً احصان محقق نمي شود.

سوال: 23)

خانم بارداري در اثر سانحه اي كشته شده است و حمل او نيز كه هشت ماهه بوده به همراه زن مرده است. در صورتيكه دختر بودن يا پسر بودن بچه در شكم مادر معلوم نباشد دية آن چقدر است؟

جواب: ج: در صورتيكه جنين كامل الخلقه بوده و روح در آن دميده باشد ديه اش دية انسان كامل است و در صورتيكه پسر يا دختر بودن آن معلوم نباشد بايد نصف دية مرد و نصف دية زن را مجموعاً براي بچه پرداخت كنند

سوال: 24)

آيا به مبلغي كه به عنوان سنوات به كارمندان داده ميشود، خمس تعلق مي گيرد؟

جواب: ج: آن مبلغي كه ماهانه از حقوق كارمندان كسر مي شود و بعداً به آنها پرداخت مي شود خمس به آن تعلق مي گيرد ولي اگر از حقوقشان كسر نشده باشد و هديه باشد خمس به آن تعلق نمي گيرد

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109