پاداش و مجازات (گزیده ای از کتاب : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال )

مشخصات کتاب

سرشناسه : ابن بابویه محمدبن علی ق 381 - 311

عنوان قراردادی : [ثواب الاعمال و عقاب الاعمال فارسی برگزیده

عنوان و نام پدیدآور : پاداش و مجازات (برگزیده ثواب الاعمال و عقاب الاعمال / مولف صدوق انتخاب و ویرایش رضا شیرازی مشخصات نشر : تهران پیام غدیر، 1380.

مشخصات ظاهری : ص 191

شابک : 964-93101-0-x 7000ریال ؛ 964-93101-0-x 7000ریال ؛ 964-93101-0-x 7000ریال ؛ 964-93101-0-x 7000ریال یادداشت : چاپ دوم 1381؛ 7000 ریال یادداشت : کتابنامه به صورت زیرنویس عنوان دیگر : ثواب الاعمال و عقاب الاعمال فارسی برگزیده موضوع : ثواب و عقاب شناسه افزوده : شیرازی رضا، 1331 - ، گردآورنده و ویراستار

رده بندی کنگره : ‮ BP222/6 /‮الف 2ث904215 1380

رده بندی دیویی : ‮ 297/44

شماره کتابشناسی ملی : م 79-23033

ثواب گفتن لا اله الا الله

1. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدای عزوجل به موسی بن عمران فرمودند: ای موسی ! به راستی که آسمانها و ساکنان آنها که نزد من هستند و زمینهای هفت گانه را در یک کفه گذاشته و لا اله الا الله را در کفه دیگری بگذارند، لا اله الا الله سنگین تر از آنها خواهد بود.

2. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند؛ دو چیز عامل دو چیز است : کسی که بمیرد در حالی که گواهی می دهد که خدایی جز خدای یگانه نیست ، وارد بهشت می شود و کسی که بمیرد در حالی که شریکی برای خداوند می داند، وارد جهنم می شود.

3. امام محمد باقر علیه السلام فرمود که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر چیزی هم وزنی دارد، مگر خداوند و لا اله الا الله که

هموزنی ندارند و هر قطره اشکی بر صورت او جاری شود، هیچ گاه فقر و خواری را نخواهد دید.

4. امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هیچ بنده مسلمانی نیست که بگوید لا اله الا الله مگر این که بالا رفته و هر سقفی را می شکافد و به هیچ کدام از گناهان او بر نمی خورد، مگر این که آن را پاک می کند تا این که به خوبی هایی همانند خود برسد و بایستد.

5. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مومنی نیست که بگوید لا اله الا الله مگر این که گناهان کارنامه اش پاک شده و این عمل در کنار خوبیهای همانند خود قرار می گیرد.

ثواب گفتن صد بار لا اله الا الله

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که وقت رفتن به رختخواب صدبار لا اله الا الله بگوید، خداوند خانه ای در بهشت برای او می سازد و کسی که هنگام رفتن به رختخواب صدبار از خداوند آمرزش بخواهد، گناهان او می ریزد، همانگونه که برگ درخت می ریزد.

ثواب گفتن لا اله الا الله وحده وحده وحده

امام باقر علیه السلام فرمودند: جبریل نزد رسول خدا آمد و گفتت : اگر شخصی از امت تو لا اله الا الله وحده وحده وحده بگوید، خوشبختت خواهد شد.

ثواب گفتن لا اله الا الله با اخلاص

امام باقر علیه السلام فرمود که رسول خدا فرمودند: جبرییل میان صفا و مروه نزد من آمده گفت : هر کس از امت تو با اخلاص لا اله الا الله بگوید، وارد بهشت می شود.

ثواب گفتن لا اله الا الله با صدای بلند

امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا فرمودند: هیچ مسلمانی بلند نمی گوید لا اله الا الله مگر این که بی درنگ گناهانش زیر پاهایش می ریزند؛ همانگونه که برگهای درخت زیر آن می ریزد.

ثواب گفتن لا اله الا الله با شرایط آن

وقتی که امام رضا علیه السلام به نیشابور رسید، به هنگام حرکت به طرف مامون ، محدثان اطراف او را گرفته و گفتند: فرزند رسول خدا! از پیش ما می روی و حدیثی نمی فرمایی که از آن استفاده کنیم !

حضرت که در کجاوه نشسته بودند، سر خود را از کجاوه بیرون آورده و فرمودند: از پدرم موسی بن جعفر علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم جعفر بن محمد صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند از پدرم محمد بن علی علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم علی بن الحسین علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم حسین بن علی علیه السلام شنیدم که فرمودند از پدرم امیرالمؤ منین علی بن ابیطالب علیه السلام شنیدم که فرمودند از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: شنیدم که جبرییل گفت : از خدای عزوجل شنیدم که فرمودند: لا اله الا الله پناهگاه من است ؛ کسی که وارد پناهگاه من شود، از عذاب من ایمن است .

ثواب پذیرفته شدن گواهی به لا اله الا الله

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در حالی که در میان عده ای از یاران خود که علی بن ابیطالب علیه السلام نیز یکی از آنان بود نشسته بود، فرمودند: کسی که بگوید لا اله الا الله وارد بهشت می شود.

دو نفر از یاران او گفتند: ما نیز می گوییم لا اله الا الله . رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: گواهی به لا اله الا الله فقط از این (علی بن ابیطالب ) و شیعیانش که پروردگار از آنان پیمان گرفته است ، پذیرفته است .

آن دو نفر

دوباره گفتند: ما نیز می گوییم لا اله الا الله .

در این هنگام رسول خدا صلی الله علیه و آله دستش را بر سر علی گذاشته و فرمودند: نشانه آن ( پیروی از علی بن ابیطالب علیه السلام ) این است که پیمان او را نشکنید؛ در جایگاه او ننشینید و سخن او را تکذیب نکنید.

ثواب صد بار گفتن لا اله الا الله الملک ....

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که صد بار لا اله الا الله الملک الحق المبین بگوید، خدای عزیز غالب او را از فقر پناه داده و وحشت قبرش را از بین می برد؛ بی نیازی را به دست آورده و در بهشت را کوبیده است .

ثواب گفتن اشهد ان لا اله الا الله ...

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر روز بگوید: اشهد ان لا الله الا الله وحده لا شریک له الهاا واحدا صمدا لم یتخذ صاحبه و لا ولدا خداوند برای او چهل و پنج هزار حسنه نوشته ، چهل و پنج هزار درجه نوشته او را بالا می برد؛ خانه ای در بهشت برای او می سازد و مانند کسی است که در آن روز دوازده بار قرآن خوانده باشد.

ثواب گفتن سی بار لا اله الا الله الحق المبین

امام باقر علیه السلام از پدرش ، از پدرانش روایت کرده که فرمودند: کسی که هر روز سی بار بگوید لا اله الا الله الحق المبین به بی نیازی روی آورده ، به فقر پشت کرده و در بهشت را کوبیده است .

ثواب زیاد گفتن تسبیحات اربعه

امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زیاد بگویید:سبحان الله والحمد لله و لا اله الا و الله اکبر زیرا این ذکرها در روز قیامت در حالی که عده ای (از فرشتگان ) در جلو و عده ای در پشت سر آنها و عده ای در پشت سر این گروه (با شکوه و عظمت خاصی ) حرکت می کنند و اینها با قیات صالحات می باشند.

ثواب گفتن الحمدلله علی ... هفت بار در روز

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس روزی هفت بار بگوید: الحمد لله علی کل نعمه کانت او هی کائنه شکر گذشته ها و آینده ها را به جای آورده است .

ثواب شهادت به یگانگی خدای متعال و رسالتت حضرت محمد صلی الله علیه و آله

سهل بن سعید انصاری می گوید: معنای آیه و ما کنت بجانب الطور اذ نادینا را پرسیدم . حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: خدای عزوجل دو هزار سال پیش از آفرینش موجودات روی برگ درخت (مورد) که آنرا رویانده بود نوشت ، سپس آن را در عرش گذاشت . آنگاه ندا داد: ای امت محمد! به راستی که رحمتم از خشم من پیشی گرفت ، قبل از این که بخواهید به شما عطا می کنم و قبل از این که در خواست آمرزش کنید شما را می آمرزم ؛ بنابراین ، هر کدام از شما که مرا در حالی ملاقات کند که گواهی می دهد به این که خدایی جز من نبوده و محمد بنده و فرستاده من است ، با رحمت خود او را وارد بهشت می کنم .

ثواب صد بار تکبیر، تسبیح ، تحمید و تهلیل

امام صادق علیه السلام از پدرش روایت نموده است که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: فقرا نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده و عرض کردند: ای رسول خدا! ثروتمندان دارایی دارند که بنده آزاد کنند، ولی ما نداریم ؛ دارایی دارند که حج بروند، ولی ما نداریم ، دارایی دارند که صدقه بدهند، ولی ما نداریم ؛ دارایی دارند که با آن جهاد کنند، ولی ما نداریم .

پیامبر صلی الله علیه و آله

فرمودند: هر کسی که صد بار تکبیر (الله اکبر) بگوید، از آزاد کردن صد بنده بالاتر است ، و کسی که صد بار تسبیح (سبحان الله ) بگوید، بالاتر از بردن صد شتر به حج است ، و کسی که صد بار تحمید کند (الحمدلله بگوید)، بالاتر از بردن اسب با زین ، دهنه و رکاب آن در راه خدا است ، کسی که صد بار لا اله الا الله بگوید، عمل او برتر از عمل سایر مردم است ، مگر کسی که بیش از این بگوید.

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: این خبر به گوش ثروتمندان رسید. آنان هم همین اعمال را انجام دادند و فقرا دوباره به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و عرض کردند: ای رسول خدا! آنچه فرمودی به گوش ثروتمندان رسید، آنان هم آن اعمال را انجام دادند.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اینها احسان خدا است و به هر کسی که بخواهد می دهد و احسان خداوند زیاد است .

ثواب تسبیحات اربعه

امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله روزی به یاران خود فرمودند: آیا اگر لباس و ظرفهایتان را جمع کرده و آنها را روی هم بگذارید، به آسمان خواهید رسید؟

گفتند نه ای رسول خدا!

حضرت فرمود: نمی خواهید چیزی به شما بگویم که ریشه اش در زمین و شاخه اش در آسمان باشد؟

عرض کردند: چرا ای رسول خدا!

حضرت فرمود: هر کدام از شما بعد از نماز واجبش می تواند سی بار بگوید: سبحان الله ، والحمدلله ، و لا اله الا الله و الله اکبر ، زیرا ریشه اش این

ذکرها در زمین و شاخه اش در آسمان است . این ذکرها از زیر آوار ماندن ، با آتش سوختن ، غرق شدن ، افتادن در چاه ، طعمه درندگان شدن ، مرگ و حادثه ناگواری که در آن روز از آسمان فرود آید ، جلوگیری می کند و این ذکرها صالحات است .

ثواب گفتن الحمدلله کما هو اهله

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بگوید الحمدلله کما هو اهله (فرشتگان ) نویسندگان آسمانی نمی توانند ثواب آن را بنویسند.

عرض کردم چرا؟

فرمود: چون (ثواب آن را نمی دانند و...) عرضه می دارند: خدایا! از غیب آگاهی نداریم . و خداوند می فرماید هر چه بنده ام می گوید، بنویسد و ثواب آن به عهده من باشد.

ثواب تمجید خداوند مانند او

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند در هر شب و روزی سه بار خود را تمجید می نماید و کسی که خداوند را آن طور که خودت خودش را تمجید می نمایدت تمجید کند، اگر بدبخت باشد، خوشبخت می شود.

عرض کردم : این تمجید چگونه است ؟ فرمود می گویی انت الله لا اله الا انت رب العالمین انت الله لا اله الا انت الرحمن الرحیم انت الله لا اله الا انت العلی الکبیر انت مالک یوم الدین انت الله لا اله الا انت الغفور الرحیم انت لا اله الا الله العزیز الحکیم انت الله لا اله الا انت منک بد کل شی و الیک یعود انت الله لا اله انت لم تزل و لا تزال انت الله لا الا انت خالق الخیر و الشر انت الله لا اله الا انت خالق الجنه و النار انت الله لا اله الا

انت الاحد الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد انت الله لا اله الا انت الملک القدوس السلام المومنین لامهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عما یشرکون انت الله الخالق الباری المصورلک الاسماء الحسنی یسبح لک ما فی السماوات و الارض و انت العزیز الحکیم انت الله لا اله الا انت الکبیر و الکبریاء رداؤ ک

ثواب عاقل

امام صادق علیه السلام فرمودند، عاقل ، دین دارد و کسی که دین داشته باشد وارد بهشت می شود.

ثواب بردن نام خدا به هنگام وضو

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هنگام وضو نام خدا را ببرد، تمام بدنش پاک می شود و این کار کفاره گناهان بین دو وضو خواهد بود؛ و کسی که نام خدا را نبرد، فقط آن مقدار از بدنش که آب به آن می رسد، پاک می شود.

ثواب خشک کردن آب وضو با حوله و ترک آن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که وضو بگیرد و با حوله اعضای وضو را خشک کند، یک حسنه برای او نوشته می شود و کسی که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سی حسنه برای او نوشته می شود.

ثواب وضوی نماز مغرب و صبح

امام کاظم علیه السلام فرمودند: کسی که نماز مغرب وضو بگیرد، وضویش کفاره گناهان روز گذشته اوست ؛ البته به استثنای گناهان کبیره و کسی که برای نماز صبح وضو بگیرد، وضوی او کفاره گناهان شب گذشته اوست ، البته به استثنای گناهان کبیره .

ثواب تجدید وضو

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که برای غیر نماز وضوی خود را تجدید کند، خداوند هم بدون استغفار توبه او را تجدید می کند.

ثواب مسواک کردن

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: مسواک کردن دوازده خاصیت دارد: سنت پیغمبر است ، پاک کننده دهان و روشن کننده چشم است ، خداوند را راضی می کند؛ دندانها را سفید می کند؛ از فاسد شدن دندان جلوگیری می کند؛ لثه را محکم می کند؛ میل غذا می آورد، بلغم را از بین می برد؛ حافظه را افزایش می دهد؛ حسنه را دو برابر می کند و فرشتگان از آن خوشحال می شوند.

2. امام باقر علیه السلام فرمودند: مسواک کردن بلغم را از بین برده و عقل را زیاد می کند.

ثواب با وضو خوابیدن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که با وضو به رختخواب برود، در حالی می خوابد که رختخواب او عبادتگاه اوست .

ثواب مضمضه و استنشاق زیاد

امام صادق علیه السلام فرمودند: زیاد مضمضه و استنشاق کنید، چون باعث آمرزش شما و رمیدن شیطان می شود.

ثواب شستن سر با خطمی

امام صادق علیه السلام فرمودند: شستن سر با خطمی ، فقر را از بین برده ، روزی را افزایش می دهد و تعویذ (جلوگیری امراض و بلاها) است .

ثواب شستن سر با سدر

امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله سرش را با سدر می شستند می فرمودند: سرهایتان را با برگ سدر بشویید؛ زیرا تمام فرشتگان مقرب و همه پیامبرانی که آمده اند، آن را تقدیس کرده اند.

کسی که سرش را با سدر بشوید، خداوند هفتاد روز وسوسه شیطان را از او دور می کند، و کسی که خداوند وسوسه شیطان را هفتاد روز از او دور کند، گناه نمی کند و کسی که گناه نکند، به بهشت می رود.

ثواب خضاب کردن

1. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: یک درهم خرج کردن برای خضاب بالاتر از خرج کردن هزار درهم در راه خداست و چهارده خاصیت دارد: باد گوشها را دفع می کند، دید چشم را بهتر می کند، بیخ بینی را نرم می کند؛ دهان را خوشبو می کند، لثه را محکم می گرداند، بوی بد زیر بغل را از بین می برد، وسوسه شیطان را کم می کند، باعث خوشحالی فرشتگان ، سرور مومن و خشم کافر می شود، در قبر زیبایی و عطر او می باشد، باعث رهایی او بوده و نکیر و منکر از او خجالت می کشند.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: حنا بوی بد را از انسان دور کرده ، آبرو را زیاد نموده ؛ دهان را خوشبو ساخته و فرزند را نیکو می گرداند.

و نیز فرمودند: کسی که نوره بکشد و سر تا پایش را حنا بمالد، فقر از او دور می شود.

ثواب هفتاد بار شانه کردن موی صورت

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هفتاد بار موی صورتش را شانه کند و بداند که چند بار این کار را انجام داده است ، تا چهل روز شیطان به او نزدیک نمی شود.

ثواب سرمه کشیدن

امام صادق علیه السلام فرمودند: سرمه کشیدن مو را می رویاند، اشک را خشک نموده ، آب دهان را گوارا، و چشم را زیبا می کند.

ثواب ناخن گرفتن و کوتاه کردن سبیل

1. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در روز شنبه یا پنجشنبه ناخنهایش را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند، از دندان درد و چشم درد معاف می شود.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در روز پنج شنبه ناخنهایش را بچیند و یکی را برای روز جمعه باقی بگذارد، خدای عزوجل فقر را از او دور می گرداند.

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه ناخنهایش را بگیرد و سبیلش را کوتاه کند و سپس بگوید:بسم الله و بالله و علی مله رسول الله صلی الله علیه و آله ؛ در مقابل مو یا ناخن ، ثواب آزاد کردن بنده ای از فرزندان اسماعیل را به او می دهند.

ثواب پوشیدن کفش سفید

سدیر صیرفی می گوید: در حالی که کفش سفید پوشیده بودم ، به دیدن امام صادق علیه السلام رفتم . آن حضرت فرمودند: آیا عمدا کفش سفید پوشیده ای ؟

عرض کردم : فدایت شوم ! نه به خدا.

فرمودند: کسی که به قصد خرید کفش سفید وارد بازار شود و کفش سفید بخرد، آن کفش کهنه نمی شود، مگر این که مالی را از جایی به دست می آورد که گمان ندارد.

سدیر می افزاید: آن کفش کهنه نشد، تا زمانی که صد دینار را از جایی که گمان نداشتم ، به دست آوردم .

ثواب خواندن انا انزلنا برای لباس نو

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که همیشه کفش بپوشد، به بیماری جذام مبتلا نخواهد شد.

می گوید: پرسیدم : در زمستان یا تابستان ؟

فرمودند: فرقی ندارد.

ثواب زیاد در آینه نگریستن و خدا را بسیار ستایش کردن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که لباس نوی ببرد و سی و شش بار انا انزلنا فی لیله القدر را بخواند و هنگامی که به تنزل الملائکه رسید کمی آب بردارد و به لباسش بپاشد، سپس دو رکعت نماز بگذارد و دعا کند در دعای خود بگوید

امام صادق علیه السلام از پدرانش روایت می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدای بزرگ بهشت را برای جوانی قرار داده است که زیاد در آینه نگاه کند و به همین جهت خدا را بسیار ستایش کند.

ثواب وضوی کامل ، نماز خوب و..

امام کاظم از پدرش امام صادق علیه السلام روایت می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که وضوی کامل بگیرد، به خوبی نماز بخواند، زکات مالش را بپردازد، خشم خود را باز دارد، زبانش را حبس کند، از گناهش آمرزش بخواهد و خیر خواه اهل بیت پیامبرش باشد، همه حقایق ایمان را به دست آورده و درهای بهشت برای او باز است .

ثواب گفتن رضیت بالله و...

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که بگوید رضیت بالله ربا و بالاسلام دینا و بمحمد رسولا و باهل بیته اولیاء به عهده خداوند است که در روز قیامت او را راضی کند.

ثواب رفتن به مسجد

امام صادق علیه السلام فرمودند: در (تورات ) نوشته شده است : خانه ها من در زمین مساجد است ؛ پس خوشا به حال بنده ای که در خانه خود وضو بگیرد، سپس مرا در خانه خودم زیارت کند .

ثواب پیاده رفتن به مسجد

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که پیاده به مسجد رود، پایش را روی هیچ خشک وتری نمی گذارد، مگر این که آن زمین تا زمین هفتم برای او خداوند را تسبیح می کنند.

ثواب این که انسان ، قرآن و خانه او مسجد باشد

امام صادق علیه السلام از پدرش و او از پدرش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که قرآن سخن او و مسجد و خانه او باشد، خداوند در بهشت برای خانه ای می سازد.

ثواب وضو گرفتن و آنگاه به مسجد رفتن

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هنگامی که زمینیان مشغول گناه شده و کارهای زشت انجام دهند، خداوند تصمیم می گیرد، آنها را بدون استثنا عذاب کند، ولی وقتی به سالخوردگان می نگرد که به سوی نماز قدم برداشت و بچه های را می بیند که مشغول فراگیری آن هستند، به آنها ترحم کرده و عذاب را تاخیر می اندازد.

ثواب خواند نمازهای پنجگانه در وقتشان

امام صادق علیه السلام فرمودند: ای ابان ! اگر کسی این پنج نماز واجب را به پا دارد و مواظب وقت آنها باشد، روز قیامت در حالی خداوند دیدار می کند که پیمانی دارد که خداوند او را به خاطر آن وارد بهشت می کند و کسی که آنها را در وقت خودشان نخواند، اگر خداوند بخواهد می بخشد و اگر بخواهد عذاب می کند.

ثواب نمازهای نافله

امام کاظم علیه السلام فرمودند: نمازهای نافله مایه تقرب هر مومنی است .

ثواب روشن کردن چراغ در مسجد

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در یکی از مساجد خداوند عزوجل چراغی روشن کند، فرشتگان و حمل کنندگان عرش خداوند تا زمانی که نوری از این چراغ مسجد باشد، پیوسته برای او استغفار می کنند.

ثواب نماز در مسجد پیامبر

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: یک نماز در مسجد من نزد خداوند، برابر با ده هزار نماز در سایر مساجد است ، مگر مسجدالحرام ؛ زیرا نماز در آن برابر با صد هزار نماز است .

ثواب نماز بین مسجدالحرام و مسجد رسول خدا

حسن بن علی وشاء می گوید از امام رضا علیه السلام پرسیدم : ثواب نماز در مسجدالحرام و مسجد رسول خدا صلی الله علیه و آله به یک اندازه است ؟

فرمودند: بله و نماز در جایی بین این دو با هزار نماز برابر است .

ثواب نماز در مسجد کوفه

ابی بصیر می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: مسجد کوفه مسجد خوبی است . هزار پیامبر و هزار وصی پیامبر در آن نماز خواندند.

از همین مسجد در زمان نوح علیه السلام آب از زمین جوشید و کشتی نوح نیز در همین مسجد ساخته شد. سمت راست آن خوشنودی خداوند، میانه آن باغی از باغهای بهشت و سمت چپ آن مکر است .

پرسیدم منظور از مکر چیست ؟

فرمود: مکر؛ یعنی منازل شیطان .

ثواب نماز در بیت المقدس ، مسجد اعظم ، مسجد قبیله و مسجد بازار

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: یک نماز در بیت المقدس هزار نماز است ؛ یک نماز در مسجد اعظم صد نماز است ، و یک نماز در مسجد قبیله بیست و پنج هزار نماز است ، و یک نماز در مسجد بازار دوازده نماز و نماز مرد در خانه اش به تنهایی ، یک نماز است .

ثواب جارو کردن مسجد

امام کاظم علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در روز پنجشنبه (شب جمعه مسجد را جارو کرده به اندازه سرمه چشمی خاک از آن خود کند خداوند او را می آمرزد.

ثواب هفت سال اذان گفتن به نیت پاداش خداوند

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که هفت سال به نیت پاداش خداوند اذان بگوید، در روز قیامت در حالی می آید که هیچ گناهی ندارد.

ثواب موذن بین اذان و اقامه

امیرالمؤ منین علیه السلام از رسول خدا نقل می نماید که فرمودند: موذن بین اذان و اقامه پاداش شهید در خون غلتیده در راه خدا را خواهد داشت .

می گوید: گفتم : ای رسول خدا! در این صورت هر کسی می خواهد اذان و اقامه بگوید.

فرمودند: هرگز زمانی خواهد آمد که اذان اقامه را به ضعیفان خود واگذار می کنند و در این حالت این گوشت ضعیفان است که خداوند آن را بر آتش حرام کرده است .

ثواب خواندن نماز با اذان و اقامه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که با اذان و اقامه نماز بخواند، دو صف از فرشتگان پشت سر او نماز می خوانند و کسی که با اقامه و بدون اذان نماز بخواند، پشت سر او یک صف نماز می خوانند.

راوی می گوید: عرض کردم : طول هر صف چقدر است ؟

فرمودند: کوتاهترین آن از شرق تا غرب ، و طولانی ترین آن از آسمان تا زمین است .

ثواب خواندن قل هو الله ، انا انزلناه و آیه الکرسی در هررکعت نماز مستحب

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر رکعت نماز مستحبی خود قل هو الله احد، انا انزلنا فی لیله القدر و آیه الکرسی را بخواند، خداوند عمل او را بهترین اعمال خواهد دانست ، مگر کسی که مانند او و بیش از او این عمل را انجام دهد.

ثواب و فضیلت قنوت

امام صادق علیه السلام از پدرانش و او از ابوذر نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کدام از شما که قنوتش در سرای دنیا طولانی تر باشد، در توقفگاه روز قیامت راحتی اش طولانی تر خواهد بود.

ثواب کامل به جا آوردن رکوع

سعید بن جناج می گوید: در حضور امام باقر علیه السلام در منزل او در مدینه بودم . حضرت علیه السلام بدون اینکه کسی چیزی بگوید فرمودند: کسی که رکوع خود را کامل به جا آورده ، در قبر وحشتی نخواهد داشت .

ثواب یک سجده

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلامنقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که یک بار سجده کند،به خاطر این عمل یک گناه از او می ریزد و یک درجه بالا می رود.

ثواب گذاردن کف دستها بر زمین

امام صادق علیه السلام از پدرانش نقل می کند که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هنگامی که سجده کردید، کف دستهایتان را بر زمین بگذارید، بدان امید که در روز قیامت زنجیر نشوید.

ثواب طولانی کردن سجده

امام صادق علیه السلام فرمودند: نزدیکترین حالتهای بنده به خداوند، حالت سجده است .

ثواب گفتن اللهم صل علی محمد و آل محمد هنگام رکوع ، سجده ، قیام

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در رکوع ، سجده و قیامش بگوید اللهم صل علی محمد و آل محمد خداوند بر او همانند ثواب رکوع ، سجده ، و قیام را می نویسد.

ثواب سجده شکر

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی که برای شکر نعمتی در غیر نماز سجده کند، خداوند به خاطر آن ده حسنه نوشته ، ده گناه او را پاک کرده و ده درجه در بهشت او را بالا می برد.

ثواب نماز

امام صادق علیه السلام فرمودند: ای بنده خدا! نماز واجب را در وقت خود بخوان با حالت کسی که با آن وداع می کند و می ترسد که پس از این هیچ گاه موفق به انجام آن نشود. آنگاه ، دیدگانت را متوجه سجده گاهت نما. اگر بدانی که در سمت راست یا چپ تو کسی هست ، به خوب نماز می خوانی ، و بدان ، تو در برابر کسی هستی که تو را می بیند و تو او را نمی بینی .

ثواب خواندن نماز صبح در اول وقت

روای می گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم : بهترین نماز صبح کدام است ؟

فرمودند: طلوع فجر؛ زیرا خداوند متعال می فرماید ان قرآن الفجر کان مشهودا یعنی فرشتگان شب و روز نماز صبح را می بینند. بنابراین اگر بنده نماز صبح را به هنگام طلوع فجر بخواند، این نماز دو بار برای او ثبت می شود: یک بار توسط فرشتگان شب و یک بار توسط فرشتگان روز.

ثواب برتری اول وقت بر آخر وقت

امام صادق علیه السلام فرمودند: برتری اول وقت بر آخر وقت ، مانند برتری آخرت بر دنیاست .

ثواب خواندن نمازهای واجب در اول وقت

امام کاظم علیه السلام فرمودند: نمازهای واجبی که در اول وقت خود با آداب و شرایط خوانده شوند، خوشبوتر و با طراوت تر از شاخه درخت (مورد) است ، هنگامی که از درخت خود جدا می شود. بنابراین ، نمازهایتان را در اول وقت بخوانید.

ثواب شکسته خواندن نماز در سفر

امیرالمؤ منین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت نموده است که فرمودند: بهترین شما کسانی هستند که در سفر نمازهای خود را شکسته خوانده و روزه نمی گیرند.

ثواب خواندن نماز جمعه برای مسافر

امام صادق علیه السلام از پدرش روایت می نماید که فرمودند: هر مسافری که نماز جمعه را از روی میل به آن و دوست داشتن بخواند، خداوند پاداش نماز جمعه صد غیر مسافر را به او عطا می فرماید.

ثواب نماز جماعت

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا نماز جماعت ، بیست و سه درجه بالاتر از نماز فرادی است و بیست و پنج نماز می باشد.

2. راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کدام از شما که روز جمعه را درک کردید، نباید غیر از عبادت کار دیگری انجام دهید، زیرا به درستی که در آن روز بندگان آمرزیده شده و رحمت فرود می آید.

ثواب برخاستن برای نماز

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ بنده ای از شیعیان ما به نماز بر نمی خیزد، مگر این که فرشتگانی به شماره مخالفین او دورش را گرفته و پشت سرش نماز خوانده و برای او دعا می کنند تا نمازش تمام شود.

ثواب صلوات بر پیامبر و آل او علیه السلام در روز جمعه پس از نماز عصر

امام باقر علیه السلام فرمودند: هنگامی که در روز جمعه نماز عصر را خواندی ، بگو،اللهم صل علی محمد و آل محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیهم و علی ارواحهم و اجسادهم و رحمه الله و برکاته

همانند کسی که بعد از نماز عصر این صلوات را بفرستد، خداوند صد هزار حسنه برای او نوشته ، صد هزار گناه او را پاک کرده ، به واسطه آن صد هزار حاجت او را برآورده نموده و صد درجه برای او می نویسد.

ثواب خواندن سوره حمد و هفت با قل هوالله احد و هفت بار معوذتین و آیه الکرسی و آیه سخره و آخر سوره برائت پس از نماز جمعه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بعد از نماز جمعه هنگامی که سلام می دهد، حمد را یک بار، قل هو الله را هفت بار، قل اعوذ برب الفلق را هفت بار، قل اعوذ برب الناس را هفت بار و آیه الکرسی ، آیه سخره 1 و آخر سوره توبه لقد جاءکم رسول من انفسکم ... را بخواند، کفاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه دیگر خواهد بود.

برتری جمعه های ماه رمضان بر سایر جمعه ها

امام باقر علیه السلام می فرمود: همانا و بدون شک جمعه های ماه رمضان ، برتر از جمعه های سایر ماه هاست ؛ همان گونه که رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر از سایر رسولان است و ماه رمضان برتر از سایر ماه ها است .

ثواب نماز کسی که عطر بزند

امام صادق علیه السلام فرمودند: دو رکعت نمازی که شخص عطر زده بخواند، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که شخص عطر نزده بخواند.

ثواب نماز متاهل

امام صادق علیه السلام فرمودند؛ دو رکعت نمازی که متاهل می خواند ، برتر از هفتاد رکعت نماز است که مجرد می خواند.

ثواب خواندن چهار رکعت نماز و قرائت پنجاه بارقل هو الله احد در هر رکعت آن

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هر کس که چهار رکعت نماز بگذارد و در هر رکعت پنجاه بار قل هو الله بخواند، سلام نماز را نمی دهد، مگر این که گناهی که بین او و خدای متعال باشد، آمرزیده شود.

ثواب خواندن نماز جعفر بن ابیطالب علیه السلام

راوی می گوید: از امام کاظم علیه السلام پرسیدم کسی که نماز جعفر را بخواند، چه ثوابی دارد؟

فرمودند: اگر گناهان او مانند شنهای انبوه و کف دریا باشد، خداوند آنها را می آمرزد.

گفتم : این ثواب برای ماست ؟

فرمود: پس برای کیست ! این ثواب مخصوص شماست .

گفتم : در این نماز چه سوره ای بخوانم ؟

فرمودند: سوره اذا زلزلت ، اذا جاء نصرالله انا انزلناه فی لیله قدر و قل هوالله احد را بخوان .

ثواب خواندن نماز شب

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز شب بخوانید که روش پیامبر شما، عادت صالحان قبل از شما و از بین برنده بیماریهای بدن شماست .

2. راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: ممکن است بنده ای شبانگاه از خواب برخیزد، در حالی که (از شدت خواب آلودگی ) چانه اش روی سینه اش افتاده و به چپ و راست مایل می شود . در چنین حالی بدون اشک و تردید خداوند به درهای زمین و آسمان دستور می دهد و آنها برای او گشوده می گردند. سپس به فرشتگان می گوید: به بنده من بنگرید که به خاطر تقرب به من و به خاطر عملی که آن را بر او واجب نکرده ام ، چه سختی هایی را تحمل می کند و امیدوار به سه چیز از جانب من می باشد؛ گناهی که آن را ببخشم ؛ توبه جدیدی که نصیب او سازم ، یا روزی او را زیاد کنم . من نیز شما فرشتگانم را گواه می گیرم که همه آنها را به او عطا نمودم .

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: نماز شب

، چهره را نیکو، اخلاق را خوب ، بدن را خوشبو، روزی را زیاد، و قرض را ادا نموده ، و غصه را از بین برده و چشم را جلا می دهد.

4. امام صادق علیه السلام فرمودند: ممکن است مردی دروغ بگوید و بدون تردید به خاطر همین از رزق خود محروم می شود.

عرض کردم : چگونه از رزق محروم می شود؟

فرمودند: ابتدا از نماز شب محروم می شود و هنگامی که از نماز شب محروم شد، از روزی محروم می شود.

ثواب خواندن نماز دو رکعت نماز و فهم آنچه در آن می گوید

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که دو رکعت نماز بخواند در حالی که بداند در آن چه می گوید: در حالی که سلام نماز را می دهد که بین او و خداوند گناهی نیست ، مگر این که آن را برای او می آمرزد.

ثواب نافله خواندن ساعت در ساعت غفلت

امام صادق علیه السلام از پدرش و او از پدرانش علیه السلام نقل نموده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند: در ساعت غفلت ، نماز نافله بخوانید؛ گر چه دو رکعت ساده باشد؛ زیرا با این کار به سرای کرامت (بهشت ) می رسید .

کسی گفت : یا رسول الله ، ساعت غفلت کدام است ؟

فرمودند: بین مغرب و عشا.

ثواب یازده بار قل هو الله احد خواندن پس از نماز صبح

امام کاظم علیه السلام از پدرش علیه السلام از امیرالمؤ منین علیه السلام نقل نموده که

ثواب تعقیبات نماز

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که نماز مغرب را بخوانید، سپس تعقیبات نماز را بگویید و تا زمانی که دو رکعت نماز بخواند حرفی نزند، نمازش در دفتر فرشتگان مقرب نوشته می شود و اگر چهار رکعت نماز بخواند، حج پاکیزه از گناهی بر او نوشته می شود.

2. امام باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می کند که فرمود: خدای متعال می فرمایند: ای پسر آدم ! بعد از بامداد و پس از شب ساعتی ذکر مرا بگو تا حاجتهای مهم تو را بر آورده سازم .

ثواب جدا کردن زکات و قرار دادن آن در محل خود

1. امام کاظم علیه السلام فرمودند: کسی که زکات مال خود را به طور کامل جدا کند و آن را در جای خود قرار دهد، از او سوال نخواهد شد که مالت را از کجا به دست آورده ای .

2. راوی گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: اموال خود را با زکات حفظ کنید و بیمارانتان را با صدقه مداوا نمایید؛ زیرا هیچ مالی در خشکی و دریا از بین نرفته است ، مگر به خاطر نپرداختن زکات .

ثواب حج و عمره

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا بدون شک و تردید خداوند، حاجی ، خانواده و خویشان او و کسانی را که او در باقیمانده ماه ذی حجه و ماههای محرم ، صفر و ربیع الاول و ده روز از ربیع الآخر برای آنان استغفار کند، می آمرزد.

2. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا فرمودند: همانا هنگامی که حاجی شروع به تهیه لوازم سفر می کند، چیزی را بر نمی دارد، و نمی گذارد؛ مگر این که خداوند برای او ده حسنه نوشته ، ده تا گناه او را پاک نموده و ده درجه او را بالا می برد، و هنگامی که سوار بر شتر خود می شود، قدمی بر نمی دارد و نمی گذارد، مگر این که خداوند ماند اینها را برای او می نویسد.

آنگاه که خانه خدا را طواف کند، از گناهان خود خارج می شود.

و زمانی که سعی بین صفا و مروه را انجام دهد، از گناهان خود خارج می شود.

و وقتی که وقوف به عرفات کند، از گناهان خود خارج می

گردد.

و زمانی که وقوف به مشعر را انجام دهد، از گناهان خود خارج می شود .

و آنگاه که رمی جمرات کند، از گناهان خود خارج می شود.

و همین طور رسول خدا صلی الله علیه و آله چنین و چنان ( بقیه اعمال حج را شمرد) که همه آنها او را از گناهان بیرون می برد.

سپس فرمودند: تو کجا می توانی به آنچه حاجی می رسد، برسی ؟!

3. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هنگامی که حاجی وارد مکه شد، خداوند عزوجل دو فرشته را وکیل می کند که برای او طواف ، نماز و سعی اش را بنویسد و هنگامی که در عرفه توقف کند، بر شانه راست او زده ، و سپس می گوید: گذشته ها گذشته است ( گناهان گذشته بخشیده شد)؛ بنگر که در آینده چگونه خواهی بود.

4. امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله به عرفات می رفت ، صحرانشینی در بیابان با او ملاقات کرد و گفت : ای رسول خدا! همانا برای انجام حج آمدم ، ولی مانعی پیش آمد، من ثروتمند هستم ، دستور بفرمایید، با مالم کاری انجام دهم که به آنچه که حاجی رسیده است ، برسم .

رسول خدا صلی الله علیه و آله به کوفه ابوقیس نگاه نموده و فرمودند: بدون شک اگر به اندازه کوه ابوقیس طلای سرخ داشتی و آن را در راه خدای خرج می کردی ، به آنچه که حاجی رسیده است ، نمی رسیدی .

5. امام صادق علیه السلام فرمودند: حاجیها در بازگشت سه دسته هستند: عده ای

از آتش نجات می یابند، عده ای از گناهان خود خارج می گردند؛ همانند روزی که از مادر متولد شده اند؛ و عده ای خانواده و مالشان محفوظ می ماند و این کمترین بهره ای است که حاجیها می برند.

6. امام صادق علیه السلام فرمودند: خدای تبارک و تعالی صد و بیست رحمت در اطراف کعبه دارد: شصت تای آن برای طواف کنندگان ، چهل تای آن برای نمازگزاران و بیست تای آن برای تماشاگران است .

7. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم : خداوند چه معامله ای با حاجیها می کند؟

فرمودند: به خدا سوگند، همه آنها را بدون استثنا می آمرزد.

ثواب دیدن حاجی و مصافحه با او

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که حاجی را ببیند و با او مصافحه کند، مانند کسی است که استعلام حجر نموده باشد ( حجرالاسود را لمس کرده یا بوسیده باشد).

ثواب روزه دار

1. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: روزه دار در عبادت خدا به سر می برد، گرچه در رختخواب خوابیده باشد البته تا زمانی که از مسلمانی غیبت نکند.

2.امام کاظم علیه السلام فرمودند: هنگام ظهر بخوابید؛ همانا خداوند در خواب به روزه دار آب و غذا می خوراند.

ثواب ناسزا شنیدن در حال روزه و گفتن من روزه دارم ؛ سلام علیک

1. امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بنده ای نیست که روزه بگیرد و ناسزا بشنود و بگوید: من روزه دارم سلام علیک ، مگر این که پروردگار متعال به فرشتگانش می فرماید: بنده ام ، از شر بنده ام به روزه پناهنده شد و از آن کمک خواست ، شما نیز او را از آتشم پناه داده و وارد بهشتم نمایید.

ثواب یک روز روزه در راه خدای عزوجل

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که یک روز در راه خدا روزه بگیرد، مانند این است که یک سال روزه گرفته است .

ثواب یک روز روزه در گرما با تشنگی زیاد

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کسی که یک روز در گرما روزه بگیرد و تشنه شود، خدای عزوجل هزار فرشته را وکیل می کند که دست به صورت او بکشند و او را مژده دهند.

و زمانی که افطار کند، خدای متعال می فرماید، چقدر خوشبو هستی . فرشتگانم ! گواه باشید که من قطعا او را آمرزیدم .

ثواب به پایان بردن عمر با یک روز روزه مستحبی

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در پایان عمر آخرین عمل او یک روز روزه مستحبی باشد، وارد بهشت می شود.

ثواب عطر زدن روزه دار در اول روز

امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه داری که در اول روز عطر بزند، عقلش را از دست نمی دهد.

ثواب روزه رجب

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا نوح در روز اول رجب سوار کشتی شد و به همراهان خود دستور داد که این روز را روزه بگیرند.

و فرمود: هر کس این روزه را روزه بگیرد، جهنم به اندازه دوری مسافت یک سال از او دور خواهد شد کسی که هفت روز روزه بگیرد، درهای هفتگانه جهنم بر وی بسته خواهد شد و کسی که هشت روز روزه بگیرد، درهای هشتگانه بهشت برای او باز می شود و کسی که پانزده روز روزه بگیرد، حاجتش داده خواهد شد و کسی که بیشتر روزه بگیرد، خدای عزوجل ثواب بیشتر به او عنایت می فرماید.

2. امام کاظم علیه السلام فرمودند: رجب ماه بزرگی است که خداوند حسنات را در آن دو برابر نموده و گناهان را در آن پاک می کند. کسی که یک روز از رجب را روزه بگیرد، جهنم به اندازه مسافت صد سال از او دور خواهد شد و کسی که سه روز را روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می شود.

ثواب روزه شعبان

1. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که اولین روز شعبان را روزه بگیرد، حتما بهشت برای او لازم خواهد شد.

و کسی که دو روز روزه بگیرد، خداوند در هر روز و شب در سرای دنیا به او نگاه می نماید و در بهشت نیز به این نگاه ادامه می دهد.

و کسی که سه روز را روزه بگیرد، هر روز خداوند را در عرش بهشتیش زیارت خواهد نمود. (چون خداوند جسم نیست ، شاید مراد دیدار خداوند با دیده دل یا دیدار اولیای او باشد)

2. امام

صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: شعبان ماه من و رمضان ماه خدا و بهار آن فقر است ، و خداوند عید قربان را فقط برای سیر شدن فقران شما از گوشت قرار داد، پس به آنها گوشت قربانی بدهید.

3. امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله شعبان و ماه رمضان را روزه می گرفت و روزه ( این دو ماه را به یکدیگر وصل می نمودند ولی مردم را نهی می کرد که این دو ماه را به یکدیگر وصل نمایند و می فرمودند: این دو، دو ماه خداوند هستند و این دو کفاره گناهان قبل و بعد از این دو ماه است .

برتری ماه رمضان و ثواب روزه آن

1. امام باقر علیه السلام به جابر فرمودند: ای جابر! کسی که به ماه رمضان برسد و روز آن را روزه گرفته ، پاره ای از شبش را عبادت کند فرج و زبان خود را حفظ کرده ، چشمش را از حرام بپوشاند و از آزار مردم بپرهیزد، همانند روزی که از مادر متولد شده است ، گناهان بیرون می رود.

جابر می گوید: گفتم : فدایت گردم ، چه حدیث خوبی !

حضرت فرمودند: و چه شرط سختی !

2. امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله از عرفات بازگشته و رهسپار منی بود، وارد مسجد شد. مردم گرد او جمع شده و در باره لیله القدر از او سوال کردند. حضرت در آنجا سخنرانی نموده و پس از ثنای الهی فرمودند: هر کدام از شما که درباره شب قدر از

آن من سوال کنید، آن را از شما پنهان نمی کنم . چون همانان من نیز آن را نمی دانم . ای مردم ! بدانید همانا هر کسی با صلح و سلامت به ماه رمضان برسد و روزش را روزه گرفته ، مقداری از شبش را عبادت کند، مراقب نمازش باشد و به نماز جمعه اش و نماز عید فطر برود، قطعا شب قدر را درک کرده و به جایزه پروردگار دست یافته است .

راوی می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند به جوایزی رسیده است که مانند جوایز بندگان نیست .

3. امام باقر علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگامیکه ماه رمضان فرا رسید؛ یعنی سه روز که از شعبان باقی بود، به بلال فرمودند: در میان مردم جار بزن .

هنگامی که مردم جمع شدند، پیامبر صلی الله علیه و آله بالای منبر رفته و خدا را حمد و ثنا گفته ، سپس فرمودند: ای مردم ! همانا این ماه فرا رسید؛ ماهی که سرور این ماههاست ؛ شبی در آن است که از هزار ماه بهتر است ، درهای جهنم در آن بسته است و درهای بهشت در آن گشوده می گردد، کسی که آن را درک کند و آمرزیده نشود ، خداوند او را از خود دور کند؛ و کسی که پدر و مادر خود را درک کند و آمرزیده نشود، خداوند او را از خود دور کند؛ و کسی که من نزد او ذکر شوم و بر من صلوات نفرستد، خداوند عزوجل او را از خود دور می کند.

4. امام باقر

علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله در آخرین جمعه شعبان سخنرانی نموده و پس از حمد و ثنای خداوند فرمودند: ای مردم ! نزدیک است که ماهی فرا برسد که در آن شبی است که بهتر از هزار ماه و آن ماه ماه رمضان است ، خداوند روزه آن را واجب نموده و عبادت یک شب را با نمازی مستحب مانند عبادت هفتاد شب با نمازی مستحب در سایر ماهها قرار داده است . پاداش کسی را که در این ماه مبادرت به عمل خیر و نیک مستحبی بنماید، مانند پاداش کسی قرار داده است که واجبی از واجبات خدای عزوجل را به جا آورد، و کسی که واجبی از واجبات خداوند را به جا آورد، مانند کسی است که هفتاد واجب را در سایر ماهها به جا آورد و آن ماه صبر است . و همانا ثواب صبر بهشت است و آن ماه مواسات است . و آن ماهی است که خداوند در آن رزق مؤ منین را افزایش می دهد. کسی که به مومن روزه داری در آن افطار بدهد، به خاطر این عمل پاداش آزادی یک بنده و آمرزش گناهان گذشته اش را خواهد داشت .

عرضه داشتند: ای رسول خدا! همه ما توانایی افطاری دادن به روزه دار را نداریم .

آن حضرت علیه السلام فرمودند: همانا خداوند کریم است ، به کسی هم که جز بر مقداری شیر مخلوط با آن که روزه داری به آن افطار کند یا آب گوارایی یا چند دانه خرمای ریز توانایی ندارد و نمی تواند بیش از این بدهد، نیز این

ثواب را عنایت می فرمایند. و کسی که در آن بر بنده خود آسان گیرد، خدای عزوجل نیز در حساب از او آسان گیرد.

و آن شهری است که اولش رحمت ، وسطش آمرزش و آخرش اجابت و آزادی از آتش است . و در آن شما از چهار چیز بی نیازی نیستند: دو چیز که خداوند را با آن راضی می کنید، و دو چیز است که شما به هیچ وجه از آن بی نیاز نیستند.

دو چیزی که خداوند را با آن راضی می کنید، گواهی به این است که هیچ خدایی جز خدای یگانه نیست و همانا من رسول خداوند هستم . دو چیزی که شما به هیچ وجه از آن بی نیاز نیستید، این است که حاجتهای خود و بهشت را از خداوند خواسته ، از خدا عافیت (تندرستی ) را بخواهید و از جهنم به او پناه ببرید

ثواب روزه دهه اول ذی حجه

1. راوی می گوید: همانا جوانی اهل غنا بود و هنگامی که ماه شب اول ذی حجه را می دید، روزه می گرفت ، خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید. شخصی را از پی او فرستاد، او را طلبید و از او پرسید: چرا این روزه را روزه می گیری ؟

عرض کرد: پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا! این روزها روزهای مشعر و ایام حج است . خداوند مرا در دعاهای آنان شریک نماید.

آن حضرت علیه السلام فرمودند: همانا در مقابل هر روز روزه ای که می گیری ، ثوابی برابر با ثواب آزاد کردن صد بنده و قربانی صد شتر و دادن صد اسب که در راه

خدا بر آن بر نهند، برای تو خواهد بود و هنگامی که روز ترویه روز هشتم ذی حجه فرا رسد، ثوابی برابر با آزاد کردن هزار بنده و قربانی هزار شتر و دادن هزار اسب که در راه خدا بر آن بار نهند، خواهی داشت . و هنگامی که روز عرفه فرا رسد، ثوابی برابر با آزاد کردن دوهزار بنده و قربانی دو هزار شتر و دادن دو هزار اسب که در راه خدا بر آن بر نهند، خواهی داشت . و نیز کفاره گناهان شصت سال قبل و شصت سال بعد از آن خواهد بود.

ثواب روزه روز غدیر خم

1. راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردند: آیا مومنین غیر از دو عید فطر و قربان و جمعه عید دیگری دارند؟

فرمود: بله . عیدی بزرگتر از این دارند، روزی که امیرالمؤ منین علیه السلام معین شد و رسول خدا صلی الله علیه و آله ولایت او را در غدیر خم بر گردن مردان و زنان نهاد.

عرض کردم : این عید چه روزی است ؟

فرمود: روزها از پی یکدیگر می آیند.

آنگاه فرمودند: روز هجدهم ذیحجه . عمل در این روز برابر با عمل در هشتاد ماه است . ذکر خدای عزوجل ، صلوات فراوان بر پیامبر و وسعت دادن به مخارج خانواده در این روز نیکوست .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه روزه غدیر خم کفاره گناهان شصت سال است .

ثواب عبادت مستحبی؛ شب عید

1. راوی می گوید: که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از جبرئیل و او از اسرافیل نقل می کند که خدای متعال فرمودند: کسی که در شب عید فطر ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت فاتحه الکتاب را یک مرتبه و قل هو الله احد را ده مرتبه بخواند و در رکوع و سجده خود بگوید؛سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر و بین هر دو رکعت نیز سلام بدهد ( ده رکعت نماز را دو رکعت بخواند) و پس از نماز هزار بار استغفر الله و اتوب الیه بگوید، سپس سجده کرده و در سجده بگوید:یا حی یا قیوم یا ذالجلال و الاکرام یا رحمن الدنیا و الآخره و رحیمها و یا اکرم الاکرمین یا ارحم الراحمین یا اله الاولین

و الآخرین اغفرلی ذنوبی و تقبل صومی و صلاتی و قیامی ، سوگند به کسی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت ، سرش را از سجده بر نمی دارد، مگر این که آمرزیده شده و ماه رمضان از او پذیرفته می شود. و از گناهانش می گذرند، گر چه هفتاد گناه مرتکب شده باشد که هر کدام از آن گناهان بزرگتر از گناهان همه بندگان باشد.

گفتم : ای جبرییل آیا ماه رمضان فقط از او پذیرفته می شود یا از جمیع بندگان در همه جای دنیا؟

گفت : سوگند به کسی که تو را به حق به پیامبری برانگیخت همانان به خاطر کرامت او نزد خدا و مقام بزرگش از او، از آنان و از همه یکتا پرستان در بین مشرق و مغرب عالم ، نماز و روزه آنان را پذیرفته ، گناهان آنها را آمرزیده و دعاهایشان را مستجاب می نماید؛ پس از آن که آنان او را اجابت نمودند. سوگند به کسی که تو را به حق به پیامبر برانگیخت ، ای محمد! کسی که نماز را بخواند و با این استغفار مغفرت جوید، خداوند نماز، روزه و عبادت او را پذیرفته و آمرزیده شده و دعایش را مستجاب می شود؛ زیرا خدای عزوجل در کتاب خود فرموده است : از پروردگار خود آمرزش بخواهید و از گناه توبه کنید 2 و فرموده است : و کسانی که هنگامی که کار زشتی انجام می دهند یا بر خویش ستم می کنند، خدا را یاد کرده و برای گناهاش آمرزش خواهند. و چه کسی جز خداوند گناهان را می آمرزد! 3 و فرموده

است : از خداوند آمرزش بخواهید که همانا خداوند بخشنده و مهربان است 4 و فرموده است : از او آمرزش بخواهید که او آمرزنده است 5 این نماز هدیه ای است که مخصوص من و مردان و زنان امت من می باشد و به هیچ پیامبری از پیامبران قبل از من یاد دیگری ، داده نشده است .

ثواب شب زنده داری

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که شب عید و شب نیمه شعبان را زنده بدارد، در روزی که دلها می میرند، دل او نخواهد مرد.

ثواب روزه روز بیست و پنجم ذی القعده

راوی می گوید: در نوجوانی شبی با پدرم در شب بیست و پنجم ذی القعده نزد امام رضا علیه السلام شام خوردیم . آن حضرت علیه السلام فرمودند: شب بیست و پنجم ذیالقعده ، حضرت ابراهیم علیه السلام و عیسی بن مریم علیه السلام در آن متولد شده اند. در این شب زمین از زیر کعبه گسترده گردیده است و خصوصیت دیگری نیز دارد که کسی آن را ذکر نکرده است . کسی که این روز را روزه بگیرد، مانند کسی است که شصت ماه روزه گرفته باشد.

ثواب افطار کردن با آب

امام صادق علیه السلام فرمودند: افطار کردن با آب ، گناهان دل را می شوید.

ثواب روزه سه روز در ماه : پنجشنبه اول ، چهارشنبه وسط و پنج شنبه آخر

1. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: روزه ماه ( ماه رمضان ) و سه روز در هر ماه وسوسه سینه ها را از بین می برد.

و روزه سه روز در هر ماه روزه روزگار است ؛ زیرا همانا خدای عزوجل در کتاب می فرماید: کسی که حسنه ای انجام دهد، پاداش ده برابر آن خواهد داشت . 6

2. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم : سنت در روزه چگونه است ؟

فرمودند: سه روز در هر ماه : پنج شنبه در دهه اول ، چهارشنبه در دهه دوم و پنج شنبه در دهه آخر.

عرض کردم : این تمام سنت در مورد روزه است ؟

فرمودند: بله .

ثواب یک درهم صدقه به جای یک روز روزه برای کسی که نمی تواند در هر ماه سه روز روزه را بگیرد

راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم : همانا روزه سه روز در هر ماه برایم سخت شده است . آیا اگر به جای هر روز درهمی صدقه بدهم کافی نیست ؟

فرمودند: یک درهم صدقه بهتر از یک روز روزه است .

ثواب افطار کردن در منزل برادر مؤ من

امام صادق ع فرمودند: کسی که روزه باشد و بر برادر مومن خود وارد شود و نزد او افطار نماید و به او نگوید تا بر او منت گذارد، خداوند روزه یک سال را برای او می نویسد.

ثواب افطار کردن در منزل برادر مؤ من

1. امام باقر علیه السلام از پدران بزرگوار خود نقل نموده است که امام حسین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: پدرم ! کسی که ما را زیارت کند چه پاداشی دارد؟

آن حضرت علیه السلام فرمود: کسی که مرا در زندگی و یا پس از مرگ زیارت نماید و کسی که پدرت را در زندگی یا پس از مرگ زیارت نماید و کسی که برادرت را در زندگی یا پس از مرگ زیارت نماید و کسی که تو را در زندگی یا پس از مرگ زیارت نماید، سزاوار است بر من که در روز قیامت از او را زیارت کنم ، او را از گناهانش رهایی بخشیده و وارد بهشت کنم .

ثواب گریه برای شهادت امام حسین علیه السلام و ...

امام باقر علیه السلام نقل می نماید که امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: هر مومنی که برای قتل امام حسین علیه السلام اشکهایش جاری شود و بر رخسارش بریزد خدای تعالی او را در بالا خانه هایی می دهد که که سالها در آن سکونت نماید. و هر مومن به خاطر آزارهایی که از دشمن ما در این دنیا به ما رسیده است ، اشکش بر رخسارش بریزد، خداوند او را در بهشت در جایگاه صدق جای دهد. و هر مومنی که در راه ما آزار ببیند و به خاطر آزاری که در ما دیده است دلش به درد می آید، چشمانش بگرید و اشک بر رخسارش بریزد، خداوند آزار را از چهره اش دور گردانیده و در روز قیامت او را از خشم خود و آتش ایمن می گرداند.

ثواب شعر خواندن درباره امام حسین علیه السلام ، گریه کردن ، گریاندن و....

1. راوی می گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای ابوهارون ! درباره امام حسین علیه السلام شعری بخوان . من نیز خواندم . به من فرمودند: آن طور بخوان که می خوانند. یعنی با رقت

من نیز خواندم :

امرر علی جدت الحسین

فقل لاعظمه الزکیه

حضرت علیه السلام گریستند آنگاه فرمودند: بیشتر بخوان من نیز قصیده دیگری خواندم . باز حضرت علیه السلام گریستند و صدای گریه (زنان ) را از پشت پرده نیز شنیدم .

در پایان حضرت فرمودند: ای اباهارون ! کسی که درباره امام حسین علیه السلام شعری بگوید، گریه کند و ده نفر را بگریاند، برای همه آنها بهشت را می نویسند. و کسی که درباره امام حسین علیه السلام شعری بخواند و گریه کند و پنج نفر را بگریاند، برای

آنان بهشت را می نویسند. و کسی که درباره امام حسین علیه السلام شعری بگوید که و گریه کند و یک نفر را بگریاند، برای آنان بهشت را می نویسند. و کسی که امام حسین علیه السلام را نزد او یاد کنند و از چشمان او به اندازه پر مگسی اشک خارج شود، ثواب او به عهده خدای عزوجل بوده و برای او کمتر از بهشت راضی نمی شود.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام

1. امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که قبر امام حسین علیه السلام را در کنار روز فرات زیارت نماید، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرشش زیارت نموده است .

2. راوی می گوید به امام صادق علیه السلام عرض کردم : مردم نقل می کنند کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کند، مانند این است که حج عمره به جا آورده است .

حضرت علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند کسی که با شناخت حقش او را زیارت نماید، خداوند حتما گناهان او را از اول تا آخر می آمرزد.

3. راوی می گوید در حضور من از امام صادق علیه السلام پرسید: کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت نماید، چه ثواب دارد؟

فرمودند: همانا خداوند بر سر قبر امام حسین علیه السلام چهار هزار فرشته

ژولیده موی غبار آلوده گمارده است که تا روز قیامت برای او گریه کنند.

به او عرض کردم : پدر و مادرم فدای تو باد! از پدرت روایت شده است که ثواب زیارتش مثل ثواب حج است .

فرمودند: بله ، یک حج و یک عمره ( و همین طور شمردند) تا ثواب آن را به حج

و ده عمره رسانیدند.

4. امام باقر علیه السلام فرمودند: ولایت ما بر همه شهرها عرضه شد ولی هیچ کدام مانند اهل کوفه آن را قبول نکردند و این بدین جهت است که قبر امیرالمؤ منین علیه السلام در آن است . و نزدیک آن قبر دیگری است . یعنی قبر امام حسین علیه السلام - و هیچ زیارت کننده ای به زیارت او نمی آید و در کنار او دو رکعت یا چهار رکعت نماز نمی خواند و آنگاه از خداوند حاجات خود را نمی خواهد، مگر این که خداوند حاجتش را برآورده سازد.

و همانا محققا هر روز هزار فرشته گرداگرد او را می گیرند.

5. بشیر دهان می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم : ای بسا که توفیق حج نمی یابم و روز عرفه به زیارت امام حسن علیه السلام می روم .

فرمودند: کار خوبی می کنی ای بشیر! هر مؤ منی که با شناخت حق امام حسین علیه السلام در غیر روز عید به زیارت قبر او برود، برای او بیست حج و بیست عمره بدون گناه و مقبول و بیست جنگ همراه با پیامبر مرسل فرستاده شده یا امام عادل نوشته می شود. و کسی که در روز عید به زیارت او برود، صد حج و صد عمره و صد جنگ همراه با پیامبر مرسل یا امام عادل برای او نوشته می شود. کسی که در روز عرفه با شناخت حق او به زیارتش برود، هزار حج و هزار عمره مقبول و هزار جنگ همراه پیامبر مرسل یا امام عادل برای او نوشته می شود.

عرض کردم : من چگونه می

توانم به ثوابی همانند ثواب وقوف در عرفات برسم ؟

آن حضرت با شنیدن این سخن به گونه ای به من نگریستند که گویا خشمگین شدند. آنگاه فرمودند: ای بشیر! همانا مومن ، هنگامی که در روز عرفه با زیارت قبر امام حسین علیه السلام برود و در فرات غسل کند و آنگاه به طرف قبر مطهر آن حضرت علیه السلام برود، در مقابل هر گامی که بر می دارد، یک حج با مناسکش برای او نوشته می شود....

6. حسین بن ثویر می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند: ای حسین ! کسی که به قصد زیارت مرقد امام حسین علیه السلام از منزل خود خارج شود، اگر پیاده باشد خداوند در مقابل هر گامی برای او حسنه ای نوشته و گناهی را از او پاک می کند و اگر سوار باشد، خداوند به عدد هر قدمی که مرکبش بر می دارد، و می گذارد، حسنه ای برای او نوشته است و گناهی را از او پاک می نماید و تا زمانی که به کربلا برسد.

و در این هنگام خداوند او را از رستگاران و حاجت داده شدگان می نویسد.

و هنگامی که اعمالش را انجام داد، خداوند او را از پیروز شدگان می نویسد.

و زمانی که خواست برگردد، فرشته ای پیش او آمده و به او می گوید: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله سلام تو را رسانیده و می فرماید: عملت را از نوع شروع کن که محققا خداوند گذشته ات را آمرزید.

7. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند عزوجل فرشتگانی را بر قبر امام حسین علیه السلام گمارده است و هنگامی

که مردی بخواهد به زیارت او برود، خداوند گناهان او را به آن شکل محو می کند، و زمانی که گام دیگری بردارد، حسناتش را دو چندان می نماید و پیوسته حسناتش دو چندان می گردد تا زمانی که حسناتش او را بهشتی نمایند. آنها گرداگرد او را گرفته و او را پاک و طاهر می نمایند و فرشتگان آسمان را ندا می کنند: زوار قبر حبیب حبیبان خدا را پاک نمایید.

هنگامی که غسل کردند، حضرت محمد صلی الله علیه و آله آنان را ندا می دهد: ای مهمانان خداوند! مژده بدهید با من در بهشت .

آنگاه امیرالمؤ منین علی علیه السلام آنها را ندا می دهد؛ من ضامن برآورده شدن حاجات شما و دور نمودن بلا از شما و آخرت هستم .

آنگاه آن فرشتگان از چپ و راست آنان را احاطه می نمایند تا به خانه هایشان برگردند.

8. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که با شناخت حق امام حسین علیه السلام به زیارت قبر او برود، مانند کسی است که صد بار با پیامبر صلی الله علیه و آله حج به جا آورده است .

9- امام صادق علیه السلام فرمودن : کسی که قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کند ، خداوند برای او هضتاد حج بدون گناه می نویسد.

10. راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچکدام از مخلوقات خداوند بیشتر از فرشتگان نیستند.

همانا و محققا در هر شب هفتاد هزار فرشته از آسمان پایین آمده و تمامی شب خانه کعبه را طواف می کنند و هنگام طلوع فجر بر سر قبر پیامبر صلی الله علیه و آله

آمده و بر او سلام می کنند. آنگاه سر قبر امیرالمؤ منین آمده و بر او سلام می کنند. آنگاه بر سر قبر حسین علیه السلام آمده و بر او سلام می کند. آنگاه قبل از طلوع خورشید به سوی آسمان باز می گردند. سپس فرشتگان روز که هفتاد هزار فرشته هستند، پایین آمده و تمامی روز خانه کعبه را طواف می کنند، و هنگامی که غروب آفتاب نزدیک شد، سر قبر پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و به او سلام می کنند. آنگاه سر قبر امام حسین آمده و به او سلام می کند و سپس بر سر قبر امام حسن علیه السلام آمده و بر او سلام می کنند. آنگاه بر سر قبر امام حسین علیه السلام آمده و بر او سلام می کنند. آنگاه قبل از غروب خورشید به آسمان باز می گردند .

ثواب زیارت قبور ائمه علیه السلام

1. راوی می گوید خدمت امام رضا علیه السلام عرض کردم : کسی که قبر یکی از امامان علیه السلام را زیارت نماید چه ثوابی دارد؟ فرمودند: ثواب زیارت قبر امام حسین علیه السلام را دارد. عرض کردم : کسی که قبر امام کاظم علیه السلام را زیارت نماید، چه ثوابی دارد؟ فرمودند:

ثواب زیارت قبر امام حسین علیه السلام را دارد.

2. راوی گوید خدمت امام جواد علیه السلام عرض کردم : کسی که قبر امام رضا علیه السلام را زیارت کند چه ثوابی دارد؟

فرمودند: به خدا سوگند پاداش او بهشت است .

3. راوی گوید: در نامه امام رضا علیه السلام چنین آمده بود: به شیعیان من بگویید که زیارت من نزد خداوند برابر با هزار حج است . راوی می گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم : هزار حج ؟! فرمودند: آری به خدا سوگند! و برای کسی که او را با شناخت حقش زیارت نماید، برابر با یک هزار هزار حج است .

ثواب زیارت زیارت حضرت معصومه علیه السلام در قم

راوی می گوید: از امام رضا علیه السلام پرسیدم : کسی که فاطمه دختر امام کاظم علیه السلام را زیارت کند چه ثوابی دارد؟

فرمود: کسی که او را زیارت کند، بهشت از آن اوست .

ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام در ری

راوی می گوید یکی از اهالی ری که به دیدن امام هادی علیه السلام رفته بود گفت : به دیدن امام هادی علیه السلام رفتم : آن حضرت فرمودند: از کجا می آیی ؟

عرض کردم از زیارت امام حسین علیه السلام .

فرمودند: بدان که همانا از اگر قبر عبدالعظیم را که پیش خودتان است زیارت کرده بودی ، محققا مانند این بود که امام حسین علیه السلام را زیارت کرده ای .

ثواب نیکی به دوستان صالح اهل بیت و...

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که نتواند به ما نیکی کند و به دوستان صالح ما نیکی کند، ثواب نیکی به ما برای او نوشته می شود.

و کسی که نتواند ما را زیارت کند و دوستان صالح ما را زیارت نماید، ثواب زیارت ما برای او نوشته می شود.

ثواب اهل قرآن

امام صادق علیه السلام از پدرش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اهل قرآن آن بالاترین درجات را پس از پیامبران و رسولان دارند. بنابراین ، اهل قرآن را ضعیف و حقوق آنها را کم نشمارید؛ زیرا آنان نزد خداوند مقام ارجمندی دارند.

ثواب ختم قرآن در مکه

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در مکه از یک جعمه تا جمعه دیگر یا کمتر یا بیشتر از این قرآن را ختم نماید و در روز جمعه قرائت قرآن را به پایان برساند، خداوند تمام پاداشها و حسناتی را که از اولین جمعه دنیا تا آخرین جمعه آن هست ، برای او خواهد نوشت .

اگر در غیر جمعه قرائت قرآن را به پایان برسان ، باز هم همین طور است .

ثواب فراگیری قرآن به سختی یا به آسانی

راوی می گوید: شنیدم که از امام صادق علیه السلام که فرمودند: کسی که قرآن را به سختی یاد بگیرد، دو پاداش دارد و کسی که قرآن را به آسانی یاد بگیرد همراه با نیکوکاران می باشد.

ثواب قرآن خواندن جوان مؤ من

امام صادق علیه السلام فرمودند: جوان مومنی که قرآن بخواند، قرآن را با گوشت و خونش مخلوط می شود و عامل همنشینی او با فرشتگان بزرگوار وحی که هرگز مرتکب گناهی نشده اند خواهد شد، و در روز قیامت نیز قرآن مانعی برای او در مقابل آتش خواهد بود.

قرآن در آن روز (خطاب به خداوند) می گوید: هر عمل کننده ای به پاداش عمل خواهد رسید، جز عمل کنندگان به من . پس بهترین عطایای خود را به او عنایت فرما.

خداوند عزوجل نیز در دو لباس بهشتی به او می پوشاند و بر سرش تاج کرامت می گذارد. آنگاه خطاب به قرآن می فرماید: آیا راضی شدی ؟

قرآن می گوید: من بهتر از این را برای او می خواستم .

خداوند در امان بودن را به دست راست و جاودانگی در بهشت را به دست چپش می دهد. سپس وارد بهشت می شود. در بهشت به او می گویند: یک آیه بخوان و یک درجه بالا برو.

آنگاه به قرآن خطاب می شود: به آرزویت رسیدی و راضی شدی ؟

قرآن می گوید: خداوندا! بله .

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که خیر قرآن بخواند و آن را حفظ نماید، خداوند دو بار این ثواب را به او می دهد.

ثواب خواندن صد آیه تا پانصد آیه در نماز

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نماز شب صد آیه بخواند، خداوند نماز یک شب را برای او می نویسد، و کسی که دویست آیه را شب هنگام ، ولی در غیر نماز شب بخواند، خداوند برای او در لوح ، قنطاری را از حسنانت می نویسد که هر قنطاری هزار و دویست اوقیه و

هر اوقیه ای بزرگتر از کوه احد است .

ثواب حافظه قرآن و عمل کننده به آن

امام صادق علیه السلام فرمودند: حافظ قرآن و عمل کننده به آن ، همنشین فرشتگان بزرگوار وحی است که پاکیزه از گناه می باشند.

ثواب قاری از روی آن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که قرآن بخواند، بی نیاز است ، و پس از خواندن قرآن فقری نیست . و اگر قرآن نخواند، به هیچ وجه بی نیاز نیست .

ثواب خواندن قرآن از روی آن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که از روی قرآن ، آن را بخواند، چشمش تقویت خواهد شد، و اگر چه پدر و مادرش کافر باشند، عذاب آنها کمتر می شود.

ثواب بودن قرآن در خانه

امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام نقل نموده که فرمودند: دوستت دارم در خانه قرآن باشد تا خداوند به خاطر آن شیطان را طرد کند.

ثواب خواندن ده تا هزار آیه در شب

امام باقر ع نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در شب ده آیه بخواند، از غافلین نوشته نمی شود.

و کسی که پنجاه آیه بخواند، از دگر گویندگان نوشته می شود.

و کسی که دویست آیه بخواند. از نماز خاشعین نوشته می شود. و کسی که سیصد آیه بخواند، از رستگاران نوشته می شود. و کسی که پانصد آیه بخواند، از کوشش کنندگان نوشته می شود. و کسی که هزار آیه را بخواند، از یک قنطار برای او نوشته می شود. که هر قنطاری پانصد هزار مثقال طلاست . هر مثقال بیست و چهار قیراط است و کوچکترین قیراط به اندازه کوه احد و بزرگترین آن به اندازه وسعت ما بین زمین و آسمان است .

ثواب قرائت سوره حمد

امام صادق علیه السلام فرمودند: اسم اعظم خداوند در سوره حمد است .

ثواب قرائت سوره بقره و آل عمران

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره بقره و آل عمران را بخواند، این دو در روز قیامت مانند دو پاره ابر یا دو سایبان بر سر او سایه می اندازند. ثواب خواندن آیه الکرسی هنگام خواب و پس از هر نماز راوی می گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که به هنگام خواب آیت الکرسی بخواند، انشاء الله از فلج شدن ترسی نخواهد داشت . و کس که آن را پس از هر نمازی بخواند، هیچ گزنده زهرداری به او آسیب نخواهد رساند.

ثواب قرائت سوره نساء در هر جمعه

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند، از فشار قبر ایمن خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مائده

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که هر پنجشنبه سوره مائده را قرائت کند، ایمانش لبسا ظلم نپوشیده و هیچ گاه شرک نخواهد ورزید.

ثواب قرائت سوره انعمام

امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره انعام یک جا نازل شده و در حال نزول هفتاد هزار فرشته آن را بدرقه می کردند تا بر حضرت محمد صلی الله علیه و آله نازل شد. پس آن را بزرگ بدانید و تکریم نمایید. و اگر مردم می دانستند در آن چیست ، آن را ترک نمی کردند.

ثواب قرائت سوره اعراف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره اعراف را در هر ماه بخواند، در روز قیامت از کسانی خواهد بود که هیچ ترس و اندهی ندارد . و اگر در هر جمعه آن را قرائت نماید، از کسانی خواهد بود که در روز قیامت مورد محاسبه قرار نمی گیرند. و آگاه باشید که یکی ز محکمات قرآن در این سوره این است . و همانا در روز قیامت برای هر کسی که آن را خوانده باشد، گواهی می دهد.

ثواب قرائت سوره انفال و توبه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر ماه سوره انفال و توبه را بخواند، هیچگاه گرفتار هیچ نوع نفاقی نخواهد شد و از شیعیان امیرالمومنین علیه السلام خواهد بود .

ثواب قرائت سوره یونس

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر دو ماه یا سه ماه یک بار سوره یونس را بخواند، نمی ترسد که از جاهلان باشد و در روز قیامت از مقربین خواهد بود.

ثواب قرائت سوره هود

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره هود را بخواند، خدای عزوجل در روز قیامت او را در گروه پیامبران برمی انگیزد و در آن روز او را بی گناه خواهند دانست .

ثواب قرائت سوره یوسف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره یوسف را در هر شب یا روز بخواند، خدای متعال او را در روز قیامت در حالی بر می انگیزد که مانند، یوسف زیباست و در روز قیامت هیچ ترسی به او نخواهد رسید و از بهترین بندگا صالح خداوند خواهد بود. و نیز فرمودند: این سوره در تورات نیز آمده است .

ثواب قرائت سوره رعد

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره رعد را زیاد قرائت نماید، هیچگاه خداوند او را گرفتار صاعقه نخواهد نمود؛ گر چه دشمن اهل بیت علیه السلام باشد. و اگر مومن باشد، بدون حساب او را وارد بهشت خواهد نمود و شفاعت او در مورد همه خاندان و برادرانش که آنها را می شناسد، پذیرفته می شود.

ثواب قرائت سوره ابراهیم و حجر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره ابراهیم و حجر را در دو رکعت با هم بخواند، 7 هیچ گاه دچار فقر، دیوانگی و مصیبت نخواهد شد.

ثواب قرائت سوره نحل

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در هر ماه سوره نحل را بخواند، از جریمه دادن و هفتاد بلا که کوچکترین آن دیوانگی ، جذام و پیسی است ، محفوظ خواهد بود. و مسکن او در جنت عدن که وسط بهشت است خواهد مرد.

ثواب قرائت سوره بنی اسرائیل

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره بنی اسرائیل را در هر شب جمع زیارت کند، تا قائم آل محمد صلی الله علیه و آله را درک نکند و از اصحاب او نباشد، نخواهد مرد.

ثواب قرائت سوره کهف

1. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هیچ بنده ای آیه قل انما ان بشر مثلکم .... را نمی خواند، مگر این که نوری خواهد داشت از خوابگاه خود تا کعبه و اگر از اهل مکه باشد نور او را تا بیت المقدس خواهد بود.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره کهف را در هر جمعه بخواند، نمی میرد، مگر شهید و خداوند او را با شهدا بر می انگیزاند و در روز قیامت همراه با شهدا خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مریم

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بر خواندن سوره مریم مداومت نماید، تا زمانی که از لحاظ جانی و مال و فرزندان به بی نیازی نرسد، نخواهد مرد و در آخرت از یاران حضرت عیسی علیه السلام خواهد بود و نیز در آخرت مانند دارایی سلیمان در دنیا را به او خواهند داد.

ثواب قرائت سوره طه

امام صادق علیه السلام فرمودند: خواندن سوره طه را ترک نکنید. زیرا خدوند آن سوره و کسی را که آن را تلاوت کند، دوست می دارد. کسی که بر قرائت آن مداومت نماید، خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راستش خواهد داد ؛ درباره کارهای او در زمان مسلمانیش محاسبه نخواهد شد و در آخرت آن قدر پاداش به او می دهند، که راضی می شود.

ثواب قرائت سوره انبیاء

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به خاطر علاقه به سوره انبیاء، آن را تلاوت نماید، مانند کسی خواهد بود که در بهشت های ناز و نعمت با همه پیامبران همنشین است . و در طول زندگانی خود در چشم مردم شخص متشخصی خواهد بود

ثواب قرائت سوره حج

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر سه روز یک بار سوره حج را تلاوت نماید، یک سال نمی گذرد که به حج برود. و اگر در سفر حج بمیرد، وارد بهشت می شود. عرض کردم : اگر از مخالفین ( سنی ) باشد چطور؟ فرمودند: از عذابش کاسته می شود.

ثواب قرائت سوره مومنین

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره مؤ منین را قرائت نماید، خداوند او را تا آخر عمر سعادتمند می نماید. و اگر بر قرائت آن در هر جمعه مداومت نماید، منزل او در فردوس اعلی ( بهشت برتر) همراه با پیامبران و رسولان خواهد بود.

ثواب قرائت سوره نور

امام صادق علیه السلام فرمودند: با تلاوت سوره نور مال و عفت خود و زنانتان را حفظ کنید. زیرا هر کسی که هر روز یا هر شب بر قرائت آن مداومت نماید، تا زمان مرگش هیچ یک از افراد خاندانش زنا نخواهد کرد؛ و هنگامی که بمیرد، هفتاد هزار فرشته او را تا قبرش تشییع می نمایند، و تمامی این فرشتگان تا زمان ورود او به قبر برای او دعا و از خدا برایش آمرزش می خواهند.

ثواب قرائت سوره فرقان

امام کاظم علیه السلام به ابن عمار فرمودند: ای ابن عمار! تلاوت سوره تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده را ترک نکن . زیرا همانا هر کسی که هر شب آن را بخواند، خداوند هیچ گاه او را عذاب ننموده ، او را مورد محاسبه قرار نداده و در منزل او در فردوس اعلی (بهشت برتر ) خواهد بود.

ثواب قرائت سوره نمل ، شعرا و قصص

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره های طواسین ( سه سوره نمل ، شعرا، و قصص ) را در شب جمعه بخواند، از دوستان خدا و در پناه او امان نخواهد بود؛ هیچگاه دچار فلاکت نخواهد شد، در آخرت به اندازه رضایت و حتی بالاتر از رضای او از بهشت به او خواهند داد؛ و خداوند صد همسر از حوالعین به او عطا می نماید.

ثواب قرائت سوره عنکبوت و روم

امام صادق علیه السلام فرمودند: ای ابامحمد! به خدا سوگند که کسی در شب بیست و سوم ماه رمضان سوره های عنکبوت و روم را بخواند، اهل بهشت خواهد بود و هیچ کسی را از آن استثنا نمی کنم . و خداوند برای این سوگند گناهی بر من نخواهد داشت . و این دو سوره نزد خداوند منزلت زیادی دارند.

ثواب قرائت سوره لقمان

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره لقمان را در هر شب بخواند، خداوند در آن شب فرشتگانی را بر او می گمارد که تا صبح او را از شیطان و لشکریان او حفظ نماید. و اگر در روز آن را تلاوت کند، تا شب او را از شیطان و لشکریاش حفظ می نماید.

ثواب قرائت سوره سجده

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره سجده را بخواند، خداوند نامه عملش را به دست راستش داده و کارهایش را مورد محاسبه قرار نمی دهد؛ و از همنشینان حضرت محمد و اهل بیت علیه السلام او می باشد.

ثواب قرائت سوره احزاب

عبدالله بن سنان می گوید امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که سوره احزاب را زیاد بخواند، روز قیامت در پناه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و همسران او می باشد. سپس آن حضرت علیه السلام فرمودند: رسواییهای زنان و مردان قریش و غیر آنها در سوره احزاب است . ای ابن سنان ! همانا سوره احزاب زنان قریش را رسوا نمود. و این سوره طولانی تر از سوره بقره بود ولی آن را تحریف و ناقص نمودند.

ثواب قرائت سوره سبا و فاطر

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که یک بار در عمر خود سوره یس را بخواند، خداوند به شماره هر آفریده ای در دنیا و هر آفریده ای در آخرت و در آسمان دو هزار حسنه برای او نوشته و دو هزار گناه او را پاک می نماید و دچار فقر، زیان مالی ، زیر آوار ماندن ، بیچارگی ، دیوانگی ، جذام ، وسواس و بیماریهای زیانبخش نمی شود. و خداوند سختیهای مرگ و ترسهای آن را برای او آسان نموده و قبض روح او را خود به دست می گیرد و از کسانی خواهد بود که خداوند برای آنان گستردگی در زندگی ، خوشحالی هنگام زیارت خداوند، و رضایت به ثواب الهی را در آخرت برای آنان تضمین نموده است . و خداوند متعال به تمام فرشتگان آسمانی و زمینیش می فرماید: همانا که از فلای راضی شدم ، پس برای او استغفار نمایید.

ثواب قرائت سوره صافات

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره صافات را بخواند، پیوسته از هر آفتی محفوظ بوده و هر گرفتاری در زندگی دنیا از او دور می شود و خوشرزقترین مردم خواهد بود و هیچ شیطان رانده شده ای و ستمگر حق کشی نمی تواند ضرر مالی و جانی به او بزند و اگر در آن روز یا شب پس از آن می میرد، خداوند او را شهید بر می انگیزد و شهید می میراند و او را با شهیدان در یک مقام و منزل وارد بهشت می نماید.

ثواب قرائت سوره ص

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره ص را در شب جمعه بخواند، آن قدر خیر دنیا و آخرت به او می دهند که به هیچ کسی ، جز پیامبر مرسل یا فرشته مقرب نداده اند و خداوند او و هر کسی از خانواده اش را که او بخواهد، حتی خدمتکارش را به بهشت می برد؛ اگر چه او هم رتبه افراد خانواده اش یا کسانی نباشد که شفاعتشان می نماید.

ثواب قرائت سوره زمر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره زمر را قرائت نماید و قرائت آن را آسان بداند، خداوند شرف دنیا و آخرت را به او عطا می فرماید و بدون مال و اقوام و خویشان ، او را عزیز می نماید؛ بگونه ای که در چشم کسانی که او را می بینند، بزرگ می نماید؛ بدنش را بر آتش حرام می گرداند و در بهشت برای او هزار شهر می سازد که در هر شهری هزار قصر و در هر قصری صد هورالعین است . و علاوه بر این ، دو چشمه آب جاری ، دو چشمه آب که زیر درختان جاری است ، دو چشمه سر سبز و خرم ، حوالعین های در سراپرده ( که چشم کسی به آنها نیفتاده است ) و انواع گوناگون نعمتها و میوه ها و از هر میوهای دو نوع ( که یک نوع آن دنیایی و نوع دیگر آخرتی است ) خواهد داشت .

ثواب قرائت سوره غافر

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره غافر را هر شب بخواند، خداوند گناهان او را از اول تا آخر می آمرزد، او را با تقوی نموده و آخرت را برای او بهتر از دنیایش می گرداند.

ثواب قرائت سوره فصلت

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره فصلت را بخواند، این سوره در روز قیامت مایه خوشحالی او بوده و برای او نوری خواهد بود که تا جایی که چشمانش می بیند، نور افشانی می کند. در این دنیا هم زندگی خوبی داشته و مورد غبطه دیگران واقع می شود.

ثواب قرائت سوره شوری

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بر خواندن سوره شوری مداومت نماید، روز قیامت در حالی او را بر می انگیزاند که صورتش مانند برف سفید یا مانند خورشید تابان است . و هنگامی که در پیشگاه خداوند عزوجل ایستاد، خداوند می فرماید: بنده ام ! بر قرائت سوره شوری مداومت نمودی ولی ثواب آن را نمی دانستی . و گر می دانستی که این سوره چیست و چه ثوابی دارد هیچ گاه از قرائت آن دلتنگ نمی گشتی . اما من به زودی تو را به پاداشتی می رسانم . ( آنگاه خداوند می فرماید:) او را به بهشت ببرید. و قصری از یاقوت سرخ در بهشت برای اوست که درها، بالای آن و پله های آن نیز از همان یاقوت سرخ است . بیرون آن از داخل و داخل آن از بیرون دیده می شود. علاوه بر این ، هزار کنیز و هزار غلام کودک خواهد داشت که همیشه کودک باقی می مانند و خدای عزوجل در قرآن آنها را توصیف نموده است .

ثواب قرائت سوره زخرف

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید، خداوند در قبر، او را از حشرات و حیوانات سمی زمین و فشار قبر ایمن می نماید تا زمانی که در پیشگاه خداوند حاضر شود. آنگاه این سوره حاضر شده و به دستور خدای متعال او را به بهشت می برد.

ثواب قرائت سوره دخان

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره دخان را در نمازهای واجب و مستحب بخواند، خداوند او را امان یافته و بر می انگیزد؛ در زیر عرش خود بر او سایه می افکند، در حساب و بر او آسان گرفته و نامه عملش را در دست راستش می دهد.

ثواب قرائت سوره جاثیه

امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب کسی که سوره جاثیه را بخواند، این است که هیچگاه جهنم را ندیده سر و صدای آتش را نخواهد شنید و همراه با حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود.

ثواب قرائت سوره احقاف

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر شب یا هر جمعه سوره احقاف را بخواند، خداوند در این دنیا او را گرفتار ترس ننموده و از ترس روز قیامت او را ایمن می نماید؛ ان شاء الله .

ثواب قرائت سوره های که با حم آغاز می شوند

مام صادق علیه السلام فرمودند: سوره هایی که با حم آغاز ی شوند، گیاهان خوشبوی قرآنند. بنابراین ، هنگامی که آن را تلاوت نمودید، خدای را به خاطر تلاوت آن حمد و ثنا و ستایش گویید. زیرا همانا وقتی که بنده ای این سوره را تلاوت کند، از دهان او بویی خوشتر از مشک اعلی و عنبر خارج می شود؛ و همانا خدای عزوجل محققا به خواننده و قاری آن ترحم نموده و نیز همسایگان ، دوستان ، آشنایان و همه نزدیکان او را مورد رحمت خود قرار می دهد، و همانا، عرش ، کرسی و فرشتگان مقرب خدا در روز قیامت برای او استغفار می نمایند.

ثواب قرائت سوره محمد صلی الله علیه و آله

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره محمد صلی الله علیه و آله را تلاوت نماید، هیچگاه شک و شبهه ای برایش پیش نیامده ، هیچگاه در دینش شک نخواهد کرد، خداوند هیچ گاه او را دچار فقر و ترس از شیطان نخواهد نمود و پیوسته از شرک و کفر محفوظ است تا بمیرد. و هنگامی که وفات یافت خداوند هزار فرشته را در قبر او می گمارد که نماز بخوانند و ثواب نمازشان هم برای او خواهد بود. و نیز آن فرشتگان ، او را تا رسیدن به جایگاه امان یافتگان در پیشگاه خداوند عزوجل بدرقه می نمایند. و

او در امان خدا و امان حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود .

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر دو ماه یا سه ماه یک بار سوره یونس را بخواند، نمی ترسد که از جاهلان باشد و در روز قیامت از مقربین خواهد بود.

ثواب قرائت سوره فتح

امام صادق علیه السلام فرمودند: با قرائت سوره فتح اموال ، زنان و بردگان خود را از نابوی حفظ کنید. همانا کسی که بر قرائت آن مداومت نماید در روز قیامت منادی او را به گونه ای مردم می شنوند ندا می کند؛ تو از بندگان مخلص من هستی ، او را به بندگان صالحم ملحق نمایید؛ در بهشتهای نعمت واردش کنید و به او نوشابه سر بسته ای بدهید که چون کافور خنک است .

ثواب قرائت سوره حجرات

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره حجرات را در هر شب یا هر روز بخواند، از زائران حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود.

ثواب قرائت سوره ق

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در نمازهای واجب و مستحب بر قرائت سوره ق مداومت نماید، خداوند رزق او را فراوان نموده ، نامه عملش را به دست راستش می دهد و در حساب بر او آسان می گیرد.

ثواب قرائت سوره ذاریات

امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که سوره ذاریات را در شب یا روز بخواند، خداوند امور زندگیش را اصلاح و روزش را فراوان می گرداند و قبرش را با چراغی که تا روز قیامت روشن است ، نورانی می نماید.

ثواب قرائت سوره طور

امام صادق علیه السلام و امام باقر علیه السلام فرموده اند: کسی که سوره طور را تلاوت نماید، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا می نماید.

ثواب قرائت سوره نجم

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر روز یا هر شب ب تلاوت سوره نجم مداومت نماید، به خوبی در میان مردم زندگی نموده ، آمرزیده شده و محبوب مردم خواهد بود.

ثواب قرائت سوره قمر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره قمر را تلاوت نماید، خداوند او را سوار شتری از شتران بهشت از قبر خارج می سازد.

ثواب قرائت سوره الرحمن

امام صادق علیه السلام فرمودند: قرائت سوره الرحمن و مداومت بر قرائت آن را ترک نکنید. زیرا در دلهای منافقین جای نمی گیرد و خداوند در روز قیامت این سوره را به شکل انسانی با زیباترین شکل و هر چه خوشبوتر می آورد و این سوره در جایی که هیچ کس نزدیکتر از او به خداوند نیست ، آنگاه خداوند از او می پرسد: چه کسی در زندگی دنیا بر قرائت تو مداومت می ورزید؟ و او پاسخ می دهد: خدایا! فلانی و فلانی . و آنان رو سفید می شوند. آنگاه خداوند به آنان می فرماید: هر که را دوست می داری شفاعت کنید. و آنان بی حساب شفاعت می کنند به گونه ای که کسی باقی نمی ماند که برایش شفاعت کند. سپس می فرماید: وارد بهشت شوید و در هر جای آن که می خواهید ساکن شوید.

ثواب قرائت سوره واقعه

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر شب جمعه سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست می دارد؛ محبت او را در دل همه مردم می افکند، هیچگاه در دنیا گرفتار فلاکت ، فقر، نداری و آفتی از آفات دنیا نمی شود و از دوستان امیرالمومنین علیه السلام خواهد بود. این سوره مخصوص امیرالمومنین علیه السلام است و هیچ کسی با او در آن شریک نیست .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که همیشه در نماز واجب سوره حدید و مجادله را بخواند، خداوند تا هنگام مرگش هیچگاه او را عذاب نخواهد کرد؛ خود و خانواده اش دچار مصیبتی نمی شوند و بدنش سالم و بی عیب خواهد ماند.

ثواب قرائت سوره حدید و مجادله

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که همیشه در نماز واجب سوره مجادله و حدید را بخواند، خداوند تا هنگام مرگش هیچ گاه او را عذاب نخواهد کرد، خود و خانواده اش دچار مصیبتی نمی شوند و بدنش سالم و بی عیب خواهد ماند.

ثواب قرائت سوره حشر

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که سوره حشر را تلاوت نماید هیچ بهشت و جهنم ، عرش و کرسی ، حجاب ، آسمان و زمین ، هوا و باد، پرنده ، درخت و کوه خورشید و ماه و فرشته ای نمی ماند؛ مگر این که بر او درود فرستاده و برای او استغفارمی نمایند و اگر بمیرد، شهید مرده است .

ثواب قرائت سوره ممتحنه

امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: کسی که سوره ممتحنه را در نمازهای واجب و مستحب بخواند؛ خداوند دلش را برای ایمان خالص می گرداند و دیدگانش را روشن می نماید؛ هیچ گاه دار فقر نشده و خود و فرزندانش دیوانه نشوند.

ثواب قرائت سوره صف

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره صف را بخواند و در نمازهای واجب و مستحب بر قرائت آن مداومت نماید، انشاءالله خداوند او را با فرشتگان و پیامبران مرسلش در یک صف قرار خواهد داد.

ثواب قرائت سوره جمعه ، منافقین و اعلی

امام صادق علیه السلام فرمودند: واجب است که شیعه ما در شب جمعه ، سوره جمعه اعلی و در نماز ظهر روز جمعه ، سوره جمعه ، و سوره منافقین را بخواند. کسی که این کار را انجام دهد، گویا، عمل رسول خدا صلی الله علیه و آله را به جا آورده است ، و پاداش و ثواب او این است که خداوند او را به بهشت ببرد.

ثواب سوره تغابن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره تغابن را در نماز مغرب واجب بخواند، این سوره در قیامت شفاعت کننده او خواهد بود و نزد کسی که شهادت او را قبول داشته باشد، شاهد عادلی می شود، و از او جدا نخواهد شد تا او را به بهشت ببرد.

ثواب قرائت سوره طلاق و تحریم

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره طلاق و تحریم را در نماز فریضه بخواند، خداوند نمی گذارد که در روز قیامت بترسد یا اندوهگین شود؛ از آتش معاف شده و خداوند به خاطر تلاوت این سوره ها و مراقبت از آنها او را به بهشت می برد. زیرا این سوره ها از آن پیامبر اکمر صلی الله علیه و آله است .

ثواب قرائت سوره ملک

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره ملک را قبل از خواب در نماز واجب بخواند، تا صبح در امان خدا خواهد بود و در روز قیامت نیز تا ورود به بهشت در پناه خداست .

ثواب قرائت سوره قلم

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره قلم را در نماز واجب یا مستحب بخواند، خداوند او را برای همیشه از فقر ایمن نموده و هنگامی که بمیرد، او را از عذاب قبر پناه می دهد.

ثواب قرائت سوره الحاقه

امام باقر علیه السلام فرمودند: سوره الحاقه را زیاد بخوانید. همانا قرائت آن در نمازهای واجب و مستحب جزیی از ایمان به خدا و رسولش می باشد. زیرا همانا این سوره فقط برای امیرالمؤ منین علیه السلام و معاویه نازل گردید و خواننده این سوره تا روز دیدار خدای عزوجل دین خود را از دست نخواهد داد.

ثواب قرائت سوره معارج

امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره معارج را زیاد بخوانید. زیرا همانا کسی که زیاد آن را بخواند، در روز قیامت خداوند از گناه او سوال نمی فرماید و در بهشت او را با حضرت محمد صلی الله علیه و آله و اهل بیت او سکوت دهد؛ انشاءالله .

ثواب قرائت سوره نوح

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به خداوند مومن است و کتاب او را می خواند، تلاوت سوره نوح را ترک نمی کند. هر بنده ای که با صبر و برای پاداش الهی این سوره را در نماز واجب یا مستحب بخواند، خدای تعالی او را در جایگاه نیکوکاران جای می دهد؛ غیر از بهشت خودش سه بهشت دیگر نیز برای بزرگداشت به او عطا می نماید؛ دویست حوالعین و چهارهزار زن شوهر دیده به همسری به او عطا می نماید؛ انشاءالله .

ثواب قرائت سوره جن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که جن را زیاد بخواند، هیچ گاه دچار چشم زخم ، سحر، جادو، مکر و جن نخواهد شد؛ همراه با حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود؛ و خواهد گفت : پروردگارا! من جز همراهی با حضرت رسول صلی الله علیه و آله ، چیز دیگری نمی خواهم .

ثواب قرائت سوره مزمل در نماز عشاء

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره مزمل را در نماز عشا یا آخر شب بخواند، شب و روز همراه با سوره مزمل برای او شهادت داده و خداوند زندگی و مرگی شیرین به او عطا می نماید.

ثواب قرائت سوره مدثر

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در نماز واجب سوره مدثر را بخواند، به عهده خدا است که او را همراه با حضرت محمد صلی الله علیه و آله در درجه او قرار بدهد و انشاءالله در زندگی دنیا هیچ گاه دچار بدبختی نخواهد شد.

ثواب قرائت سوره قیامت

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که بر خواندن سوره قیامت مداومت نماید و به آن عمل کند، خدای عزوجل او را با زیباترین صورت همراه با رسول خدا صلی الله علیه و آله از قبرش بر می انگیزد و به او مژده داده و در صورت او می خندد تا از پل صراط و میزان بگذرد.

ثواب قرائت سوره انسان

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره انسان را صبحهای پنج شنبه بخواند، خداوند هشتصد حورالعین بکر و چهارهزار حوالعین شوهردیده به همسری او عطا می نماید و غیر از این ، حوالعین دیگری نیز، و همراه با حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد بود.

ثواب قرائت سوره مرسلات ، نباء و نازعات

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره مرسلات را بخواند، خداوند بین او و حضرت محمد صلی الله علیه و آله آشنایی ایجاد می نماید. و کسی که هر روز بر قرائت سوره نباء مداومت نماید، یک سال نخواهد گذشت که خاه کعبه را زیارت می نماید؛ انشاءالله . و کسی که سوزه نازعات را تلاوت نماید، مرد، مگر سیراب و برانگیخته نخواهد شد، مگر سیراب و وارد بهشت نخواهد شد، مگر سیراب .

ثواب قرائت سوره عبس و تکویر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره عبس و تکویر را قرائت نماید، زیر بال خدا بوده و از خیانت دیگران در امان می باشد، در سایه خداوند و کرامت او بسر می برد و در بهشت او به سر خواهد برد. و این کار برای خداوند بزرگ نیست . انشاءالله .

ثواب قرائت سوره انفطار و انشقاق

شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که همیشه در نمازهای واجب و مستحب سوره های انفطار و انشقاق را بخواند، خداوند بین او و حاجتش فاصله نمی اندازد و مانعی بین او و خدا نخواهد بود. و پیوسته خداوند به او می نگرد و تا از حساب مردم فارغ شود.

ثواب قرائت سوره مطفقین

امام صادق علیه السلام فرموند: کسی که در نماز واجب سوره مطفقین را بخواند، خداوند در روز قیامت امان از آتش را به او عطا می فرماید، نه آتش او را می بیند و نه آتش را؛ از پل جهنم عبور نخواهد کرد و در روز قیامت حساب پس نمی دهد.

ثواب قرائت سوره بروج

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره بروج را در نمازهای واجب خود بخواند، همانا این سوره پیامبران است ، حشر و جایگاه او با پیامبران ، رسولان و صالحان است .

ثواب قرائت سوره طلاق

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نمازهای واجب سوره طلاق را بخواند، در روز قیامت در نزد خداوند دارای مقام و منزلتی بوده ، و در بهشت از دوستان پیامبران و دوستان یاران آنها خواهد بود .

ثواب قرائت سوره اعلی

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره اعلی را در نمازهای واجب یا مستحب بخواند، در روز قیامت به او می گویند: از هر کدام از درهای بهشت که می خواهی وارد شو. انشاءالله .

ثواب قرائت سوره غاشیه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نماز واجب یا مستحب بر قرائت سوره غایشهمداومت نماید، خداوند در دنیا و آخرت او را با رحمت خود می پوشاند، و در روز قیامت امان ازآتش را به او عطا می نماید.

ثواب قرائت سوره فجر

امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب بخوانید. زیرا همانا این سوره از آن امام حسین علیه السلام است . و کسی که آن را بخواند، در روز قیامت با امام حسین علیه السلام در درجه او در بهشت می باشد. همانا خدای عزوجل عزیز و حکیم است .

ثواب قرائت سوره بلد

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نمازهای واجب خود سوره بلد را بخواند، در دنیا او را به عنوان یک انسان صالح ، و در آخرت به عنوان کسی که نزد خدا منزلتی دارد؛ خواهند شناخت و در روز قیامت از دوستان پیامبران ، شهدا و صالحان خواهد بود .

ثواب قرائت سوره شمس ، لیل ، ضحی ، و شرح

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در شب یا روز سوره لیل ، شمس ، ضحی و شرح را زیاد بخواند، چیزی در کنار او نیست ، مگر این که برای او شهادت می دهد؛ حتی مو، پوست ، خون ، گوشت ، رگها، اعصاب ، استخوانها، و همه ذرات وجودش که بر روی زمین است . پروردگار متعال نیز می فرماید: شهادت شما در مورد بنده ام را پذیرفته و آن را روا گردانیدم . او را به بهشتهایم ببرید تا هر کجا را که می خواهد انتخاب کند و آن جا را بدون منتی از من و تنها از روی لطف و تفضل من ، به او بدهید. و گوارای گوارای او باشد.

ثواب قرائت سوره تین

امام صادق علیه السلام : فرمود کسی که سوره تین را در نمازهای واجب و مستحب بخواند، آن قدر از بهشت به او می دهند که راضی شود.

ثواب قرائت سوره علق

امام صادق علیه السلام : فرمودند کسی که در شب یا روزی سوره علق را تلاوت نماید، آنگاه در همان شب یا روز بمیرد، شهید مرده است ، خداوند او را شهید برمی انگیزد، شهید زنده می نماید و مانند کسی خواهد بود که با رسول خدا صلی الله علیه و آله در راه خدا شمشیر زده باشد.

ثواب قرائت سوره قدر

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که با صدای بلند سوره قدر را بخواند، مانند کسی است که در راه خدای عزوجل شمشیر کشیده باشد و کسی که آن را با صدای آهسته بخواند، مانند کسی است که در راه خدا در خون خود غلتیده باشد، و کسی که ده با آن را بخواند، خداوند هزار گناه از گناهان او را پاک می نماید.

ثواب قرائت سوره بینه

امام باقر علیه السلام فرمودند کسی که سوره بینه را بخواند، از شرک بیزار می باشد؛ وارد دین حضرت محمد صلی الله علیه و آله خواهد شد؛ خدای عزوجل او را مؤ من بر می انگیزد و در حساب بر او آسان می گیرد.

ثواب قرائت سوره زلزله

امام صادق علیه السلام فرمودند: از قرائت سوره زلزله دلتنگ نشوید. زیرا همان کسی که در نمازهای مستحب آن را بخوانمد، هیچ گاه خداوند او را گرفتار زلزله نمی گرداند و نه با زلزله و صاعقه و نه با هیچ آفتی از آفات دنیا نمی میرد. و هنگامی که بمیرد، به او دستور می دهند که به بهشت برود. و خدای عزوجل می فرماید: بهشتم را بر تو حلال کردم . در هر کجای آن که می خواهی و دوست داری ، ساکن شو که کسی تو را از آن منع نکرده و دور نمی کند.

ثواب قرائت سوره عادیات

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره عاریات را بخواند و بر قرائت آن مداومت نماید، خدای عزوجل در روز قیامت او را به طور مخصوص با امیرالمومنین علیه السلام محشور می نماید و در حریم او و از دوستان او خواهد بود.

ثواب قرائت سوره قارعه

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره قارعه را زیاد بخواند، خداوند عزوجل او را از فتنه دجال و ایمان به دجال و نیز در روز قیامت از چرکهای جهنم مصون می دارد: انشاءالله .

ثواب قرائت سوره تکاثر

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره تکاثر را در نماز واجب بخواند، خداوند ثواب ، و پاداش صد شهید را برای او می نویسد. و کسی که آن را در نماز مستحب بخواند، خداوند ثواب پنجاه شهید را برای او می نویسد و در نماز واجبش چهل صف از فرشتگن با او نماز می خوانند.

2. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که هنگام خواب سوره تکاثر را بخواند، از عذاب قر در امان خواهد بود.

ثواب قرائت سوره عصر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نمازهای مستحب خود سوره عصر را بخواند، خداوند در روز قیامت او را با چهرهای درخشان ، خندان و خوشحال بر می انگیزد تا وارد بهشت شود.

ثواب قرائت سوره همزه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره همزه را در نمازهای واجبش بخواند، خداوند فقر را از او دور می نماید، رزق را به سوی او می کشاند و مرگ بد را از وی دفع می کند.

ثواب قرائت سوره فیل و قریش

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در نمازهای واجب خود سوره فیل را بخواند، در روز قیامت هر دشت و کوه و گلی شهادت می دهد که او از نمازگزاران است . و نیز منادی ندا می دهد که درباره بنده ام راست گفتید. شهادت شما را به چه نفع او باشد و چه به ضرر او باشد، پذیرفتم . او را به بهشت ببرید و از او حساب نکشید. زیرا همانا او از کسانی است که آنها عملشان را دوست می دارم .

2. امام علیه السلام فرمودند: کسی که سوره قریش را زیاد بخواند او را بر مرکبی از مرکبهای بهشت برمی انگیزند تا در روز قیام بر سفره های نور بنشیند.

ثواب قرائت سوره ماعون

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که سوره ماعون را در نمازهای واجب و نافله بخواند، از کسانی خواهد بود که خداوند نماز و روزه آنها را قبول می کند و از او در مورد کارهایی که در دنیا انجام داده است ، حساب نمی کشد.

ثواب قرائت سوره کوثر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره کوثر را در نمازهای واجب و مستحب خود بخواند، خداوند در روز قیامت از حوض کوثر به او آب عطا می نماید و مجلس او با رسول خدا صلی الله علیه و آله در زیر درخت طوبی است .

ثواب قرائت سوره کافرون و توحید

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره کافرون و توحید را در یکی از نمازهای واجب خود بخواند، خداوند او، پدر و مادر و فرزندان پدر و مادرش را می آمرزد، اگر بدبخت باشد نام او در دفتر بدبختها پاک شده و در دفتر سعادتمندان ثبت می شود؛ خداوند زندگی سعادتمندانه ای به او ارزانی داشته ؛ او را شهید می میراند و شهید برمی انگیزد.

ثواب قرائت سوره نصر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که سوره نصر را در نماز مستحب یا واجبی بخواند، خداوند او را از قبرش بیرون آورده که امان نامه ای است برای عبور از پل جهنم ، جهنم و صدای جهنم ؛ همه چیزهایی که با او روبرو می شوند، او را مژده داده و از خیرهایی که در انتظار اوست سخن می گویند تا وارد بهشت شود. و به اندازه ای درهای خیر بروی او گشوده می شود که پیش از این به ذهنش نرسیده و آن را آرزو نکرده است .

ثواب قرائت سوره مسد

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه سوره مسد را تلاوت کردید، ابولهب را نفرین کنید. زیرا همانا او از کسانی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله و آنچه را از جانب خداوند عزوجل بر او وحی شده بود، تکذیب می کرد.

ثواب قرائت سوره توحید

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در یک روز پنج نماز بخواند و سوره توحید در آن قرائت نکند، به او می گویند: ای بنده خدا تو از نمازگزاران نیستی .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، باید پس از نماز واجب خود سوره توحید را بخواند. کسی که این کار را انجام دهد، خداوند خیر دنیا و آخرت را به او عطا نموده و او و پدر و مادر و خواهران و برادرانش را می آمرزد.

3. امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به هنگام خواب صد بار سوره توحید ر بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او ر می بخشد.

4. امام باقر علیه السلام از پدرش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله بر جنازه سعد بن معاذ نماز خواندند و فرمودند: نود هزار فرشته که جبرئیل نیز در آن بوده ، آمدند و بر او نماز خواندند. من از جبرییل پرسیدم چرا بر جنازه او نماز خواندید؟ جبرییل گفت : به خاطر این که نشسته و ایستاده ، سوار و پیاده و در حال رفت و بازگشت سوره توحید را می خواند.

5. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به بستر خواب رود و یازده

بار سوره توحید را بخواند، خداوند او را در خانه اش و خانه های اطرافش حفظ می نماید.

6. راوی می گوید از امیرالمومنین علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که پس از نماز صبح یازده بار قل هو الله احد بخواند در آن روز گناهی از او سر نمی زند، گر چه شیطان خوار شود یعنی شیطان هر چه تلاش کند، نتواند انسان را به گناه بکشاند و بدین ترتیب خوار شود.

ثواب قرائت سوره ناس و فلق

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که در نماز وتر سوره ناس ، فلق و قل هو الله احد را بخواند، به او می گویند: ای بنده خدا! مژده بده که خداوند وتر تو را قبول کند.

ثواب پشیمانی ، توبه و خجالت از گناه

راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به داوود پیامبر صلی الله علیه و آله وحی کرد: ای داوود! همانا اگر بنده مؤ من منم گناه کند، آنگاه بازگردد و از آن گناه توبه کند و هنگام یادآوری آن از من خجالت بکشد، حتما او را آمرزیده آن گناه ر از یاد فرشتگان نویسنده گناه برده ، آن گناه را تبدیل به حسنه می نمایم و برای من اهمیت ندارد و من مهربانترین مهربانانم .

ثواب رها کردن بدهکار به خاطر بزرگداشت خدای عزوجل

امام کاظم علیه السلام نقل می کند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که بدهکاری را پیش حاکم ببرد و بداند که سوگند می خورد، آنگاه به خاطر بزرگداشت خداوند عزوجل رهایش می کند، خداوند در روز قیامت برای او به مقامی جز مقام ابراهیم خلیل علیه السلام راضی نمی شود.

ثواب معلم خوب

امام صادق علیه السلام فرمودند: یک عالم ، بهتر از هزار عابد و هزار زاهد است .

و پاداش یک عالم که از عملش سود برد: بهتر و برتر از عبادت هفتاد هزا عابد است .

ثواب جوینده علم

1. امام صادق علیه السلام از پدارنش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در راه یافتن دانش قدم بر می دارد، خداوند راهی به بهشت برای او می گشاید که در آن گام بردارد؛ و همانا فرشتگان به خاطر رضایت از کار جوینده دانش بالهایشان را برای او فرو می گذارند.

و همانا تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند، حتی ماهی دریا برای جویندهه دانش استغفار می نمایند. برتری عالم بر عابد مانند برتری ماه در شب چهاردهم بر سایر ستارگان است .

همانا علما وارثان پیامبرانند.

پیامبرن درهم و دینار از خود باقی نمی گذارند، و ارث آنها علم است ، و کسی که از آنها علمی بگیرد، به بهره زیادی رسیده است .

ثواب همنشینی با اهل دین

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: همنشینی با اهل دین شرف دنیا و آخرت است .

ثواب انجام عمل پس از شنیدن ثواب

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بشنود کار خوبی فلان مقدار ثواب دارد و آن کار را انجام دهد، به آن ثواب خواهد رسید؛ گرچه رسول خدا نیز آن را نگفته باشد.

ثواب گفتن سخن حقی که مردم به آن عمل کنند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مردی سخن حق نمی گوید و به ان عمل نمی کند، مگر این که او نیز پاداشی همچون پاداش عمل کننده به آن خواهد داشت ، و نیز سخن گمراه کننده ای نمی گوید و به آن عمل نمی شود مگر این که او نیز گناهی همچون گناه عمل کننده به آن سخن خواهد داشت .

ثواب پناه دادن به یتیم ، ترحم به ضعیف ، مهربانی بر پدر و مادر و خوبی به برده

امام باقر علیه السلام فرمودند: چهار کار است که هر کس آنها را انجام دهد، خداوند در بهشت خانه ای برای او می سازد: پناه دادن به یتیم ، ترحم بر ضعیف ، مهربانی با پدر و مادر و رفق و مدارا با برده .

ثواب حفظ آبروی مردم و بازداشتن خشم

1. راوی می گوید از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که آبروی مردم را نبرد، خداوند او را از عذاب روز قیامت حفظ می نماید، و کسی که خشم خود را از مردم باز دارد ، خداوند در روز قیامت از گناهان او چشم پوشسی می کند.

2. راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که خشم خود را باز داردد، خداوند عیب او را می پوشاند.

ثواب پیشوای عادل ، تاجر راستگو و پیری که عمر خود را در طاعت خدا سپری کردهباشد.

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند سه نفر را بدون حساب به بهشت می برد: پیشوای عادل ، تاجر راستگو و پیری که عمر خود را در راه طاعت خدا صرف نموده است .

ثواب حفظ چهل حدیث

امام کاظم علیه السلام نقل می نماید که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس از امت من چهل حدیث را از احادث که به درد دین امت من می خورد حفظ کند، خداوند عزوجل در روز قیامت او را فقیه و عالم بر می انگیزد.

ثواب ترک گناه

امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت عیسی علیه السلام عده ای را دید که گریه می کردند. پرسید که چرا گریه می کنند. جواب دادند که بر گناهشان می گریند. آن حضرت علیه السلام فرمودند: اگر آن گناهان را ترک نمایند، آمرزیده می شوند.

ثواب خوشحال نمودن مؤ من

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به حضرت داود علیه السلام وحی نمودند: همانا بنده ای از بندگانم حسنه ای را انجام می دهد و من بهشتم را بر او حلال می کنم . داود علیه السلام پرسید: پروردگارا! آن حسنه کدام است ؟

فرمود: خوشحال کردن بنده مومن ؛ گر چه با یک دانه خرما. داود علیه السلام عرض کرد: پروردگارا هر کس که تو را شناخت ، شایسته است که امید خود را از تو قطع نکند.

ثواب ورع ، زهد و توجه به خداوند عزوجل در نماز

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: خداوند به هیچ مؤ منی ورع و زهد به دنیا را با هم در دنی عطا نمی نماید، مگر این که من برای او امید بهشت دارم . و همانا و محققا دوست دارم مرد مومن که من برای او امید بهشت دارم . و همانا و محققا دوست می دارم که مرد مؤ من به هنگام نماز واجب دلش را متوجه خداوند نموده و اصلا به فکر دنیا نباشد زیرا هیچ مؤ منی دلش را متوجه خدا نمی گرداند؛ مگر این که خداوند نیز با او رو نموده و مؤ منین را دوستدار او می گرداند؛ علاوه بر این که خود نیز او را دوست می دارد.

ثواب گشودن گرفتاری مؤ من ، آسان گرفتن بر او درحال تنگدستی و...

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی که گرفتاری مومن دیگری را بگشاید، خداوند هفتاد گرفتاری دنیا و روز قیامت را برای او بگشاد و کسی که بر مومن فقیری آسان گیرد، خداوند حوایج شر در دنیا و آخرت آسان می نماید، و کسی که عیب مومنی را که از آن عیب می ترسد بپوشاند، خداوند هفتاد عیب او را که می ترسد در دنیا و آخرت می پوشاند. و تا زمانی که مومن به برادر مومنش کمک کند، خداوند عزوجل نیز به او کمک می نماید. از این پند استفاده کنید و کارهای خوب را دوست بدارید.

ثواب آب و غذا دادن به مؤ من و پوشانیدن او

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی که در شب ماه رمضان به برادر مومن غذا بدهد، خداوند به خاطر این عمل برای او مانند پاداش کسی می نویسد که سی برده مومن را آزاد کرده است ، و به خاطر این عمل نزد خداوند یک دعای مستجاب خواهد داشت .

ثواب غذا دادن به برادر مؤ من در راه خدای عزوجل

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به برادر مومنش در راه خدا غذا بدهد، پاداش او همچون پاداش کسی است که فئامی از مردم را غذا بدهد.

پرسیدم فئام چیست ؟

فرمود: صد هزار نفر.

ثواب غذا دادن به سه مؤ من

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به سه نفر از مؤ منین غذا بدهد، خداوند از سه بهشت به او غذا خواهد داد: فردوس ، جنت عدن و طوبی . طوبی درختی از جنت عدن است که خداوند با دست خود آن را کاشته است .

ثواب غذا دادن به مؤ من و سیر نمودن او

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ کدام از مخلوقات خداوند پاداش غذا دادن به مسلمان و سیر نمودن او را در سرای آخرت نمی دانند، نه فرشته مقرب و نه پیامبر مرسلی ؛ جز خداوند، پروردگار جهانیان . و یکی از عوامل آمرزش ، غذا دادن به مسلمان گرسنه است .

ثواب قرض دادن به مؤ من

1. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به مومنی قرض دهد و منتظر بماند تا پرداخت قرض برای او امکان پذیر شود، مال او پاکیزه می ماند و تا زمانی که قرض را برگرداند، فرشتگان بر او درود می فرستند.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مسلمانی به خاطر خدا به مسلمان دیگر قرض نمی دهد، مگر این که تا زمانی که مالش بازگردد، خداوند پاداش او را همانند صدقه به حساب می نماید.

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب قرض ، هیجده برابر است و اگر بمیرد آن مال جزو زکات حساب خواهد شد.

4. راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: بیشتر دوست دارم قرض بدهم تا این که همانند آن را ببخشم .

و نیز فرمودند: کسی که قرض مدت داری بدهد و سر وقت قرض پرداخت نشود، هر روزی که از آن وقت می گذرد، ثوابی همچون ثواب یک دینار صدقه در هر روز برای خواهد داشت .

5. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بیشتر دوست می دارم هزار درهم را دوبار قرض دهم تا این که یک بار آن را صدقه بدهم ،

و همانطور که حلال نیست ، بدهکارت با فرض توانایی ، پرداخت مالت را به تاخیر بیندازد، اگر می دانی توانایی ندارد، جایز نیست او را در فشار قرار دهی .

ثواب صدقه

1. راوی می گوید: نزد امام صادق علیه السلام بودم که سخن از بیماری به میان آمد. آن حضرت علیه السلام فرمودند: بیمارانتان را با صدقه مداوا کنید و چرا غذای یک روزتان را صدقه نمی دهید؟ همانا به فرشته مرگ دستور می دهند که فلان بنده را قبض روح کن . آن بنده نیز صدقه می دهد. در این جا به فرشته مرگ می گویند که از آن دستور صرف نظر شد.

2. امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله به مردی فرمودند: آیا روزه گرفته ای ؟

عرض کرد: خیر.

فرمودند: آیا از مریضی عیادت کرده ای ؟

عرض کرد: خیر.

فرمودند: آیا به تشییع جنازه ای رفته ای ؟ عرض کردند: خیر.

فرمودند: آیا به فقیر غذا داده ای ؟

عرض کرد: خیر. فرمودند: به منزل برو و خانواده ات را ببوس که همین کار صدقه است .

3. امام رضا علیه السلام فرمودند: در بنی اسرائیل قحطی شدید به مدت چند سالی متوالی به وجود آمد. زنی لقمه نانی داشت . همین که آن رآدر دهانش گذاشت که بخورد سایلی گفت : ای کنیز خدا! گرسنگی !

آن زن با خود گفت : در چنین زمانی صدقه خوب است و نان را از دهانش درآورد و به سایل داد.

این زن فرزند کوچکی داشت که بری جمع آوری هیزم به صحرا رفته بود. گرگ آمد و

فرزند او را ربود. فرزند فریاد کشید و مادر به دنبال گرگ دوید. خداوند جبرییل را فرستاد. جبرییل فرزند را از دهان گرگ گرفته و به مادر داد. آن گاه جبرئیل به مادرش گفت : ای کنیز خدا! این لقمه گرگ در مقابل آن لقمه ای که به من دادی . آیا راضی شدی ؟

4. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در روز یا شب صدقه بدهد، فرق نمی کند، خدای عزوجل غم و غصه ، درندگان و مرگ بد را از او دور می کند .

5. امام صادق علیه السلام از پدرانش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زمین قیامت آتش است ، مگر سایه مومن ؛ زیرا همانا صدقه ، او سایبان او خواهد بود.

6. از امام کاظم علیه السلام پرسیدند: مردی مالی دارد. آیا از آن صدقه دهد بهتر است یا بنده ای بخرد و آزاد کند؟

فرمودند: صدقه را بیشتر دوست دارم .

7. امام باقر علیه السلام فرمودند: نیکوکاری و صدقه فقر را از بین برده و عمر را زیاد می کند و هفتاد مرگ بد را از کسی که این دو عمل را انجام می دهد، دور می کند.

8. امام باقر علیه السلام نقل می نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: روزی دیناری صدقه دادم . رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای علی ! نمی دانی که صدقه مومن از دستش خارج نمی شود، مگر این که قبل از آن هفتاد شیطان رها شوند که همگی می گویند این کار را انجام نده . و در دست سایل قرار نمی

گیرد، مگر این که از آن در دست خدای بزرگ قرار بگیرد.

آنگاه این آیه را تلاوت نمودند: آیا نمی دانند که خداوند توبه را از بندگان پذیرفته و صدقات را می گیرد، و خداوند بسیار توبه پذیر و مهربان است .8

9- امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا بیشتر دوست دارم که یک حج به جا آورم تا یک بنده آزاد نمایم . و یک یک شمرد تا به ده بنده رسید و سپس ده تا ده تا شمرد تا به هفتاد بنده رسید یک حج را بیش از آزاد کردن هفتاد بنده دوست دارم . و همانا بیشتر دوست دارم که یک خانواده مسلمان را سرپرستی نموده ، آنان را سیر نموده و بپوشانم و آبرویشان را حفظ کنم ، تا یک حج به جا آورم . و همینطور یک یک شمرد تا به ده حج رسید و ده تا دهه شمرد تا به هفتاد حج رسید سرپرستی یک خانواده مسلمان ، سیر نمودن ، پوشاندن ، و حفظ آبروی آنان ر بیش از هفتاد حج دوست دارم .

10.راوی می گوید از امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام پرسیدم : چه صدقه ای برتر است ؟

فرمودند: صدقه مال کم . آیا این آیه را نخوانده ای : و دیگران را بر خود مقدم می دارند، گر چه خود بدان محتاج باشند؟ آیا متوجه شده ای که چگونه خداوند در این آیه صدقه کم مال را برتر دانسته است .

11. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در ماه رمضان صدقه ای بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او بر می

گرداند.

12. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: صدقه را بر نیازمندانی که بر در خانه می آیند، بدهیم یا به آنها ندهیم و به نزدیکان خود بدهیم ؟

13. سایلی در شب پنجشنبه نزد امام صادق علیه السلام آمده و از او چیزی خواست ، ولی امام علیه السلام به او چیزی نداد، آنگاه حضرت رو به اهل بیت کرده و فرمودند: آن قدر داشتیم که صدقه بدهیم ، ولی ثواب صدقه در روز جمعه دو برابر است .

ثواب صدقه پنهانی

امام صادق علیه السلام نقل می نمایند که امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: صدقه پنهان ، خشم پرودگار را از بین ببرد.

ثواب صدقه آشکار

امام صادق علیه السلام فرمودند: صدقه آشکار ، هفتاد نوع بلا را دور گردانیده و صدقه پنهان ، خشم پرودگار را از بین می برد.

ثواب صدقه شب

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: صدقه دادن به شب ، مرگ بد و هفتاد نوع بلا را دفع می کند.

2. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: صدقه دادن در شب ، خشم پروردگار را از بین می برد.

ثواب دعاهای سائل برای صدقه دهنده

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: هیچ مردی به فقیر ضعیفی صدقه نمی دهد و آن فقیر در آن زمان برای او دعا نمی کند، مگر این که دعای او مستجاب می گردد.

ثواب مهلت دادن به تنگدست

امام باقر علیه السلام فرمودند: روز قیامت عده ای در بربر سایه عرش برانگیخته می شوند که سیما و لباسهای فاخر و گران قیمت آنان از نور است و بر صندلیهایی از نو نشسته اند و مردم آنها را می بینند و می گویند: اینان پیامبرانند .

منادی از زیر عرش ندا می دهد: اینان پیامبر نیستند.

باز می گویند: اینان شهدا هستند.

باز هم منادی از زیر عرش ندا می دهد که اینان شهید نیستند؛ بلکه اینان بر مومنین آسان می گرفتند و به بدهکار تنگدست مهلت می دادند و تا توانایی پرداخت بدهی خود را پیدا می کنند.

ثواب حلال کردن بدهکار مومن

راوی می گوید خدمت امام صادق علیه السلام عرض کردم : بدهکار عبدالرحمن بن سیابه از دنیا رفت . ما با او صحبت کردیم که او را حلال کند ولی او امتناع کرد.

حضرت علیه السلام فرمودند: وای بر او! آیا نمی دانست که او را حلال می کرد، خداوند در مقابل هر درهمی در روز قیامت ده درهم به او عطا نموده و اگر او را حلال نکند، تنها یک درهم طلبکار است .

ثواب برآوردن حاجت برادر مومن و...

امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: کسی که حاجت برادر مومن خود را برآورد، با برآوردن حاجت خداوند شروع کرده است و سپس حاجت برادر مومنش را برآورده است و خداوند به خاطر این کار صد حاجت او را که یکی از آنها بهشت است ، برآورد.

و کسی که گرفتاری برادر مومنش را حل کند، خداوند گرفتاریهای روز قیامت ر برای او حل می کند؛ هر قدر این گرفتاریها سخت باشد.

و کسی که در مقابل ستمگری که به او ظلم می نماید او را یاری کند، خداوند به هنگام لغزش های پاهای او را کمک می کند تا از پل صراط عبور نماید.

و کسی که برای برآورده شدن حاجت او کوشش کند تا آن را برآورد و او از برآورده شدن حاجتش خوشحال می شود، مانند این است که رسول خدا صلی الله علیه و آله را خوشحال نموده است . و کسی که تشنگی او را برطرف نماید، خداوند از نوشابه های سر بسته بهشتی به او عطا می فرماید.

و کسی که گرسنگی او را برطرف نماید، خداوند از میوه های بهشت به او عطا می فرماید.

و کسی که مومن

بی لباس را بپوشاند، خداوند لباسهایی از استبرق و حریر به او عنایت می فرماید.

و کسی که به مومن پوشیده لباس بدهد، تا زمانی که نخی از ان لباس باقی باشد، در کفالت خداوند خواهد بود.

و کسی که به هنگام ضعف آبروی او را بخرد و به او کمک کند، خداوند ولدان مخلد کودکانی که همیشه کودک باقی می مانند بهشتی را به خدمت او می گمارد.

و کسی که او را سوار بر مرکبش نماید، خداوند در روز قیامت او را سوار بر شتری بهشتی به موقف حساب می آورد، به گونه ای که بر فرشتگان خداوند مباهات می نماید.

و کسی که پس از مرگ او را کفن نماید، گویا از روزی که از مادر متولد شده تا روز مرگ او را پوشانیده است .

و کسی که به او همسری دهد که با او انس بگیرد و آرامش یابد، خداوند در قبرش او را با سیمای محبوب ترین اعضای خانواده اش مانوس می نماید.

و کسی که به هنگام بیماری به عیادت او برود، فرشتگان گرداگرد او را گرفته و برای او دعا می کنند تا بازگردد و می گویند: پاک شدی و بهشت نیز برایت پاک شد. به خدا برآوردن حاجت او را، بیش از دو ماه روزه پی در پی همراه با اعتکاف آن ماهها، در ماه حرام ، دوست دارم .

ثواب دیدار با برادران و دست دادن و معانقه با آنان

اسحاق بن عمار می گوید: هنگامی که در کوفه بودم برادران مومن زیادی به دیدنم می آمدند و من دوست نداشتم مشهور شوم ، و می ترسیدم که مشهور شوم که شیعه هستم به همین دلیل به غلام خود دستور دادم ،

هر کس به دیدن من آمد و من را خواست ؛ به او بگو: این جا نیست .

در آن سال به سفر حج رفتم . هنگامی که امام صادق علیه السلام را ملاقات نمودم ، با من مانند همیشه نبود و با من سنگین برخورد نمود. عرض کردم : فدایت گردم ! چرا این گونه با من برخورد می نمایی ؟

فرمودند: زیرا تو با مومنین آن گونه برخورد می نمایی ؟

عرض کردم : فدایت گردم ! من فقط از مشهور شدن می ترسیدم و خدا خوب می داند که چقدر آنها را دوست دارم .

فرمودند: ای اسحاق ! از دیدار با برادران مومنت دلتنگ نشو؛ زیر هنگامی که برادران مومن خود را ملاقات نموده و به او خوش آمد بگوید، خداوند تا روز قیامت برای او خوش آمد می نویسد. و هنگامی که آنها با هم دست بدهند، خداوند صد رحمت بین انگشتان شست آنها نازل می نماید که نود و نه تای آن از آن کسی است که دوستش را بیشتر دوست بدارد.

آنگاه خداوند با روی خود به آنها رو کرده و به دوستی که دوستش را بیشتر دوست دارد، بیشتر رو می نماید.

و هنگام که معانقه نمودند، غرق در رحمت خداوند می گرداند.

و هنگام که فقط به خاطر خدا؛ نه به خاطر هدفی از هدفهای دنیایی ، در کنار هم توقف نمودند، به آنها می گویند: خدا شما را آمرزید. عمل خود را از نو شروع کنید.

هنگامی که احوالپرسی را آغاز کردند، فرشتگان به همدیگر می گویند از انها دور شوید؛ زیرا سری دارند که خدا آن را پوشانده است .

عرض کردم :

فدایت گردم ! چگونه آنها سخنان ما را می نویسند، در حالی که خدای عزوجل فرموده است سخنی نمی گویید مگر این که نگهبان آماده ای نزد اوست ؟ 9

در این هنگام فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله نفس عمیقی کشید. آنگاه گریه کردند؛ به گونه ای که محاسن او از اشکش تر شد و فرمودند: ای اسحاق ! همانا خدای متعال فقط به فرشتگان ندا می دهد که هنگام ملاقات دو مومن برای بزرگداشت آنان در کنار آنان نباشد و این بدین معنی نیست که کسی سخنان آنها را نمی شنود و وقتی فرشتگان سخنان آنها را نمی نویسد و از کلام آنها آگاهی ندارند، دانای نهان و آشکار که مراقب همیشگی آنان است ، از سخنان آنان آگاهی دارد. پس ای اسحاق ! به گونه ای از خدا بترس که گویا او را می بینی ؛ زیرا اگر تو او را نمی بینی ؛ او قطعا تو را می بیند. و اگر فکر می کنی که او تو را نمی بیند؛ کافر شده ای ؛ و اگر بدانی که او تو را می بیند و گناه خود را از مخلوقات او پنهان کنی ؛ و آن گناهان را برای او آشکار سازی ، او را در حد بی مقدارترین بینندگان خود دانسته ای .

ثواب کمک و یاری رساندن به برادر مومن

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: مومن ستمدیده ای را هیچ مومنی یاری نمی نماید، مگر این که این کار برای او برتررسول خدا از یک ماه روزه و اعتکاف در مسجدالحرام است . هیچ مومنی نیست که بتواند برادر مومنش را یاری نماید و او

را یاری کند، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری خواهد نمود. هیچ مومنی نیست که بتواند برادر مومنش را یاری نماید و او را یاری نکند، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری نخواهد نمود.

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که نزد او از برادر مومنش غیبت شود و او از برادر مومنش دفاع کرده و به او کمک کند؛ خداوند در دنیا و آخرت او را یاری خواهد نمود. و کسی که نزد او از برادر مومنش غیبت شود و او بتواند به او کمک کند؛ ولی او را یاری کرده و از او دفاع نکند، خداوند او را خوار و بی مقدار می نماید.

ثواب آشتی دادن دو نفر

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: آشتی دادن بین دو نفر را بیش از دو دینار صدقه دادن دوست دارم .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: آشتی دادن ، برتر از یک سال نماز و روزه است .

ثواب به فریاد مسلمانان رسیدن

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به فریاد مسلمانی برس و و ر از غصه ، گرفتاری ، و ورطه ای نجات دهد، خداوند ده حسنه برای او می نویسد؛ ده درجه او را بالا می برد؛ ثواب آزاد کردن ده بنده را به او عطا می نماید؛ ده عقوبت ر از او دور می نماید؛ و در روز قیامت ده شفاعت برای او آماده می نماید.

ثواب خوبی کردن با سخنی به برادر مسلمان

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که با گفتن سخنی به برادر مومن خود خوبی کند، او را مورد لطف و محبت خود قرار بدهد و گرفتاریش را برطرف نماید؛ تا زمانی که مشغول این کار است ، در سایه رحمت خداوند به سر می برد.

ثواب به فریاد برادر مسلمان رسیدن در سختیها و یاری او در حاجتش

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم فرمودند: کسی که در سختیها به فریاد برادر مومن خود برسد و گرفتاریش را برطرف نموده و در برآوردن حاجتش به او کمک کند؛ به خاطر این عمل هفتاد و دو رحمت از سوی خداوند نزد او دارد که خداوند با یکی از آن رحمتها زندگی دنیایش را اصلاح نموده و هفتاد و یک رحمت دیگر را برای ترسها و وحشتهای روز قیامت ذخیره می نماید.

ثواب برطرف کردن گرفتاری مومن

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که در گرفتاری مومنی را برطرف نماید خداوند گرفتاری روز قیامت را برای او برطرف می نماید و با خوشحالی از قبرش خارج می شود. کسی که به هنگام گرسنگی به او غذا دهد، خداوند از میوه های بهشتی به او عطا می فرماید.

و کسی که شربت آبی به او بدهد، خداوند از نوشابه های سر بسته بهشتی به او عطا می فرماید.

ثواب خوشحال کردن مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مومنی را خوشحال کند، خداوند در روز قیامت او را خوشحال می نماید؛ و به او می گوید: هر چه دوست داری از خدا بخواه ، زیرا تو کسی هستی که دوست داشتی دوستان خدا را در سرای دنیا خوشحال کنی .

آنگاه هر چه بخواهد؛ به او عطا می دهد و علاوه بر آنچه خواسته است خداوند آنقدر از نعمتهای بهشتی به او عطا می فرماید که به فکر او نرسیده است .

ثواب خوشحال کردن یک خانواده مومن

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هیچ بنده ای نیست که خانواده مومنی را خوشحال کند ، مگر این که خداوند از این خوشحالی که مخلوقی را خلق نموده و در روز قیامت آن را می آورد و هر گاه آن بنده با سختی روبرو شد. این مخلوق به او می گوید: نترس .

آن بنده به او می گوید: خدا تو را رحمت کند. تو کیستی ؟ که اگر دنیا مال من بود، برای پاداش تو کافی نبود و در مقابل این خدمت ناچیز بود.

او می گوید: من سروری هستم که بر فلان خانواده وارد نمودی .

ثواب شیرینی دادن به مومن

داود رقی می گوید: همسرم رباب گفت : با خرما، حلوایی درست کرده و آن را به حضور امام صادق بردم . آن حضرت مشغول صرف غذا بودند. حلوا را مقابل او گذاشتم . او حلوا را لقه لقمه کرده و به اصحابش می داد. شنیدم که فرمودند: کسی که به مومنی شیرینی بدهد، خداوند تلخی روز قیامت را از او دور خواهد کرد.

ثواب آشامیدن نیم خورده مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: در نیم خورده یا نیم آشامیده مومن شفای هفتاد بیماری است .

ثواب انتخاب برادر به خاطر خدا

راوی می گوید شنیدم که امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که به خاطر خدای عزوجل برادری برگزیند؛ خانه ای در بهشت برگزیده است .

ثواب دیدار با برادر مومن به خاطر خوشحال کردن او

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به گونه ای با برادر خود دیدار کند که خوشحال می شود برای این که او را خوشحال سازد، خداوند در روز قیامت او را خوشحال می نماید.

و کسی که به گونه ای با برادر خود روبرو شود که ناراحت می شود که برای این که او را ناراحت کند، خداوند در روزی که او را ببیند، او را ناراحت خوهد نمود.

ثواب عطر زدن بر سر و روی مسلمان

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به سر و روی مسلمانی عطر بزند، خدای عزوجل در مقابل هر مویی ، نوری برای او در قیامت می نویسد.

ثواب خواستن از خدا و دانستن این که خداوند ضرر رسان و سودبخش است

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خدای عزوجل می فرماید: کسی که از من بخواهد و بداند که همانا من ضرر رسان و سود بخشم ، دعایش را مستجاب می نمایم .

ثواب گفتن این ذکر هنگام خواب

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هنگام خواب سه بار بگوید:الا الحمد الله الذی ، علا فقهر. و الحمدلله الذی بطن فخبر. و الحمدلله الذی ملک فقدر. و الحمدلله الذی یحیی الموتی و یمیت الاحیاء. و هو علی کل شی ء قدیر. 10 مانند روزی که از مادر متولد شده است ، از گناهان بیرون می آید.

ثواب دعای پنهان مسلمان برای برادر مسلمانش

امام صادق علیه السلام فرمودند: دعای پنهانی مسلمان برای برادر مسلمانش رزق را به سوی دعا کننده می کشاند، بلا را از او دور می گرداند و فرشتگان به او می گویند: برای تو دو برابر آنچه که برای برادرت خواستی می باشد.

ثواب صلوات فرستادن و سلام کردن بر پیامبر صلی الله علیه و آله و دوستی او

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: صلوات فرستادن برای پیامبر صلی الله علیه و آله از گناهان را از بین می برد؛ بهتر از نابود کردن آب آتش را.

سلام کردن بر پیامبر صلی الله علیه و آله برتر از آزاد کردن چند برده است .

دوست داشتن رسول خدا صلی الله علیه و آله برتر از فدا کردن جانهاست .

یا فرمودند: برتر از شمشیر زدن در راه خداست .

ثواب یک بار بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستادن

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله را یاد کردید، زیاد بر او صلوات بفرستید؛ زیرا همانا کسی که یک بار بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات بفرستد، خداوند در هزار صف از فرشتگان هزار بار بر او صلوات می فرستد و آفریده ای از آفریدگان خداوند بافی نماند؛ مگر این که به خاطر صلوات خدا و صلوات فرشتگانش ، بر او صلوات می فرستند.

و جز نادان مغرور که خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله از او بیزارند؛ کسی از این ثواب رو نمی گرداند.

ثواب درخواست از خدا به حق حضرت محمد صلی الله علیه و آله واهل بیت علیه السلام

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا بنده ای هفتاد پاییز در آتش می ماند. که هر پاییزی هفتاد سال است . آنگاه از خدا می خواهد که به حق محمد و اهل بیتش به او رحم کند.

خدای عزوجل نیز به جبرییل وحی می کند که فرود آی و بنده ام را از آتش خارج کن .

جبرییل عرض می کند: چگونه در آتش فرود آییم ؟

خداوند می فرماید: به آتش دستور داده ام برای تو سرد شود و ضرری به تو نرساند.

عرض کرردم : پروردگارا! جایش را نشانم بده .

می فرماید: در چاهی ر سجیل است .

آنگاه جبریل در جای او فرود آمده و او را از آتش بیرون می کشد.

خداوند عزوجل از او می پرسد: چند سال در آتش بودی ؟

عرض می کند: نمی دانم .

خداوند می فرماید: به عزتم سوگند که اگر این چنین از من درخواست نمی کردی ، همچنان تو را با خواری در آتش نگاه می داشتم ؛ ولی بر خودم لازم نموده ام

که هیچ بنده ای از من به حق محمد و اهل بیت او درخواست آمرزش نکند، مگر این که گناهی را که مربوط به من و اوست ببخشم . 11

ثواب صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله

امام باقر علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت نموده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در روز قیامت من در کنار ترازوی اعمال هستم . کسی که گناهانش را سنگینتر از کارهای نیکش باشد، صلوات هایی ر که بر من فرستاده است می آورم تا کارهای نیکش را سنگین تر نماییم .

ثواب صد بار صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله وآل او پس از صبح

راوی می گوید: امام صادق علیه السلام از من پرسیدند: نمی خواهی چیزی یادت بدهم که خداوند با آن صورتت را از حرارت جهنم محفوظ کند؟

عرض کردم : چرا

فرمودند: پس از سپیده دم ، صد بار بگو اللهم صل علی محمد و آل محمد تا خداوند صورتت را از حرارت جهنم حفظ نماید.

ثواب صلوات بر محمد صلی الله علیه و آله واهل بیت او علیه السلام

امام صادق علیه السلام فرمودند: در کتاب خواندم که هر کسی که بر محمد و آل او صلوات فرستد، و بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد خداوند برای او صد حسنه ، و کسی که بر محمد و اهل بیت او صلوات بفرستد و بگوید: اللهم صل علی محمد و اهل بیته خداوند برای او هزار حسنه می نویسد.

ثواب ان الله و.... پس از نماز صبح و مغرب

1. راوی می گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که فرمود: کسی که پس از نماز صبح یا نماز مغرب پیش از آن که برخیزد یا با کسی صحبت کند، بگوید ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما. اللهم صل علی محمد النبی و ذریته خداوند صد حاجت او را برآورده می سازد: هفتاد حاجت در دنیا و سی حاجت در آخرت .

عرض کرد مراد از صلوات خدا و صلوات فرشتگان و صلوات مومنین چیست ؟

فرمودند: مراد از صلوات فرستادن خدا، نزول رحمت است بر او.

و منظور از صلوات فرستادن فرشتگان ، این است که آنها پیامبر صلی الله علیه و آله را مدح و ثنا می گویند.

و معنی صلوات فرستادن مومنین دعای آنان برای پیامبر صلی الله علیه و آله است . و یکی از اسرار آل محمد در صلوات بر پیامبر و آل او، این صلوات است ، اللهم صل علی محمد و آل محمد فی الاولین . و صل علی محه مد و آل محمد فی الآخرین . و صل علی محمد و آل محمد فی الملاء الاعلی . و صل علی محمد و آل محمد فی المرسلین . اللهم اعط

الوسیله و الشرف و الفضیله و الدرجه الکبیره . اللهم انی آمنت بمحمد و لم اره فلا تحرمنی یوم القیام رویته و ارزقنی صحبته و توفنی علی ملته و اسقنی من حوضه مشربا رویا سائغا هنئا لا اظما بعده ابدا انک علی کل شی ء قدیر اللهم کما آمنت بمحمد و لم اره فعرفنی فی الجنان وجهه اللهم بلغ روح محمد عنی تحیه کثیره و سلاما 12 همانا کسی که سه بار در بامداد و سه بار در شب با این ذکر صلوات بفرستد، گناهانش از بین رفته و خطاهایش محو می گردد؛ سرورش دوام یافته و دعایش مستجاب می گردد به آرزوی خود رسیده و رزقش زیاد می گردد، در مقابل دشمنش یاری گردیده ، اسباب همه خیرها برایش مهیا شده و از دوستان پیامبرش در بهشتهای اعلی قرار داده می شود.

ثواب اختصاص ثلث ، نصف یا همه دعا به پیامبر صلی الله علیه و آله

امام صادق علیه السلام فرمودند: مردی به خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و عرض کرد ای رسول خدا همانا من ثلث دعای خود را به شما اختصاص داده ام .

فرمودند: خیر است .

عرض کردم : ای رسول خدا! همانا من نصف دعای خود را به شما اختصاص داده ام .

فرمودند: این بهتر است .

عرض کردم : ای رسول خدا همانا من همه دعایم را به شما اختصاص دادم .

فرمودند در این صورت خداوند همه حوائج دنیا و آخرت را بر آورده می نماید.

در این هنگام مردی عرضه داشت : خدا تو را در دینت موفق سازد، چگونه دعایش را به او اختصاص می دهد؟

امام

صادق علیه السلام فرمودند: چیزی از خدا نمی خواهد، مگر این که قبل از آن بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.

ثواب صلوات بر پیامبر و اوصیای او پس از نماز در روز جمعه

1. راوی از امام صادق علیه السلام پرسید: بهترین اعمال در روز جمعه چیست ؟

فرمودند: صد بار صلوات بر محمد و آل محمد پس از عصر جمعه و هر چه بیشتر صلوات بفرستی ، بهتر است .

2. در روایتی از امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام آمده است که فرمودند: در روز جمعه پس از نماز بگو: اللهم صل علی محمد و ال محمد الاوصیاء المرضیین بافضل صلواتک و بارک علیهم بافضل برکاتک و السلام علیه و علیهم و علی ارواحهم و اجسادهم و رحمه الله و برکاته 13 تا خداوند به خاطر آن صد هزار حسنه برای تو نوشته ، صد هزار گناه تو را به خاطر آن پاک کرده ، صد هزار حاجت تو را به خاطر آن برآورده نموده و به خاطر آن صد هزار درجه تو را بالا می برد.

ثواب صد بار گفتن رب صل علی محمد و اهل بیته در یک روز

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در یک روز صد بار بگوید: رب صل علی محمد و اهل بیته خداوند صد حاجت او را برمی آورد و که سی تا آن مربوط به دنیا و هفتاد تای آنها مربوط به آخرت است .

ثواب صلوات بر پیامبر با صدای بلند

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: با صدای بلند بر من صلوات فرستید؛ زیرا این کار نفاق را از بین می برد.

ثواب ده بار گفتن سبحان الله العظیم ... پس از نماز صبح و گفتن اللهم اهدنی من عندک ... پس از نماز

امام باقر علیه السلام فرمودند: شخصی به نام هذلی به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله آمده و عرض کرد: ای پیامبر خدا! پیرمردی هستم که سنم بالاست و کارهایی مانند نماز، روزه ، حج ، و جهاد را که قبلا انجام می دادم ، اکنون نمی توان انجام دهم . ای رسول خدا! سخنی به من بیاموز که ثواب خداوند را نصیبم سازد و بر من آسان گیرد.

آن حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند: سخنت را را تکرار کن .

و تکرار کرد، و به همین ترتیب تا سه بار سخن خود را تکرار کرد. آنگاه پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمودند: اطراف تو هیچ درخت و گلی نبود، مگر این که دلشان به حال تو سوخت و برایت گریه کردند. پس از نماز صبح ده بار بگو: سبحان الله العظیم و بحمده و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم که همانا خداوند بزرگ تو را با این ذکر از کوری ، دیوانگی ، جذام ، فقر و زیر آوار ماندن محفوظ می دارد.

عرض کرد: ای رسول خدا! این ذکر برای دنیا بود، برای آخرت چه ؟

فرمود: می گویی : اللهم اهدنی من عندک و افض علی من فضلک وانشر علی من رحمتمک و انزل علی من برکاتک

امام صادق علیه السلام فرمودند: این دستورات را که گویی با دستانش گرفت و رفت .

آنگاه پیامبر

صلی الله علیه و آله فرمود: بدانید که همانا اگر او در روز قیامت بیاید و این ذکرها را عمدا ترک نکرده باشد، خداوند هشت در بهشت را برای او باز می کند، که از هر دری که می خواست وارد شود.

ثواب مالک نفس بودن ، هنگام علاقه ترس ، میل و غضب

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به هنگام علاقه ، ترس ، میل ، و غضب مالک نفسش باشد، خداوند جسدش را بر آتش حرام می نماید.

ثواب گریستن یا خود را شبیه گریه کنندگان درآوردن هنگام شنیدن آخر سوره زمر

امام صادق علیه السلام : فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله نزد عده ای از جوانان انصار آمده و فرمودند: می خواهم برای شما قرآن بخوانم و هر کسی که با شنیدن این آیات گریست بهشت از آن اوست .

آنگاه سوره زمر آیه و سیق الذین کفروا الی جهنم زمرا را تا آخر سوره خواندند. همه گریه کردند، مگر جوانی که گفت : ای رسول خدا! من محققا خود را شبیه گریه کنندگان درآوردم ؛ ولی قطره اشکی از چشمانم بیرون نیامد.

در این هنگام پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: دوباره می خوانم . هر کسی که خود را شبیه گریه کنندگان سازد بهشت از آن اوست .

آنگاه دوباره آن آیات را تلاوت نمود. همه گریه کنندگان به جز آن جوان که خود را شبیه گریه کنندگان درآورد و همگی به بهشت رفتند.

ثواب دعا در سحر

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا خدای عزوجل از میان بندگان مومنش کسانی را که زید دعا می کنند، دوست دارد، بنابراین از سحر تا طلوع آفتاب دعا کنید. زیرا در این هنگام درهای آسمان گشوده شده ، بادهای رحمت ، وزیدن گرفته ، رزقها تقسیم شده ، و حوایج بزرگ برآورده می گردد.

ثواب دعا برای مردان و زنان مومن

1.امام رضا علیه السلام فرمودند: هیچ مومنی نیست که مردان و زنان مومن و مسلمان ، زنده یا مرده دعا کند، مگر این که خداوند به شماره همه مردان و زنان مون ، از زمان حضرت آدم تا روز قیامت ، برای او حسنه می نویسد .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که هر روز بیست و پنج بار بگوید: اللهم اغفر لی للمومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات خداوند به تعداد هر مومنی که از دنیا رفته و هر مومنی که تا روز قیامت به دنیا بیاید، برای او حسنه نوشته ، گناهی از او را پاک کرده ، و درجه او را بالا می برد.

ثواب گفتن لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

راوی می گوید شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بگوید: لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم خدای عزوجل به خاطر آن هفتاد نوع بلا را از او دور می گرداند تا که کمترین آنها خفه شدن است .

ثواب گفتن لا حول و لا قوه الا بالله در هر روز

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در هر روز صد بار بگوید: لا حول و لا قوه الا بالله خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور می گرداند که کمترین آن غم و غصه است .

ثواب گفتن بسم الله و لا حول و لا قوه الا بالله

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که بهنگام خروج از منزل بگوید: بسم الله دو فرشته می گویند: هدایت شدی .

و اگر بگویند: لا حول و لا قوه الا بالله می گویند: حفظ شدی .

و اگر بگویند: توکلت علی الله می گویند: بی نیاز شدی .

در این هنگام شیطان می گوید: چگونه می توانم در بنده ای که هدایت شده ، حفظ گردیده و بی نیاز شده است ، نفوذ کنم !

ثواب تسبیح حضرت فاطمه زهرا صلی الله علیه و آله

کسی که در هر روز شعبان هفتاد بار بگوید استغفر الله الذی لا اله الا هو الرحمن الرحیم الحی القیوم و اتوب الیه در افق مبین نوشته می شود .

عرض کردم : افق مبین چیست ؟ فرمودند: دشتی است که در برابر عرش با رودهای جاری که ثوابهای بزرگ و عالیی در آن نهفته است .

ثواب هفتاد بار استغفار پس از نماز صبح

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که پس از نماز صبح هفتاد بار استغفار نماید، خداوند او را می آمرزد گرچه در آن روز هفتاد گناه از او سر بزند . و کسی که بیش از هفتاد هزار گناه مرتکب شود؛ خیری در او نیست .

ثواب این که نگهدار امر انسان شهادت به یگانگی خداوند و رسالت محمدرسول خدا باشد، هنگام مصیبت بگوید: انالله و انا الیه راجعون هنگام رسیدنبه خیر بگوید: الحمدلله و هنگام ارتکاب گناه بگوید:استغفرالله

امام صادق علیه السلام از پدرانش نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس دارای این چهار چیز باشد در بزرگترین نور خدا به سر می برد: نگهدار امرش شهادت به این باشد که خدایی جز خدای یگانه نیست و همانا من رسول خدایم ؛ به هنگام رسیدن مصیبتی بگوید: انالله و انا الیه راجعون هنگامی که به خیری برسد؛ الحمدلله و هنگامی که گناهی مرتکب شود؛ بگوید: استغفرالله و اتوب الیه .

ثواب گریستن از عظمت خدای عزوجل

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خوشا به حال صورتی که خداوند ببیند به خاطر گناهی از ترس خدای عزوجل می گرید و جز خدا ت کسی از آن گناه آگاه نیست .

ثواب این که در روز و شب بزرگترین هدف انسان آخرت باشد

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که شب و روز بزرگترین هدفش آخرت باشد خداوند بی نیازی را در قلبش قرار داده ، اموراتش را سامان بخشیده و تا همه رزقش به او نرسد ت از دنیا نمی رود.

و کسی که شب و روز بزرگترین هدفش دنیا باشد، خداوند فقر را بین چشمانش قرار داده و هیچ گاه از او دور نشده و همیشه آن را با چشمانش می بیند . اموراتش بی سامان شده و جز آنچه که قرار است به او برسد، به چیز دیگری نخواهد رسید.

ثواب نیکوکاری

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که بنده مومنی عمل نیکی انجام دهد خداوند در مقابل هر کار نیکی هفتصد برابر به او پاداشی می دهد . خداوند نیز در این آیه و خداوند برای هر کسی که بخواهد چندین برابر نماید 14 همین مطلب را می فرماید .

ثواب مرگ مومن در دیار غربت

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مومنی نیست که در دیار غربت از دنیا برود و گریه کننده ای نداشته باشد مگر این که مناطقی از زمین که خدا را در آن عبادت می کرده است لباسهایش درهای آسمان که عمل او را از آن درها بالا می رفته و دو فرشته نویسنده اعمالش برای او گریه خواهند نمود .

ثواب خوبی کردن به برادر مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی که به برادرسول خدا مومنش خوبی نماید ،به رسول خدا صلی الله علیه و آله خوبی کرده است .

ثواب نماز ،زکات ،نیکوکاری و صبر

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که مومن وارد قبرش می شود ،نماز سمت راتس او و زکات سمت چپش می باشد؛ نیکوکاری حامی او خواهد بود؛ صبر از او فاصله گرفته و به کناری می باشد .

هنگامی که دو فرشته ای که عهده دار سوال و جواب او هستند؛ وارد می شوند، صبر به نماز و زکات و نیکوکاری می گوید: از دوست خود حافظت کنید و اگر نتوانستید ،من وارد عمل می شوم .

ثواب هفتاد بار، استغفار در نماز وتر در حال ایستاده به مدت یکسال

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به مدت یک سال در نماز وتر هفتاد بار ایستاده بگوید: استغفرالله و اتوب الیه خداوند او ر از کسانی که در سحرها آمرزش می طلبند و در قرآن از آنها یاد شده است می نویسد و آمرزش خدای عزوجل برای او واجب می شود .

ثواب کم توقع خوش اخلاق نرم آسان گیر

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: می خواهید بدانید فردا جهنم بر چه کسی حرام خواهد بود؛

عرض کردم : بله ای رسول خدا!

فرمودند: جهنم بر کم توقع خوش اخلاق نرم آسان گیر حرام بوده است .

ثواب پوشیدن انگشتر عقیق

1. امام رضا علیه السلام نقل می نماید که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که انگشتر عقیق در دست نماید؛ فقیر نخواهد شد و حاجت او به بهترین وجه برآورد می گردد.

2. راوی می گوید: حاکم مردی از دودمان ابیطالب را به خاطر تخلفی احضار کرد . در راه با امام صادق علیه السلام ملاقات نمود . آن حضرت علیه السلام فرمودند: انگشتر عقیق برای او ببرید .

آنان نیز انگشتر عقیق را به او رساندند . به همین جهت از طرف حاکم آزاری به او نرسید .

3. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام از امیرالمؤ منین علیه السلام روایت می کند که فرمودند: انگشتر عقیق در دست کنید تا خداوند به شما برکت دهد و از بلا در امان باشد .

4. امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام و او از جدش علیه السلام نقل نموده است که فرمودند: کسی که انگشتر عقیقی بسازد و محمد الله و علی ولی الله را روی آن نقش نماید ،خداوند او را از مرگ بد نگاه داشته و جز بر فطرت خدادادیش نخواهد مرد .

5. امام رضا علیه السلام فرمودند: کسی که با عقیق قرعه کشی نماید ،بهره کاملی خواهد داشت .

ثواب پوشیدن انگشتر فیروزه

راوی می گوید: به دیدن امام کاظم علیه السلام رفتم . در دست او انگشتر فیروزه ای دیدم و به آن چشم دوختم فرودند: چرا به این نگام می کنی ؟ این سنگی است که جبرییل آن را از بهشت برای رسول خدا صلی الله علیه و آله هدیه آوردند و رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به حضرت

علی علیه السلام بخشید ،می دانی چه نام دارد .

عرض کردم فیروزه .

فرمودند: این نام فارسی آن است . اسم عربی آن را می دانی ؟

عرض کردم : خیر .

فرمودند: اسم عربی آن ظفر پیروزی است .

ثواب پوشیدن انگشتر جزع یمانی

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: انگشتر جزع یمانی ر دست کنید؛ زیرا همانا مکر شیطان رانده شده را از بین می برد .

ثواب نگاه همراه با پند ،سکوت همراه با اندیشه ،سخن همراه با ذکر ،گریستن بر گناه و ایمن مردم از شر انسان

امام باقر علیه السلام نقل می نماید که امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: تمام خیر در سه چیز جمع شده است : نگاه ،سکوت و سخن .

هر نگاهی که پندی از آن گرفته نشود ،فراموشی است .

هر سکوتی که اندیشه ای در آن نباشد ،غفلت است .

هر سخنی که ذکری در آن نباشد ،بیهوده است . خوشا به حال کسی که نگاه او پند ،سکوت او اندیشه و سخن او ذکر بوده ،بر گناهش گریستته و مردم از شرش در امان باشند .

ثواب خاموشی و پیاده رفتن به خانه خدای عزوجل

امیرالمومنین ، علیه السلام فرمودند: انگشتر جزع یمانی در دست کنید؛ زیرا همانا مکر شیاطین رانده شده را از بین می برد . علی بن مهزیار از معصوم علیه السلام روایت نموده است که فرمودند: زمانی برای مردم می آید که عافیت در آن ده جزء است : نه جزء آن در کناره گیری از مردم و یک جزء آن در خاموشی است .

ثواب توبه

امام رضا علیه السلام نقل می نماید که امام صادق علیه السلام فرمودند: انگشتر یاقوت در دست کنید؛ زیرا همانا انگشتر یاقوت فقر را از بین می برد .

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند همانا خداوند افزون بر رزق بندگان ، رزقی دارد که آن را به هر کدام از مخلوقاتش که بخواهد ، عطا می فرماید .خداوند در هر سپیده دم دستهایش را برای گناهکار شب باز است ، که اگر توبه کند ، او را بیامرزد . دستانش را در هر غروب باز می کند تا اگر گناهکار روزه توبه نماید ، توبه را بپذیرد .

ثواب نوشتن ماشاءالله . لا قوه الا بالله . استغفرالله . روی انگشتر

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که روی انگشتر خود بنویسد: ماشاالله لا قوه الا بالله استغفرالله از فقری که همه چیز او را از بین ببرد ، ایمن خواهد شد .

ثواب دیدن میوه یا چیز دیگر ،میل پیدا کردن به آن و نداشتن قدرت خرید آن

امام صادق علیه السلام از یکی از یاران خود پرسیدند: آیا در بازار میوه یا چیز دیگری می بینی که آن را دوست داری ؟

عرض کردم : بله ؛ به خدا سوگند .

فرمودند: همانا در مقابل هر چیزی که می بینی و نمی توانی آن را بخری و صبر کنی ، حسنه ای برای تو خواهد بود .

ثواب در پی دنیا رفتن به خاطر بی نیازی از مردم

راوی می گوید شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: در کسی که دوست ندارد ، برای حفظ آبروی خود و پرداخت قرضش مال حلال جمع کند ، خیری نیست .

در حدیث دیگری نیز آمده است : کسی که به خاطر بی نیازی از مردم و مهربانی به همسایه اش دنیا را طلب کند ، در حالی که خداوند را ملاقات نماید که صورتش مانند ماه شب چهارده است

ثواب خوش اخلاقی

راوی می گوید: ام سلمه به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشت : پدر و مادرم فدای تو باد ای رسول خدا! زنی که دو بار شوهر کرده و هر دو از دنیا رفته و وارد بهشت شده اند . این از آن کدام یک می باشد؟

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کدام را که خوش اخلاق تر بوده و با خانواده خود بهتر رفتار می کرده است . انتخاب می کند . ای ام سلمه همانا ، حسن خلق خیر دنیا و آخرت را می آورد.

ثواب خورنده سپاسگذار و غیر مبتلای شکرگذار

امام صادق علیه السلام فرمودند: غذا خود سپاسگذار ، پاداش روزه دار در راه خدا را داشته و غیر مبتلای شاکر ، همانند مبتلای صابر را دارد .

ثواب میل به آنچه نزد خدای عزوجل است

مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله عرضه داشت : چیزی به من بیاموز که با انجام آن خداوند در آسمان و مردم در زمین مرا دوست بدارند .

آن حضرت فرمودند: به آنچه نزد خداست ، میل داشته باش تا خدا تو را دوست بدارد و به آنچه مردم دارند ، بی میل باش تا مردم نیز تو را دوست داشته باشند .

ثواب پنهان کردن فقر

امام صادق علیه السلام نقل می فرماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای علی ! خداوند فقر را امانتی نزد خلقش قرار داده است . کسی که آن را پنهان نماید ، مانند روزه دار شب زنده دار خواهد بود .

و کسی که آن را به کسی بگوید که می تواند نیازش را برآورد ، ولی نیازش را برآورده نکند ، محققا که او را کشته است ، بدان که او را با شمشیر یا نیزه نکشته ، بلکه با زخمی که بر دلش وارد کرده ، او را کشته است .

ثواب فقرا و خوبی کردن به آنان

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که روز قیامت فرا می رسد ، خداوند به جار زننده ای دستور می دهد که جار بزند: فقیران کجایند؟ عده ای می ایستند و دستور می دهند تا اینان را به بهشت ببرید .

هنگامی که به در بهشتت رسیدند ، دربانان بهشت به آنان می گویند: پیش از حسابرسی می خواهید بهشت روید؟

آنان می گویند: به ما چیزی دادید که اکنون می خواهید حساب آن را بکشید؟

در این هنگام خدای عزوجل می فرماید: بندگانم راست می گویند: من شما را برای این فقیر ننمودم که خوارتان سازم ، بلکه بدین جهت بود که فقر را برای این روزتان ذخیره سازم .

آنگاه به آنان می فرمایند: در میان مردم بگردید و هر کسی را که به شما خوبی کرده ، دستش را بگیرید و به بهشت ببرید.

ثواب دست دادن

امام صادق علیه السلام فرمودند: پاداش دست دادن شما به یکدیگر ، همانند پاداش جنگجویان در راه خداست .

ثواب بردن نام خدا هنگام غذا خوردن

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: کسی که هنگام خوردن غذایی نام خدا را ببرد ، هیچ گاه به خاطر نعمت آن غذا مورد سوال قرار نمی گیرد.

ثواب صدقه در روزه جمعه

امام صادق علیه السلام فرمودند: پدرم کم مال ترین و پرخرجترین افراد فامیل بود با این وجود ، هر جمعه ای که دینار صدقه می داد و می فرمود: صدقه در روز جمعه ، ثوابش دو چندان است ؛ زیرا روز جمعه برتر از سایر روزهاست .

ثواب یاری اندوهگین

راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی برادر اندوهگین تشنه خود را به هنگام گرفتاری یاری کند ، گرفتاریش را بر طرف نموده و در برآوردن حاجتش به او کمک می کند ، به خاطر این عمل ، هفتاد و دو رحمت برای وحشتها و ترسهای روز قیامت خواهد داشت .

ثواب دیدار با مسلمان

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هیچ مسلمانی به دیدن برادر مسلمانش نرفته ، مگر این که خدای عزوجل او را ندا داده است ، ای دیدار کننده ! پاک شدی و بهشت نیز برایت پاک شد .

ثواب ذبح قوچ چاق و دادن آن به فقرا پس از ساخت خانه

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که خانه ای ساخته ، قوچ چاقی ذبح کند ، گوشتش را به فقرا بدهد و بگوید اللهم احر عنی مرده الجن و الانس و الشیاطین و بارک لی فی بنائی 15 هر چه بخواهد ، به او می دهند .

ثواب کمک کردن به یکدیگر در کارهای خوب

امام صادق علیه السلام از پدرانش روایت می کند که همانا امیرالمؤ منین علیه السلام : فرمود: همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله فمرودند: خداوند پدری را که به فرزندش در کار نیک کمک کند؛ رحمت نماید؛ خداوند همسایه را که به همسایه اش در کار نیک کمک کند ، رحمت نماید؛ خداوند رفیقی را که به رفیقش در کار نیک کمک کند ، رحمت نماید ، خداوند همدمی را که در کار نیک به همدمش کمک کند؛ رحمت نماید و خداوند مردی را که در کار نیک به زمامدار خود کمک کند؛ رحمت نماید .

ثواب دست دادن مسلمان با برادر مسلمانش

امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا کسی که قدر خداوند را نمی داند ، به همان گونه قدر پیامبرش را نیز نمی داند؛ و همان گونه که قدر پیامبرش را نمی داند؛ و همان گونه که قدر پیامبرش را نمی داند؛ قدر مومن را نیز نمی داند؛ همانا هنگامی که مومن برادرش را می بیند ، و با او دست می دهد ، تا زمانی که از هم جدا شوند ، خداوند به آن دو نگریسته و گناهان از چهره هایشان می ریزد؛ همان گونه که باد شدید برگ را از درخت می ریزد .

ثواب رسیدن به سن چهل تا نود سالگی

راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که شخصی به چهل سالگی رسید ، خداوند او را از سه بیماری دیوانگی ، جذام و پیسی ایمن می نماید .

و هنگامی که به شصت سالگی رسید ، خداوند بازگشت به سوی خود را نصیبش می سازد .

و هنگامی که به هفتاد سالگی رسید ، آسمانیان او را دوست خواهند داشت .

و زمانی که به هشتاد سالگی رسید ، خداوند دستور می فرماید: کارهای خوبش را نوشته و گناهانش را ننویسد .

و هنگامی که به نود سالگی رسید ، خداوند همه گناهان او را ، از اول تا آخر آمرزیده و نامش را به عنوان اسیر خدا بر روی زمین ثبت می گردد .

ثواب دانستن برتری پیرمرد سالمند و احترام گذاشتن به او

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که برتری پیرمرد سالمند را دانسته و به خاطر سن او احترامش نماید ، خداوند او را از وحشت روز قیامت ایمن می نماید .

ثواب بردن نام خداوند به هنگام سواری

امام کاظم علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر مردی سوار چهارپا شود و نام خدا ببرد ، فرشته ای پشت سر او سوار شده و او را تا هنگام پیاده شدن محافظت می نماید . اگر هنگام سوار شدن نام خدا را نبرد ، شیطانی پشت سر او سوار شده و به او می گوید آواز بخوان . اگر بگوید بلد نیستم ، آرزو کن . و او پیوسته آرزو می کند تا پیاده شود .

و نیز فرمودند: کسی که وقتی سوار چهارپا شود؛ نمی گوید: بسم الله و لا حول و لا قوه الا بالله الحمد الله الذی هدانا لهذا و سبحان الذی سحر لنا هذا و ما کنا له مقرنین 16 مگر این که خود و چهارپایش تا زمانی که پیاده شوند محفوظ می ماندند .

ثواب تب

معصوم علیه السلام می فرمایند: همانا هنگامی که مومن یک بار تب کند ، گناهان مانند برگ درخت از او می ریزند . و اگر بر بستر خود ناله کند ، ناله اودر تسبییح و فریاد او تهلیل است . ثواب غلتیدن او در بستر نیز ثواب کسی است که در اره خدا شمشیر می زند و اگر در میان برادران و یارانش خداوندر را عبادت کند ، آمرزیده می شود ، خوشا به حال او ، اگر توبه کند و بدا به حال او ، اگر توبه اش را بشکند . و به هر حال ما سلامتی را بیشتر دوست می داریم .

ثواب تب یک شب

راوی می گوید: که شنیدم که زین العابدین علیه السلام فرمودند: تب یک شب کفاره گناهان یک سال است . به این جهت که درد آن تا یک سال در بدن باقی است .

ثواب پذیرفتن مرض یک شب ، آن گونه که باید و به جا آوردن شکر آن

راوی می گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که یک شب مریض شود و آن گونه که باید آن را بپذیرد و به درگاه خداوند شکر آن را به جا آورد ، ، کفاره گناهان شصت سال او خواهد بود .

راوی می گوید: پرسیدم : آن گونه که باید بپذیرد ، یعنی چه ؟

فرمودند: در مقابل رنجهای آن صبر کند .

ثواب سر درد یک شب

امام صادق علیه السلام فرمودند: یک شب سر درد ، همه گناهان جز گناهان کبیره را می ریزد .

ثواب بیمار

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که مسلمانی بیمار شود ، خداوند همانند بهترین اعمالی را که در حال سلامتی انجام می داده ، برای او می نویسد و همان گونه که برگ درخت می ریزد ، گناهان او نیز می ریزند .

ثواب بیماری کودک

امیرالمومنین علیه السلام درباره کودک فرمودند: بیماری او کفاره گناهان پدر و مادر است .

ثواب عیادت مریض ، غسل مردگان ، تشییع جنازه و تسلیت به زن پسر مرده

امام باقر علیه السلام فرمودند: یکی از چیزهایی که حضرت موسی علیه السلام به خدا عرضه داشت ، این بود: خدایا! مرا از مقدار پاداش عیادت مریض آگاه فرما!

خدای عزوجل فرمود: فرشته ای می گمارم که در قبر او را تا صحرای محشر عیادت کند .

عرض کرد خدایا! پاداش کسیی که مردگان را غسل دهد ، چیست ؟

فرمود: گناهانش را می شویم تا همانند روزی که از مادر متولد شده است ، گناهی نداشته باشد .

عرض کرد: خدایا پاداش کسی که تشییع جنازه کند ، چیست ؟

فرمود: یکی از فرشتگانم را که پرچمهایی دارد ، می گمارم تا او را از قبرش تا صحرای محشر بدرقه نماید .

عرض کرد: خدایا! پاداش کسی که به زن پسر مرده تسلیت بگوید ، چیست ؟ فرمود: در روزی که سایه ای جز سایه من نیست ، سایه ام را بر او می گسترانم .

ثواب خورنده سپاسگذار و غیر مبتلای شکرگذار

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود ، خداوند او را از فشار قبر ایمن می گرداند .

ثواب میل به آنچه نزد خدای عزوجل است

امام زین العابدین علیه السلام از پدرش از امیرالمومنین علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله به دیدن مردی از فرزندان عبدالمطلب رفت که در حال مرگ بود . او رو به قبله نبود . رسول خدا علیه السلام فرمودند: بدنش را رو به قبله نمایید ، زیرا در این صورت تا زمانی که قبض روح شود؛ فرشتگان و خداوند به او روی می آورند.

ثواب گردانیدم روی مومن رو به قبله

امام زین العابدین علیه السلام از پدرش از امیرالمومنین علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله به دیدن مردی از فرزندان عبدالمطلب رفت که در حال مرگ بود . او رو به قبله نبود . رسول خداآصلی الله علیه و آله فرمودند: بدنش را رو به قبله نمایید؛ زیرا در این صورت ، تا زمانی که قبض روح شود ، فرشتگان و خداوند به او روی می آورند .

ثواب از دست دادن چند فرزند و امیدواری به پاداش خداوند درمقابل آن

1. راوی می گوید از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند: هر مردی که سه فرزند به سن بلوغ نرسیده از دست بدهد و هر زنی که سه فرزند را از دست بدهد ، این فرزندان آنان را از جهنم حفظ می کنند .

2. ابوذر غفاری می گوید: پدر و مادری نیستند که سه کودک خود را از دست بدهد ، مگر این که خداوند آن پدر و مادر را با فضل و رحمت خود به بهشت می برد .

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: مردی که یک فرزند خود را از دست بدهد ، برای او بهتر از هفتاد فرزند است که پس از باقی بمانند و قائم آل محمد ع را درک نمایند .

ثواب بر دوش گرفتن چهار گوشه جنازه

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که دسته تابوت را بگیرد ( و آن را حمل کند) خداوند بیست و پنج گناه کبیره او را می بخشد . و کسی که به نوبت هر چهار دسته تابوت را بگیرد؛ و آن را حمل کند؛ از همه گناهان خود بیرون خواهد رفت .

ثواب گفتن لا اله الا الله به هنگام مصیبت

امام باقر علیه السلام فرمودند: مومنی نیست که هنگام رویداد مصیبتی لا اله الا الله بگوید ، مگر این که خداوند همه گناهانش را می آمرزد؛ جز گناهان کبیره که انسان را جهنمی می کند.

و هرگاه در آینده به یاد آن مصیبت افتاده ، لا اله الا الله بگوید و خدا را حمد کند ، خداوند تمامی گناهی را که بین لا اله الا الله گفتن اول و دوم مرتکب شده است ؛ می بخشد؛ جز گناهان کبیره را .

ثواب صبر

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا من از این غلام و خانواده ام چیزهایی می بینم که برایم تلخ تر از حنظل اسست و بر آن صبر می کنم . همانا کسی که صبر کند . با صبر خود به درجه روزه دار شب زنده دار و درجه شهیدی که در پیشگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله شمشیر زده است .

ثواب تسلیت

1. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: تسلیت گفتن انسان را به بهشت می برد .

2. رسول خدا فرمودند: کسی که اندوهیگینی را تسلیت دهد ، در روز قیامت لباسی به او می دهند که او را آراسته می گرداند .

ثواب زیارت قبر مومن

راوی می گوید: من و ابراهیم بن هاشم در گورستان بودیم . او بر سر قبری رو به قبله نشست ، دستش را روی قبر گذاشت و هفت با انا انزلنا خواند . آنگاه گفت : صاحب این قبر ، محمد بن اسماعیل بن بزیع ، به من گفت روایتی نقل کرد: کسی که قبر مومنی را زیارت نموده و هفت بار در کنار آن انا انزلناه بخواند ، خداوند او و صاحب قبر را می آمرزد

ثواب دست کشیدن بر سر یتیم

1. امام صادق علیه السلام از پدرانش نقل می نماید که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: هیچ زن و مرد مومنی نیست که بر سر یتیمی دست بکشد ، مگر این که خداونند به عدد هر مویی که دستش را بر آن می کشد ، حسنه ای برای او می نویسد .

2. امام باقر علیه السلام نقل می نمایند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که از سخت دلی خود ناراحت باشد ، می تواند نزد یتیمی رفته ، او را مورد لطف و محبت خویش قرار داده و بر سرش دست بکشد تا با خواست خدا دلش نرم شود .

و در حدیث دیگری فرمودند: او را بر سر سفره خویش نشانده و بر سرش دست بکشد و تا دلش نرم شود؛ زیرا همانا هنگامی که این عمل را انجام دهد ، به خواست خداوند عزوجل دلش نرم می شود .

ثواب ساکت کردن گریه یتیم

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا هنگامی که یتیم بگرید ، عرش خدا می لرزد ، و خدای متعال می فرماید: چه کسی بنده مرا که پدر و مادرش را در کودکی از او گرفته ام گریانده است ! به عزت و جلالم سوگند کسی او را ساکت نمی گرداند؛ مگر این که بهشت را برای او واجب می گردانم .

ثواب بردن تحفه برای خانواده و خوشحال کردن دختر یا پسر

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به بازار رفته تحفه ای خریده و آن را برای خانواده اش بیاورد ، مانند کسی است که برای نیازمندان صدقه برده باشد . و باید در دادن آن تحفه ، دختران را بر پسران مقدم داشته و ابتدا به دختران بدهد . همانا کسی که دختری را خوشحال کند ، گویا یکی از فرزندان حضرت اسماعیل علیه السلام را از بردگی آزاد کرده است . و کسی که پسری را خوشحال کند ، گویا از عظمت خداوند گریسته است . و کسی که از عظمت خداوند بگرید ، خداوند او را به بهشت نعمتها می برد.

ثواب پدر دختران

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: دختران ، حسنه ، و پسران ، نعمت هستند . در مقابل حسنه ثواب می دهند و در مقابل نعمت حساب می کشند 2. پیامبر صلی الله علیه و آله را به تولد حضرت فاطمه علیه السلام مژده دادند . آن حضرت صلی الله علیه و آله به اصحاب خود نگریسته و ناراحتی را در سیمای آنان مشاهده نمود. فرمود: چرا ناراحت شدید! گیاه خوشبویی است که آن را می بویم و رزق او با خداست .

مجازات دشمنی با اهل بیت پیامبر

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که با خانواده ما دشمنی نماید ، خداوند او را یهودی بر می انگیزد .

عرض کردند: ای رسول خدا! گرچه شهادتین را بگوید؟

فرمودند: بله ؛ زیرا شهادتین را فقط به خاطر ریخته نشدن خون خود یا فرار از جزیه دادن همراه با خواری ، گفته است .

آنگاه دوباره فرمودند: کسی که با خانواده ما دشمنی کند؛ خداوند او را یهودی برمی انگیزد .

عرض کردند: چگونه ای رسول خدا؟

فرمود: اگر دجال را درک کند ، به او ایمان خواهد آورد .

مجازات ندانستن حق اهل بیت

راوی می گوید امام زین العابدین علیه السلام از ما پرسیدند: کدام نقطه از زمین بهتر است ؟

عرض کردم خدا و رسول او و پسر رسولش داناترند .

فرمودند: برترین مناطق بین رکن و مقام است و اگر مردی به اندازه حضرت نوح علیه السلام عمر کند - نهصد و پنجاه سال - و در آن مکان روزها را روزه گرفته و شبها را عبادت کند ، آنگاه بدون ولایت ما با خداوند ملاقات کند ، این کارها برای او هیچ سودی نخواهد داشت .

مجازات مرگ در حال نشناختن امام

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام درباره فرمایش رسول اکرم صلی الله علیه و آله پرسیدم که فرموده اند: کسی که بمیرد و امام خود را نشناسد ، با مرگ زمان جاهلیت از دنیا رفته است .

امام صادق علیه السلام فرمودند: زمانی که نفس انسان به این جا رسید و با دست به سینه اش اشاره کرد - بیشرین احتیاج را به او خواهد داشت یعنی به شناخت امام خود .

آنگاه فرمودند: عقیده تو در این مورد درست است .

مجازات به عهده گرفتن رهبری جامعه ای که در آن جامعه عالم تر و فقیه تر از او باشد

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که رهبری جامعه ای را به عهده بگیرد و در آن جامعه دانشمندتر و فقیه تر از او باشد ، آن جامعه تا روز قیامت به انحطاط می رود .

مجازات صلوات نفرستادن بر پیامبر در نماز و هنگامی که نام او را می برند .

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که نماز بخواند و در نماز بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات نفرستد ، با نماز خود راه غیر بهشت را پیموده است .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که نام مرا پیش او ببرند و بر من صلوات نفرستد و به جهنم برود ، خداوند او را از رحمت خود دور گرداند . و نیز فرمودند: کسی که نام مرا پیش او ببرند و او صلوات بر من را فراموش کند ، در راه بهشت به اشتباه می افتد .

مجازات دشمن و منکر ولایت و جانشینی امیرالمومنین و شک کننده در این مطلب

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: شراب خوار مانند بت پرست است و دشمن آل محمد بدتر از اوست .

عرض کردم : فدایت گردم چرا؟

فرمودند: زیرا بدون تردید بالاخره روزی شراب خوار مشمول شفاعت خواهد شد ، ولی اگر اهل آسمان و زمین دشمن اهل بیت را شفاعت کنند شفاعت آنها پذیرفته نخواهد شد .

2. راوی می گوید: از امام کاظم علیه السلام شنیدم که فرمودند: همانا خداوند عزوجل در وقت هر نماز برای بندگان مومن و معتقد خود رحمت می فرستد و برای عده ای دیگر لعنت .

عرض کردم : برای چه کسانی ؟

فرمودند: برای کسانی که حق ما را انکار کرده و ما را تکذیب کردند .

3. امام صادق علیه السلام نقل می نماید که امام باقر علیه السلام فرمودند: خدای متعال امام علی علیه السلام را نشانه ای بین خود و خلقش قرار داده است که و جز او نشانه دیگر نیست ؛ پیرو او مومن و منکر او کافر و کسی که بر او شک کند ، مشرک است

.

4. راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: اگر همه مردم روی زمین ولایت امام علی علیه السلام را انکار کنند ، خداوند همه آنها را عذاب نموده و به جهنم می برد .

5. امام صادق علیه السلام فرمودند: جبرییل بر پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند به تو سلام رسانیده و می فرماید: آسمانهای هفت گانه و آنچه در آنهاست و نیز زمینهای هفت گانه و آنچه روی آنهاست و را آفریده و هیچ مکانی را ارجمندتر از رکن و مقام نیافریدم . اگر بنده ای از هنگامی که آسمانها و زمینها را آفریدم در این مکان به درگان من دعا کند ، سپس در حالی که منکر ولایت علی علیه السلام است مرا ملاقات کند: او را به صورت به جهنم می افکنم .

6. میسربیاع زطی گوید: به دیدن امام صادق علیه السلام رفته و به او عرض کردم : فدایت گردم ! همسایه ای دارم که فقط با صدای او بیدار می شوم یا قرآن خوانده ، آیات آن را تکرار کرده و گریه و تضرع می کند ، یا با گریه و تضرع دعا می کند ، می گویند او از همه حرامهای خداوند پرهیز می کند .

آن حضرت علیه السلام فرمودند: ای میسر! آیا اعتقادات تو را هم دارد؟

عرض کردم : خداوند می داند .

سال آندوکه به حج رفتم ، از اعتقادات او پرسیدم : معلوم شد که اصلا ولایت اهل بیت را ندارد . دوباره به دیدار آن حضرت رفته و از آن مرد سخن گفتم .

او دوباره سوال سال گذشته را تکرار

نموده و فرمودند: آیا به اعتقادات تو معتقد است ؟

عرض کردم : خیر .

فرمودند: ای میسر کدام نقطه زمین محترم تر است ؟

عرض کردم : خدا و رسول او و پسر رسولش داناترند .

فرمودند: ای میسر! بین رکن و مقام یک گلزار از گلزارهای بهشت و بین قبر رسول خدا و منبر او نیز گلزار دیگری از گلزارهای بهشت است . اگر خداوند عمر بنده ای را آن قدر طولانی نماید که هزار سال بین رکن و مقام و بین قبر رسول خدا و منبرش ، او را عبادت کند؛ آنگاه همان گونه که قوچ زیبا را ذبح می کنند ، او را مظلومانه در بسترش بکشند و سپس بدون ولایت ما خداوند عزوجل را ملاقات کند ، سزاوار است که خدا او را با صورت به آتش جهنم بیفکند .

مجازات قدریه 17

امام صادق علیه السلام فرمودند: بدعت گذاران را در روز قیامت می آورند و همان گونه که بینی سفید در گاو سیاه نمایان است ، قدریه نیز در میان آنها مشخص هستند . خداوند خطاب به آنها می فرماید: چه هدفی داشتید؟

می گویند هدف ما را رضایت تو بود .

خداوند می فرماید: از شما چشم پوشیده و گناهانان را بخشیدم جز قدریه ؛ زیرا بدون شک آنها از راهی که نمی دانستند؛ مشرک شدند .

مجازات مدعی امامت در صورتی که امام نباشد

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که اهل امامت نباشد و ادعای امامت کند کافر است .

مجازات قابیل ، نمرود ، دو نفر از بنی اسرائیل که قوم خود را یهودی و مسیحی کردند ،فرعون و دو نفر از این امت

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند؛ در روز قیامت ، عذاب هفت نفر از همه سخت تر است : فرزند حضرت آدم علیه السلام که برادرش را کشت ؛ نمرود که با ابراهیم علیه السلام در مورد خداوند بحث و خدا را انکار کرد؛ دو نفر از بنی اسرائیل که قوم خود را یهودی و مسیحی نمودند؛ فرعون که گفت : من بالاترین خدای شما هستم ؛ و دو نفر از این امت که یکی از آنها بدتر از دیگری است و در تابوتی شیشه ای در زیر جهنم در دریاهایی از آتش قرار دارد .

مجازات قاتل امام حسین علیه السلام

1. امام صادق علیه السلام نقل می کند: که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

هنگامی که روز قیامت فرا رسد ، گنبدی از نور برای فاطمه علیه السلام می سازند . در این هنگام در حالی که امام حسین علیه السلام سرش را در دست گرفته ، به سوی گنبد می آید . همین که حضرت فاطمه علیه السلام او را می بیند؛ چنان می گرید که در صحرای محشر همه فرشتگان مقرب ، پیامبران مرسل و بندگان مومن به گریه می افتند .

آنگاه خداوند مردی را به صورت مثال ، بدون سر ، و به بهترین شکل می آفریند تا با قاتلان حسین علیه السلام بستیزد و مبارزه کند . سپس خداوند قاتلان و تمام کسانی که در قتل او شرکت داشتند ، را جمع نموده و آن مثال همه آنها را می کشد . دوباره زنده می شوند و امیرالمومنین علیه السلام آنها را می کشد . دوباره زنده

می شوند امام حسن علیه السلام آنها را می کشد . دوباره زنده می شوند و امام حسین علیه السلام آنها را می کشد . دوباره زنده می شوند و هیچ کسی از دودمان ما نمی ماند؛ مگر اینکه یک بار آنها را می کشد .

در این هنگام خشم ها فروکش کرده و غمها را فراموش می شود .

آنگاه امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا شیعیان ما را رحمت کند! به خدا سوگند شیعیان ما مومنین حقیقی هستند . به خدا سوگند که در این مصیبت با غم و اندوه طولانی با ما شریک شدند

2. قاسم بن اصبغ بن نباته می گوید: شخص زیبا و بسیار سفیدی از قبیله بنی دارم که شاهد قتل امام حسین علیه السلام بود ، را دیدم سیاه رو شده بود . به او گفتم : به خاطر تغییر رنگ صورتت تو را به زحمت شناختم .

گفت : مرد سفید رویی از یاران حسین علیه السلام را که بر پیشانیش اثر سجده بود ، کشته و سر او را به همراه بردم .

قاسم بن اصبغ بن نباته می گوید: (در روزی که او را کشته بود) او را خوشحال و سوار بر اسب دیدم که سر او را به سینه اسب آویزان کرده بود . و این سر مرتب به دستان اسب می خورد . به پدرم گفتم : کاش کمی آن سر را بالا می برد . ببین دستان اسب با آن سر چه می کند .

پدرم گفت : فرزندم ! بلایی که بر سر او آورده اند ، دردناکتر از این بوده است .

همان شخص خودش به من

گفت : از وقتی را کشته ام ، هر شب در خواب به سراغم می آید ، شانه ام را گرفته و می گوید: راه بیفت ؛ مرا به جهنم برده و در آن می اندازد و تا صبح شود . یکی از همسران او که صدایش را هنگام خواب شنیده بود ، می گوید: شب تا صبح از فریاد او خوابمان نمی برد .

قاسم بن اصبغ بن نباته می گوید: با عده ای از جوانان قبیله پیش همسرش رفتیم و از همسرش حالات او را پرسیدیم . او گفت : خودش همه چیز را گفته و راست گفته است .

مجازات ظلم ، قطع رحم ، قسم دروغ

امام باقر علیه السلام فرمودند: در کتاب امام علی علیه السلام آمده است که سه چیز است که انجام دهنده آن نمی میرد ، تا نتجه بد آن را ببیند: ظلم ، قطعع رحم ، و قسم دروغ که به وسیله آن با خدا می جنگند .

مجازات نیرنگ و فریب

امام حسن علیه السلام نقل می نماید که امیرالمومنین علیه السلام می فرمودند: نیرنگ و فریب در جهنم است .

مجازات خونریزی ، شرابخواری و سخن چینی

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: خونریز ، شرابخوار ، و سخن چین به بهشت نمی رود .

2. امام زین العابدین علیه السلام از امام حسین علیه السلام نقل می کند که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: بهشت بر سه نفر حرام است : سخن چین ، آدمکش ، شرابخوار .

مجازات متکبران

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل به سه نفر نظر رحمت نمی افکند؛ به کسی که تکبر کند؛ به کسی که از روی تکبر لباسش به زمین بکشد؛ و به کسی که کالاهایش را با قسم رواج دهد .

همانا بزرگی فقط مخصوص خداوند بزرگ است .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در دلش به اندازه یک دانه خردلی تکبر باشد ، به بهشت نخواهد رفت و کسی که در دلش به اندازه دانه خردلی ایمان باشد ، به جهنم نخواهدد رفت .

3. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: در روز قیامت متکبران با همان بدن انسانی محشور می شوند؛ ولی به کوچکی مورچه های ریز و مردم آنها را لگد می کنند تا خداوند عزوجل از حساب مخلوقات خود فارغ شود . انگاه آنها را به جهنم می برد . کاش فقط جهنم می بود! چرک و کثافات فرج زناکاراان و چرک و خون جهنمیان را می خورد .

مجازات ادب نکردن گناهکار

1. امام صادق علیه السلام فرمودند:: نوجوانی در میان قوم خود به سن نوجوانی برسد و او را به خاطر گناهانش ادب نکنند ، اولین مجازات خداوند عزوجل این است که روزی آنها را کم می کند .

مجازات تصویر کشیدن ، گفتن خواب دروغ و گوش دادن به سخن کسی که نمی خواهدسخنش را گوش دهند

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: سه نفر در رزو قیامت عذاب خواهند شد: کسی که عکس حیوانی را بکشد ، تا وقتی که روح در آن بدمد ، عذاب خواهد شد و هیچ گاه نخواهد توانست روح در آن بدمد ، کسی که خواب دروغی را از خود نقل کند ، تا زمانی کهه دو دانه جو را گره بزند و عذاب خواهد شد و هیچ گاه توانست آن دو را گره بزند؛ و کسی که به سخن عده ای گوش بدهد و آنها دوست نداشته باشند که در این صورت در گوشهایشان سرب می ریزند .

مجازات خندیدن در حال گناه

امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که در حال انجام گناه خندان باشد ، در حالی که به جهنم می رود که گریان است

مجازات عمل برای غیر خداوند عزوجل

امام کاظم علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: دستور می رسد که مردانی را به جهنم ببرید و و خداوند عزوجل به پیامرسانی می فرماید: به آتش بگو که قدمهای آنان را نسوزان و چون با آن به مسجد می رفتند؛ رویشان را نسوزان ، چون به هنگام دعا رو به درگاه من کردند ، زبان آنها را نسوزان ، چون خیلی قرآن می خواندند . دربان جهنم به آنها می گوید: شما بدبختها دیگر کیستید؟

می گویند؟ ما برای غیر خداوند عزوجل کار می کردیم .

آنگاه : به آنان می گوید: بروید مزدتان را از همان کسی که بگیرید که برایشان کار می کردید .

مجازات گوش دادن به حرف زن

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام نقل می نماید که امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: کسی که از زنش اطاعت کند ، خداوند او را به رو در جهنم می اندازد .

پرسیدند: این چه اطاعتی است ؟

فرمودند: این که زن بخواهد ، به حمام ، عروسی و فاتحه خوانی رفته و لباسهای بدن نما بپوشد و او بگذارد.

مجازات بدون وضو نماز خواندن و یاری نکردن ضعیف

امام صادق علیه السلام فرمودند: یکی از نیکوکاران را در قبرش می نشاندند و به او می گویند: به عنوان عذالب الهی صد ضربه شلاق باید به تو بزنیم .

او می گوید: تحملش را ندارم .

آنها مرتبا تعداد را کم می کنند و او می گوید که تحملش را ندارم تا به یک ضربه می رسد که می گویند: هیچ چاره ای نیست ، باید حتما این ضربه را بزنیم .

می پرسد برای چه ؟

می گویند: به خاطر این که روزی بدون وضو نماز خواندی و بر ضعیفی گذر کردی و او را یاری ننمودی .

آنگاه به عنوان عذاب الهی ، ضربه ای به او می زنند که قبرش پر از آتش می شود .

مجازات شهادت دروغ و کتمان شهادت

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: شهادت دهنده به دروغ ، قبل از این که قدمی بردارد ، جهنم برای او واجب می شود .

2. از امام صادق علیه السلام پرسیدند: شاهد دروغگو چگونه می تواند توبه کند؟

فرمودند: هر مقدار مالی را که به خاطر شهادت او از دست صاحب مال رفته است ، باید به او پرداخت نمایند: اگر ثلث مالش را از دست داده ، ثلث مال ، و اگر نصف مالش را از دست داده ، باید این مقدار را به او بپردازد و اگر دو نفر شهادت دروغ داده اند و مالی از بین رفته است ، هر کدام از این دو نفر باید نصف آن مال را به صاحبش بپردازند .

مجازات سوگند دروغ به خدا یاد کردن

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که قسم بخورد و بداند که دروغ می گوید ، محققا با خداوند عزوجل جنگیده است .

2 . امام باقر علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: از سوگند دروغ بپرهیزید که محققا باعث خالی شدن شهرها از اهلش می شود .

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: مکافات سوگند دروغ در این دنیا پس از چهل روز می رسد .

4. امام صادق علیه السلام فرمودند: قسم دروغی که جهنم را بر انسان واجب می کند ، این است که انسان با قسم خود ، باعث از بین رفتن حق مسلمانی شود و او مالش را از دست بدهد .

5. سلمان (ره ) به قبرستان آمده و گفت : سلام بر شما ای مومنان و مسلمانان که ساکن قبرستان هستید! ای کسانی که این جا سکونت

کرده اید! می دانید که امروز جمعه است ؟

هنگامی که به منزل بازگشت و خوابید ، شخصی به خواب او آمد و گفت : سلام بر تو ای اباعبدالله ! سخن گفتی ، شنیدم . سلام کردی ، جواب دادیم : گفتی : آیا می دانی که امروز جمعه است . ما می دانیم پرندگان در روز جمعه چه می گویند .

سلمان پرسید: چه می گویند؟

گفت : می گویند: منزه است ، منزه است پروردگار مهربان و حکمران ما . کسی که به دروغ به اسم او سوگند یاد کند ، عظمت او را نمی داند.

مجازات احتراز نکردن از بول

امام صادق علیه السلام فرمودند: بیشتر عذاب قبر به خاطر احتراز نکردن از بول است یعنی بگذارد نجس شود یا پس از نجاست به بول خود را آب نکشد.

مجازات اهمیت ندادن به نماز

ابی بصیر می گوید به ام حمیده به خاطر وفات امام صادق علیه السلام تسلیت گفتم . من نیز گریستم . آنگاه گفت : اگر هنگام وفات آن حضرت علیه السلام حاضر بودی ، چیز عجیبی از او می دیدی : هنگام وفات چشمانش را باز کرده و فرمودند: خویشانم را جمع کنید .

ما نیز همه خویشان او را جمع کردیم . او نگاهی به آنان انداخته و فرمودند: شفاعت ما به کسی که به نماز اهمیت ندهد ، نمی رسد.

مجازات غسل جنابت نکردن

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در غسل جنابت یک تار مو را عمدا نشوید ، در جهنم خواهد بود .

مجازات کوتاه کردن سجده

راوی می گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که فرمودند: مردی وارد مسجدی شد که رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز در آن جا بود . سجده های خود را کوتاه تر از آنچه باید باشد و در سجده لازم است ، انجام داد .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: مثل کلاغ نوک زد . اگر بمیرد با دینی غیر از دین محمد از دنیا رفته است .

مجازات خواندن نماز در غیر وقت آن

1. امام صادق علیه السلام نقل می نمایند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که نماز را در غیر وقتش بخواند ، آن نماز سیاه و تاریک بالا می رود و می گوید: خدا تو را ضایع کند؛ همانطور که مرا ضایع کردی .

و هنگامی که انسان در روز قیامت در پیشگاه خداوند عزوجل بایستد ، اولین چیزی که از او سوال می شود ، نماز است . اگر نمازش پاک بود ، سایر اعمالش نیز پاک خواهد بود ، و اگر نمازش پاک نبود ، سایر اعمالش نیز پاک نخواهد بود .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: فرشته ای فقط مامور نماز است و کار دیگری ندارد و هنگامی که انسان نماز خواند، نماز را گرفته و بالا می برد . اگر نمازش از نمازهایی بود که قبول نمی شود؛ خداوند می فرماید: آن را به بنده ام برگردان .

او نیز نماز را برگردانده و به صورت نمازگزار می زند؛ و به او می گوید: آه که چقدر با اعمالت مرا به دردسر می اندازی !

3. امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام از امیرالمومنین علیه

السلام روایت نموده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: شیطان همیشه از فرزند آدم بیمناک بوده و از او می ترسد؛ البته تا زمانی که نمازهای پنجگانه ر در وقتش بخواند . هنگامی که این نمازها را ضایع کرد؛ شیطان بر او جری شده و او را به گناهان بزرگ می کشاند .

مجازات حمد و سوره خواندن در حال اقتدا به امام جماعت

امام باقر علیه السلام نقل می نمایند: امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: کسی که پشت سر امامی که به او اقتدا کرده است ، قرائت نماید و حمد و سوره را بخواند و بمیرد؛ بی دین محشور می شود.

مجازات درست به صف نایستادن پشت سر امام جماعت

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای مردم ! صف هایتان را درست کنید؛ به طوری که کتفاهایتان با هم تماس پیدا کرده و فاصله ای بین شما نباشد . در صفها متفرق نباشید؛ تا خداوند دلهای شما را متفرق نسازد .

مجازات ترک نماز واجب یا بی اهمیتی به آن

امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام از جابر نقل نموده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بین کفر و ایمان ، فاصله ای جز ترک نماز نیست .

مجازات تاخیر انداختن نماز عصر

1. راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که بدون فراموشی نماز عصر ر ترک کند تا آن را از دست بدهد، خداوند در روز قیامت او را بی اهل و مال می گرداند .

2. امام باقر علیه السلام فرمودند: در مورد هر چه فریب خوردی ، در مورد نماز عصر فریب نخور و در حالی که آفتاب سفید و صاف است ، آن را بخوان ، زیرا همانا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که نماز عصر را ضایع کند، بی اهل و مال خواهد بود .

عرض کردم : کجا بی اهل و مال خوئاهد بود؟

فرمودند: در بهشت .

عرض کردم : منظور از ضایع کردن آن کدام است ؟

فرمودند: به خدا سوگند! منظور این است که آن را نخواند تا آفتاب زرد شود یا غروب کند .

مجازات نخواندن نماز عشاء تا نیمه شب

امام باقر علیه السلام فمرودند: فرشته گمارده ی می گوید: کسی که تا نیمه شب نماز عشا را نخواند، خداوند چشمانش را به خواب نبرد.

مجازات ترک نماز جماعت و نماز جمعه

1. امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا نماز صبح را خواندند . آنگاه رو به اصحاب نموده و نام چند نفر را برده و پرسیدند: اینان به نماز آمدند؟

عرض کردم : خیر، ای رسول خدا!

فرمودند: آیا نیامدند؟ بدانید هیچ نمازی برای منافقین سخت تر از این نماز و نماز عشا نیست .

2. امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله با همسایگان مسجد شرط کرد که به نماز جماعت حاضر شوند و فرمودند: اگر کسانی که به

نماز جماعت نمی آیند از کار خود دست برندارند، به موذن دستور می دهدم که اذان و اقامه گفته ، آنگاه به مردی از اهل بیتم که همان علی علیه السلام است ، دستور می دهم بسته های هیزم را آورده و به خاطر نیامدن به نماز جماعت ، خانه های آنها را آتش بزند .

3. امام باقر علیه السلام فرمودند: نماز جمعه و اجتماع برای آن به همراه امام نیز واجب است . اگر مردی سه جمعه بدون علت آن را ترک کند، سه واجب را ترک کرده است ، و هیچ کس ، جز منافقین سه واجب را ترک نمی کند.

و کسی که به خاطر بی رغبتی به نماز جماعت و جمع مومنین نماز جماعت را ترک کند، نمازی نخواهد داشت نمازش ارزش چندانی ندارد.

مجازات خوردن مال یتیم

راوی می گوید: به دیدن امام صادق علیه السلام رفتیم . او شروع به سخن نموده و فرمود: کسی که مال یتیم را بخورد، خداوند ظلمی را بر او یا فرزندانش مسلط می گرداند . همانا خداوند عزوجل می فرماید: و کسانی که پس از خود کودکان ضعیفی باقی می گذارند و برای آنها می ترسند، باید تقوا پیشه کرده و درباره یتیمان مردم درست و به عدالت سخن بگویند 18

مجازات زکات ندادن

1. امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا خداوند عزوجل در روز قیامت عده ای را در حالی که دستهایشان به گردنشان بسته است ، از قبرهایشان بر می انگیزد آنان حتی به اندازه سر انگشتی نیز نمی توانند چیزی را بگیرند . همراه آنان فرشتگانی هستند که آنها را به سختی ملامت کرده و می گویند: اینان کسانی هستند که خیر اندکی از خیر بسیار را نداردند؛ اینان کسانی هستند که خداوند عزوجل به ایشان عطا فرمود، ولی ایشان حق خداوند عزوجل را از اموالشان ، پرداخت نکردند .

2. راوی می گوید: شخصی می پنداشت در خواب از زنی می ترسد و می گفت : از ترس آن فریادی کشیدم که همسایه ها شنیدند . او برای حل مشکلش مرا خدمت امام صادق علیه السلام فرستاد . امام صادق علیه السلام فرمودند: او بگو شاید زکات نمی دهد . او در جواب گفت : محققا و به خدا سوگند که زکات می دهم ، آن حضرت دوباره فرمودند: به او بگو زکات هم می دهی حتما به اهل آن نمی دهی .

3. راوی از معصوم علیه السلام نقل نموده است : کسی که قیراطی

از زکات را نپردازد، نه مومن است و نه مسلمان .

امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مالی در خشکی و دریا از بین نرفت ، مگر به خاطر زکات ندادن .

و نیز فرمودند: هنگامی که قائم آل محمد صلی الله علیه و آله قیام نماید، گردن کسی را که زکات نپردازد می زند.

مجازات خوردن یک روز از روزه ماه رمضان

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که روزه یک روز از ماه رمضان را بخورد، روح ایمان از آن خارج می شود.

مجازات ترک حج واجب

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که بمیرد و حج واجب خود را به جا نیاورد و علت حج نکردن او حاجتی باشد که بدون برآوردن آن ، رفتن به حج برای او ممکن نباشد، یا مرضی که به خاطر آن نتواند به حج برود، یا حاکمی که او را از رفتن به حج منع کند، باید یا یهودی بمیرد یا مسیحی . هر کدام را خواست انتخاب کند و مسلمان از دنیا نمی رود.

مجازات یک بار قل هو الله احد نخواندن در سه روز

راوی می گوید که از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که سه روز بگذرد و سوره قل هو الله احد را نخواند، بدون یاور مانده و رشته ایمان از گردنش برداشته می شود . بی ایمان می شود . و اگر در این سه روز بیمرد، کافر به خدای بزرگ است .

مجازات قل هو الله احد نخواندن در روز جمعه

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که جمعه ای را سپری کند و در آن قل هو الله احد نخواند و سپس بمیرد؛ بر دین ابی لهب مرده است .

مجازات نخواندن قل هو الله احد در بیماری و گرفتاری

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که بیمار یا گرفتار شود و در بیماری یا گرفتاری خود قل هو الله احد نخواند و در آن بیماری یا گرفتاری بمیرد، در جهنم خواهد مرد .

مجازات نخواندن قلهو الله احد در پنج نماز

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شندیم که فرمودند: کسی که یک روز را سپری کند و پنج نماز بخواند و در هیچ کدام قل هو الله احد نخواند، به او می گویند: ای بنده خدا! از نمازگزاران نیستی .

مجازات فراموش کردن سوره ای از قرآن

راوی می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که سوره ای از قرآن را فراموش کند، در روز قیامت آن سوره در شکلی زیبا و درجه ای بلند برای او نمایان می شود . وقتی آن را می بیند، می گوید: تو کیستی ؟ چقدر زیبایی ! ای کاش از آن من بودی !

او می گوید: مرا نمی شناسی ؟ من فلن سوره هستم . اگر مرا فراموش نکرده بودی ، تو را به این درجه می رساندم .

مجازات ذلیل کردن مومن

راوی می گوید از امام صاد علیه السلام شنیدم که فرمودند: خداوند عزوجل می فرماید: کسی که بنده مومن مرا ذلیل کند؛ بداند به جنگ من آمده است ، و کسی که او را احترام و تکریم نماید؛ بداند از غضب من در امان است .

مجازات یاری نکردن مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: مومنی نیست که بتواند برادر مومنش را یاری کند ولی یاری نکند، مگر این که خداوند در دنیا و آخرت او را یاری نخواهد نمود.

مجازات پوشانیدن خود از مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی که بین او و مومن دیگر مانع و حجابی باشد؛ بین او و بهشت هزار دیوار میکشد که بین هر دیواری تا دیوار دیگر هزار سال راه است .

مجازات سود گرفتن از مومن

امام صادق علیه السلام فرمودند: سود گرفتن مومن از مومن از رباست .

مجازات حبس حق مومن

1. یونس بن ظیبان نقل می کند که امام صادق علیه السلام فرمودند: ای یونس ! کسی که حق مومنی را نزد خود نگه داشته و به او ندهد؛ خداوند در روز قیامت پانصد سال او را سر پا نگه می دارد تا آن قدر عرق کند که چند دره از عرق او جاری شود و منادی از جانب خدا ندا می کند: این همان ظالمی است که حق فلان مومنی را نزد خود نگهداشت و به او نداد .

چهل روز نیز سرزنش می شود . سپس دستور می رسد او را به جهنم ببرید.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: هر مومنی مال مومنی را که به آن احتیاج دارد حبس کند، به خا سوگند غذای بهشتی را نچشیده ، و از نوشابه های سر بسته بهشتی نیز نخواهد چشید.

مجازات تهمت زدن به مومن

امام باقر علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ناسزا گفتن به مومنی فسق ، جنگ با او کفر، و خوردن گوشتش با غیبت گناه است .

مجازات نقل کردن طلبی به قصد رسوا کردن او

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که چیزی از مومنی نقل کند، با این هدف که او را رسوا کرده و شخصیتش را از بین ببرد تا از چشم مردم بیفتد، خداوند عزوجل او را از سرپرستی خود خارج و به سرپرستی شیطان وارد می نماید .

مجازات ممانعت از سکونت مومنی در خانه اش

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در خانه ای داشته باشد و مومنی محتاج سکونت در آن باشد و او نگذارد، خداوند عزوجل می فرماید: فرشتگانم ! بنده ام به بنده دیگرم در مورد سکونت در دنیا بخل ورزید. به عزتم سوگند هیچگاه در بهشتم ساکن نخواهد شد .

مجازات جرات پیدا کردن بر خدا

امام صادق علیه السلام فرمودند: عده ای گناه بسیاری مرتکب شدند؛ ولی پس از مدتی از آن گناهان دوری کرده و از آن گناهان بسیار ترسان بودند . عده ای دیگر به آنان گفتند: گناهان شما به عهده ما .

خدای عزوجل بر آنها که گناه را به عهده گرفته بودند . عذاب نازل نمود. سپس فرمود: آنان از من ترسیدند و شما بر من جرات پیدا کردید!

مجازات قصد گناه

امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا و محققا مومنی به خاطر قصد گناه ، از رزق خود محروم می شود .

مجازات گناه

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی قصد گناه کرد، نباید آن را انجام دهد؛ زیرا همانا ای بسا که بنده گناهی مرتکب می شود و خداوند عزوجل او را دیده و می فرماید: به عزت و جلالم سوگند! هیچ گاه تو را نمی آمرزم .

مجازات انجام عمل به قصد رضایت خداوند و مردم

امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر بنده ای به خاطر رضایت خداوند عزوجل و رسیدن به سرای آخرت کاری را انجام دهد و رضایت کسی از مردم را وارد این قصد نماید، مشرک است .

امام صادق علیه السلام نیز فرمودند: کسی که به خاطر مردم عملی را انجام دهد، پاداش به عهده مردم است ؛ همانا هر ریایی ، شرک است .

امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عزوجل می فرماید: کسی که برای من و غیر من عمل کند، آن عمل برای غیر من خواهد بود .

مجازات خیانت ، سرقت ، شراب خوردن و زنا

1. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: چهار چیز است که وارد خانه ای نمی شود؛ مگر این که خانه خراب شده و با برکت ؛ آباد نخواهد شد؛ خیانت ، سرقت ، شراب خوردن ، زنا.

2. راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام حکم شراب خوار را پرسیدم . آن حضرت علیه السلام فرمودند: تا زمانی که ذره ای شراب در رگهایش باشد، نمازش قبول نخواهد شد .

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا خدای عزوجل برای شر چند قفل گذاشته که کلید این قفلها شراب است . و دروغ بدتر از شراب است .

4. امام صادق علیه السلام نقل می نمایند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که اندکی از آنجه که بسیار آن مست کننده است وارد رگی از رگهایش کند؛ خداوند عزوجل این رگ را با سیصد نوع عذاب ، کیفر می دهد .

مجازات خوردن گل

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا کسی که گل بخورد، بدنش به خارش افتاده ، مبتلا به بواسیر شده ، بیمار خواهد شد و نیروی ساق و پایش از بین می رود . و اعمالی که پس از خوردن گل انجام می دهد؛ با اعمال قبل از آن مقایسه شده و به خاطر انجام ندادن آن اعمال در حال بیماری عذاب خواهد شد .

مجازات دوستداران رواج گناه در میان مومنین

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که گناهی را رواج دهد، مانند کسی است که برای اولین بار آن را انجام داده است . و کسی که مومن را به خاطر چیزی سرزنش کند، نمی میرد تا خود گرفتار آن نشود .

مجازات کسی که متعرض سلطان ستمکاری شود

مفضل بن عمر می گوید امام صادق علیه السلام به من فرمودند: ای مفضل ! همانا کسی که متعرض سلطان ستمکاری شود و حادثه ناگواری از ناحیه او برایش پیش آید، پاداشی نداشته و در این مصیبت ، صبر روزی او نخواهد شد .

مجازات کسی که به کار نگرفتن تمام توان در انجام کار برادر مومن

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: هر مردی از یاران ما که برادرش از او یاری بخواهد و او با تمام قدرت به او کمک نکند؛ بدون شک به خدا و رسول او و مومنین خیانت کرده است .

عرض کردم : مرادتان از مومنین کیست ؟

فرمودند: از امیرالمومنین علیه السلام گرفته تا آخرین نفر مومنین .

مجازات یاری نکردن مومن به هنگام درخواست او

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر یکی از برادران ما برای حاجتی پیش یکی از شیعیان ما برود و برای رفع نیازش او کمک بخواهد و او با این که می تواند کمک کند؛ از کمک کردن به او خودداری کند؛ خداوند عزوجل او را به برآوردن نیازهای یکی از دشمنان ما گرفتار می کند . آنگاه در روز قیامت به خاطر این عمل او را عذاب می کند .

مجازات پوشیدن یا برهنگی مومنی

امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: کسی که لباس زیادی داشته باشد و بداند در کنار او مومنی نیازمندی هست و آن لباس را به او ندهد، خداوند او را به رو در جهنم می افکند.

مجازات سیر شدن در کنار مومن گرسنه

امام زین العابدین علیه السلام فرمودند: کسی که سیر بخواهد و در کنار او مومن گرسنه ای باشد، خداوند عزوجل می فرماید: فرشتگانم ! شما را بر این بنده گواهی می گیرم که به او دستور دادم ؛ ولی در از این دستور من سرپیچی کرده و از دیگری اطاعت کرد . او را به عملش واگذاشته و به عزت و جلالم سوگند، هیچگاه او را نمی بخشم .

مجازات تحقیر مومن ، توهین به او و ذلیل کردن او

امام صادق علیه السلام فرمودند: مومن فقیر را تحقیر نکنید؛ زیرا بدون شک کسی که مومن فقیری را تحقیر کند و به او توهین کند؛ خدای متعال او را تحقیر نموده و تا زمانی که از کار خود دست بردارد یا توبه کند؛ مورد دشمنی شدید خدای متعال قرار می گیرد .

و کسی که مومنی را به خاطر نداری و فقرش خوار نماید و تحقیرش کند؛ خداوند در روز قیامت او را در میان مخلوقات رسوا می نماید .

مجازات یاری نکردن مومن به هنگام غیبت از او

امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که پیش او از برادر مومنش غیبت شود و او به برادر مومنش کمک کرده و یاریش نماید؛ خداوند در دنیا و آخرت او را کمک و یاری می نماید.

و کسی که از برادر مومنش پیش او غیبت شود و در حالی که می تواند او را یاری و کمک کند؛ کمک و یاری نرسانیده و از او دفاع کند، خداوند در دنیا و آخرت او را خوار و ذلیل می نماید .

مجازات از خود راضی بودن

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا خدای عزوجل مقداری از آفرینش را به عهده فرشته ای گذاشت و او هفت آسمان ، هفت زمین و چیزهای دیگری آفرید . و هنگامی که دید همه چیز به فرمان اوست ، گفت : من بی نظیرم .

خداوند عزوجل نیز آتش اندکی فرستاد.

راوی سوال کرد: مثلا چه قدر؟

فرمودند: آتشی به اندازه بنده انگشت ، و همه چیزهایی را که او آفریده بود به آتش کشید، فقط به خاطر این که از خود راضی شده بود.

مجازات گناهان

1. امام باقر علیه السلام فرمودند: بدانید که هیچ سالی پرباران تر از سال دیگر نیست . تنها چیزی که هست این است که نزول باران در هر منطقه بستگی به خواست خداوند دارد . بدون تردید هنگامی که جامعه ای مرتکب گناهان گردد، خداوند عزوجل بارانی را که برای آنها قرار داده بود، در آن جا نبارانیده و در بیابانهای وسیع ، دریاها و کوههای دیگر نازل می گرداند . بدون شک خداوند جعل را در لانه اش به خاطر گناهان مردمی که در کنار آن هستند، با نبارانیدن باران عذاب می نماید؛ زیرا که او می تواند به مکانی که در آنجا معصیت نمی شود؛ برود.

آنگاه امام باقر علیه السلام فرمودند: ای آگاهان ! پند گیرید.

سپس فرمودند: در کتاب امیرالمؤ منین علیه السلام آمده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که زنا آشکار شود، مرگ ناگهانی زیاد می شود .

و زمانی که کم فروشی کنند، خداوند آنان را با قحطی و کمبود محصولات عذاب می دهد .

و هنگامی که زکات نپردازند، زمین نیز آنها را از

زراعت ، میوه ها و معادن خود محروم می نماید

و هنگامی که در قضاونت ظلم کنند، در ظلم و تجاوز به یاری یکدیگر خواهند پرداخت .

و زمانی که پیمان شکنی کنند، خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط می نماید.

و هنگامی که قطع رحم نمایند، اموال در دست اشرار قرار می گیرد.

و زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکرده و از نیکان اهل بیتم پیروی نکنند، خداوند بدانشان را بر آنها مسلط می نماید؛ و در این حال نیکان آنها دعا می کنند ولی مستجاب نمی شود

2. امام باقر علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: پنج چیز است که اگر به آنها رسیدید، از آنها به خداوند عزوجل پناه برید: گناهان به صورت آشکار در جامعه ای رواج پیدا نکرده است ، مگر این که طاعون و امراضی که در میان پیشینیان آنها که از دنیا رفته اند؛ وجود نداشته است ؛ در میان آنها رواج پیدا می کند .

کم فروشی نکرده اند؛ مگر این که با قحطی و تنگدستی و ستم سلطان مجازات شده اند؛

زکات پرداخت نکرده اند؛ مگر این که از باران محروم شده اند و اگر چهارپایان نبودند، باران بر آنها نمی بارید .

پیمان خداوند عزوجل و پیمان رسولش را نشکسته اند؛ مگر این که خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط نموده و آنان مقداری از مالشان را گرفته اند و به غیر احکام الهی قضاوت ننموده اند؛ مگر این که خداوند عذابشان را در میان خودشان قرار داده است .

مجازات علمای فاسد، قاریان فاسق ، گردنکشان سمگر، وزیران خیانتکار، دانایان دروغگو و پیمان شکنان

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی

الله علیه و آله فرمودند: همانا آسیابی در جهنم است که آسیاب می کند . آیا نمی پرسید چه چیزی را آسیاب می کند ؟

عرض کردند: چیزی را آسیاب می کند ای امیرالمومنین ؟

فرمود: علمای فاسد، قاریان فاسق ، گردنکشان ستمگر، وزیران خیانتکار و دانایان دروغگو را.

و همانا در جهنم شهری به نام حصینه است . آیا نمی پرسید که چه چیزی در آن شهر است ؟

عرض کردند: در آن چیست ای امیرالمومنین ؟ فرمود: دستهای پیمان شکنان .

مجازات دوستی دنیا و عبادت طاغوت

امام صادق علیه السلام فرمودند: حضرت عیسی علیه السلام به هنگام سیاحت ، گذارش به شهری افتاد . مشاهده کرد که اهل آن مرده و در خانه ها و راه ها افتاده اند . فرمودند: اینها با خشم الهی مرده اند؛ و اگر غیر از این بود؛ یکدیگر را دفن می کردند .

یاران او عرض کردند: چرا به این روز افتاده اند؟ آنها را صدا بزن ای روح الله !

او نیز صدا زد: ای اهل شهر!

یکی از آنها جواب داد: بله ؛ ای روح الله !

حضرت عیسی علیه السلام پرسید: برای شما چه اتفاقی افتاده است ؟

گفت : روز سالم بودید؛ ولی شب از هاویه سر درآوردیم .

پرسید: هاویه چیست ؟

جواب داد: دریاهایی از آتش است که کوههایی از آتش در آن قرار دارد.

پرسید: چه چیزی شما را به این جا رساند؟

جواب داد: دوستی دنیا و عبادت طاغوت .

پرسید: چقدر دنیا را دوست داشتید؟

گفت : همان قدر که بچه مادرش را دوست دارد؛ هنگامی که بیاید، خوشحال شده و هنگامی که برود، اندوهگین می شود.

پرسید: چگونه طاغوت را عبادت کرده اید؟

گفت : وقتی به ما دستور

می دادند، اطاعت می کردیم .

پرسید: چرا فقط تو جواب دادی ؟ گفت : به این جهت که دهنه هایی از آتش بر دهان آنها زده و فرشتگانی خشن و نیرومند بر آنها گمارده اند . من در میان آنها بودم ، ولی از آنان نبودم . هنگامی که عذاب آمد، مرا نیز همراه آنان در برگرفت . اکنون به تار مویی آویزان بوده و می ترسم در جهنم بیفتم .

آنگاه حضرت عیسی علیه السلام به یاران خود فرمودند: خوابیدن در زباله دانیها و خوردن نان جو با سلامت دین ، راحت تر است

مجازات ریاکار

امام صادق علیه السلام از پدرش علیه السلام روایت می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدند: فردای قیامت عامل نجات چیست ؟

فرمودند: نجات فقط در این است که با خداوند خدعه نکنید تا خداوند هم با شما خدعه نکند؛ زیرا بدون شک کسی که با خدا خدعه کند؛ خدا نیز با او خدعه نموده و روح ایمان ر از او می گیرد . و اگر بفهمد در حقیقت با خودش خدعه نموده است .

پرسیدند: با خودش خدعه نموده است .

فرمودند: کاری را که خداوند عزوجل دستور داده انجام می دهد، ولی به خاطر غیر خدا. از خدا بترسید به خاطر ریا که قطعا ریا شرک به خداست . بدون شک ریاکار را در روز قیامت به چهار اسم صدا می زنند: ای کافر! ای فاسد! ای حیله گر! ای زیانکار! عملت باطل شد؛ پاداشت از میان رفت ، و امروز هیچ ثوابی نداری ؛ پاداش را از همان کسانی بخواه که برایشان کار می کردی .

مجازات

ترک امر به معروف و نهی از منکر

راوی می گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم که نقل نمود رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هنگامی که امت من امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند؛ باید آماده جنگ با خدای متعال باشند.

مجازات به خشم آوردن خداوند

امام علی علیه السلام فرمودند: هنگامی که خداوند عزوجل بر شهری خشم گیرد و عذابی بر آنان نازل نکند، نرخهای آنان بالا رفته ، عمرهای آنان کوتاه شده ، تاجران آن سود نبرده ، میوه هایش پاکیزه نشده ، رودهایش کم آب شده ، باران نباریده ، و خداوند بدانشان را بر آنان مسلط می نماید.

مجازات اذیت مومنین و دشمنی و ستیزه با آنها

امام صادق علیه السلام فرمود: در روز قیامت منادی صدا می زند: کجایند کساین که از دوستانم رو می گردانند؟

عده ای بر می خیزند که صورتشان گوشت ندارد .

و او می گوید: اینها کسانی هستند که مومنین را اذیت کرده ، با آنان دشمنی و ستیزه نموده و آنان را به خاطر دینشان نکوهش می کردند.

آنگاه دستور می رسد که آنها را به جهنم ببرید.

آنگاه امام علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند! اینان همان کسانی هستند که سخنشان با مومنین یکی بوده ؛ ولی حقوق آنان را ادا نکرده و اسرار آنان را فاش می کردند .

مجازات بوجود آوردن دین

1. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند، توبه بدعت گذار را نمی پذیرد .

فرمودند: به جهت این که دوستی آن را وارد قلبش نموده است .

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که به سوی بدعت گذار گام برداشته و به او احترام بگذارد، بدون شک در راه نابودی اسلام گام برداشته است .

مجازات عطر زدن برای غیر شوهر و خروج او از خانه بدون اجازه شوهرش

امام صادق علیه السلام نقل می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر زنی که عطر بزند و از خانه اش خارج شود، تا هر زمانی که به خانه اش بازگردد، لعنت می شود.

مجازات به عهد گرفتن کاری از کارهای مسلمانان و تباه کردن آنان

امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که کاری از کارهای مسلمانان را به عهده بگیرد و آنان را تباه کند، خدای متعال او را تباه می نماید .

مجازات نزدیک شدن به سلطان ستمگر

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بنده ای به سلطانی نزدیک شده ، مگر این که از خدا دور شد؛ مالش زیاد نشد؛ مگر این که حسابش سخت شد؛ و پیروانش زیاد نشدند، مگر این که شیاطین او نیز فراوان شدند .

مجازات حاکمی که کارهای مردم را انجام ندهد

امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: هر حاکمی که حوایج مردم را برآورده نسازد، خداوند در روز قیامت حوایجش را برآورده نمی نماید؛ و اگر هدیه ای بگیرد، خیانت کرده و اگر رشوه ای بگیرد؛ مشرک است .

مجازات سکوت در برابر منکر

امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کار منکر در میان جامعه ای انجام شود و آنان انجام دهنده آن را سرزنش نکنند؛ بدون شک نزدیک است که خداوند عذابی همگانی بر آنان فرو فرستد.

مجازات نگاه کردن به زنان

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: نگاه کردن به زنان نامحرم ، تیری از تیرهای مسموم ابلیس است . و ای بسا یک نگاه ، باعث حسرتی طولانی گردیده است .

مجازات دروغ بستن بر خداوند عزوجل ، پیامبر و ائمه

امام صادق علیه السلام فرمودند: دروغ بستن به خداوند عزوجل ، پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان از گناهان کبیره است .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کسی سخنی را که گفته ام به من نسبت دهد؛ حتما در جهنم خواهد مرد .

مجازات دورویی و دو زبانی

1. زید بن علی از پدرانش علیه السلام از امیرالمومنین روایت می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: انسان دو رو در روز قیامت در حالی می آید که یک زبانش از پشت گردنش و زبان دیگرش از جلو بیرون آمده است و در آتش شعله ور است تا همه بدنش را در آتش شعله ور نماید . سپس درباره او می گویند: این همان کسی است که در دنیا دو چهره و دو زبان بود؛ و در روز قیامت با همین خصوصیات او را خواهند شناخت .

2. امام باقر علیه السلام فرمودند: بنده بدگوی خرده گیر، بنده بدی است . با چهره ای با انسان رو به رو می شود و با چهره ای دیگر پشت می کند .

مجازات لعنت کردن کردن غیر مستحق لعنت

راوی می گوید از امام صادق شنیدم که فرمودند: بدون تردید هنگامی که لعنت از دهان گوینده آن بیرون آید، رفت و آمد می کند؛ اگر کسی را سزاوار آن یافت ، بر آن فرود می آید و گرنه بر گوینده آن فرود می آید .

مجازات شهادت دادن به کفر مومن

امام باقر علیه السلام فرمودند: اگر مردی شهادت به کفر مردی دیگری بدهد، از یکی از دو حال خارج نیست ، یا شهادت به کفر کافری می دهد که در این صوتر راست گفته است ، یا شهادت به کفر مومنی می دهد که در این صورت کفر به خود او باز می گردد. مبادا مومنین را بد نام کنید

مجازات نیرنگ و فریب

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت می نماید کهرسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که مسلمانی را بفریبد، از ما نیست .مجازات ظلم

1. امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی نیست که مرتکب ظلمی شود؛ مگر این که خداوند او را مجازات مالی یا جانی می نماید .

ولی ظلمی که فقط بین او و خداوند عزوجل باشد . و حق مردم در میان نباشد . وقتی از آن توبه کند؛ آمرزیده می شود.

2. امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر کسی با کسی ظلمی نماید، خداوند عزوجل کسی را می فرستد که شبیه آن ظلم را به او یا پس از او به فرزندانش یا نوه هایش بنماید .

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که مال برادر مسلمانش را ستمکارانه بخورد و آن را به وی باز نگرداند؛ در روز قیامت آتش سرخ شده و گل انداخته جهنم را خواهد خورد .

4. امام باقر علیه السلام نقل می نمایند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که بدون رضایت و با غضب ، مال مومنی را بردارد، خداوند عزوجل پیوسته از او روگردان بوده و از کارهای نیک و خیر او متنفر خواهد بود . او

تا زمانی که توبه نکند و آن مالی را که برداشته است به صاحبش باز نگرداند، خداوند آن اعمال نیک را در ردیف کارهای نیکش نمی نویسد.

5 . امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که به کسی ظلم کند و آنگاه او را پیدا نکند که از او حلالیت بخواهد، باید استغفار نماید، زیرا این کار قطعا کفاره آن خواهد بود.

مجازات گردنکشان

امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا و بدون تردید در جهنم کوهی است به نام صعدی و همانا و بدون تردید در صعدی دره ای است به نام سقر و همانا و بدون تردید در سقر چاهی است به نام هبهب که هر گاه درپوش آن را بردارند، جهنمیان از آن حرارت فریاد می کشند؛ و این منازل گردنکشان است .

مجازات با تکبر و تبختر راه رفتن

امام صادق علیه السلام روایت می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که با تکبر و خودنمایی روی زمین راه برود، زمین و هر کسی که در زیر و روی آن است ، او را لعنت می کند .

مجازات ستم

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت می نماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر کوهی بر کوه دیگر ستم کند، بدون تردید خداوند کوه ستمکار را با خاک یکسان می نماید .

مجازات خودکشی

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: کسی که خودکشی کند برای همیشه در جهنم خواهد بود.

مجازات شرکت در قتل مومن با نیم سخنی

امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز قیامت مردی پیش مرد دیگری می آید و او را با خون آلوده می کند؛ در حالی که مردم مشغول حساب هستند . می پرسد: ای بنده خدا! چرا چنین کردی ؟

می گوید: در فلان روز سخنی گفتی که موجب مرگ من شد.

مجازات آدم کشی

1. امام باقر علیه السلام فرمودند: اولین چیزی که خداوند در روز قیامت درباره آن حکم می نماید؛ خونهای ریخته شده است . ابتدا فرزندان حضرت آدم علیه السلام را حاضر کرده و میان آنها قضاوت می نماید . سپس سایر قاتلها و مقتولها را حاضر می کند و تا دیگر کسی از آنان باقی نمی ماند؛ بدین گونه که مقتول نزد قاتل خود ایستاده و در حالی که خون روی صورتش جاری است ، عرضه می دارد: این شخص مرا کشته است .

خداوند از او می پرسد: آیا تو مرا کشته ای ؟

و او هیچ چیز را نمی تواند از خداوند پنهان کند .

2. امام صادق علیه السلام در مورد قاتل مومنی فرمودند: به او می گویند: هر طور که می خواهی بمیر؛ یهودی یا مسیحی یا مجوسی . و نمی تواند با مسلمانی بمیرد.

3. امام صادق علیه السلام فرمودند: همانا زنی را به خاطر این که گربه ای را بسته بود تا از تشنگی مرد، عذاب نمودند .

4. راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند: خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام وحی نمود که به بنی اسرائیل بگو: از آدم کشی حرام و به ناحق بپرهیزید. قطعا هر کدام از شما که کسی را بکشد، من

نیز در جهنم صد هزار بار قاتل را می کشم ؛ با همان روشی که قاتل مقتول را کشته بود.

5. امام باقر علیه السلام فرمودند: کسی که عمدا مومنی را بکشد؛ خدای متعال همه گناهان را برای قاتل نوشته و مقتول را از تمام گناهانش پاک می نماید . و خدای متعال در این آیه نیز همین را می فرمایند: می خواهم گناهان من و تو، به تو بازگردد، تا جهنمی شوی 19

مجازات در قتل مسلمان یا رضایت به آن

امام باقر علیه السلام یا امام صادق علیه السلام فرمودند: کسانی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله عرضه داشتند: ای رسول خدا! کشته ای در مسجد جهینه پیدا شده است .

آن حضرت علیه السلام برخاسته و پیاده تا مسجد آمدند . مردم نیز با شنیدن این خبر به مسجد آمدند . آن حضرت پرسید: چه کسی این شخص را کشته است ؟

جواب دادند: ای رسول خدا! نمی دانیم چه کسی او را کشته است . آن حضرت فرمودند: کشته ای از مسلمانان در میان مسلمانان است ، ولی معلوم نیست چه کسی او را کشته است ! سوگند به خدایی که مرا به حق به پیامبری برانگیخت ! اگر اهل آسمانها و زمین در قتل شخص مسلمانی شرکت کنند یا به آن راضی باشند، بدون شک و قطعا خداوند همه آنها را به رو در جهنم واژگون می سازد .

مجازات کسب درآمد از راه قرآن

امام صادق علیه السلام از پدرانش علیه السلام روایت می کند که فرمودند: کسی که به خاطر کسب درآمد؛ قرآن بخواند؛ روز قیامت در حالی می آید که صورتش استخوانی و بدون گوشت است .

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9

مقدمه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، از سال 1385 هـ .ش تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی (قدس سره الشریف)، با فعالیت خالصانه و شبانه روزی گروهی از نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.

مرامنامه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در راستای تسهیل و تسریع دسترسی محققین به آثار و ابزار تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی، و با توجه به تعدد و پراکندگی مراکز فعال در این عرصه و منابع متعدد و صعب الوصول، و با نگاهی صرفا علمی و به دور از تعصبات و جریانات اجتماعی، سیاسی، قومی و فردی، بر مبنای اجرای طرحی در قالب « مدیریت آثار تولید شده و انتشار یافته از سوی تمامی مراکز شیعه» تلاش می نماید تا مجموعه ای غنی و سرشار از کتب و مقالات پژوهشی برای متخصصین، و مطالب و مباحثی راهگشا برای فرهیختگان و عموم طبقات مردمی به زبان های مختلف و با فرمت های گوناگون تولید و در فضای مجازی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

اهداف:
1.بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام)
2.تقویت انگیزه عامه مردم بخصوص جوانان نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی
3.جایگزین کردن محتوای سودمند به جای مطالب بی محتوا در تلفن های همراه ، تبلت ها، رایانه ها و ...
4.سرویس دهی به محققین طلاب و دانشجو
5.گسترش فرهنگ عمومی مطالعه
6.زمینه سازی جهت تشویق انتشارات و مؤلفین برای دیجیتالی نمودن آثار خود.

سیاست ها:
1.عمل بر مبنای مجوز های قانونی
2.ارتباط با مراکز هم سو
3.پرهیز از موازی کاری
4.صرفا ارائه محتوای علمی
5.ذکر منابع نشر
بدیهی است مسئولیت تمامی آثار به عهده ی نویسنده ی آن می باشد .

فعالیت های موسسه :
1.چاپ و نشر کتاب، جزوه و ماهنامه
2.برگزاری مسابقات کتابخوانی
3.تولید نمایشگاه های مجازی: سه بعدی، پانوراما در اماکن مذهبی، گردشگری و...
4.تولید انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...
5.ایجاد سایت اینترنتی قائمیه به آدرس: www.ghaemiyeh.com
6.تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و...
7.راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی
8.طراحی سیستم های حسابداری، رسانه ساز، موبایل ساز، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک، SMS و...
9.برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم (مجازی)
10.برگزاری دوره های تربیت مربی (مجازی)
11. تولید هزاران نرم افزار تحقیقاتی قابل اجرا در انواع رایانه، تبلت، تلفن همراه و... در 8 فرمت جهانی:
1.JAVA
2.ANDROID
3.EPUB
4.CHM
5.PDF
6.HTML
7.CHM
8.GHB
و 4 عدد مارکت با نام بازار کتاب قائمیه نسخه :
1.ANDROID
2.IOS
3.WINDOWS PHONE
4.WINDOWS
به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی و قرار دادن بر روی وب سایت موسسه به صورت رایگان .
درپایان :
از مراکز و نهادهایی همچون دفاتر مراجع معظم تقلید و همچنین سازمان ها، نهادها، انتشارات، موسسات، مؤلفین و همه بزرگوارانی که ما را در دستیابی به این هدف یاری نموده و یا دیتا های خود را در اختیار ما قرار دادند تقدیر و تشکر می نماییم.

آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109