تقويم هزارگي

مشخصات كتاب

سرشناسه:كتابخانه مجازي افغانستان ،1392

عنوان و نام پديدآور:تقويم هزارگي/ دكتر حفيظ الله شريعتي.

مشخصات نشر ديجيتالي:اصفهان:مركز تحقيقات رايانه اي قائميه اصفهان، 1392.

مشخصات ظاهري:نرم افزار تلفن همراه و رايانه

موضوع:

گاهشماري هجري خورشيدي

گاهشماري هجري خورشيدي هزارگي يا تقويم هجري شمسي بر پايهٔ تقويم جلالي با مبدأ هجري است. اين گاهشماري از 365 روز در قالب 12 ماه تشكيل شده است و براساس تقويم جلالي (دقيق ترين تقويم جهان) سرآغاز آن اعتدال بهاري در نيمكرهٔ شمالي است. با اين تفاوت كه مبدأ آن هجري است. اين تقويم بر پايه سال اعتدالي خورشيدي برابر با 365٫24219878 روز است. كه سال تقويمي آن 365 و 366روزه (كبيسه) مي باشد. هر سال داراي 4 فصل با نام هاي بهار، تابستان، خزان- پاييز، و زمستان است و هر فصل 3 ماه دارد و هر ماه تقريبا 4 هفته و هرهفته 7 روز با نام هاي شمبه، يكشمبه، دوشمبه، سه شمبه، چارشمبه، پنجشمبه و جمعه دارد. هر سال با 1 حمل (فروردين) و فصل بهار آغاز مي شود. بلندترين روز سال در 1سرطان و بلندترين شب سال در شب يلدا (از غروب 30 قوس (آذر) تا طلوع آفتاب در 1 جدي(دي) رخ مي دهد. ماه هاي تقويم هجري خورشيدي برجي، بين 29 تا 32روزه و طول ماه ها در هرسال بستگي به توقف سالانه خورشيد در هر برج متفاوت است. طول ماه ها: حمل (30 يا 31روزه)، ثور (31 يا 32روزه)، جوزا (31 يا 32روزه)، سرطان (31 يا 32روزه)، اسد (31 يا 32روزه)، سنبله (30 يا 31روزه)، ميزان (30 يا 31روزه)، عقرب (29 يا 30روزه)، قوس (29 يا 30روزه)، جدي (29 يا 30روزه)، دلو (29 يا 30روزه)، حوت (29 يا 30روزه). هستند.

گاهشماري هجري قمري

اين گاهشماري براساس چرخش ماه است كه سالنماي مذهبي هزارگي است. از اين سالنما در بسياري از آيين هاي اسلامي، از قبيل روزه، حج، تعيين ماه هاي حرام و عزاداري استفاده مي شود. اين

سالنما از هجرت پيامبر اسلام، سال 622 ميلادي از مكه به مدينه مبدا قرار گرفته است. در اين گاهشماري هر سال 12 ماه دارد كه هر كدام باتوجه به ماه هلالي 29روزه يا 30روزه هستند. ماه هلالي يكدور چرخش كره ماه بر مدار خود مابين فاصله زماني مشاهده دو هلال ماه است. ماه هاي اين گاهشماري به ترتيب عبارتند از: محرم، صفر، ربيع الاول، ربيع الثاني، جمادي الاول، جمادي الثاني، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذيقعده، و ذيحجه كه هزاره ها روزه، عيدها و محرم را بر اساس اين ماه ها بر پا مي دارند. در تقويم هجري قمري هلالي، براي توالي ماه هاي 29 و 30 روزه نظم و قاعده مشخصي وجود ندارد. از اين رو ممكن است چند ماه متوالي 29 روزه يا 30 روزه وجود داشته باشد.

تقويم دوازده حيواني هزارگي

هزاره ها هر سال اين تقويم را به اسم حيواني نام گذاري كرده اند كه اصل و ريشه آن تركي است. اين گاهشماري از موش شروع و به خوك ختم مي شود و يك دوره دوازده ساله را تشكيل مي دهد. چيني ها نيز اين تقويم را به كار مي برند. اين سالنما نه تنها در تاريخ هزارگي بلكه در فرهنگ عامه آنان نيز نفوذ عميق پيدا كرده است. به طوري كه هزاره ها هرسال از دوازده سال را منسوب به يكي ازاين حيوانات مي كنند. اين تقسيم بندي در موقع تحويل سال اهميت فراواني براي آنان دارند. زيرا به باور هزاره ها خصوصيات و ويژگي اين حيوانات تأثيري در وقايع و حوادث سال جديد دارد. و همين طور در روحيات و خلق و خوي و سرنوشت افراد و تولد شدگان آن سال

گويا بي تاثير نيست. به طور نمونه در باور هزاره ها سال اسب، سالي پرتحرك و پرفعاليت، با پيروزي تلقي مي شود و سال سگ، سالي پرمخاطره و توأم با سوءتفاهم و دشمني و ستيز است. سالي كه با موش شروع شود، خصوصيات موش را در طالع و سرنوشت نوزاد موثر مي دانند. رفاه يا قحطي سال پيش رو را با سال موش تعيين مي كنند و مي گويند: موش موزي است و سال بدي خواهيم داشت. از اين رو هزاره ها در موقع تحويل تلاش دارند كه بدانند؛ اسم سال آينده، بنام كدام حيوان است، يا سال آتي به چه حيواني تعلق دارد، تا با پيشگوئي هائي كه مي شود به اوضاع سياسي و اجتماعي آينده نظر كنند.

اديب و شاعر قرن هفتم هجري ابونصرفراهي كه خود ترك و هزاره بوده در اثر بديع و جاوداني خود «نصاب الصبيان» نام اين حيوانات را به زبان فارسي و عربي به صورت شعر درآورده است:

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار/ زين چارچو بگذري نهنگ آيد و مار

آنكه به اسب و گوسفند است حساب/ حمدونه و مرغ و سگ و خوك آخر كار.

بنابراين هزاره ها بر اساس گرما و سرما، خشكي و رطوبت كه تاثيري فراواني بر زندگي روز مرۀ آن ها دارند سال ها را بر اساس خوي و خواص حيوانات نامگذاري كرده اند. اين دوره از سال دوازده سال است كه چنين است:1- موش. 2- گاو. 3- پلنگ. 4- خرگوش. 5- نهنگ. 6- مار.7- اسپ.8- گوسپند. 9- ميمون/شادي. 10- مرغ.11- سگ. 12- خوگ. اگر در هزارستان سال خورشيدي نو شود؛ مرد هزاره از ديگري

خواهد پرسيد كه: امسال چه ساليه؟ جواب خواهد شنيد كه سال گوسپو. اين نكتۀ زباني قابل ياد آوري است كه هدف از سال مرغ- ماكيان نيست بلكه هدف از آن هر نوع پرنده به طور مطلق است كه در متون كهن پارسي هم از نام مرغ، مطلق پرنده را آورده اند.

ماه هاي سال

ماه هاي هزارگي يكي رسمي است كه در افغانستان معمول است مانند: حمل، ثور، جوزا، سرطان اسد، سنبله، ميزان، عقرب، قوس، جدي، دلو و حوت. اما غير رسمي آن چنين است: اورال، ايد، برريد، سرتايستو، چيله تايستو، آخر تايستو، تخم ريز، برگ ريز، چيله زمستو، بامو، سيا بار، نجير.

فصل هاي هزارگي مانند پارسي است: بار، تايستو، تيرما يا خزان، زمستو. ماه هاي ايراني مانند: فروردين، ارديبهشت و... رواج ندارد. به جاي آن حمل، ثور و جوزاي نجومي را به كار مي برند. ماه هاي غير رسمي هزارگي با توجه به ماه هاي نجومي هزارگي چنين اند:

جدول) ماه هاي هزارگي

اورال حمل

ايد ثور

برريد جوزا

سرتايستو سرطان

چيله تايستو اسد

آخير تايستو سنبله

تخم ريز ميزان

برگ ريز عقرب

چيله زمستو قوس

بامو جدي

سيابار دلو

نجير حوت

گاهشماري و فرهنگ شفاهي هزارگي

در فرهنگ شفاهي مردم هزاره همگرايي و تداخل فرهنگ و تقويم مربوط به تعيين سعد و نحس روزها و احكام نجوم است كه هزاره ها به آن (حساب) مي گويند. فرهنگ مردمي و گاهشماري در شئون مختلف زندگي مردم هزاره حضور جدي دارد. به طور نمونه گاهشماري هاي شمسي و قمري هزارگي دركشاورزي، آيين هاي عبادي و مذهبي و غيرمذهبي ديده مي شود كه همواره عجين با فرهنگ شفاهي اين مردم است. اين رويكردها شامل موضوعات مختلفي مانند: اهميت ماه و سال در جشن ها و عزاداري ها و آغاز و پايان فصل ها، روزهاي باقي مانده يا گذشته از ماه و سال را شامل مي شود.

بنابراين گاهشماري هاي مردم هزاره را مي توان چنين دسته بندي كرد:

1- گاهشماري هاي كشاورزي

2- دامداري

3-

جشن ها و عزاداري ها.

در اين تقويم و تعيين زماني، آيين ها و شعائري است كه بايد هر كدام در موقع معين خود برگزار شوند. بنابراين كاربردگاهشماري در عقايد و باورهاي مردم هزاره همرا با تعيين زمان براي برگزاري آيين ها و شعائرهاي مردمي اهميت بسيار دارد. زيرا هزاره ها در زمينه هاي امور مذهبي، آيين هاي مردمي و ديني شعائر گوناگوني دارند كه با فرهنگ شفاهي اين مردم يكي شده اند. آداب و رسوم ماه رمضان، عيدها، ده روز اول محرّم، آيين هاي عبادي ديني و مذهبي در طول سال و روز عروسي ها، شادي ها و عزاداري ها، رؤيت هلال (آغاز و پايان ايام روزه داري)، آدابي كه براي روزهاي هفته و برخي روزهاي مهم سال و ماه ها دارند اهميت گاهشماري هزارگي را نشان مي دهند. آراي گوناگوني درباره سعد يا نحس بودن روزهاي هفته، روزهاي ماه و اختيارات ماه هاي سال نشان از اهميت تقويم هزارگي دارند.

در فرهنگ نجومي و آييني هزارگي روزهاي اول هر ماه از سال قمري و خورشيدي آثار و ويژگي خاص خود را دارد. برخي از روزهاي ماه و سال از نظر نحس يا سعد بودن تاثير زيادي در شادي ها و غم هاي اين مردم دارند. از جمله، روز سيزدهم ماه صفر يكي از نحس ترين روزهاي سال هزارگي است. در اين روز سفر نمي روند و عروسي نمي گيرند. افزون بر ماه ها، روزها، زمان هاي تعيين شده ديني و مذهبي هستند كه هر كدام شعائر و محرّماتي دارد كه تخلف از آن ها گناه محسوب مي شود.

در گاهشماري دوازده حيواني، برخي سال ها به طور

نمونه (سال گاو) سعد و برخي ديگر (سال خوك) نحس محسوب مي شوند. آيين هاي گوناگوني در سال قمري (عيدها، مراسم و عزاداري ها) وجود دارند كه برخي شادي را مي طلبت و برخي غم گسترده و همگاني را بدنبال دارند.

در زمينه اموركشاورزي، تعبيرهاي گوناگوني از طول سال، تقسيم سال به فصول مختلف و پديده هايي كه به نحوي با اموركشاورزي در ارتباط اند (انواع بارش هاي برف و باران بر اساس هنگام بارش يا ميزان آن ها، وزش انواع بادها و مانند آن) وجود دارد كه درگاهشماري هزاره ها بسيار مهم اند كه با تاثير ستارگان و نجوم سنتي تعيين زمان مي شوند. بادها، باران ها و موسم هاي روي دادن آن ها در هزارستان با هواشناسي مردمي ارتباط نزديك دارند. هزاره ها باور دارند كه بيشترين باران ها در روزهايي از سال كه شماره آن ها به شش ختم شود مانند (ششم، شانزدهم و مانند اين ها) مي بارند.

تقسيم بندي فصل ها در تقويم هزارگي به دوره هاي زماني مختلف مانند: دوره هاي چهل روزه و بيست روزه، به عنوان چله بزرگ و چله كوچك(خرد و خردك) مشخص مي شوند، كه ريشه در شدت گرما يا سرما در فصل هاي سال دارند. در اين ميان، تقسيم بندي زمستان به چله بزرگ (چهل روزه) كه پس از آن (شست و شكست) مي آيد؛ تعيين كننده سرما در اين فصل است. هزاره ها باور دارند كه پس از گذشتن شست روز از سرماي زمستاني، شست و شكست مي شود و كمر زمستان مي شكند. در نتيجه زمين از درون گرم مي شود و برف هاي روي آن شروع به ذوب شدن مي كنند. چله كوچك

يا خرد و خردك(بيست روزه) است كه همواره با گرما و سرماي شديد همراست. در مورد چله زمستان ضرب المثل است كه مي گويند: ماه نجير كه به آن (نجير جر جر) مي گويند؛ گفته است كه اگر پس از من ماه اورال و شست و شكست نبود كره اسپ يا گوساله را در شكم مادرش يخ مي زدم، اما چه كنم كه پشتم خالي است و ماه اورال كمر من را با شست و شكستش؛ شكسته است. چله تابستان با شست و شكست گرما همراست كه در اول سنبله اتفاق مي افتد. چله ها در تقويم هزارگي با روز وازگشت تعريف مي شود. (روز وازگشت) زماني است كه خورشيد بطرف بالا به سمت شمال مي رود و روزها دراز و درازتر مي شود، اما وقتي به انتهاي بلندي رسيد، باز مي گردد و روزها شروع به كوتاه شدن مي كنند كه به آن روزبازگشت يا روزوازگشت مي گويند. روزوازگشت يكبار در تابستان در اول سرطان و يكبار در زمستان در ماه جدي اتفاق مي افتد كه روزها شروع به بلند شدن مي كنند.

توغل

توغل در حساب نجومي هزارگي زماني اتفاق مي افتد كه دو ستاره (جره) شوند، يعني به هم برسند. به طور نمونه وقتي ستاره ميچيد (پروين) با ماه قرين شود، توغل اتفاق مي افتد. توغل همواره با گرما و سرماي شديد يا بارندگي همراست كه هزاره ها به آن (پيچيش) مي گويند. توغل در يك ماه يكبار اتفاق مي افتد و بيشتر در اول، وسط و آخر ماه واقع مي شود.

قمر در عقرب

قمردرعقرب زماني اتفاق مي افتد كه ستاره عقرب (گژدم) با ماه قرين شود. قمردرعقرب همواره با گرما و سرماي شديد يا بارندگي همراست كه هزاره ها به آن (پيچيش) مي گويند. قمردرعقرب در يك ماه يكبار اتفاق مي افتد و بيشتر در وسط و 24 ماه اتفاق مي افتد.

ستاره گوخور(گاوخور)

ستاره گوخور(گاوخور) كه روزگاري باعث مرگ و ميرگاوان در هزارستان شده بود به اين نام خوانده شده است. وقتي اين ستاره بر آيد بايد گاوان را در شب يا روز اول برون آمدن آن، خانه كرد و از چشم ستاره دور داشت. اين ستاره مانند ماه تاثير عجيبي بر زمين دارد. همان طور كه ماه بر جزر و مد دريا تاثير دارد، برآمدن اين ستاره برگرما و سرما و همين طور باد و باران تاثير بسزاي دارد. بر آمدن اين ستاره همواره با (پيچيش) همراست.

ستاره ميچيد(پروين)

اين ستاره ها معمولا در ماه سرطان در آسمان ظاهر مي شوند. پديدار شدن اين ستاره ها همواره با پيچيش و سرما و گرما همراست.گرماي زياد در فصل بر آمدن ميچيد، باعث خشك شدن گياهان مي شود. مردم پيش از بر آمدن ميچيد با رنگ گياه (ال لنگ) پشت گاوان و رمه را رنگ مي كنند تا از تاثير منفي ميچيد در امان باشند.

(قوس قد بارو – دلو برف- حمل برف و بارو – ثور شب بارو روز خيالو- خر ره كنو پالو- بورو خانه سيالو) ترانه است كه پير مردان هزاره به تكرار مي گويند. اين ترانه نشان از تاريخ برف باري، باد و باران شديد در هزارستان دارد كه بر اساس محاسبه بزرگان منطقه انجام مي گيرد.

همين طور چهل روز پس از بهار به نام «چهلم بهار» مراسمي در هزارستان بوده كه امروزه برافتاده است. هزاره ها در شب آغاز زمستان (يلدا) را شب چله زمستاني مي گويند.

درباره ورود خورشيد به بعضي از صورت هاي فلكي منطقه البروج نيز، بجز عقايد و آراي احكام نجومي، عقايدخاصي در

هزارستان وجود دارد. به باور مردم هزاره، تعداد عقرب هاي كه (قمر در عقرب) مي شود؛ هنگامي است كه خورشيد وارد برج عقرب مي شود.

در تقويم هزارگي بروج فلكي (برج هاي دوازده گانه) است كه بر اساس (دايره مسير حركت ظاهري سالانه خورشيد در آسمان) بناشده است. و هر قسمت يك برج فلكي ناميده مي شود. از سويي از آن رو كه هر برج فلكي نماينده حركت يكماه خورشيد بر نوار دايرة البروج است. ترجيحا به برج به معني ماه بعنوان يك دوازدهم سال نيز اطلاق مي شود.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109