حيات وحش افغانستان

مشخصات كتاب

سرشناسه:كتابخانه مجازي افغانستان،1392

عنوان و نام پديدآور:حيات وحش افغانستان/ دكتر حفيظ الله شريعتي.

مشخصات نشر ديجيتالي:اصفهان:مركز تحقيقات رايانه اي قائميه اصفهان، 1392.

مشخصات ظاهري:نرم افزار تلفن همراه و رايانه

موضوع: حيات وحش

حيات وحش در افغانستان

افغانستان از نگاه حيات وحش هميشه مورد توجه دانشمندان و طبيعت دوستان قرار داشته است.

مشخصات ساختار جغرافيائي، اكولوجيكي و كوهستاني آن زمينه نمو و بود و باش را براي نباتات و حيوانات مختلف مساعد ساخته است و اين امر سبب زيست انواع مختلف حيوانات و نباتات بي نظير و مختص به اين ديار شده است. تقريبا ١٢٠ نوع حيوان پستاندار، ٥٠٠ نوع پرنده و ٤٥٠٠ نوع نبات و هم اقسام حيوانات خزنده و ذوحياتين و ماهي ها را تا حال شناخته اند.

پس از سال هاي طولاني جنگ در افغانستان حيات وحش بار ديگر توجه را به خود جلب كرده و مردم و ادارات مختلف در افغانستان تاكيد مي كنند كه حيات حيوانات تضمين شود و براي بقاي نسل حيوانات و پرنده گان كار هاي بيشتر بايد صورت گيرد.

(بلبل ني پرنده خوش اوازي كه گمان مي شد به طور كامل منقزض شده است اما اين پرنده در ولايت بدخشان افغانستان توسط كارمند محيط زيست سازمان ملل شناسايي شد)

ادارهء ملي حفاظت از محيط زيست افغانستان تلاش هاي تازه را به هدف تحفظ حيات وحش آغاز كرده است.

داكتر خالد نسيمي رييس دفتر اداره ملي حفاظت از محيط زيست افغانستان مي گويد كه در آينده نزديك برنامه وسيع آگاهي عامه را در سراسر كشور در زمينه به اجرا مي گذارند.

وي در مورد گفت:

« در كل بر مبناي قانون محيط زيست، حيات وحش يكي از اساسي ترين منبع است كه ادارهء ما

در ترتيب مقررات كه ما بر مبناي آن مقررات و يا پاليسي ها كه بتوانيم حيات وحش را حفاظت بكنيم، برنامه هاي دارد. از جمله برنامه آگاهي عامه است. قبلاً ما برنامه هاي آگاهي عامه در مكاتب و شهر ها داشتيم و فعلاً يك رياست جديد را ايجاد كرده ايم بنام رياست آگاهي عامه كه برنامه هاي وسيع را در قسمت آگاهي عامه از طريق رسانه هاي همگاني، مكاتب و مساجد روي دست دارد كه به زودي عملي خواهد شد.»

به باور شماري از آگاهان امور صد ها نوع حيوان و پرنده در افغانستان در گذشته موجود بوده اما بنابر برخيعوامل تعداد آنان كاهش يافته و حتي نسل شان رو به انقراض است.

اما گفته مي شود هنوز هم حيوانات و پرنده گان كه از ارزش خاص برخوردار هستند در اين كشور وجود دارند.

سفير اقتصادي امريكا به تازه گي در مراسم تجليل از روز جهاني زمين در كابل گفت، با آن كه به حيات وحش در افغانستان آسيب رسيده، هنوز هم بيش از يك صد پلنگ برفي در افغانستان موجود اند.

اما به گفته وي، پلنگ برفي نيز مانند ساير حيوانات و پرنده گان در اين كشور به حفاظت بيشتر نياز دارد.

اداره ملي حفاظت از محيط زيست افغانستان اخيراً فهرست شامل 48 حيوان را منتشر كرد كه در افغانستان با خطر جدي مواجه اند و به تحفظ اساسي ضرورت دارند.

پلنگ برفي، پلنگ معمولي، تازي پلنگ، گوسفند ماركوپولو، آهو، كلنگ سفيد، شغال، خوك، خرس، روبا و ساير حيوانات شامل همين فهرست مي شوند.

عبدالباقي احمدزي يكي از آگاهان امور مي گويد كه ادارات ذيربط دولتي افغانستان بايد گام هاي

عملي را به هدف حفاظت حيات وحش در اين كشور بردارند.

به گفته وي در صورت كه محيط زيست حيوانات و پرنده گان در افغانستان مساعد و بهبود يابد، آن عده از پرنده گان و حيوانات كه به كشورهاي همسايه مهاجر شده اند، نيز دوباره بر مي گردند.

آقاي احمدزي در ادامه گفت:

« در اين مورد دولت افغانستان بايد گام هاي مثبت و عملي بر دارد، خصوصاً وزارت زراعت، ادارهء ملي حفاظت از محيط زيست و ارگان هاي اجراييوي دولت. ساحات طبيعي كه قبلاً شناخته شده است، مثلاً واخان بدخشان كه در آن جا پرنده هاي مختلف وجود دارد، بايد قوانين و مقررات وضع شود و عملاً تطبيق شود. هم چنان بايد خود مردم در جريان قرار داده شوند. زمانيكه امنيت تامين شود و در آن مناطق شكار صورت نگيرد، پرنده هاي كه مهاجر شده اند دوباره به همان جا ها مي آيند.»

حيوانات افغانستان

افغانستان يك ساختار پيچيده جغرافيائي دارد كه تنوع حيات وحش را تشكيل و تقويه نموده است حيوانات افغانستان از نوع قطب شمالي بوده كه اكثرا در كوه ها، دشت ها و يا نشيب ها زندگي دارند كه بعضي مواقع توسط شكارچيان شكار گرديده، يعني اينكه تاثير و فشار انسانها بالاي حيوانات زياد بوده.

اگرچه حيوانات كوچك و خزندگان در اكثر نواحي افغانستان ناشناخته مانده اند با وجود اين همه يك سلسله تحقيقات صورت گرفته است.

موجوديت ذوحياتين زياد نمي باشد كه يك نوع آن از قبيل Batrachuperus Musteri در كوه هاي پغمان و كوه هاي مجاور آن ديده شده است.

اقسام و انواع قورباغه ها، سنگ پشت در مناطق آبي جوي ها و غيره مناطق يافت

ميشود. سنگ پشت افغاني كه بارزترين نوع شرقي آن ميباشد در نزديكي چشمه ها و درياهاي افغانستان ديده شده است. انواع و اقسام چلپاسه ها كه در نزديكي با انسانها و منازل رهايشي رفت و آمد دارند خيلي زياد مي باشند.

نا حالا ٢٧ نوع مار از جمله زهري و افعي و غير زهري در مناطق خشكه و آبي كشور ديده و تحقيقات گرديده است.

از جمله هفت نوع آن زهري، پنج نوع آن افعي و دو نوع آن كبرا مي باشند و در تمامي نواحي بالخصوص مناطق خشكه و بياباني افغانستان وجود دارند. تا حالا ١٢٠ نوع حيوان پستاندار در افغانستان چه از نوع گوشتخوار و غير گوشتخوار توسط محقيقين شناسائي گرديده اند و عموما زنده گي اين نوع حيوانات اهلي و غير اهلي در مناطق كوهي و جنگلي پامير شمال مناطق مركزي و جنگلات مناطق شرقي افغانستان ثبت گرديده و بعضي از انواع آنها رو به انقراض رفته و كمتر موجوديت آنها تثبيت ميگردد. از جمله پلنگ ها، پشك هاي كوهي و دشتي، پلنگ برفي، كفتار و غيره توسط انسان هاي بي مسئوليت و عدم توجه دولت يا به خاطر پوست و يا گوشت شكار مي شوند.

گرگ و روبا را مي توان در همه نقاط افغانستان مشاهده نمود اگرچه آنها هم به خاطر پوست شان از چنگ شكارچيان آرام ندارند. تا حالا دو نوع شادي، خرس سياه در بلندي ها و جنگلات مناطق شرقي و غربي افغانستان ديده شده اند كه شادي ها از نوع هندي آن مي باشند. بز هاي شنگلدار و غير شنگلدار، اقسام آهوها از جمله آهوي باختري و تركي، گوسفند ماركوپولو،

بز كوهي در سلسله كوه هاي هندوكش و كوه هاي صفحات مركزي موجود اند و بعضي از انواع آنها توسط شكارچيان ظالم از بين رفته و يا خيلي كمياب ميباشند كه ساحه حيات وحش افغانستان خيلي تنگ گرديده است.

منابع آبي كشور غني از انواع و اقسام ماهي ها؛ چه از نوع شيرماهي، گل ماهي و يا ماهي تروت نصواري در مناطق پامير، آب هاي روان جنوب هندوكش و آب هاي درياي هيرمند موجوديت بيشتر داشته و دايم اشخاص جاهل توسط بم هاي دستي در آب ها به خاطر صيد ماهي، آب ها را آلوده و انواع ماهي ها را از بين برده اند و يا به قلت مواجه ساخته اند.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109