ره توشه زائر ويژه حجاج بيت الله الحرام

مشخصات كتاب

سرشناسه : كارآموزيان، محمود، - 1335

عنوان و نام پديدآور : ره توشه زائر ويژه حجاج بيت الله الحرام: نكات علمي، تاريخي، اخلاقي و بهداشتي/ تهيه و تنظيم محمود كارآموزيان، جواد ورعي

مشخصات نشر : تهران: نشر مشعر، 1379.

مشخصات ظاهري : ص 72

شابك : 964-6293-84-03000ريال

موضوع : حج

شناسه افزوده : ورعي، جواد، . - 1328

رده بندي كنگره : BP188/8/ك 18ر9 1379

رده بندي ديويي : 297/357

شماره كتابشناسي ملي : م 79-15106

ص: 1

الف: قبل از سفر

اشاره

ص: 2

ص: 3

ص: 4

ص: 5

ص: 6

ص: 7

ص: 8

اشاره

ص: 9

حجاج محترم! سلام عليكم

لطف و عنايت خاص خداوند و توجه ويژه رسول خدا صلى الله عليه و آله و اهل بيت عصمت و طهارت شامل حال شما شده تا پس از سال ها انتظار و آرزوى زيارت بيت اللَّه الحرام و مكه مكرّمه و مدينه منوّره و انجام مناسك حج، راهىِ سرزمين وحى شويد. با الهام از قرآن كريم كه تذكر و يادآورى به مؤمنان را مفيد و سودمند خوانده فذكّر فانّ الذكرى تنفع المؤمنين (1)

همراه و همگام با شما در همه مراحل اين سفر معنوى با هدف انجام حجّى مقبول و سعيى مشكور نكاتى را يادآورى مى كنيم:

سفر حجّ ايجاب مى كند كه از جهات مختلف خود را آماده كنيم و زاد و توشه اى متناسب با آن برگيريم. به


1- والذاريات: 55

ص: 10

پاره اى از اين موارد، كه ما را در اين سفر يارى مى كند، اشاره مى نماييم:

فرصتى استثنايى

معمولًاتوفيق سفر حج درتمام عمر، يك مرتبه فراهم مى شود، از همين رو سزاوار است اين ايام زودگذر و ديرياب، مانندشب قدر به شمارآيند، لحظات آن را غنيمت دانسته آن را در مسير پاك شدن از گناهان، تطهير دل از غير خدا و بيرون راندن هوى ها و هوس ها، سپرى كنيم تا زمينه قرب به حق فراهم شود. و نيز وقت گرانبهاى خود را صرف امورى كنيم كه در سفرهاى ديگر ممكن نيست.

به گونه اى رفتار كنيم كه در پايان سفر دچار ندامت و پشيمانى نشويم و از اين فرصت استثنايى حداكثر استفاده را بنماييم.

سفر حج بسيار كوتاه تر از آن است كه تصور مى كنيم، لذا لازم است با دقت و برنامه ريزى از لحظات اين سفر معنوى بهره بجوييم.

آشنايى با اسرار حج

اعمال و مناسك حج مانند همه عبادات داراى اسرار

ص: 11

و حِكَمى است كه آشنايى با آنها ارزش عمل انسان را مضاعف مى كند. حاجىِ نا آشنا با اسرار و معارف حج، از ديدن صحنه هاى پرشكوه معنوى حج و شنيدن صداى ملايك و لبيك حق و جواب سلام پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه اطهار عليهم السلام و درك بسيارى از آثار و بركات حج ناتوان و محروم خواهد بود. از اين رو شركت در جلسات آموزشى و مطالعه كتب ارزنده اى كه در اين زمينه منتشر شده، شما را در درك بهتر اين معارف يارى خواهد داد.

متأسفانه امروزه سفر حج در حد يك سفر زيارتى- سياحتى تنزّل كرده و بدون ترديد آشنايى ما با اسرار حج و تلاش در جهت تحقق آنها؛ اين عبادت بزرگ را در جايگاه واقعى خود قرار خواهد داد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله در حَجَّة الوداع فرمود: «در آخرالزمان ثروتمندان امت من براى تفريح و خوشگذرانى و قشر متوسط امت من براى تجارت و خريد و فروش و فقيران امّتم براى ريا و شهرت حج بجا مى آورند.»

فراگيرى احكام و مناسك

بدون شك دستيابى به باطن و اسرار حج، بدون

ص: 12

آشنايى و مراعات دقيق اعمال و مناسك، كه آداب ظاهرى حج محسوب مى شود، امكان پذير نيست.

حاجى به ميهمانى خدا دعوت شده و حضور در اين ميهمانى آدابى دارد، آدابى كه صاحب خانه معين كرده است. روشن است كه «مهر قبولى» تنها بر «حج صحيح» زده مى شود و حج صحيح بارعايت دقيق اعمال و مناسك حج حاصل مى شود.

ابراهيم، الگوى حجّاج

حضرت ابراهيم عليه السلام در قرآن كريم الگو و اسوه مؤمنان و خداجويان معرفى شده است و آنچه ابراهيم را شايسته مقام امامت و اسوه بودن نموده، بنده بودن او در پيشگاه با عظمت پروردگار بود. او در بندگى خدا به مرحله اى رسيد كه در برابر همه دستورات الهى تسليم محض بود؛ به طورى كه در اين راه فرزندش اسماعيل را به قربانگاه برد تا در كوى دوست قربانى كند. مهم ترين شاخصه حج ابراهيمى و تأسى به ابراهيم خليل الرحمان «تسليم محض در پيشگاه الهى» بودن است و سفر حج تمرينى براى تقويت اين خصلت است.

ص: 13

شكر حقيقى

فراهم شدن زمينه براى انجام مناسك حج؛ مانند توان جسمى و قدرت مالى نعمتى از نعمت هاى الهى است.

بديهى است كه هر نعمتى، شكرى متناسب با خود مى طلبد. مهم ترين مرتبه شكر، پس از آشنايى با مفهوم شكر و شكرِ زبانى، شكر عملى است و آن عبارت است از بكارگيرى نعمت در همان مسيرى كه خداوند معين فرموده است. از قرآن نيز آموخته ايم كه شكر باعث افزايش نعمت و ناسپاسى موجب زوال آن است. لئن شكرتم لازيدنّكم و لئن كفرتم انّ عذابى لشديد. (1)

حج، امتحان الهى

همه انسان ها در معرض امتحانات الهى اند و هر امتحانى، اهداف خاصى را دنبال مى كند.

وسائل و برنامه هاى امتحانى در دنيا متفاوت بوده و مراحل امتحان، متناسب با ويژگى ها و موقعيت اشخاص صورت مى پذيرد. حج نيز از جمله برنامه هاى امتحانى خداوند است و «توجّه به امتحان بودن سفر حج»، به طور


1- ابراهيم: 7

ص: 14

طبيعى ما را براى شركت در اين امتحان و موفقيت در آن، مهيّا مى سازد.

اداى حقوق

سفر حج تمرينى براى سفر آخرت است و اعمال و مراحل گوناگون آن، گواه بر اين واقعيت است. همان طور كه انسان قبل از سفر آخرت خود را آماده مى كند، حقوق الهى همچون خمس، زكات و كفارات و حقوق مردم را ادا مى كند، حاجى نيز بايد قبل از سفر حج حقوقى را كه بر عهده دارد، ادا كند. اداى حقوق، آرامش و اطمينان براى انسان به ارمغان مى آورد و نگرانى و اضطراب را از دل مى زدايد.

بنابراين سفرى كه با اطمينان و آرامش آغاز شود، ثمرات مباركى خواهد داشت، به علاوه كه آرامش و اطمينان قلبى خود از نعمت هاى بزرگ الهى است.

حلاليت طلبى هنگام خداحافظى

مرحله ديگر از اداى حقوق مردم، جلب رضايت صاحبان حق است، حلاليت خواستن از دوستان و آشنايان، بستگان و همسايگان كه احياناً حق شان تضييع

ص: 15

شده، و يا در معرض غيبت، تهمت و بدگويى ما قرار گرفته اند، و جلب رضايت ايشان، يكى از وظايف زائر بيت اللَّه الحرام است. زائرى كه رضايت و خشنودى بندگان خدا بدرقه راه اوست، بدون نگرانى و با اطمينان خاطر عازم سفر خواهد شد. زائر خانه خدا از همه كس و همه چيز دل كنده و دل به خدا مى سپارد. خداحافظى از ديگران، آشتى دل ها، برطرف شدن كينه ها، احترام به اشخاص، جبران عواطف، توجه دل ها به خدا و پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت آن حضرت را به همراه دارد. از اين رو امام صادق عليه السلام سفارش فرموده: دنيا و خلق را وداع گوى.

وصيت

آدمى بدون خبر به دنيا آمده و بدون اطلاع قبلى نيز به سفرى دور و بى بازگشت خواهد رفت. آمادگى هميشگى براى چنين سفر ناگهانى شرط عقل است.

دفتر عمر تو انسان ورقش معدود است هر شبى يك ورق از دفتر تو نابود است

نوشتن وصيت نامه، از نشانه هاى آمادگى انسان و تعيين محل دفن از موارد ضرورى در وصيت نامه است.

ص: 16

نوشتن وصيت نامه تأكيدى بر اين نكته است كه سفر حج تمرينى براى سفر آخرت است.

توكل به خدا

جهان، جهانِ علل و اسباب است، قدرت مالى، توانايى جسمى، دوستان صميمى، مدير آشنا، روحانى با تجربه، هواپيماى مجهّز و ... همگى اسباب سفر حج اند، ولى هيچ كدام بدون عنايت خداوند قابل اعتماد نخواهد بود؛ چرا كه خداى سبب ساز، سبب سوز است. از اين رو بايد دل از غير خدا شست و تنها خود را در اختيار او گذاشت و همه امور را به او واگذار نمود و با نام خدا (بسم اللَّه) و كمك او (باللَّه) و در راه او (فى سبيل اللَّه) قدم برداشت و به سفارش امام صادق عليه السلام كه فرمود: «وَفَوِّضْ أُمُورَكَ كُلَّها الى خالِقِكَ»- يعنى: همه كارهايت را به خالقت (آفريدگار هستى) واگذار- جامه عمل پوشاند.

وداع با دنيا

زائر بيت اللَّه الحرام بايد با دنيا خداحافظى كند. همه چيز و همه كس را پشت سر بگذارد و به عشق دوست راهى كوى او شود. اين سفر را پايان يك زندگى و آغاز

ص: 17

زندگى جديدى بداند. هر نمازى كه مى خواند، به عنوان آخرين نماز بجا آورد كه در اين صورت نمازش حال و هواى ديگرى خواهد داشت. خود و ديگران را براى سفر آخرت تمرين دهد و آمادگى خود و ديگران را در اين زمينه بسنجد. امام صادق عليه السلام فرمود: «وَاسْتَعِدَّ اسْتِعْدادَ مَنْ لا يَرْجُو الرُّجُوعَ»؛ يعنى: آنچنان خود را آماده اين سفر بنما، بسان فردى كه اميد بازگشت و مراجعت ندارد.

توبه

براى ورود به حرم امن الهى و عهد بستن با خدا براى آغاز يك زندگى نو و تعهد به بندگى او بايد گذشته ها را جبران كرد. زائرى كه بخواهد با اولياى خدا همنشين شود در صف فرشتگان الهى با خدا و پيامبر و ائمه عليهم السلام سخن بگويد، بايد از گناهان و لغزش هايش توبه كند، با آب زلال توبه خود را شستشو دهد و با دلى پاك به محضر پاكان شرفياب گردد. با بار گناه و دلِ مملوّ از بغض و كينه نسبت به بندگان صالح خدا نمى توان از بركات اين سفر بهرمند شد.

ص: 18

عشق به خدا، ترس از خدا

انسان به عشق زنده است. در اين دنيا عده اى به خود و وابسته هاى خود؛ چون همسر و فرزند، وعده اى به طبيعت و مظاهر آن؛ چون ماه و خورشيد و دريا، و بعضى ديگر به مكان هاى مقدس؛ چون مسجدالحرام و حرم پيامبر و ائمه عشق مى ورزند، ولى حاجىِ عارف و زائرِ اهل دل؛ عاشق خداست و عشق و علاقه اش به امور ديگر ناشى از عشق به خداست، چون همه اين امور را مظاهر و آيات و نشانه هاى او مى داند.

حاجى از مقام عظمت و كبريايى حق خوف و خشيت دارد و همين خوف و خشيت، مايه بيدارى، حركت و توجه او به مسئوليت هاى سنگين تر است.

چنانكه در قرآن كريم مى فرمايد:

«همانا كسانى كه در نهان از پروردگارشان مى ترسند، بر ايشان آمرزش و پاداش بزرگ است.» (1)

زائر بيت اللَّه الحرام عازم زيارت خانه كسى است كه به مهر او عشق مى ورزد و از قهر او خائف و نگران است.


1- ملك: 12

ص: 19

نماز اوّل وقت

در اسلام براى انجام همه عبادات مثل نماز، روزه، خمس، زكات، حج و جهاد زمان خاصى معين شده، انجام به موقع عبادات، به ويژه نماز نشانه احترام به امر الهى و زيبنده هر مسلمان پيرو اهل بيت عليهم السلام است، از اين رو امام صادق عليه السلام فرمود: «شيعيان ما را به انجام نماز در اول وقت آزمايش كنيد».

يك هشدار

ترك نماز در اول وقت، اگر از روى بى اعتنايى باشد، خطرناك و باعث سقوط انسان است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:

«... بر يهود امت من سلام نكنيد، از حضرتش سؤال شد:

منظور شما چه كسى است؟ فرمود: كسانى كه صداى اذان را مى شنوند و به نماز اعتنا نمى كنند.»

اهميت قرائت در نماز

نماز در ميان عبادات، از اهميت و ارزش خاصى برخوردار بوده و شرط قبولى ساير اعمال، قبول شدن نماز است، از سوى ديگر نمازى كه بدون قرائت صحيح بجا آورده شود، باطل است و چون بطلان نماز در حج،

ص: 20

اعمال و مناسك حج را با مشكل روبرو مى كند، از اين رو حاجى قبل از سفر حج بايد نمازش را تصحيح كند و در ميان اجزا و شرايط نماز، «قرائت» اهميت ويژه اى دارد.

تحمّل سختى هاى سفر

حج در ميان عبادات به جهت محدوديت زمانى و مكانى، شرايط جوّى، شكل اعمال و مناسك، ازدحام جمعيت و لزوم جابجايى هاى مكرّر، با سختى ها و دشوارى هايى همراه است. چنانكه جمعى بودن سفر با همه محاسنى كه دارد، مشكلات و محدوديت هايى را بر مسافر تحميل مى كند. بر اين اساس تحمل مشكلات و دشوارى هاى سفر و صبر و استقامت تا پايان اعمال موجب رضايت الهى و اجر و پاداش اخروى خواهد بود؛ چرا كه اجر و پاداش الهى به ميزان سختى و آسانى اعمال متفاوت است. «أفضل الاعمال أحمزها».

از اين رو توقع آسايش و راحتى در سفر حج، دور از واقع بوده و با فلسفه حجّ ناسازگار است فلسفه حج آزمايش بندگان خدا در مراحل سخت و دشوار است تا ميزان بندگى و تسليم آنان آشكار شود.

ص: 21

رسيدگى به نيازمندان

رسيدگى به نيازمندان در تعاليم اسلامى داراى ارزش و اهميت فراوانى است. به طورى كه امام صادق عليه السلام آن را با حج مقايسه كرده و مى فرمايد:

برآوردن حاجت مؤمن از ده حج برتر و بالاتر است.

روشن است كه مراد حضرت، حجّ استحبابى است و چه بهتر كه زائر بيت اللَّه الحرام با توجه به اين توصيه اخلاقى و اجتماعى در رفع مشكلات ديگران بكوشد و دعاى خير نيازمندان را بدرقه راه خويش قرار دهد.

اگر حج، حجّ مستحبى است بايد به اين نكته توجّه كرد كه شايد وظيفه در بعضى از شرايط خاص اجتماعى، برطرف كردن نياز فقرا و مستمندان باشد و بر انجام حج مستحبى مقدّم باشد. بنابراين بايد به تكليف عمل شود.

نظم و هماهنگى

اسلام دو گونه عبادت دارد: فردى؛ مانند نماز شب و اجتماعى؛ مانند نماز جمعه و عيد فطر. در عبادات فردى انسان در چگونگى انجام آن تا حدودى مختار است، اما در عبادات جمعى هماهنگى با ديگران ضرورت دارد. از اين رو تك روى در عبادات جمعى، گذشته از اينكه

ص: 22

باعث انگشت نما شدن انسان مى شود، نظم و هماهنگى را نيز بر هم مى زند. در حالى كه نظم و هماهنگى در نمازهاى جماعتِ اهل سنت جايگاه خاصّى دارد لذا بر پيروان اهل بيت عليهم السلام لازم است در اين زمينه پيشتاز باشند و با شركت گسترده در نمازهاى جماعت وحدت اسلامى را به نمايش بگزارند. حج نيز از عبادات جمعى است و هماهنگى با ديگران در اين سفرِ عبادىِ جمعى، ضرورى است.

استفاده از تجارب ديگران

مشورت با زائرانى كه قبلًا به مكه و مدينه مشرف شده و حج بجا آورده اند و استفاده از تجارب سودمند آنان، براى كسى كه اولين بار عازم سفر حج است، مفيد و مغتنم است.

ترك عادت ها

ترك عادت سخت است، ولى محال و غيرممكن نيست. ترك عادات ناپسند در هر شرايطى پسنديده است، ولى در سفر حج كه تمرين مبارزه با نفس و بندگى خداست، از اهميت خاصى برخوردار است. از اين رو

ص: 23

بايد قبل از سفر حج زائر در عادات ناخوشايندى همچون سيگار كشيدن، شوخى هاى زننده، بى نظمى و ...

بازنگرى كرده و عزم خود را براى ترك آنها جزم كند تا هم باعث رنجش هم سفران نشود و هم از بند عادات ناپسند رها گردد، خودخواهى را از خود دور كند و به حقوق ديگران احترام بگذارد. آنچه را براى خود نمى پسندد براى همسفرانش نيز روا ندارد. به جاى آنكه خود را محور قرار دهد، با حسن رفتار و سلوك خويش خاطره خوشى از خود در همسفرانش بجا بگذارد.

در انديشه سفر آخرت

از آنجا كه سفر حج از جهات مختلف شبيه سفر آخرت است و در واقع تمرين سفر به ديار باقى است، شايسته است كه حاجى در همه مراحل سفر از آغاز تا انجام، تهيه لباس احرام و ارز و ترك دوستان و آشنايان تا حضور در حجاز و مكان هاى بازرسى مأموران و تا وقوف در مشعر و عرفات و ... به ياد مراحل سفر آخرت همچون رها كردن همه كس و همه چيز، سؤال و جواب با مأموران الهى و روز محشر و تنهايى و بى كسى در روز حساب باشد. مى توان در سفر حج توشه سفر آخرت را

ص: 24

فراهم كرد و بازگشت از سفر حج با الهام از آيه شريفه «خدايا! مرا برگردان تا عمل صالح انجام دهم» به منزله مهلتى ديگر براى انجام عمل صالح است.

حاجى، نماينده معنوى ديگران

گر چه فرد مستطيع براى انجام تكليف الهى راهى اين سفر مى شود، ولى در حقيقت او نماينده معنوى دوستان، آشنايان و همشهريان خويش است و نشانه اش آن است كه از او التماس دعا دارند، او نيز به ياد همه كسانى كه به دعاهاى او در سرزمين وحى چشم دوخته اند، به ياد گرفتارى هاى مسلمانان جهان، مسؤولان و خدمتگذاران نظام اسلامى، و به ياد شهيدان و حق داران و امام راحل عظيم الشأن دعا مى كند. به ياد دوستان و آشنايان بودن بهترين هديه براى ايشان است.

پذيرفتن عريضه و نذورات ديگران، گذشته از اينكه با مقررات دولت فعلى حجاز ناسازگار است و آن را نوعى شرك و حرام مى دانند، چه بسا موجب زحمت حجاج و خدشه دار شدن چهره جهانى تشيع باشد. از اين رو، به همان دعا و زيارت و طواف مستحبى به نيت آنان بايد اكتفا كرد. در روايات نقل شده كه گاه به خاطر حضور

ص: 25

يك حاجى از يك خانه، فاميل، روستا يا شهر، خداوند تبارك و تعالى همه اعضاى آن خانواده، فاميل، روستا يا شهر را مورد آمرزش قرار مى دهد.

فلسفه حج

يكى از اهداف بعثت پيامبران، آراسته شدن انسان ها به ارزش هاى اخلاقى است. دستورات دينى نيز براى تأمين همين هدف صادر شده، حج نيز از جمله عباداتى است كه اين هدف را تأمين نموده تأثير فراوانى در تهذيب و تزكيه اخلاقى انسان دارد. از سوى ديگر آراستگى به ارزش هاى اخلاقى در بعد فردى نيز بسيار حائز اهميت است. توجه به اين حكمت و فلسفه، قدم اوّل در رسيدن به اين مقصود است.

سفرى با طهارت

نظافت در مكتب ما جزو ايمان است، وضو و غسل براى رضاى پروردگار- چه واجب و چه مستحب- موجب قرب و نزديكى به خداوند است و عبادت به حساب مى آيد. لذا سعى كنيد در طول سفر با وضو باشيد و با طهارت به ميهمانى خداوند وارد شويد.

ص: 26

چه بهتر كه زائر بيت اللَّه الحرام سفرش را با قلبى نورانى و با بدن و لباسى پاك و پول حلال و پاكيزه آغاز كند و راهى ديار پاكان شود.

صدقه نيز باعث طهارت روح و تزكيه نفس است و بلا و گرفتارى را بر طرف مى كند و قدمى در راه رفع نياز فقرا و نيازمندان است.

وعده سوغاتى

از آنجا كه وفاى به عهد لازم بوده و بى اعتنايى به آن گناه است و با توجه به محدوديت هاى ارزى و مشكلات گمركى، نبايد وعده خريد هر چيزى را به فرزندان داد، به علاوه در صورت عدم توانايى در انجام وعده ها، روح لطيف فرزندان آزرده خواهد شد. اگر به طور سربسته وعده سوغاتى داده شود، بهتر است.

خواهران و حجاب برتر

پوشش براى زن از ضروريات دين است. البته پوشش اختصاص به زنان ندارد، اما زنان حجاب و پوشش خاصى دارند. فرهنگ ما ايرانيان چادر را به عنوان حجاب برتر برگزيده و لباس ملّى آنان به شمار

ص: 27

مى رود. از اين رو استفاده از چادر در سرزمين وحى از سوى زنان ايرانى نمايانگر فرهنگ دينى آنها و نشانه وقار وعظمت زن ايرانى است.

تأمين نيازهاى خانواده

خاطرات تلخ و شيرين در زندگىِ همه مردم وجود دارد، شايسته است كه در آستانه سفر، نيازهاى خانواده و هزينه هاى مورد نياز آنان تأمين شود تا خاطره خوبى از سفر حجّ در ذهن آنها باقى بماند.

ياد خدا

حاجى دل رسته از همه كس و همه چيز و دل بسته به حق، مانند ابراهيم خليل با زمزمه وجّهت وجهى للذى فطر السموات و الارض حنيفاً مُسلماً و ما انا من المشركين (1)

سفر را آغاز و با كلماتى چون «بسم اللَّه» و «باللَّه» و «فى سبيل اللَّه» و «على ملّة رسول اللَّه» گام هاى اوليه را بر مى دارد و جسم و جانش بر بال ملائكه به سوى مكه و مدينه پرواز مى كند.


1- انعام: 79

ص: 28

ب: نكات عمومى سفر

1- لزوم مشورت در مورد كاروان مورد نظر، جهت ثبت نام و عدم امكان تغيير كاروان پس از نام نويسى.

2- دقت در انتخاب افرادى كه با آنان هم اتاق مى شويد.

3- رعايت نظم و انضباط در طول سفر و مراعات حال همسفران.

4- سعى در حفظ و نگهدارى از پول، مدارك و اثاثيه در طول سفر.

5- تهيه لباس هاى مناسب با توجه به وضعيت هوا.

6- به خاطر سپردن شماره كاروان، نام مدير و روحانى و عوامل خدماتى كاروان.

7- توجه وعمل به سفارشات مدير و روحانى كاروان.

8- تهيه به موقع پول مورد نياز براى تهيه ارز و هزينه هاى ديگر.

9- تماس مستمر با مدير كاروان به ويژه در روزهاى نزديك به حركت.

10- خوددارى از به همراه آوردن لباس و لوازم بيش

ص: 29

از حد نياز.

11- خوددارى از آوردن مدارك غير لازم مانند:

شناسنامه، دفترچه بيمه و ....

12- پرهيز از آوردن اشياء ممنوعه مانند مواد مخدر كه احتمال زندان و يا بازگرداندن شخص خاطى به ايران وجود دارد و از مدير كاروان و ستاد حج مستقر در فرودگاه در اين رابطه كارى ساخته نيست.

13- در اختيار قرار دادن شماره تلفن و آدرس ساختمان محل اسكان در مكه و مدينه و تاريخ پرواز و زمان بازگشت به خانواده.

14- عذرخواهى از عدم امكان حضور بدرقه كنندگان در فرودگاه و اكتفا كردن به بدرقه تا محل تجمع كاروان.

15- قرار دادن لباس احرام و لوازم آن در ساك دستى براى زائران مدينه بعد.

16- پرهيز از پذيرش سفارشات ديگران در مورد خريد اجناس با توجه به محدوديت هاى گمركى.

17- همراه داشتن كارت شناسايى ويژه زائر در طول سفر.

18- پرهيز از عكس بردارى و فيلم بردارى از اماكن زيارتى در حجاز به دليل ممنوعيت.

ص: 30

ج: نكات بهداشتى سفر

1- خوددارى از كشيدن سيگار در اماكن و انظار عمومى و تصميم بر ترك كلى آن.

2- استفاده از غذاى سبك و ساده در روز و نيز قبل از پرواز براى جلوگيرى از عوارض احتمالى.

3- تزريق واكسن قبل از سفر به خاطر احتمال شيوع بيمارى هاى مسرى در عربستان.

4- رعايت بهداشت و استفاده نكردن از ليوان ها و ظروف مشترك و بهره گيرى از ظروف يكبار مصرف و شستن دست ها با صابون قبل و بعد از غذا و پس از استفاده از سرويس بهداشتى.

5- استحمام و شست و شوى بدن در هر روز.

6- مصرف ميوه جات و سبزى و مايعات براى تأمين نيازهاى بدن.

7- مراجعه مبتلايان به بيمارى هاى مزمن به پزشك مخصوص و به همراه داشتن دارو به مقدار نياز.

8- پرهيز از زياده روى در مصرف نوشابه، چاى پر رنگ و امثال آن جهت پيشگيرى از برخى بيمارى ها.

ص: 31

9- رعايت پرهيز غذايى از سوى بيماران ديابتى، قلبى و گوارشى و آگاه نمودن پزشك هنگام معاينه در ايران.

10- فراگيرى روش تزريق انسولين و همراه داشتن وسائل آن از سوى افراد نيازمند به انسولين.

11- همراه داشتن لوازم بهداشت فردى مانند:

مسواك، حوله و خمير دندان.

12- تميز شستن قاشق و چنگال و ليوان همراه.

13- بيرون گذاردن سطل زباله از اتاق.

14- تميز نگاه داشتن لباس و ملافه.

15- رعايت مسائل بهداشتى ويژه توسط بانوان.

16- خوددارى بانوان از استفاده از قرص يا آمپول هايى كه براى به تأخير افتادن ايام عادت ماهانه تجويز مى شود، به خاطر شرايط جوّى عربستان و پرهيز از دلهره و اضطراب.

د: آغاز حركت

در فرودگاه ايران

1- حضور به موقع در ساعت تعيين شده.

2- همراه نداشتن اشياء ممنوعه مانند: چاقو، تيغ،

ص: 32

مواد اسيدى، اسپرى و امثال آن.

3- خوددارى از بردن غذاى فاسد شدنى به داخل هواپيما.

4- رعايت حال افراد سالخورده و بيمار به هنگام سوار و پياده شدن از هواپيما.

5- استفاده از دستشويى قبل از سوار شدن به هواپيما.

در داخل هواپيما

1- توجه به شماره صندلى و نشستن روى صندلى تعيين شده.

2- توجه به گفته هاى ميهمان داران.

3- خوددارى از رفت و آمد غير ضرورى.

4- همراه داشتن قرص ضدّ تهوع براى كسانى كه در مسافرت با هواپيما دچار مشكل مى شوند.

5- دقت در نگهدارى اثاثيه و مدارك همراه مانند:

گذرنامه، كارت واكسن و جانگذاشتن آنها در هواپيما.

6- عجله نكردن هنگام پياده شدن و مراعات حال ديگران.

در فرودگاه جدّه

1- حفظ آرامش روحى و خوددارى از دلهره و

ص: 33

اضطراب.

2- در دست داشتن گذرنامه و كارت ورودى (بطاقة الدخول) جهت تحويل به مأموران فرودگاه و بازپس گيرى آن پس از كنترل و مهر شدن.

3- در دست داشتن كارت زرد رنگ «واكسيناسيون» جهت ارائه در صورت نياز.

4- استقرار در محل تعيين شده در محوطه فرودگاه و خوددارى از پراكنده شدن.

5- كنترل بار و اثاثيه خود كه توسط عوامل خدماتى جابجا شده و مراقبت از جانماندن آنها هنگام سوار شدن به اتوبوس ها.

6- مراجعه به دفتر ستاد حج مستقر در فرودگاه در صورت گم شدن.

7- خوددارى از فروش اجناس، همچون انگشتر، زعفران، گز و پسته.

داخل اتوبوس

1- به خاطر سپردن شماره اتوبوس براى استفاده از آن در طول مسير.

2- كمك به افراد بيمار و سالخورده.

ص: 34

3- پرهيز از ريختن آشغال يا باقيمانده غذا و ميوه در داخل اتوبوس يا در مسير.

4- جدانشدن از زائران ديگر هنگام توقف اتوبوس در بين راه.

5- همكارى با عوامل خدماتى در طول راه.

6- رعايت حال همسفران در استفاده از وسائل خنك كننده در بين راه.

ه: تشرف به مدينه

مدينه شهر پيامبر صلى الله عليه و آله

پيامبر صلى الله عليه و آله ده سال از عمر شريف خود را در مدينه سپرى كرده و در همين شهر از دنيا رحلت و به خاك سپرده شد. همچنين تعدادى از ائمه اطهار عليهم السلام در اين شهر زيسته و از دنيا رفته اند. مدفن چهار امام بزرگوار شيعه امام حسن مجتبى، امام سجاد، امام باقر و امام صادق عليهم السلام و قبر مخفىِ دخت گرامى رسول خدا صلى الله عليه و آله دراين شهر است. مدينه اولين شهرى است كه به همت پيامبر صلى الله عليه و آله حكومت اسلامى در آن تشكيل و دو جنگ سرنوشت ساز احد و احزاب (خندق) را در تاريخ خود

ص: 35

ثبت كرده است و بالاخره مدينه تاريخ مجسم اسلام است و خاطرات تلخ و شيرين و عبرت هاى فراوانى با خود دارد.

ورود به مدينه و خاطره هجرت

ورود به مدينه، هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه و استقبال بى نظير مردم از آن حضرت و نيز ورود اهل بيت امام حسين عليه السلام در بازگشت از سفر كربلا را در ذهن ها زنده مى كند.

در سال سيزدهم بعثت و با گسترش اسلام و توسعه روز افزون آن مشركان مكه چنان عرصه را بر پيامبر صلى الله عليه و آله و ياران او تنگ كردند كه آن حضرت. مكه را ترك گفت و على عليه السلام در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله خوابيد تا آن حضرت به سلامت مكّه را ترك و راهى مدينه شود. مدينه با آغوش باز از پيامبر صلى الله عليه و آله استقبال كرد و با فداكارى ها و جانبازى هاى انصار و مهاجرين پايه هاى حكومت دينى در اين شهر، توسط پيامبر صلى الله عليه و آله بنيان گذارى شد. مرورى بر اين خاطرات و نيز آنچه بر پيامبر صلى الله عليه و آله و فرزندان او در اين شهر گذشته، حالت معنوى خاصى در انسان ايجاد خواهد كرد كه از ياد رفتنى نيست.

ص: 36

هنگام ورود

1- هنگام پياده شدن از اتوبوس ها توجه داشته باشيد چيزى از اثاثيه شما جا نماند؛

2- تا تقسيم اطاق ها و استقرار در آنها صبور و شكيبا باشيد،

3- در موسم حج به علت تراكم جمعيت و محدود بودن امكانات، محل استقرار آقايان و بانوان از هم جدا بوده و هر كدام در مكان مخصوصى مستقر مى شوند.

4- به همراه داشتن و يا به خاطر سپردن نشانى محل اقامت

5- رعايت حقوق و حال همسفران در اتاق مشترك و خوددارى از ايجاد سر و صدا، خنده با صداى بلند و ...

6- به هنگام عزيمت به حرم و به طور كلى خروج از محل اقامت، هم اتاقى هاى خود را آگاه كنيد.

7- رعايت نظم و نظافت در اتاق محل سكونت.

8- خوددارى از اقامه جماعت در هتل و رفتن به طرف مسجدالنبىّ يا مساجد محلّ، براى شركت در نماز جماعت اهل سنّت.

9- خوددارى از همراه بردن كليد اتاق و تعيين محلّى

ص: 37

براى آن.

10- مراقبت در حفظ اموال و اثاثيه ساختمان.

11- مراعات شؤونات اسلامى هنگام مراجعه به محل اسكان بانوان.

12- رفتار كريمانه و توأم با اغماض و گذشت با همسفران به هنگام مشاهده مواردى از تضييع حقوق خود.

در سطح شهر

1- خوددارى بانوان از تنها سوار شدن در ماشين هاى شخصى.

2- رعايت نظافت و خوددارى از ريختن زباله در سطح خيابان ها و معابر عمومى.

3- استفاده از لباس مناسب.

4- خوددارى از رفت و آمد در ساعات گرم روز.

5- خوددارى از نشستن در كنار خيابان يا بازگشت به محل اقامت به هنگام اوقات نماز.

6- شركت در مراسم دعاى كميل در مقابل بقيع و رعايت نظافت محيط و جمع آورى اشياى ريخته شده پس از پايان مراسم دعا.

ص: 38

شيعه و مسؤوليتى سنگين

وابستگى به شخصيت هاى بزرگى چون معصومين عليهم السلام و بهره مندى از نعمت هدايت آنان، مسؤوليت انسان را سنگين تر مى كند. از اين رو، خداوند خطاب به همسران پيامبر صلى الله عليه و آله مى فرمايد:

«اى همسران پيامبر! هر يك از شما گناهى آشكار كند، مجازاتش چند برابر و اگر كسى از شما كار شايسته اى انجام دهد، پاداشش چند برابر خواهد بود. اى همسران پيامبر صلى الله عليه و آله شما مانند ديگران نيستيد ...».

شيعه بودن با پيروى از دستورات پيشوايان معصوم عليهم السلام محقق خواهد شد و كوتاهى در عمل گناهى بزرگ و موجب خشم خدا و اولياى او خواهد بود. از اين رو قرآن كريم كسانى را كه به گفته هاى خود عمل نمى كنند، سرزنش مى كند در حديثى آمده است:

شخصى به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت: فلانى به همسر همسايه اش نگاه مى كند و از كارهاى حرام روگردان نيست. حضرت به خشم آمده، فرمود: او را بياوريد. آن شخص عرض كرد: اى رسول خدا! او از شيعيان شما و معتقدان به ولايت شما و على عليه السلام است. حضرت فرمود:

او دروغ مى گويد.

ص: 39

ائمه اطهار عليهم السلام از پيروان خويش مى خواستند كه مايه عزت و سرافرازى آنان باشند و آنان را با عمل خويش در نزد ديگران محبوب گردانند.

در احاديث براى شيعيان علائم و نشانه هايى ذكر شده از جمله:

برادران دينى را بر خود مقدم داشتن، مطيع خدا بودن، اهل تقوى بودن، بى رغبتى به دنيا، سخت كوشى، امانتدارى، شب زنده دارى، روزه دارى، وفاى به عهد، پاكيزگى مال، نماز اول وقت، پيوسته به ياد خدا بودن، فروتنى، سِرنگهدارى، سخاوت، ايثار جان و مال در راه ائمه عليهم السلام، خواندن نماز در مساجد اهل سنت، به تشييع جنازه آنان رفتن و بيماران آنها را عيادت نمودن.

مفهوم زيارت

ترك خانه و كاشانه به عشق ديدن خانه و صاحبخانه، ديدن قبر محبوب و شناختن قدر او، ديدن مكان و مكانت باهم، حرم و حريم را مشاهده كردن، زندگى نامه آنان را دانستن و زندگى خود را با آن سنجيدن، برگزيدگان خدا را شناختن و هم رديف ايشان گشتن، سلام كردن و جواب شنيدن، محبت خود را ديدن و لطف

ص: 40

آنان را نظاره نمودن، شكايت خود را مطرح كردن و شكوه هاى آنان را شنيدن، عصمت ايشان را مشاهده كردن و در صدد ترك گناه برآمدن، موضع گيرى آنها را ديدن و هم موضع شان شدن، صورت و سيرت آنان را باهم ديدن، شناخت كامل به جهت شباهت كامل، همگى مفهوم زيارت است و چنين زيارتى مقبول درگاه حق است.

آمادگى براى تشرّف به حرم نبوى صلى الله عليه و آله

1- غسل كردن.

2- پوشيدن بهترين لباس.

3- خوشبو نمودن و مسواك كردن.

4- آمادگى روحى براى حضور در محضر.

ضمناً درهاى مسجدالنبى صلى الله عليه و آله بعد از نماز عشا تا نيمه شب و هنگام نماز شب بسته مى باشد. زمان زيارت بانوان صبح ها بعد از ساعت 8 و عصرها بعد از نماز ظهر به مدت دو ساعت مى باشد.

در مسير زيارت

1- گام ها را آهسته برداشتن.

ص: 41

2- توجه كامل به رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام و احساس شرمندگى در محضر آنان و لطف و بزرگوارى آنان را مدّ نظر داشتن.

3- ذكر خدا را بر زبان داشتن.

ورود به حرم

«اذن دخول» يا اجازه ورود خواستن از خدا، ملائكه و پيامبر صلى الله عليه و آله از آداب حرم است.

اذن خداوند لازم است؛ زيرا او خالق و آفريدگار و صاحب اختيار ما است.

اذن فرشتگان لازم است؛ زيرا زائر در صف فرشتگان قرار گرفته و از مقابل فرشتگانى عبور مى كند كه برگرداگرد حرم مطهر در طواف نيايش اند و از آن حرم پاسدارى مى كنند.

از پيامبر نيز اجازه گرفتن ضرورت دارد؛ زيرا او بنده و فرستاده خدا و صاحب خُلق عظيم الهى است و ورود به حريم آن بزرگوار بدون اجازه او نوعى بى ادبى محسوب مى شود. اميد كه با دريافت پاسخ مثبت از آن بزرگوار شايستگى حضور در محضر شريف آن حضرت نصيبمان شود. در قرآن آمده است: پيامبر صلى الله عليه و آله به

ص: 42

امر الهى به زائران حرمش سلام و درود مى فرستد .. «هر گاه ايمان آورندگان به آيات ما نزدت آمدند، پس بگو:

سلام بر شما.» (1)

در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله

از آنجا كه ما معتقديم پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهل بيت معصوم آن بزرگوار ما را مى بينند و سخن ما را مى شنوند و پاسخ مى دهند، لذا بايد ادب حضور را مراعات كنيم.

آنان وسيله تقرّب به خدايند وابتَغُوا إليهِ الوَسِيلَةِ و ما آنان را وسيله تقرب و نزديكى به خدا قرار مى دهيم.

قرآن كريم پيامبر خدا را فرستاده و آن حضرت را به عنوان آورنده خبر، گواه، چراغ نورانى، مژده دهنده، بيم دهنده، يادآور، دعوت كننده به حق و ... توصيف كرده است. چنانكه در ادعيه و زيارات ائمه معصوم عليهم السلام نيز به عنوان سيماى خدا، راه، ستاره هاى درخشان، خورشيد تابنده، ماه درخشنده، پرچم هاى هدايت و ... معرفى شده اند و همين تعابير براى اثبات «وسيله تقرّب به حق» بودن آنان كافى است.


1- انعام: 54

ص: 43

از آنجا كه زيارت نامه ها ضمن معرفى زيارت شوندگان و بيان عملكرد و اهداف و موضع گيرى آنان، شيوه گفتگو، كيفيت درخواست و نوع خواست ها را به زائران آموزش مى دهند، بهتر است با دقت و تأمل خوانده شوند. اگر قبل از تشرف مرورى بر زيارت نامه ها بشود، توجه بيشترى هنگام قرائت زيارتنامه حاصل خواهد شد.

چگونه دعا كنيم؟ در حق چه كسانى دعا كنيم؟

در احاديث و روايات، شناخت خدا، انجام دقيق دستورات او، قلب پاك و دل شكسته، چشم گريان، راستگويى، كسب حلال، شكم خالى از حرام و غذاى شبهه ناك و ... از شرايط استجابت دعا به شمار آمده است.

همچنين گفتن بسم اللَّه در اول هر دعا و صلوات بر پيامبر و آل او و حمد و ستايش خدا، اعتراف به گناه، واسطه قرار دادن معصومين عليهم السلام حالت انقطاع از غير حق، خواندن دو ركعت نماز، مقدم داشتن ديگران، دعا به صورت جمعى، انتخاب وقت مناسب و ... زمينه بر آورده شدن حاجت را فراهم مى آورد و گناه مانع پذيرش دعا خواهد شد.

ص: 44

در روايات آمده كه «خويشتن را بين خود و ديگران محور قرار ده و آنچه را براى خود خوش مى دارى يا ناخوش، براى ديگران نيز خوش يا ناخوش بدار».

از اين رو شايسته است در حق همه اقشار بالاخص فقرا، مستضعفان، آوارگان، بيماران، قرض داران، شهدا، صلحا، انبيا، امام راحل و حق داران، و ملتمسين دعا و ... دعا كرده و با دعا براى تعجيل فرج و ظهور امام زمان عليه السلام زمينه را براى رفع همه نابسامانى ها فراهم سازيم.

و: نكات ضرورى در حرم نبوى

اشاره

با توجه به حضور مسلمانان از اقصى نقاط جهان و پيروان مكاتب مختلف و كنترل شديد زائران در اماكن عمومى و لزوم حفظ وحدت و ايجاد محبّت و جاذبه براى تشيّع، توجه و رعايت نكاتى چند ضرورت دارد:

1- شركت در نماز جماعت اهل سنت و خواندن نمازهاى مستحبى.

2- تلاوت قرآن و تدبر در آيات آن.

ص: 45

3- پرهيز از گذاشتن مهر يا دستمال كاغذى و هر آنچه كه سبب انگشت نما شدن و وهن شيعه مى شود.

4- خوددارى از صحبت كردن به هنگام اذان و ايراد خطبه هاى نماز جمعه.

5- خوددارى از عبور كردن از مقابل نمازگزاران.

6- پرهيز از خواندن نماز بعد از نماز جماعت صبح و عصر مسجدالنبى.

7- پرهيز از بردن كفش ها به داخل روضه و گذاشتن آنها روى فرش.

8- ترك نكردن مسجد هنگام برپايى نماز جماعت.

9- پرهيز از گرفتن قرآن به دست چپ و روى زمين گذاشتن آن و بيرون بردن آن از مسجد.

10- عبور نكردن از روى قرآن و قفسه هاى قرآنى و خوددارى از گرفتن قرآن با كفش در يك دست يا تلاوت آن به هنگام خطبه هاى نماز جمعه.

11- خوددارى از خواندن نماز به هنگام خطبه هاى نماز و خواندن نماز فرادى به هنگام جماعت.

12- خوددارى از فرستادن صلوات يا خواندن زيارت با صداى بلند يا يكديگر را به صداى بلند صدا كردن.

ص: 46

13- پرهيز از پشت كردن به ضريح مقدس.

14- خوددارى از ركوع و سجده رفتن قبل از امام جماعت و گفتن ذكر آنها با صداى بلند.

15- ترك نكردن مسجد به هنگام اقامه نماز ميت كه بعد از نماز واجب حرمين و با چهار تكبير «اللَّه اكبر» اقامه مى شود.

اذان دوم يا اقامه

در عربستان اذان و اقامه با فاصله و در دو نوبت از بلندگوها پخش مى گردد، از همين رو عده اى به غلط اقامه نماز را اذان دوم مى نامند. البته قبل از نماز صبح غير از اقامه، دو مرتبه اذان شنيده مى شود كه اذان اول براى انجام نماز شب است.

زيارت ائمه بقيع عليهم السلام

زيارت بقيع در تمامى شبانه روز امكان پذير است ليكن معمولًا بعد از نماز صبح و بعد از نماز عصر حدود دو ساعت درِ بقيع گشوده مى شود. البته ورود بانوان به بقيع و توقف در مقابل در هنگام باز بودن براى مردان، ممنوع است.

ص: 47

توصيه هايى درباره بقيع

با توجه به مقررات دولت عربستان و اعتقاداتى كه وهابيان از آن تبليغ كرده و انجام اعمالى كه در منظر ديگران موجب وهن شيعيان است، پرهيز از انجام كارهاى زير لازم و ضرورى است:

الف- انداختن پول يا عريضه بر روى قبور.

ب- برداشتن خاك، سنگ يا گندم از بقيع.

ج- بستن دخيل به نرده هاى اطراف بقيع و بوسيدن در و ديوار.

د- نماز خواندن در كنار بقيع.

ه- تجمع در برابر بقيع به هنگام اقامه نماز جماعت مسجدالنبى صلى الله عليه و آله.

و- عكس گرفتن يا فيلم بردارى.

ز- خواندن روضه هاى تحريك كننده و انجام حركات نامناسب با توجه به نصب دوربين هاى فيلم بردارى.

ح- خواندن دعاى توسل و زيارت عاشورا با صداى بلند.

ط- سد معبر كردن و خوابيدن يا دراز كشيدن مقابل

ص: 48

در بقيع.

ى- ماليدن پارچه هاى كفنى به نرده هاى اطراف بقيع براى تبرّك.

ك- روشن كردن شمع و خداى ناكرده دشنام به ديگران به خاطر اعتقادات خاص.

ل- انداختن سفره، پخش كردن و خوردن تنقلات و آجيل در مقابل بقيع.

م- ريختن آشغال مقابل در بقيع.

احُد يا صحنه امتحان

حضور در صحنه نبرد احد و گرفتن پند و عبرت، از اهداف زيارت شهداى احد است. زائر با ورود به ميدان نبرد احد و مطالعه دقيق دومين جنگ مهم اسلام، به تحليل علل وقايع آن مى پردازد و ضمن تجليل و قدردانى از شهيدانى چون حمزه سيدالشهدا و حنظله غسيل الملائكه، چهره دروغين دينداران ظاهرى و فراريان از صحنه نبرد را در طول تاريخ خواهد شناخت و نتيجه زير پا نهادن فرمان رهبرى- پيامبر صلى الله عليه و آله- و در عين حال نصرت حق را نظاره خواهد كرد.

ص: 49

مساجد سبعه (صحنه جنگ احزاب)

زائر با حضور در صحنه نبرد احزاب با اوج كينه دشمنان اسلام در طول تاريخ آشنا مى شود. از حفر خندق در ماه مبارك رمضان توسط مسلمانان با شكم گرسنه، درس مقاومت مى آموزد و از شكست قهرمان نامى كفر- عمرو بن عبدوَدّ- به دست تواناى امام على عليه السلام درس جوانمردى، شجاعت و اخلاص مى گيرد. «ضَرْبَةُ عَلِيّ يَوْمَ الخَنْدَقِ أفْضَل مِنْ عِبادَةِ الثّقَلَيْنِ» با عوامل پيروزى مسلمانان در اين جنگ؛ يعنى پيشنهاد و طرح كندن خندق توسط سلمان فارسى، تدبير و فرماندهى پيامبر صلى الله عليه و آله، فداكارى بى شائبه على عليه السلام و امدادهاى غيبى حق در پرتو دعا و مناجات به ويژه دعاهاى فاطمه زهرا عليها السلام آشنا مى شود. از صحنه نبرد خندق و پيروزى مسلمانان در مصاف با همه كفر مى آموزد كه تا زمانى كه پاسداران دين و ارزش هاى دين در صحنه حاضر باشند و از بذل جان و مال در راه خدا دريغ نورزند، نصرت الهى پشتيبان آنان بوده و بدون شك پيروز خواهند شد.

سوغات مدينه

بهترين سوغات مدينه پاك شدن از گناه، جواب سلام

ص: 50

از سوى پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه بقيع عليهم السلام شنيدن و مورد توجه آنان قرار گرفتن است. به نيابت از دوستان، آشنايان و بستگان زيارت كردن و آنان را به ياد داشتن و براى برآورده شدن حاجات شان دعا كردن است.

ز: توصيه هايى درباره خريد از بازار

اشاره

1- دقت در انتخاب كالاى مورد نظر، قيمت و بدون عيب بودن آن.

2- خوددارى از چانه زدن هاى حقارت آميز.

3- خوددارى از توقف در مقابل مغازه ها يا در مسير نمازگزاران مسجدالنبى يا مراجعت به محل سكونت به همراه كالاى خريدارى شده به هنگام اوقات نماز، كه موجب وهن شيعيان و انگشت نما شدن مى شود.

4- خوددارى از حمل كالاهاى حجيم با دست يا گذاشتن بر دوش.

5- خوددارى از همراه داشتن ارز بيش از حد نياز جهت پيشگيرى از سرقت هاى احتمالى.

6- حفظ شخصيت و رعايت شؤون و اخلاق اسلامى و غفلت نكردن از پرداخت بهاى كالا.

ص: 51

7- پرهيز از سپرى كردن وقت زياد در بازار و براى خريد.

8- رعايت حجاب از سوى بانوان براى مصون ماندن از وساوس شيطانى افراد بيمار دل.

موارد فرهنگى- اجتماعى

علاوه بر نكاتى كه در مباحث قبلى مورد اشاره قرار گرفت، توجه به نكات زير شما زائر محترم را از بروز مشكلات احتمالى مصون مى دارد:

1- خوددارى از دعوت زائران غيرايرانى به محل اسكان.

2- خوددارى از اهداى مواد نامرغوب در پايان سفر به فقراى مدينه.

3- پرهيز از بحث كردن با زائران غير ايرانى در صورت عدم آشنايى به زبان آنها.

4- تعيين كرايه به هنگام سوار شدن و پرداخت كامل آن.

5- دقت كامل هنگام عبور از وسط خيابان و يا چهارراه.

6- توجه به گفته هاى مأموران سعودى و مشاجره نكردن با آنان.

ص: 52

ميقات و ورود به محضر حق- آغاز عمره تمتع-

ميقات باب ورود به محضر حق تعالى است. محل فراموش كردن همه چيز و تنها به ياد خدا بودن است، آنسان كه حضرت موسى در وادى طور از همه تعلّقات رها شد. با كندن لباس هاى خود كه در دنيا پوشيده ايم و احياناً با آنها مرتكب گناه شده ايم، و انجام غسل تطهير خود از گناه، لباس احرام- كه شبيه كفن و لباسِ وداع دنياست- به تن كرده و پس از خواندن نماز، نيت احرام كرده و با گفتن «تلبيه» مُحْرِم مى شويم.

محرم، خود و ديگران را فراموش مى كند، هر چيزى كه او را متوجه خود و دنياى اطرافش كند، ترك مى گويد.

نگاه كردن به آيينه، استفاده از عطر و بوى خوش، زينت كردن خود و ... بر او حرام مى شود و تا رسيدن به مقصود- مكه مكرمه- عاشقانه لبيك مى گويد تا شايد خداوند به او پاسخ مثبت دهد و او را در خانه امن خويش بپذيرد. محرم ساعاتى را كه در حال احرام بسر مى برد، از گفتگوهاى دنيايى خوددارى كرده و به ذكر مناجات مى پردازد، با خود و خدايش نجوا مى كند و با او راز و نياز نموده و گويى جز او را نمى بيند. امامان معصوم عليهم السلام ما، گاه از خوف اينكه از جانب خدا ندا رسد «لالبيك» و

ص: 53

پاسخ منفى بشنوند، به شدت نگران بوده و از گفتن «لبيك» بر خود مى لرزيدند؛ چرا كه خود را در محضر با عظمت پروردگار مشاهده كرده و قصد ورود به حريم او را داشتند.

يادآورى هاى ميقات

1- قرار دادن لباس احرام در كيف دستى همراه.

2- جدا نشدن از كاروان به خاطر شلوغى و يك رنگى لباس ها.

3- مراجعه به روحانى جهت اطمينان از صحت احرام.

4- دقت در جانماندن اثاث همراه، به ويژه هنگام غسل.

5- به خاطر سپردن شماره و محل توقف اتوبوس.

ح: تشرف به مكّه

جايگاه شهر مكّه

مكه حرم امن الهى، اولين سرزمين امتحان حضرت ابراهيم عليه السلام و قربانگاه اسماعيل است. محل تولد پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، فاطمه عليها السلام و على عليه السلام است. بعثت رسول خدا،

ص: 54

معراج آن حضرت، نزول آيات قرآن، فتح مكه، شكسته شدن بت هاى جاهليت، اذان بلال بر بام كعبه از خاطرات شيرين اين شهر و آزار و اذيت پيامبر صلى الله عليه و آله و شكنجه ياران آن حضرت در دوران غربت اسلام از خاطرات بسيار تلخ آن است. نابودى سپاه ابرهه نيز از معجزات به يادماندنى مكّه و قيام حضرت مهدى (عج) از مقابل كعبه، از اميدها و آرزوهاى مسلمانان و مظلومان است.

الهام از حرم امن الهى

در حريم امن الهى همه موجودات از آزار و اذيت ديگران در امانند. ورود به اين مكان مقدس تمرينى است تا زائر بيت اللَّه الحرام مصداق حقيقى كلام پيامبر صلى الله عليه و آله شود كه فرمودند: «مسلمان كسى است كه مسلمانان ديگر از دست و زبان او در امان باشند.»

يادآورى هاى ويژه شهر مكّه

1- توجه به توصيه هاى روحانى كاروان براى انجام اعمال.

2- پرهيز بانوان از شكافتن صفوف نماز گزاران و عبور از ميان صف ها به هنگام نماز.

ص: 55

3- پرهيز از استلام حجر و مقام ابراهيم به هنگام شلوغى بالاخص براى بانوان.

4- پرهيز از كندن يا قيچى كردن پرده خانه كعبه.

5- پرهيز از وضو گرفتن با آب آشاميدنى منبع هاى موجود در مسجدالحرام.

6- پرهيز از خوابيدن در طبقات مسجدالحرام.

7- به خاطر سپردن وعده گاه در مسجد الحرام و مراجعه به مأموران امداد گمشدگان در مقابل ناودان طلا، كوه صفا و مقابل چاه زمزم در صورت گم شدن.

طواف

طواف عاشقانه طوافى است كه با پاى جسم و دل به دور خانه و صاحب خانه انجام گيرد و مانند فرشتگان اطراف عرش به تسبيح، تحميد، تكبير، تهليل و استغفار براى ديگران مشغول شود. با طواف تمرين مى كنيم تا در زندگى نيز بر محور خدا حركت كنيم و چيزى غير خدا را مدار و محور زندگى قرار ندهيم.

حجر الأسود، نقطه آغاز و پايان طواف

حجرالاسود، به منزله دست خدا و لمس آن بيعت با

ص: 56

او است و به اين معنى است كه از اين پس بر مدار و محور او و خانه او و خواست و اراده و رضاى او حركت خواهيم كرد.

همان طور كه طواف عمره و حج از حجر الأسود آغاز و بدان ختم مى شود، زندگى بر محور اراده و مشيت الهى نيز از او آغاز و به او منتهى مى شود انا للَّه و انا اليه راجعون.

بر اساس برخى روايات «حجر الأسود» ابتدا سفيد بود و در اثر استلام گنهكاران سياه گشت. قلب انسان نيز در ابتدا پاك و سفيد است و بر اثر گناه سياه و آلوده مى شود.

طواف، هفت دور است

زائر به هنگام طواف علاوه بر آنكه دعاهاى مخصوصى را زمزمه مى كند، به غل و زنجيرهايى كه در زندگى به دست و پاى روح خود بسته، توجه دارد و با هر گردشى به دور خانه خدا زنجيرى را از دست و پاى جان خويش مى گشايد تا با پايان يافتن طواف بتواند به حريم ربوبى راه يابد و پيشانى در پيشگاه دوست بر خاك بسايد.

ص: 57

در دور اول از حجاب كفر، در دور دوم از وجود شرك، در دور سوم از زنجير نفاق، در دور چهارم از آلودگى هوس، در دور پنجم از ديو طمع، در دور ششم از چاه عميق خودبينى و در دور هفتم از كبر و احساس بى نيازى رها مى شودو آزاد مى گردد. كعبه را «بيت عتيق» خوانده اند؛ چرا كه تنها آزادگان و ره يافتگان بر گرد آن طواف مى كنند. بايد از هر تعلّقى آزاد شد تا بتوان برگرد خانه اى چرخيد كه از هر تعلّق و تملّكى آزاد است.

چند نكته در طواف

1- توجه به توصيه هاى روحانى نسبت به زمان، مكان و شيوه طواف.

2- انجام طواف همانند ديگران و پرهيز از وسواس هاى بى مورد. خواندن دعاهاى هر دور- شوط-، شما را از دچار شدن به شك و ترديد در تعداد دورها باز مى دارد.

3- نازك نبودن لباس احرام به جهت نمايان نبودن بدن هنگام طواف.

4- خوددارى از انجام طواف مستحبى به هنگام ازدحام جمعيت.

ص: 58

5- حفظ آرامش و تنه نزدن به ديگران.

6- وارد حِجْر اسماعيل نشدن در حين طواف.

7- توجه به فتواى مرجع تقليد خود در مسأله محدوده طواف.

8- مراجعه به روحانى پس از اتمام طواف براى اطمينان از صحت طواف يا پرسيدن مسائل پيش آمده بدون هيچ گونه شرم و خجالت.

نماز در پشت مقام ابراهيم

پس از پايان طواف، حاجى در پشت مقام ابراهيم عليه السلام دو ركعت نماز بجا مى آورد. مستحب است در ركعت اول بعد از حمد سوره توحيد و در ركعت دوم، سوره كافرون را بخواند و بدين وسيله درس توحيد و سازش ناپذيرى با كفر و شرك را براى هميشه از قهرمان توحيد بياموزد و به او اقتدا كند.

دو نكته درباره نماز طواف

1- خوددارى از نماز خواندن در مسير طواف كنندگان، كه موجب آزار و اذيت آنان و برهم خوردن نماز مى شود.

ص: 59

2- خوددارى از مشاجره با مأموران سعودى و اقامه نماز در نزديكترين مكان ممكن به مقام.

در كنار زمزم

يكى از مستحبات بعد از نماز طواف، نوشيدن آب زمزم و نيز صفا دادن سر و صورت با آن است كه موجب شفاى امراض جسمى و روحى است. خوشا به حال آنان كه با سيراب شدن از زمزم اسماعيل، زمينه سيراب گشتن از حوض كوثر بدست امام على عليه السلام را در خود فراهم سازند.

سعى بين صفا و مروه

هر يك از اعمال و مناسك حج يادآور خاطره اى ارزشمند از زندگى ابراهيم و هاجر و فرزندش اسماعيل است. سعى بين دو كوه صفا و مروه نيز يادآور خاطره مادرى است كه در اوج تشنگى و نااميدى با عنايت به رحمت الهى، در جستجوى آب براى فرزند تشنه و بى رمقش ميان اين دو كوه دويد تا سرانجام زمزم براى او جوشيد.

زائر خانه خدا نيز با اميد به فضل و رحمت

ص: 60

الهى و نيز خوف و ترس از عواقب گناه، راه رسيدن به كمال را پيموده، حاجات خود را از خداوند مى طلبد.

سه نكته درباره سعى

1- سعى بين صفا و مروه هفت دور- شوط- است، رفتن از صفا به مروه و بازگشت از مروه به صفا هر كدام يك دور محسوب مى شود. از اين رو، سعى از صفا شروع و به مروه پايان مى پذيرد.

2- «هروله» به معناى تند راه رفتن به مردان اختصاص دارد و براى زنان مستحب نيست.

3- استراحت براى رفع خستگى هنگام سعى بلامانع است.

تقصير

تقصير- به معناى چيدن مقدارى از موى سر يا ناخن براى رضاى خدا- بعد از انجام سعى، يكى از واجبات عمره است. با انجام تقصير از احرام خارج شده و بدين وسيله مرحله اول اعمال؛ يعنى عمره تمتع به پايان مى رسد.

ص: 61

ط: آغاز حجّ تمتّع

احرام در مكه

پس از فراغت از مرحله اول اعمال، مرحله دوم؛ يعنى حج تمتع آغاز مى شود. معمولًا حاجيان، روز هشتم ذى الحجه يا شب نهم در شهر مكه مُحْرِم و سپس عازم عرفات مى شوند.

احرام حج تمتع مانند احرام عمره تمتع است با دو تفاوت: اول در نيت و دوم در مكان احرام. احرام عمره در ميقات بود و احرام حج در شهر مكه.

وقوف در عرفات

صحراى عرفات يكايك وقوف كنندگان را مى شناسد و از رفتار و گفتار و نيات آنان آگاه است، چنان كه امام زمان (عجّل اللَّه تعالى فرجه) كه حضورش در اين سرزمين قطعى است، از رفتار و نيات حجاج با خبر است.

روز عرفه براى آمرزش گناهان، همچون شب هاى قدر است. دعاى عرفه امام حسين عليه السلام، در اين سرزمين

ص: 62

روح را صفامى دهد. در سرزمين عرفات حجاج به ارزش هدف قيام امام حسين عليه السلام بيشتر واقف مى گردند. عرفات يادآور اعلان برائت از كفار و مشركان نيز هست كه به امر رسول خدا صلى الله عليه و آله و به وسيله على عليه السلام به مردم ابلاغ شد.

وقوف در مشعر الحرام

مشعر سرزمين شعور و آگاهى است. در اين سرزمين كه يادآور محشر است، براى نابودى شيطان ها با جمع كردن ريگ هاى هفت گانه رمى جمرات، آماده و مهيا مى شويم. تمرينى است تا خود را براى مقابله با شيطان هاى كوچك و بزرگ آماده كنيم.

در سرزمين منا

منا سرزمين رسيدن انسان به آرزوهاى خويش است؛ زيرا زائر خانه خدا با رمى شياطين و بريدن حلقوم طمع و پرهيز از دنياپرستى، از شرّ دشمنان درونى و بيرونى رها مى شود و هم رديف بندگانى مى گردد كه خداوند در وصفشان فرموده: «اى شيطان، تو بر بندگان من سلطه ندارى». (1)


1- حجر: 42

ص: 63

سرزمين منا يادآور پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم السلام است، يادآور وصيت امام باقر عليه السلام است كه فرمود: تا ده سال در اين سرزمين براى ما گريه كنيد.

اعمال منا

رمى جمرات، حلق يا تقصير، قربانى و بيتوته، جزو اعمال واجب حج در اين سرزمين است.

نكاتى درباره منى

1- پرهيز از تك روى و جدا شدن از مدير و روحانى كاروان در روز اول- عيد قربان.

2- دقت در انجام اعمال با توجه به سفارش هاى روحانى و مدير كاروان.

3- پرهيز از پراكنده كردن مو به هنگام حلق يا تقصير.

4- استفاده از ماسك در عرفات، مشعر و منا در صورت لزوم.

5- به خاطر سپردن محل استقرار چادر.

6- مصرف مايعات بيشتر.

7- پرهيز از به همراه داشتن پول هنگام رمى جمرات.

ص: 64

8- همراه داشتن آب و كارت شناسايى.

9- خوددارى افراد سالخورده و ناتوان از رفتن به قربانگاه.

10- همراهى با نيروهاى خدماتى كاروان به دليل دشوارى خدمات دهى در عرفات، مشعر و منا.

طواف حج تمتع، نماز طواف، سعى

حاجى پاك شده از گناه در عرفات و آگاهى يافته در مشعر و پيروز در جبهه نبرد با دشمن درونى و بيرونى در منا و برپا كننده مراسم جشن پيروزى در آن سرزمين جهت طواف به مكه مى آيد تا خود را از بقاياى تاريكى هاى مانده در جان نجات بخشد. در دور اول سر و اعضا؛ همچون چشم و گوش و زبان، در دور دوم دو دست، در دور سوم شكم، در دور چهارم غريزه جنسى، در دور پنجم دو پا، در دور ششم قلب خويشتن را از گناهان پاك و در دور هفتم حركت در محور لقاى حق، سپس در مقام ابراهيم عليه السلام به تماشاى جمال محبوب مى نشيند و با خواندن سرود رهايى يعنى (نماز) سر بر سجده شكر مى گذارد. آنگاه بار ديگر سعى بين صفا و مروه را انجام مى دهد.

ص: 65

طواف نساء و نماز آن

آخرين قسمت اعمال حج تمتع، طواف نساء و نماز آن است. كه جز در نيت تفاوتى با طواف هاى قبلى ندارد.

در اين مرحله كه نقطه اوج معنوى است، در هر دورى مقامى از مقامات هفت گانه سلوك طى مى شود. در دور اول مقام «توبه»، در دور دوم منزل «ورع» و دورى از گناه و هر شبهه، در دور سوم منزل «فقر الى اللَّه»؛ يعنى احساس نياز در همه شؤون خويش به خدا، در دور چهارم وادى «زهد» و اعراض از دنيا، در دور پنجم منزل «صبر»، در دور ششم منزل «توكّل» و در دور هفتم منزل «رضا» طى مى شود.

بنده آن باشد كه بند خويش نيست جز رضاى خواجه اش در پيش نيست

با اين عمل همه چيز بر حاجى حلال مى گردد و مانند نوزادى كه از مادر متولد شده، از همه گناهان پاك مى شود. مهم آن است كه بتواند پس از انجام حج كه تمرين يك زندگى توحيدى است، در طول زندگى، اين پاكى و پاكيزگى را به عنوان بهترين ارمغان حج، پاس بدارد. آرزوى بازگشت به سرزمين وحى از آداب حج

ص: 66

است تا خداوند بار ديگر زيارت خانه اش را روزى فرمايد.

ى: بعد از حج

حاجى شدن و حاجى ماندن

انجام حج با آداب ظاهرى و باطنى نورانيتى در پى دارد كه از آن به «نور حج» تعبير شده است و تا زمانى كه صاحب آن به گناه آلوده نشده، اين نورانيت باقى است و با ارتكاب گناه از وجود آدمى رخت بر مى بندد. از اين رو حاجى شدن سخت است ولى حاجى ماندن سخت تر است.

يادآورى ها

1- همكارى در هنگام بار زدن و تخليه بار و پرهيز از صدمه زدن به بار ديگران.

2- دقت در نگهدارى گذرنامه، بليط و مدارك ديگر.

3- همراه نداشتن اشياء ممنوعه هنگام سوار شدن به هواپيما.

4- خوددارى از فروش اجناس اضافى.

ص: 67

ترك فرودگاه جدّه و ورود به فرودگاه ايران

به هنگام خداحافظى زائر بيت اللَّه الحرام از همه خداحافظى مى كرد، اينك ديگران به استقبال او مى آيند تا از نورانيت او بهره بگيرند. زيارت زائر خانه خدا و رسول خدا صلى الله عليه و آله و ائمه بقيع عليهم السلام، زيارت خانه خدا و رسول و ائمه است. حاجى نيز در پاسخ مشتاقان مى گويد:

گلى خوشبوى در حمام روزى رسيد از دست محبوبى به دستم

به او گفتم كه مشكى يا عبيرى كه از بوى دلاويز تو مستم

بگفتا من گِلى ناچيز بودم و ليكن مدتى با گُل نشستم

كمال همنشين در من اثر كرد وگرنه من همان خاكم كه هستم

وليمه حج

1- پرهيز از اسراف و تبذير در ميهمانى ها.

2- دعوت از همه اقشار و خصوصى نكردن اطعام سفر حج.

ص: 68

3- بيان خاطرات معنوى و توجه كمتر به امور مادى حج.

4- بيان خاطرات شيرين و فراموش كردن خاطرات تلخ.

5- نقل محاسن همسفران و چشم پوشى از ضعف هاى احتمالى آنان.

ص: 69

از رهنمودهاى حضرت امام خمينى قدس سره به زائران بيت اللَّه الحرام

1. لازم است حجاج مسائل حج را از واجبات و محرمات نزد علماى اعلام به خوبى ياد گيرند تا خداى نخواسته تخلفاتى حاصل نشود كه موجب هدر رفتن زحمات آنان گردد يا موجب مُل نشدن آنان شود.

2. اعمال و مناسك را بطور دقيق از روحانيون محترم كه در كاروانها هستند فراگيريد و به هيچ عملى بدون راهنمائى آنان دست نزنيد.

3. توجه داشته باشيد كه سفر حج سفر كسب نيست. سفر تحصيل دنيا نيست، سفر الى اللَّه است.

4. بدانيد با اين سفر ممكن است كه شما يك آبروى بسيار زياد پيش خداى تبارك و تعالى پيدا كنيد و ممكن است كه خداى نخواسته سقوط پيدا كنيد.

5. اشخاصى كه حج مى روند بايد توجه بكنند كه خداى نخواسته حجشان مخلوط به معصيت نشود.

7. مهم آن است كه حاج بداند كه كجا مى رود و دعوت چه

ص: 70

كسى را اجابت مى كند و ميهمان كيست و آداب اين ميهمانى چيست.

8. شما در اين حجى كه مشرف مى شويد ممكن است كه آبروى اسلام را از بين ببريد و ممكن است كه انشاء اللَّه آن را حفظ كنيد.

9 .... مسؤوليت حجاج محترم در پيشگاه مقدس خداوند متعال و در مقابل ملت شريف و مجاهد در راه اسلام و تعاليم انسانى آن، بسيار خطير و بزرگ است.

10. در طول سفر به «مكه مكرمه» و «مدينه منوره» از انس با قرآن كريم، اين صحيفه الهى و كتاب هدايت غفلت نورزيد.

11. اخلاق كريمه انسانى اسلامى را با همه زوار از هر طبقه و هر طايفه و هر رنگ و هر زبان و هر كشور باشند با دقت مراعات نماييد.

12. در برخوردها و رفت و آمدها در جميع اوقات و احوال و پيش آمدها صبور و بردبار باشيد.

13. در مقابل درشتيها، نرمى و سلم و در مقابل بدرفتاريها، خوبى و محبت كنيد.

14. آنچنان كنيد كه معلوم شود شما از كشور امام صادق عليه السلام آمده ايد كه اين خود يك خدمت شايان به اسلام و جمهورى اسلامى و هم ميهنان عزيز است.

ص: 71

15. انشاء اللَّه ... با رفتار شايسته و اخلاق اسلامى و انقلابى خود، نظر همگان را جلب كرده و چهره انقلاب اسلامى را آنگونه كه هست به نمايش ملت هاى جهان مى گذاريد.

16. شما داريد به طرف خانه خدا مى رويد تمام امورى كه داريد انجام مى دهيد به طور الوهيت بايد انجام بدهيد.

17. لازم است زائران محترم ايرانى توجه كنند كه ... چشمان دوستان و دشمنان برآنها دوخته شده است.

18. اين سفر الهى را شما مى رويد و رجم شيطان مى كنيد، اگر چنانچه خداى نخواسته خودتان از جنود شيطان باشيد خودتان راهم رجم مى كنيد.

19. شما امروز در اين سفر در بوته امتحان قرار داريد چون نمونه و الگويى از ملت ايران هستيد.

20. اينجانب اميدوارم كه حجاج عزيز- ايدّهم اللَّه تعالى- از خود و دوستان خود مراقبت نمايند كه اين عبادت با عظمت الهى، آلوده به گناه و خطايا نشود.

21. اميدوارم به بركت مواقيت و مواقف متبركه و دعاى ملت محروم كه بدرقه راه شما است ... اسلام و شهداء و جانبازان و ملت و ميهن خود را سرافراز كنيد.

22. در ميقات هاى الهى و مقامات مقدس، در جوار خانه پر بركت خداوند تعالى، آداب حضور محضر مقدس خداوند

ص: 72

عظيم مراعات و قلوب حجاج عزيز از تمام وابستگى هاى به غير حق آزاد و از آنچه غير دوست هست تهى و با انوار تجليات الهى منور گردد، تا اعمال و مناسك اين سير الى اللَّه با محتواى حج ابراهيمى و پس از آن حج محمدى آراسته گردد.

23. در لبيك، لبيك «نه» بر همه بتها گوئيد و فرياد «لا» بر همه طاغوتها و طاغوتچه ها كشيد.

24. در طواف حرم خدا كه نشانه عشق به حق است، دل را از ديگران تهى كنيد و جان را از خوف غير حق پاك سازيد.

25. در لمس «حجرالاسود» بيعت با خدا بنديد كه با دشمنان او و رسولانش و صالحان و آزادگان، دشمن باشيد و به اطاعت و بندگى آنان هر كه باشد و هر جا باشد سر نهيد و خوف و زبونى را از دل بزدائيد.

26. در سعى بين «صفا» و «مروه» با صدق و صفا سعى در يافتن محبوب كنيد كه با يافتن او همه بافت هاى دنيائى، گسسته شود و همه شك ها و ترديدها، فرو ريزد و همه خوف و رجاءهاى حيوانى زائل شود و همه دل بستگيهاى مادى، گسسته شود.

27. با حال شعور و عرفان به «مشعرالحرام» و «عرفات» رويد و در هر موقف به اطمينان قلب بر وعده هاى حق و حكومت مستضعفان بيفزاييد.

درباره مركز

بسمه تعالی
جَاهِدُواْ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
با اموال و جان های خود، در راه خدا جهاد نمایید، این برای شما بهتر است اگر بدانید.
(توبه : 41)
چند سالی است كه مركز تحقيقات رايانه‌ای قائمیه موفق به توليد نرم‌افزارهای تلفن همراه، كتاب‌خانه‌های ديجيتالی و عرضه آن به صورت رایگان شده است. اين مركز كاملا مردمی بوده و با هدايا و نذورات و موقوفات و تخصيص سهم مبارك امام عليه السلام پشتيباني مي‌شود. براي خدمت رسانی بيشتر شما هم می توانيد در هر كجا كه هستيد به جمع افراد خیرانديش مركز بپيونديد.
آیا می‌دانید هر پولی لایق خرج شدن در راه اهلبیت علیهم السلام نیست؟
و هر شخصی این توفیق را نخواهد داشت؟
به شما تبریک میگوییم.
شماره کارت :
6104-3388-0008-7732
شماره حساب بانک ملت :
9586839652
شماره حساب شبا :
IR390120020000009586839652
به نام : ( موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه)
مبالغ هدیه خود را واریز نمایید.
آدرس دفتر مرکزی:
اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109