ياران حضرت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف)

مشخصات كتاب

ياران حضرت مهدي

با نگاهي گذرا به تاريخ جوامع بشري، نقش دوران‌ساز و كليدي جوانان در غالب حركت‌هاي فرهنگي و اجتماعي و نيز نهضت‌هاي حياتبخش پيامبران الهي كاملا آشكار و روشن است. تجربه تاريخ بيانگر اين مهم است كه در هر حركتي از استعدادهاي فكري و نهفته قشر جوان به صورت اصولي و صحيح بهره‌برداري شده است، دستاوردهاي بسيار مهم و ارزشمندي به دست آمده است. در مقابل، زماني كه هدايت و رهبري گروه‌هاي جوان به دست افراد هوسران و قدرت‌طلب افتاده است، جنايات و تراژدي‌هاي بسيار دهشتناكي به وقوع پيوسته است. در حالي كه، در تفكر ديني بها دادن و شخصيت دادن و اهتمام به جوانان بسيار توصيه شده است.براي روشن شدن اين حقيقت، سزاوار است، سيره و عملكرد يكي از انبياء الهي در اين زمينه، با بهره‌برداري منفي رهبران مستبد از نيروهاي جوان در جنگ‌هاي جهاني اول و دوم مقايسه شود تا آن‌گاه پيامدهاي استفاده از ظرفيت‌هاي قشر جوان و نيز عدم استفاده و غفلت از آن آشكار گردد.از اين‌نظر، وقتي مجموعه روايات مربوط به قيام حضرت مهدي (عج) را مطالعه مي‌كنيم، با اين حقيقت آشنا مي‌شويم كه زمينه‌سازان اصلي ظهور و اصحاب و ياران خاص آن حضرت در جريان تلاش براي تشكيل حكومت عدل جهاني، جوانان خواهند بود. به عنوان مثال، يكي از شخصيت‌هاي وارسته و شجاعي كه در آخرالزمان با هدف اصلاح وضع نابسامان جوامع اسلامي قيام خواهد كرد، فردي به نام «سيد حسني» است. به روايت امام صادق‌عليه السلام حسني يك جوان خوش‌چهره و نوراني است كه علي‌رغم به دست آوردن قدرت و امكانات بسيار زياد، آن‌گاه كه از ظهور حضرت مهدي‌عليه السلام آگاه مي‌شود، خود را به همراه سپاهيانش به امام‌عليه السلام مي‌رساند و با آن حضرت بيعت مي‌كند. به يك روايت، امام زمان (عج) به وسيله ايشان براي مردم مكه چند روز پيش از قيام پيامي مي‌فرستند...گذشته از اين، وقتي حضرت علي‌عليه السلام به مناسبتي از ياران و اصحاب امام عصر (عج) سخن مي‌گويند، در توصيف ويژگي‌هاي آنان اين چنين مي‌فرمايند: ياران قائم (عج) همه از ميان جوانان خواهند بود. سالخورده در بين آنها بسيار كم است و نسبت‌سالخوردگان بر جوانان در بين اصحاب آن‌حضرت همانند سرمه‌اي براي چشم و نمك براي غذاست و كمترين بخش غدا را نمك تشكيل مي‌دهد. [1] .اين امر، ناشي از اين است كه جوان به دليل داشتن فطرت پاك و صفاي باطن در درجه اول، از استعداد و ظرفيت‌بالاي درك و توان شناخت‌حقيقت‌برخوردار است. علاوه بر آن، به واسطه شجاعت و شهامت زيادي كه دارد زودتر پذيراي حقايق مي‌شود و در مقابل آنها لجاجت و سرسختي بي‌مورد به خرج نمي‌دهد.

اوصاف منتظران جوان

در خصوص ياران حضرت حجت (عج) ويژگي‌ها و اوصاف ذيل بيان شده است:برخورداري از علم و معرفت كامل و ايمان استوار، شهامت و شجاعت‌بي‌نظير، گذشت و فداكاري، شهادت‌طلبي، فروتني و تواضع در اوج برخورداري از قدرت و امكانات، حق‌مداري، عشق به امام‌عليه السلام، تبعيت و پيروي كامل از رهنمودهاي حضرت حجتعج) و خيرخواهي به همنوعان و صفا و صميميت و....

وظايف منتظران جوان

اشاره

در معارف ديني، وظايفي براي منتظران واقعي حضرت حجت‌عليه السلام بيان شده كه از طريق عمل به مجموعه‌اي از تكاليف افراد بتوانند از چنان شايستگي برخوردار شوند كه در زمره ياران واقعي آن‌حضرت درآمده و در حد توان و ظرفيت و به ميزان همت و تلاش افراد به فراهم شدن بستر مناسب براي ظهور منجي عالم بشريت كمك نمايند. گرچه مجموعه وظايف منتظران بسيار است اما در اين نوشته، تنها به ذكر چند مورد مهم، كه در شرايط كنوني جامعه اسلامي داراي اهميت است‌بسنده مي‌كنيم.

شناخت امام زمان

يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين اصولي كه از اركان اصلي مكتب تشيع محسوب مي‌شود، مساله امامت و آشنايي با امام هر عصر است. به اعتقاد شيعه، در هيچ برهه از زمان، زمين خالي از حجت و انسان بدون امام معصوم نخواهد بود. چرا كه هدايت و رهبري صحيح و همه جانبه انسان بر اساس تعاليم الهي تنها از طريق پيروي از رهنمودها و روشنگري‌هاي امامي ممكن است كه علاوه بر، آشنايي با سنت‌هاي حاكم بر نظام هستي، از تمامي مصالح بشر و حقايق تعليمات پيامبران الهي آگاه باشد. با توجه به اين حقيقت، يكي از وظايف مهم آحاد جامعه، به‌ويژه قشر جوان آن است كه در هر عصري، نسبت‌به امام و حجت الهي موجود در آن زمان به گونه‌اي شناخت پيدا كنند كه بر تعاليم مسؤوليت‌هاي خود آگاهي پيدا كرده و بر اساس آن عمل نمايند. اهميت‌شناخت امام زمان (عج) در هر عصري به گونه‌اي است كه در برخي روايات، عدم كسب معرفت لازم از امام هم‌رديف، بلكه مساوي با كفر و بي‌ايماني شمرده شده است. پيامبر اكرم‌صلي الله عليه وآله در همين زمينه مي‌فرمايند: «هركسي كه بميرد و امام زمان خودش را نشناسد به مرگ جاهليت از دنيا رفته است.» [2] و يا در يكي از ادعيه كه بر آن نيز بسيار سفارش شده است. به همين مساله اشاره شده است: پروردگارا حجت‌خودت را به من بشناسان چرا كه اگر حجتت را به من نشناساني من از دين و آئينم گمراه مي‌شوم. [3] مضمون اين‌گونه روايات زماني بهتر روشن خواهد شد كه به پيامدهاي مثبت و منفي يك جامعه، در اثر برخورداري و عدم برخورداري جامعه از امام و رهبري شايسته توجه و دقت‌بيشتري شود. در طول تاريخ، چه بسيار بوده‌اند حركت‌ها و يا نهضت‌هاي عظيم مردمي كه به دليل فقدان رهبر شايسته با شكست مواجه شده‌اند و يا پس از پيروزي به جهت افتادن زمام امور در دست زمامداران بي‌كفايت‌به انحراف و اضمحلال كشيده شده‌اند...البته، كم و كيف شناخت امام‌عليه السلام با توجه به نياز و توانايي و ظرفيت افراد متفاوت است. مهم اين است كه اين شناخت‌به گونه‌اي باشد كه در صورت مواجه افراد با تهديدها و شبهه‌افكني‌هاي دشمنان و بدخواهان، در تشخيص راه صحيح و شيوه درست از دچارشدن به گمراهي و انحراف آنها را نجات دهد. و گرنه شناخت كامل و همه جانبه حجت‌هاي الهي براي افراد عادي با توجه به محدوديت استعدادها و توانايي‌هاي فكري غيرممكن است.

پيروي از نائبان امام زمان

در دوره غيبت كبري، فقهاي جامع‌الشرايط به نصب امام زمان‌عليه السلام مسؤوليت نمايندگي عام امام‌عليه السلام را در استمرار حركت‌حيات‌بخش امامت و پاسداري از احكام و مقررات اسلامي برعهده دارند. بر اين اساس، يكي از وظايف افراد در عصر غيبت، پيروي از رهنمودهاي فقهاي عادل است. چرا كه فقها به دليل آشنايي با شيوه‌هاي صحيح استنباط احكام از منابع اصيل ديني، قادرند تا به پرسش‌هاي مختلف مردم در زمينه مسائل ديني پاسخ دهند. امام صادق‌عليه السلام در اشاره به چنين امر مهمي فرمودند: «فقها از سوي ما منصوب شده‌اند تا به سؤالات شما پاسخ دهند و شما نيز مؤظف هستيد در شرايطي كه به ما دسترسي نداريد به آنها مراجعه كنيد و بر اساس نظر آنان در چهارچوب احكام الهي عمل كنيد و هرگز حكم آنها را كه براساس موازين شرعي ارائه مي‌شود، رد ننماييد. چون رد نظر آنان، به منزله رد حكم و نظر ماست و رد نظر ما، به منزله رد نظر و حكم خداوند است.» [4] .در همين باره زماني كه از حضرت مهدي (عج) سؤال كردند كه در دوران غيبت كبري كه به شما دسترسي نداريم جواب احكام و مسائلي را كه با آنها مواجه مي‌شويم چگونه به دست آوريم؟ آن‌حضرت در پاسخ فرمودند: «در پيشامدها و حوادثي كه رخ مي‌دهد به آشنايان با احاديث ما (يعني مجتهدان جامع‌الشرايط كه متخصصان متون ديني و احاديث اهل‌بيت‌عليهم السلام هستند) مراجعه كنيد و آنها حجت من براي شما و من حجت‌خدا بر آنان هستم.» [5] پس، برخلاف نظر نادرست‌برخي افراد ناآشنا به معارف اسلامي، مسلمانان در دوران غيبت كبري بدون راهنما نمانده‌اند كه مجبور باشند با شيوه‌هاي ناصواب متكي به انديشه‌هاي ناقص بشري و نظريه‌هاي غيرعلمي به حل مشكلات اقدام كنند و در نتيجه، گرفتار معضلات فرهنگي و اقتصادي و اجتماعي فراوان گردند. بلكه در دوراني كه بنابر مصالحي امام معصوم‌عليه السلام در دسترس همگان نيست مردم موظف‌اند كه به فقهاي عالم و عادل مراجعه كنند و آنان نيز موظفند بدون كوتاهي و سهل‌انگاري بر اساس موازين شرعي از طريق مراجعه به آيات قرآن و روايات اهل‌بيت‌عليهم السلام به همه سؤالات و نيازهاي فكري و اعتقادي و فقهي و فرهنگي و سياسي و... آنها پاسخ‌هاي مناسبي ارائه دهند.

خود سازي و تهذيب نفس

اصلاح نفس و ترك گناهان و آراستن به فضايل اخلاقي در همه احوال ضرورت دارد. ولي خودسازي و اصلاح نفس در دوره غيبت، كه زمينه لغزش و انحراف و آلوده گشتن به رذايل اخلاقي بيشتر است، از اهميت زيادي برخوردار است.امام صادق‌عليه السلام در اين زمينه مي‌فرمايند: «صاحب‌الامرعليه السلام غيبتي خواهد داشت اگر كسي در آن دوره بخواهد ديندار بماند، سخت در مشقت‌خواهد بود. بنده خالص خدا در آن شرايط بايد تقواي الهي پيشه كند و دو دستي به دين خود بچسبد.» [6] .به علاوه، چون فراهم شدن زمينه ظهور امام زمان‌عليه السلام از يك نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضايل اخلاقي است و جز از طريق تهذيب نفس و پيدا كردن پرورش اسلامي نمي‌توان در سلك ياران و زمينه‌سازان حضور آن حضرت قرار گرفت. بنابراين، يكي از وظايف افراد تلاش در راه خودسازي و تهذيب نفس است. بر اين اساس، امام صادق‌عليه السلام مي‌فرمايند: «من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظر و ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق [7] هر كس دوست دارد از ياران حضرت قائم‌عليه السلام باشد بايد در انتظار ظهور آن حضرت باشد و در اين حال، به پرهيزكاري و اخلاق نيكو رفتار نمايد» و حتي در توقيعي كه امام زمان‌عليه السلام آن را به مرحوم شيخ مفيد نوشته‌اند چنين آمده است كه اعمال ناشايست و گناهاني كه از شيعيان سر مي‌زند، يكي از عوامل طولاني شدن دوره غيبت و محروميت آنها از ديدار امام‌عليه السلام است.

جامعه سازي

از آنجا كه يكي از شرايط مهم رشد ارزش‌ها و فراهم شدن زمينه حاكميت احكام الهي، اصلاح وضع عمومي جامعه است لذا در تعليمات روشنگرانه اسلام اهتمام به وضع جامعه و مبارزه با نارسايي‌هاي اجتماعي و فساد و كجروي‌ها از طريق اموري چون امر به معروف و نهي از منكر مورد تاكيد قرار گرفته است. به گونه‌اي كه حتي انسان‌هاي بي‌توجه به امور اجتماعي و مشكلات ساير مردم، خارج از زمره مسلمانان محسوب مي‌شود: «من اصبح ولايتهم بامورالمسلمين فليس بمسلم» [8] .علاوه بر اين‌كه بر اساس روايات اهل‌بيت‌عليهم السلام تا آمادگي‌هاي لازم فكري و فرهنگي و... در احاد جامعه براي پذيرش و ياري امام زمان‌عليه السلام پيدا نشود، ظهور حضرت محقق نخواهد شد. از سوي ديگر، تحصيل آمادگي‌هاي لازم نياز به بستر سالمي دارد كه افراد در سايه آن بتوانند به كسب مهارت‌ها و كمالات لازم بپردازند. اين بسترسازي مشروط به احساس مسؤوليت همگاني و مشاركت همه جانبه تك تك افراد در پاكسازي فضاي عمومي جامعه است كه براي انجام كامل و به موقع اين امر نيز مكانيزم‌هاي زيادي پيش‌بيني شده است كه مهمترين آنها، اقامه فريضه امر به معروف و نهي از منكر است. يعني همه افراد جامعه اسلامي موظفند از طريق تحصيل آشنايي كامل با شرايط و احكام آن، به اصلاح نارسايي‌هاي اجتماعي و حفظ سلامت فضاي جامعه بپردازند تا از اين طريق، اولا: شرايط لازم براي ظهور آن حضرت فراهم گردد و ثانيا، امكان زندگي براساس احكام نوراني اسلام در دوره غيبت، ولو به ضرورت ناقص، بوجود آيد.

دعا براي تعجيل فرج

با توجه به نقش و جايگاه مهمي كه دعا در تفكر اسلامي دارد، اگر دعا با شرايط لازم انجام گيرد همچون ساير علل و عوامل موثر در نظام هستي، مي‌تواند در امور تكويني تغيير ايجاد نمايد. در بخشي از روايات پيامبر اكرم‌صلي الله عليه وآله و ائمه اطهارعليهم السلام توصيه شده است كه براي فرج امام زمان‌عليه السلام زياد دعا كنيد و از خود حضرت بقية‌الله (عج) نقل شده است كه آن حضرت فرمودند: «اكثروا الدعا بتعجيل الفرج فان ذلك فرجكم» [9] براي تعجيل در فرج و ظهور، زياد دعا كنيد چرا كه اين‌كار موجب فرج و خوشحالي شماست.بنابراين، از ديگر تكاليف عاشقان امام زمان (عج) درخواست تعجيل فرج آن حضرت است. البته، توجه به اين نكته نيز ضروري است كه اولا، دعا زماني به مرحله اجابت مي‌رسد كه دعا كننده شرايطي را در خود ايجاد نموده باشد كه دعاي او شرايط استجابت را داشته باشد. ثانيا، بايد توجه داشت كه دعا هرگز جاي عمل به وظايف ديگر را نمي‌گيرد بلكه دعا در صورتي مفيد است كه همراه با عمل به ساير تكاليف ديني باشد.علاوه بر موارد فوق، پايداري در راه ولايت اهل‌بيت‌عليهم السلام، استقامت در برابر مشكلات و نارسايي‌ها، كمك و مساعدت به همنوعان، تحصيل علم و به دست آوردن تخصص‌هاي لازم، احياء شعائر اسلامي و پاسداري از ارزش‌هاي اصيل و... از جمله مسائلي هستند كه اهتمام به آنها سعادت و سلامت جامعه، به ويژه نسل جوان را تضمين مي‌كند.

پاورقي

[1] اصحاب‌القائم شباب لاكهول فيهم... بحارالانوار، ج 52، ص 334، ح 63.
[2] قال رسول الله صلي الله عليه وآله: من مات ولم يعرف امام زمانه مات ميتة الجاهلية. اصول كافي، ج 1، ص 377.
[3] اللهم عرفني حجتك فانك ان لم تعرفني حجتك ضللت عن ديني... همان، ج 1، ص 377، ح 5.
[4] اصول كافي، ج 1، ص 54، ح 10.
[5] بحارالانوار، ج 52، ص 181.
[6] اثباة الهداه، ج 3، ص 422، روايت 14.
[7] غيبة نعماني، ص 200، ح 16.
[8] ميزان‌الحكمة، ج 4، ص 531.
[9] كمال‌الدين، ج 2، ص 485.

درباره مركز تحقيقات رايانه‌اي قائميه اصفهان

بسم الله الرحمن الرحیم
جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ في سَبيلِ اللَّهِ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (سوره توبه آیه 41)
با اموال و جانهاى خود، در راه خدا جهاد نماييد؛ اين براى شما بهتر است اگر بدانيد حضرت رضا (عليه السّلام): خدا رحم نماید بنده‌اى كه امر ما را زنده (و برپا) دارد ... علوم و دانشهاى ما را ياد گيرد و به مردم ياد دهد، زيرا مردم اگر سخنان نيكوى ما را (بى آنكه چيزى از آن كاسته و يا بر آن بيافزايند) بدانند هر آينه از ما پيروى (و طبق آن عمل) مى كنند
بنادر البحار-ترجمه و شرح خلاصه دو جلد بحار الانوار ص 159
بنیانگذار مجتمع فرهنگی مذهبی قائمیه اصفهان شهید آیت الله شمس آبادی (ره) یکی از علمای برجسته شهر اصفهان بودند که در دلدادگی به اهلبیت (علیهم السلام) بخصوص حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) و امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهره بوده و لذا با نظر و درایت خود در سال 1340 هجری شمسی بنیانگذار مرکز و راهی شد که هیچ وقت چراغ آن خاموش نشد و هر روز قوی تر و بهتر راهش را ادامه می دهند.
مرکز تحقیقات قائمیه اصفهان از سال 1385 هجری شمسی تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن امامی (قدس سره الشریف ) و با فعالیت خالصانه و شبانه روزی تیمی مرکب از فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مختلف مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.
اهداف :دفاع از حریم شیعه و بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام) تقویت انگیزه جوانان و عامه مردم نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی، جایگزین کردن مطالب سودمند به جای بلوتوث های بی محتوا در تلفن های همراه و رایانه ها ایجاد بستر جامع مطالعاتی بر اساس معارف قرآن کریم و اهل بیت علیهم السّلام با انگیزه نشر معارف، سرویس دهی به محققین و طلاب، گسترش فرهنگ مطالعه و غنی کردن اوقات فراغت علاقمندان به نرم افزار های علوم اسلامی، در دسترس بودن منابع لازم جهت سهولت رفع ابهام و شبهات منتشره در جامعه عدالت اجتماعی: با استفاده از ابزار نو می توان بصورت تصاعدی در نشر و پخش آن همت گمارد و از طرفی عدالت اجتماعی در تزریق امکانات را در سطح کشور و باز از جهتی نشر فرهنگ اسلامی ایرانی را در سطح جهان سرعت بخشید.
از جمله فعالیتهای گسترده مرکز :
الف)چاپ و نشر ده ها عنوان کتاب، جزوه و ماهنامه همراه با برگزاری مسابقه کتابخوانی
ب)تولید صدها نرم افزار تحقیقاتی و کتابخانه ای قابل اجرا در رایانه و گوشی تلفن سهمراه
ج)تولید نمایشگاه های سه بعدی، پانوراما ، انیمیشن ، بازيهاي رايانه اي و ... اماکن مذهبی، گردشگری و...
د)ایجاد سایت اینترنتی قائمیه www.ghaemiyeh.com جهت دانلود رايگان نرم افزار هاي تلفن همراه و چندین سایت مذهبی دیگر
ه)تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و ... جهت نمایش در شبکه های ماهواره ای
و)راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی (خط 2350524)
ز)طراحی سيستم هاي حسابداري ، رسانه ساز ، موبايل ساز ، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک ، SMS و...
ح)همکاری افتخاری با دهها مرکز حقیقی و حقوقی از جمله بیوت آیات عظام، حوزه های علمیه، دانشگاهها، اماکن مذهبی مانند مسجد جمکران و ...
ط)برگزاری همایش ها، و اجرای طرح مهد، ویژه کودکان و نوجوانان شرکت کننده در جلسه
ی)برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم و دوره های تربیت مربی (حضوری و مجازی) در طول سال
دفتر مرکزی: اصفهان/خ مسجد سید/ حد فاصل خیابان پنج رمضان و چهارراه وفائی / مجتمع فرهنگي مذهبي قائميه اصفهان
تاریخ تأسیس: 1385 شماره ثبت : 2373 شناسه ملی : 10860152026
وب سایت: www.ghaemiyeh.com ایمیل: Info@ghaemiyeh.com فروشگاه اینترنتی: www.eslamshop.com
تلفن 25-2357023- (0311) فکس 2357022 (0311) دفتر تهران 88318722 (021) بازرگانی و فروش 09132000109 امور کاربران 2333045(0311)
نکته قابل توجه اینکه بودجه این مرکز؛ مردمی ، غیر دولتی و غیر انتفاعی با همت عده ای خیر اندیش اداره و تامین گردیده و لی جوابگوی حجم رو به رشد و وسیع فعالیت مذهبی و علمی حاضر و طرح های توسعه ای فرهنگی نیست، از اینرو این مرکز به فضل و کرم صاحب اصلی این خانه (قائمیه) امید داشته و امیدواریم حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف توفیق روزافزونی را شامل همگان بنماید تا در صورت امکان در این امر مهم ما را یاری نمایندانشاالله.
شماره حساب 621060953 ، شماره کارت :6273-5331-3045-1973و شماره حساب شبا : IR90-0180-0000-0000-0621-0609-53به نام مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان نزد بانک تجارت شعبه اصفهان – خيابان مسجد سید
ارزش کار فکری و عقیدتی
الاحتجاج - به سندش، از امام حسین علیه السلام -: هر کس عهده دار یتیمی از ما شود که محنتِ غیبت ما، او را از ما جدا کرده است و از علوم ما که به دستش رسیده، به او سهمی دهد تا ارشاد و هدایتش کند، خداوند به او می‌فرماید: «ای بنده بزرگوار شریک کننده برادرش! من در کَرَم کردن، از تو سزاوارترم. فرشتگان من! برای او در بهشت، به عدد هر حرفی که یاد داده است، هزار هزار، کاخ قرار دهید و از دیگر نعمت‌ها، آنچه را که لایق اوست، به آنها ضمیمه کنید».
التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام: امام حسین علیه السلام به مردی فرمود: «کدام یک را دوست‌تر می‌داری: مردی اراده کشتن بینوایی ضعیف را دارد و تو او را از دستش می‌رَهانی، یا مردی ناصبی اراده گمراه کردن مؤمنی بینوا و ضعیف از پیروان ما را دارد، امّا تو دریچه‌ای [از علم] را بر او می‌گشایی که آن بینوا، خود را بِدان، نگاه می‌دارد و با حجّت‌های خدای متعال، خصم خویش را ساکت می‌سازد و او را می‌شکند؟».
[سپس] فرمود: «حتماً رهاندن این مؤمن بینوا از دست آن ناصبی. بی‌گمان، خدای متعال می‌فرماید: «و هر که او را زنده کند، گویی همه مردم را زنده کرده است»؛ یعنی هر که او را زنده کند و از کفر به ایمان، ارشاد کند، گویی همه مردم را زنده کرده است، پیش از آن که آنان را با شمشیرهای تیز بکشد».
مسند زید: امام حسین علیه السلام فرمود: «هر کس انسانی را از گمراهی به معرفت حق، فرا بخواند و او اجابت کند، اجری مانند آزاد کردن بنده دارد».