تاریخ انبیاء و چهارده معصوم علیهم السلام

مشخصات کتاب

فرخ رصدی

امام حسن عسگری: امام یازدهم

تولد امام حسن عسگری در 24 ربیع الاول سال 232 هجری در مدینه است و وفات ایشان در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری در 28 سالگی می باشد که به دستور المعتمد پانزدهمین خلیفه عباسی مسموم و در منزل خودشان به شهادت رسیدند. [1] . پدر ایشان امام الهادی علیه السلام و مادر ایشان سوسن از شاهزادگان رومی بود که به عنوان تنها کنیز الهادی از مدینه به سامرا در التزام رکاب آن حضرت بوده و در سامرا نیز دیده از جهان فرو بست. [2] . امام حسن العسگری علیه السلام 22 سال داشت که پدر بزرگوارش دیده از جهان فرو بست. مدت امامت امام حسن عسگری به اراده و مشیت الهی فقط 6 سال بود که از این مدت 3 سال آن را در زندان به سر برده و سرانجام مسموم گردیدند. مزار ایشان کنار مقبره پدر بزرگوارشان در سامرا است. مدت زندگی دنیوی امام حسن عسگری 28 سال است. امام حسن العسگری زن نکاحی نداشت، فقط پدرش یک کنیز به نام نرجس خاتون که از شاهزادگان رومی بود به ایشان بخشید. از این زن بعد از یک سال حضرت مهدی که یگانه فرزند امام حسن عسگری است متولد گردید. دوران زندگی امام حسن به سه دوره تقسیم می گردد: [3] . دوره اول: مدت 12 سال است که در مدینه زندگی می کردند. دوره دوم: مدت 10 سال است که ملتزم رکاب پدر بوده و در سامرا زندگی می کردند. این دو دوره قبل از امامت ایشان محسوب می گردد. [ صفحه 177] دوره سوم: مدت 6 سال است که زمان ولایت و تصرف ایشان در امور می باشد.

ایشان را به دین جهت عسگری گویند چون در میان سپاه (عسگر) خلیفه که در سامرا توقف داشت تحت الحفظ زندگی می نمود. [4] . شاید هم به علت اینکه قوای نامرئی و آسمانی خود را از لای انگشتان به خلیفه نشان داد به عسگری معروف گردید. [5] یا شاید چون در جمع سپاهیان خلیفه تیراندازی نموده و از فاصله بسیار دور چند تیر به هدف زدند، این نام به ایشان نهاده شد. [6] . به طور کلی امام علی النقی و امام حسن عسگری هر دو آرامگاهشان در سامرا در محله عسگریه است. [7] . به دین جهت هر دو امام به عسگریین معروف هستند. پس از اینکه امام حسن عسگری را به دستور المعتمد مسموم نمودند، معتمد از عمل ناجوانمردانه خود پشیمان گردید و دستور داد که اطبای خاص و حاذق دربار جهت مداوای امام جمع شوند ولی تلاش این اطباء فایده ای نبخشید. و حضرت در هشتم ربیع الاول سال 260 هجری دار فانی را وداع گفتند. [8] .

پاورقی

[1] چهارده معصوم، عمادزاده / 1220.

[2] ایضا / 1220.

[3] چهارده معصوم، عمادزاده / 1221.

[4] ایضا / 1222.

[5] شیخ عباسی قمی در منتهی الامال از قطب راوندی روایت می کند که متوکل عباسی با واثق خواست بزرگی و عظمت سپاه خود را به امام علی النقی نشان دهد و شوکت و اقتدار خود را به ایشان بنمایاند، تا مبادا حضرت یا یکی از اهل بیت ایشان اراده خروج بر خلیفه نماید. حضرت با نشان دادن سپاهیان نامرئی خود به خلیفه می فرماید: ما به دنیای شما کاری نداریم و مشغول به امر آخرت می باشیم.

[6] چهارده معصوم، عمادزاده

/ 1222.

[7] منتهی الامال، قمی / 1035.

[8] منتهی الامال، قمی / 1034.

درباره مركز

بسمه تعالی
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ
آیا کسانى که مى‏دانند و کسانى که نمى‏دانند یکسانند ؟
سوره زمر/ 9

مقدمه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان، از سال 1385 هـ .ش تحت اشراف حضرت آیت الله حاج سید حسن فقیه امامی (قدس سره الشریف)، با فعالیت خالصانه و شبانه روزی گروهی از نخبگان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه، فعالیت خود را در زمینه های مذهبی، فرهنگی و علمی آغاز نموده است.

مرامنامه:
موسسه تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان در راستای تسهیل و تسریع دسترسی محققین به آثار و ابزار تحقیقاتی در حوزه علوم اسلامی، و با توجه به تعدد و پراکندگی مراکز فعال در این عرصه و منابع متعدد و صعب الوصول، و با نگاهی صرفا علمی و به دور از تعصبات و جریانات اجتماعی، سیاسی، قومی و فردی، بر مبنای اجرای طرحی در قالب « مدیریت آثار تولید شده و انتشار یافته از سوی تمامی مراکز شیعه» تلاش می نماید تا مجموعه ای غنی و سرشار از کتب و مقالات پژوهشی برای متخصصین، و مطالب و مباحثی راهگشا برای فرهیختگان و عموم طبقات مردمی به زبان های مختلف و با فرمت های گوناگون تولید و در فضای مجازی به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار دهد.

اهداف:
1.بسط فرهنگ و معارف ناب ثقلین (کتاب الله و اهل البیت علیهم السلام)
2.تقویت انگیزه عامه مردم بخصوص جوانان نسبت به بررسی دقیق تر مسائل دینی
3.جایگزین کردن محتوای سودمند به جای مطالب بی محتوا در تلفن های همراه ، تبلت ها، رایانه ها و ...
4.سرویس دهی به محققین طلاب و دانشجو
5.گسترش فرهنگ عمومی مطالعه
6.زمینه سازی جهت تشویق انتشارات و مؤلفین برای دیجیتالی نمودن آثار خود.

سیاست ها:
1.عمل بر مبنای مجوز های قانونی
2.ارتباط با مراکز هم سو
3.پرهیز از موازی کاری
4.صرفا ارائه محتوای علمی
5.ذکر منابع نشر
بدیهی است مسئولیت تمامی آثار به عهده ی نویسنده ی آن می باشد .

فعالیت های موسسه :
1.چاپ و نشر کتاب، جزوه و ماهنامه
2.برگزاری مسابقات کتابخوانی
3.تولید نمایشگاه های مجازی: سه بعدی، پانوراما در اماکن مذهبی، گردشگری و...
4.تولید انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...
5.ایجاد سایت اینترنتی قائمیه به آدرس: www.ghaemiyeh.com
6.تولید محصولات نمایشی، سخنرانی و...
7.راه اندازی و پشتیبانی علمی سامانه پاسخ گویی به سوالات شرعی، اخلاقی و اعتقادی
8.طراحی سیستم های حسابداری، رسانه ساز، موبایل ساز، سامانه خودکار و دستی بلوتوث، وب کیوسک، SMS و...
9.برگزاری دوره های آموزشی ویژه عموم (مجازی)
10.برگزاری دوره های تربیت مربی (مجازی)
11. تولید هزاران نرم افزار تحقیقاتی قابل اجرا در انواع رایانه، تبلت، تلفن همراه و... در 8 فرمت جهانی:
1.JAVA
2.ANDROID
3.EPUB
4.CHM
5.PDF
6.HTML
7.CHM
8.GHB
و 4 عدد مارکت با نام بازار کتاب قائمیه نسخه :
1.ANDROID
2.IOS
3.WINDOWS PHONE
4.WINDOWS
به سه زبان فارسی ، عربی و انگلیسی و قرار دادن بر روی وب سایت موسسه به صورت رایگان .
درپایان :
از مراکز و نهادهایی همچون دفاتر مراجع معظم تقلید و همچنین سازمان ها، نهادها، انتشارات، موسسات، مؤلفین و همه بزرگوارانی که ما را در دستیابی به این هدف یاری نموده و یا دیتا های خود را در اختیار ما قرار دادند تقدیر و تشکر می نماییم.

آدرس دفتر مرکزی:

اصفهان -خیابان عبدالرزاق - بازارچه حاج محمد جعفر آباده ای - کوچه شهید محمد حسن توکلی -پلاک 129/34- طبقه اول
وب سایت: www.ghbook.ir
ایمیل: Info@ghbook.ir
تلفن دفتر مرکزی: 03134490125
دفتر تهران: 88318722 ـ 021
بازرگانی و فروش: 09132000109
امور کاربران: 09132000109